روزنامه گسترش صنعت شماره 470
روزنامه گسترش صنعت شماره 470
پیشنهادی برای
حمایت های غیرنقدی
از کارگران
سه شنبه
6شهریور 1397
16ذی الحجه 1439
2
3
28اوت 2018
سال سی ام پیاپی 2443دوره جدید شماره 4 470صفحه قیمت 1000 :تومان
http://telegram.me/sanatnewspaper
www.sanatnewspaper.com
گزارش «گسترش صنعت» درباره وضعیت خودروهای وارداتی
اخرین کشتی از قرارداد سال ۷۲اماده بهره برداری
گواهینامه های بین المللی ایران-کاشان صادر شد
سهیم شدن در
بازار جهانی
با اصالحات درونی
و بیرونی تولید
2
نمایندگی ها از «خدمات پس از فروش» طفره می روند
3
با امضای تفاهمنامه بین سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ،بسیج مهندسین صنعتی و مدیریت صنعتی
عکس :مهدی کاوه ای
نوسازی ۳۱هزار و ۵۰۰واحد صنعتی سرعت می گیرد
4
سه شنبه
اقتصاد و توسعه
6شهریور 16 1397ذی الحجه 28 1439اوت 2018شماره 470پیاپی 2443
یادداشت
پیشنهادی برای حمایت های
غیرنقدی از کارگران
خبر
در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید
استان هرمزگان مطرح شد
هماهنگی برای تقویت ایزوایکو
ارائه س��فارش و متمرکز شدن تعمیرات شناورهای دو مجموعه
کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش در مجتمع کشتی سازی ایزوایکو
در بندرعب��اس از جمل��ه مهم تری��ن تصمیم گیری ها در نشس��ت
کارگروه تس��هیل و رفع موانع تولید اس��تان هرمزگان بود .جلسه
کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان هرمزگان در بندرعباس
ب��ا حضور مع��اون وزیر صنعت ،معدن و تجارت و رییس س��ازمان
گس��ترش و نوس��ازی صنایع ایران ،استاندار هرمزگان ،مدیرعامل
کش��تیرانی جمهوری اس�لامی ای��ران و مدیرعامل ش��رکت ملی
نفتکش و بحث درباره مس��ائل مرتبط با مجتمع کشتی س��ازی و
صنایع فراس��احل ایران (ایزوایکو) برگزار شد .به گزارش ایدرو نیوز،
معاون وزیر و رییس هیات عامل ایدرو در جلس��ه کارگروه تسهیل
و رف��ع موان��ع تولید اس��تان هرمزگان با اش��اره ب��ه ظرفیت های
مغفول مان��ده صنایع دریایی کش��ور گفت :حداکث��ر ۳۰درصد از
ظرفیت س��اخت صنایع دریایی در حال اس��تفاده اس��ت .منصور
معظم��ی تصریح کرد :کشتی س��ازی به عنوان ی��ک صنعت پایه
نیازمند توجه ویژه اس��ت و با تکیه بر توانمندی داخلی می توانیم
نیازهای خود در زمینه ساخت و تعمیرات کشتی را در داخل کشور
تامی��ن کنیم .معظمی با تاکید بر اینک��ه اعتماد به بخش داخلی،
پیشرفت امور را به دنبال داشته است ،تصریح کرد :اعتماد به بخش
داخلی موجب ش��ده است تا شرکت ایزوایکو بتواند سکوهایی را با
ظرفیت بیش از ۳هزار تن بسازد .رییس هیات عامل ایدرو در ادامه
خاطر نشان کرد :باید کمک کنیم تا شرکت ملی نفتکش و شرکت
ملی کش��تیرانی به کشتی س��ازان داخلی اعتماد کنند و سفارش
بیشتری را به بخش داخلی اختصاص دهند .استاندار هرمزگان نیز
در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان با اشاره اینکه
کشتی س��ازی به عنوان یک صنعت پایه نیازمند توجه ویژه است،
تصریح کرد :تعمیرات شناورهای کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش
در کشتی سازی بندرعباس متمرکز می شود .فریدون همتی ادامه
داد :مجتمع کشتی س��ازی ایزوایکو با ساخت کشتی ها و سکوهای
نفتی ،تجربه های موفقی داشته و توانمندی داخلی در این عرصه ها
را به اثبات رسانده است.
ی باید با توجه به وجود
وی افزود :همچنین ،مجموعه کشتی ساز
فضای رقابتی ،بتواند کارها را با کیفیت و متناسب با نیازهای جدید
و با س��رعت مناس��ب انجام و تحویل دهد .استاندار هرمزگان بیان
کرد :ارائه سفارش و متمرکز شدن تعمیرات شناورهای دو مجموعه
کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش در مجتمع کشتی سازی ایزوایکو
در بندرعب��اس از جمله مهم ترین تصمیم های اتخاذ ش��ده در این
نشست بوده است.
عکس :مهدی کاوه ای /نمایی از کشتی سازی ایزوایکو
ماه ه��ای گذش��ته در حالی
س��پری ش��د که قدرت خرید
کارگ��ران کاه��ش یاف��ت و
موضوع حمایت ه��ای کاالیی
مط��رح ش��د .کاه��ش قدرت
خری��د در حال��ی رخ داد که
کشور امکان افزایش دستمزد
حمید حاج اسماعیلی
را ن��دارد .ب��ه عب��ارت دیگر،
کارشناس روابط کار
افزایش دس��تمزد و تش��کیل
شورای عالی دستمزد و رعایت
سه جانبه گرایی عالوه بر اینکه در شرایط کنونی زمان بر است،
مش��کالت را برطرف نمی کند .افزایش دس��تمزد در شرایط
کنون��ی باعث افزای��ش نقدینگی و تش��دید تورم می ش��ود.
بر این اس��اس ،بهترین راهکار اکنون اس��تفاده از شیوه های
حمایت��ی غیر نقدی و کاالیی اس��ت .با این حال ،این ش��یوه
بدون اما و اگر نبوده و اگر س��ازکار مناسبی برای ان در نظر
گرفته نشود ،مش��کالت پیشین تکرار می شود .پیش از این،
کارفرمای��ان مبلغ ب��ن کاال را برای نهاده��ای کارگری واریز
می کردند تا کارگران بتوانند از محل ان نهاد کاالی مورد نیاز
را تامین کنن��د .با وجود این ،بارها پیش امده بود که کاالی
عرضه ش��ده کیفیت کافی را نداشت و در موعد مشخص شده
عرضه نمی ش��د .متاسفانه در برخی از موارد هنوز بدهی هایی
وجود دارد که با گذش��ت چندین سال پرداخت نشده است.
اکن��ون نیز با توجه به اینکه بحث حمایت کاالیی از کارگران
مطرح شده متاسفانه برخی از فعاالن کارگری مسیر حمایت
را به س��مت هم��ان نهادها و اتحادیه ها س��وق می دهند .اگر
قرار اس��ت کارفرمایان مبلغ بن را واری��ز کنند و به ازای ان
ب��ن کاال تحویل کارگران ش��ود ،دو بازو باید برای ان در نظر
گرفته شود ؛ بازوی نخست این کار باید دولت و وزارت تعاون،
کار و رف��اه اجتماعی باش��ند .تا زمانی ک��ه واریز مبلغ بدون
نظارت مستقیم دولت باش��د ،زمینه فساد ایجاد می شود .بر
این اس��اس ،وزارت کار باید در جری��ان جزئیات انتقال پول
باشد و دائم این مسیر را پایش کند .بازوی دیگر بازوی اجرای
این سیاست است .متاسفانه در برخی از مواقع دیده می شود
که اجرا و ارائه کاال به اتحادیه ای داده می شود که بسیاری از
مردم ان را نه دیده اند و نه نام ان را شنیده اند .این در حالی
است که فروشگاه های زنجیره ای بسیاری امروز در کل کشور
فعالیت می کنند.
محمدحسین داجمر
صنایع کشتی سازی در
ایران وضعیت مناسبی
دارد اما متاسفانه برخی
از ناهماهنگی ها باعث
می شود بهره برداری از
کشتی با مشکالتی
روبه رو شود
اخرین کشتی از قرارداد سال ۷۲اماده بهره برداری
گواهینامه های بین المللی ایران-کاشان صادر شد
غول دریایی ایدرو اماده حرکت
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
ایران در ش��رایطی که بی��ش از ۵۸۰۰کیلومتر مرز
دریایی دارد هنوز نتوانس��ته به سهم چندانی از اقتصاد
دری��ا دس��ت یابد .با ای��ن حال ،از اغ��از دولت یازدهم
سیاس��ت هایی در پیش گرفته ش��د ت��ا صنایع دریایی
از رک��ود چندی��ن و چند س��اله خارج ش��ود .تا کنون
اقدام هایی از جمله تدوین س��ند چش��م انداز ۱۰ساله
صنایع دریایی انجام شده که می تواند مشکالت صنایع
دریایی را رفع کند و س��هم اندک ایران از اقتصاد دریا
را رشد دهد.
یکی از مش��کالتی که در این زمینه وجود داش��ت به
قرارداد سال ۷۲کشتیرانی با مجموعه ایزوایکو مربوط
می ش��د .قراردادی که تاکنون بارها درباره ان نوش��ته
ش��ده و بر اثر اخرین پیگیری ها ،پس از ۲۵س��ال در
مرحله پایانی قرار گرفته اس��ت .بر اس��اس این قرارداد ،
قرار بود ۶کش��تی کانتینربر تحویل شرکت کشتیرانی
جمهوری اسالمی ایران ش��ود .کارشناسان درباره این
ق��رار داد باره��ا گفته اند ایران در ش��رایطی تصمیم به
ساخت کشتی اقیانوس پیما گرفت که هیچ زیرساختی
برای ان اماده نبود .با این حال ،پس از تغییر و تحوالت
فراوان گواهینامه های مورد نیاز کش��تی ایران-کاشان
صادر شده و ساخت این کشتی می تواند سند موفقیتی
برای ایدرو ،ایزوایکو و صنایع دریایی ایران به شمار رود.
ایران-کاشان در انتظار سفرهای دریایی
کش��تیرانی جمهوری اسالمی ایران در سال ۱۳۷۹
پس از ۴س��ال مذاکره توانس��ته بود قرارداد ساخت ۶
فروند کش��تی کانتینربر ب��ه ظرفیت ۲۲۰۰ TEUرا
ب��ا ایزوایکو به ارزش بی��ش از ۱۸۸میلیون دالر ببندد
که براس��اس ان ،مجموعه ایزوایکو متعهد ش��د این ۶
فروند کش��تی را در ی��ک دوره ۴۴ماهه تحویل دهد.
ای��ن ق��رارداد البته در ادامه ،تغییرات زیادی داش��ت.
بررس��ی قرارداد ساخت ۶کش��تی کانتینربر در بحث
کشتی س��ازی نش��ان می دهد که این قرارداد در سال
۷۲و در ش��رایطی بسته شد که تا پیش از این فعالیت
کارخانه های نه چندان پیش��رفته کشتی سازی داخلی،
بیش��تر بر تعمیر و نوسازی ش��ناورها و درنهایت بارج
متمرکز بود .به عبارتی ،می توان مدعی شد این قرار داد
دهد .اکنون نیز کش��تی اخر از ان قرارداد حدود یک
نخس��تین قرارداد س��اخت کش��تی بود که متاسفانه
س��ال و نیم اس��ت که اماده تحویل ش��ده اما هنوز به
هیچ وق��ت ب��ه عرصه عمل نرس��ید و پس از گذش��ت
بهره برداری نرسیده است.
س��ال ها مبلغ قرارداد به متقاضی بازگردانده شد و این
داجمر با بیان اینکه کش��تی ایران-کاش��ان نزدیک
۲کشتی پایانی ساخته نشدند .کارشناسان درباره این
به تحویل اس��ت و در ی��ارد ایزو قرار دارد ،توضیح داد:
قرارداد معتقدند پس از گذش��ت حدود ۸س��ال مبلغ
پیش از این بحث «کالس کردن» کشتی ایران-کاشان
اولیه مرجوع ش��د .این در حالی بود که هیچ جریمه ای
مطرح بود و قرار بود این کار انجام ش��ود .با وجود این،
برای س��ازنده در نظر گرفته نشد .انچه از پیشینه این
موسس��ه های رده بندی خارجی ای��ران را ترک کردند
قرارداد مش��خص اس��ت این اس��ت که کشتی سازی
و این موضوع باعث ش��د کالس کردن کش��تی ایران-
صدرا باید برای س��اخت یک فروند کش��تی کانتینربر
کاشان با مشکل روبه رو شود.
به ظرفیت ۲۸۷۳تن و طول ۹۳متر در بوش��هر اقدام
مدیرعامل پیش��ین کش��تیرانی جمهوری اسالمی
کن د اما صدرا پس از دریافت قس��ط نخس��ت و ساخت
ای��ران با بیان اینکه در فرصت از بین رفتن تحریم ها و
یک بلوک فوالدی ،این پروژه را به دلیل نبود س��کوی
برجام زمینه ای برای کالس کردن کشتی ایران -کاشان
مناسب متوقف کرد.
به وجود امد اما متاس��فانه از این ظرفیت نیز اس��تفاده
با این حال ،اخرین کش��تی بازمانده از قرارداد سال
نش��د ،گفت :به تازگی یکی از موسسه های داخلی این
۷۲اکنون تحویل داده ش��ده و کارشناسان می گویند
کار را انج��ام داده که امیدواریم مس��یر بهره برداری از
تمام گواهینامه های بین المللی برای ان نیز صادر شده
کش��تی ایران-کاش��ان نیز زودتر طی شود .از جزئیات
اس��ت .این موضوع با تمام تاخی��ری که در جریان ان
کالس کردن موسسه داخلی اطالع کاملی ندارم اما اگر
وجود داشت می تواند یکی از بزرگ ترین دستاوردهای
مسیر بین المللی در این زمینه طی شده باشد ،می توان
صنایع دریایی ایران باشد .سازنده این کشتی ایزوایکو
امی��دوار بود که گام های بلندت��ری در صنایع دریایی
و مدیر کالن این پروژه س��ازمان گس��ترش و نوسازی
ایران برداش��ته ش��ود .وی درباره اینده صنایع دریایی
صنایع ایران هستند.
ایران در شرایط تحریم های امریکا توضیح داد :فعاالن
هماهنگی ها کافی نیست
صنایع دریایی در زمانی که شورای عالی
محمدحس��ین داجم��ر ،مدیرعام��ل
امنیت ای��ران را تحریم کرده بود در این
پیش��ین کش��تیرانی جمهوری اسالمی
صنعت به دستاوردهای مناسبی رسیدند.
ای��ران درباره وضعیت صنای��ع دریایی و
ش��رایط کنونی بدتر از ش��رایط پیش از
کش��تی باقی مانده از قرار داد ۶کش��تی
برجام نیس��ت .انچ��ه امروز ب��ه ان نیاز
کانتینر ب��ر در ده��ه ،۷۰به «گس��ترش
داریم ،هماهنگی بیشتر بین سازمان ها و
صنعت» گفت :صنایع کشتی س��ازی در
نهادهای مرتبط با صنایع دریایی اس��ت.
ایران وضعیت مناسبی دارد اما متاسفانه
امروز کشور در شرایط وخیم قرار نگرفته
حسن رضاصفری
برخ��ی از ناهماهنگی ها باعث می ش��ود
و صنایع دریایی در زمینه رش��د و توسعه
کشتی ایران -کاشان
بهره برداری از کشتی با مشکالتی روبه رو اکنون اماده فعالیت است می تواند نقش قابل توجهی داشته باشد.
ش��ود .وی با اش��اره به اسیب هایی که بر
در ای��ن باره همکاری های بیش��تر کمک
و تمام گواهینامه های
بین المللی ان صادر
اث��ر قرار داد س��اخت ۶کش��تی کانتینر
می کند تا مش��کالت پیش��ین و پیش رو
تجاری به صنایع کشتی س��ازی وارد شد ،شده است .خوشبختانه اثرگذاری کمتری داش��ته باش��د .وی با
گفت :این قرارداد زمانی بس��ته ش��د که در جریان کالس کردن اشاره به تفاهمنامه دو جانبه بین سازمان
این کشتی با مشکلی
ایران اماده ساخت کشتی های کانتینر بر روبه رو نبودیم و این کار گس��ترش و نوس��ازی صنای��ع ای��ران با
نبود .بر این مبنا ،صنایع دریایی در ایران
کش��تیرانی جمهوری اس�لامی ،توضیح
به درستی انجام شد
نتوانست این کشتی ها را به موقع تحویل
داد :ای��ن تفاهمنامه به افزایش همکاری،
لزوم اجرا و بازنگری مستمر نقشه راه فناوری های دریایی کشور
پرویز باورصاد ،عضو هیات علمی دانش��گاه خلیج فارس بوشهر با
اشاره به اینکه دستاوردهای صنعتی و خدماتی دریایی جدید برای
هیچ جامعه ای میس��ر نبوده مگر اینکه «نقشه راه معین ،علمی و
کاربردی در مقاطع مختلف زمانی» به عنوان چراغ راه حرکت در
محدوده ای عظیم و دارای ظرفیت کمک به بش��ریت تهیه نش��ده
باش��د ،به مارین نیوز گفت :حوزه دریا و سواحل همجوار ان دارای
طیف گس��ترده ای از ان��واع فعالیت های اقتصادی بس��یار موثر بر
توس��عه ،رفاه و ثروت مردم دنیا و به ویژه کشورهای ساحلی است
که از دیر باز به طور محدود در بعضی زمینه ها اس��تفاده می ش��ده
است اما امروزه به لطف دانش و فناوری های بسیار کارامد و موثر
زمینه های بهره برداری بس��یار جدید و اختصاص منابع جدید در
دهه های اخیر باعث تعمیق اس��تفاده های سنتی و منجر به تولید
محص��والت دریا با پای��ه کثیر و به ویژه زیس��ت فناوری دریا بنیان
ش��ده که در نتیجه ،اشتغال و رونق و رفاه و انباشت سرمایه برای
ل و توسعه عظیم صنایع دریایی را دربر داشته است.
کشورهای فعا
این عضو هیات علمی دانش��گاه خلیج فارس بوشهر با بیان اینکه
تم��ام دارایی زمین ،اقیانوس و اتمس��فر خیلی ناچیز ش��کافته و
پیموده ش��ده و رفتار و تعامالت دراز م��دت انها بر تغییرات اب و
هوای��ی و اقلیمی ما و همچنین ،بهره ب��رداری از همه منابع زمین
که ضرورت مطلق حیات پایدار بش��ری است نیاز مبرم به دانش و
اگاهی های علمی بیشتری را می طلبد ،توضیح داد :امروزه اهمیت
اقیانوس ها برای توس��عه پایدار زمین و ساکنان ان پیوسته اثبات
ش��ده و عمومیت یافته که پایه ان دان��ش و اگاهی های عمیق و
جدید روزانه بش��ری در چند دهه گذش��ته بوده و در دانشگاه ها و
مراکز پژوهش��ی حاصل می شوند .منابع روی سطح زمین با توجه
ب��ه افزایش فزاین��ده جمعیت جهان و صنعتی س��ازی عظیم قرن
گذش��ته رو به تحلیل رفت��ه و ضرورت تامین مناب��ع جدید را به
عن��وان یک نگرش جهانی ایجاد ک��رده که حوزه دریا مهم ترین و
بیشترین سهم را در این زمینه بر عهده داشته یا به ان واگذار کرده
اس��ت .اما اقیانوس با توجه به ماهیت و ابعاد دینامیکی ان کمتر
از ۱۰درصد کل ان ،که بیش از ۷۰درصد س��طح زمین را شامل
می شود بسیار ناش��ناخته ،علمی و نیازمند به پژوهش های عظیم
و متنوع برای شناخت بیش��تر و استفاده اینده است و مسئولیت
دانشگاه ها و مراکز پژوهشی را بسیار سنگین می کند.
توسعه صنایع دریایی ،افزایش اشتغالزایی و درامدزایی
ب��رای هر دو مجموعه منجر ش��د .تفاهمنامه هایی که
در زمینه تعمیرات تا کنون به امضا رس��یده قابل دفاع
هستند و ایدرو توانسته در این زمینه نقش قابل توجهی
داشته باشد .داجمر با اشاره به اینکه در همکاری های
دوطرفه تا کنون چندین ناو و شناور نیروی دریایی احیا
شده ،افزود :بخش خصوصی نیز از محل این فعالیت ها
به بهره مندی رس��یده است .در صورتی که همکاری ها
بین س��ازمان ها و نهادهای مختلف به درس��تی تعریف
شود می توان شاهد چنین رشدهایی بود .در سال های
گذش��ته چنین تفاهمنامه هایی وجود داشته که کمک
ک��رده صنایع دریایی کش��ور رش��د کند ام��ا برخی از
تفاهمنامه ها هم هرگز اجرایی نش��ده و باید برای انها
نیز برنامه ریزی کرد.
ایران-کاشان اماده بهره برداری
حس��ن رضاصفری ،عضو هیات مدیره انجمن صنایع
دریایی درباره اخرین وضعیت کشتی ایران-کاشان به
«گس��ترش صنعت» گفت :کشتی ایران کاشان اکنون
اماده فعالیت اس��ت و تمام گواهینامه های بین المللی
ان صادر ش��ده اس��ت .خوش��بختانه در جریان کالس
کردن این کش��تی با مشکلی روبه رو نبودیم و این کار
به درس��تی انجام شد .رضاصفری با بیان اینکه سازنده
این کش��تی شرکت ایزوایکو بود و گواهینامه ها اکنون
تحویل س��ازنده شده اس��ت ،توضیح داد :پیش از این
همیش��ه کش��تی های ایرانی نگران وضعیت کالس ها
بودند و مش��کالتی در این زمینه وجود داش��ت .اکنون
خوش��بختانه این کار در داخل کش��ور انجام می شود
و مش��کلی در ای��ن زمین��ه وج��ود ن��دارد .این عضو
هیات مدی��ره انجمن صنایع دریای��ی با بیان اینکه بعد
از بازرس��ی های جدی��د گواهینامه ها تقدیم ش��رکت
کشتیرانی جمهوری اسالمی ایران شده است ،توضیح
داد :ایران-کاشان از یک و سال نیم گذشته می توانست
وارد خط شود و اکنون این ظرفیت وجود دارد .کشتی
درحا ل حاضر تحویل داده شده است .ایران-کاشان هم
مانند باقی کش��تی ها می تواند به ماموریت های تجاری
خود بپردازد .اگر این کشتی اکنون وارد خط نمی شود
من��ع ق��راردادی ندارد بلکه ممکن اس��ت منع تجاری
داش��ته یا در ح��وزه بازاریابی و کاال با مش��کل روبه رو
شده باشد.
حرکت واحدهای تولیدی به سوی ورشکستگی
نایب ریی��س اتاق بازرگان��ی اصفهان
ب��ا انتق��اد از برخ��ی تصمیم ه��ای
غیر کارشناس��انه در ح��وزه اقتص��اد،
گفت :به زودی س��ونامی ورشکس��تگی
واحدهای تولیدی و بیکاری را مشاهده
خواهیم کرد.
ب��ه گ��زارش «گس��ترش صنعت» به
نقل از اتاق بازرگان��ی اصفهان ،محمود
اس�لامیان اظهار کرد :شرایط اقتصادی
کش��ور نگران کنن��ده اس��ت و بخ��ش
خصوص��ی بای��د فعال تر از گذش��ته در
مقاب��ل تصمیم های نادرس��ت و خالف
عقل و منطق ایستادگی کند.
وی افزود :اس��تان اصفه��ان به عنوان
قط��ب صنعت��ی و قطب فوالد کش��ور
با ش��رایط دش��واری در تولید و تامین
م��واد اولیه روب��ه رو اس��ت و در همین
وضعی��ت باید محصوالت خ��ود را با ارز
۴۲۰۰تومانی در بازار بورس به صورت
دستوری عرضه کند.
نایب ریی��س اتاق بازرگان��ی اصفهان
ب��ا انتق��اد از برخ��ی تصمیم ه��ای
غیرکارشناس��انه ،گف��ت :خش��کی
زاین��ده رود یک��ی از نتای��ج ای��ن قبیل
تصمیم هاس��ت و متاس��فانه رون��د
تصمیم گی��ری بر این محور ادامه دارد و
به زودی سونامی ورشکستگی واحدهای
تولیدی و بیکاری را مش��اهده خواهیم
کرد.
اس�لامیان از هیات رییس��ه ات��اق
بازرگانی ایران خواس��ت که در دفاع از
حقوق فعاالن اقتصاد فعال تر وارد میدان
شوند و افزود :واحدهای تولیدی بزرگ
به سختی خود را سرپا نگه داشته اند.
سه شنبه
صنعت خودرو
6شهریور 16 1397ذی الحجه 28 1439اوت 2018شماره 470پیاپی 2443
یادداشت
سهیم شدن در بازار جهانی
با اصالحات درونی و بیرونی تولید
مهدی دادفر
وقتی محصولی گارانتی
داشته باشد و نمایندگی
رسمی هم موظف به
خدمات دهی باشد فرقی
نمی کند ان را چه کسی
وارد کند
گزارش «گسترش صنعت» درباره وضعیت خودروهای وارداتی
نمایندگی ها از «خدمات پس از فروش» طفره می روند
حقوق مصرف کننده حتی در قانون دریافت خسارت نیز تضعیف شده است
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
گاه��ی مخاطب��ان روزنام��ه پرس��ش هایی را مط��رح
می کنن��د که انتظار دارن��د از طریق خبرنگاران به جواب
خود برس��ند .یکی از رس��الت های رس��انه و خبرنگار هم
پاسخگویی به همین پرسش ها است .از دغدغه های امروز
خریداران خودرو ،تحویل ندادن محصوالت به انها است.
از ای��ن رو ،نگرانی های زی��ادی درباره پیش خرید خودرو
و تحوی��ل ن��دادن به موقع یا کلی خ��ودرو به متقاضیان
وج��ود دارد .برخی ثبت نام کنندگان بیان می کنند خرید
قطع��ی کرده اند و ق��رار بوده خودرو پس از دو ماه تحویل
انه��ا داده ش��ود ام��ا ممنوعیت واردات مش��کالتی را در
رون��د ترخیص خودروها به وجود اورده اس��ت .امروز نیز
عنوان می ش��ود افرادی که ثبت سفارش در زمان قانونی
داش��ته اند ،می توانند با پرداخت مابه التفاوت ارز دولتی و
ارز مرجع خودروها را ترخیص کنند .پرس��ش خریداران
این است که ایا این هزینه اضافه نیز از انها گرفته خواهد
ش��د یا چون خرید قطعی داشته اند ،پرداخت مبلغ مورد
نظر ش��امل حال انها نمی شود؟ همچنین بحث چگونگی
خدمات پس از فروش نمایندگی با توجه به شرایط جدید
از دیگر سواالت خریداران است.
پرداخت مابه التفاوت ارز دولتی و ازاد
مهدی دادفر ،دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این
باره به «گسترش صنعت» گفت :افرادی که خرید قطعی
داش��ته اند بای��د مابه التفاوت ارز دولت��ی و ارز مرجع را به
ش��رکت های واردکننده بپردازند و انها نیز برای ترخیص
خودرو این مبلغ را به دولت پرداخت کنند تا مجوز صادر
و خودرو ترخیص ش��ود .وی افزود :این خودروها ش��امل
ثبت س��فارش هایی می ش��ود که در زمان قانونی انجام و
محصوالت وارد و در گمرکات دپو شده است .البته بخشی
از ای��ن خودروها هنوز وارد نش��ده اند .بیش��ترین چالش
ای��ن خودروها مربوط به قیمت گذاری بوده اس��ت .از این
رو ،بر اس��اس اخرین تصمیم ها قرار ش��د مابه التفاوت از
ثبت نام کنن��دگان دریافت و به دولت پرداخت و س��پس
خودرو تحویل داده ش��ود .او درباره امار این خودروها به
حدود ۴هزار خودرو اش��اره کرد و گفت :این عدد مربوط
به ثبت نام کنندگانی است که به طور قطعی ثبت سفارش
داشته اند و هنوز خودرو خود را تحویل نگرفته اند.
ای��ن فعال بازار خ��ودرو افزود :ممنوعیت��ی که درباره
برخی خودروها(امار ۶۴۸۱خودرو اعالم ش��ده از س��وی
وزارت صنعت ،معدن و تجارت) وجود دارد متفاوت با این
۴هزار خودرو اس��ت .ابتدا با دستور قضایی ترخیص تمام
خودروها ممنوع ش��د .در ادامه برای ترخیص تعدادی که
در زمان باز بودن س��امانه ثبت سفارش و به شکل قانونی
واردات خودرو از س��وی گری مارکت ه��ا (واردکنندگان
انجام شده مکلف به پرداخت مابه التفاوت ارز دولتی و ارز
غیر نمایندگی)ممنوع ش��د ،گفت :ماده ۴قانون حمایت
مرجع شده اند.
چالش وارداتی ها
از مصرف کنن��ده می گوی��د تمام��ی عرضه کنندگان اعم
دادف��ر در ادامه درب��اره خودروه��ای وارداتی به چند
از تولیدکنن��دگان و واردکنندگان کاالهای س��رمایه ای
چالش اش��اره کرد و گفت :از چالش های موجود در بازار
از جمل��ه خودرو مکلف به داش��تن نمایندگی رس��می،
خودروهای وارداتی قانون کلی ممنوعیت واردات اس��ت.
تعمیرگاه مجاز ،تامین قطعات یدکی و خدمات دهی پس
عالوه ب��ر ای��ن ،منوط ش��دن ترخی��ص خودروهای ثبت
از فروش و س��رویس دهی هستند .هدف از این قانون نیز
س��فارش قانونی به پرداخت مابه التفاوت ارز دولتی و ازاد
اس��ودگی خاطر مصرف کننده از محصول خریداری شده
و چالش دیگر ،تخلف افرادی اس��ت که امروز هم خودرو
اس��ت .ای��ن موضوع امری مطلوب اس��ت ام��ا در تعریف
غیر قانونی دارند و هم قانونی .مش��کالت در این حوزه به
اقتصاد امده ،خود مصرف کننده اس��ت که بهترین س��بد
نوعی پیچیده ش��ده است .وی افزود :امروز مشکل ،قانون
کاالیی را انتخاب می کند .پس مصرف کننده خود صاحب
نیست چون قانون روشن و مشخص است .چالش مربوط
تش��خیص اس��ت .تاکید حاکمیت می تواند این باشد که
به شیوه نامه ها و بخشنامه های خلق الساعه است.
کاالیی به کش��ور وارد شود که نمایندگی داشته باشد اما
او درباره خال بازار خودروهای وارداتی گفت :با توجه به
نباید الزام وجود داشته باشد که فقط نمایندگی ها مجاز به
تقاضای ۱۰۰هزار خودرویی که در بازار وجود دارد ۴هزار
واردات هستند .وی افزود :وقتی محصولی گارانتی داشته
خودرو امار باالیی نیس��ت .از اغاز سال تاکنون حدود ۱۰
باش��د و نمایندگی رس��می هم موظف ب��ه خدمات دهی
هزار خودرو وارد شده است .اکنون خودرو کاالی مرجع به
باش��د فرقی نمی کند ان کاال را چه کس��ی وارد کند .اگر
شمار می رود .اگر ورود خودروهای خارجی ازاد شود نرخ
از س��وی گری مارکت ه��م خودرو وارد ش��د نمایندگی
خودروهای داخلی نیز کاهش پیدا کرده و حباب موجود
موظف به خدمات دهی اس��ت .همچنین ،خریدار مختار
در ب��ازار از بی��ن می رود .این ام��ر در کنار فروکش کردن
اس��ت خودرویی مانند ب ام و را ب��ا گارانتی بخرد یا بدون
نرخ خودروهای وارداتی است .اثار روانی این موضوع روی
گارانتی .وی در پاس��خ به این پرسش که ایا ممکن است
مس��ائل دیگر هم تاثیر دارد .پرس��ش این اس��ت که چه
مدل خودرویی وارد شود که در کشور نمایندگی نداشته
تضمینی وجود دارد که قیمت ها به نرخ اولیه خود برگردد
باش��د ،گفت :خیر .س��ازمان مل��ی اس��تاندارد تنها یک
در حالی که تجربه نشان داده این کاهش قیمت نمی تواند
Vin Numberرا مج��از ب��ه واردات می داند؛ کد ۱۸
خیلی زیاد باشد .دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این
رقمی که مورد تایید این سازمان بوده و نمایندگی ان در
ب��اره گفت :به ط��ور قطع قیمت ها به قبل برنمی گردد اما
ایران فعالیت داشته باشد.
تاثیرپذیری بازارها از یکدیگر نکته مهمی اس��ت که نباید
دادفر تاکید کرد :باید مانع انحصارطلبی ش��د زیرا اگر
فراموش ش��ود .ما معتقدیم واردات باید به
ش��رکتی بخواه��د خدمات پ��س از فروش
ش��یوه س��ال ۹۵برگردد و نمایندگی ها و
داش��ته باش��د نوعی از خدمات می دهد که
گری مارکت ها هر دو فعالیت داشته باشند.
انگی��زه خری��د از گری مارک��ت و را ارائ��ه
وی تصری��ح کرد :اگر عرضه اغاز ش��ود،
خرید بدون خدمات پس از فروش را س��لب
تقاض��ا پاس��خ داده می ش��ود .وقتی عرضه
می کن��د .بازار لوازم یدکی و خدمات پس از
از تقاضا پیش��ی بگیرد به ط��ور قطع برای
فروش بازاری شناخته شده در جهان است.
رقاب��ت ،قیمت ها کاه��ش می یابد .در کنار
بیش��تر دولت ها از ظرفیت این نوع بازار به
صادق بشیری
این مسئله کس��انی که خودرو را به عنوان
عنوان اهرمی برای کنترل رقابت اس��تفاده
س��رمایه نزد خود نگه داش��ته اند با سقوط بر اساس قانون حمایت می کنند که منافع حداکثری مصرف کننده
قیمت ها انه��ا را وارد بازار می کنند .به این از حقوق مصرف کنندگان ،را از این طریق تامین کنند.
در صورت توقف های
� تضعیف حقوق مصرف کننده
ترتیب ،بازار اشباع می شود.
نامتعارف خودرو در
ای��ن فع��ال بازار خ��ودرو ادام��ه داد :در تعمیرگاه نمایندگی ها ،انها در ادام��ه ،در زمین��ه خدم��ات پ��س از
حرکت نخس��ت می توانیم ش��اهد کاهش مکلف به پرداخت جریمه ف��روش محص��والت و تف��اوت ای��ن ام��ر
به مشتری هستند اما
ب��رای نمایندگی ه��ا و غیرنمایندگی ه��ا
۱۰ت��ا ۲۰درصدی باش��یم و اثر روانی این
موضوع ب��ه نظم مورد انتظار در بازار منجر متاسفانه پیگیری دریافت «گس��ترش صنع��ت» ب��ه س��راغ ص��ادق
خسارت به قدری دشوار
و پیچیده است که مشتری بشیری ،عضو مجمع ملی حمایت از حقوق
می شود.
نظر مشتری مهم است
مصرف کنن��دگان کش��ور رف��ت .او درباره
عطای ان را به لقایش
دبی��ر انجم��ن واردکنن��دگان خ��ودرو
ال��زام خدمات دهی پس از فروش و فعالیت
می بخشد
در پاس��خ به پرسش��ی مبنی ب��ر اینکه چرا
نداش��تن گری مارکت ها گفت :پرسش این
است که چه تفاوتی وجود دارد بین نمایندگی هایی که در
کشور فعالیت دارند و خدمات پس از فروش موثر ندارند با
گری مارکت ها که این خدمات را نمی دهند؟
وی درب��اره چرایی خدمات دهی نامناس��ب از س��وی
نمایندگی ها ،گفت :ن��رخ خدمات دهی به بهانه بی ثباتی
ن��رخ ارز باال اس��ت ،ضم��ن انکه کمبود قطع��ات نیز در
بنابرای��ن ،خدمات دهی پس
نمایندگی ه��ا وج��ود دارد.
از فروش نامناس��ب با نداش��تن این سرویس دهی تفاوت
چندانی ندارد .کارامد نبودن خدمات موجب س��رگردانی
مش��تری ،ات�لاف وق��ت و خس��ارت به او می ش��ود .چرا
نمایندگی ها نمی توانند خدمات پس از فروشی که به ان
متعهد هس��تند ،ارائه دهند؟ وی در این باره گفت :دالیل
زیادی وجود دارد که یکی از انها مربوط به بی ثباتی بازار
ارز است .بخشی مربوط به مشکالت واردات است .از سوی
دیگر ،این نمایندگی ها نمی خواهند س��رمایه در گردش
خود را غیرفعال نگه دارند و به اصطالح ،بخوابانند .تامین
و پوش��ش قطعات مورد نیاز خودروها مس��تلزم این است
که نمایندگی ها انبار داش��ته باش��ند و قطعات پرمصرف
و کم مص��رف را دپ��و کنند و س��پس در زمان الزم توزیع
کنن��د و در حداق��ل زمان ممکن به مش��تری برس��انند.
نمایندگی ها حاضر به این هزینه کرد نیس��تند .وی درباره
اینکه ایا نمایندگی ها در س��ایر کش��ورها این هزینه کرد
را ندارن��د ،گف��ت :در کش��ورهای دیگر به ط��ور معمول
خ��ودرو تحویل داده و اس��قاط ان دریافت می ش��ود در
حالی که در کشور ما خودرو پیش فرو ش و سپس تحویل
داده می ش��ود .در واقع به دلیل ش��رایط رقابتی ناس��الم،
نمایندگی ها به خدمات دهی مناسب مبادرت نمی کنند.
این کارشناس حمایت از حقوق مصرف کننده ادامه داد :بر
اساس قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان ،در صورت
توقف ه��ای نامتعارف خودرو از س��وی تعمیرگاه های این
نمایندگی ها ،انها مکلف به پرداخت جریمه به مش��تری
هس��تند اما متاسفانه پیگیری دریافت خسارت به قدری
دشوار و پیچیده است که مشتری عطای ان را به لقایش
می بخش��د .این کارش��ناس خ��ودرو در توضی��ح توقف
نامتعارف نیز توضیح داد :زمانی که خودرویی به تعمیرگاه
می رود و قطع ه مورد نیازش موجود نباش��د ممکن اس��ت
توقف زیادی ناش��ی از ضعف خدمات دهی و کمبود قطعه
داش��ته باش��د .قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان،
درص��دی را مش��خص ک��رده که بابت توق��ف خودرو در
تعمیرگاه و تاخیر تحویل به مش��تری خس��ارت پرداخت
شود اما فرایند دریافت پیچیده و پرزحمت است که افراد
از دریافت ان صرف نظر می کنند .بشیری در پایان گفت:
از این رو ،شرکت ها به بهانه های مختلف از پذیرش خودرو
طفره می روند و به مشتری عنوان می کنند اگر می خواهد
خودروی��ش در تعمیرگاه متوقف نش��ود خود قطعه مورد
نیاز را تهیه کند.
اهداف کیفی صنعت خودرو تعیین و ابالغ شد
وزارت صنعت ،معدن و تجارت اهداف کیفی صنعت خودرو در ۳حوزه
کیفیت محصول ،خدمات فروش و خدمات پس از فروش را برای امسال
تعیین و برای اجرا به خودروسازان ابالغ کرد.
به گزارش ایس��نا ،وزارت صنعت ،معدن و تجارت به عنوان عالی ترین
نهاد سیاس��ت گذار صنعتی در ایران ،وظیفه سیاس��ت گذاری و نظارت بر
عملکرد شرکت های خودروسازی و قطعه سازی را بر عهده دارد.
در همین راس��تا ،به تازگی این وزارتخانه اهداف کیفی صنعت خودرو
در ۳ح��وزه کیفیت محصول ،خدمات ف��روش و خدمات پس از فروش
خودروه��ای س��واری در س��ال کاری ۱۳۹۷را تعیی��ن و ب��رای اجرا به
خودروسازان ابالغ کرده است.
بررس��ی این ابالغیه نش��ان می دهد که بر اس��اس هدف گذاری وزارت
صنع��ت ،مع��دن و تج��ارت ،ت��ا پایان س��ال ۱۳۹۷ش��اخص «رضایت
مشتریان از کیفیت اولیه خودروهای سواری» باید به عدد ۷۱۲امتیاز از
۱۰۰۰امتیاز ،ارتقا یابد.
این هدف گذاری در حالی اس��ت که در اخرین ارزیابی شرکت بازرسی
کیفیت و اس��تاندارد ای��ران ،میانگین رضایتمندی مش��تریان از کیفیت
خودروهای سواری برابر با ۶۸۹امتیاز از ۱۰۰۰امتیاز بوده است.
در شاخص «میزان رضایتمندی مشتریان از خدمات فروش خودروهای
سواری» نیز وزارت صنعت ،معدن و تجارت هدف گذاری کرده که تا پایان
امسال این شاخص به عدد ۷۵۰امتیاز از ۱۰۰۰امتیاز ،ارتقا یابد.
این در حالی است که در اخرین ارزیابی انجام شده متوسط رضایتمندی
مش��تریان از خدمات فروش خودروهای س��واری برابر ب��ا ۶۷۲امتیاز از
۱۰۰۰امتیاز بوده است.
همچنی��ن ،براس��اس هدف گ��ذاری وزارت صنعت ،مع��دن و تجارت،
در ش��اخص «میزان رضایتمندی مش��تریان از خدم��ات پس از فروش
خودروهای سواری» میانگین رضایتمندی مشتریان تا پایان سال ۱۳۹۷
باید به عدد ۷۶۵امتیاز از ۱۰۰۰امتیاز ،ارتقا یابد.
در اخرین ارزیابی انجام شده در این باره میانگین رضایتمندی مشتریان
از خدمات پس از فروش خودروهای سواری برابر با ۶۹۸امتیاز از ۱۰۰۰
امتیاز بوده است.
اه��داف کیفی تعیین ش��ده برای صنعت خودرو چندی پیش از س��وی
مدیرکل صنایع خ��ودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت ،معدن و تجارت به
تمام ش��رکت های خودروساز و واردکننده خودرو ابالغ و از این شرکت ها
خواس��ته شده درصد پیشرفت برای تحقق اهداف تعیین شده در هر یک
از حوزه های سه گانه یاد شده را به صورت ماهانه به این وزارتخانه گزارش
کنند.
س��ال حمایت از کاال و تولید
ملی اس��ت .از این رو ،باید تمام
دس��ت اندرکاران تولید بس��تر
را ب��رای تحق��ق این ام��ر مهم
فراهم کنند .انچه در کمیسیون
صنایع و معادن مجلس شورای
اسالمی دنبال می شود حمایت
سیدجواد حسینی کیا
همه جانبه از تولید داخل است.
عضو کمیسیون صنایع
در این مسئله یکی از سرفصل ها
و معادن مجلس شورای
این است که تسهیالت بانکی به
اسالمی
س��مت تولید و اش��تغال با نرخ
پایین ت��ر جهت گی��ری ش��ود.
همچنی��ن ،نظارت بر کیفی��ت تولیدات داخلی با محور صادرات،
جلوگیری از ورود کاالی قاچاق و ایجاد ظرفیت تس��هیالت برای
خری��د کاالی ایران��ی از دیگر برنامه ها اس��ت که در دس��تور کار
کمیس��یون ق��رار دارد .در نهایت نیز بخش��ی مربوط به فرهنگ
و فرهنگ س��ازی می ش��ود که تحقق ان بر عهده رسانه و اصحاب
رس��انه اس��ت تا مردم را به سمتی هدایت کنند که به محصوالت
داخل��ی اعتم��اد کرده و از کاالی ایرانی در بازار داخل اس��تقبال
شود .ارزش افزوده ،مسئله دیگری است که در حال پیگیری است.
قانون ارزش افزوده به طور کامل تدوین ش��ده اس��ت اما در عمل
چالش هایی دارد که باید رس��یدگی ش��ود .در قانون ارزش افزوده
امده اس��ت هنگامی که کاال تولید می ش��ود در پایان ۹ ،درصد
ارزش افزوده از مصرف کننده دریافت ش��ود در حالی که در عمل
در بخش های مختلف این مالیات گرفته می شود .اگر ارزش افزوده
برای واحدهای تولیدی تجمیع ش��ود در بحث هزینه ها تغییرات
چش��مگیری به وجود می اید .کمیس��یون به دنبال شفاف کردن
موضوع اس��ت تا چاره اندیشی برای چالش های این مسئله داشته
باشد .هزینه تمام شده محصوالت داخلی باالست که بخشی شاید
خارج از حیطه مس��ئولیت کمیس��یون صنایع و معادن مجلس
باشد .به طور نمونه ،امروز کشورها بیشتر مراحل تولید را به شکل
اتوماس��یون و ر باتیک انجام می دهند و هزینه های خود را بسیار
کاهش داده اند .رفتن به این سو باید جزو برنامه های تولیدکننده
باش��د تا در کنار اصالحات بیرونی از سوی مجریان قانون ،هزینه
تمام ش��ده در واحدهای صنعتی کاهش یابد و قیمت های رقابتی
بازار جهانی را به روی کاالهای ایرانی باز کند.
خبر
عضو شورای رقابت:
تعیین تکلیف نرخ خودروها
وابسته به مسائل ارزی است
عضو ش��ورای رقابت گفت :این شورا خواهان تعیین تکلیف نوع
ارز خودروس��ازان و قطعه س��ازان به منظور مش��خص شدن نرخ
نهایی خودروها است.
محس��ن بهرامی ارض اقدس در گفت وگو با ایرنا افزود :موضوع
قیمت گ��ذاری خودروه��ای کمتر از ۴۵میلی��ون تومان یک بار
پیش از نوس��ان های اخیر نرخ ارز مطرح ش��ده بود که ان زمان
با احتس��اب مواردی چون هزینه های سربار ناشی از افزایش نرخ
حامل ه��ای ان��رژی و هزینه های کارگ��ری در مجموع با افزایش
حدود ۸درصدی انها موافقت شد.
ب��ه گفته این کارش��ناس اقتص��اد ،امروز اما با ش��رایط کامال
متفاوت��ی در ب��ازار روبه رو هس��تیم .با وجود مس��ائلی همچون
بالتکلیف��ی ن��وع ارز قطع��ات و لوازم یدک��ی ،ممنوعیت واردات
خودرو و ش��فاف نبودن مس��ائل مربوط ب��ه خودروهای خارجی
که در داخل مونتاژ می ش��وند ،باید یک بار دیگر موضوع خودرو
در ش��ورای رقابت مطرح ش��ود .وی تاکید کرد :برای بررسی این
موضوع ابتدا بای د اطالعات کافی را جمع اوری کنی م اما باید گفت
نتیجه بحث و بررس��ی ان در ش��ورای رقاب��ت ،به معنی افزایش
قیمت ه��ا نخواه��د بود زی��را همه چیز به نرخ ارز بس��تگی دارد.
بهرام��ی ارض اقدس ادامه داد :اگر دولت بپذیرد که ارز مورد نیاز
با نرخ رس��می ارائه ش��ود ،خودروسازان نیز قول داده اند به دنبال
افزایش قیمت ها نباش��ند اما اگر ارزش��ان تامین نش��ود یا از بازار
ثانویه(با نرخ امروز نزدیک به ۸هزار تومان) تامین شود ،با توجه به
ت خواهند داشت .عمق
میزان وابستگی ارز ،خودروها افزایش قیم
داخلی سازی خودروهای داخلی یا مونتاژ داخل از حدود ۲۰تا ۸۰
درصد متفاوت اس��ت .وی یاداور شد :شرایط فعلی خودروسازان
و قطعه س��ازان وابسته ،از نظر اش��تغال بسیار مهم است و دولت
و وزارت صنع��ت ،مع��دن و تج��ارت به اهمیت انه��ا کامال واقف
هس��تند اما بس��ته اخیر ارزی سبب مطرح ش��دن موضوع های
جدیدی در کش��ور ش��ده و دولت مش��غول برنامه ریزی برای هر
ی��ک از انها مطابق با اولویت بندی اس��ت ک��ه در جای خود مهم
هس��تند .عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد:
ما به عنوان نمایندگان ش��ورای رقابت نیز خواهان تعیین تکلیف
هر چه س��ریع تر نرخ ارز قطعات و لوازم یدکی خودروها هستیم.
وی در عین حال خاطرنش��ان کرد :س��خت تر شدن ورود قطعات
مورد نیاز به کشور ،هر چند تهدیدی برای تولید خودرو است اما
برای قطعه سازان داخلی فرصت است و انتظار هست این دسته از
فعاالن صنعتی با وضعیت بهتری روبه رو شوند .او بیان کرد :امروز
بازار خودرو در حال پشت س��ر گذاش��تن یک دور ه گذار اس��ت و
به ویژه در بازار خودروهای خارجی از انجا که قیمت گذاری دولتی
نیس��ت با محدودیت واردات و در نتیجه ،محدود ش��دن عرضه و
افزایش تقاضا ،شکاف قیمتی زیادی به وجود امده است که باید
گفت بخشی از ان اجتناب ناپذیر است .بهرامی ارض اقدس گفت:
به عنوان یک کارش��ناس معتقدم نرخ خودروها باید در حاش��یه
بازار تعیین ش��ود تا سودهای موجود به جیب دالالن و واسطه ها
سرازیر نش��ود .همچنین ،از خریداران خودرو که حاشیه قیمتی
باالی��ی را تجربه کرده اند ،به عن��وان صاحبان درامدهای اتفاقی
مالیات گرفته شود.
با امضای تفاهمنامه بین سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ،بسیج مهندسین صنعتی و مدیریت صنعتی
سه شنبه
سال سی ام شماره 470پیاپی 2443
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
نوسازی ۳۱هزار و ۵۰۰واحد صنعتی سرعت می گیرد
6شهریور 1397
16ذی الحجه 1439
28اوت 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
بانک ها تولید کننده نیستند
با توجه به ش��رایط اقتصادی منطقه
و کش��ور ،بای��د از تم��ام ظرفیت های
موجود در کش��ور برای رشد صنعت و
تولید با هدف ایجاد اشتغال پایدار بهره
گیریم .با این حال ،واحدهای صنعتی
بدهکار که نتوانسته اند به تعهدات خود
عم��ل کنند اکنون ب��ه تملک بانک ها
غفار اسماعیلی عضو
درامده اند .صنایع کوچک و متوس��ط
هیات مدیره سازمان صنایع
ب��ا وج��ود اش��تغالزایی و اثرگذاری بر
کوچک و شهرک های
ایجاد ارزش افزوده ب��اال ،بانک محور و
صنعتی ایران
برای تامین منابع مالی خود وابسته به
تسهیالت بانکی هستند .در سال های
گذش��ته ش��رایط به گونه ای بود که برخی از صنعتگران نتوانس��ته اند به
تعه��دات خود به بانک ها عمل کنند و بانک ها از روی ناچاری واحدهای
تولی��دی را ب��ه تملک و جانش��ینی خود دراورده اند پرواضح اس��ت که
بانک ها تولید کننده نیس��تند و نگهداشت این واحدها نیز هزینه هایی را
به مجموعه بانکی تحمیل کرده است .تملک و جانشینی واحد تولیدی
از سوی بانک به ضرر تولیدکننده و بانک ها است .در دولت برنامه و عزم
جدی برای حمایت از صنعت و تولید ایجاد شده است و اقدام های عملی
مناسبی انجام شده است .در این شرایط کنونی رفع مشکالت واحدهای
تولیدی با برگزاری نشس��ت های کارشناسی و تعامل بانک ها و نهادهای
اجرای��ی با جدیت پیگیری می ش��ود تا واحده��ای در تملک بانکی ازاد
ش��وند .با این حال ،همه باید تالش کنیم از ظرفیت ها و توانمندی های
بخش تولید استفاده کنیم و واحدهای تولیدی دچار مشکل را کمک و
در صورت داشتن شرایط ،به چرخه تولید برگردانیم.
خبر
نقش روابط عمومی در تبلیغات
مش��اور مدیرعامل و مدیر روابط عمومی سازمان صنایع کوچک
و ش��هرک های صنعت��ی ایران گف��ت :مدی��ران اگاه و متخصص
روابط عمومی با اقدام های حرفه ای خواهند توانس��ت با استفاده از
اطالع��ات و داده های مختلف ،برای مش��ارکت در بخش تبلیغات
س��ازمان و افزایش اثربخش��ی ان در بین مخاطب��ان اقدام کنند.
ب��ه گزارش «گس��ترش صنعت» به نقل از روابط عمومی س��ازمان
صنایع کوچک و ش��هرک های صنعتی ایران ،غالمرضا دیوس��االر
با بی��ان این مطلب ،اف��زود :با توجه به وظایف مشخص ش��ده در
حوزه روابط عمومی درباره تعامل مس��تمر و دوس��ویه با مخاطب و
شناس��ایی نیازهای انها ،روابط عمومی ها می توانند ضمن تجزیه و
تحلیل این داده ها که با اس��تفاده از روش های گوناگون ب ه دس��ت
امده ،برای مش��اوره دهی و کمک فکری به حوزه تبلیغات سازمان
مطبوع خود اقدام کنند.
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
از اغاز س��ال تا کنون بی��ش از ۳۴۰واحد تولیدی در
مجموعه ش��هرک های صنعتی به چرخه تولید بازگشته
اس��ت .این در حالی اس��ت که هدف گذاری بازس��ازی و
نوس��ازی ۳۱هزار و ۵۰۰واح��د صنعتی پیش از این از
س��وی مسئوالن وعده داده ش��ده بود اما ابالغ نشدن و
تامین اعتبار نشدن تبصره ۱۸قانون بودجه ۹۷تاکنون
به عنوان مانع اجرای س��ریع طرح نوس��ازی و بازسازی
صنایع عنوان شده است .اکنون با ابالغ ایین نامه اجرایی
این بخش از قانون مس��ئوالن معتقدند تا ۳س��ال دیگر
۳۱ه��زار و ۵۰۰واح��د صنعتی در کش��ور نوس��ازی و
بازسازی خواهد شد .از این رو ،تفاهمنامه سه جانبه بین
سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی با سازمان
بس��یج مستضعفین و سازمان مدیریت صنعتی امضا شد
ت��ا اجرای این طرح س��رعت بگیرد .ای��ن تفاهمنامه به
امضای صادق نجفی ،مدیرعامل سازمان صنایع کوچک
و ش��هرک های صنعتی ایران ،ابوالفضل کیانی بختیاری
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی و علی اصغر شهبازی
مدیرعامل سازمان بسیج مهندسین صنعتی رسید.
موضوع تفاهمنامه همکاری طرف ها در زمینه ارتقای
توانمن��دی و افزایش قابلی��ت در بنگاه های اقتصادی و
توس��عه فضای کس��ب وکار با در نظ��ر گرفتن چارچوب
اجرایی راه اندازی کلینیک های کسب وکار است.
این تفاهمنامه از زمان امضا برای ۳س��ال تعیین شده
است که طرف ها پس از امضا ملزم به تشکیل کمیته ای
ب��ا عنوان کمیته راهبری برای تعیین س��ازکار همکاری
ش��ده اند .اج��رای برنامه های مش��ترک در حوزه صنایع
کوچک و ش��هرک های صنعتی ش��امل کمک به توسعه
و ش��کوفایی صنعت��ی ب��ا اولویت نقاط مح��روم و کمتر
برخوردار از طریق حمایت و پشتیبانی الزم برای ارتقای
توانمن��دی و افزایش قابلی��ت در بنگاه های اقتصادی و
توس��عه فضای کسب وکار ،فرهنگ سازی در این حوزه و
همچنین کمک به فعال س��ازی صنایع راکد و نیمه فعال
از موضو ع های همکاری این تفاهمنامه است.
ف تبصره ۱۸م��اده واحده
ایین نام��ه اجرایی بن��د ال
قان��ون بودج��ه س��ال ۱۳۹۷کل کش��ور ۲۴تیر ابالغ
فعالیت های بسیج ،در مسیر سازمان
عکس :مهدی کاوه ای
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
ب��رای حفظ نظ��ام وارد عمل خواهم ش��د ،اظهار کرد:
تا کنون فضای حمایت از تولید با مشارکت سازمان صدا
و سیما و بسیج به این صورت کنونی نبوده است .هرچه
اس��تفاده از این ظرفیت به روزتر باشد ،اجرای طرح ها و
برنامه ها نیز موفق تر خواهد بود.
صنای��ع کوچ��ک و ش��هرک های صنعت��ی ای��ران در
ش��د .ای��ن بخش از قانون بودجه با ه��دف اجرای برنامه
ایین امض��ای تفاهمنامه نا م برده اظه��ار کرد :یکی از
اش��تغال گس��ترده و مولد با تاکید بر اش��تغال جوانان،
مشکالتی که در کشور داریم مربوط به طوالنی شدن
دانش اموختگان دانش��گاهی ،زنان و اش��تغال حمایتی،
زمان اجرای برنامه های تهیه شده است.
ب��ه دول��ت اجازه می ده��د عالوه بر اعتب��ار ردیف - ۶۱
نجف��ی ادام��ه داد :از ۶ماه پیش ب��رای ابالغ تبصره
۵۵۰۰۰۰ج��دول ش��ماره ۹این قان��ون ۲۰ ،درصد از
۱۸قان��ون بودج��ه ۹۷پیگیر بودیم .س��رانجام بعد از
اعتب��ارات تمل��ک دارایی های س��رمایه ای ای��ن قانون
گذش��ت نزدیک به نیمی از س��ال این امر اتفاق افتاد اما
از طری��ق ردی��ف ۵۵۰۰۰۰در قال��ب کمک های فنی و
برای اجرای برنامه ها تا حد امکان پیش��رفت داش��ته ا یم
اعتباری ،یارانه س��ود تسهیالت و کمک های بالعوض با
به طوری که از اغاز س��ال تا کنون ۳۴۰واحد صنعتی با
ترکیب منابع موضوع ماده ۵۲قانون الحاق برخی مواد به
نوسازی و بازسازی به چرخه تولید بازگشته اند.
قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت را هزینه کند.
مع��اون وزیر صنعت ،مع��دن و تجارت
همچنی��ن ،تس��هیالت بانک��ی ب��رای
حمای��ت از طرح های تولیدی اش��تغالزا با از ۶ماه پیش برای ابالغ تاکی��د ک��رد :با اب�لاغ تبص��ره ۱۸قانون
اولویت بازسازی و نوسازی صنایع ،تکمیل تبصره ۱۸قانون بودجه بودجه ۹۷و تفاهمنامه س��ه جانبه ای که
و راه اندازی طرح های کش��اورزی ،صنعتی ۹۷پیگیر بودیم .سرانجام با س��ازمان بس��یج مهندس��ین صنعتی و
بعد از گذشت نزدیک
سازمان مدیریت صنعتی امضا شد انتظار
و معدن��ی نیمه تم��ام بخ��ش خصوصی با
پیش��رفت فیزیک��ی ب��االی ۶۰درصد را به نیمی از سال این امر هس��ت تا ۳س��ال اینده ۳۱هزار و ۵۰۰
اتفاق افتاد اما برای اجرای
واحد صنعتی نوسازی و بازسازی شود.
هزین��ه کن��د .اعتبارات موض��وع این بند
برنامه ها تا حد امکان
نجف��ی اضاف��ه کرد :در ۴ما ه نخس��ت
بر اس��اس ش��اخص هایی که به پیشنهاد پیشرفت داشته ا یم به
امسال تحویل زمین در شهرک ها و نواحی
س��ازمان برنامه و بودجه کشور به تصویب
طوری که از
هیات وزیران می رسد در اختیار استان قرار اغاز سال تا کنون ۳۴۰صنعتی بیش از ۶۰درصد نسبت به مدت
واحد صنعتی با نوسازی و مش��ابه سال گذشته رشد داشته است که
می گیرد.
بازسازی
چالش تاخیر در اجرای برنامه ها
این امر نش��ان می دهد در شرایط کنونی
به چرخه تولید
ص��ادق نجف��ی ،معاون وزی��ر صنعت،
نیز فعالیت های صنعتی ادامه دارد.
بازگشته اند
معدن و تج��ارت و مدیرعامل س��ازمان
وی با تاکید بر اینکه هر جا الزم باش��د
خبر
گشایش ۳۰پروژه صنعتی در مازندران
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان مازندران گفت :بیش
از ۳۰پروژه در ش��هرک های صنعتی استان با اعتبار ۷۰میلیارد ریال
گشایش می یابد .به گزارش «گسترش صنعت» به نقل از روابط عمومی
شرکت شهرک های صنعتی اس��تان مازندران ،سید مصطفی موسوی
درب��اره تعداد پروژه های قابل بهره ب��رداری و اعتبار ان در هفته دولت
در استان اظهار کرد :در هفته دولت ،بیش از ۳۰پروژه قابل گشایش
در شهرک های صنعتی استان با اعتباری افزون بر ۷۰میلیارد ریال به
بهره برداری خواهند رس��ید .وی اف��زود :از بین این طرح ها ۱۸ ،پروژه
بزرگ و برجس��ته بر اساس برنامه ریزی انجام شده ،گشایش می یابد و
به بهره برداری می رسد .مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان
مازندران تاکید کرد :اقدام های ما در این پروژه ها شامل ساخت مدول
دوم تصفیه خانه فاضالب ،گازرس��انی ،فیبر نوری ،اسفالت و زیرسازی
معاب��ر و تکمی��ل و ترمیم زیرس��اخت های موردنیاز در ش��هرک های
صنعتی اس��تان اس��ت .وی درب��اره بهبود وضعی��ت تصفیه خانه های
صنعتی در ش��هرک های صنعتی اس��تان بیان کرد :ما در طول س��ال
گذشته دو تصفیه خانه شهرک صنعتی بشل که بزرگ ترین تصفیه خانه
اس��تان است و تصفیه خانه ش��هرک صنعتی جویبار را به بهره برداری
رس��اندیم که شهرک صنعتی بش��ل ۱۵۰۰مترمکعب و جویبار ۷۰۰
مترمکعب در شبانه روز ظرفیت پاالیش دارد .موسوی ادامه داد :امسال
نیز نوسازی و بازسازی تصفیه خانه شهرک صنعتی بهشهر را در دستور
کار خود قرار دادیم که جزو پروژه های قابل بهره برداری در هفته دولت
در استان است.
نظرگاه
علی اصغر ش��هبازی ،رییس سازمان بسیج مهندسین
صنعتی در ایین امضای تفاهمنامه سه جانبه اظهار کرد:
بسیج به عنوان امتداد س��ازمان ها اماده خدمت رسانی
است و در انجام امور ،رقیب سازمان ها به شمار نمی رود.
وی ادامه داد :در ۳س��ال گذش��ته نزدیک به ۵هزار
واح��د در ش��هرک های صنعتی عارضه یابی ش��ده اند و
اطالع��ات ان برای انجام امور حمایتی از صنعتی اماده
است.
ش��هبازی تاکید کرد :اکنون فرصت مناس��بی فراهم
شده اس��ت تا با تفاهمنامه امضا شده بتوانیم ۳۱هزار و
۵۰۰واحد صنعتی را نوسازی و بازسازی کنیم.
رییس سازمان بسیج مهندسین صنعتی گفت :از بین
۱۹۰کش��ور رتبه ۱۳۵در کسب وکار را کسب کرده ایم
در صورتی که می توان این رتبه را ارتقا داد.
تعریف مدل همکاری با «»SMEها
ابوالفض��ل کیانی بختیاری ،رییس س��ازمان مدیریت
صنعت��ی در ادامه این ایین با بیان اینکه مدل همکاری
این س��ازمان با «»SMEها تعریف ش��ده است ،اظهار
ک��رد :این بخش از صنعت بر اقتصاد کش��ورها و میزان
اشتغالزایی انها تاثیرگذار است.
کیانی بختیاری ادامه داد :در کش��ور زیرس��اخت های
صنعت��ی بس��یار و نی��روی انس��انی توانمن��دی داریم
ب��ه ص��ورت جزیره ای نی��ز س��ازمان ،س��اختار و نهاد
داریم اما بزرگ ترین چالش ما این اس��ت که س��اختار
ش��بکه ای مدیریتی برای بهره مندی از ظرفیت ها ایجاد
شود.
رییس سازمان مدیریت صنعتی گفت :دوره مدیریت
اجرای��ی جهان��ی در زمینه صنایع کوچک و متوس��ط
تعریف ش��ده اس��ت و مهر ماه برای این دوره دانش��جو
پذیرش خواهد ش��د .وی تاکید کرد :در اجرای کارهای
مربوط به صنایع کوچک و متوس��ط منتظر ابالغ تبصره
۱۸قان��ون بودج��ه نبوده ایم و ام��ور مقدماتی را پیش
برده ایم تا از این پس امور به سرعت انجام شود.
کوثر؛ داستان یک موفقیت
س�ورنا س�تاری -معاون علمی و فناوری ریاس�ت جمهوری :سال
۱۳۶۸بود زمانی که پدر تصمیم گرفت نخس��تین هواپیمای نظامی
مافوق صوت ایران را بس��ازد .گاندی یک مثال جالب دارد :ابتدا ش��ما
را نادیده می گیرند ،بعد به ش��ما می خندند ،س��پس به ش��ما حمله
می کنند و بعد شما پیروز می شوید .این داستان مشابه در هر موفقیتی
اس��ت .درباره س��اخت جنگنده هم به همین ش��کل بود .ابتدا مانند
امروز موضوع را نادیده گرفتند ،بعد مس��خره کردند و س��پس شروع
به مبارزه و ضربه زدن برای توقف کار کردند .اما اذرخش به س��رانجام رس��ید
قبل از اینکه پدر به ش��هادت برس��د .مدل توسعه هواپیمای اذرخش ،اف ۵بود.
حال چرا اف۵؟ زیرا این هواپیما عملکرد فوق العاده ای در جنگ داشت .به طور
قطع بهترین خلبانان و مهندس��ان پرواز این هواپیما ایرانی ها بودند .رکوردهای
فوق الع��اده پروازی ای��ن هواپیما در جنگ باعث انتخاب ان بود .این هواپیما در
عملیات یا «پشتیبانی نزدیک هوایی» ،چه در جنگ های نزدیک هوایی و چه در
عملیات زمینی فوق العاده بود .ما با این هواپیما حتی توانسته بودیم میگ های
۲۵عراق��ی را ک��ه خلبان��ان اف ۱۴ما فقط چند فروند از انها را توانس��ته بودند
س��اقط کنند ،س��رنگون کنیم .در عملیات زمینی در برد کوتاه خلبانان پایگاه
دزفول و تبریز حماس��ه های فراوانی افریده بودند .برای مثال ،ش��هید اردستانی
در ی��ک روز ۶س��ورتی پرواز عملیات بمباران دش��من را انج��ام داده بود و این
رکوردها از سوی خلبانان بسیاری تکرار شده بود .عالوه بر این ،مهندسان پرواز
ی روی این هواپیما کار می کردند .س��اخت هر قطعه
حرف��ه ای در نی��روی هوای
ای��ن هواپیما در داخل باعث عملیاتی کردن بس��یاری از هواپیماهای زمین گیر
نیروی هوایی می ش��د .در کنار بدنه بس��یار زیبا و قابلیت مانور فوق العاده که در
جنگ ه��ای نزدی��ک و تمرین های هوایی حتی هواپیماه��ای «تامکت» ما را با
مشکل روبه رو می کرد ،این هواپیما مشکالت زیادی هم داشت .از جمله سیستم
رادار ،اویونیک و سیستم سالح بسیار ابتدایی که تنها موشک هوا به هوای این
هواپیما موشک های حرارتی سایدویندر قدیمی بود .در واقع کامپیوتری در این
هواپیما وجود نداش��ت .در عمل ،هواپیمای پرواز ش��ب نبود و رادار ضعیف ان
مشکالت زیادی را ایجاد می کرد .صندلی پرتاب این هواپیما باعث کشته شدن
بس��یاری از خلبانان خوب ما ش��ده بود .پس باید به طور کامل این سیس��تم ها
به روز می شدند .کار ساخت ده ها هزار قطعه این هواپیما از سال ۱۳۶۸اغاز شد.
من از ابتدا در این پروژه درگیر شدم در حالی که دانشجوی کارشناسی دانشگاه
شریف بودم .اما وضعیت سال ۶۸با حاال خیلی فرق می کرد .تازه دو ،سه سالی
بود که رشته کارشناسی هوا فضا در دانشگاه های معتبر راه اندازی شده بود و ما
به شدت مشکل کمبود نیروی انسانی متخصص داشتیم .تعداد معدودی استاد
در این زمینه کار می کردند .صنعت قطعه سازی ما پیشرفته نبود و هیچ اشنایی
با اس��تانداردهای باالی هوایی نداش��ت .روش های س��اخت پیچیده و الیاژهای
خاص که در داخل کش��ور تولید نمی ش��دند و مش��کالت تحریم ها همگی روی
پروژه تاثیر داشتند .اما هیچ چیز باالتر از نواوری در دنیا وجود ندارد .به منظور
حل موضوع یک مدرسه خلبانی ازمایشی در جنب کارخانجات اوج که هواپیما
را می س��اختند ایجاد ش��د .ریاست این مدرسه برعهده مرحوم تیمسار صادقپور
بود .او چهره شناخته شده ای برای امریکایی ها بود .او نخستین خلبان تاریخ بود
که پرواز ۱۰۰۰س��اعت ۲۰۰۰ ،س��اعت و ۳۰۰۰س��اعت هواپیمای اف ۵را در
امریکا به ثبت رس��انده بود ،بهترین معلم خلبان اف ۵در کنار بهترین خلبانان
تاریخ اف ۵که تازه از جنگ عراق ازاد شده بودند .برنامه این بود که هر ماژول
از قطعات که س��اخته می ش��د ،روی یک هواپیمای سالم نصب می شد ،به دست
خلبانان مورد تس��ت عملی و در ش��رایط عملیاتی و س��خت ترین مانورها قرار
می گرفت .پس از تس��ت عملی قطعات دوباره باز می ش��دند و مورد ارزیابی های
ج��دی قرار می گرفتند .از جمله تس��ت های مکانیکی X-RAY ،و...
بدین ش��کل بود که اذرخش ش��کل گرفت و تا پیش از شهادت پدر،
چند فروند عملیاتی شد .عالوه بر ان ،قطعات ساخته شده بسیاری از
پرنده های نیروی هوایی را عملیاتی کرد .کارخانه ای هم برای ساخت
موتور هواپیما تجهیز شد .اما انچه از اذرخش باقی ماند چیز دیگری
بود .او به ما اعتماد به نفس کار کردن روی س��اخت هواپیمای مافوق
صوت را داد .او دانش��ی ایجاد و نیروی انس��انی تربیت کرد که به این
باور رسیده بودند که هر هواپیمایی را می توانند بسازند .صنعت هوایی ما مدیون
تفکر اذرخش اس��ت .این پروژه تاکنون صدها خروجی داشته است که «کوثر»
تنها یکی از خروجی های ان است .اینکه امروز ما یک هواپیمای نظامی را از سر
تا دم به طور کامل می سازیم ،یک دستاورد بزرگ است .اما از ان مهم تر این است
که ما امروز یک هواپیما را از سر تا دم طراحی می کنیم .در این هواپیمای جدید
سیس��تم ناوبری ،سیستم کنترل اتش ،سیستم کامپیوتر هواپیما و اویونیک به
ط��ور کامل طراحی بومی و به طور تقریبی مطابق با هواپیماهای نس��ل چهارم
است ،موتور هواپیما به طور کامل در داخل تولید می شود ،صندلی پرتاب قدیمی
با یک صندلی پرتاب به روز و با دقت باال که بیش از ۲هزار قطعه پیچیده دارد،
تعویض ش��ده و قابلیت مانوردهی بهبود داده ش��ده اس��ت؛ کاری که اکنون در
امریکا روی هواپیمای اف ،۱۵اف ۱۶و اف ۱۸انجام می شود .اری ،جنگ به ما
یاد داد که مدل های بومی خود را برای دفاع هوایی داش��ته باش��یم .امریکایی ها
هیچ گاه فکر نمی کردند که ما از هواپیمای تامکت به عنوان اواکس های هوایی
بهره ببریم و نیروی هوایی ما ۸س��ال در برابر نیروی هوایی عراق ایس��تادگی
کند .نیروی هوایی عراق در طول جنگ ۴نس��ل هواپیما را عوض کرد .ابتدا با
میگ های ۲۱ ،۱۹و س��وخو ۱۷و هواپیماهای توپولف در جنگ ش��رکت کردند
و در پای��ان جنگ پیش��رفته ترین هواپیماهای میگ ،۲۹ -س��وخو ،۲۴ -میراژ
اف ۱را در اختیار داشتند .اما چیزی که نداشتند نواوری و ابتکار بود که این مهم
در هنگام سختی خود نمایی می کند .تاریخ هیچ گاه دفاع هوایی جزیره خارک
را فراموش نمی کند .دژ مستحکم خارک در زیر گوش عراق تا روز پایانی جنگ
نفت صادر می کرد و در اطراف این جزیره الشه ده ها فروند هواپیما و هلی کوپتر
عراقی وجود دارد .تاریخ هیچ گاه حماس��ه خلبانان پایگاه دزفول در اغاز جنگ
را فرام��وش نمی کند که در نبود نیروی زمینی چگونه با مـسلس��ل هـواپیمای
اف ۵س��ربازان عراقی را می زدند و تا لحظه اخر برای حفظ این پایگاه ش��هید
دادند« .کوثر» تنها یکی از یادگاران اذرخش اس��ت .یک مدل بومی برای یک
هواپیمای دفاع هوایی که بسیاری از ضعف های دفاع هوایی ما را می پوشاند .حال
ما نه تنها هواپیمای دفاع هوایی خود را می سازیم ،بلکه هرچه هواپیما داریم را به
فناوری و سالح روز مجهز می کنیم .دستاورد این پروژه ده ها شرکت دانش بنیان
با هزاران جوان متخصص است که دانش تولید این محصوالت را دارند .بیش از
۸۵درصد قطعات این هواپیما در ش��رکت های دانش بنیان تولید می شود و این
ش��رکت ها هر روز طرح های جدیدی را برای توس��عه محصوالت ارائه می دهند.
امروز مدیریت دفاع کش��ور به این نتیجه رس��یده است که خودش نباید چیزی
را تولی��د کند بلکه بای��د پروژه ها را راهبری کند و اجازه دهد که جوانان در این
شرکت ها ،نواوری و ابتکار خود را نشان دهند و باعث خلق محصوالت تازه شوند.
در پایان ،داس��تان هر موفقیتی این اس��ت :ابتدا شما را نادیده می گیرند ،بعد به
شما می خندند ،سپس به شما حمله می کنند و پس از ان شما پیروز می شوید.
ای��ن موفقی��ت را به امیر حاتمی و تمامی مدیران این پروژه ارزش��مند و به ویژه
ش��رکت های دانش بنیان درگیر در این پروژه تبریک می گویم و امیدوارم شاهد
موفقیت های بیش از پیش کشور در این زمینه باشیم.
منبع :مرکز روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری