روزنامه گسترش صنعت شماره 430
روزنامه گسترش صنعت شماره 430
بررسی دوباره کارت های
بازرگانی صادرشده
4
3
حال و روز واحدهای صنعتی
کرمانشاه پس از زلزله
2
سه شنبه
19تیر 1397
26شوال 1439
10ژوئیه 2018
سال سی ام پیاپی 2403دوره جدید شماره 4 430صفحه قیمت 1000 :تومان
بررسی مدل منابع انسانی
در اتاق فکر
خودروسازان به سودهای انی
و کوتاه مدت توجه نکنند
3
http://telegram.me/sanatnewspaper
www.sanatnewspaper.com
منصورمعظمیتشریحکرد
۳اقدام دولت برای ساماندهی بازار خودرو
مع��اون وزیر صنعت ،معدن و تجارت و رییس هیات عامل ایدرو ،اختصاص
یک شناس��ه برای ه��ر خریدار خودرو ،الزام خودروس��ازان برای عرضه همه
تولی��دات به بازار و پیگیری از واردکنندگان برای ورود همه خودروهایی که
مس��یر قانونی خود را ط��ی کرده اند را ۳اقدام دولت ب��رای ارام کردن بازار
خودرو برش��مرد .بازار خودرو کشور در ماه های گذشته روزهای پرالتهابی را
تجربه کرد؛ خروج یک طرفه امریکا از برجام و در پی ان ،زمزمه ها و احتمال
کاهش یا قطع همکاری برخی ش��ریکان خارجی خودروس��ازان ایرانی و نیز
موافقت ش��ورای رقابت با افزایش نرخ خودروه��ای تولید داخل که کمتر از
۴۵میلیون تومان نرخ دارند ،س��بب افزایش قیمت ها در بازار شد .اشفتگی
قیمت ه��ا در بازار خودروه��ای خارجی با وجود انکه از ۲۱فروردین تا پایان
خرداد امس��ال بیش از ۱۲۰میلیون یورو به واردات این کاال اختصاص یافته
بود ،بیشتر است...
2
اشتغالزایی
در خطر هدررفت نقدینگی
4
عکس :مهدی کاوه ای
سه شنبه
اقتصاد و توسعه
19تیر 26 1397شوال 10 1439ژوئیه 2018شماره 430پیاپی 2403
یادداشت
مصرف کاالهای ایرانی
از شعار تا عمل
تا این لحظه
قراردادهای همکاری
خودروسازان ایرانی
با شریکان خارجی انها
همچنان برقرار و کارها
طبق روال عادی در حال
انجام است
عکس :مهدی کاوه ای
ش��اید ش��ما هم تاکنون این
درخواست را از مقامات دولتی
و فع��االن بخ��ش خصوص��ی،
به ویژه تولیدکنن��دگان داخلی
زیاد شنیده اید که برای حمایت
از تولی��دات مل��ی و کم��ک به
اش��تغال فرزندان این ملت ،از
علیرضا حائری
خرید کاالهای مش��ابه خارجی
کارشناس صنعت
که تولی��د داخلی و ملی دارند،
اجتناب کرده و از کاالی داخلی
استفاده کنید .این موضوع در سال جاری که سال «حمایت
از کاالی ایرانی» نیز نام گذاری شده بیشتر دیده می شود.
ش��عار امسال بسیار پس��ندیده و کاربردی است که باعث
رونق تولیدات ملی ،اش��تغال جوانان کش��ور ،رش��د تولید
ناخالص داخلی و در نهایت رونق اقتصادی خواهد شد.
ام��ا تحقق این ش��عار و به فعلیت در ام��دن ان الزاماتی
دارد ک��ه فرهنگ س��ازی مناس��ب و عمل��ی ،فراهم کردن
زمینه بازگش��ت اعتماد به مصرف کنندگان ،ارتقای کیفیت
محصوالت همزمان با کاهش قیمت های فروش و همچنین
خدمات ده��ی قب��ل و به ویژه بع��د از ف��روش از جمله ان
است.
با این ح��ال ،موضوعی که در اینجا م��د نظر قرار گرفته
ان است که برخی از تولیدکنندگان کاالهای داخلی انتظار
دارند تا مصرف کنندگان در شرایط برابر و شاید هم نابرابر،
کااله��ای تولی��دی انها را به مش��ابه خارج��ی ان ترجیح
دهند.
پرسش��ی ک��ه اکن��ون مط��رح می ش��ود این اس��ت که
تولیدکنندگان تا چه حد به این خواست ملی پایبند بوده و
تا چه میزان به ان التزام عملی دارند؟
خوب است که برخی از کارافرینان نیز برای اینکه الگوی
مناس��بی ب��رای احاد افراد جامعه باش��ند و حرف ش��ان و
درخواست شان مقبولیت عمومی پیدا کند ،ابتدا از خودشان
ش��روع کنند .این افراد اگر انتظار دارند مردم تولیدات انها
را به محصول مش��ابه ارزان تر خارج��ی ترجیح دهند ،بهتر
اس��ت که ابتدا خود ،تولیدات داخلی از جمله لوازم خانگی
ایران��ی را به کار بگیرن د و خ��ودرو تولید داخل برای خود و
فرزندان شان تهیه کنند.
کاش صادقان��ه نگاهی به منزل خ��ود بیندازند و ببینند
که م��ارک تلویزی��ون ،لباسش��ویی ،ظرفش��ویی ،یخچال،
یخچال فریزر و . ..حتی ش��یراالت مصرفی ش��ان چیس��ت.
مبلم��ان منزل ش��ان تولی��د چه کش��وری اس��ت و از چه
پارچ��ه ای برای دوخت پرده منزل خود اس��تفاده کرده اند.
پوش��اک مورد مص��رف اعضای خانواده ش��ان چ��ه مارکی
دار د ی��ا چه م��دل خودرویی برای اس��تفاده خود و اعضای
خانواده ش��ان تهیه کرده ان��د .برای مس��افرت های خارجی
از ک��دام خ��ط هوایی اس��تفاده می کنند و صدها پرس��ش
دیگر...
خوب است استفاده از این برندهای خارجی را عارضه یابی
کنند .اگر انها به دنبال کیفیت بهتر هس��تند پس دیگران
هم حق دارند به دنبال کیفیت برتر باشند.
شرایط کنونی به گونه ای است که باید از تولید با کیفیت
داخلی استفاده ش��ود .این موضوع نباید در حد شعار باقی
بماند و باید با در نظر گرفتن ش��رایط اقتصادی کش��ور در
تمام حوزه ها اجرایی شود.
ب��ا این ح��ال ،اجرای ان ب��ه زیرس��اخت هایی نیاز دارد
که بخش��ی از ان به تولید مربوط می ش��ود و بخشی دیگر
مستلزم نگاه حمایتی مصرف کننده است.
گ اس��ت .از
نق��ش تولیدکنندگان در این عرصه نیز پررن
تولیدکنندگان در ش��رایطی توقع دارند مردم از کاالی انها
حمای��ت کنند ک��ه انها حاضر به اس��تفاده از کاالی ایرانی
نیستند.
از جمل��ه موضوع هایی ک��ه در زمینه اس��تفاده از کاالی
داخلی مطرح می ش��ود ،فرهنگ اس��تفاده از کاالی ایرانی
اس��ت .این فرهن��گ اگر در عمق جامعه ریش��ه کند باعث
می ش��ود تولیدکنن��دگان و افرادی که از س��طح اقتصادی
مناس��بی برخوردار هستند ریسک بیش��تری برای استفاده
از کاالی ایرانی داشته باشند.
ب پذیر اقتصادی
ش��اید افرادی که در دهک های اس��ی
هس��تند ،ت��وان چندانی برای ریس��ک اس��تفاده از کاالی
ایران��ی را نداش��ته باش��ند ام��ا این ت��وان در اف��رادی که
از وضعی��ت اقتص��ادی مناس��بی برخوردار هس��تند دیده
می ش��ود و به نظر می رس��د انها باید بیش��تر از محصوالت
داخلی اس��تفاده کنند اما متاسفانه واقعیت موضوع دیگری
است.
اگرانتظار داریم که استفاده از تولیدات داخلی به فرهنگ
عمومی تبدیل شود ،باید این فرهنگ در بین تولیدکنندگان
داخلی نیز شیوع پیدا کند و عمومی شود.
در غی��ر این ص��ورت ،تا زمان��ی که بنگاه��داران بزرگ
و کوچ��ک ،خ��واه دولت��ی خ��واه خصوص��ی ،از بهتری��ن
برنده��ای خارجی ب��رای مص��ارف ش��خصی و خانوادگی
اس��تفاده می کنن��د ،نمی ت��وان از م��ردم انتظ��ار داش��ت
ک��ه از تولی��دات داخل��ی اس��تفاده کنند و با ای��ن روش،
فرهنگ سازی مناسبی نمی شود و انتظارات براورده نخواهد
شد.
برخ��ی از این افراد از تولیدکنندگان داخلی هس��تند که
بیش��تر لوازم مصرفی اشاره ش��ده را از بهترین و گران ترین
برندهای خارجی تهیه و مص��رف می کنن د اما انتظار دارند
مردم ب��ا هدف حمایت از کاالی ایران��ی ،محصول تولیدی
بنگاه شان را بخرند و به مشابه ارزان تر و با کیفیت تر خارجی
ترجیح دهند که البته نشدنی است.
منصور معظمی تشریح کرد
۳اقدام دولت برای ساماندهی بازار خودرو
گروه صنعت
industry@sanatnewspaper.com
مع��اون وزی��ر صنعت ،مع��دن و تج��ارت و رییس
هیات عام��ل ای��درو ،اختصاص یک شناس��ه برای هر
خریدار خودرو ،الزام خودروس��ازان برای عرضه همه
تولی��دات به ب��ازار و پیگیری از واردکنن��دگان برای
ورود همه خودروهایی که مس��یر قانونی خود را طی
کرده اند را ۳اقدام دولت برای ارام کردن بازار خودرو
برشمرد.
به گزارش «گسترش صنعت» به نقل از ایدرونیوز،
ب��ازار خودرو کش��ور در ماه ه��ای گذش��ته روزهای
پرالتهاب��ی را تجربه کرد؛ خ��روج یک طرفه امریکا از
برجام و در پی ان ،زمزمه ها و احتمال کاهش یا قطع
همکاری برخی شریکان خارجی خودروسازان ایرانی
و نیز موافقت شورای رقابت با افزایش نرخ خودروهای
تولید داخل که کمتر از ۴۵میلیون تومان نرخ دارند ،
سبب افزایش قیمت ها در بازار شد.
اش��فتگی قیمت ها در ب��ازار خودروهای خارجی با
وجود انکه از ۲۱فروردین تا پایان خرداد امسال بیش
از ۱۲۰میلی��ون یورو ب��ه واردات این کاال اختصاص
یافته بود ،بیش��تر اس��ت ،البته از اغاز تیر بر اس��اس
ابالغی��ه محمد ش��ریعتمداری ،وزیر صنعت ،معدن و
تجارت واردات خودروهای خارجی به کشور تا اطالع
ثانوی ممنوع شد.
در این راستا ،منصور معظمی ،معاون وزیر صنعت،
معدن و تجارت ب��ا بیان اینکه خودروس��ازان مکلف
ش��ده اند همه تولیدات خ��ود را وارد بازار کنند ،گفت :
برخ��ی رویدادها از جمله تغییر ن��رخ ارز ،تعرفه های
گمرکی ،حجم ب��االی نقدینگی های س��رگردان نزد
مردم و برخی فضاس��ازی های روانی س��بب شد تا در
هفته ها و ماه های گذش��ته ش��اهد هجوم افراد برای
خرید خودرو باشیم.
رییس هیات عامل س��ازمان گس��ترش و نوس��ازی
صنایع ایران(ای��درو) بیان کرد :با اتخ��اذ تدابیری از
جمل��ه اختصاص شناس��ه واحد ب��رای خرید خودرو
به ه��ر متقاضی ،درخواس��ت از خودروس��ازان برای
وارد ک��ردن همه تولیدات ش��ان به ب��ازار و پیگیری
از واردکنن��دگان ب��رای وارد کردن هم��ه تقاضاهایی
ک��ه مس��یر قانونی خ��ود را طی ک��رده ،ب��رای ارام
ک��ردن فضای حاک��م بر ب��ازار خودرو تالش ش��ده
است.
وی در ادام��ه تاکید کرد :مهم این اس��ت که بتوان
جریان نقدینگی س��رگردان جامعه را به سمت تولید
هدایت کرد.
افزایش تولید خودرو
معظمی همچنین گف��ت :تا این لحظه قراردادهای
همکاری خودروسازان ایرانی با شریکان خارجی انها
همچن��ان برق��رار و کارها طبق روال ع��ادی در حال
انجام است.
پیش تر ،محمد ش��ریعتمداری ،وزیر صنعت ،معدن
و تجارت اعالم کرده بود که ش��رکت های خودروساز
پژو و رنو هنوز به طور رس��می خروج از ایران را اعالم
نکرده اند زیرا در کش��ورمان س��رمایه گذاری داشته و
منافعی دارند.
مع��اون وزیر صنع��ت ،معدن و تج��ارت همچنین
ب��ا تاکید ب��ر افزایش تیراژ تولید خودرو گفت :س��ال
گذشته بیش از یک میلیون و ۶۰۰هزار خودرو تولید
شد و برای امسال نیز تولید یک میلیون و ۷۵۰هزار
دستگاه برنامه ریزی شده است.
معظم��ی با بیان اینکه در ۵س��ال گذش��ته تولید
خودروهای داخلی با رش��د همراه بوده اس��ت ،افزود :
در ۳ماه نخست امسال نسبت به مشابه سال گذشته،
تولی��د خودروهای داخلی ۱۰درصد رش��د داش��ته
است.
حال و روز واحدهای صنعتی کرمانشاه پس از زلزله
مدیرعام��ل صندوق ضمان��ت س��رمایه گذاری صنایع
کوچ��ک اخرین وضعیت تس��هیالت دهی ب��ه واحدهای
صنعتی استان کرمانشاه که پیش از وقوع زلزله فعال بودند
را تشریح کرد .محمدحسین مقیسه درباره اخرین وضعیت
واحدهای صنعتی اس��تان کرمانشاه پس از زلزله اخیر این
اس��تان که به اسیب دیدگی بس��یاری منجر شد ،به ایسنا
گفت :هیات مدیره صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع
کوچک تصمیم گرفت تا به واحدهای صنعتی اسیب دیده
پس از زلزله کرمانش��اه کمک ویژ ه کند .هر چند ریس��ک
پرداخت نش��دن تس��هیالت از س��وی واحدهای صنعتی
استان کرمانشاه باال بود اما با توجه به زلزله به وقوع پیوسته
ط ویژ ه روبه رو هستند ،صندوق
واحدهای صنعتی با ش��رای
وظیف��ه خود دید تا به موضوع حل مش��کل این واحدهای
صنعتی ورود کند .وی ادامه داد :نخستین اقدام انجام شده،
شناس��ایی تعداد واحدهای فعال اس��یب دیده بود .درباره
واحده��ای غیر فعال اما می توانیم در زمان مناس��ب ورود
کنیم چرا که حتی ممکن اس��ت با تسهیالت دهی در زمان
کنونی این واحدهای غیرفعال به فضای تولید و عرضه ورود
نکنند.
مدیرعام��ل صندوق ضمان��ت س��رمایه گذاری صنایع
کوچک با بیان اینکه نزدیک به ۵۶واحد اسیب دیده احصا
ش��د ،گفت :از این تعداد ۳۲ ،واحد برای دریافت تسهیالت
مصوبه دریافت کرده اند و ۲۴واحد دیگر باقی ماند ه اس��ت.
مال��کان ۲مورد از این ۲۴مورد فوت کرده اند و ۲تا ۳واحد
دیگر نیز در تملک بانک ها هس��تند ۲ ،واحد از انها در حال
تس��ویه و ورشکس��تگی هس��تند و ۴تا ۱۵واحد دیگر نیز
تمایلی برای دریافت تسهیالت ندارند و شاید از توان مالی
خود بهره می برند .مقیسه افزود ۳۲ :واحد موفق به گرفتن
تسهیالت از بانک شدند که ۱۴مورد انها دارای ضمانتنامه
صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک است که یا
از بانک ها تس��هیالت گرفته اند یا در حال مذاکره هستند.
بنابراین ،ضمانتنامه ۱۴واحد صنعتی به ارزش ۵۸میلیارد
ریال صادر ش��ده و ۱۱واح��د دیگر نیز به مبلغ ۸۲میلیارد
ری��ال مصوبه صن��دوق را دارند و در مرحل��ه اجرای طرح
هس��تند ،که جمع این واحدها ۲۵مورد و مبلغ تسهیالت
معادل فقره به ارزش ۱۴میلیارد تومان است.
مدیرعام��ل صندوق ضمان��ت س��رمایه گذاری صنایع
کوچ��ک با تاکید بر اینکه بخ��ش عمده واحدهای صنعتی
اسیب دیده بر اثر زلزله کرمانشاه که پیش از این فعال بوده،
حدود ۳۲مورد است ،اظهار کرد :این تعداد واحد به واسطه
ضمانتنامه صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک
تامین مالی شدند.
ب��ه گ��زارش «گس��ترش صنعت» اذ ر س��ال گذش��ته
زلزله های پیوس��ته در اس��تان کرمانش��اه موجب اسیب
واحدهای صنعتی و تولیدی واقع در این استان شد .به طور
کلی و بر اس��اس امار ارائه شده ،حدود ۶۰واحد صنعتی در
این اس��تان وجود داش��ت که عموم انها بر اثر زلزله نابود و
تخریب شد.
ح��ال پ��س از گذش��ت چندین م��اه از این اتف��اق تلخ
نهاد ه��ای حمایتی وارد عمل ش��ده و با تس��هیالت دهی و
ضمانت های الزم س��عی در بازگرداندن واحدهای صنعتی
استان کرمانشاه به عرصه تولید دارند.
تفاوت واقعیت با الق�ای روانی وضعیت
اقتصاد
رییس هیات عامل ایدرو با بیان اینکه شرایط کنونی
صنعت همچون وضعیت اقتصاد کش��ور اس��ت ،گفت :
انچه به عنوان واقعیت های اقتصادی در س��طح کالن
مطرح می ش��ود ،متفاوت از چیزی است که در اذهان
عمومی وج��ود دارد .در حقیق��ت ،واقعیت اقتصادی
بهتر از چیزی است که القای روانی وضعیت اقتصادی
می نامی��م .معظمی بیان ک��رد :این مطل��ب البته به
معنای نبود مش��کالت معیشتی و اجتماعی در جامعه
نیس��ت اما باید گفت بخشی از مسائل موجود ناشی از
پیامده��ای فضای روانی حاکم ب��ر جامعه و در نتیجه
پمپ��اژ ناامی��دی و ابهام افکن��ی در بین مردم اس��ت.
این مقام مس��ئول اظهار کرد :مش��کالت اقتصادی در
همه ج��ای جهان وجود دارد و یک مس��ئله نس��بی
اس��ت؛ مش��کالت کش��ور ما نیز با وجود جدی بودن
چالش ها در س��طحی از وخامت نیست که با تدبیر و
هم افزایی منابع داخلی و س��ایر شریکان خارجی قابل
حل نباشد .وی خاطرنشان کرد :این روزها بسیاری از
شاخص های اقتصادی کش��ور از جمله صادرات نفت ،
تولید و صادرات محصوالت پتروشیمی ،تولید خودرو
و کش��ت گندم با رش��د و رونق همراه بوده اما التهاب
در اقتص��اد جاری و تلقی عمومی از وضع موجود چیز
دیگری است.
اختلاف درام�د بی�ن طبق�ات مختلف
جامعه
معاون وزیر صنعت ،مع��دن و تجارت با اعالم اینکه
بخش��ی از تلق��ی مردم از ش��رایط کنون��ی اقتصادی
جامع��ه ناش��ی از نابرابری ه��ای اجتماع��ی و اختالف
درام��دی بین طبق��ات مختلف جامعه اس��ت ،اظهار
کرد :سیاس��ت های دولت به گونه ای اس��ت که تالش
می ش��ود دهک های پایین جامعه کمترین اس��یب را
ببینند .به عبارتی ،هدف سیاست های حمایتی دولت به
دهک های هشتم ،نهم و دهم جامعه معطوف می شود.
وی اضافه کرد :بخش دیگری از تلقی مردم از ش��رایط
کنونی جامعه در حقیقت نگرانی و دغدغه ای است که
به وجود امده و خود ناشی از عوامل تاثیرگذار خارجی
و س��وء مدیریت های داخلی اس��ت .مدی��ر هیات عامل
ایدرو یاداور ش��د :امروز کش��ور با شرایطی متفاوت از
گذش��ته روبه رو اس��ت ،به همین دلیل باید رفتارهای
مدیران از جمله در بخش صنعت و اقتصاد نیز متناسب
با ان باشد .او گفت :اکنون نیازمند مدیرانی تصمیم گیر
با قدرت ریس��ک پذیری باال ،اه��ل مطالعه و به دور از
محافظ��ه کاری در این حوزه ها هس��تیم .معظمی بیان
کرد :یکی از مهم تری��ن وظایف مدیران ،تصمیم گیری
ت اما اگ��ر مدیری در
درس��ت ،به موقع و منطقی اس��
این زمینه کاهلی داش��ت ان وقت موضوع جابه جایی
و تغییر مطرح می شود .به هرحال تغییر مدیریت باید
اخرین راهکار باشد.
سخن اخر
به گزارش «گس��ترش صنعت» این روزها صنعت و
بازار خودرو دچار نوعی سردرگمی است که به مدیریت
بحران از سوی متصدیان و مدیران باالدست نیاز دارد.
خودروسازان برای سال ۹۷با ورود خودروهای جدید
به بازار در تالش برای ایجاد تحوالت اساس��ی در بازار
خودرو بوده ان��د که با وضعیت موجود باید منتظر بود
و مش��اهده کرد وزارت صنعت ،معدن و تجارت و نیز
سایر سازمان ها و نهادهای مرتبط با این صنعت برای
ادامه فعالیت ها چه برنامه هایی تدوین کرده اند .اگرچه
یکی از راهکارها در اغاز تیر مبنی بر ممنوعیت واردات
خودرو برای تقویت تولید داخل اعمال شد اما در این
باره اما و اگرهایی از س��وی برخی کارشناسان مطرح
است .در کنار این مسئله هنوز در پرداخت تسهیالت
دولتی اقدام های جدی نش��ده است و باید دید تا ۱۵
مرداد چه تغییراتی در وضعیت مدیریتی برای صنعت
خودرو ایجاد خواهد شد.
تخصیص ۱۲0میلیون یورو به واردات خودرو اشتباه بود
یک کارشناس صنعت خودرو گفت :در شرایط جنگ
اقتصادی ک��ه باید روی رفع نیازهای اساس��ی تمرکز
شود ،تخصیص ۱۲0میلیون یورو ارز به واردات خودرو
اشتباه و به زیان کشور بود.
به گزارش ایرنا ،بر اس��اس اطالع��ات بانک مرکزی،
در حال��ی ک��ه از ۲۱فروردین تا پایان خرداد امس��ال
۱۲0میلی��ون و ۸۴۵هزار و ۸۴ی��ورو صرف واردات
خودرو ش��ده ،بازار ان بیش��ترین جهش قیمتی را به
بهانه نوسان های ارزی داشته است.
ای��ن افزایش قیمت ها نش��ان می دهد که تخصیص
ارز ارزان ب��ه واردات خودرو ک��ه کمتر از ۲درصد نیاز
مصرف کنن��دگان داخلی را تش��کیل می ده��د ،نه تنها
هیچ تاثیری بر بازار ان نداشته ،به تعبیر اقتصاددانان،
سوخت منابع ملی نیز بوده است.
کارشناس��ان می گویند در شرایط فعلی باید به جای
واردات چنین کاالیی ،بر تولید داخلی ان تمرکز کنیم.
با همین رویکرد ،از ۳0خرداد با تصمیم دولت ،خودرو
کامل در فهرست کاالهای ممنوعه وارداتی قرار گرفت.
امیرحسن کاکایی ،عضو هیات علمی گروه مهندسی
خ��ودرو در دانش��گاه عل��م و صنع��ت ای��ران گف��ت:
تخصی��ص ۱۲0میلیون ی��ورو ب��رای واردات خودرو
هرچند رقم باالیی نیس��ت ام��ا اثر رانتی منفی خود را
دارد.
به گفته این اس��تاد دانش��گاه ،هرچند بخشی از این
پول از سوی وزارت بهداشت ،درمان و اموزش پزشکی
صرف واردات امبوالنس به کشور شده که از فناوری و
هزینه باالیی برخوردار اس��ت اما هرگونه تخصیص ارز
برای واردات هر نوع خودروی سواری اکنون هیچ اثری
بر اقتصاد کشور ندارد.
وی بی��ان کرد :با اینکه چن��د درصدی از جامعه که
متقاضی اس��تفاده از خودروهای لوکس و گران قیمت
خارجی هس��تند نی��ز حقوقی دارند ام��ا باید گفت در
ش��رایط کنونی چنین تخصیص ه��ای ارزی نتیجه ای
ج��ز ایجاد تقاض��ای مجازی و هیج��ان کاذب در بازار
نخواه��د داش��ت .کاکای��ی گف��ت :وقت��ی ارز به همه
گروه ها داده نمی ش��ود ،این روش درس��ت نیست که
به یک بخش بیش از س��ایر بخش های اقتصادی توجه
کنیم.
وی از طرح نوسازی ناوگان فرسوده سنگین تجاری
کش��ور به عنوان طرحی بسیار خوب در زمینه کاهش
االیندگی هوا و مصرف س��وخت ی��اد کرد و گفت :در
ش��رایط کنونی اقتصادی ،نباید ارز دولتی را به واردات
خودرو کامل تخصیص دهیم.
ای��ن کارش��ناس صنعت خودرو گفت :ش��رکت های
بزرگ��ی در زمینه تولید خودروهای تجاری در کش��ور
فعال هس��تند که به دلیل سیاست های غلط گذشته با
خطر ورشکس��تگی روبه رو شده اند ،بهتر است ارز را به
توسعه «خط تولید» این نوع خودروها هدایت کنیم.
وی ادامه دارد :انتظار هس��ت در این صورت ،واردات
خط تولید کامیون در اولویت نخس��ت باشد زیرا وقتی
محدودیت ارزی داریم هرگونه اولویت بندی عالئمی به
بازار می دهد.
سه شنبه
صنعت خودرو
19تیر 26 1397شوال 10 1439ژوئیه 2018شماره 430پیاپی 2403
روی خط خبر
بررسی دوباره کارت های
بازرگانی صادرشده
امین دلیری
عکس :گسترش صنعت
شریکان تجاری که هدف
خود را در شرایط سخت
تحریم ،ادامه همکاری با
ایران قرار داده اند ،با
سرمایه گذاری مشترک
در طراحی و ساخت
می توانند نیمی از تولید
را برای مصرف داخلی
و نیمی دیگر را برای
صادرات در نظر بگیرند
گفت وگوی «گسترش صنعت» با یک کارشناس اقتصاد درباره صادرات خودرو
خودروسازان به سودهای انی و کوتاه مدت توجه نکنند
خود کند.
فاطمه امیراحمدی
عقب ماندگ�ی صنعت خودرو کش�ور به چه
car@sanatnewspaper.com
دالیلی برمی گردد؟
ابتدا پایین بودن سطح نواوری و ارتقای فناوری در
بازاره��ای جهان��ی منبع��ی ب��رای درامدزایی هر
طراحی ساخت است.
کشوری اس��ت که برای به دست اوردن سهم بیشتر
پایین بودن کیفی��ت و بی توجهی به ان در مقاطع
رقابت س��ختی بین انها وجود دارد .خودرو ،از جمله
مختل��ف به علت وجود ش��رایط غیررقابت��ی در بازار
صنایعی است که بر سرانه تولید ناخالص داخلی تاثیر
داخلی نیز علت دوم این مسئله است.
بسزایی دارد.
مسئله سوم بی توجهی به ایمنی خودروها ،وضعیت
از این رو ،ضروری است صنعت خودرو کشور سهم
نامطلوب مصرف س��وخت ،زیبایی و در نهایت ،نبود
بازارهای جهانی خود را افزایش دهد یا بر اساس یکی
تغیی��ر و تح��ول در طراح��ی و س��اخت خودروهای
از اهداف م��ورد نظر حداقل تبدیل ب��ه هاب منطقه
تولید ش��ده قدیمی بدون در نظ��ر گرفتن اتفاق های
شود.
به روز در نواوری صنایع خودرو در جهان است.
در ای��ن گ��زارش «گس��ترش صنع��ت» دی��دگاه
همچنین ،اثرگذاری سیاس��ت های مقطعی کش��ور
کارشناس��ان اقتصادی و صنعتی را جویا ش��ده است
ب��رای حل بحران های حادث ش��ده مانن��د تغییرات
که ب��ه مولفه های کیفیت و نرخ رقابتی در کنار تنوع
و نوس��ان های ن��رخ ارز ،وض��ع تعرفه ه��ا ،نقدینگی،
اشاره شد.
تنگنای مالی ،س��رمایه گذاری ،ایجاد ظرفیت و تغییر
در ادامه «گسترش صنعت» به سراغ امین دلیری،
در طراح��ی به منظور به روز کردن س��اخت خودرو با
کارشناس ارش��د اقتصاد و مدرس دانشگاه خوارزمی
انتظارات بازارهای داخل��ی و خارجی و اثرات مالی و
رف��ت و درب��اره چالش ه��ای پیش روی ص��ادرات و
پولی تاثیرگذار بر روند تولید ،وضع عوارض مختلف بر
راهکارهای برون رف��ت از ان با وی گفت وگو کرد که
تولید و مصرف خودرو ،می تواند به عنوان سیاست های
در ادامه می خوانید:
بازدارن��ده در توس��عه صنایع خ��ودرو عمل کند .چه
برای تقویت بازار صنعت خودرو به ویژه
بس��ا تاکنون تاثیرات نامطلوبی بر این صنعت داشته
در امر صادرات اینک�ه ایران بتواند حداقل
است.
به هاب منطقه تبدیل ش�ود چالش های پیش
مش��کالتی که صنایع خودرو در ماه های گذشته با
روی ان چیست؟
ان روبه رو شده اس��ت گرچه به عنوان چالش مطرح
صنع��ت خ��ودرو در ای��ران گرچ��ه پیش��ینه ای
ن فرصت هم تلقی
می شود اما تحوالت اخیر را می توا
چند ده��ه ای دارد ام��ا در مقایس��ه با
کرد.
توسعه یافتگی و گسترش فناوری های
بنابرای��ن ،خودروس��ازان بای��د از
خودروسازان باید به
نوین خودروس��ازی از خودروس��ازان
فض��ای به وج��ود امده که ه��م دولت و
طور مرتب بدون وقفه
سایر کشورها فاصله زیادی دارد.
مجلس ش��ورای اس�لامی توجه خود را
در پایین اوردن نرخ تمام
مشکالت ناش��ی از نبود یک برنامه شده خودرو و باال بردن ب��ه ان معطوف کرده اند ب��رای تقویت و
راهب��ردی توس��عه ای در این صنعت کیفیت ساخت خودروهای بهبود س��طح فناوری و ن��واوری صنایع
از ط��رف دولت ه��ا ،مجال��س تقنینی
خودروسازی استفاده کنند.
داخلی همت گمارند.
خودروس��ازان بای��د از ظرفیت ه��ای
و بخ��ش خصوص��ی در س��ال های به سودهای کوتاه مدت
قب��ل و بع��د از انقالب اس�لامی بوده
موجود کش��ور ب��رای تقوی��ت و ارتقای
توجه نکنند حتی اگر
است.
سطح فناوری و نواوری استفاده کنند.
تا مدتی به صورت
در حال��ی ک��ه گفته می ش��ود این سربه سر عمل کنند اما � صنع�ت خ�ودرو کش�ور چگونه
برنامه های راهبردی
می توان�د از تح�والت بین المللی که
صنع��ت بعد از صنع��ت نفت به عنوان
بزرگترین صنعت کش��ور مطرح است توسعه ای خود را با جدیت در حال رخ دادن اس�ت به نفع خود
اما در مقایس��ه با خودروسازان مطرح دنبال کنند ،می توانند بهره ببرد؟
جهان پیش��رفت قابل توجهی نکرده و عقب ماندگی های گذشته
در ای��ن راس��تا ،نخس��ت ش��ریکان
را جبران کنند
تج��اری و س��رمایه گذاران ک��ه رغبت و
نتوانسته سهمی از بازارهای جهانی را
قصد خود را در ش��رایط س��خت تحریم ،
ب��ا توجه به فرصت ای��ن صنعت از ان
اند ،با س��رمایه گذاری
ادامه همکاری با ایران قرار داده
ب��ه وجود امده می تواند یک فرص��ت و هم به عنوان
مشترک در طراحی و ساخت می توانند نیمی از تولید
یک تهدید برای صنایع خودروسازی ایران تلقی شود.
را ب��رای مصرف داخلی و نیمی دیگ��ر برای صادرات
فرصت از این جهت که تقاضای ایجاد شده -اثر ناشی
در نظ��ر بگیرن��د .این ش��ریکان در بلندمدت موجب
از التهابات بازار -را بتوان با برنامه ریزی دقیق نسبت
انتق��ال فناوری در طراحی و س��اخت خ��ودرو برای
به تقاضای اضافی بازار پاس��خ درس��ت و مثبت داد و
خودروسازان داخلی خواهند شد.
ش��رایط را برای تحول در صنایع خودروسازی فراهم
دوم اینکه س��اخت خودروهای داخلی باید با تکیه
اورد و از ای��ن ب��ازار به عنوان یک فرصت اس��تفاده
بر قطعه سازان ماهر که تاکنون از نظر کیفیت و دقت
کرد .تهدید از این جهت که اگر به س��ودهای انی و
امتح��ان خود را پ��س داده اند ،متمرکز ش��ود و تنها
کوتاه مدت توجه ش��ود ،به طور قطع پس از مدتی با
برای برخی از قطعات که هنوز فناوری ساخت ان در
فروکش کردن تقاضای بازار ،خرید خودروهای تولید
داخل فراهم نیست با خودروسازان کشورهای مطرح
داخلی کاهش پیدا کرده و از رونق بازار کاسته خواهد
خارجی ک��ه از برنامه های تحریم پی��روی نمی کنند
شد و ممکن است این فرصت تکرار نشود.
با تمام این مس�ائل راهکار پیشنهادی شما
وارد مذاکره شده و نسبت به خرید قطعات مورد نیاز
ب�رای برون رف�ت از چالش ه�ای موج�ود بازار
مانن��د گیربکس ،برخی از قطع��ات موتور و برخی از
خودرو کشور چیست؟
اپش��ن ها که به زیبایی خودرو کمک می کنند ،اقدام
با شناخت اس��یب های جدی که در کمین صنایع
ش��ود .همچنین ،نرخ و کیفیت حرف نخس��ت را در
خودرو کش��ور اس��ت و نیز فرصت و چالش های این
ب��ازار رقابتی داخلی و خارجی می زند .خودروس��ازان
ب��ازار می توان ب��ه راهکار مناس��بی رس��ید؛ صنایع
بای��د به طور مرت��ب بدون وقف��ه در پایی��ن اوردن
خ��ودرو باید برای در دس��ت گرفتن ب��ازار داخلی و
ن��رخ تمام ش��ده خودرو و باال بردن کیفیت س��اخت
دس��تیابی به بازاره��ای منطق��ه ای و فرامنطقه ای به
خودروهای داخلی همت گمارند.
این مس��ائل توجه ک��رده و برنامه ری��زی کوتاه مدت،
به س��ودهای کوتاه مدت توجه نکنن��د حتی اگر تا
میان م��دت و بلندم��دت هوش��مندانه ای را طراحی
مدتی به صورت سربه س��ر عم��ل کنند اما برنامه های
کند:
راهبردی توس��عه ای خود را با جدی��ت دنبال کنند،
.۱متناسب کردن نرخ تمام شده خودرو در مقایسه
می توانن��د عقب ماندگی ه��ای گذش��ته را جب��ران
با کالس های مشابه خودروهای خارجی و صرف نظر
کنند .زمانی که کره جنوبی بر اساس برنامه های پنج
کردن از سودهای انی
ساله توس��عه خود توانست از مزیت نسبی اول یعنی
.۲ارتقای کیفیت و استمرار بدون وقفه ان
رونق دادن به صنعت نس��اجی ب��ا رویکرد بهره گیری
.۳نواوری و ارتقای سطح فناوری روز
از امکان��ات داخلی برنامه توس��عه اول
برای تولید خودرو
خود را ش��روع کند ،در برنامه ۵س��اله
دولت و مجلس شورای
.۴طراح��ی در س��اخت خودروه��ا با
اخر خ��ود که به صنایع خودروس��ازی
اسالمی باید
توج��ه ب��ه ش��ناخت انتظارات ب��ازار و
معطوف ش��ده بود توانست پس از ۲۵
سیاست های حمایتی
شناخت دقیق انها
س��ال به اهداف بلندمدت خود دس��ت
هدفمند خود را
.۵اس��تفاده از امکان��ات و رواب��ط
یابد .دولت و مجلس ش��ورای اسالمی در صنایع خودروسازی
دو جانبه دولت با کشورهای خارجی در
باید سیاس��ت های حمایت��ی هدفمند
جهت داده
خود را در صنایع خودروس��ازی جهت و با تنظیم تعرفه واردات هنگام برگزاری کمیسیون های مشترک
.۶تکیه به قطعه سازی ساخت داخل
داده و ب��ا تنظیم تعرفه واردات با هدف با هدف رقابتی کردن
و ارتقای کیفیت ساخت ان
رقابت��ی ک��ردن صنایع خودروس��ازی
صنایع خودروسازی
ایران ،قسمتی از
.۷رف��ع نیازمندی ه��ای نقدینگ��ی
ایران ،قس��متی از سود حاصل از وضع
سود حاصل از وضع
خودروسازان داخلی از طریق اختصاص
حقوق ورودی را صرف س��رمایه گذاری
و کمک به ارتقای صنایع خودروسازی حقوق ورودی را صرف تس��هیالت بلندم��دت و کمک ه��ای
کنند .این عمل به یک کار مش��ترک سرمایه گذاری و کمک
مالی
به ارتقای صنایع
.۸تعدی��ل عوارض ه��ای مختل��ف و
مطالعات��ی بی��ن دول��ت ،مجل��س و
کنند
خودروسازی
متعدد ب��ر تولیدات داخل��ی خودرو به
دانشگاه ها نیازمند است.
منظور کاهش نرخ تمام شده ان.
ام��روز تحوالتی ک��ه در بازار خودرو
برای نهمین سال متوالی
خدمات پس از فروش ایران خودرو اول شد
شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو در سال «حمایت از کاالی
ایرانی» با کس��ب باالترین امتیاز در بین شرکت های خدمات دهنده باز
هم مقام اول این حوزه را از ان خود کرد.
به گزارش ایکوپرس ،برمبنای نتایج ارزیابی ش��رکت بازرسی کیفیت
و اس��تاندارد ایران از عملکرد شرکت های خدمات پس از فروش خودرو
در س��ال ،۹۶شرکت ایس��اکو برای نهمین سال متوالی مقام اول را در
سطح کشور به دست اورد.
س��یدرضا حس��ینی ،مدیرعامل ایس��اکو با اعالم این خبر ،گفت :در
این ارزیابی ۴۲ش��رکت عرضه کننده خودرو و ۲۲۸۱نمایندگی مجاز ،
مورد ارزیابی ش��رکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران قرار گرفت که
در بین تمامی ش��رکت های تولیدکننده و واردکننده خودرو ،ایساکو با
ی در سراسر کشور توانست در صدر
دارا بودن بیش��ترین تعداد نمایندگ
شرکت های خدمات پس از فروش کشور قرار بگیرد.
وی این موفقیت را حاصل کوش��ش نمایندگی های مجاز و همکاران
مجموعه ایس��اکو دانس��ت و گف��ت :تالش ها در س��ال ۹۶برای بهبود
کیفیت خدمات دهی ،همچون چابک س��ازی فرایندها ،دو نوبت ش��دن
نمایندگی ها ،گسترش امکانات اپلیکیشن های ایساکو و توسعه استفاده
از ان از س��وی هموطنان ،تس��هیل نوبت ده��ی نمایندگی ها ،خدمات
امدادی ش��امل خدمت ف��وری در محل ،امداد پ�لاس و ...از علل مهم
دستیابی به این جایگاه بوده است.
حس��ینی در ادامه گفت :همکاران ما پیوس��ته در تالش هس��تند تا
ب��ا تدوین و اج��رای برنامه های به روز و نوین ب��ر کیفیت خدمات دهی
بیفزایند .وی در پایان تاکید کرد :ایساکو به عنوان متولی خدمات پس
از فروش ش��رکت ایران خودرو ،همواره اهتم��ام می ورزد همچون چند
س��ال گذشته مس��یر رو به رشدی را تا رس��یدن به رضایت حداکثری
رضایت مشتریان طی کند .از ان رو ،کسب مقام اول برای نهمین سال
متوالی افتخاری برای این شرکت است که توانسته گام بلند دیگری در
راستای خدمت گزاری به هموطنان بردارد.
وزیر صنع��ت ،معدن و تجارت در ابالغی��ه ای تایید کارت
بازرگان��ی ب��دون اطمینان کامل از هوی��ت متقاضی و احراز
ش��رایط دریافت را ممنوع اعالم کرد و خواس��تار رس��یدگی
دوباره به همه کارت های صادرشده گذشته شد.
ب��ه گزارش ش��اتا ،در ابالغیه صادر ش��ده از س��وی محمد
ش��ریعتمداری ،وزیر صنعت ،معدن و تجارت تصریح ش��ده
اس��ت :با توجه ب��ه اینکه تایی��د کارت بازرگان��ی از وظایف
س��ازمان های صنعت ،معدن و تجارت اس��تانی است ،تایید
حت��ی ی��ک کارت بازرگانی بدون اطمین��ان کامل از هویت
متقاض��ی و احراز ش��رایط دریافت ،ممن��وع و تاییدکننده و
مقامات باالتر ان مسئول خواهند بود.
ض��روری اس��ت در کارگروه مش��ترکی با ات��اق بازرگانی
و گم��رک محل ،برای رس��یدگی دوباره ب��ه همه کارت های
صادرش��ده گذشته ،اقدام و به س��رعت کارت های غیر واجد
شرایط تعلیق یا باطل و گزارش های اقدام ها ارائه شود.
افزایش ۹/۴درصدی تولید
انواع خودرو در ۳ماه امسال
امار ۳ماه تولید انواع خودرو تا پایان خرداد امس��ال ۳۳۶
هزار و ۶۹۹دستگاه بود که با توجه به امار مدت مشابه سال
گذش��ته ( ۳۰۷هزار و ۶۶۶دس��تگاه) افزایش ۹/۴درصدی
داشت.
به گزارش ش��اتا ،بر اس��اس گزارش دفتر صنایع خودرو و
نیرو محرک��ه وزارت صنعت ،معدن و تج��ارت امار تجمعی
تولید خودروی س��واری تا پایان خرداد امس��ال ۳۱۷هزار و
۸۱۰دستگاه بود که با توجه به امار تجمعی تا پایان خرداد
۲۹۰( ۱۳۹۶ه��زار و ۸۸۷دس��تگاه) ب��ا ۹/۳درصد افزایش
هم��راه بود .بر همین اس��اس ،تا پایان خرداد امس��ال ۲۴۴
ون در کش��ور تولید ش��د که با توجه ب��ه تولید ۲۱۰ون در
مدت مش��ابه سال گذش��ته با افزایش ۱۶/۲درصدی روبه رو
بودیم.
در زمینه تولید وانت نیز تا پایان خرداد ۱۴ ،۹۷هزار و ۸۰
دس��تگاه تولید داشتیم که با احتساب ۱۳هزار و ۹دستگاه
تولیدی خرداد ،۹۶شاهد افزایش ۸/۲درصدی بودیم.
تولید مینی بوس و میدل باس کش��ور در خرداد امسال نیز
با افزایش ۱۳۱/۳درصدی هم��راه بود .بر این مبنا ،تا پایان
خرداد امسال ۴۸۸خودرو در کشور تولید شد که با احتساب
امار تجمعی مدت مشابه سال گذشته ( ۲۱۱دستگاه) به این
افزایش تولید رسیدیم.
در زمینه تولید کامیونت ،کامیون و کش��نده نیز در خرداد
امسال ۳هزار و ۸۴۸خودرو تولید شد و این رقم در خرداد
گذش��ته ۳هزار و ۳۰دس��تگاه بود که افزایش ۲۷درصدی
داشت .در مجموع ،امار تجمعی تولید انواع خودرو در خرداد
امسال ۳۳۶هزار و ۶۹۹دستگاه بود که با توجه به امار مدت
مشابه س��ال گذشته ( ۳۰۷هزار و ۶۶۶دس��تگاه) با افزایش
۹/۴درصدی همراه بود.
ش��ایان ذکر است که بر اس��اس امار تجمعی دفتر صنایع
خودرو و نیرو محرک��ه وزارت صنعت ،معدن و تجارت گروه
خودروسازی س��ایپا در خرداد امس��ال افزایش تولید ۲۱/۷
درصدی داش��ت .تا پایان خرداد ۱۵۰ ،۹۷هزار و ۸۳خودرو
در س��ایپا تولید ش��د و ام��ار تجمعی تا پایان خرداد س��ال
گذشته ۱۲۳هزار و ۲۷۴دستگاه بود.
واردات قطعات هم
شفاف سازی شود
عضو کمیس��یون صنایع و معادن مجلس شورای اسالمی بر
لزوم شفاف س��ازی درباره واردکنن��دگان قطعات خودرو با ارز
دولتی تاکید کرد.
نادر قاضی پور در گفت وگو با خانه ملت با اش��اره به منتش��ر
نشدن فهرست مونتاژکاران ارزبگیر خودرو ،گفت :به هر میزان
شفاف س��ازی بیشتر شود فس��اد کمتر شده و قیمت ها کاهش
می یابد .بنابراین ،باید مش��خص ش��ود چه کس��انی ارز دولتی
گرفته و قطعه وارد کشور کرده اند و این قطعات به ایران خودرو،
س��ایپا و س��ایر گروه های خودروسازی تحویل داده شده است
یا خیر.
عضو کمیس��یون صنایع و معادن مجلس ش��ورای اس�لامی
افزود :س��ازمان تعزیرات حکومتی ،س��ازمان بازرس��ی وزارت
صنعت ،معدن و تجارت و سازمان بازرسی کل کشور می تواند
بر چگونگی تخصیص این ارزها نظارت کند.
وی ادام��ه داد :یک��ی از کارهای جدیدی که به تازگی برخی
افراد انجام داده اند ،ادغام ش��رکت ها با یکدیگر و ثبت ش��رکت
جدید است تا اسامی افراد واردکننده قطعات ثبت نشود.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسالمی همچنین اظهار
ک��رد :ب��ا ارزی که وزارت صنعت ،معدن و تجارت برای واردات
قطعات خودرو گرفته ایران خودرو و س��ایپا می توانند خودرو با
نرخ یک بیستم تولید کنند.
قاضی پ��ور در پایان تصریح کرد :باید مش��خص ش��ود ۷۸۰
میلیون دالر قطعات خودرو وارداتی کجا رفته اس��ت و ایا این
قطع��ات ب��ه نرخ دالر ۸هزار تومانی ی��ا ۴هزار و ۲۰۰تومانی
فروخته ش��ده است؟ از این رو ،وزارت صنعت ،معدن و تجارت
باید اسامی مونتاژکاران ارزبگیر دولتی را منتشر کند.
سه شنبه
سال سی ام شماره 430پیاپی 2403
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
19تیر 1397
26شوال 1439
10ژوئیه 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
بررسی مدل منابع انسانی در اتاق فکر
«ات��اق فک��ر» اصطالحی اس��ت
ک��ه مع��ادل اصط�لاح فرنگ��ی
« » Think Tankق��رار می گیرد؛
گرچه گاهی عبارات��ی مثل مخزن
فکر ،ات��اق خلق افکار نو و ...هم به
کار گرفته می شود.
اتاق فکر موسس��ه ای پژوهش��ی
بهاره نعمتی روشن
اس��ت ک��ه ای��ده ،مش��اوره ی��ا
مدیر منابع انسانی
طرح ه��ای ابت��کاری را در حیط��ه
و پشتیبانی شرکت
مسائل سیاس��ی ،تجاری ،نظامی و شهرک های صنعتی تهران
اقتصادی ارائه می کن��د و اغلب در
ارتباط کاری با موسس��ه ها و مراکز
دانش��گاهی ،شرکت ها یا مراکز سیاس��ی ،مسائل مربوط به منابع
انسانی و ...ادامه مسیر می دهد.
در تکاپوهای دنیای امروزی و همس��و شدن با سرعت پیشرفت
جامعه و فناوری ،فرایند سیاست گذاری و تصمیم گیری در سطوح
مختلف به سازماندهی ویژه ای از طریق ایجاد اتاق های فکر مختلف
در زمینه های گوناگون نیاز دارد.
تحوالت س��ریع جهانی و ابعاد روز افزون توسعه ،عواملی هستند
ک��ه ایران را مس��تثنا از دیگر جوامع پیش��رفته در ایجاد اتاق فکر
نخواه��د کرد .ش��اید ایران در مقایس��ه با دیگر کش��ورها از تعداد
کمتری اتاق فکر بهره مند باشد اما در سال های گذشته استقبال از
چنین ایده جدیدی بسیار زیاد بوده است.
اتاق فکر از جمله سازمان هایی است که نقش موثری در سازگار
شدن با تحوالت محیطی را برای منابع انسانی و همچنین طراحی
نظام انگیزشی نیروی انسانی ایجاد کرده است.
همان طور که در یادداش��ت های قبل گفته ش��د ،کیفی س��ازی
عملکرد کارکنان ،که ش��امل بررسی عملکرد ماهانه ،ارتقای سطح
پذیرش کارکنان ،باال بردن س��طح تاب اوری افراد در روبه رو شدن
با مش��کالت جامع��ه ،ایده های جدید برای رش��د جایگاه ش��غلی
افراد در سیستم های س��ازمانی ،و توان افزایی کارکنان در راستای
پیشبرد اهداف س��ازمان ها می شود به اتخاذ یک سری تصمیم ها و
برنامه ریزی ها نیاز دارد ،که در سایه اتاق فکر محقق خواهد شد.
پای��ش مس��تمر چالش ها و تح��والت ح��وزه منابع انس��انی و
نیازس��نجی پژوهشی ،کش��ف نقاط ضعف و تهدیدهای محیطی ،
بهینه سازی نقاط قدرت و ایجاد فرصت های موجود مهم ترین گام
در فرایند کیفی سازی عملکرد کارکنان است.
مهم ترین هدفی که پیش��نهاد می شود در بس��تر اتاق های فکر
سازمانی مورد بررسی قرار گیرد ،مدل منابع انسانی است .ساختار
منابع انس��انی به س��ازمان ها این امکان را خواه��د داد که قدمی
بزرگ برای دستیابی به اهداف استراتژیکی خود بردارند .این مدل
کمک شایانی به روند تصمیم گیری از منظر راهبردی به باال بردن
شایستگی کارکنان منابع انس��انی و ایجاد سازو کار های جدید در
سازمان ها خواهد کرد.
اشتغالزایی در خطر هدررفت نقـدینگی
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
اکنون پروژه های عمده ای در حوزه اش��تغال کش��ور
ش��کل گرفته که باید برای انها طرح توجیهی مناسب
تهیه ش��ود ت��ا به س��رمایه گذاری اش��تباه و هدررفت
منابع منجر نش��ود .با این حال ،بر اس��اس بخش��نامه
بان��ک مرک��زی و وزارت امور اقتصادی و دارای مبنی بر
ضرورت ارائه طرح توجیهی برای پروژه هایی که نیازمند
دریافت وام از نظام بانکی هس��تند ،مش��اوران اعتباری
شناس��نامه دار باید این طرح ها را تایید کرده و در قبال
ان پاسخگو باشند ،اما برخی شرکت های زیرپله ای این
طرح ها را اماده می کنند که صالحیت الزم را نداشته و
روند درست ارزیابی را طی نمی کنند.
از این رو ،حمیدرضا حقیقت پژوه رییس شورای عالی
کانون مش��اوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی ایران،
علیرضا ش��یرمحمدی نایب ریی��س اول کانون ،راضیه
دانش خض��ری و فهیمه داوری به عنوان عضو ش��ورای
عالی در جمع خبرنگاران ،چالش های س��رمایه گذاران
در طرح های اشتغالزایی را بررسی کردند.
علیرض��ا ش��یرمحمدی فرد ،نایب ریی��س کان��ون
مش��اوران اعتب��اری و س��رمایه گذاری بانکی در جمع
خبرنگاران گفت :براس��اس ش��اخص های بین المللی،
باید ۱0درصد اندازه دولت کوچک ش��ود تا یک درصد
تولی��د ناخالص داخلی افزایش یابد و این امر بر مبنای
الگوهای درس��ت موجود در دنیا از طریق همکاری بین
مشاوران و رسانه ها محقق می شود.
وی با اش��اره به اینکه در حوزه س��رمایه گذاری یکی
از مهم تری��ن موضوع های��ی که ه��م دولت و هم بخش
خصوصی درگیر ان است به انحراف رفتن منابع بسیار
محدود مالی در کشور است ،تاکید کرد :به اعتقاد کانون
مشاوران یکی از دالیل این انحراف ها ،ارزیابی نادرست
طرح ه��ا و مجری��ان و نظارت بر پروژه ها اس��ت که این
امر نزدیک به ۱۰س��ال اس��ت در زمینه ۴هزار طرح
در کان��ون ما انجام ش��ده که بی��ش از ۹۵درصد نتایج،
موفقیت امیز بوده است.
ای��ن نه��اد از دو بخ��ش خصوصی (مش��اوران و
س��رمایه گذاران ) و هیات عالی نظارت که در اساسنامه
قان��ون بین بخ��ش خصوصی و دولتی ش��کل گرفته و
نقش نظارت بر فعالیت کانون را برعهده دارد ،تش��کیل
شده است.
ش��یرمحمدی فرد اف��زود :در اخری��ن س��خنرانی
رییس جمهوری دو نکته مش��هود بود که نخستین انها
تاکی��د بر اس��تفاده از مدیران زبده کش��ور و دوم الزام
همکاران در هیات دولت به استفاده از مشاوران است و
کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی امادگی
دارد که با داشتن ۲۰۰مشاور حقوقی در سراسر کشور
با بخش دولتی همکاری کند.
عکس:گسترش صنعت
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
افزایش بدهی بانکی کارافرینان بر اثر ارزیابی نامناسب از پروژه های اشتغالزایی
وی با بیان دالیل ش��کل گیری مطالبات معوق بانکی
گفت :برخی شرکت های زیرپله ای طرح توجیهی برای
دریافت وام بانکی از سوی مجریان پروژه ها می نویسند.
وی تصری��ح ک��رد :نق��ش نظارتی کانون مش��اوران
اعتباری و س��رمایه گذاری بانکی را نباید نادیده گرفت
و حت��ی این نهاد قانونی و رس��می می تواند به بانک ها
اعالم کند که این طرح مش��مول دریافت قس��ط اول یا
دوم اس��ت یا خیر .بنابراین ،باید از بازوی این مشاور در
بخش های مختلف اقتصاد بهره گرفت.
شیرمحمدی با بیان اینکه مذاکرات با بانک ها در حال
انجام است ،اظهار کرد :در گذشته و به شکل محدود با
بانک ها به طور مستقیم گفت وگو کردیم اما در ماه های
اخیر این روند را سرعت بخشیده ایم.
یاری دولت با ۲00مشاور
همچنی��ن ،این کان��ون عالوه بر بانک ه��ا با صندوق
به گزارش «گسترش صنعت» بنابر بخشنامه مشترک
ن��واوری و ش��کوفایی ه��م ب��رای توس��عه فعالی��ت
بی��ن وزارت ام��ور اقتصادی و دارای��ی و بانک مرکزی
اس��تارت اپ ها در ارتب��اط اس��ت ،ضم��ن اینکه تعرفه
جمهوری اسالمی ایران در خرداد ،۸۸تمامی بانک هایی
هم��کاری این کان��ون با بانک ها یک در ه��زار و یک و
که در بررس��ی طرح های خود از خدمات ش��رکت های
نی��م در هزار اس��ت و از س��ال ۱۳۹۱ب��ه بعد تغییری
مرتبط اس��تفاده می کنند ،موظفند برای
نکرده است .البته در اساسنامه این کانون
بررس��ی و نظارت ب��ر طرح های توجیهی
دریافت مطالبات معوق بانکی وجود ندارد
یکی از دالیل انحراف
از ش��رکت های عض��و کانون مش��اوران
بلکه وظیفه ان اقدام های پیشگیرانه قبل
منابع ،ارزیابی نادرست به��ره بگیرن��د .با اب�لاغ این بخش��نامه
و در زمان اجرای طرح است.
از مجری و طرح و همچنین
نایب ریی��س اول کان��ون مش��اوران نظارت ناکافی بر اجرای استفاده از ش��رکت های غیر عضو ممنوع
اعتب��اری و س��رمایه گذاری بانکی گفت :طرح ها است .عالوه بر این ،است.
مهم ترین موضوع درباره س��رمایه گذاری ،کانون مشاوران اعتباری
همچنی��ن ،حمیدرض��ا حقیقت پژوه،
داشتن بازارهای صادراتی است زیرا بدون و سرمایه گذاری بانکی رییس شورای عالی کانون در این نشست
داشتن بازارهای صادراتی ،طرح ها موفق در طول ۱۰سال گذشته از انتش��ار نامه سرگشاده کانون مشاوران
۴هزار طرح و پروژه را
نخواهن��د بود .در این می��ان ،به ازای هر در بخش های مختلف با اعتباری و سرمایه گذاری بانکی خطاب به
۱۰درصدی که از اندازه دولت کم ش��ود ،کمک ۲۰۰شرکت دارای رییس جمهوری خب��ر داد و گفت :اماده
یک درصد به رشد اقتصادی کشور افزوده رتبه بندی زیر مجموعه خود هستیم تا در شرایط کنونی به یاری دولت
اجرایی کرده است
برویم .این کانون با ۲00مشاور حقوقی و
خواهد شد.
سرمایه گذاری در سراسر کشور در ارتباط
وی ب��ا بی��ان اینکه منابع کش��ور برای
ایجاد بزرگترین منطقه ویژه در «بانه»
مع��اون وزیر صنعت ،معدن و تجارت از ایجاد ش��هرک صنعتی
در منطق��ه ازاد ماکو تا ماه اینده خبر داد و اظهار کرد :بزرگترین
منطقه ویژه اقتصادی کشور در نقطه صفر مرزی بانه ایجاد می شود.
صادق نجفی با اش��اره به ایجاد بزرگتری��ن منطقه ویژه اقتصادی
کشور در نقطه صفر مرزی بانه اظهار کرد :با ایجاد این منطقه ویژه
اقتصادی ش��اهد کاهش میزان قاچاق خواهیم بود و از سوی دیگر
ب��ا مونتاژ از واردات کاال و محصول تمام ش��ده به داخل جلوگیری
می کنیم .به گزارش ایس��نا ،نجفی ادامه داد :با ایجاد کارخانه های
تولیدی که معاف از گمرک و مالیات هس��تند در این منطقه ویژه
اقتص��ادی ش��اهد مونتاژ بهترین کاال و محص��والت خواهیم بود و
بیش��تر فعالیت ها در حوزه تولید لوازم خانگ��ی خواهد بود .معاون
وزیر صنعت ،مع��دن و تجارت با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی
بانه دارای مس��احت ۱۰۰هکتاری است ،گفت :واحدهای تولیدی
متقاض��ی هر محصول و کاالیی را ک��ه بخواهند به داخل یا خارج
از کش��ور عرضه کنند ،می توانند در ای��ن منطقه تولید و با مونتاژ
بهترین تولیدات از واردات محصول نهایی و نیز کاالی تمام ش��ده
به کشور جلوگیری کنند .نجفی در ادامه ،از ایجاد شهرک صنعتی
در منطق��ه ازاد ماکو خبر داد و اظه��ار کرد :توافق های اولیه برای
س��اخت این شهرک صنعتی بین س��ازمان منطقه ازاد ماکو و نیز
سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران انجام شده و تا
یک ماه اینده شاهد عملیاتی شدن ایجاد این شهرک خواهیم بود.
وی ادامه داد :زیرس��اخت های الزم از سوی وزارت صنعت ،معدن
و تجارت در این ش��هرک صنعتی ایجاد خواهد ش��د تا کارافرینان
داخلی و خارجی برای فعالی��ت در ان اقدام کنند .عالوه بر این ،با
تولیدکنندگان کش��ور ترکیه صحبت ها و جلس��ه های مختلفی مد
نظر قرار گرفته است و به دلیل نزدیکی مرزی ماکو و ترکیه شاهد
فعالی��ت واحدهای تولیدی از این کش��ور نیز خواهیم بود .با توجه
ب��ه تالش های اخیر امریکا برای اخالل در وضعیت اقتصادی ایران
و جلوگیری از فروش نفت کشور ،توجه به تولید داخل بیش از هر
مقوله دیگری ضرورت پیدا کرده است.
س��رمایه گذاری دولت و بخش خصوصی محدود است،
اظهار کرد :یکی از دالیل انحراف منابع ،ارزیابی نادرست
از مج��ری و ط��رح و همچنین نظارت ناکافی بر اجرای
طرح ها اس��ت .عالوه بر این ،کانون مشاوران اعتباری و
س��رمایه گذاری بانکی در طول ۱۰سال گذشته ۴هزار
ط��رح و پروژه را در بخش ه��ای مختلف با کمک ۲۰۰
شرکت دارای رتبه بندی زیر مجموعه خود اجرایی کرده
که ۹۵درصد انها با موفقیت به بهره برداری رسیده اند و
از بروز معوقه های بانکی جلوگیری شده است.
نایب رییس کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری
بانکی تاکید کرد :اس��تفاده نک��ردن بانک ها از خدمات
این کانون برای س��رمایه گذاری خالف بخشنامه صادر
شده مشترک بانک مرکزی و وزارت اقتصاد بوده است.
اس��ت و می تواند برای صیانت از منابع و هدایت درست
ان به طرح های دارای توجیه ،نقش مشاور را برای دولت
ایف��ا کند .وی اعالم کرد ک��ه این کانون به عنوان یکی
از نق��اط تبلور همکاری بخش خصوصی و دولت اماده
اس��ت ت��ا از تجربه ها و خدمات خود ب��رای همکاری با
دولت استفاده کند.
حقیقت پ��ژوه بی��ان ک��رد :در نام��ه ای��ن کانون به
رییس جمه��وری امده اس��ت :همگان ب��اور داریم در
شرایط حاکم بر اقتصاد ایران ،یکی از چالش های پیش
روی نظ��ام بانکی که امروز در قالب معضالت اقتصادی
خودنمایی می کند افزایش مطالبات غیر جاری در شبکه
بانکی به دلیل نبود مدیریت موثر ریس��ک اعتباری به
منظ��ور تخصیص بهینه منابع و کاهش ریس��ک نکول
تس��هیالت گیرندگان با اس��تفاده از الگوهای درس��ت
است.
به طور حتم مس��ئولیت تشخیص و «ارزیابی طرح و
مجری ان» و نیز «نظارت» بر مصرف منابع محدود مالی
ب��ه منظور جلوگیری از معوقه ها ،نمی تواند به صاحبان
مناب��ع پولی و مالی (بانک ها یا موسس��ه های وابس��ته
به انها) ی��ا صاحبان طرح های س��رمایه گذاری (بخش
خصوصی یا نیمه خصوصی) واگذار ش��ود چرا که در هر
دو ص��ورت می توان��د نتایجی که مملو از فس��اد و نبود
شفافیت است به همراه داشته باشد.
سخن اخر
ب��ه گ��زارش «گس��ترش صنعت» کانون مش��اوران
اعتباری و سرمایه گذاری بانکی ایران با هدف تحول در
نگرش نظام بانکی پیرامون سرمایه گذاری های صنعتی
و اقتصادی و بر اساس ماده پنجم قانون تسهیل اعطای
تس��هیالت بانکی در سال ۱۳۸۷تاسیس شد و در ۱0
س��ال گذشته بررس��ی توجیه فنی و اقتصادی ۴هزار
طرح را برعهده داشته است.
البته پیش تر س��ازمان س��رمایه گذاری و کمک های
اقتصادی و فنی ایران به عنوان نهاد دولتی و حاکمیتی
جذب سرمایه گذاری خارجی در کشورمان ،به عضویت
این نهاد درامده اما برای نخس��تین بار اس��ت که بخش
خصوصی از ایران به عضویت ان در می اید.
کان��ون مش��اوران اعتباری و س��رمایه گذاری بانکی
ایران از س��ال گذش��ته مش��اوره های س��رمایه گذاری
ب��ه اش��خاص حقیقی و حقوق��ی خارج��ی را با هدف
ج��ذب س��رمایه گذاری خارج��ی در ایران در دس��تور
کار ق��رار داد و توانس��ت به عنوان یک اژانس توس��عه
س��رمایه گذاری ( )IPAدر انجم��ن جهانی اژانس های
توسعه سرمایه گذاری ثبت شود.
این انجم��ن جهانی در س��ال ۱۹۹۵میالدی تحت
قانون س��وئیس ثبت ش��د و اکنون دارای ۱۷0عضو از
۱۳0کش��ور جهان اس��ت؛ هدف از تشکیل این انجمن
ارائه بهترین ش��یوه های ارتقای سرمایه گذاری به اعضا
اس��ت تا سرمایه گذاران را برای رس��یدن به نتیجه که
همان بازدهی سرمایه است ،هدایت کند.