روزنامه گسترش صنعت شماره 474
روزنامه گسترش صنعت شماره 474
ریشه برخی
احتکار های این روز ها
3
سال سی ام پیاپی 2447
دوره جدید شماره 4 474صفحه قیمت 1000 :تومان
سفیر اتریش در دیدار با معاون وزیر و رییس
هیات عامل ایدرو تاکید کرد
حمایت و همکاری اتریش برای پیشبرد
توسعه روابط صنعتی و اقتصادی
س��فیر اتریش به همراه رایزن بازرگانی این کش��ور در دیدار با معاون
وزی��ر و رییس هیات عامل ایدرو بر ادام��ه حمایت و همکاری وین برای
پیش��برد هر چه بیشتر پروژه ها و توس��عه روابط صنعتی و اقتصادی دو
کشور تاکید کرد .به گزارش ایدرونیوز ،اشتفان شلتس ،سفیر اتریش با
تاکید بر ادامه همکاری های وین با تهران گفت :دولت و نهادهای دولتی
مش��کل خاصی در ادامه فعالیت با طرف ه��ای ایرانی ندارند و در زمینه
ش��رکت های بزرگ و خصوصی اتریشی نیز باید راه حل ها و راهکارهایی
داده ش��ود ت��ا طرف ها بتوانند ب��ا وجود تحریم های کنون��ی به فعالیت
خود ادامه دهند .معاون وزیر و رییس هیات عامل س��ازمان گس��ترش و
نوس��ازی صنایع ایران در این دیدار با اش��اره به خروج امریکا از برجام،
گفت :کشورهای اروپایی باید هر چه سریع تر تکلیف ادامه همکاری ها و
پروژه های در جریان را مش��خص کنند .منصور معظمی بر نقش افرینی
بیشتر اتریش به عنوان مسئول دوره ای اتحادیه اروپا برای انسجام بخشی
به روابط با ایران به عنوان ظرفیتی مهم اشاره کرد و اقدا م های ملموس و
انعطاف پذیرتر را خواستار شد .معظمی با اشاره به نحوه همکاری بانکی و
مالی و چگونگی فاینانس پروژه ها گفت :بانک مرکزی ایران امادگی الزم
را به منظور حمایت و همکاری برای فاینانس پروژه ها دارد .در این دیدار
همچنین پیش��نهاد برگزاری همایش مشترک صنعتی بین دو کشور با
هدف اشنایی بیشتر با توانایی ها و ظرفیت های صنعتی و سرمایه گذاری
دو جانبه مطرح شد و مورد استقبال قرار گرفت.
دوشنبه
12شهریور 1397
22ذی الحجه 1439
3سپتامبر 2018
۱۴سال تالش
در مسیر توسعه
4
http://telegram.me/sanatnewspaper
www.sanatnewspaper.com
«گسترش صنعت» از روند نوسازی ،بهسازی و توسعه صنایع در ایران گزارش می دهد
نوسازی و سدهای پیش رو
2
بررسی«گسترشصنعت» از برگزاریهفتمیننشستفناوری محوربنگاه هایکوچکومتوسطایرانوکره جنوبینشانداد
ساخت نیروگاه خورشیدی در تهران
4
دوشنبه
اقتصاد و توسعه
12شهریور 22 1397ذی الحجه 3 1439سپتامبر 2018شماره 474پیاپی 2447
یادداشت
فرسودگی
دومینوی مرگ واحدهای صنعتی
فرس��ودگی را می ت��وان
مهم تری��ن عام��ل بازدارن��ده
توس��عه در تمام صنایع دانست.
فرس��ودگی در ی��ک کارخان��ه
نشان از نگاه مدیریتی و وضعیت
اقتصادی یک بنگاه دارد.
اگ��ر یک واحد با فرس��ودگی
رمضانعلی سبحانی فر
هم��راه باش��د ،به معن��ای نگاه
عضو کمیسیون صنایع
غیرتوس��عه ای در بنگاه اس��ت.
و معادن مجلس شورای
شاید گفته ش��ود این پدیده به
اسالمی
دلیل ش��رایط اقتص��ادی ایجاد
ش��ده باش��د اما وضعیت ایران
هنوز به گونه ای نیس��ت که فرس��ودگی به واس��طه شرایط
اقتصادی به واحدها تحمیل شود.
فرس��ودگی موضوعی نیست که امروز و دیروز ایجاد شده
باشد .این مشکل از سال های گذشته در کشور وجود داشت
و برخی از کارخانه های بزرگ کش��ور را به تعطیلی کشاند.
به تازگی مطرح ش��ده که تسهیالت نوس��ازی سال گذشته
مورد استقبال قرار نگرفت و مقداری از بودجه نوسازی باقی
مانده اس��ت .این موضوع به طور مش��خص نشانه ای از نبود
نگاه توسعه در واحدهای صنعتی است.
در این زمینه مهم ترین نیاز این است که ابتدا باید بررسی
ش��ود دلیل مورد اس��تقبال قرار نگرفتن تسهیالت نوسازی
چه بوده است.
این موضوع باید بررسی شود تا با تغییر شرایط تسهیالت
از واحده��ای تولیدی حمایت بیش��تری کنیم .عالوه بر این،
باید در نظر داشت که واحدهای تولیدی اکنون با مشکالت
جدی روبه رو هس��تند و بسیاری از واحدها به دلیل شرایط
تولی��د در کش��ور ت�لاش می کنند تا از تس��هیالت مختلف
استفاده و مشکالت دیگری را برطرف کنند.
این موضوع در س��ال های گذش��ته نیز با عنوان انحراف
تس��هیالت مطرح ب��ود .باید جلوی این سیاس��ت در بخش
تولید گرفته شود تا تسهیالتی که داده می شود در سرفصل
مشخص هزینه شود.
فرسودگی ،مسئله ای است که جان کارخانه ها را می گیرد.
هر چند وجود برخی قوانین و بروکراس��ی در ساختار بانکی
و دولت��ی یکی از عوامل موثر بر وضعیت بنگاه ها اس��ت اما
بررسی این امار گذشته نشان می دهد که مشکل امروز نگاه
حاکم بر بنگاه ها است.
در زم��ان دولت یازدهم تعداد قوانین مزاحم بیش از حال
حاضر بود .با وجود این ،تس��هیالت م��ورد نیاز در پایان هر
سال به پایان می رس��ید .دلیل اصلی این موضوع مربوط به
وضعیت بهتر اقتصاد کشور در ان دوره می شود.
اکنون به دلیل اینکه در ش��رایط اقتصادی ش��اهد برخی
مش��کالت هستیم ،اس��تقبال از این تسهیالت کاهش یافته
اس��ت .این در حالی اس��ت که واحدهای صنعتی می توانند
از تسهیالت نوسازی اس��تفاده کنند اما امروز ان را اولویت
خود نمی دانند.
الزم اس��ت ای��ن موض��وع در کارخانه ها مطرح ش��ود که
نوسازی ،بهسازی و توس��عه واحدهای تولیدی باید اولویت
نخست تمام بنگاه های تولیدی باشد.
در صورت��ی که مدیران صنعتی در کش��ور به این نتیجه
نرس��ند ،فرس��ودگی مانن��د دومینوی ورشکس��تگی عمل
می کن��د و جان تمام واحدهایی را که امروز فعال هس��تند،
خواهد گرفت.
ای��ن موضوع با احتس��اب برخی فش��ارهای بین المللی بر
اقتصاد ایران ،شرایط را برای تولیدکنندگان و اقتصاد کشور
دشوارتر می کند.
همچنین دولت باید تالش کند تا شرایط پرداخت تسهیل
ش��ود و تولیدکنندگان نی��ز باید به این نتیجه برس��ند که
نوسازی عالوه بر مزیت های اقتصادی ،باعث می شود حیات
کارخانه ها به نوعی تضمین شود.
نبود هماهنگی و درک متقابل بین دولت و بخش خصوصی
باعث می شود هر دوسوی این معادله و مردم متضرر شوند.
با اینکه نوسازی و
بهسازی صنایع از
مهم ترین برنامه های
وزارت صنعت ،معدن
و تجارت تلقی می شود،
هنوز این سیاست به
کارکرد کافی نرسیده
است .بسیاری از
کارشناسان صنعتی
و مسئوالن وزارت
صنعت ،معدن و تجارت
نگران فرسودگی
کارخانه ها هستند
«گسترش صنعت» از روند نوسازی ،بهسازی و توسعه صنایع در ایران گزارش می دهد
نوسازی و سدهای پیش رو
فرسودگی ،عامل کاهش تولید ناخالص ملی
صنایع در س��ال ج��اری به صورت مجزا از طرح س��ال
امیر مهرزاد
گذش��ته ،کلید نخورده و همچنان به عنوان طرح قبلی
industry@sanatnewspaper.com
در ح��ال اجراس��ت ،تا ۲۴م��رداد امس��ال ۲۷۴واحد
تولی��دی و صنعتی رقمی مع��ادل ۷۹۲میلیارد و ۴۸۵
با گذش��ت بیش از یک س��ال از اغاز طرح نوسازی و
میلیون تومان دریافت کرده اند.
بهس��ازی صنایع و در نظر گرفت��ن اعتباری معادل ۱۰
در اغ��از س��ال ۱۳۹۶ق��رار بود ۳ط��رح حمایتی با
هزار میلیارد تومان برای واحدهای صنعتی ،استقبال از
عنوان های «رونق تولید»« ،بهسازی و نوسازی صنایع»
این طرح به یک دهم مبلغ مورد نظر هم نرسیده است.
و «حمایت از تولید و اشتغال» با اعتبار ۵۰هزار میلیارد
با اینکه سیاست نوسازی و بهسازی صنایع از مهم ترین
تومانی مدنظر قرار گیرد .این طرح ها به ترتیب ،مربوط
برنامه های وزارت صنعت ،معدن و تجارت تلقی می شود،
به رونق تولید ۱۰هزار واحد صنعتی با اعتباری معادل
هنوز این سیاست به کارکرد کافی نرسیده است .بسیاری
۲۰هزار میلیارد تومان ،نوسازی و بهسازی ۵هزار واحد
از کارشناسان صنعتی و مسئوالن وزارت صنعت ،معدن
صنعت��ی با اعتب��اری معادل ۱۰هزار میلی��ارد تومان و
و تجارت نگران فرسودگی کارخانه ها هستند.
حمایت از تولید و اش��تغال ۱۰ه��زار بنگاه اقتصادی و
با فرس��وده شدن بس��یاری از تجهیزات و واحدهای
تامین مالی ۶هزار واحد نیمه تمام با پیش��رفت فیزیکی
صنعتی امکان رقابت تولیدات صادراتگرا برای واحدهای
حداقل ۶۰درصد بود( .ش��رایط ارائه این تس��هیالت به
مرب��وط وجود ن��دارد و صنعت کش��ور در این زمینه با
تفکیک رش��ته های صنایع تدوین ش��ده اس��ت ).سال
چالش های جدی تری روبه رو خواهد شد.
گذش��ته دومی��ن س��الی بود که ش��بکه
ط��رح نوس��ازی و بهس��ازی صنایع که
بانکی ب��رای حمایت از بنگاه های کوچک
از س��ال گذشته برای نخس��تین بار کلید
و متوس��ط و تامین مالی ویژه برای تولید
خورد ،در س��ال جاری نی��ز ادامه خواهد
ورود کرد تا در کنار تسهیالت عمومی که
یاف��ت و درحال حاض��ر منتظ��ر تعیین و
به بخش های مختل��ف اقتصادی در طول
تصویب میزان تس��هیالت از س��وی ستاد
سال پرداخت می ش��ود ،این بخش ها نیز
فرماندهی اقتصاد مقاومتی اس��ت .با این
مورد توجه قرار گیرند و از سهم مشخصی
محسن صالحی نیا
حال ،صاحب��ان صنایع در ای��ران به ویژه
برخوردار شوند .بنابراین ،قرار شد اعتباری
وزارت صنعت ،معدن
در ماه ه��ای گذش��ته به دلیل مش��کالت
مع��ادل ۲۰ه��زار میلیارد توم��ان برای
و تجارت تالش می کند
اقتصادی توان اس��تفاده از این تسهیالت
نوسازی و بهس��ازی ۵هزار واحد صنعتی
تا سیاست های نوسازی
را ندارند.
مدنظر قرار گیرد.
به بهترین شکل ادامه
در این شرایط اقتصادی کشور مشخص یابد .یکی از بزرگ ترین � نوسازی جدی گرفته شود
اسیب های فرسودگی
محس��ن صالحی نی��ا ،مع��اون ام��ور
اس��ت وزارت صنع��ت ،مع��دن و تجارت
افزایش نرخ تمام شده
صنای��ع وزارت صنعت ،مع��دن و تجارت
توانس��ته منبع مناس��بی برای نوسازی و
و کاهش ظرفیت تولید
بهس��ازی تامین کند اما امکان استفاده و است اگر واحدهای صنعتی به «گس��ترش صنعت» گف��ت ۱۰ :هزار
موضوع نوسازی را جدی میلیارد تومان برای ۵هزار واحد صنعتی
استقبال از ان وجود ندارد.
نگیرند ،در ادامه توان
در نظر گرفته ش��ده اما این منابع در سال
بنا ب��ر اطالعات��ی که از س��وی وزارت
صنعت ،معدن و تجارت منتش��ر شده ،با رقابتی انها کاهش می یابد گذشته مصرف نشد .بر این اساس ،طرح
نوس��ازی و بهس��ازی ادامه خواهد یافت.
توجه به اینکه طرح نوس��ازی و بهس��ازی
واحده��ای متقاض��ی می توانند از مبلغی که در س��ال
حوزه اصالح فرایندها و تقویت نیروی انس��انی نتوانند
گذشته برای نوس��ازی و بهسازی صنایع در نظر گرفته
از تسهیالت مناسبی برخوردار شوند.
شده ،استفاده کنند.
وی با بیان اینکه امروز دنیا از برنامه ریزی استراتژیک
معاون وزی��ر صنعت ،معدن و تجارت ب��ا بیان اینکه
به توس��عه استراتژیک رسیده اس��ت ،توضیح داد :امروز
شرایط اقتصادی نباید منجر شود که واحدهای صنعتی
در دنیا توانی که برای اجرا در نظر گرفته می ش��ود ۸۰
به سمت فرس��ودگی حرکت کنند ،توضیح داد :وزارت
درصد و این شاخص در طراحی برنامه ۲۰درصد است.
صنع��ت ،معدن و تجارت در این زمینه تالش می کند تا
طرح های استراتژیک امروز به سادگی نوشته می شود.
سیاست های نوسازی به بهترین شکل ادامه یابد .یکی از
از مدل های توس��عه یافته اس��تفاده می کنیم و طرح ها
بزرگ ترین اسیب های فرسودگی افزایش نرخ تمام شده
اماده می ش��ود اما در اجرا با مش��کل روبه رو می شویم.
و کاهش ظرفیت تولید است.
این کارشناس توس��عه پایدار با بیان اینکه کشور امروز
صالحی نی��ا اف��زود :اگ��ر واحدهای صنعت��ی موضوع
به افزایش س��طح اعتماد عمومی نیاز دارد ،توضیح داد:
نوس��ازی را جدی نگیرن��د ،در ادامه ت��وان رقابتی انها
بخ��ش خصوصی باید ب��ه این نتیجه برس��د که دولت
کاهش می یابد و نمی توانند با محصوالت مشابه خارجی
می خواهد نوس��ازی کن��د و اعتماد ازدس��ت رفته باید
در ن��رخ و کیفی��ت رقابت کنند .این موض��وع هم بازار
بازس��ازی ش��ود .عالوه بر این ،مدیران هم باید بپذیرند
داخلی انها را با چالش روبه رو می کند و هم مش��کالت
که نیاز به بهس��ازی و نوس��ازی واحدهای زیر نظر انها
جدی در حوزه صادرات به وجود می اورد.
وج��ود دارند .ساس��انی با اش��اره به اینکه بس��یاری از
موانع نوسازی در کشور
مدی��ران نمی دانند که چ��ه فناوری هایی
حس��ین ساس��انی ،کارش��ناس توسعه
در دنیا وج��ود دارد ،در این ب��اره توضیح
پایدار درباره لزوم نوس��ازی و بهس��ازی و
داد :متاس��فانه بس��یاری از کارخانه داران
موانع این سیاست در کشور به «گسترش
در ای��ران هن��وز به ش��یوه س��نتی تولید
صنعت» گفت :امروز وضعیت شرکت ها و
می کنن��د و اطالع��ی از ش��یوه های نوین
کارخانه ها به قدری وخیم ش��ده که توان
تولی��د در عرص��ه فعالیتی خ��ود ندارند.
رقابت با ش��رکت های مش��ابه خارجی هر
مقاومت برای نوسازی و بهسازی از طرف
حسین ساسانی
روز کمت��ر و کمت��ر می ش��ود .البته این
کارخانه ها و دول��ت وجود دارد .صاحبان
موضوع از سال ها پیش در ایران مطرح بود امروز وضعیت شرکت ها و چون مدیران برجس��ته نیستند اطالعات
کارخانه ها به قدری وخیم
و با این هدف دولت و برخی از سازمان ها
کافی برای بکارگی��ری فناوری های نوین
شده که توان رقابت با
و نهادها فعالیت می کردند اما مش��کالتی شرکت های مشابه خارجی ندارند و دولت هم با وجود برخی مقررات
در ای��ن زمینه بود و برخ��ی از انها هنوز هر روز کمتر و کمتر می شود .و بروکراس��ی مس��یر نوس��ازی را دشوار
هم وجود دارد.
البته این موضوع از سال ها ک��رده اس��ت .وی با اش��اره ب��ه اهمیت
ساسانی با بیان اینکه یکی از مهم ترین پیش در ایران مطرح بود و ش��اخص تولید ناخالص ملی توضیح داد:
با این هدف دولت و برخی از
موضوع های این حوزه مربوط به بهسازی سازمان ها و نهادها فعالیت تولید ناخالص ملی یکی از ش��اخص هایی
می شود ،توضیح داد :تسهیالت این بخش می کردند اما مشکالتی در اس��ت که در صورت فرسودگی واحدهای
بیشتر به حوزه س��خت افزار داده می شود این زمینه بود و برخی از انها تولیدی با مشکل روبه رو می شود .از منظر
هنوز هم وجود دارد
و ای��ن موض��وع باعث ش��ده بس��یاری از
لزوم نوسازی ،بهسازی و توسعه واحدهای
مدی��ران و صاحبان صنایع در کش��ور در
صنعتی بیشتر احساس می شود.
دوشنبه
صنعت خودرو
12شهریور 22 1397ذی الحجه 3 1439سپتامبر 2018شماره 474پیاپی 2447
یادداشت
خال شرکت های قدرتمند
در امر بازرگانی
عکس :ایدا فریدی
در گذشته بسیاری گالیه
کردند که صنعت قطعه
دارای مشکالتی است اما
اشتباه هایی از سوی برخی
رخ داد که امروز دامنگیر
این صنعت شده است.
این افراد برخی مسئوالن
را به واحدهای صنعتی
هدایت می کردند و به
انها اطمینان می دادند
هر قطعه ای که از
سوی قطعه ساز خارجی
تامین نشود ،توانایی
داخلی سازی ان وجود
دارد .امروز این ادعا
گریبانگیر تولید شده
است
در گفت وگوی «گسترش صنعت» با یکی از کارشناسان صنعت خودرو بررسی شد
ریشه برخی احتکار های این روز ها
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
صنعت خودرو ،یک��ی از صنایع تاثیرگذار بر اقتصاد
هر کش��وری از جمله ایران اس��ت .وضعیت سیاس��ی
کش��ور ،اینده نگر نب��ودن صنعتگران ،نداش��تن ایده
در این حوزه ،خال مدیریتی و ...س��بب ش��ده تا تولید
ان با دش��واری های بس��یاری همراه باش��د و توسعه
م��ورد انتظار به دس��ت نیاید .در این راس��تا ،یکی از
کارشناس��ان خودرویی اعالم کرد حتی هزینه مونتاژ
خودرو در کشور ۳برابر نرخ جهانی است و این ناشی
از عملکردهای نادرست در این صنعت است .قانونمند
نبودن برنامه ها و مدیریت نداش��تن به لحاظ زمانی به
این موضوع منجر ش��ده که فرصت ها از دس��ت رفته
در حال��ی که اهداف بدون نتیجه همچنان باقی مانده
اس��ت .محمود نجفی س��هی ،عض��و انجمن تخصصی
صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور معتقد
اس��ت برای س��اماندهی تولید درحال حاضر نخستین
کاری ک��ه دولت باید انجام ده��د ایجاد ثبات در بازار
ارز اس��ت .در ادامه گفت وگوی «گسترش صنعت» با
وی را می خوانید.
پیش ت�ر عنوان کرده بودید ب�رای بهره وری
بیشتر بهتر است تولیدکنندگان در تعطیالت هم
فعالیت داشته باشند .این امر هزینه ماشین االت
و تجهیزات را کاهش داده و به رونق تولید منجر
می ش�ود .ایا در شرایط امروز هم می توان با این
نسخه هزینه ها را سرشکن کرد؟
این امر باید پیش از این انجام می شد که چالش های
کش��ور کمتر بود .در ش��رایط فعلی یکی از مهم ترین
کارهایی که دولت باید به ان اهتمام ویژه ورزد ،تثبیت
نرخ ارز اس��ت .همزمان با این مس��ئله ،ضروری است
واردات محصوالت هم مدیریت شود.
برای تثبیت ارز نرخ ان چقدر مهم است؟
ن��رخ ارز بای��د با کار کارشناس��ی تعیین ش��ود اما
نکته مهم این اس��ت که اگر نرخ ۷یا ۱۰هزار تومان
تعیین می ش��ود باید برای یک یا دو س��ال ثابت باقی
بمان��د .به این ترتیب ،صنعتگ��ر می تواند برنامه ریزی
و تولید پیوس��ته داشته باش��د .در حالی که امروز اگر
من قطعه س��از محصول خود را ب��ا دالر ۸هزار تومان
بفروش��م معلوم نیس��ت فردا بتوانم با همین نرخ مواد
اولیه مورد نیاز خود را تهیه کنم.
ریش��ه بخش��ی از احتکارهایی که این روزها کشف
می ش��ود ممکن اس��ت همین مس��ئله باش��د .البته
نمی توان منکر این مسئله بود که افراد به دنبال سود
بیشتر به این کار مبادرت می کنند.
اگر نرخ ارز ثبات داش��ته باش��د و رشد هر سال ان
مشخص باشد قطعه ساز می تواند برنامه ریزی بلندمدت
کند .در ادامه بازار ارامش پیدا می کند و بس��یاری از
دغدغه ها از بین می رود.
تولیدکننده ،امروز نگران فردای تولید خود اس��ت.
این امر روی بازده فعالیت ها تاثیر منفی داش��ته و در
کنار نوس��ان های ارزی فعالیت ها را تحت الشعاع قرار
می دهد.
به این ترتیب ،می ت�وان گفت ثبات نرخ ارز
مهم تر از نرخ ان است؟
بل��ه .نرخ ارز باید تثبیت ش��ود و در اختیار دولت و
بانک مرکزی قرار گیرد .در گذش��ته بازار ثبات نسبی
داشت و تولید با چالش کمتری همراه بود.
به نظر می رسد کمبود ارز به وضعیت موجود
دام�ن زده و تولید قطعات را در صنعت خودرو با
چالش روبه رو کرده است .این طور نیست؟
ارز ب��ه ان��دازه کافی وجود دارد .برای نمونه ،س��ال
گذش��ته ۴۲میلیارد دالر صادرات غیرنفتی داش��تیم
معتقدند قیمت ها ازاد شود به شرط انکه تعرفه
که ۲۴میلیارد دالر ان مربوط به پتروش��یمی ها بود.
واردات برداش�ته ش�ود .نظ�ر ش�ما در این باره
مس��ئله این اس��ت که صادرکنندگان ارز را در سامانه
چیست؟
«نیم��ا» عرضه نمی کنند زیرا اجب��اری برای این کار
ب��ه جرات می گویم با عملی ش��دن ای��ن امر کمتر
وجود ندارد.
از یک س��ال تولید تعطیل ش��ده و هم��ه واردکننده
از س��وی دیگر ،ضروری اس��ت ب��ا مدیریت جلوی
می شوند .هیچ کش��وری چنین ریسکی نمی کند زیرا
قاچاق گرفته شود .کش��ور هزینه زیادی برای مبارزه
مش��کالت را دو چندان می کند .ام��روز جوانان بیکار
ب��ا قاچاق می پردازد .برای از بین بردن این هزینه کرد
زیادی در کش��ور هس��تند که از نی��روی جوانی انها
مازاد ،بای��د تولیدکننده و واردکننده هر دو موظف به
استفاده نمی ش��ود .نباید با ازمون و خطا چالش ها را
پرداخت ارزش افزوده ش��وند .ای��ن روش ارزان ترین و
برای خود بیشتر کنیم.
بهترین ش��یوه برای مبارزه ب��ا کاالی قاچاق از جمله
وضعیت تولید در صنعت خودرو به کالف سردرگمی
قطعات خودرو است.
بدل ش��ده که از اختیار مسئوالن خارج شده است .به
ب�ا ممنوعی�ت واردات ایا همچن�ان پدیده
طور مثال ،امروز خصوصی سازی صنعت خودرو مطرح
قاچاق داریم؟
می ش��ود در حالی که برای تصاحب سهام و عضویت
بله .کش��ور درگیر دو نوع قاچاق اس��ت؛ رس��می و
در هیات مدی��ره ان درگیری های��ی درون این صنعت
غیررس��می .برخی اف��راد با خرید محص��والت با نرخ
رخ د اده است .شرکت های بزرگ قطعه سازی خواهان
پایین تر از منطقه ازاد و فروش در بازار داخل به نوعی
س��هم هس��تند و هر یک دیگری را مته��م به واردات
ب��ه این معضل ها دامن می زنند که الزم اس��ت به این
می کند که پیش تر ادعای داخلی سازی کرده است.
موضوع نیز رسیدگی شود.
ب��ه طور عموم ای��ن معضل وج��ود دارد که انهایی
بس�یاری از قطعه س�ازان از رون�د تولی�د و
که ادعای داخلی س��ازی داش��ته اند برخی قطعات را
مشکالت موجود گالیه مند هستند .این موضوع
وارد می کنند .یکی از ش��رکت های بزرگ قطعه سازی
از سوی تولیدکنندگان بزرگی مطرح می شود که
زمانی برای س��فارش قطعه ای با من تماس گرفت .در
جزو تک سورس های صنعت خودرو هستند .این
بازدید از این ش��رکت دیدم تعدادی اف��راد ،بیکار در
موضوع ب�رای واحدهای بزرگ چق�در می تواند
محوطه تردد دارند .از مس��ئولیت این افراد پرس��یدم.
صحت داش�ته باشد؟ به نظر می رس�د انها باید
گفته ش��د انها کارگران خط مونتاژ هس��تند .گفتند
بیشتر اینده نگر باشند.
هر زمان مجموع قطعات وارد ش��ود انها مش��غول کار
بای��د دید کس��انی که این س��خن را بیان می کنند
می ش��وند و مونتاژ می کنند و زمان��ی که این قطعات
به دنبال منافع ملی هس��تند یا ش��خصی .در گذشته
وارد نشود بیکار می مانند در حالی که حقوق پایان ماه
بس��یاری گالی��ه کردن��د که صنع��ت قطع��ه دارای
دریافت می کنند .یکی از مش��کالت ،واردات به جای
مشکالتی است اما به عمد ،اشتباه هایی از سوی برخی
داخلی سازی اس��ت و از سوی دیگر ،نیروهای مازادی
رخ داد که امروز دامنگیر این صنعت ش��ده است .این
که هزینه تولید را افزایش می دهند.
افراد برخی مس��ئوالن را به واحدهای صنعتی هدایت
بحث دیگر این اس��ت که در حالی که داخلی سازی
می کردند و به انها اطمینان می دادند هر قطعه ای که
و خری��د محص��والت بوم��ی داریم س��ازنده ایرانی از
از س��وی قطعه ساز خارجی تامین نشود توانایی تولید
محصوالت خارجی اس��تفاده می کن��د .به طور نمونه،
در داخل را دارند .امروز این ادعا گریبانگیر تولید شده
این ش��رکت قطعه س��از داخلی برای ازمایشگاه خود
است.
از وس��ایل ازمایشگاهی خارجی اس��تفاده می کند در
همچنی��ن ،قرار ش��د برخی قطعات داخلی س��ازی
حالی که تمام وس��ایل را می توانس��ت از داخل تامین
ش��وند .از صنعتگر داخلی نرخ خواسته شد اما برخی
کند زیرا ساخت داخل شده اند .درحال حاضر نمی توان
با ندان��م کاری قیمت های پایین اع�لام کردند که در
گفت کدام صنعتگر سازنده واقعی است .همچنین ایا
نهای��ت به جای داخلی س��ازی مبادرت ب��ه واردات از
خ��ودش از تولیدات داخل حمای��ت و تجهیزات مورد
چین و تای��وان کردند .در واقع ،به نام داخلی س��ازی
نیاز را از س��ازنده ایرانی خری��داری می کند یا خیر .از
برخ��ی قطعات وارد ش��د .این موضوع ب��ه این دلیل
ای��ن رو ،متهم کردن یکدیگر به واردات صحت دارد و
اس��ت که قراردادها ریالی بوده و طبیعی است تامین
برخی به جای داخلی سازی که پیش تر اعالم کرده اند
قطعه با نرخ پایین تر تقاضای بیش��تری داش��ته باشد.
برای کاهش هزینه ها قطعات را وارد کرده اند.
به ط��ور نمونه ،خودروس��ازی کارت بازرگانی خود را
زمانی اتاق بازرگانی مانع خصوصی س��ازی شد زیرا
به قطعه س��از داده و او واردات انجام داده است .به این
معتقد بود انچه دنبال می شود خصوصی سازی واقعی
ترتیب ،قرارداد ریالی بسته شده ضمن انکه مشخص
نیست و خصولتی است اما من معتقدم حتی خصولتی
نیست قطعه ساز مبادرت به واردات کرده زیرا با کارت
هم نیست بلکه خصونالتی است.
بازرگانی خودروس��ازان ای��ن امر انجام
بنابراین ،بزرگترین اش��تباه این است
شده اس��ت .در ادامه ،خودروساز اعالم در یکی از نشست های که عنوان می کنند دو خودروساز بزرگ
کرده این قطعه داخلی سازی شده و باید
کشور باید خصوصی شوند.
قطعه سازان و
واردات قطع��ات مورد نی��ازش با تعرفه خودروسازان ،از سوی � ای�ا می ت�وان نتیج�ه گرفت که
کمتری انجام شود.
شما مخالف خصوصی سازی صنعت
کارشناسی اعالم شد
بسیاری از قطعه س��ازانی که امروز از قانون گذشته برای امروز خودرو هستید؟
اگر خصوصی سازی این صنعت مانند
وضعیت موج��ود گالیه مند هس��تند با پاسخگو نیست در حالی
ارز ۴۲۰۰تومانی کاال خریده و در انبار که من مخالف این سخن سرنوش��ت برخی از صنایعی باش��د که
دارند .این افراد به دنبال ازادسازی نرخ هستم .معتقدم مدیریت پیش از این ب��ه بخش خصوصی واگذار
خودرو هستند تا محصوالت را با ارز ازاد گذشته می خواست قانون شد بهتر است خودروسازی دولتی باقی
به بازار عرضه کنند.
اجرا شود و اجرا شد اما بماند .ضعف ه��ای مدیریتی در صنعت
خارج ش�دن خودرو از سیاست امروز نمی خواهیم همان خودرو ارتباطی ب��ه دولتی و خصوصی
نرخ دستوری مطالبه ای است که از قانون اجرایی شود و در بودن ان ندارد .در یکی از نشس��ت های
نتیجه انجام نمی شود
سوی خودروساز و قطعه ساز مطرح
قطعه س��ازان و خودروس��ازان ،از سوی
می ش�ود .در این زمین�ه نیز برخی
کارشناسی اعالم شد قانون گذشته برای
امروز پاس��خگو نیس��ت در حالی که من مخالف این
س��خن هس��تم .معتقدم مدیریت گذشته می خواست
قانون اجرا ش��ود و اجرا ش��د اما ام��روز نمی خواهیم
همان قانون اجرایی شود و در نتیجه ،انجام نمی شود.
همچنی��ن به ارزبری یک��ی از خودروهای قدیمی که
امروز هم تولید دارد اش��اره و عنوان ش��د ۲۵۰۰دالر
ارزبری دارد .مدیر پیش��ین این شرکت اعالم کرد این
خ��ودرو حدود یک دهه پیش با ارزبری ۱۸۰۰دالری
تحویل داده شده است .حال پرسش این است که چرا
با داخلی س��ازی ارزبری مدل های قدیمی باالتر رفته
است؟
در گذش��ته زمانی که صنعت خودرو دوران طالیی
خ��ود را می گذراند مدیریت به ش��دت نظام مند بود و
نظارت و کنترل دقیقی روی فعالیت ها انجام می ش��د
ب��ه طوری که داخلی س��ازی مدل ها از هم��ان ابتدا با
۶۰تا ۷۰درصد داخلی س��ازی دنبال می ش��د ،ضمن
اینکه کنار خودروس��ازی به ساخت سایر وسایل نقلیه
از جمله دوچرخه پرداخته می شد.
یکی از کارشناس�ان بازار خودرو نیز همین
موض�وع را اعالم کرد که مدعی هس�تیم ۸۰تا
۹۰درصد مدل ها ،داخلی س�ازی شده اند اما چرا
ادعا می ش�ود ارزبری باالیی دارن�د؟ در صورت
درس�تی این س�خن از سوی خودروس�ازان در
واقع عملکرد انها زیرسوال می رود.
البت��ه در تولی��د ،نمی توان افزایش ن��رخ مواد اولیه
تولید داخل را نادیده گرفت .مواد اولیه ساخت داخل
با ن��رخ جهانی به صنعتگر فروخته می ش��ود .به طور
مث��ال ،در خبرها اع�لام می ش��ود ورق اهن کیلویی
۳ه��زار تومان اس��ت در حالی که من قطعه س��از ان
را با ن��رخ ۶هزار تومان می خرم .ای��ن موضوع درباره
مس ،الومینیوم و سایر فلزات ساخت داخل نیز صدق
می کن��د .از این رو ،گرانی مواد اولیه تولید داخل روی
نرخ تمام شده محصوالت نهایی بی تاثیر نیست .دولت
در ای��ن بخش نباید اجازه دهد مواد اولیه تولید داخل
به نرخ جهانی عرضه شود.
به این ترتیب ،اگر دولت تسهیالت بپردازد و
ارز دولتی ۴۲۰۰تومانی به قطعه ساز بدهد باز هم
نرخ تمام شده انها باال خواهد بود ،درست است؟
برای رفع برخی مشکالت در حوزه تولید باید دولت
به طور جدی ورود کند .از جمله اصالح این قانون که
مواد اولیه ساخت داخل با نرخ جهانی عرضه نشود در
حالی که استفاده از حامل های انرژی با نرخ داخلی در
اختیار انها قرار می گیرد.
ب��رای رون��ق تولی��د و ب��ازار بای��د این م��واد نیز
قیمت گذاری شوند همان طور که نرخ خودرو از سوی
نهادهای باالتر مانند ش��ورای رقابت تعیین می ش��ود.
همچنین ابت��دا نیاز بازار داخل تامین ش��ود و توزیع
مستقیم و بدون واسطه انجام گیرد.
همچنی��ن همان ط��ور که گفتم ب��ازار ارز به ثبات
برس��د .در نتیجه ،بهتر اس��ت به جای اینکه به دنبال
افزایش قیمت ها باشیم راهکاری برای کاهش قیمت ها
پیدا کنیم.
ب�ا تمام مس�ائل مطرح ش�ده وضعیت تولید
صنعت قطعه چگونه است؟
می توان گفت اوضاع صنعت قطعه خوب نیس��ت و
کمبود نقدینگی در حال اس��یب زدن به این صنعت
اس��ت .قیمت ها افزای��ش یافته اما خودروس��از هنوز
نپذیرفته که این قیمت ها را برای قطعه س��از افزایش
دهد .مطالبات پرداخت نمی شود و سرمایه ها در حال
کاه��ش اس��ت .از ان طرف ،با ای��ن وضعیت چاره ای
جز تعدیل نیرو نیس��ت .همچنین موج��ودی انبارها
رو به پایان اس��ت و ای��ن وضعیت تولید را در اینده با
دشوارهای بیشتری همراه می کند.
بس��تر
نمایش��گاه ها
مناس��بی ب��رای تعام��ل بین
تولیدکنندگان با یکدیگر و نیز
تولیدکننده و مصرف کنندگان
هستند .شرکت در نمایشگاه ها
ب��رای مس��ائل صنعتگ��ران
بس��یار راه گشا اس��ت .حضور
احمدرضا رعنایی
قطعه س��ازان در نمایش��گاه ها
عضو انجمن تخصصی
ب��رای بازاریابی ،پی��دا کردن
صنایع همگن نیرومحرکه
اف��رادی برای س��رمایه گذاری
و قطعه سازی کشور
مش��ارکتی ،خری��د فن��اوری
و ...بس��یار مفی��د اس��ت و در
چنین بس��ترهایی این نوع تعامل ها ش��کل می گیرد .اما هر
نمایش��گاهی برای تمام فع��االن صنعتی مفی��د نخواهد بود
زیرا محتوای نمایش��گاه ها با یکدیگر متفاوت اس��ت .به طور
نمون��ه ،نمایش��گاه ایمو ( )EMOبرای نمایش ماش��ین االت
تراش��کاری برگزار می شود که نیاز اس��ت قطعه سازانی که با
ماشین االت تراشکاری سروکار دارند در این نمایشگاه حضور
داش��ته باشند .یا نمایشگاه ریخته گری و متالوژی که فناوری
روز ماش��ین االت و دانش ریخته گری را به نمایش می گذارند
ضرورتی برای حضور تمام قطعه سازان ندارد.
همچنی��ن ،ش��رکت در نمایش��گاه های بین المللی س��بب
می ش��ود قطعه س��ازان و تامین کنندگان مواد اولیه با برخی
صنعتگران خارجی که به دنبال چنین محصوالتی هس��تند،
ارتب��اط بگیرن��د ،ضمن انکه ق��درت و ت��وان صنعتگران در
نمایش��گاه ارائه می ش��ود .همکاری های فرامرزی زمینه س��از
صادرات خواهد بود زیرا محصوالت روزامد می شوند.
شرکت در نمایش��گاه ها ممکن اس��ت به جذب خریداران
بیش��تر بینجامد .در نتیجه ،نوعی بازاریابی و بازارس��ازی به
ش��مار می رود اما در این باره یکی از مسائل مهم برای حضور
در نمایشگاه ها زمان است .تاریخ برگزاری نمایشگاه در جذب
مخاطب بسیار موثر است .برای مثال ،اغاز و پایان سال زمان
مناس��بی برای برگزاری نمایشگاه نیست و تجربه نشان داده
کمترین بازدیدکننده را دارد .همچنین ،مدیران کمتر فرصت
می کنند تا در این نمایشگاه ها حضوری پررنگ داشته باشند.
البت��ه یکی دیگر از دالی��ل حضور نیافت��ن صنعتگران در
نمایش��گاه های داخلی و خارجی خال ش��رکتی قدرتمند در
ام��ر بازرگانی اس��ت .بخش فروش و بازرگان��ی بر عهده خود
ش��رکت های تولیدی اس��ت برخالف ش��رکت های اروپایی و
امریکای��ی که تنه��ا تولید بر دوش صنعتگر اس��ت و موضوع
بازاریاب��ی و ف��روش تیم تخصص��ی خ��ود را دارد و خارج از
واحدهای تولیدی انجام می ش��ود .این شرکت های بازرگانی-
تج��اری جدا از بحث های تولید و مس��ائل مرب��وط به ابتدا و
انتهای س��ال می توانند در نمایشگاه ها شرکت کنند اما برای
تولیدکنندگان ایرانی محدودیت هایی که عنوان ش��د ،وجود
دارد .از این رو ،برای موفقیت در حوزه نمایش��گاهی ضروری
است تیم ها و شرکت های تخصصی در صنعت به ویژه صنعت
خودرو شکل بگیر د.
خبر
خدمات دهی مناسب و باکیفیت
دغدغه شرکت ایساکو
مدیرعامل ایس��اکو گفت :خدمات دهی مناس��ب و باکیفیت،
دغدغه و خط قرمز ما در ش��رکت ایس��اکو اس��ت .ما به عنوان
متول��ی این حوزه ،خ��ود را موظف به دریاف��ت اراء و نظرهای
مش��تریان می دانیم ،به همین دلیل عالوه بر سامانه پاسخگویی
ایران خ��ودرو و واحد بازرس��ی و ارتباط با مش��تریان ایس��اکو،
کارگروه ه��ای ویژه ای ب��رای انع��کاس نظره��ا و گزارش های
مردمی به حوزه مدیریت در این ش��رکت به وجود امده است.
به گزارش ایکوپرس ،س��یدرضا حسینی ،مدیرعامل ایساکو در
جلس��ه جمع بندی سفر به اس��تان های مختلف افزود :عالوه بر
کانال های ارتباط��ی موجود برای برق��راری ارتباط با صاحبان
امتیاز نمایندگی ها ،به دلیل گستردگی شبکه خدماتی ایساکو
در سراس��ر کش��ور ،نظارت حضوری و تعامل با مش��تریان نیز
ضروری به نظر می رسید ،به همین دلیل ،این بازدیدها طراحی
و تدارک دیده شد.حس��ینی تش��ریح کرد :این سفرها ،در ایام
تعطیل و اوج سفرهای هموطنان ،برنامه ریزی و اجرا شد و طی
انها مش��کالت مش��تریان ،درباره موارد مختلف از جمله تامین
قطعات و ایرادهای خودرو ش��نیده و سیاس��ت های الزم برای
کاهش این موارد ب ه کار بس��ته ش��د .هم اکن��ون نیز با دریافت
این بازخوردها ،در حال پیش بینی و ایجاد فرایندهایی هستیم
که باعث تس��هیل بیشتر خدمات دهی می ش��ود .بر اساس این
گ��زارش ،مدیرعامل این ش��رکت به همراه مدی��ران ،با هدف
نظارت و ارزیابی نحوه خدمت رس��انی و بررسی گلوگاه های این
حوزه ،هفته گذش��ته به استان های مختلف کشور سفر کرده و
از نزدیک از دغدغه های مشتریان و نمایندگی ها اگاهی یافتند.
مدیرعامل ایس��اکو در روند این بازدیده��ا که با افزایش حجم
س��فرهای تابس��تانی هموطنان همزمان بود ،نخست به استان
ایالم س��فر کرد و در نمایندگی های ایران خودرو در ش��هرهای
ایالم ،مهران و پایانه مرزی حاضر شد و با مسئوالن استانی برای
اجرای طرح اربعین ،جلس��ه های هماهنگی برگزار کرد .سپس
مدیران این شرکت سرزده به شهرهای گرگان ،ارومیه و اردبیل
س��فر کردند و نمایندگی های مجاز این شهرها را مورد بازدید
قرار داد .در پایان بازدید از هر ش��هر نیز وی در جلسه هایی ،به
مدیران نمایندگی ها درباره خدمات دهی مناس��ب به هموطنان
توصیه های ویژ ه کرد و یاداور ش��د :در شرایط خاص اقتصادی
فعلی ،س��طح خدمات دهی بای��د بیش از گذش��ته ،ارمغان اور
اسایش برای مشتریان گروه صنعتی ایران خودرو باشد.
دوشنبه
سال سی ام شماره 474پیاپی 2447
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
12شهریور 1397
22ذی الحجه 1439
3سپتامبر 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
بررسی «گسترش صنعت» از برگزاری هفتمین نشست فناوری محور بنگاه های کوچک و متوسط ایران و کره جنوبی نشان داد
ساخت نیروگاه خورشیدی در تهران
امضای ۶قرارداد همکاری مشترک
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
۱۴سال تالش در مسیر توسعه
بی تردید ارتقای سطح کیفی و کمی
صنایع کشور و رقابتی شدن محصوالت
تولی��دی داخل��ی در بازارهای جهانی
نیازمند نگرش��ی جام��ع و تفضیلی به
تمام��ی فاکتورهای پیش برنده صنایع
از جمل��ه تامی��ن خدم��ات زیربنایی
مورد نیاز این رش��ته اس��ت .سازمان
سیاوش وحدت
صنایع کوچک و شهرک های صنعتی
مدیرعامل شرکت
ایران با س��رلوحه قراردادن سیاس��ت
شهرک های صنعتی
توس��عه ای ش��هرک های صنعتی در
خراسان شمالی
تمامی نقاط کش��ور س��عی داش��ته تا
مان��ع ازهم گسس��تگی صنایع موجود
در مناطق مختلف به لحاظ نوع تولید و مکان اس��تقرار و جلوگیری از
الودگی های زیست محیطی شود .بنا بر همین امر ،این سازمان در اغاز
دهه ۶۰به منظور هماهنگی ،ساماندهی ،استقرار تمرکز و ایجاد هر چه
بیش��تر امکانات زیربنایی و خدمات دهی ضروری برای ایجاد واحدهای
صنعتی تاس��یس ش��د .با تقسیم استان خراسان بزرگ در نیمه نخست
س��ال ۱۳۸۳ش��اهد اغاز به کار شرکت ش��هرک های صنعتی خراسان
ش��مالی در ابان ۸۳برای س��اماندهی ،بسترس��ازی و ایجاد زیربناهای
صنعتی الزم در اس��تان خراسان ش��مالی و فراهم کردن بستر مناسب
برای توسعه صنعتی استان بودیم.
در همی��ن راس��تا ،این ش��رکت عالوه بر فراهم ک��ردن خدمات الزم
مانند تعیین محل مناس��ب برای اس��تقرار واحدهای صنعتی ب ه صورت
متمرکز و تامین نیازهای زیربنایی ،تالش در راستای حمایت های مادی
و معنوی از صنایع مستقر در استان را سرلوحه فعالیت های خویش قرار
داده و این امر را به روش های مختلفی تا ارتقای کامل س��طح اموزش��ی
و تکنولوژیکی صنایع کوچک ادامه خواهد داد .این ش��رکت به منظور
افزایش سطح رقابت پذیری کسب وکارهای استان در صادرات غیرنفتی
کش��ور ،کاهش موانع ناش��ی از اندازه بنگاه ها و حمایت از کار جمعی و
مش��ترک انها در صادرات و به ویژه هدایت بخش��ی از منابع پیش بینی
شده برای گسترش بنگاه های کوچک اقتصادی زودبازده و کارافرین از
طریق ایجاد ،توسعه و ارتقای خوشه اقدام کرده و چارچوب سیاست های
توسعه خوشه های استان را در ۳فاز طراحی و توسعه سیاست ها ،تثبیت
سیاس��ت ها و بس��ط و گسترش انها ترس��یم کرده است .از منظر اندازه
واحدها افزون بر ۹۵درصد بنگاه های کسب وکار در استان در زمره خرد،
کوچک و متوس��ط هستند و مشکل اصلی اقتصادی پایین بودن سطح
رقابت پذیری در انها مشهود است .از این رو ،تناسب و سازگاری رویکرد
توس��عه خوشه ای با س��اختار بنگاه های کوچک و متوسط استان برای
ارتقای س��طح رقابت پذیری انها امری الزامی به نظر می رس��د .شرکت
ت در محصوالت
ش��هرک های صنعتی خراسان شمالی با توجه به قابلی
ش��کرپنیر ،فرش دس��تباف و همچنین پالستیک در استان و مشکالت
فراروی این کسب وکارها که موجب خروج فزاینده فعاالن از این صنعت
شده بود ،اقدام به حمایت از این رشته-صنعت در قالب خوشه صنعتی
کرده اس��ت .مجموع اقدام ها ،حمایت ها و برنامه های عمل انجام ش��ده
سبب حفظ ،احیا و پیشرفت چشمگیر این صنایع شده است.
خبر
اجرای ۵طرح صنعتی
در شهرک صنعتی قیروکارزین
ب��ه مناس��بت هفت��ه دول��ت عملیات اجرای��ی ۵ط��رح صنعتی در
ش��هرک صنعتی قیروکارزین اغاز ش��د .به گزارش «گسترش صنعت»
به نقل از روابط عمومی ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان فارس،
در این مراس��م که با حضور مس��ئوالن شهرس��تانی و نیز صنعتگران و
سرمایه گذاران برگزار شد ،عملیات اجرایی ۵طرح تولیدی و صنعتی با
س��رمایه گذاری افزون بر ۲۷۰میلیارد ریال اغاز شد .مهران خاکساری،
معاون برنامه ریزی شرکت شهرک های صنعتی استان فارس گفت :این
پروژه ها شامل نیروگاه برق مولد مقیاس کوچک به ظرفیت ۵مگاوات و
با س��رمایه گذاری ۱۳۰میلیارد ریال و اشتغال ۸نفر ،سردخانه دومداره
۵هزار تنی امید نور قیروکارزین با س��رمایه گذاری ۷۰میلیارد ریال و
اش��تغال ۸نفر ،شرکت بس��ته بندی خرما و سردخانه با سرمایه گذاری
۲۰میلیارد ریال و اش��تغال ۸نفر ،س��ردخانه و بس��ته بندی مرکبات با
سرمایه گذاری ۲۰میلیارد ریال و اشتغال ۸نفر و شرکت تولیدی انواع
لبنیات با سرمایه گذاری ۳۰میلیارد ریال و اشتغال ۳۰نفر بود که کلنگ
ساخت انها به زمین زده شد.
عکس :گسترش صنعت
یادداشت
مرکز مبادل��ه فناوری ایران و ک��ره با هدف انتقال
فن��اوری بی��ن صنایع کوچ��ک ای��ران و کره جنوبی
پایان س��ال ۹۵راه اندازی شد .اکنون بعد از برگزاری
هفتمین نشس��ت به هم رسانی بنگاه های صنعتی بین
دو کش��ور اعالم می ش��ود که ۶ق��رارداد که ۳مورد
ان اجرایی ش��ده و ۳مورد ان در مرحله امضا اس��ت
ماحصل فعالیت های این مرکز به شمار می رود.
ای��ن نشس��ت همچنین ب��ا گش��ایش نوزدهمین
نمایش��گاه بنگاه ه��ای کوچ��ک و متوس��ط ن��واور
کره جنوبی در سئول همزمان شد.
هفتمین نشس��ت به هم رسانی صنایع کوچک ایران
و کره جنوب��ی ب��ا حضور ص��ادق نجف��ی ،مدیرعامل
س��ازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران
در کره جنوبی برگزار ش��د .نجفی ب��ه منظور مبادله
تفاهمنامه و گسترش همکاری ها با وزارت بنگاه های
کوچک و متوس��ط و اس��تارت اپ های کره جنوبی به
سئول سفر کرده است.
بازدی��د از ش��رکت JSPVو جلس��ه ب��ا مدی��ر
این ش��رکت ،نشس��ت مش��ترک با موسس��ه متولی
شهرک های صنعتی کره جنوبی ( ،)KICCشرکت در
ایین گشایش نوزدهمین نمایشگاه «اینوتک »2018
چهارمین نشس��ت از این سلس��له جلسه ها نیز ۲۰
و بازدی��د از این نمایش��گاه از دیگر برنامه های صادق
اذر ۹۶ب��ا امض��ای ۲۲تفاهمنام��ه در زمینه تولید
نجفی در این سفر کاری بود.
عایق های حرارتی و برودتی ،صفحه های خورش��یدی
به گ��زارش خبرنگار «گس��ترش صنع��ت» صادق
و انرژی ه��ای ن��و ،باتری های لیتیوم��ی و موتورهای
نجف��ی ،مدیرعام��ل س��ازمان صنای��ع کوچ��ک و
برق��ی بین ۸بنگاه خارجی و ۵۵بنگاه داخلی برگزار
شهرک های صنعتی ایران همچنین طی سفر خود به
ش��د .این نشست که با حضور نمایندگان شرکت های
کره جنوبی با مع��اون وزیر صنایع کوچک کره جنوبی
کره جنوبی در تهران برگزار ش��د ،اخرین نشست در
دی��دار کرد .امضای یک تفاهمنامه با طرف کره ای در
سال میالدی گذشته بود.
زمینه انتقال فناوری و اموزش استارت اپ تجارت نیز
پنجمین نشست رودرروی فناوری محور بنگاه های
دستاورد این دیدار بود.
ی ۹ت��ا ۱۴
کوچ��ک و متوس��ط ای��ران و کره جنوب��
نجفی از مرکز شتاب دهی و حمایت از استارت اپ ها
اردیبهش��ت ۹۷در کره جنوبی برگزار شد و ششمین
در کره جنوبی نیز بازدید کرد.
نشست نیز در حاشیه نمایشگاه صنایع کوچک تهران
تاکنون ۲۵۰بنگاه ایرانی و کره ای با یکدیگر مذاکره
برگزار شد.
داش��ته اند و ۸۵تفاهمنامه همکاری در زمینه انتقال
امضای ۸۵تفاهم همکاری
فناوری امضا ش��ده اس��ت که از این تعداد ۳قرارداد
ص��ادق نجفی ،مدیرعامل س��ازمان صنایع کوچک
امضا و اجرایی ش��ده و ۳قرارداد در ش��رف امضا قرار
و ش��هرک های صنعتی ایران در س��فر به کره جنوبی
دارد.
با معاون ش��رکت SBCکره جنوبی دیدار و گفت وگو
همان طور که توافق ش��ده ،این سلسله نشست های
کرد .وی همچنین ،از مرکز ش��تاب دهی و حمایت از
به هم رسانی صنایع کوچک دو کشور ۴بار در سال به
اس��تارت اپ ها در کره جنوبی بازدید ک��رد .نجفی بر
شکل دوره ای در ایران و کره جنوبی تشکیل می شو د.
خدمات دهی حمایتی به بنگاه های کوچک و متوسط،
این برنامه طوالنی مدت تا زمان رس��یدن به توازن در
توافق در زمینه همکاری مش��ترک برای عارضه یابی
انتق��ال دانش فنی صنایع کوچک و متوس��ط خواهد
بنگاه ها و برقراری ارتباط انالین شرکت های ایرانی و
یافت.
کره ای بر بستر مجازی تاکید کرد.
پیش از این نیز نخس��تین نشس��ت انتقال فناوری
ی در دی��دار با س��فیر جمهوری
نجف��
ای��ران و ک��ره ،فروردین ۹۶ب��ا اعزام
اس�لامی ای��ران در س��ئول اظه��ار کرد:
نماین��دگان ۸بنگاه ایرانی برگزار ش��د
تاکن��ون ۲۵۰بن��گاه ایران��ی و کره ای با
که نتیج��ه ان امض��ای ۱۶تفاهمنامه
یکدیگ��ر مذاکره داش��ته اند و ۸۵تفاهم
هم��کاری در زمینه انتقال فناوری بود.
همکاری در زمینه انتق��ال فناوری امضا
دومین نشست از این سلسله نشست ها،
شده است.
اغ��از مرداد س��ال گذش��ته ب��ا حضور
وی گف��ت :از این تعداد ۳قرارداد امضا
نمایندگان ۶ش��رکت از کره جنوبی در
و اجرایی شده و ۳قرارداد در شرف امضا
تهران تش��کیل ش��د که به امضای ۱۹
صادق نجفی
است.
تفاهمنام��ه هم��کاری با بی��ش از ۴۰
تاکنون ۲۵۰بنگاه ایرانی
شرکت ایرانی در حوزه صنایع کوچک و کره ای با یکدیگر مذاکره مدیرعام��ل س��ازمان صنایع کوچک و
و متوس��ط در زمین��ه انتق��ال فناوری داشته اند و ۸۵تفاهم شهرک های صنعتی ایران با اشاره به سهم
همکاری در زمینه انتقال ۹۲درصدی صنایع کوچک و متوسط در
منجر شد.
س��ومین نشس��ت از ای��ن س��ری فناوری امضا شده است .کشورمان و در راس��تای تفاهم همکاری
نشس��ت ها نی��ز از ۲۲تا ۲۸ش��هریور از این تعداد ۳قرارداد س��ازمان صنایع کوچک و ش��هرک های
امضا و اجرایی شده و ۳
۹۶ب��ا اع��زام نماین��دگان ۱۲بن��گاه قرارداد در شرف امضا صنعتی ایران با وزارت بنگاه های کوچک
صنعت��ی کوچک و متوس��ط با فعالیت است .این امادگی وجود و متوسط کره جنوبی بر توسعه همکاری
بین بنگاه های دو کشور به منظور انتقال
در زمینه های تولید دارو ،ماش��ین االت
دارد تا زمین مناسب
و تجهیزات ،پالستیک ،فلزی ،شیمیایی به سرمایه گذار کره ای فناوری و اموزش تاکید کرد.
تحویل داده شود تا
� تولید برق با قرارداد BOT
و نس��اجی به کره جنوبی برگزار شد که
نیروگاه ۱۰۰مگاوات
نجفی در ادامه س��فر به کره جنوبی از
«اینوتک»
همزمان با نمایشگاه فناورانه
خورشیدی در یکی از
کره جنوبی ب��ود و یکی از تفاهمنامه ها شهرک های صنعتی تهران شرکت تولیدکننده پنل های خورشیدی
و دارن��ده فن��اوری برت��ر این ح��وزه در
در حاشیه بازدید از همین نمایشگاه به
ساخته شود
کره جنوبی بازدید کرد .وی گفت :شرکت
امضا رسید.
فناور ک��ره ای برای تولی��د برق در ای��ران به صورت
تولید مشترک نیز بینجامد .این امر به تعامل طرف ها
BOTاعالم امادگی کرده است.
در برگ��زاری نشس��ت های رودررو و انتخاب روش ها
مدیرعامل س��ازمان صنایع کوچک و ش��هرک های
برای ادامه همکاری بستگی دارد.
صنعتی ایران اظهار کرد :ای��ن امادگی وجود دارد تا
رییس گروه توس��عه فناوری و مسئول مرکز مبادله
زمین مناس��ب سرمایه گذاری به طرف کره ای تحویل
فناوری ای��ران و کره جنوبی( )IKTECافزود :ممکن
د اده شود تا نیروگاه ۱۰۰مگاواتی خورشیدی در یکی
اس��ت ظرفیت های تولید مشترک ،بازار مشترک یا...
از شهرک های صنعتی تهران ساخته شود.
وجود داش��ته باش��د یا ابتدا انتقال دانش ،فناوری و
ب��ه گزارش «گس��ترش صنع��ت» ص��ادق نجفی،
ماشین االت مطرح شود.
مدیرعام��ل س��ازمان صنایع کوچک و ش��ه رک های
گلس��تانی با اش��اره ب��ه حمایت هزین��ه ای حضور
صنعت��ی ایران از مرک��ز ام��وزش بنگاه های کوچک
نمایندگان شرکت ها از سوی دولت ایران و کره جنوبی
و متوس��ط کره جنوب��ی( ) SBTIبازدی��د ک��رد .وی
برای روز برگزاری نشس��ت ها تاکی��د کرد :همچنین،
همچنی��ن از موسس��ه متولی ش��هرک های صنعتی
در ص��ورت موفقیت امیز ب��ودن مذاکره ها ۵۰درصد
کره جنوب��ی ( )KICCدی��دن ک��رد .در ای��ن بازدید
هزینه های بلیت و هتل نمایندگان شرکت ها از سوی
دو ط��رف تواف��ق کردند که در زمینه های مش��ترک
مرکز مبادله فناوری ایران برای نمایندگان شرکت ها
همکاری داشته باشند.
جبران خواهد شد.
ق��رار ب��ود در س��ال ج��اری میالدی ۳ ،نشس��ت
طرف کره ای نیز همین حمایت ها را انجام می دهد.
به هم رس��انی صنایع ایران و کره جنوبی برگزار ش��ود؛
رییس گروه توس��عه فناوری و مس��ئول مرکز مبادله
تا کنون ۳نشس��ت از این سلس��له نشست ها تشکیل
فناوری ایران و کره جنوب��ی( )IKTECتصریح کرد:
شده است.
نیازهای شناسایی شده ،مربوط به حوزه های مختلف
نخس��تین نشست مشترک امس��ال اردیبهشت در
صنعت��ی اس��ت و محدودیت��ی در ای��ن زمینه وجود
کره جنوبی برگزار ش��د و دومین نشست ،تیر امسال
ندارد اما اولویت ها مربوط به خودرو ،ICT ،ارایش��ی
در ته��ران و همزمان با نمایش��گاه «اینوتک » ۲۰۱۸
و بهداش��تی و گیاهان دارویی اس��ت .در صورتی که
تش��کیل شد .اخرین نشست امس��ال نیز شهریور در
نیازهای جدید نیز شناس��ایی ش��و د به طرف کره ای
سئول برگزار شد.
اعالم می ش��ود نماینده ش��رکت مربوط
س�رمایه گذاری مش�ترک ب�ا
را معرفی کند و ب��ه طرف ایرانی ارتباط
توسعه بازار
دهد.
محمد گلستانی ،رییس گروه توسعه
گلس��تانی اضاف��ه ک��رد :اکن��ون در
فناوری و مس��ئول مرکز مبادله فناوری
موضوع ه��ای زیس��ت فناوری ،خ��ودرو،
ای��ران و کره جنوب��ی( ) IKTECدر
ارایشی و بهداشتی ،تجهیزات نفت و گاز
و ...اعالم نیاز شده است.
گفت وگو با «گس��ترش صنعت» اظهار
وی تاکید ک��رد :خدمات مش��اوره ای
کرد :در هفتمین نشس��ت بیش از ۱۰
محمد گلستانی
و ترجم��ه ای نی��ز در تم��ام مراح��ل از
ش��رکت کره ای با ش��رکت های ایرانی
مبادله فناوری فقط به
مذاک��ره کردن��د و ۴تفاهمنام��ه بین معنای انتقال دانش نیست ثبت نام تا نهایی ش��دن قراردادها همراه
ش��رکت های ایرانی و کره ای امضا ش��د بلکه بر پایه توافق هایی که نمایندگان شرکت ها خواهد بود.
ک��ه در زمینه انتقال فن��اوری در تولید انجام شد ،این همکاری ها � سخن اخر
چ��ای ،خ��ودکار و ماژی��ک و برقراری بر مبنای سرمایه گذاری
ب��ه گ��زارش «گس��ترش صنع��ت»
و
ارتباط مبتنی بر «وب» بین شرکت های مشترک ،انتقال فناوری محدودیت��ی در برگ��زاری نشس��ت های
توسعه بازار بوده است.
بنابراین ،توافق هایی که س��االنه مرکز مبادل��ه فن��اوری ایران و
ایرانی و کره ای بود.
گلس��تانی ادام��ه داد :مبادله فناوری می شود ممکن است به کره جنوب��ی وجود ن��دارد ،ضم��ن انکه
فق��ط به معن��ای انتقال دانش نیس��ت سرمایه گذاری و تولید همزمان با تشکیل نشست های مشترک
مشترک نیز بینجامد.
بی��ن نماین��دگان ش��رکت های ایرانی و
بلکه بر پایه توافق هایی که انجام ش��د،
این همکاری ها بر مبنای سرمایه گذاری این امر به تعامل طرف ها کره جنوب��ی نیز مذاکره ه��ای تکمیلی با
در برگزاری نشست های
مش��ترک ،انتقال فناوری و توسعه بازار رودررو و انتخاب روش ها طرف کره ای انجام می شود .مشاوره هایی
غی��ر از انتقال فناوری ب��رای نمایندگان
بوده است.
برای ادامه همکاری
ش��رکت های هر دو کشور در نظر گرفته
بنابرای��ن ،توافق های��ی ک��ه حاصل
بستگی دارد
شده است.
می شود ممکن است به سرمایه گذاری و
اغاز دوره اموزشی عاملین خوشه های صنعتی در قزوین
بیس��ت و نهمین دوره اموزش��ی عاملین توس��عه خوشه های صنعتی
کس��ب وکار کشور با حضور کارشناس��انی از ۲۰استان ،شنبه به میزبانی
قزوین اغاز شد.
این دوره با حضور ۳۶کارش��ناس حوزه کسب و کار و صنعت در حال
برگزاری است.
این دوره که از س��وی ش��رکت ش��هرک های صنعت��ی قزوین در حال
اجراست ،به مدت ۶روز ادامه پیدا می کند و حاضران در ان با جدیدترین
مباحث مربوط به خوشه های صنعتی اشنا می شوند.
به گ��زارش ایرنا ،منوچهر حبیب��ی ،معاون هماهنگ��ی امور اقتصادی
اس��تاندار قزوی��ن در ایین گش��ایش این دوره اموزش��ی گف��ت :قزوین
ظرفی��ت ویژه ای در حوزه صنعت دارد و س��االنه ی��ک هزار نفر متقاضی
سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی این استان هستند.
حبیبی افزود :البته مسائل زیست محیطی و حفظ منابع اب خط قرمز
ما در سرمایه گذاری است و این موارد باید از سوی متقاضیان لحاظ شود.
وی ب��ا بی��ان اینکه رویکرد اس��تان قزوی��ن در پذیرش س��رمایه گذار
راه اندازی صنایع کوچک اس��ت ،اظهار کرد :گردشگری و انرژی از دیگر
حوزه های جذاب برای سرمایه گذاران در این استان به شمار می رود.
تدوین چشم انداز خوشه های صنعتی در کشور
حمیدرض��ا خانپور ،مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان
قزوین در ایین اغازین این دوره اموزش��ی گفت :سازمان صنایع کوچک
و ش��هرک های صنعتی ای��ران به منظور بهره گیری از توان کارشناس��ی
ل دوره اموزش��ی عاملین توس��عه خوشه های
متخصصان داخلی هر س��ا
صنعتی را برگزار می کند.
خانپور ،اش��نایی با مفاهیم توس��عه خوش��ه های کس��ب وکار ،انتقال
تجربه های خوش��ه های در حال توس��عه ،باال بردن سطح کیفی و علمی
خوش��ه های کسب و کار کشور ،ارتقای س��رمایه اجتماعی و اعتماد سازی،
تحلیل شاخص های بازار و تدوین چشم انداز خوشه های صنعتی در کشور
را از مهم ترین اهداف این دوره اموزشی عنوان کرد.
مدیرعامل شرکت ش��هرک های صنعتی استان قزوین همچنین گفت:
توسعه خوشه های کسب و کار می تواند به افزایش ظرفیت تولیدات کشور
و گسترش سهم بازار و اشتغال پایدار بینجامد.
ب��ه گزارش «گس��ترش صنع��ت» خوش��ه صنعتی ب��ه مجموعه ای از
واحدهای کس��ب و کار اطالق می ش��ود که در یک منطق��ه جغرافیایی و
با یک گرایش صنعتی متمرکز ش��ده و با همکاری و تکمیل فعالیت های
یکدیگ��ر ،ب��ه تولید و عرض��ه تع��دادی کاال و خدم��ات می پردازند و از
چالش ها و فرصت های مشترک برخوردارند.