روزنامه صبا شماره 1411 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1411

روزنامه صبا شماره 1411

روزنامه صبا شماره 1411

‫شنبه| ‪ 16‬اردیبهشت ‪ 6 |1402‬می ‪ 15 |2023‬شوال ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1411‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫گفت وگوی صبا با دبیر اجرایی‬ ‫جشنواره موسیقی نوای مهر‬ ‫فرهنگ شهادت مختص به‬ ‫انقالب اسالمی نیست‬ ‫حمیدرضا پگاه‪:‬‬ ‫همه سلیقه ها باید‬ ‫بتوانند کار کنند‬ ‫اوشان محمودی‪:‬‬ ‫باید تئاتر را زنده‬ ‫نگه داریم‬ ‫جمال شورجه‪:‬‬ ‫امیدوارم سریال‬ ‫حضرت «موسی(ع)»‬ ‫را خودم بسازم‬ ‫زمستان نوبت‬ ‫دیوانگی است‬ ‫برای حسام محمودی‬ ‫هرنمندی که یم خواست انسان مباند‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫شنبه ‪ 16‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1411‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫شورجه‪ :‬امیدوارم سریال حضرت«موسی(ع)» را خودم بسازم‬ ‫سید مجید پور احمدی مدیر عامل صندوق اعتباری هنر و هیات همراه با حضور در منزل جمال شورجه‬ ‫تهیه کننده و کارگردان ســینما‪ ،‬ضمن گپ و گفتگو با این هنرمند پیشکسوت‪ ،‬با ابالغ سالم گرم وزیر‬ ‫فرهنگ‪ ،‬از طرف وی برای بهبودی کامل و شفای عاجل این هنرمند ارزوی سالمتی و توفیق روزافزون‬ ‫کرد‪ .‬درادامه این دیدار شورجه نیز با قدردانی و سپاس از حضور نمایندگان وزیر فرهنگ‪ ،‬با ذکر خاطراتی‬ ‫از دوران گذشته به ویژه زمان ساخت مجموعه یوسف پیامبر (ع)‪ ،‬گفت‪ :‬امیدوارم بتوانم با بدست اوردن‬ ‫بهبودی کامل به صحنه تولید باز گردم و ســریال حضرت موسی (ع) را بســازیم‪ .‬جمال شورجه که از‬ ‫اردیبهشت ‪ ۹۸‬دچار عارضه مغزی شده است‪ ،‬همچنان در حال ادامه درمان است‪/.‬مهر‬ ‫خنریز بهترین فیلم کوتاه جشنواره طرابلس‬ ‫جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی با عنوان «خنزیر» در جشنواره بین المللی سینمایی فیلم کوتاه لبنان‬ ‫در طرابلس به هنرمند شادگانی «ماجد رســتمی زاده» رسید‪ .‬هیئت داوران جشنواره مذکور متشکل‬ ‫از کارگردان مهنا عبداهلل از عربستان‪ ،‬انا ســاندریرو الویریز از اسپانیا‪ ،‬عمر میقاتی بازیگر‪ ،‬شادی زیدان‬ ‫کارگردان و صالح عطوی نویسنده از لبنان است که به داوری اثار پرداختند‪ .‬در خالصه داستان فیلم کوتاه‬ ‫«خنزیر» به کارگردانی ماجد رستمی زاده‪ ،‬امده است ‪ :‬گراز از زمین بابا نذیر به روستا حمله می کند‪...‬‬ ‫فیلم های «غبار» و «قاب سفید» از دیگر ساخته های این کارگردان است و فیلم کوتاه «قاب سفید»‬ ‫در جشنواره ‪ HeCare‬کانادا حضور دارد‪/ .‬مهر‬ ‫در مراسم تشییع حسام محمودی عنوان شد‪:‬‬ ‫ما موجودات تنهایی هستیم‬ ‫پیکر حسام محمودی بازیگر جوان سینما و تلویزیون برای خاکسپاری صبح جمعه ‪ ۱۵‬اردیبهشت ماه به‬ ‫قطعه هنرمندان رسید و در میان اندوه خانواده و جمعی از مردم به سوی ارامگاه ابدی بدرقه شد‪ .‬باربد بابایی‬ ‫که اجرای مراسم را برعهده داشت در ابتدای سخنانش گفت‪ :‬به خاطر هنرمند بودنش‪ ،‬مهربانی هایش حسام‬ ‫محمودی را تشویق کنید‪ .‬در ادامه شهره سلطانی‪ ،‬در سخنانی کوتاه یاداور شد‪ :‬من تقریبا ‪ ۹‬ماه سر سریال‬ ‫«لحظه گرگ و میش» با حسام محمودی همکار بودم‪ .‬چه بگویم از خوبی و از شرافت و از مهربانی هایش چه‬ ‫بگویم؟! او ادامه داد‪ :‬او همکار و دوست خوبی بود‪ .‬چند ماه قبل قرار بود باز با هم کار کنیم اما قسمت نشد‪.‬‬ ‫روحش شاد‪ .‬نوید محمودی کارگردان و تهیه کننده هم در سخنانی گفت‪ :‬سال ها با حسام دوست بودم و‬ ‫خواهم بود‪ .‬او ادامه داد‪ :‬دو شب پیش داشتم فکر می کردم‪ ،‬ما موجودات تنهایی هستیم که همه از ما توقع‬ ‫دارند‪ .‬وی خطاب به مردم گفت‪ :‬نمی دانید شادی و غم شما چه بالیی سرمان می اورد و اینکه ما شما را راضی‬ ‫نگه داریم‪ .‬ما هر کدام از عریزمان مان را از دست می دهیم‪ ،‬یک تکه از وجودمان از دست می رود‪ .‬محمودی‬ ‫با اشاره به درگذشت کیومرث پوراحمد در چند وقت گذشته ادامه داد‪ :‬ان اتفاق هم متاثر کننده و عجیب‬ ‫بود و درگذشت حسام هم عجیب ترین اتفاق این چند وقت اخیر بود‪ .‬حسام محمودی بسیار عزیز و دوست‬ ‫داشتنی بود‪ .‬این هنرمند سخنانش را اینگونه خطاب به مردم به پایان برد‪ :‬مراقب ما باشید! ما خیلی موجودات‬ ‫تنهایی هستیم که می خواهیم شما را راضی نگه داریم‪ .‬مجری برنامه هم در ادامه با اشاره به خانه نشینی برخی‬ ‫هنرمندان در چند ماه گذشته بر سخنان نوید محمودی تاکید کرد‪ .‬محمودی که این روزها فیلم سینمایی‬ ‫«غریب» را روی پرده سینماها دارد‪ ،‬نخستین بار با سریال «گاهی به پشت سر نگاه کن» مازیار میری بازیگری‬ ‫را شــروع کرد و با مجموعه «گرگ و میش» همایون اسعدیان به شهرت رســید‪ .‬فیلم «عطرالود» هادی‬ ‫مقدم دوست در کنار فیلم «غریب» از اخرین اثار این بازیگر در جشنواره فجر سال گذشته بودند‪« .‬رمانتیسم‬ ‫عماد و طوبا»‪« ،‬استیگمات»‪« ،‬سد معبر»‪« ،‬مرگ ماهی»‪« ،‬امروز»‪« ،‬حق سکوت»‪« ،‬مردن به وقت شهریور»‪،‬‬ ‫«شب بیرون» و «خسته نباشید!» از دیگر فیلم های سینمایی این بازیگر بودند‪/.‬ایسنا‬ ‫برت پیت راننده فرمول یک می شود‬ ‫فیلمبرداری فیلم «فرمول وان» به کارگردانی جوزف کوشینسکی‬ ‫و با بازی برد پیت از همین ماه شروع می شود و برای این فیلم پیت در‬ ‫رقابت های واقعی فرمول وان رانندگی می کند‪.‬‬ ‫کوشینسکی که با کارگردانی «تاپ گان‪ :‬ماوریک» نامزدی انجمن‬ ‫کارگردان های امریکا را کسب کرد‪ ،‬ثابت کرده به اندازه کافی جاه طلبی‬ ‫دارد که بخواهــد پروژه بعدی اش را در زمین مســابقات اتومبیلرانی‬ ‫شروع کند‪.‬‬ ‫وی قرار اســت در فیلم جدیدش برد پیــت را در نقش یک راننده‬ ‫«فرمول وان» که از بازنشستگی خارج می شود و دوباره مسابقه می دهد‬ ‫جلوی دوربین ببرد‪ .‬لوییــس همیلتون راننده محبوب مســابقات‬ ‫اتومبیلرانی و برنده ‪ ۷‬دوره رقابت ها هم بــه عنوان تهیه کننده با این‬ ‫پروژه همراه است و احتمال می رود در نقش خودش هم بازی کند‪.‬‬ ‫دامسون ادریس دیگر بازیگر فیلم است و ارن کروگر‪ ،‬از نویسندگان‬ ‫«تاپ گان‪ :‬ماوریک» فیلمنامه را نوشته است‪/.‬مهر‬ ‫شازل رییس هیات داوران جشنواره ونیز شد‬ ‫دمین شازل ریاست هیات داوران بخش اصلی جشنواره فیلم‬ ‫ونیز را برعهده گرفت‪ .‬این کارگردان امریکایی تاکنون با ‪ ۲‬فیلم خود‬ ‫جشنواره فیلم ونیز را افتتاح کرده است که شامل فیلم «الاللند» در‬ ‫سال ‪ ۲۰۱۶‬که پس از ان ‪ ۶‬جایزه اسکار برد و «نخستین انسان»‬ ‫در سال ‪ ۲۰۱۸‬می شود‪.‬‬ ‫بخش اصلی رقابتی ونیز جوایز شــیر طالیــی را برای بهترین‬ ‫فیلم و شیر نقره ای را برای برنده جایزه بزرگ داوران و نیز بهترین‬ ‫کارگردانی‪ ،‬جایزه کوپا وولپی را برای بهتریــن بازیگر مرد و زن‪،‬‬ ‫جایزه ویژه هیات داوران‪ ،‬جایزه بهترین فیلمنامه و جایزه مارچلو‬ ‫ماسترویانی را برای بهترین بازیگر مرد یا زن جوان اهدا می کند‪.‬‬ ‫جایزه فیلم اول شامل یک جایزه نقدی ‪ ۱۰۰‬هزار یورویی است‬ ‫که به تساوی بین کارگردان و تهیه کننده تقسیم می شود‪.‬‬ ‫هشتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز از ‪ ۳۰‬اگوست تا ‪ ۹‬سپتامبر‬ ‫‪ ۲۰۲۳‬در لیدو برگزار می شود‪/.‬مهر‬ ‫جایزه افتخاری کارلووی به راسل کرو می رسد‬ ‫راسل کرو در پنجاه و هفتمین دوره جشنواره فیلم کارلووی واری‬ ‫جایزه افتخاری می گیرد‪.‬‬ ‫این بازیگر اســترالیایی برای کمک تاثیرگذار هنری بر سینمای‬ ‫جهان‪ ،‬جایــزه گوی کریســتال را می گیرد‪ .‬این جایــزه پیش تر به‬ ‫چهره هایی چون رابرت دنیرو‪ ،‬هلن میرن‪ ،‬جولین مور و سال پیش به‬ ‫جفری راش اهدا شده بود‪.‬‬ ‫کرو همچنین در مراسم افتتاحیه این جشنواره که جمعه ‪ ۳۰‬ژوئن‬ ‫خواهد بود با یک گروه موســیقی اجرا می کند‪ .‬این جشنواره امسال‬ ‫بیستمین ســال اکران فیلم «استاد و فرمانده» ســاخته پیتر وایر را‬ ‫گرامی می دارد که از ‪ ۱۰‬نامزدی اسکار ‪ ۲‬جایزه را برد و کرو برای بازی‬ ‫در ان نامزدی گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد را به دست اورد‪.‬‬ ‫کارلووی واری ‪ ۲۰2۳‬از ‪ ۹‬تا ‪ ۱۷‬تیر برگزار می شود و در بخشی ویژه‬ ‫با عنوان «تولدی دیگر» با نمایش ‪ ۹‬فیلم از نسل کارگردان های جوان‪،‬‬ ‫ادای احترامی به فیلم های ایرانی می کند‪/.‬مهر‬ صفحه 2 ‫شنبه ‪ 16‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1411‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫ابیار داوره جشنواره استرالیا‬ ‫نرگس ابیارکه این روزها مشــغول ساخت سریال «سووشون» اســت‪ ،‬به عنوان عضو هیئت داوران‬ ‫هفتمین دوره جشنواره فیلم و هنر رسانه زنان استرالیا حضور خواهد داشت‪ .‬این جشنواره که هفدهمین‬ ‫دوره ان ‪ ۱۱‬الی ‪ ۱۷‬اردیبهشــت ماه ‪ ۱۴۰۲‬در شهر سیدنی استرالیا برگزار می شــود‪ ،‬به فیلم هایی از‬ ‫فیلمسازان‪ ،‬تهیه کنندگان یا نویسندگان زن اختصاص دارد‪.‬‬ ‫اثار این جشنواره به دو صورت انالین و همچنین نمایش در دانشگاه مک کواری و مرکز هنری بلک تاون‬ ‫خواهد بود‪ .‬مارگو نش و کیت فیتزپاتریک از استرالیا و نرگس ابیار کارگردان و نویسنده از ایران هیئت‬ ‫داوران این جشنواره را تشکیل می دهند‪/ .‬ایسنا‬ ‫‪3‬‬ ‫ابهری‪ :‬دیگر توان گذشته را ندارم‬ ‫محمد ابهری در توضیح فعالیت های خود بیان کرد‪ :‬این روزها عمدتا در خانه هستم؛ در کارهای خانه‬ ‫به همسرم کمک می کنم‪ ،‬پیاده روی و مطالعه می کنم و روزها را به شب می رسانم‪ .‬وی گفت‪ :‬اخرین‬ ‫کارم نفش امیرعباس هویدا بود و پس از ان توان کار نداشــتم و نتوانستم کار دیگری انجام دهم‪ .‬دیگر‬ ‫توان گذشته را ندارم که از ‪ 7‬صبح تا ‪ 7‬شب افیش شوم و جلوی دوربین باشم‪ .‬وی افزود‪ :‬از نظر فیزیکی‬ ‫کارگردانان تالش می کنند که ادمی که به یک نقش و کاراکتر نزدیک است را انتخاب کنند و به پیشانی‬ ‫من مهر خورده که باید نقش هویدا را بازی کنم‪ .‬شاید به همین دلیل است که در طول کارهای هنری ام‬ ‫سه بار نقش هویدا را اجرا کردم‪/.‬ایسنا‬ ‫حمیدرضا پگاه‪:‬‬ ‫همه سلیقه ها باید بتوانند کار کنند‬ ‫حمیدرضا پگاه بازیگر سینما و تلویزیون ضمن بیان‬ ‫اینکه بیشتر از یک سال و نیم می شود که هیچ فعالیت‬ ‫هنری انجام نداده اســت‪ ،‬توضیح داد‪ :‬پیشنهاد خوبی‬ ‫نبوده که انگیزه ایجاد کند و شوری بوجود اورد‪ .‬به هرحال‬ ‫اعتراضات اخیر شرایطی بوجود اورد که پیرو ان سینما‬ ‫تقریبا تعطیل شد و حداقل من نشنیده ام که در سینما و‬ ‫تلویزیون کار زیادی تولید شــود‪ .‬قبل از این اتفاقات هم‬ ‫پیشنهادهای زیادی داشتم اما بیشتر کارهایی تکراری‪،‬‬ ‫شعاری و غیرجذاب بودند این چند وقت هم کاری که برایم‬ ‫انگیزه ایجاد کند‪ ،‬نبوده ضمن اینکه شرایط اقتصادی سخت‬ ‫شده است‪ .‬او اظهار کرد‪ :‬همه با هم یکی از عجیب ترین‬ ‫مقاطع را از نظر شرایط زندگی سپری می کنیم‪ .‬برای من‬ ‫هم چه از لحاظ کاری و چه اجتماعی‪ ،‬همه چیز سخت شده و‬ ‫هیچ روزنه امیدی نیست‪ .‬بدتر این که نمی دانم شرایط‬ ‫درست می شود یا نمی شود!‪...‬‬ ‫بازیگر مجموعه های تلویزیونی تفنگ سرپر‬ ‫(امراهلل احمدجو)‪ ،‬خانه امن (احمد معظمی) و‬ ‫اوای باران (حسین سهیلی زاده) در ادامه‬ ‫عنوان کرد‪ :‬طبیعی است که کار فرهنگی‬ ‫مخصوصا اثار تلویزیون و سینما‪ ،‬کارهای‬ ‫خوب و بدی را در سبد خود داشته باشد‬ ‫اما بیایید بررسی کنیم تا ببینیم چه‬ ‫می شود که تعداد کارهای متوسط‬ ‫رو به پایین افزایش می یابد؟ اول‬ ‫از همه به محدودیت های موجود‬ ‫می رسیم و بعد اینکه ادم ها با‬ ‫سلیقه های مختلف اجازه کار کردن ندارند و فقط یک عده‬ ‫معدود می توانند یکسری کارهای خاص بسازند و حرف های‬ ‫خاص بزنند و طبیعی است که شرایط همین می شود‪.‬‬ ‫حمیدرضا پگاه ادامه داد‪ :‬به نظرم باید فضا باز شود تا همه‬ ‫سلیقه ها بتوانند کار کنند و بعد شرایط اقتصادی برای اینکه‬ ‫همه بتوانند کنار هم کار کنند‪ ،‬مهیا شود‪.‬‬ ‫بازیگر فیلم این زن حرف نمی زند(احمد امینی) ادامه‬ ‫داد‪ :‬کسانی که اختیارات دارند بیایند بگویند نگاهشان‬ ‫چیست و می خواهند چه کار کنند‪ ،‬چه برنامه و استراتژی‬ ‫دارند و این وضع تا کی می خواهــد ادامه پیدا کند؟ همه‬ ‫بال تکلیفند‪ ،‬این روزها در اجتمــاع همه با وجود اینکه با‬ ‫مشکالت دست و پنجه نرم می کنند‪ ،‬سر کار و زندگی اند‬ ‫ولی در سینما و تلویزیون‪ ،‬باید گفت رسما در تعطیلی به‬ ‫سر می بریم‪...‬‬ ‫او اظهار کرد‪ :‬همیشــه گفته ام که بازیگر‪ ،‬اول انتخاب‬ ‫می شود و بعد انتخاب می کند‪ .‬من هم قطعا انتخاب هایی‬ ‫داشتم که مورد عالقه ام نبوده اما در ان دوره فکر می کردم‬ ‫بهترین انتخابم است و‪ ...‬امروز اما در این شرایط اقتصادی‪،‬‬ ‫یک سال و نیم را بدون کار گذارندن وحشتناک است‪.‬‬ ‫بازیگر فیلم های دیدن این فیلم جرم است (حمیدرضا‬ ‫زهتابچیان) و صحنه جرم ورود ممنوع (ابراهیم شیبانی)‬ ‫در پایان گفت‪ :‬درباره امید حرف زدن‪ ،‬خوب اســت اما به‬ ‫ واقع بی مزه شده است و با این شرایط به کدام عقل سلیم‬ ‫می خواهیم امیدوار باشیم که به فکر باشد و راهکاری دهد‬ ‫و گره ای را باز کند؟ در این شرایط متاسفانه گره ها کورتر و‬ ‫کورتر می شود‪/ ...‬صباخبر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫شنبه ‪ 16‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1411‬‬ ‫پرونده‬ ‫گفت وگوی صبا با دبیر اجرایی جشنواره موسیقی نوای مهر و سرپرست اداره موسیقی بنیاد شهید‬ ‫فرهنـگ شـهادت مختـص بـه انقـ‬ ‫دومین دوره جشنواره بین المللی موسیقی نوای مهر به دبیری فرهاد مختاری و مشارکت استادان و هنرمندان توسط اداره کل امور هنری بنیاد‬ ‫فرهومند ناظریان‬ ‫شهید و امور ایثارگران برگزار می شود‪ .‬این جشنواره که در طی ‪ ۲‬مرحله برگزار خواهد شــد در مرحله اول اثار هنرمندان را دریافت به صورت‬ ‫گفت و گو‬ ‫ضبط تصویری دریافت کرده و در مرحله دوم‪ ،‬پس از بررسی و ارزیابی اثار توسط هیئت داوران‪ ،‬از منتخبین برای شرکت در مرحله نهایی و اجرای‬ ‫صحنه ای در جشنواره دعوت ب ه عمل خواهند امد‪ .‬جشنواره موسیقی نوای مهر در ‪ ۲‬بخش «مسابقه ایران» و «بخش بین الملل» (شامل اواز جمعی‪ ،‬موسیقی ملی‪،‬‬ ‫موسیقی جهانی و سبک ازاد) برگزار می شود‪ .‬خبرنگار صبا درباره این رویداد هنری در عرصه موسیقی با محمدصالحی؛ سرپرست اداره ادبیات‪ ،‬شعر و موسیقی‬ ‫بنیادشهید و فرهاد مختاری‪ ،‬دبیر اجرایی دومین جشنواره بین المللی موسیقی به گفت و گو نشست که در ادامه می خوانید‪.‬‬ ‫محمد صالحی‪:‬‬ ‫ایثار‪ ،‬جهاد‪ ،‬مقاومت و شهادت‬ ‫مضمون محوری جشنواره نوای مهر است‬ ‫ابتدا درباره دالیل برگزاری این جشنواره از سوی بنیاد شهید‬ ‫صحبت کنید؟‬ ‫اداره کل هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران‪ ،‬بخشی از وظایف‬ ‫مهم و رسالت هایش برگزاری جشنواره های هنری است‪ .‬اداره کل‬ ‫امور هنری دارای سه زیر مجموعه فعال هنری است‪ ،‬اداره سیمای‬ ‫شاهد‪ ،‬اداره هنرهای نمایشــی و تجسمی‪ ،‬اداره شعر‪ ،‬ادبیات و‬ ‫موســیقی‪ .‬هر کدام از این ادارات به صورت مستقل و جداگانه‬ ‫جشنواره های خود را برگزار می کنند‪ .‬جشنواره موسیقی نوای‬ ‫مهر‪ ،‬نتیجه فعالیت همکاران اداره هنری شعر‪ ،‬ادبیات وموسیقی‬ ‫است‪.‬‬ ‫به اهداف جشنواره موسیقی نوای مهر اشاره بفرمایید؟‬ ‫این جشــنواره قصد حمایت از تولید اثار فاخر در حوزه هنر‬ ‫موسیقی ایی را دارد که به بازشناسی محورهای جریان ساز در‬ ‫حوزه مقاومت می پردازد‪ .‬همچنین توجه خاص و ویژه ای به ترانه‬ ‫و موسیقی به عنوان ثروت ملل مختلف بخصوص در کشور های‬ ‫دارد که در طول سالیان دراز همواره با مسئله استکبار و مقاومت‬ ‫در چالش بوده اند‪ .‬این جشنواره با ایجاد انگیزه و مسیر برای نسل‬ ‫نو‪ ،‬موضوعات ایثار‪ ،‬جهاد‪ ،‬مقاومت و شهادت را مضمون محوری‬ ‫خود در پذیرش اثار قرار داده است ازجمله محورهای مهم دیگر‬ ‫این جشنواره‪ ،‬گســترش گفتمان فرهنگی است که درپرتو ان‬ ‫به فعالیت های مشترک و همســو گرایانه ای برسیم که با سایر‬ ‫کشورهای حوزه مقاومت به زمینه های مشترک فکری و فرهنگی‬ ‫برسیم‪ .‬و همچنین ایجاد بســتر و فضای مناسب برای تعامل و‬ ‫همکاری هنرمندان اصیل موســیقی ازکشورهایی که به دنبال‬ ‫بسط دادن محور مقاومت بوده و تعمیق و ترویج هنر ارزشمند‬ ‫موسیقی از اهداف مهم شان است‪ .‬همان طور که مستحضرید‬ ‫موضوع مقاومت‪ ،‬ایثار‪ ،‬شهادت و جهاد ترویج دهنده فرهنگ‬ ‫مهرورزی و از خود گذشتگی درجامعه است‪ .‬پس تشویق‪ ،‬ترغیب‬ ‫و حمایت از افرینشگران در این موسیقی مقاومت‪ ،‬باعث تنظیم و‬ ‫تصنیف روحیه ملی مردم خواهد بود‪ .‬شور موسیقی حماسی قطعا‬ ‫در شجاعت و دالوری افراد اجتماع تاثیر مستقیم خواهد داشت‬ ‫و مردمی که این روحیه در ان ها تقویت شده باشد به استکبار و‬ ‫ظلم پذیری در هیچ الیه ای تن در نخواهند داد‪ .‬پس این موسیقی‬ ‫تامین کننده حیات و تامین فرهنگ ایثار یک کشور خواهد بود‪.‬‬ ‫این جشنواره در چند بخش میزبان پذیرش اثار خواهند بود؟‬ ‫این جشــنواره در دو بخش مجزای ملی و بین الملل برگزار‬ ‫خواهد شــد‪ ،‬بخش ملی به رقابت اثار ایرانی است و بخش بین‬ ‫الملل نیز مربوط به اثار سایر کشورها ست‪ .‬این دو بخش کلی هر‬ ‫کدام در سه بخش میزبان پذیرش اثار می باشند؛ الف)اواز جمعی‬ ‫حرفه ای؛ شامل گروه سرود‪،‬کر و ‪ ...‬ب) اوازجمعی نیمه حرفه ای؛‬ ‫که گروه های سرود مدارس‪ ،‬کانون های پرورش فکری کودکان‬ ‫ونوجوانان و کانون فرهنگی و هنری مساجد را شامل می شود‪.‬‬ ‫ج)سبک ازاد که شامل همه تولیدات موسیقیایی در قالب فرم‬ ‫و شکل دهی مختلف ازجمله پاپ‪ ،‬کالسیک‪ ،‬محلی و‪ ...‬می شود‪.‬‬ ‫بخش بین الملل نیز در ســه بخش دسته بندی شده است الف)‬ ‫اواز جمعی بدون محدویت سنی‪ .‬ب)موسیقی جهانی ‪ -‬ملی‪ .‬ج)‬ ‫سبک ازاد‪ .‬در مجموع این جشنواره در ‪ 2‬بخش کلی و ‪ 6‬گروه‬ ‫مجزا دسته بندی شده است‪.‬‬ ‫ایا شرکت و ارسال اثر برای بانوان هنرمند درعرصه موسیقی‬ ‫ازاد است؟‬ ‫بله‪ ،‬اتفاقا در سال گذشته بانوان هنرمند‪ ،‬در بخش های مختلف‬ ‫جشنواره نوای مهر شــرکت کرده بودند‪ .‬امسال نیز مانند سال‬ ‫گذشته این جشنواره پذیرای حضور بانوان هنرمند در بخش های‬ ‫مختلف خواهد بــود‪ .‬فکر می کنم با توجه بــه قوانین رایج در‬ ‫جمهوری اسالمی‪ ،‬تنها دربخش تک خوانندگی این محدودیت‬ ‫وجود داشته باشد‪ .‬مابقی بخش ها ازاد است‪.‬‬ ‫اولین دوره برگزاری جشنواره موسیقی نوای مهر که درسال‬ ‫گذشته برگزار شد چه دستاوردهایی هنری در عرصه موسیقی‬ ‫مقاومت‪ ،‬با خود به همراه داشته است؟‬ ‫به نسبت اینکه سال گذشته اولین دوره برگزاری این جشنواره‬ ‫بود با استقبال کثیری از هنرمندان مواجه شد و اثار چشمگیری از‬ ‫سراسرکشور و درتمامی بخش ها به دبیرخانه ارسال شده بود‪ .‬که‬ ‫در نهایت ‪ 21‬اثر به بخش نهایی و رقابتی جشنواره راه پیدا کردند‪.‬‬ ‫اولین دستاورد مهم این جشــنواره درسال گذشته‪ ،‬شناسایی‬ ‫ظرفیت تولید موســیقی در موضوعات مقاومت بود و همچنین‬ ‫کشف و همکاری با گروه های بسیار حرفه ای و خوب که قبل از‬ ‫جشنواره با وجود تجربه زیاد در موسیقی‪ ،‬نامی از ان ها درمیان‬ ‫نبود‪ .‬گروه هایی که خوشبختانه به واسطه جشنواره و پل‬ ‫ارتباطی که ایجاد شد افتخار همکاری وتولید موسیقی های‬ ‫ارزشمندی را با بنیادشهید در طول در سال گذشته داشتند‪.‬‬ ‫داوری دوره اول جشــنواره را چه هنرمندانی بر عهده‬ ‫داشتند؟‬ ‫داوران سال گذشته از افتخارات بزرگ جشنواره بودند در‬ ‫دوره گذشته پیشکسوتان موسیقی ایران‪ ،‬سرکار خانم شهال‬ ‫میالنی و همچنین اقایان مجیدانتظامی‪ ،‬نادرمشــایخی بهرام‬ ‫دهقان یار و منصور حقی بودند‪.‬‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫ـالب اسـالمی نیسـت‬ ‫ایا درجشنواره سال گذشته با استعداد نوظهوری در عرصه‬ ‫موسیقی مواجه شدید‪ ،‬که موجب شگفتی مسئولین و داوران‬ ‫جشنواره شده باشد؟‬ ‫اغلب گروه های شرکت کننده درسال گذشته بسیار پرتجربه‬ ‫و کارکرده در موسیقی بودند‪ .‬اما بخش گروه سرود نوجوانان که‬ ‫البته ان ها هم با وجود کم سن وســالی تجربه زیادی در حوزه‬ ‫موسیقی و ‪ ...‬داشــتند درهمان اجرای ابتدایی موجب شگفتی‬ ‫دست اندرکاران جشنواره شدند‪.‬‬ ‫فرهادمختاری‪:‬‬ ‫گفتمان موسیقی حماسی در سطح بین المللی‬ ‫از رویکرد دومین جشنواره موسیقی مهر بگوئید؟‬ ‫جشنواره نوای مهر‪ ،‬در حال برگزاری دومین دوره خود است‪،‬‬ ‫این جشنواره در دوره اول ملی و در این دوره به صورت بین المللی‬ ‫برگزار خواهد شد‪ .‬مبنا و رویکرد ایجاد این جشنواره‪ ،‬ترویج و‬ ‫تامین فرهنگ ایثار‪ ،‬جهاد و شهادت در عرصه موسیقی است‬ ‫و با توجه به اینکه از سیاست گذاری های مهم بنیاد شهید‬ ‫این بود که جشنواره ها را از انحصار پایتخت خارج کنیم این‬ ‫دوره از جشنواره به دلیل توسعه و عدالت فرهنگی در استان‬ ‫لرستان برگزار خواهد شد‪ ،‬چشــم انداز کارکردی جشنواره‬ ‫موسیقی نوای مهر‪ ،‬پرداختن به اثار متفاوتی است که در‬ ‫عرصه موسیقی و سرود در حوزه مقاومت‪ ،‬جهاد‪ ،‬شهادت‬ ‫و ایثار تولید شده است‪ ،‬انچه که برای ما مهم است ایجاد‬ ‫بستری پویا و گفتمان ساز است که با توجه به ضریب باالی‬ ‫نفوذ هنرموسیقی و پتانسیل های موجود در این هنر به اعتالی‬ ‫هر چه بیشتر ان بیفزاید‪.‬‬ ‫چه وجوهی در کارکرد این جشــنواره دیده اید که تصمیم‬ ‫گرفتید جشنواره موســیقی نوای مهر را به صورت بین المللی‬ ‫برگزار کنید؟‬ ‫در معاونت فرهنگی بنیاد شهید‪ ،‬ما به دنبال خط رسانه ای جبهه‬ ‫مقاومتدرجهانهستیم‪،‬اینخطرسانه ایباتعریفجشنواره های‬ ‫به همین مضمون‪ ،‬زیر مجموعه هایی از هنرهای بصری و شنیداری؛‬ ‫سینما‪،‬تئاتر‪،‬موسیقیوهنرهایتجسمیراباموضوعاتمقاومتو‬ ‫ایثار و شهادت تحت پوشش خود قرار داده است‪ .‬با این استراتژی‬ ‫که جشنواره به صورت بین المللی برگزار شود و این خط فکری که‬ ‫با حضور هنرمندان متعهد و انقالبی در سراسر جهان مزین خواهد‬ ‫شد در بستر گفتمانی پویا به فعالیت خود ادامه دهد‪ .‬وجود این خط‬ ‫رسانه ای درجهان با توجه به حجمه های فرهنگی و کارزار جنگ‬ ‫نرمی که در سرتاسر دنیا به راه افتاده است‪ ،‬می تواند در طرح ریزی‬ ‫فعالیت هایی مشترک در اینده موثر واقع شود‪.‬‬ ‫با این وصف‪ ،‬چشم اندازتان درباره استقبال سایر کشورها از‬ ‫جشنواره ای با این موضوعات چه است؟‬ ‫فراخوان این جشنواره در سه زبان عربی‪ ،‬انگلیسی و امریکای‬ ‫التین به تمامی ســفارت ها نزد رایزن های فرهنگی هر کشور‬ ‫ارسال شده است‪ .‬پیش بینی این است که اثار خوبی از کشورهای‬ ‫عربی همسایه مانند سوریه‪ ،‬یمن‪ ،‬عراق و لبنان و ‪ ...‬به دبیرخانه‬ ‫جشنواره ارسال شود‪ .‬تولید و تشکیل گروه های سرود موسیقی با‬ ‫موضوع ایثار‪ ،‬فرهنگ و شهادت مختص به ایران و انقالب اسالمی‬ ‫نیست هرکشوری با توجه به رویکردی که نسبت به جهاد دارد‬ ‫در این حوزه فعالیت می کند‪ .‬ما به دنبال پرداختن به سرودهایی‬ ‫در تراز انقالب اسالمی هستیم‪ ،‬به همین دلیل مهم ترین بخش‬ ‫جشنواره نوای مهر‪ ،‬بخش سرود اســت‪ .‬بخش مهم دیگر این‬ ‫جشنواره موسیقی نواحی است با توجه به تنوع فرهنگی و هنری‬ ‫موســیقی نواحی و فولکلوریک که در سراسر ایران شاهد ان‬ ‫هستیم‪ .‬در این میان منظور ما ان دسته از موسیقی فولکلور ایرانی‬ ‫است که دارای تم حماسی و موضوع ایثار و شهادت هستند‪ ،‬این‬ ‫اثار گنجینه ای هستند که درطول تاریخ با روحیه استکبار ستیزی‬ ‫تولید و نواخته شده اند که نیاز به احیا‪،‬ترویج و بین المللی شدن‬ ‫شنبه ‪ 16‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1411‬‬ ‫‪5‬‬ ‫دارند‪ .‬از نظر من حلقه مفقوده ای که امروز در عرصه موســیقی‬ ‫ایرانی حس می شود‪ ،‬موسیقی نواحی اصیل ایرانی است‪ ،‬نوایی که‬ ‫برگرفته از روحیه ایثار و مقاومت نسل به نسل به ما رسیده است‪.‬‬ ‫این اثار از نظر ساختاری و مضمونی دارای قامتی بلند و حرف های‬ ‫زیادی برای گفتن دارد‪.‬‬ ‫ایده برگزاری جشنواره موســیقی نوای مهر‪ ،‬چطور شکل‬ ‫گرفت؟‬ ‫موســیقی و نواخت های که در اواخر دهه‪ 50‬و ‪ 60‬در دوران‬ ‫پیروزی انقالب جمهوری اسالمی ایران توسط گروه های سرود‬ ‫تولید شد‪ ،‬اثار فوق العاده ای بودند که خاطره هر ایرانی با ان ها‬ ‫عجین است اثاری که در عصر امروز برای بزرگساالن نوستالوژی‬ ‫و برای کودکان و نوجوانان هنوز شــگفتی ساز هستند‪ .‬یکی از‬ ‫بزرگترین اهداف این جشــنواره ایجاد بستری است که در ان‬ ‫شاهد مجدد تولید این دست اثار شاخص و ماندگار باشیم‪ ،‬اثاری‬ ‫که ضمن برخورداری از نکات درست فنی و ساختاری موسیقی‪ ،‬با‬ ‫محتوایی شعری بسیار غنی تولید می شدند‪.‬‬ ‫به همین منظور در این جشنواره از تمامی کانون ها‪ ،‬مساجد‪،‬‬ ‫مدارس و محافل موسیقیایی مختلف فعال که در قالب گروه سرود‬ ‫فعالیت می کنند‪ ،‬طی فراخوانی دعوت به عمل امده است‪ .‬بدون‬ ‫شک برگزاری این جشنواره منتج به کشف استعدادهای جدید‬ ‫و نوظهور در عرصه موســیقی با مضمون جهاد‪ ،‬ایثار‪ ،‬شهادت و‬ ‫مقاومت خواهد شد‪.‬‬ ‫با این حال‪ ،‬این جشــنواره محدودیتی در ســن گروه های‬ ‫شرکت کننده نخواهد داشت‪ ،‬چرا که جایگاه بخش اعظمی از گروه‬ ‫های سرود در مدارس هستند؟‬ ‫خیر‪ ،‬این جشنواره محدودیتی در رده سنی و گروهی ندارد‪.‬‬ ‫همان طور که به این جشنواره گروه ســرودهایی از دبستان و‬ ‫همچنین گروه های بزرگسال در سطح حرفه ای به این جشنواره‬ ‫اثر ارسال کرده اند‪ .‬ضمن اینکه هر گونه اثار موسیقیایی با مضمون‬ ‫ترویج فرهنگ جهاد‪ ،‬ایثار‪،‬شهادت و مقاومت به این جشنواره‬ ‫ارسال شود در ساختار و بخش های مختلف موسیقی که از پیش‬ ‫تعیین شده است‪ ،‬مورد پذیرش است‪ .‬ما در این جشنواره‪ ،‬پذیرای‬ ‫همه زیر شاخه های هنر موسیقی از تک خوانی و گروه سرود گرفته‬ ‫تا گروه کر و ارکستر سمفونیک هستیم‪.‬‬ ‫در رقابت چطور! ایا درجه بندی ایی برای گروه های رقابتی با‬ ‫توجه به سن و ‪ ...‬درنظر گرفته شده است؟‬ ‫در این مسئله فعال دست دبیرخانه در سیاست گذاری باز است‬ ‫و احتماال با توجه به اثار ارســالی در بخش های مختلف‪ ،‬درجه‬ ‫بندی عادالنه ای برای سنجیدن اثار با توجه قرارگیری ان ها در‬ ‫گروه های مختلف خواهد داشت‪.‬‬ ‫با توجه به اینکه یکی از مهم ترین متریال های مبتنی برتلفیق‬ ‫اهنگ‪ ،‬شعر وترانه است‪ .‬ایا برای ترانه سرایی و شعر هم در این‬ ‫جشنواره بخشی مجزا تعریف شده است؟‬ ‫حتما ‪ .‬یکی از محورهای مهم این جشنواره مضمون و محتوای‬ ‫اثار و همچنین رویکرد گفتمان سازی مفاهیم مطروحه در اثار‬ ‫خواهد بود‪ .‬طرح جایزه ویژه محتوا (شعرو ترانه) از سیاست های‬ ‫مهم این دوره از جشنواره است‪.‬‬ ‫چه شد که استان لرســتان را به عنوان میزبان این دوره از‬ ‫جشنواره انتخاب شد؟‬ ‫در وهله اول همان توسعه و عدالت فرهنگی بود که پیش ازاین‬ ‫به ان اشاره کردم‪ .‬برگزاری جشنواره های فرهنگی در مناطق‬ ‫کم برخوردار و محروم تاحدودی موازنه عدالت فرهنگی دیگر‬ ‫استان های کشور با تهران براســت‪ .‬در وهله دوم علت انتخاب‬ ‫استان لرستان به این خاطر بود که‪ ،‬این مرز و بوم زادگاه یکی از‬ ‫بهترین نواخت های فولکلور حماسی ایران زمین بوده است اهنگ‬ ‫زیبای “ دایه دایه وقته جنگه “ نمود بارزی از موسیقی فولکلور‬ ‫نواحی است که گوش ایران با ان اشناست‪.‬‬ ‫برگزاری جشنواره در چه ایامی رخ خواهد داد؟‬ ‫جشنواره موسیقی نوای مهر در‪ 12‬الی ‪ 16‬تیرماه سال ‪ 1402‬و در‬ ‫فاصله دو عید بزرگ مسلمان برگزار خواهد شد‪ 5 ،‬روز فاصله ای‬ ‫که بین عید قربان و عیدغدیر وجود دارد قطعا وقفه ای فرحبخش‬ ‫برای پرداخت به این هنر اصیل ایران زمین است‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫شنبه ‪ 16‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1411‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫درباره الی روی صحنه تئاتر‬ ‫کمپانی تئاتر ‪ ,TG Stan‬نمایشی را بر اساس فیلم «درباره الی»ساخته اصغر فرهادی به روی صحنه‬ ‫برد‪ .‬این اقتباس توسط اسکارلت تامرز و ژوالن دکرسمائکر انجام شده است‪ .‬این نمایش از ماه مارچ (از ‪۱۱‬‬ ‫اسفند) تا اخر اپریل (‪ ۱۰‬اردیبهشت) در بلژیک و هلند به روی صحنه رفت‪ .‬کمپانی ‪ ,TG Stan‬پیش از‬ ‫این نیز در سال ‪ ۲۰۲۰‬و ‪ ۲۰۲۱‬نمایشی بر اساس فیلم«جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی به‬ ‫روی صحنه برده است‪« .‬درباره الی»‪ ،‬اثر تحسین شده اصغر فرهادی در سال ‪ ۱۳۸۷‬ساخته شده است‪ .‬با‬ ‫فیلم «درباره الی» خرس نقره ای بهترین کارگردانی فستیوال برلین در سال ‪ ۲۰۰۹‬به فرهادی اهدا شد‪.‬‬ ‫این فیلم سینمایی بیش از ده ها جایزه معتبر جهانی را از ان خود کرده است‪/.‬صباخبر‬ ‫پرستویی به تئاتر باز می گردد‬ ‫پرویز پرستویی گفت‪ :‬همیشــه خود را بازیگر تئاتر می دانم و اخرین کارم تئاتر خواهد بود‪ .‬چهل و‬ ‫سومین نشست از سلسله نشست های بخارا در شــهر کتاب الهه به دیدار و گفت وگو با پرویز پرستویی‬ ‫اختصاص یافته بودکه با عنوان «فتوت و جوانمردی در گفت وگو با پرویز پرستویی» برگزار شد‪ .‬ابتدا علی‬ ‫دهباشی مروری بر اثار تئاتر و سینمای پرستویی داشت‪ .‬سپس به کارهای اخیر او با رسول خادم که طی‬ ‫چند سال اخیر به منظور کمک و یاری به نیازمندان به ویژه بلوچستان همت کردند‪ ،‬اشاره کرد‪ .‬پرویز‬ ‫پرستویی در بخشی از این نشست در پاسخ به سواالتی درباره سینما و تئاتر پاسخ داد و عنوان کرد‪ :‬به زودی‬ ‫به صحنه تئاتر باز خواهم گشت‪ .‬همیشه خود را بازیگر تئاتر می دانم و اخرین کارم تئاتر خواهد بود‪/.‬ایسنا‬ ‫زمستان نوبت دیوانگی است‬ ‫هادی مرزبان‪ ،‬کارگردان پیشکسوت تئاتر قصد دارد تا بعد ازگذشت حدود ‪ ۱۹‬سال از اجرای‬ ‫«نوبت دیوانگی»‪ ،‬بار دیگر این نمایش را در زمستان سال جاری روی صحنه تاالر وحدت اجرا کند‪.‬‬ ‫هادی مرزبان‪ ،‬کارگردان پیشکسوت تئاتر از اجرای نمایش «نوبت دیوانگی» در زمستان سال‬ ‫جاری در تاالر وحدت خبر داد‪.‬‬ ‫مرزبان درباره وضعیت اجرای این نمایش گفت‪« :‬به تازگی درباره اجرای نمایش «نوبت دیوانگی»‬ ‫با مدیران تاالر وحدت صحبتی داشته ایم و باید صبر کنیم تا ببینیم چه زمانی می توانند سالن را‬ ‫در اختیار ما بگذارند و امیدوارم بتوانند زمستان امسال‪ ،‬دی و بهمن یا حتی بهمن و اسفند با اینکه‬ ‫زمان چندان مناسبی نیست‪ ،‬نوبتی را برای اجرای ما در نظر بگیرند‪».‬‬ ‫او که پیش از این همین نمایش را سال ‪ ۸۳‬در تاالر وحدت روی صحنه برده بود‪ ،‬درباره اجرای‬ ‫دوباره ان توضیح داد‪« :‬متن این نمایش اثری است بسیار زیبا که چند سال پیش ان را در تاالر‬ ‫وحدت اجرا کردیم اما اجرای مان بسیار محدود بود و به دلیل هم زمانی اجرای ما با یک برنامه دیگر‬ ‫در تاالر وحدت و با وجود قراردادی که برای ‪ ۳۰‬شب اجرا داشتیم و علیرغم استقبال تماشاگران‪،‬‬ ‫فرصت نشد که نمایش را بیش از ده دوازده شب روی صحنه ببریم و کار متوقف شد‪ .‬به همین دلیل‬ ‫فکر می کنم اجرای دوباره این نمایش‪ ،‬اتفاق خوبی است چون بخش زیادی از تماشاگران در ان‬ ‫مقطع نتوانستند نمایش را ببینند‪».‬‬ ‫نمایش «نوبت دیوانگی» که متن ان نوشته پرویز زاهدی است‪ ،‬روایت گر ماجرای دیدار شمس‬ ‫و موالناست و البته در این نمایش قصه عشق کیمیا‪ ،‬نادختری موالنا و شمس نیز پررنگ است‪.‬‬ ‫هادی مرزبان سال گذشته نمایش «دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد» را در تاالر‬ ‫اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه برد‪/.‬ایسنا‬ ‫برگزاری جشنواره عروسکی در تیرماه‬ ‫اردیبهشت سال گذشــته با حکم کاظم نظری مدیرکل هنرهای‬ ‫نمایشی‪ ،‬هادی حجازی فر بازیگر و کارگردان تئاتر‪ ،‬سینما و تلویزیون‬ ‫به عنوان دبیر نوزدهمین جشــنواره بین المللی نمایش عروســکی‬ ‫تهران‪ -‬مبارک منصوب شد‪.‬‬ ‫پیش تر قرار بود که این جشنواره اذرماه سال گذشته برگزار شود‬ ‫که برگزاری ان بنابر درخواســت هادی حجازی فر‪ ،‬دبیر جشنواره و‬ ‫موافقت کاظم نظری‪ ،‬مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد‬ ‫اسالمی‪ ،‬ابتدا به بهار ‪ ۱۴۰۲‬موکول شد و حاال قرار است در تیرماه سال‬ ‫جاری برپا شود‪ .‬حجازی فر در این باره اظهار داشت‪ :‬امیدوارم امسال‬ ‫و در تیرماه جشنواره را با کیفیت برگزار کنیم؛ ارزوی من این است که‬ ‫یک کار کودک با عروسک ها بسازم‪.‬‬ ‫او تصریح کرد‪ :‬جشنواره عروسکی تهران‪-‬مبارک اتفاق فوق العاده ای‬ ‫است چرا که به تولیدات بچه های شهرستان بها داده می شود؛ طبعا‬ ‫ازمون و خطا بسیار زیاد خواهد بود‪/.‬صباخبر‬ ‫رفیق خوب یه نعمت در پردیس تئاتر تهران‬ ‫نمایش موزیــکال «رفیق خوب یــه نعمته» اثــری از کانون‬ ‫ایران دخت پردیس تئاتر تهران در ایــن مجموعه به روی صحنه‬ ‫می رود‪ .‬نمایش موزیــکال «رفیق خوب یه نعمتــه» با درونمایه‬ ‫اموزشــی به تفهیم خصوصیات یک دوســت خوب به مخاطب‬ ‫می پردازد و برگرفته از کتاب «نمایشنامه خوانی اسان» نوشته حسن‬ ‫دولت ابادی است که مرضیه اقاسی ان را با فضایی شاد و موزیکال‬ ‫کارگردانی کرده است‪ .‬هستی ایمانی‪ ،‬سارینا و یوسف بیبود‪ ،‬فاطمه‬ ‫و نرگس بی پروا‪ ،‬حدیث‪ ،‬حســین و حلما سلیمانی‪ ،‬اسرا سوپزی‪،‬‬ ‫حانا‪ ،‬حلما و هلیا طاهری در این نمایش به ایفای نقش پرداخته اند‪.‬‬ ‫این نمایش ماجرای مورچه ای است که به فکر خوردن عسل است‬ ‫و به نصایح دوستش مورچه بالدار توجه نمی کند و در نهایت درگیر‬ ‫مشکالتی می شود که با کمک مورچه بالدار از خطر رها می شود‪ .‬این‬ ‫نمایش موزیکال از ‪ ۱۷‬تا ‪ ۲۹‬اردیبهشت ساعت ‪ ۱۸‬در سالن استاد‬ ‫مشایخی پردیس تئاتر تهران به روی صحنه می رود‪/.‬ایرنا‬ ‫احمدرضا احمدی بستری شد‬ ‫احمدرضــا احمدی شــاعر و نویســنده پیشکســوت در بخش‬ ‫مراقبت های ویژه بیمارستان بستری است‪.‬‬ ‫ماهور احمدی فرزند احمدرضا احمدی شــاعر‪ ،‬نویسنده و نقاش‬ ‫پیشکسوت با اعالم این خبر در فضای مجازی نوشت‪« :‬احمدرضا چند‬ ‫ی و جایش در خانه بسیار خالی ست؛ اما‬ ‫روزی ست در ای‪.‬سی‪.‬یو بستر ‬ ‫خالی یک مرد ‪ ٨٢‬ساله نیست‪ .‬انگار پسرکی ‪٥‬‬ ‫این جای خالی‪ ،‬جای ِ‬ ‫ساله‪ ،‬در خانه نیست‪ ...‬خانه ساکت‪ ،‬اتاق اش مرتب‪ ،‬ظرف های اب نبات‬ ‫پُر و خانه خالی از صدای پی درپی اش که بی وقفه می گوید‪ :‬ماهور‪ ،‬شهره‪،‬‬ ‫ماهور‪ ،‬شهره‪ /...‬عشق و دعاهای همیشگی شما همراه احمدرضاست و‬ ‫شک نداریم معجزه ای خواهد شد‪».‬‬ ‫احمدرضا احمدی شاعر‪ ،‬نویسنده‪ ،‬نقاش و نمایشنامه نویس متولد‬ ‫‪ ۳۰‬اردیبهشت ‪ ۱۳۱۹‬در کرمان‪ ،‬توسط مرکز هنرمندان ایران به عنوان‬ ‫موسس و پایه گذار موج شعر نو و پیشگام سورئالیسم در ادبیات کودکان‬ ‫شناخته شده است‪/ .‬ایرنا‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫عدنان غریفی دار فانی را وداع گفت‬ ‫عدنان ُغریفی‪ ،‬نویســنده‪ ،‬شــاعر و مترجم در ‪ ۷۹‬سالگی در هلند درگذشــت‪ .‬سیدعدنان غریفی‪،‬‬ ‫داستان نویس‪ ،‬شــاعر و مترجم‪ ۱۲ ،‬خرداد ‪ ۱۳۲۳‬در خرمشــهر به دنیا امد‪ .‬تحصیالت مقدماتی را در‬ ‫زادگاهش گذراند و سپس وارد دانشکده نفت ابادان شــد‪ .‬او از نویسندگان نوگرای دهه های ‪ ۴۰‬و ‪۵۰‬‬ ‫است‪ .‬در اوایل نیمه دهه ‪ ۴۰‬با همکاری عده ای دفترهای ادبی هنر و ادبیات جنوب را منتشر کرد که پس‬ ‫از انتشار عدد نهم در سال ‪ ۱۳۴۶‬همگی دستگیر شدند‪ .‬از عدنان غریفی اثار متعددی منتشر شده اند که‬ ‫از این میان می توان به «مادر نخل»‪« ،‬شنل پوش در مه»‪« ،‬مرغ عشق»‪« ،‬چهار اپارتمان در تهرانپارس»‬ ‫و «سکه ها» اشاره کرد‪ .‬این داستان نویس در زمینه روزنامه نگاری نیز فعالیت هایی داشته است‪/.‬ایسنا‬ ‫اوشــان محمودی که این روزها نمایش «گربه نره و‬ ‫روباه مکار» را روی صحنه می برد‪ ،‬گفت‪ :‬به همه نظرها‬ ‫احترام می گذارم ولی شخصا بلد نیستم زیر پتو بجنگم‬ ‫یا اگر یک بار «نه» شنیدم‪ ،‬بگویم نمی گذارند کار کنم‬ ‫بلکه راه کار کردن را پیدا می کنم‪.‬‬ ‫این کارگردان تئاتر که نمایش خود را در تماشاخانه‬ ‫ایرانشهر روی صحنه می برد‪ ،‬از ضرورت اجرای تئاتر‬ ‫سخن گفت و از تعطیلی جشــنواره تئاتر دانشگاهی‬ ‫ابراز تاسف کرد‪ .‬او در عین حال ابراز خوشنودی کرد که‬ ‫خانواده ها به تماشای نمایشش می ایند‪.‬‬ ‫محمودی درباره اجرای تئاتر در شــرایط فعلی و با‬ ‫توجه به برخی نگرش ها در زمینه تعطیلی تئاتر گفت‪:‬‬ ‫به نظرات همه دوستان و همکارانم احترام می گذارم‪.‬‬ ‫من هم مشکالت و دوگانگی ها را می بینم و بابت مسائل‬ ‫جامعه غمگینــم ولی هر چیزی راهــی دارد و اجازه‬ ‫نمی دهم دیگران برایم تصمیم گیری کنند همچنانکه‬ ‫من هم به خودم اجــازه نمی دهم برای دیگران تعیین‬ ‫تکلیف کنم‪ .‬در این مدت که بسیاری از فعاالن تئاتر کار‬ ‫نکردند‪ ،‬یک نفر از انان پرسید چگونه اجاره خانه خود‬ ‫را می دهید‪.‬‬ ‫او تاکید کرد‪ :‬ما هم نســبت به خیلی از شرایط نقد‬ ‫داریم ولی راهش این نیست که خود را حذف کنیم و‬ ‫پشت فضای مجازی گم شویم‪ .‬امیدوارم دوستانی که‬ ‫فقط در فضای مجازی مطالبی را مطرح می کنند‪ ،‬به یک‬ ‫درصد از سخنان خود عمل کنند‪ .‬باید بپذیریم هر کسی‬ ‫روشی دارد‪ .‬اگر هر کس با ایمان روش خود را در پیش‬ ‫افتتاح نمایشگاه نقاشی بازتابی از اسپانیا‬ ‫مراسم افتتاحیه نمایشگاه نقاشی «بازتابی از اسپانیا» در گالری های بهار و استاد نامی خانه هنرمندان‬ ‫ایران با حضور سفرایی از‪ ۱۵‬کشور جهان و همچنین نماینده یونسکو برگزار شد‪ .‬در این مراسم محمدمهدی‬ ‫عسگرپور‪ ،‬مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در سخنانی اظهار کرد‪ :‬باز کردن پنجره برای گفتگو میان تمدن ها‬ ‫به زبان هنر شاید بهترین و تنها راه ممکن در عرصه جهانی باشد‪ .‬سفیر اسپانیا‪ ،‬انخل لوسادا فرناندس هم در‬ ‫سخنانی به اهمیت رویدادهای هنری در ایجاد درک متقابل میان فرهنگ ها اشاره و بیان کرد‪ :‬من هر جا که‬ ‫کار کردم و در هر سفارت خانه ای که بودم‪ ،‬خیلی دوست داشتم کشورم را از طریق رویدادهای متنوعی که‬ ‫برگزار می شود‪ ،‬معرفی کنم و چه المانی بهتر از هنر برای اینکه بشود یک کشور را معرفی کرد‪/.‬ایسنا‬ ‫اوشان محمودی‪:‬‬ ‫باید تئاتر را زنده نگه داریم‬ ‫شنبه ‪ 16‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1411‬‬ ‫‪7‬‬ ‫بگیرد‪ ،‬شخصا برایش احترام قایلم ولی مشکل این است‬ ‫که پشت خیلی از حرف ها ایمانی نمی بینم‪.‬‬ ‫او با تاکیــد بر ضرورت تداوم اجــرای تئاتر در هر‬ ‫شرایطی خاطرنشان کرد‪ :‬از روز اول گفتم باید تئاتر را‬ ‫زنده نگه داریم چون با حذف خود‪ ،‬حضورمان در جامعه‬ ‫و مطالبات مان هم حذف می شود و من این را نمی خواهم‪.‬‬ ‫از طرف دیگر معتقدم ما به این زندگی نیامده ایم که همه‬ ‫چیز برایمان سهل و اسان باشد بلکه باید از همان اول‬ ‫جنگید و این روند همیشه ادامه دارد‪ .‬این کارگردان با‬ ‫ابراز تاســف از وضعیت فعلی تئاتر ادامه داد‪ :‬اول باید‬ ‫بپذیریم تئاترمان مرده است و در مرحله بعد باید ان را‬ ‫زنده کنیم و در مراحل بعدی است که باید برای حل دیگر‬ ‫مشکالتش چاره اندیشی کنیم‪ .‬نباید فراموش کنیم که‬ ‫این تئاتر میراثی اســت که از گذشتگان به ما رسیده‪.‬‬ ‫هنرمندان بزرگی در بدترین و سخت ترین شرایط این‬ ‫هنر را زنده نگه داشتند و به ما رساندند و حاال خودمان‬ ‫داریم ان را از بین می بریم‪ .‬محمودی که در سال های‬ ‫گذشته جزو برگزیدگان جشــنواره دانشجویی بوده‬ ‫است‪ ،‬با ابراز تاسف از تعطیلی این جشنواره یاداوری‬ ‫کرد‪ :‬این همــه نقد به جشــنواره وارد می کردند اما‬ ‫حاال با حذف ان چه اتفاقی افتاد؟! چه دردی از تئاتر‬ ‫دانشگاهی درمان شد؟ مشکالت ما یکی دو تا نیست‪.‬‬ ‫خانه ای را تصور کنید که همه چیزش درست باشد و‬ ‫فقط سقفش چکه کند‪ ،‬برای تعمیر چنین خانه ای یک‬ ‫ایزوگام کافی است ولی وقتی از اساس خانه ای وجود‬ ‫ندارد‪ ،‬بر سر چه چیزی دعوا می کنیم‪/.‬ایسنا‬ صفحه 7 ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫ســمیه خاتون ‪ -‬یک روزی که سرگرم زندگی بودیم به‬ ‫بهانه اینکه بدانیم از کجا چه خبر و چه؟ در فضای مجازی‬ ‫گشت می زدیم که متوجه شــدیم تو دیگر نیستی‪ ،‬قبال‬ ‫بودی و حاال نیستی‪ ،‬غمی ما را گرفت‪ ،‬رفتن تو ما را به یاد‬ ‫همه نداشته های مان انداخت‪ .‬چقدر بیهوده حس می کنیم‬ ‫زندگی هست و ادامه دارد! واقعیت گاهی‪ ،‬چقدر بی رحمانه‬ ‫حقیقت را به رخ ما می کشد و هشداری همیشگی را برایمان‬ ‫به صدا در مــی اورد که «اینجا جای امنــی برای زندگی‬ ‫نیست» هشداری که تالش ما را برای نقش های که به امید‬ ‫اینده می زنیم عبث می نماید‪ .‬همان چیزهایی که قطعا در‬ ‫این روزهای اخر حسام را نیز دلتنگ کرده بود‪.‬گاهی این‬ ‫دلتنگی انقدر بزرگ می شــود که هیچ چیز زیبایی از این‬ ‫دنیا‪ ،‬حتی چشمان بی وسعت تنها دخترت به چشم نمی‬ ‫ اید‪ ،‬در دلتنگی قوایی انچنان عمیق هست که وقتی ان را‬ ‫در اغوش می کشی ‪ ،‬بال های رفتنت به یکباره جان می گیرند‬ ‫و در کسری از ثانیه می بینی که دیگر روی زمین نیستی همه‬ ‫را جا گذاشــته ای و رفته ای‪ ...‬حسام در روزهای واپسین‪،‬‬ ‫همانجا که از ایستگاه پایانی زندگی اش دستی برای ما تکان‬ ‫می داد‪ ،‬حرف هایی زد کــه دلتنگی اش را عیان می کرد‪ ،‬او‬ ‫خسته بود از این هجمه های تاریک در هنر! سیاهی ادامه‬ ‫داری که روح هنرمند را نشانه گرفته بود‪ ،‬پول های هنگفتی‬ ‫که از برخی مضایغه و برای برخی دیگر به واســطه خوش‬ ‫رقصی شان جلوی مدیران در یک سینی جهنمی تعارف‬ ‫می شــد‪ ،‬جایی که هنرمند با قبول دعوت دو پاره می شد‬ ‫و دیگر یادش نمی ماند که در تجربه زیســتی اش به دنبال‬ ‫چه می گشت؟! و سوالش از هستی را از یاد می برد و به مرور‬ ‫ناراســتی با روح خودش را تجربه می کرد و در موضوعی‬ ‫مشغول به خلق می شود که هیچ اتصالی با چاکراه زیسته اش‬ ‫نداشت و محکوم به ساخت اثری مصنوع می شد! حسام از‬ ‫این ناراستی ها که اکنون چون کابوسی از خان هفتم هر شب‬ ‫برای حسام محمودی‬ ‫هنرمندی که می خواست انسان بماند‬ ‫بر روی هنرمند گشوده می شد‪ ،‬می ترسید و می خواست فارغ‬ ‫از هنرمند یک انسان بماند‪ .‬یک انسان ازاد! خبرنگار صبا به‬ ‫بهانه درگذشت حســام محمودی با فاطمه گودرزی که در‬ ‫سریال «لحظه گرگ و میش» به کارگردانی همایون اسعدیان‬ ‫با او هم بازی بود‪ ،‬گفت و گویی داشته که در ادامه می خوانید‪.‬‬ ‫چگونه با این خبر تلخ مواجه شدید؟‬ ‫این خبر برایم بسیار شــوک اور و ناراحت کننده بود طوری که‬ ‫هنوز نه مرگش را باور می کنم و نه دلیلی برای این رجعت پیدا می‬ ‫کنم‪ ،‬حسام هنوز خیلی کار داشــت و با تجربه ای که دربازیگری‬ ‫اندوخته بود وقت ان بود که نتیجه زحماتش را ببیند‪ ،‬اینکه حاال او‬ ‫نیست‪ ،‬برای جامعه هنری یک دریغ به حساب می اید دریغی که‬ ‫جوابی برایش نمی یابم‪ ،‬نمی دانم چرا در این سن و سال کم از میان‬ ‫ما پرکشید‪ ،‬با اینکه در خبر رسانی ها علت مرگ را سکته و یا‪ ...‬ذکر‬ ‫می کنند باز هم با توجه به شناختی که از حسام داشتم برایم قابل‬ ‫هضم نیست‪.‬‬ ‫در سریال لحظه گرگ و میش با حسام محمودی نقش‬ ‫مادر و پسر داشتید‪،‬از همکاری تان در این سریال بگویید و‬ ‫اینکه او را چگونه به خاطر دارید؟‬ ‫چیزی که من از حسام به یاد دارم‪ ،‬همه اش شادی و خنده بود‪،‬‬ ‫نقش او در ذهنم امید وافری بود که به اینده داشت‪ ،‬حسام مملو از‬ ‫امیدواری به اینده بود و در گروه با خنده های یکریز و صادقانه اش‬ ‫خســتگی کار را از تن همه ما بیرون می کرد‪ .‬نمی دانم چه بگویم‪،‬‬ ‫خیلی ناراحت هستم و احساسی که از شنیدن این خبر دارم در کالم‬ ‫نمی گنجد‪ ،‬ناراحتی و شوک یکجا قابل وصف نیست! از طرفی هم‬ ‫بسیار برای همسر و فرزند نازنین اش نگران و متاثرم و نمی دانم نبود‬ ‫او را با چه چیز جبران خواهند کرد‪ ،‬حسام از نمونه های نابی بود که‬ ‫جایگزین نداشت او خودش بود‪ ،‬پاک‪ ،‬صادق‪ ،‬بی ریا با خنده ای که‬ ‫هیچ گاه نقش اش از صورتش پاک نمی شد‪ .‬اگر در یک جمله بخواهم‬ ‫او را توصیف کنم؛ فقط می توانم بگویم حسام پسر سالمی بود‪...‬‬ ‫صدای اخری که از این هنرمند جوان بر جای مانده جمله‬ ‫گلگی هایی بود از شرایط امروز ســینمای ایران و جایگاه‬ ‫بازیگر‪ ،‬که با طنز های کالمی و شوخی های همیشگی اش‬ ‫عجین شده بود‪ ،‬از نقشی که در فیلم «غریب» به کارگردانی‬ ‫محمد حسین لطیفی بازی کرده بود و انقدر در انتها این نقش‬ ‫کوتاه شده بود که به زعم خودش حضورش در فیلم سینمایی‬ ‫«غریب» در اندازه یک هنرور بود! اما انچه که دلش را ماالمال‬ ‫از اندوه کرده بود‪ ،‬ناراســتی هایی بود که در حرفه سینما‬ ‫گریبانگیر اهالی هنر شده است‪ ،‬و به خبرنگار صبا گفته بود‬ ‫چنان که شــغل دیگری پیدا کند که معیشیت زندگی او را‬ ‫تامین کند‪ ،‬از این فضا دور خواهد شد‪ ،‬چه بسا که دو روز بعد‬ ‫همین اتفاق هم افتاد و او برای همیشه از فضای هنری امروز‬ ‫سینمای ایران هجرت کرد‪ ،‬خانم گودرزی فکر می کنید بیش‬ ‫از همه‪ ،‬چه چیز حسام را ازار می داد؟‬ ‫همین فضای دو قطبی ایجاد شــده و اینکه همــه چیز در گرو‬ ‫ارتباطات پشت پرده شکل می گیرد‪ ،‬دیگر کمتر در میان اهالی هنر‬ ‫می توان صداقتی یافت که هنر را برای هنر بخواهد‪ ،‬همین ارتباطات‬ ‫باعث شده است که عده ای بنا بر موقعیتی که یافته اند‪ ،‬پروژه های‬ ‫کاری را دست بگیرند و عده ای با وجود انکه هم استعداد دارند و هم‬ ‫تجربه به خاطر نداشتن موقعیت هیچگاه مطرح نشده و حتی کسی‬ ‫اصال انها را نشناسد‪.‬‬ ‫ایا این مسائل در سینمای ایران جدید است یا هنرمندان‬ ‫از دیرباز درگیر این چنین حاشیه هایی بوده اند؟‬ ‫فضای هنری مانند تمامی فضاهای دیگر چالش ها و اسیب های‬ ‫خود را دارد‪ ،‬اما حدود دو دهه است که این چالش ها خیلی بیش از‬ ‫گذشته نمود پیدا کرده و متاسفانه کار بازیگر را سخت کرده است‪.‬‬ ‫البته اینکه بخواهی برای حضور در هر پــروژه ای ارتباطات خود را‬ ‫بدون در نظر گرفتن منویات خود مدام ترتیب و تداوم ببخشــی ‪،‬‬ ‫سخت است اما بهر حال به نظرم هرکســی این اختیار را دارد که با‬ ‫توجه هدفش‪ ،‬انتخاب کند و هیچ باید محدود کننده ای بر ســر راه‬ ‫هنرمند نیست‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!