روزنامه خوب شماره 552
روزنامه خوب شماره 552
3
خ
بر
خوب
یاران
ه
م
ع
ی
شهریورم شتی
اه
چ
ه
ا
ر
ش
نبه
واریز
م
ی
شود
خطیب زاده اعالم کرد
سه شنبه 9شهریورماه | 1400سال سوم | شماره4 | 552صفحه | قیمت 3000تومان | 22محرم 1 |1443سپتامبر2021
بازگشـاییمـدارس؛
بالتکلیفی در تصمیم ها،
بحـران در خانواده ها
برجام نیاز
به میانجی ندارد
3
شکایت بیش از 500هزار نفر
از مردم از حسن روحانی به
کمیسیون اصل نود
4
وز یر راه و شهرسازی:
بانک ها مکلف
به پرداخت وام ۴۰۰
میلیونی مسکن می شوند
نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار:
اسیبواحدهایتولیدی
از قطعی برق و کرونا
اقتصاد2-
یارانهبنزینی؛
این بار در دولت جدید
ق قطعا منجر به تورم بیشتر خواهد شد
افزایش بی ضابطه حقو
دولت برای حمایت از
معیشت،تورمراکنترلکند
اقتصاد2-
اقتصاد2-
واکنش قالیباف به تایید
طرح جهش تولید مسکن
از سوی شورای نگهبان
سیاست3-
دز دوم واکسن کرونا
ن شده
قبل از زمان تعیی
تزریق نشود
صفحه اخر4-
اخرینوضعیتاعطای
کارت اعتباری سهام عدالت
صفحه اخر4-
دلیلعقب نشینیتایرسازان
از افزایش قیمت چه بود؟
اقتصاد2-
محسن رهامی ،فعال سیاسی اصالح طلب:
دولت وعده جدید ندهد،
مردمبایداحساسکننددولت
سیزدهمبادولتهایقبلی
فرق دارد
سیاست3-
88301986 صفحه 1
اقتصاد
یارانهمعیشتیشهریورماهچهارشنبهواریزمی شود
2
سهشنبه 9شهریورماه 1400سال سوم شماره 552
گزارش
دلیل عقب نشینی تایرسازان از
افزایش قیمت چه بود؟
سازمانحمایت:
تولیدکنندگانهیچسندیارائهندادند!
یک مقام مسئول در سازمان حمایت گفت :این سازمان به
منظور انجام تکالیف قانونی از انجمن تایر درخواست کرد
تا اسناد مرتبط با چرایی افزایش قیمت را ارائه کند که این
انجمن از تصمیم خود عقب نشینی کرد.
مصطفی تنها سخنگوی انجمن تایر در بیستم مرداد ماه
سال جاری ،خبر افزایش ۱۵درصدی محصوالت تایر را
رسانه ای کرد .بالفاصله پس از انتشار این خبر مشاهدات
میدانــی بیانگر ان بود که بار دیگر بــازار تایر با گرانی و
افزایش قیمت مواجه شده است.
با این حال ســخنگوی انجمن تایر هفته گذشــته و در
مصاحبه دیگری ،خبر از ملغی شدن مصوبه افزایش نرخ
تایــر داد و اعالم کرد که افزایش قیمت به دلیل تقاضای
پایین در بازار با مخالفت جدی فروشــندگان تایر مواجه
شده است.
بررسی ها نشان می دهد که در پی این اظهارات ضدونقیض
در چند روز گذشته قیمت یک جفت تایر پرایدی ،افزایش
بیش از ۱۰درصدی را تجربه کرده است.
در حالی که روز گذشته برخی از رسانه ها ،مخالفت صریح
سازمان حمایت را مانع افزایش قانونی قیمت تایر عنوان
کردند اما منایی ،معاون سازمان حمایت مصرف کنندگان و
تولیدکنندگان ،در گفت وگو با مهر ضمن رد این ادعا گفت:
طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار در سال گذشته ،مصوبات
انجمن صنفی تایر در خصوص قیمت گذاری بایستی در
چارچوب مشخص شده از سوی سازمان حمایت باشد.
وی ادامــه داد :به همین جهت و به منظور انجام تکالیف
قانونی ،سازمان حمایت از انجمن تایر درخواست کرد تا
اسناد و مدارک مرتبط با چرایی افزایش قیمت را به این
ســازمان ارائه کند که بالفاصله پس از این اتفاق ،انجمن
تایر از تصمیم خود مبنی بر افزایش ۱۵درصدی قیمت
تایر منصرف شد.
در همین رابطه تنها سخنگوی انجمن تایر ،ضمن انتقاد از
شیطنت برخی رسانه ها در رسانه ای کردن اخبار مربوط با
افزایش قیمت ،گفت :انتشار اخبار مربوط به گرانی کاالها
قبل از قطعی شــدن ان ،به نفع مردم نیست و رسانه های
منتشرکننده این اخبار بایستی دقت کنند تا در راستای
اهداف مردم اقدام به تولید محتوا کنند.
وی دلیــل مصاحبه ابتدایی خود را که طی ان از افزایش
قریب الوقوع ۱۵درصدی قیمت تایر خبر داده بود ،اصرار
بیش از حد برخی از رســانه های تخصصی حوزه خودرو
عنوان کرد و از ان انتقاد کرد.
خبر افزایش قیمت ،بازار تایر را کم رونق تر کرد
همچنین ،داوود سعادتی نژاد رئیس اتحادیه فروشندگان
الستیک و روغن نیز در واکنش به افزایش قیمت تایر طی
روزهای اخیر گفت :در حال حاضر بازار تایر در شرایط کما
قرار دارد و در حالی که عرضه تایر بسیار شرایط مساعدی
دارد ،تقاضا بسیار اندک است.
وی افزود :ظرفیت تمامی انبارهای تایر تکمیل اســت و
مغازه دارها به دلیل کمبود مشتری ،در حال تعطیل کردن
مغازه های خــود و رجوع به انبارهای عمومی هســتند؛
چرا که تایر بر اثر قرارداشــتن در فضای باز و ازاد ،دچار
پوسیدگی شده و مقاومت خود را از دست می دهد.
رئیس اتحادیه فروشــندگان الســتیک و روغن افزایش
قیمت تایر در شرایط فعلی را اشتباه دانست و گفت :انتشار
اخبار افزایش قیمت ،همین تعداد اندک مشتری را نیز از
بازار دور می کند و اثر منفی بر روی بازار خواهد گذاشت.
چرا که فروشگاه های تایر برای تسویه با تولیدکنندگان،
باید سبد خریداری شده خود را به فروش برسانند.
به نظر می رســد انتشــار اخبار ضد و نقیض در خصوص
بازار تایر در برخی از رســانه ها که شــائبه ذی نفع بودن
تولیدکنندگان تایر در ان وجــود دارد ،موجب التهاب و
ســردرگمی فعاالن این بازار شده است که در نتیجه به
زیان مصرف کننده نهایی تمام خواهد شد.
شــاید در این روزها که مردم در شرایط سخت اقتصادی
قرار دارند ،اوالً؛ رسانه ها می توانند در راستای مطالبه گری
از مســئولین و کاهش فشار اقتصادی گام بردارند و ثانیاً
مســئولین مربوطه در مصاحبه با رسانه ها دقت کافی را
داشــته باشــند تا اخبار مربوط به گرانی در صورت عدم
قطعیت اعالم نشود.
طبق اعالم ســازمان هدفمندسازی یارانه ها ،بیست و دومین مرحله یارانه معیشتی شــهریورماه ۱۴۰۰ساعت ۲۴روز چهارشنبه ( ۱۰شهریورماه) به حساب سرپرستان خانوار
واریز خواهد شــد .بیست و دومین مرحله یارانه معیشتی ساعت ۲۴روز چهارشنبه به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود .همانند دوره های قبل ،خانواده های یک نفره ۵۵
هزار تومان ،خانواده های دو نفره ۱۰۳هزار تومان ،خانواده های سه نفره ۱۳۸هزار تومان ،خانواده های چهار نفره ۱۷۲هزار تومان و خانواده های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵هزار تومان
یارانه معیشــتی دریافت خواهند کرد .همچنین ،نهمین قسط از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی از حساب سرپرستان خانوارهایی که این وام را دریافت
کرده اند ،این ماه کسر خواهد شد.
ققطعامنجربهتورمبیشترخواهدشد
افزایشبیضابطهحقو
دولتبرایحمایتازمعیشت،تورمراکنترلکند
استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس درباره افزایش حقوق برخی گروه ها گفت :در صورتی که هر اقدام
دولت مابه ازایی در بخش تولید نداشته باشد و دولت بخواهد افزایش حقوق را از طریق چاپ پول انجام
دهد ،قطعا منجر به تورم خواهد شد .مرتضی عزتی ،استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس در مورد افزایش
حقوق برخی کارمندان دولت در ماه های گذشته می گوید :دولت مجبور شد به دلیل اینکه در سال های قبل
درست وظیفه خودش را انجام نداده است ،در سال پایانی این کار را اجرایی کند .سال قبل ۲۵درصد بود و
پس از مدتی به طور متوسط افزایش حقوق ها شد ۳۵درصد .هنوز هم به اندازه تورم همه حقوق ها افزایش
پیدا نکرده است ،ولی هر کاری بخواهیم بکنیم و هر گونه وجوهی در جامعه بخواهیم تزریق کنیم ،اگر ما
به ازا و معادل ان تولید نباشد ،تورم ایجاد می کند .دولت اگر بخواهد این افزایش حقوق ها را با انتشار پول
تامین کند ،قطعا تورم است .در ادامه گفت وگو با مرتضی عزتی را می خوانید:
در ماه های اخیر ،برنامه های فراوانی در راستای افزایش حقوق و مزایای گروه های مختلف
کارکنان دولت و بازنشستگان با موافقت سازمان برنامه و بودجه اجرایی شده و یا در استانه
اجراســت .ایا دولت منابع کافی برای اجرای این موضوع دارد؟ تبعات این اقدام دولت که
منجر به تشدید کسری بودجه می شود ،چیست؟
طبق قانون ،دولت موظف است حقوق کارمندان و بازنشستگان را به تناسب نرخ تورم در هر سال افزایش دهد .طی چند
سال گذشته کشور ما با تورم بسیار باالیی مواجه بوده است .تورم طی سه سال گذشته در هر سال باالی ۵۰درصد بوده
است .ولی حقوق ها به این تناسب افزایش نیافته است .حقوق کارمندان در این سال ها ۲۰تا ۲۵درصد افزایش یافته
است و یا در سال اخر نیز گفتند دو میلیون تومان حقوق ها اضافه شود .برای این میزان نیز سقف تعیین کردند .انهایی
که ده میلیون تومان حقوق داشتند ،افزایش حقوق انها می شود ۲۰درصد و ان که ۱۵میلیون حقوق می گرفتند،
افزاش درامد انها می شود تقریبا ۱۲تا ۱۳درصد.
دولت چرا این افزایش حقوق ها را متناسب با تورم باال نبرده است؟
دولت به علت های مختلف در سال های گذشته نه توانسته است تورم را کنترل کند و نه توانسته است حقوق ها را
متناسب با تورم افزایش دهد .از جمله دالیلی که می توان برای این مساله نام برد ،فشار کسری بودجه ای که بر دولت
تحمیل شده بود ،حذف درامدهای نفتی در این چند سال ،کاهش تولید ملی و رکود که به تبع ان کاهش درامدهای
مالیاتی را در پی داشته است و کاهش سایر درامدهای دولت که به صورت های مختلف از جمله عوارض دریافت می
کرد ،دست به دست هم داده اند ،تا هم تورم افزایش شدیدی داشته باشد و هم دولت در پرداخت حقوق کارمندان با
مشکل مواجه شود .به عبارت دیگر ،همه این اتفاقات در این سه سال به دولت اجازه نداده است ،حقوق کارکنان دولت
را به متناسب با تورم افزایش دهد .دولت دوازدهم در این سال اخر یعنی در زمستان سال ۹۹سعی کرد مقداری از ان
ناتوانی هایش در افزایش حقوق ها را کاهش دهد .یعنی مقداری افزایش حقوق ها را بیشتر کرد .طبیعی است که هنوز
هم به اندازه تورم حقوق ها را زیاد نکرده است.
سوال اساسی اینجاست که دولت ایا توان پرداخت این افزایش حقوق ها را داشته است یا خیر؟
دولت موظف بوده است که حقوق ها را متناسب با تورم افزایش دهد .وظیفه اش این بوده که انجام دهد ،ولی انجام نداده
است .البته باید این را هم گفت که دولت مشکالت بودجه ای فراوانی داشته است .مشکالت بودجه ای به دولت اجازه
نداده است ،انجام دهد .سال اخر دولت گفت مقداری از ان قصورهایی که داشته ام را جبران کنم .حقوق برخی گروه ها
ر افزایش داد .دولت در فشار است .قطعا در این ماه های گذشته با فشار زیاد توانسته این بودجه را تامین کند .از مقداری
بودجه های دیگر زده تا این قصور خود را جبران کند .شاید هدفش این بود که مقداری فشار را از روی حقوق بگیران
سابق کاهش دهد و از این طرف فشار را روی بودجه های خودش بیاورد .دولت مجبور شد به دلیل اینکه در سال های
قبل درست وظیفه خودش را انجام نداده است ،در سال پایانی این کار را اجرایی کند .سال قبل ۲۵درصد بود و پس از
مدتی به طور متوسط افزایش حقوق ها شد ۳۵درصد .هنوز هم به اندازه تورم همه حقوق ها افزایش پیدا نکرده است.
ولی هر کاری بخواهیم بکنیم و هر گونه وجوهی در جامعه بخواهیم تزریق کنیم ،اگر ما به ازا و معادل ان تولید نباشد،
تورم ایجاد می کند .دولت اگر بخواهد این افزایش حقوق ها را با انتشار پول تامین کند ،قطعا تورم است.
دولت در ماه های ابتدایی سال حدود 53هزار میلیارد تومان تنخواه گرفته است .حال چگونه می خواهد
این بار مالی ایجاد شده را تامین مالی کند؟
اوال باید بدانیم ،معنای تنخواه چاپ پول نیست .معنایش این است که از بودجه دولت یک دوازدهم قانونی و موقت
برداشته تا جزییاتش تصویب شود .تا بعد هزینه کند و جزییاتش را تصویب کند .معنایش چاپ پول نیست .اگر در خزانه
پولی نباشد ،در اینده هم احتمال ورودی نداشته باشد ،اینجا از جاهایی قرض کرده و هزینه می کند که قرض هایش
را باید بپردازد .در این صورت اگر از درامدهای خودش بپردازد مشکلی ندارد .ولی اگر به هر علتی این بودجه یا بودجه
های دیگرش از طریق انتشار پول تامین شود و انتشار پول ما هم بیش از رشد اقتصادی ما باشد ،قطعا تورم زا است .این
موضوع در سال های گذشته بوده است .دولت ها در ایران نزدیک ۵۰سال است که تقریبا با این مشکل مواجه هستند.
برخی سال ها بویژه از 49به بعد که انتشار پول یکی از ابزار تامین مالی دولت شد ،انتشار پول جدی تر مورد استفاده قرار
گرفت .یعنی از 50سال پیش تا کنون انتشار پول داشته ایم و همیشه پایه پولی خود را افزایش می دادیم و این موجب
ایجاد تورم می شده است .برخی سال ها مانند سال 78تا 85که انتشار پول ما کم شد ،اگر نگاه کنیم تورم ما هم به
شدت پایین تر از نرخ های کنونی بوده است .به عبارت دیگر ،در این سال ها رشد اقتصادی ما در این سال ها خوب بود و
درامدهای نفتی ما هم زیاد نبود که از ان طرف پول از خارج بیاید و دولت بخواهد ان را به جامعه تزریق کند .اگر همین
روند ادامه پیدا کند و دولت بخواهد کسری بودجه های مختلف خود را از جمله حقوق و دستمزد را از طریق انتشار پول
جبران کند و یا انتشار پول را افزایش دهد قطعا تورم بیشتری در انتظار کشور خواهد بود .ولی اگر از طریق دیگری این
هزینه را جبران کند ،ممکن است تاثیری کمتری بر تورم داشته باشد .یعنی یا از طریق کاهش هزینه های دیگر خود یا
فروش دارایی ها و یا از طریق استقراض از بازار سرمایه جبران کند ،اثار تورمی اش به حداقل می رسد.
در شرایط فعلی دولت با این افزایش حقوق ها به دام مارپیچ دستمزد-تورم می افتد و دیگر خارج شدن از
این دام به شدت مشکل خواهد شد .چه راهکاری برای این موضوع دارید؟
خیر ؟ الزامی ندارد که اگر دستمزد باال برود تورم هم باال برود .شرط ایجاد تورم بستگی به نحوه تامین مالی افزایش
حقوق ها دارد که دولت از کجا و چگونه منابع ان را تامین کند .افزایش حقوق اساسا برای کارمندان خوب است .مهم
این است که کاری که می کنیم ،این افزایش حقوق منجر به تورم جدید نشود .این افزایش حقوق جبران تورم سال های
گذشته است .حق مردم است که به اندازه افزایش تورم حقوقشان باال برود .ما نباید بگوییم حق مردم را ندهید چون
ممکن است عرضه نداشته باشیم جلوی تورم را بگیریم .دولت موظف است حق مردم را بدهد و تمام تالشش را بکند که
تورم ایجاد نکند .برای اینکه دولت به دام این مارپیچ نیفتد ،راهکار وجود دارد .دولت باید تمام تالشش را بکند از راه هایی
مانند فروش دارایی ها و استقراض از بازار سرمایه و مردم از طریق انتشار اوراق قرضه کسری بودجه خود را جبران کند.
نه اینکه تا با کسری مواجه شد به سراغ انتشار پول برود .این راه غلطی است .ده ها سال است که همه اقتصاددان های
دنیا این را اعالم می کنند که دولت برای اینکه کسری بودجه خود را جبران کند می تواند از طریق فروش دارایی های
خود این کسری را جبران کنید و اگر نشد از مردم با انتشار اوراق قرضه استقراض کند .متاسفانه ساز و کارهایی که در
کشور داریم عده ای از افرادی که دست اندرکار هستند مانع این می شوند که دولت دارایی های خود را بفروشد .ان ها
عامل تورم هستند .عده ای هم مانع از این می شوند که دولت اوراق قرضه منتشر کند .ان ها هم عامل تورم هستند .یا
نا اگاه هستند یا عامدانه می خواهند تورم در جامعه ایجاد شود .بهترین راه این است که دولت کسری بودجه خود را به
غیر از چاپ پول تامین مالی کند .اگر دولت دارایی هایش را بفروشد و بودجه اش تامین شود نیازی ندارد پول منتشر
کند که تورم زا باشد .باید راه درست را به دولت بگوییم .نگوییم راه های درست را نرو ممکن است خطر داشته باشد.
راه درست برو و سیاست درست برای تامین ان راه درست استفاده کن .دولت موظف است قانونا حقوق ها را اندازه تورم
افزایش دهد و موظف است سیاست های درستی اعمال کند تا تورم جدید ایجاد نشود .این را کنار هم بگذارید .بله دولت
باید کارش را درست کند .اگر نتوانست این کار را انجام دهد باید دید چه ایرادی دارد .خودش نمی خواسته یا موانعی
وجود داشته و یا منع قانونی وجود داشته است؟ ان موانع و مقررات را برطرف کنیم تا سیاست های درست اعمال شود
تا دولت مجبور نشود پول چاپ کند.
نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار:
اسیب واحدهای تولیدی از قطعی برق و کرونا
افزایش قدرت خرید کارگران با کاهش و کنترل قیمت ها
نماینده کارفرمایان در شورای عالی کاربا اشاره به اینکه در حال حاضر تنها
راهکار برای افزایش قدرت خرید کارگران بحث کنترل تورم و کاهش قیمت
ها است گفت :قطعی برق و کرونا اسیب زیادی به واحدهای تولیدی زد.
علی اصغر اهنی ها ،نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار ،درباره وضعیت
واحدهای تولیدی گفت:واحدهای صنعتی به دلیل قطعی مکرر برق اسیب
های زیادی در چند وقت اخیر دیدند,بنابراین چون زیرساختی برای حل این
مشکل تا کنون وجود نداشته است ,ضررهایی به کارفرمایان رسیده است.
وی ادامه داد:کارفرمایان نمی توانند به خاطر چند روز قطعی برق کارگر
خود را حذف کنند ,بنابراین مجبور هستند که هزینه ها را بپردازند .از سوی
دیگر شرایط کرونا نیز اسیب های زیادی را برای واحدهای تولیدی و به تبع
ان کارگران ایجاد کرد .نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار افزود :در
بحث زیرساختی مانند برق و گاز ,شرایط را برای واحدهای تولیدی ,صنعتی
اماده کنند و مشــکل ان را حل کنند .در صورتی که برخی از مشکالت
حل شود و زمینه رشد تولید فراهم شود ,رشد قدرت خرید هم محقق می
شود .اینکه عده ای پیشنهاد می کنند که دستمزد باید افزایش یابد منطقی
نیست .چرا که کارفرمایان شرایط افزایش دستمزد ندارند .بهترین راهکار
برای حل مشــکل کارگران رونق تولید ,کاهش نرخ تورم و کنترل قیمت
ها اســت .در صورتی که قیمت ها کنترل شود ,قدرت خرید کارگران نیز
افزایش می یابد .اهنی ها اظهار داشت:یکی دیگر از مشکالت کارگران در
کنار معیشت بحث هزینه های درمانی ناشی از کرونا است که بهتر است
هر چه سریع تر کارگران در صف اول واکسیناسیون قرار بگیرند .در حالی
که کرونا این ویروس منحوس بیداد می کند وستاد ملی کروتا تصمیم به
یارانهبنزینیاین باردردولتجدید
دولت سیزدهم اولین مرحله از پرداخت یارانه های معیشتی
را ســاعت ۲۴روز چهارشنبه(دهم شهریور) انجام خواهد
داد .روال پرداخت یارانه های نقدی ۴۵هزار و ۵۰۰تومانی
طی ۱۰ســال تغییری نکرده بود که دولت دوازدهم به ان
یارانه معیشتی را هم اضافه کرد .در ابان ۱۳۹۸طی افزایش
قیمت بنزین ،مقرر شد که مابه التفاوت ان در قابل پرداخت
نقدی مردم صورت بگیرد،از این رو ۶۰میلیون از جمعیت
۷۸میلیون نفری یارانه بگیران مشمول دریافت یارانه بنزینی
شدند .برای پرداخت کمک معیشتی برخالف یارانه ۴۵هزار
و ۵۰۰تومان که برای هر نفر ثابت و مشخص است ،براساس
تعداداعضایخانوار،مبالغیمتفاوتیتعیینشد؛بهطوریکه
برای خانوار یک نفره ۵۵هزار ،دو نفره ۱۰۳هزار ،سه نفره
تعطیلی عمومی میگیرد ،این کارگران سنگر نشینان خط اول جبهه تولید
باید سر کار باشند تا مبادا کمبودی رخ دهد .اهنی ها بیان کرد :وضعیت
کارگران در تولید به نحوی است که امکان ندارد بتوانند فاصله اجتماعی را
رعایت کنتد وکنار هم نشستند وبه کار ادامه می دهند .لذا الزم است ستاد
کرونا با فوریت ،واکسیناســیون کارگران را در دستور کار قرار دهند .وی
درباره اسیب واحدهای تولیدی در شرایط کرونا گفت :پس از بیماری کرونا
واحدهای تولیدی ،خدماتی و کشاورزی اسیب های زیادی دیدند ،اما هر
کدام از دستگاه ها و وزارتخانه های در دولت تدبیر و امید راه خود را می رفتند
و با عملکرد جزیره ای بر مشکل افزودند .بیمه و مالیات به جای کمک به
کارگاه های کوچک اقتصادی بدون توجه به شرایط و رکود به دنبال دریافت
مالیات بیشتر بودند و نظارتی بر ان وجود نداشت .اهنی ها با بیان اینکه
اصناف بیشترین اسیب را از کرونا متحمل شدند ،تاکید کرد :در حال حاضر
از وزیر اینده تعاون ،کار و رفاه اجتماعی انتظار می رود تا حدی برای جبران
زیان این قشر بکوشد و از زیان کارگاه های کوچک و متوسط با کمک به
رونق تولید و بازار را جبران کند .اولین قدم در این راه ،حل مشکل تامین
مالی برای مواد اولیه مثل مواد فوالد محور و مواد اولیه پتروشیمی است.
۱۳۸هزار ،چهار نفره ۱۷۲هزار و پنج نفره و باالتر ۲۰۵هزار
تومان است .هزینه ساالنه دولت بابت پرداخت این یارانه به
حدود ۳۰هزار میلیارد تومان می رســد که در کنار هزینه
حدود ۴۲هزار میلیاردی یارانه نقدی در ســال بیش از ۷۰
هزار میلیارد تومان پرداخت نقدی به صورت مستقیم انجام
می شود .تا کنون دولت سیزدهم موضع صریح خود پرباره
پرداخت یارانه نقدی به روش و مجموعه فعلی را اعالم نکرده
ولی در اظهارات پراکنده مطرح شده به نظر می رسد اصالح
رویه و غربالگری یارانه بگیران در دستور کار باشد ولی اینکه
تا چه حد جدی پیش رفته و تحت تاثیر برخی عوامل از ان
دست نکشد در عمل مشخص خواهد شد .این در حالی است
که در دولت گذشته با وجود تکالیف قانون بودجه برای حذف
یارانه بگیران پردرامد و اصالح روند پرداخت و با همه انتقاداتی
که در این رابطه وجود داشت دولت اقدام موثری انجام نداد و
احتمال حذف نیازمندان را بهانه ان قرار داده بود. صفحه 2
سیاست
واکنش قالیباف به تایید طرح جهش تولید مسکن از سوی شورای نگهبان
رئیس مجلس شورای اســامی گفت :تایید طرح«جهش تولید مسکن» از سوی شورای نگهبان ،ظرفیت های قانونی الزم را برای تحقق نهضت مسکن سازی در دولت سیزدهم
فراهم کرد.محمدباقر قالیباف در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشــت« :یکی از اولویت های مجلس از زمان اغاز به کار ،حل مشــکل مسکن بود که تایید طرح «جهش تولید
مســکن» از سوی شــورای نگهبان ،ظرفیت های قانونی الزم را برای تحقق نهضت مسکن سازی در دولت سیزدهم فراهم کرد.امیدوارم دولت بتواند با برنامه ای زمان بندی شده و
دقیق این مطالبۀ به حق مردم را براورده سازد».
سهشنبه 9شهریورماه 1400سال سوم شماره 552
خطیب زاده اعالم کرد
برجام نیاز به میانجی ندارد
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به جلسه مشترک وزارت خارجه و وزارت بهداشت در روز پنچ شنبه هفته گذشته
در مورد تسریع واردات واکسن کرونا گفت :در این جلسه تصمیمات خوبی برای تسریع واردات واکسن کرونا از نقاط
مختلف جهان گرفته شد .سعید خطیب زاده در نشست هفتگی خود که با حضور رسانه های داخلی و خارجی برگزار
شــده بود ،همچنین با اشــاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به سوریه گفت :ایشان بامداد امروز به تهران
بازگشتند .خطیب زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به برخی از اظهارات مقامات عراقی در جریان نشست
بغداد ایا قرار است بغداد و یا کشوری بین ایران و امریکا در ارتباط با موضوع برجام میانجی گری کند ،گفت :موضوع
برجام نیاز به میانجی ندارد .ما با امریکا در وین و یا جای دیگر گفت وگوی مستقیم و غیرمستقیمی نداریم و گفت وگوها
در وین بین ایران و ۴+۱انجام شده است .وی با بیان اینکه انچه که اکنون از سوی دولت امریکا صورت گرفته پافشاری
بر سیاست های شکست خورده دولت ترامپ است ،گفت :ما متاسفانه هیچ تغییری از سوی دولت واشنگتن در رفتار
مشاهده نکرده ایم و ان ها با تکرار همان رفتارها و سیاست های دولت قبل امریکا به دنبال رسیدن به نتایج بهتری
هستند .ان ها باید در رفتار خود و اعمال فشار حداکثری علیه ملت ایران که در واقع تروریسم اقتصادی است تجدید نظر
کنند و در ان صورت است که خواهند دید که مسیر گفت وگوها در وین به خوبی طی می شود .انچه که در مذاکرات وین
باقی مانده به خاطر لجبازی و رفتارهای غیرمنطقی طرف امریکایی و غربی است و اگر تغییر رفتاری صورت بگیرد برجام
قابل احیا خواهد بود .خطیب زاده تاکید کرد :برجام در فضایی جدا از منطقه پیگیری می شود و مسیر خود را طی می
کند .خطیب زاده در پاسخ به این سوال که ایا بن بستی در مذاکرات ایران و عربستان صورت گرفته که این مذاکرات ادامه
پیدا نکرده یا اینکه ادامه این مذاکرات نیز منتظر ادامه تغییرات در ایران و استقرار دولت جدید است ،تصریح کرد :عربستان
همسایه ما در این منطقه است .ما و عربستان نقاط اشتراکی زیادی برای صلح و ثبات در این منطقه داریم .ایران هیچ
گاه دست دوستی خود را از ریاض دریغ نکرده است و هرگاه در عربستان این اراده ایجاد شده است که براساس سازوکار
منطقه ای عمل کند و در این مسیر حرکتی داشته باشد با استقبال ایران روبرو شده است .وی تاکید کرد :هیچ بن بستی
میان این دو کشور بزرگ نیست که قابل حل نباشد و تنها به اراده سیاسی و به اقدام در پایتخت های دو کشور نیاز دارد
و این امر می تواند کمک کننده باشد .سخنگوی وزارت خارجه در این نشست خبری در مورد رایزنی تلفنی اخیر وزیر
امور خارجه و جوزپ بورل و اینکه ایا با توجه به این گفت وگوی تلفنی زمان دور جدید مذاکرات وین مشخص شده و
از دیگر سو ایا تصمیمی در داخل کشور گرفته شده که موضوع برجام و پرونده مربوط به ان همچنان در وزارت خارجه
پیگیری شود یا اینکه به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی سپرده شود ،گفت :این گفت وگو برای تبریک انتصاب اقای
دکتر امیرعبداللهیان به عنوان وزیر خارجه جدید جمهوری اسالمی ایران بود .ایشان در این گفت وگوی تلفنی ابراز عالقه
کردند که در اولین وقت مالقاتی با اقای امیرعبداللهیان داشته باشند و به طور طبیعی در این گفت وگوی تلفنی یکی از
موضوعاتی که در مورد ان تمرکز وجود داشت مسئله مذاکرات وین بود .اقای بورل گفتند که می دانند تغییر و تحول
در دولت ایران در حال وقوع است و طبیعتا باید اجازه داده شود که این تغییرات دموکراتیک انجام شود و در عین حال
درخواست داشتند که هر چه زودتر گفت وگوهای وین از سر گرفته شود .خطیب زاده گفت :اقای امیرعبداللهیان نیز در
این تماس تلفنی ضمن استقبال از دیپلماسی تاکید داشتند که در این مسیر باید حقوق حقه مردم ایران تامین شود.
موضوعی که هم در برجام و هم در گفت وگوهای وین ذکر و بر ان تاکید شده است .وی ادامه داد :تعیین تاریخ قطعی
دور جدید مذاکرات وین منوط به رایزنی میان همه طرف ها است .سخنگوی وزارت خارجه در مورد اینکه این پرونده در
کجا پیگیری می شود ،گفت :باید توجه داشت که مذاکرات وین مذاکراتی برای رسیدن به یک متن جدید نیست .بلکه
مذاکراتی برای اطمینان جهت اجرای کامل برجام توسط امریکا است و انچه که در وین صورت گرفته اطمینان از این
مسیر است و اگر امریکا به تمامی تعهدات خود ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱به صورت راستی ازمایی شده برگردد ایران
نیز موافقت می کند که ان ها نیز در اتاق و میز برجام بنشینند و ایران هم اقدامات جبرانی خود را متوقف و مطابق برجام
تعهدات خود را عمل می کند .خطیب زاده با بیان اینکه این گفت وگوها بیش از اینکه منتهی به متن جدید باشد گفت
وگوهای تکنیکی است که با جزئیات فرابخشی با حضور بخش های مختلف مرتبط انجام شده است ،ادامه داد :از این پس
نیز همین خواهد بود و به صورت اجماع حاکمیتی به پیش خواهد رفت و اینکه پیشانی ان وزارت خارجه یا جاهای دیگر
باشد تصمیمی است که روزهای اینده اعالم خواهد شد .مهم این است که تاکنون و پس از ان نیز به صورت اجماعی و با
تصمیم ملی کارها جلو خواهند رفت .وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اقای مکرون رئیس جمهور فرانسه
که در نشست منطقه ای حمایت از عراق حضور داشته در مصاحبه ای اعالم کرده که مشکل عراق همسایگانش است
و اینکه عراق عالوه بر داعش توسط گروه های شبه نظامی شیعه نیز تضعیف شده است و اظهارات او علیه این گروه ها
گفت :من از همکارانم خواسته ام که متن دقیق صحبت های ایشان را بیاورند و امیدوارم ترجمه دقیق این صحبت ها چیز
دیگری از انچه که تاکنون مطرح شده باشد .خطیب زاده ادامه داد :از این اظهارات نسنجیده رئیس جمهور فرانسه که
این تلقی را ایجاد کرده که همسایگان مشکل عراق هستند ابراز تاسف می کنیم و این اظهارات نشان می دهد که فرانسه
به چه میزان از واقعیت های عراق فاصله دارد .وی ادامه داد :اینکه امروز رئیس جمهور فرانسه می تواند در خیابان های
موصل قدم بزند به خاطر فداکاری ها و ایستادگی هایی است که جوانان عراقی و گروه های ضدتروریستی داعش و گروه
های شیعه و دیگران در برابر تروریست ها و داعش انجام دادند و ایشان در هنگام قدم زدن در خیابان های موصل از مردم
این منطقه بپرسند که چگونه داعش از این منطقه رانده شده است .سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این
سوال که ایا ایران در اجالس سران شانگهای شرکت خواهد کرد یا نه ،گفت :دعوت نامه ای در این زمینه دریافت شده
است و در حال بررسی هستیم که انشاءاهلل در سطح بسیار خوبی شرکت کنیم .خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری
در مورد موضوع برجام تاکید کرد :برجام در ایران و در عرصه بین المللی سندی است که یک بار مذاکره شده و مهروموم
شده و امکان تغییر در ان نیست .در جریان مذاکرات یا موفق می شویم اجرای کامل ان را تضمین کنیم و یا اینکه برجام
احیا نخواهد شد .هر کدام از این دو مسیرهای متفاوتی است و به هر حال گزینه های مختلفی از سوی طرفین در صورت
شکست مذاکرات وین وجود دارد .البته االن زود است که در مورد این مسائل صحبت کنیم و در مرحله ای نیستیم که
بخواهیم در این مورد صحبت کنیم .وی با اشاره به نوع تصمیم گیری در ایران در ارتباط با موضوع برجام و اینکه این یک
تصمیم حاکمیتی است ،تصریح کرد :ما هیچ وقت از برجام خارج نشدیم ،ان را ترک نکردیم و همچنان در ان هستیم
و این امریکا بود که از این توافق بین المللی خارج شد و ان را نقض کرد .خطیب زاده تاکید کرد :همه طرف های باقی
مانده در برجام باید دقت کنند که روزهای اتی روزهای مهمی است .در نحوه صحبت ها ،موضع گیری ها و تالش هایی
که در سازمان های بین المللی از جمله اژانس بین المللی انجام می دهند دقت کنند .هر اقدامی که سازنده نباشد مضر
گفت وگوهای وین است و ایران مطابق رفتار طرف های مقابل تصمیم خود را اتخاذ می کند و انچه که مهم است این
است که ما با همکاری ۴+۱بتوانیم دور بعدی مذاکرات وین را اغاز کنیم.
شکایت بیش از 500هزار نفر از مردم از حسن روحانی به کمیسیون اصل نود
بیش از ۵۰۰هزار نفر از دانشجویان ،طالب و اقشار مختلف مردم با امضای
نامه ای از حسن روحانی رئیس جمهور سابق به کمیسیون اصل نود مجلس
شورای اسالمی شکایت کردند .بیش از ۵۰۰هزار نفر از دانشجویان ،طالب
و اقشار مختلف مردم با امضای نامه ای از حسن روحانی رئیس جمهور سابق
به کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسالمی شکایت کردند .در متن این
نامه که با عنوان شــکایت ملت بزرگ ایران از حسن روحانی منتشر شده،
امده است:
رئیس و اعضا ِء محترم کمیسیون اصل 90مجلس شورای اسالمی
با سالم و احترام
ما امضاءکنندگان ذیل ،بدین وسیله شکایت خود را از اقای حسن روحانی،
رئیس دولت های یازدهم و دوازدهم ،به محضر شما تقدیم داشته و پیگیری
مجلــس انقالبی را تا حصول نتیجه و صدور قاطع حکم قضایی علیه وی،
خواستاریم .مختصرا ًموارد اتهامی متهم به شرح ذیل است:
.1افزایش نرخ ارز و بی ارزش کردن پول ملی و نابودی سرمایه های مردم
.2نابودی اشتغال و تولید با تقویت واردات و قاچاق و عدم حمایت از تولید
داخلی
.3بکارگیری عوامل جاسوس دشمن و دارای تابعیت دوگانه در سمت های
کلیدی دولت و نیز زمینه سازی برای افزایش مرگ ومیر ناشی از کرونا از طریق
ممانعت از ترویج طب سنتی-ایرانی و تبعیت بی چون وچرا از WHO
.4همکاری با تحریم کنندگان ملت از طریق اجرای غیرقانونی قراردادهای
استعماری پالرمو و سی اف تی و افشــای راه های دور زدن تحریم ها و عدم
استقبال از پیشنهادات کشورهای دوست جهت خالصی از حاکمیت دالر
.5فریب ملت در خصوص لغو قطعی تمام تحریم ها و انعقاد قرارداد خسارت
بار برجام و نابودی صنعت هسته ای کشور و همچنین عدم انجام وعده های
اقتصادیانتخاباتی
.6تخریب بنیان خانواده ها ،توســع ه قمار ،قتل ،سرقت ،انحرافات جنسی،
بیماری های روحی روانی ،و بسیاری مفاسد و فجایع دیگر بواسط ه توسعه
تســلط اجانب بر فضای سایبری کشــور و عدم برگزاری منظم جلسات
شــورای عالی فضای مجازی و عدم راه اندازی شبکه ملی اطالعات علیرغم
تصریح در قوانین و دستورات مکرر رهبر انقالب
.7نابودی دامداری و کشاورزی کشور با افزایش نرخ نهاده های کشاورزی و
دامی و عدم حمایت موثر قانونی از کشاورزان و دامداران
.8وارد کردن خسارات هزاران میلیاردی به کشور با انتصاب بیژن زنگنه وزیر
نفت و پشتیبانی کامل اقدامات وی
.9حراج خزائن میلیاردی ارزی و طالی کشور
.10افزایش سرسام اور اجاره بها و قیمت مسکن از طریق عدم تسهیل ساخت
مسکن جدید در کشور و کارشکنی در مسیر اجرای قانون اخذ مالیات بر
مسکنخالی
.11خیانت به اعتماد مردم به دولت با کشــاندن ایشان به بورس و کاهش
ارزش دستوری سهام و نابودی سرمایه های مردم
.12حمایت از واگذاری سرمایه های ملی و شرکت های بزرگ به ثمن بخس
به وابستگان حزبی و جناحی خود به نام خصوصی سازی
.13ارسال مکرر پالس ضعف کشور به دشمن و هتک حیثیت ملی با گدایی
مکرر و مذاکرات بی فایده با دشمن
.14عدم افزایش یاران ه نقدی از محل افزایش قیمت حامل های انرژی که
قانوناً باید به حساب مردم واریز گردد.
.15ایجاد فتن ه بنزینی در کشــور و ایــراد بیش از 20هزار میلیارد تومان
خسارت مالی و کشته شدن بیش از 200نفر از هم وطنان در ان فتنه.
.16ممانعت از گرفتن انتقام سخت از دشمن و ایجاد مخاطرات نظامی و
امنیتی برای ملت و کشور از طریق امنیت بخشی به متجاوزین
.17فشار جهت انجام بازجویی جاسوسان بین المللی از دانشمندان کشور و
زمینه سازی جهت شناسایی و ترور انها
.18ایجاد حساب بانکی خاص رئیس جمهور و واریز بخشی از درامد فروش
فراورده های نفتی به ان به جای خزان ه کل کشور
دولت وعده جدید ندهد ،مردم باید احساس کنند دولت سیزدهم با دولت های قبلی فرق دارد
یک فعال سیاسی اصالح طلب با بیان اینکه دولت رییسی باید نشان دهد با دولت
های قبلی تفاوت دارد ،گفت :پیشنهاد من این است که رییسی کمتر سخنرانی
کند و هر شش ماه گزارش میزان تحقق و پیشرفت وعده های خود را به مردم
بدهد .محسن رهامی درباره ضرورت بازسازی اعتماد مردم به مسئوالن ،اظهار کرد:
تا پیش از این اگر درباره این مسئله صحبتی می کردیم ،عده ای فریاد می زدند
که شما با انقالب و نظام و امام(ره) مخالفید و اجازه نقد را نمی دادند اما اکنون که
رهبری به مسئله لزوم افزایش اعتماد مردم اشاره کرده اند ،فتح باب خوبی است
برای بررسی این مسئله؛ زیرا اگر کسی قبول نکند سرمایه اجتماعی کاهش یافته،
به دنبال درمان هم نخواهد بود .وی در ادامه افزود :اعتقاد من این است که سرمایه
اجتماعی نظام و انقالب افت کرده و همه ما از این باب نگرانی داریم .کاهش حضور
مردم در انتخابات 98و 1400که موجب رقم خوردن کمترین مشــارکت در
انتخابات مجلس و ریاست جمهوری شد ،از نشانه های کاهش سرمایه اجتماعی
است .این فعال سیاسی با بیان اینکه کاهش سرمایه اجتماعی فقط نتیجه عملکرد
دولت نیست خاطرنشان کرد :همه ارکان نظام در این موضوع سهم دارند .همانطور
که دولت در کاهش یا افزایش سرمایه اجتماعی نقش دارد ،سایر قوا و نهادهای
نظام و حتی نهادهای خارج از حاکمیت مثل روحانیت و رسانه ها هم در کاهش
یا افزایش سرمایه اجتماعی نقش دارند .وی در تشریح دالیل خود برای کاهش
سرمایه اجتماعی ،گفت :وعده هایی مثل عدالت اجتماعی ،ازادی های سیاسی و
اجتماعی و مبارزه با فساد در اول انقالب داده شد اما بخشی از ان محقق نشد.
اکنون مردم شرایط ایران و ترکیه در سال 57را با شرایط دو کشور در زمان فعلی
مقایسه می کنند و نسبت به شرایط ایران ناراضی هستند و بدبین شده اند .دلیل
دیگر برای کاهش سرمایه اجتماعی وعده هایی است که در انتخابات داده می شود.
همه دولت ها برای کاهش تورم و بهبود شرایط معیشتی و رونق کسب و کار وعده
می دهند اما در پایان این دولت ها ،وضعیت تورم ،قیمت ارز یا مســکن از زمان
اغاز ان دولت ها بدتر شده است و این عملی نشدن وعده ها موجب شده است تا
مردم به مسئوالن بی اعتماد شوند و اکنون فکر می کنند وعده های رئیسی هم
عملی نمی شود و در واقع دیر اعتماد می کنند .رهامی ادامه داد :قضیه کرونا
یک نمونه محقق نشدن وعده هاست .مسئوالن در داخل کشور مدام می گفتند
خودمان واکسن تولید می کنیم و حتی صادر هم می کنیم اما می بینیم مردم
در مرز ارمنستان صف می کشند و حتی تحقیر می شوند تا واکسن بزنند .تعداد
تلفات ایران نیز بیشتر است یا نمونه دیگر در مورد قیمت مسکن است که دیگر
یک کارمند حتی نمی تواند یک منزل 60متری بخرد یا جوانان دیگر نمی توانند
با این گرانی ها ازدواج کنند .وی تاکید کرد :مســئوالن باید برای مردم اعتماد
ایجاد کنند .رئیس جمهور به اندازه کافی وعده داده است و او و وزرایش دیگر نباید
وعده جدید بدهند .به نظر من دولت هر شش ماه گزارش داد که وعده هایی که
داده تا چه حد محقق شده است .نیاز هم نیست گزارش های انچنانی داده شود.
مثال گفته شود در شش ماه چند مسکن ساخته شده یا موفق شده اند چقدر ارز را
کاهش دهند .رئیس جمهور اخیرا به خوزستان رفت ،پیش از او روحانی و احمدی
نژاد هم به خوزستان رفته بودند اما مشکل اب ،هوا و فاضالب خوزستان هنوز حل
نشده است .با سخنرانی کردن همه مشکالت حل نمی شود .من نمی گویم کار
رئیسی در سفر به خوزستان بد بود اما باید مردم در عمل ببینند مشکالت حل
شــده است .رئیسی بعد از سه یا چهار ماه بگوید چند درصد از مشکالت مردم
خوزستان را حل کرده است .این فعال سیاسی در ادامه با بیان اینکه نفی عملکرد
دولت های قبلی موجب کاهش سرمایه اجتماعی می شود خاطرنشان کرد :زیر
سوال بردن عملکرد دولت های گذشته دردی را دوا نمی کند .مسئوالن فعلی به
جای متهم کردن قبلی ها به کم کاری یا فساد ،از عملکرد خود گزارش دهند .از
سویی اینکه گفته شود این دولت و مجلس انقالبی است هم حرف نادرستی است.
در 40سال گذشته که ضد انقالب سر کار نبوده است .همه دولت ها ،دولت های
انقالب اسالمی بوده که اتفاقا ارای انها از دولت و مجلس فعلی هم باالتر بوده است.
ضد انقالب معرفی کردن دولت ها و مجالس قبلی موجب می شود انها در برابر این
دولت و مجلس موضع بگیرند.
3
گزلرش
امنیت درون زا و مشارکت
منطقه ای؛ راهکار عبور از بحران ها
دولت ســیزدهم اعتقاد راسخ به توســعه ظرفیت های همکاری
منطقه ای دارد و بر این باور اســت امنیت درون منطقه ای جز با
تقویت ارتباطات و حسن همجواری میان کشورهای منطقه و عدم
مداخلهکشورهایبیگانهمحققنخواهدشد.
امنیت بومی و درون زا یکی از اولویت های اصلی جمهوری اسالمی
در منطقه است .خاورمیانه یکی از مناطقی است که رویکردهای
امنیتــی در ان همواره از اهمیت قابل مالحظه ای برخوردار بوده
است و نظریات و دیدگاه های رقیب در این زمینه مطرح بوده است.
دریکنگاهکلیایجادامنیتمنطقهایمستلزمساختاریمشارکت
جویانه بر پایه اعتمادسازی است .استراتژی جمهوری اسالمی برای
دستیابی به امنیت در چارچوب تعامل سازنده با کشورهای منطقه
بوده که دستیابی به این مهم مستلزم تهدیدزدایی و غیرامنیتی
کردن نگاه به منطقه است .مقامات ایران همواره بر این موضوع که
امنیتمنطقهبایدتوسطکشورهایمنطقهتامینشود،تاکیدکرده
اند .در همین زمینه ایت اهلل سید ابراهیم رییسی رییس جمهوری با
اشاره به اینکه جمهوری اسالمی ایران همانگونه که گفت و گو بین
کشورهای منطقه برای حل و فصل مسائل فیمابین و بهبود روابط
را امنیت ساز و ثبات ساز می داند ،دخالت بیگانگان در امور منطقه
را نیز تنش زا و تهدیدزا می داند ،بر همکاری و هم افزایی کشورهای
منطقه بدون دخالت بیگانگان را شرط الزم برای پایداری امنیت
منطقه و نیز برقرای ارامش در کشورهای منطقه و تامین رفاه برای
ملت های منطقه تاکید کرده است.
امیر عبداللهیان ،وزیر امور خارجه جمهوری اسالمی که نخستین
سفر منطقه ای خود را در کسوت وزیر امور خارجه به عراق و سوریه
برگزار کرده است ،در کنفرانس منطقه ای حمایت از عراق بر این
رویکرد تاکید کرد .وی نشست عراق را موید تالش های جمهوری
عراق در ایجاد زمینه های همکاری و تعامل میان کشورهای منطقه
عنوان کرد و ضمن حمایت از ثبات ،امنیت ،اســتقالل ،تمامیت
ارضی ،عزت ،اقتدار و ارتقای جایگاه منطقه ای و بین المللی عراق،
امادگی تهران را برای توسعه همکاری های دو جانبه و منطقه ای
اعالم کرد .رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان ظهور داعش را از
جمله مهمترین مخاطرات سالهای اخیر دانست که منطقه با ان
روبرو شد و خسارات جبران ناپذیری را نیز بر جای گذاشت و گفت:
متاسفانهکشورعراقازظهورگروه هایتروریستیبسیاراسیبدید.
به گفته این دیپلمات عالیرتبه کشورمان ،اگر اراده مردمی عراق،
حمایت مرجعیت عالیقدر و همگرایی احاد جامعه و اقشار مختلف
عراقی نبود ،مشــخص نبود چه وضعیتی برای عراق و کشورهای
منطقه پیــش می امد و تا چه عمقی از منطقه و جهان از تهدید
مستقیم جریان های تروریستی در خطر قرار می گرفت.
وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه سرنوشت دولت و ملت های این
منطقه بنا به علقه های مشترک دینی ،فرهنگی ،سنتی ،تاریخی
و جغرافیایی به یکدیگر پیوند خورده است ،یاداورشد :جمهوری
اســامی ایران همواره بر تحقق صلح از طریق گفت وگو و مذاکره
درون منطقه ای تاکید داشته و امیدوار است کشورهای منطقه ای به
این باور مشترک دست یابند که امنیت جز از طریق اعتماد متقابل
کشورهای منطقه به یکدیگر ،تکیه بر توانمندی های ملی ،تقویت
ارتباطات و حسن همجواری میان کشورهای منطقه و عدم مداخله
کشــورهای بیگانه محقق نخواهد شد .این باور مشترک می تواند
زمینه ساز بسیاری از همکاری های سیاسی ،اقتصادی و فرهنگی در
منطقه باشد و در سایه امنیت مشترک و پایدار و با بهره گیری از
ثروت های خدادادی ،زمینه های رشد و توسعه همه جانبه کشورهای
منطقهراتضمیننماید.
بر اســاس اظهــارات امیرعبداللهیان منطقــه خاورمیانه همه
شاخص های دینی ،فرهنگی ،تمدنی و ظرفیت های مادی و معنوی
را برای همکاری و همگرایی منطقه ای را دارد .اما به دلیل مداخالت
بیگانگان و سیطره تفکرات امنیت محور ،دچار مشکالت متعددی از
جمله جنگ ،بی ثباتی و ناامنی شده است .انچه که امروزه بیش از
پیشبهاننیازمندیم،امنیتپایدارمنطقه ایبامشارکتکشورهای
منطقه است که تحقق ان در گرو صرف منابع اقتصادی برای تحقق
ائتالف برای صلح و توسعه است.
روز گذشته کنفرانس بغداد با عنوان «کنفرانس همکاری و شراکت
بغداد» با حضور سران و مقامات کشورهای مختلف از جمله فرانسه،
ایران ،ترکیه ،عربستان ،مصر ،اردن ،امارات ،قطر ،کویت و برخی از
نهادهای بین المللی و منطقه ای برگزار شد.
در مقابل راهبرد تامین امنیت بومــی و درون زای تهران ،برخی
از کشــورهای منطقه بــه دنبال تامین امنیت بــا کمک عوامل
بیرونی هســتند و تالش می کنند با منابع مالی و دالرهای نفتی
از ظرفیت هــای قدرت های فرامنطقه ای برای تامین امنیت خود
استفاده کنند .این در حالی است که قدرتهای فرامنطقه ای عمال
امنیتوتوسعهاینکشورهاراگروگانمیگیرندوامنیتاینکشورها
عمال تابع و وابسته به خواسته های این قدرتهاست .فارغ از اینکه چه
عواملی باعث رویکرد برون گرایانه به مقوله تامین امنیت از سوی این
کشورها شده است ،نتایج و پیامدهای منفی و مخرب ان بر منطقه
اشکار است .نزدیکترین نمونه ان رها کردن کشور و مردم افغانستان
در هفته های اخیر اســت .اظهارات مقامات امریکا نشان داد که
این کشــورها صرفا به منافع خود نگاه می کنند و حتی ادعاهای
حقوق بشری ،مقابله با تروریسم هم باید در همین چهارچوب مورد
بررســی و ارزیابی قرار بگیرد .واقعیت این است که بیگانگان و در
راس انها امریکا به عنوان بازیگرانی مداخله گر در مجموعه امنیتی
منطقهمحسوبمی شوندکهمانعازتوسعههمکاری هایمنطقه ای
شــده و سیاست های انها به تشدید رقابت ها و خصومت ها منجر
شده است .با توجه به موانع درون منطقه ای و برون منطقه ای ایجاد
امنیتپایداردرمنطقه،الگویامنیتیمشارکتیوهمکاری جویانهو
بهترین سازوکارهای برای بهبود شرایط منطقه است. صفحه 3
سایت روزنامه خوب
روزنامه اجتماعی -اقتصادی
w w w . g o o d o n l i n e . i r
4
کانال تلگرام
www.telegram.me/goodonline
شاعرانه
تا سر زلف تو در دست نسیم افتادست
دل سودازده از غصه دو نیم افتادست
چشم جادوی تو خود عین سواد سحر است
لیکن این هست که این نسخه سقیم افتادست
در خم زلف تو ان خال سیه دانی چیست
نقطه دوده که در حلقه جیم افتادست
زلف مشکین تو در گلشن فردوس عذار
چیست طاووس که در باغ نعیم افتادست
دل من در هوس روی تو ای مونس جان
خاک راهیست که در دست نسیم افتادست
همچو گرد این تن خاکی نتواند برخاست
از سر کوی تو زان رو که عظیم افتادست
سایه قد تو بر قالبم ای عیسی دم
عکس روحیست که بر عظم رمیم افتادست
ان که جز کعبه مقامش نبد از یاد لبت
بر در میکده دیدم که مقیم افتادست
حافظ گمشده را با غمت ای یار عزیز
اتحادیست که در عهد قدیم افتادست
خبر
دز دوم واکسن کرونا قبل از
ن شده تزریق نشود
زمان تعیی
دکتری فیزیولوژی پزشکی گفت :بازه زمانی برای تزریق
دو دز واکسن کرونا توسط دانشمندان براساس بیشترین
میزان اثربخشی تعیین شــده ،بنابراین اشخاص قبل از
زمان تعیین شده دز دوم را تزریق نکنند.
محمدرضا رئوفی افزود :تزریق واکسن کرونا یک تا دو روز
قبل از زمان تعیین شده خطرساز نخواهد بود ،اما تغییر
این بازه زمانی به مدت مثال یک هفته می تواند اثربخشی
و کارایی واکسن را تحت تاثیر قرار دهد.
وی تصریح کرد :هر یک از واکســن های ســاخته شده و
همچنین سیستم ایمنی بدن هر انسان با یکدیگر متفاوت
اســت ،اما به طور معمول بازه زمانــی برای تزریق دو دز
واکسن بیشــترین میزان اثربخشــی را به دنبال خواهد
داشــت .رئوفی توضیح داد :تزریق دز اول واکســن کرونا
باعث تحریک سیستم ایمنی شده و بدن را برای مواجهه
با عوامل بیماری فعال می کند و تزریق زودهنگام دز دوم
می تواند تقویت ایمنی دز اول را با اختالل روبه رو کند.
وی افــزود :در صورت ابتال به کرونا پس از تزریق دز اول
نیز دز دوم واکسن باید متوقف شود .تزریق دز دوم در این
وضعیت می تواند سبب عالئم شدید کرونا شده و همچنین
کارایی واکسن را مختل ســازد .این استاد علوم پزشکی
گفت :ابتال به کرونا در حقیقت با ســاخت پادتن در بدن
همانند یک واکسن طبیعی عمل می کند .سنجش میزان
انتی بــادی در بدن نیز می تواند به صورت دقیق ســطح
ایمنی سیســتم بدن را نمایش ندهد ،بنابراین در صورت
ابتال به بیماری نیز از تزریق دز دوم خودداری شود.
تاکنون ۱۸میلیون و ۲۶۱هزار و ۲۴۵نفر ُدز اول واکسن
کرونا و ۷میلیــون و ۹۱۴هزار و ۸۸۱نفر نیز ُدز دوم را
تزریق کرده و بر این اســاس مجموع واکسن های تزریق
شــده در کشــور به ۲۶میلیون و ۱۷۶هــزار و ُ ۱۲۶دز
رسیده است.
صاحب امتیاز و مدیر مسئول :
مهدی احمدی
زیر نظر شورای سردبیری
اینستاگرام
goodonline.ir
مدیر روابط عمومی وتوسعه بازار :علی نجفی
اد رس :تهران -خیابان مطهری
خیابان اورامان -پالک 43
سهشنبه 9شهریورماه 1400سال سوم شماره 552
تلفکس88813489 - 88301986 :
سازمان اگهی ها88311353 -88311361 :
چاپخانه :گل اذین
توزیع :نشرگستر امروز
وزیر راه و شهرسازی:
احداثساالنهیکمیلیونمسکنکامالاجراییوشدنیاست
وزیر راه و شهرسازی گفت :تمام مولفه های مورد نیاز برای احداث ۴میلیون واحد مسکن طی ۴سال در
کشــور وجود دارد .وزیر راه و شهرسازی گفت :مسکن ،دغدغه حاکمیت و رئیس جمهور و مشکل مردم
است؛ حرف های من شعاری نیست بلکه مبتنی بر امار و ارقام است .سهم هزینه مسکن در سبد خانوار سهم
بزرگی است ،بطوری که در متوسط کشور باالی ۳۷درصد و در شهرهای بزرگ بیش از ۵۰درصد است.
رستم قاسمی با بیان اینکه مسکن یکی از مهمترین موضوعات امروز جامعه است ،گفت :هزینه ی مسکن
در سبد خانوار در متوسط کشور باالی ۳۷درصد و در شهرهای بزرگ مانند تهران باالی ۵۰درصد است.
وی افزود :موضوع مسکن دغدغه ی اصلی حاکمیت و رئیس جمهور است که در زمان انتخابات و پس از
ان به صورت جدی پیگیری می کند .وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه سه قشر از جامعه نیازمند
مسکن هستند ،افزود :یکی از این اقشار طبقات باالی جامعه هستند که نیازی به خدمات و کمک مالی
دولت ندارند ،بخش دوم متوسطین جامعه هستند که نیاز به حمایت دولت دارند که بسته های حمایتی
برای ان ها پیش بینی شده است و بخش سوم هم تنها با حمایت مشکلشان مرتفع نمی شود بلکه نیاز به
کمک مالی دولت دارند.
وجود همه مولفه های اصلی ساخت مسکن در کشور
وزیر راه و شهرسازی در بخش دوم صحبت های خود ۵مولفه ی اصلی زمین ،خدمات دولتی ،منابع ،مواد و
مصالح ساختمانی و توان مهندسی فنی و کارگری برای احداث مسکن را مهمترین عوامل برای تحقق شعار
یک میلیون مسکن در سال برشمرد و افزود :تمامی این مولفه ها در کشور وجود دارد و می توان طی ۴سال
۴میلیون مسکن دولتی برای نیازمندان احداث کرد .رستم قاسمی افزود :یکی از راه های دولت برای نیل
به این هدف راه اندازی بانک زمین است که بر اساس قانون جهش تولید مسکن ،همه ی بخش های دولتی
موظفند سند زمین های درون و جوار شهرها و شهرک های جدید را به وزارت راه و شهرسازی منتقل کنند.
وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از یک میلیون هکتار زمین دولتی در شهرها ،جوار شهرها و شهرک های
جدید شناســایی شده اســت ،گفت :طبق قانون این زمین ها طی دو ماه به تملک وزارت راه و شهرسازی
درامده و این وزارتخانه زمین های درون شــهری را به بافت تبدیل کرده و زمین های جوار شــهرها را به
شهرها الحاق می کند .این زمین ها به صورت ارزان قیمت و با اقساط بلند مدت با بهره ی کم به نیازمندان
تعلق می گیرد.
۲۰درصد تسهیالت بانک ها به بحث مسکن تعلق می گیرد
وزیر راه و شهرسازی گفت :درباره بحث خدمات تصمیم گرفته شد بسیاری از این خدمات به کسانی که
جزو طبقات یک و دو هستند و امکان صاحبخانه شدن ان ها پایین است به صورت مجانی بدهیم و بخشی
دیگر را به صورت ۵۰درصد در اختیار متقاضیان قرار دهیم.
رستم قاسمی با بیان اینکه در جاهایی که انبوه سازی انجام می شود زیرساخت ها مانند مساجد ،مدارس،
مراکز درمانی ،فضای سبز و پارک و ...به دوش مردم نهاده نمی شود ،افزود :با تهاتر از محل همین زمین ها
با انبوه ســازان ،زیرساخت های مورد نیاز برای زندگی را تامین می کنیم .وزیر راه و شهرسازی با اشاره به
اینکه در سال ۹۹حدود یک درصد از تسهیالت بانک ها به مسکن اختصاص داده شده است ،گفت :امروز
مصوب شد که ۲۰درصد تسهیالت بانک ها به بحث مسکن تعلق بگیرد .او افزود :پیش بینی می کنیم سود
بازپرداخت تسهیالت به صورت پلکانی محاسبه شود و سهم مواد و مصالح یک میلیون مسکن بدون واسطه
به مردم ارائه شود.
کالس های مدارس کشور از اول مهر ماه حضوری می شود؟
بازگشاییمدارس؛بالتکلیفیدرتصمیمات،بحراندرخانواده ها
قرار اســت از مهرماه دانش اموزان به صورت حضوری به مدرسه
بروند؟ قرار است باز هم اموزش مجازی برقرار باشد؟ سه هفته مانده
به اغاز رسمی سال تحصیلی ،کسی جواب این پرسشها را نمی داند.
از روزی که مجلس به وزیر پیشنهادی اموزش و پرورش رای اعتماد
نداد ،دوباره لحاف بالتکلیفی بر سر این وزارتخانه بزرگ و شلوغ پهن
شــد .حاال با وجودی که سرپرست برای وزارتخانه تعیین شده ،باز
هم کســی نمی داند مهمترین پرسش نظام اموزشی کشور یعنی
برگزاری اموزش به صورت حضوری یا مجازی ،چه پاسخی دارد.
دیروز با وجودی که رییس جمهور در جلســه هیات دولت درباره
لزوم توجه به اموزش فرزندان کشور سخن گفت و به سال تحصیلی
پیش رو اشــاره کرد ولی باز هم نکته دندانگیری که نشــان دهد
سیاست دولت در چه راستایی است ،بیان نشد.
این ابهام وقتی افزوده شد که در واپسین ساعات دیروز سرپرست
وزارت اموزش و پــرورش اعالم کرد هنوز تصمیمی درباره حضور
بچه ها در مدرسه یا خانه گرفته نشده و همه چیز در اختیار ستاد
ملی مقابله با کروناســت .به بیان دیگر ،توپ تصمیم گیری درباره
اموزش حضوری یا مجازی دانش اموزان به زمین ستادی افتاده که
بیشتر اعضای ان را کارشناسان وزارت بهداشت تشکیل می دهند.
در این رابطه علیرضا کاظمی سرپرســت وزارت اموزش و پرورش
گفت :سیاســت و راهبرد ما بازگشایی تدریجی ،کم دغدغه و ارام
مدارس اســت و این راهبرد در دســتور کار قرار دارد .در فضاهای
مختلف اموزش و پرورش با رعایت شیوه نامه ها به سمت اموزش
ترکیبی که تلفیقی از کالسهای حضوری و فضای مجازی است می
رویم .کاظمی درباره اپلیکیشــن و سامانه اموزش مجازی شاد هم
گفت :شاد هم توســعه و مدیریت یک پارچه ای که دارد ،بهترین
بستر اموزش فضای مجازی است که می توان با کیفیت بخشی به
اموزش این مسیر را طی کرد.
سرپرست شلوغترین وزارتخانه کشور در ادامه درباره نحوه برگزاری
کالســهای ترکیبی دانش اموزان بیان کرد :با ستاد ملی مقابله با
کرونا توافق کرده ایم اســتانداردهایی را بــرای برگزاری حضوری
کالسها مشخص کنند .مثال اگر اعالم کنند در کالسهای ۱۵نفره
فاصله های اجتماعی رعایت می شــود ،ما کالسها را حضوری می
کنیم .استانداردهایی که توافق می شود ،طبیعتا رعایت خواهد شد
و جاهایی که رعایت این استانداردها مقدور نباشد کالسها را مجازی
برگزار می کنیم .با وجود ابهام در تصمیم گیری مســوالن و حتی
شفاف نبودن سخنان سرپرســت اموزش و پرورش ،برخی اخبار
نشانه ان است که اموزش و پرورش تصمیم دارد کالسها را دست
کم در بخشی از کشور به صورت حضوری برگزار کند .یکی از این
نشانه ها ،واکسیناسیون کادر اموزشی از جمله مربیان و مدیران و
حتی رانندگان سرویس مدارس در مناطق مختلف کشور است.
با این حال به نظر می رســد در باالترین سطوح تصمیم گیری در
دولت هم کســی ریســک اموزش حضوری و خطر طغیان دوباره
کرونا به خاطر همنشــینی بچه هــا در یک کالس را به خود نمی
خرد .حدود ۱۰روز پیش در جلسه روسای کمیته های تخصصی
ســتاد ملی مقابله با کرونا که با حضور رییس جمهور برگزار شد،
حاضران جلســه با توجه به نزدیک شدن فصل بازگشایی مدارس،
پیشــنهاد کردند ،ابتدا تمام شرایط و زیرســاخت های بهداشتی
ضروری ،نظیر تامین استانداردهای مطلوب سرویس های بهداشتی
در مدارس ،ایجاد امکان رعایت حداقل تراکم در کالس های درس،
تهویه کالس ها ،واکسیناسیون معلمان و کادر اداری ،واکسیناسیون
والدین دانش اموزان و در صورت تامین واکســن ،واکسینه کردن
ان دســته از دانش اموزان که دارای بیماری های زمینه ای هستند،
انجام شده و ســپس درباره دایر شدن حضوری کالس های درس
تصمیم گیری شود.
بر این اساس سال تحصیلی جدید از ابتدای مهر اغاز خواهد شد،
اما اموزش حضوری تا فراهم شدن شرایط بهداشتی مقرر به تعویق
خواهد افتاد .ناگفته پیداست چنین تصمیمی که در حضور رییس
دولت گرفته می شــود از اعتبار باالیی برخوردار است ولی سخنان
روز شنبه سرپرســت وزارت اموزش و پرورش نشان داد همچنان
چانه زنی در ســطوح باال و به دور از چشم رسانه ها برای برگزاری
کالســهای حضوری ولو با شــرایطی از جمله جمعیت اندک هر
کالس -در جریان است.
نکته اینجاست بسیاری از اولیای دانش اموزان معتقدند با توجه به
شــرایط کنونی و خطر بیماری مرگبار کرونا ،منطقی نیست جان
فرزندان یا اعضای خانواده به خاطر شرکت دانش اموزان در اموزش
حضوری در مدارس به خطر بیفتد .به همین خاطر ،بی راه نیست
اگر پیش بینی شــود در صورت بازگشایی مدارس حتی به صورت
محدود -بســیاری از خانواده ها خطر نکرده و دانش اموزان را در
فضای مجازی به سوی درس و مشق می برند نه در رفت و امد در
مدارسی که هنوز باز شدن قطعی انها مشخص نیست.
اخرین وضعیت اعطای کارت اعتباری سهام عدالت
مدیر پروژه کارت های اعتباری شــرکت ســپرده گذاری مرکزی
اخرین وضعیت اعطای کارت اعتباری سهام عدالت را تشریح کرد.
ســمیه محمدی با بیان اینکه مشموالن ســهام عدالت همچنان
می توانند برای دریافت کارت اعتباری ســهام عدالت اقدام کنند،
اظهار کرد :از ابتدای ســال تا پایان مرداد ماه ،بیش از ۵۰هزار نفر
به روش مســتقیم (مشموالنی که روش مستقیم را برای مدیریت
ســهام خود انتخاب کرده بودند) و بیش از ۵۰هزار نفر به صورت
غیرمستقیم (مشموالنی که روش مستقیم را برای مدیریت سهام
خود انتخاب کرده بودند) توثیق سهام عدالت را انجام داده اند .تعداد
۱۳۵۲درخواست نیز رفع توثیق داشته ایم.
وی ادامه داد :مشموالن می توانند برای وثیقه گذاشتن سهام عدالت
و دریافت کارت اعتباری ســهام عدالت به یکی از دو بانک ملی یا
تجارت مراجعه کنند.
جزئیات کارت اعتباری سهام عدالت
بر اســاس این گزارش ،دریافت کارت اعتباری سهام عدالت از ۲۵
بهمن ســال گذشته برای مشموالن این ســهام امکان پذیر شده
است و تا کنون فقط دو بانک برای اعطای این کارت اعالم امادگی
کرده اند و متقاضیان می توانند به صورت غیرحضوری کارت خود
را دریافت کنند .البته اگر مشــموالن مستقیم حتی یک سهم از
پرتفوی خود را فروخته باشند ،نمی توانند کارت اعتباری را دریافت
کنند.
همچنین اگر یک مرجع قانونی به شرکت سپرده گذاری نامه داده
باشد که بر اساس ان سهام فرد توقیف شده باشد ،ان فرد نمی تواند
کارت اعتباری دریافت کند.
با وجود انکه به گفته مســئوالن ،مذاکــرات با ۱۰بانک برای ارائه
خدمــت مذکور ادامه دارد اما تا کنون فقط دو بانک ملی و تجارت
برای اعطــای کارت اعتباری اعــام امادگی کرده انــد .بنابراین
مشــموالن برای دریافت کارت اعتباری فقط بایــد به یکی از دو
بانک مذکور مراجعه کنند .البته نیازی به مراجعه حضوری نیست و
خدمات به صورت غیر حضوری ارائه می شود.
مشموالن در مرحله نخست حتما باید در سامانه سجام به نشانی
www.sejam.irثبت نام کرده باشند تا اطالعات هویتی ان ها
ثبت شده باشد.
پــس از ان برای دریافت کارت اعتباری از بانک ملی ،مشــموالن
مســتقیم باید بانک ملــی را به عنــوان کارگزار خــود انتخاب
کنند(می توانند از طریق تغییر کارگزار ناظر این کار را انجام دهند)
ســپس مشــتریانی که بانک ملی ایران را به عنوان کارگزار سهام
عدالتشان انتخاب کرده اند می توانند تا ۵۰درصد ارزش روز سهام
عدالت خود را تسهیالت کارت اعتباری درخواست کنند.
بر این اساس ،فرد متقاضی باید به یکی از اپلیکیشن های ایوا ،بله یا
شصت بانک ملی ایران مراجعه کرده و پس از ان گزینه نشان بانک
در هر کدام از اپلیکیشن ها را انتخاب کند .بعد از ان گزینه هویت
ســنجی را انتخاب و مراحل مربوطه را انجام دهد و سپس باید به
نشان اعتباری وارد شده و درخواست تسهیالت کند.
چنانچه متقاضی مایل باشد کارت اعتباری را از بانک تجارت دریافت
کند ،باید درخواست خود را در اپلیکیشن زمرد بانک تجارت ثبت
کند و پس از ان ،بانک نســبت به اســتعالم تعداد سهام عدالت و
توثیق ان برای پرداخت تســهیالت اقدام کرده و پس از گذراندن
سایر استعالم ها ،مبلغ تسهیالت ،سود تسهیالت ،مبلغ اقساط و ...
را تعیین و به مشــتری اعالم و وجه تسهیالت را به شماره حساب
متقاضی تسهیالت واریز می کند.
بر این اســاس ،تسهیالت مذکور سه ساله است و نیاز به مدرکی و
ضامنی ندارد و متقاضیان اگر در بازه یک ماهه این تســهیالت را
تسویه کنند هیج گونه کارمزدی از ان ها دریافت نمی شود. صفحه 4