روزنامه گسترش صنعت شماره 425 - مگ لند
0

روزنامه گسترش صنعت شماره 425

روزنامه گسترش صنعت شماره 425

روزنامه گسترش صنعت شماره 425

‫لزوم تعامل گسترده‬ ‫رسانه ها با اصحاب صنعت‬ ‫انگشت ابهام‬ ‫رو به کجاست؟‬ ‫‪2‬‬ ‫‪2‬‬ ‫سه شنبه‬ ‫ ‪ 12‬تیر ‪1397‬‬ ‫‪ 19‬شوال ‪ 1439‬‬ ‫‪3‬‬ ‫‪ 3‬ژوئیه ‪2018‬‬ ‫سال سی ام پیاپی ‪ 2398‬دوره جدید شماره ‪ 4 425‬صفحه قیمت‪ 1000 :‬تومان‬ ‫راه حلی برای رفع‬ ‫بیکاری در کشور‬ ‫گزارش تخلفات ثبت سفارش‬ ‫‪ 2‬خودرو در حال بررسی‬ ‫‪http://telegram.me/sanatnewspaper‬‬ ‫‪www.sanatnewspaper.com‬‬ ‫رشد تورم نقطه ای افزایش نرخ سود را به همراه خواهد داشت‬ ‫افزایش تولید‪ ،‬تنها راه حل‬ ‫نقدینگی سرگردان‬ ‫‪2‬‬ ‫عکس‪ :‬مهدی کاوه ای‬ ‫اعالم اسامی واردکنندگان خودرو به بانک مرکزی‬ ‫‪2‬‬ ‫راستی ازمایی صنایع به پیشرفت ‪ ۸0‬درصدی رسید‬ ‫‪4‬‬ ‫سه شنبه‬ ‫اقتصاد و توسعه‬ ‫‪ 12‬تیر ‪ 19 1397‬شوال ‪ 3 1439‬ژوئیه ‪ 2018‬شماره ‪ 425‬پیاپی ‪2398‬‬ ‫خبر‬ ‫لزوم تعامل گسترده رسانه ها‬ ‫با اصحاب صنعت‬ ‫مع��اون وزی��ر صنع��ت‪ ،‬مع��دن و‬ ‫تجارت بر استفاده از دانش و ابزارهای‬ ‫تخصصی اطالع رسانی برای کمک به‬ ‫صنعت تاکید کرد و گفت‪ :‬اکنون بیش‬ ‫از گذشته‪ ،‬ضرورت همکاری گسترده‬ ‫اصح��اب متخص��ص در بخش ه��ای‬ ‫رس��انه ‪ ،‬ارتباطات و تبلیغات با صنعت‬ ‫و تولیدکنندگان داخلی احساس می شود‪ .‬به گزارش ایدرو نیوز‬ ‫منص��ور معظمی ب��ر تخصصی بودن اطالع رس��انی تاکید کرد‬ ‫و گف��ت ‪ :‬هم افزایی رس��انه و صنعت ‪ ،‬به اقبال بیش��تر مردم به‬ ‫تولیدات داخلی منجر می ش��ود‪ .‬بنابراین‪ ،‬رسانه ها کمک کنند‬ ‫مصرف کنن��دگان نگاه مثبت تری ب��ه حمایت از کاالی داخلی‬ ‫داش��ته باش��ند‪ .‬معظمی تحقق این هدف را نیازمند انجام کار‬ ‫حرف��ه ای و ب��ا برنامه دانس��ت و افزود ‪ :‬صنعت در این ش��رایط‬ ‫خاص کشور نیازمند هم افزایی در همه ابعاد از جمله گسترش‬ ‫فرهنگ سازی استفاده از کاالی ایرانی است‪ .‬معاون وزیر صنعت‪،‬‬ ‫مع��دن و تج��ارت گفت‪ :‬بخش عمده ای از این فرهنگ س��ازی‬ ‫باید از طریق رس��انه ها با اطالع رس��انی شفاف باشد‪ .‬وی با بیان‬ ‫اینکه خرید کاالی ایرانی ‪ ،‬رونق تولید و اشتغالزایی را به همراه‬ ‫دارد ‪ ،‬افزود‪ :‬گس��ترده ش��دن خرید کااله��ای با کیفیت ایرانی‪،‬‬ ‫ ضمن تشویق س��ایر واحدهای تولیدی برای باال بردن کیفیت‬ ‫محصوالت شان‪ ،‬راهی برای ایجاد و افزایش شغل است‪.‬‬ ‫محسن صالحی نیا‬ ‫رشد تورم نقطه ای افزایش نرخ سود را به همراه خواهد داشت‬ ‫افزایش تولید‪ ،‬تنها راه حل نقدینگی سرگردان‬ ‫شریک خاموش خودروسازی‬ ‫در ایران‬ ‫یک مس��ئول فرانس��وی که خواس��ت نامش فاش نشود‪ ،‬با‬ ‫اش��اره به کارش��کنی های دولت امریکا در توافق هس��ته ای با‬ ‫ایران‪ ،‬عنوان کرد که ش��رکت خودروسازی پژو تالش می کند‬ ‫چراغ خام��وش در ایران باقی بماند‪ .‬به گزارش ایرنا به نقل از‬ ‫رادیو بین المللی فرانس��ه‪ ،‬پس از اقدام یک جانبه دولت ترامپ‬ ‫مبنی بر خروج از برجام و تهدید وی علیه شرکت های اروپایی‪ ،‬‬ ‫ش��رکت خودروس��ازی پژو اعالم کرد که در نظر دارد از بازار‬ ‫ای��ران خارج ش��ود و به ادامه همکاری با ش��رکت های ایرانی‬ ‫پایان دهد‪ .‬این در حالی است که یک مقام اگاه فرانسوی که‬ ‫نامش فاش نشده ‪ ،‬به خبرگزاری فرانسه گفت ک ه این شرکت‬ ‫در انتظ��ار دوران پ��س از ترام��پ یا احتمال تغیی��ر ناگهانی‬ ‫نظ��ر رییس جمهوری امریکا ‪ ،‬تالش خواهد ک��رد تا به عنوان‬ ‫یک ش��ریک خاموش در ایران باقی بمان��د‪ .‬در همین زمینه‪،‬‬ ‫ خبرگزاری فرانس��ه در گزارشی به تالش های دو شرکت مهم‬ ‫خودروس��ازی این کش��ور ‪ ،‬یعنی رنو و پژو ب��رای باقی ماندن‬ ‫در ب��ازار ای��ران‪ ،‬که یک بازار حیاتی برای این دو ش��رکت به‬ ‫ش��مار می رود‪ ،‬پرداخت‪ .‬کارلوس غصن‪ ،‬مدیرعامل ش��رکت‬ ‫رنو نیز چندی پیش تاکید کرده بود که این ش��رکت ‪ ،‬با وجود‬ ‫برق��راری دوباره تحریم های اقتصادی امری��کا‪ ،‬ایران را ترک‬ ‫نخواه��د کرد؛ هر چند میزان تولید خودروهای خود در ایران‬ ‫را کاهش خواهد داد‪ .‬رنو در سال گذشته میالدی ‪ ،‬فقط ‪۱۶۰‬‬ ‫هزار خودرو خود را در ایران به فروش رس��اند اما پژو توانست‬ ‫با ف��روش ‪ ۴۴۴‬هزار و ‪ ۶۰۰‬خودرو در ایران ‪ ،‬بازار خودرو این‬ ‫کش��ور را تا حدود زیادی قرق کند‪ .‬از این رو‪ ،‬منافع شرکت‬ ‫خودروس��از پژو قابل مقایس��ه با منافع ش��رکت رنو در ایران‬ ‫نیست‪ .‬در این شرایط ‪ ،‬برای پژو دشوار است که روابط تجاری‬ ‫خ��ود با ایران را به ط��ور کامل قطع کند‪ ،‬ضمن اینکه خاطره‬ ‫ترک بازار ایران از س��وی پژو در س��ال های گذش��ته به علت‬ ‫تحریم ها‪ ،‬برای ایرانی ها هنوز زنده است‪ .‬به گزارش «گسترش‬ ‫صنعت» پس از خروج امریکا از برجام‪ ،‬کاخ ریاس��ت جمهوری‬ ‫فرانس��ه (الیزه) با صدور بیانیه ای اعالم ک��رد که پاریس تمام‬ ‫تالش خود را برای حفاظت از منافع ش��رکت های فرانس��وی‬ ‫در ایران در برابر تهدیدهای واشنگتن به کار خواهد بست‪.‬‬ ‫رییس جمهوری امریکا پیش��تر با تکرار اتهام و توهین علیه‬ ‫ایران اعالم کرد که دولتش دیگر در برجام نخواهد ماند‪.‬‬ ‫صرف افزایش سود بانکی نقشی در رشد صنایع ندارد‬ ‫امیر مهرزاد‬ ‫‪industry@sanatnewspaper.com‬‬ ‫کاهش س��ود بانکی در بس��یاری از کشورها باعث‬ ‫می شود سرمایه مردم از بانک خارج شود و به سمت‬ ‫بخش تولید حرکت کند‪ .‬بر این اساس‪ ،‬دولت یازدهم‬ ‫و دولت دوازدهم تالش کردند تا س��ود بانکی کاهش‬ ‫یابد و مردم س��رمایه خود را به س��مت بخش تولید‬ ‫هدای��ت کنند‪ .‬این موضوع ب��ه دلیل قدرت بازارهای‬ ‫ثانویه در ایران باعث ش��د س��رمایه هایی که از بانک‬ ‫خارج ش��ده به سمت تولید حرکت نکند و وارد بازار‬ ‫ثانویه ش��ود‪ .‬این موضوع باعث ش��د تا در هفته های‬ ‫گذش��ته اقتصاد ایران شاهد نوس��ان های شدید نرخ‬ ‫ارز‪ ،‬س��که‪ ،‬ب��ازار اهن االت و برخی دیگ��ر از بازارها‬ ‫باشد‪.‬‬ ‫پ��س از این موضوع در روزهای گذش��ته جس��ته‬ ‫و گریخته موضوع افزایش س��ود بانکی مطرح ش��د‪.‬‬ ‫ب��ه عبارتی‪ ،‬این طور به نظر می رس��د ک��ه برخی از‬ ‫کارشناس��ان اقتصادی و مسئوالن بر ان هستند تا با‬ ‫افزایش سود بانکی سیاست انقباض پولی را در پیش‬ ‫بگیرن��د و تالش کنن��د بازارهای ثانوی��ه را به حالت‬ ‫عادی بازگردانند‪.‬‬ ‫هر چند در این صورت طبیعی اس��ت تا بخشی از‬ ‫سرمایه مردم وارد بانک شود و دولت بتواند تا حدی‬ ‫بازارهای ثانویه را متعادل کند اما مش��کالتی که در‬ ‫گذش��ته گریبان بخش تولید را گرفته بود دوباره باز‬ ‫خواهد گش��ت‪ .‬پیش از کاهش سود بانکی بزرگترین‬ ‫مش��کلی که در بخش صنایع وجود داش��ت‪ ،‬افزایش‬ ‫بده��ی واحدهای صنعتی ب��ه بانک ها و به در پی ان‬ ‫کاهش سرمایه در گردش بود‪.‬‬ ‫اکنون افزایش نرخ س��ود در حالی مطرح می شود‬ ‫راه حلی برای رفع بیکاری‬ ‫«مرک��ز کاریاب��ی و توس��عه اش��تغال‬ ‫دانش اموخت��گان کش��ور» در س��ازمان‬ ‫مدیری��ت صنعت��ی راه اندازی ش��د‪ .‬امروزه‬ ‫یک��ی از معضل ه��ای اساس��ی کش��ور باال‬ ‫بودن نرخ بیکاری به وی��ژه در میان جوانان‬ ‫دانش اموخته دانش��گاهی اس��ت‪ .‬س��ازمان‬ ‫مدیری��ت صنعت��ی ب��ا درک اهمی��ت این‬ ‫مسئله و ضرورت تحقق مسئولیت اجتماعی‬ ‫ای��ن س��ازمان و در راس��تای پاس��خگویی‬ ‫ب��ه دغدغه ه��ای دولت برای ایج��اد «مرکز‬ ‫کاریابی و توسعه اش��تغال دانش اموختگان‬ ‫کشور» اقدام کرده است‪.‬‬ ‫به گزارش «گسترش صنعت» مدیرعامل‬ ‫سازمان مدیریت صنعتی هدف از راه اندازی‬ ‫این مرکز را یاری رساندن به دولت برای حل‬ ‫مش��کل بیکاری دانش اموختگان دانست و‬ ‫گفت‪ :‬این مرکز در راستای کمک به کاهش‬ ‫نرخ بی��کاری دانش اموختگان دانش��گاهی‬ ‫در رش��ته های وابس��ته به مدیری��ت ایجاد‬ ‫شده اس��ت و به عنوان اهرمی برای توسعه‬ ‫مهارت های ش��غلی مورد نیاز و اس��تخدام‬ ‫فارغ التحصیالن دانشگاهی به شمار می رود‪.‬‬ ‫ابوالفض��ل کیانی بختی��اری در ادامه تصریح‬ ‫کرد‪ :‬از انجا که دانش اموختگان دانشگاهی‬ ‫مهارت ه��ای الزم برای انجام وظایف محول‬ ‫عکس‪ :‬مهدی کاوه ای‬ ‫بخش تولید باید با‬ ‫منطق مشخصی از سود‬ ‫بانکی مدیریت شود‪.‬‬ ‫عالوه بر این‪ ،‬نرخ سود‬ ‫بانکی باید متعادل‬ ‫باشد‪ .‬در صورتی که‬ ‫مدیریت سود بانکی به‬ ‫منطق معین خود برسد‬ ‫و نرخ سود نیز متعادل‬ ‫باشد‪ ،‬می توان مسیر‬ ‫افزایش تولید را در‬ ‫پیش گرفت‬ ‫در فض��ای کس��ب و کار را ندارند‪،‬‬ ‫همین امر موجب ش��ده شرکت ها‬ ‫و بنگاه ه��ای اقتص��ادی تمایل��ی‬ ‫به ج��ذب انها نداش��ته باش��ند‪.‬‬ ‫از ای��ن رو‪ ،‬طراح��ی دوره ه��ای‬ ‫اموزشی حرفه ای با هدف ارتقای‬ ‫مهارت ه��ای الزم ب��ه تفکی��ک‬ ‫ه��ر یک از مش��اغل موج��ود در حوزه های‬ ‫مدیری��ت را در دس��تور کار س��ازمان قرار‬ ‫دادیم‪ .‬به گفته کیانی بختیاری‪ ،‬این دوره ها‬ ‫با عنوان «دوره های امادگی استخدام» برای‬ ‫مخاطبان برگزار می شود و مراجعه کنندگان‬ ‫ای��ن دوره ه��ا را دانش اموختگانی تش��کیل‬ ‫می دهن��د که از س��ازمان مدیریت صنعتی‪،‬‬ ‫دانش��گاه ها و موسس��ه های ام��وزش عالی‬ ‫کش��ور فارغ التحصی��ل ش��ده اند و به طور‬ ‫عمده در رش��ته های وابس��ته ب��ه مدیریت‬ ‫تحصی��ل کرده اند و در صدد اس��تخدام به‬ ‫عنوان کارش��ناس در شرکت ها و بنگاه های‬ ‫اقتصادی هس��تند‪ .‬وی در ادامه اظهار کرد‪:‬‬ ‫با توجه به عضویت بیش از ‪ ۵‬هزار نفر مدیر‬ ‫صنعتی در خانه مدی��ران‪ ،‬همچنین تعامل‬ ‫عمیق س��ازمان با تعداد زیادی از بنگاه های‬ ‫بزرگ کشور که به مدد جمع اوری اطالعات‬ ‫در مرک��ز رتبه بن��دی ش��رکت های برت��ر‬ ‫(‪ )MI - 100‬و مرک��ز تعال��ی‬ ‫ش��رکت های وابس��ته ب��ه ای��ن‬ ‫س��ازمان‪ ،‬ب��ه وجود امده اس��ت‪،‬‬ ‫س��ازمان مدیریت صنعتی از این‬ ‫فرص��ت اس��تفاده ک��رده و بانک‬ ‫اطالعات��ی از ش��رکت هایی ک��ه‬ ‫متقاضی استخدام هستند را ایجاد‬ ‫خواهد ک��رد‪ .‬مدیرعامل س��ازمان مدیریت‬ ‫صنعتی ادام��ه داد‪ :‬عالوه بر ای��ن‪ ،‬تعامل با‬ ‫مدیران شرکت های ن ام برده‪ ،‬شرکای تجاری‬ ‫و موسس��ه های کاریابی‪« ،‬ام��کان برگزاری‬ ‫دوره های کاراموزی و استخدام» متقاضیانی‬ ‫که دوره های «امادگی استخدام» این مرکز‬ ‫را گذرانده ان��د‪ ،‬در این ش��رکت ه ا به وجود‬ ‫خواه��د اورد‪ .‬کیانی بختیاری با اش��اره به‬ ‫اینکه اف��راد دارای ش��رایط جویای کار که‬ ‫دوره های اموزش��ی «امادگی استخدام» و‬ ‫فرایند تش��خیص صالحیت حرفه ای را طی‬ ‫می کنند‪ ،‬از س��وی این مرکز به ش��رکت ها‬ ‫برای اس��تخدام معرفی می شوند‪ ،‬گفت‪ :‬در‬ ‫ای��ن فراین��د‪ ،‬مرکز تا ‪ ۳‬ماه پس از ش��روع‬ ‫اش��تغال فرد معرفی شده به شرکت ارتباط‬ ‫خود را با ش��رکت حفظ می کند تا بازخورد‬ ‫الزم را از شرکت و فرد معرفی شده دریافت‬ ‫کند‪.‬‬ ‫که واحده��ای صنعتی به تس��هیالت نی��از دارند تا‬ ‫بتوانن��د از پس رفع مش��کالت کنون��ی برایند‪ .‬حال‬ ‫اگر تس��هیالت جدید با سود بیش��تری داده شود در‬ ‫زمان باز پرداخت مشکالت واحدهای صنعتی نه تنها‬ ‫برطرف نمی شود بلکه افزایش نیز می یابد‪.‬‬ ‫‹ ‹سیاست گذاری برای افزایش تولید‬ ‫نقدینگ��ی س��رگردان کمک کن��د‪ .‬مع��اون صنایع‬ ‫وزی��ر صنعت‪ ،‬معدن و تجارت با اش��اره به اینکه این‬ ‫تالطم ها نقدینگی را گاهی از مسیر اصلی اقتصاد دور‬ ‫می کند‪ ،‬توضیح داد‪ :‬با این حال‪ ،‬اگر مس��یر افزایش‬ ‫تولید با حمایت الزم در کش��ور سپری شود‪ ،‬برایند‬ ‫نقدینگی به س��مت افزای��ش تولید حرکت می کند و‬ ‫در این ش��رایط طبیعی است که با کاهش نقدینگی‬ ‫سرگردان و رشد صنعتی روبه رو باشیم‪.‬‬ ‫محس��ن صالحی نی��ا‪ ،‬معاون صنای��ع وزیر صنعت ‪،‬‬ ‫معدن و تج��ارت درباره مش��کالت کنونی و کاهش‬ ‫‹ ‹افزایش تورم‪ ،‬افزایش نرخ سود‬ ‫س��ود بانکی به «گس��ترش صنعت» گف��ت‪ :‬درباره‬ ‫حمیدرضا صفری‪ ،‬کارشناس اقتصاد و بازار سرمایه‬ ‫نوس��ان های بازار ثانویه تا کنون کارشناس��ان دالیل‬ ‫درباره وضعیت کنونی س��ود بانکی و نرخ تس��هیالت‬ ‫متفاوتی را مطرح کرده اند اما تحلیل ش��خصی من از‬ ‫به «گس��ترش صنعت» گفت‪ :‬موضوع افزایش س��ود‬ ‫شرایط این است که کاهش سود بانکی و سرگردانی‬ ‫بانکی مدتی اس��ت که مطرح ش��ده و البته از طرف‬ ‫نقدینگی در جامعه باعث این نوسان ها شد‪.‬‬ ‫رییس کل بانک مرکزی هم تکذیب ش��د اما شرایط‬ ‫صالحی نی��ا به این پرس��ش که در ش��رایط کنونی‬ ‫عینی اقتصاد کشور موضوع دیگری را نشان می دهد‪.‬‬ ‫افزای��ش س��ود بانکی ای��ا می تواند به بخ��ش تولید‬ ‫س��ود بانکی در تعاریف اقتصاد تابعی از تورم مصرف‬ ‫کمک کن��د‪ ،‬گفت‪ :‬به طور غیررس��می برخی منابع‬ ‫اس��ت‪ .‬نرخ سود همیش��ه از تورم چند درصد بیشتر‬ ‫ای��ن موضوع را مط��رح کرده اند اما به طور رس��می‬ ‫اس��ت تا نرخ مصرف‪ ،‬نرخ سود و انگیزه‬ ‫هن��وز این موضوع را نش��نیده ام‪ .‬با این‬ ‫س��رمایه گذاران در حالت تع��ادل باقی‬ ‫حال‪ ،‬باید در نظر داش��ت همان طور که‬ ‫بماند‪.‬‬ ‫صرف کاهش س��ود بانکی تاثیر چندانی‬ ‫ای��ن کارش��ناس اقتصاد با اش��اره به‬ ‫بر بهبود وضعیت تولید نداشت‪ ،‬طبیعی‬ ‫امارهای رسمی درباره نرخ تورم مصرف‬ ‫اس��ت که صرف افزایش سود بانکی هم‬ ‫در کش��ور گفت‪ :‬اماره��ای نقطه ای از‬ ‫تاثیری بر بهبود وضعیت نخواهد داشت‪.‬‬ ‫ت��ورم در م��دت گذش��ته از س��ال ‪۹۷‬‬ ‫وی اف��زود‪ :‬بخش تولید باید با منطق‬ ‫حمید رضا صفوی‬ ‫نشان از روند رو به رشد و افزایشی این‬ ‫مشخصی از س��ود بانکی مدیریت شود‪.‬‬ ‫عالوه ب��ر ای��ن‪ ،‬نرخ س��ود بانک��ی باید امارهای نقطه ای از‬ ‫ش��اخص دارد‪ .‬تورم نقطه ای در ماه های‬ ‫متعادل باش��د‪ .‬در صورتی که مدیریت تورم در مدت گذشته گذشته دو رقمی شده و به نظر می رسد‬ ‫س��ود بانکی به منطق معین خود برسد از سال ‪ ۹۷‬نشان از تا پایان سال ش��اهد تورم حدود ‪ ۱۵‬تا‬ ‫روند رو به رشد و‬ ‫‪ ۱۸‬درصد باشیم‪.‬‬ ‫و نرخ س��ود نیز متعادل باشد‪ ،‬می توان‬ ‫افزایشی این شاخص‬ ‫البت��ه بای��د در نظر داش��ت که نرخ‬ ‫مس��یر افزایش تولید را در پیش گرفت‪.‬‬ ‫دارد‬ ‫تورم ساالنه بر مبنای میانگین کل سال‬ ‫در ش��رایط کنونی افزای��ش تولید تنها‬ ‫محاس��به می شود اما نرخ س��ود بانکی‬ ‫مس��یری اس��ت که می تواند به کاهش‬ ‫اعالم اسامی واردکنندگان‬ ‫خودرو به بانک مرکزی‬ ‫پ��س از انتش��ار اخب��اری مبنی بر اعالم نش��دن اس��امی‬ ‫ش��رکت های واردکنن��ده خ��ودرو‪ ،‬مرک��ز روابط عمومی و‬ ‫اطالع رس��انی وزارت صنعت ‪ ،‬معدن و تجارت در اطالعیه ای‬ ‫اعالم ک��رد ‪ :‬همه تعرفه های مربوط ب��ه تمامی خودروهای‬ ‫س��واری (با کد ‪ ۸‬رقمی) برای هر مورد ش��امل نام ش��رکت‬ ‫واردکننده و میزان ارز تامین شده برای واردات ان خودرو به‬ ‫بانک مرکزی اعالم شده است تا به استحضار همه هموطنان‬ ‫برسد‪ .‬الزم به یاداوری است که در وزارت صنعت ‪ ،‬معدن و‬ ‫تجارت جز ثبت س��فارش برای واردات کاال‪ ،‬فرایند دیگری‬ ‫انجام نمی ش��ود و مراحل تخصیص و سپس تامین ارز برای‬ ‫متقاضیان واردات در بانک مرکزی جمهوری اسالمی انجام‬ ‫می شود و اطالعات ارزی در اختیار ان نهاد است‪ .‬همان طور‬ ‫ک��ه وزی��ر صنعت‪ ،‬معدن و تجارت هم اعالم کردند بار دیگر‬ ‫تاکید می ش��ود این وزارتخانه با انتشار همه اطالعات تامین‬ ‫ارز ‪ ۴۲۰۰‬تومانی موافق است‪.‬‬ ‫فهرست کاالهای اساسی مورد نیاز عامه مردم بنا بر دستور‬ ‫رییس جمهوری‪ ،‬در روز جمعه ‪ ۸‬تیر در اختیار ریاست کل‬ ‫بان��ک مرکزی قرار گرفت و وی با اجازه ریاس��ت جمهوری‬ ‫اقدام به انتش��ار ان کرد‪ .‬بانک مرکزی برای انتش��ار کامل‬ ‫اس��امی دریافت کنن��دگان ارز ‪ ۴۲۰۰‬تومانی نیازی به نظر‬ ‫و مجوز این وزارتخانه ندارد و در نخس��تین فهرس��ت مورد‬ ‫درخواس��ت بانک مرکزی ش��ماره تعرفه کاالهای مورد نیاز‬ ‫و ض��روری م��ردم را به بانک اعالم کرد ت��ا ارز تخصیصی و‬ ‫تامین شده برای واردات را اعالم کند‪.‬‬ ‫بیشتر از تورم نقطه ای تاثیر می گیرد‪ .‬شرایط کنونی‬ ‫نش��ان می دهد که نرخ س��ود با نرخ ت��ورم نقطه ای‬ ‫همخوان��ی ندارد و تا پایان س��ال به نظر می رس��د با‬ ‫تورم ‪ ۱۵‬تا ‪ ۱۸‬درصد روبه رو باش��یم‪ .‬در این صورت‬ ‫طبیعی اس��ت که دولت باید نرخ س��ود سپرده را به‬ ‫بیش از این اعداد برس��اند‪ .‬به عبارت دیگر‪ ،‬نرخ سود‬ ‫بانک��ی تا پایان س��ال باید به ع��ددی بین ‪ ۱۸‬تا ‪۲۲‬‬ ‫درصد برسد‪.‬‬ ‫وی اف��زود‪ :‬از ط��رف دیگر‪ ،‬بازار س��رمایه یکی از‬ ‫مزیت های��ی اس��ت که دول��ت می توان��د از ان برای‬ ‫کاهش نقدینگی استفاده کند‪ .‬اگر دولت سیاست های‬ ‫حمای��ت از بازار س��رمایه را در پیش بگیرد‪ ،‬می توان‬ ‫نقدینگی را به بخش تولید رس��اند اما شرایط کنونی‬ ‫نقدینگی سرگردان به گونه ای پیش می رود که هیچ‬ ‫کمکی به تولید نمی شود‪.‬‬ ‫صفری با اشاره به شاخص ارزش جایگزینی در بازار‬ ‫س��رمایه توضیح داد‪ :‬این ش��اخص به معنای ارزش‬ ‫راه اندازی کنونی کارخانه ای است که فعالیت می کند‪.‬‬ ‫بیش��تر صنایعی که اکنون در کشور فعالیت می کنند‬ ‫می توانند بخش��ی از س��هام خود را در بازار سرمایه‬ ‫عرضه کنند و با اس��تفاده از ش��اخص جایگزینی که‬ ‫اکنون رشد باالیی دارد سرمایه ها را وارد بخش تولید‬ ‫کرده و مردم را نیز به سود مورد نظر برسانند‪.‬‬ ‫ای��ن کارش��ناس اقتصاد ب��ا بیان اینک��ه برخی از‬ ‫کارخانه ها می خواهند س��رمایه را با تورم رشد دهند‪ ،‬‬ ‫گف��ت ‪ :‬پیش از روی کار ام��دن دولت یازدهم مردم‬ ‫تورم بس��یار باالیی را تجربه کردند و صنایع و بخش‬ ‫تولید نیز از این موضوع اس��یب بسیاری دید‪ .‬اکنون‬ ‫دیگر زمان استفاده از سیاست های سودزا در شرایط‬ ‫تورمی نیس��ت‪ .‬بر این اساس‪ ،‬باید به دنبال راهکاری‬ ‫بود که صنایع از سرمایه مردم استفاده کنند و مردم‬ ‫نیز در سود کارخانه ها شریک باشند‪.‬‬ ‫گزارش تخلفات ثبت سفارش خودرو در حال بررسی‬ ‫در همین حال ‪ ،‬رییس کمیس��یون ویژه‬ ‫«حمایت از تولید ملی» گفت‪ :‬بخشی از این‬ ‫تخلف ها از س��وی کارکنان سازمان توسعه‬ ‫تج��ارت بوده و بخش دیگر از ان از س��وی‬ ‫واردکنندگان رس��می و غیررس��می انجام‬ ‫ش��ده است‪ .‬حمیدرضا فوالدگر با اشاره به‬ ‫جزئیات گ��زارش اعمال «ماده ‪ ۲۳۶‬قانون‬ ‫ایین نام��ه داخلی مجلس» درباره واردات و تخلف در‬ ‫ثبت سفارش خودرو به کشور به خانه ملت گفت ‪ :‬این‬ ‫گزارش با همکاری کمیس��یون «صنایع و معادن» و‬ ‫کمیس��یون «ویژه حمایت از تولی��د ملی» تهیه و به‬ ‫صحن علنی مجلس ارائه ش��ده است‪ .‬وی تاکید کرد‪:‬‬ ‫ در ای��ن گزارش به تعرفه گ��ذاری و نبود تعرفه گذاری‬ ‫روی خودروه��ای وارداتی و تاثی��ر ان بر خودروهای‬ ‫داخلی اش��اره ش��ده اس��ت‪ .‬رییس «کمیسیون ویژه‬ ‫حمایت از تولید ملی و نظارت بر سیاس��ت های کلی‬ ‫اص��ل ‪ »۴۴‬تصریح ک��رد‪ :‬در این گزارش به تخلف در‬ ‫زمانی که س��امانه ثبت سفارش خودرو بسته بوده اما‬ ‫‪ ۶‬هزار خودرو ثبت س��فارش ش��ده است ‪ ،‬اشاره شده‬ ‫ک��ه البته وزارت صنعت ‪ ،‬مع��دن و تجارت معترف به‬ ‫این مس��ئله بوده است‪ .‬وی تاکید کرد‪ :‬بخشی از این‬ ‫تخلف ها از سوی کارکنان سازمان توسعه تجارت بوده‬ ‫و بخش دیگر از ان از س��وی واردکنندگان رس��می و‬ ‫غیررسمی انجام شده و البته وزارت صنعت ‪ ،‬معدن و‬ ‫ت هم تخلف هایی کرده اس��ت‪ .‬فوالدگر اظهار‬ ‫تج��ار ‬ ‫ک��رد ‪ :‬در ص��ورت موافقت نماین��دگان با‬ ‫گ��زارش تخلف ه��ای رخ داده درباره ثبت‬ ‫س��فارش خودرو‪ ،‬درخواس��ت ما این است‬ ‫که قوه قضاییه به این مسئل ه رسیدگی کند‬ ‫ک��ه البته این قوه ه��م اقد ام هایی را در این‬ ‫راس��تا اغاز کرده است‪ .‬بر اساس ماده ‪۲۳۶‬‬ ‫قان��ون ا یین نام��ه داخلی مجلس ش��ورای‬ ‫اس�لامی‪« ،‬هر گاه حداقل ‪ ۱۰‬نفر از نمایندگان یا هر‬ ‫کدام از کمیس��یون ها ‪ ،‬عدم رعایت شئونات و نقض یا‬ ‫استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط‬ ‫رییس جمهوری و یا وزیر و یا مس��ئوالن دستگاه های‬ ‫زیرمجموع��ه انان را اع�لام نمایند ‪ ،‬موضوع بالفاصله‬ ‫از طریق هیات رییس��ه جهت رسیدگی به کمیسیون‬ ‫ذی ربط ارجاع می شود‪ .‬کمیسیون حداکثر ظرف ‪۱۰‬‬ ‫روز موض��وع را رس��یدگی و در ص��ورت وارد بودن با‬ ‫اظهارنظر صریح‪ ،‬گزارش خود را از طریق هیات رییسه‬ ‫ب��ه مجلس ارائه می ده��د‪ .‬تبص��ره ‪ -۱‬چنانچه نظر‬ ‫مجلس بر تایید گزارش باشد موضوع جهت رسیدگی‬ ‫به قوه قضاییه و سایر مراجع ذی صالح ارسال می شود‬ ‫تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی‬ ‫کن��د‪ .‬تبص��ره ‪ -۲‬در صورت��ی که مجل��س در مورد‬ ‫رییس جمه��وری ی��ا هر یک از وزی��ران ‪ ۳‬نوبت رای‬ ‫به وارد بودن گزارش بدهد طرح استیضاح در صورت‬ ‫رعایت مفاد اصل هشتا دو نهم قانون اساسی در دستور‬ ‫کار مجلس قرار خواهد گرفت»‪.‬‬ ‫صنعت خودرو‬ ‫سه شنبه‬ ‫‪ 12‬تیر ‪ 19 1397‬شوال ‪ 3 1439‬ژوئیه ‪ 2018‬شماره ‪ 425‬پیاپی ‪2398‬‬ ‫بررسی امارهای گوناگون و متناقض واردات خودرو در گفت وگو با رییس انجمن واردکنندگان خودرو‬ ‫انگشت ابهام رو به کجاست؟‬ ‫ترتیب‪ ،‬ثبت س��فارش متوقف ش��د‪ .‬در عمل‪ ،‬این مسئله باعث‬ ‫فاطم�ه امیراحم�دی‪ :‬چندی پیش «گس��ترش صنعت»‬ ‫شد تا رانت و فساد به وجود اید‪.‬‬ ‫مس��ئله ثبت س��فارش غیرقانون��ی خودروه��ا را از ابتدا مورد‬ ‫ام��روز ای��ن موضوع(تصمیم اش��تباه دوره دول��ت یازدهم)‬ ‫بررس��ی ق��رار داد‪ .‬در ان گ��زارش اعداد و ارقام اعالم ش��ده از‬ ‫را فرام��وش کرده ای��م و به دنب��ال معلول هس��تیم‪ .‬در واقع‪،‬‬ ‫س��وی مدیران بخش ه��ای مختلف تفاوت زی��ادی با یکدیگر‬ ‫ثب��ت سفارش��ی ک��ه در این م��دت انجام ش��ده‪ ،‬بر اس��اس‬ ‫داشتند‪ .‬در حالی که وزارت صنعت‪ ،‬معدن و تجارت امار ثبت‬ ‫اخری��ن ام��اری ک��ه از س��وی نماین��دگان مجلس ش��ورای‬ ‫سفارش های غیر قانونی را ‪ ۶‬هزار و ‪ ۴۸۱‬خودرو اعالم می کند‪،‬‬ ‫اس�لامی اع�لام ش��ده ‪ ۳۵‬ه��زار ثب��ت س��فارش غیرقانونی‬ ‫فرهاد احتشام زاد‪ ،‬رییس انجمن واردکنندگان خودرو این عدد‬ ‫ب��وده ک��ه در زم��ان بس��ته ب��ودن س��امانه انج��ام ش��ده‬ ‫را ‪ ۱۵‬هزار عنوان کرده است‪ .‬از سوی دیگر‪ ،‬یکی از نمایندگان‬ ‫است‪.‬‬ ‫کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسالمی فراتر از این‬ ‫این دوره ‪ ۶‬ماهه به طور تقریبی ‪ ۳‬ماه در دوره وزیر پیشین‬ ‫امار به عدد ‪ ۳۴‬هزار خودرو اشاره کرد‪.‬‬ ‫و باقی ان در دوره وزیر کنونی بوده است‪ .‬در نهایت‪ ،‬با مصوبه‬ ‫در حاش��یه بیس��ت و دومین بزرگداش��ت روز ملی صنعت و‬ ‫جدید دولت س��ایت دوباره باز ش��د‪ .‬بنابرای��ن‪ ،‬در این دوره ‪۶‬‬ ‫مع��دن که در محل مرکز همایش ه��ای بین المللی جمهوری‬ ‫ماهه مسدود بودن سامانه ‪ ۳۵‬هزار خودرو ثبت سفارش شد‪.‬‬ ‫اس�لامی ایران برگزار ش��د محمد شریعتمداری‪ ،‬وزیر صنعت‪،‬‬ ‫€ €ام�ار ‪ ۱۵‬هزار خودرویی ک�ه اعالم کردید مربوط به‬ ‫ معدن و تجارت در پاسخ به پرسش «گسترش صنعت» درباره‬ ‫چه خودروهایی است؟‬ ‫اختالف امارها که فاصله زیادی با یکدیگر دارند‪ ،‬گفت‪ :‬ممکن‬ ‫اماری که انجمن واردکنندگان خودرو اعالم کرد مربوط به‬ ‫اس��ت ه��ر کس عددی اعالم کن��د و عدد اعالم��ی وزارتخانه‬ ‫خودروهای ترخیص شده از گمرک بوده است‪ ۳۵ .‬هزار خودرو‬ ‫صح��ت دارد زیرا رقم های باالیی که برخی اعالم می کنند باید‬ ‫ثبت س��فارش شد اما بر اس��اس امار و مستندات بازار بیش از‬ ‫با عقل و منطق س��ازگار باشد‪ .‬کل واردات خودروهای خارجی‬ ‫‪ ۱۵‬هزار خودرو ترخیص شده است‪.‬‬ ‫در کش��ور مگر چند دس��تگاه بوده است؟ وی عنوان کرد‪ :‬مهم‬ ‫بر اس��اس بررس��ی که مراجع نظارتی روی موضوع داشتند‬ ‫تعداد خودروها نیس��ت؛ چه یک دستگاه‪ ،‬چه ‪ ۱۰۰‬هزار‪ ،‬مهم‬ ‫این تفاوت اماری در مدت بس��ته بودن س��امانه‬ ‫این اس��ت که نهاد های نظارتی برخورد قاطع با‬ ‫ثبت سفارش‪ ،‬ممکن است بنا بر اقتضای شرایط‬ ‫متخلفان داشته باشند‪.‬‬ ‫که برخی از ثبت سفارش ها بر اساس تایید خود‬ ‫در ادامه‪ ،‬به س��راغ فرهاد احتشام زاد رفتیم و‬ ‫دولت بوده‪ ،‬باشد که به صالحدید و اختیار دولت‬ ‫درب��اره مبنای اعالم ورود ‪ ۱۵‬هزار خودرو با وی‬ ‫برمی گردد‪.‬‬ ‫گفت وگو کردیم‪.‬‬ ‫این به نحوی کار سلیقه ای است ؛ اینکه مبنای‬ ‫€ €اماره�ای متفاوتی که درب�اره واردات‬ ‫این تصمیم گیری چه مس��ئله ای ب��وده برای ما‬ ‫خودرو به شکل غیرقانونی عنوان می شود‬ ‫فرهاد احتشام زاد‬ ‫ش��فاف نیس��ت اما به احتمال در دولت و وزارت‬ ‫به چه موضوعی برمی گردد؟‬ ‫بر اساس اخرین اماری که‬ ‫صنع��ت‪ ،‬معدن و تجارت باید مس��تنداتی وجود‬ ‫غیرقانونی‬ ‫ش��کل‬ ‫موض��وع واردات خودرو به‬ ‫از سوی نمایندگان مجلس‬ ‫ب��ه دوره ای برمی گ��ردد ک��ه س��امانه ثب��ت شورای اسالمی اعالم شده داش��ته باشد زیرا از این امار( ‪ ۱۵‬هزار خودرویی‬ ‫س��فارش ب��ه م��دت ‪ ۶‬ماه بس��ته بوده اس��ت‪ ۳۵ .‬هزار ثبت سفارش که بر اس��اس ام��ار‪ ،‬در این فاصله در بازار عرضه‬ ‫نخس��ت بای��د ریش��ه ای��ن موض��وع م��ورد غیرقانونی بوده که در ش��ده است) ‪ ۷‬هزار خودرو ثبت سفارش شده از‬ ‫بررس��ی قرار گیرد؛ مس��ئله ای ک��ه از ان غافل زمان بسته بودن سامانه س��وی وزارتخانه غیرقانونی اعالم شد یعنی باقی‬ ‫انجام شده است اما بر‬ ‫ان قانون��ی بوده و باید ب��ا نظارت خود وزارتخانه‬ ‫شده ایم‪.‬‬ ‫اساس امار و مستندات‬ ‫بس��ته شدن سامانه ثبت س��فارش تصمیمی بازار بیش از ‪ ۱۵‬هزار بوده باشد‪.‬‬ ‫بود که در دولت یازدهم گرفته ش��د بدون اینکه خودرو ترخیص شده است در نتیج��ه‪ ،‬بی��ش از ‪ ۳۵‬ه��زار خ��ودرو ثبت‬ ‫سفارش شده که از این تعداد‪ ۱۵ ،‬هزار خودرو از‬ ‫چنین موضوعی در قانون دیده شده باشد‪ .‬به این‬ ‫گمرک ترخیص ش��ده است و از این عدد ‪ ۱۵‬هزار دستگاه نیز‬ ‫وزارتخانه اعالم کرد که ‪ ۶۴۸۱‬دستگاه مورد تایید نیست یعنی‬ ‫باقی را به لحاظ قانونی تایید کرده اند‪ .‬این مس��ئله می تواند بر‬ ‫اساس دستورها و مجوزهای خاص که بر مبنای اقتضای زمانی‬ ‫ان دوره بوده انجام شده باشد‪.‬‬ ‫نکته مهم این است که در جمع عدد خودروهای ترخیص شده‬ ‫و دپو در گمرک عدد ‪ ۶‬هزار و ‪ ۴۰۰‬به دست می اید که دوباره‬ ‫تکلیف بقیه مش��خص نیس��ت‪ .‬با توجه به اینکه هر خودرو هم‬ ‫‪ ۲۶‬هزار دالر نرخ داش��ته باش��د‪ ،‬این ‪ ۸۱‬دستگاه که در امارها‬ ‫نیست رقم بزرگی می شود‪.‬‬ ‫در این شرایط موضوع(ثبت سفارش ‪ ۶۴۸۱‬خودرو) از سوی‬ ‫سازمان های ذی صالح در حال پیگیری است‪.‬‬ ‫انجمن منتظر نتیجه اس��ت زیرا در بازاری که باید ش��فاف‬ ‫عمل ش��ود خ��ودرو جزو کاالهایی اس��ت که ب��ه هیچ عنوان‬ ‫منتفی می ش�ود‪ .‬سال گذش�ته چقدر خودرو با واردات‬ ‫قاچاق ان امکان پذیر نیس��ت‪ .‬اگر به همین ش��کل از اغاز ثبت‬ ‫اسقاط شد؟‬ ‫س��فارش که در سیس��تم خود دولت انجام می ش��ود تا مرحله‬ ‫س��ال گذش��ته ‪ ۶۷‬هزار و ‪ ۸۵۴‬خودرو س��واری وارد شد که‬ ‫نهایی که ش��ماره گذاری اس��ت و بر اساس مستندات از سوی‬ ‫ارزش کل ان یک میلیارد و ‪ ۷۶۹‬میلیون دالر بوده است‪ .‬از این‬ ‫نیروی انتظامی شماره گذاری می شود‪ ،‬باشد تنها کاالیی است‬ ‫تعداد ‪ ۷‬هزار و ‪ ۸۸۱‬دستگاه به ارزش ‪ ۱۷۰‬میلیون دالر سهم‬ ‫که امکان قاچاق ان وجود ندارد‪.‬‬ ‫شرکت های تولیدکننده و مجوزهای خاص واردات بوده است‪.‬‬ ‫کل موضوع قابل ردیابی است و مراجع قضایی احاطه کامل‬ ‫به این ترتی��ب‪ ،‬نزدیک به ‪ ۱۰‬درصد واردات‬ ‫روی این موضوع دارند‪.‬‬ ‫€ €ای�ا انجمن متوجه چنین موضوعی در‬ ‫س��ال گذش��ته نیز مربوط به خود شرکت های‬ ‫بازار شده بود؟‬ ‫به طور متوسط به ازای تولیدکننده و مجوزهای خاصی بوده که به انها‬ ‫در اسفند ‪ ۹۵‬یک بار انجمن به دفتر مقررات هر خودرویی که سال داده شده بود‪.‬‬ ‫ص��ادرات و واردات اعالم کرد که مواردی از این گذشته وارد شد نزدیک � در این باره بیشتر توضیح دهید‪.‬‬ ‫به ‪ ۵‬دستگاه اسقاط شد‪.‬‬ ‫دست وجود دارد و به نظر می رسد مشکالتی در‬ ‫ش��رکت های تولیدکننده ای ک��ه واردات نیز‬ ‫برای هر ‪ ۶۷‬هزار و ‪۸۵۴‬‬ ‫سیستم رخ داده است زیرا در ان مقطع انجمن‬ ‫دارن��د‪ .‬برای نمون��ه‪ ،‬واردات خودروهایی مانند‬ ‫خودرو سواری حدود‬ ‫واردکنن��دگان خودرو مس��ئول کنترل اصالت‬ ‫رنوکپچ��ر‪ ،‬پ��ژو ‪ ،۲۰۰۸‬پ��ژو ‪ ۵۰۹‬و پژو ‪۳۰۶‬‬ ‫‪ ۴۰۰‬هزار خودرو اسقاط‬ ‫شرکت های غیرنمایندگی بود‪.‬‬ ‫شد‪ .‬به این ترتیب‪ ،‬با داش��تیم‪ .‬تعداد رنو کپچر که س��ال گذشته در‬ ‫طبیعی است در ان دوره که انجمن مسئولیت واردات هر یک خودرو بازار خرید و فروش ش��د از س��وی خودروس��از‬ ‫بخش��ی از ثبت س��فارش ها را در کنترل داشت خارجی ‪ ۴‬ظرفیت برای داخلی وارد ش��ده بود‪ .‬بنابرای��ن‪ ،‬موضوعی که‬ ‫وقت��ی با این مغایرت ها روبه رو ش��د‪ ،‬اعالم کند خودروهای داخلی خالی م��ورد بح��ث ق��رار می گیرد و عنوان می ش��ود‬ ‫ک��ه همی��ن کار را نیز انج��ام داد‪ .‬اما اتفاقی که شده است ضمن انکه ف�لان مق��دار ارزبری داش��ته اس��ت بخش��ی‬ ‫افتاد این ب��ود که انجمن از این فرایند کنترلی در زمینه االیندگی های مربوط به حوزه ه��ای دولتی بوده که خود وارد‬ ‫حذف شد‪.‬‬ ‫هوا نیز روند کاهشی می کنن��د‪ .‬همچنین ‪ ۲/۲‬میلی��ارد دالر ارزش‬ ‫داشتیم‬ ‫� ب�ا ممنوعی�ت واردات خ�ودرو عنوان‬ ‫خودروهای وارد شده اعالم شد که عدد درستی‬ ‫می ش�ود موضوع اس�قاط خودرو به نوعی‬ ‫نیس��ت و عدد دقیق همان یک میلیارد و ‪۷۶۹‬‬ ‫میلیون دالر اس��ت و این عدد به تفکیک شاس��ی و بر اس��اس‬ ‫گزارش های گمرک است‪.‬‬ ‫� با توجه به این مبلغ‪ ،‬چقدر به اسقاط خودروها منجر‬ ‫شده است؟‬ ‫به طور متوس��ط به ازای هر خودرویی که سال گذشته وارد‬ ‫ش��د نزدیک به ‪ ۵‬دس��تگاه اس��قاط ش��د‪ .‬برای هر ‪ ۶۷‬هزار و‬ ‫‪ ۸۵۴‬خودرو س��واری حدود ‪ ۴۰۰‬هزار خودرو اسقاط شد‪ .‬این‬ ‫امار مربوط به امار واردات س��ال گذش��ته بوده اس��ت‪ .‬به این‬ ‫ترتی��ب‪ ،‬ب��ا واردات ه��ر یک خودرو خارج��ی ‪ ۴‬ظرفیت برای‬ ‫خودروهای داخلی خالی ش��ده اس��ت‪ ،‬ضم��ن انکه در زمینه‬ ‫االیندگی های هوا نیز روند کاهش��ی داش��تیم‪ .‬س��ال گذشته‬ ‫س��هم واردکنندگان از کل بازار خودرو کش��ور حدود ‪ ۴‬درصد‬ ‫ب��وده و ‪ ۹۶‬درص��د بازار مربوط به تولیدهای داخل بود‪ .‬س��ال‬ ‫گذش��ته س��هم دو خودروساز بزرگ کش��ور ‪ ۹۱‬درصد از کل‬ ‫بازار خودرو بوده و در ‪ ۲‬ماه نخس��ت امس��ال س��هم واردات از‬ ‫کل بازار به یک درصد کاهش پیدا کرد و س��هم دو خودروساز‬ ‫داخلی ‪ ۹۵‬درصد ش��د‪ .‬این در حالی است که فرمایشات رهب ر‬ ‫معظم انقالب در فروردین س��ال گذش��ته مبنی بر این بود که‬ ‫کاالیی نباید وارد ش��ود که به تعطیلی فعالیت تولیدکنندگان‬ ‫داخلی بینجامد و سهم ‪ ۴‬درصدی هیچ گاه نه منجر به تعطیلی‬ ‫بوده نه منجر به تهدید بازار‪ ،‬ضمن اینکه الگوی خودروسازان‬ ‫داخل��ی ب��رای اط�لاع از مدل ه��ا و فن��اوری روز دنی��ا بوده‬ ‫است‪.‬‬ ‫سه شنبه‬ ‫سال سی ام شماره ‪ 425‬پیاپی ‪2398‬‬ ‫منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه‬ ‫‪ 12‬تیر ‪1397‬‬ ‫‪ 19‬شوال ‪1439‬‬ ‫‪ 3‬ژوئیه ‪2018‬‬ ‫‪www.smtnews.ir/about.html :‬‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«‬ ‫»‬ ‫مدیرمسئول‪ :‬ناصر بزرگمهر‬ ‫بررسی «گسترش صنعت» از اجرای طرح راستی ازمایی اماری در مجموعه شهرک های صنعتی نشان داد‬ ‫راستی ازمایی صنایع به پیشرفت ‪ ۸0‬درصدی رسید‬ ‫ثبت اطالعات دقیق حوزه صنعت و امار اشتغال‬ ‫زینب عبدی‬ ‫‪s.industrial@sanatnewspaper.com‬‬ ‫تلفن‪ - 82190 :‬نمابر‪ -88713730 :‬پیامک‪ -300082190 :‬پیامگیر صوتی‪88105304 :‬‬ ‫سازمان اگهی ها‪ - 88722732-3 :‬نمابراگهی ها‪88109733 :‬‬ ‫امور مشترکین‪ - 88722735 :‬روابط عمومی‪88105309 :‬‬ ‫توزیع و سازمان شهرستان ها‪88724211 :‬‬ ‫نشانی‪ :‬تهران‪ ،‬خیابان قائم مقام فراهانی‪ -‬کوچه ازادگان شماره ‪26‬‬ ‫کد پستی ‪1586733811‬‬ ‫روابط عمومی‪pr@smtnews.ir:‬‬ ‫اگهی‪ads@smtnews.ir :‬‬ ‫امور استان ها‪ostanha@smtnews.ir :‬‬ ‫چاپخانه‪ :‬شرکت چاپ رواق روشن مهر‬ ‫‪www.sanatnewspaper.com‬‬ ‫‪http://telegram.me/sanatnewspaper‬‬ ‫عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی‬ ‫عضو انجمن مدیران رسانه‬ ‫عضو تعاونی مطبوعات‬ ‫یادداشت‬ ‫بازار مصرف‬ ‫مشکل صنایع کوچک‬ ‫صنعت ج��دای از کلیت اقتصاد‬ ‫قاب��ل تحلی��ل نیس��ت‪ .‬بخ��ش‬ ‫عمده ای از صنعت بر دوش صنایع‬ ‫کوچک و متوسط است که تحلیل‬ ‫وضعیت ان مقداری متفاوت تر از‬ ‫مسائل کلی بخش صنعت است‪.‬‬ ‫صنای��ع کوچ��ک با توج��ه به‬ ‫محمدحسین مقیسه‬ ‫مزایای بس��یار زیادی ک��ه دارند‪،‬‬ ‫مدیرعامل صندوق ضمانت‬ ‫اسیب پذیری بیشتری نیز نسبت‬ ‫سرمایه گذاری صنایع‬ ‫به صنایع کوچک و متوسط دارند‪.‬‬ ‫کوچک‬ ‫این صنای��ع ت��وان مدیریتی و‬ ‫سرمایه ای کمتری نسبت به سایر‬ ‫واحدهای تولیدی متوسط و بزرگ دارند و باید در اغاز امر حل‬ ‫مسئله بازار برای انها در اولویت قرار گیرد‪.‬‬ ‫م��ا در طول س��ال های گذش��ته هم��واره ع��ادت کرده ایم‬ ‫که مش��کل مناب��ع مالی ب��ه عن��وان مهم ترین مش��کل تلقی‬ ‫شود‪.‬‬ ‫هر چند تامین منابع مناس��ب مالی به عنوان یکی از مسائل‬ ‫مهم برای فعالیت واحدهای صنعتی در نظر گرفته می ش��ود اما‬ ‫در ش��رایط فعلی اقتصاد کشور‪ ،‬بازار است که حرف اول و اخر‬ ‫را می زند و تنها به بازار ایران محدود نیست‪.‬‬ ‫اگر س��یر اتفاق ها و تحول ها را در ‪ ۲‬تا ‪ ۳‬دهه گذش��ته مورد‬ ‫بررس��ی قرار دهیم‪ ،‬متوجه می ش��ویم بازار و رقابت در تمامی‬ ‫کشورهای دنیا دچار تغییر شده و اگر یک فعال اقتصادی بتواند‬ ‫کاالیی را با کیفیت مطلوب تولید کند به دنبال ان بازار داخلی‬ ‫و خارجی نیز برای ان ایجاد می شود‪.‬‬ ‫با این حال‪ ،‬توان تولیدی کش��ور در س��ال های گذشته ارتقا‬ ‫پی��دا ک��رده و از لحاظ فنی و علمی ش��اهد پیش��رفت جایگاه‬ ‫واحدهای تولیدی و محصوالتی هستیم که روانه بازار می شوند‪.‬‬ ‫مشکل حال حاضر بازار مصرف است‪.‬‬ ‫بنابراین‪ ،‬مهم ترین اقدامی که باید در دس��تور کار قرار گیرد‬ ‫این اس��ت که مشکل بازار واحدهای تولیدی کوچک و متوسط‬ ‫حل شود و در کنار ان به فضای رقابتی توجه کنیم‪.‬‬ ‫یک��ی از ش��اخص هایی ک��ه می توان��د کااله��ای تولیدی را‬ ‫رقابت پذیر کند ‪ ،‬کیفیت کاالست‪.‬‬ ‫متاسفانه در یک دهه گذشته اتفاق خاصی در زمینه نوسازی‬ ‫و بهسازی تجهیزات و ماشین االت واحدهای تولیدی رخ نداده‬ ‫و ب��ه صورت کلی تولیدات��ی که روانه بازار می ش��ود‪ ،‬از طریق‬ ‫تجهیزاتی اس��ت که بیش از یک دهه عمر دارند‪ .‬این در حالی‬ ‫است که لزوم نوسازی و توسعه صنایع نوین در کشور احساس‬ ‫می ش��ود و با این سیاست می توان بسیاری از مشکالت موجود‬ ‫و پیش رو را برطرف کرد‪.‬‬ ‫در دنیایی که پیش��رفت فناوری به صورت لحظه به لحظه رخ‬ ‫می دهد‪ ،‬نمی توان با تجهیزات ‪ ۲۰‬سال قبل در صنعت رقابت‬ ‫کرد و نه تنها در بازار خارجی بلکه در بازار داخلی نیز با مشکل‬ ‫روبه رو خواهیم شد‪.‬‬ ‫ب��ر همین اس��اس‪ ،‬وزارت صنعت‪ ،‬معدن و تج��ارت باید در‬ ‫بخش واحدهای صنعتی خرد و متوس��ط حمایت ها را به سمت‬ ‫و س��ویی ببرد ک��ه این واحدها بازار مصرف دارند و بخش��ی از‬ ‫تس��هیالت را به مسیر نوس��ازی تجهیزات و ماشین االت سوق‬ ‫دهد تا بتوانیم توان تولیدی خود را افزایش دهیم‪.‬‬ ‫در زمینه نوس��ازی و بهس��ازی صنایع مس��ئله ای که از سال‬ ‫گذشته وجود داشت این بود که واحدهای تولیدی رغبت چندانی‬ ‫نس��بت به دریافت تسهیالت در نظر گرفته شده در این بخش‬ ‫نداشتند‪.‬‬ ‫موضوع بعدی نگاه بخشی است و اگر بررسی های الزم در دستور‬ ‫کار قرار گیرد‪ ،‬متوجه خواهیم شد منابع تزریق شده و استفاده‬ ‫ش��ده از س��وی بنگاه هایی مدنظر قرار گرفته اس��ت که از بازار‬ ‫منطقی برخوردارند و با ظرفیت های باالتر از ‪ ۵۰‬درصد فعالیت‬ ‫می کنند‪.‬‬ ‫بنابرای��ن‪ ،‬فعال اقتصادی به مس��ئله بازپرداخت تس��هیالت‬ ‫بانک��ی توجه می کند و اگر بر مبنای محاس��بات متوجه ش��ود‬ ‫که از بازار مصرف مناس��ب پس از نوسازی تجهیزات برخوردار‬ ‫خواه��د بود‪ ،‬به طور قطع در جهت دریافت این منابع مالی گام‬ ‫بر می دارد‪.‬‬ ‫اع�لام اخرین وضعیت از چگونگی فعالیت صنایع‬ ‫کوچ��ک و متوس��طی ک��ه در ش��هرک ها و نواحی‬ ‫صنعتی مستقر شده اند با اجرای طرح راستی ازمایی‬ ‫در حال انجام است‪.‬‬ ‫در ای��ن طرح که تا کنون پیش��رفت ‪ ۸0‬درصدی‬ ‫داش��ته‪ ،‬قرار اس��ت تا پای��ان تیر اخری��ن وضعیت‬ ‫تعطیل��ی و فعال��ی واحدهای صنعتی اعالم ش��ود‪.‬‬ ‫ب��ه گفته کارشناس��ان‪ ،‬تا کنون اماره��ای مختلفی‬ ‫از می��زان تعطیل��ی ‪ ۲0‬درص��دی ت��ا ‪ ۹۸‬درصدی‬ ‫واحدهای مس��تقر در مجموعه شهرک های صنعتی‬ ‫عنوان ش��ده اس��ت اما هیچ ک��دام مبن��ای موثقی‬ ‫ن��دارد‪ .‬بنابراین‪ ،‬راس��تی ازمایی از نح��وه فعالیت‬ ‫واحدهای مستقر در شهرک های صنعتی از زمستان‬ ‫س��ال گذشته اغاز ش��ده و تا پایان تی ر به سرانجام‬ ‫خواهد رسید‪.‬‬ ‫اخری��ن امارهای به دس��ت امده از وزارت صنعت‪،‬‬ ‫معدن و تجارت نش��ان می دهد که از ش��هریور ‪۹۶‬‬ ‫تا پایان اردیبهش��ت ‪ ۹۷‬برای ‪ ۱۶‬هزار و ‪ ۲۷۵‬واحد‬ ‫صنعتی جواز تاس��یس صادر شده و ‪ ۴‬هزار و ‪۲۲۲‬‬ ‫واحد صنعتی توانسته اند پروانه بهره برداری دریافت‬ ‫کنند‪.‬‬ ‫همچنی��ن‪ ۱۱۵0 ،‬واح��د صنعت��ی در مجموعه‬ ‫شهرک های صنعتی در همین مدت‪ ،‬احیا و نوسازی‬ ‫شده است‪.‬‬ ‫ای��ن واحدها ب��رای ‪ ۱۷‬هزار و ‪ ۵۹۳‬نفر اش��تغال‬ ‫ایجاد کرده است‪ .‬این در حالی است که پیش از این‬ ‫نیز امارهای مختلفی از میزان اشتغال ایجاد شده در‬ ‫سال ‪ ۹۶‬اعالم شده بود‪.‬‬ ‫اکنون بیش از ‪ ۸00‬ش��هرک و ناحیه صنعتی در‬ ‫ح��ال بهره برداری در کش��ور وجود دارد که بیش از‬ ‫‪ ۴۰‬هزار واحد صنعتی با اشتغال حدود یک میلیون‬ ‫نفر در حال فعالیت است اما میزان فعالیت هر کدام‬ ‫از واحدها هنوز مشخص نیست‪.‬‬ ‫در نظر داش��ته باش��ید که در س��ال ‪ ۱۳۵۷‬فقط‬ ‫‪ ۲‬ش��هرک و ناحیه صنعتی درح��ال بهره برداری در‬ ‫کش��ور وجود داشت که این تعداد در سال ‪ ۶۸‬رو به‬ ‫فزونی رفت و تاکنون ‪ ۶۶‬ش��هرک و ناحیه صنعتی‬ ‫بهره بردار به ثبت رس��یده اس��ت‪ .‬تا پایان سال ‪۹۶‬‬ ‫نیز ‪ ۸0۳‬ش��هرک و ناحیه صنعتی ب��ه بهره برداری‬ ‫رسیده است‪.‬‬ ‫ب��ا این حال‪ ،‬صادقی نجف��ی‪ ،‬معاون وزیر صنعت‪،‬‬ ‫مع��دن و تج��ارت و مدیرعام��ل س��ازمان صنای��ع‬ ‫کوچک و ش��هرک های صنعتی ای��ران گفت‪ :‬طرح‬ ‫راس��تی ازمایی در مجموعه ش��هرک های صنعتی با‬ ‫پیشرفت ‪ ۸0‬درصدی در حال انجام است‪.‬‬ ‫به گزارش «گس��ترش صنعت» نجف��ی در دیدار‬ ‫با اعض��ای اتاق بازرگانی ای��ران تاکید کرد‪ :‬تا کنون‬ ‫امارهای مختلفی از وضعیت صنایع داده شده است‬ ‫اما اکنون قصد داریم امار دقیقی از وضعیت فعالیت‬ ‫واحدهای مس��تقر در ش��هرک های صنعت��ی ارائه‬ ‫کنیم‪.‬‬ ‫مدیرعامل س��ازمان صنایع کوچک و شهرک های‬ ‫صنعت��ی ایران ادام��ه داد‪ :‬اکن��ون وضعیت صنایع‬ ‫کوچک سراسر کشور روزانه رصد می شود و گزارش‬ ‫عملکرد انها در ثبت سفارش‪ ،‬بازگشایی واحدها و‪...‬‬ ‫در اختیار مسئوالن دولتی قرار می گیرد‪.‬‬ ‫نجفی اف��زود‪ :‬اخری��ن وضعیت و نح��وه فعالیت‬ ‫کارافرین��ان هر روز از س��وی مدیران و مس��ئوالن‬ ‫شرکت شهرک های صنعتی استانی بررسی می شود‬ ‫تا مش��کالت صنایع کوچک و واحدهای صنعتی را‬ ‫صادق نجفی‬ ‫فرشاد مقیمی‬ ‫علی همتی‬ ‫اخرین وضعیت و نحوه‬ ‫فعالیت کارافرینان هر‬ ‫روز از سوی مدیران‬ ‫و مسئوالن شرکت‬ ‫شهرک های صنعتی استانی‬ ‫بررسی می شود تا مشکالت‬ ‫صنایع کوچک و واحدهای‬ ‫صنعتی را شناسایی کنند‬ ‫تهیه امارهای دقیق‬ ‫در حوزه صنایع کوچک‬ ‫و متوسط با‬ ‫همکاری مرکز‬ ‫امار ایران‬ ‫در حال انجام است و‬ ‫به زودی اطالع رسانی‬ ‫خواهد شد‬ ‫اطالعات واحدهای صنعتی‬ ‫فعال استان و ظرفیت‬ ‫ایجاد اشتغال انها بر‬ ‫اساس فهرست بیمه‬ ‫سازمان تامین اجتماعی‬ ‫در سامانه ای که به همین‬ ‫منظور ایجاد شده ثبت‬ ‫خواهد شد‬ ‫شناس��ایی کنند و ب��رای رفع ان راهکار مناس��بی‬ ‫دهند‪.‬‬ ‫‹ ‹پیشگیری از تعطیلی قبل از سرمایه گذاری‬ ‫کارشناسان معتقدند تا کنون امار دقیق از وضعیت‬ ‫فعالیت واحدهای مس��تقر در مجموعه شهرک های‬ ‫صنعتی منتشر نشده است‪.‬‬ ‫اما برخی بدون اتکا به مراجع رسمی انتشار امار‪،‬‬ ‫اطالعاتی را مطرح می کنند که با امارهای درس��ت‬ ‫همخوانی ندارد‪.‬‬ ‫در این راس��تا‪ ،‬فرش��اد مقیمی‪ ،‬معاون س��ازمان‬ ‫صنای��ع کوچک و ش��هرک های صنعت��ی ایران در‬ ‫گفت وگو با «گس��ترش صنعت» اظه��ار کرد‪ :‬تهیه‬ ‫امارهای دقیق در حوزه صنایع کوچک و متوس��ط‬ ‫ب��ا همکاری مرکز امار ایران در حال انجام اس��ت و‬ ‫به زودی اطالع رسانی خواهد شد‪.‬‬ ‫همچنین‪ ،‬به مدیران عامل ش��رکت شهرک های‬ ‫صنعت��ی اس��تانی تاکید ش��ده تا گ��زارش دقیق از‬ ‫اخری��ن وضعی��ت واحده��ای صنعت��ی تعطی��ل و‬ ‫غیرتعطیل تهیه کنند‪.‬‬ ‫مقیمی گف��ت‪ :‬تعطیل��ی واحده��ای صنعتی در‬ ‫گذش��ته بوده و اکن��ون نیز وج��ود دارد اما مطالعه‬ ‫فنی و اقتصادی نداشتن س��رمایه گذاران مهم ترین‬ ‫دلیل��ی اس��ت ک��ه باع��ث تعطیل��ی ای��ن صنایع‬ ‫می ش��ود‪ .‬این ام��ر در بازدید از صنایع نیز مش��هود‬ ‫بوده است‪.‬‬ ‫مع��اون س��ازمان صنایع کوچک و ش��هرک های‬ ‫صنعتی ایران تاکید کرد‪ :‬اسیب شناس��ی واحدهای‬ ‫اسفالت معابر در شهرک صنعتی‬ ‫چرمشهر مشهد‬ ‫مدیرعامل شرکت ش��هرک های صنعتی استان خراسان رضوی‬ ‫از اجرای پروژه تکمیل روسازی‪ ،‬اسفالت و محوطه سازی شهرک‬ ‫چرمشهر خبر داد‪.‬‬ ‫ب��ه گزارش «گس��ترش صنع��ت» ب��ه نق��ل از روابط عمومی‬ ‫شرکت ش��هرک های صنعتی اس��تان خراس��ان رضوی‪ ،‬مسعود‬ ‫مهدی زاده مق��دم با بیان این خبر‪ ،‬اظهار کرد‪ :‬ایجاد زیرس��اخت‬ ‫ش��رایط ب��رای حضور س��رمایه گذاران برای س��اخت و راه اندازی‬ ‫واحدهای صنعتی و تولیدی در شهرک ها و نواحی صنعتی استان‬ ‫خراس��ان رضوی‪ ،‬یکی از دغدغه های اصلی ش��رکت شهرک های‬ ‫صنعتی این استان است‪.‬‬ ‫مدیرعامل ش��رکت شهرک های صنعتی استان خراسان رضوی‬ ‫افزود‪ :‬این پروژه با هزینه ای افزون بر ‪ ۹۴۴‬میلیون ریال و در مدت‬ ‫‪ ۱۲‬ماه به اجرا در خواهد امد‪.‬‬ ‫مهدی زاده مقدم وضعیت سرمایه گذاری در این شهرک صنعتی‬ ‫را مطلوب و رو به رشد دانست و ادامه داد‪ :‬تا پایان سال ‪ ۹۶‬تعداد‬ ‫‪ ۱0۵‬ق��رار داد واگذاری حق انتفاع زمین با مس��احت بیش از ‪۶۳‬‬ ‫هکتار واگذار شده است‪.‬‬ ‫مدیرعامل ش��رکت شهرک های صنعتی استان خراسان رضوی‬ ‫تاکید کرد‪ :‬تا پایان سال ‪ ۹۶‬تعداد ‪ ۶۴‬واحد تولیدی با اشتغالزایی‬ ‫ب��رای ‪ ۲‬هزار و ‪۱۹۷‬نفر و س��رمایه گذاری ‪ ۲‬هزار و ‪ ۱۵۵‬میلیارد‬ ‫ریال به بهره برداری رس��یده که با افزای��ش ظرفیت تولید میزان‬ ‫اشتغالزایی انها نیز افزایش پیدا می کند‪.‬‬ ‫صنعت��ی مس��تقر در ش��هرک های صنعتی نش��ان‬ ‫می دهد اغل��ب واحدهای صنعتی که فعالیت ش��ان‬ ‫متوقف شده است‪ ،‬مطالعات فنی و اقتصادی قبل از‬ ‫اجرای سرمایه گذاری انجام نداده اند‪ .‬از این رو‪ ،‬پس‬ ‫از بهره ب��رداری واحدها به طور عمده دچار مش��کل‬ ‫شده اند‪.‬‬ ‫ب��ه گفته مقیم��ی‪ ،‬س��رمایه گذاران در طرح های‬ ‫جدی��د باید مطالعات فن��ی و اقتصادی را به منظور‬ ‫جلوگی��ری از مش��کالت پیش رو مانن��د نبود بازار‪،‬‬ ‫توجی��ه اقتص��ادی نداش��تن و‪ ...‬انجام دهن��د تا با‬ ‫چالش های��ی مانند انباش��ت م��واد اولی��ه‪ ،‬کمبود‬ ‫نقدینگی و تعطیلی روبه رو نشوند‪.‬‬ ‫‹ ‹کارگروه ملی و استانی‬ ‫عل��ی همتی‪ ،‬رییس س��ازمان صنع��ت‪ ،‬معدن و‬ ‫تجارت اس��تان فارس نیز درب��اره نحوه اجرای طرح‬ ‫راس��تی ازمایی واحده��ای صنعتی به «گس��ترش‬ ‫صنع��ت» گف��ت‪ :‬ب��رای راس��تی ازمایی واحدهای‬ ‫صنعت��ی از نظر فعالی��ت و تعطیلی کارگروهی ویژه‬ ‫در س��طح ملی و همچنین‪ ،‬در استان ها با دو محور‬ ‫ش��رکت ش��هرک های صنعتی و س��ازمان صنعت‪،‬‬ ‫معدن و تجارت تشکیل شده است‪.‬‬ ‫تی��م اجرای��ی این کارگ��روه با هدف اس��تفاده از‬ ‫ظرفیت ها به صورت میدانی مش��غول تکمیل بانک‬ ‫اطالعاتی واحدهای صنعتی است‪.‬‬ ‫همتی ادامه داد‪ :‬در ش��رکت شهرک های صنعتی‬ ‫و سازمان صنعت‪ ،‬معدن و تجارت استان فارس نیز‬ ‫دو مجموع��ه ب��رای ارزیابی فعال ب��ودن پروانه های‬ ‫بهره برداری و شناس��ایی ظرفیت های جدید ش��کل‬ ‫گرفته است‪.‬‬ ‫رییس س��ازمان صنعت‪ ،‬معدن و تجارت اس��تان‬ ‫ف��ارس تصریح ک��رد‪ :‬اطالعات واحده��ای صنعتی‬ ‫فعال اس��تان و ظرفیت ایجاد اشتغال انها بر اساس‬ ‫فهرست بیمه سازمان تامین اجتماعی در سامانه ای‬ ‫ک��ه ب��ه همین منظ��ور ایجاد ش��ده ثب��ت خواهد‬ ‫شد‪.‬‬ ‫همت��ی اف��زود‪ :‬این س��امانه ملی با ه��دف ثبت‬ ‫اطالع��ات دقی��ق ح��وزه صنع��ت و امار اش��تغال‬ ‫در واحده��ای صنعت��ی و پیش��رفت ها و همچنین‬ ‫کاس��تی های این حوزه ایجاد شده و بانک اطالعاتی‬ ‫دقیق��ی برای برنامه ریزی های اینده کش��ور خواهد‬ ‫بود‪.‬‬ ‫رییس س��ازمان صنعت‪ ،‬معدن و تجارت اس��تان‬ ‫ف��ارس بیان ک��رد‪ :‬درحال حاضر تع��داد واحدهایی‬ ‫که در ش��هرک های صنعتی سراسر استان در حال‬ ‫فعالیت هس��تند و برای انها پروانه صادر شده ‪۹۳۵‬‬ ‫مورد است‪.‬‬ ‫همتی‪ ،‬ش��هرک صنعتی ش��یراز را با ‪ ۶۵۲‬واحد‬ ‫مس��تقر بزرگترین نمونه از این دس��ت در اس��تان‬ ‫دانس��ت و گفت‪ :‬درحال حاضر‪ ۲0‬ه��زار و ‪ ۲۲۹‬نفر‬ ‫در واحدهای مستقر در شهرک های صنعتی سراسر‬ ‫استان مشغول فعالیت هستند‪ .‬به گفته وی‪ ۲ ،‬هزار‬ ‫و ‪ ۳۹‬طرح صنعتی در مجموعه شهرک های صنعتی‬ ‫اس��تان ارائه شده که اگر به بهره برداری برسند‪۳۳ ،‬‬ ‫هزار اشتغال جدید در فارس ایجاد خواهد شد‪.‬‬ ‫‹ ‹سخن اخر‬ ‫ثبت اطالعات دقیق حوزه صنعت و امار اش��تغال‬ ‫ان در ارائه بس��ته های حمایت��ی و برنامه ریزی های‬ ‫کالن دارای اهمیت است‪.‬‬ ‫اینک��ه چه تعداد واح��د صنعتی در چه زمینه ای‬ ‫ب��ا چ��ه ظرفیت��ی فعال ی��ا تعطی��ل اس��ت برای‬ ‫تصمیم گیری ه��ای کالن حاکمیت��ی مه��م اس��ت‪.‬‬ ‫پیشینه عملکردی صنایع در صدور مجوزهای جدید‪،‬‬ ‫تعیین میزان تسهیالت‪ ،‬تخصیص حمایت های مالی‬ ‫و معن��وی‪ ،‬اج��رای مناس��ب تر ط��رح عارضه یابی‪،‬‬ ‫خدمات دهی مش��اوره ای به س��رمایه گذاران جدید‪،‬‬ ‫راهنمایی کارافرینان و‪ ...‬اثرگذار است‪.‬‬ ‫بنابراین‪ ،‬جدای از اعالم توانمندی های صنعتی و‬ ‫میزان صادرات این صنایع در برنامه ریزی های اینده‬ ‫نیاز داریم امار دقیق از عملکرد فعلی صنایع کوچک‬ ‫و متوسط تهیه و اطالع رسانی شود‪.‬‬

آخرین شماره های روزنامه گسترش صنعت

روزنامه گسترش صنعت 557

روزنامه گسترش صنعت 557

شماره : 557
تاریخ : 1397/10/12
روزنامه گسترش صنعت 556

روزنامه گسترش صنعت 556

شماره : 556
تاریخ : 1397/10/11
روزنامه گسترش صنعت 555

روزنامه گسترش صنعت 555

شماره : 555
تاریخ : 1397/10/10
روزنامه گسترش صنعت 554

روزنامه گسترش صنعت 554

شماره : 554
تاریخ : 1397/10/09
روزنامه گسترش صنعت 553

روزنامه گسترش صنعت 553

شماره : 553
تاریخ : 1397/10/06
روزنامه گسترش صنعت 552

روزنامه گسترش صنعت 552

شماره : 552
تاریخ : 1397/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!