روزنامه گسترش صنعت شماره 460
روزنامه گسترش صنعت شماره 460
دود شتاب زدگی
در چشم تولید
سه شنبه
23مرداد 1397
2ذی الحجه 1439
2
3
14اوت 2018
سال سی ام پیاپی 2433دوره جدید شماره 4 460صفحه قیمت 1000 :تومان
http://telegram.me/sanatnewspaper
www.sanatnewspaper.com
بررسی «گسترش صنعت» از ضد و نقیض اخبار تعطیلی یک کارخانه لبنی در مازندران نشان داد
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران در گفت وگو با «گسترش صنعت»:
فقط ۶۰درصد نوشماره ها معاینه فنی برتر دریافت کردند
معادل سازی
برای بومی کردن
قطعات
شیر لبنیات بسته شد
3
4
گزارش«گسترشصنعت»ازتاثیرتغییرسیاست هایبخشتولید،ارزومالیاتبربخشتولیدوصنایع
2
عکس :مهدی کاوه ای
دولت در تدوین سیاست های حمایتی
با بخش خصوصی مشورت کند
سه شنبه
اقتصاد و توسعه
23مرداد 2 1397ذی الحجه 14 1439اوت 2018شماره 460پیاپی 2433
یادداشت
دود شتاب زدگی در چشم تولید
خبر
صنایع اب بر
باید به سمت سواحل بروند
ب��ه گفته ریی��س س��ازمان حفاظت محیط زیس��ت ،صدها
پروژه در کش��ور به دلیل نداش��تن مطالعات زیس��ت محیطی
مغفول مانده اس��ت .برای مثال ،می توان به ۱۰۰میلیارد دالر
اختصاص یافته به رفع ریزگردهای خوزس��تان اشاره کرد که تا
برنام��ه ای برای این طرح ارائه نش��ود ،تخصیص نخواهد یافت.
به گزارش ایس��نا ،عیس��ی کالنتری در ش��ورای اداری استان
ف��ارس ،به ارتباط بین سیاس��ت های محیط زیس��تی و تغییر
اف��راد و دولت ها اش��اره و اظه��ار کرد :متاس��فانه تصمیم های
س��لیقه ای در این س��ازمان با تغییر مدیریت ها اعمال می شده
که در دولت دوازدهم توس��عه پایدار را اس��تراتژی خود با این
رویکرد که هر تصمیمی گرفته می ش��ود باید توجیه اقتصادی
داش��ته باش��د ،مورد توجه قرار دادیم .کالنتری تاکید کرد۸۰ :
درصد صنایع دنیا در نزدیکی س��واحل قرار دارد و در ایران نیز
از اغاز امس��ال برای هیچ پروژه پتروش��یمی در مناطق مجوز
ص��ادر نکرده ایم .وی معتقد اس��ت که افزای��ش فناوری عاملی
برای از بین رفتن محیط زیست شده است و رشد فناوری باعث
ش��ده تا مشکالت زیست محیطی بی شماری در همه جای دنیا
ایجاد ش��ود .کالنتری با بیان اینکه مصرف گرایی بیش از حد،
س��ودی برای جهان نداشته است ،عنوان کرد :ریشه مشکالت
ما بهره وری نیس��ت بلکه افزایش میزان مصرف اب است؛ زیاد
اب مصرف می کنیم .اگر می خواهیم این س��رزمین زنده باشد
باید مصرف بهینه باش��د .رییس سازمان حفاظت محیط زیست
کش��ور با تصریح بر اینک��ه نباید از مطالعات زیس��ت محیطی
ف��رار کنیم ،افزود :در سراس��ر کش��ور مش��کل اب وجود دارد
و باید صنایع اب بر به س��مت س��واحل بروند .رییس س��ازمان
حفاظت محیط زیس��ت کشور با بیان اینکه مشکل ما در کشور
زیاد مصرف کردن اب اس��ت که از ابتدا باید مصرف را کاهش
می دادیم ،گفت :اصل محیط زیس��ت اب اس��ت و امروز بی ابی
این س��رزمین را تهدید می کند .کالنتری با تاکید بر این نکته
که مس��ائل غیرممکن را نباید به محیط زیس��ت تحمیل کرد،
افزود :امروز محیط زیست ما به شدت در لبه پرتگاه قرار گرفته
اس��ت اما ما ۸۰میلیون ایرانی داریم که حافظ محیط زیس��ت
هس��تند و باید در این باره اگاهی پیدا کنند .وی با بیان اینکه
اس��تاد اماردهی ناقص هس��تیم ،عنوان ک��رد :اگر می خواهیم
محیط زیس��ت درستی داشته باش��یم باید اطالعات دقیقی به
م��ردم دهیم و از سیاس��ت های غلط جلوگی��ری کنیم .رییس
سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با بیان اینکه همه چیز
را نباید به گردن طبیعت بیندازیم ،اضافه کرد :محیط زیست را
ب��رای اهداف کوت��اه مدت قربانی و ان را فدای تصمیم گیری ها
و اظهارنظره��ای ش��خصی کردیم .کالنتری با اش��اره به اینکه
حلقه گمش��ده برنامه ریزی برای حفظ محیط زیست نیز حفظ
منابع طبیعی و محیط زیس��ت برای ایندگان بوده است ،گفت:
از ۱۴سال پیش ۲۶۳پروژه با سرمایه گذاری ۶۵هزار میلیارد
ریالی در س��ازمان محیط زیس��ت مانده است و بر اساس گفته
رییس جمهوری ،باید این طرح ها تعیین تکلیف شود اما از سوی
دیگر ۴ ،محور فعالیت برای این س��ازمان در نظر گرفته ش��ده
کاهش الودگی هوای
اس��ت که می توان به مدیریت پس��ماند،
کال نشهرها ،ریزگردها و احیای تاالب ها اشاره کرد.
محمد شریعتمداری
با توجه به مشکالتی که
برای واحدهای تولیدی
ایجاد شده ،بسته
«حمایت از تولید»
به زودی تقدیم دولت
می شود که در ان
تمهیداتی برای کمک به
صنایع مورد توجه قرار
گرفته است
عکس :مهدی کاوه ای
در ماه های گذش��ته و پس
از کاه��ش ارزش پ��ول مل��ی
دول��ت تالش می کند تا بتواند
ب��ا سیاس��ت های حمایت��ی
مناس��ب از بخ��ش خصوصی
مش��کالت ح��وزه صنع��ت و
تولی��د را برط��رف کند .با این
محسن شرکا
حال ،به نظر می رس��د مراجع
عضو خانه صنعت ،معدن
تصمیم گی��ر در ای��ن حوزه با
و تجارت
یکدیگ��ر توافق ندارن��د و هر
کدام سیاست خاصی را دنبال
می کنند.
پیش از این ،بارها اعالم ش��ده ب��ود که دولت بدهی بخش
خصوصی را فریز کند اما در روزهای گذشته موضوع دیگری
ت ارزش افزوده و به صفر
مطرح شد .عالوه بر اینکه کاهش مالیا
رس��اندن ان اولویت اصلی بخش تولید نیست ،سیاست های
متضاد امروز بخش تولید را با بیشترین مشکالت روبه رو کرده
اس��ت .روز گذشته اعالم ش��د گمرک محصوالت مواد اولیه
کارخانه ها را ترخیص نمی کند مگ��ر اینکه تولیدکنندگان با
س��ازمان حمایت برای وضعیت ارز دولتی و بازار ثانویه توافق
کنند .این موضوع را دولت می توانست پیش از این اعالم کند
و بخش خصوصی هم چاره ای برای ان تدبیر کند.
این سیاس��ت هم مانند دیگر سیاس��ت های دولت در این
مدت اعالم شد .اگر دولت با بخش خصوصی و تولیدکنندگان
واقعی پای میز مذاکره بنشیند کشور دچار همچین مشکالتی
در ح��وزه تولید نمی ش��ود .صنعت قطعه امروز در کش��ور با
مش��کالت جدی روبه رو است و تولیدکنندگان در صورتی که
به مواد اولیه خود نرسند راهی جز بستن کارخانه ها ندارند.
اگر ادامه فعالیت های تولیدی برای دولت اهمیت دارد باید
سیاست هایی را اجرا کند که زمان مناسبی برای انها در نظر
گرفته ش��ود .ش��تاب زدگی دولت در اجرای برخی تصمیم ها
از اعالم دالر ۴۲۰۰تومانی ش��روع ش��د .از ان پس تا کنون
دولت در تمام تصمیم های بخش تولید عجله کرده و دود این
موضوع در چش��م تولیدکننده رفته است .اکنون هزینه های
تولید در کشور بسیار باال است و این موضوع توسعه و اشتغال
را به خطر انداخته اس��ت .تولید بخش اصلی اقتصاد به شمار
می رود و نباید با بخش تولید این گونه رفتار شود.
گزارش «گسترش صنعت» از تاثیر تغییر سیاست های بخش تولید ،ارز و مالیات بر بخش تولید و صنایع
دولت در تدوین سیاست های حمایتی با بخش خصوصی مشورت کند
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
محمدرضا مرتضوی :برخی از واحدهای تولیدی امروز
تعادل و ثبات را از دست داده اند و این باعث می شود
کارخانه های کشور فلج شوند
پ��س از بروز برخی نارس��ایی ها در اقتصاد کش��ور
فعاالن ح��وزه صنع��ت و تولید اع�لام کردند دولت
بده��ی واحده��ای تولیدی را بین ۲تا ۵س��ال فریز
کند تا واحدهای تولیدی بتوانند اثر مخرب مشکالتی
را که در س��ال های گذش��ته با ان روبه رو ش�� ده اند،
برط��رف کنند .هر چن��د که در ای��ن زمینه تصمیم
معینی گرفته نش��د ام��ا روز گذش��ته وزیر صنعت،
معدن و تجارت اعالم کرد :در ش��رایط فعلی تولید و
ب��ازار ،مالیات ارزش افزوده واحدهای تولیدی کوچک
و متوس��ط باید به مدت ۶ماه تا یک سال صفر شود.
به گزارش «گس��ترش صنعت » محمد شریعتمداری
همچنین از تصمیم های حمایت��ی این وزارتخانه در
روزهای اینده خبر داد و گفت :با توجه به مشکالتی
ک��ه ب��رای واحده��ای تولیدی ایجاد ش��ده ،بس��ته
«حمایت از تولید» به زودی تقدیم دولت می شود که
در ان تمهیدات��ی برای کمک ب��ه صنایع مورد توجه
قرار گرفته است.
البته مالیات امری الزم اس��ت اما در شرایط فعلی
تولی��د و ب��ازار ،باید ب��ه طور خاص ب��رای یک دوره
کوتاه مدت تعدیل شود.
یکی از دالیل اس��تفاده اهرم��ی از منابع بودجه،
همین ش��رایطی است که با ان روبه رو هستیم .ما به
هیچ وجه پیش��نهاد نمی کنیم ک��ه ۷۰هزار میلیارد
تومان منابع مالیات ارزش افزوده را یکجا حذف کنیم
م مالیات ارزش افزوده واحدهای
بلکه پیشنهاد داده ای
تولیدی کوچک و متوس��ط که حجم قابل توجهی از
اشتغال کش��ور را به خود اختصاص داده اند ۶ ،ماه تا
یک س��ال صفر ش��ود .پس از این موضوع واحدهای
صنعتی سیاست های اقتصادی کشور را یکی از دالیل
تالطم شرایط اقتصادی دانستند.
ب��ه گفته فعاالن بخش صنع��ت ،دولت در ماه های
گذش��ته تصمیم های بسیاری گرفته و این تصمیم ها
باعث بروز برخی مش��کالت شده اس��ت .این فعاالن
معتقدند دولت باید به طور یکپارچه سیاست گذاری
کند و عالوه بر ان ،سیاس��ت گذاری ها باید به گونه ای
باش��د که بین انها تضادی دیده نش��ود .راهکاری که
رمضانعلی سبحانی فر :دولت در تصمیم گیری و اجرا
تا حدی عجله می کند و به رای خود متکی است در این
زمینه باید با بخش خصوصی هم مشورت شود
کارشناس��ان پیش��نهاد می دهند ،همفکری دولت و
بخش خصوصی است.
تصمیم ه�ای ان�ی ،تولی�د را فلج کرده
است
محمدرض��ا مرتضوی ،دبیر خان��ه صنعت ،معدن و
تجارت ایران درباره مش��کالت کنون��ی بخش تولید
و سیاس��ت های حمایت��ی دول��ت در ای��ن مدت به
«گسترش صنعت» گفت :دولت به تازگی اعالم کرده
که قص��د دارد هزینه های بخش تولی��د را با کاهش
مالی��ات ارزش افزوده ،کم کند .این سیاس��ت از یک
جنبه سیاست حمایتی به شمار می رود .با این حال،
مش��کلی که به وجود امده این است که روز گذشته
دولت به طور ناگهانی تم��ام کاالهای وارداتی بخش
تولید را نگه داشته است.
مرتض��وی با اش��اره ب��ه اینکه دولت اع�لام کرده
تولیدکنن��دگان باید تکلی��ف مابه التف��اوت ارز را با
س��ازمان حمایت مصرف کنن��دگان و تولیدکنندگان
روش��ن کنند ،توضیح داد :متاسفانه دولت از یک سو
هزینه ه��ای تولید را کاهش می دهد و از طرف دیگر،
هزینه های تولید افزایش می یابد.
اگ��ر مواد اولی��ه کارخانه ها که از روز گذش��ته در
گمرک مانده ،به س��رعت ترخیص نش��ود واحدهای
تولیدی تعطیل می شوند.
دبیر خانه صنعت ،مع��دن و تجارت با بیان اینکه
متاس��فانه تصمیم هایی ک��ه گرفته می ش��ود بدون
هماهنگی با بخش خصوصی اس��ت ،گفت :به تازگی
اعالم ش��ده ص��ادرات چای و ارد ممنوع اس��ت .این
موض��وع در حالی اس��ت ک��ه دولت بی��ش از این از
صادرات این محصوالت اس��تقبال می کرد و بسیاری
از فعاالن اقتص��ادی برای بازاریاب��ی این محصوالت
هزینه کرده اند.
عالوه ب��ر ای��ن ،دولت ۱۴ه��زار ت��ن ارد با هدف
ص��ادرات فروخته و امروز مجوز ص��ادرات نمی دهد.
تالش واحدهای صنعتی برای ماندن
ریی��س س��ازمان صنعت ،مع��دن و تجارت
اس��تان البرز با اش��اره به ض��رورت تامین ارز
ب��رای تهیه م��واد اولی��ه واحده��ای تولیدی
افزود :درب��اره تامین ارز م��ورد نیاز واحدهای
صنعت��ی بای��د س��ریع تر تصمیم گیری ش��ود
ت��ا واردات م��واد اولی��ه انه��ا دچار مش��کل
نشود.
جهانگیر ش��اهمرادی در گفت وگو با ایس��نا
اظه��ار ک��رد :درحال حاض��ر ۲۵ه��زار نفر در
شهرک های صنعتی دولتی و خصوصی استان
مشغول به کار هستند.
بدون شک این افراد نقش بسزایی در حرکت
چ��رخ اقتصادی اس��تان و افزای��ش کیفیت و
کمیت تولیدات بخش های مختلف دارند.
شاهمرادی توضیح داد :با توجه به نوسان های
ارز و مشکالت اقتصادی که واحدهای تولیدی
و صنعت��ی را درگی��ر کرده ،ت�لاش می کنیم
وضعی��ت اش��تغال در این ش��هرک ها را حفظ
کنی��م و اجازه ندهیم ش��رکت ها به بهانه های
برجام اس��ت ،فرافکنی کرده ایم .در ۸سال درگیری
نظام��ی بین ایران و عراق هم وضعیت ش��اخص های
اقتصادی کش��ور این گونه نب��ود .ایران پس از انقالب
همیش��ه تحریم ب��ود اما در پایان عمر ۴س��اله دوم
دولت ها با این مشکالت همیشه روبه رو می شویم.
مختل��ف ،تعدی��ل نیرو کنند .بدون ش��ک اگر
حمایت ه��ای الزم از بخ��ش تولی��د و صنعت
ش��ود و صاحبان واحده��ای مختلف در تامین
مواد اولیه و ...با مش��کل روبه رو نش��وند دچار
بح��ران تعدیل نیرو و کاه��ش تولید نخواهیم
ش��د .برای گذر از شرایط موجود بخش دولتی
و خصوصی باید دس��ت به دس��ت ه��م داده و
موانع را پشت سر بگذارند.
ریی��س س��ازمان صنعت ،مع��دن و تجارت
اس��تان البرز ادام��ه داد :درحال حاضر بیش از
۱۴۰برن��د ملی در الب��رز فعالیت می کنند که
این نشان از ظرفیت های اقتصادی استان دارد.
بیش از ۲۵هزار شغل در شهرک های صنعتی
خصوص��ی البرز وجود دارد که در مقایس��ه با
سایر استان ها کم نظیر است.
ش��اهمرادی گف��ت :واحدهایی ک��ه ممکن
اس��ت به دلیل نوس��ان های ارز اسیب ببینند
احصا می ش��وند تا برای جلوگیری از اسیب ها
تدابیری اندیشیده شود.
� سیاست های حمایتی با هماهنگی
وی با انتقاد از تصمیم ه��ای اخیر دولت توضیح داد:
از زمانی که نرخ دالر را ۴۲۰۰تومان اعالم کردند تا
امروز ۱۲نوع تصمیم گرفته شده که هر کدام از انها
تصمیم های قبلی را نقض کرده است.
نتیجه تصمیم های انی و س��ریع دولت این اس��ت
که امروز تمام هیات مدیره های کارخانه های صنعتی
و تولی��دی به دنبال این هس��تند که خودش��ان را با
دول��ت منطب��ق کنن��د و این اتف��اق ه��ر روز تکرار
می شود.
برخ��ی از واحدهای تولیدی امروز تعادل و ثبات را
از دس��ت داده اند و این باعث می ش��ود کارخانه های
کشور فلج شوند.
به گفته مرتضوی ،بخش تولید امروز به تنفس نیاز
دارد و دولت نباید تصمیم جدیدی بگیرد.
متاس��فانه تصمیم ه��ا بدون هماهنگ��ی با بخش
خصوصی اس��ت و این بخش در کش��ور امروز دچار
اس��یب های فراوانی شده اس��ت .در ماه های گذشته
ارزش پ��ول ملی نصف ش��د و به دنب��ال این اتفاق،
دارایی بخش تولید نیز نصف ش��د .در اینده خواهیم
دی��د که دول��ت برای رفع اس��یب های ای��ن مقطع
تس��هیالت با سود ۲۰درصدی خواهد داد .این شیوه
حمایت بیشتر ش��بیه همان سیاست های فلج کننده
است.
دبی��ر خانه صنعت ،معدن و تج��ارت با بیان اینکه
اگر قرار است تولید فلج شود هیچ ویروسی به اندازه
این تصمیم ها نمی توانست این طور صنایع را زمینگیر
کند ،گفت :بخش تولید در تمام کش��ور اسیب دیده
و دولت با بخش خصوصی مشورت نمی کند .در اتاق
بازرگان��ی تهران بی��ش از ۷۰بیانیه داده ش��د اما با
هیچ ک��دام برخورد مثبتی نش��ده و دولت اعتنایی به
انها ندارد.
این کارش��ناس و فعال اقتص��اد توضیح داد :اینکه
بگوییم مش��کالت کنونی به دلیل خ��روج ترامپ از
رمضانعل��ی س��بحانی فر ،عضو کمیس��یون صنایع
و معادن مجلس ش��ورای اس�لامی درب��اره وضعیت
واحده��ای تولی��دی و سیاس��ت های حمایتی دولت
به «گس��ترش صنعت» گفت :دولت برای حمایت از
صنای��ع برنامه هایی را در نظر گرفته اما مش��کل این
اس��ت که برخی از نهادهای دیگ��ر هم برای این کار
برنامه ریزی کرده اند .این موضوع باعث ش��ده ش��یوه
حمایت و برنامه ها با یکدیگر در تضاد باشند.
س��بحانی فر با بیان اینکه وضعی��ت تولیدکنندگان
امروز بیش از گذش��ته در خطر اس��ت ،توضیح داد:
متاس��فانه به تازگ��ی قانونی درب��اره ترخیص کاال از
گم��رک و پرداخ��ت مابه التفاوت ن��رخ ارز مطرح و
گمرک مانع ترخیص مواد اولیه شده است.
این سیاس��ت باعث می ش��ود کارخانه های کشور
تعطیل شوند که به نفع هیچ کس نیست .به گفته این
عضو کمیس��یون صنایع و معادن ،دولت ابتدا تصمیم
می گیرد و بعد بخش خصوصی و بازار نس��بت به ان
واکنش نشان می دهند.
ای��ن موض��وع باع��ث ش��ده در ماه های گذش��ته
مش��کالت اقتصادی کش��ور بیشتر ش��ود .متاسفانه
دولت در تصمیم گیری و اجرا تا حدی عجله می کند
و به رای خود متکی است.
در ای��ن زمینه به ج��ای اینکه سیاس��تی در نظر
گرفته ش��ود و بعد از واکنش بازار و بخش خصوصی
اصالح شود ،بهتر اس��ت تصمیم گیری ها با همکاری
بخش خصوصی باش��د .وی ب��ا تاکید بر اینکه دولت
نمی توان��د مناف��ع بخش خصوص��ی را بهتر از بخش
خصوصی تش��خیص دهد ،گفت :در این زمینه برای
اینکه سیاستی یک طرفه از سوی بخش خصوصی به
دولت تحمیل نش��ود ،بهتر اس��ت کارشناسان دولت
ابتدا پیش��نهادهای بخش خصوصی را مطالعه کنند
و اگر نیاز به تقویت داشت ان را تقویت و اجرا کنند.
سیاس��ت های حمایتی ب��دون هماهنگی با بخش
خصوصی فایده ای برای تولید و صنایع ایران ندارد.
فشار مالیاتی در بودجه تشدید نشود
عضو کمیس��یون اقتصادی مجلس شورای اسالمی گفت:
نرخ ،میزان فروش نفت و همچنین نرخ تبدیل ارز حاصل از
فروش نفت باید در تدوین بودجه سال ۹۸به صورت جدی
مورد توجه قرار بگیرد.
محمد حسن نژاد درباره تدوین بودجه سال اینده به خانه
ملت گفت :بودجه حس��اب دخل و خرج یک س��ال دولت
است .بنابراین ،بودجه باید بر اساس واقعیت ها تدوین شود.
پیش بینی دقیق از میزان فروش نفت در سال اینده با توجه
به تحریم های دش��منان یکی از نکات مهمی است که باید
در تدوین بودجه سال اینده لحاظ شود.
به گ��زارش خانه مل��ت ،این عضو کمیس��یون اقتصادی
مجل��س ش��ورای اس�لامی ادام��ه داد :یکی از مش��کالت
بودجه نویس��ی کشور این اس��ت که ابتدا به هزینه ها توجه
می ش��د و بعد موضوع درامدها مد نظر قرار می گرفت .این
در حالی اس��ت که باید امور کشور بر اساس درامدها اداره
شود.
نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس ش��ورای اس�لامی
تصری��ح کرد :قیمت و میزان ف��روش نفت و نرخ تبدیل ارز
حاصل از ف��روش نفت باید در تدوین بودجه س��ال ۹۸به
ص��ورت جدی مورد توجه قرار بگی��رد؛ اینکه به طور مثال،
نرخ هر دالر در بودجه حدود ۳۵۰۰تومان تعیین ش��ود در
حالی ک��ه ارز در بازار ازاد تا بیش از ۷۰۰۰تومان خرید و
فروش شود ،غیرمنطقی است و به نوعی نظم مالی کشور را
با مسئله روبه رو می کند.
حسن نژاد در ادامه تصریح کرد :در تدوین بودجه سال ۹۸
باید به واقعیت های اقتصادی کشور توجه جدی شود .برای
مثال ،برای کسب درامدهای بیشتر نمی توان فشار مالیاتی
به تولیدکنندگان و اقشار ضعیف جامعه وارد کرد بلکه باید
دامنه مالیات ها را با جلوگیری از فرارهای مالیاتی گسترش
داد .نماینده مرند و جلفا در مجلس ش��ورای اسالمی گفت:
در زمینه فروش اوراق بدهی دولتی در بودجه سال ۹۸باید
حساب و کتاب به اصطالح ،درست باشد .نباید با استفاده از
ابزار اوراق بدهی ،دولت های اینده را بدهکار کرد نکته دیگر
اینکه نباید بحث بازخرید اوراق فراموش شود.
عضو کمیس��یون اقتصادی مجلس شورای اسالمی یاداور
شد :در هر صورت باید بودجه سال ۹۸بر اساس واقعیت ها
باش��د و تالش ش��ود که پروژه ه��ای نیمه تم��ام به بخش
خصوصی واگذار شود.
سه شنبه
صنعت خودرو
23مرداد 2 1397ذی الحجه 14 1439اوت 2018شماره 460پیاپی 2433
یادداشت
معادل سازی
برای بومی کردن قطعات
عکس :گسترش صنعت
حدود ۱۲هزار معاینه
فنی از زمان بهره برداری
تاکنون از طریق مراکز
سیار انجام شده است.
یک مرکز ثابت به طور
میانگین ماهانه حدود
۱۴تا ۱۵هزار معاینه
فنی به ثبت می رساند.
۱۲هزار برگه صادر
شده از سوی خطوط
سیار نیز بار سنگینی از
مرکزهای ثابت ما
کم کرده است
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران در گفت وگو با «گسترش صنعت»:
فقط ۶۰درصد نوشماره ها معاینه فنی برتر دریافت کردند
۱۲هزار خودرو از سوی مراکز معاینه فنی سیار برگه سبز گرفتند
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
یک��ی از دغدغه ه��ای صنعت��ی ش��دن کش��ورها،
االیندگ��ی صنای��ع برای محیط زیس��ت بوده اس��ت.
پویش ه��ای مختلفی برای حمایت از محیط زیس��ت
ش��کل گرفته و دوستداران طبیعت نسبت به عملکرد
حاضر برخی صنعتگران هش��دار داده ان��د .از این رو،
صنایع به س��وی دانش بنیان ها حرک��ت خود را اغاز
کرده اند.
خ��ودرو ب��ه عنوان یک��ی از منابع االین��ده ،دارای
قوانین خاصی بوده و صاحبان خودرو در کش��ورهای
صنعت��ی ملزم ب��ه دریافت برگه معاینه فنی س��االنه
هستند؛ امری که در کشور برای خودروهای کارکرده
هر ۴س��ال یک بار تعریف شده است .با وجود تاکید
کارشناس��ان محیط زیس��ت و س��وخت مبنی بر الزام
دریاف��ت برگه معاین��ه فنی هر ۲س��ال ،نمایندگان
مجلس شورای اسالمی معتقدند کمبود مراکز معاینه
فنی با عث ایجاد صف های طوالنی ش��ده و همین امر
موجب��ات نارضایتی صاحبان خ��ودرو را فراهم کرده
اس��ت .از این رو ،برای اسایش مردم این زمان هر ۴
س��ال یک بار تعیین و تصویب شد(پیش تر ،این زمان
۵سال یک بار بود).
این در حالی اس��ت که س��ید نواب حسینی منش،
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر
ن عن��وان می کند صف های طوالن��ی مربوط به
ته��را
پیک زمانی خاص مانند سفرهای نوروزی و تابستانی
است که مردم برای تعطیالت اماده می شوند.
به ه��ر حال یکی از تدابیر اندیش��یده ش��ده برای
کاه��ش صف ه��ای طوالن��ی و نیز راحت��ی صاحبان
خ��ودرو ،راه اندازی مراکز معاینه فنی س��یار اس��ت.
س��ال گذشته قرار بود ۶مرکز س��یار راه اندازی شود
که به دلیل برخی مش��کالت محقق نشد« .گسترش
صنعت» در گفت وگویی که اغاز س��ال با س��یدنواب
حسینی منش داشت ،عنوان کرد ۳مرکز فعالیت خود
را اغاز ک��رده و پیگیری راه اندازی باقی مراکز معاینه
فنی س��یار در دس��تور کار قرار دارد .در این راستا ،از
وی پیگیر موضوع شدیم.
درحال حاض�ر چند مرکز معاینه فنی س�یار
فعالیت خود را در کشور اغاز کرده اند؟
۳مرکز معاینه فنی پیش تر راه اندازی ش��ده بود و
در ادام��ه چهارمین مرکز نیز به زودی فعالیت خود را
اغاز خواهد کرد .به دلیل شرایط تحریمی امروز ستاد
اماده اس��ت ،باید به س��امانه «س��یمفا» متصل شود
مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران نتوانست
و در ای��ن باره باید وزارت کش��ور اق��دام کند .درباره
تجهی��زات جدید را ب��رای باقی مراک��ز وارد کند اما
اس��تقرار ان در حال رایزنی هستیم و به احتمال زیاد
پیگیری ها در حال انجام اس��ت تا باقی خط ها نیز به
در منطقه ۴راه اندازی خواهد شد.
بهره برداری برسند.
در زمینه معاینه فنی برتر ،شهروندان چقدر
پیش بین�ی ش�ما ب�رای تکمیل ای�ن پروژه
از طرح استقبال کردند؟
چیس�ت؟ ای�ا ۲مرکز دیگ�ر تا پایان س�ال به
از اغ��از ط��رح تاکن��ون ح��دود ۱۳۰ه��زار برگه
بهره برداری خواهند رسید؟
معاینه فنی برتر صادر ش��ده است که نشان می دهد
تمام تالش ها در حال انجام است تا صاحبان خودرو
ش��هروندانی که در محدوده زوج و ف��رد تردد دارند
در ه��ر منطقه به راحتی به این نوع مراکز دسترس��ی
از پروژه اس��تقبال خوبی داش��ته اند .طرح تش��ویقی
داشته باشند .هدف بهره برداری از هر ۶خط است.
استقبال صاحبان خودرو از مرکزهای سیار
ش��هرداری برای صاحبان خودروهایی که از محدوده
چگونه بوده است؟
طرح ترافی��ک اس��تفاده می کنند(۲۰درصد تخفیف
حدود ۱۲ه��زار معاینه فنی از زم��ان بهره برداری
برای کسانی که معاینه فنی برتر داشته باشند) تاثیر
تاکنون از طریق مراکز س��یار انجام ش��ده است .این
زیادی روی این امر داشت.
امار ،نویدبخش موفقیت در اینده است.
البته هزینه ای اضافه برای معاینه فنی برتر دریافت
یک مرکز ثابت به طور میانگین ماهانه حدود ۱۴تا
نمی ش��ود و ب��ا هزین��ه معاینه فنی عادی به ش��کل
۱۵هزار معاینه فنی به ثبت می رساند ۱۲ .هزار برگه
اختیاری و تش��ویقی کارشناس��ان بنا بر درخواس��ت
صادر شده از س��وی خطوط سیار نیز بار سنگینی از
صاحبان خودرو معاینه فنی برتر را نیز انجام می دهند.
مرکزهای ثابت ما کم کرده است.
اگر خ��ودرو ای��ن ازمون ه��ا را به لحاظ س�لامت
ایا شهرداری برنامه ای برای افزایش مرکزها
پشت س��ر گذاش��ت برگه را دریافت می کن��د اما در
در سال ۹۸دارد؟
صورت رد ش��دن کارشناسان مش��اوره می دهند که
ب��ا توجه به افزایش س��االنه خودروها به طور قطع
مشکل خودرو اصالح ش��ود ،ضمن انکه برگه معاینه
بای��د تعداد مرکزهای معاینه فنی س��یار ۱۰۰درصد
فنی معمولی صادر خواهد شد.
ایا مراکز معاینه فنی س�یار ق�ادر به انجام
افزایش پیدا کند.
معاینه فنی برتر نیز هستند؟
هفته گذش��ته زمی��ن جدیدی ب��رای معاینه فنی
بله .امروز در حال انجام است.
بخش ش��رق تهران دریافت شد .قرار است این مرکز
در گفت وگ�و ب�ا بعض�ی از رانن�دگان ،انها
جایگزین مرکز فعلی ش��ود .دلیل تغییر نیز این است
از ط�رح معاین�ه فنی برت�ر اظهار
که این مرکز در محدوده مسکونی قرار
بی اطالع�ی می کنن�د .در زمین�ه
دارد .از این رو ،برای اسایش شهروندان
هزینه ای اضافه
اطالع رسانی ،س�تاد مرکزی معاینه
مرک��ز معاین��ه فنی ش��رق ته��ران به
برای معاینه فنی
فنی خودروهای ش�هر ته�ران چه
منطقه ای غیرمسکونی انتقال می یابد.
برتر دریافت نمی شود
اقدام هایی انجام داده است؟
همچنین ،با پیش��نهاد ستاد مرکزی
و با هزینه معاینه فنی
در س��امانه های مختل��ف و از طریق
معاینه فنی خودروهای شهر تهران این
عادی به شکل اختیاری
مرکز ۱۰خط خواهد داشت و جایگزین و تشویقی کارشناسان رس��انه های مکت��وب ،ش��نیداری و
تصویری باره��ا به این موضوع پرداخته
مرکز ۴خط فعلی می شود.
بنا بر درخواست
بنابرای��ن ،س��ال اینده بای��د افزایش صاحبان خودرو معاینه ش��ده و رس��انه های جمعی درباره این
ظرفیت داشته باشیم و تعداد خطوط در فنی برتر را نیز انجام مسئله اطالع رس��انی زیادی داشته اند.
کالنشهر تهران بیشتر شود .پیش بینی می دهند .اگر خودرو برنامه های زیادی ساخته شد و توضیح
داده شده معاینه فنی برتر به چه شکلی
این است که ۱۵خط تا پایان سال ۹۸
این ازمون ها
انجام می ش��ود ،ضمن انکه این موضوع
به خطوط فعلی افزوده شود.
را به لحاظ سالمت
پشت سر گذاشت
خطوط فعلی معاینه فنی س�یار
هنوز ادامه دارد و وقفه ای ایجاد نش��ده
برگه را دریافت
در کدام مناطق استقرار دارند؟
زی��را طرح معاینه فن��ی برتر بر کاهش
می کند
ای��ن مراکز در منطقه ه��ای ۱۹ ،۱۱
الودگ��ی هوا و س�لامت جامع��ه تاثیر
و یک مستقر هس��تند .خط چهارم نیز
زیادی دارد.
ب�ا توج�ه ب�ه براوردها چ�ه تع�داد خودرو
می توانند معاینه فنی برتر را دریافت کنند؟
اماره��ا نش��ان می دهد از حدود ۲۵۰ت��ا ۲۶۰هزار
خودرویی که در ط��رح ترافیک ثبت نام کرده اند حدود
۱۳۰ه��زار خودرو معاینه فنی برتر را دریافت کرده اند.
این نش��ان می دهد نیمی از خودروها توانس��ته اند این
ازم��ون را بگذرانن��د .اینک��ه تم��ام خودروه��ا بتوانند
برگ��ه معاینه فن��ی برتر دریافت کنند بس��تگی زیادی
به کیفی��ت انها دارد .در این باره خالهایی در کش��ور
وج��ود دارد ب��ه طوری ک��ه حتی برخ��ی خودروهای
نوش��ماره هم نمی توانند برگه معاینه فنی برتر بگیرند.
ب��ه طور نمون��ه ،از حدود ۵۰هزار خودرو زیر ۴س��ال
س��اخت(خودروهایی که به لحاظ قانونی مشمول الزام
معاینه فنی نیس��تند اما برای دریافت تخفیف ،اقدام به
انج��ام معاینه فن��ی برتر کرده اند) کمت��ر از ۶۰درصد
موفق به دریافت برگه معاینه فنی برتر ش��ده اند .بیش
از ۴۰درصد از خودروهای نو مراجعه کننده رد ش��دند.
البته این خودروها برگه معاینه فنی معمولی را دریافت
می کنند.
ای�ن خودروها بیش�تر ش�امل ک�دام مدل ها
می شوند؟
بیش��تر انها مدل های تولید داخل هستند .در زمینه
کاهش االیندگی خودروها ،یک رکن شهرداری و مرکز
معاینه فنی اس��ت ،رکن دیگر صنعت خودرو کش��ور و
ضلع س��وم صاحبان خودرو هس��تند .تمام تالش ستاد
مرک��زی معاینه فنی خودروها اج��رای طرح هایی برای
کاه��ش الودگ��ی هوا اس��ت .از این رو ،انتظ��ار داریم
خودروس��ازان در زمینه کیفیت تالش بیش��تری کرده
و صاحب��ان خودرو نی��ز از خروج کاتالیس��ت ها با این
پیش فرض اش��تباه که شتاب و قدرت بیشتر می گیرد،
خودداری کنند.
ب�رای کاه�ش االیندگ�ی موتورس�یکلت ها
اس�تانداردهای جدید از جمله ی�ورو ۴چه اندازه
می تواند موثر باشد؟
استاندارد یورو ۴موضوع مهمی برای کاهش الودگی
هوا اس��ت اما باید توجه داشت به طور میانگین ساالنه
بین ۲۰۰تا ۳۰۰هزار موتورس��یکلت در کش��ور تولید
می شود .اگر این تعداد ساالنه وارد چرخه تولید و بازار
ش��ود در مقابل ۱۲ ،میلیون موتورس��یکلت فرس��وده
کاربراتوری هنوز در کش��ور تردد دارند .از این رو ،ورود
موتورسیکلت های جدید بدون اسقاط موتورسیکلت های
فرس��وده امری شکسته خورده به ش��مار می رود .تنها
راهکار کاه��ش االیندگی موتورس��یکلت حذف کامل
کاربراتوری ها از سطح کشور است.
در ۴ماه نخست امسال
بیش از یک میلیارد دالر قطعه منفصله خودرو وارد شد
بررس��ی تازه ترین امار گمرک جمهوری اس�لامی
نشان می دهد که در ۴ماه نخست امسال یک میلیارد
و ۱۳۸میلی��ون و ۲۲۱ه��زار دالر قطع��ات منفصله
خودرو وارد کشور شده است.
به گزارش ایرنا ،این حجم واردات در حالی به ثبت
رس��یده است که قطعه س��ازان در ماه های گذشته در
گفت وگوه��ای متعدد با رس��انه ها ،هم��واره خواهان
تخصیص ارز رسمی به واردات قطعه برای انبار کردن
انها و پاسخگویی به نیاز خودروسازان بوده اند.
بر این اساس ،بررسی ۱۵قلم کاالی عمده وارداتی
در ۴ماه نخس��ت امسال نش��ان می دهد که ۴ردیف
به قطعات منفصله برای تولید انواع خودروی سواری
اختصاص دارد و این اقالم در صدر فهرس��ت واردات
قرار گرفته است.
در این م��دت ۷۲۶میلی��ون دالر قطعات منفصله
برای تولید خودروهای سواری با حجم سیلندر ۲۰۰۰
سی س��ی با عمق ساخت داخل ۳۰درصد وارد کشور
شده اس��ت که نسبت به مدت مش��ابه سال گذشته
۱۳۳.۵۴درصد رش��د داش��ت؛ ای��ن کاال در مجموع
۴.۷۸درصد از س��هم ارزش��ی کل واردات کش��ور را
شامل می شود.
همچنی��ن ،در این بازه زمانی قطعات منفصله برای
تولی��د خودروهای س��واری با حجم س��یلندر ۲۰۰۰
سی س��ی با عمق س��اخت داخل ۵۰درصد و بیشتر
به ارزش ۱۶۰میلی��ون دالر در ردیف دهم کاالهای
عمده وارداتی قرار دارد که نسبت به مدت مشابه سال
گذشته ۱۸.۴۶درصد کاهش یافته است.
بر اساس این گزارش ،در ۴ماه نخست امسال ۱۳۸
میلی��ون دالر قطعات منفصله برای تولید خودروهای
سبک با حجم سیلندر ۲۰۰۰سی سی با عمق ساخت
داخل ۳۰درصد تا کمتر از ۵۰درصد وارد کشور شده
که نس��بت به مدت مشابه س��ال قبل ۵۰.۸۹درصد
افزایش یافته است.
همچنین رتبه پانزدهم فهرس��ت کاالهای وارداتی
به قطعات منفصله تراکتور جاده ای برای نیمه تریلرها
ب��ا عمق س��اخت داخل ۱۴ت��ا کمت��ر از ۲۰درصد
اختصاص دارد .بر این مبنا ،در ۴ماه نخس��ت امسال
۱۱۵میلیون دالر قطعات منفصله وارد کشور شد که
نسبت به مدت مشابه س��ال گذشته ۱۰۵.۴۲درصد
رشد داشت.
خودرو ،صنعتی بین المللی
است و این گونه نیست که هر
کشوری صاحب فناوری باشد
تمام قطعات م��ورد نیازش را
خود بس��ازد .به ط��ور نمونه،
المان پیش��تاز خودروس��ازی
در جهان اس��ت اما بخشی از
شهرام ازادی
قطعاتش را شرکت های ترک،
عضو هیات علمی دانشگاه
چین��ی و ...تامی��ن می کنند،
خواجه نصیرالدین طوسی
ضم��ن انکه در زمینه تولید و
صادرات قطع��ات الکترونیکی
این کشور پیشتاز است .قطعات «های تک» جزو محصوالتی
هستند که فقط معدود شرکت هایی مانند بوش ،کنتیننتال،
زیمن��س و TRWدر دنیا تولی��د می کنند .در نتیجه ،تمام
خودروس��ازان قطع��ات الکترونیکی موردنیازش��ان را از انها
تامین می کنند زیرا داخلی س��ازی تم��ام محصوالت خودرو
به س��رمایه گذاری زیادی نیاز دارد .ساالنه دست کم باید ۱۰
میلیون تیراژ تولید داش��ت که س��رمایه گذاری و ساخت این
نوع قطعات را توجیه پذیر کند .بنابراین ،انتقال دانش فنی و
فناوری تمام قطعات به کشور ضرورتی ندارد.
صنعت خودرو کشور نس��بت به سایر کشورها عقب مانده
اس��ت .این امر به چند دلیل برمی گردد؛ نخس��ت انحصاری
بودن خودروس��ازی اس��ت .برای مثال ،بدون منطق واردات
خودرو ممنوع ش��د این یعنی انحصار ،زیرا در ادامه س��ازنده
داخل��ی می تواند با هر کیفیت و قیمتی محصوالت را به بازار
عرضه کند.
البته ش��ورای رقابت برای کنترل قیمت ها حضور دارد اما
نمی تواند کارامد باش��د زیرا قیمتی که به ش��کل دستوری
پایین نگه داش��ته شود به افت سطح کیفی و فناوری خودرو
منج��ر ش��ده و در چنین فضایی ن��واوری و توس��عه اتفاق
نمی افت��د .نتیجه ان تولید بی��ش از دو دهه از یک محصول
نخواهد بود.
انچه س��بب تحول و پیشرفت در صنعت خودرو می شود
اقتصاد ازاد اس��ت .اگر قیمت ها در بازار ازاد بر اساس عرضه
و تقاض��ای واقعی(رقابت مدل های داخلی و خارجی و مختار
بودن مردم در انتخاب) محقق شود توسعه دستیافتنی است.
از دیگر سیاس��ت های اش��تباه ،داخلی س��ازی ۷۰یا ۱۰۰
درصد قطعات اس��ت .وقتی در قراردادها شرط می کنیم ۶۰
تا ۷۰درصد قطعات س��اخت داخل شوند به بیراهه رفته ایم.
سیاست داخلی سازی باید بر اساس معادل ارزشی ۶۰تا ۷۰
درصدی یک خودرو باشد؛ قطعاتی که ارزش سرمایه گذاری
و عمر طوالنی تری نسبت به سایر قطعات دارند مانند موتور،
گیربکس ،سیس��تم ترمز و ...قطعاتی هس��تند که می توانند
در محصوالت متنوع اس��تفاده ش��وند .بنابراین ،باید ش��رط
گذاشته شود معادل ۷۰درصد ارزش قطعات یک خودرو ،در
داخل بومی س��ازی و به بازار جهانی عرضه شود .برای مثال،
بومی س��ازی بدنه که س��االنه در دنیا تغیی��ر می کند(جدا از
اینکه ما ۲۵سال از یک بدنه بدون تغییر استفاده می کنیم)
منطقی نیست.
از ای��ن رو ،بای��د در همکاری ها به س��وی انتقال فناوری
به ج��ای واردات قطعات رفت؛ محصوالت��ی که توانمندی و
ظرفیت شان در کشور فراهم است.
خبر
ورود کمیسیون عمران به تخلف
ش خودرو»
«پیش فرو
رییس کمیس��یون عمران مجلس
ش��ورای اس�لامی گفت :با توجه به
افزایش تخلف های خودروس��ازی ها
در ثبت سفارش و تاخیر در تحویل
محصول به مش��تریان کمیس��یون
عمران به این موضوع ورود کرد.
محمدرض��ا رضایی کوچ��ی در
گفت وگو ب��ا خانه ملت بی��ان کرد:
کمیس��یون عمران مجلس ش��ورای اس�لامی هفته اینده از
خودروس��ازی های داخلی بازدید خواهد داش��ت .با توجه به
اینکه نقش و کیفیت خودرو در تصادف های جاده ای بس��یار
پررنگ است باید از ساخت ان و نواقص موجود اگاهی یابیم.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسالمی ،با بیان اینکه
افزایش بدون ضابطه نرخ خودرو در ماه های گذشته مشکالت
بس��یاری را ایجاد کرده اس��ت ،افزود :با توجه به اینکه مردم
پول بیش��تری نسبت به ماه های قبل برای خودروهای تولید
داخل می پردازند کیفیت این خودروها باید افزایش یابد.
رضایی کوچی با تاکید بر نوس��ازی ناوگان جاده ای کشور،
ادامه داد :حباب قیمتی خودرو ،مس��یر نوس��ازی ناوگان را
س��خت کرده ،در حالی که فرس��ودگی ن��اوگان حمل ونقل
جاده ای عالوه بر افزایش تصادف ها به افزایش بی رویه مصرف
انرژی هم دامن زده است.
رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسالمی از بررسی
شکایت های رس��یده درباره تخلف شرکت های خودروسازی
در حوزه ثبت سفارش ها و پیش فروش ها نیز خبر داد و گفت:
بسیاری از مش��تریان با پیش خرید خودرو مدت زمان زیادی
منتظر تحویل ان هس��تند .به همین دلی��ل تخلف های رخ
داده در کمیسیون عمران با اسناد موجود بررسی می شود.
رضایی کوچی یاداور ش��د :بر اس��اس گزارش های رسیده،
زمان در نظر گرفته شده برای پیش فروش خودروهای تولید
داخل بسیار کم بوده و بسیاری از متقاضیان موفق به ثبت نام
نشده اند.
سه شنبه
سال سی ام شماره 460پیاپی 2433
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
بررسی «گسترش صنعت» از ضد و نقیض اخبار تعطیلی یک کارخانه لبنی در مازندران نشان داد
شیـر لبنیات بسته شد
23مرداد 1397
2ذی الحجه 1439
14اوت 2018
اغاز ممنوعیت صادرات شیر خشک از شهریور
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
یادداشت
انتشار اوراق مشارکت
برای صنایع کوچک و متوسط
صنای��ع کوچ��ک و متوس��ط
از نظ��ر تع��داد و تاثیر ،پیش��ران
صنعت کش��ور هس��تند ام��ا این
بخ��ش از صنعت ب��ا کوچکترین
تکانه ها در اقتصاد کش��ور اسیب
می بینند و دولتمردان باید فکری
نو و برنامه های حمایتی خاص را
حمیدرضا خانپور
در نظ��ر بگیرند ت��ا در درازمدت
مدیرعامل شرکت
منابعی ب��رای فع��االن در عرصه
صنایع کوچک و متوس��ط ایجاد شهرک های صنعتی استان
قزوین
ش��ود تا انه��ا با توج��ه به تالطم
ارزی و تحریم ه��ا از حمایت های
مالی برخوردار شوند.
۳مولفه بیشترین مشکالت را برای بخش های صنعتی ایجاد
کرده اس��ت که نخستین ان غیرقابل پیش بینی بودن نرخ مواد
اولی��ه و تغییرات نرخ اس��ت که بخش صنع��ت را ازار می دهد.
مش��کل دوم دشواری در تامین منابع مالی از بانک ها و مشکل
س��وم بی ثباتی سیاس��ت ها و مقررات ناظر به کسب وکار است
که قدرت پیش بینی برای مدیران و س��رمایه گذاران واحدهای
تولیدی و صنعتی را کاهش می دهد .
با این حال ،موضوع نقدینگی و مس��ائل بانکی معضل داخلی
اس��ت و ربط��ی به بحث خارج��ی ندارد .نباید همه مس��ائل را
معطوف به مش��کالت خارجی کنیم زیرا باعث غفلت می شود،
در ضمن حریف را قدرتمند نشان می دهد.
بانک ها دچار مش��کل هس��تند؛ زمان��ی از بانک ها همچون
صندوق استفاده می شد که باعث بروز کاستی هایی شد.
در س��ال های گذش��ته دولت و مرکز پژوهش ه��ا اقدام هایی
را انجام دادند .خواس��ته صنعت کش��ور و بخش های مربوط به
کس��ب و کار استفاده درس��ت از بانک ها است که این احتیاج به
اصالح بنیادی در بانک ها دارد.
بانک ه��ا به اصالح اساس��ی و در نهایت جراح��ی نیاز دارند.
برای انکه بانک ها نقش درستی در اقتصاد ایفا کنند باید کاری
کرد.
اکنون وضعیت نقدینگی این گونه شده است که به سمت ارز،
طال و س��رمایه گذاری در خارج از کش��ور می رود که بحث های
روان��ی را ه��م ایجاد کرده اس��ت .در صورتی ک��ه می توان این
نقدینگی را به سمت تولید ،خرید سهام هدایت کرد.
ما کش��وری با بیش از ۸۰میلیون جمعی��ت داریم که بخش
زیادی از ان را کارمندان تش��کیل داده اند .بخش��ی از درامدها
را می توان با انتش��ار و توزیع اوراق مش��ارکت به حوزه تولید و
کارخانه ها هدایت کرد .حجم بس��یاری از نقدینگی در بازارهای
طال ،ارز و خودرو س��رگردان است و ثبات اقتصادی را متالطم
می کن��د در حالی که می توان با انتش��ار اوراق مش��ارکت برای
کارخانه ها بس��یاری از این نقدینگی را به س��مت تولید هدایت
کرد.
مولفه های دیگری هس��تند که تاثیر کمتری بر صنایع دارند
از جمله ان دسترسی به حامل های انرژی است .ما در کشوری
ب��ا مناب��ع نفت��ی و گازی زندگی می کنیم که ب��ه همین دلیل
نرخ حمل ونقل و منابع نفتی و گازی نس��بت به س��ایر کشورها
بهتر اس��ت .موضوع دوم نحوه استقبال مش��تریان از نواوری و
خدمت رسانی است .این نشان می دهد که توانسته ایم از نواوری
اس��تفاده کنیم .ای��ن گزارش هم به حجم زی��ادی از خالقیت،
نواوری و اختراعات مربوط به صنایع کوچک اشاره می کند.
بنگاه هایی با ۶تا ۱۰نیروی انس��انی نس��بت به بنگاه هایی با
بیش از ۲۰۰نفر کارکن شرایط نامناسب تری دارند ،این بخش
اسیب پذیری بیشتری دارد که نیازمند کمک و حمایت است.
در شرایط فعلی باید زمینه های زیادی برای کسب وکار فراهم
ش��ود .اگر اکنون در ش��رایط تحریم و ظلم ق��رار داریم باید از
ان به نفع خود اس��تفاده کرده و به سمت اسان کردن راه های
کس��ب و کار ،تولید و صادرات پیش برویم؛ مواردی که به اصالح
بنیادی��ن در اقتصاد نی��از دارد .اکنون به بازس��ازی در اقتصاد
نیازمندی��م این دوره می تواند تبدیل به دوره بازس��ازی درونی
اقتصاد براساس تولید و صادرات محوری باشد .برای رسیدن به
این هدف باید نقدینگی را به س��مت تولید برد؛ ان زمان است
که نقدینگی زیاد ثروت زا می شود.
عکس :گسترش صنعت
عضو تعاونی مطبوعات
کاهش ش��یر ورودی ب��ه کارخان��ه لبنیاتی کاله و
تعلیق ۹۰کارگر ان در حالی از سوی رییس سازمان
صنعت ،مع��دن و تجارت اس��تان مازن��دران عنوان
می شود که نماینده سابق مردم مازندران در مجلس
ش��ورای اس�لامی از اخراج ۴۰۰کارگر این کارخانه
خبر داده بود .این در حالی اس��ت که انجمن صنایع
لبنی نیز تعطیلی خط تولید لبنیات و کاهش ظرفیت
تولید را تایید کرده است.
در دو ماه گذش��ته دامداران با پیشنهاد نرخ باالی
خرید شیر خام از سوی کارخانه های شیر خشک کنی
ترغیب ش��دند تا از عرضه شیر به صنایع لبنی با نرخ
مصوب س��تاد تنظیم بازار خ��ودداری کنند؛ این امر
چالش تامین ش��یر خام به عن��وان پایه اصلی تولید
لبنیات را در صنایع لبنی ایجاد کرد.
از اغاز امسال سودجویان با وجود تالطم های بازار
ارز به صادرات شیرخش��ک های صنعتی پرداخته اند
و نابس��امانی تولید و ب��ازار لبنی��ات را دامن زده اند.
اما عصر روز گذش��ته وزیر صنع��ت ،معدن و تجارت
ممنوعی��ت ص��ادرات شیرخش��ک صنعت��ی از اغاز
شهریور را به گمرکات کشور اعالم کرد.
تولیدکنندگان لبنیات امیدوارند اجرای ممنوعیت
صادرات شیرخشک صنعتی باعث ورود مناسب شیر
خام به س��الن های تولید ،ماس��ت ،پنیر ،ش��یرهای
پاستوریزه و ...شود.
پیش از این نیز «گس��ترش صنعت» در گزارش��ی
به بررسی مش��کالت صنایع لبنی ناش��ی از افزایش
هزینه های تولید پرداخته بود.
لبنی کش��ور گفت :ش��یر خام ورودی به بسیاری از
کارخانه های لبنی به نصف رس��یده است .در نتیجه،
خط تولید در کارخانه ها تعطیل شده که این تعطیلی
به معنای نب��ود مواد اولیه و کاه��ش ظرفیت تولید
اس��ت .اکنون بیش از یک ماه اس��ت که شیر خام به
سمت خشک کردن هدایت می شود.
باکری تصریح کرد :مدتی اس��ت ک��ه دامداران را
تحری��ک کرده اند تا از عرضه ش��یر خ��ام به صنایع
دغدغه تعطیلی صنایع لبنی
لبنی کم کرده و شیر را به واحدهای شیرخشک کنی
عبدالوحید فیاضی ،نماینده مردم مازندران در دوره
عرضه کنند.
نهم مجلس ش��ورای اس�لامی از اخراج ۴۰۰کارگر
بنابراین ،نرخ شیر خام افزایش یافت و دامداران از
کارخان��ه کاله خب��ر داد و ان را فاجعه ای در صنعت
تحویل شیر به کارخانه کاله که روزانه ۲هزار و ۴۰۰
کشور برشمرد در حالی که کاله از شرکت های موفق
تن نیاز دارد کاسته اند و رفته رفته میزان شیر ورودی
ایران بوده است.
به این کارخانه به تدریج نصف شده است.
فیاض��ی با بی��ان اینکه برن��د کاله در بس��یاری از
دبیر انجمن صنایع لبنی کش��ور با تاکید بر اینکه
کشورهای جهان مشتری خود را دارد به خبرگزاری
هن��وز هیچ نیروی��ی در کارخانه کاله تعدیل نش��ده
بس��یج گف��ت :کال��ه یکی از ش��رکت های س��رامد
است ،گفت :به دلیل کاهش شیر ورو دی به کارخانه
کشورمان است و توانسته محبوبیت و کیفیت خود را
کاله و نبود مواد اولیه ،س��الن های تولید تعطیل شده
در جهان ب ه دست اورد.
و کارگران بیکار هستند.
به گفته وی ،کارخانه کاله با مس��احت ۲۰۰۰متر
باک��ری تاکید کرد :نصف ش��دن ش��یر ورودی به
زمین و کارگران انگشت ش��مار در استان مازندران و
کارخانه کاله به معنای تعطیلی نیمی از س��الن های
شهرس��تان امل فعالیت کرد و توانست
تولید است.
طیف وس��یعی از کارگ��ران بومی را به
وی ادامه داد :در این ش��رایط باید از
خ��ود ج��ذب کن��د .از ای��ن رو ،اخراج
تحریک دامداران برای عرضه ش��یر به
کارگ��ران ب��ه اس��یب های اقتصادی -
واحده��ای شیرخش��ک کنی خودداری
اجتماعی منجر خواهد شد.
کرده و اجازه دهند ش��یرخام به صنایع
پی��ش از این نیز در اس��تان مازندران
لبنی عرضه ش��ود .در غیر این صورت،
شرکت های نام اور بسیاری تعطیل شده
کمیاب��ی محص��والت لبن��ی در ب��ازار
محمد محمدپور عمران
اس��ت از جمله شرکت بزرگ ریسندگی
خودنمایی خواهد کرد.
پوش��ینه ک��ه ب��ا ۷۰۰کارگر در س��ال در شرایط بحرانی کنونی
باک��ری اف��زود :ممنوعی��ت صادرات
مهم ترین اقدامی که باید
گذشته تعطیل ش��د و تعطیلی را اعالم
شیرخشک ابالغ شده است اما همچنان
انجام می شد ،هدایت
نکردند و صدایی هم در نیامده است.
ظرفیت تولید شیرخام به ش��یر خام ،خش��ک و انبار می شود و از
خودداری از شفاف سازی
سمت صنایع تولید کننده عرض��ه ش��یرخام ب��ه صنای��ع لبن��ی
ب��ا این ح��ال ،روابط عمومی ش��رکت محصوالت لبنی بود که خودداری می شود.
کال��ه از پاس��خ به «گس��ترش صنعت» انجام نشد و پیشنهادهای � تکذیب تعطیلی
باالی قیمتی کارخانه های
خودداری و تاکید کرد که از پاسخ دادن
محم��د محمدپ��ور عم��ران ،رییس
شیر خشک کنی با وجود
درباره تعطیلی کارگران در کارخانه کاله نرخ مصوب لبنیات قابل س��ازمان صنعت ،مع��دن و تجارت در
معذور است.
رقابت نبود و صنایع لبنی گفت وگو با «گسترش صنعت» تعطیلی
توان رقابت نداشتند
تغییر مسیر شیر خام
کال��ه را تکذی��ب کرد و گف��ت :مجوز
رض��ا باک��ری ،دبی��ر انجم��ن صنایع
فعالی��ت کارخانه کاله از وزارت صنعت،
معدن و تجارت صادر ش��ده با این حال این کارخانه
رابطه منطقی با وزارت جهاد کشاورزی دارد.
محمدپور عمران در پاس��خ به اینکه برخی عنوان
کرده ان��د از روزی ک��ه وزی��ر جهاد کش��اورزی امد
کال��ه تعطیل ش��د ،ادام��ه داد :هم��ان روز که وزیر
جهاد کش��اورزی روی کار ام��د نیز از تولید و تالش
مجموعه کاله تمجید ش��د اما ش��رکت کاله از چند
م��اه گذش��ته و بع��د از تحول های ارزی با مش��کل
تامین ش��یر خ��ام از س��وی دامداران روبه رو ش��ده
است.
وی ادام��ه داد :ب��ه دلی��ل پیش��نهادهای ج��ذاب
کارخانه ه��ای شیرخش��ک کنی ،دام��داران ترجی��ح
می دهند ش��یر خام را ب��ه صنایع شیرخش��ک کنی
عرضه کنند و صنایع لبنی با کمبود شیرخام روبه رو
شده اند.
مع��دن و تجارت به گمرکات کش��ور اب�لاغ کرد که
صادرات شیر خش��ک صنعتی از اول شهریور ممنوع
است.
دعوت به کار دوباره ۹۰کارگر کاله
رییس س��ازمان صنع��ت ،معدن و تج��ارت گفت:
بخش��نامه ممنوعیت صادرات شیرخشک صنعتی از
ابتدای ش��هریور ،عصر یکشنبه ۲۱مرداد ابالغ شده
است و به طور قطع تاثیر خود را بر بازار شیر خام خواهد
گذاشت.
محمدپ��ور عمران تاکید ک��رد :ممنوعیت صادرات
ش��یر خ��ام س��بب ورود و هدای��ت ش��یر خ��ام به
کارخانه های تولیدی لبنیات خواهد ش��د همان طور
که در نخس��تین اقدام ۹۰نف��ر از کارگران کاله که
تعلیق شده بودند به ادامه کار دعوت شدند.
وی با بیان اینک��ه اخرین بار هفته پیش در امل و
شیر خام خشک شد
تهران از کارخانه و ش��رکت کاله بازدید کرده است،
رییس س��ازمان صنعت ،مع��دن و تجارت تصریح
افزود :با مدیران این شرکت و مدیران دولتی مربوط
کرد :در حقیقت نوس��ان های نرخ ارز س��بب ش��ده
ارتب��اط روزانه و دائمی وجود دارد و کارخانه کاله به
تا ش��یر خام به س��مت خشک ش��دن هدایت شود
هیچ وجه تعطیل نشده است اما به طور قطع نیازمند
و کارخانه کاله در تامین ش��یرخام م��ورد نیاز دچار
حمایت است زیرا هر کارخانه ای در بلند مدت ممکن
چالش ش��وند و ۴۰درصد ظرفیت تامین ش��یرخام
است در معرض تعطیلی قرار گیرد.
اولیه را از دست بدهند.
ریی��س س��ازمان صنع��ت ،معدن و
محمدپ��ور عمران با بیان اینکه پیش
تجارت اظهار کرد :کارخانه کاله با وجود
از ای��ن ص��ادرات شیرخش��ک ممنوع
اش��تغال بیش از ۸ه��زار نفر به صورت
نبوده ،افزود :در شرایط بحرانی کنونی
مس��تقیم ،بر اشتغال غیرمس��تقیم نیز
مهم ترین اقدامی که باید انجام می شد،
بیش از این تعداد در س��طح استان های
هدایت ظرفیت تولید شیرخام به سمت
کشور اثر گذار است .به گفته محمدپور
صنای��ع تولید کننده محص��والت لبنی
عمران ،نیاز روزان��ه کارخانه کاله حدود
رضا باکری
مورد نی��از مردم بود که انجام نش��د و
۲هزار و ۵۰۰تن ش��یر خام است و به
شیر خام ورودی به
پیشنهادهای باالی قیمتی کارخانه های
همین میزان لبنیات تولید می کند.
شیر خش��ک کنی با وج��ود نرخ مصوب بسیاری از کارخانه های � سخن اخر
لبنی به نصف رسیده
سابقه تعطیلی کارخانه های صاحب نام
لبنیات قابل رقابت نبود و صنایع لبنی است .در نتیجه ،خط تولید
توان رقابت نداشتند.
در کارخانه ها تعطیل شده در تولی��د محصوالت مختل��ف ،پیش از
در نتیجه ،ش��یر خام به صنایع لبنی که این تعطیلی به معنای این نیز وجود داش��ت ام��ا انتظار داریم
نرس��ید و خش��ک ش��د .وی ادامه داد :نبود مواد اولیه و کاهش اشتغال ،تولید ،نشان تجاری و اثرگذاری
ظرفیت تولید است.
در این ش��رایط دو پیشنهاد یکی برای
تولی��دات داخل��ی در بازار م��ورد توجه
اکنون بیش از یک ماه
تغییر ع��وارض شیر خش��ک و دیگری است که شیر خام به سمت مس��ئوالن باش��د و اجازه ندهند تامین
ب��رای تعیین عوارض ب��رای محصوالت
م��واد اولیه باعث تعطیل��ی کارخانه های
خشک کردن هدایت
می شود
مش��ابه ارائه ش��د که به اختالف نش��ر
صاحب نام و اثر گذار بر تولید و اش��تغال
منجر ش��د اما در نهای��ت وزیر صنعت،
کشور شود.
در بازدید خبرنگاران از «گروه صنعتی و پژوهشی زر» مطرح شد
فراوری ۱۰۰۰تن غالت در پاالیشگاه غیرنفتی
مدیرعام��ل و عضو هیات مدی��ره گروه صنعتی و پژوهش��ی زر گفت:
پاالیش��گاه غالت کش��ور به عنوان یکی از واحده��ای صنعتی ایران ،با
ات��کا به مزیت تامی��ن ،تولید و توزیع درحال حاض��ر می تواند با فراوری
روزان��ه هزاران تن غالت موجود در س��یلوهای بنادر خود خوراک اولیه
ده ه��ا واحد زیر دس��تی کنونی و این��ده خود را پاالیش کن��د و فراهم
اورد.
به گزارش «گسترش صنعت» محسن امینی ،در بازدید خبرنگاران از
مجتمع صنعتی و پژوهش��ی زر با تبری��ک روز خبرنگار ،اظهار کرد :این
پاالیش��گاه تاسیساتی دانش بنیان داش��ته و جزو نخستین هاست که در
ع فروکتوز تبدیل می ش��ود و محصول ان
ان ذرت فراوری و به قند مای
در داخل و خارج مصرف کننده دارد و امروز کش��ورهای زیادی متقاضی
خرید این محصول هستند.
امینی گفت :گروه صنعتی و پژوهش��ی زر ،کار خود را از زرماکارون و
اردزر اغاز کرد اما در سال ۱۳۹۵با کلید خوردن مگاپروژه دانش بنیان
غ�لات زر (زرفروکتوز) با حضور رییس جمهوری وارد مرحله جدیدی از
فعالیت های تولیدی ش��د و مهم ترین نقطه قوت این مجموعه س��امانه
لجس��تیک و اتصال ان به شبکه ریلی سراسری بوده که می تواند ضمن
کاهش نرخ تمام شده ،سرعت انتقال و ورود به بازارهای صادراتی را برای
محصوالت ان فراهم کند.
امین��ی گف��ت :درحال حاض��ر این پاالیش��گاه ب��ا وج��ود تحریم ها و
ش��رایط س��خت به وج��ود امده ،ش��تاب بیش��تری در توس��عه گرفته
و در گ��ذار از تحریم های ظالمان��ه بیگانگان ،س��اخت و ایجاد کارخانه
بزرگ زرکام را ش��تاب داده اس��ت ک��ه هدف از توس��عه این مجموعه
و راه ان��دازی بخ��ش کانفکش��نری توس��عه پای��دار و ارزاوری و تامین
زنجی��ره غذایی کش��ور اس��ت و زر برای اعتالی کش��ور ای��ران عزیز از
پای نمی نش��یند و با همه س��ختی ها در س��نگر صنع��ت تالش خواهد
کرد.
وی گفت :امروز هم با این ش��رایط س��خت باز هم با گام های اس��توار
و حمایت مس��ئوالن و قوای س��ه گانه می تواند از این بحران عبور کند و
شاهد شکوفایی بیشتر در اعتالی صنعت کشور باشد و قدم های مثبتی
بردارد.
مدیرعام��ل و عضو هیات مدیره هلدینگ زر با اش��اره ب��ه تحریم ها و
مش��کالت ان برای خبرنگاران گفت :رسانه ها در این شرایط به سختی
و ب��ا زی��ان کار می کنن��د و باید بخ��ش خصوصی از انه��ا حمایت کند
همان گونه که انها ب��ا معرفی واحدهای تولیدی و صنعتی از تولید ملی
حمایت می کنند.
وی در ب��اره تحریم ه��ای اعمال ش��ده از س��وی ترامپ ،اظه��ار کرد:
ما در گذش��ته نی��ز تحریم های خارجی را داش��تیم ام��ا تولید تعطیل
نشد.
مدی��ر عامل گ��روه صنعتی و پژوهش��ی زر گفت :اکن��ون هم مانعی
نخواهد بود ،تنها تحریم داخلی نگران کننده اس��ت و اگر مسائل داخلی
حل ش��ود و همه دس��ت به دس��ت هم دهند و از تولید داخلی حمایت
کنند ،این بار نیز بر تحریم ها غلبه خواهیم کرد و بیشتر از گذشته تولید
را ادامه خواهیم داد.
امین��ی ب��ه نابس��امانی اقتص��ادی و مش��کالت ارزی اش��اره ک��رد و
گفت :این بازار باید با همت قوای س��ه گانه درس��ت ش��ود تا ما بتوانیم
ب��ه تولید و اش��تغال بپردازی��م و از این رهاورد مردم احس��اس ارامش
کنند.
وی در پایان گفت :اگر پول و س��رمایه کش��ور در اختیار تولید باشد،
عالوه بر شکوفایی شاهد رونق اقتصادی ایران خواهیم بود.
در پایان این مراس��م با رونمایی از باش��گاه خبرنگاران طالیی از دکتر
محمود مختاریان به عنوان پیشکس��وت عرصه ارتباطات تجلیل به عمل
امد.