روزنامه گسترش صنعت شماره 401
روزنامه گسترش صنعت شماره 401
بازنگری در
سیاست های حمایتی
بر مبنای نیاز صنایع
دوشنبه
7خرداد 1397
12رمضان 1439
2
سال سی ام پیاپی 2374
28مه 2018
دوره جدید شماره 4 401صفحه قیمت 1000 :تومان
به جای مردم
تصمیم نگیریم
خدم��ات پس از ف��روش هم��واره یکی
از مس��ائل مه��م در محص��والت تولیدی
به وی��ژه خ��ودرو اس��ت .یک��ی از راه های
کس��ب رضایتمندی حداکثری مش��تریان
از محص��ول ،عرضه بهتری��ن خدمات پس
از فروش اس��ت .گارانتی یا همان خدمات
پس از ف��روش امروزه یک��ی از بخش های
تبلیغات��ی کارخانه ها ش��ده و این امر یکی
از مهم تری��ن وجوه تمایز خودروس��ازان از
یکدیگر است.
در دسترس بودن قطعات یدکی استفاده
از ه��ر وس��یله ای را ب��رای مصرف کنن��ده
راحت ت��ر ک��رده و تمای��ل ب��رای خرید را
بیشتر می کند .اما ضرورت ان تا چه اندازه
اس��ت زیرا برخی از خری��داران تمایلی به
پرداخت هزینه بیشتر برای بخش گارانتی
ندارن��د .مه��دی دادف��ر ،دبی��ر انجم��ن
واردکنن��دگان خ��ودرو در ای��ن ب��اره به
«گس��ترش صنعت» گفت :پیش تر طرحی
وجود داش��ت که مولتی برندها هم بتوانند
خدم��ات بدهن��د ب��ه ای��ن ترتی��ب باید
شرکت هایی ایجاد می شد...
تا اخر زمستان
گاز می رسد
3
http://telegram.me/sanatnewspaper
www.sanatnewspaper.com
گسترش همکاری های ایران و برزیل در حوزه حمل ونقل
3
4
۱۰۰درصد اعتبارات رونق
تولید جذب شد
شیوه نامه اجرایی
ثبت شناسه کاالیی
خودرو ابالغ شد
2
س��فیر برزیل در ته��ران در دیدار با مع��اون وزیر و رییس
هیات عام��ل ای��درو ب��رای گس��ترش همکاری ه��ای ح��وزه
حمل ونقل خودرویی بین کشورش و ایران اعالم امادگی کرد.
به گزارش ایدرو نیوز ،رودریگو دی ازردوس��انتوس در دیدار
ب��ا منصور معظم��ی به قابلیت های باالی کش��ورش در حوزه
تخصصی ناوگان حمل ونقل ش��هری و بین شهری مسافری و
تجاری اشاره کرد و حضور نمایندگان کنسرسیوم شرکت های
معتبر س��ازنده ناوگان در ایران را نش��انه ای از جدیت برزیل
برای همکاری با جمهوری اس�لامی ایران و سازمان گسترش
و نوسازی صنایع ایران دانست .در این دیدار منصور معظمی
نی��ز با توج��ه به مس��ئولیت ملی ای��درو در حوزه نوس��ازی
ناوگان تجاری از جمله ناوگان مس��افری کش��ور ،رسیدن به
مدل همکاری تعریف ش��ده بین دو کش��ور از طریق همکاری
کنسرس��یوم برزیلی و شرکت های تولیدکننده داخلی را مورد
حمایت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برشمرد.
در این دیدار که نمایندگانی از کنسرس��یوم ش��رکت های
فع��ال حوزه حمل ونقل برزیلی و مدیر امور بین المللی و مدیر
ارتباطات ایدرو نیز حضور داش��تند ،مقرر ش��د نشس��ت های
کارشناس��ی و تخصصی تا رسیدن به نتیجه کالن و استخراج
مدل های مطلوب همکاری بین نمایندگان دو طرف ادامه یابد.
دوشنبه
7خرداد 12 1397رمضان 28 1439مه 2018شماره 401پیاپی 2374
اقتصاد و توسعه
یادداشت
تضاد منافع نتیجه
سهل انگاری یا ضعف کارشناسی
خبر
وزارت اقتصاد با رفع موانع تولید
رونق کسب و کار را رقم بزند
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسالمی تاکید کرد
بو کار را رقم بزند.
که وزارت اقتصاد با رفع موانع تولید رونق کس
س��یدتقی کبی��ری با اش��اره به اینک��ه وزیر اقتص��اد ایجاد
بو کار را اولوی��ت کار خود می داند ،ب��ه خانه ملت گفت:
کس��
رهب��ر معظم انقالب در صحبت های تازه خود تاکید کردند که
وقتی اتاق فکر امریکا در خزانه داری انها تش��کیل می ش��ود ما
ه��م بای��د به فکر اتاق فک��ر در بخش اقتصادی باش��یم .عضو
کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسالمی با بیان اینکه یکی
بو کار است،
از وظایف وزارت امور اقتصادی و دارایی رونق کس
بیان کرد :انچه به نظر می رسد ان است که وزارت اقتصاد باید
به اتاق جنگ در مقابل اقدام های اقتصادی امریکا تبدیل شود،
یکی از بخش هایی که وزارت اقتصاد باید برای ان گامی بردارد
بو کار است .این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با
ایجاد کس
بو کار
تاکید بر اینکه وظیفه وزارت اقتصاد به ایجاد و رونق کس
محدود نمی شود ،ادامه داد :یکی از حوزه های مسئولیت وزارت
امور اقتصادی و دارایی ،حمایت مالی و تسهیالتی از واحدهای
تولی��دی و بنگاه ه��ای اقتصادی اس��ت .ای��ن وزارتخانه باید با
حمایت و مش��وق های صادراتی در راس��تای رونق کسب وکار و
به دنبال ایجاد فرصت اش��تغال بیشتر گام بردارد .وی با اشاره
ب��ه ماموریت ه��ای دیگر وزارت اقتصاد اظهار ک��رد :رفع موانع
تولی��د در مقابل هیات مقررات زدایی با مدیریت و مس��ئولیت
وزارت اقتصاد تشکیل شده است که وزیر می تواند موانع متعدد
در مقابل کس��ب وکار را برطرف و زمینه را برای تولید بیش��تر
فراهم کند .کبیری با بیان اینکه وزارت امور اقتصادی و دارایی
می تواند با رفع موانع فرصت اشتغالزایی را افزایش دهد ،گفت:
بو کار باید قوانین متعدد و موازی شناسایی و
برای رونق کس��
برطرف شود که هیات نام برده اختیار قانونی را برای شناسایی
موانع تولید دارد.
بو کار ،وزارت اقتصاد باید
وی تاکید کرد :در کنار رونق کس��
در خ��ط مقدم اتاق ،جنگ در مقابله با حمله های حوزه مالی و
بانکی مباحث ارز را مدیریت کند.
گمرک جمهوری اسالمی
ایران در بخشنامه ای
اعالم کرد که واحدهای
تولیدی دارای پروانه
بهره برداری و همچنین
ماشین االت خط تولید
واحدهای تولیدی
دارای مجوز تاسیس از
وزارتخانه های ذی ربط
از پرداخت ۴درصد
علی الحساب واردات
قطعی معاف هستند
عکس :ایدا فریدی
ص��دور ش��یوه نامه تفکیک
س��هم درمان از ط��رف دفتر
رییس جمه��وری ت��راژدی
ب��زرگ ای��ن روزها اس��ت که
اگر اصالح نش��ود ،پیامدهای
بس��یار س��نگینی را هم��راه
خواهد داشت .اجرای بند «و»
محسن ایزدخواه
تبصره « »۷بودجه س��ال 9۷
پژوهشگر حوزه کار
تاکید بر تفکیک سهم درمان
و تامین اجتماعی
دارد که بر اس��اس ان ،س��هم
درمان کارفرمایان به حس��اب
جداگانه ای واریز می ش��ود .این موضوع نش��ان از نبود درک
مناسب از مسائل سازمان تامین اجتماعی است.
ب��ا این ح��ال ،موضوعی که بای��د مورد بررس��ی قرارگیرد
این اس��ت که ای��ن بند و تبص��ره از کجا وارد بودجه س��ال
9۷ش��د .این موضوع به چند س��ال پیش مربوط می ش��ود.
در س��ال های گذش��ته موضوع طرح تحول سالمت در کشور
مطرح ش��د .وزارت بهداش��ت ،درمان و اموزش پزش��کی در
دولت یازدهم ،صورت مسئله را ب ه خوبی تشخیص داد؛ یعنی
اینکه هزینه های کمرش��کن درمان ساالنه بین ۵تا ۷درصد
جمعیت کش��ور را به ش��دت تحت تاثیر قرار می داد و حتی
طبق��ه اجتماعی انها را عوض می ک��رد .با این حال ،در ادامه
موضوع از محور اصلی انحراف پیدا کرد.
در ش��رایطی که تورم حتی اج��ازه برنامه ریزی کوتاه مدت
هم نمی داد و دائم قیمت ها افزایش می یافت ،وزارت بهداشت
تصور کرد برای اینکه این بار مالی و این فش��ار کمرش��کن را
از روی دوش م��ردم ب��ردارد ،می تواند ب��دون اعتنا به برنامه
پنجم توسعه کش��ور طرح تحول سالمت را با مجموعه ای از
تصویبنامه های داخلی و غیرداخلی به مرحله اجرا دراورد.
تصور وزارت بهداشت این بود که می تواند از پنجره افزایش
قیمت ها ،انگیزه الزم را هم در بین مراکز بیمارستانی و هم در
بین پزشکان ایجاد کند .این بود که کتاب ارزش گذاری نسبی
خدمات پزشکی را با نرخ های جدید تدوین کرد و تعرفه های
پزشکی گاهی تا چندصد برابر افزایش یافت.
در زمینه ای��ن مقوله که تعرفه های جدید در این کتاب به
تصویب هیات وزیران هم رس��ید باید گفته ش��ود سنگ بنای
کج در شورای عالی بیمه و با سهل انگاری یا ضعف کارشناسی
به تضاد منافع منجر شد و به تصویب رسید.
بررس��ی ها نش��ان داده که بی��ش از ۷۵ت��ا ۸۰درصد بار
مالی طرح تحول س�لامت متوجه سازمان های بیمه گر شده
اس��ت .متاسفانه مسئوالن س��ازمان تامین اجتماعی به دلیل
الپوش��انی و پنهان کاری حاضر نش��دند بیان کنند که با چه
کس��ر بودجه های شدیدی روبه رو ش��دند .البته ممکن است
در س��ال جدید یا پایان سال گذش��ته اذعان کرده باشند که
طرح تحول سالمت اسیب های جدی به این سازمان رسانده
است اما اصل ماجرا و کسری بودجه شدید این سازمان را به
درس��تی اعالم نکردند به طوری که بودجه سال ۹۶سازمان
تامین اجتماعی گویای این واقعیت تلخ اس��ت که بیش از ۲۵
درصد منابع مالی این سازمان از طریق وام و استقراض تامین
شده است.
«گسترش صنعت» از تاثیر معافیت واحدهای تولیدی از پرداخت ۴درصد علی الحساب واردات قطعی گزارش می دهد
بازنگری در سیاست های حمایتی بر مبنای نیاز صنایع
امیر مهرزاد :دولت در روزهای گذشته توانست با هدف
حمای�ت از رونق واحدهای تولیدی انه�ا را از پرداخت ۴
درصد علی الحساب واردات قطعی معاف کند .با این حال،
گفته می شود که بخش تولید در کشور امروز دغدغه های
بیشتری دارد.
ب�ه عب�ارت دیگ�ر ،هرچن�د این سیاس�ت در دس�ته
سیاس�ت های حمایت�ی می گنج�د اما به دلیل مش�کالت
دیگر در بخش تولید و اقتصاد این موضوع اکنون اولویت
تولیدکنندگان نیست.
بازگش�ت اقتصاد به حالت تعادل ،تس�هیل انتقال پول
از خارج به داخل کش�ور ،پیشبرد اقتصاد کشور به سمت
قاب�ل پیش بینی ش�دن و کاهش مالیات ب�ر درامد از ۲۵
دارد ،گفت :دولت باید دستیابی به ارز توافقی را در
ب��ه تازگی گم��رک جمهوری اس�لامی ایران در
دس��تور کار قرار دهد .عالوه ب��ر این ،موضوع دیگری
بخش��نامه ای اع�لام ک��رد ک��ه واحده��ای تولیدی
که مطرح ش��ده بح��ث کاهش مالیات ب��ر درامد از
دارای پروان��ه بهره برداری و همچنین ماش��ین االت
۲۵ب��ه ۲۰درصد اس��ت .همچنین از دیگر نیازهای
خط تولید واحدهای تولیدی دارای مجوز تاس��یس
مهم بخش صنعت در کش��ور ایج��اد ارتباط بانکی و
از وزارتخانه ه��ای ذی رب��ط از پرداخ��ت ۴درص��د
تسهیل انتقال پول به کشور است .رییس کمیسیون
علی الحساب واردات قطعی معاف هستند.
صنع��ت و معدن اتاق تهران با بیان اینکه متاس��فانه
اقتصاد به تعادل بازگردد
ش��اهد از بین رفتن س��رمایه قابل توجهی در کشور
مه��دی پورقاضی ،ریی��س کمیس��یون صنعت و
بودیم و باید این موضوع برطرف ش��ود ،توضیح داد :
معدن اتاق تهران درباره معافیت از پرداخت ۴درصد
موسس��ه های مالی و اعتباری پول مردم را گرفتند و
علی الحس��اب واردات قطعی ،به «گسترش صنعت»
اکنون پس نمی دهد .این موضوع به طور مش��خص
گفت :این سیاست ها در شرایط کنونی تاثیر چندانی
نش��ان از فس��اد در نظام پولی و مالی کش��ور دارد.
ندارد .ه��ر چند دولت اکنون با بحران های بزرگتری
این موسس��ه ها نرخ بهره را ب��اال بردند و اکنون هم
روبه رو اس��ت و برنامه ریزی برای دیگر حمایت ها از
نمی توانند پول مردم را پس دهند .این اتفاق ها باعث
تولی��د اولویت دارد اما این موض��وع تاثیر خاصی بر
شد تا مشکالت بسیاری در بخش تولید کشور ایجاد
رونق تولید نخواهد داشت.
شود .وی افزود :اقتصاد ایران اکنون شرایط عجیبی
این کارش��ناس و فعال بخش صنعت در کش��ور،
دارد .در شرایط کنونی کسی نمی تواند
توضی��ح داد :در گذش��ته هم برخی از
جریان اقتصاد کشور را پیش بینی کند.
واحدهای تولیدی از پرداخت ۴درصد
به عبارت دیگر ،اقتصاد امروز در شرایط
علی الحساب واردات قطعی معاف بودند
بدون تعادل و ارامش قرار گرفته است.
اما بررسی ها نشان می دهد این معافیت
در این ش��رایط باید در نظر داش��ت که
برای انها تاثیر چندانی نداشت .بر این
س��رمایه همیش��ه به س��مت ارامش و
اس��اس ،بازگش��ت به گذش��ته در این
ب��ازار قابل پیش بین��ی حرکت می کند.
حوزه نمی تواند تاثی��ری بر روند تولید
مهدی پورقاضی
در این ش��رایط نمی توان س��رمایه ها را
و صنعت در کش��ور داش��ته باشد .وی
با اش��اره به اینکه البته این موضوع به در گذشته هم برخی تجمی��ع کرد و به س��مت تولید حرکت
معنای انتقاد از این سیاس��ت نیس��ت ،از واحدهای تولیدی
داد .عده ای در کشور مال باخته هستند
اف��زود :انچ��ه در ای��ن زمین��ه مطرح از پرداخت ۴درصد
و عده دیگ��ری هم که س��رمایه دارند،
می ش��ود کارکرد این سیاس��ت اس��ت علی الحساب واردات در ش��رایط کنون��ی وارد عرص��ه تولید
ک��ه در ش��رایط کنونی تاثی��ر خاصی قطعی معاف بودند اما نمی شوند.
ندارد ام��ا در کل موضوعی اس��ت که بررسی ها نشان می دهد � حذف مالیات ها ادامه دار باشد
ب��ه عن��وان حمای��ت از تولی��د مطرح این معافیت برای انها
بیژن پناهی زاده ،معاون خانه صنعت،
نداشت
تاثیر چندانی
مع��دن و تجارت ایران این بخش��نامه را
می شود .پورقاضی با بیان اینکه بخش
مثب��ت ارزیابی ک��رد و به ایس��نا گفت:
تولید کش��ور امروز نیازهای جدی تری
کمبود سرمایه ۳۵۰طرح صنعتی در مازندران
مدیرکل صنعت ،معدن و تجارت مازندران
گفت :هم اکنون ۳۵۰ط��رح صنعتی در این
اس��تان ب��ا وجود پیش��رفت فیزیک��ی باالی
۶۰درصد به دلیل نداش��تن س��رمایه ثابت
نیمه کاره رها ش��ده اس��ت .به گزارش ایرنا،
محمد محمدپور عمران در نشس��ت ش��ورای
اش��تغال مازندران در س��اری اف��زود :حدود
۸ه��زار میلیارد ریال س��رمایه گذاری بخش
خصوصی برای این پروژه های نیمه کاره بدون
استفاده مانده است.
وی با اشاره به اینکه اعتبار مورد نیاز برای
تکمیل این طرح ه��ا افزون بر ۴هزار میلیارد
ریال اس��ت ،اضافه کرد :با تکمیل واحدهای
تولیدی و صنعتی نام برد ه برای ۵هزار بیکار
اشتغال ایجاد می شود.
دبیر ش��ورای توس��عه ص��ادرات مازندران
پیش��نهاد کرد تا با تغییر پرداخت تسهیالت
اش��تغال فراگی��ر از س��رمایه در گ��ردش به
س��رمایه ثاب��ت زمین��ه تامی��ن تس��هیالت
مورد نی��از برای ای��ن واحدها تامین ش��ود.
محمد پورعمران گفت :این واحدهای صنعتی
نیمه کاره تاکنون از هیچ تس��هیالتی استفاده
نکردند.
می��زان اعتبار تس��هیالت اش��تغال فراگیر
مازن��دران در س��ال ج��اری ۷ه��زار و ۵۰۰
میلی��ارد ریال اس��ت که بر اس��اس گزارش
اداره کل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی اس��تان،
تاکنون هیچ پرداختی از سوی بانک ها انجام
نشده است .در مازندران افزون بر ۳هزار واحد
صنعتی با اشتغال ۷۰هزار نفر فعال است.
ب�ه ۲۰درص�د ،مهم تری�ن دغدغه هایی اس�ت ک�ه امروز
بخش تولید و صنعت در کش�ور با ان دس�ت و پنجه نرم
می کند.
«گسترش صنعت» در ادامه به بررسی معافیت ۴درصد
علی الحس�اب واردات قطعی و تاثیر این سیاست بر بخش
تولید و صنعت در کشور پرداخته است.
حذف مالیات علی الحساب ۴درصدی واردات قطعی
ب��رای بخش تولید به طور حت��م یکی از تصمیم های
اثرگذار است اما فقط یکی از مواردی به شمار می رود
ک��ه دولت باید برای ح��ذف ان اقدام کند .حذف این
مالی��ات در حال��ی رخ داد ک��ه بخش صنع��ت امروز
مشکالت پیچیده و بزرگتری دارد.
وی ادامه داد :عالوه بر مالیات علی الحس��اب واردات
قطعی ،حذف مالیات بر عملکرد ،مالیات ارزش افزوده
و دریافت عوارض گمرکی از دیگر موارد تاثیرگذار بر
سخن اخر
نرخ تمام ش��ده در بخش تولید است و تولیدکنندگان
بر اس��اس این گزارش ،به نظر می رسد دولت قصد
س��ال ها اس��ت که بر حذف این م��وارد تاکید دارند
دارد در برخی از زمینه ها به بخش تولید و صنایع در
زیرا در تمامی کش��ورهای دنی��ا واحدهای تولیدی از
کش��ور کمک کند اما سیاست هایی که در حال حاضر
پرداخت هر گونه مالیات معاف هستند و از این طریق
در دس��تور کار ق��رار گرفته توان چندان��ی برای رفع
در راس��تای تولید هر چه بیشتر و اشتغالزایی تشویق
مش��کالت کنونی ندارد .مش��کالت بخش صنعت در
می شوند.
صورتی برطرف می شود که دولت سیاست های کنونی
معاون خانه صنعت ،معدن و تجارت
را متوقف نکند و معافیت های دیگری را
ای��ران با بی��ان اینک��ه بر اس��اس این
هم برای تولیدکنندگان در نظر داش��ته
بخشنامه ،واحدهای تولیدی از پرداخت
باش��د .کارشناس��ان معتقدند معافیت از
۴درصد مالیات علی الحساب در بخش
پرداخت ۴درصد علی الحس��اب واردات
واردات مواد اولیه و ماش��ین االت معاف
قطعی تاثیری بر نرخ تمام ش��ده ندارد و
می شوند ،گفت :هر چند این تصمیم بر
دولت برای حمای��ت از بخش تولید باید
نرخ تمام ش��ده کااله��ای تولیدی تاثیر
صنایع داخل��ی را به س��مت رقابت پذیر
چندانی ن��دارد اما به ط��ور حتم یکی
کردن حرک��ت دهد .با توج��ه به اینکه
بیژن پناهی زاده
از اقدام ه��ای مطلوب به ش��مار می رود
ن��رخ تمام ش��ده یک��ی از تاثیرگذارترین
عالوه بر مالیات
که امیدواریم ادامه دار باش��د و ش��اهد
ش��اخص ها ب��ر رقابت پذیری به ش��مار
علی الحساب واردات
بر
حذف مالی��ات ارزش افزوده ،مالیات
رود ،سیاس��ت هایی که در راس��تای
می
قطعی ،مالیات بر
عملک��رد و دریافت عوارض گمرکی در عملکرد ،مالیات ارزش کاهش نرخ تمام ش��ده نباش��د نمی تواند
اینده باش��یم .این سیاست در صورتی
تاثیر قابل توجهی بر بخش تولید بگذارد.
افزوده و دریافت
می تواند تاثیر قابل توجه داش��ته باشد عوارض گمرکی از دیگر ای��ن سیاس��ت ها در صورت��ی می توان��د
که شاهد ادامه دار بودن حذف مالیات ها موارد تاثیرگذار بر نرخ مش��کالت تولید را در کشور کاهش دهد
باش��یم .در صورتی که ای��ن اتفاق رخ تمام شده در بخش تولید که ادامه دار باشد و صنایع و تولید کشور
ندهد ،حذف این مورد به تنهایی نشانه
است
در ادامه ش��اهد معافیت های بیشتری از
مناسبی نیست و تاثیری هم بر جریان
جمله ارزش افزوده و درامد باشد.
تولید نخواهد داشت .پناهی زاده با تاکید بر اینکه در
دنیا لحاظ مشوق های تولیدی در دستور کار دولت ها
ق��رار می گیرد ،اظه��ار کرد :باید بتوانی��م در بازار ارز
ثب��ات نرخ ایجاد کنیم و این گونه ش��اهد برنامه ریزی
تولیدکنندگان و واحدهای تولیدی باش��یم چرا که در
غیر این صورت ،تولید و صنعت کش��ور با چالش های
مختلفی روبه رو می شود و نوسان نرخ ارز اثرات بسیار
نامطلوبی در این حوزه بر جای خواهد گذاشت.
۱۰۰درصد اعتبارات رونق تولید جذب شد
مس��ئول هماهنگی امور اس��تان های وزارت صنعت ،معدن
و تج��ارت گفت ۱۰۰ :درصد اعتبارات پیش بینی ش��ده رونق
تولید در طول س��ال گذشته و با سیاست های حمایتی دولت
تدبیر و امید جذب ش��د .به گ��زارش ایلنا ،ایرج موفق افزود:
این اعتبارات رقم قابل توجهی بود که شرایطی برای نوسازی
و بازس��ازی بخش تولید ایجاد کرد .وی با اشاره به نام گذاری
امس��ال از سوی رهبر معظم انقالب اس�لامی به «حمایت از
تولی��د کاالی ایرانی» گفت :امس��ال افزای��ش کیفیت کاالی
ایرانی در دستور کار است که برای تحقق این مهم به نوسازی
در بخش صنعت نیاز داریم.
مس��ئول هماهنگی امور استان های وزارت صنعت ،معدن و
تجارت با بیان اینکه اعتبارات خوبی در سال جاری برای حوزه
صنعت ،معدن و تجارت پیش بینی ش��ده است ،افزود :بخش
تولیدی می تواند از این اعتبارات در بخش تامین س��رمایه در
گردش خود برای تامین مواد اولیه استفاده کند.
موف��ق ادام��ه داد :واحدهای تولیدی می توانند با اس��تفاده
از تس��هیالت ارزان قیمت ،واحدهای خود را نوس��ازی کرده و
کیفیت کاالی تولی��دی را افزایش دهند .از این رو ،می توانند
در زمینه کیفیت کاال با کاالهای کشورهای خارجی نیز رقابت
کنند .وی گفت :برای حمایت از کاالهای ایرانی ،بس��ته های
صادرات��ی پیش بینی ش��ده ت��ا صنعتگرانی ک��ه می خواهند
صادرات داشته باشند ،بتوانند از این بسته ها استفاده کنند.
وی با اشاره به نحوه تقسیم بودجه در بین استان ها تصریح
کرد :بر اس��اس شرایط اس��تان ها بودجه تقس��یم بندی و در
اختیار سازمان ها قرار داده می شود .وی بیان کرد :امکانات و
زیرس��اخت های الزم برای سرمایه گذاری ایجاد شده است .از
این رو ،باید به سمت پیدا کردن بازار برویم و ظرفیت خود را
افزایش دهیم .موفق ادامه داد :واحدهایی که ش��رایط تولید
برای انها میسر نیست باید به سمت تغییر خط تولید بروند تا
بتوانند از بازار مناسبی در داخل و خارج کشور بهره مند شوند.
دوشنبه
صنعت خودرو
7خرداد 12 1397رمضان 28 1439مه 2018شماره 401پیاپی 2374
روی خط خبر
شیوه نامه اجرایی
ثبت شناسه کاالیی خودرو ابالغ شد
مهدی دادفر
عکس :مهدی کاوه ای
الزام به خدمات دهی
را مشتری باید
تشخیص دهد .شاید
خریداری تمایل
داشته باشد مدلی
را با توجه به کیفیت
و استانداردهای ان
بدون خدمات خریداری
کند
گزارش «گسترش صنعت» از ضرورت ارائه خدمات پس از فروش در بازار خودرو
به جای مردم تصمیم نگیریم
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
خدمات پس از فروش همواره یکی از مس��ائل مهم
در محصوالت تولیدی به ویژه خودرو اس��ت .یکی از
راه های کس��ب رضایتمن��دی حداکثری مش��تریان
از محص��ول ،عرضه بهترین خدم��ات پس از فروش
است .گارانتی یا همان خدمات پس از فروش امروزه
یک��ی از بخش های تبلیغاتی کارخانه ها ش��ده و این
ام��ر یک��ی از مهم ترین وجوه تمایز خودروس��ازان از
یکدیگر است.
در دس��ترس بودن قطعات یدکی اس��تفاده از هر
وس��یله ای را ب��رای مصرف کننده راحت ت��ر کرده و
تمایل برای خرید را بیش��تر می کند .اما ضرورت ان
تا چه اندازه اس��ت زیرا برخی از خریداران تمایلی به
پرداخت هزینه بیشتر برای بخش گارانتی ندارند.
الزام به خدمات دهی
مهدی دادفر ،دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در
این باره به «گسترش صنعت» گفت :پیش تر طرحی
وجود داش��ت که مولتی برندها ه��م بتوانند خدمات
بدهند به این ترتیب باید ش��رکت هایی ایجاد می شد
ک��ه برای تمام برندها خدمات پس از فروش داش��ته
باشند.
وی ادام��ه داد :در نتیج��ه ،کس��انی ک��ه مبادرت
ب��ه واردات خ��ودرو می کنن��د ب��ا مراجعه ب��ه این
ش��رکت ها می توانس��تند تمام خدمات م��ورد نیاز را
از انه��ا خریداری کنند .مس��ئله دیگ��ر نیز موضوع
۳درصد ارزش محصول اس��ت که اف��راد با مراجعه
ب��ه نمایندگی ها می توانند خدم��ات پس از فروش را
بخرند .البته این مس��ئله پس از ای��ن قانون که تنها
نمایندگی ه��ا مجاز به واردات خودرو هس��تند دیگر
موضوعی��ت ندارد زی��را پیش تر ب��رای خودرو ها در
داخل کش��ور نمایندگی وجود نداش��ت و واردکننده
با پرداخت 3درصد ارزش محصول (قیمت واقعی در
شرکت مادر) به یکی از شرکت های فعال در این امر،
کارت گارانت��ی و وارانت��ی را می گرف��ت و در اختیار
خریدار خود قرار می داد.
دبیر انجمن واردکنندگان خ��ودرو در ادامه اظهار
کرد :الزام به خدمات دهی را مش��تری باید تشخیص
دهد .ش��اید ف��ردی مایل نباش��د خودروی��ی دارای
خدم��ات پس از فروش بخرد و هزینه اضافه بپردازد.
نباید برای این موضوع الزامی وجود داش��ته باش��د.
پس از فروش را بپردازد یا خیر .شاید کیفیت بعضی
ش��اید خریداری تش��خیص دهد مدلی را با توجه به
محص��والت در ح��دی باش��د که متقاض��ی نخواهد
کیفیت و استانداردهای ان بدون خدمات خریداری
هزین��ه ای بیش��تر بپ��ردازد یا دیگ��ری ترجیح دهد
کن��د .زمانی هم ممکن اس��ت ف��ردی محصول را با
محص��ول را ب��ا گارانتی تهیه کند .مه��دی دادفر در
باالترین هزینه گارانتی خریداری کند که در صورت
این باره که می توان ای��ن مدل را برای خودروها که
مشکل بتواند محصول دیگری دریافت کند.
به هر حال دارای قطعات بیش��تری است اجرا کرد یا
او اف��زود :بنابراین باید حق انتخاب را به مش��تری
خیر ،گفت :نخس��تین نکته این است که برند معتبر
داد .ضمن انکه اگر برند بین المللی معتبر باشد خود
به یقین برای محصول خ��ود خدمات پس از فروش
تمام این تمهیدات را در جهت جلب رضایت مشتری
دارد ،هرچن��د مش��تری نخواهد .امروز ب��ازار خودرو
اندیشیده است .برای این شرکت تفاوت نمی کند که
س��اماندهی ندارد زی��را فضای ان واقع��ی و رقابتی
فرد محصوالت او را وارد کند یا نمایندگی.
نیست و این معضل ها ناشی از ان است.
دادف��ر تاکید کرد :برندها اغل��ب برای خودروهایی
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود :وقتی پایه
که برای اقلیم خاص س��اخته می شود بحث گارانتی
و اساس تجارت و بازرگانی درست نباشد بروز چنین
و وارانتی را دارند.
حرکت خالف اب چینی ها
چالش هایی طبیعی و بدیهی اس��ت .بنیاد کار اشتباه
در بح��ث خرید خودرو و خدم��ات پس از فروش
چیده شده در ادامه برای برخورد با مشکالت همیشه
ان س��عید موتمنی ،رییس اتحادیه نمایش��گاه داران
دنبال راه حلی هس��تیم تا چالش را برطرف کنیم در
و فروش��ندگان خودرو تهران معتقد است امروز برای
حالی که باید به طور ریشه ای عیب یابی کرد.
مردم برند مهم نیس��ت و انها ب��ه دنبال خودروهای
این فع��ال بازار خودرو ادام��ه داد :اگر فرض کنیم
باکیفیت هس��تند .امروز افتخار شرکت های سازنده
حت��ی خودروی��ی به گارانت��ی و وارانت��ی و خدمات
خارجی این اس��ت که در امر خدمات پس از فروش
پس از فروش با گذش��ت حتی یک دهه نیاز نداشته
در ص��ورت تص��ادف نک��ردن به هیچ قطع��ه ای نیاز
باشد (البته به جز قطعات مصرفی) این نباید زمینه ای
نیس��ت .وی در ادام��ه به نکته مهمی اش��اره کرد و
برای کم کاری ش��رکت مادر در ای��ن بخش(خدمات
گفت :مشاهده می شود افراد در برخی از نمایندگی ها
پس از فروش) باش��د .نیاز به تعویض نداشتن قطعات
به طور عموم بیکار هس��تند برعکس نمایندگی های
دلیلی برای کاهش وظایف تولیدکننده و تامین کننده
خودروه��ای چینی ،زی��را این ترفند خودروس��ازان
نیست .اما موضوع این است که در کشور دولت فضایی
چینی اس��ت که س��ود خود را از بازار لوازم یدکی به
را فراهم نمی کند که ترجیح و تشخیص مردم در کنار
دست اورند.
هم و با انتخاب خودش��ان باشد .درحال حاضر عده ای
ریی��س اتحادی��ه نمایش��گاه داران و
حمای��ت دارن��د و فضایی خ��اص ایجاد
فروش��ندگان خودرو تهران اظهار کرد:
می کنند حتی اگر کیفیت هم نداش��ته
خودروهای باکیفیت خارجی حتی پس
باش��ند .تفاوتی ندارد می توان��د درباره
از ۳۰۰ت��ا ۴۰۰ه��زار کیلومتر نیاز به
خودروهای وارداتی باش��د یا داخلی .اما
تعوی��ض قطعه ندارند و ش��اید صاحب
برای یک سلس��له کاالی مطلوب ،انواع
خ��ودرو فقط ب��رای تعوی��ض روغن به
سد ایجاد می ش��ود .این در حالی است
تعمیرگاه مراجعه کند .البته الستیک ها
ک��ه وقتی مانع��ی ایجاد می ش��ود نرخ
سعید موتمنی
استثناس��ت زیرا پس از ۵۰تا ۶۰هزار
تمام ش��ده بدون دلی��ل منطقی افزایش
کیلومتر نیاز به تعویض دارند.
می یابد .با این وضعیت در ادامه مشتری
امروز افتخار
چالش ها طبیعی است
شرکت های سازنده را از داش��تن ی��ک محص��ول خ��وب و
ام��روز محصولی مانند گوش��ی تلفن خارجی این است که با کیفیت محروم می کنیم.
همراه ،با گارانتی یک نرخ دارد و بدون در امر خدمات پس � به مردم اعتماد کنیم
گارانت��ی به طور معم��ول ۱۰۰تا ۲۰۰از فروش در صورت
دادفر در ادامه س��خنان خ��ود تاکید
ه��زار تومان تف��اوت ن��رخ می کند .در تصادف نکردن به هیچ ک��رد :اگ��ر فض��ا واقعی ش��ود مطمئن
ای��ن باره خود مش��تری ازادانه انتخاب قطعه ای نیاز نیست باش��ید محصولی که کیفی��ت ندارد به
طور خودکار از بازار حذف می شود زیرا
می کن��د که هزینه گارانت��ی و خدمات
کسی حاضر نیس��ت برای محصول بی کیفیت هزینه
کن��د .امروز اگ��ر خودرویی چین��ی و ژاپنی یک نرخ
داش��ته باش��د مردم کدام را انتخاب می کنند؟ بدون
انکه اس��م برند مطرح باش��د پیش��ینه و نوع فعالیت
خودروس��ازان ب��رای مردم روش��ن اس��ت و خریدار
اگاهانه اقدام می کند .برند مهم نیست؛ پیشینه است
که معرف محصول و س��ازنده و نیز اعتبار ان اس��ت.
وی ادامه داد :امروز برندی نیم قرن یا حتی یک قرن
است که با سابقه خوب فعالیت دارد و تالش کرده تا
رضایت مش��تریان را جذب کن��د و جایگاهی در دنیا
برای خود به دس��ت اورد ،طبیعی اس��ت که خریدار
بیش��تری دارد .تولیدکننده ای که نیاز مشتریان خود
را می بیند و سلیق ه انها را در ساخت در نظر می گیرد
سهم بیش��تری در بازار خواهد داش��ت .البته ممکن
اس��ت برندی نیز به تازگی وارد بازار ش��ده باش��د اما
اگر با افق بلندمدت نگاه کرده باشد تمام مزایای الزم
را برای مش��تریان خود فراهم می کن��د .دبیر انجمن
واردکنن��دگان خودرو تصریح کرد :تمام این مس��ائل
مربوط به فضای س��الم و ناسالم است .اگر فضا ناسالم
باش��د واردکننده یک محصول بی کیفی��ت وارد بازار
کرده و با قیمتی ان را عرضه می کند که ارزش واقعی
خودرو نیس��ت در حالی که ممکن اس��ت نرخ کاالی
باکیفیت با مدیریت نادرس��ت ان قدر باال رفته باش��د
که مردم از داشتن کاالی مطلوب محروم شده باشند.
نبای��د به جای مردم تصمیم گرفت .وی با اش��اره به
راهکاری برای برون رفت از این وضعیت نیز پیشنهاد
کرد :خصوصی س��ازی صنعت خودرو می تواند یکی از
راهکاره��ای این امر باش��د .فاصل��ه منطقی به لحاظ
قیمت��ی بین تولی��دات داخل و ن��وع وارداتی راهکار
دیگری اس��ت .ضمن اینکه نباید اجازه داد هر کاالیی
با هر کیفیتی وارد شود .امروز در کشوری مانند چین
تولیدکننده امکان گرفتن اس��تاندارد برای هر کاالیی
را دارد .به طور نمونه ،یک مدل خودرو می س��ازد که
انواع ان به لحاظ ظاهری شبیه یکدیگر هستند اما از
نظر استانداردی در سطوح مختلف قرار دارند .دادفر
در پای��ان تاکید کرد :بای��د در داخل فضایی را ایجاد
کنیم که این خودروس��ازان با حداقل هایی که در امر
تولی��د دارند وارد بازار ما نش��وند و برعکس راه برای
بهترین برندها که اعتبار و پیش��ینه زیادی در صنعت
خودرو جهانی دارند فراهم باشد .اگر فضا ایجاد شود،
م��ردم ان قدر عقالنیت و تجربه دارند که بهترین ها را
انتخاب کنند حتی بین برندهایی که نمایندگی دارند
و انهایی که بدون نمایندگی هستند.
صادرات سرب باتری سازان را دچار دردسر کرد
جهش صادرات س��رب تولیدی در کش��ور که به
دلی��ل تعدیل نرخ ارز در فروردین امس��ال روی داد،
س��بب ش��د تا به گفته رییس انجمن صنعت باتری
و ذخیره س��ازهای ایران ،این صنعت با مشکل تامین
مواد اولیه روبه رو شود.
کاظم مرت��اض ،ریی��س انجمن صنع��ت باتری و
ذخیره س��ازهای ایران افزود :خام فروش��ی سرب به
عن��وان ماده اولیه اصلی تولی��د باتری و صادرات ان،
به کمب��ود مواد اولیه مورد نیاز در بازار منجر ش��ده
و افزایش نرخ این محصول را به دنبال داشته است.
به گفته ای��ن مقام صنفی ،برپایه امارهای گمرک،
در فروردی��ن امس��ال ب��ه دلیل نوس��ان های ارزی و
نی��ز افزایش ۱۰تا ۱۲درصدی نرخ جهانی س��رب،
صادرات سرب خام ایران افزایش یافت.
وی گفت :وجود ذخایر غنی سرب و برخورداری از
انرژی ارزان سبب شده تولید سرب در ایران ۳۰تا ۴۰
دالر در هر کیلوگرم ارزان تر از قیمت های جهانی ان
باشد اما در فروردین که دولت اقدام به اولویت بندی
در تخصیص ارز کرد ،نرخ هر کیلوگرم سرب تولیدی
در ایران حدود ۱۰۰ت��ا ۱۲۰دالر افزایش یافت که
به رشد صادرات ان به شکل خام فروشی منجر شد.
مرتاض ب��ا یاداوری اینک��ه ۸۷درصد اجزای یک
باتری خودرو را سرب تشکیل می دهد ،افزود :اکنون
صنع��ت باتری با مش��کل کمبود م��واد اولیه روبه رو
اس��ت .به گزارش ایرنا ،بر اس��اس امار گمرک ایران،
ص��ادرات س��رب در بازه زمانی یک ت��ا ۲۲فروردین
امس��ال و پیش از اجرای نظام جدید ارزی در کشور
حدود ۷۲۹تن بوده که در مقایسه با صادرات ۱۰۴۴
تنی ان در سال ۹۶رشد قابل توجهی داشته است.
رییس انجمن صنعت باتری و ذخیره سازهای ایران
بیان کرد :در روزها و هفته های گذشته ،کارخانجات
داخل��ی به مصرف ذخایر انبارهای خو د روی اورده اند
و حت��ی ب��ا طراح��ی سیاس��ت های جدی��د تالش
می کنند ت��ا قیمت ها را پایین نگ��ه دارند .وی ادامه
داد :انجم��ن صنع��ت باتری و ذخیره س��ازهای ایران
نیز با توجه به ش��عار امسال ،تالش کرد تا در مقابل
دریافت باتری های اسقاط ش��ده از مصرف کنندگان،
باتری های نو را با در نظر گرفتن حداقل حاشیه سود
با قیمت های ۳س��ال پیش در اختیار انها قرار دهد.
به گفته رییس انجمن صنعت باتری و ذخیره سازهای
ایران ،ظرفیت بالقوه تولید کارخانجات کشور نزدیک
ب��ه ۱/۵برابر میزان مصرف ان اس��ت؛ اکنون حدود
۱۵۰ش��رکت در زمینه تولید باتری جواز تاس��یس
گرفته اند ک��ه ۶۰مورد انها به بهره برداری رس��یده
و ۹۰مورد دیگر در دس��ت تاس��یس است .مرتاض
تصریح کرد :سال گذشته ۲/۵میلیون دستگاه باتری
خودرو به افغانس��تان ،عراق ،امارات و بازارهای افریقا
صادر شد که بیش از ۳۰میلیون دالری درامد ارزی
نصیب کشور کرد.
بر اساس مکاتبه وزیر صنعت ،معدن
و تج��ارت ش��یوه نامه اجرای��ی ثبت،
دریافت و نصب شناسه کاالی خودرو
به نهاد های اجرایی مرتبط ابالغ شد .به
استناد شیوه نامه ابالغی وزیر صنعت،
معدن و تجارت ب��ه نهاد های اجرایی
درباره شناسه دار ش��دن خودروهای
س��واری ،خودروهای تج��اری حمل ب��ار ،خودروهای تجاری
حمل مسافر ،ماش��ین االت راه سازی و معدنی و موتورسیکلت
از ۱۳۹۷/۰۲/۰۵فرایند جدید به این صورت طی می شود:
ثبت و دریافت شناس��ه کاال توس��ط دفتر صنایع خودرو ونیرومحرکه وزارت صنعت ،معدن و تجارت
ایج��اد ارتب��اط و هماهنگی بین شناس��ه کاال و نمایندگیتوسط همان دفتر
ثب��ت س��فارش انواع خ��ودرو تنها از طریق س��امانه جامعتجارت و بر اساس شناسه کاال
بررس��ی ضوابط و مجوزهای مربوطه به صورت الکترونیکیو بدون حضور فیزیکی
به گزارش ایلنا ،گروه های کاالیی دخانیات ،تجهیزات دارای
س��یم کارت ،پوش��اک ،لوازم خانگی ،داروهای دامی و داروهای
انس��انی از جمل��ه گروه ه��ای کاالیی بودند که شناس��ه کاال را
دریافت کرده و فرایند واردات و ثبت س��فارش انها با شناس��ه
کاال انجام می شود .درحال حاضر نیز این روند برای انواع خودرو
الزامی ش��ده و پس از دریافت شناس��ه کاالی این گروه کاالیی،
ثبت سفارش خودرو نیز بر اساس شناسه کاال خواهد بود.
M۱
اغاز ساخت موتور ۵ GSI
مدیرعام��ل ش��رکت مگاموت��ور گفت :پروژه توس��عه موتور
بهبود یافته تیبا( ) M ۱۵ GSIبا هدف کاهش مصرف سوخت
خودروهای X ۲۰۰از محصوالت گروه خودروس��ازی س��ایپا و
بهبود پارامترهای عملکردی موتور اغاز ش��د .جمشید کندری
با تش��ریح روند اجرای این پروژه خاطرنش��ان کرد :تولید این
موت��ور ب��ا توجه به الزامات مربوط به کاهش مصرف س��وخت،
می تواند تا پایان سال ۱۴۰۰ادامه داشته باشد .وی تصریح کرد:
پس از انجام فاز طراحی مفهومی و جزئیات ،تکمیل نقش��ه ها
و م��دارک اولیه موتور و نمونه س��ازی قطعات انجام ش��د و در
ی��ک فرایند چند ماهه ش��امل اصالح طراح��ی برخی قطعات
و نمونه س��ازی های پی درپ��ی ،پارامترهای عملکردی و مصرف
س��وخت موتور M ۱۵ GSIتثبیت شد .به گزارش سایپانیوز،
کن��دری گفت :موتور M ۱۵ GSIب��ا کاهش ۶تا ۷درصدی
مصرف سوخت در نقاط کاری موتور ،افزایش حدود ۷درصدی
توان موتور و بهبود ۵درصدی گش��تاور بیشینه موتور ،تمامی
الزام��ات قانون��ی مربوط به کاهش مصرف س��وخت را تا پایان
س��ال ۱۴۰۰پوش��ش خواهد داد .مدیرعامل شرکت مگاموتور
با اش��اره ب��ه چگونگی صحه گ��ذاری محصول طراحی ش��ده،
اف��زود :به منظور صحه گذاری طراحی محصول ،مجموعه ای از
سنجش های مکانیکی ،شامل روغن کاری و خنک کاری ،سایش
پیس��تون ،NVH ،مقاومت حرارتی ،تهوی��ه ،رفتار دینامیک
سیس��تم س��وپاپ بندی و همچنین س��نجش دوام روی موتور
M ۱۵ GSIانجام شده که همه این تست ها با موفقیت پشت
س��ر گذاشته شده است .به گفته کندری ،فاز توسعه این موتور
به پایان رس��یده و پروژه وارد فاز کالیبراس��یون موتور و خودرو
ش��ده و به موازات فاز توس��عه و کالیبراس��یون ،فرایند ساخت
داخل این قطعات از س��وی سازندگان داخلی اغاز و پیش بینی
می ش��ود از اغاز س��ال ۱۳۹۸تولید انبوه موتور M ۱۵ GSIو
نصب ان روی خودروهای س��اینا و کوئیک س��ایپا اغاز ش��ود.
وی این موتور را موتور اس��تراتژیک گروه خودروس��ازی سایپا
در س��ال های اینده دانس��ت و گفت :همزمان با بهبود در حوزه
طراحی ،این انتظار وجود دارد که ارتقای زیرساخت های تولید
به منظور حفظ اهداف عملکردی پروژه از س��وی قطعه س��ازان
و همچنی��ن در حوزه مونتاژ قوای محرکه با جدیت تمام انجام
شود که این امر در حال پیگیری و انجام است.
ضرورت نظارت
بر بازار خودروهای وارداتی
عض��و هیات علمی دانش��گاه عالمه طباطبای��ی گفت :تجربه
س��ال های گذش��ته نش��ان داده که واردکنندگان خ��ودرو از
موقعیت های��ی همچ��ون تغییر ن��رخ ارز سوءاس��تفاده کرده
و یک ش��به میلی��اردر می ش��وند .ام��راهلل امینی اظه��ار کرد:
هی��چ نظارتی ب��ر ب��ازار خودروه��ای وارداتی وج��ود ندارد و
واردکنن��دگان هر کاری بخواهند انج��ام می دهند .وی با بیان
اینک��ه ب��ازار خودروه��ای وارداتی به حال خود رها ش��ده و در
وضعیت بدی قرار دارد ،خاطرنش��ان ک��رد :هنوز یادمان نرفته
ک��ه چند س��ال پی��ش زمانی که ن��رخ دالر از ۱۰۰۰به ۳۰۰۰
تومان رس��ید واردکنندگان خودرو یک مرتبه نرخ خودروهایی
ک��ه با ارز ۱۰۰۰تومانی وارد ک��رده بودند را در حد ارز ۳۰۰۰
تومانی افزایش دادند و یک مرتبه دارایی ش��ان ۳برابر شد .این
کارش��ناس صنعت خ��ودرو ادام��ه داد :درحال حاضر نیز که با
تک نرخی ش��دن ارز واردکنندگان خودرو از ارز ۴۲۰۰تومانی
برای واردات استفاده می کنند اما همچنان مبنای قیمت گذاری
انها ارز حدود ۶۰۰۰هزار تومانی بازار ازاد است که در گذشته
از ان استفاده می کردند .امینی افزود :این در حالی است که با
توج��ه به تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی به واردکنندگان خودرو،
هزینه های واردات خودرو نس��بت به چن��د ماه پیش که از ارز
بازار ازاد استفاده می کردند به مراتب کمتر شده و بنابراین نرخ
خودروهای وارداتی نیز باید کاهش یابد.
دوشنبه
سال سی ام شماره 401پیاپی 2374
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت در بازدید از تاسیسات زیرساختی و صنایع شهرک صنعتی قرچک خبر داد:
تا اخر زمستان گاز می رسد
7خرداد 1397
12رمضان1439
28مه 2018
۶۲۵واحد صنعتی در انتظار تکمیل زیرساخت
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
مزایای نزدیکی به پایتخت
شهرک صنعتی قرچک به عنوان
نزدیکتری��ن ش��هرک صنعت��ی به
پایتخت کش��ور ش��ناخته می شود
و محی��ط مناس��بی ب��رای حضور
س��رمایه گذاران به ش��مار می اید.
نزدیکی ش��هرک صنعت��ی قرچک
ب��ه تهران یک امتیاز مهم اس��ت و
مسعود مرسلپور
می توان��د همین ام��ر میزان حضور
فرماندار قرچک
سرمایه گذاران در منطقه را افزایش
ده��د .اکنون نیز ش��هرک صنعتی
قرچ��ک بی��ش از پیش فعال ش��ده و چ��ون نزدیک ترین منطقه
صنعتی به پایتخت اس��ت اش��تغال ب��رای جوانان جوی��ای کار را
فراهم کرده اس��ت .بنابراین تالش مس��ئوالن و مدیران شهرستان
قرچک ،افزایش و ارتقای زیرس��اخت های شهرک صنعتی قرچک
است .هرچه میزان امکانات و زیرساخت ها در حوزه های مختلف در
شهرک صنعتی قرچک افزایش پیدا کند ،سرمایه گذاران و فعاالن
اقتصادی بیشتری جذب این شهرک خواهند شد.
اکنون واحدهای صنعتی بس��یاری در ش��هرک صنعتی قرچک
در حال س��اخت و نزدیک به بهره برداری اس��ت .هر چند س��رانه
تولید در بعضی از شرکت ها باال نبوده است اما بیشتر کارخانه های
شهرس��تان قرچک فعالی��ت خود را متوقف نکرده ان��د .فرمانداری
قرچ��ک و اس��تانداری تهران تمام تالش خود را ب��ه کار گرفته اند
تا هیچ ش��رکت یا کارگروهی تعطیل نش��ود زیرا ب��ا تعطیلی انها
معیشت کارگران تنگ می شود.
ب��دون تردی��د حض��ور واحدهای تولی��دی و س��رمایه گذاران و
تولیدکنندگان اقتصادی ،عالوه بر رشد و توسعه شهرستان به بهبود
وضعیت اشتغال کمک خواهد کرد.
ش��هرک صنعتی قرچک می تواند در ح��وزه اقتصاد مقاومتی و
اس��تفاده از ظرفیت های تولیدی و اقتصادی شهرستان حرف های
زیادی برای گفتن داشته باشد و تالش می کنیم تا از استعدادهای
موجود در این شهرک به نحو مطلوبی بهره گیریم.
خبر
ارتقای تصفیه خانه
شهرک صنعتی بروجن
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان چهارمحال و
بختیاری گفت :روند اجرای پروژه های زیست محیطی در شهرک ها
و نواحی صنعتی چهارمحال و بختیاری به عنوان یکی از اولویت های
مهم س��ازمانی در راستای ارتقای شاخص های توسعه پایدار تداوم
دارد .ب��ه گزارش «گس��ترش صنع��ت» به نق��ل از روابط عمومی
شرکت شهرک های صنعتی استان چهار محال و بختیاری ،علیرضا
شفیع زاده در بازدید معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری این
استان از پروژه های زیست محیطی شهرک صنعتی بروجن ،با اعالم
این خبر گفت :به همین منظور با اعتباری معادل ۳۷میلیارد ریال
پروژه ارتقای تصفیه خانه و ایجاد ایس��تگاه پمپاژ استحصال پساب
فاضالب در ش��هرک صنعتی بروجن در حال اجرا است .مدیرعامل
شرکت شهرک های صنعتی اس��تان چهار محال و بختیاری افزود:
درحال حاضر ظرفیت تصفیه خانه فاضالب شهرک صنعتی بروجن
۱۲00مترمکعب در روز است که با بهره برداری از این پروژه ها به
۲000مترمکع��ب در روز ارتقا می یابد .ش��فیع زاده تاکید کرد :بر
مبنای سیاس��ت های کالن س��ازمان صنایع کوچک و شهرک های
صنعتی ایران ،ش��هرک های صنعتی که دارای عرصه ای باالی ۷0
درصد واگذاری و ۵0درصد بهره برداری باش��ند مش��مول ساخت
تصفیه خان��ه فاضالب خواهند بود .بر همین اس��اس ،درحال حاضر
۵ش��هرک صنعتی ش��هرکرد ،بروج��ن ،کوهرنگ ،س��امان( )۱و
سامان( )۲از این فناوری زیست محیطی برخوردار هستند.
مدیرعام��ل ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان چهارمحال
و بختی��اری با اش��اره به بحران کم ابی در س��طح ملی اظهار کرد:
یکی از راهکارهای موثر بر کاهش عوارض این بحران ،اس��تفاده از
فناوری «بازچرخانی پساب تصفیه شده تصفیه خانه های فاضالب»
برای اس��تفاده در ابیاری فضای سبز و همچنین مصارف صنعتی
است که خوشبختانه این مکانیزم در شهرک های صنعتی شهرکرد
و بروجن در جریان است.
ش��هرک صنعتی قرچک در جنوب شرقی استان
تهران از ان دس��ته شهرک های صنعتی کشور است
ک��ه در مدت کوتاهی س��اخته و زمین ه��ای ان به
متقاضیان واگذار شده است به طوری که اکنون ۲۵
واحد صنعتی در این شهرک به بهره برداری رسیده
و فعال شده است.
همچنی��ن ۶۰۰واح��د صنعتی در حال س��اخت
یا در اس��تانه بهره برداری دارد .ب��ا این حال ،هنوز
زیرس��اخت های ای��ن ش��هرک تکمی��ل نش��ده و
صنعتگران در استفاده از اب و برق با مشکل روبه رو
هس��تند ضمن انکه هنوز گاز به واحدهای صنعتی
این شهرک نرسیده است.
با این ح��ال ،صادق نجفی ،مع��اون وزیر صنعت،
معدن و تج��ارت و رییس س��ازمان صنایع کوچک
و ش��هرک های صنعتی ایران در دومی��ن بازدید از
تاسیسات زیرساختی و واحدهای صنعتی مستقر در
شهرک صنعتی قرچک از تکمیل زیرساخت ها تا ۱۱
ش��هرک های صنعتی استان تهران ،فرشاد مقیمی و
ماه اینده خبر داد.
فتحعلی محمدزاده معاونان سازمان صنایع کوچک
نجف��ی عصر روز ش��نبه در س��فر به شهرس��تان
و ش��هرک های صنعت��ی و همای��ون توفیقی مدیر
قرچک به بررس��ی تاسیسات زیرساختی و موقعیت
HSEEسازمان صنایع کوچک از ۴واحد صنعتی و
جغرافیایی ش��هرک صنعتی قرچک پرداخت و قول
یک واحد تولیدی در استانه بهره برداری در شهرک
داد زیرساخت های شهرک صنعتی قرچک تا ۱۱ماه
صنعتی قرچک بازدید کرد.
اینده تکمیل شود.
ای��ن واحدهای فعال ش��امل تولیدی نس��کافه و
س��اخت ش��هرک صنعتی قرچک به وسعت ۸۰۰
رست قهوه اخوان اسماعیلی ،کشباف و جوراب بافی
هکت��ار در س��ال ۱۳۸۳ب��ه تصوی��ب هیات دولت
پای��اب ،پارچ��ه رومبل��ی س��ام س��پهر ایرانی��ان و
رس��یده ب��ود اما تمل��ک اراض��ی ،تغیی��ر کاربری،
حصیربافی محمدی است و همچنین واحد تولیدی
طراحی شهرس��ازی و عملی��ات اجرایی ان به طول
نخ نانو (نس��اجان پارس مهری��س) نیز به زودی در
انجامی��د و در نهای��ت در دول��ت «تدبی��ر و امید»
ش��هرک صنعت��ی قرچک ب��ه بهره ب��رداری خواهد
ب��ه مرحله واگذاری زمین رس��ید و برای اس��تقرار
رسید.
واحدهای صنف��ی نیز در این ش��هرک برنامه ریزی
ص��ادق نجف��ی در نشس��ت صمیمانه و مراس��م
شد.
افط��ار ب��ا صنعتگران مس��تقر در ش��هرک صنعتی
ش��هرک صنفی-صنعتی قرچک دارای موقعیت
قرچ��ک ،اظهار ک��رد ۹۰ :درصد صنعت کش��ور از
مکانی مناس��ب و نزدیکی به ش��هر تهران است که
صنایع کوچک و متوس��ط تش��کیل ش��ده و اکنون
دسترس��ی اس��ان به بزرگراه ها و راه های ارتباطی،
بی��ش از 29هزار طرح صنعتی در کش��ور در حال
ش��بکه ریلی ،فرودگاه ها و پیش بینی ایستگاه مترو
س��اخت اس��ت و نش��ان می ده��د ک��ه کارافرینان
در ۲کیلومت��ری ورودی ش��هرک را فراه��م کرده
نگرانی از تحریم ها ندارند بنابراین صنعتگران امروز
است.
رزمن��ده اصلی و س��ربازان جبهه اقتصادی کش��ور
اس��تفاده از روش های نوین در ایجاد تاسیس��ات
هستند.
زیربنایی ،ازجمله تامین روش��نایی به
وی با بیان اینک��ه برای دومین بار به
روش س��لول خورش��یدی ،استفاده از
شهرک صنعتی قرچک امده و تغییرات
ابیاری قطره ای به روش فیلتر ش��نی
رو به جلو واحدهای صنعتی مستقر در
برای بکارگیری در فضای سبز ،ساخت
ش��هرک را دیده اس��ت ،گفت :تاکنون
بانده��ای تن��درو و کن��درو در معابر،
۲۵واح��د صنعتی در این ش��هرک به
اجرای تاسیس��ات فاضالب همزمان با
بهره برداری رسیده و فعال شده است.
شبکه اب ،ایجاد تاسیسات اتش نشانی
حامد افشار نادری
� تکمیل تمام زیرساخت ها
در معابر فرعی و اصلی و ...در طراحی
پروژه انتقال گاز به
مع��اون وزیر صنعت ،معدن و تجارت
این شهرک دیده شده است که ازجمله
مهم ترین مزایا و قابلیت های ش��هرک شهرک صنعتی قرچک در تاکی��د کرد :تامین گاز و برق مناس��ب
قرارداد ۱۱ماهه اجرا
صنفی-صنعت��ی قرچ��ک ب��ه ش��مار خواهد شد و نمی توان این مش��کل اصلی صنعتگران این ش��هرک
مدت را کاهش داد چراکه اس��ت به همی��ن منظور و ب��رای رفع
می رود.
مش��کل ب��رق صنعتگران در ش��هرک
این پروژه انتقال گاز،
۶۰۰واح�د صنعتی در حال
پروژه ای عظیم با خطوط صنعتی قرچک روز دوشنبه با معاونان
ساخت
ص��ادق نجف��ی با همراهی مس��عود ۲۸کیلومتری و ۵ایستگاه وزارت نیرو جلسه ای برگزار خواهد شد
فشار است که ازمایش ها
مرس��لپور فرمان��دار قرچک ،حس��ین و تست های ان زمان بر تا مش��کل برق شهرک صنعتی قرچک
نقوی نماینده م��ردم ورامین ،قرچک بوده و امکان کاهش زمان و سایر شهرک های صنعتی تهران رفع
شود.
و پیش��وا در مجلس ش��ورای اسالمی،
ندارد
نجفی با بیان اینکه ش��هرک صنعتی
ش��اهپور قنب��ری مدیرعامل ش��رکت
عکس :گسترش صنعت
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
قرچک تا ۱۱ماه اینده گازدار خواهد ش��د ،تصریح
انتق��ال گاز ،پروژه ای عظیم با خطوط ۲۸کیلومتری
کرد :برخ��ی از زیرس��اخت ها در ش��هرک صنعتی
و ۵ایستگاه فشار اس��ت که ازمایش ها و تست های
قرچک ب��ا همت مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های
ان زمان بر بوده و امکان کاهش زمان ندارد.
صنعتی تهران و مدیر ش��هرک در ۵یا ۶ماه اینده
وی به دستور استاندار تهران اشاره کرده و گفت:
تامین خواهد ش��د اما تمام زیرساخت های شهرک
شرکت گاز استان تهران انتقال خط لوله اختصاصی
صنعتی قرچک تا ۱۱ماه اینده تکمیل خواهد شد.
از مس��یر دیگر را در دستور کار قرار داد و مطالعات
مع��اون وزیر صنع��ت ،معدن و تج��ارت و رییس
اولیه ان انجام شده است که به زودی اجرایی خواهد
سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران
شد.
با بیان اینکه منطقه قرچک ،ورامین و پیشوا نیاز به
انتقال گاز به ش��هرک صنعت��ی در ۲بخش مجزا
ایجاد اش��تغال دارد ،گف��ت ۶۰۰ :واحد تولیدی در
انج��ام می ش��ود که بخش نخس��ت ان از ایس��تگاه
شهرک صنعتی قرچک در حال ساخت و نزدیک به
مقیم اب��اد تا ابت��دای در ورودی ش��هرک صنعتی و
بهره برداری اس��ت و به زودی بیش از هزار شغل در
مرحل��ه دوم از در ورودی ش��هر به تم��ام واحدهای
این منطقه ایجاد خواهد شد.
صنفی و صنعتی است.
نجف��ی با تاکی��د بر اینک��ه با مدیری��ت جهادی
انتقال خ��ط لوله گاز از ایس��تگاه مقیم اباد تا در
برای رفع مش��کالت صنعتگران در تالش هس��تیم،
ورودی ش��هرک صنعت��ی برعهده ش��رکت ملی گاز
اظهار کرد :مش��کالت صاحب��ان صنایع کوچک هر
اس��تان تهران اس��ت و طول این پ��روژه ۹کیلومتر
روز و م��ورد به مورد در س��ازمان صنایع کوچک و
است.
شهرک های صنعتی ایران بررسی می شود.
افش��ار نادری همچنین به تکمیل پروژه برق رسانی
مدیرعامل س��ازمان صنایع کوچک و شهرک های
به ش��هرک صنعتی قرچک اش��اره ک��رد و گفت :بر
صنعتی ایران گفت :ش��هرک صنعتی قرچک در ۲
اس��اس توافقنامه بین شرکت شهرک های صنعتی و
س��ال گذشته پیشرفت چشمگیری در همه حوزه ها
برق اس��تان تهران ،افزایش ۵کیلووات برق با نصب
داش��ته اس��ت و باید خدمات دهی در
تران��س و ایج��اد زیرس��اخت های الزم
ش��هرک صنعتی قرچ��ک را افزایش
ظرفی��ت برق ش��هرک صنعت��ی به ۲۰
دهیم تا صنعتگران ب��ا امادگی کامل
کیلووات خواهد رسید.ژ
در این شهرک مستقر شوند.
ش��رکت برق استان تهران تعهد داده
قرارداد ۱۱ماهه انتقال گاز
است با توجه به راه اندازی پست پوئینک،
به گزارش «گسترش صنعت» حامد
مشکلی در تامین برق شهرک صنعتی به
افش��ارنادری ،مدیر ش��هرک صنعتی
لحاظ ظرفیت این پست در افق ۲ساله
صادق نجفی
قرچک پیش از این در اس��فند ۹۶در
ندارد.
برخی از زیرساخت ها
حاشیه بازدید استاندار تهران گفته بود
به گفته مدیر شهرک صنعتی قرچک،
از جمله برق و گاز در
که پروژه انتقال گاز به شهرک در یک
پس��ت برق در ورودی ش��هرک صنعتی
شهرک صنعتی قرچک با
زمان بندی مناس��ب به پای��ان خواهد همت مدیرعامل شرکت قرچ��ک و در روس��تای امین اب��اد برای
رس��ید و در هفته دولت گاز ش��هرک شهرک های صنعتی تهران تامین برق سایر فازهای شهرک صنعتی
صنعتی به واحدهای صنفی و صنعتی و مدیر شهرک در ۵یا ۶در حال ساخت است .در جلسه هایی که
ماه اینده تامین
خواهد رسید.
ب��ا مدیرعامل توزیع برق اس��تان تهران
تمام
خواهد شد اما
افش��ار نادری اکنون به «گس��ترش
برای تامین برق شهرک صنعتی قرچک
زیرساخت های شهرک
صنعت» گف��ت :پروژه انتق��ال گاز به
داش��تیم ،قرار شد تا ۵کیلوولت برق به
صنعتی قرچک
شهرک صنعتی قرچک در قرارداد ۱۱تا ۱۱ماه اینده تکمیل ظرفیت کنونی ش��هرک اضافه ش��ود تا
ماهه اجرا خواهد ش��د و نمی توان این
در این زمینه مش��کلی برای تامین برق
می شود
مدت را کاه��ش داد چراکه این پروژه
نداشته باشیم.
اختصاص مشوق سرمایه گذاری ۵0تا ۹0درصدی در فارس
ریی��س هیات مدی��ره و مدیرعام��ل ش��رکت
ش��هرک های صنعتی اس��تان ف��ارس از اختصاص
مشوق های سرمایه گذاری برای ۴۲شهرک و ناحیه
صنعتی کم تقاضا محو ر استان خبر داد.
ب��ه گ��زارش «گس��ترش صنع��ت» به نق��ل از
روابط عمومی ش��رکت ش��هرک های صنعتی استان
ف��ارس ،اح��د فتوح��ی اف��زود :بر اس��اس تصویب
هیات مدیره ش��رکت ش��هرک های صنعتی استان
ف��ارس ای��ن مش��وق ها در راس��تای حمای��ت از
سرمایه گذاران برای تولید کاالی ایرانی و نیز تحقق
اقتصاد مقاومتی ،تولید و اش��تغال ،تا پایان امسال
اعمال می شود.
فتوح��ی گف��ت :در بخ��ش ش��هرک ها و نواحی
صنعتی کم برخوردار شامل س��ورمق اباده ،برمشور
ش��یراز ،غدیرگه نی ریز ،انرژی بر المرد ،زرین دشت،
س��ده اقلی��د ،خنجش��ت اقلی��د ،بیرم الرس��تان،
حس��ن اباد اقلید ،جره و باالده کازرون ،جایدش��ت
فیروزاب��اد ،خنج ،ایزدخواس��ت اباده ،ارس��نجان،
فسا ،سروس��تان ،۲جهرم ،چنارشاهیجان و بوانات
مشوق هایی مانند کاهش س��هم پرداخت نقدی به
۵درصد و افزایش مدت پرداخت اقساط به ۴۸ماه
در نظرگرفته شده است.
ریی��س هیات مدی��ره و مدیرعام��ل ش��رکت
ش��هرک های صنعت��ی اس��تان فارس اضاف��ه کرد:
همچنی��ن در ش��هرک ها و نواح��ی صنعت��ی این
گروه به ش��رط بهره برداری در برنامه زمان بندی و
نیز ایجاد اش��تغال بر اساس جواز تاسیس تا سقف
۹0درصد از اس��ناد تعهدی انها به عنوان مش��وق،
بازگردانده خواهد شد.
فتوحی در ادامه از کاهش س��هم پرداخت نقدی
ب��ه ۵درص��د و افزای��ش م��دت پرداخت اقس��اط
ب��ه ۴۸ماه در گ��روه ش��هرک ها و نواحی صنعتی
کم تقاضامحور شامل اوز ،کوثر جهرم ،قیروکارزین،
تنگ حن��ا نی ریز ،داراب ،خرمبید ،۲اباده طش��ک،
رستم ،مهر ،میمند فیروزاباد و خنجشت اقلید خبر
داد.
ریی��س هیات مدی��ره و مدیرعام��ل ش��رکت
ش��هرک های صنعتی اس��تان فارس گفت :در این
گروه نیز به شرط بهره برداری در برنامه زمان بندی
و نیز ایجاد اشتغال بر اساس جواز تاسیس تا سقف
۷0درصد از اس��ناد تعهدی انها بازگردانده خواهد
شد.
فتوحی درباره مش��وق های در نظر گرفته ش��ده
برای شهرک های صنعتی که پیش از این واگذاری
داش��ته اما با کاهش واگذاری روبه رو ش��ده اس��ت
نیز گفت :در این گروه ش��امل ش��هرک ها و نواحی
صنعتی فیروزاباد ،اباده ،ده فاضل نی ریز ،پاسارگاد،
حاجی اباد زرین دشت ،پشت سنگر و حسن لری الر،
الرس��تان ،اقلید ،۱سروس��تان ،خرامه ،استهبان و
گراش نیز کاهش سهم پرداخت نقدی به ۱0درصد
و افزای��ش مدت پرداخت اقس��اط از ۳۶به ۴۲ماه
در نظرگرفته ش��ده اس��ت و به ش��رط بهره برداری
در برنامه زمان بندی و نیز ایجاد اش��تغال بر اساس
جواز تاسیس تا س��قف ۵0درصد از اسناد تعهدی
سرمایه گذاران به انها بازگردانده خواهد شد.
فتوحی با بیان اینکه نیمه دوم س��ال گذشته نیز
مش��وق های سرمایه گذاری در ش��هرک ها و نواحی
صنعت��ی کم تقاضامح��ور و غیرتقاضامحور اس��تان
اختصاص یافت ،افزود :با اعمال این مشوق ها شاهد
استقبال س��رمایه گذاران و رشد ۲برابری واگذاری
زمین بودیم ک��ه این موضوع نوید بخش اس��تفاده
متقاضیان از این فرصت های جدید س��رمایه گذاری
ب��رای ایجاد اش��تغال و حرکت در مس��یر توس��عه
صنعتی استان است.
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی استان
ف��ارس اظه��ار امیدواری ک��رد که اختص��اص این
مشوق ها بتواند بر رشد و ارتقای شاخصه های تولید
و اشتغال در شهرک ها و نواحی صنعتی استان موثر
باشد و ظرفیت مناسبی برای تولید کاال و محصول
داخل��ی در ش��هرک های صنعتی در س��الی که به
فرم��وده رهبر معظم انقالب با عن��وان «حمایت از
کاالی ایرانی» نام گذاری شده ،فراهم کند.