روزنامه گسترش صنعت شماره 454
روزنامه گسترش صنعت شماره 454
ظرفیت سازی برای
کارافرینان جوان
کشورهای اسالمی
2
سال سی ام پیاپی 2427دوره جدید شماره 4 454صفحه قیمت 1000 :تومان
هیچ بهانه ای برای واگذار نکردن طرح ها
پذیرفتنی نیست
4
7اوت 2018
http://telegram.me/sanatnewspaper
www.sanatnewspaper.com
گزارش «گسترش صنعت» از فرصت ها و چالش های جایگزینی دالر با یورو
صنعت «ارز» می خواهد ،نوع ان مهم نیست
3
بررسی «گسترش صنعت» از تفاوت کار بانوان در مقایسه با اقایان در شهرک های صنعتی نشان داد
زنان صنعتکار منظم تر از اقایان
4
عکس :مهدی کاوه ای
مع��اون اول رییس جمهوری
گف��ت :نهاد های اجرایی باید به
س��رعت طرح های نیمه تمام را
به بخش خصوصی واگذار کنند
و از ای��ن پ��س هی��چ بهانه ای
پذیرفته شده نیست.
ب��ه گ��زارش پای��گاه معاون
اول رییس جمهوری ،اس��حاق
جهانگیری در جلس��ه س��تاد فرماندهی
اقتصاد مقاومت��ی تاکید ک��رد :واگذاری
طرح ه��ای نیمه تمام ب��ه بخش خصوصی
و مشارکت بخش خصوصی برای تکمیل
انها گامی در جهت خدمت رسانی هر چه
بیشتر به مردم است.
وی اف��زود :سیاس��ت دول��ت کاه��ش
تصدی گ��ری و افزای��ش نق��ش بخ��ش
خصوصی در کشور است و در جلسه های
ش��ورای عالی هماهنگی اقتصادی سران
قوا تصمیم های خوبی در راس��تای اجرای
این برنامه اتخاذ ش��ده ،ضم��ن انکه این
موض��وع از مطالبات ج��دی رهبر معظم
انقالب نیز هست.
رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی
تصری��ح ک��رد :با توج��ه به اینک��ه برای
تکمی��ل طرح ه��ای نیمه تمام در کش��ور
بیش از ۴۵۰ه��زار میلیارد تومان اعتبار
الزم اس��ت و بودجه دول��ت امکان تامین
این حجم از نقدینگی را ندارد ،باید راهی
برای تامین مالی اجرای این طرح ها پیدا
کنیم .یکی از بهترین مس��یرها واگذاری
انها به بخش خصوصی است.
جهانگی��ری ب��ا تاکی��د بر اینک��ه باید
شرایطی فراهم ش��ود تا بخش خصوصی
انگیزه کافی برای مشارکت در
اجرای طرح ه��ای نیمه تمام را
داشته باشد ،خاطرنشان کرد:
معافیت ه��ا و امتیازهای خوبی
برای بخ��ش خصوصی در نظر
گرفته شده و در جلسه شورای
عالی هماهنگی اقتصادی سران
ق��وا نی��ز اختی��ارات کافی به
کارگروه واگذاری طرح ها تفویض شده تا
با شرایط سهل و اسان طرح های عمرانی
نیمه تمام به بخش خصوصی واگذار شود.
وی ادام��ه داد :در برنامه ری��زی ب��رای
واگ��ذاری طرح ه��ا به بخ��ش خصوصی
تم��ام س��ازکارهایی ک��ه برای تس��هیل
جریان واگذاری مدنظر بوده لحاظ ش��ده
و دغدغه ه��ای مورد نظر بخش خصوصی
و نهاد های اجرایی در مصوبه های مدنظر
ق��رار گرفت��ه اس��ت .مع��اون اول رییس
جمه��وری اف��زود :نهاد ه��ای اجرایی با
توجه ب��ه مصوبه های خوب اتخاذ ش��ده
برای واگذاری طرح های نیمه تمام باید به
سرعت این طرح ها را به بخش خصوصی
واگ��ذار کنن��د و از ای��ن پ��س هیچ گونه
بهانه ای پذیرفته شده نیست.
جهانگی��ری با ی��اداوری اینکه برخی
ایرانی��ان مقیم خارج از کش��ور نیز اعالم
امادگی کرده اند که در تکمیل طرح های
نیمه تمام مش��ارکت داشته باشند از همه
نهادهای اجرایی ،به ویژه سازمان برنامه و
بودجه خواس��ت زمینه و بسترهای الزم
را برای مش��ارکت بخش خصوصی و نیز
فعالی��ت ایرانی��ان مقیم خارج از کش��ور
فراهم کنند.
سه شنبه
16مرداد 1397
24ذی القعده 1439
حمایت از حضور
بانوان در صنعت
سه شنبه
16مرداد 24 1397ذی القعده 7 1439اوت 2018شماره 454پیاپی 2427
اقتصاد و توسعه
رییس مرکز توسعه اقتصادی جوانان کشورهای اسالمی در گفت وگو با «گسترش صنعت» مطرح کرد
نظرگاه
عبور از تحریم با حمایت از
تولید ملی ممکن می شود
منبع خانه ملت
خبر
هنر ما باید جذب سرمایه گذار
داخلی باشد
ج��ذب س��رمایه و س��رمایه گذار
یکی از مهمترین اولویت های کشور
اس��ت که پس از خ��روج امریکا از
برجام مسئوالن بیشتر بر ان تاکید
می کنند .رییس کمیسیون صنایع
و معادن مجلس ش��ورای اس�لامی
درباره این موض��وع گفت :چندین
ه��زار میلیارد س��رمایه بخ��ش خصوصی وج��ود دارد که
امروز سرگردان اس��ت ،یکی از هنرهای ما باید جذب این
سرمایه گذاران باشد.
به گزارش ایس��نا ،عزی��ز اکبریان در حاش��یه بازدید از
راه اهن جمهوری اسالمی ایران در جمع خبرنگاران اظهار
کرد :کمیس��یون صنایع و مع��ادن توجه ویژه ای به صنعت
حمل ونقل دارد و این صنعت می تواند در زمینه مس��افر و
انتقال بار و همچنین اش��تغال و امنیت حمل ونقل و س��فر
نقش بسزایی داشته باشد.
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسالمی
با بیان اینکه رش��د صنع��ت حمل ونقل برای کمیس��یون
صنای��ع و معادن اهمیت بس��یار زیادی دارد ،گفت :باید به
تولیدکنندگان داخلی در ابع��اد مختلف این صنعت توجه
کنیم تا رونق اقتصادی ایجاد شود.
امیدواری��م با سیاس��ت هایی که وزیر راه و شهرس��ازی
اعمال کرده اند و سیاس��ت هایی که مجلس شورای اسالمی
در برنامه شش��م توس��عه ابالغ ک��رده ،بتوانی��م در زمینه
حمل ونقل ریلی به ویژه در ش��هرها و مناطق محروم اقدام
مناسبی در طول سال های اینده داشته باشیم.
وی درب��اره اینکه ای��ا امکان دارد برای زیرس��ازی خط
چابهار -زاهدان از صندوق توسعه ملی استفاده کرد ،اظهار
کرد :برای هر پروژه ای نباید به س��مت استفاده از صندوق
توس��عه ملی حرکت کنیم ،چندین هزار میلیارد س��رمایه
بخش خصوصی وجود دارد که امروز سرگردان است.
نماینده مردم کرج در مجلس ش��ورای اس�لامی با اشاره
به اینکه یکی از هنرهای ما باید این باش��د که سرمایه های
سرگردان را جذب کنیم ،ادامه داد :دولت باید ضمانت کند
که س��ود س��پرده گذاران محفوظ می ماند و سرمایه گذاران
بای��د ب��ه گون��ه ای س��رمایه گذاری کنن��د ک��ه س��ودده
باشد.
ریی��س کمیس��یون صنایع و مع��ادن مجلس ش��ورای
اس�لامی ب��ا بی��ان اینکه صندوق توس��عه ملی کیس��ه ای
است که اس��تفاده مکرر از ان درست نیست ،تصریح کرد:
حمل ونقل ،یکی از صنایعی اس��ت که اس��تفاده از صندوق
توسعه ملی برای ان ضرورت دارد.
اکبریان در پایان درباره اینکه کمیسیون می تواند استان
ق��دس رضوی را برای س��رمایه گذاری در این طرح مجاب
کند ،گفت :بحث ما بخش خصوصی اس��ت که یکی از انها
می تواند اس��تان قدس رضوی ،قرارگاه خاتم االنبیا (ص) و
س��رمایه گذاران بخش خصوصی باش��د .ما باید سود انها را
تضمین و به انها کمک کنیم ،با حمایت از بخش خصوصی
ایران ،به سرمایه گذاران خارجی نیاز نداریم.
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
ایدئولوژی یکی از شاخص هایی است که می تواند
در نزدیکی کشورها به یکدیگر به لحاظ سیاسی و
اقتصادی نقش تعیین کننده ای داشته باشد .پیش
از این نیز در حوزه کش��ورهای اس�لامی مجامع و
گروه های بسیاری تشکیل ش��ده بود که برخی از
انها هنوز هم فعالیت های خود را ادامه می دهند.
در این زمینه به تازگی مرکز توس��عه اقتصادی
جوانان کش��ورهای اس�لامی تش��کیل شده است.
مجمعی که بنابر گفت��ه رییس ان ،می تواند نقش
مثبتی در توس��عه اقتصادی و استفاده از ظرفیت
کارافرینان جوان به وجود اورد.
«گس��ترش صنع��ت» با هدف بررس��ی بیش��تر
اه��داف و برنامه ه��ای ای��ن مرکز با رض��ا امیدوار
تجریش��ی ،رییس مرکز توس��عه اقتصادی جوانان
کشورهای اس�لامی به گفت وگو نشست .او معتقد
است کارافرینان جوان امروز ظرفیت های بسیاری
دارند که از انها اس��تفاده نمی ش��ود و بیش��تر به
مرزهای محدود جغرافیایی بسنده کرده اند.
ای��ن مرکز بر ان اس��ت تا بتوان��د ظرفیت های
بیشتری ایجاد کند تا کارافرینان جوان کشورهای
اس�لامی بتوانن��د عالوه ب��ر افزایش و گس��ترش
ظرفیت ه��ای اقتص��ادی خود نی��از یکدیگر را هم
برطرف کنند .در ادامه مشروح این گفت وگو امده
است.
اغاز طرح تش�کیل ای�ن مرکز با توجه به
چه ظرفیت مشترکی بود و چه برنامه ای برای
ان در نظر دارید؟
مرک��ز توس��عه اقتص��ادی جوانان کش��ورهای
اسالمی بر مبنای ظرفیت های اقتصادی جوانان در
کشورهای اسالمی تاسیس شده است.
با توجه به اینکه اکنون ۴9کشور به طور رسمی
در زمره کش��ورهای اس�لامی به ش��مار می روند،
ظرفیت های اقتصادی بس��یاری می توان برای ان
در نظر گرفت.
یک��ی از بزرگ ترین نیازهایی ک��ه اکنون وجود
دارد شبکه س��ازی برای اتصال واحدهای صنعتی،
معدن��ی ،اصن��اف و تولی��دی اس��ت .این ش��بکه
باید تش��کیل و تقویت ش��ود .پس از ان می توان
ظرفیت ه��ا و نیازه��ای موج��ود را ب��ه اش��تراک
گذاشت .بسیاری از نیازها و ظرفیت ها وجود دارد
که دو طرف با استفاده از ان می توانند با همکاری
مستقیم بهره مند شوند.
ب��رای مثال ،ی��ک تولیدکننده ایران��ی ظرفیتی
مش��خص دارد و یکی از شرکت های جوان منطقه
ه��م می تواند از محص��والت ما اس��تفاده کند .بر
این اس��اس ،می توان پیوند عمیق��ی ایجاد کرد تا
نس��ل های جوان بتوانند ب��ا یکدیگر فعالیت کنند.
متاس��فانه عمده فعاالن اقتصادی ایران واردکننده
هس��تند .واردکنن��دگان نی��ز به دو ش��یوه رفتار
می کنند؛ یا مواد اولیه کارخانه ها یا محصول نهایی
را وارد می کنند.
به دلیل ش��رایط تولید و میزان توسعه ایران به
نسبت کش��ورهای دیگر امار مناسبی در صادرات
عکس :ایدا فریدی
ب��رای عب��ور از تحریم های
پول��ی و ارزی امری��کا بای��د
از تولی��د مل��ی حمایت کرد.
تحریم ه��ای پول��ی و ارزی از
۱۵م��رداد اغاز ش��د .با این
حال ،ای��ن تحریم ها نمی تواند
س��اختار پول��ی کش��ور را
محسن بیگلری
متالش��ی کند .سیاست هایی
عضو هیات رییسه
وج��ود دارد که با اس��تفاده از
انها اس��یب تحریم را می توان کمیسیون برنامه ،بودجه و
محاسبات مجلس
به حداقل رساند .اعتقاد داریم
ک��ه می توانی��م ب��ه راحتی از
تحریم ه��ای امریکا عبور کنیم و مهم ترین و بزرگترین کاری
که می توان برای عبور از این مس��یر انجام داد حفظ وحدت
داخلی است.
تحریم ها فش��ار روانی داشته اس��ت .تحریم ها شروع نشده
بازار التهاب نامناس��بی را تجربه کرد ک��ه اعتقاد داریم این
اتفاق به دلیل سیاست های غلط داخلی است.
مس��ئوالن داخلی مقصر فش��ار روانی تحریم ه��ا بر مردم
هستند .برای مدیریت شرایط و عبور از تحریم ها باید روحیه
مسئوالن و مردم حفظ شود و به حالت قبل برگردیم.
در ش��رایط تحریمی باید خرید و فروش ارز را در کش��ور
تحریم می کردیم و ارز را فقط به کاالهای اساسی اختصاصی
می دادیم اما نه تنها چنین سیاس��تی دنبال شد بلکه مردم به
خرید سکه تشویق شدند.
فض��ای روانی حاکم ب��ر بازار باعث افزای��ش نرخ کاالهای
ضروری مردم ش��ده اس��ت .برای مقابله با تحریم های پولی
و ارزی باید در گام نخست حالت روحی و روانی حفظ شود.
همچنی��ن ،اج��ازه سوء اس��تفاده از ش��رایط اقتصادی به
سوداگران و دالالن داده نشود .از سوی دیگر ،الزم می دانیم
با حمایت از تولید ملی و اشتغال می توان فرصت های شغلی
مناسبی برای جوانان ایجاد کرد.
انتظ��ار می رود با حمای��ت از تولید ملی ب��ه صورت ویژه
شرایط داخلی را برای مقابله با تحریم ها مهیا کنیم.
ظرفیت سازی برای کارافرینان جوان کشورهای اسالمی
در ای��ن زمین��ه می ت��وان با فعال س��ازی منافع
محص��ول نهایی ن��دارد .بر این مبن��ا ،باید تجربه
مشترک ،مشکالت سیاس��ی گذشته را هم از بین
صادراتی در کش��ور افزایش یاب��د .عالوه بر این ،با
برد و رواب��ط را تقویت ک��رد .در این زمینه حتی
استفاده از شبکه فعاالن اقتصادی جوان کشورهای
ممکن اس��ت یک کش��ور اروپای��ی بخواهد با یک
اسالمی می توان ظرفیت های بسیاری ایجاد کرد.
کش��ور اس�لامی کار کند ،این ظرفیت وجود دارد
ب��ه ازای این موض��وع ظرفیت ه��ای دیگری در
که مس��یر سرمایه گذاری به واس��طه مرکز توسعه
کشورهای اس�لامی وجود دارد که باعث می شود
اقتصادی جوانان کشورهای اسالمی طی شود.
ای��ران بتواند مواد اولیه مورد نیاز برخی کارخانه ها
در برنامه ریزی برای این مرکز نقش ایران
را راحت تر وارد کند.
و موقعی�ت جغرافیایی ایران چط�ور تحلیل
بر این اس��اس ،م��واد اولیه وارد می ش��ود .این
شده و بیشترین تمرکز اکنون بر چه فعالیتی
موض��وع به تناس��ب ارتباط واحده��ای صنعتی با
است؟
یکدیگر رخ می دهد و زمینه رشد و توسعه صنایع
موقعیت جغرافیایی یکی از بزرگ ترین مزیت های
کشورهای اسالمی را ایجاد می کند.
ایران است .ایران به نوعی قلب کشورهای اسالمی
همچنی��ن ،از دیگر نیازهایی ک��ه امروز در تمام
منطقه اس��ت و تردد و حمل ونقل بین کشورهای
کش��ورها وج��ود دارد ،تربیت مدی��ران اقتصادی
اس�لامی منطق��ه ب��ا ای��ران بیش��ترین ارتباط را
در س��طح کالن کشورها اس��ت .بر این اساس ،با
ایج��اد می کند و طبیعی اس��ت که ای��ران از این
تاس��یس مرکز توسعه اقتصادی جوانان کشورهای
حمل ونقل ها سود خواهد برد.
اس�لامی دو موضوع مطرح شد؛ نخست پروژه های
عالوه بر این ،به لحاظ نقش اقتصادی و پیشبردی
مش��ترک بین فعاالن اقتصادی جوان کش��ورهای
باید در نظر داشت که این مرکز به دعوت ایران به
اس�لامی و دوم ه��م بحث افزای��ش تجربه فعاالن
وجود امده و طبیعی است که مزیت های اقتصادی
اقتصادی جوان در کشورهای اسالمی بود.
بسیاری خواهد داشت.
در حوزه کش�ورهای اسالمی
یکی از کمیس��یون هایی که در نظر
برخی از کشورها با یکدیگر روابط
مناس�بی ندارن�د و در س�ال های دو بال اصلی این مرکز گرفته ش��ده کمیسیون استارت اپ ها
گذش�ته ارتب�اط انها قط�ع بوده وزارت صنعت ،معدن است .انچه در این زمینه اهمیت دارد
اس�ت .ایا مرک�ز برنام�ه ای برای و تجارت و وزارت امور این اس��ت که ظرفیت اس��تارت اپ ها
فعالیت سیاسی دارد یا اینکه فقط خارجه است .وزارت ص��ادر ش��ود .در ای��ن زمین��ه
امور خارجه در این
برنامه ریزی های��ی ش��ده و امیدواریم
با فعاالن اقتصادی برنامه مشترک
زمینه حمایت های
عملکرد مثبتی داشته باشیم.
خواهد داشت؟
این مرکز به هی��چ وجه قصد ورود بسیاری می تواند انجام
عالوه ب��ر این ،در ح��وزه معادن نیز
دهد .یکی از مشکالتی
ظرفیت های گس��ترده ای وجود دارد.
به حوزه سیاست را ندارد .با این حال،
که اکنون وجود دارد به
می توانی��م محص��والت معدن��ی را به
باید در نظر داش��ت که اگر کش��ورها
حوزه رایزنان اقتصادی
صورت خام و فراوری شده صادر کنیم
مناف��ع اقتصادی مش��ترک با یکدیگر ایران در کشورهای
داشته باشند یا همکاری های مشترک دیگر مربوط است .در به جای اینکه س��نگ اهن صادر شود
تعریف کنن��د ،به مرور زم��ان روابط این زمینه نگاه دولتی گندله سورت ش��ده را در ایران تولید
سیاس��ی مناس��بی هم پیدا خواهند باید جای خود را با نگاه می کنیم و این موضوع برای ایران هم
کرد .زمانی که بنیان اقتصادی کشور بخش خصوصی عوض مزیت های بسیاری دارد.
به عب��ارت دیگر ،ه��ر تولیدکننده
تقویت شود ،بنیان سیاسی کشور هم
کند
و فع��ال اقتصادی ک��ه برنامه ای برای
تقویت می شود.
ایج��اد ارزش اف��زوده داش��ته باش��د ،می تواند از
مزیت های مرکز اس��تفاده کند و در این ش��رایط
طبیعی است که مرکز هم از ظرفیت های به وجود
امده استفاده خواهد کرد.
یک��ی از مزیت های��ی ک��ه اکن��ون وج��ود دارد
ب��ه حوزه تاس��یس فروش��گاه های زنجی��ره ای در
کش��ورهای همسایه مربوط می شود .در این زمینه
اکنون ش��رکت های بزرگی در کشورمان هست که
می توانند در کش��ورهای همس��ایه فعالیت کنند.
مرکز می تواند این ش��رکت ها را حمایت کند تا به
مزیت های اقتصادی بیشتری دست یابند.
عالوه ب��ر این ،می توان در زمین��ه کاالها فعالیت
ک��رد .مرکز با توجه به ارتباطی که با کش��ورهای
اسالمی دارد می تواند محصوالت تولیدشده در این
کش��ورها را ارائه کند تا فروش��گاه ها نیز از اعتبار
بیشتری برخوردار ش��وند .صادرات کارخانه ها نیز
در این شرایط افزایش می یابد .جوانان تولیدکننده
اکنون به حمایت های صادراتی نیاز دارند و در این
زمینه می توان این حمایت ها را عملی کرد.
مرک�ز در جزئیات همکاری ش�رکت ها تا
چه اندازه نقش دارد؟ ایا برای مبادالت پولی
واحد ارزی خاصی در نظر گرفته شده است؟
یکی از ش��رکت های قط��ری چندی پیش اعالم
ک��رد که ب��ر مبنای ریال قطر حاض��ر به همکاری
اس��ت .این احتمال وجود دارد که شرکت دیگری
بخواه��د با یک واح��د ارزی دیگر فعالیت کند .در
ای��ن زمینه مانع��ی برای مب��ادالت در نظر گرفته
نشده و دو طرف باید با یکدیگر به توافق برسند.
بیش�ترین ارتب�اط این مرک�ز در ایران با
چه نهادهایی اس�ت و چه توقعی از نهادهای
باالدستی دارید؟
دو ب��ال اصلی این مرک��ز وزارت صنعت ،معدن
و تجارت و وزارت امور خارجه اس��ت .وزارت امور
خارجه در این زمینه حمایت های بسیاری می تواند
انجام دهد .یکی از مشکالتی که اکنون وجود دارد
به حوزه رایزنان اقتصادی ایران در کشورهای دیگر
مربوط اس��ت .در این زمینه نگاه دولتی باید جای
خود را با نگاه بخش خصوصی عوض کند.
در این صورت می توانیم عملکرد بهتری داشته
باش��یم .بر این اس��اس ،در حوزه های اقتصادی و
مطالعات ب��ازار وزارت امور خارجه می تواند کمک
بسیاری کند.
اکن��ون در ح��ال مذاک��رات هس��تیم .یک��ی از
موضوع های��ی ک��ه اهمیت دارد این اس��ت که در
هیات رییسه باید از متخصصان کشورهای دیگری
هم استفاده کنیم.
در س��ال این��ده میالدی همایش��ی ب��ا حضور
کارافرین��ان ج��وان کش��ورهای اس�لامی برگزار
خواهیم کرد ک��ه ایران میزبان خواهد بود .در این
زمینه با توجه به ش��رایط موجود طبیعی است که
هنوز هدف گذاری ها انجام نشده و مراحل نخستین
این فعالیت سپری می شود.
در همایش��ی که س��ال اینده می�لادی برگزار
خواهد ش��د ،قص��د داریم ظرفیت ه��ای اقتصادی
ایران را در قالب بس��ته های متنوع سرمایه گذاری
ارائه کنیم تا مس��یر جذب سرمایه گذار برای ایران
نیز تسهیل شود.
مجمع عمومی شرکت صنایع اذراب برگزار شد
مجمع عمومی عادی صاحبان سهام شرکت صنایع
اذراب ،ب��ا حضور بیش از ۵۵درصد از س��هامداران،
ش��نبه ۱۳م��ردا د ۹۷در مح��ل س��الن اجتماعات
پژوهشگاه صنعت نفت تهران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی ش��رکت صنای��ع اذراب،
در این نشس��ت پس از اس��تقرار اعضای هیات رییسه
مجمع متش��کل از اقای��ان احمد قلعه بان��ی رییس،
علی ش��یخ زاده ،جواد صفاپور و احمد نمازی به عنوان
ناظر ،علیرضا اقایی حس��ابرس و محمد جابری دبیر
جلسه ،بندهای مندرج در گزارش حسابرس قرائت و
قلعه بانی تکالیف مربوط به بندهای مطرح در گزارش
را با کسب نظر هیات رییسه و سهامداران جمع بندی
و ابالغ کرد.
احمد قلعه بانی ،رییس هیات مدیره شرکت اذراب،
بر ضرورت رفع موانع و مش��کالت پیش روی شرکت،
تاکی��د و اظهار ک��رد :متاس��فانه این مش��کالت در
گذشته ش��کل گرفته که ناش��ی از عوامل مختلف از
جمله سوء مدیریت در نحوه اداره شرکت و نیز عوامل
برون سازمانی متاثر از شرایط حادث بر کشور است و
باید با کمک همه ذی نفعان ،این مس��ائل و مشکالت
را رفع کنیم.
قلعه بانی حفظ حقوق س��هامداران مختلف شرکت
اع��م از س��هامداران عمده و جزء را نی��ز مورد تاکید
ق��رار داد و اف��زود :مدیریت جدید ش��رکت باید با در
نظ��ر گرفتن هم��ه جوان��ب قانونی و نی��ز در تعامل
ب��ا همه عوام��ل موث��ر در فعالیت ش��رکت ،از جمله
تامین کنن��دگان مواد اولیه ،س��ازمان ام��ور مالیاتی،
تامین اجتماعی ،بانک ها و کارفرمایان ،ضمن پیشبرد
برنامه های توسعه ای شرکت ،تالش الزم را برای حفظ
و ارتقای ارزش س��هام سهامداران ش��رکت ،به عمل
اورد.
رییس هیات رییس��ه مجمع عمومی صنایع اذراب،
صورت های مالی منتهی ب ه ۲۹اس��فند ۹۶شرکت را
نیز مطرح کرد که با کس��ب نظر از سهامداران ،مورد
تصویب قرار گرفت.
مدیرعامل شرکت نیز با قرائت گزارش فعالیت های
هیات مدیره در س��ال نام برده ،با تشریح مشکالتی که
ش��رکت در س��ال 96با ان روبه رو بوده است ،گفت:
مدی��ران جدی��د ش��رکت ب��رای فائق ام��دن بر این
مش��کالت و هدایت ش��رکت به مسیر اصلی مبتنی بر
اصول مدیریتی و تعامل با س��ازمان ها و ش��رکت های
ط��رف ق��رارداد ،اقدام ه��ای بس��یاری را از بدو قبول
مسئولیت ،شروع کرده است.
ش��یخ زاده افزود :رایزنی با کارفرمایان طرف قرارداد
با شرکت به منظور حفظ قراردادهای موجود ،مذاکره
ب��رای جلب نظ��ر کارفرمایانی که اق��دام به خلع ید
پروژه ها ک��رده بودند ،حض��ور در ۱۵پیش ارزیابی و
مناقصه متوس��ط و بزرگ در صنایع نیروگاهی ،نفت،
گاز و پتروش��یمی و صنایع معدن��ی ،پیگیری وصول
مطالبات پروژه ها از طری��ق انجام تعهدات قراردادی،
ارائه تضامین بانکی و تضامین ش��رکتی ،س��اماندهی
وضعیت مالیاتی ش��رکت از طریق مذاکره با سازمان
ام��ور مالیاتی ،س��امان دهی بدهی به نظ��ام بانکی و
اس��تمهال تس��هیالت سررسید شده و س��امان دهی
بدهی به سازمان تامین اجتماعی ،از عمده فعالیت های
شرکت با رویکرد جدید است.
مدیرعام��ل اذراب ،به بازاریابی ب��ه عنوان یکی از
نقاط قابل اتکا در تدوام فعالیت های ش��رکت اش��اره
کرد و گفت :خوش��بختانه بخش بازاریابی شرکت نیز
با همین رویکرد ،تالش گسترده ای را برای جلب نظر
کارفرمای��ان مختلف اغاز و موفقیت های قابل توجهی
را کس��ب کرده که جذب و شروع پروژه های جدید را
نوید می دهد.
وی درب��اره نم��اد ش��رکت در ب��ورس اوراق بهادار
نی��ز اظهار ک��رد :با توجه ب�� ه دس��تاوردهایی که در
این مدت حاصل ش��ده ای��ن امیدواری وج��ود دارد
تا نماد ش��رکت صنایع اذراب ک��ه از اغاز تی ر 96به
دلیل انح��راف اطالع��ات واقعی س��ال 95با بودجه
پیش��نهادی ،تایی��د نش��دن صورت های مالی س��ال
پیش گفت��ه و تایید نش��دن گزارش حس��ابرس ویژه
تاکنون باز نش��ده اس��ت ب��ا ارائه گزارش س��ال 96
بازگش��ایی ش��ود و معامالت س��هام ش��رکت رونق
یابد.
مدیرعامل ش��رکت با اش��اره به نبود ش��فافیت در
صورت ه��ای مال��ی در س��ال های گذش��ته ،تصریح
کرد :ش��رکت صنایع اذراب با ارائه ،افش��ا و انتش��ار
درس��ت و ب��ه موق��ع اطالع��ات از طریق س��ازمان
ب��ورس اوراق بهادار به س��هامداران و بازار س��رمایه،
تالش خواهد کرد تا مناس��ب تر از گذش��ته اطالعات
را ب��ه س��هامداران و فع��االن بازار س��رمایه برس��اند
ت��ا در تصمیم گیری ه��ا از اطالع��ات مفید اس��تفاد
ش��ود .ش��یخ زاده درباره رویک��رد ش��رکت در حوزه
توسعه فعالیت های بازرگانی ،گفت :سیاست مدیریتی
ش��رکت در این حوزه ،کاهش ریس��ک ناشی از نقل
و انتقال ه��ای وج��وه ،کاه��ش هزینه انتق��ال وجوه،
جلوگیری از نوس��ان ها و تسعیر نرخ ارز و تعامالت با
نظام بانکی در گشایش اعتبارات اسنادی داخلی است
تا بدین ترتیب ،روند سوداوری شرکت را تقویت کند.
ش��یخ زاده به رویکردهای شرکت در تعیین اهداف
و سیاس��ت های کالن نیز اشاره و اظهار کرد :متعادل
کردن تمامی اس��تراتژی های ش��رکت اعم از توسعه
قو توس��عه و ...به جای
نیروی انس��انی ،فناوری ،تحقی
رویک��رد منحصر به تولید و ت��دارکات ،جهانی کردن
ش��رکت در بلندمدت با پر کردن شکاف های موجود،
پی��روی از معیاره��ای اس��تراتژیک ب��ازار و کس��ب
فرصت های تج��اری محیطی و گس��ترش منطقه ای
و بین المللی در عرصه صنعت س��نگین ،از مهم ترین
اهداف تبیین شده شرکت است.
وی افزود :اهداف کیفی و بلندمدت شرکت اذراب
ناظر بر رش��د و توسعه تکنولوژیک با محوریت بخش
انرژی ،پتروش��یمی ،مع��ادن و فل��زات ،تقویت توان
تکنولوژیک برای س��اخت داخ��ل ،خوداتکایی داخلی
به منظور کاهش وابس��تگی کش��ور و صنایع مرتبط،
ایجاد ظرفیت های جدید تولیدی ،طراحی ،مهندسی
و تحقیقاتی و بازنگری در ساختار بازرگانی ،بازاریابی
و صادرات ش��رکت و ایج��اد دپارتمان ه��ای الزم در
زمینه های نام برده است.
مدیرعام��ل صنایع اذراب اظهار امیدواری کرد تا با
اس��تعانت از خداوند منان ،تالش ،کوشش و همدلی
دست اندرکاران ش��رکت در همه رده ها و نیز صبوری
سهامداران ،موفقیت روزافزون در پیشبرد برنامه های
جاری و اینده شرکت رقم بخورد.
سه شنبه
صنعت خودرو
16مرداد 24 1397ذی القعده 7 1439اوت 2018شماره 454پیاپی 2427
یادداشت
«اتوماسیون» در کنار
مقیاس تولید و بازار جهانی
محسن رزم خواه
مبادله دالر برای
ایران در شبکه بانکی
بین المللی به طور
تقریبی غیرممکن است.
در نتیجه ،استفاده
از یورو به عنوان ارز
جایگزین می تواند
راهگشای امور تجاری
باشد
گزارش «گسترش صنعت» از فرصت ها و چالش های جایگزینی دالر با یورو
صنعت «ارز» می خواهد ،نوع ان مهم نیست
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
ش��رایط سیاس��ی و اقتصادی ایران س��بب ش��ده
ت��ا راهکاره��ای خاص ب��رای فعالیت ه��ای تجاری و
بین الملل در نظر گرفته شود .تهدید تحریمی کشور از
سوی امریکا ،برخی صنایع مهم از جمله خودروسازی
را نشانه گرفته است .بنا بر گفته کارشناسان ،صنعت
خودرو یکی از صنایع استراتژیک ایران و البته جهان
اس��ت که کمک بسیاری به اقتصاد کشور کرده است.
از این رو ،مدیران باالدست به دنبال راهکارهایی برای
برون رفت از این وضعیت هستند.
چندی پیش سیاس��تمداران و کارشناس��ان اقتصاد
پیش��نهاد تغیی��ر ارز مورد اس��تفاده در م��راودات را
داده بودن��د تا به این ترتی��ب ،یورو جایگزین دالر در
معام�لات بین المللی و تجاری کش��ور ش��ود .در این
گزارش «گس��ترش صنعت» فرصت ه��ا و تهدیدهای
ای��ن موضوع را از نگاه فعاالن ح��وزه خودرو پیگیری
کرده اس��ت .عالوه بر این ،کشورهای طرف قرارداد در
ادامه تصمیم می گیرند که همکاری های خود را بدون
دالر ادام��ه دهند یا خیر که ای��ن موضوع برای ایران
اهمیت ویژه ای دارد.
چالش تخصیص ارز
س��یامک مقتدری ،عضو انجم��ن تخصصی صنایع
همگ��ن نیرومحرک��ه و قطعه س��ازی کش��ور درباره
فرصت ه��ا و تهدیده��ای جایگزین��ی ارز از دالر ب��ه
یورو گفت :مش��کل فعلی صنایع نوع ارز نیست بلکه
تخصیص ارز اس��ت .بر اس��اس سیاست های دولت و
بانک مرکزی ،ش��اهد صف های طوالنی برای دریافت
ارز از سوی متقاضیان صنعتی و غیرصنعتی هستیم.
تامین کننده ای که فقط با دالر معامله می کند به طور
عمده تجارتش وابس��ته به امریکا بوده و با مش��کالت
پیش امده معامله ای با ایران نخواهد داشت .بنابراین،
در کل چنی��ن ش��رکت هایی وارد معامل��ه ب��ا ایران
نمی شوند.
وی اف��زود :ش��رکت هایی ک��ه تجارتی مس��تقل تر
دارن��د ،می توانن��د کاالهای مورد نیاز را ب��ا ارز دیگر
خریدوفروش کنند و نباید مشکلی در این باره وجود
داشته باشد .درحال حاضر چالش ،تامین ارز مورد نیاز
است.
این طور به نظر می رس��د که کمب��ود ارز مربوط به
دالر باش��د .این مسئله نیز به سهمیه بندی تخصیص
ارز منجر شده است .مقتدری در این باره توضیح داد:
مس��ئله تنها مربوط به دالر نبوده و برای گرفتن یورو
نیز مشکالتی وجود دارد .واحد صنعتی ما برای خرید
یکی از ماش��ین االت مورد نیاز خود تقاضای ۸۰هزار
یورو داش��ت .این تجهیزات در گروه دوم اولویت های
وارداتی قرار داشت اما برای تخصیص همین مبلغ کم
۴ماه در صف انتظار بودیم.
وی با تاکید بر این مسئله که مشکل نوع ارز نیست،
گفت :نخس��ت الزم اس��ت موضوع تخصیص ارز رفع
ش��ود زیرا تقاضا بیش از عرضه ان است .ضمن اینکه
در صف طوالنی برای دریافت ارز سوءاس��تفاده هایی
نیز می شود که مشکالت را تشدید می کند .در نتیجه،
فیلترهای کنترلی ،کارامدی الزم را ندارند .تمام این
مس��ائل سبب می ش��ود که فرایند تخصیص ارز کند
شود.
نرخ جدید ارزی
مقتدری با اشاره به بسته ارزی جدید
گفت :ام��روز قرار اس��ت بانک مرکزی
بس��ته جدید ارزی را ارائه دهد .با توجه
ب��ه اینکه نرخ بی��ن ۸هزار تا ۸هزار و
۵۰۰تومان خواهد بود ش��اید از حجم
تقاضا کاس��ته ش��ود و عرضه هم با این
نرخ جدید راحت تر انجام شود.
این تولیدکننده صنعت خودرو اظهار
ک��رد :امیدواری��م این ارز به نرخ س��وم
نرس��د به این معنا ک��ه عرضه به اندازه
کاف��ی باش��د و مانع ش��کل گیری بازار
دیگری ش��ود .ام��روز صنعتگر به دلیل
عرضه کم ناگزیر باید ارز مورد نیازش را
از بازار ازاد تهیه کند؛ بازار س��یاهی که
غیرقانونی است اما فعالیت دارد.
ممنوعیت واردات به نفع داخلی ها است؟
زمان��ی می توان ادع��ا کرد ب��ا ممنوعیت
واردات ،س��هم خودروس��از داخل��ی در بازار
افزایش می یابد که این دو بازار در یک ردیف
قیمتی باشد.
به گزارش پرشین خودرو ،سهم خودروهای
وارداتی از س��بد خودرویی کش��ور حدود ۷
درصد بوده اس��ت و البته گاهی این ۷درصد
۷۰ه��زار و گاهی ۵۰هزار خودرو می ش��ود.
ای��ن امار با توجه به تغییرات مختلف قوانین
واردات زیاد و کم می شود.
عبداهلل بابایی ،کارشناس صنعت خودرو دو
ب��ازار خودرو داخل��ی و وارداتی را جدا از هم
دانس��ته و معتقد است واردات یا منع واردات
تاثیری بر بازار خودروهای داخلی ندارد.
وی ضمن تاکید بر این موضوع گفت :منع
واردات در س��ال ج��اری فقط ب��رای کنترل
منابع ارزی کش��ور بوده اس��ت و ارتباطی به
خودروسازی داخلی ندارد.
بابایی افزود :بازار خودروهایی که به حالت
اقتص��ادی در دو خودروس��از داخل��ی تولید
می ش��وند قابل مقایس��ه با خ��ودرو وارداتی
نیس��ت و فردی که برای خان��واده خود تنها
می توان��د یک پراید تهیه کن��د هیچ گاه بازار
سانتافه و بی ام و برایش مهم نیست .حال اگر
واردات این دو برند خارجی ممنوع شود ،چه
نفعی برای پرایدس��وار دارد؟ بنابراین ،این دو
بازار ربطی به هم ندارند.
ای��ن کارش��ناس صنع��ت خ��ودرو درباره
روی اوردن مردم به خرید برخی از مدل های
به روزت��ر مانن��د ۲۰۰۸یا س��راتو ۲۰۰۰به
جای خری��د وارداتی هایی ک��ه افزایش نرخ
سرس��ام اوری داش��ته اند ،گف��ت :وقتی نرخ
وارداتی ه��ا بس��یار گران می ش��ود ،بعضی از
مدل های ب��االی ۱۰۰میلیون تومان داخلی
برای قش��ری که دنب��ال خودروهای لوکس
هس��تند مهم می ش��ود اما این مسئله سهم
کمی در بازار داخل دارد.
بابای��ی همچنین ممنوعیت واردات خودرو
را مقطعی دانس��ت و گف��ت :پس از مدیریت
بازار ارز و رفع مشکالت ان ،بی تردید در این
باره تجدید نظر خواهد شد و شرایط واردات
به حالت قبل برمی گردد.
مقتدری در پایان گفت :مش��کالت داخلی باید رفع
ش��ود و س��پس در ادامه به مس��ائل موجود خارجی
بپردازیم.
معامالت تجاری فراتر از موضوع ارز
در ادام��ه «گس��ترش صنعت» به س��راغ محس��ن
رزم خ��واه ،عض��و انجم��ن س��ازندگان قطع��ات و
مجموعه ه��ای خودرویی رفت .وی درباره تبدیل دالر
به یورو ب��ه عنوان ارز مرجع ب��رای معامالت تجاری
خارجی گفت :مبادله دالر برای ایران در شبکه بانکی
بین المللی به طور تقریبی غیرممکن است .در نتیجه،
اس��تفاده از ی��ورو به عن��وان ارز جایگزی��ن می تواند
راهگشای امور تجاری باشد.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ایا کشورهای
طرف قرارداد می پذیرند با ارز جایگزین معامله تجاری
داش��ته باشند ،گفت :مشکلی در این باره وجود ندارد
اما فراتر از این موضوع تهدید تحریمی ش��رکت های
معامله کنن��ده با ایران از س��وی امریکا اس��ت .اگر به
هر ش��کلی یک ش��رکت ،س��هامدار یا تامین کننده
امریکایی داش��ته باش��د در صورت همکاری با ایران
دچار چالش خواهد شد .با این پیش فرض که مشکل
پرداخت و دریافت های بین المللی رفع
ش��ود مس��ئله صادرات محص��والت از
س��وی این شرکت ها مطرح است .امروز
ارتباط��ات مبادله کاالیی دش��وار انجام
می ش��ود .امریکا هیات های کارشناسی
به ش��رکت های بزرگ و متوسط جهانی
فرس��تاده که در صورت معامله با ایران
سیامک مقتدری
ش��امل بس��ته تحریمی خواهند ش��د.
مشکل فعلی صنایع
بنابراین ،این ش��رکت ها برای از دست
نوع ارز نیست بلکه
ن��دادن بازارهای بزرگ خ��ود از معامله
تخصیص ارز است .بر با ای��ران پرهیز می کنند .به طور نمونه،
اساس سیاست های
ش��رکت پژو در ب��ازار امری��کا فعالیتی
دولت و بانک مرکزی ،ندارد اما چون قطعه س��ازان این شرکت
شاهد صف های طوالنی از امریکایی هس��تند یا ش��ریک امریکایی
سوی متقاضیان صنعتی و دارن��د تهدی��د ش��ده اند در ص��ورت
غیرصنعتی هستیم
همکاری با ایران تامین قطعات ش��ان با
چالش روبه رو خواهد شد .به طور عمده
امریکایی ها ش��ریک ش��رکت های بزرگ قطعه سازی
هس��تند .ش��رکت پژو نیز برای از دس��ت ندادن بازار
اصلی خود در اروپا فعال همکاری با ایران را به تعلیق
دراورده است .از این رو ،جایگزینی ارز مرجع از دالر
به یورو مشکل صنعتی ایران را رفع نمی کند.
وی اظه��ار کرد :اگر مبنای همکاری ش��رکت های
متوسط و کوچک خودرویی باشد این موضوع راهکار
خوبی است ،به ویژه اگر معامالت تجاری با کشورهای
اروپایی باشد از یورو بیشتر استقبال می شود.
این کارشناس صنعت خودرو ضمن عمیق خواندن
مسائل صنعتی تجاری کش��ور گفت :به طور متوسط
یک خودرو از ۱۲هزار قطعه تش��کیل ش��ده که اگر
یک قطعه موجود نباشد ۱۱هزار و ۹۹۹قطعه دیگر
هم کارایی نخواهند داش��ت .تامین قطعات مهم ترین
موضوع امروز صنعت خودرو است.
پول غالب تجاری
رزم خواه در پاسخ به این پرسش که به لحاظ اعتبار
جهانی چه تفاوتی دارد که معامله های تجاری با دالر
باشد یا یورو ،گفت :امروز دالر پول قدرتمندی است و
بیشتر کشورها ترجیح می دهند با دالر معامله داشته
باشند ،ضمن انکه برخی کشورها مانند چین ترجیح
می دهند با یوان خود به تجارت بپردازند.
وی اف��زود :دالر ب��ه لح��اظ قدرتی ک��ه دارد پول
غال��ب بوده و اف��ت و خیز کمت��ری دارد .این امر به
اعتمادسازی در سطح بین الملل منجر شده است.
این فعال حوزه خودرو درب��اره معامله های تجاری
دو کش��ور با واحد پولی خود نیز گفت :این امر شدنی
است اما خطرپذیری باالیی دارد .به طور نمونه ،ایران
می توان��د با لی��ر ترکیه با این کش��ور معامله کند اما
ارزش پول مهم است .لیر در حال سقوط است و این
امر نمی تواند در معامله های بین المللی مطلوب باشد.
بنابرای��ن ،با توجه به کش��ور معامله کننده می توان از
همان واحد پولی استفاده کرد.
رزم خ��واه افزود :برای ضرر کمتر پول هر کش��وری
را باید در همان کش��ور هزینه ک��رد .به همین دلیل
درحال حاضر دالر ارزش��مندترین پول در شبکه مالی
بین المللی به شمار می رود.
تولید موتورسیکلت کاهش یافت
در حال��ی خب��ر از توقف ش��ماره گذاری ۴۲مدل
موتورس��یکلت به دلیل رعایت نکردن استانداردهای
بیس��ت وپنج گانه به گوش می رس��د که نایب رییس
انجمن قطعه س��ازان موتورسیکلت کشور گفته است:
تیراژ تولید موتورس��یکلت از یک میلیون در سال به
۱۶۰تا ۱۷۰هزار موتورس��یکلت کاهش یافته است
و هم اکنون زمان مناس��ب برای اعمال این فش��ارها
نیس��ت .حبیب اهلل محمودان در گفت وگو با خبرخودرو تصریح
کرد :با توجه به ش��رایطی که کش��ور دارد زمان مناس��بی برای
ارتقای نظام کیفی و افزایش استانداردهای موتورسیکلت نیست
زیرا درحال حاضر کش��ور درگیر مشکالت اقتصادی کالن تری
مانند کمبود مواد اولیه اس��ت .قطعه سازان به شدت تحت تاثیر
این مشکل بوده و موتورسیکلت سازان به دلیل ریزش اقتصادی
که داش��ته اند ،ت��وان افزایش اس��تانداردها را ندارند .وی اظهار
کرد :در شرایط فعلی دست تولیدکنندگان برای ایجاد ارتباطات
خارجی بس��ته اس��ت و تا زمانی که ش��رایط ثبات نسبی نیابد،
تولیدکنندگان نمی توانند مذاکره کنند .بنابراین ،باید همه این
تصمیم گیری ها را برای دوره زمانی کوتاه متوقف کرد تا شرایط
مهیا شود .نایب رییس انجمن قطعه سازان موتورسیکلت کشور
در ادامه افزود :جای بس��ی تعجب اس��ت که چرا س��ردمداران
کش��ور ش��رایط موجود را در نظر نمی گیرند و اگر می خواهیم
مش��کلی را حل کنیم چرا واقع بینانه نمی اندیش��یم؟
این فعال صنعت موتورس��یکلت با اش��اره به کیفیت
قطعات س��اخت داخ��ل و توان بومی س��ازی تصریح
کرد :تا مدتی می توان موتورس��یکلت های استاندارد
را وارد کش��ور کرد اما پس از ان باید داخلی س��ازی
ش��ود .ظرفیت این کار در کش��ور وج��ود دارد اما در
ش��رایط فعلی برای تولید مش��ترک و رف��ع این نیاز،
تولیدکنندگان با مش��کل تحریم ها روبه رو هس��تند .محمودان
با اش��اره به مشکالت صنعت موتورس��یکلت ادامه داد :چنانچه
ب��ازار ارز ثبات یابد ،می توان در س��ایر موارد نیز اقدام های الزم
را انج��ام داد .در وضعیت موجود نباید از تولیدکنندگان داخلی
انتظاره��ای غیرواقعی داش��ت و انها را زیر فش��ار قرار داد زیرا
ب��ه تعطیلی واحدهای صنعتی منجر می ش��ود .وی تاکید کرد:
زمانی که ش��رایط فراهم بود و باید سیاست های ارتقای کیفیت
اعمال می شد این اتفاق رخ نداد اما اکنون که تولیدکنندگان با
کمبود مواد اولیه و مشکالت بین المللی روبه رو هستند سطوح
اس��تانداردی هر سال در حال افزایش است .محمودان با انتقاد
نسبت به جریان افزایش استانداردها گفت :با اعمال فشار برای
افزایش استانداردها زمینه فساد زیاد می شود زیرا تولیدکنندگان
می خواهند به هر قیمتی که شده موتورسیکلت های تولید شده
را شماره گذاری کنند.
یکی از مباحث مطرح امروز
اتوماس��یون ش��دن تولی��د و
ارتقای کیفی فعالیت ها است
اما لزوما اتوماس��یون هزینه ها
را کاه��ش نمی ده��د مگ��ر
اینکه تیراژ تولید با ان سطح
اتوماس��یون تناس��ب داشته
بهرام شهریاری
باش��د .اگر تی��راژ در مقیاس
کارشناس صنعت
اقتص��ادی نباش��د برعکس،
ممکن است نرخ تمام شده را
افزایش دهد.
از سوی دیگر ،عنوان می شود اتوماسیون به کاهش نیروی
ت
انسانی در واحدهای صنعتی منجر می شود .باید توجه داش
که تولیدکننده و صنعتگر با تولید اشتغال ایجاد می کند اما
مسئولیت اش��تغالزایی را برعهده ندارد .تولیدکننده مسئول
تولید باکیفیت و با نرخ تمام شده رقابتی است .اگر مسئوالن
در سطح تولید و توس��عه برنامه ریزی درستی داشته باشند
با تجهیزات فناوری اشتغال خود به خود به وجود می اید.
همچنی��ن ،اگر بتوانی��م قطعات خ��ودرو را جهانی تولید
کنیم و فق��ط معطوف به بازار داخل نباش��یم و بازار داخل
نیز معطوف به این تعداد خودرو نباشد در زمینه اتوماسیون
کردن خطوط تولیدی به لحاظ نیروی انس��انی مش��کلی به
وج��ود نخواهد امد .افزایش همکاری های مش��ارکتی باعث
خواهد ش��د تا صنعت وارد این چالش نش��ود .برای نمونه،
اگر خودرویی که در داخل تولید می شود در همان زمان در
خارج از کشور نیز تولید شود و قطعات داخلی نیز در خارج
از کشور مصرف داشته باشند به راحتی بخشی از بازار خارج
را به دس��ت اورده ایم .به این ترتی��ب ،تیراژ افزایش یافته و
اشتغالزایی نیز محقق می شود.
بنابراین ،برای ایجاد اش��تغال نباید از فناوری دوری کرد
بلکه ب��ا نوع برنامه ریزی و تعامل با جهان خارج باید راه حل
برون رفت از مش��کالت را به دس��ت اورد .طبیعی اس��ت با
داش��تن ب��ازار خارجی س��طح اش��تغال در داخ��ل افزایش
می یابد.
هنگام��ی ک��ه تیراژ پایین اس��ت و خطوط تولی��د باید با
سرمایه گزاف اتوماس��یون شود نتیجه معکوس دارد زیرا به
ج��ای ارتقای بهره وری هزینه تولی��د افزایش می یابد .توجه
داش��ته باشیم نرخ رقابتی در مقیاس اقتصادی دست یافتنی
است.
همچنین ،این خط��ر وجود دارد که با افزایش هزینه های
تولید صنعتگر حتی بازار داخل خود را هم از دست بدهد.
اتوماس��یون کردن خطوط تولید در صنعت قطعه کش��ور
تجربه شد و یکی از مدرن ترین کارخانه ها در این صنعت که
به ط��ور کامل رباتیک بود فعالیت خود را اغاز کرده بود اما
چون ظرفیتش پر نشد و تیراژ بر اساس ان سیستم نبود از
ادامه فعالیت بازماند.
برای خ��روج از این وضعیت ،تیراژ تولید ضروری اس��ت
و برای رس��یدن به مقیاس اقتصادی نیز داش��تن بازارهای
جهانی نقش اساسی دارد.
خبر
از هفته اینده انجام می شود
تامین قطعه « ۱۵۰۰پژوپارس»
شرکت ایران خودرو فارس در ۴ماه نخست امسال ۵هزار
دستگاه پژوپارس تولید و روانه بازار کرده است.
به گ��زارش ایکوپرس ،عل��ی کریمی ،مدیرعامل ش��رکت
ایران خودرو فارس با بیان این مطلب گفت :از اغاز تیر امسال
به دلیل تامین نش��دن قطعه از س��وی برخی قطعه س��ازان
۱۵۰۰پژو پ��ارس کس��ری تولید داش��ته و در پارکینگ این
شرکت باقی مانده است.
وی تاکید کرد :این خودروه��ای تولیدی در انتظار تامین
قطعات��ی از جمله کیس��ه هوا ،جل��و امپر و فنر چرخش��ی
هستند.
کریمی تصریح کرد :بر اس��اس تمهیدات اندیشیده شده از
هفته اینده خودروهای ناقص تولید ش��ده به مرور تکمیل و
به بازار عرضه خواهد شد.
مدیرعامل ش��رکت ایران خودرو فارس ضمن ابراز تاس��ف
از اظهارات غیرکارشناس��ی و ش��تاب زده اظهار کرد :اساس��ا
تمامی این خودروها در انواع روش های فروش و پیش فروش
ایران خودرو فروخته ش��ده و احتکار ان بی معنا است و ما به
دنب��ال تحویل هر چ��ه زودتر محصوالت به مش��تریان خود
هستیم.
یک��ی از اخبار چند ماه گذش��ته در ح��وزه خودرو ،دپوی
قطعات وارد شده در گمرکات است.
این امر س��بب ش��ده تا با کمب��ود مواد اولی��ه و قطعات
منفصله مورد نیاز واحدهای صنعتی ،قطعات تامین نش��ود و
خودروها به شکل ناقص در کارخانه های خودروسازی تولید
ش��وند .بنا بر گفته دبیر انجمن خودروسازان کشور ،امار این
خودروها به حدود ۶۰هزار دستگاه می رسد.
بررسی «گسترش صنعت» از تفاوت کار بانوان در مقایسه با اقایان در شهرک های صنعتی نشان داد
زنـان صنعتکار منظم تر از اقایان
سه شنبه
سال سی ام شماره 454پیاپی 2427
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
16مرداد 1397
24ذی القعده 1439
7اوت 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مشکلی روبه رو نمی شد.
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
صنایع زنانه یا مردانه!
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
حمایت از حضور بانوان در صنعت
هرچند بانوان امروز در بخش های
کارگ��ری ،کارفرمای��ی و کارافرینی
در مجموع��ه ش��هرک های صنعتی
فعالی��ت دارن��د اما ام��ار دقیقی از
فعالیت انها در مجموعه شهرک های
صنعتی وجود ندارد.
ها
ه
کارخان
اولیه
اکنون اطالع��ات
نسیم سیدی
زیرا
اس��ت
روزرس��انی
در ح��ال به
مشاور امور بانوان شرکت
فعالی��ت کارخانه ه��ا در حال تغییر شهرک های صنعتی تهران
است به طوری که تغییرات فعالیت
کارخانه ها به صورت فصلی ،شفیتی
و ...درحال انجام اس��ت .بنابراین ،اطالعات مربوط به کارافرینی
بانوان ،کارگری و س��رمایه گذاری انها به زودی ش��فاف خواهد
ش��د .از این رو ،فراهم کردن فضای کاری مناسب برای فعالیت
بانوان در ش��هرک ها و نواحی صنعتی در دستور کار قرار گرفته
است.
ای��ن امر در دو موضوع س��اعت کاری و مابه التفاوت س��ختی
کار در حق��وق دریافتی بانوان از گام های ابتدایی در این زمینه
اس��ت زیرا فعالیت بانوان در مجموعه ش��هرک های صنعتی در
مهم ترین بخش مربوط به ساعات انجام فعالیت است.
در ساعات کاری تفکیک بین بانوان و اقایان انجام نشده است
در صورتی که نباید بانوان در همان ساعت کاری اقایان مشغول
به فعالیت باشند و باید ساعت کاری کمتری در کارگاه ها حضور
داشته باشند.
بعد از ان موضوع حقوق دریافتی بانوان مطرح اس��ت که باید
در بخش مربوط به سختی کار نسبت به اقایان تفکیک شوند.
اکنون هیچ هزینه ای به عنوان سختی کار به بانوان شاغل در
بخش صنعتی پرداخت نمی شود.
بان��وان با توجه به توانمندی هایی که دارند وارد فعالیت های
صنعتی و صنفی ش��ده اند .این امر اکنون بر رش��د اقتصادی و
اشتغال کش��ور اثرگذار است .بنابراین ،باید از فعالیت بانوان در
بخش های مختلف اقتصادی و صنعتی حمایت شود.
با این حال ،تاکنون مش��وق ها و حمایت ه��ای ویژه ای برای
بانوان کارافرین در مجموعه شهرک های صنعتی در نظر گرفته
نشده است .در این باره خال وجود دارد که باید رفع شود.
خبر
گرامیداشت روز حمایت از صنایع
کوچک در گلستان
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی
اس��تان گلس��تان گف��ت :هماهنگی برای
حضور در برنامه های رادیویی و تلویزیونی،
برگ��زاری نشس��ت خبری ،برگ��زاری تور
صنعت��ی وی��ژه اقش��ار مختل��ف از جمله
دانشگاهیان از شهرک های صنعتی و ادای
احترام به مقام شامخ شهیدان و تجلیل از
خانواده های ایثارگران و شهدا از جمله این برنامه ها است.
به گزارش روابط عمومی ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان
گلس��تان ،حجت اله خلیل زاده صورتی افزود :هماهنگی به منظور
برگزاری نشس��ت صمیمی ب��ا کارافرینان و صنعتگران اس��تان و
معرف��ی کارافرینان برتر و خوش��ه های صنعت��ی نمونه ای از دیگر
برنامه ها است.
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان گلس��تان با
اش��اره ب��ه اینکه بخش عمده ای از اش��تغال این اس��تان در حوزه
صنایع کوچک و متوس��ط اس��ت ،ادام��ه داد :صنای��ع کوچک با
توجه به س��رمایه اولیه پایینی که نیاز دارد ،فش��ار مالی سنگینی
ب��ه دولت وارد نمی کن��د اما در مقابل ظرفیت اش��تغالزایی باالیی
دارد.
خلی��ل زاده صورت��ی افزود 2۱ :م��رداد ،روز حمای��ت از صنایع
کوچک فرصتی اس��ت تا با تخصیص بهین��ه منابع و توجه هر چه
بیش��تر صنایع کوچک پیش��رفت کرده تا بار مس��ئولیت از دوش
صنایع عظیم کاسته و رش��د اقتصادی کشور بیش از پیش میسر
شود.
2۱مرداد از س��وی شورای فرهنگ عمومی کشور به عنوان روز
حمایت از صنایع کوچک در تقویم نام گذاری شده است.
دغدغه های اخالقی
شبنم اس��ماعیل زاده ،تولیدکننده قطعات فلزی در
گفت وگو با «گس��ترش صنعت» اظهار کرد :در قانون
اساس��ی و برنامه های حمای��ت از واحدهای صنعتی،
تفاوتی بین خانم ها و اقایان وجود ندارد.
اس��ماعیل زاده تاکی��د ک��رد :زمان��ی ک��ه خانم ها
کارافرین��ی می کنند به مجموعه ای از ارزش ها پایبند
هستند که شاید اقایان کمتر به ان اهمیت بدهند.
این بان��وی کارافرین ب��ا بیان اینک��ه دغدغه های
اخالق��ی در الیه های مختل��ف س��ازمان از اپراتور تا
مدیر کارخانه وج��ود دارد ،تصریح کرد :در مجموعه
صنعت��ی خود تالش کرده ام تا فرصت کاری یکس��ان
برای خانم ها و اقایان برقرار شود.
اس��ماعیل زاده اف��زود :هم��راه ب��ا همکاران مان در
مجموع��ه صنعتی خود تالش کرده ایم تا درامدی که
ایجاد می شود تمیز و عاری از فساد باشد.
طراحی متناسب با حضور بانوان
بو کار ،س��اماندهی
کم��ک به بهب��ود فضای کس��
بنگاه ه��ای کوچ��ک و متوس��ط ،انتق��ال فن��اوری،
به هم رس��انی بنگاه های کوچک و متوسط و مدیریت
بن��گاه از مهم ترین بخش هایی اس��ت که در توس��عه
کارافرین��ی و فعالیت های صنایع کوچک و متوس��ط
مورد حمایت س��ازمان صنایع کوچک و شهرک های
صنعتی قرار می گیرد.
فرش��اد مقیمی ،معاون س��ازمان صنایع کوچک و
ش��هرک های صنعتی ایران در گفت وگو با «گسترش
صنعت» در باره تس��هیل ش��رایط حض��ور بانوان در
مجموعه شهرک های صنعتی اظهار کرد :حضور بانوان
کارافرین در ش��هرک ها و نواح��ی صنعتی با در نظر
گرفتن محدوده مش��خص و اداره ان از س��وی بانوان
امکان پذیر است.
مقیم��ی ادامه داد :معافیت از عوارض ش��هرداری ،
صدور جواز رایگان ،معافیت از استعالم های متفاوت ،
ص��دور جواز س��اخت و پای��ان کار از جمل��ه مزایای
حض��ور کارافرین��ان در ش��هرک ها و نواحی صنعتی
است.
عکس:گسترش صنعت
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
فعالیت های بانوان در عرصه های مختلف اقتصادی
رو به توس��عه اس��ت .اکنون خانم ها به ش��هرک ها و
نواحی صنعت��ی نیز ورود کرده اند .بان��وان این روزها
در بخش های کارگری ،کارفرمایی و س��رمایه گذاری
همپای مردان فعالیت می کنند .کارشناسان معتقدند
در حمای��ت از تولی��د و صنعت تفاوت��ی بین بانوان و
اقایان نیست اما بانوان در انجام وظیفه های خود نظم
بهتری دارند.
هرچند مس��ئوالن از فعالیت بی��ش از ۷۰۰بانوی
کارافری��ن در مجموع��ه ش��هرک های صنعتی خبر
داده اند اما تا کنون ام��ار دقیقی از میزان فعالیت این
بخش از جامعه در عرصه ه��ای مختلف صنعتی ارائه
نشده است.
ای��ن روزه��ا فعالی��ت بان��وان از محدود ب��ودن در
خانه داری ،قالیبافی ،صنایع دس��تی و ...خارج شده و
حتی در ش��رکت های دانش بنیان نی��ز حضور انها را
می توان مشاهده کرد .بانوان کارافرین در فعالیت های
دانش بنی��ان با دانش روز و قدرت رقابت با محصوالت
خارجی اشتغال دارند ،ضمن انکه بخش های دولتی،
خصوص��ی ،س��ازمان های مردم نه��اد و رس��انه ها نیز
از فعالیت ه��ای صنعت��ی و اقتصادی بان��وان حمایت
می کنن��د .یک��ی از حمایت ه��ای نهادی در توس��عه
کارافرین��ی بان��وان ،اختص��اص اماکن و س��وله های
رها شده و بدون اس��تفاده در شهرک های صنعتی به
بانوان کارافرین است.
اهمی��ت حمای��ت از فعالیت بان��وان در صنعت به
دلی��ل دربرگیری نیم��ی از جمعیت از س��وی بانوان
اس��ت .امروز بان��وان دانش اموخت��ه و فارغ التحصیل
از دانش��گاه ها جویای کار هس��تند و برخی از انها به
شهرک های صنعتی و واحدهای تولیدی راه یافته اند.
بنابراین ،حمایت از فعالیت انها برای حفظ اشتغال و
تولید یک ضرورت است.
ب��ه گفته وی ،این امکان وجود دارد تا دریافت حق
انتفاع برای بان��وان کارافرین و موفق با تخفیف ویژه
در نظر گرفته شود.
کلی نگری و جزئی نگری
اهمی��ت حمای��ت از فعالیت بان��وان در صنعت به
دلی��ل در برگیری نیم��ی از جمعیت از س��وی بانوان
اس��ت .امروز بان��وان دانش اموخت��ه و فارغ التحصیل
از دانش��گاه ها جویای کار هس��تند و برخی از انها به
شهرک های صنعتی و واحدهای تولیدی راه یافته اند.
بنابراین ،حمایت از فعالیت انها برای حفظ اشتغال و
تولید یک ضرورت است.
وحیده احدی ،مدیر تولید یک کارخانه مس��تقر در
ش��هرک صنعتی در گفت وگو با «گس��ترش صنعت»
درب��اره تف��اوت کار خانم ه��ا و اقای��ان در مجموعه
ش��هرک های صنعتی اظهار کرد :ش��اید یکی از این
تفاوت ه��ا در کلی نگری و جزئی نگری خانم ها باش��د،
ضمن انکه بان��وان دقت و برنامه ریزی مناس��ب تری
نسبت به اقایان دارند.
وی با اش��اره ب��ه تجربه های خ��ود در فعالیت های
صنعتی ادامه داد :در بازدید س��ایر مدیران صنعتی و
مسئوالن بارها پیش امده از نظم و نوع برنامه ریزی در
مجموعه صنعتی که مدیر ان هستم تعریف شده است.
ب��ه گفته این مدیر تولید ،بانوان در تصمیم گیری های
لحظه ای در مواقع بحرانی نسبت به اقایان توانمندتر
هستند .احدی تاکید کرد :تاکنون جدای از مشکالت
عمومی صنعت ک��ه برای همه صنعتگران وجود دارد
به مش��کلی برخورد نکرده ام ،موردی پیش نیامده که
با خود بگویم اگر یک اقا در این شرایط بود با چنین
برخ��ی کارشناس��ان فعالیت های صنعت��ی را برای
بان��وان و اقایان متف��اوت می دانند ام��ا برخی دیگر
معتقدند ک��ه در انجام فعالیت ه��ای صنعتی تفاوتی
برای زنان و مردان وجود ندارد و زنان توانایی ورود به
بخش های مختلف صنعتی را دارند .س��اغی باقری نیا،
ت ازمایشگاهی در گفت وگو
تولیدکننده بسته های تس
با «گسترش صنعت» اظهار کرد :صنایع ازمایشگاهی
و تجهیزات پزش��کی دارای چارچوب مشخصی است.
بنابرای��ن ،تفاوتی بین بان��وان و اقایان در عهده داری
تولید وجود ندارد .باقری نیا با بیان اینکه برخی صنایع
دیگر مردانه تر بوده و ش��اید مشکالتی را برای بانوان
کارافرین ایج��اد کند ،افزود :در مجموع ،مش��کالت
صنع��ت عموم��ی اس��ت و تفاوتی ب��رای کارافرینان
خان��م یا اقا ن��دارد .این تولیدکنن��ده تاکید کرد :در
صنعت ازمایش��گاهی نیز عالوه بر مش��کالت عمومی
تفاوت��ی بین م��ردان و زنان در رفع مش��کالت تولید
وجود ندارد .باقری نیا یاداوری کرد :تاکنون به عنوان
بانوی کارافرین در انجام فعالیت ها با مش��کلی روبه رو
نشده ام.
سخن اخر
شناس��ایی و معرف��ی بانوان توانمند ی��ا کارافرین،
توس��عه عرصه های حضور بانوان در صنعت و تجارت
و برق��راری تعامل با تش��کل های مرتبط ب��ا بانوان از
مهم ترین مواردی اس��ت که در مجموعه شهرک های
صنعتی دنبال می شود .با این حال ،هنوز امار دقیقی
از میزان فعالیت بانوان در شهرک ها و نواحی صنعتی
وجود ندارد .همچنین ،نبود تعامل و ش��ناخت کافی
از ظرفیت ه��ای مجموعه ه��ای صنعتی از مش��کالت
دیگ��ر در نب��ود اطالعات ام��اری دقی��ق و جامع به
ش��مار می رود .هرچند ام��ار و اطالعاتی وجود دارد
ام��ا درباره ای��ن جزئیات که چه تع��داد خانم در این
بنگاه ها فعالیت می کنند ،دانش اموخته چه رشته های
تحصیل��ی هس��تند و ایا تش��کل تخصص��ی دارند یا
خی��ر ،هیچ اطالعاتی وجود ن��دارد .نیمی از جمعیت
هر منطقه را بانوان تش��کیل می دهند که بخش��ی از
انها بازنشس��ته ،خانه دار یا شاغل هستند .از این رو،
برای شناسایی انها در برنامه ریزی های منطقه ای باید
در هر شهرس��تان فراخوان داده شود تا با جمع اوری
اطالعات در شناخت و تقویت نقش زنان تالش کنند.
ش��ناخت از جامع��ه و همفکری ب��ا صاحب نظران در
اموزش و پرورش و س��ایر نهاد ها باید پردازش و برای
هر قشری برنامه ریزی شود.
رفع مشکل مخابراتی شهرک صنعتی شمس اباد با همکاری شرکت مخابرات
یکی از مهم ترین زیرس��اخت ها برای تس��هیل رش��د و توس��عه صنعتی در
ش��هرک ها تس��هیل ارتباط با دنیای بیرون از شهرک صنعتی است .با این حال،
یکی از بزرگترین ش��هرک های صنعتی کش��ور به این زیرس��اخت هنوز مجهز
نشده است« .گسترش صنعت» با هدف بررسی وضعیت شهرک های صنعتی و
زیرساخت های فراهم شده برای صنعتگران در گزارشی به معضل ارتباط تلفنی
در ش��هرک صنعتی شمس اباد پرداخته بود .در ارتباط صنعتگران با «گسترش
صنعت» بر این نکته تاکید ش��د که ارتباط تلفنی در شهرک صنعتی شمس اباد
به سختی ممکن است و انتن دهی تلفن همراه نیز در این شهرک بسیار ضعیف
اس��ت تا جایی که ارتباط مخابراتی صنعتگران در ش��هرک صنعتی شمس اباد
جز در مواردی اندک قطع اس��ت .اینها در حالی اس��ت که بسیاری از مسئوالن
توقع دارند صنایع بتوانند تولید صادرات محور داش��ته باش��ند حال انکه برخی
از واحدهای صنعتی به طور جزیره ای تولید می کنند و حتی زیرس��اختی برای
تلفن در انها وجود ندارد .ش��هرک صنعتی ش��مس اباد ته��ران از بزرگترین و
قدیمی ترین ش��هرک های صنعتی کش��ور اس��ت و برقراری ارتب��اط تلفنی و
انتن دهی تلفن همراه یکی از زیرس��اخت های اولیه در شهرک های صنعتی به
شمار می رود .نبود زیرساخت های تلفنی موضوعی بود که «گسترش صنعت»
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های
صنعتی کشور خبر داد
حضور ۱۵شرکت خارجی
در نمایشگاه صنایع کوچک
مدیرعامل س��ازمان صنای��ع کوچک و
شهرک های صنعتی کشور از ثبت نام بیش
از ۱000واح��د تولیدی ب��رای راه اندازی
غرفه در نمایش��گاه توانمندی های صنایع
کوچک ایران خبر داد.
به گزارش «گس��ترش صنعت» به نقل
از روابط عموم��ی س��ازمان صنایع کوچک
و ش��هرک های صنعت��ی ایران ،صادق نجفی ب��ا بیان این مطلب،
اف��زود ۱۵ :ش��رکت خارج��ی از کش��ورهایی از جمل��ه ترکیه،
پاکستان ،مالزی و کره جنوبی نیز در این نمایشگاه غرفه خواهند
داشت.
مع��اون وزیر صنعت ،مع��دن و تجارت با بیان اینکه گش��ایش
نمایش��گاه همزم��ان ب��ا روز حمای��ت از صنایع کوچ��ک خواهد
ب��ود ،یاداوری ک��رد :حضور مع��اون اول رییس جمه��وری برای
گش��ایش نمایش��گاه و بازدی��د از ان مورد موافقت ق��رار گرفته
است.
نجفی با اعالم اینکه حدود ۱0کارگاه اموزش��ی نیز در حاشیه
نمایش��گاه برپا خواهد بود ،گفت :مذاکرات B2Bبا حضور ۱۱0
مدیر نیز در این نمایشگاه انجام می شود.
ب��ه ان پرداخت و بر ل��زوم ان تاکید کرد .پس از پیگیری خبرنگار «گس��ترش
صنعت» و تهیه گزارش از این موضوع ،فتحعلی محمدزاده ،معاون فنی سازمان
صنایع کوچک و ش��هرک های صنعتی ایران در این باره به «گسترش صنعت»
توضیحاتی داد که در ادامه امده اس��ت .محمدزاده در این باره نوش��ت :قرارداد
الزم برای تامین زیرس��اخت مخابراتی شهرک با اداره مخابرات امضا شده است
و پروژه مخابراتی ش��هرک صنعتی شمس اباد نیز اکنون پیشرفت ۶۰درصدی
دارد .به گزارش «گسترش صنعت» اینها در حالی است که هنوز کم ابی ،قطعی
ناگهانی برق ،روش��نایی معابر ،اسفالت ریزی و . ..به عنوان چالش های تولید در
ش��هرک های صنعتی مطرح می ش��ود و دغدغه تولیدکنندگان را بیشتر کرده
است اما بهترین محل ش��روع فعالیت برای تولید ،جایی است که تمام امکانات
رفاهی زندگی و تولید برای تولیدکننده و کارگران فراهم باشد .بر اساس تعریف
وزارت صنع��ت ،معدن و تج��ارت؛ تولید و تجارت ش��هرک ها و نواحی صنعتی
از چنین ش��رایطی برخوردارند .در اس��تان تهران حدود ۳۰ش��هرک و ناحیه
صنعتی مصوب وجود دارد که از این تعداد ۱۸شهرک و ناحیه صنعتی در حال
بهره برداری است و شهرک های صنعتی عباس اباد ،شمس اباد ،پرند و نصیراباد
از مهم ترین انها به شمار می رود.
پیشرفت فیزیکی ۶۰درصدی پروژه حفاری و لوله گذاری
معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی در ادامه نوشت :در
فاز قدیم ش��هرک صنعتی شمس اباد شبکه مخابرات به صورت کابلی اجرا شده
اس��ت که در حال بهره برداری هس��تند و تاکنون مشکل خاصی از ان محدوده
که بخش قابل توجهی از ش��هرک را پوش��ش می دهد ،گزارش نش��ده است .در
فاز جدید شهرک(فاز توسعه ش��هرک صنعتی شمس اباد) برای رفع مشکالت
مخابراتی صنعتگران محترم قرارداد با ش��رکت مخابرات منعقد ش��ده اس��ت.
عملی��ات اجرای��ی اغاز و تاکنون پ��روژه در بخش حف��اری و لوله گذاری دارای
۶۰درصد پیش��رفت فیزیکی بوده و عملیات کابل کش��ی و نصب تجهیزات ان
در دس��ت انجام است .تسریع در تکمیل این پروژه از طرف شرکت شهرک های
صنعتی استان در دس��ت پیگیری و اقدام است .درباره وضعیت روشنایی معابر
ش��هرک صنعتی ش��مس اباد که در پاراگراف دوم این گزارش به ان اشاره شده
اس��ت نیز تصریح می شود که شرکت ش��هرک های صنعتی استان تهران سال
گذشته با صرف وقت و هزینه های باالیی نسبت به اصالح شبکه روشنایی معابر
شهرک اقدام کرده و شبکه را به صورت صحیح و سالم برای بهره برداری تحویل
شرکت خدماتی شهرک صنعتی شمس اباد داده است.