روزنامه گسترش صنعت شماره 487
روزنامه گسترش صنعت شماره 487
نقدینگی به سمت
تولید نمی رود چون
مسیر مسدود است
سه شنبه
27شهریور 1397
8محرم 1440
2
سال سی ام پیاپی 2460
4
18سپتامبر 2018
دوره جدید شماره 4 487صفحه قیمت 1000 :تومان
خصوصی ها ناتوان از پذیرش ریسک صنایع کوچک
راه اندازی
دوباره ۲۰۱
واحد صنعتی
در کشور
http://telegram.me/sanatnewspaper
4
مجلس مخالف واردات خودرو
www.sanatnewspaper.com
3
ت قطعات در بازار
گزارش «گسترش صنعت» از روند افزایش قیم
3
عکس :گسترش صنعت
گرانی لوازم یدکی را توجیه کردند
سه شنبه
اقتصاد و توسعه
27شهریور 8 1397محرم 18 1440سپتامبر 2018شماره 487پیاپی 2460
محمدرضا نعمت زاده در تشریح وضعیت اقتصادی کشور:
نقدینگی به سمت تولید نمی رود چون مسیر مسدود است
با تهدید ترامپ دیوانه ترمز بخش خصوصی را نکشید!
گروه صنعت
industry@sanatnewspaper.com
اینک��ه هر روز ه��ر مامور دولتی با بخ��ش خصوصی یک
برخوردی داش��ته باش��د ،مامور دارایی بگوید پدر س��وخته
چرا پ��ول در اوردی؟ من میام ازت می گی��رم ،یا بیمه بدتر
از ای��ن بگوید ،ت��ا یک جایی کار دوام م��ی اورد و بعد منجر
به ورشکس��تگی می ش��ود .حتی اگ��ر مطمئ��ن بودیم که
کس��ی جنس��ی را احتکار و انبار کرده اس��ت ،بهتر بود او را
یواش��کی صدا می زدیم و می گفتیم که به مصلحت توس��ت
که از این کار دس��ت برداری! نه نی��ازی به مصاحبه کردن
است و نه نیازی به پلیس فرستادن .این بخشی از تازه ترین
س��خنان وزیر س��ابق صنعت ،معدن و تجارت در گفت وگو
با «کارخانه دار» اس��ت .این ماهنامه در شماره نخست خود
گفت وگوی��ی ب��ا محمدرضا نعمت زاده منتش��ر کرده که در
ادامه می خوانیم :با مهن��دس محمد رضا نعمت زاده قرار بود
درباره مناسبات دولت و بخش خصوصی در سال های بعد از
پیروزی انقالب گفت وگو کنیم .این بحث ،از بررسی الگو های
توسعه در کشور های تازه صنعتی شده شرق اسیا شروع شد
و در نهای��ت به روابط فعلی دول��ت ایران با صاحبان صنایع
و بازرگانان به ویژه بر س��ر سیاست های ارزی و وارداتی اخیر
کشیده شد .حرف اصلی وزیر سابق صنعت ،معدن و تجارت
این بود که افشاگری های رسانه ای اخیر به تخفیف موقعیت
بخش خصوص��ی و در نهایت فرار س��رمایه ها منجر خواهد
شد .باید اعتراف کنم که با سلوک نعمت زاده وزیر ،هیچ وقت
راحت نبود م اما کس��ی که برای ای��ن مصاحبه بیش از یک
س��اعت در کنار ما نشس��ت ،حرف زد ،خوش اخالقی کرد و
خندید ،ش��خصیت دیگری بود .همه اینها ناش��ی از کاهش
فشار مسئولیت هایی است که سال ها بر عهده داشته است.
ب��ا این همه ،به گمان��م یک چیز نعمت زاده مثل س��ابق
اس��ت؛ دغدغه خوش��نامی و بدنامی ندار د به همین دلیل،
خیل��ی مایل به حرف زدن درباره اخب��ار مربوط به خودش
نیس��ت .در ش��روع مصاحبه برای اقای نعمت زاده توضیح
دادی��م که یک��ی از اهداف این گفت وگو ش��ناخت عوامل و
موانع توسعه صنعتی از منظر رابطه دولت و بخش خصوصی
اس��ت و از ایش��ان پرس��یدیم که اگر بخواهیم بر ش��رایط
ام��روز متمرکز ش��ویم ،چالش اصلی این رابط��ه را در کجا
می بینید؟ وی پاس��خ داد« :مشکل اصلی در دولتی کردن
و دولتی دیدن همه چیز اس��ت .دولتی کردن هر چیز باعث
گرفت��ار کردن و بیچار ه ک��ردن صادرکننده و واردکننده در
استراتژی های غلط دولتی می شود .دولت باید کمک کند تا
بخش خصوصی خ��ودش را تقویت کند .از ان طرف بخش
خصوصی هم باید خ��ودش را تقویت کند تا عقب نماند .به
هرس��وی دولت و بخش خصوصی باید قب��ل از هر اقدامی
اه��داف خودش��ان را برای هم توضیح بدهند .در کش��ور ما
نیز متاس��فانه به دلیل شرایط خارجی مثل جنگ و تحریم
و به خاطر حفظ کیان کشور ،گارد هایی گرفته ایم که اصول
حمایت از بخش خصوصی پایمال شده است ».
وزیر س��ابق صنع��ت ،معدن و تجارت ،یک��ی از مهم ترین
اس��یب های فعلی در مناس��بات دول��ت و بخش خصوصی
را از ناحی��ه تغیی��ر مداوم مق��ررات و تصمیم ه��ای دولتی
می دان��د .وی ب��ا اش��اره ب��ه سیاس��ت های ارزی دولت در
س��ال جدید گفت « :من قص��د ندارم حرف ه��ای تند بزنم
ام��ا اجازه بدهید در اینجا یک ح��رف تلخی بزنم؛ ما مرتب
ش��عار ثبات اقتصادی می دهیم ول��ی مطابق ان چیزی که
همکاران من از سایت ها اس��تخراج کرده اند ،بخشنامه های
مرب��وط به ارز ،طی ۵ماه گذش��ته ۵تا ۶ب��ار تغییر کرده
است!
تبدیل ریال به پول خارجی یکی از شاخص های اصلی در
تجارت است .وقتی شما این حجم از تغییر در تصمیم گیری
داری��د از صنعتگ��ر و ب��ازرگان چ��ه انتظ��اری دارید؟ من
نمی خواه��م نقد دولت بکنم ،اما نقد اقتصادی که می ش��ود
ک��رد .حاال به فرض که ترام��پ دیوانه یک حرفی زد ما چرا
دس��تپاچه ش��دیم؟ تازه او ۱۸۰روز فرص��ت داد ،ولی ما از
همان روز اول شروع کردیم و ترمز بخش خصوصی را شدیدا
کشیدیم!»
وی در پاس��خ ب��ه ای��ن پرس��ش ک��ه برخ��ی می گویند
س��رمایه داران در شرایط تحریم باید رفتار اقتصادی دیگری
نش��ان دهند ،تاکید می کند که « :بخش خصوصی به صورت
طبیعی به دنبال س��ود است .در حال چرتکه انداختن است.
بو کار و صادرات و
اگر س��ود در س��که خریدن ،یا در کس��
ی یا انتقال
واردات و یا س��رمایه گذاری و جلب شریک خارج
سرمایه به خارج باش��د ،همان کار را می کند .اینکه هر روز
ه��ر مامور دولتی با بخش خصوصی یک برخوردی داش��ته
باشد ،مامور دارایی بگوید پدر س��وخته چرا پول دراوردی؟
م��ن میام ازت می گی رم ،یا بیمه بدت��ر از این بگوید ،تا یک
جایی کار دوام می اورد و بعد منجر به ورشکستگی می شود.
بعد می گویند چرا نقدینگی سرگردان است و به بخش تولید
نمی رود؟ چون مس��یر تولید با مقررات اضافی مسدود شده
است ».
تک نرخی شدن ارز را فراموش کنیم
داشتیم را ادامه می دادم .یعنی ارز ۲۵۰۰به تدریج شده بود
۳۸۰۰و بعد به تدریج می رسید به ۴۲۰۰تومان .ارز ازاد هم
کار خ��ودش را می کرد .باالخره عرضه و تقاضا بود .دخالتی
هم نمی کردم .ح��اال به فرض که ۱۰۰تومان این ور و ان ور
می ش��د .بعد می نشستم برای ۱۸۰روز باقی مانده تا اجرایی
شدن تحریم ها یک دیپلماس��ی سیاسی و اقتصادی تدوین
می ک��ردم .نمونه همان کاری که در اغاز انقالب در طول ۳
تا ۴ماه در بس��یج اقتص��ادی کردیم .اینکه یک روز بگوییم
ارز ۴۲۰۰است که همه بروند ماشین ثبت سفارش بکنند،
بعد یک روز دیگر که ببینیم همه چیز دارد از دست می رود
بگوییم همه چیز متوقف شو د خوب این هم یک موج ایجاد
می کند که روی نرخ خودرو تاثیر می گذارد و یک چیزایی را
در داخل به هم می ریزد».
مشاور عالی وزیر نفت با اشاره به سیاست تک نرخی شدن
ارز که از فروردین امس��ال از س��وی دولت اعالم شده است،
اظهار کرد « :من به تک نرخی ش��دن ارز اعتقاد دارم ،اما در
شرایط فعلی با این تهدید هایی که مرتب متوجه کشور است
بهتر اس��ت تا چند سالی تک نرخی ش��دن ارز را از مغزمان
بیرون کنیم .در ش��رایط عادی اگر عرضه و تقاضا تناس��ب
داشته باشد خود به خود تک نرخی شدن ارز حاصل خواهد
شد .با این حال ،در شرایط فعلی به ویژه با تحریم ها این امر
ممکن نیست» .
وی درباره نحوه همکاری دولت و بخش خصوصی در دوره
تحریم و فش��ار های اقتصادی می گوید :در دوره جنگ ،ما از
� راه برخ�ورد ب�ا تخلف ه�ای ارزی ،مصاحب�ه
تاجران و صنعتگران بخش خصوصی مثل مرحوم عالی نسب
نیست
برای سهمیه بندی کاال ها استفاده کردیم .به
نعم��ت زاده با انتق��اد از افش��اگری های اخیر
خاطر همین ان س��همیه بندی ۸سال جواب
داد اما با این س��ر و صدایی ک��ه ما به تازگی من در رسانه ها خواندم درب��اره واردکنندگان کاال با ارز دولتی می گوید:
راه انداختی��م س��بب دوری بخش خصوصی که ممکن است بریزند «اش��کال اصلی از تغییر مداوم سیاست هاس��ت.
می شود .س��رمایه بخش خصوصی یا می رود و انبار هایی که جنس خب ش��ما همه را ازاد می گذاری��د که بروید با
احتکار کرده اند را
ارز ۴۲۰۰تومانی هر چه می خواهید وارد کنید!
زیر لحاف و تشک یا می رود به سمت سکه و
بنابراین
طال و ملک و یک عده هم با پول ها از کش��ور تخلیه کنند؛
حاال ی��ک بازرگانی که پول��ی در اختیار دارد و
طی یادداشتی به
می دان��د که ارز به این نرخ نخواهد ماند ،می رود
خارج می شون د .
رییس جمهوری
ثبت س��فارش می کند .بعد ش��ما می ایید ثبت
نمی شود که یک روز بگوییم ثبت سفارش
عرض کردم که مبادا
س��فارش ا و را باطل می کنید .ب��ا این وضع فکر
کنید ،یک روز بگوییم متوقف کنید!
چنین اتفاقی بیفتد!
می کنید کس��ی دیگر به ثبت س��فارش های ما
از این مس��ئول پرسابقه جمهوری اسالمی
این کار سم
اعتماد خواهد کرد؟! این خراب کردن و فاس��د
پرسیدیم اگر ش��ما بودید ،با توجه به تهدید
است
کردن مردم ناش��ی از تصمیم ها و سیاست های
ترامپ و اش��فتگی های ارزی ،چه می کردید؟
خود ماس��ت و گرنه اگر اعالم ش��ود که ما یک
وی پاس��خ داد« :اگر من بودم همان روال که
مقررات ارزی داریم و تا ۵یا ۲۰س��ال دیگر تغییر نخواهد
کرد ،مس��لما واردکننده هم تکلیفش روش��ن خواهد بود و
مرتکب این اش��تباه ها نخواهد ش��د ».وی ب��ا انتقاد از نحوه
برخ��ورد با این نوع تخلف ه��ا می افزاید« :حتی اگر مطمئن
بودیم که برای مثال ،کس��ی جنس��ی را احتکار و انبار کرده
اس��ت بهتر بود او را یواش��کی صدا می زدیم و می گفتیم که
به مصلحت توس��ت که از این کار دس��ت برداری .نه نیازی
� چرا بخش خصوصی ساکت است؟
به مصاحبه کردن اس��ت و نه نیازی به پلیس فرس��تادن .ما
جوس��ازی ها علیه بازرگانان و صاحبان صنایع به موقعیت
در همین ۴س��ال گذش��ته در همین زمینه خیلی کار های
بو کار کش��ور اسیب خواهد زد.
اجتماعی انها و بازار کس��
بزرگی کردی��م و صدایش را درنیاوردیم .خیلی ها می گفتند
از نعم��ت زاده پرس��یدیم ایا حمله های اخیر در رس��انه ها و
چرا نمی گویی؟ من اعتقاد داشتم که اعالم این موارد ممکن
فضای مجازی به بخش خصوصی را هدفمند و سازمان یافته
است به فرار سرمایه منجر شود .به هر حال ،ما باید مقررات
می داند؟ وی منکر این قضیه است و اعتقاد دارد که بسیاری
را با طبع س��الم م��ردم وفق دهیم در غی��ر این صورت که
از این مباحث ناشی از جهل به مکانیسم اقتصاد و بازار های
باید برای هر پیمانکار و صنعتگر ی یک پلیس گذاشت .تازه
مال��ی و تجاری اس��ت .در نهای��ت ،به عنوان
هم��ان پلیس هم بع��د از مدتی خودش قاطی
اخرین پرس��ش از این مدیر پرس��ابقه کش��ور
همان ها خواهد شد».
حتی اگر مطمئن بودیم
خواس��تیم که اگر در این ش��رایط برای بخش
درب��اره نح��وه برخ��ورد ب��ا بازرگان��ان ،به
که برای مثال ،کسی
خصوصی توصیه ای دارد بیان کند.
رییس جمهوری نامه نوشتم.
جنسی را احتکار و انبار
او گف��ت« :به تازگی هم که م��ن را به اتاق
در
تج��ارت
و
معدن
وزی��ر س��ابق صنع��ت،
کرده است بهتر بود
بازرگان��ی دع��وت کردن��د انتق��ادی به بخش
به
یادداش��تی
ارس��ال
ادام��ه این گفت وگو از
او را یواشکی صدا
رییس جمه��وری درباره اتفاق ه��ای اقتصادی می زدیم و می گفتیم خصوصی داشتم که االن هم دارم .اینکه بخش
اخی��ر کش��ور خب��ر داد و اظهار ک��رد« :من که به مصلحت توست خصوصی در اتاق بازرگانی چرا اینقدر س��اکت
است؟ باید به زور هم که شده بروند و بشینند
در رس��انه ها خواندم که ممکن اس��ت بریزند که از این کار دست
و انبار های��ی ک��ه جن��س احت��کار کرده اند را برداری .نه نیازی به و از مقامات تصمیم گی��ر وقت بگیرند و حرف
تخلی��ه کنن��د؛ بنابراین ط��ی یادداش��تی به مصاحبه کردن است خودشان را بزنند .شکایت و گالیه نکنند بلکه
رییس جمهوری عرض ک��ردم که مبادا چنین و نه نیازی به پلیس با کمک اندیش��مندان طرح ها و پیشنهاد هایی
فرستادن
را ب��رای وضعیت امروز اقتصاد تهیه کنند و به
اتفاقی بیفتد! این کار س��م است .به فرض که
دولت ارائه دهند».
۱۰انبار احتکار کرده باشد ،با جو روانی ایجاد
ش��ده نگهداری س��ایر کاال های مورد نیاز و مصرف مردم با
مش��کل روبه رو خواهد ش��د .در این نامه همچنین یاداوری
کردم که تا وقتی تهدید های ترامپ وجود دارد و تا وقتی که
روابط بانکی ما عادی نیست به دنبال ارز تک نرخی نباشید.
اج��ازه بدهید وقتی بازار ازاد ش��د چنین کنی��د .محتوای
کل��ی نام��ه این ب��ود که به بخ��ش خصوصی بای��د اعتماد
کرد».
سه شنبه
صنعت خودرو
27شهریور 8 1397محرم 18 1440سپتامبر 2018شماره 487پیاپی 2460
روی خط خبر
تکذیب یک ادعا
احمدرضا رعنایی
عکس :مهدی کاوه ای
این روزها همه افراد
به دنبال حفظ ارزش
پول خود هستند .این
موضوع مربوط به قانون
ازاد تجارت بوده و همه
چیز بر اساس عرضه و
تقاضا تعیین می شود.
نمی توان به همه برچسب
گران فروش زد .اقتصاد
ازاد می گوید مجاز به حفظ
سرمایه موجود برابر با
نرخ بین المللی ارز ،طال و...
هستید
گزارش «گسترش صنعت» از روند افزایش قیمت قطعات در بازار
گرانی لوازم یدکی را توجیه کردند
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
ای��ن روزه��ا ب��ازار لوازم یدکی خ��ودرو هم جهش
قیمت��ی قطعات را تجربه می کن��د .این امر به گالیه ها
و ش��کایت های بسیاری از سوی خریداران منجر شده
است .سخنگوی اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی
عن��وان می کند این امر ناش��ی از کمبود قطعه در بازار
بوده که رقابت را از بین برده است.
ای��ا تولیدکنندگان داخلی ،قطعات م��ورد نیاز بازار
را بر اس��اس روند گذش��ته تامین نمی کنند؟ یا اینکه
کمبود قطعات ناشی از کم کاری توزیع کنندگان است؟
افزایش ۴۰تا ۳۰۰درصدی نرخ قطعات
احمدرض��ا رعنایی ،عضو انجم��ن تخصصی صنایع
همگ��ن نیرومحرک��ه و قطعه س��ازی کش��ور که جزو
تامین کنندگان قطعات بازار لوازم یدکی نیز هست ،در
این باره گفت :قطعه س��ازان محصوالت مورد نیاز را بر
اس��اس روال گذشته تامین می کنند ،ضمن انکه حتی
تعداد عرضه کنندگان قطعات به بازار نسبت به گذشته
افزایش یافته اس��ت و تعداد بیشتری از تولیدکنندگان
به سوی بازار لوازم یدکی سوق پیدا کرده اند.
وی درباره چرایی این امر گفت :بازپرداخت سود بازار
بهتر از پرداختی های شرکت های خودروسازی است.
او درباره گرانی قطعات در س��طح بازار به نهاده های
تولید اش��اره کرد و گفت :بسیاری از صنایع باالدستی
مانن��د پتروش��یمی ،فوالد و ...افزایش نرخ داش��ته اند.
همچنی��ن ،به دلیل باال رفتن نرخ ارز محصوالت مورد
نی��از خارجی اعم از قطعات منفصله ،ماش��ین االت و...
ب��ا ن��رخ باالتری خریداری می ش��وند .از ای��ن رو ،نرخ
تمام ش��ده افزایش یافته و به همان نسبت محصوالت
خدمات پس از فروش تولیدکنندگان قطعات بین ۴۰
تا ۳۰۰درصد افزایش یافته است.
ای��ن فعال صنعت قطع��ه درباره درص��د افزایش ها
توضیح داد :باال رفتن قیمت ها از یک قطعه تا قطعه ای
دیگ��ر متفاوت اس��ت .برخی قطع��ات ارزبری کمتری
دارن��د مانند صنایع ریخته گ��ری که حدود ۴۰درصد
افزایش نرخ داش��ته اند .بعضی دیگر از قطعات افزایش
۱۰۰درص��دی دارن��د زیرا ب��ه همان می��زان ارزبری
داشته اند.
این عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه
و قطعه س��ازی کش��ور خاطرنش��ان کرد :در نگاه کلی
قطعات داخلی از س��ال گذش��ته تا امس��ال بین ۴۰تا
۱۰۰درصد با توجه به نوع تولید افزایش نرخ را تجربه
کرده اند.
کنترل شورای رقابت بر قیمت ها
رعنایی در پاس��خ به پرسش��ی مبنی بر اینکه ایا این
۴۰ت��ا ۱۰۰درص��د برای قطعاتی ک��ه در خط تولید
اس��تفاده می شوند هم محقق ش��ده است ،گفت :نرخ
تمام ش��ده برای همه قطعات چه در بخش خط تولید
خودرو و چه بازار لوازم یدکی یکی است اما مسئله این
اس��ت که خودروس��ازان این افزایش قیمت ها را هنوز
نپذیرفته اند.
رییس انجم��ن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه
و قطعه س��ازی اس��تان مرکزی درباره اینکه ایا شورای
رقاب��ت ب��ر این موضوع اعم��ال نظر می کن��د یا خیر،
گفت :ش��ورای رقابت به نوعی از گردونه قیمت گذاری
حذف ش��ده البت��ه هنوز به صورت قانون��ی این اتفاق
نیفت��اده اس��ت ،ضمن انکه باید گفت ش��ورای رقابت
در قیمت گ��ذاری به ضرر نی��روی کار داخلی فعالیت
دارد .در نتیج��ه ،ام��روز کارخانه های خودروس��ازی و
قطعه سازی با زیان زیادی در حال فعالیت هستند.
او اف��زود :اگ��ر این ام��ر ادامه پیدا کن��د به تعطیلی
کارخانجات کشور می انجامد .به این ترتیب ،با تعطیلی
واحدهای صنعتی امار بیکاران افزایش می یابد.
این فعال صنع��ت قطعه تاکید کرد :قانون تجارت و
بازار بر اساس عرضه و تقاضا تعریف شده و هر کشوری
در جه��ت مخال��ف این قانون حرکت کند به طور قطع
خس��ارت های بس��یاری به اقتصاد مل��ی خود تحمیل
کرده است.
فروش��نده ،واس��طه ،نمایندگی و حتی مردم عادی به
دنب��ال حفظ ارزش پ��ول خود هس��تند .این موضوع
مرب��وط ب��ه قانون ازاد تجارت اس��ت و هم��ه چیز بر
اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود .نمی توان به همه
برچسب گران فروش زد .اقتصاد ازاد می گوید مجاز به
حفظ س��رمایه موجود برابر با نرخ بین المللی ارز ،طال
و ...هستید.
شرایط امروز مقصر گرانی قطعات
در ادامه« ،گسترش صنعت» به سراغ یکی از اعضای
اتحادی��ه صنف فروش��ندگان لوازم یدکی رفت .س��ید
مهدی کاظمی ،سخنگوی این اتحادیه درباره وضعیت
بازار لوازم یدکی گفت :نظارت و کنترل بر بازار از سوی
اتحادیه در حال انجام است اما به این شکل که روی ۱۰
هزار واحد صنفی روزانه نظارت شود غیرممکن است.
وی ادامه داد :اتحادیه شکایت های فراوانی نسبت به
گرانی قطعات داش��ت که به انها رس��یدگی و هزینه ها
ب��ه اف��راد برگردانده ش��د .این فعال بازار در پاس��خ به
چرای��ی افزایش قیمت ها در ب��ازار لوازم یدکی توضیح
داد :قطع��ات و لوازم یدک��ی ۱۰۰درصد گران ش��دند
ک��ه همه تقصیرها متوجه فروش��نده نیس��ت .ش��اید
۱۰درصد مش��کل گرانی مربوط به فع��االن این بازار
باش��د ام��ا ۹۰درص��د ان ب��ه مش��کالت روز صنعت
برمی گردد.
گرانی توجیه تجاری دارد
او افزود :می توان مشکالت را رفع کرد اما در صورتی
عضو انجم��ن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و
که با هم متحد باش��یم .مردم اگر با هم اتحاد داش��ته
قطعه س��ازی کشور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه
باش��ند و مانند اغاز انقالب همدل شوند ،می توانند بر
ش��رکت های توزیع کننده مجاز به افزایش چند درصد
مشکالت فائق ایند.
نرخ برای س��ود خود هس��تند ،گفت :بر اس��اس قانون
کاظم��ی در ادامه به درخواس��ت اتحادیه از مدیران
تجارتی که در کش��ور تدوین ش��ده عمده فروشان بین
و مس��ئوالن دولتی اش��اره کرد و گفت :با اطالعاتی که
۵تا ۸درصد و خرده فروش��ان بین ۱۰تا
در اختیار داریم ماه ها اس��ت که قطعات
۲۵درصد مجاز به افزایش قیمت ها برای
لوازم یدکی در گمرکات دپو ش��ده است.
کس��ب سود هس��تند ،البته ممکن است
دالی��ل مختلف��ی ب��رای این ام��ر اعالم
سوءاستفاده هایی نیز شود.
می ش��ود؛ ای��راد بخش��ی از قطعات این
وی در همی��ن باره ادام��ه داد :تغییر و
اس��ت که تولید داخل دارند و نباید وارد
تحوالتی که در چند ماه اخیر ش��اهد ان
می شدند .اتحادیه معتقد است اکنون که
هستیم به نوعی افزایش قیمت ها را توجیه
برای این بخش از قطعات ارز خارج شده
سید مهدی کاظمی
می کند .به طور نمونه ،پیش تر شرکتی با
حداقل ب��رای بهره وری اج��ازه ترخیص
سرمایه ۱۰۰میلیون تومانی و ارز ۴۲۰۰
داده ش��ود .ایراد دیگر مربوط به پرداخت
سود فروشنده ۱۰
تومان��ی ،یک ه��زار قطعه می توانس��ت
مابه التف��اوت ارز دولت��ی ۴۲۰۰تومان و
درصد است .در این
بازار ممکن است یک
خری��داری کند اما با نوس��ا ن های ارزی
ارز مرجع است در حالی که برخی از این
به وجود ام��ده دیگر ق��ادر به خرید همان فروشنده محصول خود قطع��ات ب��ا ارز ۳۸۰۰تومان ی��ا ارز ازاد
را با ۳تا ۵درصد سود
تعداد با هزینه ای که برگشت شده نیست.
پیش از س��ال خری��داری ش��ده اند و به
و دیگری با ۱۰درصد
بنابراین ،نمی ت��وان گفت توزیع کننده با بفروشد .این تفاوت نرخ مسائل امروز و ارز ۴۲۰۰تومانی ارتباطی
افزایش نرخ محصوالت ،سود بیشتری به باعث گالیه هایی شده که با ندارد .به این امر نیز باید رسیدگی شود.
دس��ت اورده بلکه می خواهد ارزش پول پیگیری رفع و مبلغ اضافه ای��ن فع��ال ب��ازار درب��اره پرداخ��ت
برگردانده می شود
خود را حفظ کند.
مابه التفاوت ارزه��ا تاکید کرد :نقدینگی
رعنای��ی اظه��ار ک��رد :همه اف��راد از
وج��ود ندارد ضمن انک��ه اگر مبلغ مورد
افزایش بازده تولید با روش های نوین
محم�د نصیری -فع�ال صنعت قطع�ه :یک خودرو
از چند هزار قطعه تش��کیل ش��ده که تمام انها برای
عملکرد درست به یکدیگر متصل می شوند .بنابراین،
تولید و ص��ادرات مدل ه��ای به روز دنیا زمینه س��از
پیوستن قطعه سازان به بازارهای جهانی می شود .انها
می توانند در بخش خدمات پس از فروش به ش��کل
گسترده فعالیت کنند.
بازار صادرات خودرویی کشور به توسعه نیاز دارد و
باید از کشورهای همسایه فراتر رود تا توسعه یافتگی
در این صنعت اتفاق بیفتد .اما کیفیت محصوالت ما
در حد انتظار مش��تریان بین المللی نیست
و ای��ن اس��ت ک��ه در ص��ادرات از اهداف
موردنظ��ر دور افتاده ای��م .ضروری اس��ت
به لحاظ فناوری و دانش فنی روزامد شویم.
امروز در دنیا اس��تاندارد یورو ۵حاکم است
که باعث صرفه جویی در مصرف س��وخت
ش��ده اس��ت یا در زمین��ه اگ��زوز فناوری
باعث ش��ده تا نیتروژن اکسید خروجی از
خودرو کاهش یابد .تمام این موارد مشوق هایی برای
درخواس��ت خودرو در بازاره��ای بین المللی خواهد
ب��ود .از این رو ،پذیرفته نیس��ت که ضعف
ص��ادرات تنها متوجه صنعت قطعه باش��د
زیرا قطعه ساز وابس��ته به خودروساز است.
نخس��ت بای��د در صنعت خ��ودرو مدل ها
روزامد ش��وند و س��پس انتظار توسعه در
صنعت قطعه داشت.
بی��ان ای��ن نکته ش��اید ضروری باش��د
که امروز قطعه س��از داخل��ی به نوعی فقیر
ش��ده اس��ت؛ فقر نه ب��ه این معنی ک��ه تجهیزات و
ماش��ین االت انها کهنه و قدیمی است ماشین االت
نظر پرداخت ش��ود قیمت ها به ش��کل سرس��ام اوری
افزایش خواهند یافت.
� در گمرک ماندگان
س��خنگوی اتحادیه صنف فروش��ندگان لوازم یدکی
اظهار کرد :اگر اجناس دپو شده ترخیص شوند اتحادیه
اطمینان می دهد که بین ۵۰تا ۶۰درصد نرخ قطعات
کاهش می یابد.
یک��ی از دیگر دالیلی که باعث گرانی ش��ده اس��ت
کمب��ود محص��والت در ب��ازار اس��ت .طبیعی اس��ت
ک��ه وقت��ی عرض��ه کاهش پی��دا کند قیمت ها س��یر
صع��وی می گیرند .از این رو ،باید گمرکات نس��بت به
ترخی��ص قطع��ات همراهی کن��د .وی تصریح کرد :از
س��وی دیگ��ر تولیدکننده ،مواد اولیه م��ورد نیاز خود
را وارد ک��رده ام��ا ترخیص نمی ش��ود .حت��ی یکی از
تولیدکنندگان لنت ترمز به طوالنی ش��دن زمان دپوی
مواد اولیه و احتمال فاس��د ش��دن این مواد اشاره کرد
و س��رمایه ای ک��ه ممکن اس��ت به این ش��کل از بین
برود.
کاظمی تصریح کرد :در اغاز سال مشکلی در زمینه
کمبود قطعات لوازم یدکی نداش��تیم .اگر چه مش��کل
کیف��ی مط��رح بود ،ب��ه هر حال حجم ب��االی قطعات
بازار لوازم یدکی س��بب ش��ده بود تا رقابت زیادی بین
فروش��ندگان وجود داشته باشد و با کمترین سود کاال
در اختی��ار مصرف کنن��دگان قرار می گرف��ت .به طور
نمون��ه ۷۰۰ ،ت��ا ۸۰۰فروش��نده لوازم یدک��ی پژو در
بازار فعالیت دارند که ۵۰درصد انها دیس��ک و صفحه
می فروش��ند .هیچ فروشنده ای نمی توانست قطعات را
بیش از نرخ معمول بفروش��د .امروز این رقابت از بین
رفت��ه و محص��والت به اندازه کافی عرضه نمی ش��وند.
ب��رای از بین بردن کمبود قطعه باید دولت با اتحادیه،
تولیدکنندگان و واردکنندگان همکاری کند تا هرچه
زودتر چالش ها رفع شوند.
تفاوت سود دریافتی
کاظمی در پاس��خ به پرسش��ی مبنی ب��ر اینکه امار
ش��کایت ها از گرانی لوازم یدکی چقدر اس��ت ،توضیح
داد :نهایت سود فروشنده ۱۰درصد است .در این بازار
ممکن اس��ت یک فروش��نده محصول خود را با ۳تا ۵
درصد سود و دیگری با ۱۰درصد بفروشد .این تفاوت
نرخ باعث گالیه هایی ش��ده که با پیگیری رفع و مبلغ
اضافه برگردانده می شود.
کاظم��ی در پای��ان تاکید کرد :ام��روز خریداران به
دنبال کیفیت و قطعه هس��تند .افراد برای خرید ،نرخ
نمی پرس��ند .کمبود قطع��ات باعث ش��ده خریداران
فقط به دنبال خرید قطعه مورد نیاز خود باش��ند .این
وضعی��ت اگ��ر ادامه پیدا کند در چند م��اه اینده بازار
لوازم یدکی با مش��کالت بسیاری روبه رو خواهد شد که
به تعطیلی این صنف شود منجر می شود.
یادداشت
همان تجهیزاتی اس��ت که در دنیا مورد استفاده قرار
می گیرد .مسئله این است که شبکه تولید الکتریکی
به الکترونیک و پی ال س��ی ( )PLCتبدیل شده است
به این معنی که ابزار و تجهیزاتی روی ماش��ین االت
نصب شده که تولید را یکنواخت کرده است.
صنعتگ��ران م��ا بای��د روش ه��ای نوی��ن تولید را
بیاموزند .ش��اید ماش��ین االت به لحاظ سخت افزاری
تاثیر زیادی بر بازده تولید داشته باشند اما به همان
نس��بت بخش نرم افزاری و تحول در روش های تولید
نیز کارساز خواهد بود.
وزارت صنع��ت ،معدن و تجارت به ادعاهای امیر خجس��ته،
نماینده همدان در مجلس شورای اسالمی درباره احتکار ۱۶۰
هزار خودرو و نیز رانت معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت در
واردات خ��ودرو که در مصاحبه با خبرگزاری مهر مطرح ش��ده
بود ،واکنش نش��ان داد و انها را تکذیب کرد .به گزارش ش��اتا،
روابط عموم��ی وزارت صنعت ،معدن و تجارت پیرو درج خبری
با عنوان « ۱۶۰هزار خودرو احتکار شده است /رانت های معاون
وزی��ر صنعت در واردات خ��ودرو» در خبرگزاری مهر ضمن رد
این اظهارات اورده اس��ت :از اقای خجسته انتظار می رود اوال
هر گونه اسناد ادعای خود مبنی بر احتکار ۱۶۰هزار خودرو از
سوی ش��رکت های مورد ادعا را منتشر و اعالم کند این میزان
احتکار عنوان ش��ده در کدام انبار یا پارکینگ انجام شده است.
همچنین ،تقاضا می ش��ود تا اس��ناد ادعایی خ��ود درباره رانت
معاون وزیر صنع��ت ،معدن و تجارت در واردات خودرو و ثبت
ت و میزان اس��تفاده از رانت
س��فارش ها را با بیان نام ان معاون
ادعایی را منتشر کرده تا برای یک بار هم که شده از کلی گویی
و ابهام افرینی پرهیز کند .در ادامه این جوابیه امده اس��ت :اما
برای تنویر افکار عمومی و روش��ن ش��دن موضوع ادعایی اقای
خجس��ته باید یاداور ش��د که مدیران عامل دو ش��رکت سایپا
و ایران خودرو و نیز انجمن های خودروس��ازان و قطعه س��ازان
و همچنین برخی از نمایندگان مجلس ش��ورای اس�لامی طی
روزها ،هفته ها و ماه گذش��ته بارها تاکی��د کرده اند که احتکار
خودرو از س��وی این دو شرکت خودروساز که خودروهای خود
را با نرخ مصوب به فروش می رس��انند ،توجیه اقتصادی ندارد.
همچنی��ن ،در این زمین��ه نهادهای گوناگ��ون نظارتی چنین
اظهار نظری نداش��ته اند و در ظاهر اقای خجس��ته اخبار روزانه
مربوط را دریافت نکرده و همچنان ادعاهای تکذیب ش��ده یک
ماه گذش��ته را مطرح می کند .از س��وی دیگر ،درباره ماجرای
فس��اد در موضوع ثبت سفارش برای واردات خودرو نیز ،وزارت
صنعت ،معدن و تجارت پیش تر فهرس��ت شرکت هایی که ثبت
س��فارش کرده را منتش��ر و ش��فافیت الزم را انجام داده است.
مرک��ز روابط عمومی و اطالع رس��انی وزارت صنع��ت ،معدن و
تجارت یاداور شده است :همچنین حجت االسالم و المسلمین
جناب اقای غالمحس��ین محسنی اژه ای ،سخنگوی قوه قضاییه
درباره موضوع ثبت س��فارش ب��رای واردات خودرو به تاریخ ۴
شهریور امسال اعالم موضع کرده است .توصیه می شود نماینده
مجلس ش��ورای اس�لامی ادعاهای فراتر از رس��یدگی دستگاه
قضایی که گاه نیز جنبه حقوقی دارند را طرح نکنند .بنابراین،
ضم��ن تکذیب هر گونه مداخله وزارت صنعت ،معدن و تجارت
برای استفاده از رانت در واردات خودرو ،از اقای خجسته تقاضا
می ش��ود تا هر گونه سند ،مدرک و دلیل محکمه پسند که ادعا
و اتهام ایش��ان را ثابت می کند ،ب��رای تنویر افکار عمومی ارائه
کنند.
وزارت صنعت ،معدن و تجارت نه تنها از انتش��ار این اس��ناد
در راستای شفاف س��ازی و مبارزه با ابهام افرینی و موج سواری
ب��ر افکار عمومی و جهت بخش��یدن به ان در راس��تای القای
حس ناامیدی به مردم که هم راس��تا با دشمنان نظام جمهوری
اسالمی انجام می شود ،استقبال می کند ،بلکه وعده می دهد تا
در ص��ورت تایید این اتهام ها ،خود در صف نخس��ت برخورد با
متخلفان قرار بگیرد .در پایان این جوابیه تاکید ش��ده است :در
اخ��ر از خبرگزاری مهر توقع می رود ب��ا در نظر گرفتن تقوای
الهی ،اساسا نسبت به رویه انتشار اتهام های مبهم در باره وزارت
صنع��ت ،معدن و تج��ارت تجدیدنظر کند و بر اس��اس اصول
رس��انه ای و اخالقی و ش��رعی قبل از طرح چنین ادعاهایی که
به طور قطع امکان پیگیری حقوقی دارند ،برای کس��ب اطالع
ط اقدام کند.
دقیق از دستگاه مربو
خبر
مجلس مخالف واردات خودرو
یک عضو کمیس��یون صنایع و معادن مجلس شورای اسالمی
گفت :برخی در مجلس در پی در دستور کار قرار دادن طرح رفع
توقف ثبت سفارش خودرو هستند اما بعید می دانم با ان موافقت
ش��ود .رمضانعلی سبحانی ف ر در این باره به ایسنا گفت :طرح رفع
توقف ثبت سفارش خودرو چندی پیش از سوی برخی نمایندگان
مجلس تهیه شد حتی برای بررسی به کمیسیون صنایع و معادن
هم اورده ش��د اما در کمیس��یون رد ش��د .البت��ه طراحان طرح
همچنان در پی باز کردن روزنه ای برای در دس��تور صحن علنی
قرار دادن این طرح هستند اما بعید می دانم صحن علنی هم با این
طرح موافق باشد زیرا کشور در جنگ اقتصادی است و فرماندهان
جنگ اقتصادی اجازه نخواهند داد میلیون ها دالر یا یورو از کشور
خارج شود و این بدون در نظر گرفتن اثار منفی خروج ارز از کشور
بر تولید و صنعت به ویژه صنعت خودروس��ازی با هزاران فرصت
شغلی است .وی با اشاره به اخباری مبنی بر موافقت مقامات ارشد
اجرایی کشور با ترخیص خودروهای وارداتی دپو شده در گمرک،
گفت :هر گونه تصمیم گیری برای ترخیص خودروهای دپو ش��ده
در گمرک برعهده شورای هماهنگی اقتصادی سران قواست .اگر
این شورا برای ترخیص کاالهای دپو شده در گمرک که پول خرید
انها به طرف های خارجی پرداخت شده به جمع بندی برسد این
کاالها از گمرک ترخیص می ش��ود .به بیان دیگر ،شرایط سخت
فعلی کشور امکان تصمیم گیری مقامات اجرایی به تنهایی درباره
کاالها و خودروهای دپو شده در گمرک را سلب کرده است.
اصالحیه
در روزنامه مورخ ۲۵ش��هریور ۹۷در صفحه صنعت خودرو
«گس��ترش صنعت» سمت حسن حیدرزاده ،عضو هیات مدیره
مرکز تحقیقات صنایع الس��تیک کویرتایر و مشاور این شرکت
تایرسازی به اشتباه ،مدیرعامل شرکت کویرتایر عنوان شده بود
که بدین وسیله ضمن پوزش اصالح می شود.
خصوصی ها ناتوان از پذیرش ریسک صنایع کوچک
سه شنبه
سال سی ام شماره 487پیاپی 2460
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
27شهریور 1397
8محرم 1440
18سپتامبر 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
در ط��ول س��ال های گذش��ته همواره
ع��ادت کرده ای��م که مش��کل منابع مالی
به عنوان مهم ترین مش��کل تلقی ش��ود.
ه��ر چند تامی��ن منابع مناس��ب مالی به
عنوان یکی از مس��ائل مه��م برای فعالیت
واحدهای صنعتی در نظر گرفته می ش��ود
اما در ش��رایط فعلی اقتصاد کش��ور ،بازار
زینب عبدی
اس��ت که حرف اول و اخر را می زند و تنها
روزنامه نگار
به بازار ایران محدود نیس��ت .در حقیقت،
صنعت جدای از کلیت اقتصاد قابل تحلیل
نیس��ت .بخش عم��ده ای از بار صنعت کش��ور ب��ر دوش صنایع کوچک و
متوس��ط بوده ک��ه تحلیل وضعیت ان مقداری متفاوت تر از مس��ائل کلی
بخ��ش صنعت اس��ت .صنایع کوچک با توجه به مزایای بس��یار زیادی که
دارند ،اس��یب پذیری بیشتری نیز نسبت به صنایع بزرگ و متوسط دارند.
اگر س��یر اتفاق ها و تحول ها را در ۲تا ۳دهه گذش��ته مورد بررس��ی قرار
دهیم ،متوجه می شویم بازار و رقابت در تمامی کشورهای دنیا دچار تغییر
ش��ده و اگر ی��ک فعال اقتصادی بتواند کاالیی را ب�� ا کیفیت مطلوب تولید
کند به دنبال ان بازار داخلی و خارجی نیز برای ان ایجاد می ش��ود .صنایع
کوچک توان مدیریتی و س��رمایه ای کمتری نس��بت به س��ایر واحدهای
تولیدی متوسط و بزرگ دارند و باید در اغاز امر حل مسئله بازار برای انها
در اولویت قرار گیرد .با این حال ،توان تولیدی کش��ور در سال های گذشته
ارتقا پیدا کرده و از لحاظ فنی و علمی ش��اهد پیش��رفت جایگاه واحدهای
تولیدی و محصوالتی هس��تیم که روانه بازار می شوند .مشکل حال حاضر
بازار مصرف اس��ت .بنابراین ،مهم ترین اقدامی که باید در دس��تور کار قرار
گیرد این است که مش��کل بازار واحدهای تولیدی کوچک و متوسط حل
شود و در کنار ان به فضای رقابتی توجه کنی م چراکه کیفیت کاال می تواند
تولید را رقابت پذیر کند .این ارتقای تولید در ارتباط مستقیم با تجهیزات و
فناوری مورد استفاده در صنایع کوچک است اما در سال های گذشته اقدام
اساسی برای نوس��ازی و بازسازی تجهیزات و ماشین االت صنایع کوچک
نش��ده است .از این رو ،تولیداتی که روانه بازار می شود ،از طریق تجهیزاتی
اس��ت که بیش از یک دهه عمر دارند .در دنیایی که پیش��رفت فناوری به
صورت لحظه به لحظه رخ می دهد ،نمی توان با تجهیزات ۲۰س��ال قبل در
صنع��ت کاالی رقابتی تولید کرد .بنابراین ،کاالهای تولید صنایع کوچک
در بازارهای جهانی و حتی بازار داخلی مش��تری مناس��ب ندارند .اما این
صنای��ع کوچک و بانک محور با وجود تس��هیالت گران قیمت و نرخ باالی
سود بانکی تمایلی به نوسازی ماشین االت تولید ندارند .فعال اقتصادی به
مسئله بازپرداخت تسهیالت بانکی توجه می کند و اگر بر مبنای محاسبات
متوجه شود که از بازار مصرف مناسب پس از نوسازی تجهیزات برخوردار
خواه��د بود ،به طور قطع برای دریافت ای��ن منابع مالی گام برمی دارد .در
حقیقت ،رس��یدن به توسعه از مسیر رشد صنایع کوچک میسر می شود و
ای��ن بخش از صنعت با وجود بانک محور بودن ب��ه حمایت های اجرایی تر
برای حضور موفق در بازار نیاز دارند .
کمیسیون اقتصادی دولت در حالی با خروج صندوق
ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک موافقت کرده که
بحث واگذاری صندوق های زیرمجموعه وزارت صنعت،
معدن و تجارت از پایان سال ۹۵باعث اختالل در روند
حمایت از فعالیت های صنعتی شد به طوری که صدور
ضمانتنام��ه از صندوق ضمانت س��رمایه گذاری صنایع
کوچک از سال گذش��ته تاکنون با اختالل روبه رو شد
و بان��ک ملی در این مدت از پذی��رش ضمانتنامه های
صن��دوق خ��ودداری ک��رد و صنعتگران نتوانس��تند
تسهیالت مورد نیاز خود را از بانک ملی دریافت کنند.
ب��ه گ��زارش «گس��ترش صنع��ت» از اغاز امس��ال
خصوصی سازی صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع
کوچک در دس��تور کار هیات عالی واگذاری بود و هر
دو هفته جلسه مرتبط با این موضوع برگزار می شد .با
این وجود ،در ماه های تیر و مرداد این جلسه ها تشکیل
نشد یا در صورت تشکیل شدن در انها به موضوع های
دیگر پرداخته می شود.
این در حالی اس��ت که ژاپنی ها هر س��ال یک یا ۲
صندوق تاسیس می کنند و برای اینکه صنایع کوچک
رونق بگیرد ابزارهای مالی الزم را استفاده می کنند.
ژاپن و مالزی کش��ورهایی هس��تند که صندوق های
جدید ایج��اد می کنند ی��ا صندوق های ش��ان را ارتقا
می دهند اما ایران صندوقی دارد که ۱۴تا ۱۵س��ال از
عمرش می گذرد و در فهرست واگذاری قرار گرفته بود.
برمبن��ای اص��ل ۴۴قان��ون اساس��ی ،قانون گذار به
طور تقریبی همه ش��رکت های دولتی را در فهرس��ت
واگ��ذاری به بخش خصوصی قرار داده اس��ت .به مرور
زمان برخی متوجه ش��دند که بخشی از این شرکت ها
قابلیت واگذاری ندارند .تعدادی بدون مشتری هستند
و برخی هم از اساس نباید واگذار شوند.
بنابرای��ن ،کار به گونه ای پیش رف��ت که تعدادی از
این شرکت ها از شمول واگذاری خارج شدند و فعالیت
خود را از سر گرفتند.
پیش از این س��ازمان خصوصی سازی بر پایه ضوابط
و چارچوب های تعریف شده در راستای اصل ۴۴قانون
اساسی فعالیت های خود را دنبال کرد.
هرچند با توجه به ش��رایط خاص اقتصادی سازمان
خصوصی س��ازی از طرف خود یا نهادهای باالدس��تی
س��ختگیری های خاصی در این زمین��ه کرد اما با علم
به اینکه صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک
نقش قابل تاملی را در بدنه صنعت کشور ایفا می کند،
به دلی��ل محدودیت های باالدس��تی ناگزیر به اجرای
صرف قانون بودند.
ادام�ه خدم�ات ب�ا وج�ود
خصوصی سازی
و س��ازمان خصوصی س��ازی ،ابتدا کمیس��یون فرعی
اقتصادی دولت و س��پس کمیس��یون اصلی اقتصادی
دول��ت موافقت کرد ،صندوق ضمانت س��رمایه گذاری
صنای��ع کوچک ،صندوق ضمانت ص��ادرات و صندوق
حمای��ت از تحقیقات و توس��عه صنای��ع الکترونیک از
شمول واگذاری ها خارج شوند.
مقیسه افزود :با تصویب کمیسیون اقتصادی دولت،
موضوع برای تصویب نهایی به هیات وزیران ارسال شد.
مدیرعام��ل صندوق ضمانت س��رمایه گذاری صنایع
کوچک ادام��ه داد :این صندوق از جمله صندوق هایی
بود که به شکل موقت از فهرست واگذاری شرکت های
دولتی به بخش خصوصی خارج شد تا در فعالیت های
روزانه خود دچار مشکل نشود.
ما در پایان س��ال ۱۳۹۵دوباره متوجه ش��دیم که
صن��دوق ضمانت س��رمایه گذاری صنای��ع کوچک به
فهرست شرکت های مربوط برای واگذاری اضافه شده
اس��ت و به دنبال ان با محدودیت های مختلفی روبه رو
شدیم.
مقیسه ادامه داد :در گام نخست ،درخواست کردیم
دوباره از فهرس��ت واگذاری به دلیل ش��رایط س��خت
بنگاه ه��ای خرد و کوچک خارج ش��ویم .عالوه بر این،
تاکید کردیم حتی اگر قرار بر واگذاری باشد ،صندوق
ضمانت س��رمایه گذاری صنایع کوچک متقاضی ندارد
چراکه یک نهاد حمایتی و توس��عه ای بوده و به واسطه
انتظ�ار
حمایت ه��ای دولت تعهدهای بس��یاری را ایجاد کرده
است.
ب��ه گفت��ه وی ،مس��ئوالن س��ازمان
خصوصی سازی تاکید دارند بر پایه اصل
۴۴قانون اساسی ،باید صندوق ضمانت
س��رمایه گذاری صنایع کوچ��ک واگذار
ش��ود و پس از قرار گرفتن در فهرس��ت
واگذاری به مزایده گذاشته شده و حتی
اگر صندوق مش��تری نداش��ت س��پس
محمدحسین مقیسه
درباره ان تصمیم گیری خواهد شد .پس
سازمان
مسئوالن
از ان ،صن��دوق در مرحل��ه نظارتی قرار
خصوصی سازی تاکید دارند
گرفته و اعضای مجمع ان تغییر کردند.
محمدحس��ین مقیس��ه ،مدیرعام��ل
صن��دوق ضمانت س��رمایه گذاری صنایع
کوچ��ک در گفت وگ��و ب��ا «گس��ترش
صنعت» اظهار کرد :برای حمایت از تولید
و واحدهای تولیدی با موافقت کمیسیون
اقتصادی دولت ،این صندوق از فهرس��ت
واگذاری ها خارج شد.
مقیس��ه افزود :این گون��ه صندوق ها در
بیشتر کش��ورهای دنیا ،زیر نظر دولت ها
اداره می ش��وند زیرا ماهی��ت ان حمایتی
بر پایه اصل ۴۴قانون
و تقبل ریس��ک هایی اس��ت ک��ه بخش
اساسی ،باید صندوق
خصوصی توان انجام ان را ندارد.
ضمانت سرمایه گذاری
صنایع کوچک واگذار
مدیرعام��ل صن��دوق ضمان��ت
س��رمایه گذاری صنای��ع کوچ��ک گفت :شود و پس از قرار گرفتن
در فهرست واگذاری به
موضوع واگذاری صندوق های زیرمجموعه
مزایده گذاشته شده و
وزارت صنع��ت ،مع��دن و تج��ارت در دو حتی اگر صندوق مشتری
س��ال گذش��ته مط��رح بود که ب��ا تالش نداشت سپس درباره ان
فراوان مس��ئوالن وزارتخانه و همراهی و تصمیم گیری خواهد شد
مس��اعدت وزارت امور اقتصادی و دارایی
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران خبر داد
راه اندازی دوباره ۲۰۱واحد صنعتی در کشور
مع��اون وزی��ر صنع��ت ،مع��دن و تج��ارت و
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های
صنعتی ای��ران گفت :با اقدام ه��ای دولت ،در ۳
ماه گذش��ته ۲۰۱واحد صنعتی تعطیل شده در
کشور دوباره راه اندازی شد.
ب��ه گزارش ش��اتا ،صادق نجفی در بیس��ت و
سومین همایش گرامیداشت صنعت و معدن در
اصفه��ان با بیان این مطلب ،افزود :دولت با همه
توان ،اماده خدمت به صنعتگران است و وحدت
و حرکت خوبی در کش��ور برای رفع مش��کالت
ایجاد شده که الزم است این راه را ادامه دهیم.
مع��اون وزیر صنعت ،مع��دن و تجارت با بیان
اینکه حدود ۸۴هزار واحد صنعتی و تولیدی در
کش��ور وجود دارد ،بیان کرد :گفته می شود ۴۸
درصد انها به طور کامل فعال نیس��ت اما وزارت
صنعت ،معدن و تجارت تا اخر تیر امسال تعداد
دقیق این واحدها را اعالم خواهد کرد.
وی با اش��اره به اغاز ب��ه کار برخی واحدهای
صنعت��ی ب��زرگ در کش��ور ،خاطرنش��ان کرد:
به زودی یک واحد تولیدی پارچه مبلی با ظرفیت
۲.۵میلیون تن تولید راه اندازی می شود در حالی
که ما پیش از این س��االنه 4 . 5میلیون تن پارچه
مبلی وارد کشور می کردیم.
نجفی همچنین به راه اندازی سامانه بازار ثانویه
ارز از روز چهارش��نبه هفته گذشته اشاره کرد و
گفت :این سامانه حرکت خوبی در جهت کنترل
این بازار اس��ت و ش��اهد بودیم که نرخ ارز روند
کاهشی به خود گرفت.
وی با بیان اینکه اکنون بسیاری از کشورها از
جمله اروپایی ها با ما همکاری می کنند ،تصریح
کرد :در زمان حاضر حدود ۱۵۰شرکت اتریشی
با شرکت های ایرانی همکاری دارند و قراردادهای
خوبی نیز به تازگی با ش��رکت های المانی بسته
شده است.
معاون وزی��ر صنعت ،معدن و تجارت در ادامه
تش��کیل س��تاد ویژه برای بررس��ی ،پیگیری و
برطرف ش��دن مش��کالت واحدهای صنعتی در
استان های کشور را ضروری دانست و افزود :الزم
است این ستاد در استان اصفهان تشکیل شود.
نجفی اف��زود :این س��تاد باید مس��ائل ارزی،
کنترل��ی ،تامین م��واد اولیه و مال��ی مربوط به
واحدهای تولیدی مش��کل دار را بررسی و تدابیر
وی��ژه ای ب��رای رفع مش��کالت ای��ن واحدها در
کوتاه ترین زمان اتخاذ کند.
وی ب��ه تالش های س��ازمان صنای��ع کوچک
و ش��هرک های صنعتی ای��ران در رون��ق تولید
و حمای��ت از کاالی ایران��ی پرداخ��ت و گف��ت:
تشکیل س��تاد حمایت از تولید و خروج بنگاه ها
از رک��ود ،ت�لاش در جلوگیری از ورشکس��تگی
صنایع و تامین نقدینگی و مواد اولیه و راه اندازی
کلینیک های صنعت با هدف ارتقای بهره وری از
جمله این اقدام های خواهد بود.
وی توس��عه و راه اندازی شهرک های تخصصی
را از جمله اقدام های خوب برای توس��عه صنایع
اس��تان ها دانس��ت و افزود :اصفهان نیز ظرفیت
راه اندازی شهر صنعتی را دارد و می توان ان را تا
۳سال اینده ایجاد کرد.
� افزایش سرمایه فوری
مدیرعام��ل صن��دوق ضمان��ت
س��رمایه گذاری صنایع کوچ��ک تاکید
کرد :در این مدت ۲ساله به دلیل اینکه
جزو شرکت های قابل واگذاری به شمار
رفتی��م با برخ��ی محدودیت ها در حوزه
بانکی ،دفاتر اسناد رسمی و فعالیت های
خود با س��ایر نهادها و سازمان ها روبه رو
ش��دیم اما از خدمات دهی به صنعتگران
فروگذار نکردیم.
مقیس��ه گفت :اساسنامه صندوق به اصالحاتی برای
تس��هیل حمایت از صنایع کوچک نیاز دارد که در این
س��ال ها به دلیل اینکه صندوق در فهرست واگذاری ها
ب��وده ،امکان قانونی برای این اصالحات نبود اما با رفع
موانع واگذاری ،امیدواری��م بتوانیم با همراهی اعضای
مجمع ،اصالحات اساسنامه را انجام دهیم.
وی ادام��ه داد :تاکن��ون بی��ش از ۶برابر س��رمایه
صندوق ،ضمانتنامه صادر ش��ده اس��ت و ب��رای ادامه
فعالیت ،نیاز فوری به افزایش سرمایه داریم .در صورت
افزایش نیافتن س��رمایه ،امکان محدودیت های جدید
برای صدور ضمانتنامه وجود دارد.
این در حالی اس��ت که در ش��رایط اقتصادی فعلی
کش��ور ،باید حمایت از صنای��ع کوچک بیش از پیش
مدنظر باشد.
مدیرعام��ل صندوق ضمانت س��رمایه گذاری صنایع
کوچ��ک تصریح کرد :تالش های زی��ادی برای افزایش
س��رمایه در بودجه سال ۹۷و ایین نامه اجرایی تبصره
۱۸انجام شد اما متاسفانه به سرانجام نرسید.
مقیس��ه اضافه کرد :امیدواری��م با تالش هایی که در
حال انجام اس��ت و مساعدت مجلس شورای اسالمی،
افزایش سرمایه صندوق در سال اینده محقق شود.
مدیرعام��ل صندوق ضمانت س��رمایه گذاری صنایع
کوچ��ک همچنی��ن گفت :در س��ال ۹۶رون��د صدور
ضمانتنامه ۴۳درصد رش��د داشته است و بخش قابل
توجه��ی از این ضمانتنامه ها برای صنایع مس��تقر در
مناطق محروم بوده است.
همچنی��ن ،بیش��ترین ضمانتنامه در
سال گذش��ته برای استان های خراسان
رض��وی ،خوزس��تان ،گی�لان ،ای�لام و
کرمانشاه صادر شده است.
مقیس��ه ی��اداوری ک��رد :بانک ه��ای
سینا ،ملی و کشاورزی در سال گذشته
محمدصادق محمدیاری
بیش��ترین ضمانتنام��ه را ب��رای صنایع
صندوق ضمانت
کوچ��ک پذیرفته ان��د و هم اکنون رابطه
سرمایه گذاری صنایع
خوبی بین صندوق و نظام بانکی برقرار
کوچک در فهرست
اس��ت که امیدواری��م این هم��کاری و
واگذاری های اصل ۴۴
تعامل برای حمایت از واحدهای تولیدی قرار داشت اما هر سال در
قانون بودجه از فهرست
کوچک توسعه یابد.
عکس :مهدی کاوه ای
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
بازار ،شرط تولید
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
اقتص��ادی صن��دوق ضمان��ت س��رمایه گذاری صنایع
کوچک در گفت وگو با «گسترش صنعت» اظهار کرد:
ب��ا خروج صندوق از فهرس��ت واگذاری های اصل ،۴۴
صنعتگران در مراجعه به بانک ها می توانند با اطمینان
ضمانتنامه های خود را تحویل دهند.
مع��اون اقتص��ادی صندوق ضمانت س��رمایه گذاری
صنایع کوچک افزود :بانک مرکزی ،مهر س��ال گذشته
بخش��نامه ای داد که شرکت های دارای ماهیت تجاری
را ش��امل می ش��د که اگر این ش��رکت ها در فهرست
واگذاری های اصل ۴۴قانون اساس��ی باش��ند ،بانک ها
باید با تمهیدات ویژه مراوده کنند.
محمدی��اری ب��ا بی��ان اینک��ه صن��دوق ضمان��ت
س��رمایه گذاری صنای��ع کوچ��ک نی��ز در فهرس��ت
واگذاری ه��ای اص��ل ۴۴قرار داش��ت اما هر س��ال با
تالش مسئوالن در قانون بودجه از فهرست واگذاری ها
خارج می ش��د ،ادامه داد :با این حال ،تفس��یرهایی که
بان��ک ملی از این بخش��نامه های بان��ک مرکزی دارد،
برای متقاضیان اس��تفاده از تس��هیالت که ضمانتنامه
صن��دوق ضمانت س��رمایه گذاری صنای��ع کوچک را
دریافت کرده اند مشکل ساز ش��ده است .این در حالی
اس��ت که س��ایر بانک ها همچنان م��راودات خود را با
صندوق ضمانت س��رمایه گذاری صنایع کوچک ادامه
دادند.
ب��ه گفته وی ،ق��رار بود بانک مرک��زی نظر خود را
به بانک مل��ی اعالم کند و مبنای عمل قرار گیرد تا با
پیگیری های کمیسیون صنایع و معادن مجلس ،خروج
صن��دوق ضمانت س��رمایه گذاری صنایع
کوچک از فهرست واگذاری های اصل ۴۴
قانون اساس��ی نهایی ش��ود .اما این اتفاق
نیفتاد و تا امروز صنعتگران در مراجعه به
بانک ملی مشکل داشتند.
تمهیدات ویژه بانکی
برخی کارشناس��ان معتقدند نباید در
حمایت از صنایع کوچک فرصت سوزی
ش��ود و از هر زمانی باید به بهترین نحو
استفاده شود.
محمدص��ادق محمدی��اری ،مع��اون
واگذاری ها خارج می شد،
با این حال ،تفسیرهایی
که بانک ملی از این
بخشنامه های بانک مرکزی
دارد ،برای متقاضیان
مشکل ساز شده است
� سخن اخر
کش��ورهای ب��ا درامد و س��رمایه باالتر
تمایل بیشتری به ساخت صنایع کوچک
دارند .به طور متوس��ط ۶۰درصد اشتغال
کشورها مربوط به صنایع کوچک است.
یک��ی از مش��کالت اصلی کش��ور ما در
زمینه ایجاد اش��تغال است که در صورت
توجه ب��ه صنای��ع کوچک می ت��وان این
مش��کل را برطرف کرد .صنایع کوچک در
بخش خدمات بیشترین سهم را دارد .بهتر
اس��ت که صندوق ضمانت سرمایه گذاری
صنای��ع کوچک از حال��ت صنعتی خارج
ش��ود ت��ا خدم��ات ان مش��مول تم��ام
بنگاه های اقتصادی شود.