روزنامه گسترش صنعت شماره 403
روزنامه گسترش صنعت شماره 403
بهره وری ،توسعه
و اشتغال ،زیر سلطه
بازنشستگان با نفوذ
چهارشنبه
9خرداد 1397
14رمضان 1439
2
30مه 2018
سال سی ام پیاپی 2376دوره جدید شماره 4 403صفحه قیمت 1000 :تومان
سپردن کـار
به کاردان
4
http://telegram.me/sanatnewspaper
www.sanatnewspaper.com
گزارش«گسترشصنعت»درباره طراحیپلتفرمخودروبومینشانداد
جنگ منافع مانع توسعه
یک�ی از چالش ه�ای صنعت
خودرو داخ�ل غیر بومی بودن
طراح�ی ان و ب�ه همان نس�بت
قدیمی بودن و به روز نبودن صنعت
قطع�ه اس�ت .خال در ام�ر طراحی این
صنعت را تا حدودی عقب نگه داشته است
و امروز قطعه س�ازان با مهندسی معکوس به
قطعات مورد نظر و نیاز خودروس�ازان دس�ت
می یابن�د .البته این امر ب�ه دانش خاص خود نیاز
دارد و ب�ه ق�ول طراح�ان نی�از نیس�ت قطعاتی که
.پیش تر ساخته شده است را انها از نو طراحی کنند
ام�ا ب�رای رفت�ن ب�ه س�وی طراح�ی پلتف�رم بومی چه
چالش هایی در کش�ور وج�ود دارد و راهکارهای برون رفت
از ان چیس�ت؟ پرس�ش دیگر این اس�ت که با طراحی پلتفرم
خودروسازان چقدر است؟
3
عکس :مهدی کاوه ای
ظرفی�ت موجود صنعت قطعه ب�رای طراحی قطعات و همراهی با
چهار شنبه
9خرداد 14 1397رمضان 30 1439مه 2018شماره 403پیاپی 2376
اقتصاد و توسعه
«گسترش صنعت» از اخرین اختالف ها در بازگشت به کار بازنشستگان گزارش می دهد
بهره وری ،توسعه و اشتغال
زیر سلطه بازنشستگان با نفوذ
امیر مهرزاد :اش��تغال اف��راد ناکارامد و
غیرفنی در سمت های مدیریتی موضوعی
است که از سال ها پیش به پاشنه اشیل
توس��عه در کشور تبدیل ش��ده است .با
اینکه بسیاری از کارشناسان معتقدند وجود افراد غیرفنی و
کم بازده اسیب های بسیاری را به ساختار مدیریتی در کشور
وارد کرده ،هنوز ش��اهد عزمی جدی برای مقابله با اشتغال
افراد کارنابلد و غیرفنی در سمت های مدیریتی نیستیم.
عالوه بر این ،از دیگر مش��کالتی ک��ه در این زمینه وجود
دارد تصرف س��مت های مدیریتی از طرف افراد کم بازده در
بنگاه های دولتی ،خصولتی و حتی خصوصی است .به گفته
برخی از کارشناسان ،این افراد در بنگاه های خصوصی نیز با
استفاده از البی هایی که دارند سمت های مدیریتی را اشغال
کرده و عالوه بر این موضوع ،به دلیل ش��یوه مدیریت سنتی
مانع توسعه بنگاه ها شده اند.
به تازگی یکی از نمایندگان مجلس ش��ورای اس�لامی در
این باره گفته اس��ت« :رفتارهای خاص سبب شده مجلس
اقدام های��ی انجام دهد که ش��اید از لحاظ منطقی درس��ت
نباش��د مانند طرح ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان که در
واکنش به رفتار دولت بود».
این توضیح درباره بازگشت افراد بازنشسته و اینکه مجلس
کاری را انجام داده که ش��اید از نظر برخ��ی از نمایندگان،
منطقی درس��ت نباش��د در روزهای گذش��ته با انتقادهای
بسیاری همراه ش��د .برخی از کارشناسان معتقدند دولت و
مجلس نباید با هدف محدود کردن یکدیگر رفتاری داش��ته
باشند که خودشان به غیرمنطقی بودن ان معترف شوند.
«گسترش صنعت» در این گزارش به گفت وگوی غالمرضا
تاجگردون ،رییس کمیس��یون برنامه ،بودجه و محاس��بات
مجلس ش��ورای اسالمی و منتخب فراکسیون اصولگرایی با
خبرگزاری خانه ملت پرداخته است .همچنین در ادامه این
گزارش حمید حاج اسماعیلی ،کارشناس روابط کار موضوع
اشتغال بازنشستگان را تحلیل کرده است.
بازتاب اقدام های دولت بود
گفت وگوی روز گذش��ته این نماینده اصولگرا در مجلس
ش��ورای اسالمی که با عنوان «طرح ممنوعیت بازنشستگان
بازتاب اقدام های دولت بود » منتشر شد در ادامه امده است.
رییس کمیس��یون بودجه مجل��س ،توضیح هایی پیرامون
بازگشت دوباره برخی از مدیران به کار که در پایان سال ۹۶
بازنشسته بودند ،ارائه کرد.
غالمرض��ا تاجگردون با اش��اره ب��ه ارائه گ��زارش دیوان
خاص افراد مانع اجرای این قانون می شوند.
محاسبات درباره پاداش پایان خدمت مدیران بازنشسته در
وی با اش��اره به اینکه استفاده از افراد بازنشسته همواره با
پایان سال ۹۶به کمیسیون بودجه ،گفت :براساس گزارش
توجیه هایی از این قبیل همراه اس��ت که نیاز به استفاده از
ارس��الی تمام��ی پرداخت ها به این مدی��ران قانونی و حتی
مدیران با سابقه داریم ،توضیح داد :متاسفانه در بررسی های
بازگشت این افراد به کار نیز قانونی بوده است.
عمیق دیده می شود که عمده مدیران بازنشسته سابقه کار و
رییس کمیس��یون برنام��ه ،بودجه و محاس��بات مجلس
تحصیالت مرتبط با فعالیت مدیریتی خود ندارند و به لحاظ
ش��ورای اس�لامی افزود :نکته مه��م در ای��ن پرداخت ها و
فنی در این زمینه با مشکالت جدی روبه رو هستند.
بازگش��ت به کارها این است که با توجه به اینکه در شرایط
ح��اج اس��ماعیلی در پاس��خ به این پرس��ش ک��ه با این
کنون��ی هدف قانون گذار ورود خیل افراد پش��ت صف ورود
اوص��اف چه انگیزه ای باعث می ش��ود این افراد همچنان در
به پس��ت های مدیریتی اس��ت ،دولت و ۳وزارتخانه ای که
س��مت های مدیریتی کش��ور نقش داشته باش��ند ،توضیح
بازنشستگان را دوباره به کار بازگرداندند ،اقدام درستی انجام
داد :در هیچ ک��دام از ارکان حاکمیتی ع��زم یکپارچه برای
نداده ان��د .برخی از رفتارهای دولت ممکن اس��ت بعضی از
کنار گذاش��تن بازنشستگان دیده نمی شود .به عبارت دیگر،
ظرفیت های قوه مجریه را حذف کند.
هیچ ک��دام از نهادهای قدرتمند در کش��ور ب��ه طور کامل
وی با اش��اره به موضع گیری مجلس در برابر این رفتارها ،
خواهان جوان س��ازی نیس��تند .این موض��وع عالوه بر اینکه
ادامه داد :این رفتارهای خاص سبب شده مجلس اقدام هایی
اشتغالزایی را دشوار کرده مشکالت جدی تری را برای کشور
انجام دهد که ش��اید از لحاظ منطقی درس��ت نباشد مانند
به وجود اورده اس��ت .این کارش��ناس روابط کار با اش��اره
ط��رح ممنوعیت بکارگیری بازنشس��تگان که در واکنش به
به اینکه کش��ور امروز نیاز به مدیریت کارامد و توس��عه ای
رفتار دولت بود.
دارد ،توضیح داد :چندی پیش رشد بهره وری در کشور برای
نماین��ده مردم گچس��اران و باش��ت در مجلس ش��ورای
چندمین س��ال متولی صفر اعالم ش��د .باید در نظر داشت
اسالمی ،یاداور شد :این رفتارهای دولت ممکن است برخی
که بهره وری صفر نش��انه استفاده از همین مدیران ناکارامد
از ظرفیت های قوه مجریه را حذف و انها را از
اس��ت .زمانی که بهره وری کشور در چند دوره
این ظرفیت ها بی بهره کند.
متوالی با رش��د صفر همراه است ،یعنی اوضاع
رییس کمیسیون برنامه ،بودجه و محاسبات
از این خراب تر نمی ش��ود .عالوه ب��ر این ،دیده
مجلس ش��ورای اس�لامی ،با بی��ان اینکه به
می ش��ود این افراد نگاه مدیریت سنتی دارند و
وزیران تاکید کردم که بازنشس��تگان را دوباره
شیوه های مدیریت سنتی مشکالت کنونی را به
ب��ه کار بازنگردانند ،تصریح ک��رد :به وزیران
وجود اورد ه است .
عن��وان کردم که در غی��ر این صورت مجلس
وی با اش��اره به بحث های پیش امده توضیح
حمید حاج اسماعیلی
قوانین��ی را تصوی��ب می کند ک��ه کار را بدتر
داد :این موضوع ارتباطی به جناح های سیاسی
می کند .بنابرای��ن ،طرح ممنوعیت بکارگیری
ن��دارد .اف��رادی که به س��اختار ق��درت وصل
متاسفانه بسیاری
از مدیران
بازنشستگان بازتاب همین اقدام های دولت در
هس��تند در تم��ام جناح ه��ای سیاس��ی دیده
بکارگیری بازنشستگان است.
بازنشسته دغدغه ای می ش��ود و نباید بحث های مدیریتی را سیاسی
برای توسعه و
منع قانونی برای بازنشستگان
فعالیت های کارشناسی کرد .این موضوع که به کشور اسیب هایی وارد
حمید حاج اس��ماعیلی ،کارش��ناس روابط
می کند ،تنها وابس��ته به ن��گاه دولت کنونی یا
ندارند .این
کار در ادام��ه به تحلیل ممنوعیت بازگش��ت
دولت های گذشته نیست .به عبارت دیگر ،این
در حالی است
که در شرایط کنونی
بازنشس��تگان به کار ،پرداخ��ت و در این باره
مش��کل در تم��ام ارکان س��اختار کنونی دیده
کشور به شدت
به «گسترش صنعت» گفت :در قانون خدمات
می ش��ود .در برخی از موارد نمایندگان مجلس
نیازمند زمینه سازی
مدیریت کش��ور و قانون سازمان بازنشستگی
نیز مدیرانی را ب��ه مجموعه ها تحمیل کرده اند
برای توسعه
منع بکارگیری بازنشس��تگان وجود داشته اما
که باعث ش��دند واحده��ای تولیدی و صنعتی
است
متاسفانه نه تنها اجرا نمی شود بلکه با اهدافی
کارامد کش��ور به بنگاه های ورشکسته تبدیل
شوند.
نگاهی به رشد صفر درصدی بهره وری
این کارش��ناس روابط کار با بی��ان اینکه قابلیت بهره وری
و بازده��ی مدیران باید مورد ارزیابی قرار گیرد ،توضیح داد :
متاس��فانه الگویی برای این کار وجود ندارد .اگر سایه افراد
سنتی از اشتغال و تولید کشور برداشته شود شاهد بهره وری
باال خواهیم بود.
حاج اس��ماعیلی با بیان اینکه مش��کالت کش��ور فقط به
تحریم ها مربوط نمی ش��ود ،توضیح داد :متاس��فانه بسیاری
از مدیران بازنشس��ته دغدغه ای برای توسعه و فعالیت های
کارشناس��ی ندارند .این در حالی اس��ت که شرایط کنونی
کشور به ش��دت نیازمند زمینه سازی برای توسعه است .در
این زمینه کش��ور بیش از هر زمان دیگری به عبور و عدول
از منافع شخصی با نگاه توسعه ای نیاز دارد.
وی افزود :موضوع در این زمینه تنها اشتغالزایی و تصرف
موقعیت های شغلی نیست .کشور نیازمند بازنگری جدی در
ساختارهای مدیریتی است.
دول��ت اگر بخواه��د این قانون را اجرا کن��د می تواند اما
موضوع خواس��تن دول��ت و مجلس ب��ه دور از اختالف های
سیاسی است.
این کارش��ناس روابط کار با بیان اینکه افراد بازنشس��ته
بدون قابلیت فنی و مدیریتی تبعیض جدی در کشور ایجاد
کرده اند ،گفت :یکی از مشکالتی که در این زمینه به وجود
امد ،حقوق های نجومی بود .این افراد به طور عمده در چند
سمت ،کارخانه یا واحد تولیدی فعالیت می کنند و چند شغله
به شمار می ایند .طبیعی است که حقوق های نجومی هم به
همین افراد مربوط ش��ود .این افراد ارتباط تنگاتنگ با افراد
صاحب نفوذ دارند و به همین دلیل در برخی از موارد تغییر
انها با مخالفت های جدی همراه می ش��ود و این موضوع در
حالی است که مردم نیز از چنین اتفاق هایی عاصی شده اند.
کشور نیاز به کارافرین دارد
حاج اس��ماعیلی با اشاره به اینکه فضای اشتغال باید برای
افراد جوان باز ش��ود تا ش��اهد ایجاد ظرفیت های بیشتری
باش��یم ،افزود :هنوز دول��ت ،مجلس و قوه قضاییه به التزام
این موضوع پی نبرده اند .ت��ا زمانی که تصمیم گیران اصلی
در این عرصه اعتقاد به چرخش مدیریت نداش��ته باش��ند ،
نمی توان از کشور توقع افزایش تولید ،استفاده از شیوه های
جدید مدیریتی و رشد بهره وری داشت.
وی در ادام��ه ب��ه عملک��رد این اف��راد از زاوی��ه ای دیگر
پرداخ��ت و توضیح داد :از دیگر مش��کالتی ک��ه این افراد
در کش��ور ایجاد کرده اند ،وابس��تگی کار به خود انها است.
ب��ه عبارت دیگر ،این دس��ته از مدیران کارها را به نیروهای
جوان اموزش نداده اند و با اندک توانایی خود سوءاس��تفاده
می کنند .در بس��یاری از موارد نکات کلیدی در کار را برای
خودش��ان حفظ می کنند تا کسی نتواند انها را تغییر دهد.
ای��ن افراد فنی نیس��تند و با مراجعه به برخ��ی از نهادهای
دولتی و خصولتی و حتی خصوصی دیده می ش��ود مدیران
کمترین تسلط را بر کار دارند.
حاج اس��ماعیلی ب��ا تاکید بر اینکه کش��ور اکنون بیش از
اینکه نیاز به افراد سیاس��ی و ایدئولوژیک داش��ته باشد نیاز
به کارافرین دارد ،گفت :تا زمانی که مشکل تولید و اشتغال
در کشور برطرف نشود اقتصاد ما رشد نخواهد کرد .در این
زمین��ه دولت با همکاری دو قوه دیگر باید تمام موانع تولید
و اشتغالزایی را از میان بردارد.
یادداشت
ضمانتی برای مسیر نفت زدایی از اقتصاد
اقتص��اد ای��ران پس از کش��ف نفت ب��ه طرز
تصاعدی روند اتکا به این محصول را پیش گرفت.
با اینکه نفت تا کنون اقتصاد ایران را از بحران های
بسیاری نجات داده اما در کل باید در نظر داشت
که ات��کا به منابع محدود پس از پایان این منابع
اقتصاد کشور را با مشکالت جدی روبه رو می کند.
جدایی اقتصاد از نفت به زیرساخت های فراوانی
نیاز دارد که تامین انها نیز مستلزم برنامه ریزی و
صرف زمانی ۱0س��اله است .بر این اساس ،نباید
این طور تصور ش��ود که هر زمان نفت تمام شد،
اقتص��اد غیرنفتی را اغاز می کنیم .زمینه س��ازی
برای اقتصاد غیرنفتی مستلزم عزم جدی دولت و
بخش خصوصی است.
با این حال ،ش��رایط کنونی اقتصاد کش��ور به
گونه ای اس��ت که بی��ش از نیاز به
بای��د ب��رای جدایی اقتص��اد از نفت
جدایی از نفت نیاز به ارامش دارد.
برنامه ریزی های معین وجود داشته
دول��ت در ابتدا بای��د ارامش را به
باش��د .از دیگ��ر نیازه��ای جدای��ی
فضای اقتصادی کش��ور بازگرداند.
اقتصاد از نفت این است که برنامه ای
در س��ال های گذش��ته شاهد رشد
کالن و بلند م��دت ب��رای ای��ن کار
در بخش های��ی از اقتصاد ،تولید و
باید طراحی ش��ود .ای��ن برنامه باید
صنعت بودیم اما برخی از موضوع ها
به گونه ای باش��د که هی��چ دولت و
که بیشتر انها به شرایط بین المللی معصومه اقاپور علیشاهی مدیری نتواند خالف ان را اجرا کند.
ایران مرتبط می شود ،اکنون باعث عضو کمیسیون اقتصادی از جمل��ه دالیلی که تا کن��ون مانع
ش��ده تا ارامش از اقتصاد کش��ور مجلس شورای اسالمی دستیابی ایران به اقتصاد بدون نفت
رخت بربندد .بر این مبنا ،بازگشت
شده ،اعمال س��لیقه دولت ها است.
به شرایط بدون نوسان و ارام مهم ترین نیاز فعلی
در ای��ن زمینه هر قدر اه��داف اقتصاد غیرنفتی
کشور است.
و برنامه ری��زی دقیق تر و جزئی تر باش��د ضمانت
در این ش��رایط پس از بازگش��ت ب��ه ارامش
اجرای ان قوی تر و مستحکم تر می شود.
خبر
زمینه سازی برای رشد بهره وری در کشور
در جلسه هم اندیشی ،تبادل نظر و امکان سنجی
نحوه همکاری میان س��ازمان مد یریت صنعتی و
سازمان ملی بهره وری ،طرف ها بر همکاری های
هم افزا به وی��ژه درباره ایج��اد و مدیریت چرخه
بهره وری در کشور با تاکید بر بخش های صنعت ،
معدن و تجارت تاکید کردند.
ب��ه گ��زارش «گس��ترش صنعت» ب��ه نقل از
روابط عموم��ی س��ازمان مدیری��ت صنعتی ،در
این جلس��ه ابوالفضل کیانی بختیاری ،مدیرعامل
س��ازمان مدیری��ت صنعت��ی پ��س از معرف��ی
زمینه ه��ای کاری و توانمندی ه��ای س��ازمان
مدیریت صنعتی ،امادگی س��ازمان متبوع خود
را برای ایفای این نقش ها اعالم کرد:
-۱پرورش مدیران و مدرس��ان بهره وری برای
دستگاه های اجرایی و بنگاه های اقتصادی کشور
-۲ایف��ای نق��ش مش��اوره ای اج��رای چرخه
بهره وری
-۳مدل سازی برای مدیریت چرخه بهره وری
و ارائه ان به سازمان ملی بهره وری
-۴همکاری با س��ازمان ملی بهره وری و قبول
نمایندگ��ی ان س��ازمان در اس��تان ها به کمک
شبکه نمایندگی های سازمان مدیریت صنعتی
-۵هم��کاری ب��ا س��ازمان ملی به��ره وری به
منظور شبکه سازی در موضوع های مختلف مانند
متخصصان بهره وری ،دانش اموختگان بهره وری
و...
-۶مش��ارکت در اعطای جای��زه ملی مدیریت
انرژی
-۷تب��ادل تج��ارب و ارائ��ه دس��تاوردهای
دوره ه��ای اموزش��ی APOب��ا موضوع ه��ای
گوناگون توسط ش��رکت کنندگان دوره در خانه
مدیران یا همایش عرصه یادگیری سازمان و. ...
در این جلسه همچنین علی اکبر اولیاء ،رییس
س��ازمان ملی بهره وری ضمن تصریح س��ودمند
بودن این همکاری ،بر ضرورت تش��کیل کمیته
به��ره وری بخ��ش صنع��ت ،مع��دن و تجارت و
همس��ویی معاونت ام��وزش ،پژوهش و فناوری
وزارت صنع��ت ،معدن و تجارت ،س��ازمان ملی
به��ره وری و س��ازمان مدیریت صنعت��ی تاکید
کرد.
عالوه بر این ،مقرر ش��د در نخس��تین فرصت
جلسه کاری میان این ۳سازمان برگزار و در یک
برنامه زمان بندی مشخص ،فعالیت های راهبری
و اجرای چرخه مدیریت بهره وری اغاز شود.
اولی��اء ب��ا اس��تقبال از بهره من��دی از تمامی
ظرفیت ه��ای بالقوه و بالفعل س��ازمان مدیریت
صنعتی توصیه کرد که نقش��ه راه همکاری های
س��ازمان مدیری��ت صنعت��ی و س��ازمان مل��ی
بهره وری با همفکری دو س��ازمان تدوین شود و
در جلسه های اینده مورد بررسی و تصویب قرار
گیرد و به اجرا در اید.
چهار شنبه
صنعت خودرو
9خرداد 14 1397رمضان 30 1439مه 2018شماره 403پیاپی 2376
یادداشت
تعیین درصد تعرفه
با براورد شرایط داخلی
فضل اهلل جمالو
خودروسازان
اگر قابلیت ها و
زیرساخت ها را داشتند
به این سو حرکت
می کردند ،ضمن انکه
طبیعی است طراحان
پلتفرم دانش فنی خود
را در اختیار دیگران
قرار ندهند
گزارش «گسترش صنعت» درباره طراحی پلتفرم خودرو بومی نشان داد
جنگ منافع مانع توسعه
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
یکی از چالش های صنعت خودرو داخل غیر بومی
بودن طراحی ان و به همان نسبت قدیمی بودن و
به روز نبودن صنعت قطعه است .خال در امر طراحی
این صنعت را تا حدودی عقب نگه داش��ته است و
امروز قطعه س��ازان با مهندسی معکوس به قطعات
مورد نظر و نیاز خودروسازان دست می یابند .البته
این ام��ر به دانش خاص خود نی��از دارد و به قول
طراحان نیاز نیس��ت قطعاتی که پیش تر س��اخته
شده است را انها از نو طراحی کنند.
ام��ا برای رفتن به س��وی طراح��ی پلتفرم بومی
چه چالش هایی در کشور وجود دارد و راهکارهای
برون رفت از ان چیس��ت؟ پرسش دیگر این است
که با طراحی پلتفرم ظرفیت موجود صنعت قطعه
ب��رای طراحی قطعات و همراهی با خودروس��ازان
چقدر است؟
دانشی که برای همه نیست
نخس��ت «گس��ترش صنعت» این موض��وع را از
دیدگاه یکی از کارشناس��ان صنعت خودرو دنبال
کرد .درباره طراحی پلتفرم نظرهای متفاوتی وجود
دارد؛ برخی برای خودکفایی و رس��یدن به خودرو
بومی ان را ضروری می دانند اما برخی دیگر ان را
هزینه بر دانس��ته و با وضعیت موجود بر این باورند
که ان را باید به شرکتی خارجی سفارش داد.
ایا طراح��ی پلتفرم برای صنعت خودرو کش��ور
صرف��ه اقتصادی دارد؟ اگر بل��ه ،چرا در این زمینه
کن��د عمل می ش��ود؟ فضل اهلل جمالو ،کارش��ناس
صنعت خودرو در این زمینه گفت :پرسش سختی
اس��ت زیرا طراحی پلتفرم موضوعی پیچیده است.
برای رفتن به ان س��مت زیرس��اخت های متفاوتی
نیاز اس��ت .در نتیج��ه ،نمی ت��وان راه حل عملی و
اقتصادی برای موضوع مطرح کرد.
وی اف��زود :مجموع��ه ای از قطع��ات بای��د در
یک س��ازگاری کن��ار هم قرار گیرند ت��ا پلتفرم به
نیازمندی های مورد نظر پاسخگو باشد .در این باره
نخست باید گفت دانش ان به طور کامل در اختیار
ما نیست .این گونه نیست که خودروساز دانش ان
را داشته باشد و نخواهد این کار را بکند.
دانش ان وجود ندارد همان گونه که بس��یاری از
کش��ورهای پیش��رفته دنیا این دانش را در اختیار
ندارن��د .امروز کمتر می ش��نویم که بلژیک یا هلند
پلتف��رم طراح��ی کرده باش��ند بلکه فق��ط تعداد
محدودی از کشورها در امر طراحی پلتفرم فعالیت
دارند.
این فع��ال صنعت خ��ودرو ادام��ه داد :بنابراین
مقوله و پدیده ای پیچیده اس��ت و خودروس��ازان
اگ��ر قابلیت ها و زیرس��اخت ها را داش��تند به این
س��و حرکت می کردند ،ضمن انکه طبیعی اس��ت
ک��ه طراحان پلتفرم دانش فن��ی خود را در اختیار
دیگران قرار ندهند .در نتیجه ،خودروس��ازان مدل
خودروی��ی را وارد و ان را داخلی س��ازی می کنند
و در این راس��تا نیز سازندگان قطعات هوشمندانه
ناگزیر هس��تند از طریق مهندسی معکوس ساخت
قطع��ات م��ورد نیاز را اغ��از کنن��د .در این زمینه
صنعت خودرو و قطعه موفق عمل کرده است.
جمالو تصریح کرد :ب��ا وجود برخی چالش ها در
انتق��ال قطع��ات باید از این توانمن��دی به بهترین
شکل استفاده کرد که این امر (مهندسی معکوس)
جوانان تحصیلکرده کشور ظرفیت ها و توانمندی های فراوانی دارند و هر چه از انها خواسته
ش�ود عملیاتی می کنند؛ تنها به ش�رطی که از انها خواسته ش�ود و به دور از سود ،نگاه ملی
بر طرح ها و پروژه ها حاکم باشد .این استعدادهای بومی تفاوتی با طراحان خودروهای جهان
ندارند بلکه فقط مشتری ندارند
خود قابلیت مهمی اس��ت .چین یا ژاپن اگر امروز
ب��ه این س��طح از توانمن��دی رس��یده اند از طریق
مهندسی معکوس بوده است.
نقدها منصفانه نیست
س��خن این اس��ت که با پلتفرم بومی می توانیم
خودروه��ای بومی مختلف تولی��د کنیم و به طور
قط��ع در ادام��ه ،خودکفایی مورد نظر ب ه دس��ت
خواهد امد.
جمال��و در ای��ن باره توضی��ح داد :بای��د در این
موض��وع مقوله ه��ای مختل��ف را در نظ��ر گرفت.
تاج��ران و بازرگان��ان داخلی صده��ا میلیون دالر
س��رمایه گذاری و خودرو ام��اده وارد می کنند اما
کس��ی در ای��ن باره نقدی ن��دارد در حالی که این
هزینه ها از س��رمایه های همین کش��ور اس��ت در
نهای��ت تمام نقدها به س��وی خودروس��از متمرکز
می ش��ود .در حالی که مشکالت داخلی دیگری نیز
وجود دارد که زمینه ساز ایجاد باقی مشکالت شد ه
است.
وی در این زمینه پیش��نهاد ک��رد :وقتی تاجری
خودروی��ی وارد می کند ،می توان��د در این زمینه
همراه با خودروس��از بوده و از شرکت مادر بخواهد
ب��ه ازای خودرو کاملی که قرار اس��ت وارد ش��ود
بخش��ی از دان��ش ان را به صنعت خودرو کش��ور
منتقل کند.
او ب��ا گالیه ادامه داد :در بح��ث بازرگانی ،خرید
و واردات فض��ا باز اس��ت و خودروهای لوکس وارد
می ش��وند اما تمام نقدها متوجه خودروساز است.
کس��ی منصفانه نقد نمی کند که خودروس��از چه
مش��کلی دارد .امروز ک��ه با بدهی ه��ای بانکی به
س��ختی در حال فعالیت اس��ت چگون��ه می تواند
میلیون ها دالر صرف طراحی کند؟ طراحی پلتفرم
ارزان نیس��ت .باید حمایت های داخلی از ان وجود
داشته باشد.
باید دولتم��ردان بابت ان یارانه بپردازند یا پول
ارزان در اختیار خودروس��از قرار داده ش��ود ،واحد
تحقیق و توسعه باید مورد حمایت قرار گیرد تا این
موضوع نهادینه شود.
وی ادام��ه داد :به طور کلی طراحی
در تم��ام صنای��ع به وی��ژه در صنعت
خودرو کار کوچکی نیست و پرداختن
به ان صدها س��اعت کار کارشناس��ی
زب��ده و خبره نی��از دارد ک��ه باید در
فضای بدون تعصب باشد.
� پیش نیاز طراحی پلتفرم
جمال��و ب��ا ش��کایت از نقده��ای
موجود نس��بت به محصوالت داخلی،
افزود :ام��روز فقط یکدیگر را محکوم
می کنیم و متاس��فم که در کانال های
اجتماع��ی محص��والت داخل��ی مورد
سخره قرار می گیرند درحالی که نباید
دستاوردهای خود را به سخره بگیریم
و بای��د ب��ا حمایت از این ت��وان برای
توسعه و توانمندتر شدن ان بکوشیم.
وقتی شخصی به نام شیخ محمد (شیخ
محم��د بن راش��د ال مکت��وم) حاکم
دوبی به ایران امد(در دوره ریاست جمهوری دولت
نه��م و دهم) خبر داد ایرانی ها ۲۰میلیارد دالر در
دوبی سرمایه گذاری کرده اند .اما پرسش این است
که نمی ش��د همین حجم س��رمایه در داخل برای
طراحی پلتفرم هزینه شود؟
این کارش��ناس صنعت خ��ودرو ادامه داد :پیش
از پرداختن به مقوله پلتفرم الزم اس��ت به مسئله
مرب��وط به ام��ور فرهنگ��ی ،اجتماعی و سیاس��ی
پرداخ��ت .فضاه��ای زی��ادی وج��ود دارد که باید
نخس��ت به انها پرداخته ش��ود تا برسیم به اینکه
چ��را در طراحی پلتفرم موفق نبوده ایم .س��پس به
این بپردازیم که برای طراحی و ساخت پلتفرم چه
سازوکاری و نیز زیرساختی نیاز است.
جمالو در پایان عن��وان کرد :البته اگر می گوییم
نباید تولید داخل را به س��خره گرفت به این معنی
نیس��ت که مصرف کننده هر محصولی را اس��تفاده
کند ما مکلف هس��تیم که تولید با کیفیت داش��ته
باشیم زیرا مشتری حق دارد وسیله ایمن استفاده
کند.
چالش مدیریتی
در ادامه« ،گس��ترش صنعت» به س��راغ یکی از
طراحان قطعات خودرو رف��ت .حامد خونمری در
این زمینه گفت :طراح در کش��ور وج��ود دارد اما
ب��ه دلیل گرانی تجهیزات و ماش��ین االت به چین
با تیراژ سفارش داده می ش��ود .در نتیجه ،مدیران
کارخانه ه��ا خ��ود را درگیر واردات ماش��ین االت
نمی کنند .ترجیح می دهند کارگر و طراح استخدام
نکنند و سفارش بدهند و مشکل اصلی این است.
او گف��ت :مش��کل در طراحی نیس��ت قطعه در
داخل طراحی می شود و سپس ساخت ان به چین
سفارش داده می شود.
یکی از مس��ائل مطرح این اس��ت ک��ه قطعه ای
ک��ه فقط ای��ران س��فارش می دهد و فق��ط برای
خودروه��ای در ح��ال ت��ردد ایران مص��رف دارد
چگونه س��اخت ان برای چینی ها توجیه اقتصادی
دارد؟ وی در این ب��اره توضی��ح داد :صنع��ت چین
منعطف اس��ت؛ ش��ما تنها س��فارش
می دهی��د با مدلی که نیاز دارید .برای
انه��ا مهم نیس��ت ،با هر دس��تگاهی
ان را تولی��د می کنن��د و تحوی��ل
می دهند .البته قطعات جدید را نیز با
همان دستگاه می توانند تولید و تامین
کنند .برای این کش��ور قدیم و جدید
بودن قطعه مهم نیس��ت بلکه نقشه و
حامد خونمری
طرح مهم است.
ایا تاکنون از جوان
خونم��ری ادام��ه داد :بح��ث مهم
ایرانی تحصیلکرده
مدیری��ت کارخانه ه��ا اس��ت .به طور
خواسته شده یک
نمونه ،کولر پراید طراحی و نقش��ه ان
خودرو بسیار ساده
اما بومی طراحی کند و به ش��کل بومی اماده شد .نقشه ها به
او نتواند؟ همه چیز با چین رفت و قطعات ساخته شدند .در
اموزش شدنی است به ادامه قرار بود ماشین االت وارد و خط
شرط خواستن .اگر امری تولید ان در ایران راه اندازی ش��ود .با
محقق نمی شود دلیل بر مناسبات و رایزنی ها وام گرفته شد اما
نتوانستن نیست
پروژه به س��رانجام نرسید و حتی یک
کولر در داخل ساخته نشد.
او گفت :مش��کل امروز صنعت خ��ودرو ،طراح یا
تجهیزات نیس��ت زیرا طراح داریم و ماش��ین االت
را نی��ز می توان وارد کرد .چالش در بخش مدیریت
است که پیگیر جدی چنین موضوع هایی نیست.
منافع کجاست
خونم��ری تاکی��د کرد :ب��ه طور قط��ع طراحان
داخلی این توانمندی را دارند تا مولفه هایی جدید
را حتی به قطعه ای اضافه کنند اما برای تحقق این
امر نیاز به مدیریت است.
او گف��ت :اگ��ر پلتفرم بوم��ی طراحی ش��ود ،با
هم��کاری ش��رکت های مختل��ف ط��راح می توان
قطعاتی(حت��ی قوای محرکه) را به بهترین ش��کل
طراحی و اماده کرد به شرطی که هدف این بوده و
مدیریت پیگیر موضوع باش��د .گاهی شاهد هستیم
کارشناس��انی که در بخش مدیریت قرار می گیرند
ب��ه معن��ای واقعی از جن��س ان صنع��ت نبوده و
نمی توانند مدیریت بهینه داشته باشند .بحث مهم
امروز این اس��ت که چرا با گذشت چند دهه هنوز
نتوانسته ایم به جایگاه ویژه به عنوان خودروساز در
س��طح بین المللی برس��یم زیرا با این پیشینه باید
تا امروز صاحب خودرو برقی می ش��دیم .باید دید
منافع در کجا اس��ت و مدیری��ت ،منافع را در کجا
می بیند؟
این ط��راح اف��زود :جوانان تحصیلکرده کش��ور
ظرفیت ه��ا و توانمندی ه��ای فراوان��ی دارند و هر
چه از انها خواس��ته شود عملیاتی می کنند تنها به
ش��رطی که از انها خواس��ته شود و به دور از سود،
نگاه ملی بر طرح ها و پروژه ها حاکم باشد.
ای��ن اس��تعدادهای بوم��ی تفاوتی ب��ا طراحان
خودروهای جهان ندارند بلکه فقط مشتری ندارند.
تجربه نش��ان داده هر پروژه ای به جوانان س��پرده
شده عملیاتی شده است.
اگر امروز در این مس��ائل چالش ها و ضعف هایی
هس��ت ،به نبود دانش و توانمندی مربوط نیس��ت
بلکه به ای��ن باز می گردد که انج��ام این فعالیت ها
خواسته نمی شود.
او خاطرنش��ان کرد :ایا تاکن��ون از جوان ایرانی
تحصیلکرده خواسته شده یک خودرو بسیار ساده
ام��ا بومی طراح��ی کند و او نتوان��د؟ یا خودرویی
ک��ه کارایی مح��دودی در فاصل��ه جغرافیایی کم
داش��ته باش��د .برای نمونه ،جابه جایی قطعات در
کارخانه .همه چیز با اموزش شدنی است به شرط
خواستن.
وی به موفقیت جوانان ایرانی در س��ایر کشورها
اش��اره کرد و گفت :امروز ایران طراح ۱۹ساله ای
دارد ک��ه طرح��ی می کش��د و برای ش��رکت بنز
می فرس��تد و دعوت ب��ه همکاری می ش��ود اما به
دلیل مشکالت س��ربازی نمی تواند .پس مهندسان
کارامد در داخل داریم مسئله این است که از انها
امری خواسته نمی شود.
امروز کافی است برای طراحی یک خودرو ملی
فراخوان داده ش��ود ،اس��تقبال چش��مگیر خواهد
بود ،ام��ا به توانمندی های داخ��ل بهای الزم داده
نمی شود.
خونم��ری در پایان تصریح ک��رد :صنعت نظامی
که تا این سطح پیشرفت داشته و در دنیا سر و صدا
می کن��د از بیرون وارد نش��ده بلک��ه از توانمندی
داخلی اس��تفاده شده است .با استعدادهای داخلی
به این جایگاه دس��ت یافته ایم ک��ه در دنیا مطرح
هس��تیم .پس اگر امری محقق نمی ش��ود دلیل بر
نتوانستن نیست.
۳عام��ل مه��م تاثیرگذار
ب��ر تعیی��ن درص��د تعرفه ها
ن��رخ ارز ،ت��ورم و نرخ س��ود
بانکی اس��ت .این مولفه ها از
عوامل مهمی است که باعث
رقابت پذیری تولید داخلی با
کاالهای وارداتی می شود.
احمدرضا رعنایی
تعرفه ه��ا ب��ا ن��رخ س��ود
رییس انجمن تخصصی
ب��االی تس��هیالت بانک��ی و
صنایع همگن نیرو محرکه و
ت��ورم و افزایش ۱۴درصدی
قطعه سازان استان مرکزی
دس��تمزدها کم��ک زی��ادی
ب��ه تولیدکنن��ده داخلی در
ح��وزه رقابت ب��ا کااله��ای خارجی نمی کن��د .ضمن انکه
تس��هیالت بانکی رقم زیادی به خود اختصاص داده که در
هیچ جای دنیا بدین گونه نیس��ت .این در حالی اس��ت که
سرمایه در گردش تولید و حرکت رو به جلوی ان بیشتر با
سرمایه گذاری و تسهیالت بانکی انجام می شود.
مس��ئله دیگر مالی��ات ارزش افزوده اس��ت ک��ه به دلیل
مش��کالتی که در این باره وجود دارد با پیگیری صنعتگران
قرار اس��ت اصالحاتی در ان اعمال ش��ود زیرا بس��یاری از
کاالهایی که در حال قاچاق و تولید زیرپله ای هس��تند این
۹درص��د را ندارند .در نتیجه ،به اندازه ۹تا ۱۰درصد نرخ
کاالهای قاچاق نس��بت به کاالهای واحدهای دارای پروانه
ساخت داخل رقابت پذیرتر هستند.
در واق��ع دولت ه��ا ای��ن مالی��ات را می گیرن��د و ب��رای
زیرس��اخت های کش��ور خود هزینه می کنند .در ایران نیز
خوب است که این اتفاق افتاده است .اما کاستی هایی دارد
که باید برطرف شود که به تولیدکننده اصلی لطمه ای وارد
نشود.
در نتیج��ه ،برای تعیین درصد تعرفه ه��ا عدد نهایی باید
براوردی از ش��رایط داخل باش��د تا تولیدکننده واقعی نیز
متضرر نش��ود ضمن انکه توان رقابت حداقل در بازار داخل
را داشته باش��د .رمز ماندگاری در چرخه تولید رقابت پذیر
بودن کاالها اس��ت و در این زمینه بای��د با کمک قوانین و
مقررات به تقویت تولید صنعتی پرداخت.
خبر
رشد ۵۴درصدی عرضه
محصوالت سایپا در کشور
عرضه محصوالت تولیدی گروه خودروس��ازی سایپا در ۲
ماه نخست امسال نس��بت به مدت مشابه سال گذشته۵۴ ،
درصد افزایش یافت.
به گزارش س��ایپانیوز ،گروه خودروسازی سایپا در ماه های
فروردین و اردیبهش��ت امسال ۸۶هزار و ۳۲خودرو به بازار
عرض��ه کرده که این میزان نس��بت به مدت مش��ابه س��ال
گذشته که ۵۵هزار و ۸۰۷دستگاه بوده ،رشد ۵۴درصدی
را نش��ان می دهد و حاکی از ارتقای جای��گاه تولید و عرضه
محصول در گروه خودروسازی سایپا است.
در میان محصوالت تولیدی گروه خودروس��ازی سایپا نیز
با عرضه خودرو تیبا به میزان ۳۰هزار و ۸۴۹دستگاه در ۲
ماه نخست امسال ،رش��دی ۱۸۳درصدی را نسبت به سال
گذش��ته نشان می دهد که این گروه توانس��ته بود در ۲ماه
نخست س��ال ۱۰ ،۹۶هزار و ۸۸۹دستگاه از این خودرو را
به بازار عرضه کند .رش��د چش��مگیر عرضه محصوالت گروه
خودروسازی س��ایپا در ۲ما ه نخست امسال نسبت به مدت
مشابه سال گذشته ،بیانگر راهبرد دقیق این گروه در هدایت
س��رمایه ها و درامد این مجموعه به سمت تولید محصول و
شتاب بخشی به چرخه تولید خودرو در این گروه است.
گروه خودروس��ازی سایپا رش��د میزان عرضه محصوالت
خود در بازار را مرهون برنامه ریزی درس��ت در زمینه اجرای
روش ه��ای متن��وع بازاریابی و فروش با تکیه بر خواس��ت و
رضایت مشتریان است.
ای��ن گروه صنعت��ی در چن��د ماه گذش��ته تی��راژ تولید
محص��والت پرطرفدار خود را در ب��ازار افزایش داد و عالوه بر
ان ،ب��ا اج��رای روش ه��ای نوی��ن در فروش خ��ودرو مانند
جاری س��ازی روش ه��ای پیش ف��روش و ف��روش اعتباری،
توانس��ت مش��تریان گوناگ��ون را با توانمندی ه��ای مختلف
اقتصادی در بازار جذب کند.
توزیع این خودروها از طریق ش��بکه نمایندگی های فروش
و خدمات پس از فروش گروه خودروس��ازی سایپا در سراسر
کشور بوده است.
رش��د عرضه خودروه��ای تولیدی گروه س��ایپا به بازار در
حالی اس��ت ک��ه چندی پیش خب��ری در رس��انه ها درباره
احتکار خودرو به دس��ت خودروس��ازان ،منتشر شد که بنابر
ام��ار ،عرضه خودرو در ۲ماه گذش��ته و همچنین اظهارنظر
کارشناسان این صنعت و نمایندگان مجلس شورای اسالمی ،
صحت نداشت.
چهار شنبه
سال سی ام شماره 403پیاپی 2376
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
بررسی «گسترش صنعت» از برنامه های تقویتی برای تجاری سازی تولیدات صنایع کوچک نشان داد
سپردن کـار به کاردان
9خرداد 1397
14رمضان1439
30مه 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
ارتقای سطح ایمنی
در شهرک های صنعتی
رف��ع مش��کالت زیرس��اختی
صنعتگ��ران در س��ال ج��اری بنا بر
قان��ون در اولوی��ت ق��رار دارد .در
ای��ن زمین��ه اقدام ه��ای س��ریع از
س��وی س��ازمان صنای��ع کوچک و
ش��هرک های صنعتی ایران در حال
انجام اس��ت .از ای��ن رو ،برای تامین
همایون توفیقی
رف��اه صنعتگران و بس��تر مناس��ب
مدیر بهداشت ،ایمنی
فعالیت ه��ای صنعتی ب��ا جدیت در
محیط زیست و انرژی
ح��ال پیگیری اس��ت و اکنون ۲۲۱
سازمان صنایع کوچک
ش��هرک و ناحیه صنعتی مش��مول
و شهرک های صنعتی ایران
ارزیابی زیست محیطی دارای مصوبه
ارزیابی زیس��ت محیطی هستند .با
تالش ه��ای انجام ش��ده ۲۳۰مدول تصفیه خان��ه فاضالب در ۲۰۲
شهرک و ناحیه صنعتی دارای شرایط ایجاد شده است.
این تصفیه خانه ها بر اس��اس ماده ۴ضوابط و معیار های اس��تقرار
واحدها و فعالیت های صنعتی و تولیدی ساخته شده است .با ایجاد
تصفیه خانه ه��ای پیش گفته بی��ش از ۱۷۰هزار متر مکعب فاضالب
در ش��هرک ها و نواحی صنعتی تصفیه می ش��ود .همچنین ۲۹هزار
و ۵۰۰واحد صنعتی زیر پوش��ش ش��بکه جمع اوری و تصفیه خانه
فاض�لاب قرار گرفته اس��ت که از این تع��داد ۲۴هزار واحد صنعتی
به ش��بکه های ای��ن تصفیه خانه ها متصل ش��ده و حدود ۷۳درصد
واحده��ای مس��تقر در ش��هرک ها و نواحی صنعت��ی را در بر گرفته
اس��ت .بی��ش از ۷۸درصد واحدهای مس��تقر و افزون بر ۸۳درصد
اش��تغال فعال در ش��هرک ها و نواحی صنعتی زیر پوش��ش خدمات
ایمنی و اتش نش��انی قرار دارد .عالوه بر ان ،به منظور ارتقای سطح
ایمنی و افزایش خدمات اتش نشانی در شهرک ها و نواحی صنعتی
۲۷۲ماش��ین اتش نشانی برای ش��هرک ها خریداری و تجهیز شده
اس��ت .همچنین در راس��تای پیش��گیری از حوادث و بیماری های
شغلی و کاهش الودگی در مبدا حدود ۱۰۶۰۰واحد صنعتی مورد
ممیزی بهداش��ت ،ایمنی ،محیط زیس��ت و انرژی و تهیه شناسنامه
HSEEقرار گرفته اند .ایجاد و تجهیز مراکز طب کار و درمانگاه های
عمومی یکی از فعالیت های چش��مگیر در حوزه بهداش��ت ،ایمنی،
محیط زیست و انرژی در مجموعه شهرک ها و نواحی صنعتی است.
تا کنون ۴۵ساختمان درمانگاه و مرکز طب کار ایجاد شده که بیش
از ۲۳مورد ان مجوز طب کار را دریافت کرده اند.
خبر
محاسبه درامد ساالنه
صنعت غذا و نوشیدنی در ترکیه
س��رعت افزایش بهای ساالنه در بخش های غذا و نوشیدنی های
غیرالکل��ی ،حمل ونقل ،کااله��ای متفرقه و خدمات ،بهداش��ت ،
دخانی��ات ،ارتباطات ،هتل��داری و رس��توران و همچنین فرهنگ
کاهش یافته است .به گزارش «گسترش صنعت» به نقل از شبکه
خب��ری صنایع غذایی ایران ،بیش��ترین نرخ های ت��ور م مربوط به
حمل ونقل با ۱۶/۰۲درصد ،هتلداری و رستوران با ۱۱/۴۲درصد
و کاالها و خدمات متفرقه با ۱۱/۳۸درصد بوده اند و کمترین نرخ
ت��ورم در گروه ارتباطات ب��ا ۰/۲۹درصد ،دخانیات با ۰/۸۹درصد
و فرهنگ با ۷/۱۹درصد قرار دارند .س��رعت افزایش بهای ساالنه
در بخش های غذا و نوشیدنی های غیرالکلی ،حمل ونقل ،کاالهای
متفرق��ه و خدمات ،بهداش��ت ،دخانیات ،ارتباط��ات ،هتلداری و
رس��توران و همچنی��ن فرهنگ کاهش یافته اس��ت .در عین حال
تورم در بخش مسکن و اب و برق ،تجهیزات و لوازم خانگی ،لباس،
کفش و اموزش افزایش یافته که بیش��ترین تورم متعلق به بخش
تجهی��زات و لوازم خانگی با ت��ورم ۱۳/۴۹درصدی و کمترین هم
متعل��ق ب��ه بخش مس��کن و اب و برق با ت��ورم ۱۰/۱۸درصدی
بوده اس��ت .نرخ تورم مبنا که تورم بخش انرژی ،غذا و نوشیدنی ،
دخانیات و طال را در نظر نمی گیرد نیز بر مبنای ساالنه به ۱۲/۱۸
ی )1396رسیده است.
درصد در ژانویه ( ۲۰۱۸د
در ماه دسامبر این نرخ به ۱۲/۳۰درصد رسیده بود که باالترین
رقم ثبت شده این کشور به شمار می رود.
تاثیر افزایش قیمت گندم بر بیسکویت
دبیر کان��ون انجمن های صنای��ع غذایی از کمیاب
ش��دن روغن خام در بازار خب��ر داد و گفت :در میان
کاالهای اساسی فقط روغن نباتی مجوز افزایش نرخ
دارد .همچنین دلیل افزایش نرخ برخی بیسکویت ها
گرانی گندم اس��ت و گرانی کنس��انتره ها نیز به دلیل
افزایش تقاضا است.
به گزارش فودنا ،کاوه زرگران با اش��اره به وضعیت
تخصی��ص ارز ۴۲۰۰تومانی و یارانه ۴۰۰تومانی به
گروه کاالهای اساس��ی اظهار کرد :ارز ۴۲۰۰تومانی
ب��ه گروه کاالهای اساس��ی تعلق گرفت��ه اما موضوع
مورد بحث یارانه بود که در این زمینه دس��ت اندازها
و فش��ارهایی وجود داش��ت و ب��رای تخصیص ان با
وقفه ای ۴۵روزه روبه رو شدیم؛ هرچند درحال حاضر
این یارانه به گروه کاالهای اساسی تعلق می گیرد اما
همچنان با مسائلی مواجه است.
وی ادام��ه داد :در این بره��ه زمانی ۴۵تا ۶۰روزه
برخ��ی از م��واد غذایی در بازار کم ش��د و دچار بازار
س��یاه ش��دیم اما در نهایت با توجه به ذخیره دولت
و بخ��ش خصوصی ،خال بازار تامین ش��د تا مردم به
مشکلی در این راستا دچار نشوند.
ب��ه گفته دبیر کان��ون انجمن ه��ای صنایع غذایی،
درحال حاض��ر فقط روغن خام در بازار کمیاب ش��ده
و تامین ان چالش هایی دارد.
فقط روغن مجوز افزایش نرخ دارد
زرگران با تاکید ب��ر اینکه به طور عموم مقوله نرخ
م��واد غذایی با رص��د ناظران همراه اس��ت و قوانین
خاص خود را دارد ،خاطرنش��ان ک��رد :کاالهایی که
از مجاری رس��می به کش��ور وارد شده مشمول رصد
و پایش هس��تند و نرخ درج ش��ده روی انها با توجه
به نرخ ارز و س��ایر موارد مانند سود بازرگانی تعیین
می شود.
دبیر کان��ون انجمن های صنایع غذایی درباره گران
ش��دن نرخ محصوالتی مثل برخی بیسکویت ها و نیز
کنس��انتره ها در بازار مص��رف ،اظهار کرد :علت گران
ش��دن برخی بیس��کویت ها گرانی گندم است که از
۹۰۰ب��ه ۹۸۰توم��ان افزایش یافته اس��ت .این در
حالی است که بیسکویت تولید داخل بوده و مشمول
دالر ۴۲۰۰تومانی نمی شود.
زرگران افزود :در زمینه برخی کنسانتره ها نیز باید
اعالم کرد که میزان تقاضا بیشتر از عرضه بوده و این
مسئله موجب گرانی انها شده است.
وی تصری��ح کرد :در میان گروه کاالهای اساس��ی
فق��ط روغن نباتی مجوز افزایش نرخ داش��ته و بر ای
س��ایر کاالها چنین مجوزی وجود ن��دارد .همچنین
در بخ��ش کاالهایی که تولید داخ��ل دارند قیمت ها
بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود و شرکت ها در
رقابت با یکدیگر تعیین نرخ می کنند.
تخفیف به مصرف کنندگان نمی رسد
دبی��ر کان��ون انجمن ه��ای صنایع غذای��ی با بیان
اینک��ه مش��کل اساس��ی نظ��ام خرده فروش��ی در
کش��ور این اس��ت که تخفیف کارخانجات به دس��ت
مصرف کنندگان نمی رسد و خرده فروشان می توانند
س��ودهای نامتعارف��ی را برای خود ب��ه جیب بزنند،
گفت :نظام بیمار خرده فروش��ی در کشور باعث شده
برخ��ی خرده فروش��ان تخفیف کارخانج��ات را برای
مصرف کنندگان اعمال نکنند و در این راس��تا نظارت
الزم و کافی نیز وجود ندارد.
۲۱فروردی��ن امس��ال ب��ا اب�لاغ سیاس��ت جدید
ارزی دول��ت درباره تخصی��ص دالر ۴۲۰۰تومانی به
تولید کنندگان و وارد کنندگان ،بازار کش��ور وارد فاز
جدیدی ش��د اما متاسفانه به دلیل وقفه ۴۵روزه در
تخصی��ص ارز به گروه کاالهای اساس��ی ،پدیده بازار
س��یاه ایجاد ش��د که در نهای��ت با توجه ب��ه ذخایر
وزارت جهاد کش��اورزی و نیز ذخایر بخش خصوصی
این مش��کل برطرف ش��د تا مردم برای دسترسی به
نیازهای غذایی خود با مشکلی روبه رو نشوند.
عکس :مهدی کاوه ای
http://telegram.me/sanatnewspaper
تامین مالی و نقدینگی همچنان به عنوان مشکل
اصل��ی تولی��د در صنایع کوچک و متوس��ط مطرح
می شود .این در حالی است که نرخ بهره و شرایطی
که برای این بخش از صنایع در تس��هیالت دهی در
نظر گرفته شده است نیز مناسب نیست .کارشناسان
معتقدن��د روش های دیگر تامین مالی نیز در فضای
کشور جاری و ساری نشده است.
در ای��ن میان برخ��ی معتقدند صاحب��ان صنایع
کوچ��ک برای ماندگاری و حضور موفق در بازارهای
صادرات��ی نباید اقدام فردی و صادرات تک محصولی
کنند .از این رو ،بهره مندی از ش��رکت های مدیریت
صادرات و کنسرسیوم های صادراتی به این دسته از
کارافرینان توصیه شده است تا ضمن برخورداری از
تجربه این فعاالن بتوانند با توسعه فروش محصوالت
خود به تامین مالی بپردازند.
بنابراین تش��کیل ش��رکت های مدیریت صادرات
موضوع جدیدی اس��ت .این ش��رکت ها باید در کنار
صنع��ت» اظه��ار کرد :جدای از مش��کالت مالی که
واحده��ای صنعتی قرار بگیرند و فرایند صادرات را
گریبانگیر صنعت ش��ده اس��ت ،مش��کالت دیگری
تس��هیل کنند و صادرات را ب��رای صنایع کوچک و
نیز در حاش��یه این موض��وع تامین مالی وجود دارد
متوسط اس��ان کنند اما همچنان قوانین و مقررات
ب��ه طوری ک��ه ارتباط بین المللی و ش��رایط حضور
ب��رای فعالی��ت ش��رکت های مدیری��ت ص��ادرات
صاحب��ان صنای��ع کوچک در بازاره��ای بین المللی
مشکل س��از است در حالی که اتصال صنایع کوچک
به همراه تبادل پول نیز به س��ایر مش��کالت افزوده
و متوس��ط ب��ه ش��رکت های مدیریت ص��ادرات و
است.
کنسرس��یوم های صادرات��ی در پایان طرح توس��عه
مصدق صدق��ی با تاکید بر اینکه نرخ تمام ش��ده،
کسب و کار و خوشه های صنعتی دیده شده است.
کیفی��ت کاال ،روش های مدیریت��ی و ...نیز بر دیگر
سال گذشته ۵۳شرکت مدیریت صادرات با توان
مش��کالت افزوده اس��ت ،گفت :در بررس��ی برخی
صادرات س��االنه ۵۰میلیون دالر تش��کیل ش��د تا
خوش��ه های صنعتی نیز فروش و صادرات مش��کل
رسیدن به اهداف صادراتی در حوزه صنایع کوچک
اصل��ی تولید اعالم ش��ده و راهکار ان نیز تش��کیل
و شهرک های صنعتی دست یافتنی تر باشد.
کنسرس��یوم ها یا شرکت های مدیریت
بح��ث تجاری س��ازی یک��ی از
صادرات مشخص شده است.
موضوع های مهم صنعت و تولید اس��ت
وی با بیان اینکه تشکیل شرکت های
زیرا اگر این امر در حوزه صنعت ش��کل
مدیریت صادرات اسان نبوده و نیازمند
نگی��رد ،در عمل ،ف��روش محصوالت
مس��تندات و مدارکی است ،افزود :این
دچ��ار چال��ش می ش��ود و چنانچ��ه
م��دارک به همراه تقاض��ای راه اندازی
صنعتگری نتواند محصول تولیدی اش
ش��رکت مدیریت صادرات به س��ازمان
را به فروش برس��اند باید از صحنه کار
مصطفی امره
توس��عه تجارت تحویل داده می شود تا
تولیدی خارج شود.
نباید نرخ بازگشت سرمایه در صنایع تشکیل کنسرسیوم ها این سازمان با تایید مدارک برای صدور
می تواند در توسعه و
مجوز ،درجه و رتبه این شرکت ها اقدام
کوچک را تنه��ا ریالی بدانیم .باید این
ام��ر به صورت ارزی هم ش��کل بپذیرد بهره وری و تامین بازار کند .با این حال ،سال گذشته حدود ۸
صنعت بسیار
شرکت بازرگانی به شرکت شهرک های
زی��را این موضوع بر توس��عه اقتصادی
نتیجه بخش باشد.
صنعتی مراجعه ک��رده و فقط ۵مورد
کش��ور ،ایجاد اش��تغال و نقش افرینی
شرکت های مدیریت
ان موف��ق به دریافت رتبه مخصوص از
کش��ور در بازاره��ای بین المللی موثر
صادرات موجود نیز
می توانند
سازمان توسعه تجارت شده است.
است.
در پیشبرد اهداف
کمک کننده و تسهیل کننده
مع��اون صنای��ع کوچ��ک ش��رکت
واحدهای صنعتی
نسرین مصدق صدقی ،معاون صنایع
ش��هرک های صنعتی اس��تان تهران با
بسیار کمک کننده
کوچک شرکت ش��هرک های صنعتی
اش��اره به خال قانون��ی در فعالیت های
باشند
استان تهران در گفت وگو با «گسترش
صادرات��ی ،تصریح کرد :ش��رکت های
مدیریت صادرات و کنسرس��یوم های صادراتی برای
توسعه صادرات کمک کننده و تسهیل کننده هستند.
با وج��ود این ،به فعالیت انها مالی��ات ارزش افزوده
تعلق می گیرد که این امر هزینه تمام شده را افزایش
داده و ق��درت رقاب��ت انها را در بازارهای بین المللی
کاهش می دهد.
به گفته مصدق صدقی ،اکنون ۵کنسرس��یوم در
بخش صنایع کوچک و متوسط استان تهران تشکیل
ش��ده و فعال اس��ت .برخی از این کنسرس��یوم ها و
ش��رکت های مدیری��ت ص��ادرات در موضوع ه��ای
خ��اص و برخی در موضوع های عام در حال فعالیت
هس��تند .از ای��ن تع��داد ۲مورد در زمینه س��نگ و
بقی��ه در زمینه تجهیزات پزش��کی و
محص��والت س��اختمانی فعالیت دارد
و یک کنسرس��یوم در زمینه صادرات
کف��ش مراحل اولی��ه را گذرانده و در
حال شکل گیری و فعالیت اولیه است.
کنسرسیوم عهده دار تامین
بازار
برخ��ی از کارشناس��ان معتقدند در
حوزه بازار صنایع کوچک و متوس��ط
اقدام های حمایت��ی مطلوبی در حال
انجام اس��ت .یکی از این مش��وق ها را
می ت��وان هدایت صاحب��ان صنایع به
اس��تفاده از خدمات کنسرسیوم های
صادرات عنوان کرد.
مصطفی امره ،مدیرعامل ش��رکت
شهرک های صنعتی اس��تان مرکزی
در گفت وگ��و با «گس��ترش صنعت»
تاکی��د کرد :ص��ادرات محصول امری
تخصص��ی اس��ت و بس��یاری از افراد
وقت��ی بدون اطالعات وارد این فعالیت می ش��وند با
مشکالتی روبه رو می شوند در حالی که شرکت های
مدیریت صادرات در این زمینه بس��یار کمک کننده
صنعتگران هستند.
امره تش��کیل کنسرسیوم های صادراتی را یکی از
راهکارهای توسعه بازار واحدهای صنعتی دانست و
گفت :تش��کیل کنسرس��یوم ها می تواند بر توسعه و
به��ره وری و تامین بازار صنعت بس��یار نتیجه بخش
باشد .مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان
مرکزی اضافه کرد :ش��رکت های مدیریت صادرات
موجود در مرکز فناوری و ش��بکه مدیریت صادرات
نیز می توانند در پیش��برد اهداف واحدهای صنعتی
بس��یار کمک کنن��ده باش��ند .واحده��ای صنعتی
کوچ��ک و متوس��ط خود امکان بازاریاب��ی ندارند و
این مهم کامال تخصصی اس��ت .بر این اساس ،توجه
به ظرفیت ش��رکت های مدیریت صادرات می تواند
خواس��ته های تولیدکنندگان را تامین کند .به گفته
ام��ره ،فرایند تش��کیل کنسرس��یوم های صادراتی
طوالن��ی اس��ت و اگر تع��داد اعضای ان باال باش��د،
خ��ود یک اس��یب اس��ت .بنابرای��ن بهترین حالت
ای��ن اس��ت که تع��داد اعضای ان کمت��ر از ۱۰نفر
باشد .مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان
مرک��زی یاداور ش��د :افزایش تعداد ش��رکت های
مدیریت صادرات و ارتقای کیفی توانمندی های شان
مستلزم توسعه است .سازمان توسعه تجارت به این
ش��رکت ها مجوز داده و انه��ا را حمایت می کند اما
انها با شرکت شهرک های صنعتی ارتباط تنگاتنگی
دارن��د ،ضمن انکه در ش��روع ه��ر فعالیتی ممکن
اس��ت مقاومت هایی در برابر ان را ش��اهد باشیم که
ب��رای عبور از این مش��کل برنامه هایی در راس��تای
تقویت این ش��رکت ها دیده شده است .فعالیت این
شرکت ها باید تخصصی باشد نه اینکه انواع مختلفی
از کاالها را ص��ادر کنند .همچنین مخاطب هر کاال
در کشورهای مختلف متفاوت است که
بای��د در فعالیت های اقتص��ادی لحاظ
شود.
� سخن اخر
نسرین مصدق صدقی
جدا از مشکالت
مالی که گریبانگیر
صنعت شده
ارتباط بین المللی
و شرایط حضور
صاحبان صنایع
کوچک در بازارهای
بین المللی
به همراه تبادل
پول نیز به سایر
مشکالت افزوده
است
ب��ه گ��زارش «گس��ترش صنع��ت»
درحال حاض��ر ۴۱ه��زار واحد صنعتی
با اش��تغالی افزون ب��ر ۸۲۰هزار نفر در
ش��هرک ها و نواح��ی صنعت��ی فعالیت
می کنن��د که از این می��زان هزار و ۹۴
واحد توانس��تند محص��والت خود را به
سایر کش��ورها صادر کنند ،ضمن انکه
افزای��ش ص��ادرات محص��والت صنایع
کوچک تا ۴میلیارد دالر برای امس��ال
هدف گذاری ش��ده است .این در حالی
است که سال گذشته ۲میلیارد و ۳۰۰
میلی��ون دالر محصول از ش��هرک های
صنعتی کش��ور صادر ش��ده و این رقم
در س��ال ۹۵حدود ۲میلیارد دالر بوده
است.
ارتباط مستقیم ۵00شرکت اتریشی با شرکت های ایرانی
در دیدار معاون وزی��ر صنعت ،معدن و تجارت
با س��فیر کش��ور اتریش ضمن تاکی��د بر افزایش
همکاری های مشترک بین SMEهای دو کشور
اعالم شد که ۵00شرکت اتریشی با شرکت های
ایرانی ارتباط مستقیم دارند.
به گ��زارش «گس��ترش صنع��ت» ب��ه نقل از
روابط عمومی س��ازمان صنایع کوچک و ش��رکت
ش��هرک های صنعتی ایران ،صادق نجفی در این
نشست مشترک با اشاره به فعالیت ۸۵هزار واحد
صنعتی در کل کش��ور از س��هم ۹۲درصد صنایع
کوچک با اش��تغالی افزو ن بر یک میلیون و ۳00
هزار نفر در سراس��ر کش��ور خب��ر داد و گفت :با
توجه به س��هم ۹۷درصدی صنای��ع کوچک در
کش��ور اتریش ،عالقه مند هس��تیم از تجربه های
صنعتگران این کش��ور در جه��ت بهبود وضعیت
SMEها بهره مند شویم.
معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک
و شهرک های صنعتی ایران اظهار امیدواری کرد
که بس��ترهای الزم برای همکاری مش��ترک بین
دو کش��ور شکل بگیرد و در سفر رییس جمهوری
کشورمان به اتریش تفاهمنامه هایی در بخش های
مختلف امضا شود.
نجفی همچنی��ن به هم رس��انی SMEهای دو
کشور را از سیاس��ت های سازمان صنایع کوچک
و شهرک های صنعتی ایران توصیف کرد و افزود:
تعامل موث��ر واحدهای صنعت��ی کوچک ایران و
اتری��ش فضای مناس��بی را برای س��رمایه گذاری
مش��ترک و افزایش صادرات بین دو کشور فراهم
خواهد کرد.
مع��اون وزی��ر صنع��ت ،مع��دن و تج��ارت از
خوش��ه های کس��ب وکار این کش��ور برای حضور
در نمایش��گاه صنای��ع کوچک که مرداد امس��ال
به مناس��بت روز حمایت از صنایع کوچک برگزار
می ش��ود ،دعوت کرد و خواستار بازدید هیاتی از
SMEهای موفق کش��ور اتری��ش از ظرفیت های
موج��ود در ش��هرک ها و نواح��ی صنعت��ی ایران
شد.
نجف��ی در پایان افزایش ص��ادرات SMEها را
از برنامه های اصلی س��ازمان برشمرد و گفت :در
س��ال جاری ۳میلی��ارد دالر صادرات محصوالت
واحدهای صنعتی کوچک و متوسط هدف گذاری
شده است که امیدواریم با توانمند سازی SMEها
این مهم محقق شود.
سهم ۹۷درصدی SMEها
اش��تفان ش��ولتز ،س��فیر اتریش در ای��ران نیز
در این دیدار با اش��اره به قدم��ت تاریخی روابط
دیپلماتیک بین دو کش��ور و اش��اره به سهم ۹۷
درص��دی SMEدر صنعت این کش��ور از ارتباط
مس��تقیم ۵00ش��رکت اتریشی با ش��رکت های
ایران��ی خب��رداد و گف��ت :کش��ور اتری��ش نه از
مناب��ع نفتی و نه منابع طبیع��ی خاصی بهره مند
است بلکه سرمایه اصلی کش��ور ما بهره مندی از
توانمندی نیروی انسانی است.
شولتز ،شکوفایی اقتصاد و رفاه عمومی اتریش
را براساس توس��عه SMEها برشمرد و افزود :ما
نیز از افزایش همکاری بین دو کش��ور اس��تقبال
می کنی��م و امادگ��ی داری��م بی��ن SMEه��ای
دوکشور تعامل برقرار نماییم.
س��فیر اتری��ش در ادام��ه ام��وزش را یکی از
محوره��ای اصل��ی هم��کاری مش��ترک توصیف
ک��رد و از حضور SMEها در مراکز اموزش��ی و
توانمند سازی انها استقبال کرد.
ش��ولتز همچنین افزایش ص��ادرات واحدهای
صنعتی کوچک را مورد تاکید قرار داد و خواستار
تبادل اقتصادی و صنعت��ی بین بخش خصوصی
دو کشور شد.