روزنامه صبا شماره 1414 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1414

روزنامه صبا شماره 1414

روزنامه صبا شماره 1414

‫سه شنبه| ‪ 19‬اردیبهشت ‪ 9 |1402‬می ‪ 18 |2023‬شوال ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1414‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫محمدخزاعی‪:‬‬ ‫باید پاسخگو باشیم‬ ‫محسن برمهانی‪:‬‬ ‫تکریم سرمایه هاى هنرى‬ ‫کشور را وظیفه مان مى دانیم‬ ‫عزت اهلل ضرغامی‪:‬‬ ‫صنایع دستی فرهنگ‬ ‫و هویت ما را تقویت می کند‬ ‫فال گیری سینمایی‬ ‫برای دبیر بعدی‬ ‫دبیر جشنواره‬ ‫فیلم فجر چه کسی‬ ‫پرونده صبا درباره تعطیلی‬ ‫پردیس تئاتر شهرزاد‬ ‫چه کسی چراغ را خاموش کرد؟!‬ ‫قطب الدین صادقی‪:‬‬ ‫«نباید» باشد!‬ ‫هالیوود‬ ‫تعطیل است‬ ‫به معنای واقعی کرمم شکست‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫سه شنبه ‪ 19‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1414‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫برمهانی‪ :‬تکریم سرمایه هاى هنرى کشور را وظیفه مان مى دانیم‬ ‫محسن برمهانی ضمن عیادت از محمد فیلی جویاى وضعیت سالمتى این بازیگر پیشکسوت سینما‬ ‫و تلویزیون پس از انجام عمل جراحى در دوران نقاهت شد‪ .‬معاون سیما ضمن مرور و تمجید همکاری ها‬ ‫و نقش افرینی های ماندگار این هنرمند توانا در مجموعه های تلویزیونی خطاب به «محمد فیلی» گفت‪:‬‬ ‫مخاطبان رسانه ملى نقش افرینى جنابعالى در سریال ماندگار «مختارنامه» را از یاد نخواهند برد‪ .‬برمهانى‬ ‫افزود‪ :‬ما در رسانه تکریم بزرگان و سرمایه هاى هنرى کشور را وظیفه مان مى دانیم‪ .‬فیلى نیز در این دیدار‬ ‫ضمن قدردانى از حضور محسن برمهانى گفت‪ :‬فعالیت در تلویزیون را فرصت مغتنم مى دانم و همواره در‬ ‫خدمت رسانه هستم‪/.‬صباخبر‬ ‫تی ان تی اهنگی منفجر شد‬ ‫حامداهنگیبا«تی ان تی»میزبانکمدین هایسینماشد‪.‬قسمت هایجدیدتی ان تیباحضورچهره های‬ ‫هنری‪ ،‬تولید و پخش می شود و در جدیدترین قسمت از این برنامه‪ ،‬مهران غفوریان و یوسف صیادی مهمان‬ ‫حامد اهنگی شــده اند‪« .‬تی ان تی» که از نوروز امسال در کنداکتور پخش فیلیمو قرار گرفت‪ ،‬یک برنامه‬ ‫ترکیبی شاد و سرگرم کننده است که با نگاهی به ایتم های مختلف مسابقه های مشهور دنیا طراحی و ساخته‬ ‫شده است‪ .‬در این مســابقه‪ ،‬اتفاقات هیجان انگیز در هر لحظه برای شرکت کنندگان رخ می دهد و حامد‬ ‫اهنگی فضایی سرگرم کننده و بانشاطی را برای مخاطبان و شرکت کنندگان در برنامه می سازد‪ .‬قسمت پنجم‬ ‫تی ان تی‪ ،‬روز گذشته با رویکرد جدید حضور چهره های هنری‪ -‬ورزشی منتشر شد‪/.‬صباخبر‬ ‫ریچارد استیون درایفس‪:‬‬ ‫استانداردهای جدید اسکار تهوع اور است‬ ‫اکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار اعالم کرده‬ ‫که برای بهبود تنوع در جوایز خود استانداردها و الزامات‬ ‫جدیدی برای نامزدهای اسکار بخش بهترین فیلم اعمال‬ ‫می کند‪ .‬ســتاره هالیوود و برنده اسکار بهترین بازیگر‬ ‫نقش اول مرد برای بازی در فیلم «دختر خداحافظی» با‬ ‫انتقاد از الزامات جدید ایجاد تنوع برای رقابت در اکادمی‬ ‫علوم و هنرهای تصویری‪ ،‬این استانداردها را تهوع اور و‬ ‫حال به هم زن خواند‪ .‬ریچارد اســتیون درایفس در گفت‬ ‫و گویی تفصیلی گفتمان حزبی و ایــن ابتکار اکادمی را‬ ‫مورد انتقاد قرار داد و گفت‪ :‬این یک هنر است‪ .‬هیچ کس‬ ‫نباید به من به عنوان یک هنرمند بگوید که باید تسلیم‬ ‫جدیدترین ایده ها درباره اخالق باشــم‪ .‬چه چیزی را به‬ ‫خطر می اندازیم؟ ایا واقع ًا در معرض خطر صدمه زدن به‬ ‫احساسات مردم هستیم؟ شما باید اجازه دهید‪ ،‬زندگی‬ ‫به معنای واقعی زندگی باشد‪ .‬متاســفم‪ ،‬فکر نمی کنم‬ ‫اقلیت یا اکثریتی در کشور وجود داشته باشد که باید به‬ ‫ان ها رسیدگی شود‪ .‬به دنبال انتقادها از نبود نامزد سیاه‬ ‫پوست یا اقلیت در مراسم اسکار سال ‪ ۲۰۱۶‬که به جنبش‬ ‫‪#‬اسکار_خیلی_سفید_اســت منجر شد‪ ،‬این اکادمی‬ ‫در تالش برای باالبردن نماینده هــای این گروه ها چهار‬ ‫استقبال چینی ها از محافظان کهکشان‬ ‫«محافظان کهکشــان ‪ »۳‬بــا اکــران در چیــن ‪ ۲۸‬میلیون در‬ ‫افتتاحیه اش فروخت که به معنی نتیجه ای خوب ولی نه قاطع از سهم‬ ‫فروش بین المللی ‪ ۱۶۸‬میلیون دالری فیلم بود‪.‬‬ ‫سومین فیلم از «محافظان کهکشان» که سی ودومین فیلم از دنیای‬ ‫سینمایی مارول است در اولین اخر هفته افتتاحیه اش در چین نشان‬ ‫داد این کشور پس از کاهش معامله با هالیوود در سال ‪ ۲۰۲۲‬اکنون‬ ‫اماده بازگشت به مراودات عادی تر است‪.‬‬ ‫پیش بینی شــده که این فیلم در نهایت کار خــود را با فروش ‪۷۴‬‬ ‫میلیون دالری در چین به پایان ببرد که در مقایســه با فروش ‪۸۶.۳‬‬ ‫میلیون دالر اولین فیلم «محافظان» در ســال ‪ ۲۰۱۴‬و فروش ‪۱۰۱‬‬ ‫میلیون دالری فیلم دوم در سال ‪ ۲۰۱۷‬پایین تر است‪.‬‬ ‫«محافظان کهکشان ‪ »۳‬با بازی کریس پرت‪ ،‬زویی سالدانا‪ ،‬ویلیام‬ ‫پولتر‪ ،‬کارن گیالن ووین دیزل بــه کارگردانی جیمز گان و برمبنای‬ ‫کمیک های مارول ساخته شده است‪/.‬مهر‬ ‫گیشه سینمای فرانسه به قبل از کرونا رسید‬ ‫فروش خوب ســینماهای فرانســه در ماه اوریل استقبال از‬ ‫سینماها حتی از سطح پیش از کرونا هم باالتر برود‪.‬‬ ‫گیشه سینماهای فرانسه با فروش ‪ ۱۹.۱‬میلیون بلیت در ماه‬ ‫اوریل موفق شد تا ‪ ۳۷.۸‬درصد نسبت به ماه مشابه در سال ‪۲۰۲۲‬‬ ‫باالتر برود؛ اما این همه ماجرا نیست و این میزان فروش حتی ‪۲.۷‬‬ ‫درصد باالتر از میانگین سال های ‪ ۲۰۱۷-۲۰۱۹‬است‪.‬‬ ‫اکران «برادران سوپر ماریو» کمپانی یونیورسال پرفروش ترین‬ ‫فیلم ماه اوریل را رقم زد‪ .‬در همین حال «سه تفنگدار‪-‬دارتانیان»‬ ‫تاکنون ‪ ۲.۳‬میلیون بلیت فروخته اســت‪ .‬ایــن فیلم اولین فیلم‬ ‫اسطوره ای ‪ ۲‬قسمتی فرانسه است و قسمت دومش قرار است ‪۱۳‬‬ ‫دسامبر اکران شود‪ .‬ماه می برای سینماهای فرانسه ماهی امیدوار‬ ‫کننده است زیرا جشنواره فیلم کن فرا می رسد و در عین حال فیلم‬ ‫افتتاحیه جشنواره یعنی «ژان دو باری» ساخته مایوین هم زمان‬ ‫راهی سینماهای فرانسه هم می شود‪/.‬مهر‬ ‫استاندارد تنظیم کرده است‪ .‬اکادمی اسکار به تازگی ‪۸۱۹‬‬ ‫عضو به اعضای خود اضافه کرده که ‪ ۴۵‬درصد ان را زنان و‬ ‫‪ ۳۶‬درصدش را غیر سفید پوست ها تشکیل می دهند‪ .‬در‬ ‫نمونه هایی از استانداردهای مورد اشاره که نامزد اسکار‬ ‫بهترین فیلم از سال ‪ ۲۰۲۴‬باید حداقل دو تا از این الزامات‬ ‫و معیارها را داشته باشد امده است‪:‬‬ ‫بند ‪ :۱‬حداقل یکی از بازیگران نقش اصلی یا بازیگران‬ ‫نقش مکمل شاخص فیلم از یک نژاد یا گروه قومی اقلیت‬ ‫باشد‪( .‬اسیا‪ ،‬هیسپانیکس‪ ،‬سیاهپوست و‪ .)...‬بند‪ :۲‬حداقل‬ ‫‪ ۳۰‬درصد نقش های دوم یا نقش های جزیی فیلم از حداقل‬ ‫دو گروه اقلیت باشند‪ .‬بند‪ :۳‬داستان اصلی‪ ،‬موضوع یا قصه‬ ‫فیلم بر یک گروه اقلیت متمرکز باشد‪.‬‬ ‫این الزامات برای فیلم های شرکت کننده در اسکار سال‬ ‫‪ ۲۰۲۴‬در نظر گرفته خواهد شد‪ .‬ستاره هالیوود گفت‪ :‬ایا‬ ‫به من می گویند که هرگز فرصتی برای بازی در نقش یک‬ ‫مرد سیاه پوست نخواهم داشت؟ ایا به شخص دیگری گفته‬ ‫می شود که اگر یهودی نیست‪ ،‬نباید در «تاجر ونیزی» بازی‬ ‫کند؟ ایا ما دیوانه ایم؟ او این الزام ها را خیلی حمایت گرایانه‬ ‫و از روی بی فکری خواند و گفت‪ :‬با مردم مثل بچه رفتار‬ ‫می کنیم‪/ .‬ایرنا‬ ‫هالیوود تعطیل است‬ ‫در حالی که ‪ 7‬روز از اعتصاب نویسندگان امریکا می گذرد‪ ،‬توقف‬ ‫کارهای نویســندگی به این معنی اســت که بســیاری از پروژه ها و‬ ‫برنامه های در دست تولید نیز متوقف شده اند‪.‬‬ ‫با تشــکیل صف های اعتراض و راهپیمایی در سراسر هالیوود و‬ ‫نیویورک‪ ،‬بســیاری از پروژه های فیلمنامه ای به ناچار با توقف روبرو‬ ‫شده اند و تعطیلی هالیوود که پس از رکود دوران پاندمی داشت سرپا‬ ‫می شد‪ ،‬دوباره چهره کرده است‪ .‬این در حالی است که اخرین اعتصاب‬ ‫نویسندگان ‪ ۱۵‬سال پیش رخ داده بود‪ .‬اشلی الیل از خالقان سریال‬ ‫«جلیقه زردها» اعالم کرد نوشتن فیلمنامه فصل سوم این سریال برای‬ ‫شبکه شوتایم متوقف شده و افزود‪ :‬کاری شگفت انگیز و خالقانه بود و‬ ‫من منتظرم زودتر انجمن نویسندگان با تولیدکنندگان به یک توافق‬ ‫منصفانه دست یابند تا به ان کار بازگردم‪.‬‬ ‫در این میان البته تولید بعضی از برنامه ها که فیلمنامه های شــان‬ ‫کامل شده بود ادامه می یابد‪/.‬مهر‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫صبح اعدام افخمی شروع شد‬ ‫تهیه کننده فیلم سینمایی صبح اعدام از اغاز پیش تولید این اثر سینمایی به کارگردانی بهروز افخمی‬ ‫خبر داد و افزود‪ :‬این فیلم برشی از بخش های پایانی زندگی طیب حاج رضایی است‪ .‬علی شیر محمدی در‬ ‫این باره اظهار کرد‪ :‬سوژه این اثر سینمایی درباره اعدام طیب حاج رضایی به بهانه نقش وی در راهپیمایی‬ ‫‪ ۱۵‬خرداد سال ‪ ۱۳۴۲‬است‪ .‬مجری طرح اذر‪ ،‬شهدخت‪ ،‬پرویز و دیگران تاکید کرد‪ :‬ضرورت روح انصاف و‬ ‫عدالت در بستر اجتماع دلیل پرداخت به این سوژه است و امیدواریم نتیجه کار مطلوب باشد‪ .‬به گفته این‬ ‫تهیه کننده سینما‪ ،‬بازیگران صبح اعدام از جمله بازیگر نقش طیب حاج رضایی به زودی معرفی خواهند‬ ‫شد‪ .‬شیرمحمدی تاکید کرد که این فیلم در تهران و حومه تهران فیلمبرداری خواهد شد‪/.‬ایرنا‬ ‫سه شنبه ‪ 19‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1414‬‬ ‫‪3‬‬ ‫چپ دست در راه اسکار‬ ‫فیلم کوتاه «چپ دست» در ادامه حضورهای جهانی خود‪ ،‬به جشنواره «دِدسنتر» امریکا که مورد تایید‬ ‫اکادمی اسکار است‪ ،‬راه یافت‪ .‬فیلم کوتاه «چپ دست» به نویسندگی و کارگردانی نسرین محمدپور و‬ ‫تهیه کنندگی فریبا عرب به بخش مسابقه بیست و سومین جشنواره بین المللی فیلم دِدسنتر در اوکالهمای‬ ‫امریکا راه یافت و در کنار ‪ ۳‬فیلم کوتاه ایرانی دیگر به رقابت می پردازد‪ .‬جشنواره بین المللی فیلم دِدسنتر‬ ‫‪ ۱۸‬تا ‪ ۲۱‬خرداد ماه ‪ ۱۴۰۲‬در اوکالهمای امریکا برگزار می شود و برگزیدگان ان در بخش های بهترین‬ ‫فیلم کوتاه و بهترین انیمیشن کوتاه به اکادمی اسکار معرفی خواهند شد‪ .‬در خالصه داستان امده است‪:‬‬ ‫«مریم تصمیمی بزرگ در سر دارد و قصد دارد کاری انجام دهد و خود را برای این کار اماده می کند اما‪»...‬‬ ‫یک فال گیری سینمایی برای دبیر بعدی‬ ‫دبیر جشنواره فیلم فجر چه کسی «نباید» باشد!‬ ‫از زمانی که توسط مدیران ســینمایی وعده داده شده بود‪ ،‬چند‬ ‫روزی هم گذشته‪ ،‬اما هنوز دبیر جشــنواره فیلم فجر معرفی نشده‬ ‫است‪ .‬شاید در گذشته‪ ،‬گاهی تا پاییز هم این اتفاق نمی افتاد اما در‬ ‫سال های اخیر‪ ،‬پیچ و مهره های اداره سینما و برپایی جشنواره طوری‬ ‫اســت که از همین امروز هم اگر حکمی به کسی بدهند‪ ،‬زمان برای‬ ‫برپایی درست این رویداد کم می اورد‪ .‬شاید همین یکی دو ساعت‬ ‫دیگر نام دبیر جدید را اعالم کنند‪ .‬شاید هم نه‪ .‬اساسا در این شرایط‬ ‫این که «چه کسی» دبیر اســت‪ ،‬زیاد مهم نیست‪ .‬مهم این است که‬ ‫دبیر جشنواره فیلم فجر نباید دافعه اش بیش از جاذبه اش باشد‪.‬‬ ‫دبیر جشنواره اول باید عاشق جشنواره و فیلم و فجر باشد‪.‬‬ ‫دبیر جشــنواره فیلم فجر‪ ،‬باید جای ان که همــه فکر و ذکرش‬ ‫خوشامد مدیر باالدستی باشــد‪ ،‬به این فکر کند که چه خدمتی به‬ ‫سینما و فرهنگ کشــور و مردم کرده است‪ .‬دبیر جشــنواره نباید‬ ‫درد «خودبرترپنداری» داشته باشد‪ .‬دبیر جشنواره فیلم فجر‪ ،‬باید‬ ‫بداند که تحت هر شرایطی‪« ،‬جشنواره» با «رسانه» معنا می گیرد‪.‬‬ ‫دبیر جشنواره‪ ،‬باید زبان احترام و تکریم را بداند‪ .‬دبیر جشنواره فیلم‬ ‫فجر باید کسی باشــد که چهار تا جوان و چهار تا پیشکسوت برای‬ ‫«تار» سیبیلش ارزش قائل باشند‪ .‬دبیر جشــنواره نباید نسبت به‬ ‫«سینماگر» و «اهالی رسانه» انقدر نگاه از باال به پایین داشته باشد‪.‬‬ ‫دبیر جشــنواره فیلم فجر باید انقدر اعتبار و وزن داشــته باشد که‬ ‫احترامش را به جا بیاورند و دست رد به پیشنهاداتش (برای داوری‬ ‫و انتخاب و حضور در جشــنواره) ‪-‬تحت هر شــرایطی‪ -‬نزنند‪ .‬دبیر‬ ‫جشنواره‪ ،‬باید مثل یک پدر‪ ،‬دوست داشــتنی باشد‪ .‬دبیر جشنواره‬ ‫فیلم فجر‪ ،‬باید از نظر «شعور»‪« ،‬سواد»‪« ،‬سلیقه» و «زیبایی شناسی»‬ ‫مورد تایید همگان باشد‪ .‬دبیر جشنواره فیلم فجر‪ ،‬چه مدرک دکترا‬ ‫داشته باشد و چه ســیکل‪ ،‬باید زبان انگلیســی بداند که با توجه به‬ ‫ادغام دوباره بخش ملی و بین المللی‪ ،‬بتواند برای حضار‪ ،‬به یک زبان‬ ‫جهانی حرف بزند‪ .‬دبیر جشنواره باید «فیلم بین» و «جشنواره رو»‬ ‫باشد‪ .‬او باید «ارتیســت» و «صاحب سلیقه» باشد‪ .‬از همین فردای‬ ‫انتصابش‪ ،‬بداند که رنگ و پوســتر و میزانسن جشنواره چهل و دوم‬ ‫فیلم فجر چیست‪ .‬دبیر جشنواره فیلم فجر نباید ترسو باشد و از هر‬ ‫«تیزی» بهراسد و کابوس شبانه ببیند‪ .‬دبیر جشنواره باید اعتقادات‬ ‫و وابستگی های سیاسی اش را فریاد نزد و بداند اگر «رفتار اقناعی» را‬ ‫بلد نباشد‪ ،‬به همان عقاید و نگرش خودش هم لطمه می زند‪.‬‬ ‫دبیر جشــنواره فیلم فجر نباید از «انتقاد» بترســد‪ .‬نباید برای‬ ‫خاموش کردن صدای منتقد‪ ،‬بودجه اختصاص دهد‪ .‬او باید بداند اگر‬ ‫یک «جشنواره کم نقص» برگزار کند‪ ،‬به طور طبیعی دیگر نیازی به‬ ‫اختصاص بودجه در این زمینه ندارد‪.‬‬ ‫دبیر جشنواره فیلم فجر باید از منتقدان و کارشناسان سینمایی به‬ ‫درستی بهره ببرد و جلوی انها سنگر نگیرد‪.‬‬ ‫و‪ ...‬دبیر جشنواره فیلم فجر‪ ،‬باید یک فرد امین مدیریت فرهنگی و‬ ‫غ باشد‪/.‬صباخبر‬ ‫توانمند باشد اما نباید اهل ریا و درو ‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫سه شنبه ‪ 19‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1414‬‬ ‫پرونده‬ ‫پرونده صبا درباره تعطیلی پردیس تئاتر شهرزاد‬ ‫چـه کسـی چـراغ را خامـوش ک‬ ‫سمیه خاتون اسفند ماه سال ‪ 1401‬بود‪ ،‬که قاسم جعفری مدیر عامل شهرزاد با نامه ای سرگشاده خطاب به رئیس وزارت فرهنگ و ارشاد‬ ‫اسالمی‪ ،‬وضعیت پردیس شهرزاد را با وجود کارشکنی های بیش از پیش مرکز هنرهای نمایشی در حال تعطیل شدن‬ ‫گزارش‬ ‫اعالم کرد‪ .‬قاسم جعفری در این نامه ضمن اعالم و ابراز بی کفایتی مسئوالن مرکز‪ ،‬سیاست های دو پهلو و دوگانه مرکز‬ ‫را در برابر هنرمندان در طول این سال ها نشانه گرفت‪ ،‬مطلبی که روزنامه صبا پیش از این با موضوع بی عدالتی در ممیزی ها به عنوان‬ ‫چالش جدید هنرمندان مطرح کرده بود‪ ،‬که حاکی از سیاست های دو گانه مرکز نسبت به هنرمندان تئاتر و نمایش است‪ .‬این مسئله‬ ‫چالش عمیقی در هنر تصویر و صحنه امروز ایران است که گویا مرز مجوز ها و ممیزی ها بسته به اشخاص تولید کننده تغییر می کند! در‬ ‫ادامه پرونده مجموعه شهرزاد‪ ،‬اخباری در فضای مجازی از طرف خبرگزاری ایرنا منتشر شد با این موضوع که این مجموعه از بازه زمانی‬ ‫که در حال تعمیرات داخلی مجموعه بوده است به عنوان اهرمی استفاده کرده است تا با طرح نامه و شکایت‪ ،‬علت کار نکردن مجموعه‬ ‫را به گردن دیگری اندازد و این در حالی است که مجموعه شهرزاد در سال گذشته بیشترین تعامل را با مرکز هنرهای نمایشی در اخذ‬ ‫مجوز نمایش و در تعدد نمایش های اجرا شده داشته است‪ ،‬پس از این خبر نیز مسئولین تصمیم گیرنده در شهرزاد نیز بیکار ننشسته و‬ ‫درباره اخبار منتشر شده مجددا بیانه ای را به نقل از مسئول روابط عمومی مجموعه شهرزاد در فضای مجازی و نزد خبرگزاری ها منتشر‬ ‫کردند‪ .‬به این شرح که خبر منتشر شده از سوی خبرنگاری است که اطالعات موثقی از وضعیت کنونی مجموعه شهرزاد ندارد و مکررا‬ ‫در جوابیه به بازگویی اطالعاتی پرداختند که مجموعه هنرهای نمایشی‪ ،‬حتی به نامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی مبنی بر همکاری‬ ‫با مجموعه شهرزاد بی اعتنا بود ه است‪ .‬خبرنگار صبا برای بررسی این پرونده از قاسم جعفری توضیحات بیشتری خواست؛ او گفت؛ در‬ ‫چند روز اینده متنی را با همین موضوع منتشر خواهم کرد‪ .‬به همین خاطر در پرونده حاضر با همین موضوع با چند تن از منتقدین و‬ ‫تو گو کردیم که در ادامه می خوانید‪.‬‬ ‫کارگردانان تئاتر گف ‬ ‫شقایق فرشته‪:‬‬ ‫ادعای قاسم جعفری کذب و دروغ است‬ ‫بیانیه ای از سوی روابط عمومی مجموعه شهرزاد منتشر‬ ‫شده است‪ ،‬شما ان را خوانده اید؟‬ ‫بله و از نظر من ادعایی که قاسم جعفری درمورد علت تعطیل شدن‬ ‫مجموعه شهرزاد داشته‪ ،‬کذب و دروغ است‪ .‬چرا که ایشان در بیانیه‬ ‫دوم خود صحبت از اجرای نمایش های کــرده اند که وجود ندارند‪،‬‬ ‫یکی از همین نمایش ها «دالروس ایکاروس» به کارگردانی همایون‬ ‫غنی زاده اســت‪ ،‬تا جایی که ما مطلع هستیم اصال همایون غنی زاده‬ ‫قصد به اجرا بردن نمایش ندارد‪ .‬اما درباره اینکه مرکز در دادن مجوز‬ ‫به نمایش ها سخت گیری می کند اتفاقا از حدود ‪ 8‬ماه پیش با تحرکاتی‬ ‫که در جامعه دست داد‪ ،‬دامنه محدودیت ها و سخت گیری کمتر شده‬ ‫است و در حال حاضر با توجه به نمایش هایی که هم اکنون روی صحنه‬ ‫است شاهد همکاری بیشتر مرکز با مجموعه های نمایشی هستیم‪ .‬که‬ ‫خوشبختانه با اســتفاده از امکانات دولتی هزینه کمتری را نیز برای‬ ‫اجاره سالن می پردازند در صورتی که همین نمایش ها اگر قرار بود‬ ‫در مجموعه شهرزاد اجرا بروند باید اجاره بهای سنگینی را هر شب به‬ ‫سالن دار پرداخت می کردند‪.‬‬ ‫در مجموع به نظر من گروه های حرفه ای نامدار حاضر به همکاری با‬ ‫شهرزاد نیستند و کسانی که در این مدت در مجموعه شهرزاد نمایش‬ ‫به اجرا بردند عمدتا جوانانی بودن که به واسطه شهرزاد می خواستند‬ ‫نام و رسمی برای خود دست و پا کنند‪ .‬در کنار همه این مسائل باید‬ ‫قبول کرد که قاسم جعفری برای تک تک نمایش هایی که در شهرزاد‬ ‫به اجرا رفته است حامی گروه های نمایشی و هنرمندان بوده اند و به‬ ‫واسطه نفوذی که داشتند بسیاری از مسائل غیر قابل اغماض و حل را‬ ‫برای گروه های نمایشی مرتفع می کردند‪.‬‬ ‫به نظر شما از زمانی که مجموعه شهرزاد به هر دلیلی کار‬ ‫نکرد‪ ،‬مجموعه های دیگر پرکارتر نشده اند؟‬ ‫بله‪ ،‬خوشبختانه به طور طبیعی نمایش هایی که می خواستند در‬ ‫شهرزاد اجرا بروند حاال به سمت سالن های دولتی کشیده شده اند‪.‬‬ ‫سالن های دولتی هم به خاطر رکودی که در سال گذشته تجربه کرده‬ ‫بودند نیاز داشتند تا با اشخاص اسم و رســم دار در تئاتر رونق را به‬ ‫سالن هایشان برگردانند‪.‬‬ ‫بهرحال بهتر بود که همه این ســالن ها با هم و درکنار هم‬ ‫کار کنند نه اینکه به واســطه کار نکردن مجموعه تئاتری‬ ‫مجموعه های دیگر فعال شود‪ ،‬درست است؟‬ ‫بله‪ ،‬صد درصد با حرف تان موافقم چــرا که در همین اندازه هم با‬ ‫معضل کمبود سالن و مخاطب فعال تئاتر مواجه هستیم‪.‬‬ ‫عباس غفاری‪:‬‬ ‫تعطیلی هر تماشاخانه ای غم انگیز است‬ ‫تحلیل تان از شرایط پیش امده در تئاتر شهرزاد چیست؟‬ ‫قاسم جعفری اسفند ماه سال گذشته نامه ای سرگشاده برای وزیر‬ ‫ارســال کردند و در ان از عملکرد معاون اداره کل هنرهای نمایشــی‬ ‫انتقاد کردند و اتفاقا در بیانیه دوم شهرزاد که به نقل از روابط عمومی‬ ‫درپاسخ به خبرنگار ایرنا منتشر شد عنوان کردند به دلیل انکه مواردی‬ ‫که از اسفند سال گذشته طرح کرده اند حل نشده به همین خاطر فعال‬ ‫مجموعه شهرزاد‪ ،‬نمایشی را به روی صحنه نخواهد برد‪ .‬با این تفاسیر‬ ‫احتمال بنده این است که دراینده نزدیک دوباره مجموعه شهرزاد به‬ ‫چرخه فعالیت باز خواهد گشــت و اگر بخواهیم به صورت ریشه ای به‬ ‫این مسئله نگاه کنیم بیشتر یک دعوای شخصی است که دالیل متعدد‬ ‫و زیادی می تواند داشته باشــد‪ .‬اما از نظر من به طور کلی تعطیلی هر‬ ‫تماشاخانه ای برای اهالی هنری غم انگیز است و به ضرر هنر است‪ .‬این‬ ‫مسئله منوط به سالنی خاص در شهری خاص نمی شود هر تعطیلی و یا‬ ‫کار نکردن مرکز هنری در این شرایط برای هنر و فرهنگ اسیب زا است‪.‬‬ ‫اینکه برخی هنرمندان مدعی اند‪ ،‬مجموعه شــهرزاد به‬ ‫دنبال اجرای خوب و حرفه ای بوده است و به همین دلیل حاال‬ ‫به او مجوز نمی دهند را چگونه ارزیابی می کنید؟‬ ‫سوال من این اســت که این ادعا با چه امار ومعیاری قابل اثبات‬ ‫است‪ ،‬اینکه شهرزاد مجموعه ای تئاتری و پرفروش بوده است کامال‬ ‫قابل استناد و قبول اســت‪ .‬اما از نظر من به هیچ عنوان نمایش های‬ ‫یک مجموعه را نمی توان در خوب و بد دســته بندی کرد همان طور‬ ‫که در حال حاضر نمایش های خوبی از دوستان هنرمند در مجموعه‬ ‫تئاترهای متفاوت شــاهد هستیم که اتفاقا بیشــتر ان ها اجتماعی‬ ‫وحرف امروز جامعــه را نقل می کنند‪ .‬در پایــان ازنظر من این گونه‬ ‫حرف ها در این شــرایط خوب نیســت و به ضرر همه است چرا که‬ ‫باعث شکاف انداختن میان هنرمندان و حتی مدیران مجموعه های‬ ‫نمایشی می شود‪.‬‬ ‫قاسم جعفری هم مانند همه مدیران گله ای از جنس بقیه مدیران‬ ‫در این شرایط دارند ایشان در نامه اول خود به وضوح اشاره کرده اند‬ ‫که سخت گیری های شــورای ارزشــیابی نظارت در مرکز هنرهای‬ ‫نمایشی به قدری زیاد است که باعث نابودی تئاتر در ایران می شود‪،‬‬ ‫این مسئله که مرکز هنرهای نمایشی‪ ،‬اثری را به جای اصالح‪ ،‬قیچی‬ ‫می کند و یا مجوز اجرا نمی دهد برای دوستانی که ماه ها برای تولید‬ ‫ان وقت گذاشته اند قابل هضم نیست‪ ،‬چرا که زمانی برای جایگرین‬ ‫کردن ندارند و این مسائل به مرور هنر تئاتر در ایران را فلج می کند‪.‬‬ ‫همان طور که در همین روزهای اخیر شاهد گلگی یک مدیر دولتی‬ ‫از مدیر دولتی دیگــر بودیم مبنی بر اینکه چرا بــه نمایش «بک تو‬ ‫بلک» به کارگردانی سجاد افشاریان که اتفاقا در ابتدا تقاضای اجرا در‬ ‫سالن اصلی تئاتر شهر را داشته است مجوز اجرا نداده اند! همان طور‬ ‫که شــاهد بودید این نمایش در مجموعه شهرزاد اجرا رفت و یکی از‬ ‫پرفروش ترین نمایش های این مجموعه شد‪ .‬بنابراین مشکالتی که‬ ‫قاســم جعفری این روزها ان را پررنگ کرده‪ ،‬از دیرباز در تئاتر ایران‬ ‫بوده هست و تقریبا تمامی سالن ها با این قضایا همواره درگیر هستند‪.‬‬ ‫یک طرفه به قاضی نرویم‬ ‫یک منبع اگاه‪ ،‬درباره عملکرد سال گذشته مجموعه هنرنمایشی‬ ‫گفت؛ شورای ارزشیابی نظارت مرکز هنرهای نمایشی هیچ نمایشی‬ ‫را توقیف نکرده است‪ .‬در این عملکر به صورت شفاف بیان شده است‬ ‫متن هایی مشمول تذکر و اصالحات شده اند اما هیچ نمایشی درسال‬ ‫گذشته توقیف نشده اســت‪ .‬قاســم جعفری در بیانیه خود از پنج‬ ‫نمایشنامه نام برده که با وجود موافقت وزیرفرهنگ‪ ،‬شورای نظارت‬ ‫به ان ها مجوز نداده اند؛ مسئله این است که نامه وزراء معموال در این‬ ‫شرایط مبنی برهمکاری در بروکراسی اداری و طبق ضوابط است به‬ ‫این معنی که اصال وزیر مسئول مجوز دادن به اجرای نمایش نیست‪،‬‬ ‫ایشان این مسئله را برای بررسی به دست مرکز و شورای نظارت سپرده‬ ‫اســت و طبیعتا مرکز نیز با توجه به قوانین و ائین نامه هایی که دارد‬ ‫عمل می کند البته من به شخصه متن این نامه مکتوب را ندیده ام اما‬ ‫به طور کلی معموال مکاتبات میان اداره ای به همین منوال اســت‪ .‬تا‬ ‫جایی که مطلع ام در حال حاضر مجموعه شهرزاد ‪ 16‬اثر را به مرکز‬ ‫برای درخواست مجوز ارسال کرده است‪ ،‬که گویا یکی از ان نمایش ها‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫سه شنبه ‪ 19‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1414‬‬ ‫‪5‬‬ ‫کـرد؟!‬ ‫هم در حال اجراست و برخی دیگر نیز در پروسه اخذ مجوز هستند‪.‬‬ ‫شهرزاد در سال گذشته بیشترین مجوز را برای اجرا از مرکز هنرهای‬ ‫نمایشی گرفته است که اتفاقاین نشان دهنده همکاری شدید مرکز‬ ‫با این مجموعه اســت‪ ،‬حاال اگر به هر دلیلی شورای نظارت با اجرای‬ ‫چند نمایشنامه موافق نباشد این به معنی کارشکنی است؟ من نمی‬ ‫دانم چرا در این شرایط از بیش ‪ 100‬نمایشی که مجوز گرفته و اجرا‬ ‫شده اند حرفی به میان نمی اید! به نظرم بهتر است منصفانه قضاوت‬ ‫کنیم و اگر قرار است عملکرد یک مرکز و یا سازمان را بسنجیم فقط‬ ‫به نقاطی که به ضرر ماست اشاره نکنیم چنانچه شهرزاد ‪ 100‬متن‬ ‫نمایشی می فرستاد و تنها با اجرای ‪ 2‬الی ‪ 3‬تا از ان ها موافقت می شد‬ ‫می توانستیم از این شرایط شاکی باشــیم اما وقتی تعداد اثار مجوز‬ ‫نگرفته خیلی کمتر از اثاری اســت که مجــوز گرفته و روی صحنه‬ ‫رفته اند‪ ،‬به نظر من این برداشت ها یک طرفه به قاضی رفتن است‪.‬‬ ‫جالل الدین دری‪:‬‬ ‫مدیران به دنبال جذب نظر باال دستی ها هستند نه مردم!‬ ‫اتفاقی که برای مجموعه شــهرزاد افتاده است و منجر به تعطیلی‬ ‫ان شــد‪ ،‬اولین تعطیلی نیســت و اخرین هم نخواهد بــود‪ .‬با روند‬ ‫سیاست گذاری که وزارت فرهنگ وارشــاد پیش گرفته‪ ،‬بسیاری از‬ ‫مجموعه داران و هنرمندان را بیکار خواهند شد‪ .‬سیاست گذاری که‬ ‫درحال حاضر در فضای فرهنگی وهنری ایران حکفرماســت بیشتر‬ ‫جانبداری از مجموعه ها و اثار سفارشی است‪ .‬در این رویه مطمئنا اثار‬ ‫مستقل ائم از تئاتر‪ ،‬سینما و‪ ...‬محکوم به بیکاری و شکست خواهندبود‪.‬‬ ‫این مسئله بیشــتر از همه درتلویزیون خود را نشــان داده است در‬ ‫شرایط حاضر من ‪ 5‬متن سریال تصویب شــده در تلویزیون دارم و‬ ‫با وجود انکه قرارداد ان بســته و پول ان ها هم پرداخت شده است‬ ‫برای ساخت در بروکراسی اداری تلویزیون رد شده است! از نظر من‬ ‫این یعنی حذف ادمها و انحصاری شدن سازمان برای عده ای خاص‪.‬‬ ‫متاسفانه در نمایش خانگی هم شاهد همین رویه هستیم همان طور‬ ‫که از زمانی که صنعت ســینما دچار رکود شد همان ادم ها با همان‬ ‫روند مافیایی نمایش خانگی را در دست گرفتند‪ .‬در حال حاضر هم‬ ‫اگر شاهد هستیم هنوز برخی پیشکسوتان در تئاتر باقی مانده اند به‬ ‫این دلیل است که تئاتر هنوز کامال انحصاری نشده است و احتمال این‬ ‫می رود که با سیاست گذاری جدید دولت در مراحل بعد این دوستان‬ ‫هم حذف شوند‪ .‬وقتی برای تئاتر مســتقل فضایی درست شود که‬ ‫نتواند نفس بکشد مشخصا از بین می رود‪ .‬البته که من به عنوان یک‬ ‫کارگردان تئاتر دوست دارم در سالن دولتی با درصد کمتر کار کنم!‬ ‫اما با تجربه ای که از اجرای نمایش «کافه عاشــقی» در فرهنگسرای‬ ‫نیاوران داشــتم ترجیح می دهم برای ارامش خودم و حفظ اثرم به‬ ‫سالن خصوصی بروم و درصد بیشتری بپردازم‪ .‬مدیران مراکز دولتی‬ ‫عمدتا به دنبال اثری هستند که باب طبع مدیران باال دستی شان باشد‬ ‫نه مردم! در مجموع هیچ گاه دولت مستقیم به هنرمند نمی گویند کار‬ ‫نکن بلکه انقدر شــرایط را برای هنرمند سخت کرده و او را در تنگنا‬ ‫قرار می دهند که هنرمند را به این نتیجه برسانند که اگر کار نکند بهتر‬ ‫است‪ .‬این سیاســت دولت در برابر هنرمندان و دسته بندی ان ها به‬ ‫دو قسمت که عده ای کار کنند و عده ای کار نکنند بسیار فلج کننده‬ ‫است‪ .‬در این شرایط برخی مفتخر به این عنوان هستند که ممنوع الکار‬ ‫هستند و کار نمی کنند‪ ،‬عده ای هم وجود دارند مانند بنده که ممنوع‬ ‫الکار نیستیم اما اجازه کار کردن هم ندارم‪.‬‬ ‫تجربه ای که مجموعه شهرزاد داشته اید چطور بود؟‬ ‫همکاری مجموعه شهرزاد با نمایش «کافه عاشقی» خوب بود و به‬ ‫یاد دارم که در چند مرتبه ای که مرکز هنرهای نمایشی‪ ،‬اصالحاتی را‬ ‫برای نمایش منظور می کرد‪ ،‬قاسم جعفری سعی کرد مشکل را به نفع‬ ‫گروه اجرایی کافه عاشقی حل و فصل کند‪.‬‬ ‫سهند خیرابادی‪:‬‬ ‫در بروکراسی اداری گیرت می اندازند‬ ‫از اجرا درمجموعه شهرزاد بگوئید؟‬ ‫من از تجربه اجرایی که در مجموعه شهرزاد داشتم بسیار راضی‬ ‫بودم و به طور کلی قاســم هوای هنرمند را داشت و در تمامی طول‬ ‫مدتی که بنده نمایش «مســتخدم» را در این مجموعه روی صحنه‬ ‫داشتم از جانبداری ایی که مدیر این مجموعه از هنرمند داشت بسیار‬ ‫راضی بودم‪.‬‬ ‫ایا بهای اجاره سالن گروه را تحت فشار نگذاشت؟‬ ‫از نظر من مجموعه شهرزاد امکانات و امتیازاتی را از همان اغاز به‬ ‫هنرمند می دهد که بقیه سالن ها ان را ندارند‪ ،‬پس به تبع ان طبیعی‬ ‫است که وقتی از امکاناتی استفاده می کنید بهای ان را بپردازید‪ .‬بلک‬ ‫باکس های شهرزاد با ‪ 300‬صندلی و استقبالی که در جذب مخاطب‬ ‫تئاتری دارد اعجاب انگیز است‪ ،‬من برای اجرای نمایش «مستخدم »‬ ‫هیچ تبلیغات خاصی نداشتم اما به دلیل فروش ویژه و همیشگی که‬ ‫مجموعه شهرزاد در سایت تیوال و ‪ ...‬دارد تا حدودی اجرای نمایش‬ ‫از نظر بازگشت هزینه و حتی ســود دهی بیمه شــده بود و این به‬ ‫خاطر رفت و امد زیاد مخاطب به شهرزاد است‪ .‬از نظرمن دوستانی‬ ‫که مدعی اند هزینه اجاره سالن شــهرزاد کمر هنرمند را شکسته به‬ ‫بی فکری انان بر می گردد چرا که مجموعــه های خصوصی به طور‬ ‫کلی از همان اغاز شرایط اجاره ســالن را در قرارداد عنوان می کنند‬ ‫با این وجود چرا هنرمند با توجه به نمایشــی که در دست اجرا دارد‬ ‫قراردادی را امضا می کند که به ضررش تمام شود؟! بله نمونه ای را در‬ ‫شهرزاد شاهد بودم از یک کارگردان تازه کار و نمایشی که در شهرزاد‬ ‫به روی صحنه برده بود‪ ،‬نمایش او هر شب تنها یک بلیت می فروخت‬ ‫و حاال با این نمایش معلوم الحال باید اجاره سالن هم می داد‪ ،‬او ادعا‬ ‫می کرد که قاسم کمر او را شکسته! در این اتفاق واضح است که مشکل‬ ‫از کجاست‪ ،‬چرا که از نظر من در هیچ زمانی اثر هنری خوب بازارش‬ ‫زمین نمانده است‪.‬‬ ‫اینکه مجموعه شهرزاد غیر فعال شــده است را چطور‬ ‫ارزیابی می کنید؟‬ ‫از نظر من به طور کلی بسته شدن افتضاح است‪ .‬با این وجود به نظر‬ ‫می اید مشکل تنها شهرزاد نیست! مشکل از سیستم است که ربطی به‬ ‫قاسم جعفری هم ندارد‪ .‬کار اخر من مونولوگی بود که امیرمهدی ژوله‬ ‫بازیگر ان بود ما حدود ‪ 40‬جلسه برای اماده شدن این نمایش تمرین‬ ‫کرده بودیم در همان ابتدا ‪ 4‬مرتبه نمایشــنامه با ادبیاتی به شدت‬ ‫توهین امیز رد شــد‪ ،‬در کل ایرادهایی که از این نمایشنامه گرفتند‬ ‫کامال مغرضانه بود و اصالحات ان شامل کل نمایش می شد نه قسمت‬ ‫های از ان! دســت اخر هم واضح بود که مشکل شــان با خود قاسم‬ ‫جعفری است و به دنبال بهانه تراشی هستند ان هم در زمانی که کلیه‬ ‫برنامه ریزی های کار انجام شده بود و حتی تاریخ اجرا را هم مشخص‬ ‫کرده بودیم‪ ،‬اما متاسفانه دوستان مرکز هنرهای نمایشی حتی برای‬ ‫بازبینی کار با ما همکاری نکردند‪ .‬در همان تایم همایون غنی زاده نیز‬ ‫نمایش «چاه باز کن» را برای اجرا داشــت که ان هم رد شد‪ .‬در این‬ ‫شرایط سالن دار چکار باید بکند؟ متاسفانه بروکراسی اداری طوری تو‬ ‫را گیر می اندازد که ناگزیر به کار نکردن می شوی؟‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫سه شنبه ‪ 19‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1414‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫درگوشی در تاالر هنر‬ ‫نمایش « َد ِرگوشی» بر اساس داستان «مربای شیرین» اثر هوشــنگ مرادی کرمانی به کارگردانی‬ ‫نرگس اصغری در تاالر هنر بــه صحنه خواهد رفت‪ .‬در نمایش « َد ِرگوشــی» احمد خیرابادی‪ ،‬مژگان‬ ‫موالیی‪ ،‬عرشیا طاولی‪ ،‬بهاره توکلی‪ ،‬باران صفدری‪ ،‬پرنیان ماندنی‪ ،‬شایان شیخ موگویی‪ ،‬تینا شریف زاده‪،‬‬ ‫علی صفدری‪ ،‬امیر محمد مجیدی‪ ،‬حسنا علی پور‪ ،‬علیرضا صادقیان‪ ،‬هستی دل خاک‪ ،‬سامان سلطانی‬ ‫به عنوان بازیگر حضور دارند‪ .‬در خالصه داستان نمایش امده است‪ :‬امیر شیشه مربایی را از بقالی محله‬ ‫می خرد‪ .‬او هر چه سعی می کند نمی تواند شیشه مربا را باز کند‪ .‬این موضوع کوچک به چالشی بزرگ در‬ ‫زندگی او و همچنین تمامی افراد جامعه بدل می شود‪/...‬مهر‬ ‫لوپتو منتشر شد‬ ‫مجموعه دو جلدی «لوپتو» توسط انتشارات مهرک منتشر شــد‪ .‬این مجموعه که به صورت یک‬ ‫کتاب برچسبی و یک کتاب رنگ امیزی تهیه شده است بر اساس انیمیشینی به همین نام است که سال‬ ‫گذشته در سینماهای کشور اکران شد‪ .‬در این کتاب با یک کارگاه و کارکنان بازیگوشی همراه می شویم‬ ‫که در حال ساخت اسباب بازی و عروسک هستند و مخاطب کودک در این ساخت و ساز ان ها را همراهی‬ ‫می کند‪ .‬در جلد برچسبی مجموعه‪ ،‬خردسال باید با چسباندن برچسب ها در جای مناسب‪ ،‬به ان ها کمک‬ ‫کند تا اسباب بازی ها ساخته و برای مشتریان ارسال شوند‪ .‬این مجموعه دوجلدی که نام ان برگرفته از‬ ‫گویش کرمانی ها است به عروسک یا اسباب بازی های دست ساز «لوپتو» می گویند‪/.‬ایرنا‬ ‫قطب الدین صادقی‪:‬‬ ‫به معنای واقعی کمرم شکست‬ ‫قطب الدین صادقی نویسنده‪ ،‬کارگردان و مدرس تئاتر با ابراز تاسف از تعطیلی تماشاخانه «شانو» عنوان‬ ‫کرد‪ :‬متاسفانه صاحب ملک با حکم دادگاه ما را از تماشاخانه بیرون انداخت و وسائل و تجهیزات سالن را درون‬ ‫کوچه پرتاب کرد‪ .‬من ‪ ۲‬سال برای حفظ این تماشاخانه تالش کردم اما هیچ نهاد و شخصیتی کمکی برای نگه‬ ‫داشتن این تماشاخانه به من نکرد‪.‬‬ ‫وی با ابراز تاسف از تعطیلی یک مکان فرهنگی افزود‪ :‬با پول االن نزدیک به ‪ ۱۰‬میلیارد تومان برای این‬ ‫تماشاخانه هزینه کرده ام‪ .‬صاحبخانه از من انتظار داشت ‪ ۸۰۰‬میلیون تومان دیگر به پول پیش اضافه کنم و‬ ‫‪ ۹۰‬میلیون تومان هم اجاره بدهم در حالی که اگر ما سه شیفت هم کار می کردیم‪ ،‬نمی توانستیم از پس این‬ ‫هزینه ها بربیاییم چه برسد به دستمزد کارکنان و هزینه های سالن‪ .‬در دوران کرونا ‪ ۲۲‬ماه تماشاخانه تعطیل‬ ‫بود و سال گذشته هم به دلیل شرایط اجتماعی کشور دوباره سالن تعطیل شد و حتی یک ریال هم درامد‬ ‫نداشتیم‪ .‬در طول این مدت به معنای واقعی کمر من شکســت و دریغ از کوچک ترین حمایتی از نهادهای‬ ‫مختلف‪ .‬نه شهرداری‪ ،‬نه اداره کل هنرهای نمایشی‪ ،‬نه حوزه هنری و نه هیچ جای دیگر کوچک ترین همکاری‬ ‫با من برای حفظ سالن نکردند‪ .‬تنها صندوق امید ‪ ۱۰۰‬میلیون تومان به من وام داده است همین‪.‬‬ ‫این هنرمند با سابقه تئاتر عنوان کرد‪ :‬در طول این مدت ضرر مالی وحشتناکی متحمل شدم و از لحاظ‬ ‫روانی هم به هم ریختم‪ .‬مشکالت مالی و فشارهای صاحب ملک و چند مشکل دیگر من را از پا انداخته است‪.‬‬ ‫در این شرایط و سن و سال نباید انقدر استرس و دل شوره و اضطراب داشته باشم‪ .‬همه این مشکالت برایم‬ ‫بسیار خسته کننده بود‪.‬‬ ‫با خودم گفتم دیگر کافی اســت بنابراین تصمیم گرفتم ان را رها کنم‪ .‬قبــل از اتفاقات اخیر قرار بود‬ ‫نمایش های «عروسی خون» لورکا و «ترس و نکبت رایش سوم» برشت را اجرا کنم که متوقف شد‪ .‬در حال‬ ‫حاضر صحبت هایی با تماشاخانه ایرانشهر مبنی بر اجرای «عروسی خون» داشتم که البته زمان اجرا هنوز‬ ‫مشخص نیست ولی احتماالً تابستان خواهد بود‪/.‬مهر‬ ‫صنایع دستی فرهنگ و هویت ما را تقویت می کند‬ ‫عزت اهلل ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و مریم جاللی معاون صنایع‬ ‫دستی از پنجمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی کشورمان بازدید‬ ‫و از نزدیک با فعاالن عرصه های صنایع دستی و گردشگری حاضر در‬ ‫نمایشگاه گفت وگو داشتند‪.‬‬ ‫ضرغامی در حاشیه این بازدید گفت‪ :‬صنایع دستی با تنوع باال در‬ ‫کشور تولید می شود و در صورتی که زمینه های مناسب فراهم شود‪،‬‬ ‫می تواند صادر شود‪ .‬او افزود‪ :‬من در هفته های اخیر با صادرکنندگان‬ ‫صنایع دستی چند جلسه داشــتم و حاال یکی یکی مسائل صادرات‬ ‫صنایع دستی را حل می کنیم‪ .‬وزیر میراث فرهنگی گفت‪ :‬برگزاری‬ ‫نمایشگاه هایی چون پنجمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران‬ ‫به ما کمک می کند که بتوانیم صنایع دستی مان را به جهانیان معرفی‬ ‫کنیم‪ .‬وی ادامه داد‪ :‬حوزه صنایع دستی فرهنگ و هویت ما را تقویت‬ ‫می کند و مورد توجه دولت است‪ .‬این حوزه به گردشگری قوام می دهد‬ ‫و می تواند بخشی از صادرات کشور ما را تشکیل دهد‪/.‬صباخبر‬ ‫جنگ و صلح رسما اغاز شد‬ ‫اییــن افتتاحیه نمایش «جنــگ و صلح» به نویســندگی و‬ ‫کارگردانی میثم یوسفی با حضور رضا بابک‪ ،‬هرمز هدایت‪ ،‬ازاده‬ ‫پورمختار‪ ،‬بهرام عظیمی‪ ،‬مهدی میامی‪ ،‬اناهیتا غنی زاده‪ ،‬عباس‬ ‫جهانگیریان‪ ،‬محمد رضا یزدانپرســت‪ ،‬حامد زحمتکش‪ ،‬گیتی‬ ‫داوودی‪ ،‬حامد مهابادی‪ ،‬ســیاوش خادم حسینی‪ ،‬علی تهرانی‪،‬‬ ‫مریم رجبی فــرد‪ ،‬ابوالفضل همراه مدیر فرهنگســرای نیاوران و‬ ‫تعدادی از اعضای خانه تاتر و انجمن عکاسان و خبرنگاران برگزار‬ ‫گردید‪ .‬این نمایش مجلس بزم دو خانواده سازهای سنتی (ایرانی)‬ ‫و کالسیک (فرنگی) را در حال اجرای موسیقی نشان می دهد که‬ ‫ساز جوان‪ ،‬کمانچه از خانواده ســازهای ایرانی و چنگ از خانواده‬ ‫سازهای کالسیک عاشق و شیفته یکدیگر می شوند و با توجه به‬ ‫اختالفات فرهنگی و خانوادگی شان با ممنوعیت خانواده هایشان‬ ‫مواجه می شوند و‪ ...‬ناصر اویژه‪ ،‬بهنام متعارفی‪ ،‬الهام زارعی و‪ ...‬در‬ ‫این نمایش به عنوان بازیگر حضور دارند‪/.‬صباخبر‬ ‫نام توراندخت بر تابلوها نقش بست‬ ‫‪ ۲۰‬هنرمند نقاشی خط‪ ،‬به مناسبت هفته معلم و با شرکت در کارگاه‬ ‫«مشق مهر» که ذیل جشنواره بین المللی توراندخت برگزار شد‪ ،‬نام‬ ‫این معلم نمونه را قلم زدند‪ .‬عظیم فالح دبیر این کارگاه نقاشی خط‪،‬‬ ‫هدف از برگزاری این برنامه را تجلیل از بانــو «توراندخت عمرانی»‬ ‫به عنوان دبیر برجسته کشور و حامی حقوق بانوان ذکر کرد‪.‬‬ ‫فالح اضافه کرد‪ :‬در این کارگاه‪ ،‬هنرمندان از ســبک های مختلف‬ ‫نقاشی خط بهره جســتند و بر روی کاغذ‪ ،‬بوم‪ ،‬رزین‪ ،‬و حتی سنگ و‬ ‫ظروف شیشه ای مشق کردند‪.‬‬ ‫وی با اشــاره به اینکه این کارگاه در ذیل جشــنواره بین المللی‬ ‫توراندخت برگزار شد‪ ،‬افزود‪ :‬جشنواره توراندخت در بازه اردیبهشت‬ ‫تا مرداد ماه سال جاری در قالب فراخوان های مختلف با دریافت اثار‬ ‫شرکت کنندگان در سه بخش هنرهای تجسمی‪ ،‬موسیقی و سینما‬ ‫برگزار خواهد شد‪ .‬مراسم پایانی نیز مردادماه با حضور بانوان هنرمند‬ ‫ایران و دیگر کشورهای جهان برگزار خواهد شد‪/.‬ایسنا‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫نوجوانان با تاریخ بیگانه اند‬ ‫احمد عربلو نویسنده درباره کتاب جدید خود گفت‪ :‬کتاب جدیدم با عنوان «هزار داستان» در مراحل‬ ‫نهایی قرار دارد و به زودی منتشر می شود‪ .‬این کتاب به زبان طنز است و در ابتدا قرار بود برای جوانان باشد‬ ‫ولی داستان ها به نحوی است که همه مخاطبان در هر رده سنی می توانند ان را بخوانند‪ .‬این نویسنده در‬ ‫ادامه بیان کرد‪ :‬کتاب دیگری در دست انتشار دارم که تاریخ به زبان طنز است و درباره تاریخ ایران بعد از‬ ‫اسالم تا پایان دوره پهلوی است‪ .‬وی افزود‪ :‬این کتاب برای مخاطبان عالقه مند به طنز در نظر گرفته شده‬ ‫و هدفم این بود که کودکان و نوجوانان را بیشتر با تاریخ اشنا کنم زیرا متاسفانه در سال های اخیر نوجوانان‬ ‫با تاریخ بیگانه شده اند‪/.‬صباخبر‬ ‫اهدای جایزه دوربین طال به یادکیارستمی‬ ‫جایزه دوربین طال «عباس کیارستمی» در بخش نگاه نو جشنواره جایزه بین المللی «عکس ‪ »۵‬به‬ ‫برترین عکس اهدا می شود‪ .‬مهدی شادی زاده‪ ،‬دبیر جشنواره جایزه بین المللی «عکس ‪ »۵‬گفت‪ :‬نام این‬ ‫جشنواره برگرفته از فیلم عباس کیارستمی است که به شکل کامال تخصصی در زمینه عکس و ویدئو‬ ‫ارت است‪ .‬این جشنواره براساس این فیلم و یادبودی برای این کارگردان فقید پایه گذاری شد‪ .‬او در ادامه‬ ‫بیان کرد‪ :‬در سه دوره قبلی نتوانستیم جایزه ویژه ای را به نام «عباس کیارستمی» اختصاص دهیم در‬ ‫نتیجه در این دوره تصمیم گرفتیم جایزه دوربین طال عباس کیارستمی را داشته باشیم که این جایزه‬ ‫یک سمبل است‪/.‬ایسنا‬ ‫مهدی راحمی‪:‬‬ ‫نشانه ها را جابه جا کرده ام‬ ‫سه شنبه ‪ 19‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1414‬‬ ‫‪7‬‬ ‫گالری گردی شاید اخرین تفریح هنری باشد که مردم به ان روی بیاورند‪ .‬این مسئله تنها مختص به ایران نیست‬ ‫و در سراسر جهان وجود دارد‪ .‬قطعا یکی از دالیل‪ ،‬سرگرم ساز نبودن هنر تجسمی است‪ ،‬اما دلیل دیگری هم وجود‬ ‫دارد که شاید خیلی مهم باشد و ان احساس غریبی کردن مردم عام با فضای گالری ها و اثار هنرمندان تجسمی است‪.‬‬ ‫این در حالی است که اتفاقا هنرمندان عرصه تجسمی‪ ،‬غالبا خاکی و مردمی هستند و ارتباط با مردم در گالری ها را‬ ‫دوست دارند‪ .‬اثار نقاشی «مهدی راحمی» یکی از معروف ترین نقاش های حال حاضر ایران از ‪ ۸‬تا ‪ ۱۷‬اردیبهشت‬ ‫در گالری ارتیبیشن به نمایش گذاشته شده است‪ .‬حین ورود به گالری با این جمله که روی دیوار نوشته شده بود‬ ‫مواجه می شوم‪( :‬کنار امدن با انچه که می دانیم پایان تباهی دارد! نوعی بی تفاوتی و خو کردن با وضعیت اکنون‪.‬‬ ‫گویی در دل یک سیالب مهلک ضیافتی برپاست «ضیافتی در قعر») این جمالت کوتاه بیانگر حال تمام نقاشی هایی‬ ‫است که در گالری وجود دارد‪ .‬در تمام اثار یک نوع میهمانی یا ضیافت در حال برگزاری ست که در ان چهره افراد‬ ‫قابل شناسایی نیست اما جنسیت ان ها مشخص است‪ .‬اثار شما را به فکر فرو می برند که هنرمند چه چیزی را در‬ ‫این نقاشی ها می خواسته به ما نشان بدهد‪ .‬مهدی راحمی برای ما از اثارش چنین می گوید‪ :‬در این مجموعه اثار‪،‬‬ ‫چند نشانه مشترک وجود دارد‪ .‬در تمام اثار یک نوع بزم را حس می کنیم و سعی کرده ام شخصیتی را نشان دهم‬ ‫که با دیگر افراد حاضر در ضیافت متفاوت است‪ .‬در یکی از تابلوها که دران طبیعت ترسیم شده‪ ،‬چندین نفر وجود‬ ‫دارند‪ .‬در گوشه ای از نقاشی‪ ،‬در انتهای افق و فضای مه الود یک نقطه زرد کشیده ام که انگار نشان می دهد کورسوی‬ ‫امیدی هنوز هست‪ .‬یا در بعضی تابلوها‪ ،‬همه مشغول انجام دادن کاری هستند؛ یک نفر با عزم راسخ به سمت جلو‬ ‫حرکت می کند‪ .‬یا یک زن در گوشه ای تنها است و تندیس وار گویی می خواهد جمعی را نجات بدهد‪ .‬او ادامه داد‪ :‬هر‬ ‫کدام از اثار به نوعی چنین اشاراتی دارند و من نشانه ها را در اثار جابه جا کرده ام اما همگی موضوع مشترکی دارند؛‬ ‫اینکه نجات دهنده یا روزنه امیدی هست و شاید حتی بتوان نگاه بدبینانه ای به اثار داشت؛ اینکه کسی هست اما‬ ‫کسی به او توجهی ندارد‪ ...‬راحمی به صبا گفت‪ :‬من فقط راوی یک وضعیت هستم و هرگز نتیجه گیری نمی کنم‪.‬‬ ‫من یک نقاشم‪ .‬انچه را که می بینم یا حس می کنم‪ ،‬می کشم‪ .‬شاید بتوان اسمش را هشدار گذاشت‪ ...‬من در نقاشی‬ ‫سعی دارم نگاه جهان شمولی داشته باشم که اگر کسی از کشوری دیگر این ضیافت را دید‪ ،‬تحت تاثیر قرار بگیرد‪.‬‬ ‫«مهدی راحمی» متولد بهار ‪ ۵۸‬از شهر کاشان است‪ .‬از نوجوانی متوجه استعداد نقاشی خودش شد‪ .‬اولین استاد او‬ ‫در کاشان «مهدی اسدزاده» است که مبانی پایه و اکادمیک و انواع تکنیک را در کنارش اموخت‪ .‬راحمی در کنار‬ ‫«مهرداد خطایی» با هنر مدرن اشنا شد و به واسطه رفت و امدش به تهران و بازدید از گالری ها‪ ،‬با نقاشی مدرن و‬ ‫ذهنی اشنایی پیدا کرد و از نقاشی رئال فاصله گرفت اما همچنان در گوشه ای از اثارش‪ ،‬با یک توانایی فوق العاد ه در‬ ‫نقاشی رئال روبرو می شویم‪/.‬صباخبر‬ صفحه 7 ‫در نشست مشترک سازمان سینمایی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عنوان شد‪:‬‬ ‫بایـد پاسـخگو باشـیم‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫نشست مشترک مجموعه مدیران ســازمان سینمایی با کانون‬ ‫پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد‪.‬‬ ‫محمد خزاعی در این نشست با بیان اینکه کانون پرورش فکری‬ ‫کودکان و نوجوانان بخش جدایی ناپذیری از خاطره جمعی ماست‬ ‫گفت‪ :‬برای نخستین بار است که سازمان سینمایی با تمامی مدیران‬ ‫و معاونین خود در مجموعه های فرهنگی حضور پیدا می کند که‬ ‫به نوعی نقش سازنده در سینما دارند‪ .‬از سیاست های اصلی دولت‬ ‫سیزدهم در حوزه ســینما این اســت که به هم افزایی مناسبی با‬ ‫نهادهای مرتبط با عرصه فرهنگ و سینما برسیم‪ .‬سازمان سینمایی‬ ‫به عنوان متولی اصلی سینمای کشــور قطعا‪ ،‬در سایه همکاری و‬ ‫مشارکت سایر مجموعه های فرهنگی و سینمایی می تواند مشکالت‬ ‫این عرصه را حل و فصل نماید‪ .‬وی با اشاره به سابقه درخشان کانون‬ ‫در زمینه تولید محصوالت فرهنگی و ســینمایی برای کودکان و‬ ‫نوجوانان افزود‪ :‬با همکاری کانون می تواند اتفاقات خوب و بزرگی‬ ‫در عرصه فرهنگی و سینمایی حوزه کودکان و نوجوانان رقم بخورد‪.‬‬ ‫خزاعی یکی از مهم ترین دغدغه های سازمان سینمایی را موضوع‬ ‫سینمای کودک و نوجوان عنوان کرد و یاداور شد‪ :‬طرح های بسیار‬ ‫خوبی در طول چهار دهه اخیر در حوزه سینمای کودک و نوجوان‬ ‫از جمله؛ سینماهای اختصاصی کودک‪ ،‬دادن یارانه به این حوزه و‬ ‫دیگر ابتکاراتی از این دست مورد اجرا قرار گرفت اما‪ ،‬متاسفانه به رغم‬ ‫همه این اقدامات‪ ،‬روز به روز دستان ما در این عرصه خالی تر شد و‬ ‫امروز‪ ،‬وضعیت نامطلوبی داریم‪ .‬وی تصریح کرد‪ :‬شاید اگر ما مدیران‬ ‫و متولیان عرصه فرهنگی پس از دهه شصت‪ ،‬برنامه ریزی جامع و‬ ‫کاملی در این حوزه داشتیم‪ ،‬امروز بسیاری از نامالیمات فرهنگی در‬ ‫کشور تعدیل می شد‪ .‬بر این اساس‪ ،‬خوراکی که باید بومی‪ ،‬ایرانی و‬ ‫اسالمی باشد‪ ،‬بدل به خوراکی شده که از دیگر مجراها به پلتفرم ها و‬ ‫فضای مجازی ما تزریق و تاثیرات مخرب خود را بر جامعه و بخصوص‬ ‫کودک و نوجوان ما می گذارد‪ .‬رئیس سازمان سینمایی‪ ،‬یاداور شد‪:‬‬ ‫فرصت ما در دولت سیزدهم برای رفع این موانع بسیار اندک بوده و‬ ‫باید تمام اهتمام خود را در راستای این امر به کار ببندیم‪ .‬وی اضافه‬ ‫کرد‪ :‬یکی دیگر از موضوعات مهمی که سینمای کودک و نوجوان‬ ‫را ازار می دهد‪ ،‬بحث اکران فیلم اســت‪ .‬ما مخاطب بســیار خوبی‬ ‫در اموزش و پرورش داریــم و باید ظرفیت ‪ ۱۶‬میلیونی مخاطبین‬ ‫دانش اموزی را در حوزه سینمای کشور فعال کنیم‪ .‬خزاعی‪ ،‬ادامه‬ ‫داد‪ :‬متاسفانه‪ ،‬سینماهای کشور‪ ،‬از ساعات ابتدایی صبح تا ظهر‪،‬‬ ‫عمال تعطیل هستند و همین مسئله‪ ،‬امکان خوبی را در اختیار ما‬ ‫قرار می دهد تا سینماها را در اختیار مخاطبین دانش اموزی بگذاریم‬ ‫که البته‪ ،‬بهتر این اســت که متولی این امر‪ ،‬کانون پرورش فکری‬ ‫با همراهی کارگروهی متشــکل از وزارت اموزش و پرورش و بنیاد‬ ‫سینمایی فارابی یا سینماشهر باشد‪ .‬معتقدم اگر اقتصاد سینمای‬ ‫کودک احیا شود‪ ،‬تولید در این عرصه نیز احیا خواهد شد‪ .‬خزاعی‪،‬‬ ‫با بیان اینکه جشــنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان‬ ‫در این حوزه یک فرصت مضاعف به شمار می اید گفت‪ :‬می توان از‬ ‫ظرفیت دانش اموزی و مزیت سینماهای کانون در سراسر کشور به‬ ‫شکل فراگیرتری برای برگزاری این رویداد سینمایی استفاده کرد‪.‬‬ ‫همچنین می توان از طریق سینماهای ســیار فیلم های جشنواره‬ ‫را به مخاطبین این حوزه عرضه کرد‪ .‬رئیس ســازمان سینمایی با‬ ‫تاکید بر این نکته که به دنبال برطرف کــردن خالءهای مبتالبه‬ ‫این بخش هستیم‪ .‬خاطرنشان کرد‪ :‬فرصت اندکی داریم‪ .‬سازمان‬ ‫سینمایی اماده است به هر شــیوه ای برای کاهش و حل مشکالت‬ ‫کمک کند‪ .‬رئیس سازمان ســینمایی اظهار داشت‪ :‬باید سینمای‬ ‫کودک و مخاطب دانش اموزی احیاء شود‪ .‬سینمای کودک از چند‬ ‫جهت‪ :‬تولید‪ ،‬اکران‪ ،‬مخاطب‪ ،‬جشنواره ها و المپیادهای فیلمسازی‬ ‫قابل بررسی است‪ .‬برای تربیت نسل های جدید و تغذیه مناسب و‬ ‫اقناعی جامعه کودکان و نوجوانان کشور رسالت خطیری بر عهده‬ ‫مدیران فرهنگی است و باید پاسخگو باشیم‪ .‬وی با اشاره به مخاطبان‬ ‫گسترده دانش اموزی در کشور و نیاز ان ها به محصوالت تصویری‬ ‫و سینمایی جدید تاکید کرد‪ :‬الزم است در هر فصل اکران‪ ،‬برای این‬ ‫گروه مخاطب فیلم اکران شود‪ .‬پرده سینماهای ما نباید از فیلم های‬ ‫کودکان و نوجوانان خالــی بماند‪ .‬خزاعی با اشــاره به طرح اکران‬ ‫فیلم های خارجی در کشور خاطرنشان کرد‪ :‬حتی می توان در بسته‬ ‫فیلم های خارجی‪ ،‬اثار مناسب و مطلوب گروه های سنی کودک و‬ ‫نوجوان در نظر گرفته شود‪ .‬رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه‬ ‫صندوق سرمایه گذاری ســینمای کودک در بنیاد فارابی تاسیس‬ ‫شده است گفت‪ :‬در کنار فارابی و شــهرداری اصفهان و چند مرکز‬ ‫دیگر ‪ ،‬کانون پروروش فکری می تواند به عنوان یکی از اعضای این‬ ‫صندوق حضور پیدا کند‪ .‬حامد عالمتی‪ ،‬مدیرعامل کانون پرورش‬ ‫فکری کودکان و نوجوانان در این نشست‪ ،‬ضمن ابراز خرسندی از‬ ‫تحکیم تعامالت بین کانون و سازمان سینمایی‪ ،‬این همکاری را به‬ ‫فال نیک گرفته و اظهار داشت‪ :‬سازمان سینمایی و کانون پرورش‬ ‫فکری کودکان و نوجوانان در حیطه وظایف ذاتی خود‪ ،‬زمینه های‬ ‫همکاری عمیق و مشترکی داشته و به تعبیر دقیق تر‪ ،‬این دو نهاد‬ ‫همکار استراتژیک یکدیگر هستند‪ .‬از این رو‪ ،‬ما امادگی داریم تا در‬ ‫زمینه سرمایه گذاری در حوزه کودک و نوجوان با سازمان سینمایی‬ ‫اقدامات جدی و بزرگی از منظر سرمایه گذاری داشته باشیم‪.‬‬ ‫وی افزود‪ :‬نکته مهم در شرایط کنونی این است که اهالی سینما‪،‬‬ ‫نگاه ویژه ای در سطوح عالی به حوزه کودک و نوجوان ندارند و باید‬ ‫این نگاه را تقویت کرد‪ .‬ســینمای کودک و نوجوان از ظرفیت ها و‬ ‫توانمندی های عمیقی برخوردار اســت که می توان بر پایه تعامل‬ ‫سازنده بین کانون و سازمان ســینمایی این ظرفیت ها را بیش از‬ ‫پیش‪ ،‬بالفعل و کارامد کرد‪ .‬عالمتی در ادامه گفت‪ :‬در حوزه اکران‬ ‫دانش اموزی سینماها در سال تحصیلی جدید‪ ،‬ما ظرفیت های خوبی‬ ‫در حوزه وزارت اموزش و پرورش داریم و کانون هم از پتانسیل خوبی‬ ‫به شکل تخصصی در این حوزه برخوردار است‪ .‬بر همین اساس‪ ،‬ما به‬ ‫دنبال سینمای دانش اموزی هستیم و می توان از طریق کارگروه های‬ ‫تخصصی در این زمینه‪ ،‬اقدامات جدی و عملی ماندگاری را برداشت‪.‬‬ ‫مدیرعامل کانــون‪ ،‬تصریح کرد‪ :‬همه مراکز کانــون باید در حوزه‬ ‫پیرامونی خود‪ ،‬پوشش فرهنگی مناســبی داشته باشند و ان شاهلل‬ ‫در سال تحصیلی جدید بتوانیم‪ ،‬زمینه اکران دانش اموزی در حوزه‬ ‫کودک و نوجوان را با تکیه بر همین ظرفیت فعال کنیم‪/.‬صباخبر‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1844

روزنامه صبا 1844

شماره : 1844
تاریخ : 1403/12/22
روزنامه صبا 1843

روزنامه صبا 1843

شماره : 1843
تاریخ : 1403/12/21
روزنامه صبا 1842

روزنامه صبا 1842

شماره : 1842
تاریخ : 1403/12/20
روزنامه صبا 1841

روزنامه صبا 1841

شماره : 1841
تاریخ : 1403/12/19
روزنامه صبا 1840

روزنامه صبا 1840

شماره : 1840
تاریخ : 1403/12/18
روزنامه صبا 1839

روزنامه صبا 1839

شماره : 1839
تاریخ : 1403/12/15
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!