روزنامه گسترش صنعت شماره 463
روزنامه گسترش صنعت شماره 463
روزنامه گسترش صنعت شماره 463
ضعف گذر از تئوری
به عمل ،ناشی از
خالهای ازمایشگاهی
شنبه
27مرداد 1397
6ذی الحجه 1439
3
سال سی ام پیاپی 2436
زمان بالتکلیفی
نیست
2
18اوت 2018
دوره جدید شماره 4 463صفحه قیمت 1000 :تومان
http://telegram.me/sanatnewspaper
www.sanatnewspaper.com
مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه ای تهران
صرفه جویی ایران خودرو
مانع قطع برق ۵۰۰هزار خانوار شد
شرکت هایی که« سهم صفر» در بازار امریکا دارند هم به راحتی وارد ایران نمی شوند
همکاری اقتصادی شرکت های اروپایی
در وضعیت «دو فاکتو»
2
عکس :ایدا فریدی
سیاوش ارجمند برادر کوچک خلیل ارجمند ،بنیان گذار شرکت ارج
که اخرین مدیر این کارخانه در دوره پیش از انقالب بود ،در سن ۹۰
س��الگی در ش��هر نیویورک دار فانی را وداع گفت .فعالیت کارخانه ارج
در س��ال 1316اغاز ش��ده بود .این کارخانه ک��ه یکی از قدیمی ترین
اخرین بازمانده از بنیان گذاران «ارج» درگذشت
کارخانه های کشور به شمار می رود ،نخستین واحدی بود که در ایران
لوازم خانگی تولید کرد .کارخانه ارج از س��ال ها پیش دچار فرسودگی
شده بود اما مسئوالن امر سیاستی برای رفع ان در نظر نگرفته بودند.
این موضوع س��بب ش��د تا در دهه 90خورش��یدی ای��ن کارخانه در
وضعیت بحرانی قرارگیرد.
ارج که یکی از بزرگترین واحدهای تولید لوازم خانگی در خاورمیانه
به ش��مار می رفت ،س��رانجام پس از 79س��ال فعالی��ت در خرداد95
تعطیل شد.
غالمرض��ا خوش خل��ق گف��ت :اق��دام داوطلبانه ش��رکت
ایران خودرو برای کاهش داوطلبانه روزانه ۲س��اعت مصرف
انرژی ،از قطع برق روزانه ۳۷هزار خانوار در مدت ۲هفته و
در مجموع حدود ۵۰۰هزار خانوار جلوگیری کرد.
ب��ه گزارش ایران خودرو ،مدیرعامل ش��رکت س��هامی برق
منطق��ه ای تهران در دیدار با قائم مقام اجرایی مدیرعامل این
گروه خودروس��ازی افزود :ایران خودرو برای کمک به شبکه
برق سراس��ری و جلوگی��ری از قطع غیرقاب��ل اجتناب برق،
روزانه ۲ساعت کاهش مصرف داشت.
به گفته مدیرعامل شرکت س��هامی برق منطقه ای تهران،
مرداد امس��ال میزان مصرف برق افزایش چشمگیری یافت و
در کل کشور رکورد بی سابقه ۵۶هزار و ۵۳۲مگاوات به ثبت
رسید که این میزان باالتر از ظرفیت تولید برق کشور بود.
در این نشست معاون خدمات فنی ایران خودرو اعالم کرد:
این گروه خودروس��ازی از اغاز تیر تولید و تزریق نزدیک به
۶۴مگاوات ساعت برق از طریق نیروگاه اضطراری خود را در
دستور کار قرار داد.
کیان��وش پورمجیب گفت :از اغاز مرداد ب��ا اقدام هایی در
خط��وط تولیدی بدون تاثیر بر فراین��د تولید ،میزان مصرف
ب��رق از ۵۲مگاوات به حدود ۱۵م��گاوات کاهش یافت و از
قطعی برق ۳۷هزار خانوار در هر روز جلوگیری شد.
نیروگاه برق ش��رکت ایران خودرو در قراردادی با ش��رکت
برق منطقه ای تهران ،از یک تیر تا ۱۵ش��هریور امسال برق
تولید می کند و س��پس ان را به ش��رکت برق می فروشد .در
ته��ران ۴میلیون و ۵۰۰هزار مش��ترک وج��ود دارد که ۱۳
درصد مش��ترکان برق کشور را تش��کیل می دهد .پیش بینی
می ش��د امس��ال مصرف ب��رق پایتخ��ت در زم��ان اوج بار با
افزای��ش ۵درصدی ب��ه ۴هزار و ۹۰۰مگاوات برس��د اما با
صرفه جویی های انجام شده این عدد از ۴هزار و ۵۰۰مگاوات
باالتر نرفت.
شنبه
اقتصاد و توسعه
27مرداد 6 1397ذی الحجه 18 1439اوت 2018شماره 463پیاپی 2436
یادداشت
زمان بالتکلیفی نیست
در ش��رایطی ک��ه وضعیت
معیش��ت کارگ��ران روز به روز
س��خت تر و به تع��داد افرادی
که ب��ه زیر خط فقر س��قوط
می کنن��د ،اف��زوده می ش��ود،
بالتکلیف ماندن وزارت تعاون،
کار و رف��اه اجتماعی به صالح
فتح اهلل بیات
هیچ ک��س نیس��ت .مجل��س
رییس اتحادیه کارگران
شورای اس�لامی در شرایطی
پیمانی و قراردادی
تصمی��م ب��ه اس��تیضاح علی
ربیعی ،وزیر سابق تعاون ،کار
و رفاه اجتماعی گرفته که معیشت کارگران به دلیل افزایش
قیمت ها و کاهش ارزش پول ملی با خطرهای بسیاری روبه رو
شده است.
پیش از این ،در زمان وزارت علی ربیعی بحث سبد معیشت
کارگران مطرح ش��ده بود .در پ��ی افزایش قیمت ها و کاهش
ارزش پ��ول ملی معیش��ت کارگ��ران و افرادی ک��ه به لحاظ
اقتص��ادی توان چندان��ی برای مقابله با مش��کالت اقتصادی
ندارند ،ب��ا خطرهای جدی روبه رو ش��د .در این زمینه بحث
افزایش حقوق یا تامین س��بد معیش��ت مطرح ش��د که قرار
بود سبد معیش��ت به کارگران داده شود .با این حال ،اکنون
تصمیم هایی که در زمان وزیر سابق گرفته شده معلق می ماند
تا شرایط این وزارتخانه بهبود یابد.
در حال حاض��ر موضوع مهم این اس��ت که ش��رایط کنونی
وضعیت کارگران به گونه ای نیس��ت که بت��وان بحث تامین
س��بد معیشت یا افزایش حقوق را بالتکلیف گذاشت تا دولت
وزیر جدید را معرفی کند و مجلس به او رای اعتماد بدهد .بر
این اساس ،به نظر می رسد دولت باید در این زمینه با شتاب
بیشتری تصمی م بگیر د.
عالوه بر این ،موضوع دیگری که سبب می شود انتخاب یکی
از دو سیاست تامین سبد معیشت و افزایش دستمزد با تاخیر
بیشتری روبه رو ش��ود ،قانون سه جانبه گرایی در تصمیم های
کارگری اس��ت .بر مبنای قوانی��ن ،تصمیم های کالنی که در
این حوزه گرفته می ش��ود باید با موافق��ت نماینده کارگران،
کارفرمای��ان و دولت باش��د .اکنون اگر نماین��ده وزیر کار یا
دول��ت ،تغییر کند این بحث ها نیز باید دوباره از س��ر گرفته
ش��ود .بدیهی اس��ت با توجه به اختالف نظرهای همیشگی و
طبیعی در تصمیم گیری های کالن این حوزه مسیری طوالنی
پیش روی سیاست های جدید قرار گیرد.
ش��رایط اقتص��ادی و اجتماعی کارگران ام��روز به گونه ای
نیس��ت که بحث های پیرامون معیش��ت این اف��راد با تاخیر
همراه ش��ود .بر این اس��اس ،بهترین راهکاری که پیش روی
دولت وجود دارد این اس��ت که موض��وع تصمیم گیری برای
بهبود وضعیت زندگی کارگران را به سرنوشت وزارت تعاون،
کار و رف��اه اجتماعی گره نزند تا تصمیم گیری های این حوزه
سریع تر انجام شود.
خبر
وزیری می خواهیم که مزد و
معیشت کارگران را دنبال کند
رییس کانون هماهنگی ش��وراهای اس�لامی کار استان
کردس��تان معتقد اس��ت که وزیر جدید کار باید از جنس
بدن��ه کارگ��ری جامعه باش��د و دغدغه ه��ای کارگران را
بشناس��د و پیگیری کند .ش��اکر ابراهیمی ،رییس کانون
هماهنگی شوراهای اس�لامی کار استان کردستان درباره
وزیر پیشنهادی کار و گزینه های احتمالی روی میز دولت
ب��ه ایلنا گفت :بای��د وزیری را انتخاب کنند که در ش��ان
و منزل��ت جامع��ه کارگری ایران باش��د و هم کارگر و هم
کارفرما را بشناس��د .وی با بیان اینکه ش��ناخت کمبودها
یکی از مهم ترین ها است ،گفت :فردی که انتخاب می شود
باید فضای اش��تغال و نارسایی های ان را مدنظر قرار دهد.
همه اینها مس��تلزم این اس��ت که بتوان��د تعامل خوبی با
تشکل های کارگری و کارفرمایی برقرار کند و به مشارکت
جمعی در تصمیم گیری ها معتقد باشد.
ابراهیمی تاکید کرد که وزیر جدید اگر از بدنه کارگری
جامعه نباش��د ،نمی توان��د دردهای بی ش��مار کارگران را
بشناس��د .بنابراین ،به طریق اولی نخواهد توانس��ت برای
ای��ن دردها درمان یابد .موض��وع دیگری که رییس کانون
هماهنگی شوراهای اس�لامی کار استان کردستان به ان
اش��اره کرد ،جلسه های شورای عالی کار و مذاکراتی ا ست
که هفته های گذشته در ان دنبال شده است.
وی با تاکید بر لزوم به روزرس��انی مزد گفت :باید فردی
بر صندلی وزارت کار بنش��یند که مخالف سه جانبه گرایی
نباش��د و بحث به روزرس��انی مزد و افزای��ش قدرت خرید
کارگران را که در هفته های گذشته اغاز شده ،دنبال کند
و به نتیجه برساند.
ابراهیم��ی ادامه داد :برای کارگران مهم اس��ت که وزیر
پیش��نهادی بحث سبد معیشت و محاس��بات ان را قبول
داش��ته باشد .سبد معیش��ت و بند ۲ماده ۴۱قانون کار،
س��ال ها مورد غفلت قرار گرفت و نباید دوباره به ان دوران
بازگردیم .این مسئله مهمی ا ست که کارگران و نمایندگان
انها باید بر ان پافشاری کنند و نگذارند بار دیگر بحث مزد
بازیچه اقدام های سیاسی و جناحی شود.
این فعال کارگری دغدغه ها در زمینه اس��تقالل سازمان
تامین اجتماعی را نیز مهم دانسته و تاکید کرد :هر وزیری
که بیاید باید ای��ن را بداند که تامین اجتماعی ،حق الناس
بین النسلی ا ست نه صندوق ذخیر ه پشتوانه دولت .بر این
اس��اس ،باید اس��تقالل این س��ازمان کارگری ،حفظ و به
عنوان یک نها د مردمی با تمام توان از ان صیانت شود.
محمود بهمنی
این موضوع طبیعی
است که شرکت های
اروپایی تمایل بیشتری
به همکاری با امریکا
داشته باشند و بین
همکاری با ایران یا
امریکا ،کشور دوم را
انتخاب کنند
شرکت هایی که« سهم صفر» در بازار امریکا دارند هم به راحتی وارد ایران نمی شوند
همکاری اقتصادی شرکت های اروپایی در وضعیت «دو فاکتو»
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
دیپلماس��ی سیاس��ی و اقتص��ادی امریکا نش��ان
می ده��د ک��ه ای��ن کش��ور قص��د ک��رده از تم��ام
ظرفیت های موجود اس��تفاده کند ت��ا اقتصاد ایران
به سمت انزوا هدایت ش��ود .این در حالی است که
ایران نیز تالش می کند تا با گس��ترش اعتمادسازی
با اتحادیه اروپا موانع پیش امده بر س��ر راه توس��عه
کشور را بردارد.
ب��ا توجه به اینکه اروپا حداقل در س��طح بیانیه،
هن��وز پایبندی خ��ود را به برجام حف��ظ کرده ،به
نظر می رس��د ظرفیت مناس��بی برای همکاری بین
ش��رکت های کوچک و متوس��ط ایران ب��ا همتایان
اروپایی وج��ود دارد .پیش از این نیز مقامات ایرانی
و کش��ورهای اروپای��ی بر این موض��وع تاکید کرده
بودند.
با این ح��ال ،نگاهی به ظرفی��ت بازارهای امریکا
و ظرفیت همکاری ش��رکت های کوچک و متوسط
اروپ��ا با امریکا نش��ان می دهد ش��رایط دیگری هم
می تواند در این زمینه ایجاد شود .پس از اینکه قرار
ش��د بین ایران و چند کشور اروپایی ارتباط صنعتی
ایجاد ش��ود ،برخی از ش��رکت ها اعالم کردند که با
امریکا فعالیت مش��ترکی نداش��ته و از تحریم های
ایجادشده از طرف این کشور هراسی ندارند.
بر این اساس ،برخی از کارشناسان اقتصاد معتقد
بودند دس��ت کم ش��رکت هایی که با امریکا فعالیت
مش��ترک ندارند ،می توانند با ایران فعالیت مشترک
ایج��اد کنن��د و این موضوع باعث ش��د تا در برخی
از همکاری ه��ا از جمل��ه همکاری مش��ترک با پژو
استقبال شود .گروه خودروسازی پژو در امریکا هیچ
ب��ازاری ندارد و تمام کارشناس��ان اقتصادی منتظر
پاس��خ مثبت پژو ب��رای ماندن در ای��ران بودند اما
این گونه نش��د و پژو هنوز اقدام رس��می برای ادامه
حض��ور در ای��ران یا قط��ع ارتباط با ایران نداش��ته
است.
پرسش��ی که در این ش��رایط مطرح می شود این
اس��ت که چرا حتی شرکت هایی که هیچ سهمی از
بازار امریکا ندارند هم برای همکاری با ایران ا ن قلت
می اورن��د و به نظر می رس��د چن��دان تمایلی برای
بی توجهی به جانشین پروری
برای مدیران مجرب صنعتی
همکاری ندارند؟ «گسترش صنعت» در این گزارش
پالس های��ی برای ان قلت اروپایی ه��ا در همکاری با
ایران را بررسی است.
به خودمان متعهد بمانیم
انجام��ش بر می اید و می توان ب��رای ان برنامه ریزی
کرد حمایت از کاالی داخلی است.
بس��یاری از کش��ورها و ش��رکت های خ��اص در
اروپ��ا و امریکا تا کن��ون در مقاط��ع زمانی متفاوت
و در کااله��ای خاصی توانس��ته اند برای خودش��ان
بازارسازی کنند و محصوالت خود را نیز فروخته اند.
ای��ن در حالی اس��ت که انها در ش��رایط کنونی
اقتصاد ایران هیچ تعهدی به مش��تریان خود نشان
نمی دهند و به راحتی حاضر هستند بازار ایران را در
مقابل به دس��ت اوردن بازار امریکا از دست بدهند.
البته در این زمینه نمی توان توقع دیگری داشت.
نمی توانیم به ش��رکت های خارج��ی بگوییم باید
به ما متعهد باشید اما خودمان می توانیم بگوییم به
شرکت های ایرانی متعهد می مانیم.
وی با بیان اینکه ش��یوه مصرف برخی محصوالت
در ای��ران به گونه ای اس��ت که باعث ش��ده تا کنون
کارخانه های بس��یاری ورشکس��ته ش��وند ،توضیح
داد :در برخ��ی از موارد کارخانه هایی که محصوالت
مناس��بی داش��تند به دلی��ل وجود کاالی مش��ابه
خارجی ورشکسته شده اند.
از طرف��ی ،برخ��ی از ش��رکت های خارج��ی هم
قص��د دارند ای��ران را ترک کنند .ب��ه عبارت دیگر،
تولیدکننده داخلی ورشکس��ت ش��ده
و تولیدکنن��ده خارجی ه��م حاضر به
همکاری نیس��ت .این وضعیت نش��ان
می دهد حمایت از کاالی داخلی تا چه
اندازه می توان��د در اقتصاد ایران نقش
مثبت داشته باشد.
محمود بهمنی ،عضو کمیسیون اقتصادی مجلس
ش��ورای اس�لامی درباره ظرفیت های همکاری بین
اروپ��ا ،امریکا و ایران به «گس��ترش صنعت» گفت:
پس از اعمال برخی تحریم ها تعدادی از شرکت های
بزرگ اروپا که کیفیت مناس��بی هم در تولید دارند،
اع�لام کرده اند که هیچ ب��ازاری در امریکا ندارند و
حاضر به همکاری با ایران هستند.
ب��ا این حال ،هنوز خبری از انها نیس��ت و به نظر
می رس��د از اعالم این موضوع انگیزه و نیت دیگری
وجود دارد.
بهمنی ب��ا بیان اینک��ه رفتار امری��کا در ماه های
گذشته نشان می دهد عالوه بر کسب درامد از محل
وضع تحریم ها علیه ایران حاضر اس��ت برای تشدید
فش��ارهای اقتص��ادی بر ایران هزین��ه کند ،توضیح
داد :بر این مبنا ،دور از ذهن نیست که شرکت های
کوچ��ک و متوس��ط اروپای��ی را ب��ا ش��رکت های
کوچک و متوس��ط امریکا وارد همکاری مش��ترک
کند.
در ای��ن ص��ورت ه��ر ش��رکتی که
بخواه��د با ای��ران هم��کاری کند ابتدا
اعالم می کند که هیچ بازاری در امریکا
ندارد .به عبارت دیگر ،این س��یگنال را
به امری��کا می دهد که اگر این کش��ور
نمی خواه��د ش��رکت های کوچ��ک و
متوس��ط با ایران کار کنند ،باید دست
بیژن صفوی
به کار ش��ود و بازاری برای ان شرکت
در امریکا در نظر بگیرد.
فضایی که علیه ایران
این عضو کمیس��یون مجلس شورای از طرف امریکا به وجود
اس�لامی ب��ا بی��ان اینکه بس��یاری از امده مسیر تولید در
شرکت های اروپایی به دنبال همکاری ایران را منحرف کرده
و بازارس��ازی در امری��کا هس��تند ،است .تولید در ایران
اف��زود :این موضوع طبیعی اس��ت که بسیار سخت شده و
شرکت های اروپایی تمایل بیشتری به تولیدکنندگان خارجی
همکاری با امریکا داش��ته باشند و بین نیز ترجیح می دهند
فقط به بازار ایران فکر
همکاری با ایران یا امریکا ،کش��ور دوم
کنند
را انتخاب کنند.
ب��ا وجود ای��ن ،انچه ای��ران از عهده
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی گفت :اگر مدیران مجرب صنعتی
به افتخار بازنشستگی نائل شوند ،به نظر می رسد جانشین پروری برای
احراز جایگاه و س��مت های انها درست انجام نش��ده است .به گزارش
س��ازمان مدیری��ت صنعت��ی ،ابوالفض��ل کیانی بختی��اری از برگزاری
دوره های جانشین پروری و پرورش مدیر در حوزه های صنعت با تاکید
بر جوانگرایی خبر داد و تصریح کرد :با توجه به نیاز کنونی ،شایس��ته
اس��ت بخش های مختلف صنعتی از دوره پ��رورش مدیران بخش های
صنعتی کش��ور اس��تقبال و مدیران خ��ود را برای ش��رکت در چنین
دوره ای ترغیب کنند .وی گفت :یکی از وظایف اصلی و اساس��نامه ای
سازمان مدیریت صنعتی ،پرورش مدیر و توسعه ظرفیت های مدیریتی
در کش��ور اس��ت و مدیریت منابع انسانی از جذب ،توسعه ،نگهداشت،
خ��روج و هم��ه م��واردی را که ب��ه پرورش و توس��عه منابع انس��انی
برمی گردد ،اموزش می دهد .مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی افزود:
عالوه بر این ،براساس مسئولیت اجتماعی سازمان مدیریت صنعتی که
در حوزه منابع انس��انی تعریف شده است ،دوره پرورش مدیران حوزه
صنعت راه اندازی می ش��ود و این دوره برای نخس��تین بار اس��ت که به
شیوه کامال علمی ،اجرایی ،کاربردی و تلفیقی مدنظر قرار می گیرد.
� تقویت شرایط تولید
بی��ژن صف��وی ،کارش��ناس اقتصا د
درباره وضعیت همکاری ش��رکت هایی
که در امریکا ب��ا زار ندارند ،با ایران ،به
«گس��ترش صنعت» گفت :بازار ایران
برای بسیاری از شرکت های دنیا جذاب
است و بس��یاری از این ش��رکت ها در
سال های گذشته تالش کرده اند تا بازار
ایران را تصاحب کنند.
با این حال ،ایران مسیر تصاحب بازار
را بس��ت و اعالم شد در صورت تولید و
همکاری مش��ترک با شرکت های ایران
ظرفیت بازارس��ازی وج��ود دارد .این
موضوع فعالیت را برای ش��رکت های بزرگ تا حدی
دشوار کرد.
ش��رکت های ب��زرگ اروپای��ی به راحت��ی حاضر
نمی شوند توان تولیدی خود را قسمت کنند.
صف��وی افزود :اکن��ون فضایی که علی��ه ایران از
طرف امریکا به وجود امده مس��یر تولید در ایران را
منحرف کرده است.
تولید در ایران بسیار سخت شده و تولیدکنندگان
خارجی نیز ترجیح می دهند فقط به بازار ایران فکر
کنن��د .عالوه بر ای��ن ،ایران اکنون دیگ��ر نمی تواند
مانند شرایطی که امریکا در برجام بود فعالیت کند.
در برخی از کاالها اکنون مشکل کمبود وجود دارد
و ایران باید این کاالها را تامین کند .در این شرایط
ش��رکت های خارجی نیز به دنبال افزایش س��ود و
وابستگی بیشتر ایران می گردند.
این کارشناس اقتصاد بیان اینکه به تولیدکننده و
فعال اقتص��ادی نمی توان گفت فعالیت خیرخواهانه
داش��ته باش��د ،توضی��ح داد :اکن��ون بس��یاری از
ش��رکت های اروپایی بزرگ برای اینکه با ایران کار
نکنند از امریکا باج می خواهند .این باج خواهی البته
از طرف ش��رکت هایی اس��ت که تا کن��ون با امریکا
همکاری نداش��ته اند .در این زمینه شرکت هایی که
پی��ش از این با امریکا کار می کردند به طور خودکار
قادر به همکاری با ایران نخواهند بود .وی با اش��اره
به اینکه ش��رایط کنونی به گونه ای اس��ت که ایران
باید از تم��ام ظرفیت جهانی اس��تفاده کند ،افزود:
عالوه ب��ر این انچه می تواند تضمی��ن بهبود اوضاع
اقتصادی کشور باش��د حمایت از بخش تولیدی در
داخل کش��ور اس��ت .بخش خصوصی و محصوالت
داخل��ی ایران با تم��ام ضعف هایی ک��ه دارند ،برای
ایران هستند.
مش��کالتی که اکنون برای اقتصاد ایران به وجود
امده این اس��ت که ایران در بحث تولید از پشتوانه
مناسبی برخوردار نیست .اگر بتوانیم زیرساخت های
تولید کش��ور را تقویت کنیم ،ش��رکت های کوچک
اروپایی دیگر نمی توانند ش��رط و شروط غیرمنطقی
برای همکاری با ایران بگذارند.
عالوه بر ای��ن اگر صادرات غیرنفتی ایران افزایش
یابد ،وابستگی بازار کشورهای هدف به ایران بیشتر
می ش��ود و این موضوع نیز به شیوه های دیگری در
اقتصاد ایران نقش خواهد داشت.
شنبه
صنعت خودرو
27مرداد 6 1397ذی الحجه 18 1439اوت 2018شماره 463پیاپی 2436
یادداشت
ضعف گذر از تئوری به عمل
ناشی از خالهای ازمایشگاهی
امید رضایی
عکس :گسترش صنعت
مشکل اساسی تولید،
اتخاذ تصمیم یک شبه
است .ایا قرار است ما
با تحریم مقابله کنیم
یا به تهدیدها دامن
بزنیم؟ با عملکردی که
از برخی دیده می شود
نه تنها تعدیلی نشده
بلکه موضوع تشدید
شده است
فعاالن صنعت خطاب به سیاست گذاران:
تولید معطل تصمیم شما است
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
حدود دو هفته اس��ت که فش��ارهای تحریمی اغاز
ش��ده است .شرایط بحرانی مدیریت بحران می خواهد
اما به نظر می رس��د مدیران دولت��ی همچنان درحال
مذاکره و رایزنی هستند .با اینکه بسیاری از مسئوالن
و فع��االن در حال رفع مس��ائل هس��تند اما خروجی
جلس��ه های روزانه و نشست های ش��بانه تا کنون افت
تولید و گالیه مندی بیش��تر صنعتگ��ران را به همراه
داشته است.
یک مسئله و چند پاسخ نامعلوم
امید رضای��ی ،عضو هیات مدی��ره انجمن تخصصی
صنای��ع همگن نیرومحرکه و قطعه س��ازی کش��ور به
«گس��ترش صنعت» گفت :براوردی که هر بیننده ای
از وضعی��ت موجود صنعت و اقتصاد کش��ور دارد این
اس��ت که نوع��ی نابس��امانی در تصمیم گی��ری تمام
مسئوالن مرتبط صنعت وجود دارد .شرایط روزبه روز
با تبصره های خلق الساعه در حال بغرنج تر شدن است.
از زمانی که ارائه ارز به بازار ثانویه مطرح شد تا امروز
بیش از یک هفته گذش��ته و در این فاصله هیچ اقدام
موثری درباره رفع تحریم انجام نشده است.
وی افزود :اگر صنعتگر بخواهد کاالهای سفارش شده
خ��ود را از گمرک ترخیص کند به تاییدیه س��ازمان
ت مصرف کنن��دگان و تولیدکنندگان نیاز دارد.
حمای
این تاییدیه مش��خص می کند مابه التفاوت ارز دولتی
و ازاد پرداخت شده است .این مسئله در حالی مطرح
می ش��ود که هنوز نرخ ارز ثانویه اعالم نشده است .با
این ش��رایط تردیدی وجود ن��دارد که از همین هفته
تولید متوقف ش��ود .انبار صنعتگر خالی شده و بدون
مواد اولیه نمی توان به فعالیت ها ادامه داد.
او به تصمیم های لحظه ای اشاره کرد و گفت :مشکل
اساس��ی تولید ،اتخاذ تصمی م یک ش��به است .ایا قرار
اس��ت ما با تحریم مقابله کنیم یا ب��ه تهدیدها دامن
بزنیم؟ با عملکردی که از برخی دیده می ش��ود نه تنها
تعدیلی نشده بلکه موضوع تشدید شده است.
در نشس��ت خبری هفته گذشته قطعه سازان عنوان
ن به اداره و
کرده بودند در حالی از یک اداره و س��ازما
س��ازمانی دیگر در تردد هستند که این اداره ها اعالم
می کنن��د هن��وز ایین نامه جدیدی برای انها ارس��ال
نشده است .صنعتگر سرگردان در بالتکلیفی مدیریتی
روزبه روز تحلیل می رود.
رضایی درباره جلسه ها و نشست وزیران اقتصادی و
صنعتی کش��ور برای تصمیم گیری گفت :دوره جلسه،
نامه ،بیانیه و گردهمایی به پایان رس��یده است .تمام
این امور در گذش��ته انجام ش��ده که هش��دارها داده
ش��ود .چقدر باید به برگ��زاری این نشس��ت ها ادامه
داد؟ گویا اطالع ندارن��د نیروهای کار در حال تعدیل
ش��دن هس��تند .واحدهای صنعتی توان تولید ندارند.
مگر تصمیم گیری چقدر سخت است که باید سخنان
پیوسته تکرار شود؟
او ادام��ه داد :در حال��ی تعلل می ش��ود که صورت
مسئله مشخص است؛ تنها نیاز به اقدام هست .از این
نشس��ت ها «ابی برای صنعتگر گرم نمی ش��ود» .مواد
اولیه وجود ندارد .تولید در حال نابودی است .خروجی
نشست ها و مذاکرات هر روزه چیست؟
عضو هیات مدیره انجم��ن تخصصی صنایع همگن
نیرومحرکه و قطعه س��ازی کش��ور با بیان اینکه گفته
می شود بس��ته حمایتی اغاز هفته اعالم شود ،گفت:
وعده داده شده این هفته بسته حمایتی اعالم می شود؛
هفت��ه ای که ۳روز کاری دارد و پایان هفته تعطیالت
در پیش اس��ت .به همی��ن راحتی زمان را از دس��ت
می دهیم .متاسفانه برخی از مدیران تصمیم گیر ما به
ارزش زم��ان حداقلی که در اختیار داریم پی نبرده اند.
کسی ارزش ثانیه ها و دقیقه ها را می داند که در تولید
فعالیت دارد .وزیر ام��ور اقتصادی و دارایی به گمرک
دس��تور داده با صنعتگر تعامل الزم را داشته باشد .ایا
با سخن کار جلو می رود؟
ای��ن فعال صنعت قطعه در ادام��ه به انبوه اطالعیه
و تبصره ها اش��اره کرد و گفت :اکن��ون از اغاز وروی
س��اختمان اداره و س��ازمان ها تا جلوی میز مس��ئول
اطالعیه و بیا نیه روی تابلوها چس��بانده ش��ده است.
اطالعیه جدید ،قبلی را باطل کرده و بیانیه های امروز،
تصمیم گیری های دیروز را از اجرا می اندازد .نمی توان
با مصوبه جدی��د که هنوز به اجرا درنیامده ،تبصره ای
جدیدتر صادر کرد و انتظ��ار تولید و گذر از بحران ها
را هم داشت.
او تاکی��د کرد :در ش��رایط بحرانی ق��رار داریم که
تصمیم گی��ری وی��ژه و بحرانی نی��از دارد .در ۱۰روز
گذش��ته نشس��ت ها و گردهمایی های بسیاری برگزار
ش��د ،مدیران درد دل تولیدکنندگان را ش��نیدند اما
خروج��ی ان قوانین ناقصی اس��ت که هن��وز به اجرا
درنیامده لغو می شوند ۹۹ .درصد اطالعاتی که در این
کاهش تیراژ ،راهکاری موفق
نشس��ت ها و جلسه ها رد و بدل می شود به طور کامل
رضایی همچنین با اش��اره به اینکه ادامه تیراژ تولید
برای هیات دولت شفاف است.
خودرو بر اس��اس برنامه های قبلی به زیان است ،گفت:
در این راستا ،اصغر خسروشاهی ،مشاور وزیر صنعت،
چرا وقتی خری��د واقعی وجود ندارد باید
معدن و تجارت پیش تر اعالم کرده بود
هزین��ه کرد و با تیراژ گذش��ته فعالیت را
ک��ه تمام مش��کالت صنعتگ��ران حوزه
ادام��ه داد؟ افزای��ش قیمت ه��ا و کاهش
خودرو و قطعه به اطالع رییس جمهوری
ق��درت خرید م��ردم فقط س��رمایه های
رس��یده است .در این باره رضایی گفت:
س��رگردان را به س��وی بازار خودرو سوق
امار تولید روزانه خودروس��ازان گویای
داده و بای��د این مس��ئله را مدیریت کرد.
وضعیت و ش��رایط موجود است ۳ .ماه
بنابراین ،باید براورد درس��تی از موقعیت
اغاز سال مشکل تحریم را نداشتیم باید
شهرام ازادی
داش��ت؛ ش��اید الزم باش��د تیراژ تولید با
از فرصت ها استفاده می شد .این مسئله
بارها تجربه ش��ده بود .باید بس��تر برای نقدینگی در واحدهای نیم��ی از امار پیش بینی ش��ده ادامه پیدا
واردات م��واد اولی��ه و محصوالت مورد صنعتی اعم از قطعه سازی کند.
و خودروسازی بسیار
وقتی قرار است قطعه ساز مابه التفاوت
نیاز فراهم می شد .تصمیم های لحظه ای
در
و لغ��و مصوبه های قبلی با قوانین جدید کاهش یافته است.
ارز ۴۲۰۰تومان��ی را ب��ا ارز ازاد ۸تا ۱۰
س��بب ش��د تا ۳ماه طالیی را از دست نتیجه ،توان مالی پرداخت ه��زار تومان پرداخت کن��د چه انتظاری
هزینه خرید ۶ماه در
هس��ت که با تیراژ گذش��ته تولید داشته
بدهیم.
صنعتگران
باش��د؟ هم اکن��ون در بهترین ش��رایط
وی در ادامه به برخی درخواس��ت ها
وجود ندارد
واحده��ای صنعت��ی نیم��ی از س��رمایه
ب��رای رف��ع مش��کل موج��ود پرداخت
گذشته را در اختیار دارند.
و گف��ت :ب��ا از دس��ت دادن فرصت ها،
امروز درخواست می ش��ود برای برون رفت از وضعیت
فعلی ،ش��ورای رقابت از صنعت خودرو حذف ش��ود و
خودرو در حاش��یه بازار فروخته شود ،ارز باید در بازار
ثانویه تهیه ش��ود ،صنعتگر اج��ازه تعدیل نیرو ندارد،
برای ترخیص واردات محص��والت باید مابه التفاوت ها
پرداخت ش��ود و . ...پرس��ش این اس��ت که اگر قرار
باش��د خودرو در حاش��یه بازار قیمت گذاری شود چه
کسی می تواند پراید را با نرخ ۴۰تا ۵۰میلیون تومان
بخ��رد؟ درحال حاضر مردم درگی��ر خرید مواد غذایی
خود هستند کسی نمی تواند خودرو مورد نیازش را با
این نرخ تهیه کند .اصل موضوع به فراموش��ی سپرده
شده و درگیر حاشیه هستیم.
ای��ن فعال صنعت قطعه اظه��ار کرد :تصمیم جدی
زمانی اتخاذ می شود که هماهنگ بین تمام سازمان ها
و نهادهای مرتبط باشد .مس��ئول این موضوع وزارت
صنع��ت ،مع��دن و تجارت یا وزارت ام��ور اقتصادی و
دارایی یا وزارتخانه ای دیگر نیست .یک مجموعه باید
تصمیم گیری کند .به جرات می توان گفت ۳ماه است
که به دست خود تولید داخل را تحریم کرده ایم.
خودتحریمی موضوعی است که از سوی صنعتگران
بارها تکرار ش��ده است حتی برخی عنوان می کنند از
اغاز سال این مسئله ش��روع شد .نتیجه این عملکرد
موج بیکاری در پایان نیمه نخست سال است.
رضایی درباره موضوع بیکاری گفت :هفته گذش��ته
یکی از کارگران کارخانه من به اداره کل تعاون ،کار و
رفاه اجتماعی برای گرفتن بیمه بیکاری خود مراجعه
کرده و به وی اعالم شده ثبت نام کند اما از سال اینده
مبلغ پرداخت می ش��ود .پیش از این ،تیر ماه نیز یکی
از کارگران مراجعه کرده بود که به وی اعالم شده بود
پس از ۶ماه بیمه بی��کاری را دریافت می کند .تغییر
قوانی��ن تنها در مدت یک م��اه ،از همین یک موضوع
قابل درک است.
این در حالی است که اعالم شده یکی از خودروسازان
تا نیمه نخست سال ۹۸محصوالت خود را پیش فروش
کرده اس��ت .در این ش��رایط ایا می توان تیراژ را کاهش
داد؟ او در ای��ن ب��اره توضی��ح داد :تجزی��ه و تحلی��ل
موقعیت ه��ا خطا بوده ک��ه برنامه تولید و فروش خودرو
نیز به اشتباه جلو می رود.
برخی از صنعتگران اعالم کردند با واردات محصوالت
م��ورد نی��از می توانند تا ۶ماه تولی��د را مدیریت کنند.
رضایی اظهار کرد :انچه در گمرکات دپو شده به اندازه
۶ماه نیست و موضوعی نشدنی است .هیچ قطعه سازی
ت��وان خرید به اندازه ۶ماه را ندارد زیرا قیمت ها ۲برابر
شده است .شاید با ۱۰تا ۲۰درصد افزایش می توانستند
ت��ا حدودی م��واد اولیه مورد نیاز را تامی��ن کنند اما با
قیمت ه��ای فعلی ش��دنی نب��ود .البته درب��اره قطعات
«سی کی دی» که ممکن است به دست خودروساز وارد
ش��ده باشد موضوع متفاوت اس��ت زیرا شاید مجموعه
ش خرید شده باشد.
قطعات مورد نیاز ،پی
وی ادام��ه داد :در حالت خوش��بینانه بودجه صنعت
قطع��ه فق��ط کف��اف ۲م��اه را می ده��د ،ضم��ن انکه
توجه داش��ته باش��یم ارز اختصاص یافت��ه محدود بود.
تصمیم گی��ری برای تامین تا پایان س��ال خلق الس��اعه
اتف��اق نمی افت��د .بروکراس��ی اداری هم ای��ن اجازه را
نمی دهد زیرا از تصمیم تا اجرا نیز زمان بر است.
رضایی در پایان تاکید کرد :صنعت قطعه در وضعیت
هش��دار قرار دارد و توان حداقل��ی این صنعت در حال
از بین رفتن اس��ت .در نتیجه نیازمن د تصمیم و اجرای
سریع ان هستیم.
کمبود نقدینگی و چالش خرید زیاد
درب��اره خرید ۶ماه مواد اولیه و محصوالت مورد نیاز
از س��وی صنعتگران یکی از کارشناسان صنعت خودرو
گفت :خرید بیش از معمول شدنی نیست .شهرام ازادی
در گفت وگو با «گسترش صنعت» توضیح داد :نقدینگی
در واحدهای صنعتی اعم از قطعه سازی و خودروسازی
بسیار کاهش یافته است .در نتیجه ،توان مالی پرداخت
هزینه خرید ۶ماه برای صنعتگران وجود ندارد.
وی افزود :مس��ئله دیگر این اس��ت که ش��رکت های
تولیدکننده خارجی برای تولید خود برنامه ریزی دارند
و به طور قطع نمی توانند خارج از برنامه با حجم باال برای
خریدار ایرانی مواد اولیه یا قطعات منفصله مورد نیاز را
تولید و در کوتاه مدت ارسال کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
به چالش س��وم اش��اره کرد و گفت :چه تضمینی وجود
دارد که محصوالت س��فارش داده ش��ده پس از اعمال
تحریم ها تحویل داده می شد.
ازادی عن��وان کرد :برای برون رفت از وضعیت موجود
بای��د راه حل های منطقی و ش��دنی اتخ��اذ کرد .یکی از
بس��ترها ،تهی��ه محصوالت م��ورد نیاز از ش��رکت های
کوچک تر اس��ت ک��ه معامالتی با امری��کا ندارند .به هر
حال ،خ��ودرو صنعتی جهانی اس��ت و نمی توان بدون
م��راودات بین المللی فعالیت داش��ت .با تصمیم گیری
درست می توان بدون افت کیفیت محصوالت را تولید و
به بازار عرضه کرد؛ اگرچه بسیار دشوار است.
گام جدید ایساکو در راستای افزایش رضایت مشتریان
شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو ،دوره های
نوین اموزش��ی «مش��تری مداری» را ب��رای مدیران
نمایندگی های مجاز برگزار می کند .
به گزارش ایکوپرس ،این دوره ها با هدف شناسایی
نیازهای جدید مش��تریان از خدم��ات پس از فروش
در کنار س��ایر اقدام های این ش��رکت برگزار می شود.
در ای��ن برنامه ب��ا الگو قرار دادن ش��رکت های موفق
بین المللی ،داخل��ی و نمایندگی های دارای رتبه یک
در ش��اخص رضایت مش��تری ،نقاط ق��وت انها برای
سایر نمایندگی ها تشریح و مزایای افزایش امتیاز این
شاخص تبیین می شود.
به گفته معاون خدمات پس از فروش این ش��رکت،
افزایش رضایت مش��تریان ،به منزله نخس��تین هدف
شرکت ایساکو به عنوان متولی خدمات پس از فروش
گروه صنعتی ایران خودرو ،تعریف ش��ده و پیش��رفت
ش��رکت ایس��اکو با افزایش این امتی��از صحه گذاری
می شود.
شهریار سلطانی در این باره افزود :سرفصل های این
دورها ،شامل اشنایی با روش اجرای رضایت سنجی از
مش��تریان و همه طرح های ارتقای نمایندگی ،بررسی
عوامل تاثیرگذار بر رضایت مشتریان ،تحلیل اطالعات
نظرسنجی های انجام شده از مشتریان ،شناخت کامل
از نح��وه اجرا و تاثیر پیگیری مش��تری پس از خروج
از نمایندگی ،اطالع رسانی اخرین تغییرات در اجرای
فرایند نظرسنجی و روش های مشتری مداری است.
وی در پای��ان گفت :با برنامه ریزی انجام ش��ده ،این
دوره ه��ا برای تمام نمایندگی ه��ای مجاز ایران خودرو
برگزار خواهد شد.
در کش��ور برای تربیت نیروی
انسانی متخصص سرمایه گذاری
زیادی می ش��ود اما در نهایت از
توانمندی ه��ای انه��ا اس��تفاده
نمی ش��ود .ب��ا مهاج��رت ای��ن
افراد متخص��ص و اموزش دیده
ب��ه کش��ورهای دیگر ب��ه طور
نوید صانعی
عم��وم خارجی��ان هس��تند که
از خدمات ده��ی انه��ا بهره مند کارشناس حوزه ازمایشگاه
می ش��وند .البته هستند افرادی
ک��ه می مانن��د اما به نوع��ی این ثروت ملی هرز می رود .س��رمایه
هنگفت��ی ب��ا وجود هزینه کردهای باال از دس��ت می رود .می توان
ب��ا س��رمایه گذاری کمت��ر در ام��وزش ای��ن نیروها یک کش��ور
فوق پیش��رفته س��اخت .نباید خیلی راح��ت از توانمندی چنین
نیروهای کارامدی گذشت .البته امروز وضعیت نسبت به گذشته
بهتر شده اما انتظار بیشتری برای استفاده از این ثروت ملی وجود
دارد .مشکل مهندسان تربیت شده داخلی کمبود ازمایشگاه است.
امکانات ازمایشگاهی که در دانشگاه های کشور وجود دارد نسبت
ب��ه تحصیالت اکادمیکی که در این زمین��ه داریم تطابق ندارد و
از نظر کمی و کیفی به ش��دت در س��طح پایینی قرار دارند .این در
حالی اس��ت که کار مهندس��ی ،تجزیه و تحلیل داده ها به ش��کل
مجازی و س��پس به اجرا در اوردن این داده ها اس��ت .همین کار با
استخراج معادالت ریاضی حاکم بر یک سیستم و شبیه سازی ان
در نرم افزارهای رایانه ای نمی تواند خروجی مطلوبی داش��ته باشد.
درحال حاضر بسیاری از پایان نامه های ارشد و دکترا در کشورهای
پیشرفته عملی شده و به این شکل ،داده ها کاربردی می شوند .به
این ترتیب ،معادالت در فضاهای ازمایش��گاهی از حالت نظری به
وضعیت عملی درمی ایند .این در حالی است که در این باره کشور
ما ضعیف عمل می کند زیرا امکانات ازمایش��گاهی ضعیفی دارد.
در نتیجه ،دانش��جویان و دانش��مندان ایرانی در گذر از تئوری به
عمل ضعیف هستند و ضعف سیستم تحصیلی کشور در این بخش
ناشی از خال تجهیزات و ازمایشگاه های روزامد است.
خبر
ثبت نام ۲۷۴هزار نفر
در طرح های فروش و پیش فروش
گ��روه صنعتی ایران خودرو از اغاز امس��ال تاکنون با اجرای ۲۴
بخشنامه فروش فوری ،اقساطی ،قطعی و پیش فروش محصوالت،
زمینه ثبت نام و واگذاری ۲۷۴هزار خودرو برای مشتریان را فراهم
کرده اس��ت .ب��ه گزارش ایکوپرس ،مصطف��ی خان کرمی ،معاون
بازاریاب��ی و فروش ایران خ��ودرو با بیان این مطلب ،گفت :با توجه
به ش��رایط خاص حاکم بر اقتصاد کش��ور و به دنبال ان ،صنعت
خودرو ،شرکت ایران خودرو در راستای تنظیم شرایط بازار و تامین
نیاز مش��تریان حقیقی از تمامی توان خود در طرح های فروش و
پیش فروش استفاده کرده و از اغاز امسال تاکنون حدود ۲۷۴هزار
نفر ثبت نام کرده اند .وی افزود :با توجه به اینکه فروش خودرو یک
روند پیوس��ته است ،ایران خودرو در سال ۹۶نیز برای پاسخگویی
به نیاز مشتریان حدود ۳۵۰هزار ثبت نام با موعد تحویل سال ۹۷
انجام داده است .معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو تاکید کرد:
شرکت ایران خودرو در راستای پیشگیری از واسطه گری و حصول
اطمینان از تامین نیاز مشتری نهایی برای اعمال محدودیت هایی
از جمل��ه عرضه فقط از طریق وب س��ایت ،مح��دود کردن ثبت نام
خ��ودرو ب��ه ازای هر کد ملی یک خودرو و اعمال محدودیت خرید
خودرو در ماه های گذش��ته اقدام کرده اس��ت .مع��اون بازاریابی و
فروش ایران خودرو یاداور ش��د :عرضه خودرو از س��وی ش��رکت
ایران خودرو فقط از طریق وب س��ایت فروش اینترنتی و با ش��انس
مس��اوی برای همه هموطنان انجام ش��ده اس��ت .در این راس��تا،
تمامی فروش ها به ش��کل عمده یا قراردادهای فروش مستقیم به
نمایندگی های مجاز متوقف شده و فروش خودرو فقط به مشتری
نهایی با در نظر گرفتن محدودیت های مختلف انجام ش��ده است.
وی تصری��ح کرد :با وج��ود اینکه اعمال این محدودیت(ثبت نام به
ازای هر کد ملی) موجب س��خت تر ش��دن ثبت نام و کندی فرایند
ان در وب س��ایت فروش اینترنتی ایران خودرو می شود ،اعمال این
محدودیت به جلوگیری از خرید بیش از یک خودرو از س��وی هر
مش��تری انجامیده و از س��ودجویی افراد سوداگر جلوگیری کرده
اس��ت .خان کرمی تصریح کرد :در برخی از موارد محدودیت تعداد
ثبت نام در بازه زمانی مشخص نیز اعمال شد به نحوی که مشتریانی
که ۶ماه قبل از تاریخ ثبت نام برای پیش خرید حتی یک خودرو از
شرکت ایران خودرو اقدام کرده بودند ،امکان ثبت نام دوباره از انها
س��لب ش��د .معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو از ایجاد شرایط
باثبات تولید در اینده نزدیک خبر داد و اظهار کرد :با رسیدن تولید
به شرایط ثابت و یکنواخت ،خودرو به مشتریان با سرعت باالتری
تحویل داده می شود و همچنین میزان تاخیر در تعهدات مشتری
به شدت کاهش خواهد یافت .در راستای رسیدن خودرو به دست
مصرف کننده نهایی با بهترین و ساده ترین شرایط ممکن به عنوان
نمونه ،ش��رکت ایران خودرو درباره هایمااس ۷که در ش��هر بینالود
در اس��تان خراسان رضوی تولید می شود و جزو خودروهای بسیار
پرطرفدار نیز هس��ت ،با وجود اینکه امکان فروش نقدی به راحتی
میس��ر بوده ،برای حذف واس��طه گری ها برای فروش اقساطی(به
دلیل رهنی بودن س��ند خودروهای اقس��اطی) این محصول اقدام
کرده اس��ت .خان کرمی تاکید کرد :با توجه به نوسان های نرخ ارز
و شرایط حاکم بر فضای سیاسی و اقتصادی(تهدیدهای تحریمی
صنعت خودرو) متاس��فانه برخی از قطعه س��ازان ام��کان تولید و
تامی��ن به موقع قطعات را ندارند و بعض��ی از خودروهای تولیدی
این ش��رکت به همین دلیل تجاری سازی نشده و به دلیل کسری،
قابلیت واگذاری به مش��تریان را ندارند .با تمهیدات در نظر گرفته
شده ،تعداد خودروهای ناقص در حال کاهش است و در هفته های
اینده به حداقل یا صفر خواهد رسید.
مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک در گفت وگو با «گسترش صنعت»:
شنبه
سال سی ام شماره 463پیاپی 2436
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
27مرداد 1397
6ذی الحجه 1439
18اوت 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
نقش طراحی صنعتی
در توسعه محصول
تولیدکنندگان می توانند مشتریان
خ��ود را ب��ا تجربه ای مثب��ت بدرقه
کنند؛ هر بار که مش��تریان محصول
ساخته ش��ده ای منطبق ب��ا فرایند
طراحی صنعتی را مورد استفاده قرار
می دهند «.جان الرسون» نقش یک
طراح صنعت��ی در فرایند طراحی و
محمدرضا شالچی
توسعه محصول ،ایجاد زبان طراحی،
طراح صنعتی
هویت برند و هویت س��ازمانی است.
طراح��ان صنعتی عنص��ری حیاتی
در ای��ن فرایند به ش��مار می روند زیرا نس��بت به تمای�لات بازار و
ترجیحات مصرف کننده دارای بینش هس��تند .در حالی که بیش��تر
مردم تنها از اولویت ها و ترجیحات خود ،خانواده و دوستان شان اگاه
هس��تند ،طراح صنعتی یک عنصر طراحی خالقانه به همراه درکی
ب��ه مراتب عمیق تر از خواس��ته ها و تمایالت بازارهای مختلف را به
ارمغان می اورد .طراحان صنعتی جنبه هایی از محصول را توس��عه
می بخشند که ارتباط احساسی با کاربر ایجاد می کند .انها برای خلق
بهتری��ن تجربه کاربری ممکن ،تمامی جنبه های فرمی ،تناس��باتی
و عملک��ردی را ب��ا هم ترکیب و یکپارچه می کنن��د .انها همچنین
طرح های��ی با جذابیت بص��ری خلق می کنند ک��ه می تواند عمری
طوالنی داشته و این اطمینان را به وجود اورد که محصول از لحاظ
ارگونومی ،عملکردی ،تعاملی یا زندگی برای کاربر مناس��ب اس��ت.
اینکه طراحان تا چه حد در این زمینه موفق باشند ،به طور معمول
تعیین کننده میزان موفقیت ان محصول در بازار اس��ت تا جایی که
حت��ی چگونگی طراحی بس��ته بندی نیز می توان��د بر مقدار فروش
تاثیر گذار باشد .در راستای ارائه طرح های خالقانه ای که عملکردی،
قابل تولید و به صرفه باش��ند ،حیاتی اس��ت که طراحان صنعتی به
براورده کردن نیازهای بیش��تر ذی نفعان در چرخه تولید محصول،
از جمله مدیریت اجرایی ،بازاریابی ،مهندس��ی و تولید توجه کنند
و با انها همکاری داش��ته باش��ند .یک ط��راح صنعتی ،برای تعیین
نح��وه مدیریت هزینه ها با اس��تفاده از روش ه��ای گوناگون تولید،
انواع مختلف مواد یا مکانیسم ها ،باید دارای توانایی ارائه گزینه های
متعدد بوده و انعطاف پذیری فنی و همکاری نزدیکی با مهندس��ان
داش��ته باش��د .از انج ا که امروزه تولیدکنندگان نسبت به قبل با در
رقابت بیشتر و چرخه توسعه و پیشرفت سریع تری روبه رو هستند،
طراح��ان صنعتی نیز با چالش های زیادتری مواجهند .در کنار این،
مصرف کنن��دگان نی��ز هر روز قدرت تش��خیص بهتری پیدا کرده و
رقابت در س��طح جهانی به صعود خ��ود ادامه خواهند داد .تیم های
طراحی و مهندس��ی هر روز در گس��تره جغرافیایی بزرگتری پخش
ش��ده و بخش های فرایند طراحی و مهندس��ی اغلب برون س��پاری
می شود .انها باید در محیط های توسعه جداگانه و تقسیم بندی شده
کار کنن د اما محصوالت را سریع تر توسعه دهند .با گسترش پدیده
جهانی ش��دن اینک طراحان صنعتی موظفند در طی فاز طراحی،
فاکتورهای انسانی و جمعیت شناسی را با هم در نظر داشته باشند.
طراح��ان عالوه ب��ر اینکه باید انواع فرم ها و ابعاد بدنی ،جنس��یت و
محدوده های س��نی مختلف را در نظ��ر بگیرند ،همچنین در تامین
ی باید فرهنگ ها ،انتظارات ،زیرس��اخت ها،
نیازهای مخاطبان جهان
باوره��ا و ترجیح��ات متفاوتی را نیز مورد توج��ه قرار دهند .در این
راس��تا ی��ک طراح صنعتی بای��د توانایی اص�لاح و تطبیق تغییرات
مک��رری را که به عنوان فرصت ه��ا و الزامات جدید به وجود می اید
داشته باشد.
ت زیرا
امروزه این موضوع از هر زمان دیگری مهم تر ش��ده اس��
بازار محصوالت نیز هر روز بیش��تر در حال جهانی ش��دن اس��ت .به
طور تقریبی در همه صنایع ،یک طراحی ممتاز به شرکت ها مزیت
رقابت��ی مهم و قابل توجه��ی می دهد .در بازاره��ای امروزی ،فرم،
تناس��بات و عملکرد از اهمیت باالیی برخوردارن د زیرا اینها عواملی
حیاتی هستند که تعیین می کنند ایا مشتریان همیشه و در هر بار
استفاده از محصول تجربه ای مثبت خواهند داشت یا خیر .موثرترین
راه دس��تیابی به این مهم برای فرایند طراحی صنعتی این است که
به طور تنگاتنگی با کل چرخه طراحی و توس��عه محصول یکپارچه
شده و توسعه یابد.
برای نیل به این هدف ،الزم اس��ت طراحی صنعتی از همان ابتدا
ب��ه فرایند طراحی و توس��عه محصول ورود کند .ش��رکت هایی که
فراین��د طراحی صنعت��ی را به پایان چرخه تولید منتقل کرده یا به
ط��ور کلی ان را حذف می کنند ،برای کس��ب موفقیت در بازارهای
مصرف کننده محور امروزی کامال دچار مشکل خواهند شد.
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
بررس��ی جزئی��ات مختلف و ناگفته ه��ای مربوط به
خصوصی س��ازی صن��دوق ضمان��ت س��رمایه گذاری
صنایع کوچک بهانه گفت وگوی «گسترش صنعت» با
محمدحس��ین مقیسه بود .مقیسه با قدردانی از تالش
صنعتگ��ران ،انه��ا را عوامل اصلی رش��د و تداوم تولید
در کش��ور دانس��ت .وی با بیان اینکه در همین شرایط
س��خت اقتصادی نیز باید در تالش برای تولید کاالی
با کیفیت و استاندارد باشیم و افق دید خود را به تولید
صادرات��ی گس��ترش دهیم ،از همه فع��االن در صنایع
کوچک خواس��ت تا از هم��ه ابزارهای خود برای بهبود
اقتصاد ایران استفاده کنند.
محمدحسین مقیس��ه ،مدیرعامل صندوق ضمانت
س��رمایه گذاری صنایع کوچک به «گسترش صنعت»
گف��ت :در دل فش��ار اقتصادی متاس��فانه اتفاق هایی
می افت��د که ب��ه ضرر تولیدکنندگان اس��ت و این طور
نیس��ت که مشکالت سخت و موانع متعدد فعلی را در
نظر نگیریم اما معتقدم تولید صادراتی پاش��نه اش��یل
نجات اقتصاد ایران است.
وی معتقد اس��ت که نهاد مشخصی برای حمایت از
صنایع متوس��ط در کش��ور وجود ندارد در حالی که با
اصالح خط کشی ها و جداس��ازی های صنایع می توان
صنایع متوس��ط را مش��مول طرح های حمایتی کرد.
در این صورت صندوق ضمانت س��رمایه گذاری صنایع
کوچ��ک نیز این امکان را می یابد تا خدمات خود را به
صنایع متوس��ط نیز ارائه کند .اما اجرای این امر منوط
به تعیین تکلیف موضوع خصوصی سازی صندوق است،
ضمن انکه می توان خدمات صندوق را از محدودیت به
صنایع خارج کرد و واحدهای خدماتی را زیر پوش��ش
قرار داد.
در ادامه ،مش��روح گفت وگوی محمد حسین مقیسه
با «گسترش صنعت» را می خوانید.
با توجه ب�ه اینکه صنایع کوچک بانک محور
بوده همیشه با مشکل منابع و تامین مالی روبه رو
است .توصیه شما برای صنعتگران چیست؟
اص��وال صنایع کوچک در همه کش��ورها بانک محور
هس��تند .با توجه به نوع حمایت ها و درصد بودجه های
اختصاص یافت��ه ،میزان وابس��تگی انها تغییر می کند.
نظ��ر به مطالعاتی ک��ه به تازگی انجام داده ایم ،در همه
کشورها بین صنایع کوچک و تامین مالی سدی وجود
داشته است .برای رفع مشکالت مالی پیشنهاد می شود
نهاد ه��ای حمایتی و توس��عه ای مختلف به کمک این
ش روی انها بردارند و
صنای��ع بیاین��د ،موانع را از پی��
تامین مالی انها را به س��امان برس��انند .تنها توصیه ای
که ش��اید بتوان با توجه به شرایط فعلی به صنعتگران
ک��رد این اس��ت که انها ب��ه این باور برس��ند که همه
مش��کالت در زمینه تامین مالی نیس��ت بلکه می توان
از روش های مختلف بهره گرفت و از این ش��رایط عبور
ک��رد .باید تالش ش��ود تا از همه ابزاره��ای در اختیار
اس��تفاده ش��ود .با وجود اینکه شرایط اقتصادی کشور
مس��اعد نیست ،این شرایط همیشگی نیست و راه حل
عب��ور از حالت کنون��ی ،وحدت داخلی و فکر کردن به
راه حل های مختلف است.
ارتب��اط دادن تمام��ی مش��کالت ب��ه مناب��ع مالی
نمی تواند گره گش��ا باش��د بلکه باید به ص��ادرات فکر
عکس :ایدا فریدی
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
ت صندوق نداشت
فشار اقتصادی تاثیر چندانی بر فعالی
س جدید گرفت.
کنیم و می توان از اتفاق های اخیر در
کاهش یافته و می توان گفت نابسامانی اقتصادی تاثیر
قرار نیس��ت همیش��ه در حالت تهدید و فش��ار باشیم؛
خود را گذاشته است.
ا یا برنامه افزایش س�رمایه صندوق در سال
ای��ن دوران گ��ذرا اس��ت .پیش تر با چنین ش��رایطی
گذشته محقق شد و سرمایه فعلی صندوق تغییر
روبه رو بوده ایم و امیدواریم با رونمایی از بس��ته جدید
یافته است؟
ارزی ش��رایط به نحوی پیش برود که بتوانیم خدمات
خی��ر ،متاس��فانه با وج��ود تمام تالش ه��ای وزارت
مناسبی به صنایع کوچک عرضه کنیم .باید در همین
صنعت ،معدن و تجارت و توجه شخص وزیر این اتفاق
شرایط سخت کاالی با کیفیت و استاندارد تولید کرده،
نیفتاد .هر چند پیش��نهاد افزایش س��رمایه در بودجه
ب��ه رقابتی بودن محصوالت توجه کنیم و نیم نگاهی به
۹۷را دادی��م و ق��رار بود که در زمینه ضمانتنامه ها نیز
صادرات داشته باشیم .در دل فشار اقتصادی متاسفانه
افزایش داشته باشیم اما نتیجه ای در این زمینه حاصل
رخداد هایی به وجود می اید که به ضرر تولیدکنندگان
نشد .در قدم بعدی زمانی که بنا بود تبصره ۱۸بودجه
است ،یعنی هما ن طور که دیدیم فهرست هایی منتشر
بابت تامین مالی طرح های روس��تایی برای توس��عه و
ش��د و همه به رانت های گس��ترده ای که موجود است،
اش��تغال پایدار نوشته شود ،قرار شد ۱.۵میلیارد دالر
پی بردیم .اکنون فضا به گونه ای مس��اعد است که همه
از مح��ل صندوق توس��عه ملی به ریال تبدیل ش��ود و
واحده��ای صنعتی ما می توانند به صادرات فکر کنند.
در اختیار صندوق ها ب��رای باال بردن ضریب اطمینان
این طور نیس��ت که مشکالت موجود را در نظر نگرفته
عملیاتی قرار بگیرد و صندوق ها هم حمایت بیش��تری
باش��م اما معتقدم تولید صادراتی پاش��نه اشیل نجات
شوند .مس��یر تا مراحل پایانی طی شد .در کارگروهی
اقتصاد ایران است.
ایا ش�رایطی ک�ه برای اقتصاد کش�ور پیش
که برای نوش��تن ایین نامه تبصره ۱۸تشکیل شد این
ام�ده در زمین�ه ص�دور ضمانتنام�ه و دریافت
موضوع به بحث گذاشته و از سوی کمیسیون اقتصادی
تسهیالت برای صنعتگران تاثیر گذار بوده است؟
دولت مصوب شد اما به دالیلی که نمی دانم ،در جلسه
زمانی که نابس��امانی های اقتصادی به سمت و سوی
دولت از دستور کار خارج شد.
ایج��اد بالتکلیفی ،توقف و س��کون م��ی رود اوضاع به
البته از معاون محترم رییس جمهوری خواستیم که
گون��ه ای تغییر می کند که ام��کان پیش بینی اینده به
در ص��ورت امکان در این مس��ئله بازنگ��ری کنند ،در
طور تقریبی از دس��ت رفته و در واقع ترس و ناامیدی
غی��ر این ص��ورت مجبوریم به هم��ان حالت عادی به
ب��ر جامعه س��ایه می افکند .در این فض��ا فعالیت های
فعالیت های خود ادام��ه دهیم .در عین حال ،خواهیم
اقتص��ادی با س��رعت کمتر و ن��گاه محتاطان��ه انجام
توانس��ت س��رمایه خ��ود را افزای��ش دهی��م و ۵برابر
می ش��ود و هم��ه منتظر تصمیم ه��ای جدید خواهند
ضمانتنامه صادر کردیم که این به معنای اس��تفاده از
ماند .تمام واحد ها نیاز مالی دارند اما این
تم��ام توان و ظرفیت اس��ت و در صورت
شرایط تاثیر چندانی بر روند فعالیت های در ۴ماه نخست امسال تداوم ش��رایط حتی می توانیم به ۶برابر
صندوق نداش��ته اس��ت .در س��ا ل های حدود ۱۰میلیارد تومان س��رمایه خود دس��ت پیدا کنیم .سرمایه
خسارت به واحدهای
ف ش��اهد
گذش��ته ،در فصل ه��ای مختل
فعلی صندوق درحال حاضر ۱۱۰میلیارد
ایم
رش��دهای خوبی بودی��م و عملکرد ۴ماه صنعتی پرداخت کرده
تومان بوده که در دو س��ال گذشته ثابت
که این خسارت ها مربوط
امسال ما نسبت به سال های گذشته رشد
است.
به ضمانتنامه های ۳تا
چش��م گیری را نش��ان نمی دهد و مشابه ۴سال گذشته است .با � ای�ا تغیی�ری در زمین�ه جب�ران
س��ال گذشته اس��ت .گفتنی است ،در ۴توجه به روند صعودی خسارت داشته ایم؟
صدور ضمانتنامه ها،
یکی از نکته ها درباره جبران خس��ارت
ماه نخست امسال ۱۰۹ضمانتنامه برای
واحد های صنعتی صادر ش��ده اس��ت که جبران خسارت نیز نسبت این است که خس��ارت با فاصله زمانی از
به سال گذشته رشد
ص��دور ضمانت اتف��اق می افتد .بیان این
مبلغ ان حدود ۷۴میلیارد تومان براورد
داشته و نزدیک به ۷۰تا
می ش��ود .این عدد از نظ��ر تعدادی برای ۸۰درصد بیشترشده نکته دارای اهمیت است که از سال ۹۴به
بعد روند صدور ضمانتنامه ها رو به رش��د
س��ال گذشته ۱۱۲فقره و از نظر ارزشی
است
ب��وده به گونه ای که ۷۰درصد ضمانت ها
۷۶میلی��ارد توم��ان بوده ک��ه در عمل،
بخشودگی تعدیل بدهی های
صنایع کوچک خراسان شمالی
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان خراسان شمالی
گفت :دیرکرد بدهی های واحدهای صنعتی مس��تقر در ش��هرک ها و
نواحی صنعتی استان خراسان شمالی مشمول بخشودگی می شود.
به گزارش خبرنگار «گس��ترش صنعت» از استان خراسان شمالی،
س��یاوش وحدت افزود :به مناس��بت ۲۱مرداد ،روز ملی حمایت از
صنای��ع کوچک و در راس��تای حمایت از هم��ه واحدهای صنعتی،
صنفی ،خدماتی و کارگاهی که مش��مول پرداخت تعدیل بدهی های
مع��وق بوده و تاکنون موفق به پرداخت مبالغ «اصل بدهی و تعدیل
معوق��ه» نش��ده اند ،از ۲۱مرداد ت��ا ۸ش��هریو ر ۱۳۹۷این واحدها
مشمول مشوق های بخشودگی خواهند شد.
وی ادامه داد :این طرح در راس��تای رفع موانع تولید ،ایجاد انگیزه
و افزایش سرمایه گذاری ،رونق تولیدی و اشتغالزایی هر چه بیشتر و
اعطای مشوق ها به واحدهای صنعتی ،صنفی مستقر در شهرک ها و
نواحی صنعتی شیوه نامه بخشودگی جرایم دیرکرد بدهی های معوق
ابالغ شد.
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان خراسان شمالی
گفت :واحدهای تولی��دی دارای پروانه بهره برداری که به بدهی انها
جرایم تعلق گرفته باش��د ،با پرداخت ۵۰درصد اصل بدهی مشمول
۶۰درصد بخش��ودگی و با پرداخت ۱۰۰درصد اصل بدهی مشمول
۸۰درصد بخشودگی و همچنین ،واحدهای دارای پیشرفت فیزیکی
باالی ۵۰درصد که به بدهی انها جرایم تعلق گرفته باشد ،با پرداخت
۵۰درصد اصل بدهی مش��مول ۵۰درصد بخش��ودگی و با پرداخت
۱۰۰درص��د اصل بدهی مش��مول ۷۰درصد بخش��ودگی خواهند
شد.
وحدت تاکید کرد :همه واحدهای صنعتی مس��تقر در ش��هرک ها
و نواح��ی صنعتی تا هفته دولت( ۸ش��هریور) با مراجعه به ش��رکت
ش��هرک های صنعتی استان خراسان شمالی می توانند از مشوق های
بخشودگی تعدیالت بهره مند شوند.
در ۳س��ال گذش��ته صادر شده است .با توجه به اینکه
رون��د صدور ضمانتنامه ها صعودی بوده ،روند پرداخت
خس��ارت ها هم ممکن اس��ت با همان نسبت یا سرعت
بیشتر نیز صعود داشته است.
امار جبران خسارت چگونه بوده است؟
در ۴ماه نخس��ت امس��ال حدود ۱۰میلیارد تومان
خس��ارت به واحدهای صنعت��ی پرداخت کرده ایم که
این خس��ارت ها مربوط به ضمانتنامه های ۳تا ۴سال
گذشته است.
امار جبران خس�ارت نسبت به سال گذشته
چگون ه است؟
ب��ا توجه ب��ه روند صع��ودی ص��دور ضمانتنامه ها،
جبران خسارت نیز نسبت به سال گذشته رشد داشته
و نزدیک به ۷۰تا ۸۰درصد بیش��تر نس��بت به س��ال
گذشته جبران خسارت داشتیم.
وضعی�ت خصوصی س�ازی صن�دوق به کجا
رسید؟
بر اس��اس ش��نیده ها و نوش��ته ها ،خصوصی سازی
صندوق در دس��تور کار هیات عالی واگذاری است .هر
چند استدالل ها و دالیل ما به نظر می رسد مورد قبول
واقع نش��ده و این موضوع در نخس��تین جلسه مطرح
و تعیین تکلیف خواهد ش��د .جلس��ه های مورد نظر به
ط��ور معمول هر دو هفته یک بار برگزار می ش��ود و با
ای��ن وجود ،حدود دو ماه اس��ت ک��ه در حال پیگیری
این موضوع هس��تیم اما جلس��ه ها تشکیل نمی شود یا
در صورت تش��کیل ،در انها موضوع های دیگر مد نظر
قرار می گیرد .از لحاظ کارشناس��ی به ما گفته شده که
صندوق ها نخستین مواردی هستند که در اینده و در
نخس��تین فرص��ت مطرح و به انها پرداخته می ش��ود.
پیشنهادی ما داده ایم این است که از گروه ۲به ۳برویم
و در این باره استدالل های مختلفی به همراه نمونه های
جهانی اوردیم .به عنوان مثال ،ژاپنی ها هر س��ال یک
یا دو صندوق تاس��یس می کنن��د و برای اینکه صنایع
کوچ��ک رونق بگیرند بای��د ابزارهای الزم را در اختیار
داش��ته باشیم .ژاپن و مالزی کش��ورهایی هستند که
صندوق های جدید ایجاد می کنند یا صندوق های شان
را ارتق��ا می دهن��د اما ایران صندوق��ی دارد که ۱۴تا
۱۵س��ال از عمر انها می گذرد و در حال واگذاری ان
هس��تیم .در نهای��ت هر چه زودت��ر تکلیف صندوق ها
مش��خص ش��ود بهتر اس��ت چرا که می توانیم خدمات
بهتری به صنایع کوچک دهیم.
سخن اخر
کشورهای با درامد س��رانه باالتر تمایل بیشتری به
ساخت صنایع کوچک دارند.
به طور متوس��ط ۶۰درصد اشتغال کشورها مربوط
به صنایع کوچک است و یکی از مشکالت اصلی کشور
ما ایجاد اش��تغال اس��ت که در صورت توجه به صنایع
کوچک می توان این مشکل را برطرف کرد.
صنایع کوچک در بخش خدمات بیش��ترین سهم را
دارن��د .بهتر اس��ت صن��دوق را از حالت صنعتی خارج
کنی��م ت��ا بتوانیم به همه صنای��ع کوچک و واحدهای
خدماتی نیز ضمانتنامه بدهیم.
گفتنی است ،در کشورهای مختلف جهان ۱۰تا ۴۰
درصد صادرات مربوط به صنایع کوچک است .این در
حالی اس��ت که در ایران نی��ز ۱۰تا ۷۰درصد واردات
مربوط به ردیف ه��ای مختلف وارداتی صنایع کوچک
اس��ت .صادرات محصوالت این بخش از سال گذشته
اغاز شده است.
سرپرست شرکت شهرک های صنعتی البرز در گفت و گو با «گسترش صنعت» خبرداد
ایجاد و پایدار سازی فرصت های شغلی جدید در البرز
سرپرس��ت ش��رکت ش��هرک های صنعت��ی
اس��تان الب��رز گف��ت :یک��ی از اولویت ه��ای ما
ایجاد فرصت های ش��غلی جدید و پایدار س��ازی
اشتغال های سال گذشته است.
محمد امی��ن بزازی پ��ور فرش��ی در گفت وگو
ب��ا «گس��ترش صنع��ت» اظهار کرد :گش��ایش
واحدهای��ی برای ما در اولویت اس��ت که کاالی
رقابت پذیر تولید می کنند.
وی با اشاره به اینکه امروزه ما در خانواده های
خود فرد بیکار کم و بیش داریم ،افزود :ما بدون
چشمداشت برای ایجاد و حفظ اشتغال در انجام
امور اداری تمام تالش خود را می کنیم.
سرپرست ش��رکت شهرک های صنعتی استان
البرز گفت :البرز تنها اس��تانی است که ویژگی ها
و مشکالت ان در هیچ جای کشور وجود ندارد.
بزازی پور فرش��ی ب��ا بیان اینک��ه ۱۵۳واحد
تملک ش��ده بانک��ی داریم ،بیان کرد :نخس��تین
کاری ک��ه ق��رار اس��ت انج��ام دهی��م بح��ث
شفاف س��ازی اس��ت و زیر دین کسی نیستیم و
نخواهیم رفت .سرپرس��ت ش��رکت شهرک های
صنعتی اس��تان البرز با بیان اینکه درحال حاضر
تعداد قراردادهای واحد و طرح ما ۲هزار و ۳۵۸
است ،اظهار کرد :وضعیت اقتصاد کشور ما خوب
و رو به رشد اس��ت .بزازی پور فرشی تاکید کرد:
۱۰۵۰واحد فعال در ش��هرک صنعتی اشتهارد
وجود دارد که ظرفیت تولید انها باالی ۵۰درصد
است .وی افزود :در سال گذشته ۳۱هکتار زمین
در شهرک های صنعتی کوثر ،نظراباد و اشتهارد
فروخته ایم.
بزازی پ��ور فرش��ی گفت :ما ام��روزه ۱۵واحد
نس��اجی غیر فعال داریم که ب��رای این واحدها
برنام��ه خاصی داریم که انها هم بتوانند به تولید
خود ادامه دهند.