روزنامه گسترش صنعت شماره 412
روزنامه گسترش صنعت شماره 412
صنعت خودرو
در جاده های مه الود
تحقق شعار سال
نیازمند نوسازی خط تولید
سال سی ام پیاپی 2385
تولیدکنندگان کاغذ
فراموش شدند
3
دوشنبه
2
دوره جدید شماره 4 412صفحه قیمت 1000 :تومان
28خرداد 1397
4شوال 1439
2
«یاور» و« دادور» کجای حمایت
از صنایع هستند؟
2
18ژوئن 2018
http://telegram.me/sanatnewspaper
www.sanatnewspaper.com
کفش ایرانی دهان بـاز کرد
بررسی «گسترش صنعت» از اسیب پذیری صنعت چرم و تولید کیف و کفش نشان داد
4
عکس :ایدا فریدی
دوشنبه
اقتصاد و توسعه
28خرداد 4 1397شوال 18 1439ژوئن 2018شماره 412پیاپی 2385
گزارش تحلیلی
تحقق شعار سال
نیازمند نوسازی خط تولید
کاهش هدررفت انرژی با نوسازی خط تولید
یکی از پژوهش��گران بخش صنعت با بی��ان اینکه افزایش
به��ره وری در حوزه تولید که یکی از مهم ترین راه های تحقق
ان ،نوسازی ماش��ین االت واحدهای صنعتی است ،شاه کلید
تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و حمایت از کاالی ایرانی
به ش��مار می رود ،ب��ه ایرنا گفت :با این سیاس��ت می توان از
هدر رفت ساالنه میلیاردها ریال هزینه در بخش انرژی کشور
جلوگیری کرد.
علیرضا باباخان گفت :اگر به مسئله بهره وری بیش از پیش
توجه شود ،می توانیم از اعتبارات این بخش که بیش از ۱00
میلیارد دالر در س��ال اس��ت برای تجهیز و نوس��ازی صنایع
کشور و همچنین ایجاد اشتغال بیشتر در این بخش استفاده
کنیم.
وی اظهار کرد :منافع اقتصادی ناشی از این اقدام می تواند بر
کاهش بدهی های دولت و همچنین توانمند شدن واحدهای
صنعتی کوچک و متوس��ط و حتی ش��رکت های دانش بنیان
بسیار موثر باشد .وی خاطرنشان کرد :استفاده از ماشین االت
جدید در واحدهای تولیدی کش��ور همچنین موجب کاهش
هزینه تمام شده محصول و باال رفتن سطح رقابت پذیری ان با
محصوالت مشابه خارجی می شود .باباخان تصریح کرد :زمانی
که تولید باکیفیت داخلی با نرخ کمتری در بازار عرضه شود،
اس��تقبال مردم برای خرید ان افزای��ش می یابد و به همین
ترتیب ،ش��رایط برای حض��ور موفق ش��رکت های ایرانی در
فعالیت های اقتصادی بیش از گذشته فراهم می شود.
وی ادام��ه داد :بیش��تر واحدهای صنعتی فعال اس��تان از
ظرفیت نیروی انسانی توانمند و کارشناس برخوردار هستند
که با استفاده از این قابلیت در کنار تجهیزات مدرن صنعتی،
می توان در مدت کوتاهی سهم ارزش افزوده اقتصادی استان
را به میزان قابل توجهی افزایش داد.
دستگاه های قدیمی را کنار بگذاریم
مدیرعامل انجمن صنایع یکی از استان های صنعتی کشور
نیز در این باره به ایسنا گفت :برای تحقق شعار سال و حمایت
از کاالی ایران��ی بای��د تجهی��زات و ماش��ین االت واحدهای
صنعتی ،نوسازی و دستگاه های قدیمی کنار گذاشته شود.
رستم سعدالهی گفت :بیش��تر واحدهای صنعتی فعال در
اس��تان سمنان کوچک است که به ماشین االت روز دنیا نیاز
دارند و نوس��ازی خط تولید این واحدها بر تحقق شعار سال
بسیار تاثیرگذار است .وی افزود :زمانی که واحدهای صنعتی
به تجهیزات روز مجهز باش��ند می توانند در مدت کوتاهی و
با صرف هزینه کمتری نس��بت به س��ایر واحدهای قدیمی،
فراین��د تولید خود را به انجام رس��انند و همین نکته موجب
ب��اال رفتن قابلی��ت رقابت پذیری ان��ان در بازارهای داخلی و
بین المللی می شود .این فعال صنعتی توضیح داد :در شرایط
کنونی که ش��کل ظاهری محصول اهمیت بس��یار زیادی در
فرایند اس��تقبال مشتری از ان دارد ،استفاده از دستگاه های
بس��ته بندی جدید در واحدهای صنعتی استان یکی دیگر از
پیش نیازهای حمایت از کاالی ایرانی است.
سیدحسین میرشجاعیان
محمود نجفی سهی
عکس :ایدا فریدی
گ�روه صنع�ت :ن��رخ تمام ش��ده در بخ��ش تولی��د از جمله
شاخص هایی اس��ت که کارشناس��ان بخش صنعت معتقدند
بیشترین تاثیر را بر رقابت پذیری دارد .به عبارت دیگر ،کاهش
ن��رخ تمام ش��ده به ق��درت رقابت پذیری می افزای��د و در این
شرایط طبیعی است که طرف تقاضا نیز تمایل داشته باشد با
صرف نرخ کمتر از بهترین محصول نسبت به مدل های مشابه
در بازار استفاده کند.
به گزارش «گس��ترش صنع��ت» ،نرخ تمام ش��ده تابعی از
چند ش��اخص دیگر است که ماش��ین االت و فناوری تولید از
مهم ترین انها به شمار می رود.
در س��ال های گذش��ته به دلیل مش��کالتی ک��ه در بخش
تامین مالی وجود داشت ،بس��یاری از تولیدکنندگان موضوع
نوس��ازی را به ناچار فراموش کرده و تنها به تامین سرمایه در
گ��ردش پرداختند .دولت نی��ز در چند مرحله تالش کرد تا با
تسهیالت دهی نوسازی این مشکل را تا حدی برطرف کند اما
بخش قابل توجهی از صنایع تس��هیالت نوسازی را هم صرف
تامین سرمایه در گردش کردند .بر این اساس ،باز هم گشایش
چندانی در این حوزه رخ نداد.
نوسازی ماشین االت فرسوده خط تولید صنایع کشور باهدف
کیفیت بخشی محصوالت تولیدی ،رقابت با بازارهای جهانی،
کاهش ضایع��ات و هدررفت انرژی و ب��ازار مطمئن فروش و
کاه��ش بیکاری با حمایت ه��ای دولتی و مش��ارکت واحدها
امری اجتناب ناپذیر اس��ت .همچنین توس��عه و ایجاد اشتغال
پای��دار در بخش صنایع در گرو تامین زیرس��اخت های الزم و
نوسازی ماش��ین االت خط تولید برای پذیرش سرمایه گذاری
و بهره گیری از س��امانه های به روز خدمات رسانی برای جذب
فعاالن اقتصادی کشور است.
بر اس��اس اخری��ن امار منتشر ش��ده از ط��رف مرکز ملی
امار ،ماش��ین االت خط تولید ح��دود ۶۵هزار واحد کوچک
و متوس��ط کشور فرسوده بوده که این رقم معادل ۳0درصد
از کل واحدهای تولیدی کش��ور اس��ت .همچنین ،حدود ۲0
درصد از ماش��ین االت خط تولید واحده��ای صنعتی بزرگ
کشور فرس��وده بوده که این رقم به دلیل تحریم ها روز به روز
در حال افزایش اس��ت .بنابر پیش بینی کارشناس��ان در چند
سال اینده روند فرسودگی ماشین االت خط تولید واحدهای
صنعتی کشور به دلیل تحریم های اقتصادی در کشور افزایش
می یابد.
در دول��ت تدبیر و امید ماش��ین االت خ��ط تولید حدود ۶
هزار واحد صنعتی کوچک ،بزرگ و متوس��ط کشور نوسازی
ش��د و برای اجرای این طرح به گفته مس��ئوالن ،حدود ۳0
هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است .همچنین به گفته
مس��ئوالن ،برای نوسازی ماش��ین االت خط تولید واحدهای
صنعتی کشور حدود ۷00هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
ارمان خالقی
«گسترش صنعت» از تاثیر حمایت های دولت بر صنایع گزارش می دهد
«یاور» و« دادور» کجای حمایت از صنایع هستند؟
رفع مشکالت صنعتی به ترتیب تاثیرگذاری باشد
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
«دادور» و «ی�اور» عن�وان س�امانه هایی اس�ت ک�ه
در هفت�ه گذش�ته ب�ا ه�دف حمای�ت از بخ�ش تولید
بو کار راه ان�دازی ش�د .ای�ن س�امانه ها پس از
و کس�
راه ان�دازی با موج جدی انتقاد همراه ش�د .بس�یاری از
تولیدکنن�دگان معتقدند س�ازمان و نهادهای مرتبط با
بو کار مش�کالت اصلی را فراموش
بخش تولید و کس�
کرده و به رفع مش�کالت رده دوم و س�وم می پردازند.
برخ�ی از کارشناس�ان نیز در این زمین�ه معتقدند هر
ک�دام از س�ازمان ها و نهاده�ا بای�د به تناس�ب توان و
وظایف سازمانی خود مشکالت موجود را برطرف کنند.
«گسترش صنعت» در این گزارش به بررسی کارکرد
ای�ن دو س�امانه پرداخته و نظر کارشناس�ان و فعاالن
بخش صنعت را درباره کارکرد این سامانه ها جویا شده
است.
«دادور» و «یاور» راه اندازی شدند
مع��اون اقتص��ادی وزی��ر امور اقتص��ادی و دارایی از
طراحی پنجره واحد صدور مجوزهای کشور خبر داد و
گفت :این سامانه با هدف حذف مجوزهای غیرضروری
و الکترونیکی شدن امور راه اندازی می شود .سیدحسین
میرشجاعیان با بیان اینکه پنجره واحد مجوزهای کشور
۳زیرسامانه دارد که اکنون تکمیل شده است ،به ایرنا
گف��ت :همچنین س��امانه های «دادور» و «یاور» هفته
گذش��ته به بهره برداری رسیدند .س��امانه دادور امکان
دریافت ،انعکاس ،پیگیری و رس��یدگی به شکایت های
بو کار در کش��ور را فراهم
متقاضی��ان مجوزهای کس��
می س��ازد .به این ترتی��ب ،این متقاضی��ان در صورت
رویارویی با مش��کل در فرایند صدور مجوز ،می توانند
از ای��ن طریق ش��کایت خود را مطرح کنن��د .به گفته
وی ،س��امانه دادور در همه استان های کشور اجرا شده
اس��ت و اکنون مردم می توانند ش��کایت های خود را در
کسبو کار در ان ثبت
زمینه تعلل در صدور مجوزهای
و پیگیری کنند .وی درباره س��امانه یاور نیز اظهارکرد:
بو کار» به شمار
این س��امانه «میز خدمت مشاوره کس
م��ی رود و می تواند متقاضیان ایجاد مش��اغل جدید را
راهنمایی کند .میرشجاعیان که مسئولیت مرکز پایش
بو کار را نیز برعهده دارد ،تاکید کرد :هدف اصلی
کس��
ما الکترونیکی ش��دن صدور مجوزهاست تا متقاضیان
بدانند اگر مجوزی صادر نشده ،به دلیل موافقت نکردن
کدام نهاد بوده است .معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی
یاداور شد :بر اساس بررسی های انجام شده ۴۶ ،نهاد در
بو کار در کشور مسئول هستند
صدور مجوزهای کس��
که متاس��فانه با هم در تعامل دو به دو قرار داشته و امور
انها غیرالکترونیکی ،دس��تی و کاغذی انجام می ش��ود.
نتیجه این ش��یوه ان است که امور صدور مجوز زمان بر
شده و مردم بین نهادها پاسکاری می شوند.
بو کار ایران
افت رتبه کس
ب��ه گزارش «گس��ترش صنع��ت» پروژه اس��تقرار و
بو کار
توس��عه مرکز ملی پیشخوان و پایش محیط کس
از طرح های اولوی��ت دار وزارت امور اقتصادی و دارایی
ب��رای اس��تقرار دولت الکترونیک اس��ت .بهبود فضای
بو کار از اهداف دولت تدبیر و امید بوده و سیاست
کس
دول��ت یازدهم در حمایت از بخش خصوصی در مقابله
با انحصار س��بب ش��ده رتبه ایران در شاخص سهولت
بو کار در ایران از ۱۵۲در س��ال ۲0۱۳ ( ۹۱-۹۲
کس��
میالدی) به ۱۲0در پایان دولت یازدهم بهبود یابد.
با این حال ،بر اساس جدیدترین گزارش بانک جهانی
بو کار ایران ،این رتبه به ۱۲۴افت کرده
از فضای کس��
که دلیل ان تالش بیش��تر سایر کشورها در این زمینه
و سرعت مناسب تر انها برای تغییر ساختارها و روندها
بوده است.
مشکالت واقعی را حل کنیم
محم��ود نجفی س��هی ،عضو کمیس��یون صنایع اتاق
بازرگانی تهران درباره تاثیر این س��امانه بر رش��د تولید
کشور به «گسترش صنعت» گفت :نرم افزار هایی که برای
این س��امانه ها نوشته می ش��ود باید از طرف کارشناسان
تایید شود .برخی از این نرم افزارها بخش تولید را از گذار
سنت به مدرنیته پشیمان می کنند.
وی با اش��اره به اینکه باید در نظر داشت که راه اندازی
ای��ن س��امانه ها اولوی��ت کنونی بخش صنع��ت و تولید
نیس��ت ،توضیح داد :این موضوع می تواند تاثیر داش��ته
باش��د ام��ا در رده های��ی پایی��ن تاثیر دارد .کس��ی که
می خواهد کارخانه ای راه اندازی کند امید دارد و می تواند
این بروکراس��ی ها را به هر حال تحمل کند .با این حال،
مشکل امروز نبود امید در بخش تولید است.
نجفی س��هی با اش��اره ب��ه اینکه بخش تولید بس��یار
اس��یب پذیر شده اس��ت ،گفت :اگر به مشکالت واقعی
بخش تولید رس��یدگی ش��ده بود ،امروز خروج امریکا از
برجام کش��ور را دچار هیچ خطر ی��ا تهدیدی نمی کرد.
با این حال ،در س��ال های گذش��ته واردات را تس��هیل
ک��رده و ب��ا قاچاق نیز به طور واقعی مبارزه نکردیم .این
کارش��ناس صنع��ت با انتقاد از هم��کاری ایران و ترکیه
افزود :زمینه س��ازی هایی برای همکاری با ترکیه شد اما
این زمینه سازی ها بخش صنعت و تولید را فلج می کند.
واردات م��ا از ترکی��ه با صادرات ما به ترکیه به هیچ وجه
قابل مقایسه نیست .امروز طرف ترک مصالح ساختمانی،
خودرو ،پوشاک و بسیاری از محصوالت دیگر را با تعرفه
ترجیحی وارد ایران می کند .این در حالی است که مسیر
تولیدکننده برای صادرات به ترکیه بس��یار سخت است
و ترکی��ه حاضر به پذیرش محصوالت ایرانی نمی ش��و د.
س��ال گذش��ته ۲میلیارد دالر واردات از ترکیه داشتیم.
این در حالی بود که تولید کنندگان ما فقط ۳0میلیون
دالر صادرات به این کش��ور داشتند .عالوه بر این ،بخش
عم��ده ای از صادرات هم خام فروش��ی ب��ود .وی افزود:
مش��کالتی که امروز بخش تولید با ان درگیر اس��ت به
س��ادگی برطرف نمی ش��ود و بهتر است تمرکز اصلی بر
مشکالت واقعی در بخش تولید باشد.
تمرکز بر مشکالت سازمانی
ارمان خالقی ،عضو هیات مدیره خانه صنعت ،معدن و
تجارت ایران درباره سامانه های دادور و یاور به «گسترش
صنعت» گفت :حمایت های دولت از بخش تولید و صنعت
را نباید به طور س��یاه و س��فید دید .هر چند انتقادهایی
به عملکرد این سامانه ها و لزوم راه اندازی انها وارد است
اما باید به حوزه اختیار و وظایف سازمان ها و نهادها هم
توجه کرد .وی افزود :این س��امانه ها در حالی راه اندازی
ش��دند که بخش های تولید و صنعت با مشکالت بسیار
جدی روبه رو هستند اما توان سازمانی که این سامانه ها
را راه اندازی کرده در حد همین س��امانه ها اس��ت .امروز
در کش��ور مش��کل بهره وری داریم .ایا می توان از بانک
مرکزی توقع داشت مشکل بهره وری را برطرف کند؟ به
هیچ وجه این طور نیست .اگر هر سازمان و نهادی به حل
مش��کالت حوزه خود بپردازد به یقین شاهد رشد کشور
در عرصه صنعت و اقتصاد خواهیم بود .این کارش��ناس
صنعت با بیان اینکه کشور به طور جدی در حوزه صدور
مجوزها با مشکل و بروکراسی روبه رو است ،گفت :ما در
صدور مجوزها مشکالت جدی داریم و باید این مشکالت
در کنار یکدیگر برطرف ش��وند .عالوه ب��ر این ،برخی از
مش��کالت مخل و مزاحم تولید هستند که انها هم باید
برطرف ش��وند .طبیعی است که برخی از این مشکالت
درصد بیش��تری را به خود اختصاص می دهند و برخی
درصد کمتری را ،اما در هر حالت هر کس باید در حوزه
کاری خ��ود مش��کالت را برطرف کن��د .وی افزود :این
سامانه شاید مشکالت رده دوم و سوم را برطرف کند اما
در حوزه مش��خص خودش مشکالتی را برطرف می کند
که باید رفع شوند.
رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا درباره مشکالت موجود در حوزه کاغذ روزنامه توضیح داد
فضاسازی برای واردات باعث شد تولیدکنندگان کاغذ فراموش شوند
کاغ��ذ روزنامه در ماه های گذش��ته دچار مش��کالت
بسیاری شد .وضعیت ارز و مشکالت تولید باعث شد تا
این محصول در مقایس��ه با س��ال گذشته به بیش از دو
برابر ارزش ریالی برسد .در این راستا ،رییس سندیکای
تولیدکنندگان کاغذ و مقوا توضیح هایی داد تا ش��رایط
این صنعت و محصول در کشور شفاف شود.
رییس س��ندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا گفت:
نرخ کاغذ روزنامه متاثر از نرخ ارز و برخی سوء استفاده ها
در این زمینه در یک س��ال گذش��ته ۱۰۰درصد رشد
داشته است .به گزارش ایرنا ،ابوالفضل روغنی گلپایگانی
افزود :تا حدود ۲سال پیش نرخ هر کیلو کاغذ روزنامه
داخلی ۱۸هزار ریال و کاغذ خارجی ۲۵هزار ریال بود
اما امروز دیگر کاغذ روزنامه در داخل تولید نمی ش��ود
و به��ای هر کیلو کاغذ خارجی به ۴۳هزار و ۵۰۰ریال
رس��یده اس��ت .به گفته وی ،در حالی که در بس��یاری
از کش��ورهای جه��ان از بدتری��ن کیفی��ت کاغذ برای
روزنامه ها استفاده می شود (به دلیل عمر یک روزه ان)،
در ایران عکس ان صادق اس��ت و بهترین نوع کاغذ را
مص��رف می کنی��م .روغنی ادام��ه داد :این وضعیت در
زمینه کاغذ مورد اس��تفاده برای کتاب های درس��ی (با
عم��ر ۹ماهه) نیز وجود دارد و نیازمند «تغییر فرهنگ
مصرف کاغذ» هس��تیم .وی به «حال بد» کاغذ تحریر
نیز اش��اره و اظهار کرد :ش��اید مقصر این موضوع همه
م��ا باش��یم که فض��ا و امکانات را ب��رای واردات هر چه
بیشتر فراهم کردیم و تولیدکنندگان داخلی
را نادیده گرفتیم؛ هر چند تولیدکنندگان نیز
به مقوله های نرخ و کیفیت توجهی نداشتند.
ریی��س س��ندیکای تولیدکنن��دگان
کاغ��ذ و مقوا خاطرنش��ان ک��رد :مهم ترین
مصرف کنن��دگان کاغ��ذ تحریر در کش��ور،
جامعه ناشران با حدود ۲۰۰هزار تن مصرف
اموزشو پرورش ب��ا ۴۰تا ۵۰هزار تن مصرف
س��االنه،
ساالنه و مراکز تایپ ،تکثیر و کپی هستند.
وی اضافه کرد :در زمینه کاغذ روزنامه ،اگر به صنایع
داخلی کمک کرده بودیم فقط استان مازندران می تواند
همه نیاز س��االنه ۷۰هزار تنی کش��ور را تامین کن د اما
افزای��ش نرخ دالر و ب��ه دنبال ان مواد اولیه و در مقابل
انتظ��ار ف��روش ارزان تر تولیدات ،رغب��ت تولید در این
زمینه را از بین برده اس��ت .رییس کمیس��یون صنایع
اتاق بازرگانی ،صنایع ،معادن و کشاورزی ایران با اشاره
دوباره به شرایط رو به وخامت کاغذهای تحریر و روزنامه
در کش��ور ،تاکید کرد :صنایع کاغذ س��ازی به ش��دت
س��رمایه بر بوده و حاشیه س��ود ان در خوشبینانه ترین
حالت ۱۰درصد اس��ت و بر این اساس بخش خصوصی
نیز تمایل چندانی برای ورود به این بخش ندارد.
وی شبکه های توزیع ناقصی که در کشور وجود دارد
را به عنوان یکی از مهم ترین عوامل مشکل س��از در این
زمینه برش��مرد که س��بب افزایش سرسام اور قیمت ها
می ش��ود .روغنی گلپایگان��ی در ادامه یاداور
ش��د :مص��رف کاغذ بس��ته بندی در کش��ور
نزدیک به ۹۰۰هزار تن در س��ال اس��ت .این
در حالی اس��ت که در بخ��ش کاغذ تحریر و
روزنامه ساالنه ۳۸۰هزار تن کاغذ مورد نیاز
اس��ت که در روزهای انتخابات ۱۲۰هزار تن
کاغذ به این میزان افزوده می شود.
وی با اش��اره به توس��عه فضا و رسانه های مجازی در
س��ال های گذشته ،بیان کرد :بر اس��اس امار ،در سال
)۲۰۱۵( ۱۳۹۴-۹۵این موضوع به کاهش ۴۰میلیون
تنی کاغذ در جهان منجر شده و در ایران مصرف کاغذ
روزنام��ه را به س��االنه ۷۰هزار تن کاهش داده اس��ت.
رییس س��ندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا گفت :در
حالی که نیاز س��االنه کاغذ بس��ته بندی ۹۰۰هزار تن
اس��ت ۲ ،میلیون و ۸۰۰هزار تن ظرفیت در سال های
گذش��ته ایجاد ش��ده؛ یعنی حدود ۲میلیون تن مازاد
ظرفیت در کشور وجود دارد.
وی افزود :سال گذشته با صادرات ۱۰۰هزار تن کاغذ
بسته بندی ،بهترین سال پس از انقالب را در این زمینه
پشت سر گذاشتیم و امسال برای صادرات ۲برابری ان
برنامه ریزی شده است که فقط در ۳ماه نخست امسال
حدود ۳۰هزار تن صادرات داشته ایم.
روغنی گلپایگان��ی ادام��ه داد :ب��ا راه ان��دازی برخی
واحدها در مش��هد ،ابه��ر و کرمان ،کاغذ بس��ته بندی
ایرانی با استاندارد ،کیفیت و نرخ مطلوب به کشورهای
اروپایی (از جمله انگلس��تان) ،چین ،اس��یای شرقی و
افریقا صادر شد .وی یاداور شد :سرانه کاغذ بسته بندی
در ایران ۲۲کیلوگرم بوده که در مقایس��ه با متوس��ط
جهانی ( ۵۵کیلوگرم) بس��یار پایین اس��ت؛ این عدد در
امریکا ۱۵۵کیلوگرم و در کشورهای اسکاندیناوی ۲۰۰
کیلوگرم برای هر فرد است.
رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران ،علت این موضوع
را مزیت کش��ور در تولید محصوالت پتروشیمی عنوان
کرد که جایگزین محصوالت کاغذی شده در حالی که
زیان های استفاده از محصوالت پتروشیمی در سالمت
انس��ان و همچنین مضرات ان برای محیط زیست ثابت
شده است.
روغنی گلپایگانی ادامه داد :با وجود ۳کارخانه تولید
کاغ��ذ تحریر که تامین کننده س��االنه ۱۵۰هزار تن از
نیاز کش��ور اس��ت ،ب��ه واردات ۲۳۰هزار ت��ن از ان در
س��ال نیازمندیم که عمده ان از اندونزی ،مالزی ،چین،
جمهوری کره ،فنالند و ایتالیا وارد می شود.
وی اظه��ار ک��رد :دولت در هفته های گذش��ته برای
تخصی��ص ۱۳۰میلی��ون دالر ب��ا نرخ ۴ه��زار و ۲۰۰
توم��ان ب��رای کاغذ تحریر و کاغ��ذ روزنامه اقدام کرده
اس��ت ،همچنین مقرر ش��ده ما به التفاوت این نرخ ارز با
دالر ۳ه��زار و ۸۰۰تومان��ی به تولیدکنندگان روزنامه
بازگردانده شود.
دوشنبه
صنعت خودرو
28خرداد 4 1397شوال 18 1439ژوئن 2018شماره 412پیاپی 2385
خبر
انجمن واردکنندگان خودرو
بیانیه داد
امین دلیری
عکس:مهدی کاوه ای
این سیاست ها بدون در
نظر گرفتن برنامه های
راهبردی توسعه ای،
هرگز نتوانسته است
به عنوان سیاست هایی
با قوام تحقق یابد و به
برنامه ای بلندمدت منجر
شود که توسعه بنیادی
فناوری صنعت خودرو
در طراحی و ساخت را به
دنبال داشته باشد
گفت و گوی «گسترش صنعت» با رییس پیشین سازمان جمع اوری و فروش اموال تملیکی
صنعت خودرو در جاده های مه الود
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
خ��روج امریکا از برجام با وج��ود پیش بینی هایی که در
این باره می ش��د همکاری های بین المللی صنعت خودرو را
با اما و اگرهایی روبه رو کرده اس��ت .پژو و پژوس��یتروئن تا
اطالع بعدی فعالیت خود را به تعلیق دراورده اند .برخی از
ش��رکای خارجی شرکت های خصوصی همکاری خود را با
طرف ایرانی قطع کرده اند .اما شنیده ها نشان می دهد تنها
شرکت رنو همچون گذشته همکاری خود را ادامه می دهد.
«گس��ترش صنعت» در سلس��له گزارش هایی به واکاوی و
افت وخیزه��ای صنعت خودرو کش��ور پرداخته اس��ت .در
ادامه ،چالش ه��ا و فرصت های این صنعت مهم جهانی در
گفت وگو با یکی از کارشناسان اقتصادی را می خوانید:
فرصت سوزی صنعتگران
امین دلیری ،مدرس دانش��گاه خوارزمی درباره صنعت
خودرو کش��ور گفت :صنعت خودرو در ایران از بدو س��ال
تولید ان( )۱۳۴۷تا کنون دچار نوس��ان های خوش شانسی
و بدشانس��ی های گوناگون ناش��ی از اعمال سیاس��ت های
حمایت��ی و غیرحمایتی از س��وی دولت ه��ا در قبل و بعد
از انقالب اس�لامی بوده اس��ت .وی افزود :این سیاس��ت ها
بدون در نظر گرفتن برنامه های راهبردی توسعه ای ،هرگز
نتوانس��ته است به عنوان سیاست هایی با قوام تحقق یابد و
به برنامه ای بلندمدت منجر شود که توسعه بنیادی فناوری
صنع��ت خودرو در طراحی و س��اخت را به دنبال داش��ته
باش��د .اعمال سیاست های تعرفه ای ۳۰۰درصدی حقوق
ورودی و س��ود بازرگانی برای واردات خودرو های س��واری
در سال های قبل از انقالب و محدودیت واردات خودرو در
مقاطع مختلف به منظور حمایت از تولید داخلی و پرجاذبه
بودن بازار داخلی از فرصت های صنعت خودرو در ایران بود
اما به خوبی از ان استفاده نشد .او ادامه داد :از طرف دیگر،
واردات بی روی��ه خودرو با تعرفه ه��ای پایین ،چالش هایی
را پی��ش روی صنع��ت خودرو در ایران ایجاد کرده اس��ت.
همان ط��ور که اش��اره ش��د ،بازار خودرو در ای��ران یکی از
پرجاذبه تری��ن بازارها از حیث اقبال تقاضا و رونق در همه
مقاطع زمانی برای خودروهای تولید داخلی و وارداتی بوده
اس��ت .این بازار پررونق ،مطلوب سرمایه گذاران خارجی و
ایران��ی و مطمع وارد کنندگان داخلی به منظور رس��یدن
به حاش��یه سود باال اس��ت .در نتیجه ،صرف نظر از ان کار
اس��انی نخواهد بود .بنابراین ،داشتن یک برنامه راهبردی
توس��عه ای به منظور تنظیم و س��اماندهی تولید و واردات
خودرو از حساسیت بسیاری برخوردار است .این کارشناس
اقتصاد ادامه داد :دولت از نظر اعمال سیاست های حمایتی
هدفمند و مجلس ش��ورای اس�لامی از نظر تقنین قوانین
درس��ت در جهت تقویت و توس��عه تولی��د داخلی وظیفه
سنگینی برعهده دارد .وی با عنوان ارزیابی عملکرد صنعت
خ��ودرو در ای��ران تصریح کرد :با قدری تامل موش��کافانه
مش��اهده می شود با وجود پیشینه صنعت خودرو در ایران
و ب��ا وجود فرصت ه��ای منحصر به ف��رد ،از جانب دولت ها
و مجال��س تقنینی ،خودروس��ازان داخل��ی به خوبی از ان
اس��تفاده نکرده ان��د .این امر باعث اس��یب پذیری صنعت
خ��ودرو از تاثی��ر اتفاق ه��ا و حوادث درون��ی و بیرونی در
شرایط کنونی شده است که باید به ان توجه کافی شود.
چرایی اشفتگی بازار
این هدف خواس��ته اس��ت بازار ملتهب و اشفته خودرو را
ارام ب��ه وضعی��ت قبلی خود برگردان��د .در این طرح فقط
خودروهای س��واری تمام برقی (فول هیبریدی) از پرداخت
عوارض حق��وق ورودی معاف هس��تند .باقی خودروهای
وارداتی بر اس��اس شاخص هایی مانند حج م موتور ،میزان
مصرف سوخت و میزان االیندگی به شکل پلکانی تا سقف
۵۵درصد مشمول حقوق ورودی به همین میزان در سال
۹۷خواهند شد.
او اف��زود :ضم��ن انکه وزارت صنع��ت ،معدن و تجارت
مکلف اس��ت از سال ۹۷به شکل تدریجی به طور متوسط
س��االنه بی��ن ۵تا ۱۰درص��د نرخ تعرفه حق��وق ورودی
خودروهای سواری وارداتی را کاهش دهد به نحوی که در
س��ال پایانی سند چشم انداز ۲۰ساله (۱۴۰۴خورشیدی)،
میزان حقوق ورودی خودروهای س��واری حد بیش��تر ،به
۲۰درصد برس��د .این سیاست در قبال وضع تعرفه حقوق
ورودی خودروهای س��واری از س��وی هیات وزیران اتخاذ
ش��ده اس��ت .در واقع ،دولت را مکلف کرده نسبت به وضع
تعرفه های اخیر تجدید نظر کند.
دلیری در ادامه به واکاوی بازار خودرو پرداخت و گفت:
در ش��رایط کنونی چن��د اتفاق برای صنع��ت خودرو و به
طورکلی برای بازار خودرو رخ داده اس��ت؛ وضع تعرفه های
جدید از س��وی هیات وزیران ،ط��رح تعیین ضوابط حقوق
ورودی خودروه��ای س��واری وارداتی و س��اماندهی بازار
خودرو از س��وی مجلس شورای اسالمی ،تاثیر تحریم های
جدی��د امریکا پ��س از خروج امریکا از برجام و تاثیر پذیری
سرمایه گذاران خارجی از ان ،همچنین تغییر و افزایش نرخ
ارز رسمی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسالمی ایران.
ملتهب کردن بازار از سوی دالالن
وی ادامه داد :دولت و مجلس ش��ورای اسالمی هر دو از
دلیری در ادامه از دیدگاه تحلیل کارشناسانه و اقتصادی
باب خیرخواهی مبادرت به ساماندهی بازار خودرو کرده اند
گف��ت :دو نکته مهم در طرح مصوب دولت و طرح مصوب
ام��ا نتیجه ان موجب التهاب و به ه��م خوردن تعادل بازار
مجلس شورای اسالمی وجود دارد؛ نخست در نگاه و هدف
خودرو ش��ده اس��ت .البته عوامل دیگری به عنوان عوامل
قالب طرح دولت ،توجه خود را به اهمیت ضریب دو شاخص
اصلی ،مقدم بر ورود دولت و مجلس ،تاثیر بی بدیلی بر بازار
تعیین کنن��ده حجم موتور و ارزش خودرو متمرکز کرده و
خودرو داش��ته اند؛ اموری مانند وضع تحریم های جدید از
خواسته است در ورود خودروهای لوکس محدودیت ایجاد
س��وی امریکا و گمانه زنی های درس��ت و نادرست از اینده
کن��د .در ضمن ،با وضع تعرف��ه جدید بر تمام خودروهای
ب��ازار خودرو و افزایش نرخ ارز رس��می ،نقش پیش��تاز بر
واردات��ی ،از تولی��د داخلی حمایت کند ام��ا در عمل ،این
اش��فتگی بازار خودرو داشته اس��ت .مجموعه این عوامل
اهداف به درس��تی محقق نشده اس��ت زیرا در نرخ حقوق
س��بب شد مشکالت بی شمار و سر درگمی در بازار خودرو
ورودی خودرو های س��واری لوکس ،تغییرات محس��وس
پدی��د ای��د و هدف اصلی از دید دول��ت و مجلس که تنها
و معن��اداری حاصل نش��ده اس��ت ،ضمن اینک��ه برخی از
ساماندهی بازار خودرو را دنبال می کردند ،گم شود.
خودروهای وارداتی که با نرخ کمتر عرضه می شد با افزایش
این کارشناس ارشد اقتصاد گفت :در طرح دولت ،تنظیم
تعرف��ه حق��وق ورودی به این خودروه��ا طبقات جامعه با
تعرفه واردات خودرو بر اساس حجم موتور و ارزش خودرو
در امد پایین و متوس��ط در عمل از دور خرید خارج شدند.
وارداتی بدون در نظر گرفتن اهداف بزرگتر مانند ایجاد روح
ای��ن افزایش تعرفه بدون در نظر گرفتن اقش��ار کم در امد
رقابت پذیری در تولی��دات داخلی و اعمال نرخ تعرفه های
جامع��ه ،اس��یب فراوانی به این قش��ر وارد
س��نگین تر برای واردات خودروهای لوکس
از جمله سیاس��ت های راهبردی دولت باید با قدری تامل موشکافانه اورد.
وی درب��اره نکته دیگر نی��ز عنوان کرد:
بیش��تر مورد توجه ق��رار می گرفت .اصوال
مشاهده می شود با
اعمال سیاس��ت وضع تعرفه مناس��ب برای وجود پیشینه صنعت طرح مجلس شورای اسالمی از نظر حمایت
از مصرف کننده درست مقابل مصوبه دولت
واردات باید با محاس��بات دقیق ماتریس��ی
خودرو در ایران و
ق��رار دارد .در واق��ع ،مقاب��ل ط��رح دولت
انج��ام پذیرد تا تاثی��رات متقابل ان بر هر
با وجود فرصت های
ی��ک از متغیر های مرتبط مورد محاس��به منحصر به فرد ،از جانب خواسته است بازار پر التهاب افزایش مداوم
دولت ها و مجالس
نرخ خودروهای وارداتی را که در مواقعی تا
قرار گیرد.
وی در ادامه به طرح های مصوب مجلس تقنینی ،خودروسازان دو براب��ر نرخ قب��ل از مصوبه دولت افزایش
شورای اسالمی اشاره کرد و گفت :در طرح به خوبی از ان استفاده یافته بود ،تعدیل کند اما چون همه عوامل
نکرده اند
مرتب��ط به افزایش نرخ خودروهای وارداتی
مجلس ش��ورای اس�لامی ،بیشتر تحدید و
مورد شناسایی دقیق قرار نگرفته بود ،اثرات
کاهش نرخ تعرفه ها را نش��انه رفته است .با
تعدیل��ی کمی بر بازار خودرو گذاش��ت ،ضمن اینکه ورود
خودروهای لوکس را با حقوق ورودی کمتر تسهیل کرد و
توجه حمایتی کمتری به خودروهای تولید داخلی شد .این
طرح مورد انتقاد بسیاری از تحلیلگران و صاحب نظران قرار
گرفت .او افزود :اما س��ایر عوامل تاثیرگذار بر افزایش نرخ
خودروهای وارداتی مانند افزایش نرخ رسمی ارز و تشدید
تحریم های س��ختگیرانه از س��وی امریکا پس از خروج از
برج��ام و وج��ود التهاب و اش��فتگی بر بازار خ��ودرو راه را
برای س��وداگران و دالالن که همیشه از اب گل الود ماهی
می گیرند ،هموار کرده که سبب شده این فضا را ملتهب تر
از واقعیت نشان دهند و بر این فضای مه الود و خاکستری،
نااطمینانی از اینده را دامن زدند در صورتی که کش��ور در
ش��رایط بهتری نس��بت به دوره قبل از برجام قرار داشت.
هن��وز کش��ورهای اروپایی درگیر با برج��ام ،از همراهی با
امری��کا خودداری ک��رده و در پی راه چاره در کم اثر کردن
تحریم های یک جانبه امریکا هستند.
راهکار پیشنهادی به دولت
دلی��ری ب��رای برون رفت از وضعیت موج��ود دو راهکار
ب��ه دولت پیش��نهاد داد و گفت :در ای��ن میان دولت ایران
باید دو کار انجام دهد؛ نخست باید شرکای راهبردی خود
را انتخاب کند و با ایجاد س��رمایه گذاری های مش��ترک با
ش��رایطی که بتوان نیمی از تولیدات را به خارج از کش��ور
صادر کرد زمینه اشتغالزایی برای جویندگان کار را فراهم
کرده و اطمینانی برای سرمایه گذار خارجی ایجاد کند که
با وجود محدودیت ها بهترین بازار در خاورمیانه و با توجه
به جمیع جهات و امکانات ،جایگاه مناسبی برای تولید کاال
به منظور صادرات باشد.
وی ادامه داد :دوم اینکه بانک مرکزی جمهوری اسالمی
ایران چاره اندیش��ی کن��د تا از کاهش م��داوم ارزش پول
ملی جلوگیری ش��ود .مهار تورم و افزایش برابری نرخ ارز
خارجی ،موجب افزایش نرخ تمام ش��ده کاالهای داخلی و
کاهش قدرت خرید قشر کم درامد و متوسط جامعه خواهد
شد؛ برگشت به عقب در برابری نرخ ارز مورد انتظار است تا
از توفانی که موجب افزایش سطح عمومی قیمت ها خواهد
شد جلوگیری شود.
سخن اخر
گاهی بخشی از مدیریت کشور به گونه ای عمل می کند
که باید گفت تصمیم گیر در دقیقه ۹۰است.
ب��رای حرکت رو به جلو منتظر همراهی دیگران اس��ت
در حال��ی ک��ه باید با تقوی��ت نقاط قوت خود و پوش��ش
نقاط ضعف ش��رایط را به گونه ای رقم بزند که شرکت های
خارجی خود برای امدن و ماندن در بازار ایران اظهار تمایل
کنند.
نمی توان همیش��ه منتظر خط��ای دیگران بود تا به نفع
خود استفاده کرد یا تصمیم ها را به قدری به تعویق انداخت
و در لحظه های پایانی ناگزیر به اتخاذ تصمیمی بود.
قیمت انواع خودرو های داخلی و وارداتی
نام خودرو
قیمت نمایندگی (تومان)
سمند سورن ای ال ایکس توربو .کد58202
39/605/000
پژو 405اس ال ایکس
32/710/000
دنا پالس توربو
قیمت بازار (تومان)
نام خودرو
52/000/000
میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۱۸
38/500/000
هیوندای سوناتا 2018هیبرید +جی ال اس
389/900/000
75/000/000
هیوندای سانتافه .کامل.اتوپارک2017
287/292/000
490/000/000
209/000/000
کیا ریو صندوقدار 2017
109/850/000
167/000/000
کیا اسپرتیج کامل نیوفیس کیو ال
319/000/000
375/000/000
کیا سورنتو 2.4کامل جی تی
303/572/000
58/090/000
79/000/000
پژو پارس اتوماتیک.تی یو۵
54/802/000
65/500/000
پژو 206صندوقدار وی8
39/960/000
پژو 207اتوماتیک
54/364/000
49/800/000
رنو کپچر + 2017گرمکن صندلی
توقف فروش
هایما اس 7توربو کامل اتوماتیک
104/313/000
150/000/000
تیبا-2رینگ الومینیومی (تنوع رنگ)
28/965/000
29/800/000
سوزوکی ویتارا اتومات کالس۱۰
سایپا 151اس ای
چانگان سی اس( 35مونتای)-اتوماتیک
161/305/000
21/473/000
74/952/000
250/000/000
21/800/000
85/000/000
هیوندای النترا 2.0کامل201۸
هیوندای توسان - 2017کامل +اتوپارک
کیا پیکانتو 2017
کیا کارنز
کیا اپتیما جی اف کامل جی تی+رادار
تویوتا پریوس 2017تیپ۳
قیمت نمایندگی (تومان)
359/000/000
224/570/000
250/416/000
99/105/000
249/428/000
وارداتی
210/000/000
قیمت بازار (تومان)
395/000/000
263/000/000
395/000/000
364/000/000
115/000/000
281/000/000
430/000/000
520/000/000
250/000/000
عرض��ه محدود خودرو از س��وی ش��رکت های نمایندگی به
دلیل تامین نش��دن موجودی کاال موج��ب فراهم امدن فضای
سوء اس��تفاده دالالن از وضعیت کنونی ش��ده است .بر همین
اس��اس انجمن واردکنندگان خودرو با انتش��ار بیانیه ای درباره
اتفاق ه��ای اخیر بازار خودرو اعالم ک��رد :انجمن واردکنندگان
خودرو از جمله تشکل های مردم نهاد و برخاسته از هم اندیشی
و هم افزایی در بخش خصوصی با رسالت دفاع از حقوق مشروع
و قانون��ی واردکنندگان خودرو اس��ت که ضم��ن جلوگیری از
تضییع حقوق مشتریان و مشورت دهی به مسئوالن در موضوع
تخصص��ی واردات خ��ودرو با حفظ مصالح نظ��ام و اقتدار ملی
تشکیل شده است.
در روزهای گذش��ته افزایش افسار گس��یخته نرخ خودرو ،از
جمله خودروهای وارداتی موجب��ات کدورت خاطر هم میهنان
را فراهم اورده و هجمه سازمان یافته ای علیه فعاالن این حوزه
اقتصادی را رقم زده است و مسئولیت این نابسامانی و گرانی را
متوجه همکاران و اعضا این انجمن دانسته است .این در حالی
اس��ت که اتفاق های اخیر نه به س��ود ش��رکت های واردکننده
خودرو و حتی خودروسازان بوده و نه به سود مصرف کنندگانی
که این روزها گرفتار این نابسامانی شده اند.
بن��ا بر مس��تندات و ش��واهد موج��ود ،اتخ��اذ تصمیم های
غیرکارشناس��ی بدون استفاده از مشورت و نظر این انجمن در
ماه های پایانی س��ال ۱۳۹۵مش��کالت زیادی را در پی داشته
که پیامدهای ان امروز دامنگیر بازار خودرو کشور شده است.
حذف ش��رکت های غیرنمایندگی از گردونه واردات خودرو
از یک س��و و بستن سایت ثبت سفارش در خرداد ۱۳۹۶برای
ش��رکت های نمایندگی از سوی وزارت صنعت ،معدن و تجارت
به مدت ۷ماه از مهم تری��ن تصمیم های ناگهانی بود که ضربه
مهلکی بر پیکره بازار خودرو وارد کرد.
در ادامه ،افزایش تعداد اس��قاط خودرو برای خودرو وارداتی
از ۴به ۸دس��تگاه ،باال رفتن استانداردهای خودرویی از ۵۱به
۸۵مورد و جلوگیری از واردات خودروهای با ارزش بیش از ۴۰
هزار دالر باعث تشدید فشارها بر بازار خودروهای وارداتی شد.
به ای��ن تصمیم های غیرکارشناس��ی می ت��وان جلوگیری از
واردات خودروهای دارای حجم موتور بیش از ۲۵۰۰سی سی،
افزایش نرخ ارز ،تخصیص نیافتن ارز به خودرو وارداتی ،افزایش
ن��رخ تعرفه های واردات خ��ودرو به طور متوس��ط ۴۰درصد،
ایج��اد موانع گمرک��ی در ترخیص کاال اع��م از پیش پرداخت ،
نپذیرفت��ن ضمانتنامه بانکی و دریافت نقدی وجوه برای خروج
خ��ودرو از گم��رکات ،افزایش ارز مبنا برای محاس��به حقوق و
ع��وارض دولت��ی از ۳ه��زار و ۷۰۰تومان به ۴ه��زار و ۲۰۰
تومان به معنی افزایش ۱۴درصدی تعرفه ،اضافه شدن شدید
هزینه های واردات براس��اس بودجه س��ال ۱۳۹۷را نیز اضافه
کرد که در عمل ،واردات خودرو به کش��ور را در ۲ما ه نخست
س��ال ۱۳۹۷به کمتر از ۳هزار دس��تگاه کاهش داده که خود
عامل موث��ری بر افزایش نرخ خودروهای وارداتی و کاهش ۷۰
درصدی واردات نس��بت به ماه های مش��ابه در س��ال گذشته
است.
بدیهی اس��ت که تصمیم های اتخاذ شده نتیجه ای جز کاهش
ش��دید عرض��ه و افزایش هزینه ه��ای ش��رکت های نمایندگی
خودرو و به دنبال ان ،مصرف کننده نهایی را در بر نداشته است.
بنابر تحقیقات علم��ی بین المللی ،فقط افزایش ۲۰درصدی
تعرفه ه��ا کافی اس��ت تا افزای��ش ۷۰درصدی ش��اخص نرخ
مصرف کننده را ش��اهد باش��یم .حال اوضاع ایجادشده از سوی
دس��ت اندرکاران امر نه تنها ش��رکت های عضو این انجمن را رو
به سقوط کش��انده بلکه موجبات نارضایتی مشتریان را فراهم
کرده است.
ای��ن در حالی اس��ت ک��ه عرضه مح��دود خودرو از س��وی
ش��رکت های نمایندگی ب��ه علت تامین نش��دن موجودی کاال
موج��ب فراهم امدن فض��ای سوءاس��تفاده دالالن از وضعیت
کنونی ش��ده است به نحوی که با هجمه به فروش های محدود
ش��رکت های نمایندگ��ی ضمن خرید محصول ب��ا نرخ مصوب
ب��رای عرضه دوباره در بازار ب��ا قیمت های بیش از دو برابر نرخ
نمایندگی اقدام می کنند.
از انجا که ش��رکت های نمایندگی به دلیل حفظ اعتبار برند
جهان��ی خود عرضه محصوالت خ��ود را (هرچند محدود) تنها
بر اس��اس قیمت های مصوب و تثبیت ش��ده انج��ام می دهند ،
ب��ه هیچ وجه اتفا ق ه��ای اخیر و فضای حاکم ب��ر بازار خودرو
را برنمی تابن��د و ان را ب��ه مثاب��ه افت بازار خ��ودرو ایران و از
بین بردن اعتبار جهانی برندهای خودرویی در کش��ور به علت
بی توجهی و بی تدبیری دست اندرکاران امر می دانند.
بنابرای��ن ،ضم��ن تقبی��ح عم��ل افراد س��ودجو از ش��رایط
به وجود امده از هموطنان تقاضا می ش��ود ضمن تامل در خرید
غیرضروری خودرو تا تثبیت و شفافیت بازار ،تنها خودرو مورد
نیاز خود را از طریق ش��رکت های نمایندگی و ش��بکه رس��می
توزیع انها تهیه کنند تا با توجه به قول مس��اعد دولت مبنی بر
بررسی فوری مشکالت این حوزه از بازار که از نظر این انجمن
به راحتی قابل حل است دوباره عرضه متناسب با تقاضای بازار
همچون گذش��ته انجام ش��ده و ضمن حذف بازار سیاه ،امکان
خدمت رس��انی به مردم ایران که شایسته و الیق بهترین ها در
داش��تن خودرویی ایمن ،روزامد و کم مصرف هس��تند را برای
شرکت های نمایندگی واردات خودرو فراهم اورند.
منبع :خبرگزاری مهر
دوشنبه
سال سی ام شماره 412پیاپی 2385
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
28خرداد 1397
4شوال 1439
18ژوئن 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
صنعت چرم در گیرودار قاچاق
مواد اولیه و مواد ش��یمیایی مورد
نیاز در صنع��ت چرم ،کیف و کفش
اکنون به سختی تهیه می شود.
ب��ه ای��ن دلیل ک��ه نظ��ام ارزی
نقل و انتق��ال پ��ول را نیز با مش��کل
روبه رو کرده اس��ت ،اکن��ون واردات
ای��ن م��واد با ش��بکه بانک��ی انجام
مسعود بنابیان
می ش��ود ک��ه راه تامی��ن را ب��رای
کارشناس ارشد
تولید کننده دشوار کرده است.
صنعت چرم
به عن��وان مثال ۹0 ،درصد کروم
م��ورد نی��از این صنع��ت وارداتی از
کش��ورهای ایتالیا و ...اس��ت که نرخ ان ۳ه��زار و ۵00تومان
ب��ود ام��ا اکنون به بیش از ۷ه��زار تومان در هر کیلو رس��یده
است.
این در حالی است که تولید ان بسیار محدود است زیرا منشا
داخلی نداشته و الزامات تولید کروم نیز وارداتی است.
از ای��ن رو ،کروم داخلی اکنون از کروم خارجی گران تر ش��ده
اس��ت چراکه فضا برای س��ودجویان فراهم ش��ده و نظارتی بر
فعالیت انها نمی ش��ود اما مش��کل صنعت چ��رم ،کیف و کفش
فقط تامین چس��ب و کروم و مواد ش��یمیایی نیست به طوری
که نرخ پوس��ت خام و ساالمبور نیز بدون دلیل منطقی افزایش
یافته است.
اکنون دول��ت اجبار به تحوی��ل ارز صادرکنندگان به نرخ ۴
ه��زار و ۲00توم��ان دارد و تولیدکنندگان را نی��ز به انجام ان
اجبار می کند اما برای قاچاقچیان این اجبار وجود ندارد.
اکنون پوست خام و ساالمبور ایرانی به خارج از کشور قاچاق
می شود و شدت ان باعث شده تا قاچاق پوست خام از عراق نیز
افزایش یابد .این در حالی اس��ت که صادرات چرم و مصنوعات
چرمی متوقف شده است.
ضمن انکه نرخ پوس��ت خام در ب��ازار داخلی نیز افزایش ۵0
درصدی داشته است این امر بر تولید مصنوعات چرمی و کاهش
یافتن ان اثر مستقیم دارد.
با وجود انکه این موضوع بارها عنوان شده است اما اراده قوی
برای جلوگیری از قاچاق پوست خام وجود ندارد.
در حال��ی که با توجه به ش��عار امس��ال مبنی ب��ر «حمایت
از تولی��د کاالی ایران��ی» بای��د از قاچاق پوس��ت خ��ام به نفع
تولی��د مصنوع��ات چرمی داخل��ی و رونق صنع��ت چرم ،کیف
و کف��ش جلوگیری ش��ود زیرا راه ه��ای قاچاق پوس��ت خام با
ترانزیت از عراق به س��وی ترکیه مش��خص و قاب��ل جلوگیری
است.
با انجام این کار به راحتی می توان از افزایش نرخ پوست خام
و هزینه تمام ش��ده تولید مصنوعات چرم��ی در بازار داخلی نیز
جلوگیری کرد.
خبر
کفش ایرانی دهان بـاز کرد
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
هرچن��د ش��رکت امریکای��ی «نای��ک» ب��ه دلیل
تحریم های جدیدی که از س��وی دولت امریکا وضع
ش��ده به بازیکنان تیم ملی ایران کفش ورزشی نداد
اما کفش ایرانی همواره یکی از محصوالت باکیفیت
ای��ران بوده ک��ه هیچ گاه کیفی��ت ان قربانی کمیت
نشده است.
هرچن��د ب��ازار کفش دس��ت دوز در ای��ران هنوز
جای��گاه وی��ژه ای دارد و به واس��طه بهره ب��رداری از
دانشگاه تالش می کند تا جوانان را به سمت و سوی
رون��ق و حفظ ای��ن صنعت هدایت کن��د اما کفش
ماش��ینی نی��ز از این عرصه عقب نمان��ده و در حال
جذب س��رمایه گذار خارجی و افزای��ش همکاری با
خارجی ها است.
ب��ا این حال ،تولیدکنندگان از مش��کالت واردات
مواد اولیه این صنعت که بیش��تر ان شیمیایی است
گالی��ه دارن��د و دغدغه کاهش تولید بعد از ش��دت
گرفت��ن تحریم ها برای این بخش از صنعت به وجود
کنیم و این مسئله ضرورت یادگیری دانش و فناوری
فروش کفش ملی از ماه های پایانی سال گذشته و راه اندازی پویش «حمایت از کاالی ایرانی»
امده است.
برای متخصصان ایرانی را گوشزد می کند .باید تالش
بیش از ۴0درصد افزایش داش�ته اما تولیدکنندگان معتقدند ش�دت گرفتن تحریم ها ممکن
رون��د تولید کیف و کف��ش و صنایعی که به این
کنیم تا خودمان به این دانش برسیم.
اس�ت تولید کفش ایرانی را در اینده با کاهش روبه رو کند .این دغدغه از کمبود چس�ب های
حوزه وابس��ته اس��ت ،پیچیدگی ها و از طرفی تنوع
سخن اخر
مورد استفاده در این صنعت اغاز شده است.
وی��ژه ای دارد؛ ب��رای تولید کفش از زی��ره گرفته تا
ماش��ین االت م��ورد نی��از ای��ن صنعت ب��ه طور
ای�ن چس�ب ها وارداتی بوده و اکن�ون در بازار کاهش یافته و تامی�ن ان برای تولیدکننده
تودوزی و یراق کیف و ...دس��تگاه ها و ماش��ین االت
عمده از چین وارد می ش��ود ،نمونه های داخلی این
دشوار شده است
ویژه ای در این صنعت وجود دارد و متخصصانی نیز
ماش��ین االت نیز موجود اس��ت اما ایتالی��ا ،المان و
حضور دارند.
س��وئیس از کش��ورهای برجس��ته تولیدکننده این
که چسب یکی از انها است.
ص��ادرات کفش بس��یار ان��دک اس��ت در حالی که
ارتب��اط مس��تقیم کی��ف و کفش و ح��وزه چرم
تجهیزات به شمار می روند.
حسن زاده دلیر تاکید کرد :شدت گرفتن تحریم ها
می تواند س��هم باالیی داش��ته باش��د ،تصریح کرد:
موجب می ش��ود این امار را بدهیم که تنها در حوزه
البته باید توجه داش��ت که دستگاه های المانی در
ب��ر واردات مواد اولیه مورد نیاز صنعت چرم ،کیف و
ضعیف
کف��ش
ص��ادرات
بخ��ش
در
حاض��ر
ل
درحا
چرم مصنوعی بیش از ۱۳۸کارخانه فعال هس��تند
ه��ر دقیقه ۱۰۰۰زیره تولی��د می کنند در حالی که
است.
شده
ساز
ل
مشک
کفش
صادرات
افغانس��تان
و
ع��راق
ب��ه
فق��ط
و
هس��تیم
ک��ه البته درحال حاضر بخش زی��ادی رو به تعطیلی
دس��تگاه های ایرانی در هر دقیق��ه ۳۰۰عدد تولید
ریی��س هیات مدی��ره انجمن صنف��ی صنایع چرم
داریم.
رفته اند و بیش از ۶۰درصد چرم مصنوعی مورد نیاز
می کنند؛ این یعنی دس��تگاه های ایرانی یک س��وم
ایران با اش��اره به اینکه مواد اولیه ش��یمیایی مورد
س��هم بازار ما درحال حاضر نزدیک به ۱۰میلیون
بازار ایران وارد می ش��ود! ماشین االت و دستگاه های
ظرفیت خارجی ،توان تولید دارند.
اس��تفاده در صنعت چرم دارای تاریخ مصرف است،
دالر اس��ت در حالی که رقم و ارز اوری صادرات این
م��ورد نیاز تولی��د نیز تا حدود زی��ادی از چین وارد
ماشین االت ایرانی تولید PUحدود ۴۰۰میلیون
ادام��ه داد :ام��کان انبار کردن این م��واد اولیه بیش
صنعت در دنیا ۱۲۰میلیارد دالر اعالم می ش��ود که
می شود.
تومان نرخ دارند در حالی که دستگاه المانی «ازما»
از ۶ماه یا یک س��ال وجود ن��دارد .بنابراین ،ممکن
در این میان سهم ایران بسیار اندک است.
ش��رکت امریکایی بازیکنان ایرانی را تحریم کرده
حدود ۶۰۰تا ۷۰۰هزار یورو اس��ت .تولیدکنندگان
اس��ت در اینده تولی��د محص��والت چرمی کاهش
ریی��س اتحادیه کفش های ماش��ینی تهران ادامه
اس��ت که ح��دود ۶۰درص��د بازیکن��ان حاضر در
زیره کفش چینی از دس��تگاه ازما استفاده می کنند
یابد.
داد :ظرفیت س��رمایه گذاری در صنعت کفش وجود
جام جهان��ی کفش های نایک را به پا کرده اند اما تیم
به همی��ن دلیل تولیدکنندگان ایرانی توانایی رقابت
حس��ن زاده دلیر همچنی��ن از دریاف��ت ع��وارض
دارد و حمایت از این بخش می تواند ارز اوری خوبی
ملی ایران ،امکان چنین کاری ندارد.
با انها را ندارند زیرا توان تولیدی انها با دستگاه های
صادراتی نامناس��ب به عنوان عمده مشکالت موجود
برای کش��ور داش��ته باش��د .حتی تولی��دات صنایع
این کارخانه که امروز ما را تحریم کرده ۱۳ ،سال
بهتر باالتر می رود.
در صنع��ت چرم کش��ور گالی��ه و تاکید ک��رد :این
چرم��ی مانند کی��ف و کف��ش می توان��د جایگزین
بعد از کفش ملی ایران تاسیس شده است!
هم اکن��ون در زمین��ه تولید کف��ش ،ایتالیا حرف
جهت گیری دول��ت متناقض با روح تولید و در عین
صادرات نفتی باشد.
مس��ئوالن معتقدند فروش کف��ش ملی از ماه های
نخس��ت را می زند و ب��ا بیش از ۴۰ی��ورو برای هر
حال مشوق خام فروشی است.
اژدرک��ش اف��زود :در ای��ن صنع��ت ظرفی��ت و
پایانی سال گذش��ته و راه اندازی پویش «حمایت از
جف��ت کفش باالترین ن��رخ را در دنیا و بیش��ترین
به گفته وی ،تمامی ماش��ین االتی که برای تولید
فرصت ه��ای کاری خوب��ی وجود دارد ک��ه می تواند
کاالی ایران��ی» بی��ش از ۴0درصد افزایش داش��ته
ارزش افزوده را ایجاد کرده اس��ت .این رقم در ایران
چرم به کار می رود ،فرس��وده است و مواد شیمیایی
ارزاوری زیادی برای کش��ور داش��ته باشد و نیازمند
اما تولیدکنندگان معتقدند ش��دت گرفتن تحریم ها
حدود ۴یورو است.
که برای صنعت چرم وارد می ش��ود نخست در ورود
فناوری و ماشین االت جدید این صنعت هستیم.
ممکن است وضعیت تولید کفش ایرانی را در اینده
به عبارتی ،ایتالیا ۱۰برابر رش��د قیمتی نسبت به
بین ۲۵ت��ا ۴۰درصد عوارض و حدود
وی اف��زود :در زمین��ه تولید کفش
با کاه��ش روبه رو کند .ای��ن دغدغه از
تولیدات ایران دارد زیرا در ایتالیا تولید،
۹درصد ارزش افزوده برای ان محاسبه
درحال حاض��ر ایتالیا حرف نخس��ت را
کمبود چس��ب های مورد اس��تفاده در
کیفی��ت ،تنوع و م��واد اولی��ه از جمله
می شود.
می زند و با بی��ش از ۴۰یورو برای هر
این صنعت اغاز شده است.
عواملی اس��ت که به ان بها داده شده و
داد:
ادام��ه
حس��ن زاده دلیر
جف��ت کفش باالترین نرخ را در دنیا و
این چس��ب ها وارداتی بوده و اکنون
به عنوان درس های اصلی در دانشگاه ها
تولیدکنندگان بای��د ۴۰درصدی را که
بیشترین ارزش افزوده را با این صنعت
در ب��ازار کاهش یافته و تامین ان برای
تدریس می شود و س��ال ها است که در
ب��ه دولت برای ع��وارض و ارزش افزوده
ایتالیا ایجاد کرده است.
تولیدکننده دشوار شده است.
ای��ن زمینه نی��روی متخص��ص تربیت
پرداخت می ش��ود ،بپردازند و در نهایت
رییس اتحادیه کفش های ماش��ینی
به گفته تولیدکنن��دگان ،در مراحل
می کنند.
علی حسن زاده دلیر
علی اژدرکش
نرخ تمام شده محصول باال می رود.
تهران تصریح ک��رد :این رقم در ایران
مختل��ف تولی��د کف��ش چس��ب های
همچنین از دیگ��ر محصوالت صنعت
صادرات
از
اندک
سهم
است.
یورو
۴
حدود
�
کف��ش الیی های تولیدی اس��ت که هم
مواد اولیه مصرفی
گوناگ��ون کاربرد دارند ک��ه انتخاب و انچه در سال های گذشته
اما مش��کالت صنعت چ��رم ،کیف و
به س��خن دیگ��ر ،ایتالی��ا ۱۰برابر در صنعت چرم ،کیف و ب��ه صورت کیلویی و ه��م متری در این
خری��د بهترین انه��ا در کیفیت و دوام اتفاق افتاد و باعث افت
صنعت چرم کشور شد ،کف��ش به بخش س��نتی و دست س��از
کفش نقش مهمی دارد.
رش��د قیمت��ی م��ا را دارد؛ در ایتالی��ا کفش از مواد شیمیایی صنع��ت عرض��ه می ش��ود و قیمت های
وارداتی است
چس��ب ها جزو محصوالت شیمیایی حجم واردات زیاد صنایع محدود نمی شود بلکه تولید مصنوعات
تولی��د ،کیفیت ،تن��وع و م��واد اولیه
ان نیز ب��ا توجه به ن��وع کاربرد و رنگ
که چسب
چرمی مانند کیف
ماشینی در این صنعت را نیز با مشکل
از جمل��ه عواملی هس��تند ک��ه به ان
هس��تند که از ج��دا ش��دن دو قطعه
متفاوت است.
یکی از انها است .امکان
و کفش از کانال های
است.
ه
د
کر
رو
ه
روب
های
س
در
عن��وان
به
و
ش��ده
داده
بها
جلوگی��ری می کنن��د .امروزه بیش��تر
ب��رای یافت��ن ب��ازار اصلی ای��ن نوع
انبار کردن این مواد اولیه
غیر رسمی و قاچاق بود
عل��ی اژدرک��ش ،ریی��س اتحادی��ه
اصلی در دانش��گاه ها تدریس می شود
کااله��ا بای��د ب��ه ب��ازار ب��زرگ تهران
بیش از ۶ماه
چس��ب ها از م��واد پلیم��ری متن��وع که باعث شد این کاالها با
کفش های ماش��ینی تهران در گفت وگو
پتروش��یمی ها تولید می ش��ود اما فقط
نرخ های پایین
و س��ال ها اس��ت در این زمینه نیروی یا یک سال وجود ندارد .مراجعه کرد یا از طریق جست وجوهای
است
ممکن
بنابراین،
۱۰درص��د چس��ب مورد نی��از صنعت وارد شود و توان رقابت با «گس��ترش صنعت» اظهار کرد :انچه
اموزش
و
کنن��د
ی
م
تربیت
متخصص
اینترنت��ی لینک ه��ای ف��روش را پی��دا
چرم ،کی��ف و کفش داخلی بوده و ۹۰را از تولید کننده داخلی در سال های گذشته اتفاق افتاد و باعث
می دهند.
در اینده تولید محصوالت کرد.
چرمی کاهش یابد
بگیرد
اف��ت صنعت چرم کش��ور ش��د ،حجم
اژدرکش با بی��ان اینکه باید فناوری
درصد ان وارداتی است.
عالوه ب��ر این ،باید توجه داش��ت که
واردات زیاد صنایع چرمی مانند کیف و
تولی��د صنعت کفش را به کش��ور وارد
چالش وابستگی به واردات
۹۹درص��د الیی های تولی��دی در ایران
کفش از کانال های غیر رسمی و قاچاق بود که باعث
کنیم ،افزود :بیشتر ش��رکت های سازنده دستگاه ها
علی حس��ن زاده دلیر ،ریی��س هیات مدیره انجمن
در صنعت کی��ف ،کفش و چرم مصنوعی اس��تفاده
ش��د این کاالها با نرخ های پایین وارد ش��ود و توان
بومی ایتالیا اس��ت و زمانی که یکی از این دستگاه ها
صنفی صنایع چرم ایران در گفت وگو با «گس��ترش
می ش��ود ک��ه الیی ه��ای تولی��دی این ش��رکت در
رقابت را از تولید کننده داخلی بگیرد.
را می خری��م به محض اینکه ایراد یا نقصی داش��ته
صنع��ت» اظهار کرد :مواد اولی��ه مصرفی در صنعت
صنایع پزش��کی ،چرم مصنوعی ،نساجی ،پوشاک و
اژدرکش با اش��اره به اینکه س��هم ب��ازار ایران از
باش��د ،باید تکنس��ین و قطعه الزم را از ایتالیا وارد
چرم ،کیف و کفش از مواد ش��یمیایی وارداتی است
خودروسازی به کار می رود.
عکس :ایدا فریدی
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
بررسی «گسترش صنعت» از اسیب پذیری صنعت چرم و تولید کیف و کفش نشان داد
بهره برداری از پروژه اب رسانی
فاز ۴شهرک صنعتی مشهد
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی فارس خبر داد
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان خراسان رضوی
از بهره برداری از پروژه اب ر س��انی فاز ۴ش��هرک صنعتی مشهد
خبر داد.
ب��ه گزارش «گس��ترش صنع��ت» ب��ه نق��ل از روابط عمومی
ش��رکت ش��هرک های صنعتی استان خراس��ان رضوی ،مسعود
مهدی زاده مق��دم اظهار کرد :بهره ب��رداری از این پروژه به طول
۱۶کیلومتر ب��ا اعتباری افزون بر ۴میلیارد و ۷00میلیون ریال
در ط��ول ۶ماه از مح��ل اعتبارات پروژه ه��ای عمرانی به انجام
رسید.
مهدی زاده مق��دم عن��وان ک��رد :تکمی��ل و توس��عه مت��وازن
زیرس��اخت های عمرانی از جمله وظایف ش��رکت ش��هرک های
صنعتی و یک ضرورت برای توس��عه صنعتی بوده و امیدواریم با
تالش های شبانه روزی بتوانیم سهم مناسبی از سرمایه گذاری را
در شهرک ها و نواحی صنعتی استان ایجاد کنیم.
به گفته وی ،این ش��هرک صنعتی با مس��احتی بیش از ۲۱۳
هکت��ار و اس��تقرار ۲۶۶واحد صنعتی به بهره برداری رس��یده و
زمینه اشتغال ۶هزار ۱00نفر را تا کنون فراهم کرده است.
بیان اینکه تصفیه خانه شهرک صنعتی اب باریک ظرفیت تصفیه روزانه
۹۵۰مترمکع��ب پس��اب را دارد ،گفت :امیدواریم ب��ا اجرای این طرح
بتوانیم بخش عمده ای از پس��اب را برای ابیاری فضای س��بز و نیز در
زمینه صنعتی استفاده کنیم.
فتوحی در ادامه با اشاره به فعال بودن سامانه پایش لحظه ای در این
تصفیه خانه گفت :در چند سال گذشته پیشرفت های بسیاری در زمینه
بهینه سازی وضعیت پساب خروجی صنعت در استان فارس
مدیرعامل ش��رکت شهرک های صنعتی استان فارس از اجرای طرح
ارتقای تصفیه خانه فاضالب صنعتی شهرک صنعتی اب باریک با هدف
بهبود وضعیت پساب خروجی خبر داد.
به گ��زارش «گس��ترش صنعت» به نق��ل از روابط عمومی ش��رکت
ش��هرک های صنعتی اس��تان فارس ،اح��د فتوحی در بازدی��د از این
تصفیه خان��ه افزود :ب��ا توجه به چال��ش کمبود مناب��ع اب و با هدف
اس��تفاده از پس��اب تصفیه ش��ده در مصارف فضای سبز ،شست وشوی
معابر و اس��تفاده در صنایع خاص مانند کاغذ س��ازی ،طرح ارتقای این
تصفیه خانه به منظور استفاده از پساب برای کاربردهای پیش گفته در
دستور کار قرار گرفته است.
فتوح��ی تصریح کرد :بر اس��اس این طرح ک��ه در مراحل مطالعاتی
و ب��راورد هزینه قرار دارد ،با اصالح و بهب��ود فرایندهای تصفیه خانه،
ش��اخص های کنترل کیفی پساب متناس��ب با نوع کاربری استفاده از
پساب تغییر خواهد یافت.
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان فارس در ادامه با
دستیابی به فناوری های مدرن در راستای کنترل و حفظ محیط زیست
حاصل ش��ده که راه اندازی ش��بکه پایش مس��تقیم (تجهیزات انالین -
مانیتورینگ) پس��اب خروج��ی تصفیه خانه فاضالب صنعتی ش��هرک
صنعتی اب باریک در همین جهت بوده است.
وی ادام��ه داد :طراح��ی این ش��بکه با هماهنگی س��ازمان حفاظت
محیط زیس��ت و براساس ش��اخص ها و اس��تانداردهای مورد نظر این
سازمان از سوی شرکت شهرک های صنعتی فارس اجرا شده است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان فارس سرعت تشخیص
الودگی در تصفیه خانه را یکی از مش��خصه های این طرح برش��مرد و
اف��زود :با اجرای این طرح ب��ه راحتی می توان در زمان های مختلف از
می��زان پارامترهای خروجی تصفیه خان��ه اطالعات الزم و جامعی را ب ه
دست اورد و در صورت بروز مشکل برای رفع سریع ان اقدام کرد.
فتوح��ی اضافه کرد :این دس��تگاه به ۳حس��گر مجهز ب��وده که ۴
شاخص ،PHدما ،الودگی فاضالب و ...را اندازه گیری و اطالعات الزم
را در زمان های مشخص به دستگاه مرکزی ارسال می کند.