ماهنامه سرند شماره 55
ماهنامه سرند شماره 55
رسند
سرند تالشی است جهت نقد اندیشه و رفتار جامعه ایران
تله تتلو
درباره نقش جامعه ایران در بروز بحران های اجتامعی
با نگاهی به زندگی امیرحسین مقصودلو
مربی کسب و کار یک راهنام یا یک رضورت؟
درباره اهمیت و رضورت بیزینس کوچ برای کارافرینان
هویت ملی و خیزیش اجتامعی
درباره هویت ملی و جنبش های اصالح طلبانه در ایران عرص قاجار
(قسمت اول)
سعدی ،عابدی عامل
درباره ژرف اندیشی سعدی
به مناسبت یک اردیبهشت روز بزرگداشت استاد سخن
ماهنامه تحلیلی مسائل ایران /سال ششم /اردیبهشت 22 / 1399صفحه صفحه 1
غ
هبانمخاد وندجانوخرد
رقاب
ی
وش
ل فر
ماهناهمسرند
رسند تالشی است جهت نقد اندیشه و رفتار جامعهی ایران
اینه چون نقش تو بنمود راست خود شکن ،اینه شکسنت خطاست
ماهنامه ی تحلیلی مسائل ایران
سال ششم /شامره پنجاه و پنجم /اردیبهشت ماه 99
مدیرمسئول و رسدبیر :سپهر ساغری
منبع تصویر جلد:
Amir Tataloo Wallpapers
www.wallpaperaccess.com
همکاران این شامره:
زهرا ناگهی ،لیال راسخ و نسیم داودی پناه
رسند رایگان است و رایگان خواهد ماند
نشانی سایت ماهنامه:
www.sarandmonthly.com
ماهنامه رسند را در شبکه های اجتامعی دنبال کنید
Sarandmonthly
ولیکن از اموخنت چاره نیست
که گوید که دانا و نادان یکی است
میاسای ز اموخنت یک زمان
ز دانش میفکن دل اندر گامن
حکیم ابوالقاسم فردوسی
1 صفحه 2
ان چه در این شامره میخوانید:
سخن اغازین
تله تتلو /ص 3
درباره نقش جامعه ایران در بروز بحران های اجتامعی
با نگاهی به زندگی امیرحسین مقصودلو
اقتصاد و کارافرینی
مربی کسب و کار یک راهنام یا یک رضورت؟ /ص 8
درباره اهمیت و رضورت بیزینس کوچ برای کارافرینان
فرهنگ و هنر
هویت ملی و خیزیش اجتامعی /ص 11
درباره هویت ملی و جنبش های اصالح طلبانه در ایران عرص قاجار
(قسمت اول)
سعدی ،عابدی عامل /ص 14
درباره ژرف اندیشی سعدی
به مناسبت یک اردیبهشت روز بزرگداشت استاد سخن
سخن پایانی
مردکی را چشم درد خاست /ص 18
به مناسبت یک اردیبهشت روز بزرگداشت استاد سخن سعدی
اگهی
اگهی ها /ص 19
منبع تصویر :حامم وکیل
www.commons.wikimedia.org
ماهنامه رسند
شامره پنجاه و پنجم ،اردیبهشت 1399
2 صفحه 3
سخناغازین
اگر تالش شـود نسـل جدید به خانه ها رانده شـوند ،مطمئنا ان ها به زیرزمین خواهند
رفـت و نوجوانـی در کشـور بـه یـک پدیـده زیرزمینـی تبدیـل مـی شـود از ایـن رو هم
دسـتخوش اسـیب های اجتامعی می شـود و هم ممکن اسـت منِ فردی خود را به یک
فرقـه گرایـی و ایدئولوژی های جدیـد واگذار کند.
ماهنامه رسند
شامره پنجاه و پنجم ،اردیبهشت 1399
منبع تصویر:
تصاویر شفقنا از دکتر محمد امین قانعی راد
www.shafaqna.org
محمدامین قانعی راد میتینگ کوروش را بررسی کرد
دهه هشتادی ها احساس کودکی نمی کنند
www.aftabeyazd.ir
3 صفحه 4
سخناغازین
تله تتلو
درباره نقش جامعه ایران در بروز بحران های اجتامعی
با نگاهی به زندگی امیرحسین مقصودلو
سپهر ساغری
خـود را نشـان داده اسـت ،بنابرایـن باید توجه کنیـم که بدنه
اصلـی ایـن کوه پنهان اسـت .محمـد امین قانعی راد با اشـاره
بـه نگاه هـای امنیتـی بـه ایـن قضیـه اظهـار کـرد :کسـانی که
نـگاه امنیتـی بـه ایـن میتینـگ دارند متاسـفانه فقـط به فکر
جمـع کردن ان هسـتند بـی انکه ان را تجزیـه و تحلیل کنند.
ان هـا بـه ایـن موضـوع بـی توجـه انـد که شـاید بتـوان نوک
یـک کـوه یـخ را پنهان یا نابـود کرد ،اما سـطوح عمیق و بدنه
بـزرگ و زیـراب را بـه هیـچ وجـه منی تـوان از بین بـرد.“ 3
فراز و فرود بسـیاری از سـرگذرانده است .مانند بسیاری
از خوانندگان ،سـودای خواندن در برج میالد را داشـت.
بخشـی از جامعـه بـا ترانه هایـش ارتباط برقـرار کردند
امـا برخـی نیـز بـه او تاختنـد .جـدا از بدنه جامعـه ،نه
سـرودن برای ارتش و نه همنشینی با سیاسیون ،ثمره ای
بـرای صـدور مجـوز نداشـت .امیرحسـین مقصودلو جز
در میـان خیـل گسـترده نوجوانـان و جوانـان ،در میان
بـزرگ ترها ،جایگاه قابـل توجهی ندارد .البتـه در میان
بزرگسـاالن کـم نبودنـد کسـانی که بـا اهنگ هـای او
گریـه کردنـد یـا رقصیدند اما کمتـر بزرگسـالی دعوت
او را بـرای گفتـن بـغ بغو 1یا تشـکیل حرمسـرا 2لبیک
گفـت .اگـر هـم مراسـمی یا همنشـینی بود نـه بخاطر
شـخص او کـه به عنوان فـردی صاحب نفوذ بـرای اخذ
رای یـا جلـب توجـه ،مورد اعتنـا قرار گرفـت .مقصودلو
پلـه هـای شـهرت را طـی مـی کـرد امـا طعم سـختی
های ان را هم می چشـید .رفته رفته از اشـعار عاشـقانه
و بعضـا اجتماعـی ،فاصلـه گرفـت .واژگانـش به شـکل
محسوسـی تغییـر کـرده بودنـد .ایـن بار جـوان جویای
مجـوز ،تنهـا نبـود .نسـل تغییـر کـرده بـود .شـاید بـه
لحاظ سـنی بـا پیروانش همسـانی چندان نمی داشـت
امـا از منظـر دیگـری هم سـنگر بودنـد .تتلو نیـز چون
بسـیاری از پیروانـش بغـض فروخفته بود .نسـل جوانی
کـه در میتینگ کـوروش فاقد رهبـری الزم بود ،به نظر
مـی رسـید مـراد خـود را یافتـه باشـد .ان زمـان زنـده
یـاد دکتـر محمدامیـن قانعـی راد ،رئیس وقـت انجمن
جامعـه شناسـان ایـران ،در مـورد میتینـگ کـوروش
چنیـن گفت:
بـا این حـال برای این سـخنان گوش شـنوایی در میان
نبـود .بزرگترهـا گرفتـار زندگـی روزمـره خـود بودند و
عمومـا از نوجوانـان رفتـار و گفتار بزرگسـاالن را انتظار
داشـتند و البتـه دارنـد! این دیدگاه امروز تضعیف شـده
اسـت امـا همچنـان یک بـاور عمومی اسـت .شـاید در
نـگاه اول چنیـن رویکـردی را موجـب تربیـت صحیـح
نوجوانـان بدانیـم با این حـال نادیده گرفتـن روحیات و
شـخصیت خاص نوجوانان در این سـنین اشتباه بزرگی
است.
مـن معتقـدم میتینگ کـوروش یک غلیان و جوششـی بود که من
نـام ان را «فـوران نوجوانی» می گذارم؛ به عبارت دیگر ،در جامعه
ما نوجوانی بوده ،اما حاال غلیان کرده اسـت .شـاید عده ای بپرسـند
مگـر قبلا نوجوانـی وجـود نداشـته اسـت؟ مـن معتقـدم وجـود
نداشـته ،به لحاظ زیسـتی و بیولوژیکی و سـنی ( 13-18سـالگی)
نوجوانـی همیشـه بوده و هسـت ،امـا توجهی به ان ها منی شـد.
حتـی نامـی هـم نداشـت و بسـیاری نوجوانـان را کـودک حسـاب
مـی کردنـد و ایـن یعنـی نوجوانی به عنـوان یک مقولـه فرهنگی
در جامعـه مـا وجـود نداشـت .به عبـارت دیگر ان ها به رسـمیت
شـناخته منی شـدند .در غرب از دهه 70به بعد تحولی که امروز
در جامعـه مـا در مـورد نوجوانـان در حـال وقوع اسـت ،رخ داد و
تینیجرهـا بـه عنوان یک گـروه اجتامعی ویژه پا بـه عرصه جامعه
گذاشـتند .امـروز نوجوانـان غربی می تواننـد از خانه بیرون بزنند،
گروه های دوسـتی داشـته باشـند ،سـبک فرهنگی ویـژه ای دارند،
نـوع موسـیقی ،لبـاس و مـد خاص خـود را دارند و بـه عبارت بهرت
تبدیـل بـه یـک مقوله اجتامعی شـده انـد .اما چنیـن موضوعی را
مـا در ایران شـاهد نیسـتیم و فرد تا زمانی کـه دیپلم بگیرد کودک
محسـوب مـی شـود .البتـه کسـی لفظ کـودک را برایشـان بـه کار
منـی بـرد ،امـا بارهـا به ان ها گفته می شـود دهانشـان هنوز بوی
4
شـیر می دهد.
-1امیر تتلو و ماجرای بغ بغو کردن www.aparat.com
" -2حرمسرای" تتلو و یک تجارت سیاه www.fararu.com
-3دهه هشتادی ها احساس کودکی نمی کنند www.aftabeyazd.ir
-4همان
"اتفاقاتـی کـه 18خـرداد در پاسـاژ کوروش با حضـور حدود
دو هـزار جـوان و نوجـوان افتاد تنها نوک کوه یخی اسـت که
ماهنامه رسند
شامره پنجاه و پنجم ،اردیبهشت 1399
4 صفحه 5
سخناغازین
تتلو ماحصل باور و رفتار عمومی است؟
تـا حـال چنـد بـار در خانـواده صحبت مـا را قطع کـرده اند؟
چنـد بـار با عباراتی چون "تو کار بـزرگ ترها دخالت نکن"
مواجـه شـده ایـم؟ بـه قـول دکتر قانعـی راد ،چنـد بـار به ما
گفتـه انـد دهنمان بـوی شـیر مـی دهـد؟ در چند نوبـت در
شـبکه هـای اجتامعـی اظهار نظر کـرده ایـم و در مقابل پیام
یا نظرامتان پاک شـده اسـت؟ ان هم در رشایطی که نظرامتان
جـدا از درسـت یا غلـط بـودن ،توهین امیز نبـوده اند!
-5استقبال سازمان ملل از لغو مجازات اعدام در مغولستان www.asriran.com
ماهنامه رسند
شامره پنجاه و پنجم ،اردیبهشت 1399
5
منبع تصویر:
امیر تتلو :قصد خودکشی دارم اما جرئت ندارم!
www.rouydad24.ir
افتابـه به گـردن جوانان ولو مجرم و نـه متهم ،انداختن
و برچسـب اراذل و اوبـاش بـه ایشـان زدن صرفا برامده
از سـمت دسـتگاه قدرت نبود بلکه ریشـه های عمیقی
در جامعـه خشـونت زده ایران نیز داشـت .شـاهد مثال
اینکـه سـال هـا بعـد پویـا پورجلیـل خواننـده و پلیس
ایرانـی تبـار سـاکن امریکا ،نـه فقط ساسـی مانکن که
تتلـو را تهدیـد بـه قتـل کـرده بـود .در حالـی کـه در
سـطح بین الملل مسـئله کنار گذاشـتن حکم اعدام به
عنـوان یـک مجـازات محل بحث و توجه بسـیار اسـت
تاحـدی که مغولسـتان ،سـرزمین چنگیزخـان نیز این
مجـازات را لغـو کـرده اسـت ،در ایـران مـا بـا سـه هزار
سـال تاریخ مـدون برای خوانـدن یک اهنـگ ،خواهان
اعـدام هسـتند! 5عجیـب نیسـت اگـر فرنگ رفتـه های
مـا چنیـن رویکردی داشـته باشـند ،حکومت شـریعت
میانـه ای بـا تاییـد و صـدور مجـوز بـرای اهنـگ های
تتلو نداشـته باشـد .شـاید در نـگاه اول ،اخـذ مجوز یک
مقولـه صرفـا حکومتـی جلـوه کنـد بـا این حـال نباید
از نظـر دور داشـت کـه حاکمیـت در خال پدیـد نیامده
اسـت .حتـی اگـر در بخـش هایـی از جامعـه از پایـگاه
اجتماعـی چندانی برخوردار نباشـد بـه معنای مخالفت
بدنـه جامعـه بـا همـه انگاره هـا یـا باورهـای حکومتی
نیسـت .بـه عنـوان نمونـه نقـد دین همـان قـدر از نظر
دسـتگاه قـدرت مذمـوم اسـت کـه بـرای بدنـه جامعه.
نظارت اسـتصوابی شـاید با نام ایت اهلل جنتی و شورای
نگهبـان گـره خورده باشـد امـا اگر دقیـق تر بـه باورها
و رفتارهـای دوسـتان و اشـنایان خـود بنگریم سـیطره
نظـارت اسـتصوابی را بهتر و بیشـتر درک می کنیم .به
عنـوان نمونـه تـا حال چنـد بـار در خانـواده صحبت ما
را قطـع کـرده انـد؟ چند بـار بـا عباراتی چـون "تو کار
بـزرگ ترهـا دخالـت نکـن" مواجه شـده ایم؟ بـه قول
دکتـر قانعـی راد ،چنـد بار به ما گفته انـد دهنمان بوی
شـیر می دهد؟ در چند نوبت در شـبکه های اجتماعی
اظهـار نظـر کـرده ایـم و در مقابـل پیـام یـا نظراتمـان
پـاک شـده اسـت؟ ان هـم در شـرایطی کـه نظراتمان
جـدا از درسـت یـا غلط بـودن ،توهیـن امیز نبـوده اند!
ایـن رویکـرد که مـن می دانـم و بقیه خیـر ،من صالح
امـور را مـی دانم و بقیه نااگاهند ،بسـیار در کشـورمان
ریشـه دارد .بـا این شـرایط ،رفتـار و گفتـار تتلو چندان صفحه 6
سخناغازین
محـل تعجب نیسـت .او مصـداق بارز ایـن مصرع حافظ
اسـت :هر کسـی ان درود عاقبت کار که کشـت .جامعه
ایـران با تحقیر ،ناسـزا گفتن و یا حکم اعـدام برای تتلو
و ماننـد او صـادر کـردن ،نمـی توانـد بـه حـل بنیادین
مسـایل اجتماعـی خـود بپـردازد .در حقیقـت این نوع
برخوردهـای احساسـی صرفـا تصـور روشـنفکری یـا
متعهـد بـودن را در فرد پدید می اورد و نتیجه عینی به
همـراه نخواهد داشـت .به سـخن دیگر رویکـرد حذفی
نسـبت بـه تتلو به مثابـه تله ای می ماند که دسـت کم
بخشـی از جامعـه ایـران در ان گرفتار شـده اسـت .بی
انکـه خـود متوجه غفلت و عاملیت خـود در پدیدامدن
و شـکل گرفتـن چهـره هایی چون تتلو شـده باشـد.
رویکرد جامعه ایران با مسایل اجتامعی سطحی است؟
جامعـه خشـونت زده ایران کـه تالش معنـا داری برای
حل مشـکالت ریشـه دار خود نمـی کند ،راهـکار را در
پـاک کـردن صورت مسـئله دیـده اسـت .نمونـه دیگر
از ایـن برخوردهـای افراطـی پسـت بازیگـر سرشـناس
کشـورمان پرویـز پرسـتویی خطـاب به سـحر قریشـی
اسـت .خانـم قریشـی برغـم انکـه از رفتـار خـود عـذر
خواسـته بود و پاکبان نیز پذیرفته بـود ،مورد بی مهری
هـای عجیـب قرار گرفت .بوسـیدن پا و متهم شـدن به
رانتـی بـودن ان هـم بـدون سـند و مـدرک .نویسـنده
به دنبال دفاع از سـحر قریشـی نیسـت .تکلیف ایشـان
روشـن است 6.پرسـش این اسـت که ایا تکلیف کسانی
چون پرویز پرسـتویی نیز روشـن اسـت؟ سحر قریشی،
تتلـو یـا ساسـی مانکـن سـن فرزنـدان امثـال اقـای
پرسـتویی را دارند .ایشـان و دیگر همراهانشـان نباید از
خود بپرسـند که سیسـتم اموزشـی کشـور چیسـت و
چگونـه کار می کند؟ خانواده ،دانشـگاه ،محیط کار و ...
چگونه اسـت کـه فرزندانمان چنین بار امـده اند؟ نباید
بدانیـم وزارت امـوزش و پـرورش بـه عنـوان بزرگترین
وزارتخانـه کشـور ،چـه خروجی داشـته اسـت؟ با توجه
به رشـد فقر در کشـور ،تکلیف حدود دو میلیون دانش
امـوز محـروم از تحصیـل چـه خواهد شـد؟ 7نویسـنده
بنـا نـدارد همـه چیز را سـیاه ببیند یـا همه چیـز را به
-6بنگرید به مصاحبه ی رضا رشیدپور با سحر قریشی www.namasha.com
۲ -7میلیون کودک بازمانده از تحصیل /معاون وزارت اموزش و پرورش خبر داد :جابه
جایی جمعیت دانش اموزی در ایران در پی مهاجرت های گسترده ناشی از خشکسالی
www.fa.shafaqna.com
ماهنامه رسند
گـردن فـرد خاصـی بیانـدازد .هـدف از نام بـردن اقای
پرسـتویی نیـز جـز ایـن نبـوده و نیسـت که ایـن تفکر
و رفتـار مـورد نقـد و بازنگـری قـرار بگیرد و نه شـخص
ایشـان .تمـام عـرض نویسـنده ایـن اسـت کـه بجـای
پرداختـن بـه معلـول هـا بایـد بـه علـت هـا پرداخـت.
حذف تتلو یا شکسـتن سحر قریشـی پایان کار نخواهد
بـود .پرواضح اسـت کـه در این محیط زیسـتی ،جامعه
تتلوهـای دیگـری پـرورش خواهـد داد .بـه هـر روی به
اصـل مطلـب بازگردیـم .در جذب و تربیـت نخبگان در
همین سیسـتم اموزشـی شـک و تردیدی وجـود ندارد
بـا ایـن حـال نبایـد بپرسـیم کـه چگونـه اسـت تتلو یا
سـحر قریشـی چند میلیـون مخاطب جـذب می کنند
امـا پژوهشـگران و محققیـن کشـور در بهتریـن حالت
چنـد هـزار مخاطـب دارنـد؟ شـاید در نـگاه اول ایـن
قیـاس مـع الفـارق به نظر برسـد با این حال می پرسـم
اگـر معتقدیم کـه اکثریـت جامعه ایران در جسـتجوی
اصالحـات اسـت در ان صـورت نبایـد بدانیـم کـه ایـن
اصالحـات را از کجـا و بـه چه طریقی دنبـال می کند؟
مـی توان پذیرفـت فعالین اجتماعی و مدنی کشـورمان
چنـد هزار مخاطب داشـته باشـند و بعـد نتیجه گرفت
اکثریـت جامعـه ایران در جسـتجوی اصالحات اسـت؟
مـی تـوان پذیرفـت ضرورتـی نـدارد شـهروندان یـک
کشـور ان هـم مدعیـان دموکراسـی ،پیگیـر نظـرات
متفکریـن و صاحب نظران باشـند؟ قابل پذیرش اسـت
کـه هـر شـهروندی خـود را دانـای کل بدانـد و بـدون
مطالعـه ،مسـایل اجتماعـی را تحلیل کنـد و از ان بدتر
تحلیـل خـود را جامـع و بی نقـص بداند؟ اجـازه بدهید
کمـی صریح تر عـرض کنم .خروجی چنیـن جامعه ای
پوپولیسـمی اسـت که برای شـعر ساسـی مانکن حکم
اعـدام صـادر می کند و یا سـحر قریشـی را به پابوسـی
دعـوت مـی کنـد امـا در مـورد اسـتقالل کانـون وکال
سـکوت مـی کنـد! دربـاره رویکردهایـی چون سـهمیه
بنـدی طلاق ان میـزان کـه بایـد دل نگرانـی نـدارد.
بـا ایـن حـال حتـی تحصیل کـردگان مـا به شـدت در
دعوای اسـتقالل و پرسـپولیس مشـارکت دارند .فوتبال
بـرای ایشـان اولویـت اسـت اما ایـن میزان حساسـیت
نسـبت به تعـداد و میانگین سـنی تـن فروشـان ،دیده
نمـی شـود .نویسـنده بنـا نـدارد از دریچـه توطئـه بـه
مسـایل جامعه بنگـرد و دقیقا به همین جهت می پرسـم
شامره پنجاه و پنجم ،اردیبهشت 1399
6 صفحه 7
سخناغازین
منـی تـوان پذیرفـت که میزان مخاطبین سـحر قریشـی یا
حتـی پرویز پرسـتویی سـطح دغدغـه مندی را نشـان می
دهـد؟ در حقیقـت نگـرش حاکم نه مبتنی بر ریشـه یابی
علـل و کنشـگری که مبتنی بر خرده گیـری و واکنش های
احساسـی و سـطحی اسـت .بـه عنـوان منونه جمـع اوری
کمـک بـرای ۱۰۰یـا ۱۰۰۰خانـوار در قیـاس بـا مشـکل
مسـکن در کشـور و وجود 19میلیون بدمسـکن و حدود
9میلیـون بـی مسـکن ،چـه خروجی خواهد داشـت؟
منبع تصویر:
دبیر شورای عالی شهرسازی :اولویت شهرهای کشور رفع بدمسکنی است
www.pana.ir
چگونـه اسـت که مسـایلی چـون اهنگ ساسـی ،رفتار
خانـم قریشـی و ماننـد ایـن بـه سـرعت در بیـن همـه
اقشـار جامعـه ایـران مـورد بحـث قـرار مـی گیـرد امـا
عـدم پرداخـت معوقـات جامعـه پزشـکی ،معلمـان،
کارگـران و ...خیـر؟ چگونـه اسـت کـه جامعه ایـران را
اگاه مـی دانیـم امـا اکثریـت همیـن جامعـه اگاه حتی
نـام اسـکودا 8را هـم نشـنیده اسـت؟ ایـا جامعـه ایران
9
بـه تبعات ویرانگر عدم اسـتقالل کانـون وکال اشـراف دارد؟
مـی تـوان پذیرفت جامعـه ای طالب اصالحات باشـد اما
در اولویـت بنـدی مسـایل خـود ،ایـن میـزان راه را گم
کـرده باشـد؟ نمی تـوان پذیرفت که میـزان مخاطبین
سـحر قریشـی یا حتی پرویز پرسـتویی سـطح دغدغه
منـدی را نشـان مـی دهـد؟ در حقیقـت نگـرش حاکم
نـه مبتنـی بر ریشـه یابی علل و کنشـگری کـه مبتنی
بـر خـرده گیـری و واکنـش های احساسـی و سـطحی
اسـت .به عنـوان نمونـه جمـع اوری کمک بـرای ۱۰۰
یا ۱۰۰۰خانوار در قیاس با مشـکل مسـکن در کشـور
و وجـود 19میلیـون بدمسـکن و حـدود 9میلیون بی
مسـکن ،چه خروجـی خواهد داشـت؟ 10به جرئت هیچ.
در حالـی که تغییـر بنیادین فرهنگ عمومـی ،بازنگری
اساسـی در باورهـای دینی ،عرفی و مانند ان ،شـفافیت
نظام مالی و اداری ،اسـیب شناسـی فرهنـگ کار ،ورود
بـه صنعـت و تکیه بـر تولید ،تنهـا برخی از لـوازم مورد
نیـاز ما جهـت نیل به اصالحات اسـت ،که اساسـا مورد
توجـه عموم نیسـتند .محل تعجب هم نیسـت .رسـانه
هایـی چـون "ادم حسـابی ها" 11اساسـا بـه این جهت
ایـن میـزان مخاطـب دارند کـه عمیق نیسـتند .نگرش
عمیـق و کار ریشـه ای سـخت و زمـان بر اسـت .نیاز به
تفکـر و همـکاری دارد .باید تیمی کار کرد و از شکسـت
نهراسـید .حال انکه پرداخت ۱۰۰هزارتومان به شـماره
حسـاب فالن ،نه کار سـختی اسـت و نه نیاز به سـاعت
هـا اندیشـیدن دارد .سـهل اسـت کـه احسـاس مفید و
موثـر بـودن را نیز ایجاد می کند .فـرد در تصورات خود
گمـان مـی کند کـه کار بزرگـی کرده اسـت و اگر مورد
نقـد قـرار بگیرد خواهـد گفت" :مـن در حد توانـم کاری
کـرده ام ،شما چـه کـرده ایـد؟" ایـن بخـش از هموطنان
عموما شـناخت درسـتی ابعـاد خرابی یا بحـران ندارند.
نمونـه بـارز تلاش بـرای بـه رسـاندن کمـک بـه مردم
کرمانشـاه بـدون شـناخت حجم بحـران بـود .خروجی
انکـه بعـد از دو سـال همچنان شـرایط در مناطق زلزله
زده عـادی نیسـت .نباید بپرسـیم منتقدیـن دولت که
خـود اسـتین بـاال زده انـد چه کرده اند؟ اشـکار اسـت
که هدف نویسـنده زیرسـوال بردن حسـن نیسـت افراد
نیسـت ،هدف نقد تسـلط احسـاس بـر اندیشـه و رفتار
ایشان است.
-8اتحادیه سراسری کانون های وکالی دادگستری ایران
-9گرچه نویسنده قصد تبرعه کانون وکال را ندارد و مطمئنا در وضع پیش امده
خود وکال نیز تقصیر کارند.
-10اخوندی ۱۹:میلیون نفر بدمسکن در کشور داریم www.eghtesadonline.com
-11صفحه ای در اینستاگرام که به معرفی شخصیت های ایرانی و در موارد جمع اوری
کمک های مالی ،می پردازد.
ماهنامه رسند
شامره پنجاه و پنجم ،اردیبهشت 1399
7 صفحه 8
اق
ت
صاد
اریک اشمیت مدیر عامل اسبق گوگل
www.alimeschi.com
ماهنامه رسند
شامره پنجاه و پنجم ،اردیبهشت 1399
ینی
منبع تصویر:
Eric Schmidt
www.en.wikipedia.org
استخدام بیزینس کوچ تصمیم حرفه ای من بود .البته اعتراف می کنم که کار
دشوار و چالش برانگیزی بوده است چرا که به عنوان مدیرعامل یک شرکت
موفق که روز به روز در حال پیشرفت و بزرگ تر شدن بود ،نیازی به یک
بیزینس کوچ نمی دیدم تا اینکه یکی از اعضای هیئت مدیره گوگل مرا متقاعد
کرد و در نهایت از نتیجه شگفت انگیز کوچینگ کسب و کار ،شگفت زده شدم!
و
کا
رافر
8 صفحه 9
اقتصادوکارافرینی
مربی کسب و کار یک راهنام یا یک رضورت؟
درباره اهمیت و رضورت بیزینس کوچ برای کارافرینان
لیال راسخ
در شـرایط فعل�ی کـم نیسـتند کسـانی که بـا توجه به
شـرایط نامطلوب اقتصادی و اجتماعی تمایل به شـروع
کس�ب و کار خود را دارند .از طرفی بدون ش�ک سواالت
متعددی برایشـان مطرح بوده اسـت؛ نمی دانم چه کنم
تـا مشـتری ها مـرا انتخـاب کننـد؟ اگر خودم شـخصا
سـر کسـب و کارم حاضر نباشـم ،بـاز هم کارم درسـت
انجـام می شـود؟ چطـور نیروی کار مناسـب پیدا کنم؟
چگونـه بـرای کارم تبلیغات الزم را انجـام دهم؟ در کنار
این دسـت پرسـش ها مسـایلی هم محل توجه اسـت؛
هی�چ گاه وقت�ی برای اس�تراحت ن�دارم و مدام س�ر کار
هس�تم .بـا وجـود هم�ه این تلاش هـا ،سـود باالیی به
دس�ت نمی اورم .مسـلما هر کسـی قادر به پاسخگویی
مناس�ب به این دس�ت سوـاالت نب�وده و نیس�ت .با این
حسـاب چـه کسـی مـی توانـد یـک راهنمـای کامل و
کارازمـوده برای شـهروندانی باشـد که هنـوز در ابتدای
ی�ک فعالی�ت اقتص�ادی هس�تند؟ ایـا صرفا یـک تاجر
موفـق بـودن کفایـت می کند؟ یـک صاحب فـن بودن
مـی توانـد اثرگذار باشـد؟ چنین فـردی الزامـا باید یک
مدیـر و رئیـس هوشـمند باشـد؟ در اینجـا حضـور یک
مربـی و راهنمـای کسـب و کار ضرورت پیـدا می کند.
شـخصی کـه در دنیای تجـارت ،بیزینس کـوچ 1خوانده
می شـود.
بیزینس کوچ چیست؟
بیزینسـ کوـچ ه�ا ی�ا مربی�ان کس�ب وکار ،معمـوال
کارافرینـان بـا تجربه ای هسـتند که خودشـان صاحب
کسـب و کار بـوده و بـا بهره گیـری از هوش ،اسـتعداد
و مجموعه تجاربشـان ،نقشـه راه صحیح کسـب و کار را
1- Business coach
ماهنامه رسند
شامره پنجاه و پنجم ،اردیبهشت 1399
م�ی شناس�ند و ان را بـا توجـه به چشـم انـداز و هدف
اقتصـادی هـر شـخص ،ترسـیم مـی کننـد .بیزینـس
کـوچ هـا بـا توجـه بـه شـرایط و وضعیـت حاکـم بـر
فضـای کسـب و کار و نیـز دانش خـود ،بـه کارافرینان
جوـان ی�اری م�ی دهن�د .فرایندی کـه از ان بـه عنوان
"بیزینـس کوچینـگ" یـاد مـی شـود 2.بهـ جرئ�ت تـا
بیسـت سـال پیش هیـچ فـردی از بیزینـس کوچینگ
خبـر نداشـت بـا ایـن حـال امـروزه در رسـانه هـای
معتبرـی چ�ون نیوی�ورک تایم�ز و سـی ان ان ،از ان
یـاد م�ی ش�ود .گرچهـ در حـال حاضر نیـز اکثـر مردم
از ان اطالع�ی ندارن�د 3.تاریخچـه بیزینس کوچینگ به
دهـه 70میلادی باز می گـردد که "تیموتـی گالوی"
4
نویسـنده امریکایـی ،مجموعـه ای به نام سـری درونی
منتش�ر ک�رد .در این کت�اب مجموعـه ای از ایـده های
جدیـد در مـورد مربیگـری (کوچینـگ) و دسـتیابی به
موفقیـت در ورزش هایـی چون اسـکی ،تنیـس و دیگر
حرفـه هـا مانند موسـیقی را مطـرح کرد که بـه قدرت
درونـی و نظـم و انضبـاط فـردی نیـاز داشـت .انجا بود
کـه مدل گالـوی انقدر محبوبیت پیدا کرد که بسـیاری
از غیـر ورزشـکاران هـم در زندگی شـخصی و حرفه ای
5
خ�ود ان را پی�اده کردن�د.
ضرورت و اهمیت کوچینگ یا مربی گری
اهمیـت و ضـرورت کوچینگ یا مربـی گر همانند نقش
ی�ک معل�م یـا راهنم�ا در ح�وزه تج�ارت اس�ت .فرقـی
نمـی کنـد کـه صاحـب یـک کسـب و کار نـه چنـدان
بزرگ باشـید یا بخواهید شـرکتی چند ملیتی تاسـیس
کنیـد در هر صورت بـرای اینکه در کارتـان به موفقیت
برسـید نیـاز بـه ایـن داریـد کـه بـه درکـی عمیـق از
توانمنـدی هـا و نقـاط ضعـف و قابل بهبود خود دسـت
یابیـد و نسـبت بـه اهـداف شـخصی و کسـب و کارتان
اگاه�ی و بصی�رت کاف�ی داش�ته باشـید .بـا توجـه بـه
اینکه داسـتان موفقیت برای هر کسـب و کاری منحصر
بـه فـرد اسـت و قابـل تعمیـم به سـایر کسـب و کارها
-2بیزینس کوچینگ www.mbc.coach
-3بیزینس کوچینگ چیست؟ www.icoachtraining.com
-5اریک اشمیت مدیر عامل اسبق گوگل www.alimeschi.com
4- lanner series
9 صفحه 10
اقتصادوکارافرینی
-6همان
-7همان
-8بیزینس کوچینگ چیست؟(همه چیز درباره کوچینگ کسب کار۶+باور اشتباه)
www.reself.net
ماهنامه رسند
شامره پنجاه و پنجم ،اردیبهشت 1399
بـرای مثـال می توان به پژوهشـی که در سـال 2004
بوس�یله موسس�ه �Manchester consult
ingدر مـورد تاثیرگـذاری کـوچ در دنیـای کسـب
و کار انجـام شـده ،اشـاره کـرد .ایـن تحقیـق ضمـن
بررسـی مراجعیـن 100کـوچ نشـان داد کـه 6برابـر
هزینـه انجـام کوچینگ توانسـته اند بـه منافع مالی
دسـت پیـدا کنند.
-9همان
10- International Coaching Federation
11- Farsi Coaching Academy
-12بیزینس کوچینگ چیست؟ www.icoachtraining.com
10
منبع تصویر:
Tim Gallwey on how to unlock a “goldmine” of potential
www.igapps.es
(حتـی در همـان حوزه) نیسـت ،هر بیزینس یا کسـب
و کاری شـرایط ،امکانـات و وضعیت خاص خـود را دارد
و روشـی کـه باعث رشـد یـک بنـگاه تجاری می شـود
ممکن اس�ت در مورد بنگاه دیگر کارایی نداش�ته باش�د
و چـه بسـا باعـث صـرف زمـان و هزینـه هـای بیهوده
و ب�ی بازگشـت ش�ود .بـر ایـن اسـاس وجود یـک کوچ
ی�ا مرب�ی در تصمیم گیری های سرنوشـت سـاز ،امری
ناگزیـر اسـت تـا مرحله به مرحلـه به راهنمایـی های او
اتکـا کرد .شـخصیتی که چشـم انـداز و اهداف شـما را
ب�ه خوب�ی درک مـی کن�د و در دس�تیابی به اهـداف و
ارتقـای مالی بن�گاه ب�ا دادن اطالعـات الزم و کاربردی،
دیدگاه�ی واق�ع بینانه و محاسـبه گ�ر ،یاریت�ان کند .با
ای�ن تفاس�یر مربی یـا کوچ مـی تواند جلوی خسـران ها
و ضررهـای اقتصـادی بـزرگ و اشـتباهات احتمالـی را
بگیـرد .بـه گفته بیـل گیتس" ،همـه ما به افـرادی نیاز
داریـم کـه به مـا بازخـورد بدهنـد 6".گرچه نمـی توان
بیزینـس کوچینگ را در مشـخص کردن و رسـیدن به
اهـداف خالصـه کـرد ولی به طـور کلی می تـوان گفت
کـه علاوه بر ایجاد انگیزه و تشـویق ،شـما را در عواملی
چـون ترمیم نقشـه راه موفقیت ،انتخاب مناسـب ترین
افـراد ،انتخـاب محیـط ایـده ال بـرای رشـد و ترقـی،
باورهـای صحیـح ،برنامـه اسـتراتژیک صحیـح ،ارتقای
مهـارت ،رهبـری ،رسـیدن بـه دیـدگاه بهتـر ،پیشـبرد
7
اهـداف و پـرورش کارمندانی با بازدهی باال ،یـاری می دهد.
بـرای مثـال می تـوان به پژوهشـی که در سـال 2004
بوسیله موسسه Manchester consultingدر مورد
تاثیرگـذاری کـوچ در دنیـای کسـب و کار انجام شـده،
اشـاره کـرد .این تحقیـق ضمن بررسـی مراجعین 100
کـوچ نشـان داد کـه 6برابـر هزینـه انجـام کوچینـگ
توانس�ته اند به منافع مالی دس�ت پیدا کنند .همچنین
در زمینـه بهبـود عملکردشـان بـه موضوعـات مختلفی
اشـاره شـد :افزایش بازدهی 53درصـد ،افزایش کیفیت
48درصـد ،افزایـش تـوان و قدرت سـازمان 48درصد،
بهبـود روابـط سـازمانی 77درصـد ،بهبـود روابـط بین
سرپرسـت و کارکنـان 71درصـد ،بهبـود کار تیمی 67
درصـد و افزایـش رضایت کاری 61درصـد 8.با توجه به
انچه مطرح ش�د به نظر می رسـد که در شـرایط فعلی
و رقابتـی بـودن فضـای کسـب و کار ،تغییـر کـردن به
جـزء طبیعـی سـازمان ها تبدیل شـده و سـازمان ها به
دنب�ال انعطاف و تطابق بیش�ترند .بـا وجود این تغییرات
و نیازهـای مکـرر بـرای پیشـرفت ،اگـر منابع انسـانی و
اس�تراتژی ه�ا ی�اری نکنند ،تح�ول موفق نخواه�د بود.
همیـن امـر موجـب شـده تـا همـواره نیـاز به ایـن امر
اساسـی احسـاس شـود که باید کوچ های حرفـه ای به
کمـک نیروهـای کلیدی سـازمان ها بیاینـد 9.در نهایت
در صـورت عالقمنـدی بـه ایـن حرفـه می توانیـد دوره
اموزشـی تربیـت کوچ حرفـه ای را با 120سـاعت دوره
اموزشـی مـورد تائیـد ICFیـا فدراسـیون بیـن المللی
کوچینـگ 10برای تبدیل شـدن به یک مربـی حرفه ای
بگذرانی�د .این دوره به گونه ای طراحی شـده اسـت که
ایـن اطمینـان حاصـل شـود تمـام کوچ هـا یـا مربیان،
حداقـل صالحیـت های مـورد نیاز طبق اسـتانداردهای
ICFرا کسـب کننـد و در عین حـال اکادمی کوچینگ
فارسـی زبانـان 11ام�وزش ها و حمایت ه�ای تکمیلی را
در قالـب کوچینـگ هـای گروهی و همیـن طور کمک
بـه کـوچ ها برای کشـف مدل هـا و فرایندهای منحصر
بـه فرد خود و نقاط قوتشـان ارائـه داده و در نهایت برای
پیـدا کـردن جایگاه ویـژه خود در بـازار به دانشـجویان
و ک�وچ ه�ا در ایـن زمین�ه ی�اری م�ی رس�اند! باش�د تا
ای�ن حرف�ه راهگش�ای جوان�ان و کارافرینان این�ده ما و
12
موفققیـت اقتصـادی در اینده نزدیـک گرددـ. صفحه 11
ف
ره
ن
گ
و
هرن
کمرت کسـی از اهالی ایران اسـت که میر غضبی نداند یا سـتم و تع ّدی نداند و ظلم و بی انصافی
حمل و بقّال همه سـمتگر
نپرورد و ِ
متام سـکنه ان ویران و خرابه از طبقه حکامء و وزراء گرفته تا ّ
و بـی مـر ّوت و همـه خونخـوار و بـی مرحمـت و همـه فریـاد دارنـد که چـرا ما میر غضب باشـی
جلدباشـی باشند.
حاکم مسـتبد و ّ
نیسـتیم و همه می خواهند ظامل منفرد و ِ
میرزا اقاخان کرمانی
www.britannica.com
منبع تصویر:
Persepolis
ماهنامه رسند
شامره پنجاه و پنجم ،اردیبهشت 1399
11 صفحه 12
فرهنگ و هرن
هویت ملی و خیزیش اجتامعی
درباره هویت ملی و جنبش های اصالح طلبانه
در ایران عرص قاجار
زهرا ناگهی
جنبـش اصالحـات در ایـران عصـر قاجـار در ترویـج
باورهـای جدیـد دربـار ه ملـت و سـرزمین ملی ،نقشـی
اساسـی داشـت .روشـنفکران ایـن جنبـش قویـا بـه
هدایـت حکومت سـنتی به سـمت مدرنیتـه (یا همان
ی روز و سـاختارهای سیاسـی
تجـدد) ،بکارگیری فناور
مـدرن به منظـور افزایـش توانمندی ایران بـرای مقابله
بـا هجـوم همـه جانبـه غربی هـا ،تاکیـد می کردنـد.
سـلطنت عبـاس میرزا و وزیـر اطالح طلب او ،ابوالقاسـم
قائـم مقـام فراهانی ،در دهه هـای ابتدایی قـرن نوزدهم
اغـاز شـد .جنبـش اصالح طلبانـه در دور ه امیرکبیر نیز
در طـی سـال هـای 1848-52سـربراورد .امیرکبیـر
بـه دلیـل مسـافرت بـه روسـیه و امپراطـوری عثمانی،
بـا مدرنیتـه اشـنا بـود و از اصطالحـات جدیـدی مانند
"غیـرت ملـت و سـرزمین مـادری" و "میهن پرسـتی"
اسـتفاده می کـرد .او در وهلـه نخسـت در مورد توسـعه
زیرسـاخت های حکومتـی بـرای پاسـداری از تمامیـت
ارضـی و خودمختـاری ایـران نگـران بـود .بـه تعبیـر
فریـدون ادمیت":مـا او را نمـاد میهن پرسـتی در برابـر
نفوذ اسـتعماری سیاسـت و اقتصاد اروپـا می دانیم ".به
غیـر از شـخصیت هایـی چـون قائـم مقـام و امیرکبیر،
دولتمردانـی چـون میرزاحسـین خـان سپهسـاالر
اندیشـه های ملی گرایـی ،مشـروطه گرایی و پیشـرفت را
بـه تفصیل شـرح دادنـد .سپهسـاالر به عنـوان نماینده
ایـران در بمبئـی ،تفلیـس ،اسـتانبول و البتـه وزیـر
اعظـم در دوران قاجـار خدمـت کـرده بـود .سپهسـاالر
و دسـتیاران نزدیکـش چـون ملکـم خـان ناظم الدولـه،
یوسـف خـان مستشـارالدوله و مجدالملـک سـینکی،
طرفدار شـکل گیری نهادهای سیاسـی مدرن و اندیشـه
ن مـوارد را پیش نیـازی برای
ملی گرایـی بودنـد زیـرا ایـ
ماهنامه رسند
پیشـرفت کشـور می دانسـتند .سپهسـاالر از نخستین
افـرادی بـود کـه در زمان صحبـت دربار ه پایه و اسـاس
ملی گرایـی ،از اصطلاح ملیـت بـرای اشـاره بـه مفهوم
ملیـت 1و ملی گرایـی اسـتفاده کـرد .بـه نظر می رسـد
بـرای نخسـتین بـار امپراطـوری فرانسـه دربـار ه پایه و
اسـاس ملی گرایـی صحبت بـه میان اورده اسـت .ان ها
معتقـد بودنـد هر کشـوری باید بوسـیله مـردم خودش
اداره شـود .در حقیقت اندیشـه مدرنیته یا تجددخواهی
در جسـتجوی حاکمیت ملت و تغییر وضعیت سـاکنان
از رعیـت بـه شـهروند بود.
مدارس مدرن و چاپ فشاری
امـوزش مـدرن و چـاپ فشـاری در دهه هـای پایانـی
قـرن نوزدهـم ارایـه شـد .گفته می شـود که گسـترش
اندیشـه های جدیـد چـون ملی گرایـی در غـرب و
هم چنیـن در اسـیا و افریقـا ،محصـول جانبـی رشـد و
توسـع ه چاپ فشـاری و گسـترش مـدارس مـدرن بود.
در نتیجـه ،هـزاران ایرانـی دربـار ه اندیشـ ه و نهادهـای
سیاسـی مـدرن اگاهـی پیـدا کردنـد .معرفـی اموزش
غربـی در ایران بوسـیله مدارس میسـیونری و مهم تر از
ان تاسـیس دارالفنون در سال 1230خ و دانشکده علوم
سیاسـی (مـدارس علوم سیاسـی) در سـال 1278خ به
طور قابل توجهی به انتشـار اندیشـه های جدید سیاسی
و ملی گرایـی در میـان روشـنفکران نوظهـور کمـک
کردنـد .تاسـیس چاپخانه هـا در تبریز ،تهـران ،اصفهان
و دیگر شـهرهای بـزرگ منجر به انتشـار تعداد کثیری
کتـاب و روزنامـه شـد .تقریبا نیمـی از ایـن کتاب ها به
ایـران قبـل از اسلام ،از جملـه کتـب تاثیرگـذاری در
زمینـ ه تاریـخ ساسـانیان ،ریشـه های اشـکانی قاجارها،
شاهنامه فردوسـی ،جنبش نئوزرتشتی و اخالق فارسی
(جاویدان خرد) اختصاص داشـت .علاوه بر این ،واردات
کتاب هـای فارسـی منتشـر شـده در هنـد و تعـدادی
روزنام ه منتشـر شده در کلکته ،اسـتانبول ،قاهره ،لندن
و پاریس به انتشـار بیشـتر اندیشـه های سیاسـی مهم و
اساسـی و ایدئولـوژی ملی گرایـی در میان روشـنفکران
ایرانـی کمک کـرده بود.
-1مقصود استفاده از اصطالح فارسی ملیت به جای کلمه انگلیسی Nationalityاست
شامره پنجاه و پنجم ،اردیبهشت 1399
12 صفحه 13
فرهنگ و هرن
13
منبع تصویر:
www.pinterest.com
ماهنامه رسند
شامره پنجاه و پنجم ،اردیبهشت 1399
موضـوع تکـراری در کارهای ان ها بیزاری ایشـان از فتح
ایـران بوسـیله اعراب و مقایسـه و تقابل شـرایط اسـفبار
کشـور بـا تاریـخ باشـکوه پیـش از اسلام بـود .ان ها در
جسـتجوی علـل اصلـی نـزول ملـت ایـران ،خودکامگی،
فسـاد و ناتوانـی اعضـای طبقـ ه حاکم را مقصر دانسـتند.
ایـن دسـت از روشـنفکران خواسـتار پـاک کـردن زبـان
فارسـی از کلمـات عربـی و پذیرش تمدن غربـی بودند تا
بدیـن وسـیله از گذشـته اسلامی بیگانه رها شـوند.
Old Photographs of Iran | Old photographs, Photographer
ملی گراییرمانتیک
بـرای نخسـتین طرفـداران ملی گرایـی در ایـران،
تلاش بـرای بازنمایـی شـکوه هویـت و تاریـخ ملی
ایـران کاملا طبیعـی بـود .این بـاور وجـود دارد که
پیوسـتگی در تاریـخ ایـران از گذشـته های خیلـی
دور تـا زمان هـای جدید همـراه با دیـدگاه رمانتیک
نسـبت بـه دوران طالیـی قبـل از اسلام ،عمومیت
دارد .میـرزا فتحعلـی اخونـدزاده ،جالل الدین میرزا
قاجـار و میـرزا اقاخـان کرمانـی ،از روشـنفکران
پیشـگام در زمینـه ملی گرایـی رمانتیـک بودند .ان
هـا عمدتـا در حیطـ ه فرهنگ سـازی و عشـق بـه
سـرزمین ملـی (حب وطن) بـه عنوان نیـاز معنوی
مـردم ،کار می کردنـد .موضـوع تکـراری در کارهای
ان هـا بیـزاری ایشـان از فتح ایـران بوسـیله اعراب
و مقایسـه و تقابل شـرایط اسـفبار کشـور بـا تاریخ
باشـکوه پیـش از اسلام بـود .ان ها در جسـتجوی
علـل اصلی نـزول ملت ایـران ،خودکامگی ،فسـاد و
ناتوانـی اعضـای طبق ه حاکم را مقصر دانسـتند .این
دسـت از روشـنفکران خواسـتار پـاک کـردن زبـان
فارسـی از کلمـات عربـی و پذیـرش تمـدن غربـی
بودنـد تـا بدیـن وسـیله از گذشـته اسلامی بیگانه
رهـا شـوند .در حقیقـت پـاک سـازی زبان فارسـی
را اصلی تریـن نیـاز بـرای پیشـرفت می دانسـتند.
جلال الدیـن میـرزا شـاهزاد ه قاجـار ،شـروع بـه
بازسـازی تاریـخ ملی ایرانـی در کتاب پادشـاهان به
نـام "نمای خسـروان" کرد .این کتـاب اولین کتاب
بـرای دارالفنـون بـود کـه عـاری از هرگونـه کلمـه
عربـی اسـت .میـرزا اقاخـان کرمانی در بیـان تاریخ
ملی ایـران از جالل الدیـن میرزا پیروی کـرد" .اینه
سـکندری" از اثـار کرمانی اسـت که تاریـخ ایران از
گذشـت ه اسـاطیری تا دوره قاجار را شـامل می شود.
او در ایـن کتـاب گذشـت ه پرافتخـار ایـران را باوضع
موجودمقایسهمی کند.بههرروینمیتوان انکار کرد که
گسـترش ملی گرایـی رمانتیک این شـخصیت های
روشـنفکر و البتـه اندیشـه های ملی گرایانـه وزیران
اصالح طلبـی چون قائـم مقام و امیرکبیر ،به شـکل
قابـل توجهـی در تهییـج فکـری و جهت گیـری
ایدئولـوژی انقلاب مشـروطه ،تاثیر داشـته اسـت. صفحه 14
ف
ره
ن
گ
www.fa.shafaqna.com
یا چو بستان و گلستان تو گلزاری هست؟ هیچم ار نیست ،متنای توام باری هست؟
ملک الشعرا بهار ،مسمطات
ماهنامه رسند
14
منبع تصویر:
به مناسبت اول اردیبهشت ماه جاللی روز بزرگداشت سعدی /کالم سعدی درس زندگی است
سعدیا چون تو کجا نادره گفتاری هست؟ یا چو شیرین سخنت نخل شکر باری هست؟
شامره پنجاه و پنجم ،اردیبهشت 1399
و
هرن صفحه 15
فرهنگ و هرن
سعدی ،عابدی عامل
درباره ژرف اندیشی سعدی
به مناسبت یک اردیبهشت روز بزرگداشت استاد سخن
نسیم داودی پناه
"سـعدی" سـخن ور و حکیمی اسـت که درباره او از دیر باز
تـا کنـون بسـیار گفتـه انـد و نوشـته انـد .این کـه که
بـود و چگونـه زیسـت ،یک سـوی ماجراسـت و این که
چگونـه مـی اندیشـید و چگونه نوشـت نیز سـوی دیگر
مطلـب اسـت .بـه نظر می رسـد هـر نویسـنده ،حکیم
و دانشـمند راسـتین ،بیـش از انکـه در پـی شـهرت و
شـناخته شـدن باشـد ،خواسـتار ادراک و بهـره منـدی
مخاطـب از اندیشـه ،تالش و تجربیات اوسـت .پس چه
نیکوسـت به چیسـتی اثارشـان بپردازیم و از مفهوم ان
برای رشـد فـردی و اجتماعـی برخوردار شـویم.
سعدی منتقدی منصف
بـی شـک " گلسـتان" جـزو یکـی از مشـهورترین اثار
سـعدی اسـت .ایـن اثر چـه به لحـاظ صـورت و زیبایی
سـخن و چـه بـه لحاظ معنـا و هـدف ،قابل سـتایش و
تامـل اسـت .بـا وجـود ایـن ،بهتر اسـت در نظر داشـته
باشـیم هیچ متـن کهنی مقدس نیسـت و باید پذیرفت
برخـی از مطالـب ان هـا مشـمول زمان گشـته و امروز
کاربسـت ان ،خردمندانـه بـه نظر نمی رسـد .اما برخی
از مفاهیـم نیـز ان قدر غنی و ژرف هسـتند که نمی توان
ان هـا را مختـص زمـان و مـکان خاصـی دانسـت .این
گونه مفاهیم عموما از انسـان و مسـائل انسـانی به طور
عـام سـخن مـی گویـد کـه کهنـه شـدنی نیسـت .بـه
نمونـه مـی توان به "حکایـت "38از باب دوم گلسـتان
اشـاره کرد:
فقیهـی پـدر را گفـت :هیـچ از ایـن سـخنان رنگیـن
دالویـز متکلمـان در مـن اثـر نمی کند به حکـم ان که
نمی بینـم مـر ایشـان را فعلـی موافـق گفتـار:
ترک دنیا به مردم اموزند //خویشتن سیم و غ ّله اندوزند
عالمی را که گفت باشد و بس //هر چه گوید نگیرد اندر کس
ماهنامه رسند
عالم ان کس بود که بد نکند //نه بگوید به خلق و خود نکند
ون اَن ُف َس ُکم
رون
الناس ب ِال ِب ّ ِر َو تَ ْن َس َ
اَتَا ُم َ
َ
عامل که کامرانی و تن پروری کند
او خویشنت گم است که را رهربی کند
پـدر گفت :ای پسـر! به مجـرد خیال باطل نشـاید روی
از تربیـت ناصحـان بگردانیـدن و علمـا را بـه ضاللـت
منسـوب کـردن و در طلـب عالـم معصـوم از فواید علم
محـروم مانـدن ،همچـو نابینایـی کـه شـبی در وحـل
افتـاده بـود و می گفـت :اخر یکـی از مسـلمانان چراغی
فـرا راه مـن داریـد .زنـی فارجه بشـنید و گفـت :تو که
چـراغ نبینـی بـه چـراغ چه بینـی؟! همچنیـن مجلس
وعـظ چـو کلبه ب ّزاز اسـت انجا تا نقـدی ندهی بضاعتی
نسـتانی و اینجـا تـا ارادتی نیـاری سـعادتی نبری.
گفت عالم به گوش جان بشنو //ور نماند به گفتنش کردار
مدعی گوید //خفته را خفته کی کند بیدار
باطل است انچه ّ
مرد باید که گیرد اندر گوش //ور نوشته است پند بر دیوار
صاحبدلیبهمدرسهامدزخانقاه
بشکستعهدصحبتاهلطریقرا
گفتم میان عامل و عابد چه فرق بود
تا اختیار کردی از ان این فریق را
گفت ان گلیم خویش بدر می برد ز موج
وین جهد می کند که بگیرد غریق را
حکایـت شـامل دو بخـش و ایده اسـت .بخش نخسـت
از زبـان فقیهـی اغـاز مـی شـود کـه با پـدرش صحبت
می کند .او معتقد اسـت سـخن و موعظـه علما به هیچ
نمـی ارزد و نمـی تـوان به ان ها و سـخن ایشـان اقتدا
کـرد زیـرا خودشـان عکس انچه مـی گوینـد و نمایش
مـی دهند ،عمل می کننـد و این موضـوع مانع پذیرش
گفتـه انـان مـی گـردد .ایـده نخسـت ایـن حکایـت،
مطلبـی اسـت کـه امروزه نیـز جایـگاه دارد و قابـل باور
اسـت .کـم نیسـتند افـرادی کـه به دلیل فسـاد پشـت
پرده عالمان از تبعیت و پیروی ایشـان سـر باز زده اند و
حتی دیگر به مفهوم گفته هایشان نیز وقعی نمی نهند .این
دسـته درسـت شـبیه فقیه حکایـت ،گله مند هسـتند
و ایـن امـر را زشـت و قبیـح مـی انگارنـد .تا ایـن جای
ماجـرا ،هـر گونـه کـه نـگاه کنیـم حق بـا فقیه اسـت و
نمـی تـوان ایرادی بـر نظر او گرفت .اما سـعدی به جای
مخالفـت و توجیـه کار عالمـان ریـاکار ،از زاویـه ای بـه
شامره پنجاه و پنجم ،اردیبهشت 1399
15 صفحه 16
فرهنگ و هرن
شامره پنجاه و پنجم ،اردیبهشت 1399
16
جامعه ایران
ماهنامه رسند
1اشاره به سوره بقره؛ ایه 44
منبع تصویر:
-
منابع
-1مصلح الدین سعدی شیرازی ،کلیات ،مصحح :محمد علی فروغی ،چاپ یازدهم ،نرش :ققنوس.1396 ،
-2محمد تقی بهار ،دیوان اشعار ،انتشارات نگاه ،چاپ پنجم.1396 ،
www.jamehirani.com
مطلـب مـی نگـرد که بسـیار ژرف و انسـان سـاز اسـت!
بخـش دوم حکایـت ،ایده ای اسـت که از زبـان پدر بیان
و مطـرح مـی شـود .پدر بـدون اینکه بـر کار عالمان گم
کـرده راه صحـه بگذارد ،انگشـت اتهـام را به خـود فقیه
و بـه طـور عام ،به فـرد فرد مخاطبـان بازمـی گرداند .او
معتقد اسـت بـه خاطر گوینده فاسـد نباید مطلب مفید
بیـان شـده را نیز فاسـد انگاشـت .چنین نگاهـی خبر از
بینشـی مـی دهد که از سـطح عبور کـرده و در پی ایراد
گرفتـن از دیگـران نیسـت .منظـر بینش چنیـن فردی،
رشـد و تعالـی خویشـتن اسـت .پـس در این مسـیر هر
انچـه نیک اسـت می شـنود و بـه کار می بندد .فـارغ از
انکـه چه کسـی و با چه خصوصیتی ان سـخن درسـت
را گفته اسـت .سـعدی در اینجا ان ایده نخسـت خدشه
ناپذیـر را بـه گونـه ای به چالش می کشـد کـه تلنگری
بـرای مخاطب باشـد .مخاطبـی که می خواهد با دسـت
اویز کردن بهانه ای ،دسـت از رشـد و تعالی شـخصیتش
بـردارد و بـه جمـع کسـانی ملحـق شـود که نسـبت به
تربیـت فـردی خویـش بـی اهمیـت بـوده و در خیـل
شـاکیان بـی هـدف ،در جامعه پرسـه می زنند .سـعدی
در مقـام مصلـح اجتمـاع ،اگاه اسـت عالمـان ریـاکار و
فاسـد در جامعـه موجبـات دلزدگی و بـی اعتنایی مردم
را فراهـم اورده انـد و ان را خطـری بـرای جامعه می داند.
از این رو در بخش نخسـت حکایت با بر شـمردن زشـت
کاری هـای انـان ،از ذکر ایـه ای برای تنبه ایشـان بهره
مـی بـرد کـه "ایـا مـردم را بـه نیکی فـرا مـی خوانید و
خـود را فرامـوش می کنیـد 1".در اینجا سـعدی عالمان
بـی عمـل را هشـدار مـی دهد و تزویـر ایشـان را به زیبا
تریـن وجـه بیان مـی کند:
عالم که کامرانی و تن پروری کند
او خویشتن گم است که را رهبری کند؟
امـا از سـویی دیگـر او مـی دانـد اگـر مـردم نسـبت بـه
مفاهیم اصیل و راسـتینی که از جانـب دغل کاران بازگو
مـی شـود بـی اعتنـا و دل سـرد شـوند ،دیگـر تربیت از
اجتمـاع رخت خواهد بسـت پـس از زبان پـدر که دانای
حکایت اوسـت ،مخاطب را متوجه سـهل کاری و راحت
طلبـی خویش مـی کند و مـی گوید به خاطـر دو رویی
گوینـده نبایـد گفته درسـت را نیز کنار نهـاد" :به مجرد
خیال باطل نشـاید روی از تربیت ناصحـان بگردانیدن".
سـعدی مـی دانـد اگر هر فـرد به تربیت و رشـد خویش
بپـردازد ،جامعـه رشـد یافته خواهد شـد و تنهـا در این
صورت اسـت که عالمان ریا کار نیز جایگاهشـان سسـت
مـی شـود .او در پایـان حکایـت بـا اوردن چنـد بیـت،
مطلـب را بـه بهتریـن وجه پایان مـی دهد:
گفت عالم به گوش جان بشنو //ور نماند به گفتنش کردار
مدعی گوید //خفته را خفته کی کند بیدار
باطل است انچه ّ
مرد باید که گیرد اندر گوش //ور نوشته است پند بر دیوار
صاحبدلی به مدرسه امد ز خانقاه
بشکست عهد صحبت اهل طریق را
گفتم میان عالم و عابد چه فرق بود
تا اختیار کردی از ان این فریق را
گفت ان گلیم خویش بدر می برد ز موج
وین جهد می کند که بگیرد غریق را
در سـه بیـت نخسـت ،سـعدی در خالل یـک مثال که
ضرب المثل گردیده ،سـخن را تکمیل و تفهیم می کند.
امـا سـه بیـت اخـر بـه گونـه ای سـخن اصلـی و هدف
نهایـی حکایـت اسـت .مصلـح اجتمـاع پـس از تربیت و
رشـد فـردی ،گام را فراتـر مـی نهد و با یک مثـال بی نظیر،
بـه مخاطب مـی گوید مرحله ای نیز پس از رشـد فردی
وجـود دارد و ان نجـات اجتماع اسـت! سـعدی می خواهد
مخاطبـش بدانـد رشـد و تربیت شـخص به هـر صورتی
ممکـن اسـت و بـا بهانه جویـی و ریاکاری عالمـان نباید
نسـبت بـه ان دلـزده و بـی تفـاوت شـد .لیکـن پـس از
ان ،نیکوسـت بـه دیگـران نیز توجه نشـان داد و در برابر
غـرق شـدن ان هـا در گـرداب رشـد نیافتگی بـی اعتنا
نبـود .گویـا سـعدی بـا این مثـال رسـالت خویـش را ادا
مـی کنـد تـا از این طریـق ،راه اصلاح اجتماع را نشـان
دهـد .ضمنـا نمی تـوان از نکته سـنجی کم نظیـر او در
ایـن ابیات غافل ماند .سـعدی به عکـس تصویر عالمانی
کـه در بخـش نخسـت حکایتش ارائـه داده اسـت ،عالم
راسـتین را بـه عابـد خانقاه نشـین ترجیح مـی دهد .به
عقیـده او ،عبـادت فـردی و نجـات خویشـتن و داشـته
هـای خویـش ،از سـیل حـوادث روزگار ،کمـال نیسـت.
عابد باید در ادامه مسـیر رشـد ،عالم شـود و به مدرسـه
کـه در واقـع تمثیلـی از امـوزش اسـت ،گام بگـذارد و با
امـوزش و تربیـت صحیـح ،غریـق را نجات بخشـد .پس
هدف تنها اموختن شـنا و رسـاندن خویشـتن به ساحل
امـن نیسـت بلکـه نجـات دادن و نجات یافتن اسـت. صفحه 17
س
خ
ن پا
مردکی را چشم درد خاست
ی
به مناسبت یک اردیبهشت
روز بزرگداشت استاد سخن سعدی
ماهنامه رسند
شامره پنجاه و پنجم ،اردیبهشت 1399
17
www.fa.shafaqna.com
گلستان سعدی ،باب هفتم در تاثیر تربیت ،حکایت 14
www.ganjoor.net
منبع تصویر:
ندهد هوشمند روشن رای //به فرومایه کارهای خطیر
بوریاباف اگر چه بافنده ست //نربندش به کارگاه حریر
به مناسبت اول اردیبهشت ماه جاللی روز بزرگداشت سعدی /کالم سعدی درس زندگی است
مردکی را چشم درد خاست ،پیش بیطار رفت که دوا کن .بیطار از انچه در چشم چارپای می کند در دیده او کشید و کور شد .حکومت
به داور بردند گفت بر او هیچ تاوان نیست .اگر این خر نبودی ،پیش بیطار نرفتی .مقصود از این سخن ان است تا بدانی که هر ان که
ناازموده را کار بزرگ فرماید با ان که ندامت برد به نزدیک خردمندان به خفت رای منسوب گردد.
انی صفحه 18
www.eseminar.tv صفحه 19
صفحه 20
8اردیبهشت صفحه 21
حام
ی
ت
تامین سرمایه
شروع 10 :اردیبهشت 1399
پایان 19 :خرداد 1399
حهت حمایت از ساخت این مستند به ادرس زیر مراجعه فرمایید:
www.hamijoo.com
م
الی صفحه 22