روزنامه صبا شماره 1413
روزنامه صبا شماره 1413
روزنامه صبا شماره 1413
دو شنبه| 18اردیبهشت 8 |1402می 17 |2023شوال |1444
سال دهم| شماره 8 |1413صفحه| 5000ناموت|
هماهنگ
با حضور برمهانی
کلید خورد
سعید زین العابدینی:
فعالیت ما باید همسو
گفت و گو با ارمین طهماسبی
تجربیات بزرگان
با عدالت فرهنگی باشد
سینمای کمدی چراغ راه ما بود
گزارش صبا از مراسم افتتاحیه سومین هفته فیلم چین
امیرحسین حریری:
رویـدادی از جنـس
جهانـی شـدن سـیمنا
در پرداختن به شخصیت های
فرهنگی ضعف داریم
نامه سرگشاده به پیمان جبلی
مافیای رسانه دلیل
خانه نشینی کاربلدها است صفحه 1
2
دو شنبه 18اردیبهشت 1402شماره 1413
خرب سیمنا و تلویزیون
اولین تجربه کارگردانی اوجانی کلید خورد
فیلمبرداری فیلم ســینمایی «این جمعیت قابل کنتــرل» به کارگردانــی محمدمتین اوجانی و
تهیه کنندگی مهرداد فرید طالب نیا در تهران اغاز شد.
این فیلم نخستین تجربه کارگردانی محمد متین اوجانی است که در خالصه داستان ان امده است:
قلبم را به دستان فرزندانم می سپارم تا دســتان یکدیگر را بگیرند و عاشقی کنند ...فریده سپاه منصور،
محمدرضا داوودنژاد ،علیرضا استادی ،واله داوودنژاد ،مرجان قمری ،روناک برخوردار ،مهناز افتاده نیا،
وحید الهویی ،رسول عظیمی ،مریم شاه ولی و بازیگران خردسال :ماهور صادقعلی و محدثه شریفی در
این فیلم ایفای نقش می کنند/.صباخبر
کت چرمی پروانه نمایش گرفت
شورایپروانهنمایشفیلم هایسینماییباصدورپروانهنمایشبرایفیلمسینمایی«کتچرمی»موافقت
کرد .شورای پروانه نمایش فیلم های سینمایی در جلسه اخیر با صدور پروانه نمایش برای فیلم «کت چرمی»
به تهیه کنندگی سیدمحسن حجازی دهاقانی و کارگردانی حسین میرزامحمدی موافقت کرد .این فیلم به
تهیه کنندگیکامرانحجازییکیدیگرازفیلم هاییاستکهبنیادسینماییفارابیتولیدانرابرعهدهداشته
است .میرزامحمدی که از سینمای کوتاه پا به عرصه فیلمسازی گذاشته است پیش از این اثار کوتاهی از جمله
فیلم ماشوم را ساخته که مورد تحسین جشنواره های داخلی و خارجی قرار گرفت .در خالصه داستان این فیلم
سینمایی امده است« :گاهی وقت ها باید بین موندن و رفتن ،مردن رو انتخاب کرد/»...مهر
هماهنگ با حضور برمهانی کلید خورد
ضبط مرحله اصلی برنامه «هماهنگ» همزمان با شروع پخش مرحله انتخابی ان از تلویزیون ،با حضور
معاون سیمای رسانه ملی اغاز شد .برنامه تلویزیونی «هماهنگ» روایتی تازه از سرود و موسیقی است که
ضبط مرحله انتخابی ان تابستان ۱۴۰۱در بیش از ۱۰استان کشور انجام و با مشخص شدن گروه های صعود
کننده ،ضبط استودیویی این برنامه با حضور محسن برمهانی معاون سیما اغاز شد .معاون سیما در خصوص
این برنامه گفت :برنامه «هماهنگ» با روایت تازه و بدیعی بر لزوم حفظ ماهیت و ارزش موسیقی و نواهای
بومی کشورمان نگاه ویژه ای دارد .محسن برمهانی با بیان اینکه طی این سال ها به نظر می رسد حوزه سرود
تا حدودی مغفول مانده است ،گفت :تهیه و تولید این برنامه یک اتفاق جدید و بدیع در حوزه موسیقی کشور
است .معاون سیما ادامه داد :موسیقی و سرود در روزهای پرهیاهوی انقالب نقش مهمی ایفا کرده به طوری
که به خلق و ماندگاری سرودهایی فاخر و ارزشمند منجر شده است و می توان گفت تاثیر و نقش موسیقی در
پیروزی انقالب پررنگ تر بوده است .وی عنوان کرد :گروه های مختلفی تالش کرده اند تا اتفاقات ارزشمندی
در این حوزه رخ دهد و این برنامه «لبیک درستی» به فرمان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص
لزوم توجه به سرود است که مغفول بود .برمهانی ضمن قدردانی از موسسه اوج و دست اندرکاران این برنامه
تصریح کرد :توجه رسانه و تولیدکنندگان و برنامه سازان به حوزه سرود می تواند به قبل و بعد از تولید و پخش
برنامه «هماهنگ» تقسیم شود .وی ادامه داد :امیدواریم «هماهنگ» در فصل های بعد هم ادامه پیدا کند
و این یک اغاز است که حتماً عالقه مندان بیشتری را هم جلب می کند و ان شاهلل که این برنامه با کیفیت
بهتر و خالقانه تری همراه باشد .معاون سیما با تاکید بر تجربه «هماهنگ» با ۱۴هزار کیلومتر سفر زمینی
برای معرفی گروه های سرود در ۱۰نقطه ایران گفت :بر اساس گزارش هایی که دریافت کردیم در یک رقابت
برابر گروه های مرکز استان نشــین و پایتخت از رقابت های مقدماتی حذف شدند و گروه های کوچک تر از
شهرستان ها به مراحل باالتری رسیدند و جایگاه خود را پیدا کردند .این مساله باعث می شود شرکت کنندگان
در مقابل افراد پیشکسوت در حوزه هنر و موسیقی خود را محک بزنند و بیشترین تالش خود را انجام دهند
و انرژی و انگیزه بیش تری برای فعالیت در این عرصه و خلق اثار ارزشمندی پیدا کنند/ .مهر
ناکلز مستقل می شود
کاراکتر ناکلز اکشن ماجراجویانه «سونیک جوجه تیغی» ،تبدیل به
یک شخصیت مستقل هنری می شود.
به دنبال استقبال باالی تماشاگران سینما از این کاراکتر عجیب و
غریب ،مدیران کمپانی پارامونت تصمیم گرفتند این مجموعه را تولید
کنند .مجموعه که حکم اسپین افی بر داستان نسخه سینمایی سونیک
جوجه تیغی را دارد که با نام «ناکلز» وارد مرحله تولید می شود.
ادریس البا که در فیلم سینمایی ســونیک جوجه تیغی صدایش
را به ناکلز قرض داده بود ،به عنوان صداپیشــه با مجموعه تلویزیونی
هم همکاری دارد .ناکلز در این مجموعه تلویزیونی در کنار ادام پولی
ظاهر می شود که او هم در نسخه سینمایی بازی داشت .به گفته تهیه
کنندگان مجموعه ،داستان ان در حدفاصل داستان و ماجراهای سه
قسمت اول و دوم و سوم سونیک جوجه تیغی اتفاق می افتد .قسمت
سوم فیلم برای نمایش عمومی در تاریخ ۲۰دســامبر ۲۰۲۴اماده
می شود و ناکلز هم در ان حضور دارد/.صباخبر
شوهر ایران خانم جایزه هات داکس را گرفت
جشنواره بین المللی مســتند هات داکس که در کانادا برگزار
می شــود برندگان ۲۰۲۳خود را معرفی کرد و به مســتند کوتاه
ایرانی جایزه داد .جشنواره بین المللی مستند هات داکس کانادا
جایزه بهترین فیلم بلند بین المللی را به «کوه ها» ساخته کریستین
اینشــوج کارگردان دانمارکی اهدا کرد .این کارگردان همچنین
جایزه بهترین فیلمساز بین المللی نوظهور را هم دریافت کرد .جایزه
بهترین فیلم مستند بلند کانادایی هم به کارگردان دنیس دژاردین
برای فیلمی با عنوان «مادرم را از دســت دادم» رســید و جایزه
بهترین فیلم کوتاه به فیلم «شوهر ایران خانم» مرجان خسروی،
کارگردان ایرانی رســید که در فیلمش به کاوش در خانواده و کار
در ایران پرداخته است .مستند کوتاه «شوهر ایران خانم» ششمین
ساخته مرجان خسروی بالدی است وبا الهام از رمان «شوهر اهو
خانم» علی محمد افغانی ،راوی زندگی خانواده ای از عشایر بختیاری
است/.مهر
چرا از کلینت ایستوود خبری نیست؟
عدم ظاهر شدن «کلینت ایستوود» بازیگر و کارگردان ۹۱ساله
امریکایی در انظارعمومی طی ۴۵۵روز گذشته ،موجب بروز نگرانی
درباره سالمتی این سینماگر کهنه کار شده است.
ممکن است نسل های جوان تر سینمادوســت تصویر درستی از
تاثیر «کلینت ایستوود نداشته باشند .او یکی از مهم ترین فیلمسازان
غیرداستانی تاریخ سینماســت و می توان گفت که به عنوان بازیگر،
اصلی ترین طرفدار ســینمای وســترن بوده و فیلم «نابخشوده» او
بزرگترین وسترن تاریخ سینما محسوب می شود.
نگرانی ها در مورد سالمتی وی در هفته های اخیر تشدید شده است.
او بعد از اینکه اخرین فیلمش«ماچوی گریان» در گیشه عملکرد موفق
نداشت ،تصمیم گرفت قبل از اینکه توانایی خود را به دلیل کهولت سن
از دست دهد ،اخرین فیلمش را کارگردانی کند و در حال اماده شدن
برای فیلمبرداری اخرین فیلم خود به نام «هیات منصفه شماره »۲با
بازی «تونی کولت» و «نیکالس هولت» است/.ایسنا صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
شکرستان جدید در راه است
سری دهم از مجموعه انیمیشن «شکرستان» در قالب ۵۲قســمت با موضوعاتی مرتبط با عناوین
روز جامعه تولید و پخش می شود .حسین محمودی مدیر گروه «شکرستان» در این زمینه گفت :سری
جدید این انیمیشن برگرفته از شعار سال بوده و حول محور رونق گردشگری ،مصرف انرژی و مهار تورم
می چرخد .وی درباره سری جدید «شکرســتان» اعالم کرد :هم اکنون این مجموعه انیمیشن حدود
۵۰۰قسمت را پشت سر گذاشته و سری جدید ان به عنوان سری دهم «شکرستان» در راه است .برای
این منظور نگارش این مجموعه در حال شکل گیری بوده و براساس برنامه های در نظر گرفته شده ،چند
شخصیت جدید فراخور داستان ها و قصه ها در کنار سایر شخصیت های قدیمی قرار خواهند گرفت/.ایسنا
دو شنبه 18اردیبهشت 1402شماره 1413
3
پلتفرم پلی رسما اعالم حضور کرد
پلتفرم چندرسانه ای بازی (گیم) ،فیلم و سریال ،اموزش ،ورزش و سرگرمی با عنوان «پلی» فعالیت
رسمی خودش را اغاز می کند« .پلی» با قابلیت پخش مســتقیم و غیرمستقیم رقابت های ورزشی در
رشته های مختلف و ورزش بانوان ،تولید و پخش فیلم های سینمایی و سریال های ایرانی و خارجی با نگاه
ویژه به حوزه بانوان اعالم حضور کرده است .پخش البوم های موسیقی داخلی و خارجی ،فعالیت در حوزه
تولید و پخش اثار اموزشی ،فرهنگی و هنری و ایجاد بســتر قانونی استفاده از بازی ها و سرگرمی های
داخلی و خارجی از دیگر فعالیت های این پلتفرم برشمرده می شود VOD .پلی در حوزه بازی و سرگرمی
مورد استفاده اقشار و گروه های سنی مختلف به شمار می رود/.ایرنا
نامه سرگشاده رضا سخایی شاهرودی به پیمان جبلی
مافیای رسانه دلیل خانه نشینی کاربلدها است
رضا سخایی شاهرودی برنامه ریز و دستیار کارگردان سابق و نویسنده و
کارگردان در یادداشتی خطاب به رئیس رسانه ملی چنین نوشت:
جناب اقای پیمان جبلی رئیس محترم سازمان صداوسیما
روز گذشته شما فرمودید که در این مدت با کارگردان های مطرح جلسه
داشته اید .بنده کارگردان مطرح نیستم اما اگر غلو نباشد یکی از دستیاران
ن شناخته شده سابق سینما هســتم که با کارگردان های بزرگ و
کارگردا
مطرح زیادی کار کرده ام و دو سال است که طرح سریال اماده ،قصه اماده
و پنج قسمت اماده دارم و بابت ساختش حاضرم چک و سفته خدمت شما
بدهم و تضمین کنم حاضرم دو قسمت بسازم و اگر مورد تایید نبود تا اخر
عمر بنده را ممنوع از کار کنید (ایا تاکنون شخصی اینگونه برای ساخت یک
اثر ضمانت داده است؟) ولی بوروکراسی پیچید ه تلویزیون مرا گرفتار خودش
کرده و با امدن هر مدیر جدید این تشکیالت نیز انگار قرار است تغییر کند.
اقای جبلی ،ایا دوســت دارید بدانید یکی از اصلی ترین مشکالت ساختار
تلویزیون که موجب تضعیف کارهای ان شده چیست؟ و افراد مطرح چرا به
سمت تلویزیون نمی ایند؟ اگر ان افراد مطرح هستند و سابقه شناخته شده
دارند باید به خودشان و طرح ان ها اعتماد کنید و این که شوراهای مختلف
بخوانند و نظر دهند را کنار بگذارید بلکه مدیر مربوطه باید انقدر کارش را بلد
باشد که متوجه شود ان طرح مناسب است و با مسئولیت خودش تصویب
کند ،اما این روش تصویب شورایی فقط نتیجه اش فرار مسئولیتی است و در
انتها بابت کارهای ضعیف پاسخ تکراری من نبودم دستم بود داده می شود
و حتی وقتی که افراد حاضر در شوراها تجربه و حتی تخصصشان نسبت به
افراد مطرح کمتر باشد برای تصویب طرح یا هیجان زده می شوند و یا بدلیل
ان که بخواهند خودی نشان دهند ایرادهای عجیب وغریب می گیرند و ان
فرد مطرح را برای همیشه منصرف می کنند .مسئله ساخت سریال ،تله فیلم،
مستند و برنامه تلویزیونی چند مقوله جدا هستند و این فرم های ارائه شده
برای طرح ها فقط مخصوص برنامه های تلویزیونی است و سوال هایی که در
ان ها مطرح شده اگر بابت ساخت سریال ،فیلم و حتی اثار مستند بکار گرفته
شود نتیجه اش به انجا خواهد رســید که به دلیل اهداف از پیش مشخص
شده در فرمها اکثر این اثار سفارشی خواهد شد و می شود همین وضعیت
ل و فیل م اول یک طرح دارد و سپس براساس ان طرح
اکنون تلویزیون .سریا
یک قصه با پرداخت شخصیت ها و ایجاد موقعیت ها جلو می رود و قسمت به
قسمت نوشته خواهد شد و راجع به هر قسمت مدیر یا یک گروه می توانند
پیشنهادات خودشان را ارائه دهند تا سراغ قسمت بعدی رفت و هر قسمت
باید ان قدر جذاب باشد که تماشاگر عالقه به دیدن قسمت اینده داشته باشد
و در انتها که به پایان رسید انگاه خالصه کل قصه نوشته می شود ،ولی اکنون
در تلویزیون قبل از این که سریالی نوشته شود خالصه ان را می خواهند و این
اتفاق موجب شده تا سریال ها خودشان را محدود به ان خالصه ارائه شده
کنند و دست نویسنده بابت ایجاد موقعیت های جذاب بسته می شود و حتی
با تصویب طرح و خالصه و با نوشتن سه قسمت تولید سریال به اشتباه شروع
می شود و کار به جایی می رسد که سکانس ها هنگام فیلمبرداری داغ داغ
نوشته می شوند و مدیران نیز کلی افتخار می کنند که کار را زمان مشخص
نمایش دادیم و بیالن و امار های تلویزیون کامل می شود اما ان اثر انقدر با
تعجیل نوشته شده که هیچ ماندگاری ندارد و حتی برخی مواقع تماشاگر
از قسمت چندم دیگر دنبال نمی کند .ایا این مساله خودش یک موقعیت
تراژیک و کمیک نیست؟ جناب اقای جبلی افراد متخصص و کاربلد زیادی
در عرصه سینما و تلویزیون وجود دارند که بدلیل حضور مافیای دالل رسانه
دراینچندسالگذشتهخانه نشینشدهوحتیگمناممانده اند،اگرواقعاًقصد
دارید تلویزیون را متحول کنید این افراد را ابتدا شناسایی و بعد بدون واسطه
دستکم با ان ها گفتگو کنید ،شک ندارم از ارائه نظرات ان ها و راهکارهایشان
شگفت زده خواهید شد.
با تشکر /رضا سخایی شاهرودی برنامه ریز و دستیار کارگردان سابق و
نویسنده و کارگردان خانه نشین فعلی/.سینماسینما صفحه 3
4
دو شنبه 18اردیبهشت 1402شماره 1413
پرونده
گزارش صبا از مراسم افتتاحیه سومین هفته فیلم چین
رویـدادی از جنـس
جهاین شـدن سـیمنا
سمیه خاتون هفته فیلم ،رویدادی بیــن المللی و فرهنگی میــان ایران و
کشورهای مختلف جهان است که توسط بنیاد سینمایی فارابی،
گزارش
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسالمی و سازمان سینمایی کشور و
همچنین وزارت خارجه کشور میهمان برگزار می گردد .بنیاد سینمایی فارابی
در این رویداد هر بار میزبان یکی از کشورهای جهان خواهد بود و در هر دوره
مدعوین به تماشای مجموعه ای از بهترین تولیدات سینمایی کشورها خواهند
نشست .این دوره که سومین هفته ان درحال انجام است ،با عنوان هفته فیلم
چین نامگذاری شده است .مراسم افتتاح سومین هفته فیلم چین روز شنبه 16
اردیبهشت ماه ساعت 16با حضور سفیر جمهوری خلق چین ،رئیس سازمان
سینمایی ،مدیران سینمایی و فرهنگی کشــور ،جمعی از سینماگران ایرانی،
عالقه مندان به سینما و دانشجویان چینی مقیم ایران در سالن زنده یاد عباس
کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد .در این هفته فیلم که از شنبه 16
اردیبهشت اغاز شد تا چهارشنبه 20اردیبهشت ماه ساعت 17پنج فیلم که
از اثار کارگردانان نسل جدید سینمای چین هستند در سالن زنده یاد عباس
کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی به نمایش درخواهد امد ،جدول نمایشی این
فیلم ها عبارتند از؛ «کاپیتان» فیلمی از اندرو الو (روز شنبه 16اردیبهشت)،
«االچانگسو» به کارگردانی سونتار گیال (روز یکشنبه 17اردیبهشت) ،رونمایی
از نخستین فیلم کوتاه صامت سینمای چین و «کوهنوردان» به کارگردانی دانیل
لی (روز دوشنبه 18اردیبهشت)« ،زمین سرگردان» ساخته «فرانت گوا» (روز
سه شنبه 19اردیبهشت) و «خاکستر،خالص ترین سفیدی» به کارگردانی جیا
ژانکو (روز چهارشنبه 20اردیبهشت) ،ضمنا تماشای فیلم ها برای عالقه مندان
سینما ازاد است .گزارشــی که در ادامه می خوانید ،شرح مختصری ازمراسم
افتتاحیه هفته سوم فیلم چین است.
حیاط بنیاد ســینمایی فارابی مملو از میهمانــان ،هنرمندان و
مســئولین فرهنگی و سیاســی ایران و چین بود ،میهمانان پس از
پذیرایی مفصلی به ســبک ایرانی و چینی برای ورود به سالن زنده
یاد عباس کیارستمی دعوت شدند ،با توجه به اینکه میزان استقبال
میهمانان شــرکت کننده بیش از ظرفیت ســالن بــود ،تعدادی از
هنرمندان و همکاران مطبوعاتی در گوشــه و کنار سالن این رویداد
فرهنگی را ایستاده دنبال کردند .با پخش سرود ملی از هر دو کشور
ایران و چین ،افتتاحیه این مراسم به صورت رسمی اغاز شد.
مژده لواسانی مجری رسانه ،ضمن تشکر از استقبال گرم و پرشور
میهمانان از این رویداد فرهنگی دو کشور ،از سید مهدی جوادی مدیر
عامل سینمایی بنیاد فارابی برای ایراد ســخن در افتتاحیه مراسم
دعوت به عمل اورد.
سید مهدی جوادی :
سینما می تواند نقش راهبردی میان دو کشور را
بر عهده بگیرد
سید مهدی جوادی ضمن عرض خیر مقدم به مدعوین از برگزاری
این مراسم ابراز خوشحالی کرد و افزود :تعامل و تبادلی که میان دو کشور
ایران و چین در حال شکل گیری است سنت و ریشه ای دیرینه دارد،
همان طور که اثار برجای مانده از شاعران برجسته نامی ایران همچون
فردوسی ،سعدی و سنایی سند گویایی بر این تبادل فرهنگی است.
وی تاکید کرد :اگرچه در روزگاران قدیم ،هنر شــعر و نثر ایرانی
موید این پیوندها و علقه های فرهنگی بوده است .امروزه ابزار قدرتمند
سینما می تواند این نقش راهبردی میان دو کشور را بر عهده بگیرد و
بازنمایی از ریشه های مشترک تمدنی از دو فرهنگ کهن شرقی باشد.
سید مهدی جوادی با اشاره به نظریه متاخر نظم نوین جهانی گفت:
دستیابی و هم سو شــدن با این منظر نیازمند هم جهتی و همراهی
بیش از پیش ایران با کشورهای دیگر است و سینما فرصت مغتنمی
برای گسترش همکاری های فرهنگی بینابین کشور است.
جوادی در ادامه به حضور ســینماگران ایرانــی در رویدادهای
سینمایی چین نظیر جشنواره شــانگهای و پکن و همچنین حضور
سینماگران چینی در جشنواره های ایرانی از جمله جشنواره فیلم های
کودک و نوجوان جشنواره بین المللی فیلم فجر ،حقیقت و کوتاه در
سال های گذشته اشاره و بیان کرد :این تحرکات نشان دهنده تعامالت
زیادی است که بین دو کشور وجود دارد و امیدواریم در سالهای اتی
شاهد تعامالت بیشتر از این هم باشیم.
مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی افزود :یکی از نکاتی که می تواند
به تقویت روابط ســینمایی ایران و چین کمک کند ،تولید مشترک
اثار ســینمایی ایران و چین خواهد بود همچنانکه در سال گذشته
مذاکراتی برای تولیدات مشــترک بین دو نهاد ملی سینمای کشور
ایران و چین ،یعنی بنیاد سینمایی فارابی و چاینا فیلم گروب انجام
شده است و ماحصل ان توافقاتی اســت که در سال جاری با شدت
و همت بیشــتری پیگیری خواهند شد تا در ســال اتی و برگزاری
چهارمین هفته فیلم چین شاهد تولیدات مشترک این دو کشور بر
روی پرده اکران سینمایی باشیم.
وی اظهارکرد :برگزاری هفته فیلم ایــران در چین از برنامه های
اتی بنیاد فارابی است که در دست اجرا و راه اندازی است و همچنین
از دیگر موضوعات مهمی که بنیاد سینمایی فارابی در حال پیگیری
ان است را موضوع کشورهای عضو شانگهای و برگزاری جشنواره و
رویدادهای مشترک عنوان کرد.
مدیر عامل بنیاد فارابی با خرســندی از این که بســتر برگزاری
جشنواره های مشترک فراهم و مذاکرات اولیه اش به پایان رسیده،
گفت :با طرح ریزی برنامه های فوق حتما باســرعت بیشتری شاهد
شکل گیری کارگروهی مشترک بین کشورهای عضو شانگهای برای
تقویت سینما هستیم.
جوادی درباره موضوع و رویکرد تبادل و تعامالت ســینمای ایران
و چین اضافه کرد :تعامالتی با موضوع گسترش فناوری های تولید،
زیرساخت های تولید ،انتقال تکنولوژی های روز تولید و ...در دست
کار است که ما ان را با جدیت دنبال می کنیم .ایشان در پایان سخنان
خود به جدول اکران پنج فیلم منتخب از چین پرداخت و بیان داشت
که در این چند روز شاهد اکران سینمایی از چین هستیم که معرف
نسل جوان سینماگر در این کشور است ،همان طور که در سال گذشته
نیز بنیاد ســینمایی فارابی با راه اندازی باشگاه فیلم اولی ها و معرفی
87فیلمساز جوان به عرصه سینمای کشــور برای تعدیل سینمای
ایران تالشی کوشا داشته است در چین هم شاهد حضور نسل نویی
از سینماگران هستیم که این هفته فیلم ،بخشی از این دستاوردهای
ســینمای جدید چین را در مجموع های اماده اکران کرده است .این
هفته های فیلم می تواند پاسخ گوی نیاز ما از شناخت سینمای جهان و
ظرفیت ها و نقاط اشتراک ما با ان ها باشد .شناختی که بستر تعامالت
بین سینمای ایران و چین را فراهم اورده و ممکن می سازد.
چانگ هوا سفیر چین:
نشانه های خوبی ازتوسعه همکاری سینمای
دوکشور در راه است
پس از ســخنرانی مدیرعامل بنیاد فارابی ،مجری برنامه از سفیر
چین در ایران برای ایراد ســخن دعوت به عمل اورد ،ســفیر چین
ســخنان خود را با یاد کردن از زنده یاد عباس کیارستمی که سالن
مراسم نیز مزین به نام اوست شروع کرد.
وی با اشاره به کارنامه دو ســال اخر عباس کیارستمی کارگردان
مشهور ایرانی بیان کرد که این هنرمند در دو سال اخر زندگی هنری
خود 4مرتبه به چین برای ساخت فیلم سفر کرده بود و فیلمسازان صفحه 4
پرونده
دو شنبه 18اردیبهشت 1402شماره 1413
5
های بین المللی در جهان باشد.
محمد خزایی با اشاره به نقش ایران در ســینمای بین الملل که
همواره به دنبال طرح مســائل اخالقی و انســانی بوده است افزود:
درجهان تصویرمحور امروز دردنیا ،ســینمای ایران بواسطه سابقه
فرهنگی که در پرداخت به مضامین انســانی و اخالقی دارد ،مطرح
اســت و چنانچه این ظرفیت بالقوه در سینمای ایران بتواند در سایه
یک همکاری مشترک به ظرفیت های غنی صنعت سینما و تجهیزات
به روز در حوزه فیلمســازی دســت یابد بدون شک شاهد شکست
هژمونی سینمای غرب در برابر این رسانه پر قدرت از دو تمدن کهن
شرقی خواهیم بود .رئیس سازمان سینمایی در ادامه از مستند به یاد
ماندنی راه ابریشم که اثری نام اشنا برای همه ایرانیان است به عنوان
استعاره ای از این شاهراه بزرگ میان خاور دور و خاور نزدیک یاد کرد
مستندی که بیانگر شــاهراهی عمیق با دستاوردهایی قابل اهمیت
برای روابط این دو کشور است.
وی با اشاره به نقش راهبردی کشورهای عضو سازمان شانگهای
افزود :پیشنهاد شکل گیری همکاری فرهنگی و هنری اتفاق بسیار
خوبی بود که با توسعه ان می توانیم شاهد شکل گیری بازار مشترک
برای فعاالن در حوزه سینما و فیلم باشیم .بازاری که هر چه گسترده
شدن ان نقطه عطفی است برای شدت بخشیدن به تفاهم نامه های
فی مابین که دردست کار و پیگیری است.
در میانه مراسم هفته سوم فیلم چین ،سه پیام تصویری ضبط شده
از ســه نهاد مهم و تصمیم گیرنده در حوزه صنعت سینمایی چین
پخش شد ،در این سه پیام تصویری خانم سون شیانگ هویی ،رئیس
ارشیو ملی چین ،اقای تسا جوئن ،سردبیر انجمن فیلمسازان چین و
اقای هه وین چوان ،مدیرعامل مرکز فستیوال بین المللی شانگهای
در سه پیام تصویری جدا ،ضمن ابراز خرسندی از این رویداد فرهنگی
عنوان کردند با توجه با سبقه ای ارزشمند که سینمای ایران در چین
دارد از شکل گرفتن این تعامل و تبادل پویا استقبال کرده و همچنین
امادگی خود را برای همکاری های بیش از پیش در این حوزه برای
نمایش فیلم های ایران در چین و همچنین نمایش اثار برجســته
سینمایی چین در ایران اعالم کردند.
چینی برای بزرگداشــت حضور این هنرمند ایرانــی در چین ،فیلم
مستندی با عنوان راهپیمایی را ســاخته و تقدیم به او کردند .سفیر
چین درباره ماهیت و کارکرد هنر سینما اضافه کرد :سینما ،هنری
متجلی شده از نور و سایه است که می تواند ایینه ای از واقعیت و پیام
اور فرهنگ باشد ،هنری که امروزه می تواند نقش مهمی را در ترویج
مبادالت و یادگیری متداول میان تمدن ها ایفا کند.
چانگ هوا ضمن اشاره به تمدن های باشکوه و کهن ایران و چین
اینده روشنی را برای همکاری این دو کشــور تصور کرد و با نظر به
تحرکات سال های اخیر که فیلم های زیادی از ایران در چین نمایش
داده و جوایز متعددی را از جشنواره های معتبر چین دریافت کرده اند،
این اتفاق را جریانی مهم و پیشــرو دانست که باعث درک و شناخت
بیشتر مردم چین از ایران شــده که بستر همکاری این دو کشور را با
دعوت از کارگردانان و ســینماگران ایرانی به این کشور فراهم اورده
است .به همین ترتیب چنانچه اثار هنرمندان فیلمساز چینی هم وارد
خانه های مردم ایران شوند ،پنجره ای گشوده خواهند شد برای درک
و شناخت مردم ایران از کشور چین و افزایش عالقه و صمیمیت بین
دوکشور که در سطح مردم و اجتماع جاری خواهد شد.
چانگ هوا ،ادامه داد :نشانه های خوبی از توسعه همکاری سینمای
ایران و چین در راه است که متجلی از مشترکات فرهنگی دو تمدن
کهن شرقی است ،اشتراکاتی که بیشتر ریشــه در احساس و انسان
گرایی شرقی دارد و همین امر باعث تولید محتوایی با مضامین انسانی
در پرداخت ها و شکل های مختلف و رنگارنگ شده است.
وی همچنین درباره جایگاه فعلی ســینمای چین در دنیا گفت:
در 10ســال گذشته صنعت ســینمای چین پیشرفت چشمگیری
داشته است ،طوری که این کشور در دهه اخیر تبدیل به بزرگترین
بازار فیلم جهان شــده است .در ســال 2022مجموع باکس افیس
بازارفیلم چین حدود 4/36میلیارد دالر بوده است به همین تناسب
در فوریه سال جاری طی ســفر رئیس جمهور ایران ،ابراهیم رئیسی
به این کشور طرفین بیانیه ای مشترک را امضا کرده اند که طی ان به
اجماع برای گسترش همکاری های فرهنگی ،تحکیم روابط دوستانه
و صمیمیت بین دو کشور در سایه این روابط برسند .سفیر چین ضمن
ابراز خرســندی ،رویداد هفته فیلم چین را بســتری برای تعامالت
سازنده در اینده دید و در پایان گفت ،امیدوار است تعداد بیشتری از
فیلم های برجسته چینی در ایران معرفی و اکران شود تا با نمایشی
از جذابیت های فرهنگی و ملی چین مخاطبان بیشــتری از ایران با
سینمای چین همراه شوند.
محمد خزاعی:
درسینمای ایران و چین شاخصه های درخشان
و مشترکی وجود دارد
سومین سخنران این مراسم محمد خزایی رئیس سازمان سینمایی
کشور بود خزایی ضمن عرض خوش امد گویی و خیر مقدم به شرکت
کنندگان ایرانی و خارجی در این رویداد ،برگزاری هفته ســوم فیلم
چین در ایران را بستری پویا برای توســعه روابط فرهنگی میان دو
تمدن بزرگ و کهن شــرق قلمداد کرده و عنوان کرد :در ســینمای
ایران و چین شاخصه های درخشان و مشترکی وجود دارد و چنانچه
این ظرفیت ها به درستی شناسایی شوند ،توانمندی بالقوه ای را در
سینمای هر دو کشور ایجاد خواهند کرد که بسط و توسعه ان برای
هر دو طرف می تواند در خورد اهمیت باشد .ایشان در طرح همکاری
و تعامالت هنری ایران و چین که در ســایه این رویداد ادامه خواهد
یافت افق های روشنی چون تقویت اقتصاد سینمایی و همچنین هم
سویی در تبادالت تجارت فیلم را از این رهنمون ،شدنی دانسته و بیان
داشت که سینمای امروز در دنیا در دو بخش نرم افزای و سخت افزاری
نیازمند پتانسیل های قدرتمندی است که بتواند پاسخگوی عرصه
هوشیارگر:
مجموعه حاضر گزینشی از سینمای نسل نوی چین است
در حاشــیه این رویداد فرهنگی احسان هوشــیارگر مدیر روابط
عمومی بنیاد سینمایی فارابی به خبرنگار صبا گفت؛ ماهیت کارکرد
هفته های فیلم در بنیاد فارابی ،با رسالت معرفی و اشنایی سینماگران
ایرانی با سینمای نوین کشورهای مختلف است و در واقع برنامه ریزی
و ایجاد هفته های فیلم از جهان به یکسال قبل برمی گردد ،همان طور
که در سال گذشته شاهد دو هفته فیلم از دو کشور استرالیا و روسیه
بودیم که هر دو رویداد دستاوردهای فرهنگی و هنری بسیاری برای
ایران داشت و خوشــبختانه پس از ان شاهد همکاری های گسترده
ای در سطح مدیران سینمایی دو کشور بودیم باالخص در روسیه که
متعاقب ان مدیران سینمایی ایران به روسیه سفر کردند و بزودی قرار
است هفته فیلم ایران در روسیه برگزار شود.
وی درباره نحوه شکل گیری و انجام این رویداد فرهنگی اضافه کرد:
هفته فیلم چین از ابتدا با مکاتباتی که ایران با رایزن فرهنگی چین در
ایران داشت ،اغاز شد و به این شکل که ابتدا سفارت چین درخواستی
را مبنی بر تمایل شرکت در هفته فیلم ایران به بنیاد سینمایی فارابی
ارسال کرد ،سپس هماهنگی الزم از سوی فارابی ،وزارت امورخارجه
وسازمان فرهنگ و ارتباطات اسالمی شکل گرفت و مکاتبات اداری
برای مجوزها وهماهنگی های نهایی انجام شــد و در نهایت پس از
پروسه ای چند ماهه ،برای اکران و نمایش پنج فیلم از سینمای چین
در ایران موافقت به عمل امد .البته این پنج فیلم از ســوی مدیران
در بخش بین الملل بنیاد فارابی پس از انجام پروســه ای تحقیاتی و
پژوهشی صورت گرفت.
هوشــیارگر ادامه داد :منطق مهمی که بر اساس ان انتخاب فیلم
ها شکل گرفت این بود که مجموعه حاضر گزینشی از سینمای نسل
نو چین باشد که با برداشت و تصور مخاطب ایرانی از فیلم چینی که
عموما ان را مملو از عناصر سبکی اکشن و رزمی می دانست ،متفاوت
باشــد .به همین ترتیب ،این پنج فیلم ،مجموعه ای کامال متفاوت از
سینمای چین را به نمایش در اورده است .هوشیارگر در ادامه این نوید
را به مخاطبان عالقه مند ســینما داد که؛ در این رویداد از نخستین
فیلم صامت ســینمای چین که به همت ارشیو ملی چین بازسازی
شده است در ایران رونمایی می شــود ،این فیلم 20دقیقه ای که تا
بحال در خود کشور چین هم نمایش داده نشده است ،امروز دوشنبه
۱۸اردیبهشت در بنیاد سینمایی فارابی در معرض نمایش مخاطبان
عالقه مند گذاشته خواهد شد. صفحه 5
6
دو شنبه 18اردیبهشت 1402شماره 1413
خرب فرهنگ و هرن
تمدید دو نمایش در خانه هنرمندان
با توجه به استقبال تماشاگران نمایش های «چه کســی از ویرجینیاوولف می ترسد؟» به کارگردانی
شیرین فرخنده نژاد و «لئوناردو داوودنژاد» به کارگردانی حسین کشفی اصل ،اجرای این دو نمایش تا ۲۲
اردیبهشت ماه تمدید شد .در توضیح داستان نمایش «چه کسی از ویرجینیاوولف می ترسد؟» امده« :در
این نمایشنامه شاهد کنش و واکنش های غیرعادی از سوی دو شخصیت اصلی تر نمایشنامه هستیم که
چه در خلوت و چه در جمع ادامه می یابد ».این نمایش هر شب ساعت ۱۸:۳۰در تماشاخانه استاد انتظامی
اجرا می شود .همچنین «لئوناردو داوودنژاد» که تقابل و رویارویی سه رفیق بر سر یک تابلوی نقاشی اثر
استاد لئوناردو داوودنژاد است هر شب ساعت ۲۰:۳۰در تماشاخانه استاد انتظامی روی صحنه می رود/.ایرنا
سفرعروسک های جادویی به ایالم
گروه نمایش عروسک های جادویی تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری با اجرای ۹تئاتر زنده از روز
۱۶تا ۱۹اردیبهشت مهمان استان ایالم شد .تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
به مناطق کم برخوردار ،حاشیه نشین و عشایری اعزام می شود و این برنامه ها در مناطق کم برخوردار
شهرک شهید کشوری «سرطاف» و منطقه هانیوان اجرا خواهد شد .در مدت زمان چهار روز ،تریلی سیار
کانون به اتفاق گروه نمایشی عروسک های جادویی در ۹منطقه استان ایالم تعداد ۹برنامه زنده برای
کودکان و نوجوانان این مناطق اجرا می کند .این گروه عالوه بر اجرا در شهرستان ایالم ،در شهر مهران
و منطقه چنگوله از توابع این شهرستان ،بدره ،پاکل و منطقه عشایری اجرای برنامه خواهد داشت/.ایرنا
سعید زین العابدینی:
فعالیت ما باید همسو با عدالت فرهنگی باشد
معاون تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اعالم کرد طرح «اجرای تناوبی تئاتر» در استان های
مختلف در حال اجرا است زیرا حق همه بچه های ایران زمین است که تئاتر خوب ببینند .سعید زین العابدینی،
درباره طرح اجرای اثار تولید شده کانون در استان های مختلف کشورگفت :یکی از اهداف کانون پرورش فکری
کودکان و نوجوانان عدالت فرهنگی است .فعالیت ما باید همسو با عدالت فرهنگی باشد از این رو طرح «اجرای
تناوبی تئاتر» را اجرایی کردیم .وی یاداور شد :معموالً هنرمندان حرفه ای در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی
کانون اثار خود را به صحنه می برند که از کیفیت خوبی نیز برخوردار هستند ولی نهایتاً این اثار ۴۵شب اجرا
می شوند .این نمایش ها باید مخاطب خود را پیدا کنند و مخاطبان این اثار تنها بچه های منطقه ۶تهران نیستند.
با اجرای طرح «اجرای تناوبی تئاتر» در کانون برنامه ریزی کردیم تا پرونده اجراهای نمایشی بعد از ۴۰اجرا بسته
نشود بلکه فرصتی برای اجرا در سالن ها و همچنین استان های دیگر برای گروه ها فراهم شود.
زین العابدینی تاکید کرد :فرزندان ایران زمین حق شان است که تئاتر خوب ببینند .از این رو گروه ها با همکاری
ادارات کل کانون در استان ها به شهرهای مختلف سفر می کنند تا بچه های ان شهرها و استان ها هم از دیدن تئاتر
خوب بهره مند شوند .ضمن اینکه این طرح امکان خوبی برای گروه های تئاتری است تا هم فرصت اجرای بیشتری
داشته باشند و هم برای شان صرفه اقتصادی به همراه دارد .وی با بیان اینکه طی طرح مورد نظر شرایط برای اجرای
تئاترهای خوب تولید شده در استان ها در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون در تهران نیز فراهم می شود،
افزود :تاکنون نمایش «کلوچه های خدا» در تهران ،ســاری ،یزد و استان خوزستان اجرا شده است .همچنین
قرار اســت نمایش «دوره گردها» کاری از «عمو فیتیله ای ها» نیز که در مرکز تئاتر کانون به صحنه می رود ،در
استان های دیگر نیز اجرا شود .نمایش های «دنیای خیال انگیز من» و «شاهزاده شامپیا» نیز دیگر اثار کانون
هستند که در استان ها اجرا خواهند شد .او با تاکید بر اینکه تئاتر برای همه بچه های ایران است ،درباره حمایت از
گروه های تئاتر کودک و نوجوان برای حضور و اجرا در استان ها توضیح داد :رایزنی های الزم در دست انجام است
و با هماهنگی با نهادهای مختلف استان ها روند به گونه ای است که برای گروه های تئاتری به صرفه باشد/ .مهر
نمایشگاه نقطه تا چهره در کاخ گلستان
افرین امامی با اشاره به مناسبت روز ۱۹اردیبهشت ماه که به نام روز
اسناد ملی و میراث مکتوب نامگذاری شده است ،گفت :بر این اساس،
نمایشگاهی از مجموعه طرح های صنیع الملک با عنوان «از نقطه تا
چهره» در کاخ گلستان برگزار می شود .او در توضیح اثار ارائه داده شده
در این نمایشــگاه ،عنوان کرد :بر اســاس یک کتابچه کلکسیونی و
طراحی متعلق به دوره ناصری که روی این کتابچه نیز دســت خط
ناصرالدین شاه مزین شده است ۱۵ ،تصویر از تصاویر شخصیت های
دوره قاجار به قلم صنیع الملک کــه در ان وجود دارد و در قالب تابلو
شاســی به نمایش درمی اید .این کتابچه شامل اشعار سفیر مرتضی
قلی خان قاجار بوده و از جلد پارچه ای به رنــگ ابی با طراحی ترمه
مزیّن شده است .امامی ادامه داد :این نمایشگاه با رونمایی از مجموعه
طراحی های صنیع الملک در روز ۱۹اردیبهشت ماه ۱۴۰۲در عمارت
شمس العماره کاخ گلستان افتتاح می شود و به مدت یک هفته برای
بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته خواهد شد/.ایسنا
قاشق چایخوری مرادی کرمانی در خانواده
کتاب «قاشق چایخوری» اثر هوشنگ مرادی کرمانی در برنامه
به وقت کتاب فرهنگسرای خانواده با حضور کودکان و نوجوانان
عالقه مند مورد خوانش قرار می گیرد .اســتفاده مطلوب از اوقات
فراغت و توســعه و ترویج فرهنگ کتابخوانــی در بین کودکان و
نوجوانان از جمله اهداف برگزاری برنامه «به وقت کتاب» اســت.
کتاب «قاشق چایخوری» نثر بسیار ساده ،روان و به دور از هرگونه
دشواری و صنایع ادبی پیچیده است ،مخاطب به راحتی می تواند با
داستان و مهم تر از ان با شخصیت های داستان ارتباط موثر برقرار
کند و با نویسنده همراه شود .این کتاب شامل سیزده داستان کوتاه
است که از نظر موضوعی به یکدیگر وابســته نیستند و هر کدام
موضوعی جداگانه دارند .عالقه مندان برای حضور در این برنامه
می توانند روز سه شنبه ۱۹اردیبهشت ماه ساعت ۱۶به کتابخانه
خانواده واقع در خیابان سیدجمال الدین اسدابادی(یوسف اباد)،
خیابان بیست ویکم ،بوستان شفق مراجعه کنند/.ایرنا
ابراهیم زاده به صحنه بازگشت
محســن ابراهیم زاده که مدت ها بود از صحنه اجرا به دور مانده
بود ،به روی صحنه بازگشت و علت این مســاله را به هواداران خود
توضیح داد.
با وجود اینکه کنسرت ها در بهمن ماه ،پس از وقفه چندماهه به
سالن های اجرا بازگشتند ،اما برای محسن ابراهیم زاده خواننده پاپ
بازگشتی در کار نبود.
اکنون با اجرای او به نظر می رسد بیماری ای که موجب شده بود
این خواننده ماه ها از صحنه اجرا به دور بماند و نتواند با طرفداران خود
ارتباط برقرار کند ،بهبود یافته و او باالخره موفق به تجدید دیدار با
طرفداران خود شده است.
ابراهیم زاده درباره بیماری خود گفته است« :باالخره بعد از ۹ماه
توانستم در تهران کنسرت بگذارم .من این ۹ماه درگیر بیماری بودم.
صدای من مشکل پیدا کرده بود که خدا را شکر ،خوب شد ولی دوران
خیلی سختی بود/».ایسنا صفحه 6
دو شنبه 18اردیبهشت 1402شماره 1413
خرب فرهنگ و هرن
عرضه ۵۰۰عنوان کتاب در دو بخش حضوری و مجازی
سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی بیش از ۵۰۰عنوان کتاب در دو بخش حضوری و مجازی سی و
چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه می کند .بیش از ۵۰۰عنوان کتاب از سوی سازمان
انتشارات جهاد دانشگاهی و شعب ان در سراسر کشــور با موضوعات مختلف علوم انسانی ،علوم پایه،
فنی و مهندسی ،کشاورزی و منابع طبیعی ،علوم پزشکی و هنر و معماری در سی و چهارمین نمایشگاه
بین المللی کتاب تهران عرضه خواهد شد .در بخش مجازی نمایشگاه ،در سامانه ketab.irنیز کتاب های
سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی عرضه خواهد شد .همزمان با برپایی سی و چهارمین نمایشگاه بین
المللی کتاب تهران دو نشست تخصصی برگزار می شود/.ایرنا
7
کتاب جدید شجاعی منتشر شد
«چیستی و چرایی ادبیات قدسی؛ درامدی بر روش نامه ادبیات ایینی» به قلم سیدعلی شجاعی منتشر
شد .شجاعی که طی سال های اخیر تالش بسیاری برای توسعه ژانر ادبیات ایینی تاریخی کرده است و در
کنار اثار خود ،تالش زیادی در تربیت نویسندگان جوان برای حضور در این عرصه داشته است .به اعتقاد
مولف در فضایی که برخی ادبیات ایینی را ادبیاتی بدون مانیفست و شکل نیافته می بینند و ان را اماج
انواع نقدها و هجمه قرار می دهند ،سعی کرده تا این نوع از شیوه خلق ادبی را تعریف و ساختارهای درون
و برون ساز ان را در نسبت با ساختار کالسیک ادبیات مدون و تبیین کند .کتاب فوق در ۸۴صفحه رقعی
و با بهای پشت جلد ۵۵۰۰۰تومان از سوی نشر نیستان وارد بازار کتاب شده است/.ایسنا
امیرحسین حریری:
در پرداختن به شخصیت های فرهنگی ضعف داریم
مدیر مرکز تئاتر «مولوی» با اعالم تازه ترین جزییات درباره
مدرســه تابســتانی این مرکز اظهار امیدواری کرد که یکی از
رویکردهای این مدرسه ،تولید متونی بر اساس شخصیت های
مهم فرهنگی کشورمان باشد و در دل این کار ،نگاهی تحلیلی،
تاریخی و حتی نقادانــه به زندگی و اثار انان خواهیم داشــت.
امیرحسین حریری خبر داد که تا پایان اردیبهشت ماه فراخوان
مدرسه تابستانی مرکز تئاتر مولوی منتشر می شود .او همچنین
با ابراز خوشنودی از استقبال تماشاگران از نمایش «کابوس های
انکه نمی میرد» به کارگردانی نادر فالح که درباره عالمه دهخدا
است و این روزها در تاالر مولوی روی صحنه است ،افزود :متاسفانه
در پرداختن به شــخصیت های مهم فرهنگی و ملی کشورمان
ضعف بسیاری داریم در حالیکه دانشگاه ،بهترین فضایی است
که می تواند در این زمینه موثر عمل کند و ما قطعا در کارگاه های
اموزشی مرکز تئاتر مولوی به متونی در این زمینه دست خواهیم
یافت .او در اغاز درباره تازه ترین وضعیت مدرســه تابســتانی
مولوی گفت :بنا داریم فراخوان این مدرسه برای جذب هنرجو
تا پایان اردیبهشت ماه منتشر شود و همان گونه که پیش تر هم
اعالم کرده ایم ،جامعه هدف مان در این مدرســه ،دانش اموزان
متوسطه دوم و هنرجویان عالقه مند به تئاتر و نیز دانشجویانی
هستند که در رشــته ای غیر از تئاتر تحصیل می کنند .در حال
حاضر شــورای علمی مدرسه ،ســرفصل های دروس را تدوین
کرده و برنامه ریزی ما بر این مبناســت کــه هنرجویان در بازه
زمانی دو ساله اموزش های الزم را ببینند .حریری با بیان اینکه
اموزش های این مدرسه ،مهارت محور خواهند بود ،افزود :تصمیم
ما این است که دوره های اموزشی مهارت محور زیر نظر مربیان و
معلمان جوان مورد توجه قرار بگیرد و البته اموزش مبانی تئاتر
مورد تاکید ماســت .این مدرس تئاتر یکــی از رویکردهای این
مدرسه را تولید متون نمایشی دانســت و در این زمینه توضیح
ی تئاترمان در زمینه تولید
داد :همچنان یکی از مشکالت اساس
متون است و متاسفانه هنوز هم متون نمایشی اندکی متناسب
با دغدغه ها فرهنگی و اجتماعی خود داریم .بنابراین در تالش
هســتیم در قالب این مدرســه و نیز دیگر برنامه های اموزشی
خود ،کارگاه های تولید متون را با موضوعات مشــخص و درباره
شخصیت های معینی برگزار کنیم .با این نگاه ،می کوشیم تا این
متون در دل یک گروه اموزشی خلق شــوند .به این معنا که هر
یک از موضوعات یا شخصیت های علمی و فرهنگی و ملی به یک
گروه خاص سپرده شود تا درباره ان موضوع یا شخصیت خاص
نمایشنامه بنویسند .حریری در ادامه با ابراز خرسندی از استقبال
تماشاگران از نمایش «کابوس های انکه نمی میرد» یاداوری کرد:
این نمایش درباره شخصیت عالمه دهخداست و به این شخصیت
مهم ،نگاهی تحلیلی ،تاریخی و حتی نقادانه دارد .ما نیز ضروری
می دانیم همچنان به شخصیت هایی از این دست همچون پرفسور
حسابی و دیگر استادان مهم ملی که اتفاقا در دانشگاه تهران نیز
فعالیت داشته اند ،بپردازیم تا بعد از خلق این متون ،شاهد اجرای
نمایش های دانشگاهی و پرمغز درباره این چهره ها باشیم .ضمن
اینکه بســیاری از چهره های مهم تئاتر مــا زندگی دراماتیکی
داشته اند و خود این چهره ها می توانند دستمایه خلق نمایش هایی
جذاب باشند تا زمینه اشنایی هر چه بیشتر نسل جوان را با انان
فراهم کنیم چراکه متاسفانه حتی تعدادی از دانشجویان تئاتر
هم بســیاری از هنرمندان مهم تئاتر خودمان را نمی شناسند و
این نکته ای قابل تامل و البته بسیار غم انگیز است که باید برای
ان فکری کنیم/.ایسنا صفحه 7
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
فســیل فیلمی به کارگردانی کریم امینی ،نویسندگی
حمزه صالحی و تهیه کنندگی سید ابراهیم عامریان محصول
سال ۱۴۰۱است .فیلم فسیل یکی از جدیدترین فیلم های
سینمای ایران اســت که این روزها حسابی سر و صدا به پا
کرده و توانسته نظر مردم را به خود جلب کند .طی سال های
اخیر سینمای ایران دستخوش تغییرات زیادی شده است
و ساخت فیلم هایی در ژانرهای مختلف کار بسیار سختی
به نظر می رسد .در طی این سال ها اکثر فیلم هایی که موفق
شده اند گیشه را از خود راضی کنند ،اثار کمدی و طنز بوده اند.
کریم امینی ،علی باطنی و ارمین طهماسبی نویسندگان
فیلمنامه اولیه «فسیل» و حمزه صالحی نویسنده فیلمنامه
نهایی بوده است .از طرف دیگر شاهد حضور سید ابراهیم
عامریان که پیش از این اثاری همچون انفرادی و دینامیت را
تهیه کنندگی کرده ،در سمت تهیه کننده این فیلم هستیم.
به بهانه اکران موفق فیلم «فسیل» و کسب رکورد باالتر از
صد میلیاردی این فیلم [تاکنون] با ارمین طهماسبی یکی از
نویسندگان این فیلم گپ وگفتی انجام داده ایم که در ادامه
می خوانید:
ارمین طهماسبی ،فارغ التحصیل رشته کارگردانی سینماست
وکارش را در حوزه سینما از سال ۱۳۸۷بافعالیت در حیطه تدوین
اغاز کرده است .در سال ۱۳۹۵فیلم بلند ابسه را به طور مشترک با
علی باطنی کارگردانی کرده و بعد هم فیلم کوتاه تقدیم به تهران را
در ادامه این همکاری مشترک جلوی دوربین برده است .او نگارش
فیلمنامه های بلند سکوت سیاه ،فسیل ،برزنگی ،بی وقتی ،کاربن،
هلش و نیز نگارش فیلمنامه سریال نمایش خانگی هیلو را برعهده
داشته است.
ایده اصلی فیلمنامه از کجا امد؟ و بیشتر از چه چیز ان
خوشتان امد که تصمیم به نگارش ان گرفتید؟
ایده ی اصلی فیلمنامه زمانی شکل گرفت که با دوست و همکارم
طرح یک فیلمنامه ی کمدی بودیم .با گپ
علی باطنی بدنبال نوشتن ِ
و گفت و طرح ایده های مختلف در نهایت جرقه ی اولیه ی فسیل شکل
گفت و گو با ارمین طهماسبی یکی از
نویسندگان فیلم فسیل
تجربیات بزرگان سینمای کمدی
چراغ راه ما بود
گرفت و انهم تضاد کامال اشکار شرایط اجتماعی و فرهنگی و سیاسی
میان دهه های پنجاه و شــصت بود .با خودمان فکر کردیم که اگر
کسی شاهد رون ِد این تغییرات نباشد و مثال با ماشین زمان از سال ۵۵
به سال ۶۵منتقل شود چه واکنشی به این تغییرات خواهد داشت و
چگونه با اوضاع کنار خواهد امد و از انجایی که قصد داشتیم این اتفاق
را در قالب فیلمنامه ای کمدی اما رئال بسط و گسترش دهیم ایده ی
به کما رفتن کاراکتر اصلی را به عنوان عاملی برای این سف ِر قهرمان در
زمان ،در فیلمنامه گنجاندیم.
چقدر روی طرح اولیه و نــگارش نهایی فیلمنامه وقت
گذاشتید؟
همزمان با اغاز نگارش طرح ،تحقیقات ماهم شروع شد و در پروسه
ای چند ماهه نسخه ای اولیه از فیلمنامه را تکمیل کردیم که البته در
ادامه بارها و بارها بازنویسی شد و اگر اشتباه نکنم این روند بیشتر از
یکسال طول کشید.
چقدر از فیلم های بزرگ کمدی برای پرورش شخصیت ها
و حوادث استفاده کردید؟ به عبارت دیگر برای نگارش این
اثر الگویی داشتید؟
بله قطعا تجربیات بزرگ و ارزشــمندی که بزرگان ســینمای
کمدیِ ایران قبل از ما انجام داده بودند چراغ راه ما درجهت نگارش
فیلمنامه بودند و تاثیر زیادی روی نحوه نگرش ما به این ژانر و خلق
موقعیت های کمیک گذاشتند.
معموال در نگارش فیلمنامه ،نویسنده بعضی از بازیگران را
به جای شخصیت ها فرض می گیرد و پیش می رود .از ابتدا
قرار بود همین بازیگران ایفاگر نقش ها باشند یا نه؟ در مورد
انتخاب بازیگران با شما مشورت شد؟
در ابتدا ما به عنوان نویسنده بازیگران دیگری را مدنظر داشتیم و با
توجه به خصوصیات ان اشخاص شخصیت ها را در فیلمنامه پرورش
دادیم اما بهرحال دراینجور مســائل نظر کارگردان و تهیه کننده
ارجحیت دارد و بنظرم بازیگران کنونی به بهترین شکل از پس ایفای
نقش هایشان برامده اند.
به نظر خودتان «فســیل» چه ویژگی هایــی دارد که با
استقبال مخاطبان روبرو شده است؟
شــاید اگر خودم را جایِ مخاطب بگذارم در وهله ی اول همان
بدون پیش زمینه کاراکتری در دو فضای متفاوت
اید ه اولیه حضور ِ
اجتماعی برایم جذاب باشد .البته کار در اجرا هم واجد خصوصیاتی
است که می تواند مخاطب را بر صندلی های سینما بنشاند و لحظات
مفرحی برایش بسازد.
به نظر شما بزرگترین مشــکلی که سینمای کمدی ما را
تهدید می کند چه چیزهایی است؟
بنده صالحیت اظهار نظر در این مورد را ندارم!
خودتان ضعف ها و قوت های فیلمنامه «فسیل» را در چه
چیزهایی می دانید؟
نقاط قوت فیلمنامه به نظرم انجاهایی است که مخاطب را با خود ،با
قصه و با شخصیت ها همراه می کند .شاید این بر می گردد به همذات
پنداری مخاطب با شــخصیت اصلی داستان که به نوعی پرت شده
روی چرخ عصاری روزگار و تا بیاید خود را با شرایط وفق دهد زمانه
عوض شده و او مجبور است تا خود را با ان تطبیق دهد .نقاط ضعف
که قطعا در هرکاری بسیار است اما اگر بخواهم به یک مورد که برای
خودم بیشتر مهم بوده اشاره کنم ،فدا شدن جاهایی از قصه در جهت
ایجاد موقعیت کمیک است.
فیلمنامه از نگارش تا اجرا ،چه مسیری را طی کرد و چه
تغییراتی داشت؟…خودتان از نتیجه نهایی کار چقدر راضی
هستید؟
فیلمنامه که از همان لحظات اغازین نگارش تا رسیدن به نسخه
نهایی تغییرات زیادی به خود دید .ادم های قصه بارها کم و زیاد شدند
و موقعیت ها مدام در حال تغییر بودنــد .برای مثال قصه یک پارت
سومی هم داشت که در ان پای اسی به جبهه و جنگ باز می شد و
درانجا مجددا به کما میرفت که البته بعدا این پارت حذف شد!
از کار تاز ه چه خبر؟ این روزها مشغول نوشتن هستید؟
با علی باطنی کار روی فیلمنامه ی کمدی تازه ای را شروع کرده
ایم که البته در مراحل اولیه است و اگر عمری باشد تا چندماه اینده
تکمیلش می کنیم/.صباخبر صفحه 8