ماهنامه سرند شماره 03
ماهنامه سرند شماره 03
سرند
ماهنامه تحلیلی مسایل ایران /سال اول /دی 13 / 1394صفحه
عروسک هایی
که کمتر لبخند می زنند
پایش وضعیت زیست محیطی ایران (بخش دوم ،دشت ها)
بعد از بدشت!
الحق که ستم کردند ،مرغان خوش الحان را صفحه 1
به نام خداوند جان و خرد
سرند
ان چه در این شماره می خوانید:
سرند تالشی است در جهت نقد اندیشه و رفتار جامعه ایران
سخن اغازین
از زهرا تا شهرزاد3 .............................................
اینه چون نقش تو بنمود راست خود شکن ،اینه شکستن خطاست
ماهنامه تحلیلی
سال اول /شماره سوم /دی ماه 94
جامعه
عروسک هایی که کمتر لبخند می زنند4........................
پایش وضعیت زیست محیطی ایران (بخش دوم دشت ها)6.......
تاریخ و اندیشه
بعد از بدشت!8 ................................................
مدیرمسئول و سردبیر :سپهر ساغری
هیئت تحریریه :یلدا دنیایی مبرز ،امید سلطانی و پویا اشکانی
تیم هنری :شهاب غالمی و شادی اسکندری
فرهنگ و هنر
الحق که ستم کردند ،مرغان خوش الحان را 10 ..................
نشانی اینترنتی ماهنامه:
www.sarandmonthly.blog.ir
طنز
بدون شرح12 ..................................................
سخن پایانی
قبل از اینکه بانوان ایران کشف حجاب کنند!13 .................
عزیزانی که تمایل به همکاری با ماهنامه سرند را دارند می توانند از
طریق زیر اقدام فرمایند:
ارسال یادداشت یا مقاله (حداکثر تا 1600واژه) یا درخواست همکاری
در حوزه های دیگر چون کارتون ،کاریکاتور ،ترجمه و ...به نشانی
الکترونیکی ماهنامه:
Sarandmonthly@gmail.com
تصویر روی جلد:برگرفته از کلیپ Child Bride
اثر گروه CocoRosie
انقدر که انسان ها از تفکر می ترسند ،از چیز دیگری در این جهان
نمی ترسند؛ بیشتر از ویرانی و حتی بیشتر از مرگ.
برتراند راسل
فیلسوف و فعال سیاسی
2 صفحه 2
سخن اغازین
از زهرا تا شهرزاد
بر اساس قانون ،کسی که اثری ،خواه کتاب باشد خواه فیلم و ...
پدید می اورد ،به عنوان پدیداورنده شناخته می شود و مشمول
حمایت حقوقی است .حق مولف یا کپی رایت برگرفته از پیمان
برن ( )Berneبرای حمایت از فعالیت های ادبی ،هنری ،علمی و
...تعیین شده است .این اثار به هر صورت که عرضه شده باشند،
در صورتی که دارای ماهیت قابل درک باشند یعنی دیده ،شنیده
یا لمس شوند مشمول این حمایت خواهند بود .اهمیت کپی رایت
از جنبه های مختلف اعم از حقوقی ،اقتصادی ،اخالقی و ...
مورد بررسی قرار گرفته است اما یکی از حوزه های قابل تامل در
این باب مسله هم افزایی کپی رایت و ازادی بیان است .بر این
اساس کپی رایت با اعطای حق هایی انحصاری به رشد کمی و
کیفی اثار ادبی و هنری کمک می کند و به این ترتیب بازارچه
ای از اندیشه ها و اطالعات پدید می اورد تا کسانی که در صدد
برخورداری از ازادی بیان هستند با دسترسی به تنوعی از اندیشه
ها و اطالعات به شکل دهی نقطه نظرات و بیان ان ها بپردازند.
از سوی دیگر کپی رایت به توانمندسازی جامعه پدیداورندگان
اثار خالق فکری مدد می رساند و انان را از وابستگی به دولت
می رهاند .ازادی بیان هم زمینه شکوفایی تفکر خالق را فراهم
می اورد و ترس ناشی از سانسور و پیگرد ناروا را از میان می برد.1
عدم توجه به حق و حقوق دیگران مفهومی محدود به حق
کپی رایت نیست .در جامعه ما چه صف نان باشد و چه
نوبت پزشک ،چه پارک ماشین باشد چه خرید کتاب!
معطوف به خودمداری و در نظر گرفتن منافع فردی است.
در این دیدگاه عموما رعایت حقوق شهروندی همان قدر به
سادگی و بی جربزه گی! تعبیر می شود که بی توجهی به
منافع جمعی و حقوق دیگران به زرنگی! تفاوت چندانی هم
نمی کند در باب کدام حوزه صحبت کنیم تقریبا همه حوزه
های زندگی اجتماعی ما مملو از نادیده گرفتن دیگران است.
به عنوان نمونه از یک سو صدا و سیما را نقد می کنیم و از
سطح نازل برنامه های ان گله مندیم و از سوی دیگر حاضر
به حمایت از اثار مستقل نیستیم .ترجیح می دهیم از یوتیوب
دانلود کنیم .حاضر نیستیم برای شهرزاد 4هزار تومان پرداخت
کنیم اما فیلم منسوب به زهرا امیرابراهیمی را خریداری می کنیم!
این رویکرد به حوزه سینما محدود نمی شود .بلیط کنسرت را
هم دقیقه نود تهیه می کنیم تا بلکه با هزینه کمتری وارد سالن
شویم! معتقدیم فقط ما زحمت می کشیم و دیگران خدمات
ما را نمی بینند اما خود ماحصل تالش و دست رنج دیگران را
پایمال می کنیم .عادت کرده ایم بدون هزینه ،خدمات دریافت
کنیم .ما درسنامه دانشگاهی را هم کپی می کنیم .استدالل می
کنیم بودجه کافی نداریم اما در نظر نمی گیریم چند برابر هزینه
امروز خرید کتاب ،درامد فردای ما خواهد بود .گوشی اندروید
2میلیونی می خریم اما حاضر به خرید یک کتاب 20هزار
تومنی نیستیم .از ان تامل برانگیزتر اینکه در شبکه های اجتماعی
صفحات فرهنگی! راه اندازی می کنیم و لینک دانلود رایگان!!!
کتاب قرار می دهیم! از یک سو معتقد به پرداخت هزینه نیستیم
از سوی دیگر در مورد سطح کمی و کیفی چاپ زبان به گالیه
می چرخانیم .عدم حمایت دولت تا سانسور را دلیل می اوریم
و از نقش خود غافلیم که فروش کتاب محل امرار معاش ناشر و
نویسنده است .حتی کسانی که مدعی کتاب و کتابخوانی هستند
کتاب دانلود می کنند! ما کار خوب را هم بد انجام می دهیم!
سپهر ساغری
3
-1موسایی میثم .بررسی اثار اقتصادی الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی و پذیرش کپی رایت در کوتاه
مدت ،بر عرضه و تقاضای کتاب در ایران پژوهشهای اقتصادی :تابستان , 1390دوره , 11شماره ; 2از
صفحه 6تا صفحه . 29 صفحه 3
جامعه
المللی حقوق کودک که ایران نیز از امضا کنندگان ان است،
عروسک هایی که کمتر لبخند می زنند
تمامی افراد زیر 18سال کودک به شمار می ایند .این کنوانسیون
ای کاش می توانستم ان چه را بودم فراموش کنم یا کاش ان چه ازدواج کودکان را ممنوع اعالم کرده است .از ان جا که مقوله
1
ازدواج نقش بسیار مهم و حساسی بر تمام ابعاد زندگی انسان دارد
را هستم به یاد نمی اوردم *
بنابرین داشتن امادگی الزم از نظر فیزیولوژیکی ،روانشناختی،
فرهنگی و اجتماعی ضرورتی غیر قابل انکار است .شوربختانه
یلدا دنیایی مبرز
علی رغم تنوع مبانی فرهنگی و ساختاری جامعه هنوز بسیارند
کسانی که در جایگاه تصمیم گیری و تصمیم سازی ،بلوغ
ازدواج در دوران کودکی پدیده ای است که کودکان در جسمی و جنسی را تنها مالک تعیین سن قانونی ازدواج قلمداد
فرایندی بسیار زود هنگام به خانه بخت میروند که البته ورود می کنند و توجهی به بلوغ فکری و اجتماعی ندارند .البته
به این خانه در بسیاری از موارد با نیک بختی همراه نیست .که میزان دستیابی به بلوغ جسمی و جنسی در سن قانونی
کودکانی که به جای بازی های کودکانه به خواست دیگران تعریف شده بسیار تامل برانگیز ،قابل بحث و چانه زنی است.
و با حمایت قانون وارد بازی جدی زندگی میشوند و به جای ازدواج کودکان بیشتر در بستر فقر اقتصادی و نابرابری
تحصیل علم و ادب مجبور به ایفای نقش همسری و شاید جنسیتی رخ می دهد .ازدواج زودهنگام دختران در خانواده
هم مادری و فرزند اوری می گردند .این روزها باالرفتن سن های پرجمعیتی که در شرایط سخت معیشتی و تنگناهای
ازدواج و گرایش کمتر جوانان به مقوله ازدواج توجه بسیاری اقتصادی به سر می برند بیشتر اتفاق می افتد .زیرا والدین
از مسئوالن را به خود جلب کرده است و این مهم به دغدغه حضور کودکان دختر را هزینه و بار اضافی بر دوش خانواده
هراس اوری برای انان تبدیل شده است .ازدواج کودکان می دانند اما در مورد فرزندان پسر این مساله کمتر اتفاق می
پدیده نوظهوری نیست اما به نظر می رسد در کنار چالش افتد زیرا ان ها برای خانواده نیروی کار و درامد زا محسوب
و دغدغه مسئوالن پیرامون واکاوی و چرایی علل باال رفتن می شوند .البته در چنین مواردی صالحیت فکری ،اجتماعی
سن ازدواج به رغم همه مشکالتی که پیرامون ازدواج کودکان و فرهنگی این والدین مورد نقد ،شک و تردید است.
وجود دارد این موضوع کمتر مورد توجه و تمرکز است .در کنار فقر اقتصادی نباید فقر فرهنگی موجود در میان
بخشی از جامعه را از یاد برد .برخی والدین ازدواج
زودهنگام کودکان دختر را وسیله ای برای حمایت و
حفاظت دختران از رابطه جنسی پیش از ازدواج ،حفظ
کاهش گرایش و تمایل به مقوله ازدواج بیشتر در قشر تحصیل بکارت و تضمین امنیت جسمی و جنسی ان ها و همچنین
کرده ،دانش اموخته و شاغل دیده می شود ،از ان رو که به راهی برای حفظ ابروی خانواده قلمداد می کنند.
مشکالت عدیده اقتصادی ،فرهنگی و اجتماعی موجود در ناگفته پیداست که ازدواج زودهنگام کودکان به خصوص
جامعه ا گاهند .2اما شایسته نخواهد بود که با نادیده انگاری و دختران با عوارض جسمی ،روانی و اجتماعی همراه است
چشم پوشی از اسیب های ناشی از ازدواج کودکان بار سنگین و می تواند به زندگی سراسر اسیب و محرومیت بیانجامد.
جبران چنین امار کاهنده ای را بر روی دوش کودکان جامعه کودکان با ازدواج زودهنگام از فرایند اموزش ،تحصیل و تعلیم
و تربیت دور مانده و همچنین
قرار دهیم .سن قانونی ازدواج
پرجمعیتی
های
اده
و
خان
در
دختران
زودهنگام
ازدواج
از حق سالمتی ،استفاده و
در ایران برای دختران 13سال
و برای پسران 15سال تعریف که در شرایط سخت معیشتی و تنگناهای اقتصادی به سر بهره مندی از فراغت دوران
شده است .3ازدواج کودکان می برند بیشتر اتفاق می افتد .زیرا والدین حضور کودکان کودکی ،تعامل با دوستان و
زیر سن قانونی منوط به اجازه دختر را هزینه و بار اضافی بر دوش خانواده می دانند و تالش همساالن نیز محروم می شوند
ولی و به شرط مصلحت با می کنند با این اقدام از بار اقتصادی خانواده بکاهند اما در که این همه می تواند بر سالمت
تشخیص دادگاه صالح است .مورد فرزندان پسر این مساله کمتر اتفاق می افتد زیرا ان ها جسمی و روانی ان ها تاثیر
طبق تعریف کنوانسیون بین برای خانواده نیروی کار و درامد زا محسوب می شوند .نامطلوب و عمیقی داشته باشد.
از دیدگاه بهداشت باروری ازدواج
- 1شکسپیر -نمایشنامه ریچارد دوم
- 2شماره ۱۳۹۱ - ۱۶۵۱شنبه ۳۰دی www.sharghdaily.ir
- 3ماده 1041قانون مدنی
4 صفحه 4
جامعه
زودهنگام هم برای پسران و هم برای دختران زمینه ساز ورود ان ها بدیهی است که چون ازدواج این کودکان تحمیلی بوده است بعد
به مجموعه ای از اسیب های بهداشت فردی و اجتماعی است .از بلوغ فکری و اجتماعی و ا گاهی از تضییع حقوق خود برای
دختران به علت استرس های بیولوژیکی خاص در دوران زندگی از رهایی و گسست از شرایطی که در انتخاب و گزینش ان هیچ
جمله عادت ماهانه ،بارداری ،زایمان ،شیردهی و یائسگی بیشتر در نقشی نداشته اند تالش می کنند اما به دلیل کم سوادی ،دانش
معرض اسیب های احتمالی قرار می گیرند و عوارض شدیدتری ومهارت کم به فرار از خانه ،اعتیاد ،روابط فرازناشویی ،طالق
را متحمل می شوند .با وجود ان که دختران با نوعی برتری نسبی و حتی خودکشی و همسرکشی روی می اورند .فرزندان این
از نظر بیولوژیک در مقایسه با پسران به دنیا می ایند و این مساله خانواده ها نیز از یک سو در معرض ازدواج زودهنگام هستند و
از سوی دیگر در معرض بزهکاری
ان ها را در برابر عوامل
قرار دارند و این مشکالت و اسیب
محیطی مثل عفونت ها و
ها زنجیره وار ادامه می یابد .حال
سوء تغذیه مقاوم می کند اما
اگر حتی با عینک خوش بینی به
این امتیاز طبیعی با ازدواج
اینده و دستاورد چنین ازدواج هایی
زودهنگام و پیامد های ناشی
بنگریم در بهترین حالت باعث می
از ان به راحتی از بین می رود.
شود که دختر به زندگی و زیست
عدم اشنایی با مسایل بهداشت
خود ناشاد و افسرده ادامه دهد و
باروری و عدم دسترسی به
چه بسا در ایام بزرگسالی اثار االم
امکانات بهداشتی به دلیل فقر
و نامهربانی جامعه به صورت پیری
اقتصادی به افزایش بارداری
و فرتوتی زودرس در چهره اش
های ناخواسته و پی در پی و
رخ بنمایاند و به عروسکی تبدیل
سقط های غیرایمن و پنهانی از
شود که کمتر لبخند می زند.
یک سو و افزایش زاد و ولد،
از سوی دیگر از دست رفتن فرصت
استمرار و تشدید فقر ازسوی
های زندگی مانند تحصیل و اشتغال،
دیگرمنجر می شود .در تمام
زنان را از نظر اجتماعی در سطوح
گروه های سنی وقوع بارداری
پایین تری نسبت به مردان قرار می
های مکرر و پی درپی
ازدواج یک کودک دختر ممکن است او را در
احتمال مرگ و میر ناشی از معرض رابطه جنسی اجباری و سوء استفاده جنسی قرار دهد و انان را از جایگاه تصمیم
سازی و مشارکت اقتصادی،
عوارض بارداری و زایمان
دهد که این امر مصداق بارز کودک ازاری است و منجر به
اجتماعی و سیاسی دور می کند.
را افزایش میدهد .نگرانی
استه
و
ناخ
های
حاملگی
روانی،
و
فیزیکی
خشونت
افزایش
اسیب های ازدواج زودهنگام
ها وقتی بیشتر می شود که
ایدز
مانند
مقاربتی
های
بیماری
برابر
در
پذیری
اسیب
و
بر هیچ کس پوشیده نیست و به
بدانیم بین سن کم مادر و
مرگ و میر ناشی ازعوارض و هپاتیت می شود چرا که در بسیاری از موارد همسران دلیل پیامدهای زیانبار اجتماعی
بارداری و زایمان ارتباط این دختران ،افرادی با سن باال و حتی متاهل هستند .ان ،مساله ای است که نه فقط
جنبه فردی و خانوادگی بلکه
مستقیمی وجود دارد .عدم
تکامل فیزیکی ،قد کوتاه ،زایمان زودرس ،زایمان سخت و جنبه اجتماعی نیز دارد و راه حل اجتماعی نیز می طلبد.
طوالنی ،تولد نوزادان کم وزن و افزایش مرگ نوزادان همراه است .همان طور که افزایش سن ازدواج دغدغه ی هراس اوری برای
ازدواج یک کودک دختر ممکن است او را در معرض رابطه مسئوالن است شایسته است که موضوع ازدواج کودکان نیز
جنسی اجباری و سوء استفاده جنسی قرار دهد که این امر مصداق بیشتر مورد توجه و نقد و بررسی قرار گیرد .ان چه که به
بارز کودک ازاری است و منجر به افزایش خشونت فیزیکی و عنوان یک تدبیر می تواند پذیرفتنی باشد تجدید نظر در سن
روانی ،حاملگی های ناخواسته و اسیب پذیری در برابر بیماری قانونی ازدواج ،باال بردن سطح ا گاهی جامعه درباره پیامدهای
های مقاربتی مانند ایدز و هپاتیت می شود چرا که در بسیاری از ناشی از ازدواج زودهنگام ،اجرای سیاست های فقر زدایی
موارد همسران این دختران ،افرادی با سن باال و حتی متاهل هستند .و تسهیل دستیابی به خدمات اموزشی و بهداشتی است.
5 صفحه 5
جامعه
(یعنی علف زارها ،)1همیشه رابطه ای جدانشدنی با تمدن و
رونق و رفاه اقتصادی جمعیت انسانی داشته اند .غذای اصلی
یا قوت غالب بشر پس از انقالب کشاورزی که همواره یکی
پایش وضعیت زیست محیطی ایران
از غالت (عمدتا گندم) بوده نوعی علف محسوب شده و
بخش دوم ،دشت ها
علفزارها هم در دشت های سیاره ابی ایجاد می شوند .بنابراین
شاید اهمیت این عارضه ی طبیعی زمین شناختی بیشتر از انکه
پویا اشکانی
برای هواداران دل تنگ و تلخ کام حفاظت از طبیعت وحشی
وجوی رفاه
عادی درجست
و بکر باشد؛ برای اکثر انسان های
ِ
ِ
اهمیت داشته باشد .در واقع شاید هیچ عارضه ی طبیعی دیگری
در بخش اول این سری یادداشت ها که به بررسی اجمالی وضعیت
همچون دشت ها و هیچ اکوسیستم دیگری همچون علفزارها
جنگل های ایران پرداخته شد گفتیم ما به عنوان انسان جزئی از
انقدر مستقیم روی سطح زندگی ما انسان ها تاثیر گذار نباشند .
اجزای طبیعت ونه مسلط بر ان هستیم و برخی ابزارهای زیستی
حال سوال این است امروزه چه چیزی وضعیت دشت ها را تهدید
مان که در گذشته یاری گر بقا و اسایشمان بودند ،این روزها
میکند؟ پر واضح است که خشکیدن و فرونشست دشت ها به
بالی جان حیات سیاره مان و حتی خودمان شده اند .برای مثال
علت کاهش سطح ابخوان های زیر زمینی علت مرگ اکوسیستم
انقالب صنعتی برخواسته از ذهن خالق برخی دانشمندانمان ،این
های مستقر در ان ها واصطالحا بیابانی شدن ان ها است .اتفاقا
روزها هم تنوع زیستی سیاره را به شدت تهدید می کند و هم
برخالف تصور عامه بیابانی شدن دشت ها و علفزارها بیشتر
کیفیت زندگی خود ما انسان ها را و شاید لختی پس از اکنون کل
از ان که مسئله ای تهدید کننده ی حیات وحش و طبیعت
موجودیت ما را .در واقع بشر برای داشتن یک زندگی شاد نیازمند
وحشی باشد تهدید کننده ی رفاه
فهم یک سبک زندگی متناسب با سرشت
طبیعت
اجزای
از
جزئی
انسان
ان
و
عن
به
ما
و سطح زندگی انسان ها است .طبق
ذاتی خویش و در عین حال متناسب
با ظرفیت های محیطی پیرامونش می ونه مسلط بر ان هستیم و برخی ابزارهای ارزیابی های علمی متعدد از جمله
باشد .به طریق اولی ما به عنوان انسان زیستی مان که در گذشته یاری گر بقا تحقیقات تیمی از محققان دانشگاه
ایرانی نیز باید در جست وجوی سبکی و اسایشمان بودند ،این روزها بالی جان کالیفرنیا بر اساس عملیات ماهواره ای
از زندگی باشیم که عالوه بر سازگاری حیات سیاره مان و حتی خودمان شده اند Grace2 .ناسا عرض های جغرافیایی
با سرشت انسانیمان و برخی ویژگی برای مثال انقالب صنعتی برخواسته از ذهن پایین تر طی روند تغییر اقلیم بیشتر
های تاریخی بافته ی این جغرافیا با توان خالق برخی دانشمندانمان ،این روزها هم به سمت خشکیدن و از دست دادن
اکوسیستم های ابی و بیابانی شدن
اکولوژیک و طبیعی سرزمین مان نیز تنوع زیستی سیاره را به شدت تهدید میکند
پیش خواهند رفت .کشور ما ایران
تناسبی نسبتا پایدار داشته باشد .اگر در
و هم کیفیت زندگی خود ما انسان ها را و
در یک ارزیابی میان مدت از سال
این راه شکست بخوریم بازنده ی اصلی
.
را
ما
موجودیت
کل
اکنون
از
پس
لختی
شاید
2003میالدی تا 2009در کنار بخش
ایندگان نه چندان دورمان و شاید حتی
هایی از عراق ،ترکیه و سوریه میزان
خودمان در فردایی تقریبا نزدیک باشیم.
144کیلومتر مکعب ذخایر اب شیرین را از دست داده که نود
برای یافتن ان تعادل طالیی با زیست بوم های ایران در ابتدا باید
3
کیلومتر مکعب ان ذخایر زیرزمینی اب شیرین بوده است .
ارزیابی و پایش سرزمینی را در اولویت برنامه های توسعه و سیاست
این مسئله مستقیما وضعیت دشت های ایران را تهدید می کند،
گذاری هایمان قرار دهیم .به این منظور پایش وضعیت عوارض
دشت ها طی روند خشک سالی توانایی باروری زیستی خود را
طبیعی همچون کوهستان ها و دشت ها و پایش اکوسیستم هایی
از دست می دهند ،فرونشست می کنند و کم کم به بیابان تبدیل
مانند جنگل ها و ابگیرهای اب شیرین به عنوان مولفه های پایش
1- Grasslands
زیست محیطی سرزمین از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردارند.
2- Grace mission
جلگه یا دشت در اصطالح علم جغرافیا به سرزمینی هموار
یک عملیات ماهواره ای ناسا است که در حال تهیه نقشه ای جامع از ذخایر اب شیرین مناطق
مختلف زمین است .برای اطالعات بیشتر به لینک های اینترنتی زیر مراجعه کنید
اطالق می شود که می تواند در ارتفاعی بلند تشکیل شده باشد
(فالت) یا در ارتفاعات کم .دشت ها به علت هموار بودن و
www.nasa.gov/mission_pages/Grace/index.html#.VoRhsfSEC7Y
www.nasa.gov/mission_pages/Grace/news/grace20130212
جایگاه اکوسیستم اصلی تامین کننده امنیت غذایی انسان ها
6
www.nasa.gov/mission_pages/Grace/news/grace20130212 -3 صفحه 6
جامعه
برای مرگ دشت های فالت ایران نباید نادیده انگاشته شود
خواهند شد .امروزکافی است در گوگل کلید واژه هایی همچون:
اما بنابر امارهای رسمی مشکل حاد دشت های ایران اضافه
وضعیت دشت های ایران ،فرونشست زمین در استان های مرکزی
برداشت از ابخوان های زیر زمینی است به طوری که طبق
ایران ،فرونشست دشت های فالت مرکزی ایران و تصاویر فروچاله
گفته ی مقامات مسئول ،ایران با 121میلیارد متر مکعب اضافه
های دشت های ایران را جستجو کنیم تا به انبوهی از ناامیدی
برداشت از منابع اب های زیر زمینی مواجه بوده که سی و پنج
و تصاویر مهیب تهدید کننده و هراس انگیز بر بخوریم که
درصد این اضافه برداشت متعلق به سالهای 84تا 89است و
نوید روزگار شیرینی برای اینده ی ساکنان این سرزمین ندارند.
6
هفتاد و شش درصد ان متعلق به هفده سال گذشته است .
شاید ردپای نخستین هشدارها به وضعیت وخیم دشت های فالت
ما در زمانه ای زندگی می کنیم که بشر به لحاظ سبک زندگی
ایران را باید در صحبت های معاون زمین شناسی سازمان زمین
دو انقالب بزرگ را پشت سر گذاشته اولی انقالب کشاورزی و
شناسی و اکتشفات معدنی در تیر ماه هشتاد و هشت بیابیم،4
یکجانشینی و دومی انقالب صنعتی
دکتر قاسمی با اشاره به
و حاال ما دست به گریبان عوارض
استفاده ی بیرویه از سفره
دومی در بطن یک انقالب سوم
های زیرزمینی اب شیرین
زندگی می کنیم که تقریبا تمام
اعالم می کند که در
نخبگان و صاحب نظران جهان وقوع
دویست دشت کشور پدیده
ان را برای تداوم زندگی و اسایش
ی فرونشست زمین رخ داده
انسان ها در این روزگار ضروری
است .کمی بعد و تا به امروز
میدانند »:انقالب زیست محیطی»
سیلی از شواهد و قرائن
برای ما ایرانی ها که هنوز خوب مزه
انبوه یافت شد که وضعیت
ی انقالب صنعتی هم به دهانمان
دشت های فالت ایران را
ننشسته و کمی به لحاظ تکنیکی
اسفناک توصیف می کرد.
از توسعه ی ایده ال زمانه حاضر
مهمترین شکل تخریب
عقب هستیم شاید کمی دشوار
دشت ها که به نظر به دلیل
تر باشد که از ضرورت انقالب
استفاده ی بی رویه از منابع
اب زیر زمینی رخ می دهد اگر تداوم حیات واحد فرهنگی جغرافیایی ایران برایمان زیست محیطی هم سخن بگوییم
فرونشست زمین است که اهمیت دارد چاره ای نداریم جز این که توسعه را در مسیر ولی حقایق علمی با ما سخن می
از جمله اشکال ان میتوان دشوار هم سو با انقالب زیست محیطی پی گیری کنیم .گویند که اگر تداوم حیات واحد
فرهنگی جغرافیایی ایران برایمان
به فروچاله ها اشاره کرد که
برای این کار باید بسیاری توهمات را کنار بگذاریم واقعیت
اهمیت دارد چاره ای نداریم جز
به صورت ناگهانی بروز
بشناسیم
خوب
را
کشور
مناطق
زیستی
ان
و
ت
و
لوژیک
و
اک
این که توسعه را در مسیر دشوار
پیدا می کنند ،فقط برای
نمونه تعداد فروچاله های حتی باید سبک زندگی (مثال ساعات کاری ،الگوی بچه هم سو با انقالب زیست محیطی
زمین های کشاورزی استان دار شدن ،رژیم غذایی یا الگوی مسافرت و گردش) را پی گیری کنیم .برای این کار باید
همدان طی 22سال تا سال متناسب با واقعیات جغرافیایی و اقلیمی ایران تنظیم کنیم* .بسیاری توهمات را کنار بگذاریم
واقعیت اکولوژیک و توان زیستی
نود و سه 12عدد بوده اما
مناطق کشور را خوب بشناسیم حتی باید سبک زندگی (مثال ساعات
طبق امار اعالم شده از سوی مقامات رسمی طی یک سال از
5
کاری ،الگوی بچه دار شدن ،رژیم غذایی یا الگوی مسافرت و
سال 93تا 94به چهل و سه عدد فروچاله افزایش پیدا کرده است
گردش) را متناسب با واقعیات جغرافیایی و اقلیمی ایران تنظیم کنیم.
فرونشست شمایل معماری و زیبایی شهری و امنیت غذایی
باال بردن سواد اکولوژیک مردم ایران در این برهه ی بحرانی از تاریخ
ما انسان ها و امنیت مسافران ریل های راه اهن و جاده ای
این سرزمین اهمیت بسیار ویژه ای دارد ما به هشتاد میلیون ایرانی ا گاه
را مستقیما و ناملموس تهدید می کند .اگر چه سهم تغییر
از اکوسیستم ها و نحوه تاثیر گذاریشان روی زندگی مردم نیاز داریم.
اقلیم و گرم وخشک تر شدن منطقه جغرافیایی کشور ما هم
www.asriran.com/fa/news -4
-5برای اطالعات دقیق تر رجوع کنید به:
www.khabaronline.ir/detail/476266/Economy/agricultural
www.irna.ir/fa/News/81465688/
www.hamshahrionline.ir
-6
* تصویری از نشست زمین ،حوالی همدانwww.salamatnews.com :
7 صفحه 7
تاریخ و اندیشه
زنان حرم لباس مدل جدید بپوشند! با این وجود عمر این تغییرات
با غروب افتاب سلطنت ظل الله نیز به سرامد و حتی پس از
انقالب مشروطه جز در محافل روشنفکری صحبتی از کشف
حجاب در میان نبود .زمان هرج و مرج و اشوب پس سال های
انقالب با روی کارامدن سردار سپه به پایان رسید .در پناه تشکیل
دولتی مقتدر در تهران امکان اجرای تغییرات بنیادی فراهم امد.
سپهر ساغری
اما به همان میزان که تغییر و دگرگونی امری اجتناب ناپذیر است
مخالفت و ایستادگی در برابر ان نیز امری ناگزیر! حتی اگر
در قزوین بدنیا امد .مادرش امنه خانم قزوینی ،و پدرش مال
تغییرات به صورت برنامه ریزی شده و از سوی نهادی قدرتمند
محمدصالح برغانی بودند .ابتدا به شیخیه 1گرایش پیدا کرد
هم چون دولت اعمال شود ،در صورتی که در تغایر با فرهنگ
اما با علنی شدن دعوت سید علی محمد باب ،به جرگه بابیان
و باورهای مذهبی مردم باشد با موانع فرهنگی ،اجتماعی ،روانی
پیوست .وی در گردهمایی بدشت 2و در حین سخنرانی نقاب
و حتی اقتصادی فراوانی روبرو خواهد شد .اعتقادات و ارزش
ً
از چهره برداشت و رسما ظهور شریعت جدید را اعالم کرد .
های فرهنگی ،خودمداری فرهنگی ،غرور و حفظ ابرو از
از این رو عده ای از بابیان رنجیدند و بدشت را ترک کردند.
جمله موانع فرهنگی در مقابل تغییرات است.4
سرانجام در 1231خ در باغ ایلخانی اعدام شد و جسدش را در
رضاشاه با ا گاهی از این امر پیش از رسمی کردن کشف
چاهی در همان باغ انداختند و اگرچه بدین ترتیب پرونده اولین
حجاب کوشید تا با زمینه سازی الزم تا حد امکان از مقاومت
زن بی حجاب معاصر بسته شد ،اما اندیشه بی حجابی زنان نه
مردم در برابر این تغییر بکاهد .پهلوی اول تالش کرد با کمک
تنها از بین نرفت ،بلکه تقویت شد و افرادی نیز در مدح بی
به ایجاد مجامع مدافع حقوق زنان مانند «بیداری نسوان» (به
حجابی قلم چرخاندند و در واقع اینان ادامه دهنده مسیری بودند
سال 1305خ در تهران) و «کانون بانوان» (به سال 1314خ
که قره العین اغازگر ان بود و رضاشاه تکمیل کننده ی ان.3
در تهران) ،مجله «اختران ایران» در شیراز« ،مجله زنان» در
اصفهان« ،نامه بانوان» و «عالم نسوان» در تهران« ،جهان زنان»
در مشهد ،برگزاری مجالس سخنرانی و سرودخوانی با حضور
نمایندگان مجلس و مقامات عالی رتبه دولتی و بانوانشان در
مسئله اصالحات کم و بیش از دوره ناصرالدین شاه به یک
دبیرستان های دخترانه ،تاسیس مدارس مختلط تا سال چهارم
مقوله عمومی تبدیل شد .ترجمه کتب ،تاسیس دارالفنون و راه
ابتدایی ،گسترش پیشاهنگی دختران در مدارس دخترانه و توجه
اندازی نشریات مختلف از زمره اقداماتی بود که بدنه جامعه
به ازادی بانوان به وسیله شاعران و نویسندگانی چون ملک
ایران را با تغییرات و تحوالت دنیای مدرن اشنا کرد .بخشی
الشعرای بهار ،رشید یاسمی ،سعید نفیسی و حجازی زمینه الزم
از مهم ترین این تغییرات
برای کشف حجاب را
فراهم اورد .یکی دیگر از
و دگرگونی ها به سبک به همان میزان که تغییر و دگرگونی امری اجتناب ناپذیر است
زندگی و پوشش مردمان مخالفت و ایستادگی در برابر ان نیز امری ناگزیر! حتی اگر تغییرات تمهیدات اتخاذ شده اغاز
غرب بازمی گشت .به صورت برنامه ریزی شده و از سوی نهادی قدرتمند هم چون دولت تغییر در پوشش مردان
حتی ناصرالدین شاه در
بود .در همین راستا در
سال 1266خورشیدی اعمال شود ،در صورتی که در تغایر با فرهنگ و باورهای مذهبی مردم
سال 1308خ استفاده از
در سفر به روسیه سخت باشد با موانع فرهنگی ،اجتماعی ،روانی و حتی اقتصادی فراوانی روبرو لباس های محلی و سنتی
تحت تاثیر بالرین های خواهد شد .اعتقادات و ارزش های فرهنگی ،خودمداری فرهنگی ،ممنوع و پوشیدن لباس
تئاتر کارولین قرار گرفت غرور و حفظ ابرو از جمله موانع فرهنگی در مقابل تغییرات است .های مدل غربی و استفاده
تا جایی که دستور داد
از کاله پهلوی برای
بعد از بدشت!
-4همچنین از شاخص هایی هم چون همبستگی منافع گروهی ،عدم همنوایی با هنجارها ،تضاد میان گروه
های مختلف جامعه و میزان بصیرت در خصوص یک تغییر را می توان به عنوان موانع اجتماعی یک تغییر
یاد کرد .همچنان که درک افراد از تغییر ،تمایل به سکون ،همنوایی با تغییر یا وجود تعهد برای عمل
به هنجارها و عوامل شخصیتی از زمره موانع روانی مقابله کننده با تغییرات قابل شناسایی می باشند.
- 1از مذاهب منشعب از شیعه در قرن سیزدهم هجری است.
- 2پس از باال گرفتن کار بابیان ،میرزا اقاسی ،صدراعظم وقت ،باب را به چهریق تبعید کرد .گردهمایی
بدشت به منظور چاره اندیشی در این مورد صورت پذیرفت.
-3جمشیدی ها غ ،نجفیان رضوی ل .شیوه های مختلف مقاومت مردم ایران در برابر دستور حکومتی کشف
حجاب در دوره اول پهلوی .زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنانه) ،دوره ،2شماره ،3بهار 37-56 :1390
8 صفحه 8
تاریخ و اندیشه
مامورین دولت از حمام های عمومی استفاده کنند .برخی افراد
مردان بزرگسال به جز روحانیون اجباری شد .تا دی ماه 1314خ
نیز که خانه شان در نزدیکی حمام ها قرار داشت از روی پشت
که برداشتن چادر و کشف حجاب رسمیت یافت ،تبلیغات فراونی
بام خانه همسایه ها خود را به حمام می رساندند .برخی نیز
برای کشف حجاب صورت گرفت .در جامعه ای که باور سنتی
که از تمکن مالی بیشتری برخوردار بودند در خانه های خود
عمیقی دارد و عمده زنانش در مجامع و محافل عمومی حاضر
حمام ساختند تا زنانشان مجبور به خروج از خانه نباشند .با تمام
نمی شدند و اگر هم می شدند از پوشش کامل مانند برقع استفاده
تدابیر اتخاذ شده در برابر مردم
می کردند ،چنین تغییری
بسیاری از موارد زنان با حجاب
ان هم با حکم حکومتی
ضمن تردد در کوچه و خیابان
طبعا با چالش های فراوان
با مامورین سختگیر مواجه می
مواجه می شد .نگاه توام با
شدند .در این گونه موارد گاه
فشار و اعمال اصالحات با
مردان با دادن رشوه به مامورین،
توسل به زور تا جایی پیشرفت
حجاب همسران خود را حفظ می
که حجاب ممنوع اعالم شد.
کردند .گاه زنان با مامورین درگیر
کسبه از فروش اجناس به
می شدند .در مواردی اهالی یک
زنان با حجاب منع شدند.
محله وقتی با ماموری تنها مواجه
زنان با حجاب حق ورود
می شدند او را کتک زده و سپس
به خیابان ها یا سوار شدن
فرار می کردند! پافشاری دولت
به وسایل نقلیه را نداشتند.
بر اجرای فرمان کشف حجاب با
هم چنین اجازه ورود به
توهین به زنان بی حجاب ،شماتت
فروشگاه ها ،سینماها و
خیاطان ،ترک خدمت ،جالی
گرمابه ها هم از ایشان
وطن و حتی طالق ابعاد گسترده
سلب شد .حتی مامورین
تری به خود گرفت .از مقاومت
دولتی از راه رفتن در کنار
بدنه جامعه در مقابل تغییرات
زنان با حجاب منع شدند!
حکومتی ،ولو ان را مصلحانه
برغم تمهیدات فرهنگی و
و به سود جامعه ارزیابی کنیم،
اقتصادی حکومت ،دستور
نگاه توام با فشار و اعمال اصالحات با توسل به برمی اید اصالحات با توسل به
کشف حجاب به غیر از
شمال ایران تقریبا در تمام زور تا جایی پیشرفت که حجاب ممنوع اعالم شد .کسبه زور و قوه قهریه و بدون درنظر
کشور با مقاومت روبرو از فروش اجناس به زنان با حجاب منع شدند .زنان با گرفتن ارزش های حاکم یا کوتاه
شد .سختگیری مامورین حجاب حق ورود به خیابان ها یا سوار شدن به وسایل نقلیه مدت است ،نظیر ان چه در باب
تغییر لباس زنان حرمسرا در دوره
دولتی تاکتیک های مقابله را نداشتند .انان هم چنین اجازه ورود به فروشگاه ها،
ناصری گفته شد و یا پر تنش
متعددی استفاده کنند.
مامورین
حتی
شد.
سلب
ایشان
از
هم
ها
گرمابه
و
سینماها
مانند ان چه در دوره پهلوی اول
مردم به جای استفاده از
شدند!
منع
حجاب
با
زنان
کنار
در
رفتن
راه
از
دولتی
مطرح گردید .ان چه بیش از همه
چادرهای رایج که ممنوع
در اندیشه استبدادی مغفول است
اعالم شده بود ،چارقد،
نقش اراده و تصمیم افراد است .حاکمیت خود را به مثابه دانای
چادرنماز ،چاقچور و سربند استفاده کردند .برخی با استفاده از
کلی می داند که باید توده مردم نادان را به راه راست هدایت
چادر کمری سعی در حفظ پوشش خود داشتند .عده ای روپوش
کند .از این رو چندان عجیب نیست که دستگاه قدرت خود را
های بلند و یا مقنعه را جایگزین چادر کردند .عده ای نیز کاله
محق می داند حتی در باب نوع پوشش مردم نیز دستور صادر
گیس برسر کرده و با پوشش کامل از خانه خارج می شدند.
کند و تخطی از ان را با برخورد پلیسی پاسخ گوید .مسیری که
گاهی نیز مردان در بین راه خانه تا حمام در فواصل مختلف به
بیش اعمال اصالحات با مقابله و پافشاری مردم روبرو می شود.
مراقبت می پرداختند تا زنانشان با حجاب بتوانند بدون تعرض
منبع تصویر:
نمونه ای از حجاب زنان در دوره قاجار
www.jomhourieslami.blogfa.com
9 صفحه 9
فرهنگ و هنر
ملی/میهنی در بسیاری از شئونات فردی و اجتماعی به چشم می
«الحق که ستم کردند ،مرغان خوش الحان را»1
نگاهی کوتاه به موسیقی ایرانی و برخورد ان با جنبش های مردمی خورد ،هنوز نمی توان با اطمینان از «مرگ ابر-روایت ها» سخن گفت.
قسمت دوم
بعنوان مثال همین حاال هم می توان پیدا کرد اثاری را که از نظر محتوا
و درونمایه در کنار تغزل عاشقانه ،به مفاهیمی چون سرخوردگی ،امید
4
و یاس ،همبستگی و دغدغه هایی جدا از مسائل فردی می پردازند.
دیدگاه دوم:موسیقی سنتی ایرانی اصوال موسیقی فاخر و ایزوله ای
امید سلطانی
است که نمی تواند انقدر منعطف باشد که مردمی شود ،و یا اینکه
اگر روزگاری این چنین بوده ،ایراد از اینجاست که حاال دیگر
ظرفی نیست که بخواهد حرف ها و ارمان های تازه ای را در دل
اگر یادتان باشد شماره ی قبل با گزارش کوتاه و ناقصی از خود جای بدهد و یک «راوی اجتماعی» باشد.
سیر تحوالت موسیقی اجتماعی ایران با تمرکز بر دو برهه ی بسیاری شاید اصال موافق با «مردمی شدن» موسیقی ایرانی-به معنای
تاریخی انقالب مشروطه و انقالب پنجاه و هفت ،در نهایت گسترده ی ان -نباشند .همچون بسیاری از استادان قدیمی موسیقی
به این سوال رسیدیم که در زمانه ی حاضر ایا موسیقی ایرانی ایرانی که معتقد بودند این موسیقی باید سینه به سینه انتقال داده شود و
توانایی این را دارد که همچون گذشته باز هم در کنار مردم اجرای ان محدود به محفل های کوچک-در درون -و دور از هیاهو
قرار گیرد؟ دراین ارتباط سه دیدگاه را بررسی خواهیم کرد :و حواشی اجتماع-ان بیرون -باشد .البته بسیاری از این اساتید نیز در
دیدگاه نخست:امروزه ارمان گرایی ،مفهوم خود را اواخر عمر خود در صدد احیا و اشاعه ی این موسیقی در تار و پود
در عرصه ی اجتماعی تقریبا از دست داده است و به اجتماع به منظور ارتقای سطح فرهنگ و سلیقه ی عمومی برامدند.
تبع ان یک مدیوم هنری نظیر موسیقی نیز نمی تواند به معنای انکه بر توده تاثیر بگذارد ،نه اینکه از ان تاثیر بپذیرد.
بازتاب دهنده ی ارمان های پاره پاره ی جامعه باشد .در یادداشت قبل اشاره ای به نام مرکز حفظ و اشاعه ی موسیقی
چنین فرضیه ای با وجود مشکالت فراوانی که دارد(همچون ایرانی کردیم که چاووش به وسیله ی اعضای جوان تر ان و از
نادیده گرفتن نقش قدرت و ایدئولوژی حاکم در عدم پویایی دل این مرکز در بحبوحه ی انقالب بهمن 57متولد شد.
موسیقی ،نادیده گرفتن سیر و تحوالت خود موسیقی ایرانی) برای اینکه بحث به درازا نکشد اجازه بدهید تا با یک ساده سازی
و اینکه تمام تقصیر را بر گردن حذف تدریجی ابر-روایت 2تئوریک این مرکز و نسبت ان را با موسیقی سنتی ایرانی بررسی
ارمانخواهی جمعی و فقدان یک خواست مشترک که از طریق کنیم :اگر در حوزه ی موسیقی ایرانی (یعنی موسیقی متکی بر ردیف
بستر فرهنگ و هنر پژواک پیدا کند می اندازد ،دارای ابعادی موسیقی ایرانی که شامل 7دستگاه و 5اواز و تعداد زیادی گوشه
از حقیقت ماجرا نیز هست .باید این را پذیرفت که پروسه ی است ،سازهای مشخص و شیوه ی اواز خواندن مختص به خود را
«جهانی شدن »3و سیر تاریخ ،پایه ی بسیاری از مسائل سترگ دارد) دو گرایش «سنت گرا» و «مدرن» را در نظر بگیریم ،تمام
در عرصه ی اجتماع را سست کرده و ما را در رخوتی فرو چیزی که ما درباره ی ان صحبت می کنیم یعنی «نسبت جنبش
برده است که دشوار می
های اجتماعی با موسیقی ایرانی»
در گفتمان مدرن موسیقی می
توان در ان از ارمان های هنوز نمی توان با اطمینان از «مرگ ابر-روایت ها»
دسته جمعی سخن گفت .سخن گفت .بعنوان مثال همین حاال هم می توان پیدا گنجد .مقصود از مدرن ،استمرار
ورزیدن در تجربه و مقدس
اما نباید فراموش کرد که کرد اثاری را که از نظر محتوا و درونمایه در کنار تغزل
بر خالف متقن بودن چنین
نپنداشتن یک مفهوم است و
یاس،
و
امید
سرخوردگی،
چون
مفاهیمی
به
عاشقانه،
فرمولی روی کاغذ ،در
مقصود از سنت گرایی تقدس
پردازند
می
فردی
مسائل
از
جدا
هایی
دغدغه
و
همبستگی
کشور در حال توسعه ای
یک مفهوم ویژه ،ارزش واال و
همچون ایران که روحیات
تاریخی دادن به ان و کوشش در
« -1گل خرم و سرو ازاد ،بلبل همه در فریاد الحق که ستم کردند مرغان خوش الحان را»
عماد خراسانی
-2ژان فرانسوا لیوتار ،اصلی ترین نظریه پرداز پست مدرنیسم ،ابر-روایت ها را شکل خاصی از قواعد و نظامی
می داند که درباره ی چگونگی کارکرد جهان و جایگاه انسان در ان و هدفی که در پس ان نهفته است
توضیحاتی ارائه می دهند
« -3جهانی سازی به معنای فرایندهایی است که از طرق انها دولت های ملی مفتدر را بازیگران فراملی با دیدگاه ها و چشم اندازهای
متنوعی در زمینه ی قدرت ،تمایالت ،هویت ها و شبکه ها
در می نوردند و تضعیف می کنند» اولریخ بک ،جامعه شناس المانی
-4از نمونه های خوب این استفاده از درنمایه های اجتماعی در سال های اخیر می توان به البوم «چه اتش ها» از علی قمصری و همایون
شجریان (نشر دل اواز )1392اشاره کرد.
10 صفحه 10
فرهنگ و هنر
جهت حفظ و اشاعه ی ان فرم «به همان شکل که بود» دیدگاهسوم:بهسببسرخوردگیحاصلازنگاهایدئولوژیکبهموسیقی
است .با این تعاریف و در چهارچوب سخت گیرانه ی علی الخصوص در سالهای نخستین پس از انقالب و دوران
موسیقی سنتی ایرانی ،هم عارف قزوینی می تواند ادم مدرنی جنگ ،ان تندی و تیزی باالقوه ی موسیقی فروکش کرد و موسیقی
بوده باشد و هم کسانی مثل علی تجویدی (با اثاری که در سنتی نیز با گذشت زمان برای اینکه بتواند اعالم موجودیت کند
برنامه ی گلها برای مرضیه و هایده می ساخت و موسیقی مجبور بود تا تنها در فرمت های «عاشقانه/عارفانه» و «بزمی»
ایرانی را با ساز غربی ویولن اجرا می کرد) و در ابعاد بزرگتر خود را عرضه کند و با ادامه ی چنین روندی ان جنبه ی
تجربه ی «چاووش» .اما مرکز حفظ و اشاعه و بنیانگذاران ماتریالیستی «بازتاب اجتماعی» چون عرصه را برای خود تنگ
دید ،عمال حذف شد و در
ان دقیقا نقطه ی مقابل این
ادامه موسیقی سنتی با درونمایه
مدرنیزاسیون بودند ،یعنی
ی عاشقانه/عارفانه به حیات
«جنبش احیا و بازگشت به
خود ادامه داد .این دیدگاه
موسیقی سنتی ایران .»5جالب
به نقش ایدئولوژی در تنگ
انکه داریوش صفوت ،یکی
تر کردن هر چه بیشتر عرصه
از اصلی ترین چهره های
برای موسیقی و موسیقیدان در
این مرکز و از بنیانگذاران ان
سال های بعد از انقالب می
در دفاع از سنت موسیقی
پردازد که در یادداشت قبل
اواخر قاجار و علت بنیان
به اختصار به ان پرداختیم.
نهادن این سنت احیا می
با ترکیب غیر متوازن سه دیدگاه
گوید« :انقالب مشروطیت
باال ،نتیجه ی این بحث را می
و بخصوص جنگ بین
توان اینگونه خالصه کرد که:
المللی دوم خیلی لطمه به
هم شرایط ایدئولوژیکی که
هنر اصیل زد .این بود که
پویایی موسیقی را ناممکن کرد
همه بزرگان ما به فکر بودند
و به روند منطقی و ازادانه ی
که کاری برای موسیقی
ان اسیب جدی وارد کرد ،هم
بکنند» .6نتیجه انکه اگرچه
داریوش صفوت ،یکی از اصلی ترین چهره های این مرکز و از
خود میراث داران موسیقی که
مرکز حفظ و اشاعه با هدف
بنیان
علت
و
قاجار
اواخر
موسیقی
سنت
از
دفاع
در
ان
بنیانگذاران
به تبعیت از نگاه موزه دارانه
احیای سنت موسیقی اصیل
بخصوص
و
مشروطیت
گوید«:انقالب
می
احیا
سنت
این
نهادن
به فرهنگ برخاسته از تز مرکز
و برای مقابله با موسیقی
غیر مکتبی رادیویی-که جنگ بین المللی دوم خیلی لطمه به هنر اصیل زد .این بود که حفظ و اشاعه و هم چنین نگاه
در دهه ی چهل به اوج همه بزرگان ما به فکر بودند که کاری برای موسیقی بکنند* .ایدئولوژیک از باال موجب
ترویج دیدگاهی منجمد و بسته
محبوبیت خود نزدیک
شده بود -و هم چنین موسیقی پاپ ان روزگار مجموعه به موسیقی ایرانی شدند ،و هم در چشم اندازی کلی تر شرایط
ی ارزشمند موسیقی دستگاهی قاجار را تدوین کرد و فرهنگی عصر حاضر که زمانه ی تحلیل رفتن ابرروایت ها ،برجسته
هنرمندان توانایی را در چهارچوب خود پرورش داد ،اما شدن خرده فرهنگ ها و اشتی با سایر دیدگاه های فرهنگی است،
در نهایت و مهمتر از این همه-اگر شرایط تاریخی را هم هر 3دست به دست هم دادند تا موسیقی ایرانی با مشکالت مهمی
مد نظر قرار دهیم -خروجی ان نگاهی بسته ،مرتجع و در عرصه ی اجتماعی رو به رو باشد و نتواند بعنوان یک مدیوم
7
فرهنگی/هنری در کنار حرکات مردمی و اجتماعی قرار بگیرد.
منجمد به فرهنگ و سنت موسیقایی ایرانی بود.
-5برای اطالعات بیشتر رجوع کنید به مقاله ی «بررسی جنبش احیای موسیقی دستگاهی در نیمه ی سده ی
حاضر» ،نوشته سجاد پورقناد از سایت هارمونی تاک
-6همان
-7برای اطالعات بیشتر رجوع کنید به مقاله ی «مرکز حفظ و اشاعه ،پایانی بر سنت موسیقی ایرانی» ،نوشته
محسن شهرنازدار ،از سایت انسان شناسی و فرهنگ
* داریوش صفوت و عبدالله دوامی ،از بنیان گذاران مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایران
www.darioushsafvat.com
11 صفحه 11
طنز
12 صفحه 12
سخن پایانی
«قبل از اینکه بانوان ایران کشف حجاب کنند من در اروپا با خانواده خودم کشف
حجاب کردم و هیچ کس با کشف حجاب مخالف نبود .ولی من مخالف بودم .چون
معتقد بودم که کشف حجاب باید به واسطه ی اولسیون و بواسطه تکامل اهل مملکت
باشد نه بواسطه ی کسی که یک قدرتی پیدا کرده و یک زوری پیدا کرده که من این جور
می خواهم و باید این جور بشود .من این را معتقد نیستم به هیچ وجه و مخالف هم بودم».
مصدق و مسائل حقوق و سیاست ،ایرج افشار ،انتشارات زمینه ،1358 ،ص124
دوازدهمین المپیاد ورزشی دانشجویان دختر دانشگاه های علوم پزشکی کشور
منبع تصویر :خبرگزاری دانشجو www.snn.ir
13 صفحه 13