روزنامه گسترش صنعت شماره 411
روزنامه گسترش صنعت شماره 411
پشت پرده هایی
از صنعت خودرو
3
زمینه سازی
برای توسعه پایدار
سال سی ام پیاپی 2384
حمایت از صنایع
بر مبنای شرایط کارخانه ها
2
دوره جدید شماره 4 411صفحه قیمت 1000 :تومان
مرحله دوم فروش ویژه محصوالت
ایران خودرو اغاز شد
مع��اون بازاریابی و فروش ایران خودرو از اج��رای مرحله دوم فروش ویژه
محصوالت ایران خودرو به مناس��بت عید س��عید فطر از امروز خبر داد .به
گزارش ایکوپرس ،مصطفی خان کرمی افزود :در راستای انجام تعهدات گروه
صنعتی ایران خودرو مبنی بر عرضه محصوالت و تامین نیاز مصرف کنندگان
حقیقی بازار ،مرحله دوم فروش ویژه عید فطر در قالب روش های پیش فروش
و ف��روش قطع��ی ،روز یکش��نبه ۲۷خرداد اج��را خواهد ش��د .وی افزود:
ایران خودرو در راس��تای مبارزه با دالالن و واس��طه های سودجو ،به صورت
گسترده برای فروش محصوالت خود اقدام خواهد کرد .در فروش های اینده
ایران خ��ودرو ،بیش از ۱۰۰هزار خودرو در روش های مختلف عرضه خواهد
ش��د .خان کرمی با بیان اینکه ایران خودرو با عرضه مرتب و مداوم محصول
به بازار ،نیاز مشتریان را تامین خواهد کرد ،گفت :دلیلی برای نگرانی و عجله
برای خرید محصول از بازار ازاد وجود ندارد .تمامی قیمت ها مطابق فهرست
قیمت ش��رکت ایران خودرو بوده و هیچ ی��ک از نمایندگی ها اجازه دریافت
وجه اضافه از مشتریان را ندارند .معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو تاکید
کرد :با برنامه ریزی های موجود ،مشتریان واقعی دغدغه ای برای خرید خودرو
از ب��ازار ازاد نخواهند داش��ت و می توانند با خیالی اس��وده از طریق پایگاه
اینترنت��ی فروش محصوالت ایران خودرو یا نمایندگی های مجاز ایران خودرو
یکی از روش های فروش پیش بینی ش��ده را انتخاب و نیاز خودرویی خود را
تامین کنند .گفتنی اس��ت ،دور دوم فروش ویژه محصوالت در عید س��عید
فطر از ساعت ۱۰صبح روز یکشنبه ۲۷خرداد اغاز و تا زمان تکمیل ظرفیت
ادامه خواهد داشت .متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت فروش اینترنتی
محصوالت شرکت ایران خودرو به نشانی esale. ikco. irیا نمایندگی های
مجاز سراسر کشور برای نام نویسی اقدام کنند.
خدمات دهی
معیار حمایت از تولید
یکشنبه
27خرداد 1397
3شوال 1439
17ژوئن 2018
http://telegram.me/sanatnewspaper
4
www.sanatnewspaper.com
راها ندازی میز خدمت شرکت شهرک های صنعتی اذربایجان شرقی مطرح کرد
معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت در ایین
بانک ها نمی توانند به دلیل بدهی
صنایع را تعطیل کنند
4
2
یکشنبه
اقتصاد و توسعه
27خرداد 3 1397شوال 17 1439ژوئن 2018شماره 411پیاپی 2384
یادداشت
تقویت بخش خصوصی
با تسویه بدهی های دولت
خبر
فعالیت 85هزار واحد صنعتی
در سراسر کشور
مع��اون وزیر صنعت ،معدن و تجارت
با بی��ان اینکه ۸۵ه��زار واحد صنعتی
در سراس��ر کش��ور وج��ود دارد ،گفت:
فعال س��ازی و رونق تولید دو سیاس��ت
دول��ت در قبال این واحدها اس��ت .به
گ��زارش ایس��نا ،صادق نجف��ی با بیان
اینک��ه فعال س��ازی و رون��ق تولی��د
واحدهای صنعتی دو اولویت اساسی دولت در راستای رونق تولید
و افزایش اش��تغال در سایه حمایت از تولید است ،تاکید کرد۸۵ :
هزار واحد صنعتی در سراسر کشور وجود دارد که ۶۵درصد از انها
فعال هستند .وی با بیان اینکه ۳۵درصد واحدهای صنعتی کشور
غیرفعال هستند ،افزود :برای رونق اقتصادی و توسعه صادرات باید
فعال سازی این میزان واحد صنعتی در کشور رخ دهد .معاون وزیر
صنعت ،معدن و تجارت با بیان اینکه اولویت نخس��ت وزارتخانه،
فعال س��ازی واحدهای صنعتی غیرفعال ،همچنین رونق بخش��ی
اقتصادی به واحدهای فعال به شمار می رود ،تاکید کرد :واحدهای
صنعتی کش��ور در س��ال ۹۶نسبت به سال قبل از ان افزایش ۲۲
درصدی صادرات را ثبت کرده اند که نش��ان دهنده افزایش رونق
تولید و تجارت اس��ت .وی در دیگر بخش س��خنان خود به جذب
س��رمایه های خارجی در حوزه تولید نیز اش��اره کرد و گفت :تنها
در بخش صنعت توانسته ایم در سال گذشته ۳۵واحد صنعتی را
با س��رمایه گذاری خارجی نزدیک ب��ه ۳میلیارد دالری راه اندازی
کنیم که این نشان می دهد در بخش جذب سرمایه گذار خارجی
نیز توانسته ایم گام های خوبی برداریم.
سیدجواد حسینی کیا
موضوع حمایت از
واحدهای فرسوده و
مشکل دار نباید
به گونه ای باشد که
واحدهای فعال و
ارزشمند
فراموش شوند
عکس :ایدا فریدی
بخش خصوصی در سال های
گذش��ته دچ��ار اس��یب های
بس��یاری ش��ده و در ای��ن بین
موضوع بدهی ه��ای دولت نیز
مطرح است .متاس��فانه حجم
بدهی ه��ای دولت ب��ه نهاد ها
و بخ��ش خصوصی باال اس��ت
زهرا سعیدی مبارکه
و بای��د ای��ن روند رو به رش��د
سخنگوی کمیسیون
کنت��رل ش��ود .در این راس��تا،
اقتصادی مجلس شورای
در قانون برنامه شش��م توسعه
اسالمی
کشور نیز برای پرداخت بدهی
دولت به بانک ه��ا راهکارهایی
اتخاذ ش��ده اس��ت .بخش خصوصی کش��ور امروز بیش از هر
زم��ان دیگری ب��ه حمایت های دولت نی��از دارد .در این زمینه
تا کنون اقدام های مناس��بی ش��ده اما هنوز مش��کالتی وجود
دارد .اگ��ر دولت نتواند بدهی های خ��ود را به بخش خصوصی
پرداخ��ت کند ،دیگ��ر حمایت هایی که از این بخش ش��ده به
رش��د اقتصادی و صنعتی منجر نخواهد ش��د .به عبارت دیگر،
دولت با حمایت های کنونی نمی تواند مش��کالت این بخش را
برط��رف کند ،مگ��ر اینکه بدهی های خ��ود را پرداخت کند تا
سیاس��ت های حمایتی کارکرد مناسبی داشته باشد .اینکه در
سازمان برنام هو بودجه دفتر پایش تعهدات دولت تاسیس شده
اقدام مناسبی در راستای تعیین تکلیف بدهی های دولت است.
با این حال ،برای تسویه بدهی ها دولت باید اقدام های تکمیلی
نیز انجام داد چرا که تس��ویه بدهی های دولت به تقویت بخش
خصوص��ی منتهی می ش��ود .بازپرداخت بدهی های دولت یک
اولویت به ش��مار می رود .نکته دیگر اینکه باید از رشد بدهی ها
در س��ال های اینده نی��ز جلوگیری و در این راس��تا تمهیدات
کارشناس��ی اتخاذ ش��ود .بخش��ی از بدهی های دولت مربوط
س��ال های گذشته اس��ت؛ اما بخش��ی از بدهی های دولتی نیز
ب��ه دلیل ات��کای بودجه به درامدهای حاصل از انتش��ار اوراق
مش��ارکت در س��ال های گذش��ته مربوط می ش��ود که بدیهی
اس��ت باید موضوع انتش��ار اوراق مشارکت نیز کنترل شود .در
هر صورت باید با اعمال مدیریت درس��ت اقتصادی ،هزینه های
کشور کنترل و در راستای جلوگیری از رشد بدهی های دولت
باید بدنه دولت کوچک شود.
کارشناسان درباره سیاست های حمایت از تولید داخلی توضیح دادند
حمایت از صنایع ،بر مبنای شرایط کارخانه ها
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
همچنی��ن از دیگر موضوع هایی ک��ه در این زمینه
مطرح می شود ،شیوه حمایت از کارخانه ها و واحدهای
صنعتی اس��ت .برخی از کارشناسان معتقدند حمایت
با یک الگو پاس��خگوی نیاز کش��ور نیست .دولت باید
ب��رای حمای��ت از کارخانه ها نیاز انه��ا را هم در نظر
داش��ته باش��د .در صورتی که این حمایت ها با توجه
به نیاز تک تک کارخانه ها اعمال ش��ود ،کارخانه ها به
انچه در نظر دارند نزدیک می شوند.
در برخ��ی از موارد دولت بس��ته هایی برای حمایت
اعالم می کند که به هدررفت س��رمایه منجر می شود.
دلی��ل اصلی ای��ن موضوع ب��ه محل هزین��ه و دلیل
تس��هیالت ارتب��اط دارد .به بیان دیگ��ر ،کارخانه در
بخش نوس��ازی به صنایع نیاز دارد ،دولت تسهیالت
سرمایه ساخت می دهد.
طبیعی اس��ت اگر مدی��ران کارخانه ه��ا بتوانند از
تس��هیالت ساخت اس��تفاده و ان را در جای دیگری
هزینه می کنند .این موضوع باعث می شود تسهیالت
اثربخشی خود را از دست بدهد.
«گس��ترش صنعت» در این گ��زارش جدیدترین
پیشنهادها برای حمایت از کاالی داخلی را بررسی کرده
است.
۱۴محور پیشنهادی
ریی��س ات��اق تع��اون ایران ب��ا تش��ریح مهم ترین
چالش ه��ای اقتص��ادی ۱۴محور پیش��نهادی برای
حمایت از تولید داخلی را مطرح کرد.
به گزارش پایگاه اطالع رس��انی ات��اق تعاون ایران،
بهمن عبداللهی با بیان اینکه عنایت ویژه رهبر معظم
انقالب بر تولید داخلی در چند س��ال گذش��ته محور
بیانات ایشان بوده است ،ابراز کرد :رشد سرمایه گذاری
داخلی ،فراهم کردن بس��ترهای مناس��ب برای رشد
اقتص��ادی ،ایجاد زمینه برای توانمندی بخش تعاونی
و خصوصی و مردمی ک��ردن اقتصاد ،عملیاتی کردن
سیاس��ت های کلی نظام و بهبود فضای کس��ب و کار،
توجه به کیفیت تولید داخلی ،اولویت خرید کاالهای
داخلی ،لزوم استفاده از فناوری های جدید و حمایت
از شرکت های دانش بنیان در تولید محصوالت داخلی،
موضوع حمایت از کاالی ایرانی در س�ال های گذش�ته مطرح و عالوه بر این ،به عنوان
ش�عار سال ۹۷انتخاب ش�د .حمایت از کاالی داخلی امروز یکی از جدی ترین مطالبات
دولت ،سیاس�ت گذاران اقتصادی و مسئوالن است .بر این اساس ،در روزهای گذشته از
س�ال ۹۷بسیاری از کارشناسان و مس�ئوالن راهکارهایی برای حمایت از کاالی داخلی
ارائه کرده اند
مش��ارکت بخش مردمی اقتصاد در تکمیل طرح های
نیمه تمام عمرانی ،تصویب سیاس��ت های حمایتی از
تولی��د ،معرفی فرصت های س��رمایه گذاری به بخش
غیر دولت��ی ،اس��تفاده از ظرفیت بخ��ش تعاون برای
توسعه کشور ،ارتقای س��طح بهره وری عوامل تولید،
رهایی از وابس��تگی به درامدهای نفتی ،جلوگیری از
خام فروشی توسعه صادرات غیرنفتی و ...تنها بخشی
از مطالبات کالن رهبری در حوزه تولید کش��ور است
که ریشه در اقتصاد مقاومتی دارد.
ریی��س اتاق تعاون ایران بیان کرد :ضروری اس��ت
که مس��ئوالن نظ��ام اقتص��ادی ب��ا برنامه ریزی های
دقی��ق و اولویت دادن به موضوع های مهم در س��ال
ج��اری ،اهتمام خود را برای تحقق ش��عار س��ال ۹۷
و رس��یدن به اهداف س��ند چش��م انداز
جمهوری اسالمی ایران متمرکز کنند و
با مشارکت دادن تشکل های غیر دولتی
در تصمیم گیری ه��ای کالن اقتص��اد،
ان را در مس��یر ریل گذاری ش��ده ق��رار
دهند.
وی با بیان اینک��ه بخش های مختلف
اقتص��ادی بای��د در راس��تای حمایت از
بهمن عبداللهی
تولید داخلی همگام باش��ند ۱۴ ،اولویت رشد سرمایه گذاری
مه��م را در راس��تای حمای��ت از کاالی داخلی ،فراهم کردن
ایران��ی پیش��نهاد داد و ب��ه ایلنا گفت :بسترهای مناسب برای
اهتمام مجلس شورای اسالمی در نظارت رشد اقتصادی ،ایجاد
بر اجرای درست قوانین مرتبط در حوزه زمینه برای توانمندی
بخش تعاونی و
تولی��د و محیط کس��ب و کار ،همچنین
خصوصی و مردمی
استانداردس��ازی و کاه��ش هزینه های
کردن اقتصاد از
نظام توزیع کش��ور با استفاده از ظرفیت
تعاونی های مصرف ،اس��تفاده از ظرفیت مهم ترین سیاست های
حمایتی است
تولی��دات در بخش های مس��کن به ویژه
با اولویت نوس��ازی بافت های فرس��وده،
حرکت به س��مت وابستگی نداش��تن بودجه به نفت ،
کاه��ش واردات مربوط به کااله��ای مصرفی ،لوکس
و کاالهای مش��ابه داخلی ،همچنی��ن مبارزه جدی با
فس��اد و رانت اقتصادی از مهم ترین اولویت های مورد
توجه برای حمایت از تولیدات داخلی است.
عبدالله��ی همچنین دریافت مالیات بر فعالیت های
غیرتولی��دی و غیرمولد ،تمرکز و تقویت دیپلماس��ی
سیاس��ی -اقتصادی برای توسعه صادرات محصوالت
داخل��ی ،اس��تراتژی توس��عه صنعت��ی ب��ا همکاری
بخش ه��ای غیردولت��ی ،تهیه بس��ته های حمایتی از
تولیدکنندگان برای ارتقای بهره وری و اصالح فرایند
تولی��د ،اراده جدی قوای س��ه گانه برای بهبود فضای
کس��ب و کار و کاه��ش مجوزها و امضا ه��ای طالیی،
ثبات اقتصاد کالن (ت��ورم ،نرخ ارز ،نرخ
سود و ،)...اصالح عملکرد نظام بانکی در
جهت هدایت نقدینگی جامعه به سمت
بخش ه��ای مول��د و تبلیغات رس��انه ای
در حمای��ت از کاالی ایران��ی را از دیگر
اولویت ه��ای پیش��نهادی در راس��تای
حمایت از تولیدات داخلی برشمرد.
سمینار اشنایی با مفاهیم پایه ای مسئولیت اجتماعی و توسعه پایدار در سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد
زمینه سازی برای توسعه پایدار
سمینار «اش��نایی با مفاهیم پایه ای مسئولیت اجتماعی و توسعه
پای��دار» با حض��ور ابوالفض��ل کیانی بختیاری ،مدیرعامل س��ازمان
مدیری��ت صنعتی و جمعی از کارشناس��ان وزارتخانه ها ،س��ازمان ها
و بنگاه ها در س��اختمان اموزش س��ازمان مدیری��ت صنعتی برگزار
ش��د .به گزارش روابط عمومی س��ازمان مدیریت صنعت��ی ،از دیگر
شرکت کنندگان در این سمینار محمدرضا حیدرزاده نائینی نماینده
وزارت امور خارجه ،ایت زایر نماینده س��ازمان امور مالیاتی کش��ور،
محمد طاهری نماینده س��ازمان توس��عه و نوسازی معادن و صنایع
معدنی ایران ،سید امیر طالبیان نماینده وزارت نفت ،بهنام صیفوری
نماینده شرکت پتروش��یمی فجر ،مسلم بیات نماینده سازمان ملی
استاندارد ایران ،زهرا محبی اشتیانی نماینده سازمان توسعه تجارت
همچنین ،نادره رضایی نماینده وزارت صنعت ،معدن و تجارت ،سید
ولی حسینی نماینده سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و
فنی ایران و شهرزاد مشیری نماینده بانک کشاورزی بودند.
عالوه بر این ،فرش��ید احمدی س��رتختی نماینده صندوق ضمانت
صادرات ،حسین چراغی نماینده سازمان بنادر و دریانوردی ،محمد
کرمان��ی نماینده ش��رکت ملی صنایع پتروش��یمی ای��ران ،مهدی
اکبر صف��ت نماین��ده وزارت نیرو ،بهروز حس��ن الفت ،امیرمس��عود
دانش��خو ،مهرداد جاللی پور ،مهین خیری و اکرم فاتحی نمایندگان
س��ازمان توس��عه تجارت و لیال عطایی نماینده سفارت هلند در این
سمینار حضور داشتند .در این سمینار عنوان شد که توسعه پایدار
پاس��خگوی نیازهای نس��ل امروز ب��دون به خطر انداخت��ن توانایی
نس��ل های اینده در برط��رف کردن نیازهای انها اس��ت .بنا بر این
گزارش ،توسعه پایدار بر ان است که توامان به اهداف «کیفیت باالی
زندگی»« ،سالمتی و موفقیت» در کنار «عدالت اجتماعی» و حفظ
ظرفیت سیاره زمین برای حمایت از حیات در ابعاد متنوع و گوناگون
ان دست یابد چرا که در توس��عه پایدار ،اهداف اقتصادی ،اجتماعی
و زیس��ت محیطی به هم وابس��ته بوده و یکدیگر را تقویت می کنند.
برخی از اهداف توس��عه پایدار عبارتند از« :زندگی س��الم و ارتقای
رفاه»« ،اموزش با کیفیت»« ،رش��د اقتصادی پایدار و کار شایسته » ،
«ارتقای زیرساخت های تاب اور و صنعتی فراگیر»« ،دارا بودن شهرها
و جوامع پایدار»« ،الگوی تولید و مصرف پایدار»« ،ارتقای اکوسیستم
و جلوگیری از ازبین رفتن تنوع زیستی» و «احیای مشارکت جهانی
برای توس��عه پایدار» .در بخش دیگری از این سمینار عنوان شد که
مس��ئولیت اجتماعی نشانگر تمایل یک س��ازمان به در نظر گرفتن
مالحظات اجتماعی ،زیست محیطی در تصمیم گیری ها و پاسخگویی
نسبت به تاثیر فعالیت ها و تصمیم های خود بر جامعه و محیط زیست
اس��ت .مسئولیت اجتماعی سازمان ،مستلزم رفتار شفاف و اخالقی
است که به توسعه پایدار کمک می کند و با قوانین موجود مطابقت و
با هنجارهای رفتاری بین المللی نیز سازگار است .در این سمینار با
تاکید بر پیوسته بودن فرایند مسئولیت اجتماعی سازمان در تعامل
با ذی نفعان عنوان شد که سازمان ها در قبال تصمیم ها و فعالیت های
خود به سازمان های اداره کننده ،مسئوالن قانونی و به طور وسیع تر،
به تمامی ذی نفعان باید پاس��خگو باش��ند .در بخش دیگری از این
سمینار درباره «گزارش دهی پایداری» مباحثی مطرح و چنین بیان
ش��د که یک گزارش پایداری ،به انتش��ار اطالعاتی در زمینه اثرات
مثبت و منفی س��ازمان بر ۳محور تش��کیل دهنده مفهوم توس��عه
پای��دار ،یعنی اقتصاد ،محیط زیس��ت و جامعه می پ��ردازد .در این
جلس��ه همچنین نحوه گزارش دهی بر اساس استانداردهای مرتبط
مورد بررس��ی قرار گرفت و نمونه های متنوع گزارش از کش��ورها و
در رشته-صنعت های مختلف در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت
و در پایان مقرر ش��د گزارش وضعیت فعالیت های CSRجمهوری
اس�لامی ایران از سوی س��ازمان مدیریت صنعتی اماده و در اژانس
بو کار هلند ارائه شود.
کس
� اثربخشی سیاست های حمایتی
س��یدجواد حس��ینی کیا ،عض��و
هیات رییس��ه کمیس��یون صنای��ع و
معادن مجلس ش��ورای اس�لامی درباره
راهکاره��ای حمای��ت از کاالی داخلی
به «گس��ترش صنعت» گفت :بررس��ی
پیشنهادها از چگونگی حمایت از کاالی
داخلی نش��ان می دهد تم��ام راهکارها
در دو س��رفصل خالصه می شود ؛ بخش
اصل��ی اقتص��اد در ای��ران بای��د بتواند
محص��والت با کیفیت را با ن��رخ رقابتی
تولید کند.
این دو س��رفصل تمام موضوع هایی را که با عنوان
چگونگی رشد کاالی داخلی مطرح می شود ،در خود
جای می دهد.
حس��ینی کیا توضیح داد :واحده��ای تولیدی برای
تولید محصول باکیفیت و رقابتی به حمایت های ویژه
نیاز دارند .با این ح��ال ،موضوعی که به ان پرداخته
نمی ش��ود ،واحدهایی هس��تند که در شرایط کنونی
توانس��ته اند محصوالتی با نرخ و اس��تاندارد مناس��ب
تولیدکنند.
موضوع حمایت از واحدهای فرس��وده و مشکل دار
نباید به گونه ای باش��د که واحدهای فعال و ارزشمند
فراموش شوند.
وی افزود :در دهه های گذشته بسیاری از واحدهای
صنعتی بزرگ در کش��ور وجود داش��تند که به دلیل
سوءمدیریت یا بی بهره ماندن از حمایت های دولتی به
تعطیلی کش��انده شدند .این موضوع را نباید فراموش
کرد که سیاس��ت حمایت از واحدهای مشکل دار باید
به موازات حفظ واحدهای قدرتمند اجرا شود.
فرام��وش کردن واحده��ای صنعتی ب��زرگ باعث
می ش��ود حمایت های دول��ت از واحده��ای صنعتی
و تولیدی کوچک خنثی ش��ود .حس��ینی کیا درباره
خنثی ش��دن حمایت های دولت توضی��ح داد :دولت
در س��ال گذشته تالش بس��یاری کرد تا کارخانه ها و
واحدهای صنعتی مشکل دار با توان بیشتری به تولید
ادامه دهند.
همچنی��ن چندین هزار میلیارد تومان تس��هیالت
ارزا ن قیمت داده ش��د تا واحدهای کوچک و متوسط
راه اندازی ش��وند .ای��ن در حالی بود که ب��ا تعطیلی
کارخانه هایی مانن��د ارج و ازمایش چندین هزار نفر
بیکار ش��دند .عالوه بر ای��ن ،به دلیل مش��کالت این
واحدها ظرفیت نوسازی و توسعه در انها از بین رفته
بود .به عبارت دیگر ،فرس��ودگی موجود در صنایع به
گونه ای است که باعث می شود بخشی از رشد صنعتی
و اقتصادی در کشور خنثی شود.
به این دلیل دولت باید تالش کند تا واحدهایی که
توانسته اند فعالیت های خود را در حد تولید با کیفیت
و رقابتی ادامه دهند ،به سرنوشت کارخانه هایی مانند
ارج و ازمای��ش دچار نش��وند .در این صورت می توان
امید بیشتری به اثربخشی فعالیت های حمایتی دولت
داشت.
امضای 2تفاهمنامه همکاری سازمان مدیریت صنعتی
با دانشگاه های المان
دو تفاهمنامه همکاری بین سازمان مدیریت صنعتی
و دو دانش��گاه علوم کاربردی FACHHOCHSHULE
DES MITTELST ANDSو دانشگاه Angelo-German
Doctoral Schoolبسته شد .به گزارش روابط عمومی
س��ازمان مدیریت صنعتی ،این تفاهمنامه ها به دست
ابوالفض��ل کیانی بختی��اری ،مدیرعام��ل س��ازمان
مدیری��ت صنعتی و حمید دوس��ت محمدیان ،مدیر
پروژه همکاری دانشگاه های المان با ایران امضا شد.
در این مراسم ،مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با
بیان اینکه تالش می کنیم مراودات بین الملل سازمان
را به ویژه با المان توس��عه دهیم ،گفت :دانشگاه های
المان دارای گواهینامه های بین المللی هستند و این
موض��وع می تواند به افزایش همکاری های س��ازمان
مدیریت صنعتی با دانش��گاه های این کش��ور کمک
کن��د .در ادامه ،مدیر پروژه همکاری دانش��گاه های
الم��ان با ایران ،ضمن اش��اره ب��ه برگزاری کنفرانس
متوس��ط گفت :دانشگاه های
اینده صنایع کوچک و
اروپایی ها عالقه مند به همکاری با دانشگاه های ایران
هس��تند که با توجه به سابقه معتبر سازمان مدیریت
صنعت��ی در حوزه اموزش می ت��وان این همکاری ها
را توس��عه داد .بن��ا ب��ر ای��ن گزارش ،نظ��ر به اینکه
طرف های مش��ارکت کننده بر ای��ن باورند که تفاهم
بین المللی و همچنین فرصت های اکادمیک ،علمی،
اموزش حرفه ای و اموزش برای هیات علمی از طریق
همکاری اکادمیک و علمی تقویت می ش��ود این دو
تفاهمنامه با هدف توس��عه همکاری بین طرف ها در
حوزه های اکادمیک ،علوم تجربی ،مدیریت صنعتی،
ام��وزش حرف��ه ای و همکاری فن��ی و علمی به امضا
رس��ید .گفتنی است ،طرف های این تفاهمنامه برای
بهب��ود و ارتقای فعالیت های اموزش��ی و پژوهش��ی
تمای��ل خ��ود را اب��راز کردند و انواع مش��ارکت ها در
قالب ه��ای معین از جمله تبادل دانش��جو و اعضای
هیات علم��ی ،تاس��یس مراک��ز مش��ترک تحصیلی
ب��ا رویکرد کاربردی و ش��غلی در ای��ران و خاور میانه
همچنین برگزاری رویدادها ،کارگاه ها و کنفرانس ها
در سیستم دوگانه مشخص شد.
یکشنبه
صنعت خودرو
27خرداد 3 1397شوال 17 1439ژوئن 2018شماره 411پیاپی 2384
یادداشت
بازار تقاضا ،تضمین کننده تولید
خودروهای برقی
تحریم ها و شایعه هایی
که در بازار به وجود
می اید باعث می شود
مردم به بازارها هجوم
اورند و پول خود را
تبدیل به کاال کنند .این
مسئله مدت کوتاهی
است که به وجود امده
اما حاشیه سود
در بازار موضوع
امروز نیست و
شرکت های واردکننده
و نمایندگی های خاص به
وجود می اورند تا سود
بیشتری به دست اورند
در گفت وگوی «گسترش صنعت» با رییس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران مطرح شد
پشت پرده هایی از صنعت خودرو
توازن عرضه و تقاضا را به هم زده اند
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
این روزها ش��اهد افزایش نرخ خودروها به شکل
سرسام اوری در بازار هس��تیم؛ اتفاقی که برخی از
مدیران و کارشناس��ان از ان ب��ه عنوان قیمت های
حبابی نام می برند .اما به هر صورت این امر بازار را
ملتهب کرد و روز به روز به جای ترکیدن این حباب
موضوع جدی تر می شود و شکاف بیشتری بین نرخ
کارخان��ه و بازار به وجود می اید .س��عید موتمنی،
ریی��س اتحادی��ه نمایش��گاهداران و فروش��ندگان
خودرو تهران این فاصله را ناش��ی از نامتوازن بودن
عرضه و تقاضا در بازار دانست و گران شدن خودروها
در پایان خرداد را دلیلی برای کاهش عرضه عنوان
کرد.
دلیل افزایش سرس�ام اور نرخ خودروهای
داخلی و وارداتی چیس�ت؟ ایا این امر ناشی
از ت�رس از بین رفتن همکاری های بین المللی
در سایه اتفاقات اخیر بوده یا تیراژ پاسخگوی
نیاز بازار داخل نیست؟
خیر ،این امر ناش��ی از این اس��ت که ش��رکت ها
خودرو عرضه نمی کنند.
یعنی خودروسازان عرضه محصوالت خود
را کاهش داده اند؟
بله ،چند هفته پیش شورای رقابت اعالم کرد این
افزایش ۹/۶درصدی پایان خرداد اعمال می ش��ود
در حالی که پیش از اعالم این خبر ،قیمت ها روند
کاهشی داش��ت اما با عنوان شدن این خبر دوباره
قیمت ها افزایش یافت .این روند افزایش��ی از چند
هفته پیش اغاز شده و ادامه دارد .در واقع ،می توان
گفت کس��انی که ب��ازار را تغذی��ه می کنند در این
فاصله از عرضه خودرو خودداری می کنند.
پیش��نهاد می ش��ود ب��رای اینکه ش��اهد چنین
واکنش ه��ای نامطلوبی در بازار نباش��یم زمانی که
قرار است مصوبه ای اجرا شود از سوی سازمان های
ذی ربط اعالم شود .البته برخی از خودروسازان این
افزایش را زودتر اعمال کرده بودند که شاهد تفاوت
ح��دود ۱۰میلیون تومانی بین نرخ کارخانه و بازار
بودیم.
ام��روز مدیری��ت بازار در دس��ت ح��دود ۵یا ۶
ش��رکت نمایندگی اس��ت که خودروها را به شکل
س��بدی می خرن��د و به ای��ن ترتیب ،نیاز ب��ازار را
تامین می کنند .در این باره حتی خود شرکت های
نمایندگی های رس��می خودروسازان از این موضوع
گالیه مند هستند .انها اعالم می کنند خودرویی به
انها تحویل داده نمی ش��ود و مش��خص نیست این
تعداد خودرو که وارد بازار می شود چگونه و از کجا
در حال انجام است.
ب��ه این ترتی��ب ،باید گفت وقت��ی حتی یک روز
خودرو وارد بازار نش��ود این مسئله ،در بازار نمایان
می شود زیرا در این فضا افراد نیز تمایلی به فروش
خودرو ندارند.
بازار خودرو به سمتی در حال حرکت است که در
یک روز شاهد اختالف نرخ ۲۰میلیون تومانی بین
ن��رخ کارخانه و بازار بودیم و هس��تیم .برای مثال،
اغاز هفته گذش��ته قیمت استپ وی از ۷۳میلیون
توم��ان پس از ۳روز به ۸۹میلیون تومان رس��یده
است .باید پرسید چه اتفاقی افتاده که مدلH ۳۰
ک��راس که ۱۰درصد افزایش نرخ داش��ت و از ۴۵
میلی��ون تومان به ۵۰و ۵۴میلیون تومان رس��ید
به متقاضیان داخلی واگ��ذار و باقی را در بازار ازاد
دوب��اره در یک روز ۶۰میلیون تومان معامله ش��د.
معامله می کنند.
همچنی��ن پژو ۲۰۶تیپ ۲از ۳۶میلیون تومان به
ب��ه طور نمونه ،یک ش��رکتی که ۳۲۰دس��تگاه
۳۹میلیون تومان رس��ید .چرا؟ پاسخ این است که
سفارش خودرو داش��ته انها را با نرخ ۳۰۰میلیون
محدودیت ه��ای عرضه باعث به وجود امدن چنین
تومان وارد ک��رده با افزایش قیمت ها ۲۰۰میلیون
تنش هایی در بازار می شود.
عنوان کردید نمایندگی ه�ا نیز خودروها را
فاصله کارخانه و بازار شده و سعی می کند با عرضه
به ش�کل س�بدی می خرند .در این باره بیش�تر
ان به بازار ازاد بیش��ترین سود را برای خود کسب
توضیح دهید.
کند .این اختالف ها با احتکار به وجود می اید.
پیش ت��ر وقت��ی خودروها از س��وی خودروس��از
حتی درگیری هایی ایجاد ش��د که ش��رکت های
س��بدی به نمایندگی ها داده می ش��د به این شکل
کارچاق ک��ن ای��ن نمایندگی ه��ا ۳۰ه��زار تومان
بود که ۲دس��تگاه س��اندرو که در بازار نیز فروش
می گرفتند تا متقاضیان را ثبت نام کنند.
وقتی شرکتی ۱۰۰خودرو سفارش می دهد
خوبی داشت به همراه ۴یا ۵دستگاه برلیانس بود
اما ۱۰دستگاه را پیش فروش می کند هیچ نهاد
که در بازار فروش خوبی نداشت .این باعث می شد
نظارتی وجود ندارد که پیگیری کند باقی این
تا خودروها فروش نرود و س��رمایه این نمایندگی ها
خودروها کجا به فروش رسیده است؟
بدون استفاده بماند.
حدود ۲دهه اس��ت که این مشکل در بازار وجود
اما به ش��رکت های نمایندگ��ی خاص که معدود
دارد و مس��ئله مرب��وط به زمان حال نیس��ت .ما از
هس��تند به تعداد رند خودرو داده می شود که نرخ
گذش��ته در زمینه خودرو حاش��یه بازار داش��تیم.
خ��ودرو در بازار را در واقع این ش��رکت های گمنام
پرس��ش این اس��ت که چرا باید این حاش��یه بازار
تعیین می کنند.
وجود داشته باشد و به نوعی خود ما در داخل برای
بارها اتحادیه نمایشگاه داران اعالم کرده چرا باید
خود بازار سیاه به وجود اوریم؟
خودرو در بازار به این ش��یوه عرضه شود اما ترتیب
تحریم ه��ا و ش��ایعه هایی ک��ه در ب��ازار به وجود
اثری داده نش��ده است .شیوه توزیع خودرو به بازار
می اید باعث می شود مردم به بازارها هجوم اورند و
به این شکل مناسب نیس��ت .پای این واسطه ها از
پول خود را تبدیل به کاال کنند .این مس��ئله مدت
سوی خود ش��رکت های خودروساز به میان می اید
کوتاهی است که به وجود امده اما حاشیه سود در
و ب��ا کاه��ش عرضه ،ب��ازار خ��ودرو را دچار تنش
بازار موضوع امروز نیس��ت و شرکت های واردکننده
می کنند .اگر خ��ودرو به اندازه کافی عرضه ش��ود
و نمایندگی های خاص به وجود می اورند که س��ود
شاهد این اختالف ها نخواهیم بود.
به طور عموم خودروهای صفر ثبت نامی و
بیشتری به دست اورند.
پیش فروش می شود.
اگر خودرو از راه درست توزیع شود شاهد افزایش
حتی خودروهای پیش فروش ش��ده نیز سر زمان
قیمت ها در بازار نخواهیم بود.
مقرر تحویل متقاضیان ثبت نامی نمی ش��ود .زمانی
چرا امروز که بیش از ۹۵درصد مردم خودروهای
که خودرو زیر نرخ ۴۵میلیون تومانی اختالف نرخ
داخل��ی زیر ۴۵میلیون توم��ان را می خرند قادر به
کارخانه و بازار ان ۱۴میلیون تومان می ش��ود یک
کنترل قیمت هایش نیستیم؟ وقتی نمی توانیم این
ماه به ۴ماه می رس��د ی��ا هنگام تحویل به نرخ روز
ب��ازار با این حج��م تقاضا را کنت��رل کنیم طبیعی
محاسبه می شود(البته این مورد شامل خودروهای
اس��ت کنترل��ی روی باقی ۵درصد ک��ه مربوط به
وارداتی بود).
خودروهای ب��االی ۵۰میلیون تومان و خودروهای
نیاز است امروز بررسی شود با افزایش نرخ خودروها
وارداتی اس��ت ،نداش��ته باش��یم.بازار ب��ه نظارت و
چند نفر از ثبت نام کنندگان خ��ودرو خود را به موقع
کنترل نیاز دارد تا این چالش ها به وجود نیاید.
کنترل بازار بر عهده وزارت صنعت ،معدن
تحوی��ل گرفته اند .این تف��اوت قیمت ها به جیب چه
و تجارت اس�ت یا مج�رای دیگر نیز باید روی
کسانی می رود؟
از ای��ن رو ،بای��د گف��ت نظارت کاف��ی در حوزه
این امر نظارت داشته باشد؟
خودرو وجود ندارد .باید مشخص شود شرکت های
متولی اصلی کنترل ها س��ازمان صنعت ،معدن و
نمایندگ��ی خاصی که خودروه��ا را در بازار توزیع
تجارت اس��ت و زیرمجموعه های ان مانند سازمان
می کنند ،چه کسانی هستند؟ چرا شبکه توزیع باید
حمای��ت مصرف کنن��دگان و تولیدکنن��دگان و
در دست ۵یا ۶شرکت گمنام باشد؟
تعزیرات حکومتی.
در بحث خودروه�ای وارداتی
یک محصول در بازار باید چند نرخ
چ�را ش�اهد افزای�ش قیمت ها و
داش��ته باش��د؟ در کج��ای دنیا برای
فاصله بیش از ۱۰۰میلیون تومانی
ی��ک کاال دو نرخ وج��ود دارد؟ برای
بین کارخانه و بازار هس�تیم .این
مثال ۳۰ ،میلی��ون در کارخانه و ۴۰
موضوع در این بخش نیز به عرضه
میلیون تومان در بازار باشد .بنابراین،
پایین برمی گردد؟
تفاوتی نمی کن��د هر کاالیی وقتی در
سعید موتمنی
بل��ه ،در این بخش نی��ز محدودیت
بازار عرضه ان کم ش��ود حتی بطری
شیوه توزیع خودرو
عرض��ه وج��ود دارد .وقت��ی از اغ��از
اب معدن��ی هم باش��د خ��ود به خود
بازار مناسب نیست .پای
س��ال ۲هزار دس��تگاه بیشتر خودرو
ارزش پیدا می کند.
واسطه ها از سوی خود
وارد نش��ده باش��د در حالی که تقاضا
� اگ�ر تم�ام این مس�ائل را کنار
شرکت های خودروساز
بگذاریم به معنای واقعی در زمینه
وجود دارد افزای��ش قیمت ها طبیعی
به میان می اید و با
خودروه�ای داخل�ی و واردات�ی
است .همچنین باید گفت شرکت های
کاهش عرضه ،بازار
کمبودی در کش�ور وجود دارد یا
جدیدی که در ح��ال ثبت نام خودرو خودرو را دچار تنش
انب�ار کردن و احتکار باعث ش�ده
هستند حاش��یه بازار درست می کنند
می کنند
تا ش�اهد کمب�ود عرض�ه در بازار
به این شکل که ۱۰۰دستگاه سفارش
باشیم؟
می دهند اما ۱۰دس��تگاه را ثبت نامی
موضوع به انحصار برمی گردد .کارشناس��ان اعالم
می کنن��د تا زمانی که انحصار وجود دارد ،نمی توان
بازار را کنترل کرد .انحصار در چند شرکت محدود
به این امر منجر شده است.
خودروه��ای بین نرخ ۳۵ت��ا ۴۵میلیون تومان
شامل محصوالت یکی از خودروسازان داخلی است.
وقتی این شرکت عرضه خود را کم می کند طبیعی
اس��ت در مدل های تولیدی این خودروس��ازی باید
ش��اهد التهاب باشیم .باید پرس��ید چرا نیاز بازار را
پوش��ش نمی دهند؟ چند هفته پی��ش قیمت ها به
یکباره افزایش یافت اما با فشار کمیسیون صنایع و
معادن مجلس شورای اسالمی نرخ روند کاهشی پیدا
کرد.
اما دوباره با اعالم این خبر از سوی شورای رقابت
که پایان خ��رداد قیمت ها افزایش می یابد قیمت ها
رون��د صعودی پیدا کرده اس��ت زی��را جنبه روانی
موضوع در این مسئله دخیل است .افراد برای سود
بیش��تر خودروها را عرضه نمی کنند و در انبار نگه
می دارند .به طور نمونه ،یکی از خودروسازها مدلی
را ثبت نام کرد اما امروز عنوان می کند نمی تواند ان
را تحویل دهد و اعالم کرد افراد می توانند پول خود
را به همراه سودش دریافت کنند.
تمام مش��کالت ب��ه این برمی گردد ک��ه عرضه با
تقاضا همخوانی ندارد.
پس ب�ا این حال ،کمبودی ب�ه معنای واقعی
وجود ندارد عرضه انجام نمی ش�ود و این مسئله
التهاب بازار خودرو را رقم زده است.
بای��د تفکیک کرد؛ ب��رای مث��ال ،در محصوالت
هیوندا تنها پیش فروش ش��ده است و حدود ۲ماه
پیش س��انتافه ۳۰۰میلیون تومان بود اما ش��رکت
ارائه دهنده ان را ۳۲۵میلیون تومان عرضه می کرد.
کم کم ش��رکت نام برده این عدد را ۳۵۰میلیون
توم��ان کرد و زمانی ک��ه خودروه��ای داخل بازار
نایاب ش��د و تنها در انحصار شرکت مربوط درامد
همان م��دل امروز به ۴۲۰میلیون تومان رس��یده
است.
اگر عرضه در بازار به ش��یوه درست انجام می شد
نمایش��گاه داران و نمایندگی ه��ا ک��ه ۳۰۰میلیون
تومان و کمتر از شرکت ها می فروختند بازار را اداره
می کردند.
بازار ۱۵تا ۲۵فروردین را با امروز مقایسه کنید.
چقدر قیمت ها متفاوت ش��ده است؟ پولیس ۲۷۰
میلیون تومان به ۲۸۵میلیون تومان رسید و هفته
س��وم خرداد ۴۵۰تا ۴۶۰میلی��ون تومان معامله
می شد.
از اس��فند و فروردین تا ام��روز چه اتفاقی افتاده
اس��ت؟ ورودی خودروها دست شرکت ها و معضل
امروز محصول محدودیت های عرضه است.
در این باره مصداق ها زیاد اس��ت .به طور نمونه،
اول فروردی��ن اس��پورتیج کی��ا را متقاضیان ۱۸۰
میلی��ون تومان به ط��ور قطعی خری��داری کردند
ام��ا هن��گام تحوی��ل عنوان ش��ده ب��ود باید ۱۰۰
میلی��ون توم��ان دیگر پرداخت کنند که بس��یاری
انص��راف دادند .همی��ن مدل چون ام��روز در بازار
موجود نیس��ت ۴۰۰میلیون توم��ان به باال معامله
می شود.
وضعیت بازار به گونه ای است که با کمبود عرضه،
تقاضا بیش��تر می شود و س��رمایه های سرگردان را
صاحبان ان در هر بازاری که روند افزایش��ی داشته
باش��د ،می برند .بنابراین ،درحال حاضر التهاب بازار
خودرو باید به طور ریشه ای مورد بررسی قرار گیرد.
ام��روز حرک��ت صنع��ت
خودرو به س��وی خودروهای
برقی و خودران است .زمینه
تولید قطع��ات این خودروها
در صنع��ت قطع��ه کش��ور
وج��ود دارد .نزدی��ک به ۸۰
درصد قطعات این خودروها
جعفر نصیری
مانند سیس��تم بدن��ه ،تریم،
فعال صنعت قطعه
صندلی ه��ا ،تزئین��ات و ...با
خودروهای بنزینی مشترک
است و تنها سیس��تم نیرومحرکه مانند موتور و گیربکس
به تغییر نیاز دارد.
امروز مشکلی برای تولید قطعات مورد نیاز این خودروها
وج��ود ندارد بلکه بحث جدی مربوط به بازار تقاضا اس��ت
زی��را باتری در خودروهای هیبریدی و برقی بس��یار گران
اس��ت ضمن اینکه ط��ول عمر تعریف ش��ده نی��ز در این
خودروها مطرح است .گفته می ش��ود مدت زمان استفاده
از این باتری ها ۳تا ۴س��ال است س��پس نیاز به تعویض
دارن��د در حالی که ۴۰درصد نرخ خ��ودرو مربوط به این
قطعه است.
حال پرس��ش این اس��ت که ای��ا مصرف کننده داخلی
می تواند هر ۳تا ۴س��ال برای تعویض باتری خودرو خود
هزینه کند؟ تردید برای خرید و اس��تقبال از وسایل نقلیه
برقی حتی برای موتورسیکلت مربوط به هزینه باتری های
ان اس��ت .اختالف نرخ بین خودروها و موتورسیکلت های
بنزینی و برقی مربوط به همین قطعه اس��ت که باید پیش
از سیاس��ت گذاری ،ب��ازار تقاضا و توان مال��ی خانوارها را
سنجید.
از ای��ن رو ،در زمین��ه کاه��ش الودگ��ی صوت��ی و
محیط زیست ،قیمت باتری چالش اصلی است و چون عمر
طوالن��ی ندارد تا خری��داران را ترغیب به خرید کند برای
تولید این خودروها در کشور تردید وجود دارد.
در صنعت قطعه کش��ور ضعف فناوری یا تحقیق و توسعه
وج��ود ندارد بلکه براورد بازار تقاضا تضمین کننده حرکت
به این سمت از فناوری نیست.
البته شنیده می شود ژاپن با فناوری که در حال طراحی
است انرژی حاصل از حرکت چرخ ها باتری ها را شارژ کرده
و طول عمر انها را افزایش داده است .همچنین تسهیالت
دولت��ی می تواند بازار را تقویت و مصرف کننده را به خرید
ترغیب کند.
خبر
گروه خودروسازی سایپا در اطالعیه ای
از مشتریان خواست
از خرید قطعات یدکی
غیراستاندارد خودداری کنند
گ��روه خودروس��ازی س��ایپا در اطالعی��ه ای اعالم کرد
قطعات یدکی اس��تاندارد و مورد تایید گروه خودروسازی
سایپا فقط در بسته بندی های سایپا و از طریق شبکه های
مجاز فروش و عامالن مجاز سایپا یدک عرضه می شود.
به گزارش سایپانیوز ،در اطالعیه گروه سایپا امده است:
قطعات یدکی مورد تایید و اس��تاندارد در بسته بندی های
س��ایپا با هولوگرام از طریق س��ایپایدک و فقط در شبکه
فروش و عامالن مجاز تعمیراتی انجام می شود و برندهای
دیگ��ر م��ورد تایید نب��وده و در صورت اس��تفاده در دوره
گارانتی موجب خروج خودرو از گارانتی خواهد شد.
در این اطالعیه تاکید ش��ده است ،اس��تفاده از قطعات
متفرق��ه و غیراس��تاندارد موجب بروز اس��یب به خودرو
خواهد شد که گروه خودروس��ازی سایپا در قبال قطعات
غیراس��تاندارد و متفرق��ه هیچ گون��ه تعه��دی را نخواهد
پذیرفت.
همچنی��ن در این اطالعیه امده اس��ت که قطعات مورد
تایید شرکت سایپا یدک دارای ضمانت این شرکت است.
خری��داران می توانن��د ب��ه منظ��ور اطمین��ان از اص��ل
بودن قطعه ،ش��ماره درج ش��ده زیر الیه اس��کرچ که روی
برچسب بس��ته بندی قطعات درج شده است را به شماره
۵۰۰۰۱۸۱۳ارسال کنند.
با ارس��ال این ش��ماره ۱۶رقمی ،سیس��تم مکانیزه در
کوتاه ترین زمان برای بررس��ی و تحلیل اطالعات ارس��الی
اقدام کرده و پاس��خ تایید ش��دن یا نش��دن اصالت قطعه
خریداری ش��ده به همراه اطالعات فن��ی قطعه در اختیار
مشتریان قرار می گیرد.
همچنین مشتریان می توانند با دانلود و نصب اپلیکیشن
س��ایپا روی گوش��ی تلفن همراه خود ،برای اسکن بارکد
QRدرج ش��ده در زیر الیه اسکرچ اقدام کرده و از اصالت
قطعات خریداری شده اطمینان حاصل کنند.
مش��تریان می توانند در صورت بروز هر گونه مش��کل با
شماره ۰۹۶۵۵۰مرکز امور مش��تریان گروه سایپا تماس
حاصل و راهنمایی الزم را دریافت کنند.
یکشنبه
سال سی ام شماره 411پیاپی 2384
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
27خرداد 1397
3شوال 1439
17ژوئن 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
خدمات دهی معیار حمایت از تولید
بخش عمده ای از صنایع کوچک و
متوسط در شهرک ها و نواحی صنعتی
تجمی��ع ش��ده اند ت��ا ب��ا بهر ه مندی
از زیرس��اخت های تامین ش��ده و
تجمیع ش��ده بتوانند هزین��ه تولید را
کاهش دهند و در بازار رقابتی شوند.
ب��ه
بنابرای��ن ،خدمات ده��ی
فتحعلی محمدزاده
صنعتگ��ران و تولیدکنندگان باید به معاون فنی سازمان صنایع
نحوی باش��د که نرخ تمام شده تولید کوچک و شهرک های
را افزای��ش نده��د بلک��ه ب��ر کاهش
صنعتی ایران
هزینه ه��ای تولید نیز اثرگذار باش��د؛
ای��ن خدمات دهی معی��ار حمایت از
کاالی ایرانی اس��ت .باید زیرساخت های متمرکز برای صنعتگران
فراهم ش��ود تا واحدهای صنعتی مس��تقر در شهرک های صنعتی
بتوانند در بازارهای صادراتی رقابت پذیر شوند .خدمات زیرساختی
اولیه جدای از برق ،اب و گاز ،جمع اوری زباله ها ،ازمایش��گاه های
تخصصی و تصفیه خانه های متمرکز را شامل می شود.
تامین این زیرس��اخت ها اهداف تاسیس سازمان صنایع کوچک
و شهرک های صنعتی است .با این حال ،امروز صنعتگران از اب و
برق ناکافی گالیه دارند.
از این رو ،برای رفع دغدغه تولید تالش ش��ده اس��ت تا کسری
ب��رق مورد نیاز صنعت نیز به عنوان زیرس��اخت اساس��ی دیگر با
راه ان��دازی نیروگاه های کوچک مقیاس جبران ش��ود ،ضمن انکه
ب��رای نصب پنل های خورش��یدی در بام واحده��ای صنعتی نیز
برنامه های حمایتی در همکاری مش��ترک سازمان صنایع کوچک
و ش��هرک های صنعتی ایران با وزارت نی��رو کلید خورده و معابر
ش��هرک صنعتی پرند در نخس��تین گام با پنل های خورش��یدی
روشن شده است.
اکن��ون بی��ش از ۸۰۰ش��هرک و ناحی��ه صنعت��ی در حال��ی
بهره برداری در کش��ور وجود دارد ک��ه مجموع اب در اختیار انها
۱۶هزار لیتر بر ثانیه است .این در حالی است که با افت اب دهی
چاه های اب و کاهش حجم اب های زیرزمینی با مش��کل کاهش
۲هزار لیتر از این میزان اب های در اختیار مجموعه شهرک های
صنعتی روبه رو شده ایم .در بعضی از دشت ها نیز به دلیل تغییرات
اقلیمی اب مورد نیاز مجموعه ش��هرک های صنعتی ش��ور شده و
الزم است کف شکنی و تغییر مکانی شهرک انجام یا اب مورد نیاز
شهرک از محل دیگر تامین شود.
بنابراین ،کمیته س��اماندهی منابع ابی برای رفع مشکالت اب
و تامین منابع ابی در مجموعه ش��هرک های صنعتی تشکیل شده
که اعضای ۱۰نفره ان از معاونت های فنی ش��رکت ش��هرک های
صنعتی و تعدادی از اعضای س��تاد اقتصاد مقاومتی اس��ت که بر
مبنای ان ،بخش��نامه ای ب��رای مدیریت منابع اب��ی در مجموعه
شهرک های صنعتی تنظیم شده است .همچنین ،به پیروی از این
کمیته راهکارها و ش��یوه نامه های کاهش مصرف و مدیریت منابع
ابی تهیه شده است.
در اس��تان ها نی��ز کارگروهی مش��ابه ای��ن کمیته با ریاس��ت
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استانی تشکیل شده است.
در ای��ن کارگروه ها راهکارهای تامین اب ،صرفه جویی در مصرف،
اس��تفاده از دانش و فناوری ب��رای بهره گیری بهینه ،شناس��ایی
انش��عاب های غیر مجاز و ملزومات نامناسب ا ب رسانی و ...تهیه و
اجرا می شود.
ارزش افزوده اب در صنعت س��هم باالی��ی دارد به طوری که به
ازای ه��ر لیتر ابی که به بخش صنعت اختص��اص یافته ۵۲ ،نفر
مشغول به کار شده اند .کمتر بخشی از اقتصاد ممکن است چنین
ارزش افزوده ای داش��ته داشته باش��د .این امر اهمیت تامین اب و
برق مورد نیاز بخش صنعت را نش��ان می دهد ،ضمن انکه تامین
زیرس��اخت های مورد نیاز صنعتگ��ران تعبیری دیگر از حمایت از
کاالی ملی و تولید داخلی است.
از این رو ،در برنامه ششم توسعه در تالش هستیم تا سهم اب
مصرفی بخش صنعت را به ۲برابر افزایش دهیم .مصوبات قانونی
ان در قالب احکام اجرایی صادر شده است .الزم است تا سهم اب
مصرفی همزمان با توسعه صنعت افزایش یابد .این افزایش حداقل
از می��زان ۲درصدی فعلی به 3/5تا ۴درصد خواهد بود درحالی
که کشورهای صنعتی همتراز با ما سهم اب مصرفی حدود ۷تا ۸
درصد دارند .از این رو ،الزم است برای هموار کردن مسیر توسعه
صنعت در مجموعه ش��هرک های صنعتی نی��ز در زمینه مدیریت
مصرف بهینه اب و پساب ها اقدام شود.
بانک ها نمی توانند به دلیل بدهی صنایع را تعطیل کنند
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
افزایش تعرفه ص��ادرات ،بی ثباتی قیمت مواد اولیه
و هزینه های باالی دف��ع فاضالب به عنوان مهم ترین
مشکالت تولید از س��وی صنعتگران در حالی مطرح
می شود که مس��ئوالن معتقدند مش��کالت بانکی و
تامین منابع مالی همچنان در صدر دغدغه های تولید
ق��رار دارد و بنابر قانون رفع موانع تولید ،بانک ها نمی
توانن��د واحدهای صنعتی را به دلی��ل بدهی تعطیل
کنن��د .با ای��ن حال ،هن��وز امار واحده��ای صنعتی
بهره بردار یا جواز دار در س��طح کش��ور دقیق نیس��ت
و مش��خص نیس��ت که ظرفیت تولی��د در واحدهای
صنعتی فعال چه میزان است .هر چند صادق نجفی،
رییس س��ازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی
ب��رای جمع اوری اطالع��ات دقی��ق از تمامی صنایع
ج��وازدار صادراتی ی��ا بهره برداری تا پایان تیر س��ال
جاری دستور عمل صادر کرده اما از نتایج ان تا کنون
اطالع رسانی نشده است.
با این حال ،معتقد اس��ت که بر اساس قانون ،هیچ
بانکی نمی تواند واحدی را به دلیل بدهی تعطیل کند
چراک��ه در قانون ورشکس��تگی ،تعطیلی وجود ندارد
و در مس��ائل مرب��وط به حوزه صنع��ت و معدن باید
اس��تراتژی خاصی وجود داشته باش��د .سیدمرتضی
نیرومند اس��کویی ،مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های
صنعت��ی اس��تان اذربایجان ش��رقی گف��ت :مراس��م
راه اندازی میز خدمت ش��رکت ش��هرک های صنعتی
اذربایج��ان ش��رقی و تجلیل از واحده��ای صادراتی
نمونه مس��تقر در ان ،روز پنجش��نبه با حضور صادق
نجفی ،معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت و تعدادی
از فع��االن صنعت��ی مس��تقر در ش��هرک ها و نواحی
صنعتی اس��تان اذربایجان شرقی برگزار شد.به گفته
وی ،فعاالن صنعتی اس��تان اذربایجان شرقی در این
مراسم مشکالت خود را بیان کرده و مواردی همچون
حمایت از خوشه های صنعتی و ساماندهی جوازهای
صنعت��ی را به عن��وان دغدغه تولید مط��رح کردند و
خواستار رسیدگی مسئوالن شدند.
مرکز مدیریت یکپارچه خدمات شرکت شهرک های
صنعت��ی اذربایجان ش��رقی با عنوان می��ز خدمت از
س��وی معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت راه اندازی
و از مدی��ران واحده��ای نمونه صادراتی مس��تقر در
شهرک ها و نواحی استان تجلیل شد.
عکس :مهدی کاوه ای
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت در ایین راه ا ندازی میز خدمت شرکت شهرک های صنعتی اذربایجان شرقی مطرح کرد
است که با تش��کیل کنسرسیوم و تقویت برندها تنها
از اس��تان اذربایجان ش��رقی می توان 3میلیارد دالر
صادرات پوش��اک داشت و س��رانه حاصل از صادرات
ان را به 40دالر رس��اند .نجف��ی اضافه کرد :با ایجاد
کنسرس��یوم های قوی هیچ قدرت��ی نمی تواند ایران
اسالمی را تهدید کند.
حسین نجاتی :جوازهای تاسیس ارائه شده به صنایع
منطبق بر قانون شهرک های صنعتی است
سیدمرتضی نیرومند اسکویی :در میز خدمت 23امضا
از فرایند واگذاری زمین به متقاضیان حذف شده است
رشد داش��ته اس��ت.مدیرعامل ش��رکت شهرک های
صنعتی استان اذربایجان شرقی اظهار کرد 56 :هزار
نف��ر در واحدهای ب��ه بهره برداری رس��یده در داخل
ش��هرک های صنعتی استان فعالیت دارند و یک هزار
و 452واحد به تصفیه خانه های اب و فاضالب متصل
شده است .نیرومند اس��کویی با بیان اینکه بر مبنای
مدیریت درست ،ش��رکت شهرک های صنعتی استان
اذربایجان ش��رقی در بین اس��تان ها رتبه نخس��ت را
در هزینه های عملیاتی کس��ب کرده است ،گفت74 :
درصد بودجه شرکت صرف هزینه های عملیاتی شده
است.
واگذاری اختیارات مدیریتی
صادق نجفی ،مدیر عامل س��ازمان صنایع کوچک و
شهرک های صنعتی در این ایین با انتقاد از وضعیت و
روحیه کاری مدیران استان ،اظهار کرد :در حال حاضر
ما تمامی اختیارات را به استان ها تفویض کرده ایم اما
فضای حاکم در اس��تان به گونه ای اس��ت که تمامی
واگذاری زمین در یک روز
مدیران و کارشناس��ان از زیر بار مسئولیت فرار کرده
س��ید مرتضی نیرومند اس��کویی ،مدیرعامل شرکت
و ام��ور را به تهران واگذار می کنند که این اقدام قابل
ش��هرک های صنعت��ی اس��تان اذربایجان ش��رقی در
قبول نیست .به گزارش «گسترش صنعت» به نقل از
گفت و گ��و با «گس��ترش صنع��ت» به برگ��زاری میز
روابط عمومی س��ازمان صنایع کوچک و شهرک های
خدمات اشاره و اظهار کرد :در میز خدمت 23امضا از
صنعت��ی ایران ،وی تاکید کرد :امروزه هر کس��ی که
فرایند واگذاری زمین به متقاضیان حذف شده است.
روحیه جنگندگی و ریس��ک پذیری نداشته باشد باید
بنابرای��ن ،واگذاری زمی��ن به متقاضیان
از انج��ام کار خود منصرف ش��ود چرا که
ساده تر شده است به طوری که واگذاری
اکنون فضا ،فضای مبارزه است .در امریکا
زمین به سرمایه گذاران در یک روز کاری صادق نجفی :با راه اندازی ترام��پ تمامی مدی��ران خ��ود را از افراد
«پویش خرید کاالی
انجام می ش��ود .وی تاکی��د کرد :تمامی ایرانی» و استقبال مردم مبارزه طلبی انتخاب می کند که روز به روز
واحده��ا از جمل��ه مال��ی ،حقوقی ،فنی از این ایده در راستای تالش خ��ود را برای تحریم ایران بیش��تر
و محیط زیس��ت در میز خدمت مس��تقر تحقق شعار سال (حمایت می کنن��د .مع��اون وزیر صنع��ت ،معدن
هس��تند .همچنین ،در میز خدمت برای از کاالی ایرانی) فروش و تج��ارت ادام��ه داد :ما نی��ز باید فضای
تمام��ی فرایندها ،مدت زمان مش��خصی کفش داخلی 40درصد ریسک پذیری و جنگندگی خود را افزایش
افزایش یافت .با چنین
تعیین شده و درخواس��ت متقاضیان به
دهیم ،امروزه برای ما اندیش��ه و تفکر نیاز
ایده هایی در زمینه
ثبت می رسد .به گفته نیرومند ا سکویی ،سایر کاالهای ایرانی هم اس��ت و ضرورت دارد هر فردی لباس رزم
تمامی موافقت های مبادله ش��د ه شرکت می توان به این موفقیت بپوشد و تمامی برنامه های خود را با عقل
شهرک های صنعتی اذربایجان شرقی در بزرگ دست یافت و به و اندیش��ه و برنامه ریزی پیش ببرد .نجفی
سال گذشته 50میلیارد تومان بوده که رونق اشتغال و تولید گفت :تع��داد واحدهای ما روز به روز مانند
کاالهای داخلی کمک های
نسبت به سال 95حدود 88درصد رشد
خزان در حال ریزش هستند باید افرادی
شایان کرد
یافته و س��ال 96در تخصیص اعتبارات
مدیریت کار را برعهده بگیرند که به دلیل
نسبت به سال 95حدود 228درصدی
دغدغه اقتص��ادی واحدها خواب ش��بانه
نداشته باشند زیرا در غیر این صورت برازنده مدیریت
نخواهن��د بود .وی اف��زود :ام��روزه حاکمیت ،دولت،
مجلس ش��ورای اس�لامی و نهاد ها باید ب��ه گفتمان
مش��ترک برس��ند ،همه ما وظیفه داریم کارافرینان
را ب��ا عش��ق در اغ��وش بگیریم و باید ای��ن حرکت،
فضاس��ازی را در عمل نش��ان دهیم .نجفی گفت :ما
امروز به جای ایجاد شهرک های جدید باید به توسعه
ش��هرک های صنعتی فعلی از جمله شهرک سلیمی،
بعثت و ناحیه های روس��تایی ،بپردازیم چرا که ایجاد
ش��هرک های جدید خارج از عقل س��لیم است .وی با
بیان اینکه مشکل برق در سراسر شهرک های صنعتی
کش��ور تا ۳ماه اینده حل می ش��ود ،گفت :در کشور
۱۰۰میلی��ارد متر مکعب اب اس��تفاده می ش��ود که
نزدیک به ۹۱۰میلیارد ان ش��امل بخش کشاورزی،
۶میلیارد متر مکعب ان برای اش��امیدن و ۳میلیارد
متر مکع��ب ان ب��رای صنع��ت به کار برده می ش��ود.
معتق��دم ب��رای بهره برداری دوب��اره از اب ،باید برای
ایجاد تصفیه خانه های اب در شهرک ها اهتمام جدی
داشته باشیم .
افزایش فروش کفش ایرانی
مع��اون وزیر صنعت ،مع��دن و تجارت و مدیرعامل
سازمان صنایع کوچک و ش��هرک های صنعتی ایران
اع�لام کرد ک��ه با راه ان��دازی «پوی��ش خرید کاالی
ایران��ی» و اس��تقبال م��ردم از این ایده در راس��تای
تحقق ش��عار س��ال (حمایت از کاالی ایرانی) فروش
کف��ش داخلی 40درصد افزای��ش یافت.نجفی گفت:
ب��ه طور قطع ب��ا چنی��ن ایده هایی در زمینه س��ایر
کااله��ای ایرانی هم می توان به ای��ن موفقیت بزرگ
دس��ت یاف��ت و به رونق اش��تغال و تولی��د کاالهای
داخل��ی کمک های ش��ایان کرد .وی داش��تن روحیه
جنگندگی و خطرپذیری را برای فعالیت در ش��رایط
کنونی بس��یار ضروری دانس��ت و اظهار ک��رد :برای
مقابله با تحریم های امریکا به افسران کاربلد در حوزه
صنعت و ایده های نو نیاز اس��ت .مدیرعامل س��ازمان
صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با مقایسه
س��رانه صادرات پوشاک کش��ورهای ترکیه و چین با
کش��ورمان ،گفت :در حالی که درامد سرانه حاصل از
صادرات پوش��اک از ترکیه 140دالر و چین 80دالر
است ،در کشور ما به 89سنت می رسد .این در حالی
صدور جواز صنایع بنا بر قانون شهرک ها
حس��ین نجاتی ،رییس س��ازمان صنعت ،معدن و
تجارت اس��تان اذربایجان ش��رقی نیز در گفت و گو با
«گس��ترش صنعت» به همکاری پیوسته این سازمان
با شرکت ش��هرک های صنعتی اش��اره و اظهار کرد:
جوازهای تاس��یس ارائه ش��ده به صنای��ع ،منطبق بر
قانون ش��هرک های صنعتی اس��ت و ما در راس��تای
حف��ظ زمین های زراع��ی ،تمام صنایع را به س��مت
ش��هرک های صنعتی س��وق می دهیم .نجاتی تاکید
کرد :همکاری بین شهرک صنعتی و سازمان صنعت،
معدن و تجارت اذربایجان شرقی موجب افزایش عقد
ق��رارداد و تقاضای زمی��ن برای اس��تقرار واحدهای
صنعتی در ش��هرک های صنعتی شده است .به گفته
وی 80 ،میلیون دالر از صادرات اذربایجان ش��رقی به
خوش��ه های صنعتی مستقر در ش��هرک های صنعتی
مربوط اس��ت ب��ه گونه ای که س��ال گذش��ته میزان
صادرات این استان 2میلیارد و ۴۰۰میلیون دالر بود
ک��ه از این میزان ۸۰۰میلیون دالر مربوط به صنایع
کوچ��ک و ۸۰میلیون دالر ان از طریق خوش��ه های
صنعتی مس��تقر در ش��هرک های صنعتی بوده است.
نجاتی یاداوری کرد :س��ال ۹۶با همکاری س��ازمان
صنعت ،معدن و تجارت و ش��هرک صنعتی در استان
اذربایجان شرقی ،ضریب تبدیل جوازهای تاسیس به
پروانه بهره برداری به ۷۲درصد رس��ید ،در حالی که
ضریب تبدیل جواز تاس��یس به پروانه بهره برداری در
س��ال ۴۵ ،۹۵درصد و در س��ال ۱۵ ،۹۴درصد بوده
است و بیش��تر این واحدها در ش��هرک های صنعتی
مستقر هستند.
سخن اخر
واحدهای صنعتی با همکاری سازمان های صنعت،
معدن و تجارت با شرکت شهرک های صنعتی استانی
ایجاد می شود اما همچنان در سطح کشور واحدهای
تولیدی وجود دارد که هیچ تناس��بی با ظرفیت های
منطق��ه ای و امای��ش س��رزمینی ندارد .ایج��اد این
واحده��ا با توجه به تجربه های قبل��ی همچنان ادامه
دارد؛ واحدهایی که اگر بهره برداری ش��وند نیز کمتر
از نیمی از س��ال بقا دارن��د و رو به تعطیلی می روند.
در صورتی که متقاضیان راه اندازی واحدهای صنعتی
دارای توجی��ه اقتص��ادی ممکن اس��ت نتوانند زمین
مورد نیاز خود را تهیه کنند.
امار های اعالمی وزارت صنعت ،معدن و تجارت از وضعیت تولید در سال 96نشان داد
تولید ۱۱کاالی منتخب صنعتی و معدنی اعم از خودرو ،یخچال فریزر
و ماشین لباسشویی در پایان سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۵افزایش
یافته که دلیل افزایش هر یک اعالم شده است.به گزارش ایسنا ،در سال
گذش��ته برخی کاالهای منتخب صنعتی با روند رو به رشد تولید روبه رو
ش��دند که این اتف��اق درباره هر یک از انها علت ی��ا علل خاصی دارد.بر
اس��اس اطالعات اعالمی وزارت صنعت ،معدن و تج��ارت ،تولید خودرو
براساس برنامه ریزی انجا م ش��ده در سال ۱۳۹۶و افزایش نسبی کیفیت
و تقاضا با رشد ۱۳/۹درصدی روبه رو شده است.تولید ماشین لباسشویی
و نیز یخچال فریزر به دلیل بهره برداری از دو خط تولید و فراهم ش��دن
زمینه های حمایتی مناس��ب و سیاست راهبردی در زمینه تولید داخلی
به ترتیب با رش��د ۵/۸و ۱۰/۲درصدی همراه ش��د ه است.علت افزایش
تولید ۸/۷درصدی سنگ اهن ،تبدیل واحدهای سنگ اهن به واحدهای
ف��راوری ب��رای تولی��د ارزش افزوده بیش��تر و علت رش��د ۰/۷درصدی
افزایش خط تولید یخچال فریزر ایرانی
الس��تیک خودرو ،ب��اال رفتن تقاضا و افزایش تولی��د بخش خودرو اعالم
شده اس��ت.انواع کاغذ نیز با توجه به افزایش تولید کاغذ تیشو به میزان
۹/۵درصد و همچنین افزایش تولید کاغذهای الینر و فلوتینگ به میزان
۶۱درصد و نیز گش��ایش و افزایش تولید یک ش��رکت ،در نهایت باعث
فزونی تولید ۳۱/۹درصدی کل تولید شده است.
کارت��ن با افزایش ۲۵/۸درص��دی به دلیل باال رفتن س��طح تقاضای
مش��تری در طول دوره و تخته فیبر و MDFنیز به دلیل افزایش تقاضا
در بازار جایگزینی محصول MDFبا نئوپان روند رو به رشدی را پشت
سر گذاشته است .رش��د ۱۶/۱درصدی تولید سموم دفع افات نباتی به
دلیل افزایش تقاضا در بخش کشاورزی ،رشد ۳/۳درصدی روغن موتور
و صنعت��ی تصفیه اول ب��ه دلیل افزایش تقاضا به نس��بت افزایش تولید
خودرو و رشد ۲۴/۴درصدی تولید دوده به دلیل کاهش واردات دوده و
رویکرد صادراتی برخی ش��رکت ها از دیگر عوامل رشد تولید محصوالت
مورد اش��اره اس��ت .گفتنی است ،در پایان س��ال ۱۳۹۶نسبت به سال
۱۳۹۵ب��ه ترتیب ۹کاالی مختلف صنعت��ی و معدنی با کاهش تولید و
۱۱کاالی منتخ��ب صنعتی و معدنی با افزایش تولید روبه رو ش��دند که
بنابر اطالعات وزارت صنعت ،معدن و تجارت هر یک از این دو مسئله به
دالیل مختلفی رخ داده است.