روزنامه گسترش صنعت شماره 438
روزنامه گسترش صنعت شماره 438
2
سال سی ام پیاپی 2411
سهم شستا
از بازار سرمایه
۸درصد است
دوره جدید شماره 4 438صفحه قیمت 1000 :تومان
پنجشنبه
28تیر 1397
5ذی القعده 1439
همکاری
ایدرو با بخش
خصوصی در
«مشگین شهر»
4
19ژوئیه 2018
http://telegram.me/sanatnewspaper
www.sanatnewspaper.com
معرفی محصول جدید سایپا
«رهام» رونمایی شد
به منظور داخلی سازی 400میلیون دالری و ایجاد 360هزار شغل در صنعت پوشاک انجام شد
تشکیل شرکت توسعه کارافرینی
4
جدیدترین محصول سایپا مبتنی بر مگاپلتفرم SP100در هفدهمین نمایشگاه خودرو شیراز رونمایی شد .به گزارش
«گس��ترش صنعت» جدیدترین محصول س��ایپا مبتنی بر مگاپلتفرم SP100با نام «رهام» در هفدهمین نمایش��گاه
خودرو ش��یراز رونمایی ش��د .این محصول با ظاهری متفاوت براس��اس مدل های روز دنیا در همکاری با طراحان اروپایی
و مهندس��ان تحقیق و توس��عه این گروه صنعتی طراحی و تولید ش��ده است .از مزیت های این خودرو می توان به توانایی
کسب سه ستاره از استانداردهای یورو NCAPو گذراندن استانداردهای هشتادوپنج گانه سازمان ملی استاندارد اشاره
کرد .از دیگر امکانات و ویژگی های این خودرو فرمان برقی ،ترمز اضطراری و ،ABSشبکه کنترل پایداری ،سان روف،
6کیسه هوا ،ایمنی عابر پیاده ،مانیتور نمایش اطالعات خودرو ،سنسور پارک و دوربین عقب ،کروز کنترل ،سیستم تهویه
اتوماتیک و ...است .قیمت این خودرو ملی هنوز مشخص نشده و با تولید قطعی ،قیمت گذاری و به بازار عرضه خواهد شد.
مقابله تولید با موانع صنعت خودرو در هفته ای که گذشت
پیمانکاران در انتظار تسوی ه با دولت
3
2
عکس :ایدا فریدی
پوشاک ایرانیان
پنجشنبه
اقتصاد و توسعه
28تیر 5 1397ذی القعده 19 1439ژوئیه 2018شماره 438پیاپی 2411
چهره ها و نظر ها
لزوم جلوگیری از قراردادهای
سپید و غیرقانونی
یک عضو کارگری ش��ورای عالی
کار می گوی��د :س��امانه رواب��ط کار
می توان��د از تخلف ه��ای بس��یاری
در زمین��ه عق��د قرارداده��ا و
همچنی��ن ،در حیط��ه اختالف��ات
کارگری-کارفرمای��ی جلوگی��ری
کند.
به گ��زارش ایلنا ،راه اندازی «س��امانه جامعه روابط کار»
یکی از وعده هایی ا س��ت که وزارت کار در ماه های گذشته
به کارگران داده اس��ت .از قرار معلوم استقرار این سامانه و
الزام به استفاده از ان می تواند به نظام مند شدن روابط کار
و جلوگیری از برخی تخلف ها کمک کند.
ش��روع به کار این س��امانه با تاخیر بسیاری روبه رو شده
اس��ت .علی خدایی در این ب��اره می گوید :مع��اون روابط
کار ب��ه فعاالن کارگری قول داده که س��امانه روابط کار از
شنبه راه اندازی خواهد ش��د؛ امیدواریم به این وعده عمل
شود.
راه ان��دازی و ش��روع ب��ه کار این س��امانه چ��ه مزایایی
دربرخواهد داش��ت؟ ای��ا قراردادهای ش��فاهی را از میان
برم��ی دارد یا فق��ط در زمین��ه قراردادهای کتب��ی و رفع
تخلف ه��ای انها موث��ر خواهد ب��ود؟ خدای��ی در این باره
می گوید :این س��امانه نافی قراردادهای ش��فاهی نیس��ت.
قرارداد ش��فاهی به معنای قرارداد دائمی اس��ت و در این
زمینه مشکلی نداریم؛ مشکل اصلی قراردادهای سپید امضا
و قراردادهای غیرقانونی اس��ت .ب��ا راه اندازی بخش «ثبت
قراردادهای س��امانه» و با توجه به اینکه کارفرما مکلف به
ثبت قرارداد در سامانه است ،امکان عقد قرارداد سپیدامضا
از بین می رود.
وی ادام��ه داد :ب��ا توجه به اینکه مواد قرارداد از س��وی
کارفرما در س��امانه ثبت می ش��ود ،امکان رصد قراردادها و
نظارت ب��ر انها به وجود می اید و تخلف ه��ا قابل پیگیری
است.
خدایی تاکید می کند :کارکرد س��امانه محدود به همین
قراردادها و ثبت قراردادها نیست؛ این سامانه ۳۰ ،زیرگروه
مختلف دارد که یکی از انها س��امانه قراردادهای کار است.
زیرگروه ه��ای دیگ��ر این س��امانه ،کارکرده��ای مختلفی
از جمل��ه خدمات ده��ی در زمین��ه بیم��ه بی��کاری ،ثبت
دادخواس��ت های کارگران و پیگیری دادخواس��ت ها دارند.
همین ثبت و پیگیری دادخواست ها از تخلف های بسیاری
جلوگیری می کند.
به گفته خدایی ،این سامانه در صورت راه اندازی و شروع
به کار ،یک خال بزرگ را می تواند پرکند؛ یک کارکرد مهم
این سامانه ،ارائه امار مشخص و دقیق است.
یکی از مش��کالت در کش��ور ما این اس��ت ک��ه جامعه
اماری درس��ت و قابل اس��تناد نداریم؛ درحال حاضر هیچ
مرج��ع اماری قابل اتکا در زمین��ه قراردادها ،اختالف های
کارگری-کارفرمای��ی و باق��ی س��وژه های رواب��ط کار
نداشته ایم.
این سامانه می تواند این فقدان را از بین ببرد و اطالعات
اماری دقیق فراهم کند.
انتقاد نماینده صنعتی ها
از قطع برق صنایع
ریی��س خان��ه صنع��ت و معدن
کش��ور گفت :قان��ون ارزش افزوده
فشار زیادی به صنعت وارد کرده و
در واقع ،کمر این بخش را شکسته
است.
به گزارش ایسنا ،سید عبدالوهاب
س��هل ابادی در جش��ن بزرگداشت
روز صنع��ت و معدن اس��تان مرکزی با تاکی��د بر اینکه در
ش��رایط س��ختی به س��رمی بریم و حتی وضعیت از جنگ
نظامی دشوارتر است ،افزود :امروز دنیا پرونده ایران را روی
میز مس��ئوالن اقتصادی خود قرار داده است اما صنعتگران
ایس��تادگی کرده اند و با تمام توان و فکر و اندیش��ه مثبت
کشور را نجات می دهند.
وی ب��ا انتقاد از قطع ب��رق صنایع گفت :در هیچ نقطه ای
از دنی��ا در قدم نخس��ت برق صنایع قطع نمی ش��ود اما در
ایران این ش��رایط به وجود امده است در حالی که صنعت،
ب��رق اضافی مصرف نمی کن��د و باید مجلس این موضوع را
پیگیری کند.
سهل ابادی تصریح کرد :متاسفانه در کنار همه مشکالت،
قانون ارزش افزوده نیز فشار زیادی را به بخش صنعت وارد
می کند به ش��کلی که این ش��رایط کمر صنعت را شکسته
است.
وی ب��ا طرح این پرس��ش ک��ه ایا می دانی��د در روزهای
گذش��ته چه میزان مواد اولیه م��ورد نیاز صنایع در گمرک
ترخیص نش��ده و صنایع درگیر کد ۱۴رقمی بانک مرکزی
هس��تند ،تاکید ک��رد :نباید فش��ار بانک ها ب��ه تن صنعت
بخورد.
ب��رای کاهش این فش��ار بای��د دولت و مجلس ش��ورای
اس�لامی تصمیم گی��ری موثری داش��ته باش��ند .مگر تمام
اتفاق ه��ای اقتصادی امروز به گ��ردن صنعت و صنعتگران
است که باید این بخش تاوان این شرایط را بدهند؟
س��هل ابادی گفت :س��ازمان تامین اجتماع��ی اکنون در
صورت وجود بدهی دفترچه بیمه را تمدید نمی کند و حتی
باالتری��ن بهره را از جرایم می گیرد ،این امر باید در مجلس
ش��ورای اس�لامی نظارت ش��ود نباید اجازه داد صنعتگران
خسته شوند.
محمدباقر نوبخت:
100هزار میلیارد
تومان از بدهی فعاالن
اقتصادی ،پیمانکاران
و واحدهای تولیدی
به بانک ها که از دولت
طلب دارند ،براساس
مصوبه هیات وزیران
تسویه می شود
دولت قصد دارد ۱00هزار میلیارد تومان از طلب پیمانکاران را پرداخت کند
پیمانکاران در انتظار تسویه با دولت
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
بدهی های ش��بکه ای در س��ال های گذش��ته بسیاری
از پیمان��کاران را از چرخ��ه اج��رای پ��روژه حذف کرد.
پیمان��کاران بخ��ش خصوص��ی در م��وارد بس��یاری از
دول��ت طلبکار ش��ده بودند .ای��ن در حالی بود که انها به
س��ازمان هایی مانند امور مالیات��ی ،تامین اجتماعی و در
برخی موارد به بانک ه ا نیز بدهکار شده بودند.
به عبارت دیگر ،دولت از یک س��و به بخش خصوصی
و بخش خصوصی از س��وی دیگر ،به دولت بدهکار ش��ده
بود .این س��ناریویی عالوه بر سوءمدیریت در دوره دولت
نهم و دهم بود که باعث شد بخش خصوصی توان کافی
برای اجرای پروژه های نیمه تما م نداش��ته باش��د .در این
ش��رایط طبیعی بود که به جز چند ش��رکت پیمانکاری،
ش��رکت دیگری توان حض��ور در پروژه های جدید را هم
نداش��ت .این موضوع سال های گذشته پیمانکاران را به
گونه ای پیش برد که بدهی های ش��بکه ای دغدغه اصلی
انها را شکل داده بود .دولت دوازدهم در روزهای گذشته
تالش کرد تا مشکالت این بخش را برطرف کند و بخش
خصوص��ی بتواند در پروژه های موج��ود به دولت کمک
کند.
وعده ای در نخستین روز سال
محمدباقر نوبخت ،رییس س��ازمان برنامه و بودجه ،در
نخستین روز سال ۹۷گفته بود :براساس مجوز دولت این
امکان فراهم ش��د که ما در حد ۱۰۰هزار میلیارد تومان
طلبی که پیمانکاران از دولت داش��ته و به بانک ها بدهی
دارن��د ،پرداخ��ت کنیم .به گزارش پایگاه اطالع رس��انی
دولت ،نوبخت در پایان نخس��تین جلس��ه س��ال ۹۷در
س��ازمان برنامه و بودجه که ب��رای جمع بندی کار مالی
و ب��ا حضور وزیر ام��ور اقتصادی و دارای��ی و رییس کل
خزانه کش��ور برگزار ش��ده بود ،توضیح داده بود :ما این
بدهی پیمانکاران را تقبل کرده و با توجه به مکانیس��می
ک��ه با بان��ک مرکزی داریم تعریف کردی��م تا به بانک ها
هم فش��اری وارد نش��ود و دولت هم��ه مطالبات خود به
پیمان��کاران را در حد ۱۰۰هزار میلیارد تومان پرداخت
کن��د .این کار از فروردین ش��روع می ش��ود و امیدواریم
پیمانکاران با نش��اط و امکانات بیش��تر برای جذب ۱۰۰
هزار میلیارد تومانی که برای طرح های عمرانی اختصاص
دادیم به ما کمک کنند .همه تالش دولت این اس��ت که
ما گشایش��ی برای کارافرین��ان و فعاالن اقتصادی ایجاد
کنیم تا انها هم بتوانند در عرصه اقتصادی کوشا باشند و
بسیاری از فرصت های شغلی را با کمک انها فراهم کنیم.
تبص��ره ،۵اف��رادی که از دولت طلب��کار و به بانک ها نیز
بدهکار هس��تند ،اسناد تس��ویه خود را از دولت دریافت
می کنن��د و به بانک ها بابت بدهی خود تحویل می دهند.
سخنگوی دولت مزایای این مصوبه را این موضوع دانست
ک��ه بار بزرگی از دوش اف��رادی که به طور عمده فعاالن
اقتص��ادی ،پیمانکاران یا واحده��ای تولیدی بدهکار به
بانک هس��تند ،برداشته می ش��ود .نوبخت افزود :بانک ها
مطالباتی از ای��ن افراد دارند که انها نمی توانند پرداخت
کنند که با این اقدام صورت وضعیت مالی بانک ها روشن
ش��ده و از س��وی دیگر بانک ها نیز از نظر بدهی خود به
بانک مرکزی اسوده خاطر می شوند.
رونق پروژه های عمرانی ،رونق صنایع
ش��هرام کوس��ه غراوی درب��اره پروژه ه��ای نیمه تمام
ی�ک گام تا تحقق وعده ۱۰۰هزار میلیارد
عمران��ی به «گس��ترش صنع��ت» گفت:
تومانی
در حال��ی ک��ه بس��یاری از پیمانکاران
واگ��ذاری پروژه ه��ای نیمه تمام موضوعی
موض��وع مطرح ش��ده از ط��رف نوبخت را
اس��ت ک��ه در دولت دوازده��م باید جدی
وعده ای صرف می پنداش��تند ،در روزهای
گرفته ش��ود .اکنون عمر مفید پروژه های
گذش��ته وی ب��ا اخب��اری خ��وش ب��رای
بس��یاری رو به پایان اس��ت .اگر دولت در
پیمانکاران در جمع خبرنگاران حاضر شد
ای��ن زمین��ه اقدام جدی نداش��ته باش��د،
و گفت :بدهی پیمانکاران به بانک ها تسویه
میلیارده��ا تومان س��رمایه کش��ور از بین
شهرام کوسه غراوی
می شود .در ۳ماه نخست سال فروش نفت
م��ی رود .وی با اش��اره به اینک��ه پروژه ها
هر چند پروژه های
و پرداخ��ت اعتب��ارات عمرانی هم افزایش
عم��ر مفید دارند و باید در مدت باقی مانده
داشته است.
نیمه تمام از دولت نهم و ب��ه بهره برداری برس��ند ،توضی��ح داد :هر
دهم به دولت های
نوبخت در این باره توضیح داد ۱۰۰ :هزار
چن��د پروژه های نیمه تم��ام از دولت نهم و
بعدی به ارث رسیده
میلیارد توم��ان از بدهی فعاالن اقتصادی،
ده��م به دولت های بعدی به ارث رس��یده
است اما چاره ای جز
پیمانکاران و واحدهای تولیدی به بانک ها
اس��ت اما چاره ای جز واگذاری س��ریع انها
واگذاری سریع انها
ک��ه از دولت طلب دارند ،براس��اس مصوبه وجود ندارد .بسیاری از وجود ندارد .بس��یاری از پیمانکاران در این
پیمانکاران
هیات وزیران تس��ویه می ش��ود .در جلسه
پروژه ها سرمایه گذاری کرده اند و دولت به
در این پروژه ها
اخی��ر هیات دول��ت دو مصوب��ه درب��اره سرمایه گذاری کرده اند و انها بدهکار اس��ت .عالوه بر این ،پروژه های
ایین نامه های اجرایی تبصره ۵و ۱۸قانون
نیمه تم��ام در س��ال های گذش��ته یکی از
دولت به انها بدهکار
بودجه به تصویب رس��ید که این مصوبات
زمینه های فساد و دریافت تسهیالت شده
است
تاثیراتی بر اقتصاد ملی دارد .بر پایه مصوبه
است .کوس��ه غراوی با بیان اینکه موضوع
مه م در این زمینه ،جریمه های بانکی است ،افزود :دولت
باید وضعیت جریمه ها را هم مشخص کند .برخی از این
پیمانکاران اکنون در شرایط وخیمی هستند و بدهی های
س��نگینی به بانک ها یا دولت دارند .این بدهی ها به مرور
زمان شامل جریمه شده است .در صورتی که دولت قصد
داشته باشد دوباره از توان پیمانکاران استفاده کند ،باید
حمایت های خود را ش��فاف کن��د و افزایش دهد .وی با
اشاره به شرایطی که پیش روی اقتصاد کشور وجود دارد،
توضیح داد :تحریم های امریکا ،موضوعی نیست که بتوان
به س��ادگی از کنار ان گذش��ت .مهم ترین سیاس��تی که
اکنون می تواند کشور را از خطر تحریم ها تا حدی مصون
ب��دارد ،تقویت بخش خصوصی در تمام حوزه ها اس��ت.
تاکنون ایران از حمایت اتحادیه اروپا برخوردار بوده است.
امیدواریم در ادامه مسیر هم این حمایت ها افزایش یابد و
مشکالت انتقال پول نیز برطرف شود .با این حال ،چیزی
قابل پیش بینی نیس��ت .این ش��رایط نشان می دهد که
کشور باید برای شرایط سخت تری هم خود را اماده کند.
کوسه غراوی با تاکید بر نقش بخش خصوصی در اقتصاد
کشور توضیح داد :دولت در شرایطی می تواند این بخش
را تقویت کند که هم پروژه ها راحت تر واگذار شوند و هم
پیمانکارانی که از دولت طلب دارند به طلب خود دس��ت
یابند .این واحدها اکنون می توانند در اقتصاد کشور نقش
جدی داشته باشند .این عضو کمیسیون عمران مجلس
ش��ورای اسالمی با بیان اینکه عمده پروژه های نیمه تمام
اکن��ون در حوزه پروژه های عمرانی اس��ت ،توضیح داد:
رون��ق پروژه های عمرانی ب��ه معنای افزایش درامد برای
بخش خصوصی و بازگشت رونق به صنایع بسیاری است.
پروژه های عمرانی به مصالح و ماشین االت نیاز دارند .این
دو حوزه پس از افزایش پروژه های نیمه تمام و رکود این
بخش دچار اس��یب های زیادی شدند .اکنون با بازگشت
رونق به این بخش می توان مشکالت جدی حوزه معادن
و صنایع را نیز برطرف کرد.
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی مطرح کرد :
مرتضی لطفی ،مدیرعامل ش��رکت س��رمایه گذاری
س��ازمان تامین اجتماعی(شس��تا) گف��ت :ب��ه غل��ط
می گویند شس��تا ۳۰درصد از تولی��د ناخالص ملی را
در دس��ت دارد .این در حالی اس��ت که این رقم فقط
۱/۲درص��د از تولی��د ناخالص ملی اس��ت .به گزارش
شس��تا ،مدیرعامل ش��رکت س��رمایه گذاری سازمان
تامین اجتماع��ی با بیان اینکه به ش��فافیت و عملکرد
درس��ت اعتقاد دارد ،گفت :اینکه می گویند شستا وارد
حوزه هایی شده است که بازار را به هم ریخته ،درست
نیس��ت .لطفی با بیان اینکه ۱۵س��ال س��ابقه کار در
صنایع کش��ور دارد ،درباره تعداد ش��رکت های شستا،
گفت :شرکت س��رمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی
۲۷۴ش��رکت دارد ک��ه ۹۵عدد از این ش��رکت ها در
قالب رد دین به ان واگذار ش��ده اس��ت .ما ۵۶شرکت
س��اخته ایم و از این تعداد ۱۱۶ ،ش��رکت را خریده ایم.
وی اف��زود :باید در نظر داش��ته باش��یم که س��ازمان
تامین اجتماعی به دولت بدهکار اس��ت و قرار شده که
دولت قس��متی از بدهی تامین اجتماعی را که بیش از
۳۰هزار میلیارد تومان می شود ،در قالب تهاتر بدهی از
طریق بانک مرکزی پرداخت کند .لطفی افزود :سازمان
تامین اجتماعی ماهانه ۸۰هزار میلیارد تومان و ساالنه
۶هزار و ۷۰۰میلیارد تومان به بازنشستگان مستمری
می پ��ردازد .به این حجم از پرداخت مس��تمری توجه
کنید؛ با این همه صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی
جزو صندوق های زیان ده نیس��ت .لطفی با بیان اینکه
ذخایر صندوق بازنشستگی س��ازمان تامین اجتماعی
سهم شستا از بازار سرمایه ۸درصد است
بین نس��لی اس��ت ،گفت :بیش از ۵۰درصد
از بازنشس��تگان و بیمه ش��دگان کشور زیر
پوش��ش س��ازمان تامین اجتماعی هستند و
اینک��ه در عملکرد بخش اقتصادی س��ازمان
تامین اجتماع��ی ش��بهه ایج��اد می کنن��د،
درس��ت نیست چراکه جمعیت بیمه شدگان
س��ازمان تامین اجتماعی وس��یع است و به
منظور حفظ ارزش منابع بین نسلی که انها در صندوق
س��ازمان تامین اجتماعی سرمایه گذاری می کنند باید
به نحوی درس��ت ارزش سرمایه های انها را حفظ کند.
لطفی گفت :نرخ تمام ش��ده شس��تا ۱۶ه��زار و ۷۰۰
میلیارد تومان است .این در حالی است که دارایی های
م��ا افزو ن ب��ر ۳۷تا ۳۸هزار میلیارد تومان اس��ت .وی
خاطرنش��ان ک��رد :در دهه ۷۰و ۸۰ش��رکت ها به ما
واگذار ش��د .ما خودمان یک شرکت خصوصی هستیم.
بای��د بگوی��م که در این واگذاری ه��ا زنجیره تامین در
کن��ار بنگاه های اقتصادی به ما داده نش��د .برای مثال،
ذوب اه��ن را به ما واگذار کردند اما ما یک معدن اهن
هم نداریم و ناگزیر از درخواست اهن از معادن گوناگون
هس��تیم .م��ا زیرمجموعه س��ازمان تامین اجتماعی و
وزارت تع��اون ،کار و رفاه اجتماعی به ش��مار می رویم
ک��ه این موجب وابس��تگی به دولت می ش��ود اما یک
ری��ال هم اعتبار دریافت نمی کنی��م .تاکنون ۱۳هزار
میلیارد تومان به تامین اجتماعی سود داده ایم .بخشی
از کس��ری های تامین اجتماعی و حقوق بازنشس��تگان
را م��ا تامین می کنیم .س��االنه ۲ه��زار و ۶۰۰میلیارد
تومان س��ود تس��هیالت دریافتی ما اس��ت.
مدیرعامل شرکت س��رمایه گذاری سازمان
تامین اجتماع��ی ادام��ه داد :اعتقاد دارم که
رسانه ها باید منصفانه با قضایا برخورد کنند.
در زمین��ه فهرس��ت دریافت کنن��دگان ارز
۴۲۰۰تومانی که بانک مرکزی ان را انتشار
داد ،نام ش��رکت ما یعنی شرکت بین المللی
بازرگانی ما هم عنوان ش��ده بود .در ان فهرس��ت امده
ب��ود که ۳۶۶هزار ی��ورو ارز دریافت کرده ایم اما تاریخ
ان اش��تباه اس��ت .وی توضیح داد ۲۳ :مرداد ۹۶ثبت
س��فارش برای واردات تلفن همراه داش��تیم .این رقم
۳۶۶هزار یورو مربوط به ان زمان است .همه مجوزهای
قانونی را هم گرفتیم ۲۵ .ش��هریور ۹۶این ثبت پایان
یاف��ت و اب�لاغ و واردات انجام ش��د ۲۳ .بهمن ۹۶کل
اعتبار ثبت س��فارش ما پایان یافت .بنابراین ،حضور ما
در این فهرس��ت برای مرداد ۹۶اس��ت .لطفی گفت :ما
اکنون در تالش هس��تیم که برگزاری مجمع شس��تا را
از طری��ق پارلمان های کارگ��ری در اینده برنامه ریزی
کنی��م .زمان ورود من ۸۰درص��د افرادی را که به کار
گرفته و جایگزی��ن کردیم همان افراد مجموعه بودند
و هیچ کدام نیز سفارش��ی نیس��تند .مدیرعامل شرکت
س��رمایه گذاری س��ازمان تامین اجتماعی تاکید کرد:
در مجموع��ه ش��رکت های مان یک دالر و یک س��که
خری��داری نکرده ای��م .در چن��د بانک تج��ارت ،ملت
و کارافری��ن هم س��هم داریم که بخ��ش عمده ان به
اعتبار س��رمایه گذاری بود .وی ادامه داد :من به عنوان
ی��ک فع��ال اقتص��ادی که عض��و اتاق تهران هس��تم،
امروز جایی مطالع��ه می کردم که روزی ۱۰۰میلیارد
تومان به نقدینگی س��رمایه ما اضافه می ش��ود .اما چه
اتفاق��ی می افت��د؟ چرا ه��ر روز از ارزش پول مردم کم
می شود؟
لطفی با اش��اره به اینکه قوانین حاکم بر نظام بانکی
و پول و اعتبار وجود دارد ،گفت :ما این س��هام را با رد
بر دین داریم .من چرا باید از امکانی که در بانک وجود
دارد و می توان��م ب��ا ان امکانات خود را نوس��ازی کنم،
اس��تفاده نکنم؟ اینکه گفته می شود تالطم ها بر عهده
بانک و شس��تا اس��ت ،تکذیب می کنم .هر تهمتی باید
مستندات داشته باش��د .مدیرعامل شستا در پاسخ به
اینکه چون ۸درصد از اقتصاد کش��ور در دس��ت شستا
است ،باید عملکرد این بخش بیش از اینها موثر می بود،
گفت :در کش��ور بنگاه ه��ای فراوانی داریم و می توانیم
عملکرد انها را با عملکرد بنگاه شس��تا مقایس��ه کنیم.
من حتی می توانم نمودار بهره وری کارکنان شس��تا را
بیاورم و ش��ما مالحظه کنید .لطف��ی افزود :وقتی ۳۳
درصد صنعت س��یمان کش��ور در اختیار شستا است،
بای��د رکودی که در این صنع��ت وجود دارد را ببینید.
اکن��ون بنگاه های تولید س��یمان با ۶۰درصد ظرفیت
کار می کنند .مستحضر هستید که ۴۰شرکت سیمان
کش��ور در س��ال ۹۴تعطیل ش��دند .مدیرعامل شستا
ادامه داد :من به شفاف سازی معتقد هستم و نهاد های
نظارت��ی باید بیایند و بر شس��تا نظارت کنند چنان که
این کار اکنون نیز در حال انجام است.
پنجشنبه
صنعت خودرو
28تیر 5 1397ذی القعده 19 1439ژوئیه 2018شماره 438پیاپی 2411
گسترش و نوسازی
معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت:
بازار خودرو به ثبات رسیده است
عکس :ایدا فریدی
چشم اسفندیار
برنامه های دولتی
این است که برای
تصمیم گیری از فعاالن
حوزه ها مشورت
نمی خواهند .فعاالن
در دل بازار بهتر از هر
کس چالش ها و جنس
کار را می شناسند و حتی
شاید بهتر از کارشناسان
اقتصاد که به لحاظ تئوری
مقوله ها را اموخته اند به
موضوع اشراف داشته
باشند
مقابله تولید با موانع صنعت خودرو در هفته ای که گذشت
فاطمه امیر احمدی :حیات واحدهای صنعتی به مولفه های بسیاری برمی گردد
اما به طور قطع یکی از این مولفه ها نقدینگی است .نقدینگی خود سرمایه ثابت و
سرمایه در گردش را شامل می شود که شریان تولید به شمار می رود .از سوی دیگر ،
مدیریت در تولید بستری برای توسعه است اما در کنار این مسئله نباید مدیریت
در تبیی��ن قوانین را نادیده گرفت .گاهی س��ال ها یک رون��د ادامه پیدا می کند و
ارش محبی نژاد
جنگ تولید
مهدی مطلب زاده
محمدرضا نجفی منش
نداشتن مدیریت در دوره رونق ،موجب شده تا صنعت خودرو بسیار
اس��یب پذیر ش��ود و با قطع همکاری های خارجی ،برای ادامه فعالیت
با مش��کل روبه رو باشد .به همان نس��بت زیرمجموعه های این صنعت
نیز نتوانس��ته اند خود را روزامد کنند و با چالش های بس��یاری از جمله
کمبود نقدینگی روبه رو هس��تند .مش��کالت مالی خودروسازان سبب
ش��ده تا قطعه س��ازان نیز در همان مسیر قرار گیرند و ادامه فعالیت ها با
حفظ موقعیت فعلی شان با موانع بسیاری همراه باشد .از انج ا که شیوه
معمول مدیریت داخلی این است که هر بخشی فقط به فکر برون رفت
از مشکالت خود باشد در فاصله کمرنگ شدن فشارهای تحریمی (پایان
س��ال ۹۴تا اغاز )۹۷خودروس��ازان توجه کافی به زنجیره تامین خود
نداشتند و امروز با سایه تحریم ها سردرگمی ها نمود پیدا کرده است.
البته پیشامد تحریم ها دوباره توجه به ظرفیت و توان داخل را افزایش
داده و در این راستا ،مدیریت گروه خودروسازی سایپا تالش می کند تا با
پرداخت بخشی از مطالبات معوقه قطعه سازان از افت تولید جلوگیری
کن��د .دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه س��ازان
کش��ور اعالم کرد :گروه خودروسازی سایپا اقدام هایی را در دستور کار
دارد که تا امروز فقط بخش کوچکی از مطالبات را پرداخت کرده است.
در سطح کالن هنوز نقدینگی به دست قطعه سازان نرسیده است.
ارش محبی ن��ژاد افزود :البته تعویق پرداخت بدهی ها ش��امل گروه
صنعتی ایران خودرو نیز می شود که به تازگی رخ داده است .امیدواریم
هر چه زودتر تصمیم های الزم در این باره از سوی خودروسازان اتخاذ
ش��ود .در همین باره ،نایب ریی��س انجمن همگن اظهار کرد :موجودی
انبار قطعه سازان رو به پایان است و باید فکر عاجل شود.
مهدی مطلب زاده وضعیت صنعت قطعه را بحرانی اعالم کرده است،
ضمن انکه محمدرضا نجفی منش ،رییس انجمن نیز از مس��دود شدن
واردات مواد اولیه مورد نیاز قطعه سازان در گمرک خبر می دهد و افت
تولید صنعت قطعه را نتیجه کاهش تیراژ خودرو در خرداد امسال عنوان
می کند .محبی نژاد در ادامه س��خنان خود گفته بود خودروسازان برای
تغذیه بازار به فکر راهکارهایی برای ادامه فعالیت خود هستند و سعی
می کنند اقالم وارداتی مورد نیازشان را حداقل برای چند ماه(برای عبور
از تحریم ها) وارد کرده تا در ادامه با راه حل های جایگزین و داخلی سازی
مش��کالت را رفع کنند .بنابراین ،عمده هزینه خود را به س��مت واردات
قطعات و تامین نیازها هدایت کرده اند .از این رو ،با کس��ری نقدینگی
روبه رو بوده و مطالبات قطعه س��ازان با تاخیر پرداخت می شود ،غافل از
اینکه همین وضعیت برای صنعت قطعه نیز باید دنبال ش��ود و انها نیز
ام��روز ب��رای عبور از تحریم ها به منابع مالی برای تامین قطعات و مواد
اولیه نیاز دارند .او گفت :اگر فقط خودروس��از قطعات خارجی خود را
تامین کنند به طور قطع در اینده ای نه چندان دور قطعه سازان با مشکل
جدی روبه رو شده و داخلی سازی برای ادامه فعالیت ها متوقف می شود.
محبی نژاد اضافه کرد :این مشکل در کنار افزایش نیافتن نرخ قطعات،
شرایط را برای ادامه فعالیت ها بسیار سخت کرده است.
امید رضایی ،دیگ ر عضو انجمن همگن درباره ش��رایط فعلی صنعت
قطعه گفت :با توجه به بالتکلیفی که درحال حاضر نسبت به برنامه اینده
خودروساز و دولت در راستای انتقال و اختصاص ارز وجود دارد ،واقعیت
این است که بسیاری از قطعه سازان به نقطه بحرانی رسیده اند .مرحله
نخس��ت این بحران با تعدیل نیروی انسانی اغاز می شود؛ نیروهایی که
برای اموزش انها هزینه شده و امروز ثمربخشی انها باید تجربه شود.
وی ادامه داد :حجم فعالیت ها کاهش یافته و از ۳شیفت به ۲شیفت
و از ۲ش��یفت نیز به یک ش��یفت رس��یده است .در نهایت نیز بعضی از
واحدهای صنعتی اکنون فقط ۳روز در هفته فعالیت دارند و روزهای
بین تعطیلی نیز به مرخصی اجباری می روند.
رضایی گفت :این راهکارها مسکن بوده و تا مدتی چاره ساز است اما
پس از این تولید با افت ش��دید روبه رو می ش��ود .صنعت خودرو دارای
گره های بسیاری است .از این رو ،کار باید از باال رفع شود .همدلی دولت
و مجلس را می طلبد.
گاهی تغییرات در فرصت کوتاه حیات تولید را به مخاطره می اندازد .داخلی سازی
از جمله موضوع های دیگری اس��ت که به اس��تقالل و خودکفایی دولت ها کمک
می کند و سهم سازنده داخلی را در بازار بومی افزایش می دهد .در نهایت ،نظارت
و کنترل بر بازار اس��ت که به هدایت س��رمایه ها در جهت درست منجر می شود و
از هدر رفت اموال و تس��هیالت جلوگیری می کند« .گس��ترش صنعت» در هفته
امید رضایی
امیرحسین پژوهی
بهمن ضیاءمقدم
پایانی تیر موضوع های خودرویی خود را در ۳حوزه قطعه سازی ،موتورسیکلت و
اتومبیل دنبال کرد« .نقدینگی راه نفس تولید را تنگ کرده است»« ،دست تولید
زیر س��اطور شتاب زدگی» ۵۵« ،درصد داخلی س��ازی ،سیاست تولید قطارهای
شهری» و «قیمت وارداتی ها سیر نزولی گرفت» از جمله موضوع های مطرح شده
در صفحه صنعت خودرو بودند .در ادامه مروری بر چکیده انها خواهیم داشت.
فرهنگ اصفهانی
مدیریت بدون زمان
صنعت موتورسیکلت به عنوان یکی از صنایع بومی دچار نوعی سردرگمی
اس��ت .این صنعت پس از روند یکنواخت نیم قرنی خود در نهایت ،س��ال ۹۵
با مطرح ش��دن جایگزینی انژکتوری با کاربراتوری ،تغییر را تجربه کرد اما در
فاصله کوتاه و اجباری شدن استاندارد یورو ۴برای اغاز سال ۹۷شوک دیگری
بود که به این صنعت فرسوده وارد شد .امیرحسین پژوهی ،عضو هیات مدیره
انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت درباره این تغییرات گفت :شماره گذاری
موتورس��یکلت برای اجرای اس��تانداردهای یورو ۴برای مدتی متوقف شد اما
س��خن این است که در ش��رایط بحرانی امروز باید از خودتحریمی جلوگیری
کرد .اتخاذ تصمیم هایی بدون هماهنگی ،به دلیل نداش��تن دبیرخانه یا نوعی
س��تاد هماهنگی بین نهادهایی که با این صنف درگیر هس��تند سبب شده هر
کس��ی س��از خود را بنوازد؛ این امر به تعطیلی کارخانه ها و بیکاری کارگران
و اس��یب به اقتصاد کش��ور منجر می ش��ود .او ادامه داد :برای تولید بر اساس
اس��تانداردهای یورو ۴به زیرس��اخت هایی از قبیل تامین بنزین نیاز است .در
کنار این موضوع باید فرهنگ س��ازی ش��ود .امروز به دلیل تحریم های بیرونی
و نیز هماهنگ نبودن س��ازمان ها و بروکراسی داخلی بیشتر کارخانه ها دچار
چالش در تولید هستند .اجباری شدن یورو ۴در حالی دنبال شد که مدت زمان
ازمون ها نادیده گرفته شده بود .دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت به
۲۴۵برند موتورس��یکلت در کشور اشاره کرد و گفت :ازمون موتورسیکلت ها
زمان زیادی نیاز دارد .الزام ان از اغاز س��ال ۹۷امری نش��دنی بود زیرا حداقل
زم��ان برای تس��ت ۶ماه اس��ت .خوش بینانه ترین حالت ب��رای الزام ،تیر بود.
بهمن ضیاءمقدم در ادامه س��خنان خود گفت :اس��تانداردهای کش��ور از اروپا
گرفته می ش��ود و انها این اس��تاندارد را از اغاز سال ۲۰۱۸میالدی الزم االجرا
کرده اند؛ به این شکل که موتورسیکلت های جدید با مولفه های یورو ۴تولید
خواهند شد اما موتورسیکلت های قدیمی مهلت یک ساله برای عملی کردن
این استانداردها دارند .وی افزود :با استناد به این متن مذاکره هایی با سازمان
حفاظت محیط زیست شد و قبول کردند استاندارد به تعویق بیفتد .بنابراین،
قرار است از اغا ز سال ۹۸استانداردهای یورو ۴اجرایی شود .فرهنگ اصفهانی ،
کارشناس فنی-مهندسی نیز اجباری کردن این استانداردها را نسنجیده اعالم
کرد و گفت :از اغاز سال ۹۶تولید موتورسیکلت های کاربراتوری ممنوع شده
بود .مش��کالت و چالش های بسیاری برای رس��یدن به ساخت موتورسیکلت
انژکت��وری وجود داش��ت و دوباره با وجودی که هنوز زمان زیادی از تس��ت،
قو توسعه و نیز سفارش گذاری این نوع موتورسیکلت ها نگذشته بود
کار تحقی
که اس��تانداردهای یورو ۴اجباری شد .این کار باعث ضرر و زیان شرکت های
داخلی ش��د به طوری که بیش��تر تولیدکنندگان ۴ماه هیچ تولید و فروش��ی
نداشتند.
اقدام های دولت و کاهش التهاب
سهیل فدایی
سعید موتمنی
علی خاکساری رفسنجانی
الزام تحقق ۵۵درصد داخلی سازی قطار شهری
مت��رو یا قطار ش��هری از جمله وس��ایلی اس��ت ک��ه در ناوگان
حمل ونقل ش��هری مورد اس��تفاده قرار می گیرد .این وسیله نقلیه
عم��ری حدود ۲دهه ای در کش��ور دارد که ارتقای داخلی س��ازی
ان برای صنعت بسیار مهم اس��ت .در اغاز هفته ،سید محمدعلی
افش��انی ،ش��هردار تهران از افزایش سهم بومی س��ازی قطعات از
۲۵ب��ه ۵۵درصد خبر داد .در این باره معاونت بازرگانی ش��رکت
واگن س��ازی تهران توضیح داد ۵۰ :درص��د حجم کاری در داخل
انجام می ش��ود .فعالیت هایی که زمان بر اس��ت اما به لحاظ ارزش
مالی ش��امل ۲۵درصد فعالیت ها می شود زیرا قطعات «های تک»
وارد می شوند .س��هیل فدایی ادامه داد :تاکید شهردار برای بهبود
داخلی س��ازی در زمینه قطعات گران قیمت و «های تک» است که
ارزش مالی بیشتری در ساخت دارند .او گفت :طراح واگن ،شرکتی
چینی اس��ت و تا ام��روز کار این گونه پیش رفته که یک سلس��له
قطعات را چینی ها می س��ازند و بخشی نیز از اروپا تامین می شود
و در ادامه ،این قطعات به ایران فرس��تاده شده و کل بدنه واگن از
صفر از س��وی این شرکت در ایران ساخته می شود .همچنین ،کل
دکوراسیون و تجهیزات داخلی مانند صندلی ،پنجره ،دستگیره ها ،
اجزا و قطعاتی که در کابین راننده مورد استفاده قرار می گیرد و...
در داخل س��اخته و تامین می ش��ود .از دیگ��ر فعالیت هایی که در
این زمینه ش��رکت واگن سازی تهران انجام می دهد مونتاژ قطعات
اس��ت و در نهای��ت فعالیت دیگری که در ایران پیگیری می ش��ود
تس��ت و راه ان��دازی واگن در مح��ل کارخانه ی��ا در خطوط مترو
ش��هرهایی مانند تهران یا مشهد اس��ت .معاونت بازرگانی شرکت
واگن س��ازی تهران در زمینه داخلی سازی بیش��تر گفت :مذاکره
برای همکاری های مشارکتی در زمینه ساخت ترمز ،در و سیستم
رانش در حال انجام اس��ت .از ش��رکت ها خواس��ته ش��ده تا به هر
طریقی که می خواهند همکاری داشته باشند؛ سرمایه گذاری و. ...
درحال حاضر دو شرکت اعالم امادگی کرده اند تا در ایران کارخانه
راه اندازی کنند .وی درباره زم��ان تحقق برنامه ها برای ۵۵درصد
داخلی س��ازی نیز گفت :دو سال از اغاز تولید می توان امیدوار بود
که ۵۵درصد داخلی س��ازی محقق شود اما قرارداد ۵ساله است و
حدود ۱۸ماه نخس��ت مربوط به طراحی واگن و نمونه سازی و نیز
تست می شود .از سال سوم به ۵۵درصد می توان اندیشید .ابالغیه
دول��ت و تاکید وزارت صنعت ،معدن و تجارت این اس��ت که باید
به این عدد برسیم.
ثبت س��فارش های غیرقانونی و واردات خودرو موضوعی است که درچند
هفت��ه اخیر در مرکز توجه فعاالن اقتصادی قرار گرفته اس��ت .این موضوع
ت��ا حدی به اقتصاد کش��ور اس��یب زده که در روزهای گذش��ته حاکمیت
و رییس جمهوری برای شفاف س��ازی به موض��وع ورود کردند .فعاالن بازار
خودرو معتقدند این اقدام س��بب ش��ده تا قیمت ها تا حدودی شکس��ته و
از التهاب بازار کاس��ته ش��ود .رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان
خودرو تهران گفت :در چند روز گذشته بازار خودرو با کاهش ۱۰۰میلیون
تومان��ی نرخ برخی خودروها روبه رو بود .بر اس��اس پیگیری وزارت صنعت ،
معدن و تجارت درباره موضوع ثبت سفارش های غیرقانونی بر مبنای تاکید
رییس جمهوری ،قیمت ها تا حدود زیادی روند نزولی گرفته اس��ت .در این
باره کس��انی که خودرو احتکار کرده بودند پس از جدی ش��دن مس��ئله در
وزارتخانه خودروهای دپوش��ده را وارد بازار کردند .س��عید موتمنی گفت :
هنوز فاصله نرخ کارخانه و بازار زیاد است .از این رو ،تقاضایی وجود ندارد.
او گفت :حاشیه سود بازار سبب شد تا برخی شرکت ها برای سود بیشتر
به وعده های خود در پیش فروش ها عمل نکنند در حالی که این ش��رکت ها
خودروها را با ارز دولتی وارد کرده بودند و با نرخ چند برابر در بازار ازاد معامله
می کردند .همچنین ،یکی از کارشناسان اقتصاد خودرو برای ساماندهی بازار
خودرو پیشنهاد داد :از جمله اقدام های مثبتی که دولت می تواند برای بازار
خودرو انجام دهد تا از وضعیت فعلی خارج شود ازاد گذاشتن ثبت سفارش
خودرو بدون تخصیص ارز است .علی خاکساری رفسنجانی افزود :اگر دولت
برای واردات خودرو ارز بپردازد بازار خودرو را ملتهب تر کرده است .فقط باید
سامانه ثبت سفارش باز شود و واردات خودرو بدون هیچ گونه محدودیت و با
تعرفه قانونی مجلس شورای اسالمی انجام شود .عضو هیات علمی دانشگاه
عالمه طباطبایی معتقد اس��ت بس��تن سایت ثبت س��فارش باعث می شود
واردات خ��ودرو نیز مانند تولید انحصاری ش��و د و س��ودجویان و دالالن به
راحتی قیمت ها را در بازار تعیین کنند.
بنا بر این گزارش ،شاید بتوان گفت چشم اسفندیار برنامه های دولتی این
است که برای تصمیم گیری از فعاالن حوزه ها مشورت نمی خواهند .فعاالن
در دل ب��ازار بهت��ر از هر کس چالش ها و جنس کار را می شناس��ند و حتی
شاید بهتر از کارشناسان اقتصا د که به لحاظ تئوری مقوله ها را اموخته اند به
موضوع اشراف داشته باشند .مشورت با این گروه کمک می کند تا برنامه ها
با چالش کمتر اجرا شود و به نتیجه برسد.
سخن اخر
ریی��س هیات عامل س��ازمان گس��ترش و نوس��ازی صنایع
ایران(ای��درو) گف��ت :ب��ازار خودرو ب��ا اقدام ه��ا و برنامه های
اجرایی به ثبات نس��بی رس��یده و اکنون از التهاب های اخیر
ان کاسته شده است .به گزارش ایرنا ،منصور معظمی در سفر
به مشگین ش��هر اس��تان اردبیل افزود :پایش بر بازار خودرو و
نظارت بر ان ادامه دارد و با افرادی که س��عی در التهاب بازار
داش��ته باشند ،برخورد جدی می ش��ود .وی با اشاره به خروج
امریکا از برجام و اعمال تحریم های ظالمانه از س��رمایه گذاران
و کارافرین��ان ب��ه عن��وان س��ربازان جبهه اقتص��ادی نام برد
و از حمای��ت همه جانب��ه وزارت صنع��ت ،مع��دن و تجارت از
س��رمایه گذاران خبر داد .معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت
به اجرای طرح بزرگ صنعتی در شهرستان مشگین شهر اشاره
ک��رد و افزود :این طرح بزرگ با همکاری س��رمایه گذار بخش
خصوص��ی اجرا می ش��ود و نقش مهمی در توس��عه اقتصادی
اس��تان اردبیل به ویژه شهرس��تان مشگین شهر خواهد داشت.
ریی��س هیات عام��ل ای��درو درب��اره این طرح گف��ت :مطالعه
و بررس��ی های نخس��تین به هم��راه نشس��ت های مختلف با
سرمایه گذار خارجی اغاز شده و به زودی جزئیات ان به اطالع
مردم خواهد رس��ید .معظمی همچنین ،در بازدید از کارخانه
کامیون س��ازی مشگین شهر س��اخت این واحد صنعتی بزرگ
را فرصت طالیی و ارزش��مند برای رش��د و ش��کوفایی اقتصاد
اس��تان اردبیل توصیف کرد .اقدام های در حال انجام از س��وی
دولت برای س��اماندهی وضعیت بازار خودروها نشان می دهد
تا حدودی التهاب فروکش کرده اس��ت .تهدید تحریم ها سبب
شده تا توجه به تولید داخل در دو حوزه خودروهای سواری و
تجاری بیش از پیش ش��ود .ممنوعیت واردات محصوالتی که
تولید مشابه در داخل دارند از جمله اقدام های وزارت صنعت ،
معدن و تجارت در راس��تای ساماندهی وضعیت بازار داخل در
تمام اقالم به ویژه خودرو است.
روی خط خبر
هفدهمین نمایشگاه بین المللی
خودرو استان فارس اغازشد
نمایندگی های منتخب ش��رکت ایران خودرو اس��تان فارس در
هفدهمین نمایش��گاه بین المللی خودرو این اس��تان حضور فعالی
دارن��د .ب��ه گزارش ایکوپرس ،در این نمایش��گاه ک��ه از ۲۶تا ۲۹
تیر در محل دائمی نمایش��گاه های بین المللی استان فارس برگزار
می شود ۲۵ ،نمایندگی منتخب شرکت ایران خودرو در سالن بهار
و در فضایی افزون بر ۱۴۰۰متر مربع ،محصوالت این خودروساز را
به نمایش گذاشته اند .بر مبنای این گزارش ،خودروهای دناپِالس،
پژو ۲۰۷اتومات ،س��ورن توربو ،س��مند ال ایکس ،اچ ۳۰کراس ،
هایما اس ،۷هایما اس ۵و پژو پارس اتوماتیک از جمله محصوالتی
هس��تند ک��ه در غرفه ایران خ��ودرو به نمایش عم��وم درامده اند.
نمایندگی های شرکت ایران خودرو به مدت ۴روز از ساعت ۱۷تا
۲۲در محل برگزاری نمایش��گاه پذیرای بازدیدکنندگان هستند.
ایران خودرو دیزل ،تولیدکننده خودروهای تجاری ایران خودرو نیز
از جمله شرکت کنندگانی هستند که محصوالت خود را در محوطه
باز نمایشگاه به نمایش گذاشته اند .پیکاپ فوتون ،ون وانا ،کامیونت
هیوندای و کشنده فوتون ایران خودرو دیزل نیز در محوطه مجاور
سالن حافظ در معرض دید عموم قرار دارد.
کاهش فرایند ترخیص قطعات
عضو کمیس��یون صنایع و معادن مجلس شورای اسالمی گفت:
خودروس��ازی ها و س��ایر صنایع اگر مواد اولیه و قطعات مورد نیاز
خود را به موقع دریافت نکنند ،به تعطیلی کشیده می شوند .حمید
گرماب��ی در گفت وگو با خانه ملت درب��اره طوالنی بودن ترخیص
کاالهای وارداتی مورد نیاز تولید قطعه خودرو اظهار کرد :طوالنی
ب��ودن فراین��د ترخیص کاال و مواد اولیه از گمرک در بس��یاری از
صنای��ع دیگ��ر نیز وج��ود دارد و در ش��رایط ارزی موجود ،صنایع
را با مش��کالت جدی روبه رو کرده اس��ت .عضو کمیسیون صنایع
و معادن مجلس ش��ورای اس�لامی با بیان اینک��ه وزارت صنعت ،
مع��دن و تج��ارت و وزارت اقتص��اد باید هرچه س��ریع تر به دنبال
راه حلی برای کاهش زمان ترخیص کاالها و مواد اولیه تولید قطعه
خودرو باش��ند ،گفت :خودروسازی ها و سایر صنایع اگر مواد اولیه
و قطع��ات م��ورد نیاز خود را به موقع دریاف��ت نکنند ،به تعطیلی
کشیده می شوند .نماینده مردم در مجلس شورای اسالمی با اشاره
به اینکه تعطیلی صنایع مشکالتی از جمله بیکاری را در پی دارد ،
ادامه داد :درخواس��ت داریم تا وزارتخانه های ذی ربط در کمترین
زمان الزم مش��کل ترخیص کاال را برطرف کرده و خودروس��ازان
و تولیدکنن��دگان قطعات خودرو بتوانن��د محصوالت و مواد اولیه
مورد نیاز خود را وارد کنند .به این ترتیب ،تولید انها صفر نش��ود.
وی ب��ا تاکید بر اینک��ه کارخانه های بزرگ کش��ور در صورتی که
مش��کل طوالنی بودن ترخیص کاالهای ش��ان رفع نشود با مشکل
جدی روبه رو خواهند ش��د ،گفت :خودرو کاالیی متش��کل از چند
هزار قطعه اس��ت که هر کدام از انها نباشد خودرو کامل نمی شود
و قابلیت عرضه پیدا نمی کند .تامین قطعه در زمینه تولید خودرو
حیاتی اس��ت .گرمابی در پایان گفت :باید تالش ش��ود تا واردات
قطعات و مواد اولیه تولید قطعات تس��هیل ش��ود و با بروکراس��ی
مشکالت را افزون نکنیم.
به منظور داخلی سازی 400میلیون دالری و ایجاد 360هزار شغل در صنعت پوشاک انجام شد
پنجشنبه
سال سی ام شماره 438پیاپی 2411
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
تشکیل شرکت توسعه کارافرینی پوشاک ایرانیان
28تیر 1397
5ذی القعده 1439
19ژوئیه 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
بومی سازی مد و طراحی
در صنعت پوشاک
صنعت پوش��اک ایران دو فرصت
مهم را از دست داده است؛ ان طور
ک��ه اماره��ای ص��ادرات و واردات
صنع��ت پوش��اک نش��ان می دهد
بیش از ۶0درصد از مصرف داخلی
پوش��اک به رقیبان خارجی واگذار
شده و سهم بالقوه صادرات پوشاک
اکبر رضائیان
برای صنعت داخلی استفاده نشده
کارشناس صنعت
است.
این در حالی اس��ت ک��ه با قبول
دش��واری های تولید صادرات محور در کش��ور می توان هم به بازار
صادرات��ی راه یاف��ت و ه��م پوش��اک واردات��ی را غیرقابل رقابت
کرد.
نکته جالب توجه ویژگی های مش��ترک ب��ازار بالقوه صادراتی با
پوشاک وارداتی است.
به عبارت دیگر ،ممکن اس��ت بخش��ی از پوش��اک مصرفی که
در داخ��ل تولید می ش��ود ،بومی و محلی باش��د اما مش��خصات
لباس ه��ای وارداتی کش��ور ب��ا لباس هایی ک��ه باید ب��رای بازار
صادراتی تولید ش��ود ،یکس��ان اس��ت که این ویژگی مش��ترک،
راه را ب��رای برنامه ریزی و اداره تولید پوش��اک کش��ور مش��خص
می سازد.
ما نمی توانیم همه چیز را تجربه کنیم و شرایط کنونی نیز اجازه
تجرب��ه نمی دهد بلکه باید از تجربه کش��ورهای موفق در صنعت
پوشاک استفاده کنیم.
برای رونق صنعت پوشاک داخلی باید از تقلید در مد و طراحی
پرهی��ز کرده و برای بومی س��ازی م��د و طراحی در اس��تان های
مختلف کش��ور تالش کنی��م .هر چند طراحی و م��د دارای موج
جهانی است اما امکان بومی سازی ان وجود دارد.
ممکن اس��ت بخش��ی از پوش��اک مصرفی ک��ه در داخل تولید
می ش��ود ،بومی و محلی باشد اما مش��خصات لباس های وارداتی
کشور با لباس هایی که باید برای بازار صادراتی تولید شود ،یکسان
است که این ویژگی مشترک ،راه را برای برنامه ریزی و اداره تولید
پوشاک کشور مشخص می سازد.
صنعت پوش��اک ایران بدون حرکت هماهنگ در مسیر جهانی
به بهره برداری از دس��تاوردهای پژوهش��ی و کاربردی این صنعت
و تولید صادرات محور (که در اس��اس تولید رقابتی است) نخواهد
رسید .در حقیقت،کش��ور بدون دستیابی به تولید رقابتی نه تنها
ام��کان ورود به بازار جهانی را نخواهد داش��ت بلکه س��هم اندک
باقی مانده خود را در بازار داخل از دست خواهد داد.
طرح توسعه صنعت پوشاک در مناطق روستایی
از اغاز امس��ال با اجرایی شدن در ۵استان اردبیل،
گیالن ،کرمانشاه ،همدان و چهارمحال و بختیاری
شکل عملیاتی تری گرفته اس��ت .اجرای این طرح
با تشکیل شرکت پش��تیبان مرکزی طرح با عنوان
ش��رکت «توسعه کارافرینی پوش��اک ایرانیان» در
روز دوش��نبه رس��می تر از قبل ش��ده و قرار است
شرکت های پشتیبان مرکزی در ۵استانی که نمونه
ازمایش��ی اجرای طرح هس��تند نیز در هفته اینده
با نام های مشخص ش��ده تاسیس ش��ود و عملیات
اجرایی نخس��تین ش��رکت مربوط به این طرح در
استان کرمانشاه اغاز خواهد شد.
دول��ت نیز ب��رای اج��رای طرح توس��عه صنعت
پوش��اک در مناطق روس��تایی در هر اس��تان ۱00
میلی��ارد ریال یارانه به ص��ورت بالعوض تخصیص
داده و بخش��ی از این اعتبار به بانک کش��اورزی به
عنوان بانک عامل تحویل ش��ده اس��ت .همچنین،
روس��تاهای مح��ل اجرای ط��رح ب��رای راه اندازی
کارگاه های دوخت شناسایی و مشخص شده است.
طرح توس��عه صنعت پوش��اک یکی از طرح های
نه گانه هماهنگ ش��ده بین وزارت صنعت ،معدن و
تجارت و س��ازمان برنامه و بودجه اس��ت که در ۵
استان و در هر استان در ۲0روستا اجرایی می شود.
عکس :گسترش صنعت
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
سازمان برنامه و بودجه تخصیص اعتبار خواهد شد.
ایجاد ۳۶0هزار شغل جدید
صادق نجفی ،معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت
و مدیرعام��ل س��ازمان صنای��ع کوچک و ش��رکت
ش��هرک های صنعتی ایران در ادامه نشست شورای
راهبری طرح توس��عه صنعت پوش��اک در مناطق
روس��تایی اظهار کرد :اکنون سرانه مصرف پوشاک
کشور فقط ۸۹سنت است که اگر بتوانیم بر مبنای
۱۲استان کمتر توسعه یافته داریم
برنامه ریزی ها ان را به ۴0دالر افزایش دهیم۳۶0 ،
رض��ا رحمان��ی ،قائم مقام وزیر صنع��ت ،معدن و
هزار شغل جدید ایجاد می شود.
تجارت نیز در نشست شورای راهبری طرح توسعه
نجفی افزود :س��رانه مصرف س��االنه پوش��اک در
صنعت پوشاک در مناطق روستایی گفت :بر مبنای
چین ۸0دالر و در ترکیه ۱۴0دالر است .بنابراین،
ش��اخص های س��ازمان برنام ه و بودجه ۱۲ ،استان
ایران فاصله بسیاری با انها دارد.
جزو مناطق کمتر توس��عه یافته است که به دستور
مدیرعام��ل س��ازمان صنایع کوچک و ش��رکت
وزیر برنامه های ویژه ای برای رفع محرومیت انها در
ش��هرک های صنعت��ی ای��ران افزود :طرح توس��عه
نظر گرفته شده است.
صنع��ت پوش��اک در مناط��ق روس��تایی یک��ی از
رحمانی ادامه داد :این طرح در ۵اس��تان کشور
طرح های نه گانه هماهنگ شده بین وزارت صنعت،
عملیاتی ش��ده و سال اینده در ۷استان دیگر اجرا
معدن و تجارت و س��ازمان برنامه و بودجه کش��ور
می شود.
اس��ت که در ۵اس��تان و ۲0روس��تا از هر استان
قائم مق��ام وزی��ر صنعت ،معدن و تج��ارت تاکید
اجرا می شود.
کرد :در ش��رایط تحریم های اقتص��ادی ،مهم ترین
ب��ه گفته نجفی ،طرح توس��عه صنعت پوش��اک
کاری که می توان در اقتصاد کش��ور انجام داد تکیه
در مناطق روس��تایی ب��ا مدیریت یک
بر صنایع پوش��اک اس��ت زی��را تامین
ش��رکت مل��ی و مش��اوره ،نظ��ارت و
پوشاک بیش از ۸0میلیون ایرانی کار
صادق نجفی:
کنترل انجمن پوشاک ایران و حمایت
کوچکی نیست .این بازار مصرف برای
برای اجرای طرح توسعه
تولیدکنن��دگان خارجی جذاب اس��ت صنعت پوشاک در مناطق وزارت صنعت ،معدن و تجارت در حال
اما تولیدکنن��دگان داخلی باید از این روستایی از سوی دولت اجراست.
مدیرعامل س��ازمان صنایع کوچک
فرصت استفاده کنند.
یارانه تخصیص
داده شده است
و ش��رکت ش��هرک های صنعتی ایران
قائم مق��ام وزی��ر صنع��ت ،معدن و
که بخشی از یارانه به
اظهار کرد :تاکنون در هر استان ۱00
تجارت اعالم کرد :امسال داخلی سازی
صورت نقدی و بخشی
۴00میلیون دالر از صنعت پوش��اک دیگر با اسناد خزانه از میلیارد ریال یارانه به صورت بالعوض
تخصیص داده و بخشی از این اعتبار به
در برنامه ه��ای وزارت صنعت ،معدن و
سوی سازمان صنایع
بانک کش��اورزی به عنوان بانک عامل
تجارت است.
کوچک و شهرک های
رحمانی افزود :برای س��ال اینده نیز صنعتی و سازمان برنامه و تحویل شده است.
بودجه داده می شود
نجف��ی گف��ت :ش��رکت پش��تیبان
اجرای طرح توسعه صنعت پوشاک در
مرکزی طرح توس��عه صنعت پوشاک
مناطق روس��تایی از طری��ق رایزنی با
ضمانت ۳میلیارد تومانی
مدیرعامل س��ازمان صنایع کوچک و شهرک های
صنعتی ایران تصریح کرد :برای اجرای طرح توسعه
صنعت پوش��اک در مناطق روستایی از سوی دولت
یارانه تخصیص داده ش��ده است که بخشی از یارانه
به ص��ورت نقدی و بخش��ی دیگر با اس��ناد خزانه
از س��وی س��ازمان صنایع کوچک و ش��هرک های
صنعت��ی و س��ازمان برنامه و بودجه داده می ش��ود
و صن��دوق س��رمایه گذاری صنای��ع کوچک نیز هر
ش��رکت تابع را تا س��قف ۳0میلیارد ریال ضمانت
می کند.
نجفی گفت :در روزه��ای اینده ،عملیات اجرایی
نخس��تین ش��رکت مربوط به این طرح در اس��تان
کرمانشاه اغاز می شود.
سخن اخر
ب��ه گ��زارش «گس��ترش صنعت» طرح توس��عه
صنعت پوش��اک در ۵اس��تان اردبیل ،چهارمحال
و بختیاری ،کرمانش��اه ،گی�لان و همدان به عنوان
ط��رح ازمایش��ی از اغ��از امس��ال اجرای��ی ش��ده
است .شرکت متناظر پشتیبان مرکزی انها به نام
ش��رکت توسعه کارافرینی پوشاک ایرانیان تاسیس
ش��ده و مبالغ مرب��وط به هر اس��تان نیز تخصیص
یافته است.
ب��ه گفت��ه مس��ئوالن ،در ای��ن طرح از ش��رکت
ایجاد برند بین المللی با تولید کیفی
اسپانیایی «زارا» الگوبرداری شده است .کارگاه های
مدیرعامل س��ازمان صنایع کوچک و شهرک های
روس��تایی نیز با مش��ارکت یک ش��رکت برجسته
صنعت��ی ایران درب��اره برنامه ریزی ب��رای تحریک
ایرانی طراحی می شود.
بخ��ش تقاضا در صنعت پوش��اک اع�لام کرد :اگر
س��اماندهی واردات و ص��ادرات و حمای��ت از
محصوالت تولید ش��ده از طرح توسعه
خودکفای��ی در تولید کاالها از بندهای
صنعت پوش��اک در مناطق روستایی
سیاس��ت های اقتصاد مقاومتی اس��ت
رضا رحمانی:
دارای کیفیت و طراحی مناسب بوده
که در س��ال ۱۳۹۲ابالغ ش��د .پس از
بر مبنای شاخص های
و با نرخ رقابتی عرضه شوند ،به راحتی سازمان برنامه و بودجه ،ان ،س��ال ۱۳۹۵از سوی رهبر معظم
به بازارهای هدف راه می یابند.
انق�لاب «اقتص��اد مقاومت��ی؛ اقدام و
۱۲استان جزو مناطق
نجف��ی ادام��ه داد :ب��ا جلوگیری از کمتر توسعه یافته است عمل» نام گرفت.
که به دستور وزیر
ورود کاالی مش��ابه قاچاق ،این طرح
س��ال ۱۳۹۶نیز «اقتصاد مقاومتی؛
می تواند سهم و نقش خود را در تامین برنامه های ویژه ای برای تولید -اش��تغال» ب��ود .رهب��ر معظم
رفع محرومیت انها در نظر
پوشاک کشور به درس��تی ایفا کند و
انقالب اس�لامی شعار س��ال ۱۳۹۷را
گرفته شده است.
در نظ��ر داریم مش��ابه همین طرح را
«حمایت از کاالی ایرانی» اعالم کردند.
این طرح در ۵استان
برای صنعت چرم کشور اجرا کنیم .کشور عملیاتی شده و سال مسئوالن بر این باورند که اجرای طرح
مدیرعامل س��ازمان صنایع کوچک اینده در ۷استان دیگر توس��عه صنع��ت پوش��اک در مناطق
اجرا می شود
و ش��هرک های صنعتی کش��ور تاکید
روس��تایی نمونه ب��ارز اقتصاد مقاومتی
کرد :ارزش افزوده زیاد ،برخورداری از
است.
ساخت و طراحی اجزای پهپاد از سوی شرکت های دانش بنیان داخلی
دبیر س��تاد توس��عه فناوری ها و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی
معاونت علمی از س��اخت و طراحی اج��زای پهپاد برای نیازهای خاص از
سوی شرکت های دانش بنیان داخلی خبر داد.
به گزارش «گس��ترش صنعت» به نقل از مرکز ارتباطات و اطالع رسانی
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ،منوچهر منطقی درباره توانایی
ای��ران در زمین��ه تولید و طراحی پهپاد ،گفت :س��اخت و طراحی اجزای
همکاری ایدرو با بخش خصوصی در «مشگین شهر»
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان
اردبیل از س��رمایه گذاری س��ازمان گس��ترش و
نوس��ازی صنایع ایران (ایدرو) با همکاری بخش
خصوصی در ناحیه صنعتی مشگین ش��هر استان
اردبیل خبر داد.
به گ��زارش «گس��ترش صنعت» ب��ه نقل از
روابط عمومی شرکت شهرک های صنعتی استان
اردبی��ل ،علی نظری ش��یخ احمد گف��ت :ناحیه
صنعتی مشگین ش��هر دارای زیر ساخت های الزم
از جمله اب ،برق ،گاز و سایر امکانات اولیه بوده
و اماده تحویل به سرمایه گذاران است.
وی ادامه داد :ایدرو یکی از سازمان های پیشرو
در ام��ر س��رمایه گذاری در بخش ه��ای تولیدی
و جذب س��رمایه گذار اس��ت که با مشارکت این
سازمان ،تحولی عظیم در شهرستان مشگین شهر
ایجاد خواهد شد.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان
اردبیل افزود :با توجه به زیرساخت های تامین شده
در ش��هرک های صنعتی اس��تان ،ش��هرک های
صنعتی محلی مناسب برای سرمایه گذاران است
و ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان اردبیل
هم��واره تالش کرده تا بس��تر مناس��بی را برای
در مناطق روس��تایی روز دوشنبه با عنوان شرکت
توس��عه کارافرینی پوش��اک ایرانیان تاسیس شد.
روستاهای محل اجرای طرح نیز مشخص شد.
مزیت نس��بی و سهم باال از اش��تغال ،دالیل عمده
اج��رای این ط��رح از س��وی وزارت صنعت ،معدن
و تجارت اس��ت که با هدف تولید پوش��اک ارزان،
رقابتی و کیفی و عرضه انها در فروشگاه های برند و
وابسته ایجاد می شود .نجفی ابراز امیدواری کرد که
با اجرای این طرح در مدت ۴س��ال بتوان یک برند
بین المللی ایجاد کرد.
تولید ،صنع��ت و خدمات دهی در ش��هرک های
صنعتی استان فراهم کند تا واحدهای تولیدی با
ایجاد تولید و فراهم کردن زمینه اش��تغال ،تاثیر
مثبتی بر رش��د و توسعه اقتصادی استان داشته
باشند.
نظ��ری ش��یخ احمد همچنی��ن اظه��ار کرد:
ایج��اد زیرس��اخت ش��هرک های صنعت��ی در
توسعه ،اماده س��ازی ،بهبود و استقرار واحدهای
تولی��دی نق��ش مهم��ی دارد و این ش��رکت از
تمام ظرفیت های خود برای تکمیل زیرس��اخت
و تامی��ن تاسیس��ات اولیه مورد نی��از واحدهای
تولیدی و صنعتی استفاده خواهد کرد.
وی با اش��اره ب��ه اینکه ۳0پ��روژه عمرانی با
اعتباری افزون بر ۱۵0میلیارد ریال در شهرک ها
و نواحی صنعتی استان در حال اجراست ،تاکید
کرد :مهم ترین پروژه های در دس��ت اجرا ،شامل
زیرس��ازی و اس��فالت ،هدایت اب های سطحی،
ش��بکه فیبر ن��وری ،مخابرات ،روش��نایی معابر،
ساختمان اتش نش��انی ،گاز رسانی ،برق رسانی و
شبکه فاضالب هستند.
نظری ش��یخ احمد بی��ان ک��رد :خدمات دهی
مناس��ب به بخش تولی��د و هدای��ت پروژه های
عمرانی ،مستلزم دس��تیابی و تامین منابع مالی
اس��ت که در این راس��تا ،با مس��اعدت استاندار
تالش��گر استان اردبیل و س��ایر مسئوالن ،منابع
مالی خوبی برای س��ال جدید برای شهرک های
صنعتی اس��تان اردبیل در نظر گرفته شده است
که پ��س از اجرای این طرح ها ،تحولی عظیم در
زیر س��اخت ش��هرک ها و نواحی صنعتی استان
اتفاق خواهد افتاد و این شرکت تمام تالش خود
را برای تامی��ن اعتبارات الزم از منابع ملی برای
ایجاد زیرس��اخت های مورد نیاز در شهرک ها و
نواحی صنعتی به کار خواهد گرفت.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان
اردبیل با اش��اره به اینکه یک��ی از راه های ایجاد
اشتغال پایدار و ترغیب سرمایه گذاران در استان
ایج��اد زیرس��اخت های مناس��ب در ش��هرک ها
و نواح��ی صنعت��ی اس��ت ،تاکید کرد :ش��رکت
ش��هرک های صنعتی اس��تان اردبیل در راستای
حمای��ت دول��ت تدبی��ر و امید هم��واره تالش
کرده تا بس��تر مناسبی را برای تولید و صنعت و
خدمات دهی در شهرک های صنعتی فراهم کند
تا واحدهای تولیدی با ایجاد تولید و فراهم کردن
زمینه اشتغال ،مشغول به کار باشند.
پهپاد برای نیازهای خاص ،از سوی شرکت های دانش بنیان داخلی انجام
می شود که این به معنای خودباوری و تحقق شعار «ما می توانیم» است.
دبیر س��تاد توس��عه فناوری و صنایع دانش بنیان هوای��ی و هوانوردی
معاونت علمی افزود :این اجزا به صورت بومی در کشور تولید می شود که
این موضوع تحول بزرگی برای ایران به شمار می رود.
به گفته منطقی ،بس��یاری از کش��ورهای جهان در این حوزه خوداتکا
نیستند و اگر پهپادی را طراحی می کنند عمده اجزای ان را از کشورهای
دیگر تهیه کرده اند.
دبیر س��تاد توس��عه فناوری ها و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی
معاونت علمی همچنین تصریح کرد :اگر در زمینه تولید پهپاد به جوانان
و متخصص��ان داخلی اتکا کنیم اتفاق های خوب و قابل قبولی در کش��ور
رخ خواهد داد.