روزنامه صبا شماره 1422 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1422

روزنامه صبا شماره 1422

روزنامه صبا شماره 1422

‫سه شنبه ‪ 2‬خرداد‪ 1402‬شماره ‪1422‬‬ ‫سه شنبه| ‪ 2‬خرداد ‪ 23 |1402‬می ‪ 3 |2023‬ذی القعده ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1422‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫محمدمهدی اسماعیلی‪:‬‬ ‫خانه اقوام‬ ‫به دنبال تنوع فرهنگی‬ ‫و وحدت است‬ ‫فرج علیپور‪:‬‬ ‫برای اجرای‬ ‫موسیقی نواحی‬ ‫پول سالن نگیرید‬ ‫سهیل دانش‪:‬‬ ‫مردم فرق تولید خوب و بد را‬ ‫متوجه می شوند‬ ‫انسیه شاه حسینی‪:‬‬ ‫گفت و گوی صبا با جاوید مجلسی‬ ‫تا نبازیم نمی بریم‬ ‫نوازندگان ارکستر‬ ‫امنیت شغلی ندارند‬ ‫تو گوی صبا با حسین پارسایی کارگردان نمایش هفت خان اسفندیار‬ ‫گف ‬ ‫اسـفندیاردر هفـت خـان مـا را طلبیـد‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫سه شنبه ‪ 2‬خرداد‪ 1402‬شماره ‪1422‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫پوستر پروا رونمایی شد‬ ‫اولین پوستر فیلم سینمایی «پروا» به نویسندگی و کارگردانی مهران مهدویان رونمایی شد‪ .‬در فاصله دو‬ ‫روز مانده به اغاز اکران فیلم سینمایی «پروا» به نویسندگی و کارگردانی مهران مهدویان‪ ،‬اولین پوستر این‬ ‫فیلم سینمایی با طراحی منوچهر مرزبان رونمایی شد‪« .‬پروا» دومین فیلم بلند سینمایی مهدویان است که‬ ‫زنده یاد حسام محمودی نقش اصلی ان را بر عهده داشته است‪ .‬در خالصه داستان این فیلم امده‪« :‬خسرو‬ ‫امیری ‪ ۳۰‬ساله‪ ،‬شغل چندان مناسبی ندارد‪ .‬او تالش می کند که شرایط شغلی خودش را تغییر دهد‪ .‬اما در‬ ‫این مسیر با مشکالتی مواجه می شود‪ ».‬عالوه بر زنده یاد حسام محمودی ‪ ،‬مهتاب ثروتی‪ ،‬سیامک ادیب‪،‬‬ ‫اسیه سلطانی‪ ،‬اکبر ایین‪ ،‬علیرضا مویدی و‪ ...‬دیگر بازیگران این فیلم سینمایی هستند‪/ .‬مهر‬ ‫عروسک بهترین فیلم فیوری کامپوی سد‬ ‫فیلم کوتاه عروسک به کارگردانی «راحله کرمی» در جشنواره فیلم فیوری کامپوی ایتالیا جایزه بهترین‬ ‫فیلم را دریافت کرد‪ .‬فیلم کوتاه عروسک‪ ،‬که در دوازدهمین جشنواره فیلم تراس رم (و جشنواره ویتنی‬ ‫انگلستان نظر مثبت منتقدان را جلب کرده تاکنون برنده جوایزی از جشنواره های شیکاگو‪ ،‬فیلم ملی کار‬ ‫و همچنین جشنواره فیلم شمسه و فرهنگ و ترافیک شده است‪ .‬پانیذ خزایی‪ ،‬همایون رحیمی و پارمیدا‬ ‫خزایی در این فیلم بازی می کنند و اشکان اشکانی و مسیح سراج فیلمبردار و صدابردار این فیلم کوتاه‬ ‫هستند‪ .‬فیلم عروسک‪ ،‬درباره دختر بچه ای است که عروسک پشت ویترین مغازه ای را دوست دارد و برای‬ ‫به دست اوردنش تالش می کند‪ .‬راحله کرمی فیلم کوتاه دختر خوب را نیز در کارنامه دارد‪/.‬ایرنا‬ ‫سهیل دانش اشراقی طراح صحنه سریال رهایم کن‪:‬‬ ‫مردم فرق تولید خوب و بد را متوجه می شوند‬ ‫سهیل دانش اشراقی طراح صحنه سریال «رهایم کن» دربارهه چگونگی طراحی صحنه‬ ‫این سریال بیان کرد‪ :‬اساسا این طراحی به دلیل تاریخ خاص و روزهایی که اتفاقاتش در ان‬ ‫می افتد و لوکیشن هایی که در تهران بود‪ ،‬طراحی و اجرا شد‪.‬‬ ‫وی ادامه داد‪ :‬اول می خواستیم پروژه را به شهرستان ببریم و در انجا اجرا کنیم اما طراحی‬ ‫ای که مدنظر من بود و روســتایی که در ذهن داشتم وجود نداشت به همین دلیل تصمیم‬ ‫گرفتیم که برای این کار دکور طراحی کنیم و کار را در ان دکور اجرا کنیم‪ .‬وی افزود‪ :‬برای این‬ ‫منظور نیاز به یک ده کامل داشتیم با مسیری برای رفت و امد و گذر و از همه مهمتر عمارتی‬ ‫بود که این ادم ها و خانواده «نایب سرخی» در ان زندگی می کردند؛ و میدانگاهی که کافه‬ ‫داشت و تمام این مکان ها در فیلمنامه بود و اتفاقات زیادی در این چند فضا رخ می داد‪ .‬به‬ ‫همین دلیل گفتیم که باید این فضا دکور شود‪.‬‬ ‫دانش اشراقی تصریح کرد‪ :‬تهیه کننده ای که نخواهد هزینه کند دنبال تهیه چنین اثری‬ ‫نمی رود و یک کار ساده و اپارتمانی می سازد‪ .‬تهیه کننده ای که دنبال کار سخت می رود پیه‬ ‫همه چیز را به تنش مالیده‪ ،‬می داند چه می خواهد و از همان ابتدا کار سخت را انتخاب کرده‬ ‫است‪ .‬وی در توضیح این مطلب که جایگاه طراحی صحنه در موفقیت یک فیلم کجاست‪،‬‬ ‫خاطرنشان کرد‪ :‬به هر حال امروز مردم همه تولیدات جهانی را می بینند و چشم ادم نیاز به‬ ‫دیدن زیبایی دارد‪ .‬مردم امروز فرق تولید خوب و بد را به راحتی متوجه می شوند‪ .‬ولی نکته‬ ‫اینجاست که زیبایی در طراحی صحنه‪ ،‬لباس و فیلمبرداری خوب مانند یک تزیین زیباست‬ ‫و انچه که مهم است و اصلی‪ ،‬یک قصه خوب است‪/.‬ایرنا‬ ‫زندگی النده به تصویر کشیده می شود‬ ‫مینی سریال درام تاریخی درباره ‪ ۳‬سال اخر زندگی سالوادور النده‬ ‫رییس جمهوری شیلی در پنجاهمین سالگرد کودتای پینوشه ساخته‬ ‫می شود‪ .‬الفردو کاسترو از معتبرترین بازیگران امریکای التین و بازیگر‬ ‫ثابت فیلم های پابلو الرین‪ ،‬در نقش النــده ایفای نقش خواهد کرد و‬ ‫بنجامین ویکونا بازیگر «محاصره شده» و «بسته شده» نیز نقش فیدل‬ ‫کاسترو رهبر انقالب کوبا را بازی می کند‪.‬‬ ‫این مینــی ســریال در ‪ ۴‬اپیــزود ‪ ۵۵‬دقیقه ای ســاخته و همه‬ ‫فیلمبرداری این درام داستانی در شیلی انجام می شود‪ .‬کار فیلمبرداری‬ ‫از ‪ ۱۵‬ماه می به مدت ‪ ۲‬ماه به کارگردانی نیکالس اکونا انجام می شود‪.‬‬ ‫شــبکه تلویزیونی عمومی شــیلی ‪ ،TVN‬گروه ملی اسپانیایی‬ ‫‪ RTVE‬و کانال ‪ ۹‬ارژانتین از این پــروژه حمایت می کنند‪ .‬بخش‬ ‫اسپانیایی تامین مالی و بازیگران و بخش ارژانتین تامین نیرو‪ ،‬خدمات‬ ‫و تامین مالی را بر عهده دارند‪ .‬این سریال در پنجاهمین سالگرد کودتا‬ ‫و در همان روزهای تاریخی پخش خواهد شد‪/.‬مهر‬ ‫ازادی بیان از نگاه اسکورسیزی‬ ‫مارتین اسکورســیزی و رابرت دنیرو در کنفرانس مطبوعاتی‬ ‫کن دوباره با هم هم زبان شدند و به ترامپ تاختند و از ازادی بیان‬ ‫حمایت کردند‪.‬‬ ‫در این نشست مطبوعاتی هر دوی این چهره ها از اهمیت ازادی‬ ‫بیان صحبت کردند و هر ‪ ۲‬با حساسیت از ماجرای قتل های متوالی‬ ‫که مردم اوســیج را در اوکالهما در اواسط دهه ‪ ۱۹۲۰‬به وحشت‬ ‫انداخت‪ ،‬صحبت کردند‪ .‬این قتل هــا رخ داد تا اطمینان حاصل‬ ‫شود که ثروت جدید با کشف نفت در این منطقه متعلق به قبیله‬ ‫سرخپوست اوسیج به سفیدپوستان می رسد‪.‬‬ ‫اسکورسیزی گفت به قدری تحت تاثیر بومیان امریکا قرار گرفت‬ ‫که مسیر و نقطه تمرکز فیلم را تغییر داد و تصمیم گرفت داستان‬ ‫جنایت ها را از دید قربانیان بازگو کنــد‪ .‬فیلم «قاتالن ماه کامل»‬ ‫شامگاه شــنبه در کن دربخش خارج از رقابت نمایش داده شد و‬ ‫استقبال بسیار زیادی را در به دنبال داشت‪/.‬مهر‬ ‫‪ 8‬دقیقه تشویق برای ستاره فتنه گر در کن‬ ‫روز گذشــته در نخســتین اکران «فتنه گر» ‪ ،‬ویکاندر ستاره این‬ ‫فیلم حاضران در هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن را شگفت زده‬ ‫کرد و بیش از ‪ ۸‬دقیقه مورد تشویق قرار گرفت‪ .‬با این میزان استقبال‪،‬‬ ‫ویکاندر به گروهی از بانوان برجســته کن از جمله لیلی گالدستون‪،‬‬ ‫ناتالی پورتمن و جولیان مــور می پیوندد که حاضــران در کن را با‬ ‫نقش افرینی های خود شگفت زده کرده اند‪ .‬جسیکا اشورث و هنریتا‬ ‫اشورث نگارش فیلم نامه فتنه گر را بر عهده داشته اند‪ .‬اثری که از وقایعی‬ ‫حقیقی الهام گرفته و بازیگران مطــرح هالیوود در ان به ایفای نقش‬ ‫پرداخته اند‪ .‬این فیلم حول محور رابطه هنری هشتم‪ ،‬پادشاه بریتانیا‬ ‫با ششمین و اخرین همسرش یعنی کاترین پار جریان دارد‪ .‬در حالی‬ ‫که هنری در خارج از مرزهای بریتانیا مشغول سازماندهی ارتش خود‬ ‫برای حضور در میدان نبرد است‪ ،‬کاترین پار با عقاید افراطی خود سعی‬ ‫دارد تا تغییرات دینی گسترده ای را بر کشور اعمال نماید که منجر به‬ ‫خشم پادشاه شده و به اتفاقاتی شوکه کننده منتهی خواهد شد‪/.‬ایرنا‬ صفحه 2 ‫سه شنبه ‪ 2‬خرداد‪ 1402‬شماره ‪1422‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫تا عروسی مردم دو هفته مانده است‬ ‫لوگوموشن فیلم سینمایی «عروسی مردم» ساخته مجید توکلی در فاصله دو هفته مانده تا اکران عمومی‬ ‫رونمایی شد‪ .‬فیلم سینمایی «عروسی مردم» به کارگردانی مجید توکلی و تهیه کنندگی علی سرتیپی از‬ ‫‪ ۱۷‬خردادماه به سینماها می اید‪ .‬نازنین بیاتی‪ ،‬شکیب شجره‪ ،‬زهرا داوودنژاد‪ ،‬خسرو بامداد‪ ،‬افسانه تهرانچی‪،‬‬ ‫سجاد تابش‪ ،‬محمد حیدری و با حضور احترام برومند از جمله بازیگران این فیلم هستند‪.‬جمیله دارالشفایی‬ ‫همچون «متولد‪ »۶۵‬نویسنده این فیلم است و علی اوجی مجری طرح و دانیال زمانی به عنوان مدیر پروژه‬ ‫در فیلم حضور دارند و طراح لوگو عرفان بهکار و لوگوموشن را پیمان امدادی ساخته است‪« .‬عروسی مردم»‬ ‫قصه دختر و پسری است که تصمیم می گیرند برای تفریح به عروسی های مردم بروند و خوش باشند‪/...‬ایسنا‬ ‫‪3‬‬ ‫کارگردان شهربانو به هند دعوت شد‬ ‫مریم بحرالعلومی کارگردان فیلم سینمایی «شهربانو» از طرف دانشگاه ‪ Nitte‬هندوستان برای حضور‬ ‫ن روزها فیلم سینمایی‬ ‫در پنجمین جشنواره بین المللی فیلم ‪ Niff‬دعوت شد‪ .‬مریم بحرالعلومی که ای ‬ ‫قطع فوری را بر پرده سینماهای منتخب گروه هنر و تجربه دارد‪ ،‬نخستین فیلمساز ایرانی به شمار می رود‬ ‫که به این رویداد فرهنگی هنری دعوت می شود‪ .‬هدف از برگزاری این جشنواره که ‪ ۸‬تا ‪ ۱۱‬ژوئن سال‬ ‫جاری توسط دپارتمان ارتباطات دانشگاه ‪ Nitte‬در شهر منگالور‪ ،‬بندر اصلی ایالت کارناتاکای هند برگزار‬ ‫می شود‪ ،‬نمایش و بررسی فیلم هایی پر افتخار از سینمای دنیا برای دانشجویان است‪ .‬شهربانو دومین‬ ‫ساخته مریم بحرالعلومی پس از فیلم موفق پاسیو است‪/.‬ایرنا‬ ‫انسیه شاه حسینی‪ ،‬فیلمنامه نویس و کارگردان‪:‬‬ ‫تا نبازیم نمی بریم‬ ‫نشست تخصصی «بررســی نقش زنان در عرصه ایثار و شهادت» از‬ ‫مجموعه نشست های تخصصی جشنواره‪ ،‬با حضور انسیه شاه حسینی‪،‬‬ ‫فیلمنامه نویس و کارگردان و جمعی از هنرمندان و منتقدان در سالن‬ ‫ستاره پردیس سینمایی مهرکوهسنگی مشهدمقدس برگزار شد‪.‬‬ ‫در ابتدای این نشست انسیه شاه حسینی گفت‪ :‬بین زن و مر ِد ایثارگر‬ ‫فرقی وجود ندارد بستگی دارد هرکدام در چه شرایطی قرار بگیرند یکی‬ ‫از ویژگی های جنگ این است که از زن ها مرد و از مرد ها مادر‬ ‫می سازد‪.‬‬ ‫این نویسنده و کارگردان با اشــاره به نقش زنان در‬ ‫ســینما بیان کرد‪ :‬مادرانی که وقتی پسرشان شهید‬ ‫می شد پسر دوم شان را راهی جبهه می کردند و وقتی‬ ‫همسرشان شهید می شد هنوز استوار می ایستادند‪،‬‬ ‫مانند چاهــی در خود فرو می ریختنــد و این اوج‬ ‫ایستادگی است‪ .‬من بسیاری از مردان را دیدم که‬ ‫در جریان جنگ مادر شــدند لذا فرقی بین زن و‬ ‫مرد نمی بینم‪.‬‬ ‫کارگردان فیلم شــب به خیر فرمانده گفت‪:‬‬ ‫در روســتایی یک روز زن عربی را دیدم که گفت‬ ‫می روم لب اب تا اب بیاورم‪ ،‬لب اب یعنی درست‬ ‫نقطه ای که در تیررس عراقی ها است‪ ،‬او به نزدیکی‬ ‫کرخه رفت و عبایش را خیس کرد و برگشت‪ ،‬وقتی امد‬ ‫عبای اش را در اورده بود و به پیرمرد ها و بچه ها داد تا‬ ‫ابای اش را مک بزنند و دهنشان تر شود‪ .‬تماشای این‬ ‫سکانس‪‎‬ها هر انسانی را بهم می ریزد‪.‬‬ ‫شاه حسینی با اشاره به کارگردانان عرصه دفاع‬ ‫مقدس می گوید‪ :‬یک فیلمساز دفاع مقدس باید‬ ‫اول اندازه خود را محک بزند‪ ،‬باید بداند که این دنیا محل زندگی نیست‬ ‫بلکه محل عبور است اگر این گونه به این دنیا نگاه کند قهرمان قصه اش با‬ ‫یک ضرر مالی فرو نمی پاشد و تازه می فهمد باید به سراغ دریای بی کرانه‬ ‫صبر برود و این صبر از ان انتخاب درست می اید‪.‬‬ ‫وی افزود‪ :‬برای اینکه ارمان هایمان ویران نشود‪ ،‬نباید فریب نرسیدن ها‬ ‫را بخوریم‪ ،‬نباید از باخت ناراحت شویم‪ ،‬تا نبازیم نمی بریم‪ .‬حرف زدن در‬ ‫مورد زنان در جنگ کم فروشی است‪ ،‬زیرا نمی شود انطور که باید و شاید‬ ‫گفت و نوشت و نمایش داد‪.‬‬ ‫شاه حسینی با اشاره به فیلم جدیدش گفت‪ :‬در فیلم جدیدم به زندگی‬ ‫زنانی پرداخته شده که لباس های سربازان را می شویند این فیلم خیلی‬ ‫الیه های نهفته دارد چگونه می توان حس و حال زنی که همسرش شهید‬ ‫و لباس خونی رزمنده ای دیگر را می شــوید نمایش داد؟ ما هنوز به ان‬ ‫مرحله نرسیدیم‪ ،‬حضور زنان صور مختلفی دارد و نمی توان هنوز به تمام‬ ‫ان مسائل پرداخت‪.‬‬ ‫وی بیان کرد‪ :‬فیلمسازان دفاع مقدس‪ ،‬زبان سینما را نمی شناسند و‬ ‫نمیدانند چگونه کالم را باید به تصویر تبدیل کرد‪ ،‬اگر به این ترجمه دست‬ ‫پیدا کنند‪ ،‬و بدانند چطور برخی دیالوگ ها را با عکس بگویند رسالت شان‬ ‫را به درستی انجام داده اند‪ .‬باید برای ترجمه ما به ازا بگذاریم و با قصه های‬ ‫روزمره امروزی ایثار و از خودگذشتگی را نشان بدهیم‪ ،‬حتما نباید ایثار‬ ‫را در پشت خاکریز نشــان داد‪ ،‬یک معلم با رازداری اش می تواند ابروی‬ ‫یک شاگرد را نجات بدهد و این ایثار است برای نشان دادن تشنگی‪ .‬اگر‬ ‫کسی زبان ترجمه تصویر را بداند‪ ،‬با یک حس یا واکنش تشنگی یا گرما‬ ‫را نشان می دهد اگر فیلمساز به این مرحله برسد بسیاری از مشکالت ما‬ ‫حل می شود‪ .‬ما قصه های زیبای بیشماری داریم که باید ان ها را به نمایش‬ ‫بگذاریم‪ .‬این نشست با پرسش و پاسخ میان حاضران و انسیه شاه حسینی‬ ‫پایان یافت‪/.‬صباخبر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫سه شنبه ‪ 2‬خرداد‪ 1402‬شماره ‪1422‬‬ ‫پرونده‬ ‫تو گوی صبا با حسین پارسایی کارگردان نمایش هفت خان اسفندیار‬ ‫گف ‬ ‫اسـفندیاردر هفـت خـان مـا را‬ ‫این روزها نمایش موزیکال «هفت خان اسفندیار» به تهیه کنندگی و کارگردانی حسین پارسایی در تاالر وحدت بر روی‬ ‫سمیه خاتون‬ ‫صحنه و اجراست‪ .‬امین زندگانی‪ ،‬بانیپال شومون‪،‬فریبا کوثری‪ ،‬امیررضا دالوری‪ ،‬امیر کاوه اهنین جان‪ ،‬اصغر پیران‪،‬‬ ‫گفت و گو‬ ‫محسن حسینی‪ ،‬رضا راد‪ ،‬مونا صوفی‪ ،‬ندا سیاس‪ ،‬نیکا افکاری‪ ،‬سایه پارسایی‪ ،‬بازیگران نمایش موزیکال «هفت خان‬ ‫اسفندیار» هستند‪ .‬هفت خان اسفندیار» محصول سازمان هنری رسانه ای اوج است که از ششم اردبیهشت ماه با همکاری بنیاد فرهنگی‬ ‫هنری رودکی روی صحنه تاالر وحدت میزبان مخاطبان است‪ .‬این نمایش تلفیق منسجمی از هنرهای چون موسیقی‪ ،‬نورپردازی و دکور‬ ‫و صحنه ارایی است‪ .‬دراماتورژ این اثر؛ محمدرضا کوهستانی‪ ،‬طراحی صحنه‪،‬دکور و لباس؛ سهیل دانش اشراقی‪ ،‬نورپردازی؛ مرتضی‬ ‫نجفی و رهبر ارکسترموسیقی ان را بردیا کیارس بر عهده داشته است‪ .‬حسین پارسایی کارگردان این نمایش معتقد است؛ تاریخ تکرار‬ ‫خواهد شد و همه ما در این تعلل چند دهه ایی که در زمین داریم از خان های دشواری عبور می کنیم که در تصور خودمان هم نمی گنجد‪،‬‬ ‫انچه که ممکن است از ان غافل باشیم این است که چراغ این راه خودمان هستیم و اگر این چراغ را به تدبیر و خرد روشن نکنیم بدیهی‬ ‫است که نمی توانیم سیمرغ خود باشیم‪ .‬در ادامه گفت و گوی خبرنگار صبا با حسین پارسایی را می خوانید‪.‬‬ ‫با توجه به سابقه درخشنده شــما در کارگردانی نمایش‬ ‫بینوایان و الیورتویست چه شد که این بار در انتخاب مضمون‬ ‫و متن نمایشی به سراغ اثری کهن ایرانی از شاهنامه فردوسی‬ ‫رفته اید؟‬ ‫متون ارزشمند و گنجینه ادب کهن فارسی از دیرباز دغدغه‬ ‫من بوده است اما رفتن به ســراغ این اثار خصوصا شاهنامه‬ ‫فردوسی کبیر به نوعی امادگی روحی روانی و جرات و شهامت‬ ‫طلب می کرد‪ .‬به همین دلیل در مواجه با این اثار همیشه بیم این‬ ‫را داشته ام که شاید نتوانم در به نمایش کشیدن این مضامین‬ ‫پربار و غنی حق مطلب را ادا کنم به همین خاطرســعی کردم‬ ‫ازمون و خطای خود را در اثار دیگر داشــته باشم و با سابقه‬ ‫اجرای ‪ 2‬تئاتر موزیکال با ارامش بیشتری به سمت شاهنامه‬ ‫رفتم‪ ،‬تعلق خاطر بنده به یک اجرای موزیکال از شــاهنامه‬ ‫پیشینیه ای نزدیک به دو دهه قبل دارد‪ ،‬که شرایط انجام ان‬ ‫نمی شد‪ ،‬هم به لحاظ سرمایه گذاری و اجرا و هم اینکه خود بنده‬ ‫به عنوان طراح متن و کارگردان امادگی الزم را برای افرینش‬ ‫یک اثر در خور و شایسته از حماسه سرای بزرگی چون حکیم‬ ‫ابوالقاسم فردوسی در حد بضاعت اندک خود نمی دیدم‪ .‬تالش‬ ‫من این بود که اثری درخور‪ ،‬چشم نواز‪،‬گوش نواز و روح نواز را به‬ ‫روی صحنه بیاورم و امادگی این پروسه برای بنده حدود دو دهه‬ ‫طول کشید و من در طول این مدت درگیر نحوه اجرا و داستان‬ ‫سرایی این نمایش بودم‪ .‬در طول این سال ها با نمایش های دیگر‬ ‫در سالن های کوچک و بزرگ تجربه های متفاوتی را کسب کردم‬ ‫و خوشبختانه از حدود‪ 4‬سال پیش دیگر احساس کردم می توانم‬ ‫خوانش جدیدی را از هفت خان اســفندیار را از دل شاهنامه‬ ‫بیرون بکشم و با یک برداشت ازاد و اقتباس امروزی ان را بر‬ ‫روی صحنه نمایش با عنوان تئاتر موزیکال بیاورم‪ .‬و البته برای‬ ‫من با توجه به اینکه از سال ها قبل به دنبال اجرای این نمایش‬ ‫بودم‪ ،‬رویایی شیرینی بود که محقق شد‪.‬‬ ‫این اثر هم در گرداوری مضمونــی و هم به لحاظ هنری در‬ ‫تئاتر امروز کشور بسیار کاربردی است‪ ،‬مضمون این نمایش‬ ‫ازادی دو زن از بند شاه توران است و از طرف دیگر نیاز به یک‬ ‫نمایش باشــکوه پس از این دوره طوالنی از تحریم و تعطیلی‬ ‫تئاتر می توانست نقش ســمپاتیکی را در حوزه تئاتر کشور‬ ‫داشته باشد‪.‬‬ ‫بله‪ ،‬خوشبختانه دراماتورژی این اثر متناسب با شرایط اکنون‬ ‫بود و تمامی این شرایط در بازنویسی و اقتباس اثر کامال لحاظ‬ ‫شده بود‪ .‬ما سعی کردیم یک اسفندیار امروزی را نشان بدهیم‪،‬‬ ‫اسفندیاری که فارغ از اسطوره بودن در دسترس و قابل لمس‬ ‫و شناخت است‪ .‬اســفدیاری که مسیرش از حماسه به عرفان‬ ‫می رسد و در این هفت خان عالوه بر دالوری و مردانگی به یک‬ ‫فرهیختگی و پاالیش روحی می رسد و در این راه گریزی هم به‬ ‫شاعران عارف پارسی زبان مانند عطار و ‪ ...‬داشتیم‪ .‬در مجموع‬ ‫در باز سرایی ترانه ها و نگارش این نمایشنامه نگاه متفاوتی به‬ ‫انسان امروز را داشتیم و همین امر موجب شد مخاطبان ارتباط‬ ‫پویا تری را با اثر برقرار کنند‪.‬‬ ‫جذبه ای که نمایش هفت خان اسفندیار در اجرا داشت یه‬ ‫زعم بنده بسیار باالتر از دو اثر شاخص قبلی شما بود‪ ،‬درباره‬ ‫تفاوت های ساختاری که این تئاتر موزیکال با اثار قبلی شما‬ ‫دارد‪ ،‬صحبت کنید؟‬ ‫مهم ترین تفاوت مضمون بود و مضمونی به سنگینی شاهنامه‬ ‫پردازش خاص به خود را می طلبید‪ .‬وقتی صحبت از مضمون ‬ ‫گران مایه ای چون ایران زمین به میان می اید‪ ،‬باورها و عقاید‬ ‫مشترک گروهی هم قرین و هم ســو با ان پیش می روند و این‬ ‫فضا به طور ملموسی نمایشی از خود ما می شود‪ .‬منشوری که‬ ‫اسفندیار در شخصیت پردازی خود به ان دست می یابد‪ ،‬نقطه ای‬ ‫مشترک برای همه ایران زمین است‪ ،‬شخصیتی که هم شاهزاده‬ ‫اســت و هم پهلوان و در عین حال خداترس و خدا جوست‪.‬‬ ‫خصوصیاتی که کامال با انســان تکامل یافته معاصر انطباق‬ ‫پیدا می کند‪ .‬انسانی که در هر شــرایطی که هست شاهزاده‬ ‫زندگی خود است و در هر مرحله از تجربه زیسته خود منتخب‬ ‫می شود تا از هفت خان عبور کند‪ .‬و در این راه جز با ایمان و اتکا‬ ‫به بردباری‪ ،‬و البته خردورزی راهی برای برون رفت از شرایط‬ ‫سخت و مرارات های زندگی را ندارد‪ ،‬تا اینکه در نهایت خودش‬ ‫ســیمرغ خود و چراغ راه زندگی خودش باشد‪ ،‬پس در این‬ ‫شرایط وقتی همچین مضمونی دستمایه ساخت یک اثر هنری‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫ا طلبیـد‬ ‫شود‪ ،‬ناگریز است به اینکه در یک صحنه پردازی بدیع و حجیم‬ ‫با نورپردازی درخشان و همچنین موسیقی گوش نواز و بازی‬ ‫پراحساس‪ ،‬معنی رسالت خود را ادا کند‪ ،‬تا هر چه شایسته تر‬ ‫جان کالم را در فرم‪ ،‬روح و معنی ببخشد‪ .‬طراحان این نمایش‬ ‫همه و همه با تمام دانش فنی و اعتقادی خود به شکل گیری این‬ ‫مضمون و رسیدن به هماهنگی فرم و محتوا کمک کردند‪ ،‬پس‬ ‫این نمایش از هر لحاظ در اجرا‪ ،‬ســاختار و مضمون نسبت به‬ ‫کارهای قبلی باکیفیت تر و پیشرفته تر است‪ .‬در این اثر کامال‬ ‫فرم و محتوا متناسب با نیازهای فکری و روحی مخاطب پرورش‬ ‫یافته است‪ .‬و البته امکانات ماشینری صحنه ای که تاالر وحدت‬ ‫برای اجرای نمایش در اختیــار هنرمند می گذارد هم بی تاثیر‬ ‫نبوده است‪.‬‬ ‫در دراماتورژی این نمایشــنامه تا چه اندازه به شاهنامه و‬ ‫هفت خان اسفندیار وفادار بوده اید؟‬ ‫وقتی صحبت از نگاه ازاد می اید به این معنی است که همه‬ ‫چیز قرار است‪ ،‬با یک نگاه مجدد بازنویسی و بازافرینی شود‪.‬‬ ‫نگاه ازاد به طور طبیعی یک نگاه خالق و دراماتیک به اثر دارد‪ .‬در‬ ‫این مقطع زیباشناسی در کنار مضمون اصلی بایدحرف تازه تری‬ ‫را برای مخاطب داشته باشد‪ .‬امابه هر حال با اینکه مخاطبان‬ ‫عمدتا قصه هفت خان اسفندیار را نشنیده اند و بیشتر با هفت‬ ‫خان رستم اشنا هستند اما در پیش زمینه ذهنی خود درکی از‬ ‫هفت خان دارند که اتفاقا فراز های ان خیلی هم بی شباهت به‬ ‫این اثر نیست‪ .‬به همین تناسب چیدمان های ما نیز خیلی متناظر‬ ‫با خود روایت اصلی در حماسه سرایی شاهنامه نیست‪ ،‬مثال در‬ ‫هفت خانی که ما متصور شده ایم‪ ،‬دو خان ان در دل یکدیگر‬ ‫است‪ .‬مثال خان دوم در دلش خان سوم را دارد که نبرد اسفندیار‬ ‫با جادو زن است و همچنین خان چهارم در دلش خان پنجم را هم‬ ‫دارد و دریای سرخ و اژدها با هم در ان تلفیق شده اند‪ .‬بنابراین‬ ‫خان اول جنگ و نبرد با گرگ هاست‪ ،‬خان دوم نبرد باشیر است‬ ‫که بعد از ان اسفندیار با طرح و توطئه جادو زن مواجه می شود‪،‬‬ ‫و گذر از وسوسه های شیطانی جادو زن در واقع گذر از خان سوم‬ ‫است و بعد از ان گرفتار شــدن در دریای سرخ و سوزان خان‬ ‫چهارم‪ ،‬و نبرد با اژدهای که در درون دریا سکنی گزیده می شود‬ ‫با طرح و تعلیق و بافت دراماتیک مجزایی که دارد خان پنجم را‬ ‫به نمایش می گذارد‪ .‬خان ششــم رویاروی پهلوان با زمهریر و‬ ‫زمستان سخت است و در نهایت خان هفتم در کوه قاف می گذرد‬ ‫و در این قسمت ما با گریزی که به عطار زده ایم طرح تکامل سفر‬ ‫اسفندیار را در شمایل سیمرغ یافتیم‪ .‬در این خان به جای اینکه‬ ‫اسفندیار به نبرد سیمرغ برود و ان را بین ببرد‪ ،‬خودش به شمایل‬ ‫سیمرغ به پرواز در می اید‪ ،‬که نشان از تکامل قهرمان در این سفر‬ ‫جادویی دارد‪ .‬در پایان نیز با هوشمندی برادر اسفندیار پشوتن‪،‬‬ ‫روئین دژ به تسخیر درامده و خواهران ازاد می شوند‪ .‬این قصه‬ ‫خطینمایشهفت خاناسفندیاراستکهماسعیکردیمبااضافه‬ ‫کردن خرده داستان های جذاب و تنظیم و توالی خان ها قصه را‬ ‫امروزی تر کنیم و تماشاگر را به چیزی برسانیم فراتر از انچه در‬ ‫شاهنامه خوانده است‪ .‬و همین طور فرصت های بیشتری برای‬ ‫نشانه های دیداری و شنیداری در قصه پردازی داشته باشیم‪.‬‬ ‫انچه که در این راه بسیار مهم و تاثیر گذار بوده است رسیدن‬ ‫به یک هارمونی محض اســت که تمامی اجزا در یک اثر کامال‬ ‫هماهنگ و انسجام یافته و بافته از معنی به صحنه برسد‪.‬‬ ‫یکی از تفاوت های مهمی که بنده با دیدن این نمایش نسبت‬ ‫به نمایش های قبلی به ان برخورد کردم‪ ،‬این بود که در تئاتر‬ ‫موزیکال های قبلی‪ ،‬کامال خوانندگی بر عهده بازیگران بود‪،‬‬ ‫اما در این نمایش عالوه بــر خوانندگی بازیگران روی صحنه‪،‬‬ ‫خواننده مجزا هم داشته اید؟‬ ‫اثار قبلی به این خاطر که متن خارجی بود سبک موسیقی‬ ‫و اوازی ان هم متفاوت بود‪ ،‬البته از نظر بنده خالقان این اثار‬ ‫هنرمندانی چون دیکنز وهوگو‪ ،‬بین المللی و جهانی هستند‪،‬‬ ‫اما به هرحال نسبت به اثری چون شــاهنامه و ‪ ...‬مشترکات‬ ‫فرهنگی کمتری با ما دارند‪ .‬به همین دلیل در نمایش حماسی‬ ‫انتخاب بازیگران در اولویت کار بوده است و سپس فاکتورهای‬ ‫مهم دیگر همچون بدن‪ ،‬بیان و خوانندگی در نظر گرفته شده‬ ‫است‪ .‬د راین نمایش رهبر اکستر و اهنگساز گروه نمایشی تا‬ ‫جایی که برایشان امکان داشته از ظرفیت صدای خود بازیگر‬ ‫استفاده کرده اند‪ ،‬اما به تناسب اینکه خوانندگی موسیقی سنتی‬ ‫و ارکسترایی در ایران ریشه ای بس عمیق دارد در قسمت هایی‬ ‫هم به صورت بک بوکال‪ ،‬خوانندگان ارکســتر در بخش هایی‬ ‫بازیگران ما را همراهی کرده اند‪.‬‬ ‫بعد از دیدن و لذت بردن از این نمایش اولین چیزی که ممکن‬ ‫است ذهن مخاطب را درگیر کند این است که برای این نمایش‬ ‫چقدر از نظر مادی هزینه شده است؟‬ ‫به طور کلی تئاتر هنر گرانی اســت و از یک جا به بعد دیگر‬ ‫سه شنبه ‪ 2‬خرداد‪ 1402‬شماره ‪1422‬‬ ‫‪5‬‬ ‫فرقی ندارد که اثر در کدام سالن و تاالر به روی صحنه می رود‪.‬‬ ‫اساسا وخصوصا این دست نمایش ها که به ان بیگ پروداکشن‬ ‫می گویند و در ان از همه هنرها اســتفاده می شــود‪ ،‬جزو‬ ‫نمایش های گران است و اگر قرار باشد مطابق با انچه که برای‬ ‫پدیداوردن و اجرای اثر هزینه شده است‪ ،‬قیمت بلیت را تعیین‬ ‫کنند‪ ،‬چه بسا که هر قطعه بلیت باید با قیمت ‪ 1‬میلیون تومان‬ ‫فروخته شود! اما خب خوشبختانه در این اثر چندین سازمان‬ ‫و ارگان دیگر درکنار ســازمان اوج‪ ،‬مشارکت های داشتند و‬ ‫هزینه ها را پائین اورده اند‪ .‬به همین ترتیب وقتی یک نمایش‬ ‫معمولی که فاقد اکساسوار و طراحی صحنه است قیمت بلیت‬ ‫خود را میانگین تا ‪ 200‬هزار تومان براورد می کند‪ ،‬پرداخت ‪120‬‬ ‫الی‪ 360‬هزار تومان برای این نمایش با بیش از ‪ 300‬نفر عوامل‬ ‫هنرمند از نوازنده گرفته تا ‪ ...‬نشان دهنده این است که مخاطب‬ ‫با پرداخت تنها ‪ 50‬درصد از مبلغ واقعی بلیت به تماشای کار‬ ‫ی‪‎‬نشیند‪ .‬به همین صورت هزینه ای که برای این نمایش صورت‬ ‫م ‬ ‫گرفته بیشتر یک مشارکت ملی و در سطح کار فرهنگی است‪.‬‬ ‫صد البته در راس این مشارکت سازمان اوج به عنوان سرمایه‬ ‫گذار اصلی مسئولیت تولید این نمایش را به عهده گرفت ه و حتما‬ ‫هم چندین برابر نمایش های دیگر در این اثر هزینه شده است‪،‬‬ ‫اما در کنار ان هم خوشبختانه مشارکت های دیگری از سمت‬ ‫بنیاد رودکی‪ ،‬وزارت ارشاد و ‪ ...‬صورت گرفته که همه قابل تشکر‬ ‫و تقدیر است‪ .‬چرا که تنها در این صورت بود که قیمت بلیت می‬ ‫توانســت کاهش پیدا کند و به قیمتی متعادل برسد که همه‬ ‫بتوانند از تماشای این نمایش بهره مند شوند‪ .‬بیش از یک سال‬ ‫و نیم پژوهش و نگارش این اثر زمان برد در این مدت ما نه تنها‬ ‫خسته نشدیم بلکه احساس کردیم که در طول این زمان همواره‬ ‫چیزهای به ما افزوده می شود و گویا ما برای این کار طلبیده و‬ ‫انتخاب شده بودیم و باید این بار مسئولیت و امانت ارزشمند‬ ‫را به جایگاه اصلی اش می رســاندیم‪ ،‬این جایگاه اصلی قطعا‬ ‫هنرمندان دیگر و اینده افتخار امیز هنری ایران است‪.‬‬ ‫امکان اینکه این اثر نمایشی در کشورهای دیگر جهان هم به‬ ‫اجرا دربیاید وجود دارد؟‬ ‫این نمایش از همان ابتدا در طراحی دکور با این پیش فرض‬ ‫که بتواند در سالن های متفاوت دیگری هم اجرا برود‪ ،‬ساخته و‬ ‫پرداخته شد‪ .‬به این صورت که همین نمایشی که شما در تاالر‬ ‫وحدت ان را می بیند با بخشی دکور واقعی و با بخشی به صورت‬ ‫مجازی قابل اجرا و پردازش است‪ .‬و این برنامه ریزی مختص برای‬ ‫اجرا در شهرستان ها و کشورهای دیگر انجام شده است‪.‬‬ ‫ایا برای اینکه مردم بیشتری از ایران این اثر هنری ببینند‪،‬‬ ‫برنامه ریزی خاصی صورت گرفته است؟‬ ‫پیرو همان جواب قبلی‪ ،‬نمایش متناسب با سالن های مختلف‬ ‫قابلیت پردازش دکور در ال ای دی و به صورت ویدئو بال را دارد‬ ‫که دوستان شهرهای دیگر که امکان امدن به تهران را ندارند‪،‬‬ ‫بتوانند این نمایش را ببینند‪ .‬در حال حاضر برنامه ریزی اجرای‬ ‫نمایش بر یک ســال و نیم اجرای مســتمر بنا شده است که‬ ‫امیدواریم در این مدت بتوانیم مخاطبان بیشتری را به تماشای‬ ‫این نمایش و اثر ملی دعوت کنیم‪.‬‬ ‫صحبت پایانی؛‬ ‫امیدوارم این اثر گام اغازینی باشد برای هنرمندانی که در این‬ ‫حوزه قصد افرینش و تولید دارند که هرچه زودتر ان ها هم وارد‬ ‫میدان شوند و نهادهای فرهنگی نیز این امکان را فراهم کنند‬ ‫که ما بیش از پیش بتوانیم از داشته ها و ظرفیت های فرهنگی‬ ‫خود بهره مند شویم‪ .‬برای پایایی و ادامه این مسیر الزم است‬ ‫این اتفاق از سطح مدارس تا اموزش های عالی در فرهنگ و‬ ‫هنر ایران گسترده شــود‪ .‬ایران در زمینه منابع‪ ،‬متون کهن و‬ ‫گنجینه های ادبی غنی است و خوشبختانه چیزی در این حوزه‬ ‫کم نداریم‪ .‬و اگر تابحال از این منابع استفاده نکرده ایم متاسفانه‬ ‫دریک غفلت فرهنگی به ســر برده ایم‪ .‬بیشترین متونی که‬ ‫در سطح ایران روی صحنه تئاتر ایران به اجرا می روند‪ ،‬متون‬ ‫خارجی هستند که کمترین مناسبت را با ارزشهای فرهنگی‬ ‫جامعه ما دارند‪ .‬من معتقدم که نمایش هفت خان اسفندیار به ما‬ ‫ت خان طلبید و همه ما این‬ ‫هدیه شد و اسفندیار ما را در ی هف ‬ ‫توفیق را داشتیم که با هفت خان اسفندیار همراه و مانوس شویم‬ ‫و امروز به عنوان یک گروه بزرگ به نمایندگی از همه هنرمندان‬ ‫ایران و با حمایت سازمان اوج و سایر نهادهای دیگر این اثر را‬ ‫تقدیم به پیشگاه تاریخ نمایشی ایران و مردم هنر دوست ایران‬ ‫کنیم‪ .‬مردمی که به دیدن نمایش می ایند قطعا پس از دیدن این‬ ‫اثر حالشان خوب می شود و از اینکه ایرانی هستند احساس‬ ‫غرور و افتخار ملی می کنند‪ .‬و قاب های خاطره انگیز این نمایش‬ ‫را با خود به یادگار از سالن می برند‪ ،‬انچه که مهم است این است‬ ‫که در انتهای نمایش همه هنرمندان و تماشاگران در کنار هم‬ ‫می ایستند و فریاد می زنند؛ چو ایران مباشد تن من مباد‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫سه شنبه ‪ 2‬خرداد‪ 1402‬شماره ‪1422‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫اعالم فراخوان «طرح دیوارنگاری» پایتخت‬ ‫فراخوان تامین «طرح دیوارنــگاری» پایتخت برای فراهم کردن طرح های مورد نیاز در راســتای‬ ‫ماموریت های سازمان زیباسازی نســبت به ارتقای کیفیت هنری منظر شهری و ساماندهی بصری و‬ ‫زیباسازی فضاهای شهری‪ ،‬توسط ســازمان زیباسازی شهر تهران اعالم شــد‪ .‬همچنین موضوع های‬ ‫ایده پردازی و طراحی نگاره های شهری در این فراخوان بر بهره بردن از «نشان و نمادهای فرهنگی ایرانی‪-‬‬ ‫اسالمی»‪ ،‬موضوع «مهرورزی»‪« ،‬ایثار و شهادت»‪« ،‬اشعار پارسی» با امکان به کارگیری «خطوط ایرانی‬ ‫اسالمی»‪« ،‬عناصر کودک و خانواده» و مضامین ازاد تاکید دارد‪ .‬بر همین اساس از هنرمندان هنرهای‬ ‫تجسمی و سایر گرایش های هنری مرتبط دعوت می شود ایده ها و طرح های خود ر ارائه کنند‪/.‬ایرنا‬ ‫برگزاری نخستین دوره رپرتوار در تئاتر میرا‬ ‫تئاتر میرا با هدف حمایت از تجربه های متفاوت تئاتری نخستین دوره رپرتوار فصلی خود را در تابستان‬ ‫سال جاری برگزار می کند‪ .‬عالقه مندان به حضور در این رپرتوار می توانند اثار خود را در قالب اجراهای تک‬ ‫نفره و دو نفره از میان نمایشنامه های ایرانی و خارجی ارائه دهند‪ .‬اثار منتخب این رپرتوار تابستان سال‬ ‫جاری در تئاتر میرا روی صحنه می روند‪ .‬متقاضیان حضور در این رپرتوار می توانند تا ‪ ۱۵‬خرداد ‪۱۴۰۲‬‬ ‫متن و ایده اجرایی خود را به صورت حضوری به نشانی خیابان فلسطین جنوبی‪ ،‬خیابان لبافی نژاد‪ ،‬تقاطع‬ ‫ابوریحان‪ ،‬کاشی ‪ ،۸۷‬خانه هنر میرا ارائه دهند‪ .‬تئاتر میرا به تازگی در مجموعه خانه هنر میرا افتتاح شده‬ ‫و از تابستان سال جاری شاهد اجرای اثار نمایشی خواهد بود‪/.‬صباخبر‬ ‫محمدمهدی اسماعیلی‪:‬‬ ‫خانه اقوام به دنبال تنوع فرهنگی و وحدت است‬ ‫وزیر فرهنگ و ارشاد اســامی از راه اندازی «خانه اقوام» با هدف‬ ‫معرفی شایســته اقوام مختلف ایرانی در فرهنگســرای نیاوران خبر‬ ‫داد‪ .‬محمدمهدی اســماعیلی در ایین تجلیل از تنوع فرهنگی که در‬ ‫فرهنگسرای نیاوران در تهران برگزار شد‪ ،‬ضمن تبریک ایام دهه کرامت‬ ‫گفت‪ :‬اصل تنوع فرهنگــی از دیدگاه های بنیادی حاکم بر‬ ‫حوزه سیاستگذاری و حوزه تصمیمات فرهنگی‬ ‫نظام جمهوری اسالمی ایران است و بر همین‬ ‫اساس در سطح بین المللی همیشه داعیه دار‬ ‫و مدافع به رسمیت شناختن تنوع فرهنگی‬ ‫هســتیم‪ .‬او با بیان این که ایران عزیز به‬ ‫لحاظ سابقه تاریخی شکوه مند از تمدنی‬ ‫چندین هزار ساله بهره مند است‪ ،‬گفت‪:‬‬ ‫بر همین مبنا ایران باشکوه در طول‬ ‫تاریخ مامن اقوام مختلف با فرهنگ ها و‬ ‫ائین های گوناگون بوده که تمامی اقوام‬ ‫زیر چتر مجموعه واحدی‬ ‫به نام ایران بزرگ گردهم‬ ‫امده اند‪ .‬اسماعیلی ایران‬ ‫بزرگ را مدافع‬ ‫یتار کوبین همه را غافلگیر کرد‬ ‫یک گیتار شکسته شده توسط کرت کوبین ـ خواننده فقید گروه‬ ‫راک امریکایی نیروانا ـ در یک حراجی به قیمت نزدیک به ‪ ۶۰۰‬هزار‬ ‫دالر (‪ ۴۸۰۰۰۰‬پوند) فروخته شد و همه را غافلگیر کرد‪.‬‬ ‫نیروانا یک گروه راک امریکایی بود که در سال ‪ ۱۹۸۷‬توسط کرت‬ ‫کوبین (گیتاریست و خواننده) و کریســت ناواسلیک (گیتار بیس)‬ ‫بنیان نهاده شد‪.‬‬ ‫کوبین که در سال ‪ ۱۹۹۴‬جان خود را از دست داد‪ ،‬به خاطر اجراهای‬ ‫مهیجش شهرت داشت‪ .‬انتظار می رفت این گیتار شکسته با یک دهم‬ ‫مبلغ‪ ،‬در حراجی روز شنبه در کافه هارد راک در نیویورک به فروش‬ ‫برسد‪.‬‬ ‫این گیتار زمانی که نیروانا در اوایل دهه ‪ ۱۹۹۰‬مشغول کار بر روی‬ ‫البوم جدید خود ‪ Nevermind‬بود‪ ،‬از بین رفت‪ .‬این ساز الکترونیک‬ ‫دوباره جمع شده است اما دیگر قابل نواختن نیست‪.‬‬ ‫گیتار یادشده توسط هر سه عضو گروه‪ ،‬امضا شده است‪/.‬ایسنا‬ ‫تنوع فرهنگی برشمرد و خاطرنشــان کرد‪ :‬امروزه در مجامع جهانی و مناسبت های‬ ‫بین المللی از هر تریبونی مدافع تنوع فرهنگی و تفاوت هــا و احترام به هویت ها و به‬ ‫رسمیت شناختن اقوام متنوع هستیم‪ .‬اسماعیلی با بیان این که جمهوری اسالمی ایران‬ ‫مخالف ایجاد یک فرهنگ جهانی یکپارچه و نابودی تنوع های فرهنگی است‪ ،‬گفت‪:‬‬ ‫ک سو منجر به نابودی اداب و سنت های جوامع‬ ‫مخالف جهانی سازی هستیم که از ی ‬ ‫مختلف شود و از سوی کنش های واحدی را در همه وجوه زندگی انسان امروزی حاکم‬ ‫کند‪ .‬او ایران را رنگین کمانی از تنوع فرهنگی توصیف کرد و افزود‪ :‬همه این تنوع زیر‬ ‫چتر واحد ایران و اسالم عزیز گردهم امده اند و در کنار هم زندگی می کنند‪ ،‬از سیستان‬ ‫و بلوچستان تا ترکمن صحرا تا اذربایجان و خوزستان و کردستان همه اقوام در همه‬ ‫بخش های کشور به ایین ها و سنت های خود پایبند هستند و در یک مرتبه باالتر زیر یک‬ ‫زیر چتر و پرچم واحد به نام ایران تنوع زیبایی و رنگارنگ رقم زده و به نمایش گذاشته‬ ‫اند‪ .‬وزیر فرهنگ به راه اندازی «خانه اقوام» در مجموعه فرهنگی و هنری نیاوران اشاره‬ ‫کرد و گفت‪ :‬وحدت اقوام و فرهنگ ها در دوره حاکمیت جمهوری اسالمی که به پشتوانه‬ ‫مردم ایجاد شده‪ ،‬متجلی شد و خانه اقوام فرهنگسرای نیاوران با هدف معرفی شایسته‬ ‫اقوام مختلف ایرانی راه اندازی خواهد شد‪ .‬او اضافه کرد‪ :‬خانه اقوام به دنبال نشان دادن‬ ‫تنوع فرهنگی ایران و وحدت در عین کثرت اقوام ایرانی اســت و در خانه اقوام نشان‬ ‫خواهیم داد ایرانیان با همه تفاوت های زبان‪ ،‬لهجه قومیت‪ ،‬یک هویت واحد تاریخی را‬ ‫یدک می کشند و همه کثرت ها و تفاوت ها ذیل یک وحدت بزرگ به نام ایران قرار دارد‬ ‫که مبتنی به نگاه حکیمانه و فلسفی بزرگان این سرزمین است‪/.‬ایسنا‬ ‫دخت ایرانی به افتخار دختران ایران منتشر شد‬ ‫یکی از خوانندگان موسیقی پاپ کشورمان در تازه ترین فعالیت‬ ‫موســیقایی خود تک اهنگ «دخت ایرانی» را به افتخار دختران‬ ‫سرزمین ایران تولید و منتشر کرد‪ .‬میالد هارونی گفت‪ :‬طی روزهای‬ ‫گذشته تک اهنگ «دخت ایرانی» را به مناسبت میالد باسعادت‬ ‫حضرت فاطمه معصومه (س) و روز گرامیداشت دختر منتشر کردم‪.‬‬ ‫این اثر از جمله قطعاتی است که تالش کرده تا با زبان موسیقی از‬ ‫اهمیت جایگاه بانوان ایرانی در جامعه و افتخارافرینی انها حرف‬ ‫بزند‪ .‬وی افزود‪ :‬ما در این اثر کوشیده ایم تا با پرداخت به شخصیت‬ ‫واالی حضرت فاطمه معصومه (س) به عنوان الگوی دختران ایرانی‪،‬‬ ‫گرد افرید به عنوان یک شخصیت اسطوره ای برای دختران ایرانی‬ ‫و بانو امین اصفهانی به عنوان اولین بانویی که در کشورمان به درجه‬ ‫اجتهاد رسید از جایگاه رفیع دختران ایرانی صحبت کنیم‪.‬‬ ‫میالد هارونی طی ســال های اخیر اثار متعددی را با مضامین‬ ‫ارزشی‪ ،‬انقالبی‪ ،‬سیاسی و اجتماعی تولید کرده است‪/.‬مهر‬ ‫شب پرستاره ونسان ون گوگ جنجالی شد‬ ‫روزگذشته تصویری از یک تابلوی شهری در فضای مجازی خبرساز‬ ‫شده است‪ .‬این عکس تابلویی را در سطح شهر نشان می دهد که بر ان‬ ‫تلفیقی از نقاشی معروف شب پرستاره ونسان ون گوگ در پس زمینه‬ ‫یک بنای اسلیمی که ظاهرا یک مسجد است‪ ،‬نقش بسته است‪ .‬البته‬ ‫تلفیق المان ها با تابلوهای هنری معروف امری بی سابقه نیست و گاه‬ ‫اثاری از این دست در میان هنرمندان تجسمی و حتا در تبلیغات دیده‬ ‫می شود؛ اما گاه چگونگی تصویر و تلفیق کردن یک اثر هنری بسیار‬ ‫مشهور بحث برانگیز می شود‪.‬‬ ‫این تصویر که البته مکان و زمان ان به درســتی مشخص نیست‪،‬‬ ‫واکنش های مختلفی را در پی داشته و به سرعت در فضای مجازی در‬ ‫حال دست به دست و دیده شدن است‪.‬‬ ‫ونسان ون گوگ‪ ،‬هنرمند هلندی از بزرگ ترین طراحان و نقاشان‬ ‫دنیا در طول تاریخ است که اغلب هم با اثر «شب پرستاره» شناخته‬ ‫می شود‪/.‬ایسنا‬ صفحه 6 ‫سه شنبه ‪ 2‬خرداد‪ 1402‬شماره ‪1422‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫در فراق فرهاد منتشر شد‬ ‫کتاب «در فراق فرهاد» و ‪ ۲‬نمایشنامه دیگر متشکل از «سی اسفند ســال کبیسه» و «سر به ازای‬ ‫سرنیزه» نوشته ناصح کامگاری منتشر شد‪ .‬این کتاب عالوه بر نسخه ویرایش شده این نمایشنامه‪ ،‬شامل‬ ‫دو اثر دیگر این نویسنده نیز هست که توسط انتشارات دایره سفید به سردبیری مرجان کشانی‪ ،‬در ‪۹۳‬‬ ‫صفحه و در قطع رقعی منتشر شده است‪ .‬طراحی جلد کتاب توسط عاطفه کیارستمی و‪‎‬صفحه ارایی ان‬ ‫توسط ندا اسدی انجام شده است‪ .‬این کتاب به‪‎‬قیمت ‪ ۶۰‬هزار تومان و توسط پخش چشمه به بازار کتاب‬ ‫عرضه شده است‪ .‬ناصح کامگاری عالوه بر نمایشنامه نویسی‪ ،‬دستی نیز در داستان نویسی‪ ،‬کارگردانی و‬ ‫طراحی صحنه تئاتر دارد‪/.‬مهر‬ ‫بزرگداشت هفته روابط عمومی برگزار می شود‬ ‫‪7‬‬ ‫دومین دور ه بزرگداشت هفته روابط عمومی به مناسبت بزرگداشت این روز‪ ،‬توسط کانون روابط عمومی‬ ‫و تبلیغات خانه تئاتر در خانه هنرمندان برگزار می شود‪ .‬مراسم گرامیداشت هفته روابط عمومی به مناسبت‬ ‫بزرگداشت روز جهانی روابط عمومی‪ ،‬توسط هیات مدیره کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر برگزار‬ ‫می شود‪ .‬این مراسم که با بخش ها و برنامه های متنوع و حضور مهمانان ویژه تدارک دیده شده است ساعت‬ ‫‪ ۱۵‬روز سه شنبه دوم خرداد در سالن جلیل شهناز خانه هنرمندان برگزار می شود‪ .‬این مراسم‪ ،‬برای قدردانی‬ ‫از فعاالن و متخصصان حوزه روابط عمومی‪ ،‬رسانه و تبلیغات در عرصه هنر باالخص هنرهای نمایشی‪ ،‬توسط‬ ‫هیات مدیره کانون روابط عمومی و تبلیغات با حمایت خانه تئاتر و خانه هنرمندان ایران برگزار می شود‪/.‬مهر‬ ‫فرج علیپور پیشکسوت موسیقی لرستان خطاب به مدیران فرهنگی‪:‬‬ ‫برای اجرای موسیقی نواحی پول سالن نگیرید‬ ‫چهره پیشکسوت موسیقی لُرستان پس از برگزاری کنسرت بزرگش در تهران‪ ،‬نسبت به بی توجهی برخی از مدیران فرهنگی‬ ‫کشور به موسیقی اقوام و نواحی معترض شد‪ .‬فرج علیپور که در سالن وزارت کشور و با استقبال دوستداران موسیقی لُری‬ ‫روی صحنه رفت‪ ،‬درباره عدم حمایت از این موسیقی ملی و نواحی گفت‪ :‬بارها و بارها درباره موسیقی نواحی و عدم حمایت‬ ‫ها از ان گفته و گفته ایم ولی هرگز اتفاق جدیدی در روند سیاست های هنری کشور رخ نداده و موسیقی نواحی همین طور‬ ‫به سمت فراموش شدن و نابودی در حال حرکت است‪ .‬وی درباره استقبال ویژه همشهری هایش از‬ ‫کنسرت تهران نیز متذکر شد‪ :‬من بارها در تهران روی صحنه رفته ام و همیشه و در همه این اجراها‬ ‫فقط همشهری های من در پایتخت بصورت کامال شخصی از من حمایت کرده اند‪ .‬وی ادامه داد‪ :‬در همین‬ ‫کنسرت اخیر تهران تماس های زیادی داشتم که همگی در تالش برای حمایت از من بودند و می گفتند‬ ‫شما در سالن بزرگ کنسرت برگزار کن‪ ،‬ما خودمان همه بلیت ها را می خریم‪ .‬راستش را بخواهید موسیقی‬ ‫محلی و نواحی و افرادی که از این قشر هستند‪ ،‬عمدتا توانایی مالی انچنانی ندارند و هزینه رزرو همین‬ ‫سالن وزارت کشور برای ما هم هزینه سنگین و بعیدی بود که فقط با حمایت های مردمی و همشهری هایم‬ ‫توانستیم این کنسرت بزرگ را برگزار کنیم‪ .‬علیپور افزود‪ :‬این موضوع و قیمت های سرسام اور سالن ها‬ ‫حتی در شهرستان ها هم دیگر غیرقابل درک است و همین بی شک به مرور به فراموشی و نابودی کامل‬ ‫موسیقی نواحی در ایران ختم خواهد شد و نفس های اخر موسیقی نواحی را در کشور شاهد هستیم‪ .‬این‬ ‫نوازنده و خواننده لرستانی خاطرنشان کرد‪ :‬دست هنرمندان موسیقی نواحی خالی است‪ .‬باید بیایید و زندگی‬ ‫بزرگان و اساتید این حوزه را از نزدیک ببنید‪ .‬واقعا تاسف اور است‪ .‬ما نداریم اقا جان‪ .‬با چه ادبیاتی باید این‬ ‫مفهوم را داد زد؟ او همچنین درباره دستمزدهای تبعیض امیزی که در جشنواره های دولتی موسیقی برای‬ ‫اهالی موسیقی نواحی و بقیه ژانر ها وجود دارد نیز گفت‪ :‬من بارها در جشنواره های مختلف دیدم که مثال برای‬ ‫چهره های پاپ و موسیقی ایرانی دستمزدهای ‪ ۲۰۰‬میلیونی در نظر گرفته اند و مشاهیر موسیقی نواحی ایران‬ ‫‪ ۱۰‬میلیون تومان دستمزد داشتند‪ .‬این توهین امیز و ناراحت کننده است‪ .‬من کارهایم را کرده ام و حاال در این‬ ‫سن دیگر توانی برای تکرار مکررات ندارم و واقعا متاسفم که باید در این شرایط‪ ،‬هر بار برخی بدیهیات را تکرار‬ ‫کنم‪ .‬او در انتها درباره مهم ترین درخواست هایش از مدیران فرهنگی کشور گفت‪ :‬پول سالن نگیرید‪ ،‬ما نداریم‪،‬‬ ‫همکاران من در برخی شهرستان ها کنسرت های کوچکی را برگزار کردند و چون توان مالی تبلیغاتی‬ ‫نداشتند و متضرر شدند و هزینه سنگین سالن را مجبور شده اند بدهند و به دلیل مشکالت مالی‪،‬‬ ‫صدمات زیادی خوردند‪ .‬بارها دیده ام که بزرگان زیادی قسم خورده اند که به خاطر همین مشکالت‪،‬‬ ‫دیگر کنسرت برگزار نخواهند کرد و این یعنی فاجعه‪/.‬ایرنا‬ صفحه 7 ‫سه شنبه ‪ 2‬خرداد‪ 1402‬شماره ‪1422‬‬ ‫گفت و گوی صبا با جاوید مجلسی‬ ‫نوازندگان ارکستر امنیت شغلی ندارند‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫غزاله سعادتی ‪ -‬غالمحسین (جاوید) مجلسی رودی‪،‬‬ ‫نوازنده هورن‪ ،‬سال ‪ 1328‬در تهران متولد شد‪ .‬او از نخستین‬ ‫نوازندگان تحصیل کرده هورن است و در دوران تحصیل از‬ ‫ژوزف (اشجه گولسکی) بسیار اموخت‪ .‬جاوید مجلسی با‬ ‫بورسیه ارکستر سمفونیک به فرانسه رفت و تحصیالت خود‬ ‫را در انجا تکمیل کرد‪ .‬ژرژباریوتو‪ ،‬نوازنده اول هورن ارکستر‬ ‫در فرانسه‪ ،‬دوره عالی نوازندگی را به او اموخت‪ .‬سال ‪1358‬‬ ‫به تهران بازگشت و همکاری با ارکستر سمفونیک را دوباره‬ ‫اغاز کرد‪ .‬او سال ها به عنوان مدرس هورن در هنرستان های‬ ‫موسیقی مشغول به تدریس بوده است‪ .‬همچنین برای ‪۵‬‬ ‫سال به عنوان معاون ارکستر سمفونیک تهران منصوب شد‬ ‫و در برخی اجراها ارکستر را رهبری کرد‪ .‬جاوید مجلسی در‬ ‫دوران فعالیت هنری خود موفق به دریافت مدرک درجه‬ ‫یک هنری شد‪ .‬این هنرمند در سال ‪ ١٣٧٣‬به مدت دو سال‬ ‫رهبری و نوازندگی در ارکستری با عنوان رودکی را به عهده‬ ‫داشت‪ .‬با تاسیس ارکستر سازمان فرهنگی هنری شهرداری‬ ‫تهران در سال ‪ ١٣٨٢‬نیز به مدت دو ســال رهبری ان را‬ ‫عهده دار بود‪ .‬عضویت در ارکستر سمفونیک تهران‪ ،‬رهبری‬ ‫ارکستر سمفونیک تهران‪ ،‬تدریس در هنرستان موسیقی‪،‬‬ ‫عضویت در کانون اهنگسازان ســینمای ایران‪ ،‬رهبری‬ ‫ارکستر سازهای بادی تهران‪ ،‬داوری جشنواره ملی موسیقی‬ ‫جوان و عضویت در هیات داوران جشــنواره بین المللی‬ ‫موســیقی فجر‪ ،‬برخی از فعالیت ها و سوابق او در جایگاه‬ ‫موسیقی دان است‪ .‬او در اثار تولید شده موسیقی ایران در‬ ‫کنار اهنگسازان بسیاری به عنوان نوازنده هورن هنرنمایی‬ ‫کرده است‪ .‬جاوید مجلسی سه تار هم می زند و با این ساز نیز‬ ‫اشنایی دارد‪ .‬در حوزه ساز هورن همگام با پیشرفت روز‬ ‫گام برمی دارد و در تدریس نیز از این علم بهره می برد‪ .‬در‬ ‫چهارمین مراسم «سال نوای موسیقی ایران» از او تقدیر شد‬ ‫و تندیس سال نوا را دریافت کرد‪ .‬گفت و گوی خبرنگار صبا با‬ ‫این نوازنده و رهبر ارکستر را در ادامه می خوانید‪.‬‬ ‫وضعیت ارکسترها را چطور ارزیابی می کنید؟‬ ‫تداوم ارکسترهای موسیقی نیاز به برنامه ریزی دقیق و مدون‬ ‫دارد یعنی شورای این ارکســترها باید برنامه ریزی کوتاه مدت و‬ ‫بلند مدت داشته باشند در غیر این صورت مانند همیشه ارکسترها‬ ‫منحل می شوند‪ .‬ما در حال حاضر چیزی به اسم ارکستر نداریم زیرا‬ ‫ارکسترها باید حداقل ماهی یک بار کنسرت برگزار کنند‪ .‬از طرف‬ ‫دیگر کسانیکه در شورای ارکسترها هستند باید از اهالی هنر باشند‬ ‫زیرا از نزدیک شاهد هستیم که اعضای شورا اصال سررشته ای در این‬ ‫زمینه ندارند پس نمی توانند به رشد ارکستر کمک کنند‪ .‬متاسفانه‬ ‫هر کســی در حوزه کاری خود فعالیت نمی کند و به همین دلیل‬ ‫است که نمی توانیم موفق شویم‪ .‬ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک‬ ‫باید رهبر ثابت و رهبر میهمان داشته باشند و براساس این موضوع‬ ‫کنسرت ها برگزار شود‪.‬‬ ‫وضعیت نوازندگان ارکسترها چطور است؟‬ ‫نوازندگان در ارکسترها امنیت شغلی ندارند زیرا با انها قرار داد‬ ‫بلند مدت بسته نمی شود و به همین دلیل انها نمی توانند به صورت‬ ‫ثابت در ارکستر حضور داشته باشند‪ .‬همچنین برخالف تصور بقیه‬ ‫دستمزد نوازنده ها واقعا کم است در حالیکه در کشورهای دیگر برای‬ ‫نوازندگان ارکستر باالترین حقوق را در نظر می گیرند‪.‬‬ ‫در چند سال اخیر تعداد کنسرت های ارکستر سمفونیک‬ ‫و ارکستر ملی چقدر بوده است؟ در حالیکه این نوازندگان‬ ‫موظف هستند در هفته چندین روز برای تمرین حاضر شوند‪.‬‬ ‫چرا ارکسترهای ما در کشورهای دیگر به صحنه نمی روند؟‬ ‫این موضوعات واقعا مهم و اساسی اســت ولی به ان توجه نمی‬ ‫شود‪ .‬نوازندگان ارکستر باید از نظر مالی تامین باشند تا فقط دغدغه‬ ‫تمرین داشته باشند ولی در کشور ما نوازندگان به فکر شغل دوم و‬ ‫یا سوم هستند‪.‬‬ ‫چه راهکاری برای پیشرفت ارکسترها دارید؟‬ ‫ارکسترها باید حمایت شــوند و بهتر است با یک رهبر ارکستر‬ ‫قراردادی نوشته شود تا ان را هدایت کند‪ .‬همچنین از افراد کاردان‬ ‫و متخصص برای برنامه ریزی های ارکستر استفاده کنند زیرا این‬ ‫افراد می دانند که چه موضوعاتی به پیشرفت ارکسترها کمک می‬ ‫کند‪ .‬اگر ارکسترها پشتیبانی خوبی داشته باشند حتی در زمان کم‬ ‫نیز می توانند در سطح بین المللی هم موفق شوند‪.‬‬ ‫شما هنرجویان زیادی دارید‪ ،‬هنرجویان امروزی نسبت‬ ‫به گذشته چه تغییراتی کرده اند؟‬ ‫به نظر من هنرجویان دختر نسبت به هنرجویان پسر بهتر هستند‬ ‫و واقعا تمرین می کنند‪ .‬از زمان کرونا و اموزش انالین اسیب های‬ ‫جدی به حوزه اموزش وارد شد و خیلی سخت می توانیم هنرجویان‬ ‫را مجاب کنیم‪ .‬البته االن خانواده ها‪ ،‬بچه های خود را در کالس های‬ ‫مختلف ثبت نام می کنند در نتیجه بچه ها وقت نمی کنند و دچار‬ ‫سردرگمی می شوند‪ .‬بهترین راه این است که به عالقه بچه ها توجه‬ ‫شود تا انها پیگیر همان موضوع باشند‪.‬‬ ‫وضعیت موسیقی را چطور ارزیابی می کنید؟‬ ‫موسیقی هنری اســت که باید به ان توجه شــود و چون شاخه‬ ‫های متعدد دارد باید به هر حوزه براساس سلیقه مخاطبان ان حوزه‬ ‫توجه شود و برای ان برنامه ریزی کنند‪ .‬به عنوان مثال در حال حاضر‬ ‫موسیقی پاپ در جریان است و موسیقی های دیگر به حاشیه رفته اند‬ ‫در صورتیکه این موضوع خیلی به ضرر موسیقی است زیرا مخاطبان‬ ‫فکر می کنند‪ .‬موسیقی فقط پاپ اســت و با دیگر موسیقی ها اشنا‬ ‫نمی شوند‪ .‬همه موسیقی ها باید در یک سطح باشند‪ .‬به عنوان مثال‬ ‫موسیقی محلی و سنتی ما در سال های اخیر واقعا کمرنگ شده است‬ ‫در صورتیکه ما هنرمندان خوبی در این حوزه ها داریم که می توانند‬ ‫اثار ماندگاری خلق کنند‪ .‬ولی شــرایط برای انها فراهم نمی شود‪.‬‬ ‫موسیقی پاپ بیشتر مردم را سرگرم می کند‪ .‬البته این موسیقی هم‬ ‫باید باشد‪ .‬این موسیقی می تواند گلیم خود را از اب بیرون بکشد ولی‬ ‫موسیقی های دیگر نیاز به حمایت دولت دارند‪ .‬حتی در کشورهای‬ ‫اتریش و المان که مهد موســیقی کالسیک هســتند دولت از این‬ ‫موسیقی ها حمایت می کند‪ .‬مث ً‬ ‫ال همه مایکل جکسون را می شناسند‬ ‫ولی شاید بتهوون را نشناسند پس باید این نوع موسیقی ها را معرفی‬ ‫کنیم‪ .‬هنر مانند یک هرم است که هر چقدر در سطح بهتری باشد به‬ ‫سمت باال که می رود باریک تر می شود و قطعا طرفداران کمتری دارد‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1623

روزنامه صبا 1623

شماره : 1623
تاریخ : 1403/01/20
روزنامه صبا 1622

روزنامه صبا 1622

شماره : 1622
تاریخ : 1403/01/19
روزنامه صبا 1621

روزنامه صبا 1621

شماره : 1621
تاریخ : 1403/01/18
روزنامه صبا 1620

روزنامه صبا 1620

شماره : 1620
تاریخ : 1402/12/28
روزنامه صبا 1619

روزنامه صبا 1619

شماره : 1619
تاریخ : 1402/12/27
روزنامه صبا 1618

روزنامه صبا 1618

شماره : 1618
تاریخ : 1402/12/26
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!