روزنامه گسترش صنعت شماره 472
روزنامه گسترش صنعت شماره 472
گشایش ۴طرح
و پروژه صنعتی
با هدف توسعه
شنبه
10شهریور 1397
20ذی الحجه 1439
2
سال سی ام پیاپی 2445
4
اول سپتامبر 2018
دوره جدید شماره 4 472صفحه قیمت 1000 :تومان
http://telegram.me/sanatnewspaper
www.sanatnewspaper.com
تاکید کارشناسان با بررسی چالش های توسعه صنعت خودرو:
بررسی «گسترش صنعت» از سناریوی کاهش ۶درصدی مالیات ارزش افزوده نشان داد
کاهش مالیات ارزش افزوده به ضرر دولت ،به نفع تولید
مدل خوشه ای
راهکار تقویت
تولید داخلی
2
بازنگری در سیاست های صنعتی ضروری است
3
به بهانه اغاز طرح توسعه خوشه صنعتی مبل و منبت مالیر بررسی شد
4
عکس :گسترش صنعت
توان رقابت مبل ایرانی با همتای ایتالیایی
شنبه
اقتصاد و توسعه
10شهریور 20 1397ذی الحجه 1439اول سپتامبر 2018شماره 472پیاپی 2445
یادداشت
حمایت از تولید
با کاهش هزینه های دولت
خبر
کار از توصیه کردن
گذشته است
رییس فراکس��یون مبارزه با مفاسد اقتصادی تاکید کرد:
بازار ثانویه هم بازی دیگری بود .یک س��ناریو بود؛ مانند ارز
۴ه��زار و ۲۰۰تومانی ک��ه یک بازی برای غارت دالر و ارز
بود این هم یک بازی دیگر است.
راه حل این اس��ت که دولت به طور جدی ورود کند و ارز
تک نرخی ش��ود و صادرات ،واردات و عرضه کاال به مردم با
یک ارز واحد کنترل شده باشد.
امیر خجسته درباره رویکرد خودروسازان نسبت به اخراج
کارگران و کارمندان خود به ایسنا گفت :بحث خودروسازان
یک موضوع خاص است .خودروسازان ما به دنبال رقابت با
کش��ورهای خارجی و عرضه خودروهای مطلوب به کش��ور
نیستند.
وی تاکی��د ک��رد :باندهایی پش��ت خودروس��ازان وجود
دارد که بخش��ی از این مس��ئله در دوران قبل مطرح ش��د
و در حال حاضر ه��م مجلس به طور جدی در حال پیگیری
این مس��ئله اس��ت و نتیج��ه را طی گزارش��ی ارائه خواهد
اد.
رییس فراکس��یون مبارزه با مفاسد اقتصادی در پاسخ به
این پرس��ش که ایا مجلس شورای اسالمی ،وزارت صنعت ،
مع��دن و تجارت یا دیگر س��ازمان های ذی ربط قصد ندارند
خودروس��ازان را از تهدید کارگران مبنی بر اخراج و تعدیل
نیرو بازدارند ،گفت :کار از توصیه گذشته است.
جل��و که می روی��م ببینید چ��ه اتفاق��ی می افتد؛ بحث
کارگران خودروس��ازی یک س��و و اینکه سرمایه های مردم
را سال گذش��ته دریافت کرده اند ،س��وی دیگر ماجراست.
مردم در س��ال گذش��ته با دالر ۳یا ۴هزار تومانی خودرو
ثبت نام کرده و ش��رکت ها امسال برای تحویل دادن خودرو
یا مابه التف��اوت ان را می خواهند یا پولی را که س��ال قبل
دریافت کرده اند ،بازمی گردانند.
ای��ن عض��و هیات رییس��ه کمیس��یون اص��ل ۹۰افزود:
شرکت های خودروس��ازی اکنون درحال زورگویی به مردم
هس��تند و کسی هم نظارت نمی کند .ما از نهادهای نظارتی
می خواهی��م که کنترل کنند تا این بال به س��ر مردم نیاید.
مردمی ک��ه خودرو ثبت نام کرده اند به چه عنوان پول خود
را پس بگیرند؟
ای��ن یک قس��مت اس��ت و اینکه خودروس��ازان جوابگو
نیس��تند و کم ک��م دارند به س��مت تعدیل نی��رو می روند
قسمتی دیگر است.
کاهش مالیات ارزش افزوده به ضرر دولت ،به نفع تولید
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
مالی��ات ارزش اف��زوده یکی از موضوع هایی اس��ت
ک��ه از زم��ان تصویب ،مخالفانی در مجلس ش��ورای
اسالمی داشت .هر چند دریافت ۹درصد با سرفصل
هزینه ک��رد مالیات ارزش افزوده به واحدهای تولیدی
تا کنون فش��ارهای اقتصادی بس��یاری وارد کرده اما
دولت نیز در این زمینه دفاعیاتی دارد.
دولت ها بر اس��اس قوانی��ن از دو محل بیش از ۹۵
درص��د درامدهای خ��ود را تامی��ن می کنند؛ منبع
نخس��ت در زمین��ه درامد دول��ت مالی��ات و منبع
دوم پ��ول فروش نفت اس��ت .موضوع کاهش مالیات
ارزش اف��زوده در حال��ی مطرح می ش��ود که کاهش
وابس��تگی اقتص��اد به نفت توجه ب��ه منابع درامدی
مالیات را ضروری می س��ازد .پس از اینکه ترامپ به
طور یک طرفه از برجام خارج شد ،اعالم کرد که قصد
دارد ف��روش نفت ایران را ب��ه کمترین حالت ممکن
برساند .در این شرایط طبیعی است که نقش مالیات
ب��رای درامدهای دولت پررنگ تر از گذش��ته خواهد
ش��د .با این حال ،برخی از کارشناس��ان ،نمایندگان
مجل��س و تولیدکنن��دگان بر ان ش��دند ت��ا مالیات
ارزش افزوده را از ضریب ۹به ۳درصد برسانند.
البته این سیاست در راستای تقویت زیرساخت های
تولید در نظر گرفته ش��ده و بس��یاری از کارشناسان
معتقدند توس��عه بخش خصوصی مصادف با توس��عه
صنعتی کل کشور است.
به عبارت دیگر ،این دسته از کارشناسان معتقدند
اگ��ر دول��ت هزینه های تولید را کاه��ش دهد بخش
خصوصی می تواند برخی از سیاس��ت های مورد نظر
دول��ت را اجرا کند .البته اینها در صورتی اس��ت که
کش��ور به لحاظ بین الملل��ی در اقتص��اد داخلی در
شرایط با ثباتی قرار داشته باشد.
«گس��ترش صنع��ت» در ادامه از تاثی��ر ضریب ۹
درصدی مالیات ارزش افزوده بر تولید و اثرات کاهش
۶درصدی این ضریب ب��ر درامدهای دولت گزارش
می دهد.
اقدامی برای کاهش مالیات
پی��ش از ای��ن ،برخی از نماین��دگان تالش کردند
ت��ا الیحه اصالح مالی��ات ارزش افزوده تقدیم مجلس
شورای اسالمی ش��ود .در رو زهای پایانی تیر امسال
رییس کمیس��یون اقتصادی مجلس شورای اسالمی
در گفت وگوی��ی مط��رح کرد :براس��اس برنامه ریزی
انجام ش��ده در کمیس��یون اقتصادی مجلس شورای
اس�لامی ،الیحه اصالح قانون مالی��ات ارزش افزوده
با حضور ریی��س مجلس مورد بررس��ی قرار خواهد
گرفت.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسالمی
ادام��ه داد :مواد مختلف الیح��ه اصالح قانون مالیات
ارزش اف��زوده با حض��ور کارشناس��ان ،نمایندگان و
فع��االن بخ��ش خصوصی در نشس��ت های تخصصی
عکس :مهدی کاوه ای
در ای��ران همچ��ون س��ایر
کشورها ،دو نوع مالیات بر تولید
با عن��وان مالیات ب��ر عملکرد و
مالیات بر مصرف با عنوان مالیات
ارزش افزوده ،جاری است .مالیات
ارزش افزوده ،مالیات جدیدی در
اقتص��اد ایران اس��ت که در یک
عامر کعبی
دهه گذش��ته ب��ا تدوی��ن قانون
عضو کمیسیون اقتصادی
مربوط ،اجرایی شده و در نهایت
مجلس شورای اسالمی
به صورت ازمایشی ،تاکنون ادامه
دارد .ب��ا این حال ،این سیاس��ت
ام��روز به یک عامل مخرب در بخش تولید تبدیل ش��ده که
حذف ان می تواند کمک شایس��ته ای به رشد صنعتی کشور
کند.
تس��هیالت ،اص�لاح قوانین تولی��د و حمایت های��ی که به
کاه��ش بروکراس��ی در کش��ور کمک می کند ،ه��ر چند که
گام ها و سیاس��ت های بزرگی برای رفع موانع تولید به شمار
می رود اما کارکرد کافی را ندارد .بخش تولید امروز در کشور
ب��ه حمایت های مس��تقیم مالی نی��از دارد .حمایت هایی که
بازگشت نداشته باشد.
دو موض��وع در ای��ن زمین��ه مطرح می ش��ود که ش��امل
افزای��ش درامد تولیدکنندگان با حمای��ت از تولید و کاهش
هزینه های بخش تولید می ش��ود .با احتس��اب شرایط کنونی
دولت نمی تواند حمایت مالی مستقیم از شیوه تزریق سرمایه
داشته باشد .عالوه بر این ،عمده صنایع ایران امروز در اختیار
بخش خصوصی اس��ت و ظرفیت قانونی برای اجرای این کار
نی��ز وجود ندارد .بر این اس��اس ،انچه باق��ی می ماند کاهش
هزینه ها است.
در این زمینه به دو شیوه می توان رفتار کرد ؛ نخست به این
ش��کل است که دولت بدهی بخش خصوصی را به مدت ۳تا
۵س��ال فریز کند .در این شرایط تولیدکنندگان می توانند با
تقویت بخش تولید پس از دوره ۳تا ۵س��اله بدهی دولت را
هم پرداخت کنند .این سیاست نیز با این که بارها مطرح شد
اما مورد استقبال دولت قرار نگرفت .بر این مبنا ،یک راه باقی
می ماند و ان کاهش مالیات است.
ت ارزش افزوده بخش تولید،
ش��اید کاهش ۶درصدی مالیا
سیاست جامعی نباشد اما باید بپذیریم که تنها راه باقی مانده
در شرایط کنونی است .اکنون دولت با این سیاست می تواند
از بخش تولید داخل کش��ور حمایت کن��د .با توجه به اینکه
تمام ابعاد حمایت از کاالی ملی اکنون برای مسئوالن تشریح
ش��ده ،در لزوم حمایت از کاالی داخل��ی بحثی وجود ندارد.
ش��رایط نش��ان می دهد که بخش خصوصی به
عالوه بر این،
دلی��ل سیاس��ت های ش��تاب زده دولت در ماه های گذش��ته
اس��یب های اقتصادی جدی دیده است .بر این اساس ،دولت
وظیفه بیش��تری برای حمایت از تولیدکنندگان و صنعتگران
دارد.
بررسی «گسترش صنعت» از سناریوی کاهش ۶درصدی مالیات ارزش افزوده نشان داد
علی اکبر نیکواقبال :حمایت از بخش تولید و کاهش
درامد مالیاتی دولت در زمان ثبات اقتصادی می تواند
به رشد و توسعه کشور منجر شود
رضا علیزاده :اجرای قانون مالیات ارزش افزوده
به شیوه کنونی مشکالتی را برای تولیدکنندگان
بخش صنعت به وجود اورده است
کمیسیون اقتصادی و کمیته مالیاتی این کمیسیون
در حدود ۱۵ماه گذش��ته مورد بررس��ی قرار گرفته
است.
محمدرض��ا پورابراهیمی داورانی با اش��اره به اینکه
بررس��ی نحوه توزیع مناب��ع مالیاتی حاصل از اجرای
قانون مالی��ات ارزش اف��زوده از محورهای نشس��ت
یکش��نبه اینده کمیس��یون اقتصادی مجلس خواهد
ب��ود ،به خان��ه ملت گف��ت :پیش بینی می ش��ود در
صورتی ک��ه جمع بندی نهایی کمیس��یون اقتصادی
درباره الیحه اصالح قانون مالیات ارزش افزوده انجام
ش��ود این الیحه به هیات رییسه مجلس برای بررسی
در صحن علنی مجلس تقدیم شود.
هرچند که از جزئیات جلس��ه هفته نخست مرداد
موضوعی منتش��ر نش��د ام��ا بحث کاه��ش مالیات
ارزش افزوده همچنان پابرجا مانده اس��ت .بسیاری از
نمایندگان درباره لزوم کاه��ش مالیات ارزش افزوده
دیدگاه های خود را تش��ریح کردن��د تا دولت به الزام
این کاهش برس��د .با این ح��ال ،موضوعی که اکنون
مطرح می شود این است که دولت با توجه به شرایط
اقتصادی کنونی کش��ور چطور می تواند از این درامد
چشم پوشی کند؟
یک گام دیگر برای کاهش
زه��را س��عیدی مبارکه ،س��خنگوی کمیس��یون
اقتصادی مجلس ش��ورای اس�لامی هفته گذشته با
بیان اینکه ادامه بررس��ی الیحه اصالح قانون مالیات
ارزش افزوده در دستور کار این کمیسیون قرار داشت،
ب��ه خان��ه ملت گفت :بر اس��اس مصوبه کمیس��یون
اقتصادی ،نحوه توزی��ع درامدهای حاصل از مالیات
ارزش افزوده بین سازمان ها و نهاد های اجرایی کشور
مشخص شد .بر مبنای مصوبه کمیسیون ،درصدی از
مالیات ارزش افزوده ای که گرفته می شود به اموزش
و پرورش ،س��ازمان نوس��ازی مدارس ،بنیاد مسکن،
س��ازمان هالل احمر ،کمیته امداد امام خمینی(ره) و
سازمان راهداری اختصاص پیدا می کند.
کاهش درامدها به صالح نیست
علی اکبر نیکواقبال ،اقتصاددان و اس��تاد دانش��گاه
درب��اره کاهش مالی��ات ارزش افزوده به «گس��ترش
صنع��ت» گفت :حمای��ت از بخش تولی��د و کاهش
درام��د مالیات��ی دول��ت در زم��ان ثب��ات اقتصادی
می تواند به رش��د و توسعه کش��ور منجر شود .با این
حال ،باید در نظر داش��ت که امروز در ش��رایط رشد
و ثبات نیس��تیم و به نظر نمی رس��د که این سیاست
کارکرد کافی داشته باش��د .نیکواقبال با بیان اینکه
کاه��ش درامد زمانی می تواند مفید باش��د که دولت
هزینه های خود را بتواند پوش��ش دهد ،توضیح داد:
در اینک��ه مالیات ارزش اف��زوده در بخش تولید باید
کاهش داده شود شکی وجود ندارد اما به موازات این
سیاست ،اقدام های دیگری نیز باید انجام شود .یکی
از مهم ترین سیاست هایی که امروز نیاز ان در کشور
احساس می شود این است که دولت بتواند هزینه های
خود را کاه��ش دهد .در این ص��ورت می توان برای
کاهش درامده��ای مالیاتی نیز برنامه ریزی کرد .وی
ب��ا بیان اینکه نباید برنامه ری��زی و درامدهای دولت
اکن��ون کاهش یابد ،گفت :در ماه ه��ای اینده امریکا
برنامه جدی ب��رای کاهش فروش نف��ت ایران دارد.
در این ش��رایط به صالح کش��ور نیست که با کاهش
درامده��ای مالیاتی بحرانی دیگر به اقتصاد کش��ور
اضافه شود.
لزوم کاهش مالیات ارزش افزوده
رض��ا علیزاده ،عضو کمیس��یون صنای��ع و معادن
مجلس ش��ورای اس�لامی درباره لزوم کاهش مالیات
ارزش افزوده به «گس��ترش صنع��ت» گفت :کاهش
مالیات ارزش افزوده بخش تولید پیش از این باید در
نظر گرفته می شد.
زمانی که کش��ور به لحاظ اقتصادی ثبات داشت
کاه��ش این مالیات باعث می ش��د دول��ت نیز بتواند
برای کاهش هزینه های خود برنامه ریزی کند .با این
حال ،دولت درباره این سیاست نظر خود را دیر اعالم
کرد .این موضوع باعث می شود دولت با تحمل فشار
دوچندان برنامه ریزی س��ال گذش��ته را اکنون انجام
دهد.
علیزاده با انتقاد از ش��یوه کنون��ی دریافت مالیات
ارزش اف��زوده توضی��ح داد :اج��رای قان��ون مالیات
ارزش اف��زوده به ش��یوه کنون��ی مش��کالتی را برای
تولیدکنن��دگان بخش صنعت به وجود اورده اس��ت.
این مش��کالت در ش��رایطی که مواد اولی��ه و تولید
در اشفتگی به س��ر می برد ،به نفع هیچ کس نیست.
وی افزود :ب��ه برخی از کاالها مالی��ات ارزش افزوده
تعلق نمی گیرد .دریافت مالی��ات ارزش افزوده نیز به
گونه ای است که زمینه فرار مالیاتی را فراهم می کند.
عالوه ب��ر این ،از دیگر مش��کالتی ک��ه در این حوزه
وج��ود دارد به مالیات زنجیره پیش��ین تولید مربوط
ن دیگر ،تولیدکننده نهایی ۹درصد
می ش��ود .به سخ
از محصول را باید به عن��وان مالیات بپردازد .این در
حالی است که پیش از او دیگران مالیات ارزش افزوده
فعالیت های خود را پرداخت نکرده اند .این ش��یوه ها
باید اصالح شود و گذشته از این بحث کاهش مالیات
ارزش افزوده به قوت خود پابرجاست.
گشایش ۴طرح و پروژه صنعتی با هدف توسعه
همزم��ان با شش��مین روز از هفت��ه دولت ،محمد
شریعتمداری ،وزیر صنعت ،معدن و تجارت ۴طرح و
پروژه صنعتی اس��تان سمنان را با حضور تولیدگران،
مقامات و مسئوالن محلی گشایش داد.
به گ��زارش ش��اتا ،محم��د ش��ریعتمداری در این
س��فر یک روزه ۵بازدید را در برنامه خود داش��ت که
بهره برداری از شرکت های تولیدی الیاف ،شیمیایی و
خودروس��ازی در زمره انها بود .نشست با کارافرینان،
صنعتگ��ران و صاحب��ان صنایع اس��تان نی��ز از دیگر
برنامه های این سفر یک روزه بود .وزیر صنعت ،معدن
و تج��ارت در دیدار با صنعتگران اس��تان س��منان از
نزدیک از مشکالت صاحبان صنایع و کارافرینان این
استان اگاهی یافت.
گش�ایش گمرک منطقه وی�ژه اقتصادی
گرمسار
ش��ریعتمداری با حضور در شهرس��تان گرمسار با
بهره برداری از گمرک منطقه ویژه اقتصادی گرمس��ار
و بازدید از زیرس��اخت های این منطقه ویژه اقتصادی
در جم��ع فعاالن اقتصادی و صنعتگران به گش��ایش
چند طرح صنعتی در اس��تان اشاره کرد و گفت :این
طرح ها در راس��تای تس��ریع توس��عه در غرب استان
به بهره برداری رس��یده که نمون��ه ان گمرک منطقه
اقتصادی گرمسار است.
وی تصریح کرد :این منطقه به واس��طه نزدیکی به
تهران و اس��تقرار صنایع مهم در ان ،اهمیت بسزایی
در توسعه صنعتی دارد و یکی از ظرفیت های بی نظیر
ب��رای رونق اقتصادی در کش��ور به ش��مار می رود .تا
امروز دولت برای این منطقه ۳۰میلیارد تومان هزینه
کرده که با اتصال به راه اهن اینچه برون توان صادراتی
ان تا چین افزایش می یابد.
وزیر صنعت ،مع��دن و تجارت اف��زود :این منطقه
ویژه ،امکان اینکه بتواند به یک بندر خشک و پررونق
تبدی��ل ش��ود را دارد و امیدوارم در کن��ار واحدهای
تولی��دی ،وجود گم��رک بتواند حداکثر ت��وان را در
اختی��ار تولید ق��رار دهد و به دور از بروکراس��ی های
اداری و ب��ه هم��ت تولید کنندگان ای��ن رونق تحقق
خواهد یافت .ش��ریعتمداری ادام��ه داد :منطقه ویژه
اقتصادی گرمسار با سرمایه گذاری ۳۰۰میلیارد ریال
راه اندازی ش��ده که این حجم سرمایه گذاری ،عالوه بر
منابع داخلی منطقه اس��ت .هن��گام پیروزی انقالب،
حداکثر ۸۰۰تا ۹۰۰واحد صنعتی در کش��ور وجود
داشت اما امروز ۸۰۰شهرک صنعتی در کشور داریم
که بیش از ۵هزار واحد تولیدی و عالوه بر ان ،حدود
ده ها هزار واحد صنفی فعال در کشور وجود دارد.
وی همچنی��ن افزود :براس��اس گ��زارش صندوق
توسعه ملی ،ایران هجدهمین اقتصاد جهان است که
با برنامه ریزی و فعالیت های موثر می تواند رتبه بهتری
از بازار جهانی را در اختیار بگیرد.
ش��ریعتمداری ادام��ه داد :ام��روز هرچن��د
محدودیت های��ی در تولی��د به وی��ژه در ح��وزه مواد
اولیه ایجاد ش��ده اما برای مث��ال ،در حوزه خودرو با
پیگیری های سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران
بسیاری از قطعاتی که دیگر وارد نمی شود ،برای تولید
در داخل برنامه ریزی شده و به زودی خودروسازان نیاز
خود را از داخل کشور تامین خواهند کرد.
ش��ریعتمداری در پایان گفت :حجم صادرات ما در
کشور ۱۳.۷درصد رشد داشته و در مقابل ،با کاهش
۵درص��دی واردات روبه رو بوده ایم ،البته بخش��ی از
واردات با تدبیر جلسه سران ۳قوه کشور ممنوع شده
که این خود حاکی از اس��تفاده از ظرفیت های داخلی
است و باعث افزایش اشتغال خواهد شد.
در ادام��ه ب��ا حضور وزیر صنعت ،مع��دن و تجارت
کارخانه گونی بافی مهربان الیاف گرمس��ار با ظرفیت
تولی��د ۳۴هزار تن در س��ال و س��رمایه گذاری ۱۷۳
میلیارد ریالی گشایش یافت.
وزی��ر صنعت ،مع��دن و تج��ارت در حاش��یه این
بهره برداری گفت :مس��ائلی که ای��ن روزها در زمینه
مواد اولیه در تولید مطرح می ش��ود ،س��ال گذش��ته
وجود نداش��ت .این نشان از ایجاد یک تغییر است که
عامل بیرونی دارد و دولت بر اس��اس همین عامل در
سیاست های ارزی تغییراتی به وجود اورده است .این
کار باید اتفاق می افتا د زیرا در اینده ما باید ش��رایطی
را برای مقابله با جنگ اقتصادی به وجو د اور یم.
محم��د ش��ریعتمداری اف��زود :در س��ال های
گذش��ته درب��اره واردات و ص��ادرات محدودیت های
بس��یاری کمتری داشتیم اما ش��رایط متفاوت امروز،
محدودیت های��ی را ایج��اد کرده و ممکن اس��ت این
محدودیت ها در ابتدا روند کار را کمی اهسته کند اما
این وضعیت در زمان کوتا ه بهت ر خواهد شد.
وزی��ر صنعت ،معدن و تجارت ادامه داد :در موضوع
پتروش��یمی ها ،عرض��ه م��واد اولیه تولید ب��ه جز در
مواردی ،مش��کل خاصی ندارد و در چند مورد ،مانند
مواد اولیه ظروف پالستیکی یا مواد اولیه تولید گونی
و ش��بیه ان ،اگر الزم باشد ،دولت با ایجاد محدودیت
و کنت��رل عرض��ه و قیمت ،فع�لا ش��رایط را به نفع
مصرف کننده پیش می برد تا با توافقی که با انجمن ها
و صنوف تولیدی خواهد داش��ت ،بر اس��اس ظرفیت
تولید واحدها در س��امانه بهین ی��اب ،اقدام های الزم
را انجام دهد و س��پس برای ازادس��ازی سقف رقابت
مواد اولیه اقدام کند .شریعتمداری اشاره کرد :ممکن
اس��ت گروهی درباره تعیین نرخ دس��توری در عرضه
محصوالت انتقادهایی داشته باشند ،ضمن اینکه این
انتقاده��ا در بعضی موارد قابل پذیرش اس��ت اما باید
اش��اره کرد که وقتی متغیرهایی مانن��د نرخ جهانی
محص��ول ،نرخ ارز و عرضه و تقاض��ا وضعیت باثباتی
ل دولت ،شرایط را به سمت
ندارند ،الزم است با کنتر
ثب��ات در قیمت ه��ا پیش ب��رد و به تدری��ج با تثبیت
متغیرها به سمت نرخ رقابتی حرکت کرد.
ش��ریعتمداری ادامه داد :در گرمسار در ۵ماه اغاز
س��ال ۹۷و در مقایس��ه با مدت مش��ابه س��ال قبل
درخواس��ت مجوز واح��د تولیدی ۴۰ ،درصد رش��د
داش��ته که نشان از افزایش س��رمایه گذاری و امید به
شرایط اقتصادی مناس��ب در این منطقه دارد .دولت
امیدوار است با سیاست هایی که در شرایط اقتصادی
فعلی اتخاذ می کند ،بتواند حرکت به سمت توسعه را
سرعت بخشد.
بهره برداری از خ�ط تولید خودروهای
محصوالت MG
بهره برداری از خط تولی��د خودروهای MGنیز از
جمله برنامه های یک روزه شریعتمداری در این استان
صنعتی بود .وزیر صنعت ،معدن و تجارت در این ایین،
خودروس��ازان خصوصی را پیشگام مقابله با تحریم ها
توصیف کرد و گفت :امروز ش��اهد اغ��از به کار خط
تولی��د یک محصول جدید در صنایع اتومبیل س��ازی
هس��تیم و این مسئله نشان می دهد با ظرفیت بخش
خصوصی می توان از تحریم ها عبور کرد.
وزیر صنعت ،معدن تجارت همچنین در ادامه سفر
به این اس��تان ،واحد تولیدی «مهرب��ان الیاف» واقع
در شهرک صنعتی فجر گرمس��ار را با ظرفیت تولید
۳۴هزار تن انواع گونی پلی پروپیلن و سرمایه گذاری
۱۷۰میلی��ارد ریال به بهره برداری رس��اند .این واحد
تولیدی در زمینی به زیربنای ۴هزار و ۶۰۰متر مربع
س��اخته شده است .گش��ایش طرح توس��عه شرکت
ش��یمیایی کلران در س��منان با ظرفیت تولید ساالنه
۱۵هزار تن کلرور کلسیم و ۱۶۸۰۰تن سود سوزاور
مای��ع و با س��رمایه گذاری ح��دود ۲۷۰میلیارد ریال
از دیگ��ر برنامه های وزیر صنع��ت ،معدن و تجارت به
مناسبت هفته دولت در استان سمنان بود.
شنبه
صنعت خودرو
10شهریور 20 1397ذی الحجه 1439اول سپتامبر 2018شماره 472پیاپی 2445
یادداشت
صادرات
نخستین گام برای توسعه صنعت
جواد مرزبان راد
عکس :مهدی کاوه ای
یک شرکت تولیدکننده
قوی باید برای همه شرایط
سناریوی جداگانه داشته
باشد .نمی توان بدون
پیش بینی حرکتی را
اغاز کرد و در رویارویی
با شرایطی خاص به
فکر برنامه ریزی افتاد.
متاسفانه استراتژی مدون
برای تمام شرایط پیش
روی این صنعت با توجه به
موقعیت کشور پیش بینی
نشده است
تاکید کارشناسان با بررسی چالش های توسعه صنعت خودرو:
بازنگری در سیاست های صنعتی ضروری است
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
نداش��تن ب��ازار جهانی یک��ی از ضعف های عمده
صنعت خودرو و قطعه کشور است .باور این موضوع
که پس از نیم قرن فعالیت و مونتاژ نه خودروس��از
واقعی هس��تیم و ن��ه بازار صادرات��ی مطلوب داریم
کمی سخت است .در ادامه سلسله گزارش هایی که
«گس��ترش صنعت» در راستای تشریح چالش های
صنایع خودرو و قطعه برای توسعه و نیز راهکارهای
موجود به منظور برون رفت از ان داش��ته است ،نظر
دو کارشناس دیگر را می خوانید.
عملکرد ضعیف وزارتخانه
جواد مرزبان راد ،عضو هیات علمی دانش��گاه علم و
صنعت درباره دالیل توس��عه نیافتن خودروسازی و
قطعه سازی و همچنین خال بازارهای جهانی در این
صنای��ع گفت :صادرات خ��ودرو و قطعات دو مقوله
جداگانه است .در زمینه قطعه ،صادرات تا حدودی
انجام می ش��ود ،البت��ه زیاد نیس��ت و تنها محدود
به ش��رکت هایی اس��ت که از ظرفی��ت و توانمندی
بیشتری برخوردار هستند .ش��رکت های متوسط و
کوچک ت��ر از این فض��ا دور ب��وده و نمی توانند افق
صادراتی برای خود ترسیم کنند.
وی افزود :در کنار قدرت و ظرفیت ،باید شناخت
کافی نسبت به روش های صادراتی داشته باشیم .به
طور معمول واحدهای صنعتی کوچک این شناخت
را ندارن��د .در ای��ن باره بای��د مجموعه ای تخصصی
ش��کل بگیرد که مسئولیت تعریف شده ان صادرات
محصوالت شرکت های کوچک و متوسط باشد.
این مدرس مهندسی خودرو در پاسخ به پرسشی
مبنی ب��ر اینکه این مجموعه تخصصی باید از جنس
خودروساز و قطعه ساز باشد یا شرکتی بازرگانی نیز
می توان��د این امر مهم را به انجام رس��اند ،گفت :از
هر دو مس��یر می توان به بازارهای جهانی راه یافت
ام��ا اگر ش��رکت بازرگانی بی��رون از صنعت خودرو
مبادرت به این کار کند باید از سوی وزارت صنعت،
معدن و تجارت حمایت شود.
او ادام��ه داد :چنی��ن ش��رکت هایی ب��ه وج��ود
نیامده اند .شاید این کوتاهی متوجه وزارت صنعت،
معدن و تجارت باش��د که چنین فعالیتی را به طور
متمرکز تا امروز اغاز نکرده است.
کم کاری وزارت امور خارجه
عضو هیات علمی دانش��گاه علم و صنعت در ادامه
چالش ه��ای موج��ود برای ص��ادرات ب��ه کم کاری
نمایندگان ایرانی در خارج از کش��ور اش��اره کرد و
گف��ت :برخی از س��فیران و نمایندگان ما در وزارت
ام��ور خارجه در زمین��ه معرفی و ص��ادرات کاالی
ایرانی فعالیت مطلوبی در کشورهای مختلف ندارند.
عمده فعالیت انها مربوط به بخش واردات است.
مرزب��ان راد اف��زود :وزارت ام��ور خارج��ه بای��د
بخش های اقتصادی فعال تری داشته باشد که بتواند
در زمینه صادرات فعالیت کرده تا صنعتگر ایرانی به
بازارهای جهانی راه پیدا کند.
بی تعهدی و بی اعتمادی
این مدرس دانش��گاه در ادامه به ضعف عملکردی
خودروس��ازان اش��اره ک��رد و گفت :اگرچ��ه زمانی
خودروس��ازان صادرات داش��تند ام��ا مطلوب عمل
نکردند .از این رو ،بازاری که داشتند را هم امروز از
دست داده اند .این امر به عوامل مختلفی برمی گردد
که یکی از انها عمل نکردن به تعهدات ش��ان است.
انه��ا حت��ی در تامی��ن ب��ازار داخل مش��کل دارند
صادرات که بحثی کالن تر است.
ای��ن کارش��ناس خ��ودرو اف��زود :درحال حاض��ر
نمی توانند به تعهدات خود در زمان مقرر عمل کنند
چون شرایط مختلف را پیش بینی نکرده اند .همین
موضوع سبب ش��ده تا اعتبار خود را نزد مشتری از
دست بدهند.
وی در ادامه با اش��اره به بازار خودرو داخل گفت:
یکی از دالیل گران شدن خودروها در بازار کشور به
همین مسئله برمی گردد که به تعهدات عمل نشده
و اعتماد مردم را از دست داده اند.
داخ��ل نیس��ت ،موضوع ب��ه تامین قطع��ات برخی
مدل ه��ای خارج��ی مربوط اس��ت که به س��فارش
خودروسازان بین المللی ساخته و صادر می شود.
وی ادام��ه داد :ب��ه ط��ور قط��ع برای ص��ادرات
گس��ترده ،ش��رکت هایی می توانند کمک کنند که
برای مدل های داخلی تولید دارند .وقتی خودرویی
صادر نشود صادرات قطعات ان نیز منتفی است.
مرزب��ان راد در پایان تاکید کرد :خودروس��ازان و
قطعه س��ازان می توانند در امر ص��ادرات به موازات
یکدیگ��ر حرک��ت کنن��د ام��ا مش��روط ب��ر اینکه
ش��رکت های قطعه ساز کش��ور توانمندتر شده و به
لحاظ فناوری خود را روزامد کنند.
خدمت به داللی
عب��داهلل توکلی الهیجان��ی از دیگر کارشناس��ان
صنع��ت خ��ودرو در ادامه به تش��ریح ای��ن موضوع
پرداخ��ت و گف��ت :در س��طح کالن ،ریش��ه های
ناتوان��ی در صادرات خودرو و قطعات را نمی توان از
ریشه های توس��عه نیافتگی صنعتی کشور جدا کرد.
فضای کسب وکار کشور فضای بالنده ای برای تولید
صنعتی نیس��ت .اگ��ر بخواهیم جس��تار عمیق تری
داش��ته باشیم باید به سیاس��ت گذاری های صنعتی
بنگریم که متاس��فانه بیش از انکه در خدمت تولید
باش��د در خدم��ت داللی و دالل پروری اس��ت .باید
به عملک��رد بانک ها و تورم در کش��ور توجه کنیم؛
تمام این موارد س��بب ش��ده تا ریشه تولید صنعتی
ضعف های مدیریتی
خشکانده شود.
مرزب��ان راد در ادامه به اس��تراتژی تولید پرداخت
وی تصری��ح کرد :ب��دون بازنگ��ری در این امور،
و گف��ت :ی��ک ش��رکت تولیدکنن��ده
اقتصاد توان ایس��تادن بر پاهای تولید
قوی باید برای همه ش��رایط سناریوی
را نخواهد داشت.
جداگانه داشته باش��د .نمی توان بدون
این کارشناس صنعت خودرو با بیان
پیش بین��ی حرکتی را اغ��از کرد و در
ش��به دولتی بودن ای��ن صنعت گفت:
رویارویی با ش��رایطی خ��اص ،به فکر
از منظ��ر س��اختاری ،صنع��ت خودرو
برنامه ریزی افتاد .متاس��فانه استراتژی
ش��به دولتی است .ای کاش فقط دولتی
مدون ب��رای تمام ش��رایط پیش روی
بود که دولت مسئولیتش را می پذیرفت
عبداهلل توکلی الهیجانی
این صنعت با توجه به موقعیت کش��ور
و یا خصوصی بود ک��ه تکلیفش بدون
سود خودروسازی در
پیش بینی نشده اس��ت .شاید علت ان
نگاه های کج دارومریز ،معلوم می شد اما
به اینده نگر نبودن مدیران برگردد که ایران به جیب قطعه ساز متاسفانه با وجود ظاهری خصوصی ،به
همچنان نگاه شان به گذشته است.
می رود اما به هیچ وجه شدت دولتی است.
مسئولیت عملکرد خود را
پاس��خ
این کارش��ناس خ��ودرو در
او ادام��ه داد :خودروس��از دولت��ی
در حوزه نقص های کیفی و
ب��ه پرسش��ی مبنی ب��ر اینک��ه در امر مهندسی نمی پذیرند .یعنی انک��ه مدیران��ش کارمند دولت
در این فضا که
ص��ادرات بای��د خودروس��از پیش��تاز
هس��تند .بنابراین ،شاخص های ارزیابی
سیاست گذاری
باشد یا قطعه س��از ،گفت :می توانند به
عملک��ردی انها الزاما با س��ودده بودن
موازات ه��م در زمینه صادرات حرکت درستی وجود ندارد در بنگاه ش��ان همس��و نیس��ت .از طرفی،
عمل ،قطعه ساز بخش
کنند .عنوان ش��د امروز قطعه س��ازان خصوصی کمترین هزینه قطعه س��ازان اصل��ی کام�لا خصوصی
توانمندی در کش��ور فعالیت دارند که را در زمینه مهندسی و هستند.
کیفیت دارد
محصوالت ش��ان ص��ادر می ش��ود .این
این کارش��ناس صنعت خودرو بیان
قطع��ات مربوط به خودروه��ای تولید
ک��رد :از این رو ،به مرور زمان کامال بر
کارمندان دولت مس��لط ش��ده اند .از این رو ،با انکه
در عمل ،سود خودروس��ازی در ایران به جیب انها
می رود اما به هیچ وجه مس��ئولیت عملکرد خود را
در حوزه نقص های کیفی و مهندس��ی نمی پذیرند.
در این فضا که سیاست گذاری درستی وجود ندارد،
قطعه س��از بخ��ش خصوصی کمتری��ن هزینه را در
زمینه مهندس��ی و کیفیت انجام می دهد و با توجه
به تسلط شان به مدیران کارمند دولتی هیچ گاه نیز
در منظر افکار عمومی مورد قضاوت قرار نمی گیرند.
در پیشامسئله مانده ایم
توکلی الهیجانی در پاس��خ به راه��کار برون رفت
از وضعی��ت موجود گف��ت :در این زمین��ه نیازمند
سیاس��ت گذاری ها و نظارت درس��ت دولت و تغییر
ارای��ش خودروس��ازان و البت��ه بازس��ازی فض��ای
کسب وکار به نفع تولید هستیم نه واردات.
او افزود :ب��ه طور کلی در صنعت خودرو هنوز در
مرحله پیشامس��ئله هس��تیم .دولت های متوالی در
حوزه صنعتی بس��یار ضعیف عم��ل کرده اند و این
بیش از انکه ربطی به حضور یا نبود خودروس��ازان
جهان��ی در بازار ایران داش��ته باش��د نیازمند وجود
انس��جام اس��تراتژیک در حوزه صنعتی کشور است.
هنوز نمی دانیم در حوزه صنعتی کش��ور قرار است
چه فعالیتی داش��ته باش��یم .حتی به شعارهایی که
می دهیم باور نداریم.
تحریم ،نعمتی برای خودروسازی داخلی
توکلی الهیجانی خاطرنش��ان ک��رد :اگر تحریم ها
نمی امد این احتمال وجود داش��ت که با استراتژی
نفوذی ک��ه خودروس��ازان خارجی در ب��ازار ایران
داش��تند در مدت ۳سال خودروس��ازان داخلی به
دست رقیبان خارجی از گردونه رقابت حذف شوند،
البته به دلیل همان صرفه اقتصادی نداش��تن تولید
در کشور ،خارجی ها هم در ایران تولید نمی کردند.
این کارشناس خودرو درباره حضور خودروسازان
بین الملل��ی ادام��ه داد :ب��ه ای��ن ترتیب ب��ا قربانی
کردن خودروس��ازان داخل��ی بازار خ��ود را به انها
اهدا کرده بودیم .بیش از قطعه س��از یا خودروس��از،
سیاست گذاران صنعتی کشور در این زمینه مسئول
هستند.
توکلی الهیجان��ی در پایان یاداور ش��د :بی تردید
بدون بازنگری در سیاست گذاری های صنعتی کشور
هیچ روزنه ای برای توس��عه صنعتی کشور نخواهیم
داشت.
این کارش��ناس خ��ودرو اف��زود :البت��ه معتقدم
در خودروس��ازی ظرفیت های مناس��بی در کش��ور
ایجاد ش��ده اما برای نتیجه گرفت��ن در این عرصه
باید فضای کس��ب وکار کش��ور نیز در خدمت تولید
مهندسی قرار گیرد.
یک تحلیلگر اقتصادی مطرح کرد
هجوم پول های سرگردان به بازار خودرو
عضو هیات علمی دانش��کده اقتصاد دانش��گاه عالمه طباطبایی گفت:
به دنبال تش��دید کنترل دولت بر بازار ارز و س��که بخش��ی از پول های
س��رگردان به بازار خودرو سرازیر شده اند که نتیجه ان رشد شدید نرخ
خودرو در بازار ازاد بوده است.
ام��راهلل امینی با اش��اره به اینکه رش��د عجیب و غیرقاب��ل باور نرخ
خودروه��ای داخل��ی در بازار ازاد ان هم در ش��رایطی که مش��تری و
تقاضای مصرفی برای این خودروهای گران وجود ندارد ،نش��ان دهنده
هجوم پول های س��رگردان و سفته بازان به این بازار است به ایلنا گفت:
درحال حاض��ر حجم نقدینگی و پایه پولی در کش��ور به ش��دت افزایش
یافته است.
نتیج��ه ای��ن وضعیت وجود حج��م قابل توجهی پول س��رگردان با
انگیزه های سفته بازانه و سودجویانه در اقتصاد است.
عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه عالمه طباطبایی ادامه داد:
پول های س��رگردان با توجه به ش��رایط اقتصادی برای سفته بازی وارد
بازارهای مختلف می ش��وند به گونه ای که چند ماه پیش ش��اهد هجوم
ان به بازار ارز و رشد شدید نرخ دالر بودیم.
وی اف��زود :پس از ان نیز پول های س��رگردان وارد بازار طال ،به ویژه
س��که ش��د که نتیجه ان نیز افزایش ش��دید نرخ این محصول و ایجاد
حباب حدود یک میلیون تومانی در نرخ س��که بود که همچنان شاهد
ادامه ان شرایط هستیم.
امین��ی با بیان اینکه به دنبال تش��دید اقدام ه��ای کنترلی دولت در
بازار ارز و س��که ،به تازگی پول های سرگردان وارد بازار خودرو شده اند،
تصری��ح ک��رد :نتیج��ه این وضعی��ت نیز رش��د ش��دید و عجیب نرخ
خودروهای داخلی در بازار ازاد بوده است.
عضو هیات علمی دانش��کده اقتصاد دانش��گاه عالمه طباطبایی اظهار
کرد :در این ش��رایط هر چه خودروس��ازان خودرو عرض��ه می کنند با
انگیزه های سفته بازانه خریداری شده و با قیمت های انچنانی وارد بازار
ازاد می شود.
وی خاطرنش��ان ک��رد :تفاوت باالی ن��رخ کارخانه و ب��ازار خودروها
به انگیزه های داللی و س��فته بازی دامن زده و باعث ش��ده گذش��ته از
کس��انی که برای تامین نی��از مصرفی خود به دنب��ال خرید خودرو از
کارخانه ه��ا هس��تند نزدیک ب��ه ۱۰۰درصد تقاضای خری��د خودرو با
اهداف سفته بازانه باشد.
چ��را صنع��ت قطع��ه ب��ه
عنوان ی��ک صنعت خصوصی
به��ره وری الزم را ندارد؟ دلیل
س��وداور نبودن صنعت قطعه
کش��ور ب��ه ای��ن برمی گردد
ک��ه برنامه تولی��د در مقیاس
اقتصادی در این صنعت وجود
ابوالفضل خلخالی
ندارد .برای مثال ،قطعه س��از
عضو هیات علمی
خارجی که یکی از قطعات رنو
دانشگاه علم و صنعت
را برای این ش��رکت فرانسوی
تولید و تامین می کند با تیراژ
۳میلیون��ی این کار را انجام می ده��د .در نتیجه ،هزینه های
تولید ان سرشکن شده و قیمت های شان رقابتی می شود.
در کش��ور بحث داخلی سازی صنایع مطرح است در حالی
که تولید در مقیاس اقتصادی نیس��ت و در این راس��تا ،چون
قطعه ساز ایرانی کاری در دست ندارد مجبور می شود زیر بار
قراردادهایی با تیراژ پایین برود و ممکن است همان قطعه ای
که فعاالن کش��ورهای صنعتی ۳میلیون تیراژ دارند در ایران
با تیراژ ۱۰۰هزار تولید ش��ود .در ادامه این روند ،تولید برای
صنعتگ��ران دارای صرفه اقتصادی نبوده و مش��کالت کمبود
مناب��ع مالی در واحدهای تولی��دی افزایش می یابد .بنابراین،
نمی توان انتظار داشت خصوصی سازی به خودی خود کمکی
به توسعه کند بلکه به زنجیره ای از عوامل مختلف برمی گردد
که در کنار یکدیگر باید به نتیجه واحد برسند.
برای توس��عه در صنعت الزم اس��ت متصدی��ان امر برنامه
جامعی داش��ته باش��ند و بدانند قرار اس��ت برای برنامه های
راهب��ردی کالن اقتصادی در کدام بخش ها س��رمایه گذاری
ش��ود .از این رو ،در انتخاب محصوالت برای تولید بومی باید
دقت ش��ود و کاالیی داخلی س��ازی شود که مقیاس و توجیه
اقتصادی داشته باشد؛ این چالشی است که در صنایع داخلی
زیاد دیده می شود.
در ش��کل کل��ی ،صنعتگر زمانی بای��د برای تولی��د اقدام
کند ک��ه بازارهای صادراتی خود را س��نجیده باش��د .امروز
تولیدکنندگانی که بازارهای صادراتی را هدف قرار نمی دهند
محکوم به شکست و حذف از بازارهای بین المللی هستند زیرا
صادرات بازار بزرگی را در اختیار تولیدکننده قرار می دهد که
نتیجه ان تیراژ باال است.
ام��روز قطعه س��از ایران��ی می توان��د خ��ود را مح��دود به
خودروس��ازان داخلی نکند چنان که برخی از صنعتگران این
کار را دنب��ال می کنند .به طور نمون��ه ،صنعت تایر موقعیتی
دارد که می تواند برای تمام خودروهای دنیا الس��تیک تولید
کند .فقط باید برای رس��یدن به بازارهای جهانی یک سلسله
اس��تانداردهای الزم رعایت شود .از این رو ،برای توسعه تنها
خصوصی بودن صنعتی مالک نیس��ت بلکه مولفه های زیادی
برای موفقیت در ان نیاز است.
خلخال��ی در پایان گف��ت :صنعتگر ایرانی همیش��ه درگیر
نوعی ش��وک به نام «ش��وک اینده» اس��ت چراکه او دارای
اهداف بلندمدت و برنامه های راهبردی کالن نیس��ت .از این
رو ،در ادامه فعالیت ،بسیاری امروز دچار شوک اینده شده اند
ک��ه محکوم ب��ه کنار رفت��ن از صحنه های رقابتی هس��تند.
تولیدکننده باید همواره در حال تحقیق و توس��عه باش��د تا
بتواند در مقابل رقیبان مجالی برای رقابت پیدا کند.
خبر
دلیل انبار شدن خودروها
در کارخانه تبریز ،اعالم شد
در پ��ی انتش��ار مطالبی در ش��بکه های مج��ازی با عنوان
احتکار خودرو در کارخانه ایران خودرو تبریز ،مدیرعامل این
شرکت گفت :دلیل ماندگاری تعدادی از خودروهای تولیدی
در پارکینگ این ش��رکت ،کسری برخی قطعات است که به
محض تامین قطعه ،خودروها تحویل مشتریان می شود.
به گزارش ایسنا ،میانگین تولید روزانه شرکت ایران خودرو
تبریز ۳۰۰خودروی س��واری است که به دلیل کسری برخی
قطعات ایمنی و الکترونیکی حدود ۶هزار و ۵۰۰دستگاه به
صورت ناقص تولید شده است.
در همی��ن ب��اره ،حمی��د حاج��ی زاد منص��ور ،مدیرعامل
ایران خودرو تبریز گفت :از اغاز امسال تاکنون حدود ۳۰هزار
خودروی سواری در این شرکت تولید شده است.
وی ب��ا بی��ان اینک��ه درحال حاضر ۹ه��زار و ۴۰۰خودرو
در پارکین��گ ایران خودرو تبریز موجود اس��ت ،ادامه داد :از
این تعداد ۲ ،هزار و ۹۰۰خودرو اماده تحویل به مش��تریان
اس��ت و ۶هزار و ۵۰۰دس��تگاه نیز به دلیل کسری قطعات
در پارکینگ این ش��رکت وج��ود دارد .او با تاکید بر اینکه با
تامین قطعات مورد نیاز ،این تعداد خودرو تحویل مش��تریان
خواهد شد ،افزود :تمامی خودروهای موجود در پارکینگ این
شرکت به فروش رسیده و در صورت تاخیر در تحویل خودرو،
باید ماهانه ۱۶درصد س��ود تاخیر به عنوان جبران خسارت
پرداخت ش��ود .بنابراین ،احتکار به هی��چ عنوان توجیه پذیر
نیس��ت .حاج��ی زاد منصور ضمن اب��راز تاس��ف از اظهارات
ش��تاب زده و غیرکارشناس��ی گفت :این گون��ه اظهار نظرهای
غیر کارشناس��ی فقط باعث التهاب بیشتر بازار خودرو خواهد
ش��د .وی در پایان یاداور ش��د :باید توجه داشت که پیش از
این ،موجودی پارکینگ شرکت ایران خودرو تبریز به سازمان
تعزیرات حکومتی اعالم شده بود .الزم به توضیح است که بر
اس��اس اظهارات ارش محبی نژاد ،دبیر انجمن صنایع همگن
قطعه س��ازی ،حدود ۷۰هزار خودرو تولیدی به دلیل کسری
قطعات ،در کارخانه های خودروس��ازی انبار شده که مشکل
تامین قطعه ۲۰هزار دستگاه برطرف شده است.
به بهانه اغاز طرح توسعه خوشه صنعتی مبل و منبت مالیر بررسی شد
شنبه
سال سی ام شماره 472پیاپی 2445
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
10شهریور 1397
20ذی الحجه 1439
اول سپتامبر 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
مدل خوشه ای
راهکار تقویت تولید داخلی
خوش��ه های صنعت��ی یک��ی از
راهکاره��ای تقویت تولی��دات داخلی
و حمایت از کاالهای ایرانی اس��ت .با
توجه به ظرفیت های کم نظیر همدان
در تولید و فراوری چرم و قاب س��ازی
خوش��ه های صنعتی ای��ن محصوالت
در ای��ن اس��تان راه اندازی می ش��ود.
کیوان گردان
اکنون ۳ه��زار کارگاه خرد و خانگی
مدیرعامل شرکت
تولید مبل و منبت در شهرستان های
شهرک های صنعتی همدان
تویس��رکان و نهاوند از استان همدان
فعالیت دارند و ظرفیت بس��یار خوبی
برای تبدیل به خوشه صنعتی در این استان ایجاد کرده اند .عالوه بر
این ،قاب سازی رزن و چرم همدان با توجه به تولید انبوه و اشتغال
خوبی که ایجاد کرده اس��ت ،به خوش��ه صنعتی تبدیل می ش��ود.
روس��تای دهفول شهرس��تان نهاوند با داشتن ۲۰۰کارگاه فعال در
مبل و منبت توانس��ته تاکنون برای ۶۰۰نفر به صورت مس��تقیم و
۲۰۰نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد کند .روستای دهفول
در شهرس��تان نهاون��د یکی از ظرفیت های خ��وب در زمینه مبل و
منبت کش��ور و استان همدان اس��ت .از این رو ،برنامه شهرک های
صنعتی همدان نیز برای رونق این خوشه برای ۳سال اینده در این
روستا به ثمر می رسد .همچنین ،برنامه ریزی ها برای توسعه صادرات
مب��ل و منبت این روس��تا تامین چوب و مواد اولی��ه در حال انجام
اس��ت .تولیدکنندگان مبل و منبت مالیر و نهاوند نیز برای اشنایی
بیش��تر با حوزه چوب و مبلمان در قالب یک تور صنعتی به کش��ور
گرجستان اعزام شدند؛ همین امر باعث شد که برای نخستین بار در
کش��ور مدل های جدیدی ایجاد شود و برای عرضه مستقیم بخشی
را در نمایشگاه متمرکز کنیم .امیدواریم روستای دهفول نهاوند نیز
مانند خوشه صنعتی روستای کرداباد بتواند به عنوان خوشه نمونه
ملی معرفی ش��ود .نمایش��گاه مبل و منبت شهرستان مالیر نیز در
نخس��تین ش��هرک صنعتی مبل و منبت ایران در شهرستان مالیر
راه اندازی ش��د .این نمایش��گاه در فضایی افزون بر ۱۵۰۰مترمربع
گشایش یافت تا تولیدات مبل و منبت در نخستین شهرک صنعتی
مب��ل و منبت ایران که ۱۰۰واحد تولیدی در ان فعال هس��تند به
نمایش گذاشته ش��ود .درحال حاضر در شهرک های صنعتی مبل و
منبت مالیر حدود ۳هزار نفر مشغول به فعالیت هستند که در این
نمایشگاه به دلیل کمبود فضا ،فقط ۲۰واحد تولیدی و در دو غرفه
محصوالت خود را با ۱۵درصد تخفیف به فروش می رس��انند .یکی
از ویژگی ه��ای بارز این واحدها انجام کارهای منبت با دس��ت روی
مبلمان است که توسعه این صنعت نیازمند استقبال مردم و حمایت
مس��ئوالن اس��ت .با این حال ،باید در نظر داشت که زیرساخت ها و
مشکالت موجود در ش��هرک های صنعتی باید با تبادل و گفت وگو
بین مدیران و صنعتگران حل و فصل شود.
خبر
ایران در میان ۶کشور تولیدکننده
چاپگرهای سه بعدی صنعتی
پژوهش��گران یکی از ش��رکت های دانش بنیان مستقر در پارک
فناوری پردیس با طراحی و ساخت چاپگرهای سه بعدی صنعتی،
ای��ران را در میان ۶کش��ور دارنده دانش فنی ای��ن محصول قرار
دادند .امیرحسین محمودی ،مجری طرح با بیان اینکه این شرکت
دانش بنی��ان با حضور جمعی از فارغ التحصیالن دانش��گاه صنعتی
ش��ریف از س��ال ۱۳۹۰فعالیت خود را در پارک فناوری پردیس
اغاز کرد ،به ایس��نا گفت :طراحی و تولید چاپگرهای سه بعدی از
زمینه های فعالیت ما به ش��مار می رود که در این راس��تا موفق به
س��اخت چاپگر س��ه بعدی صنعتی از نوع SLSشدیم .وی با بیان
اینکه این چاپگرها با «پودر» و «لیزر» کار می کنند ،ادامه داد :این
چاپگر قابلیت کالیبره شدن برای «پلی امید» با استحکام مکانیکی
ب��اال را دارد ،ضم��ن انکه ام��کان تغییر تنظیمات ب��رای کاربران
دانش��گاهی در ان پیش بینی شده اس��ت .محمودی تولید قطعات
نهای��ی در تیراژ کم و بدون نیاز به قالب س��ازی را از دیگر مزایای
این دس��تگاه عنوان کرد و یاداور ش��د :چاپگر عرضه شده در این
تحقیق��ات برای صنایعی که به دلیل تحریم ها در تامین قطعات با
مشکل روبه رو بوده یا به دنبال کاهش نرخ تمام شده قطعات یدکی
هستند ،بسیار کارامد خواهد بود.
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
ممنوعی��ت واردات مبلم��ان و برخ��ورداری
تولیدکنندگان مبل و منبت از تس��هیالت روستایی
به نف��ع تولیدکنندگان داخلی مطرح می ش��ود .این
در حالی اس��ت که به گفته کارشناسان ،این صنعت
دارای س��هم ۸.۵درصدی در اش��تغال کشور است و
۷۰درصد نیاز داخل��ی را تامین می کند اما جدای از
مس��ائل عمومی صنعتی ،دارای مش��کالتی از جمله
طراحی نامناسب صنعتی است.
صنع��ت مبل تنوع بس��یاری دارد و رس��ته های
صنعت��ی مانند نس��اجی ،منبت ،رنگ��رزی و ...با این
صنعت مرتبط هس��تند .با این حال ،در طرح توسعه
خوش��ه مبلمان که چندی پیش در شهرستان نهاوند
اغ��از ش��د ،طراح��ی به عن��وان یک��ی از معضل ها و
حلقه های گمشده مطرح شده است ،ضمن انکه بیش
از ۹۵درص��د واحدهای تولید کننده مبلمان در حوزه
صنف فعال هستند .با این حال ،به گفته کارشناسان،
ایران در تولید صنعتی مبلم��ان توان رقابت با ایتالیا
را دارد.
در تعریف خوش��ه های صنعتی ،به مجموعه های
فعال در یک رس��ته صنعت��ی در ح��وزه جغرافیایی
مشخص اش��اره شده است مانند وقتی که خانواده ای
از نقطه صفر تا پای��ان تولید یک محصول را خودش
به تنهایی دنب��ال می کند .این خانواده ها شناس��ایی
می ش��وند و برای ورود به کشورهای مختلف به دلیل
اینکه باید با استانداردهای همان کشور فعالیت داشته
باشند ،هماهنگ می شوند .از این رو ،در اجرای طرح
توس��عه خوشه صنعتی مبل و منبت همدان سعی بر
ان اس��ت تا تولید مبلمان از حالت س��نتی به سمت
صنعتی پیشرفته هدایت شود.
کارشناس��ان معتقدند یک��ی از چالش ها در حوزه
مبلمان چگونگی خش��ک ش��دن درست چوب است
که باعث افزایش هزینه کرد س��رمایه در گردش برای
نگهداری چوب تا مرحله تولید می شود .همچنین ،با
توجه ب��ه قانون ممنوعیت برش چوب درختان چوب
با محدودیت به واحدهای مورد نیاز عرضه می شود و
این کار تا ۱۰سال ادامه خواهد داشت اما راهکارهای
نوس��ازی و بازس��ازی صنعت مبلمان در برنامه ششم
توسعه ارائه شده است.
تسهیالت ارزان برای مبل سازان
تاکنون ۴۳۰خوش��ه صنایع کوچک در کش��ور
س��اماندهی ش��ده که خوش��ه مبل و منبت روستای
دهف��ول نوزدهمین خوش��ه ای اس��ت که توانس��ته
ساماندهی شود.
پیش از این نیز صادق نجفی ،معاون وزیر صنعت،
مع��دن و تجارت از ممنوعیت واردات مبل به ایس��نا
خبر داده و گفته بود :تولیدکنندگانی که کارگاه های
کوچک مبل و منبت دارند می توانند از تسهیالت ۱.۵
میلی��ارد دالری به��ره ببرند ،البته بای��د قبل از ان با
ثبت نام در سامانه «کارا» از طریق صندوق ۸۰درصد
از مشکالت را برطرف کنند.
نجف��ی با تاکید بر اینک��ه واردات متمرکز چوب
از گرجس��تان در حال پیگیری اس��ت و با ممنوعیت
واردات مب��ل از دیگ��ر کش��ورها ،فرص��ت ب��رای
تولیدکنندگان داخلی مهیاست تا خوشه و کارگاه های
خود را برای بازار فروش تقویت کنند ،تصریح کرد :با
اتحاد و وحدت امروز مردم و مسئوالن ،کشور می تواند
از این جنگ اقتصادی به خوبی خارج شود.
توسعه خوشه ای مبلمان
تسهیالت و حمایت های دولت بر اساس مصوبه ای
بو کارها در مناطق روستایی به
مبنی بر توسعه کس��
صنعتگران تعلق می گیرد .این تسهیالت ارزان قیمت
در ح��وزه مبلمان به مصوبه مجلس مبنی بر توس��عه
بو کارها در مناط��ق روس��تایی برمی گردد و بر
کس��
مبن��ای مصوبه قان��ون و هیات وزی��ران همه صنایعی
که ش��رایط را داشته باش��ند ،می توانند از تسهیالت
استفاده کنند.
فرش��اد مقیمی ،معاون صنایع کوچک س��ازمان
صنایع کوچک و ش��هرک های صنعت��ی ایران با بیان
این مطلب در گفت وگو با «گس��ترش صنعت» اظهار
کرد :در مناطق مرزی این تس��هیالت با نرخ ۴درصد
و در حریم ش��هرها و روستاها با نرخ ۶درصد عرضه
می شود و شهرهای زیر ۳۰۰هزار نفر می توانند با نرخ
۱۰درصد از تسهیالت استفاده کنند.
مقیمی افزود :اما کس��انی که در شهرهای بیش
از ۱۰هزار نفر هس��تند می توانند از تسهیالت فراگیر
استفاده کنند و سازمان با همکاری وزارت تعاون ،کار
و رف��اه اجتماعی توافق کرده ک��ه کمک های فنی و
عکس :مهدی کاوه ای
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
توان رقابت مبل ایرانی با همتای ایتالیایی
عبدالحسین عباسی
فرشاد مقیمی
صادق نجفی
صنعت مبل به صنایع
دیگر از جمله نساجی
وابسته است .همچنین،
ایران با وجود داشتن
رشته های تحصیلی و
اموزشی ،اتحادیه ها و
مراکز دولتی برای حمایت
از صنعت مبل و حتی موزه
مبل ،قدرت رقابت با دیگر
کشورها را از دست داده
است
سبد هزینه ای مردم
از مبلمان
در کشورهای توسعه یافته
از ۱۴به ۲۲۳دالر رسیده
و این امار در اینده نیز رو
به رشد پیش بینی شده
است .بنابراین ،توسعه
در صنعت مبلمان یکی
از الزامات اساسی برای
کشورهای دارای مزیت
به شمار می رود
با ممنوعیت
واردات مبل
از دیگر کشورها
فرصت برای
تولیدکنندگان داخلی
مهیاست تا خوشه و
کارگاه های خود را برای
بازار فروش تقویت کنند.
همچنین ،واردات متمرکز
چوب از گرجستان در حال
پیگیری است
اعتباری ارائه ش��ود .در سال ۹۷با استفاده از تاییدیه
بانک مرک��زی می توانیم تس��هیالت را به صنعتگران
اعطا کنیم.
معاون صنایع کوچک س��ازمان صنایع کوچک و
شهرک های صنعتی ایران اضافه کرد :مبلمان ،صنعتی
اشتغالزاس��ت و در دنیا نیز یک��ی از مدل های صنعت
ی در زمینه مبلمان قرار دارد .استفاده مردم از
خوشه ا
مبلمان در کش��ورهای توسعه یافته در ۱۵سال از ۱۴
به ۲۲۳دالر رسیده است .این امار در اینده نیز رو به
رشد پیش بینی شده است .بنابراین ،توسعه در صنعت
مبلمان یکی از الزامات اساسی برای کشورهایی است
که در انها مزیت وجود دارد.
مقیم��ی در ادام��ه درب��اره برنامه ه��ای م��دون
ب��رای رونق صنعت مبلمان گف��ت :مجموعه ما فقط
حمایت های مالی و تس��هیالت را در نظر نگرفته بلکه
اس��تفاده از امکانات وزارت صنعت ،معدن و تجارت و
حمایت های بانکی نیز دیده شده است .در این زمینه
یکی از موضوع های حمایتی ما از صنایع مختلف ارائه
مدلی برای توس��عه صنعت است؛ در صنعت مبلمان
یکی از مدل های اصلی که در دنیا نیز اس��تفاده شده
مدل خوشه ای اس��ت .در کشور ۱۵خوشه شناسایی
ش��ده که در همدان ،قم ،مشهد و سایر استان ها این
توسعه دیده شده است .وی افزود :یکی از معضل ها و
حلقه های گمشده ،موضوع طراحی در صنعت مبلمان
بوده است.
بی��ش از ۹۵درصد واحدهای تولید کننده در حوزه
صنف هس��تند و بخش بزرگی را ش��امل نمی شوند.
تعریف خوشه این اس��ت که یک سری مجموعه هایی
ک��ه در ح��وزه جغرافیایی مش��غول فعالی��ت هم رده
هستند به صورت خوشه ای کسب وکار خود را توسعه
دهند.
برای مث��ال ،خانواده هایی که از نقطه صفر تا پایان
تولی��د را خود به تنهایی دنبال می کنند ،شناس��ایی
می ش��وند و برای ورود به کشورهای مختلف به دلیل
اینکه باید با استانداردهای همان کشور فعالیت داشته
باشیم باید هماهنگ باشند.
برندسازی در ادامه خوشه
مع��اون صنایع کوچک س��ازمان صنایع کوچک
و ش��هرک های صنعتی ایران گفت :بعد از شناس��ایی
خوش��ه ها ب��ه برندها می رس��یم .واحدها با تش��کیل
کنسرس��یوم در بازارهای عمان و س��ایر کش��ورها از
حمایت های دولت استفاده کرده اند.
از دیگ��ر حمایت ه��ا ،ام��وزش اف��راد اس��ت و با
تشکیل شرکت های مدیریت صادرات توانمندی های
صنعتگران را در نمایشگاه ها به نمایش می گذاریم .با
این کار سعی می کنیم بافت مبلمان را از حالت سنتی
به سمت صنعتی پیشرفته ببریم.
مقیم��ی افزود :یکی از چالش ها در حوزه مبلمان
نحوه خش��ک شدن درست چوب اس��ت تا با قابلیت
درس��ت در این صنعت استفاده ش��ود .ما با کمک به
صنعتگران و تش��کیل تعاونی ،خشک کردن چوب در
فض��ای خال را اموزش داده ایم تا س��رمایه در گردش
ب��رای نگهداری چوب تا مرحله تولید را کاهش دهیم
و تعداد دفعات استفاده از سرمایه را باال ببریم.
مع��اون صنایع کوچک س��ازمان صنایع کوچک
و ش��هرک های صنعتی ایران درباره مواد اولیه صنعت
مبلمان نیز گف��ت :چوب با توجه به قانون ممنوعیت
برش چ��وب درختان با محدودیت به واحدهای مورد
نیاز ارس��ال می ش��ود و ای��ن کار تا ۱۰س��ال ادامه
خواهد داش��ت .یک��ی از برنامه های اصل��ی دولت نیز
که در بودجه و برنامه شش��م توس��عه تاکید ش��ده،
راهکارهایی برای بازس��ازی و نوسازی صنعت مبلمان
اس��ت .همچنین ،فوم موردنیاز صنعت��ی مبلمان در
برخی اس��تان ها تولید می ش��ود ،ضمن انکه با توجه
به وضعیت اقتصادی موجود در کشور با همکاری کره
به س��اخت کارخانه اقدام ش��ود اما در زمینه واردات
مشکلی نداریم.
مقیمی یاداوری کرد :با توجه به نام گذاری س��ال
۹۷بر اس��اس «حمای��ت از کاالی ایرانی » این امر را
در دس��تور کار قرار می دهیم و در نوسازی ،بازسازی
و س��اخت کارخانه از تولیدکنن��دگان داخل حمایت
می کنیم.
وی درباره پارچ��ه رومبلی نیز گفت :بزرگ ترین
کارخان��ه تولید پارچه رومبل��ی در قرچک راه اندازی
ش��ده که با حمایت های دولت قابلیت صادرات را نیز
دارد.
پایه های سست مبلمان
به گفته کارشناس��ان ،رکود در بخش س��اخت و
بازار مس��کن عاملی اثرگذار بر رون��ق بازاری مبلمان
ش��ناخته ش��ده ،ضمن انکه در چند س��ال گذش��ته
مبلمان از سبد خانوار ایرانی حذف شده است.
عبدالحسین عباسی ،رییس اتحادیه درودگران و
مبل س��ازان تهران در گفت وگو با «گسترش صنعت»
اظه��ار کرد :صنعت مبلمان با ممنوعیت واردات مبل
رونق گرفته اما تحت تاثیر رکود بازار از س��بد مصرف
خان��وار حذف ش��ده و با توج��ه به رک��ود در بخش
س��اختمان نمی تواند رونق یابد .این در حالی اس��ت
که مبل ،یکی از پرمصرف ترین کاال های زندگی امروز
بوده و در منازل و اداره ها دیده می شود.
وی ب��ا بیان اینکه ۷۰درصد نیاز بازار از س��وی
مبل س��ازان داخلی تامین می شود ،ادامه داد :صنعت
مبل تن��وع زی��ادی دارد و ۱۷رس��ته صنعتی دیگر
مانند درودگران ،رنگرزان ،منبت کاران و ...در صنعت
مبلم��ان فعالیت دارند .اما بس��یاری از صنایع داخلی
مانند صنعت مبل به بازار مس��کن و گرانی مس��کن
وابس��ته است؛ کس��ی که توان خرید مسکن ندارد به
دنبال خرید مبل نیس��ت .زمانی صنعت مبل داخلی
رشد می کند که نرخ مسکن معقول باشد.
ریی��س اتحادیه درودگران و مبل س��ازان تهران
اف��زود :وار دات مبلم��ان ب��ه دلیل حجم��ی بودن و
محاس��به تعرف��ه گمرکی بر ه��ر کیلو دیگ��ر صرفه
اقتصادی ندارد ،ضمن انک��ه به همین دلیل حجمی
بودن قاچاق نیز ندارد.
به گفته عباس��ی ،در دو س��ال گذش��ته به دلیل
مش��کالت ارزی و منطقه ای حجم صادرات کم شده
است در صورتی که کش��ورهای همسایه توان رقابت
ب��ا مبل ای��ران را ندارند و اگ��ر حمایت های دولتی از
صنعت مبلمان اجرایی شود مبل ایرانی توان رقابت با
محصوالت ایتالیایی را دارد.
چالش خشک کردن چوب
این فعال اقتصاد تاکید کرد :بیشتر مبل ایرانی در
شهرستان های تویس��رکان ،مالیر ،شاهرود و ...تولید
می شود اما استان تهران در تولید مبل موفق تر عمل
کرده اس��ت .اکنون بیش از ۲۰ه��زار واحد تولیدی
مبلمان در دو شهرک صنعتی خصوصی چهاردانگه و
لپه زنک فعال هستند.
عباس��ی با بیان اینکه دس��تگاه چوب خشک کن
نق��ش ۳۰درص��دی در تولید مبلم��ان دارد و فقط
کارخانه ه��ای بزرگ این دس��تگاه را در اختیار دارند،
ادام��ه داد ۸.۵ :درصد از اش��تغالزایی کش��ور برعهده
صنع��ت مبل اس��ت اما مبل س��ازان هنوز با مش��کل
صنعتی ش��دن برق ،مالیات ،عوارض ،بیمه و ...درگیر
هستند.
عباسی افزود :پرداخت تسهیالت بانکی به صنعت
مبل به رونق این صنعت کمک خواهد کرد ،به شرطی
که نرخ س��ود ان برای صنعتگ��ران به صرفه تعیین و
مدت تنفس مناسبی برای پرداخت تسهیالت در نظر
گرفته شود.
وی گف��ت :کارگاه های صنعتی کش��ور ب��ا نیروی
خ�لاق و اماده به کار ،ت��وان تولید مبل را دارد اما به
لحاظ کمب��ود مواد اولیه این صنعت در معرض خطر
است .مواد اولیه ای که ب ه دست ما می رسد گران تمام
می ش��ود و مبل داخلی را نس��بت به مشابه خارجی
گران می کند.
سخن اخر
درحال حاض��ر صنای��ع تولید کنن��ده محصوالت
متنوع مبلم��ان چوبی با چالش های گس��ترده ای در
زمینه توس��عه بازارهای ه��دف و ورود به عرصه های
منطقه ای و بین المللی روبه رو هستند.
از دالی��ل مه��م ناکام��ی ش��رکت های تولیدی در
بازاره��ای بین المللی می توان به نب��ود رقابت پذیری
انها در قیاس با رقیبان اش��اره کرد که س��همی از ان
مربوط به طراحی و سهمی دیگر مربوط به هزینه های
تولید است.
امیدواری��م با توجه به نقش افرینی صنعت مبلمان
در اش��تغال کشور و رونق بخشی به صنایع مرتبط در
اجرای طرح توس��عه خوش��ه صنعتی مب��ل و منبت
همدان دستاوردهای مناسبی حاصل شود.
افتتاح کارخانه تولید اب اشامیدنی و نوشیدنی های گیاهی در بوشهر
مدیرعامل ش��رکت شهرک های صنعتی اس��تان بوشهر گفت :شرکت
دیان��وش گس��تر بهاران نخس��تین کارخانه تولید اب های اش��امیدنی و
ش��ربت های عرق گیاهی و ابمیوه انواع مرکبات و غیر مرکبات در استان
بوش��هر اس��ت که با اس��تفاده از فن��اوری روز الم��ان در صنایع غذایی
محصوالت��ی با ه��دف صادرات به کش��ورهای حوزه خلیج ف��ارس تولید
می کند .
ب��ه گ��زارش «گس��ترش صنعت» ب��ه نق��ل از روابط عمومی ش��رکت
ی در ایین بهره برداری
ش��هرک های صنعتی استان بوش��هر ،مهدی صفو
از ای��ن پ��روژه افزود :عملیات س��اخت ای��ن کارخانه در س��ال ۱۳۹۵با
سرمایه گذاری بخش خصوصی اغاز شد و فاز نخست ان ،همزمان با هفته
دولت گشایش یافت.
صفوی حجم سرمایه گذاری این پروژه را ۱۱هزار میلیون ریال برشمرد
و خاطرنش��ان کرد :مساحت سوله ساخته شده برای راه اندازی خط تولید
این کارخانه یک هزار و ۲۷۵مترمربع بوده که در زمینی به مس��احت ۲
هزار مترمربع بنا شده است .مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان
بوش��هر اضافه کرد :این محصول با نام تج��اری «بابوتی » به بازار مصرف
عرضه می ش��ود .وی خاطرنشان کرد :با بهره برداری از این کارخانه ،برای
۱۸نفر شغل ایجاد شده است.
ش��ایان ذکر است در ایین گش��ایش این پروژه ،معاون استاندار بوشهر،
فرماندار برازجان ،مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان بوشهر و
مدیرکل فنی و حرفه ای استان حضور داشتند.