روزنامه گسترش صنعت شماره 410
روزنامه گسترش صنعت شماره 410
چالش های
اصلی تولید
قطعات
پنجشنبه
24خرداد 1397
29رمضان 1439
2
سال سی ام پیاپی 2383دوره جدید شماره 4 410صفحه قیمت 1000 :تومان
رفع موانع
پرداخت تسهیالت
به طرح ملی
توسعه پوشاک
4
14ژوئن 2018
http://telegram.me/sanatnewspaper
www.sanatnewspaper.com
گزارش «گسترش صنعت» از وضعیت مطالبات معوق صنعت قطعه
رنج قطعه سازان از دیرکرد پرداخت ها ادامه دارد
مش��تریان اصلی قطعه س��ازان ،خودروسازان هس��تند که با تامین قطعات
مدل های مختلف خودرویی صنعت خودرو کش��ور را پش��تیبانی می کنند .با
حمای��ت قطعه س��ازان صنعت خودرو در برخ��ی از خودروها تا ۸۰درصد به
خودکفایی رسیده اما عقب ماندن این صنعت در چند سال گذشته به لحاظ
دانش فنی و فناوری روز دنیا سبب کندی روند همراهی با خودروهای جدید
شده است.
یکی از مولفه های مهم که از س��وی صنعتگران قطعه س��از برای نوس��ازی
نرم افزاری و سخت افزاری خط تولیدشان مطرح می شود بحث نقدینگی است
ک��ه اعالم می ش��ود تغییر نکردن نرخ قطعات در چند س��ال گذش��ته و نیز
مطالبات معوق انها از سوی خودروسازان باعث شده تا با کمبود منابع مالی
برای ادامه فعالیت های حتی عادی و روزمره خود روبه رو باشند .این در حالی
است که خال ان در این صنعت محسوس است.
2
رییسفراکسیوننساجیمجلسشورایاسالمیدرگردهماییفعاالنصنعتنساجیخبرداد
4
عکس :مهدی کاوه ای
رایزنی برای حذف تعرفه واردات پنبه
پنجشنبه
صنعت خودرو
24خرداد 29 1397رمضان 14 1439ژوئن 2018شماره 410پیاپی 2383
یادداشت
چالش های اصلی تولید قطعات
خبر
قطعه سازان فرانسوی همکاری
با ایران را ادامه می دهند
ریی��س انجمن تخصص��ی صنایع
همگ��ن نیرومحرکه و قطعه س��ازان
کش��ور گفت :انجمن قطعه س��ازان
فرانسه در نامه ای رسمی به ما اعالم
کرده اس��ت که به همکاری با ایران
ادامه خواهد داد.
محمدرضا نجفی منش اظهار کرد :
قرار بود یک هیات از انجمن قطعه سازان فرانسه برای بررسی
همکاری های دو جانبه به ایران س��فر کند که در حال حاضر
این امر به تعویق افتاده است.
وی خاطرنش��ان کرد :این انجمن اعالم کرده سفر خود به
ایران را به تعویق انداخته اس��ت اما در ترجمه خبر ،موضوع
به درس��تی منتقل نشد و به اش��تباه اعالم شد که این سفر
لغو شده است.
به گزارش ایس��نا ،رییس انجم��ن تخصصی صنایع همگن
نیرومحرکه و قطعه س��ازان کش��ور ادامه داد :در همین باره،
ای��ن انجم��ن در نامه ای رس��می به ما اعالم کرده که س��فر
نمایندگان انجمن قطعه س��ازان فرانسه به ایران لغو نشده در
فرصت دیگر انجام خواهد شد.
نجفی منش تصریح کرد :انجمن همتای فرانس��وی با اشاره
به س��ابقه همکاری نزدیک به دو دهه ای خود با قطعه سازان
ایرانی تاکید کرده ک��ه این انجمن به همکاری خود با ایران
ادامه خواهد داد.
پیش از این برخی از رسانه های خارجی اعالم کرده بودند
که به دنبال خروج امریکا از برجام ،س��فر نمایندگان انجمن
قطعه سازان فرانسه به ایران لغو شده است.
توقف فروش فولکس واگن
به علت قطع سامانه
ب��ه عل��ت قط��ع ش��دن س��امانه فولکس واگ��ن ثبت نام
فولکس تیگوان و گلف متوقف شد.
به گزارش گسترش نیوز ،به علت قطع شدن سامانه ثبت نام
فولکس تیگ��وان و گل��ف در نمایندگی ه��ای ماموت خودرو
متوقف شد.
نمایندگی فولکس واگن در این باره گفت :از ابتدا اعالم شد
پیش فروش به صورت اینترنتی انجام می شود و حضور مردم
در نمایندگی ها بی فایده است.
وی اف��زود :مردم گمان می کردند که بر اس��اس رویه های
گذشته فروش ها به شکل حضوری است.
نمایندگ��ی فولکس واگن درباره دلیل قطع س��امانه برای
ثبت ن��ام نیز اظهار کرد :به دلیل حجم باالی تقاضا س��امانه
دچار اختالالتی شده و درحال حاضر نیز این اختالالت ادامه
دارد .از این رو ،تا اطالع بعدی ثبت نام متوقف شده است.
وی خاطرنش��ان کرد :باز شدن سامانه برای ثبت نام دوباره
هنوز مشخص نیست.
ارش محبی نژاد
پرداخت ها از سوی
خودروسازان وضعیت
مناسبی ندارد.
خودروسازان در
تعامل با نظام بانکی و
نیز روش های تامین
نقدینگی دیگر مانند
مراوحه و ...اقدام هایی
در حال انجام دارند
و قول هایی در این
راستا داده اند که تا
پایان خرداد بخشی
از بدهی های معوق
پرداخت شود
عکس :مهدی کاوه ای
تجربه ایران در قطعه سازی
بسیار بیشتر از همسایه خود،
ترکیه اس��ت اما این کش��ور
ب��ا نواوری های��ی که داش��ته
پیش��تازتر از ای��ران حرک��ت
می کند.
برای رفتن به ان سو شاید
محمود نجفی سهی
الزم باشد صنعت قطعه کشور
کارشناس صنعت قطعه
از کش��وری که صنعت بومی
پیش��رفته ای در زمینه فروش
خ��ودرو و قطع��ات دارد ایده یا تجهیزات بگی��رد اما باید از
کشورهای مطرح جهانی گرفته ش��ود تا نتیجه بخش باشد.
اقتصاد کش��ور بانک محور است .در سراس��ر کشورها وقتی
نظام مالی فعال باش��د قس��مت زیادی از س��رمایه از سوی
بانک ها تامین می شود در حالی که در کشور ما بخش کمی
از س��رمایه مورد نیاز با تمام مشکالتی که در این امر وجود
دارد از سوی بانک ها تامین شده و بخش بزرگ ان از سوی
سرمایه گذار باید انجام شود.
این امر خود چالش هایی را در س��رمایه گذاری و نوسازی
و به سازی واحدهای صنعتی به وجود اورده که مدیران این
بخش در حال پیگیری ان هس��تند .شاید این امر بخشی از
مشکالت صادرات باشد.
اما وارد نش��دن صنعت قطعه به بازاره��ای صادراتی تنها
ب��ه یک عامل برنمی گردد بلکه زنجیره عوامل مختلف باعث
ش��ده این صنعت توسعه الزم را نداش��ته باشد .برای مثال،
روش های تولید سنتی و نرخ تمام شده باال از جمله عواملی
است که باید به ان اشاره کرد.
همچنین باید یاداور شد فقط ۲۰درصد از این قیمت ها
ب��ه واحدهای صنعت��ی برمی گردد و ۵۰درص��د مربوط به
عوامل بیرونی کارگاه ها و مسائل کشوری است ،ضمن اینکه
س��هم روابط و ارتباطات بین الملل��ی در این امر ۳۰درصد
اس��ت .صنعتگر می تواند در بخش خود با کاهش ضایعات و
افزای��ش بازده نیروی انس��انی و نیز اصالح روش تولید روند
کار را بهبود بخش��د اما قسمت بیشتر کار به بیرون سازمان
مربوط است که باید در این راستا مشکالت از سوی مدیران
باالدستی و دولت رفع شود.
اگر به دنبال صنعت خودرو پویا هس��تیم باید قطعه سازان
داخل را تقویت کنیم و در مدت معین هر یک از مش��کالت
را از سر راه تولید برداریم .نمی توان با وجود چالش ها انتظار
توسعه داشت.
گزارش «گسترش صنعت» از وضعیت مطالبات معوق صنعت قطعه
رنج قطعه سازان از دیرکرد پرداخت ها ادامه دارد
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
مش��تریان اصلی قطعه سازان ،خودروسازان هستند
که ب��ا تامین قطع��ات مدل های مختل��ف خودرویی
صنعت خودرو کشور را پشتیبانی می کنند .با حمایت
قطعه س��ازان صنعت خودرو در برخ��ی از خودروها تا
۸۰درصد به خودکفایی رس��یده اما عقب ماندن این
صنعت در چند س��ال گذش��ته به لح��اظ دانش فنی
و فن��اوری روز دنی��ا س��بب کندی رون��د همراهی با
خودروهای جدید شده است.
یک��ی از مولفه ه��ای مهم که از س��وی صنعتگران
قطعه س��از برای نوس��ازی نرم افزاری و سخت افزاری
خط تولیدشان مطرح می ش��ود بحث نقدینگی است
که اعالم می ش��ود تغییر نکردن نرخ قطعات در چند
س��ال گذش��ته و نیز مطالب��ات معوق انها از س��وی
خودروسازان باعث شده تا با کمبود منابع مالی برای
ادامه فعالیت های حتی ع��ادی و روزمره خود روبه رو
باش��ند .این در حالی است که خال ان در این صنعت
محسوس است.
پرداخت های نابسامان
ارش محبی ن��ژاد ،دبی��ر انجمن تخصص��ی صنایع
همگن نیرومحرکه و قطعه س��ازان کشور در گفت وگو
با «گس��ترش صنع��ت» درباره وضعی��ت مطالبات و
پرداخت ه��ای خودروس��ازان به قطعه س��ازان گفت:
پرداخت ها از س��وی خودروس��ازان وضعیت مناسبی
ن��دارد و نقدینگ��ی در صنعت خودرو ب��ه حد کافی
موجود نیس��ت .خودروسازان در تعامل با نظام بانکی
نیز روش های تامین نقدینگی دیگر مانند مراوحه و...
اقدام های��ی در حال انجام دارن��د و قول هایی در این
راس��تا داده اند که نویدبخش این اس��ت ک��ه تا پایان
خرداد بخشی از بدهی های معوق پرداخت شود.
وی ادام��ه داد :انجمن صنایع همگ��ن نیرومحرکه
و قطعه س��ازان کش��ور در این زمینه دوباره بر فرمول
پیش��نهادی خود در س��ال گذش��ته تاکی��د دارد .به
ای��ن ترتی��ب ،قطعه س��ازان کوچکی ک��ه ۸۰درصد
تامین کنندگان را تش��کیل می دهند و به طور عمده
۲۰درص��د مطالبات را ش��امل می ش��وند در اولویت
باش��ند .برای ادام��ه حیات ض��رورت دارد بدهی این
قطعه سازان زودتر تسویه شود .در مدت یک ماه و اگر
مق��دور نبود باید کمتر از ۳ماه بدهی این صنعتگران
پرداخت شود.
این فعال صنعت قطعه افزود :با پرداخت این بخش
از بدهی ها مشکل عمده قطعه سازان رفع می شود و در
ادامه بر اساس بسته چند بخشی که بارها از ان سخن
گفته شده سایر مطالبات تسویه شود.
خودروس��ازان اتخاذ می شود این مشکل برای صنعت
قطعه هر چه زودتر رفع شود.
افزایش ها همخوانی ندارد
همچنین س��عید صبوری ،کارشناس صنعت قطعه
در ای��ن باره بیان کرد :درحال حاضر پرداخت ها روند
طبیعی ندارد .سال گذشته در پایان سال با اقدام هایی
که مدیرعامل یکی از خودروس��ازان داشت بخشی از
معوقات پرداخت شد .اما از اغاز سال جدید پرداختی
انجام نشده و مطالبات بدون پاسخ باقی مانده است.
در خبره��ا امد با تدابیری که وزیر صنعت ،معدن و
بسته پیشنهادی انجمن
تجارت اتخاذ کرد ن��رخ خودروها ۹/۶درصد افزایش
جزئیات بس��ته ۵بخش��ی به این ش��رح است که
یافت .صبوری در پاسخ به این پرسش که این افزایش
قسمت نخست این بسته مربوط به واگذاری چک های
چق��در ب��ر روند پرداخت ه��ا موثر اس��ت ،گفت :رقم
حاصل از فروش خودرو یا صدور چک هایی از س��وی
افزایشی زیاد نبوده و نمی تواند مشکالتی را که صنعت
خودروس��از برای تحویل به قطعه سازان است .بخش
خودرو با ان درگیر است ،رفع کند .این عدد در مقابل
دوم دریافت تس��هیالت در قالب خرید دین یا معرفی
افزایش ۷۰درصدی مواد اولیه یا دس��تمزدهایی که
قطعه س��از به بانک و پرداخت اقساط با سود مربوط از
۲۰درصد باال رفت و ...پاسخگو نیست.
سوی خودروساز است.
این فعال صنعت قطعه در بخش محصوالت پلیمری
همچنی��ن واگ��ذاری ام��وال قاب��ل معامل��ه بدون
اظهار کرد :شاید اگر نرخ قطعات بین ۲۵تا ۳۵درصد
دخالت خودروس��از مانند امالک ،مستغالت یا سهام
افزایش یابد تا حدودی چالش ها کم ش��ده و در رفع
قاب��ل معامله در ب��ورس به جای بدهی
مشکالت روزمره کارساز باشد.
خودروساز به قطعه ساز بخش سوم بوده
وی تصری��ح ک��رد :البت��ه افزای��ش
و بخ��ش چهارم مرب��وط به بدهی هایی
قیمت ها به قطعات و موادبری انها برای
اس��ت ک��ه قطعه س��ازان ب��ه برخی از
ساخت بستگی دارد زیرا همان طور که
نهادها و س��ازمان های مش��خص دارند
اشاره شد برخی از مواد اولیه مورد نیاز
مانند س��ازمان ام��ور مالیات��ی و اداره
قطعه س��ازان نس��بت به س��ال گذشته
برق یا ش��هرداری ها و دیگر سازمان ها،
ت��ا ۷۰درصد افزایش یافته اس��ت .رقم
سعید صبوری
در این باره چون خودروس��از نمی تواند
افزایشی باید عددی باشد که پاسخگوی
قیمت قطعات باید
بده��ی خود را به ش��کل نقدی بپردازد
این گرانی باشد.
پیش بینی شده تا به جای پول ،خودرو بین 25تا 35درصد
وی گف��ت :در حال��ی ک��ه عن��وان
تحویل دهد تا قطعه ساز به جای بدهی افزایش یابد زیرا نرخ می ش��ود تورم یک رقمی اس��ت حقوق
خود این خودرو را واگذار کند .بند اخر برخی از مواد اولیه مورد و دس��تمزدها دو رقمی باال می رود .این
این بسته ۵بخشی نیز مربوط به بخش نیاز قطعه سازان نسبت روند باعث می ش��ود که معادالت به هم
به سال گذشته تا ۷۰
نقدی است که در کل حدود ۳۰درصد
بریزد.
درصد افزایش یافته
� اق�دام ج�دی ب�رای ادام�ه
کل بدهی را تشکیل می دهد.
است
فعالیت ها
محبی ن��ژاد در پایان گفت :امیدواریم
با تغییر نرخ مواد اولیه هنگام تحویل
با تدابیری که از سوی مدیران دولتی و
قطع��ه تفاوت نرخ اولیه و زمان تحویل محاس��به و از
سوی خودروس��ازان به قطعه سازان پرداخت می شود.
وی در این باره توضیح داد :این مابه التفاوت محاسبه
می شود اما چنین امری زمان بر بوده و پس از انالیزها
افزایش ها اعمال می شود.
او گفت :با شرایط موجود این رقم ها کمک چندانی
به صنعت قطعه نمی کند.
عضو هیات مدیره انجم��ن تخصصی صنایع همگن
نیرومحرکه و قطعه س��ازان کش��ور در پاس��خ به این
پرسش که قطعه سازان در افزایش قیمت ها برای بازار
لوازم یدکی چقدر می توانند اعمال نظر داشته باشند،
گفت :قطعه ساز برای پوشش بازار لوازم یدکی می تواند
قیمت ها را افزایش دهد اما تیراژ زیادی در این بخش
وجود ندارد .بخش اصلی تیراژ صنعت قطعه مربوط به
خط تولید خودروس��ازان است به این معنا که حدود
۹۰تا ۹۵درصد قطعات به خط تولید خودروس��ازی
تحویل داده می ش��ود .برای ب��ازار لوازم یدکی رقمی
نیست که کمبودها را جبران کند.
صب��وری در پای��ان تاکید ک��رد :پرداخت مطالبات
می تواند قطعه سازان را از نابودی نجات دهد .وضعیت
امروز ب��ازار که به یک باره ارز مبادل��ه ای از یک هزار
و ۷۰۰توم��ان به ۴هزار و ۲۰۰تومان رس��ید برای
تک نرخ��ی کردن ان و نیز س��ایر اتفاق هایی که برای
تولید رخ داده ادامه فعالی��ت را برای صنعتگرانی که
مانده اند با خطر جدی روبه رو کرده است.
سخن اخر
نارضایتی قطعه سازان از وضعیت پرداخت مطالبات
موضوع امروز نیست و چند سالی است که صنعتگران
این حوزه را با خود درگیر کرده و بارها اعالم کرده اند
ای��ن امر باع��ث ورشکس��تگی و تعطیل��ی واحدهای
صنعتی بسیاری شده است .مسئله اینجاست که خود
صنعت خودرو نیز با کمب��ود نقدینگی روبه رو بوده و
هزینه کردهای مالی خود را اولویت بندی کرده اند.
گفته می ش��ود تنها راه برون رف��ت از این وضعیت
ارزان ک��ردن هزینه های تولید در بخ��ش مواد اولیه ،
وام ه��ای بانکی ،مالیات و بیمه اس��ت که این امر نیز
مصوبات دولتی را می طلبد.
اداره کل خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت ،معدن و تجارت اعالم کرد
تولید ۱۶خودرو سبک و سنگین با درجه کیفی ۴ستاره در اردیبهشت
بر اس��اس ارزش��یابی کیفی انجام ش��ده در اردیبهشت
۹۷در گ��روه خودروهای س��بک ۱0خ��ودرو و در گروه
خودروهای سنگین ۶خودرو توانستند ۴ستاره کیفی به
دس��ت اورند .به گزارش شاتا ،بر اساس گزارش ارزشیابی
خودروهای س��اخت داخل که از س��وی اداره کل خودرو
و نی��رو محرک��ه وزارت صنعت ،معدن و تجارت منتش��ر
ش��د ،اردیبهش��ت ۹۷در گروه وانت ،وانت تندر ش��رکت
ایران خ��ودرو با دریافت ۳س��تاره کیفی باالترین کیفیت
خودروهای تولیدی س��اخت داخل را در س��طح قیمتی
پایین تر از ۵00میلیون ریال به خود اختصاص داد .وانت
مزدا کارا ۲000تک کابین بهمن موتور و وانت سایپا ۱۵۱
شرکت سایپا بن رو با کسب ۲ستاره کیفی در رده بعدی
ج��ای گرفتند .در ای��ن کالس قیمتی وانت های مزدا کارا
۲000دو کابین بهمن موتور ،اریس��ان ایران خودرو دیزل
و وانت های نیس��ان تک سوز و دوگانه سوز زامیاد هر کدام
یک ستاره کیفی را از ان خود کردند.
همچنی��ن در بخش س��واری خودروه��ای پژو ۲00۸
ایران خودرو ،نیومزدا ۳شرکت بهمن موتور و گرند ویتارای
شرکت ایران خودرو خراسان در سطح قیمتی باالتر از یک
هزار میلیون ریال با کسب ۴ستاره کیفی باالترین کیفیت
خودروها را به دس��ت اوردند .این خودروها در ارزشیابی
قبلی (فروردین امسال) نیز ۴ستاره بودند.
در س��طح قیمت��ی ۷۵0تا یک ه��زار میلیون ریال نیز
خودروه��ای هیون��دا i ۲0کرمان موت��ور و کیاس��راتوی
شرکت سایپا موفق به دریافت ۴ستاره کیفی شدند.
تیگ��و ۵مدیران خ��ودرو و JAC-S ۵کرمان موت��ور و
هایم��ا S ۷اتوماتی��ک ایران خودرو خراس��ان نیز در این
کالس قیمتی با کسب ۳ستاره کیفی در رتبه بعدی قرار
گرفتند.
از س��وی دیگ��ر ،در کالس قیمت��ی ۵00ت��ا ۷۵0
میلیون ریال خودرو B ۳۰س��اخت ش��رکت بهمن موتور
۴س��تاره کیفی ب ه دس��ت اورد و اریزو ۵مدیران خودرو،
اریو اتوماتیک سایپا بن رو ،چانگان CS ۳۵سایپا-سیتروئن
و برلیانس H ۳۳۰شرکت پارس خودرو توانستند ۳ستاره
کیفی به دس��ت اورند .در این کالس قیمتی لیفانX ۶۰
کرمان موتور نیز ۲ستاره کیفی کسب کرد.
همچنی��ن در س��طح قیمت��ی ۲۵0ت��ا ۵00میلیون
ریالی خودروهای رنو س��اندرو و پارس تندر پارس خودرو
و خودروه��ای پ��ژو ۲0۷اتوماتی��ک و تن��در ۹0پالس
ایران خ��ودرو با دریافت ۴س��تاره کیفی باالترین کیفیت
خودروه��ای تولید س��اخت داخل را در ای��ن ماه به خود
اختصاص دادند.
خودروه��ای تندر ،۹0تن��در ۹0پالس اتوماتیک ،رانا،
دنا پالس ،پژو ۲0۶و پژو SD ۲0۶همگی از ایران خودرو
به هم��راه تندر ۹0پارس خودرو در این کالس قیمتی ۳
ستاره کیفی به دست اوردند.
همچنی��ن خودرو NEW MVM ۳۱۵مدیران خودرو،
س��ورن و س��مند ش��رکت ایران خودرو تبریز ،پژو پارس
ایران خ��ودرو فارس ،پژو پ��ارس ایران خ��ودرو مازندران،
پژوپارس صنایع خودروس��ازی فردا(سمنان) و پژو ۴0۵
ایران خودرو خراسان ۲ستاره در این کالس قیمتی کسب
کردند.
خودروه��ای پژو پ��ارس ایران خودرو کرمانش��اه ،دنا و
دانگ فنگ H ۳۰از محصوالت ایران خودرو به همراه تیبا
۲شرکت سایپا نیز توانستند در این ماه در کالس قیمتی
۲۵0تا ۵00میلیون ریالی ۲ستاره ای شوند.
همچنین خودروهای تیبا و س��اینای ش��رکت سایپا-
سیتروئن ۲ستاره شدند.
در کالس قیمت��ی پایین ت��ر از ۲۵0میلی��ون ریال نیز
خودرو س��ایپا X ۱۳۱و س��ایپا X ۱۳۲ش��رکت س��ایپا و
همچنین س��ایپا X ۱۳۱پارس خودرو هر کدام ۲ستاره به
دست اوردند و سایپا X ۱۱۱شرکت سایپا یک ستاره ای
شد.
۶خودرو سنگین ۴ستاره
ام��ا در گ��روه کش��نده ها ،خودروه��ای کش��نده ولوو
FH ۵۰۰و کش��نده ولوو FH ۴۶۰ش��رکت س��ایپادیزل
وکش��نده اس��کانیا G ۴۱۰ماموت دیزل ۴ستاره کیفی
را از ان خود کرد.
همچنین کش��نده کاوه سایپادیزل توانست یک ستاره
کیفی را به دست اورد.
در گ��روه کامیون��ت ،کامیونت ایس��وزو NPR ۷۵ K
بهمن دی��زل ۴س��تاره کیفی به دس��ت اورد و کامیونت
FAWسیباموتور ۲ستاره کسب کرد.
در بخ��ش کامیون نی��ز کامیون ولوو ب��اریFM ۴۶۰
سایپادیزل و کامیون ایسوزو NPR ۷۵ Mبهمن دیزل ۴
ستاره کیفی کسب کردند.
اتوب��وس بین ش��هری اس��کانیا ۴۲۱۲مارال ش��رکت
عقاب افش��ان در گروه اتوبوس ۳ستاره کیفی کسب کرد
و مینی ب��وس ایس��وز SAHARبهمن دی��زل در گروه
مینی بوس ۲ستاره شد.
اگهی
پنجشنبه
24خرداد 29 1397رمضان 14 1439ژوئن 2018شماره 410پیاپی 2383
پنجشنبه
سال سی ام شماره 410پیاپی 2383
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
24خرداد 1397
29رمضان1439
14ژوئن 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
رییس فراکسیون نساجی مجلس شورای اسالمی در گردهمایی فعاالن صنعت نساجی خبر داد
رایزنی برای حذف تعرفه واردات پنبه
تالش برای خروج از بحران صنعت نساجی ادامه دارد
مقدسی با اشاره به اهمیت توسعه فعالیت تشکل در
استان های کش��ور گفت :دفاتر نمایندگی این جامعه
در اس��تان هایی که ظرفیت توس��عه نساجی را دارند،
دایر خواهد ش��د تا فعالیت های این جامعه در سراسر
کشور پررنگ تر شود.
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
رکوردی جدید در حوزه صنعت
در کمت��ر از یک س��ال از اغاز به کار
دولت دوازدهم وزی��ر صنعت ،معدن و
تج��ارت به عهد خود وفا کرده و س��ند
استراتژی توسعه صنعت را اماده کرده
اس��ت .با رونمایی از این س��ند ،شاهد
س��ومین سند توس��عه ای برای صنعت
کشور در ۶س��ال گذشته خواهیم بود.
علیرضا حائری
ش انجام شده مربوط به
چنانچه ۲ویرای
دبیر جامعه
س��ند قبلی در سال ۹۵را نیز به شمار
متخصصان نساجی ایران
اوریم ،در واقع ش��اهد پنجمین س��ند
از این دس��ت در طول ۶س��ال گذشته
بوده ایم؛ رکوردی بی سابقه در تهیه سند استراتژی توسعه صنعتی در
جهان! البته در س��ال های ۸۰و ۸۱نیز یک بار دیگر سند استراتژی
توس��عه صنعتی کشور تهیه شده بود که سرنوشت ان هم مانند بقیه
اسناد توسعه ای همچون برنامه های ۵ساله ،اجرا نشدن و به فراموشی
سپردن ان بود .اما هدف این یادداشت فقط بررسی دفعات تهیه این
قبیل اسناد در ۶سال گذشته است که به این شرح است:
-۱س��ند اول در سال ۱۳۹۲و در زمان دولت دهم و توسط دکتر
غضنفری ،وزیر وقت صنعت ،معدن و تجارت تهیه و رونمایی شد .در
این س��ند ،صنایع کش��ور به س��ه گروه و با درجه اهمیت یک و دو و
س��ه تقسیم بندی ش��ده بودند .در گروه اول صنایعی با درجه اهمیت
و اولوی��ت درجه یک قرار داش��تند و دولت خ��ود را ملزم به حمایت
تمام ق��د از صنایعی می دانس��ت که در گروه اول ج��ا گرفته بودند و
دارای شاخصه هایی از قبیل ارز اوری ،اشتغالزایی و ایجاد ارزش افزوده
باال بوده و سهم بسزایی در تامین نیازهای داخلی داشته و همچنین
دارای ق��درت صادراتی ممتازی بودند .صنایع خودروس��ازی در این
گروه قرار داشت.
-۲س��ند دوم در زمان دولت یازدهم و از سوی مهندس نعمت زاده
و در سال ۱۳۹۴تهیه و رونمایی شد و پس از جمع اوری دیدگاه های
صاحب نظ��ران و فع��االن اقتصادی ۲ ،بار در س��ال ۱۳۹۵ویرایش و
اصالحات��ی روی ان به عمل ام��د .در این برنام��ه راهبردی ،اهداف
صنع��ت ،معدن ،تجارت و ص��ادرات غیر نفتی کش��ور در افق ۱۴۰۴
ترس��یم ش��ده ،صنایع منتخب تعیین ،ماموریت هر ک��دام تعریف و
س��هم هر یک در توس��عه صنعتی ،صادرات و تولید ناخالص داخلی
هم مش��خص ش��ده و در نهایت ،وضعیت عمومی صنعت و صادرات
غیر نفتی کش��ور در س��ال ۱۴۰۴پیش بینی شده و هر یک از صنایع
منتخب نیز ملزم به ارائه برنامه های ساالنه خود برای دستیابی به این
اهداف تعیین شده است .اتفاقا در این سند نیز صنایع خودروسازی از
صنایع ممتاز و منتخب بوده و پیش بینی صادرات بیش از ۳میلیارد
دالری در س��ال ۹۶در ای��ن صنعت و صنعت تهی��ه و تولید قطعات
خودرو شده بود.
-۳اینک در دولت دوازدهم نیز به زودی سومین سند از این دست
در طول ۶سال گذشته و در زمان وزارت دکتر شریعتمداری رونمایی
خواهد شد که به نوبه خود یک رکورد به شمار می رود .طبیعی است
که با رونمایی از هر س��ند جدید ،اس��ناد اصلی و فرعی قبلی نیز در
تمامی حوزه ها باطل خواهد ش��د و هر رشته صنعتی موظف به تهیه
نقش��ه راه جدیدی برای دس��تیابی به اهداف جدید خواهد بود و روز
از نو و روزی از نو .به ظاهر رس��م شده است هر وزیری که بر مسند
وزارت صنعت ،معدن و تجارت تکیه می زند ،س��ند استراتژی صنعتی
قبلی را باطل و س��ندی با س�لایق و افکار خ��ود تهیه می کند .تهیه
این اس��ناد وقت و هزینه بسیاری را در بر دارد به همین علت به طور
تقریبی در طول این ۳۰سال ،برنامه مشخصی برای توسعه صنعتی ،
اولویت بندی صنایع دارای مزیت نسبی ،نظام تعرفه بندی برای واردات
کاال و نحوه اختصاص منابع مالی موجود به صنایع منتخب در کشور
نداشته و توسعه و اولویت بندی صنایع کشور بیشتر تابع سالیق فردی
و تصمیم های روزمره می شود تا اینکه تابع یک برنامه مشخص باشد
که همگان خود را ملزم به اجرای ان بدانند .شایس��ته اس��ت دولت
تدبیر و امید به این موضوع ورود کرده و جویا ش��ود که به چه دلیل
برنامه تهیه ش��ده در دولت یازدهم در س��ال ۹۴ک��ه احیانا تاییدیه
هیات وزیران وقت را نیز داشته ،معاون اول رییس جمهوری در هر دو
دوره ثابت بوده و اتفاقا وزیر فعلی صنعت ،معدن و تجارت نیز در ان
هنگام ،س��مت معاونت اجرایی ریاست جمهوری را داشته و قائم مقام
فعلی ایشان در کابینه و وزارت قبلی هم همین سمت را دارا بوده اند،
اجرایی نش��ده اس��ت و اصوال اش��کال برنامه قبلی چه بود که اکنون
مجبور هس��تیم برنامه جدیدی تهیه کنیم و چه تضمینی وجود دارد
که این س��ند جدید به مرحله اجرا دراید و دوباره دستخوش تغییر و
ویرایش و احیانا جایگزینی نشود؟
معافیت های وارداتی و مالیاتی
رییس فراکس��یون نساجی مجلس شورای اسالمی
از رایزنی نمایندگان برای کاهش مالیات ارزش افزوده
نساجی خبر داد و گفت :احتمال حذف تعرفه واردات
سخن اخر
عکس :ایدا فریدی
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
نس��اجی ،یکی از صنایع اشتغالزای کشور است که
کارشناس��ان معتقدند مورد بی مهری مس��ئوالن قرار
گرفته است .به اعتقاد انها ،واردات ۷۰درصدی پنبه
بدون اختصاص ارز مرجع یکی از مهم ترین مشکالت
این صنعت اس��ت در حالی ک��ه فقط ۳۰درصد پنبه
م��ورد نی��از صنعت نس��اجی در داخل کش��ور تولید
می شود.
با این حال ،این صنعت همچنان از قاچاق و واردات
بی روی��ه رنج می برد .این در حالی اس��ت که صنعت
نساجی با توجه به فعالیت واحدهای تولیدی با کمتر
از ظرفیت خود درحال حاضر بیشترین میزان اشتغال
را به خود اختصاص داده است.
اما ماش��ین االت واحدهای فعال در صنایع نساجی
قدیمی هس��تند و نیازمند یاری دولت و حمایت های
ویژه در قالب وام های کم بهره برای نوسازی تجهیزات
هس��تند .این در حالی است که نرخ مواد اولیه مانند
نخ نیز امس��ال ۱۵تا ۲۰درصد گران شد و در بحث
الیاف ،پنبه و پارچ��ه قیمت ها تغییر کرده و می توان
گفت قیمت ه��ا تا ۲۰درصد افزایش یافته اس��ت .از
س��وی دیگر ،تامین ارز مرجع برای تهیه مواد اولیه از
اغاز امس��ال سبب ش��ده تا برخی از فعاالن در زمینه
م��واد اولیه مانند ن��خ ،الیاف ،پنبه ،پارچ��ه و نیز در
حوزه قطعات و ماش��ین االت از خرید و فروش دست
کش��یدند یا قیمت ه��ای خود را ب��اال بردند و منتظر
هس��تند تا ببینند ک��ه ارز به انها تعل��ق می گیرد یا
خیر.
ب��ه طور حتم اگر پرداخت ارز با وقفه همراه ش��ود
موجب بحران افرینی در صنعت نس��اجی و پوش��اک
خواهد شد.
هرچند به گفته کارشناس��ان ،سرانه مصرف پارچه
هر ایرانی حدود ۱۴متر در س��ال اس��ت اما تمام این
نیاز در صنعت نس��اجی داخل کشور تولید نمی شود
و اماره��ای وارداتی نی��ز گواه این اس��ت که واردات
ی که
منس��وجات برای تاجران جذاب اس��ت به طور
فقط ۱۰میلیون متر پارچه چادر مش��کی در سال در
داخل تولید می ش��ود و ساالنه ۶۰میلیون متر پارچه
چادر مشکی وارد می شود.
کارشناس��ان معتقدن��د که دولت باید نس��اجی را
در زم��ره صنایع درجه ی��ک به ش��مار اورد تا برای
س��رمایه گذاران و تولیدکنندگان ،جذاب و مش��مول
مشوق های حاکمیتی شود.
این موضوع ها به همراه اغاز ششمین دوره فعالیت
جامعه متخصصان نس��اجی سبب ش��د تا بسیاری از
فعاالن صنعت نس��اجی در مراس��م افطاری دور هم
جمع ش��وند و عوامل مش��کل و راهکارهای رفع ان
را بررسی کنند.
سید محمد مقدسی :دفاتر نمایندگی جامعه متخصصان
نساجی در استان هایی که ظرفیت توسعه نساجی
دارند ،دایر خواهد شد
سید ناصر موسوی الرگانی :اختصاص معافیت هایی را
برای صنعت نساجی پیگیری می کنیم که یکی از انها،
معافیت از مالیات ارزش افزوده است
پنبه برای حمایت از صنعت داخلی وجود دارد.
سید ناصر موس��وی الرگانی در جمع اعضای انجمن
متخصصان نس��اجی ،از پیگیری های مجلس شورای
اس�لامی برای کاه��ش تعرفه واردات پنب��ه خبر داد
و گف��ت :البته نظر ما این اس��ت که ب��رای پنبه هیچ
تعرفه ای نداشته باشیم چرا که ۷۰درصد نیاز صنعت
نس��اجی از طریق واردات تامین می ش��ود و برای ۳۰
درصدی که از تولید داخلی رفع نیاز می شود نیز باید
حمایت هایی تعریف شود.
رییس فراکس��یون نساجی مجلس شورای اسالمی
گفت :در درجه نخس��ت اختص��اص معافیت هایی را
برای صنعت نس��اجی پیگیری می کنی��م که یکی از
انها ،معافیت از مالیات ارزش افزوده در صنعت نساجی
اس��ت؛ این در ش��رایطی اس��ت که ت�لاش می کنیم
بتوانی��م مانند صنعت طال ،مالیات ۳درصدی را برای
ارزش افزوده این صنعت لحاظ کنیم.
موسوی الرگانی یکی از مس��ائل پیش روی صنعت
نس��اجی و پوشاک را قاچاق دانس��ت و گفت :امسال
که با جدیت از سوی رهبر معظم انقالب «حمایت از
کاالی ایرانی» نام گذاری ش��ده است ،مبارزه با قاچاق
کمتری��ن کاری به ش��مار می رود که می ت��وان برای
حمایت از صنعت انجام داد.
رییس فراکس��یون نساجی مجلس شورای اسالمی
اظهار کرد :پیگیری می کنیم تا جلوی واردات بی رویه
پوش��اک از برخ��ی از کش��ورها را هم بگیری��م زیرا
نس��اجی یکی از صنایع اشتغالزا برای کشور به شمار
می رود.
رییس فراکسیون حمایت از صنعت نساجی مجلس
شورای اسالمی در پایان تاکید کرد :با توجه به قاچاق
و واردات بی روی��ه منس��وجات ،همچنی��ن حمایت
نک��ردن دول��ت از تولیدکنن��دگان داخل��ی و توافق
دول��ت ایران با دولت ترکیه در زمینه تعرفه ترجیحی
تولیدکننده داخلی توان رقابت با برندهای خارجی از
جمله ترکیه ای را ندارد.
راه اندازی نمایندگی در استان ها
همچنی��ن در این مراس��م س��ید محمد مقدس��ی،
رییس جامعه متخصصان نس��اجی ایران با اش��اره به
اه��داف این جامعه در شش��مین دوره فعالیت اظهار
ک��رد :برنامه ریزی برای رف��ع نیازه��ای اقتصادی از
اولویت ه��ای چنین تش��کل هایی اس��ت و ه��ر گونه
حرکت و اقدامی که تش��کل ها در نظر دارند بر همین
مبنا انجام می شود.
مقدسی با اشاره به ضرورت برندسازی برای اجرای
بهتر اهداف و برنامه های جامعه متخصصان نس��اجی،
ادامه داد :پررنگ تر کردن اطالع رسانی از فعالیت های
جامعه با بهره گیری از توان رسانه ها یکی از مهم ترین
برنامه ها است.
رییس جامعه متخصصان نس��اجی ایران با اش��اره
به برگزاری نمایش��گاه صنعت نس��اجی در شانگهای
چین در اذر امسال تاکید کرد :حضور اعضای جامعه
متخصصان نس��اجی ایران در نمایشگاه های تخصصی
داخلی و خارجی بر بهبود عملکرد این صنعت اثرگذار
اس��ت و در برنامه های این تش��کل در ششمین دوره
فعالیت قرار دارد.
پارچ��ه از پرمصرف ترین کاالهای صنعت نس��اجی
اس��ت که در زندگی روزمره و تمام سطوح جامعه ما
وجود دارد و نس��اجی از صنایع مادر به شمار می رود.
به ط��ور معمول کس��انی که در این زمین��ه فعالیت
می کنند و نواوری و حرف جدیدی برای گفتن دارند
از بدی بازار ش��کایت ندارن��د و انهایی از بدی بازار و
مش��کل فروش گله دارند که خالقی��ت و نواوری در
این زمینه ندارند.
این دیدگاه که نس��اجی یک صنعت ورشکس��ته و
غیرقابل توجیه اقتصادی است ،نادرست است .صنعت
نساجی کش��ور به طور کلی به دلیل نبود برندسازی،
فرس��وده بودن ماش��ین االت ،نداش��تن فناوری روز،
همچنین نداش��تن دانش فنی از صنعت نساجی دنیا
عقب تر است یا گاهی ش��اید به روزترین فناوری ها را
در کشور داشته باشیم اما نیروی انسانی اموزش دیده
وج��ود ن��دارد و نمی ت��وان از تم��ام ظرفیت های ان
استفاده کرد.
نبود برندس��ازی یکی از مش��کالت صنعت نساجی
و تولیدکنن��دگان داخل��ی اس��ت .ب��ا وج��ود اینکه
تولیدکنندگان بسیار خوبی در زمینه تولید پارچه های
رومبلی و پرده ای در اس��تان وج��ود دارد و برخی از
واحدهای نساجی ما از لحاظ فناوری از تولیدکنندگان
مطرح در دنیا کمبودی ندارند ،محصوالت انها به نام
محصول خارجی در بازار به فروش می رسد.
ب��ا این ح��ال ،نباید از مش��کالت بی کیفیتی ،نبود
نواوری ،نبود محصوالت جدید و دسترس��ی نداشتن
به بازارهای بین المللی و نوس��ازی نش��دن فناوری و
نبود برندس��ازی در صنعت نساجی غافل بود .این امر
به اقدام نیاز دارد .ضمن انکه قاچاق معضل بزرگی بر
سر راه صنعت نساجی کشور است.
با وج��ود اینکه قاچاق اثرگذاری منفی باالیی دارد،
کاالی قاچ��اق نه تنه��ا در این صنع��ت بلکه در همه
حوزه ها تولیدکنندگان را با مش��کل ف��روش روبه رو
می کند.
با وجود این ،تمام مش��کالت این صنعت به قاچاق
برنمی گردد و اگر تعرفه واردات به کش��ور صفر شود،
به طور قطع کسی به سمت وارد کردن کاالی قاچاق
نم��ی رود .با این حال ،همه مش��کل صنایع نس��اجی
کشور حل نخواهد شد.
در دنیا کش��ورهایی که به حوزه رقابت پذیری وارد
ش�� ده اند در تفاهمنامه های��ی که با کش��ورهای دیگر
دارن��د تعرفه های واردات و ص��ادرات را صفر یا اندک
ق��رار دادن��د و به طور قطع نگ��ران تولید داخل خود
هس��تند اما تنها یکی از راه هایی که برای توس��عه و
ارتقای صنع��ت و تولید داخل انها وج��ود دارد ،این
اس��ت که تولیدکنندگان خ��ود را در معرض رقابت با
رقیب جدی قرار دهند تا انها با گذش��ت زمان سطح
فناوری خود را افزایش دهند.
رفع موانع پرداخت تسهیالت به طرح ملی توسعه پوشاک
در نشس��ت مش��ترک مدیرعامل س��ازمان صنایع کوچک و
ک کشاورزی و مدیر
شهرک های صنعتی ایران با مدیرعامل بان
امور صنعت و معدن سازمان برنام هو بودجه کشور موانع پرداخت
تسهیالت به طرح ملی توسعه پوشاک مورد بررسی قرار گرفت
و نحوه اعطای تس��هیالت از سوی بانک کش��اورزی و سازمان
برنامهو بودجه کشور به این طرح ملی به تصویب رسید.
به گزارش «گسترش صنعت» به نقل از روابط عمومی سازمان
صنایع کوچک و ش��هرک های صنعتی ایران ،طرح توس��عه تولید پوشاک
کش��ور ،به منظور اش��تغالزایی و جلوگی��ری از واردات بی رویه و قاچاق
و توس��عه صادرات ارائه ش��ده اس��ت .این طرح مبتنی بر تجربه جهانی و
موفق «فست فش��ن» است ،که با ایجاد بزرگترین مرکز اشتغال در کشور،
پوش��اک پر طرفدار طبقه متوس��ط را با ن��رخ رقابتی و با برن��د واحد در
فروشگاه های زنجیره ای اختصاصی خود عرضه می کند.
صادق نجفی ،مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های
صنعتی ایران در این نشس��ت مش��ترک که در بانک کشاورزی
برگزار ش��د ،از اجرای طرح توس��عه تولید پوش��اک در مناطق
روستایی و محروم کش��ور با همکاری بانک کشاورزی ،سازمان
برنام هو بودجه کش��ور و تشکل های تخصصی پوشاک خبر داد و
گفت :توسعه صنایع نساجی و پوشاک از مزیت های بسیاری در
کش��ور ما برخوردار اس��ت.بنابراین باید موانع پرداخت تسهیالت به طرح
ملی توس��عه پوشاک هر چه سریع تر برداشته شود تا بتوانیم این طرح را
در سطح استان ها اجرایی کنیم.
نجفی با تش��ریح ضرورت های س��رمایه گذاری و توسعه صنعت پوشاک
تصریح کرد :سرانه صادرات پوشاک در کشور ما ۸۹سنت است در حالی
ک��ه این نرخ در چین با جمعیتی افز ون بر یک میلیارد نفر ۸۰ ،دالر و در
ترکیه ۱۴۰دالر است.
وی بی توجهی به نقش صنعت پوشاک در صادرات را از دیگر مشکالت
ای��ن صنعت برش��مرد و گفت :با اج��رای برنامه های همه جانبه توس��عه
پوش��اک ،حداقل انتظار از سرانه صادرات پوش��اک ایران ۴۰دالر خواهد
ب��ود ک��ه بیش از ۳میلیارد دالر صادرات برای کش��ور ب��ه همراه خواهد
داش��ت .مع��اون وزی��ر صنعت ،مع��دن و تج��ارت ارزش اف��زوده باالی
سرمایه گذاری و توسعه صنعت پوشاک و تمرکز بر استفاده از ظرفیت های
بالق��وه مناطق مختلف کش��ور را از مزیت های س��رمایه گذاری در حوزه
صنعت پوش��اک توصیف کرد و گفت :براساس امار جهانی ارزش پوشاک
کش��ور ۱۵میلیارد دالر اس��ت که در سال ۲۰۲۵میالدی به ۲۵میلیارد
دالر خواهد رسید.
ماشین سازان و ابزار سازان المان :عالقه مند به حضور در بازار ایران هستیم
رییس اتحادیه سازندگان ماش��ین االت تولید ابزار
المان ب��ا تاکید بر اینک��ه جامعه جهان��ی باید برای
حفظ نظم جهانی و مقابله ب��ا تحریم امریکا چاره ای
بیندیشد ،گفت :عالقه مند به تداوم فعالیت های خود
در ایران هس��تیم .با این ح��ال ،تا هفته اینده منتظر
اعالم موضع سیاسی اتحادیه اروپا می مانیم.
ویلفرد ش��فر ( )Wilfried Schaferدر نشس��ت
خبری س��ومین نمایش��گاه بین المللی ماشین ابزار و
صنای��ع فل��زکاری ( )۲۰۱۸ AMB Iranدر پاس��خ
ب��ه ایرنا درباره وضعیت این ش��رکت برای حضور در
ایران با خروج امریکا از برجام ،افزود :برگزار کنندگان
نمایش��گاه ۲۰۱۸ AMB Iranیعنی ش��رکت مسه
اش��توتگارت ( )Messe Stuttgartو اتحادی��ه
تولید کنندگان ماش��ین ابزار المان ( )VDWدر این
زمینه باید تصمیم مشترکی بگیرند.
وی تاکید کرد :قص��د این مجموعه باقی ماندن در
ایران و تداوم فعالیت ها اس��ت .ب��ا این حال ،تا هفته
اینده صبر می کنیم تا ببینیم در فضای سیاس��ی چه
اتفاق هایی خواه��د افتاد زیرا رفت��ار امریکایی ها نیز
بی ثبات و نامش��خص اس��ت .ش��فر افزود :پیش بینی
ما ،حمای��ت اتحادیه اروپا از ایران اس��ت و اراده این
کار را دارد .برگزارکنن��دگان نمایش��گاه ماش��ین ابزار
۲۰۱۸ AMB Iranبای��د ای��ن موض��وع را ب��ه
ش��رکت های عضو خود اطالع دهن��د .در این پیوند،
محمد رئوف قادری ،مدیرعامل نمایش��گاه بین المللی
ش��هر افتاب گفت :صنعت نمایشگاهی هیچ گاه مورد
تحریم قرار نگرفته است .وی برگزاری نمایشگاه های
کارامد با حضور برندهای جهانی را یکی از راهکارهای
اساس��ی برای توسعه کشور دانست و گفت :نمایشگاه
ماش��ین ابزار ۲۰۱۸ AMB Iranیک��ی از همی��ن
برنامه ها است که می تواند فرصتی برای معرفی ایران
در سطح بین الملل باشد.
محدودیت های صادراتی
رییس اتحادیه سازندگان ماش��ین االت تولید ابزار
المان در ادامه در پاس��خ به پرس��ش دیگری درباره
قانون انس��داد و حمایت اتحادیه اروپا از شرکت های
کوچک و متوس��ط همکار با ایران ،اظهار کرد :حوزه
عمومی ماش��ین االت در المان مشتمل بر ۳۶بخش
است که شرکت های مربوط در کنترل نبوده و نیازی
به نظارت بر صادرات ندارند.
وی ادام��ه داد :در ح��وزه ماش��ین ابزار ،محصوالت
صادراتی از س��وی ۲رژیم و کنوانس��یون بین المللی
کنترل می ش��ود که یکی از انها در بخش هس��ته ای،
هر چیز مرتبط با انرژی هسته ای را کنترل می کند.
ش��فر گفت :به دلیل تعهد هس��ته ای ایران ،اگر هر
ماش��ینی در حوزه عملکرد و نظ��ارت این رژیم قرار
بگیرد ،باید مجوز صادرات بگیرد.
وی خ��روج یک جانب��ه امریکا از برج��ام و در ادامه
ان تحریم ه��ا علیه ای��ران را «ناجوانمردانه» توصیف
ک��رد که جامع��ه جهانی باید ب��رای مقابل��ه با ان و
حفظ نظم جهانی چاره ای بیندیشد تا رشد اقتصادی
و امنی��ت تح��ت تاثیر منفی ق��رار نگیرد .س��ومین
نمایش��گاه بین المللی ماش��ین ابزار و صنایع فلزکاری
۲۰۱۸ AMB Iranدر روزهای ۵تا ۸تیر امس��ال
همه روزه از س��اعت ۱0تا ۱۷در مجموعه نمایشگاه
بین المللی شهر افتاب پذیرای بازدیدکنندگان خواهد
بود .تاکنون بیش از ۱۴0غرفه دار از ۱۲کش��ور برای
حضور در این نمایش��گاه اع�لام امادگی کرده اند که
ش��امل ایران ،المان ،ایتالیا ،فرانس��ه ،هلند ،اتریش،
سوئیس ،چین ،تایوان ،ژاپن ،جمهوری چک و روسیه
اس��ت .ای��ن نمایش��گاه می تواند زمین��ه خوبی برای
مذاکره های تجاری سرمایه گذاری مشترک در زمینه
بهبود و ارتقای صنایع ای��ران و انتقال فناوری روز را
فراهم اورد.