روزنامه صبا شماره 1411
روزنامه صبا شماره 1411
روزنامه صبا شماره 1411
شنبه| 16اردیبهشت 6 |1402می 15 |2023شوال |1444
سال دهم| شماره 8 |1411صفحه| 5000ناموت|
گفت وگوی صبا با دبیر اجرایی
جشنواره موسیقی نوای مهر
فرهنگ شهادت مختص به
انقالب اسالمی نیست
حمیدرضا پگاه:
همه سلیقه ها باید
بتوانند کار کنند
اوشان محمودی:
باید تئاتر را زنده
نگه داریم
جمال شورجه:
امیدوارم سریال
حضرت «موسی(ع)»
را خودم بسازم
زمستان نوبت
دیوانگی است
برای حسام محمودی
هرنمندی که یم خواست انسان مباند صفحه 1
2
شنبه 16اردیبهشت 1402شماره 1411
خرب سیمنا و تلویزیون
شورجه :امیدوارم سریال حضرت«موسی(ع)» را خودم بسازم
سید مجید پور احمدی مدیر عامل صندوق اعتباری هنر و هیات همراه با حضور در منزل جمال شورجه
تهیه کننده و کارگردان ســینما ،ضمن گپ و گفتگو با این هنرمند پیشکسوت ،با ابالغ سالم گرم وزیر
فرهنگ ،از طرف وی برای بهبودی کامل و شفای عاجل این هنرمند ارزوی سالمتی و توفیق روزافزون
کرد .درادامه این دیدار شورجه نیز با قدردانی و سپاس از حضور نمایندگان وزیر فرهنگ ،با ذکر خاطراتی
از دوران گذشته به ویژه زمان ساخت مجموعه یوسف پیامبر (ع) ،گفت :امیدوارم بتوانم با بدست اوردن
بهبودی کامل به صحنه تولید باز گردم و ســریال حضرت موسی (ع) را بســازیم .جمال شورجه که از
اردیبهشت ۹۸دچار عارضه مغزی شده است ،همچنان در حال ادامه درمان است/.مهر
خنریز بهترین فیلم کوتاه جشنواره طرابلس
جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی با عنوان «خنزیر» در جشنواره بین المللی سینمایی فیلم کوتاه لبنان
در طرابلس به هنرمند شادگانی «ماجد رســتمی زاده» رسید .هیئت داوران جشنواره مذکور متشکل
از کارگردان مهنا عبداهلل از عربستان ،انا ســاندریرو الویریز از اسپانیا ،عمر میقاتی بازیگر ،شادی زیدان
کارگردان و صالح عطوی نویسنده از لبنان است که به داوری اثار پرداختند .در خالصه داستان فیلم کوتاه
«خنزیر» به کارگردانی ماجد رستمی زاده ،امده است :گراز از زمین بابا نذیر به روستا حمله می کند...
فیلم های «غبار» و «قاب سفید» از دیگر ساخته های این کارگردان است و فیلم کوتاه «قاب سفید»
در جشنواره HeCareکانادا حضور دارد/ .مهر
در مراسم تشییع حسام محمودی عنوان شد:
ما موجودات تنهایی هستیم
پیکر حسام محمودی بازیگر جوان سینما و تلویزیون برای خاکسپاری صبح جمعه ۱۵اردیبهشت ماه به
قطعه هنرمندان رسید و در میان اندوه خانواده و جمعی از مردم به سوی ارامگاه ابدی بدرقه شد .باربد بابایی
که اجرای مراسم را برعهده داشت در ابتدای سخنانش گفت :به خاطر هنرمند بودنش ،مهربانی هایش حسام
محمودی را تشویق کنید .در ادامه شهره سلطانی ،در سخنانی کوتاه یاداور شد :من تقریبا ۹ماه سر سریال
«لحظه گرگ و میش» با حسام محمودی همکار بودم .چه بگویم از خوبی و از شرافت و از مهربانی هایش چه
بگویم؟! او ادامه داد :او همکار و دوست خوبی بود .چند ماه قبل قرار بود باز با هم کار کنیم اما قسمت نشد.
روحش شاد .نوید محمودی کارگردان و تهیه کننده هم در سخنانی گفت :سال ها با حسام دوست بودم و
خواهم بود .او ادامه داد :دو شب پیش داشتم فکر می کردم ،ما موجودات تنهایی هستیم که همه از ما توقع
دارند .وی خطاب به مردم گفت :نمی دانید شادی و غم شما چه بالیی سرمان می اورد و اینکه ما شما را راضی
نگه داریم .ما هر کدام از عریزمان مان را از دست می دهیم ،یک تکه از وجودمان از دست می رود .محمودی
با اشاره به درگذشت کیومرث پوراحمد در چند وقت گذشته ادامه داد :ان اتفاق هم متاثر کننده و عجیب
بود و درگذشت حسام هم عجیب ترین اتفاق این چند وقت اخیر بود .حسام محمودی بسیار عزیز و دوست
داشتنی بود .این هنرمند سخنانش را اینگونه خطاب به مردم به پایان برد :مراقب ما باشید! ما خیلی موجودات
تنهایی هستیم که می خواهیم شما را راضی نگه داریم .مجری برنامه هم در ادامه با اشاره به خانه نشینی برخی
هنرمندان در چند ماه گذشته بر سخنان نوید محمودی تاکید کرد .محمودی که این روزها فیلم سینمایی
«غریب» را روی پرده سینماها دارد ،نخستین بار با سریال «گاهی به پشت سر نگاه کن» مازیار میری بازیگری
را شــروع کرد و با مجموعه «گرگ و میش» همایون اسعدیان به شهرت رســید .فیلم «عطرالود» هادی
مقدم دوست در کنار فیلم «غریب» از اخرین اثار این بازیگر در جشنواره فجر سال گذشته بودند« .رمانتیسم
عماد و طوبا»« ،استیگمات»« ،سد معبر»« ،مرگ ماهی»« ،امروز»« ،حق سکوت»« ،مردن به وقت شهریور»،
«شب بیرون» و «خسته نباشید!» از دیگر فیلم های سینمایی این بازیگر بودند/.ایسنا
برت پیت راننده فرمول یک می شود
فیلمبرداری فیلم «فرمول وان» به کارگردانی جوزف کوشینسکی
و با بازی برد پیت از همین ماه شروع می شود و برای این فیلم پیت در
رقابت های واقعی فرمول وان رانندگی می کند.
کوشینسکی که با کارگردانی «تاپ گان :ماوریک» نامزدی انجمن
کارگردان های امریکا را کسب کرد ،ثابت کرده به اندازه کافی جاه طلبی
دارد که بخواهــد پروژه بعدی اش را در زمین مســابقات اتومبیلرانی
شروع کند.
وی قرار اســت در فیلم جدیدش برد پیــت را در نقش یک راننده
«فرمول وان» که از بازنشستگی خارج می شود و دوباره مسابقه می دهد
جلوی دوربین ببرد .لوییــس همیلتون راننده محبوب مســابقات
اتومبیلرانی و برنده ۷دوره رقابت ها هم بــه عنوان تهیه کننده با این
پروژه همراه است و احتمال می رود در نقش خودش هم بازی کند.
دامسون ادریس دیگر بازیگر فیلم است و ارن کروگر ،از نویسندگان
«تاپ گان :ماوریک» فیلمنامه را نوشته است/.مهر
شازل رییس هیات داوران جشنواره ونیز شد
دمین شازل ریاست هیات داوران بخش اصلی جشنواره فیلم
ونیز را برعهده گرفت .این کارگردان امریکایی تاکنون با ۲فیلم خود
جشنواره فیلم ونیز را افتتاح کرده است که شامل فیلم «الاللند» در
سال ۲۰۱۶که پس از ان ۶جایزه اسکار برد و «نخستین انسان»
در سال ۲۰۱۸می شود.
بخش اصلی رقابتی ونیز جوایز شــیر طالیــی را برای بهترین
فیلم و شیر نقره ای را برای برنده جایزه بزرگ داوران و نیز بهترین
کارگردانی ،جایزه کوپا وولپی را برای بهتریــن بازیگر مرد و زن،
جایزه ویژه هیات داوران ،جایزه بهترین فیلمنامه و جایزه مارچلو
ماسترویانی را برای بهترین بازیگر مرد یا زن جوان اهدا می کند.
جایزه فیلم اول شامل یک جایزه نقدی ۱۰۰هزار یورویی است
که به تساوی بین کارگردان و تهیه کننده تقسیم می شود.
هشتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز از ۳۰اگوست تا ۹سپتامبر
۲۰۲۳در لیدو برگزار می شود/.مهر
جایزه افتخاری کارلووی به راسل کرو می رسد
راسل کرو در پنجاه و هفتمین دوره جشنواره فیلم کارلووی واری
جایزه افتخاری می گیرد.
این بازیگر اســترالیایی برای کمک تاثیرگذار هنری بر سینمای
جهان ،جایــزه گوی کریســتال را می گیرد .این جایــزه پیش تر به
چهره هایی چون رابرت دنیرو ،هلن میرن ،جولین مور و سال پیش به
جفری راش اهدا شده بود.
کرو همچنین در مراسم افتتاحیه این جشنواره که جمعه ۳۰ژوئن
خواهد بود با یک گروه موســیقی اجرا می کند .این جشنواره امسال
بیستمین ســال اکران فیلم «استاد و فرمانده» ســاخته پیتر وایر را
گرامی می دارد که از ۱۰نامزدی اسکار ۲جایزه را برد و کرو برای بازی
در ان نامزدی گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد را به دست اورد.
کارلووی واری ۲۰2۳از ۹تا ۱۷تیر برگزار می شود و در بخشی ویژه
با عنوان «تولدی دیگر» با نمایش ۹فیلم از نسل کارگردان های جوان،
ادای احترامی به فیلم های ایرانی می کند/.مهر صفحه 2
شنبه 16اردیبهشت 1402شماره 1411
خرب سیمنا و تلویزیون
ابیار داوره جشنواره استرالیا
نرگس ابیارکه این روزها مشــغول ساخت سریال «سووشون» اســت ،به عنوان عضو هیئت داوران
هفتمین دوره جشنواره فیلم و هنر رسانه زنان استرالیا حضور خواهد داشت .این جشنواره که هفدهمین
دوره ان ۱۱الی ۱۷اردیبهشــت ماه ۱۴۰۲در شهر سیدنی استرالیا برگزار می شــود ،به فیلم هایی از
فیلمسازان ،تهیه کنندگان یا نویسندگان زن اختصاص دارد.
اثار این جشنواره به دو صورت انالین و همچنین نمایش در دانشگاه مک کواری و مرکز هنری بلک تاون
خواهد بود .مارگو نش و کیت فیتزپاتریک از استرالیا و نرگس ابیار کارگردان و نویسنده از ایران هیئت
داوران این جشنواره را تشکیل می دهند/ .ایسنا
3
ابهری :دیگر توان گذشته را ندارم
محمد ابهری در توضیح فعالیت های خود بیان کرد :این روزها عمدتا در خانه هستم؛ در کارهای خانه
به همسرم کمک می کنم ،پیاده روی و مطالعه می کنم و روزها را به شب می رسانم .وی گفت :اخرین
کارم نفش امیرعباس هویدا بود و پس از ان توان کار نداشــتم و نتوانستم کار دیگری انجام دهم .دیگر
توان گذشته را ندارم که از 7صبح تا 7شب افیش شوم و جلوی دوربین باشم .وی افزود :از نظر فیزیکی
کارگردانان تالش می کنند که ادمی که به یک نقش و کاراکتر نزدیک است را انتخاب کنند و به پیشانی
من مهر خورده که باید نقش هویدا را بازی کنم .شاید به همین دلیل است که در طول کارهای هنری ام
سه بار نقش هویدا را اجرا کردم/.ایسنا
حمیدرضا پگاه:
همه سلیقه ها باید بتوانند کار کنند
حمیدرضا پگاه بازیگر سینما و تلویزیون ضمن بیان
اینکه بیشتر از یک سال و نیم می شود که هیچ فعالیت
هنری انجام نداده اســت ،توضیح داد :پیشنهاد خوبی
نبوده که انگیزه ایجاد کند و شوری بوجود اورد .به هرحال
اعتراضات اخیر شرایطی بوجود اورد که پیرو ان سینما
تقریبا تعطیل شد و حداقل من نشنیده ام که در سینما و
تلویزیون کار زیادی تولید شــود .قبل از این اتفاقات هم
پیشنهادهای زیادی داشتم اما بیشتر کارهایی تکراری،
شعاری و غیرجذاب بودند این چند وقت هم کاری که برایم
انگیزه ایجاد کند ،نبوده ضمن اینکه شرایط اقتصادی سخت
شده است .او اظهار کرد :همه با هم یکی از عجیب ترین
مقاطع را از نظر شرایط زندگی سپری می کنیم .برای من
هم چه از لحاظ کاری و چه اجتماعی ،همه چیز سخت شده و
هیچ روزنه امیدی نیست .بدتر این که نمی دانم شرایط
درست می شود یا نمی شود!...
بازیگر مجموعه های تلویزیونی تفنگ سرپر
(امراهلل احمدجو) ،خانه امن (احمد معظمی) و
اوای باران (حسین سهیلی زاده) در ادامه
عنوان کرد :طبیعی است که کار فرهنگی
مخصوصا اثار تلویزیون و سینما ،کارهای
خوب و بدی را در سبد خود داشته باشد
اما بیایید بررسی کنیم تا ببینیم چه
می شود که تعداد کارهای متوسط
رو به پایین افزایش می یابد؟ اول
از همه به محدودیت های موجود
می رسیم و بعد اینکه ادم ها با
سلیقه های مختلف اجازه کار کردن ندارند و فقط یک عده
معدود می توانند یکسری کارهای خاص بسازند و حرف های
خاص بزنند و طبیعی است که شرایط همین می شود.
حمیدرضا پگاه ادامه داد :به نظرم باید فضا باز شود تا همه
سلیقه ها بتوانند کار کنند و بعد شرایط اقتصادی برای اینکه
همه بتوانند کنار هم کار کنند ،مهیا شود.
بازیگر فیلم این زن حرف نمی زند(احمد امینی) ادامه
داد :کسانی که اختیارات دارند بیایند بگویند نگاهشان
چیست و می خواهند چه کار کنند ،چه برنامه و استراتژی
دارند و این وضع تا کی می خواهــد ادامه پیدا کند؟ همه
بال تکلیفند ،این روزها در اجتمــاع همه با وجود اینکه با
مشکالت دست و پنجه نرم می کنند ،سر کار و زندگی اند
ولی در سینما و تلویزیون ،باید گفت رسما در تعطیلی به
سر می بریم...
او اظهار کرد :همیشــه گفته ام که بازیگر ،اول انتخاب
می شود و بعد انتخاب می کند .من هم قطعا انتخاب هایی
داشتم که مورد عالقه ام نبوده اما در ان دوره فکر می کردم
بهترین انتخابم است و ...امروز اما در این شرایط اقتصادی،
یک سال و نیم را بدون کار گذارندن وحشتناک است.
بازیگر فیلم های دیدن این فیلم جرم است (حمیدرضا
زهتابچیان) و صحنه جرم ورود ممنوع (ابراهیم شیبانی)
در پایان گفت :درباره امید حرف زدن ،خوب اســت اما به
واقع بی مزه شده است و با این شرایط به کدام عقل سلیم
می خواهیم امیدوار باشیم که به فکر باشد و راهکاری دهد
و گره ای را باز کند؟ در این شرایط متاسفانه گره ها کورتر و
کورتر می شود/ ...صباخبر صفحه 3
4
شنبه 16اردیبهشت 1402شماره 1411
پرونده
گفت وگوی صبا با دبیر اجرایی جشنواره موسیقی نوای مهر و سرپرست اداره موسیقی بنیاد شهید
فرهنـگ شـهادت مختـص بـه انقـ
دومین دوره جشنواره بین المللی موسیقی نوای مهر به دبیری فرهاد مختاری و مشارکت استادان و هنرمندان توسط اداره کل امور هنری بنیاد
فرهومند ناظریان
شهید و امور ایثارگران برگزار می شود .این جشنواره که در طی ۲مرحله برگزار خواهد شــد در مرحله اول اثار هنرمندان را دریافت به صورت
گفت و گو
ضبط تصویری دریافت کرده و در مرحله دوم ،پس از بررسی و ارزیابی اثار توسط هیئت داوران ،از منتخبین برای شرکت در مرحله نهایی و اجرای
صحنه ای در جشنواره دعوت ب ه عمل خواهند امد .جشنواره موسیقی نوای مهر در ۲بخش «مسابقه ایران» و «بخش بین الملل» (شامل اواز جمعی ،موسیقی ملی،
موسیقی جهانی و سبک ازاد) برگزار می شود .خبرنگار صبا درباره این رویداد هنری در عرصه موسیقی با محمدصالحی؛ سرپرست اداره ادبیات ،شعر و موسیقی
بنیادشهید و فرهاد مختاری ،دبیر اجرایی دومین جشنواره بین المللی موسیقی به گفت و گو نشست که در ادامه می خوانید.
محمد صالحی:
ایثار ،جهاد ،مقاومت و شهادت
مضمون محوری جشنواره نوای مهر است
ابتدا درباره دالیل برگزاری این جشنواره از سوی بنیاد شهید
صحبت کنید؟
اداره کل هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران ،بخشی از وظایف
مهم و رسالت هایش برگزاری جشنواره های هنری است .اداره کل
امور هنری دارای سه زیر مجموعه فعال هنری است ،اداره سیمای
شاهد ،اداره هنرهای نمایشــی و تجسمی ،اداره شعر ،ادبیات و
موســیقی .هر کدام از این ادارات به صورت مستقل و جداگانه
جشنواره های خود را برگزار می کنند .جشنواره موسیقی نوای
مهر ،نتیجه فعالیت همکاران اداره هنری شعر ،ادبیات وموسیقی
است.
به اهداف جشنواره موسیقی نوای مهر اشاره بفرمایید؟
این جشــنواره قصد حمایت از تولید اثار فاخر در حوزه هنر
موسیقی ایی را دارد که به بازشناسی محورهای جریان ساز در
حوزه مقاومت می پردازد .همچنین توجه خاص و ویژه ای به ترانه
و موسیقی به عنوان ثروت ملل مختلف بخصوص در کشور های
دارد که در طول سالیان دراز همواره با مسئله استکبار و مقاومت
در چالش بوده اند .این جشنواره با ایجاد انگیزه و مسیر برای نسل
نو ،موضوعات ایثار ،جهاد ،مقاومت و شهادت را مضمون محوری
خود در پذیرش اثار قرار داده است ازجمله محورهای مهم دیگر
این جشنواره ،گســترش گفتمان فرهنگی است که درپرتو ان
به فعالیت های مشترک و همســو گرایانه ای برسیم که با سایر
کشورهای حوزه مقاومت به زمینه های مشترک فکری و فرهنگی
برسیم .و همچنین ایجاد بســتر و فضای مناسب برای تعامل و
همکاری هنرمندان اصیل موســیقی ازکشورهایی که به دنبال
بسط دادن محور مقاومت بوده و تعمیق و ترویج هنر ارزشمند
موسیقی از اهداف مهم شان است .همان طور که مستحضرید
موضوع مقاومت ،ایثار ،شهادت و جهاد ترویج دهنده فرهنگ
مهرورزی و از خود گذشتگی درجامعه است .پس تشویق ،ترغیب
و حمایت از افرینشگران در این موسیقی مقاومت ،باعث تنظیم و
تصنیف روحیه ملی مردم خواهد بود .شور موسیقی حماسی قطعا
در شجاعت و دالوری افراد اجتماع تاثیر مستقیم خواهد داشت
و مردمی که این روحیه در ان ها تقویت شده باشد به استکبار و
ظلم پذیری در هیچ الیه ای تن در نخواهند داد .پس این موسیقی
تامین کننده حیات و تامین فرهنگ ایثار یک کشور خواهد بود.
این جشنواره در چند بخش میزبان پذیرش اثار خواهند بود؟
این جشــنواره در دو بخش مجزای ملی و بین الملل برگزار
خواهد شــد ،بخش ملی به رقابت اثار ایرانی است و بخش بین
الملل نیز مربوط به اثار سایر کشورها ست .این دو بخش کلی هر
کدام در سه بخش میزبان پذیرش اثار می باشند؛ الف)اواز جمعی
حرفه ای؛ شامل گروه سرود،کر و ...ب) اوازجمعی نیمه حرفه ای؛
که گروه های سرود مدارس ،کانون های پرورش فکری کودکان
ونوجوانان و کانون فرهنگی و هنری مساجد را شامل می شود.
ج)سبک ازاد که شامل همه تولیدات موسیقیایی در قالب فرم
و شکل دهی مختلف ازجمله پاپ ،کالسیک ،محلی و ...می شود.
بخش بین الملل نیز در ســه بخش دسته بندی شده است الف)
اواز جمعی بدون محدویت سنی .ب)موسیقی جهانی -ملی .ج)
سبک ازاد .در مجموع این جشنواره در 2بخش کلی و 6گروه
مجزا دسته بندی شده است.
ایا شرکت و ارسال اثر برای بانوان هنرمند درعرصه موسیقی
ازاد است؟
بله ،اتفاقا در سال گذشته بانوان هنرمند ،در بخش های مختلف
جشنواره نوای مهر شــرکت کرده بودند .امسال نیز مانند سال
گذشته این جشنواره پذیرای حضور بانوان هنرمند در بخش های
مختلف خواهد بــود .فکر می کنم با توجه بــه قوانین رایج در
جمهوری اسالمی ،تنها دربخش تک خوانندگی این محدودیت
وجود داشته باشد .مابقی بخش ها ازاد است.
اولین دوره برگزاری جشنواره موسیقی نوای مهر که درسال
گذشته برگزار شد چه دستاوردهایی هنری در عرصه موسیقی
مقاومت ،با خود به همراه داشته است؟
به نسبت اینکه سال گذشته اولین دوره برگزاری این جشنواره
بود با استقبال کثیری از هنرمندان مواجه شد و اثار چشمگیری از
سراسرکشور و درتمامی بخش ها به دبیرخانه ارسال شده بود .که
در نهایت 21اثر به بخش نهایی و رقابتی جشنواره راه پیدا کردند.
اولین دستاورد مهم این جشــنواره درسال گذشته ،شناسایی
ظرفیت تولید موســیقی در موضوعات مقاومت بود و همچنین
کشف و همکاری با گروه های بسیار حرفه ای و خوب که قبل از
جشنواره با وجود تجربه زیاد در موسیقی ،نامی از ان ها درمیان
نبود .گروه هایی که خوشبختانه به واسطه جشنواره و پل
ارتباطی که ایجاد شد افتخار همکاری وتولید موسیقی های
ارزشمندی را با بنیادشهید در طول در سال گذشته داشتند.
داوری دوره اول جشــنواره را چه هنرمندانی بر عهده
داشتند؟
داوران سال گذشته از افتخارات بزرگ جشنواره بودند در
دوره گذشته پیشکسوتان موسیقی ایران ،سرکار خانم شهال
میالنی و همچنین اقایان مجیدانتظامی ،نادرمشــایخی بهرام
دهقان یار و منصور حقی بودند. صفحه 4
پرونده
ـالب اسـالمی نیسـت
ایا درجشنواره سال گذشته با استعداد نوظهوری در عرصه
موسیقی مواجه شدید ،که موجب شگفتی مسئولین و داوران
جشنواره شده باشد؟
اغلب گروه های شرکت کننده درسال گذشته بسیار پرتجربه
و کارکرده در موسیقی بودند .اما بخش گروه سرود نوجوانان که
البته ان ها هم با وجود کم سن وســالی تجربه زیادی در حوزه
موسیقی و ...داشــتند درهمان اجرای ابتدایی موجب شگفتی
دست اندرکاران جشنواره شدند.
فرهادمختاری:
گفتمان موسیقی حماسی در سطح بین المللی
از رویکرد دومین جشنواره موسیقی مهر بگوئید؟
جشنواره نوای مهر ،در حال برگزاری دومین دوره خود است،
این جشنواره در دوره اول ملی و در این دوره به صورت بین المللی
برگزار خواهد شد .مبنا و رویکرد ایجاد این جشنواره ،ترویج و
تامین فرهنگ ایثار ،جهاد و شهادت در عرصه موسیقی است
و با توجه به اینکه از سیاست گذاری های مهم بنیاد شهید
این بود که جشنواره ها را از انحصار پایتخت خارج کنیم این
دوره از جشنواره به دلیل توسعه و عدالت فرهنگی در استان
لرستان برگزار خواهد شد ،چشــم انداز کارکردی جشنواره
موسیقی نوای مهر ،پرداختن به اثار متفاوتی است که در
عرصه موسیقی و سرود در حوزه مقاومت ،جهاد ،شهادت
و ایثار تولید شده است ،انچه که برای ما مهم است ایجاد
بستری پویا و گفتمان ساز است که با توجه به ضریب باالی
نفوذ هنرموسیقی و پتانسیل های موجود در این هنر به اعتالی
هر چه بیشتر ان بیفزاید.
چه وجوهی در کارکرد این جشــنواره دیده اید که تصمیم
گرفتید جشنواره موســیقی نوای مهر را به صورت بین المللی
برگزار کنید؟
در معاونت فرهنگی بنیاد شهید ،ما به دنبال خط رسانه ای جبهه
مقاومتدرجهانهستیم،اینخطرسانه ایباتعریفجشنواره های
به همین مضمون ،زیر مجموعه هایی از هنرهای بصری و شنیداری؛
سینما،تئاتر،موسیقیوهنرهایتجسمیراباموضوعاتمقاومتو
ایثار و شهادت تحت پوشش خود قرار داده است .با این استراتژی
که جشنواره به صورت بین المللی برگزار شود و این خط فکری که
با حضور هنرمندان متعهد و انقالبی در سراسر جهان مزین خواهد
شد در بستر گفتمانی پویا به فعالیت خود ادامه دهد .وجود این خط
رسانه ای درجهان با توجه به حجمه های فرهنگی و کارزار جنگ
نرمی که در سرتاسر دنیا به راه افتاده است ،می تواند در طرح ریزی
فعالیت هایی مشترک در اینده موثر واقع شود.
با این وصف ،چشم اندازتان درباره استقبال سایر کشورها از
جشنواره ای با این موضوعات چه است؟
فراخوان این جشنواره در سه زبان عربی ،انگلیسی و امریکای
التین به تمامی ســفارت ها نزد رایزن های فرهنگی هر کشور
ارسال شده است .پیش بینی این است که اثار خوبی از کشورهای
عربی همسایه مانند سوریه ،یمن ،عراق و لبنان و ...به دبیرخانه
جشنواره ارسال شود .تولید و تشکیل گروه های سرود موسیقی با
موضوع ایثار ،فرهنگ و شهادت مختص به ایران و انقالب اسالمی
نیست هرکشوری با توجه به رویکردی که نسبت به جهاد دارد
در این حوزه فعالیت می کند .ما به دنبال پرداختن به سرودهایی
در تراز انقالب اسالمی هستیم ،به همین دلیل مهم ترین بخش
جشنواره نوای مهر ،بخش سرود اســت .بخش مهم دیگر این
جشنواره موسیقی نواحی است با توجه به تنوع فرهنگی و هنری
موســیقی نواحی و فولکلوریک که در سراسر ایران شاهد ان
هستیم .در این میان منظور ما ان دسته از موسیقی فولکلور ایرانی
است که دارای تم حماسی و موضوع ایثار و شهادت هستند ،این
اثار گنجینه ای هستند که درطول تاریخ با روحیه استکبار ستیزی
تولید و نواخته شده اند که نیاز به احیا،ترویج و بین المللی شدن
شنبه 16اردیبهشت 1402شماره 1411
5
دارند .از نظر من حلقه مفقوده ای که امروز در عرصه موســیقی
ایرانی حس می شود ،موسیقی نواحی اصیل ایرانی است ،نوایی که
برگرفته از روحیه ایثار و مقاومت نسل به نسل به ما رسیده است.
این اثار از نظر ساختاری و مضمونی دارای قامتی بلند و حرف های
زیادی برای گفتن دارد.
ایده برگزاری جشنواره موســیقی نوای مهر ،چطور شکل
گرفت؟
موســیقی و نواخت های که در اواخر دهه 50و 60در دوران
پیروزی انقالب جمهوری اسالمی ایران توسط گروه های سرود
تولید شد ،اثار فوق العاده ای بودند که خاطره هر ایرانی با ان ها
عجین است اثاری که در عصر امروز برای بزرگساالن نوستالوژی
و برای کودکان و نوجوانان هنوز شــگفتی ساز هستند .یکی از
بزرگترین اهداف این جشــنواره ایجاد بستری است که در ان
شاهد مجدد تولید این دست اثار شاخص و ماندگار باشیم ،اثاری
که ضمن برخورداری از نکات درست فنی و ساختاری موسیقی ،با
محتوایی شعری بسیار غنی تولید می شدند.
به همین منظور در این جشنواره از تمامی کانون ها ،مساجد،
مدارس و محافل موسیقیایی مختلف فعال که در قالب گروه سرود
فعالیت می کنند ،طی فراخوانی دعوت به عمل امده است .بدون
شک برگزاری این جشنواره منتج به کشف استعدادهای جدید
و نوظهور در عرصه موســیقی با مضمون جهاد ،ایثار ،شهادت و
مقاومت خواهد شد.
با این حال ،این جشــنواره محدودیتی در ســن گروه های
شرکت کننده نخواهد داشت ،چرا که جایگاه بخش اعظمی از گروه
های سرود در مدارس هستند؟
خیر ،این جشنواره محدودیتی در رده سنی و گروهی ندارد.
همان طور که به این جشنواره گروه ســرودهایی از دبستان و
همچنین گروه های بزرگسال در سطح حرفه ای به این جشنواره
اثر ارسال کرده اند .ضمن اینکه هر گونه اثار موسیقیایی با مضمون
ترویج فرهنگ جهاد ،ایثار،شهادت و مقاومت به این جشنواره
ارسال شود در ساختار و بخش های مختلف موسیقی که از پیش
تعیین شده است ،مورد پذیرش است .ما در این جشنواره ،پذیرای
همه زیر شاخه های هنر موسیقی از تک خوانی و گروه سرود گرفته
تا گروه کر و ارکستر سمفونیک هستیم.
در رقابت چطور! ایا درجه بندی ایی برای گروه های رقابتی با
توجه به سن و ...درنظر گرفته شده است؟
در این مسئله فعال دست دبیرخانه در سیاست گذاری باز است
و احتماال با توجه به اثار ارســالی در بخش های مختلف ،درجه
بندی عادالنه ای برای سنجیدن اثار با توجه قرارگیری ان ها در
گروه های مختلف خواهد داشت.
با توجه به اینکه یکی از مهم ترین متریال های مبتنی برتلفیق
اهنگ ،شعر وترانه است .ایا برای ترانه سرایی و شعر هم در این
جشنواره بخشی مجزا تعریف شده است؟
حتما .یکی از محورهای مهم این جشنواره مضمون و محتوای
اثار و همچنین رویکرد گفتمان سازی مفاهیم مطروحه در اثار
خواهد بود .طرح جایزه ویژه محتوا (شعرو ترانه) از سیاست های
مهم این دوره از جشنواره است.
چه شد که استان لرســتان را به عنوان میزبان این دوره از
جشنواره انتخاب شد؟
در وهله اول همان توسعه و عدالت فرهنگی بود که پیش ازاین
به ان اشاره کردم .برگزاری جشنواره های فرهنگی در مناطق
کم برخوردار و محروم تاحدودی موازنه عدالت فرهنگی دیگر
استان های کشور با تهران براســت .در وهله دوم علت انتخاب
استان لرستان به این خاطر بود که ،این مرز و بوم زادگاه یکی از
بهترین نواخت های فولکلور حماسی ایران زمین بوده است اهنگ
زیبای “ دایه دایه وقته جنگه “ نمود بارزی از موسیقی فولکلور
نواحی است که گوش ایران با ان اشناست.
برگزاری جشنواره در چه ایامی رخ خواهد داد؟
جشنواره موسیقی نوای مهر در 12الی 16تیرماه سال 1402و در
فاصله دو عید بزرگ مسلمان برگزار خواهد شد 5 ،روز فاصله ای
که بین عید قربان و عیدغدیر وجود دارد قطعا وقفه ای فرحبخش
برای پرداخت به این هنر اصیل ایران زمین است. صفحه 5
6
شنبه 16اردیبهشت 1402شماره 1411
خرب فرهنگ و هرن
درباره الی روی صحنه تئاتر
کمپانی تئاتر ,TG Stanنمایشی را بر اساس فیلم «درباره الی»ساخته اصغر فرهادی به روی صحنه
برد .این اقتباس توسط اسکارلت تامرز و ژوالن دکرسمائکر انجام شده است .این نمایش از ماه مارچ (از ۱۱
اسفند) تا اخر اپریل ( ۱۰اردیبهشت) در بلژیک و هلند به روی صحنه رفت .کمپانی ,TG Stanپیش از
این نیز در سال ۲۰۲۰و ۲۰۲۱نمایشی بر اساس فیلم«جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی به
روی صحنه برده است« .درباره الی» ،اثر تحسین شده اصغر فرهادی در سال ۱۳۸۷ساخته شده است .با
فیلم «درباره الی» خرس نقره ای بهترین کارگردانی فستیوال برلین در سال ۲۰۰۹به فرهادی اهدا شد.
این فیلم سینمایی بیش از ده ها جایزه معتبر جهانی را از ان خود کرده است/.صباخبر
پرستویی به تئاتر باز می گردد
پرویز پرستویی گفت :همیشــه خود را بازیگر تئاتر می دانم و اخرین کارم تئاتر خواهد بود .چهل و
سومین نشست از سلسله نشست های بخارا در شــهر کتاب الهه به دیدار و گفت وگو با پرویز پرستویی
اختصاص یافته بودکه با عنوان «فتوت و جوانمردی در گفت وگو با پرویز پرستویی» برگزار شد .ابتدا علی
دهباشی مروری بر اثار تئاتر و سینمای پرستویی داشت .سپس به کارهای اخیر او با رسول خادم که طی
چند سال اخیر به منظور کمک و یاری به نیازمندان به ویژه بلوچستان همت کردند ،اشاره کرد .پرویز
پرستویی در بخشی از این نشست در پاسخ به سواالتی درباره سینما و تئاتر پاسخ داد و عنوان کرد :به زودی
به صحنه تئاتر باز خواهم گشت .همیشه خود را بازیگر تئاتر می دانم و اخرین کارم تئاتر خواهد بود/.ایسنا
زمستان نوبت دیوانگی است
هادی مرزبان ،کارگردان پیشکسوت تئاتر قصد دارد تا بعد ازگذشت حدود ۱۹سال از اجرای
«نوبت دیوانگی» ،بار دیگر این نمایش را در زمستان سال جاری روی صحنه تاالر وحدت اجرا کند.
هادی مرزبان ،کارگردان پیشکسوت تئاتر از اجرای نمایش «نوبت دیوانگی» در زمستان سال
جاری در تاالر وحدت خبر داد.
مرزبان درباره وضعیت اجرای این نمایش گفت« :به تازگی درباره اجرای نمایش «نوبت دیوانگی»
با مدیران تاالر وحدت صحبتی داشته ایم و باید صبر کنیم تا ببینیم چه زمانی می توانند سالن را
در اختیار ما بگذارند و امیدوارم بتوانند زمستان امسال ،دی و بهمن یا حتی بهمن و اسفند با اینکه
زمان چندان مناسبی نیست ،نوبتی را برای اجرای ما در نظر بگیرند».
او که پیش از این همین نمایش را سال ۸۳در تاالر وحدت روی صحنه برده بود ،درباره اجرای
دوباره ان توضیح داد« :متن این نمایش اثری است بسیار زیبا که چند سال پیش ان را در تاالر
وحدت اجرا کردیم اما اجرای مان بسیار محدود بود و به دلیل هم زمانی اجرای ما با یک برنامه دیگر
در تاالر وحدت و با وجود قراردادی که برای ۳۰شب اجرا داشتیم و علیرغم استقبال تماشاگران،
فرصت نشد که نمایش را بیش از ده دوازده شب روی صحنه ببریم و کار متوقف شد .به همین دلیل
فکر می کنم اجرای دوباره این نمایش ،اتفاق خوبی است چون بخش زیادی از تماشاگران در ان
مقطع نتوانستند نمایش را ببینند».
نمایش «نوبت دیوانگی» که متن ان نوشته پرویز زاهدی است ،روایت گر ماجرای دیدار شمس
و موالناست و البته در این نمایش قصه عشق کیمیا ،نادختری موالنا و شمس نیز پررنگ است.
هادی مرزبان سال گذشته نمایش «دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد» را در تاالر
اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه برد/.ایسنا
برگزاری جشنواره عروسکی در تیرماه
اردیبهشت سال گذشــته با حکم کاظم نظری مدیرکل هنرهای
نمایشی ،هادی حجازی فر بازیگر و کارگردان تئاتر ،سینما و تلویزیون
به عنوان دبیر نوزدهمین جشــنواره بین المللی نمایش عروســکی
تهران -مبارک منصوب شد.
پیش تر قرار بود که این جشنواره اذرماه سال گذشته برگزار شود
که برگزاری ان بنابر درخواســت هادی حجازی فر ،دبیر جشنواره و
موافقت کاظم نظری ،مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد
اسالمی ،ابتدا به بهار ۱۴۰۲موکول شد و حاال قرار است در تیرماه سال
جاری برپا شود .حجازی فر در این باره اظهار داشت :امیدوارم امسال
و در تیرماه جشنواره را با کیفیت برگزار کنیم؛ ارزوی من این است که
یک کار کودک با عروسک ها بسازم.
او تصریح کرد :جشنواره عروسکی تهران-مبارک اتفاق فوق العاده ای
است چرا که به تولیدات بچه های شهرستان بها داده می شود؛ طبعا
ازمون و خطا بسیار زیاد خواهد بود/.صباخبر
رفیق خوب یه نعمت در پردیس تئاتر تهران
نمایش موزیــکال «رفیق خوب یــه نعمته» اثــری از کانون
ایران دخت پردیس تئاتر تهران در ایــن مجموعه به روی صحنه
می رود .نمایش موزیــکال «رفیق خوب یه نعمتــه» با درونمایه
اموزشــی به تفهیم خصوصیات یک دوســت خوب به مخاطب
می پردازد و برگرفته از کتاب «نمایشنامه خوانی اسان» نوشته حسن
دولت ابادی است که مرضیه اقاسی ان را با فضایی شاد و موزیکال
کارگردانی کرده است .هستی ایمانی ،سارینا و یوسف بیبود ،فاطمه
و نرگس بی پروا ،حدیث ،حســین و حلما سلیمانی ،اسرا سوپزی،
حانا ،حلما و هلیا طاهری در این نمایش به ایفای نقش پرداخته اند.
این نمایش ماجرای مورچه ای است که به فکر خوردن عسل است
و به نصایح دوستش مورچه بالدار توجه نمی کند و در نهایت درگیر
مشکالتی می شود که با کمک مورچه بالدار از خطر رها می شود .این
نمایش موزیکال از ۱۷تا ۲۹اردیبهشت ساعت ۱۸در سالن استاد
مشایخی پردیس تئاتر تهران به روی صحنه می رود/.ایرنا
احمدرضا احمدی بستری شد
احمدرضــا احمدی شــاعر و نویســنده پیشکســوت در بخش
مراقبت های ویژه بیمارستان بستری است.
ماهور احمدی فرزند احمدرضا احمدی شــاعر ،نویسنده و نقاش
پیشکسوت با اعالم این خبر در فضای مجازی نوشت« :احمدرضا چند
ی و جایش در خانه بسیار خالی ست؛ اما
روزی ست در ای.سی.یو بستر
خالی یک مرد ٨٢ساله نیست .انگار پسرکی ٥
این جای خالی ،جای ِ
ساله ،در خانه نیست ...خانه ساکت ،اتاق اش مرتب ،ظرف های اب نبات
پُر و خانه خالی از صدای پی درپی اش که بی وقفه می گوید :ماهور ،شهره،
ماهور ،شهره /...عشق و دعاهای همیشگی شما همراه احمدرضاست و
شک نداریم معجزه ای خواهد شد».
احمدرضا احمدی شاعر ،نویسنده ،نقاش و نمایشنامه نویس متولد
۳۰اردیبهشت ۱۳۱۹در کرمان ،توسط مرکز هنرمندان ایران به عنوان
موسس و پایه گذار موج شعر نو و پیشگام سورئالیسم در ادبیات کودکان
شناخته شده است/ .ایرنا صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
عدنان غریفی دار فانی را وداع گفت
عدنان ُغریفی ،نویســنده ،شــاعر و مترجم در ۷۹سالگی در هلند درگذشــت .سیدعدنان غریفی،
داستان نویس ،شــاعر و مترجم ۱۲ ،خرداد ۱۳۲۳در خرمشــهر به دنیا امد .تحصیالت مقدماتی را در
زادگاهش گذراند و سپس وارد دانشکده نفت ابادان شــد .او از نویسندگان نوگرای دهه های ۴۰و ۵۰
است .در اوایل نیمه دهه ۴۰با همکاری عده ای دفترهای ادبی هنر و ادبیات جنوب را منتشر کرد که پس
از انتشار عدد نهم در سال ۱۳۴۶همگی دستگیر شدند .از عدنان غریفی اثار متعددی منتشر شده اند که
از این میان می توان به «مادر نخل»« ،شنل پوش در مه»« ،مرغ عشق»« ،چهار اپارتمان در تهرانپارس»
و «سکه ها» اشاره کرد .این داستان نویس در زمینه روزنامه نگاری نیز فعالیت هایی داشته است/.ایسنا
اوشــان محمودی که این روزها نمایش «گربه نره و
روباه مکار» را روی صحنه می برد ،گفت :به همه نظرها
احترام می گذارم ولی شخصا بلد نیستم زیر پتو بجنگم
یا اگر یک بار «نه» شنیدم ،بگویم نمی گذارند کار کنم
بلکه راه کار کردن را پیدا می کنم.
این کارگردان تئاتر که نمایش خود را در تماشاخانه
ایرانشهر روی صحنه می برد ،از ضرورت اجرای تئاتر
سخن گفت و از تعطیلی جشــنواره تئاتر دانشگاهی
ابراز تاسف کرد .او در عین حال ابراز خوشنودی کرد که
خانواده ها به تماشای نمایشش می ایند.
محمودی درباره اجرای تئاتر در شــرایط فعلی و با
توجه به برخی نگرش ها در زمینه تعطیلی تئاتر گفت:
به نظرات همه دوستان و همکارانم احترام می گذارم.
من هم مشکالت و دوگانگی ها را می بینم و بابت مسائل
جامعه غمگینــم ولی هر چیزی راهــی دارد و اجازه
نمی دهم دیگران برایم تصمیم گیری کنند همچنانکه
من هم به خودم اجــازه نمی دهم برای دیگران تعیین
تکلیف کنم .در این مدت که بسیاری از فعاالن تئاتر کار
نکردند ،یک نفر از انان پرسید چگونه اجاره خانه خود
را می دهید.
او تاکید کرد :ما هم نســبت به خیلی از شرایط نقد
داریم ولی راهش این نیست که خود را حذف کنیم و
پشت فضای مجازی گم شویم .امیدوارم دوستانی که
فقط در فضای مجازی مطالبی را مطرح می کنند ،به یک
درصد از سخنان خود عمل کنند .باید بپذیریم هر کسی
روشی دارد .اگر هر کس با ایمان روش خود را در پیش
افتتاح نمایشگاه نقاشی بازتابی از اسپانیا
مراسم افتتاحیه نمایشگاه نقاشی «بازتابی از اسپانیا» در گالری های بهار و استاد نامی خانه هنرمندان
ایران با حضور سفرایی از ۱۵کشور جهان و همچنین نماینده یونسکو برگزار شد .در این مراسم محمدمهدی
عسگرپور ،مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در سخنانی اظهار کرد :باز کردن پنجره برای گفتگو میان تمدن ها
به زبان هنر شاید بهترین و تنها راه ممکن در عرصه جهانی باشد .سفیر اسپانیا ،انخل لوسادا فرناندس هم در
سخنانی به اهمیت رویدادهای هنری در ایجاد درک متقابل میان فرهنگ ها اشاره و بیان کرد :من هر جا که
کار کردم و در هر سفارت خانه ای که بودم ،خیلی دوست داشتم کشورم را از طریق رویدادهای متنوعی که
برگزار می شود ،معرفی کنم و چه المانی بهتر از هنر برای اینکه بشود یک کشور را معرفی کرد/.ایسنا
اوشان محمودی:
باید تئاتر را زنده نگه داریم
شنبه 16اردیبهشت 1402شماره 1411
7
بگیرد ،شخصا برایش احترام قایلم ولی مشکل این است
که پشت خیلی از حرف ها ایمانی نمی بینم.
او با تاکیــد بر ضرورت تداوم اجــرای تئاتر در هر
شرایطی خاطرنشان کرد :از روز اول گفتم باید تئاتر را
زنده نگه داریم چون با حذف خود ،حضورمان در جامعه
و مطالبات مان هم حذف می شود و من این را نمی خواهم.
از طرف دیگر معتقدم ما به این زندگی نیامده ایم که همه
چیز برایمان سهل و اسان باشد بلکه باید از همان اول
جنگید و این روند همیشه ادامه دارد .این کارگردان با
ابراز تاســف از وضعیت فعلی تئاتر ادامه داد :اول باید
بپذیریم تئاترمان مرده است و در مرحله بعد باید ان را
زنده کنیم و در مراحل بعدی است که باید برای حل دیگر
مشکالتش چاره اندیشی کنیم .نباید فراموش کنیم که
این تئاتر میراثی اســت که از گذشتگان به ما رسیده.
هنرمندان بزرگی در بدترین و سخت ترین شرایط این
هنر را زنده نگه داشتند و به ما رساندند و حاال خودمان
داریم ان را از بین می بریم .محمودی که در سال های
گذشته جزو برگزیدگان جشــنواره دانشجویی بوده
است ،با ابراز تاسف از تعطیلی این جشنواره یاداوری
کرد :این همــه نقد به جشــنواره وارد می کردند اما
حاال با حذف ان چه اتفاقی افتاد؟! چه دردی از تئاتر
دانشگاهی درمان شد؟ مشکالت ما یکی دو تا نیست.
خانه ای را تصور کنید که همه چیزش درست باشد و
فقط سقفش چکه کند ،برای تعمیر چنین خانه ای یک
ایزوگام کافی است ولی وقتی از اساس خانه ای وجود
ندارد ،بر سر چه چیزی دعوا می کنیم/.ایسنا صفحه 7
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
ســمیه خاتون -یک روزی که سرگرم زندگی بودیم به
بهانه اینکه بدانیم از کجا چه خبر و چه؟ در فضای مجازی
گشت می زدیم که متوجه شــدیم تو دیگر نیستی ،قبال
بودی و حاال نیستی ،غمی ما را گرفت ،رفتن تو ما را به یاد
همه نداشته های مان انداخت .چقدر بیهوده حس می کنیم
زندگی هست و ادامه دارد! واقعیت گاهی ،چقدر بی رحمانه
حقیقت را به رخ ما می کشد و هشداری همیشگی را برایمان
به صدا در مــی اورد که «اینجا جای امنــی برای زندگی
نیست» هشداری که تالش ما را برای نقش های که به امید
اینده می زنیم عبث می نماید .همان چیزهایی که قطعا در
این روزهای اخر حسام را نیز دلتنگ کرده بود.گاهی این
دلتنگی انقدر بزرگ می شــود که هیچ چیز زیبایی از این
دنیا ،حتی چشمان بی وسعت تنها دخترت به چشم نمی
اید ،در دلتنگی قوایی انچنان عمیق هست که وقتی ان را
در اغوش می کشی ،بال های رفتنت به یکباره جان می گیرند
و در کسری از ثانیه می بینی که دیگر روی زمین نیستی همه
را جا گذاشــته ای و رفته ای ...حسام در روزهای واپسین،
همانجا که از ایستگاه پایانی زندگی اش دستی برای ما تکان
می داد ،حرف هایی زد کــه دلتنگی اش را عیان می کرد ،او
خسته بود از این هجمه های تاریک در هنر! سیاهی ادامه
داری که روح هنرمند را نشانه گرفته بود ،پول های هنگفتی
که از برخی مضایغه و برای برخی دیگر به واســطه خوش
رقصی شان جلوی مدیران در یک سینی جهنمی تعارف
می شــد ،جایی که هنرمند با قبول دعوت دو پاره می شد
و دیگر یادش نمی ماند که در تجربه زیســتی اش به دنبال
چه می گشت؟! و سوالش از هستی را از یاد می برد و به مرور
ناراســتی با روح خودش را تجربه می کرد و در موضوعی
مشغول به خلق می شود که هیچ اتصالی با چاکراه زیسته اش
نداشت و محکوم به ساخت اثری مصنوع می شد! حسام از
این ناراستی ها که اکنون چون کابوسی از خان هفتم هر شب
برای حسام محمودی
هنرمندی که می خواست انسان بماند
بر روی هنرمند گشوده می شد ،می ترسید و می خواست فارغ
از هنرمند یک انسان بماند .یک انسان ازاد! خبرنگار صبا به
بهانه درگذشت حســام محمودی با فاطمه گودرزی که در
سریال «لحظه گرگ و میش» به کارگردانی همایون اسعدیان
با او هم بازی بود ،گفت و گویی داشته که در ادامه می خوانید.
چگونه با این خبر تلخ مواجه شدید؟
این خبر برایم بسیار شــوک اور و ناراحت کننده بود طوری که
هنوز نه مرگش را باور می کنم و نه دلیلی برای این رجعت پیدا می
کنم ،حسام هنوز خیلی کار داشــت و با تجربه ای که دربازیگری
اندوخته بود وقت ان بود که نتیجه زحماتش را ببیند ،اینکه حاال او
نیست ،برای جامعه هنری یک دریغ به حساب می اید دریغی که
جوابی برایش نمی یابم ،نمی دانم چرا در این سن و سال کم از میان
ما پرکشید ،با اینکه در خبر رسانی ها علت مرگ را سکته و یا ...ذکر
می کنند باز هم با توجه به شناختی که از حسام داشتم برایم قابل
هضم نیست.
در سریال لحظه گرگ و میش با حسام محمودی نقش
مادر و پسر داشتید،از همکاری تان در این سریال بگویید و
اینکه او را چگونه به خاطر دارید؟
چیزی که من از حسام به یاد دارم ،همه اش شادی و خنده بود،
نقش او در ذهنم امید وافری بود که به اینده داشت ،حسام مملو از
امیدواری به اینده بود و در گروه با خنده های یکریز و صادقانه اش
خســتگی کار را از تن همه ما بیرون می کرد .نمی دانم چه بگویم،
خیلی ناراحت هستم و احساسی که از شنیدن این خبر دارم در کالم
نمی گنجد ،ناراحتی و شوک یکجا قابل وصف نیست! از طرفی هم
بسیار برای همسر و فرزند نازنین اش نگران و متاثرم و نمی دانم نبود
او را با چه چیز جبران خواهند کرد ،حسام از نمونه های نابی بود که
جایگزین نداشت او خودش بود ،پاک ،صادق ،بی ریا با خنده ای که
هیچ گاه نقش اش از صورتش پاک نمی شد .اگر در یک جمله بخواهم
او را توصیف کنم؛ فقط می توانم بگویم حسام پسر سالمی بود...
صدای اخری که از این هنرمند جوان بر جای مانده جمله
گلگی هایی بود از شرایط امروز ســینمای ایران و جایگاه
بازیگر ،که با طنز های کالمی و شوخی های همیشگی اش
عجین شده بود ،از نقشی که در فیلم «غریب» به کارگردانی
محمد حسین لطیفی بازی کرده بود و انقدر در انتها این نقش
کوتاه شده بود که به زعم خودش حضورش در فیلم سینمایی
«غریب» در اندازه یک هنرور بود! اما انچه که دلش را ماالمال
از اندوه کرده بود ،ناراســتی هایی بود که در حرفه سینما
گریبانگیر اهالی هنر شده است ،و به خبرنگار صبا گفته بود
چنان که شــغل دیگری پیدا کند که معیشیت زندگی او را
تامین کند ،از این فضا دور خواهد شد ،چه بسا که دو روز بعد
همین اتفاق هم افتاد و او برای همیشه از فضای هنری امروز
سینمای ایران هجرت کرد ،خانم گودرزی فکر می کنید بیش
از همه ،چه چیز حسام را ازار می داد؟
همین فضای دو قطبی ایجاد شــده و اینکه همــه چیز در گرو
ارتباطات پشت پرده شکل می گیرد ،دیگر کمتر در میان اهالی هنر
می توان صداقتی یافت که هنر را برای هنر بخواهد ،همین ارتباطات
باعث شده است که عده ای بنا بر موقعیتی که یافته اند ،پروژه های
کاری را دست بگیرند و عده ای با وجود انکه هم استعداد دارند و هم
تجربه به خاطر نداشتن موقعیت هیچگاه مطرح نشده و حتی کسی
اصال انها را نشناسد.
ایا این مسائل در سینمای ایران جدید است یا هنرمندان
از دیرباز درگیر این چنین حاشیه هایی بوده اند؟
فضای هنری مانند تمامی فضاهای دیگر چالش ها و اسیب های
خود را دارد ،اما حدود دو دهه است که این چالش ها خیلی بیش از
گذشته نمود پیدا کرده و متاسفانه کار بازیگر را سخت کرده است.
البته اینکه بخواهی برای حضور در هر پــروژه ای ارتباطات خود را
بدون در نظر گرفتن منویات خود مدام ترتیب و تداوم ببخشــی ،
سخت است اما بهر حال به نظرم هرکســی این اختیار را دارد که با
توجه هدفش ،انتخاب کند و هیچ باید محدود کننده ای بر ســر راه
هنرمند نیست. صفحه 8