روزنامه صبا شماره 1417 - مگ لند

روزنامه صبا شماره 1417

روزنامه صبا شماره 1417

روزنامه صبا شماره 1417

‫یک شنبه ‪ 24‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1417‬‬ ‫یک شنبه| ‪ 24‬اردیبهشت ‪ 14 |1402‬می ‪ 23 |2023‬شوال ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1417‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫رییس جمهور از نمایشگاه کتاب‬ ‫بازدید می کند‬ ‫تو گوی صبا با حجت اهلل سیفی‬ ‫گف ‬ ‫در معرفی ایران‬ ‫نباید سلیقه ای برخورد کنیم‬ ‫گفت و گوی صبا با عوامل مسابقه تلویزیونی کهکشان‬ ‫سـفر در زمـان ممکـن شـد!‬ ‫محمد خزاعی‪:‬‬ ‫هرتصمیمی‬ ‫در شورای راهبردی اکران‬ ‫قابلیت اجرایی دارد‬ ‫واکنش عنقا به گالیه های‬ ‫حسام محمودی‬ ‫غالمعلی حداد عادل‪:‬‬ ‫سفره فردوسی‬ ‫گسترده شده است‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫یک شنبه ‪ 24‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1417‬‬ ‫تیزر نیکان روی انتن شبکه ‪3‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫تیزر سریال تلویزیونی «نیکان» که به زودی روی انتن شبکه ‪ ۳‬سیما می رود‪ ،‬رونمایی شد‪ .‬تیزر سریال‬ ‫تلویزیونی «نیکان» به کارگردانی علی سراهنگ و تهیه کنندگی کامران مجیدی را افشین شهسواری‬ ‫ساخته است‪ .‬این سریال محصول جدید مرکز سیمافیلم است که به زودی از شبکه ‪ ۳‬سیما پخش می شود‪.‬‬ ‫در خالصه داستان سریال تلویزیونی «نیکان» امده است‪ :‬یه پرنده کوچیک قبل از پرواز‪ ،‬اولین چیزی‬ ‫که تجربه می کنه یه حسی شبیه به سقوطه‪ ...‬پژمان بازغی‪ ،‬سیما تیرانداز‪ ،‬شقایق فراهانی‪ ،‬رضا داودنژاد‪،‬‬ ‫بهنام تشکر‪ ،‬مریم سعادت‪ ،‬اصغر نقی زاده و با معرفی مه لقا می نوش زاد همراه با رویا جاویدنیا‪ ،‬مهدی‬ ‫صباغی‪ ،‬ازاده مهدی زاده‪ ،‬مریم شعبانی و‪ ...‬بازیگران سریال تلویزیونی «نیکان» هستند‪/.‬صباخبر‬ ‫جلبک پروانه ساخت گرفت‬ ‫ابراهیم عامریان که مدتی قبل برای ساخت فیلم «جلبک» در خواست پروانه ساخت داده بود‪ ،‬به تازگی‬ ‫مجوز ساخت این فیلم را به کارگردانی کریم امینی گرفته است‪ .‬این تهیه کننده و کارگردان در حال حاضر‬ ‫فیلم «فسیل» را روی پرده سینماها دارند که تاکنون بیش از دو میلیون و‪ ۸۰۰‬هزار نفر را به سینماها کشانده‬ ‫و فروش ان هم نزدیک ‪ ۱۳۰‬میلیارد تومان شده است‪ .‬این روزها یک بحث جدی درباره میزان فروش فیلم‬ ‫«فسیل» این است که ایا چنین روندی برای فیلم هایی که در اینده روی پرده می ایند تکرار می شود یااین‬ ‫فیلم تنها ‪ ۱۰۰‬میلیاردی ســینما برای مدتی طوالنی خواهد بود؟ همچنین با صدور پروانه ساخت فیلم‬ ‫«جلبک» این پرسش مطرح می شود که ایا عامریان و امینی فروش موفق «فسیل» را ادامه می دهند؟‬ ‫واکنش عنقا به گالیه های حسام محمودی‬ ‫حامد عنقا تهیه کننده فیلم «غریب» درباره سخنان گالیه امیزی‬ ‫که زنده یاد حسام محمودی در اخرین مصاحبه اش درباره حضور در‬ ‫این فیلم مطرح کرده بود توضیحاتی ارائه کرد‪ .‬تهیه کننده «غریب»‬ ‫با اشاره به مصاحبه زنده یاد حسام محمودی درباره فیلم غریب یاداور‬ ‫شد‪ :‬فارغ از این مصاحبه ابتدا باید گفت ما یکی از هنرمندان خوب و‬ ‫بااخالق را از دست دادیم و این ضایعه تقریباً جبران ناپذیر است‪ .‬وی‬ ‫درباره گالیه های محمودی درباره نبود فیلمنامه کامل اظهار کرد‪:‬‬ ‫خیلی از دوستان می دانند که من با فیلمنامه کامل کار نمی کنم اما‬ ‫اتفاقاً چون این اثر به دلیل ســینمایی بودن و فرایند پروانه ساخت‬ ‫و اینکه برخی نهادهای نظامی باید نظر می دادند فیلمنامه کاملی‬ ‫داشت‪ .‬سوءتفاهمی شاید در ذهن حسام محمودی در ان مصاحبه‬ ‫بروز کرد و البته بعد از اینکه با هم صحبت کردیم برطرف شد و حرف‬ ‫محمودی این بود که شاید سخنانش به درستی منتقل نشده است‪.‬‬ ‫او در فیلم نقشی داشت که کاراکتری واقعی است‪ ،‬خود شخصیت‬ ‫اصلی زنده است و امیدواریم عمرش طوالنی باشد حتی در برخی‬ ‫صحنه های که حسام بازی داشــت در پشت صحنه حضور داشت‪.‬‬ ‫عنقا در ادامه یاداور شد‪ :‬این کار به دلیل سختی ها و پراکندگی اجرا‪،‬‬ ‫دورخوانی های متعددی داشت و حسام محمودی به ماجرا اشراف‬ ‫داشت و این سخنان هیچ گاه به من و لطیفی منتقل نشده بود‪ .‬شاید‬ ‫اینگونه بتوان تعبیر کرد که بازیگر خوبی مثل حســام محمودی‬ ‫طبیعتاً در یک درام تخیلی حتماً باید نقش پررنگ تر و جدی تری‬ ‫مراسم تونی ‪ 2023‬پخش تلویزیونی ندارد‬ ‫پس از ان که انجمن نویسندگان امریکا لغو اعتصاب را نپذیرفتند‪،‬‬ ‫اعالم شد مراسم تونی از تلویزیون پخش نخواهد شد‪.‬‬ ‫مراسم معرفی برندگان و اهدای جوایز تونی ‪ ۲۰۲۳‬که قرار بود در‬ ‫نیویورک برگزار شــود و به صورت زنده در سی بی اس روی انتن برود‬ ‫در روز ‪ ۲۱‬خرداد از تلویزیون پخش نمی شــود‪ ،‬زیرا درخواست لغو‬ ‫اعتصاب برای تهیه مراسم تونی ‪ 2023‬که اوایل هفته پیش به انجمن‬ ‫نویسندگان داده شده بود را این انجمن نپذیرفت‪.‬‬ ‫امسال قرار بود ارینا دبوز به عنوان مجری مراسم بازگردد اما این باور‬ ‫وجود دارد که اگر اعتصاب ادامه داشته باشد وی هم حضور در مراسم‬ ‫را رد می کند‪ .‬کمیته برگزاری مراسم تونی قرار است روز دوشنبه برای‬ ‫چگونگی برگزاری مراسم تشکیل جلسه بدهد‪.‬‬ ‫در زمان اعالم اسامی نامزدها هم پیش بینی شده بود که اعتصاب‬ ‫نویسندگان مانع نوشته شدن متن های مراســم اهدای جوایز تونی‬ ‫خواهد شد‪/.‬مهر‬ ‫برادران سوپرماریو را با دوبله فارسی ببینید‬ ‫فیلم الیو اکشــن برادران ســوپر ماریو یکی از محصوالت برتر‬ ‫حوزه انیمیشن می باشــد که همزمان با عرضه جهانی این اثر با‬ ‫دوبله اختصاصی در فیلمیو در دســترس عالقه مندان است‪ .‬این‬ ‫فیلم انیمیشنی برای تمام سن هاست‪ .‬خاصیت خاطره انگیز بودن‬ ‫این انیمیشن بزرگترها را مشتاق تماشا می کند و هیجان و رنگ و‬ ‫لعابش باعث سرگرم شدن کوچکترها می شود‪ .‬فیلم «برادران سوپر‬ ‫ماریو» جدیدترین اقتباس از قدیمی ترین بازی ویدیویی محبوب در‬ ‫میان مخاطبان است و با دوبله اختصاصی همزمان با پخش جهانی‬ ‫برای طرفداران این اثر در فیلیمو اماده تماشا شد‪ .‬رضا افتابی مدیر‬ ‫دوبالژ این انیمیشــن و ناهید امیریان‪ ،‬نرگس فوالدوند‪ ،‬افشین‬ ‫زی نوری‪ ،‬سعید شیخ زاده‪ ،‬رضا افتابی‪ ،‬تورج نصر‪ ،‬شایان شامبیاتی‪،‬‬ ‫محمدرضا فصیحی نیا‪ ،‬علیرضا اوحدی‪ ،‬ابوالفضل شــاه بهرامی‪،‬‬ ‫مهدی ثانی خانی‪ ،‬حامد بیطرفان‪ ،‬علیرضا ناصحی‪ ،‬مهیار ستاری‪،‬‬ ‫ارسالن جوالیی و ‪ ...‬صداپیشگان این فیلم هستند‪/.‬صباخبر‬ ‫داشته باشد ولی وقتی در کار مستندســازی تاریخی هستید این‬ ‫دست بسته بودن ها را دارید‪ .‬درباره خیلی از کاراکترهای دیگر هم‬ ‫این مساله هست مثل رحیم نوروزی و من نمی خواهم دفاعی کنم یا‬ ‫خدایی ناکرده پاسخی به سخنان حسام محمودی بدهم‪ .‬مهمترین‬ ‫موضوع این است که او امروز در میان ما نیست و بسیار برایم باعث‬ ‫افتخار بود که با او کار کردم‪ .‬وی در پایان درباره این همکاری گفت‪:‬‬ ‫حسام محمودی روزی که برای این نقش امد تعلق خاطر داشت به‬ ‫این فضا‪ ،‬به این شخصیت و به محمد بروجردی و فکر می کنم او در ان‬ ‫مصاحبه هم بیشتر درباره کلیت سینما و بی رحمی این فضا صحبت‬ ‫می کرد و فکر نمی کنم موضوع مصاحبه اش فقط فیلم غریب بود‪.‬‬ ‫حامد عنقا درباره اکران نسخه سه قسمتی از فیلم غریب به صورت‬ ‫انالین که توسط کارگردان فیلم مطرح شد گفت‪ :‬فیلم سینمایی‬ ‫غریب که اکران شده است نسخه کوتاه تری نسبت به تایم اولیه فیلم‬ ‫است و فیلم اولیه حدود ‪ ۲‬ساعت و نیم است‪ .‬وی ادامه داد‪ :‬ما به دلیل‬ ‫خیلی از مسائل‪ ،‬فیلم ‪ ۱۲۰‬دقیقه ای را منتشر کردیم و هنوز نسبت‬ ‫به اکران فیلم کامل تصمیم گیری نشده است‪.‬‬ ‫او درباره اینکه سرمایه اکران انالین به جیب چه کسی می رود‬ ‫توضیح داد‪ :‬ســاز و کار اکران انالین شــبیه به اکــران عمومی در‬ ‫سینماست‪ .‬همانطور که فروش گیشه لزوماً به جیب پخش کننده‬ ‫و سینمادار نمی رود و به صاحب اثر برمی گردد اکران انالین هم با‬ ‫درصد متفاوتی همین وضعیت را دارد‪/.‬مهر‬ ‫مل گیبسون دوباره روی صندلی کارگردانی‬ ‫مل گیبسون کارگردانی یک فیلم تعلیق امیز با عنوان «خطر پرواز»‬ ‫را با بازی مارک والبرگ پذیرفت‪.‬‬ ‫گیبسون که پس از ساخت «ستیغ هکسا» بار دیگر روی صندلی‬ ‫کارگردانی می نشیند این فیلم را با بازی مارک والبرگ می سازد‪ .‬این ‪۲‬‬ ‫در فیلم «پدر استو» با هم جلوی دوربین رفته بودند‪.‬‬ ‫«خطر پرواز» برای الینزگیت ساخته می شود و گیبسون این پروژه‬ ‫را برای ارایه به کن می برد‪ .‬والبرگ در این فیلم قرار اســت در نقش‬ ‫خلبانی بازی کند که یک جنایتکار خطرناک را برای محاکمه می برد‪.‬‬ ‫ســال ‪ ۲۰۲۱‬گیبســون خبر داده بود که به صندلی کارگردانی‬ ‫باز می گردد و قرار است قســمت پنجم فیلم اکشن کمدی «سالح‬ ‫مرگبار» را بسازد‪ .‬از اثار شاخص گیبسون به عنوان کارگردان می توان‬ ‫به فیلم های «شجاع دل»‪« ،‬مصائب مســیح» و «اپوکالیپتو» اشاره‬ ‫کرد‪ .‬گیبسون پس از ‪ ۱۰‬سال وقفه‪ ،‬با فیلم «ستیغ هکسا» به عرصه‬ ‫کارگردانی بازگشت‪/.‬مهر‬ صفحه 2 ‫یک شنبه ‪ 24‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1417‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫زخم سایه در امریکا دیده می شود‬ ‫فیلم نیمه بلند «زخم سایه» به کارگردانی و تهیه کنندگی راشل صفادل به جشنواره برایت الیت امریکا‬ ‫راه یافت‪ .‬فیلم سینمایی نیمه بلند «زخم سایه» به نویسندگی و کارگردانی راشل صفادل؛ زمستان سال‬ ‫گذشته در تهران فیلمبرداری شــده و در ادامه حضور بین المللی خود به جشنواره برایت الیت امریکا‬ ‫راه یافته است‪« .‬زخم سایه» یک االرم اجتماعی است که به مشکالت زندگی کودکان می پردازد‪ .‬هانیه‬ ‫خسروانی‪ ،‬شاهین زرگر‪ ،‬مهری ارمان‪ ،‬رحیم صفادل و بازیگر خردسال‪ :‬پرمیس طرخورانی در این فیلم‬ ‫به ایفای نقش پرداخته اند‪ .‬سایر عوامل این فیلم عبارتند از‪ :‬مدیر فیلمبرداری‪ :‬فرهاد طالبی نژاد‪ ،‬تدوین‪:‬‬ ‫پیام علیمرادی‪ ،‬صدابردار‪ :‬علی مژده‪ ،‬صداگذاری و ترکیب صدا‪ :‬ندا محسنی و‪/...‬ایرنا‬ ‫‪3‬‬ ‫ابراهیم بصیرت درگذشت‬ ‫ابراهیم بصیرت بازیگر سینما و تلویزیون بر اثر سکته قلبی از دنیا رفت و روز گذشته ‪ ۲۳‬اردیبهشت‬ ‫ماه طبق وصیت اش در شمال ایران که در ســال های اخیر در انجا سکونت داشت به خاک سپرده شد‪.‬‬ ‫شروع بازیگری وی از سال ‪ ۱۳۳۵‬بوده و از فعالیت های وی می توان به‪ :‬اولین فیلم سینمایی «سه کارگاه‬ ‫خصوصی»‪ ،‬فیلم سینمایی و سریال های چون شکار انسان‪ ،‬طاعون‪ ،‬لیست سیاه‪ ،‬بیعت‪ ،‬هشدار پلیس‪،‬‬ ‫ائینه عبرت‪ ،‬حکایت نامه های شبکه دو‪ ،‬این خانه دور است‪ ،‬مجموعه کارگاه علوی‪ ،‬فیلم سینمایی در‬ ‫انتهای شب‪ ،‬سریال هایی چون‪ :‬گل یخ‪ ،‬سریال به سوی افتخار‪ ،‬محاکمه‪ ،‬هم پیمان‪ ،‬عشق سالهای جنگ‪،‬‬ ‫دختران اشاره کرد‪ .‬ابراهیم بصیرت متولد ‪ ۱۳۲۲‬الهیجان بود و در ‪ ۸۰‬سالگی درگذشت‪/.‬ایسنا‬ ‫محمد خزاعی درنخستین جلسه شورای راهبردی اکران در سالجاری عنوان کرد‬ ‫هرتصمیمی در این شورا قابلیت اجرایی دارد‬ ‫نخستین جلســه شــورای راهبردی اکران در سالجاری با‬ ‫حضور محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور برگزار شد‪.‬‬ ‫بررسی وضعیت اقتصاد سینما متناظر به مولفه های فرهنگی‬ ‫ان و ارزیابی عملکرد فروش ســینماها در اکران های نوروزی‬ ‫و عید فطر از جمله محورهای این جلســه بود‪ .‬محمد خزاعی‬ ‫دراین جلسه با اشاره به نقش شورای راهبردی اکران در مواجهه‬ ‫با چالش ها و الزامات فرهنگی و اقتصادی سینما گفت‪ :‬اینده‬ ‫خوبی در انتظار سینماست و امیدواریم در سایه همدلی و تدبیر‪،‬‬ ‫همه اهالی ســینما از این نقطه گذر کرده و عزت و سربلندی‬ ‫سینمای کشــورمان را شاهد باشــیم‪ .‬وی با تاکید بر اهمیت‬ ‫مصوبات شورای راهبردی اکران بر اجرایی و عملیاتی شدن این‬ ‫مصوبات تاکید کرد و افزود‪ :‬قطعا مصوبات این جلسات‪ ،‬اجرایی‬ ‫خواهند بود و از این پس با نظر اکثریت اعضا‪ ،‬هرگونه تصمیم‬ ‫اتخاذ شده در این شــورا که نیاز به ابالغ وزیر محترم نداشته‬ ‫باشــد‪ ،‬کامال قابلیت اجرایی دارد‪ .‬خزاعی با بیان اینکه همه‬ ‫تالش سازمان سینمایی و صنوف متناظر و مبتنی بر شناسایی‬ ‫راهکارهای موثر برای رونق کسب و کار و معیشت سینماگران و‬ ‫سوق دادن شرایط به سمت بهبود وضعیت اقتصادی و فرهنگی‬ ‫سینماست خاطر نشان کرد‪ :‬بدون تردید‪ ،‬تقویت و رونق سینما‪،‬‬ ‫به نفع خانواده سینما و فضای عمومی کشور خواهد بود‪ .‬رئیس‬ ‫ســازمان ســینمایی ضمن تاکید بر لزوم توجه به مولفه های‬ ‫فرهنگی سینما در کنار ظرفیت های اقتصادی ان عنوان کرد‪:‬‬ ‫در این زمینه نیازمند همدلی و هم افزایی نخبگان فرهنگی و‬ ‫کارشناسان و صاحب نظران حوزه های اقتصادی و رسانه ای‬ ‫هستیم‪ .‬هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه سینما شهر در‬ ‫این جلسه‪ ،‬ضمن ارائه گزارشــی از وضعیت فروش و استقبال‬ ‫مخاطبان سینما در اکران نوروزی و عید فطر‪ ،‬با اشاره به اتفاقات‬ ‫مثبت در حوزه توسعه زیرساخت در دولت سیزدهم و رویکرد‬ ‫عدالت محور سازمان سینمایی در این زمینه‪ ،‬تقویت بازار سینما‬ ‫و عوامل موثر بر رشد اقتصادی ان را مورد تاکید قرار داد و اظهار‬ ‫امیدواری کرد بحث تسهیم از مبدا فروش سالن های سینما با‬ ‫موافقت شورا به زودی اجرایی شود‪ .‬همچنین‪ ،‬در این جلسه‪،‬‬ ‫بر اهمیت تصمیم گیری های شورا برای منافع خانواده سینما و‬ ‫اقتصاد سینمای ایران در تکمیل چرخه تولید و پخش تاکید‬ ‫شد و اعضا از نحوه مدیریت اکران سینما طی چند ماهه اخیر‪،‬‬ ‫بویژه مدیریت حساب شده اکران نوروزی و عید فطر و فروش‬ ‫امیدوارکننده سینماها قدردانی کردند‪ .‬در پایان‪ ،‬اعضای شورا‬ ‫به اتفاق اراء با برنامه تســهیم فروش فیلم از مبدا با استفاده از‬ ‫روش های مناسب و به روز‪ ،‬و ائین نامه اکران فیلم های خارجی‬ ‫به صورت محدود مطابق با مقررات مصــوب موافقت کردند‪.‬‬ ‫همچنین‪ ،‬مسئولیت اجرای این برنامه به موسسه سینماشهر‬ ‫واگذار شــد تا با در نظرگرفتن همه جوانب نسبت به تعامل و‬ ‫همکاری با تهیه کنندگان و پخش کنندگان سینما که مایل به‬ ‫اکران فیلم های خارجی هستند‪ ،‬اقدام نماید‪.‬‬ ‫عالوه بر این مصوبات‪ ،‬در این جلســه مقرر شــد به دلیل‬ ‫فراگیری مباحث شــورا و نیاز ســینمای ایران به گفتگوهای‬ ‫کالن تــر و عمیق تر بویــژه در بخش اقتصاد ســینما در کنار‬ ‫مالحظات و دغدغه های فرهنگی و اجتماعی‪ ،‬ضمن دعوت از‬ ‫چند عضو جدید‪ ،‬در خصوص تقویت شورا و تغییر ماموریت های‬ ‫کالن ان بازنگری و تصمیم گیری صورت گیرد‪/.‬صباخبر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫یک شنبه ‪ 24‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1417‬‬ ‫پرونده‬ ‫گفت و گوی صبا با عوامل مسابقه تلویزیونی کهکشان‬ ‫سـفر در زمـان ممکـن شـد!‬ ‫فرهومند ناظریان مسابقه داستانی «کهکشان» ‪ ،‬برای اولین بار نمایش طنز را با مسابقه میدانی ترکیب‬ ‫کرده است‪ .‬مخاطبان در کنار دیدن قصه شخصیت های متنوع در دوره های مختلف از‬ ‫گفت و گو‬ ‫گذشته تا اینده‪ ،‬با ماجراجویی مهمانان نا م اشنای برنامه در موقعیت های تو در تو‪ ،‬پر‬ ‫رمز و راز و هیجان انگیزی مواجه می شوند‪ .‬این برنامه از ابتدای فصل دو با تغییراتی که در فرم و ساختار‬ ‫خود ایجاد کرد توانست مخاطبین بیشتری را نسبت به فصل یک جذب کند و فصل سوم این برنامه‪ ،‬با‬ ‫رشد بیش از‪ ٪۴۰۰‬درصدی مخاطب روبرو شده است‪ .‬در هر قسمت از مسابقه کهکشان شاهد حضور‬ ‫چهره های اشنای مردم مانند بازیگران‪ ،‬ورزشکاران و مجریان مختلف تلویزیون و سینما هستیم‪.‬‬ ‫مسابقه کهکشان با حضور بازیگرانی چون ماشااله شاهمرادی‪ ،‬علی کاظمی‪ ،‬فریبا ترکاشوند‪ ،‬و ‪...‬‬ ‫فاطمه دالوری (سردبیر برنامه)‪:‬‬ ‫همه مسابقات در سطح جهان پایش شد‬ ‫از شکل گیری ایده تا تولید برنامه کهکشان بگوئید؟‬ ‫این برنامه از همان ابتدا با یک تیم منسجم از افراد مختلف با‬ ‫تخصص های متنوع شروع شد‪ .‬در طراحی این برنامه همه دوستان‬ ‫با تخصص هایی که در زمینه طراحی بازی و ای ار داشتند در این‬ ‫گروه با ما همکاری کردند‪ .‬حدود ‪ 6‬ماه اعضای گروه با هم جلسات‬ ‫متعدد داشتیم و در هر جلسه ایده و پیشنهاد ها بررسی می شد و‬ ‫چنانچه طرح ها نیاز به چکش کاری داشتند با همفکری یکدیگر و‬ ‫کمک تیم محتوا و پژوهشی انجام می شد‪ .‬البته یکی از مهم ترین‬ ‫منابع ما در طراحی ایتم ها پایش تمامی مسابقات هیجان انگیز‬ ‫در ســطح جهان به هر زبان و از هر ملتی بود که در جلســات‬ ‫کارگروهی اگر ایده ای را به عنوان یک ایتم جذاب می دیدیم‪ ،‬ان‬ ‫را بازپرداخت و بومی سازی می کردیم و در طرح برنامه کهکشان‬ ‫به کار می گرفتیم‪ .‬به همین صورت بعضی از ایتم ها گرته برداری‬ ‫از بهترین نمونه های خارجی و داخلی بود و برخی قسمت ها هم از‬ ‫صفر توسط خود تیم طرح ریزی و به ساخت رسید‪.‬‬ ‫بازخورد مخاطب به برنامه کهکشان چگونه بوده است؟‬ ‫روایتگرسیرپیشرفتوگذرتاریخدرایراناستکهاینروایت هاهمراهباامیزههایاخالقیومفاهیمی‬ ‫که شرکت کنندگان در هر قسمت با حدس کلمه رمز در انتهای برنامه باید به ان دست پیدا کنند رنگ‬ ‫و بوی جذابی به خود گرفته است‪ .‬در فصل سوم محمد مختاری نقش گرداننده این مسابقه را به عهده‬ ‫گرفته است و در هدایت شرکت کنندگان و حل چالش های انها با بازیگران هر بخش نقش دارد‪ .‬مسابقه‬ ‫کهکشان به تهیه کنندگی کمیل سوهانی با جانشینی تهیه بهراد رضازاده و سردبیری فاطمه دالوری‬ ‫و کارگردانی محمدرضا صادقی راد و مدیریت تولید محمد علی عزیزی یک شنبه دوشنبه سه شنبه‬ ‫ساعت‪ ۲۱‬ازشبکه‪ ۵‬وچهارشنبهوپنجشنبهوجمعهازشبکهامیدسیماپخشمیشود‪،‬خبرنگارصبا‬ ‫با عوامل اجرایی و تهیه این برنامه گفت و گویی داشت که در ادامه می خوانید‪.‬‬ ‫در فصل سوم میزان اســتقبال مخاطب جهش قابل توجهی‬ ‫داشت‪ ،‬اماری که از تلوبیون و کانال ها دریافت کردیم خوشحال‬ ‫کننده بود و مخاطبان از این برنامه بسیار راضی بودند‪ .‬عالوه بر‬ ‫این بازخوردهای حضوری و فیزیکی که از مردم کوچه و خیابان‬ ‫داشتیم نیز برای همه گروه امیدوار کننده بوده است‪.‬‬ ‫مسابقه کهکشان چه ویژگی خاصی نســبت به برنامه های‬ ‫تولیدی در همین سبک دارد؟‬ ‫برنامه کهکشان برای نخستین بار طرح مسابقه میدانی خود‬ ‫را با نمایش و داستان تلفیق کرده است‪ ،‬ترکیب این سبک های‬ ‫متنوع در کنار طنزهای ایتمی به این برنامه شور و حال عجیبی‬ ‫داده است که برای مخاطب جذاب است‪ .‬عالوه بر ان کاراکترهای‬ ‫چهره ای که به عنوان میزبان در هر قسمت از این برنامه حضور‬ ‫پیدا می کنند با جریانات و خاطره بازی هایی که دارند بسیار محتوا‬ ‫را متنوع و دوست داشتنی کرده اند‪ .‬در کنار همه اینها‪ ،‬طراحی این‬ ‫مسابقه میدانی در چندین دکور متنوع و لوکیشن های مختلف از‬ ‫امتیازهای ویژه این برنامه اســت که جلوه زیبای بصری درخور‬ ‫توجهی را به برنامه داده است‪ .‬همچنین تم سفر در زمان موضوعی‬ ‫است که در عین عمیق بودن چالش های خاص و متفاوتی را با خود‬ ‫به همراه دارد که برای مخاطبان امروزی رسانه هیجان انگیز است‪.‬‬ ‫با توجه به شــرایط حاضر که پلتفرم های متنوعی در فضای‬ ‫مجازی مشغول به کار هســتند‪ ،‬ارزیابی تان از کارکرد رسانه‬ ‫تلویزیون در این بین چیست؟‬ ‫هر رسانه نســبت به نوع محتوایی که تولید می کند مخاطب‬ ‫خاص به خود را دارد ممکن اســت برنامه کهکشان خیلی در‬ ‫صفحات مجازی خصوصا اینســتاگرام وایرال نشود‪ ،‬اما همین‬ ‫برنامه حدود ‪ 50‬هزار نفرکاربر نوجوان در کانال شــاد دارد که‬ ‫بصورت فعال در مسابقات شرکت می کنند و همچنین تلوبیون‬ ‫بیش از ‪ 400‬هزار نفر کاربر دنبال کننده را برای این برنامه مشخص‬ ‫کرده است‪.‬‬ ‫انچه که شاید خیلی به چشم نیاید اما حقیقت است این است‬ ‫که؛ طبق امار رسمی خود تلویزیون این برنامه ‪ 10‬درصد بیننده‬ ‫دنبال کننده دارد که همین مسئله یعنی بازدید این برنامه چندین‬ ‫برابر برنامه هایی پلتفرم های نمایش خانگی اســت‪ .‬در نتیجه‬ ‫تلویزیون تعداد مخاطبان بیشتری دارد اما نوع مخاطب تلویزیون‬ ‫با مخاطب پلتفرم ها متفاوت اســت و عمدتا بیننده رسانه های‬ ‫خانگی در فضای مجازی بروز و ظهور بیشتری دارند‪.‬‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫که این برنامه درصد مخاطب خوبی را دارا بوده است‪ ،‬اما من این‬ ‫مسئله را به عینیت از تعامل خود با اطرافیان احساس نکرده ام‪.‬‬ ‫اتفاقا همین حاال در میز ناهار با همکاران خود که صحبت می کردم‬ ‫همه به این مسئله واقف بودند که صداو سیما با این همه هزینه و‬ ‫کارهای پرزحمت که در لوکیشن های متعددی تولید می کند‪ ،‬اما‬ ‫به خاطر قوانین سفت و سختی که روی محتوای برنامه ها لحاظ‬ ‫می کند میزان صمیمیت خود را با بیننده به شدت کاهش داده‬ ‫است‪ ،‬قوانین سفت و سختی که با توجه به اینکه شکست خورده‬ ‫اند اما هر بار سخت گیرانه تر بر گروه ها اعمال می شود و به برنامه‬ ‫سازها اجازه تولید اثر خوب را نمی دهند به طور مثال بارها شده‬ ‫است که گروه سرگرم ضبط یک برنامه شاد و طنز است اما مدام‬ ‫به علت های مختلف حرکتی و یا نوع کلماتی که به کار می بریم‬ ‫کات شده و اصالح می شود و این اصالحیه ها بدون توجه به اینکه‬ ‫ساختار این شکل از برنامه ســازی ها در قالب رئالیتی شو است‬ ‫انجام می شود در برنامه های رئالیتی یکی از مهم ترین عنصر ها‬ ‫راحت بودن اجرا کنندگان با دوربین است و در این بین استفاده‬ ‫از شوخی های کالمی مانند مرسی و یا دمت گرم اجتناب ناپذیر‬ ‫است‪.‬‬ ‫از نظر شما اگر همین برنامه کهکشان با همین ساختار برنامه‬ ‫ای از رسانه دیگری پخش می شد‪ ،‬ممکن بود انعکاس بیشتری را‬ ‫به همراه داشته باشد؟‬ ‫به نظرم اگر قرار بود این برنامه برای رسانه نمایش خانگی کار‬ ‫شود اصال به این شکل نبود نه در اجرا و نه در ساختار! برنامه هایی‬ ‫که از پلتفرم ها پخش می شوند به میزان ازادی ایی که دربرنامه‬ ‫ســازی و اجرا دارند‪ ،‬متعاقبا فضای واقعــی و صمیمانه تری را‬ ‫برای بینندگان می سازند به همین خاطر انعکاس بهتری را هم‬ ‫از مخاطب فعال دریافت می کنند‪ .‬به نظرم تلویزیون الزم است‬ ‫یک بازبینی مختصر و اجمالی بر قوانین خود داشته باشد و کمی‬ ‫ان ها را با توجه به ذائقه مخاطب امروزی بازتولید کند تا شاید در‬ ‫حق این تعداد هنرمند که روز و شب در این رسانه در حال فعالیت‬ ‫هستند اجحاف نشود‪.‬‬ ‫صحبت پایانی‪:‬‬ ‫برنامه کهکشان برگرفته از یک ایده جدید است و شکل دهی‬ ‫این ایده تا اجرا کار بسیار سختی بوده است‪ ،‬به همین خاطر در‬ ‫کنار ویژگی هایی که دارد ممکن است نواقصی هم در این برنامه‬ ‫دیده شــود‪ .‬این برنامه با تنوعی که در ایتم های مختلف دارد‪،‬‬ ‫هدف های زیادی را به صورت همزمان دنبال می کند که البته همه‬ ‫و همه باعث بسط تخیل و تنوع بصری باال و جذاب برای بیننده‬ ‫شده است‪.‬‬ ‫هستی فرحی (بازیگر)‪:‬‬ ‫در حق هنرمندان اجحاف نکنید!‬ ‫از سابقه بازیگری و حضور خود در کهکشان بگوئید؟‬ ‫سه ماه در پروژه کهکشــان حضور داشته ام که هر لحظه ان‬ ‫برای من خاطره اســت‪ .‬بداهه های که در شــوخی های کالمی‬ ‫میان بازی های نمایشــی اتفاق می افتاد‪ ،‬گاهی انقدر در برنامه‬ ‫خوش می نشست که تصمیم به ضبط همین صحنه های بداهه‬ ‫می گرفتیم‪ .‬ورود من به دنیای تصویر از چند تله فیلم شــروع‬ ‫شد‪ ،‬با اینکه عوامل این فیلم ها بسیار حرفه ای و شناخته شده‬ ‫بودند اما متاســفانه این فیلم ها تا اکنون نمایش داده نشده و‬ ‫در ارشــیو بایگانی شــده اند‪ .‬بعد از ان اولین سریال جدی ام‬ ‫«نزدیکی های بهشت» به کارگردانی حسن هدایت بود و بعد از ان‬ ‫در چند سریال و سینمایی دیگر را نیز حضور داشته ام‪.‬‬ ‫با توجه به تجربه ای که دارید ارزیابی تان از کارکرد رســانه‬ ‫تلویزیون چیست؟‬ ‫صادقانه‪ ،‬تلویزیون نقاط ضعف بسیاری دارد‪ ،‬اول انکه نبض‬ ‫بیننده را در دست ندارد به همین خاطر است که بیشتر مخاطبان‬ ‫خود را از دست داده است‪ .‬با اینکه امار تلویزیون اعالم کرده است‬ ‫محمد مختاری(مجری برنامه) ‪:‬‬ ‫شرایط خیلی عجیب و غریب است‬ ‫چه شــد که در این دوره از فعالیت هنری خود مجری گری را‬ ‫انتخاب کردید؟‬ ‫‪ 32‬سال است که بصورت تخصصی کار بازیگری انجام می دهم‬ ‫در طول این سال ها به نسبت بازخوردی که از اطرافیان داشته ام‬ ‫تیپیکال چهره من را بسیار مناسب برای مجری گری می دانستند‬ ‫به همین فراخور پیشنهادات متعددی نیز برای اجرا داشتم که‬ ‫تقریبا همه را رد کردم‪ ،‬چرا که از نظر من مجری بودن تخصص‬ ‫خاص به خود را می طلبد و کار سختی است‪ .‬وقتی اجرای برنامه‬ ‫کهکشان از سوی کارگردان این برنامه که از دوستان سابق بنده‬ ‫بود به من پیشنهاد شد به نظرم تجربه پرچالش و جذابی امد که‬ ‫برای یک بار هم که شده با این مسئله از نزدیک مواجه و دست‬ ‫و پنجه نرم کنم‪ .‬با این حال هنوز خــود را بازیگر می دانم و این‬ ‫انتخاب در زندگی هنری من بیشــتر شبیه به چالشی است که‬ ‫دوست داشتم خود را در این حرفه محک بزنم‪.‬‬ ‫اجرای برنامه کهکشان برای تان چه چالش هایی داشت؟‬ ‫این برنامه سرتاسر چالش است چرا که ضمن اجرای پر ریتم‪،‬‬ ‫بایستی در تعامل با شرکت کننده ها نبض هیجان یک برنامه ای‬ ‫مسابقه ای هم حفظ شود‪ ،‬قســمت هایی از این برنامه مربوط به‬ ‫سطح مهارتی بدنی شرکت کننده ها ست که خب به نسبت این‬ ‫قسمت هم اجرای خاص به خود را می طلبد برای من که تا بحال‬ ‫سابقه اجرای حرفه ای و رسمی جلوی دوربین نداشتم این میزان‬ ‫از به کارگیری خالقیت چند گانه در ابتدا سخت بود ولی با تمرین‬ ‫هایی که برای خود داشــتم و اطالعاتی که از تیم تهیه و تولید‬ ‫گرفتم‪ ،‬بسیار کمکم کرد‪ .‬در نهایت هدفم این بود که مثل تمام‬ ‫مجری ها نباشم‪ ،‬محمد مختاری باشم که حاال کار اجرا می کند‪.‬‬ ‫برای این مســئله نیاز به چارچوب خاص و نحوه اجرای خاص به‬ ‫خود را نیاز داشتم‪ .‬در طول این ســال ها به اجرای دوستان نیز‬ ‫بسیار توجه می کردم حس خوبی که مجری گری زنده یاد منوچهر‬ ‫نوذری در اذهان باقی مانده بسیار باارزش است‪ ،‬همچنین در میان‬ ‫یک شنبه ‪ 24‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1417‬‬ ‫‪5‬‬ ‫مجریان امروزی من اجرای فرزاد جمشیدی را همواره تحسین‬ ‫می کنم‪ ،‬چرا که اجرای او قرین با مطالعه در بحث مورد نظر است‪.‬‬ ‫با توجه به شرایط فعلی که شاهد دوقطبی شدن فضای رسانه‬ ‫ای در ایران هستیم‪ ،‬ایا این انتخاب برای‪‎‬تان تبعات منفی داشته‬ ‫است یا خیر؟‬ ‫من در ایران زندگی می کنم و در حال انجام کار خودم هستم‪،‬‬ ‫بقیه دوستان هم به همین نســبت در رسانه های دیگر در حال‬ ‫فعالیت هستند‪ .‬به هر جهت زندگی دوستان رسانه در گرو فعالیت‬ ‫در همین فضاست! خوشبختانه هم تا بحال با فیدبک بدی از کار‬ ‫خود مواجه نشدم‪.‬‬ ‫از مسابقه کهکشان بگوئید؟‬ ‫مسابقه کهکشان را مردم دوست داشتند‪ ،‬خصوصا افرادی که‬ ‫سن باالیی دارند و همچنین بچه ها در سنین مختلف ارتباط خوبی‬ ‫با محتوای برنامه گرفته اند‪ .‬همین دیشب دوستم تماس گرفت و‬ ‫گفت نوه ای چهار ساله دارد که بیننده پروپاقرص این برنامه است‪.‬‬ ‫صحبت پایانی‪:‬‬ ‫امنیت شغلی بچه های هنرمند باید برای مسئولین مهم باشد‪.‬‬ ‫این روزها با هنرمندانی مواجه می شوم که بیکار در خانه مانده اند‪.‬‬ ‫در گذشته سازمان طرحی داده بود که طبق ان ‪ 200‬الی ‪ 300‬تله‬ ‫فیلم تولید شود‪ ،‬این مسئله بسیار می توانست در تولید و گردش‬ ‫کاری هنرمندان کمک کننده باشــد که متاسفانه متوقف شد و‬ ‫در حال حاضر خیلی از هنرمندان خانه نشین شده اند‪ .‬بهر حال‬ ‫شرایط خیلی عجیب و غریب شده است و مسئولین باید در این‬ ‫شرایط به فکر هنرمندان قدیمی باشد‪ .‬متاسفانه هنرمندان وقتی‬ ‫که می میرند عزیز می شــوند‪ ،‬کاش همین حاال که وقت هست‬ ‫ان ها را ببینیم‬ ‫کارن شریفی (مدیر تصویربرداری)‪:‬‬ ‫‪ 12‬دوربین در نمای ‪ 270‬درجه‬ ‫مدیر فیلمبرداری برنامه کهکشان است او حدود‪ 25‬سال است‬ ‫که در تصویر برداری اثار سینمایی و تلویزیونی همچون روزگار‬ ‫جوانی و‪ ...‬سابقه درخشان دارد‪.‬‬ ‫با توجه به تعدد لوکیشــنی که در این برنامه هســت برای‬ ‫تصویربرداری این مجموعه با چه چالش های مواجه بودید؟‬ ‫این برنامه ‪ 17‬لوکیشن دارد و دکورهای حجیمی در این فضا‬ ‫مستقر است‪ .‬هر شــرکت کننده ها در این برنامه در حین انجام‬ ‫مراحل مسابقه در تمامی این لوکیشن ها حضور دارد و باید همه‬ ‫این تصاویر را ضبط کنیم‪ .‬با تنوع لوکیشن هر بار باید نورپردازی‬ ‫هم با توجه به فضا لول شــود‪ ،‬که این کار از سخت ترین چالش‬ ‫های تصویر برداری این مجموعه است‪ .‬در این برنامه ما حدود ‪12‬‬ ‫دوربین داریم در نمای ‪ 270‬درجه چیده ایم‪ .‬بنده به خاطر مسلط‬ ‫شدن به کار دوربین ها و بچه های تصویر‪ ،‬دیگر خودم پشت دوربین‬ ‫نمی ایستم و بر کار بچه ها و دوربین ها نظارت دارم‪ .‬برای ما مهم این‬ ‫است که این تعدد لوکیشن و دوربین‪ ،‬فضای برنامه را دچار چند‬ ‫دسته گی نکند به همین خاطر به نور‪ ،‬لنز‪ ،‬دیافراگم و کلوین بسیار‬ ‫حساس هستیم‪ .‬و همین باعث شده است که این برنامه در سطح‬ ‫استاندارد تصویری روی انتن برود‪.‬‬ ‫محمد کاظمی (بازیگر)‪:‬‬ ‫استاد بازی در ایتم شده ام‬ ‫این بار با یک ایتم مسابقه ای میهمان خانه های مردم هستید‪،‬‬ ‫ایا بازی در نقش برایتان هم چالشی داشت؟‬ ‫بله‪ ،‬پس از بازی در باالی هزار ایتم‪ ،‬برای اولین بار از پنجره یک‬ ‫مسابقه وارد خانه های مردم شده‪‎‬ام این تجربه و نقش این کاراکتر‬ ‫برایم بامزه و جذاب است‪ ،‬برای بنده هم باید بگویم‪ ،‬دیگر استاد‬ ‫بازی در ایتم شده ام‪.‬‬ ‫از کاراکتر برق اسا بگویید؟‬ ‫برق اسا پسر مادرجان اســت‪ ،‬نقش مادرجان را خانم فریبا‬ ‫ترکاشوند بازی می کنند و در این ایتم ها نقش مقابل بنده را دارند‪.‬‬ ‫برق اسا پسری ساده نما اما بسیار کاربلد است و یک پسر مامانی‬ ‫است که به اصطالح با وجود اینکه سن اش باال رفته‪ ،‬همواره دم پر‬ ‫مادرجان است و به نسبت هم بیشتر اوقات گند می زند‪.‬‬ ‫مردم برق اسا را دوست داشتند؟‬ ‫بله‪ ،‬کهکشان رفته رفته مخاطب را راضی کرد مردم این برنامه‬ ‫و نقش مرا پذیرفته و دوست داشته اند‪.‬‬ ‫با توجه به حضور پررنگ و پرتعددی که در بازی های ایتمی‬ ‫داشته اید‪ ،‬در سابقه هنری شــما کدام ایتم‪ ،‬بیشترین تاثیر و‬ ‫بازخورد مخاطب را داشته است؟‬ ‫بیشترین ایتمی که در زندگی هنری من تاثیر داشت و ارتباط‬ ‫خوبی را با مردم برقرار کرد‪ ،‬بازی در ایتم های برنامه کمدی «خنده‬ ‫بازار» بود‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫یک شنبه ‪ 24‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1417‬‬ ‫سوسن شاکرین نت اخر را زد‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫سوسن شاکرین موزیسین و مدرس موسیقی در سن ‪ ۶۹‬ســالگی‪ ،‬پس از گذراندن دوره ای بیماری‬ ‫درگذشت‪ .‬سوسن شــاکرین متولد ‪ ۱۳۳۳‬تهران بود و از نوجوانی و با عالقه بسیار در دوره های شبانه‬ ‫کنسرواتوار موسیقی‪ ،‬اموزش گیتار و سایر دروس تخصصی را اغاز کرد و بعدها نیز به طور ازاد‪ ،‬اموختن را‬ ‫ادامه داد و در سازمان کر اپرا‪ ،‬کر ارکستر سمفونیک و کر تاالر رودکی هم حضوری فعال داشت‪ .‬افسانه مه‬ ‫پلنگ محمدعلی سجادی‪ ،‬برخورد سیروس الوند‪ ،‬یاد و دیدار‪ ،‬گل و بخاطر همه چیز‪ ،‬هر سه از ساخته های‬ ‫همسرش رجب محمدین اثاری بوده اند که شاکرین برای انها موسیقی متن ساخته بود‪ .‬او همچنین یک‬ ‫کتاب قصه برای کودکان به نام «ارزوی بزرگ چشمه» و دو کتاب موسیقی به چاپ رسانده است‪/.‬ایسنا‬ ‫اولین کنسرت «حامیم» برگزار شد‬ ‫اولین کنسرت «حامیم» خواننده نوظهور موســیقی پاپ ایران روزهای بیست و یکم و بیست و دوم‬ ‫اردیبهشت پیش روی مخاطبان قرار گرفت‪ .‬حامیم از خوانندگان مطرح موسیقی پاپ ایران اولین کنسرت‬ ‫خود را به تهیه کنندگی سعید سال افزون روزهای ‪ ۲۱‬و ‪ ۲۲‬اردیبهشت در تاالر اسپیناس تهران برگزار‬ ‫کرد‪ .‬حامیم از جمله خواننده های نسل جدید موسیقی پاپ در ایران است که به تازگی اثارش مورد توجه‬ ‫قرار گرفته است و عمدتا در فضاهایی عاشقانه تولید و منتشر شده است‪.‬‬ ‫برگزار کنندگان این برنامه به تمام مخاطبان یک شاخه گل رز سفید و کارت پستالی با امضای این‬ ‫خواننده تقدیم می کردند که روی ان نوشته شده بود‪« :‬برای تویی که قلب منی‪/»...‬مهر‬ ‫تخفیف کتب فارابی در نمایشگاه کتاب‬ ‫انتشــارات نهاد ملی ســینمای ایران همزمان با سی و چهارمین‬ ‫نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تا‪ ۳۰‬اردیبهشت‪ ۱۴۰۲‬تمامی کتب‬ ‫خود را با تخفیف ‪ ۱۰‬درصدی به عالقه مندان عرضه می کند‪ .‬همچنین‬ ‫خریداری اثار انتشــارات بنیاد ســینمایی فارابی در سامانه مجازی‬ ‫‪ ketab.ir‬نیز به صورت ‪ ۲۴‬ساعته در روزهای نامبرده با ارسال رایگان‬ ‫کتب امکان پذیر است‪ .‬انتشارات فارابی همچنین با کتاب های «نما‬ ‫به نما جلد ‪ ۱‬و ‪ »۲‬نوشته استیون دی کاتز‪« ،‬اصول اساسی کارگردانی‬ ‫ســینما‪ ،‬پیش از فیلم برداری فیلم خود را ببینید» نوشته نیکالس‬ ‫تی پروفرس‪ ،‬روایت در فیلم داســتانی جلد ‪ »۱‬نوشته دیوید بردول‪،‬‬ ‫«روایت در فیلم داستانی جلد ‪ »۲‬اثر دیوید بردول‪« ،‬فرهنگ فیلمنامه‪،‬‬ ‫واژگان و اصطالحات تخصصی برای فیلمنامه نویسان» به قلم محمد‬ ‫گذرابادی‪« ،‬چگونه مشکالت فیلمنامه مان را حل کنیم؟» اثر سید‬ ‫فیلد‪« ،‬فیلمنامه نویسی پیشرفته» اثر لیندا سیگر میزبان مخاطبان‬ ‫خود اســت‪ .‬همچنین کتاب «چگونگی درک فیلم» جیمز موناکو‪،‬‬ ‫«در فاصل ه دو صحنه‪ :‬هنر تمهیدات انتقالی (ان چه فیلمنامه نویسان‪،‬‬ ‫کارگردانان و تدوینگران باید درباره ی تمهیدات انتقالی در ســینما‬ ‫بدانند)» نوشــته جفری مایکل بیز‪« ،‬چگونه از هر چیزی فیلم نامه‬ ‫اقتباس کنیم؟» به قلم ریچارد کریوولن‪« ،‬دانستنی های نجات بخش‬ ‫انیمیشن» نوشته ریچارد ویلیامز‪« ،‬جعبه ابزاری برای فیلم ساز‪ :‬چگونه‬ ‫با بودجه ی اندک فیلمی حرفه ای بسازیم؟» اثر جیسن جی توماریک‪،‬‬ ‫رییس جمهور از نمایشگاه کتاب بازدید می کند‬ ‫رئیس شورای اطالع رســانی دولت درباره بازدید رئیس جمهور از‬ ‫سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اعالم کرد‪ :‬بازدید‬ ‫از نمایشــگاه در برنامه ایت اهلل رئیســی قرار دارد اما زمان دقیق ان‬ ‫مشخص نیست‪.‬‬ ‫سپهر خلجی درباره بازدید رئیس جمهور از این رویداد فرهنگی که از‬ ‫بیستم تا سی اردیبهشت در مصلی امام خمینی تهران در جریان است‪،‬‬ ‫اعالم کرد‪ :‬بازدید از نمایشــگاه در برنامه ایت اهلل رئیسی قرار دارد اما‬ ‫زمان دقیق ان مشخص نیست‪.‬‬ ‫وی تصریح کرد‪ :‬نمایشــگاه کتاب یکی از رویدادهای مورد توجه‬ ‫رهبر انقالب است اهتمام ایشان بر شرکت در نمایشگاه کتاب است و‬ ‫همیشه از غرفه ها بازدید می کنند و در جریان اخرین وضع نشر کشور‬ ‫قرار می گیرند‪ .‬لذا حساسیت کار باال می رود به همین سبب تمام تالش‬ ‫دولت به خصوص وزیر ارشاد بر این اســت که این نمایشگاه مطلوب‬ ‫برگزار شود‪/.‬ایرنا‬ ‫معرفی سریال سوران در نمایشگاه کتاب‬ ‫سریال «سوران» که اقتباسی از کتاب «عصرهای کریسکان»‬ ‫است و به زودی روی انتن می رود‪ ،‬برای اولین بار در نمایشگاه کتاب‬ ‫تهران معرفی می شود‪ .‬در سی وچهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب‬ ‫تهران‪ ،‬شاهد معرفی کتابی هستیم که به زودی نسخه سریال ان‬ ‫ش می شود‪.‬‬ ‫که تولید مرکز سریال سوره اســت‪ ،‬از رسانه ملی پخ ‬ ‫مخاطبان می توانند در کنار خرید کتاب «عصرهای کریسکان» از‬ ‫انتشارات سوره مهر‪ ،‬با شخصیت های اصلی سریال «سوران» نیز‬ ‫اشنا شوند و قصه این اثر را از زبان کاراکترهایش بشنوند‪ .‬در همین‬ ‫راستا امروز یکشنبه ساعت ‪ ۱۷‬نشســت جنبی «سینما کتاب»‬ ‫با رویکرد واکاوی پدیده اقتباس و با محوریت نگاهی به ســریال‬ ‫«سوران» در نمایشــگاه کتاب تهران برگزار می شود‪« .‬عصرهای‬ ‫کریســکان» به قلم کیانوش گلزارراغب با موضوع مبارزات مردم‬ ‫ُکرد در پیش و پس از انقالب اسالمی به نگارش درامده است‪ .‬این‬ ‫سریال به کارگردانی سروش محمدزاده به تولید رسیده است‪/.‬مهر‬ ‫«مدیریت تولید فیلم» باستین کلو‪« ،‬بازاندیشی مباحث رمان و فیلم»‬ ‫نوشته کامیال الیوت از دیگر کتاب های فارابی در غرفه انتشارات بنیاد‬ ‫سینمایی فارابی است‪« .‬مبانی زیبایی شناختی سینمای اسالمی»‬ ‫نوشته نصرت اهلل تابش‪« ،‬مطالعات دینی فیلم» سیدحمید میرخندان‬ ‫دو عنوان اثر دیگر موجود فارابی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران‬ ‫است‪ .‬انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب‬ ‫فیلمنامه های «رهایی از شاوشــنگ» فرانک دارابونت‪« ،‬مخمصه»‬ ‫مایکل مان‪« ،‬یاداوری»‪ :‬بر اساس داستانی کوتاه به قلم جاناتان نوالن‬ ‫کریستوفر نوالن را عرضه کرده است‪« .‬قصه گویی تصویری و روایت‬ ‫بصری» نوشته ویل ایزنر‪« ،‬هنر در حرکت زیباشناسی انیمیشن» اثر‬ ‫مارین فرنیس‪« ،‬تهیه کنندگی و کارگردانی فیلم کوتاه و ویدیو» نوشته‬ ‫پیتر دبلیو ریا‪ .‬کی ایروینگ‪« ،‬راهنمای فیلم برداران» به قلم راب هامل‪،‬‬ ‫«جست وجوی نگره های دینی در ارباب حلقه ها» نوشته کرت برونر‪،‬‬ ‫جیم ویر‪« ،‬فیلم نمای حضور بین المللی زنان در عرصه ی سینما»با‬ ‫گرداوری‪ :‬فریبا حسنی و اکرم السادات ســاکت‪« ،‬داستان گویی در‬ ‫سینما و تلویزیون» نوشته کریستین تامسون‪« ،‬کتاب جامع ویدیو‪:‬‬ ‫شناخت و اموزش ابزار‪ ،‬فنون و زیباشناســی تصویر» نوشته دیوید‬ ‫چشایر و «پیش درامدی بر فیلم»‪« ،‬کارگردانی داستان» و «سینمای‬ ‫وودی الن» عناوین دیگر کتاب هایی است که توسط انتشارات بنیاد‬ ‫سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب عرضه شده اند‪/.‬ایرنا‬ ‫حضور علی نصیریان در دانشگاه تهران‬ ‫با حضور علی نصیریان برنامه ایین اهدای جایزه فارسینما در تاالر‬ ‫فردوسی دانشگاه تهران برگزار می شود‪ .‬همزمان با روز پاسداشت زبان‬ ‫فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاســم فردوسی‪ ،‬ایین اهدای جایزۀ‬ ‫فارسینما؛ زبان فارسی در سینما به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی‬ ‫حوزه هنری انقالب اسالمی و با مشارکت دانشــکده ادبیات و علوم‬ ‫انسانی دانشگاه تهران‪ ،‬ساعت ‪ ۱۶‬امروز در تاالر فردوسی دانشگاه تهران‬ ‫برگزار می شود‪ .‬دراین برنامه در حضور استاد علی نصیریان‪ ،‬هنرمند‬ ‫پیشکسوت سینمای ایران‪ ،‬فیلم برگزیده (هفت بهار نارنج) نمایش‬ ‫داده می شود‪ .‬سپس از کارگردان فیلم و نویسنده ان تقدیر می شود‪.‬‬ ‫جایزۀ فارسینما؛ زبان فارسی در سینما‪ ،‬در چهار دوره و با همت انجمن‬ ‫ویرایش و درست نویسی برگزار شده است‪ .‬سه دوره قبلی این جایزه‬ ‫در چهارچوب بخش تجلی ارادۀ ملی در جشنواره فیلم فجر داوری و‬ ‫اهدا شد‪ .‬دراین دوره نیز فیلم «هفت بهارنارنج» به کارگردانی«فرشاد‬ ‫گل سفیدی » خوش زبان ترین فیلم جشنواره شناخته شد‪/.‬ایسنا‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫شهر تاریخی حریره ثبت جهانی می شود‬ ‫معاون گردشگری ســازمان منطقه ازاد کیش گفت‪ :‬پرونده شــهر تاریخی حریره به طور موقت در‬ ‫یونسکو ثبت شده است و به دنبال ثبت جهانی ان هستیم‪« .‬مرتضی رمضانی گالشی» با اشاره به اینکه‬ ‫شهر تاریخی حریره از اثار ثبت شده ملی کشور محسوب می شود‪ ،‬اظهار کرد‪ :‬مستندات الزم برای ثبت‬ ‫جهانی این شهر تاریخی در حال تهیه است‪ .‬وی ادامه داد‪ :‬ثبت جهانی شهر حریره نقش بسزایی برای‬ ‫حضور گردشگران خارجی در کیش برای بازدید از این منطقه تاریخی منحصر به فرد خواهد داشت‪ .‬وی‬ ‫اضافه کرد ‪ :‬ساماندهی محوطه‪ ،‬مسدود سازی مسیرهای منتهی به این شهر تاریخی‪ ،‬ساماندهی ورودی‪،‬‬ ‫نور پردازی‪ ،‬راه اندازی موزه مردم شناسی تنها بخشی از اقداماتی است که هم اکنون در حال اجرا است‪/.‬ایرنا‬ ‫یک شنبه ‪ 24‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1417‬‬ ‫‪7‬‬ ‫اغاز جشنواره اقوام در دانشگاه کردستان‬ ‫اولین جشنواره اقوام‪ ،‬اداب و سنن ویژه دانشگاههای منطقه پنج کشور در دانشگاه کردستان از روز گذشته‬ ‫اغاز بکار کرد‪ .‬جشنواره ای شامل نمایشگاهی متشکل از کتاب‪ ،‬بازارچه خیریه‪ ،‬انواع صنایع دستی و هنرهای‬ ‫نوین و نیز غذاهای محلی را در بردارد‪ .‬فرزاد پارسا معاون فرهنگی‪ ،‬اجتماعی و دانشجویی دانشگاه کردستان‬ ‫در ایین اغاز بکار این نمایشگاه گفت‪ :‬نمایش اثار فرهنگی و اداب و سنن منطقه غرب کشور در این نمایشگاه‬ ‫سراغازی برای یک فراینده بلندمدت است تا اثار بومی منطقه به عنوان یک برند شاخص معرفی شود‪ .‬در این‬ ‫نمایشگاه بخشی از دستاوردها و توانمندی های کانونهای فرهنگی و هنری دانشجویان دانشگاه کردستان‬ ‫نیز خودنمایی می کند‪ ،‬نمایشگاهی که تا‪ ۲۵‬اردیبهشت دایر خواهد بود‪/.‬ایرنا‬ ‫غالمعلی حداد عادل‪:‬‬ ‫سفره فردوسی گسترده شده است‬ ‫همایش بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و مراسم رونمایی از نشان قند پارسی در راستای‬ ‫پاسداشت زبان پارسی با حضور جمعی از مسئوالن و هیات های دیپلماتیک مستقر در تهران‪ ،‬روز‬ ‫گذشته در تاالر رودکی برگزار شد‪.‬‬ ‫غالمعلی حداد عادل‪ ،‬رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در این مراسم با خواندن شعری‬ ‫درباره زبان فارسی‪ ،‬روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی را یکی از‬ ‫مزیت های اردیبهشت خواند و اظهار امیدواری کرد‪ ،‬تالش های وزارت ارشاد و فرهنگستان و سایر‬ ‫نهادها به بارور شدن زبان فارسی کمک کند‪ .‬او در ادامه افزود‪ :‬هرجا سخن از ایران و ایرانی‪ ،‬هویت‬ ‫و ملیت ایرانی است‪ ،‬نام فردوسی مطرح است و پای او در میان است و سفره فردوسی گسترده شده‬ ‫است‪ .‬هرجا سخن از زبان فارسی است‪ ،‬فردوسی بزرگ پاسدار زبان فارسی است‪.‬‬ ‫حداد عادل ادامه داد‪ :‬برای ایرانیان مایه افتخار است که کتابی دارند با بیش از هزار سال سابقه و‬ ‫‪ ۶۰‬هزار بیت که امروز بعد از گذشت هزار سال‪ ،‬همه ان را می خوانند و می فهمند‪ .‬شاید چنین چیزی‬ ‫در میان سایر ملل یا اصال نظیر نداشته باشد یا کم نظیر باشد که مردم بتوانند رابطه خود را با یک کتاب‬ ‫در طول هزار سال به طور یکسان حفظ کنند‪ .‬این حیرت انگیز است که قشرهای گوناگون مردم از عامه‬ ‫مدرسه نرفته تا استادان دانشگاه‪ ،‬همه با فردوسی و شاهنامه او سروکار دارند‪ .‬در روستاها فراوان‬ ‫بوده و هستند که شاهنامه را از حفظ دارند‪ .‬در شهرها نیز نقاالن شاهنامه را برای مردم می خواندند و‬ ‫مردم ان را می فهمیدند‪ .‬حتی در روستاها تعزیه سیاوش برگزار می شد و مردم برای ان می گریستند‪،‬‬ ‫در زورخانه ها و ورزش پهلوانی نام فردوســی و شعر حماســی اش حضور دارد و اندیشمندان در‬ ‫کتاب های حکمت همه از فردوسی یاد می کنند‪ .‬وی تاکید کرد‪ :‬تاریخ و زبان فارسی وامدار فردوسی‬ ‫است و شاهنامه گنجینه ای از واژگان برای گویشوران و شاعران‪ ،‬این کتاب سرشار از خردمندی و‬ ‫عقل ورزی است که با زبانی لطیف‪ ،‬استوار و دلنشین در همه جا راه دارد‪ .‬به همین جهت شورای عالی‬ ‫انقالب فرهنگی‪ ،‬روز پاسداشت زبان فارسی را روز بزرگداشت فردوسی نام نهاد‪ .‬هر وقت بخواهیم از‬ ‫زبان فارسی و پاسداری ان سخن بگوییم باید از فردوسی سخن بگوییم و بالعکس‪ .‬در جهان امروز ما‬ ‫و همه ملت ها به هویت ملی احتیاج داریم تا در طوفان جهانی شدن و جهانی سازی خود را حفظ کنیم‪.‬‬ ‫ما هم اسالم و فرهنگ اسالمی و هم زبان فارسی را به عنوان هویت خود گرامی می داریم‪ .‬با بزرگداشت‬ ‫فردوسی و پاسداشت زبان فارسی سعی می کنیم حافظ ارزش های معنوی خود باشیم و با سایر ملل‬ ‫تعامل و همکاری داشته باشیم تا در همه جا ایران را به زبان فارسی و فردوسی بشناسند‪/.‬صباخبر‬ صفحه 7 ‫یک شنبه ‪ 24‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1417‬‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫تو گوی صبا با حجت اهلل سیفی‬ ‫گف ‬ ‫در معرفی ایران‬ ‫نباید سلیقه ای‬ ‫برخورد کنیم‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫سمیه خاتون ‪ -‬حجت اهلل سیفی کارگردان‪ ،‬فیلم نامه نویس‪،‬‬ ‫تهیه کنندهسینمایایراناست‪،‬ازدیگرفعالیت هایاومی توانبه‬ ‫عضویت در شورای مرکز هنرهای نمایشی‪ ،‬شورای طرح و برنامه‬ ‫بنیاد سینمایی فارابی‪ ،‬شورای طرح سیما فیلم‪ ،‬شورای طرح‬ ‫و برنامه شبکه اول سیما‪ ،‬موسس و مدیرعامل سینمای جوان‬ ‫ایران‪ ،‬مشاور مرکز اموزش فیلمسازی‪ ،‬عضو شورای سینمای‬ ‫وزارتارشاد‪،‬دبیرجشنوارهسینماییکیش‪،‬مدیرعاملموسسه‬ ‫فرهنگی و هنری ناهید فیلم اشاره کرد‪ .‬خبرنگار صبا در حاشیه‬ ‫برگزاری رویداد سومین هفته فیلم در بنیاد سینمایی فارابی‪ ،‬با او‬ ‫گپ و گفتی داشت در ادامه می خوانید‪.‬‬ ‫ارزیابی تان را درباره رویداد هفتــه فیلم چین که درحال‬ ‫برگزاری در بنیاد فارابی است‪ ،‬بگویید؟‬ ‫ی کشورها به مثابه هنر‪ ،‬طبیعتا نقش‬ ‫هر اتفاق فرهنگی و ارتباط گیر ‬ ‫تاثیر گذاری روی طرفین خواهد داشت‪ .‬این اتفاقات عالوه بر استقبال‬ ‫در مرحله بعدی نیاز مبرم به توسعه بخشی نیز دارند‪ .‬به این معنی که‬ ‫دوســتان برگزار کننده و هنرمندان ایرانی در این برنامه ‍ ریزی ملزم و‬ ‫محدود به یک کشور نشوند و امید اســت که در اینده شاهد برگزاری‬ ‫هفته های فیلم بیشــتر و تعامل فرهنگی‪ ،‬هنری با ســایر کشورهای‬ ‫دیگر باشیم به خصوص با کشورهای پیرامون و نزدیک به ایران مانند‬ ‫تاجیکستان‪ ،‬پاکســتان و ‪...‬که اتفاقا پیوند های فرهنگی بیشتری را با‬ ‫ایران دارند‪ .‬در این زمینه؛ ما هر چقدر دامنه ارتباطات فرهنگی‪ ،‬هنری‬ ‫و سینمایی خود را با کشورهای دیگر گسترده کنیم این صدا در جهان‬ ‫انعکاس بیشتری پیدا خواهد کرد‪ .‬واقعیت این است که نزد کشورهای‬ ‫اروپایی و دور‪ ،‬ایرانیان با نگاه دیگری شناخته و معرفی شده اند! چون‬ ‫برای انها هرگز دغدغه نبوده اســت که ایران به واقع چگونه کشوری‬ ‫است؟ این ما هستیم که باید نشان دهیم ایران چه کشوری است؟ یکی‬ ‫از کارکردهای مهم سینما‪ ،‬شناخت کشورهاست که در کنار تبلیغات و‬ ‫محصوالت فرهنگی از یک کشور به سراسر دنیا مخابره و ارسال می شود‪.‬‬ ‫در حال حاضر درباره ایران تفکرات مســمومی در دنیا رایج شده است‬ ‫و این نتیجه سال ها تبلغات بد از ایران است‪ .‬بنابراین هفته های مانند‬ ‫هفت ه فیلم‪ ،‬موسیقی و تئاتر می تواند دورنمای شفاف تر و صادقانه تری از‬ ‫ت مناسبی هستند که‬ ‫ایران را به جهان نمایش دهد‪ ،‬این رویداد ها فرص ‬ ‫ایران با حضور خود در ان ها اعالم کند که؛ ماکه هستیم و ما را چطور‬ ‫باید ببینید؟‬ ‫تعداد این دست اتفاقات هر چه بیشتر باشــد‪ ،‬تاثیر ان هم بیشتر‬ ‫خواهد بود ایــن رویدادها محدودیتی در تکرار ندارنــد‪ ،‬مانند کتاب‬ ‫خواندن و کسب دانش که نمی توان برای ان حدودی قائل شد‪ ،‬به این‬ ‫معنی که هر چقدر بیشتر در این زمینه فعالیت کنیم‪ ،‬عرضه فرهنگی ما‬ ‫به جهان بیشتر خواهد شد و طبعا نتایج بهتری را کسب خواهیم کرد‪.‬‬ ‫از منظر شما ایا ســینمای ایران در یک سیر خطی از اغاز‬ ‫پیدایش تا کنون معرف فرهنگ ایرانی بوده است؟‬ ‫در ارتباط فرهنگی‪ ،‬اولین چیزی که مهم اســت این اســت که ما‬ ‫متحدالشکل تصمیم بگیریم که قرار است چه چیزی را از ایران در دنیا‬ ‫به نمایش بگذاریم؟ در این شرایط بهترین تصمیم این است که ما به‬ ‫یک محصول اکتفا نکنیم! ما باید مثل فروشگاهی باشیم با محصوالت‬ ‫مختلف و متنوع فرهنگی در انواع ســبک های هنری و به دنیا نشان‬ ‫دهیم که کشور ما از زوایای متعدد و جدید ببینند‪ .‬از جمله سینمای‬ ‫اجتماعی‪ ،‬زنانه تا حادثه ای و دفاعی‪ ،‬البته دفاعی محدود به سینمای‬ ‫جنگ نمی شــود‪ .‬اینکه بخواهیم با یک دست فیلم های چیپ و بسته‬ ‫فرهنگ ایران را در دنیا به معرض نمایش عموم دربیاوریم سیاستی است‬ ‫که از ابتدا شکست خورده است‪ .‬متاسفم که فیلم هایی از این دست در‬ ‫ایران به وفور تولید می شوند‪ ،‬فیلم هایی که نمایانگر فرهنگ و زندگی‬ ‫واقعی ایرانی نیست و در ان تنها به مسائلی پرداخت شده‪ ،‬که به مزاج‬ ‫ان طرفی ها خوش بیاید!‬ ‫نظرتان درباره فیلم کاپیتان محصول سینمای چین که در‬ ‫روز افتتاحیه هفته چین اکران شد‪ ،‬چیست؟‬ ‫کاپیتان یک فیلم معمولی‪ ،‬حادثه ای و تماشاگر پسند بود و پاسخ‬ ‫گوی نیاز هنرمند امروز سینما نبود‪ .‬من به دنبال زاوی ه و نگاه جدیدی‬ ‫از سینمای چین بودم که متاسفانه در این فیلم چیزی ندیدم‪ .‬بهرحال‬ ‫کاپیتان یک فیلم بسیار معمولی در شــرایط برابر بود که بعضی به ان‬ ‫می گویند فیلمی که در ان نه سیخ می سوزد نه کباب!‬ ‫از نظر شما فیلم کاپیتان چه ویژگی ممتازی داشته که دو‬ ‫کشور را قانع برای پخش و اکران ان در هفته فیلم چین کرده‬ ‫است؟‬ ‫هیچ ویژگی ممتازی نداشت‪ .‬جز انکه می خواست شهامت و جسارت‬ ‫قهرمان قصه را نشان دهد و مهماندارانی که اموخته اند در لحظات بحران‬ ‫کنار مردم باشند و مردم نیز به همین نسبت‪ ،‬تا رسیدن به نقطه ای که‬ ‫همه با هم از لحظه بحران عبور کنند‪.‬‬ ‫ایا این فیلم بیشتر شــبیه به یک ویترین کامال شیک و‬ ‫تبلیغاتی از کشور چین نبود؟‬ ‫بله‪ ،‬دراین فیلم از پیشــرفت تکنولوژی و زیر ساخت های خدماتی‬ ‫چین در جدیدترین حالت ممکن رونمایی شده بود و همچنین قدرت و‬ ‫توانمندی چین در اداره کردن بحران نشان داده شده بود‪.‬‬ ‫این فیلم بازنمایی از یک حادثه هوایی بود‪ ،‬درست وقتی که هواپیما‬ ‫دچار سانحه هوایی می شود در ادامه دو رویه از مدیریت هم سو و مکمل‬ ‫در اتاق کابین خلبــان و داخل هواپیما مهمانداران با مردم را شــاهد‬ ‫هستیم‪ .‬چه خوب بود که ما هم در فیلم های خود به این خصایل جمعی‬ ‫و اجتماعی بپردازیم‪ .‬منتها متاسفانه مدیران سینمایی ما فقط حرف‬ ‫می زنند و درست زمانی که وقت عمل می رسد درسینمای دولتی شاهد‬ ‫موضوعات دیگری هستیم‪ ،‬از ســوی دیگر سینمای غیر دولتی ما نیز‬ ‫عمدتا به دنبال نمایش تلخی هاست! در این شرایط حتی اگر هم عباس‬ ‫کیارستمی را به عنوان یک فیلمساز بین المللی در نظر بگیریم‪ ،‬سبک‬ ‫سینمایی او اشاعه دهنده فرهنگ و نمایش دهنده از کشور ایران نیست‪،‬‬ ‫کیارستمی مانند تارکوفسکی و پاراجانف و‪ ...‬بیشتر فیلمسازی در سبک‬ ‫شاعرانه است و فیلمهای او نمایشی از انسان درجهان پیرامون است‪.‬‬ ‫یک فیلم را مثال بزنید که معرف فرهنگ ایرانی باشد؟‬ ‫فیلم «فرش باد » به کارگردانی کمال تبریزی‪ ،‬تالش تحسین شده ای‬ ‫بود برای اینکه فرهنگ ایران را به دنیا نمایش دهد‪.‬‬ ‫صحبت پایانی‪:‬‬ ‫ما باید شهامت معرفی صادقانه خود را داشته باشیم و در این میان به‬ ‫دنبال تلخی های بی اندازه نباشیم و همین طور هفته های فیلم متعددی‬ ‫را در کشورهای مختلف جهان برگزار کنیم از این کار خسته نشویم و‬ ‫این رویه را تکرار کنیم‪ ،‬در معرفی ایران به دنیا سلیقه ای برخورد نکنیم و‬ ‫پکیج های متنوعی از فیلم های ایرانی را در دنیا نمایش دهیم و ای کاش‬ ‫که در این مسئله قدری ازاد تر و جامع تر به سینمای ایران نگاه کنیم‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1619

روزنامه صبا 1619

شماره : 1619
تاریخ : 1402/12/27
روزنامه صبا 1618

روزنامه صبا 1618

شماره : 1618
تاریخ : 1402/12/26
روزنامه صبا 1617

روزنامه صبا 1617

شماره : 1617
تاریخ : 1402/12/23
روزنامه صبا 1616

روزنامه صبا 1616

شماره : 1616
تاریخ : 1402/12/22
روزنامه صبا 1615

روزنامه صبا 1615

شماره : 1615
تاریخ : 1402/12/21
روزنامه صبا 1614

روزنامه صبا 1614

شماره : 1614
تاریخ : 1402/12/20
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!