روزنامه صبا شماره 1412 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1412

روزنامه صبا شماره 1412

روزنامه صبا شماره 1412

‫یک شنبه| ‪ 17‬اردیبهشت ‪ 7 |1402‬می ‪ 16 |2023‬شوال ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1412‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫برگزاری مراسم‬ ‫رونمایی از سردیس‬ ‫دکتر معین‬ ‫مانی جعفرزاده‪:‬‬ ‫شرایط موسیقی‬ ‫نسبت به تئاتر‬ ‫خیلی بهتر است‬ ‫منطق ژانر و انچه‬ ‫باید پیرامون ان در نظر بگیریم‬ ‫روایتی ناتمام با پایانی باز‬ ‫پیمان جبلی‪:‬‬ ‫به فیلم هایی که‬ ‫به ارزش ها توجه کنند‬ ‫توجه ویژه داریم‬ ‫یکپارچگی‬ ‫سینماهای حوزه هنری‬ ‫و شهرداری تهران‬ ‫پرونده صبا پیرامون شاخصه های بومی گرایی در هنر انقالب‬ ‫هرن انقالب ابید تذکر دهنده ابشد‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫یک شنبه ‪ 17‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1412‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫اکتبر‪ ،‬اماده نمایش می شود‬ ‫فیلم سینمایی «اکتبر» محصول مشترک ایران‪ ،‬ترکیه و گرجستان در اخرین مراحل فنی قرار دارد و یه‬ ‫زودی اماده نمایش می شود‪« .‬اکتبر» به کارگردانی عباس مرادیان و تهیه کنندگی فرشید رئوفی ابان سال‬ ‫گذشته پروانه ساخت دریافت کرد و این روزها مراحل پست پروداکشن را سپری می کند تا اماده اکران شود‪.‬‬ ‫فیلمبرداری «اکتبر» به نویسندگی و کارگردانی عباس مرادیان اواخر سال گذشته به پایان رسیده و پس از‬ ‫دریافت پروانه نمایش همزمان با ترکیه به صورت انالین اکران می شود‪ .‬این فیلم محصول مشترک ایران‪،‬‬ ‫ترکیه و گرجستان است و در ان نرگس محمدی‪ ،‬پوریا پورسرخ‪ ،‬محمد نورکوتولمان‪ ،‬سیدجواد چالش‪،‬‬ ‫احمد تالی‪ ،‬سید خان کایماز‪ ،‬ابراهیم دوکن‪ ،‬شقایق فتحی‪ ،‬شبنم احمدی به ایفای نقش پرداخته اند‪/.‬ایسنا‬ ‫پری سا شهریور ماه به ایتالیا می رود‬ ‫«پری سا» به کارگردانی محمدرضا رحمانی در ششمین حضور بین المللی خود در جشنوار ه سینمای‬ ‫چفالودر پالرموی ایتالیا حضور می یابد‪ .‬جشنواره فیلم چفالو با هدف ترویج دانش و اشاعه سینما در همه‬ ‫اشکال هنری و سرگرمی ان‪ ،‬با روحیه ازاد و گفتگو در تاریخ دهم شهریور ‪ ١۴٠٢‬برگزار می شود‪ .‬فیلم‬ ‫سینمایی «پری سا»‪ ،‬داستان زنی جوان در صنعت مدلینگ است که زیبایی چهره اش را بر اثر اسیدپاشی‬ ‫از دست می دهد و پلیس جست وجوی فراوانی می کند تا عامل این اسیدپاشی را پیدا کند‪ .‬فیلم سینمایی‬ ‫«پری سا» چهارمین ساخته فیلم بلند محمدرضا رحمانی به تهیه کنندگی سعید سعدی و سرمایه گذاری‬ ‫مهدی رضایی و به نویسندگی مشترک محمدرضا رحمانی و پیام الریان می باشد‪/.‬ایرنا‬ ‫یکپارچگی سینماهای حوزه هنری‬ ‫و شهرداری تهران‬ ‫مدیران موسســه تصویر شــهر و بهمن ســبز‪ ،‬تفاهم نامه ای را با موضوع هم افزایی و‬ ‫یکپارچه سازی ظرفیت های سینمایی امضا کردند‪ .‬مریم پیرکاری مدیرعامل موسسه تصویر‬ ‫شهر و هادی اسماعیلی مدیرعامل موسسه بهمن سبز با هدف بهبود و تقویت جریان توزیع‬ ‫اثار سینمای انقالب اسالمی‪ ،‬تفاهم نامه ای را با موضوع هم افزایی و یکپارچه سازی ظرفیت های‬ ‫سینمایی امضا کردند‪ .‬اجرای این تفاهم نامه از ابتدای اردیبهشت ماه‪ ۱۴۰۲‬و به مدت دو سال اغاز‬ ‫خواهد شد‪ .‬براساس این تفاهم نامه ظرفیت سالن داری طرفین در حوزه سینماداری یکپارچه‬ ‫می شود و طرفین متعهد می شــوند تا تمامی ظرفیت های خود در حوزه سینماداری از قبیل‬ ‫سالن ها‪،‬دفاترپخش‪،‬تجهیزاتسخت افزاری‪،‬تبلیغاتوکمپین‪،‬ظرفیت هایتبلیغاتمحیطی‪،‬‬ ‫ارتباطات سازمانی‪ ،‬امار و اطالعات ارزیابی فروش را در اختیار یکدیگر قرار دهند‪ .‬در این راستا‬ ‫با تشکیل شورایی ‪ ۵‬نفره متشکل از هر دو طرف‪ ،‬تصمیم گیری ها پیرامون اجرای تفاهم نامه و‬ ‫برنامه توزیع اثار سینمایی در سینماهای تحت پوشش این دو موسسه به شکل یکپارچه صورت‬ ‫خواهد گرفت‪ .‬موسسه بهمن سبز وابسته به سازمان سینمایی سوره حوزه هنری با در اختیار‬ ‫داشتن ‪ ۱۷۶‬پرده نمایش‪ ،‬بیش از ‪ ۳۰‬درصد ظرفیت های سینمای ایران را در بردارد‪ .‬سالن های‬ ‫نمایش مجموعه بهمن سبز در ‪ ۵۸‬سینما از ‪ ۲۱‬استان کشور در قالبی یکپارچه تحت عنوان‬ ‫«زنجیره سینمایی مهر» در حال فعالیت هستند‪ .‬موسسه تصویر شهر نیز ‪ ۲۰‬سالن سینمایی‬ ‫در ‪ ۴‬پردیس سینمایی در پایتخت را در اختیار دارد‪ .‬امضای تفاهم نامه میان موسسه بهمن سبز‬ ‫بازوی سینماداری حوزه هنری انقالب اسالمی و موسسه تصویر شهر که بازوی سینمایی سازمان‬ ‫فرهنگی و هنری شهرداری تهران محسوب می شوند‪ ،‬فضا و ظرفیت های تازه ای را در بخش‬ ‫توزیع اثار سینمایی در بازار اکران سینمای ایران شکل خواهد داد‪/.‬مهر‬ ‫یک فردای روشن تر نمادی از عشق و اعتماد‬ ‫فیلم جدید نانی مورتی کارگردان ایتالیایی با عنوان «یک فردای‬ ‫روشن تر» که یک نامه عاشقانه چندالیه به فیلمسازی در دوره غول های‬ ‫استریم است‪ ،‬در گیشه های ایتالیا با اقبال روبه رو شده است‪.‬‬ ‫جدیدترین فیلم مورتی از زمان اکران در ‪ ۲۰‬اوریل تاکنون با نمایش‬ ‫در ‪ ۵۰۰‬پرده سینما در ایتالیا موفق شده تا ‪ ۳‬میلیون یورو بفروشد و در‬ ‫ایتالیا پس از «برادران سوپر ماریو» در جایگاه دوم فروش در گیشه ها‬ ‫قرار گرفته است‪.‬‬ ‫فروش موفق این فیلم در سینمای ایتالیای پس از کرونا که هنوز‬ ‫از دیگر کشورهای اروپایی عقب تر است‪ ،‬به معنی بهبود اوضاع سینما‬ ‫در این کشور است‪.‬‬ ‫این کارگردان ‪ ۶۹‬ساله «یک فردای روشن تر» را نمادی از عشق و‬ ‫اعتماد در بین تماشاگران بالقوه سینما نامید و یاداوری کرد با وجود‬ ‫همه گیری کرونا‪ ،‬جادوی تماشای فیلم در سالن سینما به قوت خود‬ ‫باقی مانده است‪/.‬مهر‬ ‫بریمور به اعتصاب نویسندگان هالیوود پیوست‬ ‫درو بریمور در حمایت از اعتصاب نویسندگان اعالم کرد میزبانی‬ ‫مراسم اهدای جوایز ام تی وی را انجام نمی دهد‪.‬‬ ‫مراسم اهدای جوایز ام تی وی که قرار است امشب برگزار شود‪،‬‬ ‫با انصراف این بازیگر بدون مجری کار خــود را انجام می دهد‪ ،‬اما‬ ‫هنوز وضعیت مشــخصی ندارد زیرا ممکن اســت اهداکنندگان‬ ‫جوایز‪ ،‬نامزدها و مهمانان دیگر هم بخواهند از حضور در مراســم‬ ‫انصراف دهند‪ .‬با این وضعیت این مراسم امسال بدون فرش قرمز و‬ ‫مصاحبه های جانبی با بازیگران و چهره ها برگزار می شود‪.‬‬ ‫بریمور انصراف خود را با انتشــار بیانیه ای اعــام کرد و در ان‬ ‫گفت‪ :‬به صدای نویسندگان گوش دادم و برای احترام به ان ها‪ ،‬از‬ ‫میزبانی زنده اهدای جوایز فیلم و تلویزیون ام تی وی در همبستگی‬ ‫با اعتصاب جدا می شوم‪.‬‬ ‫بریمور به نشانه حســن نیت اعالم کرد سال اینده حاضر است‬ ‫میزبانی این مراسم را بر عهده بگیرد‪/.‬مهر‬ ‫اکران فیلم بالیوودی پس از ‪ ۱۴‬سال در بنگالدش‬ ‫فیلم پرفروش بالیوودی «پاتان» با بازی شاهرخ خان به عنوان اولین‬ ‫فیلم بالیوودی پس از ‪ ۱۴‬سال در بنگالدش اکران می شود‪.‬‬ ‫از زمان شکل گیری بنگالدش در ســال ‪ ۱۹۷۱‬تاکنون هیچ فیلم‬ ‫هندی در این کشور اکران نشده تا از صنعت داخلی فیلم این کشور‬ ‫حمایت شود‪ .‬سال ‪ ۲۰۰۹‬با اکران فیلم «تحت تعقیب» برای اولین بار‬ ‫فیلمی از هند در این کشور به نمایش درامد اما با اعتراض هایی رو به رو‬ ‫شد که فیلم پس از یک هفته از ‪ ۵۰‬سالن سینمایی که در حال اکران‬ ‫بود‪ ،‬پایین کشیده شد‪ .‬در فوریه امسال کنسرسیومی متشکل از ‪۱۹‬‬ ‫انجمن فیلم بنگالدش تصمیم گرفتند به فیلم های هندی زبان اجازه‬ ‫اکران بدهند و هر سال ‪ ۱۰‬فیلم اجازه اکران به دست بیاورند‪.‬‬ ‫اکنون «پاتان» اولین فیلم هندی زبان است که با کسب مجوز امکان‬ ‫اکران گسترده در بنگالدش را به دست اورده است‪« .‬پاتان» فیلمی در‬ ‫دنیای جاسوسی یاش راج فیلمز با بازی دیپیکا پادوکن و جان ابراهام‬ ‫در همراهی با شاهرخ خان ساخته شده است‪/ .‬مهر‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫رهایم کن مجوز وزارت فرهنگ دارد‬ ‫تبلیغات محیطی سریال «رهایم کن» در فضاهای تبلیغاتی شهر تهران با مجوز وزارت ارشاد اسالمی‬ ‫است‪ .‬سازمان زیباسازی شهرداری تهران اعالم کرد‪ :‬در پی برخی اظهارنظرها در خصوص تبلیغات سریال‬ ‫«رهایم کن» الزم بذکر است که این سریال نمایش خانگی با اخذ مجوز رسمی از وزارت ارشاد اسالمی‬ ‫اقدام به تبلیغات محیطی در سازه های سطح شهر کرده و این سازمان بر اساس قانون‪ ،‬دخالتی در محتوای‬ ‫اکران شده ندارد‪ .‬رهایم کن سریال نمایش خانگی ایرانی در ژانر عاشقانه و اجتماعی به کارگردانی شهرام‬ ‫شاه حسینی است که در سال ‪ ۱۴۰۱‬از شبکه اینترنتی فیلیمو به نمایش درامد‪ .‬محسن تنابنده‪ ،‬هوتن‬ ‫شکیبا‪ ،‬هدی زین العابدین‪ ،‬مهدی حسینی نیا‪ ،‬بابک کریمی و‪ ...‬از بازیگران این مجموعه هستند‪/.‬صباخبر‬ ‫یک شنبه ‪ 17‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1412‬‬ ‫‪3‬‬ ‫اسکای ارت فیلمسازان کوتاه و مستند را همراهی می کند‬ ‫موسسه اسکای ارت به مدیریت هادی علی محمدی با همراهی تعدادی از سینماگران و متخصصین‬ ‫و با همکاری رسانه ارپا‪ ،‬فیلمسازان عرصه فیلم کوتاه و مســتند را برای تولید اثار و حضور در مجامع و‬ ‫جشنواره های داخلی و خارجی حمایت می کند‪ .‬موسسه اسکای ارت در سال ‪ ۹۷‬تاسیس شده و تاکنون‬ ‫سه پروژه بلند سینمایی به صورت مشترک با اتحادیه اروپا‪ ،‬دو فیلم کوتاه و چهار تئاتر را تولید کرده است‪.‬‬ ‫هادی علی محمدی‪ ،‬تهیه کننده و مدیر اسکای ارت نیز از سال ‪ ۱۳۸۴‬در حوزه تولید و تهیه اثار سینمایی‬ ‫فعالیت می کند و تاکنون با بیش از ‪ ۳۰‬فیلم سینمایی و ویدئویی همکاری داشته است‪ .‬اخبار تکمیلی و‬ ‫فراخوان این موسسه‪ ،‬برای همراهی فیلمسازان کوتاه و مستند به زودی منتشر می شود‪/.‬صباخبر‬ ‫پیمان جبلی‪:‬‬ ‫به فیلم هایی که به ارزش ها توجه کنند توجه ویژه داریم‬ ‫این روزها صحبت های زیادی درباره بازگشــت برندها‪ ،‬فقدان‬ ‫حضور کاربلدها و بسته شدن پرونده برخی از تولیدات رسانه ملی‬ ‫مانند «پایتخت» وجود دارد‪ ،‬همچنین درباره بازگشت هنرمندان و‬ ‫برندها و اظهارنظر پیمان جبلی که حواشی ای را ایجاد کرد‪ .‬در این‬ ‫باره گفت و گویی با پیمان جبلی رییس رسانه ملی انجام شده است‬ ‫که در ادامه می خوانید‪.‬‬ ‫در اوایل مدیریت که شبکه شما و ایران کاال تعطیل شد‪ ،‬این نکته‬ ‫را مطرح کردند که قرار اســت این فضای ادغام و اصالح سازوکار و‬ ‫ساختار ادامه پیدا کند اما بعد از ان تعطیلی دو شبکه اتفاق دیگری‬ ‫نیفتاد‪ ،‬ایا قرار است در طرح تحول ســازمان صداوسیما شاهد‬ ‫یک بازارایش‪ ،‬ادغام و یا تاســیس شبکه های جدید رادیویی و‬ ‫تلویزیونی باشیم؟‬ ‫از اول گفتیم مبنای مان تحول در محتوا و رویکرد است‪ .‬اگر‬ ‫تحول در محتوا و رویکرد نیاز به تغییر در سازوکارها و‬ ‫ساختارها داشته باشد ان کار را انجام می دهیم‪.‬‬ ‫درباره ساخت فصل پنجم «نون خ» این نکته‬ ‫مطرح شد که جنابعالی این مجوز را داده اید‬ ‫که این سریال ادامه پیدا کند‪ ،‬همچنین اشاره‬ ‫کردید که برای اقوام کارهای ویژه ای انجام‬ ‫شود‪ .‬ایا قرار است این سِ یر حمایت از ساخت‬ ‫کارهای اقوام ادامه پیدا کند؟‬ ‫حتماً حمایت از سریال ها و اثار نمایشی‬ ‫برای اقوام و قومیت ها جزو اولویت های ما قرار‬ ‫دارد‪ .‬بارها اعالم کرده ایم اگر طرح و ایده خوبی‬ ‫به دست ما برسد و قابل تبدیل به یک کار قابل‬ ‫توجه باشــد حتماً فرایند ان بررسی می شود‪.‬‬ ‫«نون خ‪ »۵‬و کارهای دیگر به این ترتیــب چه کارهای جدید و چه‬ ‫کارهایی که قرار است فصل های جدید انها ساخته شود طرح و ایده‬ ‫قابل قبولی داشته باشند و فرایند انها مورد پذیرش قرار بگیرد حتماً‬ ‫دنبال می شوند‪.‬‬ ‫استراتژی و رویکرد صداوســیما برای کمک به سینمای ایران‬ ‫چیست؟‬ ‫کاری که برای خانواده ها باشد و ارزش های ما در ان اثار‪ ،‬به صورت‬ ‫برجسته پرداخته شود از ان کارها و اثار حمایت می کنیم‪ .‬نکته دیگر‬ ‫درباره رویکرد حمایت از ســینمای ایران در انتن تلویزیون بدین‬ ‫گونه است که شــورای بازبینی محتوای تیزرهای فیلم های‬ ‫ســینمایی در بخش اگهی های بازرگانی کــه خود اهالی‬ ‫ســینما از فرایند ان باخبرند؛ انجا فعال اســت و بررسی‬ ‫می کند‪.‬‬ ‫متناســب با فیلم هایی که پیشنهاد می شــود تیزر انها‬ ‫بررســی و اقدام به پخش تبلیغات و تیــزر معرفی‬ ‫فیلم ها می کند‪ .‬از قبــل گفته ایم به فیلم هایی که‬ ‫به ارزش های انقالب و دفاع مقدس و ارزش های‬ ‫فرهنگی جامعه توجه کند توجه ویژه داریم‪.‬‬ ‫موضوعی که رهبــر معظم انقالب درباره اش‬ ‫فرمودند‪ ،‬بحث امیدافرینی در جامعه اســت‪،‬‬ ‫رســانه ملی برای امیدافرینی در جامعه چه‬ ‫برنامه ای دارد؟‬ ‫ً‬ ‫رویکرد ما حتما این اســت امیدافرینی‬ ‫جدی بگیریم‪ ،‬البته رویکرد امیدافرینی‬ ‫را ّ‬ ‫با توجه بــه امکانات فراوان و داشــته های‬ ‫زیادی که ما در کشورمان داریم نه فقط در‬ ‫صداوسیما بلکه در تمام رسانه ها و دستگاه های فرهنگی و اجرایی‪،‬‬ ‫وظیفه شان امیدافرینی است‪.‬‬ ‫طرح های بزرگ ملی در استان ها در حال پیگیری است که فقط‬ ‫در قاب تصویرمان نشــان دهیم و مردم عزیزمان بدانند در کشور‬ ‫چه کارهایی در حال انجام شــدن است‪ ،‬شــاید این یکی از صدها‬ ‫کاری است که می توان برای امیدافرینی انجام داد؛ به نظرمن مسیر‬ ‫امیدافرینی را باید با قدرت دنبال کرد‪.‬‬ ‫اخیرا ً اظهارنظری از شما منتشر شد که هر هنرمندی که مایل‬ ‫به همکاری با سازمان صداوسیما نباشد اجباری نیست‪ ،‬شما اخیرا ً‬ ‫با هنرمندان دیدار داشتید‪ ،‬نمی خواهید یک ســری از چهره ها را‬ ‫برگردانید؟‬ ‫بنده از همه کارگردانان بزرگ موفق عرصه سینما و تلویزیون از‬ ‫ابتدای مسئولیتم در صداوسیما چه در جلسه حضوری دوجانبه و‬ ‫چه در جلسات دیگر دعوت کردم‪ .‬از کارگردانان موفق و ارزشمند‬ ‫کشورمان دعوت کردم کارهای ارزشــمندی که می خواهند انجام‬ ‫بدهند ما در خدمت شــان باشــیم که به نظرم می رسد پاسخ من‬ ‫برای سوال شــما کافی بود‪ ،‬از همه دعوت کردیم شامل این قضیه‬ ‫(پایتخت) هم می شد‪.‬‬ ‫اخیرا ً صحبتی محمدحســین لطیفی درباره ساخت سریال ‪۴۰‬‬ ‫قسمتی درباره خرمشهر مطرح کرد‪ ،‬ماجرا از چه قرار است؟‬ ‫با اقای محمدحسین لطیفی صحبت هایی برای ساخت سریالی‬ ‫درباره خرمشهر صورت گرفته است و در این رابطه هم اقای لطیفی‬ ‫کارگردان توانمند و موفقی هستند و ما هم به ایشان امادگی خود را‬ ‫اعالم کرده ایم و از روند شروع ساخت این سریال حمایت می کنیم‪.‬‬ ‫موضوع سریال ســازی اگر بخواهد دنبال شــود مانند گذشته با‬ ‫سیمافیلم دنبال خواهد شد و ادامه پیدا خواهد کرد‪/.‬تسنیم‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫یک شنبه ‪ 17‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1412‬‬ ‫پرونده‬ ‫پرونده صبا پیرامون شاخصه های بومی گرایی در هنر انقالب از نگاه کارشناسان‬ ‫هنر انقالب باید تذکر دهنده باشد‬ ‫داوود کنشلو امروزه دائما میان اهالی هنر پرسش می شود که هنر انقالب چیست؟ خصوصیات‬ ‫هنر انقالبی را در چه شاخصه های می توان برشمرد! چگونه می توان رسانه ای هنری‬ ‫گفت و گو‬ ‫را وام دار از هنر انقالب دانست؟ در این میان هستند هنرمندانی از ایران و جهان که‬ ‫در مولفه های متنی و اثری خود با رویکرد هنر انقالب هم سو بوده و یا اشتراکاتی دارند‪ ،‬اما خود از‬ ‫این رسالت هنری خود در افرینش اثر بی اطالع هستند و تنها به دلیل اینکه در همان ابتدا پرسش‬ ‫خود را بر مبنای اعتالی انسان در جامعه معاصر و ‪ ...‬گذاشته اند‪ ،‬با هنر انقالب همگام شده اند‪ .‬در این‬ ‫شماره خبرنگار صبا؛ برای هر چه بیشتر روشن شدن ماهیت این هنر و رسالت هایی که این رویکرد‬ ‫هنری در بستر جریان سازی های امروز دارد با دو تن از چهره های دانشگاهی و پژوهشی پیرامون‬ ‫هنر انقالب و ویژگی های ان سخن گفته که در ادامه می خوانید‪.‬‬ ‫مرتضی گودرزی دیباج‪:‬‬ ‫هنر باید زبان توده مردم باشد‬ ‫مرتضی گــودرزی ســال ‪ 1241‬در بروجــرد متولد شــد‪ .‬وی‬ ‫فارغ التحصیل دکترای فلسفه هنر از دانشــگاه مرکزی انگلیس در‬ ‫بیرمنگام اســت‪ ،‬دوره کارشناسی را در رشته نقاشــی در دانشکده‬ ‫هنرهای زیبای تهران و دوره کارشناسی ارشد را هم در رشته نقاشی‬ ‫در دانشگاه ازاد اسالمی گذرانده است‪ .‬او سال های بسیاری در حوزه‬ ‫هنری مدیر مرکز هنرهای تجسمی بود و تنها مابین سال های ‪۱۳۷۶‬‬ ‫تا ‪ ۱۳۸۰‬بیش از ‪ 100‬مقاله نگاشته است‪.‬‬ ‫بعد از پیروزی انقالب هنر انقالبی شکل گرفت‪ .‬پیرامون این‬ ‫عنوان تعاریف بسیاری وجود دارد‪ .‬در اغاز بحث تعریف خود‬ ‫را از این موضوع بیان کنید؟‬ ‫ســاده ترین تعریف از هنر انقالب را باید عکس العمل مثبت هنر‬ ‫پیرامون انقالب اســامی توصیف کرد که به مبانــی عملی و نظری‬ ‫انقالب پاســخ می دهد‪ .‬در واقع هر انچه این مکتب هنری در قالب‬ ‫اثار عرضه کرده پاسخ مثبتی اســت به مردمی که انقالب کرده اند‪.‬‬ ‫هنرمند جزئی از مردم است و هیچ گاه خود را جدا از مردم ندانسته و‬ ‫رمز ماندگاریش همین امر است‪ .‬در چنین فضای وقتی اتفاقی بزرگی‬ ‫چون انقالب اسالمی به واسطه مردم رخ می دهد طبیعی است هنر و‬ ‫هنرمند نیز از ان بهرمند شود‪.‬‬ ‫هنر انقالب به لحاظ تاریخی منوط و وابسته به انقالب صرف نیست‬ ‫بلکه در گذر زمان به اشکال متفاوت خود را نشان داده است‪ .‬برای نمونه‬ ‫بعد از پیروزی انقالب اسالمی هشت سال جنگ تحمیلی اغاز شد‪ .‬در‬ ‫ادامه هنرمندان در رشته های مختلف شروع به خلق اثر در این رابطه‬ ‫کردند‪ .‬این حرکت و جریان همان هنر انقالب است که در قالب دفاع‬ ‫مقدس عرضه می شود‪ .‬هنر انقالب حتی قبل از پیروزی انقالب وجود‬ ‫داشت‪ .‬یعنی از ابتدای شکل گیری انقالب در ســال ‪ 42‬تا پیروزی‪،‬‬ ‫هنرمندان به اشکال متفاوت طعنه هایی به حکومت می زدند‪ .‬این اثار‬ ‫را می توان در ادامه انقالب توصیف کرد‪.‬‬ ‫اثار انقالبی که در رژیم ستم شــاهی خلق می شدند یک ویژگی‬ ‫بارز داشتند ان هم اســتفاده از نمادها در کارهایشان بود چون اگر‬ ‫می خواستند به صورت مستقیم به موضوعات مورد نظرشان بپردازند‬ ‫با مشکالت متعدد مواجه می شدند البته در مقطعی از دوران پهلوی‬ ‫به دلیل فشــارهای خارجی که ایجاد شد کمی فضا بازتر شد‪ .‬همین‬ ‫موضوع باعث پدید امدن هنر اعتراضی بود که به صورت مســتقیم‬ ‫صاحبان قدرت را هدف قرار می داد‪ .‬هنر انقالب‪ ،‬متاثر مثبت از انقالب‬ ‫است‪ .‬در مقابل هســتند هنرهایی که نسبت به انقالب عکس العمل‬ ‫نشان داده اند اما این رویکرد منفی بوده است زیرا به لحاظ سیاسی با‬ ‫انقالب مشکل داشــته اند و در برخی مواقع نسبت به ان معاندانه هم‬ ‫عمل کرده اند‪.‬‬ ‫برای هنر انقالب چه خصوصیاتی می توان برشمرد که ان را‬ ‫در دیگر هنرها متمایز می کند؟‬ ‫برای بررســی خصوصیات انقالب در ابتدا بایــد مولفه های ان را‬ ‫شناسایی کنیم‪ .‬در این حوزه (انقالب) موضوعاتی چون نگاه هنرمند‬ ‫به هستی مطرح می شود‪ .‬وقتی به این حوزه ورود می کنیم مباحثی‬ ‫چون روانشناســی اجتماعی و اعتقادی مطرح می شود‪ .‬خصوصیت‬ ‫دیگری که برای هنر انقالب می توان برشمرد‪ ،‬تکلیف محور بودن ان‬ ‫است‪ .‬این موضوع را حضرت امام (ره) نیز تا پایان عمرشان بارها مورد‬ ‫تاکید قرار دادند که ما تنها در پی انجام تکلیف هســتیم‪ .‬هنر انقالب‬ ‫همچنین باید تذکر دهنده باشد‪ .‬یعنی به افراد یا هنرمندانی که هنوز‬ ‫با ارمانی اسالمی و انقالبی همراه نشده اند تذکر می دهد‪ .‬در کنار همه‬ ‫خصوصیاتی که برای هنر برشمردم باید بگویم از هنر انقالب انتظار‬ ‫می رود افق پیش روی را هم به خوبی نشــان دهد‪ .‬مسئولیت پذیری‬ ‫و توجه به یک افق معناگرای اخرالزمانی و توجه به انســان به عنوان‬ ‫خلیفه اهلل از دیگر خصوصیاتی هنر انقالب است‪.‬‬ ‫هنر انقالب همانگونه که گفتم بعد از پیروزی انقالب به پایان نرسید‬ ‫بلکه در ادامه وظیفه دفاع از انقالب هم به خصوصیات این شکل از هنر‬ ‫اضافه شد‪ .‬برای مثال جنگ تحمیلی و اتفاقاتی که تا به امروز رخ داده‬ ‫از جمله موضوعاتی هستند که انتظار می رود در حوزه هنر انقالب شکل‬ ‫گیرد‪ .‬برای هنر انقالب یک ویژگی دیگر می توان متصور بود ان هم‬ ‫اینکه این شکل از هنر به هیچ وجه به دنبال پیچیده گویی نبوده است‪.‬‬ ‫چگونه می توان مفاهیم انقالبی را در اشکال هنر مورد توجه‬ ‫قرار داد؟‬ ‫در موسیقی قبل از انقالب اثار تلخ و کنایه امیزی وجود داشت که‬ ‫حکومت را هدف قرار می داد البته طنعه کام ً‬ ‫ال مستتر بود پس باید با‬ ‫دقت گوش داده می شد تا منظور خواننده فهمیده شود‪ .‬این اتفاق در‬ ‫دیگر حوزه های هنر از جمله نقاشی هم رخ می داد‪ .‬در نقاشی بعد از‬ ‫پیروزی انقالب ما تحوالت چشــمگیری را شاهد بودیم‪ .‬شکل گیری‬ ‫نقاشیخط که تلفیقی از نقاشی و خط است از جمله این اتفاقات است‪.‬‬ ‫هنر انقالب‪ ،‬مخاطبانش بیشتر چه قشری از مردم را در بر‬ ‫می گیرد؟ ایا این شکل از هنر مختص به افراد تحصیل کرده و‬ ‫اشنا با تحلیل های اجتماعی است؟‬ ‫به هیچ وجه‪ .‬هنر انقالب تالش دارد تا با احاد مردم ارتباط داشــته‬ ‫باشد‪ .‬برای همین در بســیاری از مواقع تالش می کند به ساده ترین‬ ‫شکل حرف خود را بزند تا توده با ان ارتباط برقرار کند البته ان شکلی‬ ‫از هنر که در توضیحاتی قبلی به ان اشاره کردم (کنایه زدن) به دوران‬ ‫ستمشاهی مربوط می شود که موقعیت برای حرف مستقیم زدن نبود‬ ‫اما امروز که این موانع از بین رفته باید اثار انقالبی بتواند توده مردم را‬ ‫جذب خود کند‪.‬‬ ‫نکته ای درباره هنر انقالب وجود دارد که حتماً باید به ان اشــاره‬ ‫کنم هنرمند انقالبی از تمامی ظرفیت ها و امکانــات بهره می برد تا‬ ‫در راستای انقالب حرکت کند پس گاهی مواقع از برخی عاریه های‬ ‫دشمن استفاده می کنند تا به او ضربه بزند‪ .‬این موضوع ریشه تاریخی‬ ‫دارد چون در تاریخ این سرزمین هر گاه دشمنی ورود کرده ایرانیان‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫یک شنبه ‪ 17‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1412‬‬ ‫‪5‬‬ ‫ان اثار را حذف کنیم (سانسور) ‪ -‬چنانچه امروزه سیمای جمهوری‬ ‫اســامی نیز چنین کاری را انجام می دهد ‪ -‬متوجه می شویم که اثر‬ ‫تولید شــده‪ ،‬نهایتا در جهت یک پیام انســانی در حرکت است‪ .‬این‬ ‫پیام می تواند یک پیام روان شناســانه‪ ،‬سیاسی‪ ،‬مذهبی‪ ،‬تکنولوژی‪،‬‬ ‫اینده محور و یا سرگرم کننده باشد به طوری که از سیمای جمهوری‬ ‫اسالمی نیز‪ ،‬بر همین مبنا قابل پخش است‪ .‬بیایید از برهان خلف به‬ ‫این پدیده نظری بیفکنیم‪ .‬معتقدم که اگر برخی از فیلم های ایرانی را‬ ‫در یک فرض محال‪ ،‬حتی الوده به بخشی از صحنه های غیر اخالقی‬ ‫کنیم‪ ،‬باز هم مخاطب جهانی‪ ،‬نخواهد داشــت چون پی رنگ بخش‬ ‫زیادی از فیلم های ایرانی بر مبنای اصول علمی و متناسب با علوم روز‬ ‫و معضالت انسان معاصر بنا نشده است‪ .‬پس انچه که جاذبه یک فیلم‬ ‫سینمایی را برای مردم جهان بیشتر می کند نه صحنه های غیر اخالقی‬ ‫ان‪ ،‬بلکه باطن ان پیامی اســت که می توان به بخشی از پرسش های‬ ‫انسان معاصر‪ ،‬پاسخ دهد‪ ،‬اگر چه پاســخ کاملی هم نباشد‪ .‬به جهت‬ ‫انکه از دایره انصاف خارج نشــده باشم‪ ،‬همواره ان بخش از سینمای‬ ‫ارزشی کشورم را که شاخصه اصلی ان وثاقت و حقیقت است ستوده ام‬ ‫و امیدوارم این شجره ی طیبه ســایه اش بر سر همه تولیدات هنری‬ ‫مستدام باشد‪.‬‬ ‫از مظاهر مخلف انها که هنر هم یکی از انهاســت استفاده کرده تا به‬ ‫ان ضربه بزند‪.‬‬ ‫هنر انقالب ایا هنوز حرف هایی برای گفتن دارد؟ همچنین‬ ‫بگویید هنرمند انقالبی امروز باید در چه حوزه هایی اگاه و‬ ‫مطلع باشد؟‬ ‫با گذر‪ ،‬دهه ها از عمر هنر انقالب هنوز این هنر نوپاست برای همین‬ ‫هیچ کسی نمی تواند ادعا کند این بخش از هنر را تا انتها پیموده است‪.‬‬ ‫هنر انقالب را باید نوپا دانســت که بخش عمده از اشکل مفهومی ان‬ ‫هنوز شناخته نشده است‪ .‬درباره پرسش بعدی هم باید بگویم امروز‬ ‫رســانه حرف اصلی را جهان می زند پس هنرمند انقالبی باید در این‬ ‫رابطه اگاه باشد‪ .‬این امتیاز اگر وجود داشته باشد دیگر شاهد برخی‬ ‫مکررات نخواهیم بود‪.‬‬ ‫سید محسن موسوی‪:‬‬ ‫اثر هنری باید مبین هنر ناب ایرانی باشد‬ ‫سید محسن موسوی استاد دانشگاه هنر و استاد مدرسه اسالمی‬ ‫هنر به عنوان یک چهره دانشگاهی که در حوزه مطالعات عالی هنر و‬ ‫حکمت هنرهای دینی فعالیت های مطالعاتی بیشــماری انجام داده‬ ‫معتقد است که باید برای دستیابی به شاخصه های هنر بومی‪ ،‬از ظواهر‬ ‫بیرون امد و به بطن و جزئیات تعریف شده دست یافت‪.‬‬ ‫یکی از ویژگی های هنر بومی در کشــور ما‪ ،‬اخالق مدار‬ ‫بودن اثار است‪ .‬به عبارتی دیگر وقتی به عنوان مثال صحبت‬ ‫از شاخصه سینمای ایران می شــود‪ ،‬کارشناسان بالفاصله‬ ‫اخالقی بودن این سینما را مطرح می کنند‪ .‬نظر شما در این‬ ‫باره چیست؟ می توان این نگاه به اخالق را معیار بومی بودن‬ ‫هنر دانست؟‬ ‫برخی مواقع ادعا می شود که سینمای ایران‪ ،‬یک سینمای اخالق‬ ‫گرا اســت من با این موضوع چندان موافق نیســتم چون تعریفم از‬ ‫اخالق ممکن است متفاوت باشد‪ .‬اخالق در ساده ترین تقسیم بندی‬ ‫ان می تواند به دو بخش اخالق جهانی و انســانی و اخالق منطقه ای‬ ‫یا لوکال تقسیم شــود‪ .‬اگر منظور ما از اخالقی بودن‪ ،‬اخالق انسانی‬ ‫و جهانی اســت‪ ،‬یعنی اخالقی که قاطبه مردم جهــان ان را تمجید‬ ‫می کنند‪ ،‬بله ســینمای ایران مختصاتی از این نوع از اخالق را دارد‪.‬‬ ‫یعنی وجه احساسی و عاطفی و اخالقی هیچ مردمی در جهان از دیدن‬ ‫فیلم های ایرانی براشفته نمی شود‪ .‬اما اگر پای بندی و متخلق بودن به‬ ‫اخالق منطقه ای است‪ ،‬بخشی از سینمای ایران‪ ،‬به هیج وجه فراهم‬ ‫اورنده ی یک بسته اخالقی متناسب با جامعه ی ایرانی نیست‪.‬‬ ‫چگونه می توان به این بســته اخالقی متناسب با جامعه‬ ‫رسید؟‬ ‫اخالق در جامعه ایرانی از دو پشتوانه معرفت دینی و اصول عرفی‬‫برخوردار است که بی توجهی به هر کدام از انها می تواند یک اثر هنری‬ ‫را از مدار کارکرد اخالقی بیــرون براند‪ .‬مرز غیر اخالقی بودن در یک‬ ‫اثر هنری‪ ،‬صرفا پرداختن به پورن و ترویج قتل و سرقت نیست‪ ،‬بلکه‬ ‫بی توجهی به خود اخالق هم نوعی بی اخالقی است‪ .‬گاهی در زیر یک‬ ‫پوسته اراسته‪ ،‬حجم گســترده ای از اموزه های غیر اخالقی ترویج‬ ‫می شود که اگر از احاد جامعه ی اسالمی ما در مورد ان پرسش شود‪،‬‬ ‫نمره اخالقی درخوری نمی گیرد و این خود بی اخالقی است‪ .‬در اینجا‬ ‫قابل ذکر است که همواره این اختالف میان موافقان و مخالفان الصاق‬ ‫عنوان اخالقی به هنر وجود داشته اســت‪ ،‬اما از انجا که ما یک بحث‬ ‫کارکردی در باب سینما را دنبال می کنیم‪ ،‬از این چالش پرهیز نموده‬ ‫و خود را پیرو الصاق موضوع اخالق به هنر می دانیم‪.‬‬ ‫پس با این نگاه‪ ،‬شاید بتوان گفت بسیاری از اثار وارداتی‪،‬‬ ‫می توانند بدون این که ظواهر اخالق گرایانه مرسوم را داشته‬ ‫باشند‪ ،‬در بطن خود اخالقی باشند‪...‬‬ ‫‪-‬اگر از برخی از تولیدات سینمای جهان‪ ،‬صحنه های غیر اخالقی‬ ‫چگونه می توان در هنرهای نمایشی و تصویری‪ ،‬به فرمی‬ ‫رسید که دارای مختصات بومی و اخالقی از جنس مردم همین‬ ‫سرزمین باشد؟‬ ‫برای ان کــه بتوانیم اخالقیات را‪ ،‬هم در فــرم و هم در محتوی‪،‬‬‫به شکل مطلوبی نشان دهیم باید شــناخت دقیقی از جامعه ایرانی‬ ‫داشته باشیم‪ .‬جامعه ایرانی فقط تهران و اصفهان و تبریز نیست‪ ،‬بلکه‬ ‫هر دهستانی در دورافتاده ترین بخش کشــور نیز بخشی از فرهنگ‬ ‫ایرانی است‪ ،‬لذا باید با شناخت سلیقه های متفاوت و خوانش خرده‬ ‫فرهنگ های متنوع در عیــن این تفاوت ها‪ ،‬نظر به اشــتراکات ملی‬ ‫مذهبی ایرانی داشــت و اثار پدید امده را همچون فرشی با طرح ها و‬ ‫رنگ های متنوع‪ ،‬چنان یک دست عرضه کرد که در هر کجای جهان‬ ‫که دیده شود‪ ،‬مبین هنر ناب ایرانی باشد‪ .‬باز هم از سینما مثال می زنم‪،‬‬ ‫این که در جامعه امروز چه سبک فیلم هایی مورد نیاز است‪ ،‬نمی توان‬ ‫تنها به یک ژانر یا گونه خاص از فیلم خالصه کرد زیرا ســینما دارای‬ ‫سبک ها و ژانرهای گوناگون است و مخاطبانش هرگونه اثری را الزم‬ ‫دارند‪ ،‬برای همین اگر فیلم طنز و اجتماعی تولید می شود حتماً باید در‬ ‫کنارش اثار سیاسی‪ ،‬خانوادگی یا مذهبی داشته باشیم‪ .‬در سایه این‬ ‫گوناگونی ژانر‪ ،‬مطمئناً رونق اقتصادی نیز برای سینما حاصل خواهد‬ ‫شد چون افرادی که به دلیل نبود فیلم های مورد نظرشان سال ها از‬ ‫سالن های نمایش فاصله گرفته بودند به ســینما باز خواهند گشت‪.‬‬ ‫متاسفانه یکی از گونه های مغفول در ســینما ژانر کودک است این‬ ‫حوزه از حساس ترین بخش ها در سینماست چون اوالً وقتی فیلمی‬ ‫برای کودک تولید می شود مخاطبانش همه اقشار سنی هستند چون‬ ‫عالوه بر کودک والدین نیز به تماشای ان اثار می نشینند‪ ،‬دوم اینکه‬ ‫توجه به این گونه ی ســینمایی‪ ،‬به نوعی تربیت مخاطب نیز هست‪،‬‬ ‫چون تماشاگری که از کودکی به یک ساحت یا گونه عالقه مند می شود‬ ‫مطمئناً در بزرگسالی نیز به ان مفهوم گرایش خواهد داشت‪ .‬یکی از‬ ‫نیازهای امروز سینما توجه به خانواده است خانواده پایه و اساس هر‬ ‫جامعه ای است پس اگر بتوان خانواده را به شکلی صحیح و منسجم‬ ‫در اثار سینمایی تصویر کرد به نوعی برای جامعه الگو سازی صورت‬ ‫خواهد گرفت اما اگر بخواهیم در اثار ســینمایی خانــواده را از هم‬ ‫گسیخته نشان دهیم نتیجه برعکس خواهد شد‪ .‬البته اشتباه نکنیم که‬ ‫نمایش معضالت امروز در خانواده ها خود نوعی رسالت هنرمندان است‬ ‫البته به شرط انکه هنرمندانه عرضه شده و جنبه هایی از سیاه نمایی را‬ ‫عرضه نکند‪ .‬اهمیت به خانواده نیز تنها در سینمای ایران مورد تاکید‬ ‫نیست بلکه حتی در فیلم های خارجی نیز همیشه خانواده اصلی ترین‬ ‫فاکتور بوده است‪ .‬فرزند اوری‪ ،‬توجه به همسر‪ ،‬عشق‪ ،‬ایثار و زندگی‬ ‫پاک‪ ،‬محور بسیاری از فیلم های امروزین جهان است‪.‬‬ ‫به نظر شما دستیابی به این دستاوردهای فرهنگ ساز‪ ،‬تا چه‬ ‫حد به کارهای اموزشی‪ ،‬تحقیقی و پژوهشی در حوزه علوم‬ ‫انسانی وابسته است؟‬ ‫من در حوزه مطالعات عالی هنر‪ ،‬خصوصا حکمت هنرهای دینی‬ ‫مشغول به فعالیت هستم و سال هاست در این رشته تدریس می کنم‪،‬‬ ‫اما باید در دانشگاه های هنر حتماً روی کاربردی بودن موضوعات نیز‬ ‫توجه داشت چون اگر بخواهیم تنها دانشجویان خود را با موضوعات‬ ‫نظری پرورش دهیم‪ ،‬نمی توانیم نتیجه گیری الزم را کسب کنیم چون‬ ‫دانشــجو یا هنرمند در کنار موضوعات نظری‪ ،‬باید با حکمت عملی‬ ‫نیز اشنا باشد‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫یک شنبه ‪ 17‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1412‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫جهان بانو به صحنه بازگشت‬ ‫اجرای فصل دوم نمایش بزرگ میدانی «جهان بانو» از امروز یکشنبه ‪۱۷‬اردیبهشت ماه در بوستان‬ ‫والیت اغاز می شود‪ .‬این نمایش به تهیه کنندگی علی اسماعیلی و کارگردانی حسن بزرا هر شب ساعت‬ ‫‪ ۱۹:۳۰‬میزبان عالقه مندان است‪« .‬جهان بانو» نمایشی است با محوریت بانوان مطرح و جریان ساز تاریخ‬ ‫که در خالصه داستان این نمایش که درباره زنان تاثیرگذار و تاریخ ساز است و از ابتدای عالم تا زمان حال‬ ‫را در بر می گیرد‪ ،‬امده است‪« :‬جهان بانو‪ ،‬جهان بانوان است‪ ،‬بانوان اســمانی‪ ،‬از ازل تا حال‪ .‬جهان بانو‬ ‫داستانی است نه تنها برای زنان‪ ،‬که دربار ه زنان برای شناخت ایشان ‪« ». ...‬جهان بانو» محصول سازمان‬ ‫هنری رسانه ای اوج است‪/.‬ایسنا‬ ‫الناز ملک از جشنواره مونودرام جایزه گرفت‬ ‫الناز ملک به خاطر بازی در نمایش تک پرسوناژ «انا» به کارگردانی امیر دژاکام‪ ،‬برنده بهترین جایزه‬ ‫بازیگری جشنواره مونودرام تونس شد‪ .‬این بازیگر هر هفت پرسوناژ این نمایش را به تنهایی اجرا می کند‬ ‫و برنده جایزه بهترین بازیگر بخش بین الملل جشنواره مذکور شده است‪ .‬این جشنواره شب گذشته با‬ ‫معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد‪ .‬الناز ملک متولد ‪ ١٩‬اذر ‪ ۱۳۷۴‬است‪ .‬او با نقش ایسان در سریال‬ ‫سقوط دیده شد و نقش کوتاهی در سریال انتن نیز بازی کرده است‪ .‬ملک با نقش افرینی در دو فیلم کوتاه‬ ‫به نام های کافه فراموشی و چاه سرخ و دو تئاتر به نام های مکبث و ایوب خان (همه اثار به کارگردانی امیر‬ ‫دژاکام) توانست وارد عرصه بازیگری شود‪/.‬ایرنا‬ ‫مانی جعفرزاده‪:‬‬ ‫شرایط موسیقی نسبت به تئاتر خیلی بهتر است‬ ‫مانی جعفرزاده اهنگساز درباره البوم جدید خود گفت‪ :‬البوم جدیدم با عنوان «تهران ‪ »3D‬در مراحل‬ ‫نهایی قرار دارد که اوایل تیر ماه سال جاری منتشر و در دسترس عالقه مندان قرار می گیرد که این البوم با‬ ‫همکاری من و سه اهنگساز دیگر شکل گرفته است‪.‬‬ ‫این اهنگساز در ادامه بیان کرد‪ :‬این البوم واقعا پروژه بزرگی بود که حدود پنج سال زمان برد‪ .‬یک موسسه‬ ‫پژوهشی کتاب مفصلی درباره تهران امروز تهیه کرده است که شامل گفتگوهایی با افراد سرشناس و برجسته‬ ‫مانند مسعود کیمیایی‪ ،‬محمدرضا اصالنی و‪ ...‬است‪ .‬جعفرزاده افزود‪ :‬از من دعوت شد تا در کنار این کتاب‬ ‫یک البوم جمع اوری کنم که در این اثر موسیقایی من‪ ،‬احسان ذبیحی فر‪ ،‬علی صمد پور و مارتینا کوسکا‬ ‫که لهستانی است هر کدام براساس دیدگاه خودمان نسبت به شهر تهران اهنگسازی کرده ایم‪ .‬همچنین‬ ‫من در کتاب تهران یک گفتگوی طوالنی با داریوش طالیی داشتم که ایشان درباره تهران صحبت کرده اند‬ ‫و به نظر من این کتاب از نظر محتوا واقعا ارزشمند است‪ .‬این هنرمند در ادامه درباره وضعیت هنر موسیقی‬ ‫تاکید کرد‪ :‬به نظر من با وجود اینکه موسیقی در شرایط بدی قرار دارد ولی هنرمند ریشه دار راهی پیدا خواهد‬ ‫کرد که این هنر را حفظ کند و به نسل اینده منتقل کند‪ .‬او افزود‪ :‬در شرایط فعلی هزینه های بیشتری را‬ ‫باید برای حفظ هنر موسیقی بپردازیم البته به نظر من شرایط موسیقی نسبت به تئاتر خیلی بهتر است زیرا‬ ‫هنرمندان موسیقی می توانند از طریق تدریس امرار معاش کنند ولی از نزدیک شاهد هستم که هنرمندان‬ ‫تئاتر از زمان بیماری کرونا تا به االن بیکار هستند و این واقعا غم انگیز است‪ .‬این اهنگساز در پایان گفت‪ :‬من‬ ‫از کودکی در یک خانواده ای که اهل سینما بودند بزرگ شدم و چون از نزدیک در ارتباط هستم این را به طور‬ ‫جدی می گویم که اوضاع سینما هم اصال خوب نیست زیرا در حال حاضر ما اصال تهیه کننده مستقل نداریم‬ ‫و حتی در دهه ‪ ۶۰‬و دوران جنگ سینما در وضعیت مطلوب تری قرار داشت که امیدوارم همه هنرها از این‬ ‫وضعیت نا به سامان رهایی یابند‪/.‬صباخبر‬ ‫خوشدالن به ایرانشهر می روند‬ ‫نمایش «خوشــدالن» به عنوان اثری کمدی و نوشــته ســعید‬ ‫پورصمیمی از چهره های سرشــناس تئاتر ایران با کارگردانی پریزاد‬ ‫سیف از دوم خرداد در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به‬ ‫صحنه می رود‪.‬‬ ‫این نمایش جدیدترین تجربه همکاری پورصمیمی و سیف بعد از‬ ‫اجرای نمایش «اواز قو» است که سال ‪ ۹۸‬در سالن ناظرزاده کرمانی‬ ‫تماشــاخانه ایرانشــهر روی صحنه رفت‪ .‬ســعید خانی تهیه کننده‬ ‫سینما و مدیرعامل دفتر پخش «خانه فیلم»‪ ،‬تهیه کنندگی نمایش‬ ‫«خوشدالن» را بر عهده دارد و نورالدین حیدری ماهر مجری طرح این‬ ‫نمایش است‪ .‬در این نمایش سعید پورصمیمی‪ ،‬مسعود کرامتی‪ ،‬بهرام‬ ‫ابراهیمی‪ ،‬الهام پاوه نژاد‪ ،‬رضا موالیی‪ ،‬پریزاد سیف‪ ،‬شاهین عالیی نژاد‪،‬‬ ‫بهروز پوربرجی‪ ،‬علی پویا قاسمی‪ ،‬فرزانه زینتی‪ ،‬شهاب عباسیان‪ ،‬حامد‬ ‫مهدی نژاد‪ ،‬رضا فیض بخش‪ ،‬مریم محبی‪ ،‬سعید محبی به ایفای نقش‬ ‫می پردازند‪/.‬شبستان‬ ‫راه شیراز منتشر شد‬ ‫به مناسبت روز شیراز البوم «راه شیراز» به خوانندگی محمد‬ ‫ذاکرحسین‪ ،‬تنظیم کاوه پیمان و هنرمندی جمعی از نوازندگان‬ ‫و هنرمندان شیرازی منتشر شــد‪ .‬این مجموعه شامل ‪ ۱۲‬قطعه‬ ‫موسیقی شیرازی شامل الالیی‪ ،‬واســونک‪ ،‬ترانه های شیرازی‪،‬‬ ‫جهرمی‪ ،‬صابوناتی و‪ ...‬می باشــد‪« .‬خشــایار طیار» پژوهشگر و‬ ‫مدیر این پروژه می گوید‪ :‬در اغاز قرن ‪۱۵‬هجری بر ان شــدیم تا‬ ‫مجموعه ای نفیس از موسیقی محلی شیراز با همکاری هنرمندان‬ ‫شهرمان تهیه کنیم که به یادگار بماند‪ .‬در ادامه «طیار» در خصوص‬ ‫انتخاب ترانه های ایــن مجموعه عنوان کــرد‪ :‬از اثار هنرمندانی‬ ‫چون‪« :‬شکر شیرازی»‪« ،‬صمد عقاب»‪« ،‬عباس منتجم» و‪ ...‬یاری‬ ‫جستیم‪ ،‬از خانواده هایی که این ترانه ها را در یاد و خاطره خویش‬ ‫داشتند‪ ،‬ضبط کردیم و از چکامه های چکامه سرای پر اوازه شیراز‬ ‫بیژن سمندر بهره مند شــدیم تا بتوانیم اثری درخور برای مردم‬ ‫شیراز و ملت ایران گرداوری کنیم‪/.‬صبا خبر‬ ‫برگزاری مراسم وداع با زنده یاد احمد خلیلی فرد‬ ‫مراسم بدرقه و وداع با پیکر زنده یاد احمد خلیلی فرد هنرمند فقید‬ ‫رشته نقاشــی صبح روز گذشته ‪ ۱۶‬اردیبهشــت با حضور جمعی از‬ ‫مدیران فرهنگی‪ ،‬هنرمندان و هنردوستان در محوطه دانشگاه سوره‬ ‫برگزار شد‪.‬‬ ‫در این مراسم‪ ،‬محمدحسین ســاعی رئیس دانشگاه سوره گفت‪:‬‬ ‫حال و هوای سال های اخر عمر مرحوم خلیلی فرد برای من درس اموز‬ ‫بود و ما امروز‪ ،‬انسانی را از دســت داده ایم که نگاهی عارفانه و عالمانه‬ ‫به دنیا داشت‪ .‬امیدوارم شاگردان ایشــان بتوانند مسیر استاد را ادامه‬ ‫دهند‪ .‬زنده یاد احمد خلیلی فرد متولد ‪ ۱۳۳۹‬سنندج‪ ،‬دارنده مدرک‬ ‫کارشناسی نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا‪ ،‬کارشناسی ارشد نقاشی‬ ‫از دانشگاه تربیت مدرس و عضو هیات علمی دانشگاه سوره بود که ‪۱۴‬‬ ‫اردیبهشت پس از تحمل یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت‪ .‬ائین‬ ‫یادبود این هنرمند فقید‪ ،‬امروز یکشنبه ‪ 17‬اردیبهشت از ساعت ‪۱۵‬‬ ‫الی ‪ ۱۷‬در مسجد ایت اهلل خامنه ای حوزه هنری‪ ،‬برگزار می شود‪/.‬مهر‬ صفحه 6 ‫یک شنبه ‪ 17‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1412‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫کشف «استون هنج» عربی‬ ‫باستان شناسانی که در صحراهای عمان مشغول کاوش بودند‪ ،‬ساز ه سنگی مرموزی را کشف کرده اند‬ ‫که ان را «استون هنج عربی» نامیده اند‪ .‬مجموعه ای از اثار تاریخی که اخیرا در صحراهای عمان کشف‬ ‫شده است به باستان شناسان کمک می کند الگوی مهاجرتی را که حدود ‪ ۳۰۰‬هزار تا ‪ ۱.۳‬میلیون سال‬ ‫پیش در این منطقه به وجود امد بهتر درک کنند و یک گروه باستان شناســی بین المللی موفق شده ‬ ‫ابزارهای سنگی باستانی‪ ،‬یک مقبره نوسنگی‪ ،‬پوست تخم نوعی شترمرغ منقرض شده و تعدادی سازه‬ ‫سنگی را کشف کند که برخی از باستان شناسان به این مجموعه سنگ ها «استون هنج عربی» می گویند‪.‬‬ ‫قدمت این سازه سنگی به دوهزار سال قبل بازمی گردد‪/.‬ایسنا‬ ‫‪7‬‬ ‫امیرحسین مدرس و مبتالی اقیانوس‬ ‫کتاب صوتی «مبتالی اقیانوس» مجموعه اشــعار امیرحسین مدرس از ســوی انتشارات نیستان‬ ‫منتشر شد‪ .‬کتاب صوتی «مبتالی اقیانوس» ‪ 44‬قطعه شعر و ‪ 12‬طرح را شامل می شود که در قالب های‬ ‫کالسیک و نو سروده شد ه و با صدای نویسنده اثر امیر حسین مدرس از سوی انتشارات نیستان منتشر‬ ‫شده است‪ .‬در معرفی این اثر امده است ‪ :‬شعرهای کالسیک پارســی دارای ویژگی هایی هستند که با‬ ‫زبان اهنگین شکل گرفته ‬ ‫شعرهای نو متفاوت اند‪ .‬شعرکالسیک‪ ،‬گره خوردگی عاطفه و تخیل است که در ِ‬ ‫باشد‪ .‬شعر نو فارسی عنوانی است در برابر شعر کهن فارسی از انجا که در وزن عروضی و قالب از شعر کهن‬ ‫سنتی پیروی نمی کند را شعر نو می نامند‪/.‬تسنیم‬ ‫برگزاری مراسم رونمایی از سردیس دکتر معین‬ ‫مراسم رونمایی از ســردیس‪ ،‬دیوارنگاره و پوستر اولین جشنواره‬ ‫ملی ادبی دکتر محمد معین به مناسبت یکصدو پنجمین زادروز این‬ ‫استاد برجسته ادبیات فارسی و همچنین نکوداشت استاد محمدعلی‬ ‫امیرجاهد (شاعر‪ ،‬موسیقیدان و تصنیف ساز) برگزار شد‪ .‬در ابتدای‬ ‫مراسم رونمایی از سردیس‪ ،‬دیوارنگاره و پوستر جشنواره ملی ادبی‬ ‫دکتر محمد معین‪ ،‬سردیس برنزی دکتر محمد معین که در مقابل‬ ‫خانه موزه نصب شده بود‪ ،‬توســط دکتر مهدخت معین‪ ،‬حمیدرضا‬ ‫نوبخش‪ ،‬مهدی ســبحانی و مجید قادری‪ ،‬رونمایی شد و سپس از‬ ‫دیوارنگارههای منقوش به چهره دکتر معین و استاد امیرجاهد رونمایی‬ ‫شد‪ .‬حمیدرضا نوربخش‪ ،‬مدیر عامل خانه موسیقی ایران به عنوان‬ ‫اولین سخنران این برنامه با اشاره به نقش تاثیر گذار استاد امیرجاهد و‬ ‫دکتر معین در عرصه فرهنگ‪ ،‬هنر و ادب از تغییر خانه شخصی چهره‬ ‫های فرهنگ و ادب به موزه قدردانی کــرد‪ .‬در ادامه دکتر مهدخت‬ ‫معین با ذکر خاطراتی از پدربزرگ خود محمدعلی امیرجاهد و پدر‬ ‫خود دکتر محمد معین به سردیس های ساخته شده از دکتر معین در‬ ‫دانشگاه تهران و دانشگاههای استان گیالن اشاره نمود و گفت‪« :‬نقش‬ ‫بزرگان فرهنگ و ادب در جامعه ما انکار ناپذیر است و بدون تندیس‬ ‫هم می توان در یاد جامعــه ماند‪ ».‬در طی برنامــه‪ ،‬باتوجه به زادروز‬ ‫داوود فیاضی از این هنرمند نیز تقدیر به عمل امد‪ .‬همچنین با حضور‬ ‫هنرمندان پوستر اولین جشنواره ملی ادبی دکتر محمد معین رونمایی‬ ‫شد‪ .‬اجرای گروه موسیقی امیرجاهد با حضور‪ :‬سید رضا طیبی (اواز)‪،‬‬ ‫امید امیری (نوازنده تار)‪ ،‬سعید میرزاحسینی (نوازنده نی)‪ ،‬بابک بنی‬ ‫حسینی (نوازنده تمبک)‪ ،‬مصطفی محرمی (نوازنده تمبک) و حسین‬ ‫روزبهانی (نوازنده تار) از جمله بخش های دیگر این مراسم بود‪ .‬مراسم‬ ‫رونمایی از سردیس‪ ،‬دیوارنگاره و پوستر اولین جشنواره ملی ادبی دکتر‬ ‫محمد معین به مناسبت یکصدو پنجمین زادروز این استاد برجسته‬ ‫ادبیات فارسی و همچنین نکوداشت استاد محمدعلی امیرجاهد (شاعر‪،‬‬ ‫موسیقیدان و تصنیف ساز) از سوی ســازمان زیباسازی شهرداری‬ ‫تهران و با همکاری خانه موسیقی ایران‪ ،‬انجمن خوشنویسان ایران‬ ‫و شــهرداری منطقه ‪۱۴‬در خانه موزه دکتر محمد معین و اســتاد‬ ‫محمدعلی امیرجاهد باحضور اهالی و پیشکسوتان فرهنگ‪ ،‬هنر و ادب‬ ‫برگزار شد‪ .‬محمد معین در روز ‪ ۲۱‬خرداد ‪ ۱۲۹۳‬در محله زرجوب‬ ‫رشت زاده شد‪ .‬وی یکی از محققان برجســته و پدیداورنده یکی از‬ ‫مهمترین واژه نامه های فارســی یعنی فرهنگ فارسی معین است‪.‬‬ ‫ارامگاه وی در استانه اشرفیه قرار دارد‪ .‬نیما یوشیج در وصیت نامه اش‪،‬‬ ‫اختیار چاپ اثارش را به معین داده بود‪/.‬ایرنا‬ صفحه 7 ‫منطق ژانر و انچه باید پیرامون ان در نظر بگیریم‬ ‫روایتی ناتمام با پایانی باز‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫محراب توکلی ‪ -‬در روزهای گذشته فراخوان چهلمین جشنواره‬ ‫فیلم کوتاه تهران نگاه رسانه ها را به مدیوم «فیل م کوتاه» معطوف کرده‬ ‫است‪ .‬این جشنواره با رویکرد «بومی گرایی در ژانر» قصد دارد به اثاری‬ ‫که از سبک و سیاقی سینمایی (ژانر) پیروی می کنند‪ ،‬توجه کند‪ .‬حال‬ ‫باید ببینیم چنین شــعاری می تواند با حال و هوا و فضای سینمای‬ ‫ایران منطبق شود یا خیر؟‬ ‫سینمای ایران در هر مدیومی ‪-‬چه مستند‪ ،‬چه فیلم کوتاه و بلند‪-‬‬ ‫همواره سعی در پیکربندی و ارائه مسائل و مصائب اجتماعی داشته‬ ‫است‪ .‬از طرفی برخی از نهادهای صاحب سرمایه با سفارش طرح های‬ ‫خود در کنار سینمای اجتماعی مســیری را راه اندازی کرده اند‪ .‬در‬ ‫خالل این دو طیف فیلم هایی ساخته شده اند که برامده از جهان بینی‬ ‫شخصی کارگردان ها هستند‪ .‬فیلم هایی که خالقانشان به هنر سینما‬ ‫ِ‬ ‫اهمیت ساختار در ان دقت دارند ‪ .‬سینمای ایران سالیان سال است‬ ‫و‬ ‫که با چنین رویکردی به مسیر خود ادامه داده است‪ .‬ساختارهایی‬ ‫همچون شخصیت و روایت همگی به خدمت سینمایی به اصطالح‬ ‫اجتماعی و سفارشی سازان درامده است‪ .‬چگونه در این روند می توان‬ ‫به مفهومی همچون ژانر رسید؟ مفهومی که در طی یک قرن با تیغ‬ ‫نظریه و تجربه صیقل خورده است‪ .‬مفهومی که سینمای جهان ان را‬ ‫به پختگی الزم رسانده و تئوری های گوناگونی از دل ان بیرون اورده‬ ‫است‪ .‬یکی از اصول مهم در این نظریات شکل و روایت است‪ .‬اندرو‬ ‫تئودور ژانر را به دو بحث شکل و روایت تقسیم می کند‪ .‬شکل یعنی‬ ‫انچه در ظاهر یک فیلم می بینیم‪ ،‬به طور مثال باران و سایه در ژانر‬ ‫نوار و روایت یعنی انچه در داستان فیلم ها تثبیت شده است‪ .‬مثال‬ ‫در اثار وسترن خیر همواره می خواهد شــر را نابود کرده و عدالت را‬ ‫برقرار سازد‪ .‬حال تصور کنید تمام ژانر هایی که تاکنون نامی از ان ها‬ ‫شنیده ایم‪ ،‬پشتوانه ای چند ساله دارند! از این رو وقتی از ژانر صحبت‬ ‫می کنیم باید بدانیم که دست روی مشخصه ای بسیار وسیع زده ایم‪.‬‬ ‫مشخصه ای که شاید از کارکرد ان هم اطالعی نداریم! ژانر به مثابه‬ ‫یک دستور و قاعده نقش بستری مشخص و معین را برای داستان و‬ ‫شخصیت های ان بازی می کند‪ .‬ژانر چارچوب های مختص خود را‬ ‫بنا کرده و مسیر را برای ایده و سوژه های کارگردان هموار می کند‪.‬‬ ‫حضور ژانر در روایت و تصویر قرار نیست رسالت کارگردان باشد‪ ،‬ژانر‬ ‫هست تا جهان بینی‪ ،‬حس‪ ،‬احساس و قوه ادراکی کارگردان و سپس‬ ‫مخاطب در جهت مشخصی قرار گیرد‪ .‬اینکه صرفا سویه هایی از ژانر‬ ‫و گونه های سینمایی را در میزانسن و قصه به کار ببندیم و با خیالی‬ ‫اسوده به خانه های مان برگردیم‪ ،‬فیلم سینمایی نساخته ایم‪ ،‬شاید‬ ‫اسمش چیز دیگری باشد‪ .‬اما فیلم سینمایی نیست!‬ ‫تعاریف و ضوابط ژانر به سینمای ایران نیز رخنه کرده است‪ .‬اما‬ ‫اینکه توانسته جذب یا هضم شود جای پرسش دارد؟ با اشاره به دو‬ ‫طیف مذکور در ابتدای یادداشت‪ ،‬یک سری تعریف ژانر دریافت و به‬ ‫دنبال بومی سازی ان رفتند‪ .‬نتیجه این امر فیلم هایی با عنوان دفاع‬ ‫مقدس شد‪ .‬یک سری با گرته برداری از قواعد ژانر در سینمای جهان‬ ‫به فیلم های کمدی‪ ،‬نوار‪ ،‬اکشن و ترسناک روی اوردند‪ .‬دسته دوم‬ ‫با توجه به محدوده جغرافیایی و فرهنگی کشور ایران از دستیابی به‬ ‫اغلب سبک های سینمایی همچون وســترن و موزیکال باز ماندند‪.‬‬ ‫از این طیف و به ان طیف رفتن در ســینمای ایران روایتی ناتمام با‬ ‫پایانی باز است‪ ...‬ساختار مشخصی ندارد! همه چیز در ظاهر است‪.‬‬ ‫چه ان هایی که ژانر مختص به ایران را ســاختند و چه ان هایی که‬ ‫از سینمای جهان پیروی کرده اند‪ .‬نتوانستند به ژانر معنایی درست‬ ‫ببخشــند ‪ .‬ان ها به قول اندرو تئودور در ظاهــر چیزهایی را به کار‬ ‫می بندند و با افتخار از نام ژانر برای تبلیغات خود استفاده می کنند‪.‬‬ ‫بنابراین در موقعیتی که برخی از گونه های سینمایی مطرح ممنوع یا‬ ‫غیرقابل ارائه است‪ ،‬چگونه می شود ژانر را سرلوحه قرار داد؟ یا ان را با‬ ‫جشنواره و رویدادی پایه گذاری کرد؟ پاسخ به این پرسش از توان این‬ ‫نوشته خارج است‪ .‬مگر انکه از سردمداران مکتب سورئالیسم پاسخی‬ ‫درخور بگیریم! اینکه چگونه می شود وسترن‪ ،‬موزیکال و نوار بومی‬ ‫کرد و جزئیاتی از جامعه ایران را با ان ها منطبق دانست‪ ،‬امری است که‬ ‫تنها سالوادور دالی و هم قطارانش از پس پاسخ گویی به ان برمی ایند‪.‬‬ ‫در ماه های اخیر چندین و چند بار نامی از بومی گرایی و ژانر دیده‬ ‫و شنیده ایم‪ .‬پروژه های تحقیقاتی و عملیاتی در حوزه مستند و فیلم‬ ‫کوتاه به سمت ژانر سوق پیدا کرده اند‪ .‬جملگی با صدای رسا هرچه‬ ‫در توان دارند را رو می کنند تا کلمه ژانر را به گوش دیگران برسانند‪.‬‬ ‫ف شده است! و سینمای امریکا همراه با سایر کشورها‬ ‫انگاری تازه کش ‬ ‫در خوابی صد ساله بوده اند‪ .‬حال که بیدار شده اند بهتر است همگی با‬ ‫هم یکصدا و هماهنگ ندای ژانر ژانر سر دهیم‪ .‬باید انقدر ادامه بدهیم‬ ‫تا ســینمای جهان نیز به این امر محیر العقول پی بُرده و به صراط‬ ‫مستقیم هدایت شود‪.‬‬ ‫در پایان می توانیــم به جنبه های مهم‪ ،‬تاثیرگــذار و مثبت این‬ ‫رویدادها اشاره کنیم‪ .‬رفتن به سمت قواعد و انچه در سینما جهان‬ ‫مرسوم اســت خود می تواند در اینده های دور به کار اید‪ .‬به شرط‬ ‫انکه وفاداری به اصول رعایت شــود‪ .‬اهمیــت دادن به جزئیات در‬ ‫امر بومی ســازی و بومی گرایی یکی از کاربست های قابل مالحظه‬ ‫است ‪ .‬حال اگر قرار باشد این بومی گرایی زیر سایه سبک و گونه های‬ ‫سینمایی باشــد‪ ،‬فضا تخصصی و پیچیده تر خواهد شد‪ .‬از این رو‬ ‫باید دیدگاهی منسجم و طبقه بندی شده در دستورکار قرار گیرد‪.‬‬ ‫دیدگاهی که در قدم اول به بومی گرایی توجه دارد‪ .‬ســپس با گذر‬ ‫زمان ژانر را نیز زیر نظر می گیرد‪ .‬سپس این دو مقوله با یکدیگر عجین‬ ‫خواهند شد‪ .‬نمی شود هر دو را به اصطالح یک کاسه کرد ‪.‬‬ ‫بومی شدن فیلم ها و اثار سینمایی نقش یک بستر را برای ژانر بازی‬ ‫می کنند‪ .‬لحن‪ ،‬لهجه و حال و هوایی فیلم ها درگاهی برای مخاطبان‬ ‫هستند‪ .‬درگاهی که ان ها را به مســیر درون مایه و مضمون سوق‬ ‫می دهد‪ .‬وسیله ای حرکت ان ها به سمت مضمون ژانر است‪ .‬ژانر با‬ ‫ایده هایی که کارگردان و نویسنده در سر دارد‪ ،‬شکسته شده و بیننده‬ ‫را به مضمونی منحصر به فرد سوق می دهد‪ .‬ژانرها به کار می روند تا‬ ‫مخاطب را به فضا نزدیک کنند‪ .‬سپس موقعیت های حاضر در داستان‬ ‫این اشــنایی را از بین برده و مخاطب را کنجکاو‪ ،‬متحیر‪ ،‬ناراحت یا‬ ‫خوشحال می کند‪ .‬در نتیجه منطق جداگانه ای برای بومی گرایی و ژانر‬ ‫اقلیمی‬ ‫قابل برداشت است‪ .‬چرا که ژانرها به نسبت فرهنگ و فضای‬ ‫ِ‬ ‫یک منطقه از قواعد و ضوابط جهانی پیروی خواهند کرد‪ .‬این دو مقوله‬ ‫جدا از هم به صورت پیوسته بروز خواهند کرد‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!