روزنامه صبا شماره 1415
روزنامه صبا شماره 1415
روزنامه صبا شماره 1415
چهار شنبه 20اردیبهشت 1402شماره 1415
چهارشنبه| 20اردیبهشت 10 |1402می 19 |2023شوال |1444
سال دهم| شماره 8 |1415صفحه| 5000ناموت|
گفت و گوی صبا با سید مجتبی موسوی
داور رویداد ملی استاپ موشن
اسـتاپ موشـن
هنـری چنـد وجهـی
محمد خزاعی:
پیگیری مسکن سینماگران
در اولویت است
پیمان جبلی:
حق پخش سریال های
فاخر نمایش خانگی را
خریداری می کنیم
امیر امیری:
گفت و گوی صبا با عوامل فیلم قطع فوری
اخرین نقش انصاریان
در ستایش مرگ
فراموشان نگاهی جدید
به جامعه است
امضا تفاهم نامه همکاری
نهاد کتابخانه های
ایران و سارایوو صفحه 1
2
چهار شنبه 20اردیبهشت 1402شماره 1415
خرب سیمنا و تلویزیون
اکران انالین غریب از امروز
فیلم سینمایی «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و نویسندگی و تهیه کنندگی حامد عنقا از
امروز ۲۰اردیبهشت اکران انالین خواهد شد .این فیلم به روایت بخشی از زندگی شهید محمد بروجردی در
کردستان و شیوه فرماندهی منحصر به فرد او در اتحاد مردم و رفع شرایط بحران پرداخته است که در سال
۱۳۵۸با اغاز ناارامی ها در کردستان توســط احزاب کومله و دموکرات ،محمد بروجردی از طرف امام(ره)
ماموریت می یابد تا به عنوان فرمانده سپاه کردستان وضعیت را به حالت عادی بازگرداند .بابک حمیدیان،
پردیس پورعابدینی ،رحیم نوروزی ،حسام محمودی ،مهران احمدی و فرهاد قائمیان در این فیلم به ایفای
نقش پرداخته اند .این فیلم در حالی به اکران انالین رسیده است که در سینماها هم در حال نمایش است /.ایسنا
اغاز اشپزی مامان از این هفته
الله صبوری از این هفته با «اشپزی با مامان» به تلویزیون می اید فصل سوم مسابقه «اشپزی با مامان»
با اجرای الله صبوری از این هفته روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هر هفته ساعت ۲۱روی انتن شبکه پنج
سیما می رود و روز بعد حوالی ۱۵دقیقه بامداد بازپخش خواهد شد .مهمترین هدف این مسابقه اشپزی،
تکریم مقام مادر و یاداوری نقش و جایگاه حمایتی او در خانواده اســت .در هر قسمت از برنامه دو گروه
شرکت کننده به اتفاق مادران خود برای طبخ غذای پیشنهادی کارشناس ،با یکدیگر رقابت می کنند.
بنا بر این گزارش یکی از ویژگی های این فصل از برنامه رقابت همزمان دو گروه شرکت کننده درفضایی
با نشاط و دوستانه است که پس از طبخ غذای پیشنهاد شده به داوری گذاشته می شود/.مهر
پیگیری مسکن سینماگران در اولویت است
رئیس سازمان سینمایی از عملیاتی شدن مصوبه شورای
عالی سینما در حوزه مسکن سینماگران خبر داد.
محمد خزاعی با اشاره به اهتمام این سازمان در پیگیری
مســائل مختلف در حوزه رفاه و معیشت ســینماگران در
ســال ۱۴۰۲گفت :پیگیری مسکن ســینماگران از جمله
اولویت های سازمان سینمایی در سال جدید است.
وی با اشاره به معضل عمومی مسکن در کشور افزود :طبعا
خانواده سینما نیز به عنوان بخشی از جامعه از دغدغه های
معیشتی مردم و معضل مسکن مستثنی نیستند .این در حالی
است که به استثنای تعدادی سلبریتی در این حوزه ،قاطبه
اعضای صنوف سینما ،فاقد مسکن بوده و متاسفانه تا کنون به
دالیل مختلف برنامه جامع ،پایدار و دارای چشم اندازی روشن
در این حوزه برای ســینماگران طراحی و تدوین نشده بود.
خزاعی با بیان اینکه مسکن به عنوان یکی از معضالت ریشه ای
و قدیمی تعداد زیادی از اعضای خانواده سینما همواره مطرح
بوده است خاطرنشان کرد :بعد از پیگیری این طرح و تصویب
شورای عالی سینما ،با مساعدت وزارت مسکن و شهرسازی
مقرر شد سهمی از مسکن ملی با طرح اولویت بندی به افراد
مشمول و واجد شرایط تعلق گیرد .رئیس سازمان سینمایی،
اجرایی شدن این توافق را اقدامی مهم در خانه دار شدن بخش
نیکالس کیج به تجارت اسلحه باز می گردد
قابل توجهی از سینماگران نیازمند معرفی کرد و ادامه داد:
در سال جاری از همه ظرفیت های سازمان سینمایی ،نهادها
و ارگان های دیگر برای تحقق این امر استفاده خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه مکاتبات الزم با صنوف سینمایی برای
معرفی افراد واجد شــرایط صورت گرفته است ،عنوان کرد:
رویکرد سازمان سینمایی در ســال جدید متمرکز بر رونق
تولید ،توسعه اشتغال و بهبود معیشت خانواده سینما خواهد
بود و یکی از اهداف ما پیگیری کاهش مســائل معیشــتی
همکاران است که امیدوارم با مساعی ،همراهی و هم افزایی
سینماگران و صنوف سینمایی این موضوع شکل اجرایی تری
پیدا کند.
خزاعی با اشــاره به رونق چرخه تولید و اکران فیلم ها در
سال جاری گفت :واقعیت این است که فضای عمومی کشور
کمک کرد تا مردم از سینما استقبال بیشتری کنند که این
امر شتاب بیشتر چرخه تولید فیلم را در پی خواهد داشت .این
در حالی است که برخی شیطنت ها و ایجاد ناارامی ها ،مانع
حرکت سینما ،همانند سایر کســب و کارها می شود و این
موضوع در درجه اول به اهالی سینما ضربه می زند .وی اضافه
کرد :قطعا معیشت خانواده سینما زمانی تامین می شود که
سینما رونق داشته و مردم از ان استقبال کنند/.ایسنا
نیکالس کیج در دنباله «اربابان جنگ» در نقش پدر و پسری بازی
می کنند که دالل اسلحه هستند.
کیج بار دیگر با اندرو نیکول نویسنده و کارگردان در «اربابان جنگ»
همراه می شود تا دنباله فیلم جنایی اصلی را که محصول سال ۲۰۰۵
بود خلق کنند.
در «اربابان جنگ» اورلوف بدنام ترین تیرانداز جهان را پیدا می کند
چون متوجه می شود انتون پسرش گروهی از مزدوران را جمع کرده
تا با دخالت امریکا در خاورمیانه مقابله کند .این اهداف متفاوت رقابت
تلخی را بین پدر و پسر ایجاد می کند.
نیکول دربــاره فیلم گفت :چیزهای بیشــتری برای کشــف این
شخصیت ها وجود دارد و همان طور که افالطون گفته «فقط مردگان
پایان جنگ را دیده اند» .کمپانی فیلم نیشن قصد دارد تا امتیاز پخش
این فیلم را در جشنواره کن امسال به خریداران ارایه کند.
فیلمبرداری این فیلم از پاییز ۲۰۲۳اغاز خواهد شد/.مهر
رقبای امزیا کینگ در راه هستند
متیو مک کانهی قرار است در یک تریلر جنایی با نام «رقبای امزیا
کینگ» که داستانش در روستایی در اوکالهما رخ می دهد ،جلوی
دوربین برود .این فیلم که قرار است امتیاز فروش بین المللی اش
در کن ارایه شــود برمبنای فیلمنامه ای به قلم اندرو پترسون و به
کارگردانی خود وی ساخته می شود.
جزییات بیشتری از داستان ارایه نشده اما بیانیه مطبوعاتی فیلم
از ان به عنوان تریلری جنایی و شخصیت محور یاد کرده است.
مک کانهی در این فیلم در نقش اصلی یعنی امزیا کینگ بازی
می کند .وی برای فیلم زندگی نامه ای «باشگاه خریداران داالس»
در ســال ۲۰۱۳برنده جایزه اسکار شــد و برای سریال «کاراگاه
واقعی» در شــبکه HBOنامزدی جایزه امی را به دست اورد .او
پیش از این در «بین ستاره ای» حماسه علمی تخیلی کریستوفر
نوالن و نیز «جنتلمن» فیلم اکشــن کمدی گای ریچی در سال
۲۰۱۹بازی کرده است/.مهر
اهدای جایزه به نیکول کیدمن به تاخیر افتاد
مراســم اهدای جایزه انســتیتو فیلم امریکا به نیکول کیدمن با
اعتصاب نویسندگان به تعویق افتاد.
با ادامه اعتصاب نویسندگان امریکا ،انستیتو فیلم امریکا مراسم
جایزه ساالنه دستاورد یک عمر را که قرار بود به نیکول کیدمن اهدا
شود ،به تعویق انداخت .قرار بود این مراسم ۱۰ژوئن در دالبی تئاتر
لس انجلس برگزار شود.
این موسسه در بیانیه ای گفت :نزدیک به نیم قرن با اهدای جایزه
یک عمر با هنرمندان و مخاطبان ان ها بــرای تجلیل برتری در هنر
گردهم امده ایم ،اما با توجه به تقسیم بندی جامعه ما در این مقطع،
انســتیتو تصمیم گرفت تا رویداد امســال را با این هدف که جشنی
شایسته برای دریافت کننده برگزار شود ،به تعویق بیندازد.
از انجا که نویســندگان هالیوود در اعتصاب به سر می برند امکان
نوشتن متن برای مراسم جوایز ممکن نیست .مشخص هم نیست که
این اعتصاب چه مدت به درازا بکشد/.مهر صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
نگاه روس ها به زنده باد ایرانی
فیلم کوتاه «زنده باد» به کارگردانی اعظم شاهدوست به سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم «نوری
بر جهان» کشور روسیه راه یافت .از بین ۳۴۷۰فیلم ارسالی به این جشنواره تعداد ۱۲۴فیلم به فینال
بخش های مختلف جشنواره راه یافت که در بخش اجتماعی فیلم «زنده باد» یکی از ۹فیلم پذیرفته شده
است .فیلم های راه یافته به بخش مسابقه این جشنواره از ۱۳تا ۱۷مردادماه در کشور روسیه در معرض
دید عموم قرار می گیرد .فیلم کوتاه «زنده باد» روایتگر مردی است که برای گذران زندگی ،در حال جمع
اوری زباله های بازیافتی از کنار خیابان ها و معابر است .او در بین زباله های اطراف زندان شهر یک طناب
دار پیدا کرده و وارد چالش می شود/.مهر
چهار شنبه 20اردیبهشت 1402شماره 1415
3
پدرخوانده جدید ابوطالب در راه است
فصل دوم پدرخوانده کاری از سعید ابوطالب در مرحله انتخاب بازیگر قار دارد .فصل اول «پدرخوانده»
موفق شد رکوردهای مختلفی در زمینه جذب مخاطب و میزان تماشا و رضایت از هر قسمت را بشکند.
این رئالیتی شــو با دریافت ۹۹درصد رضایت مخاطبان در فصل اول ،به زودی به فصل دوم می رســد.
کامبیز دیرباز گرداننده این رئالیتی شو بود و چهره های شناخته شــده و سرشناس بسیاری در ان به
رقابت با یکدیگر پرداختند که از بین انها قدرت بازی چهره هایی چون امیرعلی نبویان ،مجید واشقانی،
بهاره افشاری و ...مورد توجه قرار گرفت .زنده یاد حسام محمودی هم در این رئالیتی شو حضور داشت و
ویدیویی از او در «پدرخوانده» هفته گذشته دست به دست می شد/.صباخبر
پیمان جبلی:
حق پخش سریال های فاخر نمایش خانگی
خریداری می کنیم
رییس سازمان صداوسیما بامداد روز گذشته پس از اتمام ایین اختتامیه جشنواره رادیویی پژواک در
جمع خبرنگاران در باره همکاری صداوسیما و مشارکت این سازمان در ساخت سریال با شبکه نمایش
خانگی ،توضیح داد :بعضی از طرح هایی که به ساترا ارائه شده ،طرح هایی است که مطابق اولویت های
فرهنگی جامعه اســت و به اصطالح مطابق با ان ضرورت ها و نیازهایی است که جامعه به لحاظ ذائقه
فرهنگی سالم به ان نیازمند است .ما با دوستانمان در ساترا این موارد را بررسی کردیم که هم طرح های
این چنینی را تشویق کنند و هم اگر چنین طرح هایی وجود دارد به حوزه های مختلف سینما معرفی شود
و حتی امکان مشارکت در تولید باشد .ما به شیوه های مختلف هم مشارکت می کنیم و هم تبلیغ ،ترویج
و پخش تیزر انها را خواهیم داشت و حتی حق پخش انها را می توانیم خریداری کنیم .وی درباره ادغام
شبکه کودک و شبکه امید نیز توضیح داد :هیچ ساختار و سازوکاری برای ما اصل و اصالت ندارد انچه که
برای ما اهمیت دارد دو حوزه تحولی در محتوا و رویکرد است .اگر متناسب با تحول رویکرد و محتوا نیاز
به تغییر ساختار و سازوکاری باشد حتما این اتفاق می افتد .همان گونه که دیدید ما در معاونت سیما سه
ساختار سیمرغ ،فیلمنامه و برنامه های کوتاه را طراحی کردیم و در جای دیگر دو شبکه را کم کردیم؛ یعنی
برای رسیدن به ان هدف و تحولی که داریم هر ساختار و سازوکاری که نیاز باشد تغییر می کند یا کم و زیاد
می شود .رئیس سازمان صداوسیما درباره علت محدود شدن سریال های تلویزیونی گفت :در ساخت
مجموعه های نمایشی یا سریال ها هیچ تغییری ایجاد نشده است؛ یعنی کماکان سیمافیلم متولی ساخت
مجموعه های نمایشی و سریال ها اعم از کارهای «الف» و غیر الف ویژه است .وی اضافه کرد :مرکز سیمرغ
ما متولی تولید برنامه های سیتکام ،برنامه های تلویزیونی با بیگ پروداکشن (تولید عظیم) و حوزه های
دیگر مثل تله تئاتر است که در سال های اخیر به انها کم توجه شده بود .خروجی این اثار را ظرف هفته های
اینده خواهید دید؛ چرا که سیمرغ یک ساختار جدید است و تازه دارای یک ساختمان جدید شده است
و تا ساختار جدیدی مستقر شود و کارش را شروع کند ،بودجه اش مشخص شود نیروهایش مشخص
شود ،کمی زمان می برد .جبلی در بخش دیگری از گفت وگوی خود درباره ناعدالتی در قبال دستمزدهای
رادیویی ،اظهار کرد :ما بازنگری در حوزه پرداختی های رادیو و ایجاد عدالت دریافت و پرداخت در رادیو
را جزو اولویت های بازنگری مان قرار داده ایم و خبر خوب این است که پیشکسوتان رادیو را به صورت
ویژه مورد توجه و عنایت قرار دهیم/.ایسنا صفحه 3
4
چهار شنبه 20اردیبهشت 1402شماره 1415
پرونده
گفت و گوی صبا با عوامل فیلم قطع فوری
اخریـننقـش علـیانصاریـان درسـتایش
مریم بحرالعلومی فیلمساز جوانی است که در ســومین فیلم مستقل خود
فاطمه حمیره
با عنوان «قطع فوری» نگاه متفاوتی به مقوله مــرگ و ترس از ان ارائه کرده
گفت و گو
است .این فیلمساز که فیلمش را در ستایش مرگ می داند ،معتقد است که این
باور نسبت به مرگ می تواند ما را به انسان های بهتری در زندگی تبدیل کند .این فیلم در کنار
ایده جذابش ،با یک اتفاق غیرمنتظره و ناگهانی هم روبرو شد و علی انصاریان بازیکن سابق و
محبوب فوتبال و یکی از بازیگران نام اشــنا اما نوظهور خود را به فاصله کوتاهی بعد از پایان
فیلمبرداری بر اثر کرونا از دست داد و فقدان ناباورانه او بسیاری از مردم ایران را در بهت و اندوه
بزرگی فرو برد .خبرنگار صبا با مریم بحرالعلومی و سامان صفاری درباره «قطع فوری» و اخرین
نقش افرینی علی انصاریان به گفت و گو نشسته است که در ادامه می خوانید.
مریم بحرالعلومی:
اگر حمایت نشوم دیگر فیلم نخواهم ساخت
درباره فیلم قطع فوری و فیلمنامه این اثر بگویید که ایده ان
چطور شکل گرفت و پرداخته شد؟
شــبی در تهران حدود ســال 96یا 95زلزلــه ای رخ داد که تا دم
صبح مردم بیرون از خانه ماندند و من نیز به همراه مادرم و همسایه ها
چند ساعتی از شب را بیرون از منزل سپری کردیم و این جرقه اصلی
شکل گیری این ایده در ذهنم بود.
موضوع ترس از مرگ و طالق که متاسفانه امار ان در جوامع امروزی
رو به افزایش است ،یکی از دغدغه هایی بود که دوست داشتم بتوانم در
بستر ســینما درباره ان صحبت کنم و از داشته ها ،دوست داشتن ها و
زندگی در لحظه بگویم .من لزوما مخالف طالق نیستم اما فکر می کنم
بسیاری از طالق ها دلیل قانع کننده و پیچیده ای ندارند و به دالیل متعدد
از جمله نبود اگاهی الزم و فرهنگسازی و همچنین نبود پشتیبانی الزم
از طرف خانواده ها اتفاق می افتند و مسیر زندگی افراد را تغییر می دهند.
مضمون فیلم قطع فوری درباره نگرش به مرگ و زندگی است.
شما به مرگ چگونه نگاه می کنید و فکر می کنید نوع نگاه مردم
ایران به مرگ چه تاثیری بر کیفیت زندگی انها می گذارد؟
چارچوب فیلم قطع فوری پرداختن به همین ســوال شماســت و
دقیقا نگاه من به عنوان فیلمســاز مولف در فیلم مستتر است .این که
چقدر می توانیم با مرگ باوری به خواســته هایمان نزدیک تر شویم و
زمان را برای خودمان کوتاه تر کنیم تا بتوانیم در لحظه زندگی کنیم .ما
ضرب المثل های بسیاری داریم که بر همین نکته تاکید دارند اما هیچ
وقت عملی نمی شوند از جمله این که «چه کسی فردا را دیده است»،
«چه کســی از فردایش خبر دارد» .این ضرب المثل ها را باید درک و
زندگی کرد .من تالش کردم به حلقه وصــل تمامی این معضالت که
همان عشق و مهر گم شده است و همه اینها زیرمجموعه درک کوتاه
بودن دوران زندگی است ،بپردازم.
در سال های گذشته مرگ های ناباورانه و ناگهانی بسیاری را دیدیم و
تجربه کردیم .از دست دادن هایی که تا یک ساعت قبل از ان قابل تصور
نبود .همه این ها برایم چالش های ذهنی بود که چرا این اتفاقات برای ما
تلنگری نیست که این قدر به خودمان سخت نگیریم.
به قول مرحوم پدرم که می گفت چرا این اتفاقات فقط از بهشت زهرا
تا میدان توحید تداوم دارد و بعد از ان فراموش می کنیم.
این نگاه من در فیلم قطع فوری بود که بتوانیم با درک مرگ و شاید
حتی در ستایش مرگ انسان های بهتری باشیم.
این فیلم با اخرین نقش افرینی علی انصاریان همزمان شد
که تازه به عنوان یک بازیگر دیده شده بود و می توانست اینده
درخشانی را نیز در سینما داشته باشد .درباره حضور او در این
فیلم بگویید که چطور انتخاب شد؟
احساسم این بود که شاید کائنات ،جریان هستی ،پروردگار یا نیروی
ویژه و عظیمی ما را به سمت پیامی که فیلم داشت سوق داد و با رفتن
علی انصاریان بر مسئله ای که فیلم دنبال می کرد ،صحه گذاشت.
علی انصاریان را از سال ها قبل می شــناختم .سال 86اولین بار در
مراسم سوگواری یک دوست مشترک که در جوانی از دنیا رفت ،از نزدیک
با هم اشنا شدیم که من قصه او را در قالب شخصیت لیال با نقش افرینی
درخشان شقایق فراهانی قرار دادم.
از دست دادن انصاریان یکی از سوگ هایی بود که در زندگی شخصی
خودم به تلخی ان را تجربه کردم ان هم در شرایطی که روزها و ساعت ها
درباره موضوع فیلم کــه راجع به ارزش زندگی و مــرگ باوری بود ،با
همدیگر صحبت می کردیم و در قالب موضــوع اصلی این فیلم تالش
می کردیم تا ادم های بیشتری را بتوانیم با طرز فکر خودمان همراه کنیم.
من جمله ای را درباره او در مراسم افتتاحیه و اکران این فیلم گفتم
که باز هم تکرار می کنم؛ این فیلم با از دســت دادن یکی از بازیگرانش صفحه 4
پرونده
شمـرگ
رسالت خود را به سرانجام رساند .اتفاقی که انقدر ناراحت کننده بود که
تا چندین ماه کار تدوین را بــه دلیل تالمات روحی به تعویق انداختیم
چون اصال نمی توانستم به راش های این فیلم نگاه کنم.
بازی انصاریان به نظر من یکی از بهترین بازی های او در سینما بود
همان طور که خواهر علی و خانواده اش نیز بر این باورند.
نقشی که او ایفا کرد اگر چه طول زیادی نداشت اما او توانست خیلی
راحت جلوی دوربین قرار بگیرد و کارش را به خوبی انجام دهد.
علی خیلی باانگیزه بود و قرار بود طی صحبتی که با هم داشتیم در
فیلم دیگری نقش متفاوتی را به عهده او بگذارم ولی دیگر اجل مهلت
نداد و شاید به من هم برای ساخت ان مهلت ندهد.
انصاریان با توجه به سوژه ای که در این فیلم دنبال می شود و
اتفاقی که به فاصله کوتاهی از پایان این فیلم برای او رخ داد ،چه
نگاهی به مرگ داشت؟
یکی از دالیل شــاد بودن انصاریان همین نگاه او نسبت به مرگ و
زندگی بود .با وجود ان که او هم مثل همه افرد دیگر شاید غم و غصه ها و
ی را در زندگی خود داشته ،اما همیشه شاد بود.
از دست دادن های
یکی از دالیل همراهی او با این فیلم نیز همین نگاه مشترک ما نسبت
به مرگ بود .علی مرگ را هم خیلی ساده می دید و هم خیلی نزدیک.
او با نقش افرینی درخشانی که در نقش مجید این قصه داشت ،نشان
داد که حتی با مرگ هم می توان شوخی کرد.
علی غم سنگینی برای از دست دادن پدرش در دل داشت و همیشه
نگران از دســت دادن مادرش بود و این ترسی بود که همیشه همراه او
بود .ارزو داشت قبل از مادرش از دنیا برود و گویی خداوند به ندای دل
او پاسخ داد.
از اکران این فیلم در گــروه هنروتجربه با توجه به مخاطب
کمتر این اثار راضی هستید؟
فیلم هایی که برای مخاطب ویژه تر ســاخته می شود برای پخش و
اکران در گروه های دیگر سینمایی مورد توجه قرار نمی گیرد .فیلمی که
از اساس به شکل هنری و تجربی ساخته می شود و کارگردان تجربه های
زیستی و مطالعاتی اش را در قالب فیلم و در یک بستر هنری ارائه می کند
ذائقه مخاطب ان هم هنروتجربه ای اســت و بهتر اســت در این گروه
اکران شود.
در گروه هنروتجربه همان طور که دوستان تالش می کنند با حمایت
اندکی از سوی سازمان سینمایی و مرکز گسترش سینمای مستند و
تجربی همراه است و چنین فیلم هایی در این گروه بهتر می توانند عرضه
شوند .اما به لحاظ تبلیغاتی در رسانه ها و فضای مجازی به این فیلم ها
پرداخته نمی شود.
نه فقط فیلم من بلکه ممکن است فیلم های ارزشمندتری هم در این
گروه باشد اما ان طور که شایسته است مورد توجه قرار نمی گیرند .نگاه
غلطی نسبت به این فیلم ها وجود دارد که تصور می شود اگر فیلمی در
این گروه اکران می شود ،از سر ناچاری بوده است .در حالی که فیلم های
گروه هنروتجربه فیلترهای خاص خود را دارند و بسیاری از فیلم ها نیز
امکان ورود به این گروه را ندارند .نمی دانم این کج سلیقگی و نهاد کج از
کجا بنیان گذاشته شده است ولی باید این نگاه غلط اصالح شود و توجه
مان را روی فیلم و کیفیت ان متمرکز کنیم نه گروهی که ان را عرضه
می کند تا شاهد اتفاقات بهتری در گروه هنروتجربه باشیم.
همچنین ما در زمینه فیلم های مســتقل با رویکــرد هنر و تجربه
همچنان خالهایی را داریم که گاهی عمیق تر هم می شود.
من فیلمســاز دغدغه مند مســائل مهمی را در قالب فیلم مطرح
می کنم که می تواند دیدگاه مردم را نســبت به زندگی تحت تاثیر قرار
بدهد اما برای دیده شدن این فیلم ها هیچ حمایتی صورت نمی گیرد .به
طور مثال با نمایش دانشگاهی ،انجام کارهای پژوهشی و فراهم کردن
موقعیت هایی برای بحث و بررسی درباره این مسائل فارغ از کیفیتی که
فیلم دارد می توان از این اثار حمایت کرد.
برای فیلم هــای بعدی هم با همین رویکــرد و برای گروه
هنروتجربه فیلم خواهید ساخت؟
من به عنوان یک فیلمساز مستقل تاکنون سه فیلم مستقل را تهیه
و کارگردانی کرده ام و اگر بعد از این حمایت و همراهی نبینم دیگر فیلم
نخواهم ساخت.
شاید این اهمیتی نداشته باشــد اما وقتی این فیلمسازان خسته از
شرایط ،تکثیر شوند ان گاه شاهد اتفاق خوبی در سینمای اندیشه محور
نخواهیم بود.
در سینمای دیگر کشورهای توســعه یافته دنیا چگونه به
فیلم های هنری و تجربی نگاه می کنند و این اثار چه جایگاهی
در سینمای انها دارد؟
در سینمای دیگر کشورها نگاه ارزشــمندتری نسبت به سینمای
التارناتیو و هنروتجربه هست .هنر ،واژه تاثیرگذار و مهمی است که وقتی
در کنار واژه تجربه قرار می گیرد عنوان جذابی می شود و زمانی که فیلمی
هم هنر و هم تجربه را دربرمی گیرد ،باید یک فیلم دیدنی باشد و همه ما
به دنبال تجربه همدیگر هستیم .در سینمای هنروتجربه دنیا فیلمسازی
چون نوالن ساخته می شود که فیلمش به اسم او ارزش داده است.
این نــگاه بین المللی به فیلم هــای هنروتجربه بایــد در ایران نیز
فرهنگسازی شود.
نمایش این فیلم در جشنواره های خارجی و برای مخاطبان
خارجی چگونه بود و چقدر با ان ارتباط برقرار کردند؟
خیلی ارتباط خوبــی برقرار کردند .در دو نمایــش این فیلم که در
فســتیوال داکا در بنگالدش و در ازمیر ترکیه که جشنواره ای مختص
زنان فیلمساز بود ،بسیاری از مخاطبان با ان ارتباط برقرار کردند و به
طور کلی نسبت به تفاوت این فیلم با سینمای ایران توجه شد .نگاهی که
در این فیلم نسبت به زن و مرد و خانواده ایرانی در کنار مسئله ترس از
مرگ ارائه می شود ،به نظرشان اتفاق خوبی بود و نظرات مثبت بسیاری
را بعد از تماشای این فیلم دریافت کردیم.
چهار شنبه 20اردیبهشت 1402شماره 1415
5
و نکته اخر
انشاهلل که از سوی مسئوالن مورد حمایت بیشتر قرار بگیریم و مردم
عزیز و مخاطبان ما نیز که همیشه در صدر حمایت ها قرار داشته اند که
از انها سپاسگزاریم و امیدواریم که این حمایت ها از سوی مسئوالن و
مخاطبان تداوم یابد تا سینمای مستقل ،دغدغه مند و جریان ساز هم
بتواند زنده بماند.
سامان صفاری بازیگر:
فیلم قطع فوری تلنگری به همه ماست
ســامان صفاری بازیگر نقش میثم در فیلم «قطع فــوری» درباره
حضورش در این فیلم توضیحاتی را ارائه کرده است.
دربــاره نقش تان در فیلــم قطع فــوری بگویید که چه
ویژگی هایی داشت و چه چالش هایی را برای ایفای ان داشتید؟
داستان این فیلم درباره چالش ها و درگیری های زندگی مدرن امروز
برای یک زوج جوان است و من نقش کارکتری به نام میثم کندی را بازی
کردم که در شرایط سختی قرار دارد و در حال جدا شدن و طالق است.
بازی در این فیلم را به این دلیل پذیرفتم که فیلمنامه جدیدی بود
واتفاقات جدیدی در ان شکل می گرفت.
همچنین لوکیشن این سریال نیز در منطقه اکباتان واقع شده بود
که برای من به این دلیل که سال ها در این منطقه زندگی کرده بودم و
خاطرات بسیاری را در من زنده می کرد ،بسیار جذاب بود.
البته زمانی فیلم ساخته شــد که ما درگیر کرونا بودیم و بازیگران
شرایط بسیار سختی داشتند از طرفی ترس از درگیر شدن با کرونا وجود
داشت و از طرفی هم بازیگران نمی توانستند از ماسک استفاده کنند و
نسبت به دیگر عوامل بیشــتر در معرض خطر بودند اما به هر حال این
ضرورت کار سینماست.
فیلمنامه را که خواندید به نظرتان چگونه بود از نظر انتخاب
سوژه ،پرداخت شخصیت ها و بیانیه ای که به ان می پردازد؟
این فیلم نگاه جذاب و جدیدی به مقوله مرگ و زندگی دارد و بر این
نکته تاکید دارد که ما در زندگی خیلی وقت ها درگیر چیزهایی می شویم
که واقعا مهم نیستند .در راستای داستان این فیلم که نگاه متفاوتی به
مرگ دارد ،ما یک رخداد واقعی بســیار دردناک را هم تجربه کردیم و
خیلی ناگهانی علی انصاریان یکی از بازیگران این فیلم را یک هفته بعد
از پایان فیلمبرداری بر اثر کرونا از دست دادیم .این اخرین نقش افرینی
انصاریان در سینما و به نظر من جذاب ترین نقش او بود.
در روزگاری زندگی می کنیم که ممکن است دوستی یک استوری
در اینستاگرام منتشر کند و صبح فردا دیگر در این دنیا نباشد در حالی
که استوری او هنوز در فضای مجازی جدید است و به مدت پانزده ساعت
دیگر در دسترس است و این اتفاقات نشان می دهد که ما خیلی چیزهای
جزئی اما مهم زندگی را فراموش کرده ایم .بنابراین نباید خیلی چیزها
را جدی بگیریم و بایستی از کوچکترین لحظات زندگی خودمان لذت
ببریم یعنی همین که هر روز صبح از خواب بیدار می شــویم و فرصت
دیدن عزیزانمان را داریم باید شاکر باشیم.
به نظر من فیلم «قطع فوری» تلنگری به همه ما و مخاطبان است تا
نگاه مان را به زندگی و مرگ تغییر بدهیم.
این فیلم نگاهی داشت به مقوله مرگ و زندگی در لحظه .نگاه
شما به مقوله مرگ چگونه است و از دست دادن علی انصاریان
بعد از پایان فیلمبرداری این فیلم باعث چه تغییری در نگاه شما
به زندگی شد؟
روح علی انصاریان عزیز شاد! من امیدوارم که پرونده پزشکی او هر
چه سریع تر به نتیجه مشخص برسد و اگر قصوری صورت گرفته است،
در حد امکان جبران شود هر چند که رفتن علی در هر صورت جبران
ناپذیر است.
انصاریان عزیز در این فیلم دیالوگی دارد که هر بار ان را می شــنوم
منقلب می شوم .در یکی از ســکانس ها که در حقیقت اخرین دیالوگ
او محسوب می شود ،علی می گوید« :انشاءاهلل همین جمع بهشت!»
بازی علی انصاریان در این فیلم یکی از متفاوت ترین نقش افرینی های
اوست به طوری که هر بیننده ای به راحتی با او ارتباط برقرار می کند.
بازخورها چگونه بود؟
با وجود ان که ســایق مخاطبان در ســینما متفاوت اســت و هر
مخاطبی ممکن است فیلمی را دوست داشــته یا نداشته باشد ،اما با
این حال من تاکنون بازخوردهای مثبتی را نسبت به این فیلم دریافت
کرده ام.
این فیلم پرکارکتر اســت و هــر مخاطبی می تواند بــا یکی از این
کارکترها همذات پنداری کرده و ارتباط خوبی با انها برقرار کند.
هر چند هر فیلمی نواقص خودش را هم مکن است داشته باشد اما در
مجموع من بازخوردهای خوبی را از مخاطبان و منتقدان دریافت کردم.
از طرف دیگر این فیلم برخالف بسیاری از فیلم های دیگر به صورت
مستقل و در مدت زمان کوتاه به نتیجه رســیده است اما موفق شد به
جشنواره های معتبر خارجی راه پیدا کند و بازخورد خوبی را از مخاطبان
خارجی بگیرد. صفحه 5
6
چهار شنبه 20اردیبهشت 1402شماره 1415
خرب فرهنگ و هرن
سرنوشت بشر منتشر شد
کتاب «سرنوشت بشــر» اثر ماندگار اندروه مالرو با ترجمه ســیروس ذکاء ترجم ه توسط انتشارات
«فرهنگ جاوید» منتشر شد .انتشارات «فرهنگ جاوید» دربار ه این کتاب نوشته است :سرنوشت بشر
دربارۀ درگیری شدید ایدئولوژی ها و خیانت و مصلحت اندیشی و ارادۀ ازاد ادم هاست .شانگهای ،سال
،۱۹۲۷پایه های انقالب سست شده است .وقتی شهر درگیر خشونت و خونریزی می شود ،زندگی چهار
نفر به طور خاصی تغییر می کند :یک ایده الیست و روشنفکر ،یک قاتل ،یک قمارباز فرانسوی و فروشندۀ
اســلحه ،و یک انقالبی روس .هر یک از این مردان باید در بحبوحۀ اشــوب سیاسی ،توطئه و خیانت،
درگیری های شخصی خود را حل کنند/ .صباخبر
امیر امیری:
فراموشان نگاهی جدید به جامعه است
جهانبخش با خسوف می اید
«خســوف» عنوان یکی از تازه ترین نماهنگ های تولید شده در
کشورمان است که طی روزهای پیش رو به تهیه کنندگی و کارگردانی
مازیار رضاخانی و خوانندگی بابک جهانبخش پیش روی مخاطبان قرار
می گیرد .این موزیک ویدیو که سومین اثر یک سه گان ه به نویسندگی
و حمایت معنوی علی شــریعتی مقدم و کارگردانی مازیار رضاخانی
با موضوع «سرطان»« ،ام اس» و «نابینایی» محسوب می شود ،قرار
است عالوه بر پخش فیزیکی و دیجیتالی در ایران ،توزیع گسترده ای
هم در پلتفرم های معتبر موسیقی جهانی داشته باشد .هدیه محقق
هم به عنوان بازیگــر اصلی این اثر ،ایفاگر نقش زن نابینا اســت .این
بازیگر چندی پیش با نمایش «اهل هوا» در عمارت نوفل لوشاتو روی
صحنه بوده است .نماهنگ «خسوف» که با هدف حمایت از مجموعه
توانبخشی «همدم» توسط موسسه «راه ابریشم» تولید شده است ،نگاه
و مفهومی اجتماعی با موضوع نابینایان دارد و به مشکالت روحی افراد
نابینا در جامعه می پردازد/.مهر
شکیبا مدیر موزه خوشنویسی شد
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران ،در حکمی سید شهاب الدین شکیبا را به سمت مدیر موزه
خوشنویسی منصوب کرد .شکیبا ،مدیر اداره نقاشی سازمان زیباسازی شهر تهران با حفظ سمت مدیر موزه
خوشنویسی شد .در متن این حکم امده است؛ نظر به شایستگی ،سوابق ارزشمند و تجربیات ارزنده جنابعالی،
به موجب این حکم با حفظ سمت به عنوان مدیر موزه خوشنویسی منصوب می شوید .از سوابق سید شهاب
الدین شکیبا می توان به میرعاملی موسسه فرهنگی هنری ماهستان ،مدیر نگارخانه های حوزه هنری ،دبیر
شورای ساماندهی اثار هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ،مدیر اداره نقاشی دیواری سازمان
زیباسازی شهر تهران و نفر برگزیده چجندین جشنواره فرهنگی و هنری کشور اشاره کرد/.ایرنا
امیر امیری نویسنده و کارگردان نمایش «فراموشان» با بیان اینکه این اثر اولین
متن بلند حرفه ای اوســت ،عنوان کرد سعی دارد تا به شــرایط اجتماعی نگاهی
جدید داشته باشد .امیر امیری نویســنده و کارگردان تئاتر که طی سال های اخیر
نمایش هایی چون «مالقات مرد دوزخی»« ،بازجویی»« ،مجلس قتل رئیس جمهور»
را نگاهی به وقایع تاریخی و اجتماعی و درون مایه هایی سیاسی روی صحنه برده
است به تازگی با نمایش «فراموشان» یه صحنه باز گشته است .امیری درباره داستان
«فراموشان» گفت« :فراموشان» قصه کسانی است که افتاب ازادی را ندیده اند ولی
طلب ان را در خودشان یافته اند ،انسان هایی که سال هاست در قصری زیرزمینی
زندگی می کنند و ارزوی دیدن افتاب را دارند برخی برای این طلب تالش و ستیز
می کنند برخی التماس را پیشه می کنند و گروهی مرگ را برمی گزینند.
وی ادامه داد :این متن را سال ها پیش نوشتم ولی چون نوشتن و اجرای ان سخت
بود و ملزوماتی داشت که فراهم نمی شد نتوانستم تاکنون ان را برای صحنه اماده
کنم که سال گذشته باالخره شرایط کمی فراهم شد و علی رغم برخی نادرستی ها
تمرین های این اثر انجام شد .امیری توضیح می دهد :با وجود تمام مشکالت ،تعطیلی
تئاتر یا هر هنر دیگری پاک کردن صورت مسئله است ،باید ماند و اعتراض و انتقاد
کرد .اعتراض به ناکارامدی ها نه تنها حق مردم بلکه وظیفه مردم است و این یکی از
اموزه های دینی و فرهنگی ماست اما حذف صورت مسئله اعتراض نیست بلکه فرار
از اعتراض است .کارگردان نمایش «فراموشان» در پایان با بیان اینکه بارها سعی کرده
است از تئاتر فاصله بگیرد ،عنوان کرد :هر شب با خودم عهد می بندم تا دیگر تئاتر
کار نکنم ،راستش این همه بار مصیبت بر گرده یک نفر کمی زیاده است ،حتی شغل
بعدی خودم را انتخاب می کنم ،برای شروع شغل شریفی از دسته داللی مقدمه چینی
هم می کنم ،اما هر صبح که باز بیدار می شوم ناچار به سمت تئاتر راه کج می کنم .این
روزها دارم فکر می کنم برگردم به سمت شغل پدری و نجاری پیشه کنم ،مقدماتی هم
فراهم کرده ام ،تا یار که را خواهد و میلش به چه باشد/.مهر
کرمان اماده برگزاری جشنواره شعر رضوی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسالمی اســتان کرمان برنامه های
بیست و هشتمین جشنواره بین المللی شعر رضوی کرمان را اعالم
کرد .محسن روحی افزود :مراســم افتتاحیه صبح روز جمعه ۲۲
اردیبهشت ساعت ۹صبح از گلزار شهدای کرمان برگزار می شود.
وی اظهار داشــت :عصر همان روز و از ســاعت ۱۹مراســم
شــعرخوانی عمومی با عنوان عرض ارادت به ساحت مقدس امام
هشتم حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) در حسینیه مرحوم حاج
ماشاءاهلل خداداپور برپا می شود و نشست تخصصی بررسی روند
حرکت شعر ایینی با محوریت شعر رضوی نیز برنامه ای است که
روز شنبه ۲۳اردیبهشت ماه ساعت ۹و با حضور جمعی از اساتید
و شاعران کشوری و استانی در دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار
خواهد شد .روحی تصریح کرد :مراسم اختتامیه جشنواره نیز شنبه
۲۳اردیبهشت ماه و از ساعت ۱۹در تاالر فرهنگ و هنر کرمانبرگزار
می شود/.ایرنا
رونمایی مرقع نفیس ایران و هند
فرهنگستان هنر به منظور بازنشر نسخ نفیس هنری ،اقدام به انتشار
مرقعات ارزشمند تاریخ هنر ایران اسالمی کرده است .مرقع هند و ایرانی
یکی از هم افرینی های هنری ارزشــمند هنرمندان ایران و هند است
که انتشارات فرهنگستان هنر ،با همکاری مجموعه میراث جهانی کاخ
گلستان،به صورتیاراستهونفیسمنتشرکردهودردسترسعالقه مندان
نهاده است.
در مراسم رونمایی و نقد و بررسی این اثر ،علی دارابی (قائ م مقام وزارت
میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری) ،بهمن نامورمطلق (رئیس
فرهنگســتان هنر) ،افرین امامی (مدیرمجموعه میــراث جهانی کاخ
گلستان)،محمدحسنسمسارونیزرایزنفرهنگیهنددرایرانسخنرانی
می کنندواز مرقعهندوایرانیرونمایی می شود.
رونمایی و نقد و بررســی مرقع نفیس هندوایرانی یک شــنبه۲۴ ،
اردیبهشت ،ســاعت ۱۴تا ،۱۸در تاالر ایران فرهنگستان هنر ،برگزار
می شود/.ایسنا صفحه 6
چهار شنبه 20اردیبهشت 1402شماره 1415
خرب فرهنگ و هرن
گروه چارتار از امشب اغاز می کند
تازه ترین کنسرت گروه موسیقی «چارتار» از مجموعه های فعال و شناخته شده موسیقی پاپ ایران
که طی ماه های گذشته فعالیت چندانی در حوزه موسیقی نداشت ،سرانجام از امروز چهارشنبه بیستم
اردیبهشت ماه ساعت ۲۳:۵۹فصل جدید کنسرت های خود را از جزیره کیش اغاز می کند .گروه «چارتار»
از جمله مجموعه های موسیقی پاپ ایران است که در سال ۱۳۹۰توسط ایین احمدی فر ،ارش فتحی،
ارمان گرشاسبی و احسان حائری تشکیل شد .انچه از موسیقی گروه «چارتار» به مخاطبان ارائه می شود،
عمدتاً بر محوریت موسیقی پاپ است که تالش دارد در حال و هوای موسیقی ایرانی و دیگر گونه های
موسیقی فضای متفاوت تری را با لحنی متفاوت تر خلق کند/.مهر
7
علیرضا قربانی به رشت و تبریز می رود
علیرضا قربانی خواننده موسیقی ایرانی طی روزهای پیش رو و در ادامه تور کنسرت های شهرستان
خود ،در رشت و تبریز میزبان مخاطبان و طرفدارانش خواهد بود .در این تور کنسرت ها رپرتواری از اثار
جدید علیرضا قربانی از ساخته های علیرضا افکاری و حسام ناصری با مدیریت هنری حسام ناصری و با
حضور هنرمندان شناخته شده موسیقی کشور روی صحنه خواهد رفت .قطعات رپرتوار این کنسرت ها
ترکیبی از محبوب ترین قطعات علیرضا قربانی و اثار جدید این خواننده موسیقی ایران است که همچون
گذشته در فضایی عاشقانه و اجتماعی تقریر یافته و می توان این کنسرت را در راستای کنسرت «با من
بخوان» علیرضا قربانی دانست/.مهر
امضا تفاهم نامه همکاری نهاد کتابخانه های ایران و سارایوو
تفاهم نامه همکاری نهاد کتابخانه های عمومی کشــور و کتابخانه
غازی خسروبیگ سارایوو با حضور عثمان الویچ رئیس کتابخانه غازی
خسروبیگ سارایوو ،محمدحسین انصاری ،رایزن فرهنگی جمهوری
اسالمی ایران در بوسنی و هرزگوین ،ســیدباقر میرعبداللهی معاون
برنامه ریزی ،پژوهش و فناوری اطالعات ،مدیران فرهنگی ،کتابداران و
اهالی رسانه در سالن جلسات کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران امضا
شد .محمدمهدی زرافشان ،مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل
نهاد کتابخانه های عمومی کشــور گفت :این دومین تفاهم همکاری
بین المللی نهاد کتابخانه های عمومی کشور است .نخستین تفاهم نامه
همکاری سال گذشته با کتابخانه امام امیرالمومنین(ع) نجف اشرف
منعقد شد و امروز دومین تفاهم نامه همکاری بین المللی با کتابخانه
غازی خسروبیگ به عنوان مهم ترین کتابخانه بوسنی و هرزگوین امضا
می شود .در ادامه مراسم عثمان الویچ ،رئیس کتابخانه غازی خسروبیگ
بوسنی و هرزگوین ضمن تشکر از میزبانی مناسب نهاد کتابخانه های
عمومی کشور و ابراز خوشحالی از فرصت حضور در ایران برای بازدید از
کتابخانه های عمومی کشور و امضای تفاهم نامه با نهاد گفت :کتابخانه
غازی خسروبیگ یکی از نهادهای قدیمی شهر سارایوو است و نزدیک
۵۰۰سال قدمت دارد .این کتابخانه به عنوان یک نهاد فرهنگی از ابتدا
تا کنون هم در حوزه حفاظت و انتشــار نسخ و متون فعالیت می کند.
کتابخانه غازی خسروبیگ تنها یک کتابخانه نیست ،بلکه خانه حکمت
و دانش است .محمدحسین انصاری ،رایزن فرهنگی جمهوری اسالمی
ایران در بوسنی و هرزگوین نیز در ادامه مراسم اظهار داشت :از اهتمام
نهاد کتابخانه های عمومی کشور به ارتباطات بین المللی ،به ویژه با کشور
بوسنی و هرزگوین و نیز رئیس محترم کتابخانه غازی خسروبیگ ،که
مقدمات الزم را برای انعقاد تفاهم نامه را فراهم کرد ،قدردانی می کنم.
سیدباقر میرعبداللهی ،معاون برنامه ریزی ،پژوهش و فناوری اطالعات
نهاد نیز در این مراسم ،اظهار داشت :رهبر معظم انقالب در سال ۱۳۶۷
در سفر به سارایوو از کتابخانه غازی خسروبیگ بازدید کردند .ایشان
در دفتر یادبود کتابخانه نوشــتند« :کتابخانه مهم و ارزشمند غازی
خسروبیگ در شهر سارایوو را زیارت کردیم؛ گنجینه ای ارزشمند از
روزگار گذشته و از فرهنگ اسالم غنی در ان سرزمین .ارزو می کنم
برادران و خواهران مسلمان در این شهر خود را با این فرهنگ غنی و
عظیم روز به روز مستحکم تر کنند ».بر اساس این تفاهم نامه تعهدات
نهاد کتابخانه های عمومی کشور میزبانی ساالنه تعدادی از کارکنان
و کتابداران کتابخانه غازی خســروبیگ برای بازدید از کتابخانه های
عمومی ایران ،توسعه همکاری کتابخانه با سایر کتابخانه های ایران،
مشارکت در غنی سازی منابع فارسی کتابخانه ،اموزش ورود اطالعات
منابع در نرم افزارهای تخصصی ،ارائه فهرستی از نسخ خطی موجود و
ایجاد فهرستگان مشترک از منابع ان کتابخانه ،خواهد بود/ .صباخبر صفحه 7
چهار شنبه 20اردیبهشت 1402شماره 1415
گفت و گوی صبا با سید مجتبی موسوی
داور رویداد ملی استاپ موشن
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
اسـتاپ موشـن
هنـری چنـد وجهـی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
«دومین رویداد ملی استاپ موشن» از شــهریور ۱۴۰۱اغاز و
اختتامیه ان در اردیبهشت سال 1402در تهران با حضور 40گروه
برگزیده برگزار گردید .در مراســم پایانی این رویداد هنری که در
۱۵اردیبهشــت به همت حوزه هنری کودک و نوجوان برپا شد،
برگزیدگان این رویداد ملی معرفی شدند.
سید مجتبی موسوی ،بیش از 15ســال در حوزه های مختلف
ســینما فعال بوده و حدود 10سال اســت که به تولید و تدریس
درزمینه استاپ موشن مشغول اســت .اثار او با استفاده از تکنیک
استاپ موشن با نام «ضبط صوت» در سال ۹۲تولید شده اند و بعد
از ان ،انیمیشن بلند «اقای گوزن» با استفاده از همان تکنیک مورد
استقبال جشنواره های مختلف نیز قرار گرفته است .
«اقای گوزن» به عنوان شاخص ترین اثر سید مجتبی موسوی،
محصول مشترک خانه انیمیشــن و حوزه هنری است که در ادامه
حضورهای بین المللی خود در نهمین دوره از جشــــنواره انیبار،
تنها جشنواره انیمیشن کوزوو ،نمایش داده شد .این انیمیشن در
جشــــنواره جیفونی ایتالیا ،جشنواره زاگرب کرواسی ،جشنواره
انیماموندی برزیل ،جشنواره انســی فرانسه ،جشنواره انیماتریکز
فنالند ،جشــــنواره جهانی فجر ،بازار فیلم برلین حضور داشته و
لوح تقدیر بخش مسابقه بین الملل جشنواره جهانی فجر ،جایزه ویژه
جشنواره انیمیشن زاگرب را دریافت کرد .انیمیشن «اقای گوزن» در
شصت وششمین دوره از جشنواره ملبورن استرالیا نیز حضور داشت.
این داور برجسته دومین رویداد ملی استاپ موشن درباره خود و
اثارش گفت« :نخستین اثر استاپ موشن خود را سال 1392ساختم
و سپس در سال 1397کار اقای گوزن را ساختم که جوایز معتبر
بین المللی و ملی زیادی را به خود اختصاص داده است .بعد از ان ،در
سال 1399به استودیوی الیکا رفتم و در اخرین اثر الیکا که پروژه
سینمایی است ،مشغول به کار شدم .ورود به این استودیو و پذیرش
انها تنها به دلیل ساخت «اقای گوزن» نبود ،چراکه با استانداردهای
انها مطابقت نداشــت؛ در نتیجه برای راستی ازمایی چند پروژه را
تعریف کردند تا به نوعی ازموده شوم .این مرحله را به خوبی پشت
سر گذاشته و پذیرفته شدم .تجارب که در این مرحله کسب کردم
تکرارنشــدنی بود؛ بنابراین تصمیم گرفتم با برگشت به ایران ،این
تجربه و دانش را با دیگران به ویژه نوجوانان به اشتراک بگذارم».
موسوی افزود« :تصمیم گرفتم تا اســتودیویی را برای جذب و
انتقال دانش و تجربه به عالقه مندان به ویژه نوجوانان تاسیس کنم
اما متاسفانه شــرایط سیاســی و اقتصادی موجود در کشور اجازه
نداد و این تصمیم اکنون در حال بررسی و پیگیری است .همزمان
با پیگیری های این اســتودیو ،داوری رویداد ملی استاپ موشن را
پیشــنهاد دادند که برای من جذاب بود .به ایــن ترتیب ،به جمع
دوستان حوزه هنری کودک و نوجوان پیوســتم و تالش کردم از
هر راهی کمکی برای نوجوانان باشم ».وی با بیان اینکه با سختی
تهای
فراوانی استاپ موشن را در ایران فراگرفته است ،درباره جذابی
استاپ موشن و توانایی های الزم نوجوانان برای ورود به این رشته
گفت« :جذابیت استاپ موشــن برای من به دلیل کار مستقیم با
دست و لمس شخصیت های اثر برای ساخت هر لحظه از کار بود؛ بر
همین اساس این شیوه را انتخاب کرده و ان را ادامه دادم .البته اثار
اســتودیوی اردمن مثل واالس و گرومیت یا اثار بی نظیر استودیو
الیکا که خلق شده اســت نیز موجب عالقه مندی من به این رشته
و این تکنیک شد .استاپ موشن یک هنر چندوجهی و درعین حال
ارتیســتیک و البته خالقانه اســت؛ به این معنا که یک هنرمند
استاپ موشن باید در هنرهای بسیار زیادی اطالعات داشته و این
هنرها را تمرین کرده باشد .هرچقدر دانش شخص بیشتر باشد ،بهتر
می تواند از این تکنیک استفاده الزم را ببرد».
کارگردان استاپ موشــن «اقای گوزن» گفــت« :کتاب های
متعددی برای این کار وجود دارد و در کنار ان ،تمرین های روزانه
نیاز است تا بتوانند به عنوان مثال ،همان خمیری که شکل حجم
یا ادم را به ان دادند ،به درستی انیمیت کنند .بعد از اینکه از طرق
مختلف مثل مطالع ه کتاب ،فیلم یا اموزش های روزامد دانش پایه
کسب شد ،شخص باید تمرین روزانه داشته باشد و به صورت مداوم
در کنار مطالعه ،این تمرینات را تکرار کند تا بعد از مدتی ،به سطحی
از توانمندی مناسب دست یابد تا در اینده بتواند گرایش خود را چه
در حوزه ساخت و چه در حوزه انیمیت انتخاب کند».
موســوی در تکمیل این بخش افــزود« :دو کتــاب در حوزه
استاپ موشن برای نوجوانان عالقه مند معرفی می کنم؛ کتاب اول با
نام stop motion craft skills for model animationدر
حوزه ساخت به یکسری مبانی اشاره کرده و ساخت پاپت را به صورت
علمی و در قالب استاندارد جهانی اموزش می دهد و کتاب دوم که
قوانین انیمیت را به خوبی برای انیماتور توضیح می دهد ،کتابی از
ریچارد ویلیامز با عنــوان The animator’s survival kitیا
راهنمای جامع انیماتورها بوده که ترجمه شده است .افراد می توانند
از این دو کتاب بهترین اســتفاده را ببرند .وی ادامه داد« :با بروز و
ظهور نرم افزارهای ساده ای که روی گوشی های تلفن همراه نصب
می شد ،دیگر ساخت استاپ موشن قابلیت دور از دسترسی نبود؛ به
این ترتیب ،نوجوانان به سادگی توانایی ساخت و خلق یک رویداد
و روایت یک قصه را به دســت اوردند .این کار بــا نرم افزاری به نام
Stop Motion Studioانجام می شود که در دومین رویداد ملی
استاپ موشن که به همت حوزه هنری کودک و نوجوان برگزار شد
نیز از همین نرم افزار استفاده شد ».عضو هیئت داوری استاپ موشن
درباره این رویداد و نقاط قوت و ضعف ان گفت« :دومین رویداد ملی
استاپ موشن روحیه کار تیمی را در نوجوانان حاضر در ان تقویت
و فرصتی را برای انها فراهم کرد تا یک اثر استاپ موشن را طی چند
روز به مرحله نهایی برسانند .موســوی با بیان اینکه حوزه هنری
کودک و نوجوان با برپایی این رویداد ،نقش مهمی در شناسایی و
شکوفایی استعدادهای نهفته و نهان نوجوانان سراسر کشور در رشته
استاپ موشن داشته است ،اظهار داشت« :ما نیز در داوری اثار عالوه
بر خروجی نهایی هر تیم ،مجموعه ای از برایند رشدیافته هر گروه و
هر یک از اعضای ان را مدنظر قرار دادیم».
وی در پایان گفت« :رویداد ملی استاپ موشن شبکه استعدادیابی
استاپ موشــن برای نوجوانان است که این اســتعدادها از سوی
برگزارکنندگان ان شناسایی و عالوه بر جذب ،در اینده ای نزدیک
به دنیای حرفه ای این رشته تزریق می شوند ».گفتنی است؛ دومین
رویداد ملی استاپ موشن به دبیری محسن مشرقی ،پس از برگزاری
رویدادهای استانی ،از 13تا 15اردیبهشت در تهران برگزار شد. صفحه 8