روزنامه گسترش صنعت شماره 468
روزنامه گسترش صنعت شماره 468
تنظیم
سیاست های کالن
با مشورت باشد
یکشنبه
4شهریور 1397
14ذی الحجه 1439
2
26اوت 2018
سال سی ام پیاپی 2441دوره جدید شماره 4 468صفحه قیمت 1000 :تومان
3
http://telegram.me/sanatnewspaper
www.sanatnewspaper.com
وزیر صنعت ،معدن و تجارت اعالم کرد قصد دارد برای برنامه های اینده با بخش خصوصی جلسه های مشورتی برگزار کند
گفت وگوی اختصاصی «گسترش صنعت» با حمید امانی ،رییس بخش صنعت سازمان برنامه و بودجه
دیپلماسی اقتصادی ،پشتوانه بخش خصوصی باشد
«رانا»
با اپشن های جدید
تا پایان امسال
به بازار می اید
4
دولت به فکر همفکری با بخش خصوصی افتاده است
2
گزارش«گسترشصنعت»ازوضعیتبازارموتورسیکلت
3
عکس :مهدی کاوه ای
بازار موتورسیکلت های کار کرده
داغ شد
یکشنبه
اقتصاد و توسعه
4شهریور 14 1397ذی الحجه 26 1439اوت 2018شماره 468پیاپی 2441
یادداشت
تنظیم سیاست های کالن
با مشورت باشد
خبر
ضرورت بازنگری مزد کارگران
در شورای عالی کار
عضو هیات رییس��ه مجلس ش��ورای اس�لامی گف��ت :افزایش
۱۹.۵درصدی حداقل مزد کارگران در سال جاری جوابگوی رشد
هزینه ها نیس��ت .اسداهلل عباس��ی درباره تجدید نظر در دستمزد
کارگران گفت :افزایش ۱۹.۵درصدی حداقل مزد کارگران در سال
۹۷جوابگوی رشد هزینه ها نیست .از طرفی ،تولیدکنندگان نیز با
مشکالتی روبه رو هستند که نمی توانند خیلی سطح دستمزدها را
باال ببرند .عضو هیات رییسه مجلس شورای اسالمی با بیان اینکه
دولت به تنهایی نمی تواند بحث بازنگری و بررسی دوباره دستمزد
حق��وق کارگران را در دس��تور کار ق��رار دهد ،به خانه ملت گفت:
باید با حضور نمایندگان کارگران و کارفرمایان در جلس��ه شورای
عالی کار برای انجام این مهم ،تصمیم گیری شود .عضو کمیسیون
اموزش و تحقیقات مجلس شورای اسالمی ادامه داد :بعد از رشد
شدید نرخ ارز در ماه های گذشته ،بازارهای مختلف با تالطم جدی
روبه رو ش��د که نتیجه ان تضعیف معیش��ت خانوارهای کارگری
اس��ت .در این راس��تا باید تصمیم هایی ب��رای تقویت خانوارهای
معیشتی اتخاذ کرد .عباسی تصریح کرد :ارائه بسته های حمایتی
غذایی ماهانه به خانوارهای اس��یب پذیر و زیر پوش��ش نهادهای
حمایت��ی ،کارگری ،کارمندی و بازنشس��تگان ،همچنین تقویت
حمایت ه��ای بیمه ای کارگ��ران می تواند از راهکارهای موثر برای
تقویت معیش��ت خانوارها باشد .نماینده مردم رودسر و املش در
مجلس دهم شورای اسالمی ،یاداور شد :اگر مشکالت کارفرمایان
رفع و ش��رایط برای بهبود درامدش��ان فراهم شود ب ه طور طبیعی
می توان انتظار داش��ت که درامد کارگران نیز رش��د کند .در این
راستا باید تسهیالت و معافیت های مالیاتی لحاظ شود.
تحریم های امریکا بر
صنعت واگن سازی بی اثر است
رییس هیات مدیره ش��رکت نوین صنع��ت رجا گفت :صنعت
تولید واگن قطار برخالف خودروسازی ،با شمارگان تولید (تیراژ)
پایین کار می کند و بر این اس��اس ،تحریم های امریکا نمی تواند
چندان بر ان تاثیرگذار باش��د .فره��اد فرهمندمحمدی با بیان
اینکه شبکه الکترونیکی کنترل اصلی واگن های خودکشش که
تولی��د انها در داخل به دلیل ش��مارگان تولید پایین ،اقتصادی
نیس��ت ،مش��مول تحریم امریکایی ها شده که نیاز ساالنه به انها
زیاد نیست ،به ایرنا گفت :عمده این قطعات از اتحادیه اروپا تامین
می ش��ود که با توجه به حمایت های این اتحادیه از کشورمان در
مقول��ه برجام ،تامین ان تاکنون با مش��کل خاصی روبه رو نبوده
است .وی خاطرنشان کرد :تامین این تعداد قطعه یاد شده ،اگر با
تحریم روبه رو ش��ویم ،از طریق سایر مسیرها و کشورها با صرف
هزینه بیشتر ممکن است .فرهمندمحمدی ادامه داد :در مقابل،
بخش ها و قطع��ات الکترونیک واگن های معمولی قابل تامین و
تعمیر است و حتی اگر نتوان قطعات اصلی را از اروپا تهیه کرد،
می ت��وان از قطع��ات چینی با عمر مفید کمتر اس��تفاده و انه ا را
جایگزین کرد .وی همچنین به قراردادهای واگن سازی سازمان
گسترش و نوس��ازی صنایع ایران (ایدرو) با شرکت های خارجی
ت اما
اش��اره کرد و گفت :این قراردادها بیشتر در زمینه مترو اس
با انجام مذاکره هایی با ایدرو مقرر ش��ده بخش��ی از ۲هزار واگن
تولیدی به ناوگان ریلی بین شهری اختصاص داده شود.
دیدار وزیر صنعت ،معدن و تجارت با پیشکسوتان اتاق بازرگانی
دول��ت در برخ��ی از
تصمیم گیری ه��ا ت�لاش کرد
تا ش��رایط را ب��ه گونه ای پیش
ببرد که کش��ور از سیاست های
جدید بهره مند شود اما به دلیل
مش��ورت نکردن ،تصمیم های
دول��ت واکن��ش معکوس��ی
عامر کعبی
را ب��ا خود ب��ه همراه داش��ت.
عضو کمیسیون اقتصادی
دولت ه��ای پیش��ین از جمله
مجلس شورای اسالمی
دول��ت یازدهم در ای��ن زمینه
عملکرد متفاوتی داشتند .پیش
از دول��ت دوازدهم اصل بر این بود که دولت با مجلس ش��ورای
اسالمی ،کمیسیون های تخصصی ،بخش خصوصی ،کارشناسان
و دیگر فعاالن مش��ورت می کرد .به این دلیل مش��کالتی که در
کش��ور به وجود می امد کمتر از س��طحی بود ک��ه اکنون با ان
روبه رو هستیم .عالوه بر این ،مشورت کردن دولت مزیت دیگری
را هم در پی داش��ت .از مهم ترین مزیت های همفکری این بود
که افراد در جریان تصمیم ها قرار می گرفتند و مجلس و بخش
خصوصی تالش می کردند تا دولت در اجرای سیاس��ت ها موفق
باشد .با این حال ،در دولت دوازدهم این اتفاق مانند گذشته رخ
نداد .این موضوع س��بب شد تا دولت زمان اجرای سیاست های
مورد نظر با بروز اختالف و تنش روبه رو شود .فعاالن اقتصادی
زمانی می توانند در اجرای سیاس��ت های کالن به دولت کمک
کنند که هم از انتفاع خودش��ان مطمئن باشند و هم بدانند که
ب��رای اجرای یک سیاس��ت کالن چه کاری بای��د انجام دهند.
متاسفانه سیاست های دولت به گونه ای بود که بخش خصوصی
از این موضوع احساس امنیت نمی کرد و بی ثباتی بازار باعث شد
که انتفاع اقتصادی بخش خصوصی با مشکل روبه رو شود .پس
از مدتی اتفاق دوم رخ داد و بخش خصوصی نمی دانس��ت باید
چه کاری انجام دهد تا دولت از معضل کنونی خارج ش��ود .این
اتفاق به نوع دیگری در رابطه مجلس و دولت هم به وجود امد.
دولت در این زمینه می تواند با اس��تفاده از نظر مجلس و بخش
خصوص��ی سیاس��ت های مورد نظر را به لح��اظ کیفی و زمینه
اجرای��ی ارتق��ا دهد .در این صورت مجل��س و بخش خصوصی
هم به کمک دولت می رود و چنین مشکالتی تکرار نمی شود.
احمد پور فالح
پیش از این ،وزیران از
مشاوره بخش خصوصی
استفاده می کردند و
این موضوع
باعث می شد
سیاست گذاری ها به
گونه ای باشد که هم
دولت و هم بخش
خصوصی پیش از اعالم
رسمی ،اماده ان باشند
وزیر صنعت ،معدن و تجارت اعالم کرد قصد دارد برای برنامه های اینده با بخش خصوصی جلسه های مشورتی برگزار کند
دولت به فکر همفکری با بخش خصوصی افتاده است
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
فعاالن بخش خصوصی در بس��یاری از گفت وگوها
تاکید ک��رده بودند ک��ه دلیل مش��کالت اقتصادی،
بی توجه��ی دولت به انها اس��ت .دول��ت در ماه های
گذش��ته ،به وی��ژه پ��س از خ��روج امری��کا از برجام
تصمیم های��ی گرفت که اجرای انها ب��ا موانع جدی
هم��راه ب��ود .در برخ��ی از م��وارد دولت نتوانس��ت
سیاست هایی را که مد نظر قرار داده اجرا کند و این
موضوع باعث ش��د ش��رایط اقتصادی ایران به سمت
کاهش ارزش پول ملی حرکت کند.
بر این اس��اس ،ب��ه تازگی محمد ش��ریعتمداری،
وزی��ر صنعت ،معدن و تجارت همزمان با هفته دولت
در دیدار با پیشکس��وتان اتاق بازرگانی گفته اس��ت:
انتظار دولت حضور فعاالنه نمایندگان باتجربه بخش
خصوص��ی در فرایند تصمیم گیری ها اس��ت و دکتر
روحان��ی کابینه را موظف کرده اند ب��ا مراجع فکری
جامع��ه گفت وگوی نزدیک داش��ته باش��ند .من به
نمایندگی از صنعت گزارش صحبت های دلس��وزانه
شما را به دولت خواهم داد.
موض��وع همفک��ری دولت با بخ��ش خصوصی اما
موضوع دیروز و امروز تولیدکنندگان نبوده و نیست.
پیش از این ،بس��یاری از فع��االن بخش خصوصی از
دولت گالیه کرده بودند که چرا در سیاست گذاری ها
و تصمیم گیری ه��ا ب��ا بخ��ش خصوص��ی مش��ورت
نمی کند .اکنون با توجه ب��ه وعده های وزیر صنعت،
معدن و تجارت به نظر می رسد دولت تمایل دارد در
بخش تولید حداقل حرف بخش خصوصی را بش��نود
ام��ا اینکه چطور و چگون��ه این اتفاق رخ خواهد داد،
هنوز مشخص نیست.
همفکری دولت و بخش خصوصی
فعاالن بخ��ش خصوصی در این زمین��ه معتقدند
دولت باید جدی تر پای میز مذاکره بنشیند و مشورت
با بخش خصوصی به یک دیدار با پیشکس��وتان اتاق
بازرگانی ختم شود .احمد پور فالح ،رییس کمیسیون
صنایع ات��اق بازرگانی ،صنایع ،معادن و کش��اورزی
ای��ران درب��اره همکاری و مش��ورت دول��ت با بخش
خصوصی به «گس��ترش صنعت» گفت :در جلسه ای
که وزیر صنعت ،معدن و تجارت با پیشکسوتان اتاق
بازرگانی داشت اعالم کردیم که پیش از این ،وزیران
از مش��اوره بخش خصوصی استفاده می کردند و این
موضوع باعث می ش��د سیاس��ت گذاری ها به گونه ای
باش��د که هم دولت و هم بخ��ش خصوصی پیش از
اعالم رس��می ،اماده ان باش��ند و منافع هر دو دیده
مشکالت از در حل شود ،نه از پنجره
ش��ده باش��د .با این حال ،در دوره کنونی و در دولت
محمود نجفی س��هی ،عضو کمیسیون صنایع اتاق
دوازده��م چنی��ن اتفاقی رخ ن��داده و اگر هم دولت
بازرگان��ی ،صنای��ع و معادن ایران درب��اره همفکری
مشورتی از بخش خصوصی می گیرد ،بدون هماهنگی
دولت با بخش خصوصی به «گس��ترش
اتاق های بازرگانی است و پارلمان بخش
صنعت» گفت :در همه حالت همفکری
خصوصی هیچ نماین��ده ای را برای این
و مش��ورت می توان��د کم��ک کن��د تا
کار معرفی نکرده است.
سیاست های مورد نظر دولت به کارکرد
وی اف��زود :از گفته های وزیر صنعت،
کافی و اجرای مناسب برسد.
مع��دن و تج��ارت این ط��ور برداش��ت
نجفی س��هی با بیان اینکه دولت باید
می ش��ود که ای��ن وزارتخان��ه در دولت
عزم کافی برای حل مس��ائل و مشورت
دوازدهم قصد داش��ته با انجمن ها وارد
محمود نجفی سهی
داش��ته باش��د ،توضی��ح داد :برای حل
مذاکره ش��ود و مش��ورت در حوزه های
سرمایه دارانی که
مش��کالت موجود باید از در وارد ش��د.
متفاوت با تشکل های تخصصی باشد .با
این حال ،در برخی از حوزه ها شمولیت امروز ارز زیادی دارند رفع مش��کالت بدون همفکری با بخش
از نوسان های نرخ ارز
خصوصی مانن��د وارد ش��دن از پنجره
بحث بیش از یک انجمن اس��ت و باید
استقبال می کنند .این
نگاه کالن تری به موضوع وجود داش��ته در حالی است که فعاالن است.
باش��د .یکی از دالیلی ک��ه در ماه های اقتصادی و تولیدکنندگان وی با بیان اینکه از دوره های پیشین
گذش��ته کش��ور با برخی مشکالت در به دنبال ثبات هستند .تا کن��ون این موضوع بارها مطرح ش��ده
حوزه تصمیم گیری روبه رو شد ،تضاد و متاسفانه دولت با برخی که ۸۰درصد درگیر تحریم های داخلی
سیاست ها شرایط را
هس��تیم ،توضی��ح داد :اگ��ر ۸۰درصد
تض��ارب منافع بود .ب��ه این دلیل طرف
برای افرادی که به دنبال
مش��کالتی که ب��ه تحریم ه��ای داخلی
مش��ورت عالوه بر اینک��ه باید تخصص
بی ثابتی بودند
مربوط می شود به موقع برطرف می شد
داش��ته باش��د باید تضاد مناف��ع را هم
فراهم کرد
ام��روز نگ��ران ۲۰درصد مش��کلی که
بشناس��د و بتواند موض��وع را این گونه
تحلیل کند.
رییس کمیس��یون صنایع ات��اق بازرگانی ،صنایع،
معادن و کش��اورزی ایران با بیان اینکه وزیر صنعت،
معدن و تجارت به صراحت وعده همکاری و مشورت
دادند ،گفت :امیدواریم برای برگزاری این جلس��ه ها
به س��رعت زمینه سازی ش��ود .امروز دولت و بخش
خصوصی به مشورت با یکدیگر نیاز دارند و برگزاری
جلسه های مش��ورتی به هر دو طرف کمک می کند.
در این شرایط طبیعی است که کشور نیز با مشکالت
کمتری روبه رو ش��ود .در شرایطی که دولت و بخش
خصوصی از مش��کالت کنونی بی��رون روند ،وضعیت
اقتصادی و معیشتی مردم نیز بهبود خواهد یافت.
امریکا ان را تشدید کرده نبودیم.
ای��ن فعال صنعت��ی با بیان اینکه ش��خصی خالف
مالیات��ی کرده و ح��اال می خواهد پ��ول را بدهد اما
دولت دس��ته چک او را می بندد ،گفت :قانون مالیات
یکی از جدی ترین مش��کالت امروز بخش خصوصی
اس��ت .دولت باید تالش کند تا هم مطالبات خودش
پرداخت ش��ود و هم بخش خصوصی بتواند کارش را
ادامه دهد.
وی درباره نوسان های اخیر نرخ ارز در کشور گفت:
سرمایه گذاران و س��رمایه دارانی که امروز ارز زیادی
دارند طبیعی است که از نوسان های نرخ ارز استقبال
کنن��د .این در حالی اس��ت که فع��االن اقتصادی و
تولیدکنن��دگان به دنبال ثبات هس��تند .متاس��فانه
دولت در ماه های گذشته با برخی سیاست ها شرایط
را برای اف��رادی که به دنبال بی ثابت��ی بودند فراهم
کرد.
نجفی سهی با بیان اینکه زمان دولت هفتم و هشتم
طرحی نوش��ته شد که بر اساس ان ،اصالح برخی از
قوانین دیده ش��ده بود ،افزود :با این حال ،هیچ کدام
از ان طرح ه��ا به قانون تبدیل نش��د و هنوز وضعیت
بهبود کافی نیافته است.
برخ��ی از فع��االن اقتصاد ام��روز می خواهند برای
تسهیل فعالیت های خود بدهی های گذشته را تسویه
کنند اما متاس��فانه در این مس��یر ب��ا موانع بزرگی
روبه رو می شوند.
ای��ن فعال اقتصاد با اش��اره به اینک��ه امروز عمده
مش��کالت کش��ور به حوزه گم��رک و ترخیص کاال
مربوط می شود ،توضیح داد :گمرک متاسفانه در این
زمینه همکاری کافی را با تولیدکننده ندارد .از طرف
دیگر ،تولیدکننده به دلیل ش��رایط اقتصادی موجود
دائم بدهکار می شود .این در حالی است که نمی تواند
م��واد اولیه مورد نیاز خود را وارد کند تا بتواند تولید
را ادامه دهد .این سیاست ها باعث می شود مشکالت
حوزه تولید تشدید شود.
راهکاری برای حمایت از کاالی ایرانی
حمیدرض��ا سیمه س��از ،کارش��ناس اقتص��اد درباره
حمای��ت از کاالی داخلی توضیح داد :دولت در س��ال
۱۳۹۷پیوس��ته ب��ه مصرف کنن��دگان ایران��ی توصیه
می کن��د ک��ه برای رون��ق اقتص��اد مل��ی و حمایت از
تولیدکنن��دگان داخل��ی کاالی ایران��ی بخرن��د .اگ��ر
نیم نگاهی ب��ه طی��ف مصرف کنن��دگان کاال در ایران
بیندازیم ،درمی یابیم عالوه بر مردمی که مایحتاج خود
را به ص��ورت کاال و خدمت می خرند ،این س��ازمان ها
هس��تند که بخش زیادی از خریده��ای مربوط به کاال
و خدم��ات را به خود اختصاص داده اند؛ س��ازمان هایی
که بزرگترین مصرف کنندگان کاال در کش��ور به شمار
می روند و مدیریت بخش قابل توجهی از انها در اختیار
دولت است.
سیمه ساز با بیان اینکه بدیهی است که این سازمان ها
اگر خری��د کاالی ایرانی را در اولویت ق��رار دهند گام
بس��یار موثری در مس��یر تحقق ش��عار س��ال برداشته
می ش��ود ،به ایسنا گفت :اما دولت با وجود داشتن اراده
کافی و تصویب و ابالغ ایین نامه های اجرایی بی ش��مار
برای س��وق دادن سازمان های دولتی به خرید کاالهای
داخلی ،در این زمینه توفیق چندانی به دس��ت نیاورده
است .از همین رو ،همچنان شاهدی م که تولیدکنندگان
داخلی از شرکت ها و سازمان های دولتی به دلیل خرید
کاالهای خارجی که مشابه داخلی دارند گله مند هستند.
واقعیت این است که ریشه بروز چنین مشکالتی ،نبود
پایگاه اطالعاتی یکپارچه در کش��ور است؛ پایگاهی که
در ان داده های مربوط به کاالهای در گردش(مصرفی)
س��ازمان های دولت��ی به صورت یکپارچ��ه جمع اوری،
نگهداری و به روز رسانی شود .وی افزود :به اعتقاد برخی
از صاحب نظران ،قرن گذش��ته قرن حکمرانی نفت بود
چرا که بس��یاری از چالش های سیاسی و اقتصادی قرن
گذش��ته متاثر از نفت و نرخ ان بو د اما با نزدیک شدن
به پایان قرن ۲۰میالدی و اغاز قرن حاضر نشانه هایی
از ظه��ور یک ق��درت جدید نمایان ش��د؛ اطالعات .به
گفته سیمه ساز ،قرن ۲۱قرن حکمرانی اطالعات است.
اکنون موفقیت متعلق به سازمان هایی است که بتوانند
ب��ا اس��تفاده از ابزارهای فناوران��ه ،اطالعات در گردش
خ��ود را ب��ه بهترین ش��کل مدیریت کنن��د .نگهداری
س��وابق اطالعاتی ،به س��ازمان ها ام��کان می دهد تا با
تحلیل های اطالعاتی ،نسبت به وضع گذشته و موجود
ش��ناخت حاصل کنند .این شناخت مثل چراغی است
که س��ازمان را یاری می دهد تا برای بهبود فرایند ها و
کاهش هزینه ها بتواند شفاف و بدون ابهام برنامه ریزی
کن��د .مدیریت اطالعات و کنت��رل و نظارت بر خرید و
ت��دارکات کاالهای مصرفی می توان��د کمک فراوانی به
دول��ت در جهت هدایت خریدهای خارجی به س��مت
تولیدات داخلی کند .واحده��ای عملیاتی مانند خرید
و تدارکات ،نگهداری و تعمیر (نت) ،طراحی و تولید.
س��ازمان های دولتی برای اس��تفاده از کاالی ایرانی
در عمل با مش��کل روبه رو هس��تند زیرا هیچ س��از کار
عملیات��ی ب��رای شناس��ایی و مرتبط س��ازی کاالهای
وارداتی با مش��ابه داخلی وجود ن��دارد که از طریق ان
بتوان کاالهای داخلی مش��ابه کاالی وارداتی مورد نظر
را ب��ه مصرف کننده یا خریدار معرفی کرد .برای نمونه،
ی��ک واحد نگهداری و تعمی��رات را در نظر بگیرید که
ب��ه یک قطعه یدکی معین نیاز دارد .در این گونه موارد
روال این اس��ت که اگر قطعه مورد نظر در انبار سازمان
وجود داش��ته باشد ،کاال از انبار تامین می شود .در غیر
این صورت ،واحد خرید و تدارکات سازمان ،برای خرید
کاالی مورد نظر اقدام می کند که این کار در بس��یاری
از موارد به خرید کاال از تولیدکنندگان غیرایرانی منجر
می شود .در شرایطی که واحد خرید و تدارکات ملزم به
تامین س��ریع کاال است ،واضح است که نمی توان از ان
انتظار داشت کاالی داخلی مشابه انچه درخواست شده
را پیدا کن��د .واحدهای خرید و تدارکات به طور عمده
با توجه به س��وابق قبلی کاالی درخواستی را می خرند
و در این مس��یر از هیچ منبع اطالعاتی برای شناسایی
کاال بهره مند نیستند.
این کارش��ناس اقتص��اد با بیان اینک��ه یکی دیگر از
اقدام های��ی که دول��ت می تواند در جه��ت حمایت از
تولیدکننده داخلی و افزایش رونق اقتصادی انجام دهد،
شناس��ایی کاالهای پرمصرف وارداتی اس��ت که مشابه
داخل��ی ندارند ،توضیح داد :اگر دولت بتواند در س��طح
سازمان های زیرمجموعه اش کاالهای پرمصرف وارداتی
را که مش��ابه داخلی برای ان وجود ندارد ،شناس��ایی
کند ،می تواند این حجم مصرف از کاالهای خارجی که
توجیه بومی سازی دارند را به سمت بومی سازی و تولید
داخل هدایت کند اما مشکل اصلی برای انجام این کار
غیرممکن بودن تجمیع و تحلیل مصارف و شناس��ایی
کاالهای وارداتی پرمصرف است .فرض کنیم یک کاالی
وارداتی برای بومی سازی به تولید کننده داخلی پیشنهاد
می شود؛ نخس��تین پرس��ش تولیدکننده داخلی برای
تولید کاالی پیش��نهادی ،میزان خرید یا سرانه مصرف
ان کاال است .بدیهی است برای یک تولید کننده انجام
مهندس��ی معکوس و بومی س��ازی کاالهایی که سرانه
مصرف پایینی دارند صرفه اقتصادی ندارد و از نظر مالی
توجیه پذیر نیست ،مگر انکه مصرف کننده (سازمان های
دولتی) حاضر باش��د کاال را با بهای تمام شده بیشتری
نس��بت به کاالی وارداتی خریداری کند .موضوعی که
در بس��یاری از موارد به ان اش��اره می ش��ود ،این است
که کاالی ایرانی گران تر از نمونه وارداتی ان اس��ت .به
جز مواردی مانند اعمال سیاس��ت دامپینگ از س��وی
تولیدکنندگان خارجی که گاهی اوقات انجام می شود،
س��رانه تولید نقش تعیین کننده ای در بهای تمام ش��ده
ی��ک کاال دارد زیرا با افزایش میزان تولید و سرش��کن
ش��دن برخی هزینه ها ،به��ای تمام ش��ده کاال کاهش
می یاب د اما مش��کل این اس��ت که درحال حاضر امکان
تحلیل مصارف و شناس��ایی کاالهای پرمصرف وارداتی
وجود ندارد .علت هم نبود پایگاه اطالعاتی یکپارچه ای
است که از طریق ان امکان تجمیع و شناسایی کاالهای
وارداتی پرمصرف فراهم شود.
یکشنبه
صنعت خودرو
4شهریور 14 1397ذی الحجه 26 1439اوت 2018شماره 468پیاپی 2441
خبر
«رانا» با اپشن های جدید
تا پایان امسال به بازار می اید
عکس :مهدی کاوه ای
صنعت موتورسیکلت در
حال روزامد شدن بود
اما فرسودگی ان سبب
شده تا در نوس ان های
اقتصادی بیشتر
اسیب پذیر باشد .حال
باید دید با این وضعیت،
سرنوشت کارخانه های
مونتاژکننده چه خواهد
شد
گزارش «گسترش صنعت» از وضعیت بازار موتورسیکلت
بازار موتورسیکلت های کار کرده داغ شد
تولید و عرضه ،سرگردان شیوه نامه ها
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
بازار خودرو از اغاز سال شاهد نوسان های قیمتی
زیادی بوده اما در بازار موتورس��یکلت عنوان شد با
مدیریت انجمن و اتحادیه های این صنف ،فقط بین
۱۰تا ۲۰درص��د قیمت ها افزایش یافت .خبرهای
هفته پایانی مرداد حاکی از روند صعودی قیمت ها
در این بازار اس��ت که یکی از دالیل این امر الزامی
شدن شماره گذاری موتورس��یکلت های برقی بوده
است.
پیش ت��ر برقی ها مع��اف از پالک گ��ذاری بودند
ام��ا چ��ون ای��ن روند س��بب ش��د ت��ا بیم��ه این
ن��وع موتورس��یکلت ها در هال��ه ای از ابهام باش��د
ش��ماره گذاری برقی ها در دس��تور کار پلیس راهور
قرار گرفت.
الزام پالک گذاری
نداشتند .از این رو ،امار فروش انها خیلی باال نبوده
و شماره گذاری این موتورسیکلت ها دشوار نیست.
این فع��ال صنعت موتورس��یکلت درب��اره رابطه
پالک گ��ذاری و افزایش قیمت ه��ا توضیح داد :بازار
تقاضا بس��یار پایین است و شماره گذاری نمی تواند
دلیلی برای افزایش قیمت ها باش��د .نرخ محصوالت
بیشتر تحت تاثیر نوسان های ارزی است.
وی در این باره افزود :موتورسیکلت جزو اولویت
دوم برای دریافت ارز قرار دارد؛ ممکن اس��ت یکی
دیگر از دالیل گرانی موتورسیکلت این امر باشد.
دستور ترخیص بدون اجرا
ضیاءمقدم در ادامه گفت وگو به قطعات دپو ش��ده
در کمرگات کش��ور پرداخت و گفت :خبرها نشان
می دهد مسئوالن برای متوقف نشدن تولید ،دستور
ترخی��ص م��واد اولیه و قطعات مورد نی��از تولید را
ب��دون پرداخت مابه التفاوت ن��رخ ارز دولتی و ازاد
ص��ادر کرده اند ام��ا گمرکات هنوز ب��رای ترخیص
قطعات و حتی مواد اولیه اقدام نکرده اند.
وی افزود :نوعی بالتکلیفی در واحدهای صنعتی
حکفرماس��ت که تولی��د را تحت الش��عاع قرار داده
اس��ت .با توجه به مصوبه ۱۶مرداد (ترخیص بدون
پرداخت مابه التفاوت) هنوز اقدام جدی انجام نشده
است.
بهمن ضیاءمق��دم ،دبیر انجم��ن تولیدکنندگان
موتورسیکلت درباره وضعیت بازار این وسیله نقلیه
به «گس��ترش صنعت» گفت :بنابر شیوه نامه پلیس
راه��ور بر اس��اس قوانینی که این نه��اد دارد تمام
موتورسیکلت ها ملزم به شماره گذاری شده اند.
اقبال نسبت به کار کرده ها
وی با اش��اره به بخشنامه پلیس راهور ،افزود :در
دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورس��یکلت یاداور
این بخش��نامه امده اس��ت تعدادی از شرکت های
ش��د :بازار تقاضای این وسیله نقلیه نسبت به سال
تولیدی و بازرگانی برای فروش موتورس��یکلت های
گذش��ته دچ��ار افت زیادی ش��ده و امارها نش��ان
برقی ب��دون پالک اق��دام کرده اند ک��ه در صورت
می دهد تولید امس��ال زیر ۵۰هزار موتورس��یکلت
مشاهده باید توقیف شوند.
بوده است.
دبی��ر انجم��ن تولیدکنن��دگان
عنوان می ش��ود چون ن��رخ خودروها
موتورسیکلت در پاس��خ به پرسشی
به یکباره افزایش بس��یاری داش��ته این
مبنی ب��ر اینک��ه ای��ن قانون ش��امل
مس��ئله سبب شده تا بازار موتورسیکلت
تم��ام موتورس��یکلت های برق��ی در
تا حدودی گرم ش��ود و افراد برای خرید
س��طح ش��هر می ش��ود ،گف��ت :به
به این بازار روی اورند.
احتم��ال زی��اد ،ای��ن قانون ش��امل
ضیاءمق��دم درای��ن ب��اره گف��ت :این
تم��ام موتورس��یکلت ها چ��ه انهایی
بهمن ضیاء مقدم
موضوع صح��ت ندارد زیرا بازار خودرو و
که پیش ت��ر فروخته ش��ده اند و چه
جنس نیاز مشتری با بازار موتورسیکلت
موتورس��یکلت های جدید می ش��ود.
تقاضا بسیار پایین
متفاوت است .امروز قشر ضعیف جامعه
برای روش��ن ش��دن موضوع انجمن
است و شماره گذاری
که بیش��تر متقاضی موتورسیکلت است،
تولیدکنن��دگان موتورس��یکلت قرار
نمی تواند دلیلی
برای افزایش
وقت��ی نرخ این وس��یله نقلی��ه از ۳تا ۴
است جلسه ای با پلیس راهور داشته
قیمت ها باشد.
میلی��ون ب��ه ۶میلیون می رس��د دیگر
باشد و پرس��ش هایی درباره جزئیات
نرخ محصوالت
امکان خرید ان را ندارد.
این شیوه نامه مطرح کند.
بیشتر تحت تاثیر
وی از اس��تقبال م��ردم نس��بت ب��ه
از
مردم
اس��تقبال
او در ادام��ه به
نوسان های
موتورس��یکلت های کار ک��رده خب��ر داد
موتورس��یکلت های برقی پرداخت و
ارزی است
و گف��ت :مش��کل بزرگی که ام��روز در
گفت :برقی ها اقب��ال زیادی در بازار
بازار موتورسیکلت ایجاد ش��ده این است که مردم
به س��وی خری��د موتورس��یکلت های دس��ت دوم
روی اورده ان��د و تفاوتی ندارد کاربراتوری باش��د یا
انژکتوری .به طور قطع این امر به تش��دید الودگی
در اینده ای نزدیک منجر خواهد شد.
ضیاءمق��دم در پایان گفت :به دلی��ل بالتکلیفی
که در ش��رایط حاضر وج��ود دارد وضعیت تولید و
بازار موتورسیکلت خیلی مناسب نیست .محصوالت
سفارش ش��ده ترخی��ص نمی ش��ود و ب��ا توجه به
نوسان های ارزی که وجود دارد نمی توان نرخ نهایی
تعیین کرد .این وضعیت سبب شده تا تولیدکننده
نتواند بازاری داشته باشد.
کاهش عرضه
است.
� موتورسیکلت ،کاالی سرمایه ای
در ادام��ه ،خادم منص��وری از تمای��ل برخ��ی از
ش��هروندان ب��ه خرید ای��ن کاال و حض��ور در بازار
موتورس��یکلت خب��ر داد و گف��ت :موتورس��یکلت
نیز مانند خودرو به کاالی س��رمایه ای برای قش��ر
ضعیف ت��ر جامعه تبدیل ش��ده و افراد ب��دون نیاز
موتورس��یکلت را خری��داری و در من��زل نگهداری
می کنن��د .از ای��ن رو ،پیش فروش موتورس��یکلت
می توان��د مانع از بروز مش��کالتی همچون افزایش
حبابی قیمت ها در این بازار شود.
وی خاطرنشان کرد :خرید موتورسیکلت به عنوان
س��رمایه گذاری ،بیشتر ش��امل موتورسیکلت های
هندی می شود و از موتورسیکلت های چینی اقبال
زیادی نشده است.
این در حالی اس��ت که س��ازندگان هندی حتی
اجازه س��اخت کوچک ترین قطعه را به تولیدکننده
ایرانی نمی دهند و حتی عنوان می شود مونتاژ را هم
خ��ود انجام می دهند .رییس اتحادیه فروش��ندگان
موتورس��یکلت و دوچرخه در ای��ن باره گفت :برای
رفتن به س��وی تولید موتورس��یکلت های پیشرفته
یکی از تولیدکنندگان داخلی خط تولید س��یلندر
موتورسیکلت را وارد کرده است .قرار بود این پروژه
مهر ماه کلید بخورد اما تحریم ها فعال اجرای ان را
به تعویق انداخته است.
خادم منصوری در پایان تاکید کرد :موتورسیکلت،
صنعتی پیچیده نیست که نتوان به این سو حرکت
کرد ام��ا وضعیت فعل��ی ادامه فعالیت ه��ا را برای
روزام��دی ب��ا چال��ش روب��ه رو کرده
اس��ت .به ط��ور نمونه ،تع��داد نیروی
انس��انی کارخانه ای که با حدود ۶۰۰
نیروی انسانی فعالیت می کرد به دلیل
مش��کالت ،به ۱۰۰نف��ر کاهش یافته
اس��ت .این موضوع در س��ال تولید و
حمایت از تولید ملی مطلوب نیست.
در ای��ن راس��تا« ،گس��ترش صنعت» به س��راغ
محمد خادم منصوری ،رییس اتحادیه فروش��ندگان
موتورس��یکلت و دوچرخه رف��ت .او درباره وضعیت
قیمت ها گفت :به لحاظ نرخ ،بازار نسبت به گذشته
تغییر زیادی نداشته است .برخی واردکنندگان که
دالر ۴۲۰۰تومان��ی ب��رای قطع��ات دریافت کرده
بودن��د با همان نرخ ،نرخ تمام ش��ده را محاس��به و
محص��والت را به ب��ازار عرضه کرده ان��د .از این رو،
شاید تفاوت نرخ بین ۱۰تا ۱۵درصد باشد.
وی اضافه کرد :امروز عمده مش��کالت دپو شدن
مواد اولیه و قطعات مورد نیاز واحدهای صنعتی در
گمرکات کشور اس��ت .وقتی عرضه کاهش یابد به
ط��ور قطع در پی ان ،قیمت ها نی��ز تغییر خواهند
کرد.
ریی��س اتحادیه فروش��ندگان موتورس��یکلت و
دوچرخ��ه درباره وضعیت ب��ازار تقاضا
نی��ز گف��ت :چ��ون تولید اف��ت کرده
می ت��وان گف��ت ام��ار تقاض��ا باالتر از
عرضه اس��ت .در وضعی��ت حاضر یکی
از تولیدکنن��دگان برای ت��وازن عرضه
و تقاضا برای پیش ف��روش محصوالت
اق��دام کرده اس��ت .ب��ه ای��ن ترتیب،
محمد خادم منصوری
واسطه ها که موتورسیکلت را خریداری
و در انب��ار دپ��و می کنن��د ،ح��ذف
تعداد کارکنان کارخانه ای
می شوند.
که با حدود ۶۰۰نیروی
وی اف��زود :البت��ه پیش ف��روش انسانی فعالیت می کرد به
موتورسیکلت به لحاظ زمانی با خودرو دلیل مشکالت ،به ۱۰۰
متفاوت است و اغلب پس از یک هفته ،نفر کاهش یافته است.
این موضوع در سال تولید
محصول تحویل مشتری می شود.
و حمایت
از
تولیدکنندگان
وی درباره استقبال
از تولید ملی
این طرح گف��ت :فعال یک تولیدکننده
مطلوب نیست
ان را اجرا کرده و هنوز گسترده نشده
� سخن اخر
صنع��ت موتورس��یکلت در ح��ال
روزامد ش��دن بود اما فرس��ودگی ان
سبب شده تا در نوس ان های اقتصادی
بیشتر اسیب پذیر باشد .حال باید دید
با این وضعیت ،سرنوشت کارخانه های
مونتاژکنن��ده چ��ه خواه��د ش��د .ایا
ش��رایط حاض��ر باع��ث غربالگری در
این صنعت خواهد ش��د و تولیدکننده
واقعی از مونتاژکننده جدا می شود؟
بسته حمایتی صنایع قطعه سازی و خودروسازی در راه است
مدی��رکل دفتر صنای��ع خودرو و نیرو محرک��ه وزارت صنعت ،معدن و
تجارت از تدوین بس��ته جدید دولت برای حمایت از صنایع خودروسازی
و قطعه سازی خبر داد.
به گزارش ش��اتا ،بازار خودرو کش��ور در ماه های گذشته فراز و نشیب
فراوانی را تجربه کرد؛ خروج یک طرفه امریکا از برجام و در پی ان زمزمه ها
و احتمال کاهش یا قطع همکاری برخی ش��ریکان خارجی خودروسازان
ایرانی و نیز موافقت شورای رقابت با افزایش نرخ خودروهای تولید داخل
ک��ه کمتر از ۴۵میلیون تومان نرخ دارند ،س��بب افزای��ش نرخ در بازار
شد.
اشفتگی قیمت ها در بازار خودروهای خارجی بیشتر بود ،به ویژه انکه از
۲۱فروردین ،همزمان با اعالم سیاس��ت های ارزی جدید ،تا پایان خرداد
امس��ال بیش از ۱۲۰میلیون یورو برای واردات این کاال اختصاص یافت؛
البته از اغاز تیر ،ش��یوه نامه ممنوعیت ثبت سفارش و واردات خودروهای
خارجی ابالغ شد.
پی��ش از این ،محس��ن صالحی نیا ،معاون امور صنای��ع وزارت صنعت،
معدن و تجارت به ایرنا گفته بود :اگر سطح عمومی قیمت ها افزایش یابد،
منطقی است که به سقف تسهیالت خودروسازان نیز افزوده شود .در این
زمینه ،به شورای پول و اعتبار پیشنهادهایی شد و برای کل خودروسازی
کش��ور حدود ۱۰۰هزار میلیارد ریال افزایش سقف تسهیالت درخواست
شده است.
در همی��ن زمینه ،امیرحس��ین قناتی ،مدیرکل دفت��ر صنایع خودرو و
نیرو محرکه وزارت صنعت ،معدن و تجارت به شاتا گفت :دولت به دنبال
حمایت مالی از صنایع خودروسازی و قطعه سازی است.
وی بیان کرد :در این بسته همه منابع الزم برای حمایت از خودروسازان
و قطعه سازان پیش بینی شده و به زودی جزئیات ان منتشر می شود.
قناتی خاطرنش��ان کرد :تامین مواد اولیه و ارز مورد نیاز از جمله موارد
پیش بینی شده در این بسته حمایتی است.
«رانا»ی بهبودیافته با اپش��ن های مورد نظر مش��تریان تا
پایان سال به بازار عرضه خواهد شد.
به گ��زارش ایکوپرس ،حمی��د مرادی ،قائم مق��ام اجرایی
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اعالم این خبر گفت:
تولی��د رانای فعلی نیز ادامه خواهد داش��ت و مدل جدید با
افزودن اپشن هایی به خواست مشتری تولید خواهد شد.
وی عرض��ه دن��ا با گیربک��س اتوماتی��ک را نی��ز از دیگر
برنامه های توس��عه محصوالت ایران خودرو برشمرد و گفت:
درحال حاضر مراحل صحه گذاری این محصول در حال انجام
است و تا یک سال اینده به تولید تجاری خواهد رسید.
مرادی ظرفیت تولید س��االنه دنا با گیربکس اتوماتیک را
بیش از ۱۰هزار خودرو اعالم کرد.
قائم مق��ام اجرای��ی مدیرعامل گروه صنعت��ی ایران خودرو
توسعه قوای محرکه را از دیگر برنامه های ایران خودرو دانست
و گفت :درحال حاضر موتورهایEF ۷ ،XU ۷ ،TU ۳ ،TU ۵
تولید می ش��ود که س��هم باالیی در سبد تولید قوای محرکه
دارند .وی افزود :ظرفی��ت تولید محصول ۲۰۶پالس مجهز
ب��ه موتور TU ۳را ب��ه روزانه ۴۰۰خ��ودرو افزایش خواهیم
داد.
وی تصریح کرد ۲۰۶ :پالس قابلیت های جدیدی دارد که
برای مشتری جذابیت باالتری خواهد داشت .مرادی ارتقای
موتور ملی EF ۷به س��طح اس��تانداردهای االیندگی یورو ۵
را از برنامه ه��ای مه��م ایران خودرو عنوان کرد که از س��وی
ش��رکت تحقیقات موتور ایپکو در حال انجام اس��ت و افزود:
ایران خودرو امادگی تولید محصوالت با اس��تاندارد یورو ۵را
دارد.
وی همچنی��ن اف��زود :بخ��ش زی��ادی از اس��تانداردهای
هشتادوپنج گانه ای که تعیین شده در محصوالت ایران خودرو
قابلی��ت اج��را دارد و برخی دیگر نیز با تاخیر و در ش��رایط
مناسب تری عملی خواهد شد.
مرادی با تاکید بر اینکه پروژه های توسعه محصول هیچ گاه
متوقف نمی شود ،گفت :در شرایط تحریم نیز ما به طرح های
توسعه محصول خود ادامه خواهیم داد.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی:
شمار خودروهای معطل قطعات
به ۷۰هزار رسید
دبی��ر انجم��ن تخصص��ی صنای��ع همگ��ن نیرومحرکه و
قطعه س��ازی کش��ور گفت :تعداد خودروهایی ک��ه به دلیل
کس��ری قطعات به شکل ناقص تولید و در کف کارخانه های
س��ازنده متوقف ش��ده اند به حدود ۷۰هزار دستگاه رسیده
است.
ارش محبی نژاد در گفت وگو با ایسنا ،اظهار کرد :متاسفانه
خودروسازان از پرداخت مطالبات قطعه سازان ناتوان هستند
و همی��ن موضوع موجب ایجاد مش��کل در تامین نقدینگی
قطعه سازان و تولید قطعات شده است.
وی ب��ا بی��ان اینک��ه در هفته ه��ای اخیر تن��وع و تعداد
قطعاتی که قطعه س��ازان نمی توانند تولید کنند بیشتر شده
اس��ت ،خاطرنش��ان کرد :یک خودرو از بیش از ۳هزار نوع
قطعه تش��کیل ش��ده که در صورت کمبود حتی یکی از این
قطعات ،خودرو به اصطالح تجاری نش��ده و در کارخانه های
تولیدکننده متوقف می شود.
دبی��ر انجم��ن تخصص��ی صنای��ع همگ��ن نیرومحرکه و
قطعه سازی کش��ور ادامه داد :در هفته های گذشته وضعیت
قطعه س��ازان بدتر ش��ده و ناتوانی خودروس��ازان از پرداخت
مطالب��ات قطعه س��ازان نی��ز مش��کالت را تش��دید ک��رده
است.
وی افزود :در این ش��رایط در کوتاه مدت ۳اقدام مهم باید
انجام ش��ود که صنعت خودرو و قطعه س��ازی از این بحران
خارج ش��ود؛ نخستین اقدام ،تس��هیالت دهی به ارزش بیش
از ۱۰ه��زار میلیارد تومان به هر یک از ش��رکت های بزرگ
خودروسازی برای پرداخت مطالبات قطعه سازان است.
این فعال صنع��ت خودرو با بیان اینکه با تغییرات نرخ ارز
میزان سرمایه در گردش ش��رکت های قطعه سازی به کمتر
از نصف رس��یده اس��ت ،تصریح کرد :دومین اقدام مهم برای
خ��روج از ای��ن وضعیت ،عرضه کافی و با نرخ مناس��ب مواد
اولیه ب��ه طور عمده دولتی همچون ف��والد ،فلزات رنگین و
محصوالت پتروش��یمی اس��ت که نرخ انها در بازار به شدت
افزایش یافته است.
وی ادام��ه داد :س��ومین اق��دام کوتاه مدت ب��رای خروج
صنعت خودرو و قطعه از این بحران ،ازادس��ازی نرخ خودرو
و واقعی ش��دن نرخ قطعات تحویلی به خودروس��ازان است.
درحال حاضر خودروس��ازان هنوز قطعات خریداری ش��ده از
قطعه س��ازان را با نرخ ارز ۳۲۰۰تومانی سابق قیمت گذاری
می کنند در حالی که قطعه سازان ارز مورد نیاز را به نرخ ازاد
تامین می کنند.
محبی ن��ژاد خاطرنش��ان ک��رد :امیدواری��م در تعطیالت
تابس��تانی یک هفته ای خودروس��ازان و قطعه سازان ،بخشی
از خودروهای ناقصی که کس��ری قطعات انها تامین ش��ده،
تکمیل ش��ود و شاهد کاهش تعداد ۷۰هزار دستگاه خودرو
ناقص متوقف در کارخانه های خودروسازی باشیم.
یکشنبه
سال سی ام شماره 468پیاپی 2441
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
4شهریور 1397
14ذی الحجه 1439
26اوت 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
تامین اب ،ماموریت واحد فنی
از انجا که ایجاد و توسعه صنعتی
ب��دون اب معنایی ن��دارد و تامین
اب م��ورد نیاز واحده��ای تولیدی
مس��تقر در ش��هرک های صنعت��ی
ی است ،این مهم
دارای اولویت زیاد
برعهده معاونت فنی سازمان صنایع
کوچک و شهرک های صنعتی کشور
فتحعلی محمدزاده
قرار دارد .نگاهی به وضعیت مصرف
معاون فنی سازمان صنایع
اب در بخش های مختلف اقتصادی،
کوچک و شهرک های
خدماتی ،اش��امیدنی و صنعت اب
صنعتی ایران
کشور نشان می دهد که ۹۲درصد
از کل اب مصرفی کشور مربوط به
بخش کشاورزی است ۶ .درصد از این حجم اب در بخش خانگی،
اشامیدنی و خدمات مصرف می شود و فقط ۲درصد ان در بخش
صنعت استفاده می ش��ود که سهم نیروگاه ها و پاالیشگاه ها نیز در
این قسمت تعریف شده است .این در حالی است که سهم مصرف
اب در بخش صنعت در مقایس��ه با کش��ور های در حال توسعه و
ی که انگشت اتهام پرمصرفی
ت در حال
توسعه یافته بسیار ناچیز اس
در بخش اب همیشه به سمت صنعت گرفته شده است.
اکنون ۸۰۸ش��هرک و ناحیه صنعتی در ح��ال بهره برداری در
کش��ور وج��ود دارد ،با این وجود ،مجم��وع اب در اختیار انها ۱۵
هزار لیتر بر ثانیه است .این در حالی است که با توجه به تغییرات
اقلیمی و خشکس��الی حاکم بر کشور و کاهش میزان بارندگی ها و
حج��م اب های زیرزمینی ،اب دهی چاه های اب ش��هرک ها دارای
مشکل بوده و اکنون افت اب دهی وجود دارد به طوری که ۲هزار
لیتر از این منابع ابی از دسترس خارج شده است.
در بعضی از دش��ت ها نیز به دلیل تغییرات اقلیمی اب مورد نیاز
مجموعه ش��هرک های صنعتی شور شده و الزم است کف شکنی و
تغییر مکانی چاه های ش��هرک انجام یا اینکه اب مورد نیاز شهرک
از محل دیگر تامین شود.
کمیته س��اماندهی منابع اب برای رفع مش��کالت و چالش های
پی��ش رو در زمین��ه اب و تامی��ن منابع ابی در مجموعه س��تاد
سازمان و شرکت ش��هرک های صنعتی استان های کشور تشکیل
شده و پیوسته روند مصرف اب و چگونگی اعمال مدیریت مصرف
و صرفه جویی در اب و راهکارهای تامین کس��ری ان با اس��تفاده
از و فناوری ه��ای نوین از قبیل اس��تفاده از کنتورهای هوش��مند،
اعمال مدیریت تراز اب ،شناسایی انشعاب های غیرمجاز و ملزومات
نامناسب اب رسانی ،استفاده از شبکه های استحصال اب از پساب
ی تصفیه خانه های
خروجی تصفیه خانه ها ،استفاده از پساب خروج
شهرهای مس��کونی در جوار شهرک های صنعتی در این کمیته ها
مورد بررسی و اتخاذ تصمیم قرار می گیرد.
در برنامه شش��م توسعه دنبال ان هس��تیم تا سهم اب مصرفی
بخ��ش صنعت را به ۲برابر افزایش دهی��م .مصوبه های قانونی ان
نیز در قالب احکام دائمی برای اجرا صادر ش��ده اس��ت .الزم است
تا س��هم اب مصرفی همزمان با توس��عه صنعت افزایش یابد .این
افزای��ش حداقل از میزان ۲درصد فعلی به ۳.۵تا ۴درصد خواهد
ب��ود در حال��ی که در کش��ورهای صنعتی همتراز با ما س��هم اب
مصرفی حدود ۷تا ۸درصد است.
بنابراین ،الزم اس��ت برای هموار کردن مسیر توسعه صنعت در
مجموعه شهرک های صنعتی نیز در زمینه مدیریت مصرف بهینه
اب و پساب خروجی تصفیه خانه های صنعتی در داخل شهرک های
صنعتی برنامه ریزی و اقدام شود.
ارزش افزوده اب در صنعت س��هم باالی��ی دارد به طوری که به
ازای ه��ر لیتر ابی که به بخش صنع��ت اختصاص یافته ،برای ۵۵
نفر اشتغال ایجاد شده است؛ کمتر بخشی از اقتصاد کشور ممکن
است چنین ارزش افزوده ای داشته باشد.
باید توجه داشت که خدمات دهی به صنعتگران و تولیدکنندگان
باید به نحوی باشد که نرخ تمام شده تولید را افزایش ندهد بلکه بر
کاهش هزینه های تولید نیز اثرگذار باشد؛ این خدمات دهی معیار
حمایت از کاالی ایرانی است.
باید زیرس��اخت های متمرکز ب��رای صنعتگران فراهم ش��ود تا
ای��ن واحدهای صنعتی مس��تقر در ش��هرک های صنعتی بتوانند
در بازاره��ای صادرات��ی رقابت پذیر ش��وند .خدمات زیرس��اختی
اولیه جدای از برق ،اب و گاز ،جمع اوری زباله ها ،ازمایش��گاه های
تخصصی و تصفیه خانه های متمرکز را ش��امل می شود .تامین این
زیرس��اخت ها از اهداف و ماموریت های س��ازمان صنایع کوچک و
شهرک های صنعتی است.
دیپلماسی اقتصادی ،پشتوانه بخش خصوصی باشد
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
تاب اوری و پایداری صنایع در رویارویی با شرایط
سخت ،یک اقدام فوری و کوتاه مدت نیست .هرچند
می ت��وان برای این منظور ،سیاس��ت ها و اقدام های
ف��وری نی��ز اتخ��اذ ک��رد اما ب��ا توجه ب��ه ماهیت
تهدیدهایی که س��ال ها متوجه اقتصاد کشور بوده
اس��ت ،ویژگی تاب اوری در برابر تکانه های خارجی
باید در همه برنامه ها لحاظ شود.
حمید امانی ،رییس دفتر بخش صنعت س��ازمان
برنامه و بودجه در گفت وگو با «گس��ترش صنعت»
تاکی��د کرد :مقاوم س��ازی صنایع در ش��رایطی که
متغیرهای محیط��ی ،تحریم و تالط��م در نرخ ارز
و مب��ادالت خارجی وجود دارد ،مس��تلزم پیگیری
سیاست های اقتصاد مقاومتی است.
وی معتقد اس��ت که ویژگی های «درون زایی» و
«برون نگری» ک��ه در این سیاس��ت ها مورد تاکید
قرار گرفته ،کلید تاب اوری و حتی تحرک و پویایی
صنعت کشور است.
در این زمینه قوانین و مقررات زیادی به تصویب
رس��یده و ابالغ شده است که در ش��رایط تخفیف
نس��بی فش��ارهای پیرامونی ،جدیت در اجرای انها
کاهش می یابد.
برای بررسی بیشتر روش های مقاوم سازی صنایع
و راهکارهای پیش روی س��ازمان برنامه و بودجه با
حمید امانی به گفت وگو نشستیم که مشروح ان را
در ادامه می خوانید:
ایا س�ازمان برنام�ه و بودجه ب�ا توجه به
شرایط کنونی کشور برنامه ای برای راه اندازی
کمیته یا کارگروه در راستای حمایت از صنایع
دارد؟
س��ازمان برنام��ه و بودج��ه از س��ازمان های
پیش��نهاددهنده ،موس��س و عض��و کارگ��روه ملی
تس��هیل و رفع موانع تولید کشور بود که با تصویب
هیات وزیران در سال ۱۳۹۵تشکیل شد و به تازگی
با تصویب مجلس شورای اس�لامی در قالب الحاق
م��وادی به قانون رف��ع موانع تولی��د رقابت پذیر به
صورت قانون دائمی درامده است.
س��ازمان های اس��تانی مدیریت و برنامه ریزی نیز
عضو ستادهای تسهیل استانی هستند و فعاالنه در
جلسه ها و تصمیم گیری های این کارگروه مشارکت
دارند .عالوه بر ان ،پیش بینی س��اختار تش��کیالتی
بخش��ی و ایج��اد معاونت های متناظ��ر بخش های
اقتصادی و نیز امور بخشی از جمله صنعت ،معدن،
بازرگانی و ارتباطات در تش��کیالت سازمان برنامه
و بودج��ه ،خود به مثابه گروه ه��ای کاری فعال در
راهب��ری توس��عه در این حوزه ها اس��ت و به ایفای
نق��ش در تهی��ه و تدوین برنامه های توس��عه بخش
و نی��ز برنامه های اجرای��ی و عملیاتی و بودجه های
ساالنه و مشارکت با وزارت صنعت ،معدن و تجارت
در رویاروی��ی ب��ا مس��ائل و مش��کالت بخش های
صنعت ،معدن و تجارت می پردازد.
در واق��ع ،پاس��خ ای��ن پرس��ش ای��ن اس��ت که
وجود گروه ه��ای کاری برای تقویت پیش��ران های
توس��عه بخش و رویارویی با مس��ائل فراروی ان در
س��ازمان برنامه و بودج��ه امری دائم��ی و نهادین
اس��ت و جنبه اقتضائی در ش��رایط خ��اص ندارد.
اما در ش��رایط کنونی ،س��ازمان ،فعاالن��ه پیگیر و
مش��ارکت کننده در تدوین و نظارت بر بس��ته ها و
برنامه ه��ای اقتصاد مقاومت��ی و رویارویی با تحریم
اس��ت که از جمله انها بس��ته های مربوط به تامین
کاالهای اساسی مورد نیاز عموم مردم و نیز حمایت
از اقش��ار کم درام��د و صیانت از تولی��د را می توان
برش��مرد .به این موارد باید نقش سازمان به عنوان
دبیرخانه ش��ورای اقتصاد و ستاد فرماندهی اقتصاد
مقاومتی را نیز افزود.
با توجه به اینکه واحدهای صنعتی تاکنون
ش�رایط س�ختی را گذرانده اند ،ای�ا برنامه ای
برای مقاوم سازی صنایع دارید؟
مقاوم سازی صنایع در رویارویی با شرایط سخت،
ی��ک اق��دام ف��وری و کوتاه مدت نیس��ت .هرچند
می ت��وان برای این منظور ،سیاس��ت ها و اقدام های
ف��وری نی��ز در پیش گرفت اما ب��ا توجه به ماهیت
تهدیدهایی که س��ال ها متوجه اقتصاد کشور بوده
اس��ت ،ویژگی تاب اوری در برابر تکانه های خارجی
باید در همه برنامه ها لحاظ شود.
این مهم به ویژه با وقوع رکود شدیدی که پس از
سال ۱۳۹۱و تش��دید تحریم های ظالمانه رخ داد،
در دستور کار دولت قرار گرفت.
نخس��تین مصوبه ه��ای دول��ت در پایی��ز ۱۳۹۲
مصوبه هایی در تس��هیل و رفع موانع تولید بود که
سپس به تصویب قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر
و ارتق��ای نظام مالی کش��ور در اغاز س��ال ۱۳۹۴
منتهی شد.
مش��کالتی ک��ه صنایع ب��ا ان دس��ت وپنجه نرم
می کردند ،عالوه بر رکود و کمبود تقاضا ،مش��کالت
مال��ی ناش��ی از افزایش ش��دید ن��رخ ارز و جهش
شاخص بهای تولیدکننده بود.
مهم تری��ن اقدام ها در این جهت ک��ه با پیگیری
سازمان شکل گرفت ،برنامه فروش اعتباری خودرو
عکس :مهدی کاوه ای
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
گفت وگوی اختصاصی «گسترش صنعت» با حمید امانی ،رییس بخش صنعت سازمان برنامه و بودجه
در س��ال ۱۳۹۴ب��ود که پس از ان ب��ا برنامه های
اکن�ون بازارهای موازی مانند ارز و س�که
دیگری مانند نوس��ازی ناوگان تاکسی کشور دنبال
ب�رای س�رمایه گذاران و فع�االن اقتص�ادی
شد که عالوه بر هدف نوسازی و کاهش االینده های
جذابیت بیش�تری نس�بت به صنع�ت دارد و
هوای ش��هرها ،تقاض��ای خودرو به عن��وان یکی از
به نظر می رس�د تس�هیالت بخش اش�تغال و
زنجیره های گس��ترده صنعت��ی را افزایش می داد.
صنعت به س�مت بازارهای موازی حرکت کند.
در س��ال ،۱۳۹۵همان گونه که در پاسخ به پرسش
برنام�ه ای برای این تغییر مس�یر تس�هیالت
نخس��ت بیان شد ،تشکیل «کارگروه ملی تسهیل و
مربوط به اشتغال و صنعت دارید؟(برای مثال،
رفع موانع تولید کشور» و تقویت ستادهای تسهیل
توجه بیشتر به بخش خدمات).
اس��تانی از محورهای مهم پیگیری سازمان در کنار
حرک��ت نقدینگی عظیم و انباش��ته در اقتصاد به
وزارت صنعت ،معدن ،و تجارت بود که هدف اصلی
س��وی بازار ارز و طال ،در شرایطی که در بازیگران
ان ،تزری��ق منابع س��رمایه در گ��ردش و تخفیف
عرصه اقتصاد-به غلط یا درست -انتظارات تالطم و
مش��کالت بیم��ه ای ،بانکی و مالیاتی ان دس��ته از
ناپایداری شکل گرفته باشد ،اتفاقی خارج از انتظار
واحده��ای صنعتی(به ویژه SMEها) و تولیدی بود
نیست.
که ظرفیت احیا و تداوم فعالیت داشتند .نتیجه این
دولت ها گاه به صورت برنامه ریزی شده و متناسب
اقدام ها بازگش��ت بخش صنعت به رش��د و تخفیف
با تفاض��ل تورم داخلی و جهانی و ش��رایط رش��د
نس��بی اثار رکود در سال ۱۳۹۵و ۱۳۹۶و بعد از
اقتصادی و مالحظه و کنترل سایر شرایط ،به درستی
رشد منفی سال ۱۳۹۴بود.
برای حفظ مزیت صادراتی کشور دست به تضعیف
ب�رای تاب اوری صنایع در ش�رایط کنونی
پول ملی می زنند .اما جهش خارج از اختیار و متاثر
چه راهکاری می دهید؟
از رها ش��دن فشار تخلیه نش��ده نقدینگی انباشته
مقاوم س��ازی صنایع در ش��رایطی که متغیرهای
که با جوس��ازی و جنگ روانی دولت امریکا فش��ار
محیط��ی ،تحری��م و تالطم در ن��رخ ارز و مبادالت
انتظارات اینده نیز به ان افزوده شده است ،مطلوب
خارجی وجود دارد ،مس��تلزم پیگیری سیاست های
دولت نیس��ت اما در عین ح��ال ،در کنار عوارض و
اقتصاد مقاومتی است.
اث��ار منف��ی ،برخی اثار مثبت را نی��ز بر صنعت بر
در حقیق��ت ،ویژگی ه��ای «درون زای��ی» و
جای می گذارد؛ رشد قابل توجه شاخص های بورس
«برون نگری» ک��ه در این سیاس��ت ها مورد تاکید
به وی��ژه ب��رای ان دس��ته از بنگاه های��ی که بخش
ق��رار گرفت��ه ،کلی��د ت��اب اوری و حت��ی تحرک
زیادی از محصوالت انها صادر می ش��ود از این اثار
و پویای��ی صنع��ت کش��ور اس��ت .در ای��ن زمینه
است.
قوانی��ن و مق��ررات زیادی ب��ه تصویب رس��یده و
اگر محدودیت های خواسته یا ناخواسته وارداتی را
ابالغ ش��ده اس��ت که در ش��رایط تخفیف نس��بی
نیز در نظر بگیریم ،بسیاری از صنایع که در شرایط
فش��ارهای پیرامونی ،جدیت در اجرای انها کاهش
تثبیت نس��بی نرخ ارز در ۷س��ال گذشته در عین
می یابد.
تورم(البته کاهن��ده) ،بر اثر رکود یا تهدید واردات،
پیگی��ری اجرا و نظارت بر تحق��ق قوانینی مانند
از مدار فعالیت خارج ش��ده اند ،در صورت تس��هیل
قانون حداکثر اس��تفاده از توان داخلی که بیش از
ش��رایط بروکراتیک و پش��تیبانی تامین سرمایه در
دو دهه از تصویب ان می گذرد و هدف ان معطوف
گردش(در قالب ستاد تسهیل) و نیز سیاست گذاری
کردن تقاض��ای بخش عمومی و دولتی به س��مت
مناس��ب صنعتی در پیوند صنایع مکمل و تحکیم
ظرفیت های داخلی تولید و طراحی -مهندس��ی و
و تکمی��ل حلقه های گمش��ده می توانند از دل این
س��اخت و ترغیب طرف های خارجی به مشارکت با
تهدیدها ،فرصت بیافرینند .به طور قطع این شرایط
شرکت های ایرانی است و حل گره های تامین مالی
تحمیل��ی ،مطلوب نخواهد بود اما می توان با تمرکز
پروژه ها در قالب ان می توانست در این زمینه بسیار
بر جنبه های فرصت س��از ان ،روند متفاوتی را رقم
راه گشا باشد.
زد و از دل ای��ن تهدید ،فرصت هایی ناب خلق کرد
ب��ا توجه به اس��تقرار دبیرخانه س��تاد فرماندهی
که در ش��رایط عادی ،اجماع درباره انها به سختی
اقتصاد مقاومتی در س��ازمان برنامه و بودجه ،یکی
شکل می گیرد.
دیگر از اقدام های انجام شده ،پیگیری برای تصویب
ایا جایگاه بخش خدمات در اقتصاد کشور
پروژه های پیش��نهادی اقتصاد مقاومتی در س��تاد
ما به درستی تعیین شده است؟
فرماندهی و نظارت بر تحقق اهداف انهاست.
درب��اره نکته ای ک��ه پیرامون بخ��ش خدمات و
عالوه بر موارد یادش��ده ،مطابق بند «ح» ماده ۴ ۶
هدایت نقدینگی به س��وی ان ب��رای تحقق اهداف
قانون برنامه ششم ،وزارت صنعت ،معدن و تجارت
اشتغال مطرح شده است ،توضیح هایی الزم به نظر
موظف ش��ده است طرح بازسازی و نوسازی صنایع
می رسد.
را تدوی��ن کند و ب��ه تصویب دولت برس��اند که با
در اهمیت بخش خدمات و به ویژه ،خدمات نوین
همکاری س��ازمان تهیه ش��ده و در مراحل تصویب
مبتنی ب��ر فناوری اطالعات و ارتباطات در توس��عه
قرار دارد .این حرکت ،مس��بوق به س��ابقه است .از
فرصت های شغلی جدید ش��کی نیست اما افزایش
حدود ۱۷س��ال قبل نی��ز با پیگیری و پیش��نهاد
س��هم بخش خدمات در ساختار اقتصادی کشورها
س��ازمان برنامه و بودجه اعتباراتی با عنوان اصالح
به لح��اظ تاریخی الگویی را نش��ان می دهد که در
س��اختار و نوس��ازی صنایع در بودجه های س��االنه
مراحل نخست ،سهم صنعت ،در اقتصاد ،فزاینده و
منظور ش��د ک��ه تمرکز عم��ده ان بر
س��هم خدمات ،کاهنده است و پس از
صنایع کوچک و متوسط بود.
طی مراحل صنعتی شدن ،دوباره سهم
مقاوم سازی صنایع
این طرح با وج��ود محدودیت های در رویارویی با شرایط خدمات ،فزونی می گیرد که گاه از ان
ش��دید مناب��ع بودج��ه ،همچن��ان ب ه سخت ،یک اقدام فوری و به دوره فراصنعتی یاد می شود.
کوتاه مدت نیست .هرچند
صورت مح��دود ت��داوم دارد .در اغاز
در فرایند افزایش س��هم صنعت ،در
می توان برای این منظور،
دهه (۱۳۸۰برنامه سوم توسعه) دولت سیاست ها و اقدام های واقع ،بخش خدمات نیز به رش��د خود
ابتدا مصوبه هایی برای تسهیل نوسازی فوری نیز در پیش گرفت ادام��ه می ده��د اما با نرخ��ی پایین تر
اما با توجه به ماهیت
و تجدید س��اختار در صنایع نس��اجی
از رش��د صنعت .به بیان دیگر ،رش��د
و س��پس الیح��ه ای با عن��وان «قانون تهدیدهایی که سال ها صنایع ،توس��عه خدمات صنعتی ،مالی
متوجه اقتصاد کشور بوده
تنظی��م بخش��ی از مقررات تس��هیل
و حمل ونقل را ایجاب می کند و این دو
است ،ویژگی تاب اوری
نوس��ازی صنایع کش��ور» ب��ه تصویب در برابر تکانه های خارجی بخش الزم و ملزوم یکدیگرند.
مجلس شورای اسالمی رساند.
با توس��عه صنعتی و گذر از مراحل
باید در همه برنامه ها لحاظ
اخرین اقدام ها ،در قالب همکاری در شود .این مهم به ویژه با رش��د ش��تابان صنعت و ق��رار گرفتن
تهی��ه برنامه رویارویی با تحریم وزارت وقوع رکود شدیدی که کشورها در سطوح باالی درامد سرانه،
پس از سال ۱۳۹۱و
صنعت ،معدن و تجارت پیگیری ش��د
بخش خدمات ،با تحول و تنوع بس��یار
تشدید تحریم های ظالمانه
که نتایج ان در ستاد فرماندهی اقتصاد رخ داد ،در دستور کار باالیی روبه رو می ش��ود به گونه ای که
مقاومتی ارائه ش��د و مورد بررسی قرار
دوباره س��هم ان در اقتصاد بر اثر رشد
دولت قرار گرفت
گرفت.
بیش��تر در مقایس��ه با صنعت ،فزونی
می گیرد.
اما در اقتصاد کشور ما ،افزایش شدید سهم بخش
خدمات در تولید ناخالص داخلی در سال های نیمه
دهه ،۱۳۶۰نیمه دهه ۱۳۷۰و پایان دهه ۱۳۸۰تا
اغاز دهه ۱۳۹۰ناشی از کاهش شدید رشد بخش
صنعت بوده اس��ت و حتی نرخ رشد بخش خدمات
نیز در این دوره ها ش��یب نزولی داش��ته اما شدت
کاهش ان کمتر از شدت کاهش رشد صنعت بوده
است.
بنا براین ،بر فرض افت شدید رشد صنعت ،بخش
خدمات مرتبط نیز دچار افت رشد می شوند و فقط
بخش های س��وداگر کاالهایی که با کمیابی روبه رو
هس��تند رونق می گیرند .به هر حال ش��یب نزولی
رش��د در زیر بخش های��ی مانند خدم��ات مبتنی بر
فناوری اطالعات که مقوله ای نو و پرش��تاب است،
در شرایط س��خت اقتصادی مالیم تر از صنعت رخ
می دهد.
در ش�رایط کنونی به نظر می رس�د بخش
تولی�د مذاکره کنن�ده بین الملل�ی حرف�ه ای
ن�دارد و اقدام ه�ای انجام ش�ده تاکن�ون در
حد تفاهمنام�ه باقی مانده یا ب�ه مرحله اجرا
نرس�یده است .در این شرایط چه برنامه ای در
دولت ب�رای افزایش قدرت چانه زنی اقتصادی
در سطح بین المللی وجود دارد؟
این پرس��ش حاوی قضاوتی اس��ت ک��ه در صدد
تایید یا رد ان نیس��تم .چه بسا ظرفیت های کشور
در ای��ن زمینه مج��از ظهور نیافته اس��ت .به یقین
نباید همه ظرفیت مذاکره در زمینه تولید و تجارت
را در دولت جس��ت وجو کنیم ،ضم��ن انکه مجال
چندانی از تواف��ق برجام تا نقض عهد دولت امریکا
ب��ه وجود نیامد تا تمامی ت��وان مذاکرات تجاری و
اقتصادی ظهور و بروز یابد.
بخش خصوصی و تش��کل های فراگیر ان مانند
اتاق بازرگانی ،صنایع ،معادن و کش��اورزی ایران و
حتی مدیران بنگاه های بزرگ و متوسط و گروه های
صنعتی موفق به صورت منفرد ،تجربه های ارزنده ای
در مذاک��رات تجاری و اقتصادی دارن��د که باید با
دیپلماس��ی اقتصادی کش��ور تقویت و پش��تیبانی
شود.
ای��ن روزها نمایندگان بخ��ش خصوصی از دولت
می خواهن��د ک��ه برخ��ی موانع داخل��ی را از پیش
پ��ای انها بردارند و بر ای��ن باورند که توان و تجربه
رویاروی��ی ب��ا موانع خارجی را دارن��د .باید به توان
بخش خصوصی اعتماد کرد و دیپلماسی اقتصادی
را پشتوانه ان قرار داد.
برخی چنین می اندیش��ند که در شرایط تشدید
تحریم ها باید دوباره به دولتمداری بیش��تر در اداره
امور اقتصادی روی اوریم و نوعی بازگش��ت به اداره
اقتصاد کش��ور در ش��رایط جنگ تحمیلی را دنبال
کنیم.
اما به نظر می رسد ،دولت باید در این دوره نقش
اصلی خود را در سیاست گذاری های تسهیل کننده،
اطمینان بخش و مش��وق تولید چابک و صادرات و
نظارت و کنترل ،بیش��تر بازیابی کند و اجازه دهد
ابت��کار ،انعط��اف و خالقی��ت بخ��ش خصوصی به
مقابل��ه با اقدام های دولت امریکا برود .البته این امر
مستلزم توجه و اهتمام تشکل های بخش خصوصی
به منافع مل��ی و اقناع اعضا برای هم راس��تا دیدن
منافع اقتصادی و ملی است.
سخن اخر
بای��د به ی��ک نکته مه��م و کلیدی اش��اره کنم؛
س��ال ها در قوانی��ن و مق��ررات مختل��ف و گفتار
مس��ئوالنی مانن��د من ،س��خن از ض��رورت بهبود
محیط کسب وکار گفته ش��ده است اما واقعیت ان
است که با وجود بهبودهای موضعی و نسبی ،میزان
توفیق ها با انتظارات و حج��م گفتمان های موجود
تناسب نداشته است.
باید بس��یار مراقب باش��یم که تشدید تحریم ها و
تدوی��ن برنامه های مقابله با انها ،موجب گس��ترش
موانع کس��ب و کار نش��ود .ش��رایط موجود فقط با
همیاری بخ��ش خصوصی و دول��ت قابل مدیریت
است.