روزنامه صبا شماره 1417
روزنامه صبا شماره 1417
روزنامه صبا شماره 1417
یک شنبه 24اردیبهشت 1402شماره 1417
یک شنبه| 24اردیبهشت 14 |1402می 23 |2023شوال |1444
سال دهم| شماره 8 |1417صفحه| 5000ناموت|
رییس جمهور از نمایشگاه کتاب
بازدید می کند
تو گوی صبا با حجت اهلل سیفی
گف
در معرفی ایران
نباید سلیقه ای برخورد کنیم
گفت و گوی صبا با عوامل مسابقه تلویزیونی کهکشان
سـفر در زمـان ممکـن شـد!
محمد خزاعی:
هرتصمیمی
در شورای راهبردی اکران
قابلیت اجرایی دارد
واکنش عنقا به گالیه های
حسام محمودی
غالمعلی حداد عادل:
سفره فردوسی
گسترده شده است صفحه 1
2
یک شنبه 24اردیبهشت 1402شماره 1417
تیزر نیکان روی انتن شبکه 3
خرب سیمنا و تلویزیون
تیزر سریال تلویزیونی «نیکان» که به زودی روی انتن شبکه ۳سیما می رود ،رونمایی شد .تیزر سریال
تلویزیونی «نیکان» به کارگردانی علی سراهنگ و تهیه کنندگی کامران مجیدی را افشین شهسواری
ساخته است .این سریال محصول جدید مرکز سیمافیلم است که به زودی از شبکه ۳سیما پخش می شود.
در خالصه داستان سریال تلویزیونی «نیکان» امده است :یه پرنده کوچیک قبل از پرواز ،اولین چیزی
که تجربه می کنه یه حسی شبیه به سقوطه ...پژمان بازغی ،سیما تیرانداز ،شقایق فراهانی ،رضا داودنژاد،
بهنام تشکر ،مریم سعادت ،اصغر نقی زاده و با معرفی مه لقا می نوش زاد همراه با رویا جاویدنیا ،مهدی
صباغی ،ازاده مهدی زاده ،مریم شعبانی و ...بازیگران سریال تلویزیونی «نیکان» هستند/.صباخبر
جلبک پروانه ساخت گرفت
ابراهیم عامریان که مدتی قبل برای ساخت فیلم «جلبک» در خواست پروانه ساخت داده بود ،به تازگی
مجوز ساخت این فیلم را به کارگردانی کریم امینی گرفته است .این تهیه کننده و کارگردان در حال حاضر
فیلم «فسیل» را روی پرده سینماها دارند که تاکنون بیش از دو میلیون و ۸۰۰هزار نفر را به سینماها کشانده
و فروش ان هم نزدیک ۱۳۰میلیارد تومان شده است .این روزها یک بحث جدی درباره میزان فروش فیلم
«فسیل» این است که ایا چنین روندی برای فیلم هایی که در اینده روی پرده می ایند تکرار می شود یااین
فیلم تنها ۱۰۰میلیاردی ســینما برای مدتی طوالنی خواهد بود؟ همچنین با صدور پروانه ساخت فیلم
«جلبک» این پرسش مطرح می شود که ایا عامریان و امینی فروش موفق «فسیل» را ادامه می دهند؟
واکنش عنقا به گالیه های حسام محمودی
حامد عنقا تهیه کننده فیلم «غریب» درباره سخنان گالیه امیزی
که زنده یاد حسام محمودی در اخرین مصاحبه اش درباره حضور در
این فیلم مطرح کرده بود توضیحاتی ارائه کرد .تهیه کننده «غریب»
با اشاره به مصاحبه زنده یاد حسام محمودی درباره فیلم غریب یاداور
شد :فارغ از این مصاحبه ابتدا باید گفت ما یکی از هنرمندان خوب و
بااخالق را از دست دادیم و این ضایعه تقریباً جبران ناپذیر است .وی
درباره گالیه های محمودی درباره نبود فیلمنامه کامل اظهار کرد:
خیلی از دوستان می دانند که من با فیلمنامه کامل کار نمی کنم اما
اتفاقاً چون این اثر به دلیل ســینمایی بودن و فرایند پروانه ساخت
و اینکه برخی نهادهای نظامی باید نظر می دادند فیلمنامه کاملی
داشت .سوءتفاهمی شاید در ذهن حسام محمودی در ان مصاحبه
بروز کرد و البته بعد از اینکه با هم صحبت کردیم برطرف شد و حرف
محمودی این بود که شاید سخنانش به درستی منتقل نشده است.
او در فیلم نقشی داشت که کاراکتری واقعی است ،خود شخصیت
اصلی زنده است و امیدواریم عمرش طوالنی باشد حتی در برخی
صحنه های که حسام بازی داشــت در پشت صحنه حضور داشت.
عنقا در ادامه یاداور شد :این کار به دلیل سختی ها و پراکندگی اجرا،
دورخوانی های متعددی داشت و حسام محمودی به ماجرا اشراف
داشت و این سخنان هیچ گاه به من و لطیفی منتقل نشده بود .شاید
اینگونه بتوان تعبیر کرد که بازیگر خوبی مثل حســام محمودی
طبیعتاً در یک درام تخیلی حتماً باید نقش پررنگ تر و جدی تری
مراسم تونی 2023پخش تلویزیونی ندارد
پس از ان که انجمن نویسندگان امریکا لغو اعتصاب را نپذیرفتند،
اعالم شد مراسم تونی از تلویزیون پخش نخواهد شد.
مراسم معرفی برندگان و اهدای جوایز تونی ۲۰۲۳که قرار بود در
نیویورک برگزار شــود و به صورت زنده در سی بی اس روی انتن برود
در روز ۲۱خرداد از تلویزیون پخش نمی شــود ،زیرا درخواست لغو
اعتصاب برای تهیه مراسم تونی 2023که اوایل هفته پیش به انجمن
نویسندگان داده شده بود را این انجمن نپذیرفت.
امسال قرار بود ارینا دبوز به عنوان مجری مراسم بازگردد اما این باور
وجود دارد که اگر اعتصاب ادامه داشته باشد وی هم حضور در مراسم
را رد می کند .کمیته برگزاری مراسم تونی قرار است روز دوشنبه برای
چگونگی برگزاری مراسم تشکیل جلسه بدهد.
در زمان اعالم اسامی نامزدها هم پیش بینی شده بود که اعتصاب
نویسندگان مانع نوشته شدن متن های مراســم اهدای جوایز تونی
خواهد شد/.مهر
برادران سوپرماریو را با دوبله فارسی ببینید
فیلم الیو اکشــن برادران ســوپر ماریو یکی از محصوالت برتر
حوزه انیمیشن می باشــد که همزمان با عرضه جهانی این اثر با
دوبله اختصاصی در فیلمیو در دســترس عالقه مندان است .این
فیلم انیمیشنی برای تمام سن هاست .خاصیت خاطره انگیز بودن
این انیمیشن بزرگترها را مشتاق تماشا می کند و هیجان و رنگ و
لعابش باعث سرگرم شدن کوچکترها می شود .فیلم «برادران سوپر
ماریو» جدیدترین اقتباس از قدیمی ترین بازی ویدیویی محبوب در
میان مخاطبان است و با دوبله اختصاصی همزمان با پخش جهانی
برای طرفداران این اثر در فیلیمو اماده تماشا شد .رضا افتابی مدیر
دوبالژ این انیمیشــن و ناهید امیریان ،نرگس فوالدوند ،افشین
زی نوری ،سعید شیخ زاده ،رضا افتابی ،تورج نصر ،شایان شامبیاتی،
محمدرضا فصیحی نیا ،علیرضا اوحدی ،ابوالفضل شــاه بهرامی،
مهدی ثانی خانی ،حامد بیطرفان ،علیرضا ناصحی ،مهیار ستاری،
ارسالن جوالیی و ...صداپیشگان این فیلم هستند/.صباخبر
داشته باشد ولی وقتی در کار مستندســازی تاریخی هستید این
دست بسته بودن ها را دارید .درباره خیلی از کاراکترهای دیگر هم
این مساله هست مثل رحیم نوروزی و من نمی خواهم دفاعی کنم یا
خدایی ناکرده پاسخی به سخنان حسام محمودی بدهم .مهمترین
موضوع این است که او امروز در میان ما نیست و بسیار برایم باعث
افتخار بود که با او کار کردم .وی در پایان درباره این همکاری گفت:
حسام محمودی روزی که برای این نقش امد تعلق خاطر داشت به
این فضا ،به این شخصیت و به محمد بروجردی و فکر می کنم او در ان
مصاحبه هم بیشتر درباره کلیت سینما و بی رحمی این فضا صحبت
می کرد و فکر نمی کنم موضوع مصاحبه اش فقط فیلم غریب بود.
حامد عنقا درباره اکران نسخه سه قسمتی از فیلم غریب به صورت
انالین که توسط کارگردان فیلم مطرح شد گفت :فیلم سینمایی
غریب که اکران شده است نسخه کوتاه تری نسبت به تایم اولیه فیلم
است و فیلم اولیه حدود ۲ساعت و نیم است .وی ادامه داد :ما به دلیل
خیلی از مسائل ،فیلم ۱۲۰دقیقه ای را منتشر کردیم و هنوز نسبت
به اکران فیلم کامل تصمیم گیری نشده است.
او درباره اینکه سرمایه اکران انالین به جیب چه کسی می رود
توضیح داد :ســاز و کار اکران انالین شــبیه به اکــران عمومی در
سینماست .همانطور که فروش گیشه لزوماً به جیب پخش کننده
و سینمادار نمی رود و به صاحب اثر برمی گردد اکران انالین هم با
درصد متفاوتی همین وضعیت را دارد/.مهر
مل گیبسون دوباره روی صندلی کارگردانی
مل گیبسون کارگردانی یک فیلم تعلیق امیز با عنوان «خطر پرواز»
را با بازی مارک والبرگ پذیرفت.
گیبسون که پس از ساخت «ستیغ هکسا» بار دیگر روی صندلی
کارگردانی می نشیند این فیلم را با بازی مارک والبرگ می سازد .این ۲
در فیلم «پدر استو» با هم جلوی دوربین رفته بودند.
«خطر پرواز» برای الینزگیت ساخته می شود و گیبسون این پروژه
را برای ارایه به کن می برد .والبرگ در این فیلم قرار اســت در نقش
خلبانی بازی کند که یک جنایتکار خطرناک را برای محاکمه می برد.
ســال ۲۰۲۱گیبســون خبر داده بود که به صندلی کارگردانی
باز می گردد و قرار است قســمت پنجم فیلم اکشن کمدی «سالح
مرگبار» را بسازد .از اثار شاخص گیبسون به عنوان کارگردان می توان
به فیلم های «شجاع دل»« ،مصائب مســیح» و «اپوکالیپتو» اشاره
کرد .گیبسون پس از ۱۰سال وقفه ،با فیلم «ستیغ هکسا» به عرصه
کارگردانی بازگشت/.مهر صفحه 2
یک شنبه 24اردیبهشت 1402شماره 1417
خرب سیمنا و تلویزیون
زخم سایه در امریکا دیده می شود
فیلم نیمه بلند «زخم سایه» به کارگردانی و تهیه کنندگی راشل صفادل به جشنواره برایت الیت امریکا
راه یافت .فیلم سینمایی نیمه بلند «زخم سایه» به نویسندگی و کارگردانی راشل صفادل؛ زمستان سال
گذشته در تهران فیلمبرداری شــده و در ادامه حضور بین المللی خود به جشنواره برایت الیت امریکا
راه یافته است« .زخم سایه» یک االرم اجتماعی است که به مشکالت زندگی کودکان می پردازد .هانیه
خسروانی ،شاهین زرگر ،مهری ارمان ،رحیم صفادل و بازیگر خردسال :پرمیس طرخورانی در این فیلم
به ایفای نقش پرداخته اند .سایر عوامل این فیلم عبارتند از :مدیر فیلمبرداری :فرهاد طالبی نژاد ،تدوین:
پیام علیمرادی ،صدابردار :علی مژده ،صداگذاری و ترکیب صدا :ندا محسنی و/...ایرنا
3
ابراهیم بصیرت درگذشت
ابراهیم بصیرت بازیگر سینما و تلویزیون بر اثر سکته قلبی از دنیا رفت و روز گذشته ۲۳اردیبهشت
ماه طبق وصیت اش در شمال ایران که در ســال های اخیر در انجا سکونت داشت به خاک سپرده شد.
شروع بازیگری وی از سال ۱۳۳۵بوده و از فعالیت های وی می توان به :اولین فیلم سینمایی «سه کارگاه
خصوصی» ،فیلم سینمایی و سریال های چون شکار انسان ،طاعون ،لیست سیاه ،بیعت ،هشدار پلیس،
ائینه عبرت ،حکایت نامه های شبکه دو ،این خانه دور است ،مجموعه کارگاه علوی ،فیلم سینمایی در
انتهای شب ،سریال هایی چون :گل یخ ،سریال به سوی افتخار ،محاکمه ،هم پیمان ،عشق سالهای جنگ،
دختران اشاره کرد .ابراهیم بصیرت متولد ۱۳۲۲الهیجان بود و در ۸۰سالگی درگذشت/.ایسنا
محمد خزاعی درنخستین جلسه شورای راهبردی اکران در سالجاری عنوان کرد
هرتصمیمی در این شورا قابلیت اجرایی دارد
نخستین جلســه شــورای راهبردی اکران در سالجاری با
حضور محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور برگزار شد.
بررسی وضعیت اقتصاد سینما متناظر به مولفه های فرهنگی
ان و ارزیابی عملکرد فروش ســینماها در اکران های نوروزی
و عید فطر از جمله محورهای این جلســه بود .محمد خزاعی
دراین جلسه با اشاره به نقش شورای راهبردی اکران در مواجهه
با چالش ها و الزامات فرهنگی و اقتصادی سینما گفت :اینده
خوبی در انتظار سینماست و امیدواریم در سایه همدلی و تدبیر،
همه اهالی ســینما از این نقطه گذر کرده و عزت و سربلندی
سینمای کشــورمان را شاهد باشــیم .وی با تاکید بر اهمیت
مصوبات شورای راهبردی اکران بر اجرایی و عملیاتی شدن این
مصوبات تاکید کرد و افزود :قطعا مصوبات این جلسات ،اجرایی
خواهند بود و از این پس با نظر اکثریت اعضا ،هرگونه تصمیم
اتخاذ شده در این شــورا که نیاز به ابالغ وزیر محترم نداشته
باشــد ،کامال قابلیت اجرایی دارد .خزاعی با بیان اینکه همه
تالش سازمان سینمایی و صنوف متناظر و مبتنی بر شناسایی
راهکارهای موثر برای رونق کسب و کار و معیشت سینماگران و
سوق دادن شرایط به سمت بهبود وضعیت اقتصادی و فرهنگی
سینماست خاطر نشان کرد :بدون تردید ،تقویت و رونق سینما،
به نفع خانواده سینما و فضای عمومی کشور خواهد بود .رئیس
ســازمان ســینمایی ضمن تاکید بر لزوم توجه به مولفه های
فرهنگی سینما در کنار ظرفیت های اقتصادی ان عنوان کرد:
در این زمینه نیازمند همدلی و هم افزایی نخبگان فرهنگی و
کارشناسان و صاحب نظران حوزه های اقتصادی و رسانه ای
هستیم .هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه سینما شهر در
این جلسه ،ضمن ارائه گزارشــی از وضعیت فروش و استقبال
مخاطبان سینما در اکران نوروزی و عید فطر ،با اشاره به اتفاقات
مثبت در حوزه توسعه زیرساخت در دولت سیزدهم و رویکرد
عدالت محور سازمان سینمایی در این زمینه ،تقویت بازار سینما
و عوامل موثر بر رشد اقتصادی ان را مورد تاکید قرار داد و اظهار
امیدواری کرد بحث تسهیم از مبدا فروش سالن های سینما با
موافقت شورا به زودی اجرایی شود .همچنین ،در این جلسه،
بر اهمیت تصمیم گیری های شورا برای منافع خانواده سینما و
اقتصاد سینمای ایران در تکمیل چرخه تولید و پخش تاکید
شد و اعضا از نحوه مدیریت اکران سینما طی چند ماهه اخیر،
بویژه مدیریت حساب شده اکران نوروزی و عید فطر و فروش
امیدوارکننده سینماها قدردانی کردند .در پایان ،اعضای شورا
به اتفاق اراء با برنامه تســهیم فروش فیلم از مبدا با استفاده از
روش های مناسب و به روز ،و ائین نامه اکران فیلم های خارجی
به صورت محدود مطابق با مقررات مصــوب موافقت کردند.
همچنین ،مسئولیت اجرای این برنامه به موسسه سینماشهر
واگذار شــد تا با در نظرگرفتن همه جوانب نسبت به تعامل و
همکاری با تهیه کنندگان و پخش کنندگان سینما که مایل به
اکران فیلم های خارجی هستند ،اقدام نماید.
عالوه بر این مصوبات ،در این جلســه مقرر شــد به دلیل
فراگیری مباحث شــورا و نیاز ســینمای ایران به گفتگوهای
کالن تــر و عمیق تر بویــژه در بخش اقتصاد ســینما در کنار
مالحظات و دغدغه های فرهنگی و اجتماعی ،ضمن دعوت از
چند عضو جدید ،در خصوص تقویت شورا و تغییر ماموریت های
کالن ان بازنگری و تصمیم گیری صورت گیرد/.صباخبر صفحه 3
4
یک شنبه 24اردیبهشت 1402شماره 1417
پرونده
گفت و گوی صبا با عوامل مسابقه تلویزیونی کهکشان
سـفر در زمـان ممکـن شـد!
فرهومند ناظریان مسابقه داستانی «کهکشان» ،برای اولین بار نمایش طنز را با مسابقه میدانی ترکیب
کرده است .مخاطبان در کنار دیدن قصه شخصیت های متنوع در دوره های مختلف از
گفت و گو
گذشته تا اینده ،با ماجراجویی مهمانان نا م اشنای برنامه در موقعیت های تو در تو ،پر
رمز و راز و هیجان انگیزی مواجه می شوند .این برنامه از ابتدای فصل دو با تغییراتی که در فرم و ساختار
خود ایجاد کرد توانست مخاطبین بیشتری را نسبت به فصل یک جذب کند و فصل سوم این برنامه ،با
رشد بیش از ٪۴۰۰درصدی مخاطب روبرو شده است .در هر قسمت از مسابقه کهکشان شاهد حضور
چهره های اشنای مردم مانند بازیگران ،ورزشکاران و مجریان مختلف تلویزیون و سینما هستیم.
مسابقه کهکشان با حضور بازیگرانی چون ماشااله شاهمرادی ،علی کاظمی ،فریبا ترکاشوند ،و ...
فاطمه دالوری (سردبیر برنامه):
همه مسابقات در سطح جهان پایش شد
از شکل گیری ایده تا تولید برنامه کهکشان بگوئید؟
این برنامه از همان ابتدا با یک تیم منسجم از افراد مختلف با
تخصص های متنوع شروع شد .در طراحی این برنامه همه دوستان
با تخصص هایی که در زمینه طراحی بازی و ای ار داشتند در این
گروه با ما همکاری کردند .حدود 6ماه اعضای گروه با هم جلسات
متعدد داشتیم و در هر جلسه ایده و پیشنهاد ها بررسی می شد و
چنانچه طرح ها نیاز به چکش کاری داشتند با همفکری یکدیگر و
کمک تیم محتوا و پژوهشی انجام می شد .البته یکی از مهم ترین
منابع ما در طراحی ایتم ها پایش تمامی مسابقات هیجان انگیز
در ســطح جهان به هر زبان و از هر ملتی بود که در جلســات
کارگروهی اگر ایده ای را به عنوان یک ایتم جذاب می دیدیم ،ان
را بازپرداخت و بومی سازی می کردیم و در طرح برنامه کهکشان
به کار می گرفتیم .به همین صورت بعضی از ایتم ها گرته برداری
از بهترین نمونه های خارجی و داخلی بود و برخی قسمت ها هم از
صفر توسط خود تیم طرح ریزی و به ساخت رسید.
بازخورد مخاطب به برنامه کهکشان چگونه بوده است؟
روایتگرسیرپیشرفتوگذرتاریخدرایراناستکهاینروایت هاهمراهباامیزههایاخالقیومفاهیمی
که شرکت کنندگان در هر قسمت با حدس کلمه رمز در انتهای برنامه باید به ان دست پیدا کنند رنگ
و بوی جذابی به خود گرفته است .در فصل سوم محمد مختاری نقش گرداننده این مسابقه را به عهده
گرفته است و در هدایت شرکت کنندگان و حل چالش های انها با بازیگران هر بخش نقش دارد .مسابقه
کهکشان به تهیه کنندگی کمیل سوهانی با جانشینی تهیه بهراد رضازاده و سردبیری فاطمه دالوری
و کارگردانی محمدرضا صادقی راد و مدیریت تولید محمد علی عزیزی یک شنبه دوشنبه سه شنبه
ساعت ۲۱ازشبکه ۵وچهارشنبهوپنجشنبهوجمعهازشبکهامیدسیماپخشمیشود،خبرنگارصبا
با عوامل اجرایی و تهیه این برنامه گفت و گویی داشت که در ادامه می خوانید.
در فصل سوم میزان اســتقبال مخاطب جهش قابل توجهی
داشت ،اماری که از تلوبیون و کانال ها دریافت کردیم خوشحال
کننده بود و مخاطبان از این برنامه بسیار راضی بودند .عالوه بر
این بازخوردهای حضوری و فیزیکی که از مردم کوچه و خیابان
داشتیم نیز برای همه گروه امیدوار کننده بوده است.
مسابقه کهکشان چه ویژگی خاصی نســبت به برنامه های
تولیدی در همین سبک دارد؟
برنامه کهکشان برای نخستین بار طرح مسابقه میدانی خود
را با نمایش و داستان تلفیق کرده است ،ترکیب این سبک های
متنوع در کنار طنزهای ایتمی به این برنامه شور و حال عجیبی
داده است که برای مخاطب جذاب است .عالوه بر ان کاراکترهای
چهره ای که به عنوان میزبان در هر قسمت از این برنامه حضور
پیدا می کنند با جریانات و خاطره بازی هایی که دارند بسیار محتوا
را متنوع و دوست داشتنی کرده اند .در کنار همه اینها ،طراحی این
مسابقه میدانی در چندین دکور متنوع و لوکیشن های مختلف از
امتیازهای ویژه این برنامه اســت که جلوه زیبای بصری درخور
توجهی را به برنامه داده است .همچنین تم سفر در زمان موضوعی
است که در عین عمیق بودن چالش های خاص و متفاوتی را با خود
به همراه دارد که برای مخاطبان امروزی رسانه هیجان انگیز است.
با توجه به شــرایط حاضر که پلتفرم های متنوعی در فضای
مجازی مشغول به کار هســتند ،ارزیابی تان از کارکرد رسانه
تلویزیون در این بین چیست؟
هر رسانه نســبت به نوع محتوایی که تولید می کند مخاطب
خاص به خود را دارد ممکن اســت برنامه کهکشان خیلی در
صفحات مجازی خصوصا اینســتاگرام وایرال نشود ،اما همین
برنامه حدود 50هزار نفرکاربر نوجوان در کانال شــاد دارد که
بصورت فعال در مسابقات شرکت می کنند و همچنین تلوبیون
بیش از 400هزار نفر کاربر دنبال کننده را برای این برنامه مشخص
کرده است.
انچه که شاید خیلی به چشم نیاید اما حقیقت است این است
که؛ طبق امار رسمی خود تلویزیون این برنامه 10درصد بیننده
دنبال کننده دارد که همین مسئله یعنی بازدید این برنامه چندین
برابر برنامه هایی پلتفرم های نمایش خانگی اســت .در نتیجه
تلویزیون تعداد مخاطبان بیشتری دارد اما نوع مخاطب تلویزیون
با مخاطب پلتفرم ها متفاوت اســت و عمدتا بیننده رسانه های
خانگی در فضای مجازی بروز و ظهور بیشتری دارند. صفحه 4
پرونده
که این برنامه درصد مخاطب خوبی را دارا بوده است ،اما من این
مسئله را به عینیت از تعامل خود با اطرافیان احساس نکرده ام.
اتفاقا همین حاال در میز ناهار با همکاران خود که صحبت می کردم
همه به این مسئله واقف بودند که صداو سیما با این همه هزینه و
کارهای پرزحمت که در لوکیشن های متعددی تولید می کند ،اما
به خاطر قوانین سفت و سختی که روی محتوای برنامه ها لحاظ
می کند میزان صمیمیت خود را با بیننده به شدت کاهش داده
است ،قوانین سفت و سختی که با توجه به اینکه شکست خورده
اند اما هر بار سخت گیرانه تر بر گروه ها اعمال می شود و به برنامه
سازها اجازه تولید اثر خوب را نمی دهند به طور مثال بارها شده
است که گروه سرگرم ضبط یک برنامه شاد و طنز است اما مدام
به علت های مختلف حرکتی و یا نوع کلماتی که به کار می بریم
کات شده و اصالح می شود و این اصالحیه ها بدون توجه به اینکه
ساختار این شکل از برنامه ســازی ها در قالب رئالیتی شو است
انجام می شود در برنامه های رئالیتی یکی از مهم ترین عنصر ها
راحت بودن اجرا کنندگان با دوربین است و در این بین استفاده
از شوخی های کالمی مانند مرسی و یا دمت گرم اجتناب ناپذیر
است.
از نظر شما اگر همین برنامه کهکشان با همین ساختار برنامه
ای از رسانه دیگری پخش می شد ،ممکن بود انعکاس بیشتری را
به همراه داشته باشد؟
به نظرم اگر قرار بود این برنامه برای رسانه نمایش خانگی کار
شود اصال به این شکل نبود نه در اجرا و نه در ساختار! برنامه هایی
که از پلتفرم ها پخش می شوند به میزان ازادی ایی که دربرنامه
ســازی و اجرا دارند ،متعاقبا فضای واقعــی و صمیمانه تری را
برای بینندگان می سازند به همین خاطر انعکاس بهتری را هم
از مخاطب فعال دریافت می کنند .به نظرم تلویزیون الزم است
یک بازبینی مختصر و اجمالی بر قوانین خود داشته باشد و کمی
ان ها را با توجه به ذائقه مخاطب امروزی بازتولید کند تا شاید در
حق این تعداد هنرمند که روز و شب در این رسانه در حال فعالیت
هستند اجحاف نشود.
صحبت پایانی:
برنامه کهکشان برگرفته از یک ایده جدید است و شکل دهی
این ایده تا اجرا کار بسیار سختی بوده است ،به همین خاطر در
کنار ویژگی هایی که دارد ممکن است نواقصی هم در این برنامه
دیده شــود .این برنامه با تنوعی که در ایتم های مختلف دارد،
هدف های زیادی را به صورت همزمان دنبال می کند که البته همه
و همه باعث بسط تخیل و تنوع بصری باال و جذاب برای بیننده
شده است.
هستی فرحی (بازیگر):
در حق هنرمندان اجحاف نکنید!
از سابقه بازیگری و حضور خود در کهکشان بگوئید؟
سه ماه در پروژه کهکشــان حضور داشته ام که هر لحظه ان
برای من خاطره اســت .بداهه های که در شــوخی های کالمی
میان بازی های نمایشــی اتفاق می افتاد ،گاهی انقدر در برنامه
خوش می نشست که تصمیم به ضبط همین صحنه های بداهه
می گرفتیم .ورود من به دنیای تصویر از چند تله فیلم شــروع
شد ،با اینکه عوامل این فیلم ها بسیار حرفه ای و شناخته شده
بودند اما متاســفانه این فیلم ها تا اکنون نمایش داده نشده و
در ارشــیو بایگانی شــده اند .بعد از ان اولین سریال جدی ام
«نزدیکی های بهشت» به کارگردانی حسن هدایت بود و بعد از ان
در چند سریال و سینمایی دیگر را نیز حضور داشته ام.
با توجه به تجربه ای که دارید ارزیابی تان از کارکرد رســانه
تلویزیون چیست؟
صادقانه ،تلویزیون نقاط ضعف بسیاری دارد ،اول انکه نبض
بیننده را در دست ندارد به همین خاطر است که بیشتر مخاطبان
خود را از دست داده است .با اینکه امار تلویزیون اعالم کرده است
محمد مختاری(مجری برنامه) :
شرایط خیلی عجیب و غریب است
چه شــد که در این دوره از فعالیت هنری خود مجری گری را
انتخاب کردید؟
32سال است که بصورت تخصصی کار بازیگری انجام می دهم
در طول این سال ها به نسبت بازخوردی که از اطرافیان داشته ام
تیپیکال چهره من را بسیار مناسب برای مجری گری می دانستند
به همین فراخور پیشنهادات متعددی نیز برای اجرا داشتم که
تقریبا همه را رد کردم ،چرا که از نظر من مجری بودن تخصص
خاص به خود را می طلبد و کار سختی است .وقتی اجرای برنامه
کهکشان از سوی کارگردان این برنامه که از دوستان سابق بنده
بود به من پیشنهاد شد به نظرم تجربه پرچالش و جذابی امد که
برای یک بار هم که شده با این مسئله از نزدیک مواجه و دست
و پنجه نرم کنم .با این حال هنوز خــود را بازیگر می دانم و این
انتخاب در زندگی هنری من بیشــتر شبیه به چالشی است که
دوست داشتم خود را در این حرفه محک بزنم.
اجرای برنامه کهکشان برای تان چه چالش هایی داشت؟
این برنامه سرتاسر چالش است چرا که ضمن اجرای پر ریتم،
بایستی در تعامل با شرکت کننده ها نبض هیجان یک برنامه ای
مسابقه ای هم حفظ شود ،قســمت هایی از این برنامه مربوط به
سطح مهارتی بدنی شرکت کننده ها ست که خب به نسبت این
قسمت هم اجرای خاص به خود را می طلبد برای من که تا بحال
سابقه اجرای حرفه ای و رسمی جلوی دوربین نداشتم این میزان
از به کارگیری خالقیت چند گانه در ابتدا سخت بود ولی با تمرین
هایی که برای خود داشــتم و اطالعاتی که از تیم تهیه و تولید
گرفتم ،بسیار کمکم کرد .در نهایت هدفم این بود که مثل تمام
مجری ها نباشم ،محمد مختاری باشم که حاال کار اجرا می کند.
برای این مســئله نیاز به چارچوب خاص و نحوه اجرای خاص به
خود را نیاز داشتم .در طول این ســال ها به اجرای دوستان نیز
بسیار توجه می کردم حس خوبی که مجری گری زنده یاد منوچهر
نوذری در اذهان باقی مانده بسیار باارزش است ،همچنین در میان
یک شنبه 24اردیبهشت 1402شماره 1417
5
مجریان امروزی من اجرای فرزاد جمشیدی را همواره تحسین
می کنم ،چرا که اجرای او قرین با مطالعه در بحث مورد نظر است.
با توجه به شرایط فعلی که شاهد دوقطبی شدن فضای رسانه
ای در ایران هستیم ،ایا این انتخاب برایتان تبعات منفی داشته
است یا خیر؟
من در ایران زندگی می کنم و در حال انجام کار خودم هستم،
بقیه دوستان هم به همین نســبت در رسانه های دیگر در حال
فعالیت هستند .به هر جهت زندگی دوستان رسانه در گرو فعالیت
در همین فضاست! خوشبختانه هم تا بحال با فیدبک بدی از کار
خود مواجه نشدم.
از مسابقه کهکشان بگوئید؟
مسابقه کهکشان را مردم دوست داشتند ،خصوصا افرادی که
سن باالیی دارند و همچنین بچه ها در سنین مختلف ارتباط خوبی
با محتوای برنامه گرفته اند .همین دیشب دوستم تماس گرفت و
گفت نوه ای چهار ساله دارد که بیننده پروپاقرص این برنامه است.
صحبت پایانی:
امنیت شغلی بچه های هنرمند باید برای مسئولین مهم باشد.
این روزها با هنرمندانی مواجه می شوم که بیکار در خانه مانده اند.
در گذشته سازمان طرحی داده بود که طبق ان 200الی 300تله
فیلم تولید شود ،این مسئله بسیار می توانست در تولید و گردش
کاری هنرمندان کمک کننده باشــد که متاسفانه متوقف شد و
در حال حاضر خیلی از هنرمندان خانه نشین شده اند .بهر حال
شرایط خیلی عجیب و غریب شده است و مسئولین باید در این
شرایط به فکر هنرمندان قدیمی باشد .متاسفانه هنرمندان وقتی
که می میرند عزیز می شــوند ،کاش همین حاال که وقت هست
ان ها را ببینیم
کارن شریفی (مدیر تصویربرداری):
12دوربین در نمای 270درجه
مدیر فیلمبرداری برنامه کهکشان است او حدود 25سال است
که در تصویر برداری اثار سینمایی و تلویزیونی همچون روزگار
جوانی و ...سابقه درخشان دارد.
با توجه به تعدد لوکیشــنی که در این برنامه هســت برای
تصویربرداری این مجموعه با چه چالش های مواجه بودید؟
این برنامه 17لوکیشن دارد و دکورهای حجیمی در این فضا
مستقر است .هر شــرکت کننده ها در این برنامه در حین انجام
مراحل مسابقه در تمامی این لوکیشن ها حضور دارد و باید همه
این تصاویر را ضبط کنیم .با تنوع لوکیشن هر بار باید نورپردازی
هم با توجه به فضا لول شــود ،که این کار از سخت ترین چالش
های تصویر برداری این مجموعه است .در این برنامه ما حدود 12
دوربین داریم در نمای 270درجه چیده ایم .بنده به خاطر مسلط
شدن به کار دوربین ها و بچه های تصویر ،دیگر خودم پشت دوربین
نمی ایستم و بر کار بچه ها و دوربین ها نظارت دارم .برای ما مهم این
است که این تعدد لوکیشن و دوربین ،فضای برنامه را دچار چند
دسته گی نکند به همین خاطر به نور ،لنز ،دیافراگم و کلوین بسیار
حساس هستیم .و همین باعث شده است که این برنامه در سطح
استاندارد تصویری روی انتن برود.
محمد کاظمی (بازیگر):
استاد بازی در ایتم شده ام
این بار با یک ایتم مسابقه ای میهمان خانه های مردم هستید،
ایا بازی در نقش برایتان هم چالشی داشت؟
بله ،پس از بازی در باالی هزار ایتم ،برای اولین بار از پنجره یک
مسابقه وارد خانه های مردم شدهام این تجربه و نقش این کاراکتر
برایم بامزه و جذاب است ،برای بنده هم باید بگویم ،دیگر استاد
بازی در ایتم شده ام.
از کاراکتر برق اسا بگویید؟
برق اسا پسر مادرجان اســت ،نقش مادرجان را خانم فریبا
ترکاشوند بازی می کنند و در این ایتم ها نقش مقابل بنده را دارند.
برق اسا پسری ساده نما اما بسیار کاربلد است و یک پسر مامانی
است که به اصطالح با وجود اینکه سن اش باال رفته ،همواره دم پر
مادرجان است و به نسبت هم بیشتر اوقات گند می زند.
مردم برق اسا را دوست داشتند؟
بله ،کهکشان رفته رفته مخاطب را راضی کرد مردم این برنامه
و نقش مرا پذیرفته و دوست داشته اند.
با توجه به حضور پررنگ و پرتعددی که در بازی های ایتمی
داشته اید ،در سابقه هنری شــما کدام ایتم ،بیشترین تاثیر و
بازخورد مخاطب را داشته است؟
بیشترین ایتمی که در زندگی هنری من تاثیر داشت و ارتباط
خوبی را با مردم برقرار کرد ،بازی در ایتم های برنامه کمدی «خنده
بازار» بود. صفحه 5
6
یک شنبه 24اردیبهشت 1402شماره 1417
سوسن شاکرین نت اخر را زد
خرب فرهنگ و هرن
سوسن شاکرین موزیسین و مدرس موسیقی در سن ۶۹ســالگی ،پس از گذراندن دوره ای بیماری
درگذشت .سوسن شــاکرین متولد ۱۳۳۳تهران بود و از نوجوانی و با عالقه بسیار در دوره های شبانه
کنسرواتوار موسیقی ،اموزش گیتار و سایر دروس تخصصی را اغاز کرد و بعدها نیز به طور ازاد ،اموختن را
ادامه داد و در سازمان کر اپرا ،کر ارکستر سمفونیک و کر تاالر رودکی هم حضوری فعال داشت .افسانه مه
پلنگ محمدعلی سجادی ،برخورد سیروس الوند ،یاد و دیدار ،گل و بخاطر همه چیز ،هر سه از ساخته های
همسرش رجب محمدین اثاری بوده اند که شاکرین برای انها موسیقی متن ساخته بود .او همچنین یک
کتاب قصه برای کودکان به نام «ارزوی بزرگ چشمه» و دو کتاب موسیقی به چاپ رسانده است/.ایسنا
اولین کنسرت «حامیم» برگزار شد
اولین کنسرت «حامیم» خواننده نوظهور موســیقی پاپ ایران روزهای بیست و یکم و بیست و دوم
اردیبهشت پیش روی مخاطبان قرار گرفت .حامیم از خوانندگان مطرح موسیقی پاپ ایران اولین کنسرت
خود را به تهیه کنندگی سعید سال افزون روزهای ۲۱و ۲۲اردیبهشت در تاالر اسپیناس تهران برگزار
کرد .حامیم از جمله خواننده های نسل جدید موسیقی پاپ در ایران است که به تازگی اثارش مورد توجه
قرار گرفته است و عمدتا در فضاهایی عاشقانه تولید و منتشر شده است.
برگزار کنندگان این برنامه به تمام مخاطبان یک شاخه گل رز سفید و کارت پستالی با امضای این
خواننده تقدیم می کردند که روی ان نوشته شده بود« :برای تویی که قلب منی/»...مهر
تخفیف کتب فارابی در نمایشگاه کتاب
انتشــارات نهاد ملی ســینمای ایران همزمان با سی و چهارمین
نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تا ۳۰اردیبهشت ۱۴۰۲تمامی کتب
خود را با تخفیف ۱۰درصدی به عالقه مندان عرضه می کند .همچنین
خریداری اثار انتشــارات بنیاد ســینمایی فارابی در سامانه مجازی
ketab.irنیز به صورت ۲۴ساعته در روزهای نامبرده با ارسال رایگان
کتب امکان پذیر است .انتشارات فارابی همچنین با کتاب های «نما
به نما جلد ۱و »۲نوشته استیون دی کاتز« ،اصول اساسی کارگردانی
ســینما ،پیش از فیلم برداری فیلم خود را ببینید» نوشته نیکالس
تی پروفرس ،روایت در فیلم داســتانی جلد »۱نوشته دیوید بردول،
«روایت در فیلم داستانی جلد »۲اثر دیوید بردول« ،فرهنگ فیلمنامه،
واژگان و اصطالحات تخصصی برای فیلمنامه نویسان» به قلم محمد
گذرابادی« ،چگونه مشکالت فیلمنامه مان را حل کنیم؟» اثر سید
فیلد« ،فیلمنامه نویسی پیشرفته» اثر لیندا سیگر میزبان مخاطبان
خود اســت .همچنین کتاب «چگونگی درک فیلم» جیمز موناکو،
«در فاصل ه دو صحنه :هنر تمهیدات انتقالی (ان چه فیلمنامه نویسان،
کارگردانان و تدوینگران باید درباره ی تمهیدات انتقالی در ســینما
بدانند)» نوشــته جفری مایکل بیز« ،چگونه از هر چیزی فیلم نامه
اقتباس کنیم؟» به قلم ریچارد کریوولن« ،دانستنی های نجات بخش
انیمیشن» نوشته ریچارد ویلیامز« ،جعبه ابزاری برای فیلم ساز :چگونه
با بودجه ی اندک فیلمی حرفه ای بسازیم؟» اثر جیسن جی توماریک،
رییس جمهور از نمایشگاه کتاب بازدید می کند
رئیس شورای اطالع رســانی دولت درباره بازدید رئیس جمهور از
سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اعالم کرد :بازدید
از نمایشــگاه در برنامه ایت اهلل رئیســی قرار دارد اما زمان دقیق ان
مشخص نیست.
سپهر خلجی درباره بازدید رئیس جمهور از این رویداد فرهنگی که از
بیستم تا سی اردیبهشت در مصلی امام خمینی تهران در جریان است،
اعالم کرد :بازدید از نمایشــگاه در برنامه ایت اهلل رئیسی قرار دارد اما
زمان دقیق ان مشخص نیست.
وی تصریح کرد :نمایشــگاه کتاب یکی از رویدادهای مورد توجه
رهبر انقالب است اهتمام ایشان بر شرکت در نمایشگاه کتاب است و
همیشه از غرفه ها بازدید می کنند و در جریان اخرین وضع نشر کشور
قرار می گیرند .لذا حساسیت کار باال می رود به همین سبب تمام تالش
دولت به خصوص وزیر ارشاد بر این اســت که این نمایشگاه مطلوب
برگزار شود/.ایرنا
معرفی سریال سوران در نمایشگاه کتاب
سریال «سوران» که اقتباسی از کتاب «عصرهای کریسکان»
است و به زودی روی انتن می رود ،برای اولین بار در نمایشگاه کتاب
تهران معرفی می شود .در سی وچهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب
تهران ،شاهد معرفی کتابی هستیم که به زودی نسخه سریال ان
ش می شود.
که تولید مرکز سریال سوره اســت ،از رسانه ملی پخ
مخاطبان می توانند در کنار خرید کتاب «عصرهای کریسکان» از
انتشارات سوره مهر ،با شخصیت های اصلی سریال «سوران» نیز
اشنا شوند و قصه این اثر را از زبان کاراکترهایش بشنوند .در همین
راستا امروز یکشنبه ساعت ۱۷نشســت جنبی «سینما کتاب»
با رویکرد واکاوی پدیده اقتباس و با محوریت نگاهی به ســریال
«سوران» در نمایشــگاه کتاب تهران برگزار می شود« .عصرهای
کریســکان» به قلم کیانوش گلزارراغب با موضوع مبارزات مردم
ُکرد در پیش و پس از انقالب اسالمی به نگارش درامده است .این
سریال به کارگردانی سروش محمدزاده به تولید رسیده است/.مهر
«مدیریت تولید فیلم» باستین کلو« ،بازاندیشی مباحث رمان و فیلم»
نوشته کامیال الیوت از دیگر کتاب های فارابی در غرفه انتشارات بنیاد
سینمایی فارابی است« .مبانی زیبایی شناختی سینمای اسالمی»
نوشته نصرت اهلل تابش« ،مطالعات دینی فیلم» سیدحمید میرخندان
دو عنوان اثر دیگر موجود فارابی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
است .انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب
فیلمنامه های «رهایی از شاوشــنگ» فرانک دارابونت« ،مخمصه»
مایکل مان« ،یاداوری» :بر اساس داستانی کوتاه به قلم جاناتان نوالن
کریستوفر نوالن را عرضه کرده است« .قصه گویی تصویری و روایت
بصری» نوشته ویل ایزنر« ،هنر در حرکت زیباشناسی انیمیشن» اثر
مارین فرنیس« ،تهیه کنندگی و کارگردانی فیلم کوتاه و ویدیو» نوشته
پیتر دبلیو ریا .کی ایروینگ« ،راهنمای فیلم برداران» به قلم راب هامل،
«جست وجوی نگره های دینی در ارباب حلقه ها» نوشته کرت برونر،
جیم ویر« ،فیلم نمای حضور بین المللی زنان در عرصه ی سینما»با
گرداوری :فریبا حسنی و اکرم السادات ســاکت« ،داستان گویی در
سینما و تلویزیون» نوشته کریستین تامسون« ،کتاب جامع ویدیو:
شناخت و اموزش ابزار ،فنون و زیباشناســی تصویر» نوشته دیوید
چشایر و «پیش درامدی بر فیلم»« ،کارگردانی داستان» و «سینمای
وودی الن» عناوین دیگر کتاب هایی است که توسط انتشارات بنیاد
سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب عرضه شده اند/.ایرنا
حضور علی نصیریان در دانشگاه تهران
با حضور علی نصیریان برنامه ایین اهدای جایزه فارسینما در تاالر
فردوسی دانشگاه تهران برگزار می شود .همزمان با روز پاسداشت زبان
فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاســم فردوسی ،ایین اهدای جایزۀ
فارسینما؛ زبان فارسی در سینما به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی
حوزه هنری انقالب اسالمی و با مشارکت دانشــکده ادبیات و علوم
انسانی دانشگاه تهران ،ساعت ۱۶امروز در تاالر فردوسی دانشگاه تهران
برگزار می شود .دراین برنامه در حضور استاد علی نصیریان ،هنرمند
پیشکسوت سینمای ایران ،فیلم برگزیده (هفت بهار نارنج) نمایش
داده می شود .سپس از کارگردان فیلم و نویسنده ان تقدیر می شود.
جایزۀ فارسینما؛ زبان فارسی در سینما ،در چهار دوره و با همت انجمن
ویرایش و درست نویسی برگزار شده است .سه دوره قبلی این جایزه
در چهارچوب بخش تجلی ارادۀ ملی در جشنواره فیلم فجر داوری و
اهدا شد .دراین دوره نیز فیلم «هفت بهارنارنج» به کارگردانی«فرشاد
گل سفیدی » خوش زبان ترین فیلم جشنواره شناخته شد/.ایسنا صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
شهر تاریخی حریره ثبت جهانی می شود
معاون گردشگری ســازمان منطقه ازاد کیش گفت :پرونده شــهر تاریخی حریره به طور موقت در
یونسکو ثبت شده است و به دنبال ثبت جهانی ان هستیم« .مرتضی رمضانی گالشی» با اشاره به اینکه
شهر تاریخی حریره از اثار ثبت شده ملی کشور محسوب می شود ،اظهار کرد :مستندات الزم برای ثبت
جهانی این شهر تاریخی در حال تهیه است .وی ادامه داد :ثبت جهانی شهر حریره نقش بسزایی برای
حضور گردشگران خارجی در کیش برای بازدید از این منطقه تاریخی منحصر به فرد خواهد داشت .وی
اضافه کرد :ساماندهی محوطه ،مسدود سازی مسیرهای منتهی به این شهر تاریخی ،ساماندهی ورودی،
نور پردازی ،راه اندازی موزه مردم شناسی تنها بخشی از اقداماتی است که هم اکنون در حال اجرا است/.ایرنا
یک شنبه 24اردیبهشت 1402شماره 1417
7
اغاز جشنواره اقوام در دانشگاه کردستان
اولین جشنواره اقوام ،اداب و سنن ویژه دانشگاههای منطقه پنج کشور در دانشگاه کردستان از روز گذشته
اغاز بکار کرد .جشنواره ای شامل نمایشگاهی متشکل از کتاب ،بازارچه خیریه ،انواع صنایع دستی و هنرهای
نوین و نیز غذاهای محلی را در بردارد .فرزاد پارسا معاون فرهنگی ،اجتماعی و دانشجویی دانشگاه کردستان
در ایین اغاز بکار این نمایشگاه گفت :نمایش اثار فرهنگی و اداب و سنن منطقه غرب کشور در این نمایشگاه
سراغازی برای یک فراینده بلندمدت است تا اثار بومی منطقه به عنوان یک برند شاخص معرفی شود .در این
نمایشگاه بخشی از دستاوردها و توانمندی های کانونهای فرهنگی و هنری دانشجویان دانشگاه کردستان
نیز خودنمایی می کند ،نمایشگاهی که تا ۲۵اردیبهشت دایر خواهد بود/.ایرنا
غالمعلی حداد عادل:
سفره فردوسی گسترده شده است
همایش بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و مراسم رونمایی از نشان قند پارسی در راستای
پاسداشت زبان پارسی با حضور جمعی از مسئوالن و هیات های دیپلماتیک مستقر در تهران ،روز
گذشته در تاالر رودکی برگزار شد.
غالمعلی حداد عادل ،رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در این مراسم با خواندن شعری
درباره زبان فارسی ،روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی را یکی از
مزیت های اردیبهشت خواند و اظهار امیدواری کرد ،تالش های وزارت ارشاد و فرهنگستان و سایر
نهادها به بارور شدن زبان فارسی کمک کند .او در ادامه افزود :هرجا سخن از ایران و ایرانی ،هویت
و ملیت ایرانی است ،نام فردوسی مطرح است و پای او در میان است و سفره فردوسی گسترده شده
است .هرجا سخن از زبان فارسی است ،فردوسی بزرگ پاسدار زبان فارسی است.
حداد عادل ادامه داد :برای ایرانیان مایه افتخار است که کتابی دارند با بیش از هزار سال سابقه و
۶۰هزار بیت که امروز بعد از گذشت هزار سال ،همه ان را می خوانند و می فهمند .شاید چنین چیزی
در میان سایر ملل یا اصال نظیر نداشته باشد یا کم نظیر باشد که مردم بتوانند رابطه خود را با یک کتاب
در طول هزار سال به طور یکسان حفظ کنند .این حیرت انگیز است که قشرهای گوناگون مردم از عامه
مدرسه نرفته تا استادان دانشگاه ،همه با فردوسی و شاهنامه او سروکار دارند .در روستاها فراوان
بوده و هستند که شاهنامه را از حفظ دارند .در شهرها نیز نقاالن شاهنامه را برای مردم می خواندند و
مردم ان را می فهمیدند .حتی در روستاها تعزیه سیاوش برگزار می شد و مردم برای ان می گریستند،
در زورخانه ها و ورزش پهلوانی نام فردوســی و شعر حماســی اش حضور دارد و اندیشمندان در
کتاب های حکمت همه از فردوسی یاد می کنند .وی تاکید کرد :تاریخ و زبان فارسی وامدار فردوسی
است و شاهنامه گنجینه ای از واژگان برای گویشوران و شاعران ،این کتاب سرشار از خردمندی و
عقل ورزی است که با زبانی لطیف ،استوار و دلنشین در همه جا راه دارد .به همین جهت شورای عالی
انقالب فرهنگی ،روز پاسداشت زبان فارسی را روز بزرگداشت فردوسی نام نهاد .هر وقت بخواهیم از
زبان فارسی و پاسداری ان سخن بگوییم باید از فردوسی سخن بگوییم و بالعکس .در جهان امروز ما
و همه ملت ها به هویت ملی احتیاج داریم تا در طوفان جهانی شدن و جهانی سازی خود را حفظ کنیم.
ما هم اسالم و فرهنگ اسالمی و هم زبان فارسی را به عنوان هویت خود گرامی می داریم .با بزرگداشت
فردوسی و پاسداشت زبان فارسی سعی می کنیم حافظ ارزش های معنوی خود باشیم و با سایر ملل
تعامل و همکاری داشته باشیم تا در همه جا ایران را به زبان فارسی و فردوسی بشناسند/.صباخبر صفحه 7
یک شنبه 24اردیبهشت 1402شماره 1417
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
تو گوی صبا با حجت اهلل سیفی
گف
در معرفی ایران
نباید سلیقه ای
برخورد کنیم
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
سمیه خاتون -حجت اهلل سیفی کارگردان ،فیلم نامه نویس،
تهیه کنندهسینمایایراناست،ازدیگرفعالیت هایاومی توانبه
عضویت در شورای مرکز هنرهای نمایشی ،شورای طرح و برنامه
بنیاد سینمایی فارابی ،شورای طرح سیما فیلم ،شورای طرح
و برنامه شبکه اول سیما ،موسس و مدیرعامل سینمای جوان
ایران ،مشاور مرکز اموزش فیلمسازی ،عضو شورای سینمای
وزارتارشاد،دبیرجشنوارهسینماییکیش،مدیرعاملموسسه
فرهنگی و هنری ناهید فیلم اشاره کرد .خبرنگار صبا در حاشیه
برگزاری رویداد سومین هفته فیلم در بنیاد سینمایی فارابی ،با او
گپ و گفتی داشت در ادامه می خوانید.
ارزیابی تان را درباره رویداد هفتــه فیلم چین که درحال
برگزاری در بنیاد فارابی است ،بگویید؟
ی کشورها به مثابه هنر ،طبیعتا نقش
هر اتفاق فرهنگی و ارتباط گیر
تاثیر گذاری روی طرفین خواهد داشت .این اتفاقات عالوه بر استقبال
در مرحله بعدی نیاز مبرم به توسعه بخشی نیز دارند .به این معنی که
دوســتان برگزار کننده و هنرمندان ایرانی در این برنامه ریزی ملزم و
محدود به یک کشور نشوند و امید اســت که در اینده شاهد برگزاری
هفته های فیلم بیشــتر و تعامل فرهنگی ،هنری با ســایر کشورهای
دیگر باشیم به خصوص با کشورهای پیرامون و نزدیک به ایران مانند
تاجیکستان ،پاکســتان و ...که اتفاقا پیوند های فرهنگی بیشتری را با
ایران دارند .در این زمینه؛ ما هر چقدر دامنه ارتباطات فرهنگی ،هنری
و سینمایی خود را با کشورهای دیگر گسترده کنیم این صدا در جهان
انعکاس بیشتری پیدا خواهد کرد .واقعیت این است که نزد کشورهای
اروپایی و دور ،ایرانیان با نگاه دیگری شناخته و معرفی شده اند! چون
برای انها هرگز دغدغه نبوده اســت که ایران به واقع چگونه کشوری
است؟ این ما هستیم که باید نشان دهیم ایران چه کشوری است؟ یکی
از کارکردهای مهم سینما ،شناخت کشورهاست که در کنار تبلیغات و
محصوالت فرهنگی از یک کشور به سراسر دنیا مخابره و ارسال می شود.
در حال حاضر درباره ایران تفکرات مســمومی در دنیا رایج شده است
و این نتیجه سال ها تبلغات بد از ایران است .بنابراین هفته های مانند
هفت ه فیلم ،موسیقی و تئاتر می تواند دورنمای شفاف تر و صادقانه تری از
ت مناسبی هستند که
ایران را به جهان نمایش دهد ،این رویداد ها فرص
ایران با حضور خود در ان ها اعالم کند که؛ ماکه هستیم و ما را چطور
باید ببینید؟
تعداد این دست اتفاقات هر چه بیشتر باشــد ،تاثیر ان هم بیشتر
خواهد بود ایــن رویدادها محدودیتی در تکرار ندارنــد ،مانند کتاب
خواندن و کسب دانش که نمی توان برای ان حدودی قائل شد ،به این
معنی که هر چقدر بیشتر در این زمینه فعالیت کنیم ،عرضه فرهنگی ما
به جهان بیشتر خواهد شد و طبعا نتایج بهتری را کسب خواهیم کرد.
از منظر شما ایا ســینمای ایران در یک سیر خطی از اغاز
پیدایش تا کنون معرف فرهنگ ایرانی بوده است؟
در ارتباط فرهنگی ،اولین چیزی که مهم اســت این اســت که ما
متحدالشکل تصمیم بگیریم که قرار است چه چیزی را از ایران در دنیا
به نمایش بگذاریم؟ در این شرایط بهترین تصمیم این است که ما به
یک محصول اکتفا نکنیم! ما باید مثل فروشگاهی باشیم با محصوالت
مختلف و متنوع فرهنگی در انواع ســبک های هنری و به دنیا نشان
دهیم که کشور ما از زوایای متعدد و جدید ببینند .از جمله سینمای
اجتماعی ،زنانه تا حادثه ای و دفاعی ،البته دفاعی محدود به سینمای
جنگ نمی شــود .اینکه بخواهیم با یک دست فیلم های چیپ و بسته
فرهنگ ایران را در دنیا به معرض نمایش عموم دربیاوریم سیاستی است
که از ابتدا شکست خورده است .متاسفم که فیلم هایی از این دست در
ایران به وفور تولید می شوند ،فیلم هایی که نمایانگر فرهنگ و زندگی
واقعی ایرانی نیست و در ان تنها به مسائلی پرداخت شده ،که به مزاج
ان طرفی ها خوش بیاید!
نظرتان درباره فیلم کاپیتان محصول سینمای چین که در
روز افتتاحیه هفته چین اکران شد ،چیست؟
کاپیتان یک فیلم معمولی ،حادثه ای و تماشاگر پسند بود و پاسخ
گوی نیاز هنرمند امروز سینما نبود .من به دنبال زاوی ه و نگاه جدیدی
از سینمای چین بودم که متاسفانه در این فیلم چیزی ندیدم .بهرحال
کاپیتان یک فیلم بسیار معمولی در شــرایط برابر بود که بعضی به ان
می گویند فیلمی که در ان نه سیخ می سوزد نه کباب!
از نظر شما فیلم کاپیتان چه ویژگی ممتازی داشته که دو
کشور را قانع برای پخش و اکران ان در هفته فیلم چین کرده
است؟
هیچ ویژگی ممتازی نداشت .جز انکه می خواست شهامت و جسارت
قهرمان قصه را نشان دهد و مهماندارانی که اموخته اند در لحظات بحران
کنار مردم باشند و مردم نیز به همین نسبت ،تا رسیدن به نقطه ای که
همه با هم از لحظه بحران عبور کنند.
ایا این فیلم بیشتر شــبیه به یک ویترین کامال شیک و
تبلیغاتی از کشور چین نبود؟
بله ،دراین فیلم از پیشــرفت تکنولوژی و زیر ساخت های خدماتی
چین در جدیدترین حالت ممکن رونمایی شده بود و همچنین قدرت و
توانمندی چین در اداره کردن بحران نشان داده شده بود.
این فیلم بازنمایی از یک حادثه هوایی بود ،درست وقتی که هواپیما
دچار سانحه هوایی می شود در ادامه دو رویه از مدیریت هم سو و مکمل
در اتاق کابین خلبــان و داخل هواپیما مهمانداران با مردم را شــاهد
هستیم .چه خوب بود که ما هم در فیلم های خود به این خصایل جمعی
و اجتماعی بپردازیم .منتها متاسفانه مدیران سینمایی ما فقط حرف
می زنند و درست زمانی که وقت عمل می رسد درسینمای دولتی شاهد
موضوعات دیگری هستیم ،از ســوی دیگر سینمای غیر دولتی ما نیز
عمدتا به دنبال نمایش تلخی هاست! در این شرایط حتی اگر هم عباس
کیارستمی را به عنوان یک فیلمساز بین المللی در نظر بگیریم ،سبک
سینمایی او اشاعه دهنده فرهنگ و نمایش دهنده از کشور ایران نیست،
کیارستمی مانند تارکوفسکی و پاراجانف و ...بیشتر فیلمسازی در سبک
شاعرانه است و فیلمهای او نمایشی از انسان درجهان پیرامون است.
یک فیلم را مثال بزنید که معرف فرهنگ ایرانی باشد؟
فیلم «فرش باد » به کارگردانی کمال تبریزی ،تالش تحسین شده ای
بود برای اینکه فرهنگ ایران را به دنیا نمایش دهد.
صحبت پایانی:
ما باید شهامت معرفی صادقانه خود را داشته باشیم و در این میان به
دنبال تلخی های بی اندازه نباشیم و همین طور هفته های فیلم متعددی
را در کشورهای مختلف جهان برگزار کنیم از این کار خسته نشویم و
این رویه را تکرار کنیم ،در معرفی ایران به دنیا سلیقه ای برخورد نکنیم و
پکیج های متنوعی از فیلم های ایرانی را در دنیا نمایش دهیم و ای کاش
که در این مسئله قدری ازاد تر و جامع تر به سینمای ایران نگاه کنیم. صفحه 8