روزنامه گسترش صنعت شماره 447
روزنامه گسترش صنعت شماره 447
روزنامه گسترش صنعت شماره 447
شورای رقابت با افزایش
نرخ خودرو موافقت نکرد
تربیت نیروی ماهر صنعتی
با همکاری دانشگاه
4
3
تشکیل زنجیره تولید و مصرف
بین کشورهای اسالمی
دوشنبه
8مرداد 1397
16ذی القعده 1439
2
سال سی ام پیاپی 2420
30ژوئیه 2018
دوره جدید شماره 4 447صفحه قیمت 1000 :تومان
http://telegram.me/sanatnewspaper
www.sanatnewspaper.com
ی در توسعه و رفع معضالت زیست محیطی نشان داد
بررسی «گسترش صنعت» از نقش گیاهان اندمیک یا انحصار
در گفت وگو با رییس انجمن واردکنندگان خودرو درباره فهرست منتشر شده از متخلفان مطرح شد
تر و خشک با هم می سوزند
3
مجوز فعاالن متخلف
باطل شود
3
همجواری گیاهان و صنعت در مسیر توسعه
4
2
عکس :گسترش صنعت
پیچ و خم قطعه سازی در صنعت هوانوردی ایران
دوشنبه
اقتصاد و توسعه
8مرداد 16 1397ذی القعده 30 1439ژوئیه 2018شماره 447پیاپی 2420
یادداشت
تشکیل زنجیره تولید و مصرف
بین کشورهای اسالمی
ح��دود ۴۹کش��ور در دنیا
پایه جمعیت مس��لمان دارند
که در مجم��وع جمعیت انها
به حدود ۱/۷میلیارد می رسد.
ای��ن جمعیت ک��ه ۲۳درصد
جمعی��ت جهان را تش��کیل
می ده��د ،نش��ان از مناف��ع و
رضا امیدوار درویشی
ظرفیت های مش��ترک زیادی
رییس مرکز توسعه
دارد که هنوز مورد اس��تفاده
اقتصادی جوانان کشورهای
کامل قرار نگرفته است.
اسالمی
بررسی ش��رایط اقتصادی و
تمرکز کش��ورهای اسالمی به
لحاظ جغرافیایی نشان می دهد که پیمانی درباره فعالیت های
اقتصادی بین این کش��ورها باید وجود داشته باشد .پیش از
این اتحادیه اروپا نیز با اس��تراتژی مش��ابه تشکیل شده بود.
این موضوع نش��انگ ر موفقیت همکاری کشورهای هم سود با
یکدیگر است.
بر این اس��اس ،به نظر می رس��د برای همکاری های بیشتر
اقتصادی بین کشورهای اسالمی ،تولیدکنندگان ،صنعتگران
و بازرگانان جوان می توانند مش��ارکت س��ریع تری داش��ته
باشند .شاید به دلیل برخی مسائل سیاسی این اتفاق به طور
یک اتحادیه رخ ندهد اما در قالب کشورهای اسالمی می توان
شبکه بزرگی از فعالیت های اقتصادی بین این کشورها ایجاد
کرد.
انتق��ال دانش و افزایش روابط صنعتی و تجاری باید محور
این ارتباطات باشد .در این زمینه می توان تبادالت فرهنگی
مناسبی داشت و رفته رفته عمق این ارتباطات را افزایش داد.
این ارتباط بین نس��ل جوان کش��ورهای اس�لامی وجود
ندارد و این موضع ضرباهنگ توس��عه در کشورهای اسالمی
را اهس��ته کرده اس��ت .بر همین مبنا ،مرکز توس��عه روابط
اقتصادی جوانان کش��ورهای اسالمی تاسیس شد .این مرکز
می تواند فعالیت ها را به یکدیگر متصل و زنجیره مناسبی در
تامین و فروش مواد اولیه و محصوالت نهایی ایجاد کند .یکی
از دالیلی که جوانان در این زمینه می توانند نقش پیش برنده
داش��ته باشند این است که قدرت ریسک و خطرپذیری این
قشر باال بوده و با شرایط روز دنیا انطباق بیشتری دارند .رشد
فناوری در دنیا هر ۳ثانیه یک بار اتفاق می افتد و نسل جوان
می تواند این موضوع را درک کند .
انچ��ه در ای��ن زمین��ه اهمی��ت دارد اس��تفاده از تجربه
فعاالن صنعتی و اقتصادی کش��ور اس��ت که ب��رای ان نیز
برنامه ریزی هایی ش��ده است .انچه کشورهای اسالمی امروز
بیش از گذش��ته نیاز دارند تولید ثروت اس��ت .در این زمینه
شبکه سازی بین کشورهای اسالمی می تواند این کشورها را
به خواسته خود نزدیک کند.
خبر
مدیرعامل ایزوایکو در نشست تخصصی
صنایع دریایی مطرح کرد
صنایع دریایی بهترین فرصت
برای اشتغال افرینی
مدیرعام��ل مجتم��ع کشتی س��ازی و صنای��ع فراس��احل
ایران (ایزوایکو) در نشس��ت تخصصی صنای��ع دریایی گفت:
اعتماد به توان داخلی به ویژه در حوزه صنایع راهبردی مانند
کشتی سازی هویت بخش صنایع داخلی است.
به گ��زارش ایدرونیوز ،حمید رضائیان اص��ل با بیان اینکه
رس��یدن به پیش��رفت واقعی در حوزه صنایع داخلی در گرو
توج��ه به مزیت ه��ای ملی در این حوزه اس��ت ،تصریح کرد:
بس��یاری از کش��ورهای جه��ان در ارزوی داش��تن وضعیت
س��احلی و اقلیم دریایی ،همچون ایران هس��تند .اکنون که
این موهبت وس��یع الهی در اختیار م��ا قرار دارد ،باید تمرکز
س��رمایه گذاری ها و منابع خویش را به س��وی این ظرفیت ها
هدای��ت کنی��م .مدیرعام��ل ایزوایکو افزود :یک��ی از بهترین
فرصت ها برای اش��تغال افرینی ،حوزه صنایع دریایی است به
طوری که تجربه کشورهای مختلف در این زمینه نشان دهنده
ت��وان این بخش اس��ت .رضائیان اصل همچنین با اش��اره به
اینکه س��رمایه گذاری بسیار خوبی در مجتمع کشتی سازی و
صنایع فراساحل ایران برای ساخت ،تعمیر کشتی و سکوهای
دریایی ایجاد ش��ده اس��ت ،تصریح کرد :محور اصلی استفاده
بیش��تر از دریا ،توس��عه رونق صنایع دریایی و ساحلی است.
قابلیت ایزوایکو در ای��ن زمینه می تواند به نقش افرینی بهتر
ایران در این عرصه کمک فراوانی کند.
ایرج ابراهیمی
توان ساخت بیشتر
قطعات در ایران وجود
دارد اما سازندگان با
برخی مشکالت از سوی
سفارش دهندگان
روبه رو هستند
با وجود توان تولید باال ،مشکالت رونق بازار را گرفته است
پیچ و خم قطعه سازی در صنعت هوانوردی ایران
اکرم امینی
industry@sanatnewspaper.com
توان باالی ایران در ساخت قطعات هواپیما ،سخنی
اس��ت که همه دس��ت اندرکاران ای��ن صنعت چه در
بخش دولتی و چه خصوصی ان را تایید می کنند .با
این حال ،برخی قطعه سازان از مشکالتی گالیه دارند
که کار را برای اس��تفاده بهینه از این ظرفیت ،دشوار
کرده اس��ت .نبود تعامل الزم میان مصرف کنندگان
قطعات و سازندگان انها از مهم ترین مشکالتی است
ک��ه در کار تولیدکنن��دگان س��نگ اندازی می کند.
برخ��ی تولیدکنن��دگان می گوین��د با ص��رف انرژی
و س��رمایه زیاد ،قطع��ه مورد نظ��ر مصرف کننده را
برایش می س��ازند اما وقتی کار تم��ام و قطعه اماده
می ش��ود ،مصرف کننده به بهانه های واهی از امضای
قرارداد تولید س��ر باز می زن��د و تولیدکننده متحمل
زیان می ش��ود .این مسئله موجب شده با وجود توان
باالی قطعه س��ازی ،هن��وز بازار قطع��ات هواپیما در
کش��ور چندان گرم نباش��د ،ان هم در شرایطی که
س��اخت و تولید هواپیما و بالگرد در داخل کش��ور،
در برنامه شش��م توس��عه مورد تاکید ق��رار گرفته و
پیش شرط رس��یدن به این مرحله ،استفاده بهینه از
توان قطعه سازان داخلی است.
به گزارش «گس��ترش صنعت» س��اخت هواپیما و
قطعات ان ،یکی از مهم ترین دغدغه های مس��ئوالن
و سیاس��ت گذاران صنعت هوانوردی کشورمان است.
ب��ا وجود انکه ای��ران هنوز برای س��اخت هواپیمای
مس��افری راه درازی پی��ش رو دارد ،در زمینه تولید
قطع��ات این صنعت چ��ه در بخش مس��افری و چه
نظامی ،به دستاوردهای خوبی رسیده است.
علی عابدزاده ،رییس س��ازمان هواپیمایی کش��ور
می گوید با توجه به توانی که در صنعت قطعه س��ازی
کش��ور وجود دارد می توانیم بس��یاری از مش��کالت
صنعت هوایی کشور را برطرف کنیم و همه نیازهای
ش��رکت های هواپیمایی در کش��ور قابل تولید است.
برپایی نخس��تین نمایش��گاه «فرصت های طراحی و
س��اخت قطعات صنعت هوانوردی» در هفته گذشته
تاییدکننده سخن رییس س��ازمان هواپیمایی است؛
نمایش��گاهی که ب��ا هدف نمایش توان قطعه س��ازی
ایرانی��ان در صنعت هوانوردی برگزار ش��د و فرصت
مناس��بی برای اشنایی بیش��تر فعاالن این صنعت با
یکدیگر بود.
ای��ن نمایش��گاه کار خود را با انعق��اد چند قرارداد
مهم به پایان رساند .یک شرکت تولیدکننده ،ساخت
الس��تیک هواپیما برای ش��رکت هواپیمایی اسمان
را بر عه��ده گرفت و ش��رکت هواپیمایی ماهان نیز با
تضمین بدهند.
یک شرکت سازنده ،تفاهمنامه همکاری دانش بنیان
وی افزود :گاهی ش��رکت س��ازنده با پول ،دانش،
در طراح��ی ،س��اخت ،ازمای��ش و تعمی��ر متعلقات
نی��روی انس��انی خود و ص��رف زمان زی��اد ،قطعه را
و تجهی��زات هوای��ی امضا کرد .نگاه��ی به همین ۲
می س��ازد اما ش��رکتی که به ان قطعه اظهار تمایل
قرارداد نش��ان می دهد همان طور که رییس سازمان
ک��رده ب��ود هزین��ه کار را نمی دهد و ب��ه بهانه های
هواپیمایی کش��وری می گوید تولید داخل در صنعت
مختلف از انعقاد قرارداد خودداری می کند.
هواپیما ظرفیت باالیی ب��رای تامین نیازهای داخلی
این فع��ال صنعت هوان��وردی معتقد اس��ت برای
دارد و قطع��ات هواپیم��ا ،ب��ازاری اس��ت ک��ه ایران
حل مش��کالتی از این دس��ت بای��د نهادهایی مانند
می تواند برای رونق ان برنامه ریزی کند.
مشکالتی از جنس بازار
معاونت علمی ریاس��ت جمهوری وارد عمل شده و به
هرچند خبرها نش��ان می دهد نخستین نمایشگاه
شرکت های قطعه ساز یاری رسانند.
برپاش��ده در زمینه قطعات هوانوردی ،هم از س��وی
وی ب��ا تاکی��د بر اینک��ه در ای��ران در زمینه توان
ش��رکت های قطعه ساز و هم از سوی نهادهای دولتی
س��اخت قطعات هواپیما مش��کلی نداریم ،ادامه داد :
و خصوصی صنعت و حمل ونقل هوایی مورد توجه و
هم در ح��وزه نظامی و هم در حوزه مس��افری توان
اس��تقبال قرار گرفته اما برخی فعاالن صنعت هوایی
س��اخت وجود دارد البته طراحی و تاییدیه استاندارد
کش��ور معتقدند در ای��ن زمینه به زیرس��اخت هایی
قطعه ه��ای نظامی و غیرنظامی با هم تفاوت دارد .در
مانن��د ایج��اد فرهنگ تعام��ل می��ان تولیدکننده و
این زمینه توانایی و ظرفیت هس��ت ام��ا با توجه به
مصرف کننده و اقدام هایی برای رونق بازار نیاز داریم.
مش��کالت موجود ب��ه نظر می رس��د اراده الزم برای
ای��رج ابراهیمی ،ریی��س پیش��ین اتحادیه صنایع
رونق تولید و بازار قطعات وجود ندارد.
هوافض��ا و یکی از فع��االن حوزه س��اخت تجهیزات
ابراهیمی با تاکید بر اینکه برای کاهش مش��کالت
هوانوردی در پاسخ به «گس��ترش صنعت» با تاکید
قطعه سازی در صنعت هوانوردی باید درک دوجانبه
ب��ر توانمندی باالی قطعه س��ازان داخل��ی در زمینه
و هم��کاری متقاب��ل بین ش��رکت های قطعه س��از و
تولی��د انواع قطعه هواپیما و تامی��ن نیازهای داخلی
شرکت های مصرف کننده قطعات وجود داشته باشد،
گفت :توان س��اخت بیش��تر قطع��ات در ایران وجود
ادام��ه داد :نباید ش��رکت ها و نهادهای مصرف کننده
دارد ام��ا س��ازندگان ب��ا برخی مش��کالت از س��وی
قطعات ،از قطعه ساز انتظار داشته باشند قطعه مورد
سفارش دهندگان روبه رو هستند.
نظر انها را بسازد؛ بدون اینکه خیالش بابت سفارش
ابراهیم��ی ادامه داد :به عنوان مث��ال ،امکان دارد
گرفتن اسوده باشد زیرا شرکت قطعه ساز باید وقت ،
یک شرکت حمل ونقل هوایی به یک شرکت سازنده
نیروی انسانی ،مواد اولیه و دانش فنی خود را به کار
اع�لام کند محصولی را پس��ندیده و به ان نیاز دارد
گیرد تا قطعه را به مرحله تولید برساند و این نگرانی
و شرکت س��ازنده نیز برای ساخت ان ،
را داشته باش��د که وقتی کار اماده شد
اع�لام امادگی کن��د اما ت��ا زمانی که
ممکن است سفارش دهنده ،بهانه بیاورد
کار به مرحله قرارداد برس��د فش��ارها و
و سفارش تولید ندهد و کار ،روی دست
سختی های زیادی به س��ازنده تحمیل
س��ازنده بماند .البته اگر قرارداد بس��ته
می ش��ود .ممک��ن اس��ت پیش ت��ر یک
ش��ود و پیش پرداخت بدهند کار بهتر و
س��ازنده با تکیه ب��ر ارتباطاتی که دارد
با خیال اس��وده تر پیش م��ی رود اما در
و سفارش��ی که درباره او ش��ده ،با انها
بسیاری موارد ،کار به انجا نمی رسد.
قرارداد بس��ته و نتوانسته باشد به تعهد
این فعال ساخت تجهیزات هوانوردی
مجید حسنلو
خ��ود عمل کن��د و به همی��ن دلیل به
معتق��د اس��ت نمایش��گاه هایی مانن��د
امکان ساخت و طراحی
همه س��ازندگان بدبین باش��د در حالی برخی قطعات هواپیما «فرصت های طراحی و س��اخت قطعات
که هر ش��رکت سازنده ،پیشینه خود را در ایران وجود دارد اما صنعت هواپیمایی» فرصت هایی مهم و
دارد و ش��رکت هایی که قطعه سفارش ممکن است بازار داخل طالیی برای صنعت اس��ت اما به شرط
می دهن��د می توانن��د درباره پیش��ینه،
اینک��ه به مرحل��ه محصول و ق��رارداد
به ان احساس نیاز
عملکرد و توان فنی س��ازندگان تحقیق نکند به همین دلیل برسد اما اگر نمایشگاه به حال خود رها
کنن��د ،تولی��دات ش��رکت را ببین��د یا نیازی به هزینه زیاد شود ،در عمل خروجی مطلوبی نخواهد
از مش��تری های پیش��ین س��وال کنند .برای طراحی و ساخت داشت.
این س��ختگیری ها در حالی اس��ت که این قطعات در کشور � حمایت سازمان هواپیمایی از
نیست
تولیدکنندگان
شرکت های س��ازنده ،تاییدیه استاندارد
اگرچ��ه ب��ه گفت��ه رییس س��ازمان
دارند و حاضرند درباره عمل به قرارداد،
هواپیمای��ی ،ای��ران ت��وان باالیی در تولی��د قطعات
هواپیما دارد اما معاون اس��تاندارد پرواز این سازمان
معتقد اس��ت نباید برای قطعاتی ک��ه در داخل نیاز
نداریم ،هزینه کنیم.
مجید حس��نلو در نخستین نمایشگاه «فرصت های
طراحی و س��اخت قطع��ات صنعت هوان��وردی» در
جم��ع خبرنگاران گف��ت :امکان س��اخت و طراحی
برخی قطعات هواپیما در ایران وجود دارد اما ممکن
اس��ت بازار داخل به ان احساس نیاز نکند به همین
دلیل نیازی به هزینه زیاد برای طراحی و ساخت این
قطعات در کشور نیست.
معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی با تاکید
بر اینکه س��ازمان هواپیمایی در روند مراحل طراحی
و س��اخت قطعات هواپیما ب��ه تولیدکنندگان کمک
می کن��د ،گفت :ش��رکت های هواپیمایی و ش��رکت
فرودگاه ها همواره بر اس��اس براورد اینکه چه میزان
امکان ساخت قطعه در کشور وجود دارد نیازسنجی
می کنند.
وی با تاکید بر اینکه درحال حاضر بیش��تر قطعات
تولید ش��ده هواپیما در ایران قطعاتی اس��ت که بازار
انها در کش��ور وجود دارد ،ادامه داد :قصد داریم کار
را جلوتر ببریم و قطعات غیرمصرفی هم تولید کنیم
که در نهایت باعث می ش��ود هم تولید بیش��تر شود
و هم وابس��تگی ما به کش��ورهای دیگر کاهش پیدا
کند .حس��نلو تاکید کرد :س��اخت قطع��ات هواپیما
در ایران به دالیل مختلف برای ش��رکت های سازنده
قطع��ات هواپیما توجی��ه اقتص��ادی دارد .حتی اگر
ش��رکتی بتواند فقط ۱۰قطعه تولی��د کند به دلیل
گرانی قطعات توجیه ساخت در کشور وجود دارد.
او ادامه داد :س��ازندگان قطعات هواپیما به سمت
ساخت قطعاتی می روند که بازار مصرفی باالیی دارد
و امکان تامین ان از خارج از کشور فراهم نیست.
اول تولید قطعه ،بعد ساخت هواپیما
س��اخت و تولید انواع هواپیم��ا و بالگردهایی که از
خارج کشور تامین می شود ،تکلیفی است که ماده ۵۳
برنامه ششم توسعه بر دوش مسئوالن و تصمیم گیران
صنع��ت هوانوردی کش��ورمان گذاش��ته اس��ت .بر
همین اساس ،حمایت از ش��رکت های دانش بنیان و
س��ازندگان قطعات و تجهی��زات هوانوردی ،ضروری
به نظر می رس��د .در همین زمینه اردیبهشت امسال
ش��اهد امضای توافقنامه توس��عه هم��کاری علمی و
فناوری بین شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران
و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بودیم .در
چارچوب این توافقنامه قرار ش��د فرصتی ویژه برای
دانش پژوهان و صنعتگران نخبه کش��ور برای تامین
نیازهای این صنع��ت در بخش های مختلف از جمله
ساخت قطعات و تجهیزات هوانوردی فراهم شود.
نایب رییس اتاق ایران اعالم کرد
لزوم فریز بدهی فعاالن اقتصادی به مدت دو سال
نایب ریی��س ات��اق ای��ران از ارائه پیش��نهادی به ش��ورای
هماهنگ��ی اقتصادی س��ران قوا خبر داد و خواس��تار فریز دو
ی فعاالن اقتصادی به دولت و بانک ها
ساله در بازپرداخت بده
برای عبور از شرایط دشوار اقتصادی شد .به گزارش «گسترش
صنعت» به نقل از اتاق بازرگانی ایران ،حس��ین سالح ورزی از
ارائه پیش��نهادی به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا خبر
داد که بتواند در ش��رایط جدید حامی فعاالن اقتصادی واقعی
باش��د .وی گفت :از ش��ورای هماهنگی اقتصادی سران قوا که
هر هفته برای بررسی و حل و فصل مسائل اقتصادی با حضور
سران ۳قوه تشکیل می شود ،درخواست کرده ایم که تصمیمی
حیاتی و مهم در این برهه حس��اس اتخاذ ش��ود .بر این اساس،
پیشنهاد می شود که از سوی این شورای فراقوه ای ،امکان فریز
ش��دن بدهی واحدهای اقتصادی به مدت دو س��ال به گونه ای
که در این دو س��ال س��ود و جریمه ای به بدهی ها تعلق نگیرد،
فراهم ش��ود .این طرح شامل بدهی های بانکی ،مالیات ،تامین
اجتماع��ی و بدهی ه��ای معوقه بابت اب ،ب��رق و گاز مصرفی
خواهد بود .نایب رییس اتاق ایران ادامه داد :در این طرح اصل
بدهی ها پابرجا می ماند و پس از دو سال باید تقسیط دوباره و
پرداخت از س��وی بنگاه های اقتصادی از سر گرفته شود .البته
طبیعی است که باید مالحظات الزم برای تشخیص و تفکیک
بنگاه های اقتصادی واقعی از سوء اس��تفاده کنندگان احتمالی،
ش��ود تا این ط��رح فرصتی برای فرصت طلبان و س��ودجویان
که فعالیت های غیرمولد را در دس��تور کار دارند ،فراهم نکند.
س�لاح ورزی معتقد است که این مصوبه می تواند فرصتی برای
واحده��ای تولی��دی واقعی بخ��ش خصوصی ب��ه منظور قرار
گرفتن در خدمت سیاس��ت های اقتصاد مقاومتی در راه عبور
از گردنه تهدید ها و تحریم های امریکا باش��د .نایب رییس اتاق
ای��ران دالیل ارائه این پیش��نهاد را این گون��ه توضیح می دهد:
ش��رایط به وجود امده در اقتصاد کشور خارج از اختیار و اراده
مدیران بنگاه های اقتصادی بوده و تحریم های جدید شرایط را
برای فعالیت های مولد اقتصادی دشوارتر خواهد کرد .بنابراین،
باید با توجه به تجربه های گذش��ته و گرفتاری های بنگاه های
اقتصادی در دوران تحریم های قبلی ،ش��رایط را برای حمایت
از تولیدکنندگان در ش��رایط جدید فراهم کنیم .س�لاح ورزی
با اش��اره به افزایش هزینه های اداره بنگاه های تولیدی گفت:
دستمزدها در سال جدید با افزایش همراه شده است .همچنین،
هزینه های س��وخت و انرژی ،حمل ونقل و بهای مواد اولیه به
ش��دت رشد کرده است .در این شرایط بنگاه های اقتصادی به
دلی��ل افزایش نرخ تمام ش��ده تولی��د در عمل ،امکان رقابت و
حتی امکان ادامه حیات را از دس��ت می دهند .بنابراین ،امکان
پرداخت به موقع بدهی های بانکی ،مالیات ،تامین اجتماعی و
بدهی ه��ای معوق��ه بابت اب ،برق و گاز مصرفی را ندارند .فریز
دو س��اله بازپرداخت این بدهی ه��ا ،می تواند کمکی در جهت
حمایت از تولیدکنندگان در شرایط ویژه باشد .نایب رییس اتاق
ایران معتقد است که در شرایط فعلی نمی توان ،تصمیم ها را بر
اساس وضعیت عادی اتخاذ کرد و باید به شرایط خاص داخلی
و بین المللی توجه داش��ت .به گفته س�لاح ورزی ،شکل گیری
ش��ورای هماهنگی اقتصادی س��ران قوا زی��ر نظر رهبر معظم
انقالب نش��ان دهنده ش��رایط ویژه امروز و ض��رورت مقابله با
تهدیدهای جدید بین المللی در حوزه اقتصاد است.
دوشنبه
صنعت خودرو
8مرداد 16 1397ذی القعده 30 1439ژوئیه 2018شماره 447پیاپی 2420
روی خط خبر
معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت:
شورای رقابت با افزایش نرخ
خودرو موافقت نکرده است
انجمن روی موارد
بسیاری ازفهرست
منتشر شده از سوی
وزارت صنعت ،معدن و
تجارت اعتراض دارد.
معتقدیم فهرست خام
و بدون کار کارشناسی
در اختیار مخاطب قرار
گرفته و فکر نمی کنیم
فهرست تخلف ها باشد
در گفت وگو با رییس انجمن واردکنندگان خودرو درباره فهرست منتشر شده از متخلفان مطرح شد
تر و خشک با هم می سوزند
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
هفته گذشته با هدف شفاف سازی تخلف ها در ثبت
سفارش خودروهای غیرقانونی ،وزارت صنعت ،معدن
و تجارت فهرستی منتشر کرد که ۲صفحه پایانی ان
به عنوان متخلفان خودرویی بود.
عموم��ی ش��دن این فهرس��ت واکنش های��ی را به
دنبال داش��ت؛ انجمن واردکنندگان خودرو در بیانیه
خ��ود اعالم کرد «با توجه به ش��رایط اخیر کش��ور و
بحران های موجود دامن زدن به ش��ایعات و تشویش
اذهان عمومی جز اینکه بهانه ای برای رسانه های معاند
بوده و باعث اخالل در نظم عمومی شود فایده دیگری
نخواهد داشت».
«گس��ترش صنعت» برای روشن ش��دن موضوع و
دلیل اعتراض انجمن واردکنندگان به فهرست منتشر
شده از سوی وزارت صنعت ،معدن و تجارت با کورش
مرشدس��لوک ،ریی��س انجمن واردکنن��دگان خودرو
گفت وگو کرد .وی درباره فهرس��ت منتش��ر ش��ده به
برخی ابهام ها اش��اره کرد و افزود :افرادی که در زمان
باز بودن سامانه ثبت س��فارش خودروهای خود را به
ثبت رسانده اند نیز جزو این فهرست قرار گرفته اند.
پس از انتش�ار فهرس�ت ش�رکت ها و افراد
از س�وی وزارت صنعت ،مع�دن و تجارت که به
شکل غیرقانونی ثبت س�فارش داشتند انجمن
اعتراض هایی به ان داشت .گالیه انجمن مربوط
به چه بخشی از این فهرست است و چرا؟
انجمن روی موارد بس��یاری از این فهرست اعتراض
دارد .معتقدیم فهرست خام و بدون کار کارشناسی در
اختیار مخاطب قرار گرفته و فکر نمی کنیم فهرس��ت
تخلف ها باشد .وزیر صنعت ،معدن و تجارت در سخنان
خود اش��اره کرد این فهرست ثبت سفارش هایی است
که هنگا م ممنوعیت اقدام به ثبت س��فارش خودروها
کرده اند.
از این رو ،چون کار کارشناس��ی نش��ده فهرس��ت
ن فهرس��ت تخلف ه��ا در نظر
منتشر ش��ده را نمی توا
گرف��ت .بنابراین ،به ش��کل ش��فاف و روش��ن درباره
فهرست ها سخن گفته نش��ده است .نخست باید این
موضوع تحلیل می ش��د جزئیات ب ه دس��ت می امد و
سپس اطالع رس��انی می ش��د .این در حالی است که
فهرس��ت خام در اختیار مخاطب قرار گرفت و تفسیر
ان بر عهده مخاطبان گذاش��ته شد .انها نیز بر اساس
اطالعاتی که در اختیار دارند تفس��یرهای متفاوتی از
این فهرست می کنند.
نس�بت به واژه تخلفات در فهرست منتشر
ش�ده گالیه داری�د .در این باره بیش�تر توضیح
محمد ش��ریعتمداری ،وزیر صنع��ت ،معدن و تجارت
دهید.
ابالغ شد.
وزارت صنعت ،معدن و تجارت ۱۵صفحه منتش��ر
ب��ه طور معم��ول ،وقت��ی قانونی تصویب می ش��ود
ک��رد که فقط در ۲صفحه عن��وان «تخلفات خودرو»
ت��ا زم��ان ابالغ یک فاصل��ه زمانی وج��ود دارد و این
امده است و در این ۲صفحه ۴۳۰خودرو وجود دارد،
طبیع��ی اس��ت .برخی در ای��ن بازه زمانی(از ارس��ال
ضمن اینکه این امار درباره تخلف های محرز ش��ده از
نامه جهانگیری تا ابالغ از س��وی شریعتمداری) ثبت
س��وی ش��رکت یا افراد حقیقی و حقوقی نیست .قوه
سفارش داشتند(تاکید می ش��ود در حالی که سامانه
قضاییه باید این فهرست را مورد بررسی قرار دهد و بر
ثبت سفارش باز بوده و محدودیتی برای ثبت سفارش
اس��اس مستندات مشخص شود چه تعداد از این امار
وجود نداشته اس��ت) که این افراد و شرکت ها نیز در
مربوط به ثبت س��فارش های قانونی یا غیرقانونی بوده
فهرست متخلفان قرار گرفته است.
و س��پس فهرست منتشر می ش��د و در اختیار عموم
تمام این موارد در زمره تخلف ها منتش��ر شده است
قرار می گرفت.
که ذهنیت مخاطب را تحت الشعاع قرار می دهد.
جرم شرکت ها و افراد حقیقی و حقوقی اثبات نشده
ای�ا انجم�ن معتقد اس�ت برخی از اس�امی
زیرا ثبت س��فارش ها حالت های مختلف دارد .به طور
منتشرش�ده در ای�ن فهرس�ت ج�زو ثب�ت
نمونه ،برخی ثبت سفارش اولیه داشتند اما کارمزد ان
سفارش های غیرقانونی نبوده است؟
ش این گونه
را پرداخت نکرده بودند .روند ثبت س��فار
بله .به طور قطع برخی از این اس��امی جزو کسانی
اس��ت که ابتدا ثبت س��فارش اولیه انجام می ش��ود،
هس��تند که بر اس��اس ضوابط و قوانین ثبت سفارش
اطالع��ات خودروهای مورد نظ��ر وارد و پس از تایید
داش��تند و خودروهای انها مربوط به پیش از بس��ته
وزارتخانه ،س��فارش دهنده مجاز به واردات و پرداخت
شدن سامانه ثبتارش بوده است.
کارمزد می ش��ود .پ��س از واری��ز مبل��غ ،واردکننده
از دیگ�ر مطالب�ی که عن�وان کردی�د ۴۳۰
ک��د ۸رقمی دریاف��ت می کند و این ک��د در اختیار
خودرویی بود که در فهرس�ت منتشرشده امده
گمرکات قرار می گی��رد .هنگام ورود خودرو اطالعات
است .چرا اعداد اعالم شده مربوط به خودروهای
دریافت شده با خودرو مطابقت داده می شود تا تخلفی
واردات�ی ت�ا این ان�دازه ب�ا یکدیگ�ر در تضاد
رخ ندهد.
هستند؟
به این ترتیب ،ثبت س��فارش برخی از ش��رکت ها و
این چالش نیز به کارشناسی نشدن کار برمی گردد.
افرادی که در این فهرس��ت ق��رار گرفته اند مربوط به
اینک��ه جزئی��ات تحلیل نمی ش��ود تا اع��داد و ارقام
پیش از محدودیت ثبت سفارش و بسته شدن سامانه
درست از بررسی و مطالعات حاصل شود .باید تخلف ،
ثبتارش بود اما کارمزد خود را پرداخت نکرده بودند.
شناس��ایی و سپس اعالم ش��ود .پیش از اینکه تخلف
باید توجه داش��ت که پس از تایید اطالعات خودرو
محرز ش��ود ،اطالع رس��انی منطقی نیس��ت .در واقع،
در پرداخت کارمزد زمان مش��خصی تعیین نمی شود.
به این ترتیب ،اطالعات اش��تباه در اختیار مردم قرار
در نتیج��ه ،برخ��ی افراد پس از تایی��د ،کارمزد ثبت
می دهیم .این باعث می ش��ود که هجمه ای ایجاد شود
سفارش را در زمان محدودیت ثبت سفارش پرداخت
و س��خن از بیش از ۶هزار خ��ودرو ۱۸ ،هزار و حتی
کردن��د .این نیز به این دلیل بود که س��امانه به لحاظ
۳۰هزار خودرو گفته شود .انجمن نیز از همین روش
ثبت خودروهای جدید بس��ته بود اما بخش پرداخت
اطالع رسانی گالیه مند است.
کارمزدها باز بوده و در دسترس همگان قرار داشت.
� با توجه به اس�امی منتشر شده،
در فهرس��ت منتشر ش��ده ش��رکت ها
انجمن و اعضای ان چقدر با موضوع
و اف��رادی ق��رار دارن��د ک��ه در زم��ان
ثبت سفارش
ثب�ت س�فارش غیرقانون�ی درگیر
محدودی��ت ثب��ت س��فارش ،کارم��زد
برخی از شرکت ها
هستند؟
قبلی ه��ا را پرداخ��ت کرده اند .این ثبت
و افرادی که در این
تخلف ه��ا ت��ا زمانی که از س��وی قوه
سفارش ها به ثبت سفارش های ارشیوی
فهرست قرار گرفته اند قضایی��ه بررس��ی و نتایج اعالم نش��ود،
معروف هستند.
مربوط به پیش از
انجم��ن فهرس��ت را ب��ا اعض��ای خود
همچنین ،مش��کل دیگ��ر مربوط به
محدودیت ثبت
تطبیق نمی ده د زیرا انجمن اطالعاتی از
ثبت سفارش از س��وی غیرنمایندگی ها
شدن
سفارش و بسته
تخلف ها ندارد .قوه قضاییه نهادی است
است .موضوع این است که نامه اسحاق
سامانه ثبتارش بود
که در این باره اطالعات کامل در اختیار
جهانگیری ،معاون اول رییس جمهوری
اما کارمزد خود را
دارد ک��ه پس از کار کارشناس��ی اعالم
س��وی
ب��رای ممنوعی��ت واردات از
پرداخت نکرده بودند
می کند .پی��ش از ای��ن وزارت صنعت،
غیرنمایندگی ه��ا ۱۲دی ۹۵ارس��ال
مع��دن و تجارت نمی توان��د با قاطعیت
ش��د اما این مسئله ۲۴ ،دی 95از سوی
اعالم تخلف کند.
از دیگ�ر تخلف های�ی که عنوان می ش�ود،
ف�روش خودروه�ای واردات�ی ب�ا ارز دولتی به
اش�نایان و دوس�تان بوده؛ ایا انجم�ن با چنین
تخلف هایی روبه رو شده است؟
ب��ا چنین تخلف هایی روبه رو نش��ده ایم زیرا اعضای
انجمن بر اس��اس پیش فروش برای ثبت س��فارش و
فروش خودرو اقدام می کنند .در نتیجه ،با واردات هر
خودرو ،محصول به مشتریان تحویل داده می شود.
انجمن واردکنندگان خودرو زیر نظر سازمان حمایت
مصرف کنن��دگان و تولیدکنن��دگان و وزارت صنعت ،
مع��دن و تجارت فعالیت دارد .تم��ام خودروهای وارد
ش��ده به لحاظ قیمت ،نحوه واگ��ذاری و ارزش گذاری
زیر نظارت این دو س��ازمان ب��وده و در نتیجه امکان
تخلف وجود ندارد.
انجم�ن معتقد اس�ت اگ�ر خودروهای ثبت
سفارش ش�ده قانونی اجازه ورود داشته باشند،
می توان تا پایان س�ال بازار خ�ودرو را مدیریت
ک�رد .درحال حاض�ر این خودروه�ا در کمرگات
ایران دپو شده اند؟
موضوع مطرح شده از س��وی انجمن این بود که ۲۰
هزار خودرو در زمان باز بودن س��امانه ثبت سفارش از
س��وی اعضای انجمن ثبت سفارش شده است پیش از
انکه واردات ممنوع ش��ود .در واقع ،فعاالن این انجمن
صاحب ۲۰هزار خودرو با ثبت سفارش قانونی هستند
ک��ه اجازه اس��تفاده از خودروهای ثبت سفارش ش��ده
خود را ندارند .درخواس��ت انجمن از دولت اجازه ورود
این خودروها اس��ت تا واردکنندگان بتوانند پاسخگوی
مش��تریان خود باش��ند .قس��مت عمده ای از این ثبت
س��فارش ها هنوز وارد گمرک ایران نشده و در کارخانه
مبدا انبار ش��ده اند .خودروهای سفارش شده بر اساس
شرایط و موقعیت جغرافیایی هر کشور ساخته می شود.
در نتیج��ه ،ای��ن س��فارش ها وی��ژه ایران ب��وده که
درحال حاضر در انبارهای خودروسازان کشورهای مبدا
دپو شده اند .درخواست انجمن این است که درباره این
۲۰ه��زار خ��ودرو دولت تصمیم گیری کند تا اس��یب
کمت��ری به فع��االن این حوزه و نیز ب��ازار خودرو وارد
شود.
سخن اخر
انتظ��ار داریم اطالع رس��انی درس��ت انجام ش��ود و
مس��ئوالن به این ام��ر توجه کنند ک��ه هجمه ها تمام
فع��االن را در بر گرفت��ه در حالی که بای��د متخلفان از
چرخه بازار حذف شوند.
وضعیتی که امروز کشور به لحاظ اقتصادی و سیاسی
دارد نیازمن د مدیریت با کمترین اش��تباه اس��ت .نباید
اج��ازه داد هجمه ها فض��ا را الوده کند و کس��انی که
فعالیت قانونی می کنند زیر سوال بروند.
در راستای افزایش رضایت مشتریان
مراحل پذیرش تا ترخیص خودرو با پیامک به مشتریان اطالع رسانی می شود
ش��رکت خدمات پس از ف��روش ایران خودرو اقدام های انجام ش��ده از
پذیرش تا ترخیص خودرو را به مشتریان اطالع رسانی می کند.
به گزارش ایکوپرس ،مش��تریان مراجعه کننده به ش��بکه خدمات پس
از ف��روش ایران خ��ودرو درحال حاضر از این امکان برخودار هس��تند تا با
دریافت پیام��ک از زمان پذیرش تا ترخی��ص ،در جریان امور خودرویی
قرار بگیرند.
روند ارسال این پیامک ها به این شکل است که مشتری پس از پذیرش
خودرو ،باید پیامکی مبتنی بر ثبت پذیرش ،از س��وی نمایندگی دریافت
کند .در واقع ،این پیامک نش��انگر پذیرش قطع��ی خودرو در نمایندگی
اس��ت و پس از دریافت ان مش��تری می تواند اطمین��ان حاصل کند که
خودرو وارد فرایند بررس��ی و تعمیر ش��ده است .در مرحله بعد و پس از
پایان س��رویس و خدمات نیز ،پیامکی مبنی بر اماده بودن خودرو و زمان
ترخیص برای مشتری ارسال می شود.
در اخرین مرحله و پ��س از تحویل خودرو ،پیامک دیگری با محتوای
هزینه و ریز خدمات عرضه ش��ده به مالک خودرو ارس��ال می شود و وی
این امکان را خواهد داش��ت که هزینه ها ،ش��امل هزینه قطعات و اجرت
خدمات انجام ش��ده را در وب س��ایت شرکت ایساکو مش��اهده کرده و با
فاکتور دریافتی از نمایندگ��ی تطبیق دهد و از صحت ان اطمینان یابد.
در صورت مش��اهده هرگونه مغایرت ابتدا ان را با مدیر نمایندگی مطرح
کند و در صورت توافق نکردن ،با شماره تلفن ۰۹۶۴۴۰تماس بگیرد.
ای��ن امکان عالوه ب��ر اطمینان بخش��ی به مش��تریان درب��اره عملکرد
نمایندگی ،خدمتی به نمایندگی های مجاز ش��رکت اس��ت تا با شفافیت
و قطعیت به مش��تریان خ��ود خدمات دهند و در ص��ورت بروز اختالف
درباره هزینه ها ،س��ایت شرکت را به عنوان مرجعی برای رفع شبهه های
مشتریان قرار دهند.
از سویی ،فاکتور پیامکی ارسالی برای مشتریان ،می تواند به عنوان یک
س��ابقه تعمیراتی همیشه در دسترس مالک خودرو باشد و در مواقع نیاز
با مراجعه به لینک درج شده در پیامک از ان استفاده کند.
گفتنی است ،فهرست نرخ خدمات و اجرت تعمیرات در سایت ایساکو
به نشانی www.isaco.irقابل مشاهده است.
معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت بیان کرد :قیمت گذاری
خودرو از سوی ش��ورای رقابت انجام می شود و از اغاز سال
تاکنون ۷/۶درصد افزایش نرخ داش��ته ایم .خودروسازان در
صدد افزایش نرخ هس��تند اما ش��ورای رقابت موافقت نکرده
است.
به گ��زارش ایدرونیوز ،منصور معظم��ی اظهار کرد :توقف
ثبت س��فارش خودرو ،تغییر نرخ ارز و س��خنان بیان ش��ده
درباره قطع همکاری ش��رکت های خارج��ی نگرانی هایی را
برای مصرف کنندگان به وجود اورد.
وی ادامه داد :با این حال ،بازار در ارامش نس��بی به س��ر
می برد و شرکت های خارجی تا به امروز به قراردادهای خود
عمل کرده ان��د .وزارت صنعت ،معدن و تج��ارت با تاکید بر
خودروسازی ،بخش قابل توجهی از نیازهای انها را خریداری
کرده و تا پایان سال از لحاظ تولید مشکلی نخواهیم داشت.
معظم��ی درباره نحوه همکاری با ش��رکت های بین المللی
ها ،عنوان کرد :رفتار واقعی شرکت ها
در پی تش��دید تحریم
گاهی با رفتار اجتماعی انها متفاوت است و شرکت هایی که
با ایران قرارداد بس��ته اند عالقه مند نیستند که از بازار جذاب
و ایمن ایران خارج شوند .سعی دارند حساسیتی برای امریکا
به وجود نیاورند و بعضی به دنبال دریافت مجوز هس��تند و
تاکنون کار خودشان را انجام داده اند.
رییس هیات عامل س��ازمان گس��ترش و نوس��ازی صنایع
ایران (ایدرو) خاطرنش��ان کرد :به دنبال مش��کالت ناشی از
رفتار غیراخالقی س��ردمداران امریکا ،دول��ت برای مقابله با
این رفتارها تدابیری اندیشید تا پاسخگوی مردم و واحدهای
تولیدی باشد.
او افزود :بخش��ی از درام��د ارزی ب��ا ارز ۴۲۰۰تومان به
کاالی استراتژیک تخصیص داده شده است و در هر شرایطی
باید تامین شود و بخشی از مواد اولیه که به نحوی با کاالی
اس��تراتژیک ارتباط پی��دا می کنند نیز ب��ا ارز ۴۲۰۰تومان
تامین می شود.
مع��اون وزیر صنع��ت ،معدن و تجارت ادامه داد :بخش��ی
دیگ��ر از کاالها ب��رای تامین ارز از محل ص��ادرات غیر نفتی
استفاده می کنند و در ۳ماه نخست سال صادرات محصوالت
غیر نفتی افزای��ش پیدا کرده اس��ت .بنابراین ،دولت موظف
کرده اس��ت که ارز حاص��ل از پتروش��یمی ،میعانات گازی،
مواد معدنی و فوالدی وارد کش��ور ش��ود و ۸۰درصد با نرخ
ارز ۴۲۰۰توم��ان و ۲۰درصد به ش��کل توافقی ،در اختیار
واحدهای تولیدی قرار گیرد.
ریی��س هیات عام��ل ایدرو خاطرنش��ان کرد :گروه س��وم
محصوالتی هس��تند که ورودش��ان به کشور ممنوع شده که
حدود ۱۵۰۰قلم کاال می ش��ود .این فرصت مناس��بی برای
واحدهای تولیدی داخلی است تا محصوالت شان را وارد بازار
کنند.
معظمی افزود :در ش��رایط کنون��ی وارد کردن محصوالتی
که در کش��ور تولید می ش��ود ،جفا بوده و برای تقویت توان
داخل ابان امس��ال با سرمایه گذاری ۱۰۰میلیون دالری در
شهرستان اسفراین این واحد تولیدی به بهره برداری می رسد.
مجوز فعاالن متخلف باطل شود
عضو هیات علمی دانش��گاه عالمه
طباطبای��ی خواس��تار لغ��و مجوز
فعالی��ت و نمایندگی ش��رکت های
متخل��ف واردکنن��ده خ��ودرو در
پرونده فس��اد در ثبت س��فارش و
واردات خودرو شد.
امراله امینی در گفت وگو با ایسنا
اظهار کرد :حداقل کاری که دولت باید در پرونده فس��اد در
ثبت سفارش و واردات خودرو انجام دهد ،لغو مجوز فعالیت
شرکت های رسمی و غیررس��می واردکننده خودر و دخیل
در این فساد است که اتفاقا بعضی از انها برند هستند.
وی ب��ا بی��ان اینکه جامع��ه توقع ن��دارد برندهای اصلی
واردکنن��ده خ��ودرو دچ��ار چنی��ن تخلف های��ی ش��وند،
خاطرنش��ان کرد :با این حال ،چنین اتفاقی افتاد و ش��اهد
بودیم ک��ه برخی برنده��ای اصلی واردکنن��ده خودرو ،در
پرونده فساد در ثبت س��فارش و واردات غیرقانونی خودرو
دست داشته اند.
این کارش��ناس صنع��ت خودرو ادامه داد :ش��رکت های
رس��می و غیررس��می دخیل در پرونده واردات غیرقانونی
خ��ودرو ،مرتکب ج��رم جعل نیز ش��ده اند و عالوه بر ابطال
مجوز نمایندگی و فعالیت ،قوه قضاییه نیز باید از این منظر
به شدت با انها برخورد کند.
وی خاطرنش��ان ک��رد :در این پرونده برخ��ی کارمندان
وزارت صنع��ت ،معدن و تجارت نیز دس��تگیر ش��ده اند که
می طلبد این وزارتخانه با قاطعیت ریش��ه های این فساد را
شناسایی و برطرف کند.
ب��ه تازگ��ی وزیر صنع��ت ،مع��دن و تجارت فهرس��ت
ش��رکت های دخی��ل در پرون��ده ثبت س��فارش و واردات
غیرقانون��ی خودرو را منتش��ر ک��رد .در این فهرس��ت نام
چند ش��رکت نمایندگی رسمی واردکننده خودرو به چشم
می خورد .باقی ش��رکت ها نیز واردکنندگان غیررس��می و
غیرنمایندگی خودرو بوده اند.
دوشنبه
سال سی ام شماره 447پیاپی 2420
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
8مرداد 1397
16ذی القعده 1439
30ژوئیه 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
ارگانیک ها در چالش نشان تجاری
خام فروش��ی گیاه��ان دارویی ایران
و ف��راوری ان در کش��ورهای دیگر در
حال��ی ادام��ه دارد که عام��ل اصلی ان
نبود نش��ان تجاری ب��رای این صنعت
در اس��ت .هرچند بی��ش از ۵۰واحد
ب��زرگ صنعت��ی فق��ط در اس��تان
اذربایج��ان غرب��ی به عن��وان قطب
محمدعلی سیروس
گیاه��ان داروی��ی فعالی��ت دارد ام��ا
واحدهای سنتی بس��یاری در زمینه کارشناس گیاهان دارویی
تولی��د و ف��راوری گیاه��ان داروی��ی
فعالی��ت دارن��د ک��ه هر یک ب��ه طور میانگی��ن برای ۴ت��ا ۳۰نفر
اش��تغالزایی دارد .صنع��ت فراوری گیاهان داروی��ی یکی از معدود
صنایع دارای رش��د ۲رقمی اس��ت ب ه طوری که حدود ۵۰درصد از
داروهای تولیدشده در جهان ،منشا طبیعی دارند که با تغییراتی به
عنوان دارو مورد اس��تفاده قرار می گیرند .صنعت داروس��ازی نه تنها
در ایران بلکه در کل دنیا از اهمیت زیادی برخوردار است به گونه ای
که به عنوان دومین صنعت مهم دنیا ش��ناخته ش��ده است .صنعت
گیاه��ان داروی��ی و محص��والت ارگانیک به عل��ت خاصیت درمانی
ب��ه عنوان صنعت مادر ش��ناخته ش��ده اس��ت ک��ه در کارافرینی و
اش��تغالزایی ظرفیت های فراوانی را ایجاد می کند .اما متاس��فانه به
علت ش��رایط سخت تولید در کشور ،معروف ترین فعاالن این حوزه
اکنون س��رمایه خود را به سایر بخش های اقتصادی انتقال داده اند و
حتی از زیس��ت بوم های گیاهان دارویی نقل مکان کرده اند .بنابراین،
س��امان دهی و س��ازمان دهی فعالیت ها از مراحل کاش��ت و داشت و
برداش��ت در حوزه های فعالیت خانگی ،س��نتی ،صنفی و واحدهای
صنای��ع کوچ��ک صنعتی و مرکز کلینیک ه��ای علمی و تخصصی با
عزم و همت همگانی برای توسعه کسب وکار یک ضرورت است زیرا
صنعت گیاهان دارویی هنوز اش��باع نشده است .زنجیره این صنعت
از کش��ت گیاهان دارویی حتی در کنار معادن تا تولید دمنوش ها و
عرقی��ات گیاه��ی پیش رفت .می توان از ای��ن ظرفیت به نحو بهینه
اس��تفاده کرد اما الزم��ه ان راه اندازی ش��رکت های تجاری در کنار
واحدهای تولیدی اس��ت تا محصول همراه با نام تجاری مشخص به
بازارهای داخلی و صادراتی عرضه ش��ود .با توجه به در معرض خطر
انقراض قرار گرفتن گونه های باارزش گیاهی ،الزم اس��ت تا با تعامل
اندیشمندان بخش های دولتی با هموار کردن سازوکارهای هدایتی
و حمایت بخش خصوصی ،تعاونی ها و تش��کل های دانش بنیان برای
دانش اموختگان رش��ته های مرتبط کارافرینی کرده و کس��ب وکار
با قواعد تحول نظام مند توس��عه بهره ب��رداری اصولی را برای احیای
گونه های در حال انقراض انجام دهند.
خبر
ساخت مجتمع کارگاهی
و دانش بنیان در بلده
مجتمع کارگاهی تولیدی و دانش بنیان در شهرک صنعتی بلده نور
کلنگ زنی شد و پروژه زیرسازی و اسفالت معابر ورودی این شهرک
با حضور استاندار مازندران به بهره برداری رسید.
ب��ه گزارش «گس��ترش صنعت» به نقل از روابط عمومی ش��رکت
ش��هرک های صنعتی اس��تان مازن��دران ،محمد اس�لامی در ایین
کلنگ زن��ی مجتم��ع کارگاه��ی ش��هرک صنعتی بلده ن��ور گفت:
ش��هرک های صنعتی به دلیل نقش بس��یار ارزنده و مهمی که برای
ایجاد اشتغال و استفاده از توانمندی ها و ظرفیت های استان و بهبود
وضعیت تولید دارند از اهمیت بسیاری برخوردارند.
اس��تاندار مازندران افزود :ایج��اد و راه اندازی مجتمع کارگاهی در
راس��تای سیاس��ت دولت تدبیر و امید ،در مس��یر اقتصاد مقاومتی و
حمایت از تولیدکنندگان و صنعتگران است.
وی بیان کرد :ساخت مجتمع کارگاهی موجب ایجاد اشتغال پایدار
و مولد در منطقه خواهد ش��د .مصطفی موسوی ،مدیرعامل شرکت
شهرک های صنعتی استان مازندران نیز در این ایین گفت :مجتمع
کارگاه��ی ش��هرک صنعتی بلده نور در زمینی به مس��احت ۲هزار
مترمربع ،ظرفیت استقرار ۲۳واحد کوچک را دارد که به متقاضیان
سرمایه گذاری در این شهرک واگذار می شود.
موس��وی تصریح کرد :این مجتمع کارگاهی تولیدی و دانش بنیان
ب��ا قطعات تفکیک��ی در قال��ب ۴00 ،۳00و ۵00مترمربع طراحی
ش��ده اس��ت و به صنعتگران و متقاضیانی که توانایی مالی کمتری
دارند واگذار می شود.
ی در توسعه و رفع معضالت زیست محیطی نشان داد
بررسی «گسترش صنعت» از نقش گیاهان اندمیک یا انحصار
همجواری گیاهان و صنعت در مسیر توسعه
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
فعالیت های صنعتی در کنار حفظ محیط زیس��ت
هم��واره دغدغه ای برای مس��ئوالن ب��وده تا جایی
ک��ه برخی فعالیت های صنعتی ب��ه دلیل االیندگی
در برخی مناطق ممنوع ش��ده اس��ت .این در حالی
اس��ت ک��ه کارشناس��ان معتقدند ب��ا بهره مندی از
گیاهان خودرو و انحصاری می توان از اسیب رسانی
فعالیت های صنعتی به محیط زیس��ت و اکوسیستم
جلوگیری کرد .به گفته کارشناس��ان ،وجود برخی
گیاه��ان می تواند ی��ک راهکار مهم ب��رای مقابله با
چالش های بزرگ اجتماعی باشد .این امر زمینه ساز
اشتغال ،توس��عه پایدار جوامع ،بهره برداری منطقی
از طبیعت و س��ایر زمینه های منجر به رشد صنعتی
و اقتصادی شدن کش��ور به شمار می رود .بنابراین،
شایسته است که اهمیت گیاهان خودرو و انحصاری
را در رسیدن به توسعه صنعتی بیشتر درک کرد.
یکی از ویژگی های بس��یار ارزش��مند کش��ور ما
که باید ب��ه ان توجه کرد ،وج��ود گیاهان خاص و
انحصاری اس��ت که در علم گیاه شناس��ی با عنوان
« گیاه��ان اِندمیک» ی��ا «گیاهان انحص��اری» یاد
می شوند.
مجی��د قربان��ی ن ُهوج��ی ،گیاه ش��ناس و عض��و
هیات علم��ی پژوهش��کده گیاه��ان داروی��ی جهاد
دانش��گاهی در ای��ن زمینه به «گس��ترش صنعت»
گف��ت :گی��اه اندمیک ب��ه نوعی از گیاه��ان اطالق
می شود که به طور ویژه و تنها در یک منطقه خاص
جغرافیایی رش��د می کنند و به ص��ورت خودرو در
هیچ منطقه دیگری یافت نمی ش��وند .توجه به این
نوع از گیاهان می تواند زمینه س��از توسعه پایدار در
ان منطقه باشد.
به گفته وی ،گیاه اندمیک ایران گیاهی اس��ت که
تنها به صورت انحصاری در کش��ور ما وجود داشته
و در هی��چ ج��ای دیگ��ر از دنیا به ص��ورت طبیعی
نمی روی��د .از جایی که پراکنش این گونه از گیاهان
فقط در ایران اس��ت ،دسترس��ی به این خزانه های
ارزش��مند ژنوم��ی نی��ز می توان��د فق��ط در اختیار
دانشمندان ایرانی باشد .از این رو ،هرگونه ویژگی و
کارب��رد احتمالی ان اعم از کاربرد صنعتی ،دارویی،
اقتص��ادی ،خوراکی ،جذب گردش��گر ،جلوگیری از
بیابان زایی و تثبیت خ��اک ،تعلیف دام و ...می تواند
به طور انحصاری در اختیار کش��ور ما قرار داش��ته
باشد.
قربانی نهوجی توضیح داد :بر اساس منابع معتبر
بیان می ش��ود که حدود ۸تا ۱0هزار گونه گیاهی
در ایران وجود دارد که از این میزان حدود ۲هزار تا
۲هزار و ۵00گونه انحصاری و اندمیک کش��ورمان
هس��تند .تعداد گیاهان اندمی��ک در ایران ،نزدیک
ب��ه ۲0تا ۲۵درصد کل گیاهان کش��ور را ش��امل
می شود.
این امر از جمله ویژگی های بسیار بزرگ ،بی نظیر
گیاهانی که با این اقلیم س��ازگار نباش��ند می تواند
و ارزش��مند کشور ما است و کش��ورهای دیگر دنیا
به روند تخریب اکوسیس��تم سرعت بخشیده و تنوع
کمتر دارای چنین ظرفیت و تنوع زیستی گسترده
زیستی منطقه را به نابودی محض بکشاند.
گیاه��ان هس��تند .بنابراین ،شایس��ته اس��ت توجه
وی بیان کرد :ش��اید امروزه مثال واضح این گونه
و اهتمام بیش��تری در س��طوح مدیریتی و عمومی
تصمیم ه��ا اس��تفاده از گیاه��ان غیر طبیع��ی برای
کش��ور درباره حف��ظ و صیانت از ای��ن ذخیره های
رفع معضل گرد و خاک اس��تان خوزس��تان اس��ت.
ارزش��مند ژنومی انجام ش��ده و در عین حال ،برای
ب��رای رفع این معض��ل اب و هوایی امروزه دس��ت
کارب��ری اختصاصی انها به منظور توس��عه کش��ور
به دامان انواع و اقس��ام روش ها ب��رای جلوگیری از
برنامه ریزی های دقیقی شود.
مقابله با چالش های زیست محیطی
ایج��اد کانون های گرد و غبار ش��ده ایم و برای نیل
این گیاه ش��ناس بیان کرد :هرکدام از این گیاهان
به این هدف به ایجاد جنگل های مصنوعی با تاکید
می تواند به عن��وان یک راهکار بزرگ برای مقابله با
ب��ر گیاهان غیربوم��ی ایران و ایجاد زهکش��ی های
چالش های بزرگ اجتماعی قلمداد شده و زمینه ساز
مصنوعی مبادرت ورزیده ای��م ،غافل از اینکه با این
اشتغال ،توس��عه پایدار جوامع ،بهره برداری منطقی
امر زمینه ساز خالی تر شدن سفره های اب زیر زمینی
از طبیع��ت و س��ایر زمینه ه��ای منجر به رش��د و
و بزرگتر شدن کانون های بحرانی گرد و غبار کشور
اقتصادی ش��دن کش��ور قلم��داد ش��ود .از این رو،
ش��ده ایم و تنوع زیس��تی گیاهان طبیعی منطقه را
شایس��ته اس��ت اهمیت این گیاهان را بیشتر درک
نیز به نابودی می کش��انیم .این در حالی اس��ت که
کرد و قدر حضورش��ان را دانس��ت ت��ا در حق این
بس��یاری از گیاهان همین اقلی��م را امروزه می توان
س��اکنان ارزش��مند دیرین ،صب��ور و در عین حال
ب��رای حل این معضل اس��تفاده ک��رد و ضمن رفع
بی چشمداشت ایران زمین کم لطفی نشود.
معض��ل نام ب��رده کمترین اث��ار تخریب��ی نیز برای
قربانی نهوجی گفت :امروزه ش��اهد هس��تیم که
منطقه ایجاد نشود.
بس��یاری از این گیاهان با بی توجهی و غفلت از بین
به گفته این عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان
می روند در حالی که ما همچنان برای
دارویی جهاد دانش��گاهی ،ما در جای
خزانه های ارزشمند
رفع مش��کالت داخل کش��ور به دنبال
ج��ای اقلیم ها و ش��رایط ابی و خاکی
ژنومی می تواند فقط در
راهکارهای��ی در خارج از این مرز و بوم
کش��ورمان گیاهان طبیعی و اندمیکی
اختیار دانشمندان ایرانی
هستیم.
باشد .از این رو ،هرگونه داری��م ک��ه می توانن��د موج��ب حل
درس��ت مانن��د ضرب المث��ل «اب ویژگی و کاربرد احتمالی معض�لات امروزه ما ش��وند و صد البته
در ک��وزه و ما تش��نه لبان می گردیم» ان اعم از کاربرد صنعتی ،که امتحان خ��ود را نیز در طی ق رن ها
دارویی ،اقتصادی،
ب��رای رفع برخی از مش��کالت کش��ور
و سال های طوالنی استقرارشان در اب
خوراکی ،جذب گردشگر
به ظرفیت های درون زاد کش��ور توجه
و هوای ای��ران پس داده ان��د و امروزه
و ...می تواند به طور
گیاهانی
نداش��ته و از س��ایر نقاط دنیا
بیشترین میزان سازگاری با اکوسیستم
انحصاری
را ب��رای رف��ع مش��کالت اقلیم��ی و در اختیار کشور ما قرار را داش��ته و کمتری��ن اث��رات جانب��ی
بگیرد
اب و هوای��ی در حوزه ه��ای مختل��ف
تخریبی را نیز نشان نمی دهند .گیاهان
برمی گزینی��م؛ غاف��ل از اینک��ه وجود
طبیع��ی و به وی��ژه گیاه��ان اندمیک
مناطق رویشی کشور بسیار ارزشمن د هستند چراکه
در همین محیط و اب وهوا رشد یافته ،به ان سازگار
شده ،در ان استقرار یافته و کمترین مشکلی را نیز
برای محیط زیس��ت و اکوسیس��تم های کشور ایجاد
نکرده ان��د .پس باید به انها توجه ویژه ای داش��ت و
برای رفع معضالت زیست محیطی بر توان و ظرفیت
انها تکیه کرد.
وی معتق��د اس��ت ،وقتی برای رف��ع یک معضل
زیس��ت محیطی گونه ه��ای خارج��ی و غیرطبیعی
( )None Nativeوارد اکوسیس��تم ی��ک منطقه
می شود ،این گیاهان گاه خاصیت های تهاجمی بروز
می دهند و در مدت زمان کمی موجب تغییر ش��دید
تنوع زیستی منطقه می شوند.
ادام��ه رون��د از بین رفتن تنوع زیس��تی مناطق
مختلف به یقین اثار س��وء اسفبار محیطی و انسانی
به همراه خواهد داش��ت و ترمیم ان به زمان ،هزینه
و ان��رژی فراوانی نیز دارد .بنابراین ،الزم اس��ت که
بهره برداری از این گیاهان به صورت کامال عالمانه و
ضابطه مند مورد توجه جدی مدیریت و احاد کشور
قرار بگیرد.
سخن اخر
در همین راس��تا ،به منظ��ور معرفی ظرفیت های
سرمایه گذاری کش��ور در حوزه های مختلف مرتبط
با گیاهان داروی��ی و فراورده های طبیعی در جهت
ج��ذب س��رمایه گذاران خارجی جش��نواره گیاهان
دارویی ،فراورده های طبیعی و طب ایرانی (س��نتی)
برگزار می ش��ود که امس��ال چهارمین دوره خود را
می گذراند.
چهارمین جش��نواره و نمایش��گاه مل��ی گیاهان
دارویی ،فراورده های طبیعی و طب ایرانی (س��نتی)
به همت ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب
سنتی معاونت علمی ۲۱ ،تا ۲۴ابان ۹۷در مصالی
بزرگ امام خمینی (ره) تهران برگزار خواهد شد.
معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت مطرح کرد
تربیت نیروی ماهر صنعتی با همکاری دانشگاه فنی و حرفه ای
مدیرعامل س��ازمان صنایع کوچک و شهرک های
صنعتی ای��ران یگانه راهکار خروج از بن بس��ت در
وضعی��ت اش��تغال را تمرکز ب��ر کارافرینی جوانان
متعهد و ماهر برشمرد و گفت :با همکاری دانشگاه
فن��ی و حرف��ه ای نیروهای متخص��ص را تربیت و
جوانان��ی کارافری��ن وارد بخش صنع��ت خواهیم
کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و
شهرک های صنعتی ایران ،صادق نجفی در همایش
روز مل��ی کارافرینی و اموزش های فنی و حرفه ای،
خواستار ایجاد پیوند بین صنعت و دانشگاه از طریق
تربیت نیروی تخصص��ی مورد نیاز بخش صنعت با
همکاری دانشگاه فنی و حرفه ای شد.
وی ب��ا اش��اره ب��ه انعق��اد تفاهمنام��ه همکاری
مشترک با دانش��گاه فنی و حرفه ای ،ایجاد اشتغال
پای��دار با توانمندس��ازی فارغ التحصیالن دانش��گاه
در رش��ته های تخصص��ی صنع��ت را از
اه��داف این تفاهمنامه برش��مرد و گفت:
ام��وزش تخصص��ی ش��اغالن واحدهای
صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی از
برنامه های مهم سازمان صنایع کوچک و
شهرک های صنعتی است.
نجف��ی با اش��اره ب��ه ایجاد بس��ترهای
الزم برای حضور جوانان کارافرین در ش��هرک های
صنعتی خاطرنش��ان کرد 8۴ :ه��زار واحد صنعتی
در سراسر کش��ور مشغول به کار هستند که از این
تعداد بیش از ۴۰هزار واحد صنعتی در ش��هرک ها
و نواحی صنعتی مستقر هستند.
مدیرعامل س��ازمان صنایع کوچک و شهرک های
صنعتی ای��ران به وضعیت کار و اش��تغال در ایران
اش��اره و تصریح ک��رد :یگانه راهکار خ��روج از این
بن بست بکارگیری جوانان متعهد و ماهر در امورات
مختلف است.
نجفی گف��ت :با انکه در ۸س��ال دفاع
مقدس و مش��کالت اقتص��ادی متعدد در
سال های گذشته اعم از تحریم های امریکا
و س��ازمان ملل وضعیت کار و اشتغال در
کش��ور رون��دی خاص پیدا ک��رده بود اما
جوانان اموزش دیده و تکنسین های ماهر
با حرکت جهادی خود می توانند کشور را در مسیر
توسعه و پیشرفت قرار دهند.
وی افزود :فرهن��گ راحت طلبی و گذر عمر باید
جای خود را به تالش و کار بیش��تر دهد و شجاعت
و ریس��ک کار در امورات مختلف در جامعه باید از
سوی مسئوالن تزریق شود.
مدیرعام��ل س��ازمان صنای��ع کوچ��ک و
ش��هرک های صنعت��ی ای��ران تصریح ک��رد :مردم
به وی��ژه جوان��ان بای��د با پذی��رش س��ختی و کار
بیش��تر در ای��ران اس�لامی رو ب��ه جل��و حرک��ت
کنند.
معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت خاطرنش��ان
ک��رد :جوان��ان متعهد و ماه��ر می توانن��د ایران را
از بن بس��ت فعل��ی در وضعی��ت کار و اش��تغال با
ارزش اف��زوده ایج��اد ش��ده در این بخ��ش خارج
کنند.
به گزارش «گس��ترش صنع��ت» در همایش روز
مل��ی کارافرین��ی و اموزش های فن��ی و حرفه ای،
تفاهمنامه همکاری مش��ترک بین سازمان صنایع
کوچ��ک و ش��هرک های صنعتی ایران و دانش��گاه
فنی و حرفه ای در راستای تربیت نیروی متخصص
ماهر براس��اس نیاز واحدهای فنی و صنعتی کشور
مس��تقر در ش��هرک ها و ایجاد بسترهای الزم برای
توس��عه فضای کسب و کار و اس��تارت اپ ها به امضا
رسید.
تولید دستگاه خشک کن صنعتی در کشور
محققان کش��ور موفق به ساخت ازمایشی دستگاه
«رفرکتنس ویندو» برای خشک کردن موادغذایی و
گیاهان دارویی حس��اس به حرارت شدند که انحصار
ان در دست شرکتی امریکایی بود.
مه��رداد نیاکوث��ری ،مج��ری ط��رح پژوهش��ی
«بهینه س��ازی خشک کن پیوس��ته رفرکتنس ویندو
جهت خش��ک کردن موادغذای��ی و گیاهان دارویی
حساس به حرارت» درباره انجام این طرح پژوهشی،
به ایس��نا گفت :این دستگاه برای خشک کردن مواد
مختلف کاربرد دارد و مواد حس��اس به حرارت با این
دستگاه به طور مناسب خشک می شود.
بر خ�لاف تصور عم��وم از اب و در واقع ،از انرژی
حرارتی تابش��ی اب داغ برای خشک کردن استفاده
می شود.
وی ادام��ه داد :مص��رف انرژی در دس��تگاه بهینه
ش��ده و ب��ه عنوان دس��تگاهی س��بز مطرح اس��ت.
دس��تگاه مجهز به سیستم بازگش��ت است و اب به
سیس��تم بر می گردد .همچنین ،دمای خشک کردن
در مح��دوده ۸0تا ۸۵درجه س��انتی گراد اس��ت و
مجهز به پلی مری مخصوص است که همچون پنجره
عم��ل می کن��د .بنابراین ،بعد از خش��ک کردن مواد
غذای��ی انتقال گرما قطع می ش��ود و از این طریق از
زیادی خشک شدن و اسیب حرارتی به ماده غذایی
جلوگیری می شود.
عضو هیات علمی دانش��گاه شیراز همچنین عنوان
کرد :انحصار س��اخت دس��تگاه به صورت صنعتی در
دس��ت شرکتی امریکایی است اما اکنون با این اقدام
این انحصار شکسته شد.
البته دستگاهی که در کشور ساخته شده ،عالوه بر
اینکه قابلیت اس��تفاده به عنوان خشک کن ،خاصیت
تغلیظ کنندگ��ی هم دارد و این در موضوع در انحصار
ایران اس��ت .همچنین ،با حمایت صندوق حمایت از
پژوهش��گران و فناوران معاونت علم��ی ثبت اختراع
دستگاه در امریکا انجام شده است.
نیاکوثری تصریح کرد :ظرفیت دستگاه با توجه به
نوع ماده غذایی متفاوت اس��ت ،کیفیت ماده غذایی
که با این دس��تگاه خشک می شود کیفیتی همچون
خشک کن های انجمادی دارد.
بر اس��اس اعالم معاونت علمی ریاس��ت جمهوری،
ت
فن��اوری «رفرکتنس ویندو» یک فناوری به نس��ب
جدید اس��ت که در ان از انرژی حرارتی تابش��ی اب
داغ برای خشک کردن و تغلیظ مواد غذایی حساس
به حرارت ،با صرف انرژی پایین ،بهره وری انرژی باال
و کیفیت بس��یار باال استفاده می شود .این فناوری به
صورت صنعتی تاکنون در انحصار امریکا بوده اس��ت
و تنها نمونه خش��ک کن و تغلیظ کننده «رفرکتنس
ویندو» در مقیاس ازمایش��ی ان در ایران از س��وی
پژوهش��گران طرح نام برده طراحی و س��اخته ش��ده
است.