روزنامه گسترش صنعت شماره 488
روزنامه گسترش صنعت شماره 488
مقیاس اقتصادی
با صادرات
همکاری سازمان های توسعه ای
برای رشد صنعتی
4
3
شنبه
31شهریور 1397
12محرم 1440
2
22سپتامبر 2018
سال سی ام پیاپی 2461دوره جدید شماره 4 488صفحه قیمت 1000 :تومان
3
خودداری صنعتگران
از دریافت وام گران
3سهم برای تایر
در استانداردهای هشتادوپنج گانه
http://telegram.me/sanatnewspaper
www.sanatnewspaper.com
وزیر صنعت ،معدن و تجارت در مجمع عمومی عادی سالیانه 96ایدرو اعالم کرد
ایجاد ۷۰هزار شغل با اجرای برنامه های ایدرو
عکس :مهدی کاوه ای
وزیر صنعت ،معدن و تجارت در مجمع عمومی عادی س�الیانه س�ازمان گس�ترش و نوسازی
صنای�ع ایران گفت :با برنامه ریزی های انجام ش�ده و ب�راورد س�رمایه گذاری ۱۰۰هزار میلیارد
تومانی در بخش های صنعتی در دس�ت اجرا و پیمانکاری ایدرو ۷۰هزار ش�غل مس�تقیم ایجاد
خواهد شد .به گزارش ایدرو نیوز ،محمد شریعتمداری افزود :ایدرو باید برای تامین منابع مالی
پروژه های خود به استفاده از اوراق صکوک و همچنین بهره گیری از سهم ۴۹درصدی از منابع
توس�عه ملی بپردازد .شریعتمداری با اش�اره به تحوالت صنعتی جهان و نقش توسعه ای ایدرو
افزود :یکی از مهم ترین مصارف ۳۲هزار میلیارد تومانی منابع س�ال ،۹۷پرداخت یارانه س�ود
تس�هیالت اعطایی به فعالیت های نوس�ازی صنعتی ایران است و مش�کالت فناوری های نوین
در صنای�ع یک�ی از علل بهره ور نب�ودن فعالیت های صنعتی اس�ت .وی تاکید ک�رد :ایدرو نیز
باید رویکرد خود را از نظر س�اختاری و تخصیص منابع انس�انی و مالی به سمت پیشرفت های
نواوران�ه تغییر دهد .ش�ریعتمداری یکی از م�وارد مورد انتظار از ای�درو را «حضور در مناطق
کمتر توس�عه یافته» دانست و گفت :بر این اس�اس ،پروژه هایی در استان های خراسان جنوبی،
کرمان ،سیس�تان و بلوچستان ،فارس ،بوش�هر ،کهگیلویه و بویراحمد ،چهارمحال و بختیاری،
خوزس�تان ،ایالم ،لرستان ،کرمانشاه و اردبیل تعریف ش�ده است .رییس هیات عامل ایدرو نیز
در این جلس�ه گفت :بر مبنای اصل ۴۴قانون اساس�ی مبالغ مربوط به واگذاری ها باید از طریق
سازمان خصوصی سازی به ایدرو واگذار شود که تاکنون ۷۸۰میلیارد تومان ان س ر رسید شده
اس�ت .منصور معظمی افزود :همچنین بر اساس قانون ۷۰ ،درصد عوارض حاصل از واگذاری ها
باید به نهاد ها داده شود که برای ایدرو به بیش از یک هزار و ۷۰۰میلیارد تومان رسیده است.
وی خاطرنشان کرد :باید امکان استفاده از منابع صندوق توسعه ملی تا سقف ۴۹درصد برای
ایدرو فراهم ش�ود .وی با اش�اره به موضوع تامین منابع مالی گفت :امسال گشایش حساب نزد
بانک ها از سوی قانون گذار ممنوع شده که در نتیجه ،بخش قابل توجهی از منابع ایدرو منجمد
ش�ده اس�ت .معاون وزیر صنعت ،معدن و تج�ارت با تاکید بر حضور ای�درو در مناطق محروم،
خاطر نشان کرد :انتظار می رو د دولت نیز در تامین بخشی از منابع کمک حال باشد.
شنبه
اقتصاد و توسعه
31شهریور 12 1397محرم 22 1440سپتامبر 2018شماره 488پیاپی 2461
یادداشت
تمرکز بر مشکالت بومی صنایع
مش��کالت صنای��ع هر روز
بی��ش از قبل می ش��ود و هر
چه از مش��کالت ایجاد ش��ده
بیش��تر می گذرد ،پیچیدگی
و گره خوردگی این مشکالت
با دیگ��ر حوزه ه ا نیز بیش��تر
می ش��ود .در ای��ن ش��رایط
عین اهلل شریف پور
طبیعی اس��ت ک��ه کارگروه
تس��هیل و رفع موان��ع تولید عضو کمیسیون اقتصادی
مجلس شورای اسالمی
می توان��د نق��ش پررنگی در
برط��رف ک��ردن مش��کالت
ایجاد شده داشته باشد.
این کارگروه مشکالت بسیاری را از پیش روی واحدهای
تولیدی برداش��ته و یکی از بهترین کارگروه هایی است که
تا کنون تعریف ش��ده اس��ت .پیش از ای��ن کارگروه ،عمده
واحده��ای مش��کل دار در گام نخس��ت به مرک��ز مراجعه
می کردن��د و حج��م پرونده ه��ا در مرک��ز باعث ش��ده بود
مشکالت هیچ واحدهایی برطرف نشود.
اکنون با احتس��اب ش��رایط خاصی که در کش��ور وجود
دارد ،کارگ��روه بای��د مق��داری فعالیت های خ��ود را تغییر
دهد.
ریشه برخی از مشکالت کارخانه ها در روابط بین المللی و
موضوع های کالن کش��ور است که در این زمینه از کارگروه
تس��هیل و رفع موانع تولید کاری س��اخته نیست .فعالیتی
ک��ه اکنون می تواند کمک کند ت��ا صنایع در ایران به قوت
مناس��بی برس��ند تمرکز کارگروه بر واحدهایی اس��ت که
مشکالت انها به داخل کشور مربوط می شود.
ای��ن کارگروه پ��س از اینک��ه در دوران دول��ت یازدهم
توانس��ت عملکرد مناس��بی از خود نش��ان دهد از افزایش
اختیارات اس��تاندار و مقام های استانی نیز برخوردار شد .به
عبارتی ،کشور به این نتیجه رسید که مشکالت استانی باید
در س��طح استان برطرف شود و نیازی به نظر و کارشناسی
مرکز وجود ندارد.
بر این اساس ،اکنون می توان توقع داشت که کارگروه بر
کارخانه هایی که در س��طح استان با مشکل روبه رو هستند
نظارت کافی داش��ته باش��د تا بتوانند با همفکری در سطح
استان ها مشکالت بیشتری را برطرف کنند .همچنین ،برای
اینکه توان این مجموعه بازدهی کافی داشته باشد پیشنهاد
می شود ،کارگروه به موضوع های که ریشه در سیاست های
بین المللی یا کالن کشور دارند ،ورود نکند.
خبر
معاونان شریعتمداری استعفا کردند
وزارت صنعت ،معدن و تجارت
پیشرو در اجرای قانون
منع بکارگیری بازنشستگان
۷معاون وزارت صنعت ،معدن و تجارت شامل قانون منع
بکارگی��ری بازنشس��تگان بودند که پس از اب�لاغ این قانون
از ط��رف رییس جمهوری همگ��ی در حمایت از این تصمیم
استعف ا کردند.
به گ��زارش ایلنا ،وزارت صنعت ،مع��دن و تجارت یکی از
وزارتخانه های کشور است که بیشترین معاونت را دارد و با ۶
حوزه معاونت و ۷سازمان و چندین زیر مجموعه بزرگ ترین
ش��ورای معاونان وزارتخانه ها در حدود ۲۵عضو را تش��کیل
می دهد.
با این حال ،از مجموع معاونان وزیر صنعت ،معدن و تجارت
فقط ۷معاون شامل قانون منع بکارگیری بازنشستگان بودند
که پس از ابالغ این قانون از سوی رییس جمهوری همگی در
حمایت از این تصمیم استعفا کردند.
همچنی��ن ،هفت��ه گذش��ته در نخس��تین انتص��اب از
تغیی��رات جدید ،علی رهبری متول��د ۱۳۶۲با حکم محمد
ش��ریعتمداری به سرپرس��تی یکی از مهم ترین سازمان های
دولتی یعنی سازمان تجارت الکترونیک کشور منصوب شد.
فراخوان محیط زیستی
هلدینگ داتیس
الودگی هوا ،ذوب ش��دن یخچال ها و گرم ش��دن زمین از
جمله موضوع های مهمی اس��ت که بشر امروزی با ان دست
و پنج��ه نرم می کند .درمان چنین پدی��ده ای نیازمند توجه
و چاره اندیش��ی یکای��ک م��ردم از جمله فع��االن اقتصادی
است.
به گزارش «گسترش صنعت» هلدینگ داتیس ،از اغاز کار
تا کنون همواره حفاظت از محیط زیست را از اهداف اصلی و
اولویت های اجرایی خود قرار داده است.
در هلدین��گ داتی��س به خوب��ی می دانیم ک��ه عملکرد و
اثربخشی ارمانی ما که موجب بهبود کیفیت زندگی ایرانیان
می ش��ود تنه��ا با اق��دام گروهی و جذب مش��ارکت مردمی
تحقق می یابد .اکنون که گام های اغازین را برداشته ایم و به
میان ه راه قدم نهاده ایم و زیرس��اخت های الزم محیط زیستی
م با ما همراه ش��وید تا
را فراهم کرده ایم ،از ش��ما می خواهی
گام های بعدی را استوارتر برداریم.
هلدینگ داتیس برای ایفای هرچه موثرتر نقش مسئولیت
اجتماعی خود در قبال محیط زیس��ت از تمام س��ازمان های
غیردولتی محیط زیستی دعوت می کند تا رزومه و پروپوزال
پیش��نهادی برای فعالیت های اینده محیط زیستی خود را به
نشانی روابط عمومی سازمان @ datisworldwide.com
PRارس��ال کنند ،تا پس از بررس��ی انها ب��رای همکاری و
همراهی در پروژه های اینده تصمیم گیری شود.
ابوالفضل کیانی بختیاری
تالش می کنیم در
سازمان مدیریت
صنعتی ،نهایت
بهره وری را داشته
باشیم .جای بسی
امید واری است که در
حوزه مشاوره تا به
امروز بیش از ۳هزار
پروژه مشاوره را برای
بخش های دولتی و
خصوصی به سرانجام
رسانده ایم
تفاهمنامه ای میان سازمان مدیریت صنعتی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی به امضا رسید
همکاری سازمان های توسعه ای برای رشد صنعتی
گروه صنعت
industry@sanatnewspaper.com
تفاهمنام��ه هم��کاری در زمینه ه��ای اموزش��ی،
پژوهشی و مشاوره ای میان سازمان مدیریت صنعتی
و شرکت ملی صنایع پتروشیمی به امضا رسید.
ب��ه گ��زارش «گس��ترش صنع��ت» ابوالفض��ل
کیانی بختیاری ،مدیرعامل س��ازمان مدیریت صنعتی
با ابراز خرس��ندی از اتحاد اس��تراتژیک بین دو برند
بزرگ یکی سازمان مدیریت صنعتی با تجربه بیش از
۵۰س��ال و دیگری شرکت ملی صنایع پتروشیمی با
پیشینه بیش از ۴۰س��ال ،بیان کرد :در واقع ارتباط
استراتژیکی با مجموع ۹۰سال تجربه بین دو سازمان
شکل خواهد گرفت.
وی افزود :با توجه به پیشینه سازمان های توسعه ای
به ویژه ش��رکت مل��ی صنایع پتروش��یمی ( )NPCو
س��ازمان مدیریت صنعتی تالش می کنی��م تا نوعی
هم افزایی بین این سازمان ها در زمینه های اموزشی،
پژوهش��ی ،تحقیق و مشاوره ای شکل گیرد .برای این
منظور ،تفاهمنامه ای بسته می شود که به چند قرارداد
اموزشی ،پژوهشی و تحقیقاتی منجر خواهد شد.
کیانی بختی��اری ب��ا تاکی��د بر اینکه س��ازمان های
توسعه ای باید به س��مت نقش های نواورانه متناسب
با فضای کس��ب وکار حرکت کنن��د ،اظهار کرد :برای
رس��یدن به این مهم ،نیاز است بسته های اموزشی و
بو کار
پژوهشی هدف گذاری ش��ود که با محیط کس
نواورانه روز منطبق باشد.
مدیرعام��ل س��ازمان مدیری��ت صنعت��ی در ادامه
تصری��ح کرد :ت�لاش می کنیم در س��ازمان مدیریت
صنعتی ،نهایت بهره وری را داش��ته باشیم .جای بسی
امید واری اس��ت که در حوزه مشاوره تا به امروز بیش
از ۳ه��زار پروژه مش��اوره را برای بخش های دولتی و
خصوصی به سرانجام رسانده ایم.
وی افزود :همچنین در حوزه اموزش ،اموزش های
بلند م��دت ،میان م��دت ،مقطعی و س��طح جهانی در
س��ازمان مدیریت صنعتی تعریف شده است .عالوه بر
این ،مرکز انتشارات سازمان ،ساالنه بیش از ۳۰جلد
کت��اب مدیریتی جدید را منتش��ر می کند .این مرکز
تاکنون بیش از ۳۰۰عنوان کتاب مدیریتی را منتشر
کرده اس��ت که تاکید اصلی در انتشار این کتاب ها بر
نواوران��ه بودن و برتری در حوزه مدیریت در س��طح
جهان��ی بوده اس��ت و ب��رای این منظ��ور کتاب های
برگزیده س��ال کشور های مختلف شناسایی شده و به
چاپ رسیده اند.
کیانی بختی��اری ب��ه دیگ��ر ظرفیت های س��ازمان
مدیریت صنعتی اشاره کرد و گفت :سازمان مدیریت
صنعت��ی دارای فضاهای اموزش��ی و محل هایی برای
برگزاری همایش ها اس��ت ک��ه در این حوزه می توان
هم��کاری خوبی با ش��رکت ملی صنایع پتروش��یمی
تعریف کرد.
وی از رخداده��ای بین المللی که از چندین س��ال
گذش��ته در س��ازمان مدیریت صنعتی تعریف و اجرا
ش��ده اس��ت ،نام برد و تصری��ح ک��رد :از جمله این
رخداده��ای بین المللی می توان به کنفرانس توس��عه
مدیری��ت منابع انس��انی ،همایش تعالی س��ازمانی،
جایزه تعالی منابع انسانی ،جایزه ملی مدیریت انرژی،
همایش ش��رکت های برتر ایران IM ۱۰۰و ...اش��اره
کرد.
مدیرعامل س��ازمان مدیریت صنعتی خاطرنش��ان
کرد :س��ازمان مدیریت صنعتی و شرکت ملی صنایع
پتروش��یمی س��اختاری دولتی و حاکمیتی دارند که
همکاری این دو سازمان می تواند در ارتقای بهره وری
کشور بس��یار مفید باشد .از این رو ،سازمان مدیریت
صنعت��ی امادگ��ی دارد از ظرفیت موج��ود از جمله
وج��ود ۳۰۰عض��و هیات علمی ،امکانات اموزش��ی و
زیر س��اختی ،فضای اموزش��ی و برگزاری همایش ها
و کنفرانس ه��ا ،ارتباط��ات و تعام�لات بین الملل��ی
با س��ابقه ۱۸س��اله ،نش��ر و مدیریت دان��ش به ویژه
در زمین��ه پژوهش ه��ای تطبیق��ی در حوزه های��ی
مانن��د نقش افرینی جدید س��ازمان های توس��عه ای،
� سازمان های توسعه ای کنار بخش خصوصی
بازافرین��ی نقش ها ،تغیی��رات س��اختاری ،فناوری،
در ادام��ه ای��ن مراس��م ،س��ید رضا
بو کار با شرکت ملی صنایع
محیط کس
نوروززاده ،مدیرعامل شرکت ملی صنایع
پتروشیمی به صورت مشترک همکاری
پتروش��یمی با اش��اره به اینک��ه «مرکز
داش��ته باش��د .کیانی بختیاری با تشکر
ام��وزش مدیریت» که با گذش��ت زمان
برای تالش ها در زمینه رفع مش��کالت
عن��وان ان به ن��ام «س��ازمان مدیریت
س��ازمان های توسعه ای در کشور ،گفت:
صنعت��ی» تغییر کرد ،قبل از س��ازمان
در هر مقطع��ی که برای س��ازمان های
گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)
توسعه ای تصمیم سازی شد ،مدیرعامل
سید رضا نوروززاده
ب ه دس��ت مرحوم رضا نیازمند راه اندازی
شرکت ملی پتروشیمی تالش و ان را به
قانون تبدیل کرد .نمونه ان تالش برای سازمان مدیریت صنعتی شده اس��ت ،اظهار کرد :مرحوم نیازمند
عهده دار اموزش در
سازمان مدیریت صنعتی و ایدرو را جزو
تصویب ماده ۵قان��ون رفع موانع تولید
تمامی واحدهای صنعتی
جدایی ناپذی��ر یکدیگر تلق��ی می کرد و
در مجلس ش��ورای اسالمی بود که بعد
کشور به ویژه بخش
از تصویب ،این قانون برای سازمان های خصوصی است .امیدوارم ب��ر این عقیده بود ک��ه بخش اموزش و
عملیات را نمی توان از یکدیگر جدا کرد.
توسعه ای بسیار راهگشا بود.
با تفاهمنامه ای که
ی بسته می شود ،اموزش
معاون وزیر نفت تصریح کرد :اموزش
مدیرعامل س��ازمان مدیریت صنعت
در واحدهای تولیدی
در واحدهای صنعتی امری مستمر است
تصریح کرد :در صورتی که پژوهشی در
خصوصی و خصولتی عمق
حوزه بازافرینی نقش برای سازمان های بیشتری پیدا کند زیرا چراکه متناسب با شرایط زمانی ،مدیران
با مشکالتی روبه رو می شوند که از طریق
توس��عه ای به ویژه ش��رکت ملی صنایع
اموزش در واحدهای
پتروش��یمی انجام ش��ود ،به طور قطع عملیاتی به مراتب سریع تر اموزش امکان حل این مشکالت فراهم
به نتیجه می رسد
می شود.
خروجی و دس��تاورد مناس��بی را برای
وی با بی��ان اینکه س��ازمان مدیریت
س��ازمان های توس��عه ای در ب��ر خواهد
داشت .کیانی بختیاری با بیان اینکه برنامه ریزی های
س��ازمان مدیریت صنعتی در حوزه اموزش براساس
اموزش های نواورانه است ،تصریح کرد :سازمان هایی
همچون س��ازمان ملی صنایع پتروش��یمی و ...که به
درجه ای از بلوغ می رس��ند ،دیگر اموزش های سنتی
در انها جوابگو نخواهد بود .بنابراین ،در صدد طراحی
دوره ه��ای اموزش��ی نواوران��ه برامدیم ت��ا این گونه
س��ازمان ها بتوانن��د خود را با س��طح جهانی تطبیق
دهند.
وی اف��زود :برای ای��ن منظور دوره های اموزش��ی
MBAمدیریت فناوری و نواوری برای نخس��تین بار
در کش��ور و در س��ازمان مدیری��ت صنعت��ی برگزار
می شود .همچنین ،دوره MBAخدمات شرکت های
دانش بنیان و اس��تارت اپ ها از دیگ��ر دوره های مورد
توجه است.
کیانی بختی��اری ادام��ه داد :از دیگ��ر دوره ه��ای
اموزش��ی ،دوره های بین الملل مس��ئولیت اجتماعی
بنگاه ه��ا ( )CSRاس��ت ک��ه درحال حاض��ر یکی از
موضوع های روز دنیا به ش��مار می رود و شرکت های
نف��ت و پتروش��یمی بیش��ترین اس��تقبال را از این
دوره های اموزشی داشته اند.
مدیرعام��ل س��ازمان مدیری��ت صنعت��ی در پایان
خاطر نش��ان کرد :س��ازمان مدیریت صنعتی امادگی
دارد تا تمامی این دوره ها را با همکاری ش��رکت ملی
پتروشیمی برگزار کند.
صنعتی عهده دار اموزش در تمامی واحدهای صنعتی
کش��ور به وی��ژه بخش خصوصی اس��ت ،بی��ان کرد:
امیدوارم با تفاهمنامه ای که بسته می شود ،اموزش در
واحدهای تولیدی خصوصی و خصولتی عمق بیشتری
پیدا کند زیرا اموزش در واحدهای عملیاتی به مراتب
سریع تر به نتیجه می رسد.
نوروز زاده اظهار کرد :کشور باید به دارایی خود که
همان سازمان های توسعه ای است ،توجه کند تا بتوان
انتظار داشت که مشکالت ان به موقع حل شود.
وی به ش��اکله اصلی تشکیل س��ازمان گسترش و
نوس��ازی صنایع ایران(ایدرو) اشاره کرد و گفت :سال
۱۳۴۲که اصالحات ارزی در کش��ور شروع شده بود
بو کار مال��کان و تاجران
در ان زم��ان صاحبان کس��
بودند و چیزی به عنوان کارخانه دار در کش��ور وجود
نداشت .بنابراین ،در صدد برامدند تا دانشجویی که از
دانشگاه ها از جمله دانشگاه صنعتی شریف دانشجوی
فارغ التحصیل می ش��ود بتواند ش��غل مناسبی داشته
ن تسهیالتی داده شد
باش��د .برای این منظور به مالکا
ت��ا بتوانند کارخانه هایی را تاس��یس کنند ،در واقع از
این طریق اصالحات ارزی هم محقق می شد.
نوروززاده ادامه داد :البته مش��کلی وجود داش��ت؛
اینکه مال��کان دانش و مه��ارت راه ان��دازی کارخانه
را نداش��تند .از این رو ،س��ازمان گسترش و نوسازی
صنایع ایران تاسیس شد تا کارخانه هایی را برای این
مال��کان راه اندازی و در نهایت به انه��ا واگذار کند و
در صورتی که کارخانه ای فرس��وده ش��د این سازمان
وظیفه داشت ان کارخانه را نوسازی و واگذار کند.
مدیرعامل ش��رکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره
به اینکه پیشرفت کش��ور در گرو تبدیل سرمایه های
مردم به س��رمایه های با ارزش افزوده اس��ت ،تصریح
کرد :سازمان های توسعه ای امکان تبدیل سرمایه های
م��ردم به ارزش افزوده را دارن��د و باید از این ظرفیت
به درستی استفاده کنیم.
وی ادام��ه داد :س��ازمان های توس��عه ای در کن��ار
بخش خصوصی هس��تند و جایی که بخش خصوصی
نمی توان��د ورود کند س��ازمان های توس��عه ای ورود
می کنند و س��رمایه های س��رگردان را به سرمایه های
ثابت تبدیل می کنند در این حالت اس��ت که ش��غل
پایدار هم ایجاد می شود.
نوروززاده خاطر نش��ان ک��رد :امیدواریم که با این
تفاهمنام��ه واحده��ای صنعتی به جایگاه س��ازمان
مدیریت صنعتی با پیشینه بیش از نیم قرن پی ببرند
و مدیران را برای اموزش هر چه بیشتر به این سازمان
هدای��ت کنیم چرا که هر چه بخش اموزش را تقویت
کنی��م کارایی مدیران افزای��ش خواهد یافت و ارزش
جامعه نیز با توجه به منابع انسانی باال خواهد رفت.
مشکل ترخیص مواد اولیه حل شده است
دبیر انجمن قطعه س��ازان همگن کشور گفت :اکنون
مش��کل اصل��ی واردات بعدی مواد اولیه اس��ت .بعد از
اعمال تحریم اول امریکا بس��یاری از کش��ورها از دادن
جن��س به ما خودداری کردن��د و انهایی که هنوز با ما
کار می کنند به دلیل باال رفتن ریسک ،نرخ محصوالت
خود را باال برده اند .هر چند دولت با مبنا قرار دادن ارز
۴۲۰۰تومانی در مواد اولیه داخلی که بیش��تر ش��امل
پتروشیمی ها می شود جلوی این شوک افزایش قیمتی
را گرفت اما اکنون مش��کل ،عرضه این مواد از س��وی
تولید کننده است.
ارش محبی ن��ژاد درباره اخری��ن وضعیت ترخیص
م��واد اولیه مورد نیاز قطعه س��ازان از گم��رک به ایلنا
گف��ت :بع��د از پیگیری های فراوان اکن��ون تا حدودی
مشکل ترخیص مواد حل شده و بر اساس شرع و عرف
تولید کنندگان دیگر ملزم به پرداخت مابه التفاوت ارزی
نیس��تند اما مش��کلی که در این بین وجود دارد درباره
قطعات نیم ساخته و کامل است که بانک ها از صاحبان
کاال تعهد نام��ه می گیرند که مابه التف��اوت را پرداخت
کنند که این امر غیر قانونی است.
دبیر انجمن قطعه س��ازان همگن کش��ور اظهار کرد:
اکنون مشکل اصلی واردات بعدی مواد اولیه است .بعد
از اعمال تحریم اول امریکا بسیاری از کشورها از دادن
جن��س به ما خودداری کردن��د و انهایی که هنوز با ما
کار می کنند به دلیل باال رفتن ریسک ،نرخ محصوالت
خ��ود را باال برده اند هر چند دولت با مبنا قرار دادن ارز
۴۲۰۰تومانی در مواد اولیه داخلی که بیش��تر ش��امل
پتروشیمی ها می شود جلوی این شوک افزایش قیمتی
را گرفت اما اکنون مش��کل ،عرضه این مواد از س��وی
تولید کننده است.
وی گفت :اش��تباهی که امروز بیش��تر جامعه و حتی
رییس بانک مرکزی و وزیر نفت کرده اند این اس��ت که
عنوان می شود قطعات یدکی خودرو شامل دریافت ارز
۴۲۰۰تومانی می شود که چنین چیزی نیست و فقط
کاالهایی که در زمان ارز ۴۲۰۰تومانی خریداری شد از
پرداخت مابه التفاوت معاف هستند و اکنون برای تامین
م��واد اولیه و قطعات بای��د از طریق بازار ثانویه یا بدون
انتقال ارز واردات شود که ان هم مشکالت خود را دارد.
محبی ن��ژاد ب��ا اش��اره ب��ه نح��وه تامی��ن ارز برای
قطعه س��ازان گفت :برخی قطعه سازان برای جلوگیری
از تعطیل��ی خ��ط تولید مجبور هس��تند از روش بدون
انتقال ارز مواد را وارد کنند که نرخ ان مطابق نرخ ازاد
ارز اس��ت اما اگر بخواهند از طریق بازار ثانویه این کار
را انجام دهند باید حداقل یک ماه منتظر بمانند که ایا
ارزی که نیاز دارند در بازار باش��د یا خیر .به طور مثال،
اکنون بیش��تر یوان در بازار ثانویه وجود دارد در حالی
که کار قطعه س��ازان با یورو است پس مجبورند یوان را
بگیرن��د و ۸درصد هزینه تبدیل ب��ه صرافی بدهند تا
بتوانند مواد را تهیه کنند.
شنبه
صنعت خودرو
31شهریور 12 1397محرم 22 1440سپتامبر 2018شماره 488پیاپی 2461
گزارش «گسترش صنعت» از روند اجرایی شدن الزام استانداردهای هشتادوپنج گانه نشان داد
3سهم برای تایر در استانداردهای هشتادوپنج گانه
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
اروپا و تدوین استانداردها
ناص��ر امام��ی ،رییس کمیت��ه اس��تاندارد انجم��ن صنفی
صنعت تایر در این باره گفت :اس��تانداردهای هشتادوپنج گانه
اس��تانداردهای تدوین شده سازمان ملی استاندارد کشور برای
واردات خودرو و تولید و مونتاژ محصوالت در داخل اس��ت .به
این ترتیب ،هر خودرویی که قرار اس��ت وارد بازار ایران ش��ود
باید تمام قطعات مورد استفاده در ان مطابق با این استانداردها
ساخته شده باشند.
وی ادامه داد :استانداردها برای قطعات مختلف اعم از چراغ ها،
ترمز و ...است که چند مورد از این استانداردها ویژه تایر است.
ای��ن کارش��ناس بخش اس��تاندارد تایر افزود :اس��تانداردهای
هش��تادوپنج گانه بر پایه اس��تانداردهای روز اروپا تدوین شده
است که از سال ۲۰۱۴(۱۳۹۲میالدی) اجباری شدند.
او درباره اجرایی ش��دن اس��تانداردها گف��ت :اگر برنامه ها بر
اس��اس روال عادی پیش برود و مس��ائل تحریمی فشار نیاورد
ل باید تمام مولفه های اس��تانداردی در
در نهایت از دی امس��ا
خودروها رعایت شو د.
تشریح موارد استانداردی تایر
امامی در ادامه ،موارد ویژه تایر را تش��ریح کرد و افزود :یکی
از این اس��تانداردهای هش��تادوپنج گانه برای تایر خودروهای
س��واری اس��ت .بر اساس اس��تاندارد E) ECنخست اروپا و C
نی��ز نمایانگ��ر عددی برای تایرهای س��واری اس��ت) تایرهای
خودروهای س��بک باید یک سلس��له مولفه های تعریف شده را
داشته باشند .همچنین ،استاندارد تایرهای باری با E ۵۴نشان
داده می شود.
وی تصری��ح ک��رد :اینک��ه تایر خودروهای س��واری باید چه
مشخصاتی داشته باشند بر اساس استاندارد ECمورد سنجش
ق��رار می گیرند و مش��خصات خودروهای ب��اری با E ۵۴قابل
بررسی است.
رییس کمیته استاندارد انجمن صنفی صنعت تایر در تشریح
جزئیات استانداردی تایر گفت :سامانه ای در خودرو وجود دارد
که عملکرد ان به شکل تایر برمی گردد .ان سامانه «پایش فشار
تایر» نام دارد .این س��امانه باید در خودرو وجود داش��ته باشد
که اگر فشار از حدی پایین تر امد این سیستم هشدار دهد .به
این ترتیب ،صاحب خودرو متوجه شود که یکی از تایرها دچار
کم بادی شده یا الستیک در حال پنچر شدن است.
وی یاداور شد :کم بادی و پنچری تایر عالوه بر مشکالت فنی،
ب��ه لحاظ ایمنی خطرهای جانی به دنبال دارد زیرا اگر خودرو
ب��ا این مش��کل ب��ه راه خود ادامه دهد میزان مصرف س��وخت
افزای��ش می یاب��د و خروجی گازها از اگ��زوز نیز روند صعودی
خواهد داشت.
گفتنی است ،این استاندارد در ایران هنوز اجباری و اجرایی
نشده و به دلیل هزینه بر بودن ان در دستور کار هم قرار ندارد.
امامی در بیان جزئیات اس��تانداردهای تایر به مواردی اشاره
کرد که از اغاز دی امس��ال اجباری خواهد شد .وی در این باره
گف��ت :یکی از م��وارد مهم در زمینه تایر و اس��تانداردهای ان
چگونگی نصب ان روی خودرو است .در این استاندارد «میزان
چسبندگی در جاده خیس» یا به عبارتی ،خط ترمز روی جاده
خیس مورد ازمایش قرار می گیرد.
وی درباره اس��تانداردهای بعدی گفت :مورد دوم «مقاومت
غلتش��ی ()Rolling Resistanceو میزان مصرف سوخت»
بوده و مورد اخر مربوط به صدای تایر اس��ت؛ صدایی که درون
خ��ودرو می رود و از ان به بیرون منعکس می ش��ود .این موارد
همه برگرفته از اس��تانداردهای اروپا اس��ت ک��ه خودروها باید
بتواند بگذرانند تا مجوز ورود به بازار را بگیرند.
امامی در ادامه خاطرنشان کرد :معتقدم برخی استانداردهای
امریکا درباره تایرهای خودرویی با توجه به مشابهت شرایط اب
خواسته های رنو و الزام استانداردسازی جدید
عکس :مهدی کاوه ای
اس��فند ۹۵بود که سازمان ملی اس��تاندارد ایران از افزایش
تعداد اس��تانداردهای خودروی��ی از ۵۵به ۸۵مورد خبر داد و
اعالم کرد که بر اساس تفاهمنامه ای بین این سازمان و وزارت
صنعت ،معدن و تجارت ارتقای این اس��تانداردها از نظر تعداد
و کیفیت مطرح ش��ده اس��ت؛ موضوعی که بر اس��اس مصوبه
ش��ورای سیاس��ت گذاری خودرو با حضور وزی��ر وقت صنعت،
معدن و تجارت ،رییس سازمان ملی استاندارد ،خودروسازان و
قطعه سازان در دستور کار قرار گرفت.
براساس زمان بندی تا اغاز دی ماه سال گذشته ۶۱استاندارد
خودرویی اجرایی شد و پس از ان تا اغاز تیر امسال ۲استاندارد
نی ز به ۶۱استاندارد قبلی اضافه ش د و در نهایت با اضافه شدن
۲۲استاندارد خودرویی دیگر تا دی امسال تعداد استانداردهای
اجباری خودروهای س��واری به ۸۵مورد افزایش می یابد .باید
خاطرنش��ان کرد که در اروپا افزایش استانداردهای خودرویی،
در س��ال ۲۰۱۴( ۱۳۹۲می�لادی) و در ایران ب��ه نوعی از دی
۱۳۹۵الزام اور ش��ده اس��ت .اگر خودروس��ازی نتواند افزایش
استانداردهای خودرویی را به ۸۵مورد در دستور کار قرار دهد
ط روبه رو می شود.
با توقف خط تولید محصول مربو
حال تعدادی از این ۸۵مورد مربوط به تایر خودرو است .در
این راس��تا« ،گسترش صنعت» با کارشناسان بخش استاندارد
تو گو کرد و انها این استانداردها را تشریح کردند .
تایر گف
برای ازمون جاده ای خاص نیاز دارد که در ایران تنها بارز ان را
در اختیار دارد .یا برای س��نجش اندازه گیری صدای تایر حتی
نوع اس��فالتی که خودرو برای ازمون روی ان حرکت می کند
موثر است.
وی گف��ت :جاده تس��ت تایر بارز هن��وز از طرف یک مرجع
بین المللی تایید نش��ده و به دنبال این هستند که از سوی یک
مرجع معتبر بین المللی تاییدیه گرفته شود.
و هوایی و اقلیمی دو کش��ور(ایران و امریکا) برای ما کارامدتر
اس��ت .به طور نمونه ،بین دو اس��تان ایران ممکن
است تفاوت دما تا ۵۰درجه هم برسد در حالی که
در اروپا این گونه نیست .از این رو ،بهتر است برخی
اس��تانداردهای امریکا برای رعایت ایمنی وسایل
نقلیه داخلی مدنظر قرار گرفته ش��ود .پیش��نهاد
شده است باید بررسی و نتایج اعالم شود.
تحریم ه�ا و رعای�ت اس�تانداردهای
اجباری
امام��ی در پاس��خ به این موضوع که با ش��رایط
تحریمی اگر تمام استانداردهای هشتادوپنج گانه
اجرایی شود تولید بسیاری از مدل های خودرویی
باید متوقف ش��ود ،گفت :با اجباری ش��دن تمام
موارد اس��تانداردی از اغاز دی امس��ال بسیاری از
خودروهای قدیمی که تیراژ باالیی هم در کش��ور
دارن��د مانند پرای��د و ...به طور قط��ع نمی توانند
اس��تانداردهای جدید را بگذرانن��د .در نتیجه ،یا
باید خط تولید این خودروها متوقف ش��ود که در
این ش��رایط تیراژ تولید دچار افت زیادی خواهد
شد یا باید با خودروساز مدارا شود .باید منتظر بود
و دید در ادامه ش��رایط اقتصادی و صنعتی کشور
چگونه خواهد ش��د .سپس اجباری ش��دن باقی استانداردها را
دنبال کرد .گفتنی است ،به نظر می رسد اگر قرار
باشد تمام این استانداردها رعایت شود در حالی
که روند عادی تولید قطعات و نیز واردات خودرو
دچار چالش ش��ده است مشکالت دیگری برای
صنعت خودرو و بازار ان رقم بخورد.
� ازمایش تایر در داخل
س��ید عبدال��رزاق تفرشی حس��ینی ،معاونت
ناصر امامی
بازرس��ی و ازمون تایر در مرکز تحقیقات صنایع
استانداردهای
الس��تیک در ادامه به «گسترش صنعت» گفت:
هشتادوپنج گانه بر پایه استانداردهای R ۱۱۷که استانداردهای اروپایی
استانداردهای روز اروپا
اس��ت ۳نوع ازمون را برای تایر تکلیف می کند.
تدوین شده است که از
سال ۲۰۱۴(۱۳۹۲م) البته استاندارد ملی ان در داخل نیز تدوین شده
و همان طور که بارها عنوان شده تا اول دی باید
اجباری شدند .اگر
برنامه ها بر اساس روال اجرایی ش��ود .این ۳ازمون شامل سنجش صدا،
عادی پیش برود و مسائل مقاومت غلتش��ی و چنگ زن��ی در جاده خیس
تحریمی فشار نیاورد
اس��ت که پیش ت��ر نبود .مطالعه و بررس��ی انها
در نهایت از دی امسال
حدود ۳سال به طول انجامید.
باید تمام مولفه های
او اف��زود :هر ی��ک از این مولفه ها به ش��رایط
استانداردی در خودروها
رعایت شود
خ��اص نیاز دارد .ب��ه طور نمونه ،برای چنگ زنی
در جاده خیس یا همان رد ترمز در جاده خیس
معاونت بازرس��ی و ازم��ون تایر در مرک��ز تحقیقات صنایع
الس��تیک در ادامه ب��ه همکاری های بین المللی اش��اره کرد و
گف��ت :با مرکز CSIایتالیا در ارتباط هس��تیم تا تاییدیه مورد
نظ��ر گرفته شود(ش��رکت CSIایتالیا ،متعلق به گروه IMQ
بوده که در ش��مار ۷ازمایشگاه مورد تایید Euro – NCAP
و دو ازمایشگاه مورد تایید FORMULA ۱است).
کرد :در تالش هستیم که هر ۳ازمون در داخل
او خاطرنشان
انجام شود .البته شرکت ایتالیایی از جاده بازدید کرده اند و قرار
است همکاری ها بیشتر شود.
تفرشی حس��ینی با اشاره به اهمیت اس��تانداردها گفت :این
۳اس��تاندارد بسیار جدی اس��ت به ویژه برای تایرهایی که قرار
اس��ت صادر ش��وند .در واقع برای راه یافتن به بازار جهانی این
استانداردها بسیار کلیدی و حیاتی است.
وی ادامه داد :یکی از دالیلی که سبب شده تا تایرسازان روی
ان تمرکز زیادی داشته باشند الزام رنو است .پیش از تحریم ها
ش��رکت رنو به واحدهای تایرس��ازی بسیار فشار اورد که برای
خودروهای جدید که من در حال طراحی هستم تایرهای شما
باید این مش��خصات فنی را داش��ته باش��د در غیر این صورت
تایرهای مورد نیاز خود را وارد می کنم .این کارش��ناس صنعت
تایر تصریح کرد :فش��ار انها باعث شد تا تایرسازان کیفیت کار
خ��ود را ارتقا دهن��د ،ضمن انکه دو مرک��ز در داخل به دنبال
این هس��تند تا قابلیت ازمون استانداردهای جدید را در داخل
فراهم کنند .معاونت بازرس��ی و ازمون تایر در مرکز تحقیقات
صنایع الستیک در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چند درصد
تولیدکنندگان داخلی به این سمت رفته اند که این ۳استاندارد
را بتوانند اول دی امسال اجرایی کنند ،گفت :این استانداردها
به خودروس��از برمی گردد؛ اینک��ه او از تولیدکنندگان بخواهد،
س��پس تایرس��از این مش��خصات را روی تایر حک می کند تا
مشخص باشد.
در ای��ن ب��اره س��ازندگان از Aت��ا Gگروه بندی ش��ده اند.
تفرشی حس��ینی در پایان تاکید کرد :خودروس��از اس��ت که با
تایرساز به توافق می رسد که این مشخصات را در تولید رعایت
کند و در ادامه راستی ازمایی می کند.
یادداشت
محمدرضا نجفی /عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسالمی
امروز مهم ترین کار برای صنعت که باید حاکمیت اعم از دولت و مجلس
شورای اسالمی انجام دهند بهبود فضای کسب وکار است ،به این معنی که
موانع خارج از اراده تولیدکننده که تولید را سخت کرده است برداشته شود.
ای��ن کار باید در مجموعه حاکمیت ادامه پیدا کند تا صنعت به بازارهای
هدف برای صادرات و خدمات دهی خود دسترس��ی داش��ته باش��د و بتواند
ملزومات تولید از جمله س��رمایه ،تجهیزات و ماشین االت ،فناوری و دانش
فنی را به دس��ت اورد .به این ترتیب ،ضمن دسترس��ی به نهاده های تولید
مقیاس اقتصادی با صادرات
به بازارهای هدف نیز برس��د .این مهم ترین مس��ئله ای است که در
صنعت به شکل کالن و در صنعت قطعه به شکل خُ رد نیاز است.
اگ��ر روال تولید در داخل روان ش��ود ،تولیدکنن��ده می تواند به
بازارهای بین المللی دسترسی یابد و ۳۰تا ۴۰درصد تولیدات خود
را صادر کند .در چنین ش��رایطی مقی��اس اقتصادی تولید افزایش
می یابد .در نتیجه ،نرخ تمام ش��ده کاهش یافته و با رقابتی تر شدن
تولید ،دسترس��ی به تجهیزات و فناوری نیز ممکن می شود .همین
امر خود بر تیراژ تاثیرگذار اس��ت .تمام این موارد به سیاس��ت های اقتصاد
مقاومت��ی کش��ور کمک می کن��د .از ای��ن رو ،مهم ترین وظیفه
حاکمیت بهبود فضای کس��ب وکار در کش��ور است ،به این معنا
به ش��کل خرد کمیس��یون و به معنای جامع تر مجلس شورای
اس�لامی ،در این راس��تا همنوا و همراه دولت هستند ،چنان که
در برنامه شش��م توسعه نیز گام های مهمی برای بهبود وضعیت
تولید برداشته شده است.
یکی از موانع تولید ،هزینه های مالی تحمیل ش��ده بر ان است
ام��ا معتقدم بیش از تمام مولفه ها این مقیاس اقتصادی و بازده و بهره وری
تولید است که بر کاهش قیمت ها اثر می گذارد.
در نتیج��ه ،مهم تری��ن کار در این امر دسترس��ی به بازار فراملی اس��ت.
بنابراین ،بازارسازی برای محصوالت ضروری است.
صادرات ،مجرایی اس��ت که می توانیم از این طریق تیراژ تولید را افزایش
دهیم و تولید در مقیاس اقتصادی داشته باشیم .این وظیفه حاکمیت است
تا با مس��تعد کردن فضا به تولیدکننده کمک کند محصوالت خود را صادر
کن��د .از ای��ن رو ،با بهبود فضای کس��ب وکار تمام مولفه ه��ای مورد انتظار
صنعتگران و در شکل خرد قطعه سازان تحقق می یابد.
«گسترش صنعت» از خواسته تولیدکنندگانکاال و ملزومات پزشکی گزارش می دهد
قیمت دستوری روی تخت بیمارستان
شنبه
سال سی ام شماره 488پیاپی 2461
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
31شهریور 1397
12محرم 1440
22سپتامبر 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
خودداری صنعتگران
از دریافت وام گران
اجرای طرح نوس��ازی و بازس��ازی
صنایع قرار اس��ت ب��ا ابالغ تبصره ۱۸
قانون بودجه ۹۷س��رعت بگیرد .این
امر برای کاهش نرخ س��ود تسهیالت
ت��ا ۱۰درصد به اج��را درخواهد امد
ام��ا بای��د در نظر داش��ت ک��ه اجرای
ط��رح نوس��ازی و بازس��ازی ۲۰هزار
شاهپور قنبری
واح��د صنعتی کوچک و متوس��ط در
مدیرعامل شرکت
استان ها با تعیین سهمیه مشخص در شهرک های صنعتی تهران
سال گذشته هدف گذاری شد و سهم
استان تهران از این تعداد ۵هزار واحد
بوده اس��ت اما تا کنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نش��ده اس��ت.
نرخ س��ود تسهیالت توجیه اقتصادی ندارد و تولیدکنندگان از دریافت
وام بانک��ی با بهره ۱۸درصدی اس��تقبال نمی کنند .کاهش نرخ س��ود
تس��هیالت تا ۱۰درصد ش��اید رغبت دریافت برای برخی از صنعتگران
ایجاد کند اما باز هم باید یارانه ای برای کمتر شدن نرخ سود تسهیالت
تولی��د اختصاص یابد .اکنون تامین مالی به بازار پول محدود نیس��ت،
روش های مختلف تامین مالی نیز برای صنایع کوچک و متوسط وجود
دارد .یکی از راه های تامین مالی بهره مندی از ظرفیت های بازار سرمایه
و بورس است .صاحبان صنایع کوچک باید از ظرفیت های بازار سرمایه
در تامین مالی صنایع کوچک و متوسط نیز بهره ببرند .با وجود وضعیت
مالی کنونی باید کوچی از بازار پول به سمت بازار سرمایه شود که نرخ
سود ان کمتر و توجیه اقتصادی ان برای صنایع کوچک و متوسط باالتر
است .سهم استان تهران در طرح نوسازی صنایع کوچک و متوسط در
۴س��ال اینده در مجموع ۵هزار واحد است .در سال ۹۷برای نوسازی
۱۵۰۰واحد صنعتی هدف گذاری شده و برای انجام ان نیز برنامه های
مش��خص شده اماده است اما با وجود گذشت نیمی از سال هنوز اقدام
برای اجرای این طرح نش��ده اس��ت .این در حالی اس��ت که واحدهای
صنعتی در تهران برای نوس��ازی و بازس��ازی شناسایی شده و ظرفیت
نوس��ازی انها نیز مش��خص شده اما تس��هیالت این طرح از محل طرح
رونق تولید پیش بینی ش��ده که سود ان تاکنون حدود ۱۸درصد بوده
است .این رقم برای صاحبان صنایع که قصد نوسازی خط تولید دارند
بی میلی ایجاد کرده زیرا از نظر اقتصادی رقم سود این تسهیالت دارای
توجیه نیس��ت و نمی تواند برای تامین س��رمایه در گردش یا نوس��ازی
خطوط تولید مشوق مناسبی باشد .ادامه این روند برای تولید مناسب
نیست و برای اجرای طرح نوسازی و بازسازی صنایع کوچک و متوسط
باید یارانه ای دولتی برای صنعتگران اختصاص یابد.
خبر
افزایش ۹۰درصدی نرخ
مواد اولیه در صنعت چوب
کمبود و افزایش نرخ مواد اولیه و مش��کالت ناش��ی از ترخیص کاال از
گم��رک این بار دامن واحدهای تولیدی کوچک صنعت چوب را گرفته
س اتحادیه فروش��ندگان چوب از افزایش نرخ ۹۰درصدی
اس��ت و ریی
ورق های «ام دی اف» در بازار خبر می دهد .به گزارش ایرنا ،پس از نوسان
نرخ ارز و افزایش نرخ برخی اقالم و نیز سوء اس��تفاده افراد از ش��رایط
موجود ،این بار شاهد گالیه صنایع کوچک و متوسط تولیدی از وضعیت
تولید هستیم به طوری که برخی فعاالن در حوزه صنایع چوبی شامل
کابینت ،مبلمان و س��رویس های خواب از گرانی و کمبود مواد اولیه در
بازار گله دارند .اس��ماعیل الهیان ،رییس اتحادیه فروش��ندگان چوب،
تخته و فیبر سه الیی گفت ۲۰ :تا ۳۰درصد ام دی اف مورد نیاز کشور با
واردات تامین می شود که البته اکنون واردات ان ممنوع است .وی افزود:
در نامه ای به وزارت صنعت ،معدن و تجارت به دلیل نیاز داخل خواهان
ممنوعیت صادرات ام دی اف ش��دیم و این وزارتخانه با ان موافقت کرد
اما هنوز بخش��نامه ای در این زمینه ابالغ نشده است .الهیان توقف کاال
در گمرک را یکی از مشکالت این صنف دانست و گفت :مواد اولیه مانند
چس��ب و کاغذ اغشته ،به دلیل مش��کالتی مثل پرداخت مابه التفاوت
نرخ ارز در گمرک متوقف ش��ده اس��ت و به دلیل گوناگونی بخشنامه ها
هنوز تکلیف این مواد مش��خص نیست .وی اضافه کرد :در برخی موارد
همچون نئوپان نیازی به واردات نداریم اما تولیدکنندگان می گویند که
تهیه هیزم مورد نیاز رقابتی ش��ده و با وجود اینکه انجمن کارفرمایان
ن��رخ هیزم را کیلویی ۳۵۰تومان تعیین کرده بود ،برخی کارخانه ها تا
کیلویی ۵۵۰تومان نیز می فروختند که خود موجب افزایش نرخ تولید
نهایی و بی ثباتی بازار می شود.
اغ��از امس��ال نرخ تجهی��زات و کاالهای پزش��کی
از س��وی وزارت بهداش��ت ،درمان و اموزش پزشکی
اعالم ش��د .با این حال ،ب��ا افزایش هزینه های تولید و
بسته بندی کاالها و تجهیزات پزشکی دیگر قیمت های
دستوری وزارت بهداشت برای تولیدکنندگان به صرفه
نب��ود ،ضمن انکه واردات مواد اولیه و حتی تهیه مواد
اولیه داخلی از بورس کاال نیز دشوار شد و بر مشکالت
تولیدکنن��دگان افزود تا جایی که اس��تفاده دوباره از
تجهی��زات پزش��کی به ویژه در اتاق عمل اعالم ش��د.
کارشناس��ان معتقدند ادامه ای��ن روند باعث تعطیلی
کارخانه های تولید تجهیزات پزشکی خواهد شد.
وزارت بهداشت ،درمان و اموزش پزشکی اعالم کرد
که ممکن اس��ت کاالی تجهیزات پزشکی در بازار کم
ش��ده باش��د اما در تولید ان اتفاقی نیفتاده است زیرا
مرجع قیمت گذاری کاال و تجهیزات پزش��کی وزارت
بهداشت ،درمان و اموزش پزشکی است.
ب��ا وجود ای��ن ،تولیدکنندگان تجهیزات پزش��کی
معتقدند قیمت گذاری های وزارت بهداش��ت ناعادالنه
اس��ت و افرادی که در تولید و واردات کاالی پزش��کی
فعالیت دارند نمی توانند عملکرد خود را با قیمت های
دستوری مطابقت دهند.
وزارت بهداش��ت ،درمان و اموزش پزشکی جدای از
انکه کاال و تجهیزات پزشکی را قیمت گذاری می کند
تولیدکننده این کاال نیز به ش��مار می رود ،ضمن انکه
مصرف کننده عمده کاال و تجهیزات پزشکی است .این
امر تضاد منافع ایجاد می کند و مانع اعالم قیمت های
واقعی می شود .تولیدکننده نیز نمی تواند با قیمت های
غیر واقعی و ناعادالنه به فعالیت خود ادامه دهد .از این
رو ،در بازار کمبود ایجاد می شود.
مرجع قیمت گذاری
وزارت بهداش��ت ،درمان و اموزش پزش��کی مرجع
قیمت گ��ذاری کاال و تجهی��زات پزش��کی ب��وده و در
عی��ن ح��ال مصرف کننده ای��ن کاالها نیز به ش��مار
م��ی رود .با این حال ،ای��ن وزارتخانه به منظور معرفی
اقالم با اصالت و با کیفیت تجهیزات پزش��کی ،با توجه
ب��ه اهمی��ت مدیریت مناب��ع مالی خ��ود ،در اجرای
سیاست های طرح تحول سالمت مبنی بر در دسترس
بودن تجهیزات و ملزومات پزشکی در مراکز درمانی و
ارجاع ندادن بیمار به خارج از بیمارس��تان ،سقف نرخ
ملزومات و تجهیزات پزش��کی مصرف��ی را با توجه به
مصوبه هیات دولت از طریق کمیس��یون قیمت گذاری
تجهیزات پزش��کی تعیین و در وب س��ایت imedدر
بخش استعالم بارگذاری کرده است.
رضا مس��ائلی ،مدیرکل تجهیزات پزش��کی وزارت
بهداش��ت در این باره به ایسنا گفته است که بر اساس
بخش��نامه های وزارت بهداش��ت ،درم��ان و ام��وزش
پزش��کی ،مراک��ز درمانی دولت��ی و خصوصی باید در
س��قف قیمت ه��ای اعالمی ،برای خری��د اقدام کند و
خرید خارج از فهرست imedتخلف است.
ب��ه گفته وی ،مراکز درمان��ی دولتی و خصوصی در
خرید سایر اقالمی که در imedبرای انها تعیین نرخ
نشده ،باید بر اساس ایین نامه مالی و معامالتی خود و
بر مبنای اصل رقابت برای خرید اقدام کنند.
به گزارش «گس��ترش صنعت» پیوس��ت استعالم
س��قف نرخ ملزومات پزش��کی مصرفی در وب س��ایت
اداره کل تجهیزات پزش��کی به نشانی www.imed.
irنیز در دسترس همگان است.
تولید با نرخ دستوری به صرفه نیست
رامی��ن ف�لاح ،نایب ریی��س انجمن ش��رکت های
مهندس��ی پزش��کی با بیان اینکه ممکن است کاالی
عکس :گسترش صنعت
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
رضا مسائلی
رامین فالح
محمود نجفی عرب
بر اساس بخشنامه های
وزارت بهداشت ،درمان
و اموزش پزشکی،
مراکز درمانی دولتی و
خصوصی باید در سقف
قیمت های اعالمی ،برای
خرید اقدام کند و خرید
خارج از فهرست imed
تخلف است .مراکز درمانی
دولتی و خصوصی در خرید
سایر اقالم باید بر اساس
ایین نامه اقدام کنند
وزارت بهداشت ،درمان و
اموزش پزشکی جدای از
انکه قیمت گذاری کاال و
تجهیزات پزشکی را انجام
می دهد تولیدکننده این
کاال نیز به شمار می رود،
ضمن انکه مصرف کننده
عمده کاال و تجهیزات
پزشکی است این امر
تضاد منافع ایجاد می کند
و مانع اعالم قیمت های
واقعی می شود
با اجرای طرح
تحول سالمت براساس
استنباط اشتباهی
که شد ،قیمت گذاری
تجهیزات پزشکی مورد
نظارت وزارت بهداشت،
درمان و اموزش پزشکی
قرار گرفت؛ مسئله ای
که اکنون و با تالش
بخش خصوصی
ممنوع شده
است
تجهیزات پزش��کی در بازار کم شده باشد اما در تولید
ان اتفاقی نیفتاده اس��ت به «گسترش صنعت» گفت:
دلیل این امر ان اس��ت که مرجع قیمت گذاری کاال و
تجهیزات پزش��کی وزارت بهداشت ،درمان و اموزش
پزشکی است.
فالح تاکید کرد :قیمت گذاری های وزارت بهداشت،
درمان و اموزش پزشکی ناعادالنه است و افرادی که در
تولید و واردات کاالی پزشکی فعالیت دارند نمی توانند
عملکرد خود را با قیمت های دستوری مطابقت دهند.
نایب رییس انجمن ش��رکت های مهندسی پزشکی
اظهار کرد :وزارت بهداش��ت ،درمان و اموزش پزشکی
جدای از انکه قیمت گذاری کاال و تجهیزات پزش��کی
را انج��ام می ده��د تولیدکننده این کاال نیز به ش��مار
م��ی رود ،ضم��ن انک��ه مصرف کنن��ده عم��ده کاال و
تجهیزات پزش��کی اس��ت این امر تض��اد منافع ایجاد
می کند و مانع اعالم قیمت های واقعی می شود.
ف�لاح ادام��ه داد :تولیدکنن��ده نی��ز نمی توان��د با
قیمت های غیر واقعی و ناعادالنه به فعالیت خود ادامه
دهد .از این رو ،در بازار کمبود ایجاد می شود.
نایب رییس انجمن ش��رکت های مهندسی پزشکی
تصری��ح کرد :م��واد اولیه تولید تجهیزات پزش��کی از
پتروشیمی ها تامین می شود که نرخ ان از اردیبهشت
افزایش داشته است .از طرفی ،هزینه های بسته بندی
کاال و تجهی��زات پزش��کی نی��ز در چند ماه گذش��ته
افزایش داش��ته است .همچنین ،اب «ژاول» به عنوان
پایه تولید کاالها و تجهیزات پزشکی افزایش نرخ ۵۰۰
درصدی داشته است.
ف�لاح افزود :حتی جعبه ها و ملزومات بس��ته بندی
نیز افزایش ۱۵۰درصدی داش��ته اس��ت .با این حال،
وزارت بهداش��ت ،درم��ان و اموزش پزش��کی تالش
می کن��د قیمت ه��ا را ثابت نگ��ه دارد و از افزایش نرخ
جلوگیری می کند.
نایب رییس انجمن ش��رکت های مهندسی پزشکی
تاکید کرد :تولیدکنندگان تا جایی که بتوانند به تولید
ادامه می دهند اما در شرایطی که هزینه های تولید باال
برود دیگر توان تولید از بین می رود .وزارت بهداش��ت
نباید دس��توری نرخ کاال و تجهیزات پزش��کی را ثابت
نگه دارد.
ف�لاح ی��اداوری کرد :بخش��ی از م��واد اولیه تولید
تجهیزات پزشکی نیز وارداتی است اما پرداخت نشدن
معوقه ها از س��وی دولت به وارد کنن��دگان تجهیزات
پزش��کی نیز عامل محدودی��ت واردات این مواد اولیه
ش��ده است .از س��وی دیگر ،بخشی از مواد اولیه مورد
نی��از تولیدکنندگان تجهیزات پزش��کی از بورس کاال
تامین می شود که این مواد نیز عالوه بر افزایش قیمت،
سهمیه بندی شده است و به میزان کافی و نرخ مناسب
به تولیدکننده واقعی نمی رسد.
خروج از قیمت گذاری دستوری
محم��ود نجفی ع��رب ،ریی��س کمیس��یون اقتصاد
سالمت اتاق بازرگانی تهران در گفت وگو با «گسترش
صنعت» اظهار کرد :مس��ئله این است که اگر یک کاال
نیز به گروه کاالیی یک برود باز هم وزارت بهداش��ت
نمی توان��د قیمت گذاری کند چراکه وزارت بهداش��ت
خ��ود مصرف کننده ای��ن تجهیزات اس��ت و منطقی
وج��ود ندارد که مصرف کننده نرخ کاال را تعیین کند.
مصرف کنن��ده می تواند مناقصه خری��د برگزار کند و
به این طری��ق رقابت ایجاد کند اما حق قیمت گذاری
ندارد .در نتیجه ،در ش��رایطی که کاالها به گروه یک
نیز منتقل شود ،س��ازمان حمایت مصرف کنندگان و
تولیدکنندگان مسئول قیمت گذاری خواهد بود.
نجفی ع��رب تاکی��د کرد :بخش زی��ادی از کاالها و
تجهیزات پزش��کی وارداتی است اما مسئوالن باید در
تصمیم گیری ها از نظر کارشناسان و فعاالن تجهیزات
پزشکی نیز بهره بگیرند.
به گفته وی ،در طول امس��ال با وجود تحوالتی که
در نرخ ارز و انواع هزینه ها اتفاق افتاد ،وزارت بهداشت
توجهی به درخواس��ت تش��کل های بخش خصوصی
مبنی ب��ر خروج از قیمت گذاری نداش��ت .متاس��فانه
وزارت بهداشت ،بدون توجه به انتقادها و اعتراض های
بخ��ش خصوصی ب��ه این فضا وارد ش��ده اس��ت .در
نهایت ،در جلس��ه های گوناگون در ستاد تنظیم بازار
به اس��تناد مس��تندات قانونی که بخشنامه معاون اول
رییس جمهوری از ان جمله اس��ت ،این اقدام ممنوع
شد .رییس کمیس��یون اقتصاد سالمت اتاق بازرگانی
ته��ران تصریح ک��رد :با اجرای طرح تحول س�لامت
براس��اس اس��تنباط اشتباهی که ش��د ،قیمت گذاری
تجهیزات پزش��کی با نظارت وزارت بهداش��ت ،درمان
و اموزش پزشکی قرار گرفت؛ مسئله ای که اکنون و با
تالش بخش خصوصی ممنوع شده است.
نجفی ع��رب با اش��اره ب��ه این مس��ئله از برگزاری
جلس��ه ای ب��ا حضور مع��اون وزیر بهداش��ت و رییس
سازمان غذا و دارو ،مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت
بهداشت ،نماینده سازمان حمایت مصرف کنندگان و
تولیدکنندگان ،رییس هیات مدیره اتحادیه بازرگانان
تجهی��زات پزش��کی ،دبی��ر انجم��ن تولیدکنندگان
تجهیزات پزش��کی و خود او در دبیرخانه ستاد تنظیم
بازار خبر داد که طی ان تایید شد تجهیزات پزشکی،
ب��ه دلیل غیرانحصاری بودن از ش��مول قیمت گذاری
خارج و فقط مش��مول رصد ،پایش و نظارت مس��تمر
است.
سخن اخر
تجهیزات پزش��کی از سوی بخش خصوصی تامین
می ش��ود و این بخ��ش برای فروش بیش��تر تمایل به
تامی��ن این تجهیزات دارد .قس��مت عم��ده ای از این
تجهیزات از س��وی ش��رکت های تولیدکننده داخلی
و بخ��ش دیگر ان از طریق کش��ورهای توس��عه یافته
اروپایی تهیه می شود.
در کشور حدود ۲هزار و ۲۰۰شرکت تامین کننده
تجهی��زات پزش��کی وجود دارد ک��ه از ۵هزار و ۵۰۰
ش��رکت بین المللی اروپایی و ش��رق اسیا ،تجهیزات
م��ورد نیاز کش��ورمان را تامین می کنند و مس��ئوالن
معتقدن��د این فض��ای رقابتی باعث می ش��ود تامین
تجهیزات پزشکی با مشکل روبه رو نشود.
صنایع غذایی همچنان با کمبود پریفرم روبه رو هستند
تش��کل های صنایع غذایی و اشامیدنی در نامه ای به
محمد ش��ریعتمداری ،وزیر صنع��ت ،معدن و تجارت
اع�لام کردند در ۶ماه گذش��ته واحدهای تولیدکننده
محصوالت نهایی با بحران تامین مواد اولیه دس��ت به
گریب��ان بوده و با افزایش نرخ مواد اولیه پتروش��یمی
روبه رو بوده اند .به گزارش ایرنا ،این نامه را انجمن های
صنایع لبنی ،روغن نباتی ،اب های معدنی و اشامیدنی،
مالت و ماء الش��عیر و انجمن صنفی نوشابه های گازدار
مهر و امضا کرده اند .این تشکل های صنفی در این نامه
اعالم کرده اند که در پی بروز بحران افزایش نرخ شدید
پِ��ت( )PETم��اده اولیه تولید بطری ،بی��ش از ۶ماه
بیش��ترین وقت خود را صرف رفع این بحران از طریق
مراجعه به متولیان امر در نهاد های مختلف کردند.
پلی اتیل��ن ترفت��االت ( )PETب��ا برخ��ورداری از
خواصی مانند ش��فافیت ،س��بک بودن ،استحکام باال،
خ��واص خزش��ی مطلوب ،جذب پایی��ن عطر و طعم،
مقاومت ش��یمیایی باال ،ظاهر زیبا ،دسترسی اسان تر
و ن��رخ پایی��ن ،ماده انتخابی مناس��ب برای س��اخت
بطری های بس��ته بندی اس��ت .در ادامه این نامه امده
اس��ت :پیگیری ها در نهایت به صدور ابالغیه شیوه نامه
تنظی��م بازار محصوالت پتروش��یمی بالفاصله پس از
برگ��زاری نشس��ت حض��وری وزیر صنع��ت ،معدن و
تجارت و وزیر نفت با تش��کل ها منجر شد که براساس
م��اده ۸این ابالغیه ،همه نهاد های مس��ئول و مرتبط
با موضوع تنظیم بازار محصوالت پتروش��یمی موظف
به تخصیص سهمیه به واحدهای مصرف کننده نهایی
صنای��ع تبدیلی برای رفع نیاز محصول نهایی و کس��ر
ای��ن تخصیص س��همیه از س��همیه تخصیصی صنایع
پایین دستی شده اند.
«همه تشکل های مشمول این موضوع بالفاصله پس
از انتش��ار این ابالغیه نس��بت به ارائه فهرس��ت نیاز به
م��واد اولیه واحدهای تولی��دی عضو خود اقدام کردند
و مدی��رکل دفت��ر صنایع غذایی ،بهداش��تی و دارویی
وزارت صنعت نیز در نامه هایی رس��می این فهرست ها
را برای مسئوالن مرتبط و تصمیم ساز در شرکت ملی
صنایع پتروش��یمی ارسال کرد« ».این در حالی است
ک��ه با وجود گذش��ت حدود یک م��اه از صدور ابالغیه
و حدود ۲هفته از ارس��ال فهرس��ت ها به شرکت ملی
صنایع پتروش��یمی ،هیچ اقدام موثری در اجرای ماده
۸انجام نش��ده و ای��ن موضوع در مح��دوده مکاتبات
سازمانی بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت
بورس کاالی ایران متوقف شده است؛ به نظر می رسد
عزمی برای اجرایی کردن ماده مذکور و در نهایت رفع
بح��ران موجود تامین مواد اولیه ش��رکت های تولیدی
وج��ود ندارد ».این تش��کل های صنف��ی اعالم کردند،
«این در حالی اس��ت که اقدام های ۲سازمان حمایت
مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و تعزیرات حکومتی
با وجود چندین بار مکاتبه در شناس��ایی عوامل اصلی
بحران موثر واقع نش��ده و بح��ران مواد اولیه همچنان
ت��داوم یافته و روز به روز بر نرخ پلی اتیلن افزوده ش��ده
و س��ود ان ب��ه جی��ب دالالن رفت��ه و زی��ان ان برای
تولیدکننده نهایی است».
تش��کل های صنای��ع غذایی و اش��امیدنی در پایان
یاداور شدند :عالوه بر انچه موجب مضاعف شدن فشار
روح��ی و روانی در صاحبان صنعت ش��ده ،اخطارهای
پی در پ��ی تعزیرات و تش��کیل پرونده ه��ای تعزیراتی
است که به ناحق تشکیل می شود .در چنین شرایطی
ش��رکت های فروش��نده پریفرم از ارائه فاکتور رسمی
خ��ودداری یا از درج وزن واقعی پریفرم در فاکتورهای
صادرش��ده خودداری کرده و در بس��یاری موارد مبالغ
فاکتورهای خود را در چند نوبت و با اس��تفاده از چند
شماره حساب از تولیدکننده نهایی دریافت می کنند و
نتیجه همه این اقدام ها تعطیلی کارخانجات کوچک و
بزرگ و حذف اشتغال است.
در ماه های گذش��ته کمبود و گرانی بطری ،صنایع
مرتبط با این بخش را با مشکالت زیادی روبه رو کرده
است؛ مشکل اصلی به دالالن و سوداگرانی باز می گردد
که با سوءاس��تفاده از شرایط موجود و با تضییع حقوق
مصرف کنندگان واقعی ،مشغول خرید ارزان مواد اولیه
در داخل و احتکار یا فروش گران به کشورهای همسایه
هستند.
همچنین در بررسی علت کمبود و گرانی مواد اولیه
بطری ،رد پای تولیدکنندگان «پریفرم» دیده می شود.
تولیدکنن��ده «پریفرم» مواد اولیه پِت را از بورس کاال
گرفت��ه و با انج��ام عملیات تکمیلی روی انها باید مواد
را اماده عرضه به کارخانه های تولید اب معدنی ،روغن
نبات��ی و ...کن�� د اما این مس��ئله رخ ن��داده و تولیدات
«پریفرم سازان» به جای کارخانه های داخلی ،به خارج
از مرزه��ا صادر یا ب��ه نرخ گران ب��ه مصرف کنندگان
تحویل داده شده است.
ب��رای رویارویی با این معضل چندی پیش ،صادرات
«پریف��رم» ممنوع ش��د .در تصمیم جدید دولت برای
مقابله با دالالن ،از هفته جاری با دستور وزارت صنعت،
معدن و تجارت س��قف معامالت پتروشیمی در بورس
کاال ازاد شد.
تاکنون س��قف معامالت پتروشیمی در بورس کاال
ب��ر مبنای ارز ۴۲۰۰تومانی ،مع��ادل ۵درصد در روز
بود که س��بب شده بود دالالن با خرید از بورس کاال و
ف��روش محصوالت به ن��رخ ارز ازاد در بازار یا صادرات
ان ،سود سرشاری ب ه دست اورند.
ای��ن رون��د س��بب رش��د قیمت ه��ا و محرومی��ت
تولیدکنندگان بخش پایین دستی و مصرف کنندگان،
از م��واد اولیه ارزان ش��د .انتظار می رود با ازاد ش��دن
س��قف معامالت ،امکان دسترس��ی تولیدکنندگان به
محصول در بورس افزایش و س��ود دالالن کاهش یابد
که به تدریج باعث حذف انها می شود.