روزنامه گسترش صنعت شماره 446
روزنامه گسترش صنعت شماره 446
با پدیده
« بیکاران شیک»مواجهیم
افزایش ۹/۸درصدی تولید
خودرو در کشور
3
تصویب ۳۵۰میلیون دالر
سرمایه گذاری خارجی
2
یکشنبه
7مرداد 1397
15ذی القعده 1439
2
سال سی ام پیاپی 2419دوره جدید شماره 4 446صفحه قیمت 1000 :تومان
29ژوئیه 2018
3
«بن رو» در ایستگاه
مذاکره برای مشارکت
http://telegram.me/sanatnewspaper
www.sanatnewspaper.com
خصوصی سازی ،بهره وری اقتصاد ملی را افزایش می دهد؟
بر اس��اس اخرین امارها ،بهره وری اقتصاد ایران کمتر از ۸درصد است .این در
حالی اس��ت که برخی از کارشناس��ان بهره وری نیروی کار را در کش��ور به عنوان
مش��کل اصلی توس��عه عنوان می کنند .مرکز ملی بهره وری در اخرین امارهای
سال ۹۶اعالم کرد بهره وری اقتصاد در کشور کمتر از ۸درصد و بهره وری نیروی
کار حدود ۱۴درصد اس��ت .در این زمینه برخی از کارشناس��ان معتقدند یکی از
شاخص های ارزیابی بهره وری اقتصاد در کشورها به خصوصی سازی و فعالیت های
بخش خصوصی مربوط می ش��ود .این در حالی اس��ت که شرایط خصوصی سازی
از س��ال ۸۶در ایران نش��ان می دهد واحدهای تولیدی در دوره دولت نهم و دهم
که عمده مسئولیت واگذاری ها را بر عهده داشتند ،بیشتر به صورت رد دیون بوده
است .بسیاری از واحدهایی که امروز در کشور با عنوان بخش خصوصی از انها یاد
می شود ،معروف به واحدهای خصولتی هستند.
عالوه بر این ،از دیگر موضوع هایی که در این زمینه اهمیت دارد شیوه حمایت
از صاحبان س��رمایه با هدف افزایش بهره وری اقتصاد و ش��یوه حمایت از نیروی
کار اس��ت .برخی از کارشناس��ان بر این باورند که دولت باید از هر دو جریان به
طور موازی حمایت کند و برخی دیگر از کارشناس��ان راهکارهایی برای حمایت
یک جانبه با تاثیری دو طرفه ارائه داده اند.
2
بررسی «گسترش صنعت» از تولید در صنعت نساجی بر اساس رضایت مشتری نشان داد
4
عکس :مهدی کاوه ای
روی اوری بازار به پوشاک ایرانی
یکشنبه
اقتصاد و توسعه
7مرداد 15 1397ذی القعده 29 1439ژوئیه 2018شماره 446پیاپی 2419
گزارش «گسترش صنعت» از اخرین امارهای بهره وری اقتصاد و نیروی کار
یادداشت
پرواز پهپادها در دایره قانون
سیاس��ت های مورد نیاز هر دو بخش را اولویت بندی و به
طور موازی اجرا کند.
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
بر اساس اخرین امارها ،بهره وری اقتصاد ایران کمتر از
۸درصد است .این در حالی است که برخی از کارشناسان
بهره وری نیروی کار را در کش��ور به عنوان مشکل اصلی
توس��عه عنوان می کنند .مرک��ز ملی بهره وری در اخرین
امارهای س��ال ۹۶اعالم کرد بهره وری اقتصاد در کشور
کمتر از ۸درصد و بهره وری نیروی کار حدود ۱۴درصد
است.
در ای��ن زمینه برخی از کارشناس��ان معتقدند یکی از
ش��اخص های ارزیاب��ی بهره وری اقتصاد در کش��ورها به
خصوصی س��ازی و فعالیت ه��ای بخش خصوصی مربوط
می ش��ود .این در حالی است که شرایط خصوصی سازی
از س��ال ۸۶در ایران نشان می دهد واحدهای تولیدی در
دوره دولت نهم و دهم که عمده مس��ئولیت واگذاری ها
را بر عهده داش��تند ،بیشتر به صورت رد دیون بوده است.
بس��یاری از واحدهایی که امروز در کشور با عنوان بخش
خصوص��ی از انه��ا یاد می ش��ود ،معروف ب��ه واحدهای
خصولتی هستند.
عالوه ب��ر این ،از دیگر موضوع های��ی که در این زمینه
اهمیت دارد ش��یوه حمایت از صاحبان س��رمایه با هدف
افزای��ش بهره وری اقتصاد و ش��یوه حمایت از نیروی کار
است .برخی از کارشناسان بر این باورند که دولت باید از
هر دو جریان به طور موازی حمایت کند و برخی دیگر از
کارشناسان راهکارهایی برای حمایت یک جانبه با تاثیری
دو طرفه ارائه داده اند.
بهره وری اقتصاد ایران کمتر از ۸درصد
رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی
ایران گف��ت :بهره وری در اقتصاد ایران کمتر از ۸درصد
است.
به��رام ش��کوری با بی��ان اینکه تعاری��ف مختلفی از
بهره وری وجود دارد ،به ایسنا گفت :بهره وری در اقتصاد
ایران کمتر از ۸درصد است.
وی اف��زود :ی��ک راهکار دنی��ا در افزای��ش بهره وری،
خصوصی س��ازی اس��ت که در کش��ور ما اتفاق نیفتاده و
عددها نش��ان می دهد کل واگذاری ها بیش از ۱۵۰هزار
میلیارد تومان نیست.
شکوری تصریح کرد :ارتباط بین دانشگاه و صنعت نیز
یکی دیگر از راهکارها است که در کشور ما پا نگرفته و در
نهایت ،حمایت از تحقیق وتوس��عه برای فعاالن اقتصادی
راهکار دیگر است.
وی بیان کرد :ما در حوزه نیروی انسانی جزو کشورهای
برتر هستیم اما در فناوری ،خیلی استفاده ای از این حوزه
وزی��ر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر ضرورت
مهارت اموزی ،همراه کردن ۵۵میلیارد س��اعت کار در
کش��ور را با روحیه و مهارت ارزش افرین توصیف کرد و
گفت :امروز روحیه ملی ما را هدف گرفته اند و نیاز به امید
و روحی��ه ملی داریم .به گزارش ایلنا ،علی ربیعی ،وزیر
تعاون ،کار و رفاه اجتماعی در مراسم پایانی هجدهمین
مس��ابقات ملی مهارت ،اظهار کرد :به عنوان کس��ی که
س��ال ها در بخش های مختلف مس��ئولیت داشته ،باید
بگوی��م برای اینک��ه بچه های ما در اینده چطور زندگی
می کنند کمتر سیاست و برنامه داشته ایم .وی با اشاره
به اینکه امروز با پدیده بیکاران ش��یک و افراد بیکاری
که حاضر به مهارت اموزی نیس��تند و از سوی خانواده
تامین مالی می ش��وند ،مواجهیم ،تاکید کرد که باید در
عرص��ه تقاضای مهارت باید انقالب بزرگی ایجاد کنیم.
راهکاری برای اولویت بخشی
عکس :ایدا فریدی
در امریکا ،هر سال سیاست ها
و الزامات مالی و حقوقی وزارت
دفا ع بر اساس «قانون اختیارات
دف��اع مل��ی» تنظی��م و تدوین
می شود .اخرین قانون با عنوان
«قان��ون اختیارات دف��اع ملی
برای س��ال مالی »۲0۱۸از ۱۲
میالد صادقی
دس��امبر ۲۱( ۲0۱۷اذر س��ال
پژوهشگر حقوق هوافضا
)۹۶وارد فاز اجرایی شده است.
ب��ا انک��ه این قان��ون (و البته
اس�لاف ان) ،در ذات و ماهی��ت مربوط ب��ه امور دفاعی و نظامی
است اما در برخی مفاد ،حاوی مقرراتی درباره پهپادهای کشوری
اس��ت .این رویکرد در ظاهر منطق روش��نی دار د زیرا استفاده از
پهپادهای کش��وری ،گاه خطره��ا و تهدیدهای امنیتی و دفاعی
دارد.
نگاهی به مقررات مندرج در بخش ۱0۹۲و ۱۶۹۲این قانون
نشان می دهد که بهره برداری از پهپادهای کشوری در امریکا تا
چه اندازه تحت تاثیر سیاس��ت ها و مواضع دفاعی و نظامی این
کشو ر قرار دارد -۱ :قانون اختیارات دفاع ملی ( )۲0۱۸در بخش
،۱0۹۲به مقررات س��ال ۲0۱۵اداره هوان��وردی فدرال درباره
الزامات ثبت��ی و عالمت گذاری پهپادهای تفریحی (هواپیماهای
مدل) جان دوباره می بخش�� د زیرا این مقررات پیش تر در ۱۹مه
۲0۱۷برابر با ۲۹اردیبهش��ت ۹۶با تصمیم دادگاه تجدیدنظر
ح��وزه ناحیه کلمبیای امریکا ،در دعوای جان تیلور علیه رییس
اداره هوانوردی فدرال ،بی اعتبار اعالم شده بودند .در ان قضیه،
دادگاه الزام مالکان هواپیمای مدل (نه پهپادهای تجاری) به ثبت
هواپیم��ای م��دل در اداره ،پرداخت هزینه ،ارائه اطالعات ،نصب
ت روی هواپیمای مدل و در صورت لزوم ،تحمیل مجازات
عالم��
کیفری و مدنی را مغایر با قانون نوسازی و اصالح اداره هوانوردی
ف��درال ( )۲0۱۲اعالم کرد زیرا به باور دادگاه ،بخش ۳۳۶قانون
اخیر ،اداره هوانوردی فدرال را از تصویب یا صدور هرگونه قاعده
ی��ا مقررات در زمینه هواپیمای مدل ممنوع کرده اس��ت .قابل
تامل است که در پی این تصمیم ،با انکه اداره هوانوردی فدرال،
مالکان هواپیماهای مدل را در ثبت داوطلبانه وسیله خویش ازاد
گذاشت اما در یک اگهی اعالم کرد استفاده کنندگان تفریحی که
پیش تر وسیله خود را به ثبت اداره رسانده اند ،می توانند تقاضای
خ��روج از ثبت و بازپس گیری مبل��غ ۵دالر هزینه ثبتی را ارائه
کنند .اگرچه قانون اختیارات دفاع ملی ،محتوای تصمیم دادگاه
را واژگ��ون می کن��د و به اداره هوانوردی ف��درال مجوز می دهد
دوباره تمامی اس��تفاده کنندگان را ملزم به ثبت هواپیمای خود
کند اما اش��کار اس��ت که ان تصمیم در زم��ان خود چه میزان
ارزش داش��ته است که اداره را وادار به استرداد مبلغ ناچیزی به
میزان ۵دالر می کند.
حامیان قانون اختیارات دفاع ملی ،الزام به ثبت پهپادها ،فارغ
از هدف استفاده را هماهنگ با الزام دیرین و سنتی ثبت هواپیما-
که ریشه در معاهدات بین المللی از جمله پیمان پاریس ۱۹۱۹
و پیمان شیکاگو ۱۹۴۴دارد ،می دانند و ان را به منظور ارتقای
ایمنی و امنیت تمامی اس��تفاده کنندگان فعلی و اینده از فضای
هوایی ملی ضروری می خوانند.
-۲قان��ون اختی��ارات دفاع مل��ی ( )۲0۱۸در بخش ۱۶۹۲به
وزارت دفاع اجازه می دهد به منظور حفاظت از تاسیسات و اموال
وزارت دف��اع در براب��ر تهدیداتی ک��ه پهپادها تحمیل می کنند،
اعمال��ی را به ش��یوه ای خوددادگرانه اتخاذ کن��د .بدین منظور،
قانون طیف وسیعی از اعمال را تجویز کرده است .در این زمینه
کش��ف ،شناسایی ،نظارت و ردگیری س��امانه هواپیمایی بدون
سرنشین یا هواپیمای بدون سرنشین بدون رضایت قبلی ،هشدار
به بهره بردار سامانه هواپیمایی بدون سرنشین یا هواپیمای بدون
سرنشین یا قطع کنترل ان بدون رضایت قبلی ،توقیف و ضبط و
در نهایت استفاده از نیروی متعارف برای از کار انداختن ،اسیب
زدن یا تخریب س��امانه هواپیمایی بدون سرنش��ین یا هواپیمای
بدون سرنش��ین ،به عنوان اعمال قابل اتخاذ توصیف ش��ده اند.
عالوه بر این ،چنانچه هرگونه س��امانه هواپیمایی بدون سرنشین
یا هواپیمای بدون سرنش��ین در نتیجه حفاظت از تاسیس��ات و
اموال وزارت دفاع ،به وسیله این وزارت ،توقیف یا ضبط شود ،از
سوی دولت امریکا مصادره خواهد شد.
خصوصی سازی ،بهره وری اقتصاد ملی را افزایش می دهد؟
فتح اهلل بیات :
در شرایطی که کارفرما و نیروی کار در تنگنا است نمی توان
برای افزایش بهره وری برنامه ریزی مشخصی داشت
ارمان خالقی:
کارگرانی که امروز برای افزایش بهره وری بخش تولید
بیشتر تالش می کنند باید از اینده خود مطمئن باشند
نبرده ایم.
رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی
ایران با اش��اره به اهمیت بنگاه های کوچک و متوس��ط،
اظهار کرد :در کش��ور م��ا ۹۸/۳درصد معادن ،کوچک و
متوس��ط هستند که بخش خصوصی واقعی در انها فعال
اس��ت و حمایت از انها کمک زیادی به اقتصاد و اشتغال
می کند.
وی افزود :با س��اخت کارخانه های فراوری کوچک کار
را در حوزه معادن اغاز کرده ایم و این کار را می ش��ود در
استان کرمان انجام داد.
حمایت همزمان از نیروی کار و کارفرما
فتح اهلل بیات ،رییس اتحادیه کارگران در این زمینه به
«گسترش صنعت» گفت :یکی از مشکالتی که در حوزه
اقتصاد و تولید ایران وجود دارد بهره وری پایین است .هر
چند بهره وری نیروی انس��انی در کشورمان هنوز بیشتر
از بهره وری اقتصاد و س��رمایه است اما به طور کلی تمام
این ش��اخص ها به لحاظ بهره وری س��طح پایینی دارند و
برای رش��د اقتصاد و صنعت در تم��ام حوزه ها بهره وری
باید افزایش یابد .این فعال کارگری با بیان اینکه افزایش
بهره وری اقتصاد و باال رفتن بهره وری نیروی انس��انی دو
محور وابسته به یکدیگر هستند ،توضیح داد :اگر شرایط
مدیرکل دفت��ر س��رمایه گذاری خارجی وزارت
صنعت ،مع��دن و تجارت گفت ۳۵۰ :میلیون دالر
س��رمایه گذاری خارجی از اغاز امس��ال تاکنون در
بخش صنعت ،معدن و تجارت به تصویب رسید.
به گزارش ایبِن��ا ،افروز بهرامی افزود :این میزان
سرمایه گذاری خارجی به ۲۳طرح مربوط می شود
ک��ه مراح��ل انتخاب زمین ،ثبت ش��رکت و مجوز
س��رمایه گذاری را س��پری کرده اس��ت .وی گفت:
بیشتر این س��رمایه گذاری ها از سوی شرکت های
فرانس��ه ،المان ،ترکیه ،هلند و اتریش انجام ش��ده
و در زمین��ه تولید مکمل ه��ای غذایی ،محصوالت
ساختمانی ،اوراق فش��رده چوبی ،کنسانتره میوه،
کولر خودرو و ش��مش بیلت فوالد اس��ت .بهرامی
اف��زود :اس��فند س��ال گذش��ته نیز یک
میلی��ارد دالر س��رمایه گذاری خارج��ی
در بخش های صنع��ت ،معدن و تجارت
نهایی ش��د که البته مجوزهای نهایی ان
فروردین امس��ال دریافت شد .مدیرکل
دفت��ر س��رمایه گذاری خارج��ی وزارت
صنع��ت ،معدن و تج��ارت ادامه داد :در
۴ماه نخست امسال فعاالن خارجی بخش صنعت
و معدن ۳۰۷میلیون دالر ارز در قالب س��ود سهام
ش��رکت و اقس��اط تس��هیالت دریافت و از کشور
خ��ارج کردند که این موضوع کامال قانونی اس��ت.
این شرکت ها با مبلغ های دریافت شده به ازای سود
خود ،دوباره سرمایه گذاری نکرده اند .مدیرکل دفتر
با پدیده «بیکاران شیک» مواجهیم
وی ادامه داد :اینکه نسل های بعدی ما چگونه
زندگی می کنند و چگونه می توانند جامعه ای
پرتالش داشته باشند و سرافراز از هویت ملی،
دین و سرنوشت خود دفاع کنند ،یک مسئله
مهم اس��ت .وزیر کار با بیان اینکه انس��ان ها
عامل مهم و نقش بنیادین و تعیین کننده در
جامعه دارند ،گفت :ما ۲۳میلیون نیروی کار
در کش��ور داریم که اگر در 8ساعت و ۳۰روز کاری در
ماه ضرب و نتیجه را در ۱۰ماه یعنی یک س��ال منهای
تعطیالت کنیم ،بیش از ۵۵میلیارد س��اعت ب ه دس��ت
می ای��د که این ثروت یک جامعه اس��ت .همین مقدار
س��اعت کاری که مطرح ش��د اگر نیروی کار بی روحیه
باش��ند هی��چ چیز را نمی توانند پی��ش ببرند بلکه تنها
می توانند وضع موجود را حفظ کنند .از این رو ،ارزشی
تصویب ۳۵۰میلیون دالر سرمایه خارجی در بخش صنعت و معدن
س��رمایه گذاری خارجی وزارت صنعت،
معدن و تج��ارت گفت :مجموع تصویب
سرمایه گذاری خارجی در بخش صنعت،
مع��دن و تج��ارت از اغاز س��ال ۱۳۹۶
تاکن��ون ۳میلی��ارد و ۵۰۰میلیون دالر
بود که س��هم دولت دوازدهم از ان به ۳
میلیارد و ۳۰۰میلیون دالر می رس��د .به
گفت��ه بهرامی ،از زم��ان اغاز به کار دولت دوازدهم
تاکن��ون چی��ن ،ایرلن��د و عراق بیش��ترین حجم
س��رمایه گذاری خارجی در بخش صنعت ،معدن و
تجارت کش��ور ما را به خ��ود اختصاص داده اند که
اس��تان های اذربایجان غربی ،اذربایجان ش��رقی و
تهران بیشترین جذب این سرمایه را داشتند.
اقتصادی و صنعتی کشور رو به رشد باشد ،طبیعی است
ک��ه برخ��ی از دغدغه ه��ای نیروی کار از بی��ن می رود و
می تواند با به��ره وری باالتری فعالیت خود را ادامه دهد.
این در حالی اس��ت که اگر بهره وری نیروی کار در کشور
ت و به
افزای��ش یابد ،می توان به تولید محصوالت با کیفی
دنبال ان ،فروش و صادرات امیدوار بود.
وی با اش��اره به اینکه در ش��رایط کنونی هم کارفرما
در تنگنا اس��ت و هم نیروی کار ،افزود :در این ش��رایط
نمی توان برای افزایش بهره وری برنامه ریزی مش��خصی
داشت .همان طور که گفته شد این دو شاخص به یکدیگر
وابس��ته هس��تند و نمی توان برای انه��ا اولویتی در نظر
گرفت .اگر دولت افزایش بهره وری س��رمایه را در دستور
کار ق��رار دهد جریان های کارگ��ری مخالفت می کنند و
اگر بهبود وضعیت نیروی کار اولویت باش��د ،کارفرمایان
و صاحبان سرمایه در این زمینه اعتراض خواهند کرد.
بی��ات با بی��ان اینکه چرخ تولید در تمام کش��ورها به
نیروی انسانی و سرمایه نیاز دارد ،گفت :تا زمانی که در هر
دو حوز با مشکل روبه رو هستیم ،طبیعی است هیچ کدام
از محورها به طور مستقل نمی توانند رشد داشته باشند.
بر این اس��اس ،سیاستی که اکنون می تواند بهره وری در
بخش تولید و اقتصاد را افزایش دهد این است که دولت
که از ان یاد شد باید برمبنای روحیه باشد تا
تحوالت شگفت انگیز ایجاد کند .ربیعی تاکید
کرد :باید جامعه را رش��د دهیم و در دنیایی
که ملل مختلف ان به دنبال پیشی گرفتن از
هم هستند ،باید روحیه مان را افزایش دهیم
تا عقب نمانیم .وی با تاکید بر اینکه نیازمند
افرادی با دانش کافی برای کار هستیم ،گفت:
صرف دانش بدون مهارت ،ارزش افزوده ایجاد نمی کند و
ثروت ملی ۵۵میلیاردی که از ان یاد کردیم با مهارت
می تواند ثروت ملی باشد .وزیر کار با تاکید بر اینکه در
دو حوزه عرضه و تقاضای مهارت دچار مشکل هستیم،
گفت :در س��مت عرضه و در سیستم های رسمی تولید
دان��ش رابطه بی��ن دانشگاهیان(اکادمیس��ین) و نیاز
جامعه درس��ت نیس��ت و حتی تولید اکادمیس��ین در
ارم��ان خالقی ،عضو خانه صنع��ت ،معدن و تجارت با
بیان اینکه خصوصی س��ازی قرار ب��ود اقتصاد ایران را به
سمت توسعه و رشد صنعتی حرکت دهد ،به «گسترش
صنعت» گفت :با این حال ،به دلیل مشکالتی که اجرای
این سیاست در سال های نخست داشت ،انحراف از انچه
خصوصی سازی نامیده می شد ،مسیر اقتصاد ایران را تغییر
داد .خالقی با اشاره به اینکه یکی از سیاست هایی که در
خصوصی س��ازی در نظر گرفته شد ،واگذاری واحدهای
تولیدی به صندوق های بازنشستگی در کشور بود ،افزود:
رد دیون سیاستی بود که تا اغاز دولت یازدهم در دستور
کار قرار گرفته بود .این سیاست عالوه بر اینکه باعث شد
صندوق های بازنشستگی اس��یب جدی ببینند ،جریان
خصوصی سازی را هم تا حد قابل توجهی تغییر داد .این
عض��و خانه صنعت ،معدن و تجارت ب��ا بیان اینکه انچه
از خصوصی سازی توقع می رفت چابک سازی ،کارامدی،
س��وداوری و بهره وری بود ،گفت :ب��ا این وجود ،جریان
خصوصی س��ازی باعث شد تا به نوعی خصولتی سازی در
کش��ور اتفاق افتد .امارهای موجود نشان می دهد در ۵0
س��ال گذشته بهره وری در کشور صفر درصد بوده است.
ب��ا این حال ،قرار بود پس از خصوصی س��ازی ش��اخص
بهره وری در تمام حوزه های تولید و اقتصاد رشد کند که
متاسفانه این طور نشد .وی افزود :رشد بخش خصوصی
در تمام حوزه ها می تواند ضامن افزایش بهره وری باش��د.
بخش خصوصی در سال های گذشته با مشکالت بسیاری
روبه رو بوده و از طرف دیگر نیروی کار نیز امروز با انواع و
اقس��ام مشکالت اقتصادی روبه رو است .برنامه ریزی های
اقتصادی باید به گونه ای باشد که هر دو جریان در کشور
احس��اس حمایت داشته باشند .خالقی با بیان اینکه اگر
دولت بین رش��د بهره وری اقتص��ادی و بهره وری نیروی
کار قصد انتخاب یک گزینه را داش��ته باش��د باید برای
مناف��ع جریان دیگر ضمانت هایی در نظر بگیرد ،توضیح
داد :دولت در این زمینه می تواند رشد بهره وری تولید را
در دستور کار قرار دهد اما واحدهایی که در این شیوه از
تسهیالت اس��تفاده می کنند باید به افزایش پرداخت به
نیروی کار موظف ش��وند .ب��ه عبارت دیگر ،کارگرانی که
امروز برای افزایش بهره وری بخش تولید بیش��تر تالش
می کنن��د باید از اینده خود مطمئن باش��ند؛ تنها راهی
که امروز برای اولویت بخش��ی افزایش بهره وری بین این
دو جریان وجود دارد به این شرح است .نمی توان از یک
جریان توقع داش��ت بدون تضمین اینده ،افزایش درامد
و امنیت شغلی بیشتر فعالیت کند و بهره وری سرمایه را
بدون در نظر داشتن سهم خود از سرمایه افزایش دهد.
برخی م��وارد نداریم و در تولید متخصص(تکنس��ین)
هم مش��کالت ج��دی داریم .وی به تجرب��ه المان بعد
از جام جهانی ،لهس��تان و کش��ورهای اس��یای جنوب
ن نقش مهمی در ساخت
ش��رقی اشاره کرد که تکنسی
کشورشان داش��تند و گفت :متاسفانه ما در هر جمعی
بیش��تر نظریه پرداز(تئوریس��ین) هستیم و همه در هر
موردی اظهارنظر می کنند و کس��ی نیس��ت که بگوید
در مسئله ای چیزی را بلد نیست .ربیعی ،مشکل دیگر
را قدرتمن��د نکردن س��ازمان اموزش فنی و حرفه ای و
اختصاص ندادن منابع مالی متناس��ب برشمرد و گفت:
مسئله دیگر اتصال سازمان های حوزه مهارتی است که
با شکل گیری شورای عالی مهارت به ریاست معاون اول
و دبیری وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی شاید بتوانیم
از این مشکالت بکاهیم.
یکشنبه
صنعت خودرو
7مرداد 15 1397ذی القعده 29 1439ژوئیه 2018شماره 446پیاپی 2419
خبر
دستور فوری وزیر صنعت ،معدن و تجارت
نحوه پیش فروش مزدا ۳
گروه خودرو بهمن بررسی شود
عکس :گسترش صنعت
ظرفیت فعلی کارخانه
بن رو حدود ۵۰تا ۶۰
هزار خودرو است .رنو
در این همکاری قرار
بود ظرفیت تولید این
کارخانه را افزایش دهد
بنابراین ،مرحله نخست
تولید با ظرفیت ۱۵۰
هزار خودرو خواهد بود و
در مرحله بعدی این رقم
به ۳۰۰هزار خودرو
خواهد رسید
وضعیت راه اندازی سایت رنو ساوه در گفت وگو با مشاور عالی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا بررسی شد
«بن رو» در ایستگاه مذاکره برای مشارکت
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
گزارش دیروز «گس��ترش صنع��ت» از چالش های
پیش روی ش��رکت رنو برای راه اندازی سایت خود در
اس��تان مرکزی حکایت داش��ت .این موضوع از ابعاد
مختلف مورد بررس��ی قرار گرفت .ب��ه گفته نماینده
مردم س��اوه در مجلس شورای اس�لامی ،سایتی که
قرار بود تا پایان سال محصوالت خود را به بازار عرضه
کند فعالیت��ش به تاخیر افتاده زی��را طرف ایرانی به
تعهدات خود عمل نمی کند.
س��ایت مورد نظر کارخانه «بن رو» اس��ت که جزو
دارایی های ش��رکت سایپا به شمار می رود .از این رو ،
در ادامه «گس��ترش صنعت» به س��راغ سعید مدنی،
مشاور عالی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا رفت
و چند و چون موضوع را از وی پیگیری کرد.
در اغ�از س�ال ریی�س انجم�ن تخصص�ی
صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه س�ازان استان
مرکزی اعالم کرد قرار اس�ت در ساوه و خمین
س�ایت خودروسازی راه اندازی ش�ود .در ادامه
گالیه های�ی به وجود امد مبنی بر اینکه س�ایت
رن�و راه ان�دازی نش�ده چ�ون ط�رف ایرانی به
تعه�دات خود عم�ل نمی کند .دلی�ل این تعلل
چیس�ت؟ ایا حقیقت دارد که این کارخانه یک
سال گذشته فروخته شده اما واگذار نمی شود؟
کارخانه «بن رو» فروخته نش��ده اما قرار اس��ت در
قبال مطالبات س��ازمان گس��ترش و نوسازی صنایع
ایران از گروه خودروسازی سایپا در اختیار ایدرو قرار
گیرد .در ادامه این س��ازمان با مش��ارکت شرکت رنو
تولید را در بن رو ادامه می دهد.
درحال حاض��ر واگ��ذاری کارخان��ه به ط��ور کامل
منتف��ی نیس��ت .در برخ��ی جزئی��ات مانن��د ن��رخ
کارخان��ه اختالف هایی وج��ود دارد که چون از زمان
قیمت گذاری اولیه گذش��ته ،باید دوباره این موضوع
مورد کار کارشناسی قرار گیرد.
شرکت رنو تمایل زیادی به همکاری در این زمینه
دارد اما به هر حال ش��رایط تحریم تا حدودی سبب
ش��ده فعال مذاکرات متوقف تا تکلیف برجام مشخص
شود.
موضوع اختالف قیمت گذاری برای کارخانه
«ب�ن رو» مربوط به طرف ه�ای ایرانی(س�ایپا و
ایدرو) است یا ایدرو و شرکت رنو؟
مسئله قیمت گذاری مورد اختالف ۳طرف قرارداد
اس��ت .هر ی��ک از انها قیمتی را اع�لام می کنند .در
واق��ع ،الزم اس��ت روی قیمت گ��ذاری ه��ر ۳طرف
قرارداد به توافق برس��ند .بخشی از اختالف ها مربوط
۶۰هزار خودرو در س��ال ،قابل توسعه است .بن رو از
به نرخ سهام بن رو است.
نظر فنی ،کارخانه مناس��بی بوده از همین رو ،شرکت
ب�ا توجه به اختالف ارا در قیمت گذاری ،رنو
رنو ان را ب��رای تولید مدل های خ��ود انتخاب کرده
س�رمایه گذاری هنگفتی( ۶۵۰میلیون یورو) در
است.
این زمینه انجام نداده است .درست است؟
زمانی که سایپا این کارخانه را خرید ،خطوط تولید
بله .در زم��ان وزارت محمدرضا نعم��ت زاده توافق
خودروهایی مانند فیات ،ش��رمن ،کوراندو و ...در ان
اولیه ای به امضا رس��ید اما به قرارداد رس��می منجر
وجود داش��ت که قرار بود در ایران مونتاژ شود اما بنا
نش��د .برج��ام به تصویب رس��یده و فضا ام��اده بود.
بر شرایط نشد .س��ایپا خط تولید پراید وانت خود را
مراسمی گرفته شد و قرار بود رسمی شود اما نشد.
به این کارخانه منتقل کرد .همچنین ،خط تولید اریو
امروز نیز با خروج یک طرفه امریکا از برجام مسئله
در ان راه اندازی شد .این دو موضوع در دوره مدیریت
مس��کوت باقی مانده و این موض��وع در کنار اختالف
من در سایپا اتفاق افتاد.
در قیمت گذاری همچنان مطرح است .در این زمینه
در نتیجه ،ام��روز وضعیت تولید در این کارخانه به
قرارداد ،نهایی نشد و در این شرایط طبیعی است که
نسبت مناس��ب بوده و با ظرفیت ۶۰تا ۷۰درصدی
سرمایه گذاری نشود.
در حال فعالیت اس��ت .امارهای س��ایپا درباره تولید
با وضعیت پیش روی صنعت خودرو کش�ور
بن رو نشان می دهد تولید و تامین ۳هزار خودرو اریو
و تحریم ه�ای احتمالی این�ده ،همکاری و روند
برای خطوط تاکسیرانی برعهده این خودروساز است
فعالیت ه�ا در این زمینه چگونه خواهد بود؟ ایا
که باید در اختیار اتحادیه تاکس��یرانی قرار دهد یا به
ممکن اس�ت توافقی پ�س از ۱۵م�رداد و اغاز
طور شخصی انها را به فروش رساند.
این کارخانه بابت بدهی س�ایپا قرار است به
همکاری حاصل شود؟
ایدرو واگذار شود؟
واقعی��ت این اس��ت ک��ه نمی دانیم به ط��ور دقیق
بل��ه .به دلی��ل مطالباتی ک��ه ایدرو از واحد س��ود
پ��س از ۱۵م��رداد چ��ه اتفاقی قرار اس��ت رخ دهد.
س��هام در گذشته از این خودروساز دارد این کارخانه
درحال حاضر این همکاری متوقف ش��ده تا مذاکرات
به س��ازمان گسترش و نوس��ازی صنایع ایران واگذار
برجام��ی به نتیج��ه برس��د .اتفاق های پ��س از این
خواهد شد.
تاریخ قابل پیش بینی نیس��ت ،اینک��ه رنو برای ادامه
البته این س��ازمان نیز قرار نیس��ت ب��ه تنهایی در
همکاری های مش��ارکتی تمکین خواهد کرد یا خیر.
این کارخانه فعالیت داش��ته باشد .ایدرو تولید خودرو
ایا این خودروس��از فرانسوی می تواند مجوزهای الزم
را ب��ا مش��ارکت رنو ادام��ه خواهد داد .ب��ه هر حال
را ب��رای فعالی��ت در ایران از امری��کا دریافت کند یا
اختالف هایی جزئی در حوزه قیمت گذاری وجود دارد
خی��ر .براوردها گویا س��ت رنو ب��ه همکاری های خود
که باعث زمان بر ش��دن پروژه شده است .این مسئله
ب��ا تیراژ پایین تر ادامه می دهد ام��ا اینکه برای تولید
ب��ا برخورد با موض��وع برجام و خ��روج امریکا اکنون
س��رمایه گذاری کنند ،نمی توان با قطعیت پاسخ داد.
متوقف ش��ده است .با عادی ش��دن شرایط مذاکرات
تالش ها در حال انجام است.
درب�اره وضعی�ت فعل�ی کارخان�ه «بن رو»
ادامه می یابد زیرا توافقنامه اولیه انجام شده است.
توضیح دهی�د زیرا عنوان می ش�ود پیش تر در
� ای�ا واگذاری «بن رو» تاثی�ری بر تیراژ تولید
سایپا خواهد داشت؟
زمینه تولید موتورسیکلت فعالیت
گروه خودروسازی سایپا سال گذشته
داش�ته و امروز واح�دی زیان ده به
ش�مار می رود .این مس�ئله صحت درحال حاضر واگذاری ۶۶۰هزار خودرو تولید داشت .سال های
کارخانه «بن رو» به طور گذشته نیز ظرفیت تولید بیش از ۸۰۰
دارد؟
خ��ط تولی��د خودروس��ازی« بن رو» کامل منتفی نیست .در ه��زار خودرو بود و در بهترین ش��رایط
کامل اس��ت .کارخانه ای که خط تولید برخی جزئیات مانند نرخ و قب��ل از تحریم ه��ای اوای��ل دهه90
کارخانه اختالف هایی
شرایط ظرفیت تولید ساالنه به ۹۰۰به
بدنه در ان مونتاژ می شود و خط مونتاژ
وجود دارد که چون از
هزار خودرو می رس��ید .این خودروساز
نهای��ی و رن��گ دارد کارخانه کاملی به
زمان قیمت گذاری اولیه
ش��امل ۷نوع ش��رکت خودروس��ازی
شمار می رود .ممکن است در گذشته از
گذشته ،باید دوباره
س��الن های ان برای امور دیگر استفاده این موضوع مورد کار است که یکی از انها سایپا است و باقی
ش��ده باش��د اما بعدها به خودروسازی کارشناسی قرار گیرد نیز ش��رکت های اقماری ان به ش��مار
می روند.
کامل تبدیل شد.
از این رو ،مش��کلی درب��اره تولید به
امروز با ظرفیت تولی��د حدود ۵۰تا
وج��ود نخواهد ام��د .مدل های تولی��دی در کارخانه
بن رو ،به سایت های دیگر منتقل می شود .در بسیاری
مدلی از س��ایتی به سایت
از موارد این اتفاق افتاده و
دیگر منتقل ش��ده و تولید با تی��راژ قبلی ادامه پیدا
کرده اس��ت .به طور نمونه ،ظرفیت های مناس��بی در
سایت کاش��ان ،پارس خودرو و ش��رکت زامیاد وجود
دارد .ظرفی��ت ۵۰ه��زار خودرو در مقایس��ه با امار
کل تیراژ س��ایپا عدد زیادی نیست که تاثیر منفی در
فعالیت ها داشته باشد .اگرچه حتی ممکن است گروه
خودروس��ازی س��ایپا به طور غیرمستقیم در کارخانه
بن رو مشارکت داشته باشد.
در گفت وگو با رییس انجمن همگن اس�تان
مرک�زی ،وی اعالم کرد رنو قرار اس�ت س�االنه
۱۵۰هزار خودرو در اس�تان مرکزی تولید کند.
ظرفیت نهایی بن رو چقدر است؟
ظرفی��ت فعلی کارخانه بن رو حدود ۵۰تا ۶۰هزار
خودرو اس��ت .رنو در این هم��کاری قرار بود ظرفیت
تولید این کارخانه را افزایش دهد .مقدار زیادی زمین
خالی در اطراف کارخانه وجود دارد که رنو قرار ش��د
برای طرح توسعه از ان استفاده کند .بنابراین ،مرحله
نخس��ت تولید با ظرفیت ۱۵۰هزار خ��ودرو خواهد
ب��ود و در مرحله بعدی این رقم به ۳۰۰هزار خودرو
خواهد رسید.
پیش��ینه این قرارداد به دهه ۸۰برمی گردد زمانی
که قرارداد ال ۹۰بس��ته ش��د قرار بود شرکت رنو در
ادامه به جز همکاری ب��ا گروه صنعتی ایران خودرو و
ش��رکت سایپا ،سایتی جداگانه با ظرفیت تولید ۲۰۰
هزار خودرو در کشور ایجاد کند.
در ان زمان به دلیل ایرادهایی که مجلس ش��ورای
اس�لامی از برخی موضوع ها در قرارداد گرفت این امر
محقق نش��د .بنابراین ،مس��ئله بن رو در ادامه همان
موضوع است.
ب��ا گذش��ت زمان ش��رکت رن��و دوب��اره در صدد
س��رمایه گذاری ب��رای تولی��د ۲۰۰هزار خ��ودرو در
س��ایتی جداگانه برامده اس��ت .کارخانه بن رو چون
اماده بود رنو می توانس��ت همراه با شروع تولید خود
طرح توسعه را نیز به مرحله اجرا دراورد.
در نتیجه ،برنامه تولید بن رو از س��وی شرکت رنو،
تیراژ ۱۵۰هزار خودرو در سال و رساندن ان به ۳۰۰
هزار دس��تگاه اس��ت .مس��ئله تحریم اگر رفع شود با
توجه به اینکه رنو در ایران دارای پایگاه اس��ت مورد
استقبال قرار می گیرد.
ب�ه ای�ن ترتیب بن رو به ش�کل مش�ارکتی
تولید خواهد داشت؟
بله .به طور قطع فعالیت ها با همکاری طرف ایرانی
و فرانسوی پیش خواهد رفت.
افزایش داخلی سازی قطعات در صنعت خودرو
خودروس��ازان برای گذر از تحریم ها نیازمند حمایت
مش��تریان خود و دولت هس��تند و البته به منظور رفع
برخ��ی مش��کالت باید قطعه س��ازان داخلی هم��راه با
خودروسازان فعالیت های خود را گسترده کنند.
معصوم نجفیان ،مدیرعامل ش��رکت سازه گستر سایپا
در گفت وگو با پرش��ین خودرو ،با بیان این مطلب عنوان
کرد :تمامی قطعات خودرو جدید س��ایپا مهندسی شده
و در مرحله تکوین قرار گرفته است.
ب��ه ای��ن ترتیب ،برای قطع��ات این ن��وع خودروها از
مرحله طراحی به تولید رس��یده ایم .وی ادامه داد :وقتی
تیراژ تولید افزایش پیدا کند ،از تکوین به س��مت تامین
خواهیم رفت.
درحال حاضر س��ازندگان قطعات خودرو رهام انتخاب
ش��ده اند و برای هر قطعه ۲س��ورس تعیین شده است.
نجفیان با اش��اره به سیاست سایپا در استفاده از بیش از
یک سازنده برای هر قطعه ،گفت :این خودروساز الگویی
کارامد برای تامین قطعات تدوین کرده است تا با تعدد
قطعه س��ازان در هر قطعه بتوانیم اقتصادی ترین موردها
را انتخاب کنیم.
وی اف��زود :ما از تمام س��ازندگانی ک��ه دارای قدرت
اقتصادی ،فناوری و کیفی س��ازی هستند بهره خواهیم
برد و به جز ۵تا ۶قطعه ،سایر قطعات این مدل در ایران
تولید خواهد ش��د و می توانیم ادعا کنیم که این قطعات
همگی داخلی سازی شده است.
مدیرعامل سازه گس��تر س��ایپا تاکید کرد :برای چند
قطعه وارداتی نیز برنامه ریزی شده است تا پس از مدتی
داخلی سازی شود و سازندگان ایرانی برای تامین انها نیز
به خودکفایی برسند.
ب��رای تامین قطعات تولیدات فعلی س��ایپا مش��کلی
وجود ندارد نجفیان درباره احتمال بروز مشکل در تامین
قطعات محصوالت فعلی س��ایپا پس از اعمال تحریم ها
گفت :ما در صنعت خودرو ۳ضلع مثلث داریم که یکی
از این ضلع ها خودروساز است و دو ضلع دیگر را مشتری
و دولت تش��کیل می دهند و این بدان معنی اس��ت که
این مثلث باید با کمک همه اضالع بر این مش��کل چیره
شود.
وی افزود :مصرف کننده با ادامه حمایت از تولیدات ما و
دولت نیز با کمک در مسیر ترخیص قطعات از گمرکات
کشور می تواند راه را برای ادامه حیات و توسعه کار سایپا
هم��راه کند و ما نیز با محصوالت جدیدی مانند کوئیک
و ره��ام می توانی��م به ای��ن اعتماد پاس��خ مثبت دهیم.
مدیرعامل سازه گستر تاکید کرد :سایپا برای ادامه تولید
خودرو مش��کلی ندارد و قطعات مورد نیاز تامین شده و
ن یا در
محموله قطعات س��ایپا یا در راه رس��یدن به ایرا
گمرکات هستند که امیدواریم حداقل دولت به گمرکات
دستور دهد که بتوانیم تا زمانی که تخصیص ارز رخ دهد
۷۰درصد قطعات را به شکل امانی دریافت کنیم.
نجفیان درباره نیاز سایپا به قطعات «های تک» مانند
ایرب��گ و ترمز ضدقفل خاطرنش��ان ک��رد :برای تامین
ایربگ ۳سازنده داخلی داریم .این سازندگان با برندهای
مطرح جهانی جوینت ونچر شده اند اما برای ترمز ضدقفل
به واردات وابسته هستیم.
وزیر صنعت ،معدن و تجارت برای بررسی نحوه پیش فروش
مزدا ۳گروه خودرو بهمن دستور فوری داد.
به گزارش ش��اتا ،محمد ش��ریعتمداری در صفحه توییتر
خود نوش��ت :نحوه پیش فروش مزدا ۳گروه خودرو بهمن به
دلیل حاش��یه سود و قطع و وصل های مشکوک بحث برانگیز
ش��ده ،به مرکز روابط عمومی وزارت صنعت ،معدن و تجارت
دس��تور دادم با همکاری سازمان حمایت از مصرف کنندگان
ضمن بررس��ی روند پیش فروش نسبت به شفافیت فهرست
خری��داران اقدام کن��د و اگر تخلف��ی روی داده به تعزیرات
معرفی کنند.
رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی
صنایع ایران خبر داد
افزایش ۹/۸درصدی تولید
خودرو در کشور
رییس هیات عامل س��ازمان گس��ترش و نوس��ازی صنایع
ایران در اسفراین گفت :تولیدات خودرو در کشور در ۳ماه
نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹/۸درصد
افزایش داشته است.
به گزارش ایدرونیوز ،منصور معظمی ،معاون وزیر صنعت،
معدن و تجارت در س��فر به شهرس��تان اسفراین اظهار کرد:
تولید خودرو در کش��ور در ۳ماه نخس��ت امسال نسبت به
مدت مش��ابه س��ال قبل ۹/۸درصد افزایش داشته که نشان
می دهد بازار خودرو از نظر میزان تولید هیچ مش��کلی ندارد
و فعالیت ها ادامه دارد.
وی گفت :متاسفانه اتفاقی که در بازار رخ داد به دلیل این
بود که ثبت س��فارش متوقف شد و تغییراتی که در نرخ ارز
ب��ه وجود امد و از طرفی اعالم نبود همکاری الزم از س��وی
ش��رکت های خارجی درب��اره ثبت س��فارش ها باعث التهاب
بازار خودرو در کش��ور شد و در نتیجه نگرانی برای بعضی از
مصرف کنندگان در کشور به وجود امد.
مدیر هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران
اف��زود :درحال حاضر افزایش تولید محقق ش��ده و بازار نیز
ارامش نسبی دارد.
شرکت های خارجی که دارای قرارداد بودند نیز تا ۳مرداد
تعهدات خود را در قبال ایران انجام می دهند و اتفاق خاصی
نیفتاده است.
وی همچنین از تاکی��د وزارت صنعت ،معدن و تجارت به
خودروس��ازان درباره خریداری نیاز تولید تا پایان سال خبر
داد و گفت :بر اس��اس تاکیدی که وزارتخانه به خودروسازان
داش��ته ،بخش قابل توجه��ی از نیازهای انها تا پایان س��ال
خریداری شده و به مرور منتقل خواهد شد.
ر یی��س هیات عامل ایدرو ادامه داد :پیش بینی این اس��ت
ک��ه تا پایان س��ال به لحاظ نی��از بازار از منظ��ر تولید هیچ
مش��کلی نداشته باشیم و مصرف کنندگان مطمئن باشند که
نیاز خودش��ان را بر اس��اس تولیدی که در بازار وجود دارد،
می توانند از واحدهای تولیدی تامین کنند.
وی همچنی��ن گفت :تالش ما این اس��ت که مردم بتوانند
خودرو با نرخ درس��ت و کیفیتی که مورد انتظارشان است را
از سوی خودروسازان داخلی تامین کنند.
مع��اون وزیر صنعت ،مع��دن و تجارت درب��اره نظارت بر
افزایش قیمت ه��ا نیز گفت :افزایش ن��رخ خودروها برعهده
شورای رقابت است.
خودروسازان به طور جدی به دنبال افزایش نرخ خودروها
هستند اما ش��ورای رقابت که مقام مسئول در این زمینه به
شمار می ر ود با این افزایش موافقت نکرده است.
وی افزود :از اغاز س��ال تا کنون در مجم��وع افزایش ۷/۶
درصدی داش��ته ایم اما درخواست خودروسازان اعداد و ارقام
بسیار بیشتری بوده که در حال مذاکره با سازمان های مربوط
هستند اما فکر نمی کنم که نظر خودروسازان تامین شود.
معظمی در پایان تصریح کرد :از خودروس��ازان خواس��ته
ش��ده که به تعهدات خ��ود عمل کنند و بر اس��اس اخرین
گزارش ها ،انها اعالم کرده اند به تمام تعهدات ش��ان تا پایان
سال جامه عمل خواهند پوشاند و در این باره مشکلی وجود
ندارد.
تعقیب قضایی مجرمان
ثبت سفارش خودرو ضروری است
عضو کمیس��یون صنایع و معادن مجلس شورای اسالمی
گفت :برخورد بدون چشم پوشی و تعقیب قضایی متخلفان و
مجرمان ثبت سفارش خودرو در هر سطح مدیریتی و در هر
لباسی و بستن راه های سوءاستفاده و جلوگیری از تکرار این
اتفاق های ناگوار ،ضروری است.
محمدحس��ین فرهنگی در گفت وگو با ایس��نا اظهار کرد :
تخلف های مالی در ثبت س��فارش خودرو یا تخلف های ارزی
نباید رخ م��ی داد نه اینکه بعد از ارتکاب ،دالیل ان پیگیری
ش��ود اما اکنون که شاهد رخدادهای ناگواری در این بازارها
به اضافه بازار طال و س��که بودی��م باید هر انچه از بیت المال
به غارت رفته ،برگردد.
ب��ه اعتقاد این نماین��ده مردم در مجل��س ،برخورد بدون
چشم پوش��ی و تعقی��ب قضایی متخلف��ان و مجرمان در هر
سطح مدیریتی و در هر لباسی و بستن راه های سوءاستفاده
و جلوگیری از تکرار این اتفاق های ناگوار ضروری است.
فرهنگ��ی با اش��اره ب��ه قصد دول��ت برای تدوی��ن الیحه
ش��فافیت ،گفت :معتق��دم پیش از تدوی��ن قوانین جدید به
مجری��ان پای کار و جدی نیاز داری��م و قوانین جاری کفایت
می کند.
بررسی «گسترش صنعت» از تولید در صنعت نساجی بر اساس رضایت مشتری نشان داد
یکشنبه
سال سی ام شماره 446پیاپی 2419
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
روی اوری بـازار به پوشاک ایرانی
7مرداد 1397
15ذی القعده 1439
29ژوئیه 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
نساجی قدیمی تر از خودرو
اغ��از انق�لاب اس�لامی ،هم��ان
س��ال های ۵۷و ،۵۸اوج صنع��ت
نس��اجی و پوش��اک در کشور بود .اما
از ده��ه ۷0به بعد ،صنعت پوش��اک
و نساجی ،با مش��کالت بسیار زیادی
ی که به باور بسیاری
رو به رو شد تا جای
از دس��ت اندرکاران ،صنعت نساجی و
محمد مقدسی
پوش��اک ب��ه عن��وان ی��ک صنع��ت
ورشکسته قلمداد شد .هر چند اینکه رییس جامعه متخصصین
نساجی ایران
ب��ه صنعت نس��اجی کش��ور بگوییم
ورشکس��ته ،دور از انصاف اس��ت زیرا
از واقعیت فاصله بس��یاری دارد .در همان دهه ،۷0در دولت اصالحات،
رقمی حدود ۵00میلیون دالر وام برای نوس��ازی ماشین االت نساجی
داده ش��د اما ،تمام این رقم مورد اس��تفاده نساجی ها قرار نگرفت یعنی
دولت ۵00 ،میلیون دالر را تخصیص داد اما فقط ۳00تا ۳۵0میلیون
دالر از ان از س��وی واحدها اس��تفاده شد .از این رو ،با گذشت این همه
س��ال هنوز صنعت نساجی از فرسودگی ماش��ین االتی رنج می برد که
توان تولید را از انها گرفته اس��ت و ب ه نظر می رس��د این روند ادامه دارد.
در حالی که قبل از س��ال ۵۷که صنعت در ایران به گس��تردگی اکنون
نبود ،نس��اجی یکی از صنایع برجس��ته بود و در ان مقطع ارزش افزوده
نس��اجی در کل صنایع کشور ،حدود ۱۸تا ۱۹درصد بود .در سال های
پیش از انقالب اسالمی ،این تعداد از صنایع پتروشیمی و خودروسازی
وجود نداشت .اتفاق دیگر این بود که در سال های بعد از جنگ ،بیشتر
کارخانه های نس��اجی و پوشاک در کش��ور ،مدیریت شان دولتی شد و
دولتی ها اداره این کارخانه ها را به دس��ت گرفتند .ب ه همین ترتیب بود
که بیشترین دولتی شدن در سال های بعد از انقالب در صنعت نساجی
کش��ور اتفاق افتاد .بنابراین ،با تعداد زیادی واحدهای نس��اجی روبه رو
ش��دیم که مدیریت شان وابس��ته به دولت و نهادهای عمومی از جمله
بانک ها بود .اتفاقا در همان دوران جنگ بود که توانس��تیم بیش��ترین
نی��از به پوش��اک و نس��اجی را بدون نی��از ب��ه واردات ،در داخل تامین
کنی��م .تقاضاهایی که برای کارخانجات نس��اجی وجود داش��ت ،باعث
ش��د کارخانه ها ش��بانه روز به فکر تامین بازار کش��ور باشند و یادشان
برود که باید به روز ش��وند و ماشین االت ش��ان را نوسازی کنند .مجالی
هم برای ش��ان نمانده بود .در دولت س��ازندگی ،وارد دورانی ش��دیم که
کارخانه های جدیدی در همه بخش های صنعت ایجاد شد .درها به روی
کشور باز شده بود .در همان زمان ما قانونی را اوردیم به نام «بازسازی
و نوس��ازی صنایع» که مش��کالت خاص خود را هم داش��ت؛ به واسطه
اج��رای این قانون در همان مقطع ،یک س��ری از کارخانه ها بازس��ازی
و نوس��ازی ش��دند و اما یک س��ری ،به هیچ عنوان برای اینکه مشمول
این قانون ش��وند ،توجیه اقتصادی نداش��تند؛ انها که توجیه اقتصادی
نداشتند ،کوچک سازی شدند .در سال های بعد ،کارخانجات خصوصی،
جایگزین ان کارخانجاتی ش��دند که کوچک س��ازی شده بودند .در ان
مقطع که بازس��ازی و نوس��ازی را انجام دادیم ،شاید افزون بر ۶0درصد
تولی��دات ،مربوط به بخش هایی بود که زیر پوش��ش نهادهای دولتی و
عموم��ی بودند .بعد از بازس��ازی و نوس��ازی یعنی اکن��ون ،بیش از ۹0
درصد تولیدات صنایع نساجی مربوط به بخش خصوصی بوده که جزو
یکی از امتیازهای خاص این قانون برای صنعت نس��اجی کش��ور است.
بعد از قانون بازسازی و نوسازی در صنعت نساجی ،یک قانون «تسهیل
نوسازی صنعت نساجی» تدوین شد که در این سال ها صنعت نساجی،
بازسازی و نوسازی های خود را انجام داد .ادعا نمی کنم به ۱۰۰درصد
اهداف مان در این صنعت رسیده ایم اما باید توجه داشت فعالیت همین
چند کارخانه فعال ،نتیجه همان بازس��ازی و نوس��ازی است .مهم ترین
اثری که گذاش��ت ،در صنعت نساجی ارام شدن فضای مدیریت دولتی
و گس��ترش حضور بخش خصوصی در ای��ن صنعت بود .درحال حاضر،
کارخانه ای در صنعت نس��اجی که بودجه مستقیم دولتی دریافت کند،
نداریم .واحدهایی هم که در مدیریت نهادهای عمومی از جمله بانک ها
ب��وده ،تع��داد محدودی بوده و بقیه در دس��ت بخش خصوصی فعال و
توانمند هس��تند .با این حال ،صنعت خودرو مورد اقبال دولت بوده در
این س��ال ها نیز گس��ترش یافته اس��ت که با وجود اشتغالزایی که دارد
نمی توان به راحتی از ان گذش��ت .اما توجه به نس��اجی ،باید در اولویت
وزارت صنعت ،معدن و تجارت باشد .وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی
و وزارت امور اقتصادی و دارایی هم باید به ان توجه کنند .در نساجی،
قاچاق زیاد است ولی خودرو اصال قاچاق چمدانی ندارد که همین باعث
می ش��ود س��وددهی صنعت خودرو برای دولت خیلی زیاد باشد اما این
سودهی برای مردم نیست .خواسته فعاالن صنعت نساجی این است که
وزارت صنعت ،معدن و تجارت به همان اندازه خودرو یا بخش��ی اندکی
از این اهمیت را متوجه صنعت نس��اجی کند اکنون صنعت نساجی در
صنعت رده دوم است.
ارتقای تولیدات داخلی و گران شدن نرخ ارز از نگاه
کارشناسان ،بیشترین دلیل روی اوری مصرف کننده
به خرید پوش��اک ایرانی عنوان ش��ده است .این امر
رونق تولید را در کارخانه های پوش��اک و منسوجات
به همراه داش��ته اس��ت .از طرفی ،مس��ئوالن بر این
باورند که نوسازی واحدهای نساجی در سال گذشته
و ایجاد واحدهای جدید در بخش ریس��ندگی الیاف
طبیعی و مصنوعی باع��ث رونق تولید در این بخش
از صنعت ش��ده اس��ت .امارهای صادراتی نیز رونق
ص��ادرات محصوالت صنعت نس��اجی و پوش��اک از
جمله نخ و فرش ماشینی را نشان می دهد به طوری
که سال گذشته صادرات در صنایع نساجی نسبت به
سال ۹۵رشد ۲۰درصدی داشته است.
هرچند عده ای ب��ر این باورند ک��ه این روی اوری
به س��مت مص��رف پوش��اک تولید داخل��ی به دلیل
نوس��ان نرخ ارز و گران ش��دن پوشاک خارجی است
اما کارشناس��ان معتقدند قاچاق پوشاک همواره بوده
و ب��ا نوس��ان های ن��رخ ارز ارتباط ندارد ام��ا از اغاز
امس��ال و حتی از روزهای پایان س��ال گذشته اقبال
مصرف کننده به پوش��اک تولید داخل به دلیل تنوع
بیشتر و کیفیت بهتر شده پوشاک داخلی روندی رو
به افزایش داشته است.
کارشناس��ان بر این باورند که حجم کاالی قاچاق
در بخش پوش��اک در ماه های گذشته کاهش داشته
ام��ا این کاهش به معنای این نیس��ت ک��ه از تقاضا
کاس��ته شده ،شاید نش��ان دهنده این باشد که اقبال
مصرف کننده به خرید پوش��اک ایرانی افزایش یافته
است.
ارتقای کیفیت ،راز جذب بازار
عکس :مهدی کاوه ای
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
به منظور اعتمادسازی بیشتر فعالیت کنند .این اقدام
باید در ارتقای تولیدات داخلی بازر باشد.
این کارش��ناس صنعت نس��اجی با رد اثرپذیری از
شدت گرفتن تحریم ها در روی اوری مصرف کنندگان
به منس��وجات داخلی افزود :خ��روج امریکا از برجام
در بخش پوشاک اثر چندانی نداشته است در بخش
پوشاک واردات ربطی به تحریم ندارد زیرا راه قاچاق
در صنعت نس��اجی همواره باز اس��ت ب��ه طوری که
۹۰درصد پوش��اک خارجی مصرفی داخل کشور از
طریق قاچاق وارد می ش��ود ک��ه درباره خروج امریکا
از برج��ام نیس��ت و بعد از این هم پوش��اک خارجی
قاچاق خواهد شد.
حائ��ری گف��ت :مس��یر قاچ��اق پوش��اک همواره
اصلی تری��ن تهدید در صنعت نس��اجی بوده اس��ت.
ممک��ن اس��ت در دوره ای نرخ ان گران تر ش��ود اما
خروج امریکا از برجام و شدت تحریم ها در کاهش یا
افزایش قاچاق پوشاک اثری ندارد.
وی ادامه داد :هرچند احتمال دارد گران تر ش��دن
پوش��اک قاچاق خارجی ،مصرف کننده را به س��مت
اس��تفاده از تولیدات داخلی س��وق دهد اما در اینجا
رس��الت تولیدکننده پوش��اک داخلی ارتقای کیفیت
و اعتمادس��ازی اس��ت .در صورتی که این امر انجام
نش��ود فرصت طالیی و تاریخی در رونق
تولی��د پوش��اک و افزایش ف��روش ان
و س��هم خواهی پوش��اک ایرانی از بازار
داخلی از دست خواهد رفت.
علیرض��ا حائ��ری ،عض��و هیات مدی��ره جامع��ه
متخصصین نس��اجی ایران در گفت وگو با «گسترش
صنعت» اظهار کرد :مصرف کنندگان ،از خرید کاالی
داخل��ی به ویژه در بخش صنعت نس��اجی اس��تقبال
بس��یاری می کنند .این روند که از سال گذشته اغاز
شده ،اکنون در حال رشد است.
وی ادام��ه داد :از طرفی ،تولیدکنندگان در صنعت
نساجی برای کاهش هزینه های تولید و نرخ تمام شده
کاال تالش کرده و در حال حرکت به س��مت ارتقای
کیفیت هس��تند و در صورت ادامه این
رون��د تمای��ل مصرف کننده به س��مت
استفاده از منسوجات داخلی نیز بیشتر
خواهد شد.
این کارشناس صنعت نساجی معتقد
اس��ت که اقبال مصرف کننده به سمت
منس��وجات داخل��ی س��بب می ش��ود
گلناز نصراللهی
ت��ا ارز کمت��ری برای خری��د و واردات
محص��والت مش��ابه داخلی از کش��ور امسال بخش تامین مواد
خارج ش��ود اما باید برای برندس��ازی و اولیه صنایع نساجی در
اولویت وزارت صنعت ،
اعتمادسازی کیفیت محصوالت داخلی
معدن و تجارت است.
از سوی تولیدکنندگان بیشتر کار شود .گمان می کنم امسال روند
اعتمادس�ازی در صنع�ت
نساجی
حائری با بی��ان اینکه نبود اعتماد به
تولیدات داخلی باعث ش��ده تا بسیاری
از مصرف کنن��دگان داخلی به س��مت
خرید محصوالت خارجی س��وق یابند،
تصریح کرد :تولیدکنندگان داخلی باید
� نشانه هایی از رونق در نساجی
نوس��ازی واحدهای نس��اجی و ایجاد
واحده��ای جدید در بخش ریس��ندگی
الی��اف طبیع��ی و مصنوع��ی در س��ال
گذشته به گفته مس��ئوالن ،باعث رونق
ص��ادرات محص��والت ای��ن صنع��ت از
جمله نخ و فرش ماش��ینی شده است تا
جایی که گلناز نصراللهی ،مش��اور وزیر
اقبال به مصرف تولیدات صنعت ،معدن و تجارت در امور نساجی
داخلی در صنعت نساجی و پوش��اک در گفت وگ��و با «گس��ترش
رو به رشد باشد .با توجه صنع��ت» اظه��ار ک��رد :امار ص��ادرات
به توانمندی هایی که در
یک ماه امس��ال صنعت نس��اجی رش��د
صنعت نساجی وجود دارد
ی که حدود
می توان نقاط ضعف را به را نش��ان می دهد به گون��ه ا
۶۰میلیون دالر در یک ماه اغاز امسال
نقاط قوت تبدیل کرد
محصوالت نس��اجی صادر شده که این
مقررات زائد مانع توسعه کسب وکارانالین
رییس س��ازمان مل��ی کارافرینی
ایران گفت :متاس��فانه میل ش��دید
نهاد ه��ای دولتی به تولی��د و تدوین
مقررات دس��ت و پاگی��ر و بازدارنده
ب��ه مهم تری��ن مش��کل و مان��ع
کس��ب وکارهای نوپ��ای مبتنی ب��ر
ن��واوری و به وی��ژه کس��ب وکارهای
انالین در ایران تبدیل شده است.
سالح ورزی با اشاره به قوانین زائد
در حوزه کسب وکار به فودنا گفت :با
وج��ود قوانین زیاد و نهادهای متعدد
در ح��وزه مقررات زدای��ی از جمل��ه
ش��ورای گفت وگوی دول��ت و بخش
خصوص��ی کمیته م��اده ۱۲دائمی
شدن برخی از احکام توسعه و هیات
مقررات زدایی و مجوزهای کسب وکار
و تاکی��د مقامات عال��ی مانند رهبر
معظ��م انق�لاب ،رییس جمهوری و
مع��اون اول وی ،هیچ اق��دام موثری
در کاهش مقررات زائ د انجام نشده و
ماشین تولید مجوزها مقررات جدید
همچن��ان در ح��ال تولی��د و تکثیر
است.
ب��ه گفت��ه ریی��س س��ازمان
مل��ی کارافرین��ی ای��ران ،در حالی
ک��ه در ماه ه��ای گذش��ته بع��د از
برگزاری جلس��ه های ف��راوان هیات
مقررات زدای��ی بی نی��ازی از دریافت
مجوز «تی نم��اد» و ضروری نبودن
مجوز بند «ب» برای کسب وکارهای
مج��ازی را در ح��وزه گردش��گری
تصوی��ب و ابالغ ک��رد ،در هفته های
گذش��ته گزارش های زیادی مبنی بر
دخالت س��ازمان هواپیمایی کشوری
و ایج��اد موانع و تعری��ف مجوزهای
جدی��د بر س��ر راه کس��ب وکارهای
انالی��ن در حوزه رزرو و فروش بلیت
به گوش می رس��د .به نظر می رس��د
ب��ا ش��کایت س��ازمان هواپیمای��ی
کش��وری و بر خ�لاف مف��اد قانون
بهبود مس��تمر محیط کس��ب وکار و
در یک حرکت ناگهان��ی تعداد قابل
توجه��ی از کس��ب وکار های فعال در
زمین��ه خدم��ات رزرو و خرید بلیت
انالین مس��دود و از دس��ترس خارج
شدند.
س�لاح ورزی تاکی��د ک��رد :ای��ن
اقدام ه��ای جزی��ره ای مص��داق بارز
اخ�لال در فض��ای کس��ب وکار و در
تض��اد با سیاس��ت های اش��تغالزایی
دولت اس��ت و به طور حتم پیگیری
الزم برای لغو این مجوز ها در دستور
کار س��ازمان مل��ی کارافرینی ایران
خواهد بود.
رقم در مدت مشابه سال ۹۶حدود ۴۰میلیون دالر
بوده اس��ت ،ضمن انکه در س��ال ۹۶نیز صادرات در
صنایع نس��اجی نسبت به سال ۹۵رشد ۲۰درصدی
داشته اس��ت .این روند نشان از رونق گرفتن صنعت
نساجی دارد.
نصراللهی ادامه داد :امسال بخش تامین مواد اولیه
صنایع نس��اجی در اولوی��ت وزارت صنعت ،معدن و
تجارت اس��ت .گمان می کنم امس��ال روند اقبال به
مص��رف تولی��دات داخلی در صنعت نس��اجی رو به
رشد باش��د با توجه به توانمندی هایی که در صنعت
نس��اجی وجود دارد می توان نق��اط ضعف را به نقاط
قوت تبدیل کرد.
به گفت��ه نصرالله��ی ،تمایل به مص��رف تولیدات
داخل��ی از س��ال های گذش��ته رو به رش��د بوده که
گویای بهبود کیفیت از س��وی تولیدکنندگان داخلی
است اما صنعت نس��اجی همیشه در معرض واردات
رس��می ،غیر رس��می ی��ا کاالی همراه مس��افر بوده
اس��ت .این موارد باعث شده تا تولیدکنندگان بیشتر
ب��ه کیفیت تولیدات خود توجه کنند این امر نش��ان
می دهد که روند اقبال به مصرف منس��وجات داخلی
ادامه دار باشد.
چالش های تامین مواد اولیه
نیاز دارد .اکن��ون در وزارت صنعت ،معدن و تجارت
کمیته ای در این زمینه تشکیل شده که بررسی مورد
به مورد انجام می دهد و اگر مشکلی باشد در ارتباط
با بانک مرکزی رفع خواهد شد.
وی در بی��ان دیگر مش��کالت در صنعت نس��اجی
اظهار کرد :عرضه مواد پتروش��یمی در بورس کاهش
یافته و برای تولیدکنندگان مشکل س��از ش��ده است
اما در یک ماه گذش��ته ۳جلس��ه در وزارت صنعت،
معدن و تجارت تش��کیل و هماهنگی های الزم برای
اینک��ه عرض��ه مواد اولیه ب��ه بورس افزای��ش یابد و
مشکالت در این باره رفع شود ،انجام شده است زیرا
تولیدکنن��دگان در تامی��ن «پلی پرو پیلن»« ،چیپس
پلی اس��تر» ،برخی م��واد کمک��ی و «گرانول پ پ»
مشکل داشته اند اما در جلسه ای با انجمن کارفرمایی
ب��رای عرضه ۸هزار و ۳۰۰تن از این مواد در بورس
کاال هماهنگ ش��د تا عرضه این مواد مانند گذش��ته
در جریان باشد.
نصرالله��ی ب��ا اش��اره ب��ه اینک��ه اگ��ر برخ��ی
مصرف کنن��دگان غیر واقعی به خری��د از بورس کاال
اقدام کرده باش��ند اکنون دیگر توانایی خرید ندارند
و پیگیری ه��ا ب��رای خری��د تولیدکنن��دگان واقعی
از ب��ورس کاال ادامه دارد ،گفت :ت�لاش می کنیم تا
خواسته فعاالن صنعت نساجی برای ارائه
مشوق های صادراتی که برای انها در نظر
گرفته نشده است برقرار شود و وزارتخانه
به دنبال ان است تا منابع مالی مورد نیاز
در این باره تامین شود.
مش��اور وزی��ر صنع��ت ،مع��دن و
تج��ارت در امور نس��اجی و پوش��اک
در بی��ان اثرپذیری صنعت نس��اجی از
خروج امری��کا از برج��ام و تغییرات و
نوس��ان های نرخ ارز اظهار کرد :در این
شرایط بیشترین تغییری که ایجاد شد
مربوط به واردات مواد اولیه اس��ت که
علیرضا حائری
بخش عمده ای از ان و مواد حد واسط
قاچاق پوشاک همواره
صنعت نس��اجی در اولویت های تامین
اصلی ترین تهدید در
ارز ۴۲۰۰تومان��ی وزارت صنع��ت،
صنعت نساجی بوده
مع��دن و تج��ارت اس��ت ک��ه واردات
است .هرچند احتمال
مش��ابه داخلی ان ممنوع ش��ده است.
دارد گران تر شدن
امیدواری��م مش��کلی در تامی��ن ارز و
پوشاک قاچاق خارجی،
مصرف کننده را به سمت
واردات در صنعت نساجی نباشد.
استفاده از تولیدات
نصرالله��ی ب��ه گالیه ه��ای موردی
داخلی سوق دهد اما در
اش��اره و بیان کرد :م��واردی بوده که
اینجا رسالت تولیدکننده
از س��وی تولیدکنندگان اعالم شده اما داخلی ارتقای کیفیت و
این ممنوعیت ها به دلیل انکه تصمیم
اعتمادسازی است
جدیدی است به هماهنگی و پیگیری
� سخن اخر
واردات غیر رس��می و قاچاق مش��کل
اصل��ی در صنع��ت نس��اجی و مربوط به
بخش پوش��اک اس��ت البت��ه در یک یا
دو س��ال گذش��ته رکود در بخش تولید
پوش��اک وجود داش��ته اما معنای رکود
در بخش ه��ای مختلف صنعت نس��اجی
متفاوت است .به عنوان مثال ،ریسندگی
در س��ال ۹۶وضعیت مناسب تری نسبت
به س��ال ۹۵داشته اس��ت اما همچنان
کاالهای نهایی در صنعت نساجی مشکل
بازار دارن��د .به هر حال بازار در دس��ت
کس��انی قرار می گیرد که حقوق ورودی
محصوالت نهایی نساجی را نپرداخته اند.
اعتراض فعاالن صنعت مبل به برگزاری نمایشگاه های متعدد
ریی��س اتحادی��ه تولیدکنن��دگان و
فروش��ندگان مبلم��ان تهران گف��ت :از ۱۸
هزار عض��و این اتحادی��ه می توانم به جرات
بگویم ک��ه ۷0درصد انها فعالیت ش��ان به
ی که در ه��ر کدام از
صف��ر رس��یده در حال
این واحدها به طور متوس��ط ۶نفر مشغول
به کار هس��تند .عبدالحسین عباسی درباره
اعتراض بازاریان به وضعیت اقتصادی کشور
گف��ت :اتحادیه هش��دارهای الزم را به اعضا
اب�لاغ کرد زی��را به اعتقاد م��ا این تحرکات
بیشتر سیاسی بود تا اقتصادی ،و ما عالقه ای
به مس��ائل سیاس��ی نداری��م .وی ادامه داد:
کار م��ا کمترین ارتباط را ب��ا نرخ دالر و ارز
دارد و فق��ط پارچه های��ی که تهیه می کنیم
از خارج کشور وارد می شود .رییس اتحادیه
تولیدکنن��دگان و فروش��ندگان مبلم��ان
ته��ران به ایلنا گفت :مش��کل اصلی اعضای
ما برگزاری نمایش��گاه های مختلف است در
صورتی که کس��به ای که سال هاست در این
ح��وزه کار می کنند دچار مش��کل فروش و
نقدینگی هس��تند در هر برهه از زمان و به
بهانه های مختلف نمایشگاه برگزار می کنند
مانند نمایشگاهی که پیش از این در مصلی
برگزار شده است.
عباسی افزود :برخی با گرفتن اجاره متری
۳00هزار تومان بدون هیچ نظارتی مبلمان
ب��ه فروش می رس��انند و در نهایت دعواها و
شکایت های مش��تریان درباره تحویل ندادن
به موقع ی��ا پایین بودن کیفیت کار و پارچه
به گ��ردن اتحادیه می افت��د .رییس اتحادیه
تولیدکنندگان و فروشندگان مبلمان تهران
تصریح ک��رد :به اتاق اصن��اف ،فرمانداری و
اس��تانداری نامه دادیم ک��ه برگزاری چنین
نمایشگاه هایی در سال ،برای کسبه مناسب
نیست اما تاکنون به این نامه ها و دغدغه های
ما اهمیتی داده نشده است.
عباس��ی اظهار کرد :بیش��تر افرادی که در
این نمایش��گاه ها ش��رکت می کنن��د مجوز
ندارند .این در حالی اس��ت که در دو منطقه
دالوران و یافت اباد بورس مبلمان وجود دارد
که همگ��ی انها عضو اتحادیه هس��تند و به
جرات می توانم بگویم که دیگر کسی سودی
نمی گیرد و زیر قیمت ،مبل ها را می فروشند
به طوری که نرخ مبل ها از ۲میلیون تومان
ش��روع می ش��ود و حداکث��ر ان ۲۵میلیون
تومان است.
ریی��س اتحادی��ه تولیدکنن��دگان و
فروش��ندگان مبلم��ان ته��ران ادام��ه داد:
متاس��فانه وضعیت ما به حدی بد اس��ت که
از ۱۸ه��زار عض��و این اتحادی��ه می توانم به
جرات بگوی م ۷0درصد انها فعالیت ش��ان به
صفر رسیده است .این در حالی است که در
هر ک��دام از این واحدها به طور متوس��ط ۶
نفر مش��غول به کار هس��تند .عباسی تاکید
ک��رد :متاس��فانه وضعیت فروش هر س��ال
بدتر می ش��ود و امسال نیز در حوزه صادرات
نتوانستیم موفق باشیم.
ریی��س اتحادی��ه تولیدکنن��دگان و
فروش��ندگان مبلمان ته��ران گفت :پیش از
ای��ن مش��تری های اصلی ص��ادرات مبلمان
ایران کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس
بودند که به دلیل مش��کالت سیاسی که به
وجود امده و پیدا ش��دن رقیبان قدرتمندی
از کش��ورهای چین و ترکیه ،این بازارها را از
دست داده ایم.