روزنامه گسترش صنعت شماره 440
روزنامه گسترش صنعت شماره 440
2
سال سی ام پیاپی 2413
مستمری
رانندگان
افزایش یافت
یکشنبه
31تیر 1397
8ذی القعده 1439
سامانه
اتوماسیون
بهره وری تولید
را افزایش
می دهد
3
22ژوئیه 2018
دوره جدید شماره 4 440صفحه قیمت 1000 :تومان
http://telegram.me/sanatnewspaper
پیرو تفاهمنامه انجمن قطعه سازان و دانشگاه علم و صنعت
«گسترش صنعت» از سیاست های اقتصادی الزم در شرایط نزدیک به رکود گزارش می دهد
هدایت نقدینگی به سمت تولید ،پول پاشی نیست
www.sanatnewspaper.com
2
۲قرارداد از سوی قطعه سازان امضا شد
3
بررسی«گسترشصنعت»ازمشکالتمخابراتیدرشهرک هایصنعتیتهراننشانداد
دکل مخابراتی ارزوی بزرگترین شهرک صنعتی کشور
4
یکشنبه
اقتصاد و توسعه
31تیر 8 1397ذی القعده 22 1439ژوئیه 2018شماره 440پیاپی 2413
یادداشت
تعیین سقف بدهی
برای پرداخت تسهیالت
تامی��ن نقدینگی همواره یکی
از مهم تری��ن دغدغه های بخش
تولید بوده اس��ت .خوش��بختانه
ب��ا تمام مش��کالتی ک��ه وجود
دارد دول��ت همچن��ان رون��د
تس��هیالت دهی به بخش تولید
و صنع��ت را از دس��تور کار خود
رضا جاللی
خ��ارج نکرده اس��ت .هر چند در
کارشناس صنعت
س��از کار اج��رای این سیاس��ت
انتقادهای��ی وج��ود دارد اما باید
ای��ن موض��وع را پذیرفت که صنایع امروز ب��دون برخی حمایت ها
نمی توانند مسیر تولید را ادامه دهند .از این رو ،نمی توان برای قطع
تسهیالت برنامه ریزی کرد .انچه امروز کشور بیش از گذشته به ان
نیاز دارد این اس��ت که تسهیالت از جذابیت کافی برخوردار باشد
و دولت نیز نظارت گس��ترده ای بر چگونگی هزینه کرد تس��هیالت
داشته باشد 9۶ .درصد واحدهای صنعتی در کشور کوچک مقیاس
هس��تند .عالوه بر این ،در بیشتر موارد واحدهای صنعتی در کشور
ت��وان تولید رقابتی ندارند .واحده��ای صنعتی کوچک مقیاس به
دلیل توان پایینی که دارند نمی توانند در صادرات عملکرد مناسبی
داش��ته باشند .البته در این بین واحدهایی هستند که موفق عمل
می کنند اما بیش��تر واحدهای صنعتی کوچک و متوس��ط در این
زمینه مش��کالتی دارند .بر این اس��اس ،انچه می تواند مش��کالت
کنونی را برطرف و بقای واحدهای صنعتی را حدی تضمین کند،
حمایت هایی اس��ت که به صادرات منتهی شود .عالوه بر این ،باید
در نظر داش��ت که واحدهای صنعت��ی کوچک در صادرات تجربه
چندان��ی ندارند .در این زمین��ه خانه های صنعت ،معدن و تجارت
و اتاق های بازرگانی در سراس��ر کشور می تواند با مشاوره های فنی
کم��ک کنند ت��ا واحدهای کوچک بتوانند صادرات را در دس��تور
کار خ��ود ق��رار دهن��د .ب��رای بازده بیش��تر این تس��هیالت باید
سیاست گذاری ها به سمت تولید رقابتی و صادراتی متمایل شو د.
اگر واحدها بتوانند با فناوری روز تولید داشته باشند ،طبیعی است
که نرخ تمام شده انها کاهش خواهد یافت و عالوه بر این ،بازگشت
سرمایه به بانک ها مطمئن تر می شود .برخی از واحدهای صنعتی
در کش��ور بدهی هایی به بخش بانکی دارند .در این ش��رایط زمانی
که دولت تس��هیالت ارزان قیمت می دهد ،واحدها تالش می کنند
با دریافت این تس��هیالت بدهی پیش��ین خود را تسویه کنند .این
موضوع یکی از اصلی ترین س��رفصل های انحراف تسهیالت است.
در گذشته دولت به واحدهایی که بدهی بانکی داشتند تسهیالت
نمی داد که این موضوع هم باعث بروز برخی مش��کالت ش��ده بود.
با این حال ،انچه امروز می تواند مانع بازگش��ت به گذش��ته ش��ود
و مش��کالت کنونی را تا حدی برطرف کند ،تعیین س��قف بدهی
و س��قف تس��هیالت برای واحدهای بدهکار اس��ت .در این شرایط
واحدهای تولیدی می توانند با دریافت تسهیالت مشکالت گذشته
خود را تا حدی برطرف کنند و در ادامه ،تسهیالت دریافت شده را
در سرفصل مورد نیاز هزینه کنند.
خبر
تاخیر در پرداخت مابه التفاوت
مستمری بازنشستگان
عض��و هیات مدی��ره کانون بازنشس��تگان و مس��تمری بگیران
تامین اجتماعی استان گلستان با انتقاد از سازمان تامین اجتماعی،
از تاخیر در پرداخت مابه التفاوت مستمری فروردین و اردیبهشت
کارگران بازنشس��ته خبر داد .به گ��زارش ایلنا ،غالمرضا طالب ا با
اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی هنوز مابه التفاوت افزایش
مس��تمری های حداقل بگیران و س��ایر س��طوح را در سال ۹۷به
ص��ورت منظ��م پرداخت نکرده اس��ت ،افزود :حداقل دس��تمزد
مس��تمری بگیران س��ازمان تامین اجتماع��ی نس��بت به س��ال
گذش��ته ۱۹و نیم درصد افزایش خواهد داش��ت و س��ایر سطوح
مستمری بگیران ۱۳درصد افزایش را مشمول می شود.
وی گفت :بنا بر این مصوبه ،حداقل مس��تمری بگیران سازمان
تامین اجتماع��ی ۱۹و نی��م درصد افزایش را ش��امل می ش��ود و
س��ایر سطوح نیز تا س��قف ۵میلیون تومان ۱۳درصد افزایش را
مشمول می شود .به گفته وی ،مابه التفاوت های مربوط به افزایش
مس��تمری های فروردین و اردیبهشت بازنشستگان حداقل بگیر
پرداخت نش��ده و بازنشس��تگان س��ایر س��طوح نیز مابه التفاوت
مستمری اردیبهشت خود را دریافت نکرده اند.
مستمری رانندگان
افزایش یافت
محمدحس��ن زدا گفت :به منظور افزایش مستمری رانندگان،
دس��تمزد مبنای کس��ر حق بیمه رانندگان برون شهری ،از ۱/۳
حداقل دس��تمزد به ۱/۵و در مورد رانندگان دورن شهری از ۱/۱
به ۱/۳افزایش یافت.
ب��ه گ��زارش ایلن��ا ،محمد حس��ن زدا ،معاون بیمه س��ازمان
تامین اجتماعی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما
که با موضوع «تامین اجتماعی و حمایت از کاالی ایرانی» برگزار
ش��د ،گفت ۹۵۰ :هزا ر رانن��ده از طریق طرح هدفمندی یارانه ها
زیر پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته اند و مقرر شده تا
۱۳/۵درصد حق بیمه را رانندگان بپردازند و ۱۳/۵درصد دیگر
از محل هدفمندی پرداخت ش��ود که البته رانندگان حق خود را
پرداخت کرده اند اما با وجود پرداخت نشدن سهم هدفمندسازی
یارانه ها ،بیمه یک نفر از انها قطع نخواهد شد.
وی گف��ت :در جامعه کارگری تقاضا برای بازنشس��تگی پیش
از موعد بس��یار زیاد اس��ت و در مسئله مستمری نیز ما شرمنده
مس��تمری بگیران هستیم اما ما هر ماه ۴میلیارد و ۵۰۰میلیون
توم��ان ب��ه این بخش پرداختی داریم .از این رو ،بار مالی عظیمی
می طلبد تا مشکل این بخش حل شود.
شهاب نادری
برخی از
سرمایه گذاران،
کارافرینان یا
کارخانه داران از
تسهیالت احداث
استفاده کردند اما منبع
به دست امده در
سرفصل دیگری هزینه
شد .این موضوع باعث
می شود تسهیالت
عرضه شده مصداق
پول پاشی شود
«گسترش صنعت» از سیاست های اقتصادی الزم در شرایط نزدیک به رکود گزارش می دهد
هدایت نقدینگی به سمت تولید ،پول پاشی نیست
تشدید نظارت بر عملکرد بانک ها مانعی برای اتالف منابع
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
با اینکه برخی از دولتمردان تا کنون گفته اند که قصد
دول��ت از برخی تس��هیالت و عرضه منابع ،پول پاش��ی
نیس��ت اما کارشناس��ان اقتصادی اعتقاد دارند تعریف
دولت از پول پاشی اش��تباه است .برخی از کارشناسان
اقتصادی بر این باورند که پول پاشی مدل های متفاوتی
دارد اما در ایران یکی از مدل های ان بیش��تر ش��ناخته
شده است .به گفته این کارشناسان ،پول پاشی در ایران
به سیاس��ت های دولت نهم و دهم گفته می ش��ود که
منابع را به طور مس��تقیم به مردم دادند .این در حالی
اس��ت که هر تسهیالتی اگر در نقطه هدف گذاری شده
هزینه نش��ود ،به معنای پول پاش��ی است .البته در این
زمینه برخ��ی از اقتصاددانان نیز معتقدند پول پاش��ی
بیش��تر استفاده از منابع اقتصادی برای اهداف سیاسی
است و نباید در زمره سیاست های اقتصادی از ان عنوان
شود .شاید این تعریف تا حدی سختگیرانه به نظر اید
اما بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که سیاست های
انبس��اط پولی به نوعی پول پاش��ی به شمار می رود .در
ادام��ه این گزارش «گس��ترش صنعت» در گفت وگو با
کارشناسان این موضوع را بررسی می کند.
پول پاشی از مصداق تا عینیت
ش��هاب نادری ،عضو کمیس��یون اقتصادی مجلس
ش��ورای اس�لامی درباره ارتباط پول پاش��ی و انحراف
تس��هیالت به «گسترش صنعت» گفت :در بررسی این
موضوع ابتدا باید در نظر داشت که پول پاشی سیاستی
نیست که دولت برای ان برنامه ریزی کرده باشد .به طور
کلی پول پاش��ی سیاستی است عوام فریبانه که دولت ها
برای فریب مردم از ان اس��تفاده می کنند .با این حال،
حالت دیگری هم برای پول پاشی وجود دارد .اگر دولت
ت دهد اما نظارت کافی وجود نداشته باشد که
تسهیال
این پول در چه سرفصلی هزینه می شود ،پول پاشی رخ
می ده��د .وی توضی��ح داد :پول در چرخه اقتصاد نابود
نمی شود .شاید سرمایه برای یک نفر از بین برود اما به
طور قطع برای فرد دیگری س��ود ایج��اد می کند .این
اولویت با جلوگیری از اتالف منابع
موضوع حتی در نیمه تمام ماندن پروژه ها نیز به همین
بیژن صفوی ،اس��تاد دانش��گاه و اقتصاددان ،درباره
شکل است .بر این اساس ،سرمایه از بین نمی رود بلکه
سیاست های پولی به «گسترش صنعت» گفت :به طور
به دس��ت فرد یا افراد دیگ��ری می افتد .حال اگر دولت
کلی اعطا و دریافت تس��هیالت یکی از سیاس��ت هایی
با هدف نوس��ازی تسهیالت ده د و این تسهیالت بر ای
اس��ت که به اجرای سیاس��ت های انبساط پولی منجر
نوسازی هزینه نشود تسهیالت از بین نرفته بلکه مانند
می شود .هر چند برخی از کارشناسان اقتصاد معتقدند
پول پاش��ی در بخش دیگری هزینه شده است .نادری
این سیاس��ت پول پاشی است اما باید این موضوع را در
ب��ا بیان اینکه دولت تا کنون هزینه های بس��یاری برای
نظر داشت که پول پاشی سیاست اقتصادی نیست.
ایجاد اش��تغال صرف کرده اما متاس��فانه این هزینه ها
وی با بیان اینکه وقتی اقتصاد نزدیک به رکود اس��ت
ان طور که پیش بینی می شد ،بازده نداشته است ،افزود :
سیاس��ت های انبساطی عملکرد مناسبی دارد ،توضیح
ای��ن موضوع به دلیل انحراف تس��هیالت به وجود امد.
در کش��ور ،باید
داد :با توجه به ش��رایط کنونی اقتصاد
برخی از سرمایه گذاران ،کارافرینان یا کارخانه داران از
مس��یر سیاست های انبساط پولی با توجه به مشکالتی
تسهیالت احداث استفاده کردند اما منبع به دست امده
که در حوزه نقدینگی وجود دارد ،پیش گرفته شود .در
در س��رفصل دیگ��ری هزینه ش��د .ای��ن موضوع باعث
این زمینه باید سیاس��ت های انبس��اطی به جمع اوری
می ش��ود تسهیالت عرضه شده مصداق پول پاشی شود.
نقدینگی سرگردان و هدایت ان به سمت بخش اصلی
این عضو کمیس��یون اقتصادی مجلس شورای اسالمی
اقتصاد منجر شود .صفوی با بیان اینکه اگر تسهیالتی
با بیان اینکه متاسفانه در برخی از موارد نه تنها مشکل
که داده می شود به گونه ای جذب اقتصاد
برطرف نمی ش��ود بلکه پذیرفته می شود ،
ش��ود که ارزش افزوده ای داش��ته باش��د،
گف��ت :در این زمینه یکی از موضوع هایی
نه تنها زیانی به اقتصاد وارد نمی کند بلکه
که تا کنون مطرح ش��ده این است که اگر
کم��ک هم می کند ،توضی��ح داد :در این
تس��هیالت ۳۰درصد هم انحراف داشته
شرایط اگر تس��هیالت در سرفصل اصلی
باشد با دادن تسهیالت بیشتر سبد طرف
هزینه نش��ود اما ارزش افزوده ایجاد کند
۷۰درص��د س��نگینی می کن��د .ب��ر این
مش��کل چندانی به وجود نمی اورد .البته
مبنا ،دولت تصمیم می گیرد تس��هیالت
بیژن صفوی
نبای��د فراموش کرد که اولویت اصلی این
بیش��تری ده��د تا ۷۰درصد تس��هیالت
نظر به شرایط
اس��ت که تس��هیالت در همان سرفصلی
که انحراف از هدف ندارد ،نقش موثرتری
کنونی اقتصاد در
هزینه ش��ود که تعریف شده است .با این
داش��ته باش��د .ای��ن موض��وع از دو وجه
کشور ،باید مسیر
حال ،انچه کشور را با مشکالت اقتصادی
باید بررس��ی شود؛ نخس��ت اینکه در این
شرایط رفتار تسهیالت دهی دیگر مصداق سیاست های انبساط روبه رو می کند این اس��ت که تس��هیالت
پولی با توجه به
بخش تولید در حوزه ای هزینه ش��ود که
پول پاش��ی نیس��ت بلکه ای��ن رفتار عین
مشکالتی که در حوزه
ارزش افزوده ایجاد نمی کند.
پول پاشی اس��ت .عالوه بر این ،پول پاشی
نقدینگی وجود دارد،
این اقتصاددان با بیان اینکه دولت باید
هرگز نمی تواند مشکل اشتغال را برطرف
پیش گرفته شود
مانع اتالف تس��هیالت شود ،افزود :انچه
کن��د .اقتصادهای نوظه��ور برای اینکه با
در ای��ن زمینه اهمیت زی��ادی دارد این
شتاب بیش��تری به سمت توسعه یافتگی
حرکت کنند ،باید مس��یر انحراف تسهیالت را مسدود
کنند.
اس��ت که دولت در یک ش��یوه نظارت��ی باید دو برنامه
در دس��تور کار خود قرار دهد .گام مهم این اس��ت که
دولت در ابتدا مانع اتالف منابع شود .پس از این موضوع
می توان برای جلوگی��ری از انحراف منابع برنامه ریزی
کرد .اینکه بانک ها تس��هیالت به بخش تولید می دهند
و این تسهیالت صرف خرید سکه و دالر می شود ،اتالف
منابع اس��ت .همان طور که در سال ۹۷دیده شد اتالف
منبع هزینه بیشتری نسبت به انحراف منابع به اقتصاد
کش��ور تحمیل می کند .بر این اس��اس ،در اغاز دولت
باید مانع اتالف باشد و در گام های بعدی می توان برای
انحراف منابع هم برنامه ریزی کرد.
سخن اخر
اکن��ون بزرگترین مش��کل صنعت کش��ور به گفته
تحلیلگ��ران ،نب��ود ثبات بازار و نقدینگی اس��ت که به
پاش��نه اش��یل اقتصاد ایران بدل ش��ده است .مشکل
نقدینگ��ی می توان��د بالی جان صنعت باش��د و در این
میان صنایع کوچک اس��یب پذیرتر هستند .در نتیجه،
با وجود ثبات اس��ت که فع��االن اقتصادی می توانند با
تصمیم گیری ه��ای کوتاه مدت و بلندمدت برنامه ریزی
کنن��د .با این ح��ال ،چنانچه فض��ای نقدینگی بخش
صنعت به درستی مدیریت نشود ،پیامدهای مختلفی را
شاهد خواهیم بود .در سال های گذشته درباره نوسازی و
به سازی صنایع گاهی مشاهده و اعالم شد که واحدهای
تولیدی رغبت چندانی نسبت به دریافت تسهیالت در
این بخش نداش��تند .به عنوان نمونه و بر اس��اس امار،
سال گذشته از ۱۰هزار میلیارد تومان که برای نوسازی
و به سازی ۵هزار واحد صنعتی در نظر گرفته شد ،کمتر
از ۱۰۰۰میلی��ارد توم��ان از ط��رف واحدهای تولیدی
دریافت ش��د .این موضوع بیش��تر حکایت از این دارد
که سیاست های حمایتی دولت حتی با هدف اینکه در
سرفصل دیگری هزینه شود هم جذابیت کافی را ندارد.
بر این مبنا ،به نظر می رسد دولت باید دو سیاست را در
دس��تور کار قرار دهد ؛ نخست اینکه تسهیالت موجود
را به خواس��ته صنعتگران نزدی��ک کند و دوم اینکه بر
تسهیالت دهی نظارت بیشتری کند.
ارزیابی صالحیت مدیران دولتی در سازمان مدیریت صنعتی
مدی��ر مش��اوره و تحقیق س��ازمان مدیریت صنعتی
اعالم کرد :نهاد های دولتی بنابر الزام دولت برای ارزیابی
صالحیت مدیران می توانند با مراجعه به سازمان مدیریت
صنعتی برای معرفی مدیران نهاد ها برای ارزیابی و صدور
گواهینامه صالحیت اقدام کنند.
ب��ه گزارش روابط عمومی س��ازمان مدیریت صنعتی،
ی با اش��اره به اینکه چندین س��ال
کامبیز جاللی فراهان
اس��ت بحث شایسته س��االری ب��رای انتص��اب مدیران
کش��ور مطرح است ،گفت :براساس برنامه ششم توسعه
کش��ور مدیرانی که قرار اس��ت در نهاد های دولتی ارتقا
ی��ا انتصابی داش��ته باش��ند ،باید ب��رای ارزیابی و صدور
گواهینام��ه صالحیت اقدام کنند که این امر گام مهمی
برای ارتقای نظام شایسته س��االری است .مدیر مشاوره
و تحقی��ق س��ازمان مدیریت صنعتی تاکی��د کرد :بنا بر
مصوبه دولت ،تمامی نهادهای دولتی که ارتقا یا انتصابی
را مد نظر داش��ته باش��ند ،از اغاز امسال ملزم می شوند
ی افراد ،انتصاب کنند .وی ادامه
براس��اس شایستگی ها
داد :مدل تعریف ش��ده از س��وی دولت برای این فعالیت
با عن��وان «مدل شایس��تگی مدیران حرفه ای» اس��ت
که س��ازمان اس��تخدامی کشور مس��ئولیت اجرایی این
م��دل را برعهده گرفته اس��ت .بنا براین ،بنگاه ها ،نهادها
و س��ازمان هایی که قابلیت ارزیاب��ی این صالحیت ها را
دار ند بررس��ی و در صورت داش��تن شرایط به
انه��ا گواهینامه ارزیابی مدی��ران دولتی اعطا
می ش��ود .وی به پیشینه س��ازمان مدیریت
صنعتی در حوزه ارزیابی مدیران اش��اره کرد
و گفت :س��ازمان مدیریت صنعتی با توجه به
پیشینه بیش از ۱۵سال که در زمینه ارزیابی
مدیران دارد س��ال گذشته تقاضای خود را به
عنوان مرجعی برای تعیین صالحیت مدیران به سازمان
اس��تخدامی کش��ور اعالم کرد .فراهانی خبر داد :خرداد
امسال گواهینامه ارزیابی صالحیت مدیران برای سازمان
مدیریت صنعتی از س��وی س��ازمان اس��تخدامی کشور
صادر ش��د و برای این منظور ،کانون ارزیابی مس��تمری
در سازمان مدیریت صنعتی مستقر است و براساس نیاز
نهاد برای ارزیابی اقدام می کند .مدیران در ۳سطح پایه،
میانی و ارش��د ارزیابی می ش��ود و براساس ویژگی های
ش��غلی شایس��تگی انها در نظر گرفته می ش��ود .مدیر
مش��اوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی اظهار کرد:
همواره کارشناسان بر سر این موضوع اتفاق نظر دارند که
رویکرد شایسته س��االری در انتصاب های مدیران دولتی
باید رفع ش��ود .فراهانی اعالم کرد :تمامی س��ازمان ها
و نهادهای دولتی که متقاضی ارزیابی مدیران هس��تند
می توانند به س��ایت سازمان اس��تخدامی مراجعه کنند
که اس��امی تمامی شرکت ها و نهادها از جمله
سازمان مدیریت صنعتی که توانایی تشخیص
صالحیت مدیران را دارند ،عنوان ش��ده است.
مدی��ر مش��اوره و تحقیق س��ازمان مدیریت
صنعت��ی ادام��ه داد :مدی��ران پ��س از اینکه
ارزیابی ش��دند ،چنانچه حد نص��اب امتیاز را
کسب کنند ،گواهی تایید صالحیت برای انها
صادر خواهد ش��د و کس��انی که در بعضی از معیارها حد
نصاب را کسب نکنند ،باید در دوره های اموزشی مرتبط
شرکت کنند تا دوباره مورد ارزیابی قرار گیرند و مدیرانی
ک��ه در تمام معیارها ضعیف بوده باش��ند ،امکان ارتقا و
انتصاب را نخواهند داش��ت .فراهانی با اش��اره به اینکه از
سال 8۲کانون های ارزیابی در سازمان مدیریت صنعتی
فعالیت خود را اغاز کرده اند ،گفت :از سال 8۲تا کنون ۵
هزار مدیر و کارشناس حرفه ای از سوی سازمان مدیریت
صنعتی ارزیابی شده اند .مدیر مشاوره و تحقیق سازمان
مدیری��ت صنعتی خاطر نش��ان کرد« :مدل شایس��تگی
مدی��ران حرفه ای» درحال حاضر ب��رای نهادهای دولتی
الزام ش��ده اس��ت اما این الگو می تواند الگوی مناس��بی
برای س��ازمان های خصوصی باش��د و براس��اس کارنامه
ارزیابی و ش��ناخت توانمندی ،برای انتصاب اقدام کنند.
فراهانی به مزیت های س��ازمان مدیریت صنعتی نسبت
به س��ایر س��ازمان ها در ارزیابی صالحیت مدیران اشاره
کرد و گفت :مهم ترین مزیت س��ازمان این اس��ت که از
س��ال 8۲ارزیاب��ی مدی��ران را در دس��تور کار قرار داده
اس��ت و تاکنون بیش از ۵هزار مدیر و کارش��ناس ارشد
س��ازمان های دولت��ی ،خصوصی ،نهاد ه��ای حاکمیتی
و بنگاه ه��ای تعاون��ی در حوزه های خدم��ات ،صنعت و
کشاورزی مورد ارزیابی قرار گرفته اند .بنابراین ،سازمان
مدیریت صنعتی با تجربه بیش از ۱۵ساله در این زمینه
جزو سازمان های پیشرو به شمار می رود .وی افزود :نکته
دارای اهمیت دیگر اینکه سازمان مدیریت صنعتی دارای
ش��بکه گسترده ای از ارزیابان تایید صالحیت شده است
که دارای س��وابق حرفه ای و مدیریتی هستند .نکته بعد
این است که سازمان دارای شبکه گسترده نمایندگی ها
در سراسر کشور است و می تواند این ارزیابی را در سطح
کش��ور ب��رای تمامی نهادها انجام ده��د .وی همچنین
افزود :س��ازمان مدیریت صنعتی به عنوان یک س��ازمان
حرفه ای مش��اوره ای بر محرمانه بودن و راز داری درباره
نتای��ج ارزیابی تاکید بس��یار دارد و تمامی تمهیدات در
این زمینه را به کار می گیرد .س��ازمان مدیریت صنعتی
با توجه به شبکه گسترده ارزیابان خود می توان د ارزیابان
متناس��ب ب��ا جامعه مخاطب را انتخ��اب و برای ارزیابی
اقدام کند.
یکشنبه
صنعت خودرو
31تیر 8 1397ذی القعده 22 1439ژوئیه 2018شماره 440پیاپی 2413
یادداشت
سامانه اتوماسیون بهره وری تولید
را افزایش می دهد
ارش محبی نژاد
انجمن همگن کشور
قطعه سازان را تشویق و
ترغیب به عقد قرارداد
با دانشگاه می کند زیرا
واحدهای صنعتی کوچک
که تیراژ کمی دارند و به
لحاظ اقتصادی نمی توانند
مراکز تحقیق و توسعه
مجزا داشته باشند؛ از
ظرفیت دانشگاه که چنین
بستری را در خود مهیا
دارد ،می توانددر قبال
هزینه های کمتر کمک
بگیرند
پیرو تفاهمنامه انجمن قطعه سازان و دانشگاه علم و صنعت
۲قرارداد از سوی قطعه سازان امضا شد
سازکار همکاری های علمی صنعتی بزرگ در کشور فراهم نیست
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
در دنی��ای امروز فناوری یکی از عامل های مهم برای
ایجاد ثروت و توانایی کش��ورها بوده و ابزاری قدرتمند
در توس��عه ملی به شمار می رود .تعامل نیروی انسانی،
ماشین االت ،سازمان و دانش فنی موجب رشد و توسعه
ی صنعتی در هر کشوری است.
اقتصاد
نیروی انس��انی به عنوان س��رمایه ملی هر کشوری،
نقش محوری و بنیادی در این توس��عه دارد .استفاده از
بهترین و روزامدترین ماشین االت بدون نیروی انسانی
متخصص و ماهر ممکن نیس��ت .اینجا است که اهمیت
دانشگاه بیش از پیش روشن می شود .اگر نیروی انسانی
متخصص بتواند دانش و مهارت خود را در عرصه تولید و
صنعت به کار برد موجب پیشرفت خواهد شد .بنابراین،
ارتباط صنعت و دانشگاه در هر کشوری می تواند تاثیری
تعیین کننده در رشد اقتصادی ان کشور داشته باشد.
داخلی سازی بدون صرفه اقتصادی
امیرحس��ن کاکایی ،عضو هیات علمی دانشگاه علم و
صنع��ت درباره همکاری صنعت و مراکز علمی از جمله
دانش��گاه به «گس��ترش صنعت» گفت :ب��ه طور قطع
همکاری بین صنعت و دانشگاه از گام های مثبتی است
که کشورها برای توسعه خود برمی دارند .حرکت به این
سو بیش از انکه جنبه تبلیغی داشته باشد باید در عمل
دیده ش��ود ،ضمن انکه نتیجه ها در پایان فرایند تولید
برای مصرف کننده ملموس می شود.
وی تاکید کرد :ضروری است ارتباط صنعت و دانشگاه
جدی گرفته ش��ود به ویژه در ش��رایط امروز که احتمال
اعمال تحریم های دوباره علیه صنعت خودرو وجود دارد.
این عضو هیات علمی دانش��گاه خاطرنش��ان کرد :بیش
از ای��ن موض��وع ،توجه به داخلی س��ازی قطعات واجب
اس��ت .داخلی سازی ممکن است لزوما نتیجه اقتصادی
نداشته باشد .به عبارت دیگر ،نباید انتظار داشته باشیم
قطعه ای رقابتی تولید و به بازار عرضه شود .با این حال،
بومی س��ازی قطعات در شرایط فعلی به معنی توجه به
راهکاره��ای کلیدی و راهب��ردی برای عبور از تحریم ها
خواهد بود.
از ای��ن رو ،داخلی س��ازی برخی قطع��ات که صرفه
اقتصادی ندارد باید در دستور کار قرار گیرد.
وی افزود :نخستین گام در این زمینه داشتن نقشه راه
است؛ اینکه چه قطعاتی و با کدام فناوری برای ادامه دار
بودن خط تولید در صنعت خودرو باید مهیا شود.
او گف��ت :در موضوع های عمل��ی ،صنعتگران بهتر از
کارشناسان مراکز علمی از جمله دانشگاه عمل می کنند
و با سرمایه گذاری می توانند کار را جلو برند.
این کارش��ناس صنعت خ��ودرو تصریح کرد :واقعیت
این است که باید این اجماع شکل بگیرد و در این زمینه
دانش��گاه بسیار کمک کننده است .دانشگاه ها می توانند
کمک نظری دهند و نقاط کلیدی برای عبور از تحریم ها
با کمک نهادهای علمی شناس��ایی شود .بدین ترتیب،
نقشه راه تدوین و هر نقطه کلیدی با بهره ورترین روش
به اجرا دراید.
مطلوب ب ه دست اید .
تالش برای انعقاد قرارداد
چندی پی��ش انجم��ن تخصص��ی صنای��ع همگ��ن
نیرومحرکه و قطعه سازان کشور با دانشگاه علم و صنعت
برای همکاری مش��ترک تفاهمنامه امضا کرد .با وجود
اینکه تاکن��ون تفاهمنامه های بس��یاری در این زمینه
بس��ته شده اما هنوز بخش صنعت و دانشگاه به ارتباط
تقویت ش��ده و پیش برنده با یکدیگر نرس��یده اند .با این
فراهم نبودن زمینه فعالیت های بزرگ
حال ،به تازگی دو قرارداد در زمینه تفاهمنامه یاد ش��ده
کاکایی در کنار ظرفیت موجود در دانش��گاه از فراهم
به امضا رسیده که این موضوع می تواند نویدبخش بهبود
نب��ودن س��از کارهای موج��ود برای پروژه ه��ای بزرگ
ارتباط دانشگاه و صنایع باشد.
خب��ر داد و گف��ت :برای تحقق این امر در ش��کل کالن
ارش محبی نژاد ،دبیر این انجمن درباره جزئیات این
س��ازکار الزم در دانش��گاه هنوز فراهم نش��ده است .به
قرارداد به «گس��ترش صنع��ت» گفت :اصل تفاهمنامه
ط��ور نمونه ،بس��تن ق��رارداد با دانش��گاه در کنار تمام
مبتنی بر توان طراحی داخلی قطعات است.
اعضای هیات علمی مرتبط با موضوع کمتر محقق شده
با توجه به ش��رایطی که صنعت خودرو کشور دارد و
است.
ضرورت افزایش بومی س��ازی ،الزم است در حوزه های
ی علمی این
چالش های موجود برای ارتباطات صنعت
دان��ش فن��ی و امکان تحقیق و توس��عه قطعات مختلف
اس��ت که دانش��گاه به مفهوم کل سیستم روی موضوع
توانمندی ه��ا در داخ��ل ب��ه وجو د ای��د و از ظرفیت ها
متمرکز نشده است.
استفاده شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ادامه داد:
وی افزود :در قالب این تفاهمنامه پروژه های پژوهشی
برای ارتباط با دانش��کده ها و مراکز پژوهشی ضعف های
کاربردی مورد نیاز صنعت قطعه تبیین و تش��ریح شده
اساسی وجود دارد .یکی از راهکارهای رفع این موضوع
و سپس با همکاری مشترک به مرحله اجرا در خواهند
ای��ن اس��ت که فعالیت ه��ا تجزیه و تحلی��ل و کارها به
امد .دبیر انجم��ن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه
اجزای��ی کوچک به تعداد تک ت��ک اعضای هیات علمی
و قطعه س��ازان کش��ور درباره محورهای این تفاهمنامه
تقس��یم شود .این مدرس دانش��گاه افزود :در برخی از
گفت :نیروی انس��انی متخص��ص در حوزه های مختلف
موارد پروژه های بزرگ تعریف می ش��ود اما دانش��گاه ها
ب��رای تمام بخش های مورد نیاز این صنعت با همکاری
نمی توانن��د کارهای ب��زرگ را به مرحله
دانش��گاه تربیت می شو د .مراکز اموزشی
اجرا دراورن��د .در دوره ای(پایان دهه ۶0
و پژوهشی به ش��کل مشترک راه اندازی
و اغاز دهه )۷0صنعت خودرو مشکالت
می شود.
بس��یاری داشت اما موضوع به طور جدی
انجمن ،قطعه سازان را تشویق و ترغیب
در دس��تور کار صنعتگران و دانشگاهیان
ب��ه عقد قرارداد با دانش��گاه می کند زیرا
قرار گرفت و گام های بزرگی برداشته شد.
واحدهای صنعتی کوچک که تیراژ کمی
بای��د همت کنیم تا بتوانیم دوباره جهش
دارند و ب��ه لحاظ اقتص��ادی نمی توانند
بزرگی را در صنعت خودرو کش��ور تجربه
قو توس��عه مج��زا داش��ته
مراک��ز تحقی
امیرحسن کاکایی
کنیم .ظرفیت های بس��یاری در دانشگاه
باش��ند ،می توانند از ظرفیت دانشگاه که
در شرایط امروز
وج��ود دارد ام��ا اراده و همکاری جمعی
چنین بس��تری را در خ��ود دارد در قبال
توجه به داخلی سازی
در این زمینه متاسفانه دیده نمی شود.
هزینه های کمت��ر کمک بگیرند و همراه
قطعات واجب است.
کاکایی تاکید کرد :اس��تادان بزرگی در داخلی سازی ممکن است با طرح های پژوهش��ی واحدهای صنعتی
دانشگاه ها فعالیت دارند که به بخش های لزوما نتیجه اقتصادی پروژه ه��ا را تعریف کنند و به مرحله اجرا
مختل��ف صنعتی مش��اوره می دهند اما نداشته باشد .به عبارت دراورند.
توجه داش��ته باشیم کارها نباید نمایشی
وی در ادام��ه این محورها ،اضافه کرد:
دیگر ،نباید انتظار
باش��د .برای این امر مهم باید ارتباط های داشته باشیم قطعه ای موضوع پایان نامه ها در مقاطع کارشناسی
بین بخش��ی و نظام من��د بی��ن صنعت و رقابتی تولید و به بازار و کارشناس��ی ارش��د برای صنعت قطعه
عرضه شود
دانش��گاه به وجود اید ،پروژه های بزرگ
تعریف می شود .با توجه به مسائل موجود
تعری��ف ش��ود و از دل انه��ا نتیجه های
در ای��ن صنعت ،دانش��جویان می توانند
بهره گیری الزم را داش��ته باش��ند .ای��ن حرکت به نفع
دانشگاه و صنعت خواهد بود.
این فعال صنعت قطعه کش��ور اف��زود :همچنین ،در
نهایت این همکاری در دو ش��کل خواهد بود؛ دانش��گاه
طراح��ی را انج��ام و در اختیار قطعه س��از قرار می دهد.
البته تفاوتی نمی کند این عمل از س��وی دانشگاه باشد
یا صنعت بلکه مهم بومی سازی دانش فنی است که نیاز
صنعت را به ش��رکت های خارج��ی کمتر می کند .دوم
اینکه دانش��گاه باید به کمک قطعه ساز بیاید تا صنعتگر
قو توس��عه خو د را تقویت کند و توان
بتواند مراکز تحقی
طراحی قطعات را داشته باشد.
این عضو هیات مدیره انجمن تاکید کرد :برای توسعه،
امضای تفاهمنامه بین صنعت و دانشگاه اجتناب ناپذیر
است .در همین راستا ،در حال مذاکره با سایر دانشگاه ها
هستیم که عقد تفاهمنامه با دانشگاه علم و صنعت یکی
از انها است.
فرهنگ سازی طرح های علمی صنعتی
محبی نژاد در پاس��خ به این پرس��ش ک��ه تفاهمنامه
در ش��کل کالن بس��ته شده یا بخش��ی و جزئی است،
گفت :این موضوع به ش��کل کالن دیده ش��ده اس��ت.
انجمن ،قطعه سازان را تشویق می کند برای همکاری با
دانشگاه ها پیشقدم شوند .البته در این فاصله دو قرارداد
بین قطعه س��ازان و دانش��گاه علم و صنعت پیرو امضای
تفاهمنامه بسته شده است.
وی خاطرنش��ان کرد :اگر صنعتگ��ر از این موضوع ها
اطالع یابد و برای عملیاتی شدن ان تشویق شود به طور
قطع می تواند بهره ۱۰۰درصدی داش��ته باش��د ،ضمن
انکه این حرکت فرهنگ سازی کرده و در شرایط فعلی
ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
قو توس��عه،
ای��ن فعال صنع��ت قطعه طراحی ،تحقی
تربیت نیروی انس��انی متخصص قطعه سازی ،برگزاری
س��مینارها و دوره های تخصص��ی ،راه اندازی و تکمیل
مراک ز پژوهشی ،نوشتن پایان نامه هایی در حوزه طراحی
قطعات ،استفاده از امکانات ازمایشگاهی دانشگاه برای
بهینه سازی و شبیه سازی و همچنین ،بازدیدهای علمی
متقابل بین دانش��گاه و واحدهای صنعتی را اقدام های
پیش بینی شده در این تفاهنامه برشمرد.
به طور معمول انجام کارهای پژوهش��ی دانش��گاه ها
طوالنی است که وی در توجیه این موضوع گفت :نیاز به
طراحی در صنعت قطعه این موضوع را توجیه می کند.
تفاهمنامه ها دارای زمان و هزینه هس��تند و امیدواریم
این نوع همکاری ها به ۱۲۰۰فعال صنعت قطعه کشور
تسری پیدا کند .محبی نژاد در پایان گفت :هدف کاهش
وابستگی و افزایش خودکفایی و استقالل صنعت خودرو
کشور است که با این نوع همکاری ها محقق می شود.
تولید در انتظار دریافت ارز دولتی برای ادامه فعالیت ها
سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های
خودرویی کشور درباره راهکار جلوگیری از روند کاهش
تولی��د خودرو اظه��ار کرد :دولت بای��د هرچه زودتر و
پی��ش از اعمال تحریم ها ارز مورد نیاز قطعه س��ازان را
در اختی��ار انه��ا قرار دهد تا م��واد اولیه مورد نیاز خود
را ب��ه مقدار زی��اد وارد و دپو کنند .در این صورت روند
کاه��ش تولی��د قطعه و خ��ودرو در اینده ب��ه حداقل
می رس��د .فرهاد به نیا در گفت وگ��و با خبرخودرو بیان
کرد :افزایش نرخ ارز و مواد اولیه موجب ش��ده بسیاری
از قطعه س��ازان برای دریاف��ت ارز برای تهیه مواد اولیه
مورد نیاز به سامانه «نیما» مراجعه کنند .تعداد زیادی
از صنعتگ��ران ب��رای دریافت ارز مراجع��ه کرده اند و با
مش��کل روند کند تخصیص ارز روبه رو شده اند .این امر
تولید قطعه س��ازان را تحت الش��عاع قرار داده است .وی
تصریح کرد :قطعه سازان برای جلوگیری از توقف تولید
خودروس��ازان مجبور ش��دند با ارز ازاد مواد اولیه مورد
نیاز خود را تامین کنند که این موضوع فشار زیادی را به
انها تحمیل کرد .از سوی دیگر ،به دلیل موافقت نکردن
ش��ورای رقابت ب��ا افزایش نرخ درخواس��تی خودروها ،
خودروس��ازان نیز افزایش نرخ مطلوب قطعه س��ازان را
نپذیرفتند .ا و افزود :مجموع این عوامل باعث شده است
که بس��یاری از بنگاه های تولیدی از یک س��و با کمبود
نقدینگی و از سوی دیگر با زیان انباشته روبه رو باشند.
س��خنگوی انجمن س��ازندگان قطعات و مجموعه های
خودروی��ی در ادامه تصریح کرد :نبود نقدینگی و توان
خری��د مواد اولیه بس��یاری از بنگاه ه��ای تولیدی را به
اس��تانه تعطیلی کشانده است .بنابراین ،تولید قطعات
کاهش یافته و به دنبال ان ،تولید خودرو نیز حدود ۳۰
درصد افت داشته است .به نیا معتقد است چنانچه دولت
برای پرداخت ارز به قطعه سازان شتاب نکند ضرباهنگ
کاه��ش تولید خودرو س��رعت خواهد گرفت .این فعال
صنعت قطعه با اشاره به اثرات سوء کاهش تولید خودرو
گفت :طبیعی اس��ت که با کاهش تولید خودرو عرضه
نیز کاسته می شود و این امر از یک سو موجب افزایش
نرخ خودرو ش��ده و از س��وی دیگر بی��کاری بنگاه های
تولیدی کشور به افزایش هزینه های دولت منجر خواهد
ش��د .وی در ادامه افزود :انجمن س��ازندگان قطعات و
مجموعه های خودرویی درخواست دارد وزارت صنعت،
معدن و تجارت و دولت در این زمینه اقدام عاجل کنند
و حداقل ارز ان دس��ته از قطعه س��ازانی که درخواست
دریافت ارز کرده اند را با س��رعت بیشتری تامین کنند.
به نیا در پایان خاطرنش��ان کرد :بنگاه های تولیدکننده
م��واد اولی��ه داخلی مانند فوالد مبارکه ،پتروش��یمی،
مس و الومینیوم در ش��رایط کنونی بیشتر صادرکننده
هس��تند تا تامین کننده بنابراین مدیران دولتی باید در
این زمینه اعمال قانون کرده تا این مواد در داخل با نرخ
مناسب تزریق شود .جای تعجب است که در این زمینه
دستور ،قانون یا حتی نظارت کافی اعمال نمی شود.
اتوماس��یون ک��ردن تولید از
هدررفت زمان جلوگیری کرده و
فعالیت ها با خطای کمتری جلو
م��ی رود .نگهداری اتوماس��یون
دارای اهمیت بس��یاری اس��ت
که ب��ه نی��روی انس��انی خاص
نی��از دارد .واحده��ای تولیدی
مهدی مطلب زاده
کش��ور می توانند با اس��تفاده از
نایب رییس انجمن تخصصی
سامانه های اتوماسیون در سطح
صنایع همگن نیرومحرکه و
متوسط گام هایی را برای افزایش
قطعه سازان کشور
به��ره وری خود بردارن��د .به این
ترتی��ب ،می توانیم ب��رای حفظ
کیفیت ،تولید یکسان داشته باشیم و نیز با کاهش نیروی انسانی
در این بخش ،افراد برای حفظ این خطوط به کار گمارده ش��وند.
امروز نیروهای انس��انی که در حال تولید هستند بیشتر کار یدی
انجام می دهند و به اموزش های حرفه ای نیاز دارند .با اموزش انها
می توان برای حفظ و نگهداری و نیز طراحی سامانه از انها استفاده
کرد .کار در ش��رکت های تولید اتوماسیون ظرفیت مناسبی است
تا توسعه و اشتغال با هم اتفاق بیفتد .زمانی که برای این فناوری
در داخل بازار وجود داش��ته باش��د تولید ان نیز در کش��ور اتفاق
خواهد افتاد .این خود زمینه اش��تغال می شود؛ اتفاقی که در دنیا
نیز رخ داده است .برای تولید انبوه می توان از این سامانه استفاده
کرد اما برای رفتن به ان س��و به لحاظ ش��رایط اموزش ،کش��ور
دچار چالش هایی اس��ت .امروز بعضی از تولیدکنندگان قطعات به
این س��مت رفته اند اما این مس��ئله خیلی چشمگیر نیست زیرا به
دلیل کمبود نقدینگی صنعتگر نمی تواند به تحقیق و توسعه واحد
تولیدی خود بیندیشد .در نتیجه ،به دنبال گرفتن فناوری جدید
نب��وده و رون��د فعلی خود را ادامه می دهد .این مس��ئله باعث فلج
فکری و حرکتی صنعت قطعه کشور شده است .فراهم بودن فضا
به لحاظ س��رمایه ای تولیدکننده را ترغیب می کند برای افزایش
بهره وری واحد صنعتی خود به این س��و حرکت کند و این به نفع
تولید کش��ور اس��ت .درحال حاضر کمبود نقدینگی توجه به این
موضوع ها را به کما برده است.
روی خط خبر
پیش قراردادهای خودروسازی
شامل غرامت نمی شود
عضو هیات رییس��ه کمیس��یون صنایع و معادن مجلس شورای
اس�لامی گف��ت :وقت��ی توافق های خودروس��ازی ط��رف ایرانی
و فرانس��وی در مرحله ق��رارداد و پیش قرارداد باقی مانده باش��د
ط��رف ایرانی نمی تواند ش��کایتی برای دریاف��ت غرامت از طرف
فرانسوی داشته باشد .سیدجواد حسینی کیا در گفت وگو با ایسنا
با بیان اینکه قاعده قراردادهای اقتصادی کش��ورها این اس��ت که
پیش بینی های الزم برای فسخ احتمالی یک جانبه قرارداد از سوی
طرف ها در متن قرارداد دیده می شود ،اظهار کرد :طبیعی است در
قرارداد همکاری خودروسازان فرانسوی(رنو ،پژو و پژوسیتروئن) و
ایرانی نیز باید چنین پیش بینی هایی شده باشد .به بیان روشن تر،
اگر طرف فرانسوی به دلیل تحریم های امریکا قصد ترک ایران را
داش��ته باش��د یعنی قرارداد را یک طرفه فسخ کرده ،باید به طرف
تجاری خود جرایم سنگین یا غرامت پرداخت کند .وی گفت :اگر
همکاری خودروس��ازان فرانسوی و ایرانی در حد توافق های اولیه
یا پیش قرارداد بوده باش��د با خروج طرف فرانسوی و ادامه نیافتن
همکاری ها طبیعی اس��ت نمی تواند س��رمایه گذاری های فیزیکی
انجام ش��ده در خاک ایران را از کش��ور خارج کند .حس��ینی کیا
با اش��اره به اظهارات وزیر س��ابق صنعت ،معدن و تجارت گفت:
کمیس��یون صنای��ع و معادن مجلس ش��ورای اس�لامی بارها از
وزارتخانه و خودروسازان خواست تا متن قراردادهای خود با طرف
فرانسوی را در اختیار کمیسیون قرار دهند اما عنوان می شد «در
ح��د توافق های اولیه و پیش قرارداد اس��ت و اجازه دهید وقتی به
مرحله قرارداد رسید ،شما را در جریان قرار می دهیم» .این اتفاق
نیفتاد و امروز هم این موضوع که خودروسازان فرانسوی ایران را
ترک می کنند ،قوت گرفته است.
انجمن واردکنندگان خودرو
همراه با دولت
به گزارش «گس��ترش صنعت» ب��ه نقل از روابط عمومی انجمن
واردکنندگان خودرو ،انجمن واردکنندگان خودرو کشور به مثابه
س��ربازان بخش خصوصی در جبهه اقتصادی به عنوان اصلی ترین
اهرم برای افزایش کیفی محصوالت تولیدی داخلی ،زمینه س��ازی
حضور ش��رکت های تولیدکننده خارج��ی با هدف تجارت و تولید
در راس��تای افزایش رضایتمندی احاد جامعه ضمن اعالم پیروی
و اس��تقبال از منویات و رهنمودهای رهبر معظم انقالب ،امادگی
خوی��ش را ب��رای هماهنگی و تعامل با دولت جمهوری اس�لامی
به منظور غلبه بر مش��کالت ایجاد ش��ده به ویژه در حوزه خودرو
وارداتی و رفع نابسامانی از این بازار اعالم می کند .انجمن امادگی
خ��ود را برای همراه��ی با دولت در وضعیت خاص فعلی به منظور
ایجاد وحدت رویه اقتصادی و برون رفت از این شرایط اعالم کرده
و تاکی��د دارد واردکنندگان در حال بسترس��ازی الزم برای تولید
همزمان خودروهای خارجی در کش��ور و تالش برای حفظ ارتباط
با ش��رکت های بین المللی هس��تند که می تواند فرصت الزم برای
حفظ موقعیت های شغلی و گردش اقتصادی موجود در این عرصه
را فراهم سازد و این مهم نیازمند حمایت همه جانبه دولت از بخش
خصوصی است .انجمن واردکنندگان خودرو به عنوان یک تشکل
مدنی ضمن اعالم برائت از عده ای سودجو اعالم می کند در شرایط
س��خت و بحرانی ناش��ی از تحریم های ناجوانمردانه خارجی تمام
همت خود را برای توسعه کسب وکار داخلی و حفظ اشتغال ایجاد
ش��ده در این بنگاه های اقتصادی ضمن صیانت از اصول حرف ها ی
تجارت به کار خواهد گرفت.
یکشنبه
سال سی ام شماره 440پیاپی 2413
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
31تیر 1397
8ذی القعده 1439
22ژوئیه 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
تمایل صنعتگران
برای ورود به شهرک صنعتی
ش��هرک های صنعت��ی محل��ی
است که برای تولید کاالی ایرانی
طراحی شده است تا سرمایه گذار
با دلگرمی ب��ا توجه به حمایت ها
ب��رای اس��تقرار ام��اده ش��ود.
ش��هرک های صنعت��ی در مکانی
ساخته می ش��ود که ظرفیت های
علی خداپناه لو
بالقوه را داش��ته باش��د تا بالفعل
قائم مقام شرکت
ش��ود ،ضمن انکه مصوبه دولتی
شهرک های صنعتی تهران
ب��رای س��اخت ش��هرک ها بای��د
دریاف��ت ش��ود و ب��دون مصوبه
دولت س��اخت ش��هرک صنعتی امکان پذیر نیس��ت .در نهایت
خدمات دهی نهادهای خدمات رسان می تواند جذب سرمایه گذار
به ش��هرک صنعتی را تکمیل کند .در سال «حمایت از کاالی
ایرانی» ش��رکت شهرک های صنعتی اس��تان تهران توانسته با
انجام رس��الت های خ��ود فعالیت های صنعتگ��ران را با تحویل
مناس��ب زمین اسان تر کند ،رغبت صنعتگران و سرمایه گذاران
برای ورود به ش��هرک های صنعتی دلیل رش��د واگذاری زمین
از اغاز امسال بوده اس��ت و تکمیل زیرساخت های صنعتی نیز
توانسته بر این رشد تاثیرگذار باشد .در حقیقت ،تمامی عوامل
و عناصر باید دست به دست هم دهند تا شعار سال محقق شود.
هدف اصلی در اس��تان تهران از ساخت شهرک های صنعتی
برای انتقال واحدهای صنعتی از داخل بافت شهری به خارج از
محدوده ش��هری است .به جرات می توان گفت شهرک صنعتی
قرچک توانس��ته حجم تقاضای بس��یار زیادی را از دوش بافت
ش��هری ب��ردارد زیرا طراحی این ش��هرک به نح��وی بوده که
اس��تقرار اصناف در ان طراحی ش��ده است .بیش از ۸0درصد
واحده��ای صنعتی مس��تقر در ش��هرک های صنعتی تهران در
نتیجه انتقال از بافت شهری بوده است .انتقال اصناف نیز در ۲
س��ال گذشته به شهرک های صنعتی قرچک و خاوران در حال
پیگیری است.
اکن��ون واحدهای تولیدی در غرب و جن��وب تهران متمرکز
ش��ده اند که حتی با ساخت ش��هرک صنعتی شهریار در غرب
تهران به نوعی در تالش��یم تا تمرک��ز صنعت در این منطقه را
مت��وازن کنیم .در اس��تان تهران ۲۸ش��هرک و ناحیه صنعتی
مص��وب و ۱0ناحیه صنفی مصوب وجود دارد اما ۲0ش��هرک
صنعت��ی در حال بهره ب��رداری یا واگذاری زمین اس��ت .با این
حال ،همین ش��هرک ها از نظر واگذاری زمین نیز اش��باع شده
اس��ت و زمین خالی وجود ندارد .بیش��تر واحدهای صنعتی با
توجه به س��ال واگذاری ،ش��روع به تولید کرده و فعال هستند.
اکنون در ش��هرک صنعت��ی پرند و نصیراباد تقاضا هس��ت اما
زمینی برای واگذاری وجود ندارد.
همچنین ،در ش��هرک صنعتی عباس اب��اد تقاضا وجود دارد
ام��ا زمین خیلی محدود اس��ت .این موارد نش��ان می دهد که
مکان یابی س��اخت شهرک های صنعتی تهران به درستی انجام
شده است.
عالوه بر این ،به نوعی زنجیره ارزشی که بعدها در شهرک های
صنعتی تکمیل می ش��ود دلیلی بر تقاضای س��رمایه گذاری در
ش��هرک های صنعتی اس��ت زی��را محصول نهای��ی یک واحد
صنعتی می تواند ماده اولیه تولید در یک کارخانه دیگر باش��د.
بنابراین ،اس��تقرار در ش��هرک های صنعتی زمینه فراهم کردن
الزامات تولید را اسان تر می کند.
در نظر داش��ته باشید شهرک های صنعتی از نظر تقاضا به دو
دس��ته کم تقاضا و پرتقاضا تقسیم می ش��ود؛ از این جهت هیچ
شهرک صنعتی بدون تقاضا نیست اما در صورت کم تقاضا بودن
باید برای رغبت اس��تقرار در ان شهرک ها از ابزارهای تشویقی
استفاده کرد.
ابزارهایی مانند تخفیف های بلندمدت ،کاهش پیش پرداخت
نق��دی و ...در ش��هرک های صنعتی مانند خوارزمی یا پیش��وا
که کم تقاضا اس��ت و پیش پرداخت نق��دی برای دریافت زمین
در این ش��هرک ها فقط ۱0درصد اس��ت تا کنون جوابگو بوده
است.
در کل ،ادامه س��اخت ش��هرک های صنعتی برای مخالفت با
پراکندگی صنعت در بافت های ش��هری گزینه ای مناسب است
که می تواند واحدهای صنعتی را در یک نقطه تجمیع کند.
دکل مخابراتی ارزوی بزرگترین شهرک صنعتی کشور
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
برق��راری ارتباط تلفن��ی و اس��تفاده از اینترنت
برای صنایع مس��تقر در شهرک های صنعتی دارای
اهمیت اس��ت .با ای��ن حال ،در ش��هرک صنعتی
ش��مس اباد تهران ک��ه بزرگتری��ن و قدیمی ترین
ک صنعتی کشور اس��ت همچنان صنعتگران
شهر
با معضل ارتباط مخابراتی روبه رو هستند در حالی
ک��ه برقراری ارتباط تلفنی و انتن دهی تلفن همراه
یکی از زیرساخت های اولیه در شهرک های صنعتی
به شمار می رود.
هرچن��د هنوز معض��ل کم ابی ،قطع��ی ناگهانی
برق ،روش��نایی معابر و اسفالت ریزی و . ..به عنوان
چالش ه��ای تولید در ش��هرک های صنعتی مطرح
اس��ت و دغدغه تولیدکنندگان را بیش��تر کرده اما
قرار اس��ت با ورود اس��تانداری ته��ران به موضوع
رفع مش��کالت مخابراتی ش��هرک های صنعتی در
اس��تان تهران رسیدگی ش��و د به طوری که جلسه
رس��یدگی به مش��کالت مخابراتی در شهرک های
صنعتی تهران هفته گذش��ته در راستای سفرهای
اقتصادی اس��تاندار تهران با حضور س��ایر مدیران
نهادهای اجرایی در شهرس��تان قرچک برگزار شد.
به گ��زارش روابط عموم��ی اس��تانداری تهران ،در
این جلس��ه تصمیم گیری ش��د برای اتصال شبکه
مخابرات واحدهای مس��تقر در ٦ش��هرک صنعتی
مورد موافقت سایر مدیران ،جلسه ای میان شرکت
شهرک های صنعتی استان تهران و اداره مخابرات
تهران برگزار و پس از بررسی وضعیت شهرک های
صنعتی از سوی کارشناسان فنی مخابرات ،قرارداد
تجهیز مخابراتی واحدهای صنعتی امضا شود.
بهترین محل ش��روع فعالیت برای تولید ،جایی
اس��ت که تمام امکانات رفاهی زندگ��ی و تولید را
برای تولیدکننده و کارگران فراهم کند .بر اس��اس
تعری��ف وزارت صنع��ت ،معدن و تج��ارت؛ تولید
و تج��ارت ش��هرک ه ا و نواحی صنعت��ی از چنین
شرایطی برخوردارند .در اس��تان تهران حدود ۳0
ش��هرک و ناحیه صنعتی مصوب وجود دارد که از
این تعداد ۱۸ش��هرک و ناحی��ه صنعتی در حال
بهره برداری است و شهرک های صنعتی عباس اباد،
ش��مس اباد ،پرند و نصیراب��اد از مهم ترین انها به
شمار می رود.
ارتباط تلفنی مشکل عمومی صنعت
وحیده احدی ،تولیدکننده
روغن های خاص در شهرک
صنعت��ی ش��مس اباد در
گفت وگ��و ب��ا «گس��ترش
صنع��ت» از نب��ود ارتب��اط
تلفنی و انت��ن ندادن تلفن
همراه در ش��هرک صنعتی
ش��مس اباد گالیه و اظهار کرد :از دو س��ال پیش
برای ۴خط تلفن ثبت نام و هزینه را واریز کرده ایم
اما این خط تلفن فقط برای یک روز کار کرد.
احدی ادامه داد :خط تلفن تحویل داده ش��ده به
واح��د صنعتی ما از نوع رادیویی بوده و پهنای باند
کمی داشت و خطوط تلفنی که در شهرک صنعتی
ش��مس اباد قرار داده ش��ده نیز ب��رای صنعتگران
قاب��ل اس��تفاده نیس��ت و قطعی های پ��ی در پی
دارد.
ای��ن تولید کننده با بیان اینک��ه انتن دهی تلفن
همراه در شهرک صنعتی ش��مس اباد یک مشکل
عمومی برای صنعتگران اس��ت ،بی��ان کرد :اکنون
برخی از صنعتگران در ش��هرک صنعتی شمس اباد
عکس:گسترش صنعت
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
بررسی «گسترش صنعت» از مشکالت مخابراتی در شهرک های صنعتی تهران نشان داد
ب��رای برق��راری ارتب��اط مخابرات��ی از تلفن های
اینترنتی اس��تفاده می کنند ک��ه هزینه های باالیی
دارد و ای��ن هزین��ه به نرخ تمام ش��ده تولید اضافه
می شود.
در شمس اباد چه خبر است؟
ش��مس اباد یک��ی از ش��هرک هایی اس��ت ک��ه
درحال حاضر تعدادی از واحدهای صنعتی کوچک
و متوس��ط در ان مش��غول فعالیت هستند ان طور
که مدی��ران مجموعه ش��هرک های صنعتی تهران
به «گس��ترش صنع��ت» گفتند ،عملی��ات اجرایی
ش��هرک صنعتی ش��مس اباد در س��ال ۱۳۷۲در
زمینی به مس��احت ۲۸۹۱هکتار ش��روع ش��د اما
به دلیل مش��کل کمب��ود اب ۱۶۵0هکتار در فاز
عملیاتی قرار گرفت ک��ه از این مقدار ۹00هکتار
ط��رح موج��ود و ۷۵0هکت��ار ان ط��رح توس��عه
است.
زمی��ن صنعت��ی ان براب��ر ۱۲0۸هکت��ار بوده
و تا کن��ون ۱۱۹۲ /۵۸هکت��ار ان واگ��ذار ش��ده و
۱۵/۴۲هکتار از ان باقی مانده است.
صنایع ش��یمیایی و پالستیک ،سلولزی ،نساجی
و پوش��اک ،غذایی و اشامیدنی ،برق و الکترونیک،
فلزی و ماشین س��ازی ،کان��ی غیرفلزی و خدمات
از جمله صنایعی هس��تند که در ش��هرک صنعتی
ش��مس اباد فعالی��ت می کنن��د .صنای��ع فل��زی و
ماشین س��ازی با ۹0۲قرارداد واگذاری بیش��ترین
س��هم را دارن��د و به ترتیب ،کان��ی غیر فلزی ۴۷۶
قرارداد ،شیمیایی و پالستیک ۲۸۱قرارداد ،غذایی
و اش��امیدنی ۱۵۴قرارداد ،خدمات ۱۲۹قرارداد،
سلولزی ۳۹قرارداد ،نساجی و پوشاک ۲۸قرارداد
و در اخ��ر برق و الکترونی��ک با ۲۲قرارداد در این
شهرک در حال فعالیت هستند.
از لح��اظ تاسیس��ات زیربنای��ی نیز در ش��هرک
صنعت��ی ش��مس اباد ۱0چاه اب ب��ا تامین اب به
مق��دار ۱00لیتر در ثانی��ه وجود دارد که می تواند
۲0درصد نیاز این ش��هرک را ب��راورده کند .برق
م��ورد نیاز ش��هرک نیز ۳00مگاوات اس��ت که با
مش��ارکت در ساخت پست برق فقط ۱00مگاوات
ان تامین شده است.
تلف��ن ب��ا مرک��ز ۵ه��زار ش��ماره ای در ح��ال
بهره برداری اس��ت اما صنعتگ��ران از برقرار نبودن
ارتب��اط مخابراتی گالیه دارند در حالی که به گفته
مس��ئوالن ،تلف��ن و اینترنت ADSLدر ش��هرک
صنعتی شمس اباد قابل استفاده است.
اما ب��ه گفت��ه تولیدکنندگان ،خ��ط تلفنی که
اختصاص مشوق ۷0درصدی برای
سرمایه گذاران «میمند»
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان فارس از اختصاص
مشوق ۷0درصدی برای سرمایه گذاران در شهرک صنعتی میمند
خبر داد و گفت :بس��ترها برای تبدیل ش��هرک صنعتی میمند به
مهم ترین قطب تولید ،ف��راوری عرقیات گیاهی و گیاهان دارویی
کشور فراهم است.
به گزارش خبرنگار «گس��ترش صنعت» از اس��تان فارس ،احد
فتوحی در بازدید از شهرک صنعتی میمند گفت :بر اساس مصوبه
جدید هیات مدیره ش��رکت شهرک های صنعتی استان فارس و با
ه��دف جذب و حمای��ت حداکثری از س��رمایه گذاران برای ایجاد
تولی��د و اش��تغال پایدار ،پرداخت س��هم نقدی خری��د اراضی در
ش��هرک صنعتی میمند ۵درصد با اقس��اط ۴۸ماهه تعیین شده
است .فتوحی همچنین از بازگرداندن تا سقف ۷0درصد از مبالغ
اس��ناد تعهدی باقی مانده به سرمایه گذاران به شرط ایجاد اشتغال
و بهره ب��رداری از واح��د صنعتی خبر داد و گف��ت :اختصاص این
مشوق ها که تا پایان امسال هم مهلت دارد بستر مناسبی را برای
توسعه سرمایه گذاری در این شهرک صنعتی فراهم می کند.
وی با بیان اینکه ش��هرک صنعتی میمند دارای زیرساخت های
اب ،گاز و برق است بر تکمیل زیرساخت ها مانند اسفالت بخشی
از شهرک صنعتی و نیز اصالح مسیر ورودی تاکید کرد.
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان فارس با بیان
اینکه تاکنون ۱۵قرارداد سرمایه گذاری در شهرک صنعتی میمند
بس��ته شده است گفت ۵ :واحد صنعتی در این شهرک صنعتی با
اشتغال ۶0نفر در مرحله بهره برداری است.
مس��تقیم از ش��هرک دریافت ش��ده قابل استفاده
نیس��ت ،ضم��ن انکه ام��کان اس��تفاده از اینترنت
مس��تقل برای واحده��ای صنعتی وج��ود ندارد و
تولیدکنندگان به اینترنت شرکت شهرک صنعتی
شمس اباد متصل می شوند.
بازنگری در قوانین
داود ولی ،عضو هیات مدیره
ش��رکت خدماتی ش��هرک
صنعتی ش��مس اباد نیز در
گفت وگ��و ب��ا «گس��ترش
صنع��ت» اظه��ار ک��رد :با
وج��ود ده ه��ا کارخان��ه در
شهرک صنعتی شمس اباد
هنوز تلفن خط ثابت در این ش��هرک قابل استفاده
نیست.
داود ول��ی با بیان اینکه قوانین به درس��تی اجرا
نمی ش��ود ،افزود :ما با قوانین ۴0س��ال پیش کار
می کنی��م و ب��رای حمای��ت از تولید بای��د قوانین
بازنگری شود.
عض��و هیات مدی��ره ش��رکت خدماتی ش��هرک
صنعت��ی ش��مس اباد بی��ان ک��رد :صنعتگ��ران به
حمایت ه��ای دولت نی��از دارند اما دول��ت نه تنها
حمایتی نمی کند بلکه با سنگ اندازی ها موانعی نیز
ایج��اد می کند که با این وجود ،اگر س��نگ اندازی
دولت کم شود ،بزرگترین کمک است.
ولی در ادامه به مواردی مانند فاصله زمانی زیاد
بین بازرس��ی ها ،مش��کالت بیم��ه ای و بکار گیری
نیروه��ای اتباع خارجی اش��اره و اظه��ار کرد :این
ش��هرک ب��ه عن��وان بزرگترین ش��هرک صنعتی
خاورمیان��ه مورد بی مهری مس��ئوالن قرار گرفته و
به اندازه دو ش��رکت خودروسازی مورد توجه قرار
نمی گیرد.
پیگیری ها ادامه دارد
با این حال ،حسین والیتی،
مدی��ر ش��هرک صنعت��ی
ش��مس اباد در گفت وگو با
«گس��ترش صنعت» اظهار
ک��رد :انتظار داش��تیم این
شهرک با فناوری پیشرفته
یا «های تک» اباد ش��ود اما
فراهم سازی زیرساخت مناسب در شهرک صنعتی
ش��مس اباد با تاخیر انجام ش��د و برقراری ارتباط
تلفن��ی مش��کل عمومی صنع��ت در ش��مس اباد
است.
والیتی همچنین به ترافیک صبحگاهی در ورودی
ش��هرک به عنوان دغدغه دیگر تولیدکنندگان بعد
از مشکل مخابراتی اش��اره و اظهار کرد :با ساخت
ی��ک دوربرگردان در خروجی از اتوبان قم به طرف
حس��ن اباد ازح��ام ترافیک در این مس��یر کنترل
می شود.
وی تاکید کرد :رفع مشکل مخابراتی صنعتگران
در ش��هرک صنعتی ش��مس اباد با هم��کاری اداره
مخابرات ،ارتباطات و فناوری استان تهران در حال
بررسی و پیگیری است.
شکوفایی صنایع با ارتباط مخابراتی
س��هراب بنام ،کارش��ناس
صنع��ت معتق��د اس��ت که
تامی��ن زیرس��اخت های
مخابرات��ی ش��هرک های
صنعت��ی در رونق و رش��د
روزافزون صنعت موثر است.
بنام با بی��ان اینکه حوزه
ارتباط��ات و فن��اوری اطالعات در بخ��ش صنایع
کوچک و متوس��ط نیازمند توجه وی��ژه مدیران و
نهاده��ای اجرایی اس��ت ،به «گس��ترش صنعت»
گفت :رفع مش��کالت حوزه ارتباطات در مجموعه
ش��هرک های صنعتی به همراه��ی اداره ارتباطات
و فن��اوری اس��تان ها نی��از دارد ،ضم��ن انکه باید
نیازس��نجی های الزم نس��بت ب��ه تامی��ن اعتبار و
شناس��ایی زیرس��اخت های مخابراتی ب��ا همکاری
نهاد های خدماتی انجام شود.
ای��ن کارش��ناس صنعت تاکید کرد :ش��کوفایی
صنایع کوچک و متوسط یکی از محورهای توسعه
در استان ها است زیرا توجه به این صنایع به رونق
اقتصادی و افزایش اش��تغالزایی در استان ها منجر
خواهد شد.
بنام گف��ت :باید تمهیداتی در نظر گرفته ش��ود
تا مش��کالت زیرس��اخت های مخابراتی و ارتباطی
شهرک های صنعتی به کمترین حد ممکن برسد.
سخن اخر
با توج��ه به اینک��ه درحال حاضر تمام��ی کارها
الکترونیکی انجام می ش��ود ،ایا ممکن اس��ت یک
واحد تجاری بدون اینترنت فعالیت کند؟ صاحبان
واحدهای تولیدی مس��تقر در شهرک های صنعتی
تا چه مدت دیگر فعالیت ه��ای اینترنتی خود را با
گوش��ی های تلفن همراه ان هم با وجود مش��کل
انتن ده��ی در ش��هرک صنعتی ش��مس اباد انجام
دهند؟