روزنامه گسترش صنعت شماره 444
روزنامه گسترش صنعت شماره 444
نرخ بیکاری
بهار ۹۷اعالم شد
پنجشنبه
4مرداد 1397
12ذی القعده 1439
2
سال سی ام پیاپی 2417
گرامیداشت ۳۲
فعال برتر حوزه
صنعت و معدن
گیالن
4
26ژوئیه 2018
دوره جدید شماره 4 444صفحه قیمت 1000 :تومان
http://telegram.me/sanatnewspaper
صنعت خودرو در هفته ای که گذشت
ی د ر زمینه قطع برق درخواست کردند
واحد های صنعتی با تاکید بر اطالع رسان
شهرک های صنعتی در اولویت اخر خاموشی ها قرار گیرند
www.sanatnewspaper.com
4
اسقاط خودرو به بازیافت باتری گره خورد
3
مقایسه دو ماه نخست امسال با مدت مشابه سال گذشته نشان داد
سرمایه گذاری خارجی ۲۷درصد کاهش یافت
2
پنجشنبه
اقتصاد و توسعه
4مرداد 12 1397ذی القعده 26 1439ژوئیه 2018شماره 444پیاپی 2417
یادداشت
فقرزدایی نهاد مستقل
می خواهد
وزارت تع��اون و کار بای��د
از رف��اه اجتماعی جدا ش��ود
و وزارتخان��ه ای ب��ه نام رفاه و
تامین اجتماعی جدا از مقوله
اشتغال ایجاد شود.
در مقول��ه اش��تغال هن��وز
ش��اهد اقدام موثری در کشور
حمید حاج اسماعیلی
نیس��تیم .عالوه بر ای��ن ،باید
کارشناس روابط کار
در نظر داش��ت که مقوله رفاه
اجتماع��ی در ای��ران بس��یار
گس��ترده اس��ت و به یک وزارتخانه جدا نی��از دارد و نباید
این امر مه��م را در دیگر مقوله های اقتص��ادی ادغام کرد.
حدود ۴0میلیون نفر از جمعیت کش��ور زیر پوشش بیمه
تامین اجتماع��ی قرار دارند و به همین س��بب این جمعیت
وس��یع به وزارتخانه ای ج��دا نیاز دارد تا بهت��ر بتوان امور
مربوط به انها را بررسی کرد.
بررس��ی فقر و وضعیت حاشیه نش��ینی با توجه به اینکه
حدود ۱۳میلیون از جمعیت کش��ور حاشیه نشین هستند،
کاهش قدرت خرید مردم و مس��ائلی از این دس��ت به یک
نهاد مس��تقل نی��از دارد .وزارت رفاه می تواند س��اماندهی
نهادهای اجتماعی مانند س��ازمان بهزیستی و کمیته امداد
امام(ره) را پیگیری کند .این در حالی است که صندوق های
بازنشستگی با چالش های زیادی روبه رو هستند .وزارت کار
در مدت گذش��ته پیش از انکه به مس��ائل اشتغال و تعاون
بپردازد موضوع رفاه اجتماعی را مورد توجه قرار داده است.
وزارتخانه ای به این گستردگی نمی تواند در همه حوزه ها
اقدامی درخور انجام دهد .در سال های گذشته بخش تعاون
نتوانس��ت گام ارزش��مندی بردارد در حالی که می توان به
دلیل اینکه هنوز بستر برای فعالیت بخش خصوصی فراهم
نیس��ت بر بخ��ش تعاون تاکی��د کرد .بر این اس��اس ،لزوم
تفکیک این وزارتخانه ها بیش از گذشته احساس می شود.
خبر
نرخ بیکاری بهار ۹۷اعالم شد
وزیر تع��اون ،کار و رفاه اجتماعی
گفت :ن��رخ بیکاری در بهار س��ال
۱۲/۱ ،۱۳۹۷درص��د و نس��بت به
سال گذش��ته در همین ۳ماه بهار
بیکاری بهبود داشته است.
به گزارش «گسترش صنعت» به
نقل از پایگاه اطالع رس��انی دولت،
علی ربیع��ی در باره نحو ه ارائه امار نرخ بیکاری ،اظهار کرد:
ن��رخ بیکاری ماهانه اندازه گرفته نمی ش��ود .این نرخ ۳ماه
یک بار اندازه گیری می ش��ود .نرخ بیکاری فصل بهار نسبت
به فصل گذش��ته بهبود داشته اس��ت .وی ادامه داد :گفته
شده قرار است درباره حقوق و دستمزد تجدیدنظر کنیم اما
چنین چیزی وجود ندارد .با این حال ،افزایش قدرت خرید
ب��ه روش های دیگر و همچنین ،کمک ب��ه بهبود و تثبیت
قیمت ها ب��رای خانواده ها را در نظ��ر داریم و تصمیم هایی
برای ان گرفته شده است .وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی
در همین راس��تا گفت :همین که کااله��ای اصلی را با ارز
۴۲۰۰تومان تثبیت کنیم یک سیاس��ت برای تثبیت نرخ
کاالهای اصلی برای خانواده ها بوده است .برای بازنشستگان
وام ه��ای کم بهره در نظر گرفته ش��ده که به مقدار حقوقی
ک��ه می گیرند باز می گ��ردد .چند وقت دیگ��ر از این طرح
رونمایی خواهم کرد .ربیعی با ارائه اماری خاطر نش��ان کرد
که نرخ بیکاری در بهار ۱۳۹۷نسبت به سال ۱۳۹۶بهبود
یافته اس��ت .وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی سپس گفت:
ل نس��بت به بهار
با افزایش ۷۵۶هزار نفر تعداد افراد ش��اغ
س��ال گذشته افزون شده است ۴۵ .هزار نفر نسبت به بهار
سال گذش��ته کاهش بیکاری داش��تیم .وی ادامه داد :نرخ
بیکاری جوانان ۱۵تا ۲۰سال در سال گذشته ۲۸/۳درصد
ب��وده و نرخ بیکاری کل کش��ور در س��ال ۱۳۹۷با کاهش
نیم درصدی نس��بت به دوره مشابه سال قبل ان به ۱۲/۱
درصد رسیده اس��ت .بنابراین ،نرخ بیکاری در بهار ،۱۳۹۷
۱۲/۱درصد اس��ت .ربیعی گفت :اس��تان های چهارمحال و
بختیاری ،کرمانشاه و سیستان و بلوچستان هنوز بیشترین
نرخ بیکاری را دارند که به دلیل همین موضوع بیش��ترین
برنامه های اش��تغال مداخله در بازار کار و حق بیمه را برای
این اس��تان ها پیش بینی کرده ایم .وزیر تع��اون ،کار و رفاه
اجتماعی اظهار کرد :نرخ تس��هیالت اش��تغال روستایی به
بیش از ۴هزار میلیارد تومان مصوب ش��ده ،رس��یده است.
بیش از ۷هزار میلیارد تومان طرح به بانک ها رفته اس��ت،
از صندوق توسعه ملی درخواست داریم که قسط سوم را به
حساب بانک ها واریز کند.
وی افزود :اثار اش��تغال روس��تایی تا پایان سال مشخص
خواهد ش��د چراکه ۱۰تا ۲۰درصد بانک ها اثارش تا پایان
امسال یا اغاز سال اینده مشخص خواهد شد.
ربیعی درباره طرح کارورزی نیز گفت :بیش از ۲۰۰هزار
نف��ر در ط��رح کارورزی ما ثبت نام کرده ان��د و در کارگاه ها
مش��غول شده اند .هم اموزش در محیط کار و هم کارورزی
در حال اجرا است .تصور این بود که حدود یک میلیون نفر
مش��غول به کار می شوند که ما چنین تصوری نداشتیم .در
مناطق محروم بیشترین جذب کارگاه ها را داشته ایم.
وزی��ر تع��اون ،کار و رفاه اجتماعی ادام��ه داد ۱۷۵ :هزار
نف��ر را پیش بینی کرده بودیم که بی��ش از این مقدار برای
کارورزی ثبت نام کرده اند .ما هم باید س��مت عرضه نیروی
کار و هم سمت تقاضا را مدنظر قرار دهیم.
حجم کل سرمایه گذاری
خارجی در بخش صنعت،
معدن و تجارت در دو
ماه امسال معادل ۳۳
میلیون و ۴۴۱هزار
دالر بوده که در قیاس
با رقم ۴۳میلیون و
۲۶۴هزار دالری مدت
مشابه سال گذشته
با افت ۲۷درصدی
روبه رو شده
است
مقایسه دو ماه نخست امسال با مدت مشابه سال گذشته نشان داد
سرمایه گذاری خارجی ۲۷درصد کاهش یافت
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
ام��ار س��رمایه گذاری های خارج��ی در دو م��اه
نخس��ت امس��ال به نقل از مرکز مل��ی امار حاکی
از کاه��ش ۲۷درص��دی س��رمایه گذاری خارجی
اس��ت .برخی از کارشناس��ان معتقدند این امارها
لزوم حمایت از بخش خصوصی را نشان می دهد و
دولت باید این موضوع را بیش از گذش��ته در نظر
داشته باشد.
مس��ئله کاهش سرمایه گذاری در دو ماه نخست
امس��ال در شرایطی مطرح می شود که کاهش ۲۷
درص��دی پیش از بروز مش��کالت جدی در حوزه
اقتصاد کش��ور بوده اس��ت .کارشناسان صنعت در
این زمین��ه معتقدند امارهای خرداد و تیر کاهش
بیشتری را نشان خواهد داد .شرایط سرمایه گذاری
خارج��ی امروز ب��ه گونه ای اس��ت ک��ه نمی توان
سرمایه گذاری های خارجی را در کشور پیش بینی
کرد اما می توان احتمال هایی را مورد بررسی قرار
داد.
در این زمینه کارشناس��ان اینده سرمایه گذاری
خارج��ی را وابس��ته به ادامه مس��یر هم��کاری با
اتحادی��ه اروپ��ا می دانند .در صورتی ک��ه اروپا در
زمینه سرمایه گذاری های مشترک بین شرکت های
ایرانی و ش��رکت های کوچک و متوس��ط این قاره
اقدام های جدی تری انج��ام دهد ،می توان امیدوار
بود که از ماه های اینده حجم س��رمایه گذاری در
ایران افزایش یابد.
این در حالی اس��ت که اگر اروپ��ا بیش از انچه
تا کنون گذشته تعلل کند ،سرمایه گذاری خارجی
در کشور با مشکالت جدی تری روبه رو می شود.
جزئیات سرمایه گذاری خارجی
حج��م کل س��رمایه گذاری خارج��ی در بخش
صنعت ،معدن و تجارت در دو ماه امس��ال معادل
۳۳میلی��ون و ۴۴۱هزار دالر بوده که در قیاس با
رقم ۴۳میلیون و ۲۶۴هزار دالری مدت مش��ابه
س��ال گذش��ته با افت ۲۷درصدی روبه رو ش��ده
است.
به گ��زارش مرکز ملی ام��ار ،وضعیت طرح های
می شناسد.
صنعت��ی ،معدن��ی و تج��اری مص��وب در هی��ات
رفتارهای این کشور نشان می دهد که با شناخت
س��رمایه گذاری خارجی به گونه ای است که تعداد
کافی از ش��رایط اقتصادی ایران ،قصد دارد شرایط
این طرح ها تا پایان اردیبهشت امسال 8مورد بوده
کشور را پیچیده تر و سخت تر کند.
در حالی که تعداد پروژه ها در مدت مش��ابه س��ال
انارکی محم��دی با بیان اینکه دول��ت باید تمام
گذشته ۴مورد بوده است.
ظرفیت های��ی را ک��ه می تواند به جذب س��رمایه
دو ط��رح تولید ان��واع فراورده های نوش��یدنی
خارج��ی منجر ش��ود ،تجمیع کن��د ،توضیح داد:
ب��ا حجم س��رمایه گذاری ۷میلی��ون و ۳۰۷هزار
بخش خصوصی امروز توان چندانی برای توس��عه
دالری و ۷میلی��ون و ۱۸۹ه��زار دالری از طرف
کش��ور ندارد .بر این اساس ،با اجرای دو سیاست
هلندی ها ،طرح ایجاد فروش��گاه های زنجیره ای با
به طور همزمان می توان از مشکالت کنونی فاصله
حجم س��رمایه گذاری ۶میلیون و ۳۹هزار دالری
گرف��ت .در گام نخس��ت دولت بای��د برنامه ریزی
از طرف اتریشی ها ،طرح تولید شمش بیلت فوالد
مشخصی برای بازیابی توان بخش خصوصی داشته
س��اده کرینی و کم الیاژی با حجم سرمایه گذاری
باش��د .عالوه بر این ،اکنون زمان مناسبی است که
۴میلی��ون دالری از طرف هندی ها ،طرح احداث
دول��ت با اس��تفاده از ان می تواند با س��رمایه های
کارخانه س��نگبری ب��ا حجم س��رمایه گذاری یک
خارجی فعالیت های الزم در کشور را اجرا کند.
میلی��ون و ۷۰۰ه��زار دالری از ط��رف هلندی ها
ای��ن عضو کمیس��یون اقتصادی با بی��ان اینکه
و افغانس��تانی ها ،طرح تولید پخت انواع ش��یرینی
ش��رکت های بزرگی پس از خ��روج امریکا ایران را
با حجم س��رمایه گذاری ی��ک میلیون و ۲۲۰هزار
ترک کردند ،گفت :خ��روج توتال از ایران با اینکه
دالری از ط��رف ترکیه ،طرح تولی��د کولر خودرو
پیش بینی می ش��د ام��ا در بدترین زم��ان ممکن
ب��ا حجم س��رمایه گذاری ۳میلی��ون و ۳۸۵هزار
اتف��اق افتاد .با ای��ن حال ،می توان با اس��تفاده از
دالری از طرف انگلس��تان و س��نگاپور و نیز طرح
دیگر ظرفیت ها حجم س��رمایه گذاری در کش��ور
احداث رس��توران زنجیره ای با حجم
را افزایش داد .وی ب��ا تاکید بر اینکه
س��رمایه گذاری ۶۰۴ه��زار دالری از
اکن��ون روس��یه اعالم می کن��د نفت
طرف فرانس��وی ها مجموع طرح های
ای��ران را به طور تهات��ری می خواهد،
صنعتی ،معدن��ی و تجاری مصوب در
افزود :این بهتری��ن زمان برای خرید
هیات س��رمایه گذاری خارجی در دو
دان��ش فنی اس��ت .دول��ت می تواند
ماه اغاز امسال است.
بخش��ی از کاالهای مورد نیاز را تهاتر
امری�کا اقتص�اد ای�ران را
کن��د و بخش��ی را ب��ه انتق��ال دانش
احمد انارکی محمدی
می شناسد
فن��ی اختصاص ده��د .در این زمینه
ریزی
احم��د انارکی محم��دی ،عض��و دولت باید برنامه
مذاکره کنندگان باید مش��کالت پیش
کمیس��یون اقتصادی مجلس شورای مشخصی برای بازیابی روی ای��ن ط��رح را پیش بینی و برای
اس�لامی با بیان اینک��ه اقتصاد ایران توان بخش خصوصی رفع ان برنامه ریزی کنند.
به گونه ای اس��ت که نیاز به س��رمایه داشته باشد .عالوه بر � تولید محصوالت رقابتی
این ،اکنون زمان
انارک��ی ب��ا بی��ان اینکه کش��ور در
خارج��ی وج��ود دارد ،گف��ت :امریکا
مناسبی است که دولت
ش��رایط کنونی به تولی��د محصوالت
قصد دارد مس��یر سرمایه گذاری را در
با استفاده از ان
بهت��ری نی��از دارد ،گف��ت :بیش��تر
ایران مسدود کند .در برنامه ریزی های
می تواند با سرمایه های
پی��ش رو بای��د ای��ن موض��وع را در خارجی فعالیت های الزم محصوالتی که اکنون در کشور تولید
نظر داش��ته باش��یم که دولت جدید در کشور را اجرا کند می ش��ود ،قابلیت صادرات و ارزاوری
ندارند .این در حالی اس��ت که دولت
امری��کا اقتص��اد ای��ران را ب��ه خوبی
ب��رای افزای��ش درامدها و رف��ع بح��ران ارز باید
درامدهای بین المللی و ارزی خود را افزایش دهد.
این عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به اهمیت
جنگ اقتصادی در دنیا گف��ت :امریکا در ماه های
گذش��ته به دنبال این بود ک��ه از ارزش پول ملی
تمام کشورها بکاهد تا از این طریق افزایش ارزش
پول ملی خود را تامین کند.
اگر کش��ورهای هم پیمان ب��ا امریکا که امروز به
دلیل افزایش نرخ تعرفه های واردات در این کشور
با مشکل روبه رو ش��ده اند فکری برای این موضوع
نکنند در ادامه دنیا با مش��کالت جدی تری روبه رو
خواهد بود.
وی اف��زود :هر چن��د اقتصاد ای��ران در ماه های
گذش��ته اسیب های بس��یاری دید اما باید در نظر
داش��ت که ایران بخش��ی از برنامه جهانی امریکا
است و مذاکره کنندگان اقتصادی باید با استفاده از
این مبانی کش��ورهای دیگر را برای سرمایه گذاری
در ایران مجاب کنند.
لزوم حمایت از بخش خصوصی
محمدی انارک��ی با بی��ان اینکه اگ��ر اروپا برای
همکاری با ایران گام های جدی برنداش��ت ،چیزی
جز س��بد بخش خصوص��ی در کش��ور نمی ماند،
توضی��ح داد :اکنون باید در دو ح��وزه اقدام کرد.
اقدام ه��ای ای��ن دوره در گام نخس��ت ب��ه رف��ع
مش��کالت بخش خصوصی که موضوعی بلند مدت
اس��ت ،محدود می ش��ود .موضوع دیگری که باید
در نظ��ر گرفت همکاری با ش��رکت های کوچک و
متوس��ط اروپا است .اگر گام دوم با مشکل روبه رو
ش��د کش��ور باید تمام توان خود را برای حمایت
از بخ��ش خصوصی به کار گی��رد .به عبارت دیگر،
اگر اروپا اقدامی در زمینه همکاری مشترک نکرد،
تمام نهاد ها و سازمان ها وظیفه دارند که از بخش
خصوص��ی حمایت کنن��د .این عضوکمیس��یون
اقتصادی با بیان اینکه باید با مردم واضح و شفاف
صحبت ش��ود ،توضیح داد :جن��گ اقتصادی دنیا
ش��وخی نیس��ت و هر کدام از کش��ورها به دنبال
افزایش سهم اقتصادی خود هستند .این در حالی
است که برخی از تحریم ها دوباره بازگشته و ایران
چیزی جز بخش خصوصی ندارد.
برخی امارها در واقعیت صحت ندارد
رییس فراکسیون شفاف س��ازی مجلس شورای
اس�لامی معتقد اس��ت که واقعی��ت زندگی مردم
تورم��ی بی��ش از ۸/۷درصد را نش��ان می دهد و
تطابق نداشتن امارها با واقعیت جاری مردم باعث
اسیب به اعتماد انها می شود.
محمود صادقی با اش��اره به اینکه بانک مرکزی
ن��رخ ت��ورم را ۸/۷درص��د اعالم کرده اس��ت ،به
خانه مل��ت گفت :ب��رای تعیین نرخ ت��ورم ،بانک
مرک��زی میانگین س��بد کاال را در نظ��ر می گیرد.
ش��اید در میانگین این عدد درست باشد به نحوی
ک��ه افزایش نرخ یک کاالی��ی ۱۵درصد و کاالی
دیگری گران نش��ده ،در نهای��ت میانگین ان رقم
۸درصد باشد.
عض��و کمیس��یون اموزش و تحقیق��ات مجلس
شورای اسالمی با تاکید بر اینکه نرخ تورم زندگی
و سفره مردم ۸/۷درصد نیست ،ادامه داد :اگر این
نرخ تورم اعالمی امار سازی باشد ،طبیعی است که
اثار منفی دارد و در درجه نخست اعتماد مردم را
س��لب می کند .اعتماد و صداق��ت عنصر اصلی در
ارتباط بین مردم و حاکمیت هستند.
نماینده مردم تهران ،ری ،ش��میرانات،
اسالمش��هر و پردیس در مجلس ،تاکید
ک��رد :اگر مردم بین اماره��ای اعالمی و
واقعی��ت جاری در زندگی ش��ان تناقض
ببینند به اعتماد انها اسیب وارد می شود
که متاسفانه این اسیب وارد شده است.
وی بی��ان کرد :در ش��رایط فعلی انچه
حاکمیت و دولت باید به ان توجه کنند بازسازی و
تقویت اعتماد مردم است ،به هر حال بعید می دانم
در واقعیت چنین اماری صحت داشته باشد.
صادقی با اش��اره به انتقادهایی در زمینه تزریق
ناامی��دی به جامع��ه ،توضیح داد :ب��ه نظر من ،با
کتم��ان واقعیت ها نمی ت��وان امی��د در جامعه به
وجود اورد.
باید مردم نتایج مثبت را در زندگی لمس کنند
در عی��ن حال س��یاه نمایی هم نش��ود اما واقعیت
جامعه باید بدون سوگیری اعالم شود.
ای��ن نماین��ده مجلس ش��ورای اس�لامی گفت:
صدا وس��یما در انع��کاس عملکرد دولت
جهت دار عمل می کند و این رفتار اشکار
اس��ت .به تازگی رهبری دس��تور داده اند
ک��ه ابعاد مثب��ت دولت را نش��ان دهند.
نمی گوی��م اغراق کنند اما گاهی عملکرد
دولت نشان داده نشده و در این زمینه به
انها ظلم می شود.
رییس فراکسیون شفاف سازی مجلس
ش��ورای اس�لامی ا ظهار ک��رد :به هر ح��ال ،برای
بررسی نرخ تورم ۸/۷درصد باید گزارش تفصیلی
را مورد بررس��ی ق��رار داد .با این وج��ود ،واقعیت
ج��اری زندگی م��ردم تورمی بی��ش از این نرخ را
نشان می دهد.
رییس فراکسیون شفاف سازی افزود :الیحه های
چهار گانه مرتبط با مبارزه با پول شویی در نشست
فراکس��یون م��ورد بررس��ی ق��رار گرف��ت و لزوم
ح و توضیح داده
اصالحات قانونی در این باره تشری
ش��د که در FATFعضویت جمهوری اس�لامی
ایران مطرح نیست و اکشن پلن این موضوع شامل
۴۱مورد است که با اصالحات قانونی عمده موارد
قابل حل اس��ت .باید توجه کرد درحال حاضر ۳9
مورد از مواد نام برده با اصالحات قانونی قابل انجام
است.
صادقی تصریح کرد :ضرورت تقویت ضمانت های
اجرای��ی برای اجرای قانون مبارزه با پول ش��ویی و
قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم مورد بررسی
ق��رار گرفت��ه و بر ض��رورت تقوی��ت ضمانت های
اجرایی قوانین تاکید شده است.
رییس فراکس��یون شفاف س��ازی و سالم س��ازی
اقتصاد و انضباط مالی مجلس ش��ورای اس�لامی
اف��زود :جلوگیری از فرارهای مالیاتی نیز موضوعی
اس��ت که باید ب��رای ان راهکار مناس��بی در نظر
گرفته شود.
همچنی��ن ،ب��ا توجه ب��ه اینک��ه ت��ا ۲۵مردا د
وزارت ام��ور اقتص��ادی و دارای��ی باید گزارش��ی
درباره پیش��رفت ایران در زمینه اجرای اکشن پلن
FATAارائ��ه کن��د ،باید کارها در ای��ن زمینه با
سرعت پیگیری شود.
پنجشنبه
صنعت خودرو
4مرداد 12 1397ذی القعده 26 1439ژوئیه 2018شماره 444پیاپی 2417
صنعت خودرو در هفته ای که گذشت
خبر
اسقاط خودرو به بازیافت باتری گره خورد
امیرحسن کاکایی
رسول پارچه باف دیبازر
کورش مرشد سلوک
فاطمه امیر احمدی :صنعت موتورسیکلت یکی از صنایع زیرمجموعه قوای محرکه است که با گذشت نیم قرن
همچنان مشکالت بسیاری دارد .حضور موتوسیکلت های برقی تا حدودی این صنعت را به سوی نوسازی در بازار
خود پیش برد اما همچنان صنعتگر این حوزه با چالش های بسیاری دست و پنجه نرم می کند .صنایع پیشرفت
می کنند وقتی با علم گره می خورند؛ خالیی که در ایران نمود زیادی دارد .خال علمی ،امروز از سوی قطعه سازان
بیشتر درک شده است .نداشتن بازارهای صادراتی کم کم انها را به این سو سوق داده که با مشارکت مراکز علمی
از جمله دانشگاه ها محصوالت خود را ارتقا و سپس توسعه دهند .نمی توان منکر این امر شد که طراحی ،چشم
اس��فندیار صنعت خودرو ایران بوده و همچنان قربانی می گیرد .از س��وی دیگر ،برقی ش��دن خودروها به عنوان
گامی برای حفظ س�لامت محیط زیست ،بسیاری را امیدوار کرده است .ابتدا باتری های سربی برای راهبری این
وسیله نقلیه در نظر گرفته شد و کم کم با اشکار شدن عیب های ان ،تولید باتری های لیتیومی و استفاده از ان به
عکس :ایدا فریدی
محمد خادم منصوری
سید نواب حسینی منش
ارش محبی نژاد
عنوان جایگزین مطرح شد اما امروز بازیافت این نوع باتری ه ا جای بحث بسیاری دارد .موضوعی که در روزهای
گذشته در صدر اخبار خودرویی قرار گرفت ،ثبت سفارش های غیرقانونی بود .دولت سعی دارد برای شفاف سازی
و جلوگیری از هرگونه شایعه ،اخبار را در اختیار افکار عمومی قرار دهد .با این حال ،همچنان ابهام هایی در این
باره به چش��م می خورد .وضعیت خودروهای غیرقانونی به گونه ای اس��ت که پای انجمن واردکنندگان خودرو را
نیز به این مسئله باز کرده است« .گسترش صنعت» در نخستین هفته مرداد با هدف قرار دادن مسائل خودرو ،
قطعه س��ازان ان و صنعت موتورس��یکلت وضعیت تولید و بازار را مورد بررسی قرار داد« .بنزینی های بیمه شده و
برقی های بدون بیمه» ۲« ،قرارداد از س��وی قطعه س��ازان امضا شد» « ،عامل سمی سفره های زیرزمینی بازیافت
می شود» و «جوالن اسقاطی ها با ممنوعیت واردات» از جمله موضوع هایی بود که در صفحه صنعت خودرو این
هفته به انها پرداخته شد .در ادامه ،مروری بر چکیده انها خواهیم داشت.
برقی های بدون بیمه
بیش از ۲سال است که موتورسیکلت های برقی بخشی از سهم بنزینی ها
را در بازار به خود اختصاص داده اند .خدمات پس از فروش و وضعیت بیمه
انه��ا از جمل��ه نگرانی های فعاالن این حوزه اس��ت .محمد خادم منصوری ،
ر یی��س اتحادیه فروش��ندگان موتورس��یکلت و دوچرخ��ه در گفت وگو با
«گس��ترش صنعت» با اش��اره به مناسب دانستن جایگزین شدن برقی ها با
بنزینی ه��ا ،می گوید :خدمات پس از فروش این تازه واردها و وضعیت بیمه
انها یکی از مهم ترین دغدغه های اتحادیه و مصرف کنندگان اس��ت .س��ید
نواب حسینی منش ،مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران ،در این
باره به امار قابل تاملی اشاره و اظهار کرد :امار کشته شدگان ساالنه کشور به
واسطه موتورسیکلت ۸هزار نفر است .بیشتر این افراد از قشر جوان هستند.
همچنین ۵۰ ،درصد تصادف های منجر به مرگ برای عابر و راکب تنها در
ش��هر تهران به وسیله موتورس��یکلت اتفاق می افتد .این در حالی است که
بیمه در بخش موتورس��یکلت های بنزینی اعم از تصادف ،سقوط ،واژگونی ،
انفجار ،اتش سوزی ،خسارت های واردشده به محموله وسیله نقلیه اشخاص
ثالث ،فوت و نقص عضو اشخاص ثالث ،پرداخت هزینه های درمان و جبران
خس��ارت مالی واردش��ده به اشخاص ثالث را پوشش می دهد .در نتیجه ،به
لحاظ بیمه ای وضعیت موتورسیکلت های بنزینی مناسب تر از برقی ها بوده
و بهتر می شود .به طور مثال ،در گذشته بیمه این وسیله نقلیه ۳و ۶ماهه
صادر می ش��د اما امروز بیمه س��االنه هم دارد .ضروری اس��ت اگر قوانین به
اصالح نیاز دارند این امر زودتر انجام ش��ود زیرا نبود بیمه و خدمات پس از
فروش مناسب بر بازار تقاضا تاثیر مستقیم داشته و درصد فروش را کاهش
می دهد .این مسائل کالنشهرها را از داشتن هوای پاک محروم می کند.
امضای ۲قرارداد پیرو یک تفاهمنامه
بارها گفته ش��ده یکی از ضعف های بنیادین صنعت خودرو کش��ور در
هر حوزه از وسایل نقلیه ،طراحی و مهندسی ان است .به دلیل اینکه در
داخل کش��ور طراحی مناسبی در حوزه وسایل نقلیه وجود ندارد ،کشور
بیش��تر به س��مت مونتاژکاری حرکت کرده است .این در حالی است که
ایران به لحاظ دانش مهندس��ی و تربیت نیروی انسانی ،کشوری در حال
توس��عه به ش��مار می رود .ضعفی که در سال های گذشته به این صنعت
در کش��ور اسیب زد امروز سبب ش��ده تا مسئوالن به فکر همکاری های
مش��ترک در حوزه طراحی بیفتند .برای برون رفت از این چالش انجمن
تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور تفاهمنامه ای با
دانشگاه علم و صنعت به امضا رساند که پیرو ان ۲قرارداد نیز بسته شد.
ارش محبی نژاد ،دبیر این انجمن پیش از این درباره جزئیات قراردادهای
دو طرف به «گسترش صنعت» گفته بود :اصل تفاهمنامه مبتنی بر توان
طراحی داخلی قطعات بنا گذاش��ته ش��ده است .در قالب این تفاهمنامه
پروژه های پژوهش��ی کاربردی مورد نیاز صنعت قطعه تبیین و تش��ریح
می ش��وند و س��پس با همکاری مش��ترک به مرحله اجرا در می ایند .وی
گفت :نیروی انسانی متخصص در حوزه های مختلف برای تمام بخش های
مورد نیاز این صنعت با همکاری دانشگاه تربیت می شود .مراکز اموزشی و
پژوهشی به شکل مشترک راه اندازی خواهند شد .انجمن ،قطعه سازان را
تشویق و ترغیب به عقد قرارداد با دانشگاه می کند زیرا واحدهای صنعتی
کوچک با تیراژ پایین به لحاظ اقتصادی نمی توانند مراکز تحقیق وتوسعه
مجزا داش��ته باش��ند .انها می توانند از ظرفیت دانشگاه که چنین بستری
را در خ��ود دارد ،کمک بگیرن��د .عالوه بر این ،واحدهای صنعتی کوچک
همراه با طرح های پژوهشی ،پروژه ها را تعریف کرده و با همراهی دانشگاه
به مرحله اجرا دراورند .امیرحسن کاکایی ،عضو هیات علمی دانشگاه علم
و صنعت در ادامه به چالش بزرگ مش��ارکت در پروژه های علمی صنعتی
کشور اشاره کرد و گفت :دانشگاه دارای ظرفیت بسیاری در پژوهش های
کالن اس��ت اما س��ازکار الزم هنوز فراهم نبوده و اجرا این همکاری ها به
تامین زیرساخت نیاز دارد .بستن قرارداد با دانشگاه در کنار تمام اعضای
هیات علمی ،کمتر محقق شده و این یکی از نمونه های برجسته مشکالت
این بخش است .چالش های موجود برای ارتباط های صنعتی-علمی این
است که دانشگاه به مفهوم کل سیستم روی موضوع متمرکز نمی شود.
وی معتقد است ،برای ارتباط با دانشکده ها و مراکز پژوهشی ضعف های
اساسی وجود دارد .یکی از راهکارهای رفع مسئله این است که فعالیت ها
تجزیه وتحلیل و کارها به اجزایی کوچک تقس��یم شود .پروژه های بزرگ
در دانش��گاه ها به دلیل این خال اجرایی نمی ش��وند .زیرا اراده و همکاری
جمعی در این باره وجود ندارد.
لیتیومی های خطرناک
صنعت خودرو در دنیا به س��وی برقی شدن و خودران ها رفته است.
در اخب��ار امده چش��م انداز )۲۰۲۵( ۱۴۰۴برای کاه��ش الودگی هوا،
تولید و اس��تفاده از خودروهای برقی و به اصطالح ،س��بز است .امروز تا
حدودی خودرو و موتورس��یکلت های برقی در کشورهای مختلف تردد
می کنن��د و ازمون خود را پ��س می دهند .فرهن��گ بازیافت و تبدیل
زباله ها به محصوالت قابل اس��تفاده در برخی کشورها با هدف کاهش
الودگی های زیست محیطی فراگیر شده است.
ب��ا این وجود ،ایران هنوز به معنای واقعی به این س��و حرکت نکرده
و به طور عموم زباله ها دفن یا س��وزانده می ش��وند .باتری لیتیومی اگر
ب زیرزمینی شده و نسل اینده
دفن شود ،سبب الودگی س��فره های ا
را با اسیب های بسیاری روبه رو می کند .رسول پارچه باف دیبازر درباره
باتری های لیتیومی به «گس��ترش صنعت» گفت :این باتری ها مزایای
زی��ادی در مقابل باتری های سربی-اس��یدی دارند ام��ا درحال حاضر
بازیافت انها به چالش��ی برای کش��ور تبدیل ش��ده اس��ت .باتری های
لیتیومی برای مصرف گوناگون اعم از خودرو ،موتورسیکلت ،دوچرخه
اجرای طرح «سرویس دوره ای در
محل» از سوی امدادخودرو ایران
و ...وارد می ش��ود اما اگر پس از اس��تهالک بازیافت نش��ود خطرهای
بس��یاری برای محیط زیس��ت دارد؛ خطرهایی که اسیب ان بیشتر از
باترهای سربی است.
اگر باتری لیتیومی پس از استهالک دفن شود با توجه به خاصیتی
ک��ه مواد اولیه ای��ن محصول دارد اس��یب زیادی ب��ه طبیعت به ویژه
ب زیرزمینی می زند.
سفره های ا
وی درباره پژوهش های یک س��اله خود گفت :حدود یک سال روی
این پروژه مطالعه شد .نتیجه های به دست امده از جداسازی مواد برای
درس��تی و نادرستی تحقیقات به ازمایشگاه ها فرستاده و ازمایش شد.
باید توجه داش��ت که بازیافت باتری لیتیومی و برگشت مواد اولیه ان
به چرخه تولید تا حدود ۴۰درصد نرخ تمام شده محصوالت را کاهش
می دهد.
پارچه ب��اف دیب��ازر ادامه داد :مواد به کار رفته در س��اخت باتری در
طبیعت تجزیه نمی ش��ود و س��بب الودگی بیش��تر محیط زیست شده
امری که سازمان حفاظت محیط زیست از ان غافل است.
شفاف سازی از سوی واردکنندگان
امروز با فراگیر ش��دن ارتباطات و روابط بین الملل س��لیقه ها تغییر کرده و افراد ،
به نگاهی جهانی رسیده اند .خودرو نیز به عنوان محصولی برامده از جامعه انسانی
پیش��رفت های بسیاری داش��ته اما صنعت خودرو کشور در مقابل این پیشرفت ها
هنوز عقب مانده اس��ت .پیش��رفت جهانی صنعت خودرو در دنیا س��بب ش��ده تا
مردم کشورمان نیز توقع محصوالت متنوع تر و بهتری از سازندگان داخلی داشته
باش��ند .از س��وی دیگر ،تمام کشورهای صنعتی بخش��ی از بازار خود را در اختیار
خودروه��ای واردات��ی قرار داده اند زیرا این تعامل دو س��ویه بوده و واردات در قبال
صادرات انجام می شود.
خودروهای وارداتی امروز پیراهن عثمان ش��ده که با ثبت س��فارش چند هزار
دستگاه به شکل غیرقانونی ،رییس جمهوری را ناگزیر به تصمیم گیری کرده است.
از س��وی دیگ��ر ،چون یکی از متهمان این مس��ئله در زمین��ه دریافت ارز دولتی و
فروش خودرو به شکل ازاد در بازار انجمن واردکنندگان خودرو است ،این انجمن
نشس��ت خب��ری در میانه هفته برگ��زار کرد و به شفاف س��ازی موضوع پرداخت.
ک��وروش مرشدس��لوک ،رییس انجم��ن واردکنندگان خودرو ضم��ن قدردانی از
رییس جمهوری برای ورود به موضوع ثبت سفارش ها و واردات غیرقانونی خودروها
گفت :شفاف س��ازی به اعتماد منجر ش��ده و در پی ان ،از حجم ش��ایعه ها کاسته
می شود .مسئله واردات خودروهای غیرقانونی مربوط به ۶ماه گذشته بوده و انتظار
داش��تیم وزارت صنعت ،معدن و تجارت پیش از به وجود امدن وضعیت فعلی به
موضوع رس��یدگی کند .این مس��ئله با تاخیر شفاف سازی ش��د و به بازار شایعه ها
دامن زد .واردات غیرقانونی گس��ترش یافت و متاسفانه تمام واردکنندگان خودرو
متهم به فعالیت غیرقانونی شدند .این در حالی بود که عده ای در این زمینه تخلف
کرده بودند .وی ادامه داد :به طور قطع بین متخلفان و کسانی که در فضای سالم
در چارچ��وب قان��ون و نیز همکاری با وزارتخانه فعالی��ت دارند تفاوت وجود دارد.
هجمه ها س��بب ش��ده تا فعالیت تمام واردکنندگان که به نوعی کارافرین به شمار
می روند ،زیر سوال برود .این فعال بازار خودرو خاطرنشان کرد :همیشه به مسئله
تخلف می پردازیم در حالی که عوامل تخلف فراموش می ش��ود .بی ثباتی قوانین و
مقررات ،در نظر نگرفتن دیدگاه کارشناسان و فعاالن ان حوزه و ابالغ دستورهای
ناگهانی از عوامل زمینه س��از این نوع تخلف ها اس��ت .وی با انتقاد از برخی رفتارها
در این زمینه توضیح داد :فضا را الوده می کنیم و تنها به دنبال متخلف هستیم .اگر
ثبات قانونی وجود داشته باشد و از نظر کارشناسانی که در ان حوزه تجربه کسب
کرده اند ،بهره گیری ش��ود از تصمیم های ش��تاب زده جلوگیری ش��ده و اسیب ها
نیز کمتر می ش��ود .این عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان خودرو به ش��رایط
موجود اش��اره کرد و گفت :امروز باید بتوانیم از حجم مش��کالت بازار خودرو کم و
به مصرف کننده کمک کنیم .مرشدس��لوک همچنین به اغاز موج بیکاری در این
صنف پرداخت و گفت :در ش��رایط به وجودامده تعدیل نیرو یکی از مس��ائلی است
که فعاالن این حرفه با ان روبه رو هستند ۲۵ .هزار فرصت شغلی با واردات خودرو
ایجاد شده به عبارتی ،به ازای هر ۳خودرو وارداتی یک شغل ایجاد شده در حالی
که بس��یاری برای ماندن در این عرصه ناگزیر به تعدیل نیرو ش��ده اند .او در ادامه
سخنان خود به اینکه موضوع اسقاط خودروها به کما رفته است اشاره کرد و گفت :
مسئله اسقاط خودرو در شرح وظایف واردکنندگان بوده است .هم اکنون ۱۴۰هزار
خ��ودرو فرس��وده وجود دارد که با ممنوعی��ت واردات در عمل این موضوع به کما
رفت ۴/۶ .درصد از بازار خودرو کشور مربوط به وارداتی ها بود و به ازای هر خودرو
بین ۵۵تا ۹۵درصد(با توجه به حجم موتور) تعرفه گرفته می شود .به این ترتیب،
درامد دولت در قبال واردات خودرو ۱۰هزار و ۵۰۰میلیارد تومان در سال بود که
با ممنوعیت واردات مسکوت شد.
مرشدسلوک در نهایت گفت :خودرو به یک کاالی سرمایه ای تبدیل شده و مردم
برای سرمایه گذاری و نه نیاز واقعی خرید می کنند .پیشنهاد انجمن این است که
برای از بین رفتن حباب نرخ خودروهای وارداتی و متعادل شدن قیمت ها ،دولت
اجازه واردات ۲۰هزار خودرو ثبت س��فارش ش��ده در گذش��ته را دهد تا بتوانیم با
مدیریت مناسب ،نیاز امسال بازار را پوشش دهیم.
ش��رکت امدادخودروای��ران به عنوان بزرگترین ش��رکت
امدادخودروی��ی کش��ور با ه��دف خدمات ده��ی مطلوب
ب��ه هموطن��ان ،س��رویس های دوره ای محص��والت گروه
صنعتی ایران خودرو را در محل مورد نظر مش��تریان اجرا
می کند .
ب��ه گزارش ایکوپرس ،س��رویس های دوره ای محصوالت
ایران خ��ودرو اعم از صفر کیلومت��ر ،دارای کارت طالیی و
غیرمشترک در قالب خدمت «سرویس در محل» از سوی
این شرکت در سراسر کشور عملیاتی شده است.
س��رویس در مح��ل ،یک��ی از مجموعه خدم��ات متنوع
ش��رکت امدادخودرو ایران است .این سرویس شامل تمام
امور مربوط به س��رویس دوره ای خودروها است که باید در
زمان مقرر انجام شود.
این سرویس های دوره ای از سوی امدادگران امدادخودرو
ایران در محل کار یا منزل با هماهنگی با مرکز پاسخگویی
۰۹۶۴۴۰اجرا می شود.
س��رویس های دوره ای محص��والت صف��ر کیلومت��ر
ایران خودرو به شکل رایگان و برای دارندگان کارت طالیی
نیز بر مبنای ضوابط کارت طالیی اجرا می شود.
نکته قابل اهمیت ،استقبال غیرمشترکان ایران خودرویی
از س��رویس دوره ای در منزل یا محل کار بوده که شرکت
امدادخودرو ایران تالش کرده بیش��ترین رضایت این گروه
از مشتریان خود را نیز کسب کند.
همچنی��ن ،س��رویس های دوره ای در محل م��ورد نظر
مشتریان تا حد زیادی باعث صرفه جویی در وقت و هزینه
هموطنان می شود.
امداد خودرو ایران به عنوان بزرگترین نهاد امدادخودرویی
کشور در راستای دستیابی به این مهم ،تعمیرات حداکثری
در محل را مدت هاس��ت در دستور کار خود قرار داده و با
گسترش زیر س��اخت ها و تقویت ناوگان خود ،قدم به قدم
مسیر حفظ رضایت حداکثری مشتریان را می پیماید.
پیش تر ،این ش��رکت ب��ا افزودن فعالیت ه��ای جدید به
مجموعه های خدماتی خود س��طح رضایتمندی مشتریان
را ارتقا بخشیده بود.
«امدادپ�لاس» پ��روژه ای ب��ود ک��ه از اغاز س��ال برای
خدمات ده��ی به مس��افران ن��وروزی راه اندازی ش��د .این
ط��رح به منظور افزایش رضایت مش��تریان و جلوگیری از
حمل خودرو ،مجموعه ای از قطع��ات با زمان تعمیر باالتر
از قطع��ات ام��داد بالینی که امکان تعوی��ض انها در محل
وجود داش��ت در س��بد قطعات خدمت امدادپالس تعریف
ش��د .در نتیجه ،با هماهنگی مرکز تماس ،امدادگر مختص
این خدمت به محل مورد درخواست مشتری اعزام و اقدام
به تعویض قطعه می کند.
پس از مطالعات و امکان س��نجی های اولیه ،این طرح در
فاز نخس��ت با نام «امداد بالینی ویژه » به محک گذاش��ته
شد و پس از اصالحاتی مختصر و کاهش زمان انتظار برای
دریافت این خدمت ،با نام «امداد پالس» رونمایی شد .این
طرح ب��ر خالف امداد بالینی از زم��ان تعمیر باالتری بهره
می برد و قطعات «گرانت ری» و با حجم بیشتر نیز در سبد
امدادگران گنجانده شد.
به پشتوانه ش��بکه گسترده امدادخودرو ایران در سراسر
کشور ،این طرح شامل تمامی خودروهای صفر و کارکرده
در دوره وارانتی و گارانتی می ش��ود .امدادپالس نیز مانند
اغلب خدمات امدادخودرو ایران به ش��کل ش��بانه روزی در
خدمت مشتریان است.
امدادخ��ودرو ای��ران در ت�لاش ب��رای کاه��ش زم��ان
خدمات ده��ی بوده و در این زمین��ه رکوردهایی جدید به
ثبت رسانده است.
همچنی��ن ،از عم��ده خدمات قابل ارائ��ه در امدادپالس
می توان ب��ه تعویض رادیات��ور ،پمپ هیدرولی��ک ،دینام،
استارت ،شیلنگ پایین رادیاتور و ...اشاره کرد که از اتالف
وقت مشتریان جلوگیری و به کاهش سطح ترافیک شهری
کمک می کند.
ای��ن طرح در ح��ال فراگیر ش��دن در تمام ش��هرهای
کشور اس��ت تا به این ترتیب ،مش��کالت صاحبان خودرو
به کمترین حد برسد.
از دیگر خدمات جدید امدادخودرو ایران افزودن سامانه
موقعیت ی��اب ب��ه ناوگان خود ب��ود .این طرح نی��ز از اغاز
اجرای جش��نواره خدمات نوروزی ایران خودرو در سال ۹۷
به صورت کامل اجرا شد .این امر ،یکی از موفقیت های این
شرکت در زمینه خدمات رسانی بود.
با تجهیز ناوگان امدادخودرو ایران به سامانه موقعیت یاب،
امکان تعیین محل استقرار دقیق امدادگران سراسر کشور
روی نقش��ه میسر ش��ده و انتخاب نزدیک ترین امدادگر به
امدادخواه تسهیل می شود.
این امر به خدمات دهی س��ریع تر منجر شده و در نهایت
افزایش رضایت مشتریان را به دنبال خواهد داشت.
همچنین ،با تجهی��ز تمامی ناوگان امدادخودرو ایران به
س��امانه موقعیت یاب ،این امکان وجود دارد که هموطنان
نیز موقعیت ناوگان این ش��رکت را در وب س��ایت راهداری
کشور به نشانی WWW.141.IRمشاهده کنند.
پنجشنبه
سال سی ام شماره 444پیاپی 2417
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
4مرداد 1397
12ذی القعده 1439
26ژوئیه 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
همراهی صنعتگران
برای کاهش قطعی برق
برنامه ریزی ه��ای س��ازمانی ب��ر
مبنای برنامه شش��م توس��عه این
اس��ت که دست کم ۵هزار مگاوات
ب��رق مصرف��ی کش��ور از مح��ل
انرژی های تجدیدپذیر تامین شود،
یعنی س��الی ۱۰۰۰م��گاوات که
رقم قابل توجهی اس��ت .این قاعده
زینب عبدی
می تواند در ش��هرک های صنعتی
روزنامه نگار
اجرایی ش��ود و شامل حال صنایع
نیز باشد چراکه براساس شیوه نامه
جدید ،تمامی اداره ها و س��ازمان های دولتی باید دس��ت کم تا ۲۰
درصد برق خ��ود را از محل انرژی ه��ای تجدیدپذیر تامین کنند.
در ای��ن زمین��ه دولت یارانه نیز در نظر گرفته اس��ت تا جایی که
م��ازاد برق تولیدی حاصل از خورش��ید را می توان به ش��بکه برق
انگیزه ایجاد می کند تا در
فروخت .این موارد برای س��رمایه گذاران
ش��هرک های صنعتی برای ایجاد نیروگاه ها یا پنل های خورشیدی
اقدام کنند.
ام��ا مصرف ان��رژی در ش��هرک های صنعتی ارتباط مس��تقیم
ب��ا نوع فعالیت های صنعت��ی دارد تا جایی که اس��تفاده از فضای
ب��ام واحدهای صنعتی برای نصب پنل های خورش��یدی به عنوان
ت زیرا
راهکاری برای تامین نیازهای برق صنایع مطرح ش��ده اس��
تامین اب و برق مورد نیاز صنایع با واگذاری قس��مت عمده زمین
در ش��هرک های صنعتی و فعالیت کارخانه ه��ا اکنون یک چالش
اس��ت .در صورتی که استفاده از انرژی خورشیدی می تواند راهکار
مناس��بی برای رفع نیازهای برق در ش��هرک های صنعتی باش��د؛
همان طور که برخی از معابر نیز در مجموعه ش��هرک های صنعتی
با استفاده از انرژی خورشیدی روشن می شود.
در نظر داش��ته باش��ید ک��ه مدیران در مجموعه ش��هرک های
صنعتی برای خرید برق خورش��یدی مازاد صنای��ع نیز با مدیران
مجموعه های برق رس��انی کش��ور تفاهمنامه ای ب��رای تضمین در
خری��د برق تولید ش��ده صنایع دارن��د .بنابراین ،س��رمایه گذاران
می توانن��د با اطمینان خاطر از فروش مازاد برق تولید ش��ده برای
نصب پنل های خورشیدی اقدام کنند.
از ای��ن رو ،در زمین��ه ظرفیت ه��ای کاه��ش مص��رف برق در
ش��هرک های صنعتی می توان به فضای بام ۴۱هزار واحد تولیدی
مس��تقر در مجموعه ش��هرک های صنعتی اش��اره و ای��ن فضا را
مناس��ب ترین محل برای نصب پنل های خورش��یدی عنوان کرد
که می تواند راهکار خوبی ب��رای کاهش مصرف برق در واحدهای
صنعتی باشد .این اقدام بر کاهش نرخ تمام شده تولید نیز اثرگذار
اس��ت .همچنی��ن ،این امکان وج��ود دارد تا از مح��ل فروش برق
حاصل ش��ده برای واحد صنعتی درامدزایی کند .بدیهی است که
میزان برق مورد نیاز صنایع در داخل واحدها استفاده و مازاد ان به
شبکه برق فروخته می شود.
واحدهای تولیدی یا سرمایه گذاران می توانند با استفاده از فضای
واحدهای صنعتی یا زمین های ش��هرک ،برای س��رمایه گذاری در
این بخش و تولید برق و فروش تضمینی ۲۰س��اله به وزارت نیرو
اقدام کنند.
سرمایه گذاری در زمینه منابع تجدیدپذیر می تواند میزان هزینه
تمام ش��ده تولید را کاهش دهد .در این زمینه شرکت هایی وجود
دارد ک��ه متقاضی هس��تند از طری��ق وزارت نی��رو و در ارتباط با
واحدهای صنعتی برای تولید برق خورشیدی سرمایه گذاری کنند.
همچنی��ن ،بس��یاری از واحده��ای صنعتی دانش بنی��ان امکان
استفاده از ذخایر خورشیدی را دارند ،به ویژه اینکه در محور اهداف
توس��عه ۵تا ۱۰ساله خود خواهند توانست هزینه های انرژی خود
را هدف گذاری کنند و خود را با نیاز بازار تطبیق دهند .از این رو،
واحدهای صنعتی ظرفیت استفاده از منابع تجدیدپذیر را دارند.
استفاده و تولید برق خورشیدی گذشته از کاهش نرخ تمام شده
تولی��د و درامدزایی راهکاری برای جلوگیری از وابس��تگی به برق
ش��هری و اسیب پذیری از قطعی های ان است .عالوه بر این ،زمانی
ک��ه موضوع حفظ محیط زیس��ت و کاه��ش االینده های محیطی
مطرح می ش��ود ناگاه اهمیت صرفه اقتصادی نیز بیش��تر به چشم
می ای��د .نصب و نگهداری س��لول های خورش��یدی در فضای بام
واحده��ای صنعتی هزینه کمتری نس��بت به اس��تفاده از ش��بکه
سراس��ری برق دارد که زمان خاموش��ی ها بدون اط�لاع قبلی به
صنایع اسیب می زند.
واحد های صنعتی با تاکید بر اطالع رسانی در زمینه قطع برق درخواست کردند
شهرک های صنعتی در اولویت اخر خاموشی ها قرار گیرند
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
برخ��ی از تولیدکنن��دگان و صنعتگران مس��تقر در
تعدادی از ش��هرک ها و نواحی صنعتی با انتشار خبری
مبنی بر رفع مش��کل برق صنعت با تغییر ساعت کاری
اداره ه��ای دولتی گالیه کردن��د .این تولیدکنندگان از
ادامه قطعی های برق و اسیب رس��انی به صنعت گفته
و خواستار اجرایی کردن راهکارهای مناسب تر شدند.
اغاز فصل گرم تابس��تان هر س��ال برای صنعتگران با
نگرانی از قطع اب و برق همراه بوده اس��ت .در س��ال
ج��اری نیز قطعی های ب��رق و اب در روزهای اغاز تیر
خس��ارت هایی به همراه داشته اس��ت اما مسئوالن از
رایزنی با نهادهای خدمات رس��ان برای اطالع رس��انی
پی��ش از قطعی برق خبر داده اند ،ضمن انکه معتقدند
تغییر س��اعت کاری اداره های دولتی از مشکل قطعی
برق صنایع کاسته است.
با این حال ،فقط ش��هرک صنعتی عباس اباد از قطع
برق در امان ماند .این در حالی است که صنعتگران در
این شهرک نیز از کسری برق مورد نیاز خود همچنان
گالی��ه دارن��د .از س��وی دیگر ،کارشناس��ان معتقدند
که فرس��ودگی ماشین االت مورد اس��تفاده در صنایع
کوچک و متوس��ط مهم تری��ن عامل مصرف باالی برق
اس��ت اما برخی دیگ��ر بر این باورند ک��ه انرژی ارزان
در ش��هرک های صنعتی توزیع ش��ده است و نظارتی
بر نحوه مصرف صنایع مس��تقر در شهرک های صنعتی
نمی ش��ود .با وج��ود این ،قطعی اب ،ب��رق و گاز برای
واحده��ای صنعت��ی فعال حتی ب��رای دقایقی ممکن
اس��ت خس��ارت های جبران ناپذیری به دنبال داشته
باش��د .ب��ا این حال ،صنع��ت در قطعی های پی در پی
برق اسیب دید.
زیان صنعتگران
داود فراهانی ،تولیدکننده شیش��ه و
بل��ور و عض��و هیات مدیره ش��رکت
خدماتی شهرک صنعتی شمس اباد
ب��ه «گس��ترش صنع��ت» گف��ت:
ش��رکت ها و نهادهای خدمات رس��ان در زمینه تامین
اب ،برق و گاز برای کاهش مصرف در زمان اوج مصرف
برق باید صنایع را مطلع کنند تا صنعتگران اقدام هایی
برای جلوگیری از زیان و ضرر در قطعی های برق انجام
دهند .بس��یاری از دستگاه ها و ماشین االت خط تولید
ب��ا قط��ع یکب��اره ب��رق از کار افت��اده یا دچ��ار نقص
می شود.
وی ادامه داد :برای انجام امور تاسیساتی ،جابه جایی
و تعمیرات در زمینه قطع اب ،برق و گاز و حتی کاهش
اوج مصرف در روزهای کاری اقدام می کنند که این امر
برای واحدهای صنعتی زیان ده است .قطعی هر ساعت
گاز در کارخانه های تولیدکننده شیشه و بلور که کوره
انها باید مدام روش��ن باشد حدود ۱۰۰میلیون تومان
خسارت وارد می کند.
فراهانی از مس��ئوالن خواست قبل از هرگونه قطعی
اب ،برق و گاز به صنایع اطالع رسانی کنند .همچنین،
در روزه��ای تعطی��ل امور تاسیس��اتی و تعمیراتی در
خطوط انتقال اب ،برق و گاز را انجام دهند .
اطالع رسانی قبل از قطعی
نس��رین مصدق صدقی ،معاون صنایع
کوچک ش��رکت شهرک های صنعتی
استان تهران در گفت وگو با «گسترش
صنعت» ب��ا اش��اره ب��ه اعتراض ه��ا و
شکایت های صنعتگران مستقر در شهرک های صنعتی
مبنی ب��ر قطع��ی اب ،برق ی��ا گاز در هن��گام فعالیت
کارخانه ه��ا تصری��ح کرد :صنعتگ��ران تقاضا دارند که
قطعی ها در شب یا روزهای تعطیل اعمال شود یا اینکه
در شرایطی باشد که خط تولید و فعالیت های صنعتی
اس��یب نبین��د .مصدق صدق��ی ادام��ه داد :رایزنی با
نهادهای مربوط انجام و قرار شده این قطعی حامل های
انرژی با اطالع قبلی باشد یا در حد امکان این تغییرات
و تعمیرات زیرس��اختی در روزهای تعطیلی واحدهای
صنعت��ی انجام ش��ود .معاون صنایع کوچک ش��رکت
شهرک های صنعتی استان تهران اظهار کرد :نهادهای
خدمات رسان باید زمان قطعی های موقت برق را از قبل
ب��ه واحدهای صنعتی اطالع رس��انی کنند تا صاحبان
صنعت بتوانند اقدام های الزم را از پیش انجام دهند.
صرفه جویی از محل ادار ه های دولتی
یدال��ه صادق��ی ،ریی��س س��ازمان
صنعت ،معدن و تجارت استان تهران
در گفت وگو با «گسترش صنعت» از
قطع��ی ب��رق در ش��هرک صنعتی
عباس اباد خبر داد و گفت :فقط در این شهرک صنعتی
به دلیل اینکه ظرفیت شبکه برق متناسب با نیاز نبوده
اس��ت ،قطعی های مکرر برق داری��م که با تدابیری که
لحاظ شده ان مشکل هم در حال رفع شدن است.
زمانی که وزارت نیرو تصمیم به ایجاد خاموش��ی ها
برای مدیریت ش��بکه برق کش��ور گرفت ،بس��یاری از
صنایع کش��ور اس��یب دیدند و حتی مواد اولیه برخی
ش��رکت های دارویی نیز به دلیل قطعی بی برنامه برق
و تاخیر در وصل دوباره و راه اندازی دس��تگاه ها ،فاسد
شدند.
وی ب��ا تاکی��د ب��ر اینکه اع�لام برنام��ه زمان بندی
خاموشی ها از اسیب رسانی بیشتر به واحدهای صنعتی
کاس��ته اس��ت ،اظهار کرد :در اس��تان تهران از سوی
عالی رتبه ترین مقام دولت ،تغییر ساعات کاری در نظر
گرفته شده است .بنابراین ،تمام تالش دولت این است
ک��ه بتواند صرفه جویی از محل اداره های دولتی را هم
داشته باشد تا فشار کمتری به صنایع کشور وارد شود.
صادق��ی اف��زود :در این می��ان بیش��تر تمرکز ما بر
واحده��ای تولیدی کوچک و متوس��ط اس��ت و عمده
پروانه های بهره برداری در اس��تان ته��ران نیز مرتبط
ب��ا همی��ن بخش اس��ت که بر این اس��اس ،ش��ورای
برنامه ریزی و توس��عه اس��تان تهران ،با س��فر به تمام
شهرستان ها مشکالت را بررسی و رفع می کند.
شهرک های صنعتی اولویت اخر
کارشناس��ان معتقدن��د ک��ه قطعی
ناگهان��ی ب��رق واحده��ای تولیدی
موجب بروز خسارت های بسیاری در
فرایند تولید می ش��ود و این موضوع
ل��زوم تامین ب��رق مطمئن و عاری از نوس��ان را برای
شهرک های صنعتی دوچندان می کند.
س��یدمرتضی نیرومند ا س��کویی ،مدیرعامل ش��رکت
ش��هرک های صنعت��ی اس��تان اذربایج��ان ش��رقی
در گفت وگ��و ب��ا «گس��ترش صنع��ت» عن��وان کرد:
ش��هرک های صنعتی باید اولویت اخر ش��رکت توانیر
در قطعی برق مشترکان باشد زیرا قطعی ناگهانی برق
خسارت های بسیاری برای صنعتگران دارد.
وی به پیگیری ها و نامه نگاری ها با شرکت توانیر اشاره
و تاکی��د کرد :با توجه به پیگیری ه��ا و نامه نگاری ها،
مق��رر ش��د قطعی برق ش��هرک های صنعتی و صنایع
اولوی��ت اخر و در صورت اضطرار با اعالم قبلی باش��د
تا واحدهای تولیدی برنامه ریزی الزم را داش��ته باشند.
نیرومند ا س��کویی تاکی��د کرد :امیدواری��م با مدیریت
مصرف مشترکان شاهد قطعی برق نباشیم و در صورت
لزوم از قبل اطالع رسانی شود تا خسارت به واحدهای
تولیدی به کمترین میزان ممکن برسد.
کاهش مصرف انرژی با نوسازی
برخی کارشناس��ان نیز معتقدند
ماش��ین االت و تجهی��زات مورد
اس��تفاده در صنایع فرس��وده و
مس��تهلک اس��ت .این امر دلیل
افزای��ش مص��رف انرژی اس��ت.
بنابراین ،نوس��ازی ماش��ین االت و تجهی��زات صنایع
مهم تری��ن عامل در کاه��ش هزینه تمام ش��ده تولید
خواهد بود.
س��یدمصطفی موس��وی ،مدیرعام��ل ش��رکت
ش��هرک های صنعتی اس��تان مازندران در این زمینه
به «گس��ترش صنعت» گفت :درحال حاضر بیشترین
هدررف��ت انرژی در واحده��ای صنعتی در زمینه برق
است که این موضوع نیز ناشی از استهالک ماشین االت
و تجهیزات خطوط تولید است.
وی ی��اداور ش��د :ق��رار ب��ود از محل اج��رای قانون
هدفمندی یارانه ها اعتباری برای نوسازی ماشین االت
و ابزاره��ای مس��تهلک م��ورد اس��تفاده در واحدهای
صنعتی مس��تقر در شهرک ها به منظور کاهش مصرف
انرژی پرداخت ش��ود که تاکنون اجرا نش��ده است .در
ص��ورت اجرای برنامه ممیزی انرژی در ش��هرک های
صنعتی ،نرخ تمام ش��ده تولی��د همراه با مصرف انرژی
کاهش و رقابت پذیری تولیدکنندگان افزایش می یابد.
به گفته موس��وی ،نوسازی تجهیزات می تواند گامی
در جهت مدیریت بهینه س��ازی مصرف برق در کش��ور
تلقی ش��ود .مدیرعامل شرکت ش��هرک های صنعتی
اس��تان مازندران با اشاره به اینکه میزان و نوع مصرف
ان��رژی با ن��وع فعالیت واحدهای صنعتی مس��تقر در
ش��هرک ها رابطه مستقیم دارد ،گفت :نمی توان میزان
دقیقی از انرژی استفاده ش��ده در یک شهرک را تعیین
کرد .به عنوان مثال ،ممکن است یک واحد فوالدی در
ش��هرک ۱۵مگاوات برق مصرف کند در حالی که ۳۰
واح��د صنعتی ۸مگاوات برق مصرف کنند .موس��وی
تاکید کرد :اگر ش��رکت هایی باش��ند که برای ممیزی
انرژی واحدهای صنعتی فعالیت کنند ما نیز اس��تقبال
می کنی��م ،ضمن انکه بخش��ی از انرژی ذخیره ش��ده
واحده��ای صنعت��ی در این طرح می توان��د به عنوان
دستمزد این شرکت ها باشد .همچنین ،امادگی وجود
دارد که این ش��رکت ها در ساختمان مرکز کسب وکار
شهرک های صنعتی مستقر شوند.
سخن اخر
اخری��ن روزه��ای بهار امس��ال تفاهمنامه همکاری
واحدهای تولیدی مس��تقر در ش��هرک های صنعتی با
ش��رکت توزیع ب��رق برای کنت��رل اوج مصرف برق به
اس��تان ها ابالغ ش��د تا واحدهای صنعتی مصرف برق
خ��ود را کاه��ش دهند .در صورتی ک��ه رفتار مصرفی
اصالح ش��ود و برای مشتریان پرمصرف در بخش های
دولت��ی و غیردولت��ی تعرفه دیگری مصوب ش��ود این
احتم��ال وجود دارد که خاموش��ی ها و قطعی های اب
و برق ادامه نیابد .در نظر داش��ته باش��ید که زمان اوج
مص��رف ب��رق در طول تابس��تان از س��اعت ۱۱تا ۱۵
همزمان با اوج گرمای روزانه اس��ت که صنعتگران در
صورت همکاری با شرکت توانیر در مصرف بهینه برق ،
از تخفی��ف در پرداخت هزینه مص��رف برق برخوردار
خواهند شد .برخی مسئوالن نیز در بیان ظرفیت های
کاهش مصرف برق در شهرک های صنعتی به فضای بام
۴۱هزار واحد تولیدی مستقر در مجموعه شهرک های
صنعتی اشاره کرده اند و این فضا را مناسب ترین محل
ب��رای نصب پنل های خورش��یدی عنوان می کنند که
می تواند راهکار مناس��بی برای کاهش مصرف برق در
واحدهای صنعتی باش��د ،ضمن انکه نرخ تمام ش��ده
تولی��د را کاه��ش داده و این امکان نیز وجود دارد تا از
محل فروش برق حاصل ش��ده برای واحد صنعتی نیز
درامدزایی کند.
با حضور معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت و قائم مقام دبیرکل خانه صنعت ،معدن و تجارت ایران در رشت برگزار شد
گرامیداشت ۳۲فعال برتر حوزه صنعت و معدن گیالن
ب��ا حض��ور مع��اون وزیر صنع��ت ،مع��دن و تجارت،
قائم مق��ام دبیرکل خانه صنعت ،مع��دن و تجارت ایران،
اس��تاندار گیالن و تشکل های تخصصی بخش خصوصی
و تع��داد زیادی از مدی��ران و تولیدکنندگان ،صنعتگران
و معدنکاران اس��تان گیالن در رش��ت ،از ۳۲مدیر برتر
ح��وزه صنعت و معدن گیالن تجلیل ش��د .صادق نجفی
در همای��ش تجلیل از برگزیدگان حوزه صنعت و معدن
اس��تان گیالن در رش��ت با بی��ان اینک��ه درحال حاضر
کش��ور در ش��رایطی حساس به س��ر می برد ،گفت :باید
در مقابل بحران هایی که دش��منان جمهوری اس�لامی
ایران ایجاد می کنند ،با قدرت ایس��تادگی کنیم .معاون
وزیر صنعت ،معدن و تجارت با اش��اره به اینکه ایران در
گذش��ته نیز تجربه تحریم شدن داشته ،خاطر نشان کرد:
دش��من درحال حاضر اقتصاد ای��ران ر ا هدف قرار داده و
ما ب��رای خروج از این وضعیت باید برنامه ریزی داش��ته
باش��یم .مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های
صنعت��ی ای��ران با اع�لام اینکه قبل از انقالب اس�لامی
کمتر از ۱۰۰۰واحد صنعتی در کش��ور فعال بود گفت:
بی توجهی به وضعیت اش��تغال و صنعت ،کش��ور را دچار
ل می کند .معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت با
مش��ک
تاکی��د بر لزوم جلوگیری از معطل ماندن مواد اولیه الزم
ب��رای کار تولیدکنندگان در گمرک ابرازکرد:
امروز ش��رایط کشور مانند دوران دفاع مقدس
اس��ت .نجفی با بی��ان اینکه بای��د از ظرفیت
اس��تان گیالن در راستای رفع مشکالت حوزه
صنعت و تولید کش��ور اس��تفاده ک��رد ،اظهار
کرد :برای رفع مش��کالت ح��وزه صنعت باید
اس��تراتژی دقیقی در پیش گرفته ش��ود .وی
با اعالم اینکه مش��وق های اقتصادی برای صادرکنندگان
در نظر گرفته شده است ،خاطر نشان کرد :درحال حاضر
۱۲ه��زار میلیارد تومان برای ایجاد واحدهای صنعتی و
تولیدی در روستاهای زیر ۱۰هزار نفر جمعیت پرداخت
می شود .معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت با بیان اینکه
برخی س��فارش های ثبت ش��ده برای دریافت ارز دولتی
ب��رای واردات واقعا بی مورد اس��ت ،تاکید کرد :برخی از
س��فارش های ثبت ش��ده به دلیل تولید نمونه مشابه در
کشور به واردات نیاز ندارد .وی با اشاره به تشکیل ستاد
راس��تی ازمایی ثبت سفارش کاال افزود :سال گذشته در
مقطعی ۱0میلیارد دالر ثبت س��فارش داشتیم و اکنون
به ۲۱میلیارد دالر رس��یده و الزم است ثبت سفارش ها
بررس��ی ش��ود و چنانچه واحد تولیدی ب��رای مواد اولیه
مش��کل داشته باشد ،به س��رعت برای رفع مشکل اقدام
ش��ود .نجفی با اش��اره به مشکالت موجود در
حوزه تامین برق واحدهای صنعتی بیان کرد:
قطع برق واحدهای صنعتی می تواند خسار ت
زی��ادی برای تولیدکنندگان به دنبال داش��ته
باش��د .مدیرعامل س��ازمان صنایع کوچک و
ش��هرک های صنعتی ایران سفیران جمهوری
اس�لامی در کش��ورهای دیگ��ر را یک��ی از
ستون های پایداری انقالب دانست و گفت :الگوبرداری از
صنایع کشورهای خارجی و همچنین صدور توانایی های
داخلی به خارج ،س��بب رونق تولید می ش��ود .وی ادامه
داد :تاکن��ون ب��ه حدود ۷هزار واح��د تولیدی ارز دولتی
پرداخت شده چراکه قابل قبول نیست واحدهای تولیدی
ما برای مش��کلی کوچک ،تعطیل باشند .وی اظهار کرد:
دو راه داریم؛ یکی راه برنامه ریزی ش��ده دش��منان برای
ایجاد هر جو مرج در کش��ور و دیگری ایس��تادگی مقابل
دشمنان مانند دوران پرافتخار دفاع مقدس ،تا از بحران ها
بگذریم .مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های
صنعت��ی ایران با اعالم اینکه باید صنایعی ایجاد کنیم تا
سبب اشتغالزایی برای جوانان شود ،تصریح کرد :گیالن
یکی از اس��تان های هدف در حوزه افزایش تولید پوشاک
و ص��ادرات ان اس��ت .نجفی با تصری��ح اینکه امروز باید
نقش خانه صنعت ،معدن و تجارت در حل مشکالت صنعتی
رییس خانه صنعت ،معدن و تجارت استان گیالن گفت :این نهاد به عنوان
یک تشکل تخصصی فراگیر صنعتی برای ایجاد حلقه واسط بین صنعتگران و
معدنکاران با دولت فعالیت می کند .همچنین ،انتقال مشکالت و ارائه پیشنهاد
از طری��ق انجمن ه��ای تخصصی ب��ه وزارت صنعت ،مع��دن و تجارت از دیگر
فعالیت های خانه صنعت ،معدن و تجارت استان است .فرحمند پورعلی تصریح
کرد :اطمینان داریم که در سایه تعامل و مشارکت بین نهادهای حاکمیتی و
نهاد ه��ای مدن��ی همچون خانه صنعت ،معدن و تجارت می توان صنعت را روز
به روز و بیشتر شکوفا کرد .رییس خانه صنعت ،معدن و تجارت استان گیالن
خاطر نشان کرد :درحال حاضر خانه صنعت گیالن از ۱۳انجمن فعال تخصصی
همگن از واحدهای بزرگ و متوسط تشکیل شده و همچنین تشکیل 5انجمن
همگن از صنایع فوالد و محصوالت فوالدی ،پروتئینی ،شیمیایی ،بسته بندی
مواد غذایی و اسانسور را در دست اقدام دارد .وی در ادامه با اشاره به مشکالت
ب��رای صنای��ع و صاحبان اقتص��ادی امیدافرینی کنیم،
گفت :گیالن ب��ه دلیل موقعیت و ظرفیت هایی همچون
بنادر استارا و انزلی ،همسایگی با کشورهای حاشیه خزر
و جوانان نخبه این سرزمین ،می تواند بخشی از مشکالت
کش��ور را برطرف کند .وی حمایت از صنایع دانش بنیان
را از رویکرده��ای وزارت صنعت ،معدن و تجارت عنوان
و اضاف��ه کرد :باید ش��رایطی مهیا کنی��م و تخفیف ها و
مش��وق هایی به ویژه برای جوانان در نظر گرفته ش��ود تا
کش��ور توس��عه یابد .وی با اعالم اینکه درحال حاضر ۸۴
ه��زار واحد صنعتی در کش��ور فعالی��ت می کنند که ۹۲
درصد انها را صنایع کوچک تشکیل می دهد که نیمی از
انها در شهرک ها و نواحی صنعتی مستقر هستند ،گفت:
رییس سازمان صنعت ،معدن و تجارت گیالن و استاندار
گیالن باید لحظه به لحظه ش��رایط حوزه تولید گیالن را
رصد کنند و در تالش برای رفع مش��کالت انها باش��ند.
ش��دن ۱۳00میلیارد
نجفی با اش��اره به در نظر گرفته
توم��ان به عنوان مش��وق های صادراتی افزود ۱۴ :درصد
ورودی صندوق توس��عه ملی ،برای نوس��ازی و بازسازی
به صنایع کوچک داده می ش��ود و در این راستا ،در حال
پرداخت ۱۲هزار میلیارد تومان به روس��تاها و شهرهای
زیر ۱0هزار نفر هستیم.
بخش تولید و صنعت گفت :امروز تولید در حال گذر از سخت ترین دوران خود
است و صنعتگر از مظلوم ترین قشر در عرصه اقتصاد و برنامه ریزی برای ادامه
تولید و بقای واحدهای صنعتی یکی از ارکان مهم ان به شمار می رود .پورعلی
اف��زود :برخ��ی از واحدهای صنعتی برای خرید م��واد اولیه ،نیازمند تامین ارز
خارجی هستند که به شدت دچار مشکل و تا حدودی سردرگمی شده اند .این
امر ادام ه تولید و حفظ اشتغال و ایجاد اشتغال جدید را دچار تزلزل کرده است.