روزنامه صبا شماره 1416
روزنامه صبا شماره 1416
شنبه 23اردیبهشت 1402شماره 1416
شنبه| 23اردیبهشت 13 |1402می 22 |2023شوال |1444
سال دهم| شماره 8 |1416صفحه| 5000ناموت|
تاکید ضرغامی
بر حفظ پل تاریخی تاتاو
گزارش صبا از سینما در استان ها
بوشهر سالن سینما می خواهد
حسین زمان در خانه ابدی
ارام گرفت
جابر قاسمعلی:
جایی که واقعیت تمام می شود
داستان شروع می شود
گزارشی از نمایشگاه اینوتکس2023
جوادی :به دنبال اتصال به زیست بوم
نواوری کشور هستیم
گفت وگوی صبا با حسین خلیفی درباره بازتاب سینمای ایران در چین
محمدرضا سرشار:
وجود ممیزی
ادعایی بی اساس است
چیین ها انگشت بر دهان ماندند صفحه 1
2
شنبه 23اردیبهشت 1402شماره 1416
خرب سیمنا و تلویزیون
شهاب حسینی به سراغ توت وحشی رفت
فیلم «توت وحشی» که امتیاز ان در جشنواره کن امسال ارایه می شود با بازی شهاب حسینی و سپیده
معافی ساخته می شود .معافی بازیگر ایرانی-امریکایی در سریال های «واژه ال :نسل کیو»« ،دوس» و
«پرنده سیاه» بوده است .گفته شده فیلم با تمرکز بر یک زوج ایرانی مهاجر ساخته می شود که در سالگرد
ازدواجشان سفری جاده ای را شروع می کنند و غریبه مرموزی را در تعقیب خود می بینند .سودابه مرادیان
نویسنده فیلمنامه این فیلم است و ان را با اقتباس از نمایشنامه «زبان توت های وحشی» از نغمه ثمینی
نوشته است .فیلمبرداری پروژه از اواخر پاییز اغاز خواهد شد و جولی ار اسنایدر تهیه کننده ان خواهد
بود .گرندیو اینترنشنال حقوق پخش جهانی فیلم را کسب کرده است/.مهر
بررسی اثار نیکی کریمی در موزه ملی سینمای ایتالیا
اثار نیکى کریمى کارگردان ،نویسنده ،بازیگر و تهیه کننده ایرانى در موزه ملی سینمای شهر تورین
ایتالیا با عنوان «قصه هایى از یک زن ایرانى» به نمایش درخواهد امد.
این موزه سینمایی امروز و فردا با نمایش فیلم های اتابای ،سوت پایان و شیفت شب ،به مرور اثار نیکی
کریمی و همچنین بررسی کارنامه هنرى او مى پردازد .این اثار ،منتخب اسیا پاسیفیک اند و پیش از این
در جشنواره های متعددی از جمله کمبریج انگلستان ،وزول فرانسه ،مانهایم هایدلبرگ المان به نمایش
گذاشته شده و جوایز متعددی کسب کرده اند .اتابای پیش تر در کشورهای ترکیه ،کانادا ،استرالیا ،امریکا
و انگلستان اکران شده است/ .صباخبر
جابر قاسمعلی:
جایی که واقعیت تمام می شود داستان شروع می شود
در کارگاه «خلق ایده؛ ساخت فیلمنامه» که در سالن تمدن
موزه سینما برگزار شد ،جابر قاسمعلی گفت :یکی از راه های
یافتن ایده ،تجربه های شخصی خود افراد است و در این میان
خواب ها خیلی مهم هستند .به همین دلیل پیشنهاد می کنم
خواب هایتان را بنویســید .خیلی وقت ها از خواب های شما
قصه های عجیبی درمی اید .اینگمار برگمان فیلم ساعت گرگ
و میش را بر اساس خوابی که دیده بود ،ساخت.
وی گفت :در سینما با حرفه های مختلفی مواجه هستیم که
وقتی می خواهند کار کنند ،همیشه یک چیزی در اختیار دارند.
مثال تهیه کننده یک فیلمنامه دارد که بر اساس ان عوامل را
انتخاب می کند .کارگردان برای شــروع کار ،فیلمنامه دارد.
بازیگرها نیز برای نقش خود متنی دارند که بر اساس ان نقش
خود را تحلیل می کنند .تنها کسی که برای شروع هیچ چیزی
ندارد ،فیلمنامه نویس است درحالی که نقطه اغاز هر فیلمی با
فیلمنامه نویس است .فیلمنامه نویس از ایده شروع می کند و
ایده هایی که معموال فیلمنامه نویس برای شروع یک کار انتخاب
می کند ،از راه های مختلفی اســتخراج می شود .قاسمعلی با
اشاره به اینکه تیترها معموال عنوان ثابتی دارند ،گفت :اعتیاد،
یک تیتر است که درباره ان فیلم های زیادی ساخته شده است
جان تراولتا بازیگر یک فیلم کمدی شد
جان تراولتا و کاترین هیگل در فیلم کمدی رمانتیک «این اســت
عشق» جلوی دوربین می روند.
پیش از ارایه امتیاز فیلم «این است عشق» در جشنواره فیلم کن،
اعالم شــد جان تراولتا و کاترین هیگل بازیگر این فیلم خواهد بود.
کریستفر واکن هم در حال مذاکره است تا به فیلم بپیوندد.
فیلمنامه این فیلم کمدی رمانتیک را نیک واللونگا نوشته و خودش
هم ان را می سازد.
در این فیلم جان تراولتا در نقش مردی به نام نیک بازی می کند که
هرگز ازدواج نکرده و سال های خوب زندگی اش را پشت سر گذاشته
است .او هرگز با جمله «دوستت دارم» مواجه نشده و فکر می کند هرگز
هم نخواهد شنید .در این میان پتی (با بازی هیگل) هم فردی درون گرا
و گوشه گیر است و هرگز با عشق سروکار نداشته است .اشنایی این دو
با هم عواقب خنده داری به جا می گذارد.
تولید این فیلم از ماه اگوست امسال شروع می شود/.مهر
اکران ویژه مستند وندرس در کن
«انسلم» مستند ســه بعدی ویم وندرس ،کارگردانی که ۳بار
نامزدی اسکار را در کارنامه دارد ،اولین نمایش جهانی خود را در
جشنواره فیلم کن به عنوان نمایش ویژه خواهد داشت.
در «انسلم» وندرس پرتره ای همه جانبه از انسلم کیفر ،یکی
از مبتکرترین و مهم ترین نقاشان و مجسمه سازان زنده امروزی را
تصویر کرده است .این فیلم که با وضوح سه بعدی و با کیفیت ۶K
گرفته شده تجربه ای سینمایی از کار هنرمندی را ارائه می کند که
وجود انســان و ماهیت چرخه ای تاریخ را با الهام از ادبیات ،شعر،
فلسفه ،علم ،اسطوره شناسی و مذهب بررسی می کند.
بیش از ۲سال ،وندرس مسیر زندگی کیفر را از زادگاهش المان
تا خانه فعلی اش در فرانسه دنبال کرد و در این مسیر حرفه وی را
در طول بیش از ۵دهه پی گرفت.
این فیلم در بخش رقابتی کن حضور ندارد اما در بخش اکران
ویژه دیده می شود/.مهر
که هیچ ربطی هم به یکدیگر ندارنــد .تیتر فیلم گوزن های
مسعود کیمیایی ،اعتیاد است ،خون بازی رخشان بنی اعتماد
هم درباره اعتیاد است اما قصه های انها هیچ ربطی بهم ندارند.
موضوعاتی مانند طالق ،ازدواج و تولد ،تیترهایی هستند که بر
مبنای انها فیلم های ایرانی و خارجی فراوانی ساخته شده که
عمدتا هیچ ربطی به هم ندارند .باید توجه داشت وقتی چند
نفر یک تیتر را دستمایه ســاخت فیلم قرار می دهند ،بدین
معنا نیست که همگی به یک نتیجه مشترک می رسند .زیرا
نتایج بر اساس دیدگاه ها ،شخصیت ها ،سلیقه ها و پیشینه ها
متفاوت خواهد بود .وی با بیان اینکه کیانوش عیاری در اوایل
دهه ۷۰فیلمی بنام ابادانی ها را ساخت ،گفت :عیاری درباره
ایده اولیه ساخت این فیلم گفته بود یکی از دوستانش ماشین
پیکان داشت که با ان مسافرکشی می کرد و تنها وسیله گذران
زندگی او بود ماشین او را می دزدند که البته بعد از مدتی پیدا
می شود .عیاری می گفت به فکرش رسیده بود که اگر این ادم
در چهار ماهی که ماشین نداشت ،برای گذران زندگی خود،
ماشین شخصی دیگر را می دزدید ،چه اتفاقی می افتاد؟ این
همان بحثی است که می گویم جایی که واقعیت تمام می شود
داستان شروع می شود/.ایرنا
ادای احترام میدو واکر در فیلم سریع ایکس به پدرش
دختر پل واکر در فیلم بعدی «سریع و خشمگین» به پدر فقیدش
ادای احترام می کند.
میدو واکر دختر پل واکر فقید در حضوری افتخاری و کوتاه در فیلم
«سریع ایکس» ظاهر می شود تا یاد و خاطره پدرش را گرامی بدارد.
میدو واکر به معنای واقعی کلمه در خانواده «سریع و خشمگین»
متولد و بزرگ شــد و اکنون اولین حضورش بر پرده بزرگ را با فیلم
«سریع ایکس» انجام می دهد.
میدو واکر در پســت اینســتاگرامی خود توضیح داد :اولین فیلم
«سریع و خشــمگین» وقتی من یک ســاله بودم اکران شد .من در
صحنه فیلمبرداری با تماشای پدرم ،وین ،جوردانا ،میشل ،کریس و
دیگران روی مانیتور بزرگ شدم .او از کارگردان فیلم لوییس لتریر برای
مهربانی ،صبر و حمایتش تشکر کرد .لتریر قرار است فیلم یازدهم را
هم کارگردانی کند .پل واکر سال ۲۰۱۳در ۴۰سالگی در تصادف با
اتومبیل از دنیا رفت/.مهر صفحه 2
شنبه 23اردیبهشت 1402شماره 1416
خرب سیمنا و تلویزیون
غریب در نمایش خانگی یک میلیاردی شد
فیلم سینمایی «غریب» که به تازگی اکران انالین شده است ،توانست در یک روز بیش از یک میلیارد
فروش داشته باشد .اکران انالین «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه کنندگی حامد عنقا
که از چهارشنبه بیستم اردیبهشت ماه اغاز شده بود ،رکورد تماشای برخط را شکست .این اثر سینمایی در
اکران انالین فیلم های غیر کمدی ،رکورد فروش و تماشای برخط را به خود اختصاص داد و توانست در ۲۴
ساعت نخست پخش ،نزدیک به یک میلیارد و سیصد میلیون تومان فروش داشته باشد .این رکورد تا پیش
از این در اختیار فیلم «شنای پروانه» بود که در ۲۴ساعت نخست اکران انالین ،حدود یک و نیم میلیارد
تومان فروش داشت .رتبه سوم و چهارم فروش نیز به ترتیب برای فیلم های تی تی و علفزار بوده است/.ایسنا
3
سینمای ایران به مرز 200میلیارد رسید
سینمای ایران در کمتر از ۵۵روز از اغاز سال جدید ،موفق شد گیشه خود را به مرز ۲۰۰میلیارد تومان
برساند .گیشه سینمایی کشور هم اکنون در استانه ورود به کانال ۲۰۰میلیارد تومان است که این مهم تا
پایان امشب محقق می شود .در سال جدید همچنین ۴میلیون و ۳۲۰هزار نفر به سینما رفتند که از این
تعداد ،بیش از نیمی از ان یعنی ۲میلیون و ۷۷۲هزار نفر ،مخاطبان کمدی فسیل بودند .فسیل تاکنون
موفق شده ۱۲۵میلیارد تومان بفروشد و سیر صعودی ان همچنان ادامه دارد .غریب با ۲۲۴هزار مخاطب،
مالقات خصوصی با ۲۰۲هزار ،بخارست با ۱۹۳هزار ،عروس خیابان فرشته با ۱۸۶هزار و س ه کام حبس
م پراستقبال سینماهای ۱۴۰۲را تشکیل می دهند/.ایرنا
با ۱۸۲هزار ،ترکیب ۵فیل
گزارش صبا از سینما در استان ها
بوشهر سالن سینما می خواهد
درشرایطیکهاخیراجشنوارهمنطقه ایسینمایجوان-بوشهر
(خلیج،فارس) در مرکز استان بوشهر برپا شد ،اما مردم این شهر
فرهنگی ،از داشتن سالن سینما محروم هستند!
شهریور سال پیش ،یک نویســنده بومی در دل نوشته ای از
تعطیلی سالن پرخاطره فانوس بوشهر نوشته و عنوان کرده بود:
«در این سال ها سالن های بسیاری به نام سینما در استان بوشهر
نام گذاری و افتتاح شد ولی هیچ کدام نتوانستند بار سنگینشان
را زیر فشار بی تعهدی و بی مسولیتی متولیان به منزل برسانند،
کما اینکه بسیاری از این سینماها فقط در نام سینما بودند و در
عمل ادعایی برای بیالن کار! حاال خبر می رسد سینما فانوس هم
کم اورده است و دیگر نمی تواند روی پای خودش بایستد ،همین
یک ماه پیش به فانوس گفته اند بازنشسته ای! و دیگر نمی توانی
اکرانی داشته باشی و باید به خانه ســالمندان بروی! خبری که
عاشقان سینما را در پایتخت انرژی ایران ،غم زده کرده است ،چون
می دانند که فانوس هیچ جانشینی ندارد ،یعنی در همه این سال ها
نخواسته اند فانوس جایگزینی داشته باشد و هیچ بودجه ای برای
ساخت هیچ سینمای تخصصی در این سرزمین هنرخیز تخصیص
داده نشده است.
حاال بوشهری ها ،مردمان نجیب سرزمینی که منابع زیر زمینی
نفت و گازش ۹۹،درصد بودجه ساالنه کشور را می دهد ،نمی توانند
اکران هیچ فیلمی را در مکانی به نام سینما در استان شان به تماشا
بنشینند،حتیساخته هایسینماییفرزندانفیلمسازشرا!
۲۱شهریور روز سینما مبارک!»
سینماشهروحوزههنریکجاهستند؟
یکی از برنامه های مهم تشکل هایی چون سینماشهر و حوزه
هنری کشور توسعه و احداث سالن های سینما در شهرهایی است
که از داشتن سینما محروم هستند .به خصوص در سال های اخیر
شاهد گسترش و نوسازی سینماهای بهمن سبز در بسیاری از نقاط
ایران بوده ایم .این در حالی است که شهرستان بوشهر با جمعیتی
بیش از ۲۲۰هزار نفر در حال حاضر سینمای فعال و مجهز ندارد.
خبرنگارصبادرگفت وگوباعبدالرحیم افروغمدیرکلفرهنگو
ارشاداسالمیبوشهربابررسیاینموضوع،ازظرفیت هایفرهنگی
وهنریاینمنطقهپرسید.افروغگفت«:سینمابهمنبوشهرکهدر
میانمردمبهسینمافردوسشناختهمی شود،بعدازحادثهمتروپل
و ترس هایی که از احتمال ریزش سازه وجود دارد ،تعطیل شد .در
ارتباط با شروع دوبار ه فعالیت سینما بهمن دو رویکرد وجود دارد،
اینکه یا مقاوم سازی شود یا ان را تخریب کرده و از نو بسازیم .نظر
شورای فنی استان بر این است که سازه کامل تخریب شود اما هنوز
بهقطعیتاجرایینرسیده ایم».ویاظهارداشت«:سینمااوینیکه
سینمای ارشاد است تا چند ماه پیش هم فعال بوده اما مشکل فنی
برای ان به وجود امده و تعطیل شده است ».بوشهر با وجود داشتن
چند سالن سینما و داشتن فضای کافی سینمای فعال ندارد .حتی
اگرسینمااوینیشروعبهکارکندبهدلیلموقعیتجغرافیاییبدی
که دارد ،مورد توجه مردم بوشهر قرار نمی گیرد .بر اساس اطالعات
رسمی سمفا سامانه مدیریت فروش و اکران سینما ،مجموع فروش
فیلم ها در بوشهر (یک فیلم اکران نوروز و یک فیلم اکران عیدفطر
در تنها یک سالن درمرکز استان!) در دو ماه ابتدای سال ۱۴۰۲در۳۹
سانس ،نزدیک به ۵۳میلیون تومان بوده است/.صباخبر صفحه 3
4
شنبه 23اردیبهشت 1402شماره 1416
پرونده
گفت وگوی صبا با حسین خلیفی
درباره بازتاب سینمای ایران در چین
چینی ها انگشت
بر دهان ماندند
سینمای چین دوره جدی فعالیت خود را از سال 1905اغاز کرد
سمیه خاتون
ت های اصیل
که اکثر اثار این دروه ،در واقع ادای دینی بود به سن
گفت و گو
نمایشی چین بود .از سال 1920سینمای این کشور به مدت دو دهه
وارد دوران طالیی اول خود شد که از ان به دوران توسعه سینمای چین هم یاد
می شود .این دوره دو مشخصه برجسته داشت اول بازگشت سینماگران چینی
از امریکا و دوم ورود گروهی فیلم ساز امریکایی به چین ،که ماحصل ان حضور
ایده های ایده های چپ گرایانه در سینمای این کشور بود که تحولی در مضمون
فیلم های دهه ۳۰چین رقم زد ،فیلم هایی که خصوص ًا مونتاژ ان ها به شدت تحت
تاثیر اموزه های صورت گرایان روس همچون ایزنشتاین بود تا اینکه با حمله ژاپن
به کشور چین در سال 1937دوران طالیی اول سینمای چین پایان یافت و مدت ها
بعد ،پس از پایان یافتن جنگ جهانی دوم سینمای چین وارد دوران طالیی دوم
خود شد .روند تاریخی ایی که سینمای چین در طول این سال ها از سرگذرانده
چ گاه از خواستگاه های
بیانگر این است که سینمای چین در تمام این دوران ،هی
فرهنگی و سنتی خود به دور نبوده است و این نکته برمی گردد به وجه اشتراکی
که دولت این کشور با سینماگران خود داشته است .و این مطلب می تواند درسی
باشد برای سینمای ایران؛ سینمایی که همیشه از دو دسته بودن دولت و سینماگر
رنج برده و می برد ،اتحادی که اگر برقرار شود رمز شکوفایی سینمای ایران خواهد
بود .خبرنگارصبا در این پرونده با حسین خلیفی فعال فرهنگی ایران در کشور
تو گو خلیفی به
تو گو نشست،در این گف
چین درباره سینمای ایران و چین به گف
صبا از تجربه های فرهنگی که در این کشور داشته و همچنین مواجه مردم چین
با سینما گفت که در ادامه می خوانید.
حسین خلیفی کیوی ،از ســال 2006در چین زندگی می کند و از
سال ،2010به کار فرهنگی در این کشور مشغول است .او دانش اموخته
زبان چینی از دانشگاه شهید بهشتی است و در حال حاضر به عنوان یکی
از نمایندگان سینمای کشور در چین فعالیت فرهنگی و هنری دارد.
گرفتاری های که بعضا کارگردانــان ایرانی در پرداخت به
موضوعات دارند ،ایا در چین هم برای اهالی سینمای این کشور
وجود دارد؟
به هر حال هر کشــوری دارای قانون ها و قواعد خاص به خودش
اســت ،هیچ کشــوری را در جهان پیدا نخواهید کرد که مدعی باشد
دست هنرمندان را در پرداخت به موضوعات و پردازش ان ها باز خواهد
گذاشت ،خصوصا وقتی یک فیلم قرار باشد معرف فرهنگ ،سنت و اداب
رسوم یک کشور باشد و بخواهد در سطح بین المللی در دنیا به رقابت با
اثار دیگری از دنیا فعالیت کند .به همین صورت کشور چین هم مانند
کشور ایران قائل به ممیزی و رعایت برخی موارد است که از ان به نام
سانسور هم یاد می شود البته خطوط ممیزی در هر کجای دنیا با توجه
به پیش زمینه های اجتماعی ،فرهنگی ،سیاسی و مذهبی متغیر است.
مثال در کشور چین یکی از پررنگ ترین ممیزی ها فرهنگ مردم این
کشور است و کارگردانان این کشــور اجازه ندارند فقر را نشان دهند
درست برعکس فیلم های ایرانی که فقط فقر را نشان می دهند!
پس با این حساب روند اداری تائید متن تا ساخت اثر در چین
هم مانند ایران است؟
بله درست به همین منوال که در ابتدا سیناپس را به دستگاه مربوط
ارائه می دهند و سپس مرحله به مرحله تا ساخت اثر پیش می روند.
سینمای مستقل چین چگونه عمل می کند؟
سینمای چین دولتی و یا نیمه دولتی است و صادقانه اگر بخواهیم
این مسئله را با ایران مقایســه کنیم ،فیلمسازان ایرانی شرایط بسیار
ازاد تری را در پرداخت و ســاخت به موضوعات مورد عالقه اشــان را
تجربه می کنند .همان طور که سینماگران ایرانی در اثارشان تنوعی
از موضوعات اجتماعی ،فرهنگی و سیاسی دارند و به راحتی معضالت
اجتماعی خصوصا فقر را نشان می دهنددر حالی که در سینمای دنیا
این تنوع از پرداخــت به موضوعات مختلف در همــه زمینه ها دیده
نمی شود .چرا که مسئولین کشــورها پذیرفته اند یکی از مهم ترین
کارکردهای سینمای امروز ،این است که پنجره ای است که توسط ان
کشورهای دیگر ان ها را ببینند ،پس انها با توجه به سیاستگذاری های
کوتاه مدت و بلند مدت شان انچه را که به صالح کشور هست را نشان
می دهند ،عالوه بر این مصرف داخلی خود را نیز با همین معیار ،تولید
و انتشار می دهند.
باتوجه به تجربه ای که از زیست در کشور چین داشته اید
معضالت جامعه چین در ســینمای این کشور انعکاس یافته
است یا خیر؟
شاید در چین هم مانند هر کشوری معضالتی کوچک یا بزرگ وجود
داشته باشد اما به هر حال تصمیم گیری مبنی براین است که این مسائل
را نباید در سینما نشان داد و با توجه به هدف گزاری انچه را که به صالح
جامعه و دید جهانی است ،نشان می دهند که در ان به برخی معضالت
هم ممکن است بپردازند .شاید هم برای این مسئله دلیل دیگری هم
بتوان در نظر گرفت اینکه هنرمندان و ســینما گران چینی به نسبت
ایرانی ها ،نمی توانند به خوبی مشکل را تعریف کنند و یا روایتگران خوبی
در این زمینه نیستند به همین خاطر به سراغ این مسائل نمی روند .باید
پذیرفت در زمینه روایتگری و هنری سینمای ایران حرف های زیادی
در جهان داشته و دارد به همین حساب از نظر هنری سینمای ایران در
دنیا پیشرو است هرچند به نسبت سینمای چین و دیگر کشورها در
پرداخت و جذب مخاطب گیشه هنوز عقب هستیم.
سینمای ایران در جهان چه نمایه ای دارد؟
تخصص سینمای ایران درپرداخت بسیار احساسی به موضوعات
خانوادگی اســت ،کارگردانان ایرانی در اینکه احساس مخاطب را باال
اورده و اشک را از چشم او جاری کنند ،متبحرند .این قدرتی است که در
سینمای جهان کمتر دیده می شود! البته این مسئله ریشه در زیست و
زندگی در محیط جغرافیایی ایران دارد .به طور کلی شاید سینمای ایران
را بتوان در دو گونه بررسی کرد؛ سینمای ارت و سینمای تجاری ،مسلما
ســینمای ارت ایران در دنیا و همین طور در چین طرفداران زیادی
دارد ،سینمای ارت ایران ویترین کشــور ما در جهان است به همین
دلیل برداشتهای ذهنی که از ایران در نگاه مخاطب عام جهان شکل
گرفته در همان حد باقی مانده است .تصور اینکه مردم ایران زندگی های
معمولی تر ،بهتر و یا حتی الکچری تری دارند از نظر مردم جهان دور
از ذهن است .مردم عام به نگاه ارتیستی که کارگردان به موضوع فیلم
دارد بی اطالع هســتند و مرز میان فیلم هنری و غیر هنری را درک
نمی کنند ،به همین دلیل این سینما هم خوب است و هم بد .این فیلم ها
پرداخت خوب و احساسی به موضوع دارند و روی تماشاگر از هر نقطه
از جهان تاثیر گذارند اما در ادامه ویترین خوبی از ایران را در جهان به
نمایش نمی گذارند .مخصوصا درکشورهای که اطالعاتی کمی درباره
ایران دارند .به طور مثال فیلم برادران لیال در سی و پنجمین ،فستیوال
خروس طالیی چین که هم ردیف جشنواره فجر در ایران است به عنوان
افتتاحیه جشنواره به اکران درامد و با اقبال خوبی هم مواجه شد ،اما
چینی ها نگاه شان پس از تماشای این فیلم به ایران بسیار محقرانه تر
شد و زندگی در ایران را همان طور در حالت کپرنشینی و جدال های
خانوادگی ،بی احترامی فرزند به پــدر و مادر تصور کردند در حالی که
ویژگی های این فیلم در نمایش احساســات و تلفیقی از کاراکترها با
چالش های متنوع و عمیق درقامت یک خانــواده محفوظ مانده بود
طوری که هنرمندان چینی از نمایش این فیلم انگشت بر دهان مانده
بودند .اما هم ه این ها دلیل نمی شود که بکراند ذهنی خود را درباره ایران
و زندگی در ایران تغییر دهند .چینی ها بعد از تماشای این فیلم زندگی
در ایران را هر طوری که در فیلم دیده بودند متصور می شوند و این به
لحاظ تصویری در ذهن چینی ها خوب و شکل یافته نیست.
معموال چه اثاری از سینمای ایران در چین با اقبال مواجه
می شوند؟
ما چند فیلم داریم که برندهای فیلم ایران هستند ،بچه های اسمان
مجیدی در دانشگاه ها تدریس می شود و یکی از درس های دانشگاهی
است که همه دانشــجویان هنر و بازیگری باید این درس را بگذرانند.
فیلم های مختلف اعم از فیلم های فرهادی که در ســطح دنیا جایزه
اسکار دریافت کردند برندهای فیلم های ایران هستند .از لحاظ هنری و صفحه 4
پرونده
بازیگری همه چینی ها و کسانی که در کار فیلمسازی هستند ،می دانند
و می فهمند که بهترین فیلم را از نظر اثر هنری دارند ،چون ایرانی ها با
امکانات کم بهترین فیلم ها را می سازند و چینی ها خیلی دوست دارند
این مورد را کشــف کنند و می خواهند بدانند از چه راه هایی می توان
فیلم های محتوای هنری و کم هزینه ســاخت .به هرحال کارگردانان
ایرانی و جامعه ایران خیلی باهوش تر هســتند و می توانند با امکانات
کمتر بهترین صحنه ها را خلق کنند .درکنار بازار هنری بحث تجاری
برای سینمای ما یک جایگاه برجسته دارد .چینی ها وقتی می خواهند
به تماشای یک فیلم بنشینند ترجیح می دهند از فضای موجود خارج
شوند و وارد فضای مفرح تر شــوند یا احساسات انها برانگیخته شود و
درعین حال نمی خواهند تفکر زیادی در این مورد داشته باشند .دوست
دارند در یک فضای کامال شاد فیلم را ببینند و خوشحال شوند .ما در
فیلم های خود دیالوگ زیاد داریم و در عین حال این دیالوگ ها مفاهیم
عمیقی دارند و به عنوان یک تماشاگر چینی زمان زیادی می برد تا مفهوم
فالن دیالوگ را درک کنند ،در عین حال فیلم به طرف جلو پیش می رود
ولی مفاهیم جمالت قبلی هنوز برایش قابل هضم نیســت .این باعث
می شود که مفهوم دقیق فیلم یا سلسله مفاهیمی ان از دست بیننده
خارج شود .به همین خاطر چینی ها می گویند که ریتم فیلم ایران کند
است .این بدان معنا نیست که سرعت فیلم پایین است به این معناست
که مخاطب چینی باید فیلم را متوقف کند ،فکر کند و به صحنه بعدی
برود و این نیز غیرممکن است .غالبا یک چنین فیلم هایی با اینکه خیلی
هنری هستند و مفاهیم عمیقی دارند ولی بیننده چینی نمی تواند با ان
ارتباط برقرار کند .البته مطلبی که عرض می کنم تحلیل بازار فیلم است
و در این بین فیلم های خاص نیز با توجه به مفاهیم عمیق ،چینی ها را
تحت تاثیر قرار می دهند.
سینمای چین در دهه اخیر رکورد خوبی را از نظر فروش در
بازار های تجاری فیلم دنیا ثبت کرده است ،شما این مسئله را
مدیون چه استراتژی در سینمای این کشور می دانید؟
جمعیت ،چین کشور پر جمعیتی است و در هر اکران فیلم اگر تنها
یک درصد از مردم این کشور به تماشای اثری بنشینند ،فروش فیلم
تضمین شده است .البته این کشور به تناسب مصرف کننده ای که در
داخل داشته در دهه اخیر دست به تولید اثاری زده است که سازگار با
فرهنگ و عالیق مردم کشور چین است و به تناسب کیفیت تولید را
ساخت اثر افزایش داده است .درباره جمعیت چین یک توضیح کلی
بدهم که سرعت رشد کشور چین و فشارهای مختلف کاری که مردم
به خاطر پیشرفت خودشان با ان روبه رو هستند ،باعث شده که مردم
گرایش به سمت کتاب و فیلم پیدا کنند تا وارد فضای دیگری شوند .با
علم به این امر ان محصوالتی می توانند موفق شوند که بتوانند انها را وارد
ان فضا کنند مثال برای چینی ها بهترین فیلم ها در حوزه خانواده متعلق
به ایران است .همه این را می دانند و این برند ایران است که می گویند
ایرانی ها با هزینه کمتر می توانند دل ما را تکان بدهند یعنی از حالت
یکنواختی بیرون بیاورند و با احساســات طرف بازی کنند .همچنین
مردم این کشور ،در دنیا جزء ملت هایی هستند که کتاب می خوانند و
با توجه به اینکه چینی ها ایران را به عنوان کشور تاریخی می شناسند،
هر کتابی که تاریخ ایران را نشان دهد 100درصد مورد استقبال قرار
می گیرد اما چون چینی ها درباره ایران و حــال ایران هیچ اطالعاتی
ندارند پس هر اطالعات یا هر کتاب درباره حال حاضر ایران باشــد در
چین مطلوب است .چینی ها مردم کتاب خوانی هستند درست است
که فضای مجازی وجود دارد اما باز هم کتابخانه هایشان شلوغ است و
نمایشگاه های کتاب شان هم بسیار مورد استقبال قرار می گیرد.
چه کتاب هایی در چین مورد توجه قرار می گیرد؟
کتاب هایی همچون کتاب های ســعدی ،حافظ ،نظامی گنجوی یا
شاهنامه که طبیعتا مشتری خاص خود را دارد .البته این مدل عرضه و
معرفی این جنس کتاب ،نگاه افرادی است که در زمینه تجارت صادرات
کتاب مشغول هستند .درحالی که باید کتاب هایی را معرفی کنیم که
به روزگار امروز ما مربوط است؛ کتاب هایی از احواالت زندگی روزمره
مردم ایران و اینکه چگونه فکر می کنند.
ایا عرضه رمان های ایرانی در کشور چین که مورد استقبال
قرار می گیرد؟
با توجه به اینکه جمعیت چین خیلی زیاد اســت برای همه چیز
شنبه 23اردیبهشت 1402شماره 1416
5
اینجا مشتری وجود دارد .نویســندگان کتاب های مختلف در چین
که رمان را می نویســند هر شب پنج خط می نویســند و در فضاهای
مجازی یا اپلیکیشن های داســتانی بارگذاری می کنند یا هر 15روز
ج صفحه از رمان خود را می نویســند و در این فضا بارگذاری
یک بار پن
می کنند .برخی از انها به حدی مخاطب دارند که این مخاطبان حاضر
هستند مبالغ زیادی را بپردازند تا بدانند اخر این رمان چه می شود .اگر
رمان نویس های ما و افرادی که در این زمینه هســتند بتوانند توسط
ناشران مختلف به این بازارها دسترسی پیدا کنند ،در نشر اتفاقات خوبی
می افتد و می توانیم فرهنگ خود را بهتر و بیشتر گسترش دهیم .البته به
نظر من هر کشوری برای خود برندی دارد .اگر ما بگوییم که در رمان های
عاشقانه اول هستیم شاید قبول نکنند ولی ما اگر بگوییم با داستان های
هزار و یک شب برند هستیم ،همه باور می کنند .پس هر کاری بخواهیم
انجام دهیم بک گراند برندینگ ما در جهت ورود به بازار خیلی کمک
می کند یا اینکه از نو چیزی را ایجاد کنیم و بگوییم در بازار رمان چین
یک رمان غم انگیز با بازار خوبی روبه رو می شود.
چه فیلم هایی در بازار چین مورد قبول عام قرار می گیرد؟
در این زمینه سینمای هند خوب کار کرده است ،رنگ های شاد در
ساخت این فیلم ها به همراه فضاهای شاد در لوکیشن های مختلف باعث
شده است که چینی ها اشــتیاق زیادی برای دیدن این فیلم ها داشته
باشند .بیننده چینی با دیدن این فیلم ها فقط خوشحال است و می خندد
و فضای موردنظر را کسب می کند .البته مطالبی که عرض کردم نفی
سینمای هنری ما نیست و جایگاه ما از این لحاظ در چین ثابت شده
است .نکته من این است که درکنار این ســینمای هنری اگر بتوانیم
فیلم هایی بسازیم که مخاطبان عام دنیا را جذب کند ،قطعا می توانیم،
هنر خود را صادر کنیم و در بازار فیلم چین موفق باشیم و ارام ارام وارد
فضای جدیدتری در جایگاه سینمای چین خواهیم شد .یعنی عالوه بر
سینمای هنری وارد فضای ســینمای هنری تجاری می شویم .تولید
اثاری که هم دارای هنر باالیی است و هم مورد قبول مخاطبان جهانی
است ،صنعت سینمای ما را متحول خواهد کرد .به همین خاطر نظر
من این است که هر تهیه کننده ای که احیانا درصدد ورود به بازار چین
است قبل از تولید ،بهتر است از سالیق چینی ها باخبر شود .البته این
چند ساله تهیه کننده ها خیلی از فیلم ها را قبل از تهیه با بخش بین الملل
خود در میان می گذارند که کار خیلی پسندیده ای است؛ چراکه به این
وسیله با تغییرات کوچکی در تولید شاید بتوانند موفقیت های بیشتری
را در بازار بین الملل کسب کنند.
جای چه سبک فیلمی از ایران در چین خالیست؟
فکر می کنم اگر بتوانیم ایران امــروز را به چینی ها معرفی کنیم و
شادابی های ایران را به انها نشان دهیم ،برنده ایم .ایران کشوری است
با سابقه تمدنی کهن! و چینی ها ،ایران را جزء سه کشور متمدن جهان
می شناسند که هنوز به طور کامل معرفی نشده است .چینی ها هم مثل
تمام مردم دنیا دوست دارند بدانند مردم ایران چه می کنند؟ دوست
دارند بدانند زنان اجتماع ما چه شــکلی هستند ،ایا سرکار می روند؟
ایرانی ها چقدر بــه ازدواج اهمیت می دهند و فضــای اجتماع ایران،
تکنولوژی های پیشرفته و خیلی چیزهای دیگر داخل ایران برای شان
کنجکاوی برانگیز است.وجه مشترک چینی ها و ایرانی ها میهمان نوازی
است .اگر مسافرتی به چین داشته باشید از همان ابتدا متوجه خواهید
شد که این مردم چقدر میهمان نواز هستند.برخی چینی ها نیز که به
ایران ســفر می کنند از اینکه ایرانی ها انها را به خانه های خود دعوت
می کنند و از انان پذیرایــی می کنند ،متعجب می شــوند .این نوع
میهمان نوازی ایرانی ها در هیچ جای دنیا نیست و این باعث می شود که
گردشگران چینی بعد از سفر به ایران لحظات خوب خود را در فضاهای
مجازی بنویسند.
صحبت پایانی:
مجاری معرفی فیلم های ایرانی در جهان باید هوشمندانه تر عمل
کند ،مجاری که در حوزه ارســال فیلم ایرانی به فستیوال ها تصمیم
گیرنده هستند باید به صورت همه جانبه تر و با در نظر گرفتن تمامی
مولفه های هنری و فرهنگی وارد عمل شوند .من امروز نمایشگاه کتاب
تهران بودم و از برنامه های فوق العاده متنوع و موثری که در بستر این
رویداد فرهنگی ،اجرا می شد ،لذت بردم .نمونه برخی از برنامه هایی را
که امروز در نمایشگاه کتاب اجرا می شد در دنیا ندیدم نه اجرای ان را
و نه حتی دانش اجرای ان را ،این سطح از خالقیت که نمایشگاه کتاب
را با اجراهای شــاد و پویا تلفیق کنند در هنر وفرهنگ ایران است ،اما
متاســفانه تمامی این موارد به هیچ وجه انعکاسی در رسانه ها ندارند.
در ایران موضوعات خوب فرهنگی ،هنری یا زندگی عامه مردم اصیل
در رسانه ها منعکس نمی شود و هر انچه که هست بیشتر شبیه به ذکر
ت است ،مشکالت و زندگی های حاشیه نشینی فقیرانه در بیشتر
مصیب
جاهای دنیا هست اما رسانه باید ان چیزی را نشر دهد که مصالح عموم
مردم در ان دخیل است. صفحه 5
6
شنبه 23اردیبهشت 1402شماره 1416
خرب فرهنگ و هرن
حسین زمان در خانه ابدی ارام گرفت
پیکر مرحوم حسین زمان از خوانندگان موسیقی پاپ روز جمعه بیست و دوم اردیبهشت در قطعه
هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد .حسین زمان؛ خواننده مطرح موسیقی پاپ کشور که از
سال ۷۵فعالیت حرفه ای خود را اغاز کرده بود ،روز پنجشنبه در اثر عوارض ناشی از بیماری سرطان ،در
۶۳سالگی درگذشت .زمان به واسطه جنس صدای خاص خود و البته همکاری با چهره های شناخته شده
اهنگساز و ترانه سرا ،خیلی زود مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و البوم های او به ویژه شب دلتنگی و قصه
شب مورد اســتقبال قابل توجه مخاطبان قرار گرفت .اخرین کنسرت این خواننده به مرداد ۹۸مربوط
می شود که زمان پس از چندین سال ممنوع الکاری موفق شد در برج میالد به روی صحنه برود/.ایرنا
قصه های بدرد بخور بزودی منتشر می شود
محمود پوروهاب با ارزیابی شرایط تولید اثر ادبی برای مخاطب کودک و نوجوان ،از انتشار دو مجموعه
شعر جدید خود برای این گروه مخاطب خبر داد .این نویسنده و شاعر درباره کارهای جدید خود گفت:
مجموعه شعر جدیدم با عنوان «شیشه عطر خدا» که برای نوجوانان است در مراحل نهایی قرار دارد و
به زودی از سوی کانون پرورش فکری منتشر می شود و «قصه های بدرد بخور» که شامل متون کهن و
چهل قصه است از سوی انتشارات مهر منتشر خواهد شد .این هنرمند افزود :متاسفانه ادبیات کودک به
شکل طبیعی پیش نمی رود زیرا کارها سفارشی شده است .متاسفانه نویسندگان و شاعران چون از نظر
معیشتی در تنگنا هستند هر اثر سفارشی را قبول می کنند/.صباخبر
محمدرضا سرشار:
وجود ممیزی ،ادعایی بی اساس است
محمدرضا سرشار؛ داســتان نویس ،منتقد ادبیات
داســتانی و فعال حــوزه ادبیات کــودک و نوجوان به
پیشرفت های صورت گرفته در حوزه نشر پس از پیروزی
انقالب اسالمی ایران اشاره کرد و گفت :به گواهی امار و
ارقام و اخبار ،به ویژه در دهه اول پس از پیروزی انقالب
اسالمی ایران در کشورمان وضع نشر ،نگارش و مطالعه
کتاب دچار یک جهش شد؛ نه یک رشــد ساده ،بلکه
به قول غربی ها( )Mutationیعنی دگرگونی شــکل
گرفت .او ادامه داد :به تدریــج با پدید امدن یک رقیب
بســیار جدی برای کتاب به نام فضای مجازی ،بخش
بزرگی از مطالعات مردم از شــکل ســنتی و مطالعه از
روی کاغذ ب ه ســوی فضای مجازی هدایت شد و طبعا
ان شمارگان افسانه ای دهه اول بعد از پیروزی انقالب
که بعضی کتاب ها در چاپ اول تعداد شــمارگان ۲۰۰
هزارتایی را تجربه می کردند ،در دوره کنونی کمتر شکل
می گیرد .موسس انجمن قلم ایران با تاکید بر اینکه برای
ارزیابی وضعیت نشر باید شــمارگان و تعداد عناوین را
همزمان مورد ارزیابی قرار دهیم ،افزود :قبل از انقالب
با جمعیت حدود ۳۶میلیون ،تعداد عناوین کتاب های
7سفر با مجتبی رحماندوست
چاپ شده ساالنه حدود هزار و ۵۰۰کتاب بود و اکنون به
طور ساالنه بیش از ۲۰۰هزار عنوان کتاب در کشورمان
چاپ می شود که افزایش ۴۰برابری را نشان می دهد.
وی در ادامه مطرح کرد :درســت است که جمعیت
کشورمان نسبت به ســال های پیش از انقالب بیش از
دو برابر شده است؛ اما در مسیر طبیعی امار هزار و ۵۰۰
کتاب باید به حدود ۱۲هزار می رســید ،در حالی که ما
انتشار ۲۰۰هزار کتاب را تجربه کرده ایم و این یعنی اگر
من قبل از انقالب امکان انتخاب ۵هزار کتاب را داشتم،
حاال این امکان به ۲۰۰هزار کتاب رسیده است که خود
نشان دهنده یک جهش در علم و فناوری است.
این فعال حوزه ادبیات کودک و نوجوان در پاسخ به
اینکه ایا پس از پیروزی انقالب اسالمی به لحاظ تنوع
سلیقه ها محدودیتی در نشر اثار مکتوب وجود داشته
است یا نه ،گفت :اگر چنین ادعایی وجود داشته باشد،
یک غرض ورزی است .چراکه در زمانه ما به خاطر فضای
مجازی که امکان نشر هر موضوعی وجود دارد ،چیزی
به نام محدودیت و ممیزی در فضای علم و کتاب ،معنا
و وجود خارجی ندارد و این ادعا بی اساس است/.صباخبر
در ســومین روز از نمایشــگاه بین المللی کتاب تهــران مجتبی
رحماندوست از غرفه انتشارات سوره مهر بازدید کرد.
مجتبی رحماندوست با بیان این که انتشارات سوره مهر تا کنون
چهار سفرنامه از وی منتشر کرده است گفت :یکی از عادت هایی که
دارم این است وقتی به سفر می روم به ویژه سفرهای خارجی دستم به
قلم است و روایت ان سفر را می نویسم.
انگیزه من از نگارش سفرنامه این است که از ان منطقه ای که سفر
می کنم نکاتی را بگویم تا کســانی که انجا را ندیده اند برایشان جالب
توجه باشد و برایشان ان فضا را ترسیم کنم.
وی درمورد کتــاب تازه اش با عنوان«ســام بمبئی» توضیح داد:
این کتاب مجموعه ای از ۷سفرنامه است و مخاطب را به هفت نقطه
مختلف دنیا می برد.
این سفرها و کشورها شباهت واحدی ندارند اما از این حیث که از
ان ها کمتر گفته شده است و جدیدند ،شبیه اند/.ایرنا
این تازه اغاز ماجراست
اجرای نمایش «مجلس شبیه لیربیچاره» به نویسندگی حسین
جمالی و کارگردانی ملیکا رضی شامگاه روز پنجشنبه بیست و یکم
اردیبهشت ماه با حضور کاظم هژیر ازاد (بازیگر پیشکسوت تئاتر)،
ارش دادگر (کارگردان و بازیگر تئاتر) ،رکسانا خلوتی (مدیر یکی
از اکادمی های بازیگری حوزه کودک و نوجوان) در کارگاه نمایش
مجموعه تئاتر شهر اغاز شــد .در خالصه داستان این اثر نمایشی
امده است« :سیاه نمایش ایرانی وارد جایی ناشناخته می شود که
همان کاخ لیر است؛ او متوجه می شود دلقک لیر شاه مدتی است
گم شده؛ بنابراین عده ای از او می خواهند جای دلقک را برای لیر
پر کند .این تازه اغاز ماجراست».
نمایش «مجلس شبیه لیربیچاره» از روز پنجشنبه بیست ویکم
اردیبهشت ماه تا روز جمعه دوازدهم خرداد ماه ساعت ۱۹با مدت
زمان ۷۰دقیقه و قیمت بلیت ۶۰هزار تومان در کارگاه نمایش روی
صحنه می رود/.ایسنا
تاکید ضرغامی بر حفظ پل تاریخی تاتاو
وزیر میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی از پُل تاریخی تاتاو
در شهرستان میاندواب بازدید کرد.
عزت اهلل ضرغامی عصر پنجشنبه بعد از حضور در میاندواب از پل
تاریخی تاتاو این شهرستان بازدید و بر حفظ و نگهداری بیشتر از این
پُل تاریخی تاکید کرد.
این پل تاریخی در ۲۹تیر ۱۳۷۷شمسی با شماره ثبت ۲۰۶۸به
عنوان یکی از اثار ملی ایران به ثبت رسیده و در مناسبت های مختلف
سال به ویژه ایام نوروز میزبان جمع قابل توجهی از گردشگران است.
این پل پنج دهنه در دوره صفویه احداث و بنا به گفته کارشناس
پایه های ان از سنگ تراشیده شده تیشه ای از جنس تراورتن است و
در زیر ان برای جلوگیری از ضربه ها و شدت اب از موج شکن استفاده
شده و طاق های پل نیز به صورت ۲پوشه و قوسی است .ضرغام در این
سفر از جاذبه های گردشگری ،حمام تاریخی قپان ،سواحل رودخانه
زرینه رود و اقامتگاه های بوم گردی شاهین دژ نیز بازدید کرد/.ایرنا صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
نمادی از طبیعت ذهنی در نمایشگاه برخاستن
لیال بانکی فارغ التحصیل رشته ی نقاشی از دانشگاه سوره که به تازگی اثارش در نمایشگاه «برخاستن»
در نگارخانه سهراب به نمایش درامد درباره نمایشگاه و اثارش می گوید :در نمایشگاه «برخاستن» من با
سبک ابستره جزئیاتی از طبیعت را به نمایش گذاشته ام .طبیعتی که من کار می کنم رئال نیست .در اثار
من نه اسمان پیداست نه زمین و نه هیچ گل و درختی اما نمادی است از طبیعت ذهنی من .این هنرمند
در توضیح انتخاب عنوان نمایشگاه می گوید :علت عنوانی که برای نمایشگاه انتخاب کرده ام ،جهت حرکت
قلم در اثار است .جریان و انرژی تابلو ها بدون استثنا به سمت راست حرکت می کند .این به معنای پیش
رفتن رو به جلو ،امیدوار بودن و در نهایت همان «برخاستن» است/.صباخبر
شنبه 23اردیبهشت 1402شماره 1416
7
28اردیبهشت موزه ها رایگان است
معاون میراث فرهنگی اعالم کرد :بازدید از موزه ها ،پایگاه ها و ابنیه تاریخی تحت اشراف وزارت میراث
فرهنگی در «روز جهانی موزه» رایگان است .علی دارابی؛ قائم مقام و معاون میراث فرهنگی در نشست
شورای هماهنگی موزه ها که در مجموعه فرهنگی ،تاریخی نیاوران برگزار شد ،اعالم کرد :همزمان با ۲۸
اردیبهشت ماه جاری ،روز جهانی موزه و اغاز هفته میراث فرهنگی ،بازدید از موزه ها ،پایگاها و بناهای
تاریخی تحت اشراف این وزارتخانه ،رایگان است .در حال حاضر ۸۰۰موزه در کشور داریم که از این تعداد،
۲۶۸موزه متعلق به وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی است .دارابی همچنین بر انتخاب
شعار و تهیه سند چشم انداز برای هر موزه تاکید کرد و گفت که سند مذکور برای تصویب ،نهایی شود/.ایرنا
اغاز باکس دانشجویی سنگلج با کنیزک و پادشاه
مدیر تماشاخانه سنگلج با ابراز تاسف از فاصله ای که بین بدنه دانشگاهی با نمایش های ایرانی افتاده ،از تشکیل
باکس دانشجویی این تماشاخانه خبر داد .پریسا مقتدی درباره تشکیل باکس دانشجویی در تماشاخانه سنگلج
که اخیرا کار خود را با اجرای نمایش «کنیزک و پادشــاه» اغاز کرده،گفت :از ســال گذشــته در شورای هنری
تماشاخانه «سنگلج» متشــکل از اقایان داود فتحعلی بیگی ،شــهرام زرگر ،هادی عامل و محمود زنده نام بحث
اموزش نمایش های ایرانی بیشترین دغدغه ما بوده است .زیرا متاسفانه در سال های اخیر بین بدنه تئاتر دانشگاهی
و دوستانی که دستی در اجرای نمایش های ایرانی دارند ،فاصله افتاده است .وی اضافه کرد :اگر نگاهی کالن تر به
ماجرا داشته باشیم ،متوجه می شویم بین نمایش های ایرانی و نســل جوان فاصله ایجاد شده است .متاسفانه در
این سال ها بسیاری از هنرمندان عزیزمان را که در حوزه نمایش های ایرانی استادانی چیره دست بوده اند ،از دست
داده ایم بدون اینکه تجربیات انان به نسل های جدید منتقل شده باشد و همین موضوع به دغدغه ای جدی برای
ما تبدیل شده است .این بازیگر تئاتر با اشاره به پیشنهادهایی برای تشکیل گرایش نمایش های ایرانی در دانشگاه
اضافه کرد :در گذشته صحبت هایی در این زمینه انجام شده بود و با وجود پیگیری هایی که صورت گرفت ،متاسفانه
به سرانجام نرسید .به همین دلیل و به جهت دغدغه ای که در این باره داشتیم ،تصمیم گرفتیم باکس دانشجویی
تماشاخانه ســنگلج را راه اندازی کنیم .این باکس به اجراهای دانشــجویی اختصاص داده می شود که در حوزه
نمایش های ایرانی ساخته شده باشند .او ادامه داد :در برنامه ریزی ما پیش بینی شده حتی کسانی که پایان نامه ای
درباره نمایش های ایرانی داشته اند ولی به هر دلیلی نتوانسته اند نمایش ایرانی کار کنند ،فرصتی برای کار در این
زمینه به دست اورند .مدیر تماشاخانه سنگلج همچنین خبر داد که این باکس هم به اثاری اختصاص دارد که با نگاه
کالسیک به نمایش های ایرانی ساخته شده باشند و هم به اثاری که جنبه های نواوری و خالقه را مورد توجه قرار
داده اند .او با اشاره به شروع اجرای نمایش «کنیزک و پادشاه» به عنوان اولین کار این باکس ،تشریح کرد :این نمایش
با نگاهی نو متفاوت به نمایش های ایرانی ساخته شده و مثنوی موالنا را دستمایه قرار داده است .مقتدی درباره
شیوه انتخاب اثار برای اجرا در قالب این باکس توضیح داد :به واسطه حضور دوستان شورا که در دانشگاه مشغول
به تدریس هستند ،با بدنه دانشگاهی در تماس هستیم و دوستان به خوبی در جریان عالقه مندی ها و گرایش های
بچه های دانشجو هستند .به گفته او ،در حال حاضر برای هر نمایشی که در قالب باکس دانشجویی روی صحنه
برود ۱۸ ،اجرا در نظر گرفته شده و البته این نمایش ها باید استانداردهای الزم را برای اجرای عمومی داشته باشند.
به همین دلیل ممکن است تمرین هایشان طوالنی تر شود و البته این فرصت را دارند که از تجربیات استادان حاضر
در شورای سیاستگذاری تماشاخانه بهره مند شوند .مقتدی در پایان گفت :امید زیادی داریم که با ایجاد این باکس
دانشجویی ،بتوانیم به احیا و به روز کردن نمایش های ایرانی کمک کنیم چراکه این پدیده هم مانند هر پدیده سنتی
دیگری نیازمند به روز شدن و معاصرسازی است/.ایسنا صفحه 7
شنبه 23اردیبهشت 1402شماره 1416
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
دوازدهمین دوره نمایشــگاه اینوتکس 2023روز گذشته به کار
خود پایان داد .اینوتکس در حالی دوازدهمین دوره خود را تجربه کرد
که اکنون تبدیل به بزرگترین رویداد نواوری و فناوری در کشور شده
است و هر ساله افتخار میزبانی بیش از 70هزار مخاطب از سراسر جهان
به صورت حضوری و مجازی را دارد .اینوتکس در حال شکل دهی به
بزرگترین گردهمایی شرکت هاى نوپا و نواور در منطقه جنوب غرب
اسیا است .توانمندسازى کارافرینان از طریق ارائه موفقیت هایشان،
تامین منابع مالى ،پیدا کردن مســیر مناسب جهت ورود به بازار و نیز
برقرارى ارتباط میان اجزای مختلف زیســت بوم نواوری و فناوری از
جمله اهداف برگزارى این رویداد است .گزارشی از بازدید مدیرعامل
فارابی ،وزیر کشور و ســخنگوی دولت ،مدیر شرکت سروش رسانه و
معاون علمی ،فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور از غرفه خانه
خالق و نواوری سینمای ایران که به همت بنیاد سینمایی فارابی ،برای
اولین بار در نمایشگاه اینوتکس حضور یافته است را در ادامه می خوانید:
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به دستاوردهای اینوتکس
۲۰۲۳برای خانه خالق و نواوری ســینما ،گفــت :در این رویداد هم
عالقه مندانی به حوزه نواوری سینما و هم شرکای خوبی را برای جذب
سرمایه و توسعه فناوری سینمایی پیدا کردیم.
سیدمهدی جوادی در سومین روز از برگزاری نمایشگاه اینوتکس
،۲۰۲۳از این رویداد بین المللی فناوری و نواوری کشور بازدید کرد.
وی با حضور در غرفه خانه خالق و نواوری سینمای ایران که برای
اولین بار در نمایشگاه اینوتکس حضور یافته است،گفت :خانه خالق و
نواوری ســینمای ایران یکی از مراکز متصل به بنیاد سینمایی فارابی
است که امسال برای اولین بار در نمایشگاه اینوتکس نیز شرکت کرده
است .وی افزود :صنعت ســینما مثل دیگر صنایع از فناوری استفاده
می کند و اتفاقا در در حوزه های مختلفی از جمله VFXیا جلوه های
ویژه بصری ،تجهیزات فیلمبرداری و استودیویی ،اکران ،سرمایه گذاری
و ...به دنبال تامین زیرساخت هایی برای اتصال هرچه بیشتر به زیست
بوم نواوری کشور است .جوادی با اشاره به استقبال بیشتر مخاطبان از
نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۳در مقایسه با دوره های قبل بیان کرد :به نظر
می رسد امسال استقبال بهتری نسبت به سال های گذشته از نمایشگاه
صورت گرفته اســت .البته وقتی درباره برگزاری نمایشگاه نواوری در
گزارشی از نمایشگاه اینوتکس2023
جوادی :به دنبال اتصال به زیست بوم نواوری کشور هستیم
ایران صحبت می کنیم ،این انتظار وجود دارد که در همه ابعاد معرف
زیست بوم فناوری و نواوری کشورمان باشد ،این مقوله در غرفه سازی،
تبلیغات ،دسته بندی غرفه ها و ...باید خود را نشان دهد که در مقایسه با
نمایشگاه های نواوری سایر کشورها ،مشکالتی هنوز هست اما به طور
کلی همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پارک فناوری
پردیس در استمرار برگزاری نمایشگاه اینوتکس قابل تحسین است.
جوادی با اشاره به دستاوردهای اینوتکس ۲۰۲۳برای خانه خالق
و نواوری سینمای ایران گفت :در این رویداد هم عالقه مندانی به حوزه
نواوری ســینما و هم شــرکای خوبی را برای جذب سرمایه و توسعه
فناوری سینمایی پیدا کردیم .ان شاهلل از برنامه های مان در خانه خالق
و نواوری حضور مستمر و موثر در زیست بوم نواوری کشور و ایجاد حلقه
اتصال بین استارتاپ ها با اهالی سینما خواهد بود .گفتنی است دیدار با
معاون پارک فناوری پردیس ،گفت وگو با چند رسانه داخلی و بین المللی
از جمله ایران دکونومی ،دیدار با نماینده سفارت قطر ،دیدار با عیسی
زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطالعات و جمعی از مسئوالن و مدیران
حوزه های فناوری و نواوری به منظور افزایش تعامل دوسویه در جهت
توسعه فناوری های سینمایی از دیگر اتفاقات این بازدید بود.
خانه خالق و نواوری سینمای ایران به همت بنیاد سینمایی فارابی
با حضور در نمایشــگاه اینوتکس ۲۰۲۳اقدامــات و اهداف خود را به
مخاطبان و عالقه مندان به دو حوزه فناوری و سینما معرفی کرد .وزیر
کشور و سخنگوی دولت نیز در اخرین روز نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۳
از غرفه خانه خالق و نواوری بنیاد سینمایی فارابی بازدید کرد .احمد
وحیدی در حاشیه این بازدید از دســتاوردهای خانه خالق در توسعه
فناوری های سینمایی به ویژه مرتبط با جلوه های ویژه بصری جویا شد.
وی در ادامه تماشــای برخی از صحنه های اثــار فارابی که دارای
جلوه های ویژه بصری هستند ،پرداخت و گفت :موضوع جلوه های ویژه
بحث مهمی در سینمای امروز ماست و در این زمینه متاسفانه مشکالتی
داریم که خانه خالق می تواند پروژه هایی را برای ارتقای ان در دستور
کار خود قرار بدهد .علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت نیز در جریان
این بازدید درباره تعداد فعاالن حوزه جلوه های ویژه در سینما جویا شد.
ازاده غفاری مسئول غرفه فارابی نیز گفت :سال گذشته یک رویداد
به نام VFX summitطی سه روز در بنیاد سینمایی فارابی برگزار
شــد که طی ان جامعه مخاطبان از عالقه مندان به جلوه های ویژه تا
متخصصان امر در ان شناسایی و کارگاه هایی برای شان برگزار شد .در
حال حاضر شبکه ای نیز ایجاد شده تا اموزش ها به صورت هدفمند به
نقطه مطلوب برسند .در ادامه وزیر کشور برای خانه خالق و نواوری در
مسیر تحقق اهداف خود ارزوی موفقیت کرد.
محسن لطفی مدیر شرکت سروش رسانه هم در حاشیه بازدید از
غرفه خانه خالق و نواوری بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه اینوتکس
۲۰۲۳گفت :شرکت سروش رســانه در حوزه های جدید فناورانه به
ویژه مرتبط با فرهنگ و هنر از جمله تولید انیمیشــن ،فیلم و سریال،
برنامه های ترکیبــی ورود کرده و در تالش برای جذب ســرمایه های
دولتی و خصوصی اســت .وی ادامه داد :امید است بتوانیم همکاری با
مجموعه های دولتی از جمله بنیاد سینمایی فارابی را تقویت کرده و
مجموعه های خصوصی را نیز بیشتر از قبل به دعوت به همراهی کنیم.
در حال حاضر کارگروه هایی نیز تشکیل شده است که در حوزه تولید
محتوا برای فضای مجازی یا حقیقی بتوانیم فعالیت کنیم که ان شااهلل
خروجی هایش در نیمه دوم امسال بیشتر اشکار خواهد شد.
روح اهلل دهقانــی فیروزابادی معــاون علمی ،فنــاوری و اقتصاد
دانش بنیان رییس جمهور ضمن بازدید از غرفه خانه خالق و نواوری
بنیاد سینمایی فارابی در نمایشــگاه اینوتکس ۲۰۲۳جلوه های ویژه
بصری را از عوامل جذابیت اثار ســینمایی برای مخاطبان دانسته و با
تماشای بخش هایی از فیلم «گل های باوارده» که از این تکنیک بهره
بسیار گرفته است ،گفت :به نظرم خود عظمت حمل و نقل تانکرهای
نفتی جدا از قصه و دیگر ویژگی های یک فیلم به تنهایی می تواند برای
مخاطب سینما جذاب و دیدنی باشد .وی با ارزوی موفقیت برای مرکز
تازه تاسیس فارابی در امور نواوری سینمایی عنوان کرد :امیدوارم خانه
خالق فارابی با مدیریت دکتر جوادی که خود فردی خالق است ،بتواند
اقدامات اثرگذار زیادی را در حوزه فناوری سینمایی به سرانجام برساند.
از نهادی مثل فارابی که بستر مهم تولید و پشتیبانی از سینمای ایران
است انتظار می رود در دوره جدید فعالیت خود نیز بستری برای تحوالت
بزرگ باشد .ما در زمینه تکنولوژی سینما ضعف ها و خالهایی داریم که
می تواند در ارتباط با شرکت های دانش بنیان به ویژه با مدیریت هزینه
تولید و در عین حال افزایش کیفیت جبران شود/.صباخبر صفحه 8