ماهنامه سرند شماره 50
ماهنامه سرند شماره 50
سرند
سرند تالشی است جهت نقد اندیشه و رفتار جامعه ایران
این ما نیستیم؟
درباره کیستی جامعه ایران
با نگاهی به حادثه برخورد چند شهروند با کودک زباله گرد
پشت به انقالب رو به ازادی
درباره فرهنگ اعرتاص در جامعه ایران با نگاهی به اعرتاضات ابان ۹۸
اموزش سنت و تجدد
نگاهی اجاملی به تهدیدها و فرصت های روش های نوین اموزشی
هویت ملی پس از اسالم
نگاهی به هویت ایرانی پس از اسالم
(قسمت پنجم)
ماهنامهی تحلیلی مسائل ایران /سال پنجم /اذر 22 / 1398صفحه صفحه 1
صفحه 2
رقاب
غی
هب انم خداوند جان و رخد
ش
فرو
ل
ماهناهم رسند
سرند تالشی است جهت نقد اندیشه و رفتار جامعهی ایران
اینه چون نقش تو بنمود راست خود شکن ،اینه شکستن خطاست
ماهنامه ی تحلیلی مسائل ایران
سال پنجم /شماره پنجاهم /اذر ماه 98
مدیرمسئول و سردبیر :سپهر ساغری
منبع تصویر جلد:
رفتارهای نابهنجار در ورزشگاه «نشانه» هستند www.isna.ir
همکاران این شماره:
زهرا ناگهی ،لیال راسخ و مهشید زمانی
سرند رایگان است و رایگان خواهد ماند
نشانی سایت ماهنامه:
www.sarandmonthly.com
ماهنامه سرند را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
Sarandmonthly
از بین متام فضیلت های اخالقی ،ازادی خواهی
محبوب ترین است.
ارسطو
فیلسوف یونانی
1 صفحه 3
ان چه در این شماره میخوانید:
سخن اغازین
پشت به انقالب رو به ازادی /ص 3
درباره فرهنگ اعرتاص در جامعه ایران
با نگاهی به اعرتاضات ابان ۹۸
جامعه
این ما نیستیم؟ /ص 6
درباره کیستی جامعه ایران
با نگاهی به حادثه برخورد چند شهروند با کودک زباله گرد
فرهنگ و هنر
اموزش سنت و تجدد /ص 10
نگاهی اجاملی به تهدیدها و فرصت های روش های نوین اموزشی
هویت ملی پس از اسالم /ص 13
نگاهی به هویت ایرانی پس از اسالم
قسمت پنجم
سخن پایانی
در این جا چار زندان است /ص 16
به مناسبت 21اذر زادروز احمد شاملو
اگهی
اگهی ها /ص 17
منبع تصویر :باغ شاهزاده ماهان /کرمان
www.wisgoon.com
ماهنامه سرند
شماره پنجاهم ،اذر 1398
2 صفحه 4
سخناغازین
متدن با نظم اغاز می شود ،با ازادی ادامه پیدا می کند
و با بی نظمی می میرد.
ویل دورانت
مورخ امریکایی
منبع تصویر:
Will Durant
www.simonandschuster.com
ماهنامه سرند
شماره پنجاهم ،اذر 1398
3 صفحه 5
سخناغازین
پشت به انقالب رو به ازادی
درباره فرهنگ اعرتاص در جامعه ایران
با نگاهی به اعرتاضات ابان ۹۸
سپهر ساغری
فرهنگ اعتراض چیست؟ گفتگو چیست؟ چه میزان با
اداب و اصول ان اشنایی داریم؟ فرهنگ ایرانی فرهنگ
تک گویی است یا چندصدایی؟ چرا در فرهنگ ما «در
خانه اگر کس است یک حرف بس است» ضرب المثل
شده است؟ چه میزان در خانواده های ایرانی به حقوق
افراد احترام گذاشته می شود؟ اساسا نحوه تعامل اعضای
یک خانواده چگونه است؟ پدر و مادر اختالفات خود
را چگونه حل و فصل می کنند؟ نوع نگرش و رفتار
والدین نسبت به فرزندان خود چگونه است؟ روابط درون
خانوادگی بر گفتگو و تعامل تکیه دارد یا بر تک گویی
و توسل به قوه قهریه متکی است؟ ایا پدرساالری و تک
گویی در خانواده زمینه را برای تک حزبی شدن نظام
های سیاسی کشور در طول تاریخ فراهم کرده است؟
اساسا بین فرهنگ تک گویی در خانواده های ایرانی با
سیستم سیاسی ایشان ارتباطی وجود دارد؟ در نوشتار
پیش رو با اشاره به اعتراضات ابان ۹۸به بررسی فرهنگ
اعتراض در جامعه ایران می پردازیم.
در خانه اگر کس است یک حرف بس است
بگذارید با خود رو راست باشیم .سه هزار سال تاریخ
استبداد را نمی توان به این یا ان حکومت یا فالن
قدرت منطقه ای یا فرامنطقه ای نسبت داد .این رویکرد
مسئولیت گریز و توطئه محور خود از مهم ترین عوامل
بازتکرار استبداد در جامعه ایران شده است .در این شرایط
پرسش از مبدا و منشا استبداد کلیدی ترین سوال ممکن
به نظر می رسد .پیش از این عنوان شد که تاریخ کشور با
تشکیل و تاسیس سلسله های استبدادی عجین است .در
ماهنامه سرند
این شرایط به نظر می رسد سیستم های استبدادی بیش
از انکه عامل باشند معلول مقوله ای بزرگ تر هستند؛
فرهنگ استبدادی .اگر فرهنگ استبدادی را به عنوان
نیروی پایدار و قابل انتقال در طول نسل ها بدانیم در ان
صورت باید به ریشه های برامدن ان توجه کنیم .گرچه
بین محققین اجماعی بر سر عوامل توسعه نیافتگی و
استبداد وجود ندارد با این حال تقریبا متفق القول بر سر
فرهنگ پدرساالر و متکی بر تک گویی جامعه ایران اذعان
دارند .به این ترتیب پرداختن به مقوله فرهنگ اعتراض
ساده تر به نظر می رسد؛ فرهنگ پدرساالر و متکی بر
تک گویی حرف غیر را نمی پذیرد .به بیانی روشن تر
ایا اعضای اکثریت خانوارهای ایرانی توان یا حتی امکان
گفتگو با یکدیگر را دارند؟ در مواردی که گفتگویی هم
شکل گرفته است چه ثمره ای در پی داشته است؟ اساسا
والدین و بویژه پدران ایرانی نه الزاما حق اعتراض که
حتی حق سبک زندگی متفاوت را برای فرزندان خود
(بویژه برای فرزندان دختر) قائل هستند؟ در این صورت
می توان انتظار داشت از بطن جامعه ای که در ابتدایی
ترین نهاد اجتماعی ان یعنی خانواده ،شخصیت مستقل،
دگراندیشی و نهایتا حق اعتراض چندان برسمیت
شناخته نشده است ،در سطح کالن امکان بروز ان بویژه
در شکلی مدنی وجود داشته باشد؟ اگر اعتراض را ،جدا
از شکل و کیفیت ان ،تالشی برای دستیابی به اختیار و
ازادی بیشتر بدانیم ،در ان صورت به انقالب سیاسی نیاز
خواهیم داشت یا انقالب فرهنگی؟
برای ازادی نیازمند انقالبیم
صبح ۲۵ابان ۹۸کرختی و بی رمقی جامعه ایران جای
خود را به اعتراضات سراسری داده بود .در چند سال
اخیر و بویژه از سال ،96نه دلنوشته های تلگرامی نه
پست های اینستاگرامی ،نه موضع گیری سلبریتی ها
و نه شرکت در انتخابات با یا بی تکرار ،نتیجه مورد نظر
را در پی نداشت 1.جامعه عموما خشمگین از حال و بی
تفاوت نسبت به اینده ،چاره کار را در زورامایی خیابانی
جستجو می کند .در همین مدت نقدهای بسیاری نوشته
شد؛ از نوع رفتار معترضین تا دستگاه قدرت .عده ای
-1دست کم برای ان بخش از جامعه ایران که در اندیشه اصالح امور است.
شماره پنجاهم ،اذر 1398
4 صفحه 6
سخناغازین
اعتراضات را اغتشاش نامیدند .برخی معتقد بودند در
ابتدا صرفا اعتراض به گرانی بنزین در میان بود اما رفته
رفته دیگرانی بر موج نارضایتی ها سوار شدند .برخی به
دستگاه قدرت خرده گرفتند که باید محلی را جهت
ابراز اعتراضات تخصیص دهد .بعضی رفتار معترضین را
توام با ارامش و صرفا رفتار معدودی از ایشان را الوده به
خشونت می دانستند .به این موارد می توان تحلیل های
متعدد دیگری که هر یک از زاویه ای خاص به حوادث
ابان ۹۸می نگریستند ،اضافه کرد .با این حال فرهنگ
اعتراض در جامعه ایران کمتر مورد توجه قرار گرفت .به
نظر می رسید در های و هوی خون های ریخته شده و
اعصاب های خرد شده ،چندان حوصله ای برای واکاوی
چرایی وضع موجود در میان نبود .وضعی که بسیار
مسبوق به سابقه است و به دوره زمانی یا رژیم سیاسی
خاصی محدود نمی شود .به بیانی دیگر در سطح عمومی
به پیشینه تضاد بین بین دولت و ملت در سطح کالن
و یا اختالفات عدیده بین اعضای خانوارهای ایرانی در
سطح خرد توجه چندانی نشده است .نقدها و تحلیل ها
عموما به همان سیاق سابق یا حاکمیت را هدف قرار می
داد یا مردم را .انتقادات یا ضعف های ساختاری دستگاه
قدرت را نشانه می گرفت یا قطع دست و پای معترضین
را تجویز می کرد 2.با این حال شاید بتوان وقایق ابان ۹۸
و مانند ان را که در طول تاریخ کشوزمان کم هم نبودند،
-2سخنان عجیب ابوالفضل بهرام پور« :حکم معترضان بریدن دست و پا و زجر ُکش کردن
است» www.fararu.com
عذرخواهی ابوالفضل بهرام پور پس از تفسیر جنجالی برای زجرکش کردن معترضان
www.rouydad24.ir
ماهنامه سرند شماره پنجاهم ،اذر 1398
ماهنامه سرند شماره پنجاهم ،اذر 1398
منبع تصویر :منبع تصویر:
پرسپولیسچه بود اقایان!؟
مجازی :این دیگر
فوتبالفضای
قربانی/درکاربران
استقالل و
انتقاد شدید مخاطبان از البوم مشرتک شجریان ودرگیر
www.yjc.ir
www.iranrouydad.ir
ایا زنان که اشکارا نیمی از جامعه را تشکیل می دهند رصفا
تحت قوانین سخت گیرانه حاکمیت روزگار می گذرانند؟ به
عنوان مثال تنها حکومت مانع حضور ایشان در ورزشگاه
ها است؟ موضع خانواده ها یا رفتار مردان در ورزشگاه
ها بر روی حضور زنان تاثیرگذار نیست؟ فحاشی های
لجام گسیخته ،مرصف مواد مخدر ،ملس اندام های دیگران
در ورزشگاه ها می تواند مشوق حضور زنان باشد؟ به
این سیاهه می توان موارد متعددی را افزود .بیراه نیست
بگوییم برای ازادی نیازمند انقالبیم .انقالبی فرهنگی در
جهت تغییر باورهای و رفتارهای امروزمان.
از زاویه دیگری نیز تحلیل کرد .چرا مردم کشوری با
پیشینه تاریخی ۳هزار ساله ،همواره حکومت های خود
را به ناکارامدی و بی مایگی متهم می کنند؟ چگونه
ممکن است از سلسله های باستانی چون هخامنشیان
و ساسانیان تا حکومت های معاصر اعم از قاجار ،پهلوی
و جمهوری اسالمی جملگی در مظان اتهام باشند اما
در مقابل ملت ایران همواره بری از هرگونه لغزش یا
مسئولیت؟ می توان پذیرفت ملت ایران در همه حوادث
و بویژه اسیب هایی که به کشور وارد شد بی تقصیر
بوده است؟ ایا ما ملت همواره شریف بوده و هستیم؟
می توان پذیرفت رژیم هایی که بر این کشور حکومت
کردند جملگی بیگانه بوده اند؟ ایا جز این بوده که
اکثریت قاطع مقامات این رژیم ها ،پرسنل و کارمندان
ایشان متولدین همین کشور و تابع باورها و رسوم همین
مردم بوده اند؟ کمی صریح تر مطرح کنم .به عنوان نمونه
ایا حلقه وصلی بین فلسفه گشت ارشاد و توصیه های
والدین پیرامون حجاب دختران وجود ندارد؟ ایا زنان که
اشکارا نیمی از جامعه را تشکیل می دهند صرفا تحت
قوانین سخت گیرانه حاکمیت روزگار می گذرانند؟ به
عنوان مثال تنها حکومت مانع حضور ایشان در ورزشگاه
ها است؟ موضع خانواده ها یا رفتار مردان در ورزشگاه ها
بر روی حضور زنان تاثیرگذار نیست؟ فحاشی های لجام
گسیخته ،مصرف مواد مخدر ،لمس اندام های دیگران
در ورزشگاه ها می تواند مشوق حضور زنان باشد؟ به
این سیاهه می توان موارد متعددی را افزود .بیراه نیست
بگوییم برای ازادی نیازمند انقالبیم .انقالبی فرهنگی در
جهت تغییر باورهای و رفتارهای امروزمان.
5
5 صفحه 7
جامعه
«این ماییم».
همینقدر بامزه ،همینقدرخوش خنده ،همینقدر دور از رحم
و انسانیت .چی شد که فکر کردیم الیق حال و روز بهرت یا
حکمرانانی شایسته تر هستیم ..شل کنیم .همه چی مان به
همه چی مان می اید.
پی نوشت :بازداشت شد.
پست اینستاگرامی امیرمهدی ژوله
در واکنش به رفتار چند شهروند در قبال کودک زباله گرد
www.ariapix.net
منبع تصویر:
امیرمهدی ژوله بازیگر شد ! /حضور ژوله در اولین فیلم قاسمخانی
ماهنامه سرند
شماره پنجاهم ،اذر 1398
6 صفحه 8
جامعه
این ما نیستیم؟
درباره چیستی جامعه ایران
با نگاهی به حادثه برخورد چند شهروند با کودک زباله گرد
سپهر ساغری
در چند سال اخیر و با گسترش محبوبیت شبکه های
اجتماعی بویژه اینستاگرام در بین ما ایرانیان ،بازار انتشار
فیلم و عکس از این و ان ،بیش از گذشته داغ شد .ما
ایرانیان نیز که سخت به دخالت در امور دیگری دل بسته
و گرفتاریم ،هیجان زده از فرصت پیش امده ساعت ها در
فضای مجازی زندگی دیگران را رصد می کنیم؛ از خورد
و خوراک تا پوشاک ،لوازم منزل یا روابط افراد .در این
بین کم نبودند حوادث نیک و بدی که از همین طریق
موجب برانگیختن عواطف عامه یا موضع گیری مقامات
شده باشند .یکی از جدیدترین و البته پر سروصداترین
ان ها فیلمی کوتاه از رفتار تاسف برانگیز چند جوان در
قبال کودکی است که پایش را گرفته و در سطح زباله
می اندازند و ...در این مختصر قصد ندارم تا به نقد فقر
اقتصادی یا فقر فرهنگی بپردازم که دیگرانی بهتر از من
چنین کرده اند .هدف ان است که باور دو جریان مرسوم،
که از ایشان به شبه روشنفکری یاد می کنم ،مورد نقد
قرار دهم .جریان نخست عموما در کالم خود از عباراتی
چون «ما ملت بدی هستیم» »،لیاقت ما همین است» یا
«این کشور درست بشو نیست» استفاده می کند .نمونه
بارز این طرز تفکر در موضع گیری امیرمهدی ژوله قابل
مشاهده است1.جریان دوم کسانی هستند که عموما انچه
به خوبی یا بزرگی افراد یا «ادم حسابی ها» یاد می کنند،
به عنوان نماینده حقیقی جامعه ایران و اینه تمام نمای
چیستی ایرانی اعتقاد دارند .نمونه اشکار چنین رویکردی
در صفحه ای موسوم به «ادم حسابی ها» قابل مالحظه
است .جریان اول و دوم تضاد اشکار عقیدتی دارند که در
موضع گیری اخیر صفحه ادم حسابی ها قابل رویت است:
-1صرفا جهت نزدیک شدن ذهن مخاطب به مفهوم مورد نظر ،به موضع گیری اقای ژوله و
همچنین صفحه ادم حسابی ها در ادامه اشاره کرده ام .جای شک نیست که غرض شخصی
کردن بحث نبوده و نیست.
ماهنامه سرند
شماره پنجاهم ،اذر 1398
متاسفانه اقای ژوله در صفحشون ویدئویی از چند جوان
که دارن به ناحسابی ترین شکل ممکن یک کودک کار رو
ازار میدن بازنرش کردن و زیرش نوشنت« :این ماییم ،همه
چیامن به همه چیامن می اید»خواستم خدمتشون عرض
کنم که خیر .جناب ژوله این ما نیستیم .ما اینی هستیم که
در استوری های این صفحه می بینید .اون چیزی که شام
بازنرش کردید منونه ای کمیاب و استثنا از تنزل انسانیت در
این جامعست که به این صورت منود پیدا کرده .البته انکار
منی کنم که هست ولی تعمیم ان به همه مردم ایران با
جمله «این ماییم» رو صحیح منی دونم .جناب ژوله ،همین
پست رو ورق بزنید تا ببینید ما چه هستیم و که هستیم.
اینستاگرامم از صبح چند بارهنگ کرده از این تعداد پیام
مهرورزی هموطنان نازنینم .در ضمن از عزیزان دمل متنا
دارم پیام جدیدی نفرستید تا دوباره فراخوان #مهرورزی
بدم .سپاس.
جریان نخست؛ این کشور درست نخواهد شد
از نوع نگارش امیرمهدی ژوله و «تعمیم» رفتار یک
عده به جمعیت یک ملت و همچنین «نگاه گزینشی»
صفحه ادم حسابی ها ،به نظر می رسد هر دو جریان
چندان با مباحث مرتبط با علوم انسانی و بویژه جامعه
شناسی میانه ای ندارند .در حقیقت واژگان و نوع عبارات
و تحلیل هایی که ارایه می دهند عمدتا عوام پسند
است تا ارایه یک تحلیل علمی .به عنوان نمونه جانور
نامیدن این شهروندان که خود ثمره عینی از اسیب های
اجتماعی موجود در جامعه ما هستند ،موجب ترفیع مقام
نظریه پردازان خواهد شد؟ 2طرح این مسئله که جامعه
ایران لیاقت شرایط بهتری را ندارد به چه معنا است؟ ایا
می توان با مطالعه تاریخ پرخشونت ژاپن به این نتیجه
رسید که ایشان الیق دموکراسی نبودند؟ با این تفاسیر
چه رخ داده است که ژاپنی ها یکی از ملل مترقی دنیای
-2حجت االسالم محمدرضا زائری در رابطه با حادثه مذکور می نویسد :پیشاپیش به خاطر
انتشار این ویدئو از همه عذرخواهی می کنم! این روز های ایران را ببینید! ان قدر جسور و
بی حیا شده اند .ان قدر شکم هایشان از حرام پر شده است و ان قدر ادم بودن باور غلط شان شده،
«مردم» را به حساب که نمی اورند هیچ ... ،فتامل ...پی نوشت :یک؛ کاش خبر دستگیری این
دو جانور زودتر رسانه ای شود .دو؛ کاش پسرک را پیدا کنند و انسانیت را مجددا برایش معنا!
سه؛ پسرک ها و دخترک های «کار»« ،بدسرپرست» و «فقیر» اطراف مان زیادند .اگر کمکشان
نکنیم و دستشان را نگیریم با این دو چه تفاوتی داریم؟
7 صفحه 9
جامعه
حاضرند؟ تاریخ امریکا مملو از جداسازی های نژادی است
و ستمکاری بی حد و حصری است که قلم از بیان ان
شرم دارد .زمانی در ایاالت متحده ابخوری سفیدپوستان
و رنگین پوستان جدا بود .چه شد که یک سیاه پوست به
ریاست جمهوری این کشور می رسد؟ با تحقیر خویشتن
و سردادن ناامیدی؟ ایا نباید از خود بپرسیم که چگونه
اروپا از دوره هایی چون تاریکی قرون وسطی و دو جنگ
جهانی ویرانگر به چنین جایگاهی در عرصه بین الملل
رسیده است؟ چه می شود که تعصب مذهبی ،فاشیسم
و نژادپرستی از جامعه رخت برمی بندد و جای خود را
به مدارا ،نوع دوستی و تسامح می دهد؟ ایا می توان
پذیرفت که ملل مترقی دنیا که روزی به مراتب گرفتارتر
از مای ایرانی بودند ،شایستگی و لیاقت زندگی بهتر را
نداشتند؟ چاره کار پاشیدن گرده ناامیدی است یا دعوت
به مطالعه انچه دیگر کشورهای بالزده دنیا تجربه کرده
و از ان عبور کرده اند؟ گوشه نشینی و نظریه پردازی ان
هم عموما متکی بر رای شخصی و نه بررسی علمی ،می تواند
منجر به رفع مشکالت جامعه گردد؟
جریان دوم؛ این ما نیستیم!
این جریان عموما بر چهره ها و بزرگان علم و ادب ایرانی
تاکید دارد و معتقد است حقیقت جامعه ایران را باید در
ایشان جستجو کرد و موارد معدودی از لغزش ها و بدی
ها نمی تواند معرف کیستی ملت ایران باشد .با این حال
می توان عنوان کرد اگر این ما نیستیم پس مای ایرانی
کیست؟ به عنوان نمونه می توان پرسید :نگاه باورمندان
به رویکرد «ادم حسابی بودن» 3نسبت به رفتار نادرست
چند شهروند چه بوده است؟ پخش تصاویر ایشان بدون
درنظر گرفتن این مهم که این افراد می بایست پس از
طی مراحل قانونی و تحمل محکومیت خود به جامعه
بازگردند ،چه معنایی دارد؟ در این مدت از چه الفاظی
برای نام بردن شهروندان خطاکار استفاده شده است؟
ایا می توان مسایل اجتماعی را با تحقیر یا حذف
مرتفع نمود؟ اساسا نگرش و رفتار ما شهروندان ایرانی
نسبت به یکدیگر چگونه است؟ 25میلیون و ۴۱۲هزار
خانه که تنها ۲۲میلیون و ۸۳۰هزار واحد ان دارای
-3پرواضح است که اساسا تقسیم جامعه به دو بخش ادم حسابی و ناحسابی خود نیز محل
تامل است.
زمانی در ایاالت متحده ابخوری سفیدپوستان
و رنگین پوستان جدا بود .چه شد که یک سیاه
پوست به ریاست جمهوری این کشور می رسد؟
با تحقیر خویشنت و رسدادن ناامیدی؟
منبع تصویر:
Segregation in the United States
www.history.com
8 صفحه 10
جامعه
ماهنامه سرند
شماره پنجاهم ،اذر 1398
در حقیقت نه رویکرد «قابل اصالح نیستیم» و نه
رویکرد «این ما نیستیم» نمی تواند گره گشا باشد.
اولی جز فیگور روشنفکری گرفتن ان هم در حدود
پست های شبکه های اجتماعی یا فضل فروشی های
دورهمی های دوستانه نیست و دومی جز غفلت و چشم
پوشی بر معایب عدیده ما ایرانیان ثمره ای نداشته و
نخواهند داشت .در حقیقت نباید خود را چون دیگران
(مشخصا همه جای دنیا) بدانیم و با تکیه بر کلی گویی
«همه جا خوب و بد هست» خود را به خواب غفلت
بزنیم نه انکه خود را غیرقابل اصالح بدانیم .در حقیقت
اگر همه جا نیک و بد وجود دارد در ان صورت می توان
پذیرفت شرایط زیستی در سوئد یا دانمارک با انچه
در عراق یا ایران می گذرد یکسان است؟ نحوه صف
ایستادن ما ایرانیان ،باورمان به استقالل شخصیتی،
تنوع عقیدتی و ...قابل مقایسه با مردم ژاپن یا المان
است؟ ایا رفتار ما با طبیعت ،زنان و کودکان با انچه در
فنالند یا کانادا می گذرد قابل مقایسه است؟ نیاز جامعه
ایرانی به نگرشی علمی و بررسی دور از حب و بغض
مسایل اجتماعی غیرقابل انکار است .گمشده ای که می
تواند ضمن کمک به ما ایرانیان نسبت به شناخت خود
زمینه الزم برای برون رفت از وضعیت موجود را فراهم
اورد .به بیانی دیگر نه ناامیدی که طرح دقیق مسئله،
تحلیل همه جوانب امر ،بررسی تاریخ توسعه دیگر ملل،
تالش برای بومی سازی مقوله توسعه و نه تغییر مفاهیم
و بنیان های عقیقدتی ان ،می تواند راهگشا باشد و نه
تکیه بر نظریه پردازی هایی که عموما فاقد مبنای علمی
اند و موجب فروغلتیدن در روزمرگی می شوند.
9
www.nasimonline.com
-4وجود ۹۱میلیارد دالر خانه بی استفاده در ایران! www.eghtesadonline.com
۱۹ -5میلیون بد مسکن در کشور داریم /بازسازی ۱۳۴۴محله فرسوده کشور ظرف مدت
۵سال ۶ /برابر سرمایه مردم وام می دهیمwww.ana.ir .
-6اشکار است که هدف نویسنده زیرسوال بردن این مهم نیست با این حال نمی توان
نادیده گرفت که توانمندسازی و تاکید بر کارافرینی موید بهبود و توسعه خواهد بود و نه
اصرار بر حضور در امور خیریه نظیر پرداخت نقدی یا ساختن بیمارستان و مانند این بدون
توجه به ضرورت حضور عوامل انسانی.
-7خیرین سالمت هفت هزار میلیارد تومان به بخش درمان کمک کردند www.irna.ir
چاره چیست؟
منبع تصویر:
خطر بافت های فرسوده در کمین یک هشتم ایرانی ها
سکنه است؛ نتیجه می شود ۲.۵۸میلیون خانه خالی
که البته باید ۲.۱میلیون مسکن نیمه خالی عمدتا به
عنوان خانه های ویالیی دوم را هم به ان اضافه کرد
که حداقل شش ماه سال بالاستفاده است .چیزی که
نهایتا با ان مواجه می شویم ۴.۷میلیون خانه مازاد و
4
حدود ۹۱میلیارد دالر عدم بهره وری اقتصادی است.
این در حالی است که حدود 19میلیون بدمسکن در
کشور داریم 5.در حوزه بهداشت در سال گذشته خیرین
سالمت حدود 7هزار میلیارد تومان به سیستم بهداشت
و درمان کشور کمک کرده اند با این حال تمایل چندانی
از سوی ایشان جهت سرمایه گذاری در استارتاپ های
حوزه سالمت وجود ندارد! در حقیقت حل ریشه ای
مشکالت که از طریق کارافرینی قابل دستیابی است
چندان محلی از اعراب ندارد اما پرداخت های نقدی
و یا ساخت درمانگاه در مناطقی که با کمترین پرسنل
یا بعضا بدون وجود پرسنل متخصص تاسیس می شود
همچنان اولویت است .پر واضح است که بخش قابل
توجهی از صاحبین سرمایه و بزرگان قوم نیز هزینه کم
فیگور روشنفکری یا سادگی حضور در عرصه خیریه را
6
بر ریسک کارافرینی و تغییر اجتماعی ترجیح داده اند.
با این حال این فقدان شناخت ،اولویت بندی و مدیریت
درست را کار خیر می نامیم! 7بر همین منوال می توان
به کمک های بی حساب و کتاب و موازی کاری های
صورت گرفته در کمک رسانی به مردم مصیبت دیده
کرمانشاه یا اذربایجان و ...اشاره کرد و پرسید چه دست
اوردی داشته است؟ کم نبودند شهروندانی که بدون علم
به سطح اسیب ها ،اولویت بندی نیازها ،شناخت جاده
های کوهستانی و ...در نقش مدیر بحران وارد میدان
عمل شدند .با این حال باید پرسید مگر می شود برای
یک بیمار همزمان چند پزشک نسخه تجویز کنند؟ این
رفتار ما نه فقط مدیریت بحران نبود و نیست که خود
بحرانی بر بحران های موجود افزود .شوربختانه خروجی
این غلیان احساسات و به حاشیه رفتن عقل و درایت
ان می شود که یک خانواده چند کانکس تهیه کند و
خانواده دیگر بی نصیب بماند .در جایی دسترسی به اب
مناسب باشد اما میزان شیرخشک یا پتو اندک! صفحه 11
ف
رهن
گو
هن ر
هرکس درب مدرسه ای را باز کند ،درب زندانی را بسته است.
ویکتور هوگو
نویسندهفرانسوی
منبع تصویر:
pieces on display in Shanghai›s Victor Hugo exhibition 200 More than
www.news.cgtn..com
ماهنامه سرند
شماره پنجاهم ،اذر 1398
10 صفحه 12
فرهنگ و هنر
اموزش سنت و تجدد
نگاهی اجاملی به تهدیدها و فرصت های روش های نوین اموزشی
یا اموزش مجازی و سیستم مدیریت اموزش الکترونیکی 1برای
دانشجویان ایرانی بسیار جذاب جلوه نموده است.
نگاهی به پژوهش ها در زمینه اموزش مجازی
لیال راسخ
اگر به پدیده اموزش و روش های اموزشی در گذر زمان
نگاهی گذرا بیاندازیم متوجه تغییرات و تفاوت ویژه ان
در گذر زمان و در کشورهایی با فرهنگ های مختلف
می شویم .در این صورت درمی یابیم که چگونه این
پدیده دوره ای بس پر نشیب و فراز و طوالنی را برای
رشد و بالندگی پیموده است؛ از باغ اکادمی افالطون تا
شاگردی در محضر استادان نظیر ابن سینا تا مکتب خانه
های قدیم و پس از ان دوره دبستان و اموزش متوسطه
به سبک سنتی تا اموزش مجازی و اموزش از راه دور،
که هر یک در سطح خود دارای مزایا و معایبی بودند.
امروزه با پیشرفت مدیریت اموزشی و تکنولوژی اموزشی
و البته ابزارهای سمعی و بصری ،شاهد انقالبی نوین در
امر یادگیری از پیش دبستان تا سطح استادی می باشیم
که شاید اینگونه به نظر برسد که با چنین پیشرفتی
در عرصه اموختن و وجود کتاب های الکترونیکی و
مراکز انالین و برنامه های خوداموز امر اموزش دیگر
تقریبا شخصی شده و سبک سنتی یا همان روش معلم
محور( دیگر تبدیل به یک نوستالژی) بدل شده است و از
برای ان می توان هزاران مزایا شمرد مانند اینکه دنیای
علم اموزی رنگ و بویی دیگر گرفته و مرزها و فاصله ها
را می توان در یک ثانیه در ان پیمود .افزون بر این دیگر
محیط مدرسه ان قدر خشک و بی روح و خسته کننده
نیست که کودکان را صبح زود با چشمانی و خواب الوده
و گریان به مدرسه برسانند و با صدای یک زنگ مثل
زندانیانی از درب مدرسه پا به فرار بگذراند .با توجه به
تسلط فرهنگ مدرک گرایی و تالش برای رسیدن به
لحظه دریافت مدرک و ورود به عرصه کار و زندگی و
نیز بعلت ترس از عقب ماندن از ان ،روش e-learning
ماهنامه سرند
شماره پنجاهم ،اذر 1398
اگر نگاهی کلی به پژوهش های انجام شده در زمینه
روش های اموزشی و طرح های اجرایی بیاندازیم درمی
یابیم که مهارت های سواد اطالعاتی دانشجویان اموزش
از دور دانشکده کارافرینی دانشگاه تهران در سطح
نسبتا مطلوب قرار دارد که البته یافته های این پژوهش
گویای ان بود که از میان مولفه ها سواد اطالعاتی مولفه
تعیین ماهیت اطالعات و درک موارد حقوقی و اقتصادی
دانشجویان در سطح مطلوبی قرار ندارد 2و اما در مورد
کاربرد تکنولوژی نوین اموزش در مدارس ،اثر بخشی
تجهیزات اموزشی نیز معنادار محاسبه شد و در نهایت با
تاکید بر رضایت شغلی معلم نقش تعیین کننده ای را در
3
تدریس خاطر نشان کرد.
نگاهی به طرح های اموزشی کشورهای مختلف
از طرف دیگر با نگاهی به طرح های اموزشی کشورهای
مختلف قابل ذکر است که در ایاالت متحده امریکا طرح
(اموزش الهام برانگیز) به اجرا گذاشته شده که در این
روش نقش اموزش را تنها اموزگار بازی نمی کند بلکه
نقش تسهیل کننده را داراست یعنی کسانی که به دانش
اموز کمک می کنند تا توانایی هایی خود را شناخته و از
ان به بهترین شکل استفاده کند و یک معلم با یک گروه
کوچک کار می کند .در مقابل در کشورهای توسعه نیافته
و در حال رشد ،شرایط به شکل دیگری است .در هند به
معلم بعنوان عامل اصلی دگرگونی در اموزش نگریسته
می شود که به دلیل کمبود امکانات و رفاه اجتماعی،
تعهد معلمان بسیار پایین بوده و هر روزه از هر چهار معلم
یک معلم بر سر کار خود نمی رود و در نتیجه هزاران
1-Learning Management System
-2کشاورز محسن ،فرج اللهی مهران ،سرمدی محمدرضا ،زندی بهمن .سطح سواد
اطالعاتی دانشجویان یک نظام اموزش از دور .نشریه علمی پژوهشی ،راهبردهای اموزش در
علوم پزشکی جلد ٨شماره ،٤صفحات ٢٣٧- ٢٣١
-3سعیدی یاسین ،صالحی عمران ابراهیم ،شعبانی فاطمه ،فرامرزی زهره .نگرش معلمان
نسبت به کاربرد تکنولوژی اموزشی در تدریس و رابطه ان با رضایت شغلی در مدارس
هوشمند .فصلنامه فناوری اطالعات و ارتباطات در علوم تربیتی ،شماره دوم ،سال هفتم،
زمستان ، ٩٥صفحات صفحات ١٢٢-٩٩
11 صفحه 13
فرهنگ و هنر
کودک ثبت نام کرده در مدارس کشور انچه را که باید
بیاموزند نمی اموزند بهمین جهت معلمان در طرحی ،از
طریق یک اپلیکیشن با هم ارتباط داده می شوند تا ایده
های جدید و خالقانه ای را برای حل مشکالت و پیشرفت
4
پیدا کرده و با هم در میان گذارند.
اموزش مجازی و دانشگاه های برتر دنیا
باوجود دانشگاه های مجازی فراوان و مسلما کم هزینه
در کشورهای توسعه یافته به ویژه ایاالت متحده (و با
اینکه مهد تکنولوژی اموزش نوین می باشد و به کل دنیا
با متدهای نوین خدمات ویژه برای تحصیل از راه دور
ارایه می دهد) هنوز دانشگاه های برتر دنیا کالس های
های حضوری خود را حفظ کرده و دانشجویان فراوانی
از سراسر دنیا حاضر به پرداخت هزینه های گزاف و
حضور فیزیکی جهت تحصیل و فارغ التحصیلی از چنین
دانشگاه هایی هستند .همچنین بسیاری از متخصصین
حرفه ای و اکادمی ها سعی در برگزاری دوره ها وکالس
ها و ورک شاپ ها (کارگاه ها) بصورت حضوری دارند تا
بتوانند تا حد امکان راندمان اموزش را باال برند.
اموزش نوین یا سنتی؟
بر اساس این گفته ها ،اسناد ذکر شده و پژوهش های
مطرح شده ،چنین بر می اید که با وجود پیشرفت های
نوین وسایل ارتباطی و اموزشی که تا سر حد دانشگاه
های «تمام انالین» پیشروی کرده و ان را در برگرفته،
در کشورهای مطرح علمی دنیا به تمامی این پیشرفت
-4ایجاد انگیزه در معلم برای تغییر و بهبود رویکردهای اموزشی در هند و امریکا
www.arsi.euronews.com
های نوین تنها بصورت یک ابزار( کمک اموزشی) و مقوله
ای جانبی نگاه شده و نقش اول و اصلی را همچنان معلم
و استاد ایفا می کند و هنوز امر اموزش بویژه در حوزه
علوم انسانی جایگاه ویژه دارد و نقش اصلی ان مربوط به
استادان خبره و با تجربه و ارتباط موثر و انسانی چهره به
چهره می باشد نه ارایه حجم باالی اطالعات یا ابزارهای
چند رسانه ای .به بیانی دیگر تجربه سال ها استادی را
نمی توان صرفا از راه دور فرا گرفت و تاثیر پذیری از
تجربه انسانی نیاز به روابط انسانی دارد .البته پر واضح
است که وجود پیشرفت های تکنولوژی باعث اعتماد
بنفس ،افزایش انگیزه و لذت از یادگیری در امر اموختن
می شود با این حال عواملی چون انزوا و کناره گیری
اجتماعی ،نداشتن ارتباط شخصی و تعامل عینی و عدم
بازخورد و پیشرفت توانایی ها ،از مشکالت مهم این امر
شناخته شده است .برای تحول در نظام اموزشی کشور
ما ،تغییر از رویکرد اموزشی به رویکرد فرهنگی و تربیتی
پیشنهاد شده است 5و بعنوان راه حل نسبتا موثرتوصیه
بر این است در اموزش عالی مشاوران تحصیلی همواره
متقاضیان را جهت ورود به دانشگاه متقاعد کنند که
دانشگاه انالین و مجازی هرگز جز اولویت انتخاب ان ها
با توجه به سطح دانش و مهارت یک فارغ التحصیل به
شمار نمی اید و تا در توان دارند باید بکوشند تا از وجود
استادان کار ازموده و توانمند بصورت حضوری بهره مند
گردند .این امر باعث می شود تا با داشتن مهارت های
تخصصی و دانش ویژه و برتر خود نسبت به همتایان
در اینده ،درعرصه شغلی و کاری هر چه بیشتر توانمند
بوده ودرخشیده و البته بهمراه ان در حیطه اجتماعی و
اقتصادی نیز پیشرو و موفق تر از سایرین باشند.
-5نظام مدیریت اموزشی در عرصه تعلیم و تربیت باید تغییر اساسی کند www.irna.ir
www.uniabroad.ir
منبع تصویر:
دانشگاه هاروارد – University of Harvard
12 صفحه 14
ف
رهن
گو
هن ر
همه عامل تنست و ایران دل //نیست گوینده زین قیاس خجل
چونکه ایران دل زمین باشد //دل ز تن به بود یقین باشد
زان والیت که مهرتان دارند //بهرتین جای بهرتان دارند
دل توئی وین مثل حکایت تست //که دل مملکت والیت تست
نظامیگنجوی،خمسه،هفت پیکر
منبع تصویر:
Nizami Ganjavi
www.enacademic.com
ماهنامه سرند
شماره پنجاهم ،اذر 1398
13 صفحه 15
فرهنگ و هنر
هویت ملی پس از اسالم
نگاهی به هویت ایرانی پس از اسالم
قسمت پنجم
زهرا ناگهی
در قسمت های پیشین بحث پیرامون هویت ملی و بویژه
واژه ایران در متون و اثار مختلف را مختصرا بررسی
کردیم .در قسمت پنجم این نوشتار به بررسی مفهوم
هویت ملی در عصر سلجوقیان می پردازیم.
هویت ایرانی در دوره سلجوقیان
هویت ایرانی در دوران حکومت سلجوقیان دستخوش
دگرگونی های متعددی شد .در این دوره ،افول حماسه
فارسی و استفاده کمتر از اصطالح «ایران» در اشعار
فارسی و تاریخ نگاری با شکوفایی ادبیات فارسی و
گسترش چیرگی زبان فارسی در جوامع اسالمی همزمان
بود .با این حال ،ادیبان فارسی مسئولیت نظارت بر
سازمان های دولتی را برعهده گرفتند و به جهت چنین
ت تاثیرگذاری ،توانستند مجددا میراث فرهنگی
موقعی
ایران را احیا کنند .با توجه به ،به قدرت رسیدن ترک ها،
«شمشیر» و «قلم» دوباره جدا شدند .شمشیر و قلم در
دوره فرمانروایی منطقه ای ایرانی ها در دستان پارسیان
متحد بودند .در حقیقت شمشیر و قلم را می توان به طور
نمادین بیانگر دو ستون اصلی حاکمیت طبقات حاکم
1
به ترتیب «طبقه نظامی» و «طبقه اجرایی» دانست.
بنابراین ،به قدرت رسیدن برده ها و قبایل ترک در قرون
11و 12موجب تقسیم بندی جدید و دوگانه «ترک و
تاجیک» و استفاده کمتر از واژه «ایران» در اثار تاریخی
و ادبی این دوره شد .دوره حکمرانی ترکیه در ایران
به تنهایی می تواند به چندین دوره مجزا از نظر هویت
-1ذکر یک نکته در اینجا الزم است که گروه نظامی ایرانی به عملکرد خود ادامه داد ،اما به
عنوان نیروی ثانویه
* منبع
IRANIAN IDENTITY iii. MEDIEVAL ISLAMIC PERIOD
www.iranicaonline.org
ماهنامه سرند
ایرانی تقسیم شود :دوره گذار غزنویان به همراه استمرار
سنت سامانیان؛ دوره سلجوقی ،عصر مغوالن و تیموریان،
دوره ای از صفویان تا اواخر قاجارها ،هنگامی که هویت
روشن ایرانی-شیعه براساس ادغام عناصر ترک و پارسی
پدید امد .نکته جالب توجه در تالش ادیبان فارسی جهت
تدوین شجره نامه کاملی برای اتصال سلسله های ترک
چون غزنویان و قاجار (که بر ایران حکمرانی می کردند) به
سلسله های قبل از اسالم است .اگرچه سلجوقیان ایران را
برای نخستین بار از زمان پیروزی اعراب ،مجددا یکپارچه
کردند ،با این حال استفاده از واژه ایران برای نشان دادن
قلمرو سلسله ،مورد توجه قرار نگرفت .این مهم را می توان
به بیشتر اسالمی شدن جامعه ایرانی و نهادینه شدن
دولت اسالمی همراه با چشم انداز توسعه طلبی نسبت
داد .در حقیقت ،سلجوقیان سیستمی مذهبی-سیاسی
بوسیله ترکیب اختیار قانونی موقت سلطان با اختیار
قانونی خالفت مذهبی ،پایه گذاری کردند .نظام الملک
نقشی اساسی در تاسیس ارتدوکسی و جهان شمولی
اسالمی به عنوان بخش یکپارچه دولت سلجوقیان ایفا
کرد .مدرسه نظامی ،که به فرمان او ایجاد شده است،
به پیوستگی بین دولت و موسسات مذهبی ،هم چنین
به تقویت موقعیت حکومت مدنی و مردان اهل قلم در
مقابل مردان اهل شمشیر در دولت اسالمی کمک کرده
است .ادیبان فارسی ،که هم در سنت ادبیات فارسی و
هم در حقوق اسالمی در این مدارس تحصیل می کردند،
در طی قرون به عنوان نماینده دولتی در حکومت های
مختلف اسالمی ،به خدمت خود ادامه دادند .افزون بر این
مسئول انتشار زبان و فرهنگ فارسی در سراسر جهان
اسالم بودند.
به اصل سخن بازگردیم .گرچه استفاده از «ایران» در
تاریخ نگاری فارسی کاهش یافته بود .اشاره به «ایران» یا
حتی «تاجیک» را می توان در اثار مورخان از جمله تاریخ
سلسله سلجوقی از بنداری اصفهانی (فوت )1100 ،یا
سیرت جالل الدین منکبرنی یافت .افول ادبیات حماسی
فارسی و جایگزین نهایی ان بوسیله حماسه های اسالمی
یا افسانه های ترکیبی از ایرانی و اسالمی باید به عنوان
ویژگی مشخص این دوره در نظر گرفته شود .این
ترکیب ،تحوالت بعد از مغول و صفویان را نشان می دهد.
به عنوان نمونه "علی نامه" که شامل طرد ضمنی و صریح
شماره پنجاهم ،اذر 1398
14 صفحه 16
فرهنگ و هنر
حماسه های ایرانی است که به نقل از سخنان تعلیمی
از شاهنامه به همراه سخنان اخالقی از امام علی (ع)
گرد امده است .کاهش تعداد اشارات به «ایران» در این
دوره در شعر فارسی هم اشکار است ،از جمله می توان
به دیوان سنایی و انوری اشاره کرد .تصویری از نگرشی
اسالمی متعصبانه و ضد ایرانی ممکن است در اشعار
امیر معزی (فوت )1147 ،و سیف الدین فرغانی مشاهده
کرد (اوایل قرن .)14امیر معزی غافل از معنی و اهمیت
فرهنگی اسطوره ها و افسانه ها ،فردوسی را به دروغ گویی و
اغراق های غیرواقع بینانه در رفتار رستم متهم کرد (دیوان
امیر معزی ،ص .)286در مقابل سعدی نسبتا از عملکرد
اجتماعی افسانه اگاه بود ،او نوشت« :مبارزه طلبی های
سوء استفاده گرایانه رستم و اسفندیار به صورت حکایت
روایت می شود تا موجب اگاهی حکمرانان و پادشاهان
شود که این جهان به تنهایی ،یادگار و بازمانده از
گذشتگان است (کلیات ،ص .)724از طرف دیگر ،فرغانی
تا انجا پیش رفت که بیان کند خاک و اب ایران برای
عبادت مسلمان مناسب نیست زیرا پادشاهان ساسانی
ان را نجس می پنداشتند (دیوان ،ص .)31با این حال،
حتی در این دوره ،دست یافتن به اثار حماسی فارسی،
از قبیل ،کوش نامه ی ایران شاه که ده ها مرتبه به ایران
اشاره کرده است ،درخور توجه است( .به متینی ،ص
259رجوع شود) .هم چنین به «ایران» در اثار تاریخی
مهمی همچون تاریخ طبرستان از ابن اسفندیار اشاره
شده است .در این اثر در 6موقعیت از ایران و در 11
موقعیت از تاجیک یاد شده است .در مجمع التواریخ در
29موقعیت نام ایران ذکر شده است؛ محمد ابن راوندی
در کتاب راحهالصدور در 17مورد به عجم اشاره می کند
و هم چنین ابن بلخی در فارس نامه (اوایل قرن )12به
ایران قبل از اسالم ،حاکمیت ان و شکل گیری شهرها و
رویدادهای مختلف اشاره می کند.
میراث ملی در روایت و حکایات عرص سلجوقیان
ظهیری سمرقندی در مجموعه «مشاوره های» خود از
75پادشاه ،پیامبر ،خلیفه و خردمند ،پندهایی از 38
افسانه ایرانی ،اسطوره و شخصیت های تاریخی از جمشید
تا سلطان سنجر (اکثرا از دوران قبل اسالم) 30 ،خلفیه
عرب ،و 7شخصیت یونانی ،هندی و چینی ارائه می دهد.
او با درنظر گرفتن جمشید به عنوان بیان گذار تمدن،
کار خود را با پندها او شروع می کند .در همین راستا،
نظامی گنجوی ،در حالی که به ندرت از اصطالح «ایران»
استفاده می کرد ،در کتاب خمسه (پنج گنج) عاشقانه های
قبل از اسالم را جاودانه کرد .در دوره سلجوقی بود که
فارسی خود را به عنوان زبان ادبی نه تنها برابر با زبان
عربی حتی مهم تر از زبان عربی در گونه های ادبی خاصی
از جمله شعر عرفانی تثبیت کرد 2.اساسا در این دوره بود
که فارسی ،به عنوان اولین زبان میانجی در تمدن اسالمی
قرون وسطایی ،به عنوان ابزار فرامنطقه ای ارتباطات
وزارتی و ادبی گسترش پیدا کرد .بر همین منوال و با
گذشت زمان ،چیرگی زبان فارسی در امپراتوری عثمانی،
اسیای مرکزی ،امپراتوری مغول در هند و جنوب شرقی
اسیا پذیرفته شد.
-2برای درک نقش عرفانی ادبیات در بازسازی هویت اخالقی ایرانی به مسکوب1992 ،
مراجعه کنید
منبع تصویر:
نظامی گنجوی
ماهنامه سرند
شماره پنجاهم ،اذر 1398
www.wikipedia.org
نظامی گنجوی ،در حالی که به ندرت از اصطالح
«ایران» استفاده می کرد ،در کتاب خمسه (پنج گنج)
عاشقانه های قبل از اسالم را جاودانه کرد.
15 صفحه 17
س
خ
ن پا
ی
انی
در اینجا چار زندان است
به مناسبت 21اذر زادروز احمد شاملو
ماهنامه سرند
شماره پنجاهم ،اذر 1398
منبع تصویر:
احمد شاملو
www.wikimedia.com
در اینجا چار زندان است ،به هر زندان دو چندان نقب
در هر نقب چندین حجره ،در هر حجره چندین مرد ،در زنجیر....
از این زنجیریان ،یک تن ،زنش را در تب تاریک بهتانی
به رضب ُدشنه ای کشته است.
از این مردان ،یکی ،در ظهر تابستان سوزان،
نان فرزندان خود را ،بر رس برزن ،به خون نان فروش سخت دندان گرد ...اغُشته است.
از اینان ،چند کس ،در خلوت یک روز باران ریز ،بر راه ربا خواری ،نشسته اند
کسانی ،در سکوت کوچه ،از دیوار کوتاهی به روی بام جستند
کسانی ،نیم شب ،در گورهای تازه ،دندان طالی مردگان را می شکسته اند.
من اما هیچ کس را ،در شبی تاریک و توفانی نکشتم
من اما راه بر مرد ربا خواری نبستم
من اما نیمه های شب ز بامی بر رس بامی نجستم.
در این جا چار زندان است ،به هر زندان دو چندان نقب و
در هر نقب چندین حجره ،در هر حجره چندین مرد در زنجیر...
در این زنجیریان هستند مردانی ،که مردار زنان را دوست می دارند.
در این زنجیریان هستند مردانی ،که در رویایشان هر شب ،زنی
در وحشت مرگ از جگر بر می کشد فریاد.
من اما در زنان چیزی منی یابم
گر ان همزاد را روزی نیابم ناگهان ،خاموش
انعکاس رس ِد ِ
ِ
اهنگ صبو ِر این علف های بیابانی
من اما در دل کُهسار رویاهای خود ،جز
که میرویند و میپوسند و می خشکند و می ریزند ،با چیزی ندارم گوش.
مرا گر خود نبود این بند ،شاید بامدادی همچو یادی دور و لغزان،
می گذشتم از تراز خاک رس ِد پست....
جرم این است
جرم این است....
16 صفحه 18
صفحه 19
صفحه 20
صفحه 21
صفحه 22
صفحه 23