روزنامه گسترش صنعت شماره 469
روزنامه گسترش صنعت شماره 469
دالل ها به بازار
خودرو فرمان
می دهند
دوشنبه
5شهریور 1397
15ذی الحجه 1439
3
اشتغالزایی
وابسته به
توسعه و رونق
صنعت
4
27اوت 2018
سال سی ام پیاپی 2442دوره جدید شماره 4 469صفحه قیمت 1000 :تومان
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسالمی :
در راستای حمایت از صنایع کوچک و با پرداخت بهای زمین انجام می شود
پرداخت اصل بدهی ،شرط بخشودگی معوقه صنعتگران
www.sanatnewspaper.com
4
رفتار شورای رقابت بازار خودرو را نابسامان کرد
2
افزایشدستمزد،قربانیدیگرگریزازقانونکار
2
عکس :مهدی کاوه ای
تامین سخـت هزینه زندگی کارگران
دوشنبه
اقتصاد و توسعه
5شهریور 15 1397ذی الحجه 27 1439اوت 2018شماره 469پیاپی 2442
یادداشت
راهی برای
کوتاه کردن دست دالالن
خبر
رفتار شورای رقابت
بازار خودرو را نابسامان کرد
عض��و هیات رییس��ه کمیس��یون صنایع و مع��ادن مجلس
ش��ورای اس�لامی گفت :اعالم زودهنگام افزایش نرخ خودرو
از س��وی شورای رقابت اقدامی نادرس��ت و در جهت تشدید
نابس��امانی های قیمت��ی در ب��ازار خ��ودرو بود .س��یدجواد
حسینی کیا به ایلنا گفت :به طور قطع در این شرایط افزایش
ن��رخ خودرو به صالح نبوده و نیس��ت و جامع��ه بیش از این
کش��ش افزایش قیمت ه��ا را نخواهد داش��ت .نماینده مردم
س��نقر در مجلس ،ادام��ه داد :از خودروس��ازان باید حمایت
ش��ود اما راه حل ان انتشار خبر افزایش قیمت ها نیست بلکه
در این اش��فته بازار اقتصادی ،کاهش نرخ مالیات ها و س��ایر
عوارض مرتبط با صنعت خودروسازی موجب کاهش هزینه ها
و به صرفه ش��دن تولید می شود .وی ازادس��ازی نرخ خودرو
در بلندم��دت را مورد تاکید قرار داد و افزود :ازادس��ازی نرخ
خودرو از خواسته های دیرینه خودروسازان است اما این اقدام
در شرایط فعلی بازار به صالح نیست .عملیاتی شدن این ایده
نیازمند به اجرا درامدن سیاست های حمایتی و موکول کردن
این تصمیم به فروکش کردن ش��وک نابس��امانی های ارزی و
اقتصادی است.
تامین مواد اولیه برای بسته بندی
بدون احتساب نرخ ارز
مدی��ر کل دفت��ر صنایع غذای��ی وزارت صنع��ت ،معدن و
تج��ارت گف��ت :ای��ن وزارتخانه در ت�لاش اس��ت از طریق
چرخه لجس��تیک (مدیریت جریان کااله��ا از محل موجودی
به محل مصرف) مواد اولیه بس��ته بندی صنای��ع را به اندازه
کاف��ی و صرف نظر از ن��رخ ارز تامین کند.به گزارش ایس��نا،
مهدی صادقی نیارکی در حاش��یه بازدی��د از ۳واحد صنعتی
مش��هد افزود :بس��ته بندی صنایع غذایی در نرخ تمام ش��ده
محص��والت نهایی نقش مهم دارد و هر چه میزان وابس��تگی
مواد اولیه بس��ته بندی به واردات و نرخ جهانی بیش��تر باشد،
نرخ بس��ته بندی و نرخ تمام شده محصول بیشتر خواهد شد.
وی اظهار کرد :مواد اولیه بس��ته بندی به ۳دس��ته شیمیایی
و پتروشیمی ،سلولزی و فلزی تقسیم می شود که در صورت
موج��ود بودن مواد اولیه قیمت ها براس��اس منحنی عرضه و
تقاضا تنظیم خواهد شد.
وی اظهار امیدواری کرد که ب��ا برنامه ریزی ها و اقدام های
انجام شده مواد اولیه بسته بندی برای صنایع غذایی ،ارایشی
و بهداش��تی که نقش عمده ای در سبد مصرفی خانوار دارند
به اندازه کافی تامین شود .صادقی نیارکی گفت :نشست هایی
به صورت فشرده برای تامین مواد اولیه بسته بندی واحد های
صنعتی مانند پلی اتیلن و تامین ورق ها و قوطی های مورد نیاز
صنایع بسته بندی برگزار شده است.
وی افزود :در حوزه مواد اولیه س��لولزی ممنوعیت صادرات
در ابالغی��ه وزیر صنعت ،معدن و تجارت ذکر ش��ده تا میزان
دسترسی واحدهای تولیدی به این مواد افزایش یابد.
وی اظهارک��رد :دولت ۲۵قلم کاال مانند روغن نباتی ،مواد
پروتئین��ی و حبوبات را مش��مول دریافت ارز با نرخ رس��می
اعالم کرده و متعهد اس��ت که نرخ انها را در دامنه مشخصی
تنظی��م و با رقم مش��خص به فروش برس��اند و س��ایر موارد
مشمول ارز با نرخ توافقی در سامانه «نیما» هستند.
ابوالقاسم سرحدی زاده
در شرایط کنونی پول
دردی از طبقه کارگر
درمان نمی کند .برای
حمایت از کارگران
باید در نظر داشت
که مهم ترین نیاز انها
تامین خوراک است .بر
این اساس ،می توان
با سفارش انبوه به
کارخانه ها و فعاالن
صنایع غذایی به قیمتی
عادالنه برای بسته های
غذایی دست یافت و ان
را در اختیار کارگران
قرار داد
عکس :مهدی کاوه ای
در ماه های گذش��ته به دلیل
برخی سیاس��ت های اقتصادی
دس��ت دالالن ب��رای رس��یدن
به س��ودهای ان��ی و به اصطالح
ب��اداورده باز ش��د .اکن��ون اگر
دولت قصد دارد فضای اقتصادی
کشور را عاری از داللی کند باید
حسین ساسانی
ش��فافیت را ب��ه اقتصاد کش��ور
کارشناس توسعه پایدار
بازگردان��د .دول��ت ه��ر چ��ه
سریع تر بتواند قیمت ها و فضای
مبادالت را شفاف کند ،دست دالالن از محصوالت کوتاه می شود
و مش��کالتی که در ماه های گذش��ته وجود داشته از بین می رود.
نقش اقتصادی و قانونی دالالن مش��خص اس��ت .بر این اس��اس،
نمی ت��وان از انها توقع داش��ت که به فکر مناف��ع ملی و عمومی
باش��ند .در این زمینه دولت باید عملکرد بهتری داش��ته باشد تا
دیگر دالالن نتوانند مواد اولیه یا محصوالت نهایی را احتکار کنند.
احتکار مواد اولیه در باالدس��ت یک��ی از بزرگ ترین معضل هایی
اس��ت که امروز کش��ور با ان درگیر ش��ده و شفاف سازی تنها راه
عبور از این مشکالت است .بسیاری از کارخانه ها اکنون مشکل
مواد اولیه دارند .از طرف دیگر ،کارخانه های باالدس��تی که مواد
اولیه تولید می کنند ،مش��کلی در این عرصه ندارند و چرخ تولید
را متوقف نکرده اند .انچه اکنون رخ می دهد ش��کافی است که به
بین عرضه کننده و تولیدکننده پایین دستی به وجود امده است.
این شکاف باعث شده تورم مصرف افزایش یابد .در این شرایط
طبیعی است که تورم تولید نیز افزایش یابد .حال اگر تورم مصرف
کنترل نشود و تورم تولید هم به ان اضافه شود ،قیمت ها به طور
کلی از دس��ت دولت خارج می ش��ود .زمانی که اعالم می ش��ود
کارخانه های پتروش��یمی باید محصوالت خود را به بورس عرضه
کنند ،باید راهی هم برای قطع دست دالالن پیدا کرد .متاسفانه
دالالن اکن��ون به طور ج��دی در این بازاره��ا فعالیت می کنند.
ت��ا زمان��ی که این اتفاق در کش��ور متوقف نش��ود تولیدکننده و
مصرف کننده واقعی به ش��رایط اس��تاندارد و معمولی نزدیک هم
نمی شوند.
افزایش دستمزد ،قربانی دیگر گریز از قانون کار
تامین سخت هزینه زندگی کارگران
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
ش��رایط اقتصادی در ماه های گذش��ته ب��ه گونه ای
س��پری شد که امروز تمام کارشناسان اقتصاد و فعاالن
کارگ��ری بر افزایش دش��واری های زندگ��ی کارگران
صح��ه می گذارن��د .روند تغییر ن��رخ کاال و محصوالتی
که در دسته نیازهای اساسی می گنجند نیز به گونه ای
است که پا به پای فشارهای اقتصادی افزایش می یابد.
در ای��ن ش��رایط کارشناس��ان دو راه پیش روی دولت
گذاش��ته اند که هنوز مشخص نیس��ت دولت کدام راه
را می خواهد انتخاب کند .یکی از دو مس��یر موجود به
افزایش دس��تمزد و دومی به ارائه بس��ته یا بن سبدغذا
یا کاالهای خوراکی ارتباط دارد .البته کارشناسانی که
معتقدن��د دول��ت باید به طور غیرنق��دی حمایت کند،
معت��رف به این موضوع هس��تند که حمایت غیرنقدی
نوعی تصمیم گیری و رفتار قیم مابانه تلقی می ش��ود .با
این حال ،معتقدند شرایط اقتصادی به گونه ای است که
راه��ی جز حمایت غیرنقدی وجود ندارد .این در حالی
اس��ت که مدافعان افزایش دستمزد ،پاشنه این ادعا را
بر ظرفیت های قانونی محکم می کنند.
نگاهی به ماده ۴۱قانون کار
در م��اده ۴۱قانون کار امده که «ش��ورای عالی کار
همه س��اله موظف است میزان حداقل مزد کارگران را
برای نقاط مختلف کش��ور یا صنایع مختلف با توجه به
این معیاره ا تعیین کند:
الف) حداقل م��زد کارگران با توجه به درصد تورمی
که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسالمی ایران اعالم
می شود.
ب) حداق��ل مزد بدون انکه مش��خصات جس��می و
روح��ی کارگران و ویژگی های کار محول ش��ده را مورد
توج��ه ق��رار دهد باید به اندازه ای باش��د تا زندگی یک
خانواده ،که تعداد متوس��ط ان توس��ط مراجع رسمی
اعالم می شود را تامین کند.
تبص��ره -کارفرمایان موظفند ک��ه در ازای انجام کار
در س��اعات تعیین ش��ده قانونی به هیچ کارگری کمتر
از حداقل مزد تعیین ش��ده جدید پرداخت نکنند و در
ص��ورت تخلف ضامن تادی��ه مابه التفاوت مزد پرداخت
ش��ده و حداقل مزد جدید هس��تند ».پیش از این نیز
برخ��ی از فع��االن کارگری و کارگ��ران بر اجرای کامل
قانون کار تاکید داش��تند .برخی از قوانین مانند تبصره
یک ماده ۷اجرا نمی ش��ود و ای��ن موضوع مورد انتقاد
فعاالن کارگری قرار گرفته بود .بر اس��اس این تبصره،
کارفرمای��ان باید در مش��اغلی که ماهی��ت دائم دارند
گشواد منشی زاده :مشکل اصلی اقتصاد ایران امروز
افزایش نقدینگی است
کاظم فرج اللهی :منظور از تامین اجتماعی فقط بیمه
و بازنشستگی نیست
قرارداد دائم امضا کنند اما بیش از ۹۲درصد قراردادها
در ایران قرارداد موقت و کوتاه مدت است .در ادامه این
گزارش نظرهای کارشناسان درباره افزایش دستمزد یا
حمایت غیرنقدی از کارگران امده است.
سیاست های دهه شصتی
ابوالقاس��م س��رحدی زاده ،وزیر پیش��ین کار و امور
اجتماعی درباره افزایش دس��تمزد در شرایط کنونی به
«گسترش صنعت» گفت :در شرایط کنونی پول دردی
از طبقه کارگر درمان نمی کند .برای حمایت از کارگران
باید در نظر داشت که مهم ترین نیاز انها تامین خوراک
و غذا اس��ت .بر این اس��اس ،می توان با سفارش انبوه به
کارخانه ه��ا و فعاالن صنایع غذای��ی به قیمتی عادالنه
برای بس��ته های غذایی دس��ت یافت و ان را در اختیار
کارگران قرار داد .سرحدی زاده که پیش از این ۳دوره
نماینده مجلس ش��ورای اسالمی بود درباره پیشینه بن
غذا در کشور توضیح داد :در دهه ۶۰که من وزیر کار و
امور اجتماعی بودم این سیاست در کشور اجرا می شد و
کارگران از ان استقبال می کردند .موضوعی که در این
زمینه مطرح اس��ت کاهش نرخ در بن غذا اس��ت .برای
مثال ،اگر بن غذا تعلق بگیرد ممکن اس��ت نرخ نهایی
با تخفیف ۳۰درصدی همراه باشد .این در حالی است
ک��ه اگر دولت بخواه��د پول به کارگران بدهد یا حقوق
را افزایش دهد کارگران ۳۰درصد از هزینه های تامین
خ��وراک عقب می مانند .دبی��رکل و بنیان گذار حزب
اس�لامی کار درباره رون��ق تولید در طرح «بن غذایی»
توضیح داد :هزینه های زندگی افزایش یافته و ش��رایط
اقتصادی کش��ور به گونه ای نیست که کارگران بتوانند
ای��ن هزینه ها را تامین کنند .این موضوع برای دولت و
کارفرمایان نیز شرایط مشابهی دارد .دولت و کارفرماها
هم اکنون در تنگناهای اقتصادی هس��تند و نمی توانند
ش��رایط افزایش دس��تمزد را بپذیرند .سرحدی زاده با
بی��ان اینکه بن غ��ذا می تواند ب��ه کارخانه های صنایع
غذایی کشور کمک کند تا افزایش تولید داشته باشند،
گف��ت :در ش��رایطی که توان اقتص��ادی مردم کاهش
می یابد ،طبیعی اس��ت که کاالهای صنعتی با استقبال
کمتری روبه رو می ش��وند .به عبارت دیگر ،سبد فروش
کارخانه ها امروز الغر شده و می توان با یک کاسه کردن
س��بد نیاز کارگران نرخ تمام ش��ده را کاهش داد و سبد
مپنا به بن بست مالی رسید
مدیرعام��ل ش��رکت مپن��ا از مش��کالت مال��ی
ایجادش��ده برای این ش��رکت گفت و تصریح کرد:
درحال حاض��ر مطالب��ات مپن��ا از کل ش��رکت ها و
کارفرماها در بخش های مختلف حدود یک میلیارد
دالر است که همین مسئله نیز روند اجرای پروژه ها
را راکد یا گاه کند کرده اس��ت .عباس علی ابادی با
بیان اینکه میزان طل��ب مپنا روزانه تغییر می کند،
ب��ه ایس��نا گف��ت :باتوجه ب��ه فعالی��ت روزانه این
ش��رکت میزان درامد و طلب تغییر می کند ،یعنی
ب��ه دلیل فعالیت روزانه ش��رکت ،طل��ب جدید نیز
ب��ه وجود می اید و به همین نس��بت منابعی نیز به
عنوان درام��د دریافت می ش��ود .وی درباره میزان
بده��ی وزارت نیرو ب��ه این ش��رکت ،تصریح کرد:
درحال حاضر مپنا حدود ۷۰۰میلیون دالر و ۲۰۰۰
میلیارد تومان از وزارت نیرو طلب دارد که البته این
عدد روزانه متغیر است .مدیرعامل مپنا در پاسخ به
این پرسش که ایا این چالش موجب تعدیل نیرو در
مپنا شده اس��ت ،اظهار کرد :چیزی که امروز ادامه
مسیر بنگاه ها و ش��رکت ها را ممکن می کند تامین
منابع مالی اس��ت که متاس��فانه اکنون مپنا در این
زمینه به شدت زیر فشار قرار گرفته است .علی ابادی
اظهار کرد :اگر منابع مپنا تامین شود و این شرکت
بتواند مطالبات خود را دریافت کند معنی دیگرش
این اس��ت که کش��ور می تواند صاحب نیروگاه ها و
پروژه های جدید ش��ود چراکه مپنا تمام منابع را در
داخل کشور س��رمایه گذاری می کند .به گفته وی،
درحال حاضر بسیاری از طرح های مپنا به دلیل نبود
منابع مالی راکد یا از س��رعت ان کاسته شده است
به گونه ای که اکنون این ش��رکت ۱۰هزار مگاوات
در دس��ت س��اخت دارد و عالوه بر ای��ن ،پروژه های
دیگری نیز در بخش های ریلی ،نفت و گاز ،پزشکی
با کاهش سرعت روبه رو شده اند.
فروش کارخانه ها را چاق کرد .وزیر پیشین کار و امور
اجتماعی به این پرس��ش که ایا ارائه بن غذا و تصمیم
گرفتن از قول کارگران برای تامین مواد غذایی ،رفتاری
قیم مابان��ه از طرف دولت قلمداد نمی ش��ود ،این گونه
پاس��خ داد :بیش��ترین نیاز کارگران امروز به غذا و مواد
خوراکی است .هر چند که هزینه هایی مانند اجاره بها،
درمان ،پوش��اک و رفت و امد هم در این زمینه وجود
دارد اما غذا به عنوان نیاز همیشگی کارگران اگر تامین
ش��ود ،انها می توانند در دیگ��ر حوزه ها مدیریت هزینه
داشته باشند.
افزایش دستمزد افزایش نقدینگی است
گش��واد منش��ی زاده ،کارش��ناس ارش��د روابط کار
درب��اره افزایش دس��تمزد یا ارائه کااله��ای مورد نیاز
کارگران به «گسترش صنعت» گفت :متاسفانه شرایط
اقتصادی کش��ور به گونه ای اس��ت که راهی جز عرضه
بس��ته های حمایتی وجود ندارد .مشکل اصلی اقتصاد
ایران امروز افزایش نقدینگی اس��ت .در این شرایط اگر
دولت بخواهد افزایش دس��تمزد را در دس��تور کار قرار
دهد ،نقدینگی در س��طح جامعه بیش��تر ش��ده و تورم
نی��ز افزایش می یابد .این فعال کارگ��ری با بیان اینکه
کارگران تا دیروز به سختی هزینه های زندگی را تامین
می کردن��د و امروز دیگر نمی توانند ،توضیح داد :دولت
باید هرچه سریع تر فکری برای این موضوع کند .تعویق
در حمای��ت از کارگران نتیجه ای جز بروز اعتراض های
ش��دید ،افزایش اختالف طبقاتی و در نتیجه فروپاشی
اجتماع��ی ن��دارد .عالوه ب��ر اینها در س��طوح پایین تر
کارگ��ران به عنوان بدنه قدرتمند تولید در کش��ور اگر
با ش��رایط وخیم تر از این روبه رو ش��وند ،تولید متوقف
می شود .اینها واقعیت امروز اقتصاد ایران است و دولت
بای��د برای انها برنامه ریزی کن��د .رها کردن مهم ترین
عنصر تولید و صنعت در شرایط اقتصادی کنونی ممکن
است پیامدهای س��نگینی برای چرخه تولید و اقتصاد
کشور داشته باشد.
منش��ی زاده ب��ا بی��ان اینکه اکن��ون نزدیک ترین و
منطقی تری��ن راه ب��رای حمای��ت از کارگ��ران تامین
کااله��ای ضروری اس��ت ،اف��زود :این موض��وع باعث
می ش��ود تولید از دو جنبه بهبود یابد؛ وجه نخست این
اس��ت که کارگران به بخشی از مطالبات خود می رسند
و طبیعی اس��ت که بهره وری افزایش می یابد .وجه دوم
نیز به این ش��رح است که تامین کاالهای اساسی باعث
می شود تولیدکنندگان کاالهای اساسی تقویت شوند.
این کارش��ناس ارش��د روابط کار با بیان اینکه مش��کل
این طرح تصمیم گیری یک طرفه برای کارگران اس��ت،
توضی��ح داد :این مش��کل در طرح حمای��ت کاالیی از
کارگران وجود دارد اما واقعیت این اس��ت که امروز راه
دیگری وجود ندارد .بهترین شیوه حمایت این است که
ش��رایط اقتصادی کشور اماده افزایش دستمزد باشد و
دولت بتواند افزایش دستمزد را در دستور کار قرار دهد
اما متاسفانه این طور نیست و اکنون افزایش دستمزد به
افزایش نقدینگی منجر می شود.
اجرای قانون ،حرف اول و اخر
کاظ��م فرج الله��ی ،دیگر کارش��ناس رواب��ط کار از
مدافعان افزایش دس��تمزد اس��ت .او با اش��اره به اینکه
دولت باید دس��ت به یک سری اقدام های مکمل بزند تا
از فروپاش��ی اجتماع��ی جلوگیری کند و همه اینها نیز
من��وط به تغییر رویکرد اقتصادی تیم مش��اوران دولت
اس��ت ،به ایلنا گفت :رفاه و معیش��ت مردم و به دنبال
ان ،تامین اموزش ،بهداش��ت و مس��کن ،مسائل بسیار
مهمی اس��ت که دولت بر مبنای قانون اساسی در همه
این زمینه ها ،وظیفه و مسئولیت دارد .دولت نه تنها در
حوزه های اموزش ،بهداشت و مسکن و همچنین تامین
اش��تغال دارای مسئولیت است ،بلکه در حوزه «تامین
اجتماعی» نیز مسئول است.
وی ادامه داد :منظور از تامین اجتماعی فقط بیمه و
بازنشستگی نیست .این اصطالح در مفهوم وسیع خود
ب��ه معنای کمک و دس��تگیری از درماندگان ،بیماران،
بیکاران و از کار افتادگان اس��ت .دولت وظیفه حمایت
از کسانی را دارد که بر اثر حوادث طبیعی یا غیرطبیعی
دچار مش��کل می ش��وند و توانایی تامین معاش خود و
خانواده ش��ان را ندارن��د .درحال حاضر ه��م پدیده ای
ی الیه ه��ای پایین
غیرطبیع��ی که موج��ب خانه خراب
اجتم��اع ش��ده ،همین تورم ناگهانی و گرانی ها اس��ت.
بنابراین ،دولت در این زمینه مسئول است.
فرج اللهی با تاکید بر لزوم بازگش��ت به قانون اساسی
و قان��ون کار توضیح داد :نخس��تین اق��دام باید ترمیم
دس��تمزدها بر مبنای ماده ۴۱قانون کار باش��د ،البته
اقدام ه��ای مکم��ل ه��م باید انجام ش��ود .ب��ه اعتقاد
فرج اللهی ،اولویت بندی «اقدامات مکمل» باید با توجه
به اوضاع معیشتی مردم و تنگناهای موجود انجام شود.
او «مس��کن و تامین هزینه های مس��کن» را در شرایط
فعلی برای مزدبگیران یک معضل اساس��ی دانس��ت و
معتقد اس��ت دولت باید در زمینه تامین مس��کن برای
طبقات فرودست وارد عمل شود.
انتشار خبر افزایش نرخ خودرو اقدامی غیرحرفه ای بود
نایب رییس کمیس��یون صنایع و معادن مجلس ش��ورای
اسالمی گفت :ش��ورای رقابت نباید از تصمیم های اینده ای
که برای خودروهای زی��ر ۴۵میلیون تومان خواهد گرفت،
به عوامل حاشیه س��از بازار پیش اگاهی دهد .رضا علیزاده به
ایس��نا گفت :واسطه ها و دالالن بازار خودرو اصلی ترین افراد
و جریان هایی هس��تند که از پیش اگاهی های شورای رقابت
نهایت سوء اس��تفاده را می کنند در حالی که شورای رقابت
به جای پیش اگاهی یا به عبارت بهتر ،چراغ س��بز به دالالن
بازار خ��ودرو باید پس از تصمیم گیری و ب��ه اجرا دراوردن
مصوبات��ش برای مثال ،اعالم کن��د که نرخ فالن خودروها با
ف�لان درصد افزایش یافته اس��ت ،نه اینک��ه قبل از هرگونه
تصمیم گی��ری خب��ر از افزایش نرخ در این��ده نزدیک دهد.
وی اعالم خبر افزایش نرخ در اینده نزدیک از سوی شورای
رقاب��ت را رفتاری غیرحرفه ای و نادرس��ت دانس��ت و اظهار
کرد :خودروس��ازان در هر دوره ای اعالم می کنند با توجه به
نوس��ان های نرخ ارز و افزایش نرخ مواد اولیه ،تولید خودرو
با قیمت های جاری غیر اقتصادی اس��ت .این مس��ئله از نظر
روانی موجب افزایش فش��ار روانی به اعضای شورای رقابت
و به دنبال ان اثار و پیامدهای بعدی می ش��ود .نایب رییس
کمیس��یون صنایع و معادن مجلس ش��ورای اسالمی درباره
مطرح ش��دن چندب��اره درخواس��ت مدیران عام��ل برخی
ش��رکت های خودروس��ازی برای افزایش نرخ گفت :مدیران
چند شرکت بزرگ خودروس��ازی چندین بار اعالم کرده اند
به دلیل ملزم ش��دن خودروسازان به تهیه ارز مورد نیازشان
از بازار ازاد ،نرخ خودروهای تولیدی شان تناسبی با افزایش
هزینه های تولید ندارد به همین دلیل فروش خودرو به نرخ
قبل از ازادس��ازی نرخ ارز دیگر به صرفه نیست .بنا بر اعالم
مدیران عامل شرکت های خودروس��از ،افزایش نرخ قطعات
داخلی و وارداتی خ��ودرو ،فروش خودرو به قیمت های قبل
را غیر اقتصادی کرده است .اصرار خودروسازان بر این مسئله
موجب زیر فشار قرار گرفتن شورای رقابت برای تمکین نظر
مدیران عامل این شرکت ها شده است.
دوشنبه
صنعت خودرو
5شهریور 15 1397ذی الحجه 27 1439اوت 2018شماره 469پیاپی 2442
یادداشت
تقسیم بندی زمان
برای موفقیت در امر تولید
عکس :مهدی کاوه ای
نرخ خودروهایی باال
رفته که مدعی بودیم
داخلی سازی شده اند
و قطعات انها از داخل
تامین می شود .این
خودروها چند درصد
ارزبری داشته اند؟
سمندی که اعالم
می شود بیش از ۸۰
درصد بومی سازی
شده و به عنوان خودرو
ملی از ان نام می بریم
چقدر وابستگی ارزی
دارد؟ امروز زمانی
است که باید عملکرد
خودروسازان بررسی
شود که نکند ادرس غلط
داده باشند
رییس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران در گفت وگو با «گسترش صنعت»:
دالل ها به بازار خودرو فرمان می دهند
تک ستاره ای که از ۲۲میلیون تومان واقعی به ۳۶میلیون تومان حبابی رسید
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
اش��فته بازار خ��ودرو یا از کنترل مدیران و مس��ئوالن
مربوط خارج ش��ده یا مدی��ران بناب��ر مصلحت هایی به
ان ورود نمی کنن��د .دو برابر ش��دن قیمت ها برای تمام
مدل های داخلی امری نیست که بر کسی پوشیده باشد.
عنوان می شود ش��ورای رقابت اجازه افزایش قیمت ها را
نمی ده��د در حالی که فعاالن این حوزه خواهان افزایش
۳۰تا ۷۰درصدی هس��تند .به نظر می رسد بدون اینکه
قانونی تصویب شود ارام ارام درخواست ها در حال محقق
شدن هستند.
در ادامه ،گفت وگوی «گس��ترش صنعت» را با س��عید
موتمنی ،رییس اتحادیه نمایش��گاهداران و فروش��ندگان
خودرو تهران می خوانید:
خبره�ا حاکی از صع�ودی ش�دن دوباره
ن�رخ خودروها در بازار اس�ت .دلی�ل این امر
چیست؟
نزدیک به ۳هفته اس��ت که ش��رکت های خودروساز
محصول��ی فاکت��ور نمی کنند و خودروهایی ک��ه به بازار
عرضه ش��ده اند از محل فروش عمده انها به یک سلسله
نمایندگی های خاص بوده اس��ت .این خودروها به شکل
«کارتکسی» و «ویرایش��ی» در اختیار این نمایندگی ها
قرار گرفته و انها هم با قیمت روز به بازار عرضه می کنند.
فروش ویرایشی چیست؟
پیش تر شرکت های خودروس��از محصوالت خود را به
ش��کل کارتکس��ی به نمایندگی ها می فروختند(بسته ای
که برای مثال ،ش��امل ۳پراید و ۲س��راتو می شد) .پس
از اعتراض فعاالن بازار به این ش��یوه ،فروش کارتکس��ی
متوق��ف و فروش ویرایش��ی جایگزین ان ش��د .در این
ش��یوه پول و مش��خصات خریدار گرفته می شود و پس
از ی��ک هفته یا ۱۰روز خودرو پالک ش��ده تحویل داده
می ش��ود .به طور نمونه ،پژو ۲۰۶تیپ ۲که نرخ واقعی
ان ۳۲میلیون تومان اس��ت با این ش��یوه و به واس��طه
نمایندگی های خاص خودروسازان ۶۰میلیون تومان در
بازار خرید و فروش می شود.
ب�ه ای�ن ترتی�ب ،نمایش�گاه داران نبای�د
خودرویی برای عرضه داشته باشند؟
بله .یکی از خودروس��ازان ۲۹مرداد ثبت نام داشت در
حالی که ۲۲همین ماه در بخشنامه ای به نمایندگی های
خود به ش��کل س��بدی بین ۵تا ۴۰میلی��ارد تومان با
موعد تحویل بهم��ن ،خودرو فروخته اس��ت .اگر فردی
به ش��کل ش��خصی ،خودرویی را ثبت نام کند ۱۵درصد
س��ود دریافت می کند اما بر اس��اس همین بخشنامه به
نمایندگی ها ۲۰درصد سود تعلق می گیرد.
همین خودروهایی که نمایندگی ها به ش��کل س��بدی
تا س��قف ۴۰میلیارد تومان خری��داری کرده اند پس از
چند هفته به دس��ت مشتری می رس��د اما با قیمتی که
خود خودروساز تعیین کرده است .پرسش این است چرا
نمایندگی ها که سود ۲۰درصد خود را دریافت کرده اند
پ��ژو ۳۶میلیون تومانی را ۶۰میلیون می فروش��ند؟ ۲۴
میلی��ون تومان هزینه اضافه دریافت ش��ده به جیب چه
کسی یا کسانی می رود؟ مسئوالن وزارت صنعت ،معدن
و تجارت باید بررسی کنند .به طور قطع به جیب دالالنی
ش��رکت های خودروس��از می رود که در قالب نمایندگی،
مبادرت به خرید س��بدی خ��ودرو کرده اند زیرا به مردم
عادی سبدی خودرو فروخته نمی شود.
ب�ا ای�ن وضعی�ت نمایش�گاه داران چگون�ه
محصوالت خود را تهیه می کنند؟
با همی��ن نمایندگی ها تماس می گیری��م و خودرو را
ب��ه قیمت روز می خریم و با دریافت حق کمیس��یون در
اختیار مش��تری می گذاریم .به این ترتیب ،از ۶۰میلیون
تومان شاید ۵۰۰هزار تومان به نمایشگاه دار برسد.
وقتی س��امان ه فروش خودروها از س��وی خودروسازان
باز می ش��ود ،عنوان می کنند س��رمایه های سرگردان به
ای��ن بازار هجوم اورده ان��د و دالالن ،حباب قیمتی را در
بازار دامن زده اند .درحال حاضر موضوع روش��ن ش��ده و
ش��ایعه پراکنی و دروغگوی��ی بس اس��ت .هر رس��انه ای
گزارش میدانی درباره وضعیت بازار خودرو داش��ته باشد
متوجه می ش��ود تمام خودروها با قیمت باال از کانال این
نمایندگی ها به بازار عرضه می شود.
اگر م�ردم بخواهند خریدی کنند ،ناگزیر
ب�ه خری�د دو براب�ری از همی�ن نمایندگی ها
هستند .درست است؟
در جلس��ه ای که خودروس��ازان با نمایندگان مجلس
ش��ورای اسالمی برگزار کرده اند برای ازادسازی قیمت ها
چ��راغ س��بزی از س��وی مجل��س نش��ان داد ه ش��ده و
خودروسازان اعالم کرده اند با ۵درصد سود حاشیه بازار،
قیمت ها را تعیین خواهند کرد.
از ای��ن رو ،اکن��ون فص��ل خرید خودرو نیس��ت زیرا
قیمت ها واقعی نیس��تند .پرایدی که تک س��تاره است و
استانداردهای مورد نیاز را برای تحویل به مشتری ندارد
بای��د ۳۵ت��ا ۳۶میلیون تومان در ب��ازار خرید و فروش
ش��ود؛ خودرویی که قیمت واقعی ان ۲۲میلیون تومان
است.
تجربه نش�ان داده حتی اگ�ر مردم صبر
کنند و خرید نداش�ته باشند قیمت ها به نرخ
اولیه برنمی گردد.
توج��ه داش��ته باش��یم اگر ب��ر اس��اس معیارها و
اس��تانداردهای جهانی خودروه��ا را ارزیابی کنیم ،بر
مبنای کیفیت و اس��تانداردها هر مدل قیمت جهانی
دارد .پرسش این است که ایا پراید یا پژو ۲۰۶تیپ ۲
با اپشن هایی که دارند ۳۶و ۶۰میلیون تومان ارزش
قیمتی دارند؟
با مهیا بودن ش��رایط تنها واسطه ها برای سود اندوزی
مبادرت به خرید می کنند .این سخن را به دلیل فعالیت
روزانه ای که در این بازار دارم ،عنوان می کنم.
درحال حاض�ر در نمایش�گاه خودت�ان چه
خودروهایی برای عرضه دارید؟
اگر بررسی ش��ود ،مدتی است که تمام نمایشگاه داران
خودروهای خارجی عرضه می کنند و با انحصار فروش��ی
ک��ه برای خودروهای داخلی به وجود امده خودرو ایرانی
در نمایشگاه ها دیده نمی شود.
در ش��رایط حاض��ر خری��داری وجود ندارد زی��را بازار
در اختیار واس��طه ها است .در یک س��و ،نمایندگی های
خاص قرار دارند و در س��وی دیگر ،لیدرهای انها که در
با توجه به شرایط موجود می توان گفت
شبکه های اجتماعی و در فضای مجازی فعالیت دارند.
نمایش�گاه داران برای متقاضیان خودروهای
درحال حاضر مصرف کنن��د ه واقعی وجود ندارد .تاکید
داخلی خدمات دهی ندارند؟
می کنم اگر گزارش میدانی داش��ته باش��ید روزی حتی
اگر فردی به دنبال مدلی باشد ،با یکی از نمایندگی ها
یک معامل��ه خودرویی انجام نمی ش��ود .اگر قیمت ها به
تم��اس می گیریم و خودروه��ا را با ن��رخ روز خریداری
شکل نجومی باال می رود در نمایشگاه ها خرید و فروشی
ک��رده و با گرفت��ن حق کمیس��یون ان را به مش��تری
انجام نمی ش��ود بلکه خودرو ها از طریق انتشار اگهی در
می فروشیم .ممکن است این نمایندگی ها اعالم کنند به
مطبوعات به طور قطره چکانی فروخته می ش��ود؛ به این
شکل ویرایش��ی خرید و فروش دارند .بنابراین ،باید پول
ش��کل که نمایندگی ها با مدیریت به شکل قطره چکانی
و مشخصات داده ش��ود و پس از دو هفته
خودروها را به بازار عرضه کرده تا قیمت ها
خودرو را تحویل بگیریم.
روند نزولی نداشته باشند.
درحال حاضر موضوع
البت��ه تاکید می کنم تم��ام نمایندگی ها
توصیه
واقعی
متقاضی��ان
بنابراین ،ب��ه
روشن شده و
می کنم در ش��رایط فعلی خریدی نداشته شایعه پراکنی و دروغگویی این گون��ه عم��ل نمی کنن��د و مع��دود
باش��ند زیرا بازار در اختیار واسطه ها است .بس است .هر رسانه ای نمایندگی های��ی هس��تند ک��ه ح��دود
قیمت ها سلیقه ای تعیین می شود .نهادهای گزارش میدانی درباره ۲س��ال اس��ت انحص��ار در ف��روش را
وضعیت بازار خودرو
ب��ه وج��ود اورده ان��د و ب��ازار را مدیریت
نظارت��ی باید ب��رای کنت��رل ورود کنند و
داشته باشد متوجه
اش��فتگی موج��ود را از بی��ن ببرن��د .چرا می شود تمام خودروها می کنند.
بیش��تر ای��ن نمایندگی ه��ا ب��رای
بای��د پژو ۲۰۶تیپ ۲ط��ی ۲روز افزایش با قیمت باال از کانال این
۶میلیونی داش��ته باشد؟ در ۳هفته اخیر نمایندگی ها به بازار عرضه شهرستان ها هس��تند که در تهران دفتری
می شود
دایر کرده اند .انها با س��رمایه گذاری زیادی
چه اتفاقی افتاده که باید قیمت ها افزایش
که داشته اند بازار را مدیریت می کنند.
نجومی پیدا کند؟
� چرا عنوان می کنید بیشتر این نمایندگی ها
از شهرستان ها هستند؟
ب��ر اس��اس بررس��ی های اتحادی��ه ،ح��دود ۵ت��ا ۶
نمایندگ��ی خودروه��ای ب��ازار را تامی��ن می کنن��د که
مربوط به ش��رکت های بزرگ شهرستانی هستند .انها با
سرمایه گذاری هنگفت مبادرت به خرید سبدی کرده اند
در حالی که شیوه خرید و فروش این است که کسانی که
به شکل عمده خرید می کنند محصول را به نرخ کارخانه
و ش��رکت ،به بازار عرضه کنند؛ شیوه ای که در تمام دنیا
رواج دارد زیرا ۱۰تا ۲۰درصد تخفیف خود را از شرکت
مادر دریافت کرده اند.
انتقاد من این اس��ت که چرا در این بازار اش��فته نهاد
یا س��ازمانی نظارت ندارد و حقوق مصرف کننده تضعیف
می ش��ود؟ همه سازمان ها به واقعیت امر اگاه هستند اما
دلیل سکوت انها مشخص نیست.
همچنی��ن بهانه های��ی مانند تحریم مرب��وط به ۲ماه
گذش��ته است در حالی که امروز خودروهای ساخته شده
با ارز دولتی زی��ر ۴هزار تومان ،با قیمت های نجومی به
فروش می رس��د ،ضمن انکه ن��رخ خودروهایی باال رفته
که مدعی بودیم داخلی س��ازی ش��ده اند و قطعات ان از
داخل تامین می ش��ود .این خودروها چند درصد ارزبری
داشته اند؟ سمندی که اعالم می شود بیش از ۸۰درصد
بومی سازی شده و به عنوان خودرو ملی از ان نام می بریم
چقدر وابس��تگی ارزی دارد؟ اکنون زمانی است که باید
عملکرد خودروس��ازان بررسی شود که نکند ادرس غلط
داده باش��ند .خ��ودرو جزو کاالهای ض��روری در زندگی
ش��هری شده و هر کس بر اساس درامد خانواده مدلی را
تهیه می کند .نباید حق مردم را ضایع کنیم.
عضو هیات مدیره انجمن س��ازندگان قطع��ات و مجموعه های خودرویی گفت:
با توجه به افزایش نرخ بازار باید س��قف تس��هیالت خودروسازان باال رود تا انها هم
بتوانند بدین وس��یله مطالبات قطعه س��ازان را بپردازند .فرهاد بهنیا در گفت وگو با
ایلنا ،درباره خبر تدوین بس��ته حمایتی از قطعه س��ازان و خودروس��ازان در وزارت
صنع��ت ،معدن و تج��ارت گفت :انجمن هن��وز هیچ اطالعی از این بس��ته ندارد و
نمی داند قرار اس��ت چه نوع تس��هیالتی برای قطعه س��ازان در نظر گرفته ش��ود.
سخنگوی انجمن س��ازندگان قطعات و مجموعه های خودرویی ادامه داد :ابتدا در
نح��وه ترخیص قطعات و مواد اولیه از گمرک اختالف نظر وجود داش��ت و مدیران
خبر
بازنگری در شیوه نامه
خدمات پس از فروش خودرو
سخن اخر
در بح��ث چ��راغ س��بز مجلس ش��ورای اس�لامی به
خودروس��ازان برای افزایش قیمت ه��ا ،هفته پیش ،رضا
علیزاده ،نایب رییس کمیس��یون صنایع و معادن مجلس
ش��ورای اس�لامی عنوان کرده بود که دخالت نداش��تن
ش��ورای رقاب��ت در قیمت گ��ذاری خودروه��ای زیر ۴۵
میلیون تومان در کمیس��یون صنای��ع و معادن مجلس
مط��رح ش��ده و هیچ کس ب��ا ان موافقت نکرده اس��ت.
خودروه��ای زیر ۴۵میلیون تومان را که ش��ورای رقابت
انها را قیمت گذاری می کند ،اقش��ار اس��یب پذیر جامعه
مورد اس��تفاده قرار می دهند و اگر افزایش قیمتی داشته
باش��ند این قش��ر هرگز نمی توانند به خودرو دست پیدا
کنند.
وی گفت��ه بود ک��ه خودروس��ازان اع�لام می کنند با
توج��ه به افزایش نرخ دالر و مواد اولیه مورد نیاز ،قیمت
تمام ش��ده محصوالت انها نیز باید افزایش پیدا کند ،این
امر به بررس��ی نیاز دارد تا مش��خص ش��ود چند درصد
محصولی مانند پراید ،به ارز وابس��ته است .ضروری است
شرکت های خودروساز ش��بکه مدیریت خود را اصالح و
با منطق و کار کارشناس��ی مطالب و پیشنهادهای خود
را مطرح کنند.
پرداخت مطالبات قطعه سازان با افزایش سقف تسهیالت خودروسازان
اصرار داش��تند ک��ه باید مابه التفاوت با ارز بازار ازاد پرداخت ش��ود اما س��رانجام با
مذاکرات فراوان و ارائه مستندات توانستیم اجازه ترخیص همان قطعاتی که در ان
زمان وارد ش��د را به دست اوریم .وی تصریح کرد :اشتباهی که در این بین به وجود
امده این اس��ت که برخی فکر می کنند از این به بعد ارز قطعه س��ازان ۴۲۰۰تومان
محاس��به خواهد ش��د و این خبر را به نقل از یکی از اعضای کمیسیون صنایع اعالم
کرده اند در صورتی که چنین امری درست نیست و هنوز مبنای محاسبات ارز برای
ما همان بازار ثانویه اس��ت و فقط کاالهایی که در اغاز س��ال با ارز ۴۲۰۰تومان وارد
ش��ده اجازه ترخیص یافته اند .این فعال صنعت قطعه گفت :انجمن تا امروز چندین
هدف گ��ذاری یک��ی از
نخستین پله های صعود است.
برای رس��یدن ب��ه این اهداف
برنامه ریزی نیاز اس��ت اما در
ادامه ،رصد موقعیت ها از نظر
اینکه کجای اهداف و برنامه ها
ق��رار داری��م از اهمیت زیادی
محمود نجفی سهی
برخوردار است .از این رو ،باید
عضو انجمن تخصصی
زمان تقس��یم بندی و شکسته
صنایع همگن نیرومحرکه و
ش��ود .برای مثال ،وقتی گفته
قطعه سازی کشور
می ش��ود در مدت یک س��ال
یا ۳س��ال این��ده باید به این
درصد رس��ید ،سخنی کلی اس��ت که به نوعی خطاپذیری را
افزایش می ده د در حالی که اگر این تعداد س��ال ها تقس��یم
ش��وند و به طور نمونه ،عنوان شود تا ۶ماه نخست سال ۹۷
بای��د در این نقطه باش��یم و نقطه هدف نیمه دوم س��ال نیز
مشخص باشد با شکسته شدن زمان ها بین برنامه ها رسیدن
به اهداف را اسان تر و سریع تر می کند.
ن برای تقس��یم کار کوتاه شود و برای هر
بنابراین ،باید زما
برنامه ای مشخص باشد در هر تاریخ باید کجا باشیم .به طور
نمونه ،وقتی قرار اس��ت در مدت ۳س��ال ۸۰درصد قطعات
خودرویی داخلی س��ازی شود اما در پایان این ۳سال به این
عدد نرس��یم دیگر کاری از پیش نخواهیم برد و فقط زمان را
از دست داده ایم.
بنابرای��ن اص��رار دارم ج��دول زمان بن��دی ب��ه زمان های
کوتاه تری خرد ش��ود .اگر این امر از س��وی صنعتگران تکرار
و دنبال ش��ود در برنامه ریزی ها به یک قانون تبدیل می شود،
برعکس انچه امروز در سیاس��ت گذاری ها و برنامه ها تدوین و
دیده شده است .باید از سخنان کلی گذر کرد و به طور جدی
برنامه ریزی داش��ت و ان را لحظه ب��ه لحظه کنترل و دنبال
کرد .باید هر ۳یا ۶ماه رصد شود کجا هستیم وبرنامه ها چه
نقطه ای را نش��ان می دهند .اگر ارزیابی های کوتاه مدت نشان
داد از برنامه ها عقب هستیم تا فرصت باقی است فکری برای
ادامه فعالیت ها ک��رد .می توان درباره اش مذاکره کرد که چرا
به برنامه تعیین ش��ده نرس��یدیم و دالیل ان پیگیری شود.
هدف گ��ذاری و برنامه ریزی در صنعت خ��ودرو و قطعه باید
این گونه باشد تا گام های بلندی در این صنایع برداشته شود.
از ای��ن رو ،اصرار دارم برنامه ه��ای زمانی باید در زمان های
کوتاه در کنترل باشند .اجرای چنین شیوه ای به نفع صنعت
و اقتصاد کالن کش��ور اس��ت .با زمان های کوتاه و در کنترل
اگر مشکالتی مانع تحقق برنامه ها شد که قابل پیش بینی نیز
نبودند در فاصله باقی مانده فرصت جبران دارند.
جلسه با مسئوالن داشته و نظرهای خود را مطرح کرده است ،انها نیز قول همکاری
داده اند اما اینکه بس��ته حمایتی دارای چه جزئیاتی است ،خبر نداریم .باید منتظر
بمانیم تا جزئیات ان اعالم ش��ود .مهم ترین خواس��ته ما این است که شورای رقابت
از س��یکل قیمت گذاری در خودرو حذف ش��ود و اجازه دهند ب��ازار ،نرخ را تعیین
کند .امروز مابه التفاوت قیمت ها به جای اینکه به تولیدکننده برس��د فقط به جیب
دالالن م��ی رود .بهنیا اظهار کرد :نکته دیگر انکه ب��ا توجه به افزایش نرخ بازار باید
سقف تسهیالت خودروسازان افزایش یابد تا انها هم بتوانند بدین وسیله مطالبات
قطعه سازان را بپردازند.
دبی��ر انجمن صنفی ش��رکت های خدمات پ��س از فروش
خودرو از برنامه ریزی برای بازنگری در ش��ی وه نامه «ش��رایط،
ضوابط و ارزیابی خدمات پس از فروش صنعت خودرو» خبر
داد.
عباسعلی غیاثی در گفت وگو با ایسنا ،اظهار کرد :بر اساس
ش��ی وه نامه ش��رایط ،ضوابط و ارزیابی خدمات پس از فروش
صنعت خودرو ،ش��اخص های این ارزیابی هر دو سال یک بار
باید مورد بازنگری قرار بگیرد و به روز شود.
او ادام��ه داد :البت��ه در ویرایش (بازنگ��ری) چه��ارم ای��ن
شی وه نامه عنوان ش��ده که این بازنگری در صورت نیاز انجام
خواهد شد .در این ش��رایط از حدود دو سال پیش مجموعه
شرکت های خدمات پس از فروش خودرو برای واقعی کردن
شاخص ها با ش��رایط روز ،تقاضای بازنگری در این شی وه نامه
که مصوب سال ۱۳۹۳است را دارند.
وی با بیان اینکه ۲۹شهریور ۱۳۹۶درخواست بازنگری در
ش��ی وه نامه خدمات پس از فروش خودرو را به وزارت صنعت،
معدن و تجارت ارسال کرده ایم ،خاطرنشان کرد :از ان زمان
تاکن��ون با وجود چندین بار پیگیری ،وزارتخانه پاس��خی در
این باره نداده اس��ت .دبیر انجمن صنفی شرکت های خدمات
پ��س از فروش خ��ودرو ادامه داد :این انجم��ن به همراه نامه
درخواس��ت بازنگری در شی وه نامه ش��رایط ،ضوابط و ارزیابی
خدمات پس از فروش صنعت خودرو ،پیش��نهادهای اعضای
خ��ود در این زمینه را نی��ز به وزارت صنعت ،معدن و تجارت
ارسال کرده است .وی افزود :در این پیشنهادها شاخص های
ارزیابی خدمات پس از فروش خودرو با توجه به ش��رایط روز
بازنگری شده است که در صورت تایید وزارت صنعت ،معدن
و تجارت ،اجرایی و اعمال خواهند ش��د .غیاثی با بیان اینکه
بازنگری در ش��ی وه نامه شرایط ،ضوابط و ارزیابی خدمات پس
از فروش صنعت خودرو ارتقای سطح خدمات عرضه شده در
این حوزه را به دنبال خواهد داش��ت ،تصریح کرد :امیدواریم
وزارت صنعت ،معدن و تجارت هرچه زودتر در این باره اقدام
کند و بازنگری پنجم این شی وه نامه عملیاتی شود.
دوشنبه
سال سی ام شماره 469پیاپی 2442
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
5شهریور 1397
15ذی الحجه 1439
27اوت 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
اشتغالزایی
وابسته به توسعه و رونق صنعت
ام��روزه برخی از خانواده ها درگیر
بح��ران بیکاری هس��تند .اش��تغال،
موضوع��ی نیس��ت ک��ه ب��ه راحتی
بت��وان از کن��ار ان گذش��ت بلک��ه
ایجاد اش��تغال و رفع بیکاری منوط
ب��ه توس��عه و رون��ق صنایع اس��ت.
نوس��ازی
س��رانه اش��تغال از طریق
محمدعلی عزیزمحمدی
کاه��ش می یابد و با س��رمایه گذاری معاون پشتیبانی و توسعه
کمتر نتایج بهتر و بیش��تری حاصل
منابع سازمان صنایع
دولت
می شود .در چند سال گذشته
کوچک و شهرک های
ای
ه
توس��ع
از طری��ق س��ازمان های
صنعتی ایران
خ��ود ب��رای س��رمایه گذاری اقدام
می کرد اما هم این��ک در دولت توان
چنی��ن س��رمایه گذاری هایی وجود ندارد ،ضمن اینک��ه در این گونه
سرمایه گذاری ها بهره وری پایین بوده و در عمل ،کشورهای پیشرفته
و صنعتی به س��مت اقتصاد ازاد روی اورده اند .بدون ش��ک سازمان
صنایع کوچک و شهرک های صنعتی یکی از ارکان های مهم محقق
ش��دن شعار امسال مبنی بر «حمایت از تولید داخلی» است و منابع
انسانی مهم ترین عامل این موضوع است .اکنون بیش از یک میلیون
نف��ر در افز ون بر 41هزار واحد صنعتی کش��ور مش��غول به فعالیت
هستند .با این حال ،نیروهای انسانی شاغل در مجموعه شهرک های
صنعتی کش��ور متفاوت از س��ایر شاغالن در قس��مت های اقتصادی
دیگر بخش ها هستند .نیروهای شاغل در شهرک ها و نواحی صنعتی
سراسر کش��ور باید عالوه بر گذراندن دوره های کاربردی و تخصصی،
در راس��تای باال بردن س��طح مطالعه و مجهز ش��دن به دانش های
م��ورد نیاز روز ت�لاش دوچندان کنند .تفاوت نیروهای انس��انی این
مجموعه ها با دیگر اداره های اجرایی نقش مهم انها در کارس��ازی و
تصمیم گیری توس��عه ای اس��ت که باید این مهم با تشکیل اتاق های
فکر تخصصی محقق ش��ود .خوش��بختانه زیر س��اخت های مناسبی
در ش��هرک ها و نواحی صنعتی سراس��ر کش��ور ایجاد شده است و
تولید کنندگان باید ب��ا بهره گیری از علوم روز و دانش الزم کاالهای
با کیفیت و قابل رقابت در عرصه های بین المللی تولید کنند .اما نگاه
برخی از قوانین در راس��تای محقق شدن برنامه های سازمان صنایع
کوچک و ش��هرک های صنعتی ایران باید تغییر کند .اکنون کمبود
نیروی انسانی و انجام نشدن طرح طبقه بندی از مهم ترین مشکالت
در ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تانی اس��ت .تبدیل وضعیت
مشاوران با توجه به ماهیت و اهمیت کار انها به عنوان نیروهای دائم
ضروری است .متاسفانه شبکه برنامه ریزی و بودجه شرکت شهرک ها
نه دولتی است ،نه ش��رکتی؛ این کاستی باید منطبق با صورت های
مالی اصالح شود .سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی یک
نه��اد درامد-هزینه ای اس��ت .از این رو ،چالش ه��ای مالی برای این
س��ازمان وجود دارد .ب��ا این حال ،برنامه های س��ازمان هم اکنون بر
مبنای دو محور اساسی یعنی سرمایه گذاری جدید و نوسازی صنایع
تدوین ش��ده اس��ت .برنامه مقام عالی وزارت و مدیرعامل س��ازمان
صنایع کوچک و ش��هرک های صنعتی ایران ،بازگرداندن حدود 30
هزار واحد صنعتی راکد به چرخه تولید دوباره اس��ت .این برنامه بر
مبنای برش استانی است و شرکت شهرک های صنعتی استان ها باید
تالش خود را در این زمینه بیش��تر کنند .س��ازمان صنایع کوچک و
شهرک های صنعتی یک سازمان توسعه ای به شمار می رود و سازمان
توسعه ای باید چابک باشد .اموزش کارکنان یکی از مهم ترین مسائل
و برنامه های س��ازمان صنایع کوچک و ش��هرک های صنعتی ایران
است و سعی می کنیم با باال بردن توانمندی های کارکنان ،بهره وری
را افزای��ش دهیم و در کن��ار ان در زمینه تغییر فرهنگ س��ازمانی
ت�لاش کنیم .در ح��ال حاضر افزون بر 400ش��رکت دانش بنیان در
شهرک های صنعتی مستقر هستند که حمایت از انها و ارتقای تولید
محصوالت صادراتگرا از جمله مواردی اس��ت که باید بیش��تر به ان
پرداخته شود .با توجه به برنامه هایی که سازمان صنایع کوچک در
دس��تور کار دارد مانند توسعه پیمانکاری های فرعی و حمایت از این
واحدها برای حضور در نمایش��گاه های بین المللی به منظور توس��عه
ص��ادرات محصوالت غیر نفت��ی از اهمیت ویژه ای برخوردار اس��ت.
سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران سعی در تسهیل
و رفع موانع توس��عه ای تولید و صادرات دارد .در س��ال «حمایت از
کاالی ایرانی» اهتمام ویژه ای در راس��تای توس��عه بخش تحقیق و
توسعه در ش��رکت ها برای تولید محصوالت با کیفیت بیشتر و قابل
رقابت با محصوالت خارجی وجود دارد.
در راستای حمایت از صنایع کوچک و با پرداخت بهای زمین انجام می شود
پرداخت اصل بدهی ،شرط بخشودگی معوقه صنعتگران
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
س��رمایه گذاران متقاض��ی حضور در ش��هرک های
صنعتی می توانند با پرداخ��ت ۵تا ۳۰درصد از نرخ
حق انتف��اع از اراضی اماده در ش��هرک های صنعتی
برخوردار ش��وند و بقیه این نرخ را به صورت اقس��اط
۴۸ت��ا ۶۰ماهه پرداخت کنن��د .با این وجود ،برخی
از صنعتگران در مراحل مختلف س��اخت سوله ،نصب
ماشین االت و ...امکان پرداخت باقی اقساط را نداشته
و مش��مول جریمه و دیرکرد می ش��وند اما س��ازمان
صنایع کوچک و ش��هرک های صنعتی برای حمایت
از ایجاد و توسعه واحدهای صنعتی کوچک و متوسط
در مجموعه ش��هرک های صنعتی امکان برخورداری
از بخش��ودگی بدهی صنعتگران را فراهم کرده است.
بنابرای��ن ،صنعتگ��ران با پرداخت اص��ل بدهی خود
مشمول بخشش معوقه های شان خواهند شد.
کارشناس��ان معتقدن��د اج��رای این طرح س��بب
همراهی س��ایر نهاد های اجرایی در بخشودگی بدهی
و معوقه های صنعتگران خواهد ش��د .اکنون بسیاری
از صاحب��ان واحدهای صنعت��ی در پرداخت مالیات
ارزش افزوده ،هزینه های مر بوط به تامین اجتماعی و
تسهیالت بانکی با مشکل روبه رو هستند و معوقه های
بسیاری دارند.
اجرای طرح بخش��ودگی دیرکرد بدهی های معوق
واحده��ای صنعتی همزمان با ۲۱مرداد ،روز حمایت
از صنایع کوچک اغاز ش��ده است .پیش از این نیز در
ش��هریور ۹۵طرح بخشودگی جرایم دیرکرد و بدهی
معوق صنعتگران مس��تقر در شهرک های صنعتی در
کش��ور اجرا ش��د ه بود ،که رضایت صنعتگران سبب
تمدید مهلت اجرایی ان شد.
شهریور ۹۵طرح بخشودگی تا سقف ۹۰درصدی
دیرک��رد بدهی ه��ای مع��وق واحده��ای صنعتی در
راستای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و حمایت
از واحدهای صنعتی و صنفی مس��تقر در شهرک ها و
نواحی صنعتی اجرا ش��د .این راهکار به عنوان مشوق
از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی
ایران در مرداد امس��ال نیز ابالغ ش��ده و تا ۸شهریور
ی که واحدهای تولیدی و صنعتی
ادام��ه دار د به طور
بهره بردار مس��تقر در ش��هرک ها و نواحی صنعتی ،بر
اس��اس ش��یوه نامه در صورت پرداخ��ت اصل بدهی،
مشمول بخشودگی جرایم دیرکرد تا سقف ۸۰درصد
می شوند.
این ش��یوه نامه به این صورت اس��ت که واحدهای
تولی��دی دارای پروانه بهره برداری ک��ه بر بدهی انها
جرایم تعلق گرفته باش��د ،با پرداخت ۵۰درصد اصل
بدهی مش��مول ۶۰درصد بخش��ودگی می شوند و با
پرداخت ۱۰۰درصد اصل بدهی مش��مول ۸۰درصد
بخشودگی خواهند ش��د .همچنین ،واحدهای دارای
پیش��رفت فیزیکی باالی ۵ ۰درصد که بر بدهی انها
جرایم تعلق گرفته باش��د ،با پرداخت ۵۰درصد اصل
بدهی مش��مول ۵۰درصد بخش��ودگی می شوند و با
پرداخت ۱۰۰درصد اصل بدهی مش��مول ۷۰درصد
بخشودگی خواهند شد.
چشم پوشی از معوقه
فرش��اد مقیمی ،معاون برنامه ریزی سازمان صنایع
کوچ��ک و ش��هرک های صنعتی ای��ران در گفت وگو
با «گس��ترش صنعت» افزود :این س��ازمان به منظور
کمک به رونق صنایع کوچک در شرایط رکود تورمی
کنونی ،بخشش معوقه ها و جرایم این واحدها را اغاز
کرد.
وی اف��زود :اگ��ر تص��ور کنی��م که فقط ب��ا تزریق
تس��هیالت می توانی��م بنگاه های مش��کل دار را فعال
کنیم ،این تصور اشتباه اس��ت .باید برای ایجاد رونق
پی��ش از تولید ،هنگام تولید و پ��س از تولید را مورد
توجه قرار دهیم.
مع��اون برنامه ری��زی س��ازمان صنای��ع کوچک و
ش��هرک های صنعت��ی ای��ران تصریح کرد :س��ازمان
صنایع کوچک و ش��هرک های صنعت��ی ایران در این
عباس جرجانی
حمیدرضا خانپور
فرشاد مقیمی
این طرح تشویقی شامل
تمامی واحدهای صنعتی
و صنفی
دارای قرارداد حق
بهره برداری می شود که
مشمول پرداخت تعدیل
بدهی های معوق بوده و
تاکنون موفق به پرداخت
مبالغ
اصل بدهی و تعدیل
بدهی معوق
نشده اند
در راستای رفع موانع
تولید ،ایجاد انگیزه و
افزایش سرمایه گذاری،
رونق تولیدی و
اشتغالزایی هر چه بیشتر
و اعطای مشوقات به
واحدهای صنعتی ،صنفی
مستقر در شهرک ها و
نواحی صنعتی شیوه نامه
بخشودگی جرایم دیرکرد
بدهی های معوق
ابالغ شد
در برخی موارد فعاالن
اقتصاد ،پول مربوط به
زمین ها
را پرداخت نکرده اند که
در نتیجه ،پس از مدتی
مشمول جریمه هایی
می شوند اما این سازمان
تصمیم گرفته در راستای
کمک به رونق تولید این
شرکت ها ،از دریافت
معوقه ها
چشم پوشی کند
زمینه پیشگام شده و از یکشنبه ۲۱ ،مرداد شیوه نامه
بخش��ش معوقه های واحدهای صنعتی را به مجموعه
ش��رکت های اس��تانی اعالم و اجرای ان را اغاز کرده
است.
مقیم��ی توضی��ح داد :س��ازمان صنای��ع کوچک و
ش��هرک های صنعت��ی ،زمین مورد نیاز ش��رکت ها و
صنایع کوچک و متوس��ط را در اس��تان های مختلف
تامین کرده و در اختیارشان قرار می دهد.
به گفته وی ،در برخی م��وارد فعاالن اقتصاد ،پول
مربوط به زمین های یاد ش��ده را پرداخت نکرده اند که
در نتیجه ،پس از مدتی مشمول جریمه هایی می شوند
اما این س��ازمان تصمیم گرفته در راس��تای کمک به
رون��ق تولید این ش��رکت ها ،از دریاف��ت معوقه های
پیش گفته چشم پوشی کند.
مع��اون برنامه ری��زی س��ازمان صنای��ع کوچک و
ش��هرک های صنعتی ایران یاداوری کرد :پیش از این
نیز یک بار بخش��ش معوقه های واحدهای صنعتی در
دس��تور کار قرار گرفته بود که رضایت نسبی فعاالن
صنعتی را به دنبال داشت.
مقیم��ی اب��راز امیدواری ک��رد که س��ایر نهاد های
مرتبط نیز در این زمینه همراهی داشته باشند.
ابالغ شیوه نامه به استان ها
حمیدرضا خانپور ،مدیرعامل ش��رکت شهرک های
صنعتی اس��تان قزوی��ن در گفت وگو با «گس��ترش
صنع��ت» اظهار کرد :ش��یوه نامه بخش��ودگی بدهی
واحدهای صنعتی در ش��هرک های صنعتی ابالغ شده
است.
خانپ��ور ادامه داد :در راس��تای رف��ع موانع تولید،
ایجاد انگیزه و افزایش س��رمایه گذاری ،رونق تولیدی
و اش��تغالزایی ه��ر چ��ه بیش��تر و اعطای مش��وقات
ی( تولی��دی ،توزیعی و
به واحده��ای صنعت��ی ،صنف
بازگشت 340واحد صنعتی به تولید در 3ماه
معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت گفت 340 :واحد
که پس از انقالب تعطیل ش��ده بودند در ۳ماه گذشته
راه اندازی شد و به چرخه تولید بازگشت.
صادق نجفی ب��ا بیان این خبر اظهار کرد :واحدهای
بازگش��ته ب��ه تولی��د در اولویت پرداخت مش��وق های
صادراتی و پرداخت تس��هیالت قرار گرفتند .همچنین،
بس��ته حمایت��ی ویژه ای برای صنای��ع کوچک در نظر
گرفته ش��د .نجفی به ایرنا گفت :در یک س��ال گذشته
شرایط به گونه ای فراهم شد که برای نخستین بار نقش
صنایع کوچک در کشور برجسته شد.
مدیرعامل س��ازمان صنایع کوچک و ش��هرک های
صنعت��ی ای��ران بیان ک��رد :در این دوره از نوس��ازی و
بازسازی بنگاه های کوچک و متوسط حمایت شد.
نجفی به تش��کیل 52ش��رکت مدیریت صادرات در
یک سال گذشته اشاره کرد و گفت :راه اندازی نخستین
شرکت های پیمانکاری فرعی و ایجاد زنجیره های تامین
و توزیع از دیگر اقدام های انجام شده است .به گفته این
مسئول ،نزدیک به ۱800واحد صادراتی در شهرک ها
و نواحی صنعتی مشغول به کار هستند.
نجف��ی اضاف��ه ک��رد :س��ازمان صنای��ع کوچک و
شهرک های صنعتی با ارائه مشوق هایی چون واگذاری
زمی��ن و تس��هیالت ،در زمینه ج��ذب نقدینگی های
س��رگردان گام برداش��ته اس��ت و فق��ط در نیمه دوم
س��ال گذش��ته 700هکتار زمین به س��رمایه گذاران
واگ��ذار ش��د ک��ه در تاری��خ این س��ازمان بی س��ابقه
بود.
وی ی��اداوری ک��رد :بر مقوله تولی��د کاالی ایرانی با
رویک��رد تکیه بر صنایع کوچک کش��ور تاکید ش��ده و
حت��ی رهبر معظم انق�لاب و رییس جمهوری بارها به
نقش صنایع کوچک و متوسط اشاره کرده اند و پیگیری
مشکالت شان را خواستار شده اند.
گفتنی است ،اکنون 84هزار واحد صنعتی در کشور
فعالی��ت می کنند 93 .درصد صنایع کش��ور را صنایع
کوچک تشکیل می دهد.
خدماتی ) مس��تقر در ش��هرک ها و نواح��ی صنعتی
شیوه نامه بخشودگی جرایم دیرکرد بدهی های معوق
ابالغ شد.
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان
قزوی��ن اف��زود :ب��ه مناس��بت ۲۱م��رداد ،روز ملی
حمای��ت از صنایع کوچک و در راس��تای حمایت از
تمامی واحدهای صنعت��ی و صنفی( تولیدی ،توزیعی
و خدماتی ) که مش��مول پرداخ��ت تعدیل بدهی های
غ
مع��وق ب��وده و تاکن��ون موفق ب��ه پرداخ��ت مبال
پیش گفته( اص��ل بدهی و تعدیل معوقه ) نش��ده اند از
۲۱مرداد تا ۸ش��هریور ۱۳۹۷مش��مول مشوق های
بخشودگی خواهند شد.
خانپور با اشاره به بخشودگی جرایم اقساط تصریح
کرد :واحدهای تولی��دی دارای پروانه بهره برداری که
بر بده��ی انها جرایم تعلق گرفته باش��د ،با پرداخت
۵۰درصد اصل بدهی مشمول ۶۰درصد بخشودگی
می ش��وند و ب��ا پرداخ��ت ۱۰۰درصد اص��ل بدهی
مشمول ۸۰درصد بخشودگی خواهند شد .همچنین،
واحدهای دارای پیش��رفت فیزیکی باالی ۵۰درصد
که بر بدهی انها جرایم تعلق گرفته باشد ،با پرداخت
۵۰درصد اصل بدهی مشمول ۵۰درصد بخشودگی
می ش��وند و ب��ا پرداخ��ت ۱۰۰درصد اص��ل بدهی
مشمول ۷۰درصد بخشودگی خواهند شد.
وی از همه واحدهای صنعتی مستقر در شهرک ها
ت( ۸
و نواحی صنعتی دعوت ک��رد تا پایان هفته دول
شهریور) با مراجعه به شرکت شهرک های صنعتی از
مشوق های بخشودگی تعدیالت بهره مند شوند.
تعدیل بدهی واحدهای تولیدی
عباس جرجانی ،مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های
صنعت��ی اس��تان خراس��ان جنوب��ی در گفت وگو با
«گس��ترش صنعت» اظهار کرد :اکنون تمام کشورها
به س��مت رش��د و توس��عه صنایع کوچک و متوسط
سوق داده شده اند و این صنایع نقش مهمی در ایجاد
اشتغال و درامد دارند.
جرجان��ی بر لزوم حمای��ت از واحده��ای صنعتی
کوچ��ک و متوس��ط تاکی��د ک��رد و گف��ت :تعدیل
بدهی های معوق واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر
در شهرک ها و نواحی صنعتی استان از ۲۱مرداد (روز
حمایت از صنایع کوچک و متوسط) تا هفته دولت (۸
شهریور) امسال شامل بخشودگی می شود.
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان
خراس��ان جنوبی ادامه داد :این طرح تشویقی شامل
تمامی واحدهای صنعتی و صنفی (تولیدی ،توزیعی و
خدماتی) دارای قرارداد حق بهره برداری می ش��ود که
این واحدها مشمول پرداخت تعدیل بدهی های معوق
ب��وده و تاکنون موفق به پرداخت مبالغ اصل بدهی و
تعدیل بدهی معوق نشده اند.
جرجانی ،چابکی ،امکان نوس��ازی و تغییر کاربری
ب��ا هزینه های پایین و ایجاد اش��تغال باال را از جمله
مزایای واحدهای صنعتی کوچک و متوسط برشمرد
و عن��وان ک��رد :یکی از راه های مدیری��ت این صنایع
برندس��ازی است .باید برای فراوری برخی محصوالت
اس��تان از ظرفی��ت صنایع کوچک بهره مند ش��د اما
سرمایه گذاری در صنایع کم اب بر مورد تاکید ما است.
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان
خراس��ان جنوبی گفت :تمام تالش م��ا برای تقویت
صنایع کوچک است تا از این طریق واحدهای تولیدی
را صادرات محور کنیم.
جرجانی بیان کرد :در این راستا ایجاد شرکت های
صادرات محور در اس��تان در حال برنامه ریزی است تا
از این طریق در امور مختلف از جمله بازاریابی بتوان
واحدهای تولیدی را به سمت صادرات سوق داد.
وی گف��ت :از انج��ا که واحده��ای صنعتی درگیر
مسائل مختلف هستند ،نمی توانند در زمینه صادرات
ب��ه خوبی کار کنند و با ایجاد ش��رکت های صادراتی
زمینه ورود به بازارهای جهانی فراهم خواهد شد.
سخن اخر
به گزارش «گسترش صنعت» برخی از صنعتگران
به دلیل استفاده از نقدینگی خود برای تامین سرمایه
در گردش و خرید ماشین االت الزم ،همچنین دریافت
تسهیالت بانکی برای راه اندازی واحدهای صنعتی در
پرداخت اقس��اط دریافت زمین با مشکل روبه رو شده
و اصل بدهی خود را پرداخت نکرده اند که بعد از طی
مدت مشخص شامل جرایم دیرکرد می شود.
بنابرای��ن ،به منظ��ور حمایت از تولید ،بخش��ودگی
جرایم دیرک��رد در پرداخت اصل حق انتفاع از زمین
در شهرک های صنعتی درنظر گرفته شده است.
در صورت��ی ک��ه صنعتگری ای��ن هزینه های حق
انتف��اع را پرداخت نکن��د ،برای دریافت تس��هیالت
بانکی با مشکل روبه رو شده و باید برای پرداخت این
بدهی ها اقدام کند.
بخشودگی بدهی واحدهای صنعتی در البرز
سرپرست ش��رکت ش��هرک های صنعتی
اس��تان البرز گفت :در راستای حمایت ،تمام
واحده��ای صنعتی و صنفی از قبیل تولیدی،
توزیع��ی و خدمات��ی که مش��مول پرداخت
تعدی��ل بدهی ه��ای مع��وق ب��وده و تاکنون
موف��ق به پرداخت مبالغ ش��امل اصل بدهی
و تعدی��ل معوق��ه نش��ده اند از ۲۱مرداد تا ۸
شهریور 1397مشمول مشوق های بخشودگی خواهند
شد.
ب��ه گزارش خبرنگار «گس��ترش صنعت» از اس��تان
الب��رز ،محمد امی��ن بزازی پور فرش��ی اظه��ار کرد :به
مناس��بت ۲۱مرداد ،روز ملی حمایت از صنایع کوچک
و در راس��تای حمایت ،همه واحدهای صنعتی و صنفی
از قبیل تولیدی ،توزیعی و خدماتی که مشمول پرداخت
تعدیل بدهی های معوق بوده و تاکنون موفق به پرداخت
مبالغ ش��امل اصل بدهی و تعدیل معوقه نش��ده اند ،از
۲۱مرداد تا ۸ش��هریور 1397مش��مول مش��وق های
بخش��ودگی خواهند ش��د .فرش��ی با اشاره
به بخش��ودگی جرایم اقس��اط ،عن��وان کرد:
واحدهای تولی��دی دارای پروانه بهره برداری
ق گرفته باش��د ،با
که بر بدهی انها جرایم تعل
پرداخت 50درصد اصل بدهی مش��مول 60
درصد بخش��ودگی و با پرداخت 100درصد
اصل بدهی مش��مول 80درصد بخش��ودگی
می شوند و همچنین ،واحدهای دارای پیشرفت فیزیکی
باالی 50درصد که بدهی انها جرایم تعلق گرفته باشد،
ب��ا پرداخت 50درصد اصل بدهی مش��مول 50درصد
بخشودگی و با پرداخت 100درصد اصل بدهی مشمول
70درصد بخشودگی خواهند شد.
وی از همه واحدهای صنعتی مس��تقر در ش��هرک ها
و نواح��ی صنعت��ی دعوت کرد تا پای��ان هفته دولت( ۸
ش��هریور) با مراجعه به ش��رکت ش��هرک های صنعتی
استان البرز از مشوق های بخشودگی تعدیالت بهره مند
شوند.