روزنامه گسترش صنعت شماره 428
روزنامه گسترش صنعت شماره 428
حمایت
از تولید داخلی
با تقویت ساختار
خصوصی سازی
2
سال سی ام پیاپی 2401
دوره جدید شماره 4 428صفحه قیمت 1000 :تومان
شنبه
انتقال فناوری
طراحی صنعتی
بین ایران و
کره جنوبی
16تیر 1397
23شوال 1439
4
7ژوئیه 2018
http://telegram.me/sanatnewspaper
www.sanatnewspaper.com
در ادامه سفر رییس جمهوری کشورمان
به سوئیس
مدیرعامل ایدرو با وزیر اقتصاد
سوئیس دیدار کرد
گزارش «گسترش صنعت» درباره چرایی ترس پژو برای ماندن در ایران
تحریم های خوشه ای
3
عکس :ایدا فریدی
همزمان با س��فر حس��ن روحانی ،رییس جمهوری و هیات
بلند پایه همراه به کشور سوئیس ،معاون وزیر صنعت ،معدن و
تجارت به همراه سیدحسن قاضی زاده هاشمی ،وزیر بهداشت،
درم��ان و اموزش پزش��کی با وزیر اقتصاد س��وئیس دیدار و
گفت وگو کردند .ب��ه گزارش ایدرونی��وز ،منصور معظمی به
نمایندگی از وزارت صنعت ،معدن و تجارت در این دیدار که
با حضور مدیران ارش��د شرکت های نستله ،نوارتیس و روش
س��وئیس برگزار شد ،امادگی وزارت صنعت ،معدن و تجارت
برای گس��ترش و تعریف روابط تجاری و صنعتی جدی تر در
ح��وزه صنایع غذایی و بخش های صنعتی عرصه داروس��ازی
را اعالم و تاکید کرد :ایران همواره بر اس��اس اصول و قواعد
منطقی در همکاری های تجاری و سیاسی جهانی به تعهدات
خود پایبن��د بوده و خواهد بود .معظمی زمینه های همکاری
مش��ترک دو کشور در بخش صنعت را بسیار متنوع و دارای
جذابیت های ویژه برای هر دو طرف بر ش��مرد .در این دیدار
همچنین ،مدیران ارش��د شرکت های بزرگ داروسازی روش،
نوارتی��س و صنایع غذایی نس��تله ب��رای همکاری های نوین
اعالم امادگی کردند .ش��رکت نس��تله بزرگترین تولید کننده
مواد غذایی و اش��امیدنی جهان اس��ت .همچنین ،ش��رکت
داروس��ازی نوارتی��س جای��گاه دوم فروش و تولی��د در بین
داروس��ازی های جه��ان را دارد .هلدین��گ روش نیز یکی از
بزرگتری��ن هلدینگ های صنایع دارویی ب��ا بیش از ۸۵هزار
نیرو در ۱۵۰کشور جهان است.
شنبه
اقتصاد و توسعه
16تیر 23 1397شوال 7 1439ژوئیه 2018شماره 428پیاپی 2401
گزارش کوتاه
عرصه ای برای یادگیری مدیران
منابع انسانی
بیس��تمین همایش «عرص��ه یادگیری مدیران منابع انس��انی»
با موض��وع «تولید ملی با کیفیت دس��تاورد دلبس��تگی و بالندگی
س��رمایه های انس��انی» با حضور مقامات اس��تانی و مدیران ارشد،
سیاس��ت گذاران ،متخصصان و کارشناس��ان منابع انسانی سراسر
کش��ور به پایان رس��ید .س��خنران اغاز این همایش ،احمد بذلی،
رییس بیستمین همایش «عرصه یادگیری مدیران منابع انسانی»
با بیان اینکه س��ازمان مدیریت صنعتی در راس��تای وظیفه اصلی
خود که توسعه ظرفیت مدیریت در کشور اس��ت این همایش را با
هدف انتقال تجربه های کاربردی برگزار می کند ،گفت :امیدواریم
بیستمین همایش عرصه یادگیری مدیران منابع انسانی زمینه ساز
ارتقای نظام های منابع انسانی در سازمان های کشور شود.
وی در بخ��ش دیگری از س��خنان خود از ارائ��ه ۱۱تجربه از ۳0
تجربه ارس��الی به این همایش خبر داد که نتیجه ان ۲هزار و ۶۴0
نفر ساعت یادگیری مدیران و کارشناسان منابع انسانی خواهد بود.
احمد بذلی با ارائه نتایج یک پژوهش بین المللی یاداور ش��د که
رهبری ضعیف در س��ازمان ها باعث دلبس��تگی نداشتن کارکنان
به سازمان می ش��ود .وی افزود :دلبس��تگی و بالندگی سرمایه های
انسانی به س��ازمان های کارافرین نیاز دارد که با خالقیت ،تعهد و
بو کار خود را بهبود می دهند.
رقابت پذیری کس
نسرین جزنی ،دبیر علمی همایش بیس��تمین همایش «عرصه
یادگیری مدیران منابع انس��انی » گفت :ایده یادگیری مادام العمر
در دهه ۱۹۹0بار دیگر از س��وی س��ازمان های بین المللی با دالیل
مختل��ف از جمله تاکید بر س��رمایه انس��انی از س��وی دولت های
غربی صنعتی و صنعت مورد اقبال قرار گرفت .به گزارش س��ازمان
مدیریت صنعتی ،وی توضیح داد :یادگی��ری مادام العمر به عنوان
فرایند نظام مند کس��ب ،تجدید ،ارتق ا و تکمیل دانش ،مهارت ها و
نگرش هایی اس��ت که برای زندگی در شرایط در حال تغییر کنونی
ضروری اس��ت .یادگیری مادام العمر فرایند ام��وزش فرد از دوران
کودکی تا سالمندی اس��ت .چرخه ای اس��ت که در ان یادگیرنده،
یادگیری پیش��ین خود را به محیط جدید یادگی��ری تعمیم داده
و س��بب ارتقای یادگی��ری می ش��ود .وی ویژگی یادگی��ری را به
دس��ت اوردن ،پردازش و تلفیق دانش و مهارت ه��ای جدید و نیز
جست وجو و بهره گیری از رهنمود اس��تفاده از یادگیری پیشین و
تجربه های زندگی به منظور اس��تفاده و تعمی��م دانش ،یادگیری
مه��ارت در زمینه های مختل��ف در خان��ه ،مح��ل کار ،اموزش و
تحصیل ،داشتن انگیزه و اعتماد برای شایستگی دانست.
انقالب چهارم صنعتی
ابوالفضل کیانی بختیاری ،مدیرعامل
س��ازمان مدیری��ت صنعت��ی نی��ز در
بیس��تمین همایش «عرص��ه یادگیری
مدی��ران منابع انس��انی» اظه��ار کرد:
پدی��ده انق�لاب صنعتی چه��ارم برای
نخستین بار در س��ال ۲0۱۱میالدی در
المان به عن��وان یک پارادای��م و مفهوم
جدید در سیاس��ت های اقتصادی المان بر مبنای راهبرد توس��عه
فناوری های نوین مطرح شد.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی افزود :جهان در استانه یک
نقطه عطف انق�لاب فناورانه قرار دارد؛ انقالبی که ش��یوه زندگی و
کار را به شکل اساس��ی دگرگون خواهد کرد .این دگرگونی از نظر
اندازه ،دامنه و پیچیدگی با انچه تاکنون رخ داده ،متفاوت اس��ت.
کیانی بختیاری با برشمردن اهمیت و توضیح برخی از فناوری های
انقالب صنعتی چهارم ،یاداور ش��د :کش��ورهای جه��ان در زمینه
انقالب صنعتی چهارم سیاس��ت گذاری های مختلف��ی دارند و در
زمینه استراتژی ،سنجش میزان امادگی و س��رمایه گذاری بسیار
فعال هستند.
مدیرعام��ل س��ازمان مدیریت صنعت��ی برخ��ی از ویژگی های
دانش��گاه های هوش��مند در عصر انقالب صنعتی چهارم را افزایش
ارتباط بین تمام طرف های درگی��ر در زنجیره ارزش اموزش عالی،
ارائه مدارک بین رش��ته ای ،چند رشته ای و فرا رش��ته ای ،ترکیبی
مناس��ب از مدل های س��رویس یادگیری ترکیبی ،ظهور اینترنت
«چیزها» و ادغام فعالیت های روزانه اموزش��ی به نرم افزار در نظام
سازمانی جامع برشمرد.
وی مهارت ه��ا و شایس��تگی های مناب��ع انس��انی در انق�لاب
صنعتی چهارم را حل مس��ائل پیچیده ،تفکر انتق��ادی ،خالقیت،
مدیریت نیروی انس��انی ،تعامل با دیگران ،ه��وش هیجانی ،قدرت
تصمیم گی��ری ،خدمات محوری ،مذاکره و علوم و فنون ش��ناختی
عنوان کرد.
کیانی بختی��اری برای مدیریت موثر منابع انس��انی در ش��رایط
پیچید ه راهکارهایی داد که به این شرح است:
-۱ایجاد ارزش افزوده همکاری موثر و علمی؛
-۲ایفای نقش عامل تغییر و اصالح فراینده��ا و بهبود ظرفیت
سازمانی؛
-۳ضرورت برنامه ریزی پویا و غیرخطی در بخش های عملیاتی
تولید و خدمات؛
-۴ضرورت همسویی و جهت گیری با موج های توسعه صنعتی؛
-۵ضرورت ایفای نقش مسئولیت اجتماعی؛
-۶ضرورت توس��عه ش��بکه های کاری ،جمع س��پاری و گردش
مغزها؛
-۷ایفای نقش تسهیلگری و شتاب دهندگی همسو با برنامه های
توسعه و راهبرد های کالن کشور متبوع؛
-۸تفویض اختیار و اعطای مس��ئولیت به منابع انسانی با هدف
بالندگی و جانشین پروری؛
-۹سازماندهی مجدد سازمان کمک به تغییر به موقع استراتژی
برای جلوگی��ری از افول س��ازمانی ب��ا ایجاد چرخ��ه دوم زندگی
سازمانی؛
-۱0ضرورت ادغام واحد های سازمانی یا با سازمان های دیگر؛
-۱۱برنامه ریزی مدیریت منابع انس��انی جه��ت کار با نیروهای
چند ملیتی در بهنگام؛
-۱۲کمک به مدیران صف برای پیشبرد استراتژی از راه ارتقای
قابلیت ها و شایستگی های منابع انسانی در تراز جهانی.
یکی از زمینه های
کلیدی که مسئوالن
می توانند از ان طریق
از تولید داخلی حمایت
کنند ،رفع مشکالت و
ابهامات قانونی معتنابه
بخش تولید است
معاون اقتصادی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای رفع مشکالت بخش تولید پیشنهاد داد
حمایت از تولید داخلی با تقویت ساختار خصوصی سازی
گروه صنعت
industry@sanatnewspaper.com
پس از اینکه اصل 44قانون اساس��ی در س��ال 86
به تصویب رس��ید ،سنگ بنای تولید قرار بود از شانه
دولت برداش��ته و بر عهده بخش خصوصی گذاش��ته
ش��ود .با این حال ،جریان خصوصی سازی در ایران به
گون��ه ای پیش رفت که پدیده ای ب��ه نام خصولتی ها
به اقتصاد ایران اضافه ش��د؛ پدیده ای که بس��یاری از
کارشناس��ان اقتصادی معتقدند بیشتر اسیب ها را به
بخش اقتصاد و تولید ایران وارد کرده است.
در جری��ان خصوصی س��ازی دول��ت نه��م و دهم
بس��یاری از کارخانه های شناسنامه دار و معتبر دولتی
با عنوان رد دیون واگذار ش��دند .این ش��یوه واگذاری
عالوه بر اینکه باعث ش�� د دولتی ها نقش بیشتری در
اقتصاد کش��ور ایفا کنند ،اس��یب های دیگری را هم
به هم��راه داش��ت .بخش های خصوص��ی واقعی که
پیش از ان جس��ته گریخته توانس��ته بود خو د را در
جمع تولیدکنندگان حفظ کند پس از این سیاس��ت
در عرص��ه رقابت غیرش��فاف و نابرابر یکی یکی دچار
بحران شد .امسال پس از گذشت سال ها از این اتفاق،
رهبر معظم انقالب تاکید کردند که حمایت از کاالی
داخلی باید سیاستی همگانی باشد .شعار سال 97نیز
بر همین مبنا انتخاب شد.
رفع مشکالت و ابهامات قانونی
علی عس��گری ،معاون اقتصادی سازمان گسترش
و نوس��ازی صنای��ع ایران با اش��اره نام گذاری س��ال
حمایت از کاالی ایرانی از س��وی رهبر معظم انقالب،
به «گس��ترش صنعت» گفت :این فرمایش مخاطبان
عم��ده ای دارد ک��ه یک وج��ه ج��دی ان خطاب به
مسئوالن اجرایی است.
یکی از زمینه های کلیدی که مسئوالن می توانند از
ان طریق از تولید داخلی حمایت کنند ،رفع مشکالت
و ابهام��ات قانونی معتنابه بخش تولید اس��ت .وجود
ابه��ام و دوگانگی در قوانین ،ایین نامه ها و ...موجبات
سردرگمی در بخش تولید را فراهم می اورد .از جمله
این م��وارد می توان ب��ه واگذاری و خصوصی س��ازی
بنگاه ها اشاره کرد.
وی افزود :دوگانگ��ی در فرایند واگذاری بنگاه های
دولتی ب��ه بخش خصوصی یکی از این موارد اس��ت.
دولتی به بخش خصوصی که باید اصالح شود ،کاهش
بر اس��اس بخش��ی از ایین نامه ها و رویه ها ،واحدهای
مش��کالت تولیدکنندگان از طریق افزایش ش��فافیت
تولیدی که در فهرس��ت واگذاری دولت هس��تند ،در
در زمان واگذاری اس��ت .واقعیت این اس��ت که تمام
اختیار س��ازمان خصوصی س��ازی ق��رار می گیرند .از
تعهدات ،دیون جاری ،مطالبات و ...یک ش��رکت بعد
این رو ،بر اس��اس این تعبیر ،س��ازمان دولتی متولی
از واگذاری به خریدار انتقال پیدا می کند .اما واقعیت
از ان پس در اداره بنگاه تولیدی مس��ئولیتی ندارد .با
دیگر اینکه شفافیت به طور دقیق در هنگام واگذاری
ای��ن حال ،از طرفی بر پای��ه اصل ۴۴قانون ،تا زمانی
وجود ندارد ،تعهدات و دیون ش��رکت ها به بخش های
که ش��رکت به طور کامل به خریدار بخش خصوصی
مالیات ،بیمه و بانک و سایر نهاد ها برای خریدار دقیق
واگذار نشود ،مسئولیت حسن اداره ان بنگاه تولیدی
مشخص نیست.
با سازمان دولتی متولی است .یکی از ده ها مثال این
وی ب��ا بیان اینکه بع��د از تحویل بنگاه و روش��ن
موضوع مجتمع اسفراین است؛ از انجا که هر اقدامی
ش��دن تعهدات چون در هنگام واگذاری و قراردادها
برای توس��عه ای��ن بنگاه ها منوط به مجوز س��ازمان
این جزئیات دقیق روش��ن نبوده مالکان
خصوصی سازی است ،برای مثال ،در این
جدی��د و در نهایت ان ش��رکت ها برای
مورد چون این مجتمع با وجود ۹دوره
پرداخ��ت این تعه��دات دچار مش��کل
قرار گرفتن در فهرست خصوصی سازی
می ش��وند ،اف��زود :نتیجه ای��ن موضوع
واگذار نش��ده اس��ت اکنون که نیازمند
اختالل در فعالیت ش��رکت و اسیب به
تصمیم گی��ری در س��طح مدیریت��ی و
کاالی تولیدی ان ش��رکت است .مورد
همچنی��ن نیازمن��د تامی��ن و افزایش
قابل تامل دیگر اینک��ه چون واحدهای
س��رمایه در گردش و ...است ،متاسفانه
علی عسگری
تولی��دی دولتی به بخ��ش خصوصی به
به دلیل ابه��ام در ایین نامه ها نمی توان
صورت اقساط انجام واگذار می شود و تا
ب��ه ان کمک کرد چرا که بین س��ازمان
واقع بینی اقتصادی و
تطبیق تعاریف علمی با زمانی که اخرین قسط از سوی خریدار
خصوصی سازی و ایدرو سرگردان است.
عس��گری ب��ا تاکی��د ب��ر اینک��ه این فضای اقتصادی کشور بخش خصوصی پرداخت نش��ود ،سهام
بسیار ضروری است .به
ش��رکت همچنان به نام سازمان دولتی
بی تکلیفی ،س��رگردانی و ابهام در دوره
عنوان مثال ،در شرایط
(متولی س��ابق) باقی می مان��د ،در این
واگ��ذاری بنگاه ه��ا ،باع��ث اس��یب به
کنونی و فشارهای
واحدهای صنعتی می شود به ویژه اینکه ناعادالنه بین المللی ممکن مدت طلبکاران شرکت از طریق مراجع
است برخی از تعاریف
قانونی از حساب ها و اموال سازمان های
در بس��یاری از موارد فرایند واگذاری و
فروش زمان بر می شود ،توضیح داد :این اقتصادی به طور عینی دولت��ی مطالب��ات خ��ود را برداش��ت
اطاله فرایند واگذاری و طوالنی ش��دن در فضای اقتصاد داخلی می کنند.
کشور مصداق نداشته
در نتیج��ه ،منابع این س��ازمان ها که
دوره ابهام باعث می ش��ود بنگاه تولیدی
باشد
برای کارهای توسعه ای جدید و حمایت
ضعیف ش��ود ،اعتب��ار ان کاهش یابد و
از تولید داخلی برنامه ریزی ش��ده است،
دچار معض�لات و مش��کالت زیادی از
به طور غیر منتظره دچار اختالل می شود.
جمله در زمینه نیروی انس��انی ش��ود .از این رو ،در
معاون اقتصادی ایدرو توضی��ح داد :از دیگر نکاتی
عم��ل ،این فض��ا در تعارض با حمای��ت از محصول و
که رفع ابهام از ان و ایجاد یک رویه هماهنگ درباره
تولید داخلی در چنین ش��رکت هایی خواهد بود .این
ان می تواند به کاهش مشکالت واحدهای تولیدکننده
رون��د همچنین باعث کاه��ش اعتبار و ثب��ات بنگاه
داخل��ی منجر و در نهای��ت ،در راس��تای حمایت از
صنعت��ی می ش��ود و داوطلبان خرید کمتر ش��ده در
کاالی ایرانی قلمداد ش��ود ،بحث ابهام و اختالف نظر
نتیجه ،احتمال واگذاری بهینه به بخش خصوصی نیز
در وثیقه ها و تضمین های مربوط به تسهیالت بانکی
کمتر می شود.
کاهش مشکالت بخش تولید
د ر زمین��ه ش��رکت های واگذار ش��ده اس��ت .در این
ی ایدرو گفت :یکی دیگر از مس��ائل
معاون اقتصاد
موارد متاس��فانه بانک ها حاضر به جابه جایی و انتقال
مهم در فرایند واگذاری و خصوصی سازی شرکت های
نمی شوند و همکاری های الزم وجود ندارد.
«سایک موتور» در ایران می ماند
قائم مقام صنعت خ��ودرو اذربایجان گفت :با توجه
به س��رمایه گذاری گروه خودروس��ازی س��ایک موتور
چین در ایران ،تحریم ه��ای یک جانبه امریکا تاثیری
بر فعالیت های این ش��رکت در ایران نخواهد داش��ت.
فریبرز زارع��ی با بیان اینکه خودروس��ازی «ام جی»
در س��ال ۱۹۲۴در انگلستان تاسیس شده و در سال
۲۰۰۰می�لادی مالکی��ت ان به گروه خودروس��ازی
س��ایک موتور چی��ن انتقال یاف��ت ،به ایس��نا گفت:
س��ایک موتور نخستین ش��رکت خودروسازی چین و
هفتمین شرکت خودروساز دنیا با تیراژ تولید ساالنه ۶
میلیون و ۳۰۰هزار دستگاه است .گروه خودروسازی
س��ایک موتور چین از س��ال ۲۰۱۶میالدی با صنعت
خودرو اذربایجان وارد ش��راکت شده و سرمایه گذاری
در ایران را اغاز کرد که به دنبال ان تولید مش��ترک
خودروه��ای «ام ج��ی» اغاز ش��د .قائم مق��ام صنعت
خودرو اذربایجان ادامه داد :با توجه به سرمایه گذاری
س��ایک موتور در ایران و تولید مش��ترک محصوالت،
نگرانی از بابت تحریم های یک جانبه امریکا نداش��ته
و اطمین��ان داریم ک��ه همکاری ه��ای دوجانبه ادامه
می یاب��د .وی افزود :خودروه��ای «ام جی» هم اکنون
با ح��دود ۳۰درصد س��اخت داخل در ای��ران تولید
می ش��ود که برنامه داریم این میزان را افزایش دهیم.
درحال حاضر گروه های ارزیاب س��ایک موتور در ایران
ب��وده و در ح��ال ارزیاب��ی قطعه س��ازان داخلی برای
توسعه داخلی سازی محصوالت هستند .زارعی با بیان
اینکه با وجود نوسان ها و تغییرات نرخ ارز در یکی دو
ماه گذشته افزایش قیمتی در محصوالت نداشته ایم،
تصریح کرد :تی��راژ فعلی تولید این محصوالت روزانه
۶۰دس��تگاه اس��ت که تا پایان س��ال به روزانه ۱۲۰
دستگاه افزایش خواهد یافت.
چگونگی خصوصی سازی
عس��گری با اش��اره به اینکه در این اص��ل که باید
فراین��د خصوصی س��ازی و کاهش س��هم دولت در
بنگاه ه��ا از طری��ق س��ازمان خصوصی س��ازی انجام
ش��ود ،تردیدی نیست ،افزود :انچه محل بحث است،
ی فرایند خصوصی سازی است .به نظر
چگونگی اجرا
می رس��د در جریان این فرایند باید به شرایط حاکم
بر فضای واقعی اقتصادی کش��ور توجه شود .شاید در
برخی از بخش های تولید بی توجهی به مقطع زمانی و
شرایط اقتصادی در فرایند واگذاری ها حتی برعکس
باعث عقب رفت کشور در ان حوزه صنعتی شود.
در مجم��وع ،می توان گفت شفاف س��ازی جزئیات
قرارداده��ای واگذاری یکی از راهکارهایی اس��ت که
باعث حمایت از تولید داخلی در بنگاه های خصوصی
می شود .همچنین ،در این راستا واقع بینی اقتصادی و
تطبیق تعاریف علمی با فضای اقتصادی کشور بسیار
ضروری اس��ت .به عنوان مثال ،در ش��رایط کنونی و
فش��ارهای ناعادالن��ه بین المللی ممکن اس��ت برخی
از تعاری��ف اقتصادی به ط��ور عینی در فضای اقتصاد
داخلی کشور مصداق نداشته باشد .به عنوان مثال ،در
فرایند خصوصی سازی انچه به عنوان متقاضی بخش
خصوصی ب��رای خرید بنگاه های دولتی می بینیم ،در
مواردی با تعریف علمی که در دانش اقتصاد از بخش
خصوصی ارائه می شود ،تفاوت دارد .بخش خصوصی
یک بخش منعطف اس��ت که به دنبال کارامدسازی،
اقتصادی فعالیت کردن و شفافیت بیشتر است .چنین
بخش خصوصی ای در علم اقتصاد بس��یار فعال و پویا
تعریف ش��ده است اما موارد بس��یاری وجود دارد که
بع��د از واگذاری بنگاه ها خری��داران بخش خصوصی
این مش��خصات را بروز نمی دهند و در ادامه فعالیت
بنگاه و تولید داخلی مورد مدیریت انه ا دچار اختالل
می ش��ود .مع��اون اقتصادی ای��درو گفت :پیش��نهاد
دیگر ب��رای جلوگی��ری از رک��ود این��ده واحدهای
تولی��دی واگذار ش��ده دولتی ،این اس��ت که به نوعی
ش��فاف متقاضیان خرید بنگاه ه��ای دولتی به لحاظ
ویژگی های کیفی و تخصصی خ��ود را در اداره بنگاه
عرض��ه دارند و از طرفی به گونه ای که این ش��فافیت
و کیفی س��نجی ممیزی فراتر از قانون به شمار نرود،
می توان فضای واقعی واگ��ذاری یک بنگاه را ارزیابی
کرد تا مناس��ب ترین ش��رایط برای بنگاه صنعتی در
حال واگذاری رقم بخورد.
خطر تعطیلی برخی واحدهای تولیدی ارد البرز
رییس انجمن ارد البرز گفت :برخی از واحدهای
تولید ارد اس��تان ب��ه دلیل زیان دهی در اس��تانه
تعطیلی قرار دارند.
محمدرضا طالیی به ایلنا گفت :درحال حاضر ۱۹
واحد تولید ارد در اس��تان وج��ود دارد که همگی
انها ب��ه بهترین فناوری و ازمایش��گاه ها مطابق با
استاندارد های تعیین شده مجهز هستند.
وی ادامه داد :صاحبان بس��یاری از این واحدها
با مش��کل تامین هزینه روبه رو هستند و برخی از
انها نیز به دلیل زیان دهی در استانه تعطیلی قرار
دارند .این واحدها برای افزایش نرخ به مجوز دولت
نیاز دارند اما از سال ۹۳تا کنون نه از افزایش نرخ
خبری بوده نه از افزایش دستمزد.
این مسئول توضیح داد :کارخانه های ارد استان
به دلیل فعالیتی که دارند همیشه سوداور بوده اند
اما متاسفانه درحال حاضر کار به جایی رسیده که
بسیاری از انها زیان ده شده اند.
طالی��ی اظه��ار ک��رد :در ش��رایط فعل��ی ک��ه
واحده��ای قدیمی هم برای حیات دچار مش��کل
هس��تند برای ایج��اد واحدهای جدید در اس��تان
موافقت اصولی صادر می ش��ود و این جای تعجب
دارد.
ص��دور ای��ن موافقت ه��ای اصولی اغل��ب بدون
بررس��ی و در هاله ای از ابهام ق��رار دارد به همین
دلیل تقاضا داریم مس��ئوالن با دقت بیش��تری در
این باره عمل کنند.
وی اظهار کرد :بدون اغراق می توان گفت همین
۱۹واح��د تولید ارد اس��تان اگر به خوبی حمایت
ش��وند ،می توانند ارد بسیاری از نانوایی های کشور
را تامین کنند.
شنبه
صنعت خودرو
16تیر 23 1397شوال 7 1439ژوئیه 2018شماره 428پیاپی 2401
یادداشت
حرکت به سوی دانش بنیان ها
برای توسعه صنعت خودرو
ارمان خالقی
عکس :مهدی کاوه ای
تحریم های جدید
به نوعی هوشمندانه
بوده که وقتی شرکتی
را شامل شد سایر
شرکت های زیرمجموعه
و همکار ان را نیز
دربرمی گیرد
گزارش «گسترش صنعت» درباره چرایی ترس پژو برای ماندن در ایران
تحریم های خوشه ای
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
در چن��د ماه گذش��ته صنعت خ��ودرو تحت تاثیر
اتفاق های سیاس��ی ،تجربه ای نه چندان جدید را در
کارنامه خود به ثبت رس��اند .همکاری شرکت پژو و
رنو دو ش��ریک خارجی خودروسازان بزرگ کشور در
هاله ای از ابهام ق��رار دارد در حالی که اتحادیه اروپا
عالقه من��د به ادامه همکاری ها و مش��ارکت با طرف
ایرانی است ،هنوز مشخص نیست چگونه می خواهند
تحریم های امریکایی را دور بزنند .بر اس��اس سخنان
نماین��دگان اتحادی��ه ،انها به دنب��ال راهکاری برای
برون رفت از چنین وضعیتی هستند.
تردیدی نیس��ت که بازار ایران ب��رای اقتصاد اروپا
س��ودمند ب��وده و البت��ه در یک ب��ازی برد-برد این
همکاری می تواند کمک زیادی به روزامدی فناوری
حوزه صنعت به ویژه خودروسازی کشور کند.
امروز یکی از پرس��ش هایی که از س��وی بسیاری
مطرح می ش��ود این اس��ت که چرا خودروسازی که
بازاری در امریکا ن��دارد همکاری های خود را تعلیق
کرده است؟
نقش سهامداران
امیرحسن کاکایی ،عضو هیات علمی دانشگاه علم و
صنعت در این باره به «گس��ترش صنعت» گفت :این
موضوع به بررس��ی و مطالعه زیاد نیاز دارد زیرا نکته
مهم همین اس��ت که چرا با وجودی که شرکت پژو
هیچ ب��ازاری در امریکا ندارد از تحریم های امریکایی
واهمه دارد؟
وی گف��ت :حت��ی پ��ژو نس��بت ب��ه رنو ش��رکت
کوچکتری اس��ت .رنو ،نیس��ان و میتسوبیش��ی جزو
خودروس��ازان اول دنیا به شمار می روند در حالی که
نیسان در امریکا نیز دارای بازار است.
او افزود :بر اس��اس اخبار اعالم ش��ده ،در یک سال
گذشته شرکت پژو سرمایه گذاری سنگینی در ایران
کرده است و اسیب هایی که با خروج از ایران می بیند
ب��ه طور قطع بیش از حجم پولی اس��ت که به ایران
وارد کرده اس��ت .پاسخ به این پرس��ش که چرا پژو
ب��ا وجود اینکه بازاری در امریکا ندارد ممکن اس��ت
همکاری ه��ای خ��ود را ادامه ندهد کمی س��خت و
پیچیده است.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد :فکر می کنم
این موضوع به برخی از سیاست ها برمی گردد زیرا هر
شرکتی ممکن است تعدادی س��هامدار داشته باشد
و این مس��ئله شاید به نوعی با س��اختار سهامداری
شرکت پژو مرتبط باش��د و اینکه چه کسانی فرمان
می دهند .بنابراین ،به ظاهر ،در همکاری این شرکت
با ایران مش��کلی وجود ندارند اما سهامداران ممکن
است دچار مشکل شوند.
تحریم های سرایت کننده
عضو هیات علمی دانش��گاه عل��م و صنعت توضیح
ارم��ان خالقی ،عض��و هیات مدیره خان��ه صنعت،
داد :چال��ش ب��ا تحریم ه��ای جدی��د امری��کا روند
معدن و تج��ارت ایران نی��ز معتقد اس��ت :جزئیات
سرایت کننده ای دارد و اگر شخص یا شرکتی تحریم
موض��وع باید مورد بررس��ی قرار گی��رد .به هر حال،
ش��ود ،افراد یا شرکت هایی که با این کشور همکاری
تحریم ها به گونه ای نیس��ت که شرکت های صنعتی
دارند نیز تحریم می شوند.
خارجی این مس��ئله را برای خود جدی نگیرند .باید
کاکایی ب��ه تصمیم رنو برای ماندن اش��اره کرد و
مذاکره ش��ود و دید ایا نداش��تن بازار در امریکا مانع
گفت :نکته مهم این است که شرکت های خودروساز
این می ش��ود تا از دس��تورها پیروی نکنند؟ به طور
باید شجاعتی داش��ته باشند که رنو داشت و به طور
نمون��ه ،باید دید ایا پژو ب��رای تامین قطعات تنها به
واض��ح اعالم کرد در این باره ب��ا امریکا وارد مذاکره
اروپا وابسته است یا شرکت های امریکایی نیز در این
می شود تا به این ترتیب ،تحریم های امریکایی شامل
باره با این خودروساز فرانس��وی همکاری دارند؟ در
این ش��رکت نشود .پرسش این اس��ت که چرا پژو با
کل باید دید مناس��بات اقتصادی پژو با شرکت های
تم��ام بهره ای ک��ه از بازار ایران داش��ته و دارد برای
امریکایی چقدر است.
مذاکره با امریکا قدمی برنمی دارد؟ زیرا رنو نیز دارای
وی ی��اداور ش��د :تحریم ه��ای جدی��د ب��ه نوعی
همین وضعیت بود.
هوش��مندانه بوده که وقتی ش��رکتی را ش��امل شد
او عنوان کرد :تعلیق ،یک دوراهی نه به این سمت
س��ایر ش��رکت های زیرمجموعه و هم��کار ان را نیز
و نه به ان سمت است؛ پژو با توجه به سرمایه گذاری
دربرمی گیرد .به این ترتیب ،ممکن اس��ت ش��رکتی
مستقیمی که انجام داده و خط تولیدی که راه اندازی
به طور مستقیم با امریکا مناسبات اقتصادی نداشته
کرده(حدود ۲۰۰میلیون یورو تجهیزات وارد کشور
باش��د اما ممکن اس��ت زیرمجموعه های ان شرکتی
کرده اند) بسیار محتاطانه عمل می کند.
باشد که با این کشور ارتباط دارد.
وی ی��اداور ش��د :خودروس��ازان در
از این رو ،اگر پژو که در بازار امریکا
هم��کاری با ش��رکت پ��ژو هم��ه نوع
حضور ندارد تحریم ش��ود شرکت های
ضمانت ه��ا را از انه��ا گرفته ان��د و در
دیگری که با ان وارد معامله می ش��وند
صورت خروج از همکاری این ش��رکت
و در بازار امریکا حضور دارند محکوم به
فرانسوی اسیب زیادی خواهد دید .در
تحریم می شوند.
این شرایط تنها می توان گفت ترسیدند
ب��رای مثال ،ممکن اس��ت ش��رکتی
و زود واکنش نشان دادند .این در حالی
قطعه ای برای پ��ژو تامین کند و همان
اس��ت که راه های مختلفی وجود دارد
امیرحسن کاکایی
و حت��ی اتحادیه اروپ��ا می تواند امروز شرکت های خودروساز قطع��ه را ب��ه یک��ی از خودروس��ازان
امریکای��ی بده��د .در ای��ن رون��د ب��ا
تعیین کند ک��ه از همکاری ها حمایت باید شجاعتی داشته
باشند که رنو داشت و به همکاری پژو و ایران ش��رکت سوم نیز
می کند.
اکن��ون پرس��ش ای��ن اس��ت که در طور واضح اعالم کرد در دچار مشکل می شود.
ادام��ه همکاری این ش��رکت ها با ایران این باره با امریکا وارد
او اف��زود :ای��ن نوع تحریم ها اس��ت
چه اس��یب هایی متوجه انها می شود؟ مذاکره می شود تا به ک��ه ش��رکت ها را نگران کرده اس��ت.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت این ترتیب ،تحریم های البت��ه ممک��ن اس��ت مناس��بت های
امریکایی شامل این
دیگ��ری نیز وجود داش��ته باش��د .در
در این باره گفت :فکر می کنم بیش��تر
شرکت نشود
تحریم ه��ای جدی��د باید ریزتر ش��د و
مربوط به همان س��اختار س��هامداری
تهدیده��ا و فرصت هایی که وجود دارد
انها است.
سهامداران ممکن اس��ت روابطی داشته باشند که
مشخص نیست.
کاکایی خاطرنش��ان کرد :پژو و سیتروئن در جهان
تنها شرکت هایی هستند که چنین رفتاری دارند .این
نوع برخوردها به راهبردهای شرکت ها برمی گردد که
مدیریت رنو نشان داد خوب عمل می کند.
ارزیابی خدمات پس از فروش خودروهای سنگین
ش��رکت بازرس��ی کیفیت و اس��تاندارد ایران
گزارش ارزیابی عملکرد شرکت های خدمات پس
از فروش خودروهای س��نگین در سال ۱۳۹۶را
منتشر کرد.
ب��ر پایه ای��ن گ��زارش ،بهمن دی��زل در رتبه
نخست و پیش��رو شتاب در رتبه پایانی رده بندی
قرار گرفته است.
به گزارش ایس��نا ،براس��اس گ��زارش ارزیابی
وضعیت خدمات پس از فروش خودروهای سنگین
در س��ال ، ۱۳۹۶در گروه ش��رکت های خدمات
پ��س از فروش خودروهای س��نگین دارای بیش
از ۱۲نمایندگی مجاز ،ش��رکت بهمن دیزل رتبه
نخست رده بندی را کسب کرده است .پس از ان
شرکت های ماموت دیزل در رتبه دوم ،اذهایتکس
در رتبه س��وم ،خدمات فنی رن��ا در رتبه چهارم ،
زامیاد (خودروهای نیمه س��نگین) در رتبه پنجم ،
س��یبا موتور در رتب��ه شش��م ،زامیاد (خودروهای
س��نگین) در رتب��ه هفتم ،گواه در رتبه هش��تم ،
عقاب افشان در رتبه نهم ،اریا دیزل در رتبه دهم ،
یازده��م ،کاریزان خودرو
ارین دی��زل پایا در رتبه
در رتب��ه دوازده��م و ارس خ��ودر و دی��زل در
رتبه س��یزدهم و پایان��ی رده بندی ق��رار گرفته
است.
اما در گروه شرکت های خدمات پس از فروش
خودروهای سنگین دارای کمتر از ۱۲نمایندگی
مج��از ،ش��رکت مایان دی��زل در رتب��ه نخس��ت
رده بندی قرار گرفته است.
پس از ان ،س��روش دیزل مبن��ا در رتبه دوم و
پیشرو شتاب در رتبه سوم و پایانی رده بندی قرار
گرفته است.
را با هوش��مندی بیش��تر رصد کرد .این کارش��ناس
صنعت خ��ودرو گفت :درحال حاض��ر تحریم ها هنوز
اعمال نش��ده بلکه فقط اعالم ش��ده است .تحریم ها
تغیی��ر می کند و به طور قطع زیربناها و کارکردهای
اقتصادی کشور را هدف قرار داده است .امروز با علم
به اینک��ه چه راه هایی برای دور زدن تحریم ها وجود
دارد به شکل دیگر اجرا می شود .بنابراین ،پژو و دیگر
خودروسازان ،با نگرانی از این مسائل و روشن نبودن
موضوع با س��ردر گمی منتظر هس��تند ت��ا تحریم ها
کامل روشن شود.
تحــریـم ه�ای هوش�مندانه و مقــابله
هوشمندانه تر
خالقی در ادامه ،به همکاری با س��ایر خودروسازان
جه��ان اش��اره کرد و گف��ت :ممکن اس��ت بتوان با
خودروسازان دیگری مانند فیات و وولو وارد همکاری
ش��د .در این زمینه باید مذاکرات گسترده تری شود
اگر چه بیش��تر شرکت ها در شرایط فعلی تعلل دارند
تا شرایط به طور کامل روشن شود.
وی افزود :ض��رورت دارد به این موضوع به صورت
زیربنایی توجه شود تا بتوان برای جایگزینی و مقابله
ب��ا تحریم ها هوش��مندانه عمل ک��رد .همان طور که
تحریم ها هوشمندانه است ما نیز در مقابله با ان باید
هوشمندانه تر عمل کنیم.
عض��و هیات مدیره خانه صنعت ،مع��دن و تجارت
گف��ت :خودروس��ازان بای��د نقطه اتکای خ��ود را به
قطعه س��ازان داخل��ی و تقویت انه��ا متمرکز کنند.
سیاست گذاری و مدیریت خودروسازی باید بر تقویت
توان تولید داخل و تعمیق ساخت داخل باشد.
ممکن است الزم باش��د تحت لیسانس کار کنیم
یا امتیاز پلتفرم ها و مجوز س��اخت انها را بخریم .به
این ترتیب ،باید صنعت خودرو و قطعه سازان را برای
ساخت خودروهای جدید تجهیز کرد.
وی ی��اداور ش��د :اگر چه قطعه س��از نمی تواند هر
قطع��ه ای را تولی��د کند زی��را برخی قطع��ات فقط
در تخصص ش��رکت های خ��اص ب��وده و هیچ برند
خودروس��ازی ب��رای تولی��د این قطع��ات خاص در
مجموعه خ��ود اقدام نکرده اس��ت .از ای��ن رو ،باید
برای س��اخت محصوالتی ورود کنیم که توان داخل
پاسخگوی ان باشد.
خالقی در پای��ان تاکید کرد :بای��د خیلی دقیق و
هوش��مندانه عمل و بررس��ی کنی��م در چه قطعاتی
مش��کل جدی داریم و از امروز ب��ه فکر راه حل هایی
برای تامین انها باشیم.
کاهش ۸/۶درصدی واردات سال گذشته خودروی سواری
واردات س��ال گذش��ته خ��ودروی س��واری ۷۰هزار و
۷۵دس��تگاه بود که نسبت به س��ال ۱۳۹۵از نظر شمار
۸/۶درص��د و از نظر ارزش ۸/۴درصد کاهش را نش��ان
می دهد.
به گزارش ایرنا ،خودروس��ازان کشور سال گذشته یک
میلیون و ۵۳۴هزار دستگاه انواع خودروی سواری ،وانت
و تجاری تولید کردند که این میزان تولید نسبت به سال
پیش از ان از رشد ۱۳/۷درصد برخوردار بود.
میزان تولید انواع خودرو در سال ۱۳۹۵به یک میلیون
و ۳۵۰هزار دس��تگاه رسید .از س��وی دیگر ،امار گمرک
جمهوری اسالمی ایران نشان می دهد سال گذشته ارزش
واردات ۷۰ه��زار و ۷۵دس��تگاه خودروی س��واری ،یک
میلیارد و ۸۳۸میلیون و ۸۵۱هزار دالر بود.
بر پایه گزارش ش��امگاه پنجش��نبه پیام رسان گمرک،
همه خودروهای واردات��ی ،ضوابط فنی موضوع ایین نامه
ضواب��ط فنی مص��وب دولت و مجوزهای ثبت س��فارش
معتب��ر در زمان ترخیص از گمرک ،اس��تاندارد و تاییدیه
سازمان های ذی ربط را داشتند .حقوق و عوارض گمرکی
ای��ن خودروها پرداخت ش��ده بود .همچنین ،تش��ریفات
گمرکی به طور کامل انجام و پروانه الکترونیکی برای این
خودروها صادر شده بود .در زمان ممنوعیت ثبت سفارش
خودرو در س��ال ، ۱۳۹۶اعتبار ثبت سفارش های پیشین
به مدت ۶ماه بود.
به گزارش «گس��ترش صنعت» س��اماندهی واردات و
صادرات از بندهای سیاس��ت های اقتصاد مقاومتی است
که در س��ال ۱۳۹۲ابالغ ش��د .پس از ان ،س��ال ۱۳۹۵
از س��وی رهبر معظم انقالب «اقتص��اد مقاومتی؛ اقدام و
عم��ل» نام گرفت .س��ال ۱۳۹۶نیز «اقتص��اد مقاومتی؛
تولید -اش��تغال» بود .رهبر معظم انقالب اس�لامی شعار
سال ۱۳۹۷را «حمایت از کاالی ایرانی» اعالم کردند.
بخ��ش زی��ادی از روزامدی
صنعت خودرو به دانش بنیان ها
برمی گ��ردد .ما نیز ب��ه عنوان
کش��وری فع��ال در صنع��ت
ت به این
خودر و خواهیم توانس
دانش دست یابیم و منعی برای
ورود ب��ه مباح��ث دانش بنیان
امید رضایی
وج��ود ندارد اما به ش��رط انکه
عضو هیات مدیره انجمن
اموزش ها و تخصص ها هدفمند
تخصصی صنایع همگن
باشد .بنابراین ،سرمایه گذاری
نیرومحرکه و قطعه سازان
برای طرح هایی که تنها در حد
کشور
نمونه سازی باقی می ماند برای
صنع��ت و تولید اسیب رس��ان
خواه��د ب��ود .ب��رای نمونه ،ممکن اس��ت خودروی��ی برقی با
سرمایه گذاری در یکی از دانشگاه ها ساخته شود که دومی ندارد
و تنه��ا با یک نمونه پروژه پایان می یابد .اما گاهی با همکاری و
همراهی دولت ،صنعت و دانشگاه و نیز با سرمایه گذاری مناسب
خط تولیدی راه اندازی می شود که فعالیت های تحقیقی تنها با
یک نمونه پایان نگیرد زیرا باقی ماندن در یک نمونه مطالعاتی
ت س��رمایه ،زمان و انرژی اس��ت در حالی که خروجی
هدررف
ه��م ندارد .ام��روز ترجی��ح تولیدکنندگان س��رمایه گذاری بر
محصوالتی اس��ت که ارزش اف��زوده باالیی دارند زیرا با این کار
نه تنها صنعت مادری مانند خودرو رشد خواهد کرد بلکه سایر
صنایع نیز رشد می کنن د و چه بسا این صنعت راهگشای دانش
علمی کش��ور نیز باش��د اما تحقق این امر مستلزم کار گروهی
اس��ت .امروز ب��ا اقدام به تولید خودروه��ای جدید باید خود را
محک بزنیم و از فرصت ب ه دست امده بیشترین بهر ه را ببریم.
تحلیل بس��یاری از کارشناس��ان درباره بازار ایران ،توانمندی و
حجم باالی قش��ر تحصیلکرده کشور اس��ت که به نوعی ایران
می تواند به عنوان هاب منطقه خاورمیانه مطرح شود .اما دوباره
تاکید می کنم به ش��رط انکه نقش��ه راه در یک سیاست گذاری
کالن رصد شود .از این رو ،سیاست صنعت خودرو و قطعه کشور
باید بر این اس��اس باشد و همگام با برنامه ریزی ها نتایج حاصل
ش��ده نیز با دقت رصد ش��ود تا بدانیم کجا هس��تیم و تا اهداف
تعیین شده چقدر فاصله داریم.
خبر
۱۶خودرو موفق به رعایت
استانداردهای جدید شدند
رییس س��ازمان ملی اس��تاندارد ایران گف��ت ۱۶ :خودرو که
عمده انها تولید داخل هس��تند ،موفق به رعایت استانداردهای
جدی��د م��د نظر این س��ازمان ت ا یک تی ر ۱۳۹۷و دس��تیابی به
استانداردهای شصت وسه گانه شدند .نیره پیروزبخت در حاشیه
مراسم امضای تفاهمنامه با جهاد دانشگاهی گفت :با فرا رسیدن
مهلت دوم سازمان ملی استاندارد در اغاز تابستان امسال و اغاز
بازرسی های این سازمان برای استانداردهای شصت وسه گانه ،در
همان روز نخست ۱۶خودرو موفق به اعمال استانداردهای جدید
ش��دند .به گزارش ایرنا ،با اجرای مرحله نخست استانداردهای
ی ،۱۳۹۶تولید و واردات برخی
جدی��د اجباری خودرو از اول د
خودروهای غیر استاندارد از دستور کار خودروسازان خارج شد.
تا اغاز دی س��ال گذشته خودروس��ازان باید مدارک استاندارد
پنجاه وپنج گانه را به س��ازمان ملی استاندارد تحویل می دادند و
همه خودروهایی که قادر به رعایت این اس��تانداردها نبودند ،از
دور خارج ش��دند .از این تاریخ به بعد ،هر خودرو برای بازگشت
دوباره به خط تولید باید استانداردهای شصت وسه گانه را اعمال
کند؛ یعنی عالوه بر اس��تانداردهای پیش��ین ۸ ،استاندارد دیگر
نیز اضافه ش��ده اس��ت .این مهلت تا اول دی ۱۳۹۷برای این
خودروها باقی است اما از اغاز زمستان اینده پشت سر گذاشتن
۸۵اس��تاندارد الزامی اس��ت و ۲۲اس��تاندارد دیگر نیز اضافه
می ش��ود .پیروزبخت در ادامه به اعمال تحریم های جدید علیه
کش��ورمان اش��اره کرد و گفت :با شرایط پیش امده کنونی ،این
سازمان از مواضع پیشین خود کوتاه نمی اید زیرا انچه برای این
سازمان ارزش و اهمیت دارد ،حفظ جان و سالمت مردم است
و به همین دلیل اس��تانداردهای هشتادوپنج گانه خودرو تعدیل
نمی ش��ود .وی ادام��ه داد :ب��ا این حال ،ب��ا هماهنگی و رایزنی
دهی در
ت به دنبال تس��هیالت
ب��ا وزارت صنعت ،معدن و تجار
این زمینه هس��تیم .این مقام مسئول در عین حال خاطرنشان
ک��رد :برای خ��ودر و پراید هنوز موفق به ارائ��ه مدارکی مبنی بر
رعایت و اعمال اس��تانداردهای جدید نشده اند .رییس سازمان
ملی اس��تاندارد ایران با اش��اره به محدودیت های پیش امده در
ماه های گذش��ته برای واردات خودرو به کش��ور ،تاکید کرد :با
ک دی س��ال گذش��ته و همزمان
توجه به اهمیت مس��ئله ،از ی
با اجرای مرحله نخس��ت استانداردهای جدید اجباری خودرو ،
واردات خودروه��ای خارجی را منوط به رعایت اس��تانداردهای
هش��تادوپنج گانه ک��رده بودی م در حالی که برای ماش��ین های
ساخت داخل این مهلت از اغاز دی امسال قرار داده شد.
پیروزبخ��ت اظه��ار کرد :انچ��ه از اس��تانداردهای جدید که
مرب��وط ب��ه ایمنی اس��ت ،در ضرب االجل تعیین ش��ده با قوت
اجرایی می شود و خودروهایی که نتوانند انها را اعمال کنند ،از
گردونه تولید خارج می شوند ،اما در سایر موارد ،در حال رایزنی
با وزارت صنعت ،معدن و تجارت برای قائل ش��دن تس��هیالتی
هس��تیم« .به ط��ور مث��ال ،در صورتی که تهیه اپش��نی برای
باش��د،
تامین اس��تاندارد مدنظر از یک کش��ور با تحریم مواجه
با هماهنگی وزارت صنعت ،معدن و تجارت ،کش��ور دیگری را
به خودروسازان معرفی خواهیم کرد» .وی در پایان خاطرنشان
کرد :استانداردهایی که در مرحله دوم مد نظر این سازمان بود ،
به طور عمده اس��تانداردهای سوختی را شامل می شدند که ۱۶
خودرو موفق به رعایت ان شدند.
در راستای امضای تفاهمنامه همکاری دو کشور در زمینه رفع نیازهای فناورانه انجام شد
شنبه
سال سی ام شماره 428پیاپی 2401
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
16تیر 1397
23شوال 1439
7ژوئیه 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
انتقال فناوری طراحی صنعتی بین ایران و کره جنوبی
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
تبادل اخرین دستاوردها
در دورهمی طراحان صنعتی
روز جهان��ی طراح��ی صنعت��ی ب��ه
مناس��بت تول��د لئون��اردو داوینچی به
عنوان نخس��تین کس��ی که ایده های
خ�لاق در ح��وزه طراح��ی و ارتباط با
ان��واع موضوع های خالقانه داش��ته ،در
دنی��ا انتخاب ش��ده اس��ت و همزمان
تمام کش��ورها ان را گرام��ی می دارند.
داود اکبری
ب��ه همین دلی��ل در ایران نیز امس��ال
کارشناس ارشد طراحی
برای پنجمین بار جشن طراحی صنعتی
صنعتی
برگزار ش��د .امسال این جشن به همت
انجمن صنفی طراحان صنعتی برپا شد.
هدف از برگزاری این جشن بیشتر دیدار و گفت وگوی طراحان است
تا اخرین اطالعات و اخبار بین جامعه طراحی صنعتی تبادل ش��ود.
ضمن اینکه دانشجویان نیز در این گردهمایی ها شرکت و از تجربه ها
و ایده های صاحب نظران استفاده می کنند .همچنین ،انجمن صنفی
مدرسان طراحان صنعتی در این دوره از جشن روز طراحی صنعتی
ش��رکت کرده اند .انجمن صنفی طراحان صنعتی در سال گذشته با
انتخابات هیات مدیره تشکیل شد و مجوز فعالیت این انجمن از سوی
وزارت کش��ور نیز در حال صادر ش��د ن اس��ت .در حقیقت ،طراحان
صنعت��ی بع��د از این دارای هویت ش��ده اند زی��را در زمینه طراحی
صنعتی تا کنون انجمن ها و تشکل های مردمی پررنگی نداشته ایم اما
اکنون انجمن صنفی طراحان صنعتی با توجه به نسل جدید طراحان
صنعتی ش��کل گرفته اس��ت .فعالیت این انجمن نیز در محل وزارت
صنعت ،معدن و تجارت اس��ت تا تعرفه های مش��خصی برای فعاالن
تعیین شود .همچنین ،در موقعیت های مختلف از حقوق اعضا دفاع
کند .بنابراین گرامیداش��ت ۲۹ژوئ��ن ،روز جهانی طراحی صنعتی
همزم��ان با ۸تی�� ر ،۱۳۹۷با حضور دانش��جویان ،فارغ التحصیالن ،
اس��تادان و ب��ا حمایت انجم��ن صنفی طراحی صنعت��ی در عمارت
عین الدوله تهران گرامی برگزار شد .بیش از ۷۰۰نفر از دانشجویان،
اس��تادان و عالقه مندان به رش��ت ه طراحی صنعتی
دانش اموختگان،
مهمان این برنامه بودند .در حاش��یه این گردهمایی نمایش��گاه اثار
پو گفت و تجدید خاط��رات و دیدارهای گروهی تازه
دانش��جویی ،گ
ش��د و برنامه های مهیج فرهنگی و ورزشی برگزار شد .امیدوارم این
مراس��م به همراه فعالیت های بیشتر انجمن صنفی طراحان صنعتی
پیش برنده برای هویت یابی ،نظام مند ش��دن و س��ا زو کار پیدا کردن
صنف طراحی صنعتی در کشور باشد.
روی خط خبر
ی قم
انتصاب بخشدارجدید بخش مرکز
بخش��دار جدید بخش مرکزی استان قم
با حکم اس��تاندار این اس��تان منصوب شد.
به گزارش «گسترش صنعت» روابط عمومی
استانداری قم ،روز چهارشنبه اعالم کرد که
سید مهدی صادقی ،استاندار قم در حکمی،
س��ید داود حاج حسینی را به عنوان بخشدار
جدید بخ��ش مرکزی منصوب کرد .پیش از
این انتصاب ،حاج حس��ینی بخشداری خلجس��تان را بر عهده داشت.
بخش مرکزی قم در ۱0کیلومتری ش��مال قم واقع ش��ده و دارای ۲
دهستان قمرود و قنوات است.
پرداخت تسهیالت در خوزستان
مدیرعام��ل ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان خوزس��تان از
اختصاص تس��هیالت به واحد های صنعت��ی در قالب طرح کمک های
ی -اعتب��اری خبر داد و گفت :در این طرح که با همکاری س��ازمان
فن
مدیریت و برنامه ریزی اس��تان اجرا شد ،از منابع داخلی استان مبلغی
به بانک ملی تعلق گرفت که با تفاهمنامه ای که در این زمینه بس��ته
ش��د ،این مبلغ به عنوان یارانه سود تسهیالت به بانک ملی داده شد
تا این بان��ک چند برابر این مبلغ را به واحدهای تولیدی تس��هیالت
پرداخت کند .به گزارش «گس��ترش صنعت» به نقل از روابط عمومی
شرکت شهرک های صنعتی استان خوزستان ،اخالق محمدیان اظهار
کرد :مبلغ این تفاهم ۵00میلیارد تومان و نرخ س��ود این تسهیالت
همان نرخ س��ود تسهیالت بانکی اس��ت که بخشی از سود به صورت
پرداخت یارانه به بانک از محل این تفاهمنامه جبران می شود.
اهمیت پابرجایی در ادامه فعالیت ها
فرش��اد مقیمی ،مع��اون صنایع کوچک س��ازمان
صنای��ع کوچ��ک و ش��هرک های صنعتی ای��ران در
نشست مش��ترک با نمایندگان ش��رکت کره جنوبی
به روابط دو کش��ور اش��اره و اظهار کرد :در ش��رایط
فعلی ادامه فعالیت های مش��ترک دو کش��ور با توجه
به تفاهمنامه ای که در گذش��ته برای تبادل فناوری
بین مس��ئوالن ایران و کره جنوبی امضا ش��ده است ،
اهمیت بسیاری دارد.
مقیمی ادامه داد :س��ال ها اس��ت فضای تحریم در
ایران وجود دارد .با این حال ،همکاری های مشترکی
با کشورهای اسیایی ،اروپایی و افریقایی داشته ایم و
خواهیم داشت.
معاون صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران
با اشاره یه اینکه از فرهنگ کار در کشور کره جنوبی
الگوب��رداری کرده ای��م ،گفت :کش��ورهایی که ما را
تحریم کرده اند باید استراتژی خود را تغییر بدهند.
مقیمی با اش��اره به اینکه بیش از ۸00ش��هرک و
ناحیه صنعتی بهره ب��ردار در ایران وجود دارد ،ادامه
داد :بی��ش از ۴۲هزار واح��د صنعتی در این مناطق
مس��تقر اس��ت و امیدواریم در رفع نیازهای فناورانه
صنای��ع کوچ��ک و متوس��ط دو کش��ور بتوانی��م به
سرانجام مناسبی برسیم.
شناسایی ۵0نیاز فناورانه
مع��اون س��ازمان صنای��ع کوچک و ش��هرک های
صنعت��ی ای��ران اظه��ار ک��رد :تاکنون بی��ش از ۵0
نی��از فناورانه شناس��ایی ش��ده و برای رف��ع ان نیز
قراردادهایی بسته شده است .بنابراین ،انتظار هست
ک��ه در زمین��ه رفع نیازه��ای طراح��ی صنعتی نیز
دستاوردهای مناسبی داشته باشیم.
مقیمی افزود :سازمان صنایع کوچک و شهرک های
صنعتی تمام همت خ��ود را برای انجام اهداف مرکز
مبادله فناوری ایران و کره جنوبی به کار گرفته است
و اگ��ر در این راس��تا ،نکاتی برای مقابله با ش��رایط
تحریمی ای��ران وجود دارد امادگ��ی پذیرش انها را
داریم.
تالش تا رسیدن به نتیجه
هانی لی ،مس��ئول پروژه انتقال فناوری کره جنوبی
با ایران و نماینده شرکت اینوبیز در ادامه این نشست
مش��ترک اظهار کرد :با خ��روج امریکا از برجام کمی
ش��رایط بد شده اس��ت اما کره جنوبی این شرایط را
در نظ��ر نمی گیرد و به ادامه برنامه های تفاهم ش��ده
تمایل دارد.
وی تاکی��د ک��رد :همان ط��ور ک��ه ب��رای ادام��ه
فعالیت ه��ای تبادل فناوری بین ای��ران و کره جنوبی
در این نشست شرکت کرده ایم ،تالش می کنیم تا به
نتیجه مثبتی در ادامه کار برس��یم؛ هرچند که نکات
منفی هم در کار هس��ت اما تالش برای رس��یدن به
نتیجه مثبت ادامه دارد.
مثلث همکاری مشترک
محم��د گلس��تانی ،ریی��س گ��روه توس��عه
فن��اوری و مس��ئول مرک��ز مبادله فن��اوری ایران و
پشت پرده تولید ابلیمو در مغازه ها
دبیر انجمن صنعت ابلیمو از نظارت های جدید برای تولید و استاندارد
ابلیمو خبر داد و ضمن هش��دار نس��بت به خرید لیموهای خارجی به
دلیل قاچاق بودن انها ،تاکید کرد :از مصرف ابلیموهای تولید ش��ده در
مغازه ها به دلیل داش��تن شرایط غیربهداش��تی و ناسالم باید خودداری
ش��ود .با توجه به اغاز برداش��ت لیموترش در باغ های جنوبی کش��ور و
همچنی��ن رونق صنع��ت ابلیمو ،بازار مصرف این محصوالت داغ ش��ده
که البته به دنبال ان ،سوءاس��تفاده در این بازار بیش��تر می ش��ود .رویا
جعفری ش��اهی در گفت وگو با ایسنا در این درباره اظهار کرد :همچنان
کارخانه ه��ای غیرمج��از ابلیمو تولید می کنند که راه تش��خیص معتبر
بودن ابلیموهای بسته بندی ش��ده از روی برچس��ب انها با توجه به درج
عالمت س��ازمان غذا و دارو و اس��تاندارد روی شیشه محصول مشخص
می ش��ود .وی با بیان اینکه محصول کارخانه های��ی که زیر نظر انجمن
صنعت ابلیمو فعالی��ت می کنند ،مورد تایید اس��ت ،گفت :نظارت های
بسیار شدید و پروتکل های جدید سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد
در حال انجام اس��ت .نماینده سازمان استاندارد و نماینده سازمان غذا و
دارو و نمایندگان انجمن به کارخانه های شهرها و استان ها مراجعه و از
تولیدات انها نمونه برداری می کنند .سازمان استاندارد ،نظارت جدیدی
ی از مردا د قابل
برای اس��تاندارد ابلیموها تدوین کرده که به طور احتمال
اجرا خواهد بود .جعفری درباره فعالیت مغازه هایی که چند س��الی است
در سطح شهر لیم و ابگیری می کنند ،تصریح کرد :به طور کلی خریداری
ای��ن نوع ابلیموها را رد می کنی م چراکه ضمانتی بر س�لامت انها وجود
ن��دارد .دبیر انجمن صنعت ابلیمو اف��زود :بر فعالیت این تولیدکنندگان
نظارت نمی شود .به طور معمول داخل دستگاه های ابگیری این واحدها
پر از کپک و مخمر اس��ت ،چون یا به خوبی شس��ته نمی ش��ود یا اینکه
دیر به دیر شست وش��و می شود .همچنین ،شرایط شست وشوی لیموها
که چندین مرحله از باغ تا بازار دست به دس��ت می شود ،مشخص نیست
چگون��ه اس��ت .جعفری تصریح ک��رد :نحوه نگه��داری ظرف های مورد
اس��تفاده برای ابلیمو ،در این واحدها مناس��ب نیس��ت و گاه مش��اهده
می ش��ود که در معرض نور افتاب هس��تند .در صورتی که این ظ رف ها
وقتی در معرض نور افتاب قرار می گیرند س��بب سرایت میکروب از پت
به ابلیمو شده و ان را ناسالم و الوده می کند.
کره جنوب��ی( ) IKTECدر گفت وگو با «گس��ترش
صنعت» اظهار کرد :نیازهای شناسایی ش��ده ،مربوط
به حوزه های مختلف صنعتی اس��ت و محدودیتی در
این زمینه وجود ندارد اما اولویت ها مربوط به خودرو،
،ICTارایش��ی و بهداش��تی و گیاهان دارویی است.
در صورتی که نیازهای جدید نیز شناس��ایی شود به
طرف کره ای اعالم می شود نماینده شرکت مربوط را
معرفی کند و به طرف ایرانی ارتباط دهد.
گلس��تانی اضاف��ه ک��رد :اکن��ون در موضوع های
زیست فناوری ،خودرو ،ارایشی و بهداشتی ،تجهیزات
نف��ت و گاز و ...اعالم نیاز ش��ده اس��ت.رییس گروه
توس��عه فناوری و مسئول مرکز مبادله فناوری ایران
و کره جنوبی( ) IKTECتصریح کرد :مبادله فناوری
فقط ب��ه معنای انتقال دانش نیس��ت بلک��ه بر پایه
توافق هایی که انجام ش��د ،این همکاری ها بر مبنای
سخن اخر
س��رمایه گذاری مش��ترک ،انتقال فناوری و توس��عه
به گ��زارش «گس��ترش صنعت» نماین��دگان این
ب��ازار بوده اس��ت .بنابراین ،توافق هایی که می ش��ود
ش��رکت کره جنوبی ک��ه در زمینه طراحی
ممکن اس��ت ب��ه س��رمایه گذاری و
صنعت��ی فع��ال اس��ت بع��د از بازدی��د از
تولی��د مش��ترک نی��ز بینجامد .این
واحده��ای صنعتی و تولیدی در ش��هرک
امر ب��ه تعامل طرف ه��ا در برگزاری
صنعت��ی پرند با فرش ایران��ی در بازدید از
نشس��ت های رودررو و انتخ��اب
بازار فرش تهران اش��نا ش��دند .همچنین،
روش ها برای ادامه همکاری بستگی
حضور در نمایشگاه اینوتک ۲0۱۸تهران و
دارد.گلس��تانی افزود :ممکن اس��ت
برگزاری نشس��ت های رو در رو با نمایندگان
ظرفیت ه��ای تولید مش��ترک ،بازار
فرشاد مقیمی
ش��رکت های ایرانی از دیگر برنامه های این
مش��ترک یا ...وجود داش��ته باش��د
در شرایط فعلی
س��فر اس��ت .مرکز مبادله فناوری ایران و
یا ابت��دا انتق��ال دانش ،فن��اوری و
ادامه
کره جنوبی با چشم انداز قطب خاورمیانه ای
ماش��ین االت مط��رح ش��ود.رییس
فعالیت های مشترک
در انتقال دانش و فناوری و شناسایی و رفع
گ��روه توس��عه فن��اوری و مس��ئول
دو کشور با توجه به
مش��کالت مربوط راه اندازی شده اما مشابه
مرک��ز مبادل��ه فن��اوری ای��ران و
تفاهمنامه ای که در
گذشته برای
ای��ن مرکز در کش��ورهایی مانن��د ویتنام،
کره جنوبی( ) IKTECب��ا بیان اینکه
تبادل فناوری بین
تایلن��د ،مال��زی و ...از س��وی کره جنوب��ی
اخرین نشست امس��ال نیز شهریور
مسئوالن ایران و
س��اخته شده اس��ت .س��ال ۹۵حدود ۴۵
در س��ئول برگ��زار می ش��ود ،افزود:
کره جنوبی امضا شده
مش��اور برای شناس��ایی نیازهای فناورانه
ب��ر اس��اس توافق های انجام ش��ده،
است ،اهمیت
ام��وزش دیده اند که این رقم در س��ال ۹۶
قرار اس��ت ۳نشس��ت مشترک بین
بسیاری
دارد
به ۱۳۶مش��اور ب��رای همراهی نمایندگان
ش��رکت های ایران��ی و کره جنوب��ی
شرکت ها رسیده است.
برگزار شود ،البته در سال گذشته ۴
نشست برگزار شده است .نخستین نشست مشترک
امس��ال نیز اردیبهش��ت در کره جنوبی برگزار شد و
دومین نشس��ت ،تیر امس��ال در تهران و همزمان با
نمایش��گاه اینوتک ۲۰۱۸برگزار شد.گلستانی اظهار
ک��رد :خدمات مش��اوره ای و ترجمه ای نی��ز در تمام
مراح��ل از ثبت ن��ام تا نهایی ش��دن قراردادها همراه
نمایندگان ش��رکت ها خواهد ب��ود .وی با بیان اینکه
محدودیتی در برگزاری نشس��ت های س��االنه مرکز
مبادل��ه فن��اوری ای��ران و کره جنوبی وج��ود ندارد،
ی��اداوری ک��رد :همزمان ب��ا برگزاری نشس��ت های
مش��ترک بی��ن نماین��دگان ش��رکت های ایران��ی و
کره جنوبی نیز مذاکره ه��ای تکمیلی با طرف کره ای
انجام می ش��ود .مش��اوره هایی غیر از انتقال فناوری
برای نمایندگان ش��رکت های هر دو کش��ور در نظر
گرفته شده است.
عکس :گسترش صنعت
http://telegram.me/sanatnewspaper
تا کن��ون ۵0نی��از فناورانه در راس��تای تفاهمنامه
تبادل فناوری بین ایران و کره جنوبی شناسایی شده
که یکی از این نیازها در زمینه طراحی صنعتی است.
از ای��ن رو ،با حضور نمایندگان ش��رکت کره جنوبی
در ایران نشس��ت مش��ترکی با معاون صنایع کوچک
سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و
مدیران مرکز مبادله فناوری ایران و کره جنوبی برگزار
شد .این نشست از سلس��له نشست های پی در پی در
راستای تفاهمنامه همکاری ایران و کره جنوبی برای
مبادل��ه فناوری و دانش اس��ت .تا کنون ۵نشس��ت
به هم رس��انی صنایع کوچک و متوسط بین دو کشور
برگزار شده که اخرین نشست ان اردیبهشت امسال
در کره جنوب��ی بوده اس��ت .مبنای این نشس��ت ها،
انتقال دانش و فناوری در حوزه های مختلف صنعتی
است اما محدودیتی در توسعه بازار و سرمایه گذاری
مشترک وجود ندارد.
اکنون نمایندگان یک ش��رکت کره جنوبی فعال در
زمینه طراحی صنعتی در راس��تای این تفاهمنامه به
ایران امده و هفته گذشته از صنایع فعال در شهرک
صنعتی پرند بازدید کردند .این ش��رکت در راستای
رفع نیازهای فناورانه با یک شرکت ایرانی مستقر در
ش��هرک صنعتی پرند تفاهمنامه همکاری برای رفع
نیازهای دانش��ی و فناوری مح��ور در زمینه طراحی
صنعتی امضا کرد.
ق��رار اس��ت نماین��دگان ش��رکت کره جنوب��ی از
نمایش��گاه اینوت��ک ۲0۱۸ته��ران بازدی��د کنند و
نشس��ت های رو در رو با نمایندگان شرکت های ایرانی
نیز برگزار شود.
تا کن��ون ۷۵تفاهمنام��ه بین ش��رکت های ایرانی
و کره جنوب��ی ،مهم تری��ن دس��تاورد مرک��ز مبادله
فناوری ایران و کره جنوبی در برگزاری نشس��ت های
به هم رس��انی صنای��ع کوچ��ک و متوس��ط بی��ن دو
کش��ور است .امس��ال نیز پنجمین نشست رودرروی
فناوری مح��ور بنگاه های کوچک و متوس��ط ایران و
کره جنوبی ۹تا ۱۴اردیبهشت ۱۳۹۷در کره جنوبی
برگزار ش��د .اکنون نیز نمایندگان شرکت کره ای در
همین راستا در ایران حضور دارند.