روزنامه گسترش صنعت شماره 434
روزنامه گسترش صنعت شماره 434
تقدیم گزارش واردات
خودرو به رییس جمهوری
3
تاسیس شهرک صنعتی
در «سواحل مکران»
2
یکشنبه
24تیر 1397
اول ذی القعده 1439
4
15ژوئیه 2018
سال سی ام پیاپی 2407دوره جدید شماره 4 434صفحه قیمت 1000 :تومان
2
پول پاشی
اتهام یا سیاست؟
بانک ها امان تولید
و صنعت را بریده اند
http://telegram.me/sanatnewspaper
یک کار شناس روابط کار در گفت وگو با «گسترش صنعت» به بررسی وضعیت قراردادهای کارگری پرداخت
قوانین روابط کار بر مبنای واقعیت تنظیم شود
www.sanatnewspaper.com
گزارش «گسترش صنعت» از نظارت بر تولید در صنایع غذایی نشان داد
2
اجرای استانداردهای تولید ابلیمو از مرداد
4
گزارش«گسترشصنعت»ازاستانداردیورو ۴برایصنعتموتورسیکلت
3
عکس :مهدی کاوه ای
دست تولید زیر ساطور شتاب زدگی
یکشنبه
اقتصاد و توسعه
24تیر 1397اول ذی القعده 15 1439ژوئیه 2018شماره 434پیاپی 2407
گزارش خبری
پول پاشی ،اتهام یا سیاست؟
دنبال پول پاشی نیستیم
وزیر تع��اون ،کار و رفاه اجتماعی
گف��ت :ب��ه هیچ وج��ه ه��دف ما از
پرداخت تسهیالت فراگیر و اشتغال
روس��تایی ،پول پاشی نیست بلکه در
صدد ایجاد اش��تغال واقعی با تامین
منابع م��ورد نیاز و زیرس��اخت های
کافی هستیم.
علی ربیعی با بیان اینکه ما برخالف دوره های گذش��ته به
دنبال توزیع پول برای ایجاد اش��تغال نیس��تیم زیرا در هیچ
جای دنیا ب��ا پرداخت منابع مالی اش��تغالزایی نمی کنند ،به
بو کار مناس��ب و
ایس��نا گفت :ه��دف ما ایجاد فضای کس��
همچنین ،بهره گیری از منابع متعدد اس��ت تا ش��غل پایدار
فراهم اید.
وی ب��ا بیان اینکه از س��ال های گذش��ته سیاس��ت تولید
داشته ایم اما سیاست اشتغال نداشتیم ،خاطرنشان کرد :باید
در کش��ور به مراحل پیشین و پسین ایجاد شغل توجه کنیم
و فقط این گونه نباش��د که از بانک انتظار پرداخت تسهیالت
داش��ته باشیم بلکه باید به عوامل و زنجیره تولید بها دهیم و
در این زمینه خودکفا عمل کنیم.
وزی��ر تعاون ،کار و رف��اه اجتماعی ضرورت احیای صنعت
نوغان داری در کش��ور را یاداور ش��د و اف��زود :لزومی ندارد
که م��ا برای واردات ابریش��م میلیون ها توم��ان هزینه کنیم
در حال��ی که اس��تان گیالن مرک��ز تولید نوغان در کش��ور
است.
در این راس��تا ،قرار ش��ده با همکاری جهاد کشاورزی و در
قال��ب طرح های احیای صنایع ریش��ه دار در کش��ور ،صنعت
نوغان داری نیز رونق دوباره پیدا کند.
ربیعی بیان کرد :برای ایجاد اش��تغال روس��تایی و افزایش
مهارت نیروی کار در مناطق محروم و روس��تایی قرار اس��ت
ی نیروهای بیکار ر ا اموزش دهد و تنها
سازمان فنی و حرفه ا
کار اش��تغال را معطوف به پرداخت تسهیالت نکنیم بلکه در
یک زنجیره ارزش��مند اشتغال مولد در کنار شکل گیری بازار
عرضه مناسب فراهم اید.
وی با قدردانی از همکاری ها و همدلی مس��ئوالن استانی و
شهرستانی در حمایت از فرصت های اشتغال برای جویندگان
کار در این مناطق تصریح کرد :دس��ت سرمایه گذارانی که در
عرصه ه��ای مختلف تولید و صنعت فرصت و زمینه اش��تغال
اف��راد بیکار را فراهم می اورند ،می بوس��م و ب��ر این باورم که
در این حوزه باید نگاه اخالقی و انس��انی را نیز همراه با نگاه
اقتصادی مدنظر قرار دهیم.
او گفت :در کش��ور ۱۰۰۰روستای کانونی پیشرو و پیشتاز
در حوزه اشتغال را شناس��ایی کردیم که کار ازمایشی در ۵
هزار روستا شروع شده است.
ربیعی اظهار کرد :ما با حمایت از زنجیره اشتغال روستایی
تالش می کنیم تا در کشور به تقویت روستاها و جلوگیری از
مهاجرت روس��تاییان کمک کنی م به طوری که در شهرهای
اش��تغالزا در حوزه گردش��گری خدمات و کشاورزی حمایت
همه جانبه را انجام می دهیم.
وزی��ر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی ب��ا بیان اینکه بانک های
عامل ،در پرداخت تس��هیالت این حوزه همکاری مناس��بی
دارن��د ،افزود :نبای��د بانک ه��ا را متهم به پرداخ��ت نکردن
تس��هیالت کنیم بلکه جلوتر از بانک ها در پرداخت تسهیالت
بای��د زنجی��ره اش��تغال مانن��د مهارت ام��وزی ،بازاریابی و
همچنین ،صادرات خارجی هدف گذاری ش��ود تا به تناس��ب
توان اش��تغال کارگاه ها و واحدهای تولی��دی بانک ها نیز در
پرداخت تسهیالت پیشقدم شوند.
ربیعی ض��رورت اصالح رویه غلط پرداخت تس��هیالت در
همان گام نخس��ت را یاداور ش��د و گفت :لزوم��ی ندارد که
سرمایه گذا ر یا کارفرما در همان گام نخست تسهیالت بگیرد
سپس بخواهد اشتغال ایجاد کن د در حالی که ابتدا باید طرح
ن ارزیابی شده تا زمینه اشتغال تدریجی
و نیروهای موردنیاز ا
در فازهای مختلف ایجاد شود.
قرارداد دائم در
مشاغلی که ماهیت
دائمی دارند ،زمانی
وجاهت داشت و نیاز
ان احساس می شد.
امروز اما شرایط
کارخانه ها و صنایع
تفاوت کرده و باید بر
مبنای شرایط کنونی
قوانین تغییر کند
عکس :مهدی کاوه ای
گروه صنعت :تسهیالت فراگیر و اشتغال روستایی از جمله
سیاس��ت هایی است که دولت از س��ال گذشته به طور جدی
پیگیر ان اس��ت تا بتواند سیاس��ت های اجتماعی و اقتصادی
خود را در زمینه اشتغال مناطق محروم اجرا کند .با این حال،
یکی از موضوع هایی که درباره اشتغال فراگیر مطرح می شود،
پول پاشی دولت است.
برخ��ی از منتقدان دولت معتقدن د که دولت دوازدهم بیش
از سیاس��ت های اش��تغالی قصد دارد پول پاشی کند تا از این
طریق محبوبیتی بین مردم روستاها و مناطق کم برخوردار به
وجود اورد ،البته پول پاشی در ایران موضوع جدیدی نیست.
در برخی از دوره های ریاس��ت جمهوری دیده می ش��د که
سفرهای استانی با پخش کردن پول نقد بین مردم همراه بود
و گاهی چندین گونی نامه از بین مردم روستاها جمع می شد.
با این حال ،موضوعی که در روزهای گذشته به طور جدی به
ان پرداخته می شود ،بازدهی سیاست های اشتغالزایی دولت
دوازدهم در روستاها و مناطق کم برخوردار است.
کارشناس��ان بر این باورند که اگر دولت در حوزه اش��تغال
روستایی نتواند عملکرد موفقی داشته باشد ،روستاهای کشور
به سرعت تخلیه خواهد شد و مردم روستا برای ادامه زندگی
شهرها را انتخاب می کنند.
یکی از دالیلی که اشتغال فراگیر و روستایی در این شرایط
از اهمی��ت ویژه ای برخوردار ش��ده سیاس��ت های جمعیتی
و تراکم جمعیتی اس��ت .در س��ال های گذش��ته بسیاری از
حاشیه نش��ین ها به دلیل نبود زیرس��اخت کاف��ی برای ادامه
زندگی و بحران بیکاری ترجیح دادند وارد شهرها شوند .این
در حالی اس��ت که کارشناسان توسعه معتقدند ،دولت ها باید
زیرس��اخت کافی برای زندگی در روس��تاها را ایجاد کنند تا
م��ردم نیازی به ترک محل زندگ��ی خودبه دلیل محرومیت
نداشته باشند.
یک کار شناس روابط کار در گفت وگو با «گسترش صنعت» به بررسی وضعیت قراردادهایکارگری پرداخت
قوانین روابط کار بر مبنای واقعیت تنظیم شود
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
تعیی��ن وضعیت کارگران قراردادی یکی از مهم ترین
موضوع هایی اس��ت که در ماه های گذشته مطرح شده
اس��ت .در این زمینه تبصره یک و دو ماده ۷قانون کار،
کارفرما را از عقد قرارداد موقت در مشاغلی که ماهیت
دائ��م دارن��د ،منع می کن��د .با این حال ،اماره ا نش��ان
می ده��د که بیش از ۹0درص��د قراردادهای کارگری،
به طور موقت امضا شده است.
در این زمینه فعاالن کارگری و فعاالن بخش صنعت
دو دیدگاه متف��اوت دارند؛ عده ای معتقدند دولت باید
ق��رارداد کارگران��ی را که در مش��اغل دائم��ی فعالیت
می کنند به حالت دائم برساند.
ای��ن در حالی اس��ت که گ��روه دوم عقیده دیگری
دارند؛ به گفته این دسته از کارشناسان ،روابط کار امروز
قرارداد دائم را نمی پذیرد و دولت باید فشار قرارداد دائم
را از روی کارفرما بردارد« .گس��ترش صنعت» پیش از
این به تش��ریح نظر کارشناسان دسته نخست پرداخته
بود.
ب��ر این مبنا ،با حمید حاج اس��ماعیلی ،کارش��ناس
ی گفت وگو کردیم تا نظرهای
رواب��ط کار و فعال کارگر
مخالف قرارداد دائم نیز تشریح شود.
ب�ا توجه به اینکه هنوز تبصره یک و دو ماده
هفت قانون کار پابرجاست ،قانون باید تغییر کند
یا روابط کار؟
رواب��ط کار مانن��د ه��ر پدیده دیگری ک��ه در حوزه
سیاس��ت گذاری تولید مطرح می ش��ود ،وابسته به بازه
زمانی خاصی است .این موضوع نیز خارج از این قاعده
تعریف نمی ش��ود .قرارداد دائم در مشاغلی که ماهیت
دائمی دارند ،زمانی وجاهت داش��ت و نیاز ان احساس
می شد .امروز اما شرایط کارخانه ها و صنایع تفاوت کرده
و باید بر مبنای شرایط کنونی قوانین تغییر کند.
نبای��د فرام��وش کرد که هدف از بررس��ی روابط کار
بنگاه های کوچک و متوس��ط ایجاد می شود .همچنین،
توس��عه اجتماعی ،اقتصادی و صنعتی در کشور است.
باید در نظر داشت که بنگاه های تولیدی شاخه صنعتی
بر این اس��اس بازار کار باید انعطاف کافی را برای رش��د
خ��ود را در ط��ول مدت فعالیت تغیی��ر می دهند .برای
و توس��عه داشته باشد .در س��ال های گذشته متاسفانه
مثال ،ممکن اس��ت یک بنگاه امروز پوشاک تولید کند
اهدافی که برای توسعه بخش خصوصی داشتیم محقق
و مدت��ی بعد به یک قطعه س��از تبدیل ش��ود .هر چند
نشده است .چشم امید بخش خصوصی متاسفانه هنوز
تولید پوش��اک فعالیت دائمی به ش��مار می رود اما در
به دست دولت است و اینها موانع اساسی توسعه بخش
این شرایط اجازه تغییر مسیر از کارفرما و صاحب بنگاه
خصوصی اس��ت .البته این موضوع نباید باعث نوش��تن
تولیدی گرفته می شود.
ایین نامه و قوانینی ش��ود که ضدیت با توس��عه بخش
ای��ن موضوع باعث می ش��ود بخ��ش قابل توجهی از
خصوصی دارند.
صنایع و اش��تغال صنعتی کش��ور با خطر روبه رو شود.
قرارداد مبتنی بر زمان کار اس��ت .نباید برای بخش
این در حالی اس��ت که بدون قرارداد دائم صاحب بنگاه
خصوصی نس��خه بنویس��یم .اینکه وزارت تعاون ،کار و
می تواند به راحتی ش��اخه فعالی��ت خود را تغییر دهد.
رف��اه اجتماعی ایین نامه ای را تنظیم کند که به بخش
موض��وع قرارداد دائم به عنوان یک سیاس��ت حمایتی
خصوصی دیکته ش��ود ،مسیر رشد و توسعه را مسدود
برای کارگران مطرح می ش��ود .این در حالی اس��ت که
می کند .از این نوع اقدامات تا کنون بسیار انجام شده و
این سیاست اجرا نشده است.
نتیجه ان فروپاشی روابط کار بوده است.
بر این اس��اس بهتر است سیاست هایی تصویب شود
ق�رارداد دائ�م امنی�ت ش�غلی کارگ�ران را
که ضمانت اجرایی داش��ته باش��د .یک��ی از مهم ترین
تامی�ن می کند و ای�ن موضوع بر توس�عه تولید
موضوع های��ی ک��ه در این زمینه همیش��ه مطرح بوده
تاثیر مس�تقیم دارد .با این پیش فرض که قانون
بحث تش��کل های مس��تقل کارگری و ح��ق اعتراض
قرارداد دائم تغییر کند ،چه راهکاری
کارگران است.
برای حفظ امنیت ش�غلی پیش�نهاد
در این ش��رایط می توان توقع توس��عه
می دهید؟
ب��ازار کار را داش��ت .عالوه ب��ر این ،نباید
در هیچ کدام از
پ��س از انقالب اس�لامی بس��یاری از کشورهای توسعه یافته فرام��وش کنیم که کارفرما نیز به حمایت
کارگران رسمی بودند و امروز بیش از ۹۵امروز قرارداد دائم نیاز دارد .اگر دولت بتواند در مجموعه ای
درصد انها قراردادی هستند .این موضوع
از قوانی��ن به روز و پیش��رفته روابط کار را
امضا نمی شود.
قراردادها باید
اثبات می کند وج��ود قانونی که ضمانت
تعری��ف کند ،بدون ش��ک ه��م کارگران
اجرایی ندارد ،نمی تواند به امنیت ش��غلی کتبی باشد .انچه در به امنیت ش��غلی و دیگ��ر مطالبات خود
کمک کند .این قانون سال ها وجود داشت قراردادها اهمیت دارد خواهند رس��ید و هم کارفرماها می توانند
ام��ا به دلیل اینک��ه روابط کار امر دیگری سرفصل های قرارداد به گسترش تولید فکر کنند.
است که باید اجازه
را پذیرفته ،اجرا نمی شد .به عبارت دیگر،
� به طور مشخص فکر می کنید چه
از
باید پذیرفت که امنیت شغلی کارگران با تخلف و فشار بی جا را
سیاستی در حمایت از کارگران برای
کارگران و کارفرماها در
حف�ظ امنیت ش�غلی انه�ا می تواند
قرارداد دائم هم تامین نمی شود.
مقابل یکدیگر بگیرد
کارایی کافی داشته باشد؟
نگاهی به صنایع کشور امروز این تحلیل
یکی از بزرگترین معضل هایی که اکنون
را به ما می دهد که عمده اشتغال از طرف
تامین مالی بنگاه ها با استفاده از بازار سرمایه
س��خنگوی کمیس��یون وی��ژه
حمایت از تولی��د ملی گفت :در
حالی س��ایه س��نگین نقدینگی
سرگردان بر اقتصاد کشور وجود
دارد ک��ه می توان بخش تولید را
با هدای��ت درس��ت نقدینگی از
وضعیت فعلی خارج کرد.
رحی��م زارع درباره وضعی��ت بازار بورس
کش��ور به خانه ملت گفت :ش��اخص بازار
س��رمایه تحت تاثیر مولفه های اقتصادی و
اخبار سیاسی با نوس��ان هایی روبه رو شده
اس��ت و به نوعی هنوز س��رمایه گذاران در
زمین��ه س��رمایه گذاری در ب��ورس م��ردد
هستند.
س��خنگوی کمیس��یون ویژه حمایت از
تولید مل��ی و نظارت بر اج��رای اصل ۴۴
قانون اساس��ی مجلس ش��ورای اس�لامی
ادامه داد :در کل ،در سال های گذشته بازار
سرمایه کش��ور تحت تاثیر رکود اقتصادی
بوده و رشد مطلوبی نداشته و بدیهی است
برای توس��عه اقتصادی باید از بازار سرمایه
حمایت شود.
نماینده م��ردم اباده ،بوان��ات و خرم بید
در مجلس شورای اسالمی ،افزود :همواره
روی موض��وع ش��فافیت اقتص��ادی تاکید
می شود .در این راستا ،بکارگیری
ابزارهای نظارتی در بازار سرمایه
امکان پذیر اس��ت و شرکت های
بورس��ی باید از عملکرد ش��فافی
برخوردار باشند.
زارع تصری��ح ک��رد :حج��م
قابل توجهی از نقدینگی در کشور
س��رگردان اس��ت که اگر مدیریت نش��ود،
هم��واره بازارها و اقتصاد کش��ور را تهدید
می کن��د که می توان به تاثیرات مدت اخیر
اشاره کرد.
وی گف��ت :در حال��ی س��ایه س��نگین
نقدینگ��ی س��رگردان در اقتص��اد کش��ور
وج��ود دارد که می توان بخ��ش تولید را با
هدایت درس��ت نقدینگی از وضعیت فعلی
خارج ک��رد ،یعنی بنگاه های اقتصادی را با
اس��تفاده از ظرفیت بازار س��رمایه می توان
تامین مالی کرد.
س��خنگوی کمیس��یون ویژه حمایت از
تولید مل��ی و نظارت بر اج��رای اصل ۴۴
قانون اساس��ی مجلس ش��ورای اس�لامی
یاداور ش��د :راه اندازی بازار سرمایه ،عرضه
اولیه س��هام شرکت ها و نوسان های قیمتی
در بازاره��ای م��وازی ،بازار س��رمایه را به
تازگی تحت تاثیر قرار داده است.
وجود دارد نبود قرارداد کتبی اس��ت .پیش از بررس��ی
ی ح��وزه کار باید به بانک
دیگر مش��کل ها و معضل ها
اطالعاتی کار در کشور تمرکز می کردیم .قراردادها باید
کتبی باشد تا زمان اختالف مراجع تصمیم گیر بتوانند
ان را مبنا قرار دهند .بر این اساس ،نخستین کاری که
باید انجام شود تشکیل بانک جامع اطالعاتی کار است.
پ��س از ای��ن موضوع بای��د برای ایجاد تش��کل های
مس��تقل کارگری اقدام ک��رد .این تش��کل ها عالوه بر
حمایت از کارگران باید از قدرت البی باالیی با مدیران
کارخانه و دیگر کارگران برخوردار باشند .واقعیت روابط
کار امروز نش��ان می دهد که این موارد امنیت شغلی را
تضمین می کند .فلسفه روابط کار با سیاست های امرانه
و دستوری در تضاد است.
متاسفانه در مواردی که موضوعی مثل قرارداد دائم
مطرح می ش��ود ،بیش��تر از جنبه تبلیغی ان اس��تفاده
می کنند .زمانی که این قانون به تصویب رس��ید ،همه
می دانستند که ضمانت اجرایی ندارد اما در همان زمان
تبلیغ بس��یاری برای حمایت از کارگران انجام ش��د اما
هیچ وقت قرارداد دائم بس��ته نشد .این موضوع به دلیل
دس��توری بودن و تضاد ب��ا واقعیت های روابط کار اجرا
نش��د و کارگران نیز به دیگر مطالبات خود نرس��یدند.
راهکارهای ایجاد امنیت شغلی این نیست.
ناگزیر هس��تیم بر مبنای اس��تانداردهای س��ازمان
بین الملل��ی کار حرک��ت کنیم تا ه��م کارفرماها و هم
کارگ��ران بر مبنای ش��رایط روز رواب��ط خود را تنظیم
کنند .در هیچ کدام از کش��ورهای توس��عه یافته امروز
قرارداد دائم امضا نمی شود.
قراردادها باید کتبی باشد .انچه در قراردادها اهمیت
دارد س��رفصل های قرارداد اس��ت که باید اجازه تخلف
و فش��ار بی ج��ا را از کارگ��ران و کارفرماه��ا در مقابل
یکدیگ��ر بگی��رد .در صورتی ک��ه قراردادها بر این مبنا
تنظیم ش��ود عالوه بر اینکه کش��ور به توسعه صنعتی و
اقتصادی مناسبی دست خواهد یافت ،مشکالت کنونی
و مطالبات کارفرماها و کارگران نیز برطرف خواهد شد.
بانک ها امان تولید و صنعت را بریده اند
نماین��ده م��ردم هم��دان در مجلس
شورای اس�لامی ،تاکید کرد :ریشه تمام
مش��کالت اقتصادی کش��ور نظام بانکی
اس��ت .بانک ها امان تولی��د و صنعت را
بریده اند .حمیدرضا حاجی بابایی به ایلنا
گفت :تعریف س��ود برای بانک ها بسیار
بد اس��ت .در برنامه ششم چارچوب ان
را درس��ت کردیم ام��ا در عمل ،اصالح
نشده است .وی با بیان اینکه منظور من
نظام حاکم بر بانک اس��ت نه افرادی که
در ان کار می کنن��د ،اظهار کرد :بانک ها
امان صنعتگر ،تولید کننده و ...را می برند.
برای اینکه تولید داخلی را رش��د دهیم،
باید زیرساخت هایی مانند قانون بانک ها
و بیرون اوردن بانک ها از حالت داللی به
سمت کمک به تولید داخلی و همچنین،
قانون مالیات اصالح شود.
وی ب��ا تذکر اینکه یک��ی از مهم ترین
مشکالت کش��ور ایجاد اش��تغال است،
تصری��ح ک��رد :این مش��کل ب��ا افزایش
تولید کاالهای داخلی و اس��تفاده مردم
کاال ،واردات
از انها ،جلوگیری از قاچاق
بی رویه کاال و تقویت ص��ادرات و توجه
ب��ه نیروه��ای داخل��ی و ش��رکت های
دانش بنیان امکان پذیر است.
فراکس��یون
ریی��س
نماین��دگان والی��ی اضاف��ه
ک��رد :امروز جامع��ه ما رونق
اقتصادی ندارد اما کش��ور ما
ضعیف نیس��ت و با پشتیبانی
مردم ،کشو ر قدرتمندی داریم
اما راهکار حل مش��کالت این
است که در مقابل قوانینی که مشکالت
جامعه را زیاد می کنند ،بایستیم.
حاجی بابای��ی ب��ا اش��اره ب��ه اینک��ه
بزرگترین مش��کل تولید مل��ی ،بانک ها
هستند ،خاطرنش��ان کرد :بی عدالتی در
ت ،فرار مالیاتی و فش��ار به
دریافت مالیا
اقش��ار و کس��به کم درامد از بزرگترین
معضل ه��ای تولید داخلی اس��ت .ده ها
میلیارد دالر قاچاق وارد کش��ور می شود
که س��م مهلکی برای تولی��دات داخلی
اس��ت .وی ب��ا تاکی��د ب��ر اینک��ه نرخ
س��رگردان ارز ،بزرگتری��ن ضرب��ه را به
زند ،اب��راز کرد :بخش
تولی��د داخلی می
تولید تحت تاثیر نوسان های مداوم نرخ
ارز دچار چالش می ش��ود که همه اینها
ضربه مهلکی به تولید داخلی است.
نماین��ده م��ردم هم��دان در مجلس
ش��ورای اس�لامی ،ادام��ه داد :تولی��د
داخل��ی ب��ه دلیل س��ودهای
سرسام اور ،قاچاق کاال ،واردات
بی روی��ه ،کمب��ود نقدینگ��ی،
افزای��ش بی روی��ه نقدینگ��ی،
لجام گس��یختگی بانک ه��ا و
س��ودهای نابودکنن��ده ای که
می گیرند زمین گیر شده است
و بس��یاری از تولیدات داخلی جای خود
را به اجناس وارداتی داده اند.
حاجی بابای��ی ب��ا بیان اینک��ه بعضی
از وزی��ران انگیزه ب��رای فعالیت ندارند،
عن��وان ک��رد :مدی��ران باید ب��رای رفع
مش��کالت مردم راهکاری بیندیشند ،در
کن��ار م��ردم و درخدمت مردم باش��ند.
مدی��ران در اماردهی از اش��تغال دقت
بیش��تری کرده ،امار اش��تغال واقعی را
اعالم کنند.
وی با بیان اینکه تصمیم های خوبی در
سازمان تامین اجتماعی گرفته شده است
اما اجرایی نمی شود ،یاداور شد :افرادی
در س��ازمان تامین اجتماع��ی مدیری��ت
کنند که دلس��وز و صاحب نظر باشند و
از مدیران کاردان استفاده شود .سازمان
تامین اجتماعی در همدان تعطیل است
زیرا سرمایه گذار ندارد.
یکشنبه
صنعت خودرو
24تیر 1397اول ذی القعده 15 1439ژوئیه 2018شماره 434پیاپی 2407
روی خط خبر
تقدیم گزارش واردات خودرو
به رییس جمهوری
بهمن ضیاءمقدم
عکس :مهدی کاوه ای
امیرحسین پژوهی
گزارش «گسترش صنعت» از استاندارد یورو ۴برای صنعت موتورسیکلت
دست تولید زیر ساطور شتاب زدگی
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
صنعت موتورسیکلت از پایان دهه ۱۳۴۰همزمان با
تاس��یس صنایع جدید در کشور ایجاد شد و در دوران
پیش از انقالب به ش��کل صنایع مونتاژ وارد فهرس��ت
صنعت خودرو کشور شد .در ان زمان هیچ محدودیتی
ب��رای ورود ای��ن مصنوعات وجود نداش��ت .در نتیجه،
بخش عمده موتورس��یکلت به ش��کل تمام ساخت وارد
ایران می ش��د و س��هم تولید داخل ب��ه ۱۰درصد هم
نمی رسید.
در حقیقت ،تالش برای باال بردن میزان سهم ساخت
داخل مانند خودروسازی از سال های۱۳۷۲شروع شد
ک��ه دولت با محدودیت درامدهای ارزی روبه رو ش��د.
سازندگان موتورسیکلت برای کاستن از نیاز ارزی خود،
به س��وی صنعتگران داخل متمایل ش��دند و به سرعت
سهم تولید داخلی را در این صنعت بهبود بخشیدند.
اما تحول در این صنعت از س��ال ۹۵با مطرح ش��دن
جایگزینی موتورس��یکلت های انژکتوری با کاربراتوری
کلی��د خ��ورد .در بخش��نامه ای اعالم ش��د از اغاز مهر
همان س��ال تولید انژکتوری ها اغاز ش��ود اما به دلیل
برخی مش��کالت زیرس��اختی و نیز تامی��ن انجین این
نوع موتورس��یکلت ها این طرح به اغاز سال ۹۶موکول
ش��د .با وجود اینکه هنوز بخش زیادی از س��ازندگان،
امادگی این تغییرات را نداشتند طرح از اغاز این سال
اجرایی ش��د(الزم به یاداوری است مجوز پالک گذاری
کاربراتور های ساخته شده در سال ۹۵نیز همچنان در
سال ۹۶ادامه یافت).
اجباری ش��دن اس��تاندارد یورو ۴برای اغاز سال ۹۷
شوک دیگری به این صنعت فرسوده کشور بود که تازه
داش��ت خانه تکان��ی می کرد .از انجا ک��ه به طور عموم
برنامه ها بدون فراهم بودن زیرساخت ها چیده می شود
پالک گذاری موتورس��یکلت های یورو ۳متوقف ش��د و
در نهایت با مذاکره قرار ش��د تولید موتورسیکلت های
یورو ۴برای س��ال ۹۸اجرایی ش��ود .به این ترتیب ،از
پایان خرداد ۹۷پالک گذاری موتورس��یکلت های یورو
۳از سر گرفته شد.
چالش در تولید
امیرحس��ین پژوه��ی ،عض��و هیات مدی��ره انجمن
تولیدکنن��دگان موتورس��یکلت درب��اره تغیی��رات در
ح��ال انجام این صنعت به «گس��ترش صنعت» گفت:
شماره گذاری موتورسیکلت برای اجرای استانداردهای
ی��ورو ۴از س��وی س��ازندگان برای مدتی متوقف ش��د
اما س��خن این اس��ت که در ش��رایط بحرانی امروز باید
از خودتحریم��ی جلوگی��ری ک��رد .وی اف��زود :اتخاذ
تصمیم های��ی ب��دون هماهنگ��ی ،به دلیل نداش��تن
دبیرخانه یا نوعی س��تاد هماهنگی بین نهادهایی که با
این صنف درگیر هستند سبب شده هر کسی ساز خود
را بنوازد؛ این به تعطیلی کارخانه ها و بیکاری کارگران
و اس��یب به اقتصاد کش��ور منجر می شود .در واقع ،هر
نیروی انس��انی که بیکار می ش��ود برای برگشت به کار
میلیون ه��ا تومان هزینه برای اقتصاد کش��ور به دنبال
دارد .عالوه ب��ر اینک��ه تجربه باید کس��ب و مهارت های
جدید اموخته ش��ود که اتالف وقت و هزینه کرد اضافه
به شمار می رود.
عض��و هیات مدی��ره انجمن تولیدکنن��دگان صنعت
موتورس��یکلت ادام��ه داد :ب��رای تولی��د ب��ر اس��اس
استانداردهای یورو ۴به زیرساخت هایی از قبیل تامین
بنزین نیاز است .در کنار این موضوع باید فرهنگ سازی
شود.
او گف��ت :با توجه به ش��رایط منطق��ه و قدرت خرید
م��ردم باید برنامه ری��زی کرد و انها را ب��ه مرحله اجرا
دراورد .تامین مالی کش��ور در س��طح کالن اقتصادی
از س��وی کارخانه ه��ا و فعالیت انهاس��ت ام��ا امروز به
دلیل تحریم های بیرونی و نیز بروکراس��ی نادرس��ت و
هماهنگ نبودن سازمان ها در داخل ،بیشتر کارخانه ها
دچار چالش در تولید شده اند.
یورو ۴سال ۹۸اجباری می شود
از ۱۰هزار موتورس��یکلت تولید شده باشد .ضیاءمقدم
در ادام��ه ب��ه برخی چالش های این صنعت در کش��ور
اش��اره کرد و گفت :استانداردهای کشور از اروپا گرفته
می شود و انها این استاندارد را از ابتدای ۲۰۱۸میالدی
الزم االجرا کرده اند .به این شکل که موتورسیکلت های
جدی��د ب��ا مولفه های ی��ورو ۴تولید خواهند ش��د اما
موتورس��یکلت هایی که در خط تولید هس��تند مهلت
یک ساله برای عملی کردن این استانداردها دارند.
وی افزود :با استناد به این متن و اینکه امادگی الزم
در ازمایش��گاه ها فراهم نیست مذاکره هایی با سازمان
حفاظت محیط زیس��ت شد و این س��ازمان با توجه به
اس��تناد ب��ه این مدارک قبول کرد ح��دود ۱۰ماه این
استاندارد به تعویق بیفتد.
او اعالم کرد :بنابراین قرار اس��ت از ابتدای س��ال ۹۸
اس��تانداردهای ی��ورو ۴اجرایی ش��وند .در این فاصله
ش��رکت ها امادگی خواهند داش��ت ت��ا ازمون ها را به
انجام برسانند.
در ادام��ه این موضوع ،بهمن ضیاءمقدم ،دبیر انجمن
� تصمیم های شتاب زده
تولیدکنن��دگان موتورس��یکلت گف��ت :ب��رای مدتی
در ادام��ه« ،گس��ترش صنع��ت» ب��ه س��راغ یکی از
برای ارتقای موتورس��یکلت ها به اس��تانداردهای یورو
کارشناسان فنی-مهندسی صنعت موتورسیکلت رفت
۴پالک گذاری ه��ا متوق��ف ش��د و در ادامه ب��ا رایزنی
و موضوع ازمون استانداردهای یورو ۴را از وی پیگیری
شماره گذاری ها از سر گرفته شد.
کرد .فرهنگ اصفهانی درباره روند ازمون استانداردهای
او اف��زود :در ای��ن زمینه درخواس��ت ش��د به دلیل
یورو ۴گفت :این اس��تاندارد دارای چند بخش است که
امادگی نداش��تن س��ازندگان و نیز مش��کالت زمانی و
تای��پ یک و دو این ازمون ها در اس��تاندارد یورو ۳نیز
ازمایش��گاهی که وجود دارد برای اجرای این طرح یک
انجام می ش��ود ،با این تفاوت که در اس��تاندارد یورو ۴
س��ال به صنعتگر مهلت داده ش��ود .این درخواست از
از س��یکل WMTCاستفاده می شود .ازمایشگاه های
س��وی انجمن به دولت ش��د و توافق های ابتدایی انجام
داخل��ی تا پیش از اجباری ش��دن ای��ن ازمون ،امکان
ش��د اما پلیس راهور نپذیرفت و پالک گذاری را متوقف
تس��ت ان را نداش��تند .از انتهای س��ال ۹۵مکاتبه با
ک��رد و در ادامه با مذاکره و پیگیری ،پالک گذاری اغاز
ازمایشگاه ها انجام شد تا اینکه اواخر سال ۹۶امادگی
ش��د .او گفت :با این وجود از ابتدای س��ال ۹۷برخی
الزم برای ازمون ها فراهم شد .وی ادامه داد :پس از ان
ش��رکت ها تولی��د موتورس��یکلت های ی��ورو ۴را اغاز
نیز ازمایش��گاه ها با سیل عظیم محصوالت برای تست
کردند .در مذاکره هایی که با منابع تامین خارجی خود
اس��تانداردهای یورو ۴روبه رو ش��دند .او درباره یکی از
ب��رای دریافت انجین های مورد نیاز داش��تند ،نمونه ها
تس��ت ها عنوان ک��رد :درحال حاضر ازمایش مربوط به
اورده شد اما ازمایش��گاه های ما امادگی ازمایش های
بخارهای متصاعد ش��ده از موتورسیکلت
یورو ۴را نداش��تند .وی ادامه داد :در این
که «شِ د تست» ( )SHED TESTنام
باره تعریف مش��خصی از نوع ازمون های
دارد تنه��ا در یک��ی از دو ازمایش��گاهی
اس��تانداردهای یورو ۴در ازمایشگاه های
که تس��ت االیندگی را انج��ام می دهند
داخلی وجود نداش��ت .پ��س از برگزاری
(ش��رکت بازرس��ی و کیفیت استاندارد
جلس��ه ها و انجام مذاکره ها ،پایان س��ال
ایران) انجام می شود ،البته این ازمایشگاه
گذشته از سوی ازمایشگاه ها برای تست
نی��ز توان انجام ازمون ه��ای تایپ یک و
یورو ۴اعالم امادگی نس��بی ش��د .دبیر
دو موتورس��یکلت هایی ک��ه باالی ۱۳۰
انجم��ن تولیدکنندگان موتورس��یکلت
فرهنگ اصفهانی
کیلومتر در ساعت سرعت دارند را ندارد.
کش��ور به انبوه برندهای فعال در کش��ور
اجباری کردن
اش��اره کرد و گفت :از انجا که ۲۴۵برند استاندارد یورو ۴برای اصفهان��ی در پاس��خ به این پرس��ش که
موتورس��یکلت در کش��ور وج��ود دارد ،صنعت موتورسیکلت ایا یک ازمایش��گاه توان پاس��خگویی به
حجم تولید موتورس��یکلت های کشور را
ازم��ون موتورس��یکلت ها زم��ان زیادی
در انتهای سال ۹۶
می طلبید تا ش��رکت های سازنده ،مجوز نسنجیده بود زیرا از دارد ،گفت :به طور قطع یک ازمایش��گاه
ی��ورو ۴را برای محصوالت خود دریافت ابتدای این سال تولید نمی تواند پاس��خگوی این حجم از تولید
باش��د .به همین دلیل س��ازمان حفاظت
کنن��د .وی درباره امار ش��رکت هایی که
موتورسیکلت های
تولید موتورس��یکلت با اس��تانداردهای کاربراتوری ممنوع شده محیط زیس��ت ۲م��اه فرص��ت داد ت��ا
ی��ورو ۴را اغ��از کرده ان��د ،گفت :حدود بود و توان تست ان در تولیدکنن��دگان ابتدا ازمون های دیگر را
کشور هنوز فراهم
انجام دهند و تولید ادامه داش��ته باشد و
۶۰م��دل موتورس��یکلت توانس��تند
نبود
س��پس در این فرصت ۲ماهه نیز «شِ ��د
استانداردها را بگذرانند و فکر نمی کنم با
تس��ت» ( )SHED TESTرا انج��ام
این وضعیت در ۳ماه نخس��ت سال بیش
دهن��د .این کارش��ناس صنعت موتورس��یکلت معتقد
است اجباری کردن استانداردهای یورو ۴برای صنعت
موتورس��یکلت در انتهای سال ۹۶نسنجیده بود زیرا از
ابتدای این س��ال تولید موتورسیکلت های کاربراتوری
ممنوع ش��ده بود .مشکالت و چالش های بسیاری برای
رس��یدن به س��اخت موتورس��یکلت انژکتوری وجود
داش��ت و دوباره ب��ا وجودی که هنوز زم��ان زیادی از
تس��ت ،کار تحقیق و توس��عه و نیز سفارش گذاری این
نوع موتورسیکلت ها نگذش��ته بود استانداردهای یورو
۴اجباری ش��د در حالی که توان تس��ت ان در کش��ور
هن��وز فراهم نب��ود .این کار باعث ضرر و زیان بس��یار
شرکت های داخلی شد به طوری که ۴ماه است بیشتر
تولیدکننده ها هیچ تولید و فروشی نداشته اند.
او از زمان بر بودن دریافت تاییدیه نوع س��ازمان ملی
اس��تاندارد گف��ت و عنوان کرد :ب��رای گرفتن تاییدیه
ح��دود ۶ت��ا ۹ماه زمان نیاز اس��ت و ت��ا مراحل تایید
ن��وع انجام نش��ود مجوزهای الزم ب��رای تولید و عرضه
موتورس��یکلت صادر نمی ش��ود .این در حالی است که
در بهمن س��ال گذشته ،اس��تانداردهای یورو ۴مطرح
ش��د و تا گرفتن مج��وز تولید و عرضه ب��ه بازار حدود
۱۰ماه زمان نیاز است .با احتساب این زمان از ابتدای
ابان باید این اس��تانداردها اجباری می ش��د .از این رو،
اجب��اری کردن ان از ابتدای س��ال ۹۷منطقی نبود و
ضربه س��نگین به این صنعت م��ی زد .اصفهانی گفت:
پیش از هر تصمیمی نخست باید سنجید زیرساخت ها
و ظرفیت ان در کشور فراهم است یا خیر؛ ازمایشگاه ها
باید از نیمه نخست سال گذشته فعالیت خود را در این
راس��تا اغاز و تجهی��زات الزم را فراهم می کردند اما به
لحاظ زیرس��اختی بس��تر مهیا نبود و در این تصمیم به
نوعی شتاب زده عمل شد.
او اظهار کرد :اتحادیه اروپا اس��تانداردهای یورو ۵را
برای تولیدات جدید از س��ال ۲۰۲۰( 1400میالدی)
و ب��رای محص��والت در ح��ال تولید در س��ال ۲۰۲۱
پیش بین��ی ک��رده و به نظر می رس��د در این باره نیز به
مشکل برمی خوریم زیرا بر اساس مصوبه هیات وزیران
بر اساس قانون اروپا از سال ۱۴۰۰استانداردهای اجرا
ش��ده در ایران مطابق زمان بندی اس��تاندارد روز اروپا
اجباری می شود.
ای��ن کارش��ناس صنع��ت موتورس��یکلت ادامه داد:
مش��کل این اس��ت که چون ما در داخل امکان طراحی
نداریم و از فناوری خارج از کش��ور اس��تفاده می کنیم
با چالش های بس��یاری هنگام اجرا روبه رو می ش��ویم.
در اروپ��ا به منظور گرفتن اس��تانداردهای جدید برای
مدل های قدیمی(در حال تولید) مهلتی یک ساله قائل
می شوند .چگونه است که در ایران بالفاصله این الزامات
اجرایی می شود؟ اصفهانی افزود :ایران دانش فنی خود
را از کش��ورهای دیگر می گیرد و این گونه تصمیم ها که
در مدت کوتاه گرفته می ش��ود برای صنعت و صنعتگر
مش��کل افرین اس��ت .تا سفارش داده ش��ود ،نمونه ها
بیاید و کارهای تس��ت بر اساس جغرافیای ایران انجام
ش��ود ۹م��اه زم��ان نی��از دارد .از این رو ،ب��رای چنین
تصمیم گیری هایی باید بیش��تر مطالعه و از کارشناسان
این صنعت مشورت گرفته شود.
نرخ برخی قطعات تولید داخل باید کاهش پیدا کند
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسالمی گفت :بخشی از
قطعات خودرو در زمان فعلی و در گذش��ته با قیمت هایی فروخته می شد
که بی��ش از قیمت های مبتنی بر محاس��بات حس��ابداری صنعتی و نرخ
تمام شده اصولی و مدیریت شده بود.
محمدرضا نجفی در گفت وگو با خانه ملت درباره درخواست افزایش نرخ
برخی محصوالت تولیدی ازسوی قطعه س��ازان خودرو اظهار کرد :تعیین
نرخ تمام ش��ده قطعات خودرو نیازمند اقدام های کارشناسی و دقیق است
تا قیمت های عملیاتی متناسب با شرایط مدیریت شده و منطقی باشد.
عضو کمیس��یون صنایع و معادن مجلس شورای اسالمی با بیان اینکه
نتیجه محاسبات و بررسی کارشناسی روی نرخ تمام شده و تعیین قیمت ها
برای خرید قطعات از سوی خودروسازان و بازار تعیین نرخ عملیاتی است،
گف��ت :برخی قطعات تولیدی قطعه س��ازان داخلی نیازمن��د افزایش نرخ
هس��تند .نجفی با اش��اره به اینکه بخش��ی از قطعات نیز در زمان فعلی و
در گذشته با قیمت هایی فروخته می شد که بیش از قیمت های مبتنی بر
محاس��بات حسابداری صنعتی ،نرخ تمام شده اصولی و مدیریت شده بود،
ادام��ه داد :در تعیین قیمت های جدید برخی اق�لام با افزایش و برخی با
کاهش نرخ روبه رو خواهند شد زیرا این تصور وجود دارد که برخی قطعات
تولیدی در داخل کشور بیش از نرخ واقعی فروخته می شوند.
گ��زارش وزارت صنعت ،معدن و تج��ارت درباره واردات
خ��ودرو و فس��اد زنجی��ره ای به ج��ا مانده از قب��ل ،تقدیم
رییس جمهوری شد.
به گزارش شاتا ،محمد شریعتمداری ،وزیر صنعت ،معدن
و تجارت در این باره گفت :در راس��تای ش��فافیت ،گزارش
وزارت صنع��ت ،مع��دن و تجارت درب��اره واردات خودرو و
فس��اد زنجیره ای به ج��ا مانده از قبل ،ب��ه رییس جمهوری
محترم تقدیم شد.
وی اظه��ار کرد :ب��رای ثبات بازار و نظ��ارت بر عرضه و
احتکار کاالهایی که با ارز دولتی وارد شده اند ،از روز شنبه،
۲۳تیر س��تاد مب��ارزه با احتکار و اختف��ا به طور ویژه اغاز
به کار کرده است.
در دو ماه گذشته اخبار بسیاری درباره ثبت سفارش های
غیرقانون��ی و نیز واردات غیرقانونی خودروها در رس��انه ها
منتش��ر شده است .براس��اس امار وزارت صنعت ،معدن و
تجارت ۶۴۸۱خودرو به طور غیرقانونی ثبت سفارش شدند
ک��ه از این تعداد ه��زار و ۹۰۰خودرو ترخی��ص و باقی در
گمرک ه��ا در انتظار تعیین تکلیف هس��تند( .البته امارها
درباره ترخیص و تعداد خودروهای باقیمانده در گمرک ها
ضدونقیض است و هر نهادی عددی را اعالم می کند).
در راس��تای شفاف س��ازی موضوع وزارت صنعت ،معدن
و تجارت و نیز س��ازمان توس��عه تجارت جوابیه هایی صادر
کردند که در ادامه این مسئله براساس درخواست حاکمیت
و مجلس ش��ورای اس�لامی قرار شد گزارش کاملی در این
زمینه اعالم ش��ود .پرونده همچنان باز اس��ت و موضوع از
سوی نهادهای مرتبط دولتی در حال پیگیری است.
6محصول ایران خودرو
«4ستاره» شدند
براس��اس نتایج منتشر ش��ده از سوی ش��رکت بازرسی
کیفی��ت و اس��تاندارد ای��ران ۶محص��ول گ��روه صنعتی
ایران خ��ودرو ب��ا ۴س��تاره کیف��ی باالترین س��طح کیفی
موج��ود در محص��والت س��اخت داخ��ل را از ان خ��ود
کردند.
به گ��زارش ایکوپرس ،براس��اس نتایج ارزیابی ش��رکت
بازرس��ی کیفیت و اس��تاندارد ای��ران در دو بخش کیفیت
ظاه��ری و عملکردی خ��ودرو ۶ ،محصول گ��روه صنعتی
ایران خودرو با ۴ستاره کیفی سبد محصوالت ایران خودرو
را به لحاظ کیفی ارتقا دادند.
به طوری که در گروه قیمتی محصوالت باالتر از یک هزار
میلیون ریال پژو ۲۰۰۸و س��وزوکی گراند ویتارا و در رده
قیمتی ۲۵۰تا ۵۰۰میلیون ریال نیز پژو ۲۰۷و پژو ۲۰۷
اتوماتی��ک ،تندر ۹۰پالس و تن��در ۹۰پالس اتوماتیک ۴
ستاره کیفی را به خود اختصاص دادند.
همچنی��ن در اخرین ارزیابی ش��رکت بازرس��ی کیفیت
و اس��تاندارد ای��ران ،وانت تن��در ،۹۰هایم��ا اس ،۵رانا،
دن��ا پ�لاس ،پ��ژو ۲۰۶و پ��ژو ۲۰۶اس دی از محصوالت
تولی��دی ای��ن خودروس��از ۳س��تاره کیف��ی را به دس��ت
اوردند.
این گزارش نش��ان می دهد روند ارتقای س��تاره کیفیت
محصوالت ایران خودرو از سال ۹۴تا ۹۷حکایت از افزایش
س��طح کیفی محص��والت و در نهایت افزایش س��تاره های
کیفی دارد و گروه صنعتی ایران خودرو با اجرای پروژه های
کیفیت در زنجیره ارزش تولید محصوالت ،توانس��ته نتایج
ارزش��مندی کس��ب کند و جایگاه محصوالت خود را نزد
مش��تریان و جامع��ه در جهت جل��ب رضایتمن��دی ارتقا
دهد.
گفتنی اس��ت درحال حاضر نزدیک ۶۵درصد محصوالت
ایران خودرو دارای س��طح کیفیت ۳و ۴س��تاره هستند و
هیچ یک از محصوالت سواری این شرکت در سطح کیفی
تک ستاره قرار ندارند.
این ش��رکت با دارا بودن ۶محصول ۴ستاره ۶ ،محصول
۳س��تاره و ۶محص��ول ۲س��تاره در میان خودروس��ازان
داخلی از نظر کیفیت محصول سرامد به شمار می رود.
براساس گزارش ارزش��یابی کیفی خودرو خرداد ۹۷که
شرکت بازرس��ی کیفیت و استاندارد ایران منتشر کرد ،در
خرداد ۱۳۹۷تعداد ۷۱هزار و ۷۸۲خودرو تولید ش��د که
۹۹درص��د از حجم تولیدات به خودروهای س��بک و یک
درصد دیگر به خودروهای س��نگین و کشنده ها اختصاص
دارد.
خودروهای تولیدی کش��ور در این ماه ،شامل ۴۶مدل
خودرو در گروه سبک و ۱۰مدل در گروه سنگین است.
گزارش «گسترش صنعت» از نظارت بر تولید در صنایع غذایی نشان داد
یکشنبه
سال سی ام شماره 434پیاپی 2407
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
اجرای استانداردهای تولید ابلیمو از مرداد
24تیر 1397
اول ذی القعده 1439
15ژوئیه 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
اس��تیل ۳۱۴و ۳۱۶باش��د به هیچ عنوان اس��ید ابلیمو
و ابغ��وره باعث زنگ زدگ��ی ظ رف های مورد اس��تفاده
ب��رای ابلیم��و و ابغوره نمی ش��ود .ورس��ه تصریح کرد:
برخی می گویند گاه مش��اهده می ش��ود ۵۰۰تن اب را
با اسیدس��ولفوریک مخلوط و با افزودن مواد دیگر ان را
به ابلیمو تبدیل کرده اند ،اما زمانی که این افراد با ابروی
قشری که سال ها است زحمت کشیده اند ،بازی می کنند
باید از خود بپرس��ند که ایا تاکنون خط تولید ابلیمو را
دیده ان��د؟ این تولیدکننده ادام��ه داد :پایه لیموترش بر
اسیدسیتریک است ،نه اسید سولفوریک .اگر یک قطره
اسیدسولفوریک را روی کفشی بریزند ان را می سوزاند،
پس چگونه ما از اسیدسولفوریک ابلیمو درست کرده ایم
و مردم هنوز زنده اند؟!
گروه صنعت
s.industrial@sanatnewspaper.com
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
سودجویی دالالن از ابلیمو
ابلیمو زیرمجموعه صنایع غذایی
در بخش صنعت به شمار می رود که
این روزها غرق در حاش��یه و شایعه
اس��ت .از تولید ابلیم��و بدون لیمو
گرفت��ه تا اس��تفاده از کاه در تولید
ان ،حواش��ی ای است که این روزها
در رس��انه ها و شبکه های اجتماعی
زینب عبدی
بسیار به چشم می خورد که یکی از
روزنامه نگار
دالیل ان ،تفاوت قابل توجه قیمت
لیمو ترش با ابلیمو است .این مسئله
مردم را به شک انداخته که ابلیموهای موجود در بازار از لیمو تهیه
می شود یا خیر .این مش��کل از انجا نشات می گیرد که واحدهای
صنعتی بخش اندکی از بازار را در دست دارند و واحدهای زیرپله ای
غیربهداشتی و غیراستاندارد توانسته اند بازار را به خوبی در اختیار
بگیرند و بخش بیشتری از بازار مصرفی را به خود اختصاص دهند
چ اماری از
به نحوی که دس��ت اندرکاران این صنعت نمی توانند هی
مصرف و تولید ابلیمو در کش��ور به دس��ت اورند .از طرفی ،لیمو
در مناطق جهرم ،رودان و میناب برداش��ت می شود ،البته مناطق
زیادی زیر کش��ت این میوه اس��ت اما سهم عمده مربوط به این ۳
منطقه اس��ت .با این حال یکی از بزرگترین مشکالت این صنعت ،
نبود س��ازمان حمایتی در زمینه نرخ لیموترش است زیرا مافیای
لیمو در جنوب کش��ور اجازه پایین امدن نرخ لیمو را نمی دهد .به
همین دلیل کارخانه های تولیدی با مشکل خرید روبه رو می شوند
که عامل ایجاد رکود اقتصادی و صنعتی برای کارخانه های ابلیمو
شده است .از مشکالت دیگر این صنعت در بخش دیگر مربوط به
وج��ود واحدهای صنفی ابلیموگیری زیرپله ای یا س��نتی و بدون
نش��ان تجاری و مجوز بهداشتی است که صنعت را زیر سوال برده
اس��ت .از سوی دیگر ،مش��کلی که در تمام صنایع نیز وجود دارد ،
هجوم رس��انه ای به محصوالت اس��ت که موجب شده تر و خشک
در این صنایع با هم بس��وزند و صنعت دچار چالش و رکود ش��ود.
اکنون واحدهای تولیدی فعال در صنعت ابلیمو به ۲دسته تقسیم
می ش��وند؛ نخست ،انهایی هستند که خود تولیدکننده اند و دسته
دیگر ،واحدهایی هس��تند که به عنوان ظرفیت خالی از برند خود
اس��تفاده می کنن��د ،البته عرضه کنن��دگان این محص��ول به بازار
حدود ۸۳واحد هس��تند که فقط ۵۰درصد و ش��اید کمتر از انها
تولیدکننده صرف این محصول باشند .میزان تولید این واحدها نیز
برحسب ظرفیت محدود مش��خص می شود که این میزان به بازار
ف��روش بس��تگی دارد .با این حال ،نظارت ب��ر تولید در واحدهای
صنعتی انجام می ش��ود اما نظ��ارت فراگیر ب��ر فعالیت واحدهای
صنفی وجود ندارد .از طرفی ،بر قیمت فروش لیمو به عنوان ماده
اولیه صنعت ابلیموگیری نیز هیچ نظارتی وجود ندار د در حالی که
تولیدکنندگان ملزم به رعایت چارچوب های تعریف ش��ده از تولید
بوده و اجازه افزایش نرخ ندارند.
خبر
گالیه تولیدکنندگان کیف و کفش
از کیفیت مواد اولیه داخلی
ممنوعیت ثبت س��فارش برخ��ی کاالهای دارای تولید مش��ابه
داخلی برای بعضی از تولیدکنندگان کیف و کفش مش��کل ایجاد
ت زیرا حدود ۳0قلم از مواد اولیه مورد نیاز این صنعت در
کرده اس
فهرست سیاه وارداتی قرار دارد و نمونه های ایرانی انها فاقد کیفیت
الزم است .از اغاز تی ر ثبت سفارش و واردات ۱۳۳۹ردیف تعرفه ای
کاال با هدف حمایت از تولید داخل به دس��تور وزیر صنعت ،معدن
و تجارت ممنوع شد.
س��عید حیاتی ،رییس اتحادیه چرم طبیع��ی ،مصنوعی و لوازم
کف��ش به ایرنا گفت :در تولید یک جفت کفش زنانه به ۴0تا ۵0
قلم مواد اولیه نیاز داریم که بسته به مدل و جنس مورد نظر۳0 ،
قلم از انها وارداتی اس��ت .ریی��س اتحادیه چرم طبیعی ،مصنوعی
و ل��وازم کفش افزود :ما با ممنوعی��ت واردات کیف و کفش برای
حمایت از تولیدکنندگان موافقیم اما بهتر بود قبل از اینکه درباره
این ممنوعیت ها تصمیمی گرفته ش��ود ،با مس��ئوالن اتحادیه ها و
اصناف نیز مشورت می کردند.
حیاتی ادامه داد :با وجود ادعای برخی تولیدکنندگان مواد اولیه
صنع��ت کیف و کفش درباره تامین مواد مورد نیاز ،نه تنها از عهده
ان بر نمی ایند بلکه محصول انها از لحاظ کیفیت قابل مقایس��ه با
نمونه مشابه خارجی نیست.
اغ��از برداش��ت لیموت��رش در باغ های جنوبی کش��ور
و همچنی��ن ،رون��ق صنع��ت ابلیم��و ،بازار مص��رف این
محصوالت را داغ کرده است .این فضا برای سودجویان در
فروش ابلیموهای تقلبی یا بدون کیفیت نیز فراهم ش��ده
اس��ت .این در حالی اس��ت که به گفته مسئوالن ،سازمان
استاندار د نظارت جدیدی برای استاندارد ابلیموها تدوین
کرده که به احتمال از مرداد جاری قابل اجرا خواهد بود.
کارشناسان نیز انتظار دارند این تغییر استانداردها به نفع
تولید باش��د و دش��واری های تولید را بیشتر نکند .اکنون
کمتر از ۲0برند معتبر تولیدکننده ابلیمو در کش��ور زیر
نظر انجمن صنعت ابلیمو هس��تند و بقیه تولیدکنندگان
صنفی یا زیرپله ای هستند.
یکی از ش��اخص های رشد و توسعه ،استاندارد است .بر
این اس��اس ،رشد این ش��اخص ها نشان از بهبود وضعیت
تولی��د نی��ز دارد .به گفته کارشناس��ان ،اس��تانداردهای
صنایع غذایی در س��ال های گذش��ته تغییرات بس��یاری
داش��ته که این موضوع ها باعث رش��د شاخص های کیفی
تولید می شود .همچنین ،باید در نظر داشت که اگر تولید
محصوالت صنایع غذایی به استانداردهای جهانی برسد،
ایران می تواند محصوالت تولیدی داخل را به بس��یاری از
کشورهای اروپایی و پیشرفته صادر کند.
اما رعایت اس��تانداردهای تولید یکی از دش��واری های
تولید محصول اس��ت .اس��تانداردهای تولید محصوالت
صنای��ع غذایی پیچیدگی هایی دارد ک��ه تولیدکنندگان
موظف به رعایت انها هستند .باید در نظر داشت که رشد
ش��اخص های استاندارد به کیفیت تولید کمک می کند و
بر این اساس ،نیاز به رشد این شاخص ها احساس می شود.
تغییر به نفع تولید
کاوه زرگ��ران ،دبی��رکل کان��ون انجمن ه��ای صنایع
غذایی ای��ران در گفت وگو با «گس��ترش صنعت» اظهار
ک��رد ۳ :ش��یوه تولید ابلیمو در بس��یاری از کش��ورهای
دنی��ا وجود دارد و تولیدکنندگان براس��اس انها به تولید
ای��ن محص��والت می پردازند اما در ایران متاس��فانه یک
ش��یوه به رسمیت شناخته نمی ش��ود .زرگران ادامه داد:
اکنون بیش��تر کش��ورها ۳نوع ابلیمو تولید می کنند که
ش��امل ابلیموی طبیعی (ارگانیک) ،عصاره(کنسانتره ) و
ش��یمیایی (فرموالسیون) می شود .این ۳نوع ابلیمو باید
با برچس��ب هایی از یکدیگر جدا ش��ود و مش��تری بتواند
تش��خیص ده��د که چ��ه محصولی را مص��رف می کند.
در ای��ن صورت مش��کلی وج��ود ندارد .دبی��رکل کانون
انجمن ه��ای صنای��ع غذایی ای��ران با بیان اینکه س��ال
گذش��ته برخی بازنگری ها در فرموالس��یون تولید ابلیمو
ش��د اما متاسفانه به بهبود روند تولید کمکی نکرد ،گفت:
«باید در نظر داش��ته باش��یم که تعیین اس��تاندارد برای
فرموالس��یون مواد غذایی به واقع کار دش��واری است .با
این حال ،نباید ش��یوه هایی را به کار گرفت که نتیجه ان
در بس��یاری از کشورها منفی بوده است .زرگران با اشاره
به تغییر استانداردهای تولید ابلیمو گفت :امیدواریم این
استانداردها به نفع تولید باشد.
نبود نظارت بر تولید ابلیمو
ابلیمو در ایران جدا از تعداد انگشت شمار کارخانه های
صاحب نام در س��ایر واحدهای تولیدی و صنفی نیز تهیه
می ش��ود .همچن��ان کارخانه های غیرمجاز ب��رای تولید
ابلیم��و اق��دام می کنند ک��ه راه تش��خیص معتبر بودن
تاسیس شهرک صنعتی
در «سواحل مکران»
تغییرهای پی در پی و بی نتیجه
ابلیموهای بس��ته بندی شده از روی برچسب انها باتوجه
به درج عالمت سازمان غذا و دارو و استاندارد روی شیشه
محصول مش��خص می ش��ود .رویا جعفری ش��اهی ،دبیر
انجمن صنعت ابلیمو با بیان اینکه محصول کارخانه هایی
که زیر نظر انجمن صنعت ابلیمو فعالیت می کنند ،مورد
تایید اس��ت ،به ایس��نا گفت :نظارت های بس��یار شدید و
پروتکل های جدید سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد
در حال انجام است .نماینده سازمان استاندارد و نماینده
س��ازمان غ��ذا و دارو و نمایندگان انجمن به کارخانه های
شهرها و استان ها مراجعه و از تولیدات انها نمونه برداری
می کنند .همچنین س��ازمان اس��تاندارد نظارت جدیدی
ب��رای اس��تاندارد ابلیموها تعریف کرده ک��ه به احتمال
زیاد از مرداد اجرایی می ش��ود .جعف��ری درباره فعالیت
مغازه هایی که در س��طح ش��هر چند س��الی اس��ت لیمو
ابگی��ری می کنند ،تصریح کرد :به طور کل خریداری این
نوع ابلیموها را رد می کنیم چراکه ضمانتی بر سالمت انها
وج��ود ندارد .دبیر انجمن صنعت ابلیمو افزود :بر فعالیت
ل داخل
این تولیدکنندگان نظارت نمی شود .به طور معمو
دستگاه های ابگیری این واحدها پر از کپک و مخمر است،
چون این دستگاه ها یا به خوبی شسته نمی شوند یا اینکه
دیر به دیر شست وش��و می شود .همچنین مشخص نیست
شرایط شست وش��وی لیموها که چندین مرحله از باغ تا
بازار دست به دست می شود ،چگونه است .جعفری تصریح
کرد :نحوه نگهداری ظ رف های مورد استفاده برای ابلیمو،
در این واحدها مناس��ب نیست و گاه مشاهده می شود که
در معرض نور افتاب هس��تند .در صورتی که این ظرف ها
وقتی در معرض نور افتاب قرار می گیرند س��بب س��رایت
میک��روب از پ��ت به ابلیمو ش��ده و ان را ناس��الم و الوده
می کند .از س��وی دیگر ،بیش��تر پت ها که لیمو و ابلیمو
در ان نگهداری می ش��ود بازیافت شد ه است که مشخص
نیس��ت از کجا امده و قبال در انها چه نگهداری می ش��ده
است .وی درباره نبود نظارت بر این واحدهای تولیدکننده
چنین اظهار کرد :مسئولیت نظارت ،در قبال کسانی است
که برای تاس��یس کارخانه و اش��تغالزایی اقدام می کنند
و مجوزهای تولید از وزارت بهداش��ت و اس��تاندارد دارند.
به گفته دبی��ر انجمن صنعت ابلیمو ،کارخانه های معتبر
تولی��د ابلیم��و به این صورت نیس��تند و نظارت کامل بر
تو شوی
خط تولید انها اعم از شس��ته شدن لیموها ،شس
تو شوی شیشه هایی که قرار است
مرتب دستگاه ها ،شس
ابلیمو داخل انها ریخته ش��ود و س��پس استرلیزه شدن
مدیرعامل س��ازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران
با اش��اره به تاسیس ش��هرک صنعتی در س��واحل مکران ،گفت:
این ش��هرک صنعتی ب��ه زودی فعالیت خ��ود را در حوزه صنایع
پایین دستی نفت ،گاز و پتروشیمی اغاز می کند.
به گزارش مهر ،صادق نجفی با اش��اره به اینکه س��ازمان صنایع
کوچک و شهرک های صنعتی برای توسعه سواحل مکران و اقدام
عملی در راس��تای اجرای سیاس��ت های اقتصاد مقاومتی سعی در
توس��عه صنعت��ی این ناحی��ه دارد ،اظهار کرد :ش��هرک صنعتی-
تخصصی صنایع دریایی در بندرعباس تاس��یس ش��ده است و به
زودی شهرک صنعتی در سواحل مکران ساخته می شود.
نجفی ادامه داد :ایجاد شهرک صنعتی-تخصصی صنایع دریایی
بندرعب��اس به منظ��ور تکمیل زنجی��ره کشتی س��ازی و صنایع
فراساحل و با هدف توسعه صنایع دریایی و کشتی سازی در منطقه
ویژه کشتی سازی و صنایع فراساحل بندرعباس مدنظر قرار گرفت.
معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت با بیان اینکه ایجاد ش��هرک
صنعتی در س��واحل مکران دیگر برنامه ای است که در دستور کار
س��ازمان صنایع کوچک و ش��هرک های صنعتی ایران قرار گرفته
اس��ت ،گفت :مجوزهای مد نظر از سازمان حفاظت محیط زیست
و دیگر نهاد ها گرفته ش��ده اس��ت و به زودی «شهرک صنعتی در
سواحل مکران» فعالیت خود را در حوزه صنایع پایین دستی نفت ،
گاز و پتروشیمی اغاز می کند.
نجفی با تاکید بر اینکه باید از مزیت فوق العاده بنادر و س��واحل
کش��ور در راس��تای ایجاد بنادر نس��ل سوم اس��تفاده کرد ،گفت :
دس��تیابی به این هدف یکی از نیازهای اساس��ی کش��ور به شمار
می اید.
وی اف��زود :از اصلی ترین ویژگی های بن��ادر ،کاهش هزینه های
تولید و حمل ونقل اس��ت و باید از این ظرفیت به بهترین ش��کل
اس��تفاده کرد؛ اتفاقی که باعث شده اقبال نسبت به حضور صنایع
در بنادر کشور بیش از پیش افزایش یابد.
دس��تگاه ها و شیشه ها انجام می ش��ود .در کارخانه ها اگر
شیش��ه ها شسته نش��ود و در ارزیابی محصول ،میکروب
مشاهده شود پروانه انها باطل خواهد شد.جعفری درباره
افزودنی های مجاز به ابلیمو ها گفت :کارخانه ها می توانند
از مقداری مواد نگهدارنده بهره بگیرند که هیچ ضرری هم
برای سالمت ندارد زیرا فقط برای ماندگاری بیشتر ابلیمو
اس��تفاده می ش��ود که مقدار و نوع ان از س��وی سازمان
اس��تاندارد مشخص ش��ده اس��ت .وی درباره بازار تولید،
ص��ادرات و واردات ابلیم��و تاکید کرد :با توجه به افزایش
نرخ مواد اولیه و موارد جانبی مثل در ،شیشه و برچسب،
دستمزد کارگر و میزان تولید کاهش یافته است .از طرف
دیگر ،س��ازمان حمایت و تعزی��رات اجازه افزایش قیمت
ابلیموه��ای طبیع��ی و باکیفی��ت را نمی دهند که باعث
ش��ده بس��یاری از کارخانه ها تولید خود را متوقف کنند.
همچنی��ن ،ب��ا توجه به اینکه اس��تفاده از ابلیمو در ایران
رایج اس��ت و کشورهای دیگر لیموترش مصرف می کنند،
صادرات این محصول محدود و فقط به چند کشور حوزه
خلیج فارس همچون امارات ،قطر ،عمان ،افغانستان و باکو
است .جعفری یاداور شد :واردات ابلیمو نداریم و گاه لیمو
وارداتی در بازار مصرف مش��اهده می ش��ود که واردات ان
ممنوع و به صورت قاچاق از کشورهای افریقایی است.
چالش موازی کاری صنفی و صنعتی
در ای��ن بی��ن ،برخی معتقدند ک��ه فعالیت واحدهای
صنف��ی متخلف باعث اخت�لال در فعالیت های صنعتی
شده است تا جایی که مصرف کننده به دنبال نرخ کمتر
به س��مت استفاده از ابلیموهای تهیه شده در واحدهای
صنفی م��ی رود که دارای اس��تانداردها و الزامات تولید
نیس��تند؛ این امر بر بی اعتمادی به تولید داخلی اثرگذار
بوده و باعث فش��ار بیشتر مس��ئوالن به تولیدکنندگان
صنعتی می ش��ود .علیرضا ورس��ه ،کارشناس صنعت در
گفت وگ��و با «گس��ترش صنعت» با اش��اره ب��ه افزایش
کیفیت دس��تگاه های ابلیموگیری و ابغوره گیری گفت:
دس��تگاه هایی که در گذش��ته در ای��ن زمینه ها کاربرد
داش��تند چندان مرغ��وب نبودند ام��ا هم اکنون جنس
بیش��تر دستگاه های موجود در بازار استیل است .از این
رو ،کیفی��ت ابلیموها افزایش یافته اس��ت .با این حال،
فعالیت برخ��ی واحدهای صنفی و ابلیموگیری ها باعث
بی اعتمادی مصرف کننده ش��ده است.وی درباره تفاوت
درجه کیفی دس��تگاه های ابگیری میوه ها تصریح کرد:
درجه کیفی این دس��تگاه ها متفاوت اس��ت و اگر از نوع
مجید کالنتری داریان ،تولیدکننده ابلیمو با اش��اره به
اینک��ه برخی واحدهای تولیدی ب��رای تولید ابلیمو در
کشور مشکالت بسیاری ایجاد کرده اند نیز به «گسترش
صنعت» گفت :در دو س��ال گذشته شاخص های کنترل
کیفیت و اس��تاندارد ابلیمو بارها تغییر کرد .با این حال،
هنوز در تعریف این اس��تانداردها مش��کالتی وجود دارد
که باعث ورود هجمه های بس��یاری ب��ه تولیدکنندگان
ش��ده و در نتیج��ه برخ��ی واحده��ای تولی��دی معتبر
ورشکس��ته شده اند.کالنتری ادامه داد :برخی واحدهای
تولیدی مشکالتی را برای این صنعت به وجود اورده اند
و نهاده��ای نظارت��ی نیز گاهی به این مش��کالت دامن
می زنن��د .نهاده��ای نظارت��ی و س��ازمان هایی ک��ه در
تولی��دات صنایع غذای��ی نقش حاکمیت��ی دارند هنوز
نتوانسته اند به استاندارد واحد دست یابند و این موضوع
باعث می ش��ود تولیدکنندگان نیز در این فضا نتوانند به
تولید این محصوالت در ارامش ادامه دهند .به گفته این
تولیدکننده ،مصرف کننده به دنبال نرخ کمتر اس��ت .در
برخ��ی موارد نیز توجهی به کیفیت ندارد .این امر باعث
می ش��ود تولیدکنندگان معتب��ری که ابلیموی طبیعی
تولید می کنند هم دچار بدبینی شوند.
سخن اخر
در ش��رایط کنونی با وجود مش��کالت تولیدکنندگان
در تهیه ظرف بس��ته بندی بهتر اس��ت ه��ر تغییری در
زمین��ه تولید با نظرخواهی از تولیدکنندگان و بررس��ی
هم��ه جوانب باش��د .نهادهای دولتی بای��د برای ارتقای
سطح سالمت تغذیه در جامعه به منظور ایجاد تغییرات
و نظ��ارت در اج��را اقدام کند .در کش��ورهای اروپایی و
امریکایی واحدهای تولیدی براساس قوانین کمیسیون
بین الملل��ی تعیین مق��ررات صنایع غذایی ،وابس��ته به
س��ازمان کش��اورزی ملل متحد (کدکس المانتاریوس)
تولید می کنند.
ب��ر ای��ن اس��اس ،شیش��ه های ابلیمو ح��اوی مقدار
مشخصی از عصاره لیمو ،اسیدسیتریک و نگهدارنده های
مجاز اس��ت .انچه در زمینه تولیدات کشورهای اروپایی
و امریکای��ی اهمیت دارد این اس��ت ک��ه ابلیمو در این
کش��ورها به عنوان چاشنی تولید می ش��ود اما در ایران
این موضوع هنوز مش��خص نیس��ت .یک��ی از بزرگترین
موضوع های��ی که می توان��د به تولید ابلیمو در کش��ور
کمک کند این اس��ت ک��ه س��ازمان های حاکمیتی در
تولی��د صنایع غذایی ابتدا بپذیرند که ابلیمو در کش��ور
ما ب ه عنوان چاش��نی استفاده می ش��ود ،نه نوشیدنی .با
تغییر استانداردهای تولید ابلیمو ،تولید این محصول به
شاخص های جهانی نزدیک می شود .همچنین ،بر تنوع
تولید تاثیر بسیاری خواهد داشت.