روزنامه صبا شماره 1413 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1413

روزنامه صبا شماره 1413

روزنامه صبا شماره 1413

‫دو شنبه| ‪ 18‬اردیبهشت ‪ 8 |1402‬می ‪ 17 |2023‬شوال ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1413‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫هماهنگ‬ ‫با حضور برمهانی‬ ‫کلید خورد‬ ‫سعید زین العابدینی‪:‬‬ ‫فعالیت ما باید همسو‬ ‫گفت و گو با ارمین طهماسبی‬ ‫تجربیات بزرگان‬ ‫با عدالت فرهنگی باشد‬ ‫سینمای کمدی چراغ راه ما بود‬ ‫گزارش صبا از مراسم افتتاحیه سومین هفته فیلم چین‬ ‫امیرحسین حریری‪:‬‬ ‫رویـدادی از جنـس‬ ‫جهانـی شـدن سـیمنا‬ ‫در پرداختن به شخصیت های‬ ‫فرهنگی ضعف داریم‬ ‫نامه سرگشاده به پیمان جبلی‬ ‫مافیای رسانه دلیل‬ ‫خانه نشینی کاربلدها است‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫دو شنبه ‪ 18‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1413‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫اولین تجربه کارگردانی اوجانی کلید خورد‬ ‫فیلمبرداری فیلم ســینمایی «این جمعیت قابل کنتــرل» به کارگردانــی محمدمتین اوجانی و‬ ‫تهیه کنندگی مهرداد فرید طالب نیا در تهران اغاز شد‪.‬‬ ‫این فیلم نخستین تجربه کارگردانی محمد متین اوجانی است که در خالصه داستان ان امده است‪:‬‬ ‫قلبم را به دستان فرزندانم می سپارم تا دســتان یکدیگر را بگیرند و عاشقی کنند‪ ...‬فریده سپاه منصور‪،‬‬ ‫محمدرضا داوودنژاد‪ ،‬علیرضا استادی‪ ،‬واله داوودنژاد‪ ،‬مرجان قمری‪ ،‬روناک برخوردار‪ ،‬مهناز افتاده نیا‪،‬‬ ‫وحید الهویی‪ ،‬رسول عظیمی‪ ،‬مریم شاه ولی و بازیگران خردسال‪ :‬ماهور صادقعلی و محدثه شریفی در‬ ‫این فیلم ایفای نقش می کنند‪/.‬صباخبر‬ ‫کت چرمی پروانه نمایش گرفت‬ ‫شورایپروانهنمایشفیلم هایسینماییباصدورپروانهنمایشبرایفیلمسینمایی«کتچرمی»موافقت‬ ‫کرد‪ .‬شورای پروانه نمایش فیلم های سینمایی در جلسه اخیر با صدور پروانه نمایش برای فیلم «کت چرمی»‬ ‫به تهیه کنندگی سیدمحسن حجازی دهاقانی و کارگردانی حسین میرزامحمدی موافقت کرد‪ .‬این فیلم به‬ ‫تهیه کنندگیکامرانحجازییکیدیگرازفیلم هاییاستکهبنیادسینماییفارابیتولیدانرابرعهدهداشته‬ ‫است‪ .‬میرزامحمدی که از سینمای کوتاه پا به عرصه فیلمسازی گذاشته است پیش از این اثار کوتاهی از جمله‬ ‫فیلم ماشوم را ساخته که مورد تحسین جشنواره های داخلی و خارجی قرار گرفت‪ .‬در خالصه داستان این فیلم‬ ‫سینمایی امده است‪« :‬گاهی وقت ها باید بین موندن و رفتن‪ ،‬مردن رو انتخاب کرد‪/»...‬مهر‬ ‫هماهنگ با حضور برمهانی کلید خورد‬ ‫ضبط مرحله اصلی برنامه «هماهنگ» همزمان با شروع پخش مرحله انتخابی ان از تلویزیون‪ ،‬با حضور‬ ‫معاون سیمای رسانه ملی اغاز شد‪ .‬برنامه تلویزیونی «هماهنگ» روایتی تازه از سرود و موسیقی است که‬ ‫ضبط مرحله انتخابی ان تابستان ‪ ۱۴۰۱‬در بیش از ‪ ۱۰‬استان کشور انجام و با مشخص شدن گروه های صعود‬ ‫کننده‪ ،‬ضبط استودیویی این برنامه با حضور محسن برمهانی معاون سیما اغاز شد‪ .‬معاون سیما در خصوص‬ ‫این برنامه گفت‪ :‬برنامه «هماهنگ» با روایت تازه و بدیعی بر لزوم حفظ ماهیت و ارزش موسیقی و نواهای‬ ‫بومی کشورمان نگاه ویژه ای دارد‪ .‬محسن برمهانی با بیان اینکه طی این سال ها به نظر می رسد حوزه سرود‬ ‫تا حدودی مغفول مانده است‪ ،‬گفت‪ :‬تهیه و تولید این برنامه یک اتفاق جدید و بدیع در حوزه موسیقی کشور‬ ‫است‪ .‬معاون سیما ادامه داد‪ :‬موسیقی و سرود در روزهای پرهیاهوی انقالب نقش مهمی ایفا کرده به طوری‬ ‫که به خلق و ماندگاری سرودهایی فاخر و ارزشمند منجر شده است و می توان گفت تاثیر و نقش موسیقی در‬ ‫پیروزی انقالب پررنگ تر بوده است‪ .‬وی عنوان کرد‪ :‬گروه های مختلفی تالش کرده اند تا اتفاقات ارزشمندی‬ ‫در این حوزه رخ دهد و این برنامه «لبیک درستی» به فرمان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص‬ ‫لزوم توجه به سرود است که مغفول بود‪ .‬برمهانی ضمن قدردانی از موسسه اوج و دست اندرکاران این برنامه‬ ‫تصریح کرد‪ :‬توجه رسانه و تولیدکنندگان و برنامه سازان به حوزه سرود می تواند به قبل و بعد از تولید و پخش‬ ‫برنامه «هماهنگ» تقسیم شود‪ .‬وی ادامه داد‪ :‬امیدواریم «هماهنگ» در فصل های بعد هم ادامه پیدا کند‬ ‫و این یک اغاز است که حتماً عالقه مندان بیشتری را هم جلب می کند و ان شاهلل که این برنامه با کیفیت‬ ‫بهتر و خالقانه تری همراه باشد‪ .‬معاون سیما با تاکید بر تجربه «هماهنگ» با ‪ ۱۴‬هزار کیلومتر سفر زمینی‬ ‫برای معرفی گروه های سرود در ‪ ۱۰‬نقطه ایران گفت‪ :‬بر اساس گزارش هایی که دریافت کردیم در یک رقابت‬ ‫برابر گروه های مرکز استان نشــین و پایتخت از رقابت های مقدماتی حذف شدند و گروه های کوچک تر از‬ ‫شهرستان ها به مراحل باالتری رسیدند و جایگاه خود را پیدا کردند‪ .‬این مساله باعث می شود شرکت کنندگان‬ ‫در مقابل افراد پیشکسوت در حوزه هنر و موسیقی خود را محک بزنند و بیشترین تالش خود را انجام دهند‬ ‫و انرژی و انگیزه بیش تری برای فعالیت در این عرصه و خلق اثار ارزشمندی پیدا کنند‪/ .‬مهر‬ ‫ناکلز مستقل می شود‬ ‫کاراکتر ناکلز اکشن ماجراجویانه «سونیک جوجه تیغی»‪ ،‬تبدیل به‬ ‫یک شخصیت مستقل هنری می شود‪.‬‬ ‫به دنبال استقبال باالی تماشاگران سینما از این کاراکتر عجیب و‬ ‫غریب‪ ،‬مدیران کمپانی پارامونت تصمیم گرفتند این مجموعه را تولید‬ ‫کنند‪ .‬مجموعه که حکم اسپین افی بر داستان نسخه سینمایی سونیک‬ ‫جوجه تیغی را دارد که با نام «ناکلز» وارد مرحله تولید می شود‪.‬‬ ‫ادریس البا که در فیلم سینمایی ســونیک جوجه تیغی صدایش‬ ‫را به ناکلز قرض داده بود‪ ،‬به عنوان صداپیشــه با مجموعه تلویزیونی‬ ‫هم همکاری دارد‪ .‬ناکلز در این مجموعه تلویزیونی در کنار ادام پولی‬ ‫ظاهر می شود که او هم در نسخه سینمایی بازی داشت‪ .‬به گفته تهیه‬ ‫کنندگان مجموعه‪ ،‬داستان ان در حدفاصل داستان و ماجراهای سه‬ ‫قسمت اول و دوم و سوم سونیک جوجه تیغی اتفاق می افتد‪ .‬قسمت‬ ‫سوم فیلم برای نمایش عمومی در تاریخ ‪ ۲۰‬دســامبر ‪ ۲۰۲۴‬اماده‬ ‫می شود و ناکلز هم در ان حضور دارد‪/.‬صباخبر‬ ‫شوهر ایران خانم جایزه هات داکس را گرفت‬ ‫جشنواره بین المللی مســتند هات داکس که در کانادا برگزار‬ ‫می شــود برندگان ‪ ۲۰۲۳‬خود را معرفی کرد و به مســتند کوتاه‬ ‫ایرانی جایزه داد‪ .‬جشنواره بین المللی مستند هات داکس کانادا‬ ‫جایزه بهترین فیلم بلند بین المللی را به «کوه ها» ساخته کریستین‬ ‫اینشــوج کارگردان دانمارکی اهدا کرد‪ .‬این کارگردان همچنین‬ ‫جایزه بهترین فیلمساز بین المللی نوظهور را هم دریافت کرد‪ .‬جایزه‬ ‫بهترین فیلم مستند بلند کانادایی هم به کارگردان دنیس دژاردین‬ ‫برای فیلمی با عنوان «مادرم را از دســت دادم» رســید و جایزه‬ ‫بهترین فیلم کوتاه به فیلم «شوهر ایران خانم» مرجان خسروی‪،‬‬ ‫کارگردان ایرانی رســید که در فیلمش به کاوش در خانواده و کار‬ ‫در ایران پرداخته است‪ .‬مستند کوتاه «شوهر ایران خانم» ششمین‬ ‫ساخته مرجان خسروی بالدی است وبا الهام از رمان «شوهر اهو‬ ‫خانم» علی محمد افغانی‪ ،‬راوی زندگی خانواده ای از عشایر بختیاری‬ ‫است‪/.‬مهر‬ ‫چرا از کلینت ایستوود خبری نیست؟‬ ‫عدم ظاهر شدن «کلینت ایستوود» بازیگر و کارگردان ‪ ۹۱‬ساله‬ ‫امریکایی در انظارعمومی طی ‪ ۴۵۵‬روز گذشته‪ ،‬موجب بروز نگرانی‬ ‫درباره سالمتی این سینماگر کهنه کار شده است‪.‬‬ ‫ممکن است نسل های جوان تر سینمادوســت تصویر درستی از‬ ‫تاثیر «کلینت ایستوود نداشته باشند‪ .‬او یکی از مهم ترین فیلمسازان‬ ‫غیرداستانی تاریخ سینماســت و می توان گفت که به عنوان بازیگر‪،‬‬ ‫اصلی ترین طرفدار ســینمای وســترن بوده و فیلم «نابخشوده» او‬ ‫بزرگترین وسترن تاریخ سینما محسوب می شود‪.‬‬ ‫نگرانی ها در مورد سالمتی وی در هفته های اخیر تشدید شده است‪.‬‬ ‫او بعد از اینکه اخرین فیلمش«ماچوی گریان» در گیشه عملکرد موفق‬ ‫نداشت‪ ،‬تصمیم گرفت قبل از اینکه توانایی خود را به دلیل کهولت سن‬ ‫از دست دهد‪ ،‬اخرین فیلمش را کارگردانی کند و در حال اماده شدن‬ ‫برای فیلمبرداری اخرین فیلم خود به نام «هیات منصفه شماره ‪ »۲‬با‬ ‫بازی «تونی کولت» و «نیکالس هولت» است‪/.‬ایسنا‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫شکرستان جدید در راه است‬ ‫سری دهم از مجموعه انیمیشن «شکرستان» در قالب ‪ ۵۲‬قســمت با موضوعاتی مرتبط با عناوین‬ ‫روز جامعه تولید و پخش می شود‪ .‬حسین محمودی مدیر گروه «شکرستان» در این زمینه گفت‪ :‬سری‬ ‫جدید این انیمیشن برگرفته از شعار سال بوده و حول محور رونق گردشگری‪ ،‬مصرف انرژی و مهار تورم‬ ‫می چرخد‪ .‬وی درباره سری جدید «شکرســتان» اعالم کرد‪ :‬هم اکنون این مجموعه انیمیشن حدود‬ ‫‪ ۵۰۰‬قسمت را پشت سر گذاشته و سری جدید ان به عنوان سری دهم «شکرستان» در راه است‪ .‬برای‬ ‫این منظور نگارش این مجموعه در حال شکل گیری بوده و براساس برنامه های در نظر گرفته شده‪ ،‬چند‬ ‫شخصیت جدید فراخور داستان ها و قصه ها در کنار سایر شخصیت های قدیمی قرار خواهند گرفت‪/.‬ایسنا‬ ‫دو شنبه ‪ 18‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1413‬‬ ‫‪3‬‬ ‫پلتفرم پلی رسما اعالم حضور کرد‬ ‫پلتفرم چندرسانه ای بازی (گیم)‪ ،‬فیلم و سریال‪ ،‬اموزش‪ ،‬ورزش و سرگرمی با عنوان «پلی» فعالیت‬ ‫رسمی خودش را اغاز می کند‪« .‬پلی» با قابلیت پخش مســتقیم و غیرمستقیم رقابت های ورزشی در‬ ‫رشته های مختلف و ورزش بانوان‪ ،‬تولید و پخش فیلم های سینمایی و سریال های ایرانی و خارجی با نگاه‬ ‫ویژه به حوزه بانوان اعالم حضور کرده است‪ .‬پخش البوم های موسیقی داخلی و خارجی‪ ،‬فعالیت در حوزه‬ ‫تولید و پخش اثار اموزشی‪ ،‬فرهنگی و هنری و ایجاد بســتر قانونی استفاده از بازی ها و سرگرمی های‬ ‫داخلی و خارجی از دیگر فعالیت های این پلتفرم برشمرده می شود‪ VOD .‬پلی در حوزه بازی و سرگرمی‬ ‫مورد استفاده اقشار و گروه های سنی مختلف به شمار می رود‪/.‬ایرنا‬ ‫نامه سرگشاده رضا سخایی شاهرودی به پیمان جبلی‬ ‫مافیای رسانه دلیل خانه نشینی کاربلدها است‬ ‫رضا سخایی شاهرودی برنامه ریز و دستیار کارگردان سابق و نویسنده و‬ ‫کارگردان در یادداشتی خطاب به رئیس رسانه ملی چنین نوشت‪:‬‬ ‫جناب اقای پیمان جبلی رئیس محترم سازمان صداوسیما‬ ‫روز گذشته شما فرمودید که در این مدت با کارگردان های مطرح جلسه‬ ‫داشته اید‪ .‬بنده کارگردان مطرح نیستم اما اگر غلو نباشد یکی از دستیاران‬ ‫ن شناخته شده سابق سینما هســتم که با کارگردان های بزرگ و‬ ‫کارگردا ‬ ‫مطرح زیادی کار کرده ام و دو سال است که طرح سریال اماده‪ ،‬قصه اماده‬ ‫و پنج قسمت اماده دارم و بابت ساختش حاضرم چک و سفته خدمت شما‬ ‫بدهم و تضمین کنم حاضرم دو قسمت بسازم و اگر مورد تایید نبود تا اخر‬ ‫عمر بنده را ممنوع از کار کنید (ایا تاکنون شخصی اینگونه برای ساخت یک‬ ‫اثر ضمانت داده است؟) ولی بوروکراسی پیچید ه تلویزیون مرا گرفتار خودش‬ ‫کرده و با امدن هر مدیر جدید این تشکیالت نیز انگار قرار است تغییر کند‪.‬‬ ‫اقای جبلی‪ ،‬ایا دوســت دارید بدانید یکی از اصلی ترین مشکالت ساختار‬ ‫تلویزیون که موجب تضعیف کارهای ان شده چیست؟ و افراد مطرح چرا به‬ ‫سمت تلویزیون نمی ایند؟ اگر ان افراد مطرح هستند و سابقه شناخته شده‬ ‫دارند باید به خودشان و طرح ان ها اعتماد کنید و این که شوراهای مختلف‬ ‫بخوانند و نظر دهند را کنار بگذارید بلکه مدیر مربوطه باید انقدر کارش را بلد‬ ‫باشد که متوجه شود ان طرح مناسب است و با مسئولیت خودش تصویب‬ ‫کند‪ ،‬اما این روش تصویب شورایی فقط نتیجه اش فرار مسئولیتی است و در‬ ‫انتها بابت کارهای ضعیف پاسخ تکراری من نبودم دستم بود داده می شود‬ ‫و حتی وقتی که افراد حاضر در شوراها تجربه و حتی تخصصشان نسبت به‬ ‫افراد مطرح کمتر باشد برای تصویب طرح یا هیجان زده می شوند و یا بدلیل‬ ‫ان که بخواهند خودی نشان دهند ایرادهای عجیب وغریب می گیرند و ان‬ ‫فرد مطرح را برای همیشه منصرف می کنند‪ .‬مسئله ساخت سریال‪ ،‬تله فیلم‪،‬‬ ‫مستند و برنامه تلویزیونی چند مقوله جدا هستند و این فرم های ارائه شده‬ ‫برای طرح ها فقط مخصوص برنامه های تلویزیونی است و سوال هایی که در‬ ‫ان ها مطرح شده اگر بابت ساخت سریال‪ ،‬فیلم و حتی اثار مستند بکار گرفته‬ ‫شود نتیجه اش به انجا خواهد رســید که به دلیل اهداف از پیش مشخص‬ ‫شده در فرمها اکثر این اثار سفارشی خواهد شد و می شود همین وضعیت‬ ‫ل و فیل م اول یک طرح دارد و سپس براساس ان طرح‬ ‫اکنون تلویزیون‪ .‬سریا ‬ ‫یک قصه با پرداخت شخصیت ها و ایجاد موقعیت ها جلو می رود و قسمت به‬ ‫قسمت نوشته خواهد شد و راجع به هر قسمت مدیر یا یک گروه می توانند‬ ‫پیشنهادات خودشان را ارائه دهند تا سراغ قسمت بعدی رفت و هر قسمت‬ ‫باید ان قدر جذاب باشد که تماشاگر عالقه به دیدن قسمت اینده داشته باشد‬ ‫و در انتها که به پایان رسید انگاه خالصه کل قصه نوشته می شود‪ ،‬ولی اکنون‬ ‫در تلویزیون قبل از این که سریالی نوشته شود خالصه ان را می خواهند و این‬ ‫اتفاق موجب شده تا سریال ها خودشان را محدود به ان خالصه ارائه شده‬ ‫کنند و دست نویسنده بابت ایجاد موقعیت های جذاب بسته می شود و حتی‬ ‫با تصویب طرح و خالصه و با نوشتن سه قسمت تولید سریال به اشتباه شروع‬ ‫می شود و کار به جایی می رسد که سکانس ها هنگام فیلمبرداری داغ داغ‬ ‫نوشته می شوند و مدیران نیز کلی افتخار می کنند که کار را زمان مشخص‬ ‫نمایش دادیم و بیالن و امار های تلویزیون کامل می شود اما ان اثر انقدر با‬ ‫تعجیل نوشته شده که هیچ ماندگاری ندارد و حتی برخی مواقع تماشاگر‬ ‫از قسمت چندم دیگر دنبال نمی کند‪ .‬ایا این مساله خودش یک موقعیت‬ ‫تراژیک و کمیک نیست؟ جناب اقای جبلی افراد متخصص و کاربلد زیادی‬ ‫در عرصه سینما و تلویزیون وجود دارند که بدلیل حضور مافیای دالل رسانه‬ ‫دراینچندسالگذشتهخانه نشینشدهوحتیگمناممانده اند‪،‬اگرواقعاًقصد‬ ‫دارید تلویزیون را متحول کنید این افراد را ابتدا شناسایی و بعد بدون واسطه‬ ‫دستکم با ان ها گفتگو کنید‪ ،‬شک ندارم از ارائه نظرات ان ها و راهکارهایشان‬ ‫شگفت زده خواهید شد‪.‬‬ ‫با تشکر ‪ /‬رضا سخایی شاهرودی برنامه ریز و دستیار کارگردان سابق و‬ ‫نویسنده و کارگردان خانه نشین فعلی‪/.‬سینماسینما‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫دو شنبه ‪ 18‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1413‬‬ ‫پرونده‬ ‫گزارش صبا از مراسم افتتاحیه سومین هفته فیلم چین‬ ‫رویـدادی از جنـس‬ ‫جهاین شـدن سـیمنا‬ ‫سمیه خاتون هفته فیلم‪ ،‬رویدادی بیــن المللی و فرهنگی میــان ایران و‬ ‫کشورهای مختلف جهان است که توسط بنیاد سینمایی فارابی‪،‬‬ ‫گزارش‬ ‫سازمان فرهنگ و ارتباطات اسالمی و سازمان سینمایی کشور و‬ ‫همچنین وزارت خارجه کشور میهمان برگزار می گردد‪ .‬بنیاد سینمایی فارابی‬ ‫در این رویداد هر بار میزبان یکی از کشورهای جهان خواهد بود و در هر دوره‬ ‫مدعوین به تماشای مجموعه ای از بهترین تولیدات سینمایی کشورها خواهند‬ ‫نشست‪ .‬این دوره که سومین هفته ان درحال انجام است‪ ،‬با عنوان هفته فیلم‬ ‫چین نامگذاری شده است‪ .‬مراسم افتتاح سومین هفته فیلم چین روز شنبه ‪16‬‬ ‫اردیبهشت ماه ساعت ‪ 16‬با حضور سفیر جمهوری خلق چین‪ ،‬رئیس سازمان‬ ‫سینمایی‪ ،‬مدیران سینمایی و فرهنگی کشــور‪ ،‬جمعی از سینماگران ایرانی‪،‬‬ ‫عالقه مندان به سینما و دانشجویان چینی مقیم ایران در سالن زنده یاد عباس‬ ‫کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد‪ .‬در این هفته فیلم که از شنبه ‪16‬‬ ‫اردیبهشت اغاز شد تا چهارشنبه ‪ 20‬اردیبهشت ماه ساعت ‪ 17‬پنج فیلم که‬ ‫از اثار کارگردانان نسل جدید سینمای چین هستند در سالن زنده یاد عباس‬ ‫کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی به نمایش درخواهد امد‪ ،‬جدول نمایشی این‬ ‫فیلم ها عبارتند از؛ «کاپیتان» فیلمی از اندرو الو (روز شنبه ‪ 16‬اردیبهشت)‪،‬‬ ‫«االچانگسو» به کارگردانی سونتار گیال (روز یکشنبه ‪ 17‬اردیبهشت)‪ ،‬رونمایی‬ ‫از نخستین فیلم کوتاه صامت سینمای چین و «کوهنوردان» به کارگردانی دانیل‬ ‫لی (روز دوشنبه ‪ 18‬اردیبهشت)‪« ،‬زمین سرگردان» ساخته «فرانت گوا» (روز‬ ‫سه شنبه ‪ 19‬اردیبهشت) و «خاکستر‪،‬خالص ترین سفیدی» به کارگردانی جیا‬ ‫ژانکو (روز چهارشنبه ‪ 20‬اردیبهشت)‪ ،‬ضمنا تماشای فیلم ها برای عالقه مندان‬ ‫سینما ازاد است‪ .‬گزارشــی که در ادامه می خوانید‪ ،‬شرح مختصری ازمراسم‬ ‫افتتاحیه هفته سوم فیلم چین است‪.‬‬ ‫حیاط بنیاد ســینمایی فارابی مملو از میهمانــان‪ ،‬هنرمندان و‬ ‫مســئولین فرهنگی و سیاســی ایران و چین بود‪ ،‬میهمانان پس از‬ ‫پذیرایی مفصلی به ســبک ایرانی و چینی برای ورود به سالن زنده‬ ‫یاد عباس کیارستمی دعوت شدند‪ ،‬با توجه به اینکه میزان استقبال‬ ‫میهمانان شــرکت کننده بیش از ظرفیت ســالن بــود‪ ،‬تعدادی از‬ ‫هنرمندان و همکاران مطبوعاتی در گوشــه و کنار سالن این رویداد‬ ‫فرهنگی را ایستاده دنبال کردند‪ .‬با پخش سرود ملی از هر دو کشور‬ ‫ایران و چین‪ ،‬افتتاحیه این مراسم به صورت رسمی اغاز شد‪.‬‬ ‫مژده لواسانی مجری رسانه‪ ،‬ضمن تشکر از استقبال گرم و پرشور‬ ‫میهمانان از این رویداد فرهنگی دو کشور ‪ ،‬از سید مهدی جوادی مدیر‬ ‫عامل سینمایی بنیاد فارابی برای ایراد ســخن در افتتاحیه مراسم‬ ‫دعوت به عمل اورد‪.‬‬ ‫سید مهدی جوادی ‪:‬‬ ‫سینما می تواند نقش راهبردی میان دو کشور را‬ ‫بر عهده بگیرد‬ ‫سید مهدی جوادی ضمن عرض خیر مقدم به مدعوین از برگزاری‬ ‫این مراسم ابراز خوشحالی کرد و افزود‪ :‬تعامل و تبادلی که میان دو کشور‬ ‫ایران و چین در حال شکل گیری است سنت و ریشه ای دیرینه دارد‪،‬‬ ‫همان طور که اثار برجای مانده از شاعران برجسته نامی ایران همچون‬ ‫فردوسی‪ ،‬سعدی و سنایی سند گویایی بر این تبادل فرهنگی است‪.‬‬ ‫وی تاکید کرد‪ :‬اگرچه در روزگاران قدیم ‪ ،‬هنر شــعر و نثر ایرانی‬ ‫موید این پیوندها و علقه های فرهنگی بوده است‪ .‬امروزه ابزار قدرتمند‬ ‫سینما می تواند این نقش راهبردی میان دو کشور را بر عهده بگیرد و‬ ‫بازنمایی از ریشه های مشترک تمدنی از دو فرهنگ کهن شرقی باشد‪.‬‬ ‫سید مهدی جوادی با اشاره به نظریه متاخر نظم نوین جهانی گفت‪:‬‬ ‫دستیابی و هم سو شــدن با این منظر نیازمند هم جهتی و همراهی‬ ‫بیش از پیش ایران با کشورهای دیگر است و سینما فرصت مغتنمی‬ ‫برای گسترش همکاری های فرهنگی بینابین کشور است‪.‬‬ ‫جوادی در ادامه به حضور ســینماگران ایرانــی در رویدادهای‬ ‫سینمایی چین نظیر جشنواره شــانگهای و پکن و همچنین حضور‬ ‫سینماگران چینی در جشنواره های ایرانی از جمله جشنواره فیلم های‬ ‫کودک و نوجوان جشنواره بین المللی فیلم فجر‪ ،‬حقیقت و کوتاه در‬ ‫سال های گذشته اشاره و بیان کرد‪ :‬این تحرکات نشان دهنده تعامالت‬ ‫زیادی است که بین دو کشور وجود دارد و امیدواریم در سالهای اتی‬ ‫شاهد تعامالت بیشتر از این هم باشیم‪.‬‬ ‫مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی افزود‪ :‬یکی از نکاتی که می تواند‬ ‫به تقویت روابط ســینمایی ایران و چین کمک کند‪ ،‬تولید مشترک‬ ‫اثار ســینمایی ایران و چین خواهد بود همچنانکه در سال گذشته‬ ‫مذاکراتی برای تولیدات مشــترک بین دو نهاد ملی سینمای کشور‬ ‫ایران و چین‪ ،‬یعنی بنیاد سینمایی فارابی و چاینا فیلم گروب انجام‬ ‫شده است و ماحصل ان توافقاتی اســت که در سال جاری با شدت‬ ‫و همت بیشــتری پیگیری خواهند شد تا در ســال اتی و برگزاری‬ ‫چهارمین هفته فیلم چین شاهد تولیدات مشترک این دو کشور بر‬ ‫روی پرده اکران سینمایی باشیم‪.‬‬ ‫وی اظهارکرد‪ :‬برگزاری هفته فیلم ایــران در چین از برنامه های‬ ‫اتی بنیاد فارابی است که در دست اجرا و راه اندازی است و همچنین‬ ‫از دیگر موضوعات مهمی که بنیاد سینمایی فارابی در حال پیگیری‬ ‫ان است را موضوع کشورهای عضو شانگهای و برگزاری جشنواره و‬ ‫رویدادهای مشترک عنوان کرد‪.‬‬ ‫مدیر عامل بنیاد فارابی با خرســندی از این که بســتر برگزاری‬ ‫جشنواره های مشترک فراهم و مذاکرات اولیه اش به پایان رسیده‪،‬‬ ‫گفت‪ :‬با طرح ریزی برنامه های فوق حتما باســرعت بیشتری شاهد‬ ‫شکل گیری کارگروهی مشترک بین کشورهای عضو شانگهای برای‬ ‫تقویت سینما هستیم‪.‬‬ ‫جوادی درباره موضوع و رویکرد تبادل و تعامالت ســینمای ایران‬ ‫و چین اضافه کرد‪ :‬تعامالتی با موضوع گسترش فناوری های تولید‪،‬‬ ‫زیرساخت های تولید‪ ،‬انتقال تکنولوژی های روز تولید و ‪...‬در دست‬ ‫کار است که ما ان را با جدیت دنبال می کنیم‪ .‬ایشان در پایان سخنان‬ ‫خود به جدول اکران پنج فیلم منتخب از چین پرداخت و بیان داشت‬ ‫که در این چند روز شاهد اکران سینمایی از چین هستیم که معرف‬ ‫نسل جوان سینماگر در این کشور است‪ ،‬همان طور که در سال گذشته‬ ‫نیز بنیاد ســینمایی فارابی با راه اندازی باشگاه فیلم اولی ها و معرفی‬ ‫‪ 87‬فیلمساز جوان به عرصه سینمای کشــور برای تعدیل سینمای‬ ‫ایران تالشی کوشا داشته است در چین هم شاهد حضور نسل نویی‬ ‫از سینماگران هستیم که این هفته فیلم‪ ،‬بخشی از این دستاوردهای‬ ‫ســینمای جدید چین را در مجموع ه‪‎‬ای اماده اکران کرده است‪ .‬این‬ ‫هفته های فیلم می تواند پاسخ گوی نیاز ما از شناخت سینمای جهان و‬ ‫ظرفیت ها و نقاط اشتراک ما با ان ها باشد‪ .‬شناختی که بستر تعامالت‬ ‫بین سینمای ایران و چین را فراهم اورده و ممکن می سازد‪.‬‬ ‫چانگ هوا سفیر چین‪:‬‬ ‫نشانه های خوبی ازتوسعه همکاری سینمای‬ ‫دوکشور در راه است‬ ‫پس از ســخنرانی مدیرعامل بنیاد فارابی‪ ،‬مجری برنامه از سفیر‬ ‫چین در ایران برای ایراد ســخن دعوت به عمل اورد‪ ،‬ســفیر چین‬ ‫ســخنان خود را با یاد کردن از زنده یاد عباس کیارستمی که سالن‬ ‫مراسم نیز مزین به نام اوست شروع کرد‪.‬‬ ‫وی با اشاره به کارنامه دو ســال اخر عباس کیارستمی کارگردان‬ ‫مشهور ایرانی بیان کرد که این هنرمند در دو سال اخر زندگی هنری‬ ‫خود ‪ 4‬مرتبه به چین برای ساخت فیلم سفر کرده بود و فیلمسازان‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫دو شنبه ‪ 18‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1413‬‬ ‫‪5‬‬ ‫های بین المللی در جهان باشد‪.‬‬ ‫محمد خزایی با اشاره به نقش ایران در ســینمای بین الملل که‬ ‫همواره به دنبال طرح مســائل اخالقی و انســانی بوده است افزود‪:‬‬ ‫درجهان تصویرمحور امروز دردنیا‪ ،‬ســینمای ایران بواسطه سابقه‬ ‫فرهنگی که در پرداخت به مضامین انســانی و اخالقی دارد‪ ،‬مطرح‬ ‫اســت و چنانچه این ظرفیت بالقوه در سینمای ایران بتواند در سایه‬ ‫یک همکاری مشترک به ظرفیت های غنی صنعت سینما و تجهیزات‬ ‫به روز در حوزه فیلمســازی دســت یابد بدون شک شاهد شکست‬ ‫هژمونی سینمای غرب در برابر این رسانه پر قدرت از دو تمدن کهن‬ ‫شرقی خواهیم بود‪ .‬رئیس سازمان سینمایی در ادامه از مستند به یاد‬ ‫ماندنی راه ابریشم که اثری نام اشنا برای همه ایرانیان است به عنوان‬ ‫استعاره ای از این شاهراه بزرگ میان خاور دور و خاور نزدیک یاد کرد‬ ‫مستندی که بیانگر شــاهراهی عمیق با دستاوردهایی قابل اهمیت‬ ‫برای روابط این دو کشور است‪.‬‬ ‫وی با اشاره به نقش راهبردی کشورهای عضو سازمان شانگهای‬ ‫افزود‪ :‬پیشنهاد شکل گیری همکاری فرهنگی و هنری اتفاق بسیار‬ ‫خوبی بود که با توسعه ان می توانیم شاهد شکل گیری بازار مشترک‬ ‫برای فعاالن در حوزه سینما و فیلم باشیم‪ .‬بازاری که هر چه گسترده‬ ‫شدن ان نقطه عطفی است برای شدت بخشیدن به تفاهم نامه های‬ ‫فی مابین که دردست کار و پیگیری است‪.‬‬ ‫در میانه مراسم هفته سوم فیلم چین‪ ،‬سه پیام تصویری ضبط شده‬ ‫از ســه نهاد مهم و تصمیم گیرنده در حوزه صنعت سینمایی چین‬ ‫پخش شد‪ ،‬در این سه پیام تصویری خانم سون شیانگ هویی‪ ،‬رئیس‬ ‫ارشیو ملی چین‪ ،‬اقای تسا جوئن‪ ،‬سردبیر انجمن فیلمسازان چین و‬ ‫اقای هه وین چوان‪ ،‬مدیرعامل مرکز فستیوال بین المللی شانگهای‬ ‫در سه پیام تصویری جدا‪ ،‬ضمن ابراز خرسندی از این رویداد فرهنگی‬ ‫عنوان کردند با توجه با سبقه ای ارزشمند که سینمای ایران در چین‬ ‫دارد از شکل گرفتن این تعامل و تبادل پویا استقبال کرده و همچنین‬ ‫امادگی خود را برای همکاری های بیش از پیش در این حوزه برای‬ ‫نمایش فیلم های ایران در چین و همچنین نمایش اثار برجســته‬ ‫سینمایی چین در ایران اعالم کردند‪.‬‬ ‫چینی برای بزرگداشــت حضور این هنرمند ایرانــی در چین‪ ،‬فیلم‬ ‫مستندی با عنوان راهپیمایی را ســاخته و تقدیم به او کردند‪ .‬سفیر‬ ‫چین درباره ماهیت و کارکرد هنر سینما اضافه کرد‪ :‬سینما‪ ،‬هنری‬ ‫متجلی شده از نور و سایه است که می تواند ایینه ای از واقعیت و پیام‬ ‫اور فرهنگ باشد‪ ،‬هنری که امروزه می تواند نقش مهمی را در ترویج‬ ‫مبادالت و یادگیری متداول میان تمدن ها ایفا کند‪.‬‬ ‫چانگ هوا ضمن اشاره به تمدن های باشکوه و کهن ایران و چین‬ ‫اینده روشنی را برای همکاری این دو کشــور تصور کرد و با نظر به‬ ‫تحرکات سال های اخیر که فیلم های زیادی از ایران در چین نمایش‬ ‫داده و جوایز متعددی را از جشنواره های معتبر چین دریافت کرده اند‪،‬‬ ‫این اتفاق را جریانی مهم و پیشــرو دانست که باعث درک و شناخت‬ ‫بیشتر مردم چین از ایران شــده که بستر همکاری این دو کشور را با‬ ‫دعوت از کارگردانان و ســینماگران ایرانی به این کشور فراهم اورده‬ ‫است‪ .‬به همین ترتیب چنانچه اثار هنرمندان فیلمساز چینی هم وارد‬ ‫خانه های مردم ایران شوند‪ ،‬پنجره ای گشوده خواهند شد برای درک‬ ‫و شناخت مردم ایران از کشور چین و افزایش عالقه و صمیمیت بین‬ ‫دوکشور که در سطح مردم و اجتماع جاری خواهد شد‪.‬‬ ‫چانگ هوا‪ ،‬ادامه داد‪ :‬نشانه های خوبی از توسعه همکاری سینمای‬ ‫ایران و چین در راه است که متجلی از مشترکات فرهنگی دو تمدن‬ ‫کهن شرقی است‪ ،‬اشتراکاتی که بیشتر ریشــه در احساس و انسان‬ ‫گرایی شرقی دارد و همین امر باعث تولید محتوایی با مضامین انسانی‬ ‫در پرداخت ها و شکل های مختلف و رنگارنگ شده است‪.‬‬ ‫وی همچنین درباره جایگاه فعلی ســینمای چین در دنیا گفت‪:‬‬ ‫در ‪ 10‬ســال گذشته صنعت ســینمای چین پیشرفت چشمگیری‬ ‫داشته است‪ ،‬طوری که این کشور در دهه اخیر تبدیل به بزرگترین‬ ‫بازار فیلم جهان شــده است‪ .‬در ســال ‪ 2022‬مجموع باکس افیس‬ ‫بازارفیلم چین حدود ‪ 4/36‬میلیارد دالر بوده است به همین تناسب‬ ‫در فوریه سال جاری طی ســفر رئیس جمهور ایران‪ ،‬ابراهیم رئیسی‬ ‫به این کشور طرفین بیانیه ای مشترک را امضا کرده اند که طی ان به‬ ‫اجماع برای گسترش همکاری های فرهنگی‪ ،‬تحکیم روابط دوستانه‬ ‫و صمیمیت بین دو کشور در سایه این روابط برسند‪ .‬سفیر چین ضمن‬ ‫ابراز خرســندی‪ ،‬رویداد هفته فیلم چین را بســتری برای تعامالت‬ ‫سازنده در اینده دید و در پایان گفت‪ ،‬امیدوار است تعداد بیشتری از‬ ‫فیلم های برجسته چینی در ایران معرفی و اکران شود تا با نمایشی‬ ‫از جذابیت های فرهنگی و ملی چین مخاطبان بیشــتری از ایران با‬ ‫سینمای چین همراه شوند‪.‬‬ ‫محمد خزاعی‪:‬‬ ‫درسینمای ایران و چین شاخصه های درخشان‬ ‫و مشترکی وجود دارد‬ ‫سومین سخنران این مراسم محمد خزایی رئیس سازمان سینمایی‬ ‫کشور بود خزایی ضمن عرض خوش امد گویی و خیر مقدم به شرکت‬ ‫کنندگان ایرانی و خارجی در این رویداد‪ ،‬برگزاری هفته ســوم فیلم‬ ‫چین در ایران را بستری پویا برای توســعه روابط فرهنگی میان دو‬ ‫تمدن بزرگ و کهن شــرق قلمداد کرده و عنوان کرد‪ :‬در ســینمای‬ ‫ایران و چین شاخصه های درخشان و مشترکی وجود دارد و چنانچه‬ ‫این ظرفیت ها به درستی شناسایی شوند‪ ،‬توانمندی بالقوه ای را در‬ ‫سینمای هر دو کشور ایجاد خواهند کرد که بسط و توسعه ان برای‬ ‫هر دو طرف می تواند در خورد اهمیت باشد‪ .‬ایشان در طرح همکاری‬ ‫و تعامالت هنری ایران و چین که در ســایه این رویداد ادامه خواهد‬ ‫یافت افق های روشنی چون تقویت اقتصاد سینمایی و همچنین هم‬ ‫سویی در تبادالت تجارت فیلم را از این رهنمون‪ ،‬شدنی دانسته و بیان‬ ‫داشت که سینمای امروز در دنیا در دو بخش نرم افزای و سخت افزاری‬ ‫نیازمند پتانسیل های قدرتمندی است که بتواند پاسخگوی عرصه‬ ‫هوشیارگر‪:‬‬ ‫مجموعه حاضر گزینشی از سینمای نسل نوی چین است‬ ‫در حاشــیه این رویداد فرهنگی احسان هوشــیارگر مدیر روابط‬ ‫عمومی بنیاد سینمایی فارابی به خبرنگار صبا گفت؛ ماهیت کارکرد‬ ‫هفته های فیلم در بنیاد فارابی‪ ،‬با رسالت معرفی و اشنایی سینماگران‬ ‫ایرانی با سینمای نوین کشورهای مختلف است و در واقع برنامه ریزی‬ ‫و ایجاد هفته های فیلم از جهان به یکسال قبل برمی گردد‪ ،‬همان طور‬ ‫که در سال گذشته شاهد دو هفته فیلم از دو کشور استرالیا و روسیه‬ ‫بودیم که هر دو رویداد دستاوردهای فرهنگی و هنری بسیاری برای‬ ‫ایران داشت و خوشــبختانه پس از ان شاهد همکاری های گسترده‬ ‫ای در سطح مدیران سینمایی دو کشور بودیم باالخص در روسیه که‬ ‫متعاقب ان مدیران سینمایی ایران به روسیه سفر کردند و بزودی قرار‬ ‫است هفته فیلم ایران در روسیه برگزار شود‪.‬‬ ‫وی درباره نحوه شکل گیری و انجام این رویداد فرهنگی اضافه کرد‪:‬‬ ‫هفته فیلم چین از ابتدا با مکاتباتی که ایران با رایزن فرهنگی چین در‬ ‫ایران داشت‪ ،‬اغاز شد و به این شکل که ابتدا سفارت چین درخواستی‬ ‫را مبنی بر تمایل شرکت در هفته فیلم ایران به بنیاد سینمایی فارابی‬ ‫ارسال کرد‪ ،‬سپس هماهنگی الزم از سوی فارابی‪ ،‬وزارت امورخارجه‬ ‫وسازمان فرهنگ و ارتباطات اسالمی شکل گرفت و مکاتبات اداری‬ ‫برای مجوزها وهماهنگی های نهایی انجام شــد و در نهایت پس از‬ ‫پروسه ای چند ماهه‪ ،‬برای اکران و نمایش پنج فیلم از سینمای چین‬ ‫در ایران موافقت به عمل امد‪ .‬البته این پنج فیلم از ســوی مدیران‬ ‫در بخش بین الملل بنیاد فارابی پس از انجام پروســه ای تحقیاتی و‬ ‫پژوهشی صورت گرفت‪.‬‬ ‫هوشــیارگر ادامه داد‪ :‬منطق مهمی که بر اساس ان انتخاب فیلم‬ ‫ها شکل گرفت این بود که مجموعه حاضر گزینشی از سینمای نسل‬ ‫نو چین باشد که با برداشت و تصور مخاطب ایرانی از فیلم چینی که‬ ‫عموما ان را مملو از عناصر سبکی اکشن و رزمی می دانست‪ ،‬متفاوت‬ ‫باشــد‪ .‬به همین ترتیب‪ ،‬این پنج فیلم‪ ،‬مجموعه ای کامال متفاوت از‬ ‫سینمای چین را به نمایش در اورده است‪ .‬هوشیارگر در ادامه این نوید‬ ‫را به مخاطبان عالقه مند ســینما داد که؛ در این رویداد از نخستین‬ ‫فیلم صامت ســینمای چین که به همت ارشیو ملی چین بازسازی‬ ‫شده است در ایران رونمایی می شــود‪ ،‬این فیلم ‪ 20‬دقیقه ای که تا‬ ‫بحال در خود کشور چین هم نمایش داده نشده است‪ ،‬امروز دوشنبه‬ ‫‪ ۱۸‬اردیبهشت در بنیاد سینمایی فارابی در معرض نمایش مخاطبان‬ ‫عالقه مند گذاشته خواهد شد‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫دو شنبه ‪ 18‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1413‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫تمدید دو نمایش در خانه هنرمندان‬ ‫با توجه به استقبال تماشاگران نمایش های «چه کســی از ویرجینیاوولف می ترسد؟» به کارگردانی‬ ‫شیرین فرخنده نژاد و «لئوناردو داوودنژاد» به کارگردانی حسین کشفی اصل‪ ،‬اجرای این دو نمایش تا ‪۲۲‬‬ ‫اردیبهشت ماه تمدید شد‪ .‬در توضیح داستان نمایش «چه کسی از ویرجینیاوولف می ترسد؟» امده‪« :‬در‬ ‫این نمایشنامه شاهد کنش و واکنش های غیرعادی از سوی دو شخصیت اصلی تر نمایشنامه هستیم که‬ ‫چه در خلوت و چه در جمع ادامه می یابد‪ ».‬این نمایش هر شب ساعت ‪ ۱۸:۳۰‬در تماشاخانه استاد انتظامی‬ ‫اجرا می شود‪ .‬همچنین «لئوناردو داوودنژاد» که تقابل و رویارویی سه رفیق بر سر یک تابلوی نقاشی اثر‬ ‫استاد لئوناردو داوودنژاد است هر شب ساعت ‪ ۲۰:۳۰‬در تماشاخانه استاد انتظامی روی صحنه می رود‪/.‬ایرنا‬ ‫سفرعروسک های جادویی به ایالم‬ ‫گروه نمایش عروسک های جادویی تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری با اجرای ‪ ۹‬تئاتر زنده از روز‬ ‫‪ ۱۶‬تا ‪ ۱۹‬اردیبهشت مهمان استان ایالم شد‪ .‬تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان‬ ‫به مناطق کم برخوردار‪ ،‬حاشیه نشین و عشایری اعزام می شود و این برنامه ها در مناطق کم برخوردار‬ ‫شهرک شهید کشوری «سرطاف» و منطقه هانیوان اجرا خواهد شد‪ .‬در مدت زمان چهار روز‪ ،‬تریلی سیار‬ ‫کانون به اتفاق گروه نمایشی عروسک های جادویی در ‪ ۹‬منطقه استان ایالم تعداد ‪ ۹‬برنامه زنده برای‬ ‫کودکان و نوجوانان این مناطق اجرا می کند‪ .‬این گروه عالوه بر اجرا در شهرستان ایالم‪ ،‬در شهر مهران‬ ‫و منطقه چنگوله از توابع این شهرستان‪ ،‬بدره‪ ،‬پاکل و منطقه عشایری اجرای برنامه خواهد داشت‪/.‬ایرنا‬ ‫سعید زین العابدینی‪:‬‬ ‫فعالیت ما باید همسو با عدالت فرهنگی باشد‬ ‫معاون تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اعالم کرد طرح «اجرای تناوبی تئاتر» در استان های‬ ‫مختلف در حال اجرا است زیرا حق همه بچه های ایران زمین است که تئاتر خوب ببینند‪ .‬سعید زین العابدینی‪،‬‬ ‫درباره طرح اجرای اثار تولید شده کانون در استان های مختلف کشورگفت‪ :‬یکی از اهداف کانون پرورش فکری‬ ‫کودکان و نوجوانان عدالت فرهنگی است‪ .‬فعالیت ما باید همسو با عدالت فرهنگی باشد از این رو طرح «اجرای‬ ‫تناوبی تئاتر» را اجرایی کردیم‪ .‬وی یاداور شد‪ :‬معموالً هنرمندان حرفه ای در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی‬ ‫کانون اثار خود را به صحنه می برند که از کیفیت خوبی نیز برخوردار هستند ولی نهایتاً این اثار ‪ ۴۵‬شب اجرا‬ ‫می شوند‪ .‬این نمایش ها باید مخاطب خود را پیدا کنند و مخاطبان این اثار تنها بچه های منطقه ‪ ۶‬تهران نیستند‪.‬‬ ‫با اجرای طرح «اجرای تناوبی تئاتر» در کانون برنامه ریزی کردیم تا پرونده اجراهای نمایشی بعد از ‪ ۴۰‬اجرا بسته‬ ‫نشود بلکه فرصتی برای اجرا در سالن ها و همچنین استان های دیگر برای گروه ها فراهم شود‪.‬‬ ‫زین العابدینی تاکید کرد‪ :‬فرزندان ایران زمین حق شان است که تئاتر خوب ببینند‪ .‬از این رو گروه ها با همکاری‬ ‫ادارات کل کانون در استان ها به شهرهای مختلف سفر می کنند تا بچه های ان شهرها و استان ها هم از دیدن تئاتر‬ ‫خوب بهره مند شوند‪ .‬ضمن اینکه این طرح امکان خوبی برای گروه های تئاتری است تا هم فرصت اجرای بیشتری‬ ‫داشته باشند و هم برای شان صرفه اقتصادی به همراه دارد‪ .‬وی با بیان اینکه طی طرح مورد نظر شرایط برای اجرای‬ ‫تئاترهای خوب تولید شده در استان ها در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون در تهران نیز فراهم می شود‪،‬‬ ‫افزود‪ :‬تاکنون نمایش «کلوچه های خدا» در تهران‪ ،‬ســاری‪ ،‬یزد و استان خوزستان اجرا شده است‪ .‬همچنین‬ ‫قرار اســت نمایش «دوره گردها» کاری از «عمو فیتیله ای ها» نیز که در مرکز تئاتر کانون به صحنه می رود‪ ،‬در‬ ‫استان های دیگر نیز اجرا شود‪ .‬نمایش های «دنیای خیال انگیز من» و «شاهزاده شامپیا» نیز دیگر اثار کانون‬ ‫هستند که در استان ها اجرا خواهند شد‪ .‬او با تاکید بر اینکه تئاتر برای همه بچه های ایران است‪ ،‬درباره حمایت از‬ ‫گروه های تئاتر کودک و نوجوان برای حضور و اجرا در استان ها توضیح داد‪ :‬رایزنی های الزم در دست انجام است‬ ‫و با هماهنگی با نهادهای مختلف استان ها روند به گونه ای است که برای گروه های تئاتری به صرفه باشد‪/ .‬مهر‬ ‫نمایشگاه نقطه تا چهره در کاخ گلستان‬ ‫افرین امامی با اشاره به مناسبت روز ‪ ۱۹‬اردیبهشت ماه که به نام روز‬ ‫اسناد ملی و میراث مکتوب نامگذاری شده است‪ ،‬گفت‪ :‬بر این اساس‪،‬‬ ‫نمایشگاهی از مجموعه طرح های صنیع الملک با عنوان «از نقطه تا‬ ‫چهره» در کاخ گلستان برگزار می شود‪ .‬او در توضیح اثار ارائه داده شده‬ ‫در این نمایشــگاه‪ ،‬عنوان کرد‪ :‬بر اســاس یک کتابچه کلکسیونی و‬ ‫طراحی متعلق به دوره ناصری که روی این کتابچه نیز دســت خط‬ ‫ناصرالدین شاه مزین شده است‪ ۱۵ ،‬تصویر از تصاویر شخصیت های‬ ‫دوره قاجار به قلم صنیع الملک کــه در ان وجود دارد و در قالب تابلو‬ ‫شاســی به نمایش درمی اید‪ .‬این کتابچه شامل اشعار سفیر مرتضی‬ ‫قلی خان قاجار بوده و از جلد پارچه ای به رنــگ ابی با طراحی ترمه‬ ‫مزیّن شده است‪ .‬امامی ادامه داد‪ :‬این نمایشگاه با رونمایی از مجموعه‬ ‫طراحی های صنیع الملک در روز ‪ ۱۹‬اردیبهشت ماه ‪ ۱۴۰۲‬در عمارت‬ ‫شمس العماره کاخ گلستان افتتاح می شود و به مدت یک هفته برای‬ ‫بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته خواهد شد‪/.‬ایسنا‬ ‫قاشق چایخوری مرادی کرمانی در خانواده‬ ‫کتاب «قاشق چایخوری» اثر هوشنگ مرادی کرمانی در برنامه‬ ‫به وقت کتاب فرهنگسرای خانواده با حضور کودکان و نوجوانان‬ ‫عالقه مند مورد خوانش قرار می گیرد‪ .‬اســتفاده مطلوب از اوقات‬ ‫فراغت و توســعه و ترویج فرهنگ کتابخوانــی در بین کودکان و‬ ‫نوجوانان از جمله اهداف برگزاری برنامه «به وقت کتاب» اســت‪.‬‬ ‫کتاب «قاشق چایخوری» نثر بسیار ساده‪ ،‬روان و به دور از هرگونه‬ ‫دشواری و صنایع ادبی پیچیده است‪ ،‬مخاطب به راحتی می تواند با‬ ‫داستان و مهم تر از ان با شخصیت های داستان ارتباط موثر برقرار‬ ‫کند و با نویسنده همراه شود‪ .‬این کتاب شامل سیزده داستان کوتاه‬ ‫است که از نظر موضوعی به یکدیگر وابســته نیستند و هر کدام‬ ‫موضوعی جداگانه دارند‪ .‬عالقه مندان برای حضور در این برنامه‬ ‫می توانند روز سه شنبه ‪ ۱۹‬اردیبهشت ماه ساعت ‪ ۱۶‬به کتابخانه‬ ‫خانواده واقع در خیابان سیدجمال الدین اسدابادی(یوسف اباد)‪،‬‬ ‫خیابان بیست ویکم‪ ،‬بوستان شفق مراجعه کنند‪/.‬ایرنا‬ ‫ابراهیم زاده به صحنه بازگشت‬ ‫محســن ابراهیم زاده که مدت ها بود از صحنه اجرا به دور مانده‬ ‫بود‪ ،‬به روی صحنه بازگشت و علت این مســاله را به هواداران خود‬ ‫توضیح داد‪.‬‬ ‫با وجود اینکه کنسرت ها در بهمن ماه‪ ،‬پس از وقفه چندماهه به‬ ‫سالن های اجرا بازگشتند‪ ،‬اما برای محسن ابراهیم زاده خواننده پاپ‬ ‫بازگشتی در کار نبود‪.‬‬ ‫اکنون با اجرای او به نظر می رسد بیماری ای که موجب شده بود‬ ‫این خواننده ماه ها از صحنه اجرا به دور بماند و نتواند با طرفداران خود‬ ‫ارتباط برقرار کند‪ ،‬بهبود یافته و او باالخره موفق به تجدید دیدار با‬ ‫طرفداران خود شده است‪.‬‬ ‫ابراهیم زاده درباره بیماری خود گفته است‪« :‬باالخره بعد از ‪ ۹‬ماه‬ ‫توانستم در تهران کنسرت بگذارم‪ .‬من این ‪ ۹‬ماه درگیر بیماری بودم‪.‬‬ ‫صدای من مشکل پیدا کرده بود که خدا را شکر‪ ،‬خوب شد ولی دوران‬ ‫خیلی سختی بود‪/».‬ایسنا‬ صفحه 6 ‫دو شنبه ‪ 18‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1413‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫عرضه ‪ ۵۰۰‬عنوان کتاب در دو بخش حضوری و مجازی‬ ‫سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی بیش از ‪ ۵۰۰‬عنوان کتاب در دو بخش حضوری و مجازی سی و‬ ‫چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه می کند‪ .‬بیش از ‪ ۵۰۰‬عنوان کتاب از سوی سازمان‬ ‫انتشارات جهاد دانشگاهی و شعب ان در سراسر کشــور با موضوعات مختلف علوم انسانی‪ ،‬علوم پایه‪،‬‬ ‫فنی و مهندسی‪ ،‬کشاورزی و منابع طبیعی‪ ،‬علوم پزشکی و هنر و معماری در سی و چهارمین نمایشگاه‬ ‫بین المللی کتاب تهران عرضه خواهد شد‪ .‬در بخش مجازی نمایشگاه‪ ،‬در سامانه ‪ ketab.ir‬نیز کتاب های‬ ‫سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی عرضه خواهد شد‪ .‬همزمان با برپایی سی و چهارمین نمایشگاه بین‬ ‫المللی کتاب تهران دو نشست تخصصی برگزار می شود‪/.‬ایرنا‬ ‫‪7‬‬ ‫کتاب جدید شجاعی منتشر شد‬ ‫«چیستی و چرایی ادبیات قدسی؛ درامدی بر روش نامه ادبیات ایینی» به قلم سیدعلی شجاعی منتشر‬ ‫شد‪ .‬شجاعی که طی سال های اخیر تالش بسیاری برای توسعه ژانر ادبیات ایینی تاریخی کرده است و در‬ ‫کنار اثار خود‪ ،‬تالش زیادی در تربیت نویسندگان جوان برای حضور در این عرصه داشته است‪ .‬به اعتقاد‬ ‫مولف در فضایی که برخی ادبیات ایینی را ادبیاتی بدون مانیفست و شکل نیافته می بینند و ان را اماج‬ ‫انواع نقدها و هجمه قرار می دهند‪ ،‬سعی کرده تا این نوع از شیوه خلق ادبی را تعریف و ساختارهای درون‬ ‫و برون ساز ان را در نسبت با ساختار کالسیک ادبیات مدون و تبیین کند‪ .‬کتاب فوق در ‪ ۸۴‬صفحه رقعی‬ ‫و با بهای پشت جلد ‪ ۵۵۰۰۰‬تومان از سوی نشر نیستان وارد بازار کتاب شده است‪/.‬ایسنا‬ ‫امیرحسین حریری‪:‬‬ ‫در پرداختن به شخصیت های فرهنگی ضعف داریم‬ ‫مدیر مرکز تئاتر «مولوی» با اعالم تازه ترین جزییات درباره‬ ‫مدرســه تابســتانی این مرکز اظهار امیدواری کرد که یکی از‬ ‫رویکردهای این مدرسه‪ ،‬تولید متونی بر اساس شخصیت های‬ ‫مهم فرهنگی کشورمان باشد و در دل این کار‪ ،‬نگاهی تحلیلی‪،‬‬ ‫تاریخی و حتی نقادانــه به زندگی و اثار انان خواهیم داشــت‪.‬‬ ‫امیرحسین حریری خبر داد که تا پایان اردیبهشت ماه فراخوان‬ ‫مدرسه تابستانی مرکز تئاتر مولوی منتشر می شود‪ .‬او همچنین‬ ‫با ابراز خوشنودی از استقبال تماشاگران از نمایش «کابوس های‬ ‫انکه نمی میرد» به کارگردانی نادر فالح که درباره عالمه دهخدا‬ ‫است و این روزها در تاالر مولوی روی صحنه است‪ ،‬افزود‪ :‬متاسفانه‬ ‫در پرداختن به شــخصیت های مهم فرهنگی و ملی کشورمان‬ ‫ضعف بسیاری داریم در حالیکه دانشگاه‪ ،‬بهترین فضایی است‬ ‫که می تواند در این زمینه موثر عمل کند و ما قطعا در کارگاه های‬ ‫اموزشی مرکز تئاتر مولوی به متونی در این زمینه دست خواهیم‬ ‫یافت‪ .‬او در اغاز درباره تازه ترین وضعیت مدرســه تابســتانی‬ ‫مولوی گفت‪ :‬بنا داریم فراخوان این مدرسه برای جذب هنرجو‬ ‫تا پایان اردیبهشت ماه منتشر شود و همان گونه که پیش تر هم‬ ‫اعالم کرده ایم‪ ،‬جامعه هدف مان در این مدرســه‪ ،‬دانش اموزان‬ ‫متوسطه دوم و هنرجویان عالقه مند به تئاتر و نیز دانشجویانی‬ ‫هستند که در رشــته ای غیر از تئاتر تحصیل می کنند‪ .‬در حال‬ ‫حاضر شــورای علمی مدرسه‪ ،‬ســرفصل های دروس را تدوین‬ ‫کرده و برنامه ریزی ما بر این مبناســت کــه هنرجویان در بازه‬ ‫زمانی دو ساله اموزش های الزم را ببینند‪ .‬حریری با بیان اینکه‬ ‫اموزش های این مدرسه‪ ،‬مهارت محور خواهند بود‪ ،‬افزود‪ :‬تصمیم‬ ‫ما این است که دوره های اموزشی مهارت محور زیر نظر مربیان و‬ ‫معلمان جوان مورد توجه قرار بگیرد و البته اموزش مبانی تئاتر‬ ‫مورد تاکید ماســت‪ .‬این مدرس تئاتر یکــی از رویکردهای این‬ ‫مدرسه را تولید متون نمایشی دانســت و در این زمینه توضیح‬ ‫ی تئاترمان در زمینه تولید‬ ‫داد‪ :‬همچنان یکی از مشکالت اساس ‬ ‫متون است و متاسفانه هنوز هم متون نمایشی اندکی متناسب‬ ‫با دغدغه ها فرهنگی و اجتماعی خود داریم ‪ .‬بنابراین در تالش‬ ‫هســتیم در قالب این مدرســه و نیز دیگر برنامه های اموزشی‬ ‫خود‪ ،‬کارگاه های تولید متون را با موضوعات مشــخص و درباره‬ ‫شخصیت های معینی برگزار کنیم‪ .‬با این نگاه‪ ،‬می کوشیم تا این‬ ‫متون در دل یک گروه اموزشی خلق شــوند‪ .‬به این معنا که هر‬ ‫یک از موضوعات یا شخصیت های علمی و فرهنگی و ملی به یک‬ ‫گروه خاص سپرده شود تا درباره ان موضوع یا شخصیت خاص‬ ‫نمایشنامه بنویسند‪ .‬حریری در ادامه با ابراز خرسندی از استقبال‬ ‫تماشاگران از نمایش «کابوس های انکه نمی میرد» یاداوری کرد‪:‬‬ ‫این نمایش درباره شخصیت عالمه دهخداست و به این شخصیت‬ ‫مهم‪ ،‬نگاهی تحلیلی‪ ،‬تاریخی و حتی نقادانه دارد‪ .‬ما نیز ضروری‬ ‫می دانیم همچنان به شخصیت هایی از این دست همچون پرفسور‬ ‫حسابی و دیگر استادان مهم ملی که اتفاقا در دانشگاه تهران نیز‬ ‫فعالیت داشته اند‪ ،‬بپردازیم تا بعد از خلق این متون‪ ،‬شاهد اجرای‬ ‫نمایش های دانشگاهی و پرمغز درباره این چهره ها باشیم‪ .‬ضمن‬ ‫اینکه بســیاری از چهره های مهم تئاتر مــا زندگی دراماتیکی‬ ‫داشته اند و خود این چهره ها می توانند دستمایه خلق نمایش هایی‬ ‫جذاب باشند تا زمینه اشنایی هر چه بیشتر نسل جوان را با انان‬ ‫فراهم کنیم چراکه متاسفانه حتی تعدادی از دانشجویان تئاتر‬ ‫هم بســیاری از هنرمندان مهم تئاتر خودمان را نمی شناسند و‬ ‫این نکته ای قابل تامل و البته بسیار غم انگیز است که باید برای‬ ‫ان فکری کنیم‪/.‬ایسنا‬ صفحه 7 ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫فســیل فیلمی به کارگردانی کریم امینی‪ ،‬نویسندگی‬ ‫حمزه صالحی و تهیه کنندگی سید ابراهیم عامریان محصول‬ ‫سال ‪ ۱۴۰۱‬است‪ .‬فیلم فسیل یکی از جدیدترین فیلم های‬ ‫سینمای ایران اســت که این روزها حسابی سر و صدا به پا‬ ‫کرده و توانسته نظر مردم را به خود جلب کند‪ .‬طی سال های‬ ‫اخیر سینمای ایران دستخوش تغییرات زیادی شده است‬ ‫و ساخت فیلم هایی در ژانرهای مختلف کار بسیار سختی‬ ‫به نظر می رسد‪ .‬در طی این سال ها اکثر فیلم هایی که موفق‬ ‫شده اند گیشه را از خود راضی کنند‪ ،‬اثار کمدی و طنز بوده اند‪.‬‬ ‫کریم امینی‪ ،‬علی باطنی و ارمین طهماسبی نویسندگان‬ ‫فیلمنامه اولیه «فسیل» و حمزه صالحی نویسنده فیلمنامه‬ ‫نهایی بوده است‪ .‬از طرف دیگر شاهد حضور سید ابراهیم‬ ‫عامریان که پیش از این اثاری همچون انفرادی و دینامیت را‬ ‫تهیه کنندگی کرده‪ ،‬در سمت تهیه کننده این فیلم هستیم‪.‬‬ ‫به بهانه اکران موفق فیلم «فسیل» و کسب رکورد باالتر از‬ ‫صد میلیاردی این فیلم [تاکنون] با ارمین طهماسبی یکی از‬ ‫نویسندگان این فیلم گپ وگفتی انجام داده ایم که در ادامه‬ ‫می خوانید‪:‬‬ ‫ارمین طهماسبی‪ ،‬فارغ التحصیل رشته کارگردانی سینماست‬ ‫وکارش را در حوزه سینما از سال ‪ ۱۳۸۷‬بافعالیت در حیطه تدوین‬ ‫اغاز کرده است‪ .‬در سال ‪ ۱۳۹۵‬فیلم بلند ابسه را به طور مشترک با‬ ‫علی باطنی کارگردانی کرده و بعد هم فیلم کوتاه تقدیم به تهران را‬ ‫در ادامه این همکاری مشترک جلوی دوربین برده است‪ .‬او نگارش‬ ‫فیلمنامه های بلند سکوت سیاه‪ ،‬فسیل‪ ،‬برزنگی‪ ،‬بی وقتی‪ ،‬کاربن‪،‬‬ ‫هلش و نیز نگارش فیلمنامه سریال نمایش خانگی هیلو را برعهده‬ ‫داشته است‪.‬‬ ‫ایده اصلی فیلمنامه از کجا امد؟ و بیشتر از چه چیز ان‬ ‫خوشتان امد که تصمیم به نگارش ان گرفتید؟‬ ‫ایده ی اصلی فیلمنامه زمانی شکل گرفت که با دوست و همکارم‬ ‫طرح یک فیلمنامه ی کمدی بودیم‪ .‬با گپ‬ ‫علی باطنی بدنبال نوشتن ِ‬ ‫و گفت و طرح ایده های مختلف در نهایت جرقه ی اولیه ی فسیل شکل‬ ‫گفت و گو با ارمین طهماسبی یکی از‬ ‫نویسندگان فیلم فسیل‬ ‫تجربیات بزرگان سینمای کمدی‬ ‫چراغ راه ما بود‬ ‫گرفت و انهم تضاد کامال اشکار شرایط اجتماعی و فرهنگی و سیاسی‬ ‫میان دهه های پنجاه و شــصت بود‪ .‬با خودمان فکر کردیم که اگر‬ ‫کسی شاهد رون ِد این تغییرات نباشد و مثال با ماشین زمان از سال ‪۵۵‬‬ ‫به سال ‪ ۶۵‬منتقل شود چه واکنشی به این تغییرات خواهد داشت و‬ ‫چگونه با اوضاع کنار خواهد امد و از انجایی که قصد داشتیم این اتفاق‬ ‫را در قالب فیلمنامه ای کمدی اما رئال بسط و گسترش دهیم ایده ی‬ ‫به کما رفتن کاراکتر اصلی را به عنوان عاملی برای این سف ِر قهرمان در‬ ‫زمان‪ ،‬در فیلمنامه گنجاندیم‪.‬‬ ‫چقدر روی طرح اولیه و نــگارش نهایی فیلمنامه وقت‬ ‫گذاشتید؟‬ ‫همزمان با اغاز نگارش طرح‪ ،‬تحقیقات ماهم شروع شد و در پروسه‬ ‫ای چند ماهه نسخه ای اولیه از فیلمنامه را تکمیل کردیم که البته در‬ ‫ادامه بارها و بارها بازنویسی شد و اگر اشتباه نکنم این روند بیشتر از‬ ‫یکسال طول کشید‪.‬‬ ‫چقدر از فیلم های بزرگ کمدی برای پرورش شخصیت ها‬ ‫و حوادث استفاده کردید؟ به عبارت دیگر برای نگارش این‬ ‫اثر الگویی داشتید؟‬ ‫بله قطعا تجربیات بزرگ و ارزشــمندی که بزرگان ســینمای‬ ‫کمدیِ ایران قبل از ما انجام داده بودند چراغ راه ما درجهت نگارش‬ ‫فیلمنامه بودند و تاثیر زیادی روی نحوه نگرش ما به این ژانر و خلق‬ ‫موقعیت های کمیک گذاشتند‪.‬‬ ‫معموال در نگارش فیلمنامه‪ ،‬نویسنده بعضی از بازیگران را‬ ‫به جای شخصیت ها فرض می گیرد و پیش می رود‪ .‬از ابتدا‬ ‫قرار بود همین بازیگران ایفاگر نقش ها باشند یا نه؟ در مورد‬ ‫انتخاب بازیگران با شما مشورت شد؟‬ ‫در ابتدا ما به عنوان نویسنده بازیگران دیگری را مدنظر داشتیم و با‬ ‫توجه به خصوصیات ان اشخاص شخصیت ها را در فیلمنامه پرورش‬ ‫دادیم اما بهرحال دراینجور مســائل نظر کارگردان و تهیه کننده‬ ‫ارجحیت دارد و بنظرم بازیگران کنونی به بهترین شکل از پس ایفای‬ ‫نقش هایشان برامده اند‪.‬‬ ‫به نظر خودتان «فســیل» چه ویژگی هایــی دارد که با‬ ‫استقبال مخاطبان روبرو شده است؟‬ ‫شــاید اگر خودم را جایِ مخاطب بگذارم در وهله ی اول همان‬ ‫بدون پیش زمینه کاراکتری در دو فضای متفاوت‬ ‫اید ه اولیه حضور ِ‬ ‫اجتماعی برایم جذاب باشد‪ .‬البته کار در اجرا هم واجد خصوصیاتی‬ ‫است که می تواند مخاطب را بر صندلی های سینما بنشاند و لحظات‬ ‫مفرحی برایش بسازد‪.‬‬ ‫به نظر شما بزرگترین مشــکلی که سینمای کمدی ما را‬ ‫تهدید می کند چه چیزهایی است؟‬ ‫بنده صالحیت اظهار نظر در این مورد را ندارم!‬ ‫خودتان ضعف ها و قوت های فیلمنامه «فسیل» را در چه‬ ‫چیزهایی می دانید؟‬ ‫نقاط قوت فیلمنامه به نظرم انجاهایی است که مخاطب را با خود‪ ،‬با‬ ‫قصه و با شخصیت ها همراه می کند‪ .‬شاید این بر می گردد به همذات‬ ‫پنداری مخاطب با شــخصیت اصلی داستان که به نوعی پرت شده‬ ‫روی چرخ عصاری روزگار و تا بیاید خود را با شرایط وفق دهد زمانه‬ ‫عوض شده و او مجبور است تا خود را با ان تطبیق دهد‪ .‬نقاط ضعف‬ ‫که قطعا در هرکاری بسیار است اما اگر بخواهم به یک مورد که برای‬ ‫خودم بیشتر مهم بوده اشاره کنم‪ ،‬فدا شدن جاهایی از قصه در جهت‬ ‫ایجاد موقعیت کمیک است‪.‬‬ ‫فیلمنامه از نگارش تا اجرا ‪ ،‬چه مسیری را طی کرد و چه‬ ‫تغییراتی داشت؟…خودتان از نتیجه نهایی کار چقدر راضی‬ ‫هستید؟‬ ‫فیلمنامه که از همان لحظات اغازین نگارش تا رسیدن به نسخه‬ ‫نهایی تغییرات زیادی به خود دید‪ .‬ادم های قصه بارها کم و زیاد شدند‬ ‫و موقعیت ها مدام در حال تغییر بودنــد‪ .‬برای مثال قصه یک پارت‬ ‫سومی هم داشت که در ان پای اسی به جبهه و جنگ باز می شد و‬ ‫درانجا مجددا به کما میرفت که البته بعدا این پارت حذف شد!‬ ‫از کار تاز ه چه خبر؟ این روزها مشغول نوشتن هستید؟‬ ‫با علی باطنی کار روی فیلمنامه ی کمدی تازه ای را شروع کرده‬ ‫ایم که البته در مراحل اولیه است و اگر عمری باشد تا چندماه اینده‬ ‫تکمیلش می کنیم‪/.‬صباخبر‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!