روزنامه گسترش صنعت شماره 480
روزنامه گسترش صنعت شماره 480
توزیع
اقالم اساسی
با کوپن الکترونیک
دوشنبه
19شهریور 1397
29ذی الحجه 1439
2
سال سی ام پیاپی 2453
بخشی از
مواد اولیه
قطعات خودرو
ترخیص شد
3
10سپتامبر 2018
دوره جدید شماره 4 480صفحه قیمت 1000 :تومان
http://telegram.me/sanatnewspaper
بررسی «گسترش صنعت» از وضعیت تولید محصوالت سلولزی و کاغذی
«گسترش صنعت» از اخرین شیوه های حمایتی برای مقابله با اسیب کاهش ارزش پول ملی گزارش می دهد
حمایت از اقشار کم درامد با صدور کارت های هوشمند
www.sanatnewspaper.com
2
تولید تیشو از انحصار خارج شود
4
گزارش«گسترشصنعت»ازبرنامه هایبلندمدتمجلسشورایاسالمیبرایصنعتخودرونشانداد
3
عکس :مهدی کاوه ای
اصالح ساختار مالکیت بنگاه ها
در راستای توسعه صنعتی
دوشنبه
اقتصاد و توسعه
19شهریور 29 1397ذی الحجه 10 1439سپتامبر 2018شماره 480پیاپی 2453
یادداشت
توزیع اقالم اساسی
با کوپن الکترونیک
خبر
واردکنندگان الستیک
برنامه ماهانه بدهند
به همه نمایندگان رس��می واردات الس��تیک که در کشور
قص��د دریافت گواهی مرب��وط از مرکز اصناف را دارند ،تاکید
می ش��ود هر چه س��ریع تر برای اعالم برنامه تامین به انجمن
ذی ربط و س��پردن تعه��دات الزم برای تامین الس��تیک در
کمترین زمان اقدام کنند.
به گزارش ش��اتا ،مدیرکل دفتر برنامه ریزی تامین ،توزیع
و تنظیم بازار با اش��اره به اینکه س��تاد تنظیم بازار ،وظایف
انجمن واردکنن��دگان خودرو و دارن��دگان نمایندگی های
واردات را ب��رای تامی��ن نیاز داخلی مش��خص کرد ،گفت:
بنابر تصمیم های اخرین نشست ستاد تنظیم بازار ،انجمن
واردکنندگان الس��تیک مکلف شد به منظور تامین کسری
نیاز بازار کش��ور به انواع الستیک باری ،اتوبوسی و کامیون
و انواع الستیک ،OTRبا اعالم فراخوان به همه دارندگان
نمایندگ��ی الس��تیک های واردات��ی ،برنام��ه ماهانه تامین
الس��تیک را ب��ه تفکیک برند ،ش��رکت و اندازه الس��تیک
دریافت کند.
محمدرضا کالمی تصریح کرد :ان دسته از شرکت هایی که
برای ایفای تعهدات نمایندگی خود در تامین کاالی یادشده
اق��دام کنن��د ،عالوه بر تامین ارز و تس��هیل فرایند تامین ،از
مزایای دیگری برخوردار خواهند بود .در این صورت ،واردات
ان برند فقط از طریق نماینده یادشده انجام خواهد شد.
کالمی ادامه داد :سایر برندها و نمایندگی های دارای مجوز
نمایندگی که تاکنون برای ایفای تعهدات تامین نیاز کش��ور
اقدام نکرده اند یا در قالب این مصوبه ،برای س��پردن برنامه و
تعهد تامین مبادرت نکنند ،مجوز نمایندگی انها لغو و انجام
واردات ان برند برای همه متقاضیان حقیقی و حقوقی دارای
کارت بازرگانی مجاز بدون مانع خواهد بود.
وی اضافه کرد :به همه نمایندگان رسمی واردات الستیک
که در کش��ور ب��رای دریافت گواهی مرب��وط از مرکز اصناف
اق��دام کرده اند ،تاکید می ش��ود هرچه س��ریع تر برای اعالم
برنام��ه تامی��ن به انجم��ن ذی ربط و س��پردن تعهدات الزم
مبادرت ورزند .
کالمی گفت :مجوز ان دسته از واردکنندگانی که با وجود
داشتن نمایندگی در مقطع زمانی مشخص شده برنامه خود
را ب��رای تامین بازار کش��ور عملیاتی نکنند ب��ه دیگران داده
می شود.
گفتن��ی اس��ت ،عالوه ب��ر ای��ن ،تس��هیل الزم در انتخاب
کش��ورهای مبدا تامین و رفع ممنوعیت ه��ای قبل از این با
رعایت الزامات استاندارد اجباری فراهم شده است.
وضعیت اقتصادی به
گونه ای است که حجم
نقدینگی سرگردان
در جامعه بیش از
قدرت کنترل دولت
است .در این شرایط
افزایش نقدینگی
باعث افزایش تورم،
فساد و رانت می شود.
به عبارت دیگر ،شرایط
اماده افزایش دستمزد
نیست
عکس :مهدی کاوه ای
کاهش ارزش پول ملی یا به
عبارت دیگر ،تورم باعث ش��د
تا ل��زوم حمایت های جدی تر
از کارگران احساس شود .نرخ
کاالهای اساسی و غیراساسی
ب��ه گونه ای رش��د می کند که
کارگ��ران و مزدبگی��ران دیگر
هادی ابوی
نمی توانند هزینه های زندگی
دبیرکل کانون عالی
خ��ود را پوش��ش دهن��د .در
انجمن های صنفی کارگران
این زمینه با توجه به ش��رایط
اقتص��ادی کش��ور راه��ی که
وجود دارد ،حمایت های غیرنقدی از کارگران و حقوق بگیران
است.
به تازگی این موضوع مطرح شده و دولت نیز به دنبال راهی
برای اجرای ان می گردد .بر این اساس ،یکی از شیوه هایی که
می تواند زمینه فساد را از بین ببرد و کمک کند تا محصوالت
مورد نیاز راحت تر تهیه شوند ،طرح اعطای کوپن الکترونیکی
به احاد جامعه با هدف تامین کاالهای اساس��ی است .عرضه
کوپن به عنوان یکی از سیاست های اقتصادی که در گذشته
هم تجربه ش��ده بود ،باعث کاهش نرخ بسیاری از محصوالت
می شود.
البت��ه این موضوع چند ماهی می ش��ود که مطرح ش��ده و
دولت باید برای اجرای ان س��ریع تر تصمی م بگیرد .ش��رایط
اقتصادی کش��ور به گونه ای پیش می رود که بیشترین فشار
بر خانوارهای ضعیف کارگری وارد می شود .زندگی این افراد
با توجه ب��ه موقعیت خاص اجتماع��ی و اقتصادی اکنون در
استانه فروپاشی است و باید سریع تر برای حمایت های بیشتر
از انها راه حلی پیدا کرد .معیش��ت کارگران به دلیل ش��رایط
حاکم بر اقتصاد و رکود کارخانه ها با مشکل روبه رو شده است
و حقوقی ک��ه کارگران می گیرند ،صرف نظر از اقالم مصرفی،
کفاف هزینه های اجاره بها و ایاب و ذهاب را نمی دهد.
اکنون کش��ور به سیاس��تی نیاز دارد که ه��م بخش تولید
تقویت شود و هم هزینه زندگی کارگران کاهش یابد .با توجه
به این شرایط خاص بهترین سیاست ارائه سبد کاالی اساسی
به کارگران از طریق اعطای کوپن الکترونیکی است .هر چند
که ارائه س��بد کاالهای اساس��ی سیاس��ت مورد نظر جامعه
کارگری در کش��ور نیس��ت اما با توجه به تورم زا بودن تزریق
س��رمایه در کش��ور اکنون راهی جز حمایت ه��ای غیرنقدی
وجود ندارد.
سیاست های حمایتی امروز باید به گونه ای باشد که با یک
هدف پیش نرود .با توجه به ش��رایط خاص اقتصادی کش��ور
باید تمام موضوع ها را در نظر داش��ت و اگر قرار اس��ت کاری
انجام شود ،باید با احتس��اب تمام ظرفیت های موجود باشد.
متاسفانه امکان تزریق پول به هیچ وجه وجود ندارد و دولت
نیز راهی جز ارائه کاالهای اساسی ندارد.
«گسترش صنعت» از اخرین شیوه های حمایتی برای مقابله با اسیب کاهش ارزش پول ملی گزارش می دهد
حمایت از اقشار کم درامد با صدور کارت های هوشمند
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
پ��س از افزایش ت��ورم و لزوم حمایت از اقش��ار و
طبق��ات کم درامد و کارگری ،دول��ت در نظر گرفت
از دهک های دهم ،نهم و هش��تم جامعه حمایت هایی
کن��د .افرادی که از نظر اقتص��ادی جزو این دهک ها
دسته بندی می ش��وند ،به لحاظ مالی دچار بیشترین
اسیب ها ش��ده و ادامه ش��رایط اقتصادی کشور انها
را ب��ا بح��ران روبه رو می کند .به گزارش «گس��ترش
صنعت» بر این اس��اس ،دولت ب��ا همفکری برخی از
فعاالن اقتصاد ،مش��اوران و فعاالن کارگری بسته ای
را ب��رای حمایت از حقوق بگی��ران و کارگران در نظر
گرف��ت .هر چند ب��ر اس��اس قوانین کار ،دس��تمزد
بای��د تابعی از تورم باش��د و اگر ت��ورم بیش از میزان
افزایش دس��تمزد ب��ود دولت باید دس��تمزدها را باال
ببرد اما کارشناس��ان اقتصا د معتقدند این سیاس��ت
اکنون اسیب های بیش��تری به اقتصاد کشور می زند.
وضعیت اقتصادی اکنون به گونه ای اس��ت که حجم
نقدینگی س��رگردان در جامعه بیش از قدرت کنترل
دولت اس��ت .در این ش��رایط افزایش نقدینگی باعث
افزایش تورم ،فس��اد و رانت می شود .به عبارت دیگر،
ش��رایط اماده افزایش دس��تمزد نیس��ت .اکنون اگر
دولت افزایش دس��تمزد را به عنوان سیاست حمایتی
در نظ��ر بگیرد ،حجم نقدینگی و س��رمایه موجود در
جامعه فزونی می یابد .طبیعی است که در این شرایط
زمینه برای رشد تورم ،رانت و فساد اقتصادی و دیگر
پدیده های مخرب نیز مهیا می ش��ود .در این شرایط
دولت تصمیم گرفت کاالهای اساس��ی را که بیش��تر
ش��امل هزینه ه��ای خ��وراک و غذا می ش��ود ،تامین
کن��د .در ابتدای طرح ،موض��وع چگونگی تامین این
کاالها عنوان ش��د .برخی از کارشناسان معتقد بودند
تعاونی های کارگری می تواند محل توزیع این اجناس
باشد و برخی دیگر بر این باور بودن د که این تعاونی ها
تا کنون کارکرد مناس��بی نداش��تند و هنوز در برخی
از پروژه های مش��ابه به کارگران بدهکار هس��تند .در
ح ش��ده ،عرضه کارت
نهایت موضوعی که اکنون مطر
هوشمند است.
اجرای بدون نقص
علیرضا حیدری ،فعال کارگری درباره شیوه حمایت
از کارگران با ارائه کارت های هوش��مند ،به «گسترش
صنعت» گفت :در ش��رایطی که تمام دنیا به س��مت
هوشمندس��ازی پیش می رود طبیعی است که ما هم
اگر می توانیم همین مسیر را در پیش بگیریم .اکنون
ش��یوه تولید و توزی��ع کاال تغییر کرده و به س��مت
هوشمندس��ازی حرکت می کند و طبیعی اس��ت که
ش��بکه اپراتوری هم تغییر کند .اگر هوشمندس��ازی
در جریان این کار وجود نداش��ته باش��د ،هزینه های
بسیاری به این طرح اضافه می شود.
حیدری با بی��ان اینکه مهم ترین
اتفاق اکنون این اس��ت که طرح
حمای��ت از اقش��ار کم درام��د
سریع تر اجرا شود ،گفت :زندگی
مردم روز به روز س��خت می شود و
باید برای ان راه چاره ای اندیشید.
این سیاست می تواند تا حدی مشکالت به وجود امده
را برطرف کند .با این حال ،باید به شیوه ای اجرا شود
که بتوان از ان بازخورد گرفت .در بسیاری از طرح ها
ظرفی��ت بازخوردگی��ری وجود ن��دارد و این موضوع
باعث می شود طرح شفافیت کافی نداشته باشد.
این فعال کارگری با اش��اره ب��ه اینکه نظام جبرانی
خواسته هیچ کس نیست ،گفت :هیچ کس نمی خواست
در این مقطع کش��ور وارد چنین بحث هایی شود اما
این موض��وع اجباری بود که برای همه به وجود امد.
اجرای بدون نقص این طرح کمک می کند تا ش��اهد
روند بهتری در زندگی اقشار کم درامد باشیم.
سیاست های حمایتی ،ضدتورم
حسن سلیمانی ،عضو کمیسیون
برنام��ه ،بودج��ه و محاس��بات
مجلس شورای اسالمی گفت :در
اغ��از قرار بود این طرح با ش��یوه
افزایش دس��تمزد اجرا ش��ود که
مشکالتی را در پی داشت .بر این
اس��اس ،دولت و مجلس با افزایش دستمزد کارگران
مخالف هستند چرا که باعث می شود حجم نقدینگی
در جامع��ه باال ب��رود و این موضوع ب��ه افزایش تورم
می انجامد .عالوه بر این ،ش��رایط اقتصادی کش��ور به
گونه ای اس��ت که باید از اقش��ار ضعی��ف و کم درامد
حمایت ش��ود .بر این اساس ،بهترین راهکار حمایتی
ارائه کاالهای اساسی و خوراکی بود .سلیمانی با بیان
اینک��ه کارگ��ران بیش��تر در حوزه س�لامت غذایی،
اجاره بها و درمان با مشکل مالی روبه رو هستند ،گفت:
ب��ر این مبنا ،تامی��ن کاالها در حوزه غ��ذا و خوراک
خواهد بود .مشکلی که در ادامه به وجود امد این بود
که اگر قرار اس��ت حمایت ها به شیوه غیرنقدی باشد،
از چ��ه الگویی می توان اس��تفاده ک��رد که هم زمینه
تخل��ف نداش��ته و ه��م اج��رای ان امکان پذی��ر
باشد.
وی اف��زود :پس از برخی بررس��ی ها ،نتیجه عرضه
توقیف بیش از ۵هزار خودرو در سلفچگان
دادستان تهران گفت :تنها در یک مورد در سلفچگان
۳هزار و ۵۰۰خودر و وارداتی که مربوط به یک شرکت
اس��ت ،توقیف ش��د .به گزارش ایس��نا ،عباس جعفری
دولت ابادی اظهار کرد :این ش��رکت ملک چندین برادر
اس��ت و مجموع خودروهای توقیفی این ش��رکت به ۵
هزار خودرو می رس��د که در قالب ی��ک پرونده در حال
پیگیری است .وی با اش��اره به دستگیری دبیر انجمن
واردکنندگان خودرو ،اظهار کرد ۱۵ :روز پیش شخصی
به نام میثم رضایی از مرزهای غربی کشور در حال خروج
بود که با هوش��یاری وزارت اطالعات دستگیر شد و در
اختیار مراجع قضایی قرار گرفت ،این شخص شاکی های
خصوصی بسیار دارد و خودروهای بسیاری را تعهد کرده
و اکنون پرونده وی در مرحله بازجویی اس��ت .جعفری
دولت ابادی ادامه داد :همچنین به تازگی دستگیری هایی
هم شده و پرونده های مهمی در حوزه مواد پتروشیمی،
ارز ،واردات کاالی خارجی و س��که تش��کیل شده است
و متهم��ان بزرگ��ی نیز دس��تگیر ش��ده اند .وی گفت:
دادس��تانی از ۱۹تی ر در ۳شعبه ویژه بازپرسی شروع به
کار ک��رده و ۳۳کیفرخواس��ت در این مدت صادر کرده
اس��ت و کسانی که دستگیر ش��ده اند نیز ارزهای زیادی
دریافت ک��رده و در بازار فروخته اند ی��ا کاالهایی با ارز
دولتی خریده اند و با قیمت چند براب ر در بازار به فروش
رسانده اند .این مطلب که این دستگیر شدگان مظنونان
سطح پایین هستند قابل قبول نیست .دادستان تهران
اف��زود :در یک م��ورد نیز در حوزه س��که بیش از ۱۲۰
کیلوگرم طال در خانه دو نفر کشف شده است که نشان
می دهد پول ها به جای س��رمایه گذاری ،به س��که و ارز
تبدیل می شود و این زنگ خطری برای کشور است.
کارت هوش��مند خری��د کاال ب��ود ،البت��ه این طرح
هن��وز به تصویب نرس��یده ام��ا باید پذیرف��ت که با
احتس��اب شرایط کنونی کش��ور راهی بهتر از عرضه
ای��ن کارت ها وجود ن��دارد .در برخی از بحث ها حتی
موض��وع توزی��ع بس��ته های غذای��ی در کارخانه ه��ا
مط��رح ش��د که ای��ن کار هم ممک��ن نب��ود .ارائه و
توزیع بس��ته ها هزینه های بس��یاری داشت که برای
ایجاد صرفه جویی ،می ش��ود اعتبار کارت را بیش��تر
کرد.
این عضو کمیس��یون برنامه ،بودجه و محاس��بات
مجلس شورای اس�لامی با بیان اینکه از بین راه های
موجود ،عرضه کارت هوش��مند تامی��ن کاال بهترین
سیاستی اس��ت که می توان در پیش گرفت ،توضیح
داد :شرایط زندگی روز به روز دشوارتر می شود و دولت
باید سریع تر مسیر اجرایی را تعیین کند.
جنگ اقتصادی تعارف بردار نیست
نایب رییس کمیسیون اقتصادی
مجلس می گوید جنگ اقتصادی
تعارف بردار نیست و اعطای کارت
هوشمند تامین کاال برای کاهش
حجم نقدینگی اس��ت .معصومه
اقاپورعلیش��اهی در واکن��ش به
صحبت های سرپرس��ت وزارت کار در زمینه احتمال
اعطای کوپن ،به خانه ملت گفت :باید کوپن جایگزین
کارت های الکترونیکی ش��ود که به افراد این امکان را
می ده��د با مراجعه به فروش��گاه های مرجع کاالهای
اساسی را خریداری کنند.
این عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس با
بیان اینکه با ایده کارت هوشمند موافق است ،توضیح
داد :ب��ا اعطای چنی��ن کارت هایی حجم نقدینگی در
کشور مدیریت می شود .همچنین ،نگرانی برای تهیه
کاالی اساسی در جامعه از بین می رود.
نماین��ده مردم شبس��تر در مجلس دهم ش��ورای
اس�لامی در این باره که ایا باید اقتصاد کش��ور را به
روش جن��گ تحمیلی مدیریت ک��رد ،گفت :در زمان
جنگ کوپن می دادند ،درحال حاضر به دنبال اعطای
کارت های هوش��مند ب��رای تامین کاالهای اساس��ی
هستند.
جن��گ اقتص��ادی تعارف بردار نیس��ت ب��ه همین
دلی��ل بای��د برای تامی��ن کاالهای اساس��ی به مردم
کارت ه��ای الکترونیک��ی داده ش��ود ت��ا در زمین��ه
تامی��ن نیازه��ای اولی��ه مش��کل و نگرانی نداش��ته
باشند.
تشریح راه های جبران گرانی
عبدالرضا مص��ری ،عضو کمیس��یون برنامه ،بودجه
و محاس��بات مجل��س نیز درب��اره ط��رح ارائه کارت
هوشمند تامین کاالی اساسی معتقد است :از انجا که
قرار است با کارت های هوشمند تامین کاالی اساسی
تنه��ا جنس داده ش��ود نه پول ،ای��ن روش ض د تورم
است.
مصری با اش��اره به اعطای کارت
نقدی برای تامین کاالها اساسی،
به خانه ملت گفت :با وضعیتی که
از نظر اقتصادی پیش امده است
بیش��ترین صدمه به قشری وارد
می ش��ود که حقوق ثاب��ت دار د،
چراک��ه زی��ر پوش��ش نهاد ه��ای حمایتی اس��ت یا
قطع س��فره انها
محدودی��ت درام��د دار د .ب��ه طور
کوچک تر شده است.
این عضو کمیس��یون برنامه ،بودجه و محاس��بات
مجلس با بیان اینکه در چنین مواقعی باید تمهیداتی
اندیشیده شود ،ادامه داد :با توجه به افزایش قیمت ها
قش��رهایی ۱۰۰درصد اس��یب می بینن��د .کارکنان
دولت ،بازنشس��تگان ،کارگران ،رزمندگان معس�� ر و
ع صدمه می بینند،
مددجویان بهزیس��تی به طور قط
دول��ت بای��د در چنی��ن مواقعی کمک ه��ای ویژه ای
کند.
نماینده مردم کرمانش��اه در مجلس دهم ش��ورای
اس�لامی با بیان اینکه برای جبران افزایش قیمت ها
چند ن��وع کار می توان انجام داد ،توضیح داد :یکی از
این روش ها همان پیشنهاد مجلس است؛ نمایندگان
پیش��نهاد داده اند ک��ه کاالهای اساس��ی مانند برنج،
روغن و وس��ایل بهداش��تی برابر ن��رخ قبلی یا کمی
ارزان ت��ر ب ه دس��ت همه مردم برس��د ام��ا دولت در
نظر دارد بس��ته های غذایی در قالب کارت به اقش��ار
اس��یب پذیر نه به همه جامعه داده شود که وضعیت
تورم ترمیم شود.
وی بیان کرد :در زمینه شناسایی اقشار اسیب پذیر،
نقد ی وارد اس��ت زیرا افرادی که زیر پوشش نیستند
یا در جامع��ه کارمندی حضور ندارند کمترین درامد
را نیز ندارند و شناس��ایی ای��ن افراد جای بحث دارد.
کار دول��ت ب��رای ارائ��ه کارت هوش��مند ارزش��مند
است.
این نماینده مجلس ش��ورای اس�لامی با تاکید بر
اینکه س��فره بس��یاری از ایرانی ها نصف ش��ده است،
ادامه داد :برخی ها می گویند نباید این کمک ها مانند
یارانه نقدی به همه افراد اختصاص یابد اما وقتی قرار
است به کاالهای اساسی ارز 4200تومانی اختصاص
پیدا کند باید در اختیار همه مردم قرار گیرد ،این حق
همه مردم است.
توسعه برند ایران خودرو با صادرات قطعات ریخته گری
تولید قطعات صادراتی ریخته گری ،با هدف استفاده
حداکث��ری از ظرفیت قطعه س��ازان گ��روه صنعتی
ایران خودرو ،افزایش سطح کیفیت قطعات و ارتقای
توانایی کارکنان تولید متناسب با استانداردهای روز
دنیا در دس��تور کار ایران خودرو اس��ت .به گزارش
ایکوپرس ،محمدرضا فلسفی ،رییس صادرات قطعات
ایران خودرو با بی��ان این مطلب گفت :گروه صنعتی
ایران خودرو استفاده حداکثری از ظرفیت های خالی
موجود در شرکت های قطعه ساز زیرمجموعه خود را
در دستور کار قرار داده است.
وی افزود :در همین راس��تا ،برای افزایش صادرات
قطع��ات ب��ا تعامل با ش��رکت ها و مجموعه س��ازان
خارجی س��فارش های تولید قطعات صادراتی خاص
برای خودروهای خارجی دریافت شده و برای تولید
این نوع قطعات اقدام شده است.
فلسفی تصریح کرد :این قطعات هیچ گونه مصرف
داخلی نداش��ته و تولی��د انها فقط ب��رای برندهای
شرکت های خارجی در دستور کار قرار دارد.
وی اف��زود :دریاف��ت س��فارش های صادرات��ی و
بهره گی��ری از ظرفیت ه��ای خالی و قابل اس��تفاده
خطوط تولید قطعه س��ازان داخلی ،نقش بسزایی در
ایجاد اش��تغال و ارزاوری و توسعه برند ایران خودرو
در خارج از مرزهای کشور خواهد داشت.
همچنین ،توس��عه صادرات ای��ن قطعات موجب
افزایش سطح کیفی سایر قطعات که برای محصوالت
داخلی تولید می ش��وند ،شده است .قابل بیان است،
قطعات صادراتی با استفاده از ظرفیت های داخلی و
توان مهندسان و متخصصان ایرانی تولید می شود.
دوشنبه
صنعت خودرو
19شهریور 29 1397ذی الحجه 10 1439سپتامبر 2018شماره 480پیاپی 2453
خبر
پاسخ سایپا درباره شائبه های
پیش فروش خودرو
رضا انصاری
عکس :مهدی کاوه ای
در برنامه ریزی
بلندمدت اگر بخواهیم
نگاه کارشناسانه برای
ساماندهی به وضعیت
صنایع از جمله خودرو
داشته باشیم باید به
اصالح ساختار مالکیت
بنگاه ها بپردازیم و به
این سو برویم که فضای
تولیدی کشور به معنای
واقعی رقابتی شود
گزارش «گسترش صنعت» از برنامه های بلندمدت مجلس شورای اسالمی برای صنعت خودرو نشان داد
اصالح ساختار مالکیت بنگاه ها در راستای توسعه صنعتی
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
یک��ی از موفقیت ه��ای کش��ورهای صنعت��ی ک��ه
زمینه س��از توسعه انها ش��ده ثبات در تمام حوزه های
اقتصادی ،سیاس��ی و ...بوده است .این در حالی است
که این امر چشم اس��فندیار توسعه در ایران به شمار
م��ی رود و همچون س��قوط بهمنی ،تولی��د و بازار را
اش��فته کرده اس��ت .صنعت خودرو و ب��ازار ان نیز از
این مسئله مستثنا نبوده و روزهای پرالتهابی را تجربه
می کن��د اما هر زمان از ورود دولت و مجلس ش��ورای
اس�لامی به وضعیت بازار خودرو سخن گفته می شود
روند قیمت ها که س��بب نابس��امانی این بازار هستند،
نزولی می شود.
تی��ر ماه ،ممنوعی��ت واردات خودرو و م��رداد ،اغاز
تحریم ها بهانه را به دس��ت دالالن و واس��طه ها داد تا
از این فضا غنایمی برای خود ب ه دس��ت اورند .پس از
ورود دالالن به این عرصه اختالف نرخ کارخانه و بازار
به ۲برابر رسید و در برخی مدل های خودرو از ان هم
عبور کرد .مدیران و مس��ئوالن مربوط هر یک ،دلیل
چنین اشفته بازاری را به موضوعی ارتباط می دهند که
در نهای��ت باز هم نمی توان تنها یک دلیل اورد یا یک
نهاد را مقصر چنین وضعیتی دانست.
برنامه ه��ا و راهکاره��ای کوتاه م��دت و لحظ��ه ای
ُمس��کنی برای زمان فعلی بوده اما دردی که ریشه ای
درمان نش��ود و دوباره و چندباره تکرار ش��ده و توان
مقاوم��ت واحده��ا را کاهش می دهد .در این راس��تا،
حتی جامعه شناس��ان معترض هستند که ما در بحث
معض�لات اجتماعی هم توقف زی��ادی در برنامه های
کوتاه مدت داشته ایم و داریم .بنابراین ،از انجام کارهای
بزرگ باز مانده ایم .به طور نمونه ،در بسیاری از صنایع
با کشورهای صنعتی امروز برنامه ها را اغاز کرده ایم اما
انها توسعه به معنای واقعی یافته اند و ما همچنان در
مرحله «اقتصادهای نوظهور» باقی مانده ایم.
در این زمینه «گسترش صنعت» به سراغ نمایندگان
کمیس��یون صنایع و معادن مجلس ش��ورای اسالمی
رفت و درباره برنامه های بلندمدت این نهاد قانون گذار
برای توسعه صنعت خودرو با انها به گفت وگو نشست.
چگونه رقابتی باشیم
رض��ا انص��اری ،عضو کمیس��یون صنای��ع و معادن
مجلس شورای اسالمی درباره برنامه بلندمدت مجلس
برای ساماندهی وضعیت بازار خودرو گفت :ما در کشور
برنامه های بلندمدت نداری��م .یکی از نقطه ضعف های
کش��ور به ویژه در صنعت ،خال برنامه ریزی بلندمدت
اس��ت .عمده نگاه ب��رای رفع چالش ه��ا کوتاه مدت و
میان مدت بوده و از همین نقطه هم اسیب دیده ایم.
وی اف��زود :در برنامه ریزی بلندم��دت اگر بخواهیم
نگاه کارشناسانه برای ساماندهی به وضعیت صنایع از
جمله خودرو داشته باشیم این است که باید به اصالح
س��اختار مالکیت بنگاه ها بپردازیم و به این سو برویم
ک��ه فضای تولی��د و بازار خودرو در کش��ور به معنای
واقعی رقابتی شود.
وی ادام��ه داد :این فقط مربوط به صنعت خودرو و
قطعه نیست بلکه سایر صنایع مانند فوالد ،پتروشیمی
و ...بای��د با این نگاه برنامه ری��زی کنند که بتوانیم در
فض��ای بین الملل��ی رقابت��ی حرکت کنی��م اما هنوز
فعالیتی به این شکل اغاز نشده است.
مس��کن هایی نی��از دارد که نگاه کوتاه مدت
خودرو به ُ
را می طلب��د اما به ط��ور قطع در ادام��ه برنامه ریزی
بلندم��دت نیاز اس��ت تا صنعت خ��ودرو بهبود یابد و
تولیدات رقابتی شوند.
خصوصی سازی صنعتی
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای
اس�لامی در ادامه به موضوع اصالح س��اختار مالکیت
خودروس��ازی پرداخ��ت و گفت :برای حل ریش��ه ای
مشکالت ضرورت دارد ساختار مالکیت بنگاه ها اصالح
ش��ود .این موضوع نیز نگاه جامعی می خواهد و تنها با
بهینه سازی فرایند تولید
اراده مجلس قابل انجام نیس��ت ،بلکه به اراده ای قوی
انص��اری درباره وضعیت اش��فته بازار خودرو یاداور
در س��طوح مختلف حاکمیت به ویژه دولت و مجلس
ش��د :در ش��رایط فعلی بیش��تر نگاه ما این است که
نیاز دارد.
بتوانی��م از صنع��ت خودرو کش��ور حمای��ت کنیم تا
وی تاکی��د ک��رد :ام��روز اراده ای ب��رای ح��ل این
هزینه های تولید کاهش پیدا کند و شرایط برای تولید
مش��کالت وجود ندارد .علت این اس��ت که بس��یاری
و عرضه خودرو با قیمت های متناسب با قدرت خرید
از صنایع کش��ور به همین ترتیب ش��کل گرفته اند .به
مردم فراهم شود.
طور عمده صنعتی مانند خودرو ،صنعتی رانتی شده و
او گف��ت :مجلس ش��ورای اس�لامی در این زمینه
حیاط خلوتی برای عده ای خاص اس��ت .در امر اصالح
رایزنی هایی با زیرمجموعه های مختلف صنعت خودرو،
ساختار ،مقاومت هایی می شود و برخی سعی می کنند
وزارت صنعت ،معدن و تجارت و گمرک داشته است.
با ابزارهایی که در اختیار دارند این مسئله را به تعویق
ب��ه طور مثال ،گم��رک یکی از حوزه هایی اس��ت که
بیندازند.
درحال حاضر به نوعی س��ختگیرانه با موضوع ترخیص
انصاری یاداور ش��د :س��اختار مالکی��ت بنگاه ها از
مواد اولیه مورد نیاز صنعت برخورد می کند .مذاکرات
حالت فعلی که کامال دولتی اس��ت باید خارج ش��ود.
در حال انجام اس��ت ت��ا فراینده��ای کاری ترخیص
این س��اختار معیوب بوده و مش��کل دارد .این امر به
کاالها و تخصیص ارز سرعت بیشتری بگیرد.
کاه��ش بهره وری منتهی ش��ده و موض��وع تحقیق و
این عضو کمیس��یون صنایع و معادن
توس��عه و نیز فناوری را زیر س��وال برده
مجلس شورای اسالمی از اعالم امادگی
اس��ت .از این رو ،از جی��ب ملت به کام
مجلس برای حمایت از صنعت خودرو به
عده ای ش��ده اس��ت .این در حالی است
منظور توسعه این صنعت گفت و عنوان
که روند صنعت خودرو در جهان افزایش
ک��رد :بهینه س��ازی فراینده��ای تولید،
بهره وری و ارتقای کیفیت بوده تا ضمن
توسعه مورد انتظار را رقم می زند .تصور
کاهش هزینه ها ،محیط رقابتی سالم به
این اس��ت که با برنامه هایی که در حال
وجود اورند.
حمید گرمابی
انجام اس��ت در ماه های اینده از شرایط
این عضو کمیس��یون صنایع و معادن
کمیسیون صنایع و معادن
فعلی خارج شویم و عرضه بیشتر خودرو
مجلس ش��ورای اس�لامی با بیان اینکه
مجلس شورای اسالمی
فراهم شود.
به طور جدی به موضوع این نگاه در صنعت خودرو نیست ،گفت:
تحقیق و تفحص
خودرو و بازار ان ورود امروز خودروس��ازی کشور چقدر نیروی
انص��اری با اش��اره به ط��رح تحقیق و کرده و پیگیر مسائل این م��ازاد دارد و هزین��ه ان را باید بپردازد.
تفح��ص از خودروس��ازان گفت :پیش تر صنعت است .نتایج این چرا این اتفاق افتاده اس��ت؟ اگر ساختار
بررسی ها به زودی در
ط��رح تحقی��ق و تفحص مطرح ش��ده
مالکیت ،منطقی و درس��ت انجام می شد
جامعه دیده خواهد شد
و مجل��س در ادامه همان پ��روژه با نگاه
و به قولی در اختیار بخش خصوصی بود
دقی��ق و کامل ت��ری موض��وع را دنبال
این همه هزینه نیروی انسانی نمی شد.
می کن��د .امیدواری��م از دل ای��ن ط��رح ،برنامه ریزی
او اظهار کرد :خصوصی سازی برخی صنایع به معنای
جامع ت��ری برای سیاس��ت گذاری و قانون گذاری بهتر
واقعی اتفاق افتاد و بنگاه های توانمند و ذی صالح پای
بیرون اید که به برنامه ریزی بلندمدت منجر شود.
کار امدند و فعالیت ه��ا به طور طبیعی پیش می رود.
وی افزود :ممکن اس��ت تیم با تغییر مجلس عوض
از ای��ن رو ،تاکید می کنم مالکیت بنگاه های صنعتی و
ش��ود اما نگاه همین اس��ت که صنعت خودرو توسعه
اقتصادی باید اصالح ش��ود حال به چ��ه نحو ،نیاز به
مورد انتظار را محقق کند.
نسخه دارد.
او با اش��اره به شرایط فعلی گفت :درحال حاضر بازار
وی ادامه داد :حتی اگر این اصالح تنها برای صنعت
خودرو اتفاق بیفتد و س��ایر صنای��ع با وضعیت فعلی
ادام��ه فعالیت دهن��د ،کار ثمربخ��ش نخواهد بود .به
طور نمونه ،امروز فوالد هم صنعتی رانتی اس��ت و اگر
یارانه های انرژی نداشته باشد تولیدش با چالش جدی
روبه رو خواهد شد.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای
اس�لامی توضیح داد :ذوب اهن اصفهان با پوسکو کره
ب��ا فاصله ۶م��اه فعالیت خود را اغاز کردند .پوس��کو
ب��ا ظرفیت تولید نزدیک به ۵۰میلیون تن در س��ال
کجاس��ت و ایران در کدام ایستگاه قرار دارد؟ این در
حالی اس��ت که پوسکو مزیت نسبی مانند حامل های
انرژی را هم ندارد.
انص��اری در پای��ان تاکید ک��رد :م��ا روی افزایش
به��ره وری و فن��اوری کار نکرده ایم .انها به طور جدی
کاهش هزینه ه��ای تولید را دنب��ال می کنند که این
موضوع به همان مالکیت بنگاه ها برمی گردد.
ورود ج�دی مجلس به مش�کالت صنعت
خودرو
حمی��د گرمابی ،از دیگر اعضای کمیس��یون صنایع
و معادن مجلس ش��ورای اس�لامی درباره برنامه های
بلندمدت این نه��اد قانون گذار ب��رای صنعت خودرو
گف��ت :در صنعت خودرو مس��ئله اساس��ی «عرضه و
تقاضا» است .به دلیل مشکالتی که ناشی از تحریم ها
در دوره ه��ای مختل��ف به وج��ود امده ای��ن صنعت
نتوانس��ت رشد الزم را تجربه کن د به طوری که با اغاز
دور جدید تحریم( ۱۳مرداد )۹۷تولید کاهش و تقاضا
چندین برابر افزایش یافته است.
وی اف��زود :متاس��فانه دوباره امروز خ��ودرو کاالیی
سرمایه ای به ش��مار می رود و شرایطی همچون سکه
را تجربه می کند .بنابراین ،افراد بدون نیاز ،س��عی در
خرید ۲تا ۳مدل خودرویی دارند.
وی افزود :به طور قطع در ش��رایط فعلی که شاهد
نابسامانی در بازار خودرو هستیم توازن عرضه و تقاضا
به هم خورده که نتیجه ان شکاف نرخ کارخانه و بازار
است.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای
اس�لامی با تاکید بر این موضوع گف��ت :تا زمانی که
مردم با این تفکر که خودرو کاالیی س��رمایه ای است
مب��ادرت به خرید کنند این چالش به طور کامل رفع
نخواهد ش��د .وی خاطرنش��ان ک��رد :در این میدان
ممکن اس��ت دالالن هم فعال ش��ده یا عرضه به عمد
از سوی خودروساز کاهش یافته باشد که جزو عوامل
فرع��ی اس��ت اما عام��ل اصلی همان باالن��س نبودن
عرضه و تقاضا اس��ت .گرمابی در پای��ان گفت :از این
رو ،کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسالمی
ب��ه طور جدی به موضوع خودرو و بازار ان ورود کرده
و پیگی ر مسائل این صنعت است .نتایج این بررسی ها
به زودی در جامعه دیده خواهد شد.
بخشی از مواد اولیه قطعات خودرو ترخیص شد
رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه س��ازی کشور
علت اصلی طوالنی ش��دن زمان خواب برخی خودروها را نبود مواد اولیه
قطع��ات انها عنوان کرد و گفت :تاکنون بخش��ی از م��واد اولیه قطعات از
گم��رگ ترخیص و خودروها به مرحله تجاری رس��یده اس��ت و به زودی
تحویل مشتری خواهند شد.
محمدرضا نجفی منش در گفت وگو با شاتا درباره تحویل نشدن به موقع
خودروه��ا به مردم ،توضیح داد :قطعه س��ازان معطل م��واد اولیه وارداتی
قطعات ش��ان بودن��د که از گمرک ترخیص نش��ده بود و ب��ه همین دلیل
نتوانس��تند این قطع��ات را به موقع به خودروس��ازان تحویل دهند و این
باعث ش��د تولید تعدادی از خودروها ک��ه از نظر این قطعات ناقص بودند
نهایی نشود.
وی در ادامه از ترخیص بخش��ی از مواد اولیه قطعات خودرو در روزهای
گذش��ته خبر داد و افزود :پس از مکاتبه ها و برگزاری جلسه ه ا با گمرک،
تاکنون بخش��ی از این قطعات خارج ش��ده اس��ت .بنابراین ،خودروها به
مرحله تجاری رس��یده و تحویل مش��تری خواهند شد .همچنین ،گمرک
در حال بررس��ی س��ایر قطعات بوده که به زودی انها نیز ترخیص خواهند
شد.
ریی��س انجمن تخصص��ی صنایع همگ��ن نیرومحرکه و قطعه س��ازی
کش��ور با اش��اره به اهمیت مواد اولیه وارداتی در قطعه سازی تشریح کرد:
درحال حاضر ۸۰درصد مواد اولیه مورد استفاده قطعه سازان داخلی است
ام��ا ۲۰درصد این مواد هم الزم اس��ت وارد ش��ود .از ای��ن رو ،در صورت
نرسیدن انها روند تولید قطعه ناقص خواهد ماند.
وی با تاکید بر لزوم حمایت از تولید داخلی توضیح داد :در این شرایط
الزم اس��ت س��اخت داخلی به حداکثر برسد و در همین راستا ،می توان از
ش��رکت های دانش بنیان برای تولید داخلی مشابه قطعات خارجی کمک
گرفت.
نجفی منش در همین باره اضافه کرد :در زمینه حمایت از تولید داخلی
الزم است مواد اولیه داخلی مثل فوالد ،مس و ...در اختیار تولیدکنندگان
ق��رار گیرد .عالوه بر این ،از واحدهای تجاری که م��واد اولیه تولید را وارد
می کنند حمایت شود.
معاون مطالعات استراتژیک و فناوری اطالعات گروه سایپا
از حض��ور نهادهای نظارتی در جری��ان ثبت نام پیش فروش
خودروه��ای س��ایپا خب��ر داد و گفت :عالوه بر ش��بکه های
نظارتی شرکت سایپا ،سازمان بازرسی کل کشور هم بر روند
ثبت نام نظارت داشت.
حس��ن قره یی ،معاون مطالع��ات اس��تراتژیک و فناوری
اطالعات گروه س��ایپا در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر
بس��ته شدن س��ایت پیش از ش��روع ثبت نام ،به شاتا گفت:
ساعت باز و بسته شدن سایت بر اساس ساعت رسمی سایت
time.irبود و ممکن است دلیل اینکه برخی گمان کردند
هماهنگ نبودن
س��ایت پیش از شروع ثبت نام بس��ته شده
مشتریان با این ساعت باشد.
وی افزود :البته در س��ایت س��ایپا پیش از شروع ثبت نام
هم اعالم ش��ده بود که کاربران ساعت خود را با این سایت
هماهنگ کنند.
وی همچنی��ن اعالم ادامه روند ثبت نام پس از پایان ان را
رد کرد و افزود :ساعت ۱۳ :۴۵روز پنج شنبه به طور رسمی
اعالم ش��د که ثبت نام تمام شده و هیچ تناقضی بین ساعت
اعالم اتمام موجودی و تمام ش��دن ثبت نام وجود نداش��ته
است.
او با اعالم اینکه همه افرادی که این خودروها را خریداری
کرده اند افراد حقیقی هستند ،بیان کرد :شرکت سایپا اماده
در اختیار گذاش��تن اطالعات این افراد به نهادهای نظارتی
است.
وی در ادامه ،نارضایتی برخی از متقاضیان ثبت نام را امری
طبیعی دانست و گفت :یک میلیون و ۸۸۸هزار نفر متقاضی
ثبت نام خری��د خودرو بودند که فقط ۵۰هزار خودرو قابل
پیش فروش بوده است و یک میلیون و ۸۳۸هزار نفر موفق
به ثبت نام نشده اند که این موضوع کامال طبیعی است.
معاون مطالعات استراتژیک و فناوری اطالعات گروه سایپا
ضمن رد ادعای ناعادالنه بودن ثبت نام سایپا و خالی ماندن
دست مش��تریان واقعی گفت :ثبت نام اینترنتی بوده و هیچ
دخل و تصرفی در ان نشده است.
وی ادام��ه داد :همچنی��ن به محض ش��روع ثبت نام برای
شفاف سازی بیشتر از خبرنگاران مختلف هم دعوت شد تا از
این روند خبر تهیه کنند.
حضور نهاد های نظارتی در روند ثبت نام
قره ی��ی همچنی��ن از حض��ور نهاد های نظارت��ی در روند
ثبت نام س��ایپا خبر داد و افزود :عالوه بر شبکه های نظارتی
شرکت سایپا ،سازمان بازرسی کل کشور هم بر روند ثبت نام
نظارت داشت.
مع��اون مطالعات اس��تراتژیک و فن��اوری اطالعات گروه
س��ایپا تصریح کرد :عالوه بر این همیش��ه فرایند مدیریتی
ثبت نام داخل س��ایت سایپا بود و رصد و پشتیبانی از سوی
شرکت انجام می شد اما این ثبت نام به منظور خدمات دهی
بهتر و همچنین ش��فافیت بیش��تر در ش��رکت مگفا انجام
شد.
وی در ادام��ه با بیان جزئیات ثبت نام خودروهای س��ایپا
گفت ۲۹ :درصد از ثبت نام کنندگان از اس��تان های تهران و
البرز به شکل مشترک ۹ ،درصد از استان خراسان ۸ ،درصد
از اس��تان اصفهان ۷ ،درصد استان فارس و بقیه هم از سایر
استان ها ثبت نام کرده اند.
ثبت نام بیشتر از تولید ساالنه خودروسازی
مع��اون مطالعات اس��تراتژیک و فن��اوری اطالعات گروه
س��ایپا تعداد متقاضیان این س��ری از ثبت نام را بیش��تر از
تولید ساالنه شرکت های سایپا و ایران خودرو اعالم و تشریح
کرد :سال گذشته تولید شرکت های ایران خودرو و سایپا به
شکل کلی حدود یک میلیون و ۴۰۰هزار خودرو بوده و در
واقع درخواست برای همین پیش فروش از کل تولیدات یک
س��ال دو شرکت بزرگ خودروس��ازی ایران هم بیشتر بوده
است.
وی با اش��اره به اینکه خودروها از س��وی مشتریان دارای
ش��رایط خریداری ش��ده اس��ت ،توضی��ح داد :تایی��د یا رد
صالحی��ت افراد ب��رای پیش فروش این خودروها به ش��کل
هوش��مند مورد بررس��ی قرار می گرفت و ب��رای مثال ،اگر
ک��د ملی فردی تا ۱۸ماه گذش��ته ب��رای خرید محصوالت
س��ایپا ثبت ش��ده بود ش��بکه اج��ازه ادامه ثبت ن��ام به او
نمی داد.
قره یی در پایان اظهار کرد :همچنین ،ش��رایط سنی و کد
ملی مشترک به همین صورت عمل می کرد .با این حال ،بعد
از پایان ثبت نام برای دقت بیش��تر به ش��کل دستی هم این
شرایط دوباره بررسی شد تا اگر شبکه در موارد نادری اجازه
ثبت نام داده باش��د ثبت نام انجام شده لغو و خطای شبکه ای
اصالح شود.
این در حالی اس��ت که پیش فروش ش��رکت سایپا با اما و
اگرهایی روبه رو بود و بس��یاری عن��وان می کردند تنها افراد
خاصی توانس��تند موفق به ثبت نام ش��وند که در این راستا
ب��ا اجاره کارت مل��ی دیگران خودروهای م��ورد نظر خود را
ثبت نام کردند.
بررسی «گسترش صنعت» از وضعیت تولید محصوالت سلولزی و کاغذی
دوشنبه
سال سی ام شماره 480پیاپی 2453
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
تـولید تیشو از انحصار خارج شود
19شهریور 1397
29ذی الحجه 1439
10سپتامبر 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
نبود اینده اندیشی عامل اشفتگی
زمانی که بحث های ارزی در کشور
پی��ش امد ب��ه طور طبیع��ی هر نوع
تولی��د داخلی که حت��ی یک درصد
ارزبری دارد از وضعیت بازار ارز تاثیر
گرفت .این فرایند قابل پیش بینی بود
اما فرهنگ ما در نگاه بلندمدت دارای
ایراد اس��ت .بنابراین ،از همان زمانی
محسن کوهکن
که اعالم شد گروه های کاالیی ،ارز با
عضو کمیسیون صنایع
قیمت های متفاوت دریافت می کنند،
و معادن مجلس شورای
این وضعی��ت فعل��ی در تامین مواد
اسالمی
اولی��ه و اخت�لال در تولید واحدهای
صنعت��ی کوچک قابل پیش بینی بود.
در این ش��رایط اگر وقفه ای در گمرک ایجاد ش��ود تولید مشکل س��از
می ش��ود؛ این امر در بازار ش��وک ایجاد می کند .به دنبال این امر اگر
فضای اطالع رس��انی نیز به درستی فراهم نش��ود موج بی اعتمادی در
بازار بلند می ش��ود و نتیجه ان نیز همین اش��فتگی در بازار کاالهای
مصرفی مختلف اس��ت .ان وقت دیگر شروع به اعتمادسازی نمی تواند
نظم م��ورد نظر را در بازار مصرف و تولید ایج��اد کند؛ همان طور که
اکنون این وضعیت در بازار محصوالت س��لولزی و حتی نوش��ت افزار
قابل مش��اهده اس��ت .بنابراین ،در تصمیم گیری های کشوری باید از
تولیدکنندگان بهره گرفت تا در انجام این تصمیم گیری ها
اعمال نظر
اختالل در تولید و بازار ایجاد نش��ود .در دنیا نیز کش��ورهایی از نظر
فناوری و توان ،امکان تولید بس��یاری از کااله��ا و مواد اولیه را دارند
ام��ا گاهی صرفه اقتصادی را در واردات م��واد اولیه یا کاال می دانند و
این به معنای ضعف تولید و توس��عه یافتگی نیس��ت .واردات بخش��ی
از مواد اولیه تولید دس��تمال کاغذی نیز نقض کننده توانمندی تولید
محصوالت س��لولزی و بهداشتی نیس��ت همان طور که این مواد اولیه
اکنون وارد می ش��ود و ظرفیت های تولید ام��روز برای تهیه کاالهایی
با صرفه اقتصادی بیش��تر در صنایع س��لولزی و بهداشتی شده است.
ب��ه عن��وان نمونه ،باید گفت که ده��ه اول و دوم انقالب نیز برخی به
هزینه های صرف ش��ده در تولید فوالد اعتراض داشتند و واردات فوالد
مورد نیاز را مناسب تر می دانستند اما در مقابل برخی توانمندی تولید
فوالد را برای کش��ور ضروری می دانس��تند .امروز در شرایط تحریمی
اهمی��ت تولید ف��والد برای رفع نیاز داخلی متوجه اهمیت و درس��ت
بودن اقدام های گذش��ته خواهیم شد .در صنایع سلولزی و بهداشتی
نیز باید اینده نگری برای رسیدن به توانمندی تولید داشته باشیم در
صورتی که این کاال ضروری و اس��تراتژیک نیست و می توان از طریق
واردات نی��از داخلی را تامین کرد و این امر به معنای اولویت بندی در
رفع نیازهای داخلی است.
دس��تمال کاغذی از ان دس��ته محصوالت صنایع
سلولزی اس��ت که این روزها در بازارخواهان زیادی
پی��دا ک��رده و تولید ان نی��ز به روز اس��ت .به گفته
کارشناس��ان ،کاغذ تیش��و به عنوان ماده اولیه اصلی
برای تولید انواع دس��تمال کاغذی به اندازه کافی به
دست تولیدکنندگان نمی رسد.
با این حال ،برخی کارشناسان معتقدند این کاال در
زمره کاالهای اساسی به شمار نمی رود و حساسیتی
برای اسان سازی تامین مواد اولیه ان وجود ندارد .از
سوی دیگر ،برخی کارشناسان دستمال کاغذی را در
زمره محصوالت بهداش��تی برشمرده اند و حمایت از
تولید باکیفیت این کاال را برای حفظ سالمت جامعه
امری ضروری می دانند.
پی��ش از ای��ن ۵ ،کارخان��ه اصلی ک��ه ۳تای ان
مورد نی��از تولیدکنندگان دس��تمال کاغذی داخلی
نی��ز دولتی ب��ود ،مواد اولیه دس��تمال کاغذی تولید
داشت اما اکنون مدتی اس��ت که از تحویل تیشو به
می کردند.
تولیدکنندگان دس��تمال کاغ��ذی داخلی خودداری
اکن��ون ای��ن کارخانه ها وضعیت تولید مناس��بی
می کند.
ندارند و نمی توانند مطابق با ظرفیت خود کار کنند.
واعظ پور اضافه کرد :کمبود ماده اولیه باعث ش��ده
از این میان فقط یک ش��رکت که با س��رمایه گذاری
تا تولیدکنن��دگان داخلی توان تولید انبوه نداش��ته
خارجی ایجاد ش��ده و س��هم ۶۰درصدی بازار را در
باش��ند و بازار نیز با خرید بی رویه دس��تمال کاغذی
تولید تیش��و و خمیر کاغ��ذ دارد ،تغییر رویه داده و
روبه رو شود .از طرفی ،این شرکت ترکیه ای برخالف
ب��ه تازگی اعالم کرده که از این پس ،به بقیه صنایع
تواف��ق اولیه ،دس��تمال کاغذی تولی��دی خود را در
پایین دس��تی سلولزی ،مواد اولیه اختصاص نمی دهد
جعبه قرار داده و راهی بازار می کند.
ک��ه باعث واکنش س��ایر تولیدکنندگان س��لولزی و
تغییر رفتار مصرف کننده
بهداشتی ایران شده است چراکه با وجود توافق های
عض��و هیات مدی��ره انجمن صنایع س��لولزی ایران
اولیه ،اکنون دس��تمال کاغ��ذی و جعبه ان را تولید
تاکید کرد :در کل کش��ور تولید دس��تمال کاغذی با
و جعبه های پر ش��ده از دس��تمال کاغذی را در بازار
تولید تیشو ادامه دارد به شرطی که شرکت «حیات»
توزیع می کند.
مانند قبل به تامین تیش��و برای تولیدکنندگان ادامه
واژه «تیش��و» ش��امل محصوالت مختلفی اس��ت
دهد.
ک��ه از کاغذه��ای ب��ا وزن پای��ه کم ،خش��ک و ریز
به گفت��ه واعظ پور ،اکنون رفت��ار مصرف کننده با
کنگره ای ش��ده (کرپ دار) یا فاقد ریز کنگره ای (بدون
قبل تفاوت دار د به طوری که تقاضا نسبت به گذشته
کرپ) تولید شده اند.
افزایش یافته اس��ت ،مردم بیش��تر از سابق دستمال
به عنوان نمون��ه ،محصوالتی مانن��د کاغذ توالت،
کاغذی می خرند .بنابراین ،نیاز بازاری تیشو باال رفته
حوله ه��ای اش��پزخانه ،دس��تمال کاغ��ذی جیبی،
است.
دس��تمال کاغذی صورت ،دستمال سفره ،حوله های
عض��و هیات مدی��ره انجمن صنایع س��لولزی ایران
دستی و دستمال خشک کن در این گروه طبقه بندی
با اش��اره به درخواس��ت تولیدکنندگان
می ش��وند .چنین فراورده هایی از یک
از دول��ت اظه��ار ک��رد :تولیدکنندگان
نوع کاغذ پایه تیش��و (نازک و س��بک)
خواستار ازادسازی واردات تیشو هستند
یک الی��ه ای ،نیمه پرداخ��ت ش��ده و
و نیاز دارن��د در مقطع کنون��ی واردات
تش��کیل یافته در ح��ال «تر» ،مش��تق
تیشو را مس��تقیم انجام دهند و وابسته
ش��ده و به طور عمده از الیاف طبیعی
به تامین تیشو از سوی شرکت ترکیه ای
تولید می شوند.
نباشند.
حمیدرضا واعظ پور ،عضو هیات مدیره
حمید رضا واعظ پور
واعظ پور ادامه داد :تعرفه واردات تیشو
انجم��ن صنای��ع س��لولزی ای��ران در
تعرفه واردات تیشو
اکنون ۲۰درصد اس��ت و ارز «نیما»یی
گفت وگو با «گس��ترش صنعت» در باره
معضالت تولید دستمال کاغذی اظهار اکنون ۲۰درصد است ب��ه ان تعلق نمی گیرد .از این رو ،توجیه
و ارز «نیما»یی به ان
اقتصادی برای واردات ندارد .اگر دولت
کرد :تولید تیش��و در کشور برعهده ۴
تعلق نمی گیرد .از این
قص��د حمای��ت از تولید و تنظی��م بازار
کارخانه اس��ت اما عم��ده این محصول
رو ،توجیه اقتصادی
مصرف دس��تمال کاغ��ذی را دارد ،باید
از سوی 2ش��رکت تامین می شود که
برای واردات ندارد.
یک��ی از انها ب��ا س��رمایه گذاری ۱۰۰اگر دولت قصد حمایت مج��وز دهد ت��ا حجم تعیین ش��ده ای از
درصدی یک ش��رکت ترکیه ای (به نام از تولید و تنظیم بازار تیشو با تعرفه صفر وارد شود .همچنین،
پارس حیات) راه اندازی شده و دیگری مصرف دستمال کاغذی تاجر ان متعهد ش��وند تا این کاال با نرخ
را دارد ،باید مجوز دهد
که ش��رکت ایرانی (به ن��ام زرین برگ تا حجم تعیین شده ای از مناسب به دست تولیدکننده برسد.
عض��و هیات مدی��ره انجم��ن صنای��ع
پرشیا) اس��ت نیـز حجم تولید کمـی تیشو با تعرفه صفر وارد
شود .همچنین ،تاجران س��لولزی ایران ادام��ه داد :خمیر کاغذ
داشته و سهم کمتـری در بازار دارد.
وی ادامه داد :این ش��رکت ترکیه ای متعهد شوند تا این کاال مواد اولیه تیش��و به ش��مار م��ی رود که
ک��ه عالوه ب��ر تولید تیش��و ،دس��تمال با نرخ مناسب به دست وارداتی است و در داخل تولید نمی شود.
تولیدکننده برسد
به گفته واعظ پور ،متوس��ط نرخ هر کیلو
کاغ��ذی هم تولی��د می کن��د در اغاز
تیش��و ۱۴هزار تومان است که ۹درصد
تاس��یس ،تعه��د ب��ه تامین تیش��وی
مالیات ارزش افزوده به ان اضافه می شود.
متوس��ط نرخ ه��ر کیلو خمیر کاغ��ذ نیز حدود ۹
هزار و ۵۰۰تومان است که امکان تامین این مواد از
بورس کاال وجود ندارد.
عض��و هیات مدی��ره انجمن صنایع س��لولزی ایران
ادام��ه داد :تولید تیش��و در دنیا مح��دود بوده و در
اختیار کشورهای حوزه جنوب اسیا ،اسکاندیناوی و
امریکا است .واعظ پور با اشاره به شرایط تحریمی در
سال های گذش��ته اظهار کرد :پیش از این نیز خمیر
کاغ��ذ از امریکا وارد می ش��د اما اکن��ون خمیرکاغذ
با واس��طه ها به کش��ور وارد می ش��ود و توقف ۱۰۰
درصدی در تولید دستمال کاغذی پیش نخواهد امد
اما ظرفیت تولید این کاال ممکن اس��ت در ادامه این
شرایط کاهش داشته باشد.
وی اضافه کرد :دس��تمال کاغذی کاالی اساس��ی
نیس��ت و در زمره کاالی لوکس و غیر ضروری نیز به
ش��مار نمی رود این کاال با بهداشت جامعه در ارتباط
اس��ت و یک کاالی مصرفی اس��ت که نبود و مصرف
نکردن ان در بهداش��ت جامعه مشکل ایجاد خواهد
کرد.
غفلت از توانمندسازی تولید
واردات محصوالت سلولزی مشکلی از تولید دستمال
کاغذی و س��ایر محصوالت سلولزی حل نمی شود و
در کنار این اقدام باید س��ایر حمایت ها نیز مش��مول
تولیدکنندگان دستمال کاغـذی و سایـر محصوالت
بهداشتـی و سلولـزی شود.
این نماینده مجلس ش��ورای اس�لامی با اش��اره
ب��ه اولویت بندی ه��ای تامی��ن کاالهای اساس��ی به
ص��ورت غیر قابل تغیی��ر و کارشناسی نش��ده تصریح
ک��رد :ممـکن اس��ت مص��رف کاالهای اساس��ی در
نقاط مختلف کش��ـور تعریفی متفاوت داشته باشد.
بنابراین ،نمی توان نس��خه یکس��ان و بـدون انعطاف
بـرای کش��ـور تعیین کرد .ممکن است در یک نقطه
غالت به عنوان کاالی اساس��ی باش��د و در نقطه ای
دیگر خمیر کاغذ یک کاالی اساسی باشد .از این رو،
باید در تعیین ش��یوه نامه های کشوری کارشناسانه تر
عمـل کنیم.
زرابادی با اشاره به اینکه انحصار تامین مواد اولیه
دس��تمال کاغذی در اختیار یک ش��رکت غیر ایرانی
اس��ت ،گفت :باید جایگزین و رقیبی برای جلوگیری
از انحصار تولید مواد اولیه صنعت تعیین ش��ود تا در
چنین مواقع��ی تولید و بازار اس��یب پذیر از انحصار
س��رمایه گذاری ۱۰۰درصد خارجی نش��ود .در تمام
صنایع باید حمایت از شرکت های ایرانی
با رعایت تناس��ب س��رمایه گذاری وجود
داشته باشد.
برخی کارشناس��ان با وجود انحصار ش��کل گرفته
در تولی��د و واردات تیش��و معتقدن��د
خط��ر بزرگی ک��ه صنعت نس��اجی و
س��لولزی و بهداشتی کش��ور را تهدید
می کند در نتیج��ه بی توجهی مدیران
و سیاست های نادرس��ت گذشته بوده
است.
حمی��ده زرابادی ،نماین��ده مجلس
حمیده زرابادی
ش��ورای اس�لامی و عضو کمیس��یون
صنای��ع و مع��ادن در گفت وگ��و ب��ا
پیش از این باید
برای توانمند کردن
«گس��ترش صنعت» اظهار کرد :پیش
صنایع سلولزی و
از ای��ن باید برای توانمند کردن صنایع
بهداشتی اقدام
سلولزی و بهداشتی اقدام می کردیم تا
می کردیم تا این
این صنایع امروز به بلوغ می رسیدند اما
صنایع امروز به بلوغ
به دلیل تامین نی��از بازار از واردات به
می رسیدند اما به
توانمندی صنعت داخلی توجه نشده و دلیل تامین نیاز بازار از
ام��روز افزایش ن��رخ ارز و واردات مواد راه واردات به توانمندی
صنعت داخلی توجه
اولیه چالش کم توانی تولید محصوالت
نشده و امروز افزایش
س��لولزی و بهداش��تی را نمایان کرده نرخ ارز و واردات مواد
است.
اولیه چالش کم توانی
زرابادی با اشاره به اینکه محصوالت تولید محصوالت سلولزی
و بهداشتی را نمایان
س��لولزی و بهداشتی در زمره کاالهای
کرده است
اساس��ی نیست اما مواد اولیه تولید ان
باید تامین شود ،ادامه داد :با ممنوعیت
� سخن اخر
جذب س��رمایه گذاری خارجی بس��یار
خوب اس��ت اما هر کاری باید با قاعده و
ضابطه انجام شود .در واقع ،سپردن یک
صنعت مهم به دس��ت تنها یک شرکت
خارج��ی و ایج��اد انحصار با س��هم باال
در ب��ازار داخلی بر خالف سیاس��ت های
حمایت از تولید داخلی است .شرکت هایی
ک��ه بیش��ترین مش��وق ها را از دول��ت
ترکی��ه و در کنار ان چشم پوش��ی های
زی��ادی در قال��ب س��رمایه گذار خارجی
از دول��ت ای��ران دریاف��ت می کنن��د،
رقابت��ی کام�لا غیر منصفان��ه و نابراب��ر
ب��رای تولیدکنن��دگان داخل��ی ایج��اد
می کنن��د .الزم اس��ت در ق��وه قضاییه،
دول��ت و به وی��ژه در ش��ورای رقابت به
موضوع رفع انحصار در راس��تای حمایت
از تولی��د داخل��ی توج��ه کافی ش��ود تا
کاالی مصرفی مردم دس��تخوش چنین
اشفتگی هایی نشود.
با توجه به واردات ۸۰درصدی مواد اولیه صنعت چاپ مطرح شد
ضرورت بومی سازی صنعت چاپ
نشس��ت تخصصی «ارزش افرینی صنعت چاپ در
اقتص��اد ملی» با تاکید بر بومی س��ازی صنعت چاپ و
توانمند ک��ردن فعاالن این صنعت ب��ا حضور فعاالن،
اس��تادان دانشگاه ها و پیشکس��وتان صنعت چاپ در
دانش��گاه شهید بهش��تی تهران برگزار شد .به گزارش
«گس��ترش صنع��ت» محمد بیطرف��ان در چهارمین
نکوداش��ت علوم و فناوری چاپ در دانش��گاه ش��هید
بهش��تی با اش��اره ب��ه اینک��ه تعاریف قدیم��ی دیگر
پاس��خگوی واژه چ��اپ نیس��ت ،یاداور ش��د :در همه
زمینه ها و صنایع در سراس��ر دنیا پیشرفت ها به شکل
محسوس��ی دیده می ش��ود و صنعت چ��اپ هم از این
قاعده مس��تثنا نیست .امروزه چاپ مفاهیم بسیاری را
دربر می گی��رد که چیزی فرات��ر از حک کردن کلماتی
روی کاغذ است و دیگر تعاریف قدیمی نمی تواند همه
مفاهیم صنعت چاپ را پوش��ش بدهد .رییس انجمن
علمی فن��اوری چاپ با طرح این پرس��ش مهم که ایا
صنع��ت چاپ می توان��د برای کش��ور ارزش افرینی و
س��ود اوری کرده و به اقتصاد کمک کند ،گفت :پاسخ
این پرس��ش ،اری اس��ت و این صنعت چه مستقیم و
چه غیر مس��تقیم می تواند برای کشور و اقتصاد کشور
س��ودافرین و ارزش افرین باشد .صنعت چاپ گستره
وس��یعی دارد که از یک دفترچه ساده تا کارت دعوت
عروس��ی و ...را شامل می ش��ود .از سوی دیگر ،صنعت
چاپ در زمینه اس��کناس و اوراق بهادار و بس��ته بندی
اجناس به ش��کل غیر مس��تقیم برای کشور سوداوری
می کند .با ای��ن اوصاف نقش این صنع��ت در افزایش
تولیدات ناخالص ملی امری انکار ناپذیر است .بیطرفان
اف��زود :در کنار گردش مالی باالیی که این صنعت دارد
باید به این موضوع نیز دقت کرد که یکی از مبانی انقالب
چهارم صنعتی صنعت چاپ است و این موضوع موجب
خوشحالی ماست که اکنون در کشور ما چاپخانه های
سه بعدی نیز به وجود امده و این می تواند سکویی برای
پیش��رفت صنعت چاپ باش��د .این صنعت به گونه ای
پیشرفت کرده که می تواند پاسخگوی نیاز های جدید
افراد باشد و گره از مشکالت روز دنیا باز کند.
مقابله با تحریم در صنعت چاپ
رییس انجمن علمی فن��اوری چاپ با تصریح اینکه
واژه «تحری��م» به معنای مح��دود کردن و محدودیت
ایجادکردناست،گفت:اززمانیکهسریدومتحریم ها
اغاز شده همه حوزه ها از جمله چاپ با مشکالتی مانند
ناتوان��ی در تامین م��واد اولیه و اب��زاراالت کار روبه رو
شده اند .بیش از ۸۰درصد نیاز ما به ماشین االت و ابزار
وابس��ته به خارج از کشور است .راهکار حل این مشکل
حمایت از تولید داخل و بومی س��ازی این صنعت است
و باید بودجه و س��رمایه های مناسبی برای بومی سازی
و حمایت از تولید داخلی در این زمینه از س��وی دولت
اختص��اص یابد .اما نکته قابل توجه این اس��ت که این
فرایند نیازمند برنامه ریزی حداقل میان مدت اس��ت و
نمی ت��وان در چند روز این فراین��د را اجرا کرد .راهکار
حل این مش��کل این اس��ت که ما اقدام هایی در جهت
دور زدن تحریم ه��ا انج��ام دهیم و از طری��ق ارتباط با
کشور های دوست و همس��ایه نیاز کشور به مواد اولیه
در حوزه چاپ را تامین کنیم .مهدی مس��لمیان یکی
از فعاالن حوزه ارائه ماش��ین االت چاپ خاطرنش��ان
کرد :هدف ما از این نشس��ت این اس��ت که مش��کالت
این حوزه را به گوش مسئوالن ذی ربط برسانیم چرا که
ای��ن صنعت ،صنعت مادر اس��ت و نمی توان از اهمیت
ان در صنایع دیگر چشم پوش��ی کرد .وی افزود :یکی
از مس��ائلی که باید در اتحادیه مطرح ش��ود این است
که نباید انجمن های غیر تخصص��ی گوناگونی موازی
با ه��م در این حوزه به وجود این��د .وقتی چاپخانه دار
از اینکه هیچ افقی در اینده نمی بیند دلس��رد اس��ت،
نمی توان به او ماش��ین االت به روز تحوی��ل داد .ما در
زمینه ماش��ین االت هم بس��یار عقب تر از دنیا حرکت
می کنیم و پیش��رفت ناچیزی داش��ته ایم .بحث اصلی
این اس��ت که دولت هیچ مصوبه ای در این زمینه ندارد
و خان��واده چاپ باید خود ب��رای گرفتن حق خود وارد
عمل شود.
ایجاد شهرک تخصصی چاپ
مجید فرش��ی فرید یک��ی دیگر از پیشکس��وتان و
فع��االن حوزه ابزاراالت صنعت چاپ در این نشس��ت
گفت :چاپ ،یک صنعت اس��تراتژیک است و در همین
راستا ایجاد شهرک تخصصی چاپ یک ضرورت است.
وی ط��رح ایج��اد کتابخانه صنعت چ��اپ را مطرح و با
توجه به اس��تقبال ش��رکت کنندگان اظهار کرد :این
کتابخان��ه تخصصی به زودی با همکاری دانش��گاه ها،
فع��االن صنعت چاپ و انجمن علمی فناوری در تهران
راه اندازی می شود .این پیشکسوت با اشاره به کم کاری
برخ��ی از فعاالن این صنعت و نب��ود تعامل انها با اداره
چاپ وزارت فرهنگ و ارش��اد اسالمی و انجمن علمی
فناوری چاپ گفت :روی صحبتم با شرکت های تعاونی
مانند چاپ و لیتوگرافی اس��ت .مش��کل این تعاونی ها
این اس��ت که به اینده این صنعت توجه ندارند .در این
شرکت های تعاونی تفکر کالن وجود ندارد و ایده های
انها کوچک است .ما تا زمانی که نتوانیم مجتمعی مانند
شهرک چاپ نداشته باش��یم نمی توانیم این فکر های
کوچک را به فکر های کالن تبدیل کنیم.
داخلی سازی صنعت چاپ
بهن��ام مالرجب��ی از مدی��ران چاپخان��ه دولت��ی
ایران (بان��ک مرکزی) نیز در این نشس��ت با طرح این
پرس��ش که گردش مالی صنعت چ��اپ در دنیا حدود
۱۰۰۰میلیارد دالر تخمین زده می ش��ود ،گفت :باید
بررسی کنیم که س��هم صنعت چاپ از تولید ناخالص
داخلی و ملی چقدر اس��ت .وی بر نقش افرینی بخش
خصوصی در توس��عه صنعت چاپ تاکید کرد و گفت:
بای��د اصل را بر ای��ن بگذاریم که بخ��ش دولتی کاری
برای توس��عه این صنع��ت انجام نمی ده��د .بنابراین،
فعاالن صنعت چ��اپ باید خود برای اینده این صنعت
تصمیم بگیرند و اینده ان را رقم بزنند .این مقام دولتی
صنعت چاپ اولویت نخست صنعت چاپ را پرداختن
به مسائل داخلی عنوان کرد و گفت :اگر مسائل داخلی
صنعت چاپ برطرف ش��ود ،می توان امی��دوار بود که
ای��ن صنعت بتواند ب��رای ورود به بازاره��ای منطقه و
کشورهای همسایه نیز امیدوار باشد.