روزنامه گسترش صنعت شماره 426
روزنامه گسترش صنعت شماره 426
2
تا پای جان
پای تولید بایستید
چهار شنبه
13تیر 1397
20شوال 1439
برجام هنوز میوه می دهد
http://telegram.me/sanatnewspaper
www.sanatnewspaper.com
گزارش«گسترشصنعت» ازنشست هم اندیشیصنعتقطعه وخودرو
فراکسیون قطعه سازان در مجلس
تشکیل می شود
3
عکس :مهدی کاوه ای
در ادامه س��فر رییس جمهوری و هیات همراه کشورمان به
س��وئیس و در حضور رییسان جمهوری دو کشور موافقتنامه
حمل ونق��ل جاده ای از س��وی معاون وزی��ر صنعت ،معدن و
تجارت و معاون وزارت حمل ونقل و انرژی سوئیس امضا شد.
به گزارش «گس��ترش صنعت» ای��ن موافقتنامه را منصور
معظمی ،ریی��س هیات عامل ای��درو به نمایندگ��ی از ایران
و پیت��ر فوبلس��تاگر ،مع��اون وزی��ر حمل ونقل و ان��رژی به
نمایندگی از سوئیس برای گس��ترش حمل ونقل بین المللی
ج��اده ای ،مس��افر و کاال به ص��ورت عب��وری از قلمرو های
دو کشور امضا کردند.
به گفته معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت کشورمان در
این موافقتنامه تس��هیالت و توافق های مهمی برای سهولت
حمل ونقل کاال و مس��افر در دو کش��ور و کشور های ثالث در
نظر گرفته ش��ده است که به توسعه تعاون تجاری کشورمان
کمک شایانی خواهد کرد.
معظمی افزود :دو کش��ور ب��رای ای��ن موافقتنامه پیش تر
مذاکرات و بررسی های کارشناسی دقیقی انجام داده اند .وی
همچنین این موافقتنامه را در راس��تای گس��ترش تعامالت
تجاری ایران و اتحادیه اروپا و در فضای مثبت ناشی از برجام
براورد کرد.
همچنین در حاش��یه امض��ای این موافقتنامه س��یدعلی
عراقچی ،مدیر امور بین الملل ایدرو با اش��اره به اینکه برجام
هنوز با وجود عهد شکنی و رفتار غیر دیپلماتیک امریکا میوه
می دهد تاکید کرد که کش��ورهای مستقل و متعهد به اصول
و قواعد بین الملل همواره در تالش برای توس��عه تعامالت با
ایران بوده و هستند که انعقاد چنین قراردادهایی نمونه های
خوبی از این موضوع است.
3
4ژوئیه 2018
سال سی ام پیاپی 2399دوره جدید شماره 4 426صفحه قیمت 1000 :تومان
موافقتنامه حمل ونقل جاده ای ایران و
سوئیس امضا شد
اسامی متخلفان
واردات خودرو
هنوز اعالم
نشده است
مشارکت شهرداری با دانش بنیان ها برای هوشمند سازی
4
توانمندسازی ،محوری برای توسعه صنعتی
2
چهار شنبه
اقتصاد و توسعه
13تیر 20 1397شوال 4 1439ژوئیه 2018شماره 426پیاپی 2399
شریعتمداری خطاب به رییسان سازمان های صنعت ،معدن و تجارت استان ها تاکید کرد:
یادداشت
واژگان و مفاهیم
مطالعه پیرام��ون علم به طور
س��نتی فلس��فه عل��م نامی��ده
می ش��د .فلس��فه علم به پدیده
عل��م به عن��وان ی��ک فعالی��ت
صرف ش��ناختی ن��گاه می کند:
عل��م ب��رای ش��ناخت حقیقت
اس��ت .در این بینش دانش��گر
رضا منصوری
جوی��ای حقیق��ت اس��ت و در
معاون پیشین پژوهشی
جست وجوی نظریه های جدید
وزارت علوم ،تحقیقات
علم��ی اس��ت ک��ه واقعی��ت را
و فناوری
منعکس می کن��د .انگیزه عالم
تو
یا دانش��گر خالق بودن اس��
می خواه��د همواره نواور باش��د .از فارابی تا فیلس��وفان علم قرن
گذش��ته همگی انگیزه های شناختی علما و دانشمندان را بدیهی
گرفته اند .دانشمندان ایثارگرانی هستند که خود را وقف جامعه و
شناخت حقیقت کرده اند .هنگامی که یک دانشگر در فعالیت های
اجتماع علمی مش��ارکت می کند باید خود را به هدف جمعی انها
متعه��د کن��د و امیال ش��خصی خود را محدود یا س��رکوب کند.
ب��ه عبارت دیگر ،امیال ش��خصی و انگیزه های ش��خصی ،در این
بینش کالس��یک از علم ،عناصری هس��تند ناشی از بی خردی یا
بی اخالق��ی و مغایر با خردورزی علمی .تحول های علمی در نیمه
دوم قرن گذش��ته ،به ویژه پس از جن��گ جهانی دوم ،به بازنگری
ج��دی در این دید کالس��یک از علم منجر ش��د .رش��د بی نظیر
علم ،رش��د تعداد دانش��گران ،توجه جامعه به پدید ه علم و نقش
کارافرین��ی و ثروت افرین��ی ان نش��ان داد که عل��م تنها فعالیت
شناختی نیست ،بلکه فعالیت اجتماعی نیز هست .پس مطالعات
علم رهیافت س��نتی خود ،یعنی تحلیل منطقی ،را کنار گذاش��ت
و تحت تاثیر رهیافت جامعه ش��ناختی قرار گرفت .به این ترتیب،
چرخش جامعه ش��ناختی مبانی نگرش کالسیک به خرد علمی را
تکان داد .به دانشگران دیگر به صورت ایثارگرانی نگاه نمی شد که
همه یکسان بودند و به دنبال کشف حقیقت .همین طور ،این گونه
نیس��ت که دانشگران با یکدیگر همکاری می کنند به خاطر هدف
ش��ریف دس��تیابی به حقیقت که هدف جمعی علما است ،بلکه با
ت هستند.
یکدیگر بر سر منابع محدود سازمان های علمی در رقاب
رضا منصوری ،عضو هیات علمی فرهنگس�تان علوم که
در س�ال های ۱۳۸۰-۸۴معاونت پژوهشی وزارت علوم را
به عهده داش�ت به تازگی یادداش�ت هایی را پیرامون علم
منتش�ر کرده اس�ت« .گس�ترش صنعت» چهارش�نبه ها
اخرین دستاوردهای علمی وی را بازنشر می دهد.
خبر
واحدهای صنعتی تا پایان
شهریور شناسنامه دار می شوند
نعمت اهلل ترکی بیان ک��رد :درحال حاضر ۷۰درصد واحدهای
ش��هرک صنعت��ی فعال و مش��غول به تولید هس��تند ک��ه باید
شناسنامه دار شوند ۷۰ .درصد عدد مناسبی است اما باید در این
زمینه به یقین رس��ید .از این رو ،ما برای به یقین رس��یدن در این
باره گروهی را اعزام کرده ایم تا این درصد به اثبات برسد .این تیم
تا پایان شهریور فرصت دارد تفحص را به سرانجام رسانده و به ما
اطالع دقیق از وضعیت واحدهای صنعتی و تولیدی بدهد .وی با
اشاره به اینکه درحال حاضر ۳۵درصد اشتغالزایی ما در واحدهای
صنعتی ۶۰درصد در حوزه خدمات و بقیه در حوزه کش��اورزی
هس��تند ،به گسترش نیوز گفت :در بودجه ۹۷مهم ترین اتفاقی
که افتاد شفاف س��ازی بودجه بود .امسال برای نخستین بار دولت
به بحث بودجه ریزی عملیاتی وارد ش��د که این کمک بزرگی به
م��ردم می کند .وی تصریح کرد :ما برای ۱۰چالش اصلی ش��هر
تهران برنامه ریزی های متفاوتی انجام داده ایم که بودجه عمرانی
شهر تهران را به ترتیب اولویت دار بودن معضل ها توزیع می کنیم.
به گفته ترکی ،نخستین و مهم ترین معضل ،اب اشامیدنی است.
دومی��ن معض��ل حمل ونقل عمومی اس��ت؛ روزانه ۳میلیون نفر
لو نقل عموم��ی رفت وامد می کنند .وی ادامه
با وس��یله های حم
داد :ترافیک ،فاضالب ها و تصفیه خانه ها ،اب رس��انی روس��تایی،
بهداشت و سالمت ،س��امان دهی اب های سطحی جنوب تهران
و ...از جمله مش��کالت اصلی ش��هر تهران هستند که باید منابع
بودجه عمرانی را به سوی انها سوق داد .رییس سازمان مدیریت
و برنامه ریزی ش��هر تهران با اش��اره به برنامه های دولت در حوزه
اش��تغال فراگیر گفت :در اس��تان تهران از ۱۵۰۰میلیارد تومان
تس��هیالت در نظر گرفته که قرار بود به صورت تلفیقی از طرف
بانک ها و صندوق توس��عه ملی پرداخت شود فقط ۳۰۰میلیارد
پرداخت شده که رییس جمهوری نیز درباره پرداخت تمامی این
اعتب��ارات تا پایان تی��ر به بانک ها اولتیماتوم داده اس��ت .ترکی
ب��ا بیان اینکه درحال حاضر ۱۳۵ه��زار واحد صنفی فاقد پروانه
در ته��ران فعال هس��تند ،گفت :تا پایان برنامه شش��م توس��عه
تمامی این واحدهای صنفی س��اماندهی خواهد شد .وی با اشاره
ب��ه مصوبه های س��فر رییس جمهوری به اس��تان تهران گفت :از
۱۸۵۰میلی��ارد تومان تاکنون ۱۳۵۰میلیارد تومان یعنی بیش
از ۸۰درص��د منابع در حوزه های مانند اب رس��انی و بهداش��ت
پرداخت ش��ده است .رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی شهر
تهران با بیان اینکه در ۳ماه نخس��ت س��ال ۶۵درصد اعتبارات
عمران��ی تخصیص یافته اس��ت ،گفت :پرداخ��ت ۱۲۰۰میلیارد
تومان اعتبار به پروژه های عمرانی به دلیل رش��د مالیات س��تانی
از واحده��ای تولیدی در اغاز امس��ال بوده و این موضوع نش��ان
بو کار کش��ور بازگش��ته
می ده��د رون��ق و فضای تولید و کس��
پست سازمانی
است .ترکی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد
بدون س��مت در استان تهران هستند ،گفت :درحال حاضر ۲۲۰
ه��زار نیروی کار اداری در نهاد ه��ای اجرایی تهران کار می کنند
که در این بین ۱۰۶هزار پست مصوب وجود دارد و حدود ۱۱۵
هزار نفر به صورت قراردادی ،پیمانی و ساعتی در پست های بدون
سِ َمت فعالیت می کنند.
تا پای جان پای تولید بایستید
وزیر صنعت ،معدن و تجارت از رییسان سازمان های
صنعت ،مع��دن و تجارت اس��تان ها خواس��ت تا در
ش��رایط خاص به وجود امده کنونی توجه به دو حوزه
تولید و بازار را به صورت ویـژه در دس��تـور کار خود
قـرار دهند.
به گزارش ش��اتا ،محمد ش��ریعتمداری در دومین
روز از گردهمای��ی رییس��ان س��ازمان های صنع��ت،
معدن و تجارت اس��تان های سراس��ر کش��ور که در
س��اختمان ش��هید الهی این وزارتخانه برگزار شد ،با
بیان این مطلب ،افزود :پایداری تولید در کش��ور باید
حفظ ش��ود .تا پای جان پای تولید بایستید و از همه
امکانات محلی و ملی در این راه استفاده کنید.
وی با تاکید بر توجه به تنظیم بازار به ویژه در زمینه
کاالهایی که نیاز عامه مردم اس��ت ،تصریح کرد :باید
دقت کنیم تا ارامش در بازار حفظ ش��ود ،ما در این
زمینه مسئولیم .حضور رییسان سازمان های استانی و
برخورد با متخلفان و سودجویان ضرورت دارد.
ش��ریعتمداری با تاکید بر ضرورت کنترل و نظارت
بر موضوع ثبت س��فارش ها ب��رای جلوگیری از ورود
اقالم کاالیی غیرضروری به کش��ور ،یاداور شد :مرکز
حراس��ت وزارت صنعت ،معدن و تجارت نخس��تین
اطالعیه خود را درباره شناسایی خودروهای وارداتی
ک��ه از مب��ادی غیرقانونی و با اس��تفاده از روش های
نامتع��ارف ثبت س��فارش ش��ده بودند ،بهمن س��ال
گذشته منتشر کرد.
وزیر صنعت ،معدن و تجارت با اشاره به ممنوعیت
واردات ۱۳۳9قل��م کاال در ۱۳۵گروه کاالیی ،گفت:
این ظرفیت بسیار خوبی است که باید از ان استفاده
ش��ود .همچنی��ن ،روی فعال ک��ردن ظرفیت خالی
واحدهای تولیدی برای اش��تغالزایی و تولید بیش��تر
کار می کنیم.
ش��ریعتمداری خطاب به رییس��ان س��ازمان های
صنع��ت ،معدن و تجارت اس��تان ها ،تصریح کرد :اگر
ی��ک واحد تولیدی در اس��تان تان به دلیل س��رمایه
در گردش راکد ش��ود ،ش��ما مس��ئول هس��تید .در
جلس��ه های س��تاد تس��هیل و رف��ع موان��ع تولید با
همکاری استانداران بانک ها را به پرداخت تسهیالت
به واحدهای تولیدی متقاضی موظف کنید.
وی همچنی��ن اضافه کرد :در این ش��رایط نیاز به
کار بیش��تری وجود دارد و جایی که احتمال مشکل
می دهی��د با جدیت پ��ای کار بروید و ب��ا هماهنگی
استانداران و ستاد بحران تصمیم های الزم را بگیرید.
وزی��ر صنعت ،مع��دن و تجارت با بی��ان اینکه امروز
مدیران اس��تانی با همه دارایی ه��ای موجود پای کار
بیایند ،گفت :محکم و با قدرت همه امکانات موجود
را برای پشت سر نهادن این مسیر پای کار بیاورید.
«گسترش صنعت» از راهکاری برای رشد صنایع در کشور گزارش می دهد
توانمندسازی ،محوری برای توسعه صنعتی
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
با اینکه در سال های گذشته تالش شد تا از عمق
ش��کاف بین صنعت و دانشگاه کاسته شود اما هنوز
این فاصله وجود دارد .کارشناسان معتقدند تا زمانی
که فاصله بین صنعت و دانشگاه برطرف نشود ،تولید
علم دانشگاهیان مسیر توسعه را به صنعتگران نشان
نخواهد داد و مشکالت کنونی پابرجا خواهد ماند.
«توانمندس��ازی» از جمله مفاهی��م کالن بخش
صنع��ت و تولی��د اس��ت که ب��ه گفته بس��یاری از
مقام های مس��ئول و کارشناسان ،باید جدی گرفته
شود .توانمندس��ازی در حوزه های مالی ،مدیریتی،
فرایندهای تولید و نیروی انسانی تاثیر قابل توجهی
دارد که پرداختن به انها باعث می ش��ود مش��کالت
کنونی بخش صنعت و تولید تا حد بسیاری برطرف
شود.
نقش ایدرو در پشتیبانی صنایع
منص��ور معظم��ی ،معاون وزیر صنع��ت ،معدن و
تج��ارت و رییس هیات عامل س��ازمان گس��ترش و
نوس��ازی صنایع ایران درباره توانمندس��ازی معتقد
ضعف های��ی که در حوزه توانمندس��ازی وجود دارد
اس��ت :روز مل��ی صنع��ت و معدن امس��ال فرصت
یکی از ش�یوه های توانمندسازی بنگاه های داخلی کمک به نوسازی این صنایع است؛
به دانش این فعالیت مربوط است.
جدی تری ب��رای پرداختن به عرص��ه تولید داخلی
نوس�ازی صنایع چه در س�خت افزارها و ابزارهای تولید و چه در فرایندهای نوین تولید
گرماب��ی با اش��اره به اینک��ه نهاده��ای علمی و
بود چرا که ش��عار س��ال حمای��ت از کاالی ایرانی و
بسیار ضروری است .در این برهه حساس سازمان های توسعه ای در مسیر توانمندسازی
دانش��گاهی در این زمینه باید بیشتر فعالیت کنند ،
تولید داخلی اس��ت و این نام گذاری باعث اهتمام و
واحدهای صنعتی نقشی کلیدی تر از همیشه دارند
توضی��ح داد :در س��ال های گذش��ته کش��ور روند
هم افزایی بیشتر همه نهاد ها در راستای تحقق بیش
مناس��بی در تولید علم توانمندسازی پیش نگرفت.
از پیش حمایت از کاال و تولید ایرانی شده که جای
عالوه بر این ،موضوع ارتباط دانشگاه و بخش صنعت
بسی خوشحالی دارد.
حمای��ت از کاالی ایران��ی و توجه ب��ه تولید داخلی
مس��تمر به ش��مار می رود .رقابت پذیر و صادرات گرا
و تولی��د نیز هنوز مش��کالتی دارد که ب��ا رفع انها
وی اف��زود :تالش برای تحقق هر چه بهتر ش��عار
و توسعه متوازن ،همچنین رویکردی مهم در مسیر
ش��دن محصوالت داخلی تالی محتوم تجهیز انها به
می توان در این حوزه ها دانش تولید کرد.
ابالغی رهبر معظم انقالب که در ان همه بخش های
حمای��ت اساس��ی از کاال و تولی��د داخل��ی قلمداد
فناوری های نوی��ن و نویدبخش حمایت اینده نگرانه
این عض��و کمیس��یون صنایع و مع��ادن مجلس
جامع��ه مخاطب و مس��ئول هس��تند ،بی تردید در
می شود .س��ازمان های توس��عه ای از جمله ایدرو با
از کاالی داخل��ی اس��ت .ایدرو در این راس��تا نیز از
شورای اسالمی با بیان اینکه نقد به حوزه دانشگاهی
ش��رایط خ��اص بین الملل��ی فعل��ی می تواند بخش
توج��ه به اختیار قانونی تعریف ش��ده (تبصره ۳ماده
طری��ق راه ان��دازی واحدهای��ی چ��ون بیو ایمپلنت،
در کش��ور این گونه نیس��ت که کسی انها را محکوم
اساسی از مسیر اس��تراتژیک برون رفت از مشکالت
۳قانون اجرای سیاس��ت های اصل )۴۴در مناطق
بیو اتان��ول و ...گام ه��ای پش��تیبانی از تولید داخلی
به فعالیت کم کند ،افزود :مش��کلی که در این حوزه
ناشی از تحریم های غیرعادالنه و غیراخالقی امریکا
کمتر توس��عه یافته و مح��روم مج��از ب��ه راه اندازی
رقابت پذیر را برداشته است.
وجود دارد این اس��ت که دانش��گاهیان فعالیت های
باشد .به طور طبیعی کارهای متفاوت و متنوعی در
واحدها و طرح های صنعتی با س��رمایه گذاری ۱۰۰
ساخت واحدهای صنعتی سرمایه گذاری مشترک
خود را ادامه می دهند و تولیدکنندگان و صنعتگران
طی��ف اقدام های حمایتی از کااله��ا و تولید داخلی
درصدی از سوی خود نیز هستند.
با بخش خصوصی در طرح های مختلف صنعتی که
نیز با تمام مشکالت کنونی هنوز در صحنه مانده اند
تعریف و برای بسیاری از انها نیز برنامه ریزی و اقدام
س��اخت واحدهای تولیدی و صنعتی در کش��ور
از س��وی سازمان های توس��عه ای به ویژه ایدرو و در
اما تولید دانش در دانش��گاه های کش��ور به گونه ای
الزم ش��روع شده است .با این حال «توانمندسازی»
از جمل��ه در مناط��ق مح��روم بر اس��اس مطالعات
راستای اس��ناد باالدستی و قوانین مرتبط (مواد ۳و
است که تاثیر چندانی بر روند تولید ندارد.
واحده��ای تولی��دی یک��ی از راهکاره��ای پایدار و
امکان س��نجی دقی��ق و روزامد منطب��ق با امایش
۸۶قانون اجرای سیاست های اصل ) ۴۴تعریف شده
یکی از سیاس��ت هایی که در ای��ن زمینه می توان
بنیادی از حمایت تولید داخلی قلمداد می شود .در
چندبعدی و مزیت محور در نهایت به افزایش تولید
گونه دیگری از حمایت های پایدار از تولید و کاالی
در نظر گرفت این اس��ت که دانشجویان و استادان
این می��ان ،هر انچه بنگاه های تولی��دی را در ابعاد
و حمای��ت بنی��ادی از کاالی داخلی و اش��تغالزایی
داخلی است چراکه در بسیاری از موارد ساخت این
با واحدهای صنعتی در ارتباط بیشتری قرار گیرند.
گوناگ��ون «توانمند» می س��ازد در واق��ع ،حمایت
پای��دار منجر خواهد ش��د .ایدرو در این راس��تا نیز
واحده��ای تولیدی به تنهایی و از طریق ش��ریکان
در ای��ن ص��ورت صنعتگ��ران می توانند مش��کالت
ریشه ای از تولید داخل به شمار می رود.
ب��ا اختصاص حجم��ی مع��ادل ۴۵درص��د از کل
بخ��ش خصوصی دچ��ار افت زمان ب��ری در مراحل
خود را بدون واس��طه به گ��وش اهالی علم و دانش
معظمی با بیان اینکه اگرچه «توانمندس��ازی» را
سرمایه گذاری های در دست اجرای خود در مناطق
تکمیل س��رمایه گذاری و ...خواهد ش��د .از این رو،
برسانند .در این صورت می توان از بخش دانشگاهی
می توان در قالب های گوناگون تفس��یر کرد ،توضیح
محروم کش��ور در یک برنامه زمان��ی معین در ۱۳
سرعت بخش��یدن به اجرای طرح های تولید داخلی
در کش��ور توقع داش��ت که پایان نامه ها ،رساله ها و
داد :یک��ی از ش��یوه های توانمندس��ازی بنگاه های
منطقه مح��روم حدود ۵هزار و ۱۰۰نفر اش��تغال
که از طریق دوش��ادوش قرار گرفتن ایدرو در کنار
مقاله های پژوهشی را بر مبنای نیاز مطرح شده تهیه
داخلی کمک به نوس��ازی این صنایع است؛ نوسازی
مستقیم ایجاد خواهد کرد .حمایت از تولید داخلی
بخش خصوصی اتفاق می افتد ،شیوه غیر مستقیم اما
کنند.
صنایع چه در س��خت افزارها و ابزارهای تولید و چه
و کاالی ایران��ی در قال��ب اقدام ه��ای حمایتگران��ه
حیاتی حمایت از تولید داخلی است.
به گفته گرمابی ،ارتباط بخش صنعت و دانش��گاه
در فرایندهای نوین تولید بس��یار ضروری است .در
اساسی و پایدار از جمله سرمایه گذاری و ...در دست
وی گفت :بهره جویی از دانش فنی روز امد جهانی
در س��ال های دولت یازدهم و دوازدهم بهبود یافت
این برهه حساس س��ازمان های توسعه ای در مسیر
اجرا است که می توان فصل مشترک همه انها را در
و ت�لاش ب��رای تعری��ف فرایند انتقال فن��اوری در
اما هنوز صنعتگران از نبود دانش در برخی حوزه ها
توانمندس��ازی واحدهای صنعتی نقش کلیدی تر از
سازمان های توسعه ای تالش برای «توانمندسازی»
تمامی سرمایه گذاری های مشترک ایدرو با شریکان
گله مند هس��تند .یکی از موضوع های��ی که در این
همیش��ه دارند .ایدرو به عنوان قدیمی ترین سازمان
واحدهای صنعتی و افزایش کیفیت تولید برشمرد؛
خارجی (جوینت ونچ��ر) م��دل ج��دی دیگری برای
زمینه می تواند به طور جدی مش��کالت
توس��عه ای کشور عزم خود را در مسیر
راه��کاری جدی که وج��ه همت این
توانمندس��ازی در عرصه تولید داخلی
پی��ش روی دول��ت را برط��رف کن��د،
توانمندس��ازی واحده��ای تولی��دی
س��ازمان در س��ال تولید مل��ی و نیز
اس��ت .ایدرو در تمام��ی همکاری های
توانمندسازی است.
داخلی جزم کرده است .کیفیت افزایی
سال های اینده قرار دارد.
بین المللی صنعتی خود همواره معتقد
توانمندس�ازی ،نیاز توس�عه
وی با اشاره به انواع توانمندسازی در
محصوالت از طریق انتقال فناوری های
اس��ت انتقال دانش فنی طرف خارجی
صنعتی
کش��ور گفت :توانمندس��ازی موضوعی
بهت��ر یکی دیگ��ر از راهکارهای جدی
بای��د یک��ی از بنده��ای کلی��دی این
ب��ه گفت��ه حمی��د گرماب��ی ،عضو
نیست که یک مفهوم کالن داشته باشد.
حمایت از تولید داخلی است.
همکاری ها باشد.
کمیس��یون صنایع و مع��ادن مجلس
توانمندس��ازی مال��ی ،توانمندس��ازی
معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت
معظمی با اش��اره ب��ه اینکه به عنوان
حمید گرمابی
منصور معظمی
شورای اسالمی ،توانمندسازی یکی از
فرایند تولید و توانمندس��ازی ساختار
افزود :از دیگر سو ،راه اندازی واحدهای
نمون��ه ،در همکاری ه��ای ای��درو ب��ا
مهم ترین شاخص های توسعه صنعتی دانشگاهیان فعالیت های مدیری��ت و نی��روی کار از مهم تری��ن
صنعت��ی دارای دانش فنی پیش��رفته بهره جویی از دانش فنی شریکان خارجی برای تامین واگن های
خود را ادامه می دهند
روز امد جهانی و تالش
در دنیا به ش��مار می رود .با این حال،
زیرشاخه های توانمندس��ازی است که
و صنای��ع نوی��ن یک��ی از ش��یوه های
قطار ش��هری تا ۵۵درصد بومی سازی
و تولیدکنندگان و
برای تعریف فرایند
کش��ور
در
صنعتی
مدیریت
وضعی��ت
اکنون به تمام انها در کشور نیاز داریم.
چراکه
اس��ت
مدنظر
فناوری
انتق��ال
و
صنعتگران نیز با تمام
اساسی حمایت سازمان های توسعه ای انتقال فناوری در تمامی
سرمایه گذاری های
به گونه ای اس��ت که توانمندسازی را مشکالت کنونی هنوز در بر این اساس ،بهتر اس��ت دانشجویان،
از تولی��د داخلی اس��ت .هرچه س��هم
انتقال دانش فنی و فناوری پیش��رفته
ان طور که نیاز داریم جدی نمی گیرند .صحنه مانده اند اما تولید استانداران و صنعتگران در این حوزه به
صنایع نوین(های تک) در عرصه تولید مشترک ایدرو با شریکان جهان��ی و بومی س��ازی ان نقطه عطف
خارجی (جوینت ونچر)
در این زمینه واحدهایی هس��تند که دانش در دانشگاه های طور مستقیم و رو در رو به رفع مشکالت
داخلی افزایش یابد مانایی و اس��تمرار
توانمندس��ازی بخ��ش داخل��ی ه��ر
کشور به گونه ای است
مدل جدی دیگری برای
توانس��ته اند با برخی از شیوه های روز که تاثیر چندانی بر روند بپردازند و پژوهشگران در این حوزه به
تولی��د داخل��ی در این��ده را تضمین توانمندسازی در عرصه صنع��ت و در عم��ل ،حمای��ت از توان
در دنی��ا این ش��اخص را رش��د دهند
دنب��ال فعالیت هایی باش��ند که دغدغه
می کن��د که خ��ود این موض��وع یکی
تولید داخلی به ش��مار می رود ،توضیح
تولید ندارد
تولید داخلی است
اما به ط��ور کلی یک��ی از جدی ترین
اصلی صنعتگران را تشکیل می دهد.
از گونه ه��ای توانمندس��ازی و حمایت
داد :اش��تغالزایی به عن��وان گام موازی
چهار شنبه
صنعت خودرو
13تیر 20 1397شوال 4 1439ژوئیه 2018شماره 426پیاپی 2399
گزارش روز
نوسازی بیش از ۶0هزار خودرو
تجاری از سوی ایران خودرو دیزل
امید رضایی
تمام قطعات خودرو
جزو فهرست گروه یک
برای تخصیص ارز بوده
و اگر ارز مورد نیاز
اختصاص داده شود،
می توان خود را برای
ادامه راه اماده تر و
مجهزتر کرد
گزارش «گسترش صنعت» از نشست هم اندیشی صنعت قطعه و خودرو
فراکسیون قطعه سازان در مجلس تشکیل می شود
قطعات خودرو در فهرست گروه اول برای تخصیص ارز
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
یک��ی از مولفه های توس��عه و پیش��رفت ،کار جمعی
اس��ت زیرا می توان گفت با تعامل مش��کالت راحت تر از
پیش روی فعالیت ها برداش��ته می شود و راه رسیدن به
اهداف و برنامه ها هموارتر خواهد ش��د .برگزاری نشست
و گردهمایی هایی که صنعتگران بدون واسطه مشکالت
و درخواس��ت های خود را به مدیران باالدس��تی منتقل
می کنن��د بس��یار کمک کنن��ده در رف��ع موان��ع بوده و
صنعتگ��ران را به ادامه راه امیدوارت��ر می کند .در هفته
جاری گردهمایی قطعه س��ازان اس��تان های مختلف در
کنار خودروس��ازان و نمایندگان مجلس شورای اسالمی
برای بررسی وضعیت صنعت قطعه و خودرو و برون رفت
از مشکالت صنعتگران این حوزه برگزار شد.
همت دولتمردان برای رفع چالش ها
امی��د رضایی ،عض��و هیات مدی��ره انجمن تخصصی
صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه س��ازان کش��ور درباره
موضوع های مطرح شده در این گردهمایی به «گسترش
صنع��ت » گف��ت :تخصی��ص ارز ،پرداخ��ت مطالب��ات
قطعه س��ازان و نی��ز دوره پرداخت ه��ا ،قیمت گ��ذاری
قطع��ات ،قرارداده��ای بسته ش��ده بین خودروس��از و
قطعه س��از ،داخلی س��ازی قطعات ،برنامه ه��ای اینده
خودروس��از ،مش��کالت نرخ تمام ش��ده ب��االی تولید ،
اش��تغالزایی ،تاثیر اجتماعی تحری��م و محدودیت های
زمان��ی که تا ۱۵مرداد ( ۶اوت) وجود دارد و تعامل بین
قطعه س��از ،خودروساز ،دولت و مجلس شورای اسالمی
از مهم تری��ن رئوس مطرح ش��ده ب��ود .وی بیان کرد :در
این نشس��ت نمایندگان قطعه س��ازان استان های حاضر
امارهای��ی از وضعی��ت صنعت قطعه خود در اس��تان ها
دادند ،ضمن انکه موضع مجلس ش��ورای اس�لامی در
این نشست حمایت همه جانبه از صنعت قطعه به لحاظ
اش��تغال و محدودیت هایی که دارند و خودروس��ازی به
عنوان یکی از مهم ترین بخش های صنعتی کش��ور بود.
از این رو ،نمایندگان کمیس��یون های مختلف حاضر در
این جلس��ه قول مس��اعد برای رفع مشکالت پیش روی
خودروساز و قطعه ساز دادند .وی در ادامه افزود :در این
نشس��ت از وزارت صنعت ،معدن و تج��ارت نماینده ای
حضور نداشت و شاید اگر از این وزارتخانه نماینده ای نیز
حضور داشت تعامل قوام بیشتری می یافت.
تشکیل فراکسیون قطعه
رضایی در ادامه به برخی س��خنان نمایندگان مجلس
ش��ورای اس�لامی در این گردهمایی صنعتی اشاره کرد
و گفت :ش��هاب الدین بی مقدار از نمایندگان کمیسیون
صنای��ع و مع��ادن مجلس ش��ورای اس�لامی اعالم کرد
فراکس��یون قطعه س��ازان در مجلس شورای اسالمی در
حال تش��کیل اس��ت .در نتیجه ،از صنعتگران این حوزه
دعوت شد تا امار و مسائل موجود را به طور دقیق گزارش
کنند تا راهکارهای الزم برای توس��عه صنعت خودرو هر
چ��ه زودتر تدوین ش��ود .وی ادام��ه داد :محمدمهدی
مقدس��ی از دیگر اعضای کمیس��یون به تعامل نزدیک
قطعه س��ازان و مجل��س تاکی��د ک��رد .زهرا س��اعی از
نمایندگان کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسالمی
به تاثیر اجتماعی اش��تغالزایی اش��اره و اظهار امیدواری
ک��رد ب��ا همتی ج��دی وضعیت اش��تغال موجود حفظ
ش��ود .عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن
نیرومحرکه و قطعه س��ازان کشور همچنین ،به سخنان
نص��راهلل پژمان ف��ر از نمایندگان کمیس��یون فرهنگی
مجلس اشاره کرد که وی معتقد است در شرایط موجود
نمی توان با نگاه دیروز حرکت رو به جلویی داشت و باید
این نگاه در تعامل با کارشناسان و مدیران مربوط تغییر
کند تا شاهد پیشرفت در صنعت خودرو کشور باشیم.
۳میلیون نیروی کار
عض��و هیات مدی��ره انجمن تخصص��ی صنایع همگن
نیرومحرکه و قطعه س��ازان کشور درباره سایر مشکالت
موجود صنعت خودرو کش��ور به افزایش نرخ مواد اولیه
اشاره کرد و گفت :بخشی از مواد اولیه مورد نیاز از سوی
ش��رکت های دولت��ی مانند مس و ف��والد تولید و تامین
می شود .در این زمینه نمایندگان مجلس و خودروسازان
قرار است با مذاکراتی که با این شرکت ها دارند تا جایی
که ممکن اس��ت قیمت ها را تعدیل کنند .رضایی افزود :
درخواس��ت قطعه سازان تشکیل کمیته بحران با حضور
قطعه س��ازان ،خودروسازان ،مجلس و دولت با وضعیتی
ک��ه صنعت قطعه کش��ور دارد ،بود .ام��روز این صنعت
۷۵۰هزار نفر اش��تغال مس��تقیم ایجاد کرده و به طور
غیرمستقیم این رقم به ۳میلیون نفر می رسد .بنابراین،
در این برهه زمانی حفظ این عدد برای کش��ور بس��یار
مهم است.
صنعت قطعه در فهرست گروه نخست
در نشس��ت خبری روز صنع��ت و معدن وزیر صنعت ،
مع��دن و تجارت اعالم کرد ۴۰۰میلیون دالر تخصیص
پرداخت ۷۰۰میلیارد تومان معوقه
ارز برای صنعت قطعه از طریق بانک مرکزی تامین شده
رضای��ی درب��اره پرداخت مطالبات معوق��ه گفت :در
که در این باره رضایی گفت :این رقم تا سقف ۲میلیارد
این نشس��ت محسن قاس��م جهرودی ،مدیرعامل گروه
دالر خواهد بود.
خودروس��ازی سایپا اعالم کرد قرار است به طور هفتگی
او همچنین اش��اره کرد :امروز اگر مشکل نقدینگی و
۷۰۰میلی��ارد تومان به قطعه س��ازان بابت معوقه های
لو انتقال پول
تخصیص ارز ر فع ش��ود ،مس��ئله دیگر نق
باالی ۱۲۰روز پرداخت شود .گفتنی است که اولویت با
اس��ت .تخصیص ارز با دولت و در حال انجام اس��ت اما
قطعه سازی های کوچک و متوسط خواهد بود.
لو انتقال پول است که از طریق مذاکرات
مسئله دیگر نق
وی درب��اره رق��م پرداخت��ی نیز افزود :قرار اس��ت در
با کشورهای دیگر از جمله اتحادیه اروپا در حال پیگیری
7هفت��ه و در ه��ر هفته ۱۰۰میلی��ارد تومان به صنعت
اس��ت و امیدواریم در این ب��اره هرچه زودتر نتایج مورد
قطعه از س��وی شرکت س��ایپا تزریق خواهد شد که این
نظر به دست اید.
موض��وع از هفته جاری اغاز می ش��ود ،ضمن انکه قول
وی تاکی��د کرد :از س��وی دیگر ،ب��رای خودکفایی و
مس��اعد داده ش��د با توجه به افزایش ن��رخ مواد اولیه و
کاهش وابس��تگی به خارج قرار اس��ت داخلی س��ازی با
محدودیت هایی که قطعه س��ازان ب��ه لحاظ منابع مالی
عمق بیشتری انجام شود اما به هر روی این خودکفایی
دارند نرخ قطعات به روزرس��انی ش��ود ت��ا به این ترتیب
بنا بر دالیلی که بارها به ان اش��اره شده است نمی تواند
بخش��ی از مش��کالت نقدینگ��ی در این
۱۰۰درص��د باش��د اما می ت��وان ان را به
ح��وزه برطرف ش��ود .وی تاکید کرد :این
سطح معقول رساند.
جهرودی،
م
قاس
محسن
خبر خوبی بود که قطعه سازان را به ادامه
� مذاکره برای قیمت گذاری
مدیرعامل گروه
فعالیت ه��ا امیدوار می کن��د .رضایی در
یک��ی از اصلی ترین مش��کالت صنعت
پاسخ به این پرس��ش که با پرداخت های خودروسازی سایپا اعالم خ��ودرو ک��ه از س��وی صنعتگ��ران این
پیش بینی شده چقدر از مطالبات تسویه کرد قرار است به طور
ح��وزه زی��اد ب��ه ان پرداخته می ش��ود
خواهد ش��د ،گفت :بر اس��اس فرمولی که هفتگی ۷۰۰میلیارد
قیمت گ��ذاری محصوالت اس��ت .رضایی
تومان به قطعه سازان
مدیرعامل گروه خودروس��ازی سایپا ارائه
در این باره نیز به موضوع های مطرح شده
بابت معوقه های باالی
ک��رد به این ترتیب معوقه های ۱۲۰روزه ۱۲۰روز پرداخت شود در نشس��ت اش��اره کرد و گف��ت :باید بر
س��ایپا با زیرمجموعه های قطعه ساز خود
سیاس��ت گذاری صنعت خودرو تغییراتی
تسویه خواهد شد.
اعمال ش��ود .در حال��ی که تمام کاالها به
اعالم رقم ارزش پراید تکذیب شد
مرکز روابط عمومی و اطالع رس��انی وزارت صنعت ،مع��دن و تجارت خبر برخی
رس��انه ها که در روزهای گذش��ته با انتشار نادرس��ت بخش هایی از سخنان محمد
ش��ریعتمداری در نشس��ت خبری ویژه روز صنعت و معدن ب��ا خبرنگاران ،مدعی
ش��دند که بر اساس س��خنان وی ،هر خودرو پراید ۶۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان
ارزش دارد را خالف واقع و تاسف برانگیز دانست و تصریح کرد :این خبر دروغ است
و وزیر صنعت ،معدن و تجارت هیچ گاه نگفت که هر خودرو پراید چه قیمتی دارد؟!
به گزارش ش��اتا ،ش��ریعتمداری از تقاض��ای فوق الع��اده و غیرطبیعی چند روز
پیش برای انواع خودروهای داخلی اعم از پراید ،پژو ،س��مند و س��ایر خودروهای
تولید داخل با طرح تقاضای غیرعادی ناشی از حرکت نقدینگی به سمت این نوع
خودروها در سایت های فروش خودروسازها سخن گفت .این مرکز ضمن قدردانی
از رسانه هایی که با پایبندی به اصول حرفه ای خبر ،انتشار اخبار دقیق و درست را
با حفظ امانت س��رلوحه کار خود قرار داده اند ،از رسانه ها می خواهد برای باال بردن
امار مخاطبان خود صداقت ،امانت و اصول حرفه ای خبر را زیر پا نگذارند و با انتشار
اخبار کذب ،شعور و سطح فکری مخاطبان خود را زیر سوال نبرند.
لحاظ نرخ روند افزایش��ی داشتند افزایش نرخ خودرو به
تناس��ب س��ایر کاالها افزایش قیمتی را تجربه نکرد .به
م��وازات کمبود نقدینگ��ی در صنعت خودرو توزیع پول
به زیرمجموعه های خودروس��ازی نیز دارای مش��کالت
بسیاری می شود.
وی افزود :در این زمینه خودروسازان در حال مذاکره
با ش��ورای رقابت هستند زیرا نرخ خودروها باید در بازار
ازاد از س��وی خری��دار تعیین ش��ود .ای��ن فعال صنعت
خ��ودرو نی��ز از دیگر درخواس��ت های قطعه س��ازان به
تغییر نرخ قطعات اش��اره کرد و گفت :با شرایط موجود،
ادامه فعالیت ها برای واحدهای صنعتی قطعه ساز بسیار
مشکل است .از این رو ،باید در نرخ قطعات نیز همان طور
که در اغاز بحث به ان اش��اره ش��د با توجه به نرخ مواد
اولیه تغییراتی اعمال شود.
تمرکز تولید روی خودروهای موجود
ب��ه گفت��ه قطعه س��ازان ،قالب ه��ای برخ��ی قطعات
خودروه��ای جدی�� د س��اخته ش��ده و در ای��ن زمین��ه
س��رمایه گذاری زیادی شده اس��ت .رضایی در پاسخ به
این پرس��ش که اگر به هر دلیلی همکاری خودروسازان
بین المللی متوقف ش��ود تکلیف چیس��ت ،گفت :ادامه
همکاری خودروس��ازان خارجی هنوز در هاله ای از ابهام
ق��رار دارد .در این باره چون برخی از سیاس��ت گذاری ها
مربوط به شرکت های خارجی است فقط به این موضوع
اشاره شد اما قرار است در نشستی جداگانه به این مسئله
پرداخت��ه و راهکارها ارائه ش��ود .بنابراین ،درحال حاضر
بیش��ترین تمرکز روی تولید و تامین خودروهای داخلی
است.
وی ادام��ه داد :تولی��د خودروه��ای جدید بر اس��اس
میزان قطعاتی CKDکه وارد ش��ده ادامه دارد .به طور
نمونه ،برنامه رنو تولید ۴۵هزار دس��تگاه تا پایان س��ال
)۱۳۹۷( ۲۰۱۸اس��ت و خود ش��رکت با دقت موضوع را
رصد می کند .اما مشکل فعلی انتقال قالب ها و تجهیزات
اس��ت که با وجود مش��کالت ارز و تعامالت و زمان کوتاه
تا ۱۵مرداد باید برنامه ای تدوین شود که هر چه زودتر
این تجهیزات وارد کشور شوند.
رضای��ی در پای��ان گف��ت :تمام قطعات خ��ودرو جزو
فهرست گروه یک برای تخصیص ارز بوده و اگر ارز مورد
نیاز اختصاص داده ش��ود ،می توان خود را برای ادامه راه
اماده تر و مجهزتر کرد.
برای واردات کاال های موردنیاز کش��ور محصوالت در
4گروه اولویت بندی ش��ده اس��ت که فهرست گرو ه اول
مرب��وط به کاال های ضروری مانند مواد غذایی و دارویی
و نیز قطعات خودرو اس��ت درحالی که خودرو در گروه
چهارم قرار دارد.
اسامی متخلفان واردات خودرو هنوز اعالم نشده است
رییس سازمان توسعه تجارت اعالم کرد :
شرکت های متخلف در ثبت سفارش واردات
۶۴۰۰خ��ودرو هن��وز از س��وی نهاده��ای
مربوط اعالم نش��ده و عوامل ان دس��تگیر
نشده اند.
ب��ه گزارش ایس��نا ،ن��ادر قاضی پور ،عضو
کمیس��یون صنایع و معادن مجلس شورای
اس�لامی از بازداش��ت عوام��ل متخلف در
واردات بی��ش از ۶۴۰۰خ��ودرو خبر داده
و اع�لام کرده بود ک��ه این اف��راد از درون
وزارت صنعت ،معدن و تجارت بوده اند که با
دسترسی به اطالعات دقیق و امکانات ویژه
توانسته اند مرتکب این تخلف شوند.
در این ب��اره ،مجتبی خس��روتاج ،معاون
وزی��ر صنع��ت ،مع��دن و تجارت
اعالم کرد :هنوز نهاد های نظارتی
ط اس��امی ش��رکت های
مرب��و
متخلف را به این وزارتخانه اعالم
نکرده اند.
وی با بیان اینکه ثبت سفارش
غیرقانونی ۶۴۰۰خودرو در سال
گذش��ته از س��وی وزارت صنعت ،معدن و
تجارت مش��خص و ب��ه نهاده��ای نظارتی
مرب��وط اعم از تعزیرات حکومتی ،س��ازمان
حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و
گمرکات کشور برای رس��یدگی به موضوع
اعالم ش��ده اظهار کرد :این تع��داد خودرو
به ش��کل رسمی وارد کش��ور شده و حقوق
گمرک��ی و ورودی را پرداخ��ت
کرده ان��د و ضوابط فنی و خدمات
پس از فروش را داش��ته اند و تنها
تخل��ف انه��ا این بوده ک��ه در دو
دوره ممنوعی��ت ثبت س��فارش،
ش کرده اند.
ثبت سفار
مع��اون وزیر صنع��ت ،معدن و
تج��ارت گف��ت :یک دوره از ثبت س��فارش
غیرقانون��ی این خودروها مرب��وط به زمانی
ب��وده ک��ه ثب��ت س��فارش تنها از س��وی
نمایندگی های رس��می مجاز ب��وده و دوره
دیگ��ر تخلف در ثبت س��فارش نی��ز زمانی
انجام شده که ثبت سفارش واردات خودرو
به طور کامل ممنوع بوده است.
گروه صنعت :تولید خودرو در س��ال ۹۷روند رو به رش��دی
داشت .این افزایش تیراژ به بخش خودروهای سبک و سنگین
مربوط می شود به طوری که امارها نشان می دهد در اردیبهشت
امس��ال تولید انواع کامیون به طور میانگین ۲۲/۳درصد رشد
داشته است .به گزارش ایسنا ،در این مدت تولید انواع کامیون
در ش��رکت ایران خودرو دیزل صعودی بوده و از ۵دستگاه در
اردیبهشت سال گذشته به ۵۲دستگاه رسیده است .تولید این
محصول در س��ایپا دیزل نیز افزایش داش��ته و از ۲۳۵دستگاه
در اردیبهش��ت ۱۳۹۶به ۴۲۹دس��تگاه افزایش یافت .تولید
ان��واع کامیون در کاریزان خودرو نیز با افزایش همراه بوده و از
۸۰دستگاه در اردیبهشت سال گذشته به ۹۷دستگاه رسید.
تولید این محصول در گروه بهمن در همین ماه نیز روند رو به
رشد داشته و از ۵۱۴به ۵۷۵دستگاه رسیده است .تولید انواع
کامیون در زامیاد نیز صعودی بوده و به ۳۴دستگاه رسیده در
حالی که اردیبهشت سال گذشته تولید کامیون در این شرکت
متوقف بود .اما تولید انواع کامیون در ۳ش��رکت روند کاهشی
داشت؛ اردیبهشت امس��ال تولید انواع کامیون در اذهایتکس
کاهش��ی بوده و از ۱۰دستگاه در اردیبهشت ۹۶به ۶دستگاه
رس��ید .تولید این محصول در تیراژه دیزل نیز کاهش یافته و
از ۲۰دستگاه سال گذشته به ۵دستگاه کاهش یافت .در این
مدت تولید ان��واع کامیون در ماموت نیز با کاهش همراه بوده
و از ۲۱۱دستگاه در اردیبهشت سال گذشته به ۱۸۰دستگاه
رسیده اس��ت .همچنین ،در این راستا ،مدیرعامل ایران خودرو
دیزل از سهم ۳0درصدی این شرکت در طرح نوسازی ناوگان
حمل ونقل تجاری خبر داد و گفت :امسال حدود ۱۵هزار و تا
پای��ان اجرای طرح نیز بیش از ۶0هزار خودرو تجاری تولید و
وارد ناوگان تجاری کشور خواهیم کرد .به گزارش ایکوپرس،
علیرضا ساجی با بی سابقه خواندن طرح نوسازی ناوگان تجاری
در تاریخ صنعت کش��ور و با اشاره به نقش کلیدی ایران خودرو
دیزل در ان گفت :با اجرایی ش��دن طرح در س��ال جاری ،این
ش��رکت حدود ۱۵هزار خودرو تولید خواهد کرد و در اختیار
ناوگان حمل ونقل تجاری قرار خواهد داد .وی با اشاره به برنامه
تولید اریسان در ایران خودرو دیزل تصریح کرد :امکان افزایش
ظرفیت تولید این محصول در س��ال ۹۷تا ۲0هزار دس��تگاه
وجود دارد .مدیرعامل ایران خودرو دیزل با اش��اره به ش��رایط
تحریم در س��ال ج��اری ،توانایی و ظرفیت این ش��رکت برای
داخلی س��ازی محصوالت در مقایسه با سایر تولیدکنندگان را
ب��اال ارزیابی کرد و گف��ت :قوای محرکه محصوالت از س��وی
شرکت های زیرمجموعه از جمله ایدم ،چرخشگر ،محورخودرو
و قطعات خاور با درصد باالی س��اخت داخل تولید می ش��ود.
از این رو ،در ش��رایط تحریم نیز مش��کل زی��ادی برای تامین
نخواهیم داش��ت .وی افزود :با برنامه ریزی انجام شده ،دو مدل
از محصول واگن هود را به چرخه ناوگان فرسوده وارد خواهیم
کرد که این موجب افزایش تیراژ تولید محصوالت شرکت های
زیرمجموع��ه و تامین کنن��دگان ایران خ��ودرو دی��زل خواهد
شد .س��اجی کاهش تعداد تولید در س��ال گذشته را ناشی از
تمرکز بر ارتقای کیفیت و اجرای برنامه های بهبود محصوالت
با همکاری ش��رکت های صاحب فناوری دانس��ت و گفت :در
س��ال جاری تولید در این ش��رکت رون��ق گرفته و محصوالت
ب��ا اس��تانداردهای االیندگی یورو ۴تولید و عرضه می ش��ود.
مدیرعامل ایران خودرو دیزل تصریح کرد :از اغاز سال تاکنون
با تامین قطعات مورد نیاز ،تولید به ش��رایط به نسبت مطلوبی
رس��یده و در نیمه نخس��ت س��ال موفق خواهیم ش��د اهداف
تعیین ش��ده را محقق کنیم .وی احی��ای جایگاه ایران خودرو
دیزل به عنوان نخس��تین تجاری ساز ایران را هدف اصلی این
ش��رکت عنوان کرد و گفت :موفقیت های زیادی در این مسیر
کسب کرده ایم .او درباره اعمال استانداردهای هشتادوپنج گانه
نی��ز گف��ت :بس��یاری از اس��تانداردها در محص��والت جاری
ایران خودرو دیزل اجرا شده و بر مبنای برنامه زمانبندی که از
سوی سازمان استاندارد تعیین شده ،در تالش هستیم تا موارد
باقی مانده را نیز اعمال کنیم .ساجی خطاب به همه ذی نفعان
از جمله س��هامداران ،مش��تریان و کارکنان گفت :ایران خودرو
دیزل تنها تجاری س��ازی است که با در اختیار داشتن ظرفیت
و تخص��ص الزم ،با قدرت و راحت ت��ر از دیگران توان مقابله با
شرایط تحریم و محدودیت های مالی و ارزی را خواهد داشت.
فیات مذاکره جدیدی
با ایران نداشت
خبر
مدیرعامل گ��روه صنعت��ی ایران خودرو هر گون��ه مذاکره
صنعت خودرو با فیات را تکذیب کرد و گفت :پژو هنوز اعالم
رسمی برای خروج از ایران نداشته است.
هاش��م یکه زارع درگفت وگو با مهر در پاس��خ به پرسش��ی
مبنی بر جزئیات مذاکره فیات با صنعت خودر و ایران با توجه
به مذاکرات قبلی ایران خودرو با این ش��رکت ایتالیایی گفت :
فیات هیچ گونه مذاکره ای با ایران نداش��ته و این خبر تکذیب
می شود.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو درباره اخرین وضعیت
قرارداد پژو با ایران افزود :همان طور که وزیر صنعت ،معدن و
تجارت اعالم کرده پژو هنوز به صورت رس��می خروج خود از
ایران را اعالم نکرده است.
چهار شنبه
سال سی ام شماره 426پیاپی 2399
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
13تیر 1397
20شوال 1439
4ژوئیه 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
مشارکت شهرداری با دانش بنیان ها برای هوشمند سازی تهران
سهم شهرداری از سود دانش بنیان ها
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
شهردار تهران با بیان اینکه باید دقت کرد یک اختراع
ت��ا هنگامی که به مرحله تجاری س��ازی برس��د نیازمند
زمان اس��ت ،گفت :از هنگام��ی که یک محصول اختراع
ش��ود و به بازار برس��د زم��ان طوالنی الزم اس��ت اما از
ان حمایت می کنیم .افش��انی در پاس��خ به این پرسش
ک��ه ش��رکت های دانش بنیان چه کمک��ی می توانند به
ش��هرداری تهران بکنند ،گفت :ش��هرداری امکاناتی به
ش��رکت های دانش بنی��ان می دهد و در مقابل ،س��پس
در مرحله تولید در درصدی از س��ود ش��رکت ها س��هیم
می شود .عالوه بر اینکه استقرار این شرکت ها در مناطق
مختلف تهران موجب بازگشت حیات و نشاط در جامعه
می ش��ود ،ش��هرداری نیز نه در اغاز کار بلکه در مرحله
تولید در درصدی از سود شرکت ها شریک می شود.
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
خبر
معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی
استان تهران خبر داد
اموزش ۱۷۵00نفر از شاغالن
واحدهای صنعتی
نس��رین مصدق صدق��ی گف��ت ۱۷۵00 :نفر از ش��اغالن واحدهای
صنعتی در سال ۹۶در ۸۷۳دوره اموزشی شرکت کرده اند.
ب��ه گزارش «گس��ترش صنع��ت» به نقل از روابط عمومی ش��رکت
ش��هرک های صنعتی اس��تان تهران ،معاون صنایع کوچک ش��رکت
ش��هرک های صنعت��ی اس��تان ته��ران اف��زود :دوره های اموزش��ی
برگ��زار ش��ده ب��ا محوری��ت اصل��ی دوره ه��ای مهارت��ی ،مدیریتی،
کارافرین��ی ،ایمن��ی و بهداش��ت ،توس��عه ب��ازار و متناس��ب ب��ا نیاز
واحده��ای صنعتی نقش بس��زایی در ارتقای س��طح اگاهی و مهارت
کارکن��ان واحده��ای صنعتی و رفع برخی از مش��کالت انها داش��ته
اس��ت .وی به اموزش های مهارتی در محیط کار اش��اره و اظهار کرد:
تا کنون دوره های اموزشی بسیاری در محیط واحد صنعتی به صورت
مهارت اموزی و تخصصی برای کارکنان صنایع مستقر در شهرک ها و
نواحی صنعتی برگزار شده است.
اس��تفاده از دان��ش و فن��اوری روز دنیا الزمه ش��هری
هوشمند و نواور است ،راه اندازی شرکت های دانش بنیان
و استارت اپ ها و همین طور تولید محصول از شرکت های
دانش بنیان و تجاری سازی انها از اقدام های انجام شده از
ی است.
ی معاونت علمی و فناوری ریاس��ت جمهور
س��و
به گفته ش��هردار ته��ران ،این معاونت توانس��ته تجربه
موفقی در کل کش��ور به ویژه ش��هر تهران برای توس��عه
فعالیت دانش بنیان ها داشته باشد .به گزارش «گسترش
صنعت» از این رو ،محمدعلی افش��انی عصر روز دوشنبه
هم��راه با پیمان صالحی معاون نواوری و تجاری س��ازی
معاونت علمی و فناوری ریاس��ت جمهوری ،پرویز کرمی
دبیر س��تاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان و اسماعیل
قادری ف��ر رییس مرکز توس��عه فناوری ه��ای راهبردی
معاون��ت علمی از مرکز مجتمع فناوری ش��ریف ،واحد
تولیدی داروهای خاص «ش��تاب دهنده پرس��یس ژن»
و کارخان��ه ن��واوری بازدید ک��رد .وی در این بازدیدها از
گام های مهم در راستای توسعه فناوری و اشتغال جوانان
تحصیلک��رده قدردانی و اعالم کرد که ش��هرداری حاضر
بو کارهای نوین و
اس��ت با دادن زمین و س��وله از کس��
اس��تارت اپ ها حمایت کند .محمدعلی افشانی ،شهردار
ته��ران در بازدی��د از واحد تولید داروه��ای خاص به نام
«شتاب دهنده پرسیس ژن» فعال در حوزه زیست فناوری
و کارخانه نواوری تهران گفت :یکی از برنامه هایی که در
ش��ورای شهرداری تهران ارائه شده است ،شهر هوشمند
و نواور است .افشانی ضمن تاکید بر رشد روز افزون کشور
در فت��ح قله فناوری و قدردان��ی از تالش جدی معاونت
علمی برای تبدیل پایتخت به ش��هر هوشمند و نواور ،از
عزم جدی شهرداری تهران برای حرکت در مسیر توسعه
فناوری و نواوری در شهر تهران خبر داد.
استفاده از پهنه های صنعتی و متروک
ش��هردار ته��ران به افزایش تعامل ب��ا معاونت علمی و
فناوری ریاس��ت جمهوری در راستای ایجاد زیرساخت ها
و زمینه های تبدیل ش��دن پایتخت به ش��هر هوشمند و
نواور اشاره کرد و گفت :در این راستا ،جلسه ای با معاون
علم��ی و فناوری رییس جمهوری برگ��زار کردیم که در
پی ان بنا ش��د تا در برنامه ای مش��ترک در شهر تهران و
محله های کمتربرخوردار امکاناتی فراهم ش��ود تا در این
پهنه های صنعتی و متروک کارهایی انجام شود .افشانی
ادامه داد :حرکت پرشتاب کشور به سوی دستیابی به قله
شهرداری تهران می تواند به صورت مشترک در محله های کم برخوردار امکاناتی همچون سوله ،
بو کار نوین خ��ود را اغاز کنند.
زمی��ن و ...را ب��ه ش��رکت های دانش بنیان بدهد تا بتوانند کس��
حاضری��م با کمک به ش��رکت های دانش بنیان زمینه اش��تغال جوانان کش��ورمان را فراهم کنیم.
حضور شرکت های دانش بنیان سبب بازگشت حیات ،تحرک و ...به مناطق محروم می شود
فناوری قابل توجه اس��ت و جا دارد در این راه از فعالیت
و تالش ه��ای س��ورنا س��تاری ،معاون علم��ی و فناوری
رییس جمهوری تشکر ویژه شود.
ایجاد شهر هوشمند
ش��هردار تهران همچنین با حضور در دانشگاه صنعتی
شریف ضمن بازدید از مجتمع خدمات فناوری شریف از
نزدیک با شرکت های دانش بنیان و همچنین شتاب دهنده
مستقر در این مجتمع اشنا شد .افشانی با اشاره به اینکه
این مکان ها در اختیار ش��رکت های دانش بنیان و جوانان
تحصیلک��رده ،نخبگان و افراد مس��تعد ق��رار می گیرد تا
موج��ب اش��تغالزایی و تولید ارزش افزوده ش��ود ،اظهار
ک��رد :این اقدام می تواند موجب تحرک و حیات بیش��تر
مناطق مختلف ش��هر تهران به ویژه مناطق محروم باشد.
وی همچنی��ن بی��ان ک��رد :در همی��ن راس��تا ،امروز از
برخی از این مراکز بازدید کردی م تا ش��اهد پیشرفت های
فعالیت انها باش��یم .وی با بیان اینکه یکی از برنامه های
ما برای اداره تهران ایجاد ش��هر هوش��مند و اس��تفاده از
فناوری های مدرن در اداره ش��هر اس��ت ،افزود :با توجه
ب��ه تجربه معاونت علمی ریاس��ت جمهوری در راه اندازی
شرکت های دانش بنیان و تجاری سازی ایده ها جلسه ای
با س��ورنا س��تاری ،معاون علمی رییس جمهوری برگزار
کردی��م ت��ا بتوانیم از توان این ش��رکت های دانش بنیان
استفاده کنیم.
حمایت از دانش بنیان ها
افش��انی ب��ا بی��ان اینکه به منظ��ور اس��تفاده از توان
ش��رکت های دانش بنی��ان در اداره ش��هر از ۳ش��رکت
دانش بنی��ان بازدی��د کردی��م ،گفت :ش��هرداری تهران
می توان��د به صورت مش��ترک در محله های کم برخوردار
امکانات��ی همچ��ون س��وله ،زمین و ...را به ش��رکت های
دانش بنیان بدهد تا بتوانند کس��ب و کار نوین خود را اغاز
کنند .شهردار تهران با بیان اینکه شرکت نواوری پیش از
این کارخانه الکترودسازی بود که اکنون به کارخانه تولید
نواوری تبدیل ش��ده اس��ت ،گفت :حاضریم با کمک به
شرکت های دانش بنیان زمینه اشتغال جوانان کشورمان
را فراهم کنیم .افش��انی با بیان اینکه حضور شرکت های
دانش بنیان س��بب بازگشت حیات ،تحرک و ...به مناطق
محروم می شود ،ادامه داد :این شرکت ها نیز می توانند از
زمین استفاده کنند.
توان شهرداری برای دریافت سوله و
وی با بیان اینکه حمایت از ش��رکت های دانش بنیان در
نهایت موجب اس��تقرار شهر هوشمند در تهران می شود،
گف��ت :حمایت از این ش��رکت های دانش بنیان س��بب
می ش��ود که س��رمایه های اصلی کش��ور یعن��ی جوانان
در کش��ور ،ماندگار و عامل رش��د و توس��عه کشور شوند.
همچنین ،ش��اهد صرفه جویی در ارز خواهیم بود که کار
بزرگی اس��ت و بنا داریم با توان و س��رعت بیشتر در شهر
تهران از شرکت های دانش بنیان استفاده کنیم.
شفاف سازی واردات واگن
ش��هردار تهران در ادامه به ش��ایعه های مطر ح شده در
زمین��ه خری��د واگن از چین واکنش نش��ان داد و گفت:
متاسفانه بعضی از اصحاب رسانه مفهوم موضوع را درک
نمی کنند یا به عمد ان را جابه جا می کنند .افشانی تاکید
ک��رد :ما خرید واگن نداری��م بلکه یک کارخانه چینی با
کارخانه پارس تهران ش��ریک است و این کارخانه پارس
هم��ان کارخانه ای اس��ت که واگن های فعل��ی تهران را
تامین کرده اس��ت .ش��هردار تهران افزود :زمانی که در
س��ازمان ش��هرداری ها بودم ،مناقصه برگزار ش��د و ۱۲
شرکت در مناقصه مشارکت کردند .در نهایت ۳شرکت
ماند که دو تای ان اروپایی بودند و نرخ ندادند .یکی هم
چینی بود و نرخ داد .تنها ش��رکت چینی برنده ش��د که
اکنون شرکت مشترک ایران و چین تشکیل شده است.
تف��اوت ان با قبل این اس��ت که در گذش��ته ۲۵درصد
واگن ها در داخل س��اخته می ش��د اما در قرارداد جدید
ح��دود ۵۰درصد واگن ها در داخل س��اخته می ش��ود.
بنابراین وارداتی در کار نیست.
افشانی تصریح کرد :انچه در سایت ها با عنوان واردات
زائد مطرح ش��ده ،دروغ هایی اس��ت که با هدفی خاص
گفته ش��ده و اینها کس��انی هس��تند که زیان دیده اند و
می خواس��تند واردات انجام ش��ود و چون متوجه شدند
نمی توانن��د وارد کنند ،این دروغ ه��ا را مطرح کرده اند.
ب��ر اس��اس ای��ن گ��زارش ش��هرداری تهران ب��ه طور
مس��تقل در اموری مانند سوله س��ازی و تخصیص زمین
پیشگام شده اس��ت .کارشناسان در این زمینه معتقدند
ش��هرداری ها در این عرصه نباید وارد شوند و بهتر است
این امور از طرف سازمان های مرتبط و متخصص اجرایی
شود.
یادداشت
صنعتگران تمایلی به نوسازی ندارند
زینب عبدی
روزنامه نگار
بس��یاری از واحدهای صنعتی در س��ال های قبل تاسیس شده است و
به طبع ماشین االت مورد استفاده در خط تولید بعد از گذشت این سال ها
فرسوده شده یا فناوری ان با وجود رشد سریع فناوری قدیمی شده است.
در نتیجه ،محصول تولیدی در این واحدها قابلیت رقابت در بازار را ندارد
اما نوسازی این فناوری ها به سرمایه نیاز دارد که برخی صنعتگران توانایی
تامی��ن ان را ندارند .هرچند دولت ب��رای حمایت از فعالیت های صنعتی
بسته های حمایتی مختلفی در نظر گرفته که یکی از انها تسهیالت دهی
به بخش��ی نوس��ازی است اما نرخ س��ود باالی بانکی بزرگترین مانع برای
استفاده صنعتگران از این حمایت است .این موضوع با نگاهی به امارهای
دریافت تس��هیالت نوسازی از س��وی صنعتگران به وضوح قابل مشاهده
اس��ت .در حالی که ۱۰هزار میلیارد تومان برای نوس��ازی و بهس��ازی ۵
هزار واحد صنعتی در سال ۱۳۹۶در نظر گرفته شده بود ،اخرین امارها
نشان می دهد که واحدهای تولیدی کمتر از ۱۰۰۰میلیارد تومان از این
تسهیالت دریافت کرده اند.
در ای��ن زمین��ه با دو مقوله کلی و بخش��ی روبه رو هس��تیم؛ در بخش
کلی با توجه به شرایط تورمی و رونق نسبی که در گذشته وجود داشت،
گرفتن تس��هیالت ب��ا نرخ هایی که نظام بانکی مص��وب می کرد ،فعالیت
تولی��دی منطقی بود زیرا در کنار انتفاع واحدهای تولیدی ،اصل و س��ود
پول نیز پرداخت می ش��د اما در ش��رایطی که ممکن اس��ت رکود حاکم
ش��ود یا ش��رایط تورمی تغییر کند و حتی بی ثباتی در بازار مشاهده شود ،
فع��ال اقتصادی نی��ز تصور می کند در صورت دریافت تس��هیالت مبلغی
بر بدهی های گذش��ته اش اضافه خواهد ش��د .از س��وی دیگر ،نگاه بخشی
مشکل س��از ش��ده است و اگر بررس��ی های الزم در دستور کار قرار گیرد ،
متوجه خواهیم ش��د منابع تزریق شده و استفاد ه شده از سوی بنگاه هایی
مدنظر قرار گرفته اس��ت که از بازار منطقی برخوردارند و با ظرفیت های
باالت��ر از ۵۰درصد فعالیت می کنند .بنابراین ،فعال اقتصادی به مس��ئله
بازپرداخ��ت تس��هیالت بانک��ی توجه می کند و اگر بر مبنای محاس��بات
متوجه شود که از بازار مصرف مناسب پس از نوسازی تجهیزات برخوردار
خواهد بود ،به طور قطع در جهت دریافت این منابع مالی گام بر می دارد.
گذش��ته از ای��ن موارد ،باید ب��ه منابع مالی بانک ها نی��ز توجه کنیم و
بدانیم که در ش��رایط فعلی بانک ها توان پرداخت تس��هیالت را هم مانند
۲یا ۳س��ال گذش��ته ندارند و به نظر می رس��د که این توان نظام بانکی
نس��بت به اغاز طرح رونق تولید کاهش یافته و امکان پرداخت برای انها
محدودتر شده است .البته درباره منابع مالی بانک ها باید صادقانه صحبت
کرد و بدانیم که برخی واحدهای صنعتی در س��ال های گذشته در زمینه
بازپرداخت تس��هیالت دریافت ش��ده خوش قولی نکرده ان��د و بازپرداخت
نکردن تس��هیالت از س��وی واحدهای تولیدی به معوقه های نظام بانکی
بیش از پیش اضافه کرده اس��ت .از این رو ،به نظر می رس��د برای نوسازی
و بهس��ازی واحدهای تولید راهی غیر از تس��هیالت بانکی باید در دستور
کار تصمیم گیران قرار گیرد.