روزنامه صبا شماره 1415 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1415

روزنامه صبا شماره 1415

روزنامه صبا شماره 1415

‫چهار شنبه ‪ 20‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1415‬‬ ‫چهارشنبه| ‪ 20‬اردیبهشت ‪ 10 |1402‬می ‪ 19 |2023‬شوال ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1415‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫گفت و گوی صبا با سید مجتبی موسوی‬ ‫داور رویداد ملی استاپ موشن‬ ‫اسـتاپ موشـن‬ ‫هنـری چنـد وجهـی‬ ‫محمد خزاعی‪:‬‬ ‫پیگیری مسکن سینماگران‬ ‫در اولویت است‬ ‫پیمان جبلی‪:‬‬ ‫حق پخش سریال های‬ ‫فاخر نمایش خانگی را‬ ‫خریداری می کنیم‬ ‫امیر امیری‪:‬‬ ‫گفت و گوی صبا با عوامل فیلم قطع فوری‬ ‫اخرین نقش انصاریان‬ ‫در ستایش مرگ‬ ‫فراموشان نگاهی جدید‬ ‫به جامعه است‬ ‫امضا تفاهم نامه همکاری‬ ‫نهاد کتابخانه های‬ ‫ایران و سارایوو‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫چهار شنبه ‪ 20‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1415‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫اکران انالین غریب از امروز‬ ‫فیلم سینمایی «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و نویسندگی و تهیه کنندگی حامد عنقا از‬ ‫امروز ‪ ۲۰‬اردیبهشت اکران انالین خواهد شد‪ .‬این فیلم به روایت بخشی از زندگی شهید محمد بروجردی در‬ ‫کردستان و شیوه فرماندهی منحصر به فرد او در اتحاد مردم و رفع شرایط بحران پرداخته است که در سال‬ ‫‪ ۱۳۵۸‬با اغاز ناارامی ها در کردستان توســط احزاب کومله و دموکرات‪ ،‬محمد بروجردی از طرف امام(ره)‬ ‫ماموریت می یابد تا به عنوان فرمانده سپاه کردستان وضعیت را به حالت عادی بازگرداند‪ .‬بابک حمیدیان‪،‬‬ ‫پردیس پورعابدینی‪ ،‬رحیم نوروزی‪ ،‬حسام محمودی‪ ،‬مهران احمدی و فرهاد قائمیان در این فیلم به ایفای‬ ‫نقش پرداخته اند‪ .‬این فیلم در حالی به اکران انالین رسیده است که در سینماها هم در حال نمایش است ‪/.‬ایسنا‬ ‫اغاز اشپزی مامان از این هفته‬ ‫الله صبوری از این هفته با «اشپزی با مامان» به تلویزیون می اید فصل سوم مسابقه «اشپزی با مامان»‬ ‫با اجرای الله صبوری از این هفته روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هر هفته ساعت ‪ ۲۱‬روی انتن شبکه پنج‬ ‫سیما می رود و روز بعد حوالی ‪ ۱۵‬دقیقه بامداد بازپخش خواهد شد‪ .‬مهمترین هدف این مسابقه اشپزی‪،‬‬ ‫تکریم مقام مادر و یاداوری نقش و جایگاه حمایتی او در خانواده اســت‪ .‬در هر قسمت از برنامه دو گروه‬ ‫شرکت کننده به اتفاق مادران خود برای طبخ غذای پیشنهادی کارشناس‪ ،‬با یکدیگر رقابت می کنند‪.‬‬ ‫بنا بر این گزارش یکی از ویژگی های این فصل از برنامه رقابت همزمان دو گروه شرکت کننده درفضایی‬ ‫با نشاط و دوستانه است که پس از طبخ غذای پیشنهاد شده به داوری گذاشته می شود‪/.‬مهر‬ ‫پیگیری مسکن سینماگران در اولویت است‬ ‫رئیس سازمان سینمایی از عملیاتی شدن مصوبه شورای‬ ‫عالی سینما در حوزه مسکن سینماگران خبر داد‪.‬‬ ‫محمد خزاعی با اشاره به اهتمام این سازمان در پیگیری‬ ‫مســائل مختلف در حوزه رفاه و معیشت ســینماگران در‬ ‫ســال ‪ ۱۴۰۲‬گفت‪ :‬پیگیری مسکن ســینماگران از جمله‬ ‫اولویت های سازمان سینمایی در سال جدید است‪.‬‬ ‫وی با اشاره به معضل عمومی مسکن در کشور افزود‪ :‬طبعا‬ ‫خانواده سینما نیز به عنوان بخشی از جامعه از دغدغه های‬ ‫معیشتی مردم و معضل مسکن مستثنی نیستند‪ .‬این در حالی‬ ‫است که به استثنای تعدادی سلبریتی در این حوزه‪ ،‬قاطبه‬ ‫اعضای صنوف سینما‪ ،‬فاقد مسکن بوده و متاسفانه تا کنون به‬ ‫دالیل مختلف برنامه جامع‪ ،‬پایدار و دارای چشم اندازی روشن‬ ‫در این حوزه برای ســینماگران طراحی و تدوین نشده بود‪.‬‬ ‫خزاعی با بیان اینکه مسکن به عنوان یکی از معضالت ریشه ای‬ ‫و قدیمی تعداد زیادی از اعضای خانواده سینما همواره مطرح‬ ‫بوده است خاطرنشان کرد‪ :‬بعد از پیگیری این طرح و تصویب‬ ‫شورای عالی سینما‪ ،‬با مساعدت وزارت مسکن و شهرسازی‬ ‫مقرر شد سهمی از مسکن ملی با طرح اولویت بندی به افراد‬ ‫مشمول و واجد شرایط تعلق گیرد‪ .‬رئیس سازمان سینمایی‪،‬‬ ‫اجرایی شدن این توافق را اقدامی مهم در خانه دار شدن بخش‬ ‫نیکالس کیج به تجارت اسلحه باز می گردد‬ ‫قابل توجهی از سینماگران نیازمند معرفی کرد و ادامه داد‪:‬‬ ‫در سال جاری از همه ظرفیت های سازمان سینمایی‪ ،‬نهادها‬ ‫و ارگان های دیگر برای تحقق این امر استفاده خواهیم کرد‪.‬‬ ‫وی با بیان اینکه مکاتبات الزم با صنوف سینمایی برای‬ ‫معرفی افراد واجد شــرایط صورت گرفته است‪ ،‬عنوان کرد‪:‬‬ ‫رویکرد سازمان سینمایی در ســال جدید متمرکز بر رونق‬ ‫تولید‪ ،‬توسعه اشتغال و بهبود معیشت خانواده سینما خواهد‬ ‫بود و یکی از اهداف ما پیگیری کاهش مســائل معیشــتی‬ ‫همکاران است که امیدوارم با مساعی‪ ،‬همراهی و هم افزایی‬ ‫سینماگران و صنوف سینمایی این موضوع شکل اجرایی تری‬ ‫پیدا کند‪.‬‬ ‫خزاعی با اشــاره به رونق چرخه تولید و اکران فیلم ها در‬ ‫سال جاری گفت‪ :‬واقعیت این است که فضای عمومی کشور‬ ‫کمک کرد تا مردم از سینما استقبال بیشتری کنند که این‬ ‫امر شتاب بیشتر چرخه تولید فیلم را در پی خواهد داشت‪ .‬این‬ ‫در حالی است که برخی شیطنت ها و ایجاد ناارامی ها‪ ،‬مانع‬ ‫حرکت سینما‪ ،‬همانند سایر کســب و کارها می شود و این‬ ‫موضوع در درجه اول به اهالی سینما ضربه می زند‪ .‬وی اضافه‬ ‫کرد‪ :‬قطعا معیشت خانواده سینما زمانی تامین می شود که‬ ‫سینما رونق داشته و مردم از ان استقبال کنند‪/.‬ایسنا‬ ‫نیکالس کیج در دنباله «اربابان جنگ» در نقش پدر و پسری بازی‬ ‫می کنند که دالل اسلحه هستند‪.‬‬ ‫کیج بار دیگر با اندرو نیکول نویسنده و کارگردان در «اربابان جنگ»‬ ‫همراه می شود تا دنباله فیلم جنایی اصلی را که محصول سال ‪۲۰۰۵‬‬ ‫بود خلق کنند‪.‬‬ ‫در «اربابان جنگ» اورلوف بدنام ترین تیرانداز جهان را پیدا می کند‬ ‫چون متوجه می شود انتون پسرش گروهی از مزدوران را جمع کرده‬ ‫تا با دخالت امریکا در خاورمیانه مقابله کند‪ .‬این اهداف متفاوت رقابت‬ ‫تلخی را بین پدر و پسر ایجاد می کند‪.‬‬ ‫نیکول دربــاره فیلم گفت‪ :‬چیزهای بیشــتری برای کشــف این‬ ‫شخصیت ها وجود دارد و همان طور که افالطون گفته «فقط مردگان‬ ‫پایان جنگ را دیده اند»‪ .‬کمپانی فیلم نیشن قصد دارد تا امتیاز پخش‬ ‫این فیلم را در جشنواره کن امسال به خریداران ارایه کند‪.‬‬ ‫فیلمبرداری این فیلم از پاییز ‪ ۲۰۲۳‬اغاز خواهد شد‪/.‬مهر‬ ‫رقبای امزیا کینگ در راه هستند‬ ‫متیو مک کانهی قرار است در یک تریلر جنایی با نام «رقبای امزیا‬ ‫کینگ» که داستانش در روستایی در اوکالهما رخ می دهد‪ ،‬جلوی‬ ‫دوربین برود‪ .‬این فیلم که قرار است امتیاز فروش بین المللی اش‬ ‫در کن ارایه شــود برمبنای فیلمنامه ای به قلم اندرو پترسون و به‬ ‫کارگردانی خود وی ساخته می شود‪.‬‬ ‫جزییات بیشتری از داستان ارایه نشده اما بیانیه مطبوعاتی فیلم‬ ‫از ان به عنوان تریلری جنایی و شخصیت محور یاد کرده است‪.‬‬ ‫مک کانهی در این فیلم در نقش اصلی یعنی امزیا کینگ بازی‬ ‫می کند‪ .‬وی برای فیلم زندگی نامه ای «باشگاه خریداران داالس»‬ ‫در ســال ‪ ۲۰۱۳‬برنده جایزه اسکار شــد و برای سریال «کاراگاه‬ ‫واقعی» در شــبکه ‪ HBO‬نامزدی جایزه امی را به دست اورد‪ .‬او‬ ‫پیش از این در «بین ستاره ای» حماسه علمی تخیلی کریستوفر‬ ‫نوالن و نیز «جنتلمن» فیلم اکشــن کمدی گای ریچی در سال‬ ‫‪ ۲۰۱۹‬بازی کرده است‪/.‬مهر‬ ‫اهدای جایزه به نیکول کیدمن به تاخیر افتاد‬ ‫مراســم اهدای جایزه انســتیتو فیلم امریکا به نیکول کیدمن با‬ ‫اعتصاب نویسندگان به تعویق افتاد‪.‬‬ ‫با ادامه اعتصاب نویسندگان امریکا‪ ،‬انستیتو فیلم امریکا مراسم‬ ‫جایزه ساالنه دستاورد یک عمر را که قرار بود به نیکول کیدمن اهدا‬ ‫شود‪ ،‬به تعویق انداخت‪ .‬قرار بود این مراسم ‪ ۱۰‬ژوئن در دالبی تئاتر‬ ‫لس انجلس برگزار شود‪.‬‬ ‫این موسسه در بیانیه ای گفت‪ :‬نزدیک به نیم قرن با اهدای جایزه‬ ‫یک عمر با هنرمندان و مخاطبان ان ها بــرای تجلیل برتری در هنر‬ ‫گردهم امده ایم‪ ،‬اما با توجه به تقسیم بندی جامعه ما در این مقطع‪،‬‬ ‫انســتیتو تصمیم گرفت تا رویداد امســال را با این هدف که جشنی‬ ‫شایسته برای دریافت کننده برگزار شود‪ ،‬به تعویق بیندازد‪.‬‬ ‫از انجا که نویســندگان هالیوود در اعتصاب به سر می برند امکان‬ ‫نوشتن متن برای مراسم جوایز ممکن نیست‪ .‬مشخص هم نیست که‬ ‫این اعتصاب چه مدت به درازا بکشد‪/.‬مهر‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫نگاه روس ها به زنده باد ایرانی‬ ‫فیلم کوتاه «زنده باد» به کارگردانی اعظم شاهدوست به سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم «نوری‬ ‫بر جهان» کشور روسیه راه یافت‪ .‬از بین ‪ ۳۴۷۰‬فیلم ارسالی به این جشنواره تعداد ‪ ۱۲۴‬فیلم به فینال‬ ‫بخش های مختلف جشنواره راه یافت که در بخش اجتماعی فیلم «زنده باد» یکی از ‪ ۹‬فیلم پذیرفته شده‬ ‫است‪ .‬فیلم های راه یافته به بخش مسابقه این جشنواره از ‪ ۱۳‬تا ‪ ۱۷‬مردادماه در کشور روسیه در معرض‬ ‫دید عموم قرار می گیرد‪ .‬فیلم کوتاه «زنده باد» روایتگر مردی است که برای گذران زندگی‪ ،‬در حال جمع‬ ‫اوری زباله های بازیافتی از کنار خیابان ها و معابر است‪ .‬او در بین زباله های اطراف زندان شهر یک طناب‬ ‫دار پیدا کرده و وارد چالش می شود‪/.‬مهر‬ ‫چهار شنبه ‪ 20‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1415‬‬ ‫‪3‬‬ ‫پدرخوانده جدید ابوطالب در راه است‬ ‫فصل دوم پدرخوانده کاری از سعید ابوطالب در مرحله انتخاب بازیگر قار دارد‪ .‬فصل اول «پدرخوانده»‬ ‫موفق شد رکوردهای مختلفی در زمینه جذب مخاطب و میزان تماشا و رضایت از هر قسمت را بشکند‪.‬‬ ‫این رئالیتی شــو با دریافت ‪ ۹۹‬درصد رضایت مخاطبان در فصل اول‪ ،‬به زودی به فصل دوم می رســد‪.‬‬ ‫کامبیز دیرباز گرداننده این رئالیتی شو بود و چهره های شناخته شــده و سرشناس بسیاری در ان به‬ ‫رقابت با یکدیگر پرداختند که از بین انها قدرت بازی چهره هایی چون امیرعلی نبویان‪ ،‬مجید واشقانی‪،‬‬ ‫بهاره افشاری و‪ ...‬مورد توجه قرار گرفت‪ .‬زنده یاد حسام محمودی هم در این رئالیتی شو حضور داشت و‬ ‫ویدیویی از او در «پدرخوانده» هفته گذشته دست به دست می شد‪/.‬صباخبر‬ ‫پیمان جبلی‪:‬‬ ‫حق پخش سریال های فاخر نمایش خانگی‬ ‫خریداری می کنیم‬ ‫رییس سازمان صداوسیما بامداد روز گذشته پس از اتمام ایین اختتامیه جشنواره رادیویی پژواک در‬ ‫جمع خبرنگاران در باره همکاری صداوسیما و مشارکت این سازمان در ساخت سریال با شبکه نمایش‬ ‫خانگی‪ ،‬توضیح داد‪ :‬بعضی از طرح هایی که به ساترا ارائه شده‪ ،‬طرح هایی است که مطابق اولویت های‬ ‫فرهنگی جامعه اســت و به اصطالح مطابق با ان ضرورت ها و نیازهایی است که جامعه به لحاظ ذائقه‬ ‫فرهنگی سالم به ان نیازمند است‪ .‬ما با دوستانمان در ساترا این موارد را بررسی کردیم که هم طرح های‬ ‫این چنینی را تشویق کنند و هم اگر چنین طرح هایی وجود دارد به حوزه های مختلف سینما معرفی شود‬ ‫و حتی امکان مشارکت در تولید باشد‪ .‬ما به شیوه های مختلف هم مشارکت می کنیم و هم تبلیغ‪ ،‬ترویج‬ ‫و پخش تیزر انها را خواهیم داشت و حتی حق پخش انها را می توانیم خریداری کنیم‪ .‬وی درباره ادغام‬ ‫شبکه کودک و شبکه امید نیز توضیح داد‪ :‬هیچ ساختار و سازوکاری برای ما اصل و اصالت ندارد انچه که‬ ‫برای ما اهمیت دارد دو حوزه تحولی در محتوا و رویکرد است‪ .‬اگر متناسب با تحول رویکرد و محتوا نیاز‬ ‫به تغییر ساختار و سازوکاری باشد حتما این اتفاق می افتد‪ .‬همان گونه که دیدید ما در معاونت سیما سه‬ ‫ساختار سیمرغ‪ ،‬فیلمنامه و برنامه های کوتاه را طراحی کردیم و در جای دیگر دو شبکه را کم کردیم؛ یعنی‬ ‫برای رسیدن به ان هدف و تحولی که داریم هر ساختار و سازوکاری که نیاز باشد تغییر می کند یا کم و زیاد‬ ‫می شود‪ .‬رئیس سازمان صداوسیما درباره علت محدود شدن سریال های تلویزیونی گفت‪ :‬در ساخت‬ ‫مجموعه های نمایشی یا سریال ها هیچ تغییری ایجاد نشده است؛ یعنی کماکان سیمافیلم متولی ساخت‬ ‫مجموعه های نمایشی و سریال ها اعم از کارهای «الف» و غیر الف ویژه است‪ .‬وی اضافه کرد‪ :‬مرکز سیمرغ‬ ‫ما متولی تولید برنامه های سیتکام‪ ،‬برنامه های تلویزیونی با بیگ پروداکشن (تولید عظیم) و حوزه های‬ ‫دیگر مثل تله تئاتر است که در سال های اخیر به انها کم توجه شده بود‪ .‬خروجی این اثار را ظرف هفته های‬ ‫اینده خواهید دید؛ چرا که سیمرغ یک ساختار جدید است و تازه دارای یک ساختمان جدید شده است‬ ‫و تا ساختار جدیدی مستقر شود و کارش را شروع کند‪ ،‬بودجه اش مشخص شود نیروهایش مشخص‬ ‫شود‪ ،‬کمی زمان می برد‪ .‬جبلی در بخش دیگری از گفت وگوی خود درباره ناعدالتی در قبال دستمزدهای‬ ‫رادیویی‪ ،‬اظهار کرد‪ :‬ما بازنگری در حوزه پرداختی های رادیو و ایجاد عدالت دریافت و پرداخت در رادیو‬ ‫را جزو اولویت های بازنگری مان قرار داده ایم و خبر خوب این است که پیشکسوتان رادیو را به صورت‬ ‫ویژه مورد توجه و عنایت قرار دهیم‪/.‬ایسنا‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫چهار شنبه ‪ 20‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1415‬‬ ‫پرونده‬ ‫گفت و گوی صبا با عوامل فیلم قطع فوری‬ ‫اخریـننقـش علـیانصاریـان درسـتایش‬ ‫مریم بحرالعلومی فیلمساز جوانی است که در ســومین فیلم مستقل خود‬ ‫فاطمه حمیره‬ ‫با عنوان «قطع فوری» نگاه متفاوتی به مقوله مــرگ و ترس از ان ارائه کرده‬ ‫گفت و گو‬ ‫است‪ .‬این فیلمساز که فیلمش را در ستایش مرگ می داند‪ ،‬معتقد است که این‬ ‫باور نسبت به مرگ می تواند ما را به انسان های بهتری در زندگی تبدیل کند‪ .‬این فیلم در کنار‬ ‫ایده جذابش‪ ،‬با یک اتفاق غیرمنتظره و ناگهانی هم روبرو شد و علی انصاریان بازیکن سابق و‬ ‫محبوب فوتبال و یکی از بازیگران نام اشــنا اما نوظهور خود را به فاصله کوتاهی بعد از پایان‬ ‫فیلمبرداری بر اثر کرونا از دست داد و فقدان ناباورانه او بسیاری از مردم ایران را در بهت و اندوه‬ ‫بزرگی فرو برد‪ .‬خبرنگار صبا با مریم بحرالعلومی و سامان صفاری درباره «قطع فوری» و اخرین‬ ‫نقش افرینی علی انصاریان به گفت و گو نشسته است که در ادامه می خوانید‪.‬‬ ‫مریم بحرالعلومی‪:‬‬ ‫اگر حمایت نشوم دیگر فیلم نخواهم ساخت‬ ‫درباره فیلم قطع فوری و فیلمنامه این اثر بگویید که ایده ان‬ ‫چطور شکل گرفت و پرداخته شد؟‬ ‫شــبی در تهران حدود ســال ‪ 96‬یا ‪ 95‬زلزلــه ای رخ داد که تا دم‬ ‫صبح مردم بیرون از خانه ماندند و من نیز به همراه مادرم و همسایه ها‬ ‫چند ساعتی از شب را بیرون از منزل سپری کردیم و این جرقه اصلی‬ ‫شکل گیری این ایده در ذهنم بود‪.‬‬ ‫موضوع ترس از مرگ و طالق که متاسفانه امار ان در جوامع امروزی‬ ‫رو به افزایش است‪ ،‬یکی از دغدغه هایی بود که دوست داشتم بتوانم در‬ ‫بستر ســینما درباره ان صحبت کنم و از داشته ها‪ ،‬دوست داشتن ها و‬ ‫زندگی در لحظه بگویم‪ .‬من لزوما مخالف طالق نیستم اما فکر می کنم‬ ‫بسیاری از طالق ها دلیل قانع کننده و پیچیده ای ندارند و به دالیل متعدد‬ ‫از جمله نبود اگاهی الزم و فرهنگسازی و همچنین نبود پشتیبانی الزم‬ ‫از طرف خانواده ها اتفاق می افتند و مسیر زندگی افراد را تغییر می دهند‪.‬‬ ‫مضمون فیلم قطع فوری درباره نگرش به مرگ و زندگی است‪.‬‬ ‫شما به مرگ چگونه نگاه می کنید و فکر می کنید نوع نگاه مردم‬ ‫ایران به مرگ چه تاثیری بر کیفیت زندگی انها می گذارد؟‬ ‫چارچوب فیلم قطع فوری پرداختن به همین ســوال شماســت و‬ ‫دقیقا نگاه من به عنوان فیلمســاز مولف در فیلم مستتر است‪ .‬این که‬ ‫چقدر می توانیم با مرگ باوری به خواســته هایمان نزدیک تر شویم و‬ ‫زمان را برای خودمان کوتاه تر کنیم تا بتوانیم در لحظه زندگی کنیم‪ .‬ما‬ ‫ضرب المثل های بسیاری داریم که بر همین نکته تاکید دارند اما هیچ‬ ‫وقت عملی نمی شوند از جمله این که «چه کسی فردا را دیده است»‪،‬‬ ‫«چه کســی از فردایش خبر دارد»‪ .‬این ضرب المثل ها را باید درک و‬ ‫زندگی کرد‪ .‬من تالش کردم به حلقه وصــل تمامی این معضالت که‬ ‫همان عشق و مهر گم شده است و همه اینها زیرمجموعه درک کوتاه‬ ‫بودن دوران زندگی است‪ ،‬بپردازم‪.‬‬ ‫در سال های گذشته مرگ های ناباورانه و ناگهانی بسیاری را دیدیم و‬ ‫تجربه کردیم‪ .‬از دست دادن هایی که تا یک ساعت قبل از ان قابل تصور‬ ‫نبود‪ .‬همه این ها برایم چالش های ذهنی بود که چرا این اتفاقات برای ما‬ ‫تلنگری نیست که این قدر به خودمان سخت نگیریم‪.‬‬ ‫به قول مرحوم پدرم که می گفت چرا این اتفاقات فقط از بهشت زهرا‬ ‫تا میدان توحید تداوم دارد و بعد از ان فراموش می کنیم‪.‬‬ ‫این نگاه من در فیلم قطع فوری بود که بتوانیم با درک مرگ و شاید‬ ‫حتی در ستایش مرگ انسان های بهتری باشیم‪.‬‬ ‫این فیلم با اخرین نقش افرینی علی انصاریان همزمان شد‬ ‫که تازه به عنوان یک بازیگر دیده شده بود و می توانست اینده‬ ‫درخشانی را نیز در سینما داشته باشد‪ .‬درباره حضور او در این‬ ‫فیلم بگویید که چطور انتخاب شد؟‬ ‫احساسم این بود که شاید کائنات‪ ،‬جریان هستی‪ ،‬پروردگار یا نیروی‬ ‫ویژه و عظیمی ما را به سمت پیامی که فیلم داشت سوق داد و با رفتن‬ ‫علی انصاریان بر مسئله ای که فیلم دنبال می کرد‪ ،‬صحه گذاشت‪.‬‬ ‫علی انصاریان را از سال ها قبل می شــناختم‪ .‬سال ‪ 86‬اولین بار در‬ ‫مراسم سوگواری یک دوست مشترک که در جوانی از دنیا رفت‪ ،‬از نزدیک‬ ‫با هم اشنا شدیم که من قصه او را در قالب شخصیت لیال با نقش افرینی‬ ‫درخشان شقایق فراهانی قرار دادم‪.‬‬ ‫از دست دادن انصاریان یکی از سوگ هایی بود که در زندگی شخصی‬ ‫خودم به تلخی ان را تجربه کردم ان هم در شرایطی که روزها و ساعت ها‬ ‫درباره موضوع فیلم کــه راجع به ارزش زندگی و مــرگ باوری بود‪ ،‬با‬ ‫همدیگر صحبت می کردیم و در قالب موضــوع اصلی این فیلم تالش‬ ‫می کردیم تا ادم های بیشتری را بتوانیم با طرز فکر خودمان همراه کنیم‪.‬‬ ‫من جمله ای را درباره او در مراسم افتتاحیه و اکران این فیلم گفتم‬ ‫که باز هم تکرار می کنم؛ این فیلم با از دســت دادن یکی از بازیگرانش‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫شمـرگ‬ ‫رسالت خود را به سرانجام رساند‪ .‬اتفاقی که انقدر ناراحت کننده بود که‬ ‫تا چندین ماه کار تدوین را بــه دلیل تالمات روحی به تعویق انداختیم‬ ‫چون اصال نمی توانستم به راش های این فیلم نگاه کنم‪.‬‬ ‫بازی انصاریان به نظر من یکی از بهترین بازی های او در سینما بود‬ ‫همان طور که خواهر علی و خانواده اش نیز بر این باورند‪.‬‬ ‫نقشی که او ایفا کرد اگر چه طول زیادی نداشت اما او توانست خیلی‬ ‫راحت جلوی دوربین قرار بگیرد و کارش را به خوبی انجام دهد‪.‬‬ ‫علی خیلی باانگیزه بود و قرار بود طی صحبتی که با هم داشتیم در‬ ‫فیلم دیگری نقش متفاوتی را به عهده او بگذارم ولی دیگر اجل مهلت‬ ‫نداد و شاید به من هم برای ساخت ان مهلت ندهد‪.‬‬ ‫انصاریان با توجه به سوژه ای که در این فیلم دنبال می شود و‬ ‫اتفاقی که به فاصله کوتاهی از پایان این فیلم برای او رخ داد‪ ،‬چه‬ ‫نگاهی به مرگ داشت؟‬ ‫یکی از دالیل شــاد بودن انصاریان همین نگاه او نسبت به مرگ و‬ ‫زندگی بود‪ .‬با وجود ان که او هم مثل همه افرد دیگر شاید غم و غصه ها و‬ ‫ی را در زندگی خود داشته‪ ،‬اما همیشه شاد بود‪.‬‬ ‫از دست دادن های ‬ ‫یکی از دالیل همراهی او با این فیلم نیز همین نگاه مشترک ما نسبت‬ ‫به مرگ بود‪ .‬علی مرگ را هم خیلی ساده می دید و هم خیلی نزدیک‪.‬‬ ‫او با نقش افرینی درخشانی که در نقش مجید این قصه داشت‪ ،‬نشان‬ ‫داد که حتی با مرگ هم می توان شوخی کرد‪.‬‬ ‫علی غم سنگینی برای از دست دادن پدرش در دل داشت و همیشه‬ ‫نگران از دســت دادن مادرش بود و این ترسی بود که همیشه همراه او‬ ‫بود‪ .‬ارزو داشت قبل از مادرش از دنیا برود و گویی خداوند به ندای دل‬ ‫او پاسخ داد‪.‬‬ ‫از اکران این فیلم در گــروه هنروتجربه با توجه به مخاطب‬ ‫کمتر این اثار راضی هستید؟‬ ‫فیلم هایی که برای مخاطب ویژه تر ســاخته می شود برای پخش و‬ ‫اکران در گروه های دیگر سینمایی مورد توجه قرار نمی گیرد‪ .‬فیلمی که‬ ‫از اساس به شکل هنری و تجربی ساخته می شود و کارگردان تجربه های‬ ‫زیستی و مطالعاتی اش را در قالب فیلم و در یک بستر هنری ارائه می کند‬ ‫ذائقه مخاطب ان هم هنروتجربه ای اســت و بهتر اســت در این گروه‬ ‫اکران شود‪.‬‬ ‫در گروه هنروتجربه همان طور که دوستان تالش می کنند با حمایت‬ ‫اندکی از سوی سازمان سینمایی و مرکز گسترش سینمای مستند و‬ ‫تجربی همراه است و چنین فیلم هایی در این گروه بهتر می توانند عرضه‬ ‫شوند‪ .‬اما به لحاظ تبلیغاتی در رسانه ها و فضای مجازی به این فیلم ها‬ ‫پرداخته نمی شود‪.‬‬ ‫نه فقط فیلم من بلکه ممکن است فیلم های ارزشمندتری هم در این‬ ‫گروه باشد اما ان طور که شایسته است مورد توجه قرار نمی گیرند‪ .‬نگاه‬ ‫غلطی نسبت به این فیلم ها وجود دارد که تصور می شود اگر فیلمی در‬ ‫این گروه اکران می شود‪ ،‬از سر ناچاری بوده است‪ .‬در حالی که فیلم های‬ ‫گروه هنروتجربه فیلترهای خاص خود را دارند و بسیاری از فیلم ها نیز‬ ‫امکان ورود به این گروه را ندارند‪ .‬نمی دانم این کج سلیقگی و نهاد کج از‬ ‫کجا بنیان گذاشته شده است ولی باید این نگاه غلط اصالح شود و توجه‬ ‫مان را روی فیلم و کیفیت ان متمرکز کنیم نه گروهی که ان را عرضه‬ ‫می کند تا شاهد اتفاقات بهتری در گروه هنروتجربه باشیم‪.‬‬ ‫همچنین ما در زمینه فیلم های مســتقل با رویکــرد هنر و تجربه‬ ‫همچنان خالهایی را داریم که گاهی عمیق تر هم می شود‪.‬‬ ‫من فیلمســاز دغدغه مند مســائل مهمی را در قالب فیلم مطرح‬ ‫می کنم که می تواند دیدگاه مردم را نســبت به زندگی تحت تاثیر قرار‬ ‫بدهد اما برای دیده شدن این فیلم ها هیچ حمایتی صورت نمی گیرد‪ .‬به‬ ‫طور مثال با نمایش دانشگاهی‪ ،‬انجام کارهای پژوهشی و فراهم کردن‬ ‫موقعیت هایی برای بحث و بررسی درباره این مسائل فارغ از کیفیتی که‬ ‫فیلم دارد می توان از این اثار حمایت کرد‪.‬‬ ‫برای فیلم هــای بعدی هم با همین رویکــرد و برای گروه‬ ‫هنروتجربه فیلم خواهید ساخت؟‬ ‫من به عنوان یک فیلمساز مستقل تاکنون سه فیلم مستقل را تهیه‬ ‫و کارگردانی کرده ام و اگر بعد از این حمایت و همراهی نبینم دیگر فیلم‬ ‫نخواهم ساخت‪.‬‬ ‫شاید این اهمیتی نداشته باشــد اما وقتی این فیلمسازان خسته از‬ ‫شرایط‪ ،‬تکثیر شوند ان گاه شاهد اتفاق خوبی در سینمای اندیشه محور‬ ‫نخواهیم بود‪.‬‬ ‫در سینمای دیگر کشورهای توســعه یافته دنیا چگونه به‬ ‫فیلم های هنری و تجربی نگاه می کنند و این اثار چه جایگاهی‬ ‫در سینمای انها دارد؟‬ ‫در سینمای دیگر کشورها نگاه ارزشــمندتری نسبت به سینمای‬ ‫التارناتیو و هنروتجربه هست‪ .‬هنر‪ ،‬واژه تاثیرگذار و مهمی است که وقتی‬ ‫در کنار واژه تجربه قرار می گیرد عنوان جذابی می شود و زمانی که فیلمی‬ ‫هم هنر و هم تجربه را دربرمی گیرد‪ ،‬باید یک فیلم دیدنی باشد و همه ما‬ ‫به دنبال تجربه همدیگر هستیم‪ .‬در سینمای هنروتجربه دنیا فیلمسازی‬ ‫چون نوالن ساخته می شود که فیلمش به اسم او ارزش داده است‪.‬‬ ‫این نــگاه بین المللی به فیلم هــای هنروتجربه بایــد در ایران نیز‬ ‫فرهنگسازی شود‪.‬‬ ‫نمایش این فیلم در جشنواره های خارجی و برای مخاطبان‬ ‫خارجی چگونه بود و چقدر با ان ارتباط برقرار کردند؟‬ ‫خیلی ارتباط خوبــی برقرار کردند‪ .‬در دو نمایــش این فیلم که در‬ ‫فســتیوال داکا در بنگالدش و در ازمیر ترکیه که جشنواره ای مختص‬ ‫زنان فیلمساز بود‪ ،‬بسیاری از مخاطبان با ان ارتباط برقرار کردند و به‬ ‫طور کلی نسبت به تفاوت این فیلم با سینمای ایران توجه شد‪ .‬نگاهی که‬ ‫در این فیلم نسبت به زن و مرد و خانواده ایرانی در کنار مسئله ترس از‬ ‫مرگ ارائه می شود‪ ،‬به نظرشان اتفاق خوبی بود و نظرات مثبت بسیاری‬ ‫را بعد از تماشای این فیلم دریافت کردیم‪.‬‬ ‫چهار شنبه ‪ 20‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1415‬‬ ‫‪5‬‬ ‫و نکته اخر‬ ‫انشاهلل که از سوی مسئوالن مورد حمایت بیشتر قرار بگیریم و مردم‬ ‫عزیز و مخاطبان ما نیز که همیشه در صدر حمایت ها قرار داشته اند که‬ ‫از انها سپاسگزاریم و امیدواریم که این حمایت ها از سوی مسئوالن و‬ ‫مخاطبان تداوم یابد تا سینمای مستقل‪ ،‬دغدغه مند و جریان ساز هم‬ ‫بتواند زنده بماند‪.‬‬ ‫سامان صفاری بازیگر‪:‬‬ ‫فیلم قطع فوری تلنگری به همه ماست‬ ‫ســامان صفاری بازیگر نقش میثم در فیلم «قطع فــوری» درباره‬ ‫حضورش در این فیلم توضیحاتی را ارائه کرده است‪.‬‬ ‫دربــاره نقش تان در فیلــم قطع فــوری بگویید که چه‬ ‫ویژگی هایی داشت و چه چالش هایی را برای ایفای ان داشتید؟‬ ‫داستان این فیلم درباره چالش ها و درگیری های زندگی مدرن امروز‬ ‫برای یک زوج جوان است و من نقش کارکتری به نام میثم کندی را بازی‬ ‫کردم که در شرایط سختی قرار دارد و در حال جدا شدن و طالق است‪.‬‬ ‫بازی در این فیلم را به این دلیل پذیرفتم که فیلمنامه جدیدی بود‬ ‫واتفاقات جدیدی در ان شکل می گرفت‪.‬‬ ‫همچنین لوکیشن این سریال نیز در منطقه اکباتان واقع شده بود‬ ‫که برای من به این دلیل که سال ها در این منطقه زندگی کرده بودم و‬ ‫خاطرات بسیاری را در من زنده می کرد‪ ،‬بسیار جذاب بود‪.‬‬ ‫البته زمانی فیلم ساخته شــد که ما درگیر کرونا بودیم و بازیگران‬ ‫شرایط بسیار سختی داشتند از طرفی ترس از درگیر شدن با کرونا وجود‬ ‫داشت و از طرفی هم بازیگران نمی توانستند از ماسک استفاده کنند و‬ ‫نسبت به دیگر عوامل بیشــتر در معرض خطر بودند اما به هر حال این‬ ‫ضرورت کار سینماست‪.‬‬ ‫فیلمنامه را که خواندید به نظرتان چگونه بود از نظر انتخاب‬ ‫سوژه‪ ،‬پرداخت شخصیت ها و بیانیه ای که به ان می پردازد؟‬ ‫این فیلم نگاه جذاب و جدیدی به مقوله مرگ و زندگی دارد و بر این‬ ‫نکته تاکید دارد که ما در زندگی خیلی وقت ها درگیر چیزهایی می شویم‬ ‫که واقعا مهم نیستند‪ .‬در راستای داستان این فیلم که نگاه متفاوتی به‬ ‫مرگ دارد‪ ،‬ما یک رخداد واقعی بســیار دردناک را هم تجربه کردیم و‬ ‫خیلی ناگهانی علی انصاریان یکی از بازیگران این فیلم را یک هفته بعد‬ ‫از پایان فیلمبرداری بر اثر کرونا از دست دادیم‪ .‬این اخرین نقش افرینی‬ ‫انصاریان در سینما و به نظر من جذاب ترین نقش او بود‪.‬‬ ‫در روزگاری زندگی می کنیم که ممکن است دوستی یک استوری‬ ‫در اینستاگرام منتشر کند و صبح فردا دیگر در این دنیا نباشد در حالی‬ ‫که استوری او هنوز در فضای مجازی جدید است و به مدت پانزده ساعت‬ ‫دیگر در دسترس است و این اتفاقات نشان می دهد که ما خیلی چیزهای‬ ‫جزئی اما مهم زندگی را فراموش کرده ایم‪ .‬بنابراین نباید خیلی چیزها‬ ‫را جدی بگیریم و بایستی از کوچکترین لحظات زندگی خودمان لذت‬ ‫ببریم یعنی همین که هر روز صبح از خواب بیدار می شــویم و فرصت‬ ‫دیدن عزیزانمان را داریم باید شاکر باشیم‪.‬‬ ‫به نظر من فیلم «قطع فوری» تلنگری به همه ما و مخاطبان است تا‬ ‫نگاه مان را به زندگی و مرگ تغییر بدهیم‪.‬‬ ‫این فیلم نگاهی داشت به مقوله مرگ و زندگی در لحظه‪ .‬نگاه‬ ‫شما به مقوله مرگ چگونه است و از دست دادن علی انصاریان‬ ‫بعد از پایان فیلمبرداری این فیلم باعث چه تغییری در نگاه شما‬ ‫به زندگی شد؟‬ ‫روح علی انصاریان عزیز شاد! من امیدوارم که پرونده پزشکی او هر‬ ‫چه سریع تر به نتیجه مشخص برسد و اگر قصوری صورت گرفته است‪،‬‬ ‫در حد امکان جبران شود هر چند که رفتن علی در هر صورت جبران‬ ‫ناپذیر است‪.‬‬ ‫انصاریان عزیز در این فیلم دیالوگی دارد که هر بار ان را می شــنوم‬ ‫منقلب می شوم‪ .‬در یکی از ســکانس ها که در حقیقت اخرین دیالوگ‬ ‫او محسوب می شود‪ ،‬علی می گوید‪« :‬انشاءاهلل همین جمع بهشت!»‬ ‫بازی علی انصاریان در این فیلم یکی از متفاوت ترین نقش افرینی های‬ ‫اوست به طوری که هر بیننده ای به راحتی با او ارتباط برقرار می کند‪.‬‬ ‫بازخورها چگونه بود؟‬ ‫با وجود ان که ســایق مخاطبان در ســینما متفاوت اســت و هر‬ ‫مخاطبی ممکن است فیلمی را دوست داشــته یا نداشته باشد‪ ،‬اما با‬ ‫این حال من تاکنون بازخوردهای مثبتی را نسبت به این فیلم دریافت‬ ‫کرده ام‪.‬‬ ‫این فیلم پرکارکتر اســت و هــر مخاطبی می تواند بــا یکی از این‬ ‫کارکترها همذات پنداری کرده و ارتباط خوبی با انها برقرار کند‪.‬‬ ‫هر چند هر فیلمی نواقص خودش را هم مکن است داشته باشد اما در‬ ‫مجموع من بازخوردهای خوبی را از مخاطبان و منتقدان دریافت کردم‪.‬‬ ‫از طرف دیگر این فیلم برخالف بسیاری از فیلم های دیگر به صورت‬ ‫مستقل و در مدت زمان کوتاه به نتیجه رســیده است اما موفق شد به‬ ‫جشنواره های معتبر خارجی راه پیدا کند و بازخورد خوبی را از مخاطبان‬ ‫خارجی بگیرد‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫چهار شنبه ‪ 20‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1415‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫سرنوشت بشر منتشر شد‬ ‫کتاب «سرنوشت بشــر» اثر ماندگار اندروه مالرو با ترجمه ســیروس ذکاء ترجم ه توسط انتشارات‬ ‫«فرهنگ جاوید» منتشر شد‪ .‬انتشارات «فرهنگ جاوید» دربار ه این کتاب نوشته است‪ :‬سرنوشت بشر‬ ‫دربارۀ درگیری شدید ایدئولوژی ها و خیانت و مصلحت اندیشی و ارادۀ ازاد ادم هاست‪ .‬شانگهای‪ ،‬سال‬ ‫‪ ،۱۹۲۷‬پایه های انقالب سست شده است‪ .‬وقتی شهر درگیر خشونت و خونریزی می شود‪ ،‬زندگی چهار‬ ‫نفر به طور خاصی تغییر می کند‪ :‬یک ایده الیست و روشنفکر‪ ،‬یک قاتل‪ ،‬یک قمارباز فرانسوی و فروشندۀ‬ ‫اســلحه‪ ،‬و یک انقالبی روس‪ .‬هر یک از این مردان باید در بحبوحۀ اشــوب سیاسی‪ ،‬توطئه و خیانت‪،‬‬ ‫درگیری های شخصی خود را حل کنند‪/ .‬صباخبر‬ ‫امیر امیری‪:‬‬ ‫فراموشان نگاهی جدید به جامعه است‬ ‫جهانبخش با خسوف می اید‬ ‫«خســوف» عنوان یکی از تازه ترین نماهنگ های تولید شده در‬ ‫کشورمان است که طی روزهای پیش رو به تهیه کنندگی و کارگردانی‬ ‫مازیار رضاخانی و خوانندگی بابک جهانبخش پیش روی مخاطبان قرار‬ ‫می گیرد‪ .‬این موزیک ویدیو که سومین اثر یک سه گان ه به نویسندگی‬ ‫و حمایت معنوی علی شــریعتی مقدم و کارگردانی مازیار رضاخانی‬ ‫با موضوع «سرطان»‪« ،‬ام اس» و «نابینایی» محسوب می شود‪ ،‬قرار‬ ‫است عالوه بر پخش فیزیکی و دیجیتالی در ایران‪ ،‬توزیع گسترده ای‬ ‫هم در پلتفرم های معتبر موسیقی جهانی داشته باشد‪ .‬هدیه محقق‬ ‫هم به عنوان بازیگــر اصلی این اثر‪ ،‬ایفاگر نقش زن نابینا اســت‪ .‬این‬ ‫بازیگر چندی پیش با نمایش «اهل هوا» در عمارت نوفل لوشاتو روی‬ ‫صحنه بوده است‪ .‬نماهنگ «خسوف» که با هدف حمایت از مجموعه‬ ‫توانبخشی «همدم» توسط موسسه «راه ابریشم» تولید شده است‪ ،‬نگاه‬ ‫و مفهومی اجتماعی با موضوع نابینایان دارد و به مشکالت روحی افراد‬ ‫نابینا در جامعه می پردازد‪/.‬مهر‬ ‫شکیبا مدیر موزه خوشنویسی شد‬ ‫مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران‪ ،‬در حکمی سید شهاب الدین شکیبا را به سمت مدیر موزه‬ ‫خوشنویسی منصوب کرد‪ .‬شکیبا‪ ،‬مدیر اداره نقاشی سازمان زیباسازی شهر تهران با حفظ سمت مدیر موزه‬ ‫خوشنویسی شد‪ .‬در متن این حکم امده است؛ نظر به شایستگی‪ ،‬سوابق ارزشمند و تجربیات ارزنده جنابعالی‪،‬‬ ‫به موجب این حکم با حفظ سمت به عنوان مدیر موزه خوشنویسی منصوب می شوید‪ .‬از سوابق سید شهاب‬ ‫الدین شکیبا می توان به میرعاملی موسسه فرهنگی هنری ماهستان‪ ،‬مدیر نگارخانه های حوزه هنری‪ ،‬دبیر‬ ‫شورای ساماندهی اثار هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران‪ ،‬مدیر اداره نقاشی دیواری سازمان‬ ‫زیباسازی شهر تهران و نفر برگزیده چجندین جشنواره فرهنگی و هنری کشور اشاره کرد‪/.‬ایرنا‬ ‫امیر امیری نویسنده و کارگردان نمایش «فراموشان» با بیان اینکه این اثر اولین‬ ‫متن بلند حرفه ای اوســت‪ ،‬عنوان کرد سعی دارد تا به شــرایط اجتماعی نگاهی‬ ‫جدید داشته باشد‪ .‬امیر امیری نویســنده و کارگردان تئاتر که طی سال های اخیر‬ ‫نمایش هایی چون «مالقات مرد دوزخی»‪« ،‬بازجویی»‪« ،‬مجلس قتل رئیس جمهور»‬ ‫را نگاهی به وقایع تاریخی و اجتماعی و درون مایه هایی سیاسی روی صحنه برده‬ ‫است به تازگی با نمایش «فراموشان» یه صحنه باز گشته است‪ .‬امیری درباره داستان‬ ‫«فراموشان» گفت‪« :‬فراموشان» قصه کسانی است که افتاب ازادی را ندیده اند ولی‬ ‫طلب ان را در خودشان یافته اند‪ ،‬انسان هایی که سال هاست در قصری زیرزمینی‬ ‫زندگی می کنند و ارزوی دیدن افتاب را دارند برخی برای این طلب تالش و ستیز‬ ‫می کنند برخی التماس را پیشه می کنند و گروهی مرگ را برمی گزینند‪.‬‬ ‫وی ادامه داد‪ :‬این متن را سال ها پیش نوشتم ولی چون نوشتن و اجرای ان سخت‬ ‫بود و ملزوماتی داشت که فراهم نمی شد نتوانستم تاکنون ان را برای صحنه اماده‬ ‫کنم که سال گذشته باالخره شرایط کمی فراهم شد و علی رغم برخی نادرستی ها‬ ‫تمرین های این اثر انجام شد‪ .‬امیری توضیح می دهد‪ :‬با وجود تمام مشکالت‪ ،‬تعطیلی‬ ‫تئاتر یا هر هنر دیگری پاک کردن صورت مسئله است‪ ،‬باید ماند و اعتراض و انتقاد‬ ‫کرد‪ .‬اعتراض به ناکارامدی ها نه تنها حق مردم بلکه وظیفه مردم است و این یکی از‬ ‫اموزه های دینی و فرهنگی ماست اما حذف صورت مسئله اعتراض نیست بلکه فرار‬ ‫از اعتراض است‪ .‬کارگردان نمایش «فراموشان» در پایان با بیان اینکه بارها سعی کرده‬ ‫است از تئاتر فاصله بگیرد‪ ،‬عنوان کرد‪ :‬هر شب با خودم عهد می بندم تا دیگر تئاتر‬ ‫کار نکنم‪ ،‬راستش این همه بار مصیبت بر گرده یک نفر کمی زیاده است‪ ،‬حتی شغل‬ ‫بعدی خودم را انتخاب می کنم‪ ،‬برای شروع شغل شریفی از دسته داللی مقدمه چینی‬ ‫هم می کنم‪ ،‬اما هر صبح که باز بیدار می شوم ناچار به سمت تئاتر راه کج می کنم‪ .‬این‬ ‫روزها دارم فکر می کنم برگردم به سمت شغل پدری و نجاری پیشه کنم‪ ،‬مقدماتی هم‬ ‫فراهم کرده ام‪ ،‬تا یار که را خواهد و میلش به چه باشد‪/.‬مهر‬ ‫کرمان اماده برگزاری جشنواره شعر رضوی‬ ‫مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسالمی اســتان کرمان برنامه های‬ ‫بیست و هشتمین جشنواره بین المللی شعر رضوی کرمان را اعالم‬ ‫کرد‪ .‬محسن روحی افزود‪ :‬مراســم افتتاحیه صبح روز جمعه ‪۲۲‬‬ ‫اردیبهشت ساعت ‪ ۹‬صبح از گلزار شهدای کرمان برگزار می شود‪.‬‬ ‫وی اظهار داشــت‪ :‬عصر همان روز و از ســاعت ‪ ۱۹‬مراســم‬ ‫شــعرخوانی عمومی با عنوان عرض ارادت به ساحت مقدس امام‬ ‫هشتم حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) در حسینیه مرحوم حاج‬ ‫ماشاءاهلل خداداپور برپا می شود و نشست تخصصی بررسی روند‬ ‫حرکت شعر ایینی با محوریت شعر رضوی نیز برنامه ای است که‬ ‫روز شنبه ‪ ۲۳‬اردیبهشت ماه ساعت ‪ ۹‬و با حضور جمعی از اساتید‬ ‫و شاعران کشوری و استانی در دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار‬ ‫خواهد شد‪ .‬روحی تصریح کرد‪ :‬مراسم اختتامیه جشنواره نیز شنبه‬ ‫‪ ۲۳‬اردیبهشت ماه و از ساعت ‪ ۱۹‬در تاالر فرهنگ و هنر کرمانبرگزار‬ ‫می شود‪/.‬ایرنا‬ ‫رونمایی مرقع نفیس ایران و هند‬ ‫فرهنگستان هنر به منظور بازنشر نسخ نفیس هنری‪ ،‬اقدام به انتشار‬ ‫مرقعات ارزشمند تاریخ هنر ایران اسالمی کرده است‪ .‬مرقع هند و ایرانی‬ ‫یکی از هم افرینی های هنری ارزشــمند هنرمندان ایران و هند است‬ ‫که انتشارات فرهنگستان هنر‪ ،‬با همکاری مجموعه میراث جهانی کاخ‬ ‫گلستان‪،‬به صورتیاراستهونفیسمنتشرکردهودردسترسعالقه مندان‬ ‫نهاده است‪.‬‬ ‫در مراسم رونمایی و نقد و بررسی این اثر‪ ،‬علی دارابی (قائ م مقام وزارت‬ ‫میراث فرهنگی‪ ،‬صنایع دستی و گردشگری)‪ ،‬بهمن نامورمطلق (رئیس‬ ‫فرهنگســتان هنر)‪ ،‬افرین امامی (مدیرمجموعه میــراث جهانی کاخ‬ ‫گلستان)‪،‬محمدحسنسمسارونیزرایزنفرهنگیهنددرایرانسخنرانی‬ ‫می کنندواز مرقعهندوایرانیرونمایی می شود‪.‬‬ ‫رونمایی و نقد و بررســی مرقع نفیس هندوایرانی یک شــنبه‪۲۴ ،‬‬ ‫اردیبهشت‪ ،‬ســاعت ‪ ۱۴‬تا ‪ ،۱۸‬در تاالر ایران فرهنگستان هنر‪ ،‬برگزار‬ ‫می شود‪/.‬ایسنا‬ صفحه 6 ‫چهار شنبه ‪ 20‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1415‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫گروه چارتار از امشب اغاز می کند‬ ‫تازه ترین کنسرت گروه موسیقی «چارتار» از مجموعه های فعال و شناخته شده موسیقی پاپ ایران‬ ‫که طی ماه های گذشته فعالیت چندانی در حوزه موسیقی نداشت‪ ،‬سرانجام از امروز چهارشنبه بیستم‬ ‫اردیبهشت ماه ساعت ‪ ۲۳:۵۹‬فصل جدید کنسرت های خود را از جزیره کیش اغاز می کند‪ .‬گروه «چارتار»‬ ‫از جمله مجموعه های موسیقی پاپ ایران است که در سال ‪ ۱۳۹۰‬توسط ایین احمدی فر‪ ،‬ارش فتحی‪،‬‬ ‫ارمان گرشاسبی و احسان حائری تشکیل شد‪ .‬انچه از موسیقی گروه «چارتار» به مخاطبان ارائه می شود‪،‬‬ ‫عمدتاً بر محوریت موسیقی پاپ است که تالش دارد در حال و هوای موسیقی ایرانی و دیگر گونه های‬ ‫موسیقی فضای متفاوت تری را با لحنی متفاوت تر خلق کند‪/.‬مهر‬ ‫‪7‬‬ ‫علیرضا قربانی به رشت و تبریز می رود‬ ‫علیرضا قربانی خواننده موسیقی ایرانی طی روزهای پیش رو و در ادامه تور کنسرت های شهرستان‬ ‫خود‪ ،‬در رشت و تبریز میزبان مخاطبان و طرفدارانش خواهد بود‪ .‬در این تور کنسرت ها رپرتواری از اثار‬ ‫جدید علیرضا قربانی از ساخته های علیرضا افکاری و حسام ناصری با مدیریت هنری حسام ناصری و با‬ ‫حضور هنرمندان شناخته شده موسیقی کشور روی صحنه خواهد رفت‪ .‬قطعات رپرتوار این کنسرت ها‬ ‫ترکیبی از محبوب ترین قطعات علیرضا قربانی و اثار جدید این خواننده موسیقی ایران است که همچون‬ ‫گذشته در فضایی عاشقانه و اجتماعی تقریر یافته و می توان این کنسرت را در راستای کنسرت «با من‬ ‫بخوان» علیرضا قربانی دانست‪/.‬مهر‬ ‫امضا تفاهم نامه همکاری نهاد کتابخانه های ایران و سارایوو‬ ‫تفاهم نامه همکاری نهاد کتابخانه های عمومی کشــور و کتابخانه‬ ‫غازی خسروبیگ سارایوو با حضور عثمان الویچ رئیس کتابخانه غازی‬ ‫خسروبیگ سارایوو‪ ،‬محمدحسین انصاری‪ ،‬رایزن فرهنگی جمهوری‬ ‫اسالمی ایران در بوسنی و هرزگوین‪ ،‬ســیدباقر میرعبداللهی معاون‬ ‫برنامه ریزی‪ ،‬پژوهش و فناوری اطالعات‪ ،‬مدیران فرهنگی‪ ،‬کتابداران و‬ ‫اهالی رسانه در سالن جلسات کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران امضا‬ ‫شد‪ .‬محمدمهدی زرافشان‪ ،‬مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل‬ ‫نهاد کتابخانه های عمومی کشــور گفت‪ :‬این دومین تفاهم همکاری‬ ‫بین المللی نهاد کتابخانه های عمومی کشور است‪ .‬نخستین تفاهم نامه‬ ‫همکاری سال گذشته با کتابخانه امام امیرالمومنین(ع) نجف اشرف‬ ‫منعقد شد و امروز دومین تفاهم نامه همکاری بین المللی با کتابخانه‬ ‫غازی خسروبیگ به عنوان مهم ترین کتابخانه بوسنی و هرزگوین امضا‬ ‫می شود‪ .‬در ادامه مراسم عثمان الویچ‪ ،‬رئیس کتابخانه غازی خسروبیگ‬ ‫بوسنی و هرزگوین ضمن تشکر از میزبانی مناسب نهاد کتابخانه های‬ ‫عمومی کشور و ابراز خوشحالی از فرصت حضور در ایران برای بازدید از‬ ‫کتابخانه های عمومی کشور و امضای تفاهم نامه با نهاد گفت‪ :‬کتابخانه‬ ‫غازی خسروبیگ یکی از نهادهای قدیمی شهر سارایوو است و نزدیک‬ ‫‪ ۵۰۰‬سال قدمت دارد‪ .‬این کتابخانه به عنوان یک نهاد فرهنگی از ابتدا‬ ‫تا کنون هم در حوزه حفاظت و انتشــار نسخ و متون فعالیت می کند‪.‬‬ ‫کتابخانه غازی خسروبیگ تنها یک کتابخانه نیست‪ ،‬بلکه خانه حکمت‬ ‫و دانش است‪ .‬محمدحسین انصاری‪ ،‬رایزن فرهنگی جمهوری اسالمی‬ ‫ایران در بوسنی و هرزگوین نیز در ادامه مراسم اظهار داشت‪ :‬از اهتمام‬ ‫نهاد کتابخانه های عمومی کشور به ارتباطات بین المللی‪ ،‬به ویژه با کشور‬ ‫بوسنی و هرزگوین و نیز رئیس محترم کتابخانه غازی خسروبیگ‪ ،‬که‬ ‫مقدمات الزم را برای انعقاد تفاهم نامه را فراهم کرد‪ ،‬قدردانی می کنم‪.‬‬ ‫سیدباقر میرعبداللهی‪ ،‬معاون برنامه ریزی‪ ،‬پژوهش و فناوری اطالعات‬ ‫نهاد نیز در این مراسم‪ ،‬اظهار داشت‪ :‬رهبر معظم انقالب در سال ‪۱۳۶۷‬‬ ‫در سفر به سارایوو از کتابخانه غازی خسروبیگ بازدید کردند‪ .‬ایشان‬ ‫در دفتر یادبود کتابخانه نوشــتند‪« :‬کتابخانه مهم و ارزشمند غازی‬ ‫خسروبیگ در شهر سارایوو را زیارت کردیم؛ گنجینه ای ارزشمند از‬ ‫روزگار گذشته و از فرهنگ اسالم غنی در ان سرزمین‪ .‬ارزو می کنم‬ ‫برادران و خواهران مسلمان در این شهر خود را با این فرهنگ غنی و‬ ‫عظیم روز به روز مستحکم تر کنند‪ ».‬بر اساس این تفاهم نامه تعهدات‬ ‫نهاد کتابخانه های عمومی کشور میزبانی ساالنه تعدادی از کارکنان‬ ‫و کتابداران کتابخانه غازی خســروبیگ برای بازدید از کتابخانه های‬ ‫عمومی ایران‪ ،‬توسعه همکاری کتابخانه با سایر کتابخانه های ایران‪،‬‬ ‫مشارکت در غنی سازی منابع فارسی کتابخانه‪ ،‬اموزش ورود اطالعات‬ ‫منابع در نرم افزارهای تخصصی‪ ،‬ارائه فهرستی از نسخ خطی موجود و‬ ‫ایجاد فهرستگان مشترک از منابع ان کتابخانه‪ ،‬خواهد بود‪/ .‬صباخبر‬ صفحه 7 ‫چهار شنبه ‪ 20‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1415‬‬ ‫گفت و گوی صبا با سید مجتبی موسوی‬ ‫داور رویداد ملی استاپ موشن‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫اسـتاپ موشـن‬ ‫هنـری چنـد وجهـی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫«دومین رویداد ملی استاپ موشن» از شــهریور ‪ ۱۴۰۱‬اغاز و‬ ‫اختتامیه ان در اردیبهشت سال ‪ 1402‬در تهران با حضور ‪ 40‬گروه‬ ‫برگزیده برگزار گردید‪ .‬در مراســم پایانی این رویداد هنری که در‬ ‫‪ ۱۵‬اردیبهشــت به همت حوزه هنری کودک و نوجوان برپا شد‪،‬‬ ‫برگزیدگان این رویداد ملی معرفی شدند‪.‬‬ ‫سید مجتبی موسوی‪ ،‬بیش از ‪ 15‬ســال در حوزه های مختلف‬ ‫ســینما فعال بوده و حدود ‪ 10‬سال اســت که به تولید و تدریس‬ ‫درزمینه استاپ موشن مشغول اســت‪ .‬اثار او با استفاده از تکنیک‬ ‫استاپ موشن با نام «ضبط صوت» در سال ‪ ۹۲‬تولید شده اند و بعد‬ ‫از ان‪ ،‬انیمیشن بلند «اقای گوزن» با استفاده از همان تکنیک مورد‬ ‫استقبال جشنواره های مختلف نیز قرار گرفته است ‪.‬‬ ‫«اقای گوزن» به عنوان شاخص ترین اثر سید مجتبی موسوی‪،‬‬ ‫محصول مشترک خانه انیمیشــن و حوزه هنری است که در ادامه‬ ‫حضورهای بین المللی خود در نهمین دوره از جشــــنواره انیبار‪،‬‬ ‫تنها جشنواره انیمیشن کوزوو‪ ،‬نمایش داده شد‪ .‬این انیمیشن در‬ ‫جشــــنواره جیفونی ایتالیا‪ ،‬جشنواره زاگرب کرواسی‪ ،‬جشنواره‬ ‫انیماموندی برزیل‪ ،‬جشنواره انســی فرانسه‪ ،‬جشنواره انیماتریکز‬ ‫فنالند‪ ،‬جشــــنواره جهانی فجر‪ ،‬بازار فیلم برلین حضور داشته و‬ ‫لوح تقدیر بخش مسابقه بین الملل جشنواره جهانی فجر‪ ،‬جایزه ویژه‬ ‫جشنواره انیمیشن زاگرب را دریافت کرد‪ .‬انیمیشن «اقای گوزن» در‬ ‫شصت وششمین دوره از جشنواره ملبورن استرالیا نیز حضور داشت‪.‬‬ ‫این داور برجسته دومین رویداد ملی استاپ موشن درباره خود و‬ ‫اثارش گفت‪« :‬نخستین اثر استاپ موشن خود را سال ‪ 1392‬ساختم‬ ‫و سپس در سال ‪ 1397‬کار اقای گوزن را ساختم که جوایز معتبر‬ ‫بین المللی و ملی زیادی را به خود اختصاص داده است‪ .‬بعد از ان‪ ،‬در‬ ‫سال ‪ 1399‬به استودیوی الیکا رفتم و در اخرین اثر الیکا که پروژه‬ ‫سینمایی است‪ ،‬مشغول به کار شدم‪ .‬ورود به این استودیو و پذیرش‬ ‫انها تنها به دلیل ساخت «اقای گوزن» نبود‪ ،‬چراکه با استانداردهای‬ ‫انها مطابقت نداشــت؛ در نتیجه برای راستی ازمایی چند پروژه را‬ ‫تعریف کردند تا به نوعی ازموده شوم‪ .‬این مرحله را به خوبی پشت‬ ‫سر گذاشته و پذیرفته شدم‪ .‬تجارب که در این مرحله کسب کردم‬ ‫تکرارنشــدنی بود؛ بنابراین تصمیم گرفتم با برگشت به ایران‪ ،‬این‬ ‫تجربه و دانش را با دیگران به ویژه نوجوانان به اشتراک بگذارم‪».‬‬ ‫موسوی افزود‪« :‬تصمیم گرفتم تا اســتودیویی را برای جذب و‬ ‫انتقال دانش و تجربه به عالقه مندان به ویژه نوجوانان تاسیس کنم‬ ‫اما متاسفانه شــرایط سیاســی و اقتصادی موجود در کشور اجازه‬ ‫نداد و این تصمیم اکنون در حال بررسی و پیگیری است‪ .‬همزمان‬ ‫با پیگیری های این اســتودیو‪ ،‬داوری رویداد ملی استاپ موشن را‬ ‫پیشــنهاد دادند که برای من جذاب بود‪ .‬به ایــن ترتیب‪ ،‬به جمع‬ ‫دوستان حوزه هنری کودک و نوجوان پیوســتم و تالش کردم از‬ ‫هر راهی کمکی برای نوجوانان باشم‪ ».‬وی با بیان اینکه با سختی‬ ‫ت‪‎‬های‬ ‫فراوانی استاپ موشن را در ایران فراگرفته است‪ ،‬درباره جذابی ‬ ‫استاپ موشن و توانایی های الزم نوجوانان برای ورود به این رشته‬ ‫گفت‪« :‬جذابیت استاپ موشــن برای من به دلیل کار مستقیم با‬ ‫دست و لمس شخصیت های اثر برای ساخت هر لحظه از کار بود؛ بر‬ ‫همین اساس این شیوه را انتخاب کرده و ان را ادامه دادم‪ .‬البته اثار‬ ‫اســتودیوی اردمن مثل واالس و گرومیت یا اثار بی نظیر استودیو‬ ‫الیکا که خلق شده اســت نیز موجب عالقه مندی من به این رشته‬ ‫و این تکنیک شد‪ .‬استاپ موشن یک هنر چندوجهی و درعین حال‬ ‫ارتیســتیک و البته خالقانه اســت؛ به این معنا که یک هنرمند‬ ‫استاپ موشن باید در هنرهای بسیار زیادی اطالعات داشته و این‬ ‫هنرها را تمرین کرده باشد‪ .‬هرچقدر دانش شخص بیشتر باشد‪ ،‬بهتر‬ ‫می تواند از این تکنیک استفاده الزم را ببرد‪».‬‬ ‫کارگردان استاپ موشــن «اقای گوزن» گفــت‪« :‬کتاب های‬ ‫متعددی برای این کار وجود دارد و در کنار ان‪ ،‬تمرین های روزانه‬ ‫نیاز است تا بتوانند به عنوان مثال‪ ،‬همان خمیری که شکل حجم‬ ‫یا ادم را به ان دادند‪ ،‬به درستی انیمیت کنند‪ .‬بعد از اینکه از طرق‬ ‫مختلف مثل مطالع ه کتاب‪ ،‬فیلم یا اموزش های روزامد دانش پایه‬ ‫کسب شد‪ ،‬شخص باید تمرین روزانه داشته باشد و به صورت مداوم‬ ‫در کنار مطالعه‪ ،‬این تمرینات را تکرار کند تا بعد از مدتی‪ ،‬به سطحی‬ ‫از توانمندی مناسب دست یابد تا در اینده بتواند گرایش خود را چه‬ ‫در حوزه ساخت و چه در حوزه انیمیت انتخاب کند‪».‬‬ ‫موســوی در تکمیل این بخش افــزود‪« :‬دو کتــاب در حوزه‬ ‫استاپ موشن برای نوجوانان عالقه مند معرفی می کنم؛ کتاب اول با‬ ‫نام ‪ stop motion craft skills for model animation‬در‬ ‫حوزه ساخت به یکسری مبانی اشاره کرده و ساخت پاپت را به صورت‬ ‫علمی و در قالب استاندارد جهانی اموزش می دهد و کتاب دوم که‬ ‫قوانین انیمیت را به خوبی برای انیماتور توضیح می دهد‪ ،‬کتابی از‬ ‫ریچارد ویلیامز با عنــوان ‪ The animator’s survival kit‬یا‬ ‫راهنمای جامع انیماتورها بوده که ترجمه شده است‪ .‬افراد می توانند‬ ‫از این دو کتاب بهترین اســتفاده را ببرند‪ .‬وی ادامه داد‪« :‬با بروز و‬ ‫ظهور نرم افزارهای ساده ای که روی گوشی های تلفن همراه نصب‬ ‫می شد‪ ،‬دیگر ساخت استاپ موشن قابلیت دور از دسترسی نبود؛ به‬ ‫این ترتیب‪ ،‬نوجوانان به سادگی توانایی ساخت و خلق یک رویداد‬ ‫و روایت یک قصه را به دســت اوردند‪ .‬این کار بــا نرم افزاری به نام‬ ‫‪ Stop Motion Studio‬انجام می شود که در دومین رویداد ملی‬ ‫استاپ موشن که به همت حوزه هنری کودک و نوجوان برگزار شد‬ ‫نیز از همین نرم افزار استفاده شد‪ ».‬عضو هیئت داوری استاپ موشن‬ ‫درباره این رویداد و نقاط قوت و ضعف ان گفت‪« :‬دومین رویداد ملی‬ ‫استاپ موشن روحیه کار تیمی را در نوجوانان حاضر در ان تقویت‬ ‫و فرصتی را برای انها فراهم کرد تا یک اثر استاپ موشن را طی چند‬ ‫روز به مرحله نهایی برسانند‪ .‬موســوی با بیان اینکه حوزه هنری‬ ‫کودک و نوجوان با برپایی این رویداد‪ ،‬نقش مهمی در شناسایی و‬ ‫شکوفایی استعدادهای نهفته و نهان نوجوانان سراسر کشور در رشته‬ ‫استاپ موشن داشته است‪ ،‬اظهار داشت‪« :‬ما نیز در داوری اثار عالوه‬ ‫بر خروجی نهایی هر تیم‪ ،‬مجموعه ای از برایند رشدیافته هر گروه و‬ ‫هر یک از اعضای ان را مدنظر قرار دادیم‪».‬‬ ‫وی در پایان گفت‪« :‬رویداد ملی استاپ موشن شبکه استعدادیابی‬ ‫استاپ موشــن برای نوجوانان است که این اســتعدادها از سوی‬ ‫برگزارکنندگان ان شناسایی و عالوه بر جذب‪ ،‬در اینده ای نزدیک‬ ‫به دنیای حرفه ای این رشته تزریق می شوند‪ ».‬گفتنی است؛ دومین‬ ‫رویداد ملی استاپ موشن به دبیری محسن مشرقی‪ ،‬پس از برگزاری‬ ‫رویدادهای استانی‪ ،‬از ‪ 13‬تا ‪ 15‬اردیبهشت در تهران برگزار شد‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1623

روزنامه صبا 1623

شماره : 1623
تاریخ : 1403/01/20
روزنامه صبا 1622

روزنامه صبا 1622

شماره : 1622
تاریخ : 1403/01/19
روزنامه صبا 1621

روزنامه صبا 1621

شماره : 1621
تاریخ : 1403/01/18
روزنامه صبا 1620

روزنامه صبا 1620

شماره : 1620
تاریخ : 1402/12/28
روزنامه صبا 1619

روزنامه صبا 1619

شماره : 1619
تاریخ : 1402/12/27
روزنامه صبا 1618

روزنامه صبا 1618

شماره : 1618
تاریخ : 1402/12/26
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!