روزنامه گسترش صنعت شماره 402
روزنامه گسترش صنعت شماره 402
واقعی سنجی
اخرین نرخ تورم
سه شنبه
8خرداد 1397
13رمضان 1439
2
سال سی ام پیاپی 2375دوره جدید شماره 4 402صفحه قیمت 1000 :تومان
29مه 2018
جوالن
واسطه گری
در نبود غول ها
3
http://telegram.me/sanatnewspaper
www.sanatnewspaper.com
گزارش «گسترش صنعت» از واکنش صنایع به تزریق سرمایه در گردش و تسهیالت رونق نشان داد
حمایت ۲0هزار میلیارد تومانی در نبود استراتژی صنعتی
2
گزارش «گسترش صنعت» از الزامات تولید و واردات پارچه
4
عکس :مهدی کاوه ای
قرار بود تعرفه واردات به نفع تولید باشد...
سه شنبه
اقتصاد و توسعه
8خرداد 13 1397رمضان 29 1439مه 2018شماره 402پیاپی 2375
گزارش تحلیلی
واقعی سنجی
اخرین نرخ تورم
سعید باستانی
تمام طرح های حمایتی
مشکالتی دارند که با
رفع انها می توان به
برنامه مشخصی برای
حمایت از صنایع دست
یافت .نیازی که در
این زمینه وجود دارد،
بررسی بازخورد از
تسهیالت است
عکس :ایدا فریدی
گ�روه صنع�ت :بر اس��اس اخرین امارهایی ک��ه از طرف
بانک مرکزی منتش��ر ش��د ،امارهای بانک مرکزی و مرکز
امار ایران ،نرخ تورم در اردیبهش��ت امسال ( )۱۳۹۷نسبت
به فروردین 0/۱درصد کاهش نش��ان می دهد .این در حالی
اس��ت که برخی از ش��هروندان این کاهش تورم را در تضاد
با افزای��ش نرخ کاالهایی ک��ه روزانه با ان س��روکار دارند،
می بینند.
به عبارت دیگر ،شرایط بازار نشان می دهد افزایش نرخ در
روزهای گذش��ته خودنمایی قابل توجهی در اقتصاد داشته
ام��ا با این ح��ال ،امارها از کاهش نرخ ت��ورم حکایت دارد.
تناقض در امارهای رس��می با واقعیت های موجود احساسی
اس��ت ک��ه در زمان ارائه برخ��ی از امارها ممکن اس��ت به
شهروندان دست دهد.
در اخری��ن اعالم تورم ،بانک مرکزی تورم اردیبهش��ت را
این گون��ه اعالم کرد که 0/۱درصد کاهش نرخ داش��ته ایم؛
موضوعی که پذیرش ان برای بسیاری از مردم کار ساده ای
نیس��ت .موضوعی که در این زمینه اهمیت دارد این اس��ت
که چرا افزایش نرخ با کاهش نرخ تورم همراه شده است؟
بررس��ی جزئیات این ام��ار کمک می کند تا س��بد تورم
کشور بهتر شناخته ش��ود .افزایش نرخ در روزهای گذشته
موضوعی نبوده که بانک مرکزی ان را نادیده گرفته باش��د.
در این زمینه دو نرخ تورم وجود دارد که ش��امل ش��هری و
روستایی می ش��ود .تورم شهری در اردیبهشت گذشته ۱/۱
ب��وده و این موضوع نش��ان از افزایش نرخ دارد .با این حال،
تورم روس��تایی کاهش یافته و توانسته ۱/۲درصد تورم کل
را کاهش دهد.
اثر تغییر نرخ در بخش مسکن بر شاخص نرخ مصرف کننده
در خانوارهای شهری و روستایی یکی از علل تفاوت شاخص
نرخ در مناطق ش��هری و روستایی اس��ت .بخش مسکن به
تنهایی حدود ۳۰درصد از هزینه های خانوارهای شهری را
به خود اختصاص داده که هر گونه تغییر نرخ در این بخش
اثر معنی داری بر شاخص قیمت ها در مناطق شهری خواهد
گذاشت .این در حالی است که در مناطق روستایی به دلیل
ارزان بودن زمین ،هزینه های مربوط به ساخت مسکن بسیار
پایین می اید و اجاره نش��ینی در ای��ن مناطق معنایی ندارد.
بر اس��اس امارهای مرکز امار ایران ،در اردیبهش��ت ۱۳۹۷
عدد ش��اخص کل ( )۱۳۹۵=۱۰۰به ۱/۱۱۴درصد رسید که
نس��بت به ماه قبل ۱/۱درصد افزایش را نش��ان می دهد .در
این ماه درصد تغییر ش��اخص کل نسبت به ماه مشابه سال
قبل ۳/۸اس��ت .به عبارت دیگ��ر ،خانوارهای ایرانی به طور
میانگین ۳/۸درصد بیشتر از اردیبهشت ۱۳۹۶برای خرید
«مجموعه کاال و خدمات یکس��ان» هزینه کردند که نسبت
به این اط�لاع در ماه قبل (0/۷درص��د) ۳/۱درصد افزایش
پیدا کرده اس��ت .ن��رخ تورم ۱۲ماه منتهی به اردیبهش��ت
امس��ال به 0/۸درصد رسید که نس��بت به همین اطالع در
ماه قبل (۱/۸درصد) 1/0واحد درصد کاهش نشان می دهد.
در ای��ن حوزه هم ب��ه نظر می رس��د افزایش ن��رخ ارز و
التهاب��ات دامنه دار ان در ب��ازار ازاد یک��ی از عوامل روانی
برای افزایش تورم در مناطق ش��هری در اردیبهش��ت بوده
اس��ت .روانی از این جه��ت که با فرض تاثی��ر افزایش نرخ
ارز ب��ر تورم اما مدت زم��ان طوالنی تری طول می کش��د تا
ای��ن موضوع اثار خود را در بازار نش��ان ده��د .با این حال،
کاهش تورم در مناطق روس��تایی را هم می توان در تقویت
تولیدات و محصوالت دامی جس��ت وجو کرد .در این زمینه
الب��رت بغزیان ،عضو هیات علمی دانش��گاه ته��ران با بیان
اینک��ه وجود تورم در اقتصاد ایران امری انکارناپذیر اس��ت،
به ایس��نا گفت :زمانی که می گویند ت��ورم ثابت مانده یا در
بخش هایی کاهش داشته است و از طرفی ،ما شاهد افزایش
نرخ خوراکی ها یا مس��کن هس��تیم باید ب��ه این نکته توجه
داشته باش��یم که مصارفی همچون مس��کن و مواد غذایی
تنها بخش��ی از مقوالتی هستند که در محاسبه تورم از انها
اس��تفاده می ش��ود .برای مثال ،ممکن است مواد غذایی در
محاس��به تورم ۱۰درصد وزن داش��ته باش��د و مسکن ۲۰
درص��د؛ در صورتی که اینها همه اق�لام مصرفی خانوارها و
اقتصاد کش��ور نیس��تند .همچنین اینکه می گویند تورم در
ف�لان ماه ثابت بوده یا کاهش یافته اس��ت در بعضی مواقع
می تواند نش��ان دهنده کند شدن رشد تورم در کشور باشد.
این اقتص��اددان با بی��ان اینکه تورم س��االنه خیلی موثرتر
است ،گفت :انچه در شناخت وضعیت اقتصاد اهمیت دارد،
س��نجش تورم از اغاز فروردین تا پایان اس��فند است که به
ان تورم س��االنه می گویند .ان زمان است که می توان درک
درس��ت تری از وضعیت تورم در اقتصاد کش��ور داش��ت .بر
اساس این گزارش ،نرخ تورم اعالم شده با قیمت های واقعی
تفاوتی ندارد و تنها جامعه ش��هری است که این اختالف را
در ش��رایط کنونی اقتصاد کشور می بیند .اکنون با توجه به
اختالف هایی که بین تورم روس��تایی وتورم ش��هری وجود
دارد ،به نظر می رس��د در ماه های اینده ش��اهد کاهش نرخ
تورم در روس��تاها باشیم .این در ش��رایطی است که دولت
نی��ز ت�لاش می کند ت��ا از صنای��ع روس��تایی حمایت های
بیش��تری داش��ته باش��د .به عبارت دیگر اگر کاهش تورم و
رش��د حمایت های دولت از بخش روس��تایی با همین روند
ادامه پیداکند ،پیش بینی می شود در اینده با کاهش شدید
مهاجرت روس��تایی به سمت ش��هرها و کالنشهرهای کشور
روبه رو باشیم.
گزارش «گسترش صنعت» از واکنش صنایع به تزریق سرمایه در گردش و تسهیالت رونق نشان داد
حمایت ۲0هزار میلیارد تومانی در نبود استراتژی صنعتی
امیر مهرزاد :پ�س از اینکه دولت یازدهم
تصمیم گرفت مشکل سرمایه در گردش
واحده�ای صنعت�ی را برط�رف کن�د،
تسهیالتی با عنوان تسهیالت رونق برای
واحده�ای صنعتی نیمه تم�ام و در حال
بهره برداری در نظر گرفته ش�د .این تس�هیالت از ۱۲هزار
میلیارد تومان در س�ال اغاز شد و سال گذشته به ۱۶هزار
میلیارد تومان رس�ید .همچنین امسال با افزایش اعتبار در
این بخش روبه رو خواهیم بود اما هنوز از جزئیات ان خبری
نیس�ت .با این حال ،در اخرین امارها اعالم شد که از اغاز
س�ال گذش�ته تا ۵خرداد امس�ال حدود ۲0هزار میلیارد
توم�ان تس�هیالت رونق پرداخت ش�ده اس�ت .به گزارش
«گس�ترش صنعت» بر اس�اس اخرین امارهایی که وزارت
صنعت ،معدن و تج�ارت اعالم کرد ،رقم پرداختی در طرح
رونق تولید از اغاز س�ال گذش�ته تا پنجمین روز از خرداد
امس�ال از مرز ۲۰هزار میلیارد تومان گذشت .تا پایان سال
۱۳۹۶و در قال�ب «طرح رونق تولید» ۴۲هزار و ۴۰۵بنگاه
تولی�دی ثبت نام کردند که از این تعداد در زمان پیش گفته
ب�ه ۲۷ه�زار و ۹۳۸واحد تولیدی مبلغی مع�ادل ۱۸هزار
میلیارد و ۸۶۴میلیون تومان پرداخت شد؛ طرحی که برای
اجرا در س�ال جاری نیز از س�وی وزارت صنع�ت ،معدن و
تجارت به س�تاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ارسال شده و
در انتظار تصویب این س�تاد و ابالغ ان از سوی معاون اول
رییس جمهوری اس�ت .بنا بر اطالعاتی ک�ه وزارت صنعت،
معدن و تجارت منتش�ر کرده ،با توجه به اینکه طرح رونق
تولید در س�ال جاری به صورت مجزا از طرح س�ال گذشته
کلید نخورده و همچنان به عنوان دنباله طرح قبلی در حال
اجراس�ت ،تاکنون ۲۸هزار و ۸۳۹واحد تولیدی و صنعتی
رقمی معادل ۲۰هزار و ۴۳۱میلیون تومان دریافت کرده اند.
با تفکیک رقم پرداختی در طرح رونق تولید در طول س�ال
چاره ای برای افزایش بازدهی تسهیالت
با اینکه بس��یاری از کارشناسان معتقدند رقمی که دولت
ب است و رشد این
برای این تسهیالت در نظر گرفته ،مناس
رقم نش��ان از وضعیت بهتر در س��ال های اینده دارد ،برخی
دیگر از کارشناسان معتقدند دولت باید راهی برای بازخورد
از این سیاست ها داشته باشد .به عبارت دیگر ،دولت در چند
سیاس��ت حمایتی تالش می کند رش��د صنعتی را در کشور
افزایش دهد .این در حالی است که بازخورد این سیاست ها
ب��ه ط��ور تفکیک ش��ده در اختیار وجود ندارد .س��خنگوی
کمیس��یون صنایع و معادن مجلس ش��ورای اسالمی درباره
کارامدی تس��هیالت رون��ق تولید به «گس��ترش صنعت»
گف��ت :دولت در ای��ن زمینه عملکرد قاب��ل دفاعی دارد اما
دو مش��کل در مس��یر صنایع کشور هس��ت که تا رفع کامل
انها نمی توان در این باره اظهار نظر قطعی کرد .بدون شک
تزری��ق ۲0هزار میلیارد تومان ب��ه بخش صنایع کوچک و
متوس��ط در ۱۴ماه تاثیر قابل توجهی خواهد داش��ت اما به
دلیل نبود اس��تراتژی صنعتی و همچنین شیوه ای که بتوان
مدی��رکل دفتر س��رمایه گذاری خارجی س��ازمان
س��رمایه گذاری و کمک های اقتص��ادی و فنی ایران
گفت ۱۸ :میلیارد دالر فاینانس اماده سرمایه گذاری
در کش��ور اس��ت اما برای این میزان س��رمایه گذاری
طرح و پروژه ای وجود ندارد.
احمد جمالی به ایرنا گفت :برای این میزان فاینانس
طرح به س��رمایه گذار معرفی نشده و در واقع طرح یا
پروژه ای وجود ندارد .عوامل زیادی باعث ش��ده برای
این میزان فاینانس پروژه ای تعریف نشود که از جمله
ان می توان به نبود طرح اولویت دار ،وجود طرح هایی
ک��ه قابلیت اجرایی ندارد یا طرح هایی که نتوانس��ته
بانک عامل ان را تایید و انتخاب کند ،اشاره کرد.
جمالی بیان کرد :در ۲س��ال گذش��ته با توجه به
فضای بین المللی که ایجاد ش��ده ب��ود ،مقوله تامین
منابع مال��ی مورد توجه قرار گرف��ت و نتیجه خوبی
داشت .مدیرکل دفتر سرمایه گذاری خارجی سازمان
س��رمایه گذاری و کمک های اقتص��ادی و فنی ایران
گف��ت :در حوزه س��رمایه گذاری خارجی به غیر از ۴
استان ،بقیه استان ها پذیرای سرمایه گذار خارجی در
بخش های مختلف اقتصادی بودند .همچنین در حوزه
انرژی پاک بیشترین مجوز صادر شد.
جمالی ادامه داد :س��ال گذش��ته ۳0میلیارد دالر
خصولتی ها و تسهیالت ارزان قیمت
با ان کارکرد تسهیالت را ارزیابی کرد ،مشکالت این طرح ها
دیده نمی ش��ود .سعید باستانی توضیح داد :تمام طرح های
حمایتی مش��کالتی دارند که با رف��ع انها می توان به برنامه
مش��خصی برای حمایت از صنایع دست یافت .نیازی که در
این زمینه وجود دارد ،بررسی بازخورد از تسهیالت است .در
این زمینه متاسفانه فعالیت چندانی نشده است .به عبارتی،
اگر مش��کلی در جریان این تس��هیالت وجود داشته باشد،
دولت نمی تواند ان را شناس��ایی و برطرف کند .س��خنگوی
کمیس��یون صنایع و معادن مجلس شورای اسالمی با بیان
اینکه نبود اس��تراتژی صنعتی نیز در این زمینه نقش دارد،
اف��زود :در حالی که هنوز صنای��ع اولویت دار ایران در برنامه
یا اس��تراتژی صنعتی کش��ور تدوین نش��ده دولت اقدام به
تس��هیالت دهی می کند .در این بین واحدهایی که در اینده
صنعتی کش��ور نقشی نخواهد داش��ت هم از این تسهیالت
اس��تفاده می کنند که این موضوع باعث هدررفت سرمایه و
تسهیالت می شود.
۱۸میلیارد دالر فاینانس برای سرمایه گذاری در کشور وجود دارد
قرارداد تامین مالی امضا ش��د که از مجموع ان ،برای
مبلغ ۱۲میلیارد دالر پروژه معرفی ش��د که اس��تان
خوزستان نیز جزو ان بود اما از همه ظرفیت موجود
استفاده الزم نشد .وی افزود :نبود پروژه های مناسب
باعث می شود که ما نتوانیم از فرصت های حاصل شده
برای کشور به نحو مناسب استفاده کنیم.
مدی��رکل دفتر س��رمایه گذاری خارجی س��ازمان
س��رمایه گذاری و کمک های اقتص��ادی و فنی ایران
گفت :در بحث فاینانس و سرمایه گذاری خارجی یکی
از مش��کالت کلیدی این است که طرح های مناسبی
که قابلیت پذیرش از سوی س��رمایه گذاران بالقوه یا
تامین کنندگان خارجی باشند را نداشتیم.
وی اف��زود :در فرصت ه��ای س��رمایه گذاری اگ��ر
مطالعات الزم شود ،امکان اولویت بندی ،دسته بندی و
انتخاب بهینه ،اسان تر و بهتر فراهم می شود؛ بعضی از
استان ها به جای متمرکز شدن به تعداد محدودی از
فرصت ها و تبدیل انها به طرح ،دچار انباشتگی داده،
ش��دند و کمک کردن ما را س��خت کردند .همکاری
ما بر اس��اس ش��رح وظای��ف در حوزه شناس��ایی و
بررسی فاینانس و سرمایه گذاری در صورتی است که
فرصت ه��ا را محدود و در قالب بخش ها اولویت بندی
کنیم.
گذش�ته و ۲ماه امسال می توان دریافت که در حدود ۲ماه
گذش�ته رقمی معادل ه�زار و ۵۷۹میلی�ارد تومان به ۹۰۱
واحد تولیدی و صنعتی پرداخت ش�ده است .گفتنی است،
س�ال ۱۳۹۶دومین سالی بود که شبکه بانکی برای حمایت
از بنگاه ه�ای کوچ�ک و متوس�ط و تامین مال�ی ویژه برای
تولی�د ورود ک�رد ت�ا در کن�ار تس�هیالت عموم�ی که به
بخش های مختلف اقتصادی در طول سال پرداخت می شود،
این بخش ها نیز مورد توجه قرار گیرد و از س�هم مشخصی
برخوردار ش�وند؛ بنابراین قرار ش�د تا اعتب�اری معادل ۲۰
ه�زار میلی�ارد تومان ب�ه منظ�ور پرداخت ۱۰ه�زار واحد
صنعتی در نظر گرفته ش�ود که تا پایان س�ال گذش�ته در
مجم�وع به ۲۷هزار و ۹۳۸واحد تولیدی مبلغی معادل ۱۸
هزار میلیارد و ۸۶۴میلیون تومان پرداخت ش�د .حال این
رقم تا پایان پنجمی�ن روز از خرداد ۱۳۹۷به رقمی معادل
۲۰هزار و ۴۴۳میلیون تومان رسیده است.
حسین ساسانی ،کارش��ناس توسعه پایدار در
ای��ن زمینه به «گس��ترش صنعت» گفت :هدف
حمایت از صنایع توسعه صنعتی و رشد صنعتی
در کش��ور است .ش��اید با تسهیالت دهی با ارقام
ب��اال بتوان این رش��د صنعتی را ت��ا حدی ایجاد
کرد اما بدون برنامه صنعتی ،بی ش��ک بخشی از
این تس��هیالت از بین م��ی رود .وی توضیح داد:
تسهیالت رونق در شرایطی می تواند تاثیر زیادی
بر بخش تولید بگذارد که دولت بتواند از عملکرد
خود بازخورد مناس��بی داشته باشد .در مجموع
چند سیاس��ت حمایتی درصد رش��د اقتصادی و
صنعتی کش��ور به دس��ت می ای��د .عالوه بر این،
ش��رایط بین المللی ب��ر این موض��وع تاثیر گذار
اس��ت .با این حال ،مش��خص نمی شود که رشد
صنعتی کش��ور بیشتر وابس��ته به کدام شیوه از
حمایت اس��ت .این کارش��ناس توسعه پایدار با
بیان اینکه دولت باید بتواند حمایت های خود را
افزایش دهد و بخش تولید را در ش��رایط کنونی
روی پ��ا نگه دارد ،گفت :یکی از موضوع هایی که
در این زمینه مطرح می شود بنگاه های خصولتی
هستند .این بنگاه ها نیز از تسهیالتی که به بخش
تولید وصنعت تعلق می گیرد استفاده می کنند و
در ادامه با بخش خصوصی واقعی در کش��ور وارد
رقابت می شوند .وی افزود :از دیگر موضوع هایی
که باید بر ان تمرکز شود ،خصوصی سازی واقعی
اس��ت .بنگاه های خصولتی در اغاز فعالیت چند
گام از بخ��ش خصوص��ی جلو بودن��د .پس از ان
نیز عالوه بر رانت ها و فضاس��ازی های غیرشفاف
از حمایت ه��ای ش��فاف دول��ت همپ��ای بخش
خصوصی اس��تفاده می کنند .این موضوع باعث
می ش��ود شکافی که بین شرکت های خصولتی و
خصوصی وجود دارد ،هرگز پر نشود.
دولت ارز مورد نیاز بخش تولید را تامین کند
عضو کمیس��یون عمران مجلس شورای اسالمی با
بیان اینکه ش��عار «حمای��ت از کاالی ایرانی» نه تنها
در س��خن بلکه در مقام عمل باید مورد اهتمام قرار
گیرد ،گفت که دولت باید ارز مورد نیاز بخش تولید
را تامی��ن کند .به گزارش خانه ملت ،صدیف بدری،
نماینده مردم اردبیل در تذکر ش��فاهی جلسه علنی
روز گذش��ته مجلس ،گفت :اق��ای رییس جمهوری،
اق��ای وزیر اقتصاد و وزیر صنع��ت ،معدن و تجارت،
دول��ت باید ارز مورد نیاز بخ��ش تولید را تامین کند
تا تولید گرس��نه نماند .حمای��ت از کاالی ایرانی نه
تنها در س��خنرانی ها بلکه در مقام عمل باید باش��د.
تولیدکنندگان و صادرکنندگان اکنون با مش��کالت
گمرکی دس��ت و پنجه نرم می کنند و همین مس��ئله
حیات واحدهای صنعتی را به مخاطره انداخته است.
وی اف��زود :درحال حاض��ر بس��یاری از واحدهای
صنعت��ی اجناس اع��م از مواد اولی��ه و قطعات مورد
نیاز را از گمرک وارد کرده اند اما در مرحله پرداخت
ارز ب��ه مش��کل برخورده ان��د .دولت محت��رم زمان
تصمیم گیری و حل مشکل ،امروز است که واحدهای
تولی��دی هنوز به پله اخر نرس��یده اند .هرگونه فوت
وقت برای رفع مشکل ارزی تولیدکنندگان می تواند
به شدت واحدهای تولیدی را تهدید کند.
نماین��ده مردم اردبیل خاطرنش��ان کرد :به عنوان
مثال ،برند «واتا» وابسته به شرکت پاک اب سبالن
و چنی��ن ش��رکت هایی در بخش ه��ای اب معدن��ی
طعم دار و گازدار در شهرک تخصصی اب شهرستان
نیر استان اردبیل به دلیل کمبود مواد اولیه تولیدی
در صنایع نوش��یدنی و اش��امیدنی در استانه رکود
ش��دید قرار دارند و امکان تهیه م��واد اولیه در بازار
ارز با نرخ سرس��ام اور میسر نیس��ت .بدری تصریح
کرد :قیمت ها نس��بت به سال گذش��ته افزایش ۲تا
۳برابری را تجربه می کند .ضروری اس��ت به تقویت
تولید داخلی و تولیدات استان توجه جدی تری شود
و بیش��تر از این ب��ه وعده های توخال��ی غرب که به
ط��ور عموم به لحاظ تاریخی نگاه اس��تعماری دارند،
دلخ��وش نباش��یم .اق��ای رییس جمه��وری گرانی
لجام گسیخته کمر مردم را خم کرده است.
در ماه مبارک رمضان مردم با خشم عصیانگر بازار
روبه رو شده اند .به طور حتم می دانید که نرخ گوشت
قرمز کیلویی ۷۰هزار تومان ش��ده و کاالی ضروری
و مصرفی مردم ۳۰تا ۴۰درصد گران تر شده ،با این
وضعیت بازار ،بانک مرکزی امارس��ازی می کند .فکر
می کنم امارس��ازان در خواب غفلت هستند که باید
بیدار شوند.
سه شنبه
صنعت خودرو
8خرداد 13 1397رمضان 29 1439مه 2018شماره 402پیاپی 2375
گزارش روز
فروش اقساطی H ۳۰ Cross
اتوماتیک
معصوم نجفیان
برای اینکه جریان
اطالعات ،مواد اولیه و
امور مالی مدیریت شود
ضرورت داشت تا زنجیره
تامین ایجاد شود ،از این
رو ،سازه گستر و ساپکو در
کنار خودروسازان برای
همکاری با قطعه سازان
ایجاد شدند
فلسفه وجودی «سازه گستر» و «ساپکو» چیست؟
جوالن واسطه گری در نبود غول ها
امکان حذف واسطه ها
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
در پای��ان ده��ه ۶۰و اغ��از دهه ۷۰بر اس��اس
سیاس��ت های دول��ت کم��ک زی��ادی ب��ه ایجاد و
توس��عه صنعت قطعه از س��وی خودروسازان شد.
پای��ان دهه ۶۰که نفت هر بش��که زیر ۱۰دالر به
فروش می رسید دولت با کمبود منابع ارزی روبه رو
شد.
از این رو ،خودروسازان امکان اینکه قطعات را از
خارج وارد کنند ،نداش��تند .ب��ه این ترتیب صنعت
قطعه ش��کل گرفت و داخلی سازی قطعات تقویت
شد .اما پرسش این است که چرا این قطعات با یک
واسطه (سازه گستر و ساپکو) به خودروسازان تحویل
داده می ش��ود؟ چ��ه ضرورتی دارد ک��ه نهادهایی
عریض و طویل با س��رمایه ها و هزینه های بس��یار
وجود داش��ته باشد و به طور کلی ضرورت وجودی
شرکت های سازه گستر و ساپکو چیست؟
مدیریت زنجیره تامین
معص��وم نجفی��ان ،مدیرعام��ل سازه گس��تر در
گفت وگو با «گسترش صنعت» عنوان کرد :در دنیا
مدیریت زنجی��ره تامین مقوله مهم��ی در صنعت
خودرو اس��ت .ب��رای اینکه جری��ان اطالعات ،مواد
اولیه و امور مالی مدیریت ش��ود ضرورت داشت تا
زنجیره تامین ایجاد شود.
از ای��ن رو ،ب��رای اینک��ه ۳مس��ئله پیش گفته
به ش��کل ن��رم و ب��ا کمترین چالش محقق ش��ود
سازه گس��تر و س��اپکو در کنار خودروس��ازان برای
همکاری با قطعه سازان ایجاد شدند.
او ادام��ه داد :مدیریت امور برای تحویل به موقع
قطعات مورد نیاز ،تامین محصوالت باکیفیت و نیز
ب��ا نرخ پایین در صنعت خودرو کش��ور از رس��الت
وجودی این شرکت ها است.
مدیرعامل سازه گستر در پاسخ به این پرسش که
ایا چنین شرکت هایی را صنعت خودرو دنیا نیز در
کنار خود دارد ،گفت :بله ،زنجیره تامین س��یتروئن
PSAاست که نقش ان مانند سازه گستر و ساپکو
است که تامین قطعات مورد نیاز این خودروساز را
مدیریت می کند.
نجفیان با اش��اره به برخی کارهای در حال انجام
سازه گس��تر ،توضیح داد :س��اختار شرکت سایپا و
ایران خودرو متفاوت اس��ت .به ط��ور نمونه ،بخش
قوای محرکه سایپا همان شرکت مگاموتور است یا
مواد اولیه از طریق بازرگانی س��ایپا تامین می شود.
همچنین تامی��ن قطعات و مهندس��ی ان برعهده
سازه گستر است .البته در این بخش تامین قطعات
داخلی و خارجی هر دو محقق می شود.
وی درباره امکان حذف این ش��رکت های واس��ط
و ارتباط مس��تقیم بین صنع��ت خودرو و قطعه نیز
گفت :ش��دنی است اما باید توجه داشت که انها به
عنوان سپر عمل می کنند.
این فع��ال صنعت قطعه گفت :نب��ود انها باعث
می شود تنش های زنجیره تامین به خودروساز وارد
شود که بخش مونتاژ و کیفیت را تحت الشعاع قرار
می دهد.
او تصری��ح کرد :به لحاظ مهندس��ی صنعتی باید
کمترین تنش برای تولیدکننده وجود داشته باشد
تا امور به شکل مطلوب پیش برود.
برنامه های اینده
مدیرعامل سازه گس��تر در ادامه خبر
داد :دو بخش مدیریت و تامین قطعات
ش��رکت سازه گس��تر برنامه های��ی در
دس��تور کار دارد که واحد «پاورتریم»
ک��ه هم��ان ق��وای محرکه اس��ت در
معاونت موتوری سازه گستر ایجاد شود
ت��ا قطعات بازرگان��ی مگاموتور نیز در
سایپا متمرکز شود.
نجفیان ب��ه بخ��ش دوم پرداخت و
گفت :تمرکز خرید از دیگر اولویت های
برنامه های ش��رکت س��ایپا است .اگر
محقق شود در جهت کاهش قیمت ها
نقش بسزایی خواهد داشت.
تکریم زنجیره تامین
برای تکمی��ل گزارش« ،گس��ترش
صنعت» ب��ه س��راغ ارش محبی نژاد،
دبیر انجمن تخصص��ی صنایع همگن
نیرومحرک��ه و قطعه س��ازان کش��ور
رف��ت .وی درباره نقش ش��رکت های
واس��ط مانند سازه گس��تر و س��اپکو گفت :بیش از
۲ده��ه قبل فلس��فه ایجاد این دو ش��رکت مطرح
ش��د .خودروس��ازان برای خود این دو شرکت را به
جای تامین کنن��ده بزرگ( مگاس��اپالیرها ) یا «تیر
)tier1( » ۱در صنع��ت قطع��ه ایج��اد کردن��د که
خودروس��ازان درگیر تهیه قطع��ات و گرفتن ان از
صنعتگران و زنجیره تامین نباشند و این شرکت ها
بتوانند به شکل تخصصی و حرفه ای تامین قطعات
را برعهده داشته باشند.
او ادام��ه داد :در صورت��ی که بتوانی��م به زنجیره
تامی��ن بها دهیم و برای قطعه س��از هویتی حقوقی
مس��تقل و قابل احترام قائل باشیم بی تردید شاهد
رش��دهای بس��یاری خواهیم بود .با فرهنگ سازی
در زمینه ادغام و مش��ارکت قطعه س��ازان کوچک
می توانیم چندین قطعه س��از بزرگ داشته باشیم به
شرط اینکه ابتدا فرهنگ سازی شود و سپس بحث
تکریم زنجیره تامین و بها به قطعه سازان در صنعت
خودرو نهادینه شود.
برچیده شدن شرکت های میانی
دبی��ر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه
و قطعه سازان کشور با بیان اینکه اگر چنین اموری
محقق ش��ود ،به مرور می توانیم شاهد
کمرنگ ش��دن نق��ش ش��رکت هایی
مانند س��اپکو و سازه گس��تر باش��یم،
گفت :در اغاز س��ال هاشم یکه زارع در
مراس��م رونمایی از منش��ور اجتماعی
ایران خ��ودرو و در حاش��یه نخس��تین
جلسه ش��ورای سیاست گذاری خودرو
که در این ش��رکت برگزار ش��د ،اعالم
ارش محبی نژاد
ک��رد که هدف نهایی در واقع برچیدن
چون زنجیره تامین به طور
مرتب تضعیف می شود و س��اپکو و کار با زنجیره تامین توانمند
اجازه بال و پر گرفتن پیدا اس��ت .این موضوع حت��ی در همایش
نمی کند درحال حاضر این سال گذشته صنعت خودرو نیز عنوان
دو شرکت به شکل واسطه شده بود.
برخی فعالیت ها را انجام
وی ادامه داد :چون زنجیره تامین به
می دهند .در این راستا
امیدواریم هر چه زودتر طور مرتب تضعیف می شود و اجازه بال
و پر گرفتن پیدا نمی کند درحال حاضر
شاهد اصالح ساختار
این دو ش��رکت به شکل واسطه برخی
صنعت خودرو کشور
باشیم
فعالیت ه��ا را انج��ام می دهن��د .البته
مشکالت خودشان را دارند.
این فعال صنعت قطعه تاکید کرد :در این راس��تا
امیدواریم هر چه زودتر ش��اهد اصالح س��اختاری
صنعت خودرو کشور باشیم.
او درباره نوع فعالیت این دو ش��رکت اظهار کرد :
تنها تجمیع قطعات مورد نیاز از قطعه ساز و انتقال
به خودروساز اس��ت .البته کنترل پرداخت ها و نیز
بخش��ی از کنترل کیفیت قطعات همچنین نظارت
مدیریتی و نظام مند بر قطعه سازان از دیگر وظایف
این دو شرکت به شمار می رود.
شیوه مرسوم داخلی و منسوخ خارجی
محبی نژاد در پاسخ به این پرسش که ایا صنعت
خودرو جهانی نیز برای تامین قطعات مورد نیاز خود
همی��ن روال را دارد ،گفت :این روش حدود ۲دهه
گذشته در کش��ورهای صنعتی اروپایی نیز متداول
بود اما خیلی وقت اس��ت که منس��وخ شده زیرا با
تشکیل شرکت های «تیر )tier1( » ۱و مگاساپالیرها
ض��رورت چنی��ن ش��رکت های واس��طه ای از بین
می رود.
دبی��ر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه
و قطعه س��ازان کش��ور درب��اره پیش بین��ی تحقق
شکل گیری شرکت های بزرگ تامین کننده و حذف
س��اپکو و سازه گستر گفت :شرایط به گونه ای است
که صنعتگران فقط می توانند برنامه های کوتاه مدت
داشته باشند.
وی ادام��ه داد :از ای��ن رو ،نمی ت��وان درب��اره
چنین موضوع ه��ای کالنی پیش بین��ی کرد .برای
نمونه ،ام��روز درباره نرخ ارز تنه��ا برای یک هفته
برنامه ریزی می ش��ود .در نتیج��ه ،نمی توان درباره
این مس��ائل پیش بینی بلندمدت داش��ت .راهبرد و
چش��م اندازها با نوسان های اقتصادی ممکن نیست
و روند امور ب��ه این راحتی قابل پیش بینی نخواهد
بود .محبی نژاد اضافه کرد :س��ند راهبردی صنعت
خ��ودرو در معاونت طرح و برنام��ه وزارت صنعت،
معدن و تجارت تدوین ش��ده که ب��ه بازنگری نیاز
دارد .ای��ن امر در حال انجام اس��ت تا چش��م انداز
مورد نظر ترس��یم ش��ود .اما تاکید می کنم تشکیل
تامین کنندگان بزرگ و حذف شرکت های واسط به
راحتی قابل پیش بینی و مذاکره نیس��ت زیرا تمام
فعالیت سیاس��ت زده است و امروز صنعت و اقتصاد
کشور متاثر از سیاست است.
ورود کمیته حمل ونقل مجلس برای رفع مشکالت کامیون داران
رییس کمیته حمل ونقل کمیس��یون عمران مجلس ش��ورای اسالمی
از بررس��ی مش��کل رانندگان و کامیون داران در کمیته متبوع خود خبر
داد.
سید حس��ن علوی با اش��اره ب��ه ادام��ه نارضایتی ه��ا و اعتصاب های
کامی��ون داران در پی افزایش نیافتن تعرفه ها ،دس��تمزدها و مواردی از
این نوع گفت :با توجه به پیامدهای اعتصاب رانندگان ،کمیته حمل ونقل
کمیس��یون عمران مجلس شورای اسالمی برای شتاب در رفع مطالبات
این افراد نشستی با مسئوالن مربوط برگزار خواهد کرد.
نماین��ده م��ردم در مجلس ش��ورای اس�لامی ب��ا بیان اینک��ه برخی
مطالب��ات رانندگان اعم از مس��تمری بازنشس��تگی و بیم��ه انها مورد
موافق��ت وزارت تع��اون ،کار و رف��اه اجتماع��ی ق��رار گرفت��ه اس��ت،
اف��زود :وزارت راه و شهرس��ازی نی��ز ب��ا برخ��ی دیگ��ر از مطالب��ات
رانن��دگان موافق��ت کرده ام��ا گویا باز هم م��وارد اعتراض��ی انها ادامه
دارد.
ب��ه گزارش خانه مل��ت ،رییس کمیته حمل ونقل کمیس��یون عمران
اقالم و موارد مصرفی مردم سرش��کن خواهد شد ،گفت :دولت باید اثر و
پیامدهای منفی رش��د هزینه های حمل ونقل را بررسی و از تاثیرگذاری
منفی بر سایر اقالم جلوگیری کند.
بررسی مطالبات رانندگان از سوی دولت
مجلس ش��ورای اس�لامی با تاکید بر اینکه در نتیجه ادامه اعتراض های
رانندگان مشکالتی برای مناطق مختلف کشور ایجاد شده است ،تصریح
کرد :نبود س��وخت به ش��کل مقطعی در برخی استان ها نتیجه همین
اعتصاب ها بوده است.
وی با بیان اینکه افزایش هزینه های حمل ونقل به طور حتم در س��ایر
علوی در پاسخ به این پرسش که ایا مطالبات کامیون داران و مجموعه
رانن��دگان همه بحق اس��ت یا خی��ر ،افزود :دولت باید با بررس��ی دقیق
مطالبات این اقش��ار ،در صورتی که انها متضرر ش��ده باش��ند ،با برخی
یارانه ها به جبران ان موارد بپردازد.
رییس کمیته حمل ونقل کمیس��یون عمران مجلس ش��ورای اسالمی
ادام��ه داد :رانندگان ب��ه طور حتم یکی از اقش��اری بوده اند که نیازمند
حمایت دولت هستند.
علوی با بیان اینکه موضوع قابل اهمیت بوده و باید رس��یدگی ش��ود،
گفت :کمیته حمل ونقل کمیس��یون عمران مجلس به زودی با برگزاری
نشس��تی با ذی نفعان و مس��ئوالن به مش��کالت پرداخته و انها را رفع
خواهد کرد.
گروه صنعت :دانگ فن��گ H ۳۰ Crossفروردین ۱۳۹۵از
س��وی گروه صنعتی ایران خودرو به بازار داخل معرفی ش��د .این
خودرو با همکاری ش��رکت PSAفرانس��ه و دانگ فنگ که یکی
از ۴خودروس��از بزرگ چین به ش��مار می رود توس��عه یافته و از
پلتفرم پژو ۳۰۸اس��تفاده شده است .دانگ فنگ H ۳۰ Cross
به پیشرانه TU۵مجهز است .حجم این پیشرانه ۱/۶لیتر و توان
خروجی ان ۱۰۵اس��ب بخار در ۵۷۵۰دور در دقیقه و حداکثر
گش��تاور تولی��دی ان برابر با ۱۴۲نیوتن مت��ر در ۴هزار دور در
دقیقه است .تمامی قدرت تولیدی به وسیله جعبه دنده اتوماتیک
به چرخ های جلو منتقل می ش��ود .جعبه دنده نسخه اتوماتیک از
نوع ۴سرعته به نام استپ گیت و ساخت کمپانی AISINژاپن
اس��ت .این جعبه دنده ۳حالت رانندگی دارد که ش��امل اسپرت،
برفی و حالت O/Dیا نگهدارنده دنده است .در بعضی از کشورها
این جعبه دنده حالت تیپ ترونیک نیز دارد که در این نس��خه ها
حال��ت رانندگی O/Dحذف و حالت تیپ ترونیک جایگزین ان
شده است .بنابر اعالم ایران خودرو ،شتاب صفر تا ۱۰۰کیلومتر بر
ساعت این خودرو در نسخه اتوماتیک ۱۲/۵ثانیه است .همچنین
مصرف سوخت ترکیبی هر دو نسخه اتوماتیک و دستی به ترتیب
برابر با ۷/۰۴و ۶/۷لیتر به ازای هر ۱۰۰کیلومتر است .استاندارد
االیندگی این پیشرانه یورو ۴است.
طراحی بدنه و کابین
وقتی نگاهی به دور تا دور این خودرو می اندازیم ،با تعداد زیادی
فالپ روبه رو می شویم که روی گلگیرها و بخش پایینی هر ۴در
نصب ش��ده و تا س��پرهای جلو و عقب ادامه یافته اس��ت .کاپوت
کش��یده و بزرگ این خودرو کراس اوور در کنار چراغ های حجیم
که به وسیله جلو پنجره به همدیگر متصل شده اند ،باعث می شود
خودرو بزرگ تر از ان چیزی که هست به نظر برسد .این طراحی
تاثیر بسزایی بر اندازه خودرو دارد به طوری که شاهد فضای پای
ب ه مراتب بهتری نس��بت به رقیبان در صندلی های عقب خودرو
هس��تیم .در بخش کناری خودرو با طراحی س��اده و هماهنگی
روبه رو هس��تیم .ارتفاع خودرو نس��بت به رقیبان ان کمی بیشتر
اس��ت که یکی از علت های کراس اوور نامیدن نیز می تواند باشد.
یک خط نیز از گلگیر جلو ش��روع و با گذر از دس��تگیره درهای
خودرو تا چراغ های عقب کش��یده ش��ده اس��ت .همچنین وجود
باربر به شکل فابریک یک مزیت به شمار می رود و در عین حال
باعث می ش��ود یکنواختی و سادگی طراحی جانبی تا حد زیادی
کاهش پیدا کند .نمای عقب خودرو را می توان جذاب ترین بخش
این خودرو دانس��ت ب ه طوری که چراغ های کشیده در دو سمت
خودرو ،شیش��ه عقب خودرو را در بر گرفته است .چراغ های ترمز
از نوع LEDو نیز هالوژنی است که قسمت LEDانها به شیشه
عقب خودرو چس��بیده است .س��پر عقب خودرو بخشی به رنگ
نقره ای دارد که تداعی گر دیفیوزر اس��ت و چهره اس��پرت تری به
طراحی کلی بخش عقب خودرو داده است .طراحی داخل کابین
کمی متفاوت از بیرون است و به نظر می رسد طراحان برای این
بخش تالش بیش��تری نس��بت به بخش بیرونی به خرج داده اند.
طراحی کیلومترش��مار و امپرها نشان دهنده وضعیت اسپرت تر
از رقیبان اس��ت و ش��اید در این مورد بتوان از کلمه جوان پس��ند
اس��تفاده کرد .البته وقتی صحبت از خودرو کراس اوور می ش��ود،
همواره طراحی مهیج و اسپرت حرف نخست را می زند .همچنین
یک نمایشگر کوچک با عنوان کامپیوتر سفری در باالی کنسول
میان��ی وج��ود دارد که اطالعات س��فر را نش��ان می دهد و کامال
کارا است.
امکانات رفاهی و ایمنی
یک��ی از نقاط قوت H Cross۳۰امکانات رفاهی نصب ش��ده
روی ان اس��ت؛ تجهیزات��ی از قبی��ل سیس��تم تهوی��ه مطبوع
اتوماتیک ،اینه های جانبی دارای راهنما و سیس��تم گرمایش��ی،
شیشه باالبرهای برقی جلو و عقب ،روکش چرمی غربیلک فرمان،
کلیدهای کنترلی سیس��تم صوت��ی و بلوتوث هندزفری ،صفحه
نمای��ش لمس��ی ۶/۵اینچی با قابلیت پخ��ش فایل های صوتی و
تصویری و سیس��تم رهیاب ،جاعینک ،صندلی های عقب تاش��و،
سنسور پارک ،دوربین دید عقب ،صندلی راننده با قابلیت تنظیم
دس��تی در ۶جهت و سانروف برقی .در هنگام رانندگی نخستین
نکته ای که جلب توجه می کند هندلینگ خوب این خودرو نسبت
به ارتفاع ان اس��ت ب ه طوری که حتی با اعتماد به نفس می توان
پیچ های تند را طی کرد .سیستم تعلیق خودرو با توجه به ارتفاع
بیش��تر از سایر کراس اوورهای کامپکت ،عملکرد نرمی دارد و در
رویاروی��ی با پس��تی وبلندی ها ضربه های زیادی به کابین منتقل
نمی کن��د و باع��ث حفظ ارامش و راحتی سرنش��ینان در کابین
می ش��ود .گروه صنعتی ایران خودرو با هدف ارج نهادن به اعتماد
مش��تریان ،طرح فروش ویژه محص��ول پر فروش H Cross۳۰
اتوماتیک را به ش��کل اقس��اطی در دستور کار قرار داده است .به
گزارش ایکوپرس ،طرح فروش اقساطی با نرخ مصوب ۵۰میلیون
و ۴۷هزار تومان و موعد تحویل ۳۰روزه از دوشنبه ۷خرداد اغاز
شده و تا تکمیل ظرفیت ادامه خواهد داشت.
مش��تریان می توانند با پرداخ��ت ۳۰میلیون تومان وجه اولیه
نس��بت ب��ه ثبت نام اقدام کنند و باق��ی وجه را در قالب ۲چک ۶
ماهه یا ۳چک ۶ماهه و حتی ۴چک ۶ماهه پرداخت کنند.
متقاضی��ان می توانن��د ب��ا مراجعه ب��ه نمایندگی ه��ای مجاز
ایران خودرو در سراسر کشور از مزایای ان بهره مند شوند.
سه شنبه
سال سی ام شماره 402پیاپی 2375
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
8خرداد 1397
13رمضان1439
29مه 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
گزارش «گسترش صنعت» از الزامات تولید و واردات پارچه
قرار بود تعرفه واردات به نفع تولید باشد...
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
موشکافی مشکالت
صنعت نساجی
پارچه از پرمصرف ترین کاالهای
صنعت نساجی است که در زندگی
روزم��ره و تم��ام س��طوح جامعه
م��ا وجود دارد ولی ب��ا وجود این،
صنع��ت ممکن اس��ت براس��اس
ش��رایط کس��ب و کار مانن��د تورم،
رک��ود و مش��کالتی ک��ه در حوزه
محمد دهقان
اقتص��اد کالن جامع��ه ب��ه وجود
کارشناس صنعت
می اید دچار پستی و بلندی شود.
نساجی از صنایع مادر به شمار
می رود.
به طور معمول کس��انی که در این زمین��ه فعالیت می کنند و
نواوری و حرف جدیدی برای گفتن دارند از بدی بازار ش��کایت
ندارن��د و انهای��ی از بدی بازار و مش��کل فروش گل��ه دارند که
خالقیت و نواوری در این زمینه ندارند.
ای��ن دیدگاه که نس��اجی یک صنعت ورشکس��ته و غیرقابل
توجیه اقتصادی اس��ت ،نادرست است .صنعت نساجی کشور به
طور کلی به دلیل نبود برند س��ازی ،فرسوده بودن ماشین االت،
نداش��تن فناوری روز ،همچنین نداش��تن دانش فنی از صنعت
نس��اجی دنیا عقب تر است یا گاهی ش��اید به روزترین فناوری ها
را در کشور داشته باش��یم اما نیروی انسانی اموزش دیده وجود
ندارد و نمی توان از تمام ظرفیت های ان استفاده کرد.
نب��ود برندس��ازی یک��ی از مش��کالت صنع��ت نس��اجی و
تولیدکنندگان داخلی است .با وجود اینکه تولیدکنندگان بسیار
خوب��ی در زمینه تولید پارچه های رومبلی و پرده ای در اس��تان
وج��ود دارد و برخی از واحدهای نس��اجی ما از لحاظ فناوری از
تولیدکنندگان مطرح در دنیا کمبودی ندارند ،محصوالت انها به
نام محصول خارجی در بازار به فروش می رسد.
برخ��ی از تولیدکنن��دگان ما جنس با کیفی��ت تولید می کنند
ام��ا روی ب��ازار و برندس��ازی انها ب��ه عنوان جن��س باکیفیت
ایران��ی کار نکرده اند و این موجب ش��ده انچ��ه را که در بازار به
عن��وان جنس ایرانی می بینیم ذهنی��ت بی کیفیت را ایجاد کند
و کااله��ای با کیفی��ت ایرانی ب��ه نام جنس خارج��ی به فروش
برسد.
رک��ود حاکم بر بازار بر صنعت نس��اجی نیز تاثیرگذار اس��ت.
امارها نش��ان می دهد که بخش��ی از واحدهای نساجی به دلیل
رکود و نبود تقاضا با ظرفیت پایین در حال تولید هس��تند و به
طور قطع چنانچه مش��کل رکود حل شود ،صنعت نساجی رونق
خواهد یافت.
ب��ا ای��ن ح��ال ،نباید از مش��کالت کیفی��ت ،نبود ن��واوری،
محصوالت جدید و دسترس��ی به بازارهای بین المللی و نوسازی
نشدن فناوری و نبود برند سازی در صنعت نساجی غافل بود .این
امر به اقدام نیاز دارد.
قاچاق معضل بزرگی بر س��ر راه صنعت نساجی کشور است .با
وج��ود اینکه قاچاق اثرگذاری منف��ی باالیی دارد ،کاالی قاچاق
نه تنها در این صنع��ت بلکه در همه حوزه ها تولیدکنندگان را با
مشکل فروش روبه رو می کند.
هم��ه مش��کالت ای��ن صنع��ت ب��ه قاچ��اق برنمی گ��ردد
و اگ��ر تعرف��ه واردات ب��ه کش��ور صف��ر ش��ود ،به ط��ور قطع
کس��ی به س��مت وارد ک��ردن کاالی قاچ��اق نم��ی رود .با این
ح��ال ،هم��ه مش��کل صنای��ع نس��اجی کش��ور ح��ل نخواهد
شد.
قاچاق تنها مشکل صنعت نساجی نیست؛ اینکه به طور کلی از
واردات به کش��ور جلوگیری و برای تولیدکنندگان انحصار ایجاد
ش��ود ،انگیزه ای برای رشد و ارتقای صنعت نساجی در کشور به
وجود نمی اید.
در دنی��ا کش��ورهایی که در ح��وزه رقابت پذی��ری رفتند در
تفاهمنامه هایی که با کش��ورهای دیگر دارند تعرفه های واردات
و ص��ادرات را صف��ر یا اندک ق��رار دادند و به ط��ور قطع نگران
تولی��د داخل خود هس��تند ولی تنها یک��ی از راه هایی که برای
توسعه و ارتقای صنعت و تولید داخل انها وجود دارد ،این است
که تولیدکنن��دگان خود را در معرض رقابت با رقیب جدی قرار
دهند تا انها با گذشت زمان سطح فناوری خود را افزایش دهند.
اماره��ا در حال��ی حکای��ت از واردات ۴۵0میلیون
دالری پارچه به کش��ور دارد که س��رانه مصرف پارچه
برای هر ایرانی س��االنه ۱۴متر است .هرچند تمام این
نیاز در صنعت نس��اجی داخل کش��ور تولید نمی شود
اما این اماره��ا گویای بازار مصرف جذاب و س��وداور
صنعت نس��اجی اس��ت در حالی که این صنعت برای
نگاه حمایت��ی دولت و ورود س��رمایه گذاران به تولید
منس��وجات جذاب نیس��ت .ای��ن در حالی اس��ت که
پارچه چادر مش��کی به عنوان یک��ی از پرمصرف ترین
تولیدات نس��اجی به عنوان کاالیی باارزش در ایران و
کش��ور های منطقه در ص��در واردات قرار دارد اما فقط
۱0میلیون متر پارچه چادر مش��کی در سال در داخل
تولید می ش��ود و س��االنه ۶0میلیون متر پارچه چادر
مشکی وارد می شود .کارشناس��ان معتقدند که دولت
بای��د نس��اجی را در زمره صنایع درجه یک به ش��مار
اورد تا برای سرمایه گذاران و تولیدکنندگان ،جذاب و
مشمول مشوق های حاکمیتی شود.
تجرب��ه نش��ان می دهد ک��ه پارچه در ش��رایطی به
کش��ور وارد می ش��ود که تولید داخلی نداش��ته باشد
یا پارچه تولید داخل دارای کیفیت مناس��ب نباش��د.
اکنون تولید در کش��ور ان طور که باید انجام نمی شود
و پارچ��ه تولیدی نیز کیفیت مناس��بی ندارد .بنابراین
واردات ۴۵0میلیون دالری پارچه با احتس��اب س��هم
یک چهارمی پارچه چادر مش��کی ب��ه همین ۲دلیل
انجام می شود.
به گفت��ه کارشناس��ان صنع��ت نس��اجی ،ظرفیت
نصب ش��ده صنایع بافندگی حدود یک میلیارد و ۴00
میلیون متر است اما پرسش اینجاست که این صنایع با
چه ظرفیتی کار می کند؟ واقعیت این است که صنایع
نس��اجی با این ظرفیت نصب ش��ده کار نمی کند؛ اگر
فرض کنی��م صنایع بافندگی با ظرفیت ۶0درصد کار
کنند ساالنه حدود ۷00تا ۸00میلیون متر پارچه در
کش��ور تولید می شود و برای جبران سرانه مصرف نیاز
ب��ه واردات نزدیک به ۳00تا ۳۵0میلیون متر پارچه
اس��ت .این واردات مش��مول انواع پارچه های مصرفی
می شود .ممکن اس��ت تولید داخلی هر کدام از طیف
پارچه های مصرفی از جمله پارچه های رو مبلی یا چادر
مش��کی نیاز به واردات بیشتری داشته باشد به طوری
که ۹0درصد تامین نیاز پارچه چادر مش��کی وارداتی
است.
چشم ها را باید شست
نوسازی ماشین االت نساجی با ارز ۴۲00تومانی
رون��د تخصیص و پرداخ��ت دالر ۴۲۰۰تومانی
به تولیدکنندگان صنعت نس��اجی و پوشاک برای
تامین مواد اولیه و ماشین االت اغاز شده است.
مجید نامی ،عضو هیات مدی��ره اتحادیه تولید و
صادرات نساجی و پوشاک به ایسنا گفت :پرداخت
ارز ۴۲۰۰تومان��ی ب��ه تولید کنندگان پوش��اک و
نس��اجی اغاز ش��ده و ب��رای انجام ثبت س��فارش
برای تامین مواد اولیه ،ال س��ی مربوط باز ش��ده و
فعالیت ها در حال جریان است که برخی شرکت ها
در همین راستا موفق به دریافت ارز ۴۲۰۰تومانی
ش��دند .وی با تاکید بر اینکه تخصیص و پرداخت
ارز ۴۲۰۰تومان��ی ب��ه تولید کنن��دگان باید ثبات
داشته باش��د ،بیان کرد :بسیاری از تولید کنندگان
مدت ها اس��ت در انتظار این هستند که ارز ۴۲۰۰
تومانی به انها تعلق گیرد تا LCمربوط باز شده یا
امکان حواله پول فراهم شود .بنابراین امیدواریم که
تخصیص و پرداخت ارز به موقع در دستور کار قرار
گیرد و شاهد ثبات در نرخ ارز باشیم.
عض��و هیات مدی��ره اتحادی��ه تولی��د و صادرات
نساجی و پوشاک با اشاره به اینکه متاسفانه برخی
از فعاالن حوزه نس��اجی و پوش��اک به دلیل اینکه
بازار همچنان با ثبات روبه رو ش��ده است از خرید و
اکنون سرانه مصرف پارچه ۱۴متر باشد با این حساب
تقاضای س��االنه پارچه در کش��ور یک میلیارد و ۱00
میلیون متر است.
علیرضا حائری ،عضو هیات مدیره انجمن متخصصان
مصرف و تولید تعیین کننده واردات
نساجی در گفت وگو با «گسترش صنعت» اظهار کرد:
عضو هیات مدیره انجمن متخصصان نساجی با بیان
به نظر می رسد صنعت پارچه بافی همین روند طی شده
اینکه نمی ت��وان به طور کلی گفت ک��ه ۳00میلیون
در سال های گذشته را ادامه دهد .در حالی که توسعه
متر پارچه وارداتی مربوط به کدام پارچه
صنایع نس��اجی برای تامین بازار داخل
اس��ت زیرا میزان مصرف و ظرفیت تولید،
و حض��ور در بازاره��ای صادراتی الزمه
تعیین کننده میزان واردات اس��ت ،گفت:
تغیی��ر نگرش کل��ی دولت ب��ه صنایع
پارچه انواع مختلف دارد از انواع رومبلی،
پوشاک است نس��اجی صنعت درجه ۲
ک��ت و ش��لواری ،پیراهن��ی ،پ��رده ای،
یا ۳نیست و می تواند در جایگاه صنعت
مالفه ای ،چیت ،چلوار ،کتان ،فاستونی تا
درجه یک و ممتاز در اقتصاد و اش��تغال
چادر مش��کی را در بر می گیرد و هر کدام
کشور نقش افرینی کند.
افسانه محرابی
این پارچه ها در نوع خود طیف گسترده ای
به گفته حائ��ری ،اکن��ون در ترکیه،
دارد .از این رو ،س��رانه مصرف ۱۴متری
چی��ن ،بن��گالدش ،ایتالی��ا و ...صنایع
مشوق های صادراتی
نس��اجی به عنوان صنعت درجه یک از مناسبی از سوی دولت برای یک سال دور از ذهن نیست.
برای صنعت نساجی
حائری ادامه داد :وزارت صنعت ،معدن
حمایت ها و مش��وق های الزم برخوردار
می ش��ود .در صورتی که جامعه مصرف در نظر گرفته شده است .و تج��ارت یا گم��رک هنوز ام��ار واردات
با این حال واحدهای
پارچ��ه ب��ا جزئیات در س��ال ۹۶را اعالم
۴۵0میلیون دالری داخل کش��ور که از
صنعتی نساجی
نکرده است اما سال ۹۵نزدیک به ۴00تا
واردات تامین می شود و نیاز کشورهای
باید در زمره مشاغل
۴۵0میلیون دالر انواع پارچه وارد شد که
منطقه ایجاب می کند به صنایع نساجی
سخت و زیان اور
باشد و این موضوع
حدود ۱00میلیون دالر ان به واردات ۶0
و پارچه بافی توجه ویژه شود.
وی تصریح کرد :سرانه مصرف پارچه در سازمان تامین اجتماعی میلیون متر پارچه چادر مشکی اختصاص
در حال پیگیری
داشت .این رقم نشان از نیاز مصرف کننده
در ازای هر نفر ۱۷متر اعالم شده است
است
و نبود ظرفیت تولید در کشور است.
اگر همین رقم را حس��اب کنیم نزدیک
وی تاکی��د کرد :با توجه به اینکه تعرفه
ب��ه ۱/۵میلی��ارد متر پارچه در س��ال
واردات پارچه حدود ۳۲درصد اس��ت به نظر می رسد
مصرف پارچه در کشور است .با این حال ،بعید نیست
واردات پارچه از مجاری رسمی و قانونی انجام می شود
که بر اثر کاهش قدرت خرید مردم در ۲سال گذشته
فروش دست کشیدند ،تاکید کرد :در حوزه نساجی
و پوشاک برخی از فعاالن در زمینه مواد اولیه مانند
نخ ،الی��اف ،پنبه ،پارچه و نی��ز در حوزه قطعات و
ماش��ین االت از خرید و فروش دست کشیدند و یا
قیمت ه��ای خود را باال بردند و منتظر هس��تند تا
ببینند که ارز به انها تعلق می گیرد یا خیر .به طور
حت��م اگر پرداخت ارز با وقفه همراه ش��ود موجب
بحران افرینی در صنعت نس��اجی و پوشاک خواهد
شد.
نامی همچنین درباره ش��رایط نرخ پوش��اک در
بازار اعالم کرد :با اغاز امسال نرخ مواد اولیه مانند
ن��خ ۱۵تا ۲۰درصد گران ش��د و در بحث الیاف،
پنب��ه و پارچه نیز قیمت ه��ا تغییر کرده و می توان
اع�لام کرد که قیمت ها تا ۲۰درصد افزایش یافته
است.
وی ادام��ه داد :عالوه بر افزایش ن��رخ مواد اولیه،
تولیدکنن��دگان پ��س از تصمیم جدی��د دولت به
جای دالر ۳۸۰۰تومانی باید با دالر ۴۲۰۰تومانی
فعالی��ت خود را انجام دهند که با توجه به افزایش
نرخ مواد اولیه و نیز نرخ دالر شاهد افزایش حدود
۱۰درصدی در نرخ پوش��اک هس��تیم؛ هرچند به
هیچ وجه بازار پوشاک کشش افزایش نرخ را ندارد.
داد :دولت در ۱۵س��ال گذش��ته در صنعت نس��اجی
س��رمایه گذاری نک��رده اس��ت .تمام صنعت نس��اجی
در دس��ت س��رمایه گذار بخش خصوصی اس��ت و این
سرمایه گذاران در سوداوری یک صنعت وارد می شوند
در صورتی که بهره وری و سوداوری مناسب در صنعتی
نباشد س��رمایه گذار بخش خصوصی وارد نمی شود .از
این رو ،اگر رش��ته ای در صنعت نس��اجی شکل گرفته
و توس��عه یافته مانند تولید الیاف پلی استر ،مربوط به
تالش سرمایه گذاران بخش خصوصی بوده است.
حائری با بیان اینکه تولید پارچه در س��ند راهبردی
صنع��ت نیز دیده نش��ده اس��ت ،اظهار کرد :در س��ند
راهبردی که س��ال ۹۴در دولت یازدهم منتش��ر شد
برای رسیدن به صادرات ۳میلیارد دالر در سال ۱۴0۴
برای صنایع نساجی نیز هدف گذاری شده است .در این
س��ند در بخش صنعت نس��اجی برای ۵رشته صنعت
تولید نخ های پلی اس��تر ،الیاف پلی اس��تر ،ریس��ندگی
نخ های پنبه ای ،تولید الیاف اکریلیک و فرش ماشینی
اینده نگری ش��ده بود که باز هم تولی��د پارچه در ان
جایگاهی نداشت.
ضرورت تدوین استراتژی نساجی
پیش از این نیز افسانه محرابی ،مدیر کل دفتر صنایع
نساجی و پوش��اک وزارت صنعت ،معدن و تجارت در
حاشیه جلس��ه هم اندیش��ی با اعضای انجمن صنعت
نساجی به «گسترش صنعت» گفته بود که الزم است
استراتژی مشخصی از سوی دولت برای توسعه صنعت
نساجی تعریف شود.
ای��ن صنعت اش��تغالزایی باالی��ی دارد ضمن انکه
صنعتگران نیز با مشکالت بسیاری روبه رو هستند.
وی با اش��اره به مشکالت صنایع نساجی در تامین و
واردات پنبه م��ورد نیاز تصریح کرد :در موضوع تامین
پنبه مورد نیاز صنایع نس��اجی جلس��ه های بسیاری با
حضور مس��ئوالن وزارت جه��اد کش��اورزی و وزارت
صنعت ،معدن و تجارت برگزار شده است.
ب��ا این حال ،قرار اس��ت برنامه مش��خصی از میزان
مصرف صنایع نساجی و میزان تولید پنبه در کشور به
همراه میزان پنبه وارداتی مورد نیاز تهیه شود.
مدی��ر کل دفت��ر صنایع نس��اجی و پوش��اک وزارت
صنع��ت ،معدن و تجارت ب��ا بیان اینکه مش��وق های
صادرات��ی مناس��بی ب��رای صنع��ت نس��اجی در نظر
گرفته ش��ده ،گف��ت :واحدهای صنعتی نس��اجی باید
در زم��ره مش��اغل س��خت و زی��ان اور باش��د و ای��ن
موضوع در س��ازمان تامین اجتماعی در حال پیگیری
است.
البته با توجه به نبود منع واردات پارچه و تعرفه مناسب
سخن اخر
وارداتی باز هم به ندرت قاچاق پارچه رخ می دهد.
ب��ه گزارش «گس��ترش صنعت» صنعت نس��اجی و
غفلت از تولید چادر مشکی
پوش��اک و برخی از رش��ته های منتخ��ب این صنعت
عضو هیات مدیره انجمن متخصصان نس��اجی گفت:
که در کش��ور دارای مزیت نسبی است در بین صنایع
مهم ترین بخش نساجی مربوط به پارچه چادر مشکی
منتخ��ب در برنامه راهب��ردی وزارت صنعت ،معدن و
می ش��ود .دولت در زمینه نساجی امکانات و تسهیالت
تجارت به ان پرداخته ش��ده و مورد توجه قرار گرفته
وی��ژه حمایتی ب��رای س��رمایه گذاران و
اس��ت و اهداف کمی انه��ا تا افق ۱۴۰۴
فعاالن تولیدی پارچه ندارد در حالی که
تعیین شده و وزارتخانه خود را موظف به
ایران با س��رانه بی��ش از ۷0میلیون متر
تحقق ان کرده است .الیاف پلی استر ،نخ
پارچه چادر مشکی یکی از پرمصرف ترین
فیالمنت پلی استر ،الیاف اکریلیک ،انواع
کش��ورها اس��ت .با این حال ،حتی برای
نخ در سیس��تم پنبه ای و فرش ماشینی
تولی��د پارچ��ه چادر مش��کی نی��ز هیچ
از رش��ته های منتخب صنایع نس��اجی و
مزیتی برای س��رمایه گذار در نظر گرفته
پوشاک است.
علیرضا حائری
نش��ده اس��ت تا بتوان نیاز داخلی پارچه
همچنین در س��ند راهب��ردی صنعت
چادر مش��کی را در داخل کش��ور تامین
نساجی پیش بینی ش��ده که این صنعت
الزمه توسعه صنایع
کرد.
نساجی برای تامین بازار تا س��ال ۱۴۰۴در رتبه س��وم منطقه و
حائری تصریح کرد :اکنون تولید پارچه داخل و حضور در بازارهای پنجاهم جهان قرار گیرد ،تعداد شاغالن
چادر مش��کی به زحمت ب��ه ۱0میلیون صادراتی تغییر نگرش ان به ۵۰۰هزار نفر افزون ش��ود و سهم
کلی دولت به صنایع
متر می رس��د و ح��دود ۶0میلیون متر
ارزش اف��زوده ان از ۳ب��ه ۴درصد ارتقا
پوشاک است .نساجی
پارچه چادر مش��کی ساالنه وارد می شود صنعت درجه ۲یا ۳نیست یابد ،صادرات ان نی��ز به ۳میلیارد دالر
در حال��ی ک��ه پارچه چادر مش��کی بعد
و می تواند در جایگاه
در سال افزایش یابد.
از انق�لاب اس�لامی یک��ی از پارچه های صنعت درجه یک و ممتاز
پیش از این نیز پیش بینی شده بود که
در اقتصاد
مصرفی اس��تراتژیک است .بنابراین الزم
در سال ۹۵به تولید ۱۶۰هزار تن الیاف
و اشتغال کشور
است دولت در این زمینه سرمایه گذاری
پلی اس��تر برس��یم اما ۱۹۳هزار تن در
نقش افرینی کند
کن��د ی��ا ب��رای س��رمایه گذاری بخش
۱۱ماه تولید ش��ده است .بنابراین هدف
خصوصی مشوق در نظر بگیرد.
نهایی ب��رای افق ۱۴۰۴تولید ۳۵۰هزار
نبودحمایت از کارافرینی
تن الیاف پلی اس��تر در س��ال درنظر گرفته شده که با
عضو هیات مدیره انجمن متخصصان نس��اجی ادامه
وجود امارها دست یافتنی به نظر می رسد.
زهاب صنعت نیشکر خوزستان دیگر ضایع نمی شود
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت:
با اس��تفاده از نظر کارشناس��ان به دنبال راهی هستیم تا
به جایی برس��یم که زهاب نیش��کر نه تنها در پروژه های
ش��ورورزی و گیاهان شورپس��ند بلکه برای کش��ت دیگر
گیاهان نیز استفاده شود .محمود شمیلی به ایسنا گفت:
اس��تفاده دوباره از زهاب نیش��کر و برگشت ان به عرصه
تولید کش��اورزی از جمله اهداف مهم ش��رکت توس��عه
نیش��کر اس��ت .درباره طرح ها و روش های نوین مدیریت
زهاب و پس��ماند و قابلیت های اس��تفاده از پس��ماندهای
نیش��کر و کمک به طرح های توسعه ای ،برنامه ریزی های
زیادی ش��ده و با دعوت از پژوهش��گران و کارشناس��ان
خب��ره در حوزه نیش��کر ،گام ه��ای علم��ی و اجرایی در
زمینه اس��تفاده از زهاب ها و پسماندهای نیشکر و تبدیل
ان ب��ه فرصتی برای س��رمایه گذاری ،رون��ق اقتصادی و
ایجاد اش��تغال برداشته شده اس��ت .وی ادامه داد :پروژه
ش��ورورزی و استفاده از زهاب نیشکر از جمله طرح هایی
است که نشان داد می توان با برنامه ریزی و استفاده از نظر
پژوهشگران و کارشناسان و با تکیه بر عزم همه کارکنان
توسعه نیشکر ،به اهدافی دست یافت که نتایج مثبتی را
برای استان و کشور در پی دارد .مدیرعامل شرکت توسعه
نیش��کر و صنایع جانبی تصریح کرد :اس��تفاده دوباره از
زهاب نیشکر و برگشت ان به عرصه تولیدات کشاورزی از
جمله اهداف مهم شرکت توسعه نیشکر است .با استفاده از
نظر کارشناسان به دنبال راهی هستیم تا به جایی برسیم
که زهاب نیشکر نه تنها در پروژه های شورورزی و گیاهان
شورپس��ند بلکه برای کش��ت دیگر گیاهان نیز اس��تفاده
ش��ود .ش��میلی با اش��اره به اهمیت ایجاد ارزش افزوده از
پس��ماند و ضایعات نیشکر ،مدیریت پس��ماند را از دیگر
اهداف شرکت خواند و عنوان کرد :استفاده از روش های
نوین مدیریت پسماند و ضایعات نیشکر از مباحث مهمی
اس��ت که عالوه بر جلوگیری از پیامدهای زیست محیطی،
س��بب ایجاد ارزش افزوده و اش��تغال خواهد شد و باید به
ان توج��ه ویژه ک��رد .وی ادامه داد :اس��تفاده از ضایعات
نیش��کر عالوه بر مزایای اقتصادی و زیست محیطی ،سبب
صرفه جویی ارزی برای کش��ور می شود زیرا در این راستا
در ش��رکت توسعه نیشکر قدم های موثری برداشته شده
است و رایزنی ها و نشست های مختلفی نیز با پژوهشگران
و کارشناسان در این زمینه شده و خواهد شد .مدیرعامل
ش��رکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی اظهار کرد :نیشکر
تنها محصولی اس��ت که ضایعات ن��دارد و عالوه بر تولید
انواع شکر ،با استفاده از ضایعات ان ظرفیت تولید حدود
۲۸محص��ول در صنایع جانبی و بهره گیری بهینه از انها
وجود دارد.
در نتیج��ه ،هر محصول فرعی نیش��کر ب��ه عنوان یک
محصول اصلی برای صنعتی دیگر تبدیل می شود .باگاس
یا تفاله نیش��کر م��اده اولیه برای تولی��د کاغذ،MDF ،
خوراک دام و چند محصول دیگر اس��ت .بنابراین نیشکر
موجب اشتغال مولد و تولید محصوالت غذایی و صنعتی
با ارزش افزوده قابل توجهی می ش��ود .شمیلی با تاکید بر
ضرورت توجه به ایجاد ارزش افزوده در صنایع نیش��کر و
مدیریت پسماند و ضایعات نیشکر ،گفت :تبدیل پسماند
کارخان��ه الکل و خمیر مایه به عن��وان مالچ های طبیعی
س��ازگار با محیط زیست و استفاده ان در تثبیت شن های
روان ،طرح تولید خمیر کاغذ از باگاس و ایجاد یک قطب
بزرگ صنعتی تولید کاغذ در منطقه ،تولید کمپوس��ت و
ورمی کمپوست از ضایعات نیشکر و ...از مواردی است که
سبب ایجاد ارزش افزوده ضایعات نیشکر و در نتیجه رونق
اقتصادی در منطقه می شود و در این باره و برای رسیدن
به یک مدیریت علمی و عملی در استفاده از پسماندها ،از
نظر همه کارشناسان استفاده می شود.