روزنامه گسترش صنعت شماره 405
روزنامه گسترش صنعت شماره 405
افت و خیزهای
صنعت خودرو
شنبه
19خرداد 1397
24رمضان 1439
3
9ژوئن 2018
سال سی ام پیاپی 2378دوره جدید شماره 4 405صفحه قیمت 1000 :تومان
اجرای
عدالت جنسیتی
در شهرک های
صنعتی
4
http://telegram.me/sanatnewspaper
www.sanatnewspaper.com
«گسترشصنعت»دالیلرشداقتصادیترکیهرابررسیمی کند
تضمین رشد اقتصادی
با اعتقاد به تولید
2
عکس :سامان شرف الدین
شنبه
19خرداد 24 1397رمضان 9 1439ژوئن 2018شماره 405پیاپی 2378
اقتصاد و توسعه
«گسترش صنعت» دالیل رشد اقتصادی ترکیه را بررسی می کند
تضمین رشد اقتصادی
با اعتقاد به تولید
ترکیه با پول ایرانی ها ساخته شد
برخ��ی از مش��کالت بین الملل��ی و نبود جذابی��ت کافی در
حوزه های��ی که ظرفیت جذب س��رمایه وج��ود دارد از جمله
موان��ع اصلی افزای��ش همکاری و س��رمایه گذاری خارجی در
ای��ران به ش��مار می رود .ب��ا اینکه پیش از نیم قرن گذش��ته
ایران اقتصاد پویاتری نس��بت به بس��یاری از همسایگان خود
داش��ت اما برخی از کشورها در همس��ایگی ایران با در پیش
گرفتن ش��یوه های نوین جذب سرمایه توانستند گوی سبقت
اقتصادی را از ایران بگیرند .یکی از کش��ورهایی که با اجرای
سیاست های اقتصادی مناسب رشد و توسعه صنعتی بسیاری
را وارد کش��ور ک��رد ،ترکیه ب��ود .بر اس��اس داده های مرکز
امار ترکیه ،اقتصاد این کش��ور با رش��د ۷/۴درصدی در سال
گذشته و ثبت بهترین میزان در بین ۲۰کشور صنعتی جهان
توانست روند رشد مثبت خود را ،با وجود تنش های ژئوپلتیک
منطقه ای ،بحران مالی اروپ��ا و تنش های داخلی ،ادامه دهد.
اقتصاد ترکیه با از سر گذراندن بحران اقتصادی در جهان ،در
سال )۲۰۱۰( ۸۹-۹0توانست ۸/۵درصد رشد داشته باشد .از
ان سال تاکنون اقتصاد ترکیه نه تنها رشد منفی نداشته بلکه
توانسته به میانگین رشد ۵/۴درصد دست یابد .بر اساس امار
ارائه شده در س��ال گذشته شاخص نرخ مصرف کننده و تولید
ناخ��االص داخلی یک تریلیون و ۶۹۳میلیارد و ۳۱۰میلیون
و ۳۴۰ه��زار لیر بوده که بخش خدم��ات با ۳۸۲میلیارد لیر
بیشترین مقدار را به خود اختصاص داده است.
چند شیوه معافیت از مالیات
دبیرکل ش��ورای مش��ترک بازرگانی ایران و ترکیه در این
زمینه به تسنیم گفت :طرح مشوق سرمایه گذاری عمومی به
س��رمایه گذاری های داخلی و خارجی در سراسر ترکیه منجر
ش��د و این کشور را به ش��کل امروزی خود رساند و جزو ۱۵
اقتص��اد برتر دنیا کرد .رضا کامی درباره دالیل موفقیت ترکیه
در رشد اقتصادی در طول س��ال های گذشته ،توضیح داد :از
حدود ۲۳سال پیش طرح ها و سرمایه گذاری های صنعتی در
ترکیه به صورت راهبردی اغاز ش��د و با ش��روع قرن ۲۱این
روند با س��رعت بیش��تری ادامه یافت .در بیشتر موارد ،طرح
مش��وق س��رمایه گذاری عمومی بود که به سرمایه گذاری های
داخلی و خارجی منتهی شد و ترکیه را به شکل امروزی خود
رساند و جزو ۱۵اقتصاد برتر دنیا کرد.
وی افزود :در این طرح ها (مش��وق
س��رمایه گذاری) ،معافی��ت از مالیات
ارزش اف��زوده ،معافی��ت از ع��وارض
گمرکی و کس��ور مالیاتی دیده شده
اس��ت که در این کس��ور مالیاتی بر
اس��اس ن��وع و کیفیت تولی��دات و
زمان بندی ه��ای ط��رح توجیهی ،تا
۵۰درصد مالیات دریافت نمی ش��ود و در مناطق محروم این
کش��ور معافیت مالیاتی تا ۱۰۰در صد نیز افزایش می یابد .از
دیگر حمایت هایی که از تولیدکنندگان در این کشور می شود،
پش��تیبانی در حق بیمه تامین اجتماع��ی و پرداخت بخش از
سهم کارفرما با توجه به محل سرمایه گذاری از ۷تا ۱۰سال
اس��ت .اختصاص زمین برای س��رمایه گذاری با شرایط بسیار
اس��ان و در بعضی از مواقع واگ��ذاری برای مدت های طوالنی
انجام می شود که در هر مورد بر اساس منطقه فعالیت متفاوت
اس��ت .دولت همچنین برای حمایت از تولیدات داخلی ،خود
بخ��ش از س��ود بانکی پرداخ��ت وام های صنای��ع مختلف را
پرداخت می کند .بر اس��اس زمینه های کاری تولیدکنندگان
مختل��ف ،دولت بخ��ش از مالیات بر درامد را ب��ر مبنای نوع
فعالی��ت و منطق��ه که فعالی��ت می کند درصدی ی��ا به طور
کامل معافیت می دهد .وی به این پرس��ش که بر اساس چه
عکس :گسترش صنعت
امیر مهرزاد :رش�د تولید س�رمایه در س�ال های گذش�ته به گونه ای بود که اجازه نداد ایران با استفاده از
سرمایه های داخلی روند مناسبی را در توسعه صنعتی در پیش بگیرد .بر این اساس ،سیاستی که اقتصاددانان
دولت در نظر گرفتند استفاده از منابع خارجی بود .فاینانس و مدل های مختلف جذب سرمایه های خارجی از
جمله راهکارهایی بود که دولت در این زمینه مورد توجه قرار داد .هر چند برجام و توس�عه روابط اقتصادی
با دنیا کمک بسیاری کرد تا پروژه های کالن کشور در سال های گذشته به رشد مناسبی برسد اما مشکالتی
هم در این زمینه وجود دارد.
معیاری دولت ترکیه تسهیالت و مشوق های سرمایه گذاری را
به تولیدکنندگان پرداخت می کند ،این گونه پاسخ داد :دولت
ترکیه از لحاظ اقتصادی کشور خود را به مناطق توسعه یافته،
نیمه توسعه یافته ،درحال توس��عه و توسعه نیافته تقسیم بندی
کرده اس��ت .میزان معافیت های مالیاتی در مناطق یاد شده و
با در نظر گرفتن نوع تولید متفاوت است و در مناطق محروم
ب��ه طور کامل معافی��ت مالیاتی وج��ود دارد .دولت ترکیه با
این معافیت مالیاتی و مش��وق هایی ک��ه می دهد به دنبال ان
اس��ت که مناطق مختلف خود را توسعه دهد و بر این اساس،
توانس��ت ه به صورت عام کل کشور را در معرض سرمایه گذاری
و تولید قرار دهد و منجر نش��ود که سرمایه ها فقط به بخشی
از کشور برود.
قیاس منطقی و اقتصادی
س��یدتقی کبیری ،عضو کمیسیون
اقتصادی مجلس ش��ورای اس�لامی
درباره سیاس��ت های اقتصادی ترکیه
و زمین��ه اج��رای ان در ای��ران ب��ه
«گس��ترش صنع��ت» گف��ت :ترکیه
سیاس��ت هایی را در پیش گرفت که
زمینه اجرای ان وجود داش��ت .برای
مثال ،گفته می ش��ود ترکیه برای س��رمایه گذاری در مناطق
مح��روم معافی��ت مالیات��ی در نظ��ر گرفت .مناط��ق محروم
ترکی��ه به طور عمده مناطق خش��ک و بیابانی نبوده و از این
منظ��ر نمی ت��وان ان را با مناطق محروم ایران مقایس��ه کرد.
عالوه ب��ر این ،بای��د توجه کرد که ایران نی��ز معافیت مالیاتی
۱00درص��دی ب��رای مناطق محروم در نظر گرفته اس��ت .با
این حال ،سرمایه گذاران حاضر به سرمایه گذاری در این حوزه
نیس��تند و عمده این بار را سازمان های توسعه ای در ایران بر
دوش می کشند .این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای
اس�لامی با اشاره به اینکه بخشی از سیاست ها از طرف دولت
ترکیه اعمال ش��د و مردم همراهی کردن��د ،گفت :نگاهی به
شرایط و نوس��ان های ارزی در ماه های گذشته نشان می دهد
بخش��ی از جامعه ایرانی به دنبال کس��ب درامدهای مقطعی
اس��ت .هر چند دولت هم در این زمینه اش��تباه هایی داشت
اما بخشی از مردم نه تنها سعی نکردند اشتباه دولت را اصالح
کنن��د ،بلکه به اتش ارز دام��ن زدند .وی افزود :عالوه بر اینها
چطور می ش��ود ایران را که س��ال ها زیر شدیدترین فشارهای
اقتصادی بوده با کش��وری مانند ترکیه مقایس��ه کرد؟ ترکیه
یکی از کش��ورهایی بود ک��ه در برخی از مقاطع ب��ه ایران از
لح��اظ اقتصادی فش��ار وارد کرد ت��ا ایران در زم��ره رقیبان
اقتصادی انها در منطقه نباش��د .به لحاظ اقتصادی و منطقی
زمانی می توان دو پدیده را مقایس��ه کرد که تمام ش��اخص ها
به جز ش��اخصی که م��ورد بحث قرار گرفته ،ثابت باش��د .ایا
تمام ش��اخص ها بی��ن ایران و ترکیه ثابت اس��ت؟ کبیری با
تاکید بر اینکه سیاس��ت های توس��عه ای مناس��بی در کشور
وجود دارد اما بحران های جهان��ی اجازه بازدهی اقتصادی به
این سیاس��ت ها نمی دهد ،گفت :یک��ی از موضوع هایی که در
این زمینه اهمیت دارد ،تولید دانش در کشور است .منتقدان
ش��رایط کنونی باید تمام ش��اخص ها را بررسی کنند .ضریب
تولید دانش در ایران بسیار باالتر از ترکیه است .با اینکه ایران
س��ال ها تحریم بود ،هنوز هم بسیاری از کرسی های معتبر در
دانشگاه های دنیا متعلق به ایرانی ها است .این تولید دانش در
کش��ور اگر در مسیر صنعت و تولید باش��د ،شرایط اقتصادی
کشور را دگرگون می کند .این نماینده مجلس در پاسخ به این
پرسش که سیاست های اقتصادی دولت یازدهم و دوازدهم را
چگونه ارزیابی می کنید ،پاسخ داد :در این مدت شاهد برخی
اش��تباه ها بودیم اما دو موضوع را باید در نظر داشت؛ نخست
اینک��ه دولت ها ب��ا رای مردم روی کار می این��د و دوم اینکه
به لح��اظ اقتصادی دولت یازدهم ویرانه ای را تحویل گرفت و
امروز اقتصاد کش��ور به مرحله ای رسیده که می توان ان را با
یکی از ۱۵اقتصاد برتر دنیا مقایسه کرد.
نقش صنعتگران و مصرف کنندگان در ایران
کبی��ری ادامه داد :سیاس��ت های توس��عه ای و راهکارهای
ج��ذب س��رمایه خارجی باید رش��د داش��ته باش��د .این یک
واقعیت اس��ت که ایران با س��رمایه داخلی ساخته نمی شود.
بر این س��اس ،باید سیاس��ت های بهتری در نظر گرفته شود.
یکی از سیاس��ت هایی که دولت می توان��د در این زمینه اجرا
کند ،تشویق سیاست گذاران و س��رمایه داران است .متاسفانه
بخش قابل توجهی از س��رمایه اکنون در اختیار افرادی است
ک��ه اعتقاد به تولید و اش��تغالزایی ندارن��د .این وظیفه دولت
اس��ت که طرح ه��ای اقتصادی ب��ا جذابیت ب��اال را به بخش
خصوصی و سرمایه داران معرفی کند .وی همچنین به موضوع
س��رمایه گذاری و خرید محصوالت از ترکیه پرداخت و گفت:
به جرات می توان ادع��ا کرد که بخش قابل توجهی از اقتصاد
ترکیه با س��رمایه ایرانی ها حاصل شد .حال انکه می توان این
سرمایه ها را در کشور نگه داشت و با انها علم و صنعت تولید
کرد .س��االنه چند صد هزار ایرانی به ترکیه می روند و به طور
قانونی و غیرقانونی محصوالت تولیدی این کشور را وارد ایران
می کنند .طبیعی است که این محصول از سبد مصرف داخل
کش��ور اس��تفاده می کند .به عبارت دیگر ،با تولید با کیفیت،
صنعتگران می توانند این سهم را عاید خودشان کنند .در این
زمینه باید عزم ملی وجود داشته باشد .مصرف کننده با کاهش
سطح خدمات مورد نیاز و تولید کننده با کاهش سود احتمالی
می توانند اقتصاد ایران را دگرگون کنند.
توسعه همکاری بین سازمان مدیریت صنعتی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
نشس��ت مدیرعامل س��ازمان مدیریت صنعتی و معاون سیاست گذاری و
توس��عه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف بررسی زمینه های
همکاری و تعامل دو طرف ،در حوزه توانمند س��ازی شرکت های دانش بنیان،
اشاعه روندهای جدید فناورانه و اکوسیستم نواوری برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی ،ابوالفضل کیانی بختیاری،
مدیرعامل س��ازمان مدیریت صنعتی ،با تش��ریح توانمندی های سازمان در
حوزه اموزش ،مشاوره و تحقیق اظهار کرد :سازمان مدیریت صنعتی امادگی
دارد در حوزه شرکت های دانش بنیان ،دوره های مهارت ورزی و توانمندسازی
طراحی را برگزار کند و از استادان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
در این دوره ها بهره ببرد.
وی تاکید کرد :س��ازمان مدیری��ت صنعتی با ظرفیت بی��ش از ۳00نفر
اعضای هیات علمی امادگی دارد در ارائه محتوای جدید و نواورانه ،با معاونت
علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه های گوناگون همکاری کند.
کیانی بختی��اری اف��زود :س��ازمان می تواند برای ش��رکت های دانش بنیان
دوره های MBAتخصصی طراحی برگزار کند و متناسب با نیاز ،این ظرفیت
وجود دارد که با دانشگاه ها و مراکز اموزشی معتبر خارجی مشارکت کرده و
گواهینامه این دوره های مشارکتی صادر شود.
وی با اش��اره به طراحی و ایجاد شبکه مدیران صنعتی ،همچنین تشکیل
کمیته راهبری انقالب صنعتی چهارم در سازمان گسترش و نوسازی صنایع
ایران و سازمان مدیریت صنعتی ،اظهار کرد :باید صنایع را اماده ورود به این
عرصه نوظهور کنیم تا با تغییر در س��اختارها و زیرساخت های مناسب ،این
امادگی را کس��ب کنند و در این راه ،سازمان مدیریت صنعتی امادگی دارد
در اجرای فناوری و نواوری در صنایع به انها کمک کند.
وی در بخش دیگری از س��خنان خود با اش��اره به توانمندی در رتبه بندی
ش��رکت های برتر کش��ور ،افزود :س��ازمان می تواند رتبه بندی ش��رکت های
دانش بنیان را براس��اس ش��اخص هایی که تعریف خواهد شد ،طراحی و اجرا
کن��د .عالوه بر ای��ن ،می توانی��م از ظرفیت های خانه مدیران س��ازمان برای
فرهنگ س��ازی موضوع ه��ای مورد نظ��ر در حوزه ش��رکت های دانش بنیان
اس��تفاده کنی��م .وی همچنین درباره اموزش پیوس��ت فناوری و پیوس��ت
مدیری��ت مگاپروژه ها با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاس��ت جمهوری
اعالم امادگی کرد .در این جلس��ه مهدی الیاس��ی ،معاون سیاس��ت گذاری
و توس��عه معاونت علم��ی و فناوری ریاس��ت جمهوری نیز گف��ت :در حوزه
ش��رکت های دانش بنیان عالقه مندی��م که تصویر صنایع اینده را با ش��بکه
نواوری تغییر دهیم و در این زمینه تعریف اقتصاد اصلی و مرس��وم برای ما
ارجحیت دارد که بتوانیم در ان صنایع را نواور کنیم .این کاری اس��ت که با
همکاری سازمان مدیریت صنعتی می توانیم انجام دهیم.
وی افزود :س��ازمان مدیریت صنعتی با در نظر گرفتن موضوع های ملی و
طراحی الگوهای پایه ای مثل اکوسیس��تم اقتصاد نواور و دیجیتال و انقالب
صنعت��ی چهارم ،می تواند ضمن کمک به ش��رکت های دانش بنیان ،در نفوذ
فناوری به صنایع موجود با این معاونت همکاری و تعامل داشته باشد.
وی تاکید کرد :س��ازمان با توجه به تجربه های خود می تواند در طراحی و
اجرای جایزه نواوری و برگزاری دوره های Mini-MBAو Mini-DBA
برای ش��رکت های نوبنیان با همکاری انجمن مدیریت فناوری در این زمینه
قدم های موثری در راستای توسعه اقتصاد دانش بنیان بردارد.
صنعت خودرو
شنبه
19خرداد 24 1397رمضان 9 1439ژوئن 2018شماره 405پیاپی 2378
در گفت وگوی «گسترش صنعت» با یک کارشناس بررسی شد
افت و خـیزهای
صنعت خودرو
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
نخستین خودروی سواری که وارد کشور شد یک فورد بود
که در اغاز قرن ۲۰به دستور مظفرالدین شاه قاجار از بلژیک
خریداری شد .این خودرو که دود زیادی از ان خارج می شد به
«کالسکه دودی» معروف بود .به دنبال گسترش شهرنشینی
میزان واردات خودرو از س��ال ۱۹۲۰( ۱۳۰۰میالدی ) افزایش
یافت.
اما نخستین خودرو ساخته شده در ایران« ،پیکان» بود که
در ش��رکت سهامی عام کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال با
لیسانس کارخانه «تالبوت» انگلستان ساخته و در سال ۱۳۴۶
وارد بازار شد .تولید وانت ،مینی بوس و اتوبوس نیز به مرور در
سال های بعد در این کارخانه اغاز شد.
در هم��ان س��ال س��واری های «اریا» و «ش��اهین» نیز در
کارخانه پارس خودرو و در س��ال ۱۳۴۷س��واری «ژیان» در
کارخانه سایپا تولید و به بازار عرضه شد.
در س��ال ۱۳۵۱با تبدیل کارخانه پارس خودرو به ش��رکت
جنرال موت��ورز ایران تولید خودروهای اریا و ش��اهین متوقف
و تولید س��واری های شورولت (اپل) ۲۵۰۰و ۲۸۰۰سی سی،
همچنی��ن تولید ۳خودرو بیوک ،کادیالک و ش��ورولت نوا با
لیس��انس جنرال موتورز امریکا ش��روع ش��د و تولید این نوع
خودروها تا پایان س��ال ۱۳۶۰ادامه داش��ت .در سال ۱۳۵۹
تولید س��واری ژیان در کارخانه س��ایپا متوقف و به جای ان
تولید سواری رنو ۵که از سال ۱۳۵۴در کنار تولید ژیان اغاز
شده بود ،ادامه یافت.
ام��ا در ده��ه ۶۰ب��ا توجه ب��ه تحوالتی که در کش��ور رخ
داد و ش��رایط س��ختی که کش��ور در ان قرار داشت به نوعی
داخلی سازی خودروها در دستور کار خودروسازان قرار گرفت
و در پای��ان ای��ن دهه صنعت قطعه در کش��ور ش��کل گرفت.
بسیاری از کارشناسان معتقدند روند تولید در صنعت خودرو
در کشور انتظارها را براورده نکرده و در این صنعت همچنان
مونتاژ می ش��ود .محس��ن رزم خواه ،کارشناس صنعت خودرو
که تجربه فعالیت در برخی از ش��رکت های خودروس��ازی را
در کارنام��ه کاری خ��ود نی��ز دارد در گفت وگوی��ی مفصل با
«گسترش صنعت» به موشکافی چالش های صنعت خودرو و
قطعه کشور پرداخت که در ادامه می خوانید:
چرا صنعت خودرو با گذشت چند دهه ،توسعه قابل
انتظار را نداشته و به گفته شما هنوز مونتاژکار است؟
خودرو ،صنعتی اس��ت که از نظر تمام کش��ورهای جهان،
ویژگی ه��ای منحصر به ف��ردی دارد .برخی معتقدند صنعتی
سیاسی است زیرا سرمایه در گردش زیادی دارد و به اقتصاد
ت فناوری
کشورها کمک بسیاری می کند .بعضی دیگر از جه
ان را دارای اهمیت می دانند که به طور تقریبی تمام رشته های
صنعت��ی و تکنولوژیک��ی در ان فع��ال و میلیون ها نفر در ان
مش��غول به کار هستند .در نتیجه ،درامدهای کالن داشته و
مالیات زیادی به دولت های خود می پردازند.
در کش��ور ما نیز صنعت خودرو از اهمیت ویژه ای برخوردار
اس��ت و با وجود پیش��ین ه ۵۰ساله همچنان گرفتار دور باطل
است .دلیل اصلی ان نیز به این برمی گردد که هیچ گاه سیاست
و برنامه مش��خصی برای این صنعت وجود نداشته است .هیچ
زمانی صنعت خودرو کش��ور دارای اس��تراتژی توسعه نبوده
و جهت گیری مش��خصی نداش��ته و ب ه طور عمده سرنوش��ت
خودروسازی کشور را خودروسازان بزرگ دنیا رقم زده اند.
انها بر اس��اس سیاس��ت های تقس��یم بازارهای خود ،بازار
ای��ران را به چند کش��ور واگذار ک��رده و در ادامه هیچ کدام از
خودروسازان بزرگ دنیا برای همکاری اقدام نکردند زیرا بازار
تقسیم شده بود.
البته دالیل زیادی وجود دارد که می توان به عنوان ش��اهد
این ادعا ارائه کرد اما ب ه طور مش��خص حضور پژو و رنو را در
کش��ور داری��م که با وج��ود اینکه این دو ش��رکت به ویژه پژو
خودروساز ممتاز جهانی شناخته نمی شود –البته ممکن است
در بین خودروس��ازان درجه یک باش��د -زیرا هنوز نتوانسته
وارد ب��ازار امریکا ش��ود ،بازار امریکا بازار ش��اخصی اس��ت و
اس��تانداردهای پیچیده ای دارد .در نتیجه ،هر خودروس��ازی
نمی تواند به سهولت وارد ان شود.
بنابراین امروز شرکت پژو در بازار ایران به شدت فعال است
و راه برای س��ایر خودروس��ازان به راحتی باز نیست .البته یک
بخش از این مسئله نیز تابع سیاست های دولت ها است که این
شرایط را به وجود می اورد زیرا این سیاست ها باعث می شود تا
نتوانیم توسعه منطقی صنعت خودرو را داشته باشیم.
نتیج��ه این می ش��ود که پس از گذش��ت ۵دهه از صنعت
خودرو در کشور همچنان در فاز مونتاژ قرار داریم و در زمینه
ف زی��ادی برای گفتن
قو توس��عه خودرو حر
طراحی و تحقی
نداریم.
مسئله دیگر این است که توسعه صنعت خودرو بدون اتصال
به ش��بکه جهانی ای��ن صنعت مفهوم ندارد و هیچ کش��وری
نمی تواند به تنهایی از صفر تا صد تولید یک خودرو را مدیریت
کن��د .باید جایگاه خ��ود را در صنعت خودرو جهانی تعریف و
تبیی��ن و بر ان اس��اس حرکت کنیم .حض��ور ما در بازارهای
جهان��ی من��وط به این اتصال ش��بکه جهانی اس��ت و مهم تر
اینک��ه اگ��ر بخواهیم خودرو با کیفیت و نرخ مناس��ب عرضه
کنی��م باید س��رمایه گذاری های س��نگینی در زمینه طراحی
و تحقیق و توس��عه با توجه به خواس��ته های مشتریان داشته
باش��یم که این به ط��ور عموم توجیه اقتص��ادی در محدوده
یک کشور ندارد.
بنابراین کش��ورهایی که تالش می کنند صنعت شان موفق
باشد باید اتصال جهانی به شبکه خودرو جهانی داشته باشند.
به طور نمونه ،کره ،ژاپن و چین با اتصال به این شبکه پیشرفت
کرده اند و حرکت معجزه اسای چینی ها که باعث شده تا امروز
ساالنه بیش از چندین میلیون خودرو تولید کنند بر این اساس
است .برنامه انها برای سال )۲۰۲۰ (۱۳۹۸-۹۹نیز تولید ۳۰
میلیون خودرو است .بنابراین به دلیل وسعت حرکت جهانی،
انها مش��غول صادرات گس��ترده بوده و حت��ی در ایران برای
خودروهای بی کیفیت چینی افراد به صف ایستاده اند .با وجود
اینکه همه از کیفیت محصوالت چینی با خبر هستند ،ظاهر و
نرخ انها به گونه ای اس��ت که مشتری را فریب می دهد و پس
از خرید ،گرفتار خدمات پس از فروش ان می شوند.
صنع��ت خ��ودرو ایران جز مش��کل راهبردی یک سلس��له
مش��کالت ساختاری نیز دارد؛ از جمله توسعه صنعت خودرو
وابس��ته به رشد اقتصاد ملی است و اگر اقتصاد نرخ رشد قابل
قبولی داش��ته باش��د ،س��رمایه گذاری در این صنعت توجیه
خواهد داش��ت و از سوی دیگر ،قدرت خرید مصرف کنندگان
باال می رود.
با افزایش درامد ملی ،قدرت خرید در جامعه افزون ش��ده
و اف��راد می توانند خودروهای باکیفیت تر بخرند .اما زمانی که
س��اختار اقتصادی ضعیف است مردم چون امکان خریدشان
کاهش می یابد به خودروهای بی کیفیت راضی ش��ده و باعث
می شود بازار کشور میدانی برای عرضه خودروهای بی کیفیت
چینی می ش��ود .بنابراین در این زمان رش��د و توس��عه معنا و
مفه��وم خود را از دس��ت می دهد؛ امری که در کش��ور دچار
ان هستیم.
بحث مهم دیگر ،کیفیت و نرخ مناسب در مقیاس اقتصادی
مناس��ب است که مفهوم پیدا می کند .بنابراین ضروری است
تولید در تیراژهایی باشد که به حاشیه سود مناسب رسید که
تحقیقو توسعه هزینه کرد که در کشور
بتوان برای طراحی و
ن رو ،اتصال به ش��بکه جهانی
م��ا امکان ان وجود ندارد .از ای
در این بخش ملموس تر می ش��ود تا با صادر کردن بخش��ی از
محصوالت تیراژ تولید افزایش یابد.
درحال حاضر دو خودروساز بزرگ کشور به گونه ای حرکت
می کنند که امید زیادی به اینده صنعت خودرو نیس��ت زیرا
عکس :گسترش صنعت
خودرو ،صنعتی است که از
نظر تمام کشورهای جهان،
ویژگی های منحصر به
فردی دارد .برخی معتقدند
صنعتی سیاسی است زیرا
سرمایه در گردش زیادی
دارد و به اقتصاد کشورها
کمک بسیاری می کند
درامدهای کالن داشته و
مالیات زیادی به دولت های
خود می پردازد
توسعه صنعت خودرو
بدون اتصال به شبکه
جهانی این صنعت مفهومی
ندارد و هیچ کشوری
نمی تواند به تنهایی از صفر
تا صد تولید یک خودرو را
مدیریت کند.
باید جایگاه خود را در
صنعت خودرو جهانی
تعریف و تبیین و بر ان
اساس حرکت کنیم
در تاریخ ایران پس از
پیدا شدن نفت و افزایش
درامدهای ارزی کشور،
در بخش صنعت با واردات
روبه رو بودیم
و با کاهش منابع
ارزی به ساخت داخل
می پرداختیم.
این روند یکی از عوامل
پیشرفت نکردن صنعت
داخل است
برخی عنوان می کنند چه لزومی دارد کش�ور تولیدکننده خودرو باش�د ،این استدالل نادرستی است
زیرا صنعت خودرو پس از پتروشیمی و نفت ،صنعتی جهانی است و ما نباید به هیچ قیمتی ان را از دست
بدهیم .به دلیل ویژگی منحصر به فردی که این صنعت دارد جامع همه صنایعی است که در جهان وجود
دارد و در واقع محرک قوی برای توسعه صنعتی کشورها به شمار می رود
هر یک از انها قرار اس��ت چندین مدل خودرو تولید کنند که
تیراژی بین ۱۰۰تا ۱۵۰هزار دستگاه است .از این رو ،تولید
قطعات انها برای بومی سازی خودرو توجیه اقتصادی نداشته
و در ادامه قطعات باید از خارج کشور تامین شود.
از س��وی دیگ��ر ،در نرخ فروش خودروه��ا محدودیت هایی
وجود دارد و تولیدکنندگان با هر قیمتی نمی توانند محصوالت
خود را به بازار کش��ور عرضه کنند .محدودیت نرخ خودروها
ب��ه زنجیره تامین نیز تس��ری پیدا می کن��د و باید قطعات با
نرخ مش��خصی عرضه ش��وند .بنابراین ،تولید برای بسیاری از
صنعتگران توجیه اقتصادی نداش��ته و باعث می ش��ود که به
مرحله مونتاژ خودرو بازگردیم و قطعات خود را از خارج کشور
وارد کنی��م .کیفی��ت و نرخ این خودروها ب ه طور قطع رضایت
مش��تری را جلب می کند اما توس��عه صنعت خودرو در کشور
محقق نمی شود.
همچنی��ن اگر بخواهیم نرخ و کیفیت محصوالت خود را به
مرحله مطلوب برسانیم به سرمایه گذاری در بخش دانش فنی،
ماشین االت و تجهیزات تولید برای روزامدی نیاز داریم که به
طور عموم انجام نمی شود.
وضعیت فناوری کارخانجات خودروس��ازی کش��ور مربوط
به ۴دهه گذش��ته بود .در حقیقت ۴۰ ،س��ال از کارخانجات
خودروس��ازی مدرن عقب تر هستند .در نتیجه ،انتظار داشتن
محصولی باکیفیت توقعی نابجا اس��ت .این در حالی است که
عمر ماشین االت خطوط تولید ۴تا ۵سال است و خودروسازان
بزرگ جهانی پس از نیم دهه فعالیت ،ماشین االت خط تولید
خ��ود را ب��ا فناوری ه��ای جدیدتر تعویض کرده تا س��رعت و
کیفیت محصوالت را ارتقا بخشند.
در عص��ر حاض��ر جنگ س��رعت ،نرخ و کیفیت اس��ت .هر
تولیدکننده ای که بخواهد دنبال بهترین خدمات به مشتریان
خود باش��د باید در این ۳شاخص موفق عمل کند .همچنین
قو توس��عه و نواوری
بای��د پیوس��ته در فرایند طراحی ،تحقی
محصوالت خود باش��د و برای اص�لاح و بهبود خطوط تولید
سرمایه گذاری کند .بنابراین برای ما به تنهایی این کار دشوار
است.
برخی عنوان می کنند چه لزومی دارد کش��ور تولیدکننده
خودرو باش��د ،مانند بسیاری از کش��ورها واردکننده باشیم و
س��رمایه ای که برای این صنعت هزینه می ش��ود برای س��ایر
صنایع داخلی اس��تفاده شود .این نیز استدالل نادرستی است
زیرا صنعت خودرو پس از پتروشیمی و نفت ،صنعتی جهانی
اس��ت و م��ا نباید به هی��چ قیمتی ان را از دس��ت بدهیم .به
دلیل ویژگی منحصر به فردی که این صنعت دارد جامع همه
صنایعی است که در جهان وجود دارد و در واقع محرک قوی
برای توسعه صنعتی کشورها به شمار می رود.
در ادام��ه چالش ه��ای صنع��ت خ��ودرو کش��ور بای��د به
مدیری��ت ان اش��اره ش��ود و ام��روز ب��ه دلیل عق��ب ماندن
کش��ور از چرخه اموزه های مدیریتی ،مش��کالت بسیاری در
نح��وه اداره واحدهای صنعت��ی داریم؛ به وی��ژه دولتی بودن
ش��رکت های خودروس��ازی مش��کل عمده ای است که به هر
دلیل��ی در مقاب��ل خصوصی کردن انها مقاومت می ش��ود در
حال��ی که یک��ی از راهکاره��ای اصلی صنعت خ��ودرو برای
خارج ش��دن از دور باطل ،خصوصی س��ازی ان است .اگر این
صنعت خصوصی ش��ود ،رقابت خوب��ی در واحدهای تولیدی
ایج��اد می ش��ود زیرا انها ناگزیر خواهند ب��ود برای بقا رقابت
کنند.
خطرپذی��ری رقابت��ی در بخش خصوصی بس��یار باالتر از
مدیری��ت دولتی اس��ت زیرا به دلی��ل محدودیت هایی که در
مدیریت دولتی وجود دارد خطرپذیری بس��یار پایین اس��ت.
بنابرای��ن در بزنگاه ه��ای تاریخ��ی تغییر و تح��ول صنعتی از
دیگران ج��ا می ماند .به همین دلیل در صنعت خودرو داخل
نمی توانیم جهش های الزم را داشته باشیم و کار را به سرانجام
برسانیم.
کیفیت خودرو نش�ات گرفته از قطعات ان اس�ت.
ایا بخشی از مشکالت کیفی خودروها به صنعت قطعه
داخل مربوط نیست؟
درب��اره قطعات ،دائم عنوان کرده ام که نحوه ش��کل گیری
صنعت قطعه در کشور نیز نابسامان بوده است .در پایان دهه
۶۰و اغاز دهه ۷۰بر اساس سیاست های دولت کمک زیادی
به ایجاد و توس��عه صنعت قطعه از س��وی خودروس��ازان شد.
اما ایجاد و رش��د این صنعت به ش��کل نامناسبی انجام شده و
تش��کیل بیش از ۲هزار واحد قطعه س��ازی با کمترین سطح
کیفیت و امکانات ،مش��کالت بس��یاری برای کشور و صنعت
خودرو به وجود اورده است.
ابت��دا باید با توجه به محدودیت ه��ای منابع و امکاناتی که
در کش��ور وجود دارد برای ایجاد واحدهای قطعه س��ازی در
مقیاس اقتصادی تولید و با تجهیزات مناس��ب اقدام می ش��د.
ش��اید اگ��ر ان زمان بهتر عمل می ش��د و فق��ط بین ۳۰۰تا
۴۰۰واحد صنعتی قطعه سازی شکل می گرفت ،می توانستیم
از بی��ن انه��ا تعدادی ش��رکت های «تیر ) tier1(»1داش��ته
باش��یم .انه��ا اخ��ر خط قطعه س��ازی هس��تند و محصول را
تحوی��ل خط تولید خودروس��ازی می دهند .در نتیجه ،امکان
قو توس��عه و سرمایه گذاری در توسعه محصول
طراحی ،تحقی
باکیفیت در این مجموعه ها ش��کل می گرفت .تحقق این امر
مس��تلزم این بود که ش��رکت های بزرگی تشکیل می شد که
مناب��ع مالی مناس��ب در اختی��ار داش��تند و از طریق اتصال
انها به ش��بکه بین المللی قطعه س��ازی ،دسترس��ی به دانش
فنی و تجهیزات پیش��رفته میسر می ش��د .اگر چنین می شد
قطعه سازان مش��کالت مطالبات معوق امروز را نداشتند زیرا
به قول معروف ،تمام تخم مرغ های خود را در یک سبد نچیده
بودند تا هر زمان خودروس��ازی با مش��کل روبه رو شد انها نیز
دچار مشکل و اسیب شوند.
روی ش��بکه خدمات پس از ف��روش و صادرات محصوالت
در صنعت قطعه هیچ اقدام مناس��بی انجام نشده و تنها هدف
متوج��ه تحویل محص��والت به کارخانج��ات داخلی متمرکز
شده است .از این رو ،هر زمانی که خودروسازان دچار مشکل
ش��وند قطعه س��ازان نیز دچار اسیب می ش��وند ب ه طوری که
اکنون صنعت قطعه س��ال ها اس��ت با کمبود منابع و سرمایه
در گ��ردش روبه رو اس��ت زیرا تعداد انه��ا زیاد بوده و هیچ راه
چاره ای وجود ندارد.
از س��وی دیگر ،چون شکل گیری ش��ان به روش مهندسی
معکوس و ابداعات داخلی بود از فناوری روز دنیا عقب ماندند
و گاهی محصوالتی تولید می کنند که کیفیت و نرخ مناسبی
ندارند .از س��ویی ،اگرچه کیفیت را تا حدودی بهبود داده اند
ع مش��تری خود (خودروسازان) را
اما قیمت ها باالس��ت و توق
نمی توانند به لحاظ نرخ و کیفیت تامین کنند.
در نتیج��ه ،زمانی ک��ه محصول نهایی وارد بازار می ش��ود
شاهد نارضایتی مصرف کنندگان هستیم و مردم تنها به دلیل
اخت�لاف قیم��ت ،محصوالت داخلی را می خرند و مش��خص
نیست قرار است برای این مسئله چه زمانی چاره اندیشی شود.
البته راهکار وجود دارد اما به مدیریت منسجم و منطقی نیاز
دارد و نیز داش��تن یک برنامه راهبردی مشخص برای صنعت
قطعه ،که همانند صنعت خودرو ،فاقد ان است.
البته مشکالت سیاسی گذشته در این امر دخالت داشتند
اما امروز ش��رایط تا حدودی فراهم شده و امیدواریم در اینده
گس��ترده تر نیز شود .می توان با شبکه بین المللی قطعه سازی
ارتباط بر قرار کرد تا ارتباطات در هر شرایطی ایجاد شود.
نق��ش عم��ده را در ای��ن امر مه��م دولت ها ایف��ا می کنند
همان گونه که در س��ایر کش��ورها اگر توس��عه صنعتی اتفاق
افت��اده این دولت ها بودند که به عنوان محور برنامه ریزی های
راهبردی ،سیاست هایی را اتخاذ کردند؛ انچه دولت یازدهم در
بحث لوازم خانگی ناگزیر به انجا م شده است .امروز دولت ادغام
واحدهای تولید لوازم خانگی را در دس��تور کار خود قرار داده
که ضروری اس��ت در بخش صنعت قطعه نیز اتفاق بیفتد .با
تشکیل هلدینگ های بزرگ قطعه سازی می توان با جمع اوری
منابع شرایطی را به وجود اورد که بتوان به عنوان شرکت های
«تی��ر » 1اق��دام کرد .ب��ه طور قطع اگر این امر محقق ش��ود،
کیفی��ت و نرخ مناس��بی را در صنعت قطع��ه و مجموعه های
خودرو شاهد خواهیم بود.
صنع�ت قطع�ه با چه هدف�ی و برنام�ه ای به وجود
امد؟ زیرا اگر هدف خودکفایی بود به بیان شما صنعت
خودرو همچنان مونتاژکار اس�ت و می توانست قطعات
را وارد کند .چه لزومی به ش�کل گیری صنعت قطعه در
کشور بود؟
علت عمده ای که باعث ش��د به س��وی این سیاست حرکت
کنی��م کمب��ود ارز بود .پایان دهه ۶۰س��ال هایی بود که نفت
بس��یار ارزان به فروش می رس��ید و هر بش��که نفت زیر ۱۰
دالر ب��ود و دولت با کمب��ود منابع ارزی روبه رو بود .از این رو،
خودروسازان امکان اینکه قطعات را از خارج کشور وارد کنند،
نداش��تند .بنابراین به این س��مت حرکت شد تا ساخت داخل
تقویت شود .در این زمان بخشی از سرمایه گذاری ها در جهت
ایجاد واحدهای ساخت داخلی شکل گرفت .البته متاسفانه در
تاریخ ایران پس از پیدا شدن نفت و افزایش درامدهای ارزی
کش��ور ،در بخش صنعت ب��ا واردات روبه رو بودیم و با کاهش
منابع ارزی به ساخت داخل می پرداختیم.
این روند یکی از عوامل پیشرفت نکردن صنعت داخل است
زیرا سیاس��ت مش��خصی برای تولید در صنعت کشور وجود
نداشته اس��ت .بنابراین ،کش��ورهایی مانند کره می دانستند
امکانات و منابع شان محدود است و تنها برای بخشی از صنایع
می ت��وان در کش��ور مزیت ایجاد کرد و در س��طح بین المللی
مط��رح ب��ود .انقالب صنعتی که ژنرال پ��ارک ایجاد کرد تنها
۵رش��ته صنعتی را مش��خص کردند و تمام توان و نیرو کشور
در این ۵رشته (کشتی س��ازی ،نس��اجی ،خودرو ،الکترونیک
و ف��والد) قرار گرفت و امروز جزو ۱۰کش��ور نخس��ت و برتر
جهان هستند.
در نتیج��ه ،صنع��ت قطع��ه در ان تاریخ با کمب��ود ارز ،به
س��اخت داخل هج��وم اورد و خودروس��ازان کمک کردند تا
عده ای قطعه س��از ش��وند اما چون بدون برنامه بود کسانی که
قطعه را نیز نمی ش��ناختند طرف قرارداد خودروسازان شدند.
موارد بس��یاری وجود دارد که قرارداد بستند و پیش پرداخت
نیز گرفتند اما هیچ گاه نتوانس��تند تولید کنند با این ش��رایط
طبیعی اس��ت پس از ۲دهه هن��وز نمی توانیم درباره قطعات
تولیدی خود با اطمینان سخن بگوییم.
ای�ا جبری که به ان اش�اره می کنی�د امروز از بین
رفته است؟
جبر همیش��ه وجود دارد و در هیچ کشوری سرمایه فراوان
یافت نمی ش��ود .همچنین ش��رایط کش��ور همیشه مطلوب
نخواهد بود بلکه اراده ملی دولت ها اس��ت که تعیین می کند
صنایع به کدام سو حرکت کنند.
همیش��ه محدودیت وج��ود دارد .در نتیجه ،باید ش��رایط
را س��نجید و برنامه ریزی مناس��ب داش��ت ت��ا بحران ها را با
برنامه های مشخص و راهبردی مدیریت کرد.
مشاور امور بانوان سازمان صنایع کوچک در نشست با بانوان صنعتگر مطرح کرد
شنبه
سال سی ام شماره 405پیاپی 2378
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
19خرداد 1397
24رمضان1439
9ژوئن 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
جداسازی
محور حمایت از بانوان صنعتی
فراهم کردن فضای کاری مناسب
برای فعالیت بانوان در ش��هرک ها و
نواح��ی صنعتی در دس��تور کار قرار
گرفته است.
این امر در دو موضوع ساعت کاری
و مابه التفاوت س��ختی کار در حقوق
دریافتی بانوان از گام های ابتدایی در
نسیم سیدی
این زمینه اس��ت زیرا فعالیت بانوان
مشاور امور بانوان شرکت
در مجموعه ش��هرک های صنعتی در
شهرک های صنعتی تهران
مهم تری��ن بخش مربوط به س��اعات
انجام فعالیت است .در ساعات کاری
تفکیک بین بانوان و اقایان انجام نش��ده اس��ت در صورتی که نباید
بانوان در همان س��اعت کاری اقایان مشغول به فعالیت باشند و باید
س��اعت کاری کمتری در کارگاه ها حضور داش��ته باش��ند .بعد از ان
موضوع حقوق دریافتی بانوان مطرح اس��ت که باید در بخش مربوط
به سختی کار نسبت به اقایان تفکیک شوند .اکنون هیچ هزینه ای به
عنوان سختی کار به بانوان شاغل در بخش صنعتی پرداخت نمی شود.
بانوان با توجه ب��ه توانمندی هایی که دارند وارد فعالیت های صنعتی
و صنفی ش��ده اند .این امر اکنون بر رش��د اقتصادی و اشتغال کشور
اثرگذار اس��ت .بنابراین باید از فعالیت بان��وان در بخش های مختلف
اقتص��ادی و صنعتی حمایت ش��ود .با این حال ،تاکنون مش��وق ها و
حمایت های ویژه ای برای بانوان کارافرین در مجموعه ش��هرک های
صنعتی در نظر گرفته نش��ده اس��ت .در این باره خال وجود دارد که
باید رفع شود.
هرچند بانوان امروز در بخش های کارگری ،کارفرمایی و کارافرینی
در مجموعه ش��هرک های صنعت��ی فعالیت دارند اما ام��ار دقیقی از
فعالی��ت بانوان در مجموعه ش��هرک های صنعتی وجود ندارد .اکنون
اطالع��ات اولیه کارخانه ها در حال بروزرس��انی اس��ت زی��را فعالیت
کارخانه ه��ا در ح��ال تغییر اس��ت به ط��وری که تغیی��رات فعالیت
کارخانه ها به صورت فصلی ،ش��فیتی و ...درحال انجام است بنابراین
اطالعات مربوط به کارافرینی بانوان ،کارگری و س��رمایه گذاری انها
به زودی شفاف خواهد شد.
خبر
افزایش رقابت پذیری صنایع
با هدف توسعه صادرات
مع��اون صنای��ع کوچک س��ازمان صنایع کوچک و ش��هرک های
صنعتی ایران از افزای��ش رقابت پذیری واحدهای صنعتی کوچک و
متوسط با هدف توسعه صادرات در سال «حمایت از کاالی ایرانی»
خبر داد.
به گزارش «گس��ترش صنعت» به نقل از روابط عمومی ش��رکت
شهرک های صنعتی استان خراسان رضوی ،فرشاد مقیمی در بازدید
از خوش��ه های کسب و کار استان خراسان رضوی اظهار کرد :با توجه
به ایجاد و گس��ترش بازارهای جدید ،اهمیت نقش سرمایه گذاری ها
در س��ال «حمایت از کاالی ایرانی» در جهت ایجاد اشتغال مولد و
رشد اقتصادی در کش��ور از اولویت های اصلی حوزه صنایع کوچک
است .وی با اشاره به صادرات محصوالت واحدهای صنعتی در سال
گذش��ته ،افزود :در سال 9۶واحدهای صنعتی کوچک و متوسط در
صادرات خود به کش��ورهای هدف رشد مطلوبی داشتند .از این رو،
افزایش رقابت پذیری واحدهای کوچک و متوس��ط با هدف توس��عه
صادرات در دس��تور کار بوده تا امس��ال بحث صادرات و هم جذب
سرمایه گذار خارجی بیشتر شود.
مقیم��ی با توجه به رویکرد حمایتی دولت تدبیر و امید از صنایع
کوچ��ک افزود :برنامه ها و جهت گیری های جدیدی از اغاز امس��ال
با مشارکت شرکت ش��هرک های صنعتی استان ها برای صنعتگران
اتخاذ شده تا بتوانیم از تمام ظرفیت ها در جهت توانمندی اقتصادی
صنایع کوچک اس��تفاده کنیم و صاحبان صنعت بهره ببرند .معاون
صنایع کوچک س��ازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران
خاطرنش��ان کرد :امسال برنامه ویژه ای برای حضور موفق واحدهای
صنعت��ی در بورس کاال و فرابورس داریم تا بتوانیم از ظرفیت باالی
صنعتی در جهت تولید و اشتغال بیشتر استفاده کنیم.
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
هرچن��د ام��ار دقیق��ی از فعالیت بان��وان در ۳بخش
کارافرین��ی ،کارگ��ری و کارفرمای��ی در ش��هرک های
صنعتی کش��ور وجود ندارد ،اما به گفته مسئوالن ،اکنون
۷00بان��وی کارافرین در مجموعه ش��هرک های صنعتی
مش��غول فعالیت هستند که بسیاری از انها در امور بیمه
تامین اجتماع��ی ،معافیت های مالیات��ی و حمایتی ،امور
گمرکی و ...با مش��کل روبه رو شده اند .در حالی که بانوان
نیمی از جمعیت کشور را دربر گرفته و سهمی بیش از ۶0
درصدی از ورودی دانشگاه ها را به خود اختصاص داده اند،
مس��ئوالن معتقدن��د جایگاه زنان ام��روز در فعالیت های
اقتصادی و صنعتی باید مشخص و حمایت ها و مشوق های
ویژه به انها اطالع رسانی شود .شهرک صنعتی شمس اباد
در جنوب استان تهران به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی
خاورمیان��ه از فعالی��ت بانوان در صنع��ت و اصناف خالی
نمانده اس��ت به طوری که ۱۲واحد صنعتی در ش��هرک
صنعتی ش��مس اباد به دس��ت بانوان اداره می شود؛ از این
تعداد ۷واحد صنعتی فعال و بقیه فعالیت فصلی داش��ته
یا غیر فعال اس��ت .همچنین ۱۳واحد صنفی در ش��هرک
صنعتی ش��مس اباد از س��وی بانوان اداره می شود .تمدید
پروانه های بهره برداری ،تغییر شیفت کاری بانوان ،اعمال
س��لیقه ای قان��ون در تکلف مادری و بیم��ه کردن فرزند،
نپذیرفتن بانوی ضامن از س��وی بانک های اسالمش��هر و
رباط کری��م ،تفکیک بانوان و اقایان در امور عمومی اداری
از مهم ترین مش��کالت بانوان فع��ال صنعتی و صنفی در
ش��هرک صنعتی ش��مس اباد بود که مش��اور امور بانوان
س��ازمان صنایع کوچک و ش��هرک های صنعتی ایران را
راهی این ش��هرک کرد تا وضعی��ت فعالیت بانوان در این
ش��هرک را بررس��ی کند .وی در نشست مشترک با بانوان
صنعتگر فعال در این ش��هرک به شناسایی و تالش برای
رفع مشکالت انها پرداخت.
رشد جایگاه بانوان در صنعت و اقتصاد
پریچهر س��لطانی ،مش��اور امور بانوان سازمان صنایع
کوچ��ک و ش��هرک های صنعتی ایران به همراه نس��رین
مصدق صدقی ،معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های
صنعتی اس��تان تهران ،نسیم س��یدی ،مشاور امور بانوان
ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان تهران و حس��ین
والیت��ی ،مدیر ش��هرک صنعت��ی ش��مس اباد از ۳واحد
چرا نمی توانیم
کره تولید کنیم؟
ک��ره یک محصول پروتئین��ی پرمصرف در
س��بد خانوار اس��ت که با وجود تولید مناسب
لبنی��ات ،ان را وارد می کنی��م .این در حالی
اس��ت که به گفته کارشناس��ان صنایع لبنی،
می توانی��م در تولید این محصول هم خودکفا
ش��ویم .ب��ه گزارش فودنا ،در س��ال گذش��ته
حدود ۳۶هزار تن کره به ایران وارد ش��ده که
ارزشی افزون بر ۱۹۶میلیون و ۵۸۰هزار دالر
داشته و بقیه نیاز داخلی از طریق تولید داخل
تامین ش��ده که امار واردات نیز گویای همین
موضوع اس��ت .بر اس��اس امار رسمی وزارت
جهاد کش��اورزی ،در سال گذشته واردات کره
از نظ��ر وزنی ۲۱/۱۸درصد نس��بت به همین
بازه زمانی در سال ۱۳۹۵کاهش پیدا کرده و
به طور قطع میزان تولید کره در سال گذشته
نس��بت به س��ال های قبل از ان بیش��تر شده
اس��ت .اما این پرس��ش هنوز باقی می ماند که
چرا نمی توانیم در تولید کره خودکفا ش��ویم؟
در این باره ،حسین چمنی ،کارشناس صنایع
لبنی می گوید :ک��ره محصول پروتئینی بوده
که وابس��ته به شیر خام اس��ت و اگر کل شیر
خ��ام تولیدی یعنی 8میلی��ون تن محصولی
که در س��ال تولید می شود را در نظر بگیریم،
در نهای��ت ،حدود ۲۴۰ه��زار تن چربی از ان
به دس��ت می اید که بخ��ش عمده ای از ان به
مص��ارف داخل صنعتی می رس��د؛ یعنی برای
تولید محصوالت لبنی از ش��یر تا ماست ،پنیر،
خامه و ...صرف می ش��ود اما بخش دیگر ان به
تولی��د کره صبحانه اختصاص پیدا می کند که
به حدود ۱۰تا ۱۵هزار تن در س��ال می رسد.
بر همین اس��اس ،به واردات حدود ۵۰تا ۶۰
ه��زار تنی کرده نیازمند هس��تیم .وی درباره
اینکه ایا امکان تولید چربی بیش��تری از شیر
خام تولید ش��ده در کشور را داریم ،می گوید:
نژادهایی از دام س��نگین در جهان هس��ت که
ش��یر خام تولیدی از انها ۶تا ۷درصد چربی
دارن��د اما جمعیت گاوی و نژادی که در ایران
وجود دارد هولش��تاین بوده که ش��یر انها در
بهترین شرایط ۳/۵درصد چربی دارد.
ب��ا توج��ه به ای��ن اظهارات ،حال پرس��ش
اینجاست که ایا می توان نژادهای بهتر از نظر
تولی��د چرب��ی را وارد کرد و انها را با ش��رایط
اقلیم��ی ایران تطبی��ق داد؟ اگر جواب مثبت
اس��ت باید به این پرسش هم پاسخ داده شود
که چرا تاکنون این کار انجام نشده است؟!
عکس :گسترش صنعت
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
اجرای عدالت جنسیتی در شهرک های صنعتی
نسرین مصدق صدقی :قدرت چانه زنی و رقابت پذیری
محصوالت صنایع کوچک با ایجاد کنسرسیوم های
صادراتی در بازارهای جهانی افزایش می یابد
پریچهر سلطانی :همان طور که دولت پیگیر موضوع
رعایت عدالت جنسیتی است هر کسی در هر جایگاهی
باید برای رعایت حقوق شهروندان زن تالش کند
تولیدی با مدیریت بانوان در این ش��هرک صنعتی بازدید
کرد .این واحدها ش��امل تولیدکننده روغن های صنعتی،
تولیدکننده قطعات خودرو و صنایع ازمایشگاهی دارویی
تولیدکننده تست های ازمایشگاهی بود .مشاور امور بانوان
سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی گفت :بعد از
برجام ماشین االت و فناوری مورد نیاز واحدهای صنعتی
به کش��ور وارد ش��د .پریچهر سلطانی در بازدید از ۳واحد
صنعتی با مدیریت بانوان در ش��هرک صنعتی شمس اباد
ته��ران اظه��ار کرد :حض��ور بان��وان در الیه های مختلف
صنع��ت از کارافرینی تا کارگ��ری در واحدهای تولیدی
نش��ان از رش��د جایگاه بانوان در فعالیت های اجتماعی و
اقتصادی دارد .وی با اش��اره ب��ه پیگیری موضوع عدالت
جنسیتی از سوی رییس جمهوری ،تاکید کرد :همان طور
که دولت پیگیر رعایت این موضوع است هر کسی در هر
جایگاهی باید برای رعایت حقوق شهروندان زن و عدالت
جنسیتی تالش کند.
مشاور امور بانوان سازمان صنایع کوچک و شهرک های
صنعت��ی ایران ادامه داد ۵۰ :درصد از جمعیت کش��ور را
زنان تش��کیل می دهند که سهم ۶۰درصدی در جمعیت
دانش��گاهی را به خود اختصاص داده اند .بنابراین ضرورت
دارد س��هم بانوان در اقتصاد و اش��تغال کش��ور روشن و
مش��خص شود .س��لطانی به شعار س��ال برای «حمایت
از کاالی ایرانی» اش��اره کرد و گفت :نام گذاری س��ال از
س��وی رهبر معظم انقالب رس��الت مس��ئوالن در بخش
صنعت و رفع مش��کالت صنعتگران بیش��تر کرده است.
وی ب��ا تاکی��د بر اینکه مش��کالت صنعتگ��ران در زمینه
سختگیری های زیس��ت محیطی از سوی سازمان صنایع
کوچک و شهرک های صنعتی در دست بررسی و پیگیری
است ،افزود :توسعه امکانات رفاهی مانند مراکز اموزشی،
ورزش��گاه ها و مهدهای کودک در ش��هرک های صنعتی
برای رش��د کارافرینی نقش افرین ب��وده و دارای اهمیت
است.
تشکیل کنسرسیوم صادراتی بانوان
نس��رین مصدق صدقی ،معاون صنایع کوچک شرکت
ش��هرک های صنعتی اس��تان تهران در ادامه ،پیش��نهاد
ایجاد کنسرس��یوم بانوان کارافرین را مطرح کرد و گفت:
قدرت چانه زنی و رقابت پذیری محصوالت صنایع کوچک
با ایجاد کنسرس��یوم های صادرات��ی در بازارهای جهانی
افزایش می یابد.
وی ادامه داد :صنعتگران با عضویت در کنسرسیوم های
صادراتی می توانند از خدمات حمایتی شرکت شهرک های
صنعتی بهره مند ش��وند .معاون صنایع کوچک ش��رکت
ش��هرک های صنعتی استان تهران گفت :صنایع کوچک
از نظر منابع مالی و انس��انی اس��یب پذیرند .در دنیا برای
رفع این مش��کل از خدمات مش��اوران استفاده می کنند.
مصدق صدق��ی افزود :س��اختمان خدمات کس��ب و کار
در ش��هرک های صنعتی تهران برای اس��تقرار مش��اوران
راه ان��دازی ش��ده اس��ت .ای��ن مش��اوران در زمینه بیمه
تامین اجتماع��ی ،مالیات ،فن��اوری ،ارتقای فناوری و ...به
صنعتگ��ران خدم��ات می دهند .وی با بیان اینکه زنجیره
ارزش در نهایت به فروش محصول می انجامد ،تاکید کرد:
دانش بنیان شدن واحدهای صنعتی به توسعه فعالیت های
صنعتگران کمک می کند .معاون صنایع کوچک ش��رکت
ش��هرک های صنعتی اس��تان تهران در تشریح حمایت از
فع��االن صنعتی در بحث زیرس��اختی و نرم افزاری گفت:
این معاونت مس��ئول اجرای برنامه های حمایتی از صنایع
کوچ��ک اس��ت .در این زمینه تفاوتی بی��ن زنان و مردان
وجود ندارد.
مشکالت ۳الیه ای تولید
مصدق صدق��ی ادامه داد :مش��کالت صنعتگران امروز
در ۳الیه تقس��یم ش��ده اس��ت که بخش از ان مشکالت
کالن مانن��د موض��وع ارز ،تحریم و ...اس��ت؛ در این باره
امیدواری��م تصمیم گیری های دولت به س��مت حمایت از
تولید باش��د .وی اضافه کرد :بخش��ی دیگر از مشکالت،
نبود ارتباط بین بنگاهی در صنعت کشور است که با ایجاد
کنسرس��یوم های صادرات��ی قابل رفع اس��ت ،ضمن انکه
شناسایی حلقه های گمش��ده و حفره های زنجیره ارزش
و ارتباط بین بنگاهی در حال پیگیری در تمام رسته های
صنعتی است .معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های
صنعتی اس��تان تهران مشکالت درون بنگاهی را به عنوان
الیه س��وم برش��مرد و تاکید کرد :برای رفع این موضوع
نیز حمایت های ش��رکت شهرک های صنعتی در موضوع
ام��وزش با پرداخت ۸0درصد هزینه ها ،انتقال فناوری با
کمک بالعوض و ...در حال انجام است.
� سخن اخر...
به گزارش «گس��ترش صنعت» ش��ورای توسعه تعاون
زن��ان کارافرین ش��هرک های صنعت��ی و صنایع کوچک
کش��ور در ۳۱استان تشکیل شده است .این شورا تالش
می کند تا مش��کالت زن��ان را در این حوزه برطرف کند و
نیز زنان کارافرین جذب ش��وند و از فرصت های مناسبی
که وجود دارد ،استفاده کنند.