ماهنامه سرند شماره 80
ماهنامه سرند شماره 80
ماهنامه سرند شماره 80
رسند
سرند تالشی است جهت نقد اندیشه و رفتار جامعه ایران
بی خیالی یا غمزدگی روشنفکری است؟
در نقد روزمرگی حاکم بر جامعه ایران
اناندا کریشنان
نگاهی به زندگی اناندا کریشنان
بنیان گذار هولدینگ تگاس
وقتی خیانت در می زند!
درباره خیانت بین زوجین (قسمت دوم)
روایتی در میان مرگ و زندگی
نگاهی به رمان طاعون اثر البر کامو
ماهنامه تحلیلی مسائل ایران /سال هفتم /خرداد 21 / 1401صفحه صفحه 1
سرند تالشی است جهت نقد اندیشه و رفتار جامعه ایران
اینه چون نقش تو بنمود راست خود شکن ،اینه شکستن خطاست
ماهنامه تحلیلی مسائل ایران
سال هفتم /شماره هشتادم /خرداد 1401
مدیرمسئول و سردبیر :سپهر ساغری
منبع تصویر جلد:
FERDOWSI
www.aidinsalsabili.com
همکاران این شماره:
شکیب ضربی ،زینب حجتی ،زهرا قدسی ،سمیرا گیالنی و علی تیموری
سرند رایگان است و رایگان خواهد ماند
نشانی سایت ماهنامه:
www.sarandmonthly.com
ماهنامه سرند را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
Sarandmonthly
روشنفکر کسی است
که ذهنش مراقب خودش باشد.
البر کامو
فیلسوف فرانسوی
رقاب
غی
ماهناهمسرند
ش
رو
لف
هبانمخاد وندجانوخرد صفحه 2
ان چه در این شماره میخوانید:
سخن اغازین
بی خیالی یا غمزدگی روشنفکری است؟ /ص 3
در نقد روزمرگی حاکم بر جامعه ایران
پیشنهاد
روایتی در میان مرگ و زندگی /ص 6
نگاهی به رمان طاعون اثر البر کامو
کارافرینی
اناندا کریشنان /ص 9
نگاهی به زندگی اناندا کریشنان بنیان گذار هولدینگ تگاس
جامعه
منبع تصویر:
Iran beaches: The 18 beautiful and famous beaches in Iran / Banood Beach
www.epiciran.com
وقتی خیانت در می زند! /ص 11
درباره خیانت بین زوجین (قسمت دوم)
سخن پایانی
ایرانی ،بی حوصلگی ،شتاب زدگی و سبکسری در برابر حوادث ندارد /ص 16
عبارتی از سعید نفیسی به مناسبت 18خرداد زادروز ایشان
اگهی
اگهی ها /ص 17
ماهنامه سرند
شماره هشتادم ،خرداد 1401
2 صفحه 3
س
خ
نا
منبع تصویر:
?How do we encourage and empower budding entrepreneurs
www.deccanherald.com
بدون دعوت به سـاختن و بدون برداشـتن گامی
عینـی ،در گله گزاری و بی خیالی خالصه شـده ایم!
جریان مسـلط ان است که بر شـادی و دورهمی
دیگـران خـرده بگیرد یـا روی گردانی از مسـائل
کالن را راه حـل بدانـد! در این میان باید پرسـید:
«ایا بی خیالی یا غمزدگی روشنفکری است؟»
ماهنامه سرند
شماره هشتادم ،خرداد 1401
غاز
ین
3 صفحه 4
سخن اغازین
بی خیالی یا غمزدگی روشنفکری است؟
در نقد روزمرگی حاکم بر جامعه ایران
سپهر ساغری
بـه نظـر می رسـد تصویـری از البر کامو با سـیگاری
بـر لـب یـا نیمرخـی از احمد شـاملو در پـس زمینه
ای سـیاه ،بـه انضمام جمالتـی قصار از ایشـان ،همه
تعریـف مـا از روشـنفکری باشـد .منتظریم کسـی از
سـفره اش یـا عروسـیش عکـس و فیلـم درج کنـد
و بعـد بگوییـم مگـر فقـر را بـر پیشـانی مـردم نمی
بینیـد؟ گویـی در نظـر اکثریت ما دعـوت دیگران به
غم زدگی ،روشـنفکری اسـت! اما سـمت دیگر ماجرا
بـه خوش باشـی و بـی خیالی خو کرده اسـت .تصور
مـی کنـد با بـی توجهی بـه دنیـای اطـراف ،او برنده
داسـتان پر از مسـئله زندگی اسـت .به نظر می رسد
هـر دو سـمت ماجـرا غافـل انـد کـه رویکرد ایشـان
عیـن تن دادن به روزمرگی اسـت! با ایـن توضیح در
نوشـتار پیش رو بـه نقد هر دو رویکرد خوش باشـی
و بیخیالی مـی پردازیم.
دوقطبی روزمرگی؛ خوش باشی و بیخیالی
دورهمـی بـا سـفره هـای رنگـی از یـک سـو و بـد و
بیـراه گفتـن به زمین و زمان از سـوی دیگـر ،عمده
مطالبی است که در فضای مجازی شاهدش هستیم.
ایـن دوگانه شـاید بیشـتر به چشـممان بیایـد به ان
جهـت کـه احساسـاتی چـون محرومیت یا شـوق را
در مـا برمـی انگیـزد .در حقیقـت رویکـرد عمومـی
در برخـورد بـا محیـط اطـراف دو قطبی اسـت .یک
ماهنامه سرند
سـمت ماجرا که تن بـه روزمرگـی داده و مدام تذکر
مـی دهد کـه« :چـرا چنین مـی کنید؟ مگـر نداری
و ناراحتـی تـوده را نمـی بینید؟ مگر نمـی بینید در
اب�ادان و مش�هد و ...چ�ه اتفاق�ی رخ داده اس�ت؟» و
سـوی دیگـر که اساسـا تصـور می کنـد بـا پرهیز از
اصطالحـا اخبار بـد ،ارامش خاطـرش را حفظ کرده
اسـت .بـا ایـن حـال همان قـدر کـه بی توجهـی به
مسـائل زندگی اجتماعی راهگشـا نیسـت ،دعوت به
غمزدگ�ی نیزـ گرهی باز نم�ی کن�د .در حقیقت اگر
بـه 30درصـد جامعـه بگوییـم شـاد نباشـید و مدام
احساسـات و لـذات زندگـی خـود را سانسـور کنیـد
تـا بخـش دیگـر جامعـه احسـاس محرومیـت نکند،
عملا نـه فقـط مشـکل ان 70درصد را حـل نکرده
ایـم کـه ان 30درصـد را هم سانسـور کرده ایـم! 1از
طرفـی ،بـر فـرض محال همـه ایرانیـان برخـوردار از
نشـان دادن زندگـی خـود پرهیـز کنند ،مـی توانیم
بـه همه مردم جهان بگوییم در اینسـتاگرام پسـت و
اسـتوری نگذارنـد؟! از کنـه موضع گیری این دسـت
از هموطنان این طور اسـتنباط می شـود که عاشـق
نشـوید ،نخوریـد ،نپوشـید ،مسـافرت نکنیـد چـون
مـا محـروم یـا غصـه داریـم! بایـد بگویم همـان قدر
کـه بیخیالـی راه حل نیسـت ،نسـخه سـیاه پوشـی
و عـزاداری نیـز کارگـر نیسـت .راه مقابلـه بـا وضـع
موجـود ،کنشـگری اسـت .مشـکل ان نیسـت کـه
بخشـی از جامعه برخوردار و شـاد اسـت مشـکل ان
اسـت که توزیـع ثروت عادالنه نیسـت .بجـای ایجاد
محرومیـت بـرای دیگـران ،خـرده گرفتـن از زندگی
عـادی مـردم اعـم از دورهمی تـا ابراز عالقه ایشـان،
اسـتین بـاالزده و کنشـگر باشـیم .بجای دعـوت به
غـم زدگـی ،پا بـه میدان عمـل بگذاریم .بجـای گرد
یـاس به همـه جا پاشـاندن ،تاریـخ توسـعه بخوانیم
بویـژه انچـه بـر المـان هـا و ژاپنـی ها گذشـت می
تواند بسـیار راهگشـا باشد.
-1البته که اعداد ساختگی است و صرفا برای نزدیک شدن مفهوم به ذهن مورد
استفاده قرارگرفته است.
شماره هشتادم ،خرداد 1401
4 صفحه 5
سخن اغازین
ایا ما شهروندانی اگاه هستیم؟
اکثریت مخاطبین همین نوشـتار برخوردارند .دست
کـم فقیـر و محـروم نیسـتند امـا ان قـدر کـه خرج
شـراب ،سـیگار و ...می کنند خرج کتاب نمی کنند!
امـا در ایـراد گرفتـن بر ایـن و ان ید طوالیـی دارند.
اگـر امروزمـان را با ده سـال پیش مقایسـه کنیم چه
تفـاوت هایـی در خـود می بینیـم؟ به عنـوان نمونه
شـاهدم کـه بسـیاری از دوسـتان دور و نزدیکـم ده
سـال پیش دانشـجوی رشـته های مختلف پزشکی،
فنـی و ...بودنـد و امـروز بـه مناصبی چون اسـتادی
دانشـگاه ،مدیریـت شـرکت و مانند این رسـیده اند.
بـا ایـن حـال تفـاوت ایشـان با ده سـال پیـش صرفا
در مدارکشـان خالصه می شـود .بسـیاری از ایشـان
نـه تاریـخ ایـران را مطالعـه مـی کنند و نـه تحوالت
جهـان را .نـه روزنامـه ای را دنبـال مـی کننـد و نـه
کتـاب در سـبد خریـد ایشـان جایـی دارد! بـا ایـن
حـال در اظهـار نظـر پیرامـون مسـائل مختلف خود
را صاحـب اندیشـه مـی داننـد .در حقیقـت نظـرات
خـود را بـی انکـه مطالعـه خاصـی داشـته باشـند و
صرفا بر اسـاس پندار شـخصی ،درسـت مـی دانند .در
یـک نمونه قابل تامـل در مورد کودتـای ۲۸مرداد و
سـرنگونی دولـت دکتر مصـدق ،دوسـتی معتقد بود
ایـن رویـداد کودتا نیسـت .عـرض کردم همـه منابع
دانشـگاهی از ان واقعه بـه کودتا یاد می کنند چگونه
ان را رد مـی کنیـد؟ فرمودنـد« :بـه نظـر مـن کودتا
فقـط علیـه نفر اول مملکت رخ می دهد و نه نخسـت
وزیـر!» اگـر مخاطب این نوشـتار تعریف کودتـا را در
منابع مختلف جسـتجو و مطالعه کرده باشـد متوجه
خواهـد شـد که دوسـت دانشـگاهی مـورد اشـاره ام،
بـرای به کرسـی نشـاندن نظر خـود در تعریـف کودتا
هم دسـت برده اسـت! مخلص کالم اینکه نمی شـود
ما شـهروندان خود از مسـائل اجتماعی اطالع چندانی
نداشـته باشیم و از ان مذموم تر بخواهیم این نااگاهی
را بـا خشـونت یا قلـب واقعیت پنهان کنیـم ،بعد فی
المثـل از رئیـس مجلس خـرده بگیریم کـه نمی داند
قانون اساسـی چند اصل دارد! کسـی هم نیسـت از ما
بپرسـد« :مگـر خود شـما مـی دانید که انتطـار دارید
مسـئوالنتان بدانند؟!» باید از خود بپرسـیم چه میزان
نسـبت به مسـائل روز کشـور و جهان اگاه هسـتیم؟
پشـت مدرک دانشـگاهی یا مهارتمان پنهان نشـویم.
اگـر حقیقتـا منتقـد بی خیالـی و یا در مقابـل دعوت
دیگران به غم زدگی هسـتیم ،می بایسـت کنشـگری
را از خـود اغـاز کنیم.
منبع تصویر:
مهم ترین مساله امروز جامعه ایران چیست؟
www.entekhab.ir
ماهنامه سرند
شماره هشتادم ،خرداد 1401
5 صفحه 6
پیشنهاد
« در ان ایـام بـه نظـر رسـید زمـان ثابت مانـده .چاالب هـای بازمانـده از اخرین رگبار ها را خورشـید
فصل سـال مـردم را بـه ارامش فـرا می خواند .لیکـن ،در مدت چهار
می خشـکاند .همـه چیـز در ان ِ
روز ،تـب چهـار خیـ ِز خیره کننـده برداشـت :شـانزده مرگ ،بیسـت و چهار ،بیشـت و هشـت و سـی
و دو .روز چهـارم ،گشـایش بیمارسـتان امـدادی در دبسـتان اعلام شـد .همشـهریان مان کـه تـا ان
هنـگام همچنان با مزاح بر نگرانی شـان سـرپوش می گذاشـتند ،اکنـون با چهره ای مغمـوم از خیابان
می گذشـتند بـی ان که لـب از لب بـاز کنند».
منبع تصویر:
ادم اول فرزند ناخلف البر کامو
www.foad-ansari.ir
طاعون ،البر کامو ،ترجمه کاوه می ر عباسی ،نشر چشمه ،تهران ،چاپ هفتم ،1399ص 65
ماهنامه سرند
شماره هشتادم ،خرداد 1401
6 صفحه 7
پیشنهاد
روایتی در میان مرگ و زندگی
نگاهی به رمان طاعون اثر البر کامو
علی تیموری
در طـول تاریخ همـواره عوامل متعددی مانند جنگ،
بیمـاری ،حـوادث طبیعـی و … باعـث شـده اند که
عـده زیـادی از مردم یک منطقه یا حتـی فراتر از ان
در سراسـر جهان ،جان خود را از دسـت بدهند؛ این
عوامـل پـس از اثر گـذاری بـر تاریـخ و جامعه ممکن
اسـت وارد داسـتان ها شـوند ،در قالـب موسـیقی ها
شـنیده شـوند و یـا بـر روی صحنه هـا بـه نمایـش
دراینـد .گاهـی هـم ممکـن اسـت روزگار به گونه ای
رخ دهـد کـه خودمـان در شـرایطی قـرار بگیریم که
بیـم مـرگ را هـر لحظـه در اطرافمـان حـس کنیم
و ان را از کسـانی کـه قـرار اسـت در اینـده داسـتان
ان را بشـنوند یـا تماشـا کنند ،بیشـتر حـس کنیم؛
یعنی زمانی که قرار اسـت به ارزش زیسـتن بیشـتر
فک�ر کنی�م و ب�ه دنب�ال جواب�ی ب�رای ان باش�یم.
کتـاب طاعـون از البـر کامـو روایـت غیـر تاریخی از
شـیوع بیمـاری طاعـون در نیمـه اول قرن بیسـتم و
در شـهر اُوران واقـع در شـمال غـرب کشـور الجزایر
اسـت .داسـتان پیـش از اغـاز شـیوع طاعون شـروع
می شـود یعنـی جایـی کـه مـردم بـی خبـر از اینده
زندگـی عـادی خود را دنبـال می کننـد و توجهی به
ن را مهم
افزایـش تعـداد موش های شـهر ندارنـد و ا
نمی داننـد .امـا در اینـده با مـرگ خود یـا اطرافیان،
بسـته شـدن دروازه ها شـهر ،قرنطینه خانگی مواجه
می شـوند که تاثیـری غریب بر زندگـی تمامی افراد
جامع�ه می گ�ذارد .راوی داسـتان به دالیلـی که اخر
کتـاب عنـوان می کنـد خـود را معرفـی نمی کنـد و
تنهـا روایـت افـرادی را بیـان می کنـد کـه هـر کدام
ماهنامه سرند
بـه نوعـی نمـادی از یـک بخـش جامعه انـد .بـه طور
مثـال "دکتـر برنـار ریـو" که در بیشـتر داسـتان با او
همـراه هسـتیم ،شـبان ه روز درگیـر مسـائل درمانـی
اسـت یا "رامبر" خبرنگاری اسـت کـه از پاریس امده
امـا به دلیل بسـته بودن مسـیر های خروجی شـهر و
در دسـترس نبودن تلگراف ،خبـری از عزیزانش ندارد
و حاضـر اسـت بـرای خروج از شـهر هر قانونـی را زیر
پـا بگـذارد و هـر هزینه ای را بپـردازد و یـا "کوتار" که
در ابتـدای داسـتان با خودکشـی ناموفقی که می کند
با او اشـنا می شـویم ،شـخصیتی اسـت که جو حاکم
بـر شـهر بـه دلیل شـیوع بیمـاری به سـودش اسـت
و از ایـن کـه تمـام توجـه نیرو هـا امنیتی بـه برقراری
قرنطینه اسـت احسـاس رضایت می کند و خـود را در
خطر نمی بینـد اما زمانی که بیمـاری در حال کاهش
اسـت نگرانـی او بیشـتر و بیشـتر می شـود و همـواره
چشـم انتظار جهـش و موجی دیگر از بیماری اسـت.
« از مـاه اوت بـه بعد میزان مـرگ و میر به حدی
رسـید که ظرفیـت گورسـتان کوچک شـهرمان
دیگـر جواب گوی تعداد قربانیان نبود .هر قدر هم
دیوارها را برداشـتند و در زمین هـای اطراف برای
مـردگان جـا باز کردند فایده نداشـت و چاره سـاز
نشـد .ابتدا به فکرشان رسید خاک سپاری را شب
هنـگام انجـام دهنـد تـا از رعایـت برخـی چیز ها
معاف باشـند .بنابراین اجسـاد را شـتاب زده درون
گـودال هـا می انداختند .هنوز کارشـان بـه پایان
نرسـیده بـود کـه بیل ها بـر چهره ها ی بـی جان،
ِ
اهـک خـام می پاشـیدند .لیکن کوتـاه زمانی بعد
ناگزیر شـدند پهنه گورسـتان را در مسیری دیگر
فـراخ کنند .خیلـی زود چاره ای نمانـد جز ان که
1
قربانیان طاعون را نیز بسـوزانند».
کتـاب طاعـون در اشـنایی با فلسـفه مـورد تایید
کامـو نقـش مهمـی دارد .کامـو در این کتـاب در
ب بیگانه بیشـتر به موضوع مرگ و
مقایسـه با کتا
ن را از زوایـای مختلـف مورد
زندگـی می پـردازد و ا
-1طاعون ،البر کامو ،ترجمه کاوه می ر عباسی ،نشر چشمه ،تهران ،چاپ هفتم ،1399ص 65
شماره هشتادم ،خرداد 1401
7 صفحه 8
قـرار می دهـد و سـعی دارد تـا ارزش زیسـتن را در مواجه با مـرگ به چالش بکشـد و از اهداف زندگی
کـردن بگویـد .علاوه بـر مـرگ و زندگی ما در این داسـتان بـا موضوعات مختلفی مانند :عشـق ،حس
انسـان دوسـتی ،تعصبـات کورکورانـه ،باور هـای خرافـی و … مواجه می ش�ویم .کتاب طاعـون از البر
کامـو و کتـاب کـوری از ژوزه سـاراماگو دو کتابـی هسـتند کـه برای عالقمنـدان کتاب بـه علت خلق
فضایـی مشـابه وضـع حـال حاضر جهان ،بیـش از قبل مـورد توجه قـرار گرفتند.
منبع تصویر:
چرا ملت ها شکست می خورند؟ (ریشه های قدرت ،ثروت و فقر)
www. daryaftpub.com
ماهنامه سرند
شماره هشتادم ،خرداد 1401
8 صفحه 9
اقتصاد و کارافرینی
مـن شـنیده ام کـه برخی می گوینـد چندان
حضـور اجتماعـی نـدارم .بـه هـر حـال ،چرا
بایـد یـک نفر مـدام در دید باشـد؟ من فقط
کارم را انجـام مـی دهم.
www.tatlerasia.com
منبع تصویر:
Tan Sri Ananda Krishnan
ماهنامه سرند
شماره هشتادم ،خرداد 1401
9 صفحه 10
اقتصاد و کارافرینی
اناندا کریشنان
نگاهی به زندگی اناندا کریشنان بنیان گذار هولدینگ تگاس
سمیرا گیالنی
انانـدا کریشـنان ،1سـرمایه گـذار موفـق کسـب و
کار ،ششـمین مـرد ثروتمنـد اسـیا اسـت .او رئیـس
2
و مدیرعامـل شـرکت سـهامی اوسـاها تـگاس
(هولدین�گ ت�گاس) اس�ت .انانـدا از پـدر و مـادری
تامیلـی 3ب�ا اصالت س�ریالنکایی در پایتخ�ت مالزی،
کواالالمپـور متولـد شـد .شـرکت کریشـنان یعنـی
ماکسـیز کامیونیکیشـنز ،4نقـش بسـیار مهمـی در
تبدیـل وی بـه ثروتمندتریـن مـرد کسـب و کار در
اسـیای جنـوب شـرقی داشـته اسـت .انانـدا مدرک
کارشناس�ی ارشد در رش�ته مدیریت راهبردی کسب
و کار 5را از دانشـگاه هاروارد اخذ کرده اسـت .علیرغم
وضعیـت مالـی و تحصیلات عالیه ای که کریشـنان
دارد ،وی همـواره از در معـرض عمـوم بودن اجتناب
نمـوده و سـعی کـرده کـه کمرنـگ تر زندگـی کند.
بـه هر حـال نام او بـه خاطر شـرکت مخابراتی بحث
برانگیـز ایرسـل ماکسـیز 6بـر زبان هـا افتاده اسـت.
اولیـن اجر امپراتوری تجاری کریشـنان با تجارت در
صنعـت نفـت بـود .او در ابتدا معامله گـر نفتی بود و
7
نخسـتین سـرمایه گذاری اش در اکسویل تریدینگ
صـورت گرفـت کـه صـرف معاهـدات تجـارت نفـت
شـد .سـرمایه گـذاری هـای بعـدی کریشـنان برای
کارافرینـی از پولـی کـه از تجـارت نفـت بدسـت
امـد ،متولـد شـد .برخی از ان ها شـامل اسـتودیوی
کارتونـی و دامـداری اسـت .در ادامـه فعالیت هایش،
وی بزرگتریـن شـرکت ارتباطـات یعنـی ارتباطـات
1-Ananda Krishnan
این شرکت چند منظوره در سال 2-Usaha Tegas Group Holdings Bhd:
1984توسط کریشنا تاسیس شد.
3-Tamil
شرکت خدمات ارتباطی در مالزی 4-Maxis Communications
5-Master in Business Administration: M.B.A
6-Aircel-Maxis
7-Exoil Trading
ماهنامه سرند
ماکسـیز را در دسـت گرفـت .شـرکت ارتباطـات
ماکسـیز دارای رکـورد ارائـه خدمـات تلفـن همـراه
در مالـزی اسـت کـه بیـش از 11میلیون مشـترک
دارد و درامـد تخمینـی ان حـدود 8.9میلیارد دالر
اسـت .شـرکت خصوصـی فعلـی کریشـنان یعنـی
اوسـاها تگاس ،یکی از سـهامداران شـرکت تانجنگ
(سـهامی عـام) 8اسـت .ایـن شـرکت دارای زنجیره
ای از شـرکت هـای تابعـه از جملـه اسـتخرهای پان
مالـزی ،9بازی هـای بخـت ازمایی 10و تولیـد نیروی
پاورتـک 11اسـت .سـرمایه خالص کریشـنان در حال
حاضر 11.7میلیارد دالر اسـت با این حال همچنان
بـه گسـترش تجـارت خود فکـر می کند .کریشـنان
عالقمنـد به ماهـواره هـا و ارتباطات ،توسـعه امالک
و تجـارت نفـت اسـت .عشـق او بـه املاک او را بـه
سـمت خرید کیـا اورا ،12خانه بسـیار گـران قیمتش
در نزدیکـی روسـتای اسـکون 13کشـاند .ایـن امالک
شـامل 1800هکتـار زمیـن اسـت .سـایر املاک
کریشـنان در فرانسـه ،لندن و کواالالمپور واقع شـده
اسـت .کریشـنان همچنیـن به سـفرهای ماهیگیری
در قایـق لوکس خـود می پردازد .شـرکت خصوصی
کریشـنان ،اوسـاها تگاس ،در بسیاری از فعالیت های
اجتماعـی از جمله امـوزش و پرورش ،هنـر و ورزش
مشـارکت دارد .انانـدا کریشـنان متاهل و دارای سـه
فرزند اسـت.
8 - Tanjong Public Limited Company:
تاسیس اولیه شرکت در 1926بود و بعدها در سال 1991نام فعلی شرکت ،انتخاب شد.
این شرکت شرطبندی در 1988تاسیس و سابقا تابع 9-Pan Malaysian Pools:
شرکت تانجنگ بوده است.
10- lottery gaming and leisure
11-Powertek
12- Kia Ora
13-Scone
شماره هشتادم ،خرداد 1401
10 صفحه 11
جامعه
ماهنامه سرند
شماره هشتادم ،خرداد 1401
منبع تصویر:
?Who Invented the Internet
www.britannica.com
با ورود به عصر مدرنیته نوین ،بسـیاری از زیرسـاختارهای اجتماعی و فرهنگی
جوامـع مختلـف دچـار تغییرات بنیادین و اساسـی شـد .فنـاوری ارتباطات که
یکی از محصوالت مدرنیته اسـت ،بیشـترین سـهم را در تغییر الگوهای زندگی
و رفتـاری بـه خـود اختصاص داده اسـت .گرچه بسـیاری از کشـورها و ملت ها
سـعی کرده انـد در برابـر این انقلاب اطالعاتـی و تکنولوژیک ،از خـود مقاومت
و سرسـختی نشـان دهنـد امـا هرگـز نمی تـوان تاثیر بسـزای این عرصـه را بر
تقریبـا تمام ابعاد زندگی بشـر کتمـان نمود.
11 صفحه 12
جامعه
وقتی خیانت در می زند!
درباره خیانت بین زوجین (قسمت دوم)
شکیب ضربی
زینب حجتی
زهرا قدسی
همانطـور کـه در شـماره پیشـین ذکـر شـد ،فضای
مجـازی ،بسـتر مناسـبی را بـرای برقـراری ارتبـاط
فراهـم کرده اسـت .یکـی از اشـکال ارتباطاتی که در
قالـب فضـای مجـازی رخ می دهد ،متضمـن خیانت
بـه همسـر و یـا خانـواده اسـت کـه بـر ان اثـار و
عواقب بسـیاری و همچنیـن احکام و قوانینی مترتب
می شـود .بدیهی اسـت که دنیـای ارتباطـات زندگی
بشـر را بـا دگرگونـی شـگرفی مواجـه کـرده و باعث
ارتقـای کیفیت زندگی او شـده اسـت ،امـا در برخی
مواقع زمینه سـاز ایجاد مشـکالت اجتماعی نیز شده
اسـت کـه ارتبـاط در فضـای مجازی و شـکل گیری
خیانـت بیـن زوجیـن نمونـه ای از ان اسـت .بـا این
توضیـح در قسـمت دوم نوشـتار "وقتـی خیانـت در
مـی زنـد!" بـه برررسـی عوامـل موثـر بر خیانـت در
فضـای مجـازی مـی پردازیم.
ماهنامه سرند
عوامل موثر برخیانت زوجین در فضای مجازی
)1تغییر ارزش ها
امـروزه متاسـفانه ازادی و بی بنـد و بـاری در ارضـاء
غرایـز جنسـی باعـث شـده تا مـردان و زنان نسـبت
بـه زندگـی مشـترک متعهـد نباشـند .تغییراتی که
در حـوزه دیـن در جامعـه رخ داده باعـث کاهـش
اموزه هـای دینـی در خانـواده ،دوری خانـواده از
شـریعت و کم رنـگ شـدن حریم هـای دینـی در
روابـط خانوادگـی شـده اسـت .از طرفـی قابـل تامل
اسـت کـه برخـی ارتبـاط بـا جنـس مخالـف در
دنیـای مجـازی را ماننـد دنیـای واقعـی ،غیراخالقی
نمی داننـد .از انجایـی کـه برخـی از عناصـر موجـود
در ایـن پدیده مغایـر با فرهنگ خـودی (ارزش های
اسلامی – ایرانی ) اسـت پس می تـوان گفت فضای
مجـازی می توانـد اسـیب های زیـادی را بـه همـراه
1
داشـته باشد.
)2روابط عاطفی سرد
بررسـی ها نشـان می دهـد یکـی از دالیـل گرایـش
زنـان بـه فضـای مجـازی ،نارضایتی عاطفی اسـت و
فضـای مجـازی ،روابـط عاطفی و جنسـی را سـرد و
سـردتر می کنـد و زن و شـوهر را بـه فضـای مجازی
سـوق می دهـد .دلیـل اصلـی کـه موجـب می شـود
فـرد بـه سـمت ارتباطـات فرازناشـویی و خیانـت در
ایـن فضاهـا کشـانده شـود ،نارضایتی عاطفی اسـت
و شـبکه های اجتماعـی نقـش تسـهیل گر را دارنـد.
تنـوع فضـای مجـازی و اغنـا نبـودن زنـان از لحـاظ
عاطفـی ،دو عنصـر مهـم در خیانت زنـان متاهل در
فضـای مجازی اسـت.
)3تبلیغات غرب
فضـای مجـازی و شـبکه های اجتماعـی کـه تحـت
تاثیـر تولیدات رسـانه ای غـرب به وجود امده اسـت،
باعـث شـده تـا سـطح توقـع از زندگی مشـترک بـه
-1مزارزیی ،یاسین ،صمدی ،لیال ،سام نژاد ،ساره ،لقمان نیا ،مهدی ،)1397( ،بررسی
تاثیر فضای مجازی بر خیانت فرازناشویی ،چهارمین کنفرانس سراسری دانش و فناوری
علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران ،تهران.
شماره هشتادم ،خرداد 1401
12 صفحه 13
جامعه
خصوص در میان نسـل جوان ،بـاال رود و تحت تاثیر
این فضا انچه باید از زندگی مشـترک انتظار داشـته
باشـد بـه نوعـی تحریف شـده اسـت .پیام مشـترک
برنامـه هـای ایـن شـبکه ها ترویـج خانواده هـای
بی سـامان و لجام گسـیخته در مقابـل سـاختار
خانـواده ،عادی سـازی خیانت همسـران بـه یکدیگر،
عـادی جلوه دادن روابط جنسـی دختر و پسـر پیش
از ازدواج ،ترویـج فرهنگ هم باشـی به جـای ازدواج و
عـادی جلـوه دادن سـقط جنیـن دختران اسـت.
)4نااگاهی
سـواد رسـانه ای مـردم باید ارتقـا یابد تا از زشـتی ها
و زیبایی هـای رسـانه های اجتماعـی اگاه شـوند.
یکـی از علت هایـی که ما اسـتفاده درسـت از بعضی
وسـایل را نمی دانیـم ،فرهنگ غلطی اسـت که برای
مـا درونـی شـده اسـت و نمی دانیـم کـه هر وسـیله
جدیـد کـه وارد جامعـه می شـود باید کاربـرد ان در
موردی باشـد کـه برای مـردم و اجتماع مفید اسـت
2
و نباید همیشـه به دنبال جاذبه و سـرگرمی باشـیم.
-4کسـب شجاعت بخاطر کشـف ویژگی های جدید
در خـود :کشـف ویژگی هـای تـازه در رابطـه جدیـد
ضمـن خالق کـردن افراد به ان ها شـجاعت می دهد.
پاسخ به خیانت
-1میـل بـه طلاق :افـراد درگیـر در تجربـه رابطـه
فرازناشـویی دسـت بـه مقایسـه همسـر خود بـا نفر
سـوم می زننـد .کاسـتی های همسـر خـود را بـا
داشـته های نفـر سـوم مقایسـه کـرده و احسـاس
باخـت می کننـد.
-2ترمیـم اشـیانه :برخـی از ایـن روابـط بـه کاهـش
تنـش در رابطه اصلـی کمک می کند و انـگار این فرد
برای ثبات بخشـیدن به رابطه فراخوانده شـده اسـت.
شماره هشتادم ،خرداد 1401
13
www.prettylifestylez.com
ماهنامه سرند
-3کسـب خالقیت بسیار در بدست اوردن زمان برای
رابطـه و پنهـان کـردن ان :تجربه هیجانـات جدیدی
ماننـد هیجـان جنسـی و ارتبـاط کالمـی مطلـوب با
طـرف مقابـل ،افـراد را بـرای یافتـن زمان بـرای باهم
بـودن و پنهـان کـردن رابطـه ،خالق کـرده بود.
منبع تصویر:
-2مزارزیی ،یاسین ،صمدی ،لیال ،سام نژاد ،ساره ،لقمان نیا ،مهدی ،)1397( ،بررسی
تاثیر فضای مجازی بر خیانت فرازناشویی ،چهارمین کنفرانس سراسری دانش و فناوری
علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران ،تهران.
-2سـلب مسـئولیت از رفتـار خـود و تاکیـد بـر
ویژگی هـای همسـر :افـراد بعد از شـکل گیـری رابطه
بـرای توجیـه رفتار خود و ادامـه دادن به رابطه بر عذاب
وجـدان غلبه کـرده و از مرحله چانه زنی عبور می کنند
و در نتیجه مسـئولیت رفتارشـان را متوجه همسرشان
می کننـد .در واقـع در مـورد اینکه همسرشـان چگونه
بایـد باشـد ایده هـای زیـادی دارند امـا در مـورد اینکه
خودشـان بایـد چگونه باشـند ،ایـده ای ندارند.
13 inexcusable reasons why men cheat
)5دسترسی اسان و همگانی
افزایـش تولیـد وسـایل هوشـمندی از قبیـل تلفـن
همـراه و دسترسـی بـه اینترنـت در نهایت سـهولت،
سـبب شـد تـا گروه هـای کثیـری از افـراد جامعه با
سـنین مختلـف بـه دنیـای مجـازی راه پیـدا کنند.
اینترنـت بـه دلیـل ایجاد روابط دوسـتانه و عاشـقانه
بـا سـرعت زیـاد در زمینه هـای غیراخالقـی ،مـورد
توجـه اسـت .اغلـب گسـترش روابـط غیراخالقـی
مجـازی در عرصـه اینترنـت در جهـت روابـط واقعی
صـورت می گیـرد .بـه بیانـی دیگـر فضـای مجـازی
بـرای فعالیت هـای غیراخالقی بسـترافرینی می کند
و موجب سـهولت خیانت در روابط زناشـویی و روابط
نامشـروع می شـود.
علل نگهدارنده خیانت
-1تمایـل بـه تجربـه کـردن هیجـان :یکـی از علل
شـکل گیـری رابطـه فرازناشـویی تمایـل افـراد بـه
تجربـه کردن روابط تازه و جدید اسـت .ایـن افراد به
نظر می رسـد افـراد هیجان طلبی هسـتند که تحمل
زندگـی کسـالت بـار را ندارند. صفحه 14
جامعه
-3تحمـل فشـار روانـی :یکـی دیگر از مـوارد مداخله کننـده در رابطه فرازناشـویی تحمل فشـار روانی به خاطـر نگرانی هایی
اسـت کـه بعـد از رابطـه پیش می اید .این فشـاربرخی افـراد را فرسـوده می کند و به برخی دیگـر اجازه لذت بـردن از رابطه را
نمی دهـد .بـا ایـن حـال هیجـان پنهـان کاری را باال بـرده و به حفـظ ان کمک می کنـد .یکی از این فشـارها به دلیـل نگرانی
از افشـا و اسـیب دیـدن خانواده اسـت .ایـن نگرانی هم در مـورد والدین ،هم فرزندان و هم همسـر وجـود دارد.
منابع
.
1احمدی ،خدابخش ( ،)1392ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻧﻘﺶ اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ در ازدواج (ﻫﻤﺴﺮﯾﺎﺑﯽ و ﺧﯿﺎﻧﺖ) ،همایش انجمن مشاوره ایران.
.
2افشـاری کاشـانیان ،امید ،زهراکار ،کیانوش ،محسـن زاده ،فرشـاد ،تاجیک ،اسـماعیلی ،عزیزاله ،)1397( ،شناسـایی عوامل زمینه ساز خیانت
زناشـویی در زنان ،پژوهش های مشـاوره جلد ۱۸شـماره .۷۱
.
3درتـاج ،فریبـا ،رجبیـان ده زیـره ،مریـم ،فتح اللهی ،فیـروزه ،درتـاج ،فتانه ،)1397( ،رابطه میزان اسـتفاده از شـبکه های اجتماعـی مجازی با
احسـاس تنهایی و خیانت زناشـویی در دانشـجویان ،روان شناسـی تربیتی (روانشناسـی و علوم تربیتی).140-119 ,)47(14 ,
.
4خـرم روز ،امیررضـا ،نصیـرزاده ،سوسـن و ابراهیـم نژاد ،لیلا ،)1400( ،پیش بینی خیانت های زناشـویی براسـاس دلزدگی زوجیـن و اعتیاد
بـه اینترنت ،دومیـن کنفرانس علوم تربیتی ،روانشناسـی و علوم انسـانی.
.
5خدمت گذار ،حسین و همکاران ،)۱۳۸۷( ،بی وفایی همسران و روش های پیشگیری و رویارویی با بی وفایی ،تهران :انتشارات قطره.
6سلیمانی پور ،روح اهلل ( ، )1389شبکه های اجتماعی ،فرصت ها و تهدیدها ،فصلنامه ره اورد نور ،شماره ،31ص.14
.
.
7قلـی پـور ،سـهیال ،)۱۳۹۵( ،بررسـی تاثیـر رسـانه های نوپدید (اینترنـت ،ماهواره و تلفـن همراه) بر خیانـت عاطفی زوجیـن و عوامل موثر بر
ان ،علوم انسـانی اسلامی شـماره ۱۰جلد ۴ص ۱۲۶تا.۱۳۴
.
8مزارزیـی ،یاسـین ،صمـدی ،لیال ،سـام نژاد ،سـاره ،لقمان نیا ،مهدی ،)1397( ،بررسـی تاثیـر فضای مجازی بر خیانت فرازناشـویی ،چهارمین
کنفرانـس سراسـری دانش و فناوری علـوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روانشناسـی ایران ،تهران.
.
9ﻣﻮﻻﯾﯽ ،ﻣﺤﻤﺪﻣﻬﺪی ، )1389( ،ﺷﺒﮑﻪﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻓﺮاﺗﺮ از اﺑﺰارﻫﺎی ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژی ،ﺗﺎزه ﻫﺎی ﻋﻠﻢ.
10.نورمحمدی ،مرتضی ،)1388( ،چالش های فرهنگ و هویت در فضای مجازی ،مطالعات فرهنگ – ارتباطات.
Clayton ,R.B“ .)2014( .The Third Wheel :The Impact of Twitter Use on Relationship Infidelity and Divorce .Cyber
11.
psychology Behavior ,and Social Networking.)7(17 .
Dixon .D .C .)2013( .Christian spirituality and marital health :a phenomenological study of long-term marriages :a
12.
doctoral dissertation in counseling .Liberty univercity.
Glass .S .P & ,.Wright .T .L .)1988( .Sex differences in type of extramarital involvement and marital dissatisfaction.
13.
Sex Roles1101-1120 .12 .
ماهنامه سرند
شماره هشتادم ،خرداد 1401
14 صفحه 15
جامعه
14. Girgis, S., George, R., & Anderson, R. T. (2010). What is Marriage?. Harvard Journal of Law and Public Policy, 34 (1). 245-287
Jeanfronu. M. M. (2009). A qualitative study investigating the deciston-making process of women’s participation in
15.
marital infidelih (Doctoral dissertation.
16. Martin, F. R. (1968). The Miniature Paintings and Painters of Persia, India and Turkey, Landon:
Holland Press
17. Momson. L. Gunuge. S., & Snarr. K. A. (1999). Sn Lankan Tamil immigrants in Toronto: Gender, marriage pattems, and sexuality. Gender und immigration.144-162.
18. Previti,D, Amato .P.R120041 .)s infidelity a cause or a consequence of poor manual quality .Journal of Social and Personal
Relationships21.217-230( 27 .
19. Ruhlmann .L.M ,.Gallus .K .L & .Durtschi .J .A .)2018( .Exploring relationship satisfaction and attachment behaviors in singleand dual-trauma couples :A pilot study .Traumatology.27 .)1(24 .
20. Saleh ,M .and Mukhtar ,J .I .)2015( .Social Media and Divorce Case Study of Dutse ,IOSR Journal Of Humanities And Social
Science( IOSR-JHSS.54-59 ,)5(20 ,)
21. Song W .Effects on self-efficacy and self-control on the addictive use of intemet .Masters thesis :Yonsei University1999 ,
22. Spanier ,G .B & ,.Margolis .R .L .)1983( .Marital separation and extramarital sexual behavior .Journal of Ser Research-23 .)1( 19
1401 خرداد،شماره هشتادم
15
ماهنامه سرند صفحه 16
س
خ
ن پا
ایرانی ،بی حوصلگی ،شتاب زدگی و سبکسری در برابر حوادث ندارد
عبارتی از سعید نفیسی به مناسبت 18خرداد زادروز ایشان
ی
انی
ایرانی ،بی حوصلگی ،شتاب زدگی و سبکسری در برابر حوادث ندارد ...ظاهرا سر تسلیم
پیش می اورد ،اما در باطن دست از اندیشه های خود برنمی دارد و با انکه در ظاهر بردبار
و ناتوان است ،در باطن مصرو پایدار؛ و توانایی شگرفی از صبر و حوصله در خویش اندوخته
است .اگر امروز نتوانست فردا و اگر فردا نشد ،پس فردا؛ سرانجام کار خود را می کند و روزی
بر دشمن بدخواه چیره می شود.
پژوهشگران معاصر ایران ،هوشنگ اتحاد ،نشر فرهنگ معاصر ،چاپ اول ،تهران ،1381ص 367
منبع تصویر:
Mausoleum of Omar Khayyam
www.juzaphoto.com
ماهنامه سرند
شماره هشتادم ،خرداد 1401
16 صفحه 17
صفحه 18
www.evand.com صفحه 19
www.tafarda.ir صفحه 20
خالصـه :داسـتان پیرمـرد قصه گویی اسـت کـه بعد از مـدت ها بـه کتابخانه اش
سـر مـی زند .به سـراغ هـر کـدام از کتاب هایش کـه می رود شـخصیت های هر
کتـاب زنده می شـوند و ... صفحه 21