روزنامه گسترش صنعت شماره 461
روزنامه گسترش صنعت شماره 461
روزنامه گسترش صنعت شماره 461
برگزاری
نمایشگاه های
صنایع کوچک
به صورت منطقه ای
چهارشنبه
24مرداد 1397
3ذی الحجه 1439
4
15اوت 2018
سال سی ام پیاپی 2434دوره جدید شماره 4 461صفحه قیمت 1000 :تومان
2
http://telegram.me/sanatnewspaper
www.sanatnewspaper.com
بررسی «گسترش صنعت» از کمبود مواد اولیه برای تولید کیسه بسته بندی
سهم بهره وری در رشد اقتصادی در پانزدهمین سال متوالی صفر درصد اعالم شد
کم توجهی به بهره وری ،فاجعه ای دنباله دار
تحلیل
برهم کنش
دانشگر
با اجتماع علمی
2
دست پتروشیمی ها به ارد هم رسید
4
بررسیمشکالتقطعه سازاندرنشستخبریانجمنسازندگانقطعاتومجموعه هایخودرویی
3
عکس :مهدی کاوه ای
عطای دپو شده ها به لقایش بخشیده شد
چهار شنبه
اقتصاد و توسعه
24مرداد 3 1397ذی الحجه 15 1439اوت 2018شماره 461پیاپی 2434
یادداشت
تحلیل برهم کنش دانشگر
با اجتماع علمی
خبر
گرانی ارز ،تولیدات داخلی
را کاهش می دهد
یک استاد دانشگاه با اشاره به افزایش نرخ ارزهای خارجی
گفت که این مس��ئله می تواند موج��ب کاهش واردات برخی
م��واد اولی��ه و کاالهای واس��طه ای و در نهایت کاهش حجم
تولید شود .زهرا کریمی ،عضو هیات علمی دانشگاه مازندران
با بیان اینکه مسئله ای که بازار کار را تهدید می کند در واقع
بو کار ایران بر اثر تحریم ها
افزایش ریس��ک در فضای کس��
و تنش های داخلی اس��ت به ایس��نا گف��ت :احتمال کاهش
ص��ادرات نفت در پی خروج امری��کا از برجام و به دنبال ان،
کاه��ش درامدهای ارزی باعث می ش��ود تا ن��رخ ارز افزایش
پی��دا کن��د و واردات برخی مواد اولیه و کاالهای واس��طه ای
به کشور کم شود .مجموع این عوامل باعث افزایش هزینه ها
و کاهش حجم تولید می ش��ود؛ مانند ش��رایطی که در سال
۱۳۹۱حاک��م بود و باعث ش��د تا در عم��ل ،میزان تولید در
کارخانجات خودروس��ازی و قطعه س��ازی کم شود که در پی
ان ،تعدیل های��ی در نیروی کار اتفاق افت��اد .وی اضافه کرد:
تش��دید تحریم ها و تنش ه��ای بین الملل��ی می تواند موجب
کاهش ارزش پول ملی کش��ورها ش��ود که این مسئله هم به
طور طبیعی افزایش حجم صادرات را به دنبال خواهد داشت.
او در ادام��ه با بی��ان اینکه س��رمایه گذاری و رونق تولید و
اش��تغال به انتظارات صاحبان سرمایه بس��تگی دارد ،گفت:
بیشتر کارفرمایان نسبت به اینده نگران هستند و نمی دانند
که وضعیت اقتصادی کش��ور پس از تشدید تحریم ها چگونه
خواهد ب��ود .کریمی همچنین با اظه��ار اینکه درحال حاضر
صادرات نفت کش��ور کم نش��د ه اما نمی ت��وان پول ان را هم
به صورت نقدی وارد کش��ور کرد ،بیان کرد :چون بانک های
ی از ترس جریمه های امریکا ،حاضر به ارائه خدمات
بین الملل
دریافت و پرداخت به ایران نیس��تند؛ نقل و انتقال های پولی
و بانکی برای ایران دش��وار ش��ده و همین موضوع بر بازار ارز
تاثیرات منفی قابل توجهی داش��ته است .این استاد دانشگاه
در ادامه با تاکید بر اینکه مخالفت با تصویب قوانین FATF
در واقع یک نوع تسهیل فرایند اجرای تحریم های بین المللی
علیه ایران از س��وی مجلس است که نباید انجام شود ،اظهار
کرد :به طور مثال ،اگر در کش��ور خودمان هیچ بانکی حاضر
ب کند یا چک صادر کند،
نشود برای شهروندی گشایش حسا
فعاالن اقتصادی باید با کیس��ه های پ��ول از این طرف به ان
طرف برون��د و در عمل ،انجام فعالیت ب��رای انها غیرممکن
می ش��ود .در فض��ای بین الملل��ی ه��م مخالفت ب��ا FATF
چنین ش��رایطی را برای ایران ایجاد می کند و باعث می شود
سفارتخانه های ایران در کشورهای مختلف جهان و بنگاه های
اقتصادی ما برای انجام مبادالت شان دچار مشکل شوند.
کریمی در پایان با اظهار اینکه بازار کار ایران ممکن اس��ت
بر اثر چش��م انداز اقتصادی نامطمئن و نبود گرایش صاحبان
منابع مالی به س��رمایه گذاری با مشکلی جدی روبه رو شود،
اضاف��ه کرد :با این هم��ه صرف کاهش ارزش پ��ول ملی در
بو کار نگرانی ندارند
شرایطی که بنگاه ها نسبت به فضای کس
نمی تواند مانعی بر سر راه رشد تولید و اشتغال باشد.
در برنامه های ۵ساله
توسعه در کشور هر
بار اهدافی برای رشد
بهره وری در نظر گرفته
می شود اما متاسفانه
کسی راهکاری برای ان
ندارد
عکس :سامان شرف الدین
پ��س از تحلی��ل رفت��اری
دانشگر منفعت خواه بر مبنای
نظریه بازی و اموزش تطبیقی،
نوب��ت درک و تحلیل اجتماع
علمی و برهم کنش دانش��گر و
اجتماع علمی اس��ت .اجتماع
علمی را محیطی داد و س��تدی
رضا منصوری
ببینی��د ک��ه در ان دانش��گر
عضو هیات علمی
ابداع��ات و کش��فیات خود را
فرهنگستان علوم
در ازای اعتب��ار به دانش��گران
می ده��د و با نادانش��گران هم
مناب��ع مختلف را با اطالعات و خدم��ات مبادله می کند .این
دادوس��تد علم��ی نه یک دادوس��تد پاداش دهی اس��ت و نه
یک دادو س��تد بازاری ،بلکه دادوس��تدی نهادی است .با این
اس��تدالل ،اجتماع علمی یک س��ازمان تولی��دی مانند یک
شرکت نیس��ت ،بلکه س��ازمانی دادوستدی اس��ت که برای
رابطه های دادوستدی ویژه ای طراحی شده است تا عیب های
س��از کار بازار را نداشته باش��د .همین است که در این رابطه
دادوس��تدی هزینه معامله و دادوستد میان دانشگران از یک
طرف و از طرف دیگر میان دانش��گران و نادانشگران کاهش
می یابد و تولید دانش به نس��بت کاراتر از ساز کار بازار است.
ب��ا توجه به انواع رابطه های دادوس��تدی ک��ه در این حیطه
وج��ود دارد اجتماع علمی را می توان به صورت یک ش��بکه
دادوستدی در نظر گرفت که همه گونه رابطه های دادوستدی
الزم مرتبط را میان مجموعه ای از دانش��گران شامل می شود؛
چه این رابطه های دادوستدی مستقیم باشد ،چه غیرمستقیم.
هر دانش��گر گرهی است در گراف رابطه هایی که به وی وصل
می ش��ود« .شی» تحلیل خود را از شناخت اجتماع علمی ،از
رفتار دانشگران ،از گراف رابطه های دادوستدی میان دانشگر
با اجتماع علمی ،و نیز از روال ها و قاعده های علمی می گیرد.
این تحلیل ،مبتنی اس��ت بر تعریف نهاد در جامعه شناس��ی،
به ویژه تعریف پارسونز ،با توجه ویژه به ابعاد نهادهای علمی و
در نظر گرفتن مدل دادوستدی علم.
رضا منصوری ،عضو هیات علمی فرهنگس�تان علوم
اس�ت .او در س�ال های ۱۳۸۰-۸۴معاونت پژوهش�ی
وزارت عل�وم را بر عهده داش�ت .منص�وری به تازگی
یادداشت هایی پیرامون علم منتشر می کند« .گسترش
صنعت» چهارش�نبه ها اخرین دستاوردهای علمی وی
را بازنشر می دهد.
سهم بهره وری در رشد اقتصادی در پانزدهمین سال متوالی صفر درصد اعالم شد
کم توجهی به بهره وری ،فاجعه ای دنباله دار
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
بر اس��اس اس��ناد باالدس��تی و برنامه های ۵ساله
توس��عه ای ،قرار بود س��هم بهره وری در رش��د اقتصاد
کشور به ۳۰درصد برسد .با این حال ،چند روز پیش
ریی��س مرک��ز ملی بهره وری اعالم کرد این س��هم در
۱۵سال گذش��ته صفر درصد بوده است .این موضوع
در حالی مطرح ش��د که بسیاری از فعاالن اقتصادی و
صنعت��ی به وضعیت بهره وری در ایران انتقاد دارند اما
کوچکترین رش��دی در امارهای ساالنه وجود نداشته
است.
ب��ا این حال ،نظرهایی که در زمینه بهره وری مطرح
می ش��ود متفاوت اس��ت؛ برخی معتقدند سازمان ها و
نهادهای فعال در این زمینه کم کاری کرده اند ،برخی
ب��ر این باورند که تعریف بهره وری در ایران باید تغییر
کن��د و برخ��ی معتقدن��د فرهنگ توس��عه و افزایش
به��ره وری باید رش��د کن��د .با وجود این ،س��هم صفر
درصدی شاخص بهره وری در رشد اقتصادی مشخص
اس��ت و تمام سازمان های مس��ئول در این حوزه باید
مشکالت را برطرف کنند.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی
به��ره وری؛ علی اکب��ر اولیا ،رییس
سازمان ملی بهره وری ایران با بیان
اینکه گزارش ها نش��ان می دهد در
۱۵س��ال گذش��ته با وجود تدوین برنامه های ۵ساله
توسعه ای سهم بهره وری در رشد ا قتصادی صفر درصد
بوده است ،گفت :قرار بود بر اساس برنامه های مختلف
توس��عه ای س��هم کش��ور حدود ۳۰درصد از رش��د
اقتصادی از محل بهره وری باشد .وی ادامه داد :باید از
صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی حمایت کنیم و در
صنعت کالن و خرد کش��ور نیازمند بهره وری هستیم.
در ای��ن راس��تا ،هماهنگی های��ی با معاون��ت علمی و
فناوری ریاست جمهوری در حوزه نواوری مد نظر قرار
گرفته است تا بتوانیم وجه نواوری را در بهبود کیفیت
اعم��ال کنیم و در جبهه ای وس��یع به مقوله بهره وری
بپردازیم.
وی ب��ا بیان اینکه موضوع کیفیت باید با اس��تفاده
از حداق��ل مناب��ع ،نرخ پایین و ن��واوری و فناوری در
دس��تور کار قرار گیرد ،خاطرنش��ان کرد :بهره وری و
کیفی��ت به منظور رقابتی ش��دن فضا یک نیاز اس��ت
و وجود اس��تاندارد کیفیت نقطه اغازین راه به ش��مار
می ای��د .رییس س��ازمان ملی بهره وری ای��ران ادامه
داد :مصیبت های��ی ک��ه به مردم از نب��ود کیفیت کاال
و خدمات وارد می ش��ود مس��ئله بسیار مهمی است و
متاس��فانه نهادی برای درجه بندی کیفیت به منظور
معرفی برندهای برتر با نرخ تمام شده پایین تر به مردم
وجود ندارد.
فعالیت های نقطه ای و بهره وری پایین
سید حمید کالنتری ،معاون تعاون
وزارت تع��اون ،کار و رفاه اجتماعی
وضعیت بهره وری فاجعه است
درباره وضعیت بهره وری در کشور
س��ید عبدالوه��اب س��هل ابادی،
به ایسنا گفت :پرسش های اساسی
رییس خانه صنعت و معدن درباره
این اس��ت که چرا با وجود تاکیدات مختلف در طول
بهره وری در کش��ور به «گسترش
سال های گذشته شاهد ارتقای کیفیت نبوده ایم؟ چه
صنعت» گفت :وضعیت کش��ور در
کسی مقصر است؟ چه کسی کوتاهی کرده است؟ چرا
این ش��اخص فاجعه است .چندین سال است که تاثیر
از پیشرفت های الزم برخوردار نمی شویم؟ چرا برخی
بهره وری در رش��د اقتصادی کش��ور صفر درصد اعالم
تولی��دات کیفی��ت الزم را ندارند؟ چرا مردم به کاالی
می شود.
ایران��ی کمت��ر اقبال نش��ان می دهند؟ چ��را مردم ما
سهل ابادی با بیان اینکه متاسفانه کارکرد مشخصی
غ��رب زده هس��تند و تولیدات خارجی انها را بیش��تر
برای نهادها در ارتباط با بهره وری تعریف نشده است،
ی روند کیفی
راض��ی نگه م��ی دارد؟ چرا خودروس��از
گفت :باید برای این ش��اخص برنامه مشخصی در نظر
مطلوبی در دوره زمانی طوالنی نداش��ته اس��ت؟ وی
گرفته ش��ود .در برنامه های ۵س��اله توسعه در کشور
ادامه داد :پاس��خ این پرس��ش ها را باید در این مسئله
ه��ر بار اهدافی برای رش��د بهره وری در
جس��ت وجو کنیم که بهره وری و کیفیت
نظر گرفته می ش��ود اما متاسفانه کسی
در کش��ور گس��ترده نش��ده و تالش ها
یکی از دالیلی که
راهکاری برای ان ندارد .ش��رایط موجود
نقط��ه ای و مح��دود اس��ت .متاس��فانه
بهره وری در رشد
توان تولیدکننده ،نیروی کار و س��رمایه اقتصادی کشور سهمی فعالیت ه��ا به صورت موردی مد نظر قرار
می گی��رد ام��ا فضای عمومی به س��مت
را از بی��ن می ب��رد .س��هم صفر درصدی ندارد این است که
بهره وری در رش��د اقتصادی یعنی کشور
بهب��ود کیفیت پیش نرفت��ه چرا که اگر
سالی ۳یا ۴بار به
در هر ۳حوزه با مش��کل روبه رو اس��ت .مناسبت های مختلف این گونه بود باید شرایط اقتصادی فعلی
وی اف��زود :به��ره وری س��رمایه بر عهده یاد شاخص بهره وری کش��ور در نقطه مطلوب تری قرار داشت.
حاکمی��ت ،بهره وری نیروی کار بر دوش افتادیم و بعد دوباره کالنتری با اشاره به اینکه نظام اثربخشی
وزارت تع��اون ،کار و رف��اه اجتماع��ی و فراموش شده است .در کش��ور ب��رای ارتق��ای کیفیت وجود
بهره وری کارافرین ه��م برعهده وزارت برخی از امار و ارقام ندارد ،گفت :متاس��فانه بی��ن بهترین و
نشان می دهد که
صنعت ،معدن و تجارت است .البته باید
بدترین کارمند در نظام اداری که ۳تا ۴
در نظر داش��ت که این تقس��یم بندی در تعریف بهره وری هم در میلی��ون کارمند دارد ،تفاوتی نیس��ت و
قان��ون وجود ندارد اما متولی هر کدام از کشور مشکالتی دارد همین مس��ئله موجب می شود که شاهد
این بخش ها مشخص است .در سال های
رشد و ارتقای کیفیت نباشیم.
همه در خدمت کارافرینان باشیم
نایب رییس مجلس ش��ورای اسالمی
با بیان اینک��ه جامعه ،دولت ،مجلس و
ق��وه قضاییه باید ب��رای رونق صنعت و
تج��ارت تالش کنند ،گف��ت :همه باید
در اس��تخدام افرادی باشیم که اشتغال
ایجاد می کنن��د و کارافرین هس��تند.
به گ��زارش ایلنا ،مس��عود پزش��کیان،
نایب رییس مجلس ش��ورای اس�لامی
بیان کرد :اگر نگاه توسعه ای در جامعه،
سیاس��ت گذاران و مدی��ران م��ا وجود
داش��ت و جامع��ه با صاحب��ان صنعت
و تج��ارت ش��کل می گرف��ت ،جامعه و
اقتصاد با شرایط کنونی روبه رو نمی شد.
با رونق صنعت و تج��ارت همه نهادها،
توسعه یافته و پابرجا می مانند .این عضو
کمیس��یون بهداش��ت و درمان مجلس
شورای اسالمی با اشاره به لزوم توسعه
اجتماع��ی ،خاطرنش��ان کرد :توس��عه
اجتماعی با ۳شاخص توانمندی فردی،
توانمن��دی اجتماعی و س��اختار اداری
س��نجیده می ش��ود .در جامع��ه ای که
سطح س��واد و توان استفاده از فناوری
گذش��ته که بهره وری صفر درصد بوده اس��ت نش��ان
می ده��د که در تمام این حوزه ها با مش��کالت جدی
روبه رو هس��تیم .رییس خانه صنعت ،معدن و تجارت
با اش��اره به اینکه متاس��فانه فقط در تالش هستیم تا
چرخ کارخانه ها بگردد و کس��انی که در جریان تولید
حضور دارند ،بهره مند ش��وند ،گفت :تا زمانی که نگاه
توس��عه ای در کشور ایجاد نشود ،نمی توان توقع رشد
بهره وری داشت.
باال باش��د ،ان جامع��ه وضعیت بهتری
نسبت به س��ایر جوامع دارد که در این
مقایس��ه توان فردی مورد نظر اس��ت.
نایب رییس مجلس ش��ورای اس�لامی
بیان کرد :از نظر پزشکی سلول های هر
بخش عالوه بر انجام وظایف ویژه خود،
باید در کنار هم قرار بگیرند تا مسئولیت
خود را به درستی انجام دهند ،اگر افراد
در طبقات پراکنده باش��ند ،نمی توانند
جامع��ه ای منس��جم و کارا ب��ه نمایش
بگذارند و طبیعی اس��ت که توانمندی
اجتماع��ی در س��طح مناس��بی ق��رار
نمی گی��رد .وی با بیان اینک��ه در اتاق
بازرگان��ی نیز با س��اماندهی تش��کل ها
گامی موثر برداشته شده ،عنوان کرد :با
چنین اقدامی می توان گام های بهتری
نسبت به گذشته برداشت .جامعه ای که
افراد در ان با گذر از مراحل به مقام های
باال دست نمی یابند ،عقب مانده خواهد
ماند؛ شرایط تشکل ها برای وضعیتی که
در ان قرار داریم یک ظرفیت به ش��مار
می رود.
تنظیم سند باالدستی
محس��ن کوهکن ،عضو کمیسیون
صنای��ع و معادن مجلس ش��ورای
اس�لامی درباره وضعیت ش��اخص
بهره وری در س��ال های گذشته به
«گس��ترش صنع��ت» گف��ت :وضعیت این ش��اخص
تاس��ف بار است و دولت باید برای ان فکری کند .یکی
از دالیلی که بهره وری در رشد اقتصادی کشور سهمی
ندارد این اس��ت که س��الی ۳یا ۴بار به مناسبت های
مختلف یاد ش��اخص بهره وری افتادی��م و بعد دوباره
فراموش شده است.
کوهکن با بیان اینکه بهره وری باید س��هم مش��خصی
از اقتصاد کش��ور داشته باش��د ،گفت :برخی از امار و
ارقام نش��ان می دهد که تعریف بهره وری هم در کشور
مشکالتی دارد .بهره وری متشکل از چند شاخص است
و ش��یوه محاسبه معینی دارد .با این حال ،مشکل این
اس��ت که س��هم بهره وری در رشد اقتصادی مشخص
نیست .وی با انتقاد از مراکزی که در این زمینه فعالیت
می کنند ،توضیح داد :اگر س��ازمان های دخیل در این
ام��ر معتقدند بخش دولتی بهره وری پایینی دارد ،چرا
این سازمان ها به طور دولتی اداره می شوند؟ کوهکن
افزود :ابتدا باید بهره وری تمام سازمان و نهادهایی که
با عنوان بهره وری بودج ه دریافت می کنند محاس��به
ش��ود .اگر قرار است یک نهاد یا یک سازمان بهره وری
کل کش��ور را مش��خص کند ،چرا نباید بهره وری ان
مشخص باشد؟
این عضو کمیس��یون صنایع و معادن با بیان اینکه
رش��د بهره وری در کشور نیازمند تغییرات زیرساختی
در کش��ور است ،توضیح داد :تمام افرادی که در ایران
کار می کنن��د ،مدیران ،مس��ئوالن و به طور کلی همه
ایرانیان برای رشد بهره وری باید تالش کنند .بهره وری
یکی از ش��اخص هایی است که فرهنگ توسعه در ان
نقش دارد .بر این اساس ،نمی توان بر مبنای یک سری
فرمول بهره وری را در کشور رشد داد و سهم ان را در
رش��د اقتصادی اضافه کرد .کش��ور در این زمینه باید
فعالیت های بیشتری کند .می توان در حوزه بهره وری
مانند بس��یاری دیگر از حوزه ها سند باالدستی تنظیم
کرد تا کشور بر ان مبنا حرکت کند.
نمایندگان از مفاد قراردادهای خودرویی بی اطالع هستند
عضو کمیس��یون صنایع و معادن مجلس ش��ورای اس�لامی گفت:
بسیاری از اعضای این کمیسیون و تعدا د زیادی از نمایندگان مجلس
ش��ورای اس�لامی از مفاد قراردادهای خودروسازان بی خبر هستند و
این موضوع یکی از مش��کالت ما اس��ت .رضا انصاری درباره پرداخت
غرام��ت از ط��رف پژو به ایران خودرو ،به خانه ملت گفت :هر زمان که
کمیسیون صنایع و معادن از خودروسازان درخواست کر د مفاد قرارداد
ایران خودرو با پژو در اختیار نمایندگان قرار بگیرد با ان موافقت نشد
و اعالم کردند که مفاد قرارداد محرمانه است .عضو کمیسیون صنایع
و معادن مجلس ش��ورای اس�لامی با بیان اینکه بسیاری از اعضای این
کمیس��یون و تعداد زیادی از نمایندگان مجلس ش��ورای اس�لامی از
مفاد قرارداد بی خبر هس��تند و این موضوع یکی از مش��کالت ما است،
گفت :متاسفانه نمایندگان ملت از قراردادهای بسته شده اطالع ندارند.
نماینده مردم داراب و زرین دش��ت در مجلس شورای اسالمی با اشاره
به اینکه اگر پرداخت غرامت در قرارداد وجود داش��ته باش��د می توان
ان را پیگیری کرد و خودروس��ازان به حق و حقوق خود برسند ،ادامه
داد :امیدواریم این موارد در قراردادها امده باشد تا حقی از مردم ایران
ضایع نش��ود .وی با تاکید بر اینکه غرامت به معنای جبران خس��ارت
اس��ت ،باید دید در قرارداد چگونه جبران خس��ارت پیش بینی ش��ده
س��پس اظهار نظر کرد ،گفت :مشکل اساسی در قراردادهای خارجی
در طول س��ال های گذش��ته تاکنون این اس��ت که به طور عمده نگاه
حاکم بر نهاد وزارت صنعت ،معدن و تجارت و همچنین خودروسازان
کش��ور همراه با تفکر مبتنی بر مبادله بازار بوده اس��ت؛ به این معنا که
بازار خود را در اختیار خودروس��ازان خارجی قرار می دادیم و فقط به
این موضوع دلخوش بودیم که خودرو تولید می کنیم و عده ای اشتغال
دارند .این نماینده مردم در مجلس ش��ورای اس�لامی با اشاره به اینکه
ن��گاه موج��ود در بین خودروس��ازان و وزارت صنعت ،معدن و تجارت
ب��ه قراردادهای خارجی نگاه درس��تی نبوده ،ادامه داد :نگاه درس��ت
مبادله بازار با فناوری است زیرا انچه امروز می تواند مزیت اصلی برای
رقابت صنایع مختلف از جمله صنعت خودروسازی باشد ،فناوری است
چراک��ه فناوری باعث کاه��ش هزینه تولید ،افزایش کیفیت و رضایت
مش��تری می ش��ود .انصاری با بیان اینکه اگر در قراردادهای خارجی با
خودروس��ازان به انتقال فناوری و دانش توجه می ش��د و امروز صاحب
دان��ش فنی و صنعت خودروس��ازی بودیم و نیازی به انها نداش��تیم،
تصری��ح کرد :تحریم ها نش��ان داد تمام ام��ار و اطالعاتی که در طول
سال های گذشته خودروسازان و وزارت صنعت ،معدن و تجارت درباره
تولید خودر و بومی به ما می دادند ،واقعی نبود .افت تولیدی که امروز در
زمینه خودرو رخ داده نشان از وابستگی ما به شریکان خارجی دارد و
ت در عمل ،نتوانسته ایم خودروسازی کشور را بومی سازی کنیم.
گویاس
وی با اش��اره به اینکه جبران خطای اس��تراتژیک رخ داده در صنعت
خودرو در طول س��ال های گذشته به راحتی امکان پذیر نیست ،ادامه
داد :در کشور ما این نوع خطاهای استراتژیک مصداق بازر حیف و میل
اموال عمومی است و نهادهای نظارتی باید برای رفع این موضوع ورود
کنند و با این نوع س��وء مدیریت ها برخوردهای قضایی شود .نمی توان
فقط به سراغ مِیل ها رفت ،باید تکلیف حیف ها را نیز مشخص کرد.
چهار شنبه
صنعت خودرو
24مرداد 3 1397ذی الحجه 15 1439اوت 2018شماره 461پیاپی 2434
بررسی مشکالت قطعه سازان در نشست خبری انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرویی
عطای دپو شده ها به لقایش بخشیده شد
دولتی شدن سرمایه بخش خصوصی با درخواست پرداخت مابه التفاوت ارز
عکس :گسترش صنعت
فاطمه امیراحمدی :این روزها اوضاع صنعت خودرو کش�ور مناس�ب نیست .دپوی قطعات مورد نیاز در گمرکات کشور و درخواست
مابه التفاوت ارز دولتی (۴۲۰۰تومان) با ارز ازاد (بین ۹تا ۱۱هزار تومان) که کاال با ان خریداری ش�ده س�بب ش�د تا تعدادی خودرو
ناقص ،تولید شود و در کف کارخانه ها باقی بماند و قابل عرضه به بازار نباشند.
به گزارش «گسترش صنعت» در شرایطی که تحریم ها از سوی چند کشور علیه ایران اغاز شده بنا بر گفته بسیاری از صنعتگران
این حوزه ،خودتحریمی ها از اغاز س�ال راه نفس تولید را تنگ کرده اس�ت .با روندی که بانک مرکزی و گمرکات در پیش گرفته اند
برخی قطعه سازان اعالم کرده اند عطای قطعات خریداری شده را به لقایش می بخشند.
انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرویی در راستای رفع چالش ها و گره های موجود نشستی با اهالی رسانه برگزار کرد
و به واکاوی مشکالت این صنعت تا یک ماه اینده ،پرداخت.
مسدود شدن راه تولید
در اغ��از نشس��ت ،ش��اپور س��امعی ،نایب ریی��س انجمن
س��ازندگان قطع��ات و مجموعه ه��ای خودرویی با اش��اره به
روزه��ای دش��وار قطعه س��ازان در پی وض��ع قوانین جدید،
گفت :بس��یاری از ای��ن مصوبه های جدی��د ضدتولید بوده و
اجازه استمرار به فعالیت ها نمی دهند .حدود یک هفته است
که ایین نامه های جدید مانع ترخیص کاالهای وارد ش��ده به
گمرکات ش��ده اس��ت .این نوع برخوردها و انچه از اغاز سال
با تغییر قوانین و مصوبه ها در صنعت کش��ور رخ داد س��بب
ش��د تا صنعتگر نتواند تولید مستمر داشته باشد .تیراژ تولید
خودروس��ازان در ۵ماه نخست س��ال نسبت به مدت مشابه
س��ال گذش��ته ۵۰درصد افت داش��ت و این در ادامه چالش
عرضه را به وجود اورد .وی در این باره ادامه داد :درحال حاضر
۳شرکت هلدینگ تولیدی شیفت های کاری خود را کاهش
داده ان��د به طوری که فقط ۳روز در هفته فعالیت دارند .پس
از مطرح شدن تحریم علیه کشور ،بانک مرکزی نتوانست نرخ
دالر را کنت��رل و ارز م��ورد نیاز صنعت را تامین کند .اینها در
حالی بود که دولت قصد داشت ارز مورد نیاز را با نرخ دولتی
در اختیار صنعتگر قرار دهد.
نایب ریی��س انجمن س��ازندگان قطع��ات و مجموعه های
ی با بیان اینکه با این وجود ،صنعتگر فعالیت خود را
خودروی
ادامه داد و با براورد ش��رایط کنونی ،تالش قطعه س��از تامین
مواد اولیه مورد نیاز تا ۶ماه بود ،تصریح کرد :به این ترتیب،
ادامه مس��یر تولید با مش��کالت کمتری روبه رو می ش��د .این
فعال صنعت قطعه گالیه کرد و گفت :با وجود اعالم پرداخت
ارز دولتی و صرف وقت در نظام بروکراس��ی کش��ور در نهایت
کمتر از یک ماه ارز ۴۲۰۰تومانی به ۴۴۰۰تومان رس��ید و
گش��ایش اعتبار انجام شد .وی افزود :پس از خرید مواد اولیه
و قطعات منفصله مورد نیاز امروز قوانین و مصوبه های جدید
اجازه ترخیص کاالها را نمی دهند زیرا از صنعتگر درخواست
ش��ده مابه التفاوت نرخ ارز دریافت ش��ده با نرخ ازاد امروزش
را بپردازد.
ای��ن عض��و هیات مدی��ره انجم��ن س��ازندگان قطع��ات و
مجموعه ه��ای خودرویی افزود :اگ��ر در همان زمان صنعتگر
محصوالت خود را با ارز ازاد وارد می کرد هزینه کمتری برای
او داشت زیرا نرخ دالر در بازار ازاد ۵هزار تومان بود و امروز
حدود 9تا ۱۱هزار تومان(شناور) است.
ای��ن فع��ال صنعت قطع��ه ادامه داد :در کن��ار این موضوع
بای��د اضافه کنم برخی محص��والت از زمان حرکت از مبدا تا
رسیدن به گمرکات کشور به ۵ماه زمان نیاز دارند .اگر روند
ترخیص محصوالت بر مبنای ارز ازاد و به روز باشد ،مشخص
قاچاق فوالد با تبدیل به ضایعات
در ادام��ه ،محمد ش��هپری از
دیگر اعضای هیات مدیره انجمن
سازندگان قطعات و مجموعه های
خودروی��ی گفت :ش��رایط امروز
معادل��ه پیچی��ده چند مجهولی
بوده ک��ه مش��کالت را الیه الیه
و رفع ان را بس��یار دشوار کرده
است.
او افزود :نوسان های ارزی اسیب زیادی
به واحدهای صنعتی زده زیرا روند تولید و
عرضه خودرو به ش��یوه پیش فروش بوده و
امروز خودروها تا اواسط سال ۹۸فروخته
شده است .با این وضعیت چگونه می توان
به اینده صنعت امیدوار بود؟
وی در ادامه به مش��کالت در حوزه مواد
اولیه تولید داخل اش��اره ک��رد و گفت :بر
عملک��رد واحده��ای باالدس��تی صنعتی
نظارت��ی وجود ن��دارد زی��را درحال حاضر
متقاضی ف��والد ،مس و ...خری��دار واقعی
نب��وده بلکه زمینه قاچ��اق را افزایش داده
است به طوری که فوالد خریداری شده به
عن��وان فوالد کارکرده ب��ه ضایعات تبدیل
شده و به کشورهای دیگر قاچاق می شود.
نتیج��ه این عملکرد اف��ت تولید در داخل
است.
او اف��زود :در این ش��رایط که دالل ها به
نیس��ت ۵ماه اینده دالر چه قیمتی در بازار داشته
باش��د(واردات از چین ۴۵روز زمان می برد اما این
زمان برای محصوالتی که از ژاپن و س��نگاپور وارد
می شود حدود ۵ماه خواهد بود).
س��امعی درب��اره گره هایی ک��ه روز به روز در این
صنعت محکم تر می شود ،گفت :با توجه به وضعیت
واحده��ای تولید و کمبود نقدینگی که از س��ال ها
قبل از س��وی صنعتگران اعالم شده ،قطعه سازان منابع مالی
کاف��ی برای پرداخت مابه التف��اوت و ترخیص محصوالت در
اختیار ندارند و عطای ان را به لقایش می بخشند .وی تصریح
ک��رد :با وجود تالش هایی که صنعتگر برای ادامه حیات خود
می کند از س��ازمانی به س��ازمان دیگر پاس داده می ش��ود و
در نهای��ت اعالم می ش��ود ایین نامه جدید هن��وز برای نهاد
مربوط ابالغ نش��ده است .این فعال صنعت قطعه تاکید کرد:
اگر ش��رایط موجود را در بهتری��ن حالت تصور کنیم ،براورد
می ش��ود با ترخیص محصوالت دپو شده با ارز ۹هزار تومانی،
باید نقدینگی واحدهای صنعتی ۲برابر ش��ود .در این صورت
صنعتگران می توانند فعالیت خود را ادامه دهند .این در حالی
است که خودروسازان توانایی پرداخت مطالبات قطعه سازان
را ندارند و بانک ها نمی توانند تسهیالت ارزان قیمت در اختیار
انها قرار دهند .به طور قطع تولید با سود ۲۵درصد
نمی تواند صرفه اقتصادی در شرایطی که هم اکنون
ن با زیان در حال تولید هستند ،داشته
قطعه س��ازا
باشد.
برخوردهای غیرشرعی
نایب ریی��س انجم��ن س��ازندگان قطع��ات و
مجموعه های خودرویی با اش��اره به اسیب پذیری
واحدهای صنعتی کوچک و متوس��ط گفت :ش��اید با شرایط
موج��ود واحدهای بزرگ تا حدودی با مدیریت و تعدیل نیرو
بتوانن��د ب��ه فعالیت های خ��ود ادامه دهند ام��ا به طور حتم
شرکت های کوچک از عرصه تولید حذف خواهند شد .عالوه
بر اینها ،خودروس��ازان محصوالت خود را تا س��ال ۹۸با ارز
۴۲۰۰توم��ان پیش فروش کرده اند و حاضر نیس��تند تفاوت
نرخ را پرداخت کنند زیرا پراید ۳۰میلیون تومانی با محاسبه
خوش��بینانه ارز 9هزار تومانی بین ۴۷تا ۵۰میلیون تومان
می ش��ود .سامعی با بیان اینکه مشکالت ارزی در گذشته نیز
وجود داشت ،گفت :نوسان های نرخ ارز همیشه وجود داشته
اما تا امروز س��ابقه نداش��ته این گونه برخورد شود که پس از
پرداخ��ت ارز دولتی هنگام ترخیص مابه التفاوت نرخ را با ارز
ازاد موجود درخواست کنند.
جلسه ویژه وزیر اقتصاد با قطعه سازان
قاچ��اق م��واد اولی��ه م��ورد نیاز
صنعت می پردازن��د تولیدکننده
واقعی بای��د باقیمت چند برابری
این محص��والت را از ب��ازار ازاد
تهیه کند .این فعال صنعت قطعه
درباره ازادسازی نرخ خودرو نیز
گفت :پرسش این است که حتی
اگر بپذیریم نرخ خودرو ازاد شود ایا مردم
ق��درت خرید دارند؟ امروز صنعتگر با ضرر
در ح��ال فعالیت اس��ت و نقدینگی ندارد.
چگونه می توان��د روزامد ش��ود و در بازار
برای ماندن رقابت کند؟
این عضو هیات مدیره انجمن سازندگان
قطع��ات و مجموعه ه��ای خودرویی اظهار
ک��رد :معتقدم تنها صنعت خودرو کش��ور
حی��ات دارد و امروز ب��ا خودتحریمی های
پیش ام��ده قب��ل از تحریم ه��ای خارجی
زمین��ه توق��ف ای��ن صنع��ت را فراه��م
می کنیم .ش��هپری به م��وج بیکاری اینده
این صنعت پرداخت و گفت :دغدغه کشور
بای��د بی��کاری ۵۰۰تا ۶۰۰ه��زار نیروی
انسانی باش��د که اینده این صنعت را رقم
می زن��د .فراموش نکنیم بیکاری بزهکاری
اجتماع��ی ب��ه هم��راه دارد و مش��کالت
اقتصادی مسائل اجتماعی و فرهنگی را در
پی خواهد داشت.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در یادداشتی اینستاگرامی ،نتایج نشست با قطعه سازان خودرویی را تشریح
کرد .به گزارش ایبِنا ،مسعود کرباسیان در این یادداشت عنوان کرد :شرایط اقتصادی کشور ایجاب می کند
که همدالنه از تولید اش�تغال افرین حمایت کنیم .جلس�ه کاری با صنایع قطعه و خودرو داشتم .قطعه سازان
۵۵۰هزار نفر و خودروسازان ۱۵۰هزار نفر اشتغالزایی داشته اند .موضوع های ارزی پیش امده به این صنایع
هم اسیب هایی وارد کرده که هم از نظر حمایت از تولید و هم از حیث توجه به وضعیت مصرف کننده باید به
ان رسیدگی شود .جلسه با حضور وزیران دیگر ادامه دارد .واقعیت این است که درحال حاضر توجه به تولید
و وضعیت بنگاه ها یک رس�الت ملی اس�ت .از گمرکات خواس�ته ام که بیش�ترین همکاری را با صنایع داشته
باشند و اجازه ندهند به دالیل مختلف خط تولید کارخانه ها معطل مواد اولیه بماند .سازمان امور مالیاتی هم
رویکردش حمایت از تولید و تامین منابع از محل فرار مالیاتی و شناسایی مودیان جدید است .در وزارت امور
اقتصادی و دارایی هیچ سازمانی نباید خود را جدا از تولید بداند .پیش از این هم اداره های استانی را مکلف
کرده بودم که بدون مشورت با بخش خصوصی هیچ تصمیمی را اجرایی نکنند .هر قدم اشتباه می تواند یک
سنگ در برابر تسهیل فضای کسب وکار باشد .همه کمک کنیم که چرخ صنعت به حرکت دراید.
مشکالت زنجیره ای
پدرام باویل��ی ،عضو دیگر هیات مدیره انجمن
س��ازندگان قطعات و مجموعه های خودرویی به
افت س��هام صنعت خودرو در بورس پرداخت و
گفت :تحریم از فروردین اغاز شد و امروز سهام
یکی از بزرگترین خودروس��ازان داخلی از ۲۸۰
به ۲۱۵تومان رس��یده و در ادامه به طور قطع
زیر ۲۰۰تومان خواهد شد.
وی گفت :این مشکالت زنجیر وار به تامین کنندگان این
خودروساز نیز سرایت خواهد کرد و به کمبود نقدینگی ها
دامن خواهد زد .اگر زمانی برای خرید باید یک واحد پول
پرداخت می شد امروز باید ۳واحد بپردازیم .در
واقع باید گفت نرخ خودرو افزایش نمی یابد بلکه
مشکل ارزش پول است که هزینه ها را چند برابر
کرده است.
باویلی افزود :صنایع باالدس��تی(فوالد ،مس،
الومینی��وم ،پتروش��یمی و )...ب��ا عرض��ه ک��م
محص��والت در ب��ورس ان را با ن��رخ باالتر در
ب��ازار به فروش می رس��انند .این امر س��بب تحلیل رفتن
قطعه س��ازی ش��ده و صنعتگر ناگزیر به تعدیل نیروهای
خود است.
پیشوازی از تحریم ها
در ادامه ،مازیار بیگلو ،دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های
خودرویی با تاکید بر این موضوع که انجمن با اینکه سهامدار خودروساز
کیس��ت کاری ندارد اما س��هامداران حق عضویت در هیات مدیره ان را
ندارند ،گفت :تحریم ها فقط چند روزی اس��ت که اعمال شده اما بحران
واقع��ی از ۲۰فروردی��ن با خودتحریمی اغاز ش��د .به این ترتیب ،امکان
خری��د نقدی را از صنعتگر گرفت .وی افزود :نهادهای داخلی همس��و با
تحریم ه��ای امریکا عم��ل کردن د به طوری که می توانی م بگوییم پیش از
تحریم خود به پیشواز ان رفتیم .این عضو هیات مدیره انجمن سازندگان
قطع��ات و مجموعه ه��ای خودرویی اظهار کرد :بارها اعالم کردیم باید از
شهریور منتظر موج بیکاری نیروی انسانی فعال در صنعت قطعه باشیم.
در مذاکرات و نامه نگاری های انجام ش��ده با نهادها و سازمان های مرتبط
اعالم ش��د از ش��هریور توانایی تامین کاال برای خودروسازان نداریم زیرا
نقدینگی وجود ندارد.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرویی گفت :به این
ترتیب ،تیراژ تولید خودرو تا ۸۰درصد کاهش خواهد یافت .با نهادهای
مختل��ف اع��م از وزارت صنعت ،معدن و تج��ارت ،وزارت امور اقتصادی
و دارایی ،س��ازمان گسترش و نوس��ازی صنایع ایران ،گمرک جمهوری
اس�لامی ایران و وزارت اطالعات مذاکره ش��د و تمام اطالعات در اختیار
انها قرار گرفت.
وی ب��ه برخی رفتارهای داخلی و پیچیده ش��دن مش��کالت
اش��اره کرد و گفت :تمام خریدهای خارجی متوقف ش��ده زیرا
بانک ال سی را باز نمی کند.
او گفت :نمی توان تمام این چالش ها را با تحریم های خارجی
مرتبط دانس��ت زیرا پیش تر هم این تحریم ها وجود داش��ت و
حت��ی س��خت تر از تحریم های فعلی ب��ود .در تحریم های قبلی
اتحادیه اروپا نیز با امریکا همراه بود در حالی امروز این اتحادیه به نوعی
مخالف تحریم ها است.
برتری پول به همدلی
دبیر انجمن س��ازندگان قطعات و مجموعه های خودرویی در ادامه با
بی��ان اینکه پتروش��یمی محصوالت خود را در ه��رات و عراق به صورت
ریالی می فروشد ،افزود :تامین مواد اولیه دشوار شده و فروشی در داخل
وج��ود ندارد .تمام این اتفاق ها چالش س��وم را ب��ه وجود اورده و درصد
نقدینگی در واحدهای صنعتی اعم از خودروس��ازی و قطعه س��ازی را به
صفر رسانده است .این حالت خوشبینانه موضوع است زیرا در واقع باید
گفت روند نقدینگی در این واحدها منفی است .دلیل این امر هم بدهی
زیاد این صنعتگران به بانک ها است.
� راهکار پیشنهادی انجمن
بیگلو اظهار کرد :صرافی ها فعال نیستند ،بانک ها به لحاظ
مالی قفل هس��تند ،در نتیجه تجارت تعطیل اس��ت .دغدغه
صنعتگر امروز از جنس��ی دیگر است زیرا عملکردها برخالف
موازین اقتصاد مقاومتی اس��ت .او افزود :با این نوع مدیریت
اسلحه ابزار تولید از دست صنعتگر گرفته و در بازار به دالل
داده ش��ده اس��ت .بنابراین ،اگر ای��ن روال ادامه پیدا کند از
شهریور امکان تولید قطعه و در ادامه خودرو صفر خواهد شد .همچنین،
اگر خودروسازی در کشور متوقف شود راه اندازی ان با مشکالت بیشتری
همراه خواهد ش��د .بیگلو از ۳پیشنهاد انجمن به عنوان راهکار خبر داد
و گفت :قطعه سازان واقعی شناسایی(کامال شدنی است) و ارز مورد نیاز
انها پرداخت شود .این موضوع در کوتاه ترین زمان ممکن باید انجام شود.
این صنعت به ۳میلیارد دالر منابع ارزی نیاز دارد .موضوع دوم ازادسازی
قیمت ها اس��ت و چاره ای جز این نداریم .تا زمانی که قیمت ها دستوری
باش��د وضعیت کنونی ادام ه خواهد یافت .نرخ قطعات ۱۰۰درصد و در
زمینه خودرو ۷۰درصد نیاز به افزایش دارد .راهکار سوم تزریق پول به
واحدهای صنعتی است .امروز نیاز است ۱۰هزار میلیارد تومان از سوی
شورای پول و اعتبار به قطعه سازان پرداخت شود.
ای��ن فعال صنعت قطعه همچنین افزود :حتی بس��یاری از
تامین کنن��دگان قطعات محصوالت خ��ود را با ارز دولتی به
خودروس��ازان می دهند در حالی که خ��ود محصوالت مورد
نیازش��ان را با ارز ازاد تهیه کرده اند .در این ش��رایط چگونه
باید قطعه س��از نقدینگی مورد نیاز خ��ود را تامین کند؟ وی
گفت :این گونه رفتار به لحاظ شرعی نمی تواند درست باشد.
راهکار پیشنهادی
نایب ریی��س انجمن س��ازندگان قطع��ات و مجموعه های
خودرویی با اشاره به هوشمندی در اعمال تحریم های جدید
گف��ت :اینک��ه امریکا صنعت خودرو را نس��بت ب��ه انرژی در
اولویت ه��ای تحریم��ی خود قرار داد به این دلیل اس��ت که
می دانس��ت می تواند بیشترین اسیب را به اقتصاد کشور بزند
زیرا صنعت خودرو اشتغالزایی باالیی دارد.
وی درب��اره راهکار پیش��نهادی برای برون رفت از ش��رایط
ام��روز صنعت خودرو کش��ور گفت :تنه��ا راه چاره ترخیص
قطعات و مواد اولیه دپوش��ده در گمرکات با همان ارز ۴۲۰۰
تومانی اس��ت .در ادامه ،صنعتگر مختار اس��ت با ارز ۸تا ۱۱
ه��زار تومان��ی محصولی را وارد کند .عالوه ب��ر این ،با ۲برابر
ش��دن نرخ مواد اولیه و نرخ دالر باید خودرو به همان نس��بت
افزایش نرخ داشته باشد.
خصوصی سازی انحصاری
مرتض��ی مرتض��وی ،ریی��س
انجم��ن س��ازندگان قطع��ات و
مجموعه های خودرویی س��خنران
بعدی این نشس��ت بود .وی عنوان
کرد :هم اکنون ن��وک پیکان حمله
دش��من ،صنع��ت خ��ودرو و قطعه
کش��ور اس��ت زیرا با تمام مشکالت
داخلی و خارجی توانسته به فعالیت خود ادامه
دهد .وی با بیان روند خصوصی س��ازی صنعت
خ��ودرو گفت :اگر فراتر از مش��کالت روزمره
بخواهیم به مسائل این صنعت بپردازیم جریان
انحصاری برای واگ��ذاری به بخش خصوصی
در خودروس��ازی ایجاد ش��ده است .بر اساس
اصل ۴۴قانون اساس��ی ،باید صنایع دولتی به
بخش خصوصی واگذار شوند .در زمینه صنعت
خودرو با توجه به قوانینی که ش��ورای رقابت
دارد ،مش��کالتی را ب��رای اینده صنعت قطعه
رقم می زند .وی با بیان اینکه حدود ۶۰۰واحد
صنعتی قطعه س��ازی در کل کش��ور فعالیت
دارند ،گفت :اگر برای خصوصی سازی صنعت
خ��ودرو انحصاری عمل ش��ود ب��ه طور قطع
صنعت قطعه اس��یب می بیند .رییس انجمن
س��ازندگان قطعات و مجموعه های خودرویی
خبر داد :قرار است کنسرسیومی در
صنعت قطعه تشکیل شود که تمام
قطعه سازان در ان مشارکت داشته
باشند .این مسئله بسیار مهم است و
دامنه فعالیت ها را گسترش می دهد
و ادامه حیات را تضمین می کند .در
نتیجه ،باید خصوصی سازی صنعت
خ��ودرو بر اس��اس اصل ۴۴این کنسرس��یوم
حض��وری فع��ال و تاثیرگذار داش��ته باش��د.
ای��ن فعال صنعت قطعه ضم��ن گالیه از روند
تولید و داخلی س��ازی خودروسازان خصوصی
گفت :تا کن��ون کدام یک از این ش��رکت های
خصوص��ی از قطعه س��ازان داخلی قطعه تهیه
کرده اند؟ دستاورد انها برای صنعت قطعه چه
بوده اس��ت؟ انه��ا در فعالیت خود به نوعی در
حال دور زدن قانون هس��تند و با عنوان کردن
اینکه مدل جدید است ابتدا قطعات را به شکل
کام��ل وارد کرده و پس از مدتی با تغییر مدل
این رون��د را ادامه می دهن��د .بنابراین ،اجازه
داخلی سازی به صنعت قطعه نمی دهند.
مرتض��وی در پایان تاکید ک��رد :در نتیجه،
س��هام خودروس��ازان باید تحت کنسرسیوم
قطعه سازان واگذار شود.
اطالع رییس جمهوری از وضعیت
در نهایت ،اصغر خسروش��اهی،
مش��اور خودرویی وزی��ر صنعت،
معدن و تجارت اظهار کرد :وزارت
صنعت ،معدن و تجارت در جریان
تمام��ی اطالع��ات ارزی و خرید
قطع��ات و م��واد اولیه از س��وی
قطعه س��ازان و خودروسازان قرار
دارد اما موضوع این است که تنها وزارتخانه
در این زمینه دخیل نیست.
او افزود :همچنین ،تمام مشکالت از سوی
وزارتخانه به شخص رییس جمهوری انعکاس
یافته است.
به گفته خسروش��اهی ،حتی نامه انجمن
قطعه س��ازان ب��ه هیات دول��ت برده ش��ده
ام��ا س��اماندهی وضعی��ت فعل��ی نیازمن��د
تصمیم گیری های مجموعه هیات دولت است.
درخواست های نامتعارف
مشاور وزیر صنعت ،معدن و تجارت درباره
درخواس��ت افزایش ن��رخ خودرو از س��وی
خودروس��ازان گفت :درخواست افزایش نرخ
خودروها به رییس جمهوری رسیده که اعالم
شد افزایش درصدهای درخواستی
خارج از عرف است.
وی ادام��ه داد :قیمت ه��ا بای��د
در حاش��یه ب��ازار تعیین ش��ود تا
خودروسازان توان فروش خودرو را
داشته باشند.
خسروش��اهی درب��اره پرداخت
یارانه به قطعه س��ازان گف��ت :هرگونه رانت،
فس��اد ایجاد می کند و نبای��د هیچ رانتی در
این زمینه داده شود.
به گفت��ه او ،گرچه مش��کالت فعلی برای
قطعه س��ازان وضعیت دش��واری را به وجود
اورده و افزایش نرخ ارز پیامدهایی به دنبال
داش��ته اما پس از مدتی تولید و عرضه روند
عادی خود را به دست خواهد اورد.
خسروش��اهی در پای��ان درب��اره ط��رح
س��اماندهی بازار خ��ودرو از س��وی مجلس
ش��ورای اس�لامی ،اظه��ار کرد :ای��ن طرح
برای پی��ش از تحریم ه��ای خودرویی بود و
درحال حاضر مسکوت مانده است که از ابتدا
نیز طرحی غیرکارشناسی بود.
چهار شنبه
سال سی ام شماره 461پیاپی 2434
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
24مرداد 1397
3ذی الحجه 1439
15اوت 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
ضرورت تجاری سازی
دستاورد های تحقیقاتی
در عصر کنونی با ظهور فناوری های
جدید و دس��تیابی بیشتر واحدهای
کوچک و متوس��ط ب��ه فناوری های
روز ،تحول ه��ای چش��مگیری در
توانایی های صنایع کوچک() SME
روش ه��ای تولید ،توزیع و س��اختار
تشکیالتی بنگاه ها ایجاد شده که بر
سید مسعود حسینی
نقش و جایگاه این صنایع در ساختار
معاون صنایع کوچک
صنعتی کشور افزوده است.
شهرک های صنعتی اصفهان
بدون ش��ک این واحد ها به عنوان
بخش مکمل و اساسی اقتصاد کشور
به ش��مار می روند و در بس��یاری از کشور های توسعه یافته و در حال
توسعه ضمن دستیابی به اهداف اصلی توسعه ،نقش تعیین کننده ای
در گس��ترش و تن��وع تولی��دات صنعتی داش��ته و در تحقق اهداف
ن کردن فقر ،بهبود توزیع
بنیادین همچون ایجاد اش��تغال ،ریش��ه ک
درامد و براوردن نیاز های اساس��ی کش��ورهای در حال توسعه نقش
موثری دارند .در بس��یاری از کش��ورها این صنایع ،تامین کنندگان
اصلی اش��تغال جدید ،تحول و نواوری و پیشرو در ابداع فناوری های
جدید بوده اند.
از س��وی دیگ��ر ،با رویک��رد درون زایی و برون نگ��ری و صادراتی
ی در توس��عه اقتصادی کش��ور دارند .در مجموعه شرکت
نقش موثر
شهرک های صنعتی اس��تان اصفهان با به روز رسانی مطالعه فراگیر،
بو کار استان و با توجه به لزوم
شناسایی و اولویت بندی خوشه های کس
بررسی و شناسایی اخرین وضعیت ظرفیت ها و مزیت های منطقه ای
بو کار در سطح شهرستان های اس��تان ،توجه ویژه به شهرک
کس��
فناوری صنایع نوین اصفهان با هدف توسعه فناوری های برتر و سیاست
تجاری س��ازی دس��تاورد های تحقیقاتی ش��رکت های دانش بنیان،
حمایت از ایجاد و توس��عه ایده و بازار فناوری با هدف مدیریت بازار
فناوری های استان و ارتباط با سایر بازارهای فناوری در سطح دیگر
اس��تان ها ،رفع نیازهای اطالعاتی افراد در مقوله تجاری سازی دانش
فنی و مبادله ان و کمک به رفع مش��کالت تجاری س��ازی نواوری ها
و رفع نیازهای متقاضیان فناوری ،گام های اساس��ی برداش��ته شده
است.
درب��اره پیمانکاری فرع��ی صنعتی( ،)SPXاس��تقرار واحدهای
مش��اوره حقیق��ی و حقوق��ی فع��ال در مرک��ز خدمات فن��اوری و
بو کار در شهرک ها
بو کار ،برگزاری کلینیک های مشاوره کس
کس��
و نواح��ی صنعت��ی در شهرس��تان ها ،حمایت از برگ��زاری دوره ها و
س��مینارهای اموزش��ی به منظور ارتقای سطح علمی و فنی مدیران
و کارکن��ان واحد ه��ای صنعتی ،حمایت از اعزام هیات های تجاری و
بازاریابی به نمایش��گاه های داخلی و خارجی ،حمایت و پش��تیبانی
ت( ،)EMCحمایت از تامین مالی
از ش��رکت های مدیریت ص��ادرا
طرح ه��ا و واحد های تولیدی به منظور تکمیل حلقه های گمش��ده
بو کار با فراهم اوردن موجبات سرمایه گذاری در
خوش��ه های کس��
بخش غیردولتی صنایع در تضمین و تس��هیل در توثیق تس��هیالت
اعطایی بانک ها و موسس��ه های مالی و اعتباری به واحد ها از طریق
معرفی به صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک و همچنین
حمایت از پایان نامه های دانش��جویی مرتبط با بخش صنعت استان
ک��ه جزو اولویت ه��ای مطالعاتی و پژوهش باش��ند و نیز حمایت از
واحد ه��ای تولیدی در بازار س��رمایه از طریق فرابورس و بورس کاال
اقدام های موثری شده است.
خبر
راه اندازی گمرک منطقه ویژه
اقتصادی بجنورد بر پایه «وب»
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان خراسان شمالی
گف��ت :معاونان گمرک ای��ران از منطقه ویژه اقتصادی بجنورد بازدید
کردند .به گزارش خبرنگار «گس��ترش صنعت» از اس��تان خراس��ان
شمالی ،سیاوش وحدت گفت :معاونان گمرک جمهوری اسالمی ایران
از مکان اس��تقرار و تجهیزات گمرک منطق��ه ویژه اقتصادی بجنورد
بازدی��د کردند .وی ادامه داد :گمرک منطق��ه ویژه اقتصادی بجنورد
روی بس��تر امن فیبر نوری و ارتباط پش��تیبان ماهواره ای راه اندازی
می ش��ود .همچنین ،س��امانه جامع امور گمرکی و زیرسامانه های ان،
ب��رای ارتباط الکترونیکی با س��ازمان های همجوار با همکاری گمرک
جمهوری اسالمی ایران و دفتر فناوری گمرک جمهوری اسالمی ایران
به طور کامل و جامع راه اندازی و اماده خدمات دهی گمرکی می شود.
بررسی «گسترش صنعت» از کمبود مواد اولیه برای تولید کیسه بسته بندی
دست پتروشیمی ها به ارد هم رسید
در کیس��ه های گندم ارسال ش��ده ب��ه کارخانه های
اردس��ازی غیر قاب��ل اس��تفاده در صنعت اس��ت در
صورت��ی که هزینه ان از جیب اردس��ازان پرداخت
شده است.
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
س��ونامی گران��ی م��واد اولیه به تولید کیس��ه ارد
رس��ید و هر گون��ی نایلونی خال��ی از ارد به ۱۲۰۰
تومان افزایش یافت در حالی که این امر فقط یکی از
چندین مش��کل تولیدکنندگان در صنعت ارد است.
به گفته فعاالن صنعت ارد ،تعمیر و تعویض قطعات
اس��یاب ها و الک های مورد استفاده در کارخانه های
اردسازی بحرانی تر از افزایش نرخ کیسه های نایلونی
به شمار می رود .ارد و گندم کاالی استراتژیک است
و با وجود افزایش نرخ تولید همچنان تولیدکنندگان
به تغییر نرخ محصول مجاز نیستند.
قیمت کیس��ه نایلونی ارد در روزهای گذش��ته از
۴۵۰به ۱۲۰۰تومان رس��ید .دلی��ل ان نیز کمبود
و گرانی بیش از حد نهاده های تولید کیس��ه نایلونی
اس��ت .این موضوع پیش از این دامنگیر سایر صنایع
غذایی نیز شده بود به صورتی که نرخ بسته بندی اب
از س��وی دیگر ،تولیدکنندگان ارد معتقدند گرانی
و س��ایر نوشیدنی ها را افزایش داده و تولیدکنندگان
قطع��ات و ل��وازم یدکی بیش از گرانی کیس��ه های
در صنای��ع مرتبط با بس��ته بندی های پالس��تیکی
نایلونی به مشکالت صنایع اردسازی دامن زده است.
بح�ران ل�وازم یدک�ی در صنع�ت
و نایلون��ی را ب��ا چال��ش کمبود و گران��ی محصول
اردسازی
روبه رو کرده بود .همچنین ،مش��کالتی برای صنایع
بهنام بهنام ،فعال صنعت ارد با اشاره به مشکالت
روغن کش��ی و بس��ته بندی روغن ایج��اد کرده بود.
موجود در این صنعت به «گسترش صنعت» گفت :از
اکنون این س��ونامی گرانی م��واد اولیه پلی پروپیلن
سال ۹۳به بعد اجازه افزایش نرخ به تولیدکنندگان
پریفرم و گرانول دامنگیر اردس��ازان ش��ده و مشکل
ارد داده نش��د در صورتی که غیر از نرخ گندم س��ایر
افزایش نرخ کیس��ه های نایلونی بسته بندی ارد را به
نهاده های تولید ارد نیز گران شده است.
وجود اورده است.
بهنام با اش��اره به افزایش نرخ کیس��ه های نایلونی
این در حالی اس��ت که ایران در صنعت ارد از نظر
مورد اس��تفاده در اردسازی تصریح کرد :هر تن ارد
فنی جزو ۱۰کشور برتر دنیا است حتی ماشین االت
به ۲۵کیسه برای بسته بندی و عرضه به
سوئیسی صاحب نام در صنعت ارد دنیا
بازار نیاز دارد و اکنون قیمت هر کیس��ه
در ایران و در شهرستان استارا ساخته
۴۵۰تومانی ب��ه ۱۲۰۰تومان افزایش
و صادر می شود.
یافته اس��ت .افزایش نرخ هر کیسه ،هر
هرچند مس��ئوالن و مدیران وزارت
مبلغی که باش��د برای اردس��از مشکل
صنعت ،معدن و تج��ارت در گفت وگو
ایج��اد می کند زیرا اج��ازه افزایش نرخ
ب��ا «گس��ترش صنع��ت» از پیگیری و
محصول نهایی را ندارد.
نظ��ارت بر تامین م��واد اولیه مورد نیاز
محمدرضا مرتضوی
ای��ن فعال صنعت ارد با اش��اره به باال
صنعت بس��ته بندی خب��رداده بودند و
ابزار مورد استفاده
رفت��ن نرخ ل��وازم یدکی ماش��ین االت
ب��ورس کاال نیز ب��ا تغییراتی به عرضه
در جداسازی گندم ها
گف��ت :تعمیر و تعوی��ض قطعات برای
گران��ول و پریف��رم ب��ه تولیدکنندگان
غیراستاندارد است و
دس��تگاه ها و ماشین االت مورد استفاده
همراهی بیش��تری داشت اما همچنان
دور ریز بسیاری برای
سودجویان و دالالن در بازار مواد اولیه کارخانه های ارد سازی در کارخانه ه��ای ارد نی��ز هزینه ه��ای
تولی��د ملزومات بس��ته بندی نایلونی و به همراه دارد زیرا شن ،باالیی ب��رای کارخانه داران دارد ،ضمن
خاک و سنگریزه های
انکه ثبات نرخ ندارد.
پالس��تیکی دس��ت درازی می کنند و
موجود در کیسه های
اس��یابی که گن��دم را ارد می کند به
صنایع غذایی مرتبط با این امر را دچار
گندم ارسال شده به
تعمی��ر نی��از دارد ،الکی که ب��رای ارد
چالش کرده اند.
کارخانه های اردسازی
استفاده می شود ،باید توری ان تعویض
عرضه کنن��ده اصلی این م��واد اولیه
غیر قابل استفاده در
ش��ود اما ای��ن قطعات افزای��ش هزینه
پتروش��یمی تندگویان است که مدعی
صنعت است
زیادی از اغاز سال داشته است.
است در میزان عرضه گرانول و پریفرم
بهن��ام ادامه داد :در ش��رایط فعلی باید
به بازار و بورس کاال تغییری نداشته است.
از تولیدکنندگان حمایت ش��ود .اردسازان به عنوان
ب��ا این حال ،همچنان کمبود و گرانی این مواد اولیه
تولیدکنندگان محصول استراتژیک نیازمند حمایت
مورد نیاز صنایع بسته بندی وجود دارد.
مرتض��وی تاکی��د کرد :بخش بزرگ��ی از ضایعات
به کارخانه های اردس��ازی منتقل می ش��ود و از این
ضایع��ات ارد تولید نمی ش��ود ،ضم��ن انکه میزان
اس��تحصال ارد از هر تن گندم را پایین اورده است.
همچنین ماشین االت مورد استفاده در کارخانه های
ارد مستهلک شده است.
ب��ه گفت��ه وی ،ماش��ین االت ب��ه کار رفت��ه در
کارخانه های اردس��ازی قدیمی نیست .ایران از نظر
فنی در صنعت ارد ،جزو ۱۰کش��ور برتر دنیا است؛
حتی ماش��ین االت سوئیس��ی در ایران و شهرستان
استارا ساخته و صادر می شود.
مرتض��وی گف��ت :ب��ر اس��اس اخری��ن ارزیاب��ی
بیشتری هستند.
س��ازمان های تخصصی مرتبط با ارد و نان ،مشخص
ب��ه گفت��ه وی ،ارد و گن��دم ب��ه عن��وان کاالی
ش��د از ۳۰کارخانه صنایع اردس��ازی تهران از ۱۰۰
استراتژیک زیر نظر مستقیم شورای اقتصاد و دولت
نمره ۲۰کارخانه توانس��تند نم��ره کامل را دریافت
قیمت گ��ذاری می ش��ود و به دلیل حساس��یت ملی
کنند.
ب��رای نرخ ان تولیدکننده اجازه تغییر نرخ ندارد؛ در
ریی��س کان��ون صنایع غذای��ی ایران با اش��اره به
صورتی که هزینه های جانبی تولید ارد در سال های
مش��کالت دیگر صنعت ارد ب��ه ممنوعیت صادرات
گذش��ته افزایش داش��ته و این افزایش هزینه تولید
ارد اش��اره و اظهار کرد :کارخانه ها با طرف خارجی
ارد از اغاز س��ال نیز بیش��تر شده است اما همچنان
برای صادرات ارد قرارداد بسته و حتی پول دریافت
تولیدکنن��دگان ارد با سیاس��ت های دولت همراهی
کرده بودند اما تصمیم گیری یک باره باعث خس��ارت
می کنند.
اردسازان شد.
پیگیری طلب اردسازان از دولت
مرتضوی با اشاره به افزایش نرخ کیسه های نایلونی
محمدرض��ا مرتضوی ،رییس کانون صنایع غذایی
ارد به ۱۱۰۰تا ۱۲۰۰تومان گفت :انحصار به وجود
ایران در گفت وگو با «گسترش صنعت»
امده در عرضه مواد اولیه در بورس کاال
با اشاره به اینکه دولت ۳سال است نرخ
باعث گرانی م��واد اولیه تولید ملزومات
ارد را ثابت نگه داشته است ،اعالم کرد:
بس��ته بندی پالس��تیکی و نایلونی شده
کارخانه های اردس��ازی از دولت طلب
است.
دارند .دولت متعهد ش��ده بود که زیان
وی اضافه ک��رد :پلی پروپیلن که باید
کارخانه ه��ای اردس��ازی را بپردازد اما
۵ه��زار تومان باش��د به ن��رخ ۱۲هزار
این طلب پرداخت نشده است.
تومان به کارخانه ه��ای تولید ملزومات
بهنام بهنام
مرتضوی به جلس��ه های برگزار شده
بس��ته بندی عرضه می شود .در نتیجه،
در وزارت صنع��ت ،مع��دن و تج��ارت هر تن ارد به ۲۵کیسه کیسه های نایلونی بسته بندی ارد با نرخ
اش��اره و اظه��ار ک��رد :موض��وع طلب برای بسته بندی و عرضه ۱۲۰۰تومان به کارخانه های اردسازی
به بازار نیاز دارد و اکنون
اردس��ازان از دول��ت به ش��ورای عالی
می رسد و اردس��ازان نیز اجازه افزایش
قیمت هر کیسه ۴۵۰
اقتصاد مطرح خواهد شد اما این تاخیر تومانی به ۱۲۰۰تومان نرخ ندارد این امر صنعت و تولید را دچار
۳ساله گرفتاری بزرگی برای اردسازان
مشکل می کند.
افزایش یافته است.
ایجاد کرده است.
افزایش نرخ هر کیسه � ،سخن اخر
رییس کان��ون صنایع غذایی ایران با هر مبلغی که باشد برای
صنعت ارد ،گندم و نان که س��هم ۷۰
اردساز مشکل ایجاد
اشاره به قدیمی بودن دستگاه ها و نیاز
درص��دی در جذب ان��رژی دارد و قوت
می کند زیرا اجازه افزایش
به تعویض ابزاراالت جداسازی گندم ها
غالب جامعه اس��ت ،کاالی استراتژیک
نرخ محصول نهایی را
قبل از ارسال به کارخانه های اردسازی،
ب��رای دولت ها به ش��مار م��ی رود .نان،
ندارد
تصری��ح ک��رد :ابزار مورد اس��تفاده در
ارد و گن��دم هم��واره در دول��ت متولی
جداس��ازی گندم ها غیراس��تاندارد است
مش��خصی داشته اس��ت اما بعد از اجرای
و دور ریز بس��یاری برای کارخانه های ارد س��ازی به
قانون انتزاع فشار مرغوبیت گندم ،کیفیت ،ضایعات
همراه دارد زیرا ش��ن ،خاک و سنگریزه های موجود
و ...به کارخانه های اردسازی وارد شد.
برگزاری نمایشگاه های صنایع کوچک به صورت منطقه ای
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی
گفت :تولیدکنندگان ما افسران خط مقدم جبهه هستند.
ب��ه گزارش «گس��ترش صنعت» به نق��ل از روابط عمومی
سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران ،صادق
نجف��ی در برنامه «صبح بخیر ای��ران» با بیان این مطلب،
افزود :بر اساس تاکیدات رهبر معظم انقالب باید به حوزه
تولید داخل توجه کرد .وی با اش��اره به اینکه ۴۸درصد از
اشتغال کشور در زمینه صنایع کوچک و متوسط است ،تصریح کرد:
نزدیک به ۱۴۰۰واحد در نمایش��گاه ب��زرگ توانمندی های صنایع
کوچک شرکت کردند .نجفی با اشاره به اینکه عده ای در حال پمپاژ
رشد سرمایه گذاری
در شهرک صنعتی توس
مدیرعامل ش��رکت شهرک های صنعتی استان خراسان رضوی
از افزایش رش��د س��رمایه گذاری در شهرک توس نسبت به ۴ماه
اغاز سال گذشته خبر داد.
به گزارش خبرنگار «گس��ترش صنعت» از اس��تان خراس��ان
رض��وی ،مس��عود مهدی زاده مق��دم همزمان با هفت��ه حمایت از
صنایع کوچک با اعالم این خبر ،اظهار کرد :ش��رکت شهرک های
صنعتی ب��رای ایجاد زیرس��اخت های الزم و پیش��رفت تولیدات
داخل��ی تمام تالش خود را به کار می گیرد که یکی از برنامه های
انها ساماندهی شهرک ها و نواحی صنعتی به صورت متوازن است.
وی عنوان کرد :در راس��تای تحقق اقتص��اد مقاومتی ،تولید و
اشتغال و با هدف فعال کردن شهرک ها و نواحی صنعتی ،با ارائه
مشاوره های الزم شاهد رشد سرمایه گذاری در شهرک ها و نواحی
صنعتی بودیم.
مهدی زاده مق��دم اظهار کرد :واگذاری زمین و انعقاد قرارداد در
ش��هرک توس در ۴ماه نخس��ت امسال نس��بت به سال گذشته
افزایش رو به رشدی داشته است.
مدیرعامل ش��رکت شهرک های صنعتی استان خراسان رضوی
گفت :استان خراسان رضوی تا کنون ۴۹شهرک و ناحیه صنعتی
را برای سرمایه گذاران و تولید کنندگان ایجاد کرده است.
مهدی زاده مقدم افزود :از عمده تولیدات این شهرک می توان به
صنایع فلزی و غذایی اشاره کرد.
س�اخت ماش�ین االت ا ردس�ازی در
استارا
ناامیدی به جامعه هس��تند ،گفت :اما ما توان تولید باالیی
داریم و تولیدکنندگان ما افسران خط مقدم جبهه هستن د
که باید مورد حمایت واقع شوند .مدیرعامل سازمان صنایع
کوچک و ش��هرک های صنعتی همچنین در برنامه «صبح
بخیر ای��ران» افزود :برنامه هایی ب��رای برگزاری این گونه
نمایش��گاه ها به صورت منطقه ای داری��م .نجفی یاداوری
کرد :بس��ته حمایتی خوبی برای صنایع کوچک تدوین و
به زودی مصوب و ابالغ خواهد شد.
وی در پای��ان تصریح ک��رد :نیازمند همدلی ،هم افزایی و همکاری
همه هستیم ،تولید باید با قدرت ادامه یابد.
امضای تفاهمنامه بین شرکت ایرانی با عراقی
ب��ه گ��زارش «گس��ترش صنع��ت» در
حاش��یه نمایش��گاه ب��زرگ توانمندی های
صنای��ع کش��ور ،ی��ک ش��رکت ایران��ی با
ط��رف عراقی تفاهمنام��ه همکاری به امضا
رساند.
این تفاهمنامه میان ش��رکت سیم افشان
یاس��وج ب��ا یک ش��رکت عراق��ی در زمینه
تولید س��یم و کابل به امضا رس��ید .در این
نمایش��گاه ک��ه مقام��ات عالی سیاس��ی و
نظامی ،نمایندگان مجلس شورای اسالمی،
مس��ئوالن کش��وری و لش��کری و مدیران
ارش��د بخ��ش خصوصی حضور داش��تند،
۱۴۰۰واحد صنعتی کوچک و متوس��ط از
ایران و جه��ان اخرین توانمندی های خود
را در عرص��ه تولید برای بازدیدکنندگان به
نمایش دراوردند.
گفتنی است ،نخستین بار است که این
تعداد واحد صنعتی کوچک و متوسط به
صورت B 2 Bو B2Cتوانمندی های خود
را به نمایش می گذارند.