ماهنامه سرند شماره 77
ماهنامه سرند شماره 77
رسند
سرند تالشی است جهت نقد اندیشه و رفتار جامعه ایران
گره بر باد
نگاهی به کنشگری در جامعه ایران
سادی ،کتابی که هیچ کس نباید از دست بدهد
نگاهی به کتاب "سادی" اثر"استین اس کاماچو"
برابری جنسیتی؛ راه رسیدن به فردایی بهرت فساد اداری؛ سدی در برابر توسعه
به بهانه 8مارس؛ روز جهانی زن
درباره فساد اداری در ایران (قسمت اول)
ماهنامه تحلیلی مسائل ایران /سال هفتم /اسفند 24 / 1400صفحه صفحه 1
رسند تالشی است جهت نقد اندیشه و رفتار جامعه ایران
اینه چون نقش تو بنمود راست خود شکن ،اینه شکسنت خطاست
ماهنامه تحلیلی مسائل ایران
سال هفتم /شامره هفتاد و هفتم /اسفند 1400
مدیرمسئول و رسدبیر :سپهر ساغری
منبع تصویر جلد:
IRAN
www.atlasofhumanity.com
همکاران این شامره:
شکیب رضبی ،یلدا دنیایی مربز و فاطمه احمدی (مهستا راد)
رسند رایگان است و رایگان خواهد ماند
نشانی سایت ماهنامه:
www.sarandmonthly.com
ماهنامه رسند را در شبکه های اجتامعی دنبال کنید
Sarandmonthly
نمی توانید از مسئولیت فردا
با طفره رفتن از ان در امروز ،فرار کنید.
ابراهام لینکلن
سیاستمدارامریکایی
رقاب
غی
ماهناهمسرند
وش
ل فر
هبانمخاد وندجانوخرد صفحه 2
ان چه در این شامره میخوانید:
سخن اغازین
گره بر باد /ص 3
نگاهی به کنشگری در جامعه ایران
جامعه
برابری جنسیتی؛ راه رسیدن به فردایی بهتر /ص 8
به بهانه 8مارس؛ روز جهانی زن
فساد اداری؛ سدی در برابر توسعه /ص 12
درباره فساد اداری در ایران (قسمت اول)
فرهنگ و هنر
سادی ،کتابی که هیچ کس نباید از دست بدهد /ص 16
نگاهی به کتاب "سادی" اثر"استین اس کاماچو"
سخن پایانی
پیش ساز تو من از سحر سخن دم نزنم /ص 19
ابیاتی از هوشنگ ابتهاج به مناسبت 6اسفند زادروز ایشان
منبع تصویر:
Gilan, Iran
www.unsplash.com
اگهی
اگهی ها /ص 20
ماهنامه سرند
شماره هفتاد و هفتم ،اسفند 1400
2 صفحه 3
سخناغازین
"ول کن جهان را قهوه ات یخ کرد!"
منبع تصویر:
Russia-Ukraine War: What to know as Putin escalates tensions
www.nepalnews.com
ماهنامه سرند
شماره هفتاد و هفتم ،اسفند 1400
3 صفحه 4
سخناغازین
گره بر باد
نگاهی به کنشگری در جامعه ایران
سپهر ساغری
سـبز و زرد! انگشـت هـای الک زده ای کـه در اب
روانـی در حـال خودنمایی هسـتند .همزمان با رقص
پـا در اب ،دوربیـن کمـی می چرخـد و نمایی زیبا از
طبیعـت را هـم به رخ می کشـد .این همـه ماجرایی
کلیپی اسـت که دسـت کـم ده هـزار بازدیـد دارد و
هـزاران الیـک و فدایـت شـوم نصیب صاحب پسـت
می کند! بسـیاری بویـژه از میان مـردان درباره ذهن
و روح بلنـد بانـو قلـم فرسـایی مـی کنند .کسـی به
اندیشـه رفیـع ایشـان اشـاره می کنـد و دیگـری در
تعجب اسـت که خـدای بزرگ چگونه ذهـن و ظاهر
زیبا را یکجا به برخی داده و ما را بی نصیب گذاشـته
اسـت .دیگـری قـاب دوربین بانـو را می سـتاید و ان
دیگـری تصویـری از گل درج مـی کند و می نویسـد
گل بـرای گل! همـه این قربان صدقه ها برای کسـی
اسـت که انگشـت های پایـش را یـک در میان الک
زرد و سـبز زده اسـت و در اب روانـی کـرده و تـکان
داده اسـت! در عیـن حـال از ان فیلـم گرفتـه و در
اینسـتاگرام بارگذاری کرده اسـت .پرسـش این است
کـه چـرا محتوایـی از ایـن دسـت ایـن میـزان محل
توجـه اسـت؟ در نقطه مقابـل مسـائل کالن انچنان
محـل توجه نیسـت تـا زمانی کـه اوار بحـران هایی
چون جنگ برسـرمان فروبریزد! سـپس در ان هنگام
نیـز "عمومـا" به موضـع گیری هـای مجـازی اکتفا
مـی کنیم .پیـش از ورود به بحث روشـن گردانم که
معتقـد بـه مالکیـت زن بـر بدن ایشـانم و ابـدا قصد
تعییـن و تکلیف برای نوع تولید محتوا بوسـیله هیچ
زن یـا حتـی مردی نـدارم بلکه هدف نقد کنشـگری
ماهنامه سرند
جامعه و فاصله بین حرف و عمل اسـت .کسـانی که
در حـرف از همـه چیـز گلـه دارنـد امـا در عمل گره
بـر باد مـی زنند!
زنده باد انفعال!
هـر بـار کـه صفحـات مجـازی را بـاز مـی کنیـم بـا
خیل مطالبـی از تقلید صدا ،رقص ،تصاویر شـخصی
و خانوادگـی ،کپـی و پیسـت جمالت بـزرگان و ...و
در یـک کالم توجـه بـه زندگـی روزمـره ،مواجه می
شـویم .مصـداق بـارز بنشـین و دمـی بـه شـادمانی
گـذران! البتـه کـه هیچ یـک از این موارد بـه خودی
خـود بد نیسـتند بلکه بسـیار خوب و حتـی ضروری
انـد .زندگـی ان نیسـت که از بام تا شـام فـی المثل
فلسـفه کانـت بخوانیم یا تاریـخ تمدن ویـل دورانت
را مـرور کنیـم .توجـه به همـه ابعاد زندگـی از روابط
عاطفـی و جنسـی تـا شـوخی و سـفر جملگـی نیاز
نـوع انسـان انـد .اما یک مسـئله در این میـان نادیده
گرفته شـده اسـت .در حقیقـت پرداختـن به همین
امور یومیه و زندگی عادی ،مقدماتی سـخت و دشوار
دارد کـه بـدون در نظر گرفتـن ان امکان بهره مندی
از یک زندگی بسـیار معمولی را هم نخواهیم داشـت!
تصـور کنیـد چـه تعـداد از مـردم خاورمیانـه اکراین
را مقصـد مناسـبی بـرای مهاجرت تصور مـی کردند
امـا حـاال اکراین خـود یک کشـور جنگ زده اسـت.
ان هموطـن مـا کـه بـرای تحصیل بـه اکرایـن رفته
بود اسـیر بحران شـده و حال در جسـتجوی سـاحل
ارامـش دیگـری اسـت! ایـن یـک حقیقت اسـت که
در جوامـع در حـال توسـعه در میـان بدنـه جامعه و
حتـی نخبـگان دانشـگاهی اش ،کمتر شـهروندی به
اهمیـت علـم سیاسـت و البتـه ضـرورت کنشـگری
واقف اسـت .در نقطه مقابل شـاهدیم با افتخار گفته
مـی شـود" :مـا سیاسـی نیسـتیم!" این طـرز تفکر
تبعات بسـیاری داشـته اسـت .عـدم توجه بـه دنیای
واقعیـات موجـب شـده تا جهـان پیرامونی را بسـیار
شماره هفتاد و هفتم ،اسفند 1400
4 صفحه 5
ژالـه امـوزگار یکـی از همیـن شـخصیت
هاست .دستان کشـیده ای دارد و در برابر
دوربین ظاهر می شـود ولو بـدون ارایش!
سـاده و بـی تکلـف صحبـت می کنـد اما
عمیقـا مخاطـب را به فکر فرو مـی برد .با
ایـن حـال جملات و سـخنان او نه فقط
در میـان زنـان که در میان مـردان هم ان
چنان عمومیـت ندارد.
منبع تصویر:
تاریخ ترجمه و تفسیر متن های پهلوی و پازند
ژاله اموزگار؛ ُقله
ِ
www.irna.ir
فانتـزی تفسـیر کنیـم .نمونـه بـارز ان اینکـه ملـی
گرایـی بـه سـخره گرفتـه مـی شـود و کم نیسـتند
کسـانی کـه درکـوس جهان وطنـی می دمنـد .یک
روز زبـان فارسـی را عامل رنج معرفـی می کنند روز
دیگـر بنـام قومگرایی وحـدت سـرزمینی و تمامیت
ارضـی ایـران را نادیده مـی گیرنـد 1.در همین حین
دیگرانـی هسـتند که مـدام در نقـد قـوم گرایی می
نویسـند .وبینار و سـمینار برگزار مـی کنند .اهمیت
زبـان فارسـی را گـوش زد می کنند و خدشـه به ان
را تلاش بـرای بالکانیزه کـردن ایران مـی دانند .ژاله
امـوزگار یکـی از همین شـخصیت هاسـت .دسـتان
کشـیده ای دارد و در برابـر دوربیـن ظاهـر می شـود
ولـو بـدون ارایـش! سـاده و بـی تکلـف صحبت می
کنـد امـا عمیقـا مخاطـب را به فکر فـرو می بـرد .با
این حال جمالت و سـخنان او نه فقط در میان زنان
کـه در میـان مـردان هم ان چنـان عمومیـت ندارد.
اشـکار اسـت که مقصود از عمومیـت ،عمومیت بین
چهـره هـای دانشـگاهی و صاحـب تخصـص اسـت!
-1عجب انکه وقتی از ضرورت و چرایی این مهم صحبت می کنیم به نژادپرستی
متهم می شویم .دنیای غریبی است اما حقیقت ان است در درون مرزهای قراردادی
یک کشور چاره ناچار ما تالش برای توسعه و بهبود شرایط زیستی خود در تعامل با
دنیای خارج است.
ماهنامه سرند
همـان مهنـدس ،پزشـک ،وکیـل ،برنامه نویـس و ...
کـه از دیـدن پـای بانویـی در اب بـه کشـف ذهـن
زیبـای ایشـان نائـل شـدند ،همـان هـا کـه بـه هزار
طریـق حکومـت قاجار و در راس ان فتحعلی شـاه را
مـی کوبنـد و جدا از انکه مذهبی باشـند یا نباشـند
جانمـاز اب می کشـند .همـان ها که بجـای مطالعه
و فهـم رونـد سـخت و پرهزینه توسـعه انتظـار دارند
سـر سـفره اماده بنشـینند و از خـان نعمت مملکت
بهـره ببرنـد .خود را فاضـل و عالم به همـه علوم می
داننـد امـا اگر از ایشـان در مورد چگونگی دسـتیابی
بـه اصالحات بپرسـید فراتـر از هر دوسـال یک بار بر
اسـاس تکـرار رای دادن ،چیـزی برای گفتـن ندارند!
همیـن نیروهـای مدعـی روشـنفکری ان میـزان که
سـحر قریشـی را مـی شناسـند و دنبـال مـی کنند
نجم السـطلنه 2برایشـان نـام غریبی اسـت .همان ها
کـه دنیـا جهان بخـت را دنبال می کننـد نمی دانند
برسـابه هوسپیان موسـس نخسـتین کودکستان در
ایـران کـه بـود و چه کـرد .ان هـا که با ولـع خاصی
جوکـر را دنبـال مـی کننـد نسـبت بـه گفتگوهـای
توسـعه در شـبکه چهـار بـی اطلاع یـا بـی تفـاوت
-2نجم السطنه نوه دختری ناصرالدین شاه ،مادر دکتر محمد مصدق ،موسس
بیمارستان نجمیه تهران بودند.
شماره هفتاد و هفتم ،اسفند 1400
5 صفحه 6
سخناغازین
انـد! مردمـی کـه در طول سـال "تنها و تنها" سـیر،
ترشـی ،گل ،سـگ و گربـه خانگـی خود را اسـتوری
مـی کننـد اگر نگوییم نسـبت بـه مسـائل کالن بی
توجـه انـد بایـد گفـت در تعییـن اولویـت هـا و بذل
توجـه بـه مسـائل اجتماعی کـم توجهی مـی کنند.
بایـد درنظر داشـت کـه حقـوق شـهروندی خیابانی
یک طرفه نیسـت .حـق و تکلیف دو روی یک سـکه
اسـت .اگـر مـردم یـک جامعـه نسـبت بـه محیـط
اطـراف و تعامـل بـا دیگـران احسـاس مسـئولیت
نکننـد حقیقتـا امـکان پذیر نیسـت با صـرف قانون
گـذاری معجـزه ای پدیـد اورد .نمـی تـوان از نحـوه
پـارک خـودرو تا برخورد با همسـر و کـودکان ،مامور
و نگهبـان گماشـت .در غیر این صـورت برای کنترل
ایـن ملـت 85میلیونـی مـی بایسـت 850میلیـون
مامـور انتظامی اسـتخدام کـرد! چنین چیزی ممکن
اسـت؟ امکان پذیر نیسـت بـرای مطالعه یـا رفتن به
تئاتـر مردم را تحـت نظارت قراردهیـم .باید بپذیریم
اگر شـهروندیم و حقوق شـهروندی مطالبه می کنیم
مـی بایسـت در قامت یک شـهروند مسـئولیت های
ان را هم بپذیریم .اولویت بندی مسـائل و کنشـگری
بـه معنـای نادیده گرفتـن لذایذ زندگی نیسـت بلکه
در نقطـه مقابل تلاش برای پایدارکردن ان هاسـت.
رسالت ما چیست؟
منبع تصویر:
ماهنامه سرند
Why Iran›s youth don›t fly the nest
www.theguardian.com
نمـی شـود در تمـام طـول سـال وزن محتـوای
زرد و دسـت چنـدم بیـداد کنـد و بـه یـک بـاره در
هنگامـه بحـران کاسـه چـه کنـم چـه کنـم دسـت
بگیریـم .نمـی شـود بحـران را دیـد و بـا پسـت و
اسـتوری واکنـش نشـان داد .از نشسـتن در کافـی
شـاپ مشـکلی حـل نمـی شـود .بـه عنـوان مثـال
بـرای انکـه بتوانیـم مانـع وقوع بحـران هایـی چون
جنـگ شـویم برقـراری ارتباطات گسـترده اقتصادی
یـک اصـل کـم بدیـل اگـر نگوییم بـی بدیل اسـت!
انچـه بـر دوش نخبـگان سـنگینی مـی کند بسـط
معرفـت و ایجـاد اگاهـی عمومی نسـبت بـه همین
مـوارد و البتـه همگامـی و همراهـی مـردم اسـت تا
شماره هفتاد و هفتم ،اسفند 1400
6 صفحه 7
سخناغازین
-3گریبابدوف دیپلماتبرجسته روسی است که در تدوین عهدنامه ترکمنچای نقش
کلیدی ایفا کرد .او چندی بعد به بهانه پنهان کردن چند زن ایرانی بوسیله مردم
معترض تکه تکه شد .برای جزییات بیشتر بنگرید به:
www.iichs.ir
الکساندر گریبایدوف
شماره هفتاد و هفتم ،اسفند 1400
7
منبع تصویر:
ماهنامه سرند
مـا که عادت بسـیار داریم دسـتگاه قـدرت را
بـه نقد کشـیم حال چـه پهلـوی و جمهوری
اسلامی در داخل باشـد چه امریکا و انگلیس
در خـارج ،تمایـل چندانـی نداریـم پاسـخ
دهیـم کـه "خـود در طـول سـال چـه کـرده
ایـم؟ چـه میـزان از تخصـص و مهـارت خود
را صـرف فعالیـت هـای مدنـی کرده ایـم؟ ما
کـه بسـیاری از مقامات حکومت را به سـخره
مـی گیریـم چـه تالشـی بـرای نهادسـازی و
ورود بـه حوزه کارافرینی کـرده ایم؟ مایی که
شـاهان قاجار را بـی اطالع از تحـوالت جهان
مـی دانیـم خود صبح به صبح اکونومیسـت و
ایندیپندنت مـی خوانیم؟
سیاستگذاری فقر در ایران
www.irna.ir
در سـایه یـک حکمرانـی درسـت و دور از احسـاس،
منافـع ملی و مصالح جهانی تامین و تضمین شـوند.
بـه بیانـی دیگـر جلوگیـری از جنگ چون بسـیاری
از معضالت جامعه انسـانی ،نیازمند کنشـگری عینی
در طـول سـال اسـت .به بیانـی صریح تر حضـور در
فضـای مجازی شـاید برای تولیدکننـده محتوا الیک
و تحسـین جمـع کنـد اما قطعـا برای هیچ چالشـی
راه حـل نخواهد بود .تفاوت شـهروند بـا رعیت صرفا
در دارای حـق بودن خالصه نمی شـود بلکه پذیرش
مسـئولیت نیمـه دیگـر ان اسـت .نیمـه پرهزینه ای
کـه کمتـر کسـی از مـا تمایلـی بـه توجه نسـبت به
ان دارد .بـی راهـم نیسـت که مدام شـاهد اسـتوری
هایی از این دسـت هسـتیم" :ول کن جهـان را قهوه
ات یـخ کـرد ".مـا که عـادت بسـیار داریم دسـتگاه
قـدرت را به نقد کشـیم حال چـه پهلوی و جمهوری
اسلامی در داخـل باشـد چـه امریـکا و انگلیـس در
خـارج ،تمایـل چندانی نداریم پاسـخ دهیـم که خود
در طـول سـال چه کـرده ایم؟ چه میـزان از تخصص
و مهـارت خـود را صـرف فعالیـت های مدنـی کرده
ایم؟ ما که بسـیاری از مقامات حکومت را به سـخره
مـی گیریـم چه تالشـی بـرای نهادسـازی و ورود به
حـوزه کارافرینـی کـرده ایم؟ مایی که شـاهان قاجار
را بـی اطلاع از تحوالت جهان مـی دانیم خود صبح
بـه صبـح اکونومیسـت و ایندیپندنـت مـی خوانیم؟
چـه سـودی دارد "صرفـا" از زنـان سرپرسـت خانوار
مطلـب بنویسـیم؟ کـدام اسـتوری میلیـون ها مین
عمل نشـده در مناطق جنگ زده کشورمان را خنثی
کـرده اسـت؟ کـدام یـک از این تقلیـد صداها گرهی
از گـره هـای ممکلـت بـاز کرده اسـت؟ طنـز معنا و
اثرگـذاری دارد سـاختن و دیـدن جوکـر و امثالهـم
چـه تاثیـری بـر مـا گذاشـته اسـت؟ اشـتباه نکنید!
مخاطـب مـن ان دختری کـه زخم تجاوز پـدرش را
بـر تـن دارد ،نیسـت .من بـه ان نوجوانی کـه روزانه
چنـد کیلومتـر پیـاده روی مـی کنـد تـا به مدرسـه
برسـد ،خـرده نمـی گیـرم .نقـد حاضـر معطـوف به
کسـانی اسـت که هفتـه ای 500هـزار تومـان برای
خریـد مشـروب و سـیگار هزینـه مـی کننـد امـا در
سـال یـک کتـاب 100هـزار تومانـی فـی المثل در
زمینـه توسـعه نمـی خرند! ایـن بدین معناسـت که
حتـی برای رشـد فکری خـود نیز هزینـه نمی کنیم
چـه رسـد بـه تغییر شـرایط کشـور! بگذاریـد صریح
تـر باشـم! اگـر یـک شـهروند نـروژی از مـا در مورد
فرهنـگ ایرانـی بپرسـد چه بـرای گفتن داریـم؟ اگر
یک شـهروند روس قتل گریبایدوف 3را نشـان توحش
مـردم ایـران بدانـد ،در مقام یـک ایرانی مـی توانیم از
نقـش مخـرب او و بی احترامی های مکـررش به ایران
و ایرانـی بگوییـم؟ ایـا ان میـزان مطلـع هسـتیم که
جنایات روس ها در تبریز و مشـهد را گوش زد کنیم؟
مـا کـه عموما غـرق در زرق و بـرق غربیـم ان اعتماد
بـه نفـس را در خود مـی بینیم که در برابرکارشـکنی
های یک شـرکت خارجی اسـتین بـاالزده و نیازی از
نیازهای متعدد کشـور مرتفع کنیم؟ رسـالت ما برای
نوشـدن چیست؟ صفحه 8
:منبع تصویر
?Gender equality: is the glass half full or half empty
www.paho.org
جامعه
8
1400 اسفند،شماره هفتاد و هفتم
ماهنامه سرند صفحه 9
جامعه
برابری جنسیتی؛ راه رسیدن به فردایی بهتر
به بهانه 8مارس؛ روز جهانی زن
یادا دنیایی مبرز
روز جهانـی زن مناسـبتی بـرای اگاهـی رسـانی و
فرهنـگسـازی در زمینـه برابری جنسـیتی ،ارزیابی
دستاوردهای اقتصادی ،سیاسی ،فرهنگی و اجتماعی
زنان در راسـتای رسـیدن به برابری ،بررسـی کاستی
هـا و چالـش هـای موجـود و برنامـه ریـزی بـرای
کاسـتن و از میان برداشـتن تبعیض های جنسـیتی
اسـت .کودک همسری ،چندهمسـری ،ناقص سازی
جنسی ،سـوءتغذیه ،عدم دسترسی کافی به خدمات
بهداشـتی و درمانی ،عدم دسترسی اسان به خدمات
پیشـگیری از بـارداری ،ابتال به بیمـاری های عفونی
و مقاربتی مانند HIVو ،HPVبارداری ناخواسـته و
سـقط غیرایمن ،خشـونت جسمی ،جنسـی و روانی،
قتـل هـای خانوادگـی ،باورهـای فرهنگـی مبتنی بر
تبعیـض جنسـیتی ،قوانیـن مبتنـی بـر تبعیـض در
زمینـه حق تحصیـل ،اشـتغال ،ازدواج ،فرزنـداوری،
طلاق ،حضانـت و ارث ،نابرابری در زمینه دسـتیابی
بـه فرصـت های اقتصـادی برابـر ،شـکاف درامدی و
فقـر و تبعیـض در زمینـه دسـتیابی به کرسـی های
تصمیـم گیـری و سیاسـتگذاری از جمله مشـکالتی
هسـتند که زنـان با توجـه به موقعیـت جغرافیایی و
قوانیـن و باورهـای مسـلط در محیـط پیرامونی خود
بـا ان هـا دسـت و پنجـه نـرم مـی کننـد و تجارب
زیسـته مشـترک و بعضـا متفاوتی دارند .مشـکالتی
که شـاید با شـیوع پاندمـی 19-COVIDو جنگ
بیـش از پیـش بـر زندگی زنان سـایه انداخته اسـت.
شـاید در ایـن روزهـای دشـوار کـه سـایه جنـگ و
بیمـاری جهـان را دربرگرفتـه بایـد یکایـک مـا فارغ
ماهنامه سرند
از جنـس بیولوژیـک مان برای رسـیدن بـه اینده ای
بهتـر از امروز ،مسـیر ناگزیر نه به تبعیض جنسـیتی
را برگزینیـم و بـا تعامل و همـکاری یکدیگر بر غنا و
عمـق ایـن حرکـت بیافزاییـم .توانمدسـازی زنان نه
تنهـا تهدیدی برای مردان نیسـت بلکـه راه محتومی
بـرای تغییـر و فردایـی بهتـر اسـت .در این راسـتا به
ترجمـه و بازخوانی متن یکی از اهداف سـازمان ملل
متحـد دربارهـی برابـری جنسـیتی 1و شـعار درنظر
گرفته شـده بـرای امسـال 2میپردازیم.
برابری جنسیتی؛ ضرورتی برای توسعه
زنـان و دختـران نیمـی از جمعیت جهان را تشـکیل
میدهنـد .برابـری جنسـیتی نـه تنهـا حـق اساسـی
بشـر ،بلکـه پایـه و اسـاس ضـروری بـرای جهانـی
صلـح امیـز ،شـکوفا و پایـدار اسـت .یکـی از اهداف
17گانـه سـازمان ملـل متحد دسـتیابی بـه برابری
جنسـیتی و توانمندسـازی همـه زنـان و دختـران
اسـت .زیرمجموعـه هـای ایـن هـدف شـامل؛ پایان
دادن بـه همـه اشـکال تبعیض علیه زنـان و دختران
در حـوزه عمومـی و خصوصـی از جملـه قاچـاق،
اسـتثمار جنسـی و سـایر انواع اسـتثمار ،پایان دادن
بـه ازدواج زودهنـگام و اجباری ،پایـان دادن به ناقص
سـازی جنسـی زنان و دختـران ،تضمین دسترسـی
همگانـی بـه سلامت جنسـی و بـاروری ،تضمیـن
مشـارکت کامـل و موثـر زنـان و فرصت هـای برابـر
بـرای رهبـری در تمـام سـطوح تصمیم گیـری در
زندگـی سیاسـی ،اقتصـادی و عمومـی ،به رسـمیت
ش�ناختن کار خانگـی بدون دسـتمزد از طریـق ارائه
خدمـات عمومی و سیاسـت های حمایـت اجتماعی
و ارتقـای مسـئولیت پذیـری مشـترک در خانـواده،
انجـام اصالحـات بـرای اعطای حقـوق برابر بـه زنان
در زمینـه منابـع اقتصادی و همچنین دسترسـی به
1-Goal :5 Achieve gender equality and empower all women
and girls www.un.org
2-Gender equality today for a sustainable tomorrow
www.un.org
شماره هفتاد و هفتم ،اسفند 1400
9 صفحه 10
جامعه
مالکیـت و کنتـرل بـر زمین و سـایر اشـکال دارایی،
خدمـات مالـی و ارث ،افزایش اسـتفاده از فناوری ها
بـه ویـژه فنـاوری اطالعـات و ارتباطات بـرای ارتقای
توانمندسـازی زنان و اتخاذ سیاسـت هـای صحیح و
قوانیـن قابـل اجـرا برای ارتقـای برابری جنسـیتی و
توانمندسـازی همه زنـان و دختران در همه سـطوح
اسـت .تعهـدات بیـن المللـی بـرای پیشـبرد برابری
جنسـیتی باعـث پیشـرفت در برخـی از زمینـه هـا
ش�ده اس�ت .ازدواج کودکان و ناقص س�ازی جنس�ی
زنـان و دختران در طی سـال های اخیر کاهش یافته
و حضـور زنـان در عرصه های سیاسـی افزایش یافته
اسـت .در جنـوب اسـیا ازدواج دختـران در دوران
کودکـی از سـال 2000تـا کنون بیـش از 40درصد
کاهش یافته اسـت .میزان ناقص سـازی جنسـی در
30کشـوری که این عمل انجام می شـود ،در سـال
2000یـک نفـر بـه ازای هـر دو نفـر بوده اسـت که
ایـن میـزان در سـال 2017به یـک نفر بـه ازای هر
سـه نفر رسـیده اسـت .بیش از 100کشور در جهت
تخصیـص بودجـه در زمینـه برابری جنسـیتی اقدام
کـرده انـد .در 46کشـور زنـان بیـش از 30درصد از
کرسـی هـای پارلمان ملی را حداقـل در یک مجلس
در اختیـار دارنـد .بـا این وجود همچنـان چالش های
زیـادی باقـی مانـده اسـت و قوانیـن تبعیض امیـز و
هنجارهـای اجتماعـی همچنان فراگیر هسـتند.
چالش های مرتبط با جنسیت
● در 18کشـور شـوهران می توانند بـه طور قانونی
از کارکـردن همسرشـان ممانعـت بـه عمـل اورنـد.
در 39کشـور دختـر و پسـر از حقـوق ارثـی برابـر
برخوردار نیسـتند و 49کشـور فاقـد قوانین حمایت
از زنـان در برابـر خشـونت خانگی هسـتند.
● در سـطح جهان تنها 13درصد از مالکین زمینه ای
کشـاورزی زنان هستند.
● در حالـی کـه زنـان در سرتاسـر جهـان بـه مناصب
مهم سیاسـی دسـت یافتهانـد اما نمایندگـی ان ها در
پارلمـان هـای ملـی بـا 23/7درصـد هنـوز بـا برابری
فاصلـه زیادی دارد .بنابراین پیمانی جهانی مبنی بر ان
کـه زنان و دختران از برابری جنسـیتی کامل برخوردار
باشـند و همچنیـن از بیـن رفتـن همه موانـع محدود
کننده قانونی ،اجتماعی و اقتصادی هنوز محقق نشـده
اسـت .بـه ویـژه ان که زنـان و دختران به شـدت تحت
تاثیر پاندمی 19-COVIDقرار گرفته اند .شـیوع این
ویـروس نابرابـری های موجود بـرای زنان و دختـران را
در همـه زمینه هـا از حوزه سلامت و اقتصاد گرفته تا
حوزه امنیت و حمایت اجتماعی را تشـدید کرده است.
قرنطینه ناشی از پاندمی COVID-19باعث افزایش
خشـونت خانگی در بسـیاری از کشـورها شـده اسـت.
زنان در خانه با فرد ازارگر محبوس شـدند و دسترسـی
انـان بـه خدمات حمایتـی کاهش یافـت و یا بـه طور
شماره هفتاد و هفتم ،اسفند 1400
10
www.theweek.com
ماهنامه سرند
● تنهـا 52درصـد از زنـان متاهـل در مـورد روابـط
جنسـی ،اسـتفاده از وسـایل پیشـگیری از بارداری و
مراقبـت هـای بهداشـتی تصمیم گیرنده هسـتند.
منبع تصویر:
● در 30کشور افریقایی و خاورمیانه ،از هر 3دختر
15تا 19سـاله 1نفر ناقص سـازی جنسی را تجربه
کـرده اسـت .ایـن درحالی اسـت که ناقص سـازی با
خطـر خون ریـزی طوالنی مـدت ،خطـر عفونت (به
ویـژه ،)HIVنابـاروری و عوارض بـارداری و زایمان و
حتی مرگ همراه اس�ت.
● 35درصـد از زنـان و دختـران 15تـا 49سـاله از
سـوی اطرافیـان نزدیک خـود و یا افـراد غریبه تحت
خشـونت فیزیکـی یا جنسـی قرار مـی گیرند.
›Why there›s no such thing as ‹women›s rights
● در سراسـر جهـان 750 ،میلیـون دختـر قبـل از
18سـالگی ازدواج کـرده اند و حداقـل 200میلیون
دختـر در 30کشـور ناقص سـازی جنسـی را تجربه
کـرده اند.
● از هـر پنـج زن و دختـر 15تـا 49سـاله ،یک نفر
در 12مـاه گذشـته از سـوی شـریک جنسـی خـود
تحـت خشـونت فیزیکـی و یـا جنسـی قـرار گرفتـه
اسـت .بـا ایـن حـال 49کشـور هیـچ قانونـی ندارند
کـه به طـور خاص از زنـان در برابر چنین خشـونتی
محافظـت کند. صفحه 11
جامعه
کامـل قطع شـد .داده ها نشـان می دهند کـه از زمان
شـیوع ایـن بیمـاری همه گیر ،خشـونت علیـه زنان و
دختران و به ویژه خشـونت خانگی تشـدید شـده است
و این امر نشـاندهنده اهمیت حیاتی حمایت اجتماعی
بـرای زنـان و دختـران اسـت .همچنین زنان در پاسـخ
بـه این همه گیری نقـش نابرابری ایفا می کننـد .انان
بایـد هم در کسـوت کارکنـان مراقبت های بهداشـتی
در خـط مقـدم و هـم در کسـوت یک مراقب سلامت
در خانه ایفای نقش داشـته باشـند .در نتیجه تعطیلی
مـدارس و افزایـش نیازهای افـراد مسـن ،کار مراقبتی
بـدون دسـتمزد زنـان به طـور قابـل توجهـی افزایش
یافتـه اسـت .زنان همچنین بیشـتر از اثـرات اقتصادی
19-COVIDاسـیب می بینند چـون نزدیک به 60
درصـد از زنـان در اقتصاد غیررسـمی کار می کنند که
این امر ان ها را در معرض خطر بیشـتر فقر قرار می دهد.
ماهنامه سرند
منبع تصویر:
Women in Switzerland strike to demand equality
www.oibnews.com
شعار امسال؛ برابری جنسیتی امروز برای فردایی پایدار
پیشـبرد برابری جنسـیتی در زمینه بحران اب و هوا
و کاهش خطرات زیسـت محیطـی یکی از بزرگترین
چال�ش ه�ای جهانی قرن بیس�ت و یکم اس�ت .زنان
به طور فزاینده ای نسـبت به مـردان در برابر تاثیرات
تغییـرات اب و هوایـی اسـیب پذیرتـر هسـتند .زیرا
ان هـا اکثریـت فقـرای جهان را تشـکیل مـی دهند
و عمدتـا بـه منابـع طبیعـی ای وابسـته هسـتند که
تغییـرات اب و هوایـی بیشـتر ان هـا را تهدیـد مـی
کنـد .در عیـن حـال زنـان و دختـران ،رهبـران و
تغییـر دهندگان موثـر و قدرتمندی برای سـازگاری
اقلیمـی هسـتند و مشـارکت و رهبـری ان ها منجر
بـه اقدامـات موثرتـر اب و هوایـی مـی شـود .از این
رو بررسـی فرصت هـا و همچنیـن محدودیت هـای
موجـود بـرای توانمندسـازی زنـان و دختـران بـرای
داشـتن صـدا و نقشـی برابـر در تصمیم گیری هـای
مرتبـط بـا تغییـرات اب و هوایی برای توسـعه پایدار
و همچنین برابری جنسـیتی بیشـتر ،ضروری اسـت
چـرا کـه بـدون برابری جنسـیتی امـروز ،اینـده ای
پایـدار و برابر دور از دسـترس اسـت.
شماره هفتاد و هفتم ،اسفند 1400
11 صفحه 12
جامعه
فسـاد بعنـوان تجلـی شـر در تقابـل بـا خیـر و نیکـی مفهومـی اسـت کـه از اولین
روزهـای خلقـت انسـان مطـرح شـد و همـواره نمـود بسـیار روشـنی در تمـام ابعاد
جوامـع مختلـف داشـته اسـت .قطعـا فسـاد و خـوی انزجارافریـن ان از بزرگتریـن
رذایـل وجود ادمی اسـت که در سرتاسـر دنیا نیز وجـود دارد و روح ان ،گاه بر کالبد
یـک کارمنـد سـاده دفتـری و گاه بر پیکر حـکام و قانون گذاران مسـتولی می شـود.
در دنیـای فـوق مـدرن کنونـی کـه جهان بروکراتیزه شـده مـدام در حال پیشـرفت
و ترقـی اسـت ،پیچیدگـی و هزارتـوی جامعـه بروکراتیـزه شـده و به تعبیـر وبر این
قفـس اهنیـن ،بیـش از هر دوران تاریخی دیگری انسـان ها را به رهایـی از قید و بند
قانون های سـفت و سـخت اجتماعی سـوق داده و به تبع ان بسـتر ارتکاب به فسـاد
در زمینه هـای مختلـف بـرای انسـان ها مهیا و فراهم شـده اسـت .از طرفـی در عصر
پسـت مدرن که با تخصصی شـدن فراگیر در سـطح خرد و کالن رو به رو هسـتیم،
هـر چه فسـاد در ابعـاد کالن تری رخ دهد بـه تناوب ،دامن ه اثـار و نتایج ان عمیق تر
و گسـترده تر خواهـد بود.
منبع تصویر:
Corruption
www.globalnaps.org
ماهنامه سرند
شماره هفتاد و هفتم ،اسفند 1400
12 صفحه 13
جامعه
فساد اداری؛ سدی در برابر توسعه
درباره فساد اداری در ایران (قسمت اول)
مسـئله و ارائـه راهکارهـای مناسـب بـرای برونرفت
ت و ضرورت اساسـی
از ایـن معضل اساسـی از اهمی
برخوردار است.
تعریف فساد اداری
شکیب ضربی
طبـق تعریـف ،فسـاد «پاداش نامشـروعی اسـت که
بـرای ورود فـرد (کارگزار) دولتی بـه تخلف از وظیفه
محولـه پرداخـت می شـود ».گونـار میـردال عقیده
دارد کـه فسـاد اداری به موارد گوناگـون از انحراف یا
اعمـال قدرت شـخصی و اسـتفاده نامشـروع از مقام
و موقعیـت شـغلی قابـل اطالق اسـت .جـی اس نای
فسـاد را رفتـاری مـی دانـد که بـه دلیل جـاه طلبی
هـای شـخصی ،معرف انحراف از شـیوه عـادی انجام
وظیفـه باشـد و به صورت تخلـف از قوانین و مقررات
و انجـام دادن اعمالـی از قبیل ارتشـا ،پارتـی بازی و
2
اختلاس تجلـی می کند.
مطالعـه تاریـخ تمـدن هـای باسـتان ،بیانگـر ایـن
اسـت کـه فسـاد در جوامع بشـری قدمتی بـه اندازه
تمـدن داشـته و اکنون نیـز یکی از مسـائل مبتالبه
کشـورهای جهـان اسـت .فسـاد ،نابسـامانی های
بسـیاری بـرای جوامـع بشـری بـه دنبـال داشـته و
جنـگ هـای پـی در پـی ،خشـونت ها و قیـام علیـه
تمدن هـای حاکـم ،از بیـن رفتـن سـازمان ها و در
هـم ریختـن جوامـع همیشـه ناشـی از فسـاد بوده
اسـت .در مجموع ،فسـاد در کنار بقیـه عوامل ،یکی
از مهمتریـن عوامـل فروپاشـی حکومت هـا و چـه
بسـا تمدن هـا بـوده اسـت .در طـی قـرون و اعصار،
همـواره رابطـه معکوسـی بیـن اسـتفاده درسـت و
بجا از قدرت و گسـترش فسـاد وجود داشـته اسـت
و زمانـی کـه از قـدرت بـه طـور مطلـوب اسـتفاده
می شـد ،فرصتـی بـرای افزایـش افسـار گسـیخته
فسـاد مهیا نبوده اسـت .بـا علم به ایـن موضوع باید
در نظـر داشـت "فسـاد اداری" از جملـه پدیدههای
سـازمانی اسـت که روند توسـعه کشـورها را به طور
چشـمگیری بـا چالـش مواجـه سـاخته و موجـب
شـکلگیری مشـکالت و بحرانهـای اساسـی در
سراسـر جامعه شـده اسـت .بر اسـاس امار منتشره
از سـوی سـازمان جهانی شـفافیت در سـال 2019
ایـران از میـان 180کشـوردر رتبـه 146از نظـر
فسـاد قـرار گرفته اسـت کـه این امـر بیانگـر میزان
1
بـاالی فسـاد در جامعه ایـران در حال حاضر اسـت.
بـر همیـن اسـاس ،پرداختن به تبییـن و چرایی این
کاری کـه از نظـر توده هـا و نخبـگان سیاسـی منفور
اسـت و عامـل ان بایـد تنبیـه شـود؛ بـرای مثـال
می تـوان از دریافـت رشـوه بـرای نادیده گرفتـن
-1سازمان بازرسی کل کشور ،فساد اداری ،عوامل بروز و راهکارهای پیشگیری و
مقابله با انir.vista.www .
-2ضربی ،شکیب ( ،)۱۴۰۰فساد اداری و تاثیر ان بر توسعه اجتماعی ،اولین همایش
ملی توسعه اجتماعی -فرهنگی ایران :چالش ها و توانمندی ها ،زاهدان
ماهنامه سرند
انواع فساد اداری
تقسـیم بندی انـواع فسـاد امـری دشـوار به حسـاب
می ایـد ،زیـرا صرف نظـر از اختالف نظرهایـی کـه
هـر جامعـه را از جامعـه دیگـر بـه دلیـل تفـاوت در
ارزش هـای فرهنگـی و اخالقـی متمایـز می سـازد،
میـان نخبـگان و توده های مردم نیز بـه دلیل تفاوت
در تلقی از فسـاد ،اختالف نظر وجـود دارد .همچنین
در داخـل یـک جامعـه نیـز ارزش هـای ممـدوح و
اخالقـی در طـول زمـان تغییـر می یابد .بـا این حال،
هیـدن هایمـر ،اندیشـمند علـوم سیاسـی بـه چنـد
نمونـه به نسـبت فراگیرتر فسـاد اشـاره کرده اسـت:
فساد اداری سیاه
شماره هفتاد و هفتم ،اسفند 1400
13 صفحه 14
جامعه
معیارهـای ایمنـی در احـداث سـاختمان نـام بـرد.
فساد اداری خاکستری
کاری کـه از نظـر نخبگان منفور اسـت امـا توده های
مـردم بـه ان بی اعتنـا هسـتند؛ مثلا کوتاهـی
کارمنـدان در اجـرای قوانینـی کـه در بیـن مـردم از
محبوبیت چندانی برخوردار نیسـتند و کسـی غیر از
نخبگان سیاسـی به مفید بودن ان ها معتقد نیسـت.
فساد اداری سفید
-3همان
ماهنامه سرند
شماره هفتاد و هفتم ،اسفند 1400
14
www.iso.org
فساد اداری عمدتا در دو سطح تظاهر می یابد:
سـطح اول ،مفاسـدی اسـت کـه بیشـتر بـا نخبگان
سیاسـی مرتبـط بـوده و کارمنـدان عالـی رتبـه و
مقامـات ارشـد دولـت هـا درگیـر ایـن نـوع فسـاد
هسـتند .احـزاب سیاسـی در ایـن نـوع از فسـاد
امارتیاسـن در کتـاب مشـهور خـودش «توسـعه به
مثابـه ازادی» بـر عوامـل داخلـی در رونـد توسـعه
تاکیـد دارد ،یعنـی توسـعه امـری درونـزا اسـت کـه
بـر نیروهـا و تحـوالت داخلی و خصوصـا نقش فعال
دولـت متکـی اسـت .درونـزا بودن توسـعه و بـاور به
ایـن واقعیـت کـه بـرای رسـیدن به توسـعه بایـد از
رهگـذر دولت وارد شـد ،به وضوح نقـش عامل دولت
را در ایـن فراینـد مشـخص می کنـد .یکـی دیگـر از
نـکات مهمی کـه امارتیاسـن بعنـوان اقتصـاددان و
برنـده جایـزه نوبـل اقتصـاد 1998در کتـاب خـود
بـدان اشـاره می کنـد ،این اسـت کـه ازادی و امکان
بهره گیـری از قابلیت هـای انسـان بـر رونـد توسـعه
اقصـادی تقـدم دارد ،بنابرایـن دموکراسـی و توسـعه
سیاسـی مقدم بر توسـع ه اقتصادی و تسـریع کننده
ان هسـتند .در رونـد توسـع ه ملی ،مـردم باید مورد
حمایت هـای دولـت قرار گیرنـد تا از اسـیب پذیری
ان هـا کاسـته شـود ،بنابرایـن دولـت نقـش فعـال
و حمایت گـر دارد .نکتـه قابـل توجهـی کـه اینجـا
بـدان اشـاره شـده ،اولویـت بنـدی بسـیار مهمـی
اسـت کـه بایسـتی مدنظر دولـت باشـد .متغیرهایی
منبع تصویر:
سطوح فساد اداری
فساد اداری و توسعه اجتماعی
NEW BUSINESS TOOL FOR ANTI-BRIBERY
کاری کـه ظاهـرا مخالـف قوانیـن اسـت امـا اکثـر
اعضـای جامعـه ،نخبـگان سیاسـی و اکثـر مـردم
عـادی ان را چنـدان مضـر و بااهمیـت نمی دانند که
خواسـتار تنبیـه عامل ان باشـند ،مثل چشم پوشـی
از مـوارد نقـض مقررات که در اثـر تغییرات اجتماعی
و فرهنگـی ضـرورت خـود را از دسـت داده اند .برخی
از نویسـندگان دیگـر ،تعاریـف گوناگـون ارائه شـده
از فسـاد را در سـه دسـته طبقه بنـدی می کننـد
« :اداری -دولتـی محـور ،بـازار محـور و مبتنـی بـر
حکمرانـی خـوب ».این سـه گـروه از تعاریف فسـاد
کـه بارهـا در متـون مربـوط بـه فسـاد مورد اسـتناد
واقـع شـده اند ،به عنـوان نقطـه اغازین تحلیل فسـاد
سیاسـی در تحقیـق هیـدن هایمـر بـا نـام فسـاد
سیاسـی در سـال 1970و نسـخه ای موفـق تالیفـی
بوسـیله او و جاسـتون ولوویـن در سـال 1989بـکار
3
بـرده شـده اند.
درگیرنـد و زد و بندهـای سیاسـی همـزاد ایـن نـوع
فسـادها به شـمار می اید .تعبیر «فسـاد باالنشینان
یقه سـفید» را در سـطح اول می توان به کار بسـت.
ایـن نـوع مفاسـد ،در بخش هایـی چـون خریدهـای
خارجـی و داخلـی کالن ،مناقصه هـا ،مزایده هـا،
واردات ،بخـش هـای مرتبـط بـا فـروش منابـع زیـر
زمینـی و پروژه هـای بـزرگ عمرانـی رخ مـی دهند.
فسـاد در سـطح دوم ،غالبـا در میـان کارمنـدان رده
پایین شـکل گیـرد و در این نوع مفاسـد رشـوه های
عمومی ،کارسـازی های غیر قانونـی و مواردی از این
دسـت قابـل ذکر اسـت .فسـاد در سـطح دوم اصوال
بـا بخش خصوصـی و سـطح عمومی جامعـه درگیر
و در ارتباط اسـت. صفحه 15
جامعه
منبع تصویر:
Police, gendarmerie, and customs, all engaged in the fight against corruption in Burkina Faso
www.unodc.org
ماننـد ازادی ،امـکان بهره گیـری برابر بـرای همگان،
دموکراسـی ،حمایت دولت از مـردم ،خالقیت و عدم
انفعـال دولـت که موکد امارتیاسـن هسـتند و ان ها
را الزمـ ه توسـعه می دانـد ،تنهـا در صورتـی در یـک
کشـور میسـر خواهند شـد کـه دولت ضمن تسـلط
کامـل بـر تمامـی ارکان و زیرمجموعه هـای فعـال
خـود ،اوال بـرای برابـری و ازادی مـردم در اسـتفاده
از منابـع و امکانـات بسـترافرینی کنـد و سـپس بـا
کوچکتریـن تخطـی ،کـم کاری ،بی اصولـی و حتـی
میل به فسـاد شـدیدترین برخوردها را داشـته باشد.
عمال تصور داشـتن جامعه ای که دموکراسـی ،برابری
و حمایـت دولـت از ملـت در ان مشـاهده شـود ،در
کشـوری کـه توانایی – و به تعبیـری اراد ه – برخورد
بـا فسـاد در ان وجـود ندارد ،پوشـالی و خیـال انگیز
اسـت 4.نکتـه مهـم دیگـری کـه امارتیاسـن بـه ان
اشـاره می کنـد این اسـت کـه در کنـار رشـد درامد
و صنعـت ،مـواردی همچـون ازادی هـای سیاسـی و
مدنـی ،امـوزش عمومـی و بهداشـت نیز بایـد مورد
توجـه قـرار گیرنـد .بـازار ازاد و ازادی مبادلـه و
معاملـه یکـی از ابزارهای توسـعه اسـت و پیشـرفت
ان را تسـریع مـی کنـد .با یـک نگاه گـذرا و اجمالی
بـه شـاخص های توسـعه اجتماعی بـه راحتـی قابل
درک اسـت کـه فعالیـت مدنـی ،برابـری جنسـیتی،
رفـاه عمومـی و ...عملا بـه مـوازات توسـعه یافتگی
ِ
دولت
کشـور ،رشـد خواهند کرد و متقابلا در دامان
درگیـر فسـاد و ناتـوان در اداره کشـور ،روز بـه روز
تضعیف و کمرنگ خواهند شـد .در چنین شـرایطی،
جنبش هـای اجتماعی مختلـف که بـرای حمایت از
حقـوق اقلیت هـا ،برابری جنسـیتی ،فعـاالن مدنی و
...سـر بـر می اورنـد تبدیـل بـه یکـی از کابوس های
دولت هایـی می شـوند کـه در ادار ه منصفانـه کشـور،
5
ناتـوان و بی میـل و اراده هسـتند.
نکتـه مهـم دیگـری کـه امارتیاسـن بـه ان
اشـاره می کنـد ایـن اسـت کـه در کنـار رشـد
درامـد و صنعـت ،مواردی همچـون ازادی های
سیاسـی و مدنـی ،اموزش عمومی و بهداشـت
نیـز بایـد مـورد توجه قـرار گیرنـد .بـازار ازاد و
ازادی مبادله و معامله یکی از ابزارهای توسـعه
اسـت و پیشـرفت ان را تسـریع میکند .با یک
نـگاه گـذرا و اجمالـی به شـاخص های توسـعه
اجتماعـی بـه راحتـی قابـل درک اسـت کـه
فعالیـت مدنی ،برابری جنسـیتی ،رفاه عمومی
و ...عملا بـه مـوازات توسـعه یافتگی کشـور،
رشـد خواهند کـرد و متقابلا در دامـان ِ
دولت
درگیر فسـاد و ناتوان در اداره کشـور ،روز به روز
تضعیـف و کمرنـگ خواهند شـد.
-4همان
-5همان
ماهنامه سرند
شماره هفتاد و هفتم ،اسفند 1400
15 صفحه 16
www.goodreads.com
منبع تصویر:
Sadie
ماهنامه سرند
شماره هفتاد و هفتم ،اسفند 1400
16 صفحه 17
فرهنگ و هرن
سادی ،کتابی که هیچ کس نباید از دست بدهد
نگاهی به کتاب "سادی" اثر"استین اس کاماچو"
فاطمه احمدی
"اسـتین اس کاماچـو" ،رئیس باشـگاه نویسـندگان
ویرجینیـای شـمالی ،در مـورد کتـاب سـادی
می گویـد" :سـادی کتابی اسـت که هیـچ کس نباید
ان را از دسـت بدهـد 1".اگـر ایـن کتاب را در دسـت
بگیریـد و ورق بـه ورق بـا روایـت ان پیـش بیاییـد،
ایـن حـرف را تایید خواهیـد کرد .زیرا کـه "کورتنی
سـامرز" بـا همیـن هـدف ان را بـه نـگارش دراورده
اسـت .مـا روایـت را در قالـب یـک برنامـه رادیویـی
می خوانیـم .راوی ایـن برنامـه "وسـت مـک کـری"
روزنامه نـگاری اسـت کـه درصـدد سـاختن برنامه ای
در مورد شـهرهای امریکا بوده اسـت .شـهرهایی که
رو بـه زوال اند و او می خواهـد حداقل صدایی را از ان
هـا بـرای اینـده نگـه دارد .مک کری سـوال عجیبی
از مـردم ایـن شـهرها می پرسـد" .چـه چیـزی را از
دسـت داده انـد؟" ایـن سـوال هـم راسـتا با داسـتان
اصلـی در ذهن مـا باقی خواهد ماند .شـخصیت های
کتـاب سـادی چه چیزهایـی را از دسـت داده اند که
ایـن چنیـن جنـون زده بـه دنبـال ان می گردنـد؟
سـامرز در ایـن کتـاب با اسـتفاده از فرمـی متفاوت،
داسـتان دخترانـی را تعریـف می کنـد کـه در میانـه
یـک زندگـی نابهنجـار گیـر افتاده اند و سـعی دارند
بـا پیـدا کـردن یک هدف ،خـود را به سـطح دیگری
از زندگـی برسـانند .روایـت حول محور "سـادی لیرا
هانتـر" شـکل می گیـرد و مـا از زمانی وارد داسـتان
او می شـویم کـه دیگـر نیسـت .یـک سـال پیـش
خواهـر ناتنـی سـادی" ،متی سـوثرن" ،جایـی میان
1-www.washingtonindependentreviewofbooks.com An expertly crafted, genre-defying YA mystery
ماهنامه سرند
یک مدرسـه متروکه و باغ سـیب کشـته شـده است.
می تـوان سـوال اصلـی داسـتان را اینجـا نیـز تکـرار
کنیـم .متـی چـه چیـزی را از دسـت داده اسـت که
بـرای پیـدا کردنـش به یـک غریبه اعتمـاد می کند؟
بـه گفتـه پلیـس کسـی بـا ضربـه ای ُکنـد بـه سـر،
متـی را کشـته اسـت و سـادی می دانـد کـه قاتـل
کیسـت .پـس سـفر خـود را شـروع می کنـد .او باید
مـردی را پیـدا کنـد کـه روزگاری در رابطـه بـا مادر
دائـم الخمـر دختـران بـوده و دون ژوانی هـزار چهره
اسـت کـه طعمـه خـود را میـان دختران کم سـن و
سـال انتخـاب می کنـد .دخترانـی که بـا مـادران بد
سرپرسـت زندگـی می کننـد و نقشـی برای پـدر در
زندگـی ان هـا تعریف نشـده! سـادی بـا چاقویی که
از همـان مـرد بـه یـادگار دارد ،راه می افتـد .شـهر به
شـهر او را می جویـد و قصـد دارد به زندگـی ان مرد
هـزار چهـره ،پایـان دهد .با ایـن اوصـاف می فهمیم
که سـادی لیـرا هانتر ،چه چیزی را از دسـت داده .او
متـی را می خواهـد که بـا امدنش به زندگی سـاکت
و سـاکن سـادی ،رنگ داده بـود .همچنین می توانیم
سـوال مک کـری را یک بـار دیگر مرور کنیـم .قاتل
(که با نام های مختلفی در داسـتان می شناسـیمش)
چـه چیـزی را از دسـت داده کـه ایـن قـدر از حیات
خـود دور افتـاده اسـت؟ او یک فرد عادی نیسـت .او
مـرد قابـل اتکایـی نیسـت .او مـردی اسـت که هیچ
وقـت نتوانسـته بـه زندگـی اش سـامان دهـد .ایـن
حـرف را چند بار از زبان شـخصیت هایی در داسـتان
می شـنویم کـه او را مـردی درسـتکار می داننـد.
می تـوان این گونـه اذعـان داشـت کـه کتاب سـادی،
روایتـی زنانه اسـت از زندگی جـاری در امریکایی که
برخـی از شـهرهای قدیمی خود را از دسـت می دهد
و برخـی شـهرهایش در حـال نونوار شـدن هسـتند.
در همیـن زمـان گذار ،زندگی همچنان سـایه سـیاه
رنـگ خـود را بـر زندگـی زنان پهـن کرده اسـت .ما
در ایـن داسـتان جمعی از زنـان را می بینیم که هیچ
نقـش مردانـه ای ان هـا را همراهـی نمی کنـد مگـر
بـرای ضربه زدن .تنها زن عاشـق این کتاب (همسـر
شماره هفتاد و هفتم ،اسفند 1400
17 صفحه 18
فرهنگ و هرن
www.aetv.com
ماهنامه سرند
شماره هفتاد و هفتم ،اسفند 1400
منبع تصویر:
Is There a Serial Killer in Chicago Right Now, Strangling Women and Burning Their Bodies? - A&E True Crime
صاحب رسـتوران ری) نیز شـوهرش را از دسـت
داده اسـت" .مـی بث" زنی اسـت کـه دختران را
بـزرگ کـرده اما رابطه خونـی با ان ها نـدارد .در
واقـع او را با عنوان مادربزرگ ناتنی می شناسـیم
و تنهـا می دانیـم دختری در شـهری دیگـر دارد.
ایـن مادر بـزرگ در کنار هیچ پدربزرگی نیسـت
تـا خانـواده ای امن بـرای دختران تشـکیل دهد.
از طرفـی مـادر دختـران" ،کلیر" ،مادری داشـته
کـه با مریضـی سـختی از دنیا رفته اسـت .اینجا
هـم خبـری از پـدر کلیـر نیسـت و خـود او نیـز
زندگی سراسـر سـیاه داشـته که تا زمان از دست
رفتـن دخترانـش ،درگیر ان خواهـد ماند .اعتیاد
و دائـم الخمـر بـودن او باعث می شـود هـر کدام
از دخترهایـش پـدری جداگانـه داشـته باشـند.
در عیـن حـال کانکـس او (در حقیقـت خانـه ای
هـم نداشـت) جـای مردانی اسـت کـه می ایند،
چنـد ماهـی مـی ماننـد و بعـد راه خـود را ادامه
می دهنـد .فقـدان جایگاهـی بـه نـام مـرد /پدر
در ایـن کتـاب بـه وضـوح بـه چشـم می خـورد.
امـا مک کـری جایـی از داسـتان اشـاره می کند
کـه خـودش دختـری دارد و می خواهـد از او
مراقبـت کنـد .نویسـنده بـا ایـن زاویه دیـد ما را
بـه نگهـداری از عزیزانمان فرامی خوانـد تا ان ها
را نـه در کوچه ها و خیابان ها و نه در راه رسـیدن
بـه بـاغ سـیب ،از دسـت ندهیـم .کتاب سـادی،
نوشـته کورتنـی سـامرز ،روایت زندگـی دختری
سـاده بـا لکنـت زبـان ،کک مکـی و ضعیف بنیه
اسـت کـه هدفـی بـزرگ دارد .او بـرای رسـیدن
بـه ایـن هدف بـا تنها سلاح در دسـتش (همان
چاقـو) وارد مسـیر پرخطـری می شـود که حتی
جانـش را در خطـر خواهد انداخـت .او خودش را
بـه خطـر می انـدازد تا شـیرازه زندگـی دخترانی
شـبیه به خـودش را حفظ کند .داسـتان زندگی
او را نبایـد از دسـت بدهید.
18 صفحه 19
س
خ
ن پا
پیش ساز تو من از سحر سخن دم نزنم
ابیاتی از هوشنگ ابتهاج به مناسبت 6اسفند زادروز ایشان
ی
انی
پیش ساز تو من از سحر سخن دم نزنم
که بیانی چو زبان تو ندارد سخنم
ره مگردان و نگه دار همین پرده ی راست
تا من از راز سپهرت گرهی باز کنم
صبر کن ای دل غم دیده که چون پیر حزین
عاقبت مژده ی نصرت رسد از پیرهنم
چه غریبانه تو با یاد وطن می نالی
من چه گویم که غریب است دلم در وطنم
همه مرغان هم اواز پراکنده شدند
اه ازین باد بالخیز که زد در چمنم
بخشی از سروده هوشنگ ابتهاج
منبع تصویر:
بیوگرافی هوشنگ ابتهاج؛ از سایه تا ارغوان
www.kojaro.com
ماهنامه سرند
شماره هفتاد و هفتم ،اسفند 1400
19 صفحه 20
www.eseminar.tv
www.evand.com صفحه 21
www.eseminar.tv صفحه 22
www.tiwall.com صفحه 23
www.tiwall.com صفحه 24