روزنامه گسترش صنعت شماره 442
روزنامه گسترش صنعت شماره 442
راهکاری
برای بازگشت
نخبگان
سه شنبه
2مرداد 1397
10ذی القعده 1439
3
سال سی ام پیاپی 2415
24ژوئیه 2018
دوره جدید شماره 4 442صفحه قیمت 1000 :تومان
سهامداران از
عملکرد یکساله
ایران خودرو
مطلع شدند
3
http://telegram.me/sanatnewspaper
سازمان مدیریت صنعتی به دنبال همکاری های علمی با فرانسه
3
www.sanatnewspaper.com
جوالن اسقاطی ها با ممنوعیت واردات
2
در بررسی «گسترش صنعت» از روند نوسازی واحدهای صنعتی از اغاز سال تاکنون مطرح شد
4
عکس :گسترش صنعت
پیشنهاد نرخ سود ۱۰تا ۱۲درصد
برای تسهیالت صنایع
سه شنبه
صنعت خودرو
2مرداد 10 1397ذی القعده 24 1439ژوئیه 2018شماره 442پیاپی 2415
یادداشت
چگونه از بازار داخلی
حمایت کنیم؟
خبر
صدور مجوز ۳خودرو
برای ورود به بازار
در مرحل��ه دوم اج��رای اس��تانداردهای هش��تادوپنج گانه
خودرویی ،خط تولید هیچ خودرویی متوقف نشد و ۳خودرو
جدید نیز مجوز ورود به بازار دریافت کردند.
ب��ه گ��زارش ایس��نا ،در حال��ی اج��رای اس��تانداردهای
هش��تادوپنج گانه خودرویی در ۳مرحله از س��وی س��ازمان
ملی اس��تاندارد ایران کلید خورده اس��ت که اغاز تیر امسال،
دومین مرحل��ه از اجرای طرح پیش گفته اعالم ش��ده بود و
خودروسازان مکلف بودند با رعایت ۶۳استاندارد تعیین شده
مج��وز تولید و عرضه به ب��ازار دریافت کنن��د .این در حالی
ی سال
است که در مرحله نخست اجرای این طرح در اغاز د
گذشته ۶۱استاندارد از سوی س��ازمان ملی استاندارد ایران
تعیین ش��ده بود که ۲۵خودروی سواری و سنگین جاده ای
موفق به رعایت اس��تانداردهای مربوط نش��دند و خط تولید
ف شد.
انها توقی
ح��ال بنا ب��ر اعالم س��ازمان ملی اس��تاندارد ای��ران ،خط
تولید هی��چ خودرویی در مرحله دوم اجرای اس��تانداردهای
هش��تادوپنج گانه خودروی��ی متوق��ف نش��ده و عالوه بر این،
۳خ��ودر و «س��یتروئن»« ،وانت امیک��و» و« »FAWمجوز
ورود ب��ه ب��ازار ایران را گرفتند و توانس��تند اس��تانداردهای
هشتادوپنج گانه را پاس کنند.
نکته قابل اش��اره اینک��ه فقط درب��اره خودروهای تولیدی
داخل کش��ور ک��ه از قبل خ��ط تولی��د انها وجود داش��ته ،
زمان بن��دی ۳مرحله ای مدنظر قرار گرفته اس��ت که در این
مرحل��ه هیچ یک از این خودروها ب��ا توقف خط تولید روبه رو
نش��دند؛ هر چند که در مرحله نخس��ت ۲۵خودرو با توقف
خط تولید روبه رو شدند.
اما خودروهای وارداتی و خودروهای جدید تولیدی موظف
به رعایت اس��تانداردهای هش��تادوپنج گانه از همان اغاز دی
س��ال گذشته ش��دند که ۳خودر و س��یتروئن ،وانت امیکو و
FAWدر ای��ن مقط��ع زمانی موفق ب��ه دریافت مجوز برای
ورود به بازار ایران شدند.
عالوه ب��ر ای��ن ،درب��اره اس��تانداردهای مصرف س��وخت،
س��ازمان ملی استاندارد رعایت اس��تانداردهای سوختی را از
تیر امس��ال مدنظر قرار داده که جدا از اس��تانداردهای
اغ��از
هش��تادوپنج گانه خودروی��ی اس��ت و در ای��ن مرحله از نظر
سازمان ملی استاندارد ایران ۸ ،خودرو از گردونه تایید خارج
و اسامی انها برای اقدام های بعدی به وزارت صنعت ،معدن و
تجارت و نیز پلیس راهبر ناجا ارسال شده است.
ی سال گذشته تولید و واردات برخی از
گفتنی اس��ت ۴ ،د
خودروهای غیر اس��تاندارد از جمله خودروهای MVM ۳۱۵
س��دان ،MVM ۵۵۰ ،تیگو ، ۵س��ایپا ۱۳۱و س��ایپا ۱۳۲
دوگانه سوز ،س��ایپا ۱۴۱بنزینی و دوگانه س��وز ،اریو ۱۵۰۰
سی س��ی ،پژو پ��ارس با موت��ور ، XUMوان��ت تک کابین و
دو کابین م��زدا بنزینی و دوگانه س��وز ،کارا ( ۱۷۰۰بنزینی و
دوگانه س��وز) ،اس��ا ،B۵۰Fلیفان ،۶۲۰لیفان ،X۵۰لیفان
،X۶۰جک J۵و هیوندای i۱۰از دس��تور کار خودروس��ازان
خارج شد.
از سال ۹۳تا ۹۶در
مدت ۴سال ۲۹۸
هزار خودرو وارد
و 6میلیارد و 261
میلیون دالر پرداخت
شد
عکس :ایدا فریدی
ام��روز می��دان مب��ارزه
قطعه سازان صنعت موتورسیکلت
با بازار گم��رک قطعات منفصله
اس��ت .تولیدکنن��دگان قطعات
خ��ود توزیع و عرض��ه قطعات را
بر عه��ده دارند در حالی که طرف
خارج��ی ب��رای ورود کااله��ای
حبیب اهلل محمودان
خود کارگ��زار ایرانی دارد و برای
نایب رییس انجمن
ف��روش محصوالت خ��ود از انها
تولیدکنندگان قطعات
حمایت مالی می کن��د .اگر روی
موتورسیکلت و دوچرخه
نق��اط ق��وت و ضع��ف دو طرف
تولیدکنن��ده داخل��ی و خارجی
مطالعه ش��ود اصل مس��ئله این
اس��ت ک��ه تولیدکننده خارج��ی از تمام موقعیت ه��ا و نیز فضای
مج��ازی ب��رای تبلی��غ و فروش محص��والت خود به��ره می برد و
کارگ��زار داخلی نیز او را در ای��ن امر حمایت می کند در حالی که
ش��رکت های بازرگانی داخلی در توزی��ع کاالهای ایرانی ،صنعتگر
داخلی را همراهی نمی کنند .به طور نمونه ،شرکت های مادر چینی
در اقدامی برای پشتیبانی ممکن است ۷۰۰تا ۸۰۰قلم از قطعات
موتورس��یکلت هایی را که هنوز به مصرف نرسیده است به شرکت
ایرانی بفروش��ند که بازی رقابت را به نفع خود تمام کنند .به این
ترتی��ب ،تولیدکنن��ده داخلی را برای بومی س��ازی قطعه از میدان
رقاب��ت خارج می کنند .همچنین ،اختالف مالی بین ایران و چین
مزی��د بر علت اس��ت زیرا نرخ بهره در کش��ور باال اس��ت اما برای
تولیدکننده چینی این گونه نیس��ت .از س��وی دیگر ،فروشندگان
داخلی ترجیح می دهد با کارگزار خارجی وارد همکاری شوند .این
امر به چند دلیل برمی گردد؛ نخست اینکه سبد کاالیی انها کامل
است و دیگر اینکه مشوق هایی دارند که در کنار اعتبار به انها داده
می شود .دلیل ورشکستگی بسیاری از واحدهای تولیدی ما اکنون
ضع��ف در تولید نبوده بلک��ه این عوامل به کاهش توان رقابت انها
در بازار داخل منجر ش��ده اس��ت .مدیران ما تفکر تجاری و بازاری
ندارند .امروز به جرات می توان مدعی ش��د قطعات موتورس��یکلت
داخلی به لحاظ کیفیت باالتر و از نظر نرخ پایین تر هستند .در این
زمینه مکانیس��م توزیع بسیار تاثیر دارد و تولیدکنندگان خارجی
به ویژه چینی ها با توجه به ش��ناختی که از بازارهای جهانی دارند،
می دانند کجا باید وارد شوند و در بازار چه عملکردی داشته باشند.
این رمز موفقیت انها است.
در نشست خبری انجمن واردکنندگان خودرو مطرح شد
جوالن اسقاطی ها با ممنوعیت واردات
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
نشست خبری انجمن واردکنندگان خودرو ،روز
گذش��ته در محل این انجمن برگزار ش��د .انجمن
واردکنن��دگان خ��ودرو ۳۳عض��و دارد و بیش از
۸۰درصد برندهای رس��می فع��ال( ۱۸عضو) در
کش��ور عضو ان هستند .ممنوعیت واردات خودرو
و التهاب موجود در بازار ،بسیاری از کارشناسان و
فعاالن این حوزه را درگیر خود کرده است .انجمن
واردکنندگان خودرو به عنوان یک ضلع از موضوع
صنعت خودرو برای شفاف سازی برخی شبهه ها در
این نشست با بیان برخی مشکالت به پرسش های
اهالی رسانه پاسخ داد .
تاخیر شفاف سازی
به گزارش خبرنگار «گسترش صنعت» ،در اغاز
نشست ،کوروش مرشدس��لوک ،عضو هیات مدیره
انجمن واردکنندگان خ��ودرو در جمع خبرنگاران
گفت :مجمع ساالنه این انجمن ماه گذشته برگزار
شد و اعضای هیات مدیره جدید انتخاب شدند.
اساس فعالیت هیات مدیره جدید تعامل با دولت
با توجه شرایط سخت اقتصادی کشور است.
سیاس��ت های کش��ور درباره مس��ئله واردات به
همراه��ی و هم��کاری بخش خصوص��ی نیاز دارد
ک��ه این انجمن ب��ا این باور هم��کاری و تعامل با
دولتمردان و سازمان های ذی ربط را در دستور کار
خود قرار داده است.
وی با قدردان��ی از رییس جمه��وری برای ورود
به موضوع ثب��ت س��فارش ها و واردات غیرقانونی
خودروها گفت :شفاف سازی به اعتماد منجر شده
و در پی ان ،از حجم شایعه ها کاسته می شود.
او افزود :مس��ئله واردات خودروهای غیرقانونی
مربوط به ۶ماه گذش��ته اس��ت و انتظار داش��تیم
وزارتخان��ه پی��ش از ب��ه وج��ود ام��دن وضعیت
فعلی به موضوع رس��یدگی کند .مس��ئله با تاخیر
شفاف س��ازی ش��د و همین امر به بازار ش��ایعه ها
دام��ن زد ،واردات غیرقانونی گس��ترش یافت و به
نوعی تم��ام واردکنندگان خودرو متهم به فعالیت
غیرقانونی شدند.
این عض��و هیات مدی��ره انجم��ن واردکنندگان
خ��ودرو ادام��ه داد :به طور قطع بی��ن متخلفان و
کس��انی که در فضای س��الم در چارچوب قانون و
همکاری با وزارتخانه فعالیت دارند تفاوت هس��ت.
با هجمه به تمام واردکنندگان مس��ئله کارافرینی
این گروه زیر سوال می رود.
این فعال بازار خودرو به همراهی انجمن با دولت
اول روحانی در مس��ئله تولید خودروهای جدید و
انعقاد قراردادها اش��اره کرد و گفت :این همکاری
اعضا برای حل مشکالت بازار خودرو ادامه دارد.
می شود.
این عض��و هیات مدی��ره انجم��ن واردکنندگان
خودرو به ش��رایط موجود اشاره کرد و گفت :امروز
باید بتوانیم از حجم مشکالت بازار خودرو کم و به
مصرف کننده کمک کنیم.
مردم خواهان خودروهای ارز دولتی
مرشدس��لوک در ادامه گفت وگوی خود با اهالی
رسانه به موضوع ارز پرداخت و گفت :هجمه هایی
از دریاف��ت ارز دولت��ی از س��وی واردکنن��دگان
خودرو مطرح می شود؛ نخست اینکه سال گذشته
هیچ یک از واردکنندگان خودرو ارز دولتی دریافت
نکردند زیرا مشمول این قانون نبودند.
وی ادامه داد :چند ماه پیش اسحاق جهانگیری،
معاون اول رییس جمهوری از تک نرخی ش��دن ارز
خبر داد و اعالم کرد که کمبودی برای دریافت ارز
تک نرخی وجود ن��دارد .بنابراین ،برای گرفتن ان
اولویتی اعالم نشد.
س��امانه «نیما» راه اندازی و قرار ش��د فعالیت ها
از ای��ن طریق برای گرفتن ارز تک نرخی و واردات
ادامه پیدا کند.
او گفت :ثبت س��فارش انجام ش��د و میزان ارز
تخصیص یافت��ه به واردکنندگان خودرو ۱۵درصد
و باق��ی ظرفیت ثب��ت س��فارش دارای خال ارزی
بود .واردکنندگان برای پاس��خگویی به مشتریان،
می توانن��د مطالبه ۸۵درصد باقی ارز تک نرخی را
داشته باشند.
ب��ه گفته این فعال بازار خودرو ۳ ،تا ۶ش��رکت
واردکنن��ده فقط ۸۰خ��ودرو ب��ا ارز دولتی وارد
کردن��د در حالی که هجمه ها در این باره بس��یار
گسترده است.
امروز مردم متقاض��ی خودروهایی با ارز دولتی
در بازار هستند و باید پاسخگو بود.
نیاز ساالنه کشور
مرشدسلوک در ادامه این موضوع با قطعیت هر
گون��ه واردات خودرو با ارز دولت��ی و فروش با ارز
ازاد را از سوی اعضای انجمن واردکنندگان خودرو
رد ک��رد و گفت :واردات ب��ا ارز دولتی و فروش با
ارز ازاد در ب��ازار خودرو با توجه به نظارت هفتگی
وزارت صنعت ،معدن و تجارت و س��ازمان حمایت
مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ممکن نیست.
وی برای شفاف س��ازی بیشتر به سلسله ارقامی
در این حوزه اش��اره کرد و گفت :از سال ۹۳تا ۹۶
در مدت ۴س��ال ۲۹۸هزار خودرو وارد ش��د .به
عبارتی ،ساالنه ۷۰دستگاه می شود.
باره��ا به مدی��ران و مس��ئوالن دولت��ی اعالم
ش��د بازار کش��ش بی��ش از این تع��داد ( ۷۰هزار
خودرو در هر س��ال) را ندارد (البت��ه این امر برای
س��ال های ۹۳تا ۹۶اس��ت) .ممکن است در یک
س��ال با توجه به ش��رایط موجود ۵۰هزار خودرو
وارد ش��ده باشد و س��ال بعد برای جبران کسری
بازار ۱۰۰هزار خودرو ثبت سفارش شده و به بازار
عرضه شده باشد.
این عض��و هیات مدی��ره انجم��ن واردکنندگان
خودرو ب��ه ارزبری این تعداد اش��اره کرد و گفت:
۶میلی��ارد و ۲۶۱میلیون دالر برای واردات ۲۹۸
هزار خودرو پرداخت شد.
او گفت :در محاسبه ای ساده نرخ هر خودرو ۲۱
هزار دالر می ش��ود .در نتیجه ،ساالنه ۱/5میلیارد
دالر ارز ب��رای واردات ۷۰هزار خودرو نیاز اس��ت.
تمام این اطالعات بر اس��اس امار گمرکات کشور
به دست امده است.
مرشدس��لوک به اطالعات اش��تباهی که در این
زمینه منتش��ر و همان امار نادرست مبنای برخی
تصمیم گیری ها می شود ،اشاره کرد و گفت :وزارت
صنعت ،معدن و تجارت و مجلس شورای اسالمی
بر اس��اس یک سلس��له اطالعاتی که در رسانه ها
منتشر می ش��ود تصمیم گیری می کنند که مبنای
درس��تی ندار د و بر همان اس��اس ،دستور صادر و
ابالغ می شود.
وی با گالیه از مالیات ۶۰درصدی خودرو عنوان
کرد :در زمینه مالیات س��ایر کاالهای تجاری ۲۵
درصد اس��ت در حالی که برای خ��ودرو این گونه
نیس��ت .این امر ناشی از همان اطالعات نادرستی
بوده که مبنای تصمیم گیری می شود.
تعدیل نیرو اغاز شد
در ادام��ه ،ای��ن عض��و هیات مدی��ره انجم��ن
واردکنن��دگان خودرو به چالش ه��ای پیش روی
نماین��دگان واردکنن��دگان اش��اره ک��رد و گفت:
در ش��رایط به وجود ام��ده تعدی��ل نی��رو یکی از
مس��ائلی اس��ت که فعاالن این حرفه با ان روبه رو
هستند.
وی ادامه داد ۲۵ :هزار فرصت شغلی با واردات
خودرو ایجاد ش��ده است .به عبارتی ،به ازای هر ۳
خودرو وارداتی یک ش��غل ایجاد می شود در حالی
که بس��یاری برای ماندن در ای��ن عرصه ناگزیر به
تعدیل نیرو شده اند.
وی درب��اره اس��قاط خودروها نی��ز توضیح داد:
مسئله اسقاط خودرو در شرح وظایف واردکنندگان
است .هم اکنون کش��ور ۱۴۰هزار خودرو فرسوده
دارد ک��ه با ممنوعیت واردات در عمل این موضوع
نیز به کما می رود.
مرشدس��لوک درب��اره موض��وع واردات در
کش��ورهای صنعتی نیز گف��ت :بیش از ۴۰درصد
خودروه��ای کش��ورهای صنعت��ی و خودروس��از
افزایش دوباره قیمت ها
در ادامه نشس��ت ،اعضای هیات مدیره انجمن به
پرس��ش های خبرنگاران پاسخ دادند .مرشدسلوک
در پاس��خ به پرسش��ی درباره حباب قیمتی بازار
خودرو گفت :میزان حباب نرخ خودروهای وارداتی
در بازار با توجه به نوع برند متفاوت اس��ت .در این
زمین��ه خودروهایی ک��ه تعداد بیش��تری در بازار
موج��ودی دارند میزان حباب کمتر و خودروهایی
که عرضه ان در بازار محدود اس��ت ،میزان حباب
بیشتر خواهد بود.
وی اضافه کرد :برخ��ی برندهای خاص به دلیل
موجودی اندک انها ،نرخ نداشته و عرضه کنندگان
مختلف قیمت های متفاوتی اعالم می کنند.
او اش��اره کرد :خودرو به یک کاالی س��رمایه ای
تبدیل ش��ده و مردم برای سرمایه گذاری و نه نیاز
واقعی ،خرید می کنند.
پیشنهاد انجمن این است که برای از بین رفتن
حباب ن��رخ خودروهای وارداتی و متعادل ش��دن
قیمت ه��ا ،دولت اج��ازه واردات ۲۰ه��زار خودرو
ثبت سفارش ش��ده در گذشته را بدهد تا بتوان با
مدیریت نیاز امسال بازار را تامین کرد.
وی در پاسخ به پرسش��ی درباره احتکار خودرو
از سوی شرکت های واردکننده خودرو ،گفت :تمام
فرایند واردات خودرو در کنترل س��ازمان حمایت
مصرف کنن��دگان و تولیدکنندگان اس��ت و امکان
احتکار وجود ندارد.
بزرگنمایی های اماری
همچنی��ن مه��دی دادف��ر ،دبی��ر انجم��ن
واردکنندگان خودرو در پاس��خ به اینکه به تازگی
اعالم ش��د تع��داد قابل توجهی خ��ودرو اپتیما در
پارکینگ یکی از بازارهای بزرگ در حال س��اخت،
نگهداری می ش��ود ،اظهار کرد ۲۷۰ :خودر و اپتیما
دو سال در پارکینگ یک مجتمع تجاری بوده که
برای حمل ونقل ان مجموعه تهیه شده است.
ب��ا این حال ۲۷۰ ،دس��تگاه را ۲ه��زار و ۶۰۰
خودرو اعالم کردن��د که بزرگنمایی بوده و صحت
ندارد.
زیان زنجیره ای از کسب و کارها
فراموشی عوامل تخلف
مرشدس��لوک در ادامه خاطرنشان کرد :همیشه
به مس��ئله تخلف می پردازی��م در حالی که عوامل
تخلف فراموش می شود .بی ثباتی قوانین و مقررات،
در نظر نگرفتن نظر کارشناسان و فعاالن ان حوزه
و ابالغ دستورهای ناگهانی از عوامل زمینه ساز این
نوع تخلف ها است .در ش��رایط کنونی باید به این
مولفه ها توجه شود.
وی تصری��ح کرد :فضا را ال��وده می کنیم و تنها
به دنبال متخلف هس��تیم .اگر ثبات قانونی وجود
داش��ته باش��د و از نظر کارشناس��انی ک��ه در ان
حوزه تجربه دارند ،اس��تفاده ش��ود از تصمیم های
ش��تاب زده جلوگی��ری و اس��یب ها نی��ز کمت��ر
مربوط ب��ه خودروهای خارجی اس��ت .بس��یاری
از کش��ورهای خودروس��از دنیا که ۶تا ۷شرکت
س��ازنده دارند س��همی از بازار خ��ودرو خود را به
وارداتی ها اختصاص داده اند.
وی درباره امار واردات س��ال ۹۶کش��ور گفت:
۴/۶درص��د از ب��ازار خ��ودرو کش��ور مرب��وط به
وارداتی ه��ا بود و به ازای هر خودرو بین ۵۵تا ۹۵
درصد تعرفه گرفته می شد.
این عض��و هیات مدی��ره انجم��ن واردکنندگان
خودرو در پایان گفت :به این ترتیب ،درامد دولت
در قب��ال واردات خ��ودرو ۱۰هزار و ۵۰۰میلیارد
تومان در سال می شود.
کوروش مرشدسلوک
مهدی دادفر
علی عزیزی
۳تا ۶شرکت واردکننده
فقط ۸۰خودرو با ارز
دولتی وارد کردند در
حالی که هجمه ها در این
باره بسیار گسترده است.
امروز مردم متقاضی
خودروهایی با ارز دولتی
در بازار هستند
۲۷۰خودرو
اپتیما
دو سال در پارکینگ یک
مجتمع تجاری بوده در حالی
که این تعداد را ۲هزار و
۶۰۰خودرو
اعالم کردند که بزرگنمایی
بوده است
بازار خودرو همواره پس
از بازار ارز و طال تحت تاثیر
شرایط اقتصادی بوده و
پیش بینی می شود این
بازار پس از
وقفه ای کوتاه ،دوباره با
رشد نرخ روبه رو
شود
در ادام��ه ،عل��ی عزی��زی از دیگ��ر اعض��ای
هیات مدیره انجمن با اش��اره به اینکه با ممنوعیت
واردات خودرو زنجیره ای از کس��ب وکار دچار ضرر
و زیان می ش��ود ،گفت :بازار خودرو همواره پس از
بازار ارز و طال تحت تاثیر ش��رایط اقتصادی بوده و
پیش بینی می شود این بازار پس از وقفه ای کوتاه،
دوباره با رش��د ن��رخ روبه رو ش��ود .درحال حاضر
س��رمایه ها بین بازارهای بی شمار در حال گردش
است و بازارها با نوسان همراه هستند.
در پایان نیز عنوان ش��د انجم��ن واردکنندگان
خ��ودرو در جلس��ه های دولت��ی حضور داش��ته و
هم��واره نظر های خود را اعالم کرده اما س��خنان
انها در تصمیم گیری ها لحاظ نشده است.
سه شنبه
ویژه
2مرداد 10 1397ذی القعده 24 1439ژوئیه 2018شماره 442پیاپی 2415
سهامداران از عملکرد یکساله ایران خودرو مطلع شدند
گزارش عملکرد هیات مدیره شرکت ایران خودرو
منته��ی ب��ه ۲۹اس��فند ،۹۶به صاحبان س��هام
ای��ن ش��رکت ارائه ش��د .در این گ��زارش طراحی
و تولی��د محصوالت جدی��د برمبن��ای تفاهمنامه
ده جانب��ه بین الملل��ی طراح��ی و تولی��د پلتف��رم
اختصاصی ایران خودرو به عنوان یکی از بزرگترین
موفقیت های این خودروساز معرفی شد.
طراحی و تولید محصوالت جدید از موفقیت های
ایران خودرو در س��ال ۹۶اس��ت و ب��ا اجرای این
ق��رارداد ۲۳واری��ات محص��ول در س��گمنت های
قیمتی و ابع��ادی مختلف با برن��د ایران خودرو به
تولید خواهد رسید.
ب��ه گ��زارش ایکوپ��رس ،مجمع عموم��ی عادی
ساالنه ش��رکت ایران خودرو تش��کیل شد .در اغاز
مجم��ع گزارش عملکرد هیات مدی��ره ایران خودرو
ارائه شد.
بخش��ی از گزارش عملکرد ایران خ��ودرو به این
شرح است:
اغاز طراح��ی و تولید محصوالت جدید برمبنای
تفاهمنام��ه ده جانب��ه بین المللی طراح��ی و تولید
پلتفرم اختصاصی ایران خودرو از موفقیت های این
خودروساز در سال ۹۶است و با اجرای این قرارداد
۲۳واری��ات محص��ول در س��گمنت های قیمتی و
ابعادی مختلف با برند ایران خودرو به تولید خواهد
رسید.
عرضه محصوالت جدید
عرض��ه ۶محص��ول جدی��د ب��ه ب��ازار از دیگر
دستاوردهای سال گذشته ایران خودرو است .تیراژ
تولید سال گذشته از ۷۱۱هزار دستگاه عبور کرد
که باالترین عدد پس از سال ۹۰به شمار می رود.
ارتقای کیفی محصوالت
ارتق��ای کیفیت در محصوالت تولیدی و افزایش
س��تاره های کیفیت نم��ودی از تالش های بی وقفه
در مجموعه ایران خودرو اس��ت .برخی محصوالت
در نخس��تین ارزیاب��ی خود موفق به کس��ب چهار
ستاره کیفیت شده اند که افزایش رضایت مشتریان
را به همراه داش��ته اس��ت .در کنار ارتقای کیفیت
محصوالت ،افزایش کیفیت خدمات پس از فروش
و کسب رتبه های برتر در این حوزه نشان از بهبود
در زنجیره تولید و خدمات ایران خودرو است.
توسعه صادرات
در س��ال گذش��ته صادرات خودرو نیز نسبت به
سال ۹۵افزایش یافته و از ۲هزار و ۸۰۳به حدود
۳هزار دس��تگاه در سال ۹۶رس��یده است .ارزش
ص��ادرات قطعه نیز از ۲ه��زار و ۳۰۳به ۳هزار و
۷۵۷یورو در س��ال ۹۶افزایش یافته است .کسب
مجوز برای ورود محصوالت به کش��ورهای حاشیه
خلیج فارس به عنوان دیگر دستاوردهای صادراتی
این شرکت است و با احیای سایت بالروس نیز در
توس��عه و افزایش سهم بازار در کشورهای هم سود
گام موثری برداشته شده است.
راه اندازی سایت کرمانشاه
بهره برداری از س��ایت تولی��دی ایران خودرو در
کرمانش��اه عامل��ی در توس��عه اجتماع��ی مناطق
مختلف است .این سایت با ظرفیت تولید ۳۰هزار
خودرو در سال ،فرصت های شغلی متنوعی را برای
جوانان منطقه کرمانشاه ایجاد کرد.
توس�عه برند ملی و صادرات ،مس�یر عبور
از تحریم ها
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در نشستی
ک��ه به همین منظور برگزار ش��ده بود ،اعالم کرد:
امس��ال با راه حل های خوبی ک��ه در نظر داریم ،با
تکیه بر برن��د داخلی و محصوالت خ��ود ،افزایش
عمق س��اخت داخل قطعات از س��وی س��ازندگان
و ب��ا تالش جمع��ی از س��ختی ها عب��ور خواهیم
کرد.
هاش��م یکه زارع در مجمع عمومی عادی ساالنه
ایران خودرو اظهار کرد :نباید چش��م های مان را به
روی واقعیت ها و محدودیت های ایجاد شده امسال
ببندیم .محدودیت هایی وجود دارد و سختی هایی
نیز در پیش خواهیم داشت که باید با حمایت همه
مسئوالن ،سهامداران ،کارکنان و مردم با سربلندی
از ان عبور کنیم.
مدیرعامل ایران خودرو ادامه داد :محصوالت پژو
۲۰۶و پژو ۲۰۷هاچ بک و صندوقدار اتوماتیک در
سال گذشته مستقل از پژو تولید شد.
وی تولی��د محصول ۲۰۰۸را نیز از موفقیت های
ایران خودرو در س��ال گذش��ته برش��مرد و گفت:
تمام محصوالت ثبت نامی در س��ال جاری تحویل
مشتریان خواهد شد.
یک��ه زارع تصری��ح ک��رد:
س��ــواری
خـ��ودروی
انحصاریخوانده می شود ،در
صورتی که مشتریان امکان
انتخ��اب و خری��د از چن��د
خودروس��از را دارن��د؛ این
درحالی است که خودروساز
ب��رای تهیه م��واد اولیه بای��د ب��ه تولیدکنندگان
مش��خصی مراجعه کن��د و انحص��ار در این بخش
معنای بیشتری دارد.
وی خاطرنش��ان کرد :بسیاری از مواد اولیه مورد
نی��از خودروس��از افزایش نرخ ب��االی ۵۰درصدی
داش��ته اند ک��ه موجب باال رفتن هزینه تمام ش��ده
تولید خودرو ش��ده ،در صورتی که میزان افزایش
نرخ خودرو بسیار کمتر بوده است.
مدیرعام��ل گ��روه صنعتی ایران خ��ودرو با بیان
اینک��ه نرخ محصوالت قطعه س��ازان نیز رش��د ۲۰
درص��دی را تجربه کرده ،خاطرنش��ان ک��رد :اگر
خودروس��از نرخ افزایش یافته قطعه ساز را نپردازد،
س��بب تعطیلی ان می ش��ود و اگر پرداخت کند با
زیانی هنگفت روبه رو خواهد شد.
وی با اش��اره به س��ود ب��االی دالالن از اختالف
ن��رخ کارخانه و ب��ازار محصول تاکی��د کرد :روش
قیمـت گ��ذاری خـ��ودرو بایـ��د از انحصـار خارج
شـود.
هاش��م یکه زارع انعقاد قرارداد ده جانبه طراحی و
تولید پلتفرم ایران خودرو را از دس��تاوردهای سال
گذش��ته ایران خودرو عنوان کرد و گفت :با افزایش
۲/۵برابری نرخ ارز س��رمایه گذاری در این بخش،
در صورت حمایت نش��دن ،با چالش روبه رو خواهد
ش��د .وی تصریح ک��رد :یا باید تن ب��ه ادامه تولید
پلتفرم های قدیمی بدهیم ی��ا اینکه هزینه ها را به
جان بخریم تا خودروساز شویم .یکه زارع به اهمیت
صنع��ت خودروس��ازی و قرار داش��تن ان در صدر
فهرست تحریم ها اش��اره کرد و گفت :ما به عنوان
لکوموتیو صنایع کشور باید به فکر باشیم تا از این
بحران عبور کنیم.
وی تصریح کرد :مسئوالن در حوزه های مختلف
باید کمک و توجه ویژه ای به خودروسازی کنند تا
اتفاق بدی برای این صنعت مادر نیفتد .مدیرعامل
گروه صنعت��ی ایران خودرو همچنی��ن تاکید کرد:
عواقب ترک بازار ایران برای ش��ریکان ایران خودرو
به مراتب س��خت تـر از دوره های گذش��تـه خواهد
بود.
قدردانی از فعالیت های زیست محیطی
ایران خودرو
عالوه بر این ،در بخش دیگری از گزارش ساالنه،
مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت :در سال
«حمای��ت از کاالی ایران��ی» بای��د از کار ،کارگر و
کاالی ایرانی حمایت کنیم تا چرخ اقتصاد و تولید
کشور متوقف نشود.
ب��ه گ��زارش ایکوپ��رس ،کیوم��رث کالنتری در
نشس��ت با مدیر مس��ئولیت پذیری اجتماعی گروه
صنعتی ایران خودرو ،الزمه تحقق این امر را تعامل
دو س��ویه و ارتباط مستمر و نظام مند ایران خودرو
و س��ازمان حفاظت محیط زیس��ت دانست و گفت:
در صورتی که از اقدام های ایران خودرو اطالع پیدا
کنی��م ،می توانیم ب��ه عنوان نه��اد دولتی حمایت
ک��رده و در کنار ان باش��یم .وی ضمن قدردانی از
فعالیت های این خودروساز در مقوله محیط زیست
گفت :اهمیت��ی که ایران خودرو به محیط زیس��ت
می دهد قابل توجه اس��ت اما کافی نیست و باید با
جدیت بیش��تری در این زمینه کار شود .کالنتری،
حف��ظ محیط زیس��ت را وظیفه عموم��ی خواند و
گفت :این مس��ئولیت قانونی ،ش��رعی و انسانی ما
است و ویژه گروه و بخش خاصی نیست.
مدیرکل محیط زیس��ت اس��تان تهران با اش��اره
ب��ه جای��گاه خودروس��ازی در کش��ور و اهمی��ت
مس��ئولیت های اجتماع��ی در عملک��رد ان تاکید
کرد :صنعت و محیط زیس��ت در کنار هم هس��تند
و س��ازمان حفاظت محیط زیس��ت استان نیز برای
حمایت و کمک به صنعت خودرو و پیشبرد اهداف
ان در تالش است.
وی تاکید کرد :هدف ما این اس��ت که صنایع در
ری��ل اصلی خود حرکت کنند و با توجه به اهمیت
محصول نهایی خودروس��ازان ،عملکرد درست انها
در موضوع محیط زیست قابل اهمیت است.
مدی��رکل محیط زیس��ت اس��تان ته��ران تاکید
ک��رد :توج��ه ب��ه مس��ئولیت های اجتماعی یکی
از خواس��ته های م��ا ب��وده ک��ه نس��ل این��ده را
مس��ئولیت پذیر تربیت کنیم تا از منابع موجود به
درستی استفاده کنند.
کالنت��ری ب��ا تاکید بر مدیری��ت منابع و کاهش
مص��رف انرژی ،تصری��ح ک��رد :فعالیت های مثبت
ایران خ��ودرو در حفاظ��ت از محیط زیس��ت بای��د
ب��ه جامعه نش��ان داده ش��ود و س��ازمان حفاظت
محیط زیست نیز از ان حمایت می کند.
مدیر «مس��ئولیت پذیری اجتماعی گروه صنعتی
ایران خودرو» نیز در این نشست با اشاره به پیشینه
مس��ئولیت های اجتماع��ی در ایران خ��ودرو گفت:
مبنای تاس��یس این شرکت با رویکرد خیر جمعی
بوده و قبل از ایجاد تش��کیالت ساختاری برای این
موضوع ،دس��ت کم پیش��ینه ۱۰س��ال فعالیت در
قالب کمیته مس��ئولیت های اجتماعی برای ان به
ثبت رسیده است.
نادره رضایی تاکید کرد :در س��ال های گذش��ته
اقدام ه��ای موثری ب��ه فراخور زم��ان و بودجه در
زمین��ه مس��ئولیت های اجتماعی انجام ش��ده اما
ساختارمند نبوده است.
وی ادام��ه داد :ب��ا توجه به اهمی��ت موضوع در
کش��ور و توجه ش��رکت ها و س��ازمان های بزرگ
به مقوله مس��ئولیت های اجتماع��ی و قرار گرفتن
ان به عن��وان یک��ی از دغدغه ه��ای ایران خودرو،
در س��اختار سازمانی برای نخس��تین بار در کشور،
مس��ئولیت پذیری اجتماع��ی در مجموع��ه بزرگی
مانند گروه صنعتی ایران خودرو در سطح مدیریت
مس��تقل تعریف و بخشی از فعالیت های مرتبط در
۳بعد اقتصادی ،اجتماعی و محیط زیستی تجمیع
و مدیریت می شود.
در ای��ن نشس��ت ،گزارش��ی از دس��تاوردهای
زیس��ت محیطی ارائه ش��د .کسب اس��تانداردهای
ایزو محیط زیس��ت ک��ه چرخه کامل��ی از عملیات
زیس��ت محیطی را به دس��ت می ده��د ،بهبودهای
ایجاد ش��ده در کاهش االیندگی ه��ا ،اندازه گیری و
بهب��ود مصرف ان��رژی و مناب��ع ،تصفیه فاضالب و
بازگش��ت منابع به چرخه مصرف و برنامه بازیافت
۱۰۰درص��دی فاضالب ،جایگزینی تاکس��ی های
فرس��وده ،حمای��ت از گونه های گیاه��ی کمیاب،
توسعه فضای س��بز و اجرای پروژه دفتر کار سبز،
انتش��ار کت��اب عملکرد پای��دار و مس��ئولیت های
اجتماعی و ...از جمله محورهای گزارش اقدام های
مسئوالنه گروه صنعتی ایران خودرو بود.
در ادامه ،مدیران و معاونان محیط زیس��ت استان
تهران از برخی از سالن های تولیدی از جمله پرس
و مونتاژ و همچنین مرکز تس��ت االیندگی خودرو
در مرک��ز طراح��ی و توس��عه محص��والت جدید،
تصفیه خان��ه و ازمایش��گاه اب و فاض�لاب بازدید
کرده و ب��ا بخش��ی از دس��تاوردهای ایران خودرو
در زمینه تولید و حفاظت از محیط زیس��ت اش��نا
شدند.
پیش ت��ر ،از کت��اب گ��زارش عملک��رد پایدار و
مس��ئولیت اجتماع��ی گروه صنعت��ی ایران خودرو
رونمای��ی ش��ده ب��ود .این کت��اب تش��ریح کننده
راهبردها ،برنامه ها و عملکرد ش��رکت در مدیریت
یکپارچه ابعاد اقتصادی ،اجتماعی و زیست محیطی
مرتبط با فعالیت این سازمان است.
هاش��م یک��ه زارع ،مدیرعام��ل گ��روه صنعت��ی
ایران خ��ودرو در مقدم��ه این کتاب اورده اس��ت:
«ایران خودرو یک خانواده به وس��عت ایران است و
هدف ما این اس��ت که خانواده بزرگ ایران خودرو
در مس��یر توسعه پایدار پیش رود و رسالت خود را
برای حفظ و ارتقای پایداری اقتصادی و اجتماعی
و زیس��ت محیطی کل کش��ور ایفا کن��د ».تبیین
مسئولیت پذیری شرکت ایران خودرو ،ارکان اصلی
مدیریت مسئوالنه کسب وکار ،تعامالت مسئوالنه با
مشتریان ،مسئولیت پذیری شرکت ایران خودرو در
قبال منابع انسانی ،جامعه ،محیط زیست ،تعامل و
همکاری ایران خودرو با دانش��گاه ها و مراکز علمی
برخ��ی از عنوان ه��ای مهم این گزارش به ش��مار
می رود.
خبر
سازمان مدیریت صنعتی به دنبال
همکاری های علمی با فرانسه
بو کار
مراس��م پایانی دوره دکترای حرفه ای مدیریت کس��
با گرای��ش دانش محور با حضور اس��تادان و فارغ التحصیالن
این دوره در س��الن «وفا غفاریان» ساختمان اموزش سازمان
مدیریت صنعتی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی ،ابوالفضل
کیانی بختیاری ،مدیرعامل س��ازمان مدیریت صنعتی در این
مراس��م ضمن تبریک به فارغ التحصیالن اظه��ار کرد :بنا بر
حدیث نب��وی «ز گهواره تا گور دانش بجوی» ،در س��ازمان
مدیریت صنعت��ی چیزی به نام فارغ التحصیل��ی نداریم و به
اس��تادان و دانش اموخت��گان این دوره نوی��د می دهم که در
ص��دد طراح��ی و برگ��زاری دوره Post DBAبا همکاری
دانشگاه های فرانسه هستیم.
وی اف��زود :برگ��زاری دوره دکت��رای حرف��ه ای مدیری��ت
بو کار با گرایش دانش محور ،موفقیت بزرگی در شرایط
کس��
کنونی کشور اس��ت به ویژه اینکه مدیریت دانش می تواند در
ش��رایط خاص بنگاه ها و به دنبال ان اقتصاد کشور را از افول
نجات بخشد .یکی در اغاز چرخه بنگاه ها که اگر دانش محور
رفتار نکنیم بنگاه به اوج نمی رسد و دوم در مسیر بلوغ بنگاه
که اگر چاره اندیش��ی برای ادامه مس��یر نداشته باشیم بنگاه
دچار افول می شود.
وی با تاکید بر اهمیت اجرای مدیریت دانش در سازمان ها
و بنگاه ها گف��ت :برای اجرای مدیریت دانش و اس��تقرار ان
موانع��ی داریم از جمله در الیه مدیران س��طح باال و مدیران
میانی که در مقابل این کار نه تنها مقاومت می کنند که حتی
در صدد خنثی کردن ان نیز هستند.
وی درباره اس��تخراج دانش در سازمان اظهار کرد :ممکن
اس��ت نخست در سازمان ،دانشی ایجاد شود و در مرحله بعد
این دانش ضمنی ،استخراج شود که در این شرایط با مقاومت
روبه رو می ش��ویم چرا که افراد دانش ضمنی خود را در اختیار
دیگران قرار نمی دهند یا ان را ب ه صورت ناقص ارائه می کنند
که رش��ته مدیریت دانش می تواند حلقه گمشده بسیاری از
تجربه ها و اتصال انها به یکدیگر باشد.
ابوالفضل کیانی بختیاری تصریح کرد :در پاسخ به انتظاراتی
ک��ه از برگزاری این دوره ایجاد ش��ده اس��ت ،گروه مدیریت
دانش را در س��ازمان مدیریت صنعتی راه اندازی خواهیم کرد
و از حض��ور اس��تادان و دانش اموختگان همی��ن دوره در ان
بهره خواهیم گرفت .همچنین ،س��ازمان مدیریت صنعتی از
برگزاری کنفرانس مدیریت دانش حمایت خواهد کرد.
گفتن��ی اس��ت ،در این مراس��م به دانش اموخت��گان دوره
بو کار با گرایش دانش محور
دکترای حرفه ای مدیریت کس��
گواهینام��ه پای��ان دوره و تندیس یادبود اعطا و از اس��تادان
راهنما و مشاور این دوره قدردانی شد.
راهکاری برای بازگشت نخبگان
س��ورنا س��تاری ،معاون علمی و فن��اوری رییس جمهوری
معتقد اس��ت که نیروی انس��انی از اساسی ترین شاخص های
توس��عه یافتگی کشورها به شمار می رود .عامل نیروی انسانی
متخصص و ماهر باعث پیش��رفت کشورها و بهره وری بهینه
از امکانات و منابع می ش��ود .به گزارش «گس��ترش صنعت»
به همین منظ��ور معاونت علمی و فن��اوری رییس جمهوری
بو کار و حفظ
رویک��ردی تازه در مس��یر بهبود محیط کس��
نیروی انسانی متخصص را در دستور کار خود قرار داده است.
نتیجه این رویکرد باعث ش��د که ایران در گزارش س��ازمان
هم��کاری اقتصادی و توس��عه که در س��ال ۲۰۱۵میالدی
منتش��ر شد ،جزو امار ۲۰کشور نخست مهاجرفرست نباشد
و براس��اس اخرین گ��زارش ،OECDدرمجموع ۸۴۵هزار
ایران��ی مهاجر در کش��ورهای ( OECDس��ازمان همکاری
اقتصادی و توس��عه) زندگی می کنند ک��ه معادل ۱/۵درصد
از جمعیت کش��ورهای جهان است و این امار کمتر از نصف
میانگین جهانی اس��ت .پرویز کرمی ،مش��اور معاون علمی و
فناوری رییس جمهوری نیز با توجه به اهمیت نیروی انسانی
می گوید :بهبود محیط کس��ب وکار حوزه ن��واوری و فناوری
دلیلی ش��ده اس��ت تا بر اس��اس اخرین امارهای اعالم شده
می��زان مهاجرت نخب��گان ایرانی به دیگر کش��ورها پیش از
صدور فرم��ان ضدمهاجرتی ترام��پ ۱۴درصد کاهش یافته
ب��ود .در گزارش��ی به نق��ل از «موسس��ه بین المللی اموزش
عالی ایاالت متحده امریکا» امده است که تعداد دانشجویان
خارجی محصل در ۵0موسس��ه و دانشگاه برتر این کشور در
س��ال ۲0۱۷میالدی کاهش یافته است .وی ادامه می دهد:
«با توجه به اهمیت موضوع نخبگان در سیاس��ت های نظام،
ض��رورت توجه دقیق تر ،علمی ت��ر و همچنین ،پایش و رصد
مس��تمر تحوالت در این حوزه به ش��دت احس��اس می شود
اما در بیش��تر موارد ،مغرضانه و با تخریب کش��ور ایران و از
سوی افراد مارک دار و ضدنظام صورت می گیرد ».دبیر ستاد
فرهنگ س��ازی اقتصاد دانش بنیان تصریح می کند« :براساس
گزارش اداره مهاجرت کانادا که اطالعات موثق و دقیق تری را
در وب سایت شان اورده اند ،در سال ۱۳۹۴تعداد دانشجویان
مهاج��ر ایرانی ۲ه��زار و ۳۵۴نفر بوده که در رتبه ۱۲تعداد
دانش��جویان خارجی در کانادا قرار گرفته است .همچنین ،در
سال ۱۳۹۶تعداد کل مهاجران ایرانی در کانادا ۶هزار و ۴۸۵
نفر بوده که نس��بت به تعداد مهاجران سال ۱۱( ۱۳۹۵هزار و
۶۶۵نفر) کاهش چشمگیری داشته است».
سه شنبه
سال سی ام شماره 442پیاپی 2415
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
2مرداد 1397
10ذی القعده 1439
24ژوئیه 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
نوسازی با استفاده از فن بازار
نوس��ازی ماش��ین االت و
تجهی��زات در واحدهای تولیدی
کوچ��ک و متوس��ط نیازمن��د
صرف هزینه های بس��یاری است
ک��ه بعض��ی از تولیدکنندگان در
کوتاه م��دت امکان انج��ام ان را
ندارن��د .این در حالی اس��ت که
مصطفی امره
رقابت پذی��ری صنای��ع کوچ��ک
مدیرعامل شرکت
در بازاره��ای داخل��ی و خارجی
شهرک های صنعتی
در گ��رو بهره گی��ری از فن��اوری
استان مرکزی
روز اس��ت و صاحب��ان صنع��ت
بای��د ب��رای باال ب��ردن کیفیت و
کاهش نرخ تمام ش��ده محصوالت ،فناوری های مورد اس��تفاده
در صنعت خود را به روزرس��انی کنند و در تولید خود از دانش
روز بهره ببرند .هرچند اکنون ش��رایط اقتص��ادی و نقدینگی
واحده��ای تولیدی امکان نوس��ازی ماش��ین االت و تجهیزات
ب��ه کار رفته را فراهم نمی کند اما باید ش��رکت ش��هرک های
صنعت��ی با خدمات دهی در مراکز فن بازار ،زمینه ای ایجاد کند
تا عرضه کنندگان فناوری و صاحبان صنعت در ارتباط متقابل
قرار بگیرند و در شرایط اسان تری برای نوسازی ماشین االت و
استفاده از دانش روز اقدام کنند .از این رو ،مراکز کسب وکار در
مجموعه شهرک های صنعتی ایجاد شده و توسعه یافته است تا
برای نوسازی ماشین االت مورد استفاده در واحدهای صنعتی
در محدوده شهرک ها یا خارج از شهرک ها به صاحبان صنعت
خدمات داده و فناوری روز را با ش��رایط مناسب تری دراختیار
انها قرار دهند.
ب��ا هم��ه ای��ن م��وارد نبای��د فراموش ک��رد که نوس��ازی
ماش��ین االت خ��ط تولید نیازمند منابع مالی اس��ت که اعتبار
در نظر گرفته شده برای شرکت شهرک ها محدود است و تنها
می ت��وان متقاضیان را به بان��ک صنعت و معدن معرفی کرد تا
تس��هیالت با نرخ بهره کمتری را دریافت کنند .برای توس��عه
این خدمات الزم اس��ت این تس��هیالت از سوی دولت افزایش
یاب��د .همچنین ،محل اجرای طرح نوس��ازی ب��ه عنوان وثیقه
بانکی و نیز با ضمانتنامه های صندوق ضمانت س��رمایه گذاری
صنایع کوچک به بانک های عامل معرفی می ش��ود .این امر به
منظور س��رعت بخشیدن به نوسازی ماشین االت در واحدهای
تولیدی مستقر در محدوده شهرک های صنعتی انجام می شود.
اما س��ود بانکی برای تولید رقم باالیی است و تولیدکنندگان از
دریافت تسهیالت برای نوسازی خودداری می کنند .بهتر است
دولت شرایطی ایجاد کند که نرخ سود تسهیالت برای نوسازی
واحدهای صنعتی مناسب شود.
در بررسی «گسترش صنعت» از روند نوسازی واحدهای صنعتی از اغاز سال تاکنون مطرح شد
پیشنهاد نرخ سود ۱۰تا ۱۲درصد برای تسهیالت صنایع
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
تجهی��زات و ماش��ین االت برخ��ی از واحده��ای
صنعتی مس��تقر در مجموعه ش��هرک های صنعتی
درحال حاضر فرسوده و مستهلک است و برای ادامه
تولید به نوس��ازی یا تعویض نی��از دارد .هرچند از
سال گذشته برای نوسازی صنایع تسهیالت در نظر
گرفته شده است اما صنعتگران به دلیل نرخ باالی
سود این تس��هیالت حاضر به دریافت ان نشده اند.
اکنون مس��ئوالن از پیشنهاد س��ود ترجیحی برای
تسهیالت نوس��ازی صنایع خبر می دهند که هنوز
در دولت مطرح و تصویب نشده است.
بر اس��اس برنامه شش��م توس��عه ۲۰ ،هزار واحد
کوچک از نظر تجهیزات ،فناوری ،نیروی انس��انی ،
اموزش و ...نوس��ازی خواهد شد که این رقم حدود
۲۵درصد واحدهای صنایع کوچک را دربر می گیرد.
در زمینه صنایع متوس��ط و بزرگ نیز به دلیل انکه
بخش��ی از این واحدها تازه ساخت است و نوسازی
انها هزینه بر خواه��د بود ،هدف گذاری ۱۵درصدی
در برنامه شش��م توس��عه برای نوسازی انها در نظر
گرفته شده است.
پی��ش از این ،صادق نجفی ،مدیرعامل س��ازمان
صنای��ع کوچ��ک و ش��هرک های صنعتی ای��ران از
راه ان��دازی دوباره ۲۰۱واحد صنعتی در کش��ور در
۳ماه گذشته خبر داده بود که با ادامه همین روند
در پایان س��ال حدود کمتر از ۱۰۰۰واحد صنعتی
کوچک و متوسط نوس��ازی و بازسازی خواهد شد.
این امر رسیدن به هدف ۲۰هزار واحدی را دشوار
خواهد کرد.
به گفته کارشناسان ،حدود ۸8هزار واحد صنعتی
و تولیدی در کشور وجود دارد که ۴۸درصد انها به
طور کامل فعال نیس��ت و قرار است وزارت صنعت ،
معدن و تجارت به زودی تعداد دقیق این واحدها را
اعالم کند .تعطیلی برخی از این واحدهای صنعتی
به دلیل فرسودگی ماشین االت و خط تولید است.
هرچن��د درحال حاض��ر ام��ار دقیق��ی از میزان
فرسودگی و استهالک ماش��ین االت مورد استفاده
در ش��هرک های صنعتی وجود ندارد اما بدون شک
نوسازی ماشین االت بر باال بردن بهره وری و کاهش
هزینه های تولید تاثیرگذار است.
از طرفی ،تعداد زیاد واحدهای تولیدی و صنعتی
کوچ��ک و اهمیت فعالیت انها در تولید و اش��تغال
ای��ن ضرورت را ایج��اد می کند که برای نوس��ازی
و به روزرس��انی تجهی��زات و ماش��ین االت م��ورد
استفاده شان اقدام شود.
ماش��ین االت و دس��تگاه هایی که صنعتگران در
واحدهای صنعتی اس��تفاده می کنند ،ممکن است
ابت��دا به صورت دس��ت دوم وارد ش��ده باش��د که
اکنون مس��تهلک شده یا فناوری جدیدی وارد بازار
شده اس��ت .همچنین بعد از گذش��ت ۳تا ۵سال
دس��تگاه های به کار رفته در خ��ط تولید باید برای
به روزرسانی تولید محصول تغییر یابد.
بنابرای��ن ،با وجود کمبود نقدینگی بخش تولید،
باید برای نوس��ازی تجهیزات و ماش��ین االت مورد
اس��تفاده در محدوده شهرک های صنعتی از طریق
تسهیالت بانکی به تولیدکنندگان کمک مالی کرد.
بانک های ملی ،ص��ادرات و صنعت و معدن برای
نوس��ازی واحدهای صنعتی از ۱۰۰میلیون تومان
تا ۴میلیارد تومان در یک س��ال گذشته تسهیالت
پرداخته اند که این رقم به نس��بت اعتبارات در نظر
گرفته ش��ده ب��رای بانک ها در هر اس��تان متفاوت
است.
تولیدکنن��دگان متقاض��ی این تس��هیالت باید
ضمانت ه��ای مورد نی��از را داش��ته و بدهی بانکی
نداشته باشند.
خودداری صنعتگران از دریافت وام
اجرای طرح نوس��ازی و بازس��ازی ۲۰هزار واحد
صنعتی کوچک و متوس��ط در اس��تان ها با تعیین
س��همیه مشخص در سال گذشته هدف گذاری شد
و سهم استان تهران از این تعداد ۵هزار واحد بوده
است .به گفته ش��اهپور قنبری ،مدیرعامل شرکت
ش��هرک های صنعتی اس��تان تهران ،تا کنون هیچ
اقدامی در این زمینه نشده است.
تعرفه ترجیحی برای نوسازی
قنبری در گفت وگو با «گس��ترش صنعت» اظهار
بر اس��اس اعالم وزارت صنع��ت ،معدن و تجارت
کرد :نرخ س��ود تس��هیالت توجیه اقتصادی ندارد
و بودجه بن��دی در س��ال ۱۳۹۷مع��ادل ۳ه��زار
و تولیدکنن��دگان از دریاف��ت وام بانکی با بهره ۱۸
و ۲۰۰میلی��ارد توم��ان اعتب��ار برای
درصدی استقبال نمی کنند.
تس��هیالت دهی نوس��ازی و بهسازی
مدیرعام��ل ش��رکت ش��هرک های
صنای��ع ای��ران در نظ��ر گرفته ش��ده
صنعتی اس��تان تهران با بی��ان اینکه
است که از طریق پرداخت یارانه سود
س��هم تهران در طرح نوسازی صنایع
تس��هیالت بانکی به صنعتگران کمک
کوچک و متوس��ط در ۴س��ال اینده
خواهد کرد.
در مجموع ۵هزار واحد است ،تصریح
افش��ار فتح اله��ی ،مدی��رکل دفت��ر
ک��رد :در س��ال ۹۷ب��رای نوس��ازی
طرح ها و تامی��ن مالی وزارت صنعت،
۱۵۰۰واح��د صنعت��ی هدف گذاری و
شاهپور قنبری
مع��دن و تجارت درب��اره اجرای طرح
برنامه هایی مش��خص شده اما با وجود
نرخ سود تسهیالت
گذش��ت 4م��اه از س��ال هن��وز اقدام توجیه اقتصادی ندارد نوس��ازی واحده��ای صنعتی کوچک
و متوس��ط در گفت وگو با «گس��ترش
اجرایی نشده است.
و تولیدکنندگان از
قنبری ادامه داد :واحدهای صنعتی دریافت وام بانکی با بهره صنعت» اظهار کرد :این طرح تاکنون
۱۸درصدی استقبال
با منابع پیش بینی شده اجرایی نشده
در ته��ران برای نوس��ازی و بازس��ازی
نمی کنند سهم تهران در
اس��ت .فتح الهی با تاکید بر اینکه این
ی و ظرفیت نوسازی انها نیز
شناس��ای
طرح نوسازی صنایع کوچک
مشخص شده اما پیش بینی تسهیالت و متوسط در ۴سال اینده طرح اماده و ب��رای تامین اعتبار ارائه
این ط��رح از محل ط��رح رونق تولید در مجموع ۵هزار واحد شده اس��ت ،گفت :تا زمانی که منابع
ب��وده که س��ود ان ح��دود ۱۸درصد است .در سال ۹۷برای مورد نیاز طرح با نرخ س��ود ترجیحی
نوسازی ۱۵۰۰واحد
تامین اعتبار نش��ود ،امکان اجرای ان
است.
این رقم ب��رای صاحبان صنایع که صنعتی هدف گذاری و وجود ندارد.
برنامه هایی مشخص شده
قصد نوس��ازی خ��ط تولی��د را دارند اما با وجود گذشت 4ماه از مدیرکل دفتر طرح ها و تامین مالی
بی میل��ی ایج��اد ک��رده زی��را از نظر سال هنوز اقدام اجرایی وزارت صنع��ت ،معدن و تجارت ادامه
نشده است
داد :س��ال گذش��ته نیز طرح نوسازی
اقتص��ادی رقم س��ود این تس��هیالت
و بازس��ازی اجرا ش��د اما نرخ س��ود
توجیه ندارد و برای تامین س��رمایه در
تس��هیالت مناس��ب و ترجیحی نبود
گردش یا نوسازی خطوط تولید مشوق
به همی��ن دلیل صنعتگران از این طرح اس��تقبال
مناسبی نیست.
کوچ از بازار پول به بورس
نکردند و بانک ها نیز نس��بت به ای��ن طرح تمایل
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی استان
نشان ندادند.
ته��ران تاکید کرد :ب��رای اجرای طرح نوس��ازی و
فتح الهی تصریح کرد :منابع تسهیالت نوسازی و
بازس��ازی صنایع کوچک و متوس��ط باید یارانه ای
بازسازی واحدهای صنعتی کوچک و متوسط باید
دولتی به صنعتگران اختصاص یابد.
مشخص باش��د .همچنین ،نرخ سود این تسهیالت
همکاری دو سازمان برای حمایت از صنعت
س��ازمان صنای��ع کوچ��ک و ش��هرک های
صنعتی ایران و سازمان حفاظت محیط زیست
کشور در راستای رعایت مسائل زیست محیطی
در ش��هرک ها ،نواحی صنعت��ی و مناطق ویژه
تفاهمنام��ه همکاری امضا کردن��د .به گزارش
«گس��ترش صنعت» به نق��ل از روابط عمومی
س��ازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی
ای��ران ،این تفاهمنامه به دس��ت صادق نجفی
مع��اون وزی��ر و مدیرعام��ل س��ازمان صنایع
کوچک و ش��هرک های صنعتی ایران و مسعود
تجریش��ی معاون محیط زیست انسانی سازمان
حفاظت محیط زیس��ت کش��ور به نیابت از دو
سازمان امضا شد.
صادق نجف��ی ،معاون وزی��ر صنعت ،معدن
و تجارت در این مراس��م اظهار کرد :س��ازمان
صنای��ع کوچک و ش��هرک های صنعتی ایران
ب��ر اس��اس قانون تاس��یس ،به منظ��ور ایجاد
هماهنگ��ی و اس��تفاده مطل��وب از امکان��ات
ش��هرک های صنعت��ی و فراهم س��ازی هر چه
بیش��تر امکان��ات زیر بنای��ی و خدمات ده��ی
ض��روری ب��رای متقاضیان س��اخت واحدهای
صنعتی تش��کیل شده و بس��یاری از ابزارهای
قانونی و بازدارن��ده الزم برای ایجاد
انضباط زیست محیطی را ندارد.
مدیر عامل سازمان صنایع کوچک
و ش��هرک های صنعتی ایران افزود:
س��ازمان حفاظت محیط زیس��ت نیز
به عن��وان مرجع اصل��ی جلوگیری
از ایج��اد الودگ��ی و حفاظ��ت از
محیط زیس��ت در اصل پنجاهم قانون اساسی
و سایر قوانین باالدستی اعم از قانون حفاظت
و بهسازی محیط زیست ش��ناخته شده است.
بنابرای��ن ،در راس��تای پایدار س��ازی توس��عه
صنای��ع کوچ��ک و متوس��ط در ش��هرک ها و
نواح��ی صنعت��ی و مناطق وی��ژه اقتصادی و
حمای��ت از اس��تقرار واحده��ا و فعالیت های
تولیدی ،صنعتی و خدمات��ی متضمن موازین
و ضوابط زیس��ت محیطی و همچنین ،استفاده
از ابزارها و اختیارات قانونی س��ازمان حفاظت
محیط زیست در ایجاد انضباط زیست محیطی
در ش��هرک ها و نواحی صنعتی کش��ور ،مقرر
ش��د تفاهمنام��ه ای بین دو مجموع��ه مبادله
ش��ود .نجفی ،صیانت از محیط زیس��ت را از
اولویت های س��ازمان در س��اخت شهرک های
قنب��ری با بیان اینکه اکن��ون تامین مالی به بازار
پول محدود نیست ،گفت :روش های مختلف تامین
مالی نیز برای صنایع کوچک و متوسط وجود دارد؛
ای��ن فع��االن اقتصادی بای��د از ظرفیت ه��ای بازار
س��رمایه در تامین مالی صنایع کوچک و متوس��ط
نیز بهره ببرند.
وی تاکید کرد :باید کوچی از بازار پول به س��مت
بازار سرمایه ش��ود که نرخ سود ان کمتر و توجیه
اقتصادی ان برای صنایع کوچک و متوس��ط باالتر
است.
صنعتی برش��مرد و تاکی��د کرد :این
تفاهمنام��ه در راس��تای هم افزای��ی
و اس��تفاده از ظرفیت ه��ای دو
س��ازمان به منظور رعایت مالحظات
زیست محیطی تهیه شده است.
معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت
همچنی��ن گفت :در ای��ن تفاهمنامه
تجمیع ظرفیت ه��ای دولت برای تحقق موارد
مرتبط با ماده ۳8قانون برنامه شش��م توسعه
کش��ور لحاظ ش��ده و تمهیداتی ب��رای ترویج
و حمای��ت از فعالیت ه��ای تحقیق و توس��عه
زیست محیطی منظور ش��ده است .همچنین،
سعی ش��ده بس��تری جدید برای فراهم سازی
زیرس��اخت های الزم ب��ه منظ��ور پای��ش
االینده های زیس��ت محیطی در ش��هرک ها و
نواح��ی صنعتی ب��ا همکاری طرف ها ش��کل
بگیرد .نجف��ی افزود :با توجه ب��ه فعالیت های
مطلوب زیس��ت محیطی در شهرک ها و نواحی
صنعت��ی کش��ور ،انتظ��ار داری��م با الت��زام به
مفاد تفاهم بسته ش��ده ،ارتقای ش��اخص های
زیس��ت محیطی در این ش��هرک ها و نواحی را
شاهد باشیم.
باید ترجیحی بوده تا قابلیت اجرا داشته باشد.
مدی��رکل دفت��ر طرح ه��ا و تامین مال��ی وزارت
صنع��ت ،مع��دن و تج��ارت ب��ا بیان اینکه س��ال
گذشته تمام تس��هیالت بانکی بر مبنای نرخ سود
تعیین شده در ش��ورای پول و اعتبار ملی پرداخت
شده اس��ت ،گفت :نرخ مصوب تسهیالت نوسازی
نیز بر مبنای تصمیم این ش��ورا ۱۸درصد بود .این
نرخ برای صنایع کوچک و متوس��ط گران اس��ت و
بای��د دولت بخش��ی از این س��ود را تامین می کرد
و بان��ک نی��ز نمی تواند از منابع خود نرخ س��ود را
کاهش دهد.
فتح اله��ی با بیان اینک��ه اعتبار مربوط به کاهش
ن��رخ س��ود تس��هیالت بازس��ازی و نوس��ازی در
بودج��ه امس��ال وزارت صنعت ،مع��دن و تجارت
تصویب شده اس��ت ،تاکید کرد :برای اجرای طرح
نوس��ازی و بازس��ازی صنای��ع کوچک و متوس��ط
باید نرخ س��ود تس��هیالت ترجیحی شود و دولت
باید مابه التفاوت نرخ س��ود ۱۸درصد و نرخ س��ود
ترجیحی را پرداخت کند .مدیرکل دفتر طرح ها و
تامین مال��ی وزارت صنعت ،معدن و تجارت گفت:
مصوبه مجلس ش��ورای اس�لامی برای کاهش نرخ
س��ود تسهیالت نوسازی و بازسازی صنایع کوچک
و متوس��ط دریافت ش��ده اما هنوز اعتبار از سوی
دولت تخصیص نیافته است.
فتح اله��ی ادامه داد :برای نرخ س��ود تس��هیالت
سرمایه در گردش صنایع ۱۲درصد و برای سرمایه
ثابت ،بازسازی و نوسازی صنایع کوچک و متوسط
نرخ ۱۰درص��د از س��وی وزارت صنعت ،معدن و
تجارت پیشنهاد شده است اما در نهایت باید دولت
تخصیص اعتبار را اعالم کند.
وی اضافه کرد :مدلی طراحی شده که در صورت
کاهش نرخ س��ود تس��هیالت ،بانک ها به پرداخت
ان تش��ویق ش��ده و صنعتگران نیز از اجرای طرح
استقبال خواهند کرد.
سخن اخر
از سال ۹۶تا نیمه نخست تیر ۹۷میزان پرداخت
مستقیم بانک ها به واحدهای صنعتی ۱۲۶۸مورد
با اعتبار ۲هزار و ۳۷۰میلیارد تومان است .میزان
پرداخت تس��هیالت بانکی به واحدهای صنعتی از
طریق س��امانه بهین یاب در این مدت۱۵۰مورد با
اعتبار ۲۱۷میلیارد تومان اس��ت .این امار نش��ان
می دهد که صنعتگران برای برخورداری از وام های
بانکی رغبت چندانی ندارند.