روزنامه گسترش صنعت شماره 407
روزنامه گسترش صنعت شماره 407
توجه دولت
به اشتغال
پایدار بانوان
چهار شنبه
23خرداد 1397
28رمضان 1439
4
سال سی ام پیاپی 2382دوره جدید شماره 4 409صفحه قیمت 1000 :تومان
معاون وزیر و رییس هیات عامل ایدرو در دیدار با
اعضای کمیسیون انرژی اتاق تهران اعالم کرد
ایدرو اماده پروژه های
اشتغالزا و داخلی محور
مع��اون وزی��ر صنعت ،معدن و تج��ارت و رییس هیات عام��ل ایدرو در
نشس��ت اعضای کمیسیون انرژی و محیط زیس��ت اتاق بازرگانی ،صنایع،
معادن و کشاورزی تهران بر امادگی این سازمان توسعه ای برای همکاری
در پروژه های اش��تغالزا با تمرکز بر اس��تفاده از توانمندهای داخلی تاکید
کرد .به گزارش ایدرونیوز ،منصور معظمی دس��تاوردهای برجام را بسیار
جدی برش��مرد و تصریح کرد :متاس��فانه برخ��ی از جریان های کم اگاه و
غیر کارشناس��ی وضع اقتصادی و صنعتی کش��ور را پ��س از تحریم ها در
بیشتر موارد بس��یار اغراق شده و با سیاه نمایی باال نشان می دهند که این
افت باعث تالطم روانی فضای کسب وکار شده و برخالف منافع ملی است.
معظمی تلطیف فضای بین المللی بین ایران و س��ایر کش��ورها را که به
صورت جدید از س��وی وزارت امور خارجه در دس��ت اقدام اس��ت ،قابل
قدردانی خواند که می تواند پیامدهای اقتصادی مطلوبی را برای کاهش اثر
تحریم های امریکا داش��ته باشد .در این نشست ،اعضای کمیسیون انرژی
و محیط زیست اتاق تهران درباره اثار تحریم و راهکارهای رویارویی با ان
تبادل نظر و دیدگاه خود را بیان کردند.
مشکالت بازار
ارز و سکه برای
مردم شفاف شود
2
13ژوئن 2018
شرایط اقتصادی دنیا شرایط جنگ است
شبکه های مجازی امروز یکی از وسایل ارتباطی جدایی ناپذیر جوامع هستند
که خبرها را با س��رعت بسیار باال نشر و بازنشر می کنند .البته به دلیل سرعت
باال و س��بقت هر منبع خبری از دیگری بسیاری از وقت ها شایعه جای خبر را
http://telegram.me/sanatnewspaper
می گیرد و خبرها صحت ندارند یا اگر هم حقیقت داش��ته باش��ند ،بازنشر انها
با ش��اخ و برگ زیادی همراه است که اصل خبر مخدوش شده است« .ساندرو
بخری��د ال ۹۰تحوی��ل بگیرید» یک��ی از تیترهایی بود ک��ه در فضای مجازی
فروش ویژه محصوالت
ایران خودرو اغاز شد
www.sanatnewspaper.com
بس��یاری را به خود مش��غول ک��رد .از همین رو« ،گس��ترش صنعت» در این
راستا ،از س��عید مدنی ،مشاور عالی مدیرعامل ش��رکت سایپا چن دو چون این
موضوع را جویا شد.
3
مع��اون مدیرعام��ل بازاریاب��ی و ف��روش
ایران خ��ودرو از اغاز برنام��ه فروش محصوالت
ب��ه مناس��بت فرار س��یدن عید س��عید فطر از
چهارش��نبه ۲۳ ،خ��رداد خب��ر داد .به گزارش
ایکوپرس ،مصطفی خان کرمی با اشاره به نیاز و
درخواست مشتریان گروه صنعتی ایران خودرو
گف��ت :به منظ��ور احترام به اعتماد مش��تریان،
برنامه ف��روش برخی از محص��والت پرتقاضای
بازار همزمان با فرار س��یدن عید س��عید فطر به
اجرا گذاش��ته می ش��ود .وی افزود :در راستای
تامین نیاز مصرف کنندگان حقیقی و جلوگیری
از فعالی��ت واس��طه ها در بازار خ��ودرو ،در این
بخش��نامه ه��ر کد مل��ی فقط مجاز ب��ه خرید
یک خودرو اس��ت .همچنین در ثبت نام فروش
اقس��اطی ویژه عید س��عید فطر ،مشتریانی که
ه��ر یک از محصوالت ایران خ��ودرو را در ۶ماه
گذش��ته خریداری کرده اند ،امکان نام نویس��ی
نخواهن��د داش��ت .خان کرمی اضاف��ه کرد :در
روش ه��ای پیش ف��روش عید س��عید فطر نیز
امکان صلحنامه حذف ش��ده تا فقط مش��تری
نهایی برای خرید اقدام کند و فعالیت واسطه ها
کاه��ش یابد .وی با بیان اینک��ه اعمال کنترل
ممکن اس��ت س��بب کندی فرایند نام نویس��ی
ش��ود ،تصریح کرد :این اقدام با هدف جلوگیری
از فعالیت واس��طه ها و ایجاد امکان ثبت نام برای
مصرف کنن��دگان نهایی انجام می ش��ود که در
نهای��ت به نفع مش��تریان خواهد ب��ود .معاون
بازاریابی و فروش ایران خودرو با تاکید بر یکسان
ب��ودن نرخ محصوالت در تمامی نمایندگی های
ایران خودرو در سراس��ر کش��ور گفت :هیچ یک
از نمایندگی های ایران خودرو در سراس��ر کشور
مج��از به فروش خودرو ب��ا نرخ باالتر از کارخانه
نبوده و در صورت مشاهده یا دریافت گزارش از
سوی مشتریان بر اساس قوانین برخورد خواهد
ش��د .خان کرمی با اشاره به استقبال مشتریان
از محص��والت ایران خ��ودرو تصریح کرد :از اغاز
س��ال ۹۷تا ۲۰خرداد ۱۱۴ ،هزار دستگاه انواع
خودرو تولید ش��ده که از ای��ن تعداد ۱۱۲هزار
دستگاه روانه بازار شده است .وی افزود :معاونت
بازاریاب��ی و ف��روش ش��رکت ایران خ��ودرو در
راستای پاس��خگویی به نیاز بازار در اردیبهشت
۹۷نس��بت به مدت مشابه در سال ۹۶رشد ۲۷
درص��دی در ف��روش را تجربه کرده تا بتواند هر
چه بیشتر پاس��خگوی تقاضای مشتریان باشد.
خان کرم��ی تصریح ک��رد :برنامه ه��ای فروش
مناس��بتی یا ماهانه ایران خودرو پاسخگوی نیاز
متقاضی��ان بوده و مش��تریان می توانند فقط با
مراجع��ه به پایگاه اینترنتی فروش محصوالت یا
نمایندگی های این خودروس��از برای نام نویسی
اق��دام کنن��د .وی به متقاضی��ان خرید خودرو
توصی��ه کرد که نیاز خود ب��ه خودرو را با خرید
مستقیم از شرکت ایران خودرو تامین کنند و به
هیچ وجه برای خرید از س��ود جویان و واسطه ها
در بازارهای ازاد اقدام نکنند.
چهار شنبه
اقتصاد و توسعه
23خرداد 28 1397رمضان 13 1439ژوئن 2018شماره 409پیاپی 2382
یادداشت
بانک سرمایه گذاری
در خدمت اقتصاد صنعتی
پروژه ها و واحدهای صنعتی
در کشور نیاز شدید به تامین
مال��ی دارند .ای��ن موضوع در
حالی است که پس از کاهش
س��ود بانکی ،سرمایه مردم به
سمت بازارهای ثانویه حرکت
کرد.
حمداهلل کریمی
در ای��ن ش��رایط یک��ی از عضو کمیسیون اقتصادی
مهم تری��ن سیاس��ت هایی که
مجلس شورای اسالمی
می تواند مش��کالت کنونی را
برط��رف کند تاس��یس بانک
س��رمایه گذاری اس��ت .این موضوع پی��ش از این نیز مطرح
شده بود اما متاسفانه هنوز اجرایی نشده است.
موضوع تاسیس بانک سرمایه گذاری عالوه بر اینکه تکیه بر
داخل کشور را بیشتر می کند مانع سرمایه گذاری کشورهای
خارجی نمی ش��ود .دولت با ایجاد فرصتی ب��ا عنوان برجام
تالش کرد تا با استفاده از فاینانس ها و سرمایه های خارجی
مش��کل تامین مالی را برطرف کند .این در حالی بود که در
جریان استفاده از ظرفیت های برجام تا حدی از ظرفیت های
داخلی غافل شدیم.
شرایط کنونی و خروج امریکا از برجام نشان می دهد دولت
بای��د همزمان برای تامین مالی با اس��تفاده از توان داخل و
خارج کش��ور اس��تفاده کند .هر چند برجام دس��تاوردهای
بسیاری داشت و اکنون هم زمینه ساز فرصت های اقتصادی
برای کش��ور می تواند باشد اما ش��رایط به گونه ای است که
نمی ت��وان به ط��ور دقیق این��ده همکاری ب��ا خارجی ها را
پیش بینی کرد.
بر این اس��اس ،دولت باید توان س��رمایه گذاری در داخل
کشور را تقویت کند .یکی از راه های این کار ،تاسیس بانک
سرمایه گذاری است.
عالوه ب��ر این ،از دیگر موضوع هایی که لزوم تاس��یس این
بانک را اثبات می کند نیاز به ثروت افرینی در کش��ور است.
ب��ا س��رمایه های خارجی می ت��وان در داخل کش��ور کار و
ارزش افزوده ایجاد کرد اما در تمام اینها بخشی از کل سهم
به ایران تعلق می گیرد.
ای��ن در حالی اس��ت که س��رمایه گذاری با س��رمایه های
داخلی باعث می شود تمام سهم عاید اقتصاد کشور شود .به
عبارت دیگر ،بانک س��رمایه گذاری فرصت می دهد که مردم
س��رمایه های اندک خود را در تامین مالی کارخانه ها هزینه
کنند و به ازای ان در س��ود و ارزش افزوده سهیم باشند .در
این ش��رایط عالوه بر اینکه دیگر شاهد اتفاقاتی مانند رشد
ش��دید نرخ ارز و قیمت س��که نخواهیم بود ،رشد صنعتی و
تامین مالی بخش صنعتی نیز ساده تر انجام می شود.
خبر
پای اقتصاد رقابتی می لنگد
ی��ک عض��و مجم��ع تش��خیص
مصلحت نظام با بیان اینکه حمایت
از کاالی ایرانی در جامعه تولیدمحور
محقق می شود ،گفت :جامعه ای که
تولی��د دانش ،فک��ر ،کاال و فرهنگ
خالق داش��ته باش��د ،ان گاه کاالی
با کیفیت ه��م تولید می کند و مردم
ان مصرف کننده کاالی تولید داخل نیز می شوند.
س��یدمصطفی میرس��لیم ب��ا اش��اره ب��ه اینکه م��ردم در
ی��ک جامعه ویژه خ��وار ،بر مبن��ای یک ذائق��ه و در جامعه
تولیدمحور با ذائقه ای دیگر مصرف می کنند به ایس��نا گفت:
ما نمی خواهیم مردم را محکوم به مصرف کاالی بد کنیم به
همین دلیل وظیفه داریم که کمک کنیم تا نرخ تمام ش��ده
کاالی ایرانی ارزان تر و رقابتی تر ش��ود و هم فناوری بهتری
وارد شود و کیفیت ان ارتقا یابد.
وی تاکی��د ک��رد :پای اقتصاد رقابت��ی در ایران می لنگد و
مهم ترین دلیل این موضوع نیز حمایت بی دریغ ،بدون برنامه
و دائمی از تولیداتی اس��ت که مزیتی در کش��ور ما ندارند و
همچنان ش��اهدیم که از صنایعی حمایت می شود که نه تنها
مزیت��ی برای کش��ور ندارند بلک��ه در بس��یاری از مواقع ان
حمایت ها نتیجه ای جز ویژه خ��واری در بخش های غیرمولد
نداشته است.
میرسلیم به این پرسش که به نظر شما اثار کلی حمایت از
کاالی ایرانی بر اقتصاد کشورمان چیست ،این گونه پاسخ داد:
حمایت از کاالی ایرانی موجب جلوگیری از انتقال سرمایه ها
به خارج از کشور و جذب سرمایه های خارجی به دلیل صرفه
اقتصادی برای سرمایه گذاران و مقابله با تحریم های ناعادالنه
و نابخردانه اقتصادی کشورهای سلطه گر می شود .از سویی،
زمانی که کش��ور متکی به تولیدات درون زای خود باشد ،به
طور قطع ق��درت چانه زنی ان نیز در مع��ادالت و معامالت
بین المللی افزایش می یابد.
حمای��ت از تولید داخل یعنی کاهش ص��ادرات مواد خام
و بسترس��ازی برای ایجاد ارزش افزوده در مواد خام کش��ور.
حمایت از تولید داخل یعنی افزایش اعتماد به نفس و تقویت
باورهای فرهنگی و اجتماعی و کاهش اثار تحریم های جهانی
در ابع��اد فرهنگی ،اجتماعی ،روحی و روانی جامعه .حمایت
از تولی��د داخل یعنی تالش برای بومی ش��دن فناوری های
مختل��ف در ح��وزه تولید از مس��یر طراحی ،نمونه س��ازی،
الگوبرداری ،ازمون و مهندسی معکوس.
براوردها نشان می دهد
اگر یک سوم نقدینگی
سرگردان به جای بازار
سفته بازی به بورس
برود ،عالوه بر رونق
تولید ،بورس را هم
شکوفا خواهد کرد.
میزان نقدینگی کل
کشور رقمی حدود
هزار و ۵00هزار
میلیارد تومان است
در برر سی «گسترش صنعت» از راهکارهای خروج سرمایه از بازارهای ثانویه مطرح شد
مشکالت بازار ارز و سکه برای مردم شفاف شود
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
کاهش س��ود بانکی و نبود زیرساخت مناسب برای
جذب س��رمایه های خارج شده از بانک ها باعث شد تا
در ماه های گذش��ته بازار س��که و ارز در کشور دچار
برخی از مش��کالت شود .راه حل این مشکل اما محل
اختالف بین برخی از کارشناس��ان اس��ت .عده ای از
اقتصاددانان و کارشناس��ان معتقدند سود بانکی باید
افزایش یابد تا نقدینگی های س��رگردان روانه بانک ها
ش��ود .در این صورت تا ح��د قابل توجهی از التهابات
بازار سکه و ارز کاسته می شود.
در عی��ن حال ،برخی دیگر از اقتصاددانان معتقدند
کاهش س��ود بانک��ی به ذات خود ،موضوع مناس��بی
بوده و می تواند زمینه ساز توسعه صنعتی باشد اما در
اجرای این سیاست زیرساخت هایی باید ایجاد می شد
که در نبود انها التهابات گذش��ته در بازارهای ثانویه
به وجود امد .این دس��ته از کارشناس��ان معتقدند با
راه اندازی بانک های سرمایه گذاری و تامین زیرساخت
ب��رای هدای��ت نقدینگی های س��رگردان به س��مت
بازارهای اولیه ی��ا همان بخش اصلی اقتصاد می توان
مشکالت کنونی را برطرف کرد.
ب��ا این حال ،موضوع دیگری هم در جریان اس��ت.
هر کدام از این ش��یوه ها به زمان نیاز دارد و ش��رایط
کنونی به گونه ای اس��ت که مشکالت بازارهای ثانویه
باید هر چه سریع تر برطرف شود .در این شرایط یکی
از پیش��نهادهایی که از طرف کارشناس��ان اقتصادی
مطرح می ش��ود ،شفاف سازی مش��کالت کنونی برای
مردم است.
«گس��ترش صنعت» برای بررسی راهکارهای این
موضوع با رضا جالل��ی گفت وگو کرد .او پیش از این
مشاور س��ازمان برنامه و بودجه کشور ،مشاور سازمان
گس��ترش و نوس��ازی صنایع ایران و مشاور سازمان
صنایع کوچک و شهرک های صنعتی بوده است .این
کارشناس اقتصاد صنعتی تاثیر شفاف سازی وضعیت
اقتصادی کشور را با شعار «حمایت از کاالی ایرانی»
مقایس��ه کرد و گفت :در س��ال های گذشته بارها به
ش��یوه های مختلف اعالم ش��د که حمای��ت از کاالی
داخلی چه تاثیری می تواند داشته باشد اما دو مشکل
مانع حمایت واقعی و عمومی می ش��د ،نخست اینکه
موضوع برای مردم ش��فاف نمی شد و دوم اینکه تاثیر
ان به زبان ساده برای مردم مشخص نبود.
در س��ال 9۷تمام سازمان ها بر این موضوع تاکید
کردند و موضوع هم برای مردم شفاف س��ازی شد .در
نتیجه ،به گفته برخی از کارشناس��ان رشد استقبال
از کاالهای داخلی به وضوح دیده می ش��ود .در زمینه
تاثیر ورود نقدینگی س��رگردان به بازارهای ثانویه نیز
همین طور اس��ت .دولت باید ش��رایط کنونی اقتصاد
را برای مردم ش��فاف کند و تاثی��ر ورود نقدینگی به
بازاره��ای ثانویه را به زبان م��ردم توضیح دهد .مردم
باره��ا ثابت کرده ان��د زمانی که م��ورد اطمینان قرار
گیرند ،کمک می کنند تا کش��ور به اهداف کالن خود
نزدیک شود.
جاللی درباره تاثیر کاهش س��ود بانکی بر وضعیت
اقتصادی کشور به «گسترش صنعت» گفت :سرمایه
را می ت��وان به مایع هوش��مند در بازار تش��بیه کرد.
س��رمایه هر منفذی را که سود بیشتری داشته باشد
انتخاب می کند و به سمت ان سرازیر می شود.
در جریان های اخیر اقتصادی هم چنین اتفاقی رخ
داد .دول��ت س��ود بانکی را کاهش داد تا س��رمایه به
س��مت تولید یا بخش اصلی اقتصاد س��رازیر شود اما
منفذ بازارهای ثانویه حکایت از سود بیشتری داشت و
توانست سرمایه و نقدینگی سرگردان جامعه را جذب
کند .وی توضیح داد :یکی از دالیلی که باعث می شود
سهم صنعت و تولید در جذب سرمایه های کوچک و
متوس��ط کمتر از بازارهای ثانویه باشد ،این است که
در س��ال های گذشته سود بازارهای ثانویه تضمینی و
بیشتر بوده است .در این شرایط کمتر سرمایه گذاری
حاضر می شود سرمایه خود را وارد بخش تولید کند.
نگاهی به نمودار رش��د نرخ سکه در ۳۰سال گذشته
منتقد دولت مطرح می شود.
جالل��ی ادام��ه داد :از دیگر راهکاره��ای این حوزه
تاس��یس بانک های س��رمایه گذاری اس��ت .تاسیس
این بانک ها با ش��رایط کنونی س��ود بانکی در کشور
توجی��ه اقتصادی ن��دارد ،با این ف��رض که بانک های
س��رمایه گذاری تاس��یس ش��وند ،س��ود کنونی برای
س��رمایه گذار توجیه منطقی ندارد .در نتیجه ،شرایط
کنونی نش��ان می دهد که بهترین سیاست این است
ک��ه صندوق های س��رمایه گذاری در کش��ور تقویت
ش��وند .اکنون این صندوق ه��ا در بانک های مختلف
سرنوشت اقتصاد در دست سرمایه مردم
این کارشناس اقتصاد صنعتی به این پرسش که اجرای چنین سیاستی زمان می برد و در
فاصله باقی مانده ممکن است اقتصاد کشور از مسیر بهبود خارج شود ،برای این فاصله چه
پیشنهادی دارید ،پاسخ داد :برای این فاصله و تمام مشکالت دیگر یک راه حل وجود دارد
و ان هم ش��فاف کردن مش��کالت اقتصادی برای مردم است .نگاهی به وضعیت حمایت از
کاالی داخلی نش��ان می دهد زمانی که تمام س��ازمان های کش��ور تالش کردند تا به طور
شفاف مزیت های حمایت از کاالی داخلی را به مردم نشان دهند ،مردم هم از این موضوع
اس��تقبال کردند .کش��ور نیاز داش��ت که مردم از کاالی داخلی حمایت کنند و مدتی این
موضوع مطرح شده بود .با این حال ،از زمانی که شعار سال ۹۷مشخص شد و تمام نهادهای حکومتی و دولتی در
این زمینه شفاف سازی کردند ،شاهد رشد تولید محصوالت داخلی هستیم .وی افزود :در زمینه هدایت سرمایه های
س��رگردان هم موضوع به همین ش��کل اس��ت .دولت باید شرایط اقتصادی کش��ور را برای مردم توضیح دهد .جذب
س��رمایه های س��رگردان به بازارهای ثانویه مشکالت کنونی را به وجود اورده است .همچنین باید در نظر داشت که
سرمایه های سرگردان جمع سرمایه های اندک است .کسی که سرمایه اندکی دارد به طور کلی طبقه متوسط جامعه
به شمار می رود .در شرایط تورم و افزایش نرخ هم این طبقه اقتصادی اسیب بسیار زیادی می بیند .دولت باید این
شرایط را برای مردم تشریح کند .جاللی ادامه داد :اگر دولت به طور شفاف و به زبان مردم ،تاثیر سرمایه گذاری در
بازارهای ثانویه را مطرح کند بدون شک شاهد کاهش حجم سرمایه گذاری در این بخش خواهیم بود.
نش��ان می دهد که این ب��ازار برایند مثبت و صعودی
دارد .این در حالی اس��ت که بسیاری از بازارها برایند
منفی دارند .طبیعی اس��ت که در این ش��رایط افراد
سرمایه خود را به سکه و ارز تبدیل کنند.
جاللی با اش��اره به اینکه سرمایه های سرگردان در
بازارهای ثانویه شکل و ش��مایل پیدا می کند ،گفت:
برخی از بازارهای ثانویه اکنون تا ۵۰درصد سوددهی
دارند و طبیعی اس��ت که هرچه س��رمایه ورودی این
بازارها بیش��تر شود ،سوددهی ان هم بیشتر می شود.
پول باید برای سرمایه گذاری وارد بخش اصلی اقتصاد
ش��ود اما موانع��ی وج��ود دارد که اجازه ای��ن کار را
نمی دهد.
تشکیل شده اند .دولت باید سازوکاری را انتخاب کند
که صندوق های سرمایه گذاری بتوانند سود بیشتری
بدهند.
حجم نقدینگی در کشور
ای��ا می دانید س��رمایه هایی که این روزه��ا در بازار
طال ،س��که ،ارز و مس��کن خیمه زده اند اگر به تولید
سوق داده ش��وند ،چه اتفاقی در اقتصاد ایران خواهد
افتاد؟ براوردها نش��ان می دهد اگر یک سوم نقدینگی
س��رگردان به جای بازار س��فته بازی ب��ه بورس برود،
عالوه بر رونق تولید ،بورس را هم ش��کوفا خواهد کرد.
رقم��ی در حدود ه��زار و ۵00هزار میلی��ارد تومان
میزان نقدینگی کل کش��ور اس��ت .حجم بزرگی که
بروکراسی و هزینه های پنهان
می تواند به سیالب تبدیل شود.
این کارش��ناس اقتصاد صنعتی ب��ا بیان اینکه بازار
هر چند در ماه های گذش��ته شاهد اسیب های ان
تولید در ایران مش��کل بروکراس��ی دارد ،توضیح داد:
ب��ه اقتصاد ای��ران بودیم ،اما ان طور که کارشناس��ان
بروکراس��ی در ایران باعث تحمیل هزینه های پنهان
می گویند ،این حجم نقدینگی هنوز پش��ت سد مانده
به سرمایه گذاری در بخش اصلی اقتصاد می شود .این
و هر لحظه ممکن اس��ت س��د را بشکند و به سیالب
در حالی است که بازارهای ثانویه بروکراسی ندارند و
تبدیل شود .برای مقابله با این پدیده مخرب ،توصیه ها
متقاضیان این بازار بدون بروکراس��ی به
بسیار اس��ت .این توصیه ها از راه اندازی
راحتی می توانند سرمایه های خود را به
ب��ورس ارز گرفته تا ازادس��ازی نرخ ارز
سکه و ارز تبدیل کنند .سرمایه گذار در
ادامه دارد .برخی ها هم می گویند دولت
این شرایط رغبت بیشتری برای ورود به
بهتر اس��ت نرخ س��ود بانکی را باال ببرد
بازارهای ثانویه پیدا می کند.
تا این پول های سرگردان جذب بانک ها
وی با اش��اره به اینکه رفع این مشکل
شوند.
راهکاره��ای متفاوت��ی دارد ،گف��ت:
این پول بزرگ ،به جز تخریب می تواند
مهدی پازوکی
راهکارهای��ی که ارائه ش��ده حول محور
اثار مثبتی هم به دنبال داش��ته باش��د؛
دو موضوع اس��ت؛ نخس��ت اینکه سود وظیفه اصلی دولت در اثاری مثل جذب ش��دن در بخش های
درجه نخست بهبود
بانکی به حالت قبل بازگردد تا نقدینگی
مولد اقتصاد؛ همان ک��ه در اصطالح به
شاخص ریسک است.
سرگردان حداقل وارد بانک ها شود .این ریسک هم به دو دسته سرمایه گذاری معروف است.
موضوع باعث می ش��ود سیاست درست سیاسی و اقتصادی تقسیم بنا بر تعریف ،دو نوع سرمایه گذاری
کاهش س��ود بانکی از بین برود و البته
می تواند در ش��رایط افزایش ریسک های
می شود
این موضوع بیشتر از طرف اقتصاددانان
تحری��م ب��رای اقتص��اد ای��ران مفی��د
باش��د؛ س��رمایه گذاری دولت��ی و س��رمایه گذاری
خصوص��ی .س��رمایه گذاری دولت��ی ریس��ک ندارد.
هر انچه دولت از درامدهای نفت و س��ایر به دس��ت
می اورد در بخ��ش عمرانی س��رمایه گذاری می کند.
بخش��ی هم از طریق صندوق توس��عه ملی در اختیار
متقاضیان با در نظر گرفتن ش��رایط قرار می گیرد .با
این حال ،تمام نیاز سرمایه گذاری در کشور به ویژه در
شرایط تازه ای که با ان روبه رو است ،تامین نمی شود.
از س��ویی ،توان دولت در س��رمایه گذاری چندان باال
نیس��ت .اقتصادی که سال ها به نفت وابسته بوده ،اگر
فروش نفتش هم محدود شود ،نمی توان از ان انتظار
معجزه داش��ت .اما س��رمایه گذاری خصوصی راهکار
مناس��ب تری است .اصال بخش��ی از نیاز امروز اقتصاد
ایران اس��ت .در غی��اب س��رمایه گذاری خارجی ،این
س��رمایه های خصوصی است که می تواند سختی های
پیش روی اقتصاد ایران را از ش��رایط تازه پیش روی
کمتر کن��د؛ همان س��رمایه هایی که ای��ن روزها در
بازارهای سفته بازی می چرخد .سرمایه های داخلی یا
همان سرمایه های سرگردان چگونه جذب بخش های
مولد اقتصاد می ش��وند؟ واقعیت این است که سرمایه
داخلی هم درست مثل سرمایه خارجی تابع شاخص
ریس��ک کش��وری اس��ت ،اما بخ��ش بزرگ��ی از این
ریسک شرایط روانی اس��ت؛ یعنی اگر دولت بخواهد
از س��رمایه گذاری داخلی بهره ببرد ،باید بکوش��د که
شاخص ریسک را بهبود ببخشد .اگر شاخص ریسک
باال باشد ،خروج سرمایه از کشور هم افزایش می یابد
زیرا ماهیت پول و س��رمایه به گونه ای اس��ت که در
جای پرخطر و کم بازده نمی ماند .این ریس��ک به طور
معم��ول از تصمیم های دولت نش��ات می گیرد .برای
مث��ال ،تصمیم هایی که برای ارز گرفته ش��د در این
دسته هستند.
بهبود شاخص ریسک
مهدی پازوکی ،کارش��ناس اقتص��اد در این زمینه
ب��ه خبرانالین گفت« :وظیف��ه اصلی دولت در درجه
نخس��ت بهبود ش��اخص ریسک اس��ت .ریسک هم
به دو دس��ته سیاس��ی و اقتصادی تقس��یم می شود.
ریس��ک سیاس��ی ترکیبی از ثبات سیاس��ی ،شرایط
اجتماع��ی مثل فقر و بیکاری ،میزان دخالت نظامیان
در سیاست ،فس��اد ،حاکمیت نظم و قانون و کیفیت
س��ازمان اداری دولت است .در یک کالم ،برای بهبود
ش��اخص ریسک سیاس��ی باید انضباط پولی ،مالی و
بودجه ای در کشور پیاده سازی شود».
وی افزود« :البته به جز ریس��ک سیاس��ی ،ریسک
اقتص��ادی هم که به رش��د اقتصادی ،تورم ،کس��ری
بودجه ،رابطه بدهی های دولت با حجم اقتصاد ،ثبات
نرخ ارز و تراز حس��اب جاری مربوط می ش��ود ،بسیار
اهمیت دارد».
عبور از گردنه تحریم های تازه
کمتر از ۲ماه دیگ��ر تحریم های تازه علیه ایران از
س��وی امریکا اجرایی می شود؛ اتفاقی که بنا بر گفته
اقتصاددانان ،فقط حاصل ان سختی نیست و می تواند
فرصت های تازه ای برای بازسازی اقتصاد فراهم کند.
ان طور ک��ه برخی از اعضای تی��م اقتصادی دولت
می گویند ،از پاییز س��ال گذش��ته دول��ت در تدارک
برنامه هایی برای مقابله ب��ا تحریم های احتمالی بوده
ی عالی اقتصاد،
است مثل تصمیمی که به تازگی شورا
بر اس��اس درخواس��ت وزارت نفت طرحی به تصویب
رس��اند و برمبنای ان مقرر ش��د در ۲۹میدان نفتی
طرح افزایش تولید ،نوس��ازی و بهس��ازی اجرا شود.
موضوعی که بیژن زنگنه ،وزیر نفت گفته اس��ت پول
و سرمایه ان قرار است از طریق مردم تامین شود.
چهار شنبه
صنعت خودرو
23خرداد 28 1397رمضان 13 1439ژوئن 2018شماره 409پیاپی 2382
یادداشت
FATFو صنعت خودرو
عکس :گسترش صنعت
شاید فشار کشورهای
اروپایی فرصتی
به وجود اورد تا
ارتباط هایی شکل گیرد
و توافق هایی حاصل
شود .با توجه به این
شرایط باید بدبین
بود و شرایط را جنگ
اقتصادی دانست
در گفت وگوی «گسترش صنعت» با مشاور عالی خودروسازی سایپا مطرح شد
شرایط اقتصادی دنیا شرایط جنگ است
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
ش��بکه های مجازی امروز یکی از وسایل ارتباطی
جدایی ناپذیر جوامع هس��تند که خبرها را با سرعت
بس��یار باال نش��ر و بازنش��ر می کنند .البته به دلیل
س��رعت باال و س��بقت هر منبع خب��ری از دیگری
بس��یاری از وقت ها ش��ایعه جای خب��ر را می گیرد
و خبرها صح��ت ندارند یا اگر هم حقیقت داش��ته
باشند ،بازنشر انها با شاخ و برگ زیادی همراه است
که اصل خبر مخدوش ش��ده است« .ساندرو بخرید
ال ۹۰تحوی��ل بگیرید» یکی از تیترهایی بود که در
فضای مجازی بس��یاری را به خود مش��غول کرد .از
همی��ن رو« ،گس��ترش صنعت» در این راس��تا ،از
سعید مدنی ،مش��اور عالی مدیرعامل شرکت سایپا
چند و چون این موضوع را جویا شد .همچنین درباره
ادامه همکاری ها با طرف فرانسوی و وضعیت تولید
خودروهای جدید و نیز پلتفرم های تازه طراحی شده
به نکاتی اشاره شد که در ادامه می خوانید.
خب�ر جایگزین�ی ال ۹۰ب�ا رنو س�اندرو از
سوی پارس خودرو ،چقدر حقیقت دارد؟
در بخش��نامه امده اس��ت :این پیش��نهاد شامل
س��اندروهای دنده ای اس��ت .این ش��رکت چون از
تعهدات خود کمی عقب اس��ت به ش��کل اختیاری
ب��ه ثبت نام کنندگان ای��ن نوع خودروها پیش��نهاد
داده ت��ا با ال ۹۰دنده ای خ��ودرو مورد نظر خود را
تعویض کنند .اما در فضای مجازی در نشر و بازنشر،
بخشنامه خبر به گونه ای است که این مفهوم از ان
استنباط نمی شود.
ش��رکت پارس خودرو به متقاضیان ثبت نامی که
تمایل داشته باش��ند خودرو خود را سر زمان مقرر
دریاف��ت کنند چنین پیش��نهاد داده ک��ه با ال ۹۰
خودرو مورد نظر خود را تعویض کنند ،ضمن اینکه
اگر تمایل نداشته باش��ند ،مشکلی وجود ندارد و با
کمی دیرکرد خودرو مورد نظر به صاحبانش تحویل
داده می ش��ود .بنابرای��ن ،اجب��اری در این مس��ئله
نیست.
بازار به نوعی ملتهب اس�ت و نگرانی هایی
وج�ود دارد .با این پیش فرض که اگر ش�رکای
خارج�ی نتوانن�د در مقاب�ل خواس�ته های
امری�کا مقاومت کنن�د و برای نمونه ،ش�رکت
پژوسیتروئن به همکاری های خود ادامه ندهد،
وضعی�ت تولی�د C۳در سایپاکاش�ان چگونه
خواه�د بود؟ همچنی�ن پلتفرم ه�ای جدیدی
که س�ایپا برای تولید مدل های جدید در حال
طراحی و اماده س�ازی اس�ت فعالیتش به چه
شکل ادامه خواهد یافت؟
شرکت پژوسیتروئن اعالم کرده خارج خواهد شد.
البته این قطع همکاری مش��کلی به وجود نمی اورد
زیرا هنوز خودرو مورد نظر به تولید انبوه نرس��یده
اس��ت .تنها مدل C۳تولید شد که ان نیز به تعداد
بس��یار محدود ثبت نام شده و قرار است تولید شود.
امیدواری��م با تامین قطعات این تعداد خودرو س��ر
زمان مقرر خودرو به صاحبانش تحویل داده ش��ود.
به طور کلی مشکل خاصی وجود نخواهد داشت.
از سوی دیگر ،س��ایت سایپاکاشان جز این پروژه
برنامه ه��ای دیگ��ری نیز در دس��تور کار خود دارد.
اگ��ر چینی ها بر اس��اس روال گذش��ته عمل کرده
و در مقاب��ل تحریم ه��ای امریکا ایس��تادگی کنند
همکاری ها ادامه خواهد داشت.
می کنند به طور معمول با هیچ ش��رکت وابسته به
البت��ه درحال حاضر صنعت خ��ودرو محتاطانه تر
خودش��ان ،با طرف ایرانی هم��کاری نخواهند کرد.
عم��ل می کند زی��را به نوعی رفت��ار چینی ها تغییر
اما ش��رکت هایی که مستقل هستند ولی خودروساز
کرده اس��ت .باید تمام تالش ها به کار گرفته شود تا
نیستند و با خودروسازان مشارکت دارند ،می توانند
حداقل برای مدتی با همکاری چینی ها ظرفیت های
با ما همکاری داشته باشند چراکه تمام قطعات این
موجود را ب��ا خودروهای چینی پ��ر کنیم .اگر این
پلتفرم های داخلی به دس��ت کارشناس��ان خودمان
اتفاق بیفتد ،می ت��وان امیدوار بود کارها بهتر پیش
طراحی شده و لوگو و برند مستقلی دارد.
برود.
در نشس�ت های خب�ری پ�س از انعق�اد
اما انچه باید خودروس��ازان در دس��تور کار خود
قراردادها وقتی اهالی رس�انه با مدیران عامل
ق��رار دهند تکیه ب��ر طراحی و تولی��د پلتفرم های
خارجی گفت وگو داش�تند نخس�تین پرسش
داخلی خودش��ان اس��ت .پلتفرم بومی ک��ه هر دو
ای�ن ب�ود ک�ه در ص�ورت اعم�ال تحریم های
خودروساز به سوی ان حرکت کرده اند .برای مثال،
جدی�د این ش�رکت ها چه واکنش�ی در مقابل
امروز شرکت سایپا پروژه SP۱۰۰را در دست اجرا
ش�ریک ایرانی خود خواهند داش�ت؟ به طور
دارد ک��ه قاب��ل اجرا برای س��اخت مدل های جدید
عم�وم اعلام می کردن�د ،می مانند .ی�ا اعالم
خودروی��ی در کش��ور اس��ت .نمونه ه��ای ان اماده
می ش�ود(چون مفاد قراردادها عمومی نش�ده
بوده و باید ش��بانه روزی روی این پروژه کار ش��ود
است) با توجه به تجربه قبلی که خودروسازان
ت��ا در مدت زمان کمتری به تولید انبوه برس��یم .در
داش�تند در بندهای قراردادی بسیاری از امور
زمینه قطعات بیش��تر قالب ها س��اخته ش��ده است
دیده ش�ده است .حال پرسش این است که به
و مورد کنت��رل هیچ خودروس��از خارجی نبوده و
لحاظ حقوقی خودروساز ایرانی چقدر می تواند
قطعه س��ازان داخلی با پروژه ارتباط مستقیم دارند،
ادعای خس�ارت داشته باش�د و طرف خارجی
ضمن انکه به نوعی شرکت های همکار با ما در این
چقدر ب�ه پرداخ�ت غرامت به خودروس�ازان
پروژه ه��ای بومی چون به طور عمده ش��رکت های
ایرانی ملزم هستند؟ زیرا برخی از قطعه سازان
کوچک هس��تند ش��اید کمتر تحت تاثیر اتفاق های
اعالم می کنند برای ساخت قطعات خودروهای
سیاس��ی و بین المللی باش��ند و همکاری خود را با
جدید قالب ها را ساخته و سرمایه زیادی برای
ایران ادامه دهند .خودروساز دیگر نیز سال ۹۵برای
این امر هزینه کرده اند.
طراحی پلتفرم قراردادهایی را بسته است اما بیشتر
اگ��ر ش��رایط تحری��م را در قراردادها مش��مول
طرف های قرارداد اروپایی بوده اند .حال باید دید در
فورس ماژور (ب��ه فرانس��وی،Force majeure :
ادامه پروژه طراحی پلتفرم انها چگونه پیش خواهد
اصطالحی در حقوق فرانس��ه اس��ت ک��ه به ظاهر
رف��ت .به هر حال در ش��رایط ام��روز و حتی برای
نخس��تین بار در قانون مدنی فرانس��ه به کار رفته و
س��ال های اینده که ممکن است تحریم هایی وجود
سپس در کشورهای دیگر ،همین اصطالح ،حتی در
داش��ته باش��د(زیرا ایران همواره به لحاظ سیاس��ی
حقوق و کتاب های متعدد ،مورد استفاده قرار گرفته
تنش هایی را در س��طح بین الملل دارد) بهتر اس��ت
و رایج شده است.
روی طراحی پلتفرم های ملی همت بیش��تری شود
در حقوق فرانس��ه ،فورس ماژور دارای معنی عام
و هدف به سوی طراحی خودروهای بومی باشد.
عنوان می ش�ود دانش الزم ب�رای طراحی
و معنی خاص اس��ت؛ به معنی عام ،عبارت است از
پلتفرم در اختیار صنعت خودرو داخل نیس�ت
ه��ر حادثه خارجی «خارج از حیطه قدرت متعهد»
و نیاز به همکاری ش�رکت های خارجی اس�ت.
غیرقاب��ل پیش بین��ی و غیرقابل اجتن��اب ،که مانع
نظر شما در این باره چیست؟
اجرای تعهد باش��د ).نکرده باش��ند ک��ه البته تمام
در طراح��ی پلتفرم ه��ای بوم��ی و مل��ی به طور
تالش ه��ای س��ایپا در قرارداده��ا و مذاکراتی که با
عم��ده با ش��رکت های کوچکتر همکاری می ش��ود
طرف خارجی و رنو داش��ت این بود که این موضوع
نه با ش��رکت های بزرگ که درگیر مس��ائل سیاسی
را مش��مول این امر نکند تا طرف فرانس��وی نتواند
باش��د .از این رو ،این امر بسیار کمک کننده است و
از تعهدات خود س��ر باز بزند (ام��ا از قراردادهای پژو
می توانیم زودتر به هدف (طراحی پلتفرم و داش��تن
اطالع ندارم) احقاق حقوق ممکن است.
خودروهای بومی) برسیم.
اما واقعیت موضوع این است که منافع مالی و نقل
ایا به ج�ز قطعات های ت�ک ،باقی قطعات
و انتقاالت اروپاییان با امریکا بسیار زیاد است شاید
پلتفرم SP۱۰۰داخلی است ؟
اگر درباره همکاری نکردن ش��ان به
همان ط��ور ک��ه هم��ه می دانن��د هیچ
مجامع بین الملل ش��کایت هم شود
انچه باید
خودروی��ی در هیچ ج��ای دنی��ا کامل و
ترتیب اثر زیادی داده نش��ود .البته
خودروسازان در
۱۰۰درص��د در هم��ان کش��ور س��اخته
ای��ن تجربه نیز وج��ود دارد که در
نمی شود.
دستور کار خود قرار دوره ای درباره ش��رکت کیاموتورز و
قطعات «های تک» را نیز ش��رکت هایی دهند تکیه بر طراحی همکاری نکردن ان در بحث تولید
و تولید پلتفرم های
تولی��د و تامی��ن می کنن��د ک��ه خیل��ی
سراتو به مجامع بین المللی شکایت
داخلی خودشان است.
تحت تاثیر تنش های بین المللی نیس��تند.
ش��د و انها مجبور ش��دند فعالیت
پلتفرم بومی که هر دو
ب��رای مثال ،در چنین موقعیت هایی ایران
خ��ود را ادامه دهن��د و تجهیزات و
خودروساز
توانس��ته انژکتور ،ایرب��گ و ...را از همین
ماش��ین االت مورد قرارداد را نصب
به سوی ان حرکت
ش��رکت های کوچک تهیه کند و مش��کل کرده اند به هر حال در کنن��د زی��را در غی��ر ای��ن صورت
خاصی نداشته باشد.
شرایط امروز و حتی محک��وم ب��ه پرداخ��ت خس��ارت
صنعت خودرو ش��رایط سختی دارد اما برای سال های اینده می ش��دند .مهم این اس��ت که این
به هر ترتی��ب ،ای��ن رویکرد (تمرکز روی
مسائل در قراردادها دیده شود.
بهتر است
در هر حال می ش��ود ب��ه مراجع
پلتفرم های بومی) تنش ها را برای ان کمتر در طراحی پلتفرم های
می کند زیرا برنده��ای خارجی مانند پژو ،ملی همت بیشتری شود قانونی بین المللی ش��کایت و ادعای
پژوس��یتروئن ،رنو و ...وقتی قطع همکاری
خس��ارت کرد ولی باید بدانیم این
ام��ر باعث نگه داش��تن این خودروس��ازان در ایران
نخواهد شد .نهایت مجبور به پرداخت غرامت شوند
که در مقابل مراودات مال��ی و منافعی که با امریکا
دارند رقم خیلی زیادی نیست.
با این ش�رایط به نوع�ی تولید خودروهای
قدیمی به روال گذش�ته برمی گردد ،درس�ت
است؟
ممکن اس��ت ب��رای دوره ای ناگزیر ب��ا افت تیراژ
روبه رو ش��ویم زیرا برخی از قطعات همین خودروها
نیز از خارج تامین می شود به ویژه اگر چین همکاری
خود را با ایران کمتر کند و همچون گذشته مستقل
از سیاست های تهدیدی نباشد (زیرا به هر حال انها
نیز یک سلس��له معامالتی با امری��کا دارند) صنعت
خودرو باید با اتکا به توان خود ادامه فعالیت دهد.
در دوره فشارهای تحریمی اغاز دهه ۹۰قطعات
م��ورد نیاز از طریق چین ب�� ا کیفیت کمتری تامین
می شد و به این ترتیب ،خطوط تولید فعال بودند.
وضعیت به طور کامل چه زمانی مش�خص
می ش�ود؛ اینک�ه ط�رف فرانس�وی می ماند یا
خیر؟
درحال حاضر فعالیت ها کند ش��ده است و دورنما
این اس��ت که نباید منتظر ۲یا ۳ماه اینده باشیم.
البت��ه باید تالش ها برای قانع ک��ردن انها در پیش
گرفته و دوباره مذاکراتی شود شاید تغییر رویه هایی
انجام ش��ود .یا ش��اید خود اروپاییان فش��ارهایی به
امریکا داش��ته باشند و بتوانند همکاری های خود را
ادام��ه دهند .در هر معامله ای طرف ها به دنبال نفع
خود هستند.
ی فرصتی به وجود
ش��اید فشار کش��ورهای اروپای
اورد تا ارتباط هایی شکل گیرد و توافق هایی حاصل
ش��ود .با وجود تمام این ش��رایط باید بدبین بود و
ش��رایط را جنگ اقتص��ادی دانس��ت .اگر وضعیت
بهتر ش��د کارها راحت تر پیش م��ی رود .اما ما باید
برنامه ریزی خود را برای شرایط بسیار سخت داشته
باشیم؛ این مهم است.
امروز کش��وری مانند امریکا نیز شرایط اقتصادی
خود را ش��رایط اقتصاد جنگ در نظر گرفته اس��ت.
از ای��ن رو ،ما نیز باید برنامه ری��زی خود را برای بر
مبنای شرایط سخت پیش ببریم.
در تس�لیحات نظامی ،کش�ور به س�رعت
پیشرفت کرد .ایا نمی توان همان رویه را برای
صنعت خودرو داشت؟
تسلیحات نظامی ،صنعتی ویژه است .هزینه هایی
که در تسلیحات نظامی صرف می شود قابل مقایسه
با س��ایر صنایع نیست .در همه جای دنیا نیز همین
است .البته نباید فکر کرد پیچیدگی صنعت خودرو
کمتر از صنعت موشکی است .برای صنعت خودرو
در تی��راژ انبوه با این قیمت ه��ای رقابتی که وجود
دارد و ملزم به رقابت است کار ساده ای نیست.
ب��رای صنای��ع نظام��ی امکان��ات به ط��ور کامل
فراهم اس��ت و نخب��گان کش��ور در ای��ن پروژه ها
فع��ال هس��تند و صنعت خ��ودرو با وج��ود اینکه
پی��ش از انق�لاب فعالی��ت خ��ود را اغاز ک��رده و
نیم ق��رن از عم��ر ان می گ��ذرد هنوز ب��ه جایگاه
خ��ود نرس��یده و تف��اوت زی��ادی با گذش��ته خود
ندارد.
ای��ن نش��ان می دهد تح��ول و پیش��رفت در این
صنع��ت کار س��اده ای نیس��ت .صنعت خ��ودرو با
بس��یاری از س��ازمان ها در ارتباط بوده و باید باشد؛
مجلس شورای اسالمی ،جامعه ،فرهنگ ،اقتصاد و...
که صنایع نظامی دارای این موقعیت نیستند.
در قرارداده��ای جدی��د
صنع��ت خ��ودرو که پ��س از
برجام بسته ش��د بارها عنوان
شد خودروسازانی هستند که
در بازار امری��کا بازاری ندارند.
در خودروه��ای س��نگین جز
اس��کانیا که بازاری در امریکا
فربد زاوه
دارد در خودروه��ای س��واری
کارشناس صنعت خودرو
به ط��ور عمده ش��رکت هایی
در ای��ران حض��ور دارند(پژو و
پژوس��یتروئن) که در بازار امریکا حض��ور ندارند .خط اتصال
ان اپل اس��ت که این مدل در واقع قطعات امریکایی مصرف
می کند اما در بازار انها فروش ندارد.
همچنین درباره ش��رکت رنو شاخه نیس��ان ان در امریکا
فعالیت دارد و خود ش��رکت(رنو) بازاری در این کشور ندارد.
بنابراین ،تحریم ها و فش��ارهای امریکا تاثیر مستقیمی بر این
خودروس��از ندارد اما به واس��طه بحث های مالی ممکن است
وضعیت متفاوت ش��ود زیرا احتمال مطرح ش��دن پیامدهای
لو انتقال های پول اس��ت که می تواند تاثیر
بس��ته ش��دن نق
بس��یاری در بحث هایی که در توس��عه صنعت خودرو مطرح
اس��ت برای فرانسه به وجود اورد .در این زمینه ممکن است
صنعت خودرو ایران با چالش هایی روبه رو شود حتی در بحث
تولید محصوالت موجود.
ضمن انکه امروز خودروسازی وجود ندارد که ۱۰۰درصد
محص��والت خود را در داخل تولید کند ،معنی هم ندارد زیرا
صرفه اقتصادی و محدودیت تیراژ صنعتگر را از حرکت به ان
سو منع می کند.
همچنین خودروهای پس��ابرجامی مانن��د پژو ۲۰۰۸تاثیر
زی��ادی نه در اقتصاد م��ا و نه در اقتصاد فرانس��ه دارد .برای
امریکا نیز مهم نیس��ت .با این حال ،موضوع این است که اگر
لو انتقال های مالی دچار مش��کل شود در تولیدات پر تیراژ
نق
دچار مشکل خواهیم شد.
امروز در بحث مالی مش��کالتی وجود دارد .در واقع ،حتی
لو انتقاالت به
پس از برجام مش��کالت بانکی رفع نش��د و نق
روند عادی برنگش��ت زیرا مسئله تنها موضوع هسته ای نبود
بلکه موضوع FATFو پولش��ویی نیز مطرح اس��ت که هنوز
قانون ان در مجلس شورای اسالمی به تصویب نرسیده است.
در بحث پولشویی ایران برای سایر کشورها پرخطر بوده و این
موضوع تا رفع نشود حتی اگر تحریمی وجود نداشته باشد در
لو انتقال پول مشکل خواهیم داشت.
بحث نق
خبر
چینی ها جایگزین
اروپایی ها می شوند
رییس کمیس��یون صنایع و معادن
مجل��س ش��ورای اس�لامی گف��ت:
جایگزین های��ی ب��رای خودروه��ای
اروپایی از سوی تولیدکنندگان داخلی
پیش بینی شده که بخشی از ان چینی
اس��ت .درحال حاض��ر بهمن موت��ور،
ه��اوال را جایگزین م��زدا کرده ،گروه
صنعتی ایران خودرو و ش��رکت س��ایپا نیز پیش بینی های الزم
را داش��ته اند .ول��ی ملک��ی درباره خروج پژو از ق��رارداد خود با
خودروسازان داخلی اظهار کرد :شرکت های خارجی که با ایران
ط��رف قرارداد بودن��د قبل از برجام نیز در زمان تحریم ایران را
ت��رک کردند و یک طرف��ه قرارداد خود را فس��خ و از همکاری
خودداری کردن��د .به گزارش خانه ملت ،رییس کمیته صنایع
کمیس��یون صنایع و معادن مجلس ش��ورای اس�لامی با بیان
اینکه تولیدکنندگان کش��ورهای اروپایی تحت تاثیر امریکا قرار
دارند و منافعی که با این کش��ور دارند زیاد اس��ت ،گفت :این
تولیدکنندگان در س��خنان خود مط��رح می کنند ،نمی توانند
مناف��ع خ��ود را نادیده بگیرند .وی با اش��اره ب��ه اینکه یک بعد
فش��ارها سیاس��ی و بعد دیگر اقتصادی اس��ت و بر اساس این
اصل ،پژو همکاری خود را با ایران خودرو و مزدا و هیوندا با گروه
بهمن قراردادهای خود را فسخ کرده است ،ادامه داد :این قطع
همکاری ها منافعی برای کشور دارد که یکی از انها این است که
در سال های گذشته دانش فنی را از انها گرفته ایم و در اختیار
داریم .مورد دیگر خودروس��ازان از تحریم قبلی عبرت گرفته و
خود را برای چنین ش��رایطی اماده کرده بودند .نماینده مردم
در مجلس شورای اسالمی با تاکید بر اینکه جایگزین هایی برای
خودروهای اروپایی از س��وی تولیدکنندگان داخلی پیش بینی
ش��ده ک��ه بخش��ی از ان چینی اس��ت ،گف��ت :درحال حاضر
بهمن موتور ،هاوال را جایگزین مزدا کرده ،ایران خودرو و سایپا
نیز پیش بینی الزم را داش��ته اند .او ادامه داد :تمام خودروهای
چینی کیفیت پایینی ندارند و بیش��تر خودروس��ازان اروپایی و
اسیایی مطرح در چین به دلیل کم بودن نرخ تمام شده در این
کش��ور واحد اصلی را به شکل جوینت وینچر راه اندازی کرده و
بزرگترین قطعه س��ازان انها در چین است .خودروسازانی که با
چین قرارداد می بندند اگر قطعات تحت لیسانس خودروسازان
دریافت شود کیفیت الزم را داشته و تنها دریافت قطعات کمی
زمان بر اس��ت .در گذش��ته وقتی بنز و «زد اف» به ایران خودرو
دیزل قطعات تحویل نداد قطعات مورد نیاز از چین تامین شد.
ملکی با تاکید بر اینکه باید به خودروس��ازان داخلی اعتماد
کنیم اگر به خودروسازان اجازه افزایش نرخ ندهیم قطعه سازان
زمی��ن می خورند ،عنوان کرد :برای تعیین نرخ خودروهای زیر
۴۵میلیون تومان باال رفتن نرخ مواد اولیه ،دس��تمزدها و ...را
باید در نظر گرفت.
چهارشنبه
سال سی ام شماره 409پیاپی 2382
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
23خرداد 1397
28رمضان1439
13ژوئن 2018
معاون رییس جمهوری در جلسه شورای اداری شهرستان رباط کریم مطرح کرد
توجه دولت به اشتغال پایدار بانوان
سهم ۲۰درصدی بانوان در اشتغال شهرک صنعتی پرند
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
توسعه جامعه
در گرو مشارکت زنان در مدیریت
هم��واره در ط��ول تاری��خ زن��ان
نش��ان داده ان��د که نقش بس��یار مهم
و تاثیرگ��ذاری ب��ر اقتص��اد کش��ور
داشته اند .اگر تغییرات ۴دهه گذشته
را بررس��ی کنیم ،متوجه خواهیم شد
که تعداد زن��ان تحصیلکرده روز به روز
افزایش می یابد و ش��اهد هس��تیم که
سیدافشین گنج بخش
تع��داد بان��وان تحصیلک��رده از تعداد
مشاور مدیرعامل
اقایان تحصیلکرده نیز بیش��تر ش��ده
اس��ت .این امر بیانگ��ر قابلیت انها در سازمان صنایع کوچک و
عهده داری مسئولیت های اقتصادی ،شهرک های صنعتی ایران
اداری و حت��ی مدیریت��ی اس��ت .به
همین منظور جامعه زمانی می تواند ش��رایط مثبت خود را حفظ کند که
به نیم دیگر جامعه که زنان هستند نگاه مثبتی داشته باشد .نگاه ها را باید
تغیی��ر داد .باید نگاه به نیمی از جمعیت جامعه که حدود ۴0میلیون نفر
اس��ت ،مثبت باشد .فرصت برابر باید برای زنان در نظر گرفته و ایجاد شود
و این فرصت برابر باید مورد احترام باشد .حضور زنان در صنعت و جایگاه
مدیریتی باید فراهم ش��ود .جامعه زمانی رش��د می کند و می توان گفت
با جامعه توس��عه یافته ای روبه رو هس��تیم که زنان در بخش های مختلف
اقتصادی و مدیریتی حضور داشته باشند و این حضور را یک فرصت بدانیم
و از حضور انها اس��تقبال کنیم .یادمان باش��د هر جا زنان حضور داش��ته
باشند چه در فضای مدیریتی و چه در فضای ورزشی و فرهنگی ،می تواند
فضای فرهنگی تری خارج از فضای تک بعدی و نگاه یک سویی ایجاد کند.
ب��ا روی کار امدن دولت اقای روحانی و نگاه وزیر صنعت ،معدن و تجارت
بر اس��تفاده از توانمندی های زنان در پس��ت های مدیریتی و فعالیت های
اقتصادی تاکید شده است .باید به این اصل اعتقاد و باور قلبی داشته باشیم
و حضور زنان را یک فرصت دانسته و از ان در جهت توسعه بهره ببریم .باید
از میدان دادن به زنان نترسیم و از انتصاب انها پرهیز نکنیم و در انتصاب
انها در پست های مدیریتی خودداری نکرده و حتی از هجمه های مخالف
نیز هراس��ی نداشته باشیم .اعتقاد دارم فضای کنونی که برخی بر ان نقد
دارند حاصل نگاه غلط در گذش��ته است .امیدوارم این نگاه اصالح شود تا
شاهد حضور موفق بانوان در تمام عرصه ها به ویژه در پست های مدیریتی
و مس��ئولیت های کلیدی باش��یم .زمانی می توانیم با جامعه توسعه یافته
روبه رو شویم که به زنان فرصت دهیم و حضور انها در عرصه های مختلف
اقتص��ادی ،اجتماع��ی ،سیاس��ی ،فرهنگی ،ورزش��ی و ...را به رس��میت
بشناس��یم .جامعه زمانی توسعه یافته خواهد بود که زنان در مدیریت ان
مش��ارکت داشته باشند .نمونه موفق این مش��ارکت را می توان در وزارت
نفت و قائم مقام وی دید که بانویی موفق است .در بخش های دیگر دولت
نیز بانوان حضور موفق دارند همان طور که عهده دار س��ازمان اس��تاندارد
یک بانوی موفق اس��ت .ضمن انکه شاهد ان هستیم بانوان در دانشگاه ها
حضور فعال و مدیریت مناسبی دارند.
توجه به س��هم بان��وان در فعالیت های اقتصادی و
افزایش اشتغال انها بعد از تاکید رییس جمهوری در
دستور کار مسئوالن قرار گرفته است.
ای��ن موضوع س��بب حض��ور معصومه ابت��کار در
شهرستان رباط کریم و بازدید وی از ۲واحد تولیدی
در ش��هرک صنعتی پرند ش��د که بان��وان عهده دار
مدیریت ان هستند.
«عدالت جنس��یتی» کلید واژه ای است که از سوی
رییس جمهوری مطرح شده است .این در حالی است
که تا کنون بیش از ۷۰۰بانوی کارافرین در مجموعه
شهرک های صنعتی شناسایی شده اند.
هرچند این امار اکنون در دس��ت بررس��ی است
ت��ا ام��ار دقیق��ی از الیه ه��ای مختل��ف کارگ��ری،
کارافرین��ی و کارفرمایی بانوان تهیه و به روزرس��انی
شود.
با این حال ،معصومه ابتکار ،معاون رییس جمهوری
در بازدی��د از واحدهای تولیدی با مدیریت بانوان در
شهرک صنعتی پرند و حضور در جلسه شورای اداری
شهرس��تان رباط کریم اظهار ک��رد :اکنون حدود ۲۷
درص��د از بانوان ایرانی تحصیالت دانش��گاهی دارند
که باید برای اش��تغال این عزی��زان فعالیت کنیم .با
تسهیالت دهی برای اشتغال پایدار می توان به تحقق
این امر کمک کرد.
ب��ه گ��زارش روابط عمومی فرمانداری شهرس��تان
رباط کریم ،ابتکار نیاز زنان سرپرست خانوار به شغل
را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد :توجه به اش��تغال
جوانان از برنامه ه��ای اصلی دولت و رییس جمهوری
اس��ت؛ دستاوردهای خوبی نیز در این زمینه داشتیم
که باید با هم گرایی و انسجام بیشتر نهادهای اجرایی
در شرایط کنونی و فش��ارهای جدید دشمنان ادامه
یابد.
وی انتصاب بانوان توانمند و شایسته در ۳۰درصد
از پس��ت های مدیریتی دولت را از برنامه های ابالغی
رییس جمهوری دانست و گفت :امروز در دولت بانوان
توانمند و شایسته فراوانی داریم که باید فرصت برای
ارتقای شغلی این عزیزان فراهم شود ،که خوشبختانه
با انتصاب بانوان در مدیریت های ارشد و عالی کشور
دستاوردهای خوبی داشتیم.
در چند ماه گذش��ته حدود ۱۲خانم در پست های
مع��اون وزیر یا هم تراز معاون وزیر منصوب ش��ده اند
و در این میان مدیران کل ،فرمانداران و بخش��داران
خانم نیز منصوب شده اند ،که از استانداران در جهت
تحقق این امر گزارش خواسته ام.
معاون رییس جمهوری ادامه داد :یکی از محورهای
مه��م کارامدی مس��ئله عدالت اس��ت .عدالت ابعاد
مختلف��ی دارد؛ یک بعد ان عدالت اقتصادی اس��ت،
بعد دیگر عدالت اجتماعی و عدالت جنس��یتی است،
که مورد تاکید ق��ران کریم قرار گرفته و تقوا مالک
تمایز انسان ها معرفی شده است.
انسان ها ذات و نفس واحد دارند و باید نگاه متعادل
جنسیتی حاکم باشد.
ابتکار افزود :موضوع س��همیه زنان در تمام اداره ها
باید مورد توجه باشد و اگر عقب ماندگی در زمینه ای
وج��ود دارد ،بای��د به ان رس��یدگی و جبران ش��ود.
بازماندگی دختران از تحصیل در برخی نقاط کش��ور
به ویژه نقاط مرزی بس��یار نگران کننده است ،که باید
از طریق ام��وزش و پرورش برای رس��یدگی به این
موضوع تالش کنیم.
معاون رییس جمهوری در ام��ور زنان و خانواده بر
افزایش توانمندی های «سمن» ها تاکید کرد و افزود:
برون س��پاری فعالیت هایی که از جنس تصدی گری
در ح��وزه زن��ان ،خانواده و محیط زیس��ت اس��ت ،از
عکس :گسترش صنعت
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
قطعات پالس��تیکی خودرو بازدید ش��د که مدیریت
سیاس��ت های اصلی دولت اس��ت ،ک��ه باید پیگیری
انها بر عهده بانوان اس��ت .این بانوان دس��تاوردها و
کنیم.
مش��کالت خود را از نزدیک به اطالع معصومه ابتکار،
س�هم ۱۵درص�دی بان�وان در اش�تغال
معاون رییس جمهوری رساندند.
رباط کریم
توان��ا با تاکی��د بر س��هم ۲۰درصدی بان��وان در
جمعیت شهرس��تان رباط کریم در طول ۲۷س��ال
اش��تغال شهرک صنعتی پرند اظهار کرد ۳۱۳ :واحد
۱۴برابر ش��ده است .فرصت های س��رمایه گذاری در
صنعتی و تولیدی در ش��هرک صنعتی پرند استقرار
ای��ن شهرس��تان ،به دلیل وجود ۲ش��هرک صنعتی
دارد ک��ه زمینه اش��تغال ۸هزار نف��ر را فراهم کرده
دولتی و ۳ش��هرک خصوصی و بیش از ۳هزار واحد
است.
تولیدی و صنعتی مناسب است.
مدیر ش��هرک صنعت��ی پرن��د اف��زود :رباط کریم
س��ید مهدی س��اداتی ،فرماندار رباط کریم با بیان
منطق��ه ای ب��رای فعالیت ه��ای اقتصادی اس��ت و با
ای��ن مطل��ب در جلس��ه ش��ورای اداری رباط کریم،
وجود ش��هرک های صنعتی و قرار گرفتن در ازادراه
افزود ۱۵ :درصد شاغالن رباط کریم را بانوان تشکیل
تهران-جنوب و همچنین خط مترو و اجرای چندین
می دهند.
پروژه بزرگ در ان ،فرصت های سرمایه گذاری زیادی
س��اداتی قرار گرفتن در مس��یر ۳ازادراه تهران-
دارد.
س��اوه ،تهران -قم و تهران-جن��وب را از ظرفیت های
توانا گفت :با وجود حدود ۶شهرک صنعتی دولتی
مناس��ب رباط کریم دانس��ت و گفت :هم ج��واری با
و خصوصی ،صنعتی ترین شهرس��تان اس��تان تهران،
فرودگاه ام��ام(ره) و اجرای چندین پروژه انتقال اب،
رباط کریم اس��ت و با توجه به نزدیکی این شهرستان
دسترس��ی اس��ان به بازار و اماکن عرضه محصوالت
با فرودگاه امام خمینی (ره) با جهان در ارتباط است
کش��اورزی و صنعتی ،ظرفیت مناسب گردشگری و
و هم مرز هستیم.
جذب گردش��گر با ۳۴واحد گردش��گری ثبت شده،
مدی��ر ش��هرک صنعت��ی پرن��د اف��زود :ش��رکت
استقرار ۲نیروگاه تولید برق و ...از ظرفیت های مهم
ش��هرک های صنعت��ی موظ��ف اس��ت ی��ک ب��ار
این منطقه است.
زیرس��اخت های تعریف ش��ده در دفترچ��ه ق��رارداد
فرماندار رباط کریم به فعالیت ۱۲سازمان مردم نهاد
واگ��ذاری زمین را فراهم کن��د و به صاحبان صنایع
فعال در این شهرستان اشاره کرد و گفت« ۶ :سمن»
تحویل ده��د؛ اگر صنعتگران از تحویل
رباط کریم از سوی بانوان اداره می شود.
گرفت��ن ان خ��ودداری کنن��د ،متضرر
س��اداتی با بی��ان اینکه مس��ئولیت
خواهند شد.
چندی��ن اداره رباط کریم بر عهده بانوان
توان��ا با اش��اره ب��ه ۲ف��از دولتی و
اس��ت ،گفت :فضای ام��روز رباط کریم،
غیر دولت��ی در ش��هرک صنعت��ی پرند
مبتنی بر همدل��ی و صمیمیت و ایجاد
گف��ت :البته ش��رکت خدمات��ی در فاز
زمینه های اشتغال است.
۲ش��هرک صنعتی پرند فعال نش��ده و
اشتغال ۸هزار نفری در پرند
مهدی توانا
هیات امنا فعال است.
ش��هرک صنعت��ی پرن��د دارای ۳۵۰
رباط کریم منطقه ای
ب��ا این ح��ال ،تالش می ش��ود تا به
هکت��ار مس��احت و ۳۱۳واحد صنعتی
برای فعالیت های
منظ��ور کاهش هزینه ها و س��هولت در
فعال و حدود ۸هزار نفر اشتغال است،
اقتصادی است
تامین زیرس��اخت ها هر چه س��ریع تر
که بانوان س��هم حدود ۲۰درصدی در
و با وجود
ش��رکت خدمات��ی در فاز ۲ش��هرک
ان دارند.
شهرک های صنعتی
صنعتی پرند ایجاد شود.
مه��دی توانا ،مدیر ش��هرک صنعتی
و قرار
گرفتن در ازادراه
مدیر شهرک صنعتی پرند اظهار کرد:
پرند در گفت وگو با «گسترش صنعت»
تهران-جنوب و
شرکت های خدماتی ایجاد شده تا طبق
به بازدید معصومه ابت��کار از واحدهای
همچنین خط مترو
قان��ون ،اداره و نگهداری ش��هرک های
صنعت��ی ب��ا مدیری��ت بانوان اش��اره و
و اجرای چندین
صنعت��ی را برعهده بگیرن��د .بنابراین،
اظهار کرد :در ای��ن بازدید که فرماندار
پروژه بزرگ در ان،
و اعض��ای ش��ورای اداری شهرس��تان فرصت های سرمایه گذاری تاسیسات و زیرس��اخت های ایجاد شده
زیادی دارد
در ش��هرک ها باید به این ش��رکت های
رباط کریم هم حضور داشتند از ۲واحد
خدماتی تحویل داده شود.
صنعتی در زمینه صنایع غذایی و تولید
� رف�ع مش�کالت صنعتگ�ران در بازدی�د
مسئوالن
توان��ا ب��ا تاکی��د ب��ر تکمی��ل زیرس��اخت های
صنعت��ی ب��رای حمای��ت از کاالی ایران��ی،
اظه��ار ک��رد :ش��هرک های صنعت��ی ب��ا توج��ه به
نام گذاری س��ال ۹۷ب��ه عنوان «حمای��ت از کاالی
ایران��ی» در ص��در توج��ه مس��ئوالن ق��رار گرفته
است.
این در حالی اس��ت که بازدیدها و حضور مدیران
و مس��ئوالن در مجموع��ه ش��هرک های صنعت��ی و
دیدارهای رو در رو با صنعتگران از اغاز س��ال بیشتر
شده است.
مدی��ر ش��هرک صنعتی پرن��د ادام��ه داد :در این
بازدیدها به عمده مش��کالت صنعتگران رس��یدگی
می شود که بیش��تر انها مربوط به تامین مواد اولیه،
تقویت زنجیره تولید ،کمبود نقدینگی و س��رمایه در
گردش ،تسهیالت و امور بانکی است.
رفع ای��ن مش��کالت در حمای��ت از تولید کاالی
ایرانی و اش��تغال پای��دار دارای اهمیت و وظیفه ای
ب��رای تم��ام نهاده��ای اجرای��ی و مدی��ران دولتی
اس��ت .بنابراین باید نظام بانکی ،خدمات دهندگان
خدم��ات زیربنایی مانند اب رس��انی ،برق رس��انی و
گازرس��انی در خدمت حمای��ت از صنایع کوچک و
متوسط باشد.
سخن اخر
ق��رار نیس��ت «حمای��ت از کاالی ایران��ی» فقط
ش��عار باش��د بلکه باید در انجام وظای��ف و تعهدات
س��ازمانی یک اولویت باش��د .مجموعه ش��هرک ها و
نواحی صنعتی میزبان فعالیت های تولیدی اس��ت و
حمای��ت از فعالیت های تولید در بعد زیرس��اختی و
نرم افزاری انجام می شود .تامین بستر مناسب برای
فعالیت های تولیدی در ش��هرک ها و نواحی صنعتی
از گذش��ته در راس امور س��ازمان صنایع کوچک و
ش��هرک های صنعتی ای��ران بوده اس��ت .بنابراین،
می توان گفت مجموعه ش��هرک ها و نواحی صنعتی
پیشقراول حمایت از کاالی ایرانی هستند.
با وجود این ،س��ازمان ها و نهاده��ای دیگر دولت
نیز باید برای خدمات رس��انی ب��ه واحدهای صنعتی
کوچک و متوس��ط یاری کننده مجموعه ش��هرک ها
و نواح��ی صنعت��ی باش��ند .این کمک ه��ا می تواند
ش��امل تغییر قوانین و ایین نامه ها به س��ود حمایت
از کارافرین��ی و تولی��د باش��د .در بعد زیرس��اختی
نی��ز تامین اب ،ب��رق ،گاز و مخابرات و ...را ش��امل
می شود.
ایجاد ۲۷هکتار فضای سبز در شهرک های صنعتی تهران
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان تهران گفت :سال گذشته ۲۷
هکتار فضای سبز در شهرک های صنعتی استان تهران بر اساس شاخص های ابالغی
س��ازمان حفاظت محیط زیست و س��ازمان صنایع کوچک ایجاد شده و فضای سبز
شهرک های صنعتی تهران به ۸۴۱هکتار افزایش یافته است .به گزارش «گسترش
صنعت» به نقل از روابط عمومی شرکت شهرک های صنعتی استان تهران ،شاهپور
قنبری با گرامیداش��ت هفته محیط زیس��ت اظهار ک��رد :از مهم ترین اثرات فضای
س��بز بر شهرها تعدیل دما ،افزایش رطوبت نس��بی ،تلطیف هوا و جذب گرد و غبار،
همچنین حفظ س��یمای مطلوب ش��هر اس��ت .قنبری ادامه داد :توجه به مشکالت
استان تهران ،از جمله کمبود سرانه فضای سبز ،الودگی های زیست محیطی به ویژه
الودگی هوا که یکی از مش��کالت حاد کنونی اس��ت ،ضرورت ایجاد و گس��ترش هر
چه بیش��تر فضای س��بز را دو چندان می کند .وی تاکید کرد ۲۵ :درصد از مجموع
مس��احت ش��هرک های صنعتی به منظور توس��عه فضای س��بز و رفع الودگی های
کنترل ش��ده ناش��ی از فعالیت های صنعتی اختصاص یافته اس��ت به طوری که ۱0
درصد از مس��احت عمومی و ۱۵درصد از اراضی داخل واحد های صنعتی به فضای
س��بز اختصاص می یابد .مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی استان تهران با
بیان اینکه مس��احت فضای سبز در ش��هرک ها و نواحی صنعتی تهران تا پایان سال
۱۳۹۵حدود ۸۱۴هکتار بوده اس��ت ،اعالم کرد :پروژه های س��اخت فضای س��بز
در ش��رکت ش��هرک های صنعتی استان تهران در س��ال ۹۶بر اساس شاخص های
ابالغی ۲۷هکتار اس��ت که ۱۸/۳۴هکتار در ۹ماه نخس��ت س��ال در ش��هرک ها و
نواحی صنعتی س��االریه ،چرمش��هر ،خاوران ،قرچک ،پایتخت و دهک با کاش��ت
۳۳۲۹۶درخت و درختچه و ۵۴۳۱۸متر طول شبکه ابیاری قطره ای ایجاد شده و
۸/۶۶هکتار باقی مانده در ۳ماه چهارم س��ال در شهرک و نواحی صنعتی دماوند،۲
پیش��وا ،پرند و بیجین احداث شد .قنبری یاداوری کرد :در تمام شهرک ها و نواحی
صنعت��ی و مناطق ویژه اقتصادی ،واحدهای دارای فاضالب خروجی ملزم هس��تند
پیش بینی های الزم را برای ساخت پیش تصفیه هنگام دریافت مجوز ساخت ،انجام
و طرح ان را به شرکت استانی تحویل دهند.
راه اندازی ۱۵تصفیه خانه در شهرک های صنعتی تهران
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان تهران با تاکید بر اینکه حفظ
محیط زیس��ت بخش مهمی از مدیریت هر صنعت اس��ت ،گف��ت ۱۵ :تصفیه خانه
فاض�لاب در ش��هرک های صنعتی با هزین��ه بیش از ۳۵0میلی��ارد ریال به مرحله
راه اندازی و بهره برداری رسیده است .قنبری اظهار کرد :ظرفیت تصفیه فاضالب در
ش��هرک های صنعتی تهران بیش از ۳۶هزار مترمکعب در روز است و تا کنون بیش
از ۹0درصد واحد صنعتی فعال در ش��هرک های صنعتی زیر پوش��ش تصفیه خانه
فاض�لاب ق��رار گرفته اند .وی با بی��ان اینکه ۳۴م��دول تصفیه خان��ه فاضالب در
ش��هرک های صنعتی تابع اس��تان در مراحل مختلف طراحی ،اج��را و بهره برداری
اس��ت ،افزود :ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان تهران به دنبال توسعه پایدار
و همه جانب��ه اس��ت ،ضمن انکه بدون حفظ محیط زیس��ت ،توس��عه هر صنعتی،
تک بعدی و ناپایدار خواهد بود.