روزنامه گسترش صنعت شماره 465
روزنامه گسترش صنعت شماره 465
افزایش فعالیت
ایزوایکو
در دستور کار
دوشنبه
29مرداد 1397
8ذی الحجه 1439
2
سال سی ام پیاپی 2438
20اوت 2018
دوره جدید شماره 4 465صفحه قیمت 1000 :تومان
وزارت صنعت
معدن و تجارت
پیگیر رفع تعطیلی
تولی پرس
4
http://telegram.me/sanatnewspaper
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ایین گشایش فاز نخست ایستگاه نواوری شریف مطرح کرد
صندوق بین المللی پول با بررسی یک شاخص اعالم کرد ایران تا ۴سال اینده یکی از ۱۵اقتصاد بزرگ دنیا خواهد بود
تکیه بر یک شاخص اقتصاد را گمراه می کند
2
چانه زنی واردکنندگان
برای گشایش «ثبت سفارش»
اسناد ترخیص خودروها جعلی نبود
3
www.sanatnewspaper.com
تغییر محیط شهری با تاسیس کارخانه های نواوری
4
دوشنبه
اقتصاد و توسعه
29مرداد 8 1397ذی الحجه 20 1439اوت 2018شماره 465پیاپی 2438
یادداشت
زمان وقت کشی نیست
خبر
در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید
استان هرمزگان مصوب شد
افزایش فعالیت ایزوایکو
در دستور کار
ارائه سفارش و متمرکز شدن تعمیرات شناورهای دو مجموعه
کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش در مجتمع کشتی سازی ایزوایکو
در بندرعباس از جمله مهم ترین تصمیم های اتخاذ شده در نشست
کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان هرمزگان بود .با حضور
معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت و رییس س��ازمان گس��ترش
و نوس��ازی صنایع ایران ،استاندار هرمزگان ،مدیرعامل کشتیرانی
جمهوری اس�لامی ای��ران و مدیرعامل ش��رکت ملی نفتکش در
جلس��ه کارگروه تس��هیل و رف��ع موانع تولید اس��تان هرمزگان
در بندرعباس مس��ائل مرتبط با مجتمع کشتی س��ازی و صنایع
فراساحل ایران (ایزوایکو) بررسی شد .به گزارش ایدرو نیوز ،معاون
وزیر و رییس هیات عامل ایدرو در جلس��ه کارگروه تسهیل و رفع
موانع تولید استان هرمزگان با اشاره به ظرفیت های مغفول مانده
صنایع دریایی کشور گفت :حداکثر ۳۰درصد از ظرفیت ساخت
صنایع دریایی در حال استفاده است .منصور معظمی تصریح کرد:
کشتی س��ازی به عنوان یک صنعت پایه نیازمند توجه ویژه است
و ب��ا تکیه بر توانمندی داخل��ی می توانیم نیازهای خود در زمینه
ساخت و تعمیرات کشتی را در داخل کشور رفع کنیم .معظمی با
تاکید بر اینکه اعتماد به بخش داخلی ،پیش��رفت امور را به دنبال
داش��ته اس��ت ،تصریح کرد :اعتماد به بخش داخلی موجب شده
اس��ت تا ش��رکت ایزوایکو بتواند سکوهایی را با ظرفیت بیش از ۳
هزار تن بسازد .رییس هیات عامل ایدرو در ادامه خاطر نشان کرد:
باید کمک کنیم تا شرکت ملی نفتکش و شرکت ملی کشتیرانی
به کشتی سازان داخلی اعتماد کنند و سفارش بیشتری را به بخش
داخلی اختصاص دهند .استاندار هرمزگان هم در نشست کارگروه
تس��هیل و رفع موانع تولید اس��تان با اش��اره اینکه کشتی سازی
ب��ه عنوان ی��ک صنعت پای��ه نیازمند توجه ویژه اس��ت ،تصریح
کرد :تعمیرات ش��ناورهای کش��تیرانی و شرکت ملی نفتکش در
کشتی س��ازی بندرعباس متمرکز می ش��ود .فریدون همتی ادامه
داد :مجتمع کشتی سازی ایزوایکو با ساخت کشتی ها و سکوهای
نفت��ی ،تجربه ه��ای موفقی داش��ته و توانمندی داخل��ی در این
عرصه ها را به اثبات رس��انده اس��ت .وی افزود :همچنین مجموعه
کشتی س��ازی باید با توجه به وجود فضای رقابتی ،بتواند کارها را
با کیفیت و متناسب با نیازهای جدید و با سرعت مناسب انجام و
تحویل دهد .استاندار هرمزگان بیان کرد :ارائه سفارش و متمرکز
ش��دن تعمیرات شناورهای دو مجموعه کشتیرانی و شرکت ملی
نفتکش در مجتمع کشتی س��ازی ایزوایکو در بندرعباس از جمله
مهم ترین تصمیم های اتخاذ شده در این نشست بوده است.
دفتر مرکزی صندوق بین المللی پول در واشنگتن دی سی
اقتص��اد ای��ران در ماه ه��ای
گذش��ته دچار نوع��ی عقبگرد
ش��د .در این زمین��ه اگر دولت
قصد داش��ته باش��د روال رشد
صنعت��ی س��االنه را قطع نکند
در ماه های باقی مانده از س��ال
باید با س��رعت بیشتری تالش
علی اکبر نیکواقبال
کند .یک��ی از موضوع هایی که
استاد دانشگاه و
در ماه ه��ای گذش��ته اقتص��اد
اقتصاددان
ایران را به ش��دت دچار نوسان
ک��رد ،تغیی��ر سیاس��ت هایی
ب��ود ک��ه دولت در نظ��ر می گرفت .دولت متاس��فانه در زمینه
سیاس��ت های ارزی و نقدینگی نتوانس��ت قدرت خود را حفظ
کند .این موضوع باعث می ش��ود در ادامه کار دالالن و برخی از
فعاالن اقتصادی با همدس��تی بتوانند دیگر سیاست های دولت
را ه��م با مش��کل روبه رو کنند .اتفاقی ک��ه اکنون رخ می دهد
این اس��ت که دولت توان خ��ود را به کار می گیر د تا به راه های
محاصره دالالن و مفس��دان اقتصادی دس��ت یابد .دولت با این
سیاس��ت قصد دار د عالوه بر شناسایی مفسدان اقتصادی مانع
تاثیرگ��ذاری دوباره انها بر اقتصاد کش��ور ش��ود .این در حالی
اس��ت که در ش��رایط کنونی دولت بیش��تر باید درگیر اجرای
سیاس��ت هایی باشد که تاکنون تصویب کرده است .اگر دولت
بتواند قدرت اقتصادی خود را به دس��ت اورد ،طبیعی است که
دالالن نقش کمرنگ تری در اقتصاد خواهند داشت .همچنین،
نهاده��ای امنیتی در کش��ور می توانند مفس��دان اقتصادی را
شناس��ایی کنند .یکی از سیاس��ت هایی که در ماه های گذشته
کش��ور را مش��کالت جدی روبه رو کرد این بود که تمام هیات
دول��ت درگیر شناس��ایی مفس��دان اقتصادی بودن��د .این در
حالی اس��ت که نهادهای امنیتی باید این کار را انجام دهند و
دولت باید متمرکز بر رفع مش��کالت کنونی باش��د .دولت باید
بتوان��د سیاس��ت هایی را که اعالم کرده ،اج��را کند .اگر دولت
در گام ه��ای بعدی عقب نش��ینی کند ،به طور کلی باید رش��د
اقتص��ادی و صنعتی را فراموش کرد .این ش��یوه در ادامه برای
کشور مشکالت جدی به وجود می اورد .اکنون فضای کشور به
سمتی حرکت می کند که هر روز نیاز به سرمایه گذاری بیش از
گذش��ته احساس می شود .این در حالی است که سیاست های
متعدد دولت هر روز مسیر سرمایه گذاری را دشوارتر می کند .بر
این اساس ،دولت باید تالش کند تا با حکمرانی ارامش بر فضای
اقتصاد سیاست های مورد نظر خود را اجرایی کند.
محمد ربیع زاده
ارائه امار بدون
تحلیل های اقتصادی
باعث می شود بحران
بی اعتمادی در کشور
تشدید شود .مردم
این امار را می بینند و
هیچ ارتباطی بین ان با
وضعیت معیشتی خود
احساس نمی کنند
صندوق بین المللی پول با بررسی یک شاخص اعالم کرد ایران تا ۴سال اینده یکی از ۱۵اقتصاد بزرگ دنیا خواهد بود
تکیه بر یک شاخص اقتصاد را گمراه می کند
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
در ش��رایطی که ایران به لح��اظ اقتصادی دچار
برخ��ی بحران ه��ا ش��ده صن��دوق بین المللی پول
پیش بین��ی کرده که ایران تا ۳س��ال اینده با کنار
زدن ۳کشور اسپانیا ،عربستان و کانادا پانزدهمین
اقتصاد بزرگ دنیا می ش��ود .این ام��ار در حالی از
طرف برخی رس��انه ها مورد توجه ق��رار گرفته که
کارشناس��ان اقتص��اد معتقدند ارائه ای��ن امارها به
ضرر کش��ور بوده و باعث می ش��ود اعتماد موجود
خدشه دار شود.
به گزارش «گسترش صنعت» بر اساس امارهای
منتشرش��ده از س��وی این نه��اد بین المللی ،تولید
ناخال��ص داخلی ایران بر اس��اس ش��اخص قدرت
خرید در س��ال گذش��ته میالدی افزون ب��ر هزار و
۶۴۴میلی��ارد دالر بوده و ایران از این نظر در رتبه
۱۸جه��ان قرار گرفته اس��ت .صن��دوق بین المللی
پول پیش بینی کرده اس��ت ایران تا ۳س��ال اینده
همچنان هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا باقی خواهد
ماند اما در س��ال ۱۴۰۰-۰۱( ۲۰۲۱خورش��یدی)
با پشت س��ر گذاشتن ۳کشور اس��پانیا ،عربستان و
کانادا به جای��گاه پانزدهم صعود کن��د .پیش بینی
ش��ده اس��ت تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس
ش��اخص قدرت خرید در س��ال ۲۰۲۱به ۲هزار و
۹۵میلیارد دالر برس��د که بیشتر از تولید ناخالص
داخلی اسپانیا ،عربستان و کانادا خواهد شد.
با این حال ،کارشناس��ان اقتص��اد معتقدند برای
تحلی��ل ش��رایط اقتص��ادی یک کش��ور نباید یک
ش��اخص را معیار ق��رار داد .این اتفاق در ش��رایط
کنون��ی باع��ث می ش��ود اش��فتگی اقتص��ادی و
س��ردرگمی مردم در تحلیل شرایط کنونی و اینده
اقتصاد کشور بیشتر شود.
رتبه ۷۵ایران در توسعه منابع انسانی
محم��د ربیع زاده ،کارش��ناس اقتص��اد در زمینه
اخرین داده ه��ای اماری صن��دوق بین المللی پول
درب��اره ایران به «گس��ترش صنعت» گف��ت :ارائه
این امار بدون تحلیل های اقتصادی باعث می ش��ود
بحران بی اعتمادی در کشور تشدید شود .مردم این
امار را می بینند و هیچ ارتباطی بین ان با وضعیت
معیشتی خود احساس نمی کنند .طبیعی است که
در این ش��رایط ،باقی مانده اعتماد انها هم از دست
می رود.
ربی��ع زاده با بی��ان اینکه تولی��د ناخالص داخلی
بر اس��اس قدرت خرید تنها یکی از ش��اخص های
اقتصادی است که مورد بررسی قرار گرفته ،توضیح
داد :در تحلیل ش��رایط اقتصادی باید شاخص های
دیگری را هم در نظر گرفت .بررس��ی یک شاخص
به تنهایی می تواند سیاست صندوق بین المللی پول
به عنوان یک نهاد علمی باشد اما تمرکز رسانه ها بر
ان باعث از بین رفتن اعتماد می شود.
این کارشناس و فعال اقتصاد با بیان اینکه اکنون
کش��ور به تحلیل های اقتصادی دقیق و واقعی نیاز
دارد ،اف��زود :کش��ورهایی ک��ه در این ش��اخص با
ایران مقایس��ه شده اند ،بیش��تر دارای منابع نفت و
گاز هس��تند .این در حالی اس��ت که ایران عالوه بر
� لزوم تحلیل تمام شاخص ها
دسترسی به نفت و گاز دارای معادن و ظرفیت های
حسین ساس��انی ،کارشناس توسعه پایدار درباره
بسیاری است.
اخری��ن اماره��ای صن��دوق بین الملل��ی پ��ول به
وی با تاکی��د بر اهمیت دارایی های نامش��هود و
«گسترش صنعت» گفت :برای اینکه بتوان اقتصاد
نی��روی در ایران گفت :بای��د گزارش های موجود را
یک کشور را بررسی کرد باید شاخص های متعادلی
ترکیب کرد ت��ا بتوانیم به جمع بندی مناس��بی از
را کن��ار هم ق��رار داد .پیش از این در
اقتصاد کش��ور دست یابیم .در صورتی
دنیا برخی اقتصاددانان یک شاخص را
می ت��وان گزارش صن��دوق بین المللی
بررس��ی می کردند تا به درک درستی
پول را به دیگر ش��اخص های اقتصادی
از ش��رایط اقتصادی برسند .این شیوه
بسط داد که اجماع ملی در این زمینه
ام��روز منس��وخ ش��ده و نتیجه ای جز
ش��کل گیرد .س��رمایه های موجود در
انحراف از واقعیت نخواهد داشت.
کش��ور باید تجمیع ش��ود .در صورت
ساسانی با بیان اینکه فرض صندوق
ترکیب س��رمایه های فک��ری و ریالی
حسین ساسانی
بین المللی پول این است که مشارکت
می توان امیدوار ب��ود که اقتصاد ایران
مردم امروز نیاز به
م��ردم در اقتصاد ،س��رمایه اجتماعی،
در س��ال های اینده به رش��د مناسبی
امارهایی دارند که
توس��عه انس��انی و رف��اه اجتماعی را
دست یابد.
ربیع زاده با بیان اینکه تولید ناخالص وضعیت معیشت انها را در دیگر موسس��ه ها تهیه کرده اند ،گفت:
سال ها یا ماه های اینده
داخلی ایران بر اس��اس شاخص قدرت مشخص کند .از طرفی ،ه��ر ک��دام از صندوق ها و موسس��ه ها
خرید ب��ه هیچ وج��ه نمی تواند مالک در همین حوزه باید شاهد ش��اخص های خاص��ی را در نظ��ر
ارزیابی اقتصاد یک کشور باشد ،توضیح سیاست گذاری های بهتری می گیرند .صندوق بین المللی پول هم
هم باشیم
در ای��ن زمینه فعالیت خ��ود را انجام
داد :یکی از مهم ترین شاخص هایی که
داده است .بر این مبنا ،باید تا نظردهی
باید در کنار این شاخص بررسی شود،
توسعه منابع انسانی است .سازمان ملل متحد برای
ای��ن ش��اخص برنامه ریزی های ج��دی دارد و باید
با این س��ازمان همراه ش��د .عالوه بر ای��ن ،از دیگر
شاخص هایی که در این زمینه اهمیت دارد ،درامد
س��رانه یا میانگین درامد اس��ت .نمی توان در یک
گ��زارش ادعا کرد ایران جزو ۱۸اقتصاد بزرگ دنیا
است و در گزارشی دیگر اعالم کرد که درامد نیمی
از مردم کشور کمتر از خط فقر است.
وی با بیان اینکه ش��اخص توس��عه منابع انسانی
از مهم ترین ش��اخص های بررسی وضعیت کشورها
اس��ت ،توضیح داد :ای��ران از بین ۱۸۲کش��ور در
ای��ن ش��اخص به رتبه ۷۵دس��ت یافته اس��ت .به
عبارت دیگر ،س��نگاپور ،لبنان ،ترکیه و قزاقس��تان
کشورهای نزدیک به ایران در این شاخص هستند.
این ش��رایط نیاز به ترکیب داده ه��ای اماری دارد.
نهاده��ای اقتصادی و پژوهش��ی در این زمینه باید
ش��رایط اقتصادی کش��ور را بر مبنای شاخص های
مختلف بررسی کند.
دیگر سازمان ها نیز صبر کرد.
این کارش��ناس توس��عه پایدار با بیان اینکه یکی
از مهم ترین و پایدارترین مولفه های توس��عه پایدار
تولید ناخالص داخلی است ،توضیح داد :عالوه بر این،
شاخص هایی مانند بهداش��ت ،اموزش ،حکمرانی،
رشد س��رمایه اجتماعی ،مبارزه با بروکراسی ،فساد
اداری و ...مطرح اس��ت .بر این اساس ،اگر به دنبال
اقتصادی با ثبات و توسعه پایدار هستیم باید کشور
را به این سمت هدایت کنیم.
وی افزود :از دیگر موضوع هایی که در این زمینه
اهمیت دارد این است که اگر ایران تا ۴سال اینده
میالدی توانس��ت در زمره ۱۵اقتص��اد بزرگ دنیا
قرار گیرد ،منابع به دس��ت امده قرار اس��ت چگونه
مصرف شود؟
ایران منابع ابی زیادی داشت ،با این حال شیوه
مدیریت و نوع مصرف باعث از بین رفتن ان شد.
ساس��انی با بی��ان اینکه اگر مدیریت منس��جم و
یکپارچه داشته باشیم می توانیم در تمام شاخص ها
رش��د کنیم ،افزود :برای دس��تیابی به الگوی بومی
توس��عه پایدار باید تمام ش��اخص های تاثیرگذار بر
معیشت مردم بررسی شود.
صندوق بین المللی پ��ول نمی تواند معیاری برای
رفاه اجتماعی داش��ته باش��د .در ۵۰سال گذشته
در برخ��ی از س��ال ها تولید ناخال��ص داخلی ایران
بس��یار باال بوده اما توس��عه زیربنایی محقق نشده
است.
این کارش��ناس اقتصاد با بیان اینکه انتش��ار این
اخب��ار بدون تحلیل باعث از بی��ن رفتن اعتماد در
جامع��ه می ش��ود ،توضیح داد :مردم ام��روز نیاز به
امارهای��ی دارند ک��ه وضعیت معیش��ت انها را در
سال ها یا ماه های اینده مشخص کند .از طرفی ،در
همین حوزه باید شاهد سیاست گذاری های بهتری
هم باشیم.
در ای��ن ش��رایط زمانی ک��ه یک ام��ار اختالف
چش��مگیر با وضعیت معیش��ت مردم دارد ،اعتماد
موجود از بین می رود یا خدش��ه دار می شود .حفظ
ش��رایط کنونی و رشد اعتماد در جامعه نیاز جدی
امروز کش��ور اس��ت و بای��د در راس��تای ان تالش
بیشتری شود.
پادزهر پیامدهای تورمی جهش ارز چیست؟
یک اس��تاد دانش��گاه با بیان اینک��ه تالطم های
ارزی باعث ش��ده تا طبقه های متوسط ضعیف تر از
گذشته شوند بر شبکه های مالیات گیری و یارانه ای
به عنوان دو ابزار مهم برای ایجاد عدالت در جامعه
تاکید کرد.
میثم موس��ایی ،عضو هیات علمی دانشگاه تهران،
در گفت وگ��و با ایلن��ا ،با بیان اینک��ه تغییرات نرخ
ارز در چند ماه گذش��ته باع��ث اثرگذاری بر تعادل
میان طبقه ه��ای مختلف جامعه ش��د ،اظهار کرد:
این تحول ها باعث ش��د تا ثروتمندان ثروتمندتر و
طبقه های متوسط و ضعیف ،ضعیف تر شوند.
کس��انی که ماش��ین های خارجی و امالک کالن
داش��تند در این چند ماه توانستند ارزش پول خود
را حفظ کنند و حتی از بابت ان س��ودهایی هم به
ت اورند اما طبقه های متوسط و دانشجویانی که
دس
در خارج از کش��ور مشغول تحصیل هستند ،اسیب
ببینند.
وی با بیان اینکه هزینه های تولید در کارخانه های
داخل��ی به دلیل م��واد اولیه و کاالهای واس��طه ای
وارداتی افزایش پیدا کرده است ،گفت :این افزایش
در هزینه های تولید باعث باال رفتن نرخ تمام ش��ده
محصوالت تولید داخل کش��ور هم شده که همین
باعث شده به دلیل باال رفتن قیمت ها ،قدرت خرید
مردم کاهش پیدا کند.
موس��ایی با معادل دانستن پدیده تورم با کاهش
ارزش پ��ول ملی تاکید کرد :ش��رایط تورمی باعث
می ش��ود تا توزیع درامد در جامع��ه به هم بخورد.
یکی از علل شکس��ت دولت رفاه در جوامع مختلف
هم همین مس��ئله تورم و کاهش قدرت خرید بوده
است.
او ب��ا بی��ان اینک��ه م��ا در جامع��ه ب��ه س��مت
دو قطبی س��ازی پیش می رویم ،ادام��ه داد :واقعیت
این اس��ت که م��ا به این س��مت می روی��م که در
جامعه دو طبقه ثروتمند و ضعیف داش��ته باش��یم
چراک��ه ب��ا ادام��ه این وضعی��ت طبقات متوس��ط
روزبه روز ضعیف تر ش��ده و به طبقات پایین جامعه
می پیوندند .هر چند ممکن است به لحاظ فرهنگی
ماهیت طبقه متوس��طی خ��ود را حفظ کنند اما به
لحاظ اقتصادی جزو اقشار ضعیف جامعه هستند.
موس��ایی همچنی��ن با بیان اینکه ضعیف ش��دن
طبقه های متوسط می تواند موجب ایجاد بحران های
اجتماعی در اینده ش��ود ،اظهار کرد :اگر طبقه های
متوسط ضعیف شوند مفاهیم مربوط به دموکراسی
در جامع��ه ش��کل نمی گیرند یا ضعیف می ش��وند،
ضم��ن اینکه ضعیف ش��دن طبقه متوس��ط باعث
می شود تا جامعه پویایی خود را نیز از دست بدهد.
این اس��تاد دانشگاه در ادامه به راهکارهایی برای
ح��ل وضعی��ت موجود اش��اره کرد و گف��ت :نظام
مالیاتی ما باید اصالح ش��ود و کسانی که متخصص
این حوزه هس��تند در ص��در تصمیم گیری های این
سازمان قرار بگیرند.
واقعی��ت این اس��ت ک��ه بس��یاری از مدیران و
رییس��ان این س��ازمان هیچ تخصص��ی در اقتصاد
ندارند و به همین دلیل هم نمی توانند از س��ازمان
امور مالیات��ی به عنوان ابزاری ب��رای ایجاد عدالت
استفاده کنند.
وی با انتقاد از رونق گرفتن اموزش غیرانتفاعی در
کشور اظهار کرد :نباید به سمتی برویم که تفاوت ها
بی��ن فقیر و غنی از همان ابتدا و از بس��تر اموزش
شروع شود و باعث ایجاد شکاف های اموزشی و در
نهای��ت ایجاد نابرابری های اقتصادی ش��ود .در گام
نخس��ت باید مدارس دولتی اس��تانداردهای الزم و
اساس��ی را کس��ب کنند و انگاه اگر موسسه ای هم
خواس��ت تا ام��وزش خصوصی ده��د ان را انجام
دهد.
او همچنی��ن ب��ا انتق��اد از نظ��ام ام��وزش عالی
کش��ور اظهار ک��رد :همان طور ک��ه می بینیم نظام
اموزش عالی ما باعث تولید میلیون ها تحصیلکرده
غیرمتخصص ش��ده است که هیچ نقشی در اقتصاد
کش��ور ندارند و بعد از چند سال به عرصه بیکارانی
می پیوندند که از وضعیت موجود هم رضایت ندارند.
موس��ایی همچنین با بیان اینک��ه پرداخت یارانه
و هدفمندی ان به س��مت طبقه های ضعیف تر باید
در یک طرح منس��جم گنجانده ش��ود ،گفت :هدف
همه سیاس��ت گذاری های اقتصادی باید این باش��د
ک��ه افرادی که در طبقه ه��ای ضعیف قرار دارند به
طبقات متوس��ط بیایند در حالی که در اتفاق هایی
که در جریان تک نرخی کردن ارز اتفاق افتاد عکس
این قضیه رخ داد و بس��یاری از افراد طبقه متوسط
به طبقه های ضعیف تر سقوط کردند.
دوشنبه
صنعت خودرو
29مرداد 8 1397ذی الحجه 20 1439اوت 2018شماره 465پیاپی 2438
یادداشت
ضرورت اموزش
برای توسعه صنعت
مهدی دادفر
اسناد ارائه شده
برای ترخیص خودروها
جعلی نیست و این
سخن کذب محض
است .باید کسانی که
چنین ادعایی دارند
به جای حرف ،سند
ارائه دهند
چانه زنی واردکنندگان برای گشایش «ثبت سفارش»
اسناد ترخیص خودروها جعلی نبود
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
تیر امس��ال مصوب��ه ممنوعیت واردات خ��ودرو از
س��وی محمد ش��ریعتمداری ،وزیر صنع��ت ،معدن و
تجارت ابالغ ش��د .سخنان بسیاری درباره این موضوع
مطرح شد و می ش��ود .هر یک از مخالفان و موافقان،
استدالل هایی در رد یا تایید ان ارائه می دهند .برخی
ممنوعیت را در راستای حمایت از تولید ملی و بعضی
این امر را زمینه ساز انحصار و یکه تازی تولیدکنندگان
داخلی می دانند ک��ه در نهایت انگیزه رقابت و ارتقای
کیفی را به کما می برد.
موضوع پیچیده تخلف واردات
چندی پیش ،ایس��نا ب��ه نقل از رییس کمیس��یون
اقتصادی مجلس ش��ورای اس�لامی نوش��ت :حدود ۶
هزار خودرو در زمان بسته شدن سامانه ثبت سفارش
وارد کشور ش��د(از این تعداد ۱۹۰۰خودرو ترخیص
و وارد بازار ش��د) .بر اساس بررس��ی ها ،مشخص شد
تمام اس��نادی که برای ترخی��ص خودروهای لوکس
در وزارت ام��ور اقتصادی و دارایی صادر ش��ده جعلی
بوده اند .لینک نبودن س��امانه های وزارتخانه ها یکی از
دالیلی بود که کس��ی متوجه این موضوع نشد .مهدی
دادفر ،دبیر انجم��ن واردات خودرو با رد جعلی بودن
اس��ناد به «گس��ترش صنعت» گفت :اسناد ارائه شده
برای ترخیص خودروها جعلی نیس��ت و این س��خن
کذب محض اس��ت .باید کس��انی که چنی��ن ادعایی
دارن��د ب ه جای حرف ،س��ند ارائه دهن��د .در این باره
اسناد منتشر شود تا اطالع رسانی عمومی شود.
وی ادامه داد :تخلف درباره واردات خودرو فهرستی
اس��ت که وزیر صنعت ،معدن و تجارت منتش��ر کرده
و بنا بر گفته ش��ریعتمداری ،تخلف هنوز اثبات نشده
اس��ت .تنها موضوع اتهام مطرح ش��ده اما جرم ثابت
ی و اعالم نتیجه
نش��ده اس��ت .مراجع قضایی بررس��
خواهند کرد.
او خاطرنش��ان کرد :انچ��ه وزارت صنعت ،معدن و
تجارت اعالم کرده سندیت دارد .حال بماند ایا جرمی
اتف��اق افتاده یا خیر که مراجع قضایی به این موضوع
می پردازند.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اش��اره به زمان
بسته ش��دن س��امانه توضیح داد :ثبت س��فارش در
س��امانه ثبتارش و س��امانه جامع تجارت دارای چند
حالت بوده است؛ در دو مقطع سامانه بسته شد .برای
نخس��تین بار ۱۲دی ۹۵سامانه بسته شد .ممنوعیت
واردات تنه��ا برای گری مارکت ها ب��ود .دومین بار تیر
تا دی ۹۶ثبتارش بس��ته ش��د .این بار س��امانه برای
نمایندگی ها بسته شد .البته در این زمان بین دستور
وزی��ر تا ابالغ دو هفته ای زمان برد .اگر بین تاریخ های
مطرح شده برای ممنوعیت واردات حتی یک روز زیاد
و کم شود امار تغییر می کند.
وی یاداور ش��د :ام��ار متغیر عنوان ش��ده از تعداد
واردات ،بخش��ی مربوط به فاصله زمان دستور وزیر تا
ابالغ ان است .برخی کارکنان وزارتخانه با دستور وزیر
به مفاد ان عمل کردند و بعضی تا ابالغ ان ،س��فارش
را برای واردکنندگان به ثبت رساندند.
ای��ن فعال بازار خودرو اف��زود :همچنین در ادامه با
ابالغ دس��تور وزی��ر صنعت ،معدن و تجارت س��امانه
بس��ته ش��د اما بخش مالی که مربوط ب��ه وارد کردن
شماره فیش های واریزی بود(فیش ثبت سفارش هایی
که قبال ثبت شده بود) باز بود .موضوعی که وزارتخانه
نیز به ان اشاره کرده است.
او با تاکید بر اینکه به طور قطع در این باره تخلفی
شده اس��ت ،گفت :تردیدی نیست در این باره تخلف
ش��ده و رش��ا و ارتش��ا انجام شده است.
مراج��ع قضای��ی بای��د بررس��ی و اعالم
نتیجه کنند .امیدواریم کیفرخواست هر
چه زودتر صادر ش��ود زیرا موضوع بسیار
مهمی است.
تعهد یا احتکار
دادفر درباره کش��ف انبار بیش از ۳۰۰
خ��ودرو لوک��س خارجی گف��ت :فیلمی
در ش��بکه های مج��ازی منتش��ر ش��ده
که بازرس��ان کن��ار تعدادی خ��ودرو در
پارکینگی ایس��تاده اند و اعالم می کنند
احتکار ش��ده اس��ت .این فیل��م جرمی
را ثاب��ت نمی کند زیرا ممکن اس��ت این
خودروها محصوالتی بوده که پیش فروش
ش��ده و بای��د به مش��تریان تحویل داده
می ش��د .برای روشن ش��دن موضوع به
راحت��ی می ت��وان فهرس��ت خودروها را
در اورد و مش��خص ش��ود کد VINدارد یا خیر .اگر
ای��ن خودروها بدون هیچ تعه��دی در پارکینگی انبار
ش��ده باش��د احتکار بوده و باید با ان برخورد قاطع و
جدی شود.
وی در پاس��خ ب��ه پرسش��ی مبنی ب��ر اینک��ه ای��ا
واردکنن��ده ای می توان��د ب��دون پیش ف��روش۳۰۰ ،
خودرو وارد کند ،گفت :با اطالعاتی که دارم ،این گونه
نیس��ت .هیچ نمایندگی ای را نمی شناسم که تعهدی
ب��ه مردم بابت پیش فروش خودروها نداش��ته باش��د.
ی این چنینی در ح��وزه واردات خودرو
س��رمایه گذار
نداریم که بدون پیش فروش خودروهایی را وارد و انبار
کند .واردکنندگان تعهدات بسیاری به مردم دارند.
ضرورت باز شدن سامانه ثبت سفارش
از دیگ��ر موضوع های��ی ک��ه مورد بحث و بررس��ی
نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای
اس�لامی و برخی کارشناس��ان بازار خودرو است این
است که سامانه ثبت سفارش باز شود یا خیر .دادفر در
این ب��اره توضیح داد :برای تصمیم گیری باید جامع تر
دی��د و کالن اقتصاد کش��ور را در نظ��ر گرفت .اگر به
ارامش روانی و اقتصادی کش��ور توجه ش��ود ،به نظر
می رس��د بهترین گزینه برداش��تن قان��ون ممنوعیت
واردات خودرو است زیرا قیمت ها شکسته می شود.
وی تاکید کرد :واردات خودرو از س��ر گرفته ش��ود
اما با ارز ازاد خودروها وارد ش��وند زیرا با
منفعت س��نجی برای کل کشور باید دید
بهترین برخورد در این زمینه چیس��ت.
حادثه ای که یک س��ال و چند ماه برای
واردات خ��ودرو رقم خ��ورده و بازار را به
هم زده اس��ت تجربه قوانین جدید است
که نشان می دهد پاسخگو نیست.
حمید گرمابی
دبیر انجمن واردکنن��دگان خودرو به
نظ��ارت دقیق در این باره اش��اره کرد و
در حال حاضر
گفت :سامانه ثبت سفارش باز شود اما به
باز شدن سامانه
شرط انکه نظارت دقیق بر واردکنندگان
ثبت سفارش در
دستور کار مجلس قرار وجود داش��ته باشد؛ اینکه چه محصولی،
ندارد .اگر
از کج��ا و با چه قیمتی وارد می ش��ود و
انجمن واردکنندگان
در پایان ب��ا چه قیمتی به ب��ازار عرضه
نظری در این باره
می شود.
دارد باید
دادف��ر اعالم ک��رد :انجم��ن پیگیر باز
ارائه دهد
ش��دن س��امانه ثب��ت س��فارش خودرو
اس��ت و طرح دو فوریت ان س��ال گذشته در مجلس
شورای اسالمی مطرح شد و برای بررسی تخصصی به
کمیسیون صنایع و معادن رفت .اعضای انجمن پیگیر
طرح دوباره ان هس��تند تا در دستور کار مجلس قرار
گیرد .وی درباره این موضوع توضیح داد :طرحی است
که مرکز پژوهش های مجلس شورای اسالمی روی ان
کار کارشناس��ی انجام داده اس��ت .ساعت ها با حضور
اعضای انجمن واردکنندگان و تولیدکنندگان خودرو،
در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسالمی
روی موضوع بحث شده است .سخنان و استدالل های
هر طرف با حضور وزیر و معاون وزیر مطرح و بررسی
شد .او تصریح کرد :اگر موضوع حمایت از تولید داخل
را کنار بگذاریم(زیرا با س��خن درس��ت نمی شود بلکه
نیاز ب��ه عمل دارد) با واردات ارام��ش به بازار خودرو
برمی گردد .محقق ش��دن این موضوع حکایت از این
دارد ک��ه ایران انحصار تحریم را شکس��ته اس��ت .در
ادامه ،نرخ خودروها در بازار کاهش می یابد .سخنی که
۴ماه اس��ت تکرار می شود .امیدواریم به نتیجه برسد
اما تاکید می کنیم باید با نظارت و کنترل دقیق باشد.
ادامه ممنوعیت واردات
درب��اره واردات خ��ودرو برخی نماین��دگان مجلس
شورای اسالمی مخالف و بعضی موافق هستند .هر یک
دالی��ل خود را مطرح می کنند اما اینکه ایا باز ش��دن
سامانه ثبت س��فارش خودرو در دستور کار مجلس و
کمیس��یون صنایع و معادن اس��ت یا خیر« ،گسترش
صنعت» به سراغ حمید گرمابی ،عضو این کمیسیون
رفت .او گفت :درحال حاضر چنین امری در دستور کار
قرار ندارد .وی درباره نظر کمیس��یون صنایع و معادن
مجلس شورای اسالمی نس��بت به این موضوع گفت:
باید بررسی شود.
با توجه به ش��رایط ویژه کش��ور که ب��ا کمبود ارز
روبه رو اس��ت واردات خودرو نمی تواند به صالح باشد.
پیش تر اعض��ای انجمن واردکنندگان خ��ودرو اعالم
کرده بود اگر ممنوعیت واردات برداش��ته ش��ود انها
می توانند بدون انتقال ارز ،مبادرت به واردات با توجه
به نیاز بازار کنند.
گرماب��ی ادام��ه داد :انجمن باید پیش��نهاد خود را
به کمیس��یون صنایع و مع��ادن مجلس مطرح کند و
موضوع مورد بررس��ی قرار گیرد .ب��ه هر حال نظری
است که می توان روی ان بحث کرد.
واردات خودرو به صالح کشور نیست
عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسالمی گفت:
در ش��رایط فعلی به طور قطع به صالح نیس��ت که ارز از کشور خارج و واردات
خودروهای خارجی از س��ر گرفته ش��ود .سید جواد حسینی کیا در گفت وگو با
خانه ملت ،با اشاره به انتشار خبری مبنی بر اینکه احتمال واردات خودروهای
خارجی وجود دارد ،گفت :در شرایط فعلی به طور قطع این امر به صالح کشور
نیست که ارز خارج شود و واردات خودروهای خارجی از سر گرفته شود .عضو
هیات رییسه کمیس��یون صنایع و معادن مجلس شورای اسالمی ،افزود :بعید
می دانم س��امانه ثبت س��فارش خودروهای خارجی باز شود زیرا کشور شرایط
مناس��بی در ح��وزه ارزی ندارد .بهترین راهکار این اس��ت که ثبت س��فارش
خودروهای خارجی وارداتی دوباره اغاز نش��ود .وی با بیان اینکه ثبت سفارش
واردات خودروهای خارجی باید تا زمان بهبود شرایط ارزی کشور متوقف باشد،
ادامه داد :اگر مسئوالن به هر دلیلی تصمیم به باز کردن سامانه ثبت سفارش
گرفتند باید در ش��رایط ش��فافی این کار انجام شود که رانتی پشت ان نباشد.
نماینده مردم در مجلس شورای اسالمی ،یاداور شد :ارز دولتی ۴هزار و ۲۰۰
تومانی نباید به واردات خودروهای خارجی تخصیص یابد زیرا در شرایط کنونی
کش��ور نیازها و اولویت های مهم تری دارد .در نتیجه ،ارز باید فقط به واردات
کاالهای اساس��ی اختصاص یابد .حس��ینی کیا با بیان اینکه اگر زمانی سامانه
ثبت سفارش خودرو باز شد باید با نرخ ارز روز و ارز ازاد ،این کار انجام شود.
واحده��ای تولی��دی ب��ا
دانش��گاه های علمی کارب��ردی
برای اموزش نیروهای انس��انی
خ��ود در ح��ال هم��کاری
هستند .واحدهای پیشرو برای
اج��رای این امر مهم پیش��گام
ش��ده اند زیرا ض��رورت فعالیت
محمدرضا مالکی
ام��روز اس��ت .همچنی��ن باید
فعال صنعت خودرو
توجه داش��ت ،برای بنگاه های
اقتصادی مدرک مالک نیست.
تحصی�لات و مدرک ممکن اس��ت در انتخاب ی��ا موفقیت فرد
معی��ار باش��د اما مالک نیس��ت و فقط می توان اف��راد فعال در
واحده��ای تولیدی خود را تش��ویق کرد تا مهارت های ش��ان را
افزایش دهند .حال برای افزایش مهارت ممکن است برخی وارد
اموزش��گاه های فنی و حرفه ای ش��وند یا برخی به حوزه نظری
و دانش��گاه ها و با توجه به فراخور س��ازمان م��ورد نظر خود به
قسمت های مختلف اموزش��ی وارد شوند .البته ممکن است در
ش��رایط متغیری که اقتصاد و صنعت کشور دارد برخی واحدها
اقدام نکنند چون معتقدند این امر برای انها هزینه بر است .البته
این دیدگاهی اشتباه است زیرا نیروی انسانی بزرگ ترین سرمایه
هر س��ازمانی اس��ت و پرورش و ارتقای این منابع انسانی کمک
زیادی به توس��عه و خودکفایی خواهد کرد .اگر س��ازمانی برای
این امر ارزش قائل نباش��د در اینده ای نه چندان دور با مش��کل
روبه رو خواهد شد .واحدهایی که در این زمینه روزامد نیستند
دی��ر یا زود باید جای خ��ود را به دیگری دهن��د .همچنین در
بحث اسیب شناس��ی اموزش در کشور مشکالت ریشه ای وجود
دارد .رهبر معظم انقالب نیز در س��خنان خود بارها به ان اشاره
و عنوان کرده اند که یک سلس��له مباحث قالب گرفته ش��ده به
س��ازمان ها و نهادهای علمی و اموزش��ی خ��ود وارد کرده ایم و
از ای��ن مباحث برای اموزش دانش��جویان و حتی دانش اموزان
اس��تفاده می کنی��م .این امر به این معنی اس��ت ک��ه مطالب و
اموزش ها بومی سازی نشده و از دل جامعه بیرون نیامده است و
دانشگاه های علمی کاربردی کشور نیز از این امر مستثنا نیستند.
نمی توان منکر ضعف ها در امر اموزش های رسمی کشور شد اما
با این وجود معتقدم اموزش دادن بهتر از اموزش ندادن است.
خبر
فروش کارتکسی هنوز ادامه دارد
ریی��س اتحادی��ه فروش��ندگان و
نمایش��گاه داران خودرو تهران گفت:
ش��رکت های ما عادت کرده اند فقط
خ��ودرو را مونتاژ و به ب��ازار عرضه
کنند و س��پس ب��ه دنب��ال قطعات
یدکی باش��ند .همین امر سبب شده
امروز قطع��ات خودروه��ای چینی
نایاب ش��ود و خودروهای زیادی مقاب��ل نمایندگی ها حتی
برای س��رویس های ماهانه صف بکشند .س��عید موتمنی در
گفت وگو با ایلنا درباره اظهارات یکی از اعضای شورای رقابت
مبنی ب��ر احتمال خروج این ش��ورا از مس��ئله قیمت گذاری
خودروه��ای کمتر از ۵۰میلی��ون تومان گفت :از ان روز که
اعالم ش��د قرار اس��ت ش��ورای رقابت دیگر به قیمت گذاری
خودرو ورود نکند تا به امروز یک خودرو از سوی نمایندگان
یا فروش��ندگان خودرو فروخته نشده است .همین امر سبب
شده که در چند روز گذشته ۱۰درصد نرخ خودروها افزایش
یابد به طوری که یکی از شرکت های خودروسازی یک هفته
اس��ت که هیچ خودرویی فاکتور نمی کند و حتی اگر کس��ی
به صورت کارتکس��ی خرید کرده باشد دو هفته زمان می برد
تا مدارک برسد.
رییس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه داران خودرو تهران
اف��زود :تامین کنندگان اصل��ی بازار خودرو ،دو خودروس��از
بزرگ داخلی هستند .اگر این شرکت ها عرضه را قطع کنند
نمایندگی و نمایش��گاه دار نیز خودرو نمی فروش��د تا تکلیف
بازار مشخص شود.
وی گفت :در حالی نرخ پراید در ۱۰روز از ۲۶میلیون به
۳۱میلیون تومان رسیده که تقاضا زیاد نشده اما محدودیت
بر عرضه و جو روانی اثر خود را گذاشته است.
موتمن��ی تصریح ک��رد :ما باره��ا اعالم کرده ای��م که اگر
بخواهید بازار ارام ش��ود و این افزای��ش قیمت های نجومی
متوقف شود جلوی فروش کارتکسی را بگیرید.
وی ادامه داد :تا چند روز قبل یک س��رمایه گذار مراجعه و
در یک مرحل��ه ۵۰۰خودرو خریداری می کرد اما زمانی که
خودرو به نمایندگی می رس��ید با حداق��ل ۵میلیون تومان
س��ود خودروها را عرضه می کرد در حال��ی که هیچ ردی از
خود باقی نمی گذاش��ت و ی��ک ریال هم مالی��ات پرداخت
نمی کرد.
این فعال بازار خاطرنش��ان کرد :اگر فروش قطعی انجام و
از همان ابتدا پالک به نام فرد خریدار صادر می ش��د ش��اهد
این نوع مسائل نبودیم.
او گف��ت :برخی اف��راد علت افزایش قیمت ه��ا را پول های
س��رگردان می دانند در صورتی که این حرف اش��تباه است.
وقتی عرضه کم ش��ود و دالالن وابسته به شرکت ها ،بازار را
در دست بگیرند این اتفاق ها رخ می دهد.
موتمن��ی درب��اره کمبود قطع��ات یدکی در ب��ازار گفت:
ش��رکت های ما ع��ادت کرده اند فقط خ��ودرو را مونتاژ و به
بازار عرضه کنند و س��پس به دنبال قطعات یدکی باش��ند.
همین امر سبب شده امروز قطعات خودروهای چینی نایاب
ش��ود و خودروهای زی��ادی مقابل نمایندگی ه��ا حتی برای
سرویس های ماهانه صف بکشند.
بررسی «گسترش صنعت» از کمبود مواد اولیه در کارخانه های تولیدی بزرگ نشان داد
وزارت صنعت ،معدن و تجارت پیگیر رفع تعطیلی تولی پرس
دوشنبه
سال سی ام شماره 465پیاپی 2438
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
29مرداد 1397
8ذی الحجه 1439
20اوت 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
زین�ب عبدی -گرانی مواد اولی��ه در پی افزایش
نرخ ارز همچنان دامنگیر کارخانه های تولیدی است.
روز گذش��ته خبری مبنی بر توق��ف فعالیت کارخانه
تولی پرس با تعطیلی کارگران ان در رس��انه ها منتشر
ش��د و مس��ئوالن از رفع مش��کالت این کارخانه در
برگزاری جلسه های مشترک خبر دادند .اما کارگران
این کارخانه همچنان بالتکلیف هستند.
ب��ه گفت��ه مس��ئوالن ،کمبود م��اده اولی��ه الکیل
بن��زن خطی یا همان LABباع��ث تعطیلی کارخانه
تولی پرس شده است.
پس از تعطیلی کارخانه ه��ای «ارج» و «ازمایش»
ش��واهد نش��ان دهنده تعطیلی تولی پرس است .این
شرکت که در دهه ۱۳۷۰دوران رونق خود را سپری
می کرد و بزرگ ترین صادرکننده مواد ش��وینده بود،
هم اکنون با شرایطی روبه رو شده که کارگران خود را
به مرخصی اجباری فرستاده است.
کارگران کارخان��ه تولی پرس به ص��ورت میانگین
بین ۱۵تا ۲۰س��ال س��ابقه کار دارند ام��ا برای ورود
ب��ه کارخان��ه در اغاز هفت��ه جاری با درهای بس��ته
روبه رو شدند .همچنین یک منبع خبری در کارخانه
«تولی پ��رس » از تعطیلی موق��ت این واحد تولیدی و
بالتکلیفی حدود ۱۵۰کارگر این کارخانه به ایلنا خبر
داد .این واحد تولیدی که در زمینه تولید محصوالت
ش��وینده در ش��هرک صنعتی البرز در استان قزوین
فعالیت دارد ،از شنبه ( ۲۷مرداد) به دلیل مشکالتی
که در زمینه تهیه مواد اولیه تولید دارد ،به طور موقت
تعطیل اعالم ش��ده و کارگران ان اجازه ورود به محل
کارشان را ندارند.
پیگیری وزارت صنعت ،معدن و تجارت
مهدی صادقی نیارکی ،مدیرکل دفتر صنایع غذایی،
دارویی و بهداش��تی وزارت صنع��ت ،معدن و تجارت
در گفت وگو با «گس��ترش صنعت» از بی اطالعی اش
درب��اره دالیل تعطیلی کارگ��ران تولی پرس خبر داد
و گفت :اطالع کاملی از مش��کل اصل��ی توقف تولید
در تولی پ��رس ندارم و از طریق رس��انه ها از تعطیلی
بزرگ ترین کارخانه شوینده کشور باخبر شده ام.
نیارک��ی با اش��اره به تماس ب��ا مدی��ران کارخانه
تولی پ��رس تاکی��د ک��رد :مش��کل اصل��ی کارخانه
تولی پ��رس در زمین��ه تامین الکیل بن��زن خطی یا
همان LABاس��ت .امکان تهیه ای��ن ماده در داخل
کشور وجود دار د اما کمبود ان باعث تعطیلی کاخانه
تولی پرس شده است.
وی اضافه کرد :دوش��نبه جلسه مشترک با مدیران
تولید کارخانه تولی پرس برگزار خواهد شد.
نقش افرینی بزرگ ها در اشتغال
به گزارش «گس��ترش صنعت» تولی پرس در سال
۱۳۴۳در کارخان��ه تولیددارو با نام واحد «دترجنت»
شکل گرفت و ۱۵اسفند ۱۳۵۱به شمار ه ۱۶۶۴۹با
نام «تولی پرس» به ثبت رس��ید .کارخانه این شرکت
تولیدکننده انواع مواد شوینده ،پاک کننده ،ارایشی و
بهداشتی در شهر صنعتی البرز استان قزوین مستقر
ش��د .نخستین محصول این شرکت در سال ۱۳۴۳با
نام «کاروان دریا» روانه بازار ش��د ۲۵ .اذر ۱۳۷۵این
شرکت از سهامی خاص به عام تغییر ماهیت داد و از
اسفند همان سال با نماد «شتولی» وارد بورس اوراق
بهادار تهران شد.
ظرفیت اس��می این کارخان��ه در ابتدا معادل ۱۵۰
هزار تن در سال بود که در ان زمان باالترین ظرفیت
اس��می تولید پودر در ای��ران و خاورمیانه به ش��مار
می رفت و به بیش از ۲۰کشور جهان صادرات داشت.
در ده��ه ،۱۳۷۰تولی پرس بزرگ تری��ن تولیدکننده
پودر لباسش��ویی در ایران با بیش از ۲۳درصد سهم
بازار داخلی بو د اما در چند س��ال گذشته این شرکت
نیز به دالیل بسیاری به وضعیت نامناسبی دچار شده
ی که بر اساس صورت های مالی رسمی
ت به طور
اس
حسابرسی شده ،زیان انباشته دو شرکت تولی پرس و
کف (متعلق به هلدینگ داروگر) در س��ال ۱۳۹۵به
بیش از ۵۵۶میلیارد تومان افزایش یافته است.
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
توسعه ایده های تولیدی
خبر
کلنگ زنی پروژه اسفالت
«وزیر اباد» اصفهان
ایی��ن کلنگ زنی پروژه اس��فالت ناحیه صنعتی وزیراباد با طول ۲.۳
کیلومت��ر و با اعتباری افزون بر ۸.۶میلی��ارد ریال با حضور محمدجواد
بگی ،مدیرعامل ش��رکت شهرک های اس��تان اصفهان ،حجت االسالم
و المس��لمین سید ناصر موس��وی الرگانی ،نماینده مردم فالورجان در
مجلس ش��ورای اسالمی ،علی س��اعدی فرماندار فالورجان و جمعی از
صنعتگران و مدیران شهرستان فالورجان برگزار شد .به گزارش خبرنگار
«گس��ترش صنعت» از اس��تان اصفهان ،س��ید ناصر موس��وی الرگانی
نماینده مردم فالورجان در مجلس ش��ورای اس�لامی در این مراسم با
قدردانی از زحمات محمدجواد بگی ،مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های
صنعتی اس��تان اصفهان ،اجرای کامل پروژه های زیرساختی این ناحیه
را سبب تشویق بیشتر کارافرینان و فعاالن اقتصادی به سرمایه گذاری
در این ناحیه و در نتیجه افزایش اشتغال جوانان و بهبود سطح معیشتی
شهروندان دانست.
رییس مجمع نمایندگان اس��تان اصفهان در مجلس شورای اسالمی
از حمایت کامل مدیران شهرستان از توسعه شهرک ها و نواحی صنعتی
شهرستان فالورجان در سال «حمایت از کاالی ایرانی» خبر داد .محمد
جواد بگی مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان نیز در
این ایین با بیان عزم ویژه این ش��رکت در تامین زیر س��اخت های الزم
برای توس��عه س��رمایه گذاری در ش��هرک ها و نواحی صنعتی استان به
منظور افزایش اش��تغالزایی و بهبود وضع معیش��تی شهروندان تصریح
ک��رد :امروز ش��اهد کلنگ زنی پروژه اس��فالت این ناحی��ه با طول ۲.۳
کیلومتر ،با ۱۲۰هزار متر مربع حجم اسفالت مورد استفاده و با اعتباری
افزون بر ۸.۶میلیارد ریال خواهیم بود.
تغییر محیط شهری با تاسیس کارخانه های نواوری
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
فاز نخس��ت ایستگاه نواوری ش��ریف با حضور سورنا
س��تاری ،مع��اون علم��ی و فناوری ریاس��ت جمهوری
گش��ایش یافت .ای��ن فاز با همکاری ش��هرداری تهران
اماده سازی شده و قرار است ۵۰۰شرکت دانش بنیان و
استارت اپ در این ایستگاه مستقر شوند .همچنین ،فاز
دوم این ایس��تگا ه با همکاری وزارت بهداشت ،درمان و
اموزش پزش��کی در صورت تامین مالی ،تا دو ماه اینده
فعال می ش��ود .فاز سوم ایستگاه نواوری شریف نیز قرار
اس��ت با همکاری صدا و س��یما اجرایی ش��ود که در ان
استارت اپ های حوزه رسانه فعال می شوند.
سورنا ستاری ،معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری
ب��ا تاکید ب��ر اینکه ص��ادرات محص��والت دانش بنیان
پیچیده تر از صادرات محصوالت س��نتی اس��ت ،گفت:
ب��ا هماهنگی های انجام ش��ده درحال حاضر محصوالت
دانش بنیان کشور به بیش از ۶۰کشور صادر می شود.
س��تاری در ایین بهره برداری از فاز نخس��ت ایستگاه
نواوری ش��ریف ،تبدیل تهران به شهر فناوری را یکی از
موضوع های در دس��تور کار معاونت علمی عنوان کرد و
افزود :در فاز ازمایشی در مناطقی مانند اطراف دانشگاه
ش��ریف این برنامه را اجرایی کردیم و شاهد هستیم که
پیرامون این دانش��گاه ۵۰۰ش��رکت دانش بنیان ایجاد
ش��ده اس��ت .معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری
گف��ت :یکی از مناطقی که می تواند به عنوان ایس��تگاه
نواوری باش��د ،مناطق نزدیک دانشگاه شریف است که
راه اندازی ایس��تگاه نواوری شریف به صورت ازمایشی
یکی از اقدام ها برای توسعه نواوری به شمار می رود.
توسعه کارخانه های نواوری در پایتخت
عکس :ایدا فریدی
حمایت از ایده ها در حوز ه سالمت
الکترونیک هدف راه اندازی کارخانه
فناوری شریف بود و درحال حاضر ۱۴
تیم در این مرکز مستقر شده اند .این
کارخانه در حوزه سالمت الکترونیک
فعال اس��ت ،کارخانه فناوری شریف
شامل شتاب دهنده هایی است که در
اکبر عبداللهی
تالش هس��تند تا ایده هایی را که در
مدیر کارخانه نواوری
حوزه فناوری های مربوط به سالمت
ازادی
الکترونیک باش��ند م��ورد حمایت و
تقویت ق��رار دهند .بر این اس��اس،
در ای��ن کارخان��ه تیم هایی که دارای ایده های خ��اص در حوزه های
مرتبط هس��تند ،مس��تقر می شوند و با حمایت س��رمایه گذاران این
ایده ها توس��عه می یابد .هدف گذاری ما نیز ب��رای خروج ۲۵تیم در
سال نخست فعالیت این کارخانه است .حمایت های حقوقی و تامین
هزینه ها تا زمان رس��یدن فناوری به بازار از جمله حمایت های مرکز
فناوری ش��ریف است .در این راستا نیز سرمایه گذاری روی ایده ها از
س��وی منابع معاونت علمی رییس جمهوری و سرمایه گذاران بخش
خصوصی انجام می ش��ود و متناس��ب با هر ایده سرمایه گذاری های
الزم خواهد شد .قرار است کارخانه های نواوری در سطح شهر تهران
افزایش یابد و یکی از مناطقی که می تواند به عنوان ایستگاه نواوری
باش��د ،مناطق نزدیک دانشگاه شریف اس��ت که راه اندازی ایستگاه
ن��واوری ش��ریف به صورت ازمایش��ی یکی از اقدام ها برای توس��عه
نواوری به شمار می رود .این کارخانه در حال توسعه است و قرار است
چنین کارخانه ای در سراس��ر شهر تهران افزایش یابد که توسعه ان
ل شرکت های
بر اساس یک برنامه علمی پیش می رود .به طور معمو
دانش بنیان با محیط هایی برای صادرات محصوالت دانش بنیان اشنا
نیس��تند .از این رو ،در دو س��ال گذشته کریدور صادرات محصوالت
دانش بنی��ان را در معاونت علمی راه اندازی کردیم تا بتوانند خدماتی
به ش��رکت ها در راس��تای صادرات ش��ان ارائه دهند .ما امار دقیقی
حوزه «ای تی» و « ای س��ی تی» نداریم زیرا انها
از میزان ص��ادرات
حال��ت گمرکی ندارند و نمی توانیم در مدت زمان مش��خصی اماری
از صادرات ش��ان ب ه دس��ت اوریم .نکته قابل توجه در ساختار فکری
اس��تارت اپ ها و دانش بنیان ها این است که این شرکت ها به مرحله
بو کار بر فعالیت
تجاری سازی علم رسیده اند و دیگر تفکر سنتی کس
انها اثر ندارد .در زمینه راه اندازی چنین کارخانه هایی با ش��هرداری
ته��ران همکاری داریم تا بتوانیم محیطی ب��رای محققان ،فناوران و
مخترعان فراهم اوریم.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ایین گشایش فاز نخست ایستگاه نواوری شریف مطرح کرد
معاون علمی و فناوری ریاس��ت جمهوری با تاکید بر
اینکه ظرفیت های زیادی در تهران برای توسعه فناوری
وجود دارد ،دانش��گاه های فعال و جوانان با استعداد را از
جمله این ظرفیت ها دانس��ت و اظهار کرد :در ایس��تگاه
نواوری شریف که در فضایی افزون بر ۴۰هزار مترمربع
کس��بو کارهای
ایج��اد ش��ده ،محیطی برای توس��عه
دانش بنی��ان با س��رمایه گذاری های بخ��ش خصوصی
اس��ت تا از این طریق تعداد نخبگان فناوری در ش��هرها
افزایش یابد .س��تاری با تاکید بر اینکه عالوه بر ایستگاه
نواوری ش��ریف مراکز دیگری چون کارخانه نواوری در
تهران راه اندازی ش��د ه است ،ابراز امیدواری کرد که در
اینده این نوع کارخانه ها در ش��هر تهران افزایش یابند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری توسعه فضاهای
بو کار دانش بنیان را از برنامه های جدی این معاونت
کس
نام برد و افزود :توسعه این کسب وکارها با سرمایه گذاری
بخش خصوصی محقق خواهد شد.
س��تاری ب��ا بی��ان اینکه همچنی��ن ام��روز کارخانه
نواوری گش��ایش می یابد ،گف��ت :این کارخانه در حال
توس��عه است و قرار اس��ت چنین کارخانه ای در سراسر
صادرات دانش بنیان ها
ش��هر تهران افزایش یابد که توس��عه ان بر اس��اس یک
س��تاری همچنین به صادرات محصوالت دانش بنیان
برنام��ه علمی پیش م��ی رود .معاون علم��ی و فناوری
اش��اره کرد و ادامه داد :صادرات محصوالت دانش بنیان
ریاس��ت جمهوری تاکید کرد :راه ان��دازی کارخانه های
پیچیده تر از محصوالت س��نتی است چرا که محصوالت
نواوری با س��رمایه گذاری بخش خصوصی خواهد بود و
دانش بنیان به اس��تانداردهای خ��اص نیاز دارند ضمن
قرار است شتاب دهنده های متعددی در این کارخانه ها
انکه در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی نیز نیازمند انجام
توس��عه پیدا کنند .س��تاری با اش��اره به
کارازمایی های بالینی متعددی هستیم.
مشکالت صادرات محصوالت دانش بنیان
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری
گف��ت :صادرات محص��والت دانش بنیان
ب��ا بیان اینکه تاکنون چنین فضایی وجود
خیلی پیچیده ت��ر از صادرات محصوالت
نداش��ته است ،اضافه کرد :ما برای اشنایی
سنتی اس��ت و به استانداردهای خاصی
ش��رکت ها برای صادرات محصوالت خود
نیاز دارد.
کریدور صادرات محصوالت دانش بنیان را
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری
راه ان��دازی کردیم تا خدمات الزم را به این
محمد معید ملک زاده
ل ش��رکت های
تاکید کرد :به طور معمو
شرکت ها ارائه دهد.
صادرات
برای
دانش بنیان با محیط هایی
س��تاری با بیان اینکه این کریدور فعال
نانو ،زیست فناوری ،اب،
نیس��تند.
اش��نا
محصوالت دانش بنیان
اس��ت ،افزود :در این کریدور از ش��رکت ها
انرژی و محیط زیست،
از ای��ن رو ،در دو س��ال گذش��ته کریدور خدمات شهری ،حمل ونقل ،به لحاظ مالی حمایت می ش��ود تا بتوانند
ص��ادرات محص��والت دانش بنی��ان را سالمت ،فناوری اطالعات محصوالت خود را صادر کنند.
از بخش ها و حوزه های
در معاون��ت علمی راه ان��دازی کردیم تا
ریی��س بنی��اد مل��ی نخب��گان ،میزان
فعالیت شرکت ها و
بتواند خدماتی به ش��رکت ها در راستای
صادرات ش��رکت های دانش بنیان در سال
استارت اپ ها در
صادرات شان ارائه دهد.
ایستگاه نواوری شریف گذش��ته را ۴۰۰میلیون دالر عنوان و ابراز
س��تاری ایجاد محیط نواوری را بستر
امی��دواری کرد که این میزان تا دو س��ال
هستند
ج��دی ب��رای فعالیت همه ش��رکت ها و
اینده به یک میلیارد دالر افزایش یابد.
استارت اپ ها دانست و ادامه داد :این امر
س��تاری در عین حال تاکی��د کرد :این
موجب تغییر در فضای ش��هرها می ش��ود به گونه ای که
میزان صادرات ب��ه غیر از محصوالت دانش بنیان حوزه
بر اساس رتبه بندی اخیر پایگاه ،GIIتهران در رده ۵۰
فن��اوری اطالع��ات و ارتباطات انجام نمی ش��ود چر اکه
شهر بزرگ در حوزه فناوری معرفی شده است.
محص��والت ای��ن حوزه مش��مول فراینده��ای گمرک
راه اندازی می کنیم ،تصریح کرد :همچنین بنا داریم فاز
سوم را با همکاری صدا و سیما راه اندازی کنیم.
وی افزود :درحال حاضر ۳۰تیم اس��تارت اپی در این
ایس��تگاه مس��تقر شد ه و بیش��ترین انها در حوزه اب و
انرژی هستند.
سرپرس��ت ایس��تگاه نواوری ش��ریف با بی��ان اینکه
میانگین س��نی افراد در این ایس��تگاه ۲۵تا ۳۵س��ال
است ،خاطرنشان کرد :بنا داریم با شتاب دهنده ای روی
ازمایش دو واکسن همکاری کنیم.
ملک زاده اظهار کرد :بیش��تر فعالیت استارت اپ ها در
فاز نخس��ت به ترتیب اب و ان��رژی ،فناوری اطالعات،
حمل ونق��ل ،س�لامت و نانوزیس��ت فناوری و خدمات
شهری هستند.
راه اندازی بزرگترین مجتمع استارت اپ
بو کار دانش��گاه
علی یقطین ،رییس موسس��ه کس��
شریف از گشایش ۴۵۰شرکت و استارت اپ در ایستگاه
نواوری ش��ریف خبر داد .یقطی��ن در ایین بهره برداری
از فاز نخس��ت ایس��تگاه نواوری ش��ریف با بیان اینکه
نمی ش��وند .وی با تاکید بر اینکه برخی از کش��ورها به
کس��ب و کارها در قرن ۲۱تحول های زیادی یافته است،
بیش از ۱۰کشور صادرات دارند ،افزود :درحال حاضر با
بو کارها در قرن بیستم ویژگی های جدیدی
افزود :کس
هماهنگی های انجام شده ،محصوالت ایرانی دانش بنیان
بو کارهای
را ایج��اد کرده اند که این ویژگی ها در کس��
به بیش از ۶۰کشور دنیا صادر می شود این امر با ایجاد
س��نتی مشاهده نمی شود .وی توسعه شتابان فناوری و
زیر س��اخت های الزم تحقق یافته است .معاون علمی و
تنوع انتخاب مشتریان ،توسعه شبکه های اطالع رسانی،
فناوری ریاس��ت جمهوری همچنین ب��ا تاکید بر اینکه
رشد فناوری های مبتنی بر تلفن همراه و حذف واسطه ها
هیچ کدام از ش��رکت های دانش بنیان دولتی نیس��تند،
بو کار در قرن ۲۱عنوان کرد
را از جمله ویژگی های کس
گف��ت :تجاری س��ازی تنها از طری��ق بخش خصوصی
بو کارهای سنتی جوابگوی
و افزود :با این ویژگی ها کس
اتفاق می افتد .از این رو ،رویکرد ما این اس��ت که بخش
تامین نیازهای فعلی جوامع نیست.
خصوصی در این حوزه فعال شود.
بو کار دانش��گاه شریف با تاکید
رییس موسس��ه کس
س��تاری با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان دولتی
بر اینکه امروزه کش��ور بر اس��اس فرصت ها و نه قوت ها
نیس��تند ،گفت :س��اختار فکری انها از بخش خصوصی
اقدام به توس��عه فناور ی کرده اس��ت ،یاد اور شد :از این
ج��دا اس��ت .در واقع این ش��رکت ها عل��م را به مرحله
رو ،ش��کار فرصت ها محصول فعالیت استارت اپ ها بوده
تجاری سازی می رسانند.
اس��ت .یقطین با اش��اره به راه اندازی ایس��تگاه نواوری
وی ب��ا اش��اره به راه ان��دازی کارخانه ن��واوری گفت:
ش��ریف خاطر نش��ان کرد :در اینده بزرگترین مجتمع
در زمین��ه راه اندازی چنین کارخانه هایی با ش��هرداری
اس��تارت اپی ته��ران راه اندازی می ش��ود به گونه ای که
تهران همکاری داریم تا بتوانیم محیطی برای محققان،
ظرف یک و نیم س��ال اینده ۵۰۰استارت اپ و شرکت
فناوران و مخترعان فراهم اوریم.
در این ایس��تگاه که در فضای ۴۰هزار متر مربع احداث
استقرار ۵۰۰استارت اپ
کسبو کار دانشگاه
شده مستقر می شود .رییس موسسه
محمد معید ملک زاده ،سرپرس��ت ایس��تگاه نواوری
ش��ریف راه اندازی این مجموعه را با همکاری شهرداری
شریف در بهره برداری از ایستگاه نواوری شریف با بیان
دانس��ت و گفت :با قرار داد اجاره ۲۰س��اله برای توسع ه
اینک��ه این محل ۴۰هزار مترمرب��ع زیربنا دارد ،گفت:
فعالیت های استارت اپی اقدام کردیم.
پیش بینی ش��ده که ۵۰۰اس��تارت اپ و
یقطین با بیان اینکه امروز فاز نخست این
شرکت در این ایستگاه مستقر شوند.
ایستگاه راه اندازی می شود ،یاد اور شد :فاز
وی با اش��اره به بخش ه��ا و حوزه های
دوم ای��ن مجتمع در صورت تامین مالی تا
فعالی��ت ایس��تگاه ن��واوری ش��ریف
دو ماه اینده فعال خواهد شد .به گفت ه وی،
اظهارک��رد :نان��و ،زیس��ت فناوری ،اب،
فاز دوم که در حوز ه توسعه استارت اپ های
انرژی و محیط زیس��ت ،خدمات شهری،
حوزه س�لامت اس��ت با قرار دادی با وزارت
حمل ونقل ،سالمت ،فناوری اطالعات از
علی یقطین
بهداشت راه اندازی می شود.
بخش ها و حوزه های فعالیت شرکت ها و
وی از اج��رای ف��از س��وم ای��ن مجتمع
استارت اپ ها در ایستگاه نواوری شریف
در اینده بزرگترین
مجتمع استارت اپی تهران ب��ا همکاری صدا و س��یما خب��ر داد که در
هستند.
ان اس��تارت اپ های ح��وزه رس��انه فعال
ملک زاده با بیان اینکه درحال حاضر فاز
راه اندازی می شود به
گونه ای که ظرف یک و
می شوند.
نخست این ایستگاه گشایش یافته است،
نیم سال اینده ۵۰۰
� سخن اخر
خاطرنشان کرد :این محل را با همکاری
استارت اپ و شرکت در
کریدور صادرات محصوالت دانش بنیان
ش��هرداری و حمای��ت معاونت علمی در این ایستگاه که در فضای
۴۰هزار متر مربع احداث معاون��ت علم��ی ،هماهنگی های��ی انجام
قراردادی ۲۰ساله اجاره کرده ایم.
می دهد تا شرکت های دانش بنیان بتوانند
سرپرس��ت ایس��تگاه نواوری ش��ریف
شده مستقر می شود
محص��والت خود را ص��ادر کنند .برخی از
اف��زود :تا یک س��ال و نی��م اینده که فاز
ش��رکت هایی که در ای��ن حوزه ها فعالیت
به فاز پیش خواهیم رفت ،این ایس��تگاه
می کنند ،موفق ش��ده اند به ۱۰کشور محصوالت خود
را تکمیل می کنیم.
را صادر کنند؛ به طور عمده محصوالت این ش��رکت ها
این مقام مس��ئول با بیان اینکه دو ماه اینده فاز دوم
در حوزه های دارویی ،تجهیزات پزشکی و ...هستند.
ایس��تگاه نواوری ش��ریف را با همکاری وزارت بهداشت