روزنامه گسترش صنعت شماره 415
روزنامه گسترش صنعت شماره 415
روزنامه گسترش صنعت شماره 415
سهم تولید
از هدفمندی یارانه ها
در هاله ای از ابهام
پنجشنبه
31خرداد 1397
7شوال 1439
2
سال سی ام پیاپی 2388
21ژوئن 2018
دوره جدید شماره 4 415صفحه قیمت 1000 :تومان
رسیدگی به بازار
اشفته خودرو
و تحول در
صنعتی فرسوده
3
http://telegram.me/sanatnewspaper
www.sanatnewspaper.com
بررسی «گسترش صنعت» از روند بازسازی واحدهای اسیب دیده از زلزله در شهرک های صنعتی کرمانشاه نشان داد
اشتغال سرپل ذهاب در انتظار
بازسازی صنایع
4
عکس :گسترش صنعت
وزیر صنعت ،معدن و تجارت در ایین رونمایی از نخستین موتور دیزل ملی:
توان ساخت نیرو محرکه و خودرو از بزرگترین مولفه های پیشرفت صنعتی است
2
پنجشنبه
اقتصاد و توسعه
31خرداد 7 1397شوال 21 1439ژوئن 2018شماره 415پیاپی 2388
دیدگاه
تعطیلی واحدهای صنعتی
خیانت به کشور
خبر
وزیر صنعت ،معدن و تجارت در ایین رونمایی
از نخستین موتور دیزل ملی:
توان ساخت نیرو محرکه و
خودرو از بزرگترین مولفه های
پیشرفت صنعتی است
وزیر صنعت ،معدن و تجارت گفت :توان س��اخت خودرو
و نیرو محرک��ه یک��ی از بزرگترین ش��اخص ها و مولفه های
پیشرفت صنعتی کش��ور است و امیدواریم در سال نخست
۱۰موت��ور دیزل ملی ۱۳۰۰اس��ب بخ��ار تحویل صنعت
حمل ونقل کشور شود.
به گزارش ش��اتا ،محم��د ش��ریعتمداری ،وزیر صنعت،
مع��دن و تجارت در ایین رونمایی از خط تولید نخس��تین
موتور تجاری دیزل سنگین ملی ۱۳۰۰اسب بخار ،تصریح
کرد :عمق ساخت داخل و تجاری سازی این موتور از موارد
قابل توجه ان اس��ت ک��ه از زحمات مهندس��ان ،طراحان،
تکنس��ین ها و اندیش��مندان این ایده برای ایجاد این توان
بزرگ مهندس��ی که با فناوری پیش��رفته بومی شده است ،
قدردانی می کنم.
وی توان س��اخت صنایع خ��ودرو و نیرو محرکه را یکی از
بزرگترین ش��اخصه ها و مولفه های پیشرفت صنعتی کشور
دانس��ت و تصریح کرد :خرس��ندیم که توانس��تیم در این
زمین��ه قدم های بزرگ��ی برداریم و امی��دوارم در اینده به
توانمندی های بیشتری دست یابیم.
ش��ریعتمداری با تاکید ب��ر اهمیت موتوره��ای دیزلی ،
یاداور ش��د :موتورهای دیزلی به دلیل توان و قدرت باالیی
که می توانن��د برای فعالیت ه��ای محرکه به وج��ود اورند
برای همه کش��ورها دارای اهمیت فوق العاده ای هس��تند و
اس��تفاده های گوناگون��ی که از این موت��ور در فعالیت های
حمل ونقل ریلی و دریایی می ش��ود ،اهمیت این صنعت را
بیشتر می کند.
وزی��ر صنعت ،معدن و تجارت در پایان با تش��کر از وزیر
راه و شهرس��ازی ب��ه عنوان نخس��تین و مهم ترین خریدار
این موتورها پس از تجاری س��ازی گفت :امروز روز نخست
تجاری س��ازی این موتورها اس��ت که امیدواریم در س��ال
نخست ۱۰موتور تحویل صنعت حمل ونقل کشور شود.
الزم به یاداوری اس��ت که خط تولید دیزل ملی ۱۳۰۰
اسب بخار ش��رکت دیزل سنگین ایران(دس��ا) سه شنبه با
حض��ور وزیران صنعت ،معدن و تجارت ،دفاع و پش��تیبانی
نیروهای مس��لح ،راه و شهرسازی و معاون علمی و فناوری
رییس جمهوری در محل دائمی نمایش��گاه های بین المللی
تهران رونمایی شد.
قطعات نخستین موتور تجاری دیزل سنگین ملی ساخت
داخل اس��ت که در کاربری های ریلی ،نیروگاهی و دریایی
مورد اس��تفاده قرار می گیرد .ب��ازده حرارتی این موتور ۴۰
درص��د خواهد ب��ود و ۸۰درصد س��وخت مصرفی ان گاز
طبیعی و ۲۰درصد دیگر گازوئیل اس��ت .موتور دیزل ملی
۱۳۰۰اسب بخار ۴ ،زمانه و با اشتعال تراکمی است.
محسن صفایی
اطالعات موجود نشان
می دهد که کارخانه های
پتروشیمی ،فوالد ،
مس ،خودروسازها و
چنین واحدهایی از محل
هدفمندی یارانه ها
درامد یا تخفیف هایی
داشته اند
عکس :سامان شرف الدین
واحده��ای تولی��دی در
س��ال های گذش��ته دچار
بحران ه��ا و اس��یب های
زیادی شدند .بس��یاری از
واحدهای��ی ک��ه اکنون در
کش��ور فعالی��ت می کنند
هن��وز نتوانس��ته اند ب��ا
بیت اهلل عبداللهی
ظرفیتی بیش از ۵0درصد
نماینده مجلس شورای
تولید را ادام��ه دهند .این
اسالمی
موض��وع باعث ش��ده توان
واحدهای تولی��دی تا حد
قابل توجهی کاهش یابد.
در این بین باید در نظر داش��ت انچه در حوزه اش��تغال
می تواند به کش��ور کمک کند ،اش��تغال در بخش تولید و
صنعت اس��ت .با این وضعیت شرایط کارخانه ها به گونه ای
است که ظرفیت چندانی برای توسعه و افزایش اشتغالزایی
وجود ندارد .در این ش��رایط اولویت با حفظ شرایط موجود
و ثابت در حفظ کارخانه ها اس��ت .پس از اینکه وضعیت در
ش��رایط کنونی به ثابت منطقی و عقالنی رس��ید می توان
برای توسعه واحدها برنامه ریزی کرد.
وضعی��ت واحدهای صنعتی اکنون به گونه ای اس��ت که
دول��ت نباید اجازه دهد هیچ س��ازمان و نه��ادی وضعیت
را برای واحدهای تولیدی دش��وارتر از ش��رایط فعلی کند.
تعطیلی هر واحد تولیدی به هر بهانه ای در واقع خیانت به
تولید و اشتغال در کشور است.
اگر در کش��ور قصد حمایت از تولید داخلی اس��ت باید
به حمایت از تولیدکنندگان توجه شود .تولیدکنندگان در
وضعیت مناسبی به سر نمی برند و دولت می تواند برخی از
سیاس��ت های حمایتی را در د ستور کار قرار دهد تا شاهد
از بین رفتن واحدهایی که هنوز در چرخه تولید هس��تند،
نباشیم.
عالوه ب��ر این ،باید س��تادهای حمایتی در اس��تان ها نیز
فعالیت خود را افزایش دهند .در بس��یاری از شهرستان ها
اکنون کارخانه و ظرفیت اشتغال صنعتی وجود ندارد .این
موض��وع باعث می ش��ود تمایل به ادام��ه تحصیل و چنین
مواردی کاهش یابد.
بر این اس��اس ،با تش��ویق س��رمایه گذاران به س��اخت
کارخانه و واحد تولیدی می توان زمینه توس��عه را در تمام
حوزه ها ایجاد کرد.
گزارش «گسترش صنعت» از تاثیر حمایت های دولت پس از اصالح سامانه پرداخت یارانه ها نشان داد
سهم تولید از هدفمندی یارانه ها در هاله ای از ابهام
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
پ��س از روی کار ام��دن دول��ت یازده��م یک��ی از
سیاس��ت هایی که به سرعت دس��تخوش تغییر شد،
پرداخت یارانه بود .دولت یازدهم در این زمینه تالش
کرد تا با هدفمند سازی یارانه ها بتواند سرمایه و بخش
قابل توجه��ی از درامده��ای خود را به س��مت تولید
س��وق دهد .با این حال ،بنابر گفت��ه فعاالن صنعتی
و نمایندگان مجلس شورای اسالمی ،تا کنون یارانه ای
به بخش تولید در صنایع پایین دس��تی تعلق نگرفته
اس��ت .برخی از فعاالن صنعت��ی معتقدند که دولت
درامد ناش��ی از هدفمندس��ازی یارانه ها را به صنایع
باالدس��تی می دهد تا با کاهش نرخ تمام شده صنایع
پایین دستی نیز از این سیاست بهره مند شوند .این در
حالی اس��ت که فعاالن صنایع پایین دستی می گویند
سیاس��ت دولت در این زمینه شفاف نبوده و مشخص
نیس��ت که پرداخ��ت این یارانه ها تا چ��ه اندازه تاثیر
گذاشته است.
مشکالتی در اجرای قانون هدفمندی
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای
اسالمی گفت :با وجود گذشت سال های طوالنی هنوز
س��هم حوزه تولید و عم��ران از هدفمن��دی یارانه ها
پرداخت نشده و دولت ها این قانون را به شکل درست
و واقعی اجرا نمی کنند.
فری��دون احم��دی در این ب��اره به ایلن��ا گفت :در
مجلس هفتم قانون هدفمندی یارانه ها مصوب ش��د
که براس��اس این مصوبه قرار بود به ۵دهک نیازمند
جامعه پرداخت یارانه به نحوی انجام شود که تا پایان
برنامه پنجم توسعه کشور از مقدار نقدی ان به تدریج
کاس��ته و بر ضریب حمایت های بهداش��تی و درمانی
افزوده شود .وی خاطرنش��ان کرد :این کار نه تنها در
دولت های قبلی و فعلی انجام نشد بلکه کاری کردند
ت��ا به همه م��ردم یارانه پرداخت ش��ود به طوری که
س��هم ۲۸میلیارد تومانی تولی��د و عمران نیز نادیده
گرفته ش��د و همه این مبالغ در قالب یارانه نقدی به
جیب مردم رفت.
احم��دی تصریح ک��رد :دول��ت روحانی ق��رار بود
محل هدفمندی یارانه ها به «گسترش صنعت» گفت:
به تدری��ج برای کاهش جمعی��ت یارانه بگیر اقدامی را
تا کنون واحدهای صنایع پالس��تیک هیچ درامدی از
انجام دهد اما به دلیل برخی فش��ارها از موضع خود
محل هدفمندی یارانه ها نداشته اند .با اینکه این قانون
عقب نشینی کرد و هنوز پرداختی ها به شکل نامناسب
قرار بود از واحدهای صنعتی و تولیدی حمایت کند،
در این حوزه انجام می شود.
این اتفاق رخ نداد و توان تولید در کشور به دلیل نبود
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای
اجرای مناسب قوانین در حال تحلیل رفتن است.
اسالمی یکی دیگر از اشک ال های کشور را تصدی گری
وی اف��زود :در زمین��ه اس��تفاده از یارانه ه��ای به
دولتی و گس��تردگی نظام اداری و بروکراسی دانست
دس��ت امده از محل هدفمندی یارانه ها ،تنها صنایع
و بیان کرد :در بس��یاری از کشورهای در حال توسعه
باالدستی توانسته اند از ان اس��تفاده کنند .اطالعات
نه تنه��ا نظ��ام اداری و پیچیدگی ه��ای ان به حداقل
موجود نش��ان می دهد که کارخانه های پتروش��یمی،
رس��یده بلکه با مق��دس ش��مردن کار و اهمیت ان
فوالد ،مس ،خودروسازها و چنین واحدهایی از محل
با احس��اس وظیفه و تکلیف س��عی می کنند تا برای
هدفمندی یارانه ها درامد یا تخفیف هایی داش��ته اند.
عمران و ابادانی کشور خود کمر همت ببندند.
از ط��رف دیگر ،دولت در واحدهای صنعتی و تولیدی
وی ب��ه وضعی��ت نابس��امان واحده��ای صنعت��ی
بزرگ هنوز نق��ش پررنگی دارد .این موضوع نش��ان
کش��ورمان اش��اره کرد و گفت :همی��ن دو کارخانه
می ده��د درامد حاصل از محل هدفمندی یارانه ها به
خودروسازی ایران را اگر به من بدهند بهتر از شرایط
سمت خصولتی ها و دولتی ها سرازیر می شود.
فعل��ی می توانم ان را اداره کن��م چرا که هر دوی این
صفایی با بیان اینکه اس��تفاده صنایع باالدستی از
شرکت ها در وضعیت کنونی به بدترین شکل مدیریت
چنین حمایت هایی در صورتی که شرایط شفاف باشد
می شوند.
می توان��د نوعی حمایت به ش��مار رود ،گفت :با این
قوانین حمایتی اجرا شود
حال ،ش��فافیتی در این زمینه وج��ود ندارد .برخی از
بسیاری از کارشناس��ان معتقدند که در ارائه یارانه
محصوالت پتروش��یمیایی از ۸سال گذشته تا کنون
صنایعی که در زنجیره ارزش محصوالت اس��تراتژیک
بی��ش از ۶برابر افزای��ش نرخ داش��ته اند .اگر دولت
قرار گرفته اند اولوی��ت دارند .این صنایع ارزش افزوده
مش��خص کند که ش��یوه حمایت و پرداخت از محل
ایجاد کرده و در صورت رش��د و توسعه
هدفمندی یارانه ها چگونه است ،می توان
مانع خام فروشی می شوند .بر این اساس،
افزای��ش قیمت ه��ا را ه��م تحلیل کرد.
طبیعی اس��ت که اگر دول��ت قصد دارد
متاس��فانه دولت در ای��ن زمینه چیزی
در بسیاری از
ب��ه واحدهای تولی��دی و صنعتی یارانه
اعالم نمی کند.
کشورهای در حال
توسعه نه تنها نظام
بدهد ،اولویت باید با صنایع باالدستی و
این فعال صنعت پالستیک توضیح داد:
واحدهایی که در پایین دست محصوالت اداری و پیچیدگی های در مجموع ،زمانی که صنایع باالدس��تی
اس��تراتژیک تعریف ش��ده اند ،باش��د .ان به حداقل رسیده حمایت می ش��وند ،نرخ تمام ش��ده انها
مهم ترین محصول در ایران نفت اس��ت بلکه با مقدس شمردن کاهش می یابد .محص��ول نهایی صنایع
کار و اهمیت ان با
ک��ه در زنجی��ره ارزش ب��ه محصوالت
باالدس��تی هم مواد اولی��ه کارخانه های
احساس وظیفه و
پتروش��یمیایی می رس��د .در این زمینه
پایین دس��تی به شمار می رود .به عبارت
تکلیف سعی می کنند تا
صنایع پالستیک بیشترین استفاده را از
دیگر ،یارانه دادن به صنایع باالدستی در
برای عمران و ابادانی
محصوالت پتروشیمیایی دارد .محسن
شرایط مناس��ب باعث کاهش نرخ مواد
کشور خود کمر همت
صفای��ی ،عض��و هیات مدی��ره انجم��ن
اولیه کارخانه های پایین دستی می شود.
ببندند
صنایع پالس��تیک ایران درباره استفاده
با این حال ،در کش��ور ما شرایط شفاف
واحده��ای تولی��دی از درامد حاصل از
نبوده و کسی نمی تواند در این زمینه به
واکنش معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت به هک سامانه ثبت سفارش
مع��اون وزیر صنعت ،مع��دن و تجارت در واکنش
به س��خنان رییس سازمان بازرسی کل کشور درباره
هک شدن سایت ثبت سفارش واردات خودرو گفت :
ممکن است پس از رسیدگی به تخلف ثبت سفارش ،
مشخص شود سامانه ثبت هک شده است اما من این
را نمی دانم و نمی توانم نامی برای ان بگذارم .مجتبی
خسروتاج ،رییس سازمان توسعه تجارت درباره هک
شدن س��امانه ثبتارش توضیح داد :امکان دارد پس
از رس��یدگی به تخلف ثبت س��فارش واردات ۶۴۰۰
خ��ودرو ک��ه وزارت صنعت ،معدن و تجارت ان را به
مراجع ذی ربط اعالم کرده مش��خص ش��ود سامانه
ثبت س��فارش هک شده اس��ت .وی ادامه داد :ثبت
س��فارش به معنی واردات نیس��ت .بنابراین ،ممکن
است ثبت سفارش شود اما واردات انجام نشده باشد.
معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت اضافه کرد :فقط
می دانیم براس��اس تخل��ف رخ داده بیش از ۶هزار و
۴۰۰خودرو ثبت س��فارش ش��ده که موضوع را به
گم��رک اعالم کرده ایم .وی گفت :در مجموع ۲نوع
تخلف در ثبت س��فارش خودرو اتفاق افتاده اس��ت؛
نخس��ت انکه نمایندگی اجازه ثبت سفارش نداشته
و دوم اینکه برخی در زمانی ثبت س��فارش کرده اند
که س��ایت ثبت سفارش بسته بوده است .به گزارش
ایرنا ،ناصر سراج ،رییس سازمان بازرسی کل کشور ،
۲روز گذش��ته ،از هک ش��دن سایت وزارت صنعت ،
معدن و تجارت برای ثبت سفارش و ورود غیرقانونی
نزدی��ک ب��ه ۵هزار خودرو به کش��ور خبر داده بود.
این س��خنان س��راج ،واکنش وزارت صنعت ،معدن
و تجارت را به دنبال داش��ت و «هک ش��دن س��ایت
ثبت س��فارش» را تکذیب کرد .در ادامه ،س��ازمان
بازرس��ی کل کش��ور در اطالعیه ای به این تکذیبیه
واکنش نشان داد و اعالم کرد :رییس وقت گروه ثبت
سفارش خودروهای خارجی سازمان توسعه تجارت
ایران(وزارت صنعت ،معدن و تجارت) در بخش��ی از
نامه ای به س��ازمان بازرس��ی کل کشور که ۹خرداد
امس��ال به امضای وی رس��یده است ،تاکید می کند
«هیچ ک��دام از مراح��ل ثبت س��فارش خودروهای
سواری مورد نظر توسط این دفتر انجام نشده است؛
به عبارت دیگر دفتر مقررات ،در مراحل ان نقش��ی
نداش��ته و این ثبت س��فارش ها فقط با هک سیستم
و تغیی��ر کد در دیتابی��س در روز ۲۷تیر ماه ۱۳۹۶
رخ داده اس��ت ».در ادامه این اطالعیه امده اس��ت:
نام ب��رده در بخ��ش دیگری از این نامه اورده اس��ت
«چندین مورد نفوذ غیرقانونی به سامانه «ثبتارش»
از طریق نام کاربری پرسنل دفتر مقررات در خرداد
۱۳۹۶صورت پذیرفت که نش��ان می دهد ش��خص
یا اش��خاصی به صورت باندی با نفوذ به این س��امانه
برای اش��خاص متخلف ،به ثبت سفارش غیرقانونی
اق��دام کرده اند که حتی ای پی های شناسایی ش��ده
برای شناسایی دقیق متخلفان به حراست وزارتخانه
تحوی��ل ش��د« ».متخلفانی که با نف��وذ غیرمجاز به
س��امانه ثبت��ارش ،در واردات غیرقانون��ی بیش از ۵
هزار دس��تگاه از خودروهای لوکس دس��ت داشتند،
از س��وی این سازمان شناس��ایی و حتی نحوه ورود
غیرمجاز انها به س��امانه یاد ش��ده نیز مشخص شد؛
بر همین اس��اس ،س��ازمان بازرس��ی کل کشور در
نامه های هش��داری خطاب به رییس سازمان توسعه
تجارت ایران در روزهای بیس��ت و هفتم فروردین و
دهم اردیبهشت ۹۷اعالم کرده سایت ثبتارش قابل
نفوذ بوده و الزم است نسبت به ایمن سازی سایت یا
جایگزینی سامانه جدید اقدام شود».
درستی شرایط را بررسی کند.
اجرای غیر پیشرفته
وی درب��اره قان��ون هدفمن��دی یارانه ه��ا گف��ت:
هدفمندی یارانه ها ش��کل پیشرفته حمایت بود که با
اجرای غیرپیشرفته مشکالتی را به وجود اورده است.
اکنون اگر دولت بخواهد از این محل صنایع را حمایت
کند باید سطح حمایت ها را به حدی برساند که ضرر
این س��ال ها جبران ش��ود .متاس��فانه سیاس��ت های
حمایتی یا در کل شعار هستند یا شامل شرکت های
خاصی می ش��وند .این در حالی است که بار توسعه و
تولید واقعی در کشور بر دوش بخش خصوصی است
اما حمایت ها به گونه دیگری تخصیص می یابند.
صفای��ی در ادام��ه ب��ه سیاس��ت های حمایتی در
دنیا پرداخت و توضیح داد :بس��یاری از کش��ورهای
توسعه یافته سیاست های حمایتی مشخصی را دنبال
می کنند .با این حال ،در کش��ور ما مس��ئوالن هنوز
به دنب��ال یافت��ن راهکارهای عجیب ب��رای حمایت
هس��تند .بخش��ی از این موضوع به دلی��ل نبود توان
حمایتی اس��ت که واحدهای تولیدی هم ان را درک
می کنن��د اما این موضوع دلیل مناس��بی برای تغییر
مسیر حمایت نیست.
ای��ن فع��ال صنعتی توضی��ح داد :ب��رای مثال ،در
برخ��ی از مقاطع دولت ه��ا برای حمای��ت از صنایع
بدهی واحدهای تولی��دی را فریز کردند .این موضوع
باعث ش��د صنایع رشد بسیار زیادی داشته باشند .در
نهایت ،بدهی واحدهای صنعتی نیز پرداخت ش��د اما
پ��س از مدتی ک��ه دولت تعیین کرده ب��ود .در ایران
نیز راه حمایت از صنایع همین موضوع اس��ت .با این
حال ،اگر شرایط اقتصادی کش��ور به گونه ای نیست
ک��ه دولت بتواند چنین سیاس��تی را در نظر داش��ته
باش��د ،نباید به راهکارهای عجی��ب فکر کرد باید در
این مسیر حرکت کنیم .صفایی با بیان اینکه حمایت
از صنایع ش��یوه های مش��خصی در دنیا دارد ،گفت:
باید در مسیری حرکت کنیم که بتوانیم از شبکه های
حمایتی مناسب استفاده کنیم .اینکه کشور نمی تواند
اکن��ون بدهی ه��ا را فریز کن��د دلیل نمی ش��ود که
سیاس��ت های حمایتی دیگری در نظ��ر بگیرد که نه
شفافیت کافی را دارند و نه بازدهی مناسب.
شیوه جدید مصرف برق برای صنایع
تفاهمنامه همکاری واحدهای صنعتی مستقر در شهرک های
صنعتی با ش��رکت توزیع برق ب��رای کنترل پیک مصرف برق
به استان ها ابالغ شد تا واحدهای صنعتی در برق صرفه جویی
کنند .به گزارش «گس��ترش صنعت» به نقل از روابط عمومی
سازمان صنایع کوچک و ش��هرک های صنعتی ایران ،شرکت
توانی��ر و معاون��ت هماهنگ��ی توزی��ع ب��رق با این س��ازمان
تفاهمنام��ه ای امضا کرده و این تفاهمنامه را به ش��رکت های
صنعتی اس��تانی ابالغ کرده است تا واحدهای صنعتی مستقر
در ش��هرک ها برای کنترل بار شبکه سراسری برق همکاری و
مصرف برق خود را در س��اعات اوج کنترل کنند .جلوگیری از
هرگونه خاموش��ی ناخواسته در ش��بکه سراسری برق و تداوم
پایدار ب رق رس��انی به مشترکین ،کنترل و کاهش پیک شبکه
سراس��ری برق ،ایجاد ذخیره تولید مناس��ب در هنگام پیک
شبکه برق کشور ،جلوگیری از توسعه غیرفنی و غیراقتصادی
ش��بکه سراسری برق از مهم ترین اهداف این تفاهمنامه است.
براس��اس این تفاهمنامه ،شرکت ها موظف ش��دند برای عقد
تفاهمنامه با مش��ترکین مش��مول متقاضی و ثبت تفاهمنامه
در س��امانه مدیریت پیک بار اقدام کنند .مشترکینی که برای
امض��ای توافقنامه اقدام کنند در اولویت پایانی قطع احتمالی
برق قرار می گیرند.
صنعت خودرو
پنجشنبه
31خرداد 7 1397شوال 21 1439ژوئن 2018شماره 415پیاپی 2388
بررسی صنعت خودرو در هفته ای که گذشت
رسیدگی به بازار اشفته خودرو
و تحول در صنعتی فرسوده
فاطمه امیراحمدی :پش�ت پرده هایی از صنعت خودرو ،صنعت خودرو در جاده های مه الود،
دولت و مجلس برای س�اماندهی بازار بسیج می شوند و خال همدلی در صنعت موتورسیکلت
از جمله موضوع هایی بود که «گس�ترش صنعت» در هفته پایانی خرداد به انها پرداخت .در
این ش�ماره نیز مطابق روز پایانی هفته چکی�ده ای از مهم ترین رویدادهای صنعت خودرو در
هفته ای که گذشت مورد بازخوانی قرار می گیرد.
تقاضا از عرضه پیشی گرفت
یک��ی از بخش های پرطرفدار برای جذب
س��رمایه های س��رگردان ،بازار خودرو است
که این روزها با تغییرات احتمالی که وجود
دارد مردم برای کم نشدن ارزش پول خود
مبادرت به خرید خودرو کرده اند.
از س��وی دیگ��ر ،اخباری ک��ه برخی از
فعاالن بازار درباره کاهش عرضه از س��وی
خودروس��ازان اعالم می کنن��د از دیگر دالیل افزایش
سرس��ام اور نرخ محصوالت در این بخش اس��ت؛ این
امر باعث ش��کاف بزرگ بین نرخ کارخانه با بازار شده
اس��ت .در این باره س��عید موتمنی ،ریی��س اتحادیه
نمایش��گاه داران و فروش��ندگان خ��ودرو ته��ران این
فاصله را ناشی از نامتوازن بودن عرضه وتقاضا می داند
و همچنین گران ش��دن خودروها در پایان خرداد را
دلیل��ی دیگر برای کاهش عرضه و باال رفتن قیمت ها
عنوان می کند.
او در ای��ن ب��اره گفت :ش��ورای مرکز مل��ی رقابت
چن��د هفته پیش اعالم کرد نرخ خودروها از اغاز تیر
افزای��ش می یابد .همین امر روند قیمت ها را که رو به
کاهش بود دوباره صعودی کرد.
پیش��نهاد می ش��ود برای اینکه چنین واکنش های
نامطلوب��ی در ب��ازار رخ ندهد مصوبه هایی از س��وی
اسیب های کاربراتوری ها
س��ازمان های ذی ربط در زم��ان اجرا اعالم
شود.
این فع��ال بازار اعالم کرد :امروز مدیریت
ب��ازار در دس��ت ح��دود ۵ی��ا ۶ش��رکت
نمایندگی گمنام اس��ت ک��ه خودروها را به
شکل سبدی می خرند.
در ای��ن ب��اره حت��ی خود ش��رکت های
نمایندگ��ی رس��می خودروس��ازان از ای��ن موض��وع
گالیه من��د ب��وده و اعالم می کنن��د خودرویی به انها
تحویل داده نمی ش��ود و مش��خص نیست این تعداد
خودرو که وارد بازار می شود چگونه و از کجا در حال
انجام است.
وی تاکید کرد :بارها اتحادیه نمایش��گاه داران اعالم
کرده چرا باید خودرو در بازار به این شیوه عرضه شود
اما ترتیب اثری داده نشده است.
این ش��یوه توزیع باعث خواهد ش��د واس��طه ها از
س��وی خود ش��رکت های خودروس��از به ب��ازار ورود
ک��رده و با کاهش عرضه ،بازار خ��ودرو را دچار تنش
کنند.
اگر خودرو به اندازه کافی عرضه ش��ود ش��اهد این
اخت�لاف نرخ بین کارخانه و بازار و اش��فتگی موجود
نخواهیم بود.
موضوع دیگری که در هفته پایانی
خرداد م��ورد بررس��ی ق��رار گرفت
وضعیت صنعت موتورس��یکلت بود.
برخی از تولیدکنن��دگان از تحوالت
در ش��رایط امروز گالیه مند هس��تند
در حالی که مدیران شهری معتقدند
جان مردم و س�لامت جامعه از تمام
امور باالتر است.
س��ید نواب حس��ینی منش ،قائم مقام س��تاد
معاین��ه فن��ی خودروه��ای تهران درب��اره این
صنعت گف��ت :وقتی عنوان می ش��ود الودگی
موتورس��یکلت های کاربراتوری Nدرصد است
ب��ا وجود تم��ام ش��واهد امری پذیرفته ش��ده
اس��ت .همچنین ۵۰ ،درصد تصادف های منجر
ب��ه مرگ برای عابر و راننده در ش��هر تهران به
وسیله موتورسیکلت است؛ موضوعی روشن که
می توان ان را از پلیس راهور پیگیری کرد.
وی خاطرنش��ان کرد :وقتی عنوان می ش��ود
موتورس��یکلت های موجود به لح��اظ طراحی
ضع��ف دارن��د تولیدکنن��دگان می پذیرند اما
هنگامی که خواسته می شود تغییرات را اعمال
کنند گالیه می کنند ک��ه هزینه ها باال می رود
و م��ردم حاضر ب��ه خرید محصوالت
نخواهند ب��ود ،ضمن انکه در ادامه با
رکود بازار صنعتگران فعال این حوزه
بی��کار خواهند ش��د .این اس��تدالل
نمی تواند منطقی و عقالنی باشد.
وی تصری��ح کرد :اع�لام می کنند
صنعت موتورسیکلت در کشور دارای
۴تا ۵هزار نیروی کار مستقیم و همین تعداد
نیز نیروی غیرمستقیم است در حالی که تعداد
کشته شدگان به واسطه موتورسیکلت در کشور
ساالنه ۸هزار نفر اس��ت .بیشتر انها نیز جوان
هستند.
ب��ه گفت��ه قائم مق��ام س��تاد معاین��ه فن��ی
خودروه��ای تهران ،این موضوع فقط در زمینه
ایمنی است که به طور شفاف می بینیم اما اگر
وارد بحث الودگی هوا ش��ویم همین ۱۶درصد
الودگ��ی هوا را ضربدر ۴هزار کش��ته س��االنه
در ش��هر تهران کنیم درمی یابیم چه رقمی ب ه
دس��ت می اید و این صنعت روزامد نش��ده چه
بالیی بر س��ر شهر و شهروندان می اورد .از این
رو ،تح��ول ضرورتی اجتناب ناپذیر برای صنعت
موتورسیکلت کشور است.
«یورو »۴بالی جان موتورسیکلت
حبیب اهلل محم��ودان ،نایب رییس انجم��ن تولیدکنندگان مجموعه
قطعات موتورس��یکلت و دوچرخه نگاه دیگری به شرایط موجود دارد.
وی در این باره گفت :امروز کشور وارد نوعی جنگ اقتصادی شده است.
واردات محدود ش��ده و زمانی که کش��وری نتوان��د نیازها و محصوالت
اساس��ی و غیراساس��ی خود را تامی��ن کند به مش��کل برمی خورد .در
صنعت کشور با وجود پیشینه طوالنی به جای همدلی ،تقابل بین افراد
وجود دارد .پرسش این است که ایا در این شرایط افزایش استانداردها
برای موتورس��یکلت در شکل کالن به نفع اقتصاد کشور است؟ به اسم
محیط زیست نباید مولفه های استانداردی را افزایش داد و موتورسیکلت
ی��ورو ۴را اجباری کرد .او از توقف پالک گذاری موتورس��یکلت ها در ۳
ماه نخس��ت س��ال گفت و عنوان کرد :هم اکنون در پایان ماه
سوم سال قرار داریم و به بهانه ارتقای کیفی ،موتورسیکلت ها
پالک نمی ش��وند در حالی که ضرورتی برای این برهه زمانی
ندارد .به جای این امر باید قطعاتی تولید کنیم که در کش��ور
تولید ندارند و واردات ان ارزبری دارد .برای نمونه ،باید تولید
صفحه کالچ در داخل اغاز شود زیرا در اینده ای نه چندان دور
معطل صفحه کالچ همین موتورسیکلت های قدیمی خواهیم
بود .او افزود :بهتر است در فضا و موقعیت امروز به داخلی سازی قطعات
در سطح باالتر بپردازیم .شاید به لحاظ کیفی در ابتدا مناسب نباشد اما
به مرور بهتر خواهد شد .زمانی که برای نخستین بار موتورسیکلت های
خروج امری��کا از برجام با وجود پیش بینی هایی
ک��ه در این باره می ش��د همکاری های بین المللی
صنعت خ��ودرو را با اما و اگرهای��ی روبه رو کرده
است .پژو و پژوس��یتروئن تا اطالع بعدی فعالیت
خ��ود را ب��ه حالت تعلی��ق دراورده ان��د .برخی از
ش��رکای خارج��ی ش��رکت های خصوص��ی نی��ز
هم��کاری خود را با طرف ایرانی قطع کرده اند .اما
شنیده ها نش��ان می دهد تنها شرکت رنو همچون
گذش��ته همکاری خود را ادامه خواهد داد البته با
تیراژی پایین تر.
امین دلیری ،مدرس دانش��گاه خوارزمی درباره
صنعت خودرو کش��ور گفت :صنع��ت خودرو در
ایران از بدو س��ال تولید ان( )۱۳۴۷تاکنون دچار
نوسان های خوش شانسی و بدشانسی های گوناگون
ناشی از اعمال سیاست های حمایتی و غیرحمایتی
از س��وی دولت ها در قبل و بعد از انقالب اسالمی
بوده اس��ت .این سیاس��ت ها بدون در نظر گرفتن
برنامه های راهبردی توس��عه ای ،هرگز نتوانس��ته
اس��ت به عنوان سیاس��ت هایی باقوام محقق و به
برنامه ای بلندمدت منجر ش��ود که توسعه بنیادی
فناوری صنعت خودرو در طراحی و س��اخت را به
دنبال داشته باش��د .اعمال سیاست های تعرفه ای
۳۰۰درصدی حقوق ورودی و سود بازرگانی برای
واردات خودروهای س��واری در سال های پیش از
انق�لاب و محدودی��ت واردات خ��ودرو در مقاطع
در راس��تا ی س��اماندهی ب��ازار
خ��ودرو ول��ی ملکی ،س��خنگوی
کمیس��یون صنای��ع و مع��ادن
مجل��س ش��ورای اس�لامی درباره
طرح یک فوریتی س��اماندهی بازار
خ��ودرو که حدود ۲م��اه پیش به
مجل��س داده ش��د به «گس��ترش
صنعت» گفت :جلس��ه های زیادی با وزارت
صنع��ت ،معدن و تجارت ،گمرکات ،مدیران
خودروس��ازی ،واردکنن��دگان خ��ودرو و
قطعه س��ازان برگزار ش��د و در پایان جلسه
کمیسیون با وزیر صنعت ،معدن و تجارت با
صالحدید اعضا طرح ساماندهی بازار فعال تا
۶ماه مسکوت ماند.
ملک��ی درب��اره توضی��ح وزی��ر در زمینه
افزای��ش نرخ خودروها در بازار گفت :محمد
ش��ریعتمداری بزرگترین عام��ل را باال رفتن
تقاضا عنوان کرد.
س��خنگوی کمیس��یون صنای��ع و معادن
مجلس ش��ورای اس�لامی در ادامه سخنان
خود بی��ان ک��رد :درحال حاضر خ��ودرو به
عنوان س��رمایه در کشور به ش��مار می رود؛
موضوع��ی که در س��ایر کش��ورها
این گونه نیست.
در حال��ی که وقت��ی خودرویی
خریداری می ش��ود باید در س��ال
بعد ،از نرخ ان کاس��ته شود اما در
ش��رایط کنونی در ای��ران این گونه
نمی شود.
ام��روز با وجود ی��ک ه��زار و ۵۰۰هزار
میلیارد تومان نقدینگی که در دس��ت مردم
وجود دارد انها برای اینکه ارزش پول ش��ان
کم نشود سرمایه خود را وارد بازار ارز ،سکه،
مس��کن و خودرو می کنند و این امر بازار را
ب ه هم می زند.
بنابراین ،تقاضا در ب��ازار خودرو باال رفته
و اش��فتگی را دام��ن می زن��د در حالی که
خودروسازان نه تنها کاهش تولید نداشته اند
بلک��ه برنامه هایی برای افزای��ش تولید و پر
کردن خالها در حال انجام است .این شرایط
موجب داللی و حاش��یه سود در بازار خودرو
ش��ده است .به دلیل همین اشفتگی بازار در
بح��ث خودرو افراد برای خری��د به این بازار
روی اورده اند.
ورود دولت و مجلس
چینی وارد کشور شد پس از یک ماه دچار مشکل می شد که
با قطعات ژاپنی اصالح می شد .اما با گذشت زمان قطعات در
داخل تولید شد و کیفیت انها بهبود یافت .محمودان معتقد
است فناوری باید به وسیله فرایندی خاص وارد کشور شود.
در واق��ع ،فناوری در فرایند توس��عه محقق ش��ود .او گفت:
امروز وقتی ش��رکتی نقدینگی ندارد تا حقوق کارگران خود
را بدهد یا با س��ازمان تامین اجتماعی به چالش خورده نباید
فش��ار اورد که کیفیت محصوالت خود را ارتق��ا دهد .چنانچه این امر
محقق نشود هم اجازه فعالیت نداشته باشد .اجبار این موضوع سیاست
درستی نیست.
کندوکاو چرایی چالش ها
مختلف ب��ه منظ��ور حمای��ت از تولید
داخل��ی و پرجاذب��ه بودن ب��ازار داخلی
از فرصت های صنعت خ��ودرو در ایران
بوده که به خوبی از ان اس��تفاده نشده
است .او ادامه داد :از طرف دیگر ،واردات
بی روی��ه خودرو ب��ا تعرفه ه��ای پایین،
چالش هایی را پیش روی صنعت خودرو
در ایران ایجاد کرده اس��ت .بازار خودرو در ایران
یک��ی از پرجاذبه ترین بازارها از حیث اقبال تقاضا
و رون��ق در همه مقاطع زمانی ب��رای خودروهای
تولی��د داخلی و وارداتی ب��وده و این بازار پررونق ،
مطلوب س��رمایه گذاران خارجی و ایرانی و مطمع
واردکنندگان داخلی به منظور رسیدن به حاشیه
س��ود باال اس��ت .در نتیجه ،صرف نظر از ان کار
اسانی نخواهد بود.
این کارش��ناس اقتصاد ادام��ه داد :دولت از نظر
اعمال سیاس��ت های حمایت��ی هدفمند و مجلس
ش��ورای اس�لامی از نظر تقنین قوانین درس��ت
در جهت تقویت و توس��عه تولی��د داخلی وظیفه
س��نگینی برعه��ده دارد .وی اف��زود :ب��ا قدری
تام��ل موش��کافانه مش��اهده می ش��ود ب��ا وجود
پیش��ینه صنعت خ��ودرو در ای��ران و فرصت های
منحصربه فرد ،از سوی دولت ها و مجالس تقنینی،
خودروس��ازان داخل��ی ب��ه خوبی از ان اس��تفاده
نکرده ان��د .این ام��ر باعث اس��یب پذیری صنعت
کوچ سرمایه های سرگردان از بازاری به بازار دیگر
خودرو از تاثیر اتفاق ها و حوادث درونی
و بیرونی در ش��رایط کنونی شده است
که باید به ان توجه کافی شود.
دلی��ری در ادام��ه از دی��دگاه تحلیل
کارشناس��انه و اقتصادی گفت :دو نکته
مه��م در طرح مص��وب دول��ت و طرح
مصوب مجلس ش��ورای اس�لامی وجود
دارد؛ نخس��ت در نگاه و ه��دف قالب طرح دولت ،
توج��ه خ��ود را به اهمی��ت ضریب دو ش��اخص
تعیین کننده حجم موتور و ارزش خودرو متمرکز
کرده و خواس��ته است در ورود خودروهای لوکس
محدودی��ت ایجاد کند .در ضم��ن ،با وضع تعرفه
جدید بر تمام خودروهای وارداتی ،از تولید داخلی
حمای��ت کند اما در عمل ،این اهداف به درس��تی
محقق نش��ده اس��ت زیرا در نرخ حق��وق ورودی
خودروهای س��واری لوکس ،تغییرات محسوس و
معناداری حاصل نشده است ،ضمن اینکه برخی از
خودروهای وارداتی که با نرخ کمتر عرضه می شد
ب��ا افزایش تعرفه حق��وق ورودی به این خودروها
طبقات جامعه با درامد پایین و متوس��ط در عمل
از دور خرید خارج شدند .این افزایش تعرفه بدون
در نظ��ر گرفتن اقش��ار کم درامد جامعه ،اس��یب
فراوانی به این قشر وارد کرده است.
وی ادامه داد :نکته دوم نیز طرح مجلس شورای
اس�لامی از نظر حمایت از مصرف کننده درس��ت
مقاب��ل مصوبه دول��ت ق��رار دارد .د ر واقع ،مقابل
طرح دولت خواسته اس��ت بازار پرالتهاب افزایش
مداوم نرخ خودروهای واردات��ی را که در مواقعی
ت��ا دو برابر نرخ قبل از مصوبه دولت باال رفته بود،
تعدیل کند اما چون همه عوامل مرتبط با افزایش
نرخ خودروهای وارداتی مورد شناسایی دقیق قرار
نگرفته ب��ود ،اثرات تعدیلی کمی ب��ر بازار خودرو
گذاش��ت ،ضمن اینکه ورود خودروهای لوکس را
با حقوق ورودی کمتر تس��هیل کرد و باعث توجه
حمایت��ی کمتر به خودروهای تولید داخلی ش��د.
ای��ن طرح مورد انتق��اد بس��یاری از تحلیلگران و
صاحب نظران قرار گرفت .اما سایر عوامل تاثیرگذار
بر افزایش ن��رخ خودروهای وارداتی مانند افزایش
نرخ رسمی ارز و تشدید تحریم های سختگیرانه از
سوی امریکا پس از خروج از برجام و وجود التهاب
و اش��فتگی بر بازار خودرو راه را برای سوداگران و
دالالن که همیشه از اب گل الود ماهی می گیرند ،
هموار کرد و س��بب ش��ده این فض��ا را ملتهب تر
از واقعیت نش��ان دهند و بر ای��ن فضای مه الود و
خاکس��تری ،نااطمینانی از اینده را دامن بزند در
صورتی که کشور در شرایط بهتری نسبت به دوره
قبل از برجام قرار داشت .هنوز کشورهای اروپایی
درگیر ب��ا برجام ،از همراهی ب��ا امریکا خودداری
کرده و در پی راه چاره در کم اثر کردن تحریم های
یک جانبه امریکا هستند.
هفته گذش��ته محم��ود واعظی،
ریی��س دفت��ر ر ییس جمه��وری با
اعالم اینک��ه موضوع گرانی به طور
جدی در دولت مطرح ش��ده است ،
گف��ت :رییس جمهوری خواس��ته
همه نهاده��ای ذی ربط به موضوع
گرانی ورود کنند .از س��وی دیگر،
اجناس��ی که در انبار مانده اس��ت به سرعت
در اختی��ار مردم قرار گیرد .به نظر می رس��د
خطاب واعظی بیشتر به خودروسازانی است
که ب��ه گفته برخ��ی از نماین��دگان مجلس
شورای اسالمی ،خودروها را در انبارهای خود
نگهداری می کنند.
واعظی با اش��اره به اینکه در زمینه خودرو ،
فض��ای احساس��ی و روان��ی به وج��ود امده
اس��ت ،گفت :خودروس��ازان باید محصوالت
را ب��ا ن��رخ مص��وب در اختی��ار م��ردم قرار
دهند .در ادامه ،اصغر خسروش��اهی ،مش��اور
خودرویی وزیر صنعت ،مع��دن و تجارت در
گفت وگو با «گسترش صنعت» اظهار کرد :بر
اس��اس تصمیم ها ،رقمی بی��ن ۵تا ۷درصد
خودروه��ای زیر ۴۵میلی��ون تومان افزایش
خواه��د یاف��ت که از س��وی ش��ورای رقابت
تعیین شده اس��ت .عالوه بر این ،افزایش نرخ
۹/۶درصدی وزارت صنعت ،معدن و تجارت
ب��رای خودروهای س��اخت داخل ب��ا ردیف
قیمتی باالی ۴۵میلیون تومان است.
الزم به یاداوری اس��ت شورا و مرکز ملی
رقابت ،حداکثر متوس��ط افزای��ش نرخ برای
محصوالت گروه صنعتی ایران خودرو ،شرکت
س��ایپا و مدیران خ��ودرو را ب��ه ترتیب ۷/۱۸
درص��د ۷/۰۱ ،درص��د و ۵/۶۲درص��د مورد
تایید قرار داده اس��ت .وی در پاس��خ به این
پرس��ش که وزارتخانه برای س��اماندهی بازار
خودروهای واردات��ی نیز برنامه قیمت گذاری
دارد ی��ا خی��ر ،گف��ت :این موض��وع باید از
طریق صنای��ع خ��ودرو و نیرومحرکه وزارت
صنع��ت ،معدن و تجارت پیگیری ش��ود(که
البته «گس��ترش صنعت» چند بار
با ای��ن دفتر تماس گرف��ت اما به
نتیجه نرس��ید) .مش��اور خودرویی
وزی��ر صنع��ت ،مع��دن و تجارت
درب��اره ورود رییس جمه��وری به
مس��ئله س��اماندهی بازار خودرو و
نیز کاهش نیافتن تولید اشاره کرد
و گف��ت :وزارت صنعت ،مع��دن و تجارت در
حال بررس��ی بازار و حاشیه س��ود به وجود
ام��ده در ان اس��ت .این امر در حالی اس��ت
که تولید برای سال ۹۷کاهش پیدا نکرده و
عرض��ه و پیش فروش خودروها در حال انجام
اس��ت .وزارتخانه در حال بررس��ی روش های
پیش فروش و عرضه خودرو به بازار اس��ت تا
هر چه زودتر این امر پایان یابد.
همچنین داوود محمدی ،رییس کمیسیون
اص��ل ۹۰مجلس ش��ورای اس�لامی عنوان
کرده اس��ت؛ س��اماندهی ب��ازار خودروهای
داخلی و وارداتی از س��وی این کمیسیون در
دس��ت پیگیری است .پرونده ای به تازگی در
کمیس��یون اصل ۹۰باز شده تا همه مسائل
مرتبط ب��ا بازار خ��ودرو رصد ش��ود و مورد
ارزیابی قرار گیرد .در این پرونده شکایت های
واردشده به وضعیت بازار خودرو و همچنین
بح��ث کیفیت و نرخ خودروه��ای داخلی در
کنار سوءاس��تفاده ها و رانت ه��ای مربوط به
ثبت سفارش ها و واردات خودرو مورد بررسی
قرار می گیرد.
وی در گفت وگ��و با ایرنا اف��زود :پیرامون
ای��ن پرون��ده تاکن��ون بیش از ۱۰جلس��ه
هم اندیش��ی و نظرخواهی با تولیدکنندگان و
واردکنن��دگان خ��ودرو ،وزیر صنعت ،معدن
و تجارت و معاون��ان وی و همچنین اعضای
مرکز پژوهش های مجلس ش��ورای اسالمی
برگزار ش��ده اس��ت .اگر پ��س از تکمیل این
گزارش به تخلف هایی که جنبه جرم داش��ته
باش��د ،پی برده ش��ود ،متخلفان به دستگاه
قضایی معرفی خواهند شد.
پنجشنبه
سال سی ام شماره 415پیاپی 2388
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
بررسی «گسترش صنعت» از روند بازسازی واحدهای اسیب دیده از زلزله در شهرک های صنعتی کرمانشاه نشان داد
اشتغال سرپل ذهاب در انتظار بازسازی صنایع
31خرداد 1397
7شوال 1439
21ژوئن 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
حادثه بحران نیست ،اگر ...
زلزل��ه ،رگبار ،توفان یا حادثه های
دیگر در صورتی می تواند مانع انجام
فعالیت های معمولی و روزمره ش��ود
ک��ه چ��اره ای ب��رای ان اندیش��یده
نش��ده باش��د در حالی ک��ه رعایت
اس��تانداردهای ساخت وس��از در
راه ان��دازی واحده��ای صنعتی یک
زینب عبدی
الزام اس��ت و نهاده��ای گوناگونی بر
روزنامه نگار
نحوه اج��رای ان نظارت دارند ،بارها
پیش امده که حادثه های طبیعی به
خسارت های بسیاری منجر شده است.
زلزله ای که س��ال گذش��ته شهرس��تان س��رپل ذهاب در اس��تان
کرمانش��اه را لرزاند به واحدهای مس��کونی بسیاری اسیب زد و عده
بس��یاری را در بخش ه��ای مختلف اقتص��ادی از واحدهای صنفی تا
واحدهای صنعتی گرفتار بازسازی کرده است در صورتی که خشت
اول می توانست درست در جای خود قرار گیرد و چنین زلزله هایی یا
حتی بیش��تر نیز تاثیری بر ان نداشته باشد همان طور که زلزله های
بسیار و هر لحظه ای در کشوری مانند ژاپن خسارتی در پی نداشته و
اختاللی در انجام فعالیت های روزمره انها ایجاد نمی کند.
ش��هرک صنعتی سرپل ذهاب تنها ش��هرک صنعتی اسیب دیده
از زلزله در اس��تان کرمانش��اه است .باقی شهرک ها و نواحی صنعتی
از حیث تاسیس��ات زیربنایی و امکانات زیرس��اختی خسارت جدی
ندیده اند زیرا ش��دت زلزله در ان نواحی کمتر بوده اس��ت در حالی
که همین زلزله نیز در صورت رعایت موارد پیش��گیرانه می توانس��ت
اسیبی ایجاد نکند.
۲۸طرح صنعتی نیز در ش��هرک صنعتی س��رپل ذهاب در حال
س��اخت بود ک��ه تمام انها در زلزله اس��یب دیده اند ب��ه طوری که
ساختمان ها ،کارگاه ها و ماشین االت داخل کارخانه ها دچار خسارت
ش��ده است .البته بس��یاری از این واحدهای صنعتی اسیب دیده در
گذش��ته ساخته ش��ده و فرس��وده بود اما ویرانی انها باعث بیکاری
افرادی شد که در این واحدها مشغول به کار بودند .بارها کارشناسان
عنوان کرده اند که صاحبان صنایع باید در تعمیر و س��اخت س��ازه ها
بر رعایت اصول ایمنی نهایت توجه و حساسیت را داشته باشند.
واحدهای صنعتی که منابع ذخیره سوخت دارند باید این محل را
مس��تحکم و ایمن سازی کنند .صاحبان صنایع باید در رعایت موارد
بهداش��ت ،ایمنی ،محیط زیست و انرژی نهایت دقت و حساسیت را
داش��ته باش��ند .نمی توان مانع وقوع بالیای طبیعی شد اما با رعایت
موارد ایمنی می توان از به وجود امدن خسارت ها و توقف فعالیت های
روزمره جلوگیری کرد.
خبر
معاون فنی شرکت شهرک های صنعتی فارس خبر داد
پیشرفت ۵0درصدی گازرسانی
در شهرک صنعتی ُمهر
معاون فنی ش��رکت شهرک های صنعتی استان فارس از پیشرفت
۵0درص��دی عملیات اجرایی طرح ش��بکه داخلی گاز در ش��هرک
صنعت��ی ُمه��ر خبر داد .به گزارش «گس��ترش صنع��ت» به نقل از
روابط عمومی ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان فارس ،پژمان
انصاری افزود :اجرای این طرح از اسفند گذشته و با اعتباری افزون بر
۶میلیارد و ۹00میلیون ریال از محل اعتبارات شرکت شهرک های
صنعتی فارس اغاز ش��ده اس��ت .انصاری با بیان اینکه این طرح به
طول ۵کیلومتر اجرا خواهد شد ،اضافه کرد :شرکت گاز فارس نیزبا
احداث خط انتقال و ایستگاه TBSعملیات اجرایی وصل گاز به این
شهرک صنعتی را انجام خواهد داد .معاون فنی شرکت شهرک های
صنعتی استان فارس با بیان اینکه در طول سال های گذشته اعتبارات
مناس��بی برای توسعه زیرساخت ها در ش��هرک صنعتی ُمهر هزینه
ش��ده است ،گفت :این شهرک صنعتی اماده استقرار سرمایه گذاران
و فعاالن تولیدی و صنعتی اس��ت .معاون فنی ش��رکت شهرک های
صنعتی اس��تان فارس در ادامه با بیان اینکه ش��هرک صنعتی ُمهر
ب��ا ۲0۱هکتار مس��احت از ظرفیت اس��تقرار ۳۵0واحد صنعتی با
اشتغالزایی یک هزار و ۷۵0نفر برخوردار است ،گفت :سرمایه گذاری
برای ساخت وساز واحدهای صنعتی در قالب ۱۵قرارداد منعقد شده
که هم اینک در دس��ت انجام اس��ت .شهرس��تان ُمهر در فاصله ۳۲0
کیلومتری جنوب شیراز واقع شده است.
میلی��ارد توم��ان وام س��رمایه ثاب��ت و 200میلیارد
تومان وام س��رمایه در گردش اشاره و یاداوری کرد:
پرداخت تسهیالت ۴00میلیارد تومانی برای مجموع
واحدهای اسیب دیده از زلزله در استان کرمانشاه باید
هر چه زودتر به نتیجه برسد که پیگیری های الزم در
ن باره انجام خواهد شد.
ای
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
۱۷واح��د تولیدی و صنعتی اس��یب دیده از زلزله
ن در ش��هرک صنعت��ی س��رپل ذهاب در حالی
اب��ا
بدون اس��تفاده از تس��هیالت بانکی به چرخه تولید
بازگش��ته اند ک��ه ح��دود ۸۲۸نفر در این ش��هرک
صنعتی بیکار ش��دند .بازس��ازی بیش از ۶۲واحد و
طرح صنعتی در ش��هرک صنعتی س��رپل ذهاب قرار
است با تس��هیالت بانکی ۴00میلیارد تومانی انجام
ش��ود که به گفته مسئوالن ،تا ۳سال از سود بانکی
معاف است.
شهرستان س��رپل ذهاب مرزی و از مناطق محروم
اس��ت .این شهرستان دارای ش��هرک صنعتی است
ک��ه در ۱۴۰کیلومتری شهرس��تان کرمانش��اه و ۵
کلیومتری از شهرستان سرپل ذهاب واقع شده است.
این ش��هرک صنعتی یکی از زیباترین ش��هرک های
صنعتی در کش��ور است .مس��احت اراضی در اختیار
ای��ن ش��هرک صنعتی ۴۳هکتار اس��ت و ۲۸هکتار
زمی��ن صنعتی با امکاناتی از قبی��ل اب ،برق ،تلفن،
مخزن بتونی ۱۰۰۰مترمکعبی و مخزن هوایی ۲۵۰
مترمکعبی دارد.
معافیت از سود بانکی در بازسازی
فتحعل��ی محمدزاده ،معاون فنی س��ازمان صنایع
کوچک و ش��هرک های صنعتی کشور در گفت وگو با
«گس��ترش صنعت» از معافیت ۳س��اله در پرداخت
س��ود تس��هیالت بانکی ب��رای واحده��ای صنعتی
شهرس��تان زلزله زده س��رپل ذهاب خبر داد و گفت:
ای��ن اقدام با هدف احی��ای واحدهای صنعتی که در
جریان زلزله ۷/۳ریش��تری ۲۱ابان س��ال گذشته
دچار خسارت شده بودند ،انجام شد.
محم��دزاده با بیان اینکه با تالش های انجام ش��ده،
اواربرداری ۹۸درصد از واحدهای تولیدی و صنعتی
اس��یب دیده زلزله اخیر پایان یافت ،تصریح کرد۱۷ :
واحد تولیدی و صنعتی اولویت دار با اشتغالزایی ۲۴0
نفر که در زلزله اس��یب دیده بودند ،بدون استفاده از
تس��هیالت به چرخه تولید بازگش��ته اند .معاون فنی
سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور
بیان کرد :در ش��هرک صنعتی سرپل ذهاب ۵۶طرح
داری��م ک��ه ۳۲مورد ان را بانک مص��وب کرده و در
دستور کار صندوق است و ۲۱مورد نیز هیات مدیره
تصویب کرده و بانک ها می توانند عقد قرارداد کنند.
براورد خسارت
بع��د از زلزل��ه تالش ه��ا ب��رای بازس��ازی صنایع
اس��یب دیده اغاز شد و هنوز ادامه دارد به طوری که
کارگروه تس��هیل و رفع موانع تولید استان کرمانشاه
برای رس��یدگی به مشکالت صنعتگرانی که در حال
بازسازی واحدهای خود هستند در این هفته تشکیل
جلسه داد.
به گزارش روابط عمومی س��ازمان صنعت ،معدن و
کرمانشاه در اولویت
محمدحسین مقیسه
تا زمانی که کارمزد
پرداخت نشود
ما در عمل ،نمی توانیم
کاری انجام دهیم میزان
کارمزد پرداختی حدود
یک و نیم درصد کل مبلغ
ضمانتنامه است این
کارمزد را ۳0درصد نقد
و بقیه به صورت اقساط
۳ماهه
از انها دریافت
می کنیم
فتحعلی محمدزاده
در شهرک صنعتی
سرپل ذهاب ۵۶طرح
داریم که ۳۲مورد ان را
بانک مصوب کرده و در
دستور کار صندوق است
و ۲۱مورد نیز هیات مدیره
تصویب کرده و بانک ها
می توانند عقد قرارداد
کنند .اواربرداری ۹۸
درصد از واحدهای تولیدی
و صنعتی اسیب دیده
زلزله اخیر پایان یافت
تجارت اس��تان کرمانشاه ،محسن رس��تمی ،رییس
س��ازمان صنعت ،معدن و تجارت اس��تان کرمانشاه
در این کارگروه گفت :زلزله ۲۱ابان ۹۶در ش��هرک
صنعتی س��رپل ذهاب ۴۵میلیارد تومان خس��ارت
ایج��اد کرد ک��ه از این می��زان ح��دود ۴۱میلیارد
توم��ان مربوط به واحدهای صنعتی و بقیه مربوط به
طرح های صنعتی است.
به گفته این مس��ئول ،خس��ارت واردشده مربوط
به ماش��ین االت و تجهیزات ،بناها و م��واد اولیه این
واحدها بوده اس��ت .اما اش��تغالزایی ای��ن واحدهای
اس��یب دیده در مجم��وع حدود ۸۲۸نف��ر بوده که
بسیاری از انها بیکار شده اند.
رس��تمی درب��اره اقدام های��ی که ب��رای کمک به
واحدهای صنعتی اسیب دیده انجام شده ،تاکید کرد:
کمک ب��ه اواربرداری ،تامی��ن ۵۶کانکس برای این
محسن رستمی
خسارت واردشده
مربوط به ماشین االت و
تجهیزات ،بناها و مواد
اولیه این واحدها بوده
است .اما اشتغالزایی این
واحدهای اسیب دیده در
مجموع حدود ۸۲۸نفر
بوده که بسیاری از انها
بیکار شده اند .استمهال
تسهیالت این واحدهای
صنعتی تعیین تکلیف
نشده است
واحده��ا ،زیر پوش��ش بیمه بی��کاری ق��رار گرفتن
کارگران و ...ازجمله اقدام های انجام شده است.
وی از پیگیری برای معافیت های بیمه ای و مالیاتی
ب��رای این واحدها خبر داد و عنوان کرد :اس��تمهال
تسهیالت این واحدهای صنعتی تعیین تکلیف نشده
است.
ریی��س س��ازمان صنعت ،معدن و تجارت اس��تان
کرمانش��اه ب��ا بی��ان اینکه برخ��ی از ای��ن واحدها
درخواس��ت کمک بالع��وض دارند ،عن��وان کرد :از
ت یا کمک بالعوض
همین رو ،تا زمان گرفتن تسهیال
کار بازسازی را به تاخیر انداخته اند.
ب��ه گفت��ه رس��تمی 77 ،واح��د صنعت��ی در
شهرس��تان های ث�لاث باباجان��ی ،قصرش��یرین و
اسالم اباد نیز در زلزله تخریب شده است.
رس��تمی ب��ه مصوبه دول��ت ب��رای پرداخت 200
صنعتگران برای دریافت تسهیالت بانکی به وثیقه و
تضمین نیاز دارند که صندوق ضمانت سرمایه گذاری
صنایع کوچک بنابر رسالت خود وظیفه تامین وثیقه
بانکی مورد نیاز صنعتگران متقاضی تسهیالت بانکی
را دارد .از این رو ،محمدحس��ین مقیسه ،مدیرعامل
صن��دوق ضمانت س��رمایه گذاری صنایع کوچک در
گفت وگ��و با «گس��ترش صنعت» ب��ر اختصاص ۳0
درصد از س��رمایه ای��ن صندوق ب��ه صنایع کوچک
زلزله زده استان کرمانش��اه تاکید و اظهار کرد :برای
ارائه ضمانتنام��ه به واحدهای صنعتی اس��یب دیده
از زلزل��ه در ش��هرک صنعت��ی س��رپل ذهاب منتظر
پرداخت کارمزد از طرف انها هس��تیم .مقیسه اضافه
کرد :تا زمانی که کارمزد پرداخت نش��ود ما در عمل،
نمی توانی��م کاری انجام دهیم و ب��ا پرداخت کارمزد
به طور متوس��ط در طول یک هفته ضمانتنامه داده
می شود.
مدیرعامل صندوق ضمانت س��رمایه گذاری صنایع
کوچک گفت :می��زان کارمزد پرداختی حدود یک و
نیم درصد کل مبلغ ضمانتنامه اس��ت که با توجه به
ش��رایط موجود این کارمزد را ب��ه صورت ۳0درصد
نقد و بقیه به صورت اقس��اط ۳ماهه از انها دریافت
می کنیم.
مقیسه با اشاره به ۲۱مورد از واحدهایی که اماده
عقد قرارداد با بانک ها هستند ،ادامه داد :افزون بر ۱۳
میلیارد تومان برای این ۲۱واحد مصوب شده است.
مدیرعامل صندوق ضمانت س��رمایه گذاری صنایع
کوچ��ک یاداوری کرد :از ۵۶واحد اس��یب دیده ۳۲
واحد مصوبه بانک دارند .مقیس��ه یاداوری کرد :البته
کرمانشاه در زمینه ریسک خسارت های صندوق نیز
یکی از استان هایی است که باالترین ضریب را دارد و
بخش عمده ای از ضمانتنامه ها حتی قبل از زلزله هم
در موعد سررسید پرداخت نشده است.
سخن اخر
خاکب��رداری واحدهای صنعتی و تولیدی مس��تقر
در شهرک صنعتی س��رپل ذهاب تا ۹۸درصد انجام
ش��ده اس��ت .همچنین ،به گفته مس��ئوالن استانی،
ب��ه هر واحد صنعت��ی و تولیدی بی��ن ۱۰۰تا ۱۵۰
میلیون ریال نیز تس��هیالت بالعوض پرداخت ش��د،
ضم��ن انک��ه ۲۱پرون��ده با ف��رض اینک��ه صندوق
ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک انها را تضمین
کن��د ،اماده عقد قرارداد با بانک های عامل هس��تند.
متقاضی��ان باید یک مبلغ اولیه را به صورت اقس��اط
واری��ز کنند تا به بانک معرفی ش��وند که این امر در
حال انجام است.
الزام دریافت گواهینامه CEبرای تجهیزات پزشکی
ب��ا توجه به الزامات جدید ثبت تجهیزات پزش��کی
از س��وی اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت،
درمان و اموزش پزش��کی ،ستاد توسعه فناوری نانو و
معاونت علمی به منظور تامین الزامات دریافت پروانه
ساخت تمام تجهیزات پزشکی و در حوزه فناوری نانو،
از شرکت های فعال در این حوزه حمایت می شود.
به گزارش ایس��نا ،از س��ال ۱۳۳۴موضوع ارزیابی
کیفی تجهیزات پزشکی در کشور در دستور کار قرار
گرفت و تاکن��ون در حدود ۲۷0هزار کاالی تولیدی
و وارداتی به ثبت رسیده است که شامل طیف وسیع
و گس��ترده ای از محصوالت مختلفی مانند دستکش
یک بارمصرف ،دس��تگاه سی تی اسکن و سایر کاالهای
پزش��کی موجود در داروخانه ها اس��ت که از س��وی
وزارت بهداشت مورد ارزیابی قرار می گیرند.
از س��وی دیگر ،در چند س��ال گذشته شرکت های
دانش بنیان زیادی در حوزه پزش��کی فعال شده اند و
۴00قلم کاالی پزش��کی از س��وی این شرکت ها به
مرحله تولید رسیده است که در نوبت ممیزی وزارت
بهداشت قرار دارند.
بر همین اس��اس ،با هدف کمک به ارتقای س��طح
کیفی تجهیزات پزش��کی س��اخت داخ��ل و افزایش
توان رقابتی این محصوالت با نمونه مش��ابه خارجی،
ش��یوه نامه جدید ثبت تجهیزات پزشکی تولید داخل
و صدور پروانه س��اخت برای انها در سال جاری ابالغ
شد.
رضا مسائلی ،مدیرکل نظارت و ارزیابی تجهیزات و
ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو در این باره گفت:
درحال حاضر ۴00گونه محصوالت کالس خطر Cو
Dدر نوبت ممیزی وزارت بهداشت قرار دارند .نمونه
ان دستگاه رادیوتراپی به عنوان یکی از پیشرفته ترین
و پیچیده ترین تجهیزات پزش��کی در دنیا اس��ت که
در یکی از ش��رکت های دانش بنیان داخلی به مرحله
تولید رسیده است.
وی با بیان اینکه این محصول حدود ۶ماه در شهر
اصفهان مراحل ممیزی را طی می کند ،خاطر نش��ان
ک��رد :عالوه ب��ر ان ،ایمپلنت های چش��می ،دندانی و
ارتوپدی در کش��ور در حال تولید هستند و در نوبت
ممیزی قرار خواهند گرف��ت .در این زمینه در ۳ماه
ابطال پروانه استاندارد ۸فراورده غذایی
مدیرکل اس��تاندارد اس��تان تهران از ابطال پروانه
اس��تاندارد ۸فراورده در ماه گذشته در استان تهران
خبر داد .محمود رضا طاهری با تاکید بر نظارت جدی
بر کیفیت مواد غذایی ،به ایس��نا گفت :در جلسه های
کمیته عالیم ماه گذش��ته این اداره کل ،کارشناسان
استاندارد پروانه استاندارد ۸فراورده غذایی را ابطال
کردن��د .وی ادامه داد :از س��وی این کمیت��ه پروانه
اس��تاندارد ۸فراورده غذایی به نام ه��ای مینارین با
نام ه��ای تجارتی تولیکوالک (به عل��ت کیفیت پایین
تولیدات) ،همبرگر و سوسیس و کالباس با نام تجارتی
پرشین پودر اسیا (به علت تعطیلی واحد) ،سوسیس
و کالباس-کنسرو خوراک مرغ-کنسرو لوبیا چیتی از
شرکت اطعمه پارس(به علت تعطیلی واحد) ،کنسرو
انواع پلو بدون گوشت و کنس��رو پلو (شوید باقالپلو-
ش��ویدپلو) با ن��ام تجارتی گل وش(ب��ه علت تعطیلی
واحد) باطل ش��د .به گفته مدیرکل استاندارد استان
ته��ران در این جلس��ه ها همچنین ب��رای ۶فراورده
اب نارن��ج با نام تجارتی کوهک ،زعفران رش��ته ای با
نام تجارتی سرخوش��ه ،نمک خوراکی یددار از واحد
حسین کاظمی ،پروتئین س��ویا-گندم پوست کنده-
جو پوست کنده از واحد تولیدی مونا محمدی و مارال
برخورداری ،پروانه کاربرد عالمت اس��تاندارد دریافت
کردند.
صدور پروانه کاربرد عالمت اس��تاندارد برای عرضه
محصوالت به ب��ازار و نیز ابطال پروانه اس��تاندارد به
دالیل مختل��ف از جمله تعطیل��ی واحدها و کیفیت
پایین تولید از وظایف س��ازمان استاندارد است که به
صورت ماهانه انجام می دهد.
پایانی س��ال ۱۳۹۶فعالیت فش��رده ای برای تدوین
ضوابط و الزامات کیفی جدید انجام شد.
مس��ائلی ،با تاکید بر اینکه تدوی��ن این ضوابط در
س��فر اخیر وزیر بهداش��ت به اتحادیه اروپا نیز مورد
تاکید قرار گرفت ،ادامه داد :بر این اساس ،فعالیت های
سازمان های گواهی دهنده استاندارد اتحادیه اروپا در
ای��ران را مورد ارزیابی قرار دادیم و زمینه فعالیت انها
را در کش��ور فراهم کردیم .از این رو ،تولیدکنندگان
داخلی موظف هس��تند قبل از گرفتن پروانه ساخت،
گواهی استانداردهای بین المللی را نیز کسب کنند.
به گفته وی ،اگر تجهیزات پزش��کی تولید شده در
داخل کشور ،استانداردهای بین المللی را نداشته باشد
اجازه فروش در بازار ایران را نخواهد داشت .به عبارت
دیگر ،تولیدات داخلی باید توان رقابت با نمونه مشابه
خارجی خود را داشته باشد.
بازار تجهیزات پزش��کی در ایران حدود ۲میلیارد
ی��ورو اس��ت ک��ه ح��دود ۳0درص��د ان در اختیار
تجهی��زات تولید داخل اس��ت و ۷0درصد ان نیز به
محصوالت وارداتی اختصاص دارد.
با توجه به ای��ن بازار بزرگ ،ت��وان تولیدکنندگان
داخلی و همچنین الزام اور بودن دریافت تاییدیه های
بین الملل��ی در ای��ن حوزه و نیاز ش��رکت ها ،معاونت
علم��ی و فناوری ریاس��ت جمهوری از طریق کریدور
صادرات ،حمایت از گرفتن گواهینامه CEرا در قالب
ایین نامه های حمایتی مربوط در دستور کار قرار داده
است.
بر اس��اس این ایین نامه ۵0 ،درص��د از هزینه های
قانونی گرفت��ن گواهینامه های CEدر ضوابط جدید
اداره کل تجهیزات پزشکی تا سقف ۴0میلیون تومان
در قالب حمایت به شرکت های دانش بنیان توانمند یا
برتر صادراتی بازپرداخت خواهد شد.
همچنین س��تاد توس��عه فن��اوری نانو ب�� ه منظور
حمای��ت از ش��رکت های نانوی��ی دارای تاییدی��ه
نانومقی��اس ۸0 ،درص��د از هزینه ه��ای گرفت��ن
گواهینامه های سیس��تمی (ایزو )۱۳۴۸۵و محصولی
( )CEعنوان شده در ضوابط جدید اداره کل تجهیزات
پزش��کی را تا س��قف ۲0میلیون تومان به شرکت ها
پرداخت خواهد کرد.
اموزش ۱۷۵۰۰نفر از شاغالن در صنایع تهران
معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی
استان تهران گفت ۱۷۵۰۰ :نفر از شاغالن واحدهای
صنعتی در س��ال ۹۶در ۸۷۳دوره اموزشی شرکت
کرده اند.
ب��ه گ��زارش «گس��ترش صنع��ت» ب��ه نق��ل از
روابط عمومی ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان
تهران ،نس��رین مصدق صدقی اظه��ار کرد :دوره های
اموزش��ی برگزار ش��ده با محوریت اصل��ی دوره های
مهارت��ی ،مدیریتی ،کارافرینی ،ایمنی و بهداش��ت،
توسعه بازار و متناسب با نیاز واحدهای صنعتی نقش
بس��زایی در ارتقای س��طح اگاهی و مهارت کارکنان
واحدهای صنعتی و رفع برخی از مشکالت انها داشته
است.
وی به اموزش های مهارتی در محیط کار اشاره کرد
و افزود :این شرکت تا کنون دوره های اموزش بسیاری
را در محیط واحد صنعتی به صورت مهارت اموزی و
تخصصی برای کارکنان صنایع مس��تقر در شهرک ها
و نواحی صنعتی برگ��زار کرده و برای جایگاه و تاثیر
این نوع اموزش بر توانمندس��ازی واحدهای صنعتی
اهمیت ویژه قائل است.
مصدق صدقی از ادامه برنامه ش��رکت شهرک های
صنعتی اس��تان ته��ران ب��رای حمای��ت از برگزاری
دوره های اموزشی در س��ال ۱۳۹۷خبر داد و گفت:
عناوین این دوره ها با انجام نیازس��نجی و نظرسنجی
از صاحب��ان صنایع و تش��کل های صنفی و صنعتی و
بو کار شناس��ایی و با حمایت مادی
خوش��ه های کس
و معنوی شرکت ش��هرک های صنعتی تهران برگزار
می شود.