روزنامه صبا شماره 1414
روزنامه صبا شماره 1414
روزنامه صبا شماره 1414
سه شنبه| 19اردیبهشت 9 |1402می 18 |2023شوال |1444
سال دهم| شماره 8 |1414صفحه| 5000ناموت|
محمدخزاعی:
باید پاسخگو باشیم
محسن برمهانی:
تکریم سرمایه هاى هنرى
کشور را وظیفه مان مى دانیم
عزت اهلل ضرغامی:
صنایع دستی فرهنگ
و هویت ما را تقویت می کند
فال گیری سینمایی
برای دبیر بعدی
دبیر جشنواره
فیلم فجر چه کسی
پرونده صبا درباره تعطیلی
پردیس تئاتر شهرزاد
چه کسی چراغ را خاموش کرد؟!
قطب الدین صادقی:
«نباید» باشد!
هالیوود
تعطیل است
به معنای واقعی کرمم شکست صفحه 1
2
سه شنبه 19اردیبهشت 1402شماره 1414
خرب سیمنا و تلویزیون
برمهانی :تکریم سرمایه هاى هنرى کشور را وظیفه مان مى دانیم
محسن برمهانی ضمن عیادت از محمد فیلی جویاى وضعیت سالمتى این بازیگر پیشکسوت سینما
و تلویزیون پس از انجام عمل جراحى در دوران نقاهت شد .معاون سیما ضمن مرور و تمجید همکاری ها
و نقش افرینی های ماندگار این هنرمند توانا در مجموعه های تلویزیونی خطاب به «محمد فیلی» گفت:
مخاطبان رسانه ملى نقش افرینى جنابعالى در سریال ماندگار «مختارنامه» را از یاد نخواهند برد .برمهانى
افزود :ما در رسانه تکریم بزرگان و سرمایه هاى هنرى کشور را وظیفه مان مى دانیم .فیلى نیز در این دیدار
ضمن قدردانى از حضور محسن برمهانى گفت :فعالیت در تلویزیون را فرصت مغتنم مى دانم و همواره در
خدمت رسانه هستم/.صباخبر
تی ان تی اهنگی منفجر شد
حامداهنگیبا«تی ان تی»میزبانکمدین هایسینماشد.قسمت هایجدیدتی ان تیباحضورچهره های
هنری ،تولید و پخش می شود و در جدیدترین قسمت از این برنامه ،مهران غفوریان و یوسف صیادی مهمان
حامد اهنگی شــده اند« .تی ان تی» که از نوروز امسال در کنداکتور پخش فیلیمو قرار گرفت ،یک برنامه
ترکیبی شاد و سرگرم کننده است که با نگاهی به ایتم های مختلف مسابقه های مشهور دنیا طراحی و ساخته
شده است .در این مســابقه ،اتفاقات هیجان انگیز در هر لحظه برای شرکت کنندگان رخ می دهد و حامد
اهنگی فضایی سرگرم کننده و بانشاطی را برای مخاطبان و شرکت کنندگان در برنامه می سازد .قسمت پنجم
تی ان تی ،روز گذشته با رویکرد جدید حضور چهره های هنری -ورزشی منتشر شد/.صباخبر
ریچارد استیون درایفس:
استانداردهای جدید اسکار تهوع اور است
اکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار اعالم کرده
که برای بهبود تنوع در جوایز خود استانداردها و الزامات
جدیدی برای نامزدهای اسکار بخش بهترین فیلم اعمال
می کند .ســتاره هالیوود و برنده اسکار بهترین بازیگر
نقش اول مرد برای بازی در فیلم «دختر خداحافظی» با
انتقاد از الزامات جدید ایجاد تنوع برای رقابت در اکادمی
علوم و هنرهای تصویری ،این استانداردها را تهوع اور و
حال به هم زن خواند .ریچارد اســتیون درایفس در گفت
و گویی تفصیلی گفتمان حزبی و ایــن ابتکار اکادمی را
مورد انتقاد قرار داد و گفت :این یک هنر است .هیچ کس
نباید به من به عنوان یک هنرمند بگوید که باید تسلیم
جدیدترین ایده ها درباره اخالق باشــم .چه چیزی را به
خطر می اندازیم؟ ایا واقع ًا در معرض خطر صدمه زدن به
احساسات مردم هستیم؟ شما باید اجازه دهید ،زندگی
به معنای واقعی زندگی باشد .متاســفم ،فکر نمی کنم
اقلیت یا اکثریتی در کشور وجود داشته باشد که باید به
ان ها رسیدگی شود .به دنبال انتقادها از نبود نامزد سیاه
پوست یا اقلیت در مراسم اسکار سال ۲۰۱۶که به جنبش
#اسکار_خیلی_سفید_اســت منجر شد ،این اکادمی
در تالش برای باالبردن نماینده هــای این گروه ها چهار
استقبال چینی ها از محافظان کهکشان
«محافظان کهکشــان »۳بــا اکــران در چیــن ۲۸میلیون در
افتتاحیه اش فروخت که به معنی نتیجه ای خوب ولی نه قاطع از سهم
فروش بین المللی ۱۶۸میلیون دالری فیلم بود.
سومین فیلم از «محافظان کهکشان» که سی ودومین فیلم از دنیای
سینمایی مارول است در اولین اخر هفته افتتاحیه اش در چین نشان
داد این کشور پس از کاهش معامله با هالیوود در سال ۲۰۲۲اکنون
اماده بازگشت به مراودات عادی تر است.
پیش بینی شــده که این فیلم در نهایت کار خــود را با فروش ۷۴
میلیون دالری در چین به پایان ببرد که در مقایســه با فروش ۸۶.۳
میلیون دالر اولین فیلم «محافظان» در ســال ۲۰۱۴و فروش ۱۰۱
میلیون دالری فیلم دوم در سال ۲۰۱۷پایین تر است.
«محافظان کهکشان »۳با بازی کریس پرت ،زویی سالدانا ،ویلیام
پولتر ،کارن گیالن ووین دیزل بــه کارگردانی جیمز گان و برمبنای
کمیک های مارول ساخته شده است/.مهر
گیشه سینمای فرانسه به قبل از کرونا رسید
فروش خوب ســینماهای فرانســه در ماه اوریل استقبال از
سینماها حتی از سطح پیش از کرونا هم باالتر برود.
گیشه سینماهای فرانسه با فروش ۱۹.۱میلیون بلیت در ماه
اوریل موفق شد تا ۳۷.۸درصد نسبت به ماه مشابه در سال ۲۰۲۲
باالتر برود؛ اما این همه ماجرا نیست و این میزان فروش حتی ۲.۷
درصد باالتر از میانگین سال های ۲۰۱۷-۲۰۱۹است.
اکران «برادران سوپر ماریو» کمپانی یونیورسال پرفروش ترین
فیلم ماه اوریل را رقم زد .در همین حال «سه تفنگدار-دارتانیان»
تاکنون ۲.۳میلیون بلیت فروخته اســت .ایــن فیلم اولین فیلم
اسطوره ای ۲قسمتی فرانسه است و قسمت دومش قرار است ۱۳
دسامبر اکران شود .ماه می برای سینماهای فرانسه ماهی امیدوار
کننده است زیرا جشنواره فیلم کن فرا می رسد و در عین حال فیلم
افتتاحیه جشنواره یعنی «ژان دو باری» ساخته مایوین هم زمان
راهی سینماهای فرانسه هم می شود/.مهر
استاندارد تنظیم کرده است .اکادمی اسکار به تازگی ۸۱۹
عضو به اعضای خود اضافه کرده که ۴۵درصد ان را زنان و
۳۶درصدش را غیر سفید پوست ها تشکیل می دهند .در
نمونه هایی از استانداردهای مورد اشاره که نامزد اسکار
بهترین فیلم از سال ۲۰۲۴باید حداقل دو تا از این الزامات
و معیارها را داشته باشد امده است:
بند :۱حداقل یکی از بازیگران نقش اصلی یا بازیگران
نقش مکمل شاخص فیلم از یک نژاد یا گروه قومی اقلیت
باشد( .اسیا ،هیسپانیکس ،سیاهپوست و .)...بند :۲حداقل
۳۰درصد نقش های دوم یا نقش های جزیی فیلم از حداقل
دو گروه اقلیت باشند .بند :۳داستان اصلی ،موضوع یا قصه
فیلم بر یک گروه اقلیت متمرکز باشد.
این الزامات برای فیلم های شرکت کننده در اسکار سال
۲۰۲۴در نظر گرفته خواهد شد .ستاره هالیوود گفت :ایا
به من می گویند که هرگز فرصتی برای بازی در نقش یک
مرد سیاه پوست نخواهم داشت؟ ایا به شخص دیگری گفته
می شود که اگر یهودی نیست ،نباید در «تاجر ونیزی» بازی
کند؟ ایا ما دیوانه ایم؟ او این الزام ها را خیلی حمایت گرایانه
و از روی بی فکری خواند و گفت :با مردم مثل بچه رفتار
می کنیم/ .ایرنا
هالیوود تعطیل است
در حالی که 7روز از اعتصاب نویسندگان امریکا می گذرد ،توقف
کارهای نویســندگی به این معنی اســت که بســیاری از پروژه ها و
برنامه های در دست تولید نیز متوقف شده اند.
با تشــکیل صف های اعتراض و راهپیمایی در سراسر هالیوود و
نیویورک ،بســیاری از پروژه های فیلمنامه ای به ناچار با توقف روبرو
شده اند و تعطیلی هالیوود که پس از رکود دوران پاندمی داشت سرپا
می شد ،دوباره چهره کرده است .این در حالی است که اخرین اعتصاب
نویسندگان ۱۵سال پیش رخ داده بود .اشلی الیل از خالقان سریال
«جلیقه زردها» اعالم کرد نوشتن فیلمنامه فصل سوم این سریال برای
شبکه شوتایم متوقف شده و افزود :کاری شگفت انگیز و خالقانه بود و
من منتظرم زودتر انجمن نویسندگان با تولیدکنندگان به یک توافق
منصفانه دست یابند تا به ان کار بازگردم.
در این میان البته تولید بعضی از برنامه ها که فیلمنامه های شــان
کامل شده بود ادامه می یابد/.مهر صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
صبح اعدام افخمی شروع شد
تهیه کننده فیلم سینمایی صبح اعدام از اغاز پیش تولید این اثر سینمایی به کارگردانی بهروز افخمی
خبر داد و افزود :این فیلم برشی از بخش های پایانی زندگی طیب حاج رضایی است .علی شیر محمدی در
این باره اظهار کرد :سوژه این اثر سینمایی درباره اعدام طیب حاج رضایی به بهانه نقش وی در راهپیمایی
۱۵خرداد سال ۱۳۴۲است .مجری طرح اذر ،شهدخت ،پرویز و دیگران تاکید کرد :ضرورت روح انصاف و
عدالت در بستر اجتماع دلیل پرداخت به این سوژه است و امیدواریم نتیجه کار مطلوب باشد .به گفته این
تهیه کننده سینما ،بازیگران صبح اعدام از جمله بازیگر نقش طیب حاج رضایی به زودی معرفی خواهند
شد .شیرمحمدی تاکید کرد که این فیلم در تهران و حومه تهران فیلمبرداری خواهد شد/.ایرنا
سه شنبه 19اردیبهشت 1402شماره 1414
3
چپ دست در راه اسکار
فیلم کوتاه «چپ دست» در ادامه حضورهای جهانی خود ،به جشنواره «دِدسنتر» امریکا که مورد تایید
اکادمی اسکار است ،راه یافت .فیلم کوتاه «چپ دست» به نویسندگی و کارگردانی نسرین محمدپور و
تهیه کنندگی فریبا عرب به بخش مسابقه بیست و سومین جشنواره بین المللی فیلم دِدسنتر در اوکالهمای
امریکا راه یافت و در کنار ۳فیلم کوتاه ایرانی دیگر به رقابت می پردازد .جشنواره بین المللی فیلم دِدسنتر
۱۸تا ۲۱خرداد ماه ۱۴۰۲در اوکالهمای امریکا برگزار می شود و برگزیدگان ان در بخش های بهترین
فیلم کوتاه و بهترین انیمیشن کوتاه به اکادمی اسکار معرفی خواهند شد .در خالصه داستان امده است:
«مریم تصمیمی بزرگ در سر دارد و قصد دارد کاری انجام دهد و خود را برای این کار اماده می کند اما»...
یک فال گیری سینمایی برای دبیر بعدی
دبیر جشنواره فیلم فجر چه کسی «نباید» باشد!
از زمانی که توسط مدیران ســینمایی وعده داده شده بود ،چند
روزی هم گذشته ،اما هنوز دبیر جشــنواره فیلم فجر معرفی نشده
است .شاید در گذشته ،گاهی تا پاییز هم این اتفاق نمی افتاد اما در
سال های اخیر ،پیچ و مهره های اداره سینما و برپایی جشنواره طوری
اســت که از همین امروز هم اگر حکمی به کسی بدهند ،زمان برای
برپایی درست این رویداد کم می اورد .شاید همین یکی دو ساعت
دیگر نام دبیر جدید را اعالم کنند .شاید هم نه .اساسا در این شرایط
این که «چه کسی» دبیر اســت ،زیاد مهم نیست .مهم این است که
دبیر جشنواره فیلم فجر نباید دافعه اش بیش از جاذبه اش باشد.
دبیر جشنواره اول باید عاشق جشنواره و فیلم و فجر باشد.
دبیر جشــنواره فیلم فجر ،باید جای ان که همــه فکر و ذکرش
خوشامد مدیر باالدستی باشــد ،به این فکر کند که چه خدمتی به
سینما و فرهنگ کشــور و مردم کرده است .دبیر جشــنواره نباید
درد «خودبرترپنداری» داشته باشد .دبیر جشنواره فیلم فجر ،باید
بداند که تحت هر شرایطی« ،جشنواره» با «رسانه» معنا می گیرد.
دبیر جشنواره ،باید زبان احترام و تکریم را بداند .دبیر جشنواره فیلم
فجر باید کسی باشــد که چهار تا جوان و چهار تا پیشکسوت برای
«تار» سیبیلش ارزش قائل باشند .دبیر جشــنواره نباید نسبت به
«سینماگر» و «اهالی رسانه» انقدر نگاه از باال به پایین داشته باشد.
دبیر جشــنواره فیلم فجر باید انقدر اعتبار و وزن داشــته باشد که
احترامش را به جا بیاورند و دست رد به پیشنهاداتش (برای داوری
و انتخاب و حضور در جشــنواره) -تحت هر شــرایطی -نزنند .دبیر
جشنواره ،باید مثل یک پدر ،دوست داشــتنی باشد .دبیر جشنواره
فیلم فجر ،باید از نظر «شعور»« ،سواد»« ،سلیقه» و «زیبایی شناسی»
مورد تایید همگان باشد .دبیر جشنواره فیلم فجر ،چه مدرک دکترا
داشته باشد و چه ســیکل ،باید زبان انگلیســی بداند که با توجه به
ادغام دوباره بخش ملی و بین المللی ،بتواند برای حضار ،به یک زبان
جهانی حرف بزند .دبیر جشنواره باید «فیلم بین» و «جشنواره رو»
باشد .او باید «ارتیســت» و «صاحب سلیقه» باشد .از همین فردای
انتصابش ،بداند که رنگ و پوســتر و میزانسن جشنواره چهل و دوم
فیلم فجر چیست .دبیر جشنواره فیلم فجر نباید ترسو باشد و از هر
«تیزی» بهراسد و کابوس شبانه ببیند .دبیر جشنواره باید اعتقادات
و وابستگی های سیاسی اش را فریاد نزد و بداند اگر «رفتار اقناعی» را
بلد نباشد ،به همان عقاید و نگرش خودش هم لطمه می زند.
دبیر جشــنواره فیلم فجر نباید از «انتقاد» بترســد .نباید برای
خاموش کردن صدای منتقد ،بودجه اختصاص دهد .او باید بداند اگر
یک «جشنواره کم نقص» برگزار کند ،به طور طبیعی دیگر نیازی به
اختصاص بودجه در این زمینه ندارد.
دبیر جشنواره فیلم فجر باید از منتقدان و کارشناسان سینمایی به
درستی بهره ببرد و جلوی انها سنگر نگیرد.
و ...دبیر جشنواره فیلم فجر ،باید یک فرد امین مدیریت فرهنگی و
غ باشد/.صباخبر
توانمند باشد اما نباید اهل ریا و درو صفحه 3
4
سه شنبه 19اردیبهشت 1402شماره 1414
پرونده
پرونده صبا درباره تعطیلی پردیس تئاتر شهرزاد
چـه کسـی چـراغ را خامـوش ک
سمیه خاتون اسفند ماه سال 1401بود ،که قاسم جعفری مدیر عامل شهرزاد با نامه ای سرگشاده خطاب به رئیس وزارت فرهنگ و ارشاد
اسالمی ،وضعیت پردیس شهرزاد را با وجود کارشکنی های بیش از پیش مرکز هنرهای نمایشی در حال تعطیل شدن
گزارش
اعالم کرد .قاسم جعفری در این نامه ضمن اعالم و ابراز بی کفایتی مسئوالن مرکز ،سیاست های دو پهلو و دوگانه مرکز
را در برابر هنرمندان در طول این سال ها نشانه گرفت ،مطلبی که روزنامه صبا پیش از این با موضوع بی عدالتی در ممیزی ها به عنوان
چالش جدید هنرمندان مطرح کرده بود ،که حاکی از سیاست های دو گانه مرکز نسبت به هنرمندان تئاتر و نمایش است .این مسئله
چالش عمیقی در هنر تصویر و صحنه امروز ایران است که گویا مرز مجوز ها و ممیزی ها بسته به اشخاص تولید کننده تغییر می کند! در
ادامه پرونده مجموعه شهرزاد ،اخباری در فضای مجازی از طرف خبرگزاری ایرنا منتشر شد با این موضوع که این مجموعه از بازه زمانی
که در حال تعمیرات داخلی مجموعه بوده است به عنوان اهرمی استفاده کرده است تا با طرح نامه و شکایت ،علت کار نکردن مجموعه
را به گردن دیگری اندازد و این در حالی است که مجموعه شهرزاد در سال گذشته بیشترین تعامل را با مرکز هنرهای نمایشی در اخذ
مجوز نمایش و در تعدد نمایش های اجرا شده داشته است ،پس از این خبر نیز مسئولین تصمیم گیرنده در شهرزاد نیز بیکار ننشسته و
درباره اخبار منتشر شده مجددا بیانه ای را به نقل از مسئول روابط عمومی مجموعه شهرزاد در فضای مجازی و نزد خبرگزاری ها منتشر
کردند .به این شرح که خبر منتشر شده از سوی خبرنگاری است که اطالعات موثقی از وضعیت کنونی مجموعه شهرزاد ندارد و مکررا
در جوابیه به بازگویی اطالعاتی پرداختند که مجموعه هنرهای نمایشی ،حتی به نامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی مبنی بر همکاری
با مجموعه شهرزاد بی اعتنا بود ه است .خبرنگار صبا برای بررسی این پرونده از قاسم جعفری توضیحات بیشتری خواست؛ او گفت؛ در
چند روز اینده متنی را با همین موضوع منتشر خواهم کرد .به همین خاطر در پرونده حاضر با همین موضوع با چند تن از منتقدین و
تو گو کردیم که در ادامه می خوانید.
کارگردانان تئاتر گف
شقایق فرشته:
ادعای قاسم جعفری کذب و دروغ است
بیانیه ای از سوی روابط عمومی مجموعه شهرزاد منتشر
شده است ،شما ان را خوانده اید؟
بله و از نظر من ادعایی که قاسم جعفری درمورد علت تعطیل شدن
مجموعه شهرزاد داشته ،کذب و دروغ است .چرا که ایشان در بیانیه
دوم خود صحبت از اجرای نمایش های کــرده اند که وجود ندارند،
یکی از همین نمایش ها «دالروس ایکاروس» به کارگردانی همایون
غنی زاده اســت ،تا جایی که ما مطلع هستیم اصال همایون غنی زاده
قصد به اجرا بردن نمایش ندارد .اما درباره اینکه مرکز در دادن مجوز
به نمایش ها سخت گیری می کند اتفاقا از حدود 8ماه پیش با تحرکاتی
که در جامعه دست داد ،دامنه محدودیت ها و سخت گیری کمتر شده
است و در حال حاضر با توجه به نمایش هایی که هم اکنون روی صحنه
است شاهد همکاری بیشتر مرکز با مجموعه های نمایشی هستیم .که
خوشبختانه با اســتفاده از امکانات دولتی هزینه کمتری را نیز برای
اجاره سالن می پردازند در صورتی که همین نمایش ها اگر قرار بود
در مجموعه شهرزاد اجرا بروند باید اجاره بهای سنگینی را هر شب به
سالن دار پرداخت می کردند.
در مجموع به نظر من گروه های حرفه ای نامدار حاضر به همکاری با
شهرزاد نیستند و کسانی که در این مدت در مجموعه شهرزاد نمایش
به اجرا بردند عمدتا جوانانی بودن که به واسطه شهرزاد می خواستند
نام و رسمی برای خود دست و پا کنند .در کنار همه این مسائل باید
قبول کرد که قاسم جعفری برای تک تک نمایش هایی که در شهرزاد
به اجرا رفته است حامی گروه های نمایشی و هنرمندان بوده اند و به
واسطه نفوذی که داشتند بسیاری از مسائل غیر قابل اغماض و حل را
برای گروه های نمایشی مرتفع می کردند.
به نظر شما از زمانی که مجموعه شهرزاد به هر دلیلی کار
نکرد ،مجموعه های دیگر پرکارتر نشده اند؟
بله ،خوشبختانه به طور طبیعی نمایش هایی که می خواستند در
شهرزاد اجرا بروند حاال به سمت سالن های دولتی کشیده شده اند.
سالن های دولتی هم به خاطر رکودی که در سال گذشته تجربه کرده
بودند نیاز داشتند تا با اشخاص اسم و رســم دار در تئاتر رونق را به
سالن هایشان برگردانند.
بهرحال بهتر بود که همه این ســالن ها با هم و درکنار هم
کار کنند نه اینکه به واســطه کار نکردن مجموعه تئاتری
مجموعه های دیگر فعال شود ،درست است؟
بله ،صد درصد با حرف تان موافقم چــرا که در همین اندازه هم با
معضل کمبود سالن و مخاطب فعال تئاتر مواجه هستیم.
عباس غفاری:
تعطیلی هر تماشاخانه ای غم انگیز است
تحلیل تان از شرایط پیش امده در تئاتر شهرزاد چیست؟
قاسم جعفری اسفند ماه سال گذشته نامه ای سرگشاده برای وزیر
ارســال کردند و در ان از عملکرد معاون اداره کل هنرهای نمایشــی
انتقاد کردند و اتفاقا در بیانیه دوم شهرزاد که به نقل از روابط عمومی
درپاسخ به خبرنگار ایرنا منتشر شد عنوان کردند به دلیل انکه مواردی
که از اسفند سال گذشته طرح کرده اند حل نشده به همین خاطر فعال
مجموعه شهرزاد ،نمایشی را به روی صحنه نخواهد برد .با این تفاسیر
احتمال بنده این است که دراینده نزدیک دوباره مجموعه شهرزاد به
چرخه فعالیت باز خواهد گشــت و اگر بخواهیم به صورت ریشه ای به
این مسئله نگاه کنیم بیشتر یک دعوای شخصی است که دالیل متعدد
و زیادی می تواند داشته باشــد .اما از نظر من به طور کلی تعطیلی هر
تماشاخانه ای برای اهالی هنری غم انگیز است و به ضرر هنر است .این
مسئله منوط به سالنی خاص در شهری خاص نمی شود هر تعطیلی و یا
کار نکردن مرکز هنری در این شرایط برای هنر و فرهنگ اسیب زا است.
اینکه برخی هنرمندان مدعی اند ،مجموعه شــهرزاد به
دنبال اجرای خوب و حرفه ای بوده است و به همین دلیل حاال
به او مجوز نمی دهند را چگونه ارزیابی می کنید؟
سوال من این اســت که این ادعا با چه امار ومعیاری قابل اثبات
است ،اینکه شهرزاد مجموعه ای تئاتری و پرفروش بوده است کامال
قابل استناد و قبول اســت .اما از نظر من به هیچ عنوان نمایش های
یک مجموعه را نمی توان در خوب و بد دســته بندی کرد همان طور
که در حال حاضر نمایش های خوبی از دوستان هنرمند در مجموعه
تئاترهای متفاوت شــاهد هستیم که اتفاقا بیشــتر ان ها اجتماعی
وحرف امروز جامعــه را نقل می کنند .در پایــان ازنظر من این گونه
حرف ها در این شــرایط خوب نیســت و به ضرر همه است چرا که
باعث شکاف انداختن میان هنرمندان و حتی مدیران مجموعه های
نمایشی می شود.
قاسم جعفری هم مانند همه مدیران گله ای از جنس بقیه مدیران
در این شرایط دارند ایشان در نامه اول خود به وضوح اشاره کرده اند
که سخت گیری های شــورای ارزشــیابی نظارت در مرکز هنرهای
نمایشی به قدری زیاد است که باعث نابودی تئاتر در ایران می شود،
این مسئله که مرکز هنرهای نمایشی ،اثری را به جای اصالح ،قیچی
می کند و یا مجوز اجرا نمی دهد برای دوستانی که ماه ها برای تولید
ان وقت گذاشته اند قابل هضم نیست ،چرا که زمانی برای جایگرین
کردن ندارند و این مسائل به مرور هنر تئاتر در ایران را فلج می کند.
همان طور که در همین روزهای اخیر شاهد گلگی یک مدیر دولتی
از مدیر دولتی دیگــر بودیم مبنی بر اینکه چرا بــه نمایش «بک تو
بلک» به کارگردانی سجاد افشاریان که اتفاقا در ابتدا تقاضای اجرا در
سالن اصلی تئاتر شهر را داشته است مجوز اجرا نداده اند! همان طور
که شــاهد بودید این نمایش در مجموعه شهرزاد اجرا رفت و یکی از
پرفروش ترین نمایش های این مجموعه شد .بنابراین مشکالتی که
قاســم جعفری این روزها ان را پررنگ کرده ،از دیرباز در تئاتر ایران
بوده هست و تقریبا تمامی سالن ها با این قضایا همواره درگیر هستند.
یک طرفه به قاضی نرویم
یک منبع اگاه ،درباره عملکرد سال گذشته مجموعه هنرنمایشی
گفت؛ شورای ارزشیابی نظارت مرکز هنرهای نمایشی هیچ نمایشی
را توقیف نکرده است .در این عملکر به صورت شفاف بیان شده است
متن هایی مشمول تذکر و اصالحات شده اند اما هیچ نمایشی درسال
گذشته توقیف نشده اســت .قاســم جعفری در بیانیه خود از پنج
نمایشنامه نام برده که با وجود موافقت وزیرفرهنگ ،شورای نظارت
به ان ها مجوز نداده اند؛ مسئله این است که نامه وزراء معموال در این
شرایط مبنی برهمکاری در بروکراسی اداری و طبق ضوابط است به
این معنی که اصال وزیر مسئول مجوز دادن به اجرای نمایش نیست،
ایشان این مسئله را برای بررسی به دست مرکز و شورای نظارت سپرده
اســت و طبیعتا مرکز نیز با توجه به قوانین و ائین نامه هایی که دارد
عمل می کند البته من به شخصه متن این نامه مکتوب را ندیده ام اما
به طور کلی معموال مکاتبات میان اداره ای به همین منوال اســت .تا
جایی که مطلع ام در حال حاضر مجموعه شهرزاد 16اثر را به مرکز
برای درخواست مجوز ارسال کرده است ،که گویا یکی از ان نمایش ها صفحه 4
پرونده
سه شنبه 19اردیبهشت 1402شماره 1414
5
کـرد؟!
هم در حال اجراست و برخی دیگر نیز در پروسه اخذ مجوز هستند.
شهرزاد در سال گذشته بیشترین مجوز را برای اجرا از مرکز هنرهای
نمایشی گرفته است که اتفاقاین نشان دهنده همکاری شدید مرکز
با این مجموعه اســت ،حاال اگر به هر دلیلی شورای نظارت با اجرای
چند نمایشنامه موافق نباشد این به معنی کارشکنی است؟ من نمی
دانم چرا در این شرایط از بیش 100نمایشی که مجوز گرفته و اجرا
شده اند حرفی به میان نمی اید! به نظرم بهتر است منصفانه قضاوت
کنیم و اگر قرار است عملکرد یک مرکز و یا سازمان را بسنجیم فقط
به نقاطی که به ضرر ماست اشاره نکنیم چنانچه شهرزاد 100متن
نمایشی می فرستاد و تنها با اجرای 2الی 3تا از ان ها موافقت می شد
می توانستیم از این شرایط شاکی باشــیم اما وقتی تعداد اثار مجوز
نگرفته خیلی کمتر از اثاری اســت که مجــوز گرفته و روی صحنه
رفته اند ،به نظر من این برداشت ها یک طرفه به قاضی رفتن است.
جالل الدین دری:
مدیران به دنبال جذب نظر باال دستی ها هستند نه مردم!
اتفاقی که برای مجموعه شــهرزاد افتاده است و منجر به تعطیلی
ان شــد ،اولین تعطیلی نیســت و اخرین هم نخواهد بــود .با روند
سیاست گذاری که وزارت فرهنگ وارشــاد پیش گرفته ،بسیاری از
مجموعه داران و هنرمندان را بیکار خواهند شد .سیاست گذاری که
درحال حاضر در فضای فرهنگی وهنری ایران حکفرماســت بیشتر
جانبداری از مجموعه ها و اثار سفارشی است .در این رویه مطمئنا اثار
مستقل ائم از تئاتر ،سینما و ...محکوم به بیکاری و شکست خواهندبود.
این مسئله بیشــتر از همه درتلویزیون خود را نشــان داده است در
شرایط حاضر من 5متن سریال تصویب شــده در تلویزیون دارم و
با وجود انکه قرارداد ان بســته و پول ان ها هم پرداخت شده است
برای ساخت در بروکراسی اداری تلویزیون رد شده است! از نظر من
این یعنی حذف ادمها و انحصاری شدن سازمان برای عده ای خاص.
متاسفانه در نمایش خانگی هم شاهد همین رویه هستیم همان طور
که از زمانی که صنعت ســینما دچار رکود شد همان ادم ها با همان
روند مافیایی نمایش خانگی را در دست گرفتند .در حال حاضر هم
اگر شاهد هستیم هنوز برخی پیشکسوتان در تئاتر باقی مانده اند به
این دلیل است که تئاتر هنوز کامال انحصاری نشده است و احتمال این
می رود که با سیاست گذاری جدید دولت در مراحل بعد این دوستان
هم حذف شوند .وقتی برای تئاتر مســتقل فضایی درست شود که
نتواند نفس بکشد مشخصا از بین می رود .البته که من به عنوان یک
کارگردان تئاتر دوست دارم در سالن دولتی با درصد کمتر کار کنم!
اما با تجربه ای که از اجرای نمایش «کافه عاشــقی» در فرهنگسرای
نیاوران داشــتم ترجیح می دهم برای ارامش خودم و حفظ اثرم به
سالن خصوصی بروم و درصد بیشتری بپردازم .مدیران مراکز دولتی
عمدتا به دنبال اثری هستند که باب طبع مدیران باال دستی شان باشد
نه مردم! در مجموع هیچ گاه دولت مستقیم به هنرمند نمی گویند کار
نکن بلکه انقدر شــرایط را برای هنرمند سخت کرده و او را در تنگنا
قرار می دهند که هنرمند را به این نتیجه برسانند که اگر کار نکند بهتر
است .این سیاســت دولت در برابر هنرمندان و دسته بندی ان ها به
دو قسمت که عده ای کار کنند و عده ای کار نکنند بسیار فلج کننده
است .در این شرایط برخی مفتخر به این عنوان هستند که ممنوع الکار
هستند و کار نمی کنند ،عده ای هم وجود دارند مانند بنده که ممنوع
الکار نیستیم اما اجازه کار کردن هم ندارم.
تجربه ای که مجموعه شهرزاد داشته اید چطور بود؟
همکاری مجموعه شهرزاد با نمایش «کافه عاشقی» خوب بود و به
یاد دارم که در چند مرتبه ای که مرکز هنرهای نمایشی ،اصالحاتی را
برای نمایش منظور می کرد ،قاسم جعفری سعی کرد مشکل را به نفع
گروه اجرایی کافه عاشقی حل و فصل کند.
سهند خیرابادی:
در بروکراسی اداری گیرت می اندازند
از اجرا درمجموعه شهرزاد بگوئید؟
من از تجربه اجرایی که در مجموعه شهرزاد داشتم بسیار راضی
بودم و به طور کلی قاســم هوای هنرمند را داشت و در تمامی طول
مدتی که بنده نمایش «مســتخدم» را در این مجموعه روی صحنه
داشتم از جانبداری ایی که مدیر این مجموعه از هنرمند داشت بسیار
راضی بودم.
ایا بهای اجاره سالن گروه را تحت فشار نگذاشت؟
از نظر من مجموعه شهرزاد امکانات و امتیازاتی را از همان اغاز به
هنرمند می دهد که بقیه سالن ها ان را ندارند ،پس به تبع ان طبیعی
است که وقتی از امکاناتی استفاده می کنید بهای ان را بپردازید .بلک
باکس های شهرزاد با 300صندلی و استقبالی که در جذب مخاطب
تئاتری دارد اعجاب انگیز است ،من برای اجرای نمایش «مستخدم »
هیچ تبلیغات خاصی نداشتم اما به دلیل فروش ویژه و همیشگی که
مجموعه شهرزاد در سایت تیوال و ...دارد تا حدودی اجرای نمایش
از نظر بازگشت هزینه و حتی ســود دهی بیمه شــده بود و این به
خاطر رفت و امد زیاد مخاطب به شهرزاد است .از نظرمن دوستانی
که مدعی اند هزینه اجاره سالن شــهرزاد کمر هنرمند را شکسته به
بی فکری انان بر می گردد چرا که مجموعــه های خصوصی به طور
کلی از همان اغاز شرایط اجاره ســالن را در قرارداد عنوان می کنند
با این وجود چرا هنرمند با توجه به نمایشــی که در دست اجرا دارد
قراردادی را امضا می کند که به ضررش تمام شود؟! بله نمونه ای را در
شهرزاد شاهد بودم از یک کارگردان تازه کار و نمایشی که در شهرزاد
به روی صحنه برده بود ،نمایش او هر شب تنها یک بلیت می فروخت
و حاال با این نمایش معلوم الحال باید اجاره سالن هم می داد ،او ادعا
می کرد که قاسم کمر او را شکسته! در این اتفاق واضح است که مشکل
از کجاست ،چرا که از نظر من در هیچ زمانی اثر هنری خوب بازارش
زمین نمانده است.
اینکه مجموعه شهرزاد غیر فعال شــده است را چطور
ارزیابی می کنید؟
از نظر من به طور کلی بسته شدن افتضاح است .با این وجود به نظر
می اید مشکل تنها شهرزاد نیست! مشکل از سیستم است که ربطی به
قاسم جعفری هم ندارد .کار اخر من مونولوگی بود که امیرمهدی ژوله
بازیگر ان بود ما حدود 40جلسه برای اماده شدن این نمایش تمرین
کرده بودیم در همان ابتدا 4مرتبه نمایشــنامه با ادبیاتی به شدت
توهین امیز رد شــد ،در کل ایرادهایی که از این نمایشنامه گرفتند
کامال مغرضانه بود و اصالحات ان شامل کل نمایش می شد نه قسمت
های از ان! دســت اخر هم واضح بود که مشکل شــان با خود قاسم
جعفری است و به دنبال بهانه تراشی هستند ان هم در زمانی که کلیه
برنامه ریزی های کار انجام شده بود و حتی تاریخ اجرا را هم مشخص
کرده بودیم ،اما متاسفانه دوستان مرکز هنرهای نمایشی حتی برای
بازبینی کار با ما همکاری نکردند .در همان تایم همایون غنی زاده نیز
نمایش «چاه باز کن» را برای اجرا داشــت که ان هم رد شد .در این
شرایط سالن دار چکار باید بکند؟ متاسفانه بروکراسی اداری طوری تو
را گیر می اندازد که ناگزیر به کار نکردن می شوی؟ صفحه 5
6
سه شنبه 19اردیبهشت 1402شماره 1414
خرب فرهنگ و هرن
درگوشی در تاالر هنر
نمایش « َد ِرگوشی» بر اساس داستان «مربای شیرین» اثر هوشــنگ مرادی کرمانی به کارگردانی
نرگس اصغری در تاالر هنر بــه صحنه خواهد رفت .در نمایش « َد ِرگوشــی» احمد خیرابادی ،مژگان
موالیی ،عرشیا طاولی ،بهاره توکلی ،باران صفدری ،پرنیان ماندنی ،شایان شیخ موگویی ،تینا شریف زاده،
علی صفدری ،امیر محمد مجیدی ،حسنا علی پور ،علیرضا صادقیان ،هستی دل خاک ،سامان سلطانی
به عنوان بازیگر حضور دارند .در خالصه داستان نمایش امده است :امیر شیشه مربایی را از بقالی محله
می خرد .او هر چه سعی می کند نمی تواند شیشه مربا را باز کند .این موضوع کوچک به چالشی بزرگ در
زندگی او و همچنین تمامی افراد جامعه بدل می شود/...مهر
لوپتو منتشر شد
مجموعه دو جلدی «لوپتو» توسط انتشارات مهرک منتشر شــد .این مجموعه که به صورت یک
کتاب برچسبی و یک کتاب رنگ امیزی تهیه شده است بر اساس انیمیشینی به همین نام است که سال
گذشته در سینماهای کشور اکران شد .در این کتاب با یک کارگاه و کارکنان بازیگوشی همراه می شویم
که در حال ساخت اسباب بازی و عروسک هستند و مخاطب کودک در این ساخت و ساز ان ها را همراهی
می کند .در جلد برچسبی مجموعه ،خردسال باید با چسباندن برچسب ها در جای مناسب ،به ان ها کمک
کند تا اسباب بازی ها ساخته و برای مشتریان ارسال شوند .این مجموعه دوجلدی که نام ان برگرفته از
گویش کرمانی ها است به عروسک یا اسباب بازی های دست ساز «لوپتو» می گویند/.ایرنا
قطب الدین صادقی:
به معنای واقعی کمرم شکست
قطب الدین صادقی نویسنده ،کارگردان و مدرس تئاتر با ابراز تاسف از تعطیلی تماشاخانه «شانو» عنوان
کرد :متاسفانه صاحب ملک با حکم دادگاه ما را از تماشاخانه بیرون انداخت و وسائل و تجهیزات سالن را درون
کوچه پرتاب کرد .من ۲سال برای حفظ این تماشاخانه تالش کردم اما هیچ نهاد و شخصیتی کمکی برای نگه
داشتن این تماشاخانه به من نکرد.
وی با ابراز تاسف از تعطیلی یک مکان فرهنگی افزود :با پول االن نزدیک به ۱۰میلیارد تومان برای این
تماشاخانه هزینه کرده ام .صاحبخانه از من انتظار داشت ۸۰۰میلیون تومان دیگر به پول پیش اضافه کنم و
۹۰میلیون تومان هم اجاره بدهم در حالی که اگر ما سه شیفت هم کار می کردیم ،نمی توانستیم از پس این
هزینه ها بربیاییم چه برسد به دستمزد کارکنان و هزینه های سالن .در دوران کرونا ۲۲ماه تماشاخانه تعطیل
بود و سال گذشته هم به دلیل شرایط اجتماعی کشور دوباره سالن تعطیل شد و حتی یک ریال هم درامد
نداشتیم .در طول این مدت به معنای واقعی کمر من شکســت و دریغ از کوچک ترین حمایتی از نهادهای
مختلف .نه شهرداری ،نه اداره کل هنرهای نمایشی ،نه حوزه هنری و نه هیچ جای دیگر کوچک ترین همکاری
با من برای حفظ سالن نکردند .تنها صندوق امید ۱۰۰میلیون تومان به من وام داده است همین.
این هنرمند با سابقه تئاتر عنوان کرد :در طول این مدت ضرر مالی وحشتناکی متحمل شدم و از لحاظ
روانی هم به هم ریختم .مشکالت مالی و فشارهای صاحب ملک و چند مشکل دیگر من را از پا انداخته است.
در این شرایط و سن و سال نباید انقدر استرس و دل شوره و اضطراب داشته باشم .همه این مشکالت برایم
بسیار خسته کننده بود.
با خودم گفتم دیگر کافی اســت بنابراین تصمیم گرفتم ان را رها کنم .قبــل از اتفاقات اخیر قرار بود
نمایش های «عروسی خون» لورکا و «ترس و نکبت رایش سوم» برشت را اجرا کنم که متوقف شد .در حال
حاضر صحبت هایی با تماشاخانه ایرانشهر مبنی بر اجرای «عروسی خون» داشتم که البته زمان اجرا هنوز
مشخص نیست ولی احتماالً تابستان خواهد بود/.مهر
صنایع دستی فرهنگ و هویت ما را تقویت می کند
عزت اهلل ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و مریم جاللی معاون صنایع
دستی از پنجمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی کشورمان بازدید
و از نزدیک با فعاالن عرصه های صنایع دستی و گردشگری حاضر در
نمایشگاه گفت وگو داشتند.
ضرغامی در حاشیه این بازدید گفت :صنایع دستی با تنوع باال در
کشور تولید می شود و در صورتی که زمینه های مناسب فراهم شود،
می تواند صادر شود .او افزود :من در هفته های اخیر با صادرکنندگان
صنایع دستی چند جلسه داشــتم و حاال یکی یکی مسائل صادرات
صنایع دستی را حل می کنیم .وزیر میراث فرهنگی گفت :برگزاری
نمایشگاه هایی چون پنجمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران
به ما کمک می کند که بتوانیم صنایع دستی مان را به جهانیان معرفی
کنیم .وی ادامه داد :حوزه صنایع دستی فرهنگ و هویت ما را تقویت
می کند و مورد توجه دولت است .این حوزه به گردشگری قوام می دهد
و می تواند بخشی از صادرات کشور ما را تشکیل دهد/.صباخبر
جنگ و صلح رسما اغاز شد
اییــن افتتاحیه نمایش «جنــگ و صلح» به نویســندگی و
کارگردانی میثم یوسفی با حضور رضا بابک ،هرمز هدایت ،ازاده
پورمختار ،بهرام عظیمی ،مهدی میامی ،اناهیتا غنی زاده ،عباس
جهانگیریان ،محمد رضا یزدانپرســت ،حامد زحمتکش ،گیتی
داوودی ،حامد مهابادی ،ســیاوش خادم حسینی ،علی تهرانی،
مریم رجبی فــرد ،ابوالفضل همراه مدیر فرهنگســرای نیاوران و
تعدادی از اعضای خانه تاتر و انجمن عکاسان و خبرنگاران برگزار
گردید .این نمایش مجلس بزم دو خانواده سازهای سنتی (ایرانی)
و کالسیک (فرنگی) را در حال اجرای موسیقی نشان می دهد که
ساز جوان ،کمانچه از خانواده ســازهای ایرانی و چنگ از خانواده
سازهای کالسیک عاشق و شیفته یکدیگر می شوند و با توجه به
اختالفات فرهنگی و خانوادگی شان با ممنوعیت خانواده هایشان
مواجه می شوند و ...ناصر اویژه ،بهنام متعارفی ،الهام زارعی و ...در
این نمایش به عنوان بازیگر حضور دارند/.صباخبر
نام توراندخت بر تابلوها نقش بست
۲۰هنرمند نقاشی خط ،به مناسبت هفته معلم و با شرکت در کارگاه
«مشق مهر» که ذیل جشنواره بین المللی توراندخت برگزار شد ،نام
این معلم نمونه را قلم زدند .عظیم فالح دبیر این کارگاه نقاشی خط،
هدف از برگزاری این برنامه را تجلیل از بانــو «توراندخت عمرانی»
به عنوان دبیر برجسته کشور و حامی حقوق بانوان ذکر کرد.
فالح اضافه کرد :در این کارگاه ،هنرمندان از ســبک های مختلف
نقاشی خط بهره جســتند و بر روی کاغذ ،بوم ،رزین ،و حتی سنگ و
ظروف شیشه ای مشق کردند.
وی با اشــاره به اینکه این کارگاه در ذیل جشــنواره بین المللی
توراندخت برگزار شد ،افزود :جشنواره توراندخت در بازه اردیبهشت
تا مرداد ماه سال جاری در قالب فراخوان های مختلف با دریافت اثار
شرکت کنندگان در سه بخش هنرهای تجسمی ،موسیقی و سینما
برگزار خواهد شد .مراسم پایانی نیز مردادماه با حضور بانوان هنرمند
ایران و دیگر کشورهای جهان برگزار خواهد شد/.ایسنا صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
نوجوانان با تاریخ بیگانه اند
احمد عربلو نویسنده درباره کتاب جدید خود گفت :کتاب جدیدم با عنوان «هزار داستان» در مراحل
نهایی قرار دارد و به زودی منتشر می شود .این کتاب به زبان طنز است و در ابتدا قرار بود برای جوانان باشد
ولی داستان ها به نحوی است که همه مخاطبان در هر رده سنی می توانند ان را بخوانند .این نویسنده در
ادامه بیان کرد :کتاب دیگری در دست انتشار دارم که تاریخ به زبان طنز است و درباره تاریخ ایران بعد از
اسالم تا پایان دوره پهلوی است .وی افزود :این کتاب برای مخاطبان عالقه مند به طنز در نظر گرفته شده
و هدفم این بود که کودکان و نوجوانان را بیشتر با تاریخ اشنا کنم زیرا متاسفانه در سال های اخیر نوجوانان
با تاریخ بیگانه شده اند/.صباخبر
اهدای جایزه دوربین طال به یادکیارستمی
جایزه دوربین طال «عباس کیارستمی» در بخش نگاه نو جشنواره جایزه بین المللی «عکس »۵به
برترین عکس اهدا می شود .مهدی شادی زاده ،دبیر جشنواره جایزه بین المللی «عکس »۵گفت :نام این
جشنواره برگرفته از فیلم عباس کیارستمی است که به شکل کامال تخصصی در زمینه عکس و ویدئو
ارت است .این جشنواره براساس این فیلم و یادبودی برای این کارگردان فقید پایه گذاری شد .او در ادامه
بیان کرد :در سه دوره قبلی نتوانستیم جایزه ویژه ای را به نام «عباس کیارستمی» اختصاص دهیم در
نتیجه در این دوره تصمیم گرفتیم جایزه دوربین طال عباس کیارستمی را داشته باشیم که این جایزه
یک سمبل است/.ایسنا
مهدی راحمی:
نشانه ها را جابه جا کرده ام
سه شنبه 19اردیبهشت 1402شماره 1414
7
گالری گردی شاید اخرین تفریح هنری باشد که مردم به ان روی بیاورند .این مسئله تنها مختص به ایران نیست
و در سراسر جهان وجود دارد .قطعا یکی از دالیل ،سرگرم ساز نبودن هنر تجسمی است ،اما دلیل دیگری هم وجود
دارد که شاید خیلی مهم باشد و ان احساس غریبی کردن مردم عام با فضای گالری ها و اثار هنرمندان تجسمی است.
این در حالی است که اتفاقا هنرمندان عرصه تجسمی ،غالبا خاکی و مردمی هستند و ارتباط با مردم در گالری ها را
دوست دارند .اثار نقاشی «مهدی راحمی» یکی از معروف ترین نقاش های حال حاضر ایران از ۸تا ۱۷اردیبهشت
در گالری ارتیبیشن به نمایش گذاشته شده است .حین ورود به گالری با این جمله که روی دیوار نوشته شده بود
مواجه می شوم( :کنار امدن با انچه که می دانیم پایان تباهی دارد! نوعی بی تفاوتی و خو کردن با وضعیت اکنون.
گویی در دل یک سیالب مهلک ضیافتی برپاست «ضیافتی در قعر») این جمالت کوتاه بیانگر حال تمام نقاشی هایی
است که در گالری وجود دارد .در تمام اثار یک نوع میهمانی یا ضیافت در حال برگزاری ست که در ان چهره افراد
قابل شناسایی نیست اما جنسیت ان ها مشخص است .اثار شما را به فکر فرو می برند که هنرمند چه چیزی را در
این نقاشی ها می خواسته به ما نشان بدهد .مهدی راحمی برای ما از اثارش چنین می گوید :در این مجموعه اثار،
چند نشانه مشترک وجود دارد .در تمام اثار یک نوع بزم را حس می کنیم و سعی کرده ام شخصیتی را نشان دهم
که با دیگر افراد حاضر در ضیافت متفاوت است .در یکی از تابلوها که دران طبیعت ترسیم شده ،چندین نفر وجود
دارند .در گوشه ای از نقاشی ،در انتهای افق و فضای مه الود یک نقطه زرد کشیده ام که انگار نشان می دهد کورسوی
امیدی هنوز هست .یا در بعضی تابلوها ،همه مشغول انجام دادن کاری هستند؛ یک نفر با عزم راسخ به سمت جلو
حرکت می کند .یا یک زن در گوشه ای تنها است و تندیس وار گویی می خواهد جمعی را نجات بدهد .او ادامه داد :هر
کدام از اثار به نوعی چنین اشاراتی دارند و من نشانه ها را در اثار جابه جا کرده ام اما همگی موضوع مشترکی دارند؛
اینکه نجات دهنده یا روزنه امیدی هست و شاید حتی بتوان نگاه بدبینانه ای به اثار داشت؛ اینکه کسی هست اما
کسی به او توجهی ندارد ...راحمی به صبا گفت :من فقط راوی یک وضعیت هستم و هرگز نتیجه گیری نمی کنم.
من یک نقاشم .انچه را که می بینم یا حس می کنم ،می کشم .شاید بتوان اسمش را هشدار گذاشت ...من در نقاشی
سعی دارم نگاه جهان شمولی داشته باشم که اگر کسی از کشوری دیگر این ضیافت را دید ،تحت تاثیر قرار بگیرد.
«مهدی راحمی» متولد بهار ۵۸از شهر کاشان است .از نوجوانی متوجه استعداد نقاشی خودش شد .اولین استاد او
در کاشان «مهدی اسدزاده» است که مبانی پایه و اکادمیک و انواع تکنیک را در کنارش اموخت .راحمی در کنار
«مهرداد خطایی» با هنر مدرن اشنا شد و به واسطه رفت و امدش به تهران و بازدید از گالری ها ،با نقاشی مدرن و
ذهنی اشنایی پیدا کرد و از نقاشی رئال فاصله گرفت اما همچنان در گوشه ای از اثارش ،با یک توانایی فوق العاد ه در
نقاشی رئال روبرو می شویم/.صباخبر صفحه 7
در نشست مشترک سازمان سینمایی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عنوان شد:
بایـد پاسـخگو باشـیم
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
نشست مشترک مجموعه مدیران ســازمان سینمایی با کانون
پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
محمد خزاعی در این نشست با بیان اینکه کانون پرورش فکری
کودکان و نوجوانان بخش جدایی ناپذیری از خاطره جمعی ماست
گفت :برای نخستین بار است که سازمان سینمایی با تمامی مدیران
و معاونین خود در مجموعه های فرهنگی حضور پیدا می کند که
به نوعی نقش سازنده در سینما دارند .از سیاست های اصلی دولت
سیزدهم در حوزه ســینما این اســت که به هم افزایی مناسبی با
نهادهای مرتبط با عرصه فرهنگ و سینما برسیم .سازمان سینمایی
به عنوان متولی اصلی سینمای کشــور قطعا ،در سایه همکاری و
مشارکت سایر مجموعه های فرهنگی و سینمایی می تواند مشکالت
این عرصه را حل و فصل نماید .وی با اشاره به سابقه درخشان کانون
در زمینه تولید محصوالت فرهنگی و ســینمایی برای کودکان و
نوجوانان افزود :با همکاری کانون می تواند اتفاقات خوب و بزرگی
در عرصه فرهنگی و سینمایی حوزه کودکان و نوجوانان رقم بخورد.
خزاعی یکی از مهم ترین دغدغه های سازمان سینمایی را موضوع
سینمای کودک و نوجوان عنوان کرد و یاداور شد :طرح های بسیار
خوبی در طول چهار دهه اخیر در حوزه سینمای کودک و نوجوان
از جمله؛ سینماهای اختصاصی کودک ،دادن یارانه به این حوزه و
دیگر ابتکاراتی از این دست مورد اجرا قرار گرفت اما ،متاسفانه به رغم
همه این اقدامات ،روز به روز دستان ما در این عرصه خالی تر شد و
امروز ،وضعیت نامطلوبی داریم .وی تصریح کرد :شاید اگر ما مدیران
و متولیان عرصه فرهنگی پس از دهه شصت ،برنامه ریزی جامع و
کاملی در این حوزه داشتیم ،امروز بسیاری از نامالیمات فرهنگی در
کشور تعدیل می شد .بر این اساس ،خوراکی که باید بومی ،ایرانی و
اسالمی باشد ،بدل به خوراکی شده که از دیگر مجراها به پلتفرم ها و
فضای مجازی ما تزریق و تاثیرات مخرب خود را بر جامعه و بخصوص
کودک و نوجوان ما می گذارد .رئیس سازمان سینمایی ،یاداور شد:
فرصت ما در دولت سیزدهم برای رفع این موانع بسیار اندک بوده و
باید تمام اهتمام خود را در راستای این امر به کار ببندیم .وی اضافه
کرد :یکی دیگر از موضوعات مهمی که سینمای کودک و نوجوان
را ازار می دهد ،بحث اکران فیلم اســت .ما مخاطب بســیار خوبی
در اموزش و پرورش داریــم و باید ظرفیت ۱۶میلیونی مخاطبین
دانش اموزی را در حوزه سینمای کشور فعال کنیم .خزاعی ،ادامه
داد :متاسفانه ،سینماهای کشور ،از ساعات ابتدایی صبح تا ظهر،
عمال تعطیل هستند و همین مسئله ،امکان خوبی را در اختیار ما
قرار می دهد تا سینماها را در اختیار مخاطبین دانش اموزی بگذاریم
که البته ،بهتر این اســت که متولی این امر ،کانون پرورش فکری
با همراهی کارگروهی متشــکل از وزارت اموزش و پرورش و بنیاد
سینمایی فارابی یا سینماشهر باشد .معتقدم اگر اقتصاد سینمای
کودک احیا شود ،تولید در این عرصه نیز احیا خواهد شد .خزاعی،
با بیان اینکه جشــنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان
در این حوزه یک فرصت مضاعف به شمار می اید گفت :می توان از
ظرفیت دانش اموزی و مزیت سینماهای کانون در سراسر کشور به
شکل فراگیرتری برای برگزاری این رویداد سینمایی استفاده کرد.
همچنین می توان از طریق سینماهای ســیار فیلم های جشنواره
را به مخاطبین این حوزه عرضه کرد .رئیس ســازمان سینمایی با
تاکید بر این نکته که به دنبال برطرف کــردن خالءهای مبتالبه
این بخش هستیم .خاطرنشان کرد :فرصت اندکی داریم .سازمان
سینمایی اماده است به هر شــیوه ای برای کاهش و حل مشکالت
کمک کند .رئیس سازمان ســینمایی اظهار داشت :باید سینمای
کودک و مخاطب دانش اموزی احیاء شود .سینمای کودک از چند
جهت :تولید ،اکران ،مخاطب ،جشنواره ها و المپیادهای فیلمسازی
قابل بررسی است .برای تربیت نسل های جدید و تغذیه مناسب و
اقناعی جامعه کودکان و نوجوانان کشور رسالت خطیری بر عهده
مدیران فرهنگی است و باید پاسخگو باشیم .وی با اشاره به مخاطبان
گسترده دانش اموزی در کشور و نیاز ان ها به محصوالت تصویری
و سینمایی جدید تاکید کرد :الزم است در هر فصل اکران ،برای این
گروه مخاطب فیلم اکران شود .پرده سینماهای ما نباید از فیلم های
کودکان و نوجوانان خالــی بماند .خزاعی با اشــاره به طرح اکران
فیلم های خارجی در کشور خاطرنشان کرد :حتی می توان در بسته
فیلم های خارجی ،اثار مناسب و مطلوب گروه های سنی کودک و
نوجوان در نظر گرفته شود .رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه
صندوق سرمایه گذاری ســینمای کودک در بنیاد فارابی تاسیس
شده است گفت :در کنار فارابی و شــهرداری اصفهان و چند مرکز
دیگر ،کانون پروروش فکری می تواند به عنوان یکی از اعضای این
صندوق حضور پیدا کند .حامد عالمتی ،مدیرعامل کانون پرورش
فکری کودکان و نوجوانان در این نشست ،ضمن ابراز خرسندی از
تحکیم تعامالت بین کانون و سازمان سینمایی ،این همکاری را به
فال نیک گرفته و اظهار داشت :سازمان سینمایی و کانون پرورش
فکری کودکان و نوجوانان در حیطه وظایف ذاتی خود ،زمینه های
همکاری عمیق و مشترکی داشته و به تعبیر دقیق تر ،این دو نهاد
همکار استراتژیک یکدیگر هستند .از این رو ،ما امادگی داریم تا در
زمینه سرمایه گذاری در حوزه کودک و نوجوان با سازمان سینمایی
اقدامات جدی و بزرگی از منظر سرمایه گذاری داشته باشیم.
وی افزود :نکته مهم در شرایط کنونی این است که اهالی سینما،
نگاه ویژه ای در سطوح عالی به حوزه کودک و نوجوان ندارند و باید
این نگاه را تقویت کرد .ســینمای کودک و نوجوان از ظرفیت ها و
توانمندی های عمیقی برخوردار اســت که می توان بر پایه تعامل
سازنده بین کانون و سازمان ســینمایی این ظرفیت ها را بیش از
پیش ،بالفعل و کارامد کرد .عالمتی در ادامه گفت :در حوزه اکران
دانش اموزی سینماها در سال تحصیلی جدید ،ما ظرفیت های خوبی
در حوزه وزارت اموزش و پرورش داریم و کانون هم از پتانسیل خوبی
به شکل تخصصی در این حوزه برخوردار است .بر همین اساس ،ما به
دنبال سینمای دانش اموزی هستیم و می توان از طریق کارگروه های
تخصصی در این زمینه ،اقدامات جدی و عملی ماندگاری را برداشت.
مدیرعامل کانــون ،تصریح کرد :همه مراکز کانــون باید در حوزه
پیرامونی خود ،پوشش فرهنگی مناســبی داشته باشند و ان شاهلل
در سال تحصیلی جدید بتوانیم ،زمینه اکران دانش اموزی در حوزه
کودک و نوجوان را با تکیه بر همین ظرفیت فعال کنیم/.صباخبر صفحه 8