روزنامه گسترش صنعت شماره 471
روزنامه گسترش صنعت شماره 471
افزایش
نرخ خودرو ها
مانند گذشته
تکرار نمی شود
چهار شنبه
7شهریور 1397
17ذی الحجه 1439
3
http://telegram.me/sanatnewspaper
www.sanatnewspaper.com
شیرینی سنتی در امار صادرات غیرنفتی جایی ندارد
در بررسی «گسترش صنعت» از اخرین داده های اماری شبکه اطالع رسانی وزارت صنعت ،معدن و تجارت مطرح شد
غفلت از یک ارزاوری شیرین
2
بازدید های تابستانی برای ارتقای
سطح تولید خودرو ادامه دارد
مدیرعامل ش��رکت خدمات پس
از ف��روش ایران خ��ودرو و جمع��ی
از مدی��ران ایس��اکو در تعطی�لات
تابس��تانی خودروس��ازان ،به منظور
بازدی��د و نظ��ارت ب��ر کیفی��ت
خدمات ده��ی پ��س از ف��روش این
شرکت ،این بار اس��تان ایران خودرو
اذربایجان غرب��ی را به عنوان مقصد بازدید خود برگزیدند.
ب��ه گزارش ایکوپرس ،گروه صنعت��ی ایران خودرو به عنوان
خودروساز پاس��خگو تاکید ویژه ای بر ارائه بهترین خدمات
پ��س از ف��روش ب��ه مش��تریان دارد .از این رو ،س��ید رضا
حسینی ،مدیرعامل حوزه خدمات پس از فروش به منظور
نظارت و بهینه س��ازی کیفیت خدمات ،سفر به استان های
مختلف را در برنامه خود گنجانده است.
وی پس از بازدید از برخی نمایندگی های غرب و ش��مال
کشور ،با ورود به ارومیه از نمایندگی های مجاز کد ،۱۹۳۹
۱۹۲۰ ،۱۹۳۱ ،۱۹۴۵ ،۱۹۰۷و ۱۹۲۱بازدی��د ک��رد و به
طور مستقیم با مشتریان مراجعه کننده به این نمایندگی ها
گفت وگو کرد.
او همچنین با دیدگاه ه��ای مدیران نمایندگی ها بیش از
پیش اگاه ش��د و برای شتاب در خدمات دهی به مشتریان
و تس��هیل فرایندها ،اقدام های الزم را به هیات همراه خود
یاداور شد.
حسینی با توجه به شرایط اقتصادی اخیر ،تاکید ویژه ای
نی��ز به مدی��ران نمایندگی ه��ا درباره ش��تاب در ترخیص
خودروه��ای هموطن��ان داش��ت و تصریح ک��رد :خودروها
باید به نحوی تعمیر و تحویل ش��ود که نیاز به بازگشت به
تعمیرگاه به کمترین میزان ممکن برسد.
2
29اوت 2018
سال سی ام پیاپی 2444دوره جدید شماره 4 471صفحه قیمت 1000 :تومان
صدور مجوز را پای بهره برداری ننویسید
قلب شکسته
ارج
گزارش «گسترش صنعت» از وضعیت خودروهای برقی در کشور
خودرو برقی طراحی شد
اما از تولید باز ماند
3
4
چهار شنبه
اقتصاد و توسعه
7شهریور 17 1397ذی الحجه 29 1439اوت 2018شماره 471پیاپی 2444
یادداشت
قلب شکسته ارج
سیاوش ارجمند (دوم مرداد
- ۱۳۰۷دوم م��رداد ،)۱۳۹۷
اخری��ن مدی��ر کارخانه ارج تا
س��ال ۱۳۵۷و ب��رادر کوچک
خلی��ل ارجمن��د بنیان گ��ذار
ش��رکت ارج ،دوم م��رداد
امس��ال درگذش��ت .سیاوش
علی اصغر سعیدی
در دوم م��رداد س��ال ۱۳۰۷
جامعه شناس اقتصاد
در ته��ران در خان��واده ای
بروک��رات به دنیا امد .او تحت
تاثی��ر برادرش خلیل بود .وقتی خلی��ل ارجمند ،کارخانه ارج
را تاس��یس کرد ،سیاوش به دبس��تان تربیت می رفت .با این
ح��ال ،هر روز ب��رای دیدن کار کارگاه برادرش از مدرس��ه به
کارخان��ه می رف��ت و از کودکی به ۳کار اصل��ی این کارخانه
یعن��ی اهنگ��ری ،ریخته گری و جوش��کاری عالقه مند ش��ده
و اش��نایی پیدا کرده بود .از همان کودک��ی برادرش الگویی
برای او بود .مانند برادرش رش��ته مهندسی مکانیک خواند و
دانش��جوی ممتاز دانش��کده فنی دانشگاه تهران شد .سیاوش
ارجمند تعریف می کرد که س��خت ترین لحظه زندگی اش در
نوجوانی ،مرگ زودهنگام برادرش بوده اس��ت .مهندس خلیل
ارجمن��د ،مهر ۱۳۲۳هنگام بازدید از نحوه کار پمپ های ابی
که به امید کشیدن اب از چاهی که جنوب تهران گذاشته بود
درون چاه افتاد و درگذش��ت .سیاوش با مرگ خلیل احساس
می ک��رد اداره کارخانه بر عهده اوس��ت و ب��ه کارهای کارخانه
سرکشی می کرد .در س��ال ۱۳۳۰مهندس اسکندر ارجمند،
برادر بزرگ ترش به کارخانه پیوس��ت اما در س��ال ۱۳۳۲این
مس��ئولیت را به مهندس سیاوش ارجمند داد که بعد از ادامه
تحصیل مهندس��ی الکترونیک ،در رش��ته برق فش��ار قوی از
الم��ان و گذراندن دوره یک س��اله کاراموزی اش در ش��رکت
زیمنس به ایران برگشته بود .با شروع مدیریت سیاوش دوره
توس��عه س��ریع و مدرن کارخانه ارج شروع شد .او خط تولید
محصوالت ش��رکت را تغییر داد و به تولید محصوالت خانگی
پرداخت .او کارخانه ارج را در مس��یر توس��عه قرار داد تا انجا
ک��ه ارج بزرگ ترین کارخانه لوازم خانگ��ی ایران و خاورمیانه
ش��د .در دهه ۱۳۳۰تولیدات مختلفی از جمله بخاری ارج از
تولیدات اولیه و ماندگار بود .س��یاوش ارجمند تعریف می کرد
که نخس��تین محصول خانگی ارج به معن��ای تولید انبوه در
س��ال ۱۳۳۸تولید ش��د .بعد از ان تولید کولر ارج بود .او در
مسافرتی که به اریزونای امریکا کرد به کاالیی برخورد که به
س��ادگی می توانس��ت حرارت را تا بیش از ۱۰درجه کم کند.
کولر ابی ارج بر اس��اس این محصول س��اخته شد .یک سال
بعد از تولید کولر ارج ،ابگرمکن برقی ۵۰گالنی س��اخته ارج
به بازار امد .اگرچه مهن��دس رهنما در کارخانه پالر اصفهان
ان را می س��اخت اما تولید ان از سوی ارج به توسعه بهداشت
ش��خصی مردم و افول خزینه و حمام ه��ای عمومی که عامل
شیوع بسیاری بیماری ها بود کمک شایانی کرد .کارخانه ارج
در دوران مدیریت سیاوش ارجمند نخستین شرکت ایرانی بود
که ش��روع به تولید یخچال برقی کرد .برخالف اظهارنظرهای
رای��ج و س��اده انگارانه برخ��ی پژوهش��گران و روش��نفکران،
محص��والت ای��ن کارخانه مونتاژ و کار کارگران س��رهم بندی
کردن قطعات وارداتی نبود بلکه مهندسان شرکت برای تولید
ه��ر محصول ماه ها مطالعه می کردند .صادرات محصوالت ارج
به کشورهای اروپای شرقی و کشورهای خلیج فارس نشان داد
که با وجود محصوالت خارجی ارج توانس��ته بود س��هم قابل
توجهی از بازار مصرف این کش��ورها را به دست اورد .ارج در
سال ۱۳۵۸مشمول قانون حفاظت از صنایع نشد اما بعدها با
ناارامی های کارگری که برخی نیروهای سیاسی در ان ایجاد
کردند تحت مدیریت س��ازمان صنایع قرار گرفت و دوره افول
خود را اغاز کرد .وقتی در سال ۱۳۹۵خبر بسته شدن کامل
شرکت ارج در رس��انه ها منتشر شد ،سیاوش ارجمند نوشت:
خبر بسته شدن شرکت صنعتی ارج قلبم را شکست و شوکی
بود برای من و بس��یاری از مهندس��ان و کارگرانی که سال ها
برای ساخت این شرکت س��خت کار کرده بودند .او می گفت
صاحب��ان فعلی کارخانه ارج گویا مش��تری ب��رای فروش ارج
پیدا نکردند و با او تماس گرفتند و حاضر ش��دند کارخانه اش
را ب��ا تخفیف مخصوص به خودش بفروش��ند .ب��ا اینکه هنوز
عالقه من��د به کار در ای��ران بود اما کهولت س��ن دیگر اجازه
چنین کاری را به او نمی داد و س��رانجام دوم مرداد امسال در
۹۰سالگی در شهر نیویورک درگذشت.
ویژه
مسابقه طراحی
«سردر» شهرک تحقیقاتی کاوش
س��ازمان گسترش و نوس��ازی صنایع ایران ،درباره طراحی
س��ردر اصلی ش��هرک تحقیقات��ی کاوش ب��ا در نظر گرفتن
موضوع فعالیت و اهداف شهرک های تحقیقاتی فراخوان داد.
به گ��زارش ایدرونی��وز ،مس��ابقه طراحی در س��طح ملی
و در دو مرحل��ه برگ��زار می ش��ود و از هم��ه عالقه مندان به
طراحی دعوت می ش��ود برای ثبت نام و دریافت مس��تندات
از طریق وب س��ایت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران
به نشانی www.idro.irاقدام کنند.
فرصت ارائه طرح های پیش��نهادی ۲۰روز بعد از انتش��ار
فراخوان مطابق شرایط اعالم شده است.
طرح های برتر در مرحله نخس��ت در جلس��ه های توجیهی
با هیات داوران بررس��ی و تحلیل و اماده ارائه نهایی می شوند
و پ��س از تحویل نهایی و با در نظ��ر هیات داوران ،طرح برتر
مشخص می شود.
عالقه من��دان برای کس��ب اطالع��ات بیش��تر می توانند با
شماره های ۲۳۸۶۲۰۴۷و ۲۳۸۶۲۲۸۲تماس بگیرند.
در امارهای منتشر شده
هزینه های ارزی مطرح
نشده و عالوه بر ان،
مشخص نیست که چه
میزان از این مجوزها
وارد مرحله عملیاتی
شده است
در بررسی «گسترش صنعت» از اخرین داده های اماری شبکه اطالع رسانی وزارت صنعت ،معدن و تجارت مطرح شد
صدور مجوز را پای بهره برداری ننویسید
خانه صنعت ،معدن و تجارت ایران با اشاره به اینکه
امیر مهرزاد
در تحلیل امار ۳ماه نخس��ت امس��ال باید نیاز به
industry@sanatnewspaper.com
ارز را در نظر داش��ت ،به «گسترش صنعت» گفت:
این امار متاس��فانه نقص هایی دارد که باید برطرف
روز گذشته شبکه اطالع رس��انی تولید و تجارت
شو د تا بتوان انها را تحلیل کرد .یکی از بزرگ ترین
ایران اماری منتش��ر کرد که بر اس��اس ان ،میزان
نقص های این امار طرح هایی اس��ت که به ارز نیاز
ایجاد اشتغال از طریق صنعت در فصل بهار نسبت
دارند .در ش��رایط کنونی با توجه به دش��واری های
به سال گذش��ته ۲۹.۵درصد رشد داشته است .به
تامین مواد اولیه و قطعات از خارج کشور طرح هایی
عبارت دیگر ،با توجه به رشد مجوزهای صادرشده،
که وابس��تگی بیشتری به ارز داشته باشند در خطر
۱۰۴هزار و ۳۸۶نفر از طریق این واحدهای صنعتی
هس��تند .بر این اساس ،به نظر می رسد این طرح ها
مش��غول به کار خواهند شد که همین امار در سال
ی��ا با تاخیر به بهره برداری برس��ند ی��ا وارد مرحله
گذشته ۸هزار و ۶۲۱نفر بوده است.
سرمایه گذاری هم نشوند.
بر اساس امار ارائه شده در گزارش عملکرد ۳ماه
این عض��و هیات مدی��ره خانه صنع��ت ،معدن و
نخس��ت امس��ال در بخش صنعت تعداد مجوزهای
تج��ارت ایران با بیان اینکه ش��رایط ارزی ریس��ک
تاس��یس در بخش صنعت نسبت به سال گذشته با
س��رمایه گذاری در ایران را باال برده اس��ت ،گفت:
رشد ۲۶.۴درصدی رو به رو بوده است.
شرایط کنونی محاسبات بسیاری از سرمایه گذاران
بر مبنای این امار ،در ۳ماه نخست سال گذشته
را تغییر داده است .اکنون بسیاری از سرمایه گذاران
۳هزار و ۶۲۷مجوز برای تاسیس در بخش صنعت
در حال بازنگری در طرح های تولیدی هستند.
صادر ش��ده که این رقم امس��ال به ۴هزار و ۵۸۶
خالق��ی با بیان اینکه بازار هم این روز ها ش��رایط
مجوز رسیده است.
خاصی دارد و کشش بازار با تحلیل های
شبکه اطالع رس��انی وزارت صنعت،
متفاوتی روبه رو شده است ،توضیح داد:
معدن و تج��ارت در حال��ی امارهای
س��رمایه گذاران ب��رای انتخ��اب زمان
یادش��ده را منتش��ر کرد که بسیاری
سرمایه گذاری زمان بهره برداری را هم
از کارشناس��ان اقتصاد و فعاالن بخش
در نظر می گیرند .کش��ش بازار اکنون
صنع��ت ای��ن ش��یوه ارائه ام��ار را به
قابل ارزیابی دقیق نیست و این موضوع
اصطالح ادرس اش��تباه دادن قلمداد
باعث ش��ده س��رمایه گذاران نتوانند با
ارمان خالقی
می کنند.
خیال اسوده سرمایه خود را وارد بخش
یکی از بزرگ ترین
در امارهای منتشر ش��ده هزینه های
تولیدکنند.
نقص های امارهای ارائه
ارزی مط��رح نش��ده و عالوه ب��ر ان،
وی با اشاره به اینکه اماری که اکنون
شده مربوط به طرح هایی
مش��خص نیس��ت ک��ه چه می��زان از
منتشر ش��ده قابل نتیجه گیری نیست،
است که به ارز نیاز
ای��ن مجوزه��ا وارد مرحل��ه عملیاتی دارند .در شرایط کنونی توضی��ح داد :از ای��ن ام��ار نمی ت��وان
شده اس��ت .کارشناس��ان در ادامه با با توجه به دشواری های نتیجه ای دریافت کرد .به سخن دیگر،
تامین مواد اولیه و
«گس��ترش صنعت» گفت وگو کردند
مش��خص نیس��ت که این امار نشان از
قطعات از خارج کشور
ت��ا ابعاد مختلف این ش��یوه اماردهی
بهبود وضعیت دارد یا خیر .با این حال،
طرح هایی که وابستگی
شفاف شود.
مشخص است که هزینه های تولید در
بیشتری به
اماره�ا قاب�ل نتیجه گی�ری ارز داشته باشند در خطر حال افزایش اس��ت و این موضوع مانع
هستند
نیست
جذب سرمایه می شود.
ارمان خالق��ی ،عض��و هیات مدیره
خالق��ی اف��زود :در ش��رایط کنونی
راهکار کنترل و مدیریت یکپارچه توزیع کاال
مع��اون وزی��ر و ریی��س س��ازمان
گس��ترش و نوس��ازی صنایع ایران از
مرکز گسترش فناوری اطالعات( مگفا )
بازدید کرد.
به گ��زارش ایدرونیوز ،در این بازدید
«راه��کار کنترل و مدیریت هوش��مند
توزی��ع کاالهای اساس��ی در کش��ور»
ک��ه متخصص��ان نرم افزار مگف��ا ان را
طراحی کرده اند ،رونمایی و به تفصیل
توانمندی ه��ای مگف��ا در این حوزه به
منظور جلوگی��ری از ایجاد اختالل در
تولی��د و توزی��ع کاال از تولیدکننده تا
مصرف کننده نهایی تشریح شد.
مدیرعام��ل مرکز گس��ترش فناوری
اطالعات در این بازدید با معرفی کامل
ای��ن راه��کار گفت :با تکمیل س��امانه
جام��ع تجارت و راه اندازی کامل بخش
تجارت داخلی ،امکان گرداوری داده از
تمامی چرخ��ه واردات و توزیع کاال در
کشور فراهم می شود.
محمد جواد انبیائ��ی افزود :داده های
توزیع کاال به وی��ژه در زمینه کاالهای
اساس��ی ،مرجع بس��یار ارزش��مندی
اس��ت که رهگی��ری و ردگیری کاال را
امکان پذیر س��اخته و انواع تحلیل های
داده ای و نظ��ارت هوش��مند بر چرخه
کاال را مق��دور می س��ازد .در نتیج��ه،
ام��کان دس��ته بندی بازرگان��ان ب��ر
حس��ب عملک��رد ی��ا کش��ف تقلب و
م��وارد سوء اس��تفاده به نحو مناس��ب
در دسترس سیاس��ت گذاران و عوامل
اجرایی کشور قرار خواهد گرفت.
انبیائ��ی همچنی��ن از امادگی مگفا
برای اجرای طرح پ��س از تصویب ان
به کمک سازمان های ذی ربط خبر داد.
داده های پایه در س��امانه های بانکی،
ثبت س��فارش و گمرک دارای تعریف
مشترک کاملی نیس��تند و این برنامه
ام��کان همگن س��ازی و پای��ش ای��ن
داده ه��ا را به گونه ای فراهم می س��ازد
ک��ه از طریق س��امانه هوش��مند خود
اختالل های ناش��ی از عرض��ه نکردن،
احت��کار ،کم فروش��ی و ش��بکه توزیع
ناسالم را شناسایی می کند.
صنعت با چالش روبه رو ش��ده و این در حالی است
س��رمایه گذاران و صاحب��ان بنگاه های تولیدی تنها
که دولت باید کمک کند تا صادرات رخ دهد.
ی��ک دغدغ��ه دارن��د و ان حفظ ش��رایط موجود
این کارشناس حوزه صنایع با اشاره به اینکه باید
است .سرمایه گذاران اکنون تمایلی برای راه اندازی
از ۱۵سال پیش به سمت نگاه تک نرخی کردن ارز
طرح های تولیدی یا توس��عه کارخانه ها ندارند .اگر
و ازادس��ازی قیمت ها پیش می رفتیم ،توضیح داد:
انها در این ش��رایط بتوانند س��رمایه خود را حفظ
متاس��فانه هیچ دولتی حاضر نشد منافع ملی را در
کنند ،موفق می ش��وند از این بحران عبور کنند .در
ای��ن حوزه در نظر بگیرد .تمام دولت ها تا جایی که
این شرایط نمی توان از س��رمایه گذار توقع افزایش
توانس��تند قیمت ها را به روز نگه داش��تند و تحویل
سرمایه و توسعه داشت.
دولت بعد دادند .در این ش��رایط طبیعی اس��ت که
ای��ن فعال بخ��ش صنع��ت توضی��ح داد :اکنون
چنین بحران هایی ایجاد شود.
بس��یاری از طرح های نوس��ازی و توسعه ای متوقف
ش��رکا با بیان اینکه واحدهای تولیدی با نرخ های
شده است .طوالنی ش��دن این دوره باعث می شود
کنونی و هزینه های تولید که در حال افزایش است
میزان فرس��ودگی صنایع افزایش یابد .به این دلیل
نمی توانند فعالیت خ��ود را ادامه دهند ،گفت :پس
دول��ت بای��د تالش کند ت��ا بحران کنون��ی هر چه
از برجام تمام م��ردم امید را تجربه کردند و از یک
سریع تر به پایان برسد.
مجوزها به بهره برداری نمی رسد
توافق جهانی خوشحال بودند.
محس��ن شرکا ،فعال و کارش��ناس صنایع درباره
این امید باعث ش��د س��رمایه گذاران به س��مت
امار منتشر شده توضیح داد :امارهایی که در شرایط
تولید حرکت کنند ،مردم در سیاست های اقتصادی
کنون��ی منتش��ر می ش��ود دردی از کش��ور درمان
همراه دولت باش��ند و م��وارد دیگری که در نهایت
نمی کن��د .این امارها باعث می ش��ود فضای جامعه
به رش��د و توس��عه اقتصادی و صنعتی کش��ور در
ناامن تر شود.
۲س��ال منجر ش��د .با این حال ،پس
در ش��رایط کنون��ی س��رمایه گذاران
از روی کار ام��دن ترام��پ امیدی که
حاض��ر ب��ه س��رمایه گذاری در بخش
وجود داش��ت با تهدید و خطر روبه رو
صنع��ت نیس��تند .اکن��ون ارائ��ه امار
شد.
مجوزه��ای صادر ش��ده چ��ه دردی از
در این شرایط سرمایه مردم به دالر
تولیدکنن��ده و س��رمایه گذار درم��ان
و س��که تبدیل می شود و سرمایه گذار
می کند؟
هم حاضر نمی ش��ود پول خود را وارد
محسن شرکا
شرکا با بیان اینکه اکنون کشور بیش
بخش تولید کند.
از هر چیزی به سرمایه گذاری واقعی در امارهایی که در شرایط
وی اف��زود :مجوزهای��ی ک��ه صادر
کنونی منتشر می شود
بخش صنعت نیاز دارد اما زیرس��اختی
ش��ده با دالر ۳۲۰۰تومان��ی بوده اما
دردی از کشور درمان
برای این س��رمایه گذاری وجود ندارد،
امروز دالر به ح��دود ۱۰هزار تومان
نمی کند .در شرایط
اف��زود :در ای��ن ش��رایط دول��ت باید کنونی سرمایه گذاران رسیده اس��ت .هیچ تولیدکننده ای در
زیرساخت سرمایه گذاری را تامین کند .حاضر به سرمایه گذاری این ش��رایط از مجوزهای��ی که صادر
اقتصاد کشور اکنون امنیت کافی برای در بخش صنعت نیستند شده استفاده نمی کند .مگر می شود با
اکنون ارائه امار
سرمایه گذاری ندارد.
هزین��ه حدود ۳برابری تولید را ادامه
مجوزهای صادر شده
وی ب��ا بیان اینکه اکنون باید افزایش چه دردی از تولیدکننده داد؟ امارهایی که ارائه ش��ده درست
صادرات داش��ته باش��یم اما به واردات و سرمایه گذار درمان است اما اکنون در مرحله مجوز بوده و
می کند
نگاه می کنی��م ،گفت :قوانی��ن واردات
این شرایط برای بهره برداری مناسب
م��واد اولیه و قطعات م��ورد نیاز بخش
نیست.
حمایت از کاالی ایرانی ،سنگر حفظ اقتصاد ملی
حمایت از کاالی ایرانی در شرایط سخت اقتصادی که دشمنان
با اس��تفاده از همه ابزارها علیه جمهوری اس�لامی جنگ تجاری
ب��ه راه انداخته اند ،در حکم س��نگری راهبردی و مس��تحکم برای
حفاظت از اقتصاد ملی اس��ت .به گزارش ایرنا ،تحریم اقتصادی و
ارائه نکردن کاالهای موردنیاز کش��ور در کنار تهدید به جلوگیری
از فروش نفت ،از جمله نقش��ه هایی اس��ت که دشمنان در جنگ
تجاری علیه ایران به کار گرفته اند .در این ش��رایط بهترین راهکار،
ترس��یم خط��وط دفاعی و ایجاد س��نگرهای حفاظت��ی در مقابل
تهاجم دش��من است تا ش��دت اس��یب های احتمالی به کمترین
میزان برسد .براساس دیدگاه کارشناسان ،حمایت از کاالی ایرانی،
راهبردی ترین کاری اس��ت که همه مردم می توانند انجام دهند و
اقتصاد ملی خود را یک بار برای همیش��ه از خطر تحریم و تهدید
دش��منان در امان دارند .اگر مردم ایران با نگاه به ضرورت حمایت
از کاالی ایران��ی در ش��رایط جن��گ اقتصادی دش��منان ،مصرف
کاالهای خارج��ی را که نمونه داخل��ی دارد تحریم کنند ،فرصت
حضور کاالی ایرانی در بازار کش��ور بیش از پیش فراهم می شود و
در گذر زمان ،محصوالت خارجی توان رقابت با کاالهای س��اخت
ایران را از دست خواهند داد.
رییس س��ازمان صنعت ،معدن و تجارت اس��تان قم در این باره
گفت :ش��رایط اقتصادی جدید با وجود برخ��ی تهدیدها ،می تواند
عامل به کار افتادن تمام ظرفیت تولید کارخانه ها و افزایش سطح
توان صنایع داخلی به منظور پاس��خگویی به نیازهای کشور باشد.
محمود س��یجانی بیان کرد :در شرایطی که دشمن با تحریم های
غیرانس��انی حاضر به ارائه کاالهای مورد نیاز به ملت ایران نیست
و می خواهد کشور را در فش��ار اقتصادی قرار دهد ،صنایع داخلی
م��ا می توانند ب��ا حمایت مردم ،نیازهای ب��ازار را تامین کنند .وی
اظهار کرد :اگر حمایت مردم از مصرف کاالی ایرانی بیش��تر شود،
واحده��ای صنعتی ظرفیت افزایش تولی��د را دارند که این کار در
نهایت به ایجاد فرصت های شغلی جدید و توسعه اقتصادی کشور
منجر می شود .س��یجانی ادامه داد :با تحریم های دشمنان شرایط
ورود کاالهای خارجی به بازارهای کش��ور کاهش یافته اس��ت که
این مس��ئله با وجود برخی اسیب ها می تواند برای حضور جدی تر
صنعت داخلی امید افرین باشد.
رییس س��ازمان صنعت ،معدن و تجارت اس��تان قم با تاکید بر
اینکه واحدهای تولیدی کشور با ش��رایط ویژه ای روبه رو هستند،
ادام��ه داد :وظیفه مردم و مس��ئوالن در حمای��ت از کاالی ایرانی
سنگین تر است و باید با ترویج و مصرف کاالی داخلی و ممنوعیت
ورود کاالهای مصرفی و مش��ابه ،تحریم های پیش رو را به فرصت
تبدیل کنیم.
وی رفع مشکل اشتغال را در گرو خرید کاالی داخلی دانست و
گفت :اصناف به عنوان حلقه واسط میان واحدهای تولیدی و مردم
ب��ا ترویج و معرفی کاالی ایرانی می توانند در جهت مصرف کاالی
تولید داخل و رونق اقتصادی گام بلندی بردارند که در این مس��یر
توجه به خواسته های اصناف ضروری است.
چهار شنبه
صنعت خودرو
7شهریور 17 1397ذی الحجه 29 1439اوت 2018شماره 471پیاپی 2444
خبر
واکنش وزیر صنعت ،معدن و تجارت
به بازار خودرو:
با وجود نهادهای نظارتی
احتکار خودرو منطقی نیست
شهرام ازادی
امری که باعث شده
پروژه خودروهای برقی
توسعه نیابد ،این است که
تضمینی برای بازار فروش
ان در ایران وجود ندارد.
با توجه به نرخ باالیی که
خودروهای برقی دارند
باید الیحه ای در زمینه
استفاده از این خودروها
به تصویب هیات دولت
می رسید که انجام نشد
گزارش «گسترش صنعت» از وضعیت خودروهای برقی در کشور
خودرو برقی طراحی شد اما از تولید باز ماند
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
س��وخت های فس��یلی یکی از دالیل اصلی الودگی
هوا ب��وده که بس��یاری از کش��ورهای صنعت��ی را به
س��وی اس��تفاده از س��وخت های پاک هدای��ت کرده
اس��ت .پیش بین��ی می ش��ود ق��رن این��ده در اختیار
خودروه��ای برقی ،افتابی و خودران ها باش��د و کم کم
فص��ل اس��تفاده از بنزینی ه��ا و گازی ه��ا ب��ه پای��ان
برسد.
فعاالن حوزه خودرو کش��ور بارها اعالم کرده اند اگر
امروز کش��ور تولید این خودروها را در دستور کار قرار
ندهد فردا دیر خواهد بود.
تولید خودروهای برقی
س��ال ۹۵بود که یکی از خودروسازان داخلی اعالم
کرد ب��ا همکاری بلژیک روی دو مدل خودرو برقی در
حال فعالیت است .به موازات این امر و با همکاری این
کش��ور ،گیربکس اتومات با توجه به مدل های داخلی
طراحی و ساخته شد.
ح��ال باید دید پس از گذش��ت دو س��ال طراحی و
تولید خودروهای برقی به کجا رس��یده اس��ت؟ شهرام
ازادی ،یک��ی از کارشناس��ان خ��ودرو در گفت وگو با
«گس��ترش صنعت» عنوان کرد :به ط��ور قطع امکان
تولید خودروهای برقی در کشور وجود دارد.
با توجه به توافق های انجام شده با بلژیک قرار است
به شکل مشارکتی نخستین خودروهای برقی طراحی
و ساخته شوند.
وی افزود :در این راس��تا ،نخس��تین خ��ودرو برقی
طراحی و نمونه سازی شد .در ادامه همکاری ها قرار بود
مدل دوم که در کالس باالتری است طراحی شود و به
مرحله تولید برسد که پروژه فعال متوقف شده است.
این فعال صنعت خ��ودرو درباره چرایی این موضوع
گفت :به دلی��ل حمایت نکردن دولت در اس��تفاده از
لو نق��ل عمومی
خودروه��ای برقی برای ن��اوگان حم
همکاری ادامه نیافت.
در واقع امری که باعث ش��ده تا این پروژه توس��عه
نیابد ،این اس��ت که تضمینی برای بازار فروش ان در
ایران وجود ندارد .با توجه به نرخ باالیی که خودروهای
برقی دارند باید در اس��تفاده از این خودروها ،الیحه ای
به تصویب هیات دولت می رسید که انجام نشد.
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
با اش��اره به نرخ ۲برابری برقی ها نس��بت به بنزینی ها
گف��ت :در عمل اگ��ر امتیازاتی برای اس��تفاده از این
خودروها قائل نش��ویم به ویژه در سیستم تاکسیرانی و
حمل ونقل عمومی ب��رای مردم توجیه اقتصادی ندارد
که از این خودروها استفاده کنند.
وی افزود :باید دولت مشوق هایی برای این خودروها
در نظر می گرفت که به دلیل حمایت نش��دن متوقف
شد و اقدام جدی در تولید انجام نشد.
ایدرو با همکاری استرالیا خودرو برقی می سازد
س��ازمان گس��ترش و نوس��ازی صنایع ایران(ایدرو) توافقنام��ه همکاری با
شرکت «اواس گروپ» استرالیا برای تولید موتورسیکلت و خودرو برقی امضا
کرد.
به گزارش ایدرونیوز ،بر اس��اس این توافقنامه ،طرف استرالیایی متعهد شد
عالوه ب��ر انتقال فناوری ،برای س��رمایه گذاری ۱۰۰میلیون یورویی در زمینه
س��اخت خودرو و موتورس��یکلت و نیز سایر وس��ایل برقی با همکاری ایدرو
اقدام کند.
به گفته س��ید علی عراقچی ،مدیر امور بین الملل ایدرو ،اواس گروپ ،ایران
را به عنوان مرکز منطقه ای غرب اسیا ،اسیای مرکزی و روسیه ،برای ساخت و صادرات وسایل نقلیه
و خودروهای برقی برگزیده است.
عراقچی با اش��اره به نقش توس��عه ای ایدرو اظهار کرد :اواس گروپ متعه��د به ایجاد مرکز تحقیق
و توس��عه در ایران ش��ده و همکاری های این شرکت در سایر ش��رکت های منطقه با نظارت سازمان
گسترش و نوسازی صنایع ایران انجام خواهد شد.
فعالیت اواس گروپ به طور عمده تحقیق و توسعه ،تولید و فروش باتری های شارژی ،وسایل نقلیه
الکتریکی و تولیدات مرتبط با نرخ مناسب و فناوری روزامد در این حوزه است.
این توافقنامه را بهزاد اعتمادی ،معاون حمل ونقل و س��ید علی عراقچی ،مدیر امور بین الملل ایدرو
به نمایندگی طرف ایرانی و کریس کاکس ،مدیر بازرگانی اواس گروپ استرالیا امضا کرده اند.
ام��روز بس��یاری از مدل ه��ای خودروه��ای داخلی،
ای��ن کارش��ناس خودرو گف��ت :اگر در ای��ن زمینه
قدیمی اس��ت .بر این اس��اس ،این پرس��ش به وجود
تنه��ا بح��ث واردات مط��رح باش��د به اس��یب جدی
می اید که با شرایط امروز چقدر می توان بدون دغدغه
صنع��ت خ��ودرو منج��ر می ش��ود .وقت��ی می توانیم
به س��وی تولید خودروهای برقی حرکت کرد؟ ازادی
در داخ��ل با کم��ک فن��اوری انتقال یافت��ه از خارج،
به این پرس��ش این گونه پاس��خ داد :ن��رخ باتری این
تولید کنی��م دلیلی برای واردات خ��ودرو برقی وجود
خودروه��ا هنوز در دنیا باال اس��ت و کش��ورها به طور
ندارد.
مس��تقیم به سوی تولید و استفاده انبوه از خودروهای
بنابراین ،وقتی خودروس��از داخل��ی اعالم کرده که
برقی نرفته اند.
ام��کان تولید خودرو برقی را دارد باید با تس��هیالت و
برنامه دارند در چند س��ال اینده(افق ۱۴۰۸شمسی
مشوق های الزم او را به ادامه کار امیدوار کرد.
از طراحی تا تولید
و ۲۰۳۰می�لادی) حدود ۳۰تا ۴۰درصد خودروها را
ازادی در پاس��خ به پرسش��ی مبنی ب��ر اینکه پروژه
برق��ی کنند .اگر بخواهیم به س��وی خودروهای برقی
تولید خ��ودرو برقی تا کج��ا پیش رفته
حرک��ت کنیم دو مش��کل وج��ود دارد؛
اس��ت ،گفت :طراح��ی مفهومی دو مدل
نخست حجم س��رمایه گذاری باالیی که
در کش��ور انجام ش��ده ،نمونه اول که در
نیاز است و دیگر اینکه حدود ۵۰درصد
سطح کالس Bاس��ت ،نمونه سازی شد.
قطع��ات مورد نیاز اع��م از باتری و موتور
نمون��ه دوم در س��طح کالس Cبوده که
الکتریکی و ...باید از خارج تامین ش��ود.
مناسب تاکسیرانی است اما هنوز به پایان
ای��ن قطع��ات محصوالتی نیس��تند که
نرسیده و متوقف شد.
در کش��ور حداقل در حال حاضر س��ازنده
محسن رزم خواه
وی اف��زود :کالس Bب��رای اس��تفاده
داشته باشند.
وی اف��زود :اس��تراتژی صنعت خودرو
مردم ع��ادی و س��امانه حمل ونقل هایی صنعت خودرو کشور به
مانن��د اژانس ه��ا و تاکس��ی های انالین یک جهش تکنولوژیکی داخ��ل در زمینه برقی ها بای��د همگام با
مناسب است.
نیاز دارد تا عقب ماندگی دنیا باش��د .نمی توانی��م عقب تر یا جلوتر
قبلی را جبران کند .در
اگر
کرد:
تاکید
خودرو
کارش��ناس
این
باشیم زیرا از نظر اقتصادی توجیه ندارد.
این زمینه حرکت به
دولت ،وزارت کشور و شهرداری حمایت سوی تولید خودروهای � طراح�ی جدی�د توجی�ه
اقتصادی ندارد
و اس��تفاده از ای��ن خودروه��ا را ب��رای
هیبریدی و برقی به
حمل ونقل عمومی اجباری کنند ،مشکل عنوان سوخت پاک بهترین عض��و هیات علم��ی دانش��گاه خواجه
الودگی هوا و زیس��ت محیطی شهرهای فرصت برای خودروسازان نصیرالدین طوس��ی در پاسخ به پرسشی
به شمار می رود
مبنی ب��ر اینک��ه ب��ا وج��ود تحریم ها ایا
ب��زرگ و کالنش��هری مانند ته��ران رفع
می توان به سوی تولید خودروهای برقی
خواهد شد.
بازدید مدیران ارشد ایساکو از نمایندگی های مجاز شهر گرگان
مدیرعامل و مدیران ارش��د ش��رکت خدمات
پس از فروش ایران خودرو(ایس��اکو) همزمان با
تعطیالت تابستانی شرکت های خودروسازی ،از
نمایندگی های مجاز شهر گرگان بازدید کردند.
به گزارش ایکوپرس ،مدیران ارش��د ایساکو
بازدید از استان های مختلف را به منظور نظارت
و بازدید از چگونگی خدمات دهی به مش��تریان
در دستور کار خود قرار داده اند.
به همین منظور مدیران ایس��اکو ضمن سفر
به اس��تان ایالم در نمایندگی های ایران خودرو
در ش��هرهای ایالم ،مهران و پایانه مرزی حاضر
ش��دند و ضم��ن بازدی��د از نمایندگی ها ،طرح
اربعین خدمات پ��س از فروش ایران خودرو نیز
مورد بررسی قرار گرفت.
همچنین ،با توجه به حجم سفرهای مسافران
به استان های شمالی ،مدیران ایساکو به گرگان
س��فر کرده و از نزدیک روند خدمات دهی این
نمایندگی در ش��هر گرگان را مورد بازدید قرار
دادند.
در ای��ن بازدید بر خدمات دهی مطلوب تر به
مشتریان تاکید شد ،ضمن انکه نمایندگی های
گرگان موضوع ها و مس��ائل خود را مطرح کرده
و مقرر شد در ادامه تمامی موضوع ها بررسی و
راهکارهای الزم اتخاذ شود.
رفت ،گفت :پروژه تولید خودروهای برقی چند س��الی
اس��ت که در کش��ور با س��رمایه گذاری زیادی اغاز و
برای توس��عه ان نمونه سازی ش��د .نمونه ها به وزارت
صنعت ،معدن و تجارت و س��امانه تاکس��یرانی عرضه
و جلس��ه هایی ب��ا وزارتخانه برگزار ش��د .این موضوع
مرب��وط ب��ه دوره قبل دولت اس��ت .در هم��ان دوره
تصمیم هایی گرفته ش��د اما در ش��رایط جدید به نظر
می رس��د وزارتخانه این موضوع را از دس��تور کار خود
خارج کرده است.
ازادی در پای��ان گف��ت :تولی��د خودروه��ای جدید
توجیه اقتصادی ندارد زیرا تیراژ ان در اغاز دس��ت کم
تا ۵س��ال ،ساالنه حدود ۵هزار دستگاه خواهد بود .از
ای��ن رو ،باید روی پلتفرم های قبلی موجود که فناوری
پیشرفته دارند کار را ادامه داد و محصوالت الکتریکی
را تعریف کرد.
واردات برقی ها به شکل CKD
محس��ن رزم خواه از دیگر فعاالن این حوزه در ادامه
به «گسترش صنعت» گفت :صنعت خودرو کشور نیاز
دارد تا با فناوری جدید دنیا اشنا شود و تولید برقی ها
را در دس��تور کار خود قرار ده��د .خودروهای برقی و
هیبریدی از نیازهای کالنش��هرها است و کمک زیادی
به سالمت جامعه و محیط زیست می کند.
وی تاکید کرد :ضروری است مراکز تحقیق و توسعه
خودروسازان برای بررس��ی امکان تولید این خودروها
فعالی��ت خود را اغ��از و پیش نیازه��ای ان را براورد ه
کنند.
این فعال حوزه خودرو در پاسخ به پرسشی مبنی بر
اینکه پیش بینی می ش��ود با همکاری های جدید برای
چه س��الی تولید خودروهای برقی در کشور اغاز شود،
گفت :همان گونه که امروز خودروهای جدید بنزینی یا
هیبریدی را به شکل CKDوارد می کنیم ،می توانیم
برای ورود این خودروها نیز به این ش��کل اقدام کنیم.
پیش بین��ی جهانی برای تولی��د خودروهای برقی این
اس��ت که تا س��ال ۱۴۲۸ح��دود ۱۵میلیون خودرو
برقی در سراس��ر جهان تردد داشته باشند .از این رو،
ما نیز باید گام های موثری در این زمینه برداریم که از
صنعت خودرو جهان عقب نمانیم.
تولی�د برقی ه�ا ض�رورت جه�ش
تکنولوژیکی
این کارش��ناس خودرو در زمینه زیرساخت ها گفت:
زیرساخت ها فراهم است و باید خودروسازان از همین
ام��روز امکان تولید خودروه��ای برقی را در کارخانه ها
فراهم کنند .نخس��ت به ش��کل CKDوارد و سپس
مانند سایر خودروها به مرور ساخت داخل شوند.
رزم خ��واه اظهار کرد :صنعت خودرو کش��ور به یک
جهش تکنولوژیکی نی��از دارد تا عقب ماندگی قبلی را
جبران کند.
در ای��ن زمینه حرکت به س��وی تولی��د خودروهای
هیبری��دی و برق��ی به عنوان س��وخت پ��اک بهترین
فرصت برای خودروسازان به شمار می رود.
وزیر صنعت ،معدن و تجارت به خبر احتکار خودرو واکنش
نش��ان داد .به گزارش ش��اتا ،محمد شریعتمداری در واکنش
ب��ه خبر احتکار خ��ودرو ،در توییتر نوش��ت« :روزانه بیش از
۳هزار خودرو در کش��ور تولید می شود و طی ۷روز تحویل
خریداران می ش��ود .با وجود نهاده��ای نظارتی متعدد(،۱۲۴
،)۱۳۵ ،۱۱۰تامی��ن پارکینگ برای احتکار این تعداد(روزی
۱۸۰۰۰م) و جریمه تاخیر در تحویل ،احتکار خودرو منطقی
نیست .با این حال اگر اطالع دقیقی دهید بررسی می شود».
روزگذش��ته ماج��رای اتهام احتکار خودرو ب��ا تکذیب برخی
مجلس��ی ها روبه رو شد .سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن
مجلس ش��ورای اس�لامی ضمن رد احتکار خودرو از س��وی
خودروس��ازان ،گفت :س��ازمان بازرس��ی در ۳ایستگاه برای
نظارت بر کار خودروس��ازان مستقر ش��ده است .بنابراین ،در
این زمینه نظارت مس��تقیم وجود دارد .سعید باستانی افزود:
عالوه بر این ،با توجه به حجم تولیدی خودروها این مس��ئله
در ش��رایط کنونی نه تنها نمی تواند به عنوان مشکل اساسی
بازار خودرو مطرح ش��ود بلکه منطقی هم به نظر نمی رس��د
زیرا در واقع س��ازمان بازرس��ی در خودروسازی مقیم است و
همه فعالیت ها را زیر نظر دارد .بنابراین ،اتهام احتکار خودرو
منطقی نیس��ت .وی با اشاره به تغییر نرخ خودروهای داخلی
گفت :تغییراتی که در بازار خودرو به تازگی رخ داده با افزایش
نرخ خودروها متفاوت است .باال رفتن نرخ خودروهای داخلی
باستانی اظهار کرد :بخش
بعد از تغییر نرخ ارز طبیعی است.
زیادی از قطعات خودروهای تولیدی از خارج از کش��ور وارد
می شوند و این باعث تاثیرگذاری نرخ ارز بر بازار این خودروها
شده است.
افزایش نرخ خودرو ه ا
مانند گذشته تکرار نمی شود
رییس کمیس��یون ویژه حمایت از تولید مجلس ش��ورای
اس�لامی گفت :جامع��ه به هیچ عنوان امادگ��ی افزایش نرخ
خودرو مانند انچه در س��ال های ۹۰و ۹۱پیش امد را ندارد
اما بای��د مراقب بود تا خودروس��ازان و قطعه س��ازان تعدیل
نش��وند و اس��یب نبینند .حمیدرضا فوالدگر در گفت وگو با
ایرنا افزود :در هفته های گذش��ته نمایندگان مجلس شورای
اسالمی گفت وگوها و نشست هایی با خودروسازان و مسئوالن
صنایع کش��ور در زمینه ش��رایط فعلی بازار خ��ودرو ،نرخ و
چگونگی توزیع انها داش��تند .به گفت��ه این نماینده مجلس،
صنعت خودر و کش��ور با مشکالت ساختاری و نبود استراتژی
توس��عه مناس��ب روبه رو اس��ت .وی بیان ک��رد :این صنعت
گرفتار نوعی انحصار و مدیریت ش��به دولتی است .در چنین
شرایطی نمی توان انتظار داش��ت نیروهای عرضه و تقاضا در
ای��ن بازار حاکم ش��ده و بهبود کیفیت ،رقابتی ش��دن نرخ و
خدمات پس از فروش مناس��ب ش��کل بگیرد .فوالدگر ادامه
داد :در این شرایط ،خواستار اصالح ساختار ،حرکت به سمت
خصوصی سازی واقعی و خروج از انحصار این صنعت هستیم
و معتقدی��م در این زمان اس��ت که عرض��ه و تقاضا می تواند
تعیین کننده نرخ باشد ،نه قیمت گذاری دستوری .وی افزود:
اکنون ش��ورای رقابت در خودروهای کمت��ر از ۴۵میلیونی
وارد عرصه انحصار ش��ده اس��ت .نماینده اصفهان در مجلس
ش��ورای اس�لامی ،یاداور شد :در س��ال ،۹۴ماده ۵۹قانون
اجرای سیاس��ت های کلی اصل ۴۴قانون اساسی اصالح شد؛
به این ترتیب که ش��ورای رقابت باید زمینه های انحصار را به
دول��ت معرفی کند و دولت نیز برای تش��کیل نهاد تنظیم گر
بخش��ی (رگوالتوری) اق��دام کن��د .وی اضافه ک��رد :هر چند
ای��ن ماده اصالح ش��ده اما تنظیم و اب�لاغ ان زمان بر بوده و
در ان زمان اس��ت که ش��ورای رقابت دیگر در قیمت گذاری
خودرو ورود نخواهد کرد .فوالدگر تاکید کرد :از شرایط فعلی
اشفته بازار خودرویی راضی نیستیم و حمایت نمی کنیم.
وی بیان کرد :حرف خودروسازان در شرایط فعلی این است
که با افزایش قیمت های مواد اولیه فلزی و غیرفلزی به دلیل
باال رفتن نرخ ارز ،نمی توان با قیمت های قبلی تولید کرد.
عضو کمیس��یون صنایع و معادن مجلس ش��ورای اسالمی
افزود :البته این موضوع باید به دقت بررس��ی و سهم ارزبری
هر خودرو مش��خص ش��ود و پس از ان ش��ورای رقابت برای
خودروه��ای انحصاری و س��ازمان حمایت مصرف کنندگان و
تولیدکنندگان برای خودروهای رقابتی ،افزایش نرخ رس��می
مش��خص کنند .وی تاکی��د کرد :دلیل افزای��ش یکباره نرخ
خودروه��ا در هفته های گذش��ته ،باال رفتن تقاضا اس��ت که
راهکار ان ،مش��خص شدن افزایش قیمت ها به شکل منطقی
و قانونی(بر اس��اس میزان ارزبری و س��هم مواد اولیه وابسته
به ارز) یا کاهش حاش��یه س��ود و افزایش بهره وری از سوی
خودروس��ازان اس��ت تا نرخ رس��می کارخانه مشخص شود.
فوالدگر اظهار کرد :باید با تدوین استراتژی مناسب و اصالح
س��اختارها ،صنعت خودرو کشور را از انحصار خارج کنیم که
در غیر این صورت کیفیت و خدمات پس از فروش رشد نکرده
و قیمت ها رقابتی نمی شود .این نماینده مجلس ،شرایط فعلی
را به مثابه مرحل ه گذار توصیف کرد که باید از ان عبور کنیم
تا با افزایش نظارت ها ،اصالح س��اختار ش��کل بگیرد و شاهد
شکل گیری رگوالتوری در صنعت خودرو باشیم.
شیرینی سنتی در امار صادرات غیرنفتی جایی ندارد
چهارشنبه
سال سی ام شماره 471پیاپی 2444
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
7شهریور 1397
17ذی الحجه 1439
29اوت 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
رسیدن به توسعه
از مسیر رشد صنایع کوچک
بی��ش از ۹۰درص��د واحده��ای
تولیدی کشور از جمله صنایع کوچک
به شمار می رود .بنا بر اخرین امارها،
ای��ن صنای��ع س��هم ۴۸درصدی در
اشتغال بخش صنعت دارد به طوری
ک��ه افزون بر یک میلیون نفر در بیش
از ۴۰ه��زار واحد صنعتی مش��غول
زینب عبدی
به کار هس��تند .این ام��ار حکایت از
روزنامه نگار
اهمیت صنایع کوچک و متوس��ط در
اقتصاد درونزای برونگرا دارد .بررسی
مس��یر حرکت کش��ورهای توسعه یافته نیز نش��ان از اهمیت صنایع
کوچک و متوس��ط در رسیدن به توسعه دارد .نقش صنایع کوچک و
متوسط در اقتصاد کشورهای پیشرفته نیز همان طور که گزارش های
رسمی نشان می دهد بیشتر از هر فعالیت دیگر اقتصادی است؛ علت
این امر چابک بودن در امر تولیدات و تغییرات بعدی در تبدیل موارد
تولیدی جدید است .در نهایت می توان گفت صنایع کوچک تغییرات
در محیط تولیدی را به راحتی در خود می پذیرد و در کمترین زمان
ارزش افزوده مناسب را ایجاد می کند و نرخ رشد اقتصادی را به اسانی
حرکت می دهد .اهمیت صنایع کوچک و متوس��ط در اقتصاد ایران با
شکل گیری سازمان صنایع کوچک در دهه ۶۰شناخته شد و پس از
ان در دهه ۸۰با تمرکز بر ایجاد زیرساخت های صنعتی در شهرک ها
گس��ترده تر ش�� د به نحوی که حدود ۹۶۰ش��هرک و ناحیه صنعتی
مصوب در کشور وجود دارد و تا امروز حدود ۸۰۰مورد ان راه اندازی
ش��ده است .هر چند زیرساخت های مناسب در تمام این شهرک ها و
نواحی صنعتی فراهم نشده است اما حذف بروکراسی های اداری برای
راه اندازی واحدهای صنعتی و برخورداری از حمایت ها و مشوق های
در نظ��ر گرفته ش��ده عامل ترغیب س��رمایه گذاران ب��رای حضور و
راه اندازی فعالیت های اقتصادی در این مناطق ش��ده اس��ت تا جایی
که برخی از صنعتگران مس��تقر در لکه های صنعتی نیز برای تبدیل
ش��دن به ش��هرک صنعتی در تکاپو هس��تند .از سوی دیگر ،اهمیت
صنایع کوچک و متوسط در نام گذاری یک روز در سال نیز خودنمایی
می کن��د؛ نزدیک به ۴س��ال اس��ت که ۲۱م��رداد «روز ملی صنایع
کوچک» نام گذاری ش��ده اس��ت و س��ازمان صنایع کوچک به عنوان
متولی امر صنایع کوچک با برنامه های مختلف س��عی بر گردهمایی
صنعتگ��ران و متولی��ان در این روز دارد تا با اس��تفاده از ظرفیت های
ایجادی در س��ایه تحوالت منطقه ای و جهانی و ایجاد بس��تر مناسب
برای س��رمایه گذاری خارجی بتواند در س��رازیر شدن سرمایه گذاران
داخلی و خارجی در مجموعه شهرک های صنعتی نقش افرینی کند.
اما انچه در صنایع کوچک و متوس��ط به نوعی زمینه س��از مشکالت
دیگر اس��ت نقدینگی و بانک محور بودن این بخش از صنعت اس��ت.
این صنایع که عمده انها به صورت خانوادگی اداره می شود تخصص
و دانش کافی در مدیریت واحد تولیدی و تامین درامد ندارند ،ضمن
انکه همچنان نبود ارتباط بین بنگاهی در صنایع کوچک و متوس��ط
زمینه س��از ورود و تامین مواد اولیه و محصوالت میانی از کش��ورهای
دیگر ش��ده و موجب دامن زدن به مشکالت دیگر صنایع می شود در
حال��ی ک��ه همین کاالها در مجموعه ش��هرک های صنعتی و گاه در
همس��ایگی واحدها تولید می ش��ود اما صنعتگران از تولید محصول
حتی در واحدهای همجوار خود بی خبرند .بنابراین ،انتخاب یک روز
در سال برای به هم رسانی صنعتگران و فعاالن در حوزه صنایع کوچک
و متوسط یکی از اقدام های موثر در توسعه این بخش از صنعت است.
۲۱مرداد بهانه ای است برای مطالبه حمایت های وعده داده شده که
به ط��ور قطع حمایت از صنایع کوچک و ایجاد مش��وق های تولیدی
برای صنعتگران س��بب تحول در درجه نخس��ت در اشتغال زایی که
مهم ترین مشکل کشور است ،خواهد شد .عالوه بر این ،برنامه ریزی ها
و تصمیم گیری ها برای رسیدن به توسعه صنعتی با گذر از مسیر رشد
و رونق صنایع کوچک محقق خواهد ش��د اما باید در نظر داش��ت که
اعتقاد به مقوله توسعه اصلی ترین عامل نیل به توسعه صنعتی است
و تا زمانی که افکار ،اعتقاد و عملکردها توس��عه محور نباش��د ،توفیقی
در حوزه توس��عه صنعتی محقق نخواهد ش��د .در این میان رسانه ها
نقش مهم و سازنده ای در پیشبرد اهداف سازمان صنایع کوچک و به
دنبال ان ،شرکت های استانی در بخش صنعت و تولید ایفا می کنند.
اش��نایی رس��انه ها با صنایع کوچک و ش��رح وظایف و ماموریت های
شرکت شهرک های صنعتی یکی از موارد شاخص های رشد است به
ی که تعامل بین رسانه و شهرک های صنعتی می تواند زمینه ساز
طور
طرح مشکالت و چالش ها و در نتیجه کمک برای رفع ان باشد.
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
غفلت از یک ارزاوری شیرین
توانمندی تولید انواع ش��یرینی و ش��کالت ایرانی
تا جایی اس��ت که مقام نخس��ت صادرات در صنایع
غذایی کش��ور را به خود اختصاص داده ،تا جایی که
ش��کالت فقط س��االنه حدود ۱۸۲میلیون دالر برای
کشور ارزاوری دارد.
ام��ا کارشناس��ان معتقدن��د ظرفیت ه��ای تولی��د
ش��یرینی های س��نتی به روش انبوه و تولید صنعتی
ان از دید مس��ئوالن امر پنه��ان مانده و تولید ان در
کارگاه ها یا واحدهای زیرزمینی محدود ش��ده است.
همین مسئله باعث شده نتوانیم از این ظرفیت برای
صادرات استفاده کنیم.
از س��وی دیگر ،برخی معتقدند پخت ش��یرینی به
صورت سنتی مهم ترین مانع در توجه به صادرات این
محصوالت ش��ده اس��ت به طوری که تولیدکنندگان
داخلی در صادرات ش��یرینی هیچ نقشی ندارند؛ انها
فقط شیرینی تولید می کنند سپس ان را به نماینده
شرکت خارجی در ایران می فروشند.
در ای��ن میان در محصوالتی مانند گز و س��وهان،
تولیدکنندگان توانس��ته اند از تولید سنتی به صنعتی
تغییر مسیر داده و صادرات انجام دهند.
سوهان ،گز ،باقلوا ،قطاب ،پولکی ،نان چایی ،کیک
ی��زدی و ...که امروزه به نام ش��یرینی س��نتی نامیده
می شود با فرهنگ و زبان قومی در هم امیخته است.
ای��ن مواد غذایی که در خانه ها و کارگاه های س��نتی
تولید می ش��ود قابلی��ت ارزاوری باالیی برای کش��ور
دارد اما تاکنون به صورت جدی به ان پرداخته نشده
اس��ت ،در صورتی که راه یابی ش��یرینی های صنعتی
مانند ش��کالت ،کیک و بیسکویت ایرانی به بازارهای
جهانی نش��ان از توانمن��دی دارد اما ب��رای صادرات
انواع ش��یرینی های س��نتی چاره اندیشی جدی نشده
است.
با وج��ود فعالیت بیش از ۱۰۰۰واحد ش��یرینی و
شکالت سازی در ایران ،پیش��ینه این حرفه به شکل
صنعت کمی بیش از نیم قرن اس��ت در حالی که در
زمینه شیرینی های سنتی با پیشینه ای چند صد ساله
همچن��ان امار دقیقی از فعالیت واحدهای س��نتی و
کارگاهی وجود ندارد.
«گس��ترش صنعت» به وجود گس��ترده انواع شرینی
و ش��کالت ایرانی در غرفه های فروش��گاهی اش��اره و
اظهار ک��رد :یکی از ن��کات دارای اهمیت در صنعت
شیرینی و شکالت دس��تیابی به جایگاه واقعی تولید
ی که هم اکنون غرفه ها
در این صنعت اس��ت ب ه طور
و قفسه های فروشگاه های کشور سرشار از محصوالت
ایرانی بوده که نشان می دهد ایران توانسته اطمینان
مصرف کنندگان ایران��ی را به محصوالت تولید داخل
جلب کند.
خلیل��ی ادام��ه داد :در س��ال های گذش��ته میزان
صادرات صنعت ش��یرینی و ش��کالت ای��ران همواره
بی��ن ۴۰۰ت��ا ۵۰۰میلیون دالر ب��وده و این صنعت
رتبه نخس��ت صادرات را در میان رشته های مختلف
صنایع غذایی ایران ب��ه خود اختصاص داده اما در ۴
س��ال گذش��ته ،صنعت شیرینی و ش��کالت ایران در
رتبه دوم صادرات و پ��س از صنایع لبنی قرار گرفته
است.
بررسی این روند نشان می دهد که صنعت شیرینی
و ش��کالت در دهه گذشته ،فعالیت بسیار چشمگیر
و قابل توجهی داش��ته و توانس��ته در میان صادرات
غیرنفتی ایران ،جایگاه مناس��بی را به خود اختصاص
بو کار
توسعه خوشه های کس
دهد.
به گزارش «گس��ترش صنعت» استان های یزد ،قم
این کارش��ناس صنایع غذای��ی تاکید کرد :با توجه
و قزوی��ن را می توان قطب تولید انواع ش��یرینی های
به ظرفیت هایی که در صنعت ش��یرینی و ش��کالت
بو کار
سنتی نام برد اما خوشه صنعتی توسعه این کس
کش��ور وجود دارد ،تولیدات ای��ن صنعت می تواند در
فقط در استان قم دنبال شده و گسترش یافته است.
بازاره��ای داخل��ی و خارجی قدرت مانور بیش��تری
اج��رای طرح توس��عه خوش��ه صنعتی
داشته باش��د و با توانمندی هایی که در
ش��یرینی سنتی در استان قزوین نیز به
ظرفیت س��ازی های این صنع��ت انجام
مرحله برگزاری مناقصه برای شناسایی
ش��ده به طورحت��م ،صنعت ش��یرینی
عامل توسعه رس��یده اما در استان یزد
و ش��کالت ای��ران می توان��د ب��ه یک��ی
بو کار
هنوز اقدامی برای توسعه این کس
از صنای��ع ارزاور ب��رای کش��ور تبدیل
نشده است.
شود.
این در حالی است که شیرینی سازان
خلیل��ی گف��ت :ب��ا وج��ود تم��ام
محمد نصرتی
سنتی می توانند در کنار صنعتی شدن و
ظرفیت هایی که در صنعت ش��یرینی و
کسب اس��تانداردها ،محصوالت خود را تولیدکنندگان داخلی در ش��کالت ایران وج��ود دارد و اقدام هایی
وارد ب��ازار جهانی کنن��د ،همان طور که صادرات شیرینی هیچ که در راس��تای ظرفیت سازی برای این
نقشی ندارند؛ انها فقط
ش��ماری از گز س��ازان ایرانی با استفاده
صنعت انجام شده است ،تولیدکنندگان
شیرینی تولید می کنند
از فناوری جدید و رعایت اس��تانداردها سپس ان را به نماینده و صنعتگران این عرصه همواره با چالشی
توانسته اند بخشی از محصول خود را به شرکت خارجی در ایران به عن��وان «قاچاق» روب��ه رو بوده اند؛ تا
خارج صادر کرده و در واقع پای شیرینی می فروشند .خریداران جایی که ش��اهد عرضه کیک ،شیرینی،
س��نتی ای��ران را به ب��ازار جهان��ی باز شیرینی ایرانی نیز محموله شکالت و بیسکویت های خارجی که به
خریداری شده را از طریق
کنند.
ش��کل قاچاق وارد ایران شده اند در بازار
زمینی یا دریایی
جلب اعتماد بازار
به کشور مقصد ارسال هستیم.
ابوالحس��ن خلیل��ی ،عض��و کان��ون
وی راه��کار مقابله با قاچ��اق در این
می کنند
انجمن صنای��ع غذای��ی در گفت وگو با
صنع��ت را توجه به کیفیت برش��مرد و
بهره برداری از نیروگاه خورشیدی
در شهرک صنعتی اسفراین
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان خراسان شمالی گفت:
همزمان با هفته دولت نیروگاه خورش��یدی مس��تقر در شهرک صنعتی
اس��فراین با حضور اس��تاندار و جمعی از مسئوالن استانی و شهرستانی
گش��ایش یافت .به گزارش «گس��ترش صنعت» به نقل از روابط عمومی
ش��رکت شهرک های صنعتی استان خراسان شمالی ،سیاوش وحدت با
بیان این مطلب ،افزود :این نیروگاه ۱۰۰کیلوواتی در زمینی به مساحت
بیش از ۲هزار مترمربع در شهرک صنعتی اسفراین ساخته شده است.
وی ادامه داد :شهرستان اسفراین به دلیل دارا بودن روزهای افتابی بسیار
موقعیت مناسبی برای ساخت نیروگاه های خورشیدی دارد .مدیرعامل
ش��رکت ش��هرک های صنعتی استان خراسان ش��مالی تاکید کرد :این
ش��رکت امادگی واگذاری زمین صنعتی با امکانات زیرساختی مناسب
در شهرک صنعتی اسفراین و ناحیه صنعتی بام برای ساخت نیروگاه های
خورش��یدی متصل به ش��بکه برق را دارد .وحدت به مشوق های جدید
برای س��رمایه گذاران صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی اشاره کرد
و ادامه داد :در راس��تای حمایت از واحدهای صنعتی کوچک و متوسط
و ایج��اد انگی��زه ،تعدیل بدهی های معوق واحدهای صنعتی بر اس��اس
شی وه نامه ارسال شده از سوی سازمان صنایع کوچک بخشوده می شود.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان خراسان شمالی بیان کرد:
این مش��وق از ۲۱مرداد ،روز حمایت از صنایع کوچک اغاز ش��ده و تا ۸
شهریور( هفته دولت ) ادامه دارد و واحدهای صنعتی می توانند با مراجعه
به شرکت شهرک های صنعتی از ان استفاده کنند.
گفت :برای مقابله با قاچاق این محصوالت به کش��ور
الزم اس��ت ت��ا سیاس��ت گذاری ها و برنامه ریزی های
جدی در این زمینه انجام ش��ود .ب��ه طور قطع برای
مقابله با قاچاق شیرینی ،شکالت ،کیک و بیسکویت
به ایران باید از ش��یوه کیفی س��ازی تولید بهره کافی
ببری��م زیرا اگر ب��ه هر میزان ب��ر کیفیت محصوالت
داخلی افزوده ش��ده و نرخ تمام شده انها کاهش یابد
و در بس��ته بندی انها تنوع و خالقیت داشته باشیم،
مصرف کنندگان ب��ه خرید و اس��تفاده از محصوالت
داخلی اطمینان بیشتری خواهند داشت.
صادرات غیر مستقیم
اروپای��ی و اس��ترالیا نی��ز خواه��ان ش��یرینی ایرانی
هستند.
وی همچنی��ن با اش��اره به ضع��ف تولیدکنندگان
شیرینی در زمینه بس��ته بندی گفت :متاسفانه هنوز
به فناوری بسته بندی شیرینی مجهز نشده ایم اما الزم
اس��ت که با جدیت در این زمین��ه برنامه ریزی کنیم
زیرا بس��ته بندی شکیل عالوه بر تشویق مصرف کننده
به خرید ،باعث باال رفتن ماندگاری ش��یرینی خواهد
شد.
این فعال اقتصاد تاکید کرد :تامین نیازهای داخلی،
ناهماهنگ��ی با بازارهای جهانی ،ش��یوه های تولید در
کارگاه های س��نتی و بس��نده کردن شیرینی س��ازان
س��نتی به بازارهای داخلی سبب شده تا بازار خارجی
از دید شیرینی سازان سنتی ایرانی پنهان بماند.
نصرتی افزود :دیدگاه اس��تفاده از فناوری مدرن در
شیرینی سنتی در بین تولید کنندگان ایرانی کمرنگ
است و انها با اس��تفاده از روش های سنتی مشتریان
خود را همیش��ه دارند و اغلب انها نیازی به تغییر در
این شیوه ها احساس نمی کنند.
به گفته وی ،در صورتی که دست اندرکاران شیرینی
س��نتی ایرانی از فناوری های روز به��ره بگیرند و در
نهای��ت تولید را افزای��ش و قیمت ها را کاهش دهند،
به تدریج با قواعد و استانداردهای بازار جهانی منطبق
می ش��وند و قادر به افزایش ص��ادرات و حتی افزایش
فروش داخلی خواهند شد.
برخی از کارشناس��ان معتقدند که پخت ش��یرینی
به ش��کل سنتی در ایران باعث شده نتوانیم در زمینه
ص��ادرات موفق عمل کنی��م .در صورتی که قنادان از
ابتدای انقالب اس�لامی ایران ب ه صورت غیررس��می
برای صادرات شیرینی اقدام می کردند.
محمد نصرتی ،قناد و شیرینی فروش با بیان مطلب
پیش گفت��ه ب��ه «گس��ترش صنعت» گف��ت :قنادان
ایران��ی در فرایند ص��ادرات فقط نقش فروش��نده را
ایف��ا می کنند و هیچ ی��ک از مراحل ص��ادرات چون
گم��رک و ...را انجام نمی دهند زیرا امکانات الزم برای
پخ��ش و فروش تولیدات خود در خارج از کش��ور را
ندارند.
در حقیق��ت ،تولیدکنندگان داخل��ی در صادرات
ش��یرینی هیچ نقش��ی ندارند؛ انها فق��ط برای تولید
� سخن اخر
ش��یرینی اق��دام می کنند س��پس ان را ب��ه نماینده
بنابرای��ن ،اگ��ر خواهان رون��ق تولید
شرکت خارجی در ایران می فروشند.
شیرینی س��نتی در کشور هستیم ،الزم
وی ادام��ه داد :خری��داران ش��یرینی
اس��ت زمینه صنعتی شدن این تولید را
ایرانی نیز محموله خریداری ش��ده را از
فراهم کنیم .صنعت ش��کالت ،شیرینی
طریق زمینی یا دریایی به کشور مقصد
و بیس��کویت ،جزو بخش هایی از صنایع
ارسال می کنند.
غذایی اس��ت که نیازمند ایجاد بازارهای
این فعال اقتصاد تاکی��د کرد :وزارت
صادراتی است.
صنع��ت ،مع��دن و تج��ارت نی��ز باید
ابوالحسن خلیلی
در نهایت ،با توجه ب��ه میزان تولید و
کارگروهی در این زمینه تش��کیل دهد
یکی از نکات دارای
همچنین سرمایه گذاری های انجام شده
تا کس��انی که هنوز به صورت سنتی کار
می کنند ،ت��وان خود را ب��رای صادرات اهمیت در صنعت شیرینی در ای��ن بخ��ش ،ای��ن ام��کان ب��رای
و شکالت دستیابی به
تولیدکنندگان در این زمینه وجود دارد
افزایش دهند.
جایگاه واقعی تولید در
نصرتی ب��ا بیان اینکه ش��یرینی های این صنعت است به طوری که عالوه بر کار ک��ردن روی صادرات به
خشک از جمله زبان ،برنجی ،کشمشی که غرفه ها و قفسه های بازاره��ای هدف فعلی ،زمین��ه ای ایجاد
فروشگاه های کشور
شود تا محصوالت تولیدش��ده در ایران
و نخودچی بیش��تر صادر می شوند زیرا
محصوالت
سرشار از
راه��ی به بازاره��ای جدید پی��دا کنند.
مان��دگاری انه��ا باالس��ت و در فرایند
ایرانی بوده که نشان
برای رس��یدن به این مهم ضروری است
صادرات اس��یبی متوجه انها نمی شود،
می دهد ایران توانسته
تصریح کرد :گذش��ته از اینکه بس��یاری اطمینان مصرف کنندگان تا در زمینه بازاریابی و بین المللی کردن
نشان های تجاری داخلی تالش بیشتری
از ایرانیان مقیم خ��ارج متقاضی خرید
را جلب کند
شود.
ش��یرینی از ایران هس��تند ،کشورهای