روزنامه گسترش صنعت شماره 425
روزنامه گسترش صنعت شماره 425
لزوم تعامل گسترده
رسانه ها با اصحاب صنعت
انگشت ابهام
رو به کجاست؟
2
2
سه شنبه
12تیر 1397
19شوال 1439
3
3ژوئیه 2018
سال سی ام پیاپی 2398دوره جدید شماره 4 425صفحه قیمت 1000 :تومان
راه حلی برای رفع
بیکاری در کشور
گزارش تخلفات ثبت سفارش
2خودرو در حال بررسی
http://telegram.me/sanatnewspaper
www.sanatnewspaper.com
رشد تورم نقطه ای افزایش نرخ سود را به همراه خواهد داشت
افزایش تولید ،تنها راه حل
نقدینگی سرگردان
2
عکس :مهدی کاوه ای
اعالم اسامی واردکنندگان خودرو به بانک مرکزی
2
راستی ازمایی صنایع به پیشرفت ۸0درصدی رسید
4
سه شنبه
اقتصاد و توسعه
12تیر 19 1397شوال 3 1439ژوئیه 2018شماره 425پیاپی 2398
خبر
لزوم تعامل گسترده رسانه ها
با اصحاب صنعت
مع��اون وزی��ر صنع��ت ،مع��دن و
تجارت بر استفاده از دانش و ابزارهای
تخصصی اطالع رسانی برای کمک به
صنعت تاکید کرد و گفت :اکنون بیش
از گذشته ،ضرورت همکاری گسترده
اصح��اب متخص��ص در بخش ه��ای
رس��انه ،ارتباطات و تبلیغات با صنعت
و تولیدکنندگان داخلی احساس می شود .به گزارش ایدرو نیوز
منص��ور معظمی ب��ر تخصصی بودن اطالع رس��انی تاکید کرد
و گف��ت :هم افزایی رس��انه و صنعت ،به اقبال بیش��تر مردم به
تولیدات داخلی منجر می ش��ود .بنابراین ،رسانه ها کمک کنند
مصرف کنن��دگان نگاه مثبت تری ب��ه حمایت از کاالی داخلی
داش��ته باش��ند .معظمی تحقق این هدف را نیازمند انجام کار
حرف��ه ای و ب��ا برنامه دانس��ت و افزود :صنعت در این ش��رایط
خاص کشور نیازمند هم افزایی در همه ابعاد از جمله گسترش
فرهنگ سازی استفاده از کاالی ایرانی است .معاون وزیر صنعت،
مع��دن و تج��ارت گفت :بخش عمده ای از این فرهنگ س��ازی
باید از طریق رس��انه ها با اطالع رس��انی شفاف باشد .وی با بیان
اینکه خرید کاالی ایرانی ،رونق تولید و اشتغالزایی را به همراه
دارد ،افزود :گس��ترده ش��دن خرید کااله��ای با کیفیت ایرانی،
ضمن تشویق س��ایر واحدهای تولیدی برای باال بردن کیفیت
محصوالت شان ،راهی برای ایجاد و افزایش شغل است.
محسن صالحی نیا
رشد تورم نقطه ای افزایش نرخ سود را به همراه خواهد داشت
افزایش تولید ،تنها راه حل نقدینگی سرگردان
شریک خاموش خودروسازی
در ایران
یک مس��ئول فرانس��وی که خواس��ت نامش فاش نشود ،با
اش��اره به کارش��کنی های دولت امریکا در توافق هس��ته ای با
ایران ،عنوان کرد که ش��رکت خودروسازی پژو تالش می کند
چراغ خام��وش در ایران باقی بماند .به گزارش ایرنا به نقل از
رادیو بین المللی فرانس��ه ،پس از اقدام یک جانبه دولت ترامپ
مبنی بر خروج از برجام و تهدید وی علیه شرکت های اروپایی ،
ش��رکت خودروس��ازی پژو اعالم کرد که در نظر دارد از بازار
ای��ران خارج ش��ود و به ادامه همکاری با ش��رکت های ایرانی
پایان دهد .این در حالی است که یک مقام اگاه فرانسوی که
نامش فاش نشده ،به خبرگزاری فرانسه گفت ک ه این شرکت
در انتظ��ار دوران پ��س از ترام��پ یا احتمال تغیی��ر ناگهانی
نظ��ر رییس جمهوری امریکا ،تالش خواهد ک��رد تا به عنوان
یک ش��ریک خاموش در ایران باقی بمان��د .در همین زمینه،
خبرگزاری فرانس��ه در گزارشی به تالش های دو شرکت مهم
خودروس��ازی این کش��ور ،یعنی رنو و پژو ب��رای باقی ماندن
در ب��ازار ای��ران ،که یک بازار حیاتی برای این دو ش��رکت به
ش��مار می رود ،پرداخت .کارلوس غصن ،مدیرعامل ش��رکت
رنو نیز چندی پیش تاکید کرده بود که این ش��رکت ،با وجود
برق��راری دوباره تحریم های اقتصادی امری��کا ،ایران را ترک
نخواه��د کرد؛ هر چند میزان تولید خودروهای خود در ایران
را کاهش خواهد داد .رنو در سال گذشته میالدی ،فقط ۱۶۰
هزار خودرو خود را در ایران به فروش رس��اند اما پژو توانست
با ف��روش ۴۴۴هزار و ۶۰۰خودرو در ایران ،بازار خودرو این
کش��ور را تا حدود زیادی قرق کند .از این رو ،منافع شرکت
خودروس��از پژو قابل مقایس��ه با منافع ش��رکت رنو در ایران
نیست .در این شرایط ،برای پژو دشوار است که روابط تجاری
خ��ود با ایران را به ط��ور کامل قطع کند ،ضمن اینکه خاطره
ترک بازار ایران از س��وی پژو در س��ال های گذش��ته به علت
تحریم ها ،برای ایرانی ها هنوز زنده است .به گزارش «گسترش
صنعت» پس از خروج امریکا از برجام ،کاخ ریاس��ت جمهوری
فرانس��ه (الیزه) با صدور بیانیه ای اعالم ک��رد که پاریس تمام
تالش خود را برای حفاظت از منافع ش��رکت های فرانس��وی
در ایران در برابر تهدیدهای واشنگتن به کار خواهد بست.
رییس جمهوری امریکا پیش��تر با تکرار اتهام و توهین علیه
ایران اعالم کرد که دولتش دیگر در برجام نخواهد ماند.
صرف افزایش سود بانکی نقشی در رشد صنایع ندارد
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
کاهش س��ود بانکی در بس��یاری از کشورها باعث
می شود سرمایه مردم از بانک خارج شود و به سمت
بخش تولید حرکت کند .بر این اساس ،دولت یازدهم
و دولت دوازدهم تالش کردند تا س��ود بانکی کاهش
یابد و مردم س��رمایه خود را به س��مت بخش تولید
هدای��ت کنند .این موضوع ب��ه دلیل قدرت بازارهای
ثانویه در ایران باعث ش��د س��رمایه هایی که از بانک
خارج ش��ده به سمت تولید حرکت نکند و وارد بازار
ثانویه ش��ود .این موضوع باعث ش��د تا در هفته های
گذش��ته اقتصاد ایران شاهد نوس��ان های شدید نرخ
ارز ،س��که ،ب��ازار اهن االت و برخی دیگ��ر از بازارها
باشد.
پ��س از این موضوع در روزهای گذش��ته جس��ته
و گریخته موضوع افزایش س��ود بانکی مطرح ش��د.
ب��ه عبارتی ،این طور به نظر می رس��د ک��ه برخی از
کارشناس��ان اقتصادی و مسئوالن بر ان هستند تا با
افزایش سود بانکی سیاست انقباض پولی را در پیش
بگیرن��د و تالش کنن��د بازارهای ثانوی��ه را به حالت
عادی بازگردانند.
هر چند در این صورت طبیعی اس��ت تا بخشی از
سرمایه مردم وارد بانک شود و دولت بتواند تا حدی
بازارهای ثانویه را متعادل کند اما مش��کالتی که در
گذش��ته گریبان بخش تولید را گرفته بود دوباره باز
خواهد گش��ت .پیش از کاهش سود بانکی بزرگترین
مش��کلی که در بخش صنایع وجود داش��ت ،افزایش
بده��ی واحدهای صنعتی ب��ه بانک ها و به در پی ان
کاهش سرمایه در گردش بود.
اکنون افزایش نرخ س��ود در حالی مطرح می شود
راه حلی برای رفع بیکاری
«مرک��ز کاریاب��ی و توس��عه اش��تغال
دانش اموخت��گان کش��ور» در س��ازمان
مدیری��ت صنعت��ی راه اندازی ش��د .امروزه
یک��ی از معضل ه��ای اساس��ی کش��ور باال
بودن نرخ بیکاری به وی��ژه در میان جوانان
دانش اموخته دانش��گاهی اس��ت .س��ازمان
مدیری��ت صنعت��ی ب��ا درک اهمی��ت این
مسئله و ضرورت تحقق مسئولیت اجتماعی
ای��ن س��ازمان و در راس��تای پاس��خگویی
ب��ه دغدغه ه��ای دولت برای ایج��اد «مرکز
کاریابی و توسعه اش��تغال دانش اموختگان
کشور» اقدام کرده است.
به گزارش «گسترش صنعت» مدیرعامل
سازمان مدیریت صنعتی هدف از راه اندازی
این مرکز را یاری رساندن به دولت برای حل
مش��کل بیکاری دانش اموختگان دانست و
گفت :این مرکز در راستای کمک به کاهش
نرخ بی��کاری دانش اموختگان دانش��گاهی
در رش��ته های وابس��ته به مدیری��ت ایجاد
شده اس��ت و به عنوان اهرمی برای توسعه
مهارت های ش��غلی مورد نیاز و اس��تخدام
فارغ التحصیالن دانشگاهی به شمار می رود.
ابوالفض��ل کیانی بختی��اری در ادامه تصریح
کرد :از انجا که دانش اموختگان دانشگاهی
مهارت ه��ای الزم برای انجام وظایف محول
عکس :مهدی کاوه ای
بخش تولید باید با
منطق مشخصی از سود
بانکی مدیریت شود.
عالوه بر این ،نرخ سود
بانکی باید متعادل
باشد .در صورتی که
مدیریت سود بانکی به
منطق معین خود برسد
و نرخ سود نیز متعادل
باشد ،می توان مسیر
افزایش تولید را در
پیش گرفت
در فض��ای کس��ب و کار را ندارند،
همین امر موجب ش��ده شرکت ها
و بنگاه ه��ای اقتص��ادی تمایل��ی
به ج��ذب انها نداش��ته باش��ند.
از ای��ن رو ،طراح��ی دوره ه��ای
اموزشی حرفه ای با هدف ارتقای
مهارت ه��ای الزم ب��ه تفکی��ک
ه��ر یک از مش��اغل موج��ود در حوزه های
مدیری��ت را در دس��تور کار س��ازمان قرار
دادیم .به گفته کیانی بختیاری ،این دوره ها
با عنوان «دوره های امادگی استخدام» برای
مخاطبان برگزار می شود و مراجعه کنندگان
ای��ن دوره ه��ا را دانش اموختگانی تش��کیل
می دهن��د که از س��ازمان مدیریت صنعتی،
دانش��گاه ها و موسس��ه های ام��وزش عالی
کش��ور فارغ التحصی��ل ش��ده اند و به طور
عمده در رش��ته های وابس��ته ب��ه مدیریت
تحصی��ل کرده اند و در صدد اس��تخدام به
عنوان کارش��ناس در شرکت ها و بنگاه های
اقتصادی هس��تند .وی در ادامه اظهار کرد:
با توجه به عضویت بیش از ۵هزار نفر مدیر
صنعتی در خانه مدی��ران ،همچنین تعامل
عمیق س��ازمان با تعداد زیادی از بنگاه های
بزرگ کشور که به مدد جمع اوری اطالعات
در مرک��ز رتبه بن��دی ش��رکت های برت��ر
( )MI - 100و مرک��ز تعال��ی
ش��رکت های وابس��ته ب��ه ای��ن
س��ازمان ،ب��ه وجود امده اس��ت،
س��ازمان مدیریت صنعتی از این
فرص��ت اس��تفاده ک��رده و بانک
اطالعات��ی از ش��رکت هایی ک��ه
متقاضی استخدام هستند را ایجاد
خواهد ک��رد .مدیرعامل س��ازمان مدیریت
صنعتی ادام��ه داد :عالوه بر ای��ن ،تعامل با
مدیران شرکت های ن ام برده ،شرکای تجاری
و موسس��ه های کاریابی« ،ام��کان برگزاری
دوره های کاراموزی و استخدام» متقاضیانی
که دوره های «امادگی استخدام» این مرکز
را گذرانده ان��د ،در این ش��رکت ه ا به وجود
خواه��د اورد .کیانی بختیاری با اش��اره به
اینکه اف��راد دارای ش��رایط جویای کار که
دوره های اموزش��ی «امادگی استخدام» و
فرایند تش��خیص صالحیت حرفه ای را طی
می کنند ،از س��وی این مرکز به ش��رکت ها
برای اس��تخدام معرفی می شوند ،گفت :در
ای��ن فراین��د ،مرکز تا ۳ماه پس از ش��روع
اش��تغال فرد معرفی شده به شرکت ارتباط
خود را با ش��رکت حفظ می کند تا بازخورد
الزم را از شرکت و فرد معرفی شده دریافت
کند.
که واحده��ای صنعتی به تس��هیالت نی��از دارند تا
بتوانن��د از پس رفع مش��کالت کنون��ی برایند .حال
اگر تس��هیالت جدید با سود بیش��تری داده شود در
زمان باز پرداخت مشکالت واحدهای صنعتی نه تنها
برطرف نمی شود بلکه افزایش نیز می یابد.
سیاست گذاری برای افزایش تولید
نقدینگ��ی س��رگردان کمک کن��د .مع��اون صنایع
وزی��ر صنعت ،معدن و تجارت با اش��اره به اینکه این
تالطم ها نقدینگی را گاهی از مسیر اصلی اقتصاد دور
می کند ،توضیح داد :با این حال ،اگر مس��یر افزایش
تولید با حمایت الزم در کش��ور سپری شود ،برایند
نقدینگی به س��مت افزای��ش تولید حرکت می کند و
در این ش��رایط طبیعی است که با کاهش نقدینگی
سرگردان و رشد صنعتی روبه رو باشیم.
محس��ن صالحی نی��ا ،معاون صنای��ع وزیر صنعت ،
معدن و تج��ارت درباره مش��کالت کنونی و کاهش
افزایش تورم ،افزایش نرخ سود
س��ود بانکی به «گس��ترش صنعت» گف��ت :درباره
حمیدرضا صفری ،کارشناس اقتصاد و بازار سرمایه
نوس��ان های بازار ثانویه تا کنون کارشناس��ان دالیل
درباره وضعیت کنونی س��ود بانکی و نرخ تس��هیالت
متفاوتی را مطرح کرده اند اما تحلیل ش��خصی من از
به «گس��ترش صنعت» گفت :موضوع افزایش س��ود
شرایط این است که کاهش سود بانکی و سرگردانی
بانکی مدتی اس��ت که مطرح ش��ده و البته از طرف
نقدینگی در جامعه باعث این نوسان ها شد.
رییس کل بانک مرکزی هم تکذیب ش��د اما شرایط
صالحی نی��ا به این پرس��ش که در ش��رایط کنونی
عینی اقتصاد کشور موضوع دیگری را نشان می دهد.
افزای��ش س��ود بانکی ای��ا می تواند به بخ��ش تولید
س��ود بانکی در تعاریف اقتصاد تابعی از تورم مصرف
کمک کن��د ،گفت :به طور غیررس��می برخی منابع
اس��ت .نرخ سود همیش��ه از تورم چند درصد بیشتر
ای��ن موضوع را مط��رح کرده اند اما به طور رس��می
اس��ت تا نرخ مصرف ،نرخ سود و انگیزه
هن��وز این موضوع را نش��نیده ام .با این
س��رمایه گذاران در حالت تع��ادل باقی
حال ،باید در نظر داش��ت همان طور که
بماند.
صرف کاهش س��ود بانکی تاثیر چندانی
ای��ن کارش��ناس اقتصاد با اش��اره به
بر بهبود وضعیت تولید نداشت ،طبیعی
امارهای رسمی درباره نرخ تورم مصرف
اس��ت که صرف افزایش سود بانکی هم
در کش��ور گفت :اماره��ای نقطه ای از
تاثیری بر بهبود وضعیت نخواهد داشت.
ت��ورم در م��دت گذش��ته از س��ال ۹۷
وی اف��زود :بخش تولید باید با منطق
حمید رضا صفوی
نشان از روند رو به رشد و افزایشی این
مشخصی از س��ود بانکی مدیریت شود.
عالوه ب��ر ای��ن ،نرخ س��ود بانک��ی باید امارهای نقطه ای از
ش��اخص دارد .تورم نقطه ای در ماه های
متعادل باش��د .در صورتی که مدیریت تورم در مدت گذشته گذشته دو رقمی شده و به نظر می رسد
س��ود بانکی به منطق معین خود برسد از سال ۹۷نشان از تا پایان سال ش��اهد تورم حدود ۱۵تا
روند رو به رشد و
۱۸درصد باشیم.
و نرخ س��ود نیز متعادل باشد ،می توان
افزایشی این شاخص
البت��ه بای��د در نظر داش��ت که نرخ
مس��یر افزایش تولید را در پیش گرفت.
دارد
تورم ساالنه بر مبنای میانگین کل سال
در ش��رایط کنونی افزای��ش تولید تنها
محاس��به می شود اما نرخ س��ود بانکی
مس��یری اس��ت که می تواند به کاهش
اعالم اسامی واردکنندگان
خودرو به بانک مرکزی
پ��س از انتش��ار اخب��اری مبنی بر اعالم نش��دن اس��امی
ش��رکت های واردکنن��ده خ��ودرو ،مرک��ز روابط عمومی و
اطالع رس��انی وزارت صنعت ،معدن و تجارت در اطالعیه ای
اعالم ک��رد :همه تعرفه های مربوط ب��ه تمامی خودروهای
س��واری (با کد ۸رقمی) برای هر مورد ش��امل نام ش��رکت
واردکننده و میزان ارز تامین شده برای واردات ان خودرو به
بانک مرکزی اعالم شده است تا به استحضار همه هموطنان
برسد .الزم به یاداوری است که در وزارت صنعت ،معدن و
تجارت جز ثبت س��فارش برای واردات کاال ،فرایند دیگری
انجام نمی ش��ود و مراحل تخصیص و سپس تامین ارز برای
متقاضیان واردات در بانک مرکزی جمهوری اسالمی انجام
می شود و اطالعات ارزی در اختیار ان نهاد است .همان طور
ک��ه وزی��ر صنعت ،معدن و تجارت هم اعالم کردند بار دیگر
تاکید می ش��ود این وزارتخانه با انتشار همه اطالعات تامین
ارز ۴۲۰۰تومانی موافق است.
فهرست کاالهای اساسی مورد نیاز عامه مردم بنا بر دستور
رییس جمهوری ،در روز جمعه ۸تیر در اختیار ریاست کل
بان��ک مرکزی قرار گرفت و وی با اجازه ریاس��ت جمهوری
اقدام به انتش��ار ان کرد .بانک مرکزی برای انتش��ار کامل
اس��امی دریافت کنن��دگان ارز ۴۲۰۰تومانی نیازی به نظر
و مجوز این وزارتخانه ندارد و در نخس��تین فهرس��ت مورد
درخواس��ت بانک مرکزی ش��ماره تعرفه کاالهای مورد نیاز
و ض��روری م��ردم را به بانک اعالم کرد ت��ا ارز تخصیصی و
تامین شده برای واردات را اعالم کند.
بیشتر از تورم نقطه ای تاثیر می گیرد .شرایط کنونی
نش��ان می دهد که نرخ س��ود با نرخ ت��ورم نقطه ای
همخوان��ی ندارد و تا پایان س��ال به نظر می رس��د با
تورم ۱۵تا ۱۸درصد روبه رو باش��یم .در این صورت
طبیعی اس��ت که دولت باید نرخ س��ود سپرده را به
بیش از این اعداد برس��اند .به عبارت دیگر ،نرخ سود
بانک��ی تا پایان س��ال باید به ع��ددی بین ۱۸تا ۲۲
درصد برسد.
وی اف��زود :از ط��رف دیگر ،بازار س��رمایه یکی از
مزیت های��ی اس��ت که دول��ت می توان��د از ان برای
کاهش نقدینگی استفاده کند .اگر دولت سیاست های
حمای��ت از بازار س��رمایه را در پیش بگیرد ،می توان
نقدینگی را به بخش تولید رس��اند اما شرایط کنونی
نقدینگی سرگردان به گونه ای پیش می رود که هیچ
کمکی به تولید نمی شود.
صفری با اشاره به شاخص ارزش جایگزینی در بازار
س��رمایه توضیح داد :این ش��اخص به معنای ارزش
راه اندازی کنونی کارخانه ای است که فعالیت می کند.
بیش��تر صنایعی که اکنون در کشور فعالیت می کنند
می توانند بخش��ی از س��هام خود را در بازار سرمایه
عرضه کنند و با اس��تفاده از ش��اخص جایگزینی که
اکنون رشد باالیی دارد سرمایه ها را وارد بخش تولید
کرده و مردم را نیز به سود مورد نظر برسانند.
ای��ن کارش��ناس اقتصاد ب��ا بیان اینک��ه برخی از
کارخانه ها می خواهند س��رمایه را با تورم رشد دهند ،
گف��ت :پیش از روی کار ام��دن دولت یازدهم مردم
تورم بس��یار باالیی را تجربه کردند و صنایع و بخش
تولید نیز از این موضوع اس��یب بسیاری دید .اکنون
دیگر زمان استفاده از سیاست های سودزا در شرایط
تورمی نیس��ت .بر این اساس ،باید به دنبال راهکاری
بود که صنایع از سرمایه مردم استفاده کنند و مردم
نیز در سود کارخانه ها شریک باشند.
گزارش تخلفات ثبت سفارش خودرو در حال بررسی
در همین حال ،رییس کمیس��یون ویژه
«حمایت از تولید ملی» گفت :بخشی از این
تخلف ها از س��وی کارکنان سازمان توسعه
تج��ارت بوده و بخش دیگر از ان از س��وی
واردکنندگان رس��می و غیررس��می انجام
ش��ده است .حمیدرضا فوالدگر با اشاره به
جزئیات گ��زارش اعمال «ماده ۲۳۶قانون
ایین نام��ه داخلی مجلس» درباره واردات و تخلف در
ثبت سفارش خودرو به کشور به خانه ملت گفت :این
گزارش با همکاری کمیس��یون «صنایع و معادن» و
کمیس��یون «ویژه حمایت از تولی��د ملی» تهیه و به
صحن علنی مجلس ارائه ش��ده است .وی تاکید کرد:
در ای��ن گزارش به تعرفه گ��ذاری و نبود تعرفه گذاری
روی خودروه��ای وارداتی و تاثی��ر ان بر خودروهای
داخلی اش��اره ش��ده اس��ت .رییس «کمیسیون ویژه
حمایت از تولید ملی و نظارت بر سیاس��ت های کلی
اص��ل »۴۴تصریح ک��رد :در این گزارش به تخلف در
زمانی که س��امانه ثبت سفارش خودرو بسته بوده اما
۶هزار خودرو ثبت س��فارش ش��ده است ،اشاره شده
ک��ه البته وزارت صنعت ،مع��دن و تجارت معترف به
این مس��ئله بوده است .وی تاکید کرد :بخشی از این
تخلف ها از سوی کارکنان سازمان توسعه تجارت بوده
و بخش دیگر از ان از س��وی واردکنندگان رس��می و
غیررسمی انجام شده و البته وزارت صنعت ،معدن و
ت هم تخلف هایی کرده اس��ت .فوالدگر اظهار
تج��ار
ک��رد :در ص��ورت موافقت نماین��دگان با
گ��زارش تخلف ه��ای رخ داده درباره ثبت
س��فارش خودرو ،درخواس��ت ما این است
که قوه قضاییه به این مسئل ه رسیدگی کند
ک��ه البته این قوه ه��م اقد ام هایی را در این
راس��تا اغاز کرده است .بر اساس ماده ۲۳۶
قان��ون ا یین نام��ه داخلی مجلس ش��ورای
اس�لامی« ،هر گاه حداقل ۱۰نفر از نمایندگان یا هر
کدام از کمیس��یون ها ،عدم رعایت شئونات و نقض یا
استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط
رییس جمهوری و یا وزیر و یا مس��ئوالن دستگاه های
زیرمجموع��ه انان را اع�لام نمایند ،موضوع بالفاصله
از طریق هیات رییس��ه جهت رسیدگی به کمیسیون
ذی ربط ارجاع می شود .کمیسیون حداکثر ظرف ۱۰
روز موض��وع را رس��یدگی و در ص��ورت وارد بودن با
اظهارنظر صریح ،گزارش خود را از طریق هیات رییسه
ب��ه مجلس ارائه می ده��د .تبص��ره -۱چنانچه نظر
مجلس بر تایید گزارش باشد موضوع جهت رسیدگی
به قوه قضاییه و سایر مراجع ذی صالح ارسال می شود
تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی
کن��د .تبص��ره -۲در صورت��ی که مجل��س در مورد
رییس جمه��وری ی��ا هر یک از وزی��ران ۳نوبت رای
به وارد بودن گزارش بدهد طرح استیضاح در صورت
رعایت مفاد اصل هشتا دو نهم قانون اساسی در دستور
کار مجلس قرار خواهد گرفت».
صنعت خودرو
سه شنبه
12تیر 19 1397شوال 3 1439ژوئیه 2018شماره 425پیاپی 2398
بررسی امارهای گوناگون و متناقض واردات خودرو در گفت وگو با رییس انجمن واردکنندگان خودرو
انگشت ابهام رو به کجاست؟
ترتیب ،ثبت س��فارش متوقف ش��د .در عمل ،این مسئله باعث
فاطم�ه امیراحم�دی :چندی پیش «گس��ترش صنعت»
شد تا رانت و فساد به وجود اید.
مس��ئله ثبت س��فارش غیرقانون��ی خودروه��ا را از ابتدا مورد
ام��روز ای��ن موضوع(تصمیم اش��تباه دوره دول��ت یازدهم)
بررس��ی ق��رار داد .در ان گ��زارش اعداد و ارقام اعالم ش��ده از
را فرام��وش کرده ای��م و به دنب��ال معلول هس��تیم .در واقع،
س��وی مدیران بخش ه��ای مختلف تفاوت زی��ادی با یکدیگر
ثب��ت سفارش��ی ک��ه در این م��دت انجام ش��ده ،بر اس��اس
داشتند .در حالی که وزارت صنعت ،معدن و تجارت امار ثبت
اخری��ن ام��اری ک��ه از س��وی نماین��دگان مجلس ش��ورای
سفارش های غیر قانونی را ۶هزار و ۴۸۱خودرو اعالم می کند،
اس�لامی اع�لام ش��ده ۳۵ه��زار ثب��ت س��فارش غیرقانونی
فرهاد احتشام زاد ،رییس انجمن واردکنندگان خودرو این عدد
ب��وده ک��ه در زم��ان بس��ته ب��ودن س��امانه انج��ام ش��ده
را ۱۵هزار عنوان کرده است .از سوی دیگر ،یکی از نمایندگان
است.
کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسالمی فراتر از این
این دوره ۶ماهه به طور تقریبی ۳ماه در دوره وزیر پیشین
امار به عدد ۳۴هزار خودرو اشاره کرد.
و باقی ان در دوره وزیر کنونی بوده است .در نهایت ،با مصوبه
در حاش��یه بیس��ت و دومین بزرگداش��ت روز ملی صنعت و
جدید دولت س��ایت دوباره باز ش��د .بنابرای��ن ،در این دوره ۶
مع��دن که در محل مرکز همایش ه��ای بین المللی جمهوری
ماهه مسدود بودن سامانه ۳۵هزار خودرو ثبت سفارش شد.
اس�لامی ایران برگزار ش��د محمد شریعتمداری ،وزیر صنعت،
ام�ار ۱۵هزار خودرویی ک�ه اعالم کردید مربوط به
معدن و تجارت در پاسخ به پرسش «گسترش صنعت» درباره
چه خودروهایی است؟
اختالف امارها که فاصله زیادی با یکدیگر دارند ،گفت :ممکن
اماری که انجمن واردکنندگان خودرو اعالم کرد مربوط به
اس��ت ه��ر کس عددی اعالم کن��د و عدد اعالم��ی وزارتخانه
خودروهای ترخیص شده از گمرک بوده است ۳۵ .هزار خودرو
صح��ت دارد زیرا رقم های باالیی که برخی اعالم می کنند باید
ثبت س��فارش شد اما بر اس��اس امار و مستندات بازار بیش از
با عقل و منطق س��ازگار باشد .کل واردات خودروهای خارجی
۱۵هزار خودرو ترخیص شده است.
در کش��ور مگر چند دس��تگاه بوده است؟ وی عنوان کرد :مهم
بر اس��اس بررس��ی که مراجع نظارتی روی موضوع داشتند
تعداد خودروها نیس��ت؛ چه یک دستگاه ،چه ۱۰۰هزار ،مهم
این تفاوت اماری در مدت بس��ته بودن س��امانه
این اس��ت که نهاد های نظارتی برخورد قاطع با
ثبت سفارش ،ممکن است بنا بر اقتضای شرایط
متخلفان داشته باشند.
که برخی از ثبت سفارش ها بر اساس تایید خود
در ادامه ،به س��راغ فرهاد احتشام زاد رفتیم و
دولت بوده ،باشد که به صالحدید و اختیار دولت
درب��اره مبنای اعالم ورود ۱۵هزار خودرو با وی
برمی گردد.
گفت وگو کردیم.
این به نحوی کار سلیقه ای است ؛ اینکه مبنای
اماره�ای متفاوتی که درب�اره واردات
این تصمیم گیری چه مس��ئله ای ب��وده برای ما
خودرو به شکل غیرقانونی عنوان می شود
فرهاد احتشام زاد
ش��فاف نیس��ت اما به احتمال در دولت و وزارت
به چه موضوعی برمی گردد؟
بر اساس اخرین اماری که
صنع��ت ،معدن و تجارت باید مس��تنداتی وجود
غیرقانونی
ش��کل
موض��وع واردات خودرو به
از سوی نمایندگان مجلس
ب��ه دوره ای برمی گ��ردد ک��ه س��امانه ثب��ت شورای اسالمی اعالم شده داش��ته باشد زیرا از این امار( ۱۵هزار خودرویی
س��فارش ب��ه م��دت ۶ماه بس��ته بوده اس��ت ۳۵ .هزار ثبت سفارش که بر اس��اس ام��ار ،در این فاصله در بازار عرضه
نخس��ت بای��د ریش��ه ای��ن موض��وع م��ورد غیرقانونی بوده که در ش��ده است) ۷هزار خودرو ثبت سفارش شده از
بررس��ی قرار گیرد؛ مس��ئله ای ک��ه از ان غافل زمان بسته بودن سامانه س��وی وزارتخانه غیرقانونی اعالم شد یعنی باقی
انجام شده است اما بر
ان قانون��ی بوده و باید ب��ا نظارت خود وزارتخانه
شده ایم.
اساس امار و مستندات
بس��ته شدن سامانه ثبت س��فارش تصمیمی بازار بیش از ۱۵هزار بوده باشد.
بود که در دولت یازدهم گرفته ش��د بدون اینکه خودرو ترخیص شده است در نتیج��ه ،بی��ش از ۳۵ه��زار خ��ودرو ثبت
سفارش شده که از این تعداد ۱۵ ،هزار خودرو از
چنین موضوعی در قانون دیده شده باشد .به این
گمرک ترخیص ش��ده است و از این عدد ۱۵هزار دستگاه نیز
وزارتخانه اعالم کرد که ۶۴۸۱دستگاه مورد تایید نیست یعنی
باقی را به لحاظ قانونی تایید کرده اند .این مس��ئله می تواند بر
اساس دستورها و مجوزهای خاص که بر مبنای اقتضای زمانی
ان دوره بوده انجام شده باشد.
نکته مهم این است که در جمع عدد خودروهای ترخیص شده
و دپو در گمرک عدد ۶هزار و ۴۰۰به دست می اید که دوباره
تکلیف بقیه مش��خص نیس��ت .با توجه به اینکه هر خودرو هم
۲۶هزار دالر نرخ داش��ته باش��د ،این ۸۱دستگاه که در امارها
نیست رقم بزرگی می شود.
در این شرایط موضوع(ثبت سفارش ۶۴۸۱خودرو) از سوی
سازمان های ذی صالح در حال پیگیری است.
انجمن منتظر نتیجه اس��ت زیرا در بازاری که باید ش��فاف
عمل ش��ود خ��ودرو جزو کاالهایی اس��ت که ب��ه هیچ عنوان
منتفی می ش�ود .سال گذش�ته چقدر خودرو با واردات
قاچاق ان امکان پذیر نیس��ت .اگر به همین ش��کل از اغاز ثبت
اسقاط شد؟
س��فارش که در سیس��تم خود دولت انجام می ش��ود تا مرحله
س��ال گذش��ته ۶۷هزار و ۸۵۴خودرو س��واری وارد شد که
نهایی که ش��ماره گذاری اس��ت و بر اساس مستندات از سوی
ارزش کل ان یک میلیارد و ۷۶۹میلیون دالر بوده است .از این
نیروی انتظامی شماره گذاری می شود ،باشد تنها کاالیی است
تعداد ۷هزار و ۸۸۱دستگاه به ارزش ۱۷۰میلیون دالر سهم
که امکان قاچاق ان وجود ندارد.
شرکت های تولیدکننده و مجوزهای خاص واردات بوده است.
کل موضوع قابل ردیابی است و مراجع قضایی احاطه کامل
به این ترتی��ب ،نزدیک به ۱۰درصد واردات
روی این موضوع دارند.
ای�ا انجمن متوجه چنین موضوعی در
س��ال گذش��ته نیز مربوط به خود شرکت های
بازار شده بود؟
به طور متوسط به ازای تولیدکننده و مجوزهای خاصی بوده که به انها
در اسفند ۹۵یک بار انجمن به دفتر مقررات هر خودرویی که سال داده شده بود.
ص��ادرات و واردات اعالم کرد که مواردی از این گذشته وارد شد نزدیک � در این باره بیشتر توضیح دهید.
به ۵دستگاه اسقاط شد.
دست وجود دارد و به نظر می رسد مشکالتی در
ش��رکت های تولیدکننده ای ک��ه واردات نیز
برای هر ۶۷هزار و ۸۵۴
سیستم رخ داده است زیرا در ان مقطع انجمن
دارن��د .برای نمون��ه ،واردات خودروهایی مانند
خودرو سواری حدود
واردکنن��دگان خودرو مس��ئول کنترل اصالت
رنوکپچ��ر ،پ��ژو ،۲۰۰۸پ��ژو ۵۰۹و پژو ۳۰۶
۴۰۰هزار خودرو اسقاط
شرکت های غیرنمایندگی بود.
شد .به این ترتیب ،با داش��تیم .تعداد رنو کپچر که س��ال گذشته در
طبیعی است در ان دوره که انجمن مسئولیت واردات هر یک خودرو بازار خرید و فروش ش��د از س��وی خودروس��از
بخش��ی از ثبت س��فارش ها را در کنترل داشت خارجی ۴ظرفیت برای داخلی وارد ش��ده بود .بنابرای��ن ،موضوعی که
وقت��ی با این مغایرت ها روبه رو ش��د ،اعالم کند خودروهای داخلی خالی م��ورد بح��ث ق��رار می گیرد و عنوان می ش��ود
ک��ه همی��ن کار را نیز انج��ام داد .اما اتفاقی که شده است ضمن انکه ف�لان مق��دار ارزبری داش��ته اس��ت بخش��ی
افتاد این ب��ود که انجمن از این فرایند کنترلی در زمینه االیندگی های مربوط به حوزه ه��ای دولتی بوده که خود وارد
حذف شد.
هوا نیز روند کاهشی می کنن��د .همچنین ۲/۲میلی��ارد دالر ارزش
داشتیم
� ب�ا ممنوعی�ت واردات خ�ودرو عنوان
خودروهای وارد شده اعالم شد که عدد درستی
می ش�ود موضوع اس�قاط خودرو به نوعی
نیس��ت و عدد دقیق همان یک میلیارد و ۷۶۹
میلیون دالر اس��ت و این عدد به تفکیک شاس��ی و بر اس��اس
گزارش های گمرک است.
� با توجه به این مبلغ ،چقدر به اسقاط خودروها منجر
شده است؟
به طور متوس��ط به ازای هر خودرویی که سال گذشته وارد
ش��د نزدیک به ۵دس��تگاه اس��قاط ش��د .برای هر ۶۷هزار و
۸۵۴خودرو س��واری حدود ۴۰۰هزار خودرو اسقاط شد .این
امار مربوط به امار واردات س��ال گذش��ته بوده اس��ت .به این
ترتی��ب ،ب��ا واردات ه��ر یک خودرو خارج��ی ۴ظرفیت برای
خودروهای داخلی خالی ش��ده اس��ت ،ضم��ن انکه در زمینه
االیندگی های هوا نیز روند کاهش��ی داش��تیم .س��ال گذشته
س��هم واردکنندگان از کل بازار خودرو کش��ور حدود ۴درصد
ب��وده و ۹۶درص��د بازار مربوط به تولیدهای داخل بود .س��ال
گذش��ته س��هم دو خودروساز بزرگ کش��ور ۹۱درصد از کل
بازار خودرو بوده و در ۲ماه نخس��ت امس��ال س��هم واردات از
کل بازار به یک درصد کاهش پیدا کرد و س��هم دو خودروساز
داخلی ۹۵درصد ش��د .این در حالی است که فرمایشات رهب ر
معظم انقالب در فروردین س��ال گذش��ته مبنی بر این بود که
کاالیی نباید وارد ش��ود که به تعطیلی فعالیت تولیدکنندگان
داخلی بینجامد و سهم ۴درصدی هیچ گاه نه منجر به تعطیلی
بوده نه منجر به تهدید بازار ،ضمن اینکه الگوی خودروسازان
داخل��ی ب��رای اط�لاع از مدل ه��ا و فن��اوری روز دنی��ا بوده
است.
سه شنبه
سال سی ام شماره 425پیاپی 2398
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
12تیر 1397
19شوال 1439
3ژوئیه 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
بررسی «گسترش صنعت» از اجرای طرح راستی ازمایی اماری در مجموعه شهرک های صنعتی نشان داد
راستی ازمایی صنایع به پیشرفت ۸0درصدی رسید
ثبت اطالعات دقیق حوزه صنعت و امار اشتغال
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
بازار مصرف
مشکل صنایع کوچک
صنعت ج��دای از کلیت اقتصاد
قاب��ل تحلی��ل نیس��ت .بخ��ش
عمده ای از صنعت بر دوش صنایع
کوچک و متوسط است که تحلیل
وضعیت ان مقداری متفاوت تر از
مسائل کلی بخش صنعت است.
صنای��ع کوچ��ک با توج��ه به
محمدحسین مقیسه
مزایای بس��یار زیادی ک��ه دارند،
مدیرعامل صندوق ضمانت
اسیب پذیری بیشتری نیز نسبت
سرمایه گذاری صنایع
به صنایع کوچک و متوسط دارند.
کوچک
این صنای��ع ت��وان مدیریتی و
سرمایه ای کمتری نسبت به سایر
واحدهای تولیدی متوسط و بزرگ دارند و باید در اغاز امر حل
مسئله بازار برای انها در اولویت قرار گیرد.
م��ا در طول س��ال های گذش��ته هم��واره ع��ادت کرده ایم
که مش��کل مناب��ع مالی ب��ه عن��وان مهم ترین مش��کل تلقی
شود.
هر چند تامین منابع مناس��ب مالی به عنوان یکی از مسائل
مهم برای فعالیت واحدهای صنعتی در نظر گرفته می ش��ود اما
در ش��رایط فعلی اقتصاد کشور ،بازار است که حرف اول و اخر
را می زند و تنها به بازار ایران محدود نیست.
اگر س��یر اتفاق ها و تحول ها را در ۲تا ۳دهه گذش��ته مورد
بررس��ی قرار دهیم ،متوجه می ش��ویم بازار و رقابت در تمامی
کشورهای دنیا دچار تغییر شده و اگر یک فعال اقتصادی بتواند
کاالیی را با کیفیت مطلوب تولید کند به دنبال ان بازار داخلی
و خارجی نیز برای ان ایجاد می شود.
با این حال ،توان تولیدی کش��ور در س��ال های گذشته ارتقا
پی��دا ک��رده و از لحاظ فنی و علمی ش��اهد پیش��رفت جایگاه
واحدهای تولیدی و محصوالتی هستیم که روانه بازار می شوند.
مشکل حال حاضر بازار مصرف است.
بنابراین ،مهم ترین اقدامی که باید در دس��تور کار قرار گیرد
این اس��ت که مشکل بازار واحدهای تولیدی کوچک و متوسط
حل شود و در کنار ان به فضای رقابتی توجه کنیم.
یک��ی از ش��اخص هایی ک��ه می توان��د کااله��ای تولیدی را
رقابت پذیر کند ،کیفیت کاالست.
متاسفانه در یک دهه گذشته اتفاق خاصی در زمینه نوسازی
و بهسازی تجهیزات و ماشین االت واحدهای تولیدی رخ نداده
و ب��ه صورت کلی تولیدات��ی که روانه بازار می ش��ود ،از طریق
تجهیزاتی اس��ت که بیش از یک دهه عمر دارند .این در حالی
است که لزوم نوسازی و توسعه صنایع نوین در کشور احساس
می ش��ود و با این سیاست می توان بسیاری از مشکالت موجود
و پیش رو را برطرف کرد.
در دنیایی که پیش��رفت فناوری به صورت لحظه به لحظه رخ
می دهد ،نمی توان با تجهیزات ۲۰سال قبل در صنعت رقابت
کرد و نه تنها در بازار خارجی بلکه در بازار داخلی نیز با مشکل
روبه رو خواهیم شد.
ب��ر همین اس��اس ،وزارت صنعت ،معدن و تج��ارت باید در
بخش واحدهای صنعتی خرد و متوس��ط حمایت ها را به سمت
و س��ویی ببرد ک��ه این واحدها بازار مصرف دارند و بخش��ی از
تس��هیالت را به مسیر نوس��ازی تجهیزات و ماشین االت سوق
دهد تا بتوانیم توان تولیدی خود را افزایش دهیم.
در زمینه نوس��ازی و بهس��ازی صنایع مس��ئله ای که از سال
گذشته وجود داشت این بود که واحدهای تولیدی رغبت چندانی
نس��بت به دریافت تسهیالت در نظر گرفته شده در این بخش
نداشتند.
موضوع بعدی نگاه بخشی است و اگر بررسی های الزم در دستور
کار قرار گیرد ،متوجه خواهیم شد منابع تزریق شده و استفاده
ش��ده از س��وی بنگاه هایی مدنظر قرار گرفته اس��ت که از بازار
منطقی برخوردارند و با ظرفیت های باالتر از ۵۰درصد فعالیت
می کنند.
بنابرای��ن ،فعال اقتصادی به مس��ئله بازپرداخت تس��هیالت
بانک��ی توجه می کند و اگر بر مبنای محاس��بات متوجه ش��ود
که از بازار مصرف مناس��ب پس از نوسازی تجهیزات برخوردار
خواه��د بود ،به طور قطع در جهت دریافت این منابع مالی گام
بر می دارد.
اع�لام اخرین وضعیت از چگونگی فعالیت صنایع
کوچ��ک و متوس��طی ک��ه در ش��هرک ها و نواحی
صنعتی مستقر شده اند با اجرای طرح راستی ازمایی
در حال انجام است.
در ای��ن طرح که تا کنون پیش��رفت ۸0درصدی
داش��ته ،قرار اس��ت تا پای��ان تیر اخری��ن وضعیت
تعطیل��ی و فعال��ی واحدهای صنعتی اعالم ش��ود.
ب��ه گفته کارشناس��ان ،تا کنون اماره��ای مختلفی
از می��زان تعطیل��ی ۲0درص��دی ت��ا ۹۸درصدی
واحدهای مس��تقر در مجموعه شهرک های صنعتی
عنوان ش��ده اس��ت اما هیچ ک��دام مبن��ای موثقی
ن��دارد .بنابراین ،راس��تی ازمایی از نح��وه فعالیت
واحدهای مستقر در شهرک های صنعتی از زمستان
س��ال گذشته اغاز ش��ده و تا پایان تی ر به سرانجام
خواهد رسید.
اخری��ن امارهای به دس��ت امده از وزارت صنعت،
معدن و تجارت نش��ان می دهد که از ش��هریور ۹۶
تا پایان اردیبهش��ت ۹۷برای ۱۶هزار و ۲۷۵واحد
صنعتی جواز تاس��یس صادر شده و ۴هزار و ۲۲۲
واحد صنعتی توانسته اند پروانه بهره برداری دریافت
کنند.
همچنی��ن ۱۱۵0 ،واح��د صنعت��ی در مجموعه
شهرک های صنعتی در همین مدت ،احیا و نوسازی
شده است.
ای��ن واحدها ب��رای ۱۷هزار و ۵۹۳نفر اش��تغال
ایجاد کرده است .این در حالی است که پیش از این
نیز امارهای مختلفی از میزان اشتغال ایجاد شده در
سال ۹۶اعالم شده بود.
اکنون بیش از ۸00ش��هرک و ناحیه صنعتی در
ح��ال بهره برداری در کش��ور وجود دارد که بیش از
۴۰هزار واحد صنعتی با اشتغال حدود یک میلیون
نفر در حال فعالیت است اما میزان فعالیت هر کدام
از واحدها هنوز مشخص نیست.
در نظر داش��ته باش��ید که در س��ال ۱۳۵۷فقط
۲ش��هرک و ناحیه صنعتی درح��ال بهره برداری در
کش��ور وجود داشت که این تعداد در سال ۶۸رو به
فزونی رفت و تاکنون ۶۶ش��هرک و ناحیه صنعتی
بهره بردار به ثبت رس��یده اس��ت .تا پایان سال ۹۶
نیز ۸0۳ش��هرک و ناحیه صنعتی ب��ه بهره برداری
رسیده است.
ب��ا این حال ،صادقی نجف��ی ،معاون وزیر صنعت،
مع��دن و تج��ارت و مدیرعام��ل س��ازمان صنای��ع
کوچک و ش��هرک های صنعتی ای��ران گفت :طرح
راس��تی ازمایی در مجموعه ش��هرک های صنعتی با
پیشرفت ۸0درصدی در حال انجام است.
به گزارش «گس��ترش صنعت» نجف��ی در دیدار
با اعض��ای اتاق بازرگانی ای��ران تاکید کرد :تا کنون
امارهای مختلفی از وضعیت صنایع داده شده است
اما اکنون قصد داریم امار دقیقی از وضعیت فعالیت
واحدهای مس��تقر در ش��هرک های صنعت��ی ارائه
کنیم.
مدیرعامل س��ازمان صنایع کوچک و شهرک های
صنعت��ی ایران ادام��ه داد :اکن��ون وضعیت صنایع
کوچک سراسر کشور روزانه رصد می شود و گزارش
عملکرد انها در ثبت سفارش ،بازگشایی واحدها و...
در اختیار مسئوالن دولتی قرار می گیرد.
نجفی اف��زود :اخری��ن وضعیت و نح��وه فعالیت
کارافرین��ان هر روز از س��وی مدیران و مس��ئوالن
شرکت شهرک های صنعتی استانی بررسی می شود
تا مش��کالت صنایع کوچک و واحدهای صنعتی را
صادق نجفی
فرشاد مقیمی
علی همتی
اخرین وضعیت و نحوه
فعالیت کارافرینان هر
روز از سوی مدیران
و مسئوالن شرکت
شهرک های صنعتی استانی
بررسی می شود تا مشکالت
صنایع کوچک و واحدهای
صنعتی را شناسایی کنند
تهیه امارهای دقیق
در حوزه صنایع کوچک
و متوسط با
همکاری مرکز
امار ایران
در حال انجام است و
به زودی اطالع رسانی
خواهد شد
اطالعات واحدهای صنعتی
فعال استان و ظرفیت
ایجاد اشتغال انها بر
اساس فهرست بیمه
سازمان تامین اجتماعی
در سامانه ای که به همین
منظور ایجاد شده ثبت
خواهد شد
شناس��ایی کنند و ب��رای رفع ان راهکار مناس��بی
دهند.
پیشگیری از تعطیلی قبل از سرمایه گذاری
کارشناسان معتقدند تا کنون امار دقیق از وضعیت
فعالیت واحدهای مس��تقر در مجموعه شهرک های
صنعتی منتشر نشده است.
اما برخی بدون اتکا به مراجع رسمی انتشار امار،
اطالعاتی را مطرح می کنند که با امارهای درس��ت
همخوانی ندارد.
در این راس��تا ،فرش��اد مقیمی ،معاون س��ازمان
صنای��ع کوچک و ش��هرک های صنعت��ی ایران در
گفت وگو با «گس��ترش صنعت» اظه��ار کرد :تهیه
امارهای دقیق در حوزه صنایع کوچک و متوس��ط
ب��ا همکاری مرکز امار ایران در حال انجام اس��ت و
به زودی اطالع رسانی خواهد شد.
همچنین ،به مدیران عامل ش��رکت شهرک های
صنعت��ی اس��تانی تاکید ش��ده تا گ��زارش دقیق از
اخری��ن وضعی��ت واحده��ای صنعت��ی تعطی��ل و
غیرتعطیل تهیه کنند.
مقیمی گف��ت :تعطیل��ی واحده��ای صنعتی در
گذش��ته بوده و اکن��ون نیز وج��ود دارد اما مطالعه
فنی و اقتصادی نداشتن س��رمایه گذاران مهم ترین
دلیل��ی اس��ت ک��ه باع��ث تعطیل��ی ای��ن صنایع
می ش��ود .این ام��ر در بازدید از صنایع نیز مش��هود
بوده است.
مع��اون س��ازمان صنایع کوچک و ش��هرک های
صنعتی ایران تاکید کرد :اسیب شناس��ی واحدهای
اسفالت معابر در شهرک صنعتی
چرمشهر مشهد
مدیرعامل شرکت ش��هرک های صنعتی استان خراسان رضوی
از اجرای پروژه تکمیل روسازی ،اسفالت و محوطه سازی شهرک
چرمشهر خبر داد.
ب��ه گزارش «گس��ترش صنع��ت» ب��ه نق��ل از روابط عمومی
شرکت ش��هرک های صنعتی اس��تان خراس��ان رضوی ،مسعود
مهدی زاده مق��دم با بیان این خبر ،اظهار کرد :ایجاد زیرس��اخت
ش��رایط ب��رای حضور س��رمایه گذاران برای س��اخت و راه اندازی
واحدهای صنعتی و تولیدی در شهرک ها و نواحی صنعتی استان
خراس��ان رضوی ،یکی از دغدغه های اصلی ش��رکت شهرک های
صنعتی این استان است.
مدیرعامل ش��رکت شهرک های صنعتی استان خراسان رضوی
افزود :این پروژه با هزینه ای افزون بر ۹۴۴میلیون ریال و در مدت
۱۲ماه به اجرا در خواهد امد.
مهدی زاده مقدم وضعیت سرمایه گذاری در این شهرک صنعتی
را مطلوب و رو به رشد دانست و ادامه داد :تا پایان سال ۹۶تعداد
۱0۵ق��رار داد واگذاری حق انتفاع زمین با مس��احت بیش از ۶۳
هکتار واگذار شده است.
مدیرعامل ش��رکت شهرک های صنعتی استان خراسان رضوی
تاکید کرد :تا پایان سال ۹۶تعداد ۶۴واحد تولیدی با اشتغالزایی
ب��رای ۲هزار و ۱۹۷نفر و س��رمایه گذاری ۲هزار و ۱۵۵میلیارد
ریال به بهره برداری رس��یده که با افزای��ش ظرفیت تولید میزان
اشتغالزایی انها نیز افزایش پیدا می کند.
صنعت��ی مس��تقر در ش��هرک های صنعتی نش��ان
می دهد اغل��ب واحدهای صنعتی که فعالیت ش��ان
متوقف شده است ،مطالعات فنی و اقتصادی قبل از
اجرای سرمایه گذاری انجام نداده اند .از این رو ،پس
از بهره ب��رداری واحدها به طور عمده دچار مش��کل
شده اند.
ب��ه گفته مقیم��ی ،س��رمایه گذاران در طرح های
جدی��د باید مطالعات فن��ی و اقتصادی را به منظور
جلوگی��ری از مش��کالت پیش رو مانن��د نبود بازار،
توجی��ه اقتص��ادی نداش��تن و ...انجام دهن��د تا با
چالش های��ی مانند انباش��ت م��واد اولی��ه ،کمبود
نقدینگی و تعطیلی روبه رو نشوند.
کارگروه ملی و استانی
عل��ی همتی ،رییس س��ازمان صنع��ت ،معدن و
تجارت اس��تان فارس نیز درب��اره نحوه اجرای طرح
راس��تی ازمایی واحده��ای صنعتی به «گس��ترش
صنع��ت» گف��ت :ب��رای راس��تی ازمایی واحدهای
صنعت��ی از نظر فعالی��ت و تعطیلی کارگروهی ویژه
در س��طح ملی و همچنین ،در استان ها با دو محور
ش��رکت ش��هرک های صنعتی و س��ازمان صنعت،
معدن و تجارت تشکیل شده است.
تی��م اجرای��ی این کارگ��روه با هدف اس��تفاده از
ظرفیت ها به صورت میدانی مش��غول تکمیل بانک
اطالعاتی واحدهای صنعتی است.
همتی ادامه داد :در ش��رکت شهرک های صنعتی
و سازمان صنعت ،معدن و تجارت استان فارس نیز
دو مجموع��ه ب��رای ارزیابی فعال ب��ودن پروانه های
بهره برداری و شناس��ایی ظرفیت های جدید ش��کل
گرفته است.
رییس س��ازمان صنعت ،معدن و تجارت اس��تان
ف��ارس تصریح ک��رد :اطالعات واحده��ای صنعتی
فعال اس��تان و ظرفیت ایجاد اشتغال انها بر اساس
فهرست بیمه سازمان تامین اجتماعی در سامانه ای
ک��ه ب��ه همین منظ��ور ایجاد ش��ده ثب��ت خواهد
شد.
همت��ی اف��زود :این س��امانه ملی با ه��دف ثبت
اطالع��ات دقی��ق ح��وزه صنع��ت و امار اش��تغال
در واحده��ای صنعت��ی و پیش��رفت ها و همچنین
کاس��تی های این حوزه ایجاد شده و بانک اطالعاتی
دقیق��ی برای برنامه ریزی های اینده کش��ور خواهد
بود.
رییس س��ازمان صنعت ،معدن و تجارت اس��تان
ف��ارس بیان ک��رد :درحال حاضر تع��داد واحدهایی
که در ش��هرک های صنعتی سراسر استان در حال
فعالیت هس��تند و برای انها پروانه صادر شده ۹۳۵
مورد است.
همتی ،ش��هرک صنعتی ش��یراز را با ۶۵۲واحد
مس��تقر بزرگترین نمونه از این دس��ت در اس��تان
دانس��ت و گفت :درحال حاضر ۲0ه��زار و ۲۲۹نفر
در واحدهای مستقر در شهرک های صنعتی سراسر
استان مشغول فعالیت هستند .به گفته وی ۲ ،هزار
و ۳۹طرح صنعتی در مجموعه شهرک های صنعتی
اس��تان ارائه شده که اگر به بهره برداری برسند۳۳ ،
هزار اشتغال جدید در فارس ایجاد خواهد شد.
سخن اخر
ثبت اطالعات دقیق حوزه صنعت و امار اش��تغال
ان در ارائه بس��ته های حمایت��ی و برنامه ریزی های
کالن دارای اهمیت است.
اینک��ه چه تعداد واح��د صنعتی در چه زمینه ای
ب��ا چ��ه ظرفیت��ی فعال ی��ا تعطی��ل اس��ت برای
تصمیم گیری ه��ای کالن حاکمیت��ی مه��م اس��ت.
پیشینه عملکردی صنایع در صدور مجوزهای جدید،
تعیین میزان تسهیالت ،تخصیص حمایت های مالی
و معن��وی ،اج��رای مناس��ب تر ط��رح عارضه یابی،
خدمات دهی مش��اوره ای به س��رمایه گذاران جدید،
راهنمایی کارافرینان و ...اثرگذار است.
بنابراین ،جدای از اعالم توانمندی های صنعتی و
میزان صادرات این صنایع در برنامه ریزی های اینده
نیاز داریم امار دقیق از عملکرد فعلی صنایع کوچک
و متوسط تهیه و اطالع رسانی شود.