روزنامه گسترش صنعت شماره 482
روزنامه گسترش صنعت شماره 482
افزایش حقوق
کارگران نیاز به
متمم بودجه دارد
سال سی ام پیاپی 2455
چهارشنبه
21شهریور 1397
2محرم 1440
2
دوره جدید شماره 4 482صفحه قیمت 1000 :تومان
طراحی چند بست ه
برای حل مشکالت صنعتی
مع��اون ام��ور صنای��ع وزیر
صنعت ،مع��دن و تجارت گفت:
بس��ته های مختلف��ی برای حل
مش��کالت صنای��ع و واحدهای
تولیدی کش��ور در حال طراحی
اس��ت که امیدواریم با همکاری
صنعتگران نتیجه بخش باش��د.
به گزارش ایرنا ،محسن صالحی نیا افزود :امروزه واحدهای
تولیدی و صنایع کش��ور به دلیل ش��رایط حاکم بر اقتصاد
کش��ور وضعیت خوبی ندارند و باید در این فضا به بهترین
نحو تصمی م گرفت .وی اظهار کرد :سال گذشته واحدهای
تولیدی مسئله هجوم واردات و حمایت نشدن برای افزایش
ص��ادرات را مطرح می کردند اما امس��ال به دلیل ش��رایط
پیش ام��ده همه واحدهای تولیدی متفق القول نحوه تهیه
منابع اولیه و رسیدن به صادرات هدف گذاری شده را بیان
می کنند .این مس��ئول با اشاره به مشکل تامین مواد اولیه
برای بخشی از صنایع داخلی ،از این موضوع به عنوان یکی
از بزرگ ترین معضل های صنعت کشور یاد کرد و گفت :به
دلیل شرایط اقتصادی و محدودیت های بین المللی ،برخی
از مراج��ع تصمیم گی ر در برنامه ریزی قبلی دچار تش��تت
ش��دند و امیدواریم هم اکنون با تصمیم گیری مناس��ب با
این ش��رایط برای حل این مش��کل اقدام شود .وی با اشاره
به نوس��ان های نرخ ارز و مشکالت واردکنندگان مواد اولیه
نیز گفت :واردکنندگانی که هم اکنون قطعات و مواد اولیه
در گمرک دارند مشمول پرداخت ما به التفاوت اختالف ارز
نیس��تند و می توانند با نرخ قبلی کاالهای خود را ترخیص
کنند و اگر مش��کلی در این زمینه باش��د هماهنگی بیشتر
در ص��ورت ل��زوم انجام خواهد ش��د .معاون ام��ور صنایع
وزارت صنع��ت ،مع��دن و تج��ارت ادامه داد :بس��یاری از
واحده��ای تولی��دی با نهاد های اجرای��ی از قبیل بانک ها،
تامین اجتماعی ،امور مالیاتی و مش��کالتی دارند به همین
دلیل کارگروه های س��تاد تس��هیل و رف��ع موانع تولید در
استان ها برای حل این مشکالت تشکیل می شود.
12سپتامبر 2018
زیرسبیلی
یا شفافیت
2
http://telegram.me/sanatnewspaper
گزارش «گسترش صنعت» از اخرین وضعیت تولید در کمبود مواد اولیه
ظرفیت تولید تایر سیمی سنگین 20هزار تن افزایش می یابد
واردات تایرهای سنگین با تعرفه 5درصدی
www.sanatnewspaper.com
3
درهای گمرک به روی واردات مواد اولیه باز شود
2
بررسی «گسترش صنعت» از رشد تولید و صادرات صنعت چینی و بلور نشان داد
کیفیت ،فناوری و استاندارد
رمز موفقیت چینی ایرانی
4
چهارشنبه
21شهریور 2 1397محرم 12 1440سپتامبر 2018شماره 482پیاپی 2455
یادداشت
زیرسبیلی یا شفافیت
حکایت مواد اولی��ه مانده در
گمرک نش��ان می ده��د که در
اینده ای نه چندان دور دولت به
ناچار نرخ پای��ه را ثابت در نظر
خواهد گرف��ت؛ م��واد اولیه ای
که ام��روز در گمرک ها مانده با
ارزهای مختلفی وارد کشور شده
امیر مهرزاد
و فع��االن این ح��وزه معتقدند
روزنامه نگار
ظرفیتی برای شناس��ایی منبع
ارز وج��ود ندارد .این ش��رایط
حکایت از همان موضوع «زیرسبیلی رد کردن» دارد .منبع اصلی
ارزی که با ان مواد اولیه وارد کشور شده به دو گونه است بخشی
از این ارز از طریق س��امانه نیما ارائه ش��ده که قابل شناس��ایی
است .عالوه بر این بخش دیگری مانند ارز متقاضی است .دارنده
این ارز مانند کس��ی که از پیش دالر داش��ته و امروز سود کرده
می تواند ارز خود را در ثبت منشا ارز گم کند .بر این اساس منبع
بخشی از ارز قابل شناسایی نیست .از طرف دیگر ،نیاز کارخانه ها
به مواد اولیه هر روز بیش��تر می ش��ود .بر این اساس ،همان طور
ک��ه کارشناس��ان نیز معتقدند در نظر گرفتن ی��ک نرخ پایه ارز
برای تمام مواد اولیه وارداتی تنها راهی است که دولت پیش رو
دارد .نرخ پایه در این ش��رایط اقتصادی یعنی واردکنندگان مواد
اولیه به ۳دسته تقسیم می شوند؛ دسته نخست با نرخ ارزان تری
واردات داشته اند که سود می کنند ،دسته دوم در بازه همان نرخ
تعیین ش��ده قرار می گیرند که تغییر چندانی حاصل نمی شود و
دس��ته سوم با نرخ گران تری وارد کرده اند که زیان خواهند کرد.
با توجه به اینکه نرخ پایه نباید به زیان دهی واردکننده بینجامد،
س��ود به دس��ت امده از محل مابه التفاوت ارز برای افرادی که با
نرخ ارزان تر واردات انجام داده اند زیرس��بیلی رد می ش��ود .این
اتفاق در حالی رخ می دهد که اگر در کش��ور شفافیت اقتصادی
وجود داشت و مشخص می شد چه ارزی برای واردات چه موادی
داده شده امروز دیگر نیازی به چنین سیاست هایی نبود .یکی از
تکیه های گروه ویژه اقدام مالی مشترک همین موضوع است .بر
اساس شیوه نامه های ،FATFمنشا پول همیشه قابل شناسایی
ب��وده و ظرفیتی برای رانت و زیرس��بیلی وجود ندارد .البته این
تنها یکی از مزیت های FATFاست.
خبر
مالیات بخش تولید
۵درصد کاهش می یابد
ریی��س کل س��ازمان ام��ور مالیاتی گفت :ب��ا همراهی دولت و
مجلس شورای اسالمی و طی مراحل قانونی ،مالیات بخش تولید
از ۲۵درصد کنونی به ۲۰درصد کاهش می یابد .به گزارش ایرنا،
س��یدکامل تقوی نژاد در نشس��ت خبری روز گذشته خود گفت:
یکی از برنامه های س��ازمان کاهش مالیات بخش تولید اس��ت و
پیش��نهادهایی به دولت ش��ده اما نهایی ش��دن ان ،نیازمند طی
مراحل قانونی در دولت و مجلس است .وی ادامه داد :جهت گیری
مهم س��ازمان در سال جاری کس��ب اعتماد بیشتر ،رفع تبعیض
مالیات��ی ،شناس��ایی مودیان جدید ،جلوگی��ری از فرار مالیاتی و
کمک به رفع موانع مالیاتی بخش تولید است .به گفته تقوی نژاد،
از اغ��از اجرای قانون مالیات ارزش افزوده تا پایان مردا د امس��ال،
۲۶۲هزار میلیارد تومان درامد مالیاتی و عوارض کس��ب ش��ده
ک��ه ۸۹ه��زار میلیارد تومان عوارض به ش��هردای ها و دهیاری ها
اختصاص یافته اس��ت .وی از صدور ۲۲هزار میلیارد تومان برگ
تش��خیص مالیاتی برای فراری��ان مالیاتی نیز خبر داد و گفت :در
زمینه شناسایی شرکت های صوری از کارت های بازرگانی در چند
ماه گذش��ته افرادی شناس��ایی شدند که به میزان ۳هزار میلیارد
تومان از مدارک و اس��ناد هویتی دیگران سوء اس��تفاده کرده اند.
وی تاکی��د ک��رد :سوءاس��تفاده کنندگان بدانند که س��امانه های
اطالعاتی س��ازمان امور مالیاتی اجازه تخلف نخواهد داد و با رصد
تراکنش های بانکی و بررسی اطالعات ،مودیان واقعی را شناسایی
می کنیم .وی به مردم هشدار داد که مدارک هویتی و اسناد خود
را در اختی��ار دیگران نگذارند زی��را عالوه بر جرایم مالی ،مجازات
کیفری دارد.
تخصیص ۶هزار میلیارد تومان
اعتبار به اشتغال روستایی
غالمرض��ا کات��ب ،رییس کمیس��یون حمای��ت از تولید ملی و
اشتغالزایی در مجلس شورای اسالمی با اشاره به تخصیص اعتبار
۱.۵میلیارد دالری برای ایجاد اشتغال پایدار روستایی از صندوق
توس��عه ملی به خانه ملت گفت ۵۰ :درصد اعتبار ایجاد اش��تغال
پایدار روس��تایی از صندوق توس��عه به ۴بانک عاملی که در قانون
عنوان شده ،تخصیص یافته است .عضو کمیسیون فرهنگی مجلس
ش��ورای اس�لامی توضیح داد :بر اس��اس گزارش های رسیده۸۰ ،
درصد اعتبار تخصیص یافته در مرحله نخست به متقاضیان ایجاد
اش��تغال پایدار در روستاها و عش��ایر پرداخت شده است .نماینده
مردم گرمسار در مجلس دهم شورای اسالمی با بیان اینکه مرحله
نخست ایجاد اشتغال پایدار عملیاتی شده است ،بیان کرد :تا امروز
امار دقیقی در دست نداریم که بدانیم با تخصیص این میزان اعتبار
چقدر شغل ایجاد شده است ،این امار در نشست اینده کمیسیون
حمای��ت از تولید ملی و اش��تغالزایی احصا می ش��ود .وی گفت :با
این حساب ،بر اساس نرخ دالر در زمان تخصیص ،تا کنون ۶هزار
میلیارد تومان از اعتبار ۱.۵میلیارد دالری صندوق توسعه ملی به
فاز نخست ایجاد اشتغال پایدار روستایی داده شده است .از انج ا که
این مرحله ۱۰۰درصد عملیاتی نش��ده ،همچنان به مرحله دوم و
تخصیص باقی اعتبارات ورود نمی شود .رییس کمیسیون حمایت
از تولید ملی و اشتغالزایی در مجلس با بیان اینکه با تکمیل مرحله
نخست ،تخصیص اعتبار مرحله دوم اغاز می شود ،بیان کرد :پس از
انکه مرحله نخست نهایی شود ،با دستور محمدباقر نوبخت ،رییس
سازمان برنامه و بودجه مرحله دوم اغاز می شود.
اقتصاد و توسعه
گزارش «گسترش صنعت» از اخرین وضعیت تولید در کمبود مواد اولیه
درهای گمرک به روی واردات مواد اولیه باز شود
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
«امروز ۱۳۹هزار کانتینر در بنادر کشور رسوب
کرده که ش��امل ۷میلیون تن کاال اس��ت که ۲.۵
میلیون تن ان را کاالی اساسی تشکیل می دهد و
صاحبان انها هر روز باید هزینه دموراژ و انبارداری
بدهند .اگر مش��کالت به ش��کل کنونی ادامه پیدا
کند تا ۳ماه اینده شاهد قحطی مواد اولیه در بازار
خواهیم بود ».این اخرین تحلیل از ش��رایط تولید
و ورود مواد اولیه کارخانه ها به کشور است که روز
گذشته مسعود خوانس��اری ،رییس اتاق بازرگانی،
صنایع ،معادن و کشاورزی ایران مطرح کرد.
ش��رایط کنون��ی کارخانه ها و دپوی م��واد اولیه
در گم��رک یکی از بزرگ ترین معضل هایی اس��ت
ک��ه اثار مخرب خود را به تم��ام بخش های تولید
تحمیل کرده اس��ت .کارشناس��ان معتقدند ادامه
این روند باعث می ش��ود بخش تولید در کش��ور با
بحران های جدی روبه رو شود.
هر چند خوانساری در نشست خبری روز گذشته
از جزئیات این امار اطالعی نداد اما کارشناسان و
فعاالن ح��وزه واردات معتقدند ح��دود ۳ماه نیاز
کارخانه ه��ا به مواد اولیه اکنون در گمرک اس��ت
و این موضوع باعث می ش��ود روند تولید برای انها
بسیار دش��وار شود .اگر دولت نتواند در این زمینه
اقدام مناس��بی انجام دهد ،م��واد اولیه در گمرک
می مان��د و این موضوع باعث می ش��ود هزینه های
تولی��د افزایش یابد .در نتیجه ،با توجه به ش��رایط
اقتصادی و افزایش احتمالی هزینه های تولید ،این
مصرف کننده است که باید تاوان تمام اشتباه ها را
پس بدهد.
صدور بخش��نامه های س��ریالی در حوزه واردات
و سیاس��ت های ارزی باع��ث ش��د چ��رخ صنعت
رفته رفت��ه با س��رعت کمتری حرک��ت کند .این
بخش��نامه ها ام��روز ش��رایط را به جایی رس��انده
که موتور تعطیلی کارخانه ها دوباره روش��ن ش��ده
اس��ت .بس��یاری از کارخانه ها در ش��رایط کنونی
نمی توانن��د تولید را ادامه دهن��د و کارگران خود
را به تعطیالت تابس��تانی فرس��تاده اند .در برخی
از کارخانه ها تعطیالت تابس��تانی تمدید هم شده
و ب��ه کارگران اعالم کرده ان��د که تعطیالت را یک
هفت��ه دیگر ادام��ه دهند .این نتیج��ه از مجموعه
اس��یب های خروج امریکا از برجام ،سیاس��ت های
متفاوت و بخشنامه های گوناگون ارزی و در برخی
از موارد رفتار مصرف کننده به دست امده است .با
این حال ،انچه بیش از هر زمان دیگری احس��اس
می ش��ود این است که دولت مش��کالت کنونی را
رفع و برای تکرار نش��دن این بحران ها برنامه ریزی
کند.
اکن��ون با توجه ب��ه اینکه صاحبان بس��یاری از
صنایع در کش��ور مدعی هستند که مواد اولیه انها
مجیدرضا حریری :باد کاشتیم و امروز توفان درو می کنیم.
شرایط کنونی تابعی است از صدور چندین بخشنامه در
ماه های گذشته که باعث شد روند واردات بحرانی شود
فریدون احمدی :کارخانه های بسیاری امروز درگیر
تامین مواد اولیه هستند و حتی برخی از کارخانه ها
مجبور شده اند برای مدتی خط تولید را متوقف کنند
در گمرک اس��ت« ،گسترش صنعت» با مجیدرضا
حریری ،رییس کمیس��یون واردات اتاق بازرگانی،
صنایع ،معادن و کش��اورزی ایران گفت وگو کرد تا
راه حلی برای شرایط کنونی به دست اید .حریری
با بیان اینکه باد بحران کاش��تیم و امروز توفان ان
را درو می کنیم ،توضیح داد :ش��رایط کنونی تابعی
است از صدور چندین بخشنامه در ماه های گذشته
که باعث ش��د روند واردات در کشور بحرانی شود.
تا کنون تولیدکنن��دگان محصوالت مورد نیاز خود
را وارد گم��رک می کردند و پ��س از ان امور ثبت
س��فارش را انجام می دادند ت��ا بتوانند محصوالت
خود را خارج کنند .در چند ماه گذش��ته این روند
بارها تغییر کرد و این موضوع باعث شد مواد اولیه
کارخانه ها دیر به دس��ت انها برس��د .عالوه بر این،
در برخ��ی از موارد هنوز م��واد اولیه به کارخانه ها
نرسیده و تعداد قابل توجهی از کارخانه ها تعطیل
شده اند.
حریری با بیان اینکه ش��رایط به گونه ای اس��ت
ک��ه نمی توان مقص��ر این ماج��را را تنها دولت در
نظ��ر گرفت ،اف��زود :از دیگ��ر موضوع های مطرح ،
این اس��ت که گمرک هم��کاری نمی کند ،عده ای
هم معتقدند مجموعه گمرکی کش��ور در ش��رایط
به وجود امده سهم بیشتری دار د .این طور نیست؛
گمرک یک نهاد قانون گذار نیس��ت و فقط موظف
اس��ت بخش��نامه و ش��یوه نامه های ابالغی را اجرا
کند.
این کارش��ناس اقتص��اد با بیان اینک��ه در بین
محص��والت دپو ش��ده در گمرک ه��ای کش��ور
م��واد اولیه ح��دود ۳م��اه نی��از کارخانه ها دیده
می ش��ود ،توضی��ح داد :حج��م مواد اولی��ه مانده
در گم��رک بس��یار باال اس��ت و دول��ت در برخی
موارد نمی توان��د ارز تخصیص یافته را شناس��ایی
کند.
این ش��رایط نش��ان می دهد م��واد اولیه مانده
در گمرک با چند نرخ ارز خریداری ش��ده اس��ت.
در بی��ن مواد اولیه موجود بخش��ی با دالر ۳۸۰۰
تومانی بخش��ی با دالرهای گران تر خریده ش��ده
است.
در حال حاض��ر نگرانی دولت این اس��ت که نرخ
محصول نهایی با احتس��اب نرخ دالر در ش��رایط
کنونی محاسبه می شود و این موضوع رانت و فساد
ایج��اد می کند .وی افزود :ای��ن دغدغه در حالی
به وجود امده که بخش��نامه های گوناگون دولتی
شرایط را به اینجا کش��انده است .اکنون ظرفیتی
برای شناسایی ارزهای تخصیص یافته وجود ندارد
و دولت مجبور اس��ت درهای گمرک را حداقل به
روی واردکنندگان مواد اولیه باز کند.
مسیر اشتباه بسته شود
فریدون احمدی ،عضو هیات رییس��ه کمیسیون
صنایع و معادن مجلس ش��ورای اس�لامی درباره
ظرفیت های شناسایی ارز تخصیص یافته به واردات
مواد اولیه به «گس��ترش صنع��ت» گفت :این کار
در برخ��ی از م��وارد امکان پذیر اس��ت اما دو نکته
را باید در نظر داش��ت؛ نخس��ت اینک��ه انجام این
فرایند بس��یار طوالنی است و دوم اینکه نمی توان
ب��رای تمام مواد اولیه های واردات این کار را انجام
داد.
متاسفانه به دلیل نبود شفافیت کافی در ساختار
اقتصاد کش��ور امروز نمی توانیم منب��ع این ارز را
شناسایی کنیم.
احمدی با بیان اینکه کارخانه های بسیاری امروز
درگیر تامین مواد اولیه هس��تند و حتی برخی از
کارخانه ها مجبور شده اند برای مدتی خط تولید را
متوقف کنند ،توضیح داد :باید س��ریع تر برای این
موض��وع راه چاره ای پیدا ک��رد .صنایعی که امروز
در کش��ور فعالیت می کنن��د ،قوی ترین واحدهای
سال های گذشته بودند .از دست دادن این واحدها
به صالح کش��ور نیست و باید هرچه سریع تر مواد
اولیه انها تامین شود.
وی اف��زود :انچه امروز باید تعیین تکلیف ش��ود،
برنامه ای اس��ت که مانع بروز این مشکل در اینده
می شود .امروز شرایط کشور این گونه است و راهی
جز باز کردن درهای گمرک وجود ندارد.
ب��ا این حال ،باید با همفکری و تغییرات الزم در
س��طوح مختلف نهادهای تصمیم گیر مسیر تکرار
این اتفاق برای همیشه در کشور بسته شود.
افزایش حقوق کارگران نیاز به متمم بودجه دارد
یک عضو کمیسیون برنامه ،بودجه و محاسبات
مجلس ش��ورای اس�لامی می گوید برای افزایش
۸۰۰هزار تومانی حقوق کارگران باید الیحه متمم
بودجه به مجلس تقدیم شود.
منص��ور مرادی با اش��اره به اینک��ه در کارگروه
م��زد ش��ورای کار پیش��نهاد افزای��ش ۸۰۰هزار
تومان��ی حق��وق کارگران مطرح ش��ده اس��ت ،به
خان��ه ملت گف��ت :با توجه ب��ه ش��رایط بحرانی
کش��ور و گرانی ه��ا ،افزای��ش حق��وق کارگ��ران
پیش��نهاد خوبی برای افزایش توان مالی این قشر
است.
عضو کمیس��یون برنام��ه ،بودجه و محاس��بات
مجلس ادامه داد :درحال حاضر کارگران بس��یاری
برای حل مش��کالت معیشتی ش��ان به نمایندگان
مجل��س مراجعه می کنند ،انها ب��ا دریافت حقوق
یک میلیون و ۲۰۰هزار تومانی به سختی از عهده
پرداخ��ت اجاره خانه بر می این��د .بنابراین ،افزایش
حقوق انها تاثیر مس��تقیمی بر بهبود زندگی شان
دارد.
نماین��ده مردم مریوان در مجلس دهم ش��ورای
اس�لامی با بیان اینکه دولت برای افزایش حقوق
کارگ��ران نی��از به اعتب��ار دارد ،بیان ک��رد :برای
با ترخیص خودروهای
متوقف در گمرک موافقت شد
ریی��س انجم��ن واردکنن��دگان خ��ودرو از موافقت دولت ب��ا ترخیص
خودروهای متوقف در گمرک خبر داد .کوروش مرشدسلوک با بیان اینکه
از اغ��از تی��ر با مصوبه دولت واردات بیش از ۱۴۰۰قلم کاال از جمله خودرو
ممنوع ش��د ،به ایس��نا گفت :در این زمینه طرحی به دولت ارائه ش��د که
براس��اس ان ،خودروهایی که پول انها پرداخت شده و وارد گمرک شده اند
ترخی��ص ش��ود .رییس انجم��ن واردکنندگان خودرو ادامه داد :براس��اس
جدیدترین اخبار به دس��ت امده ،دولت با ترخی��ص خودروهای متوقف در
ط هرچه زودتر به
گمرک موافقت کرده اس��ت که امیدواریم شی وه نامه مربو
نهاد های ذی ربط ابالغ و اجرایی ش��ود .وی افزود :در این شرایط امیدواریم
در گام بعدی دولت با واردات خودروهایی که پیش از ممنوع شدن واردات،
ثبت سفارش شده و پول انها نیز پرداخت شده است اما به دلیل ممنوعیت
واردات ،وارد کش��ور نش��ده اند نیز موافقت کند .مرشدسلوک با بیان اینکه
تع��داد قابل توجهی خ��ودرو در انبار تولیدکنندگان خارجی و همچنین در
بندر جبل علی امارات دپو شده است ،تصریح کرد :با توجه به انکه از یک سو،
پول این خودروها به خودروس��ازان خارجی پرداخت ش��ده و از سوی دیگر،
این خودروها به صورت پیش فروش به خریداران داخلی واگذار ش��ده است
امیدواریم با واردات و ترخیص این خودروها نیز موافقت شود.
افزای��ش حقوق کارگران الزم اس��ت دولت الیحه
متمم بودجه به مجلس ارائه کند تا پس از تصویب
و تعیین منابع اعتباری جدید دولت بتواند دس��ت
به افزایش حقوق ها بزند.
وی با بیان اینکه افزایش حقوق کارگران افزایش
هزینه ه��ای دولت را به دنبال دارد ،گفت :با وجود
اینکه دولت برای تامین نیازهای جاری کش��ور با
کمبود اعتبار روبه رو اس��ت اما در شرایط بحرانی
باید توان خرید کارگ��ران را افزایش داد تا به این
قشر اسیب وارد نشود.
م��رادی با بی��ان اینک��ه افزایش حق��وق برای
سرپرس��ت کارگران بیمه شده اس��ت ،توضیح داد:
اگ��ر خانمی سرپرس��ت خانوار باش��د این افزایش
حقوق ش��امل ح��ال او می ش��ود ام��ا از انجا که
ه��دف افزایش ت��وان خری��د خانوار اس��ت ۸۰۰
ه��زار تومان به حق��وق زن و مرد کارگ��ر افزوده
نمی شود.
نماین��ده ناظ��ر مجل��س در ش��ورای حقوق و
دس��تمزد تاکی��د ک��رد :این ش��ورا از اغاز س��ال
دس��تور کاری برای تش��کیل جلسه نداشته است،
تشکیل جلسه در صورتی است که رییس سازمان
استخدامی تشخیص دهد.
چهارشنبه
صنعت خودرو
21شهریور 2 1397محرم 12 1440سپتامبر 2018شماره 482پیاپی 2455
مطالعه و اجرای استانداردهای جدید
همچنی��ن ،خس��رو محمودی��ان ،دبیر انجم��ن صنفی
صنعت تایر ب��ا موضوع «اقدام های انجم��ن درباره تدوین
اس��تانداردهای نوی��ن تایر» به تش��کیل کمیته بررس��ی
اس��تانداردهای انجم��ن صنفی تایر کش��ور اش��اره کرد و
گفت :این کارگروه در اردیبهش��ت ۹۲تش��کیل ش��د .در
ادامه ،ب��ا تاکید بر ضرورت تقویت رابطه با س��ازمان ملی
اس��تاندارد مقرر شد در زمینه بکارگیری ابزار غیرتعرفه ای
ب��رای محدودیت واردات تایر و نیز بررس��ی و تدوین اس��تانداردهای
مص��رف تایر اقدام ش��ود .در نتیج��ه ،نام کارگروه ب��ه «کمیته دائمی
سیاس��ت گذاری و ترویج قوانین و استانداردها» تغییر کرد .این کمیته
نیز مش��غول مطالعه استانداردهای جدید تایرهای باری و اتوبوسی در
حال تدوین امریکا اس��ت .در ادامه ،وی اهداف این کمیته را این گونه
تشریح کرد :اشاعه مفاهیم و ملزومات استاندارد در سطح شرکت های
تولیدکننده تایر در کشور ،همگام شدن تایرسازان داخلی با تایرسازان
جهانی برای رفع موانع صادراتی در اینده ،همگام ش��دن تایرس��ازان
داخل��ی با اس��تانداردهای روز اروپا و امریکا ب��ه منظور بهبود کیفیت
تایرهای داخلی ،به روزرس��انی استانداردهای ملی مورد نیاز با توجه به
تاکیدات وزارت صنعت ،معدن و تجارت و ...از اهداف مورد
نظر این تشکل صنفی است.
دبی��ر انجم��ن صنفی صنعت تایر با اش��اره به ش��رایط
فعلی ،گفت :به روزاوری اس��تانداردهای ملی برای تایرهای
سنگین(باری-اتوبوس��ی) بر اساس اس��تانداردهای جدید
در حال نهایی ش��دن امریکا و تدوین اس��تانداردهای ملی
برچس��ب ( )Labelingبر اساس اس��تانداردهای اتحادیه
اروپا( )E C Eبا همکاری س��ازمان ملی اس��تاندارد کشور از اهداف در
حال تحقق از سوی کمیته است.
محمودی��ان درب��اره برنامه ه��ای این��ده این تش��کل صنفی گفت:
بررس��ی و واکاوی مفهوم تایر سبز ،استاندارد مواد اولیه ،فرایند تولید
و محصول نهایی ،ارائه اس��تاندارد جدید تایرهای باری و اتوبوس��ی با
توجه به اس��تانداردهای جدید ،بررسی استانداردهای هشتادوپنج گانه
خودروس��ازان در موارد مرتبط با تایر ،بررسی استانداردهای مرتبط با
عمر تایر در زمان مصرف ،مکاتبه و مذاکره با س��ازمان ملی استاندارد
برای همگون سازی استانداردهای ملی موجود تایر و ...از اهدافی است
که این صنعت در حال پیگیری و انجام انها است.
چین و ایران پیشتاز در استانداردهای جدید
ظرفیت تولید تایر سیمی سنگین 20هزار تن افزایش می یابد
واردات تایرهای سنگین
با تعرفه 5درصدی
فاطمه امیراحمدی :نشست «اشنایی با استانداردهای نوین تایر» از سوی «شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع الستیک» در مرکز تحقیقات صنایع الستیک برگزار
شد .در این برنامه محمدرضا تقی گنجی رییس انجمن صنفی صنعت تایر ،خسرو محمودیان دبیر این انجمن ،ناصر امامی رییس کمیته استاندارد انجمن ،سعید تاجیک
قائم مقام مدیرعامل و معاونت فنی ش��رکت بازرس��ی کیفیت و استاندارد ایران( )ISQIو سعید تقوایی مدیرعامل مرکز تحقیقات صنایع الستیک سخنرانی کردند .محور
بحث های مطرح شده در این نشست استانداردهای جدید تدوین شده در دنیا و ایران بود.
کیفیت ،خواسته مشتری
در اغاز نشس��ت ،محمدرضا تقی گنجی ،رییس انجمن صنفی صنعت تایر
ب��ا موضوع «راهبردهای انجمن صنفی صنع��ت تایر در جهت اعتالی کیفیت
محص��ول» س��خنرانی کرد و گفت :راهبرد یا اس��تراتژی ،مفهومی اس��ت که
از عرصه نظامی نش��ات گرفته و س��پس در س��ایر عرصه ه��ا از جمله اقتصاد،
تجارت ،سیاس��ت و ...به کار گرفته می شود .در واقع ،راهبردها ابزاری هستند
که س��ازمان می تواند به واس��طه انها ب��ه اهداف بلندمدت خود دس��ت یابد.
همچنین تصمیم ها و فعالیت های یکپارچه در راس��تای توسعه راهبرد موثر،
اج��را و کنترل نتایج ،مدیریت راهبردی خواهد ب��ود .وی افزود :مدیریت راهبردی با تکیه
بر ذهنیتی پویا ،اینده نگر و جامع نگر ،راهکار بس��یاری از مسائل سازمانی امروز است .او در
ادام��ه به مولفه های کیفی محصوالت پرداخت و گفت :کیفیت یک محصول یا خدمات ،در
واقع همان چیزی اس��ت که مش��تری از تولیدکننده می خواهد .برای دستیابی به این امر
نخست باید محصول از حداقل سطح کیفی برخوردار باشد .به منظور ارزیابی سطح کیفی
محصول ،باید اس��تانداردهای دقیقی تدوین شود ،ضمن انکه محصوالت ارائه شده باید از
کیفیت کافی برخوردار و با قیمت رقابتی باشند.
اهداف کمی و کیفی
تقی گنجی در ادامه به اهداف تعیین ش��ده برای اینده اش��اره کرد و گفت :اهداف کمی
صنعت تایر برای چش��م انداز ۱۴۰۴دس��تیابی به جایگاه نخس��ت تولی��د تایر در منطقه،
رس��یدن به سقف تولید س��االنه ۸۳۰هزار تن انواع تایر در کشور و همچنین ،صادرات ۳۰
درصد از تولیدات کشور است .وی درباره اهداف کیفی این صنعت در این افق افزود :حذف
کامل تایرهای «بایاس» از چرخه تولید ،افزایش طول عمر و عملکرد تایرها ،ارتقای کیفیت
تولید و خدمات پس از فروش ،تولید تایرهای نسل جدید دوستدار محیط زیست با مصرف
س��وخت کمتر ،حرکت به سوی ساخت الس��تیک متناسب با استانداردهای جدید و نسل
جدی��د خودرو از اهداف کیفی افق ۱۴۰۴اس��ت .او ادام��ه داد :ارتقای واحدهای تحقیق و
توسعه برای دریافت و بومی سازی فناوری و نیز حمایت از سرمایه گذاری خارجی در زمینه
توس��عه کیف��ی از دیگر اهداف این صنعت در اینده خواهد ب��ود .وی در ادامه درباره دالیل
توس��عه نیافتن این صنعت در کشور گفت :تحریم ها ،بی ثباتی اقتصادی ،دخالت نهادهای
سیاس��ی در بنگاه های اقتصادی ،ورود بی تاثیر یا کم تاثیر بخش های دولتی و حاکمیتی در
صنعت تایر به عنوان س��هام دار ،بهای تمام شده باال و غیررقابتی ،بهره وری نامناسب نیروی
انس��انی ،فرس��ودگی خطوط تولید و ...از جمله عواملی است که صنعت تایر را به رشد مورد
انتظار رهنمون نکرد.
صنعتگر هزینه پرداخت ارز دولتی را هم ندارد
تقی گنجی در ادامه به مش��کالت کنونی این صنعت اش��اره کرد و گفت :در شرایط فعلی
کشور با کمبود برخی محصوالت از جمله تایر روبه رو است .با جدی شدن تحریم ها متوجه
خواهیم ش��د با عنوان حمایت از کاالی ایرانی ،صنعت بزرگ قابل اتکای کمتری در کشور
داریم .وی یاداور شد :تولیدکنندگان برای صنعت تایر زحمت های زیادی کشیدند و ظرفیت
تولید س��االنه ۳۰۰هزار تن را در کشور تجربه کرده ایم .او درباره کیفیت محصوالت اضافه
کرد :تمام تالش ها در راستای ارتقای کیفیت است و مولفه های استانداردی مورد استفاده
در صنعت تایر کش��ور برگرفته از استانداردهای اروپا اس��ت .وی اظهار کرد :درحال حاضر
ت به طوری که باید
محصوالت تولیدی کش��ور در سطحی پایین تر از تایرهای کره ای نیس
گفت تایرهای ایرانی به لحاظ کیفیت در س��طح الس��تیک های ک��ره ای اما پایین تر از نرخ
ت تایر در بازار گفت :برای
تایرهای چینی به بازار عرضه می شود .وی با اشاره به افزایش قیم
بس��یاری این پرسش ایجاد شده که با این وضعیت چرا تایرها با نرخ باالیی عرضه می شود؟
تولیدکننده بر اس��اس نرخ دستوری که ش��ورای رقابت اعالم می کند محصول را به فروش
می رس��اند به طوری که پس از ۴س��ال فقط ۱۰درصد ،به قیمت ها افزوده ش��ده اما گرانی
ناش��ی از فعالیت دالالن در بازار به وجود امده است .او ادامه داد :تولیدکنندگان بدون سود
یا با سود بسیار ناچیزی در حال فعالیت هستند در حالی که با بهره های بانکی
ک��ه برای صنعت وجود دارد ،برای ادامه حیات صنعتگر باید س��ود معقولی از
تولید خود داش��ته باش��د .با تمام این مش��کالت همچنان تایرسازان در حال
خدمات دهی به خودروسازان بوده و ۴۰تا ۵۰درصد محصوالت سورس های
خودروس��ازی فقط برای خط تولید تامین می شود .تقی گنجی با بیان اینکه
تایرس��ازان مش��کالتی نیز با خودروس��ازان دارند ،افزود :چالش های موجود
زیرمجموعه ها با خودروسازان ناشی از مشکالتی است که به خودروسازان نیز
تحمیل شده به طوری که مشکالت مالی عام بوده و تمام صنایع را درگیر خود کرده است .او
تصریح کرد :واحدهای صنعتی به لحاظ سرمایه در گردش به شدت در فشار هستند .حتی با
اختصاص یافتن ارز ۴۲۰۰تومان ،تولیدکننده پول خرید ان را ندارد.
سود بازار برای کیست
تقی گنجی با اش��اره به عملکرد نادرس��ت بانک ها خاطرنش��ان کرد :بانک ها در کشور به
نوعی خود را از چرخه اقتصاد حذف کرده اند در حالی که در سایر کشورها با تسهیالتی که
بانک ها می پردازند یکی از نهادهای روان کننده کارها و امور مالی به شمار می روند .یکی از
وظایف بانک ها با توجه به نگهداشت سرمایه مردم نزد خود ،کمک به بخش تولید و تجارت
اس��ت که این امر در ایران دیده نمی ش��ود .وی با اش��اره به شرایط حساس کشور ادامه داد:
کش��ور به تایر نیاز دارد و ظرفیت تولید داخل پاسخگوی ۸۰درصد از نیازها است .از سوی
دیگر ،در این ش��رایط برخی افراد از این فضا س��ودجویی می کنن��د .در حالی که تایرهای
داخل��ی به طور مثال ،برای پراید هر جفت تایر بین ۱۶۰تا ۱۷۰هزار تومان اس��ت در بازار
با نرخ ۴۰۰هزار تومان معامله می ش��ود .س��ود این تفاوت نرخ به جیب چه کسی یا کسانی
می رود؟ او اظهار کرد :س��ازمان های نظارتی اعم از س��ازمان بازرسی کل کشور و تعزیرات
حکومتی در این باره به وظایف خود درس��ت عمل نکرده اند .تصور مردم این است که چون
نرخ دالر افزایش یافته به همان نسبت تایر هم گران شده در حالی که این گونه نیست .برای
نمونه ،کافی اس��ت فردی به جای خرید یک جفت تایر که به ان نیاز دارد چند حلقه بیشتر
بخرد؛ این امر خودبه خود زمینه س��از کمبودها در بازار می ش��ود .او به برخی ش��رکت های
بازرگانی احتکارکننده اش��اره کرد و گفت :حتی در این شرایط برخی نمایندگی ها ،تایرها
را از کارخان��ه دار خریداری و ب��ه جای عرضه ،در انتظار افزایش قیمت ها انبار می کنند .این
مسئله جای تاسف دارد.
خبر خوش به کامیون داران
تقی گنجی در ادامه با بیان مشکالت خودروهای سنگین ،گفت :در زمینه تولید تایرهای
س��نگین تنها یک تولیدکننده داخلی فعالیت دارد که بین ۴۰تا ۵۰درصد بازار را پوش��ش
می دهد .در کنار این موضوع قرار اس��ت تا پایان س��ال ظرفیت ۲۰هزار تنی اضافه شود اما
همچنان برای پاسخگویی به تقاضاها ،به واردات نیاز داریم .گفتنی است در بحث تولید تایر
خودرو های س��نگین 2نوع تایر س��یمی و نخی وجود دارد که در ایران تاکنون یک شرکت
تولید کننده تایر های س��یمی (بارز) وجود داشت و از بهمن ماه یک شرکت دیگر نیز تولید
این نوع تایر را به س��بد تولیدات خود اضافه می کند .براساس برنامه ریزی ها ،ظرفیت تولید
ای��ن نوع تایر تا پایان س��ال 20هزار تن افزایش خواهد یاف��ت .او درباره افزایش نرخ تایرها
و گالی��ه کامیون داران عن��وان کرد :تحمیل نرخ چند برابری تایر ب��ه کامیون داران فاجعه
اس��ت زی��را محصوالت داخلی ب��ا نرخ زیر ۲میلی��ون تومان عرضه می ش��ود اما در نهایت
رانندگان ناگزیر به تامین ان با نرخ ۴تا ۵میلیون تومان هستند .تقی گنجی افزود :صاحبان
خودروهای س��نگین ،در ما ه بارها برای جابه جایی محصوالت در تردد هس��تند و باید هر ۶
ماه الستیک ها را تعویض کنند .با این قیمت های چند برابری حق دارند که معترض باشند.
انجمن مخالف واردات بود اما در شرایط امروز الزم است واردات انجام شود .با پیگیری های
انجام ش��ده ،قرار اس��ت با اختصاص ارز ۴۲۰۰تومانی و تعرفه ۵درصدی تایرهای سنگین
وارد شود.
ناص��ر امام��ی ،ریی��س اس��تاندارد
انجم��ن صنف��ی صنع��ت تایر ب��ا موضوع
«اس��تانداردهای نوین تایر و استانداردهای
هشتادوپنج گانه» سخنرانی کرد .وی اظهار
کرد :اس��تانداردهای جدی��د در زمینه تایر
خودروهای سنگین(باری-اتوبوسی) از سال
۲۰۰۸ (۱۳۸۷م) در امری��کا اغاز ش��ده اما
هنوز نهایی نشده است.
وی گف��ت :فلس��فه تغیی��ر
اس��تانداردها ب��ه س��ال
۲۰۰۰ ( ۱۳۷۸م) برمی گردد که
مش��کالت زیادی در حمل ونقل
به وجود ام��د و حوادثی در این
زمینه اتفاق افتاد .استانداردهای
امری��کا برای تایرهای س��واری،
وانتی و باری-اتوبوس��ی در اغاز
دهه ۴۰خورش��یدی( ۷۰م) تدوین ش��ده
بود و بیش از ۳۰س��ال بدون بازنگری اجرا
می ش��د .از ای��ن رو ،ارتقای اس��تانداردهای
تایرهای س��واری-وانتی در اولویت نخست
قرار گرفت.
این فعال صنعت تای��ر تصریح کرد :ایران
نی��ز در نیمه دهه ۸۰ب��ه این موضوع ورود
ک��رد و تغییر مولفه های اس��تانداردی کلید
خورد .امروز استانداردهای تدوین شده برای
خودروهای س��واری ترکیب��ی از مولفه های
اروپا و امریکا است.
او گف��ت :با وج��ود اینکه اس��تانداردهای
جدید در امریکا با گذش��ت چند سال هنوز
نهایی نش��ده اس��ت(در حالی که ۶۷درصد
حمل ونقل امریکا با کامیون ها انجام می شود)
به شکل غیررس��می در برخی از کشورها از
جمله چین برای تولیدات داخل و واردات در
حال اجرا اس��ت .ایران نیز تدوین مولفه های
جدید را اغاز کرده و حتی یکی
از تایرس��ازان داخل��ی ازم��ون
محصوالت را با اس��تانداردهای
جدید دنبال می کند.
امامی معتقد اس��ت به لحاظ
زیس��ت محیطی و تف��اوت دما،
اب و هوای ایران مش��ابه اب و
ه��وای امریکا اس��ت .از این رو،
اس��تانداردهای امریکا به نسبت مولفه های
اروپایی برای کشور ما کارامدتر است.
رییس اس��تاندارد انجم��ن صنفی صنعت
تایر به اجباری ش��دن برخی اس��تانداردها
اش��اره کرد و گفت :اولویت های استانداردی
اینده بر اس��اس ۳موضوع میزان س��وخت،
صدا و ترمزگیری اس��ت .این اس��تانداردها
تاکن��ون اختی��اری بود اما از اغ��از دی ۹۷
اجباری خواهد ش��د .همچنی��ن ،فقط ۲۰
درص��د اس��تانداردهای هش��تادوپنج گانه
خودرویی مربوط به تای��ر بوده و باقی برای
سایر قطعات است که باید عملیاتی شود.
تایرهای پاک
تایره��ای س��بز بح��ث دیگری ب��ود که
امامی ب��ه ان پرداخت .او در این باره گفت:
در حال��ی ک��ه تولید و اس��تفاده این تایرها
هن��وز در اروپ��ا و امریکا به ش��کل عمومی
اغاز نشده چین اس��تانداردهای این تایر را
تدوین کرده اس��ت .انجمن تولیدکنندگان
تایر چین اس��تانداردهای تایر س��بز را برای
تولیدکنندگان تعریف و تدوین کرده ،ضمن
انکه به تایید وزارت صنعت این کش��ور هم
رسیده است .این کارشناس صنعت تایر ادامه
داد :با ازمون هایی که مدل های خودرویی از
جمله س��اندرو با تایرهای معمولی و س��بز
داشته است برخی خودروها توانسته اند تمام
استانداردهای هشتادوپنج گانه را با تایر سبز
بگذرانن��د .از ای��ن رو ،در اینده ای نه چندان
دور س��اخت و تامین م��واد اولیه از اهمیت
بس��یاری برخوردار خواهد ش��د زیرا تولید
تایره��ای پاک ب��ا مواد اولیه فناوری ش��ده
اس��ت .امامی خاطرنشان کرد :درحال حاضر
تنه��ا منبعی که به ش��کل کامل تایر س��بز
را تعری��ف و تدوی��ن کرده انجم��ن صنایع
الستیک چین است .بنابراین ،اینده صنعت
تایر با تحوالت بسیاری همراه خواهد بود.
سالمت انسانی و زیست محیطی استانداردها
سعید تاجیک ،قائم مقام مدیرعامل و معاونت فنی شرکت
بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با موضوع استانداردهای
هشتادوپنج گانه خودرو و روش های ازمون ،سخنران بعدی
ب��ود .او ب��ا بیان پیش��ینه فعالیت این ش��رکت در صنعت
خودرو گفت :ش��رکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از
دهه ۷۰به دنبال ارزشیابی کیفی خودرو ،ارزیابی خدمات
پس از فروش و اندازه گیری رضایت مش��تریان به موضوع
اس��تانداردهای خودرویی ورود کرد .در ادامه ،رس��یدگی به ش��کایت
مشتریان نیز در دستور کار این شرکت قرار گرفت.
وی به اجباری ش��دن مولفه های استانداردی پرداخت و گفت :پیش
از دی ۹۶حدود ۹ردیف مولفه های استانداردی قدیمی وجود داشت
که به ان ۵۲ ،ردیف اس��تاندارد جدید اضافه شد .از اول تیر ۹۷نیز ۲
ردیف جدید به ۶۱اس��تاندارد قبلی افزوده شد و در نهایت قرار است
۲۲ردیف استانداردی جدید از اغاز دی ۹۷اجباری شود.
این کارش��ناس حوزه استاندارد تاکید کرد :از این تاریخ
رعایت اس��تانداردهای هش��تادوپنج گانه برای تولید تمام
خودروها الزامی خواهد بود.
او درب��اره فوای��د مولفه های اس��تانداردی گفت :رعایت
اس��تانداردهای جدید در مراحل طراحی خودرو ،احتمال
ف را کاهش می دهد ،ضمن انکه رعایت استانداردها
تصاد
در ساخت چراغ ها و وسیله هشداردهنده صوتی و نصب
انها ،از بروز خطر و حوادث احتمالی برای سایران در جاده می کاهد.
تاجیک افزود :رعایت مولفه های جدید در مراحل طراحی و س��اخت
ق��وای محرکه خودرو ،می��زان مجاز االینده های ش��یمیایی ،صوتی و
مغناطیس��ی را کنترل می کند که تمام این موارد کمکی به س�لامت
جامعه است.
الزام بروزرسانی مواد اولیه
در نهایت ،س��عید تقوایی ،مدیرعامل مرکز
تحقیق��ات صنای��ع الس��تیک موضوع های
مطرح ش��ده در زمین��ه تای��ر را جمع بن��دی
ک��رد گفت :ام��روز در تعریف اس��تانداردها،
نگاه ه��ا تغییر کرده و اس��تانداردهای کیفی
جایگزین اس��تانداردهای عمومی شده است.
به این ترتیب ،با توسعه فناوری ،سطح ایمنی
محص��والت افزایش یافته اس��ت .وی افزود:
در ادام��ه بازنگری ها ،اس��تانداردهای کیفی
جامع ت��ر و از کاال به خدم��ات پس از فروش
راه یافت��ه اس��ت و تمام نهاده ه��ای تولید را
در برمی گی��رد .به طور نمونه ،در زمینه تولید
تایر ،انواع اس��تانداردها برای مواد اولیه و نیز
نهاده ه��ای انرژی وج��ود دارد و حتی امروز
استانداردها در بحث نیروی انسانی نیز مطرح
اس��ت ،ضمن انکه تاثیرپذیری استانداردها و
فن��اوری از یکدیگ��ر زمین��ه رقابت پذیری را
در ش��رکت های تولی��دی فراه��م می کن��د.
وی تصری��ح کرد :ام��روز ناگزیر ب��ه رعایت
مولفه های اس��تانداردی جدید هستیم .نباید
فراموش کرد ایران کش��وری دنباله رو اس��ت
و خ��ود خالق فن��اوری نیس��ت در حالی که
قوانین استانداردی فناوری را به دنبال دارد.
ای��ن ضعف کش��ور در صنایع اس��ت .تقوایی
همچنین با بی��ان فراملی نبودن صنعت تایر
کشور گفت :ضعف صنعت تایر ،ملی بودن ان
اس��ت و اینکه نتوانسته برندهای
خ��ود را فراتر از مرزها گس��ترش
دهد .این به دلیل نوع نگاه ماست
که درون گرا هستیم.
خودروس�ازان موفق تر
از قطعه سازان
مدیرعام��ل مرک��ز تحقیق��ات
صنای��ع الس��تیک ب��ه کارهای
انجام ش��ده در این مرک��ز پرداخت و گفت:
مرک��ز تحقیق��ات صنای��ع الس��تیک برای
استانداردس��ازی و فن��اوری تایرها با دعوت
از س��ازندگان موض��وع اس��تاندارد تایره��ا
را از ابتدا(م��واد اولی��ه) ت��ا انتها(محص��ول
نهایی و تایر) مطالع��ه و دنبال می کند .وی
اف��زود :معتقدم ان ق��در که خودروس��ازان
توانسته اند زیرمجموعه های خود را به دنبال
خواسته های خود بکشانند سازندگان قطعات
از جمله تایر نتوانس��ته اند زیرمجموعه های
خود از جمل��ه تولیدکنندگان
م��واد اولی��ه را به دنب��ال خود
ب��رای بروزرس��انی بکش��اند.
تقوای��ی گفت :وقت��ی تجارت
فراگی��ر ش��ود و واردات اتفاق
بیفتد امروز که اس��تانداردهای
مواد اولیه اختیاری است برای
رقابت ،اجباری خواهد ش��د .از
ای��ن رو ،برای ادامه فعالیت ها در کش��ور به
این موضوع باید توجه ویژه شود.
قیمت تایر در بازار افزایش یافت
رییس اتحادیه فروش��ندگان الستیک از افزایش
دو براب��ری نرخ الس��تیک های ایرانی و وارداتی در
بخش ناوگان س��بک و سنگین خبر داد و گفت :با
توجه به نیاز ۶۰درصدی ناوگان جاده ای به واردات
الس��تیک ،باید ارز دولتی به این بخش اختصاص
یابد .در این باره ،داوود سعادتی نژاد ،رییس اتحادیه
ایسنا گفت :درحال حاضر
فروشندگان الستیک به
تولی��دات داخل��ی در زمینه الس��تیک مربوط به
الس��تیک خودروهای شخصی اس��ت و الستیک
خودروه��ای حمل ونقل جاده ای ک��ه خودروهای
مس��افربری و باربری ان را تشکیل می دهند فقط
به میزان ۳۰تا ۳۵درصد نیاز بازار تولید می شود.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۶۰درصد نیاز بازار به
الس��تیک خودروهای حمل ونقل جاده ای از طریق
واردات تامین می ش��ود ،خاطرنش��ان ک��رد :نبود
فن��اوری تولید الس��تیک های حمل ونقل جاده ای
به صورت گس��ترده در بین تولیدکنندگان ،عاملی
شده تا در راس��تای رفع نیاز بازار از واردات کمک
گرفته شود .س��عادتی نژاد خاطرنشان کرد :در پی
رش��د نرخ ارز و افزایش تقاضا برای الس��تیک های
حمل ونقل جاده ای نرخ این دس��ت الس��تیک به
بی��ش از دو براب��ر افزایش یافته اس��ت و تا زمانی
ک��ه تولید داخلی توان رفع نی��از حوزه حمل ونقل
جاده ای را نداش��ته باش��د ،نرخ محص��والت افت
نخواهد کرد و این موضوع زمان بر اس��ت .او تاکید
ک��رد :برای دس��تیابی به فناوری تولید الس��تیک
حمل ونقل جاده ای و رفع نیاز بازار به واسطه تولید
داخلی باید سرمایه گذاری مناسب شود تا در طول
چند س��ال ،تولید داخلی جایگزین واردات ش��ود.
رییس اتحادیه فروش��ندگان الستیک در پاسخ به
این پرس��ش ک��ه ایا نرخ محصوالت ویژه وس��ایل
نقلیه ش��خصی با وجود رفع نیاز ۱۰۰درصدی از
طریق تولید داخلی رش��د داشته است ،گفت :نرخ
محصوالت داخلی در زمینه وسایل نقلیه شخصی
طی چند وقت اخیر رشد دو برابری را تجربه کرده
است .برای مثال ،الستیک پراید بیش از ۳۴۰هزار
تومان به بازار عرضه می ش��ود .س��عادتی نژاد دلیل
افزایش نرخ الستیک را هماهنگ نبودن واردکننده
و تولیدکننده دانست و خاطرنشان کرد :مواد اولیه
تولید در ماه های گذش��ته برای تولید قابل قبول و
با کیفیت ثبت سفارش ش��ده است و کمبودی در
بازار وجود ندارد.
چهارشنبه
سال سی ام شماره 482پیاپی 2455
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
21شهریور 1397
2محرم 1440
12سپتامبر 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
کیفیت ،فناوری و استاندارد رمز موفقیت چینی ایرانی
یک پنجم چینی ایران صادر شد
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
همسویی با سیاست
توسعه نیروی انسانی
بررسی «گسترش صنعت» از رشد تولید و صادرات صنعت چینی و بلور نشان داد
در چنین ش��رایطی ک��ه دانش و
زندگ��ی اف��راد درهم تنیده ش��ده،
نیروی انس��انی البته از نوع کارامد،
نقش بسزایی در پیشرفت و موفقیت
یک س��ازمان ایفا خواهد کرد .امروزه
موفق ترین سازمان ها انهایی خواهند
بود ک��ه چنی��ن اف��رادی را جذب،
بهاره نعمتی روشن
پرورش ،حفظ و برای پیش��رفت انها
س��رمایه گذاری کنند .سازمان هایی مدیر اداری و منابع انسانی
که ب��رای نیروی های ارزش��ی خود شرکت شهرک های صنعتی
تهران
هزین��ه ص��رف می کنند ،ب��ه یقین
ثمره این س��رمایه گذاری بلند مدت
را خواهند دید .یکی از مس��ئولیت های حوزه مدیریت منابع انسانی
در س��ازمان های ب��زرگ ،جبران خدمات و حفظ کارکنان مس��تعد
اس��ت .واحد منابع انسانی باید اطمینان داشته باشد که سرمایه های
فکری این کارکنان در فرایند پیش��روی س��ازمان مورد بهره برداری
ق��رار خواه��د گرفت و این مه��م جز با حمای��ت همه جانبه مدیران
سازمانی امکان پذیر نخواهد بود .توجه کافی و الزم به منابع انسانی
از کارامدترین عوامل توس��عه ،تکامل و سازندگی یک سازمان است
که برای رسیدن به چنین دستاوردی نیاز است این نیروها بر اساس
علوم رفتاری و ایجاد س��طح مناسبی از رضایت شغلی ،سیاست های
تشویقی ارزش گذاری شده بکارگیری شوند .یکی از مهم ترین عوامل
توس��عه اجتماعی ،فرهنگی ،صنعتی و ...در یک مجموعه ،اموزش و
تربیت نیروی انسانی متخصص و کارامد است که این فرایند نیازمند
همس��و شدن با سیاست های توسعه نیروی انسانی است .زمانی که
حرف از ارزیابی یک س��ازمان پیش می اید نخس��تین گزینه ای که
به ذهن می رس��د توانمندی های نیروی انس��انی است که می توان با
برنامه ریزی درست و نتیجه بخش ،گامی بزرگ برای دستیابی به این
توانمندسازی برداشت.
مدیران س��ازمانی باید بپذیرند که به دلیل گس��تردگی در حیطه
وظایف ش��ان ،گاهی ایده های تازه و خالقانه به ذهن کارکنان ش��ان
خط��ور خواه��د کرد .از ای��ن رو ،برای باال بردن بازده کار و توس��عه
سازمانی الزم است از ایده پردازی های نیروهای انسانی خود استقبال
کنند .بی توجهی به توان نیروهای انسانی و متعصبانه برخورد کردن
ت بخش زی��ادی از ظرفیت های
ب��ا ایده ه��ای جدید انها ب��ه هدر رف
درون س��ازمانی می انجام��د .تصمیم گیری های مدیریتی بر اس��اس
قابلیت نیروهای انس��انی ،می تواند مس��یر رس��یدن به رشد و تعالی
را در یک س��ازمان هموار کند .انچه ما را در مس��یر پیشرفت و رشد
سازمانی هدایت می کند همان چیزی است که در ان سرامد و دارای
مزیت هستی م و ان چیزی جز نیروی انسانی نیست.
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
تولید ظروف چینی در ۳ماه نخست سال نسبت
به مدت مشابه سال گذش��ته رشد ۱۱.۴درصدی
داش��ته اس��ت .کارشناس��ان معتقدند این رشد به
دلیل ارتق��ای کیفیت تولید ظ��روف چینی ایرانی
اس��ت ،گواه ان نی��ز افزایش ی��ک میلیون دالری
صادرات ظروف چینی در س��ال ۹۶اس��ت .چین،
ای��ران و المان ۳کش��ور ش��اخص در زمینه تولید
ظروف چینی به شمار می روند .ایران ساالنه حدود
۵۰هزار تن تولید در این بخش دارد که یک پنجم
ان راهی بازارهای صادراتی می شود.
هرچن��د تولیدکنن��دگان صنعت چین��ی و بلور
معتقدند اش��باع بازار داخلی موجب بی رغبتی انها
نس��بت به توسعه خطوط تولید شده است .عالوه بر
ای��ن ،واردات کاالهای مش��ابه ب��ا قیمت های نازل
به ویژه از ترکیه که از تخفیف های تعرفه ترجیحی
برخوردار اس��ت مشکل اساسی این بخش به شمار
می رود .اما بر اساس امارهای وزارت صنعت ،معدن
و تجارت ،ظروف چینی تولیدی در ۳ماه نخس��ت
امسال ۱۱.۱هزار تن ش��د که نسبت به ۹.۹هزار
تن عملکرد ۳ماه اغازین سال گذشته ۱۱.۴درصد
افزایش نش��ان می دهد .همچنی��ن ،ظروف چینی
تولید ش��ده در س��ال ۹۶به ۴۶.۶هزار تن رسید و
نسبت به عملکرد در سال ۱۳۹۵که ۴۷.۷هزار تن
بود ،کاهش ۲.۲درصدی را به ثبت رسانده است.
کارشناس��ان معتقدند که برخ��ورداری از مزیت
م��واد اولیه و انرژی در دس��ترس موجب ش��ده تا
صنعت چینی و بلور کش��ور به خوبی جایگاه خود
را در می��ان مش��تریان داخلی و خارج��ی بازیابد.
همچنی��ن ،تولیدکنندگان کش��ورمان ب��ا کیفیتی
متکی ب��ر فن��اوری روز جهانی ،ام��کان یافته اند تا
محص��والت خ��ود را بر مبنای اس��تانداردهای روز
روانه بازارها کنند.
امارهای منتشر شده نیز نشان می دهد استان های
خراس��ان رض��وی ،اصفهان ،قم ،قزوی��ن ،گیالن و
مرکزی با رقم ۴۶.۶هزار تن سهم اصلی بازار را در
بخش تولید ظروف چینی در اختیار دارند.
میلیارد دالر با سهم ۵۴.۸درصد از ان خود کرد.
المان ،فرانس��ه ،ترکیه و جمه��وری چک ۱۵.۴
درص��د از کل صادرات در س��ال۲۰۱۷(۹۶م) را به
خود اختصاص داده بودند؛ همچنین ۵کشور عمده
وارد کننده چینی و بلور در س��ال گذشته میالدی،
امریکا ،المان ،ویتنام ،انگلستان و ایتالیا بودند.
کیفیت مناسب اما ضعف مدیریت
ظ��روف چینی از ان دس��ته صنایعی اس��ت که
تولید ان بعد از انقالب اس�لامی در کش��ور رش��د
کرده است.
در این راس��تا ،احمد فتحی ،تولیدکننده ظروف
چین��ی ب��ه «گس��ترش صنعت» گفت :ب��ه جرات
می توان گفت که وضعیت چینی س��ازی در کشور
ما سطح مطلوبی دارد و جزو ۱۰تا ۱۵کشور برتر
تولیدکننده چینی در دنیا هستیم.
فتح��ی ادام��ه داد :ح��دود ۸کارخان��ه ب��زرگ
چینی س��ازی در کشور فعال است که برخی از انها
قدیمی هستند و قبل از انقالب تاسیس شده اند اما
بسیار ی از انها بعد از انقالب راه اندازی شده اند که
ظرفیت تولید مناسبی دارند و بیشتر این کارخانه ها
چین جلوتر از چینی ایران
محصوالت تولیدی خود را صادر می کنند.
ب��ه گ��زارش «گس��ترش صنعت» بررس��ی امار
این تولیدکنن��ده ظروف چینی درب��اره فناوری
ص��ادرات صنعت چینی و بلور کش��ورمان نش��ان
م��ورد اس��تفاده در ای��ن صنعت گف��ت :در بخش
می دهد در س��ال های ۱۳۹۳-۹۴به ترتیب ،ارزش
چینی س��ازی ب��ه ط��ور معم��ول دس��ت کمترین
صادرات این بخش ۹۷و ۹۲میلیون دالر بود و در
دخالت را دارد و ماشین االت فرایند تولید را انجام
سال های ۱۳۹۵-۹۶نیز به ترتیب ،به
می دهن��د .ام��روزه این ماش��ین االت
۱۲۵و ۱۲۶میلیون دالر رسید.
ر باتی��ک ش��ده و هیچ گون��ه دخال��ت
ع��راق ،افغانس��تان ،جمه��وری
دست در فرایند تولید وجود ندارد اما
اذربایجان ،پاکس��تان و قزاقس��تان از
در بخ��ش طراح��ی و دکوراتیو چینی
مش��تریان اصلی صنعت چینی و بلور
دخال��ت دس��ت وج��ود دارد و فرایند
ایران در س��ال های ۱۳۹۵ -۹۶بودند
ان مش��ابه صنایع دس��تی است .البته
۵۷
ک��ه عراق و افغانس��تان بی��ش از
در تمام کش��ورها روند تولید چینی به
احمد فتحی
درص��د صادرات این بخ��ش را جذب
این صورت طی می ش��ود اما نیاز است
کردند.
حدود ۸کارخانه بزرگ که این بخش از س��اخت چینی نیز در
چینی سازی در کشور فعال
جمه��وری
و
افغانس��تان
ع��راق،
کشور مکانیزه شود.
است که برخی از انها
فتح��ی با بی��ان اینک��ه اعتمادی به
اذربایجان در سال ۱۳۹۶در مجموع قدیمی هستند و قبل از
۸۲میلیون دالر چین��ی و بلور ایران انقالب تاسیس شده اند .امارها نیس��ت و نمی ت��وان تایید کرد
را خری��داری کردند ک��ه بیش از ۵۰اما بسیاری از انها بعد از که دومین تولیدکنن��ده چینی جهان
درصد این رقم از س��وی عراق جذب انقالب راه اندازی شده اند بعد از کش��ور چین هس��تیم ،تصریح
که ظرفیت تولید بسیار
شد.
مناسبی دارند .بیشتر کرد :ه��ر چند کیفی��ت تولید ظروف
اماره��ای جهان��ی نش��ان می دهد این کارخانه ها محصوالت چینی در سطح کشور ما مناسب است
ک��ه همچنان چی��ن افزون بر نیمی از
اما مش��کالت ما مدیریتی است .البته
تولیدی خود را صادر
می کنند
ص��ادرات صنعت چین��ی و بلور را در
این مشکل در همه صنایع کم و بیش
س��ال گذش��ته میالدی به ارزش ۸.۵
وجود دارد.
به گفته وی ،م��واد اولیه تولید ظروف چینی در
کش��ور وجود دارد ؛ معادن بس��یار زیاد و خوبی که
متاس��فانه نمی توانیم مواد انها را ف��راوری کنیم،
مشابه نفت که در کشور داریم اما برخی محصوالت
نفت��ی را از کش��ورهای دیگ��ر وارد می کنیم چون
توانایی فراوری نداریم.
تولید و بازرگانی ،دو روی یک سکه
در ان ه��م وجود دارد .حس��ینی راد یاداوری کرد:
در گذش��ته ظرفیت بکارگیری نیروی انس��انی در
کارخانه های چینی س��ازی زیاد ب��ود و از ۹۰۰نفر
می گذش��ت اما درحال حاض��ر در هر کارخانه فعال
کمتر از ۱۵۰نفر اشتغال دارند.
ظروف چینی
وی تقاضا برای خرید محصوالت و
در کش��ور را مناس��ب ارزیابی کرد و گفت :از این
نظر مش��کلی وجود ندارد اما تولیدکننده زمانی که
ب��رای محصولش طراحی می کند باید بازاریابی نیز
داشته باشد تا تولید چینی انها به مرور زمان کهنه
نشود .از این رو ،صنعت چینی با دو چالش روبه رو
است؛ یک دسته از چالش ها مربوط به تولید و یک
دسته مربوط به بازرگانی می شود.
حس��ینی راد در بیان مش��کالت صنعت تصریح
کرد :اینکه تولیدکنن��دگان در تمامی صنایع مدام
می گوین��د دولت بای��د از انها حمایت کند ش��اید
درست نباش��د چرا که بسترس��ازی برای تولید در
کش��ور ما وج��ود دارد .ارزان ترین ب��رق ،انرژی و
گاز در اختیار تولیدکنندگان اس��ت و ش��کایت از
هزینه های جاری درست نیس��ت اما باید پذیرفت
که تولیدکنندگان با چالش هایی روبه رو هستند.
با این حال ،برخی دیگر از کارشناس��ان معتقدند
که صنعت چینی در ایران و سایر کشورها به لحاظ
تجهی��زات و ماش��ین االت به چند کش��ور در دنیا
به ویژه المان و امریکا که تجهیزات و ماش��ین االت
پیشرفته ای دارد ،وابس��ته است .اما مواد اولیه این
صنعت داخلی است و وابستگی به واردات ندارد .از
این رو ،از مرز خودکفایی در ظرفیت تولید اس��می
و واقعی گذشته است.
غالمرضا حس��ینی راد ،فعال صنعت چینی ،بلور
و لوس��تر در گفت وگو با «گسترش صنعت» اظهار
کرد :مواد اولیه چینی سازی کائولن است که ۲۵۰
مع��دن ان را در اذربایجان ش��رقی داریم؛ هر چند
تع��دادی از انها تعطیل ش��ده اند ام��ا جای نگرانی
نیست.
سخن اخر
حس��ینی راد با بیان اینک��ه ۹۷درصد مواد اولیه
ای��ن فعال صنع��ت چینی ،بلور و لوس��تر افزود:
مورد نیاز تولید ظروف چینی داخلی اس��ت ،افزود:
تولی��د یک س��رویس چینی که در س��طح جهان
ب��ه طور کلی چین��ی تولیدی از جن��س کائولن یا
میانگی��ن قیمتی مع��ادل ۱۷۳دالر دارد ،در ایران
س��یلیس اس��ت که به عبارتی یا کائولن است که
کمت��ر از ۹۷۰هزار تومان نیس��ت .از
توانایی و مقاومت خاص خود را دارد
ای��ن رو ،در ای��ن بخش دچ��ار چالش
یا س��یلیس ان باال است که شفافیت
هستیم.
ویژه خود را داراست.
حسینی راد ادامه داد :چطور می شود
به گفت��ه وی ،اکنون بیش از ۲۰۰
ی��ک تولیدکننده ،محص��ول چینی را
کارخان��ه چینی س��ازی در مقی��اس
ک��ه در دنیا قیمتی مع��ادل ۳۱۰هزار
مختلف در کش��ور فعالی��ت دارند که
تومان دارد ،در ایران ۹۰۰هزار تومان
تنوع محصول انها بس��یار اس��ت .به
غالمرضا حسینی راد
می فروش��د ام��ا از ان رضای��ت ندارد؟
عنوان مثال ،هر کارخانه چینی سازی
۹۷درصد مواد اولیه
بنابرای��ن ،در بخ��ش بازرگانی صنعت
۲۰مدل قوری تولید می کند.
مورد نیاز تولید ظروف
ای��ن فع��ال صنعت چین��ی ،بلور و چینی ،داخلی است .به چینی بیش��تر از بخ��ش تولید چالش
لوس��تر اظهار کرد :ما توانستیم تولید طور کلی چینی تولیدی یا وجود دارد زیرا قدرت های اقتصادی در
از جنس کائولن است که زمینه تولی��د ،چالش های مخصوص به
این صنعت را متنوع کنیم.
ه��ر چن��د نمی توانیم ادع��ا کنیم توانایی و مقاومت ویژه ان را از سر گذرانده اند.
خود را دارد یا سیلیس ان
وی تاکید کرد :تولیدکننده نیاز دارد
ک��ه در بخ��ش صنای��ع تولیدکننده
باال است که شفافیت ویژه
چین��ی در جه��ان اول باش��یم چون خود را داراست .مواد ب��رای عرض��ه محصوالت��ش در بخش
پیچی��ده اس��ت ام��ا به نح��وی هم اولیه چینی سازی کائولن بازرگانی یک حامی داش��ته باش��د که
نیس��ت ک��ه نتوانیم تولی��د کنیم .به است که ۲۵۰معدن ان را حداقل نرخ کاالهایش را بفروش��د زیرا
عبارتی ،صنعتی اس��ت که مواد اولیه در اذربایجان شرقی داریم حداکثر هزینه ها را دارد .در این زمینه
باید دولت مدیریت و داوری کند.
ان را داری��م و ت��وان تولید و نواوری